Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.357 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:34
roelbouwman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Rommel referereert hier aan de manier waarop het allemaal vastzit. Het is zo een beetje een rommeltje. Een andere kast is inderdaad een goede oplossing. Je kunt ook overwegen om een los 19" raampje op te hangen, gekanteld zodat je als je naar boven kijkt in je meterkast de voorkant ziet. Daar kun je dan een UTP patch panel en een switch in hangen. Dan heb je natuurlijk wel 19" mountable apparatuur nodig maar is het wel direct netjes en nog steeds centraal in de meterkast.

Neem ook eens een foto van de kast (en hoofdschakelaar kast) open. Dan kan ik je precies vertellen wat je nog qua bedrading moet wijzigen.
Ik heb mijn hardware specifiek uitgezocht en die ga ik voorlopig niet meer vervangen. Maar een patch panel komt inderdaad in de andere kast waarbij ik alle apparatuur heen verhuis. Andere kast zit tegenover onder de trap vanuit de garage te benaderen. Tevens is het daar ook wat kouder en het ventileert wat meer dan een meterkast. Beter voor mijn apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVUWOCQzX7O6QyhZpJAN21B7MNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/marpvcuhn5WuZsii2fhrLwuM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwbPe_VYfAqKeV86f3ohPFiSIKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfvKFwMZFX1BPeqyXdLp5Zit.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Genestealer op 05-02-2021 16:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Goede foto. Wel hoop "gerommel" in deze kast. Dit is niet zoals het hoort, laten we het daarop houden.

Mijn voorkeur zou helemaal vervangen blijven. Maar je kunt het wel netjes maken met geringe investering.

Onderin de kast plaats je een aansluitblok bij. Die kun je los kopen, Eaton onderdeel #1015009. De rechter hou je voor de nul, de 2x4 die erbij komen gebruik je voor L1 en L2, en het huidige faseverdeelblokje wordt L3.

Dan ga je vervolgens afsplitsen. Een aardlekschakelaar naar het L1 blokje, een aardlekschakelaar naar het L2 blokje en een naar het L3 blokje. Ik zou alles even netjes opnieuw bedraden, met allemaal goed aangekrompen adereindhulzen en zorgen dat ook alles volledig ingestoken zit in de automaten.

Vervolgens breng je vanaf de hoofdschakelaar netjes drie draden naar die blokjes, in dezelfde volgorde (L1-L2-L3). Op de hoofdschakelaar koppel je dan voorlopig even met twee draadbruggen de fasen. Dat kan gewoon met 2,5mm2 koper, het is maar een paar cm en maar tijdelijk. Bij de omzetting naar 3x25 verwijdert de monteur van de netbeheerder die brugjes.

Je aardlekschakelaar linksboven is AC, die moet je vervangen door een A aardlekschakelaar. Ook zitten daar nu 5 groepen aan, dat is te veel. Die kookgroep zou ik sowieso vervangen een 4p schakelaar zodat je het verdeelt over twee fasen. Je hebt dan direct twee automaten over, waarmee je de antieke automaten op de onderste rij kunt vervangen. Nog twee van diezelfde Schneider automaten bijkopen en je kast ziet er ook weer uniform uit.

Ik zou de 10 automaten in 3 groepjes van 4 op de bovenste rij zetten. Je gebruikt gewoon 4-voudige kam rails, en de twee vrije plekken dop je af met een beshermkapje. Je kunt dan later eenvoudig nog 1 of 2 automaten bijplaatsen.

De aardlekschakelaars zet je in dezelfde volgorde op de onderste rails, en rechts daarnaast de beltrafo. Je hebt dan nog 4 vrije units over op die onderste rails.

Dan een kast links ervan als uitbreiding voor 3-fase automaten.

Bestellijst zou zijn:

- Voldoende 6mm2 blauw en zwart
- Voldoende adereindhulzen 6mm2
- aansluitblokje eaton (Eaton #1015009)
- 2 Schneider automaten B16 (ean 3303430191872, ca 12 euro/stuk)
- 1 Schneider aardlekschakelaar 40A/0,03/A (ean 3303430166955)
- 6 stuks kamrails 4-voudig / pen / 17,8mm steek
- 4 afdekkapjes voor kamrails (je hebt 2 posities over met 10 automaten)

Voor de uitbreiding:
- Lege kast Eaton HT330-S64
- Aardlekschakelaar 4p
- Automaat B16 4p voor je kookplaat

De nieuwe kast bedraad je het beste ook via de aansluitblokjes onderin. Dus vanaf de blokjes in de rechterkast, naar de blokjes in de linkerkast een 6mm2 draadbrug. Voor de nul zul je vanaf de hoofdschakelaar moeten afsplitsen met een dubbele adereindhuls 6mm2.

Als je de beschikking hebt over een installatietester zou ik sowieso even de L-PE foutlusimpedantie meten. Indien kleiner dan 2 ohm dan kun je de aardlekschakelaar voor je kookplaat achterwege laten, maar ook voor een laadpaal, PV omvormer of ander vast aangesloten apparaat is dan geen aanvullende beveiliging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
roelbouwman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:45:
Goede foto. Wel hoop "gerommel" in deze kast. Dit is niet zoals het hoort, laten we het daarop houden.

Mijn voorkeur zou helemaal vervangen blijven. Maar je kunt het wel netjes maken met geringe investering.

Onderin de kast plaats je een aansluitblok bij. Die kun je los kopen, Eaton onderdeel #1015009. De rechter hou je voor de nul, de 2x4 die erbij komen gebruik je voor L1 en L2, en het huidige faseverdeelblokje wordt L3.

Dan ga je vervolgens afsplitsen. Een aardlekschakelaar naar het L1 blokje, een aardlekschakelaar naar het L2 blokje en een naar het L3 blokje. Ik zou alles even netjes opnieuw bedraden, met allemaal goed aangekrompen adereindhulzen en zorgen dat ook alles volledig ingestoken zit in de automaten.

Vervolgens breng je vanaf de hoofdschakelaar netjes drie draden naar die blokjes, in dezelfde volgorde (L1-L2-L3). Op de hoofdschakelaar koppel je dan voorlopig even met twee draadbruggen de fasen. Dat kan gewoon met 2,5mm2 koper, het is maar een paar cm en maar tijdelijk. Bij de omzetting naar 3x25 verwijdert de monteur van de netbeheerder die brugjes.

Je aardlekschakelaar linksboven is AC, die moet je vervangen door een A aardlekschakelaar. Ook zitten daar nu 5 groepen aan, dat is te veel. Die kookgroep zou ik sowieso vervangen een 4p schakelaar zodat je het verdeelt over twee fasen. Je hebt dan direct twee automaten over, waarmee je de antieke automaten op de onderste rij kunt vervangen. Nog twee van diezelfde Schneider automaten bijkopen en je kast ziet er ook weer uniform uit.

Ik zou de 10 automaten in 3 groepjes van 4 op de bovenste rij zetten. Je gebruikt gewoon 4-voudige kam rails, en de twee vrije plekken dop je af met een beshermkapje. Je kunt dan later eenvoudig nog 1 of 2 automaten bijplaatsen.

De aardlekschakelaars zet je in dezelfde volgorde op de onderste rails, en rechts daarnaast de beltrafo. Je hebt dan nog 4 vrije units over op die onderste rails.

Dan een kast links ervan als uitbreiding voor 3-fase automaten.

Bestellijst zou zijn:

- Voldoende 6mm2 blauw en zwart
- Voldoende adereindhulzen 6mm2
- aansluitblokje eaton (Eaton #1015009)
- 2 Schneider automaten B16 (ean 3303430191872, ca 12 euro/stuk)
- 1 Schneider aardlekschakelaar 40A/0,03/A (ean 3303430166955)
- 4 afdekkapjes voor kamrails (je hebt 2 posities over met 10 automaten)

Voor de uitbreiding:
- Lege kast Eaton HT330-S64
- Aardlekschakelaar 4p

De nieuwe kast bedraad je het beste ook via de aansluitblokjes onderin. Dus vanaf de blokjes in de rechterkast, naar de blokjes in de linkerkast een 6mm2 draadbrug. Voor de nul zul je vanaf de hoofdschakelaar moeten afsplitsen met een dubbele adereindhuls 6mm2.

Als je de beschikking hebt over een installatietester zou ik sowieso even de L-PE foutlusimpedantie meten. Indien kleiner dan 2 ohm dan kun je de aardlekschakelaar voor je kookplaat achterwege laten, maar ook voor een laadpaal, PV omvormer of ander vast aangesloten apparaat is dan geen aanvullende beveiliging nodig.
Ik kon je helaas maar 1 plusje geven. Ontzettend bedankt, hier kan al helemaal mee verder!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Op de hoofdschakelaar koppel je dan voorlopig even met twee draadbruggen de fasen.
Makkelijker met zo'n vork.
Beter 3/3 (3 haakse dus).
- Aardlekschakelaar 4p
Makkelijker gewoon 4P aardlekautomaat. Als je er daar meerdere van hebt (kookplaat, EV, PV) dan die ook gewoon kammen.
:? Die kun je ook gewoon vanaf de blokjes doen, maar vanaf duohuls kan ook. De N van de aardlekschakelaars is ook te kammen.
"722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor
aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Een vast aangesloten apparaat heeft geen aansluitpunt, dus @roelbouwman heeft het hier volgens mij bij het rechte eind.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 05-02-2021 20:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Kookplaat zit niet vast aangesloten doorgaans, we zitten hier niet in België hé :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Jim423 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:57:
Kookplaat zit niet vast aangesloten doorgaans, we zitten hier niet in België hé :)
NPR 5310:2017 Norm
4.5.2.3 Contactdozen voor specifiek gebruik
Een contactdoos voor specifiek gebruik is een contactdoos voor een bepaald toestel dat op zijn opstelplaats ook vast aangesloten zou kunnen zijn.Een contactdoos voor specifiek gebruik hoeft niet aanvullend te zijn beschermd door een aardlekschakelaar. Wanneer een contactdoos in het ontwerp een specifiek toestel krijgt toegewezen, is er sprake van een contactdoos voor specifiek gebruik.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hesselbeertje de bepaling die @kabeltjekabel aanhaalt gaat over laadinrichtingen voor elektrische voertuigen.

Het is wel praktisch dat die een aansluitpunt hebben, om je auto op aan te sluiten zeg maar. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
:? Die kun je ook gewoon vanaf de blokjes doen, maar vanaf duohuls kan ook. De N van de aardlekschakelaars is ook te kammen.
Die blokjes in Eaton kasten zijn 4-voudig. Aanvoer + 3xaardlekschakelaar == vol. Dus aftakken met duohuls vanaf hoofdschakelaar (of de nullen van die aardlekschakelaars op die manier doorlussen, maar dan vind ik het netter om vanaf de hoofdschakelaar naar beide kasten te gaan.
"722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor
aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA."
Je citeert uit hoofdstuk 722: Laadinrichtingen voor elektrische voertuigen.

Dat betreft dus het aansluitpunt van het EV laadstation dat wellicht in de toekomst geplaatst gaat worden. Dat moet inderdaad een aardlekbeveiliging hebben. Maar ik neem aan dat de OP hier een laadpaal gaat plaatsen, waarbij vrijwel altijd sprake is van ingebouwde aardlekbeveiliging (en anders snel een andere laadpaal kiezen!)

Want als je de volgende alinea ook zou citeren dan zie je dat zo'n laadstation eigenlijk altijd moet zijn voorzien een klasse B aardlekbeveiliging (of klasse A + aanvullend DC/6mA). Alle laadpalen die geplaatst worden in Nederland hebben immers over het algemeen zo'n Type-2 connector conform NEN-EN-IEC 62196. Mijn advies is: altijd een laadpaal kopen die dat heeft ingebouwd (de Zappi bijvoorbeeld).

Maar goed, ook al zit het in de laadpaal, vervolgens kan het toch nog nodig zijn om ook in de verdeler een aardlekbeveiliging te plaatsen. Niet omdat er aanvullende beveiliging nodig cq verplicht is als beveiliging bij aanraking (dat is niet het geval als dat in de laadpaal zelf zit), maar alleen maar om uitschakeling te waarborgen als er een L-PE sluiting ontstaat in het kabeltrace van verdeler naar laadpaal. Dat is dan een gewone klasse-A aardlek.

