Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.283 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jfwiet schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Toch even mijn knutsel laten zien :)

. En de kabels netjes afgewerkt met een doorvoerthule (@Fraggert, op Aliexpress zoeken op rubber grommet).
Netjes joh d:)b

Ik reageerde slechts even met de NL term omdat ik niet weet wie waar shopt, ik denk dat ze bij de Gamma je scheel aankijken met grommet ;) "t(h)ule" staat gewoon in het assortiment bij de reguliere bouwmarkt/ijzerhandel/installatiezaak :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Jfwiet schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Toch even mijn knutsel laten zien :)

[Afbeelding]

Dit is een Global Nordic rail (3 fase) met een midden voeding. Daar heb ik aan de zijkant een gat in geboord en via daar een 5 aderig installatie snoer ingevoerd. Zelfde gat in de plafondplaat. En de kabels netjes afgewerkt met een doorvoerthule (@Fraggert, op Aliexpress zoeken op rubber grommet).

Linkje naar de plafondkap: https://www.amazon.de/dp/...5ME7?_encoding=UTF8&psc=1

Heb 2 van de fases doorgevoerd naar schakelaar en de andere aangesloten met een FIBARO Dimmer 2 inbouw module voor domotica. Maar heb op onze beneden verdieping 3x een rail aansluiting en de overige fases zitten dus gekoppeld aan domotica inbouw modules. Te schakelen met een HeatIT Z-Push 8 via mijn FIBARO Home Center 3.
Hee dat is gaaf. Mooi afgewerkt ook. Zo zou ik hem inderdaad heel graag zien. Zat inderdaad ook naar een Global Nordic Rail Pro te kijken (neem aan dat je niet de Pulse hebt). Leuk dat we bijna dezelfde oplossing zullen hebben, want bij mij zit het lichtpunt precies ook in het midden ;) En bedankt voor die Amazonlink, want ik ga inderdaad precies dezelfde nodig hebben.
Hier was de overweging ook om een of meerdere fasen te koppelen aan een domotica-oplossing. Leuk om dit te zien zo. In mijn geval dacht ik aan Shelly's aangezien er wellicht meerdere van in die ene wandcontactdoos of centraaldoos passen. Maar dat is hier dan weer offtopic :P

@Xander jij ook bedankt voor je waardevolle bijdrage.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20
Misschien een domme vraag maar waarom helemaal een 3-fase aansluiting voor die (led) lampen neem ik aan?
Ik heb zelf 6 groepen spotjes verdeeld over 3 groepen en elke groep weer achter een andere als en fase al is het verbruik natuurlijk erg klein.
Overal overigens ook Fibaro Dimmer 2 achter gezet en door diepe inbouw dozen vanuit de bouw past dat gelukkig prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@GeeMoney Ze bedoelen hier niet gelijk meterkast groep of een fase van een 3-fase netspanning systeem. Met een 3-fase rail wordt gewoon een rail bedoelt met 3 individueel schakelbare "takken" en een enkele N. Daarmee heb je één rail met 3 individueel te schakelen groepen die als 3 fases over de rail lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20
fonsoy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:53:
En bedankt voor die Amazonlink, want ik ga inderdaad precies dezelfde nodig hebben.
Waarom zo'n kapje (voor teveel geld) bestellen bij Amazon als ie bij Sander Vunderink maar € 0.89 kost?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:10
Andrehj schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:54:
[...]

[...]

Waarom zo'n kapje (voor teveel geld) bestellen bij Amazon als ie bij Sander Vunderink maar € 0.89 kost?
Zoals ik dat plaatje zie, dan sluit de kap tegen de basis en niet tegen het plafond. Maar kan het mis hebben en inclusief verzendkosten is die €0,89 vast ook richting de €5 😉

Maar als je nog wat anders moet hebben is het de moeite waard om te proberen voor €0,89.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jfwiet schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:28:
Zoals ik dat plaatje zie, dan sluit de kap tegen de basis en niet tegen het plafond. Maar kan het mis hebben en inclusief verzendkosten is die €0,89 vast ook richting de €5 😉
Ik heb dat kapje hier op een paar centraaldozen zitten, inclusief modificatie met een kabeldoorvoer naar een lamp die niet op de centraaldoos moest. Kapje sluit wel degelijk netjes tegen het plafond aan.
En ik heb die inderdaad besteld samen met heel veel andere materiaal. (Je heb nogal wat nodig als je een heel huis gaat voorzien van elektra...)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik had hier al een vraag gepost:
Fairy in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

-------
Ik ga dit jaar op mijn schuur extra zonnepanelen leggen, enkelfase.

Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).

Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.

Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...
-------

Dit had dus in dit topic geplaatst moeten worden. Mijn fout.

Mijn vraag staat eigenlijk nog wel steeds open. Als ik vanuit mijn meterkast vertrek met een 3 fasengroep en deze in de schuur laat uitkomen op een 3 fasen hoofdschakelaar, moet ik dan nogmaals weer zekeringen er achter plaatsen, terwijl de aansluiting zelf al is gezekerd in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:43:

-------

Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).

Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.

Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...
-------

Mijn vraag staat eigenlijk nog wel steeds open. Als ik vanuit mijn meterkast vertrek met een 3 fasengroep en deze in de schuur laat uitkomen op een 3 fasen hoofdschakelaar, moet ik dan nogmaals weer zekeringen er achter plaatsen, terwijl de aansluiting zelf al is gezekerd in de meterkast?
Dat kán maar je verliest je selectiviteit, het kan dan voor gaan komen dat bij overbelasting de ene keer de ene 16A automaat springt en de volgende keer de andere 16A automaat. Dus ik zou het gewoon bij je 16A in je meterkast houden.

Verder spreek je over dubbelgezekerd met 6 B16 automaten. Heb je 2x3 16A automaten om je krachtstroom af te zekeren? Dat klinkt wat speciaal, waarom geen standaard 4P 16A automaat? En wederom: selectiviteit en het verhaal van me van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:43:

-------

-------

Als je 5x6 mm2 hebt liggen van een meter of 30 zou ik gewoon aan de voedende kant 20 of 25A afzekeren en in je onderverdeler gewoon B16.
Ik heb dat zelf ook, die voorbeveiliging in de meterkast is alleen bedoeld als een onverlaat je kabeldoor steekt.
Als mijn hoofdzekeringen er dan uitgaan heb ik daat geen probleem eens in de 100 jaar.
overigens heb ik gewoon automaten van Enexis die ik gewoon zelf weer bij kan zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 17-03-2021 13:15 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

habbekrats schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Als je 5x6 mm2 hebt liggen van een meter of 30 zou ik gewoon aan de voedende kant 20 of 25A afzekeren en in je onderverdeler gewoon B16.
Ik heb dat zelf ook, die voorbeveiliging in de meterkast is alleen bedoeld als een onverlaat je kabeldoor steekt.
Als mijn hoofdzekeringen er dan uitgaan heb ik daat geen probleem eens in de 100 jaar.
overigens heb ik gewoon automaten van Enexis die ik gewoon zelf weer bij kan zetten.
De kabel heb ik al liggen dus die kost me niets, die gebruik ik, maar mijn verbruik zal onder normale omstandigheden nooit een probleem geven. Dikke kabel heeft wel als voordeel zo min mogelijk verlies en spanningsval. Iets wat in mijn vorige huis af en toe een probleem was met 2,5mm² naar de zolder.

Het zekeren op 25A is geen optie en ook niet nodig. Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A en is dit jaar helemaal vervangen, dus dit zijn ook automaten die ik zelf kan bedienen in geval van kortsluiting.

Zekeren op 25A is volgens mij niet toegestaan als dat gelijk is aan de hoofdzekering...

In de schuur komt alleen maar een inverter van 2000watt op een eigen fase. Daarnaast een fase voor de verlichting en stopcontacten, waarbij het stroomverbruik beperkt is tot handgereedschap (boormachine e.d.) en het zwaarste apparaat is een luchtcompressortje en die doet maar een paar honderd watt volgens mij. Niets spannends dus. De 3e fase blijft vooralsnog vrij beschikbaar.

Het enige waar ik zelf op moet letten is dat ik de juiste fase pak voor de inverter, omdat ik al 3 inverters van 3600 watt heb hangen. Mijn 3e inverter heeft echter schaduw op het moment dat er op de schuur zon gaat vallen, dus die zitten elkaar niet in de weg, en dan nog is het theoretische maximum 23,3A, wat ze samen nooit gaan halen.

Ja mijn solarhobby is doorgeslagen ;) ik wil op termijn ook graag naar all electric en gas de deur uit

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Fairy Selectiviteit naar een onderverdelen in een huisinstallatie is geen vereiste. Een ongestoorde werking wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

habbekrats schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:51:
@Fairy Selectiviteit naar een onderverdelen in een huisinstallatie is geen vereiste. Een ongestoorde werking wel.
Oke dank je voor de info. In mijn geval heeft meer dan 16A echt geen zin, dus ik zeker dan liever zo laag mogelijk af. In principe zou ik zelfs met 10A uit kunnen, maar dat is non-standard volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je gaat dan dus een nul delen tussen 3 verschillende groepen? Dat is qua overbelasting ivm de fase-verschuiving geen probleem, maar wel potentieel gevaarlijk. Als 1 van de groepen uit is, is die fase weliswaar weg, maar de nul nog bij een andere groep in gebruik en niet onderbroken.

