Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.297 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:18
leonbong schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik zou op de dag dat netbeheerder komt naast je bestaande hoofdschakelaar een 4P hoofdschakelaar plaatsen die ruimte heb je namelijk en zit hij mooi aan de zijkant..
Dan vraag je de monteur op de nieuwe schakelaar aan te sluiten en op moment dat monteur vertrekt verwijder je de oude schakelaar.
Daarnaast denk ik dat je een nieuw meterbord (33H x 22B) moet ik vraag mij af of je huidige meterbord hoog en breed genoeg is voor een 3F meter.
Maar dan zou je hele kast omhoog moeten, dat is wel een klusje. Die overigens voor een vernieuwing in 2019 behoorlijk vies is best oude types aardlek-schakelaars heeft.
Bedankt voor je opmerkingen! Ik weet dat de bekabeling is vervangen en daarbij de bovenste groepen zijn geplaatst. Wat daaronder is gebeurd weet ik niet exact. Ik neem de aardlek schakelaars dan ook gelijk mee.

Betreft het meterbord heb je helemaal gelijk en werd ook al door de netbeheerder aangegeven! Goede tip m.b.t. de nieuwe schakelaar waarbij een 4P 40A ruim voldoende is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

leonbong schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik zou op de dag dat netbeheerder komt naast je bestaande hoofdschakelaar een 4P hoofdschakelaar plaatsen die ruimte heb je namelijk en zit hij mooi aan de zijkant..
Dan vraag je de monteur op de nieuwe schakelaar aan te sluiten en op moment dat monteur vertrekt verwijder je de oude schakelaar.
Daarnaast denk ik dat je een nieuw meterbord (33H x 22B) moet ik vraag mij af of je huidige meterbord hoog en breed genoeg is voor een 3F meter.
Maar dan zou je hele kast omhoog moeten, dat is wel een klusje. Die overigens voor een vernieuwing in 2019 behoorlijk vies is best oude types aardlek-schakelaars heeft.
Waarbij overiges deze type aardlek-schakelaars nog door de fabrikant zijn teruggeroepen al meer dan 10 jaar geleden. Verder denk ik precies zoals door jou is omschreven, al is het voldoende om een 4 polige HS gereed te hebben, die gasten vinden het echt geen probleem om die inkomend voor je aan te sluiten. 3 fase meter is inderdaad een stuk breder dus daar zal het inzitten. Overigs is dat iets wat de netbeheerder dient te vervangen, dat is immers van hun. Daarmee echter niet gratis. :)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:18:
[...]

Zijn topicstarts in 'draft' te schrijven voor publicatie :?
Je kan de notepad in MyReact daarvoor gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 12-02-2021 10:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Waarbij overiges deze type aardlek-schakelaars nog door de fabrikant zijn teruggeroepen al meer dan 10 jaar geleden. Verder denk ik precies zoals door jou is omschreven, al is het voldoende om een 4 polige HS gereed te hebben, die gasten vinden het echt geen probleem om die inkomend voor je aan te sluiten. 3 fase meter is inderdaad een stuk breder dus daar zal het inzitten. Overigs is dat iets wat de netbeheerder dient te vervangen, dat is immers van hun. Daarmee echter niet gratis. :)
Kosten maken mij niet uit, het moet gewoon gebeuren en liever goed dan niet. Kan ik ergens vinden dat het meterbord door de netbeheerder vervangen dient te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Boinkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:07:
Hi! Onlangs een huis aangeschaft en hiervoor 3x25 aangevraagd. De elektra is in 2019 vervangen en kreeg een antwoord van de netbeheerder over de meterkast.

De hoofdschakelaar dient vervangen te worden. Echter heb ik tussen de netaansluiting en hoofdschakelaar geen extra schakelaar om het geheel spanningsloos te maken. Is hrt toegestaan dat de installateur de installatie spanningsloos maakt door het openbreken van de zegel aangezien ze toch voor de 3x25 aansluiting komen?

Daarbij werd er gesproken dat de achterplaat van de meterkast uitgebreid moest worden alleen snap ik daarmee niet helemaal wat hij bedoeld. Moet die plaat minimaal 33cm hoog zijn?[Afbeelding]
Er kan nu gewoon een niet-aangesloten 3-fasen hoofdschakelaar geplaatst worden in de vrije ruimte linksonder in je kast. De netbeheerder sluit dan de 3-fase aan op die hoofdschakelaar. Daarna verwijder je de oude hoofdschakelaar en sluit je je aardlekschakelaars aan op je nieuwe hoofdschakelaar. Zo hoeft er niets onder spanning gedaan te worden én hoef je geen zegel te verbreken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Boinkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Kosten maken mij niet uit, het moet gewoon gebeuren en liever goed dan niet. Kan ik ergens vinden dat het meterbord door de netbeheerder vervangen dient te worden?
Alles tot en met de meter is van de netbeheerder. Je kan het meterbord niet vervangen zonder de meter te verwijderen. Toen Stedin hier begin dit jaar was, gaf die monteur in elk geval aan dat de netbeheerder dergelijke dingen moet doen. (Was even aan het informeren over naar automaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52

Mystikal

It never hurts to help!

Sorry verkeerde topic!

[ Voor 120% gewijzigd door Mystikal op 12-02-2021 16:05 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Hi! Onlangs een huis aangeschaft en hiervoor 3x25 aangevraagd. De elektra is in 2019 vervangen en kreeg een antwoord van de netbeheerder over de meterkast.

De hoofdschakelaar dient vervangen te worden. Echter heb ik tussen de netaansluiting en hoofdschakelaar geen extra schakelaar om het geheel spanningsloos te maken. Is hrt toegestaan dat de installateur de installatie spanningsloos maakt door het openbreken van de zegel aangezien ze toch voor de 3x25 aansluiting komen?

Daarbij werd er gesproken dat de achterplaat van de meterkast uitgebreid moest worden alleen snap ik daarmee niet helemaal wat hij bedoeld. Moet die plaat minimaal 33cm hoog zijn?[Afbeelding]
Meterkast, bedoelen ze niet "meterbord", namelijk waar je elektriciteitsmeter op zit? Die is veel lager dan ik meestal zie. Even navragen wat ze bedoelen. Als ze die namelijk willen vervangen, dan verhuist heel jouw groepenkast omhoog. Of opzij, ik weet niet of je boven veel ruimte hebt.

Als je het goed afstemd met de netbeheerder kun je dingen goed plannen. Als jij een driefase-hoofdschakelaar hebt klaarliggen, dan vervangen zij je oude hoofdschakelaar. Meestal leg je in zo'n situatie een nieuwe voorbedrade groepenkast klaar, dan is het sowieso goed. Steken zij de draden in de hoofdschakelaar, en klaar.

In jouw geval zitten je leidingen boven je groepenkast in de weg. Je moet dus sowieso alvast alle groepen uitzetten en losmaken zodat je in één keer de kast eraf kunt halen als de spanning eraf is (en daarna weer hoger terug te plaatsen is als ze klaar zijn). Of naast je meterbord, ook vooraf vragen of dat kan.

Dus even bellen en afspreken wat jij gaat doen en wat zij gaan doen. Met een goede voorbereiding zodat zij minimaal extra tijd kwijt zijn en een kop koffie kun je een hoop doen :)

edit: spuit11, volgende keer even doorklikken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
*snip* Dit is niet de HK

[ Voor 106% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:26
Toch nog een fornuisgroep-vraagje hier, of eigenlijk een vraag naar jullie mening. Vorig jaar een pand gekocht, beneden bedrijfsruimte, boven een woning. In de woning stond een kookplaatje met standaard Schuko, maar aangezien alle elektra is vervangen verzocht om ook Perilex te maken bij het keukentje voor het geval dat.

