Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
welk geld ? 1x25-40A en 3x25A is toch allemaal zelfde tarief.mgizmo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:16:
[...]
1 fase zover ik nu zie (stuur een foto van de meter er onder). Geld terugvragen
Ik zou eerder eisen van de netbeheerder dat ze een 3 fase meter en bedrading maken zoals ze beweren in de printscreen van de aansluitingen.
[ Voor 20% gewijzigd door habbekrats op 02-02-2021 17:25 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Desze kan je ook doorlussen met verbindingsstripjes.

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 02-02-2021 17:28 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Yep, ik trok even te snelle conclusie met 3x35A.habbekrats schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:23:
[...]
welk geld ? 1x25-40A en 3x25A is toch allemaal zelfde tarief.
Even wat concreter:TotoroTM schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:37:
[...]
Dit is inderdaad één van de overwegingen die ik had, temeer de 230V>24V transformator én de heating actuator al in een DIN kastje hangen. Echter, de kabels van de servomotoren zijn flexibel (i.e. meerdere aders) en dus niet prikbaar. Ik heb wel een tang waarmee ik er een huls omheen kan klemmen, maar volgens mij krijg je ze daarmee ook niet in dit soort railklemmen?
Dit lijken mij mooie klemmen hiervoor:
https://www.wago.com/glob...-terminal-block/p/870-532
Hier mag gewoon soepele draad in van 0.08 tot 4 mm².
En dan aan de kant met de dubbele aansluitingen de afgaande kabels aansluiten, de kant met de enkele aansluiting gebruiken voor de verbindingen met de actor.
Als je op een groep 1 of 2 motoren moet aansluiten heb je voor die groep maar 1 klem nodig (want dubbele aansluitingen). 3 of 4 motoren lukt met 2 klemmen.
De onderste "verdieping" gebruik je voor de N en die kun je doorverbinden met een jumper: https://www.wago.com/glob...l-blocks/jumper/p/870-409
Deze zijn in diverse maten te krijgen, kijk even wat je precies nodig hebt. Als je zo veel klemmen hebt dat je geen jumper in 1 stuk kunt toepassen dan gebruik je er 2 waarbij 1 pennetje overlapt (bijvoorbeeld met 2x 9-voudige jumper kun je 17 klemmen verbinden).
Bij de groepen met 3 of 4 motoren gebruik je ook een 2-voudige jumper om de L van 2 klemmen te verbinden: https://www.wago.com/glob...l-blocks/jumper/p/870-402
Bij de laatste klem heb je ook nog een eindplaatje nodig: https://www.wago.com/glob...ermediate-plate/p/870-574
En nog 2 eindstoppen zodat het geheel niet over je DIN-rail gaat schuiven: https://www.wago.com/glob...ewless-end-stop/p/249-116
Hartstikke mooi toch?
Uiteraard zijn er heel veel merken die dergelijk spul maken. Dit is van Wago. Bij Phoenix of Weidmuller kun je ongetwijfeld ook slagen. Of bij één van de andere 100 modelletjes van Wago.
Klik voor de grap bij de klem die ik voorstel ook eens door de "Compatible products" heen om een beetje te zien wat er allemaal te koop is.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ah duidelijk, dan is alleen nog de vraag wat heb ik nu voor aansluiting? Van Stedin heb ik nog geen antwoord, als ik mijn hoofdzekering kast bekijk lijkt er wel een redelijk dikke kabel aan te komen. En hij is ook breed genoeg om drie aansluitingen te hebben. Dus met een beetje geluk hoeft de straat niet open en hoeven ze alleen maar twee zekeringen erin te draaien en twee fasen naar boven te fixen...Mschamp schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:28:
[...]
Ja, je meter geeft enkel L1 aan, lijkt dus maar 1 fase toe te komen op je meter
:strip_exif()/f/image/meakgIUbvnjW99caL1hend0p.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop ik...
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Is een een-fase meter,https://www.liander.nl/si...CF110CCtFs2_GPRS_v1_1.pdf
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ook hier geldt dat de beste verbinding een veer-rijgklem zonder huls is met soepel draad. Althans dat zeggen wago en weidmuller zelf.Xander schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:40:
[...]
Je hebt ook railklemmen met schroeven als je dat liever hebt.
Of railklemmen waar draad inpast inclusief adereindhuls (alles afhankelijk van de maat).
En daarnaast kunnen in veel van die klemmen met veercontacten wel degelijk soepele draad. Je gebruikt dan een passend schroevendraaiertje om de klem te openen (gelijk aan hoe je een draad zou verwijderen) en dan schuif je de ader zo zonder weerstand de klem in.
Wago heeft inmiddels ook rijgklemmen die je met een hendel open maakt. Topjob S
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 02-02-2021 18:13 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Enforcer op 02-02-2021 18:20 ]
Ik heb deze besteld https://www.conrad.nl/p/t...h=1&vat=true&insert_kz=8JSniperGuy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:44:
[...]
Mooie oplossing! wat is het type adapter? Traco Power kom ik op NL websites nml. niet veel tegen
Nog niet geplaatst overigens
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ik sloeg alleen steil achterover toen de offerte binnen kwam:
(De aardleks die vervangen worden schijnen stuk te zijn volgens de Enexis meneer die de (1fase) slimme meter kwam hangen1 stuks aanpassen bestaande verdeelkast welk omvat;
- 1 stuks aanbrengen hoofdschakelaar 40A 4 polig
- 2 stuks vervangen aardlekschakelaar 40A/30mA 4 polig
1 stuks uitbreiden bestaande verdeelkast bestaande uit;
- 1 stuks aardlekschakelaar 40A/30mA 4 polig
- 1 stuks eindgroep 230V/16A middels installatie automaat
- 1 stuks krachtgroep 400V/16A middels installatie automaat ( kookgroep)
totaalbedrag € 925,00
BTW 21% € 194,25
Verkoopprijs € 1.119,25

Als ik de materialen bij SanderVunderink bij elkaar klik kom ik op ~300euro (incl) uit. 2u werk was ~120 ex volgens monteur: waar de f*ck betaal ik dan de rest nog voor?
Wat is in jullie professionele beleving een acceptabele prijs voor dit alles?
:strip_exif()/f/image/GruFecuaE4brP1JbVEo4WBtX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rjGC2q4Ms518KjkTCNvL3HjU.jpg?f=fotoalbum_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
De offerte zelf, volgens mij gaat het niet passen in deze kast.
Ik tel 6 vrije plaatsen. Daarin wil hij:
1 Hoofdschakelaar, 3 fase
1 extra aardlek, 3 fase
1 krachtgroep
1 eindgroep plaatsen.