Bij een foutlusimpedantie die laag genoeg is wordt tijdige uitschakeling van de automaat ook zonder aardlekbeveiliging behaald, dus is die aardlek nergens voor nodig. Eerst meten, en dan pas ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Jim423 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:57:
Een vast aansluiting slaat niet op fysiek vast zitten.

Een perilex voor een kookplaat is ook een vaste aansluiting.
Of een wcd voor de vaatwasser is ook een vaste aansluiting.

Nu zou ik altijd alles achter aardlekschakelaar zetten maar dat ben ik.
En mijn huis heeft een tn-s aansluiting dus aarde is niet zo’n probleem, zal bijan altijd goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
NPR 5310:2017 Norm
4.5.2.3 Contactdozen voor specifiek gebruik
Ik ben nooit zo van de NPR.. Praktijkrichtlijn, in de inleiding "dit is geen norm maar alleen een uitleg" en dan toch dingen gaan verzinnen ;-)

Maar goed, in NEN1010 411.3.3 staat gewoon duidelijk in welke situatie aanvullende bescherming vereist is. En dat is in stroomketens waar contactdozen inzitten met een toegekende stroom van max 20A voor algemeen gebruik door leken en (nederlandse toevoeging) voor stroomketens waarin aansluitpunten voor verlichting zitten, in ruimten met een woonfunctie, celfunctie of logiesfunctie of in woonschepen. Dus ook alle verlichtingsgroepen in woningen, zelfs als er geen contactdozen inzitten.

Een contactdoos voor een specifiek toestel, zoals een kookplaat, hoeft dus niet aanvullend beschermd te worden met een aardlekschakelaar.

Wel moet je natuurlijk te allen tijde kunnen waarborgen dat bij een sluiting de stroom wordt afgeschakeld, binnen de gestelde tijd (0,2s voor TT, of 0,4s als het geaard is of bij TN), ook een sluiting tussen fase en PE. En daar zit de crux: dat kun je alleen garanderen als die foutlusimpendantie voldoende laag is. Bij een B16 automaat zal er ten minste 80A moeten kunnen lopen om dat te waarborgen. 230/80 = 2,8 ohm. Je meet meestal niet op het aansluitpunt, maar bij de verdeler, dus daar moet je nog wel corrigeren. 2 ohm is een veilige waarde (en werkt ook nog als Gg smeltpatronen zouden zijn).

Zit je daarboven, dan zul je alsnog een aardlekschakelaar moeten plaatsen. Dat kan dan overigens ook een 100 of 300mA variant zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door roelbouwman op 05-02-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:18:
[...]

Een vast aansluiting slaat niet op fysiek vast zitten.
Daar valt nog wel een discussie over te voeren maar akkoord. Alleen Nederlanders kunnen bedenken om iets op papier vast aan te sluiten met een stekker en een wandcontactdoos...
roelbouwman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Ik ben nooit zo van de NPR.. Praktijkrichtlijn, in de inleiding "dit is geen norm maar alleen een uitleg" en dan toch dingen gaan verzinnen ;-)
Exact. Waarom zou je een kookplaat/fornuis/afzuigkap en vaatwasser niet verplicht beveiligen? Vocht met warmte zijn juist bij uitstek dingen die ik achter een aardlekschakelaar zou willen hebben. In mijn idee spreken de NEN1010 en NPR5310 elkaar ook gewoon regelmatig tegen of lopen achter op de praktijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 05-02-2021 21:48 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Waarom zou je een kookplaat/fornuis/afzuigkap en vaatwasser niet verplicht beveiligen? Vocht met warmte zijn juist bij uitstek dingen die ik achter een aardlekschakelaar zou willen hebben.
Waarom wel? Wat is het risico op aanraking van een geleider? Nihil, dus niet nodig, en daarom ook niet verplicht. Mits uitschakeling maar gegarandeerd is bij een L-PE sluiting.

Alle vreemd geleidende delen van dit soort apparaten zijn altijd geaard, dus als de L-PE foutlusimpedantie voldoende laag is dan is er geen enkel risico dat daar ooit een onveilige situatie ontstaat. En daarom is het niet verplicht. Dat is anders bij een losse contactdoos. Daar kun je een paperclip insteken en zo de fasegeleider aanraken. En ook bij een lichtpunt (nederlandse aanvulling) kun je bij het wisselen van een lamp of het wisselen van een armatuur een geleider aanraken. Het wisselen van lampen en armaturen is iets dat in woningen vaak door een leek plaats vindt. En daarom is het daar wel verplicht. Maar in bedrijfspanden is dat dan weer niet zo, daar wordt er van uitgegaan dat lampen wisselen gedaan wordt door de installatieverantwoordelijke, of op zijn minst een vakbekwaam persoon. En dat is dus geen leek.
In mijn idee spreken de NEN1010 en NPR5310 elkaar ook gewoon regelmatig tegen of lopen achter op de praktijk.
Hoezo? Spreekt elkaar helemaal niet tegen hoor, alleen blijkbaar kunnen veel mensen gewoon niet goed lezen, en is daarom die NPR ooit geschreven.

Maar soms staan daar dingen in die verder gaan dan de norm voorschrijft of verzinnen ze daar "vuistregels" die worden geinterpreteerd als regel, terwijl ze dat formeel natuurlijk niet zijn. In dit geval overigens niet hoor, wat in de NPR staat klopt precies met wat in de norm staat.

[ Voor 79% gewijzigd door roelbouwman op 05-02-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Jim423 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
Daar valt nog wel een discussie over te voeren maar akkoord. Alleen Nederlanders kunnen bedenken om iets op papier vast aan te sluiten met een stekker en een wandcontactdoos...
Dat is niet door Nederlanders bedacht hoor. Dit is gewoon een Europese, geharmoniseerde norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:33:
Een vast aangesloten apparaat heeft geen aansluitpunt, dus @roelbouwman heeft het hier volgens mij bij het rechte eind.
Je auto zit niet vast aangesloten. Wat ik citeerde kwam, zoals @Xander al doorhad, uit het hoofdstuk over laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik sluit mijn fornuis op deze perilex aan, hier zit netzogoed een E14 lampje in de oven waar ik mijn vinger in de fitting kan steken :) Echter voor mij is het meer een extra persoonsbescherming voor een niet goed functionerende veiligheidsaarde. En een veel snellere signalering voor een lekstroom denk hierbij bijv. aan een verwarmingselement in de oven die niet goed meer is, een stopcontact met vocht erin of een boor door een buis.

Simpelweg stellen dat mensen de NEN1010 en NPR niet goed lezen vind ik te zwart/wit, het zijn redelijke draken voor installateurs om te doorgronden. Zoals deze regel kan al van tafel als de perilex goed bereikbaar is (zoals bij mij, zit er gewoon naast) volgens de interpretatie van verschillende keurmeesters. Maar waar staat dat dan? Ik wil hier niet eindeloos hier over gaan discussiëren maar in mijn optiek kan er een hoop eenvoudiger in de NEN1010 en dus de NPR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:40:
[...]

Ik sluit mijn fornuis op deze perilex aan, hier zit netzogoed een E14 lampje in de oven waar ik mijn vinger in de fitting kan steken :) Echter voor mij is het meer een extra persoonsbescherming voor een niet goed functionerende veiligheidsaarde. En een veel snellere signalering voor een lekstroom denk hierbij bijv. aan een verwarmingselement in de oven die niet goed meer is, een stopcontact met vocht erin of een boor door een buis.

Simpelweg stellen dat mensen de NEN1010 en NPR niet goed lezen vind ik te zwart/wit, het zijn redelijke draken voor installateurs om te doorgronden. Zoals deze regel kan al van tafel als de perilex goed bereikbaar is (zoals bij mij, zit er gewoon naast) volgens de interpretatie van verschillende keurmeesters. Maar waar staat dat dan? Ik wil hier niet eindeloos hier over gaan discussiëren maar in mijn optiek kan er een hoop eenvoudiger in de NEN1010 en dus de NPR.
Als je betaald krijgt om leuke reisjes door heel Europa te maken om die normtekst duidelijk te krijgen... dan gaan de meesten geen haast maken he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

En daarmee krijg je weer Europese normen die maar deels gelden en andere normen die per land anders zijn.
Jim423 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:40:
[...]

Ik wil hier niet eindeloos hier over gaan discussiëren maar in mijn optiek kan er een hoop eenvoudiger in de NEN1010 en dus de NPR.
Dit. Er zijn gewoon teveel zaken niet logisch of te ruim interpreteerbaar. Combineer het met het broddelwerk van veel “vakmannen” en je vraagt je af voor wie die regels er nu zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Als je betaald krijgt om leuke reisjes door heel Europa te maken om die normtekst duidelijk te krijgen... dan gaan de meesten geen haast maken he.
Ik mag toch hopen dat je niet werkelijk denkt dat zo is.
Ik heb een collega die in een norm-commissie (binnenlucht klimaat)15 jaar heeft gezeten op nl en eu niveau maar zo werkt het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
@leonbong Nou, zolang er fabrikanten van verdeelkasten in de commissie zitten is het natuurlijk wel verleidelijk om de installatie ruim te voorzien van allerlei materialen.
Ik heb destijds http://nen.knooble.com/ ruim gesteund.

Ik ben er ook nog steeds voor om die hele NEN1010 overboord te gooien en voor woonhuizen gewoon een compact boekje voor een paar euro uit te geven. Ik denk dat 20 bladzijden zat is om een standaard woonhuis installatie voorschriften boekje te maken. Want installaties voor medische ruimtes, kabel berekeningen en weet ik veel wat voor onzin is voor een woonhuis met zekeringen < 40A helemaal niet nodig.
Die Norm commissie weet dat al lang sinds begin jaren 80 de doehetzelver in de elektro installatie steeds meer op kwam.
Mijn oom was vroeger installateur en had dus ook van die mooie borden aan de gevel , controle op uitvoering werd steeksproefgewijs door het het energie bedrijf gedaan. Als particulier kon je bijna geen installatie materiaal kopen op wat schakelaars en wcd's na. De opkomst van de doehetzelf ketens was het begin, buis en inbouw-opbouwdozen verkopen. Hier is volgens mij ook nog een rechtszaak gevoerd door de club van erkende installateurs.
De techniek heb ik dus van mijn oom , niet van mijn Pa die was boer. Toch was er met mijn oom best wat te regelen voor mensen die zelf een huis bouwden, kochten alle spul bij mijn oom en die kwam af en toe op de bouw kijken.

Ik denk zelfs dat in het tweakers topic een document te maken is met de minimale eisen voor een woonhuis. Helaas moet er dan wel een dikke disclaimer bij aangezien juristen bij een gevonden probleem ons opknopen. Ik denk dat de NEN1010 deze constructie ook heeft.
Uiteraard kun je geen enkele zinsnede uit de NEN nemen die beginnen gelijk te zeuren over copyright.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:25

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

En daarom is de NEN 4010 ontwikkeld, deze is idd voor minder complexe installaties. Is alleen erg nieuw, dus nog niet iedereen kent deze en zal er mee werken. Maar als je aan de 4010 voldoet, voldoe je ook aan de 1010, zit dezelfde normcommissie achter

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het oorspronkelijke doel van normen is de handel bevorderen.

Voor elektrische norm zullen de deelnemers zijn:
Fabrikanten
Gebruikers (bv industrie/installatiebedrijven)
Experts (Bv wetenschappers)
Overheid

Zo’n norm commissie voert ruim overleg met aangesloten technische commissies, die daadwerkelijk dingen onderzoeken.
Daarnaast is er ook veel overleg met eu-norm-commissies.
Want uiteindelijk is norm natuurlijk een compromis. Tussen wat technisch mogelijk is en financieel haalbaar is in de markt.

Maar in principe kan iedereen zich aanmelden om mee te doen aan de ontwikkeling van norm.
Maar het overleg op Europees niveau en met technische commissies dat duurt gewoon even.

En ja er zijn voorbeelden van normen waaraan geen gebruikers wilden meedoen, waardoor de fabrikanten de overhand hadden. Dit is als gevolg dat voor alles hele dure oplossingen noodzakelijk was. Want dat dreef de verkopen omhoog. Atex-normen (explosieveligheid) zijn hier een voorbeeld van.
Nu is er nieuwe norm-commissie voor deze norm waarin heel veel weer wordt afgezwakt.