Aanwezig is 3x35, hoofdverdeler bevat twee 4P ALS’en en daarna 1x C40 en 1x C25 krachtgroep die naar resp onderverdeler bedrijfsruimte en onderverdeler woning gaan.

Oplevering was ik wegens ziekte helaas niet bij aanwezig. Vandaag even bij de bewoner geweest wegens storing (lamp tripte ALS) en de kast geopend. Zit er een enkelfase HS en een fornuisgroep......

Ik zou zeggen, HS vervangen en 3P+N alamat plaatsen als vervanging van de fornuisgroep. Beide ALS’en zijn dan in ieder geval over twee fasen te verdelen. Of zie ik iets over het hoofd ?

De lasklemmen (brr) zijn van de overige twee fases, die zouden dan onderaan in aansluitblokjes komen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_s20ljeG1uTyQWhpbjthO3DTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncy5RUcypL1ZsvLEapkDRcLI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door linkforsoad op 12-02-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@linkforsoad Waar zitten wij nu precies naar de kijken naar een onderverdeling of niet. Want hier komen maar 2 fases binnen. Wat heeft een c40 krachtgroep trouwens te zoeken achter 3*35. Je hoofdzekeringen gaan eerder dan die; niet selectief. Daarnaast lijkt de afgaande bedrading daarvan op 2,5mm2???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 21:13
Ik denk dat ze de achterplaat van de meter bedoelen. Die lijkt bij jouw wel erg smal. Normaliter is die 220 mm breed, net als een groepenkast.
Wat bij jou verder niet zo netjes is, is dat de hoofdzekeringenkast niet recht onder de groepenkast zit. Netjes uitlijnen van het geheel is daarmee erg lastig...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
linkforsoad schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:44:
Toch nog een fornuisgroep-vraagje hier, of eigenlijk een vraag naar jullie mening. Vorig jaar een pand gekocht, beneden bedrijfsruimte, boven een woning. In de woning stond een kookplaatje met standaard Schuko, maar aangezien alle elektra is vervangen verzocht om ook Perilex te maken bij het keukentje voor het geval dat.

Aanwezig is 3x35, hoofdverdeler bevat twee 3P ALS’en en daarna 1x C40 en 1x C25 krachtgroep die naar resp onderverdeler bedrijfsruimte en onderverdeler woning gaan.

Oplevering was ik wegens ziekte helaas niet bij aanwezig. Vandaag even bij de bewoner geweest wegens storing (lamp tripte ALS) en de kast geopend. Zit er een enkelfase HS en een fornuisgroep......

Ik zou zeggen, HS vervangen en 3P alamat plaatsen als vervanging van de fornuisgroep. Beide ALS’en zijn dan in ieder geval over twee fasen te verdelen. Of zie ik iets over het hoofd ?

De lasklemmen (brr) zijn van de overige twee fases, die zouden dan onderaan in aansluitblokjes komen natuurlijk.

[Afbeelding]
'3P' :')

Welke draaddwarsdoorsnede wordt dit ding mee gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:12:
@linkforsoad Waar zitten wij nu precies naar de kijken naar een onderverdeling of niet. Want hier komen maar 2 fases binnen. Wat heeft een c40 krachtgroep trouwens te zoeken achter 3*35. Je hoofdzekeringen gaan eerder dan die; niet selectief. Daarnaast lijkt de afgaande bedrading daarvan op 2,5mm2???
Die 40 en 25 zitten niet in deze kast denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Ugh, sorry, het was een enerverende week met weinig slaap.

Klopt, dit is de onderverdeler in de woning. De C40 voor beneden zie je niet, deze onderverdeler zit achter een C25.

Die C40 is wat enthousiast idd, maar men gaf destijds het advies om naar 3x50A te gaan. Die verzwaring heb ik alleen nog niet aangevraagd, omdat een aantal grote verbruikers waaronder meerdere airco's nog niet aangeschaft zijn. Log live vanuit de slimme meter, dus kan het verbruik per fase aardig bijhouden en kom haast niet eens boven de 25A uit.

@Kabeltje Oh goede vraag de kabeldikte, zal het eens checken volgende week.

[ Voor 19% gewijzigd door linkforsoad op 12-02-2021 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
linkforsoad schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:35:
Ugh, sorry, het was een enerverende week met weinig slaap.

Klopt, dit is de onderverdeler in de woning. De C40 voor beneden zie je niet, deze onderverdeler zit achter een C25.
Door hoort dus geen kookgroep in. Maar het verbaasd je op de een of andere manier, dus ik vraag me af wat je afgesproken hebt met degene die het uitgevoerd heeft?

Jouw idee was dus dat dit gewoon een volwaardige 3-fase kast zou worden?
linkforsoad schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:44:
Die C40 is wat enthousiast idd, maar men gaf destijds het advies om naar 3x50A te gaan. Die verzwaring heb ik alleen nog niet aangevraagd, omdat een aantal grote verbruikers waaronder meerdere airco's nog niet aangeschaft zijn. Log live vanuit de slimme meter, dus kan het verbruik per fase aardig bijhouden en kom haast niet eens boven de 25A uit.

@Kabeltje Oh goede vraag de kabeldikte, zal het eens checken volgende week.
40 achter 50 is netzogoed redelijk nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:12
Binnenkort ga ik helpen bij het plaatsen van een keuken en de daarbijbehorende elektra.
Omdat er een inductie fornuis komt zal Stedin langs moeten komen om van 1x35 naar 3*25 te gaan.
Daarnaast moet dan dus ook de groepenkast vervangen worden.

Het liefst doe ik dit uiteraard spanningsloos (heb het misschien wel of niet in het verleden gewoon toch met spanning gedaan..).
Bij mijn broer heb ik de kast vervangen toen door lekkage de hoofdgroep eruit gesprongen was zodat het spanningsloos was en Stedin toch al moest komen.

Nou zou ik dit perongeluk in dit geval ook express kunnen laten gebeuren maar ik wil ook zeker niet verongeluk de hele wijk spanningsloos zetten dus dat lijkt mij geen goed idee.

Ik dacht hier in het verleden te hebben gelezen dat Stedin/Aliander/... niet zo moeilijk doen over het verwijderen van zegels op de kasten, is dat zo? Ook ergens iets gelezen over van te voren melden?
Ik kan mij voorstellen dat "Hoi met mij, ik ga nu een zegel doorknippen en jullie komen vanmiddag langs om te verzwaren. Groetjes!" niet het gewenste effect heeft.
Wat zijn jullie adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

spork schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:26:
Binnenkort ga ik helpen bij het plaatsen van een keuken en de daarbijbehorende elektra.
Omdat er een inductie fornuis komt zal Stedin langs moeten komen om van 1x35 naar 3*25 te gaan.
Daarnaast moet dan dus ook de groepenkast vervangen worden.

Het liefst doe ik dit uiteraard spanningsloos (heb het misschien wel of niet in het verleden gewoon toch met spanning gedaan..).
Bij mijn broer heb ik de kast vervangen toen door lekkage de hoofdgroep eruit gesprongen was zodat het spanningsloos was en Stedin toch al moest komen.

Nou zou ik dit perongeluk in dit geval ook express kunnen laten gebeuren maar ik wil ook zeker niet verongeluk de hele wijk spanningsloos zetten dus dat lijkt mij geen goed idee.

