Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.334 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Het bouwbesluit is volgens mij een wet. Met daarin wel degelijk verwijzingen naar normen. Heel veel normen zelf, bijna allemaal NEN.

Ja maar in de wet staat ook dat je het gelijkwaardigheidsprincipe mag toepassen, waarbij je dus eigenlijk zelf een oplossing mag verzinnen als het maar hetzelfde bereikt als wat in de wet staat.

Extreem versimpeld als voorbeeld:
In wet staat niet je moet 2,5mm² voor 16A toepassen. (Misschien ook wel beschreven maar meestal niet)
In de wet zal iets staan van een "deugdelijke elektrische installatie"

De machinerichtlijn is dan iets makkelijker te lezen en die is wel echt wet en zeer concreet.
Die verwijst ook heel veel naar normen, met als opmerking dat het een oplossing voor het probleem is, maar niet dat het de oplossing voor het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Extreem versimpeld als voorbeeld:
In wet staat niet je moet 2,5mm² voor 16A toepassen. (Misschien ook wel beschreven maar meestal niet)
In de wet zal iets staan van een "deugdelijke elektrische installatie"
In de wet staat dat een installatie veilig moet zijn en verwijst daarbij naar NEN1010. Voldoe je daaraan, dan is het veilig genoeg. Doe je iets anders, dan moet je gelijkwaardigheid kunnen aantonen.

Voor wat betreft kabels/leidingen is de logica heel simpel: het moet kortsluitvast zijn, onder maximale belasting moet de temperatuur van de kabel binnen de toelaatbare specificaties van de fabrikant blijven en het verlies in de kabel moet beperkt blijven.

In NEN1010 worden tabellen gegeven wat de belastbaarheid is van een kabel is in diverse situaties, op basis van legmethode, combinatie met andere kabels, etc. Daar volgen eenvoudige correctiefactoren uit die je weer gebruikt om tot een kabelberekening komen.

Het staat je vrij om dat naast je neer te leggen en met een kloppende berekening te komen op basis van de feitelijke situatie. Ik kan me voorstellen dat dat in hele specifieke situaties nodig kan zijn, bijvoorbeeld bij actieve koeling van kabeltrace's of state-of-the-art kabel met veel ruimere specificaties dan de standaard PVC en XLPR kabels. Maar dat betekent dat je allerlei thermodynamische berekeningen moet gaan maken rondom je legsysteem en de juistheid daarvan moet aantonen. Dat is voor vrijwel niemand een optie,

Wel zou ik me kunnen voorstellen dat een fabrikant van een specifiek type kabel, of een specifiek legsysteem, zelf extra tabellen publiceert met correctiefactoren voor zijn kabeltype. En dat je die gebruikt, in afwijking van de bijlagen van NEN1010, onder verwijzing naar de expertise van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Ik reageerde specifiek op JackBol, maar we zijn het er denk ik allemaal over eens dat de NEN min of meer dus wel degelijk als wet gezien kan worden. Er wordt ook door de wet naar verwezen. Anders moet je wel erg veel moeite gaan doen om te bewijzen dat wat je doet veilig is. En wetten horen gewoon openbaar te zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
Ethirty schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:28:
Ik reageerde specifiek op JackBol, maar we zijn het er denk ik allemaal over eens dat de NEN min of meer dus wel degelijk als wet gezien kan worden. Er wordt ook door de wet naar verwezen. Anders moet je wel erg veel moeite gaan doen om te bewijzen dat wat je doet veilig is. En wetten horen gewoon openbaar te zijn.
Oh, absoluut eens.. Alles wat NEN doet wat gebruikt wordt door de wetgever moet gewoon weg bij NEN als commercieel instituut en ondergebracht worden in een norminstantie die gefinancierd wordt door de overheid.

Nu nog zorgen dat een meerderheid van de kamer er ook zo over gaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
roelbouwman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Oh, absoluut eens.. Alles wat NEN doet wat gebruikt wordt door de wetgever moet gewoon weg bij NEN als commercieel instituut en ondergebracht worden in een norminstantie die gefinancierd wordt door de overheid.

Hier is door http://nen.knooble.com/ al een rechtszaak over geweest. Helaas liep de rechter aan de leiband van de overheid en NEN.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
roelbouwman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Je vergeet nog steeds wat het doel is van normen.
De handel bevorderen.

Maar hoe zie je dat voor je dan want er is bijna/helemaal geen product op de markt waar geen normen bij aan te pas komen.

Stel je eens voor je dat je een "schroef" moet kopen zonder normen.

Doe je iets anders, dan moet je gelijkwaardigheid kunnen aantonen.
Klopt dan moet je wettekst lezen wat de basis-principes zijn waaraan spullen/zaken moeten voldoen.
Dat mag alleen je maakt het leven jezelf een beetje lastig.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 08-02-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
leonbong schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Je vergeet nog steeds wat het doel is van normen.
De handel bevorderen.
Voor een deel is dat waar. En zolang het om dat soort normalisatie gaat is het prima als we dat aan de markt overlaten.

Maar als je als overheid op het gebied van veiligheid normen verplicht stelt dan dienen die een ander doel. En dan ben ik het eens met de stelling dat die gewoon openbaar moeten zijn en onder verantwoordelijkheid van de overheid tot stand moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat gaat dus niet omdat wetgever niet overal verstand van kan hebben.
En waar ligt de grens van waar de wetgever zich moet bemoeien, voordat een artikel veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

leonbong schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:43:
Dat gaat dus niet omdat wetgever niet overal verstand van kan hebben.
En waar ligt de grens van waar de wetgever zich moet bemoeien, voordat een artikel veilig is.
Dan moet de wetgever die norm ook niet verplicht stellen in de wet tekst, maar alleen vermelden dat iets deugdelijk moet zijn.

Ik ben geen jurist, maar stellen dat een norm verplicht is, insinueert ook dat de wetgever die inhoud heeft geverifieerd en er dus wel kennis van heeft.

Diezelfde wetgever bepaald ook regels of een voertuig de weg op mag en fabrikanten moeten daaraan voldoen. Kan je dan ook beweren dat die kennis niet bij de wetgever zit en men maar wat bedenkt?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ethirty schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dan moet de wetgever die norm ook niet verplicht stellen in de wet tekst, maar alleen vermelden dat iets deugdelijk moet zijn.

Ik ben geen jurist, maar stellen dat een norm verplicht is, insinueert ook dat de wetgever die inhoud heeft geverifieerd en er dus wel kennis van heeft.

Diezelfde wetgever bepaald ook regels of een voertuig de weg op mag en fabrikanten moeten daaraan voldoen. Kan je dan ook beweren dat die kennis niet bij de wetgever zit en men maar wat bedenkt?
In Nederland kijkt de wetgever meestal de andere kant op en wordt een minister bevoegd om binnen een paar hele ruime kaders alles te regelen of onder te brengen in een ZBO.

"#ministeriële regeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ethirty schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Het bouwbesluit is volgens mij een wet. Met daarin wel degelijk verwijzingen naar normen. Heel veel normen zelf, bijna allemaal NEN.
Het bouwbesluit is een regeling. Een regeling is een uitleg van de wet.
Ethirty schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:28:
De NEN wordt de facto inderdaad als de wet beschouwd. Maar de NEN is niet eigendom van de overheid, maar van een private instelling die daar werk voor heeft gedaan. Ze hebben moeite gedaan om de wet te interpreteren, daar regelgeving omheen te schrijven en die te toetsen met belanghebbenden. Dat ze daar een vergoeding voor vragen lijkt me terecht.