[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 06-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Ik wil graag voor de groepenkast die ik aan het bestellen ben, installatiedraad mee bestellen.
Is er ergens Grijs 6mm soepel per meter te koop?
Het lijkt me fijn om de 3 fases met bruin, zwart en grijs te bekabelen, maar grijs kan ik niet vinden behalve in dozen van 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ik ben ervan overtuigd dat een concurenede norm van een niet NEN voor een betere norm en wat prijs concurentie oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:50
tvhouwel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:46:
Conrad?
https://www.conrad.nl/p/h...m-grijs-per-meter-1524524
(meer kleurtjes)

[ Voor 31% gewijzigd door LooneyTunes op 06-02-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Nou ja, waarom kon ik dat zelf nou niet gevonden krijgen ?
Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
habbekrats schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:47:
ik ben ervan overtuigd dat een concurenede norm van een niet NEN voor een betere norm en wat prijs concurentie oplevert
Ik weet niet hoor, de nen faciliteert het proces alleen maar de inhoud wordt feitelijk geschreven door de deelnemers.
En zeker voor een geharmoniseerde norm (EN) zijn dat mensen vanuit geheel Europa samen vaak nog met IEC.

Dus ik snap niet goed hoe je dag bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:14:
[...]

Ik mag toch hopen dat je niet werkelijk denkt dat zo is.
Ik heb een collega die in een norm-commissie (binnenlucht klimaat)15 jaar heeft gezeten op nl en eu niveau maar zo werkt het helemaal niet.
Nou, en kijk hoe het met het binnenlucht klimaat gaat.... 15 jaar geleden was het prut in bijvoorbeeld scholen.... en dat is gewoon nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
tvhouwel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Nou ja, waarom kon ik dat zelf nou niet gevonden krijgen ?
Hartelijk dank
I dunno. Zoeken in dit topic op H07V2-K grijs en de link komt al meerdere keren langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Nou, en kijk hoe het met het binnenlucht klimaat gaat.... 15 jaar geleden was het prut in bijvoorbeeld scholen.... en dat is gewoon nog steeds zo.
Zonder dat ik zin heb om op zo’n zwart-wit uitspraak in te gaan dat heeft niks met de normen te maken.

Zo kan je nu toch ook nog steeds woningen aantreffen met oude elektra.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 06-02-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Zonder dat ik zin heb om op zo’n zwart-wit uitspraak in te gaan dat heeft niks met de normen te maken.

Zo kan je nu toch ook nog steeds woningen aantreffen met oude elektra.
Ja, dat kan. Maar de scholen worden zelfs nog nieuw gebouwd met verkeerd binnenklimaat. Huizen trouwens ook. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tipje van de sluier er is door de overheid besloten een deel van de normen en-normen niet te formaliseren in het bouwbesluit.
En daarnaast hebben veel bouwers de normen niet nageleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar al die norm-clubs functioneren op dezelfde manier ik haalde het aan als voorbeeld.
Uiteindelijk is norm-tekst het op dat moment het best haalbare besluit, waarbij alle belangen zijn afgewogen. (Belangen van de fabrikanten/gebruikers/overheid/enz enz)

Ps op binnenklimaat is veel meer verbeterd dan jij je realiseert want die normen beschrijven bijvoorbeeld ook hoeveel voc en welke bouwproducten mogen, wat bijvoorbeeld geleid heeft tot bijvoorbeeld watergedragen verf en weekmakers in kitten enz enz.
Het gebruik van bepaalde weekmakers in bouwproducten kan je 5> jaar later nog meten in betreffende ruimte wat ook nog steeds giftige concentraties kan zijn.

[ Voor 94% gewijzigd door leonbong op 06-02-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:13:
En daarnaast hebben veel bouwers de normen niet nageleefd.
En gezien ze niet openbaar zijn en in legalise geschreven zijn weten veel eindgebruikers dat geeneens ook al hebben ze inzagen in de normtekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:36:
[...]

En gezien ze niet openbaar zijn en in legalise geschreven zijn weten veel eindgebruikers dat geeneens ook al hebben ze inzagen in de normtekst.
En een norm hoef je ook niet na te leven, bij een wet moet dat wel. Bij een norm kun je gezamenlijk overeenkomen om die na te leven.

En hoe het komt dat de scholen nog steeds een beroerd binnenklimaat hebben, weet ik het antwoord wel op. Daar is er maar een verantwoordelijk voor en dat is diegene die de bouw betaald.
Ik heb er een aantal mogen bouwen, maar ik ben er mee gestopt, klapraampjes en radiatoren is daar meestal nog de norm.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat ze niet openbaar zijn vind ik overigens ook wel een beetje een probleem.
Echter je hoort geen bouwer mopperen dat hij autocad of eplan moet kopen maar wel als hij een norm moet kopen.

Een norm is voor een bouwer ook gewoon een stuk gereedschap.

@martijn v o
Mijn zoon(6) zit anders op basisschool met volledig vloerverwarming en ook een knappe balansventilatie maar ook maar 10 jaar oud dat gebouw.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 06-02-2021 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:47
Voor wie nog twijfelt of adereindhulzen nut hebben, dit trof ik aan achter de keukenkasten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-2D9j52AEXYJU1Cz7TZ21kkboU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XirnhxrYVfWgIHErKJWD6ODI.jpg?f=fotoalbum_large

Kennelijk was het snoer van de oven te kort en verlengt met een kroonsteen |:( met aan één kant geen adereindhulzen :|. De kroontsteen is helemaal vervormd en is uiteindelijk afgebrokkeld. Zo vind je nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:18:
Dat ze niet openbaar zijn vind ik overigens ook wel een beetje een probleem.
Echter je hoort geen bouwer mopperen dat hij autocad of eplan moet kopen maar wel als hij een norm moet kopen.
Een CAD pakket maakt het leven makkelijker. Een absurd wollig geschreven norm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
martijn v o schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:17:
[...]

En een norm hoef je ook niet na te leven, bij een wet moet dat wel. Bij een norm kun je gezamenlijk overeenkomen om die na te leven.
Sommige normen zijn wettelijk aangewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
tvhouwel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:46:
Ik wil graag voor de groepenkast die ik aan het bestellen ben, installatiedraad mee bestellen.
Het lijkt me fijn om de 3 fases met bruin, zwart en grijs te bekabelen, maar grijs kan ik niet vinden behalve in dozen van 100 meter.
Dat is idd een goed idee, zo heb ik het ook gedaan.
Deze kabel is erg geschikt:
https://www.conrad.nl/p/h...m-grijs-per-meter-1524740
Dat is het verkeerde type. Voor in de meterkast heb je H07V2-K nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zo ver ik kan zien bij Hella en Lapp.

H07V2-K
H07Z-K

Zijn beide kabel met dezelfde klasse eigenschappen van binnen de EU mbt temperatuur/stroom/isolatie/brand/bestendigheid enz.
Echter H07V2-K is ook gecertificeerd volgens Amerikaanse normen.

[ Voor 192% gewijzigd door leonbong op 06-02-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Dag heren,

Even een vraag:

In onderstaande groepenkast wil ik graag 5 groepen bijplaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGHM79eG1eRiJQxWrwf6P9OE_i8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ascq04yYzcPSVhXgkxytBHHy.jpg?f=fotoalbum_medium

2 x voor de keuken
1 x airco
1x hobbykamer
1x audiogroep

Nu ben ik alleen even de weg kwijt in aardlek-land.
Volgens deze website is een 4 polig aardlek niet meer volgens de nieuwe NEN1010 norm? Dat zou inhouden dat de opleverde groepenkast al niet voldoet?

Ga ik vervolgens een 2x een 2 polige aardlek plaatsen? daarbij kan ik kiezen uit 30mA en 300mA, welke is gangbaar? Of te adviseren icm airco en een audiogroep met hoge inschakelspanning (of maakt dat weer niet uit, het is immers geen lekstroom?)

De audiogroep komt op een C karakteristiek automaat

Verplaatst naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 09:48 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
Hoe krijg ik netjes twee draden (feitelijk een las) aan de afgaande kant van een abb b16 automaat aangesloten? Dus 2x bruin en 2xblauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rockerpoet schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:23:
Hoe krijg ik netjes twee draden (feitelijk een las) aan de afgaande kant van een abb b16 automaat aangesloten? Dus 2x bruin en 2xblauw.
Misschien moet je even aangeven welke "ABB B16 automaat" je precies hebt, want bij het model wat tegenwoordig het meest toegepast wordt zou je de vraag niet stellen denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ra0FXOGb-2uD9GUXR1de56uF0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/37qqX2f8uoLmRF7scuBQhjFH.jpg?f=user_large
Deze heeft namelijk dubbele contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik heb b16 automaten met enkele (schroef) aansluiting. Wist niet dat ze er ook een variant is met dubbele insteek. Misschien dan maar een automaat vervangen voor deze.
Xander schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Misschien moet je even aangeven welke "ABB B16 automaat" je precies hebt, want bij het model wat tegenwoordig het meest toegepast wordt zou je de vraag niet stellen denk ik...

Deze heeft namelijk dubbele contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
rockerpoet schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:23:
Sander Vunderink verkoopt daar heel handige aftakblokjes voor.
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2021 21:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rockerpoet schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:38:
Ik heb b16 automaten met enkele (schroef) aansluiting.
Ah, dus je hebt wellicht één van de onderstaande modellen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLkw8cf__JeNW-R6OEav0AEsrj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/3H9OTvgpa9jE4FfglbeQQWwl.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQonkLh02SxIJlwH4i3lSSbTdzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gB1ppI4o0FmShjAhDegQnkof.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivHLRHaockUTjKRegxOyqfd7U4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4HxUeWaxIiZpRfaiAyMygtn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1daxflsONqdyeRHCm_3rscAH20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/k5hmrMIPP5588cZkNlsrUH0W.gif?f=user_large

Volgens mij val ik in herhaling, maar misschien moet je even aangeven welke "ABB B16 automaat" je precies hebt? :+

Als het een variant is met kooiklemmen, mag je daar wellicht ook 2 aders in aansluiten, mits deze identiek zijn (zelfde soort en zelfde doorsnede) en je ze netjes recht naast elkaar in de klem steekt. Als het echt schroefklemmen zijn (dus de punt van de schroef draait direct op de ader) mag dit niet.

Anders zou je wellicht aftakblokjes kunnen gebruiken, maar die passen ook niet bij ieder model goed (mocht je de 3e variant automaat hebben, past zo'n aftakblokje niet in het nulcontact).
Wist niet dat ze er ook een variant is met dubbele insteek. Misschien dan maar een automaat vervangen voor deze.
Dat kan natuurlijk ook... Mocht het nu al een kast met busboard zijn is het een klusje van niets. Het kost je wel een nieuwe automaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Extera schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:19:
Dag heren,

Even een vraag:

In onderstaande groepenkast wil ik graag 5 groepen bijplaatsen

[Afbeelding]

2 x voor de keuken
1 x airco
1x hobbykamer
1x audiogroep

Nu ben ik alleen even de weg kwijt in aardlek-land.
Volgens deze website is een 4 polig aardlek niet meer volgens de nieuwe NEN1010 norm? Dat zou inhouden dat de opleverde groepenkast al niet voldoet?
Dan moet je even het artikel helemaal uitlezen.
Extera schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:19:
Ga ik vervolgens een 2x een 2 polige aardlek plaatsen? daarbij kan ik kiezen uit 30mA en 300mA, welke is gangbaar? Of te adviseren icm airco en een audiogroep met hoge inschakelspanning (of maakt dat weer niet uit, het is immers geen lekstroom?)

De audiogroep komt op een C karakteristiek automaat
Je kunt ook aardlekautomaten gaan toevoegen. Je huidige kast heeft het 2x6 busboard. Als je daar naar 3x2P aardlekschakelaars wilt voor enkelfase groepen moet je ook het busboard vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
nou, dat uitlezen had ik wel even mogen doen ja :+
het mag dus wel... en is zo te lezen (als leek) zelfs beter....

Voor de uitbreiding met 5 groepen kan ik 2x een 2-polig toevoegen

Het busboard zit toch achter de behuizing? dus moet ik even kijken hoe dat er uit ziet zonder behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Genestealer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:02:
[...]