Ik dacht hier in het verleden te hebben gelezen dat Stedin/Aliander/... niet zo moeilijk doen over het verwijderen van zegels op de kasten, is dat zo? Ook ergens iets gelezen over van te voren melden?
Ik kan mij voorstellen dat "Hoi met mij, ik ga nu een zegel doorknippen en jullie komen vanmiddag langs om te verzwaren. Groetjes!" niet het gewenste effect heeft.
Iemand laten komen die dit wel mag doen. Simpel toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Zie het antwoord op de vraag van Boinkie een paar posts terug. Zorg dat er een nieuwe groepenkast klaar ligt met een 4P hoofdschakelaar, en spreek dit met de netbeheerder af. Als jij van 1 naar 3 fasen overgaat, vragen zij sowieso dat jij een 4P hoofdschakelaar/groepenkast hebt hangen, danwel klaar legt. Dan sluiten zij de hoofdschakelaar aan, en de rest mag je weer zelf doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 13-02-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

spork schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:26:
"Hoi met mij, ik ga nu een zegel doorknippen en jullie komen vanmiddag langs om te verzwaren. Groetjes!" niet het gewenste effect heeft.
Precies dat, gewoon zegel doorknippen, verdeler vervangen en dan de verzwaring aanvragen met een foto van de situatie.
De monteur die langskomt moet toch opnieuw verzegelen, als die een rotbui heeft moet je nog ca. 6 tientjes betalen voor 'onrechtmatige zegelverbreking' maar dan heb je wel een eikel te pakken. Voor dat geld kun je toch geen installateur met zegelrecht langs laten komen....

Ik heb het zelf in december precies zo gedaan, geen enkel probleem, en alleen de verzwaring hoeven betalen dus.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:12
Asteroid9 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:06:
[...]

Precies dat, gewoon zegel doorknippen, verdeler vervangen en dan de verzwaring aanvragen met een foto van de situatie.
De monteur die langskomt moet toch opnieuw verzegelen, als die een rotbui heeft moet je nog ca. 6 tientjes betalen voor 'onrechtmatige zegelverbreking' maar dan heb je wel een eikel te pakken. Voor dat geld kun je toch geen installateur met zegelrecht langs laten komen....

Ik heb het zelf in december precies zo gedaan, geen enkel probleem, en alleen de verzwaring hoeven betalen dus.
Klinkt alsof het maximale risico 6 tientjes is? Daar wil ik het wel voor wagen!
klump4u schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Iemand laten komen die dit wel mag doen. Simpel toch?
Gewoon de lotto winnen. Simpel toch? :+

Ik ga steden iig 'anoniem' even vragen wat zij ervan denken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

spork schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Klinkt alsof het maximale risico 6 tientjes is? Daar wil ik het wel voor wagen!

[...]

Gewoon de lotto winnen. Simpel toch? :+

Ik ga steden iig 'anoniem' even vragen wat zij ervan denken. O-)
Waarom de lotto winnen?
Wel geld voor een keuken en voor de rest niet?
Misschien de keuken iets goedkoper moeten pakken O-)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervp
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Gisteren vooroplevering gehad. Kan iemand mij vertellen of dit klopt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hp3wyBlX3r0ovM6g2e6zcC84jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ALfmqXFwlf0H9g1bRCa8TJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji3ZTBaxRHIMXSgSMADaEIMOMZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aci5lJnQ7IL6moD1VoDW9Ho9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Caspervp ,
Oei oei. Een kookgroep die K1 heet en dan een paar wel echte krachtgroepen die K2 en K3 heten.
Daar ga je hier vast commentaar op krijgen.. >:)
Wat voor fornuis/oven komt daar op te zitten? Waarom is dat geen krachtgroep?

Ik snap niet helemaal waarom er 3-fase aardleks zijn gebruikt waar vervolgens allemaal 1-fase groepen op zitten.
Met 3 normale aardleks had al het normale spul in 1 kast gepast en dan bijvoorbeeld in de andere kast alle krachtgroepen.

En voor al het echte commentaar moet er natuurlijk ook een foto zonder de kappen komen. 8)

[ Voor 47% gewijzigd door Paling1 op 13-02-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41
K1 is ook een krachtgroep.
K2 en K3 zijn krachtgroep alamats

Het enigste wat jammer is dat 3F ALS gebruikt is voor normale 1F automaten.
Het mag wel maar heeft niet de voorkeur.

Op zich is deze kast goed.

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 13-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

leonbong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:12:
Nee hoor... Dat zijn toch 3 1-fase automaten met een bruggetje op de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat maakt het een ook krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

leonbong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:15:
Dat maakt het een ook kracht groep
Maar dan op een vreemde manier als er gewoon zoiets gebruikt kan worden toch. Gaan er dan ook 3 blauwe draden naar het stopcontact?

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 13-02-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is niet zo vreemd het is een busboard.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 13-02-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

leonbong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:18:
Het is niet zo vreemd het is een busboard.
Dan zitten al die automaten op dezelfde fase....
Of zijn er ook busboards waar de fases om en om zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja 3F busboards

Split in 2x6 3F
https://www.elektramat.nl...-jpg-1024x768bw0c0q70.jpg

Of split 1x12 3F
https://www.elektramat.nl...-jpg-1024x768bw0c0q70.jpg

In deze kast zal 2x6 3F in rechterkant zijn toegepast en waarschijnlijk links ook.
Op de bovenste rail.

[ Voor 206% gewijzigd door leonbong op 13-02-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Vraagje; als bijv. de lampen iets zachter gaan branden als je de bijv. de waterkoker aanzet, is dat dan een fout in de huisinstallatie?
(Lijkt een spanningsdip?)

Ik heb een ouder huis gekocht en alle elektra laten vervangen en dit is nu het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
leonbong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:12:

Het enigste wat jammer is dat 3F ALS gebruikt is voor normale 1F automaten.
Het mag wel maar heeft niet de voorkeur.

Op zich is deze kast goed.
Ik vind hem niet goed eigenlijk maar het is wel legaal. Ik zou 2x 4P aardlekschakelaar vervangen voor 3x 2P aardlekschakelaar.
Maar dat gaat wel lastig worden met dat busboard natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoelde met goed, het mag zo volgens de normen.

Nu zou ik persoonlijk niks aan doen. Ik zou zo zelf niet zo kopen maar ach.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 14-02-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
MWDKing schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:01:
Vraagje; als bijv. de lampen iets zachter gaan branden als je de bijv. de waterkoker aanzet, is dat dan een fout in de huisinstallatie?
(Lijkt een spanningsdip?)