[ Voor 54% gewijzigd door JackBol op 08-02-2021 16:16 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Modbreak:Reuze interessant allemaal, maar dit heeft weinig meer met het topic an sich te maken. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
Vraagje
Ik ben nog steeds bezig met mijn groepenkast-plan.
[Afbeelding]

De onderste drie 'zekeringen' zijn 1 'groep' die de kookgroep aansturen.
In de keuken zit hiervoor een perilex stekker.
Ergo er gaan 3 bruine draden naar die stekker. Nu is deze hele groep NIET beveiligd met een aardlek en ook geen schakelaars om de groep los uit te zetten.

Zoals jullie begrijpen ben ik op zoek naar een nieuwe kast (die ben ik aan het samenstellen via https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator) maar daar hebben ze ook een 'Fornuisgroep ' als optie.
Deze 'Fornuisgroep ' betreft een: 16A 2P+2N B-kar.
Is het handig om deze groep te kiezen of kan ik toch beter een krachtgroep installeren, zoals het nu ook lijkt te zitten, een 3P+N (maar welke karakteristiek dan?)

Het betreft een kookplaat met 5 electrische zones, voor zover dat iets uitmaakt, preciese details weet ik niet.
Ik heb alleen gezocht waar de kookplaat aangesloten was, en dat is een Perilex aansluiting.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
@DonJunior Je hebt een 3 fase aansluiting dus een kookgroep/fornhuisgroep zou niet logisch zijn voor de belasting. Dus gewoon een 3 fase alamat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DonJunior schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:40:
Deze 'Fornuisgroep ' betreft een: 16A 2P+2N B-kar.
Is het handig om deze groep te kiezen
Nee
DonJunior schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:40:of kan ik toch beter een krachtgroep installeren, zoals het nu ook lijkt te zitten, een 3P+N (maar welke karakteristiek dan?)
Ja, B, in aardlekautomaat uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 17:42
SteinGames schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:09:
Op dit moment hebben wij nog een oude stoppenkast in de meterkast hangen. Nu hebben wij ondanks van familie deze "nieuwe" kast gekregen omdat hun een nieuwe kregen vanwege verbouwing. Nu is mijn vraag is dit het waard om er in te hangen of kan ik beter een nieuwe kast kopen? Onze huidige stoppenkast heeft ook maar 1 aardlekschakelaar wat tevens direct de hoofdschakelaar is ;(.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Om even terug te komen op mijn eerder gestelde vraag. Ik heb toch besloten om een nieuwe kast te bestellen. Voor 266,- heb ik nu 3 aardlekschakelaars, 3 fase hoofdschakelaar, en 12 groepen. Op dit moment hebben we nog geen 3 fase maar voor in de toekomst gaat dit wel gebeuren. Ook is nu nog de halve kast leeg. Maar aangezien we binnenkort de keuken gaan verbouwen en deze compleet van nieuwe elektra gaan voorzien zijn extra groepen nooit verkeerd. Helaas was de oude meterkast wel groter dan deze dus waren de kabels en buizen te kort, maar konden deze makkelijk verlegt worden aangezien er nog een grote spaghetti aan buizen boven de meterkast hing. Misschien nog niet de netste installatie maar zijn ook nog niet klaar. Tips zijn altijd welkom, mocht ik iets niet goed hebben gedaan. Voor nu hebben we tenminste weer verwarming. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLJ-4v7Vt-Bs8q6qzXE6QJC8Mww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV8hZeK9J2p2aDQ3m7QeJzHa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8i83ht6Ab1qUMx7Ui3w9rP8ZxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUJV79GYQ4G0SLQu5AocY4BW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SteinGames schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Om even terug te komen op mijn eerder gestelde vraag. Ik heb toch besloten om een nieuwe kast te bestellen. Voor 266,- heb ik nu 3 aardlekschakelaars, 3 fase hoofdschakelaar, en 12 groepen. Op dit moment hebben we nog geen 3 fase maar voor in de toekomst gaat dit wel gebeuren. Ook is nu nog de halve kast leeg. Maar aangezien we binnenkort de keuken gaan verbouwen en deze compleet van nieuwe elektra gaan voorzien zijn extra groepen nooit verkeerd. Helaas was de oude meterkast wel groter dan deze dus waren de kabels en buizen te kort, maar konden deze makkelijk verlegt worden aangezien er nog een grote spaghetti aan buizen boven de meterkast hing. Misschien nog niet de netste installatie maar zijn ook nog niet klaar. Tips zijn altijd welkom, mocht ik iets niet goed hebben gedaan. Voor nu hebben we tenminste weer verwarming. :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen elektrische kookplaat?

Je mist een dekseltje op die lasdoos links en twee van die aansluitblokjes onderin de kast. :+

Alhoewel je ook wel zonder die blokjes uitkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Delakhan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 02:32:
[...]
Ik volg je even niet... en zal het proberen te verduidelijken. De slimme meter is bij mij exact hetzelfde aangesloten als in elke andere woning en werk volledig zelfstandig. En heeft ook geen potentieel vrij contact o.i.d.
Ik vrees dat ik jou ook even niet volg, geen probleem, we komen er wel uit. Je zegt namelijk:
Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:31:
[...]
& @Techneut
[[/b]]Deze wordt idd gebruikt als ingang op de domotica. Alle feestdagen ed. worden dan automatisch ook meegenomen wat bij een klokje niet het geval is of mij teveel uitzoekwerk. Mss luiheid van mijn kant maar heeft toch nog wel ff dienst gedaan en nog tot 1 juli.
Mag ik vragen wat je dan bedoelt als dat aansluitpunt niet een potentiaalvrij contact is? Let wel, bij mij kan ik dit niet beoordelen, omdat het allemaal verzegeld is en ik kan hier ook niets over vinden. Werkt die domotica dan toch al via dat aansluitpunt op de slimme meter? En schakelt dat nu om op die tijdstippen? Ik denk daarbij aan het simpelste, één aansluitpunt dat van binnen uit de meter 230V doorgeeft resp. nul volt na omschakelen?

Uiteraard heeft de slimme meter geen TF-technologie aan boord en ik begrijp nu dat voor kort de tariefomschakeling dan net als vroeger bij mij plaats vond via de stuurdraad vanuit een TF-ontvanger voor de hele wijk in het transformatorstation bij je in de buurt. Geen enkele kWh-meter doet dat zomaar zelfstandig! Dat verdwijnt dus straks met het afschaffen van de TF, waardoor dubbeltarief vanaf dat moment alleen mogelijk is als men een slimme meter heeft en die schakelt om via het draadloze kanaal waarover ook de meterstand wordt afgelezen.

Het TF-relais zal dan nu nog vermoed ik alleen nog de boiler bedienen. Daar zal dan straks een andere oplossing voor moeten komen. Ik begrijp nu je frustratie over die monteur die van geen toeten noch blazen wist, een echte vakman had het je haarfijn kunnen uitleggen. Het is mij zo ook niet zondermeer duidelijk wat dat contact doet of kan doen wat betreft de boiler, d..w.z. dat ik zelf zou denken aan dat het een apart relais bekrachtigt met voldoende zware contacten om de boiler in en uit te schakelen.

