[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.761 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
jacco5555 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:16:
Ook wat verbouwd afgelopen zomer..

Vloer eruit
[Afbeelding]
Nog meer vloer eruit
[Afbeelding]
Oud
[Afbeelding]
Schuimbeton erin
[Afbeelding]
Beetje isoleren
[Afbeelding]
Gipsen
[Afbeelding]
Cementdekvloer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aan de andere kant een houten wand.
[Afbeelding]
Uitzicht :9
[Afbeelding]
En de vloer
[Afbeelding]

Foto hoe nu het helemaal af is zal ik nog maken. Beetje donker nu :+

Toch redelijk gelukt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit alles hebben we op de cementdek- en tegelvloer allemaal zelf gedaan.Gelukkig zat het weer erg mee, hebben 1.5 maand buiten kunnen eten en voor dat de eerste regen viel was het binnen af :)
Ha zit jij hier ook :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-08 14:16
Onervaren klusser met een vraag ;w

Ik heb het plafond van mijn wc verwijderd. Er een blijkt oud plafond achter te zitten die wat sfeervoller is. De oneffenheden in de muur wil ik opvullen vervolgens verven met grove structuurverf. De wandtegels moeten wit worden. Ik zit met name met de afwerking van de tegels na de muur.

Op onderstaande afbeeldingen kun je zien dat er wat resten tegellijm etc zitten maar dat terzijde, hoe zouden jullie die rand bij de tegels afwerken? Op een manier die weinig expertise kost haha.

Helaas zie je op de middelste foto ook nog een bovenstaande rand die niet recht afloopt wat een latje misschien moeilijker passend maakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03

Exigence

dnkroz

Gipsplaten er tegenaan lijmen en die afwerken? Tegen de gehele blauwe muur bedoel ik dan.

[ Voor 31% gewijzigd door Exigence op 27-11-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Tehh schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:32:
Statusupdate zolder isoleren!

[...]

@Nhz of anderen;
Ik vroeg me alleen af; hoe heb jij de panlatten in de nok bevestigd? Heb je de nokgording iets opgedikt en de panlatten onder een hoek afgezaagd? De nokgording ligt namelijk enkele cm lager dan de isolatie.
Ik heb de nok opgedikt en de panlatten lopen tot precies onder deze nok. De panlat even voorgeboord en met een lange schroef (4x80) de panlat aan de nok bevestigd.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik moet de komende tijd e.e.a. klussen aan de waterleiding in mijn huis. Op dit moment is het nogal een bende met T-stukken en bochten, dus ik wil dat een beetje opschonen.
Mijn idee is om tegelijk een water-ontharder te plaatsen.

Wil vanuit de meterkast dus naar de water-ontharder, en daarna verder terug naar de hoofdwaterleiding, en gesplitst naar een kraantje aan de voorkant en eentje aan de achterkant en tevens naar de nieuwe keuken.
Wil dit liever niet met een T-stuk doen, maar zoek eigenlijk naar een soort drie/vierweg verdeler met afsluiters. Kan niet direct een goed voorbeeld vinden. Iemand enig idee of dit bestaat?

Soort van (vloer) verwarmingsverdeler, maar dan voor de waterleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:28:
Ik moet de komende tijd e.e.a. klussen aan de waterleiding in mijn huis. Op dit moment is het nogal een bende met T-stukken en bochten, dus ik wil dat een beetje opschonen.
Mijn idee is om tegelijk een water-ontharder te plaatsen.

Wil vanuit de meterkast dus naar de water-ontharder, en daarna verder terug naar de hoofdwaterleiding, en gesplitst naar een kraantje aan de voorkant en eentje aan de achterkant en tevens naar de nieuwe keuken.
Wil dit liever niet met een T-stuk doen, maar zoek eigenlijk naar een soort drie/vierweg verdeler met afsluiters. Kan niet direct een goed voorbeeld vinden. Iemand enig idee of dit bestaat?

Soort van (vloer) verwarmingsverdeler, maar dan voor de waterleiding.
Ja dat heet een sanitair verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:05:
[...]

Ja dat heet een sanitair verdeler
Check, thanks!

Denk dat de afsluiters er zelf aan gezet moeten worden dan, maar dat komt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MikeyMan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:16:
[...]

Check, thanks!

Ik denk dat je nu een uponor te pakken hebt, dat is een soort bouwpakket, je kan dan idd kiezen of je wel of geen afsluitkraan zet op die leiding.
arsenius (rotterdam) heeft een type wat altijd een kraan heeft.
Even langs warmteservice met een schema wat je wil en ze kunnen het zo samenstellen en dan weet je meteen de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:05
twain4me schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:36:
[...]

Geen idee wat je gaat maken en waarschijnlijk is het te dun en een iets te kleine diameter (ongeveer 60 cm) maar heb je een olievat overwogen?
Een ander opslag/ drukvat kan ook wellicht kan je je zoekgebied daarmee uitbreiden naar een meer algemenere sloop
@s0ulmaster
Op marktplaats staat een stalen buis in Eindhoven van 90 cm (1,50 m lang).
Of anders kijken naar een oude olie- of gastank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
MikeyMan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:16:
[...]

Check, thanks!

Ik heb dit gebruikt voor de verdeling van al mijn kranen in t huis:

Amazon

bl44t

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15
YaaD schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:44:
[...]

Ik heb dit gebruikt voor de verdeling van al mijn kranen in t huis:

Amazon
En die is dan eigenlijk weer niet voor drinkwater helaas. Staat ook duidelijk in de specs. ;)
Sanitairverdelers zijn meestal van messing.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Ben inmiddels al een tijd met de keuken bezig en had naar aanleiding daarvan al e.e.a. gepost in het Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3, o.a. deze post

Toch maar hier even een update, omdat ik het meeste zelf doe en het hier dus meer op z'n plaats is. In het keuken-topic gaat het volgen mij meer om het uitzoeken en teveel betalen kopen van een keuken i.p.v. alle (ver)bouwwerkzaamheden daaromheen.

Inmiddels heb ik mijn IKEA-keuken (helemaal compleet) geleverd gekregen. Dit is inclusief koelkast en vaatwasser. De kookplaat, afzuigkap en oven heb ik ergens anders besteld en worden volgende week geleverd. De oude keuken is eruit gesloopt en ben nu bezig om de electraleidingen te verleggen. Morgen komt m'n loodgieter een extra kraan plaatsen voor de vaatwasser. Omdat ik er straks niet/moeilijk meer bij kan ga ik zelf niet knellen en laat ik het de loodgieter solderen. Verder ga ik de koof in het plafond maken voor de verlichting (led-spots).

Dan is het even wachten op de stucadoor; die komt eind volgende week. Als alles is gestuct kan ik de keuken gaan plaatsen en de schouw gaan bouwen. Dan is het weer wachten op de lade- en deurfronten; deze worden als het goed is geleverd voor kerst zodat ik tussen kerst en nieuwjaar alles af kan maken. Ergens tussendoor zal ik ook nog de werkbladenboer langs moeten laten komen om het werkblad in te meten; deze zal dan ergens in januari geleverd worden.

Zoals jullie van me gewend zijn maak ik foto's tijdens het proces dus ik zal t.z.t. nog een complete fotoserie van voor, tijdens en na hier komen showen :+

In de tussentijd nog even de plaatjes uit bovengenoemde post van de huidige keuken en het ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/funda/images/07_Keuken_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/ontwerp/k1.png

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/ontwerp/k2.png

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wie kan mij even op weg helpen. Ik heb in de garage een probleem met één van de opbouw lasdozen, deze puilt letterlijk uit door alle draden en lasdoppen die erin zitten.

Ik heb er nu zo'n doos zitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/789940.jpg

Het probleem is dat er in totaal 4 buizen en één 4-aderige kabel in gaan. In de doos komen daarnaast 4 verschillende schakeldraden uit en zit er uiteraard een verdeling van nul, fase en randaarde naar alle uitgaande leidingen. Daarnaast zit er op het deksel nog een stopcontact. Uit m'n hoofd komen er zo'n 21 draden in deze doos uit.

Dit is duidelijk te veel van het goed voor de ruimte in deze doos, waardoor het deksel er niet meer op past...