Daar is uitbreiding van de kast voor nodig.
Er moet dan inderdaad een 4 polige hoofdschakelaar tussen en daarvoor mag de zekering van de netbeheerder eruit en daarna mag ie weer opnieuw verzegeld worden.
Ik heb het zelf gedaan en een 1/3 fase groepenkast genomen en die als 1 fase aangesloten. mocht er in de toekomst een elektrische auto of warmtepomp 3 fase komen dan kan ik zo om.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar dan? Links is te krap en rechts prijkt je nas (en kabelzooi).Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:38:
Klopt, die zou er naast komen
Wellicht HLD11 zodat je in de hoogte kunt uitbreiden?
NAS mag daar weg hoorsignificant schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:43:
[...]
Waar dan? Links is te krap en rechts prijkt je nas (en kabelzooi).
Wellicht HLD11 zodat je in de hoogte kunt uitbreiden?
Hij dacht dat het links ook nog wel zou passen, evt door airco-kabel ook naar de uitbreiding links te verplaatsen.
Maar zoals gezegd mag rechts ook gewoon.
Aansluitwaarde van de inductieplaat is 7,35KW, dus 2x16A is mij gezegd. Zou geen 3 fase groep moeten zijn.martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:42:
Offerte is ook wazig, er wordt gesproken over een kookgroep maar dan wel 400 Volt dus 3 fase, dat is dus een krachtgroep. (een kookgroep is een enkelfasige maar dubbele 2 maal 16 ampere groep)
Er moet dan inderdaad een 4 polige hoofdschakelaar tussen en daarvoor mag de zekering van de netbeheerder eruit en daarna mag ie weer opnieuw verzegeld worden.
Ik heb het zelf gedaan en een 1/3 fase groepenkast genomen en die als 1 fase aangesloten. mocht er in de toekomst een elektrische auto of warmtepomp 3 fase komen dan kan ik zo om.
Die netbeheerderzegel moet er toch af, want ze moeten ook een andere meter komen hangen
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Als je 3 fase hebt sluit je hem toch 3 fase aan? Ik snap dat gepiel met kookgroepen op 2 fase echt niet in een 3 fase kast.Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Aansluitwaarde van de inductieplaat is 7,35KW, dus 2x16A is mij gezegd. Zou geen 3 fase groep moeten zijn.
Die netbeheerderzegel moet er toch af, want ze moeten ook een andere meter komen hangen
Zou wel een 3-fase groep moeten zijn. Worden alleen maar 2 fases gebruikt dan.Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Aansluitwaarde van de inductieplaat is 7,35KW, dus 2x16A is mij gezegd. Zou geen 3 fase groep moeten zijn.
Daarnaast is die 4P aardlekschakelaar afrader NEN1010 om 2P groepen achter te gebruiken dus waarom dat zo adviseren is wel een raadsel. 1100€ klinkt overigens wel als een gangbare prijs, het zal niet heel veel goedkoper kunnen tenzij je naar de beun gaat.
Dezelfde reden dat er een 4P aardlekschakelaar wordt geadviseerd i.p.v. 2x 2P of 3x2P. Kennistekort.significant schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:00:
[...]
Als je 3 fase hebt sluit je hem toch 3 fase aan? Ik snap dat gepiel met kookgroepen op 2 fase echt niet in een 3 fase kast.
Lijkt op een 3-fase kast. Tot max. 3x35A. Je kan nog even kijken of je wat kan lezen op de kabel, staat er heel vaag op dus goed kijken.fredhuizinga schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:41:
[...]
Ah duidelijk, dan is alleen nog de vraag wat heb ik nu voor aansluiting?
[ Voor 39% gewijzigd door Jim423 op 02-02-2021 20:05 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zijn ze daar zo flexibel mee?martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:59:
[...] en dan zelf (als je dat aangeeft dat je het zegel verbreekt vooraf aan de netbeheerder) de stop eruit draaien kast omsleutelen [...]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Zou als volgt ook passen:Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:38:
Klopt, die zou er naast komen
1e rij : 4 polige aardlekautomaat en 8 installatieautomaten.
2e rij : 4 polige hoofdschakelaar. 3x 2polige aardlekschakelaar, 1 polige aardlekautomaat.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dit is de normale gang van zaken.
Een elektricien die de groepenkast komt vervangen naar 3 fasen moet zijn werkt ook veilig kunnen doen, en de netbeheerder komt aansluitend om de 2 extra fasen aan te sluiten, en de nieuwe meter te plaatsen om vervolgens de zegels weer te plaatsen (:
Als je van te voren overleg pleegt meestal wel, als je hem gewoon zelf verwijderd en dan pas gaat bellen met meestal een rotsmoes vinden ze dat niet leuk. Je kan ze dan ook de kans geven om eerst te komen kijken, om te zien dat de boel nog verzegeld is.
Nouja, ik was in de veronderstelling dat je dan dus iemand nodig hebt met zegelrecht. Toevallig had ik hetzelfde dilemma, omdat mijn electricien geen zegelrecht heeft.Koekstra schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:51:
[...]
Dit is de normale gang van zaken.
Een elektricien die de groepenkast komt vervangen naar 3 fasen moet zijn werkt ook veilig kunnen doen, en de netbeheerder komt aansluitend om de 2 extra fasen aan te sluiten, en de nieuwe meter te plaatsen om vervolgens de zegels weer te plaatsen (:
Nou weet ik dat de netbeheerder in 't verleden op zich ook wel flexibel was als het zegel weg was (zal vast ook afhangen van of je in een kansenwijk woont), maar als ik ze gewoon van te voren kan bellen lost dat mijn probleem ook weer op
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Of, even kijkende, eigenlijk zijn je huidige aardlekschakelaars super raar! Je hebt 2x een 3-fase aardlek met erachter enkelfase groepen en wat je binnenkrijgt is ook 1 fase...
Als je dat op de kop gooit zou het wel passen. Onderste rij: 1x 4-polige hoofdschakelaar erbij, 1x 3-fase aardlek uit de kast, vervangen voor 2x 1-fase aardlek voor huidige groepen. Bovenste rij: 3-fase automaat voor de kookplaat erbij.
En ja, de term kookgroep slaat technisch gezien op twee gekoppelde automaten op dezelfde groep. Maar onder normale mensen is dat hoe ze de groep noemen waar de kookplaat op zit
[edit]
Ow, over stuk zijn van de aardleks heen gelezen... Heeft hij ze echt getest? En gaan ze uit met de testknop?
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 02-02-2021 21:26 ]
YouTube: Inside a fake un-trippable circuit breaker.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat een toeval. Ik zag dat ook voorbij komen in de YouTube suggesties en wilde het al delen.Freakie1NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:47:
Zo wees gewaarschuwd wat voor troep er bestaat (en uit China komt?). Nog niet gek zo'n KEMA keur.