Edit:
Echter hoe ik ook zoek, overal kom ik uit op het advies om hier zelf een schakelklokje voor te (laten) plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@SteinGames 4 van de 5 eindgroepen op dezelfde aardlekschakelaar (en bij een overstap naar 3 fasen op dezelfde fase) is nou niet echt de beste verdeling he. :+

Beter had je groep 1, 2, 5, 6 en 9 ofzo in gebruik genomen. Dan kun je de nieuw eindgroepen voor de keuken ook netjes verdelen over de aardlekschakelaars / fasen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Geen elektrische kookplaat?

Je mist een dekseltje op die lasdoos links en twee van die aansluitblokjes onderin de kast. :+

Alhoewel je ook wel zonder die blokjes uitkan.
Klopt, ik weet dat ik die deksel mis, dit ligt wel ergens in de meterkast, Maar dat wordt allemaal deze maand vervangen, en gaat er dus uit. Die blokjes heb ik inderdaad nog in de doos zitten.

Edit: Nee komt geen inductiekookplaat. Voor ons is het niet rendabel om van het gas af te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door SteinGames op 08-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
Xander schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:20:
@SteinGames 4 van de 5 eindgroepen op dezelfde aardlekschakelaar (en bij een overstap naar 3 fasen op dezelfde fase) is nou niet echt de beste verdeling he. :+

Beter had je groep 1, 2, 5, 6 en 9 ofzo in gebruik genomen. Dan kun je de nieuw eindgroepen voor de keuken ook netjes verdelen over de aardlekschakelaars / fasen.
Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad. Dit zal ook gebeuren zodra ik de keuken opnieuw aangelegd heb. Voor nu kon het wel zo, ik bedoel, wij hebben altijd al zo geleefd dus het is niet dat het ineens niet meer zou werken. 3 Fase komt er voorlopig toch nog niet, want we blijven eerst nog op gas koken. Maar zijn we tenminste voorbereid. en het koelde aardig snel af in huis vandaar dat ik het even zo snel weer heb aangesloten.

Er zit veel te veel op 1 groep vandaar dat ik zo veel mogelijk opnieuw wil doen. Zo heeft de achterste 2 slaapkamers van het huis een aparte groep. En zitten de voorste 2 slaapkamers bij Woonkamer, Badkamer, Hal beneden, Wc beneden, Hal Boven en zolder op. Er zit totaal geen structuur en logica in. Ook hebben we loze leidingen in de meterkast zitten en hebben we geen idee waar die eindigen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad op de groep van de keuken want daar zit de Oven, Magnetron, , Bijkeuken (Vriezer wasmachine en droger), Garage, de achterkamer, en de stopcontacten van de keuken op (Koffieapparaat Waterkoker etc) Dus je kan wel voorspellen wat er gebeurd, zodra ik teveel aan heb klapt me de stop eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SteinGames schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad. Dit zal ook gebeuren zodra ik de keuken opnieuw aangelegd heb. Voor nu kon het wel zo, ik bedoel, wij hebben altijd al zo geleefd dus het is niet dat het ineens niet meer zou werken.
Nou... niet echt. Eerst had je alle groepen achter een 500mA aardlekschakelaar, nu heb je (bijna) alle groepen achter een 30mA aardlekschakelaar. De kans dat die uitschakelt is natuurlijk wel groter.

Niet zo fijn als dan ineens (bijna) de hele woning in het donker zit. En nergens voor nodig want je kunt het over 3 schakelaars verdelen. :)

Bij voorkeur verdeel je de groepen zo over de aardlekschakelaars dat je op iedere verdieping nog ergens licht hebt bij een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
Xander schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:56:
[...]

Nou... niet echt. Eerst had je alle groepen achter een 500mA aardlekschakelaar, nu heb je (bijna) alle groepen achter een 30mA aardlekschakelaar. De kans dat die uitschakelt is natuurlijk wel groter.

Niet zo fijn als dan ineens (bijna) de hele woning in het donker zit. En nergens voor nodig want je kunt het over 3 schakelaars verdelen. :)

Bij voorkeur verdeel je de groepen zo over de aardlekschakelaars dat je op iedere verdieping nog ergens licht hebt bij een storing.
Nu je het zegt, daar heb ik inderdaad voor nu helemaal geen rekening mee gehouden :+ , Het plan was sowieso om het volgende week weer verder aan te passen ivm de keuken. Maar ik zal morgen even wat groepen verdelen.Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:03:
[...]

Nee

[...]

Ja, B, in aardlekautomaat uitvoering.
Dank voor de snelle response.
Dit zou goed moeten zijn dan?:

Aardlekautomaat 3P+N
16A 30mA 3P+N B-kar 400V

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DonJunior schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Dank voor de snelle response.
Dit zou goed moeten zijn dan?:

Aardlekautomaat 3P+N
16A 30mA 3P+N B-kar 400V
Ja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Je bent echt van onschatbare waarde hier.. weetje dat? Heb al veel 'electro' vraagstukken kunnen oplossen met jouw hulp. Dank daarvoor. _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Thuis maak ik gebruik van een FIBARO Home Center 3, omgaan met verbruik is FIBARO geen kei. Nu heeft er iemand een oplossing met een Raspberry pi en software van https://www.ztatz.nl

Hulde voor SmartHomeEddy (mocht hij hier ook meelezen) en de community.

Nu kan je op Alie prima een Din rail voeding vinden van Meanwell en een Din rail behuizing voor deze Raspberry. Eventueel met een gat in de groepenkast (netjes afgewerkt met een rubber ring) en dan de P1 uitlezen.

Volgens mij is dit best een leuke oplossing en netjes weg gewerkt in de groepenkast zelf. Maar hoe zit met met de normen? Kan ik zoiets toepassen of gaat de verzekering bij eventuele problemen dan direct afkeuren?

Plaatje als voorbeeld, er zijn voedingen die wel volledig te integreren zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdUwSJh_43siw7xTResvdh11i7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKI89HBYyPguf2dHCOASFBz5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jfwiet op 09-02-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
Kan iemand meten hoeveel een ABB 3611 universele lasdoos + opbouw wandcontactdoos uitsteekt vanaf de achterwand gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Modbreak:Zullen we de kookplaten buiten dit topic houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:01:
Kan iemand meten hoeveel een ABB 3611 universele lasdoos + opbouw wandcontactdoos uitsteekt vanaf de achterwand gezien?
Doos is 40, wcd is 60. En dan moet de stekker er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 15:40
Jfwiet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:07:
Thuis maak ik gebruik van een FIBARO Home Center 3, omgaan met verbruik is FIBARO geen kei. Nu heeft er iemand een oplossing met een Raspberry pi en software van https://www.ztatz.nl

Hulde voor SmartHomeEddy (mocht hij hier ook meelezen) en de community.

Nu kan je op Alie prima een Din rail voeding vinden van Meanwell en een Din rail behuizing voor deze Raspberry. Eventueel met een gat in de groepenkast (netjes afgewerkt met een rubber ring) en dan de P1 uitlezen.

