Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:42
Hopelijk is dit de juiste plek voor mijn vraag, mocht dat niet het geval zijn hoor ik het graag.

Wat ik wil is mijn "domme" deurbel vervangen door een "slimme" deurbel van Unifi. Volgens de specificaties dient deze aangesloten te worden op 16-24VAC, 20VA. Aangezien mijn huidige beltrafo maar 8v kan leveren, ben ik op zoek naar een nieuwe beltrafo. Hierbij ben ik uitgekomen op de ABB TS24/8-12-24, nu is het "probleem" dat deze 3 modules breed is.

In mijn groepenkast zijn nu geen drie losse modules naast elkaar beschikbaar, waardoor ik mij afvraag of de indeling iets aangepast kan worden, zodat deze geplaatst kan worden. Voordat ik een elektricien laat komen. Hierbij een overzicht van mijn groepenkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11xVgfrPVtu8ffBQkLqNgD4xVao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etCF9295nmBAl5kdYioPBeGa.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten er meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:56
@patviev Als je geen bezwaar tegen Emat https://www.emat.nl/beltrafo/beltrafo-8v-12v-24v/ 36mm breed net als de huidige. Andere optie is dat ding naast de kast zetten in een eigen huisje.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@patviev Ik zou voor deze toepassing (24/7 verbruik, in tegenstelling tot een beldrukker) een ringkerntrafo in een doosje met stekker doen.
Dan is er geen meterkastaanpassing nodig en minder sluipverbruik :)
Bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...matoren/indel/tst-20-007/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:48:
@patviev Als je geen bezwaar tegen Emat https://www.emat.nl/beltrafo/beltrafo-8v-12v-24v/ 36mm breed net als de huidige. Andere optie is dat ding naast de kast zetten in een eigen huisje.
Volgens heel veel leveranciers is die trafo maar 8VA. Jammer dat EMAT zelf geen duidelijke specs vermeldt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si7YaqAJTJHOl_pAl3L68LKEq-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UCOgVrPNjIgkWdpBvbrGLuE.jpg?f=fotoalbum_large

Tja... Nominale stroom 1A... Is dat dan bij de nominale spanning van 230V, dus het is een 230VA transformator? :? Knap dat ze dat in zo'n klein kastje weten te proppen.

Ik krijg de indruk dat het 1A is, bij de laagste uitgangsspanning van 8V.

Het zou wel eens ontoereikend kunnen zijn voor die Unifi deurbel die blijkbaar 20VA nodig heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
patviev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:37:
Hopelijk is dit de juiste plek voor mijn vraag, mocht dat niet het geval zijn hoor ik het graag.

Wat ik wil is mijn "domme" deurbel vervangen door een "slimme" deurbel van Unifi. Volgens de specificaties dient deze aangesloten te worden op 16-24VAC, 20VA. Aangezien mijn huidige beltrafo maar 8v kan leveren, ben ik op zoek naar een nieuwe beltrafo. Hierbij ben ik uitgekomen op de ABB TS24/8-12-24, nu is het "probleem" dat deze 3 modules breed is.

In mijn groepenkast zijn nu geen drie losse modules naast elkaar beschikbaar, waardoor ik mij afvraag of de indeling iets aangepast kan worden, zodat deze geplaatst kan worden. Voordat ik een elektricien laat komen. Hierbij een overzicht van mijn groepenkast.[Afbeelding]

Mochten er meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag.
Als je een grotere kast ophangt / erbij hangt kun je direct de kookgroep saneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Proton_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:57:
@patviev Ik zou voor deze toepassing (24/7 verbruik, in tegenstelling tot een beldrukker) een ringkerntrafo in een doosje met stekker doen.
Dan is er geen meterkastaanpassing nodig en minder sluipverbruik :)
Bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...matoren/indel/tst-20-007/
Dank voor de suggestie, had nog nooit van een ringkerntrafo gehoord. Lijkt een goede oplossing, al moet ik mij er nog wat verder in verdiepen hoe je die dan moet aansluiten.
habbekrats schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:48:
De website van Emat is niet erg duidelijk of deze de gewenste 20vac kan leveren, zoals @Xander al aangeeft. Durf het niet aan.

@kabeltjekabel wil dat juist voorkomen, dan wordt het wel een hele dure bel :-)

Dank in ieder geval voor alle reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
20VA vind ik eigenlijk ook belachelijk veel voor een mooie belknop. Als dat er dag en nacht doorheen gaat word het nog een extra dure bel ook.

https://www.distrelec.nl/...rigPageSize=50&track=true

kan ook naast de kast

[ Voor 41% gewijzigd door habbekrats op 24-01-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
patviev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Dank voor de suggestie, had nog nooit van een ringkerntrafo gehoord. Lijkt een goede oplossing, al moet ik mij er nog wat verder in verdiepen hoe je die dan moet aansluiten.

[...]

De website van Emat is niet erg duidelijk of deze de gewenste 20vac kan leveren, zoals @Xander al aangeeft. Durf het niet aan.

@kabeltjekabel wil dat juist voorkomen, dan wordt het wel een hele dure bel :-)

Dank in ieder geval voor alle reacties zover.
Zo'n enkelfase kookgroep op een 3x25A aansluiting deugd van geen kant. Dus dan kun je dat meteen mooi meenemen.

Maar al doe je dat niet... 8 is geen busboard groep, die kun je verhuizen naar het linkerkastje. 3-4-5 schuif je een positie naar links en 6-7 twee posities naar rechts en voila, je hebt een 3-moduele brede ruimte waar nu 5-6-7 zit. Is alleen de vraag of je genoeg ruimte hebt in de bedrading van 8. Misschien anders 8 naar beneden ipv naar linkerkastje. Opties genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:39:
20VA vind ik eigenlijk ook belachelijk veel voor een mooie belknop. Als dat er dag en nacht doorheen gaat word het nog een extra dure bel ook
20 Vac, niet 20 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
weet ik maar dan nog, komt verlies van de trafo nog even bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel 20VA:
patviev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:37:
Volgens de specificaties dient deze aangesloten te worden op 16-24VAC, 20VA.
habbekrats schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:39:
20VA vind ik eigenlijk ook belachelijk veel voor een mooie belknop. Als dat er dag en nacht doorheen gaat word het nog een extra dure bel ook.
Dat zal het piekvermogen zijn, niet continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@kabeltjekabel het lijkt mij ook overdreven, max power consumption is 12VA. (specs)
Waarom ze dan een 16V/20VA trafo specificeren is me een raadsel.
Hij doet wel 5 megapixel @30fps comprimeren naar 1600x1200, dus de peak load geloof ik wel.