Ik heb een ouder huis gekocht en alle elektra laten vervangen en dit is nu het geval.
Dit hoeft niet persé een probleem te zijn.
De spanning zakt iets in als je een 2200W of 2500W waterkoker aanzet, hierdoor gaat de wasemkap iets langzamer draaien en de verlichting dimt iets. Je kan LED verlichting met een LED driver plaatsen, deze houden de spanning of stroom constant als het je irriteert. Wat je kan nog kan testen is meten met een Multimeter op de 600V AC stand op hetzelfde stopcontact: wat is de spanning met de waterkoker aan en uit. En hetzelfde maar dan met de waterkoker of stofzuiger op een andere stroomgroep aan en uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Jim423 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Dit hoeft niet persé een probleem te zijn.
De spanning zakt iets in als je een 2200W of 2500W waterkoker aanzet, hierdoor gaat de wasemkap iets langzamer draaien en de verlichting dimt iets. Je kan LED verlichting met een LED driver plaatsen, deze houden de spanning of stroom constant als het je irriteert. Wat je kan nog kan testen is meten met een Multimeter op de 600V AC stand op hetzelfde stopcontact: wat is de spanning met de waterkoker aan en uit. En hetzelfde maar dan met de waterkoker of stofzuiger op een andere stroomgroep aan en uit.
Bedankt voor je reactie. Het dimmen treed ook op bij 230v leds achter een dimmer. Ik lees mijn slimme meter realtime uit en zie een spanningsdip van ca 2V als ik een 2kw waterkoker aanzet. Ligt dat dan aan de netaansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
MWDKing schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Bedankt voor je reactie. Het dimmen treed ook op bij 230v leds achter een dimmer. Ik lees mijn slimme meter realtime uit en zie een spanningsdip van ca 2V als ik een 2kw waterkoker aanzet. Ligt dat dan aan de netaansluiting?
Dat ligt aan het natuurkundige verschijnsel "elektrische weerstand" van de bedrading. En is volstrekt normaal. Als de spanning niet zou zakken, zou er geen stroom kunnen lopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mag een fornuisgroep/kookgroep gewoon aangesloten worden achter een 2x 1p+N 16 automaat? Ik heb in mijn meterkast namelijk alleen maar Hager MHN516 automaten waarvan er dus 2 fornuisgroepen op zijn aangesloten op 4 losse automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Enforcer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:46:
Mag een fornuisgroep/kookgroep gewoon aangesloten worden achter een 2x 1p+N 16 automaat? Ik heb in mijn meterkast namelijk alleen maar Hager MHN516 automaten waarvan er dus 2 fornuisgroepen op zijn aangesloten op 4 losse automaten.
Waarom zou je dat willen? Een fornuisgroep zit je in plaats van een gewone automaat. Niet er achter (of er voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:51:
Waarom zou je dat willen? Een fornuisgroep zit je in plaats van een gewone automaat. Niet er achter (of er voor).
Ja sorry snap ik, maar ik bedoel ik heb nu een inductiekookplaat op een 2x1p+N 16A automaat ipv een fornuisgroep automaat (2p+2N 16A). Ik vraag me af of dat een probleem is of dat ik dus de MHN516 moet vervangen voor een MKN599 automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enforcer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:46:
Die 4 losse automaten, zijn ze door middel van een bruggetje op de hendels met elkaar verbonden per paar? Zo ja, dan prima. Zo nee, dan is dat volgens mij afkeur want ze moeten beiden gelijktijdig uitslaan.

NB. Ik heb dit soort bruggetjes eigenlijk alleen maar gezien bij ABB en weet niet of Hager ze ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Die 4 losse automaten, zijn ze door middel van een bruggetje op de hendels met elkaar verbonden per paar? Zo ja, dan prima. Zo nee, dan is dat volgens mij afkeur want ze moeten beiden gelijktijdig uitslaan.

NB. Ik heb dit soort bruggetjes eigenlijk alleen maar gezien bij ABB en weet niet of Hager ze ook heeft?
Nee deze hebben geen bruggetje, ik heb al gezocht maar kon inderdaad niet direct een bruggetje vinden voor de Hager automaten, vandaar dat ik dus twijfel of het wel zo kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
Enforcer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Nee deze hebben geen bruggetje, ik heb al gezocht maar kon inderdaad niet direct een bruggetje vinden voor de Hager automaten, vandaar dat ik dus twijfel of het wel zo kan en mag.
Nee, dat mag dus niet, je mag niet 2 groepen combineren in 1 buis. Kortom aan elkaar koppelen met een brug of vervangen door een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Over bruggetjes in een kookgroep (twee automaten aan elkaar geplakt) gesproken... Als één kant van de automaat er uit knalt, gaat niet de andere kant van de automaat er uit, omdat de brug boven de schakelaars bevestigd is. Zou het niet handiger/veiliger zijn om de gehele groep uit te schakelen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee, dan weet je niet in welke stroomkring de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Andrehj schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat ze de achterplaat van de meter bedoelen. Die lijkt bij jouw wel erg smal. Normaliter is die 220 mm breed, net als een groepenkast.
Wat bij jou verder niet zo netjes is, is dat de hoofdzekeringenkast niet recht onder de groepenkast zit. Netjes uitlijnen van het geheel is daarmee erg lastig...
Inmiddels ook reactie van de netbeheerder. Het is mogelijk toestemming te vragen om het zegel te verbreken zodat het meterbord en de hoofdschakelaar aangepast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Speed
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 14:19
Beste forumleden,

Ik heb recent een elektrische auto gekocht en wil deze thuis opladen.
Nu wil ik graag weten of er in mijn huidige stoppenkast een nog een 3 fase schakelaar geplaatst kan worden.
Hoor het graag van jullie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmSf8wWhf5BCBs8JTZDhdWdup5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3apy8OsgVZ9ROCnTTFe45X53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4I4qITRVfQBN-FcyrPiK3rpSM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYkSHvYibksbWaxpOuXDHzYu.jpg?f=fotoalbum_large

Gr Marchel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dat kan maar de kast dient wel flink aangepast te worden.

Max 4 groepen op 1 aardlekschakelaar.
Dus daar moet je er 1 van bij.
Vervolgens moet je ook 1 4 polige hoofdschakelaar.
Dan kom je ruimte te kort. Eventueel kan de bel trafo dan naar boven.

Die groep die uitstaat, gebruik je die niet? En wat is dat precies, want lijkt als of je hier 1 krachtgroep hebt. Maar hoe heeft die een aardlek beveiliging dan?

Of te wel het kan, maar je kast moet (ongeacht een laadpaal) gerenoveerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Met die 4 groepen per ALS komt hij net uit, ik ga ervan uit dat de aanwezige krachtgroep niet achter een 2-polige ALS zit (en dus helemaal niet achter ALS). Dan zitten er 8 groepen achter de 2 ALS.

4P hoofdschakelaar hoeft niet per se (alleen bij renovatie) - en hij heeft automaten op de hoofdaansluiting en kan dus op zich veilig werken. Uiteraard wel veel netter om wel te plaatsen, maar dan past het echt niet.

WCD verwijderen en daar een nieuwe 4P-alamat plaatsen. Past net, maar heel netjes is het niet en dan is die andere krachtgroep nog steeds zonder aardlekbeveiliging....

Edit: die 'krachtgroep' lijkt een kookgroep te zijn met nog een losse automaat ernaast? :?
Dan heb je 10 groepen achter 2 ALS en klopt het dus zeker niet. Sowieso 'hoort' die kookgroep niet in een 3-fase kast. Vreemde indeling!

[ Voor 16% gewijzigd door Asteroid9 op 15-02-2021 10:57 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@Asteroid9

Je hebt gelijk over de HS. Hij heeft natuurlijk automaten van de netbeheerder dus die hoeft niet meer langs te komen, en je kan veilig werken. Dan zou ik in dit geval inderdaad ook de HS achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
Freakie1NL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:09:
@Asteroid9

Je hebt gelijk over de HS. Hij heeft natuurlijk automaten van de netbeheerder dus die hoeft niet meer langs te komen, en je kan veilig werken. Dan zou ik in dit geval inderdaad ook de HS achterwege laten.
Dit mag officieel niet. Als je nu wijzigingen gaat doen moet je voldoen aan de huidige regels. De huidige regel schrijft voor dat je in max 2 handelingen je gehele huis spanningsloos moet kunnen maken. Dat haal je niet zonder HS in deze situatie.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Speed
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 14:19
Heb inderdaad een kookgroep helemaal links op het rijtje en die met het knopje naar beneden is loos.
Die is komen te vervallen met aansluiting van de zonnepanelen

[ Voor 9% gewijzigd door 4Speed op 15-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

adjego schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Dit mag officieel niet. Als je nu wijzigingen gaat doen moet je voldoen aan de huidige regels. De huidige regel schrijft voor dat je in max 2 handelingen je gehele huis spanningsloos moet kunnen maken. Dat haal je niet zonder HS in deze situatie.
En je punt is? Wat staat er anders hierin dan in mijn ene laatste reactie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

adjego schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Klopt, maar je hoeft alleen aan de huidige regels te gaan voldoen bij renovatie of bij ingrijpende wijzigingen. Het bijplaatsen van 1 krachtgroep is dat zeker niet.