Volgens mij is dit best een leuke oplossing en netjes weg gewerkt in de groepenkast zelf. Maar hoe zit met met de normen? Kan ik zoiets toepassen of gaat de verzekering bij eventuele problemen dan direct afkeuren?

Plaatje als voorbeeld, er zijn voedingen die wel volledig te integreren zijn:
[Afbeelding]
Dat ziet er wat mij betreft prima uit zo. Zoek wel even een voeding uit die binnen de kast valt en er niet uitsteekt. En op voorwaarde dat je de Mean Well voeding bij een betrouwbare winkel koopt en je dus een 'echte' krijg en geen namaak. Je kunt het vergelijken met een beltransformator. Sluit de voeding aan op een bestaande 16 A zekeringautomaat en wanneer deze niet de mogelijkheid heeft om twee draden te ontvangen dan even netjes een blokje er tussen, zoals gebruikelijk is bij een beltransformator. Dan is het volgens mij allemaal prima volgens de regels.

Een model die netjes binnen de kast blijft:
https://www.conrad.nl/p/m...vdc-24-a-12-w-1-x-1297353

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 09-02-2021 17:36 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
@Jfwiet Nadeel van de pi behuizing vind ik dat alle usb/netwerk aan de zijkant zit. In een standaard groepenkast 220mm breed heb je de complete rail nodig.
Ik zou er een los installatie kastje naast zetten.

https://thepihut.com/prod...-rail-case-railbox-22-5mm
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0176/3274/products/DSC_0089_500x.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een aparte kast is sowieso een beter plan ivm overzichtelijkheid.
Dat maakt het hier gelijk offtopic :)
Dinrailmontage is op zich wel OK, maar zorg dat je er makkelijk bij kan om SDkaartjes te wisselen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
FrankHe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Dat ziet er wat mij betreft prima uit zo. Zoek wel even een voeding uit die binnen de kast valt en er niet uitsteekt.

Een model die netjes binnen de kast blijft:
https://www.conrad.nl/p/m...vdc-24-a-12-w-1-x-1297353
Ja, dat is wat ik bedoelde met volledig te integreren voeding. Vroeg het me alleen af als ik dan die P1 kabel uit de groepenkast zou laten steken.
habbekrats schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:50:
@Jfwiet Nadeel van de pi behuizing vind ik dat alle usb/netwerk aan de zijkant zit. In een standaard groepenkast 220mm breed heb je de complete rail nodig.
Ik zou er een los installatie kastje naast zetten.

https://thepihut.com/prod...-rail-case-railbox-22-5mm
[Afbeelding]
Ik heb een Aeton 220mm brede kast en die zit voor het gevoel al helemaal vol. Heb 12 groepen en een krachtgroep voor de kookplaat. Maar ik heb het gevoel dat ik wat verder had moeten denken en ik zie mezelf nog eens 3 krachtgroepen plaatsen (airco/warmtepomp, zonnepanelen en miss een laadpunt voor een auto) en mogelijk nog een paar reguliere groepen (buiten voor, hobby schuurtje) . Ik overweeg dus een Aeton 440mm brede kast erin te zetten. Dan zit mijn meterkast van muur tot muur vol maar zit wel alles netjes in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Zijn er wcd's met opbouwdoos die minder diep zijn?
jadjong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Doos is 40, wcd is 60. En dan moet de stekker er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:05:
Zijn er wcd's met opbouwdoos die minder diep zijn?

[...]
Enkel de bekende opbouw-wcd's zonder lasdoos er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Juist. Kan het zijn dat die niet 'geschikt' zijn voor in een meterkast?
jadjong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Enkel de bekende opbouw-wcd's zonder lasdoos er achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:09:

[...]
Waarom niet, daar heb je toch ook een muur? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rockerpoet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:01:
Ik meet 93mm.
rockerpoet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:09:
Die zijn prima geschikt voor in een meterkast.
Jfwiet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:07:
Volgens mij is dit best een leuke oplossing en netjes weg gewerkt in de groepenkast zelf. Maar hoe zit met met de normen?
Zie niet in waarom dit niet zou mogen, maar je zou het naar mijn idee niet moeten willen.

Reserveer de ruimte die je in de groepenkast hebt liever voor toekomstige componenten die in de groepenkast moeten, zoals ehm, extra groepen ofzo. :P Die Raspberry Pi kun je letterlijk overal kwijt en deze oplossing lijkt me maar onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Techneut schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Het TF-relais zal dan nu nog vermoed ik alleen nog de boiler bedienen. Daar zal dan straks een andere oplossing voor moeten komen. Ik begrijp nu je frustratie over die monteur die van geen toeten noch blazen wist, een echte vakman had het je haarfijn kunnen uitleggen. Het is mij zo ook niet zondermeer duidelijk wat dat contact doet of kan doen wat betreft de boiler, d..w.z. dat ik zelf zou denken aan dat het een apart relais bekrachtigt met voldoende zware contacten om de boiler in en uit te schakelen.

Edit:
Echter hoe ik ook zoek, overal kom ik uit op het advies om hier zelf een schakelklokje voor te (laten) plaatsen.
https://www.tech4ushop.nl/p1-products/for-dutch-market.html
Kant en klare oplossing die het actuele tarief uit de P1 leest op basis daarvan een relais schakelt, voor als je geen thuis knutselaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 15:40
Jfwiet schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Ja, dat is wat ik bedoelde met volledig te integreren voeding. Vroeg het me alleen af als ik dan die P1 kabel uit de groepenkast zou laten steken.
De kabel naar de P1 poort van de hoofdmeter kan netjes in een buis of gootje langs de zijkant. Leg de kabel met tie-wraps vast in de kast en breng eventueel wat labels aan waarmee je communiceert wat de functie van de kabel is. Hoeft niet met een labelmaker, kan ook met een permanent marker uit de losse hand.

Wil je geen gedoe in je zekeringkast dan kun je de PI ook z'n eigen kleine DIN-rail behuizing geven. Dat staat wel heel stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Ik ben bezig met het grofweg op papier uitdenken van onze nieuwe elektrische installatie. We gaan de hele meterkast vervangen. We hebben een 3x35A aansluiting, waarop ook een kleine 25kWp zonnepanelen aangesloten zijn. De PV-installatie levert op piekmomenten zo'n 12kW terug. Grofweg dus 17A per fase. In theorie kan het dus zo zijn dat door de installatie 35+17=52A per fase gebruikt kan worden.

Ik wil na de hoofdschakelaar een verdeelblok plaatsen, waarna ik de verschillende fases naar de eindgroepen (aardlekschakelaars en aardlekautomaten) kan brengen. De PV installatie zit ook op zijn eigen aardlekautomaat, welke ook op het verdeelblok komt te zitten.

Welke maatregelen kan ik nou het beste nemen om de installatie veilig te laten zijn? Is het gebruik van 10mm2 draden tussen verdeelblok en eindgroepen voldoende?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
10mm is prima, tenzij je het voor elkaar krijgt om de automaten 100 meter verderop te plaatsen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Nhz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:12:
Ik ben bezig met het grofweg op papier uitdenken van onze nieuwe elektrische installatie. We gaan de hele meterkast vervangen. We hebben een 3x35A aansluiting, waarop ook een kleine 25kWp zonnepanelen aangesloten zijn. De PV-installatie levert op piekmomenten zo'n 12kW terug. Grofweg dus 17A per fase. In theorie kan het dus zo zijn dat door de installatie 35+17=52A per fase gebruikt kan worden.