En de AC aansluiting geloof ik ook, buiten scheelt dat een heleboel corrosie. Wellicht is de marge nodig om te blijven werken bij nattigheid ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
20VA ringkern voor 12VA deurbel is toch prima?
Je wilt niet dat die trafo loeiheet wordt in dat doosje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martgom schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Inmiddels staat de compressor ook aan en blijft 1 fase belast.
Kennelijk is de F2040 helemaal geen 3 fase. Ga ik binnenkort eens kijken of ik deze kan aanpassen naar een enkelfase automaat aan de linker kant van de groepenkast en deze meter voor de Warmtepomp van het zwembad ga gebruiken

[Afbeelding]
De F2040 uitgevoerd als 1-fase scheelt zo'n 300-400€ in aanschaf tov de 3-fase variant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Dit was een leuke klus bij het verbouwen van onze woning.

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnpSDRuGLnR8R81lCUt1rP4W0is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a31FaZTNZsmb5arvEI3O51uF.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlHx3QnLCEPlXX3T4NSL_OJ9Mbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGZqOgJiNCOsGwflv5WaUJpR.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zijn flink wat meters draad en buis bij komen kijken!

[ Voor 3% gewijzigd door RevellNL op 25-01-2021 12:02 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:51:

Nieuw:
[Afbeelding]

Eerst wat ik zag; de 2 kasten hangen niet op dezelfde hoogte :X

I know..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

@RevellNL, aan de digitale meter te zien (L+G 350) heb je drie fasen. Maar waarom een kookgroep op fase 2 en niet netjes verdeeld over twee (of drie indien mogelijk met de kookplaat) groepen? Er is nog plek om een 4p alamat te plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
Ja dat vind ik ook jammer.
Want abb verkoopt blokjes zodat je ze kan koppelen voordat je het geheel aan de muur schroeft.

Als je al een kast hebt hangen dan kan je die blokjes niet gebruiken maar in dit geval had het prima gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
Pepppie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Eerst wat ik zag; de 2 kasten hangen niet op dezelfde hoogte :X

I know..
Ja, daar erger ik me ook ontzettend aan.. Ik twijfel om de boel nog eens los te halen en er een plaat achter te zetten voor makkelijkere montage van uitbreidingen/veranderingen.
timovd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:52:
@RevellNL, aan de digitale meter te zien (L+G 350) heb je drie fasen. Maar waarom een kookgroep op fase 2 en niet netjes verdeeld over twee (of drie indien mogelijk met de kookplaat) groepen? Er is nog plek om een 4p alamat te plaatsen.
Gebrek aan kennis denk ik? Wat is het voor-/nadeel van de oplossingen, en zou ik het nu zo kunnen wisselen zonder kabels te moeten trekken?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]

Als je begint met 4 stoppen zou ik bijna willen zeggen dat de eindsitutie een beetje overkill is 8)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:34:

[...]

Gebrek aan kennis denk ik? Wat is het voor-/nadeel van de oplossingen, en zou ik het nu zo kunnen wisselen zonder kabels te moeten trekken?
Nadeel: kost je twee units extra in de kast.
Voordeel: Je verdeelt 2x 16A over twee fasen i.p.v. alles op één fase. Dat is gewoon echt niet handig.

Het vervangen is prima zelf te doen. Je sluit de 3f alamat direct achter de hoofdschakelaar aan. Als je de alamat op de onderste rij van de rechter kast wil plaatsen, heb je wellicht langere kabels nodig.

Als je het hebt laten uitvoeren, zou ik de installateur terugroepen om dit te fixen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:34:
Gebrek aan kennis denk ik? Wat is het voor-/nadeel van de oplossingen
Het nadeel is dat je nu een 7400W (?) kookplaat, welke maximaal 32A uit het net kan opnemen, aansluit achter één 25A hoofdzekering.

Dat gaat in de praktijk vaak prima, aangezien je zelden alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen zult gebruiken, de hoofdzekering wel kortstondig overbelast kan worden, etc. etc. Maar ideaal is het natuurlijk niet. Zeker niet aangezien je nog 4 andere groepen achter diezelfde hoofdzekering hebt zitten. Als op die groepen ook zware apparaten zitten die je tijdens het koken gebruikt (oven?) dan kan het wel eens krap worden.

Met een krachtgroep verdeel je de belasting over 2 of 3 fasen, afhankelijk van de kookplaat.

Mocht je ooit bijvoorbeeld een warmtepomp of laadpaal op 3-fasen willen toevoegen, dan is het natuurlijk ook wel fijn als de belasting een beetje gelijkmatig verdeeld wordt. Anders zit 1 fase bijna aan de max, terwijl de andere fasen amper belast worden.
en zou ik het nu zo kunnen wisselen zonder kabels te moeten trekken?
Dat ligt er aan, wat voor kabel of draden heb je nu liggen tussen de kookgroep en de contactdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:52:
Ja dat vind ik ook jammer.
Want abb verkoopt blokjes zodat je ze kan koppelen voordat je het geheel aan de muur schroeft.

Als je al een kast hebt hangen dan kan je die blokjes niet gebruiken maar in dit geval had het prima gekund.
Al zet je die kasten van te voren aan elkaar dan past de aarding er alsnog niet achterlangs :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]

En weer een enkelfase kookgroep in een nieuwe 3-fase kast |:(

Het kon zeker ook niet onhandiger ingedeeld worden? Waarom is de aarde er achterlangs gesmokkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timovd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Nadeel: kost je twee units extra in de kast.
Minder. Kookgroep + halve aardlekschakelaar is 3 modules breed. 3-fase aardlekautomaat is 4 modules.

Specifiek in de kast van @RevellNL kunnen er vier normale groepen uit de rechterkast wieberen naar de linkerkast. Als je dan de kookgroep laat vervallen voor een 3-fase aardlekautomaat houdt je daar nog 3 groepen en 3 aardlekschakelaars over. Dat kan er dan uit en vervangen door 3 enkelfase aardlekautomaten.

Netto; 1 moduulbreedte minder in gebruik 8)

Hoofdschakelaar niet helemaal aan de kant zetten maar 1 module van de kant af is ook zo'n naaiactie. |:(

[ Voor 46% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Al zet je die kasten van te voren aan elkaar dan past de aarding er alsnog niet achterlangs :+
Goed punt, maar je had ook wat meer(nieuw) vertint-aardraad kunnen pakken en andere kant het draad aansluiten en dan zo'n verbind-plaatje.

Of gesoleerd aarddraad invoeren aan de onderkant van de kast naar de bovenkant toe.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 25-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Goed punt, maar je had ook wat meer vertint-aardraad kunnen pakken en andere kant het draad aansluiten en dan zo'n verbind-plaatje.
Ja, ik had al zo'n idee dat het sarcasme niet goed zou overkomen. Ik ben het helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik snapte het wel hoor je had je feestneus op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
@kabeltjekabel @Xander @timovd Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken of we dit kunnen gaan rechttrekken. Voor de volledige orde, hier nog een foto van de groepenkasten zonder de dekplaten. Gezien jullie al zoveel hebben kunnen opmerken zal hier ook vast nog het e.e.a. uit voortkomen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b1-CcoEn6tXY2eaYGHjhqOTVfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDr5e4EwtBc0cwnWlTQiK94N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:19:
@kabeltjekabel @Xander @timovd Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken of we dit kunnen gaan rechttrekken. Voor de volledige orde, hier nog een foto van de groepenkasten zonder de dekplaten. Gezien jullie al zoveel hebben kunnen opmerken zal hier ook vast nog het e.e.a. uit voortkomen..

