[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.762 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:28
@Harrie_

Ik zou zoiets gebruiken voor je kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@Reinier @m3gA @Rob-T6 Bedankt voor de tips. Als ik het zo eens naast elkaar leg dan denk ik dat de optie van Reinier de beste is :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Harrie_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:20:
@Reinier @m3gA @Rob-T6 Bedankt voor de tips. Als ik het zo eens naast elkaar leg dan denk ik dat de optie van Reinier de beste is :Y
Zoiets wilde ik ook voorstellen, hebben ze ook gewoon bij de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...-mtr/8610919/artikel.html

Buigbaar maar redelijk stijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
@Harrie_ met de sei flexibele kan het prima, ik stelde de Non Woven slang voor omdat je dan wel gelijk een goede geluidsreductie hebt, scheelt je veel proppen met steenwol ;)
Deze is daar specifiek voor namelijk, (een geperforeerde binnenmantel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Rob-T6 Is zo'n non-woven niet meer gericht op binnenhuisventilatie i.p.v. een afzuigkap?
Ik kan mij voorstellen dat dat non-woven spul erg ranzig gaat worden als je een paar vette speklappen gaat bakken onder je afzuigkap :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
ThinkPadd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:14:
@Rob-T6 Is zo'n non-woven niet meer gericht op binnenhuisventilatie i.p.v. een afzuigkap?
Ik kan mij voorstellen dat dat non-woven spul erg ranzig gaat worden als je een paar vette speklappen gaat bakken onder je afzuigkap :9 ?
Daarvoor zijn de filters in de afzuigkap :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
Rob-T6 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:22:
Daarvoor zijn de filters in de afzuigkap :P ;)
Ah, dus al die bedrijven die afzuigkanalen reinigen van vet ed verzinnen hun eigen werk? Kwestie van een filtertje?

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-12-2018 21:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Laat ik het zo zeggen, voor mij is dat in ieder geval geen issue.

Daarbij is de link die je laat zien voor grootkeukens ;-) lijkt me niet dat je zo je eigen keuken gebruikt.
Mocht ik dat idee krijgen vervang ik de slang wel weer.

Ik zal eerder mijn MV kanalen reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Ik moet weer eens de Tweakers hulplijn inschakelen :+ .

De volgende kapstop van steigerbuis wil ik gaan ophangen, echter heb ik een nogal 'vreemde' situatie van muren in de hal. Er is een soort koof / nis gemaakt waar eerst een steigerbuis kapstop tussen stond vanaf de grond tot de bovenkant van de nis.

Dit is de nieuwe kapstok:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGTA352h.jpg

De kapstop moet in de nis komen te hangen, met extra bevestiging tegen de bovenkant of achterkant van de nis (afhankelijk van wat steviger is). De nis klinkt eigenlijk overal redelijk hol, het is sowieso geen echte massieve muur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uR0EL4Lh.jpg

Nu zaten er al twee gaten in van de vorige kapstok, als ik daar in kijk, zie ik een stuk metaal zitten (in beide gaten). Zou het kunnen dat dit een metal stud is? Het gat is zo'n 3 centimeter diep, ik verwacht eigenlijk dat het een houten plaat is tegen de metal studs, en daarvoor een gipsplaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WY6fOtgh.jpg

Wat is nu de beste manier om hier die kapstok op te hangen? Ik dacht holle-wandankers te gebruiken voor de bovenkant, maar dat kan natuurlijk niet met die metal studs. De zijkanten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat het exact dezelfde situatie is: Een frame van metal studs die bekleed is met gipsplaat + houtplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:21:

Wat is nu de beste manier om hier die kapstok op te hangen? Ik dacht holle-wandankers te gebruiken voor de bovenkant, maar dat kan natuurlijk niet met die metal studs. De zijkanten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat het exact dezelfde situatie is: Een frame van metal studs die bekleed is met gipsplaat + houtplaat.
Ik zou de kapstok monteren op een houtenplank.
Dus de kapstok op een houtenplank monteren met bout en moertjes(natuurlijk verzinken aan de achterkant ;) ) en dan het geheel op de muur die voor zien van een aantal holle wandpluggen.
Ik verwacht als je het direct op de holle muur monteert, je projectje gedoemd is te mislukken als de eerste jassen er op gehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel benieuwd hoe een ieder hier zijn werkplaats stofvrij houdt.
Ondanks dat ik mijn schuurmachine op een stofzuiger heb aangesloten is de hele garage inclusief inhoud na een tijdje toch voor zien van een laagje fijn houtstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Afgelopen lente zijn wij verhuisd. Leuk huis, mooie omgeving en meer klusruimte. Dikke prima. Er is echter 1 nadeel, Bhagavad zei het al in het gereedschap topic, geluid draagt ver! En ik had niet in de gaten hoe ver voordat ik hier woonde. Dus afgelopen zomer konden wij elk weekend meegenieten van de feestjes van mensen die honderden meters verderop wonen. Ik wil er graag voor zorgen dat dat de komende zomer wat minder is door wat maatregelen te nemen op de volgende vlakken:

- Andere kozijnen met beter geluidswerend glas (is momenteel wel dubbelglas, maar erg oud, misschien net HR)
- Een airco zodat het raam niet open hoeft
- Betere geluidswering van het dak (we slapen direct onder het dak)

Over het laatste heb ik een vraag. Het dak is een zadeldak en opgebouwd uit isolatieplaten (EPS, bevestigd op gordingen) welke betrekkelijk veel geluid doorlaten. Momenteel zit er aan de binnenkant een afwerking die we niet mooi vinden en sowieso willen vervangen. Tussen de isolatieplaten en de afwerking zit de dikte van de gordingen (ca 16cm) en deze is nu niet opgevuld. Deze wil ik graag opvullen met steenwol om naast geluidsdemping ook nog wat warmte isolatie te krijgen. Nou ben ik me er van bewust dat ik dit niet zomaar kan doen en er normaal gesproken bij het van binnenuit naisoleren dampopen en dampdichte folie gebruikt wordt. Dit is echter bij een dak dat niet reeds geisoleerd is. Ons dak ik wel geisoleerd en ik ben op zoek gegaan naar een werkwijze om dan nog na te kunnen isoleren en vond de volgende folie van isover: https://www.isover.nl/producten/vario-km-duplex-uv

Deze folie is dampdicht in de winter en dampopen in de zomer. Ik kan het niet goed bij isover vinden, maar volgens de website van de gamma (…) kan een dergelijke folie gebruikt worden bij het naisoleren van een dampdicht dak: https://www.gamma.nl/klus...ulp-en-advies/dakisolatie

Ik twijfel of dit een goede keus gaat zijn en ga nog even contact opnemen met isover, maar vroeg me wel af of iemand ervaring heeft met het naisoleren van een reeds geisoleerd dak met deze folie of op een andere manier.

Sfeerfotootje vanuit de slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/svQuU0D4tGt0Ue4GRQN7xLVm/full.jpg

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik heb sterk mijn bedenkingen bij dampregulerende folies.. Ook wel klimaatfolies genoemd.
Onze concurrent (Dorken) heeft zo'n folie in haar assortiment, o.a. hier te koop. en daar staat het volgende:
Dampregulerende folie voor gebruik bij platte- en hellende daken. De Novaflexx folie herkent de luchtvochtigheid en past haar eigenschappen zo nodig aan. Bij een droge omgeving functioneert het als dampremmende folie. Bij een vochtige omgeving nemen de dampdoorlatende eigenschappen het over.
Dus op het moment dat het vochtig word, gaat ie open en komt het dus alsnog in je constructie... en punt 2, met dit product geef je aan dat al je overige dampremmende producten die zie ook in de markt zetten 'niet goed' zijn

En ik vraag me af hoe je de eigenschappen van LDPE dusdanig kunt beïnvloeden dat ze doen wat jij wilt...

Nb, Mooi uitzicht! :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Rob-T6 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:06:
...
Ik zal eerder mijn MV kanalen reinigen.
Hoe belangrijk is dit eigenlijk? Ik heb dit nog nooit laten doen (neem aan dat je je mechanische ventilatie bedoeld), en woon in deze woning vanaf 2009. Het is nieuwbouw, dus ben de enige bewoner.
MV zit niet aangesloten op de afzuigunit van de kookplaat, dus puur ventilatie van mijn huis, woonruimte, wc’s en badkamer.