Dit is absurd. Nu vroeg ik me af of dit ongeveer de inhoud is van een lastscheider/(hoofd)schakelaar?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Hij zal ze wel getest hebben met de testknop inderdaad. En van 3 fase aardleks op een 1 fase aansluiting werkt de testknop meestal niet. Maar dat is puur het gevolg van hoe die testknop werkt. De echte aardlekbeveiliging werkt wel gewoon.Septillion schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:19:
@Hmmbob Ik snap ik de offerte vooral ook niet waarom ze de huidige aarlek zouden willen vervangen. En dan ook nog eens door een 3-fase (= 4polige), dat is precies wat je niet wilt. Volgens mij zou je er dus alleen eentje (4-polig) bij willen voor de kookgroep. En als je de andere groepen wilt verdelen over de fases, nog een 2 polige. En tja, meer ruimte.
Of, even kijkende, eigenlijk zijn je huidige aardlekschakelaars super raar! Je hebt 2x een 3-fase aardlek met erachter enkelfase groepen en wat je binnenkrijgt is ook 1 fase...
Als je dat op de kop gooit zou het wel passen. Onderste rij: 1x 4-polige hoofdschakelaar erbij, 1x 3-fase aardlek uit de kast, vervangen voor 2x 1-fase aardlek voor huidige groepen. Bovenste rij: 3-fase automaat voor de kookplaat erbij.
En ja, de term kookgroep slaat technisch gezien op twee gekoppelde automaten op dezelfde groep. Maar onder normale mensen is dat hoe ze de groep noemen waar de kookplaat op zitOf dit nu een enkele fase, een kookgroep of een krachtgroep is.
[edit]
Ow, over stuk zijn van de aardleks heen gelezen... Heeft hij ze echt getest? En gaan ze uit met de testknop?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Die laatste zal toch op zijn minst een bluskamer hebben lijkt me.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Wat een toeval. Ik zag dat ook voorbij komen in de YouTube suggesties en wilde het al delen.
Dit is absurd. Nu vroeg ik me af of dit ongeveer de inhoud is van een lastscheider/(hoofd)schakelaar?
Het design lijkt wel enorm veel (al dan niet identiek) op de ''vage'' merken die we hier vaak langs zien komen en bij elektrostunters veel mee geadverteerd wordt. Dit komt ook allemaal uit wholesale China.Freakie1NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:47:
Zo wees gewaarschuwd wat voor troep er bestaat (en uit China komt?). Nog niet gek zo'n KEMA keur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Verwijderd
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:47:
Ik gok dat het een busboardkast is en dat men onder de aardlekschakelaars de 3 fasen heeft doorverbonden. Anders doet 2/3e van de automaten het niet... Dit achter de aardlekschakelaar oplossen ligt niet echt voor de hand.Septillion schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:34:
@Makrolon Daar zat ik ook aan te denken. Als de flapdrol die een 3-fase aardlek op enkelfase heeft aangesloten precies de fase waar de testknop op zit niet heeft gebruikt zal hij inderdaad niets doen...
Tevens:
De testknop zit volgens het schema tussen L3 en N (niet tussen 2 fasen ofzo) dus dit zal het probleem denk ik niet zijn...Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:51:
aldus monteur die kwam kijken, iets met "oh, de aardleks zijn al 3 fase en moeten hier effe de bruggetjes weghalen en een hoofdschakelaar toevoegen"
Toevallig die aardlekschakelaars uit die terugroepactie?Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:51:
Nu we het toch over 1-naar-3 fases hebben.... Voor onze nieuwe keuken hebben we een kookgroep nodig (2x16A), dat grijpen we meteen maar aan om van 1 naar 3 fases te gaan. Ondanks dat we al een groepenkast hebben die 3-fase ready is (aldus monteur die kwam kijken, iets met "oh, de aardleks zijn al 3 fase en moeten hier effe de bruggetjes weghalen en een hoofdschakelaar toevoegen") moet er nog wel wat gebeuren. "2 uurtjes werk en wat spulletjes" zou het zijn.
[...]
(De aardleks die vervangen worden schijnen stuk te zijn volgens de Enexis meneer die de (1fase) slimme meter kwam hangen)
Zoals gezegd moet er ook nog een kast bij, had je die er ook al bijgeklikt? Maar zijn lijstje slaat sowieso nergens op. Gewoon 3x2P en dan voor die ene krachtgroep een aardlekautomaat. Maar dat gaat hem allemaal niet mooi verdeeld worden op je 2x6 3F busboard.Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:51:
Als ik de materialen bij SanderVunderink bij elkaar klik kom ik op ~300euro (incl) uit. 2u werk was ~120 ex volgens monteur: waar de f*ck betaal ik dan de rest nog voor?
Gewoon 1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3.Septillion schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:20:
@Xander Owja, busboard, dat kan inderdaad ook nog ja. Maar hoe verdeelt dat dan 3 "fase" over 4 automaten?
Waarvan nu dus enkel 3 - 1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 - 1 in gebruik is.
Speedsmile checkt foto: jup!kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:09:
[...]
Toevallig die aardlekschakelaars uit die terugroepactie?
[...]
Ik heb ze voor de zekerheid vervangen dus.
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Da fuukpickboy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:24:
Ik kwam vanmiddag ook nog iets tegen.
Redelijk moderne kast, digitale meter, netjes 3 fase.
Maar de bedrading tussen de meter en de hoofdschakelaar...................
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou de netbeheerder even bellen en zeggen dat er een 'stoffelijk overschot' onder je hoofdschakelaar zit en of ze dat even willen komen opruimen.
Ok, hier schiet mijn kennis even tekort. Educate mesignificant schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:00:
[...]
Als je 3 fase hebt sluit je hem toch 3 fase aan? Ik snap dat gepiel met kookgroepen op 2 fase echt niet in een 3 fase kast.
Stel, het is deze inductiekookplaat, aansluitwaarde 7350. Die kan je toch maar op 2 fases aansluiten?
Ah ok, dus 3-fase kookgroep aanleggen, maar 2 fases aansluiten?Jim423 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:02:
Zou wel een 3-fase groep moeten zijn. Worden alleen maar 2 fases gebruikt dan.
Daarnaast is die 4P aardlekschakelaar afrader NEN1010 om 2P groepen achter te gebruiken dus waarom dat zo adviseren is wel een raadsel. 1100€ klinkt overigens wel als een gangbare prijs, het zal niet heel veel goedkoper kunnen tenzij je naar de beun gaat.
