Krachtstroom aanleggen in tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
We zijn aan het overwegen om in ons tuinhuis achterin de tuin een (Finse) sauna aan te leggen. Voor een fatsoenlijke kachel heb je al snel krachtstroom nodig. Nu ben ik aan het kijken wat er allemaal moet gebeuren om dat voor elkaar te krijgen. Er ligt wel al elektriciteit naar het tuinhuis, maar dit is volgens mij gewoon 230v.
In onze meterkast hebben we wel 3x25a. Ik vind het alleen lastig om in te schatten of het mogelijk is en wat er hierin gedaan worden om een krachtstroomgroep te maken. Kan iemand dat zien aan de hand van de foto hieronder? En mocht dat lukken, is het dan gewoon (...) een kwestie van een extra (dikke) kabel de grond in graven naar het tuinhuis?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50744945992_6394369b10_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 21-12-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat kan, je hebt alleen geen ruimte meer dus er moet iets bij geklust worden. En dan niet zoals het witte kastje links waar de draden zichtbaar zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:55:
Dat kan, je hebt alleen geen ruimte meer dus er moet iets bij geklust worden. En dan niet zoals het witte kastje links waar de draden zichtbaar zijn. :P
Die is er een aantal maanden geleden ingezet voor de 3-fase omvormer. Niet goed dus? Maar zoiets moet er dus bijgeplaatst worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Binnen een elektrische installatie mag je NOOIT installatiedraad zien. Om dit op te lossen, of om dit meteen goed te doen, zou de betreffende monteur het witte kastje tegen de grote groepenkast aan moeten schroeven zodat de draden meteen van het ene kastje het andere kastje in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naast dat het geheel op buizen monteren onalledaags is en vraag me af of het mag. Plek waar de draden de hoofdkast verlaten doet ook sterk twijfelen of het na de hoofdschakelaar zit en de PV sticker mist... Is het wel maar een B16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:54:
Naast dat het geheel op buizen monteren onalledaags is en vraag me af of het mag. Plek waar de draden de hoofdkast verlaten doet ook sterk twijfelen of het na de hoofdschakelaar zit en de PV sticker mist... Is het wel maar een B16?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar hieronder een foto van dat kastje. Overigens loopt die kabel vanuit het kastje naar de ruimte waar de omvormer hangt. In die ruimte hangt tussen de omvormer en die kabel nog een kastje (zie 2e foto).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50745299242_29e4bb873d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50745309187_c424eaceeb_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is alleen een werkschakelaar zo te zien. Volgens mij niet echt nodig maar ach.

Maar met B16 als invoer zijn ze tenminste niet over de rating van de kast gegaan. Maar schoonheidsprijs verdient het niet nee. Als je werk laat doen om ruimte te maken voor een 3p groep zou ik dat ook aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29

Nox

Noxiuz

Los van de meterkast waar je gewoon een goede elektriciën voor moet vragen; wat voor kachel ga je aansluiten? Denk ook na of je naar 3x40A kan/moet in de hoofdaansluiting. Ik weet niet of je tegelijkertijd nog een warmtepomp hebt op 3 fases of een grote kookplaat? Elektrische auto? Dat soort dingen even meenemen als de elektriciën komt.

Afhankelijk van de aansluiting kan je er in ieder geval rekening mee houden dat je een ymvk-as kabel moet aanleggen naar je tuinhuis, 4x4mm² of 4x2,5mm² afhankelijk van het vermogen. Als je twijfelt of je het gaat redden qua vermogen voor de 4mm² kabel gaan, dan kan je altijd nog upgraden qua kachel zonder dat de tuin open moet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heel jammer dat dat Holec kastje er tussen is blijven zitten bij het plaatsen van de grote Hager kast.

Anyway; gewoon een grote kast er naast plaatsen, daar ook deel van de groepen naartoe verplaatsen. Als je daar een bodeminvoerstuk in doet heb je ook het probleem van al die leidingen daar opgelost.
Pagina: 1