Ik kreeg laatst een reclamefoldertje in de bus om hier een apart abonnement voor af te sluiten. Klonk voor mij een beetje als “wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Maar bedenk me wel dat het logisch kan zijn om dit systeem ook te cleanen en te onderhouden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
decipherer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:20:
Afgelopen lente zijn wij verhuisd. Leuk huis, mooie omgeving en meer klusruimte. Dikke prima. Er is echter 1 nadeel, Bhagavad zei het al in het gereedschap topic, geluid draagt ver! En ik had niet in de gaten hoe ver voordat ik hier woonde. Dus afgelopen zomer konden wij elk weekend meegenieten van de feestjes van mensen die honderden meters verderop wonen. Ik wil er graag voor zorgen dat dat de komende zomer wat minder is door wat maatregelen te nemen op de volgende vlakken:

- Andere kozijnen met beter geluidswerend glas (is momenteel wel dubbelglas, maar erg oud, misschien net HR)

Over het laatste heb ik een vraag. Het dak is een zadeldak en opgebouwd uit isolatieplaten (EPS, bevestigd op gordingen) welke betrekkelijk veel geluid doorlaten. Momenteel zit er aan de binnenkant een afwerking die we niet mooi vinden en sowieso willen vervangen. Tussen de isolatieplaten en de afwerking zit de dikte van de gordingen (ca 16cm) en deze is nu niet opgevuld. Deze wil ik graag opvullen met steenwol om naast geluidsdemping ook nog wat warmte isolatie te krijgen. Nou ben ik me er van bewust dat ik dit niet zomaar kan doen en er normaal gesproken bij het van binnenuit naisoleren dampopen en dampdichte folie gebruikt wordt. Dit is echter bij een dak dat niet reeds geisoleerd is. Ons dak ik wel geisoleerd en ik ben op zoek gegaan naar een werkwijze om dan nog na te kunnen isoleren en vond de volgende folie van isover: https://www.isover.nl/producten/vario-km-duplex-uv

Deze folie is dampdicht in de winter en dampopen in de zomer. Ik kan het niet goed bij isover vinden, maar volgens de website van de gamma (…) kan een dergelijke folie gebruikt worden bij het naisoleren van een dampdicht dak: https://www.gamma.nl/klus...ulp-en-advies/dakisolatie

Ik twijfel of dit een goede keus gaat zijn en ga nog even contact opnemen met isover, maar vroeg me wel af of iemand ervaring heeft met het naisoleren van een reeds geisoleerd dak met deze folie of op een andere manier.

[Afbeelding]
De belangrijkste vraag is: hoe dampremmend is je huidige dak(beschot). Zitten er kieren tussen de EPS-platen; hoe dik is het EPS en hoe zwaar (de diffusiedichtheid is bij EPS sterk afhankelijk van het soortelijk gewicht).
De truc is dat je ervoor zorgt dat damp de constructie sneller kan verlaten; dan dat deze kan binnendringen; dus als je dak dampdoorlatend genoeg is hoef je mogelijk niet met klimaatfolies aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:56:
Ik ben heel benieuwd hoe een ieder hier zijn werkplaats stofvrij houdt.
Ondanks dat ik mijn schuurmachine op een stofzuiger heb aangesloten is de hele garage inclusief inhoud na een tijdje toch voor zien van een laagje fijn houtstof.
Meer aandacht voor deze vraag! fijnstoffilters??

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
De laatste tijd helaas te weinig kunnen doen, mede door een verhuizing van m'n zus naar een woning waar flink geklust moest worden,

Maar die schuur is nu geisoleerd, en de vlizotrap zit erin!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NpsooDx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ep4pgQX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/amKBNiT.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Lekker bezig @Jelte,89! Ziet er goed uit!

Even voor de beeldvorming; je bent hier toch ooit gewoon zomaar ineens mee begonnen toch? Meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat je op een dag gewoon 'from scratch' begonnen bent met deze 'hobby'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:05
Goofyduck384 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:28:
[...]
Hoe belangrijk is dit eigenlijk?
Een abonnement zou ik zelf niet zo snel doen want dat lijkt me een beetje overkill (makkelijk vaste inkomsten voor zo'n bedrijf). Maar af en toe schoonmaken is wel aan te raden. Ik weet dat het op schepen gebruikelijk is om een dergelijk systeem elke paar jaar te laten reinigen en de rotzooi die daar dan uit komt is behoorlijk. Zelf doen kan ook zoals hier https://gathering.tweaker...message/56166677#56166677. Om te kijken hoeveel stof er in de kanalen zit kun je eens wat ventielen er af pakken. Je kijkt dan zo het kanaal in en dat geeft wel een indicatie van de viezigheid die zich daar bevindt. Wel even opletten dat je de stand van het ventiel niet veranderd (door te draaien verander je vaak de doorgang en daarmee het debiet).

Om dit na tien jaar eens te laten doen lijkt me geen overbodige luxe :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Sjoerdfoto @Verwijderd
Er zijn allerlij werkplaats lucht reinigers te koop, maar ik zou eerst kijken of je niet nog meer stof kan opvangen bv met een mobiele houtstofafzuiging voor het gemiste stof (2e stofzuiger (met eigen gemaakte kap) ophangen kan ook werken en is goedkoper). En natuurlijk even nagaan of je stofzuiger niet 50% van het fijnstof terug de ruimte in gooit.

maar misschien is dit een vraag voor het gereedschappen topic

met een (oude) mv unit en een paar slangen kan je het ook gewoon het dak uit blazen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:48:

Even voor de beeldvorming; je bent hier toch ooit gewoon zomaar ineens mee begonnen toch? Meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat je op een dag gewoon 'from scratch' begonnen bent met deze 'hobby'?
Klopt, vorig jaar Juni is het hout geleverd, zal is even kijken of ik daar nog wat posts van kan vinden.
Achteraf gezien had ik beter een topic kunnen openen.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
decipherer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:20:

[Afbeelding]
Ik zie niet zo veel problemen in het (na) isoleren van de binnenzijde met een minerale wol, de platen aan de buitenkant zijn al dampdicht. Ik zou dus zeker niet aan de binnenkant nogmaals aan de gang gaan met folies in welke vorm dan ook. Dan heb je alleen maar kans dat je de boel opsluit.

Het voordeel van minerale wol is dat het nog enigszins kan ademen en zodoende zelfregulerend is. Als je binnen op een normale wijze ventileert is het geen enkel probleem.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

titan1901 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:02:
[...]
Een abonnement zou ik zelf niet zo snel doen want dat lijkt me een beetje overkill (makkelijk vaste inkomsten voor zo'n bedrijf). Maar af en toe schoonmaken is wel aan te raden. Ik weet dat het op schepen gebruikelijk is om een dergelijk systeem elke paar jaar te laten reinigen en de rotzooi die daar dan uit komt is behoorlijk. Zelf doen kan ook zoals hier https://gathering.tweaker...message/56166677#56166677. Om te kijken hoeveel stof er in de kanalen zit kun je eens wat ventielen er af pakken. Je kijkt dan zo het kanaal in en dat geeft wel een indicatie van de viezigheid die zich daar bevindt. Wel even opletten dat je de stand van het ventiel niet veranderd (door te draaien verander je vaak de doorgang en daarmee het debiet).

Om dit na tien jaar eens te laten doen lijkt me geen overbodige luxe :9.
het schoonmaken zelf is een redelijk specialistisch klusje, maar is het 300,- waard? hmmm je kan het zelf doen maar dan zit je snel aan 50 tot 100 euro materiaal kosten. (kan goedkoper/duurder.)
ik vond via chinese vrienden een opzetstuk voor een boormachine :) moet ook in dit topic/bovengenoemde link te vinden zijnn ..
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:31:
[...]
Meer aandacht voor deze vraag! fijnstoffilters??
als je je werkplaats "snippervrij" wilt houden zou ik denken aan shopvac (youtube zoekterm) splitters/aansluit/vloer mondjes denken ..
overgens zou je de aanzuig cappaciteit wel kunnen verhogen zodat je minder stof hebt. maar dat gaat 50% verbetering max opleveren denk ik.

Stofvrij zou je wellicht beter een verbeterde circulatie kunnen doen, waarbij je via idd fijnstoffiltratie de meeste zooi afvangt. maar denk niet dat een stofzuiger bedoelt is om fijnstof af te vangen.
twain4me schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:13:
@Sjoerdfoto @Verwijderd
met een (oude) mv unit en een paar slangen kan je het ook gewoon het dak uit blazen O-)
niet om het 1 of ander ... maar je blaast gelijk de warme/koele lucht gelijk de ruimte uit met dit plan veel nadeliger. levertje op zeker gezeik op met buren/milieu bewakers.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 07-12-2018 13:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
vso schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:20:
[...]

het schoonmaken zelf is een redelijk specialistisch klusje, maar is het 300,- waard? hmmm je kan het zelf doen maar dan zit je snel aan 50 tot 100 euro materiaal kosten. (kan goedkoper/duurder.)
Nouja ik zeg niet dat je het zelf moet doen maar ik ben zelf niet zo happig om overal dit soort abonnementen voor af te sluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar iemand laten komen wanneer je dat nodig acht, vaak zijn dat soort abonnementen onnodig duur. Hoe dan ook: of zelf proberen en kijken hoe het resultaat wordt of het door iemand laten doen lijkt me eens in de zoveel jaar wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

titan1901 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:25:
[...]