En ik vind 1100 nogal veel geld, eigenlijk....
Die zaten er al in toen we hier kwamen wonenDezelfde reden dat er een 4P aardlekschakelaar wordt geadviseerd i.p.v. 2x 2P of 3x2P. Kennistekort.
Interessant. Ik heb ze zelf nog niets getest (dan moet ik hier eerst alle gevoelige verbruikers zoals NAS, PC etc eens uitzetten), maar mijn vrouw kreeg dit te horen van de monteur toen hij begon.Makrolon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Hij zal ze wel getest hebben met de testknop inderdaad. En van 3 fase aardleks op een 1 fase aansluiting werkt de testknop meestal niet. Maar dat is puur het gevolg van hoe die testknop werkt. De echte aardlekbeveiliging werkt wel gewoon.
Even gekeken naar die terugroepactie - kan alleen niet vinden of die nog steeds loopt? Lijkt iets van 10j terugkabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:09:
Toevallig die aardlekschakelaars uit die terugroepactie?
[...]
Zoals gezegd moet er ook nog een kast bij, had je die er ook al bijgeklikt? Maar zijn lijstje slaat sowieso nergens op. Gewoon 3x2P en dan voor die ene krachtgroep een aardlekautomaat. Maar dat gaat hem allemaal niet mooi verdeeld worden op je 2x6 3F busboard.
Mooi is voor mij niet zo'n probleem, als t maar toegestaan is en gewoon klopt
Op deze foto is te zien dat de testknop werkt op fase 3. Dus als dit op een andere fase is aangesloten, heeft iemand dit geinstalleerd zonder te testen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Misschien dan toch wel defect, want als ik het goed zie zijn de fases onderin allemaal door gelust:timovd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
[...]
Op deze foto is te zien dat de testknop werkt op fase 3. Dus als dit op een andere fase is aangesloten, heeft iemand dit geinstalleerd zonder te testen.
:strip_exif()/f/image/HLrOe02VU6A3sDOXmRugZ0or.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I7SPpKga2eNPl9A4PnRKbfPa.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan nu niet testen, kinderen in online thuis lessen.
Als je dan nog wil uitbreiden (zonnepanelen, magnetron op eigen groep, etc) ben je wat beperkter in de bestaande kast.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Eventueel met meer 1f groepen voor latere uitbreiding.
Wij hebben destijds onze volledige meterkast laten vervangen naar een 1/3-fase kast (Liander kwam later voor het omzetten naar 3-fase) met:Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:51:
[...]
Wat is in jullie professionele beleving een acceptabele prijs voor dit alles?
- 4P Hoofdschakelaar
- 2 x ALS
- 7 groepen
- 1 Krachtgroep ALA
En nog 2 automaten, beltrafo en tuinverlichtingschakelaar uit de vorige kast zijn overgezet.
Kosten, om en nabij €560 inclusief BTW.
Waar die €1000 van jou vandaan komt is mij een raadsel. Ik zou nog een nieuwe klus op werkspot zetten
Edit: Misschien wel een goed idee om even wat kabelmanagement te doen in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door herofruit op 03-02-2021 10:10 ]
[ Voor 99% gewijzigd door herofruit op 03-02-2021 10:10 . Reden: Dubbel ]
Ik kan me niet voorstellen dat de testknop alleen op Fase3 werkt: een testknop test helemaal geen fases, het test de lekstroom en het uitschakelen als op een van de fases de lekstroom te groot wordt.timovd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:12:
[...]
"'t werkt toch?"
(Staat op de planning, maar pas na de werkzaamheden aan de groepenkast)
Nou zijn we sowieso nog met de keukenboer in conclaaf want die heeft overal mooie apparaten van AEG ingetekend, maar we komen nogal boven budget uit. Na wat aandringen zijn er voor andere apparaten al andere (ook grotere) merken met een aanmerkelijk beter prijskaartje voor hetzelfde aan functionaliteit terug gekomen, maar de plaat hebben we nog niet bekeken.Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:11:
Het verschilt van plaat tot plaat wat ondersteund wordt. Helaas lijkt AEG de consument te willen "beschermen" en laat gewoon geen aansluitingen aan consumenten zien
[ Voor 79% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2021 10:15 ]
Ja en nee, hij heeft 32A nodig. Dit kan je op verschillende manieren bereiken.Hmmbob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:31:
Dank voor alle reacties! Leer er veel van
[...]
Ok, hier schiet mijn kennis even tekort. Educate me
Stel, het is deze inductiekookplaat, aansluitwaarde 7350. Die kan je toch maar op 2 fases aansluiten?
- 1x 32A groep. Maar dit is in Nederland niet gebruikelijk
- 2x 16A groep vanaf dezelfde fase (kookgroep). Er loopt 2x N en 2x L naar de kookplaat en worden los gebruikt in de plaat alsof het twee 16A platen zijn*. De twee automaten zijn gekoppeld dat het hele apparaat tegelijk uitgeschakeld wordt
- 2x 16A van een 16A 3-fase groep (krachtgroep). Hierbij verdeel je de last (16A om 16A) dus over twee fases.
Het verschilt van plaat tot plaat wat ondersteund wordt. Helaas lijkt AEG de consument te willen "beschermen" en laat gewoon geen aansluitingen aan consumenten zien
* Okay, in veel platen wordt intern de N weer gekoppeld maar dit is eigenlijk niet wenselijk.
Ik zie nu dat plaatje ook pas, maar lektroom tussen L3 en N is geen lekstroom.Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:14:
@SniperGuy Ja, dus? Dan moet je toch èèn lekstroom maken? In principe is het niet van belang tussen wat en wat. Plaatje op de ALS laat inderdaad duidelijk zien dat de testknop een weerstand tussen L3 en N plaatst.
Er zit iets meer intelligentie achter de aardlektestschakelaar want simpel een weerstand tussen L3 en N wordt gewoon gezien als reguliere belasting waar een ALS niet op zal trippen.
Ik ben verkeerd geinformeerd. Iets meer info, ook hoe je een 4P schakelaar aan moet sluiten in een 1fase installatie.
https://www.hateha.nl/faq...r-ook-2-polig-aansluiten/
de testschakelaar lijkt inmho dus alleen een test om te kijken of het mechanisme werkt, voor een werkelijke te hoge aardlekstroom zou het niet uitmaken op welke van de 3 fases deze optreed om de ALS uit te laten schakelen
[ Voor 27% gewijzigd door SniperGuy op 03-02-2021 10:24 ]
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 03-02-2021 10:19 . Reden: moeilijk, die tags... ]
Ha, zoiets kwam ik afgelopen weekend ook tegen in mijn nieuwe oude huis.pickboy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:24:
Ik kwam vanmiddag ook nog iets tegen.