Het aantal draden verminderen gaat niet lukken, want deze doos neemt echt een centrale plaats in in de elektra-installatie in mijn garage. Ik zoek dus eigenlijk een alternatieve doos die geschikt is voor 1/2" PVC pijn en installatiekabel en die meer ruimte biedt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:49:
Wie kan mij even op weg helpen. Ik heb in de garage een probleem met één van de opbouw lasdozen, deze puilt letterlijk uit door alle draden en lasdoppen die erin zitten.
[...]
Toevallig heb ik op dit moment zelfde probleem met zelfde doos in de meterkast.
Ik heb alle draden opnieuw in lasklemmen gestoken en wat netter geordend, nu past het er in, maar het is geen leuk klusje. Misschien kun je de draden iets inkorten? 21 draden 1 centimeter win je al 21 cm mee ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Cheesy op 30-11-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Cheesy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:58:
[...]

Toevallig heb ik op dit moment zelfde probleem met zelfde doos in de meterkast.
Ik heb alle draden opnieuw in lasklemmen gestoken en wat netter geordend, nu past het er in, maar het is geen leuk klusje. Misschien kun je de draden iets inkorten? 21 draden 1 centimeter win je al 21 cm mee ;)
Misschien als ik extreem systematisch te werk zal gaan (dus alle huidige draden exact op maat maak). Het probleem is trouwens iets verergerd sinds ik wago-lasklemmen ben gaan gebruiken, die zijn net iets groter dan traditionele steek lasklemmen... Maar met wago's kan ik wel de draden strakker leggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:02:
[...]

Misschien als ik extreem systematisch te werk zal gaan (dus alle huidige draden exact op maat maak). Het probleem is trouwens iets verergerd sinds ik wago-lasklemmen ben gaan gebruiken, die zijn net iets groter dan traditionele steek lasklemmen... Maar met wago's kan ik wel de draden strakker leggen.
Wat niet past, past natuurlijk niet, dus wellicht is mijn opmerking geen echte oplossing voor jou ;)

Wellicht is het dan een optie om dezelfde doos nog een keer naast te plaatsen met een blinddeksel of eventueel ook met contactdeksel.

edit: dit is ook wel een idee: dubbel dik deksel, maar dan mis je wel je contactdozen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/a/b/abb-haf-hafobox-3611-deksel-met-uitbreekopeningen-4135669.jpg
https://www.elektrototaal...611-lasdoosdeksel-4135669

edit2: bestaan gewoon opbouwranden voor:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/a/t/attema-bk1619-opbouwrand-4135703.jpg
https://www.elektrototaal...bk1619-opbouwrand-4135703
Let op, dit is alleen een attema en geen haf

Probleem verholpen? ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Cheesy op 30-11-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

edit: spuit elf :+

[ Voor 154% gewijzigd door twain4me op 30-11-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Cheesy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:04:
[...]
Wat niet past, past natuurlijk niet, dus wellicht is mijn opmerking geen echte oplossing voor jou ;)

Wellicht is het dan een optie om dezelfde doos nog een keer naast te plaatsen met een blinddeksel of eventueel ook met contactdeksel.

edit: dit is ook wel een idee: dubbel dik deksel, maar dan mis je wel je contactdozen.

[Afbeelding]
https://www.elektrototaal...611-lasdoosdeksel-4135669

edit2: bestaan gewoon opbouwranden voor:
[Afbeelding]
https://www.elektrototaal...bk1619-opbouwrand-4135703
Let op, dit is alleen een attema en geen haf

Probleem verholpen? ;)
Zo'n extra rand zou zeker een oplossing zijn! Nu alleen nog een winkel vinden die ze verkoopt en waar ik niet een veelvoud aan verzendskosten kwijt ben.

Dat het een Attema is, boeit me verder niet, dat zit toch al door elkaar in de garage. De installatie in de garage moet praktisch zijn, niet mooi :+

Een extra doos plaatsen heb ik ook aan gedacht, maar omdat alles door deze doos gaat, zou dat eigenlijk geen oplossing bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:02:
Het probleem is trouwens iets verergerd sinds ik wago-lasklemmen ben gaan gebruiken, die zijn net iets groter dan traditionele steek lasklemmen..
Welke Wago klemmen gebruik je dan?
De doorzichtige Wago's zijn iets dunner dan oude grijze insteeklasklemmen. En dan heb je 2, 3, 4, 5 en 8 voudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Teijgetje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:25:
[...]

Welke Wago klemmen gebruik je dan?
De doorzichtige Wago's zijn iets dunner dan oude grijze insteeklasklemmen. En dan heb je 2, 3, 4, 5 en 8 voudige.
Klopt, maar bij die grijze insteeklasklemmen zitten de draden dichter tegen elkaar (zijn dus in verhouding smaller), waardoor je in een kleinere ruimte toch meer draden kwijt kon. Plus dat je die grijze met een dubbele rij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-08 14:40
....
Een extra doos plaatsen heb ik ook aan gedacht, maar omdat alles door deze doos gaat, zou dat eigenlijk geen oplossing bieden.
Helft van de buizen naar/door de tweede doos laten lopen? Geen idee of dat mogelijk is maar zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:31:
Plus dat je die grijze met een dubbele rij hebt.
De 8-voudige zijn ook dubbel . ;)

Dit zijn de maten van de oude (273) en nieuwe (2273) Wago klemmen (hxbxd in mm):
  • 2v 273 : 9,6 x 10,5 x 19,5 (= 1965,6 mm³)
  • 2v 2273 : 5,6 x 9,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,7mm smaller, 3mm lager (= 905,52 mm³ = 46% van oude)
  • 3v 273 : 9,6 x 13,5 x 19,5 (= 2527,2 mm³)
  • 3v 2273 : 5,6 x 13,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1275,12 mm³ = 50,4% van oude)
  • 4v 273 : 9,6 x 17,5 x 19,5 (= 3276 mm³)
  • 4v 2273 : 5,6 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1644,72 mm³ = 50,2% van oude)
  • 5v 273 : 9,6 x 21 x 19,5 (= 3931,2 mm³)
  • 5v 2273 : 5,6 x 21,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,8mm breder, 3mm lager (= 2014,32 mm³ = 51,2% van oude)
  • 8v 273 : 17,0 x 17,5 x 19,5 (= 5801,25 mm³)
  • 8v 2273 : 10,3 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 3025,11 mm³ = 52,1% van oude)
Je hebt natuurlijk gelijk, op één na zijn ze iets breder geworden.
Maar verhoudingsgewijs zijn ze in volume allemaal ca. de helft kleiner geworden, waardoor je bij vervanging in dezelfde ruimte juist ruimte over houdt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17
Bij het aanleggen van een alupex buis is hij een beetje geknakt. Niet vol doorgeknakt, maar wel genoeg dat je na rechttrekken een verdikking blijft zien.

Wat geeft meer kans op ooit een lekkage in jullie ogen, alupex knelkoppeling of een beetje geknikte buis.
Buis ligt in houten vloer op 2e verdieping waar ik ook achteraf nog wel bij kan als het moet.
Ik overweeg om m gewoon te laten zitten met de verdikking, druk erop om te kijken of ie nu lekt en dan er van uitgaan dat hij het max 10 jaar volhoud (we moeten ooit de badkamer gaan vervangen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 16:34
Henco schrijft voor dat een geknikte buis vervangen dient te worden. Ik zou het risico dat hij knapt als je net op vakantie bent niet nemen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:21
Plaats eens een foto; in tegenstelling tot zwanger bestaat een beetje knik wel.
Als je de koppeling wegstopt zou ik geen knel gebruiken, maar voor een perskoppling gaan. Of als je Uponor hebt, een rtm-koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Vraag aan iedereen hier die ervaring met of kennis van PVC heeft:

Vandaag bij het demonteren van het laatste restje keuken per ongeluk de sifon afgebroken ter hoogte van de muur.

Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

Ik wil graag het laatste stuk van de afgebroken pijp verwijderen, zodat ik er een nieuwe pijp in kan lijmen. Maar... hoe ga ik dat stuk eruit krijgen zonder de boel nog verder stuk te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie_ op 01-12-2018 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Harrie_ schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:22:
Vraag aan iedereen hier die ervaring met of kennis van PVC heeft:

Vandaag bij het demonteren van het laatste restje keuken per ongeluk de sifon afgebroken ter hoogte van de muur.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

Ik wil graag het laatste stuk van de afgebroken pijp verwijderen, zodat ik er een nieuwe pijp in kan lijmen. Maar... hoe ga ik dat stuk eruit krijgen zonder de boel nog verder stuk te maken?
Verwarmen met een gasbrander (binnenkant) of recht afzagen en een reparatiemof plaatsen

https://www.besteljouwpvc.nl/shop/reparatiemof-40mm/

edit:
mocht je kiezen voor branden oefen dan even op een ander stuk, het is een handigheidje. en je kan er ook veel mee slopen :p
En een potje vullende pvc lijm is ook geen overbodige luxe.