Ik wil na de hoofdschakelaar een verdeelblok plaatsen, waarna ik de verschillende fases naar de eindgroepen (aardlekschakelaars en aardlekautomaten) kan brengen. De PV installatie zit ook op zijn eigen aardlekautomaat, welke ook op het verdeelblok komt te zitten.

Welke maatregelen kan ik nou het beste nemen om de installatie veilig te laten zijn? Is het gebruik van 10mm2 draden tussen verdeelblok en eindgroepen voldoende?
Je zou ook een 35a voorbeveiliging voor de installatie kunnen plaatsen. Dan kan je de bedrading gewoon in 6mm2 uitvoeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Kant en klare oplossing die het actuele tarief uit de P1 leest op basis daarvan een relais schakelt, voor als je geen thuis knutselaar bent.
Zou Delakhan dit dan hebben bedoeld? Ik was in de veronderstelling dat hij het had over een contact, want daar ging het aanvankelijk over. maar ik kon daar hoegenaamd niets over vinden.
Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:31:
[...]
& @Techneut
Deze wordt idd gebruikt als ingang op de domotica. Alle feestdagen ed. worden dan automatisch ook meegenomen wat bij een klokje niet het geval is of mij teveel uitzoekwerk. Mss luiheid van mijn kant maar heeft toch nog wel ff dienst gedaan en nog tot 1 juli.
Dat zou alles verduidelijken. En via die weg zou je dan ook een relais kunnen aansturen waarmee je een boiler, kachel of wat dan ook kan schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 10-02-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nhz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:12:

Alle verbruikers achter C40

Of gewoon alles met aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Makrolon & @kabeltjekabel Waar zet ik die 40A automaat dan? Want de bedrading tussen hoofdschakelaar, PV-automaat en de nieuwe C40 moet dan toch alsnog in 10mm2 uitgevoerd worden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
                        [VERDEELBLOK NAAR EINDGROEPEN]
                                     |
                                     |                  
[PV AANVOER 3x17A]  --------- [C40 AUTOMAAT]
                                     |
                                     |
                           [HOOFDSCHAKELAAR 3x35A]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nhz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:42:
@Makrolon & @kabeltjekabel Waar zet ik die 40A automaat dan? Want de bedrading tussen hoofdschakelaar, PV-automaat en de nieuwe C40 moet dan toch alsnog in 10mm2 uitgevoerd worden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
                                     |
                                     |                  
                                     |
                                     |
                           [HOOFDSCHAKELAAR 3x35A]
Nhz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                                     |
                                     |                  
                                     |
                                     |
                           [HOOFDSCHAKELAAR 3x35A]
PV tussen HS en C40 aansluiten.

Of gewoon allemaal aardlekautomaten gebruiken, dan heb je defacto gewoon een 63A kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Xander schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:24: Zie niet in waarom dit niet zou mogen, maar je zou het naar mijn idee niet moeten willen.

Reserveer de ruimte die je in de groepenkast hebt liever voor toekomstige componenten die in de groepenkast moeten, zoals ehm, extra groepen ofzo. :P Die Raspberry Pi kun je letterlijk overal kwijt en deze oplossing lijkt me maar onhandig.
Heb geen enorme ruimte in mijn meterkast om de groepenkast heen. Heb nu al 12 groepen (11 in gebruik) en een krachtgroep. Met bijhorende installatie.
Verwacht naar de toekomst toe nog zeker 3 krachtstroom groepen toe te voegen. Ook nog een aantal normale groepen. Dus ik zal toch nog moeten uitbreiden. Heb op dit moment een losse opbouw WCD en een doosje waar de deurbel in doorgelust zit. Als ik daar dan ook nog een raspberry pi ergens moet verbergen met een losse voeding.

Vandaar mijn overwegen om alles in een grote kast te stoppen. Minder rommelig en geen losse draden meer. Behalve dan een P1 kabeltje naar de meter.
FrankHe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:40:
[...]

De kabel naar de P1 poort van de hoofdmeter kan netjes in een buis of gootje langs de zijkant. Leg de kabel met tie-wraps vast in de kast en breng eventueel wat labels aan waarmee je communiceert wat de functie van de kabel is. Hoeft niet met een labelmaker, kan ook met een permanent marker uit de losse hand.

Wil je geen gedoe in je zekeringkast dan kun je de PI ook z'n eigen kleine DIN-rail behuizing geven. Dat staat wel heel stoer!
Zie hierboven. Zo'n zijwaartse DIN behuizing is niet de meest elegante oplossing. Maar dan is wel alles ingebouwd in de groepenkast.

Kan altijd nog op de laagste rij waar nu de hoofdschakelaar rechts zit, helemaal links deze oplossing 'reserveren'.

Zolang er geen echte bezwaren zijn vanuit de normen. Dan zie ik dit wel zitten als toekomstige oplossing. De investering is minimaal en mogelijk heb ik de ruimte gewoon nodig vanwege de uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:48:
[...]

PV tussen HS en C40 aansluiten.

Of gewoon allemaal aardlekautomaten gebruiken, dan heb je defacto gewoon een 63A kast.
Wanneer ik allemaal aardeklautomaten gebruik moeten die wel met 10mm2 aangesloten worden, toch?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nhz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Wanneer ik allemaal aardeklautomaten gebruik moeten die wel met 10mm2 aangesloten worden, toch?
Mwah, vrijliggend H07V2-K in 6mm^2 gaat nog ruim over de 50A heen.

Enne; zoveel mogelijk kammen natuurlijk. Meeste kamrails zijn wel voor 63A. Doe je er dan ook nog een 63A hoodschakelaar bij ipv de standaard 40A dan kun je je aansluiting ook nog verzwaren.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-02-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Enne; zoveel mogelijk kammen natuurlijk. Meeste kamrails zijn wel voor 63A. Doe je er dan ook nog een 63A hoodschakelaar bij ipv de standaard 40A dan kun je je aansluiting ook nog verzwaren.
Nog verder verzwaren als 3x35A is (voorlopig, maar hopelijk nooit) nodig.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 21:13
Nhz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 00:13:
Nog verder verzwaren als 3x35A is (voorlopig, maar hopelijk nooit) nodig.
Is die 3x35A wel nodig? Dat kost je de komende 15 jaar ca 12.000 euro extra.... Bijna iedereen in dit topic, het "bouw je eigen woning"-topic en de diverse warmtepomptopics draaien zonder problemen op 3x25A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Andrehj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Is die 3x35A wel nodig? Dat kost je de komende 15 jaar ca 12.000 euro extra.... Bijna iedereen in dit topic, het "bouw je eigen woning"-topic en de diverse warmtepomptopics draaien zonder problemen op 3x25A.
Jep. Op die 3x35A draait een fulltime 5-persoons huishouden, een 2FTE kantoor-aan-huis, veel gebruikte werkplaats en 2 volledig zelfstandige gastenverblijven cq. B&B's die ook nagenoeg altijd bezet zijn. Alles volledig op elektriciteit.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Dat is niet helemaal een standaard use-case, inderdaad.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Klopt het dat een stugge kern nog wat meer kan hebben? Binnen in een groepenkast is dat vaak nog best goed te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timovd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Klopt het dat een stugge kern nog wat meer kan hebben? Binnen in een groepenkast is dat vaak nog best goed te doen.
Niet naar ik weet.

