Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Xander schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Dergelijke spatwaterdichte dozen met invoertules of wartels zijn helemaal niet bedoeld om buis in te voeren, maar om kabel in te voeren. Geen idee of het voor jouw toepassing relevant is maar je krijgt het natuurlijk ook nooit meer spatwaterdicht, het water loopt dan wel via de buis in de doos...

Als je een doos met buisinvoer zoekt dan ben je beperkt tot dozen zoals de haf 3640. Wat moet er allemaal in als dat te klein is?
Wij willen in onze nieuwe plafonds geen centraaldozen, maar ik wil wel per groep/vertrek een centraal punt waar stopcontacten/lichtpunten/schakelaars samen komen. De reguliere lasdoosjes worden al snel krap, zeker als er ook nog een schakelmodule bij in moet, denk aan een fibaro of shelly unit. Ik weet dat die achter de schakelaar passen, of in een normale centraaldoos en natuurlijk kan ik ook meerdere lasdoosjes gebruiken, maar het leek me een stuk makkelijker om het centraal in 1 grote doos samen te brengen. Lekker ruim, ipv moeten 'martelen' om het dekseltje erop te krijgen.

De doos uit mijn voorbeeld leek me ook wel handig om meerdere sensoren in uit te laten komen, om vervolgens aan (bijvoorbeeld) een Pi te knopen. Of bijvoorbeeld een centraal punt in het huis waar alle brandmelders bij elkaar komen. Ik noem maar even wat.

Waterdichtheid is voor mij totaal niet van belang. Het gaat me er vooral om dat ik buizen kan aansluiten zodat ik later kabels kan trekken.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
Kapotto schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Er komt een plafond in met gips platen. De gaten voor de spotjes worden er in geboord en dan aangesloten. Als ik aan de spotjes een stekker maak en dan aansluit op een wcd, is dit dan bereikbaar genoeg?
Verbindingen moeten bereikbaar blijven. Niet alleen de stekkers, maar dus ook de lasverbindingen achter de contactdoos. Dat ga je niet voor elkaar krijgen door een gat van 70mm. Als daar ooit om wat voor reden dan ook iets mis gaat (losse verbinding, uitgebrande lasklem) dan snap je waarom dit bedacht is...

Als het plafond niet uitneembaar is, moet je dus geen dozen daarboven plaatsen. Een centraaldoos met blinddeksel in het plafond kan eventueel wel, maar is natuurlijk minder fraai.

Als ik het moest maken zou ik helemaal geen dozen boven het plafond plaatsen en voor de verlichting werken met een stekkerbare oplossing zoals Wieland GST18. En nu gaat iedereen me waarschijnlijk vertellen dat dit veel te duur is, tja. :+
Nhz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:04:
Wij willen in onze nieuwe plafonds geen centraaldozen, maar ik wil wel per groep/vertrek een centraal punt waar stopcontacten/lichtpunten/schakelaars samen komen. De reguliere lasdoosjes worden al snel krap, zeker als er ook nog een schakelmodule bij in moet, denk aan een fibaro of shelly unit. Ik weet dat die achter de schakelaar passen, of in een normale centraaldoos en natuurlijk kan ik ook meerdere lasdoosjes gebruiken, maar het leek me een stuk makkelijker om het centraal in 1 grote doos samen te brengen. Lekker ruim, ipv moeten 'martelen' om het dekseltje erop te krijgen.
En een DIN-rail behuizing? Die maken ze uiteraard wel met 19mm invoeren, men noemt dat ook wel eens een lege groepenkast. :+

Dan kun je alles meteen netjes afwerken op railklemmen. Domotica modules heb je ook voor op DIN-rail
Het gaat me er vooral om dat ik buizen kan aansluiten zodat ik later kabels kan trekken.
Als je daadwerkelijk kabels gaat gebruiken (dus geen draad) kun je natuurlijk gewoon die doos die je laat zien gebruiken. Dan laat je de buis gewoon 5cm voor de doos stoppen en steek je de kabel door de tules.

Een buis door die tule steken gaat ongetwijfeld ook wel lukken, ook al is het er niet voor bedoeld...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
Had vandaag iets geks. Vast al eens langs geweest, maar kan niets vinden.

Uit het niets werd een groep spanningsloos. De automaat was niet afgeslagen (aardlek en hoofdzekering ook niet). De schakelaar van die groep uit- en inschakelen bracht mij weer spanning.

Op de groep stonden alleen een elektrische kachel (2 kW max) en een bouwlamp (~100 W?), dus ruim binnen de marges. Na inschakeling hebben deze ook de rest van de dag weer goed gedraaid.

Hoe kan dit, met oog op de werking van de automaat? Is deze stuk? Leeftijd is < 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:42
Xander schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Verbindingen moeten bereikbaar blijven. Niet alleen de stekkers, maar dus ook de lasverbindingen achter de contactdoos. Dat ga je niet voor elkaar krijgen door een gat van 70mm. Als daar ooit om wat voor reden dan ook iets mis gaat (losse verbinding, uitgebrande lasklem) dan snap je waarom dit bedacht is...

Als het plafond niet uitneembaar is, moet je dus geen dozen daarboven plaatsen. Een centraaldoos met blinddeksel in het plafond kan eventueel wel, maar is natuurlijk minder fraai.

Als ik het moest maken zou ik helemaal geen dozen boven het plafond plaatsen en voor de verlichting werken met een stekkerbare oplossing zoals Wieland GST18. En nu gaat iedereen me waarschijnlijk vertellen dat dit veel te duur is, tja. :+
Het is inderdaad vrij prijzig zie ik. Er moeten 18 lichtpunten komen dus ik ga eens bekijken of het financieel er af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Xander schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ik vind het leuk om YouTube naar elektromonteurs in uk te kijken, daar werken ze met lasdozen gewoon in de vloer of muur zonder toegangsmogelijkheid.

Dan komen ze bij een klant die één WCD heeft die het niet doet.
Het gevolg is dan mede door het UK-ringsysteem dat er een elektromonteur in het halve huis sleuven en gaten aan het boren is om het fixen.

Klant heeft daarna een huis waarbij zo'n beetje alle muren opnieuw kan afwerken.
Één WCD defect = 5000€ aan kosten om het weer goed te krijgen.

Maar die britten houden stug vol zelfs bij nieuwbouw met hun kabels direct in muur zonder buizen zodat het vervangen zonder slopen bijna onmogelijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 10-03-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
leonbong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Ik vind het leuk om YouTube naar elektromonteurs in uk te kijken, daar werken ze met lasdozen gewoon in de vloer of muur zonder toegangsmogelijkheid.

Het gevolg is dan mede door het UK-ringsysteem dat er een elektromonteur in het halve huis sleuven en gaten aan het boren is om het fixen.

Klant heeft daarna een huis waarbij zo'n beetje alle muren opnieuw kan afwerken.

Maar die britten houden stug vol zelfs bij nieuwbouw met hun kabels direct in muur zonder buizen zodat het vervangen zonder slopen bijna onmogelijk is.
In Duistland gaan alle kabel zo onder de spachtelputz en niet in buis. Alleen is het wel gebruikelijk om eerst de installatie te testen voor de muurafwerking erop komt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Een kabel die niet vervangbaar is is natuurlijk iets heel anders dan centraal/lasdozen die onbereikbaar zijn.
In die YT video's zit de fout ook zelden in de kabel, vrijwel altijd een slecht afgewerkt WCD of slechte las. Logisch ook.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar die zogenaamde "Maintenance free junction box" die ze in UK rustig onder vloer proppen waar je alleen bij kan door tapijt te verwijderen en in de vloer te zagen.
Dat is lachen op youtube, bijna leed vermaak als blijkt dat daar het probleem zit.

Klein elektrisch probleem hele huis in puin.