Als niets lukt kan je als laatste optie de muur voorzichtig open hakken en de 90 graden mof afzagen met een draadzaag

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 01-12-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Harrie_ schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:22:

Verwarmen met een hetelucht-brander. Met een gasvlam verbrand je de boel vaak voor het heet genoeg is. Zeker als amateur DHZ-er.
Heeft overigens alleen zin als het geplakt is zonder schuren, dan blijven het aparte delen, is het geschuurd dan krijg je het vaak ook niet onbeschadigd los.
Normaal kan je de mof buiten koud houden met een nat lapje, en de binnenkant gelijkmatig verhitten. Er zit zo te zien nog een verloopring tussen, dat bemoeilijkt de boel wel.
Als je hem gelijk met de mof afzaagt en de binnenbuis iets inzaagt met een los zaagblad krijg je wat ruimte om voorzichtig een dunne schroevendraaier of beitel er tussen te wrikken waarmee je de buis richting buishart kan duwen. Zorg dat het echt heet is overal anders beschadig je de boel ook.
Succes is niet gegarandeerd, menig loodgieter kan dit niet en begint er niet aan.

Een reparatiemof is inderdaad een veilige keus.
Kun je de dikke buis (50?) zien die in de muur zit dan kan je de mof vlak met de muur afzagen en daar, in de dikke buis, een reparatiemof inlijmen. Dat scheelt qua vernauwing en dus afvoercapaciteit.
Reparatiemoffen zijn er voor alle gangbare maten buisbinnendiameter.

Is de buis 50 in de muur (wat ik verwacht) gebruik dan een rubber overgangsmanchet om vanaf de (reparatie)mof 50 over te gaan naar 40 buis. Gebruik geen verloopring die je plakt zoals nu.
Zo`n kastrubber/manchet zorgt voor een waterdichte losneembare verbinding en is de normale werkwijze bij muur en vloeraansluitingen.
Dan had dit ook nooit kunnen gebeuren.
Die rubbers zijn er ook voor alle maten.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Teijgetje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:12:
[...]

De 8-voudige zijn ook dubbel . ;)

Dit zijn de maten van de oude (273) en nieuwe (2273) Wago klemmen (hxbxd in mm):
  • 2v 273 : 9,6 x 10,5 x 19,5 (= 1965,6 mm³)
  • 2v 2273 : 5,6 x 9,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,7mm smaller, 3mm lager (= 905,52 mm³ = 46% van oude)
  • 3v 273 : 9,6 x 13,5 x 19,5 (= 2527,2 mm³)
  • 3v 2273 : 5,6 x 13,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1275,12 mm³ = 50,4% van oude)
  • 4v 273 : 9,6 x 17,5 x 19,5 (= 3276 mm³)
  • 4v 2273 : 5,6 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1644,72 mm³ = 50,2% van oude)
  • 5v 273 : 9,6 x 21 x 19,5 (= 3931,2 mm³)
  • 5v 2273 : 5,6 x 21,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,8mm breder, 3mm lager (= 2014,32 mm³ = 51,2% van oude)
  • 8v 273 : 17,0 x 17,5 x 19,5 (= 5801,25 mm³)
  • 8v 2273 : 10,3 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 3025,11 mm³ = 52,1% van oude)
Je hebt natuurlijk gelijk, op één na zijn ze iets breder geworden.
Maar verhoudingsgewijs zijn ze in volume allemaal ca. de helft kleiner geworden, waardoor je bij vervanging in dezelfde ruimte juist ruimte over houdt. ;)
Ik ga niet je hele tabel overnemen, maar ik heb het over de WAGO 221-lasklemmen:
Afbeeldingslocatie: https://www.pccweb.com/wp-content/uploads/2016/02/WAGO-221-LeverNut-Image1.png
De 5-voudige is 29,9x18,6x8,3mm en dus een goed 8 mm breder dan een 273 of 2273.
Een beetje overkill wellicht, maar ik ben op het moment nog regelmatig de installatie in de garage aan het aanpassen en wil dan lasklemmen hebben die ik eenvoudig los kan halen en vast kan zetten, zodat ik de garage niet eerst spanningsvrij hoef te maken. De garage deelt nu nog de zekering met de woonkamer, maar dat gaat in de toekomst veranderen als er een 3-fase aansluiting komt te liggen. Maar daarvoor mag een elektricien eerst de meterkast vervangen (is nu nog enkelfasig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:27:
[...]

Ik ga niet je hele tabel overnemen, maar ik heb het over de WAGO 221 lasklemmen:
Die zijn inderdaad groter. En imo inderdaad overkill voor alleen VD draad. En inderdaad alleen in 2,3 en 5-voudig, niet dubbel.
Een draad uit een insteek-lasklem halen gaat ook makkelijk, klem vasthouden en betreffende draad iets draaien en trekken , maar niet zo makkelijk als met een heveltje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00
Heya.

Heb mijn Calenta Ace CV combiketel binnen. Deze komt te hangen op de plek waar nu nog enkel een warm water ketel hangt. Ben bezig mijn CV aan te leggen naar de nieuwe ketel (heb nu nog moederhaard in wk.
Maar mijn vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om de nieuwe ketel al in gebruik te nemen zonder dat het CV gedeelte is aangesloten, dus enkel het warm water gedeelte?

Of kan ik beter toch in de schuur (waar hij komt te hangen) alvast een radatortje plaatsen dat open staat? Dat is niet extreem veel werk op dit moment.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 02-12-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
maartend schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:04:
Heya.

Heb mijn Calenta Ace CV combiketel binnen. Deze komt te hangen op de plek waar nu nog enkel een warm water ketel hangt. Ben bezig mijn CV aan te leggen naar de nieuwe ketel (heb nu nog moederhaard in wk.
Maar mijn vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om de nieuwe ketel al in gebruik te nemen zonder dat het CV gedeelte is aangesloten, dus enkel het warm water gedeelte?

Of kan ik beter toch in de schuur (waar hij komt te hangen) alvast een radatortje plaatsen dat open staat? Dat is niet extreem veel werk op dit moment.
Heb geen ervaring met de Calenta maar wel met andere (oa Remeha) ketels en die geven geen warm water zonder aangesloten CV-gedeelte. Helaas ooit op de verkeerde manier ontdekt onder een koude douche :'(

//edit:

En dan niet gewoon aanvoer en retour "kortsluiten" maar echt een circuit waarop hij warmte kan kwijtraken anders vliegt hij in een thermische beveiliging.

[ Voor 8% gewijzigd door phYzar op 02-12-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
phYzar schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:39:
[...]

Heb geen ervaring met de Calenta maar wel met andere (oa Remeha) ketels en die geven geen warm water zonder aangesloten CV-gedeelte. Helaas ooit op de verkeerde manier ontdekt onder een koude douche :'(

//edit:

En dan niet gewoon aanvoer en retour "kortsluiten" maar echt een circuit waarop hij warmte kan kwijtraken anders vliegt hij in een thermische beveiliging.
Shoot. Was idd niet de bedoeling om kort te sluiten, maar idd wel even een echte radiator in mijn schuur op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
maartend schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:43:
[...]

Shoot. Was idd niet de bedoeling om kort te sluiten, maar idd wel even een echte radiator in mijn schuur op te hangen.
Toch ff in de handleiding gegluurd. De Calenta Ace heeft wel een mogelijkheid tot geiserfunctie, waar je wel de boel moet kortsluiten :P :

https://www.remeha.nl/-/m...iding-calenta-ace-40l.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e9YNUyNJe0LH0dllNGjFVB1R/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aha, thnx. Maar blijkbaar wel expansievat en vulkraan in de kortsluiting zetten. Afijn, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Teijgetje schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:52:
[...]