Ik heb mijn hardware specifiek uitgezocht en die ga ik voorlopig niet meer vervangen. Maar een patch panel komt inderdaad in de andere kast waarbij ik alle apparatuur heen verhuis. Andere kast zit tegenover onder de trap vanuit de garage te benaderen. Tevens is het daar ook wat kouder en het ventileert wat meer dan een meterkast. Beter voor mijn apparatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De aansluiting van je beltrafo is ook niet helemaal fris. Samen met een dikkere ader in 1 klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Volgens mij val ik in herhaling, maar misschien moet je even aangeven welke "ABB B16 automaat" je precies hebt? :+
Deze heb ik in mijn meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLkw8cf__JeNW-R6OEav0AEsrj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/3H9OTvgpa9jE4FfglbeQQWwl.gif?f=user_large%5D
Als het een variant is met kooiklemmen, mag je daar wellicht ook 2 aders in aansluiten, mits deze identiek zijn (zelfde soort en zelfde doorsnede) en je ze netjes recht naast elkaar in de klem steekt. Als het echt schroefklemmen zijn (dus de punt van de schroef draait direct op de ader) mag dit niet.
Het zijn schroefklemmen. De variant met kooiklemmen lijken mij handiger.
Anders zou je wellicht aftakblokjes kunnen gebruiken, maar die passen ook niet bij ieder model goed (mocht je de 3e variant automaat hebben, past zo'n aftakblokje niet in het nulcontact).
Juist. Het gaat dus om de eerste variant. Volgens mij volstaan dan aftakblokken met de klem onder.
Dat kan natuurlijk ook... Mocht het nu al een kast met busboard zijn is het een klusje van niets. Het kost je wel een nieuwe automaat...
Het gaat om een busboard. Nieuwe automaat met kooiklemmen kost 13 eur, terwijl twee aftakblokken max 3 euro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rockerpoet Je post wat tegenstrijdige info want de automaat op die afbeelding heeft wel kooiklemmen en is geen busboard...

Maar als je aftakblokjes kwijt kunt is dat natuurlijk een prima optie voor weinig geld.

Als de contacten op de automaat verspringen dan zou ik wel 2 verschillende aftakblokjes nemen (1 met de pen achter en 1 met de pen voor).

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 06-02-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Xander schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:10:
@rockerpoet Je post wat tegenstrijdige info want de automaat op die afbeelding heeft wel kooiklemmen en is geen busboard...
Je hebt gelijk. Dacht dat ik busboard had, maar dat is dus niet het geval. Weet eigenlijk niet eens of busboard per definitie beter is, maar dat is een andere discussie.
Maar als je aftakblokjes kwijt kunt is dat natuurlijk een prima optie voor weinig geld.

Als de contacten op de automaat verspringen dan zou ik wel 2 verschillende aftakblokjes nemen (1 met de pen achter en 1 met de pen voor).
Goede tip (y), zijn de aftakblokken netjes uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
habbekrats schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:03:

Ik ben er ook nog steeds voor om die hele NEN1010 overboord te gooien en voor woonhuizen gewoon een compact boekje voor een paar euro uit te geven. Ik denk dat 20 bladzijden zat is om een standaard woonhuis installatie voorschriften boekje te maken. Want installaties voor medische ruimtes, kabel berekeningen en weet ik veel wat voor onzin is voor een woonhuis met zekeringen < 40A helemaal niet nodig.
Die Norm commissie weet dat al lang sinds begin jaren 80 de doehetzelver in de elektro installatie steeds meer op kwam.
Mijn oom was vroeger installateur en had dus ook van die mooie borden aan de gevel , controle op uitvoering werd steeksproefgewijs door het het energie bedrijf gedaan. Als particulier kon je bijna geen installatie materiaal kopen op wat schakelaars en wcd's na. De opkomst van de doehetzelf ketens was het begin, buis en inbouw-opbouwdozen verkopen. Hier is volgens mij ook nog een rechtszaak gevoerd door de club van erkende installateurs.
De techniek heb ik dus van mijn oom , niet van mijn Pa die was boer. Toch was er met mijn oom best wat te regelen voor mensen die zelf een huis bouwden, kochten alle spul bij mijn oom en die kwam af en toe op de bouw kijken.
Ik ben er juist voorstander van om 'het werken aan'
en 'de aanleg van' elektrotechnische installaties alleen door vakbekwame (EQF-2 en EQF-4) personen mag worden uitgevoerd en dit wettelijk te borgen. Waarbij de MBO-2 zelfs alleen nog onder toezicht!

Beetje zoals nu geregeld in de nieuwe gasketelwet tegen de zwart groei van DHZ loodgieters. Zo heb ik bijv. nog geen E-installatie van een 'zonnepaneelboer' gezien die volledig aan de NEN1010 voldeed... Vraag bij aanschaf s.v.p. naar de erkenning, ze zullen er vast wel zijn.

In praktisch elk gebouw zit een elektrotechnische installaties en de situaties die ik heb gezien zijn echt meer dan regelmatig levensgevaarlijk. Dit is na de vrijgave van de energiemarkt echt gigantisch toegenomen.

En over de bouwmarkten gesproken... Die verkochten, m.n. in het begin, elektromaterialen zonder enige vorm van keurmerk. Dingen die ik toen als waarborginstallateur (en later vele andere certificeringen) niet eens in het magazijn mocht hebben liggen. Zoals bijvoorbeeld kroonsteentjes waarvan de isolatie na verloop van tijd (1 á 2 jr.) uit elkaar werd gedrukt en volle sluiting veroorzaakte. Ik heb hier dan weer wel jaren omzet van mogen ontvangen >:) maar zat er eerlijk gezegd niet op te wachten. Gelukkig is dat jaren later flink verbeterd maar dit heeft echt jaren geduurd!

Tuurlijk verkocht ik net als je oom aan particulieren, maar dan wel alleen aan degene waarvan ik wist wat ze deden. En ook dan wipte ook ik ff op zaterdagmiddag :9B langs op de bouw of alles lukte. Maar dat waren andere tijden... Dat bord gesproken moet ik idd ook nog ergens hebben liggen. Zal van de week ik op zoek gaan... (nostalgie)

Ik zal waarschijnlijk toen ook lid zijn geweest van o.a. de werkgeversorganisatie die dit toen heeft proberen tegen te houden. Niet omdat ik denk dat een tweaker geen WCD of schakelaar kan zetten. Maar omdat er een te grote groep leken is die zichzelf behoorlijk overschatten met alle gevolgen van dien. Bij een "natte ruimte" of verdeelinrichting voor een standaard woning (hier is de link met topic ;) ) zeg ik al gauw:"Zoek een erkende installateur!" Mocht er dan ergens een installatie fout in zitten dan werken tenminste de beveiligingen nog zoals bedoeld.

Ik ga zelfs nog een stap verder en vind dat het beroep electriciën weer echt bescherm moet worden zoals advocaat en arts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:01:
[...]
Ik ga zelfs nog een stap verder en vind dat het beroep electriciën weer echt bescherm moet worden zoals advocaat en arts.
Hmmm. En dan ook uit het 'ambt' zetten als ze fouten maken en op de radio aan de schandpaal nagelen?

"Installatiebedrijf x uit y heeft afgelopen week een nieuwbouwwoning opgeleverd met onderbroken aarding door de verbindstrip tussen de twee ABB kasten niet aan te brengen. De orde van electriciëns heeft x dan ook geschorst uit het register voor een duur van ten minste drie jaar."
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Maar omdat er een te grote groep leken is die zichzelf behoorlijk overschatten met alle gevolgen van dien.
Als je naar het aantal doden per jaar kijkt moet je niet beginnen bij de gasketelwet en de erkende installateur, maar bij gemotoriseerde mobiliteit.

Mensen die zichzelf vergassen omdat ze hun ketel met de rga los hebben opgehangen hebben zichzelf, de automobilisten doden voornamelijk anderen.

Dat zo'n beroepsbescherming afgebroken wordt is vaak ook te danken aan de groep zelf. Kijk naar de aircomonteurs; Bij de meesten is het 'alles of niets' terwijl dat hele F-gassen certificaat alleen nodig is voor het in bedrijf stellen. Als je de auto naar de APK brengt is het ook niet; "Nee, het is of APK + stofzuigen + wassen of niks"..
En zelfs dan wordt er nog aan versoepeld;
https://www.rijksoverheid...imers-vrij-van-apk-plicht

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2021 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Extera schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:46:
nou, dat uitlezen had ik wel even mogen doen ja :+
het mag dus wel... en is zo te lezen (als leek) zelfs beter....

Voor de uitbreiding met 5 groepen kan ik 2x een 2-polig toevoegen

Het busboard zit toch achter de behuizing? dus moet ik even kijken hoe dat er uit ziet zonder behuizing?
Nee, zit achterin de kast;
Deze moet je dan hebben;
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/257939
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

De kookgroep kun je het beugeltje vanaf slopen, dan heb je al twee groepen. Rest kun je van deze pakken;
https://www.sandervunderink.nl/abb-flexomaat-0025-060.html

En dan ipv de kookgroep een 3-fase groep achter een reeds aanwezige 4P aardlekschakelaar;
https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html
(1 blauwe ader vervangen door bruin).

Je houdt dan nog een 4P aardlekschakelaar over. Leuk voor een laadpaal in de toekomst ofzo.

Maar dingen die buiten zitten (tuinlampen, schuur, airco') zou ik niet achter dezelfde aardlekschakelaar zetten als lampen binnen. .

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2021 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:13:
[...]

Hmmm. En dan ook uit het 'ambt' zetten als ze fouten maken en op de radio aan de schandpaal nagelen?

"Installatiebedrijf x uit y heeft afgelopen week een nieuwbouwwoning opgeleverd met onderbroken aarding door de verbindstrip tussen de twee ABB kasten niet aan te brengen. De orde van electriciëns heeft x dan ook geschorst uit het register voor een duur van ten minste drie jaar."
8)
Het gaat mij meer om de mispresentatie. Wanneer je zegt dat je electriciën bent. Je ook idd in het verleden ook een opleiding hebt voltooid waardoor je voldoende kennis hebt. Iedereen noemt zich nu electriciën. Ik vind electriciën een vak niet iets wat je er ff bij doet.

Ken vakgenoten die aan onderzeeërs of aan hoogspanningsstations werken die zijn sterk in hun stukje van de elektrotechniek. Waarom zou je als huisbezitter en waarschijnlijk leek niet mogen verwachten dat een monteur dat bij jou ook is.

En daarbij iedereen maakt fouten. Ik heb ook echt wel het e.e.a. opgeblazen dat zou ik niet ontkennen.
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:18:
[...]

Als je naar het aantal doden per jaar kijkt moet je niet beginnen bij de gasketelwet en de erkende installateur, maar bij gemotoriseerde mobiliteit.

Mensen die zichzelf vergassen omdat ze hun ketel met de rga los hebben opgehangen hebben zichzelf, de automobilisten doden voornamelijk anderen.
Sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen. En als ik een loodgieter bel verwacht ik een gecertificeerd of i.i.g. een vakbekwame monteur (wil ervaring hierin ook niet onderschatten). Nu mag iedereen zich presenteren als loodgieter, automonteur of electricien. En die is natuurlijk allang weg als de bewoners een CO vergiftiging krijgen.

Vandaag stond er weer een nieuw topic gasketel defect na onderhoud. Ketel is 12jr. oud wordt er dan gezegd... TS heeft echter twijfels over het onderhoud en eerlijk gezegd kan ik hem geen ongelijk geven. Vandaar dat ik mss de gasketelwet benoemde.

Ik heb in het verleden de accreditatie om werkzaamheden uit te kunnen voeren aan stookinstallaties met een gasbelastng van >130kW behaald. Ik heb dit al jaren niet meer gedaan. Ik zou dit dus nu ook niet meer doen en stel daarmee mijn eigen grenzen. Maar ik mag met de nieuwe gasketelwet ook niet meer mijn eigen ketel service'n die ik notabene zelf in bedrijf heb gesteld.

Wat ik wel opvallend vind is dat ik wegens omstandigheden mijn eigen CV-ketel 2x een periodieke keuring heb laten geven door een 'loodgieter' en deze geen rookgasmeting deed?¿? Branderkamer is schoon verhaal... Maar nog erger is ook 2 maal de ketel verkeerd terug in elkaar heeft gezet. 1 maal zat zelfs de vlambewaking verkeerd waardoor deze meteen terug uitsloeg. Dan is er dus geen goede stookproef gedaan na het terug in elkaar zetten.

Nu ben ik geen leek maar zeker ook geen kenner van die kleine keteltjes en blijf er liever ook ver vandaan. Maar zeker de tweede keer had dit best goed fout kunnen gaan. Als je een rubberafdichting van het rookgaskanaal op de grond zie liggen. Nadat je de monteur hebt buiten gelaten. Dit moet je gewoon merken bij het terugmonteren zonder afdichting zitten die kanalen echt vrij los! Een leek had deze mss gewoon weggegooid. Dat hele lichte rood bijna roze vind ik toch niet staan bij mezelf.