Haha, ik bedank er voor om het met stug te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Niet naar ik weet.

Haha, ik bedank er voor om het met stug te doen.
Waarom eigenlijk, stug kan je precies vormen zodat het daar loopt waar je het wilt hebben terwijl soepel toch meer een eigen wil heeft.
Of gaat het er alleen om dat het makkelijker en sneller is aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:21:
[...]

Waarom eigenlijk, stug kan je precies vormen zodat het daar loopt waar je het wilt hebben terwijl soepel toch meer een eigen wil heeft.
Of gaat het er alleen om dat het makkelijker en sneller is aan te leggen?
Ja, je kunt het precies vormen... maar dat is veel lastiger dan gewoon op +/- 1,5 cm een stuk soepel af te knippen.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 11:28
Ik wil een inductiekookplaat van AEG kopen en kan op internet nergens het aansluitschema vinden... Ik neem contact op met AEG en krijg een reactie terug dat dit op de kookplaat zelf staat en dat ik maar een installateur moet inschakelen...Nou ja.

Ik wil alleen weten of ik een fornuisgroep (2xL en 2xN) of een krachtgroep (3xL en 1xN) in mijn groepenkast moet stoppen. Die kookplaat schaf ik wel aan wanneer ik zover ben.

Arrogante lui

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
@aard01
Alles wat ik als kookplaat voorbij zie komen is of fornuisgroep of 3(2) fasen. Heb je nu nog de keuze voor je groepenkast zou ik 3 fase nemen. Dat is netter als een fornuisgroep, wat toch een beetje gekunseld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aard01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:01:
Ik wil een inductiekookplaat van AEG kopen en kan op internet nergens het aansluitschema vinden... Ik neem contact op met AEG en krijg een reactie terug dat dit op de kookplaat zelf staat en dat ik maar een installateur moet inschakelen...Nou ja.

Ik wil alleen weten of ik een fornuisgroep (2xL en 2xN) of een krachtgroep (3xL en 1xN) in mijn groepenkast moet stoppen. Die kookplaat schaf ik wel aan wanneer ik zover ben.

Arrogante lui
AEG is enkele nulklem. De keuze kookgroep of 3 fase groep wordt niet bepaald door de plaat, maar door je hoofdaansluiting. Heb je 3x25 > 3-fase groep.

AEG platen hebben nooit een schema voor 2L2N. Zoeken op mijn nick en "AEG" voor meer details :+

• Hmmbob
aard01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:01:

Arrogante lui
Je kan kijken naar de aansluitwaarde. 7350/7400W wijst op fornuis groep, alles daar (fors) boven op een krachtgroep. En ik dacht dat alleen de aller-allergrootste platen bij AEG >7.4KW waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Je kan kijken naar de aansluitwaarde. 7350/7400W wijst op fornuis groep, alles daar (fors) boven op een krachtgroep. En ik dacht dat alleen de aller-allergrootste platen bij AEG >7.4KW waren.
Ding ding ding. Fout. Voor 'native' ondersteuning voor de kookgroep moet de plaat twee nulaansluitingen hebben, de AEG platen hebben dat niet, ongeacht vermogen.

• Hmmbob
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Ding ding ding. Fout. Voor 'native' ondersteuning voor de kookgroep moet de plaat twee nulaansluitingen hebben, de AEG platen hebben dat niet, ongeacht vermogen.
Wtf.... Dus je kan met een AEG plaat nooit wegkomen met een fornuisgroep? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Wtf.... Dus je kan met een AEG plaat nooit wegkomen met een fornuisgroep? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Klopt helemaal. Dat geldt voor alle platen met een enkele nulklem. Diverse IK*A platen hebben hetzelfde probleem. Dat ze massaal toch op een kookgroep geknoopt worden, zegt niet dat het technisch juist is.

Daarnaast is bij een 3x25A een krachtgroep sowieso de enige juiste keuze. Daar kunnen alle platen (enkele of dubbele nulklem, 7.2kW of zwaarder) op aangesloten worden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Enige juiste manier is het 4-aderige aansluitsnoer te vervangen door 5-aderig, de twee nulgeleiders aan de kookplaatzijde samen in 1 huls te doen (dus knippen, strippen, krimpen) en dan nog werkt het niet als je de EMAT kookgroepaardlekautomaat hebt.

In de praktijk worden ze wel met enkel nulgeleider aangesloten op enkelfase kookgroep, dat zien we dan terug in een uitgefikte nulketen als de kookplaat eens wat langer op z'n max gebruikt wordt.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 11:28
hesselbeertje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Klopt helemaal. Dat geldt voor alle platen met een enkele nulklem. Diverse IK*A platen hebben hetzelfde probleem. Dat ze massaal toch op een kookgroep geknoopt worden, zegt niet dat het technisch juist is.
Nu snap ik dus ook waarom ze deze informatie niet delen. Op naar een ander merk of een krachtgroep erin sleutelen. Bedankt voor de info!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

Deleted by user

[ Voor 125% gewijzigd door Freakie1NL op 12-02-2021 07:43 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• kabeltjekabel
aard01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Nu snap ik dus ook waarom ze deze informatie niet delen. Op naar een ander merk of een krachtgroep erin sleutelen. Bedankt voor de info!
Zoals ik al eerder zei; de keuze kookgroep of krachtgroep wordt bepaald door je hoofdaansluiting, niet door je kookplaat, ongeacht wat de keukenverkoper er van zegt.

Heb je een 3-fase groep, kun je elke kookplaat aansluiten, heb je een kookgroep dan is een deel van de 7 kW platen geschikt en een ander deel dus alleen met wat geknutsel...

• hesselbeertje
Freakie1NL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:31:
Dubbele aderendhuls en daar de twee nullen op persen. Dat is de meest geschikte NIET BEDOELDE manier om een AEG plaat aan te sluiten. Zou mij er niet zo veel zorgen om maken.
Dus omdat het niet kan zoals het hoort doen we maar zoals het ook wel werkt? Tot er ergens onderweg tussen meterkast en kookplaat één nul een slecht contact heeft, dan krijgt de andere nul 32A voor zijn kiezen. De kookgroep zal er niet uit vallen, want de nullen zijn niet actief beveiligd en de kookplaat blijft het ook gewoon doen. Goed idee!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Dus omdat het niet kan zoals het hoort doen we maar zoals het ook wel werkt? Tot er ergens onderweg tussen meterkast en kookplaat één nul een slecht contact heeft, dan krijgt de andere nul 32A voor zijn kiezen. De kookgroep zal er niet uit vallen, want de nullen zijn niet actief beveiligd en de kookplaat blijft het ook gewoon doen. Goed idee!
4P automaat gebruiken ipv kookgroep.

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:31:
Wil je perse 2 nul klem dan ben je bij puur Nederlandse markt platen als Etna het beste op je plek.
Siemens, Bosch, Inventum; ook allemaal 2 nulklemmen. Volgens mij de nieuwere Ikea platen ook.