Die zijn inderdaad groter. En imo inderdaad overkill voor alleen VD draad. En inderdaad alleen in 2,3 en 5-voudig, niet dubbel.
Een draad uit een insteek-lasklem halen gaat ook makkelijk, klem vasthouden en betreffende draad iets draaien en trekken , maar niet zo makkelijk als met een heveltje natuurlijk.
Dan wel de draad afknippen en opnieuw strippen en bij voorkeur ook een nieuwe lasklem nemen want die kunnen hier niet zo goed tegen. Daarom heb je altijd een overmaat aan draad. Koop als het weer los moet gewoon online z'n doos herbruikbare Wago's. Kost online niet de wereld en bespaart je ook gescheur en gekloot.

en nee ik doe dit ook niet altijd maar zorg dat de draad recht is, kijk hoeveel schade die heeft en check hoe de veer van de lasklem er uit ziet. Daarnaast uiteraard na opnieuw monteren goed checken of hij inderdaad goed klemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb wellicht een huis op het oog. Het betreft een tussenwoning uit de jaren 60.
Ik weet uit ervaring dat de geluidsisolatie in die woningen op z'n zachts gezegd "matig" is.

Voordat ik aan dit avontuur begin ben ik benieuwd wat jullie voor ideeën hebben om de zaak te soundproofen (niet zichtbaar uiteraard). Het gaat vooral om dat het geluid van mijn surround set niet bij de buren terecht komt.

Ik zat zelf te denken aan een dubbel muurtje met isolatie en gips platen met uiteraard minimaal ruimteverlies.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee of Pen-Tec snelkoppelingen te hergebruiken zijn? Gebruik ze momenteel (iets te vaak) bij het snel fixen van lekkages bij het verwijderen van m'n dekvloer, maar die krengen zijn nogal duur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Dit weekend aan de bak geweest met de tuin/vlonder/beschoeiing. Er lag nog, naar wat we dachten, ongeveer 7 kuub grond. Aangezien we dat niet wilden kruien en scheppen. Een Graafmachine en dumpertje gehuurd. Uiteraard meteen een container erbij. Graafmachine en dumpertje werden gebracht in de container. Dit bleek een 20 kuubs-container te zijn. Dat was maar goed ook. 17 kuub grond later was de tuin vlak. Overigens was dit net aan 2,5 uur werk.

Grond verzet

Container

Daarna nog even verder gegaan met de afdeklatten en schuine kant van de beschoeiing.

resultaat tot nu...

Achter1

Nu nog paar weekenden met het afwerken van het houtwerk, het leggen van kabels voor de tuinverlichting. Verlichting kan ik direct op de rest van de buitenverlichting aansluiten. Die zit op de domotica en schakelt automatisch aan.

Dan in het voorjaar de hovenier erin voor de tuin en dan zelf de trap voor de vlonder maken....

Mooi klussen zo ! 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Gri77ie schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:22:
Dit weekend aan de bak geweest met de tuin/vlonder/beschoeiing. Er lag nog, naar wat we dachten, ongeveer 7 kuub grond. Aangezien we dat niet wilden kruien en scheppen. Een Graafmachine en dumpertje gehuurd. Uiteraard meteen een container erbij. Graafmachine en dumpertje werden gebracht in de container. Dit bleek een 20 kuubs-container te zijn. Dat was maar goed ook. 17 kuub grond later was de tuin vlak. Overigens was dit net aan 2,5 uur werk.

[Afbeelding: Grond verzet]

[Afbeelding: Container]

Daarna nog even verder gegaan met de afdeklatten en schuine kant van de beschoeiing.

resultaat tot nu...

[Afbeelding: Achter1]

Nu nog paar weekenden met het afwerken van het houtwerk, het leggen van kabels voor de tuinverlichting. Verlichting kan ik direct op de rest van de buitenverlichting aansluiten. Die zit op de domotica en schakelt automatisch aan.

Dan in het voorjaar de hovenier erin voor de tuin en dan zelf de trap voor de vlonder maken....

Mooi klussen zo ! 8)
Mooi huis!
Mag ik vragen waar je ergens zo lekker vrij woont?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Harrie_ schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:28:
[...]

Mooi huis!
Mag ik vragen waar je ergens zo lekker vrij woont?
Natuurlijk mag dat.

Andijk, dorpje tussen Medemblik en Enkhuizen.
Tevens in de goede tijd gekocht. 2 onder 1 kap op 350 m2 eigen grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Gri77ie schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:33:
[...]

Natuurlijk mag dat.

Andijk, dorpje tussen Medemblik en Enkhuizen.
Tevens in de goede tijd gekocht. 2 onder 1 kap op 350 m2 eigen grond.
Moest het even opzoeken op de kaart :)
Ziet eruit als lekker wonen daar; Amsterdam lekker dichtbij maar toch heerlijk vrij wonen met de Zuiderzee in je achtertuin d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Harrie_ schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:36:
[...]

Moest het even opzoeken op de kaart :)
Ziet eruit als lekker wonen daar; Amsterdam lekker dichtbij maar toch heerlijk vrij wonen met de Zuiderzee in je achtertuin d:)b
T is ook heerlijk. Niet te druk. Ongeveer 40 minuutjes van Amsterdam af. 35 van Zaanstad (waar mn roots liggen) Heerlijk dorps. Mijn vrouw komt hier vandaag en ik dus import maar na 4 jaar in Andijk hoef ik niets meer anders. Ooit misschien nog eens helemaal vrijstaand... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Weet je toevallig wie die huizen destijds hebben gebouwd @Gri77ie ? Ik vind het model herkenbaar met wat we hier in Rijssen hebben.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Jelte,89 schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:56:
Weet je toevallig wie die huizen destijds hebben gebouwd @Gri77ie ? Ik vind het model herkenbaar met wat we hier in Rijssen hebben.
Dit is gebouwd door Scholtens. Echter weet ik ook dat heel veel aannemers deze standaard woningen hebben gebouwd. Schijnt een standaard concept te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:58
Mijn ouders hebben net een ander huis gekocht, en de verlichting in de garage is daar aan vervanging toe. Nu hangen daar een 3-tal oude TL lichtbakken (dubbele TL). Nu ben ik even aan het kijken waarmee ik die het beste kan vervangen... Simpelweg door nieuwe led-TL's? Maar aangezien de armaturen ook weg mogen/moeten zijn er misschien ook wel andere opties die qua lichtopbrengst gelijk zijn (of beter) en passen binnen een garage (qua budget/design)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
L201 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:33:
Mijn ouders hebben net een ander huis gekocht, en de verlichting in de garage is daar aan vervanging toe. Nu hangen daar een 3-tal oude TL lichtbakken (dubbele TL). Nu ben ik even aan het kijken waarmee ik die het beste kan vervangen... Simpelweg door nieuwe led-TL's? Maar aangezien de armaturen ook weg mogen/moeten zijn er misschien ook wel andere opties die qua lichtopbrengst gelijk zijn (of beter) en passen binnen een garage (qua budget/design)
Nieuwe LED tl's kan, dat is lekker plug-and-play.

Wat voor mij goed werkt zijn LED panelen. In een aantal verschillende formaten verkrijgbaar, goedkoop, mooi diffuus licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Waar zijn die ledpanelen goedkoop te krijgen?
Ik ken ze van de ikea, die zijn 130 euro voor een grote en dimbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Van het weekend alle wanden van onze garage geïsoleerd en dicht gezet. En ook de deuren af gehangen. Helaas waren de kantelaafscharnieren bij de Hornbach in Best op, dus ik heb even de originele scharnieren gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-851NbHAdpBw/XAL4iTVgsTI/AAAAAAAAKyU/ckkX29U-C-o4NcH09fCOJAuBSMgIuyn1wCLcBGAs/s700/IMG_0918.jpg

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-7xQWOPwo_rk/XAL4jWDSX2I/AAAAAAAAKyg/8z8-HIqvc3AjdjLFc7e3E7q6umltqSrvQCLcBGAs/s700/IMG_0924.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Raymond schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:38:
Misschien even bij de buren vragen? Ervaringen met LED-verlichting - deel III

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Raymond schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:38:
LMGTFY = :N

Je TL balken waren toch ook niet dimbaar? Waarom zou je dimbaar willen in een schuur/garage?

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Dirtbiter schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:30:
[...]

*snip*
Je TL balken waren toch ook niet dimbaar? Waarom zou je dimbaar willen in een schuur/garage?
kweenie maar je kan ook gewoon ledstrings bij de action ofzo pakken voor de schuur ..