Redelijk moderne kast, digitale meter, netjes 3 fase.
Maar de bedrading tussen de meter en de hoofdschakelaar...................
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hFIlqjsnV5mk6Pd2ZIR4Pjyp.gif?f=fotoalbum_large)
Hele oude meuk aan minder oude meuk
:strip_exif()/f/image/a5PPHOaqfYa3NoCPQIlPYASd.gif?f=fotoalbum_large)
Alle kleuren van de regenboog
:strip_exif()/f/image/lsf9XB71X3KaaU3RtQbMxbjT.gif?f=fotoalbum_large)
Katoen aan moderne bedrading waarbij ik de aanname deed dat de katoenen bedrading alleen naar de lamp achter de schakelaar ging
:strip_exif()/f/image/JSoTGcDGPC3aZ8JosGWw1UPa.gif?f=fotoalbum_large)
Dus niet, het blijkt dat de hele tuinverlichting en electrische poort hierlangs aangestuurd werden

Inmiddels alles verwijderd en vervangen door PVC, moderne bekabeling en ook geaard.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Is het niet verstandig om gewoon 3x een 2P-ALS in te bouwen? Dan heb je namelijk nog de mogelijkheid om je groepen over 3 fases te verdelen in plaats van 1 fase verder ongebruikt te laten.
De eerder gelinkte Medusa heeft er drie.Paling1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:07:
Ik zie hierboven (voor de groepenkast van @Hmmbob ) bestellijstjes langskomen met 2x een 2P-ALS.
Is het niet verstandig om gewoon 3x een 2P-ALS in te bouwen? Dan heb je namelijk nog de mogelijkheid om je groepen over 3 fases te verdelen in plaats van 1 fase verder ongebruikt te laten.
Met 2P's wordt het hoe dan ook ellendig aansluiten gezien 2x6 3F busboard. Dus uit elke helft heb je vier draden.
Dit is wat monteur B net ook aangeeft. Hij stelt voor om de rail/bus te vervangen door een andere en deze icm 3x een 2P-ALS te gebruiken. Daarmee zou alles (incl kookgroep, extra automaat en hoofdschakelaar) in de bestaande kast passen. Kosten: +- 660 ex.Paling1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:07:
Ik zie hierboven (voor de groepenkast van @Hmmbob ) bestellijstjes langskomen met 2x een 2P-ALS.
Al een paar honderd minder dan de offerte van gisteren, maar toch.
En die Eaton kasten worden goed in elkaar gezet met kammetjes. Dus geen busboard nodig.
Het is niet mijn kast hoor...timovd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:28:
@Paling1 Exact wat @kabeltjekabel zegt, gelijk voor een grotere kast gaan. In de breedte is niet heel veel ruimte meer. En met 12 1f groepen betaal je nog geen drie tientjes extra t.o.v. de kast met 9 3f groepen. Ik weet wel wat ik zou doen.
En die Eaton kasten worden goed in elkaar gezet met kammetjes. Dus geen busboard nodig.
@Hmmbob ,
Ik neem aan dat ze dan met kookgroep een 3-fase ALAMAT bedoelen. Anders krijgen ze ruzie met mensen hier in het topic.
Met een 3-fase hoofdschakelaar, 3x een 2P-ALS, 8 groepen en een 3-fase ALAMAT zou het qua ruimte passen volgens mij. Maar dan zit je dus nog te klooien met dat busboard.
Ik heb zelf een 2e kast ernaast gehangen waar inmiddels 2 3-fase ALAMATS met kW-meters in zitten voor fornuis/ovens en laadpaal.
Ik was voor mijn aanpassing (2e kast + 3-fase hoofdschakelaar + 1x ALAMAT + aansluiten laadpaal) ongeveer €470,- kwijt.
[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 03-02-2021 15:39 ]
AEG = 1 nulklem op de kookplaat.Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:11:
[...]
Ja en nee, hij heeft 32A nodig. Dit kan je op verschillende manieren bereiken.
- 1x 32A groep. Maar dit is in Nederland niet gebruikelijk
- 2x 16A groep vanaf dezelfde fase (kookgroep). Er loopt 2x N en 2x L naar de kookplaat en worden los gebruikt in de plaat alsof het twee 16A platen zijn*. De twee automaten zijn gekoppeld dat het hele apparaat tegelijk uitgeschakeld wordt
- 2x 16A van een 16A 3-fase groep (krachtgroep). Hierbij verdeel je de last (16A om 16A) dus over twee fases.
* Okay, in veel platen wordt intern de N weer gekoppeld maar dit is eigenlijk niet wenselijk.
Bij installatie achter enkelfase kookgroep een 5-aderig aansluitsnoer kopen, twee aders knippen, strippen en samen in duohuls.
Maar liever gewoon op een 3-fase aansluiting met 1 fase ongebruikt. Wel tm. de Perilex 3-fasen leggen.
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-02-2021 16:45 ]
Na eerste contact moest ik zelf maar een monteur met zegelrecht laten komen.kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:47:
[...]
Da fuuk
Zou de netbeheerder even bellen en zeggen dat er een 'stoffelijk overschot' onder je hoofdschakelaar zit en of ze dat even willen komen opruimen.
Later werd het, je mag zelf vervangen, dan komen wij voor het herzegelen, maar daar zitten wel kosten aan.
Prima, maar na mijn vraag waar ik de factuur naar hun toe kon sturen omdat hun (ingehuurde) monteur het vervangen zou moeten hebben en dat niet gedaan heeft en het dus hun verantwoordelijkheid is.
Kregen we toch te horen dat ze zelf een monteur sturen en we even moesten bellen voor een afspraak.
Goed afgedongenpickboy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:26:
[...]
Na eerste contact moest ik zelf maar een monteur met zegelrecht laten komen.
Later werd het, je mag zelf vervangen, dan komen wij voor het herzegelen, maar daar zitten wel kosten aan.
Prima, maar na mijn vraag waar ik de factuur naar hun toe kon sturen omdat hun (ingehuurde) monteur het vervangen zou moeten hebben en dat niet gedaan heeft en het dus hun verantwoordelijkheid is.
Kregen we toch te horen dat ze zelf een monteur sturen en we even moesten bellen voor een afspraak.
Ja, weet ik uit ervaring, de testknop alleen op fase 3. Lekstroom in andere fases laten natuurlijk ook de zaak trippen.SniperGuy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat de testknop alleen op Fase3 werkt: een testknop test helemaal geen fases, het test de lekstroom en het uitschakelen als op een van de fases de lekstroom te groot wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 03-02-2021 19:47 ]
Verwijderd
Mijn vraag is namelijk
Verwijderd
Dat mag gewoon? Geen wcd overigens maar een lasdoos. Vanaf dit punt zijn diverse mogelijkheden, zoals wcd op de lasdoos, of de stekker afknippen en in de lasdoos aansluiten.kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:35:
Ja. Wat voor wcd heb je? Wordt dan een kwestie van maar 3 aders aansluiten in de stekker..