Dat een beroepsgroep het aan zichzelf te danken heeft zou ik niet weten waarom dat in de elektrotechniek zou zijn. Even niet gesproken over de exorbitante bedragen om een WCD te verzette in een nieuwbouw woning. Daar heb je helemaal gelijk!

Maar regel voor huisinstallaties iets m.b.t. de veiligheid. Al is het een keuring bij overgang van eigenaar. Mijn wens is natuurlijk ook een utopie. Er komen gewoon te weinig leerlingen van de opleiding en er is i.i.g. in mijn regio een te kort aan goed personeel. Vorige week hoorde ik weer dat er een kleine installateur is opgekocht voor het personeel...

Offtopic: Fantastisch nieuws: Ik heb zelf 2 oldtimers, de Engelse (1965) die krijgen ze al niet fatsoenlijk op de brug omdat het stuur 'verkeerd' zit. :+ Sta dan echt doodsangsten uit... En de andere uit 1936 rijd eerlijk gezegd niet meer en moet gewoon een keer uit elkaar. Deze komt ook niet meer op de weg. Ook hier pak ik mijn verantwoording en ken persoonlijk ook geen liefhebbers die met zulke 'echte' oldtimers rond blijven rijden wanneer ze niet in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Voor een deel zit onze regering ons dwars. Vroeger waren heel veel beroepen "beschermd" nu moet alles maar door zelf regulatie tot stand komen.
Toch denk ik dat een vereenvoudigde woonhuis NEN het voor particulieren mogelijk moet zijn om in ieder geval controle te kunnen doen op wat er aangeboden word. De PV cowboys zijn bekend, laatst ook bedroevende foto's gezien van een laadpaal installateur.

Ik denk dat zelfdoen niet meer weg te krijgen is aangezien echt alles voor jan en alleman te koop is op internet, tot uit nepzooi uit China aan toe.

Een verplichte 10 jaars keuring kan ook wat zijn, alleen niet volgens de gedwongen winkelnering van Doekle Terpstra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik ben geen expert of opgeleid. Ik heb wel een tijdje mogen meelopen bij de hoogspanningsafdeling van een van de netbeheerders.

Maar als ik kijk en mede door dit topic wat ik kan of weet (en wat zeker betreft praktisch werk) is dat soms beter dan sommige officiële monteurs.

Zo hadden we laatste proberen met onze elektrische poort (model parkeergarage). Dat ding werkte niet meer en de monteur kwam voor een paar honderd euro langs en dacht het opgelost te hebben, maar niet hoor. Die heeft uiteindelijk weinig gedaan, want extern en mocht niet in de systemen, alleen even dingen afstellen en nameten.

Dag later was het weer stuk en vermoedelijk hetzelfde probleem. Na een kwartiertje alles langslopen en de sensoren checken en afstellen was het weer weekend (een van de sensoren zat scheef waardoor deze altijd onderbroken was).

Ook voor elektra kom je soms rare constructies tegen, al moet ik zeggen dat dat in dit huis erg meevalt behalve dag het niet mogelijk bleek om twee inbouwdozen aan elkaar te zetten, maar wel te dicht op elkaar te plaatsen dat twee losse frames ook niet passen. De keuken heeft misschien wel vier punten (water en stroom) die niet kloppen (verkeerde plek) en omdat er eerst een 7.4kW inductie zou kommen hadden ze een kookgroep bedacht op drie fase aansluiting. Inmiddels zit daar gewoon een krachtgroep en uiteindelijk is er toch een 11kW plaat gekomen.

Ik ben zelf wel voor een periodieke keuring en bij verkoop (zodat de oude bewoners het mogen oplossen). Ik dacht dat ze in België wel zoiets kennen. Stelt dat wat voor?

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-02-2021 08:55 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:52:
[...]

De aansluiting van je beltrafo is ook niet helemaal fris. Samen met een dikkere ader in 1 klem?
Lijkt zo op de foto maar dikke kabel loopt in een lus en niet aan de bel trafo.

Maar ik heb besloten om de hele meterkast troep eruit te doen en een nieuwe Hager 3 fase groepenkast te plaatsen.

Alle IT installatie is ook een 'zooitje' zo en ik heb hiervoor gisteren een 10" patch kast gekocht. Ga alles netjes via patchpanel koppelen etc en deze installatie komt een andere kast, weg van meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:18:
[...]

Bij de meesten is het 'alles of niets' terwijl dat hele F-gassen certificaat alleen nodig is voor het in bedrijf stellen.
Ps niet helemaal waar, dat ligt aan de inhoud van compressiegas in de installatie.
Vanaf een bepaald aantal kilo’s compressie en soort gas is jaarlijkse of soms half jaarlijkse inspectie van stek-persoon vereist.

Maar ok voor huis airco zal die niet snel gelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelbouwman
[...]

Ik ben er juist voorstander van om 'het werken aan'
en 'de aanleg van' elektrotechnische installaties alleen door vakbekwame (EQF-2 en EQF-4) personen mag worden uitgevoerd en dit wettelijk te borgen. Waarbij de MBO-2 zelfs alleen nog onder toezicht!
Tja, helaas vallen mensen al snel terug op protectionisme. In de praktijk werkt dit juist averechts en drijft de prijzen op. Maar ook wordt de markt minder toegankelijk en maak je het onmogelijk voor vakbekwame mensen om aan hun eigen installatie te werken.

Kijk, er wordt veel gerommeld. Maar in veel gevallen zijn dat ook gewoon mensen die netjes een opleiding gedaan hebben en ook genoeg bedrijven met een installQ erkenning.

Bij PV zie je juist dat de elektro bedrijven die als onderaannemer voor de grote partijen werken (VEH, zonneplan, dat soort toko's) de grootste rommel opleveren. Voldoen netjes aan de opleidingseisen (anders mogen ze niet werken voor die clubs), maar ze laten rommel achter. Afgeraffeld, allemaal chinese automaten, de goedkoopste kabel die ze konden vinden en duidelijk gemonteerd met oogkleppen op - men negeert problemen aan de rest van de installatie. Het moet immers snel af.

Maarja, het bouwbesluit is toch duidelijk: bij een wijziging aan een verdeler is die verdeler een gewijzigd deel van de installatie en moet daarmee voldoen aan de huidige versie van de norm. Maar je ziet dat ze verdelers met AC-aardlekschakelaars laten zitten, oude groepen met smeltveiligheden zonder lastscheider negeren, etc. Vaak wordt er afgetakt voor de hoofdschakelaar, als er al een hoofdschakelaar zit, etc.

Het zijn juist vaak de kleinere installateurs die het veel beter doen. En die zijn niet altijd erkend, want de kosten van een erkenning, maar ook de last van het gedoe er omheen, is voor een klein bedrijf best fors. En al helemaal als je naar een mogelijk lidmaatschap van techniek Nederland gaat kijken, dat kost je gewoon een fors deel van je omzet.

Vergis je ook niet in de kwaliteit van vakmensen die intern opgeleid worden. Vaak een stuk beter dan iemand die ergens op een mbo een opleiding heeft gehad. Dat wordt feitelijk onmogelijk als je een keiharde opleidingseis gaat stellen. Terwijl juist die mensen fluitend door een EVC traject komen als ze tzt wel een keer die erkenning willen.

En er zijn ook genoeg particulieren die voldoende onderlegd zijn om zelf hun prive installatie te onderhouden. Juist in deze tijd, waar kennis online eenvoudig terug te vinden is, is het voor iedereen mogelijk om zich die kennis eigen te maken. Natuurlijk, er zijn ook mensen die prutsen en dat zelf niet doorhebben, maarja, dat hou je altijd en ik zie daar het probleem niet zo van in, Want, en dat is de hamvraag, hoe vaak gaat het nu mis? Hoe vaak ontstaat er brand of is er sprake van electrocutie waarbij de oorzaak zit in het opleidingsniveau van degene die het heeft aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, ik ben op zoek naar deze wandcontactdoos, ik heb al gegoogeld op wat op de wandcontactdoos staat en ook op trefwoorden als: RJ45 (of UTP) COAX (of CAI) Satelliet (hiervoor weet ik geen alternatief) maar ik vind altijd zeer afwijkende resultaten, er ontbreekt altijd wel 1 van de 3. Het merk van deze wandcontactdoos is R&M. Op de achterkant staat 80383. Op de voorkant SAT00F02. Hierop zoeken heeft mij niets opgeleverd.

Misschien weten jullie betere zoekwoorden dan ik?

*foto's inmiddels weer weggehaald.*

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:56
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:53:
Ik ben zelf wel voor een periodieke keuring en bij verkoop (zodat de oude bewoners het mogen oplossen). Ik dacht dat ze in België wel zoiets kennen. Stelt dat wat voor?
In België is er inderdaad een verplichte keuring op een aantal momenten (bijv. grote wijziging, verkoop huis als je op dat moment geen geldige keuring meer hebt, ...).

De keuring helpt zeker wel om te zorgen dat bij aankoop van een woning je weet in welke staat de electra zich bevind. Het zet ook aan om te zorgen dat je plannen hebt (eendraadsschema, situatieschema).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:33:
Heren, ik ben op zoek naar deze wandcontactdoos, ik heb al gegoogeld op wat op de wandcontactdoos staat en ook op trefwoorden als: RJ45 (of UTP) COAX (of CAI) Satelliet (hiervoor weet ik geen alternatief) maar ik vind altijd zeer afwijkende resultaten, er ontbreekt altijd wel 1 van de 3. Het merk van deze wandcontactdoos is R&M. Op de achterkant staat 80383. Op de voorkant SAT00F02. Hierop zoeken heeft mij niets opgeleverd.
Eerste hit op google als je SAT00F02 intoetst...

https://www.netplex.gr/pdf/homewiring_product_catalogue.pdf

Je RJ45 is gewoon een module uitbreiding zeg maar, die staat ook in de catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enforcer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Eerste hit op google als je SAT00F02 intoetst...

https://www.netplex.gr/pdf/homewiring_product_catalogue.pdf

Je RJ45 is gewoon een module uitbreiding zeg maar, die staat ook in de catalogus
Heb ik gezien en vluchtig doorgescrollt maar wilde exact hetzelfde als wat ik al heb en de PDF laat zowel een andere kapje als dubbele RJ45 zien. Dus ik ben verder gegaan met zoeken zonder de PDF door te lezen. Ik ga R&M maar eens mailen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Genestealer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Lijkt zo op de foto maar dikke kabel loopt in een lus en niet aan de bel trafo.
De 230V draden naar de beltrafo toe zitten samen met een VD 2,5mm² in dezelfde klem op de installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Xander schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:24:
[...]

De 230V draden naar de beltrafo toe zitten samen met een VD 2,5mm² in dezelfde klem op de installatieautomaat.
Oh zo. Valt mij ook op dat er 6 groepen zijn aangesloten op 1 ALS wat volgens mij ook uit den boze is. En een blootgesteld fase rail..
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat mijn huidige meterkast niet netjes is aangesloten.

Ik laat het vervangen ook doen door een erkend specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:03:
@leonbong Nou, zolang er fabrikanten van verdeelkasten in de commissie zitten is het natuurlijk wel verleidelijk om de installatie ruim te voorzien van allerlei materialen.
Ik heb destijds http://nen.knooble.com/ ruim gesteund.

Ik denk zelfs dat in het tweakers topic een document te maken is met de minimale eisen voor een woonhuis. Helaas moet er dan wel een dikke disclaimer bij aangezien juristen bij een gevonden probleem ons opknopen. Ik denk dat de NEN1010 deze constructie ook heeft.
Uiteraard kun je geen enkele zinsnede uit de NEN nemen die beginnen gelijk te zeuren over copyright.
Ik begrijp je bezwaren wat betreft de NEN1010. Maar toch ben ik het niet met je eens. De NEN1010 omvat het hele vakgebied en het zou bijna niet te doen zijn om het op te splitsen in afzonderlijke deeltjes. Over de inhoud is goed nagedacht, ook niet zonder reden door juristen. De consequenties van niet aan de norm voldoen zijn vaak niet te overzien. Vandaar dat verschillende uitleg niet wenselijk is.