Of die groepenkasten/meterkasten die ze op meest onmogelijke plekken weg proppen ook zo'n mooie.
Mijn zuster heeft in de UK gewoond voor een behoorlijke tijd.
Dan had ik het erover met wat Britten daar en dan vonden ze het in Nederland maar onnodige bemoeienis van de overheid dat er hier regels zijn waar een meterkast moet zitten.
Dat noemen zij "Typical European" alsof zij een ander werelddeel zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 10-03-2021 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, het VK. Dat is toch derde wereld? Pas dit filmpje gezien. Okee, sanitairafvoer bij verbouwingen is een dingetje, maar hoe je dit oplost, dat is toch te bezopen voor woorden? Elke winter vriest je afvoer dicht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Maasluip schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:53:
Ach, het VK. Dat is toch derde wereld? Pas dit filmpje gezien. Okee, sanitairafvoer bij verbouwingen is een dingetje, maar hoe je dit oplost, dat is toch te bezopen voor woorden? Elke winter vriest je afvoer dicht.
Inderdaad. En niet alleen bij dit huis, bij de buren is het al precies hetzelfde. En het is ook nog lelijk. Kan me niet voorstellen dat iemand zoiets bedenkt en het dan een goeie oplossing vindt... 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:56

Freakie1NL

Grote Baas

Zo gadverdamme zeg.. En dan heb ik het over de constructie aan de buitenzijde.

@leonbong
Regeltjes: die gast in de filmpje zet nota bene paaltjes neer omdat hij aan de achterzijde aan het werk is.

Doe mij dan maar de NL regels.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 11:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Freakie1NL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:04:
[...]
@leonbong
Regeltjes: die gast in de filmpje zet nota bene paaltjes neer omdat hij aan de achterzijde aan het werk is.
Dat is voor die slang over de stoep.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Nou, dat dichtvriezen gebeurt dus niet: ik heb er 20 jaar gewoond in 2 verschillende huizen, en idd, dit soort afvoeren van de eerste etage en hoger is helemaal standaard, maar bevriezen van de afvoeren heb ik nooit van gehoord en zelf dus ook niet mee gemaakt, ondanks dat het er ook wel 25* kan vriezen (winter '78-79 bv)
Wèl de waterleidingen, zelfs van het warm water bevroren gehad.
En ook in beide huizen kabels in de plaster opgenomen, maar daarom hebben ze dan ook platte kabel, dan hoeft er niet een dikke laag kalk over.
Mijn uitbreidingen en reparaties waren echter wèl met buis >:)
Trouwens, zoals hierboven al vermeld doen ze dat in Duitsland ook hoor, en in het anders zo (bouwkundig) rommelige? België dus weer niet naar mijn weten

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 21:25
Leut schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Als je denkt, de eerstkomende tijd met een 1x35A uit de voeten te kunnen, dan is de vet gedrukte optie de beste keuze. Een 3-fasen kast kan eenvoudig voor 1-fase geschikt gemaakt worden middels een brug.

Zo heb ik bij mij thuis vanochtend ook de groepenkast laten vervangen door een 3-fasen kast, welke nu op 1-fase is aangesloten. Later kan de netbeheerder het bruggetje zo weghalen en de 3-fasen aansluiten.
Misschien een brutale vraag; maar wat kostte het +/- om de groepenkast te vervangen.
Wij willen/moeten de stoppenkast waarschijnlijk ook gaan vervangen. (Plannen voor nieuwe keuken)

Al vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Nieksc schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:46:
[...]

Misschien een brutale vraag; maar wat kostte het +/- om de groepenkast te vervangen.
Wij willen/moeten de stoppenkast waarschijnlijk ook gaan vervangen. (Plannen voor nieuwe keuken)

Al vast bedankt!
Ik zat op nog geen 1000 euro. Dit betrof dan een dubbele groepenkast, gereed voor 3-fasen, met 3 nieuwe aardlekschakelaars, installatieautomaten en een tweetal krachtgroep alamats (koken en zonnepanelen).

Als je minder groepen hebt, kun je denk ik tussen 600 en 800 euro klaar zijn. Zou goedkoper kunnen, wanneer je alles via internet besteld en zelf het een en ander kunt installeren. Daar heb ik bewust niet voor gekozen.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
Leut schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:19:
[...]

Ik zat op nog geen 1000 euro. Dit betrof dan een dubbele groepenkast, gereed voor 3-fasen, met 3 nieuwe aardlekschakelaars, installatieautomaten en een tweetal krachtgroep alamats (koken en zonnepanelen).

Als je minder groepen hebt, kun je denk ik tussen 600 en 800 euro klaar zijn. Zou goedkoper kunnen, wanneer je alles via internet besteld en zelf het een en ander kunt installeren. Daar heb ik bewust niet voor gekozen.
Bedankt voor je reactie!
Wij hebben nu 4 groepen met stoppen en 2 groepen met intallatieautomaten (1x zonnepanelen en 1x voor de airco).

Die 4 groepen van de stoppen moeten sowieso automaten worden. Dan nog een dubbele groep voor koken en misschien een aparte groep voor de oven?

Ik weet niet of we het al gereed moeten maken voor 3-fasen?

Maar als ik van een bedrag van € 1.000,- uit ga, dan zit ik aardig goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou zeggen altijd een 3F hoofdschakelaar plaatsen de rest van de kast kan prima 1F zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 10-03-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Nieksc
Ik zit zelf ook te kijken maar een nieuwe groepenkast.
Ik kom uit op een 3fase groepenkast, 1 hoofdschakelaar 3f, 9 groepen 1f, 3 aardlek 1f, 1krachtgroep 3f + 1 aardlek 3
Komt ook rond de 500 uit. (voor alleen de kast, dus installatie wil ik zelf doen)
@Leut mag ik vragen waar je deze hebt aangeschaft? En of je er tevreden mee bent?
Ik zit te twijfelen om bij Elektramat te bestellen maar op Google Reviews lees ik net iets té wisselende reacties.. vooral. de service achteraf vind ik wel belangrijk.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
DonJunior schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:43:
@Nieksc
Ik kom uit op een 3fase groepenkast, 1 hoofdschakelaar 3f, 9 groepen 1f, 3 aardlek 1f, 1krachtgroep 3f + 1 aardlek 3
Komt ook rond de 500 uit. (voor alleen de kast, dus installatie wil ik zelf doen)
@Leut mag ik vragen waar je deze hebt aangeschaft? En of je er tevreden mee bent?
Ik zit te twijfelen om bij Elektramat te bestellen maar op Google Reviews lees ik net iets té wisselende reacties.. vooral. de service achteraf vind ik wel belangrijk.
Zelf twee groepenkasten bij Elektramat besteld en prima tevreden over. Goed afgemonteerd in de kast en alles was compleet geleverd.

Geen klantenservice voor service nodig gehad tot heden. Dat geen mening/ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
@Nieksc
Heb alles via een lokale installateur geregeld. Vind dat altijd prettig, mocht er eens iets zijn. Plus zo steun je de lokale ondernemers ook nog eens. Is wel wat duurder dan via internet, maar service is ook wat waard.

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
leonbong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:41:
Ik zou zeggen altijd een 3F hoofdschakelaar plaatsen de rest van de kast kan prima 1F zijn.
Inderdaad, gewoon hiervoor kiezen. Het kost niet veel meer, maar je bent wel gelijk voorbereid, wil je wel overgaan op 3-fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23
Heb meerdere bestellingen inmiddels gedaan bij Sander vunderink en elektramat.
Sander vunderink goede service gehad (1x defect product en 1x verkeerd product, beide keren zonder moeite een nieuwe opgestuurd gekregen).
Kabel24 (site van elektramat) eenmaal een verkeerde kabel geleverd gekregen en had de volgende dag de goede in huis.
Dus prima ervaring in service gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
Nieksc schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Wij hebben nu 4 groepen met stoppen en 2 groepen met intallatieautomaten (1x zonnepanelen en 1x voor de airco).

Die 4 groepen van de stoppen moeten sowieso automaten worden. Dan nog een dubbele groep voor koken en misschien een aparte groep voor de oven?