Nouja ik zeg niet dat je het zelf moet doen maar ik ben zelf niet zo happig om overal dit soort abonnementen voor af te sluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar iemand laten komen wanneer je dat nodig acht, vaak zijn dat soort abonnementen onnodig duur. Hoe dan ook: of zelf proberen en kijken hoe het resultaat wordt of het door iemand laten doen lijkt me eens in de zoveel jaar wel nuttig.
Was je post +1 vergeten ;) ben het ook wel eens met je standpunt.

Zelf wil ik het eigenlijk zelf met vrienden aanschaffen, drukt de kosten wat en voor die prijs doe je het ook wat regelmatig(er) samen .. en is het snel gedaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
vso schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:37:
[...]

Was je post +1 vergeten ;) ben het ook wel eens met je standpunt.

Zelf wil ik het eigenlijk zelf met vrienden aanschaffen, drukt de kosten wat en voor die prijs doe je het ook wat regelmatig(er) samen .. en is het snel gedaan.
Dat vind ik een mooi streven. Het lijkt me ook niet bijzonder moeilijk om te doen mits je de juiste spullen hebt. Als je dat met wat anderen kan aanschaffen zijn de kosten ook het bezwaar niet inderdaad. 300 euro lijkt me ook rijkelijk veel voor zoiets, hoe lang zouden ze immers bezig zijn met een compleet huis? Moet in een uurtje wel te doen zijn zou je zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:14:
Klopt, vorig jaar Juni is het hout geleverd, zal is even kijken of ik daar nog wat posts van kan vinden.
Volgens mij heb ik die al in de OP gezet, of althans een aantal daarvan...
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:14:
Achteraf gezien had ik beter een topic kunnen openen.
Dat kan alsnog hè? Ik heb zelf ook al lang op de planning staan om alles in een topic te zetten; heb inmiddels alweer een hoop foto's verzameld die ik hier nog niet heb geplaatst dus daar moet ik toch binnenkort maar een keer aan beginnnen. Helaas ontbreekt het vaak aan tijd want met al die foto's ben je zomaar weer een hele avond aan het kloten om alles fatsoenlijk in een OP te krijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:48:

Afgelopen maart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ghNBHP7S5ovFoTUtxSt9qHU/full.jpg

maandje geleden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GdR8wKc.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:20:
[...]

niet om het 1 of ander ... maar je blaast gelijk de warme/koele lucht gelijk de ruimte uit met dit plan veel nadeliger. levertje op zeker gezeik op met buren/milieu bewakers.
Je blaast het zaagsel niet het dak uit _O- (de vraag was het voorkomen/verminderen van de stof opbouw in de ruimte ondanks het gebruik van een stofzuiger op het gebruikte schuurapparaat )
Deze oplossing is niets anders dan een afzuigkap / mv daar blaas je tijdens het koken e.d. toch ook vanalles het dak uit.. het is geen oplossing voor 8 uur perdag gebruik maar een uurtje een kastje schuren kan het leven prima beter maken. (je pakt alleen het (fijn)stof in de lucht weg voordat het op je werkbank land, niets meer en niets minder) optimaal is zeker niet dan is het mobiel houtstofafzuigsysteem een stuk beter. Wat ook de primaire oplossingen in mijn post is. ( in 2 versies)
Ik zie echt geen verschil met buiten gaan staan schuren en deze manier als het gaat over overlast naar de buren/millieu bewakers.. (dan waait het door de primaire stofzuiger gemiste stof toch ook gewoon weg :? )

Ik ben wel vergeten te zeggen dat er wellicht een filter tussen moet om de motor te beschermen, maargoed iets ontopic in subscript is doorgaans onconventioneel ,illegaal of potentieel gevaarlijk al dan niet met een knipoog.

Ik ga maar snel mijn afzuigtafel weghalen voordat de popo komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

titan1901 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:41:
[...]

Dat vind ik een mooi streven. Het lijkt me ook niet bijzonder moeilijk om te doen mits je de juiste spullen hebt. Als je dat met wat anderen kan aanschaffen zijn de kosten ook het bezwaar niet inderdaad. 300 euro lijkt me ook rijkelijk veel voor zoiets, hoe lang zouden ze immers bezig zijn met een compleet huis? Moet in een uurtje wel te doen zijn zou je zeggen...
verschilt per huis, tja en hoe ervaren is het personeel .. maar vergeet niet voorrijdkosten en de coating die ze nog doen + speciale afzuiging en de troep besparing ..

250,- vind ik ook niet echt overbodig veel geld als het in 99% van de gevallen nog nooit gebeurd is (hier in de stad waar ik woon is de kans kleiner dan 5% dat het wel gebeurd is vermoed ik ... )

En net zoals schoorsteen vegen van je openhaard .. vraag + aanbod in dit geval vermoed ik eerder dat de vraag zo laag is dat de prijs zo opdrijft. (en dat snap ik niet wat het is niet echt schoon bij mij ..)

nu ga ik zelf tzt de MV aanpassen en dan staat dit op de planning maar veel vrienden/kennissen tja .. hmm zou het geen overbodige luxe zijn (en dan maakt niet eens uit of met MV of NV is.)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:21:
[...]

Volgens mij heb ik die al in de OP gezet, of althans een aantal daarvan...

[...]
Nice! Wist niet dat ik daarin stond!
Dat kan alsnog hè? Ik heb zelf ook al lang op de planning staan om alles in een topic te zetten; heb inmiddels alweer een hoop foto's verzameld die ik hier nog niet heb geplaatst dus daar moet ik toch binnenkort maar een keer aan beginnnen. Helaas ontbreekt het vaak aan tijd want met al die foto's ben je zomaar weer een hele avond aan het kloten om alles fatsoenlijk in een OP te krijgen.
Ja, misschien geen gek idee, een druilerige zondagmiddag komt er vast nog wel aan, Ik weet alleen niet hoe ik zo'n TS/OP een beetje fancy aankleed. Topic zou nog wel actueel kunnen blijven met het oog op de tuin, wat palen en een hout/container hok.

Ik zal de schets is even uploaden...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:38:
Je blaast het zaagsel niet het dak uit _O-
Erhm tussen het fijnstof zit ook zaagsel maar goed ;)
(de vraag was het voorkomen/verminderen van de stof opbouw in de ruimte ondanks het gebruik van een stofzuiger op het gebruikte schuurapparaat )

Deze oplossing is niets anders dan een afzuigkap / mv daar blaas je tijdens het koken e.d. toch ook vanalles het dak uit.. het is geen oplossing voor 8 uur perdag gebruik maar een uurtje een kastje schuren kan het leven prima beter maken. (je pakt alleen het (fijn)stof in de lucht weg voordat het op je werkbank land, niets meer en niets minder) optimaal is zeker niet dan is het mobiel houtstofafzuigsysteem een stuk beter. Wat ook de primaire oplossingen in mijn post is. ( in 2 versies)
Ik zie echt geen verschil met buiten gaan staan schuren en deze manier als het gaat over overlast naar de buren/millieu bewakers.. (dan waait het door de primaire stofzuiger gemiste stof toch ook gewoon weg :? )

Ik ben wel vergeten te zeggen dat er wellicht een filter tussen moet om de motor te beschermen, maargoed iets ontopic in subscript is doorgaans onconventioneel ,illegaal of potentieel gevaarlijk al dan niet met een knipoog.

Ik ga maar snel mijn afzuigtafel weghalen voordat de popo komt ;)
Nu ja vroeger had je minder last van de "buurt" en popo dan tegenwoordig waar je openhaard / bbq aansteken al discussies aanwakkeren (zelfs hier op GOT) dus .... ga niet te hard uit van jou stelling.

* vso vind het tegenwoordig ook wat overdreven maar goed ..

Hoe je de (fijn)stof / zaagsel aan gaat vallen tja daar zijn diverse methodes voor .. ik zou de meest praktische / goedkope kiezen maar wel doeltreffend. daarbij is een fijnstof filter voor je motor wel handig.
in de USA zijn ze helemaal los met cycloon filters tussen de aanzuigmond en motor .. en afhankelijk van jou wensen zou misschien een fijnstof filter los erbij misschien nog wijsheid zijn .. ik weet uit ervaring dat het laatste zelfs in huis een gewaaardeerde toevoeging is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een checkvraag. Onze Daalderop close in compact boiler lekt. Het lijkt echt de boiler zelf te zijn, de koud en warm water flexibele leidingen alsook de aansluitpunten zijn kurkdroog. Handdoek onder de boiler wordt direct nat.