Ik heb zelf een 16A 3p+n automaat in de meterkast en in de schuur een onderverdeler met een 16A automaat voor de PV, een 3p+n automaat voor de krachtgroep en nog een automaat voor verlichting + WCD. Je kunt het overkill noemen, maar door de PV invoeding zou er meer dan 16A door 1 fase van de krachtgroep kunnen gaan. Ook vind ik het wel handig om een en ander in de schuur los te schakelen als ik er werkzaamheden aan heb.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aiolos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:23:
Je gaat dan dus een nul delen tussen 3 verschillende groepen? Dat is qua overbelasting ivm de fase-verschuiving geen probleem, maar wel potentieel gevaarlijk. Als 1 van de groepen uit is, is die fase weliswaar weg, maar de nul nog bij een andere groep in gebruik en niet onderbroken.

Ik heb zelf een 16A 3p+n automaat in de meterkast en in de schuur een onderverdeler met een 16A automaat voor de PV, een 3p+n automaat voor de krachtgroep en nog een automaat voor verlichting + WCD. Je kunt het overkill noemen, maar door de PV invoeding zou er meer dan 16A door 1 fase van de krachtgroep kunnen gaan. Ook vind ik het wel handig om een en ander in de schuur los te schakelen als ik er werkzaamheden aan heb.
Ik zie echter geen alternatieven voor in een ABB HAF kast met busbar.

Ik heb 3 automaten gekoppeld met het volgende koppelsetje:

https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_krachtbrug_3-fase_1010.031.jpg

Dan zouden deze niet toegestaan moeten zijn.....? Zo'n zelfde koppeling gebruik ik ook voor mijn 3 fase inductiekookplaat.

Overigens heb ik voor werkzaamheden na de onderverdeler wel voorzien in een hoofdschakelaar die 4P is.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/228x228/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_hoofdschakelaar_4-p_40a.jpg

Plaatje zegt meer. Voor echte werkzaamheden zet ik overigens altijd ALLE schakelaars uit in de keten, dus vanaf de aanvoer al. Dan kan er in principe geen stroom bij de kast komen.

Dat bij uitval van 1 groep de Nul actief blijft snap ik wel. Dat is inderdaad wat gevaarlijker. Bij werkzaamheden niet zo'n punt maar bij aanraking wel, want dan ben je echt aan de ALS overgeleverd. Maar dat ben je sowieso toch al.....?

Als ik dat wil tackelen moet ik naar zoiets:

https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr256140r1165/
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/C/2CSR256140R1165-jpg-600x600bw0c0q70.jpg

Die zijn wel even 185 euro per stuk :o

Dat gaat dat PV setje op mijn schuur nooit meer opleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Die is dan ook bedoeld voor een fornuisgroep/kookgroep op 3 fasen.

Een 3p+n automaat voor busboard lijkt idd niet te bestaan, maar ik ken niet het volledige ABB assortiment uit m'n hoofd.

Edit:
Voor E 103,25 zijn de ALAMATs er ook: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

[ Voor 23% gewijzigd door Aiolos op 17-03-2021 14:42 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aiolos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:39:
Die is dan ook bedoeld voor een fornuisgroep/kookgroep op 3 fasen.

Een 3p+n automaat voor busboard lijkt idd niet te bestaan, maar ik ken niet het volledige ABB assortiment uit m'n hoofd.
Ik heb mij laten vertellen dat met zo'n brug je gewoon helemaal voldoet. Maar dat klopt blijkbaar dus niet.

Qua veiligheid is het lastige gewoon, als in de meterkast de groep eruit knalt, kan de N in de schuur nog onder stroom staan. Knalt ie in de schuur uit de groep, dan is hij wel spanningsvrij.

Voor mijn PV installatie maak ik ook gebruik van zo'n brug, maar die is voor PV alleen en bevat geen stopcontacten.

Wil ik het echt goed doen, moet ik dus 2 van die automaten hebben. Dat gaat wel vrij ver.

Mijn groepenkast is nieuw, 2 units breed en met dit er bij in kan het wel eens te krap gaan worden, want er hangen ook nog 3 fase kWh meters in.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat met zo'n brug je gewoon helemaal voldoet. Maar dat klopt blijkbaar dus niet.
Qua maximale belasting voldoe je idd. Die nul zal nooit meer dan 16A doen op een 3fase installatie. 't zou mij echter ook niet verbazen als die dingen er in sommige gevallen tussen zitten op een 1-fase busboard...
Qua veiligheid is het lastige gewoon, als in de meterkast de groep eruit knalt, kan de N in de schuur nog onder stroom staan. Knalt ie in de schuur uit de groep, dan is hij wel spanningsvrij.
Dat is het 'm. Veiligheid en overzichtelijkheid van de installatie. En die komt hier dus wat in het geding.
Voor mijn PV installatie maak ik ook gebruik van zo'n brug, maar die is voor PV alleen en bevat geen stopcontacten.

Wil ik het echt goed doen, moet ik dus 2 van die automaten hebben. Dat gaat wel vrij ver.
Als je andere PV een 3 fase inverter is is het soortgelijk aan een kooktoestel natuurlijk. Er is 1 apparaat op aangesloten. Misschien ook niet helemaal juist, maar minder een issue omdat er niet verschillende apparaten en WCDs op zitten. (en mogelijk stopt een 3-fase inverter er ook mee als er 1 fase wegvalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:34
Wie kent dit merk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJGSm-XHsNwMO76BBgn6Ku4RxjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9L1GBLmISTuJeknwyI48iLrX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aiolos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Qua maximale belasting voldoe je idd. Die nul zal nooit meer dan 16A doen op een 3fase installatie. 't zou mij echter ook niet verbazen als die dingen er in sommige gevallen tussen zitten op een 1-fase busboard...

[...]

Dat is het 'm. Veiligheid en overzichtelijkheid van de installatie. En die komt hier dus wat in het geding.

[...]

Als je andere PV een 3 fase inverter is is het soortgelijk aan een kooktoestel natuurlijk. Er is 1 apparaat op aangesloten. Misschien ook niet helemaal juist, maar minder een issue omdat er niet verschillende apparaten en WCDs op zitten. (en mogelijk stopt een 3-fase inverter er ook mee als er 1 fase wegvalt).
De andere PV zijn 3 inverters van 1 fase. Ik kon ook 1 inverter in 3 fase nemen, was ook een stuk goedkoper, maar ik wilde dit niet, omdat ik elke string apart wil meten en ik gebruik al jaren Plugwise Source hiervoor en die kan alleen maar 1 fase.
Als ik zo op die typenummers ga zoeken bekruipt het gevoel me dat die iets chinees is.... Misschien dat iemand anders het weet?

https://www.bol.com/nl/p/...penkast/9200000117203801/

Daar komt dat typenummer ook voor op weer een heel andere automaat. Lijkt dus wel of een chinees die typenummers imiteert, zodat mensen denken dat ze een Hager hebben. Maar kan het mis hebben!

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:26:
[...]

De andere PV zijn 3 inverters van 1 fase. Ik kon ook 1 inverter in 3 fase nemen, was ook een stuk goedkoper, maar ik wilde dit niet, omdat ik elke string apart wil meten en ik gebruik al jaren Plugwise Source hiervoor en die kan alleen maar 1 fase.

[...]

Als ik zo op die typenummers ga zoeken bekruipt het gevoel me dat die iets chinees is.... Misschien dat iemand anders het weet?
Zat inderdaad zelf al op Aliexpress te kijken maar nog niets vergelijkbaar gevonden. Wordt door Nederlandse bedrijf geplaatst en die geeft 10 jaar garantie op de componenten. Ik heb hiervan een offerte liggen namelijk en twijfel nog een beetje vanwege de voor mij onbekende componenten.

Toevallig dat dezelfde bedrijf bij mijn broer laatst de meterkast heeft vervangen. Dat is deze foto.

[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 17-03-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Genestealer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Zat inderdaad zelf al op Aliexpress te kijken maar nog niets vergelijkbaar gevonden. Wordt door Nederlandse bedrijf geplaatst en die geeft 10 jaar garantie op de componenten. Ik heb hiervan een offerte liggen namelijk en twijfel nog een beetje vanwege de voor mij onbekende componenten.

Toevallig dat dezelfde bedrijf bij mijn broer laatst de meterkast heeft vervangen. Dat is deze foto.
Als je voor een fractie van de prijs deze automaten kan plaatsen, is het niet zo moeilijk om garantie te geven. Dan leggen ze er voor weinig wat op de plank.

Het is denk ik wel raadzaam om te kijken of deze voldoen aan Nederlandse kwaliteitseisen. Ik heb laatst een video gezien, ik zal hem even opzoeken over hoe zo'n fake automaat er uit ziet en hoe gevaarlijk deze is.

Deze:

YouTube: Inside a fake un-trippable circuit breaker.

Gaan je oren wel even van klapperen. :D

Vanaf 1m45s (link) zie je de binnenkant. Zelfs het gevoel van de schakelaar is gefaked.

Als je die in je huis hebt en je toko fikt af, dan kan de verzekering wel eens heel moeilijk gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Als je voor een fractie van de prijs deze automaten kan plaatsen, is het niet zo moeilijk om garantie te geven. Dan leggen ze er voor weinig wat op de plank.

Het is denk ik wel raadzaam om te kijken of deze voldoen aan Nederlandse kwaliteitseisen. Ik heb laatst een video gezien, ik zal hem even opzoeken over hoe zo'n fake automaat er uit ziet en hoe gevaarlijk deze is.
Staat op hun site. Blijkbaar hun eigen merk.

Al onze H.E.P. producten zijn voorzien van het Europees kwaliteitskeurmerk. Op uw aankoop ontvangt u maar liefst 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Genestealer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Staat op hun site. Blijkbaar hun eigen merk.