Ik zou je oude kast op Marktplaats zetten. Wellicht nog contact opnemen met ABB over de niet-werkende ALS's, maar ik denk niet dat ze nog een vervangende ALS gaan leveren. Het kan allemaal wel net in de bestaande kast, maar als je de magnetron op een eigen groep gaat doen, heb je een tweede ALS nodig (of je zet één groep op een alamat). Met de eerder genoemde kast ga je geen spijt van krijgen. Misschien iemand in je omgeving die de kast kan plaatsen? Het is niet heel moeilijk.Hmmbob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:28:
[...]
Dit is wat monteur B net ook aangeeft. Hij stelt voor om de rail/bus te vervangen door een andere en deze icm 3x een 2P-ALS te gebruiken. Daarmee zou alles (incl kookgroep, extra automaat en hoofdschakelaar) in de bestaande kast passen. Kosten: +- 660 ex.
Al een paar honderd minder dan de offerte van gisteren, maar toch.
Je geeft twee goede punten. Ik wil eerst nog eens weten welke apparaten er precies inkomen, en dan voornamelijk of ik wel die extra "enkele groep" nodig heb. Want volgens mij gaat er voldoende vermogen naar de keuken met alle verschillende groepen, is het enkel een kwestie van "verdeel en heers" op de juiste manier.timovd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:15:
[...]
Ik zou je oude kast op Marktplaats zetten. Wellicht nog contact opnemen met ABB over de niet-werkende ALS's, maar ik denk niet dat ze nog een vervangende ALS gaan leveren. Het kan allemaal wel net in de bestaande kast, maar als je de magnetron op een eigen groep gaat doen, heb je een tweede ALS nodig (of je zet één groep op een alamat). Met de eerder genoemde kast ga je geen spijt van krijgen. Misschien iemand in je omgeving die de kast kan plaatsen? Het is niet heel moeilijk.
Goede tip over contact met ABB opnemen, kan ik wel eens proberen. Scheelt weer in de prijs.
Welke kast heb je het over? (En woon je zelf in de omgeving van NO-Brabant dan? hahahaha)
Rood en groen = 50+ jaar oud.maartend schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:43:
Zo. Gisteren de laatste meters groene en rode bedrading in mijn huis weggetrokken. Was iig geen katoen, dus nog niet zo oud
Maar los van de kleur zijn het prima draden die nog best 50 jaar mee hadden kunnen gaan.
Ook ben ik nog van plan om zonnepanelen te laten plaatsen.
Nu ben ik benieuwd of mijn huidige meterkast aangepast kan worden voor 3-fase (en aansluiting zonnepanelen) of heb ik een heel nieuwe meterkast nodig?
:strip_exif()/f/image/xOeU7uDrG6sugPNl470oSixc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v5JgLEwfhj2UdYQVWpPvy7Q7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Genestealer op 04-02-2021 20:24 ]
Isolatie verouderd ook, maar hangt van de omstandigheden af.Zwartoog schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Maar los van de kleur zijn het prima draden die nog best 50 jaar mee hadden kunnen gaan.
Gemeenten vervangen grondkabels tbv lantaarnpalen ook niet voor niets
Mwah, rood was bij mij verdroogd, als je het buigt scheur het rubber. Dus 50 jaar erbij was niet gelukt.Zwartoog schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Als rood en groen +50 jaar is, hoe oud is katoen dan??
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

(wel nieuwe kleuren)
AardappelfotoGenestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:19:
Binnenkort heb ik een laadpaal nodig die ik op 3-fase aangesloten wil hebben. Mijn meterkast betreft nog 1-fase.
Nu ben ik benieuwd of mijn huidige meterkast aangepast kan worden voor 3-fase (en aansluiting zonnepanelen) of heb ik een heel nieuwe meterkast nodig?
[Afbeelding]

Waarschijnlijk twee gedateerde aardlekschakelaars. Die automaten onderin zijn ook antiek met 1,5 moduul breed.
Hoofdschakelaar wellicht wel al 4P, maar echt... dat is niet te zeggen op basis van een handjevol vermeerde pixels.
60+Saint2Saint schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:20:
[...]
Mwah, rood was bij mij verdroogd, als je het buigt scheur het rubber. Dus 50 jaar erbij was niet gelukt.
Als rood en groen +50 jaar is, hoe oud is katoen dan??
Foto uploaden maakt onscherp. Nu extra foto erbij.kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:24:
[...]
Aardappelfoto![]()
Waarschijnlijk twee gedateerde aardlekschakelaars. Die automaten onderin zijn ook antiek met 1,5 moduul breed.
Hoofdschakelaar wellicht wel al 4P, maar echt... dat is niet te zeggen op basis van een handjevol vermeerde pixels.
Volgens mij meer een kwestie van aardappel in = aardappel uit.Genestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:25:
[...]
Foto uploaden maakt onscherp. Nu extra foto erbij.
Maargoed, die tweede foto;
De ALS linksonder is wel type A,
Die linksboven lijkt het ook wel (denk ik dan he, op basis van een paar grijze pixels)
Rechteronder ook wel
Ga je naar 3-fase, dan kan de kookgroep er mooi uit ten gunste van een 3 fase aardlekautomaat. Dan zit je kast "vol". Er valt dan nog twee 2 moduulbreedte te winnen door de vier antieke groepen linksonder te vervangen door moderne 1 moduul brede exemplaren.
Kom je nog precies 2 moduulbreedtes te kort voor nog een 3-fase aardlekautomaat. Maar je kunt er -na het overige herinrichten :+- natuurlijk een kast naast hangen.
Snelle reactie, dankje. Kookgroep te herkennen aan de dubbele B16?kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:34:
[...]
Volgens mij meer een kwestie van aardappel in = aardappel uit.![]()
Maargoed, die tweede foto;
De ALS linksonder is wel type A,
Die linksboven lijkt het ook wel (denk ik dan he, op basis van een paar grijze pixels)
Rechteronder ook wel
Ga je naar 3-fase, dan kan de kookgroep er mooi uit ten gunste van een 3 fase aardlekautomaat. Dan zit je kast "vol". Er valt dan nog twee 2 moduulbreedte te winnen door de vier antieke groepen linksonder te vervangen door moderne 1 moduul brede exemplaren.