Als ik nu de inlaat combinatie dicht draai via de afsluiter dan zou er geen nieuw water aangevoerd moeten worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De spijker is door de kerk. Ik ga een reeks Bessey KliKlamps aanschaffen. Zijn wel wat duurder dan de standaard bouwmarkt/Aldi/Action eenhands klemmen maar de Besseys knijpje niet zo makkelijk kapot heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een technische vraag. Ons huis heeft een sporenkap(type klapdak), met dragende knieschotten. Mijn vraag is of het dragende knieschot is verschroeft/vast zit aan de sporenkap of dat het dakdeel los schuivend is op dat knieschot.

De reden dat ik dit vraag is dat ik heb ontdekt dat de wanden van onze dakkapel op de pur isolatielaag staan, er zijn geen ravelingen gemaakt. De wanden staan dus feitelijk los. Mijn plan is om de wanden op te klossen, en de klossen van binnenuit door het knieschot te schroeven. De onderbalk van de dakkapelwand schroef ik dan weer aan de klos. Zo kan ik de dragende krachten naar de grond leiden. Maar is dat doorschroeven wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aghanim schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:50:
Even een checkvraag. Onze Daalderop close in compact boiler lekt. Het lijkt echt de boiler zelf te zijn, de koud en warm water flexibele leidingen alsook de aansluitpunten zijn kurkdroog. Handdoek onder de boiler wordt direct nat.

Als ik nu de inlaat combinatie dicht draai via de afsluiter dan zou er geen nieuw water aangevoerd moeten worden toch?
https://www.klusbeter.nl/...nboiler/inlaatcombinatie/

nr 3 ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:38:
Ik heb een technische vraag. Ons huis heeft een sporenkap(type klapdak), met dragende knieschotten. Mijn vraag is of het dragende knieschot is verschroeft/vast zit aan de sporenkap of dat het dakdeel los schuivend is op dat knieschot.

De reden dat ik dit vraag is dat ik heb ontdekt dat de wanden van onze dakkapel op de pur isolatielaag staan, er zijn geen ravelingen gemaakt. De wanden staan dus feitelijk los. Mijn plan is om de wanden op te klossen, en de klossen van binnenuit door het knieschot te schroeven. De onderbalk van de dakkapelwand schroef ik dan weer aan de klos. Zo kan ik de dragende krachten naar de grond leiden. Maar is dat doorschroeven wel verstandig.
foto :?

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 08-12-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 08-12-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nou een knieschot zit aan het dak (en vloer) vast. (anders is het geen dragend onderdeel van de constructie) echter snap ik van de uitleg over de reden waarom je het wilt weten helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20
Alweer even niks gepost, druk druk druk en het zit niet allemaal even goed mee.

Nadat het beton erin gestort is hebben we de binnendeuren/kozijnen geplaatst, 2500kg roodband weg (laten) smeren en inmiddels de badkamer half af gekregen. En plinten, koplatten, nieuwe schuiframen aan de voorkant zijn er ook nog bij gekomen.

Vandaag nog druk geweest met de laatste dingen afmaken zodat de keuken maandag geplaatst kan worden. Zou alleen fijn zijn als de stuc nog even verder droogt want zelfs met 2 bouwkachels (die inmiddels ruim 2000kW hebben verstookt) blijven er vochtige plekken. Luchtvochtigheid binnen is echter maar 45% sinds vorige week; daarvoor was het zeiknat ondanks dat de ramen open stonden.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ballebek schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:45:
Zou alleen fijn zijn als de stuc nog even verder droogt want zelfs met 2 bouwkachels (die inmiddels ruim 2000kW hebben verstookt) blijven er vochtige plekken. Luchtvochtigheid binnen is echter maar 45% sinds vorige week; daarvoor was het zeiknat ondanks dat de ramen open stonden.
Klinkt als veel werk en dat het lekker opschiet. (y)

Om alles wat sneller te laten drogen kun je een condensatiedroger huren. Zeker met dit weer. En voor je kunt latexen (eigenlijk ook voor de keuken) moet alles kurkdroog zijn.
De weekprijs is vaak ca. 2x de dagprijs. Ik weet niet of een maand goedkoper is dan 4x de weekhuur, dat moet je onderhandelen.
Deze apparaten condenseren vocht uit de lucht, een soort omgekeerde ijskast, en de muren(omgeving) geven dan weer vocht af aan de droge lucht, etc. Vocht wordt dus uit de muur "getrokken".
Het condensatiewater wordt afgevoerd met een slang die je in een kuip hangt.
De droging gaat dus vrij egaal (en snel) omdat álles vocht afgeeft, heel anders dan bij tocht waarbij scheuren in het stucwerk kunnen ontstaan doordat plekken meer "wind" hebben terwijl er ook dooie/windstille hoeken zijn die slecht drogen.
Deze bv onttrekt tot 80 liter water uit de lucht per dag, dat is een flinke kuip vol.
De kuip schep je leeg met emmertjes als je die 80kg waterbak niet makkelijk weg kan kiepen.

Neem niet een te kleine, je hebt, als de stuc redelijk vers is, 2000 liter water af te voeren uit de muren (op 100 zakken gips).
Als je twee kleinere (bv 50l) plaatst ben je waarschijnlijk voor de kerst droog, aangenomen dat het nu redelijk droog is.
Beetje inschatten en rekenen dus. Een 50 liter doet er 40 dagen over om 2000 liter te onttrekken. 4 x 50 liter is in 10 dagen droog, 3x 80 liter in 8,3 dagen, 4x 80 liter binnen een week (6,25 dagen).
En meerdere (kleintjes) verdeel je over je huis en verdiepingen, 1 grote is dan weer meer kamersgewijs drogen.
Qua geluid moet je denken aan een ventilator, die trekt nl. de lucht over de condensor. Mocht je er toch last van hebben `s nachts met slapen dan kan je hem uitzetten natuurlijk. Dan zou ik wel een groter type kiezen als hij alleen overdag droogt.

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 09-12-2018 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:53:
[...]
Neem niet een te kleine, je hebt, als de stuc redelijk vers is, 2000 liter water af te voeren uit de muren (op 100 zakken gips).
Ik zou niet proberen om alle 2000 liter af te voeren, dan eindig je namelijk weer met gipspoeder. Op 100 zakken gips voeg je 2000 liter water toe; maar je hoeft maar zo'n 1350 liter af te voeren. De andere 650 liter water wordt gebonden in de kristalstructuur van het gips en komt pas weer vrij bij temperaturen boven de 180 graden.

Als je RV 45% is, heeft het condenseren van vocht uit de lucht weinig effect meer op de maximale droogsnelheid, deze naar beneden halen zal wel iets helpen, maar de bottleneck is waarschijnlijk het transport in/uit de wanden. Dus daar moet de temperatuur omhoog.
Om de 1350 liter water te verdampen moet je ruwweg 900-1000 kWh aan energie in het water stoppen. En je bent nog minstens één keer die hoeveelheid kwijt aan het opwarmen van verversingslucht.
Het voordeel van condenseren is dat je de energie uit het verdampte water deels weer terugkrijgt, en dat je geen honderden kuubs lucht moet verversen om het vocht kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Gebanned schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:44:
Ik zou niet proberen om alle 2000 liter af te voeren.

Om de 1350 liter water te verdampen moet je ruwweg 900-1000 kWh aan energie in het water stoppen.
Je hebt gelijk 30% bindt zich op moleculair niveau.
Het is al redelijk droog dacht ik gezien Ballebek al 2000kWh verstookt heeft.
Meten/rekenen hoeveel je afgevoerd hebt hoeft niet, een normaal mens stopt met drogen als er weinig water meer in de kuip komt. ;)
Getallen zijn een indicatie om een grootte voor de droger te kiezen. Geen exacte wetenschap. Beter overcapaciteit dan onder, je wilt immers snel water onttrekken, ook uit die 45% luchtvochtigheid.

Heb zelf goede ervaringen met condensatiedrogers, die trekken ook het vocht dieper in de wand er uit. Zodra de buitenzijde droogt geeft de binnenkant daar weer vocht aan af. Is het droog dan wordt het wit, niet eerder. Zet je er een ventilator op, bv verwarming dan droogt wel de buitenkant eerst, om daarna weer vochtig op te trekken als je stopt.
Gelinkte droger verwarmd ook, dus extra verwarmen hoeft niet echt.