Al onze H.E.P. producten zijn voorzien van het Europees kwaliteitskeurmerk. Op uw aankoop ontvangt u maar liefst 10 jaar garantie.
https://www.hollandelectric.nl/groepenkasten/ dus

Staan inderdaad ook op de site. Misschien is het drukte om niks hoor. Zou het wel even testen of ze uit gaan bij overbelasting. Zo aan de site te zien ziet het er allemaal prima en professioneel uit.... Een groot bedrijf dat een reputatie hoog te houden heeft naar ik aanneem.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:45:
[...]

https://www.hollandelectric.nl/groepenkasten/ dus

Staan inderdaad ook op de site. Misschien is het drukte om niks hoor. Zou het wel even testen of ze uit gaan bij overbelasting.
Correct, wou niet meteen met namen gaan roepen. Maar het zou fijn zijn als iemand kan bevestigen of dit gewoon valide is. Persoonlijk vind ik de groepen wat "goedkoop" ogen. Dat vertaald ook in de relatieve goedkope offerte tegenover een andere offerte die ik heb liggen (merk meterkast Hager en Gewiss automaat). Verschil van zo 600 euro.

Misschien zijn mijn zorgen voor niets. Die 600 euro kan ik goed voor andere zaken besteden.

[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 17-03-2021 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Dus ze leveren A-merken als ABB, Eaton, Hager etc maar ook hun veel goedkopere "eigen" merk H.E.P.

Voor iets waar ik, als het goed is, 20 jaar niet meer naar hoef om te kijken zou ik dan toch liever iets meer uitgeven en een bekende naam kiezen. Over het merk vind ik maar weinig anders dan een referentie op hun eigen site, dus grote kans dat het chinees is met een stickertje.

Iedereen kan een gelikte website maken, dus dat zegt niks over of dit bedrijf een betrouwbare partner is.

Persoonlijk ben ik altijd allergisch voor bedrijven die "holland" of "nederlands" in hun bedrijfsnaam vooraan zetten voor een betrouwbaar gevoel.

Het adres geeft me in ieder geval geen gevoel van een groot bedrijf, lijkt meer op een flatje in een wooncomplex.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ethirty schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:11:
Dus ze leveren A-merken als ABB, Eaton, Hager etc maar ook hun veel goedkopere "eigen" merk H.E.P.

Voor iets waar ik, als het goed is, 20 jaar niet meer naar hoef om te kijken zou ik dan toch liever iets meer uitgeven en een bekende naam kiezen. Over het merk vind ik maar weinig anders dan een referentie op hun eigen site, dus grote kans dat het chinees is met een stickertje.

Iedereen kan een gelikte website maken, dus dat zegt niks over of dit bedrijf een betrouwbare partner is.

Persoonlijk ben ik altijd allergisch voor bedrijven die "holland" of "nederlands" in hun bedrijfsnaam vooraan zetten voor een betrouwbaar gevoel.

Het adres geeft me in ieder geval geen gevoel van een groot bedrijf, lijkt meer op een flatje in een wooncomplex.
Ik heb nu gevraagd voor ABB. Review zelf zijn verder prima. Ook ervaring bij mijn broer was prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Genestealer op 17-03-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Genestealer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Correct, wou niet meteen met namen gaan roepen. Maar het zou fijn zijn als iemand kan bevestigen of dit gewoon valide is. Persoonlijk vind ik de groepen wat "goedkoop" ogen. Dat vertaald ook in de relatieve goedkope offerte tegenover een andere offerte die ik heb liggen (merk meterkast Hager en Gewiss automaat). Verschil van zo 600 euro.

Misschien zijn mijn zorgen voor niets. Die 600 euro kan ik goed voor andere zaken besteden.
Als je een quote van een site post, dan hoe je hem alleen maar tussen haakjes in google in te voeren :+

Sorry :'( O-)
Ethirty schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:11:

Ik zag telefoonnummers staan van 5 locaties. Dat deed me denken aan een toch wel groot bedrijf met 5 vestigingen... Vandaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Genestealer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Ik heb nu gevraagd voor ABB. Review zelf zijn verder prima. Ook ervaring bij mijn broer was prima.
Ik wil over de beste man ook niet oordelen, ik ken hem en zijn werk niet.

Dat is alleen mijn gedachtegang als bedrijven onbekende producten leveren vanuit een woonhuis.
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Ik zag telefoonnummers staan van 5 locaties. Dat deed me denken aan een toch wel groot bedrijf met 5 vestigingen... Vandaar.
Als er verder geen adressen te vinden zijn en de rest van de site vooral bestaat uit weinig zeggende pagina's met "vraag hier info op" gaan bij mij altijd bellen af dat er iets niet klopt aan de site en graaf ik wat verder.

Mag iedereen mee doen wat hij/zij wil. De vraag ging tenslotte over de automaten en of dat wat was. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Ethirty op 17-03-2021 16:38 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ethirty schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Ik wil over de beste man ook niet oordelen, ik ken hem en zijn werk niet.

Dat is alleen mijn gedachtegang als bedrijven onbekende producten leveren vanuit een woonhuis.

[...]

Als er verder geen adressen te vinden zijn en de rest van de site vooral bestaat uit weinig zeggende pagina's met "vraag hier info op" gaan bij mij altijd bellen af dat er iets niet klopt aan de site en graaf ik wat verder.

Mag iedereen mee doen wat hij/zij wil. De vraag ging tenslotte over de automaten en of dat wat was. :)
We kunnen het inderdaad niet beoordelen. Chinezen kunnen prachtige spullen maken die aan alle eisen voldoen, zolang het proces maar goed in de gaten gehouden wordt.

Zo heb ik een kennis, die importeert zelf zonnepanelen met zeecontainers vanuit China. De kwaliteit van die panelen is top notch, maar toch hebben veel mensen twijfel hierbij, terwijl daar helemaal geen reden voor is.

Hij liet mij tevens filmpjes zien hoeveel corruptie er plaatsvind, dat er noname panelen een grote hal in gaan en aan de andere kant komen ze eruit als een A-Merk paneel, met labels, pallen omdozen met opdruk alles erop en eraan, zodat het niet van echt te onderscheiden is. dat gebeurd helaas ook. Mensen doen er alles aan om geld te verdienen.

Heel specifieke dingen durf ik prima in China te kopen, dan lees ik me altijd goed ion, maar ik zou bijvoorbeeld nooit kinderspeelgoed en dat soort dingen daar kopen, want er kan zomaar cadmium of lood in zitten en als er wat gebeurd kan je het alleen jezelf kwalijk nemen.

Bepaalde audio apparatuur kun je prima in china kopen voor een fractie van de prijs en vaak betere kwaliteit dan westers spul. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een high end digitaal naar digitaal converter en een 12v high end voeding gekocht in China. Dan betaal je in totaal 250 euro in plaats van 3000 euro voor hetzelfde spul in Nederland, met aantoonbaar precies dezelfde onderdelen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41
Ach het is ook perceptie van merken.

Als je in belgie frankrijk of UK komt dan zie je veel merken die we hier nauwelijks zien.
Gewiss
ISKRA
MK

Dat betekent niet altijd dat ze slecht zijn.
Nouja ISKRA zien we in NL veel als leverancier van kWh-meters van netbeheerders.

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 18-03-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Nou ik ben eruit. Ik ga niet hun eigen huismerk nemen. Gisterenavond klapte alles bij mijn broer eruit. Samen naar zijn meterkast gekeken en kwamen uiteindelijk erachter dat de kamrails in de hoofdschakelaar niet goed kan klemmen omdat de klemschroeven van de hoofdschakelaar niet genoeg uitzetten. Als nood de kamrails aan de bovenkant bevestigd zodat vandaag de hoofdschakelaar vervangen kan worden.

Natuurlijk kan dit gewoon pech zijn, maar voor mij reden genoeg om gewoon een erkend merk te nemen. Ook jullie reacties hebben geholpen waarvoor dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Genestealer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:34:
Nou ik ben eruit. Ik ga niet hun eigen huismerk nemen. Gisterenavond klapte alles bij mijn broer eruit. Samen naar zijn meterkast gekeken en kwamen uiteindelijk achter dat de kamrails in de hoofdschakelaar niet goed kan klemmen omdat de klemschroeven van de hoofdschakelaar niet genoeg uitzetten. Als nood de kamrails aan de bovenkant bevestigd zodat vandaag de hoofdschakelaar vervangen kan worden.

Natuurlijk kan dit gewoon pech zijn maar voor mij reden genoeg om gewoon een erkend merk te nemen. Ook jullie reacties hebben geholpen waarvoor dank.
Dat zou voor mij een reden zijn om niet alleen 'hun' huismerk niet te nemen, maar ook een andere 'hun' te kiezen... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
dreamscape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Dat zou voor mij een reden zijn om niet alleen 'hun' huismerk niet te nemen, maar ook een andere 'hun' te kiezen... :)
Vanzelfsprekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Genestealer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:34:
Nou ik ben eruit. Ik ga niet hun eigen huismerk nemen. Gisterenavond klapte alles bij mijn broer eruit. Samen naar zijn meterkast gekeken en kwamen uiteindelijk achter dat de kamrails in de hoofdschakelaar niet goed kan klemmen omdat de klemschroeven van de hoofdschakelaar niet genoeg uitzetten. Als nood de kamrails aan de bovenkant bevestigd zodat vandaag de hoofdschakelaar vervangen kan worden.