Ik weet niet of we het al gereed moeten maken voor 3-fasen?

Maar als ik van een bedrag van € 1.000,- uit ga, dan zit ik aardig goed?
Waarschijnlijk zit je qua budget dan goed.

Als richtlijn, kun je eens via een configurator op Elektramat bijvoorbeeld, een groepenkast zelf samenstellen. Dan krijg je een goede indruk, wat het -minimaal- kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
Leut schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Waarschijnlijk zit je qua budget dan goed.

Als richtlijn, kun je eens via een configurator op Elektramat bijvoorbeeld, een groepenkast zelf samenstellen. Dan krijg je een goede indruk, wat het -minimaal- kost.
Dank allen!

Dan weet ik in ieder geval waar ik ongeveer op moet rekenen (laat het uiteraard doen, zelf geen kaas van gegeten).

En dan dus ook voorbereiden op 3-fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Nieksc
de service achteraf vind ik wel belangrijk.
Die is prima, ik koop er al vele jaren, je moet wel de procedures volgen.

laatste keer dat ik de service nodig had hadden ze een normale automaat geplaatst ipv een aardlek automaat even gebeld, vroeg de mevrouw of ik een mailtje met een foto van de kast wilde sturen. Ik kreeg snel antwoord dat het idd fout was en meteen met de vraag of ik alleen de automaten om wilde ruilen of dat ik wilde dat ze de hele kast retour nam om het daar om te wisselen.
Ik heb zelf voor het eerste gekozen en dus gewoon prima opgelost. Er zit een vrouw bij de "retour" die erg zakelijk is, wellicht wordt dat als onvriendelijk of afstandelijk ervaren, ik vindt het alleen maar lekker duidelijk :+

Omruilen is meestal wel retour + nieuwe aankoop en die dan niet met elkaar worden verrekend, dat zal ook niet iedereen leuk vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 10-03-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@Source90 @Leut @Lieuwe15 @twain4me
Thanks heren voor de snelle reacties, hier kan ik wat mee.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn "nieuwe" jaren 30 woning.
Qua foto's heb ik de meterkast er niet bij zitten.
Nu bedacht ik me dat de taxateur wel foto's gemaakt had van de meterkast.

De kwaliteit is niks, maar ik kon zien wat ik wou, en ben me dus aan het oriënteren op een nieuwe meterkast.
Allemaal niet zo spannend, maar wat me nu wel opvalt op die foto is dat het lijkt alsof de hoofdzekering vóór de meter zit.

Is dit gebruikelijk?
Van mijn vorige woning kan ik me herinneren dat deze ná de meter kwam.

Zie het groen omcirkelde, onderaan de foto..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1ZABU4xnOuBRMfQQEhMLvtMR5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaUbZgGmpAjVOdySNe60BgKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja dit is gebruikelijk
Je hebt geluk, je hebt al een automaat als hoofdzekering deze is overigens eigendom van de netbeheerder.

Als je in de toekomst je groepenkast wil vervangen dan is dat niet moeilijk want je kan zelf de boel spanningsloos maken.

[ Voor 84% gewijzigd door leonbong op 10-03-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:24:
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn "nieuwe" jaren 30 woning.
Qua foto's heb ik de meterkast er niet bij zitten.
Nu bedacht ik me dat de taxateur wel foto's gemaakt had van de meterkast.

De kwaliteit is niks, maar ik kon zien wat ik wou, en ben me dus aan het oriënteren op een nieuwe meterkast.
Allemaal niet zo spannend, maar wat me nu wel opvalt op die foto is dat het lijkt alsof de hoofdzekering vóór de meter zit.

Is dit gebruikelijk?
Van mijn vorige woning kan ik me herinneren dat deze ná de meter kwam.

Zie het groen omcirkelde, onderaan de foto..
[Afbeelding]
Wat je omcirkelt hebt is je hoofdzekering, of eigenlijk de hoofdzekering van je netbeheerder.

Jouw hoofdschakelaar komt zo te zien ná je meter, in het midden. En daarna lijk je 4x een aardlekautomaat te hebben als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Dikke prima dus!
Vorige woning was inderdaad lastig meterkast wisselen want kon hem niet echt spanningsloos maken.
Mooi om te zien dus.

Dank voor de snelle antwoorden!

Eerste wat ze mogen komen doen is 3 fasen er van maken.
Word een gasloze woning, dus dan is dat geen overbodige luxe denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
[...]

Daar is ook een facebook pagina van. Leuk om te zien wat voor rotzooi ze er daar van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een vraag: is er wat op tegen om een Beltrafo op een wc’d aan te sluiten ipv in een groepenkast? Ik heb geen plek meer in mijn groepen kast. En er is een stopcontact aanwezig in de gang kast waar de bel bedrading binnen komt. Evt kan ik ook de stopcontact aftakken en een kleine groepenkast behuizing neer te zetten met daarin dan de beltrafo. Kan ik gelijk een schakelaar maken om de beltrafo uit te schakelen indien nodig

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kmf schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:51:
Een vraag: is er wat op tegen om een Beltrafo op een wc’d aan te sluiten ipv in een groepenkast? Ik heb geen plek meer in mijn groepen kast. En er is een stopcontact aanwezig in de gang kast waar de bel bedrading binnen komt. Evt kan ik ook de stopcontact aftakken en een kleine groepenkast behuizing neer te zetten met daarin dan de beltrafo. Kan ik gelijk een schakelaar maken om de beltrafo uit te schakelen indien nodig
helemaal niets, als je maar een betrafo gebruikt die geschikt is voor buiten de verdeler of in een separaat kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb het zo, Kabel met stekker aangemaakt, niet volgens de regels denk ik maar werkt al 20 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0m05S_xhcGifzlE3Sdyh4x0WS0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSVEF81ZKoQbE8EoiG3MeFx.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Mijn beltrafo hangt ook aan een WCD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mld5wQaxA361mRGAxgZs01PPkks=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Td3MBZHtuR6YDNXBBds8vMWR.jpg?f=fotoalbum_medium
*ff klikken voor groot (dan zie je beltrafo ook echt) :o

(let niet op de rest van de meterkast/groepenkast.. zit in de planning om deze compleet te vervangen (inclusief beltrafo in groepenkast..dat wel.)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:28
[...]

Heb je toevallig een linkje naar zo een filmpje, weet niet zo goed waar ik op moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

of deze

EICR is leuke zoekterm.
Dat is een verplichte elektrische keuring voor elektrische installaties van huizen in de UK.
Dat is een periodiek verplicht geworden keuring voor huurwoningen elke 5 jaar (was 10) en nu ook bij wisseling van huurders.

PS
Riolering in de UK is ook altijd lachen daarvoor kijk ik naar deze gasten.
YouTube: Blocked Drain Blocked Gully Drain Unblocking 98
De riool-constructies in de UK met vaak verzamelputten in de tuin ofzo dat vind ik bijzonder.

Ik vind dat leuk om te kijken gewoon om te zien hoe ze dat soort systemen (elektra/water/afvoer) in andere landen doen.

[ Voor 90% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze hebben het daar steeds over ringleidingen. Zijn de stopcontacten daar gedaisychained en van twee kanten gevoed? :o

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 11:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:13:
Ze hebben het daar steeds over ringleidingen. Zijn de stopcontacten daar gedaisychained en van twee kanten gevoed? :o
Ja, met een schakelaar op en voor het stopcontact zelf.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja.
De stekker zelf bevat ook een smeltzekering max 13A uit mijn hoofd.

offtopic:
Een standaard ring wordt in 2,5mm2 aangelegd daar zitten dan de WCD's op en wordt afgezekerd op 32A in de groepenkast. Daarom moeten ze meten of de ring ook daadwerkelijk goed rond loopt zonder onderbrekingen.