En geen idee of het nog verbouwd wordt of al bewoond is en warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 09-12-2018 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Bij ons staat vrij vaak de gaskachel aan (beter dan het hele huis verwarmen als we toch in de woonkamer zitten). Alleen de laatste tijd als het waait en hij staat uit merk ik dat hij heel veel warme lucht uit de woonkamer trekt. Nu heb ik al even gezocht en kan niet echt een 80mm klep vinden om er tussen te stoppen. Heeft iemand misschien een goed idee voor deze installatie om hem af te sluiten als de gaskachel niet aanstaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P3ls8R9XpKHMt2kOiCkIkHcP/full.jpg

In de wand zit een aansluiting van 100mm, hierop een verloop van 100-80, en een klein stukje 80mm buis voor de aansluiting met de gaskachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
-edit dubbel-

[ Voor 88% gewijzigd door Gebanned op 09-12-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
En de klep wil je in de rookgassen per, of in de luchtaanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Als je warme lucht op de muur zet creëer je een sterke drijvende kracht, doordat de relatieve luchtvochtigheid van warme lucht veel lager is dan die van koude lucht (bij hetzelfde absolute vochtgehalte), tegelijkertijd stop je veel energie in het oppervlak waardoor er energie beschikbaar is voor de verdamping. Als je op deze manier droogstookt verdampt het water in de buitenste laag sneller dan dat het water zich in de muur kan verdelen.
Gevolg is dat de buitenkant droog is, en de binnenkant nog nat; wat vervolgens door de vocht/temperatuur verschillen voor scheuren kan zorgen.

Als je een condensator neerzet verlaag je de absolute en de relatieve vochtigheid, maar je voegt relatief minder energie toe, waardoor transport door de wand de verdamping beter bij kan houden, waardoor als de muur aan het oppervlak droog is deze van binnen ook droog is.
Verlagen van de luchtvochtigheid geeft wel een veel egaler droogproces. Droogstookt vereist veel luchtverplaatsing waarbij het onmogelijk is om op iedere plaats evenveel energie in de muur te stoppen.

Lang verhaal kort, condensdrogen gaat hier niet veel meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Heb een condensator in huis gehad en die deed het de eerste dag prima maar toen de RV omlaag ging en de temperatuur daardoor sneller omhoog deed ie eigenlijk niks meer.

Nu is het twee kachels (6kW in totaal) en ventilatiebox aan. Langzaam zie je de paar grote plekken verdwijnen maar had gehoopt op een sneller resultaat. Overigens zit er in die 10kuub beton die gestort is natuurlijk ook een flinke hoeveelheid vocht en die is ook nog niet droog (afgedekt met stucloop).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:25
De beperkende factor nu is inderdaad het vochttransport binnen het gips naar buiten toe, en dat heeft gewoon zijn eigen tijd nodig. 43% is al heel laag, ontvochtigers bijzetten heeft 0 zin. Ik zou zelf overwegen de ventilatie lager te zetten dan ventileer je de warmte niet zo snel weg (wel op de luchtvochtigheid letten uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Wat je wel kan doen is een ventilator op de vochtige plekken richten, water wordt dan sneller afgevoerd van de wand; concentratie verschil tussen de kern en het oppervlak neemt dan ook toe waardoor je interne transport ook iets vlotter zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Gebanned schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:20:
En de klep wil je in de rookgassen per, of in de luchtaanvoer?
in de rookgassen, de luchtaanvoer is de onderkant van de gaskachel, die moeilijk dicht kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:12
Ballebek schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:45:
Alweer even niks gepost, druk druk druk en het zit niet allemaal even goed mee.

Nadat het beton erin gestort is hebben we de binnendeuren/kozijnen geplaatst, 2500kg roodband weg (laten) smeren en inmiddels de badkamer half af gekregen. En plinten, koplatten, nieuwe schuiframen aan de voorkant zijn er ook nog bij gekomen.

Vandaag nog druk geweest met de laatste dingen afmaken zodat de keuken maandag geplaatst kan worden. Zou alleen fijn zijn als de stuc nog even verder droogt want zelfs met 2 bouwkachels (die inmiddels ruim 2000kW hebben verstookt) blijven er vochtige plekken. Luchtvochtigheid binnen is echter maar 45% sinds vorige week; daarvoor was het zeiknat ondanks dat de ramen open stonden.
2500 kg stuc? Ik mag hopen dat dat een tikfoutje is ?
Of woon je in de toren van Pisa en heb je geprobeerd binnen alles weer waterpas te stuccen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
djoenez schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:20:
[...]

in de rookgassen, de luchtaanvoer is de onderkant van de gaskachel, die moeilijk dicht kan.
Dan zou ik kijken of er een terugslagklep in kan met een hele lage drukval. Tocht is minder erg dan een dode huisgenoot tegenkomen die vergeten is het rookgaskanaal open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 16:34
Ballebek schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:26:
Overigens zit er in die 10kuub beton die gestort is natuurlijk ook een flinke hoeveelheid vocht en die is ook nog niet droog (afgedekt met stucloop).
Pas op!! Beton mag niet drogen! Beton moet uitharden. Al het water in het beton moet reageren met het cement. Als het droogt wordt het broos i.p.v. hard/sterk. Als je dus actief aan het droogstoken bent moet je het beton vochtig houden. Bovendien is het verstandig om het af te dekken met folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb een kleine lekkage op een stuk plat dak van m'n huis. Daarop ligt een pvc dak met grind er op. Hier heb ik in de vermoedelijke oorzaak gevonden in een verlijmde naad. Ik wil het goed en duurzaam repareren en zat te denken om de volledige naad te beplakken met een strook EPDM. Is dit een goede oplossing of moet ik ergens anders aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Nivado schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:39:
[...]

Pas op!! Beton mag niet drogen! Beton moet uitharden. Al het water in het beton moet reageren met het cement. Als het droogt wordt het broos i.p.v. hard/sterk. Als je dus actief aan het droogstoken bent moet je het beton vochtig houden. Bovendien is het verstandig om het af te dekken met folie.
Ik ben goed in contact met de designvloerenboer die dit heeft aangelegd. Zoals ik al zei ligt er stucloop op de vloer om de uitharding te ondersteunen. Nu na 4 weken afgedekt (en 5 weken na het storten/vlinderen/polijsten) is ie al aardig mooi geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakke01
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kwakke01 schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:02:
voor mij de komende week even geen klussen; ben gisterochtend van de steiger afgevallen met mn rug op een alu opstap.....
Vandaag voor het eerst weer naar het werk gereden (2 uur in de auto) en dat ging redelijk. genoeg pillen mee voor op de terugweg, dus komt vast goed. de afgelopen weken in huis weinig gedaan, maar het toch voor elkaar weten te krijgen 2 WCD's en 1 lichtpunt aan te sluiten, zodat ik er in de eetkamer nog maar 3 WCD's hoef te doen. De boxen uit de schuur gehaald en de pc erop aangesloten, zodat de kerstmuziek ook weer door het huis knalt; geen slechte timing om af en toe weer een dagje naar het werk te kunnen ;)

Rest van het werk in huis ligt nog wel stil; bukken en strekken gaat nog moeizaam (lees: is pijnlijk) dus het plafond in de eetkamer moet nog even wachten. De installateur die komt voor het vervangen van een paar gasleidingen laat ik maar meteen de oude meterkast omleggen naar de nieuwe, want anders duurt het te lang. We draaien nu nog steeds op 2 groepen voor het hele huis, en da's niet echt een wenselijke situatie ;)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@kwakke01
Gelukkig dat het al wat beter gaat.
Maar dat was dan toch een beste smak achteraf als je nog steeds "gehandicapt" bent.
Hopelijk is het over twee weken over als de feestdagen beginnen.

Bewegen, zonder forceren, is vaak wel een sleutel om alles weer aan de gang en soepel te krijgen.
Van stilzitten blijven spieren vaak langer pijnlijk dan dat je ze gebruikt.
Gewrichten, wervels en ribben is natuurlijk wat anders, botten hebben doorgaans gewoon 6 weken nodig om te herstellen

Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

Teijgetje schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:06:
@kwakke01
Gelukkig dat het al wat beter gaat.
Maar dat was dan toch een beste smak achteraf als je nog steeds "gehandicapt" bent.
Hopelijk is het over twee weken over als de feestdagen beginnen.

