kabeltjekabel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:02:
[...]
Hangt van de weerstand af en de stroom die er loopt. Punt is dat je met ingezeepte huid als mens een veel lagere weerstand vormt en daarnaa de spanning vanaf waar iets gevaarlijk wordt een heel stuk lager ligt.
Uiteindelijk gaat het alleen fout als er meerdere dingen falen en je niet aan die regels van dat CAP houden maakt dat een stuk waarschijnlijker.
Een autogordel heb je ook pas nodig als er al iets anders fout gegaan is.

Ok, duidelijk! Als alles goed vast zit, gaat het goed, maar een CAP verkleint de kans dat het niet goed gaat
Graag advies voor mijn situatie: bestaande badkamer op 1e verdieping, al het leidingwerk (alles koper) is bereikbaar via het plafond van de benedenverdieping (oud huis, houten vloer). Op die houten vloer is deels een betonvloer gestort, zonder wapening. Geen CAP voorzien, en alle vereffening loopt via de waterleiding.
Aan de ene kant staat een bad, die waterleidingen/metaal kan ik eenvoudig bij. Aan de andere kant staat een wastafel. Daar kan ik eigenlijk niet bij. Wel kan ik de wastafel vereffenen op de waterleiding, en die leiding 2 meter verder weer "oppakken". Een directe draad van de wastafel naar een evt. CAP zit er niet in.
Idem met aarde: de stroomgroep in de badkamer (licht + stopcontact) is een andere groep dan waar ik voor een CAP makkelijk bij kan. Verder is de hoofdwaterleiding 6 meter verder vereffend op de aardpen (en van daaruit 2 meter verder naar de meterkast).
Vraag is: wat moet ik hier mee, behalve een nieuwe badkamer?
- CAP maken op de benedenverdieping
- wastafelvereffening 2 m via de leiding lopen, daar weer oppakken
- aansluiting op aarde: dat is nu 6 m via 22 mm koperen leiding (gesoldeerd) naar aardpen. Via een stroomgroep is dat 10-15 meter met verschillende lasdozen.
- er is misschien wel een mogelijkheid om een draad van de centraaldoos badkamer via een mini-koof naar beneden te trekken. Moet zo'n aarddraad vertind zijn, of in een 2,5mm2 VD aarddraad ook goed? Mag zoiets los in een koof, of moet deze ook in een buis?
Sfeerimpressie voor de visuelen. Door het gat in het plafond zie je de badkuip. Work in progress overigens...