[Afbeelding]
Leuk, een kast van de lusjeskoning. :)

Ik zou de aardlekschakelaars kammen voor de nul. Verder her en der wat bloot koper te zien bovenop de groepen (te ver aangestript).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:19:

[Afbeelding]
Ik kan in ieder geval vast verklappen dat 2x bruin en 2x blauw niet de juiste draadkleuren zijn voor een krachtgroep. :P

Verder zie ik niet zulke spannende dingen. De draden zijn behoorlijk lang aangestript (koper zichtbaar buiten de klem). En waarom heb je bij de 3e groep een zwarte ader als nul? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:47:
[...]

Ik kan in ieder geval vast verklappen dat 2x bruin en 2x blauw niet de juiste draadkleuren zijn voor een krachtgroep. :P

Verder zie ik niet zulke spannende dingen. De draden zijn behoorlijk lang aangestript (koper zichtbaar buiten de klem). En waarom heb je bij de 3e groep een zwarte ader als nul? :?
Komt die zwarte nou uit een kabel met zwart / bruin / grijs :X :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Ik zie ook nog een groene L? :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethirty schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Ik zie ook nog een groene L? :?
Ja, huis pre 1970. Daarnaast zit ook een rode N

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-01-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oh ja nu zie ik het, die groene sprong er echt voor me uit als afwijkend tov de rest.

Misschien is het mijn OCD, maar als alles verder klopt qua kleuren zou ik die laatste 2 draden ook vervangen. :P

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:40:
Leuk, een kast van de lusjeskoning. :)
Ja, dat was "handig voor als je net wat lengte tekortkomt".. 8)7
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:40:
Ik zou de aardlekschakelaars kammen voor de nul. Verder her en der wat bloot koper te zien bovenop de groepen (te ver aangestript).
Voor het kammen van de aardlekschakelaars zou ik dan deze moeten bestellen (pen 12-voudig)?
https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html
Voor een 2x 1-fase (wat het nu is) zijn dat wel de juiste kleuren toch? En wanneer ik die krachtgroep zou vervangen, is het dan afdoende om met elektratape de juiste kleuren (zwart, grijs) aan te geven op de draad?

En is dit het correcte type alamat? En welke versie zou ik dan moeten nemen?
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
Verder zie ik niet zulke spannende dingen. De draden zijn behoorlijk lang aangestript (koper zichtbaar buiten de klem).
Ik zal gelijktijdig met de rest van de veranderingen die genoemd zijn dat ook even aanpakken.
En waarom heb je bij de 3e groep een zwarte ader als nul? :?
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:53:
Dat is van een YMVK-as 3x2.5 die onder de woning door naar de achtertuin ligt.
Ethirty schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:31:
Misschien is het mijn OCD, maar als alles verder klopt qua kleuren zou ik die laatste 2 draden ook vervangen. :P
Het is mij ook niet meer helemaal duidelijk waarom dat niet gedaan is.. 8)7 Gelukkig is het normaliter afgedekt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RevellNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:17:
Voor het kammen van de aardlekschakelaars zou ik dan deze moeten bestellen (pen 12-voudig)?
Die is voor 6 modules op een rij, geen idee of het ook in te korten is...

Ik zou persoonlijk alleen twee kammen voor de nul gebruiken, onder ieder setje van aardlekschakelaars. Deze moet passen: https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html

Dat scheelt al een hoop lusjes. ;)
Voor een 2x 1-fase (wat het nu is) zijn dat wel de juiste kleuren toch?
Ja.
En wanneer ik die krachtgroep zou vervangen, is het dan afdoende om met elektratape de juiste kleuren (zwart, grijs) aan te geven op de draad?
Nee
Ja, die is prima. De B16 variant uiteraard. :)

Als jouw kookplaat toch maar 2 van de 3 fasen gebruikt, zou je het theoretisch gezien met de huidige bedrading kunnen aansluiten zoals we laatst ook hier zagen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65753514

Maar dan krijg je ruzie met @kabeltjekabel geloof ik. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 02:00:
[...]

Huh nee. In die centraaldoos is natuurlijk ook permanente fase aanwezig. Waar ga je de schakelaar plaatsen?
De schakelaar zou aan de muur moeten komen.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Je maakt een denkfout, in de centraaldoos zit al een fasedraad (bruin) en die lichtschakelaar is daarmee verbonden en stuurt de stroom dan via een zwarte draad (schakeldraad) wat dan op de lamp aangesloten is. Wil je een andere schakelaar aansturen dan moet je de bruine draad aftakken en een nieuwe afzonderlijke zwarte draad erbij trekken om als schakeldraad te dienen voor de dimmer en de bijhorende spotjes. (ff simpel uitgelegd)

Is het trouwens een optie terwijl je nieuwbouwhuisproject nog loopt om naast de inbouwdoos van de lichtschakelaar een extra inbouwdoos te plaatsen? Dan heb je al constante spanning (bruin) aanwezig zitten en hoef je maar 1 extra zwart draad erbij te trekken (tbv dimmer).
Aha, maakt het iets duidelijker. Is denk ik alsnog wel een klusje voor een elektricien.

Helaas is het niet mogelijk om nog extra dingen door te geven voor het meerwerk. We zijn 2e kopers omdat de 1e zijn afgehaakt en daardoor zijn de verschillende termijnen verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethirty schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:31:
Oh ja nu zie ik het, die groene sprong er echt voor me uit als afwijkend tov de rest.

Dat is niet alleen twee draden, maar van groepenkast naar centraaldoos, en dan wellicht nog wel een hele verdieping, alhoewel dat meestal alsnog meevalt gezien de schaarste van stopcontacten in jaren '60 bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ja, dat was "handig voor als je net wat lengte tekortkomt".. 8)7
Ik bedoel meer; als je geen kammetjes gebruikt blijf je lusjes maken.
[...]

Daar is de kortste voor zes aardlekschakelaars / aardlekautomaten. Als je er maar drie hebt op een rij die ook nog eens verdeeld over de fasen gaan is het logischer alleen de nul te kammen.

Ofwel deze in 3-voudig;
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html
[...]

Voor een 2x 1-fase (wat het nu is) zijn dat wel de juiste kleuren toch? En wanneer ik die krachtgroep zou vervangen, is het dan afdoende om met elektratape de juiste kleuren (zwart, grijs) aan te geven op de draad?
Je hebt nu geen krachtgroep? En nee, niet tapen.
Ja, de B16.
[...]
Ik zal gelijktijdig met de rest van de veranderingen die genoemd zijn dat ook even aanpakken.
Kijk wel met verplaatsen hoofdschakelaar he.
[...]