En waarom dimbaar ? omdat voor iets "pakken" je veel minder licht nodig hebt dan als je wilt klussen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2018 11:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paar weken stil gelegen vanwege een luchtweginfectie maar inmiddels de egalisatielaag er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sbgA3jz7lQFpWAa4sMxYqDpu/full.jpg
foamglass om het opgaande werk te onderbreken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bXCFKxNpFuCcGloIULx351U3/full.jpg
bakstenen vervangen door isolatie tot aan foamglass om daar ook zoveel mogelijk van een koudebrug af te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ES7MbOQEHHhE2QTOuCCkXwv/full.jpg
dakisolatie 90mm PIR met nieuwe onderlaag en bitumen. Nieuwe mastiekschroten e.d.

vanavond een tijdelijke radiator aansluiten en de laatste kiertjes dichten en dan kan ik hopelijk wat temperatuur in het hok krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@twain4me @Teijgetje
Nog bedankt voor de reacties m.b.t. de afgebroken sifon. Uiteindelijk heb ik 'm eruit gekregen door de boel te verwarmen. Ik heb geen verfbrander liggen maar heb de föhn van m'n vrouw gepakt; op dat ding zat een sticker met de aanduiding '2000W' :+

Ik heb het afgebroken stuk in de lengte doorgezaagd met een los zaagblad van een babyzaagje. Vervolgens de boel verwarmd en met een tang het afgebroken stuk beetje bij beetje eruit kunnen trekken. De aansluiting in de muur is een héél klein beetje beschadigd maar mag eigenlijk geen naam hebben. Ik ga daar straks een nieuwe pijp inlijmen en aan de buitenkant de boel volsmeren met kit zodat evt. 'haargaatjes' zeker zijn afgedicht. Uiteindelijk is het een afvoer en geen aanvoer dus dat zal wel goedkomen (y)

Verder nog een vraag m.b.t. mijn spouwmuurontluchting
Althans, ik denk dat het ontluchting van de spouwmuur is. De volgende situatie doet zich voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 BU   IS    BI
|   |/////|   |
+---+     +---+

+---+     +---+
|   |/////|   |
|   |/////|   |
|   |/////|   |

BU = Buitenmuur
BI = Binnenmuur
IS = Isolatie
Binnen zit er een rooster op de muur, buiten zitten er een aantal bakstenen dwars ingemetseld met kieren ertussen. Als ik m'n hand ertussen steek voel ik wat trek. Ik wil graag het rooster aan de binnenkant helemaal dichtmaken, maar kan dat gewoon? Het geheel zit trouwens boven aan de muur, vlak onder het plafond, dus zo'n 2,40m vanaf de vloer...

Edit: vanzelfsprekend zitten er onder in de buitenmuur ook gewoon open stootvoegen

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie_ op 03-12-2018 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Harrie_ schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:25:

Althans, ik denk dat het ontluchting van de spouwmuur is. De volgende situatie doet zich voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 BU   IS    BI
|   |/////|   |
+---+     +---+

+---+     +---+
|   |/////|   |
|   |/////|   |
|   |/////|   |

BU = Buitenmuur
BI = Binnenmuur
IS = Isolatie
Binnen zit er een rooster op de muur, buiten zitten er een aantal bakstenen dwars ingemetseld met kieren ertussen. Als ik m'n hand ertussen steek voel ik wat trek. Ik wil graag het rooster aan de binnenkant helemaal dichtmaken, maar kan dat gewoon? Het geheel zit trouwens boven aan de muur, vlak onder het plafond, dus zo'n 2,40m vanaf de vloer...

Edit: vanzelfsprekend zitten er onder in de buitenmuur ook gewoon open stootvoegen
Is het nageïsoleerd of vanuit de bouw? Heb je nog andere manieren om te ventileren (roosters in ramen e.d.?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@twain4me @Teijgetje
Nog bedankt voor de reacties m.b.t. de afgebroken sifon. Uiteindelijk heb ik 'm eruit gekregen door de boel te verwarmen. Ik heb geen verfbrander liggen maar heb de föhn van m'n vrouw gepakt; op dat ding zat een sticker met de aanduiding '2000W' :+

Ik heb het afgebroken stuk in de lengte doorgezaagd met een los zaagblad van een babyzaagje. Vervolgens de boel verwarmd en met een tang het afgebroken stuk beetje bij beetje eruit kunnen trekken. De aansluiting in de muur is een héél klein beetje beschadigd maar mag eigenlijk geen naam hebben. Ik ga daar straks een nieuwe pijp inlijmen en aan de buitenkant de boel volsmeren met kit zodat evt. 'haargaatjes' zeker zijn afgedicht. Uiteindelijk is het een afvoer en geen aanvoer waar druk op staat dus dat zal wel goedkomen (y)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 BU   IS    BI
|   |/////|   |
+---+     +---+

+---+     +---+
|   |/////|   |
|   |/////|   |
|   |/////|   |

BU = Buitenmuur
BI = Binnenmuur
IS = Isolatie

zonder foto's en overige info blijft het een gokje:
Dat is waarschijnlijk gewoon ventialtie voor de ruimte waar de opening is of de ruimte die daar ooit was (in het geval van verbouwingen)
In sommige huizen is een dergelijke oplossing gekozen omdat van welstand glasroosters in de voorgevel niet zijn toegestaan en zijn dus noodzakelijk voor ventilatie van het huis.
Waneer de woning de opening niet nodig heeft omdat toevoer van ventilatie elders voldoende is geregeld (bv middels roosters in/boven het glas) kan kan het weg. (wees hier terughoudend in , ventilatie is een zeer belangrijk onderdeel van het leefklimaat) een beter afluitbaar rooster kopen/maken is wellicht een betere oplossing. Zo kan je het wanneer je de afzuigkap aanzet open zetten en ga je niet onbedoeld de lucht aanzuigen vanaf de andere kant van het huis met alle ongemakken van dien.

of gewoon een bouwkundige laten langkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:00:
[...]
of gewoon een bouwkundige laten langkomen ;)
Dat laatste ga ik sowieso niet doen :P
Ik heb al een rooster boven het raam zitten, dus a.d.h.v. jouw uitleg neem ik de proef op de som en maak 'm binnen lekker dicht :+
Thanks!
Aardappel schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:53:
[...]
Is het nageïsoleerd of vanuit de bouw? Heb je nog andere manieren om te ventileren (roosters in ramen e.d.?)
Ik had deze reactie even gemist, dus bij deze nog even:
Het is geïsoleerd vanuit de bouw. Naast het rooster zit een raam van 1,80m breed met over de gehele breedte een ventilatierooster bovenin...

[ Voor 37% gewijzigd door Harrie_ op 03-12-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:28
Toch hier eens vragen.

In het verleden is hier wel eens een goede Duitse site langs gekomen voor hang en sluitwerk en geleiders.
Ik heb daar toen goede en lange geleiders gezien voor een knappe prijs.

Heeft iemand deze zo nog? Ik moet een aantal lade geleiders en een schuifdeur system hebben, en wil daar nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rob-T6 schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:40:
Toch hier eens vragen.

In het verleden is hier wel eens een goede Duitse site langs gekomen voor hang en sluitwerk en geleiders.
Ik heb daar toen goede en lange geleiders geIen voor een knappe prijs.

Heeft iemand deze zo nog? Ik moet een aantal lade geleiders en een schuifdeur system hebben, en wil daar nog eens kijken.
Geen bevestiging meer te vinden in je mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:28
Helaas niet 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16
Toch hier eens vragen.

Ik heb ze bij https://beschlaege-online.de gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hebben jullie nog een tip voor een goede vochtmeter? Ik gebruik die vooral om te kijken of ik het schilderwerk kan doen en mijn houten vloer in de gaten te houden (balken ed). Heb al wat uurtjes online gezocht maar ik kan nergens een test of betrouwbare reviews vinden. Budget is max 100 euro.

Ik kwam zelf tot deze shortlist. Heb nu een goedkope Chinese versie, maar die is niet betrouwbaar. Toen de batterijen bijna leeg waren gaf die vaak een laag getal aan, kwam ik te laat achter
:X

Voltcraft MF 100 ca 75e (voordeel dat die geen pinnen heeft , maar daardoor kan ik geschilderd hout ook niet meten zonder schuren volgens mij. waardoor dit weer een nadeel is voor mij). Kan verder niet veel vinden over dit merk maar volgens mij wel redelijk oké.