Bewegen, zonder forceren, is vaak wel een sleutel om alles weer aan de gang en soepel te krijgen.
Van stilzitten blijven spieren vaak langer pijnlijk dan dat je ze gebruikt.
Gewrichten, wervels en ribben is natuurlijk wat anders, botten hebben doorgaans gewoon 6 weken nodig om te herstellen

Sterkte.
Was het ook, maar gelukkig niets blijvends (voor zover ik dat nu kan inschatten)
deze jongen Afbeeldingslocatie: https://afbouwonline.com/pub/media/catalog/product/cache/image/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/t/r/trap_alstep_2-2.jpg

heeft de val gebroken, maar gelukkig niet mn rug. alleen wat gekneusde ribben en rug, Bewegen/lopen is inderdaad het devies; liggen gaat toch niet :P

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Even een kleine update m.b.t. mijn keuken. The road so far:

Dit was de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/1.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/2.jpg

Na de eerste sloopsessie:
Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/3.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/4.jpg

Na de tweede sloopsessie, het verleggen van de leidingen en het maken van de koof in het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/5.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/6.jpg

Detailshot van mijn nieuwe koof, waar de verlichting in komt en van waaruit ik de schouw ga maken. Incl. brakke tekening van wat dan uiteindelijk de bedoeling is ;)
Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/7.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/8.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie_ op 21-12-2018 00:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Haha, wekelijkse update tijd? Mijn garage vordert ook gestaag.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-XcOCn3-pgTA/XA690agfZeI/AAAAAAAAK0g/x7EGWLPqLgY5aYVLU6Mrbc1ggRyJh2XLwCLcBGAs/s700/IMG_0969.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2018 20:28 . Reden: betere foto van de garage ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een badkamer (al sinds april, maar dat terzijde) en ben nu aangekomen bij de scheidingswand. Ik heb een frame gebouwd van 44x44 balken om de gipsplaten op te monteren.
Deze wand ga ik isoleren, met name vanwege het geluid (ook de wasmachine en droger staan in deze ruimte) Ik heb hiervoor (en voor onder de vloer) 50mm dik Rocksono liggen. Kan ik dit zonder problemen in deze wand aanbrengen en samendrukken, of is het verstandig om toch 45mm platen te kopen?
Die laatste zijn wat lastig te vinden namelijk (online bij 3 webshops, niet bij bouwmarkten o.i.d.). 50mm Rocksono hebben ze gewoon bij de Hornbach liggen.

Ik snap dat dit invloed heeft op de thermische isolatie, dit interesseert me heel weinig in dit geval en deze toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Nivado schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:31:
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een badkamer (al sinds april, maar dat terzijde) en ben nu aangekomen bij de scheidingswand. Ik heb een frame gebouwd van 44x44 balken om de gipsplaten op te monteren.
Deze wand ga ik isoleren, met name vanwege het geluid (ook de wasmachine en droger staan in deze ruimte) Ik heb hiervoor (en voor onder de vloer) 50mm dik Rocksono liggen. Kan ik dit zonder problemen in deze wand aanbrengen en samendrukken, of is het verstandig om toch 45mm platen te kopen?
Die laatste zijn wat lastig te vinden namelijk (online bij 3 webshops, niet bij bouwmarkten o.i.d.). 50mm Rocksono hebben ze gewoon bij de Hornbach liggen.

Ik snap dat dit invloed heeft op de thermische isolatie, dit interesseert me heel weinig in dit geval en deze toepassing.
Ik denk dat het samendrukken wel invloed heeft op de werking van de steenwol platen. Er zit immers minder lucht in. Of je het in de praktijk merkt als je het 6mm indrukt, weet ik niet. Ik zou me er in ieder geval zelf niet druk over maken en de meest gangbare platen gebruiken en dus voor 50mm gaan.

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Gipsplaat is behoorlijk buigzaam. Wanneer er flinke spanning op staat doordat het steenwol er te strak in zit heb je kans dat het bol gaat staan na het schilderen doordat het karton van het gipsplaat dan nat wordt en tijdelijk zijn spanning verliest.
Er komt meer spanning op te staan dan je denkt. Probeer maar eens een plaat steenwol op de vloer te leggen en gipsplaat er bovenop en dan een stukje in te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Nivado

Wat @ASW1 zegt klopt, het hangt af van de persing (welke soort) van de steenwol plaat hoeveel je het straffeloos in kan drukken ik zou het de tech support gewoon even vragen. Er zitten hele lieve mensen bij rockwool hoor ;)
Mocht het een probleem zijn, bouwcentre verkoopt 45 mm platen (vooraf bellen voor voorraad check is wel handig)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

zonoskar schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:22:

[Afbeelding]
Garage ziet er netjes uit!

ik ben inmiddels met een aantal vertrekken ook al zover dat het wel een voor-na plekje verdient :) de keuken is inmiddels af, de badkamer, beide toiletten en de slaapkamers van de kids. de eetkamer ligt laminaat maar moet nog aangekleed worden, en de rest.. nou ja, volgend jaar moet er ook nog wat te klussen zijn natuurlijk ;)

de keuken Voor verbouwing:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4854/45533414334_858e629a64_n.jpgkeuken
de keuken Nu (en ja, de schouw moet nog geverft worden:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4850/45351842884_efacc1b9d6_n.jpgIMG_20181127_174102 Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4901/31028452327_06f870d988_n.jpgLaminaat in de keuken en de eetkamer is gelegd!

De Badkamer Voor Verbouwing:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4824/46206295862_8ba7111620_n.jpgbadkamer
De badkamer Nu:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1910/44425790475_85f3295eaa_n.jpgIMG_20181015_025027

Toilet Voor Verbouwing:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4888/45344168705_5dd0efc43c_n.jpgoude toilet-nu badkamer

Toilet Nu (wasbak & kastje zitten links om het hoekje; die pasten niet op de foto):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4910/44440648280_44423d006f_n.jpgHet toilet

2e badkamer Voor verbouwing (nu 2e toilet):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4884/45533414484_d3c161512f_n.jpgtoilet 2

2e toilet nu:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4848/31137307697_bf16cf2a43_n.jpgIMG_20181127_173435
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4897/45164332135_aba0080570_n.jpgIMG_20181127_173515
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4867/45351843074_ce1bf0bafb_n.jpgIMG_20181127_173552

afwerking dient overal nog wel gedaan te worden, maar de contouren van een echt huis beginnen langzaam aan vorm te krijgen :)

voor diegenen die foto's willen zien van alle tussenstadia (en dat zijn er inmiddels bijna 500) --> https://www.flickr.com/gp/63343379@N04/0YZ5K2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:29
zonoskar schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:22:

[Afbeelding]
Zit op je huis de gevelbekleding ook horizontaal én verticaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Aardappel schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:36:
[...]

Zit op je huis de gevelbekleding ook horizontaal én verticaal?
Nee, alleen horizontaal. Maar ik heb niet genoeg planken om alles horizontaal te maken. De verticale planken hebben geen V-groef, maar een U groef (ze lijken op de plank uit de foto, maar dan zonder groef in het midden), waardoor ik bang was dat daar water in blijft staan als die horizontaal geplaatst werden. Die planken zijn overigens ook 2mm breder dan de horizontale planken, dus dat zou helemaal lelijk zijn als die niet mooi aansluiten op het huis. Ik had nog 63 van die planken over, dus ik vond het zonde van het geld om planken van het huis bij te bestellen :)

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.horta.org%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Fhorta-gallery-slide%2Fpublic%2Fgalleries%2Fprofiel_leo_1_copy.jpg%3Fitok%3DF-cBT-PL&f=1

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat zijn ook hele gevaarlijke trappetjes. ;)
(zonder gekheid, ik heb de dichte opklapbare versie van dit stukadoorstrapje, zonder spijlen, die vind ik minder glad worden. Maar moet je ook niet achterwaarts op vallen natuurlijk.)
Was het ook, maar gelukkig niets blijvends.
Bewegen/lopen is inderdaad het devies; liggen gaat toch niet :P
Goed advies.
Alleen met de pijnstillers overdag zou ik uitkijken.
Bewegen is goed, tot je grens, je lichaam geeft dat aan. Au is ho.
Met pijnstillers verleg je die grens en ga je er te makkelijk overheen, waar je `s avonds en `s nachts, als het lichaam overschakelt op repareren tijdens je slaap, de prijs voor betaalt.
Beter dan `s avonds iets zodat je "pijnvrij" in slaap kan vallen.
Been there, done that…. ;)
Nivado schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:31:
Ik heb een frame gebouwd van 44x44 balken om de gipsplaten op te monteren.
Je isolatiewaarde zal wel loslopen, de plaat met gipsplaatschroeven naar binnen dwingen wordt eerder een probleem. 5mm lijkt weinig maar steenwol/glaswol is redelijk vormvast dan en moeilijk in te duwen.
Je kan wel simpel de platen plaatsen en die 5 mm er met een houtzaag afzagen langs de balken(hoh 30?) gelijk. Maskertje op.

En wat ASW1 zegt.

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 10-12-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Onze close in boiler lekt. Het gaat om een eierdopje water per dag en ik heb het miniscule barstje weten te vinden. Is dit nog te repareren met epoxy repair kneedmassage ?

Alternatief is een nieuwe boiler maar als ik 250 euro kan besparen op deze manier is het ook prettig :)

[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 10-12-2018 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Teijgetje schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:20:
5mm lijkt weinig maar steenwol/glaswol is redelijk vormvast dan en moeilijk in te duwen.
Je kan wel simpel de platen plaatsen en die 5 mm er met een houtzaag afzagen langs de balken(hoh 30?) gelijk. Maskertje op.
Je kan ook een 5mm latje op de balkjes bevestigen (lijm, spijkers). Dan wordt je muurtje wel iets dikker.

