Volgens mij niet?
Maar bij deze.
Dyka en andere fabrikanten van PVC, PP of PE,bv
Wavin hebben allemaal installatiehandleidingen voor alles
.(bovenstaande links gaan naar alle downloads)
Bv los:
Dyka binnenriolering
PVC,
PP,
PE
Wavin
handboek binnenriolering afvalwater (PVC, PP, PE).
Tip;
Een veelgemaakte fout bij lijmen is de buis niet af te schuinen maar scherp (gezaagd/geknipt) te laten.
Bij insteken schraap je dan de mof leeg ipv dat er een lijmlaag blijft zitten door de schuine kant. Je hebt dan gelijk een slechte(re) verbinding.
PVC-Pijpafbramers tot 40 mm kosten niet veel bij de DHZ ketens, wel zo makkelijk.
Een grove vijl of
surform kan ook. Een surformpje is makkelijk en ook voor grote diameters. Bij manchetverbindingen moet je ook afschuinen (en bv zuurvrije vaseline) om de rubbers niet te beschadigen.
Een andere simpele fout is niet ontvetten, ik gebruik hier
PVC-cleaner voor. Dat lost het PVC iets op zodat de lijm beter pakt in het PVC en je niet hoeft te schuren. Flesje kost ca 19 euro dus voor kleine klusje gebruik je goedkoper een fijn schuurpapiertje en wasbenzine. (Wasbenzine koop je beter in de supermarkt voor 1,30 ipv 5 euro bij de vakhandel (tot zelfs ecologische zooi in de DHZmarkt)
Met PVC cleaner reinig je ook gelijk de lijmresten aan de buitenkant met een nat (wc)papiertje na insteken zodat je nette lijmverbindingen hebt zonder druipers en lelijke randen. Zit de bedrukking in zicht en ga je het niet schilderen dan lost het ook de print op (en je stiftmerktekens die je bij losse passing zet als je iets ongemonteerd van te voren gaat lijmen).
frietsje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:53:
Nu ben ik aangekomen bij het kitten. Een tijdje terug was ik erg gecharmeerd van
deze tips, dus ik gebruik nu zelden nog tape.
Echter, we hebben een wandje in mozaiek, grensende aan een normale tegel en de glazen wand. Hoe doe ik dit? Door de vele voegjes en het kleine hoogteverschil bij de steentjes is het zonder tape in ieder geval een rotklus om alles na te gaan. Maar ook met tape is het op de mozaiek niet ideaal. Toch maar tapen (al is het om op de normale tegel een rechte lijn te krijgen) en dan de kit in de voegjes daarna afvlakken?
edit: foto's volgen nog

Hij geeft wel wat handige tips,eigenlijk open deuren, maar zijn kitwerk aan het eind ziet er niet uit.....
Ik plak af al naar de ondergrond, is die besmettelijk dan zeker, alleen gladde tegels dan niet, een combinatie meestal wel.
Ik zet ook eerst de kit in model zonder afstrijkmiddel, zodoende kan je nog correcties aanbrengen als er foutjes in de kitrand zitten, bv te weinig kit of luchtbellen. Maar ook een geheel nieuwe kitrand erover als hij toch te iel is is dan geen probleem. Pas als de kitrand in model staat, spuit ik afstrijkmiddel, haal evt tape weg , spuit nog een beetje en werk het glad af.
Ik trek de kitrand van één kant naar de andere, stukje voor stukje, dan heb je tijd om te modelleren en af te werken, natuurlijk de natte kant waar je verlengd droog houden. Liggende benedenvoegen doe je eerst, de staande doe je gelijk als je een hoek passeert (tenzij die een andere kleur is). Je gaat daarbij iets door de hoek en omhoog, zet de kit glad maar laat de uiteinden droog zodat je daar door kunt. Vergt een beetje snelheid maar kit zonder afstrijk kan je desnoods iets weghalen als het aanzet (sommige kitten drogen snel) en daarna doorgaan.
Ik zet weinig rechte voegen, om mooi te zijn moet je ze echt gelijk strak zetten en afblijven, natrekken is lastig. Dus de ribbel van het plakband is lastiger glad te trekken,je moet dan alles gelijk natrekken met de kans dat je teveel weghaalt. Een holle voeg kan je na het modelzetten met je vinger zonder druk simpel gladstrijken.
De plakbandafstand hangt weer af van de voeg, de hypotenusa of de radius van het voegrubbertje, zodat je eigenlijk gelijk schoon bent als je het tape verwijderd en weinig extra hoeft glad te maken.
Met afplakken kan je ook een rechte strakke kitlijn zetten, als je die kit en je haalt het plakband weg dan blijft er altijd kit waar je niet afgeplakt hebt die je zonder druk glad kan maken. Met alleen een rubbertje kan je kitdikte nog wel eens zwabberen door meer of minder druk op het rubbertjes, waardoor het er niet strak uitziet.
Ik gebruik meestal de gele rubbertjes van de Praxis, een goedkoop setje van 6 met alle soorten vormen. Kit hecht niet er aan dus eenmaal opgedroogd maak/peel je ze makkelijk schoon. Bovendien zijn ze makkelijk met een stanleymes op maat te snijden, soms moet de voeg door waar het gewone rubbertje niet langs kan, dan is het handig als je een maatrubbertje kan maken dat geen 12 euro kost.
In jouw geval zou ik beide zijden afplakken, modelleren, afstrijk spuiten, dan hecht de kit op het plakband ook niet meer als je dat stript, nogmaals inspuiten en gladstrijken. En dat stukje voor stukje, bv 30-40cm per keer, maar niet verder dan dat je snel af kan werken. Je moet alle voegjes van je mozaïek gelijk bijsnijden en gladmaken, dat kost tijd. Een schuine voeg wordt met kleine mozaiektegeltjes meestal niet strak, een holle wel.
Maar als je afgeplakt hebt kun je experimenteren met recht of hol zolang je niet gespoten hebt, een nieuw kitlijntje er over hecht dan gewoon.
Neem neutrale afstrijkvloeistof, niet voor het drogen maar afwasmiddel maakt de toplaag iets poreus, schimmel heeft dan eerder/meer kans. Een neutralevloeistof doet dat niet.
En neem de tijd, oefen wat, bv met acrylaatkit op proefstukjes (dat maakt lekker schoon met water), zodat wanneer je met het echte werk gaat beginnen je weet wat en hoe je het gaat doen.
Een badkamer staat of valt namelijk met net kitwerk.
[
Voor 13% gewijzigd door
Teijgetje op 06-12-2018 02:59
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.