roelbouwman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:45:
Goede foto. Wel hoop "gerommel" in deze kast. Dit is niet zoals het hoort, laten we het daarop houden.
Mijn voorkeur zou helemaal vervangen blijven. Maar je kunt het wel netjes maken met geringe investering.
Onderin de kast plaats je een aansluitblok bij. Die kun je los kopen, Eaton onderdeel #1015009. De rechter hou je voor de nul, de 2x4 die erbij komen gebruik je voor L1 en L2, en het huidige faseverdeelblokje wordt L3.
Dan ga je vervolgens afsplitsen. Een aardlekschakelaar naar het L1 blokje, een aardlekschakelaar naar het L2 blokje en een naar het L3 blokje. Ik zou alles even netjes opnieuw bedraden, met allemaal goed aangekrompen adereindhulzen en zorgen dat ook alles volledig ingestoken zit in de automaten.
Vervolgens breng je vanaf de hoofdschakelaar netjes drie draden naar die blokjes, in dezelfde volgorde (L1-L2-L3). Op de hoofdschakelaar koppel je dan voorlopig even met twee draadbruggen de fasen. Dat kan gewoon met 2,5mm2 koper, het is maar een paar cm en maar tijdelijk. Bij de omzetting naar 3x25 verwijdert de monteur van de netbeheerder die brugjes.
Je aardlekschakelaar linksboven is AC, die moet je vervangen door een A aardlekschakelaar. Ook zitten daar nu 5 groepen aan, dat is te veel. Die kookgroep zou ik sowieso vervangen een 4p schakelaar zodat je het verdeelt over twee fasen. Je hebt dan direct twee automaten over, waarmee je de antieke automaten op de onderste rij kunt vervangen. Nog twee van diezelfde Schneider automaten bijkopen en je kast ziet er ook weer uniform uit.
Ik zou de 10 automaten in 3 groepjes van 4 op de bovenste rij zetten. Je gebruikt gewoon 4-voudige kam rails, en de twee vrije plekken dop je af met een beshermkapje. Je kunt dan later eenvoudig nog 1 of 2 automaten bijplaatsen.
De aardlekschakelaars zet je in dezelfde volgorde op de onderste rails, en rechts daarnaast de beltrafo. Je hebt dan nog 4 vrije units over op die onderste rails.
Dan een kast links ervan als uitbreiding voor 3-fase automaten.
Bestellijst zou zijn:
- Voldoende 6mm2 blauw en zwart
- Voldoende adereindhulzen 6mm2
- aansluitblokje eaton (Eaton #1015009)
- 2 Schneider automaten B16 (ean 3303430191872, ca 12 euro/stuk)
- 1 Schneider aardlekschakelaar 40A/0,03/A (ean 3303430166955)
- 6 stuks kamrails 4-voudig / pen / 17,8mm steek
- 4 afdekkapjes voor kamrails (je hebt 2 posities over met 10 automaten)
Voor de uitbreiding:
- Lege kast Eaton HT330-S64
- Aardlekschakelaar 4p
- Automaat B16 4p voor je kookplaat
De nieuwe kast bedraad je het beste ook via de aansluitblokjes onderin. Dus vanaf de blokjes in de rechterkast, naar de blokjes in de linkerkast een 6mm2 draadbrug. Voor de nul zul je vanaf de hoofdschakelaar moeten afsplitsen met een dubbele adereindhuls 6mm2.
Als je de beschikking hebt over een installatietester zou ik sowieso even de L-PE foutlusimpedantie meten. Indien kleiner dan 2 ohm dan kun je de aardlekschakelaar voor je kookplaat achterwege laten, maar ook voor een laadpaal, PV omvormer of ander vast aangesloten apparaat is dan geen aanvullende beveiliging nodig.