De UK kent ring-circuits (2,5mm 32A) en radial-circuits dat radial lijkt op wat wij doen 2,5mm2 wordt dan op 16A afgezekerd.
Daarnaast kennen ze spurs dat zijn aftakkingen in 2,5mm2 op een ring-circuit.
Je kan ook 1,5mm2 ring-circuits hebben maar dat wordt dan op 20A afgezekerd.

Echter in de UK bevat een stekker ook een smeltzekering die in de stekker zit en ook vervangbaar is over het algemeen max 13A voor de vaatwassers/wasmachines.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De elektricien heeft inmiddels de vraag verlaagd naar 3x35A ipv. 3x25A.
Bijgevoegd de berekening. Staan hier gekke dingen tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXpgLO1lH0pgMXon3L83zfKULwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJAEljGZJxDfzu4egofXbLdY.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@JackBol Die loxone zit daar alle verlichting op? Dan wordt het bij een aardlekfout wel direct aardig donker in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

habbekrats schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:14:
@JackBol Die loxone zit daar alle verlichting op? Dan wordt het bij een aardlekfout wel direct aardig donker in huis.
De meeste verlichting is via DALI geschakeld. De dali trafos worden vanuit de centraaldozen in de betreffende ruimte gevoed.

Voor de 230V geschakelde gedimde verlichting en actuatoren (gordijnen/screens) staat er in de technische bschrijving:
"Centraaldozen gevoed door MK. Bekabeling Lapp Olflex Classic 110 oid. FASE(1)/NUL(2)/AARDE(GL/GR)/meerdere(3-6) schakeldraden retour naar domotica kast."

Maar zonder domotica kast kan je natuurlijk niet schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 11-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 13:33

BrZ

Ja, die percentages. Dit kan echt makkelijk op 3x25A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
En de 5kW airco op een C25? Wat voor joekel is dat? Pakt de elektricien niet het koelvermogen van de airco als aansluitvermogen?
3kW in een kookplaat stoppen is best veel, dan heb je al 5 pitten op middenhoog - hoog "vuur".
Wasdroger, tegenwoordige warmtepompdrogers nemen max 600-700w.

Als ik dit zo zie, kan dit makkelijk op 3x25A.

En nog een best wel belangrijk ding:
Tuinverlichting zit op een normale aardlek, niet doen! Als er wat vocht in komt en de aardlek vliegt eruit en is je vriezer ontdooit :+

[ Voor 20% gewijzigd door Lieuwe15 op 11-03-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06
En de omvormer? Is het niet verstandiger om die op eigen aardlekschakelaar of aardlekautomaat te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:20

A13X

Dude

JackBol schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:52:
De elektricien heeft inmiddels de vraag verlaagd naar 3x35A ipv. 3x25A.
Bijgevoegd de berekening. Staan hier gekke dingen tussen?

[Afbeelding]
Die loadbalancer ga je wel plezier van hebben met je laadpaal, die ga je nodig hebben met een warmtepomp met 3x25A.

Hier hebben we een laadpaal zonder loadbalancer, droger en wasmachine er bij aan en de fase valt uit :X 11kW over 3 fase en dan nog eens 2-4kW van de droger/wasmachine vind ie blijkbaar niet zo leuk :D
(enelogic geeft een tijdje een actueel verbruik van 15,5kW aan voor de fase eruit gaat)
JackBol schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:30:
[...]
Dit is gebaseerd op 10 panelen en ik wil sowieso 15 extra panelen leggen.
Dus dit zal sowieso veranderd moeten worden.
25 panelen totaal? Dan word dat waarschijnlijk ook een 3 fase omvormer.

[ Voor 15% gewijzigd door A13X op 11-03-2021 16:58 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GioStyle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:47:
En de omvormer? Is het niet verstandiger om die op eigen aardlekschakelaar of aardlekautomaat te zetten?
Dit is gebaseerd op 10 panelen en ik wil sowieso 15 extra panelen leggen.
Dus dit zal sowieso veranderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
@JackBol Daarnaast, 16A PV invoer + 35A hoofd > 40A. Ofwel, getekende aardleks zijn met 40A niet geschikt.

Voor volledig elektrisch vind ik 3x25A in Nederland wel karig maar om hiervoor nu echt de enorme meerprijs voor 3x35A voor te gaan betalen zou ik ook niet zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Septillion schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:49:
@JackBol Daarnaast, 16A PV invoer + 35A hoofd > 40A. Ofwel, getekende aardleks zijn met 40A niet geschikt.

Voor volledig elektrisch vind ik 3x25A in Nederland wel karig maar om hiervoor nu echt de enorme meerprijs voor 3x35A voor te gaan betalen zou ik ook niet zien zitten.
Als dadelijk blijkt dat alle drie de fases continu tegen de 25A aan hikken en ik rekening moet gaan houden met wat ik aan en uit zet, kan ik altijd nog verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
@JackBol In de basis is dat mijn gedachten ook. Maar let voor de PV dus op dat deze eigen invoer (aardlek(+)automaat) krijgt en dat als de som inkomende fase + afzekering PV >40A wordt je dus nog moet gaan zekeren voor de aardleks.

En inderdaad, ik zou voor de tuin (en eigenlijk ook voor de vaakwasser en wasmachine) als het even kan scheiden van kritische groepen (met koelkasten, vriezers, netwerk etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat is eigenlijk de echte noodzaak van een ALS? Ik zie dat de Domotica kast en patchkast niet achter een ALS zit. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
JackBol schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:47:
Wat is eigenlijk de echte noodzaak van een ALS? Ik zie dat de Domotica kast en patchkast niet achter een ALS zit. Maakt dat nog uit?
Die zitten achter aardlekautomaten.

Dat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GioStyle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Die zitten achter aardlekautomaten.

Dat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1.
Ah check! Weer iets geleerd.
Waarom zou de electricien hiervoor gekozen hebben en deze niet achter de bestaande ALS gezet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik heb zelf m'n IT-gear in de meterkast ook een eigen groepje met een aardlekautomaat gegeven. Op die manier blijft dat gewoon doordraaien als ik bij een andere groep kortsluiting maak/aardlek aanspreek. Goedkoper dan een UPS :P

Wat ik in je plan minder geslaagd vind is dat keuken is gecombineerd met tuin. Been there done that bij m'n ouders: water in een tuinstopcontact terwijl ze op vakantie waren > vriezer 3 wk. zonder stroom :X :r
Ik heb daarom de tuin-/schuur op een eigen groep met aardlekautomaat zitten, zodat als daar iets gebeurt dit geen invloed heeft op de rest van het huis.
Was al gezegd zie ik, top.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-03-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
JackBol schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Ah check! Weer iets geleerd.
Waarom zou de electricien hiervoor gekozen hebben en deze niet achter de bestaande ALS gezet hebben?
Achter een aardlekschakelaar mag je 4 eindgroepen plaatsen. Als de aardlekschakelaar getriggerd wordt dan heb je in al die 4 eindgroepen geen stroom meer.

Door een aardlekautomaat te gebruiken reduceer je je uitval eigenlijk tot maar 1 groep. Kan voordelen bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GioStyle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Achter een aardlekschakelaar mag je 4 eindgroepen plaatsen. Als de aardlekschakelaar getriggerd wordt dan heb je in al die 4 eindgroepen geen stroom meer.