Natuurlijk kan dit gewoon pech zijn maar voor mij reden genoeg om gewoon een erkend merk te nemen. Ook jullie reacties hebben geholpen waarvoor dank.
Je kan inderdaad gewoon pech hebben. Het aandraaien van de schroeven moet in het beste geval ook met een momentsleutel/schroevendraaier gebeuren. Toen de netbeheerder mij aansloot werd dit ook zo gedaan, op de juiste kracht ingesteld.

Ik heb zelf een ABB-HAF kast nieuw (zelf geïnstalleerd). Mijn ervaringen met ABB zijn gewoon heel erg goed en het busbar systeem maakt het een heel overzichtelijk systeem waar je eenvoudig aanpassingen en uitbreidingen aan kan doen.

Aan de andere kant. Als het eenmaal goed is, dan kom je er normaliter niet zo vaak meer in, maar het moet wél veilig zijn. Connecties die losraken horen daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:52
Het is mij opgevallen dat de 3-fase aardlekautomaat voor de laadpaal aardig bromt/zoemt bij het laden van de auto. Ik laad dan met 11 kW.
Hoort dit / kan het kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Frenkie567917 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:59:
Het is mij opgevallen dat de 3-fase aardlekautomaat voor de laadpaal aardig bromt/zoemt bij het laden van de auto. Ik laad dan met 11 kW.
Mijn glazen bol is even in reparatie, maar merk en type zou wel helpen.

Maar in elke aardlek automaten zitten spoelen mocht je een 16A type hebben dan verbaast me dat niet zoveel. Zal ook lekker warm worden na een paar uur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Frenkie567917 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:59:
Ik heb dit ook ervaren bij mijn vorige woning. Ding staat tegen zijn limiet aan te duwen voor lange tijd en wordt warm en gaat zoemen. Begreep hier dat dat met name bij de B-merken vooral zo is (welke door de gemiddelde laadpaalboer gebruikt worden). In mijn nieuwe woning ga ik dan ook voor een A-merk en 20A i.p.v. 16A aangezien ik toch dynamic load balancing heb.

Als tussenoplossing ging ik laden op 3x13A (+- 8,5 kW).

[ Voor 4% gewijzigd door koifim op 18-03-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
habbekrats schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Mijn glazen bol is even in reparatie, maar merk en type zou wel helpen.

Maar in elke aardlek automaten zitten spoelen mocht je een 16A type hebben dan verbaast me dat niet zoveel. Zal ook lekker warm worden na een paar uur denk ik.
Het gaat om een Hager ADM416G B16 aardlekautomaat.

Warmte heb ik nog niet gecheckt, zal ik de volgende keer doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 22:30
Ivm aanstaande renovatie/aanbouw heb ik alvast een verzwaring van de aansluiting naar 3x25A aangevraagd. Tijdens de uitvoering daarvan, moet ik de nieuwe groepenkast (mét hoofdschakelaar) klaar hebben liggen. Die nieuwe groepenkast ben ik nu dus aan het uitzoeken/samenstellen, maar ik kom er niet helemaal uit. Meedenken wordt gewaardeerd.

Nieuwe groepenkast moet van een bekend merk zijn en voldoende ruimte hebben voor eventuele toekomstige componenten. Liefst ook ruimte voor 1 of meer kWh meters, overspanningsbeveiliging, beltrafo.

Bij een eerdere opknapbeurt van de 1e verdieping heb ik al een en ander vernieuwd en richting meterkast aangelegd. Zodoende zitten er nu 9 afgaande buizen in de meterkast, aangesloten op 5 groepen (3x ouderwetse smelt, 2x later bijgeplaatste ALA).

Omdat we straks moeten gaan voldoen aan de norm, komt er het een en ander bij: Hoofdschakelaar, alle groepen achter een ALS. Eigen groep voor >2000W (wasmachine, vaatwasser, oven, cooker?, tweede oven?, zonnepanelen?. Bovendien gaan we koken op inductie toe (3 fase, dus geen fornuisgroep). Ook de schuur wordt herbouwd, dus daar wil ik eigenlijk gelijk 3 fase naar toe leggen.
Dan bovendien toekomst voorbereid: ooit nog een 3 fase groep nodig voor een warmtepomp, lader elektrisch rijden.

Kom ik uit op onderstaande lijstje. Waar past zoiets in / hoe richt ik dat handig in?

4P Hoofdschakelaar

3P+N groep voor inductie
3P+N groep leiding naar de schuur
(3P+N groep autolader)
(3P+N groep warmtepomp)

1P+N groep wasmachine
1P+N groep vaatwasser
1P+N groep oven
(1P+N groep 2e oven)
(1P+N groep cooker)
(1P+N groep zonnepanelen)

en dan nog eens 6 groepen voor de 'rest' (zolder x2, slaapverdieping x2, BG x2).

Dat zijn bij elkaar al meer dan 36 'units'. En dan heb ik nog geen overspanningsbeveiliging, beltrafo of kWh meters ingepland. Een grotere groepenkast is vaak niet zo heel veel duurder, en dat past in de meterkast (ik kan 440 breed tot maximaal 800 hoog kwijt).

De hoofdschakelaar en alle 1 fase spul in een 220 brede kast en dan daarnaast alle krachtgroepen (en evt kWh meter(s)) in een 220 brede kast?

In configurator van ABB kun je max 12 groepen kwijt (incl 3fase). Terwijl er bij andere websites ABB kasten met meer groepen staan met kema keur staan. Ik kan het niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Soepvlieg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
In configurator van ABB kun je max 12 groepen kwijt (incl 3fase). Terwijl er bij andere websites ABB kasten met meer groepen staan met kema keur staan. Ik kan het niet helemaal volgen.
Ik keek even bij Eaton en ook daar houdt de configurator op bij 12 groepen. Jouw lijstje met wensen vraagt wel om twee kasten van 220 naast elkaar. Bij Sandervunderink zie ik ook van ABB niet dergelijke kasten, maar op verzoek is er vast veel mogelijk. Bij hun vind ik in ieder geval wel dubbele kasten van EATON (twee Medusa's aan elkaar, dus 6x12 units, dat biedt volgens mij wel wat mogelijkheden...).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Klik hier eens je gewenste kast in elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Soepvlieg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
Ivm aanstaande renovatie/aanbouw heb ik alvast een verzwaring van de aansluiting naar 3x25A aangevraagd. Tijdens de uitvoering daarvan, moet ik de nieuwe groepenkast (mét hoofdschakelaar) klaar hebben liggen. Die nieuwe groepenkast ben ik nu dus aan het uitzoeken/samenstellen, maar ik kom er niet helemaal uit. Meedenken wordt gewaardeerd.

Nieuwe groepenkast moet van een bekend merk zijn en voldoende ruimte hebben voor eventuele toekomstige componenten. Liefst ook ruimte voor 1 of meer kWh meters, overspanningsbeveiliging, beltrafo.

Bij een eerdere opknapbeurt van de 1e verdieping heb ik al een en ander vernieuwd en richting meterkast aangelegd. Zodoende zitten er nu 9 afgaande buizen in de meterkast, aangesloten op 5 groepen (3x ouderwetse smelt, 2x later bijgeplaatste ALA).

Omdat we straks moeten gaan voldoen aan de norm, komt er het een en ander bij: Hoofdschakelaar, alle groepen achter een ALS. Eigen groep voor >2000W (wasmachine, vaatwasser, oven, cooker?, tweede oven?, zonnepanelen?. Bovendien gaan we koken op inductie toe (3 fase, dus geen fornuisgroep). Ook de schuur wordt herbouwd, dus daar wil ik eigenlijk gelijk 3 fase naar toe leggen.
Dan bovendien toekomst voorbereid: ooit nog een 3 fase groep nodig voor een warmtepomp, lader elektrisch rijden.

Kom ik uit op onderstaande lijstje. Waar past zoiets in / hoe richt ik dat handig in?

4P Hoofdschakelaar

3P+N groep voor inductie
3P+N groep leiding naar de schuur
(3P+N groep autolader)
(3P+N groep warmtepomp)

1P+N groep wasmachine
1P+N groep vaatwasser
1P+N groep oven
(1P+N groep 2e oven)
(1P+N groep cooker)
(1P+N groep zonnepanelen)

en dan nog eens 6 groepen voor de 'rest' (zolder x2, slaapverdieping x2, BG x2).

Dat zijn bij elkaar al meer dan 36 'units'. En dan heb ik nog geen overspanningsbeveiliging, beltrafo of kWh meters ingepland. Een grotere groepenkast is vaak niet zo heel veel duurder, en dat past in de meterkast (ik kan 440 breed tot maximaal 800 hoog kwijt).

De hoofdschakelaar en alle 1 fase spul in een 220 brede kast en dan daarnaast alle krachtgroepen (en evt kWh meter(s)) in een 220 brede kast?

Afhankelijk van je plannen kan je nog rekening houden met 3P+N voor je zonnepanelen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Ik wil een laadpaal van Zappi aansluiten in de meterkast en ik vraag me nog wat af.
Ik heb de afgelopen dagen dit hele topic doorgeklikt om zoveel mogelijk te leren en begrijpen, maar het is veel informatie.
Volgens de Zappi hoeft er geen aardlek schakelaar tussen te zitten, deze is in de Zappi ingebouwd. https://zappi.info/faq-howto/22-zekering

Dus ik heb alleen een 3P+N groep nodig volgens mij. Zoals een EMAT KRACHTGROEP 3-POLIG+NUL 20A B-KAR. Klopt dat? Ik heb nog 4-din vrij dus dat moet wel passen.
En ik vroeg me af of je de laadpaal aansluiting niet ook op de PV groep zou kunnen zetten. Of maak ik daar een gekke gedachte sprong?