Dampfinder compact ca 40e
(Kan verder weinig vinden over dit merk, wordt wel aangeboden op diverse sites en ook in professionele varianten)

Stanley 077 030 ca 45e, over het algemeen is Stanley wel een oké merk voor occasional gebruik. Alleen geen achtergrond verlichting waardoor waardes moeilijk te lezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
Meten is weten maar je balken en kozijnhout controleren op regelmatige basis vind ik wel wat ver gaan, ieder zijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

D.deJong schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 05:34:
Meten is weten maar je balken en kozijnhout controleren op regelmatige basis vind ik wel wat ver gaan, ieder zijn hobby.
Haha zo is het ook niet , maar ik heb een jaren dertig huis en klus veel. Ik moet nog behoorlijk veel schilderwerk en in het verleden waren er behoorlijke vocht problemen. Vandaar dat ik de vloerbalken in de gaten houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
(jarig!)
Tusk schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:59:
Ik heb wellicht een huis op het oog. Het betreft een tussenwoning uit de jaren 60.
Ik weet uit ervaring dat de geluidsisolatie in die woningen op z'n zachts gezegd "matig" is.

Voordat ik aan dit avontuur begin ben ik benieuwd wat jullie voor ideeën hebben om de zaak te soundproofen (niet zichtbaar uiteraard). Het gaat vooral om dat het geluid van mijn surround set niet bij de buren terecht komt.

Ik zat zelf te denken aan een dubbel muurtje met isolatie en gips platen met uiteraard minimaal ruimteverlies.
Ik denk met name aan het isoleren van de balkkoppen.
Dat betekend het plafond eruit en een hoop isolatie ter plaatse van de balkkoppen aanbrengen.
Deze werden indertijd gewoon door en door gelegd voor de dracht.
Daaronder gewoon een voorzetwand. Hierbij gelden natuurlijk de normen dat massa isoleerde. Dus 10 cm glaswol doet meer als 3 cm.
Denk hier vooral na over de randaansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

sbruynis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:44:
[...]
Dus 10 cm glaswol doet meer als 3 cm.
En steenwol dus nog meer. Overigens is er ook speciale isolatie voor te krijgen, puur op geluid gericht.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

sbruynis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:44:
[...]

Dat betekend het plafond eruit en een hoop isolatie ter plaatse van de balkkoppen aanbrengen.
Heb je daar een concreet voorbeeld van? Google maakt me niet veel wijzer.

[ Voor 6% gewijzigd door Tusk op 04-12-2018 10:28 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:23
@twain4me @Teijgetje

Ik heb het afgebroken stuk in de lengte doorgezaagd met een los zaagblad van een babyzaagje. Vervolgens de boel verwarmd en met een tang het afgebroken stuk beetje bij beetje eruit kunnen trekken. De aansluiting in de muur is een héél klein beetje beschadigd maar mag eigenlijk geen naam hebben. Ik ga daar straks een nieuwe pijp inlijmen en aan de buitenkant de boel volsmeren met kit zodat evt. 'haargaatjes' zeker zijn afgedicht. Uiteindelijk is het een afvoer en geen aanvoer dus dat zal wel goedkomen (y)
Ik zou een manchet gebruiken, is ook specifiek voor dit doeleinde ontworpen.

https://www.badkamerwinke...3HPAzUEAQYAyABEgL2Y_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor de openslaande deuren in mijn garage (zie een paar posts terug) heb ik geen "sluitkommen" (ik weet eigenlijk niet hoe dat heet, dus ik heb nog niets kunnen vinden via google) die boven en onder in het kozijn komen die de linkse deur tegenhouden. De sluitkom van rechtse deur zit in de linkse deur. Ik heb al gekeken hoe groot de pinnetjes zijn die uit de deur schuiven, die zijn ca 6-8mm in doorsnee. Zou ik daar de contrabusjes van een dievenklauw voor kunnen gebruiken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
(jarig!)
Tusk schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:27:
[...]

Heb je daar een concreet voorbeeld van? Google maakt me niet veel wijzer.
Niet concreet. Helaas laten mijn Google skills mij in de steek,
Heb in 2013 een verbouwing gedaan bij opdrachtgevers. Hier lag naast de houten balklaag van de verdiepingsvloer duidelijk de kop van de balklaag van de buren door de bouwmuur heen.
zonoskar schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:56:
Voor de openslaande deuren in mijn garage (zie een paar posts terug) heb ik geen "sluitkommen" (ik weet eigenlijk niet hoe dat heet, dus ik heb nog niets kunnen vinden via google) die boven en onder in het kozijn komen die de linkse deur tegenhouden. De sluitkom van rechtse deur zit in de linkse deur. Ik heb al gekeken hoe groot de pinnetjes zijn die uit de deur schuiven, die zijn ca 6-8mm in doorsnee. Zou ik daar de contrabusjes van een dievenklauw voor kunnen gebruiken?
Dat zijn "sluitpotjes" die horen bij een Multipoint deluxe (van HMB) o.g.
https://www.hmb.nu/nl/4/7...pot-nastelbaar-grijs.aspx
nee geen aandelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Toch hier eens vragen.

Bedoel je misschien so-handel.de? Die ben ik hier ook al eens tegengekomen voor geleiders e.d.
Zelf nog niets van nodig gehad, maar wel tussen de favorieten gezet vanwege prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:28
Na een paar weken doorhalen is onze nieuwe badkamer bijna af :)
Nu ben ik aangekomen bij het kitten. Een tijdje terug was ik erg gecharmeerd van deze tips, dus ik gebruik nu zelden nog tape.

Echter, we hebben een wandje in mozaiek, grensende aan een normale tegel en de glazen wand. Hoe doe ik dit? Door de vele voegjes en het kleine hoogteverschil bij de steentjes is het zonder tape in ieder geval een rotklus om alles na te gaan. Maar ook met tape is het op de mozaiek niet ideaal. Toch maar tapen (al is het om op de normale tegel een rechte lijn te krijgen) en dan de kit in de voegjes daarna afvlakken?

edit: foto's volgen nog 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
zonoskar schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:56:
Ze heten inderdaad sluitkom en ik zou eens kijken op de site van Buva bij de balkespagnolet die sluit ook in zo’n kom. Of een axa sluitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probeer een beetje uit te vinden wat handig is voor een afvoer die deels in de dekvloer gestort gaat worden. Kun je dit gewoon met pvc doen met lijmmoffen?

Of moet je naar PP met schuifmoffen toe?
Kan hier zeer weinig over vinden online. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Liggend in de vloer of verticaal door de vloer heen? Liggend lijmen en verticaal eventueel een mof met rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D.deJong schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:52:
Liggend in de vloer of verticaal door de vloer heen? Liggend lijmen en verticaal eventueel een mof met rubber.
Liggend...

Maakt pvc of pp nog uit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Gewoon pvc, ik zie in de bouw eigenlijk nooit anders behalve bij standleidingen of onder het plafond hangend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Denk er wel om dat het goed geplaatst wordt:
- Goede maat buis
- Geen 90° bochten maar liever 2x 45°
- Let op het afschot

Volgens mij was er een gids met dit soort tips, maar ik kan deze zo niet vinden.
Ik meen dat @Teijgetje deze toen eens gepost heeft :?

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2018 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
frietsje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:53:
Nu ben ik aangekomen bij het kitten. Een tijdje terug was ik erg gecharmeerd van deze tips, dus ik gebruik nu zelden nog tape.
Ik hoop dat je er geen 2 kilo kit opsmeert zoals die kluns in de video :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Echter, we hebben een wandje in mozaiek, grensende aan een normale tegel en de glazen wand. Hoe doe ik dit? Door de vele voegjes en het kleine hoogteverschil bij de steentjes is het zonder tape in ieder geval een rotklus om alles na te gaan. Maar ook met tape is het op de mozaiek niet ideaal. Toch maar tapen (al is het om op de normale tegel een rechte lijn te krijgen) en dan de kit in de voegjes daarna afvlakken?

Ik heb ook veel van zijn tips gebruikt en werk ook met zo’n kithulpje. Eerder had ik de oude weggegooid omdat ik die niet fijn vond , maar nu werkt het toch best aardig. Enige nadeel vind ik wel dat zonder tape iets van de kitrand af, ik een kleine waas zag na het opdrogen van de witte siliconenkit op de zwarte tegel. Toen het nog nat was zag ik die niet en je krijgt het bijna niet weg. Goed boenen dus denk ik, iig beter dan ik heb gedaan :) .