Het mag dus wel degelijk zo, maar uiteraard is het veel netter om wel die HS te plaatsen, maar dan zit hij als snel aan een volledig nieuwe kast qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@4Speed, kunnen de pvc-pijpjes links van de groepenkast inkort en je router (neem ik aan?) verplaatst, kun je een zelfde kast er naast verplaatsen. De twee kabels links van de groepenkast, laat je dan via een onderdoorvoer in de nieuwe kast naar binnen gaan.
Voorstel: zet op de onderste rij van de oude kast een 4p hoofdschakelaar en twee alamats. Je laadpaal moet dan wel beschikken over dc-lekbeveiliging, ander moet je nog een losse ALS installeren. De ene alamat gebruik je voor je kookplaat, de andere voor je auto. Op de bovenste rij van de oude kast, zet je 2x 4 groepen met een 2p ALS er voor.
Heb je dan genoeg ruimte om de bel te verplaatsen naar de nieuw geplaatste kast (links)? In die kast kun je de overige automaten + ALS installeren en de twee groepen aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

4Speed schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:36:
Heb inderdaad een kookgroep helemaal links op het rijtje en die met het knopje naar beneden is loos.
Die is komen te vervallen met aansluiting van de zonnepanelen
Ah, dan heb je 9 groepen (kookgroep telt als 1) en moet je dus officieel een 3e ALS plaatsen. Dat gaat samen met die krachtgroep alleen passen als je zowel de WCD als de beltrafo verwijdert (en vervangt door een losse) denk ik.

Het kan allemaal net, maar heel netjes wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Zoals jullie weten ben ik bezig met het plannen van de elektra in mijn toekomstige huis. Een vraag i.v.m. de keuken. Als je deze aansluit op een krachtgroep. Mag je dan inductie en bijvoorbeeld oven op dezelfde groep aansluiten of is dit uit den boze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Boinkie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:15:
Zoals jullie weten ben ik bezig met het plannen van de elektra in mijn toekomstige huis. Een vraag i.v.m. de keuken. Als je deze aansluit op een krachtgroep. Mag je dan inductie en bijvoorbeeld oven op dezelfde groep aansluiten of is dit uit den boze?
Dat wil je zelf niet, want als je de oven aan het opwarmen bent en je staat te koken, is de kans groot dat de automaat afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:28
Oilman schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Nee, dat mag dus niet, je mag niet 2 groepen combineren in 1 buis. Kortom aan elkaar koppelen met een brug of vervangen door een kookgroep.
@kabeltjekabel Ik kom nog even terug op mijn vorige vraag over een kookgroep in een 3-fase systeem. Officieel niet zo handig omdat ik dan inderdaad 32A door een 25A kan trekken. Maar kan ik op deze kookgroep dan twee verschillende fases aansluiten, dan trek ik per fase maximaal 16A? Je zit dan wel hoogstwaarschijnlijk met een gecombineerde nul, dus ik weet het antwoord eigenlijk al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Zojuist heb ik een verzoek tot verzwaring van mijn aansluiting gedaan bij Liander. Het is mij niet duidelijk of ik zelf van te voren nog wat moet doen aan mijn kast. In de info bij het aanvragen kwam de zin voorbij met een hoofdschakelaar..

Dit is mijn huidige meterkast. Moet ik zelf van te voren nog wat laten aanpassen voordat Liander komt om de boel aan te passen (ik ga naar 3 x 25 ) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBmYEmWEhzb9K7hB2usz9LCkv-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOs0r0tr1H655KT9NLJvN7ue.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
@mevrouwKees_1 Ja, er moet een 3-fase hoofdschakelaar in de kast aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@aard01 Dan ben je al 90% op weg naar gewoon een krachtgroep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
@mevrouwKees_1

Gezien de ruimte in je huidige kun je alvast een 4 polige hoofdschakelaar in je kast (laten) zetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
ah oke.. dat moet ik dus voordat liander komt laten doen.. Dat moet , neem ik aan, door een bedrijf gedaan worden niet door iemand die er handig mee is ?!

Wat kost zoiets gemiddeld ?

[ Voor 16% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 15-02-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

aard01 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:13:
[...]
Maar kan ik op deze kookgroep dan twee verschillende fases aansluiten, dan trek ik per fase maximaal 16A? Je zit dan wel hoogstwaarschijnlijk met een gecombineerde nul, dus ik weet het antwoord eigenlijk al...
Met twee verschillende fases die 16A trekken, gaat er maar 16A door de nul.
Met een derde fase erbij, gaat er nog maar 0A door de nul. It's magic ;)

Maar je zal ook een meerfase (dus driefase) aardlekschakelaar nodig hebben, dus dan is een 3f 16A aardlekautomaat al snel praktischer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
mevrouwKees_1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:41:
ah oke.. dat moet ik dus voordat liander komt laten doen.. Dat moet , neem ik aan, door een bedrijf gedaan worden niet door iemand die er handig mee is ?!

Ja dat laat je door een electricien met zegelrecht doen. Denk orde-grootte 100-150 Euro.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mevrouwKees_1 Ik neem aan dat je de aanpassing naar 3x25A niet voor niets gedaan hebt en dus wat wilt laten doen. Op zich hoeft er voor Liander komt nog niets anders gedaan te worden dan die hoofdschakelaar in de kast te drukken. Liander zal deze dan aan de aanvoerkant aansluiten. Daarna zal deze nog naar je bestaande installatie moeten. Zijn op zich niet de ingewikkeldste zaken die "iemand die er handig mee is" ook nog zou kunnen. Tuurlijk, deze kan beunen dus zou het niet aan de bakker vragen... Misschien dat de Liander monteur al niet de beroerdste is en de hoofdschakelaar ook al wil aansluiten aan de bestaande installatie. Heb je daarna de tijd om de echte wijziging te laten doen door een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Check dat wel voordat de monteur er is, want bij de voorwaarden staat dat ze kunnen afmonteren op een vierpolige hoofdschakelaar. Als die er niet is mag hij dus rechtsomkeert maken.
Maar het is geen rocket science. Zolang je de schroeven goed (dus niet te strak) aandraait en de blauwe op N houdt, kan er weinig mis gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Proton_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:48:
[...]
Met twee verschillende fases die 16A trekken, gaat er maar 16A door de nul.
Met een derde fase erbij, gaat er nog maar 0A door de nul. It's magic ;)
Alleen als de drie fases gelijk belast worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:54
mevrouwKees_1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:32:
Zojuist heb ik een verzoek tot verzwaring van mijn aansluiting gedaan bij Liander. Het is mij niet duidelijk of ik zelf van te voren nog wat moet doen aan mijn kast. In de info bij het aanvragen kwam de zin voorbij met een hoofdschakelaar..

Dit is mijn huidige meterkast. Moet ik zelf van te voren nog wat laten aanpassen voordat Liander komt om de boel aan te passen (ik ga naar 3 x 25 ) ?