Door een aardlekautomaat te gebruiken reduceer je je uitval eigenlijk tot maar 1 groep. Kan voordelen bieden.
Ah helder. Dus eigenlijk is het verstandig die tuinkabel ook op een aardlekautomaat te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:09
Vraagje over abb hoofdschakelaar 40A, ik heb precies dezelfde schakelaar als deze:

https://www.123groepenkas...schakelaar-2p-40a-bedraad

(zie YouTube fimpje onderaan de pagina)

Is het normaal dat er achterop maar 1 plastic klemmetje zit om de schakelaar op de din rail te klemmen? Met de kap erop zal het straks misschien prima zitten, maar het zit nu niet zo stevig. Er zit een uitsparing voor een tweede klemmetje, wat zal de reden zijn om die 0.1 cent uit te sparen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 11-03-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet niet maar bij krachtgroepen en andere dingen is dat ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 15:20
JackBol schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ah helder. Dus eigenlijk is het verstandig die tuinkabel ook op een aardlekautomaat te zetten.
De vermogens lijken mij ook allemaal piek vermogens en sommigen zijn echt hoog.
400watt aan tuinverlichting?! Alles is LED tegenwoordig. Ik heb 8 spots in mijn oprit, 5 bij een rij bomen en 8 downlighters hangen en bij elkaar op volle sterkte is dat 90watt. Ik heb ze echter max op 25% staan. Zelfde voor je warmtepomp en airco. Ik heb een warmtepomp van 7,5kW maar dat ding is zelfs in de strenge winter nog niet boven de 4 (piek) uit geweest.
En je slaapkmer en inloop kast op 1800watt? Staat daar 24x7 een stofzuiger aan?

Ik heb minimaal zo niet een lijst met meer en grotere verbruikers en zit ook op 3x25. Wel 1 keer (bewust) de fase eruit maar ik was benieuwd wat er zou gebeuren bij:
Warmtepomp aan met verwarmen.
Droger aan
Inductieplaat aan
Auto aan het laden met 11kW
En bij het inschakelen van de oven klapte de fase er pas uit. Waarschijnlijk als de droger over zijn piek heen was geweest was het nog best een lange tijd goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:12
Lieuwe15 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:38:

Tuinverlichting zit op een normale aardlek, niet doen!
Bedoel je op een aardlek waar ook andere dingen op zitten of een aardlek met andere schakelwaarde?
ALS waar de tuin op zit wilt er hier ook nog wel eens uit gaan (ik wijt het aan het fonteintje). Als de tuin op een andere ALS mag zou wel eens kunnen helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Het eerste, ze zitten op een zelfde aardlek als waar andere groepen op zitten.
Andere waarde ALS lijkt mij niet wenselijk bij verlichting en wcd's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Kwam nog een leuke, praktische video tegen op YouTube:

Optrompen vanaf 3:06
Inkrimpen vanaf 5:30

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
ThinkPadd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:16:
Ik heb zelf m'n IT-gear in de meterkast ook een eigen groepje met een aardlekautomaat gegeven. Op die manier blijft dat gewoon doordraaien als ik bij een andere groep kortsluiting maak/aardlek aanspreek. Goedkoper dan een UPS :P
Inderdaad zo heb ik het ook gemaakt. En dan zijn nog eens al mijn groepen aardlekautomaten, zodat als er ergens een aardlek is alleen de betreffende groep afschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 13:33

BrZ

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:51:
Kwam nog een leuke, praktische video tegen op YouTube:

[YouTube: Pvc buis optrompen inkrimpen.]
Optrompen vanaf 3:06
Inkrimpen vanaf 5:30
Praktisch? Waarvoor dan? Om 10 cent voor een sok te besparen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
BrZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Voor als je in de lockdown geen sokken meer hebt ofzo :P De click & collect is vaak ook >=€20 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:03
BrZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Inderdaad, en je maakt die verbindingen waar je die sokken van nodig hebt ook nooit op je werkbank 8)7 |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De electricien gaat nu akkoord met 3x25A huisaansluiting.

Ook zetten ze de tuinkabel op een eigen aardlekautomaat.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 12-03-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@ThinkPad Ik heb ooit op de LTS 2 stalen staafjes moeten maken om de 5/8 en 3/4 op te trompen. Ik heb ze nog steeds ergens, Die stalen pennen, geen last meer van dunnere buis waar je hem op schoof.

Thuis houd ik ze nu onder de cooker kraan, voor buigen perfect optrompen gaat net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:06
De elektriciën heeft een aardlekautomaat geplaatst zodat we onze omvormer voor zonnepanelen hier op kunnen aansluiten. Echter, ik heb mijn twijfels of dit wel de juiste aardlekautomaat is. Wat denken jullie?

Voor de zonnepanelen is het volgende gespecificeerd:
De omvormer komt op 1 fase. Dat moet een 20 Àmpere groep zijn.

Je hebt bij een zonnepanelen installatie de volgende Aarlekschakelaars nodig:

Type B inderdaad
300 mA afschakellekstroom
Max 63 Ampere
De elektriciën heeft de volgende aardlekautomaat geplaatst.
https://www.vekto.nl/aard...g-nul-300ma-6ka-idpn-vigi

Artikelnummer 205300
Merk SCHNEIDER ELECTRIC
Type A9D69616
Gtin 3606480473012
Document 1 Acti9 (38.29 MB pdf)
Aantal polen (totaal) 2
Aantal beveiligde polen 1
Nom. (meet)spanning 230V
Nom. isolatiespanning Ui 400V
Nom. stoothoudspanning (Uimp) 4kV
Nom. (meet)stroom 16A
Nom. foutstroom 0.3A
Type lekstroom A
Nom. afschakelvermogen EN 60898 6kA
Energiebegrenzingsklasse 3
Nom. afschakelvermogen IEC 60947-2 6kA
Afschakelkarakteristiek Overig
Stootspanningsvastheid 0.25kA
Spanningstype AC
Frequentie 50 Hz
Uitschakelkarakteristiek B
Meeschakelende nul Ja
Met vergrendelingsvoorziening Nee
Overspanningscategorie 3
Vervuilingsgraad 3
Omgevingstemperatuur tijdens bedrijf -25 t/m 40°C
Breedte in module-eenheden 4
Inbouwdiepte 73mm
Geschikt voor inbouwinstallatie (stucwerk) Ja
High-immunity uitvoering Ja
Beschermingsgraad (IP) IP20
Aansluitbare geleiderdoorsnede eendraads 1 t/m 16mm²
Aansluitbare geleiderdoorsnede meerdraads 1 t/m 10mm²
Waar kan ik aan aflezen dat dit een type B aardlekautomaat is geschikt voor 'max 63 Ampère'? Wat wordt sowieso bedoeld met geschikt voor max 63 àmpere? Ik ben van plan om 12 zonnepanelen in Oost-West opstelling te laten leggen en ga daarmee uit van 3960 Wattpiek max. Dan verwacht ik niet dat het systeem bestand moet zijn voor zware belasting en dat 16A voldoende is. Of wordt er wat anders mee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je haalt 2 zaken door elkaar. Je hebt een aardlekschakelaar en een automaat (groep).
Deze zitten bij jou gecombineerd in een aardlekautomaat.
Hij wilt: Aardlekschakelaar typeB 300mA tot 63A (25A of hoger zou in feite al voldoen), automaat B20A.
Je hebt gekregen Aardlek: typeA 300mA, automaat B16A in 1 jasje.
typeB heb je nodig voor de DC beveiliging blijkbaar regelt de PV omvormer dit niet zelf (weet je dit zeker?).
Niet te verwarren met uitschakelkarakteristiek B voor kortsluiting.

Ergo: uitzoeken of aardlekschakelaar typeB echt nodig is, zoja plaatsen en aardlekautomaat weer weghalen.
Daarnaast is 16A wel voldoende voor je oost-west opstelling verwacht ik, maar een 20A kan geen kwaad als de hoofdzekering 32A of zwaarder is.
JackBol schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:57:
De electricien gaat nu akkoord met 3x25A huisaansluiting.

Ook zetten ze de tuinkabel op een eigen aardlekautomaat.
Die overzichten heb ik ook gemaakt in cadelit maar zijn eigenlijk compleet kansloos.
Waarom zou een Quooker bijvoorbeeld geen gelijktijdigheidsfactor hebben van 100%? Hij kan elk moment aanspringen en altijd op vol vermogen. En nee, dat doet ie niet altijd korter dan een minuut.
De enigste manier waarop je dit kan plannen is kijken wat tegelijk aan kan gaan (realistisch gezien), wat is het werkelijke vermogen, en hoe verdeel je dit dan over de fases. Alles op een hoop gooien met 60% eroverheen en daar dan een aansluiting uit laten rollen wordt hem niet. Die laadpaal mag trouwens niet met je kookplaat en WP samen achter een aardlekschakelaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 12-03-2021 23:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Laatst online: 06:14
Ik heb een vreemd probleem met mijn deurbel.
We hebben 2 bellen, 1 op de begane grond en 1 op de 1e verdieping (in serie geschakeld). Na vervanging van de bel op de 1e verdieping werkt het niet goed meer.