Al jullie input is zeer gewaardeerd!
(Ik heb al een 6mm2 5-polige grondkabel gekocht om in te graven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9on62F8GKt0MBUm3aSHfGOL6vbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB1TGopOiMfLHq407I41Kgf5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWKbHOlDt5Fp4cy8Nvuf9ijZ7HY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XutqibpzFSIC8OFj5kAWk0s.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 22:30
Dank voor de reacties.
Via de configurator van elektramat concludeer ik dat alleen Eaton een kast met 72 modules levert. Bij andere merken moet je dan wat tegen elkaar aan monteren. Geen idee of dat in de praktijk veel uitmaakt.
Die van 72 is lekker overbemeten, maar kost gevuld met mijn lijstje maar 8 euro meer dan de 48 module versie. En zo'n grote kast biedt dan wél nog plaats aan kWh meters e.d.
3p+N voor zonnepanelen is niet erg waarschijnlijk, maar met zo'n grote kast zou het in elk geval kunnen.

Kan dan worden:
12 1p+n groepen achter 3x 4p2p ALS
2 (later misschien meer) 3p+n groepen achter 2x 4p ALS

Moet een kWh meter achter een groep hangen? Of mogen die ook achter een ALS gezet worden en zo alle afgaande groepen op die ALS meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soepvlieg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:06:
Moet een kWh meter achter een groep hangen? Of mogen die ook achter een ALS gezet worden en zo alle afgaande groepen op die ALS meten?
Mag achter een ALS, maar hoeft niet. Je kunt ook een meter direct na je hoofdschakelaar plaatsen, anders kun je nooit de hele installatie meten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15
Impstoker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:05:
Ik wil een laadpaal van Zappi aansluiten in de meterkast en ik vraag me nog wat af.
Ik heb de afgelopen dagen dit hele topic doorgeklikt om zoveel mogelijk te leren en begrijpen, maar het is veel informatie.
Volgens de Zappi hoeft er geen aardlek schakelaar tussen te zitten, deze is in de Zappi ingebouwd. https://zappi.info/faq-howto/22-zekering

Dus ik heb alleen een 3P+N groep nodig volgens mij. Zoals een EMAT KRACHTGROEP 3-POLIG+NUL 20A B-KAR. Klopt dat? Ik heb nog 4-din vrij dus dat moet wel passen.
En ik vroeg me af of je de laadpaal aansluiting niet ook op de PV groep zou kunnen zetten. Of maak ik daar een gekke gedachte sprong?

Al jullie input is zeer gewaardeerd!
(Ik heb al een 6mm2 5-polige grondkabel gekocht om in te graven).
[Afbeelding][Afbeelding]
Er staat niet dat er geen ALS nodig is voor een zappi.
Het komt er dus op neer dat er voor de installatie van een Zappi GEEN type B differentieel (ALS) gebruikt hoeft te worden,
Er staat er geen type B ALS ingezet hoeft te worden omdat de DC lekdetectie al in de zappi ingebouwd zit. Er is dus nog wel een type A ALS of alamat benodigd.
Anders is de kabel ook niet tegen een schep oid beveiligd en kan er stevige sluiting ontstaan mocht de kabel beschadigen.

Ze adviseren ook om met max 20A te laden bij een enkelfase lader icm 3x25A aansluiting. Maar ik heb hem ook op een 25A automaat zitten. Dit ook omdat ik het risico wel durf te nemen dat de hoofdzekering eruit klapt bij overbelasting (is een automaat). En er zitten geen diepvriezen oid op die fase, dus kan geen kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Lieuwe15 op 18-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Dankjewel voor je reactie Lieuwe.

Dus als ik het goed begrijp kan ik af met een 3P1N 20A B-kar Alamat. Dat maakt de installatie wel makkelijk en vlot lijkt me.
En dan in de Zappi instellen dat er max 20A geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Correct. Volgens mij zet je hem dan op 19,9A in het menu. Maar dat wijst zichzelf wel. Het is een fijne laadpaal, alleen de ct klemmen in de groepenkast krijgen is wat lastiger als die al wat vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Top, dan begrijp ik het.
Hoeveel CT klemmen heb je eigenlijk nodig in een 3-fase setup met een 3-fase zonnepanelen groep?
Is er 1 CT klem per fase nodig? En dan dus ook 3 voor de PV groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Impstoker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:16:
Top, dan begrijp ik het.
Hoeveel CT klemmen heb je eigenlijk nodig in een 3-fase setup met een 3-fase zonnepanelen groep?
Is er 1 CT klem per fase nodig? En dan dus ook 3 voor de PV groep?
Volgens mij gewoon 3, alleen op de drie binnenkomende fasen, direct voor de hoofdschakelaar.
Waarom zou je de PVgroep ook willen meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Volgens mij gewoon 3, alleen op de drie binnenkomende fasen, direct voor de hoofdschakelaar.
Waarom zou je de PVgroep ook willen meten?
als je alle mogelijke info wil zien in de my energie app heb je ook de pv groep nodig, voor het correct werken van zappi is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
3 op de binnenkomende fase en 3 op de zonnepanelen.
De zappi kun je zo instellen dat hij alleen met de zonnepanelen laadt, maar dan moet hij natuurlijk wel weten hoeveel er binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:31
Lieuwe15 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:22:
De zappi kun je zo instellen dat hij alleen met de zonnepanelen laadt, maar dan moet hij natuurlijk wel weten hoeveel er binnen komt.
Dat weet hij aan de hand van de 3 klemmen op de grid. Die kunnen meten welke kant de stroom op gaat.

De extra klemmen voor de pv zijn alleen voor inzicht.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Lieuwe15 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Er staat niet dat er geen ALS nodig is voor een zappi.

[...]

Er staat er geen type B ALS ingezet hoeft te worden omdat de DC lekdetectie al in de zappi ingebouwd zit. Er is dus nog wel een type A ALS of alamat benodigd.
Anders is de kabel ook niet tegen een schep oid beveiligd en kan er stevige sluiting ontstaan mocht de kabel beschadigen.

Ze adviseren ook om met max 20A te laden bij een enkelfase lader icm 3x25A aansluiting. Maar ik heb hem ook op een 25A automaat zitten. Dit ook omdat ik het risico wel durf te nemen dat de hoofdzekering eruit klapt bij overbelasting (is een automaat). En er zitten geen diepvriezen oid op die fase, dus kan geen kwaad.
Er is ook 30mah aardlekbeveiliging in de zappi ingebouwd. Dus als je circuit impedantie laag genoeg is hoeft die er ook niet extra tussen.

Toch zou ik die altijd wel toepassen. Of de kabel route moet heel kort en overzichtelijk zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Lieuwe15 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:22:
Dan zijn die drie op de ingaande fasen toch voldoende? Gewoon daar de stroom naar 0 regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
I stand corrected. Bij een 3 fase omvormer zou ik het dan niet doen (die klemmen zijn niet compact).
Ik heb een 1-fase zappi en heb het wel aangesloten voor de volledigheid/app.
De ALS zou ik sowieso toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Er is ook 30mah aardlekbeveiliging in de zappi ingebouwd.
Die bestaan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Onee per ongeluk een lettertje teveel getypt. Wat goed dat je dat hebt gezien zeg! Heel knap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
koifim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ik heb dit ook ervaren bij mijn vorige woning. Ding staat tegen zijn limiet aan te duwen voor lange tijd en wordt warm en gaat zoemen. Begreep hier dat dat met name bij de B-merken vooral zo is (welke door de gemiddelde laadpaalboer gebruikt worden). In mijn nieuwe woning ga ik dan ook voor een A-merk en 20A i.p.v. 16A aangezien ik toch dynamic load balancing heb.

Als tussenoplossing ging ik laden op 3x13A (+- 8,5 kW).
Het gaat bij mij om een Hager ADM416G B16 aardlekautomaat. Volgens mij een A-merk.
Kan deze ook gaan zoemen of kan het ook aan de aansluiting ervan liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27

Freakie1NL

Grote Baas

Mijn Hager 3 fase ALAMAT zoemt ook als de EV aan het laden is. Opzich wel logisch want er loopt dan 11 kW doorheen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Ik merk dat mijn zonnepanelen installatie toch wat last heeft van een (te) hoge spanning op het net. De omvormer hangt nu op zolder en ik wil deze verplaatsen naar de meterkast. Ik heb berekend dat dat 2 tot 3V scheelt en dat moet voldoende zijn om continu aan te blijven.

Hiervoor moet ik wel de DC bekabeling gaan verlengen naar de meterkast. Ik wilde eerst een nieuwe kabel leggen en deze koppelen met die connectors. Daarna bedacht ik me dat het misschien netter is om op zolder een DC lastscheider te plaatsen en zo de koppeling te maken. Ik wil dus van :

DC bekabeling -> omvormer -> +-10m 2.5mm kabel -> groepenkast

naar

DC draad -> DC lastscheider -> +- 10m 6mm2 DC draad -> omvormer -> groepenkast

gelukkig heb ik een aparte 19mm buis liggen voor de draad. Door direct 6mm2 te leggen verminder ik de verliezen ook nog eens.

Vraag :

1) wat voor lastscheider moet ik nu toepassen? Er is weinig te vinden in DC variant. Of kan ik de draden beter op een andere manier koppelen? Wil het wel graag in een soort van doos of kast hebben.

2) Als ik de DC draden doortrek naar de meterkast, kan ik de aardedraad dan het beste aansluiten via de omvormer of direct op de aarderail die op de aardepen zit?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kan je niet beter de huidige AC-kabel vervangen voor type met grotere doorsnede dat is eenvoudiger.