Kom je nog precies 2 moduulbreedtes te kort voor nog een 3-fase aardlekautomaat. Maar je kunt er -na het overige herinrichten :+- natuurlijk een kast naast hangen.
Voor de laadpaal én zonnepanelen heb ik nog twee extra groepen nodig, correct?
Met een kast ernaast hangen bedoel je dan zoiets? https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
[ Voor 8% gewijzigd door Genestealer op 04-02-2021 21:34 ]
Ik denk dat ons huis in den beginnen helemaal geen elektra had. 130+ jaar oud.
Ik hoor anders niet vaak dat het stuk tussen straat en meter vervangen wordt?kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:20:
[...]
Isolatie verouderd ook, maar hangt van de omstandigheden af.
Gemeenten vervangen grondkabels tbv lantaarnpalen ook niet voor niets
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Maar als je het niet doet, hoor je het soms welEthirty schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Ik hoor anders niet vaak dat het stuk tussen straat en meter vervangen wordt?
Bizar gebeuren trouwens...
Dat is wat minder ingrijpend ja en hoor je dus minder van.Ethirty schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Ik hoor anders niet vaak dat het stuk tussen straat en meter vervangen wordt?
Dat was geen 230VZwartoog schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:05:
[...]
Maar als je het niet doet, hoor je het soms welhttps://www.youtube.com/watch?v=PT-DTVa3YAQ
Bizar gebeuren trouwens...
Wie weet hoe dit heet en zou dit geschikt zijn voor de montage van een inbouwdoos voor een wandcontactdoos. Of heeft iemand een andere suggestie voor de montage van een wcd in Multipor. Er komt ook nog wandverwarming overheen in een 3 cm dikke stuc of leemlaag. Een leverancier van wandverwarming wist te vertellen dat de elektraleidingen ook wel eens in die stuclaag worden gelegd en dat spreekt mij eerlijk gezegd ook wel aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4aO8PG14ZUvitF06bgN0R18x.jpg?f=user_large)
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Als je ook elektra in de stuc wilt monteren dan kom je op minstens 31 mm, en dan moet het nergens tegenvallen.
Als ik jou was, dan monteer je buizen in groeven in de blokken, óf achter de blokken; die afstand houders zou ik vergeten, het is zonder meer veel beter om dozen in de blokken in te bouwen, met achter of zij invoer, dan kan je gewoon inbouw materialen monteren.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is dat weer zo'n Belgenmop? Dan moet je dus aan de achterkant van je multipor gaan sleuven?factor15 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:34:
Ik wil mijn gevels aan de binnenzijde isoleren met Xella Multipor, een extra light cellenbeton. Dit lijm je rechtstreeks tegen de gevel. Volgens de instructie van Xella worden de elektra leidingen aangebracht tegen de gevel en achter de Multipor platen. Op een Belgische site vond ik deze foto van een soort montageplaat met afstandhouder.
Wie weet hoe dit heet en zou dit geschikt zijn voor de montage van een inbouwdoos voor een wandcontactdoos. Of heeft iemand een andere suggestie voor de montage van een wcd in Multipor. Er komt ook nog wandverwarming overheen in een 3 cm dikke stuc of leemlaag. Een leverancier van wandverwarming wist te vertellen dat de elektraleidingen ook wel eens in die stuclaag worden gelegd en dat spreekt mij eerlijk gezegd ook wel aan.
[Afbeelding]
Ik zou zeggen; dat spul tegen de muur en dan er in sleuven en weer afsmeren. Diepte van je dozen even goed opletten en ABB 3530 er op.
Maar wcd's in zo'n wandverwarmingspaneel... gaat dat wel?
JaGenestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Snelle reactie, dankje. Kookgroep te herkennen aan de dubbele B16?
JaGenestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
Voor de laadpaal én zonnepanelen heb ik nog twee extra groepen nodig, correct?
Ja, maar ik zou dan gewoon een 220x330 doen.Genestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
Met een kast ernaast hangen bedoel je dan zoiets? https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
Heb hier wandverwarming op de badkamer. Je kunt de elektraleidingen inderdaad tussen de wandverwarming leggen (wel even rekening houden met je legplan. Wij hebben de wandverwarmingleidingen verticaal lopen en dan is dat geen issue.). Gebruik geen 10mm maar 16mm vloerverwarmingleiding, stuk beter voor je flow wat weer voordelig is voor de temperatuur van je wandverwarming (kan lager zijn).factor15 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:34:
Ik wil mijn gevels aan de binnenzijde isoleren met Xella Multipor, een extra light cellenbeton. Dit lijm je rechtstreeks tegen de gevel. Volgens de instructie van Xella worden de elektra leidingen aangebracht tegen de gevel en achter de Multipor platen. Op een Belgische site vond ik deze foto van een soort montageplaat met afstandhouder.
In die multipor zou ik inbouwdozen monteren (lijmen). Hou er wel even goed rekening mee dat je niet "te hoog" uitkomt, dat zou meer stucwerk tot gevolg hebben.
Trek wel alle kabels al. Als elektraleiding in stucwerk ligt komt het een stuk makkelijker los! Die WCD moet dus goed vast zitten. Niet dat je een keer aan je stopcontact trekt en je de leiding uit de muur hebt hangen
Succes!
Lijkt ook mij erg onhandig. Vandaar dat ik ook wil kijken of het elektra ook de Multipor kan.Is dat weer zo'n Belgenmop? Dan moet je dus aan de achterkant van je multipor gaan sleuven?
Zoiets i.d.d en er komt nog 3 cm stuclaag overheen.Ik zou zeggen; dat spul tegen de muur en dan er in sleuven en weer afsmeren. Diepte van je dozen even goed opletten en ABB 3530 er op.
Het zijn geen panelen maar, slangen als bij vloerverwarming. Die worden in rails geklikt en er zijn ook systemen met plastic raster waarin de slangen worden geklikt. Schijnt dat kabels voor elektra ook wel in die rasters worden geklikt. Of dan ook mag weet ik niet. Panelen bestaan overigens ook net als droogbouw vloerverwarming.Maar wcd's in zo'n wandverwarmingspaneel... gaat dat wel?
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Ik neem aan dat de installateur die die omvormer heeft opgehangen bewust gekozen heeft voor een automaat zonder verdere aanvullende beveiliging. Dat zal betekenen dat de PE-L foutlusimpedantie van de installatie voldoende laag is en in dat geval is een aardlekschakelaar helemaal nergens voor nodig.BushMule schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:59:
Dank allen voor de antwoorden. Dat is goed te weten zo.
