Wij willen in onze nieuwe plafonds geen centraaldozen, maar ik wil wel per groep/vertrek een centraal punt waar stopcontacten/lichtpunten/schakelaars samen komen. De reguliere lasdoosjes worden al snel krap, zeker als er ook nog een schakelmodule bij in moet, denk aan een fibaro of shelly unit. Ik weet dat die achter de schakelaar passen, of in een normale centraaldoos en natuurlijk kan ik ook meerdere lasdoosjes gebruiken, maar het leek me een stuk makkelijker om het centraal in 1 grote doos samen te brengen. Lekker ruim, ipv moeten 'martelen' om het dekseltje erop te krijgen.Xander schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:53:
[...]
Dergelijke spatwaterdichte dozen met invoertules of wartels zijn helemaal niet bedoeld om buis in te voeren, maar om kabel in te voeren. Geen idee of het voor jouw toepassing relevant is maar je krijgt het natuurlijk ook nooit meer spatwaterdicht, het water loopt dan wel via de buis in de doos...
Als je een doos met buisinvoer zoekt dan ben je beperkt tot dozen zoals de haf 3640. Wat moet er allemaal in als dat te klein is?
De doos uit mijn voorbeeld leek me ook wel handig om meerdere sensoren in uit te laten komen, om vervolgens aan (bijvoorbeeld) een Pi te knopen. Of bijvoorbeeld een centraal punt in het huis waar alle brandmelders bij elkaar komen. Ik noem maar even wat.
Waterdichtheid is voor mij totaal niet van belang. Het gaat me er vooral om dat ik buizen kan aansluiten zodat ik later kabels kan trekken.
Groetjes