Ik weet niet wat je nu maar bijvoorbeeld
2,5mm² --> 4mm²
of 4mm² --> 6mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:50:
Ik merk dat mijn zonnepanelen installatie toch wat last heeft van een (te) hoge spanning op het net. De omvormer hangt nu op zolder en ik wil deze verplaatsen naar de meterkast. Ik heb berekend dat dat 2 tot 3V scheelt en dat moet voldoende zijn om continu aan te blijven.

Hiervoor moet ik wel de DC bekabeling gaan verlengen naar de meterkast. Ik wilde eerst een nieuwe kabel leggen en deze koppelen met die connectors. Daarna bedacht ik me dat het misschien netter is om op zolder een DC lastscheider te plaatsen en zo de koppeling te maken. Ik wil dus van :

naar

gelukkig heb ik een aparte 19mm buis liggen voor de draad. Door direct 6mm2 te leggen verminder ik de verliezen ook nog eens.

Vraag :

1) wat voor lastscheider moet ik nu toepassen? Er is weinig te vinden in DC variant. Of kan ik de draden beter op een andere manier koppelen? Wil het wel graag in een soort van doos of kast hebben.

2) Als ik de DC draden doortrek naar de meterkast, kan ik de aardedraad dan het beste aansluiten via de omvormer of direct op de aarderail die op de aardepen zit?
Kun je dit niet oplossen door gewoon je omvormer te laten hangen en door die 19mm buis 6mm2 draad te trekken voor je AC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
@WVL_KsZeN Mocht je een 1 fase omvormer hebben op een 3 fase aansluiting dan kan je nog proberen op een andere fase terug te leveren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:50:

naar

Vraag :

Vergeet niet dat een groot deel van de spanningsverhoging in de kabel tussen je meterkast en het transformatorhuisje zit. Die verhelp je niet met een dikkere kabel tussen meterkast en omvormer.
De beste oplossing voor dit probleem is en blijft een 3-fasen omvormer. Maar dan moet je wel een 3-fasen hoofdaansluiting hebben.
Hier wordt 8 kW opgewekt, en de spanning stijgt nooit boven de 240V.

Heb je trouwens ruimte voor een omvormer in je meterkast? Meestal past dat niet. En hoe doe je dat met ventilatie? Die dingen hebben nogal wat ventilatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij gaan binnenkort de tuin doen en daarvoor ga ik de bestaande grondkabel vervangen voor een nieuwe. Bedoeling is deze via een gietmof (met vertakking naar een buiten wcd) naar schuur komt te lopen. In de schuur komt een wcd, lamp met schakelaar en de transformator voor de tuinverlichting. In principe gaat het niet om veel lampjes en kan ik met een YMVK-as kabel twee aderig 2,5mm toe.
Maar stel dat ik in de toekomst op het schuurdak nog een twee of drietal zonnepanelen wil leggen (omvormer in de schuur). Die moeten op een aparte groep, kan ik wel nu in voorbereiding 4x2,5mm YMVK-as gebruiken en die in de toekomst in de meterkast scheiden naar twee groepen? Of moet ik dan twee losse kabels gebruiken?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
Twee losse.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@Erwin_83 : ik heb de fases verleden zomer gemeten. Toen was dit (L2) de fase met de laagste spanning.

Ik heb al berekend of het uitmaakt als ik van 2.5mm2 naar 4mm2 ga, maar dat scheelt maar 0.5V-0.8V. Het hele stuk kabel wegnemen scheelt 2-3V. De draden wisselen is natuurlijk wel eenvoudiger, dat geef ik direct toe. Er ligt nu een kabel, die zou ik kunnen aanpassen naar VD draad als ik de buis compleet maak (in de bochtjes). Het zou pas echt schelen als ik 6mm ga plaatsen, maar dan kan ik beter de DC doortrekken als ik toch al nieuwe kabel moet kopen.

@Andrehj Ik heb wel een 3 fases aansluiting, maar te weinig panelen voor een 3 fasen omvormer. Ik moet dus een 1 fase omvormer hebben. In de meterkast is genoeg ruimte, dat is het probleem niet. De omvormer wordt ook totaal niet warm (Solaredge SE3500HD) en de meterkast is een buitenpandige kast die ventileert met de buitenlucht. Geen enkel probleem dus.

Ik kan dus het meeste in spanning zakken door de omvormer te verplaatsen naar de meterkast. Door de buid kan nette DC soepele kabel. De vraag is hoe ik de kabel van de zonnepanelen het netste koppel aan de nieuwe kabel.

Ook : wat doe ik met de aardedraad richting de panelen. Via de omvormer of op de aardrail?

[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@WVL_KsZeN Wat @Andrehj bedoeld is dat je overdag als de spanning hoog is , in je meterkast even meten of dit bij alle fases het geval is. Dan is het handig om je omvormer op de fase te zetten welke de laagste spanning heeft.
Hoef je geen kabels en draden te verleggen.
Op zichg geeft dc bekabeling iets minder spannings verlies aangezien de spanning vaak rond de 400V zit en dus de stroom wat lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Lieuwe15 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:33:
I stand corrected. Bij een 3 fase omvormer zou ik het dan niet doen (die klemmen zijn niet compact).
Ik heb een 1-fase zappi en heb het wel aangesloten voor de volledigheid/app.
De ALS zou ik sowieso toepassen.
Ik zie dat Zappi nu ook een kleine CT klem verkoopt. Hopelijk kan ik daar 3 van kwijt in mijn PV groep kastje.
https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html

[ Voor 7% gewijzigd door Impstoker op 19-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
habbekrats schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
@WVL_KsZeN Wat @Andrehj bedoeld is dat je overdag als de spanning hoog is , in je meterkast even meten of dit bij alle fases het geval is. Dan is het handig om je omvormer op de fase te zetten welke de laagste spanning heeft.
Hoef je geen kabels en draden te verleggen.
Op zichg geeft dc bekabeling iets minder spannings verlies aangezien de spanning vaak rond de 400V zit en dus de stroom wat lager is.
De huidige fase is dus de fase met de laagste spanning als het zonnig is (met mijn omvormer uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:59:
Ik kan dus het meeste in spanning zakken door de omvormer te verplaatsen naar de meterkast. Door de buid kan nette DC soepele kabel. De vraag is hoe ik de kabel van de zonnepanelen het netste koppel aan de nieuwe kabel.
Dat doe je natuurlijk gewoon met twee MC4 stekkers. Wel in het donker monteren!
Ook : wat doe ik met de aardedraad richting de panelen. Via de omvormer of op de aardrail?
Bij voorkeur direct op de aardrail onder in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Andrehj schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Dat doe je natuurlijk gewoon met twee MC4 stekkers. Wel in het donker monteren!

[...]

Bij voorkeur direct op de aardrail onder in je meterkast.
Kan de panelen natuurlijk gewoon afzonderlijk uitschakelen (1v per paneel) met solaredge :P Dan heb ik nog 11v DC spanning over.

Geeft iedereen de voorkeur aan een koppeling met mc4 stekkers? Er zit aan 1 kant al een stekker natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Als je bedoelt dat de stekker (die er al aan zit) in een MC4 past, dan vermoed ik dat dit niet gaat lukken, want de stekker die nu in de omvormer gaat zal mogelijk geen MC4 zijn; althans, dat is bij mijn omvormer (SMA) zeker niet het geval!
Maar 2 paar MC4 zijn zeker wel de voorkeurs connectoren, , als die ook al aan je panelen zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 19-03-2021 22:37 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Om niet een heel nieuw topic te openen...

In mijn nieuwe woning wil ik achter een paar maanden een nieuwe meterkast hangen, hele woning krijgt nieuwe electra.

O.a. wil ik naar 3 fasen, 1 krachtgroep voor de kookplaat en 1 krachtgroep naar de garage.
Krachtgroep in de garage is niet direct voor kracht-gereedschap maar meer voor de toekomst.

Samen met een 3 fasen hoofdschakelaar blijft er in ieder geval niet heel veel ruimte over voor overige groepen.

Nu ben ik me aan het oriënteren op aardlekautomaten in plaats van losse groepen achter een aardlek.
Het mooiste zou zijn om van die smalle aardlekautomaten te nemen, dan kan ik er genoeg kwijt.
Niet dat ik ze allemaal nodig zal hebben, maar het bied wel veel meer mogelijkheden natuurlijk.

Ik las ergens, hier, maar ik kan het niet terugvinden, dat die smalle geen goeie keuze zou zijn.
Waarom niet, alle merken niet, of zijn er ook die wel goed zijn?
En als niet, wat is dan niet goed?
De levensduur, of de veiligheid?
Want als het de levensduur is, dan is zo'n automaatje eens in de 3 jaar ofzo wisselen ook niet de grootste klus natuurlijk.

Grotere meterkast plaatsen lijkt aan de hand van de foto's die ik heb, niet te passen.
Zodra ik de sleutel heb, veranderd de hele situatie misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simpel vraagje:
Ik heb een enkele inbouwdoos met dus 1 stopcontact in de muur, ik wil deze vervangen voor een dubbelvoudig stopcontact wat geschikt is voor een enkele rond inbouwdoos (geen ovale). Bestaat dit?
Ik zag dat de Gira F100 0783112 mogelijk wel geschikt zou kunnen zijn, ik kan echter niet direct achterhalen of deze op een enkele ronde inbouwdoos past. Want op het Youtube filmpje lijkt het me dat dit product is voor een ovale inbouwdoos en dat zou dan weer niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Enforcer Een dubbele inbouw WCD met randaarde past simpelweg niet in een enkele inbouwdoos. Daar is geen ruimte voor.