Beide aangesloten in serie:
- bel beneden belt heel kort, ipv continu (hij zoemt wel continu, alleen het ijzeren ‘belletje’ beweegt niet op en neer).
- bel boven zoemt, maar belt niet

Beide parallel aangesloten:
- identieke situatie

Beneden los aangesloten
- bel beneden belt heel kort

Boven los aangesloten
- bel boven belt continu

Oude situatie (met de oude, niet meer bruikbare bel)
- beide bellen bellen continu (=gewenst)

Situatie in meterkast, met enkel bel boven aangesloten (weet niet precies hoe de kabels tegenover elkaar moeten lopen, maar de verschillende opties geeft hetzelfde resultaat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVgTYWcbglChx7ilsPkDW0R8oMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHHkIjxGjjPTCAKoZFtDJpsm.jpg?f=fotoalbum_large

Bel boven (bel beneden heeft een soortgelijk systeem, oude bel evenzo): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSpPHxU9sbOT3ic8mcK349Sq0DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deALX569zynKCB0tbeZFV4yS.jpg?f=fotoalbum_large

Ontvangt de bel boven te weinig stroom als de bel beneden ook van stroom voorzien wordt?
En hoe kan het dat de bel beneden eerst wel continu afging (toen het geschakeld stond) en nu niet meer?

(Als de vraag beter in een los topic kan hoor ik t graag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@Pepper92 Meten is weten. Als dat niet lukt, dan misschien even bij een buur/kennis de nieuwe bel testen.
De bovenbel ziet eruit als een wisselspanningsbel. Weet je wel zeker dat de nieuwe bel ook geschikt is voor wisselspanning? Je hebt namelijk ook gelijkspanningsbellen, die rinkelen omdat ze zelf telkens de stroomkring doorbreken.
Je zou twee verschillende bellen eigenlijk niet in serie moeten zetten; de een kan een andere stroom nodig hebben dan de ander. Afhankelijk daarvan krijgt de een meer spanning dan de ander omdat het een serieschakeling is. Bij twee identieke bellen krijgen ze elk de helft (dat kan ook al te weinig zijn, dat het vroeger werkte is misschien gewoon geluk).

Met een parallelschakeling kan de trafo waarschijnlijk niet genoeg stroom leveren. Het lijkt erop dat de benedenbel alleen ook al teveel stroom vraagt, gezien het feit dat hij heel kort belt als je hem los aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pepper92 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:10:
Ik heb een vreemd probleem met mijn deurbel.
We hebben 2 bellen, 1 op de begane grond en 1 op de 1e verdieping (in serie geschakeld). Na vervanging van de bel op de 1e verdieping werkt het niet goed meer.
De nieuwe bel vraagt teveel stroom van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Weet iemand hier toevallig of de schroeven van de ABB CHP-60 ook gewoon op 60mm zitten zodat ik er evt ook nog een stopcontact op kan maken? Wil er 1 in het plafond van de garage gebruiken, maar de motor voor de garagedeur zou er dan direct zijn stroom van kunnen krijgen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Laatst online: 06:14
@Martin7182 de bel op de foto = de bovenbel = de nieuwe bel. De benedenbel is een oudje en ik denk dan inderdaad dat de bel beneden op gelijkspanning werkt: je ‘hoort’ namelijk nog wel dat er stroom op staat, maar het ijzeren pookje beweegt niet meer. Aangezien de bel beneden eerder werkte gezamenlijk met de bel boven lijkt het me niet dat die te veel stroom vraagt?

Dat probleem moet dus opgelost kunnen worden door de beneden ook te vervangen. Maar waarschijnlijk zal de omvormer dan ook vervangen moeten worden voor een sterker exemplaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Pepper92 op 13-03-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Rimco schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:50:
Weet iemand hier toevallig of de schroeven van de ABB CHP-60 ook gewoon op 60mm zitten zodat ik er evt ook nog een stopcontact op kan maken? Wil er 1 in het plafond van de garage gebruiken, maar de motor voor de garagedeur zou er dan direct zijn stroom van kunnen krijgen.
Ik denk van wel, maar ik kan het morgen wel voor je nameten. Ik heb er nog een aantal liggen die nog het plafond in moeten!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Pepper92 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:03:
@Martin7182 de bel op de foto = de bovenbel = de nieuwe bel. De benedenbel is een oudje en ik denk dan inderdaad dat de bel beneden op gelijkspanning werkt: je ‘hoort’ namelijk nog wel dat er stroom op staat, maar het ijzeren pookje beweegt niet meer. Aangezien de bel beneden eerder werkte gezamenlijk met de bel boven lijkt het me niet dat die te veel stroom vraagt?

Dat probleem moet dus opgelost kunnen worden door de beneden ook te vervangen. Maar waarschijnlijk zal de omvormer dan ook vervangen moeten worden voor een sterker exemplaar?
Het verhaal lijkt niet te kloppen; als de benedenbel het vroeger in serie goed deed dan zou hij alleen aangesloten het zeker moeten doen. Je kunt geen gelijkspanningsbel in serie gebruiken, waarschijnlijk heb je gewoon wisselspanningsbellen. Je kunt de bel trouwens ook afstellen met het schroefje. Om het probleem echt op te lossen, zou ik even een multimeter eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik weet niet of dit het juiste topic ervoor is, maar een compleet nieuw topic aanmaken vond ik ook wel wat ver gaan... Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van zonnepanelen en deze wil ik graag plaatsen op mijn garage. hierbij ben ik zelf (na wat vooronderzoek) er van uit gegaan dat ik SolarEdge nodig heb i.v.m. de schaduw van een boom en van mijn huis aan het einde van de dag.

Ik heb een bedrijf gecontacteerd waarbij iemand is langsgekomen om de situatie ter plaatse te beoordelen en bekijken. Deze heer gaf aan dat ik zeker geen SolarEdge nodig, dat er (vooral aan het einde van de dag) wat schaduw op de panelen valt is volgens hem geen probleem.

Hieronder een situatieschets georiënteerd op het noorden en een foto van de situatie (de boom is inmiddels wel iets groter geworden). Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Heb ik SolarEdge nodig?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fCbrT2L/huis.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b7XsVtf/huis-tov-zon.png

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Harrie_ Daar hebben we een topic voor op Tweakers Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Als fervent PVér zou ik die boom omhakken. Schaduw is van invloed voor de opbrengst van serie geschakelde panelen. Als dit op het einde van de dag is en de opbrengst al laag is kun je dit voor lief nemen. Optimizers en dat soort zaken kosten extra geld welke je terug moet verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Harrie_ Of nog beter, start even een eigen topic.
Met de maten van je dak erin, of je een aparte groep hebt, of je 1 of 3-fase hebt, etc.
Google maps fototje met noord naar boven.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 10:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@habbekrats en @AUijtdehaag bedankt voor de antwoorden. Ik ben eigenlijk alleen maar zoekende naar informatie m.b.t. SolarEdge en of dit verstandig is of niet, de rest is imho niet zo interessant. Er passen net 18 panelen op het dak en ik wil er dus ook 18 stuks op leggen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Harrie_ Gewoon 18 op een 1-of 3-fase string omvormer, Goodwe of SMA (als je makkelijk zelf wilt loggen)
De meerwaarde (en meerprijs) van optimizers zie ik niet het nut van in.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 10:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iladriel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 18:37
Vanuit de openingspost:
NEN 1010 is van toepassing op het ontwerp en de aanleg van elektrotechnische installaties. Dat betekent dat op een bestaande installatie, waaraan niet wordt gewerkt, een nieuwe editie van NEN 1010 geen invloed heeft.
Als het maximaal opgenomen vermogen van 1 apparaat (bij voorkeur op een "vaste plaats") hoger is dan 2000W verdient deze bij voorkeur een eigen groep te krijgen, voorbeelden: Wasmachine, Amerikaanse koelkast of een wasdroger, MAAR dit is GEEN verplichting meer.
Omdat er gezegd wordt dat dit geen verplichting MEER is, neem ik aan dat dat vroeger wel zo was. In welke norm is dit gewijzigd?
Mijn huidige huis is niet volgens de nieuwste norm omdat ik niet overal een aarde heb. Ik vraag mij nu dus af of ik wel of niet aan die 2KW norm moet voldoen onder de NEN 1010 versie waar mijn huis onder valt.