[...]

Dat is van een YMVK-as 3x2.5 die onder de woning door naar de achtertuin ligt.
3x2,5 + AS? Tja, beetje jammer weer dat er een kabel met verkeerd kleurenschema is gebruikt.
[...]

Het is mij ook niet meer helemaal duidelijk waarom dat niet gedaan is.. 8)7 Gelukkig is het normaliter afgedekt!
Omdat je dan alles binnen die groep moet vervangen. Als dat geen onderdeel van de opdracht was gebeurd het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:23:
[...]
Als jouw kookplaat toch maar 2 van de 3 fasen gebruikt, zou je het theoretisch gezien met de huidige bedrading kunnen aansluiten zoals we laatst ook hier zagen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65753514

Maar dan krijg je ruzie met @kabeltjekabel geloof ik. O-)
:D

Gewoon normale aansluitingen maken. Ik snap dat vasthouden aan een rariteit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:13:
[...]

En weer een enkelfase kookgroep in een nieuwe 3-fase kast |:(
Met de uitleg van @Xander, snap ik nu wat je bedoelde met je opmerking over de kookgroep in mijn meterkast. Wel bijzonder is een nieuwbouw woning, waarbij je er toch vanuit mag gaan dat ze dat goed aanleggen. Begrijp nu ook waarom de kookplaat soms moeite heeft als er een aantal pitten tegelijk gebruikt worden.
Ga je advies opvolgen en de indeling veranderen om ruimte te maken voor een bredere beltrafo.
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Het nadeel is dat je nu een 7400W (?) kookplaat, welke maximaal 32A uit het net kan opnemen, aansluit achter één 25A hoofdzekering.

Dat gaat in de praktijk vaak prima, aangezien je zelden alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen zult gebruiken, de hoofdzekering wel kortstondig overbelast kan worden, etc. etc. Maar ideaal is het natuurlijk niet. Zeker niet aangezien je nog 4 andere groepen achter diezelfde hoofdzekering hebt zitten. Als op die groepen ook zware apparaten zitten die je tijdens het koken gebruikt (oven?) dan kan het wel eens krap worden.

Met een krachtgroep verdeel je de belasting over 2 of 3 fasen, afhankelijk van de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
patviev schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:59:
[...]

Met de uitleg van @Xander, snap ik nu wat je bedoelde met je opmerking over de kookgroep in mijn meterkast. Wel bijzonder is een nieuwbouw woning, waarbij je er toch vanuit mag gaan dat ze dat goed aanleggen.
Tja, dat is toch een frequent terugkerend dingetje...
Begrijp nu ook waarom de kookplaat soms moeite heeft als er een aantal pitten tegelijk gebruikt worden.
Dat heeft daar niks mee te maken. De kookplaat weet niet hoe hij aangesloten is. Of is je kookplaat in het systeemmenu afgeknepen qua vermogen? Zou wel een nieuw dieptepuntje zijn qua keukenboeren.
Ga je advies opvolgen en de indeling veranderen om ruimte te maken voor een bredere beltrafo.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[b]kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:02:[/bDat heeft daar niks mee te maken. De kookplaat weet niet hoe hij aangesloten is. Of is je kookplaat in het systeemmenu afgeknepen qua vermogen? Zou wel een nieuw dieptepuntje zijn qua keukenboeren.
Sommige platen detecteren dit wel, 0V of 400V tussen de fases. Dit zijn wel de 11kW/15kW modellen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Gewoon normale aansluitingen maken. Ik snap dat vasthouden aan een rariteit niet.
Je hebt dan wel het vermogen verdeeld over 2 fasen, correcte kleurcodering, en dat alles zonder nieuwe bedrading te trekken.

Functioneel is er bijzonder weinig verschil met het "normaal" doen, als de kookplaat de 3e fase toch niet gebruikt.

Ik kan wel begrijpen waarom iemand er voor zou kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:34
Elektra n00bvraag.

Bij het omzetten van 1 van mijn lichtschakelaars klapt de zekerinf in de meterkast eruit. Het betreft de lichtschakelaar naar de buitenlamp toe. Wat zou dit kunnen veroorzaken en wat kan ik het beste doen? Elektricien laten komen of is het makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Zet die zekering(automaat of aardlekschakelaar?) even uit en zorg dat niemand hem in kan zetten.
Ga daarna even die buitenlamp openschroeven waarschijnlijk zit er vocht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Over die kookgroep in nieuwbouwwoningen:
Ik kijk sinds kort mee bij het proces van ontwerpen van een nieuwbouwwoning (geen projectbouw) en in de standaardspecificaties staat iets in de trant van 'een groep 2x230v'.

Navraag daarover dat dat niet normconform is bij een 3-fase aansluiting (die tegenwoordig in vrijwel alle gevallen wordt opgeleverd bij nieuwbouw) leverde voorlopig alleen een antwoord "We gebruiken goedgekeurde materialen" op.

Gaat nog wel een leuke discussie worden verwacht ik. En ongetwijfeld een poging om er een meerprijs uit te halen voor een krachtgroep.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jim423 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:30:
Zet die zekering(automaat of aardlekschakelaar?) even uit en zorg dat niemand hem in kan zetten.
Ga daarna even die buitenlamp openschroeven waarschijnlijk zit er vocht in.
Dat heb ik al gedaan, daar zit het niet. Denk eerder dat het ergens in de leidingen fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat lijkt me sterk, of is het een kabel door de grond met nog aftakkingen?
Dan wordt het toch tijd voor de vakman.
Aiolos schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:36:
Navraag daarover dat dat niet normconform is bij een 3-fase aansluiting (die tegenwoordig in vrijwel alle gevallen wordt opgeleverd bij nieuwbouw) leverde voorlopig alleen een antwoord "We gebruiken goedgekeurde materialen" op.
Tja, welkom in de vernieuwde kenniseconomie van Nederland.
Onlangs nog een discussie gehad over een compleet redundant uitgevoerd datacentrum welke zijn optische signalen krijgt vanuit een optische versterker met jawel: 1 voeding en 1 groep. Deze groep zit zelfs nog andere apparatuur op aangesloten. Maar denk maar niet dat we het gaan veranderen hoor :+

[ Voor 75% gewijzigd door Jim423 op 25-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Sommige platen detecteren dit wel, 0V of 400V tussen de fases. Dit zijn wel de 11kW/15kW modellen.
Interessant. En dan knijpen ze zichzelf? Want zelfs dat Inventum fornuis ziet dat niet zelf en moet je het handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Je hebt dan wel het vermogen verdeeld over 2 fasen, correcte kleurcodering, en dat alles zonder nieuwe bedrading te trekken.

Functioneel is er bijzonder weinig verschil met het "normaal" doen, als de kookplaat de 3e fase toch niet gebruikt.