Inventum gebruikt volgens mij standaard een aansluitblok met 6 posities; L1, L2, L3, N1, N2, PE. Bij 3-fase icm 7 kW plaat kun je de ongebruikte L3 ader parkeren en de N'en bruggen.

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2021 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 21:13
Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:21:
Dat klopt niet. Ook een 7.3 / 7.4 kW plaat hoor je op een krachtgroep aan te sluiten als je een 3-fasen hoofdaansluiting hebt.
Een fornuisgroep gebruik je alleen op een enkelfasige hoofdaansluiting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• hesselbeertje
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:34:
[...]

4P automaat gebruiken ipv kookgroep.
Dat is de enige juiste oplossing in een 1-fase installatie. Helaas wordt het (bijna) nooit gedaan.

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Dat is de enige juiste oplossing in een 1-fase installatie. Helaas wordt het (bijna) nooit gedaan.
Je kunt hem ook op enkele 16A aansluiten en dan in het systeemmenu het vermogen afknijpen tot 3,7 kW :+

Dan krijg je de authentieke gas-kookplaat 'experience' als je alle pitten wilt gebruiken; het duurt eindeloos voor het aan de kook is.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2021 17:46 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

Deleted by user

[ Voor 102% gewijzigd door Freakie1NL op 12-02-2021 07:43 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Hmmbob
Ik klapper echt met de oren. Na mijn initiële vraag hier over die offerte van 1100 euro heb ik nog wat meer installateurs over de vloer gehad, en die komen allemaal met een upgrade van de kast naar 3-fasen én een kookgroep voor de plaat (niet een kracht/3f groep dus).

Fascinerend. Ik ben blij dat ik hier de vraag ben komen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
Nhz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Jep. Op die 3x35A draait een fulltime 5-persoons huishouden, een 2FTE kantoor-aan-huis, veel gebruikte werkplaats en 2 volledig zelfstandige gastenverblijven cq. B&B's die ook nagenoeg altijd bezet zijn. Alles volledig op elektriciteit.
Als je meerdere panden hebt, kun je dan niet kiezen voor 2 aansluitingen van 3x25A? Dat is gek genoeg een stuk goedkoper dan 3x35A.. Wanneer kan dat wel en wanneer niet? Het scheelt 500 euro per jaar, tikt aardig aan.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• kabeltjekabel
WVL_KsZeN schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Als je meerdere panden hebt, kun je dan niet kiezen voor 2 aansluitingen van 3x25A? Dat is gek genoeg een stuk goedkoper dan 3x35A.. Wanneer kan dat wel en wanneer niet? Het scheelt 500 euro per jaar, tikt aardig aan.
Wanneer je meerdere percelen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hmmbob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:25:
Ik klapper echt met de oren. Na mijn initiële vraag hier over die offerte van 1100 euro heb ik nog wat meer installateurs over de vloer gehad, en die komen allemaal met een upgrade van de kast naar 3-fasen én een kookgroep voor de plaat (niet een kracht/3f groep dus).

Fascinerend. Ik ben blij dat ik hier de vraag ben komen stellen.
Sommige wellicht met de ABB constructie op 2x6 busboard en 4P aardlekschakelaar.. dan zit de kookgroep verdeelt over de fasen...

Maargoed, de meesten zijn gewoon ergens blijven hangen op een punt van 30 jaar geleden.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

WVL_KsZeN schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Als het al zou mogen (het is 1 perceel, met drie huisnummers), dan moet er eerst nog een aansluiting gemaakt worden. Dat zal ook niet gratis zijn verwacht ik.

Groetjes

• Techneut
  • Niet online
Ik kom nog even terug op die DSMR-readers op de P1-poort op de slimme meter, Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat die dingen voor de niet knutselaars alleen maar een oplossing boden voor de uitlezing van de meterstanden. Nu verneem ik door me hier wat op in te lezen dat er meer functies op zitten, zoals een contact dat op de tijden van de tariefomschakeling dag/nacht een boiler, kachel of wat dan ook in en uitschakelen. Het verbaast me dat de netbeheerders hun klanten daar niet attent op maken, maar blijven bij het advies om zelf een schakelklokje aan te schaffen als binnenkort het TF-signaal verdwijnt, Let wel, ook aan hen die inmiddels een slimme meter hebben. Of hebben niet alle slimme meters die voorziening aan boord en hangt het af van de DSMR-versie? Ik las een en ander van mijn meter even door, Landis & Gyr ZCF 110CCtFs2, en zag DSMR4 staan.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
Nhz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Als het al zou mogen (het is 1 perceel, met drie huisnummers), dan moet er eerst nog een aansluiting gemaakt worden. Dat zal ook niet gratis zijn verwacht ik.
Natuurlijk, maar als je er 500 euro per jaar mee kan besparen kan het misschien interessant zijn.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• leonbong
Het P1 signaal verteld altijd welk tarief actief is en wat het actuele vermogen is.
Het vermogen kan positief of negatief zijn (afname of teruglevering).

Afhankelijk van de slimme meter die hebt kan het p1 signaal afwijkend zijn, misschien dat daarom de netbeheerder er niet op wijzen.
Dan hebben ze boze klanten aan de lijn met relais wat niet werkt omdat het verkeerde DSMR-versie is.

[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 21:26 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Techneut schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:17:
Ik kom nog even terug op die DSMR-readers op de P1-poort op de slimme meter, Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat die dingen voor de niet knutselaars alleen maar een oplossing boden voor de uitlezing van de meterstanden. Nu verneem ik door me hier wat op in te lezen dat er meer functies op zitten, zoals een contact dat op de tijden van de tariefomschakeling dag/nacht een boiler, kachel of wat dan ook in en uitschakelen. Het verbaast me dat de netbeheerders hun klanten daar niet attent op maken, maar blijven bij het advies om zelf een schakelklokje aan te schaffen als binnenkort het TF-signaal verdwijnt, Let wel, ook aan hen die inmiddels een slimme meter hebben. Of hebben niet alle slimme meters die voorziening aan boord en hangt het af van de DSMR-versie? Ik las een en ander van mijn meter even door, Landis & Gyr ZCF 110CCtFs2, en zag DSMR4 staan.
je kan met p1monitor bepaalde uitgangen van de raspberry schakelen op tarief of tijden als je wilt. kost je alleen een relais extra.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Kunnen we niet een apart topic openen over kookplaten? Die hebben echt helemaal niets te maken met huisinstallaties.

Zoals in de topicwarning staat: alles met een stekker is offtopic.

Sowieso is zo'n topic wel handig, want vragen over kookplaten zijn zo'n enorme herhaling van zetten..

Punctuality is the politeness of kings

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
leonbong schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:22:
Het P1 signaal verteld altijd welk tarief actief is en wat het actuele vermogen is.
Dat moet wel, want ik lees P1 uit met Enelogic, en daar worden de tarieven en ook de tellerstanden bijgehouden, en in kleur in de grafieken weer gegeven; maar hoe je daarmee een relais kunt schakelen voor je boiler b.v.?
Geen idee.