Ik ben zojuist pas achter deze 2KW norm gekomen. Mijn nieuwe keuken krijgt een vaatwasser en een combi-magnetron/oven, ieder van meer dan 2KW. Zover ik de installatie begrijp is mijn hele huis inclusief keuken verdeeld over 2 groepen. Daarnaast heb ik nog 2 groepen, eentje voor de wasmachine en een nieuw aangelegde dubbele voor de kookplaat (hiervoor liep een loze leiding naar de keuken).
De stukadoor is net geweest dus ga ik liever geen nieuwe leidingen aanleggen voor 2 extra groepen voor de combi-magnetron/oven en de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou eerst maar is gaan uitzoeken wat er nu precies achter welke groep zit.
Je hebt dus 4 groepen totaal? incl de kookgroep. Wanneer is de installatie origineel gemaakt? 1975 gok ik?
Opzich mag dit allemaal wel zo dan. De 2kW regel is sinds een aantal jaar vervallen. Desondanks moet er wel rekening gehouden worden in nieuwe installaties (dus geen uitbreiding met een groep) met praktische situaties, dus geen combioven en WCD tbv frituurpan op 1 groep bijvoorbeeld. Een combioven, gaskookplaat en afzuigkap op 1 groep zou dan wel weer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iladriel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 18:37
1998 gebouwd, dus volgens de norm van 1996. Maar toen zat er volgens mij nog geen vaatwasser in.

In de meterkast hangt een omschrijving van wat op welke groep zit. Groep 1 en 2 zijn voor alle WCD's, berging, etc, groep 3 is de wasmachine, groep 4 is de badkamerkachel (heb ik niet, dus geen idee wat deze doet) en een nieuwe dubbele groep die ongenummerd is voor de kookplaat.

Mijn vraag is dus vooral of ik aspecten van de nieuwe norm (2KW niet op eigen groep) mag gebruiken terwijl mijn huis nog onder een oudere norm valt (geen aarde overal).

[ Voor 5% gewijzigd door iladriel op 14-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:51

thof

FP ProMod
Jaren 30 woning, in 1989 is het huis gerenoveerd waarbij alle platfonds er uit zijn geweest en er nieuwe bekabeling is getrokken. Aldus de vorige bewoners. Daar hebben we deze geweldige smalle meterkast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9KX827wV-tYaURHVbeidqs1dBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EfMnMcPBpo0lOcj3e1nDM5L.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOJM_rDjUbjUy_9FJFy3NjKnZGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCPZg0riUCenRBoW79toEbcC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht eigenlijk dat de meterkast wederom aan vervanging toe is, zeker met het oog op eventueel elektrisch rijden (geen plannen om van het gas af te gaan). Er worden wel 3 fases ingevoed, maar het is inpandig een enkelfasige aansluiting. Als het echt moet, dan zou er naast de aardlekschakelaars nog het e.e.a. geplaatst kunnen worden. Een van de aardlek schakelaars is ook nog van het 0.5A...

Wat mij betreft is deze meterkast kandidaat voor vervanging, maar hoe lossen jullie dat op in zo'n waardeloos smalle meterkast die niet tot het plafond aan doorloopt? Zal het te doen zijn, of lekker zo laten zitten en dan maar eens gaan verhuizen :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@thof Je zou de ALS kunnen vervangen door 30mA types en de automaten boven door smalle 22 mm automaten. Dan heb je wat ruimte over voor 2 x 3Falamat16A voor je laadpaal en koken.

Een onderverdeler ergens anders maken kan natuurlijk ook. Mijn eerste meterkast was een hoekje boven het trapgat met een doodskopje als "verdeler" de rest zat bij de beneden buurvrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Rimco schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:50:
Ja, schroeven zitten op 60mm, net nagemeten!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 15:40
@thof Ik vind die kast wel mooi zo, past bij een huis uit die tijd :)

Qua ruimte: ligt eraan wat je van plan bent. Je hebt nu al 6 groepen, maar door de oude uitvoering nemen ze een dubbele ruimte in.

Kijk eens op een groepenkast configurator, dan kun je kijken of wat je wilt ook past.

Die aardlekschakelaars zijn niet meer van deze tijd, en moet je sowieso snel willen vervangen (als ik de experts hier napraat).

Alternatief is je kast naar boven toe uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:06
We willen zonnepanelen en onze elektriciën heeft hiervoor wat werkzaamheden uitgevoerd. Echter, hij heeft een verkeerd onderdeel geplaatst en nu ben ik benieuwd wat het beste hiervoor in de plaats kan worden gedaan. Eergister had ik hier al een post over gemaakt waarin ik vroeg wat nou werkelijk geleverd is. Daar heb ik nu duidelijkheid in. Nu wil ik dus alleen nog weten wat wél moet gebeuren.

Uitgevoerd
De elektriciën heeft een aardlekautomaat geplaatst met type A lekstroom, 16A nom meetstroom en 300 mA foutstroom. Hier is voor gekozen vanwege de krappe ruimte in de meterkast.

Nodig
Voor de 12 zonnepanelen die in oost-west opstelling komen te liggen, wordt een transformatorloze omvormer gebruikt. De installateur van de zonnepanelen schrijft daarom voor dat er een aardlekschakelaar wordt geïnstalleerd met 20A nom meetstroom, 300 mA foutstroom, type B lekstroom en 300 mA foutstroom. Wij hebben gevraagd om een aardlekautomaat met type B en de installateur heeft type A geleverd.

Dilemma

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKLxyQz-JFDL6o08bc-7pt50_rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCbSpo5KYprFy1PGuraYr9uP.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsonder in de groepenkast zit de verkeerd geleverde aardlekautomaat (want type A en moet type B zijn, liefst met 20A ipv 16A). Deze zou ik liefst willen vervangen voor een type B aardlekautomaat maar die kan ik niet vinden voor 2 polig in dat formaat. Ik kan wel een type B aardlekschakelaar vinden, maar dan is er geen ruimte voor een installatieautomaat en dus risico bij kortsluiting of overbelasting.

Oplossing?
Hoe kan ik het beste de meterkast gereedmaken voor zonnepanelen met een transformatorloze omvormer? Hoe kan ik de zonnepanelen zowel beveiligen voor lekstroom (type B, 300 mA lekstroom) als overbelasting? Er zijn nu overigens twee groepen die niet in gebruik zijn en dus 'over'.

Als een kast erbij geplaatst moet worden is dat geen ramp. We willen in een paar jaar immers een laadpaal voor de deur en moeten daar ook de meterkast voor aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Jeroenvanb misschien moet je even ingaan op de reacties die je eerder kreeg.
Jim423 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:25:
typeB heb je nodig voor de DC beveiliging blijkbaar regelt de PV omvormer dit niet zelf (weet je dit zeker?).

[...]