Ik kan wel begrijpen waarom iemand er voor zou kiezen...
Bruggen bij de groepenkast is meer verlies dan bruggen bij de kookplaat.

De NEN1010 kent twee tabellen voor bepaling van aderdwarsdoorsnede; 2 actieve geleiders of 3, maar er staat geen tabel voor 4 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt, heb het nog wel maar 1x gezien. Maar ook al zou je het handmatig instellen, de eindgebruiker kan dus merken dat hij geknepen wordt op 7,4kW.

Volgens mij kon hij ook detecteren of de nul goed zat aangesloten, oftewel geen fase-nul verwisseling.
Een fornuis zou dan gewoon stuk gaan op 3-fase.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 25-01-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blik1984 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:38:
[...]

Dat heb ik al gedaan, daar zit het niet. Denk eerder dat het ergens in de leidingen fout gaat
Met lamp er af en afgedopte aders nog steeds *pats uit* bij inschakelen? Kan zijn dat er dan vocht verder in is gekomen. Dat wordt het gewoon een stukje vervangen. Heb je draad in buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:47:
[...]

Bruggen bij de groepenkast is meer verlies dan bruggen bij de kookplaat.
Zou je het merken op de jaarafrekening?
De NEN1010 kent twee tabellen voor bepaling van aderdwarsdoorsnede; 2 actieve geleiders of 3, maar er staat geen tabel voor 4 :+
Tja, dat "probleem" heb je ook als je een kookgroep toepast daar waar hij wel voor bedoeld is: in een 1x35A of 1x40A installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Zou je het merken op de jaarafrekening?
Lol.
Xander schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Tja, dat "probleem" heb je ook als je een kookgroep toepast daar waar hij wel voor bedoeld is: in een 1x35A of 1x40A installatie.
Klopt. Daarom ook zo snel mogelijk in een sterfhuisconstructie dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:49:
[...]

Met lamp er af en afgedopte aders nog steeds *pats uit* bij inschakelen? Kan zijn dat er dan vocht verder in is gekomen. Dat wordt het gewoon een stukje vervangen. Heb je draad in buis?
Ja, exact dat. Wat bedoel je met draad in buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 10:31
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een aantal vragen m.b.t. vereffening van de badkamer waarvoor ik geen heldere antwoorden kan vinden.

De waterleidingen zijn van Henco en bevatten dus metaal (aluminium) en dient dus te worden aangesloten op de CAP. Aangezien de buitenmantel van kunststof is het dus niet een kwestie van een klem om de leiding en klaar. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten? Zou ik klem moeten zetten op een van de koppelingen?

Hoe zit het nu precies met de betonvloer en de wapening. Dien ik deze nu wel of niet te vereffenen? Boven op de betonvloer komt namelijk ook nog een vloerverwarming. De installateur heeft aangegeven hiervoor een 10x10 verzinkt net te gebruiken. Is het dan voldoende om dit net te vereffenen i.p.v. de wapening? Of moeten ze beide vereffend worden? Of is het zelfs nodig om nog een aardmat bovenop de vloerverwarming te leggen en deze (alleen) te vereffenen?

Verder wordt de woning voorzien van domotica daardoor elke stopcontact naar de meterkast gaat en niet naar een centraal doos. Hierdoor moet ik vanuit elke stopcontact naar de CAP. Maar moet ik dan ook nog van de CAP met een aparte leiding naar de meterkast?

Ook krijgen we twee badkamers (master en guest) welke naast elkaar liggen. Kan ik hiervoor een gezamenlijke CAP maken of moet elke badkamer een aparte CAP krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blik1984 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Ja, exact dat. Wat bedoel je met draad in buis?
Installatiemethode. Draad in buis, kabel in buis... ingestorten kabel, etc.

Als je draad-in-buis-met-water hebt... dan de boel ook leeg blazen / zuigen anders komt het probleem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KoBolD54 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:46:
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een aantal vragen m.b.t. vereffening van de badkamer waarvoor ik geen heldere antwoorden kan vinden.

De waterleidingen zijn van Henco en bevatten dus metaal (aluminium) en dient dus te worden aangesloten op de CAP. Aangezien de buitenmantel van kunststof is het dus niet een kwestie van een klem om de leiding en klaar. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten? Zou ik klem moeten zetten op een van de koppelingen?
Of de muurplaat van de kraan.
Hoe zit het nu precies met de betonvloer en de wapening. Dien ik deze nu wel of niet te vereffenen? Boven op de betonvloer komt namelijk ook nog een vloerverwarming. De installateur heeft aangegeven hiervoor een 10x10 verzinkt net te gebruiken. Is het dan voldoende om dit net te vereffenen i.p.v. de wapening? Of moeten ze beide vereffend worden? Of is het zelfs nodig om nog een aardmat bovenop de vloerverwarming te leggen en deze (alleen) te vereffenen?
Als je een aardnet / aardmat gebruikt hoef je de wapening in de beton niet te vereffenen maar alleen die mat. Daar zitten een paar eisen aan; maaswijdte van max 150mm, draadmiddellijn van minstens 2mm, deugdelijk gevlochten of gelast.
Verder wordt de woning voorzien van domotica daardoor elke stopcontact naar de meterkast gaat en niet naar een centraal doos. Hierdoor moet ik vanuit elke stopcontact naar de CAP. Maar moet ik dan ook nog van de CAP met een aparte leiding naar de meterkast?
Hoeveel stopcontacten heb je in je badkamer..? En nee, je hoeft niet apart van CAP naar de meterkast, maar naar de centraaldoos. O-)
Ook krijgen we twee badkamers (master en guest) welke naast elkaar liggen. Kan ik hiervoor een gezamenlijke CAP maken of moet elke badkamer een aparte CAP krijgen?
Gezamenlijk gaat heel moeilijk worden omdat het dan allemaal niet meer past in normaal materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 05:35
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Hoeveel stopcontacten heb je in je badkamer..? En nee, je hoeft niet apart van CAP naar de meterkast, maar naar de centraaldoos. O-)
@KoBolD54 lijkt geen centraaldozen te hebben. Een aparte inbouwdoos voor het CAP railtje en een aardedraad naar het dichtstbijzijnde stopcontact is dan prima. Mag alleen aarde in de doos zitten waar je CAP in uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fabian schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:49:
[...]