Het wordt dan inbouw in een ovalen doos, of "half opbouw" in/op een normale doos.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Xander schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:28:
@Enforcer Een dubbele inbouw WCD met randaarde past simpelweg niet in een enkele inbouwdoos. Daar is geen ruimte voor.

Het wordt dan inbouw in een ovalen doos, of "half opbouw" in/op een normale doos.
Wat volgens mij dus betekent dat het dubbele halfopbouw stopcontact in het YouTube filmpje van @Enforcer gewoon moet passen in/op een enkele inbouwdoos.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Stroom is volgens mij allemaal aangepast enkele jaren geleden hoorde ik de makelaar nog zeggen.Leuk die oude ijzeren buizen en centraaldozen in een huis uit 1952 waar ze zonder na te denken nieuwe kabels in hebben ‘getrokken’. Gelukkig dat ik toch nieuwsgierig ben.
Klushuis van mijn dochter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVg66AxOfaBgGv4rJFJ0O-t-cns=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hD0HgIKAH7kC3WlcU1KhM7nC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v50tUrjqKcgTeS-5co8nWqMPzC4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOHLkLY7iz9wvUl5b8RQiwhe.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/337q8bgw64cWFVmJNnSE180qBDU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq1x6oHp1g3DovsL4hLem3Yg.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Enforcer schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:23:
Simpel vraagje:
Ik heb een enkele inbouwdoos met dus 1 stopcontact in de muur, ik wil deze vervangen voor een dubbelvoudig stopcontact wat geschikt is voor een enkele rond inbouwdoos (geen ovale). Bestaat dit?
Ik zag dat de Gira F100 0783112 mogelijk wel geschikt zou kunnen zijn, ik kan echter niet direct achterhalen of deze op een enkele ronde inbouwdoos past. Want op het Youtube filmpje lijkt het me dat dit product is voor een ovale inbouwdoos en dat zou dan weer niet passen?
Heb je de tekst dan niet gelezen bij het filmpje?
Daar staat toch duidelijk dat deze voor een ronde inbouw doos is:
Gira dubbel stopcontact glanzend wit F100 kinderveilig inbouw voor ronde inbouwdoos kleur is ral9010 0783112

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:59:
@Erwin_83 : ik heb de fases verleden zomer gemeten. Toen was dit (L2) de fase met de laagste spanning.

Ik heb al berekend of het uitmaakt als ik van 2.5mm2 naar 4mm2 ga, maar dat scheelt maar 0.5V-0.8V. Het hele stuk kabel wegnemen scheelt 2-3V. De draden wisselen is natuurlijk wel eenvoudiger, dat geef ik direct toe. Er ligt nu een kabel, die zou ik kunnen aanpassen naar VD draad als ik de buis compleet maak (in de bochtjes). Het zou pas echt schelen als ik 6mm ga plaatsen, maar dan kan ik beter de DC doortrekken als ik toch al nieuwe kabel moet kopen.

@Andrehj Ik heb wel een 3 fases aansluiting, maar te weinig panelen voor een 3 fasen omvormer. Ik moet dus een 1 fase omvormer hebben. In de meterkast is genoeg ruimte, dat is het probleem niet. De omvormer wordt ook totaal niet warm (Solaredge SE3500HD) en de meterkast is een buitenpandige kast die ventileert met de buitenlucht. Geen enkel probleem dus.

Wat voor spanning meet je in de meterkast met een multimeter. Zit er niet ergens een slechte verbinding in je huis? Hebben de buren hetzelfde probleem, ik neem aan dat je te dicht bij de 253 Volt komt (of bedoel je wat anders?).

253 Volt bereiken met een 3500 Watt omvormer (= 13,8A) vind ik nogal apart. Heb je dan ook 25 meter kabel tussen de meterkast en omvormer zitten? (2-3 Volt winst zeg je namelijk).

Heb je de netbeheerder al aan het werk gezet om de spanning te verlagen van de transformator. Kan je wat werk besparen en geeft je veel meer marge. Maar kijk eerst eens je eigen installatie goed na. Of een slecht contact bij de hoofdzekering of meter.

Ben ook wel benieuwd naar de spanning als de zon onder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Enforcer schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:23:
Simpel vraagje:
Die Gira is een half-opbouw, dus die past prima in jouw enkele (ronde) inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:20:
Mooi hoeveel kennis hier zit van elektra :)

Ik ben aan het overwegen om mijn meterkast "toekomstproof" te gaan maken. In een ander topic (Krachtstroom aanleggen in tuinhuis) werd al door @kabeltjekabel en @Nox gesuggereerd om te kijken naar de toekomst en het plaatsen van een extra kast. Ik heb nu 20 zonnepanelen op een 3-fase omvormer. Op termijn komt daar naar verwachting nog bij:
- kachel voor sauna
- laadpaal voor elektrische auto
- warmtepomp
- elektrisch koken
- wellicht ooit extra zonnepanelen op bijgebouw, maar dat ligt wel onder de bomen

Ik heb eigenlijk twee vragen:
  1. Is het inderdaad het beste idee om links naast de huidige groepenkast een extra groepenkast te plaatsen voor alle krachtstroom groepen? Hoe zou de lay-out er dan ideaal uit zien (oa dat Holec kastje mag eruit)? Moet onze huidige aansluiting (3x25a) nog een upgrade krijgen?
  2. Op korte termijn wil ik alvast een extra grondkabel naar buiten leggen. Er ligt al een 50mm lege mantelbuis naar rechts van het huis en vervolgens naar voren (oprit) en achteren (bijgebouw). Ik zat te denken om daar een 4x6mm of 10mm doorheen te trekken. Zou dat voor alle scenario's afdoende zijn?
Plaatjes (aanklikbaar):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels een elektricien gevonden die het volgende voor mij gaat doen:
  1. Meterkast leegtrekken. Dus huidige groepenkast eruit, zwarte Holec kastje onder de groepenkast eruit, groepenkastje (zonnepanelen) links eruit, buizen links eruit.
  2. Twee lege nieuwe Hager Vision groepenkasten van 3x12 terugplaatsen naast elkaar.
  3. Huidige modules van de groepenkast overzetten naar één van de twee nieuwe kasten. Ook de modules van het kleine kastje worden overgezet.
  4. Nieuwe krachtstroom groep erin voor de sauna in het bijgebouw
  5. Alles weer aansluiten. Buizen links kunnen dan via de onderinvoer van de linkergroepenkast.
Dan heb ik in de toekomst nog ruimte genoeg voor de laadpaal en warmtepomp (en nog meer) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Dre schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Wat voor spanning meet je in de meterkast met een multimeter. Zit er niet ergens een slechte verbinding in je huis? Hebben de buren hetzelfde probleem, ik neem aan dat je te dicht bij de 253 Volt komt (of bedoel je wat anders?).

253 Volt bereiken met een 3500 Watt omvormer (= 13,8A) vind ik nogal apart. Heb je dan ook 25 meter kabel tussen de meterkast en omvormer zitten? (2-3 Volt winst zeg je namelijk).

Heb je de netbeheerder al aan het werk gezet om de spanning te verlagen van de transformator. Kan je wat werk besparen en geeft je veel meer marge. Maar kijk eerst eens je eigen installatie goed na. Of een slecht contact bij de hoofdzekering of meter.

Ben ook wel benieuwd naar de spanning als de zon onder is.
Hoge spanning meet ik al bij de hoofdschakelaar (waar de netspanning binnenkomt). Die spanning is gelijk aan de spanning bij de automaat van de panelen. Ik heb er 10m kabel tussen zitten, dat is dus 20m koper en dan kom ik op 2-3V spanningsverlies (of juist ophoging).

Als ik nu kijk zie ik 230v spanning op L2. Zal eens kijken of het lukt om de spanning te loggen over langere periode met mijn energy logger 4000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WVL_KsZeN schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:16:
[...]

Hoge spanning meet ik al bij de hoofdschakelaar (waar de netspanning binnenkomt). Die spanning is gelijk aan de spanning bij de automaat van de panelen. Ik heb er 10m kabel tussen zitten, dat is dus 20m koper en dan kom ik op 2-3V spanningsverlies (of juist ophoging).

Als ik nu kijk zie ik 230v spanning op L2. Zal eens kijken of het lukt om de spanning te loggen over langere periode met mijn energy logger 4000.
2,5mm2 heeft een weerstand van 7,41 Ohm per km. 20 meter (=2×10) komt dan uit ~0,15 Ohm. Bij een stroom van 13,8A heb je een spanningsval van 2,0 Volt. Als je veel meer verschil meet tussen meterkast en omvormer zou ik de verbindingen even nalopen. De omvormer moet natuurlijk wel het liefst de volle 3500 Watt leveren als je gaat meten.

Je zou ook nog eens een waterkoker aan kunnen zetten, en kijken of de spanning op een andere groep/fase ook hard in elkaar duikt. De energylogger 4000 is heel geschikt om dan de spanning en stroom bij de waterkoker te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:19
Dre schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:59:
[...]

2,5mm2 heeft een weerstand van 7,41 Ohm per km. 20 meter (=2×10) komt dan uit ~0,15 Ohm. Bij een stroom van 13,8A heb je een spanningsval van 2,0 Volt. Als je veel meer verschil meet tussen meterkast en omvormer zou ik de verbindingen even nalopen. De omvormer moet natuurlijk wel het liefst de volle 3500 Watt leveren als je gaat meten.