[Afbeelding]
De meterkast leegruimen zodat hij er bij kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:50:
@mevrouwKees_1 Ik neem aan dat je de aanpassing naar 3x25A niet voor niets gedaan hebt en dus wat wilt laten doen. Op zich hoeft er voor Liander komt nog niets anders gedaan te worden dan die hoofdschakelaar in de kast te drukken. Liander zal deze dan aan de aanvoerkant aansluiten. Daarna zal deze nog naar je bestaande installatie moeten. Zijn op zich niet de ingewikkeldste zaken die "iemand die er handig mee is" ook nog zou kunnen. Tuurlijk, deze kan beunen dus zou het niet aan de bakker vragen... Misschien dat de Liander monteur al niet de beroerdste is en de hoofdschakelaar ook al wil aansluiten aan de bestaande installatie. Heb je daarna de tijd om de echte wijziging te laten doen door een bedrijf.
Klopt. Ik ga koken op inductie (Bora)(perilex ) en we overwegen zonnepanelen.

qua apparatuur

in keuken :

quooker
vaatwasser
oven
magnetron
inductieplaat
koelkast

in bijkeuken
droger (warmtepomp)
wasmachine
groter vrieskast

Onze huidige kast is volgens mij redelijk ingedeeld (fraai is anders) . Ik vind het er wel rommelig uitzien, het was al zo toen we ons huis kochten overigens (huis is uit 1996)

Mijn zwager is elektricien dus die zou in theorie de boel kunnen aansluiten.

Is het nog slim om nieuwe kast te kopen (en zo ja welk merk is dan aan te raden) zodat het er fatsoenlijk uitziet ? Ik heb nu 6 of 7 groepen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
significant schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:01:
[...]

De meterkast leegruimen zodat hij er bij kan :+
:) uiteraard :) nu is het een bende omdat we net eea eruit gehaald hebben ivm internet .. normaal is alles netjes hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mevrouwKees_1 Als de ALS'en ook <1996 zijn moeten die ook vervangen worden.

Verder gaat het in deze kast krap worden met je bestaande groepen + extra groepen keuken (zijn die allemaal nieuw, of zijn sommige van de huidige automaten al voor delen van de keuken?) + 3-fase aardlekautomaat (inductiekookplaat) + 3-fase hoofdschakelaar.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mevrouwKees_1 Lijkt me inderdaad allemaal wel erg krap worden en huidige componenten zijn dus al aardig op leeftijd aan het raken. Zou dus eens met de zwager om tafel gaan zitten en kijken hoe de boel in te gaan delen en wat mogelijk gespreid kan worden over groepen (en fases en zeker ook aardlekautomaten) enzo.

Als de kast vervangen moet worden is het natuurlijk het mooiste als dit tegelijk kan, dat scheelt een keer zegel breken etc. Maar als Liander al snel komt voldoet dus alleen voor nu een hoofdschakelaar plaatsen. Zal bij vervangen van de kast alleen het zegel weer vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Gizz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:18:
@mevrouwKees_1 Als de ALS'en ook <1996 zijn moeten die ook vervangen worden.

Verder gaat het in deze kast krap worden met je bestaande groepen + extra groepen keuken (zijn die allemaal nieuw, of zijn sommige van de huidige automaten al voor delen van de keuken?) + 3-fase aardlekautomaat (inductiekookplaat) + 3-fase hoofdschakelaar.
(wat is een ALS)?

Ik heb nu geen kookgroep . We hebben (althans man) de groepen zo verdeeld dat het kan als we het spul gebruiken . Garage (waar nu wasmachine en droger staan) is aparte groep. Dingen uit keuken zijn nu ook apart , de rest volgens mij gewoon standaard qua verdeling. We hebben een bel trafo erop zitten en dat is het ook wel

Mijn gevoel zegt nieuwe kast en de verdeling van de groepen strakker maken. Bijkeuken wil ik apart hebben .

Geen idee van de kosten van nieuwe kast en installatie hiervan. En het zou dan moeten gebeuren voordat de vrienden van Liander komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 20:06
mevrouwKees_1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:31:
[...]

(wat is een ALS)?

Ik heb nu geen kookgroep . We hebben (althans man) de groepen zo verdeeld dat het kan als we het spul gebruiken . Garage (waar nu wasmachine en droger staan) is aparte groep. Dingen uit keuken zijn nu ook apart , de rest volgens mij gewoon standaard qua verdeling. We hebben een bel trafo erop zitten en dat is het ook wel

Mijn gevoel zegt nieuwe kast en de verdeling van de groepen strakker maken. Bijkeuken wil ik apart hebben .

Geen idee van de kosten van nieuwe kast en installatie hiervan. En het zou dan moeten gebeuren voordat de vrienden van Liander komen.
ALS = AardLekSchakelaar

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mevrouwKees_1 ALS = aardlekschakelaar. De twee modules in de onderste rij van je kast. Die kunnen niet omgaan met schakelende voedingen van moderne apparatuur.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Septillion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:29:
@mevrouwKees_1 L\ Maar als Liander al snel komt voldoet dus alleen voor nu een hoofdschakelaar plaatsen. Zal bij vervangen van de kast alleen het zegel weer vervangen moeten worden.
Liander komt niet snel, ik moet de afspraak nog plannen, dan heb ik dus zelf in de hand.
Geen haast, verbouwing is pas na de zomervakantie (helaas, drukke aannemers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Gizz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:32:
@mevrouwKees_1 ALS = aardlekschakelaar. De twee modules in de onderste rij van je kast. Die kunnen niet omgaan met schakelende voedingen van moderne apparatuur.
Ah oke.. dan is het dus raadzaam om nieuwe kast te kopen. Zoiets als https://www.sandervunderi...reidingskast-22x33cm.html ? (vond ik via link in de openingspost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:34
mevrouwKees_1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:41:

Er moet een hoofdschakelaar zitten, Die kan je er zelf in zetten. Gewoon tussen de 2 aardleks die je nu hebt. Waarbij de schakelaar nog geen enkele aansluiting heeft.
Dan sluit liander daarop aan. Kun jij vervolgens spanningsvrij de aansluiting van hoofdschaelaar naar de aardleks maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
oke, wat is dan handigste volgorde.. Nu die hoofdschakelaar er gewoon tussenzitten en als liander geweest is kast aanpassen/vervangen ? Of omgekeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo net een schok gekregen, maar de aardlekschakelaar van de betreffende groep is niet "geklapt", hoe kan dat?

(achtergrond, ivm verwijderen behang in een kamer heb ik een wcd verwijderd. Deze kamer bevindt zich op de eerste verdieping. De groep voor de 1e verdieping heb ik van te voren uitgezet. Ik doe mijn werkzaamheden, sluit na afloop de wcd weer aan en krijg een behoorlijke optater. Stom genoeg had ik niet voor het werken aan de wcd getest met een spanningzoeker. Les geleerd! Wat blijkt na wat testen: dit is het enige stopcontact op de 1e verdieping die op een andere groep zit, te weten die van de keuken, die direct onder deze kamer ligt.)

De aardlekschakelaar van de keuken is niet geklapt toen ik de schok kreeg. Ik heb deze nu getest met het testknopje op de schakelaar zelf: als ik deze indruk schakelt de groep gewoon uit.

Ik was in de veronderstelling dat bij een lekstroom de aardlekschalaar de groep zou afsluiten. Als ik een schok krijg, is dat toch een lekstroom? Waarom is ie niet geklapt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

clem schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:11:
Zo net een schok gekregen, maar de aardlekschakelaar van de betreffende groep is niet "geklapt", hoe kan dat?