@KoBolD54 lijkt geen centraaldozen te hebben. Een aparte inbouwdoos voor het CAP railtje en een aardedraad naar het dichtstbijzijnde stopcontact is dan prima. Mag alleen aarde in de doos zitten waar je CAP in uit komt.
Nee, dat is dan helemaal niet prima. Je moet het CAP als knooppunt van *alles* in die ruimte hebben. Dus als jij zo graag meerdere wcd's per stuk rechtstreeks vanaf de mk wilt... dan moet je dus ook heel simpel elke wcd individueel aan dat CAP hangen, en het lichtpunt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 10:31
Bedankt @kabeltjekabel voor je snelle reactie. Naar aanleiding hiervan heb ik nog een paar vragen.
[...]
Als je een aardnet / aardmat gebruikt hoef je de wapening in de beton niet te vereffenen maar alleen die mat. Daar zitten een paar eisen aan; maaswijdte van max 150mm, draadmiddellijn van minstens 2mm, deugdelijk gevlochten of gelast.
Klopt het dat ik dus - mits deze aan de eisen voldoet - gebruik kan maken van het vloerverwarming net van de installateur en een additioneel aardnet / aardmat niet nodig is bovenop de vloerverwarming?
[...]
Het zijn niet alleen de stopcontacten maar ook de lichtpunten. Maar er is dus geen centraaldoos, van de meterkast ga ik direct naar de stopcontacten en lichtpunten met fase, nul en aarde. Vanuit deze punten ga ik dan met een aardedraad naar het CAP en dat is voldoende?
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
[...]
Nee, dat is dan helemaal niet prima. Je moet het CAP als knooppunt van *alles* in die ruimte hebben. Dus als jij zo graag meerdere wcd's per stuk rechtstreeks vanaf de mk wilt... dan moet je dus ook heel simpel elke wcd individueel aan dat CAP hangen, en het lichtpunt ook.
Correct ik heb dus geen centraaldoos maar van al mij punten ga ik naar het CAP. Maar vanaf het CAP hoef ik dan niet nog eens apart naar de meterkast toch?

[ Voor 19% gewijzigd door KoBolD54 op 26-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KoBolD54 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
Bedankt @kabeltjekabel voor je snelle reactie. Naar aanleiding hiervan heb ik nog een paar vragen.

[...]

Klopt het dat ik dus - mits deze aan de eisen voldoet - gebruik kan maken van het vloerverwarming net van de installateur en een additioneel aardnet / aardmat niet nodig is bovenop de vloerverwarming?
Ja
[...]

Het zijn niet alleen de stopcontacten maar ook de lichtpunten. Maar er is dus geen centraaldoos, van de meterkast ga ik direct naar de stopcontacten en lichtpunten met fase, nul en aarde. Vanuit deze punten ga ik dan met een aardedraad naar het CAP en dat is voldoende?
Ja, vanuit al die punten. Geen idee hoeveel je er daarvan hebt in je badkamer, maar ik voel aankomen dat dit hem niet gaat worden met een enkele inbouwdoos met een paar dubbele spruiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Correct ik heb dus geen centraaldoos maar van al mij punten ga ik naar het CAP. Maar vanaf het CAP hoef ik dan niet nog eens apart naar de meterkast toch?
Correct

Maar ongetwijfeld komt er straks weer iemand langs die de laatste 15 jaar aan normveranderingen nog niet kent en zegt dat dat wel moet ;)

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Dat is om het potentiaalverschil tussen de PE's van twee verschillende wcd's op heffen?

Lijkt mij ver gezocht, maar als 't een harde eis is dan heeft 't installatiebedrijf hier ook nog wat te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fabian schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Dat is om het potentiaalverschil tussen de PE's van twee verschillende wcd's op heffen?

Lijkt mij ver gezocht
Ja, wanneer er meerdere leidingen afzonderlijk de badkamer binnen komen zul je die allemaal moeten vereffenen.

Het heet niet voor niets lokale aanvullende beschermende vereffening. De bedoeling daarvan is om alle metalen gestellen en vreemd geleidende delen op hetzelfde potentiaal te houden, zelfs / juist bij gebreken zoals een onderbroken beschermingsleiding.

Met 1 willekeurig WCD vereffenen ben je er dus niet.

Normaal heb je hier alleen mee van doen wanneer er aparte eindgroepen op de badkamer zijn (wasmachine, droger, jacuzzi, sunshower, weet ik het). Alles wat op de lichtgroep zit en wat op één en dezelfde plaats de badkamer binnenkomt vereffen je 1x in de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fabian schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Lijkt mij ver gezocht, maar als 't een harde eis is dan heeft 't installatiebedrijf hier ook nog wat te doen
Ja, dat is het. Dan vraag ik me af waarom je dan zegt 'dat is prima' over iets wat dat overduidelijk niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:26:
[...]
Ja, dat is het. Dan vraag ik me af waarom je dan zegt 'dat is prima' over iets wat dat overduidelijk niet is?
Omdat het bij mij zo is aangelegd en ik blind vertrouw op de kennis en kunde van de expert, net zoals we dat hier ook doen met adviesen van de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Normaal heb je hier alleen mee van doen wanneer er aparte eindgroepen op de badkamer zijn (wasmachine, droger, jacuzzi, sunshower, weet ik het). Alles wat op de lichtgroep zit en wat op één en dezelfde plaats de badkamer binnenkomt vereffen je 1x in de centraaldoos.
In mijn geval is er een aparte wcd gekomen voor een radiator (IR of anders). dat is een andere groep dan de wcd's bij de wastafel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fabian schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Omdat het bij mij zo is aangelegd en ik blind vertrouw op de kennis en kunde van de expert, net zoals we dat hier ook doen met adviesen van de experts.
Het halve topic staat vol met dingen die pertinent niet-norm-conform aangelegd zijn door zogenaamde "experts". ;)

Maar jij hebt wcd's en lichtpunten in je badkamer die allemaal apart vanuit de mk bedraad zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fabian schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:29:
[...]

In mijn geval is er een aparte wcd gekomen voor een radiator (IR of anders). dat is een andere groep dan de wcd's bij de wastafel..
@KoBolD54 heeft dan nog daadwerkelijk een "afwijkende" situatie. Wellicht dat de doorsnee installateur daar nog eens even goed over na zou moeten denken.

Maar jouw situatie staat letterlijk in de tekstboeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5RtUPSs0CAOK3uqcS11Q2HEW3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aY96nMG2HJGVQNC5uxsRWtxB.png?f=user_large

Zie links de wasmachine / wasdroger of "aansluitpunt andere afzonderlijke eindgroep in de badkamer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als alle aansluitingen niet via een centraaldoos lopen maar rechtstreeks naar een centrale schakelkast gaan, dan zit de CAP toch in die schakelkast, of zie ik dat verkeerd?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:57:
Als alle aansluitingen niet via een centraaldoos lopen maar rechtstreeks naar een centrale schakelkast gaan, dan zit de CAP toch in die schakelkast, of zie ik dat verkeerd?
Het CAP moet in of bij de badkamer zitten. Het is juist de eis om lokaal te vereffenen. Lokaal vereffenen doe je niet ergens anders. Met deze redenering kun je het hele CAP wel weglaten...

Het schema hierboven maakt ook duidelijk onderscheid tussen beschermingsleidingen (die lopen naar de aardrail in de groepenkast) en vereffeningsleidingen (die lopen naar het CAP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, dus een inbouwdoos waar alles samenkomt in de badkamer en van daaruit 1 aardedraad naar een schakelkast? Of is dat laatste dan niet meer nodig omdat elk stopcontact in de badkamer zowel op schakelkast als CAP aangesloten wordt?