@SPX420 Denk ook aan een goede primer voor de EPDM. Ik heb mijn zelfklevende EPDM voor de dakgoot bij https://www.epdmshop.nl gehaald. Ik heb nog een metertje over, voor het geval je in de buurt woont :) (alleen geen primer meer).

[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2018 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Aghanim schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:46:
Onze close in boiler lekt. Het gaat om een eierdopje water per dag en ik heb het miniscule barstje weten te vinden. Is dit nog te repareren met epoxy repair kneedmassage ?

Alternatief is een nieuwe boiler maar als ik 250 euro kan besparen op deze manier is het ook prettig :)
Ik kan je geen definitief antwoord geven, maar het lijkt mij dat zo'n boiler onder invloed van de warmte steeds krimpt en uitzet, waardoor ook een "epoxy-pleister" niet echt een lang leven beschoren is en/of dat de scheur onder/naast de epoxy steeds verder scheurt. Maar, dit is boerenwijsheid en geen echte kluswijsheid :+

Overigens hebben wij ook zo'n close-in liggen, maar als die goed begint te lekken dan staat min of meer je waterleiding gewoon open toch? Ik zou er daarom goed mee uitkijken nu hij al begint te scheuren.... Wordt die scheur groter dan staat je keuken blank :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SPX420 schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:50:
Ik heb een kleine lekkage op een stuk plat dak van m'n huis. Daarop ligt een pvc dak met grind er op. Hier heb ik in de vermoedelijke oorzaak gevonden in een verlijmde naad. Ik wil het goed en duurzaam repareren en zat te denken om de volledige naad te beplakken met een strook EPDM. Is dit een goede oplossing of moet ik ergens anders aan denken?
Volgens mij een perfecte oplossing, maar wel even kijken wanneer je het doet. De temperatuur moet niet te laag zijn en de ondergrond goed schoon.

Ik zou de verkoper ook even polsen voor tips. Omdat het op ouder EPDM wordt geplakt is het misschien handig om andere/beter vullende lijm te gebruiken.
Ook ff kijken dat je geen vocht opsluit en dat alles droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@YaaD @ASW1 @twain4me Bedankt voor de tips allen!~
Teijgetje schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:20:
[...]
Je isolatiewaarde zal wel loslopen, de plaat met gipsplaatschroeven naar binnen dwingen wordt eerder een probleem. 5mm lijkt weinig maar steenwol/glaswol is redelijk vormvast dan en moeilijk in te duwen.

En wat ASW1 zegt.
Dat er in duwen zou dan vooral met mijn schouder gebeuren, maar je hebt wel een goed punt! HoH is inderdaad vrijwel overal ca. 30cm. maximaal ca. 40cm. Dan is afzagen/snijden met een houtzaag oid eigenlijk nog het beste idee.
Maskertje op moet ik inderdaad ook maar eens doen, ik heb ze tenslotte liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@zonoskar @TheGhostInc Dank voor de aanvulling. Ik heb nog wat epdm met speciale epdm kit liggen van de bouw van m'n overkapping. Ik denk dat ik het nu even vul met wat kit en van de zomer het epdm er op ga plakken ivm vocht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Zo te zien is iedereen druk bezig geweest dit weekend. Ik dan ook maar even de inloopkast showen. Opgebouwd met 18mm spaanplaat (want goedkoop, werkt niet echt, buigt niet veel en hoef je niet meer af te werken) en een Ikea Malm ladekast gebruikt als basis. Nu nog meer legplanken, wat kledingroedes, verlichting, laminaat leggen en een plint onderop. Ook nog een aantal stopcontacten achterin de kast maken samen met de lichtschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C0L9DVvh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tmqZXKih.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19
Hier ook nog flink bezig.
Onlangs is de dakkapel geplaatst. Maakt van de voorzolder de toekomste tweak-bunker.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F0hRhkq/IMG-20181130-WA0019.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pxvDymW/IMG-20181130-WA0046.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dMMYd6y/IMG-20181130-WA0052.jpg

Tijdens het uithakken van de geboorde dozen zat ik ineens in de badkamer... De muur hier is zo slecht, dus heb helaas even wat herstelwerk moeten doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/10kcV38/IMG-20181210-WA0030.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fQ5mx5w/IMG-20181210-WA0032.jpg

Ik ga straks met de cv leidingen aan de gang, maar daar heb ik nog een vraag over.
Ik heb vier plaatsen waar ik cv leiding haaks (2x 16x2 henco) uit de muur moet laten komen, om deze vervolgens op een onderblok (hoh 35mm) aan te sluiten. Maar ik kan niet echt een dubbele muurplaat oid voor Henco vinden om die leidingen in de muur op aan te sluiten. En buigen mag ook niet zo ver, want ik kan niet al te diep de muur in (max 5cm). Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Ik vond wel deze van Uponor:
Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/big/Viega%20Pexfit%20dubb%20muurplaat.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Tranze op 11-12-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
@kwakke01 blijft een dik huis + dito locatie! Hoop werk verzet. Met dusdanig veel werk had je mee kunnen doen aan 'Bouwval gezocht' :) Leuk programma blijft dat.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@kwakke01 Heb je foto-album even bekeken en inderdaad zoals @virtualJac zegt: een dik huis! d:)b

Ik ben nu wel benieuwd; wat is de locatie dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

virtualJac schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:27:
@kwakke01 blijft een dik huis + dito locatie! Hoop werk verzet. Met dusdanig veel werk had je mee kunnen doen aan 'Bouwval gezocht' :) Leuk programma blijft dat.
Haha, ja, van buiten zag het er allemaal heel aardig uit, van binnen uitgewoond (9 jaar huurders en geen onderhoud doet wel wat met de staat van een huis), gelukkig hadden we een mooi potje voor het verbouwen, dus we hebben veel dingen meteen goed aan kunnen pakken., maar zoals je al zegt; het blijft een hoop werk!
Harrie_ schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:34:
@kwakke01 Heb je foto-album even bekeken en inderdaad zoals @virtualJac zegt: een dik huis! d:)b

Ik ben nu wel benieuwd; wat is de locatie dan?
Locatie is in het pitoreske Emmer-Compascuum. Het huis is inderdaad gekocht op de locatie (vrijstaand envrij uitzicht) en grootte (moest groot genoeg zijn voor een gezin van 6, waarvan de kids tussen de 12 en 19 zijn)

Met 3 woonlagen en volledig onderkelderd komt dit pand van 8X15 daar wel voor in aanmerking imho. Daarnaast is er een garage(blok) van 10x8 aangebouwd waar ook de natte ruimte zich bevind.

Als dat niet genoeg mocht zijn is er nog een voormalige paardenstal van ~10x10 en een kapschuur van 10x20.

De paardenstal en de kelders wil niemand hebben, dus daar heb ik al wat ideeën voor :) ik wil iig een full-size werkbank makenwaar ik naar hartelust op kan knutselen. In de kelders wil ik iig een werkplek maken, en bioscoopruimte en een fitness-ruimte. Dat is echter wel allemaal toekomstmuziek, want voorlopig moeten eerst de leefruimtes afgemaakt worden. ook 2019 zal dus in het teken staan van klussen, en da's een mooi vooruitzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ga straks met de cv leidingen aan de gang, maar daar heb ik nog een vraag over.
Ik heb vier plaatsen waar ik cv leiding haaks (2x 16x2 henco) uit de muur moet laten komen, om deze vervolgens op een onderblok (hoh 35mm) aan te sluiten. Maar ik kan niet echt een dubbele muurplaat oid voor Henco vinden om die leidingen in de muur op aan te sluiten. En buigen mag ook niet zo ver, want ik kan niet al te diep de muur in (max 5cm). Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Ik vond wel deze van Uponor:
[Afbeelding]
https://www.installatieva...ng-persmof-28p-16041604-1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UEdZr4g25Riqdq5bv5xEFZfn/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Aapie op 11-12-2018 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
TheJVH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:27:
Zo te zien is iedereen druk bezig geweest dit weekend.
Hier heel druk bezig geweest, maar er is maar bitter weinig van te zien. Beter gezegd, in huis zie je er helemaal niets van. Bovenop mijn huis zie je het wel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S8bqSm0.jpg

Even een buitenvoeler voor mijn warmtepomp geïnstalleerd. Er zit een voeler in de buitenunit, maar die staat op een zonnige plek en geeft (zeker in de zomer) incorrecte waarden. Deze nieuwe sensor hangt altijd in de schaduw.

En voordat iemand commentaar heeft op het onderhoud aan het houtwerk: dat stuk is het huis van mijn buren, dat net iets hoger staat dan mijn huis.