Ps. Na lang zoeken vond ik bij de hornbach ook professionele afstrijk middel zodat je geen zeepsop hoeft te gebruiken. Dat is niet goed voor de siliconenkit. Werkt als een tierelier alleen droogt de kit dan ook sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waypoint schreef op woensdag 5 december 2018 @ 01:07:
[...]
Ps. Na lang zoeken vond ik bij de hornbach ook professionele afstrijk middel zodat je geen zeepsop hoeft te gebruiken. Dat is niet goed voor de siliconenkit. Werkt als een tierelier alleen droogt de kit dan ook sneller!
Die gebruik ik op aanraden van een kennis ook. Je bedoelt waarschijnlijk de 'Fugfix'.
Best duur voor een paar stukjes flexibel plastic, maar werkt erg goed inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

Volgens mij ging het om afstrijkmiddel, niet om afstrijkhulpjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Ik ben begonnen met de voorbereiding van een overkapping van totaal 9 x 3,5.
Aan de overkapping moet zweedsrabat komen. Nu is het prijsverschil tussen onbehandeld en behandeld redelijk groot. Ik heb een redelijke schuur waar ik de planken kan behandelen.

Wat heb ik precies nodig om onbehandelde zweeds rabat planken te behandelen? Is dit de moeite waard of zeggen jullie; bestel direct de behandelde planken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
BP14 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:41:
Ik ben begonnen met de voorbereiding van een overkapping van totaal 9 x 3,5.
Aan de overkapping moet zweedsrabat komen. Nu is het prijsverschil tussen onbehandeld en behandeld redelijk groot. Ik heb een redelijke schuur waar ik de planken kan behandelen.

Wat heb ik precies nodig om onbehandelde zweeds rabat planken te behandelen? Is dit de moeite waard of zeggen jullie; bestel direct de behandelde planken?
Waarmee zijn de behandeld? Als ze gewolmaniseerd zijn wens ik je succes met het zelf aanbrengen.
Zijn ze gebeitst dan kun je zelf ook aan de gang.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Even een huishoudelijke mededeling:

Met de nieuwe pinfunctie op het forum kunnen uitzonderlijk nuttige posts nu gepind worden in het topic:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2002349497.png

Laat maar even weten, desnoods via DM (mag ook aan @Harrie_ ) , of er posts met goede info in het topic staan die je graag gepind zou zien.

Mede mogelijk gemaakt door @Uncle Mel

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 05-12-2018 09:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Pics only is altijd handig in dit topic!
Goed bezig!

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Aardappel schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:52:
[...]

Waarmee zijn de behandeld? Als ze gewolmaniseerd zijn wens ik je succes met het zelf aanbrengen.
Zijn ze gebeitst dan kun je zelf ook aan de gang.
Dat is een goeie vraag. In de offerte staat: Zweeds rabat onbehandeld & Zweeds rabat behandeld. het lijkt wel een term in de bouwwereld. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waarmee het behandeld is.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Zo te zien mag ik deze winter mijn favo klusje gaan uitvoeren.....de kitranden in de douche beginnen wat scheurtjes te vertonen. Heb in de verbouwing maar weinig dingen gevonden waar ik echt een pleurishekel aan had, maar kitten zal te allen tijde niet mijn meest favo bezigheid zijn :+

Iemand de nieuwe Den Braven al uitgeprobeerd? De Hercu-seal lijn?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
BP14 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:49:
[...]

Dat is een goeie vraag. In de offerte staat: Zweeds rabat onbehandeld & Zweeds rabat behandeld. het lijkt wel een term in de bouwwereld. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waarmee het behandeld is.. 8)7
Is afhankelijk wat je ook mooi vindt, ik vind dat groene gewolmaniseerde niet fraai.

WOLMANISEREN

Wolmaniseren is in de eerste instantie het impregneren van hout met het verduurzamingmiddel CCA (koper-chroom-arseen) opgelost in water.
Variaties van die chemische middelen kwamen veelvuldig voor. Omdat die variaties wereldwijd algemeen wordt toegepast, is men ook bij het toepassen van die andere middelen gaan spreken van wolmaniseren.
Die andere middelen bevatten meestal één of meer metaalzouten. Veelal is dat koper en/of chroom. Zeker wanneer het hout in contact komt met water of grond zijn dat, in een decennia lange praktijk, onmisbare bestanddelen gebleken voor een effectieve bescherming en een redelijke milieuveilige toepassing.
Gewolmaniseerd hout heeft een groene kleur.
In de afvalfase is het beste dit hout af te voeren naar een officiële afvalverwerkingsbedrijf.

Als je het toch gaat schilderen is het niet noodzakelijk om het gewolmaniseerd te bestellen (je verf is dan de bescherming tegen de elementen). Is het gebeitst dan ben je goedkoper uit als je het zelf doet, behalve dan wat uurtjes met de roller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Aardappel schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:51:
[...]

Is afhankelijk wat je ook mooi vindt, ik vind dat groene gewolmaniseerde niet fraai.

WOLMANISEREN

Wolmaniseren is in de eerste instantie het impregneren van hout met het verduurzamingmiddel CCA (koper-chroom-arseen) opgelost in water.
Variaties van die chemische middelen kwamen veelvuldig voor. Omdat die variaties wereldwijd algemeen wordt toegepast, is men ook bij het toepassen van die andere middelen gaan spreken van wolmaniseren.
Die andere middelen bevatten meestal één of meer metaalzouten. Veelal is dat koper en/of chroom. Zeker wanneer het hout in contact komt met water of grond zijn dat, in een decennia lange praktijk, onmisbare bestanddelen gebleken voor een effectieve bescherming en een redelijke milieuveilige toepassing.
Gewolmaniseerd hout heeft een groene kleur.
In de afvalfase is het beste dit hout af te voeren naar een officiële afvalverwerkingsbedrijf.

Als je het toch gaat schilderen is het niet noodzakelijk om het gewolmaniseerd te bestellen (je verf is dan de bescherming tegen de elementen). Is het gebeitst dan ben je goedkoper uit als je het zelf doet, behalve dan wat uurtjes met de roller.
Die uurtjes met de roller / kwast is geen probleem. Is er nog een type beits dat je aanraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Reinier schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:00:
Volgens mij ging het om afstrijkmiddel, niet om afstrijkhulpjes ;)
Beide ;) !
ThinkPadd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:53:
[...]

Die gebruik ik op aanraden van een kennis ook. Je bedoelt waarschijnlijk de 'Fugfix'.
Best duur voor een paar stukjes flexibel plastic, maar werkt erg goed inderdaad!
Klopt die heb ik ook. Enige nadeel vind ik van deze versie VS die hij in het filmpje heeft is dat die van de hornbach (of praxis , zijn allemaal t zelfde ) geen afstandhoudertje overdwars heeft. Beetje lastig uit te leggen maar als je een tegel met facet hebt zoals wij de metrotegels en je daar de voeghulp haaks opzet krijg je telkens te maken met een inhammetje. En daarmee ook in je kitwerk als je niet uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:28
Waypoint schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:48:

Klopt die heb ik ook. Enige nadeel vind ik van deze versie VS die hij in het filmpje heeft is dat die van de hornbach (of praxis , zijn allemaal t zelfde ) geen afstandhoudertje overdwars heeft. Beetje lastig uit te leggen maar als je een tegel met facet hebt zoals wij de metrotegels en je daar de voeghulp haaks opzet krijg je telkens te maken met een inhammetje. En daarmee ook in je kitwerk als je niet uitkijkt.
Klopt. Ik heb ze wel en ze zijn inderdaad fijn. Alleen mozaïek is dan weer teveel van het goede.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:17:
Ik meen dat @Teijgetje deze toen eens gepost heeft :?
Volgens mij niet? ;)
Maar bij deze. ;)
Dyka en andere fabrikanten van PVC, PP of PE,bv Wavin hebben allemaal installatiehandleidingen voor alles.(bovenstaande links gaan naar alle downloads)
Bv los:
Dyka binnenriolering PVC, PP, PE
Wavin handboek binnenriolering afvalwater (PVC, PP, PE).