(achtergrond, ivm verwijderen behang in een kamer heb ik een wcd verwijderd. Deze kamer bevindt zich op de eerste verdieping. De groep voor de 1e verdieping heb ik van te voren uitgezet. Ik doe mijn werkzaamheden, sluit na afloop de wcd weer aan en krijg een behoorlijke optater. Stom genoeg had ik niet voor het werken aan de wcd getest met een spanningzoeker. Les geleerd! Wat blijkt na wat testen: dit is het enige stopcontact op de 1e verdieping die op een andere groep zit, te weten die van de keuken, die direct onder deze kamer ligt.)

De aardlekschakelaar van de keuken is niet geklapt toen ik de schok kreeg. Ik heb deze nu getest met het testknopje op de schakelaar zelf: als ik deze indruk schakelt de groep gewoon uit.

Ik was in de veronderstelling dat bij een lekstroom de aardlekschalaar de groep zou afsluiten. Als ik een schok krijg, is dat toch een lekstroom? Waarom is ie niet geklapt?
Waarschijnlijk omdat de lekstroom niet sterk genoeg was om die aardlekschakelaar om te laten slaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
clem schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:11:
Aardlek gaat eruit bij 30 mA, 1 mA doet al zeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allereerst dit, die lekstroom dient minstens 20 mA te zijn, zie vorige antwoorden. Daarvoor moet je lichaamsweerstand lager zijn dan 11500 ohm. Met tamelijk droge handen is het niet onmogelijk dat je daar boven zat. Maar dat moet dan wel een lekstroom naar de aarde te zijn. Tussen fase en nul is vanzelfsprekend nooit sprake van een lekstroom. Weet je zeker dat het dan wel tussen fase en aarde is geweest? Was daar een aarddraad aanwezig, of stond je dan bij wijze van spreken met je blote voeten op een tegelvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Waarschijnlijk omdat de lekstroom niet sterk genoeg was om die aardlekschakelaar om te laten slaan.
Helder! Maar...

die lekstroom bouwt toch niet op van zwak naar sterk, althans niet in een tijdspanne die voor mij meetbaar is? Of heeft een zwakke lekstroom ( <30mA) dan te maken met mijn eigen 'aarding' op dat moment, dwz dat het uitmaakt of ik met natte sokken op een betonnen vloer sta (mijn geval net) of dat ik een stalen paal vasthoud die rechtsreeks de grond in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:37:
Allereerst dit, die lekstroom dient minstens 20 mA te zijn, zie vorige antwoorden. Daarvoor moet je lichaamsweerstand lager zijn dan 11500 ohm. Met tamelijk droge handen is het niet onmogelijk dat je daar boven zat. Maar dat moet dan wel een lelstroom naar de aarde te zijn. Tussen fase en nul is vanzelfsprekend nooit sprake van een lekstroom. Weet je zeker dat het dan wel tussen fase en aarde is geweest? Was daar een aarddraad aanwezig, of stond je dan bij wijze van spreken met je blote voeten op een tegelvloer?
Dank voor de uitleg! Dan was dat het. Voor behang verwijderen = droge voeten, droge sokken op betonnen vloer. Geen schok bij loskoppelen wcd. Na behang verwijderen = natte voeten en sokken op vochtige betonnen vloer. Nog steeds niet genoeg voor 30mA maar wel genoeg om mij een les te leren die ik niet snel vergeet (altijd spanning testen, hoe zeker je ook van je zaak denkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:37:
Maar dat moet dan wel een lelstroom naar de aarde te zijn. Tussen fase en nul is vanzelfsprekend nooit sprake van een lekstroom. Weet je zeker dat het dan wel tussen fase en aarde is geweest?
Toch nog een vraag. Het is dus ook mogelijk dat lekstroom <30mA was omdat ik terwijl ik met de bruine draad bezig was, de blauwe heb aangetikt? En daarom wel optater, maar niet de aardlekschakelaar er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

mevrouwKees_1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:01:
oke, wat is dan handigste volgorde.. Nu die hoofdschakelaar er gewoon tussenzitten en als liander geweest is kast aanpassen/vervangen ? Of omgekeerd
Ik zou eerst de boel vervangen met een grotere kast, zodat je de zegel verbreekt voordat Liander langskomt. Als je de kast gaat vervangen nadat de netbeheerder is geweest, moet je een installateur hebben met zegelrecht, of je moet Liander langs laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, als je dat zelf niet bewust weet, dan is dat heel goed mogelijk. Uiteraard beveiligt een aardlekschakelaar niet tegen de gevolgen van het vergeten de groep (of alles) uit te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 15-02-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:10:
Ja, als je dat zelf niet bewust weet, dan is dat heel goed mogelijk. Uiteraard beveiligt een aardlekschakelaar niet tegen de gevolgen van het vergeten de groep (of alles) uit te schakelen.
Ik was het niet vergeten! Wcd bleek alleen tot een volledig onlogische groep te horen. Nog steeds mijn fout dat ik spanning niet getest heb.

Excuus als dit ontzettend dom overkomt... Maar een aardlekschakelaar beschermt dus ook niet tegen alle levensgevaarlijke situaties - wat ik wel in mijn hoofd had zitten.

1. Stroom loopt via mij naar aarde. Aardlekschakelaar springt indien genoeg contact met aarde (lekstroom >30mA), geen stroom meer = ik kom met de schrik vrij.

2. Ik maak geen contact met aarde. Stroom loopt via mij, terug naar nul (casus bruin en blauw tegelijk aanraken). Geen lekstroom, aardlek springt niet, stroom blijft lopen zolang ik contact maak = mogelijk een hele vervelende situatie.

Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:42:
[...]
Door hoort dus geen kookgroep in. Maar het verbaasd je op de een of andere manier, dus ik vraag me af wat je afgesproken hebt met degene die het uitgevoerd heeft?

Jouw idee was dus dat dit gewoon een volwaardige 3-fase kast zou worden?
Een reactie op een wat helderder moment, excuus nogmaals haha. Klopt, iinitieel was er niet eens een fatsoenlijke scheiding tussen boven en beneden en kwam alles in de winkelruimte uit in een verouderde groepenkast. Ik heb expliciet gevraagd om dat te scheiden, zodat een eenvoudige storing zelf verholpen kan worden door de bovenbewoner. Daarbij ook de vraag om een krachtgroep te plaatsen + perilex-aansluiting achter het keukenblok, omdat het geheel toch vervangen zou worden. Puur als voorbereiding op de toekomst, er wordt nog niet actief gebruik van gemaakt, maar dat valt wel te verwachten.

Nou heb ik niet de intentie om daar alsnog met de installateur over te gaan emmeren, maar ik wil het wel graag fatsoenlijk op (laten) lossen voordat het actief gebruikt gaat worden. Ik werk zelf in een andere hoek van de branche en kan dit soort installaties daardoor helaas niet dromen, vandaar de vraag hier.

Vandaag nog kans gehad om een foto te maken van de eerste verdeler in het pand. Die zit bij mij beneden en is bereikbaar, bij de bovenbewoner moet dat in overleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfj1WUSbKxpWmt3m9u08hK6h0o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0YFU4sAbkqyFIpJWK9hrYgY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door linkforsoad op 15-02-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
clem schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Ik was het niet vergeten! Wcd bleek alleen tot een volledig onlogische groep te horen. Nog steeds mijn fout dat ik spanning niet getest heb.

Excuus als dit ontzettend dom overkomt... Maar een aardlekschakelaar beschermt dus ook niet tegen alle levensgevaarlijke situaties - wat ik wel in mijn hoofd had zitten.

1. Stroom loopt via mij naar aarde. Aardlekschakelaar springt indien genoeg contact met aarde (lekstroom >30mA), geen stroom meer = ik kom met de schrik vrij.