Ik heb zelf een stokoude NEN1010 die ik moest en kon kopen tijdens m'n studie. Ik heb echter begrepen dat dit voor buitenstaanders nogal moeilijk is deze aan te schaffen. Echter moet je via een tussenpersoon wel eentje kunnen bemachtigen. Misschien duur, maar het is een éénmalige investering die je er gewoon voor over moet hebben. Echter volgens mij is dat niet eens nodig, want er zijn genoeg boeken die haarfijn en goed leesbaar de essentie van de artikelen beschrijven. Even gegoogled, een voorbeeld is https://meetwinkel.nl/p/nen-1010-voor-monteurs/.

PS:
Nog even gegoogled, op https://www.nen.nl/nen-1010-2015-nl-210464 zie ik voor de NEN1010 een prijs staan van 369 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Echter moet je via een tussenpersoon wel eentje kunnen bemachtigen. Misschien duur, maar het is een éénmalige investering die je er gewoon voor over moet hebben.
Gewoon te koop op nen.nl. En op werkenmetnen1010.nl 30 dagen gratis te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
roelbouwman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Tja, helaas vallen mensen al snel terug op protectionisme. In de praktijk werkt dit juist averechts en drijft de prijzen op. Maar ook wordt de markt minder toegankelijk en maak je het onmogelijk voor vakbekwame mensen om aan hun eigen installatie te werken.

Kijk, er wordt veel gerommeld. Maar in veel gevallen zijn dat ook gewoon mensen die netjes een opleiding gedaan hebben en ook genoeg bedrijven met een installQ erkenning.

Bij PV zie je juist dat de elektro bedrijven die als onderaannemer voor de grote partijen werken (VEH, zonneplan, dat soort toko's) de grootste rommel opleveren. Voldoen netjes aan de opleidingseisen (anders mogen ze niet werken voor die clubs), maar ze laten rommel achter. Afgeraffeld, allemaal chinese automaten, de goedkoopste kabel die ze konden vinden en duidelijk gemonteerd met oogkleppen op - men negeert problemen aan de rest van de installatie. Het moet immers snel af.

Maarja, het bouwbesluit is toch duidelijk: bij een wijziging aan een verdeler is die verdeler een gewijzigd deel van de installatie en moet daarmee voldoen aan de huidige versie van de norm. Maar je ziet dat ze verdelers met AC-aardlekschakelaars laten zitten, oude groepen met smeltveiligheden zonder lastscheider negeren, etc. Vaak wordt er afgetakt voor de hoofdschakelaar, als er al een hoofdschakelaar zit, etc.

Het zijn juist vaak de kleinere installateurs die het veel beter doen. En die zijn niet altijd erkend, want de kosten van een erkenning, maar ook de last van het gedoe er omheen, is voor een klein bedrijf best fors. En al helemaal als je naar een mogelijk lidmaatschap van techniek Nederland gaat kijken, dat kost je gewoon een fors deel van je omzet.

Vergis je ook niet in de kwaliteit van vakmensen die intern opgeleid worden. Vaak een stuk beter dan iemand die ergens op een mbo een opleiding heeft gehad. Dat wordt feitelijk onmogelijk als je een keiharde opleidingseis gaat stellen. Terwijl juist die mensen fluitend door een EVC traject komen als ze tzt wel een keer die erkenning willen.

En er zijn ook genoeg particulieren die voldoende onderlegd zijn om zelf hun prive installatie te onderhouden. Juist in deze tijd, waar kennis online eenvoudig terug te vinden is, is het voor iedereen mogelijk om zich die kennis eigen te maken. Natuurlijk, er zijn ook mensen die prutsen en dat zelf niet doorhebben, maarja, dat hou je altijd en ik zie daar het probleem niet zo van in, Want, en dat is de hamvraag, hoe vaak gaat het nu mis? Hoe vaak ontstaat er brand of is er sprake van electrocutie waarbij de oorzaak zit in het opleidingsniveau van degene die het heeft aangelegd?
In veel geef ik je groot gelijk. Ik zeg het niet uit protectionisme... werk zat! Maar zie wel vaak gevaarlijke situaties voor monteurs wanneer ze op een later moment aan zulke installaties moeten werken. Kan me niet voorstellen dat andere installateurs deze situaties niet regelmatig tegenkomen.

Verder werkte ik zelf ook als kleine installateur (<10 man) en herken zéér veel van wat je zeg. Administratieve druk is groot (lees: kostenopdrijvend) en pleit ook zeker niet om groepenkast verklaringen en installatietekeningen vooraf door de gemeente te moeten laten toetsen net zoals bijvoorbeeld bij de constructie al het geval is. Dit moet m.i. de beroepsgroep wel gaan voorkomen... Is dit protectionisme...?

De vuurwerkramp in Enschede en de brand in het 'Hemeltje' zijn super vreselijke rampen. Beide nu meer dan 20 jr geleden maar nog steeds van grote invloed op alle betrokkenne en hun dierbaren. En ik zeg niet dat deze voorkomen hadden kunnen worden. Maar waarom wachten tot het een keer flink verkeerd gaat. Wel hadden ze zeer veel invloed op NL. Vorig jaar weer naar de beelden gekeken. Ik had dat jaar ook vuurwerkbunkers en noodverlichtingsinstallatie aangelegd. En reken maar dat de op een volgende jaren de brandweer zeer scherp kwamen keuren.

SEI (installQ) is natuurlijk niet voor niks in het leven geroepen. Hier was i.i.g. vanuit mij echt vraag naar. M.i. een lage instap maar wel een onderscheiding met de 'cowboys'. Maar het verbaasde mij ook dat ik na insturen van een diploma dit meteen mocht worden gevoerd. Was al in het eerste jaar erbij (opstartfase) en latere jaren heeft administratie dit geregeld. Daar weet ik weinig van. Maar installQ vraagt nog steeds om: "een medewerker of u met NL erkend vakdiploma" of "medewerker met aantoonbaar vereiste kennis en kunde" Beide zou ik al voldoende vinden mits de borging goed is.

Ergens moet het beschermd worden. De EV en PV uitbreidingen gaat natuurlijk al bij de schouw mis. Een verkoper die verkoopt graag liefst zonder in de MK te hebben gekeken. Vervolgens worden de uitvoerders uitgeperst en is de winstmarge zo klein of de wens naar winst zo groot. Dat ze idd chinese 'troep' gebruiken. Kijk anders maar eens op YouTube op: 'Inside a fake un-trippable circuit breaker' Een leek sluit deze mss aan! Een vakbekwaam persoon voelt meteen aan het gewicht dat er iets niet klopt.

En zeg nu zelf, het is toch van de zotte dat de monteur (onderaannemer) die bij mij de slimme meter komt hangen niet weet hoe hij een TF ontvanger aan moet sluiten. Dat heb ik toen nog zelf gedaan... maar dat maakt helaas vanaf 1 juli dit jaar ook niet meer uit.

Er moet m.i. wel iets gaan gebeuren. Of sec opleidingsniveau voldoende is weet ik niet maar wel meetbaar en daarmee beter handhandbaar.

Periodieke keuringen zal mss ook alwel voldoende zijn. Ken idd ook "oude rotten" die een veelvoud van E weten dan een gem. electriciën en qua opleiding een 'oude' LTS hebben waarbij hout- en metaalbewerking het belangrijkste waren. Ik onderschat ervaring of interne opleiding hierin echt niet. Niet iedereen is booksmart. Ook deze vaak toch goede groep moet je niet buitenspel zetten. En hoe ga je bijv. om met mechatronica leerlingen? Als oud docent mechatronica/elektrotechniek weet ik dat ze zeer mooie en complexe machines kunnen bouwen. Helemaal volgens de normen. Maar van installatie techniek krijgen ze in de opleiding bijna helemaal niks. Maar hoe regel je hierbij de borging. Stuur je net als bij vrachtwagen chauffeurs een dagje een waarnemer mee op de wagen?

Ook verplichten we de DHZ aan de NEN normen te houden die aangewezen zijn in het bouwbesluit (ook zo'n vermoeiende discussie, NEN is zgn. "maar" een norm en geen wet) Maar probeer ze maar eens in te kijken... op alles zit copyright en zet ze maar vooral niet online! Daarom geef ik ook weleens advies op het forum bij E-vragen. Gelukkig zitten er een paar goede leden op het forum die er echt veel vanaf weten en ook snel reageren.

TLDR: Ik denk dat er toch nog best wat veranderd moet worden. Hopelijk pakt de beroepsgroep dit goed op. Ze worstelen er i.i.g. al een tijdje mee. En de oplossing heb ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Techneut
Ik begrijp je bezwaren wat betreft de NEN1010. Maar toch ben ik het niet met je eens. De NEN1010 omvat het hele vakgebied en het zou bijna niet te doen zijn om het op te splitsen in afzonderlijke deeltjes. Over de inhoud is goed nagedacht, ook niet zonder reden door juristen. De consequenties van niet aan de norm voldoen zijn vaak niet te overzien. Vandaar dat verschillende uitleg niet wenselijk is.
Je zegt nu hetzelfde als de norm commissie in de jaren 90. Ik denk het prima mogelijk is om een klein boekje 20 pagina's uit te brengen met daarin een woonhuis installatie van bv max In35A.
Een duidelijke omschrijving wat onder een woonhuis verstaan wordt en je bent klaar. Voor alle andere zaken en uitzonderingen verwijs je naar de 1010.
Het is dan voor particulieren makkelijker om te kijken wat er kan en niet kan, ook eenvoudiger uit te leggen waarom er een hoofdschakelaar in een kast moet, waarom aantallen aardlek schakelaars kunnen ze mooi zelf nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:13:
[...]

"Installatiebedrijf x uit y heeft afgelopen week een woningbouw woning opgeleverd met onderbroken aarding door de verbindstrip tussen de twee ABB kasten niet aan te brengen."
8)
Exact dit gebeurde bij mijn ouders nadat de woningbouw besloot de meterkasten te vernieuwen. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
jeronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Exact dit gebeurde bij mijn ouders nadat de woningbouw besloot de meterkasten te vernieuwen. |:( |:(
Tja, en dat heeft niet zoveel met erkenning of kennisniveau te maken, maar meer met kwaliteits- en procesborging. Iedereen kan fouten maken, maar met goede processen minimaliseer je die kans enorm.

Als dit bedrijf dus in zijn opleverproces had zitten dat er bijvoorbeeld foto's van de kast gemaakt worden, en dat een tweede persoon op basis daarvan de installatie controleert, met een uitgebreide checklist, dan was dit vermoedelijk al direct gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:56
habbekrats schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:32:
@Techneut
[...]

Je zegt nu hetzelfde als de norm commissie in de jaren 90. Ik denk het prima mogelijk is om een klein boekje 20 pagina's uit te brengen met daarin een woonhuis installatie van bv max In35A.
Een duidelijke omschrijving wat onder een woonhuis verstaan wordt en je bent klaar. Voor alle andere zaken en uitzonderingen verwijs je naar de 1010.
Het is dan voor particulieren makkelijker om te kijken wat er kan en niet kan, ook eenvoudiger uit te leggen waarom er een hoofdschakelaar in een kast moet, waarom aantallen aardlek schakelaars kunnen ze mooi zelf nalezen.
In België is dit zo: we hebben het A.R.E.I. (dat is wel gratis te downloaden hier, maar heel technisch en juridisch opgesteld) en dan kun je boeken kopen die het wat praktischer uitleggen (maar toch zorgen dat je met alles in regel bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Mag je een aardedraad (blanke 6mm draad) eigenlijk doorlussen? Bijvoorbeeld: aardpen (blok) -> groepenkast -> gasmeter. Of je deze beide uit laten komen op de aardpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Dat normen niet gratis beschikbaar zijn blijft vreemd. Het is immers de wet. Je dient je aan de wet te houden, maar mag deze alleen maar inzien als je eerst betaald. Ik weet, je hoeft alleen maar het bouwbesluit te volgen en mag de normen dus negeren, zolang je op die alternatieve manier maar eenzelfde veiligheidsniveau haalt en daarom blijven normen achter een betaalmuur zitten. Maar het schuurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MeTooPV schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:31:
Dat normen niet gratis beschikbaar zijn blijft vreemd. Het is immers de wet. Je dient je aan de wet te houden, maar mag deze alleen maar inzien als je eerst betaald. Ik weet, je hoeft alleen maar het bouwbesluit te volgen en mag de normen dus negeren, zolang je op die alternatieve manier maar eenzelfde veiligheidsniveau haalt en daarom blijven normen achter een betaalmuur zitten. Maar het schuurt wel.
Als het bouwbesluit naar de norm verwijst en die eerste verplicht is, dan mag de tweede niet achter een betaalmuur zitten imo.