[ Voor 30% gewijzigd door Naalroc op 11-02-2021 21:28 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Techneut
  • Niet online
Was dubbel, kan worden verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door Techneut op 11-02-2021 22:15 ]

• leonbong
Naalroc schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Dat moet wel, want ik lees P1 uit met Enelogic, en daar worden de tarieven en ook de tellerstanden bijgehouden, en in kleur in de grafieken weer gegeven; maar hoe je daarmee een relais kunt schakelen voor je boiler b.v.?
Geen idee.
Als jij een stukje elektronica/software verzint wat het actuele tarief uit het p1 signaal gebruikt om relais en dat in kant en klaar kastje stop zoals deze.

Afbeeldingslocatie: https://www.tech4ushop.nl/pub/media/catalog/product/cache/image/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe//b/r/brm-501.gif

• Techneut
  • Niet online
Oké Boilermind, Heatermind etc. zijn hiervoor dus allemaal geschikt, bedankt. Een benodigd relais is natuurlijk vrij logisch bij flinke vermogens, dat mag geen probleem zijn. Eén restrictie, allemaal vermelden ze dat de slimme meter hiervoor DSMR5 aan boord moet hebben, Wellicht dat dat de reden is dat de netbeheerders dit voor zich houden want lang niet alle hebben dat aan boord, die van mij is al ruim 5 jaar oud en die heeft volgens de uitgebreide handleiding DSMR4. Ik kan me dit dan ook best voorstellen.

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:26
Ook de oudere DSMR-standaarden hadden tariefindicatie aan boord (veld 0-0:96.14.0), maar waarschijnlijk had men er geen trek in om ook de oudere standaard te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dreamscape schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:27:
Kunnen we niet een apart topic openen over kookplaten?
Zijn topicstarts in 'draft' te schrijven voor publicatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:18:
[...]

Zijn topicstarts in 'draft' te schrijven voor publicatie :?
Nee voor zover ik weet niet. We hebben voor dit topic gewoon een gedeeld word document gebruikt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 22:06
Hi! Onlangs een huis aangeschaft en hiervoor 3x25 aangevraagd. De elektra is in 2019 vervangen en kreeg een antwoord van de netbeheerder over de meterkast.

De hoofdschakelaar dient vervangen te worden. Echter heb ik tussen de netaansluiting en hoofdschakelaar geen extra schakelaar om het geheel spanningsloos te maken. Is hrt toegestaan dat de installateur de installatie spanningsloos maakt door het openbreken van de zegel aangezien ze toch voor de 3x25 aansluiting komen?

Daarbij werd er gesproken dat de achterplaat van de meterkast uitgebreid moest worden alleen snap ik daarmee niet helemaal wat hij bedoeld. Moet die plaat minimaal 33cm hoog zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9B6Vw_M08cn7kQMAYwwxwa8cGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Exm4cp2OeQI1ShtBU7w1yVce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Boinkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:07:
Hi! Onlangs een huis aangeschaft...
Gefeliciteerd!
De hoofdschakelaar dient vervangen te worden. Echter heb ik tussen de netaansluiting en hoofdschakelaar geen extra schakelaar om het geheel spanningsloos te maken. Is hrt toegestaan dat de installateur de installatie spanningsloos maakt door het openbreken van de zegel aangezien ze toch voor de 3x25 aansluiting komen?
Officieel niet. Tenzij je de boel gaat frauderen, kan de netbeheerder moeilijk doen.
spoiler:
De zegel was toch al gebroken toen je het huis kocht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

Mooi hoeveel kennis hier zit van elektra :)

Ik ben aan het overwegen om mijn meterkast "toekomstproof" te gaan maken. In een ander topic (Krachtstroom aanleggen in tuinhuis) werd al door @kabeltjekabel en @Nox gesuggereerd om te kijken naar de toekomst en het plaatsen van een extra kast. Ik heb nu 20 zonnepanelen op een 3-fase omvormer. Op termijn komt daar naar verwachting nog bij:
- kachel voor sauna
- laadpaal voor elektrische auto
- warmtepomp
- elektrisch koken
- wellicht ooit extra zonnepanelen op bijgebouw, maar dat ligt wel onder de bomen

Ik heb eigenlijk twee vragen:
  1. Is het inderdaad het beste idee om links naast de huidige groepenkast een extra groepenkast te plaatsen voor alle krachtstroom groepen? Hoe zou de lay-out er dan ideaal uit zien (oa dat Holec kastje mag eruit)? Moet onze huidige aansluiting (3x25a) nog een upgrade krijgen?
  2. Op korte termijn wil ik alvast een extra grondkabel naar buiten leggen. Er ligt al een 50mm lege mantelbuis naar rechts van het huis en vervolgens naar voren (oprit) en achteren (bijgebouw). Ik zat te denken om daar een 4x6mm of 10mm doorheen te trekken. Zou dat voor alle scenario's afdoende zijn?
Plaatjes (aanklikbaar):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50934947561_a7602476ca_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50934255538_097162a761_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50934942046_620e8d0c01_c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@vanDaal, de PVC-buizen links van de groepenkast; ik neem aan dat die boven aangesloten zitten op de groepenkast? Is het een idee om een groepenkast er naast te plaatsen (bij voorkeur zelfde formaat als de bestaande) en dan een onderdoorvoer te maken? Nu heb je niet veel mogelijkheid om nog uit te breiden rondom deze kast.

Edit: @vanDaal Ik kan er trouwen heel slecht tegen dat groep 8 achter ALS 3 zit en dat er niet is genummerd vanaf 9. Als je een extra groep wil plaatsen, moet groep 12 achter ALS 2?

[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 12-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

timovd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:37:
@vanDaal, de PVC-buizen links van de groepenkast; ik neem aan dat die boven aangesloten zitten op de groepenkast? Is het een idee om een groepenkast er naast te plaatsen (bij voorkeur zelfde formaat als de bestaande) en dan een onderdoorvoer te maken? Nu heb je niet veel mogelijkheid om nog uit te breiden rondom deze kast.
Ja, goed plan! Werd ook al gesuggereerd in het andere topic.

Ze zitten inderdaad boven aangesloten, zie:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50934302538_8088d15719_c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Boinkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:07:
Hi! Onlangs een huis aangeschaft en hiervoor 3x25 aangevraagd. De elektra is in 2019 vervangen en kreeg een antwoord van de netbeheerder over de meterkast.

Daarbij werd er gesproken dat de achterplaat van de meterkast uitgebreid moest worden alleen snap ik daarmee niet helemaal wat hij bedoeld. Moet die plaat minimaal 33cm hoog zijn?[Afbeelding]
Ik zou op de dag dat netbeheerder komt naast je bestaande hoofdschakelaar een 4P hoofdschakelaar plaatsen die ruimte heb je namelijk en zit hij mooi aan de zijkant..
Dan vraag je de monteur op de nieuwe schakelaar aan te sluiten en op moment dat monteur vertrekt verwijder je de oude schakelaar.
Daarnaast denk ik dat je een nieuw meterbord (33H x 22B) moet ik vraag mij af of je huidige meterbord hoog en breed genoeg is voor een 3F meter.
Maar dan zou je hele kast omhoog moeten, dat is wel een klusje. Die overigens voor een vernieuwing in 2019 behoorlijk vies is best oude types aardlek-schakelaars heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 12-02-2021 08:52 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.