Tip;
Een veelgemaakte fout bij lijmen is de buis niet af te schuinen maar scherp (gezaagd/geknipt) te laten.
Bij insteken schraap je dan de mof leeg ipv dat er een lijmlaag blijft zitten door de schuine kant. Je hebt dan gelijk een slechte(re) verbinding.
PVC-Pijpafbramers tot 40 mm kosten niet veel bij de DHZ ketens, wel zo makkelijk.
Een grove vijl of surform kan ook. Een surformpje is makkelijk en ook voor grote diameters. Bij manchetverbindingen moet je ook afschuinen (en bv zuurvrije vaseline) om de rubbers niet te beschadigen.

Een andere simpele fout is niet ontvetten, ik gebruik hier PVC-cleaner voor. Dat lost het PVC iets op zodat de lijm beter pakt in het PVC en je niet hoeft te schuren. Flesje kost ca 19 euro dus voor kleine klusje gebruik je goedkoper een fijn schuurpapiertje en wasbenzine. (Wasbenzine koop je beter in de supermarkt voor 1,30 ipv 5 euro bij de vakhandel (tot zelfs ecologische zooi in de DHZmarkt)
Met PVC cleaner reinig je ook gelijk de lijmresten aan de buitenkant met een nat (wc)papiertje na insteken zodat je nette lijmverbindingen hebt zonder druipers en lelijke randen. Zit de bedrukking in zicht en ga je het niet schilderen dan lost het ook de print op (en je stiftmerktekens die je bij losse passing zet als je iets ongemonteerd van te voren gaat lijmen).

Hij geeft wel wat handige tips,eigenlijk open deuren, maar zijn kitwerk aan het eind ziet er niet uit.....
Ik plak af al naar de ondergrond, is die besmettelijk dan zeker, alleen gladde tegels dan niet, een combinatie meestal wel.
Ik zet ook eerst de kit in model zonder afstrijkmiddel, zodoende kan je nog correcties aanbrengen als er foutjes in de kitrand zitten, bv te weinig kit of luchtbellen. Maar ook een geheel nieuwe kitrand erover als hij toch te iel is is dan geen probleem. Pas als de kitrand in model staat, spuit ik afstrijkmiddel, haal evt tape weg , spuit nog een beetje en werk het glad af.
Ik trek de kitrand van één kant naar de andere, stukje voor stukje, dan heb je tijd om te modelleren en af te werken, natuurlijk de natte kant waar je verlengd droog houden. Liggende benedenvoegen doe je eerst, de staande doe je gelijk als je een hoek passeert (tenzij die een andere kleur is). Je gaat daarbij iets door de hoek en omhoog, zet de kit glad maar laat de uiteinden droog zodat je daar door kunt. Vergt een beetje snelheid maar kit zonder afstrijk kan je desnoods iets weghalen als het aanzet (sommige kitten drogen snel) en daarna doorgaan.
Ik zet weinig rechte voegen, om mooi te zijn moet je ze echt gelijk strak zetten en afblijven, natrekken is lastig. Dus de ribbel van het plakband is lastiger glad te trekken,je moet dan alles gelijk natrekken met de kans dat je teveel weghaalt. Een holle voeg kan je na het modelzetten met je vinger zonder druk simpel gladstrijken.
De plakbandafstand hangt weer af van de voeg, de hypotenusa of de radius van het voegrubbertje, zodat je eigenlijk gelijk schoon bent als je het tape verwijderd en weinig extra hoeft glad te maken.
Met afplakken kan je ook een rechte strakke kitlijn zetten, als je die kit en je haalt het plakband weg dan blijft er altijd kit waar je niet afgeplakt hebt die je zonder druk glad kan maken. Met alleen een rubbertje kan je kitdikte nog wel eens zwabberen door meer of minder druk op het rubbertjes, waardoor het er niet strak uitziet.

Ik gebruik meestal de gele rubbertjes van de Praxis, een goedkoop setje van 6 met alle soorten vormen. Kit hecht niet er aan dus eenmaal opgedroogd maak/peel je ze makkelijk schoon. Bovendien zijn ze makkelijk met een stanleymes op maat te snijden, soms moet de voeg door waar het gewone rubbertje niet langs kan, dan is het handig als je een maatrubbertje kan maken dat geen 12 euro kost.

In jouw geval zou ik beide zijden afplakken, modelleren, afstrijk spuiten, dan hecht de kit op het plakband ook niet meer als je dat stript, nogmaals inspuiten en gladstrijken. En dat stukje voor stukje, bv 30-40cm per keer, maar niet verder dan dat je snel af kan werken. Je moet alle voegjes van je mozaïek gelijk bijsnijden en gladmaken, dat kost tijd. Een schuine voeg wordt met kleine mozaiektegeltjes meestal niet strak, een holle wel.
Maar als je afgeplakt hebt kun je experimenteren met recht of hol zolang je niet gespoten hebt, een nieuw kitlijntje er over hecht dan gewoon.

Neem neutrale afstrijkvloeistof, niet voor het drogen maar afwasmiddel maakt de toplaag iets poreus, schimmel heeft dan eerder/meer kans. Een neutralevloeistof doet dat niet.

En neem de tijd, oefen wat, bv met acrylaatkit op proefstukjes (dat maakt lekker schoon met water), zodat wanneer je met het echte werk gaat beginnen je weet wat en hoe je het gaat doen.
Een badkamer staat of valt namelijk met net kitwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 06-12-2018 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

Notna schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:21:

Even een huishoudelijke mededeling:

Met de nieuwe pinfunctie op het forum kunnen uitzonderlijk nuttige posts nu gepind worden in het topic:

[Afbeelding]

Laat maar even weten, desnoods via DM (mag ook aan @Harrie_ ) , of er posts met goede info in het topic staan die je graag gepind zou zien.

Mede mogelijk gemaakt door @Uncle Mel
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hulde voor deze feature! Vroeger lukte het me al om alleen reacties met foto's te tonen door de IMG tag te gebruiken, maar dat werkte de laatste jaren ook weer niet.

Deze feature is O+ O+ O+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Vraag over geluidsisolatie:
Van het weekend ga ik de schouw maken voor mijn afzuigkap. Nu heb ik bedacht om die schouw straks vol te stoppen met iets wat geluidsisolerend werkt (om zodoende toch een paar decibel minder afzuigherrie te hebben). Wat zou ik het beste (niet te duur) in de schouw kunnen stoppen?

Ik had al bedacht om er een bult steenwol in te stoppen, maar is dat wel een goed plan?

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 06-12-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:59
Wollen dekens die je voor een habbekrats bij de kringloop kunt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Harrie_ Wat ga je gebruiken voor het buizenwerk? Vaste spirobuis heeft de voorkeur t.o.v. zo'n flexibel prulletje van de bouwmarkt, zie ook: ThinkPadd in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Ik heb bij mij de koof overigens niet geïsoleerd, vond het geluidsniveau wel meevallen, meeste lawaai komt bij mij toch uit de motor zelf waar ik niks aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:56:
@Harrie_ Wat ga je gebruiken voor het buizenwerk? Vaste spirobuis heeft de voorkeur t.o.v. zo'n flexibel prulletje van de bouwmarkt, zie ook: ThinkPadd in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Ik heb bij mij de koof overigens niet geïsoleerd, vond het geluidsniveau wel meevallen, meeste lawaai komt bij mij toch uit de motor zelf waar ik niks aan kan doen.
Was eigenlijk wel van plan om een flexibele buis te gaan gebruiken. Ik kan er helaas niet omheen om, in een totale lengte van pak 'm beet 1 meter 5 bochten te moeten maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

Is dit dan een optie? Die lijken me een stuk gladder dan de goedkope kunststof buizen: https://www.ventilatiesho...uis/semi-flexibele-slang/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02
Harrie_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:58:
[...]

Was eigenlijk wel van plan om een flexibele buis te gaan gebruiken. Ik kan er helaas niet omheen om, in een totale lengte van pak 'm beet 1 meter 5 bochten te moeten maken...
Op mijn toilet was de afzuiging niet aangesloten aan de uitgang op het dak. Omdat ik het plafond anders moest openmaken (buizen stonden niet tegenover elkaar) heb ik besloten flexibele buis te gebruiken. De lucht langs de ribbels maakt een enorme herrie dus het plafond gaat binnenkort toch wel open om de afzuiging te verplaatsen. Zou het gewoon meteen goed doen.
Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.