Maar goed, men wordt ook geacht de wet te kennen, maar die is zo ingewikkeld beschreven dat het voor 9 vd 10 mensen niet te doen is.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:55:
[...]

En zeg nu zelf, het is toch van de zotte dat de monteur (onderaannemer) die bij mij de slimme meter komt hangen niet weet hoe hij een TF ontvanger aan moet sluiten. Dat heb ik toen nog zelf gedaan... maar dat maakt helaas vanaf 1 juli dit jaar ook niet meer uit.
Beetje verbaasd hierover.
Wij hebben al ongeveer 6 jaar een slimme meter en de stuurdraad van het TF-signaal werd helemaal niet meer aangesloten, want dat was niet meer nodig, aldus de monteur. Dit wordt namelijk door de draadloze overdracht gedaan waarover ook de aflezing plaatsvindt. Vandaar dat weigeraars van de slimme meter straks niet meer kunnen profiteren van hoog- laag tarief omdat het TF-systeem binnenkort verdwijnt. Geen idee of sommige meters er nog een klem voor hebben, maar dat zal dan een loze klem zijn. Die monteur hoefde dus ook niet te weten hoe hij een TF-ontvanger zou moeten aansluiten, maar het zou wel handig zijn geweest als hij geweten had dat dit niet meer hoefde. Wellicht was hij van een bedrijf dat voor de klus was ingehuurd.

PS:
Zelf aangesloten zeg je. Maar behoorde die aansluitklem dan niet tot het rijtje klemmen dat verzegeld is? Of deed je dit waar die monteur nog bij stond? In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat hij zich van de domme hield en inwendig stond te grinniken.

Het antwoord hierna van Xander lijkt me wel aannemelijk. Niet bij stil gestaan, want we hebben geen elektrische boiler. Maar kan het zijn dat die klem er dan, omdat het TF-signaal ontbreekt, voor dient om een boiler in te schakelen? Zonet op de site van Stedin gekeken en gezien dat dit niet het geval is.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 07-02-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:25:
[...]
Beetje verbaasd hierover.
Wij hebben al ongeveer 6 jaar een slimme meter en de stuurdraad van het TF-signaal werd helemaal niet meer aangesloten, want dat was niet meer nodig, aldus de monteur.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een slimme meter wordt geplaatst, maar dat de TF ontvanger nog steeds wordt gebruikt om een boilerrelais o.i.d. te schakelen.

Dat is binnenkort dan ook verleden tijd ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:33:
[...]
<knip>

Maar dingen die buiten zitten (tuinlampen, schuur, airco') zou ik niet achter dezelfde aardlekschakelaar zetten als lampen binnen. .
Thanks! Ik heb even naar je andere optie gekeken; aardlekautomaten, dat ziet er wel goed uit.
Scheelt het plaatsen van losse aardlekschakelaars, en dan is dat mooi per groep geregeld. Is nog wat goedkoper ook

Als ik het goed heb kan ik dan:

4x deze ABB aardlekautomaat 1P+N 16A B-kar 30mA

1x deze ABB aardlekautomaat 1P+N 16A C-kar 30mA

Erbij (laten) zetten, linksonder in de kast bijvoorbeeld?
Zou er zelfs nog eentje passen voor de tuin :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Extera schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Thanks! Ik heb even naar je andere optie gekeken; aardlekautomaten, dat ziet er wel goed uit.
Scheelt het plaatsen van losse aardlekschakelaars, en dan is dat mooi per groep geregeld. Is nog wat goedkoper ook

Als ik het goed heb kan ik dan:

4x deze ABB aardlekautomaat 1P+N 16A B-kar 30mA

1x deze ABB aardlekautomaat 1P+N 16A C-kar 30mA

Erbij (laten) zetten, linksonder in de kast bijvoorbeeld?
Zou er zelfs nog eentje passen voor de tuin :o
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Xander schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Het zou natuurlijk kunnen dat er een slimme meter wordt geplaatst, maar dat de TF ontvanger nog steeds wordt gebruikt om een boilerrelais o.i.d. te schakelen.

Dat is binnenkort dan ook verleden tijd ja. :P
& @Techneut

Deze wordt idd gebruikt als ingang op de domotica. Alle feestdagen ed. worden dan automatisch ook meegenomen wat bij een klokje niet het geval is of mij teveel uitzoekwerk. Mss luiheid van mijn kant maar heeft toch nog wel ff dienst gedaan en nog tot 1 juli.

In de opleverrapportage staat dat hij nog is blijven hangen, hier wou de monteur niet van afwijken. Terwijl je ze vroeger vaak gewoon mee kreeg van de monteurs van de netbeheerders zelf. Ze hadden regelmatig nog wel wat oude in de auto liggen en die werkte dan nog prima.

Hij wordt nu vanuit de groepenkast gevoed en is ook niet verzegeld. Na 1 juli is deze overbodig en zou ik hem graag verwijderen. Helaas is het meterbord van de kWh-meter gescheurd en een stuk uit, m.n. aan de zijde waar het meterbord van de TF-ontvanger tegenaan zit. Als ik deze verwijder kan ik zo mijn vingers naar binnensteken.

Voor de meterwissel hierover contact gehad met de netbeheerder om dit meteen mee te nemen maar was volgens hun niet nodig... Nu gaat dat natuurlijk wel een probleem worden als ik de TF-ontvanger verwijder. Technisch is hij nog wel eigendom van de netbeheerder dus weet ook niet hoe hier mee om te gaan. Maar wel 'na' de meter... ;)

Overbodige apparatuur zie ik gewoon liever verwijderd. Onder de noemer van: "Installatie dient overzichtelijk te zijn"

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:44:
[...]

AEG = 1 nulklem op de kookplaat.

Bij installatie achter enkelfase kookgroep een 5-aderig aansluitsnoer kopen, twee aders knippen, strippen en samen in duohuls.

Maar liever gewoon op een 3-fase aansluiting met 1 fase ongebruikt. Wel tm. de Perilex 3-fasen leggen.
Ook ik heb de klassieke vraag over de kookplaat. Ga mijn keramische vervangen door een inductieplaat.Er ligt vanuit mijn meterkast 3 fase naar de perilex. Is het zo simpel als gewoon 1 van de de fases loskoppelen in de meterkast en deze aan de nul vastmaken?

want het klopt toch dat bij 400V en 2 fases ik 2x een nuldraad nodig heb, waar dat bij 3 fases maar 1 nul is (ivm faseverschuiving)?

Dit is een plaatje van het aansluitschema (ik zie hier maar 1 nul getekend maar ga er even vanuit dat 2x een nuldraad beter is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9x4n3CKFk8m4FwgChoAUZ_KKp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vck7wIekXhBPeYYxqbW5nCau.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van meterkast 3-fase groep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7H776xXtp34FvSgLOX0gvhIMjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5xrZ0CnPucO2T5eMnes7J2I.jpg?f=fotoalbum_large

Bonusvraag: mijn 5-aderige kabel heeft 1 geel/groen (aarde), 1 bruin, 1 blauw en 2x zwart. Zijn er nog conventies qua aansluiten als ik 2 fases daardoor naar mijn perilex wil sturen? Bijv. zwart voor de fases en de kleuren voor de nul?

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 07-02-2021 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
1x bruin en 2x zwart voor je fasen, blauw voor nul en geel/groen voor aarde.

Verander aub niets in je meterkast. Je perilex kan gewoon de 3 fasen blijven leveren.
2x een nuldraad in een krachtgroep is onconventioneel dus onwenselijk.

Omdat de kabel van de kookplaat naar de stekker alle aders heeft (in beide configuraties (kracht/kookgroep) 5 aders) zou ik de stekker ongemoeid laten en L3 in de kookplaat afdoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door nescafe op 07-02-2021 21:36 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Ik heb dat opgelost door achter de 3 fase aardlek een kookgroep zekering, 2x16 te plaatsen met twee fases in gebruik. Je hebt dan idd 4 draden naar je kookplaat nodig.aarde,nul en twee fases.

Oplossing zoals hierboven is nog voordeliger...

[ Voor 11% gewijzigd door Cees-JanH op 07-02-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
nescafe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:35:
1x bruin en 2x zwart voor je fasen, blauw voor nul en geel/groen voor aarde.

Verander aub niets in je meterkast. Je perilex kan gewoon de 3 fasen blijven leveren.
2x een nuldraad in een krachtgroep is onconventioneel dus onwenselijk.

Omdat de kabel van de kookplaat naar de stekker alle aders heeft (in beide configuraties (kracht/kookgroep) 5 aders) zou ik de stekker ongemoeid laten en L3 in de kookplaat afdoppen.
Wow dit is snel. De aansluiting zit inderdaad nu zoals je beschrijft in de meterkast, daar heb ik bruin en 2x zwart als fases en blauw voor de nul.

jij zegt dus dat ik de plaat gewoon op die ene nuldraad kan laten lopen en dan gewoon 1 fase in de perilex afdoppen/niet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
Fr33z schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:38:
[...]
jij zegt dus dat ik de plaat gewoon op die ene nuldraad kan laten lopen en dan gewoon 1 fase in de perilex afdoppen/niet aansluiten?
Niet geheel, in de perilex is eigenlijk geen ruimte om het netjes te doen (ja misschien de fasedraad kort afknippen); ik zou het in de kookplaat zelf doen, daar heb je genoeg ruimte om die ader netjes af te doppen met een lasdopje.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
nescafe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Niet geheel, in de perilex is eigenlijk geen ruimte om het netjes te doen (ja misschien de fasedraad kort afknippen); ik zou het in de kookplaat zelf doen, daar heb je genoeg ruimte om die ader netjes af te doppen met een lasdopje.
OK, prima. dankjewel voor het snelle antwoord. Ik ga er morgen even rustig voor zitten. Ik laat de perilex gewoon zoals die is, en ga zorgen voor een nette afwerking in de kookplaat zelf (heb verschillende wago lasklemmen enzo, zal er ff een goede bij zoeken dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[quote]Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:31:
[...]
Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:31:
[...]

& @Techneut

Deze wordt idd gebruikt als ingang op de domotica. Alle feestdagen ed. worden dan automatisch ook meegenomen wat bij een klokje niet het geval is of mij teveel uitzoekwerk. Mss luiheid van mijn kant maar heeft toch nog wel ff dienst gedaan en nog tot 1 juli.

In de opleverrapportage staat dat hij nog is blijven hangen, hier wou de monteur niet van afwijken. Terwijl je ze vroeger vaak gewoon mee kreeg van de monteurs van de netbeheerders zelf. Ze hadden regelmatig nog wel wat oude in de auto liggen en die werkte dan nog prima.

Hij wordt nu vanuit de groepenkast gevoed en is ook niet verzegeld. Na 1 juli is deze overbodig en zou ik hem graag verwijderen. Helaas is het meterbord van de kWh-meter gescheurd en een stuk uit, m.n. aan de zijde waar het meterbord van de TF-ontvanger tegenaan zit. Als ik deze verwijder kan ik zo mijn vingers naar binnensteken.

Voor de meterwissel hierover contact gehad met de netbeheerder om dit meteen mee te nemen maar was volgens hun niet nodig... Nu gaat dat natuurlijk wel een probleem worden als ik de TF-ontvanger verwijder. Technisch is hij nog wel eigendom van de netbeheerder dus weet ook niet hoe hier mee om te gaan. Maar wel 'na' de meter... ;)

Overbodige apparatuur zie ik gewoon liever verwijderd. Onder de noemer van: "Installatie dient overzichtelijk te zijn"

Iemand hier toevallig ervaring mee?
Oké, je zette me aanvankelijk even op een verkeerd spoor door te vertellen dat de monteur niet wist hoe hij een TF-ontvanger moest aansluiten. Daar ging het dus helemaal niet om, maar wel om een omgekeerde actie vanuit de slimme meter. Die eventuele boiler of welke andere stroomverbruiker ook kan dus wel terdege via die weg in- en uitgeschakeld worden. Alleen vanwege de stroom die wordt getrokken hoogstwaarschijnlijk niet rechtstreeks, maar via een relais. Mag voor niemand een bezwaar zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 07-02-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fr33z schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Ook ik heb de klassieke vraag over de kookplaat. Ga mijn keramische vervangen door een inductieplaat.Er ligt vanuit mijn meterkast 3 fase naar de perilex. Is het zo simpel als gewoon 1 van de de fases loskoppelen in de meterkast en deze aan de nul vastmaken?
NEIN NEIN NEIN. Niks aan veranderen. Alleen 4-aderig aansluitsnoer gebruiken of 1 ader afdoppen. Inventum platen hebben bijvoorbeeld een loze klem voor de L3.
want het klopt toch dat bij 400V en 2 fases ik 2x een nuldraad nodig heb, waar dat bij 3 fases maar 1 nul is (ivm faseverschuiving)?
Nee dat klopt niet. Je betrekt van verschillende fasen = 1 nul nodig.
Dit is een plaatje van het aansluitschema (ik zie hier maar 1 nul getekend maar ga er even vanuit dat 2x een nuldraad beter is)
Foutieve aanname.
Foto van meterkast 3-fase groep:
[Afbeelding]

Bonusvraag: mijn 5-aderige kabel heeft 1 geel/groen (aarde), 1 bruin, 1 blauw en 2x zwart. Zijn er nog conventies qua aansluiten als ik 2 fases daardoor naar mijn perilex wil sturen? Bijv. zwart voor de fases en de kleuren voor de nul?
Je hebt een blauwe voor de nul. Geelgroen voor de aarde, de rest voor de fasen. Het is een kooktoestel, geen motor, dus draaiveld maakt geen lor uit.