Mijn huidige SolarEdge PV van 3680w max zit op 1 16a groep zonder eigen aardlek. Zou het technisch beter/netter zijn die groep door een alamat te vervangen? En moet die alamat dan op zichzelf ook weer aangesloten zijn op de aardlek waar nu de PV groep op zit? Of sluit je die dan helemaal los op de fase aan.
Is er door de installateur een oplever/meetrapport achtergelaten met de gemeten Rz waarde (of eventueel sticker op de verdeler)?
Als je dat niet hebt, is de aansluiting op het net TN of TT? Dat kun je wellicht het meest eenvoudig zien door de vereffening in de verdeler te volgen. Loopt er een vertind koperen draad buitenlangs en gaat die de grond in? Dan is het vermoedelijk TT en zul je moeten meten om te weten of die aardleksbeveiliging wel of niet nodig is. Komt de aarde uit de hoofdzekeringkast? Dan is het vrijwel zeker TN en is aardlekbeveiliging voor de PV omvormer nergens voor nodig.
Aanpassen is hier op zich geen issue. Er zijn een aantal aandachtspunten:Genestealer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:19:
Binnenkort heb ik een laadpaal nodig die ik op 3-fase aangesloten wil hebben. Mijn meterkast betreft nog 1-fase.
- Controleer allereerst of de hoofdschakelaar 4p of 2p is. Staat er gewoon op, maar is op jouw foto niet leesbaar. Als het 2p is, dan moet die vervangen worden door een 4p. Een Hager 4p hoofdschakelaar kost 2 tientjes. Een ABB draaischakelaar 4 tientjes.
- Je zult vermoedelijk wat moeten herbedraden in de kast. Ik zou er voor kiezen om je 10 enkelfasige groepen te verdelen over de drie fasen. 2x3 en 1x4, ieder achter een 2p aardlek. Die zitten er drie in, dus als dat alledrie klasse-A aardlekschakelaars zijn en ze nog correct werken dan kun je die gewoon hergebruiken. Bedraad intern met 6mm2 en/of kamrails.
- Maak het direct logisch. Bijvoorbeeld onderste rij de aardlekschakelaars, bovenste rij de automaten. En zorg voor nummering en een groepenkaart, dat is niet alleen handig voor jezelf, maar ook gewoon een eis.
- Je hebt geen ruimte meer voor een 4p automaat. Als je het netjes wilt houden zou ik links van de bestaande verdeler eenzelfde kast bijplaatsen. Dus gewoon 2 dinrails. Dus zul je de netwerkrommel daar moeten opruimen. Sowieso mag deze kast wel een beetje opgeruimd worden. En ik vermoed dat je Ubiquity access point het een stuk beter doet als hij /buiten/ de meterkast hangt ;-). En ja, die blauwe verlichting kun je gewoon uitschakelen..
- Als ik heel eerlijk moet zijn: zelf zou ik gewoon een tweetal nieuwe kasten plaatsen en alleen de beltrafo recyclen. 2xABB HLD-33 kast met rechtsboven een 3x2p busboard, rechtsonder drie 2p aardlekschakelaars en de beltrafo. Van de linkse kast maak je dan de 3-fase kast. Onderin een aardlek, bovenin de automaten, of eventueel busboard+gekoppelde flexomaten als je alleen maar 16A groepen hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door roelbouwman op 05-02-2021 15:26 ]
Helder beschreven, kan ik wat mee! Hoofdschakelaar betreft 4p en alle drie ALS zijn klassa-A.roelbouwman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Aanpassen is hier op zich geen issue. Er zijn een aantal aandachtspunten:
- Controleer allereerst of de hoofdschakelaar 4p of 2p is. Staat er gewoon op, maar is op jouw foto niet leesbaar. Als het 2p is, dan moet die vervangen worden door een 4p. Een Hager 4p hoofdschakelaar kost 2 tientjes. Een ABB draaischakelaar 4 tientjes.
- Je zult vermoedelijk wat moeten herbedraden in de kast. Ik zou er voor kiezen om je 10 enkelfasige groepen te verdelen over de drie fasen. 2x3 en 1x4, ieder achter een 2p aardlek. Die zitten er drie in, dus als dat alledrie klasse-A aardlekschakelaars zijn en ze nog correct werken dan kun je die gewoon hergebruiken. Bedraad intern met 6mm2 en/of kamrails.
- Maak het direct logisch. Bijvoorbeeld onderste rij de aardlekschakelaars, bovenste rij de automaten. En zorg voor nummering en een groepenkaart, dat is niet alleen handig voor jezelf, maar ook gewoon een eis.
- Je hebt geen ruimte meer voor een 4p automaat. Als je het netjes wilt houden zou ik links van de bestaande verdeler eenzelfde kast bijplaatsen. Dus gewoon 2 dinrails. Dus zul je de netwerkrommel daar moeten opruimen. Sowieso mag deze kast wel een beetje opgeruimd worden. En ik vermoed dat je Ubiquity access point het een stuk beter doet als hij /buiten/ de meterkast hangt ;-). En ja, die blauwe verlichting kun je gewoon uitschakelen..
- Als ik heel eerlijk moet zijn: zelf zou ik gewoon een tweetal nieuwe kasten plaatsen en alleen de beltrafo recyclen. 2xABB HLD-33 kast met rechtsboven een 3x2p busboard, rechtsonder drie 2p aardlekschakelaars en de beltrafo. Van de linkse kast maak je dan de 3-fase kast. Onderin een aardlek, bovenin de automaten, of eventueel busboard+gekoppelde flexomaten als je alleen maar 16A groepen hebt.
Netwerk rommel? ... Daar raak je mij
Rommel referereert hier aan de manier waarop het allemaal vastzit. Het is zo een beetje een rommeltje. Een andere kast is inderdaad een goede oplossing. Je kunt ook overwegen om een los 19" raampje op te hangen, gekanteld zodat je als je naar boven kijkt in je meterkast de voorkant ziet. Daar kun je dan een UTP patch panel en een switch in hangen. Dan heb je natuurlijk wel 19" mountable apparatuur nodig maar is het wel direct netjes en nog steeds centraal in de meterkast.Genestealer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:44:
[...]
Helder beschreven, kan ik wat mee! Hoofdschakelaar betreft 4p en alle drie ALS zijn klassa-A.
Netwerk rommel? ... Daar raak je mij. Maar ben het met je eens het is te krap en niet de plek om dit spul te hebben staan. Ik ga alle hardware verplaatsen naar een andere meterkast in de garage (speciale kast hiervoor).
Neem ook eens een foto van de kast (en hoofdschakelaar kast) open. Dan kan ik je precies vertellen wat je nog qua bedrading moet wijzigen.
[ Voor 7% gewijzigd door roelbouwman op 05-02-2021 15:56 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.