Ergo: uitzoeken of aardlekschakelaar typeB echt nodig is
In mijn beleving zijn er nog amper omvormers waarvoor je daadwerkelijk type B aardlekbeveiliging nodig hebt, de meeste fabrikanten verklaren dat dit niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:34

timovd

Voorsprong door techniek

Jeroenvanb schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:33:
We willen zonnepanelen en onze elektriciën heeft hiervoor wat werkzaamheden uitgevoerd. Echter, hij heeft een verkeerd onderdeel geplaatst en nu ben ik benieuwd wat het beste hiervoor in de plaats kan worden gedaan. Eergister had ik hier al een post over gemaakt waarin ik vroeg wat nou werkelijk geleverd is. Daar heb ik nu duidelijkheid in. Nu wil ik dus alleen nog weten wat wél moet gebeuren.

Uitgevoerd
De elektriciën heeft een aardlekautomaat geplaatst met type A lekstroom, 16A nom meetstroom en 300 mA foutstroom. Hier is voor gekozen vanwege de krappe ruimte in de meterkast.

Nodig
Voor de 12 zonnepanelen die in oost-west opstelling komen te liggen, wordt een transformatorloze omvormer gebruikt. De installateur van de zonnepanelen schrijft daarom voor dat er een aardlekschakelaar wordt geïnstalleerd met 20A nom meetstroom, 300 mA foutstroom, type B lekstroom en 300 mA foutstroom. Wij hebben gevraagd om een aardlekautomaat met type B en de installateur heeft type A geleverd.

Dilemma

[Afbeelding]

Rechtsonder in de groepenkast zit de verkeerd geleverde aardlekautomaat (want type A en moet type B zijn, liefst met 20A ipv 16A). Deze zou ik liefst willen vervangen voor een type B aardlekautomaat maar die kan ik niet vinden voor 2 polig in dat formaat. Ik kan wel een type B aardlekschakelaar vinden, maar dan is er geen ruimte voor een installatieautomaat en dus risico bij kortsluiting of overbelasting.

Oplossing?
Hoe kan ik het beste de meterkast gereedmaken voor zonnepanelen met een transformatorloze omvormer? Hoe kan ik de zonnepanelen zowel beveiligen voor lekstroom (type B, 300 mA lekstroom) als overbelasting? Er zijn nu overigens twee groepen die niet in gebruik zijn en dus 'over'.
Zit er geen dc-lekstroombeveiliging in de omvormer? Wellicht is dit een betere vraag voor het PV-topic (grijs gebied, maar daar zitten de PV-expoerts).
Als een kast erbij geplaatst moet worden is dat geen ramp. We willen in een paar jaar immers een laadpaal voor de deur en moeten daar ook de meterkast voor aanpassen.
Geen enkel probleem! Buisjes inkorten en je kunt nog 12 units boven de groepenkast plaatsen (of een Eaton Medusa).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 13:42
Even een vraag aan de kenners hier:
Ik heb hier een aparte groep voor de wasmachine naar zolder. Deze komt op onderstaande manier uit de muur. Er zit een voorzetwandje voor (met opbouw stopcontact) en de vorige bewoner heeft het stopcontact met lassen aangesloten (kabels zitten ook nog in een te korte flexibele buis).
Nu heb ik een extra stopcontact voor de warmtepompdroger gemaakt (wordt nog besteld) en die heb ik hier (voor nu) zo bij aangesloten. Dit lijkt me niet een hele veilige oplossing, heeft iemand hier een slim idee voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKjXl-caSjbmknM7ZGjdVtVVbhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUb0d7c6LHfw0cesFUyP6QGK.jpg?f=fotoalbum_large

Nb. Wasmachine en droger zijn zuinige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Barada schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:29:
Even een vraag aan de kenners hier:
Ik heb hier een aparte groep voor de wasmachine naar zolder. Deze komt op onderstaande manier uit de muur. Er zit een voorzetwandje voor (met opbouw stopcontact) en de vorige bewoner heeft het stopcontact met lassen aangesloten (kabels zitten ook nog in een te korte flexibele buis).
Nu heb ik een extra stopcontact voor de warmtepompdroger gemaakt (wordt nog besteld) en die heb ik hier (voor nu) zo bij aangesloten. Dit lijkt me niet een hele veilige oplossing, heeft iemand hier een slim idee voor?
[Afbeelding]

Nb. Wasmachine en droger zijn zuinige modellen.
Draad aan beide kanten er uit halen, doos open hakken, buis oppakken en verlengen naar (boven neem ik aan? En het liefst in de muur frezen. Nieuw draad er in trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Barada Ik zou een kniedeksel op de inbouwdoos zetten, deze heb je voor 5/8 buis.( plaatje is voor m20, maar idee is hezelfde), flex goed beugelen, beter nog vervangen door gewone buis.
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/864650.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door habbekrats op 15-03-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 13:42
@habbekrats kniedeksel is een goeie! Die kende ik nog niet. Zou daar dan weer een opbouw lasdoos T stuk op kunnen zetten.
Denk dat ik dat maar ga doen. Dank voor de snelle oplossing, superfijn!

@Aapie dat is wel de meest nette manier. Het is een beetje een aparte situatie; er hangt een ketel met alle leidingen naast, en daar een soort van (onhandige) ombouw omheen. En ook nog met een trapgat daaronder. In de muur hakken en frezen wordt dan echt een mega-klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Een vraagje over een driefasen lichtrail. In mijn nieuwbouwwoning wil ik graag een dergelijke rail monteren op het plafond. De keuze valt op een driefasenmodel aangezien ik graag minimaal twee lampen apart wil kunnen schakelen. Er is slechts één lichtpunt. En vanuit de bouw was een extra punt "absoluut niet mogelijk".

Als ik zo'n rail monteer, kan ik dan simpelweg de wipschakelaar vervangen door een drievoudige wipschakelaar (dus 3 losse schakelaars), twee extra schakeldraden naar de centraaldoos en klaar? Of denk ik veel te simpel over zo'n lichtrail. Het zou een rail als deze kunnen worden; https://www.railspot.nl/3fase-rail-grijs-4-meter.html

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@fonsoy Ja dat is wel de manier ja. Aangenomen dat het lukt om 2 extra schakeldraden te trekken. Als er 1 leiding de wand in loopt voor een schakelaar en een contactdoos kan dat wel eens krap worden. Als het een leiding naar alleen de enkele lichtschakelaar is zou het geen probleem mogen zijn.

Een drievoudige lichtschakelaar is trouwens zeldzaam (maar ze bestaan wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
fonsoy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:50:
Een vraagje over een driefasen lichtrail. In mijn nieuwbouwwoning wil ik graag een dergelijke rail monteren op het plafond. De keuze valt op een driefasenmodel aangezien ik graag minimaal twee lampen apart wil kunnen schakelen. Er is slechts één lichtpunt. En vanuit de bouw was een extra punt "absoluut niet mogelijk".

Als ik zo'n rail monteer, kan ik dan simpelweg de wipschakelaar vervangen door een drievoudige wipschakelaar (dus 3 losse schakelaars), twee extra schakeldraden naar de centraaldoos en klaar? Of denk ik veel te simpel over zo'n lichtrail. Het zou een rail als deze kunnen worden; https://www.railspot.nl/3fase-rail-grijs-4-meter.html
Toch even mijn knutsel laten zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPawybmFG6vfPNflH1zzccinhnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGF3A0kWVSaU6NoSEO5FVVE9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een Global Nordic rail (3 fase) met een midden voeding. Daar heb ik aan de zijkant een gat in geboord en via daar een 5 aderig installatie snoer ingevoerd. Zelfde gat in de plafondplaat. En de kabels netjes afgewerkt met een doorvoerthule (@Fraggert, op Aliexpress zoeken op rubber grommet).

Linkje naar de plafondkap: https://www.amazon.de/dp/...5ME7?_encoding=UTF8&psc=1

Heb 2 van de fases doorgevoerd naar schakelaar en de andere aangesloten met een FIBARO Dimmer 2 inbouw module voor domotica. Maar heb op onze beneden verdieping 3x een rail aansluiting en de overige fases zitten dus gekoppeld aan domotica inbouw modules. Te schakelen met een HeatIT Z-Push 8 via mijn FIBARO Home Center 3.
Pagina: 1 ... 162 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.