Nieuwe kabels hebben een grijs ipv 2e zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:54:
[...]

NEIN NEIN NEIN. Niks aan veranderen. Alleen 4-aderig aansluitsnoer gebruiken of 1 ader afdoppen. Inventum platen hebben bijvoorbeeld een loze klem voor de L3.

[...]

Nee dat klopt niet. Je betrekt van verschillende fasen = 1 nul nodig.

[...]

Foutieve aanname.

[...]

Je hebt een blauwe voor de nul. Geelgroen voor de aarde, de rest voor de fasen. Het is een kooktoestel, geen motor, dus draaiveld maakt geen lor uit.

Nieuwe kabels hebben een grijs ipv 2e zwart.
Dank voor de antwoorden, ik doe niks aan de meterkast en dop de 3e fase af in de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Techneut schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:36:
[quote]Delakhan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:31:
[...]

[...]
Oké, je zette me aanvankelijk even op een verkeerd spoor door te vertellen dat de monteur niet wist hoe hij een TF-ontvanger moest aansluiten. Daar ging het dus helemaal niet om, maar wel om een omgekeerde actie vanuit de slimme meter. Die eventuele boiler of welke andere stroomverbruiker ook kan dus wel terdege via die weg in- en uitgeschakeld worden. Alleen vanwege de stroom die wordt getrokken hoogstwaarschijnlijk niet rechtstreeks, maar via een relais. Mag voor niemand een bezwaar zijn.
Ik volg je even niet... en zal het proberen te verduidelijken. De slimme meter is bij mij exact hetzelfde aangesloten als in elke andere woning en werk volledig zelfstandig. En heeft ook geen potentieel vrij contact o.i.d.

Maar naast deze kWh-meter hangt nog een losse TF-ontvanger die alleen gekoppeld zit met een domotica installatie en natuurlijk een voeding. Er is geen stuursignaal o.i.d. tussen de kWh-meter en deze TF-ontvanger. 1 contact volgt het 'tarief' en contact 2 volgt het 'tarief' maar is d.m.v. knoppen op de voorzijde apart te bedienen. Beide contacten geven in mijn geval aan mijn installatie door wanneer het hoog- of laag tarief is.

Zelfs de kWh-meter welke vervangen moest worden werkte al geheel zelfstandig vanwege een ingebouwde hoog- laagtarief 'detectie' zonder TF-technologie. De TF-ontvanger kreeg nog alleen een voeding vanaf achter het meterbord.

Uitleg ouderwetse boilerschakeling:
Orgineel heeft contact 2 geen relais nodig daar deze tot 20A zou kunnen schakelen. De eindgroep van de boiler in de groepenkast loop dan via dit contact naar de boiler. Maar dit is oude techniek die wordt uitgefaseerd in juli dit jaar. Denk niet dat je deze tegen zal komen als je er nog niet bekend mee bent. Dit heet een boilerschakeling en zorgt ervoor dat alleen s'nacht en evt. in het weekend op laag tarief het water in de boiler wordt verwarmd. Heb je veel water verbruikt overdag dan is de voorraad op en heb je een koude douche. Je kan dan op de TF ontvanger op een groene knop drukken en de boiler gaat dan voor die dag op hoog tarief verwarmen.

Het probleem waar ik over val en waarom ik vind dat er alleen vakbekwame mensen aan bepaalde onderdelen van een E-installatie mogen werken. Is dat de door de netbeheerder gestuurde monteur (onderaannemer) niet de kennis en kunde had om de aparte TF-ontvanger die door mij als klant nog steeds duidelijk 'in bedrijf' was als zodanig te herkennen. Beide potentiaal vrije uitgangen waren immers duidelijk uitgevoerd naar relais in de verdeelinrichting. Dat is natuurlijk niet voor niks. En knipte gewoon alles los zonder overleg of toestemming. Vervolgens ging het terug aansluiten boven zijn pet.

[rant]
Serieus... deze 'elektro' monteur kon denk ik nog geen wisselschakeling voor een lichtpunt maken. Het enige wat hem was aangeleerd was het uiterst minimale om een kWh-meter te kunnen vervangen. Welk draadje van welk schroefje naar wel schroefje moet. En hoe hij moest schakelen. Dit gaf hij trouwens ook min of meer zelf toe. Ik schrok hier echt van en dat voor de netwerkbeheerder. En ik heb werk van o.a. Poolse klusbedrijven ed. gezien maar ik denk dat dat het moment was dat er iets in mijn brak.[/rant]

FYI: de TF-ontvanger had echt alleen weer een fase en een nul nodig. Vanaf achter het meterbord exact zoals het ook had gezeten. En de tekening van de aansluitstrook zat in het dekseltje. Klem 1 en 2 uit mijn hoofd...

En voor de duidelijkheid: Ik heb echt veel respect voor de eigen monteurs van de netbeheerder. Die voor mij regelmatig, midden in de nacht, trafo's moesten schakelen zodat ik bijv. nieuwe hoofdverdelers bij bedrijfsaansluitingen kon plaatsen. Dit zijn eigenlijk altijd wel heel meedenkende schappelijke gasten, die nooit klagen en zeker allemaal vakbekwaam zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Delakhan
Misschien eens nadenken waarom die goede man slimme meters plaats.
Zoek maar eens op internet naar slimme meter monteur, dit is gewoon een tijdelijke dumpplaats voor 55+ die nergens aan de bak komen, krijgen een cursus van enkele weken en kunnen dan 'goedkoop' aan het werk voor de netbeheerders om NL te voorzien van de o zo geweldige slimme meter.
Niks mis met die goede man en ook daar mag je respect voor hebben dat die niet gewoon zijn hand ophoudt maar toch wat doet voor die paar centen meer dan een uitkering.
Je kunt beter bij de netbeheerder je gal spugen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

MeTooPV schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:31:
Je spreekt je zelf tegen, je zegt het is immers de wet en daarom moet je er aan houden. Vervolgens stel je dat een alternatieve manier ook mag.

De NEN1010 is geen wet. Als particulier heb je eigenlijk weinig met de NEN1010 te maken. Mening installateur wil je natuurlijk anders doen gevolgen, maar dat is altijd gebaseerd op ongefundeerde argumenten.

Bovenstaande is geen propaganda voor het niet volgen van NEN1010 of onveilig werken, zelf probeer ik zoveel mogelijk NEN1010 na te leven. Maar moeten, nee dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 08-02-2021 09:11 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Freakie1NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:11:
[...]

Je spreekt je zelf tegen, je zegt het is immers de wet en daarom moet je er aan houden. Vervolgens stel je dat een alternatieve manier ook mag.

De NEN1010 is geen wet. Als particulier heb je eigenlijk weinig met de NEN1010 te maken. Mening installateur wil je natuurlijk anders doen gevolgen, maar dat is altijd gebaseerd op ongefundeerde argumenten.

Bovenstaande is geen propaganda voor het niet volgen van NEN1010 of onveilig werken, zelf probeer ik zoveel mogelijk NEN1010 na te leven. Maar moeten, nee dat niet.
De wetteksten zullen nooit een norm refereren. Een wet is altijd in generieke zin opgesteld om een resultaat te bereiken. Het "hoe" kan door anderen ingevuld worden. De Nederlandse Wet zal stellen dat een gebouwgebonden elektrische installatie veilig moet zijn. Er is geen absolute definitie van wat veilig is in de wet. Mocht het zover komen, dan zal een rechter zich daarover buigen.

Dus het "hoe" houdt de wetgever zich niet mee bezig. De elektra industrie heeft een set NEN normen opgesteld die ze veilig achten. Als je volgens die normen een gebouwgebonden elektrische installatie oplevert, en hij vliegt in de fik is het makkelijker om bij een aansprakelijkheidsrechtszaak aan te geven dat je volgens de industrienormen gehandeld hebt en je niets te verwijten valt. :)

Maar het staat een ieder vrij om zelf een veilige gebouwgebonden elektrische installatie aan te leggen die niet aan de NEN normen voldoet. Dat is niet onwettelijk.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JackBol schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:49:
[...]

De wetteksten zullen nooit een norm refereren. Een wet is altijd in generieke zin opgesteld om een resultaat te bereiken. Het "hoe" kan door anderen ingevuld worden. De Nederlandse Wet zal stellen dat een gebouwgebonden elektrische installatie veilig moet zijn. Er is geen absolute definitie van wat veilig is in de wet. Mocht het zover komen, dan zal een rechter zich daarover buigen.

Dus het "hoe" houdt de wetgever zich niet mee bezig. De elektra industrie heeft een set NEN normen opgesteld die ze veilig achten. Als je volgens die normen een gebouwgebonden elektrische installatie oplevert, en hij vliegt in de fik is het makkelijker om bij een aansprakelijkheidsrechtszaak aan te geven dat je volgens de industrienormen gehandeld hebt en je niets te verwijten valt. :)

Maar het staat een ieder vrij om zelf een veilige gebouwgebonden elektrische installatie aan te leggen die niet aan de NEN normen voldoet. Dat is niet onwettelijk.
Het bouwbesluit is volgens mij een wet. Met daarin wel degelijk verwijzingen naar normen. Heel veel normen zelf, bijna allemaal NEN.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031022/2020-07-16#BijlageI

Daarmee is de norm ook deel vd wet naar mijn idee.

Hypothetisch: nu leg ik aan op de Duitse methode, dus met centrale 0. Is veilig, want een heel land werkt zo, maar niet volgens de NEN. En nu gebeurd er iets.
Benieuwd wat de rechter dan gaat zeggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Hypothetisch: nu leg ik aan op de Duitse methode, dus met centrale 0. Is veilig, want een heel land werkt zo, maar niet volgens de NEN. En nu gebeurd er iets.
Benieuwd wat de rechter dan gaat zeggen.
Je mag afwijken, maar je moet wel kunnen aantonen dat het niveau van beveiliging ten minste hetzelfde is als dat het zou zijn wanneer je de norm volgt.

En daar heb je een probleem. Immers, in de norm staat een nederlandse toevoeging die een extra veiligheidsniveau introduceert voor "tot bewoning bestemde gebouwen". In 536.1.2 wordt hiervoor expliciet gesteld dat daar waar geschakeld en gescheiden dient te worden dat dat ook de nul betreft.

Ik kan me voorstellen dat je, in een TN-C-S stelsel, weg zou kunnen komen met het niet scheiden van de nul. Immers, je kunt aantonen dat de nul altijd aardpotentiaal heeft en dat scheiden van de nul voor elke stroomketen geen veiligheid toevoegt. De bewijslast ligt dan echter bij jou en je zult die gelijkwaardigheid op veiligheidsniveau altijd moeten kunnen onderbouwen. Dan is het toch veel eenvoudiger om gewoon de norm te volgen?

In Nederland is bij het overgrote deel van de woningen sowieso sprake van een TT stelsel, waarbij de netbeheerder geen enkele garantie geeft op aardpotentiaal voor de nul. Dus als je daar de nul niet scheidt, dan heb je de situatie dat je mogelijk een actieve geleider onder spanning hebt in een stroomketen die gescheiden is. En dat is gevaarlijk voor leken.

Precies dat is de reden dat deze aanvulling is opgenomen in de norm.
Pagina: 1 ... 156 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.