Ik heb het graag duidelijk voor het in ons toekomstige huis verkeerd gepland gaat worden :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er hoeft geen directe koppeling te zijn tussen het CAP en de verdeelkast.

Bestudeer die afbeelding eens, daar staat in principe alles in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:43:
[...]

@KoBolD54 heeft dan nog daadwerkelijk een "afwijkende" situatie. Wellicht dat de doorsnee installateur daar nog eens even goed over na zou moeten denken.

[Afbeelding]

Zie links de wasmachine / wasdroger of "aansluitpunt andere afzonderlijke eindgroep in de badkamer".
Dank. Erg duidelijk. Nu is mijn situatie vergelijkbaar met @KoBolD54. Ook ik heb geen centraaldozen. Er is een dubbele WCD bij de wastafel en een enkele WCD t.b.v een verwarming. Beide zijn zijn een aparte groep die zonder tussenkomst van een centraaldoos naar de groepenkast gaan. Daarnaast nog inbouwspots, maar die zijn SELV waarbij de DC spanning ook direct vanuit de meterkast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]

Mag ik even hierop voortborduren: ik heb geen badkuip, de douchevloer is van tegels, net als de rest van de badkamer, en er is 1 RA wandcontactdoos in de badkamer; inbouw spots (12 V) in het plafond;
de leidingen naar de 'designradiator' zijn van kunststof,
en de warm en koud waterleidingen naar douche en wastafel zijn ook van kunststof;
de wastafel afvoer is ook van kunststof vanaf de onderste uitloop.
De mat voor de vloerverwarming is geaard op de leiding naar de lichtpunten en het stopcontact.
Klopt dit zo allemaal?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Mag ik even hierop voortborduren: ik heb geen badkuip, de douchevloer is van tegels, net als de rest van de badkamer
Tegels op beton is gewoon een geleidende vloer, dus de wapening moet vereffend worden of er moet een aardmat in. Of is de vloer geen beton?
de leidingen naar de 'designradiator' zijn van kunststof
Als de radiator dan verder ook nog geïsoleerd is opgesteld (bijvoorbeeld opgehangen in kunststof beugels zoals de meeste designradiators) dan hoeft deze niet vereffend te worden.

Mocht de radiator met metalen beugels aan een metalstudwand of gewapende betonnen wand hangen dan is het nog niet zo zwart/wit. :P
en de warm en koud waterleidingen naar douche en wastafel zijn ook van kunststof;
Als die kunststof leidingen geen aluminium barrierelaag hebben en/of de koppelingen / muurplaat zorgen voor elektrische scheiding, dan hoeft daar niets aan vereffend te worden.

Tenzij de kraan / muurplaat contact zou maken met bijvoorbeeld metalstudprofielen of wapening in een betonnen wand...
De mat voor de vloerverwarming is geaard op de leiding naar de lichtpunten en het stopcontact.
Als die mat voldoet aan de eisen voor een aardmat zoals @kabeltjekabel al opsomde dan is dat prima.

Hoe bedoel je dat deze mat is "geaard op de leiding naar de lichtpunten en het stopcontact" ? Als ik dat heel letterlijk neem heb je een aardklem op een PVC leiding geschroefd? :+ Maar ik neem aan dat er vanaf de WCD / verlichtingsgroep een aftakking is gemaakt naar een CAP waarop ook de draad naar de aardmat is aangesloten?
Klopt dit zo allemaal?
Ik denk het wel. :)

Hoe zit het met je douche afvoer? Geen metalen draingoot ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:15:

Tegels op beton is gewoon een geleidende vloer, dus de wapening moet vereffend worden of er moet een aardmat in. Of is de vloer geen beton?
Ja, dat is beton, en de mat is geaard, zie eind van dit verhaal
Als de radiator dan verder ook nog geïsoleerd is opgesteld (bijvoorbeeld opgehangen in kunststof beugels zoals de meeste designradiators) dan hoeft deze niet vereffend te worden.

Mocht de radiator met metalen beugels aan een metalstudwand of gewapende betonnen wand hangen dan is het nog niet zo zwart/wit. :P
Ja, hangt in kunststof beugels aan een 100 mm dikke blokkenwand
Als die kunststof leidingen geen aluminium barrierelaag hebben en/of de koppelingen / muurplaat zorgen voor elektrische scheiding, dan hoeft daar niets aan vereffend te worden.

Tenzij de kraan / muurplaat contact zou maken met bijvoorbeeld metalstudprofielen of wapening in een betonnen wand...
Muurplaten zitten op een houten stud/fermacell wand geschroefd en de slangen zijn vol kunststof : PERT-ex
Als die mat voldoet aan de eisen voor een aardmat zoals @kabeltjekabel al opsomde dan is dat prima.

Hoe bedoel je dat deze mat is "geaard op de leiding [nee, de geel/groene draad in de doos natuurlijk ;) ]naar de lichtpunten en het stopcontact" ? Als ik dat heel letterlijk neem heb je een aardklem op een PVC leiding geschroefd? :+ Maar ik neem aan dat er vanaf de WCD / verlichtingsgroep een aftakking is gemaakt naar een CAP waarop ook de draad naar de aardmat is aangesloten?
Klopt
Hoe zit het met je douche afvoer? Geen metalen draingoot ofzo?
Ja idd, wel een metalen RVS drain goot met metalen top/deksel; ik weet dit nu niet exact zeker meer, maar meen me te herinneren dat ik de goot heb geaard, en de draad in het beton heb doorverbonden met de mat, en dus 1 draad naar boven, naar de aarde van de lichtpunten/trafo's en stopcontact.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 17:42
Op dit moment hebben wij nog een oude stoppenkast in de meterkast hangen. Nu hebben wij ondanks van familie deze "nieuwe" kast gekregen omdat hun een nieuwe kregen vanwege verbouwing. Nu is mijn vraag is dit het waard om er in te hangen of kan ik beter een nieuwe kast kopen? Onze huidige stoppenkast heeft ook maar 1 aardlekschakelaar wat tevens direct de hoofdschakelaar is ;(.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBTJys1yXyc1DkDY4B-c6fiNk3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeqZYFnnx3pluOc9BilJARsf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqogxEFQfrYkQ8OYvaUUs2inUX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC6RL494XGGm7y4DFnHqF0HJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlfWFPSkjxUbew0n6Q0FkcWeCio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lJKvc0CEIoc45QX2hbMTkTS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Type AC -aardleks = Niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SteinGames schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:09:
Op dit moment hebben wij nog een oude stoppenkast in de meterkast hangen. Nu hebben wij ondanks van familie deze "nieuwe" kast gekregen omdat hun een nieuwe kregen vanwege verbouwing. Nu is mijn vraag is dit het waard om er in te hangen of kan ik beter een nieuwe kast kopen? Onze huidige stoppenkast heeft ook maar 1 aardlekschakelaar wat tevens direct de hoofdschakelaar is ;(.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In die linkerkast zit een 0,5A aardlekschakelaar... daar heb je niks aan qua persoonsbescherming. Zolang die verder ook 25+ jaar oude dingen.. in die kast van familie het wel doen... is het zeer zeker een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat is waar het is wel een verbetering, gooi er nog 100€ euro bij voor twee nieuwe ALS en hoofdschakelaar en het is dan prima.