2. Ik maak geen contact met aarde. Stroom loopt via mij, terug naar nul (casus bruin en blauw tegelijk aanraken). Geen lekstroom, aardlek springt niet, stroom blijft lopen zolang ik contact maak = mogelijk een hele vervelende situatie.

Correct?
Inderdaad. Zou dat niet het geval zijn, dan zou je maar ongeveer 4 watt kunnen gebruiken op dat stopcontact. Misschien dat je je nog net kan scheren maar geen stofzuiger of haardroger gebruiken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
top dank jullie voor de hulp !

Ik heb net contact met mijn zwager gehad en die heeft eea alvast uitgezocht (een eaton kast met de wereld aan groepen , aardlekdingen etc). Lijstje gestuurd ;) Nu nog even uitzoeken waar ik die handel beetje leuk geprijsd kan krijgen (tips anyone ?)

Hij gaat dan eerst alles vervangen en klaar maken zodat Liander er mee aan de gang kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:04
Wil een soortgelijke toevoer van pvc buizen naar mijn meterkast (ipv flex). Hoe krijg je de bochten zo netjes en strak naast elkaar? Ik ben in het bezit van een buigveer, maar dit lijkt redelijk onmogelijk :) ps foto komt geloof ik uit dit topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJd9jwQyg3i4Rnwn79ae1oPbWmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eE55hZpR756f4xnVvYZeEUxD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37
linkforsoad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Een reactie op een wat helderder moment, excuus nogmaals haha. Klopt, iinitieel was er niet eens een fatsoenlijke scheiding tussen boven en beneden en kwam alles in de winkelruimte uit in een verouderde groepenkast. Ik heb expliciet gevraagd om dat te scheiden, zodat een eenvoudige storing zelf verholpen kan worden door de bovenbewoner. Daarbij ook de vraag om een krachtgroep te plaatsen + perilex-aansluiting achter het keukenblok, omdat het geheel toch vervangen zou worden. Puur als voorbereiding op de toekomst, er wordt nog niet actief gebruik van gemaakt, maar dat valt wel te verwachten.

Nou heb ik niet de intentie om daar alsnog met de installateur over te gaan emmeren, maar ik wil het wel graag fatsoenlijk op (laten) lossen voordat het actief gebruikt gaat worden. Ik werk zelf in een andere hoek van de branche en kan dit soort installaties daardoor helaas niet dromen, vandaar de vraag hier.

Vandaag nog kans gehad om een foto te maken van de eerste verdeler in het pand. Die zit bij mij beneden en is bereikbaar, bij de bovenbewoner moet dat in overleg.

[Afbeelding]
Waarom zitten er telkens 2 draden in de klemmen van de krachtgroepen? Die lopen toch rechtstreeks naar de onderverdelers? Het zal toch niet waar zijn dat men de draden dubbel heeft uitgevoerd bij gebrek aan kabels met de juiste aderdoorsnede :'(

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Boinkie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:15:
Wanneer je kookplaat maar 2 fasen nodig heeft van de krachtgroep (7,2kW) en de oven voldoende heeft aan 1 fase (3,6kW) kan dit.

Klein nadeel is dat wanneer een van de twee apparaten de krachtgroep tript je andere apparaat ook uit gaat en je niet weet welke verantwoordelijk is hiervoor.

En twee aansluitsnoeren op één perilex stekker aansluiten is ook niet ideaal dus vervang het perilex stopcontact voor zo’n aansluit plaat:

Merten Aansluitdoos MEG1010-9019 UP

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Vnl6bjf1L._SL1000_.jpg

Dan heeft elk snoer netjes zijn eigen trekonlasting
timovd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Dat wil je zelf niet, want als je de oven aan het opwarmen bent en je staat te koken, is de kans groot dat de automaat afschakelt.
Dat gebeurt niet want de kookplaat en oven zitten op een andere fasen.
Dus wanneer ze normaal functioneren binnen hun specs kan je ze gewoon naast elkaar gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vliegvlug schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Dat gebeurt niet want de kookplaat en oven zitten op een andere fasen.
Zegt wie? Als de nieuwe kookplaat 11kW trekt (zoals die van mij) weet ik niet op welke vierde fase de oven dan zit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Beste mede-tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van mijn nieuwe groepenkast en wil eigenlijk even controleren of ik het goed doe of dat ik ergens scheef ga op de manier waarop ik de automaten en aardlekschakelaars nu heb aangesloten.

Ik maak in de gehele kast gebruik van 6mm² flexibele bedrading met gele draadeindhulzen die met een goede tang geknepen zijn.

De kast heeft volgende componenten:
- 1x 3-fase hoofdschakelaar
- 3x krachtgroep
- 6x aardlekschakelaar met ieder 4 automaten

Ik ga vanuit de hoofdschakelaar met 3 fase draden naar de eerste krachtgroep en heb daarna de overige krachtgroepen volgens een 3-fase kamrails aangesloten op de eerste krachtgroep. Voor de nul-draad geldt exact het zelfde principe.

Vervolgens heb ik per fase, 2 aardlekschakelaars gepland. Ik ga vanaf de hoofdschakelaar met 1 fase naar de eerste aardlekschakelaar. Vanuit deze aardlekschakelaar (heeft een dubbele aansluiting aan de ingang) ga ik met een 6mm² draad door naar de 2de aardlekschakelaar. Wederom het zelfde principe voor de nul-draad.

Voor de volgende set aardlekschakelaars ga ik met de 2de fase ook weer met een 6mm² draad richting de eerste aardlekschakelaar en vanuit die aardlekschakelaar ga ik weer naar de 2de aardlekschakelaar op die fase. De stroom gaat niet dóór de aardlekschakelaar maar wordt aan de onderkant meteen gebrugd naar de 2de aardlekschakelaar op die fase. De nul-draad van deze 2de fase komt van een brug van de 2de aardlekschakelaar uit de 1e fase.

Volgens dit principe heb ik vervolgens alle andere aardlekschakelaars aangesloten.

Ik zou graag willen weten of ik inderdaad op deze manier kan bruggen tussen de twee aardlekschakelaars per fase én of ik het doorbruggen van de nul-draad ook juist heb gedaan? Ik lees vaak dat men gebruik maakt van blokjes maar die heb ik niet en passen ook niet in deze kast (Striebel&John AP-Verteiler 4r. AT43), ik hoop eigenlijk dat ik gewoon tussen de ALS kan bruggen zolang de draaddikte van 6mm² maar overal gelijk blijft.

Ik snap dat dit wellicht een beetje een verwarrend verhaal is en daarom heb ik het een en ander schematisch proberen weer te geven in onderstaande Visio.

Feedback en/of advies is altijd welkom. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO-W4v1I2sPXbgny93vDS9kyHk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az0tGjpM6Sx06kvcau7b0SIE.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand een foto van gisteren. Hier heb ik de automaten nog niet aangesloten op de aardlekschakelaars. De aansluitingen van de aardlekschakelaars zijn helaas anders dan die van de automaten dus ik kon geen directe kamrails gebruiken voor de gehele rij inclusief aardlekschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zynDasumV44ChQLxcSpx8R6c4YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98IkfWjvuejPJp6rZzBpcmdp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Zegt wie? Als de nieuwe kookplaat 11kW trekt (zoals die van mij) weet ik niet op welke vierde fase de oven dan zit.
Vliegvlug schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Wanneer je kookplaat maar 2 fasen nodig heeft van de krachtgroep (7,2kW) en de oven voldoende heeft aan 1 fase (3,6kW) kan dit.
...
Zie wat ik schrijf. ;)
Pagina: 1 ... 158 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.