Je zou ook nog eens een waterkoker aan kunnen zetten, en kijken of de spanning op een andere groep/fase ook hard in elkaar duikt. De energylogger 4000 is heel geschikt om dan de spanning en stroom bij de waterkoker te meten.
Volgens mij zegt @WVL_KsZeN dat zonder zijn installatie er 250 V binnenkomt in het huis. En met de zonnepanelen vol in bedrijf de spanning te hoog oploopt naar 253 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zie hier. Ik heb op elke fase een wcd in de groepenkast, dat maakt het eenvoudig om in de groepenkast te meten.

Van ochtend was de netspanning precies 230v, nu meet ik 237v bij 700w van de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6lONom5i3fKHlcdgxcWWdp_aMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRV9k0wanVziHjzAT5fAwexf.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het net nog eens opgemeten met de fluke. Er zit nog wat verschil tussen wat de energy logger meet en wat de fluke meet (de fluke meet ongeveer 0.5V lager). Ik meet bij 1000w van de panelen geen verschil tussen de spanning bij de aardlekautomaat van de zonnepanelen en bij de hoofdschakelaar.

Misschien interessant om eens de impedantie van het net te meten? Als ik nu een meter aansluit bij de hoofdschakelaar en bij de wcd in de groepenkast de waterkoker aansluit kan ik meten wat de impedantie van het net is. Hoe hoog zou die maximaal mogen zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door WVL_KsZeN op 21-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20
Ik ben nu bezig met een overkapping in onze achtertuin en daar ligt momenteel een 5-aderige grondkabel direct vanuit de meterkast nu afgemonteerd als een enkele 16A groep achter een ALS. (2-aders dus niet gebruikt)

Wat is toegestaan en mogelijk in deze?

PS. Eigen topic geopend.

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 22-03-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@WVL_KsZeN
Maar heb je wel eens dat je omvormer uitschakelt op netspanning?

Maar suggereer je nu dat 700W teruglevering een spanningsverhoging van 7V veroorzaakt?

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 21-03-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
leonbong schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:02:
@WVL_KsZeN
Maar heb je wel eens dat je omvormer uitschakelt op netspanning?

Maar suggereer je nu dat 700W teruglevering een spanningsverhoging van 7V veroorzaakt?
Heb wel eens dat de omvormer afschakelt. Ik suggereert niet dat 700w terugleveren de spanning verhoogt met 7v. Wel dat op die momenten de netspanning hoger is. In de groepenkast meet ik geen spanningsverschillen.

Ik kan wel eens testen hoeveel mijn omvormer de netspanning verhoogt, maar volgens mij kan ik dat beter andersom meten : hoeveel verlaagt de netspanning als ik een last aansluit. Dat is dezelfde meting en makkelijker te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 21-03-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoeveel je vermogen je teruglevert hoeft niet persé een grote factor te zijn.
Alles hangt of staat met de volgende zaken: Waar zit je op de hoofdkabel aangesloten (begin of eind), hoelang is jouw huisaansluitkabel relatief tot andere woningen, hoeveel PV in dezelfde orientatie zit op jouw fase(n) aangesloten bij buren. Een (veel) dikkere kabel leggen binnen hoeft dus geen garanties te geven dat je eerder afschakelt dan de buren als je bijvoorbeeld op het eind van de hoofdkabel zit of een langere huisaansluitkabel hebt. In jouw geval WVL zou ik zeker even de netbeheerder inschakelen, jouw metingen sluiten wel uit dat het in je huisinstallatie zit. Ik verwacht dat er uit de lasttest geen gekke dingen zullen komen maar je kan het zeker nog even proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 21-03-2021 12:26 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@WVL_KsZeN
Lijkt me een klusje voor de netbeheerder. Binnenshuis valt er mijn inziens te weinig te winnen. Of je moet de omvormer instellen op een ander land, waarbij een hogere spanning toelaatbaar is. Oostenrijk zit op 257,6 Volt. Landcode United Kingdom G59/3 gaat zelfs tot 240V + 14% = 273,6 Volt. In de UK mogen ze zelfs 17 kW (en meer) aansluiten op 1-fase, dan heb je die tolerantie wel nodig :P

Hebben de buren ook een hoge spanning en is er veel PV in te de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De vraag is of de apparatuur dat wel allemaal zo fijn vind.
Ik kan me voorstellen dat een inductiemotor van een stofzuiger veel extra warmteontwikkeling geeft op 260 of 270V?
Voedingen/drivers zullen er wel redelijk mee om kunnen gaan denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
De UK vind ik slecht voorbeeld hun elektrisch systeem is echt heel anders, de gemiddelde huisaansluiting is daar 60A - 100A, daarnaast 3F in woning is bijna een niet bestaand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Jim423
Eens, lijkt me ook geen wenselijke oplossing die landinstelling.

Overigens verwacht ik dat in de Oostenrijk dezelfde motor zit als in de rest van Europa. Dus waarom daar 257,6 Volt toegestaan is en in Nederland maar 253 Volt is gissen. Het zou me ook niks verbazen dat UK dezelfde motor gebruikt.

Schakelende voedingen produceren bij een hogere spanning juist minder warmte. Een stofzuiger die je vandaag koopt heeft volgens mij een BLDC motor, dus schakelende voeding. Echter een audio versterker uit 1980 "220 Volt" met 50 Hz transformator zal wel anders kunnen reageren. Vroeger mocht PV maar 230+6% zijn. En nu al 230+10%.

@leonbong
Blijkbaar tolereert UK 273,6V in een huis. Dus alle apparatuur moet daar ook tegen kunnen. Als wij dezelfde apparatuur hebben, maar met andere stekker, zou je denken dat het hier ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Meten is weten. Ik heb zojuist getest met een last (waterkoker, gemeten op 2200w, 9,6A bij 230v met de energy logger 4000). Ik vind het resultaat bedroevend.

Als ik de waterkoker inschakel (op een wcd in de groepenkast), dan daalt de spanning bij de hoofdschakelaar met 5,5v. De impedantie van het net is dus 5,5v/9,6A = 0,6ohm.

Als mijn omvormer dus maximaal teruglevert (3500w, 14,5A bij 240v), dan loopt de spanning bij de hoofdschakelaar op met 0,6*14,5=8,7v. Bij de omvormer zelf loopt de spanning dan op met meer dan 10v. Als de basis netspanning zonder teruglevering al 243v is, schakelt de omvormer al uit.

Andersom gerekend : als de basis netspanning 230v is en ik neem 25A af op een fase, dan daalt de netspanning met 25A*0,6ohm=15v tot 215V. Nog wel binnen de limieten.. als je terugtelt : als ik 25a afneem en de basis netspanning is 222v (geen gek getal toch?), dan zit ik al op de limiet van 207v.

Wat is normaal? Mij lijkt een impedantie van 0,6 ohm best hoog? Op een andere fase meet ik hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 21-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WVL_KsZeN schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:15:
Meten is weten. Ik heb zojuist getest met een last (waterkoker, gemeten op 2200w, 9,6A bij 230v met de energy logger 4000). Ik vind het resultaat bedroevend.

Als ik de waterkoker inschakel (op een wcd in de groepenkast), dan daalt de spanning bij de hoofdschakelaar met 5,5v. De impedantie van het net is dus 5,5v/9,6A = 0,6ohm.

Als mijn omvormer dus maximaal teruglevert (3500w, 14,5A bij 240v), dan loopt de spanning bij de hoofdschakelaar op met 0,6*14,5=8,7v. Bij de omvormer zelf loopt de spanning dan op met meer dan 10v. Als de basis netspanning zonder teruglevering al 243v is, schakelt de omvormer al uit.

Andersom gerekend : als de basis netspanning 230v is en ik neem 25A af op een fase, dan daalt de netspanning met 25A*0,6ohm=15v tot 215V. Nog wel binnen de limieten.. als je terugtelt : als ik 25a afneem en de basis netspanning is 222v (geen gek getal toch?), dan zit ik al op de limiet van 207v.

Wat is normaal? Mij lijkt een impedantie van 0,6 ohm best hoog? Op een andere fase meet ik hetzelfde.
Mijn netimpedantie is 0,11 Ohm bij mijn hoofdschakelaar.
Bij iemand ander 0,094 Ohm.

Slechtste wat ik ooit gemeten heb is bij een afgelegen boerderij. 0,75 Ohm in de meterkast. Met gloeilampen zie je dan "Flicker".

Bij de netbeheerder kon ik geen norm achterhalen. In principe moeten zij een spanning van 230 Volt +/- 10% aanleveren. En zijn er nog wat eisen aan Flicker, harmonischen, etc.

Vraag opnieuw: Hebben de buren ook een hoge spanning en is er veel PV in te de buurt?
Nieuwe vraag: Wat is de spanning tussen nul en aarde bij de waterkoker test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Dre schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:44:
[...]
Bij de netbeheerder kon ik geen norm achterhalen. In principe moeten zij een spanning van 230 Volt +/- 10% aanleveren. En zijn er nog wat eisen aan Flicker, harmonischen, etc.

Vraag opnieuw: Hebben de buren ook een hoge spanning en is er veel PV in te de buurt?
Nieuwe vraag: Wat is de spanning tussen nul en aarde bij de waterkoker test?
Dat vind ik wel een behoorlijk verschil, 0,1 of 0,6 ohm! Het is een wijk in een middelgrote stad (120.000 inwoners), wel een wijk in de schil van de stad uit de jaren 70.

Veel PV is er niet in de buurt. Ik zal eens navragen bij de buren, die hebben toevallig wel PV, maar dat is een installatie die ze huren. Ik vermoed dat buum er niet veel naar omkijkt.

Ik ga vanavond ook eens meten tussen aarde en nul, daar zou spanning op moeten komen als de netimpedantie hoog is. Ik heb een eigen aardepen.

Pagina: 1 ... 163 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.