Voor twee ALS van een knap merk dan wel.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 26-01-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn vader zou graag van 1-fase (40A) naar een 3-fase (3x25A) uitsluiting willen gaan vanwege een inductiekookplaat in de keuken. We willen graag zijn Attema meterkast ombouwen naar een 3-fase kast met een 3-fase aardlekschakelaar + 3-fase installatieautomaat. Nu zijn we een beetje aan het kijken wat we allemaal nodig hebben en zijn begonnen bij de aardedraad.

Op dit moment gaat er een vertinde 6mm2 (diameter 2,76mm) koper aarddraad naar de meterkast met een 1-fase (40A) aansluiting. Ik lees dat een 6mm2 aarddraad voldoet tot max. 35-40A.
Misschien een beetje een domme vraag, maar voldoet een 6mm2 aarddraad bij een 3 fase aansluiting (3x25A) of moet er een dikkere aarddraad komen?

[ Voor 8% gewijzigd door silmaril8 op 26-01-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja
Nee

Er vanuitgaande dat het wel koper is en geen staal :+

[ Voor 80% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
silmaril8 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:57:
3-fase aardlekschakelaar + 3-fase installatieautomaat.
3-fase aardlekautomaat; de halve ruimte. Alleen niet van Attema eigen merk.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:16:
Ja
Nee

Er vanuitgaande dat het wel koper is en geen staal :+
Top thx! En inderdaad, het is wel (vertind) koper :P
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:39:
3-fase aardlekautomaat; de halve ruimte.
In principe is er wel de ruimte voor een 3-Fase aardlekschakelaar + 3-Fase automaat. Echter is het wel fijn (qua kosten) om alleen een 3-fase aardlekautomaat te gebruiken.
We hebben gekeken naar een 3-fase aardlekautomaat, maar die heeft Attema niet. Eaton heeft die wel (bijvoorbeeld deze). Kan ik wel een Eaton alamat in een Attema kast zetten?

(Bedenk me nu net dat ik wel vaker een ander merk component in een meterkast heb gezien. Maar goed, misschien is dit anders bij Attema)

Ah, zie nu je edit. Ok, dus dat kan. Nice.

[ Voor 26% gewijzigd door silmaril8 op 26-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
silmaril8 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Top thx! En inderdaad, het is wel (vertind) koper :P

[...]

In principe is er wel de ruimte voor een 3-Fase aardlekschakelaar + 3-Fase automaat. Echter is het wel fijn (qua kosten) om alleen een 3-fase aardlekautomaat te gebruiken.
We hebben gekeken naar een 3-fase aardlekautomaat, maar die heeft Attema niet. Eaton heeft die wel (bijvoorbeeld deze). Kan ik wel een Eaton alamat in een Attema kast zetten?

(Bedenk me nu net dat ik wel vaker een ander merk component in een meterkast heb gezien. Maar goed, misschien is dit anders bij Attema)

Ah, zie nu je edit. Ok, dus dat kan. Nice.
Probleem bij Attema is altijd het openslopen van de kast. Binnenin zit gewoon een DINrail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Probleem bij Attema is altijd het openslopen van de kast. Binnenin zit gewoon een DINrail
Verklaar U nader :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Attema; Wrik hier, wrik daar. Niet gelukt? Wrik harder.

Alle andere merken; draai deze 4 schroefjes een kwartslag, klaar.

En die van 30 jaar geleden waren helemaal kut. Daar moest je twee schroevendraaiers tegelijk in steken. :X

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik vind die kasten ook niet prettig.
Maar attema vind ik toch al een beetje half-bakken met zo’n onvolledig assortiment.

Kernmerk voor A merk een is wat mij betreft kwaliteit en keuze.
Keuze is helaas beperkt.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 26-01-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:09:
[...]

Attema; Wrik hier, wrik daar. Niet gelukt? Wrik harder.

Alle andere merken; draai deze 4 schroefjes een kwartslag, klaar.

En die van 30 jaar geleden waren helemaal kut. Daar moest je twee schroevendraaiers tegelijk in steken. :X
4 clipjes losklikken en voorkant van de kast recht naar voren halen :)
Dat kan je bij wijze van met een koffielepeltje doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 26-01-2021 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SniperGuy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:12:
[...]

4 clipjes losklikken en voorkant van de kast recht naar voren halen :)
Dat kan je bij wijze van met een koffielepeltje doen :P
Ik denk dat hij nog nachtmerries heeft van het vorige model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3EV3UyRyAKEwrPQXgd7O6K8-Oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FTwmmqdNxq4e6ecETEo1myVK.jpg?f=user_large
(Random plaatje van Google)

De nieuwere zijn beter ja.

Al verlies ik altijd minstens 1 van die clips (komen helemaal los uit het deksel). Dat zal wel aan mij liggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ligt dus niet aan jouw, heb ik ook.

Terwijl abb hager eaton hebben allemaal systemen zonder deze problemen.

[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 26-01-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
leonbong schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:22:
Dat is waar het is wel een verbetering, gooi er nog 100€ euro bij voor twee nieuwe ALS en hoofdschakelaar en het is dan prima.

Voor twee ALS van een knap merk dan wel.
Zijn die er nu in zitten niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die zijn type ac, dat is verouderd je moet eigenlijk A hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteinGames
leonbong schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:27:
Die zijn type ac, dat is verouderd je moet eigenlijk A hebben.
Ah oke? Het is al sowieso een verbetering dan wat er nu in zit volgens mij. Maar dan komen we alweer op het volgende probleem dat ik ook geen hoofdschakelaar heb, De huidige aardlek is ook de hoofdschakelaar zegmaar. ook is die andere kast een stuk kleiner en vraag ik me af of de kabels wel lang genoeg zijn om hem naar beneden te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hoofdschakelaar in eigen 110x220 (HxB) kastje er onder en klaar. De helft van de groepen is sowieso lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Ik denk dat hij nog nachtmerries heeft van het vorige model.
[Afbeelding]
(Random plaatje van Google)

De nieuwere zijn beter ja.

Al verlies ik altijd minstens 1 van die clips (komen helemaal los uit het deksel). Dat zal wel aan mij liggen. :+
Waha, die is nog 2x zo erg als het 220x220 model :P

En sowieso maar 10 modules breed ipv zoals... -alle andere merken- 12.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 23:51 ]

Pagina: 1 ... 153 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.