Daarvoor dus aan de voorzijde een stuk boeiboord losgehaald, doorgeboord naar binnen en in de badkamer een paar stukken plafond losgehaald. Dat moet nog gestuct worden en bestaat nu nog uit stucplaten. Best handig dat dat nog niet dicht zat. Via het plafond met een buis naar de technische kast met warmtepomp en cv en aldaar de boel aangesloten.

Het enige echt zichtbare resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0BQX4tR.jpg

Een correcte weergave van de buitentemperatuur op de klokthermostaat.
En dus ook een correcte sturing van stooklijn en koellijn, maar dat is zo lastig showen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:52
Lees al een behoorlijke tijd mee in dit topic, nu ik sinds deze maand een eigen huis heb gekocht kan ik dan ook eindelijk wat posten ;)

Nu is t gelijk een vraag waarvan ik denk dat het voor jullie lastig is om te zeggen wat het kan zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
Op de BG en 1e verdieping zit beiden een wc. Op 1 of andere manier spoelen deze beiden slecht door (water komt hoog waardoor papier in de pot blijft).
Water staat naar mijn mening ook erg hoog op de wc van BG.

Van de vorige bewoner (een vriend van me) begreep ik dat hij hier al een keer naar heeft laten kijken, en zou er wat ingroei van wortels in de afvoer naar riolering hebben gezeten.
Dit is toen verwijderd/gerepareerd, maar heeft t probleem niet verholpen.

Nu heb ik al even verder op internet zitten kijken en kom ik ook wat tegen over ontluchting e.d.
Mijn vraag is dan ook alsvolgt;
Hoe controleer ik of de ontluchting van de afvoer goed werkt. En kan het zijn dat beide wc's hetzelfde ontluchtingskanaal hebben?
De wc's zitten namelijk wel boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Thnx, maar dan heb ik weer totaal niet de juist hoh afstand. Dit is meer voor een douche met zwakke straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
jordeeeh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:23:
Lees al een behoorlijke tijd mee in dit topic, nu ik sinds deze maand een eigen huis heb gekocht kan ik dan ook eindelijk wat posten ;)

Nu is t gelijk een vraag waarvan ik denk dat het voor jullie lastig is om te zeggen wat het kan zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
Op de BG en 1e verdieping zit beiden een wc. Op 1 of andere manier spoelen deze beiden slecht door (water komt hoog waardoor papier in de pot blijft).

Van de vorige bewoner (een vriend van me) begreep ik dat hij hier al een keer naar heeft laten kijken, en zou er wat ingroei van wortels in de afvoer naar riolering hebben gezeten.

Nu heb ik al even verder op internet zitten kijken en kom ik ook wat tegen over ontluchting e.d.
Hoe controleer ik of de ontluchting van de afvoer goed werkt. En kan het zijn dat beide wc's hetzelfde ontluchtingskanaal hebben?
Het lijkt me dat je een standleiding hebt en dat beide wc's daar op aangesloten zitten. Ontluchting voor beide zit dan weer op die standleiding aangesloten.
Tenzij ze net als bij mij een asbestpijp maar gewoon bovenin dichtgesmeerd hebben... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@jordeeeh Wellicht dat je een gedeeltelijke verstopping hebt, zo klinkt het probleem wel in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralkar
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-08 20:25
Dag mede-klustweakers,

een tijdje geleden hebben wij het trapgat opnieuw laten stuccen. Hierbij is de trapleuning er af gehaald. Doordat de schroeven niet los te krijgen waren, heb ik de leuninghouders doorgezaagd.

Nu heb ik ook geprobeerd om de schroeven er uit te krijgen om de leuning weer aan de muur te bevestigen. In eerste instantie geprobeerd met een platte schroevendraaier en met wrikken, maar dit had geen effect. Toen naar de bouwmarkt gegaan om een metaalboor en een schroevenverwijderaar (boor met omgekeerde nerfen die je er in boort, waardoor de schroef zichzelf er uitdraait). Hierbij brak zowel de metaalboor als de schroefverwijderaar. De schroeven zijn van messing, dolgedraaid en muurvast. De trapleuning bestaat uit een houten balk met een ijzeren/metalen plaat en zwarte verf.

Heb ik de juiste aanpak of heb ik specialistischer gereedschap nodig? Graag hoor ik jullie mening/tips & tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Als je vooral om de oude schroeven/bevestiging wilt verwijderen dan wegslijpen met een haakse slijper tot net onder het oppervlak van de muur en daarna het stucwerk bijwerken. Of wil je die gaten kunnen hergebruiken voor de bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Tranze schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:32:

Eindigen met een muurplaat, 2 dan, kan natuurlijk. Je kunt dan een leiding vlak afdoppen als je geen radiator op wilt hangen. Om ze hoh 35 te krijgen is even wat geslijp maar je kan ze van te voren ergens op vastschroeven (alu stripje) zodat het maatvast blijft.
Je kan ook eindigen met een (2) stukje buis 15 dat uit de muur komt, daar past je haakse onderblok op. Die zet je makkelijker naast elkaar. Als je een balkje boort (2x15 op 35) heb je een mal om ze haaks en recht te plaatsen, en dan vaststuccen.
Die maak je op maat als je de radiator ophangt en de exacte maat weet.
Voordeel van buisjes is dat je een rozetje kan gebruiken als afdekking, Bij knelconstructies in een 1/2"muurplaat past dat meestal niet lekker.

Maar je kan ook gewoon met 16x2 uit de muur komen door een knie te gebruiken. Die 16 knel je ook zo vast in het onderblok. Voordeel is dat je nog iets flexibel blijft bij aansluiten. Je plaatst ze natuurlijk recht en op de juiste hartafstand maar omdat het iets buigbaar is kun je een fractie corrigeren, dat kan met muurpijpjes eigenlijk niet. Is de makkelijkste en goedkoopste oplossing. ;)

Ik meen dat onderblokken hoh 50 zijn, jij zal wel een afwijkende maat hebben dan.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Of je schroeft vast een onderblok op de muurplaten dan kun je het zo in de muur smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat kan, als je het niet te vast zet kan je het nog demonteren.
Een onderblok haaks uit de muur (ivm schroefdraad radiator) en waterpas stellen (ivm waterpas radiator) is wat lastiger, hij gaat "hangen"aan de leidingen en ook is er minder ruimte om een waterpas op te zetten. Om het tijdens drogen van de muur gefixeerd te houden is lastiger want laat je hem zitten dan moet je hem beschermen tegen stuc, en ondersteunen.
Ik zou dat hooguit doen als je 16x2 uit de muur laat komen zodat je bij definitieve montage wat aan de leidingen kunt buigen, 9 van de 10 keer zal de maat niet exact haaks of waterpas zijn..

Met een balkje met twee gaten, geboord met boorstandaard, heb je dat probleem niet. De gaten zijn altijd exact haaks uit de muur en op het balkje heb je ruimte/een vlak waar de waterpas makkelijk op kan. Je kan dat balkje ook tijdens drogen even met twee steekschroeven fixeren. En dat balkje gooi je weg en kan je helemaal onder smeren......

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Nu online
Bedankt voor de reacties allemaal! Een verlate reactie van mijn kant:
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:15:
Ik heb sterk mijn bedenkingen bij dampregulerende folies.. Ook wel klimaatfolies genoemd.
Onze concurrent (Dorken) heeft zo'n folie in haar assortiment, o.a. hier te koop. en daar staat het volgende:

[...]

Dus op het moment dat het vochtig word, gaat ie open en komt het dus alsnog in je constructie... en punt 2, met dit product geef je aan dat al je overige dampremmende producten die zie ook in de markt zetten 'niet goed' zijn

En ik vraag me af hoe je de eigenschappen van LDPE dusdanig kunt beïnvloeden dat ze doen wat jij wilt...

Nb, Mooi uitzicht! :)
Bij isover (wat ongetwijfeld eenzelfde soort folie is) verwoorden ze het iets anders en geven ze aan dat bij lage luchtvochtigheid zoals in de winter vaak voorkomt de folie dicht gaat en bij hoge luchtvochtigheid (in de zomer) de folie open gaat. Omdat in de winter het vocht wat in de constructie komt condenseert zou op dat moment de folie zo dicht mogelijk moeten zijn. Terwijl het in de zomer open kan zijn zodat het evt aanwezige vocht weer kan verdwijnen. Lijkt op zich een plausibel verhaal, maar ik vraag me ook af hoe lang dit goed gaat.
Gebanned schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:00:
[...]

De belangrijkste vraag is: hoe dampremmend is je huidige dak(beschot). Zitten er kieren tussen de EPS-platen; hoe dik is het EPS en hoe zwaar (de diffusiedichtheid is bij EPS sterk afhankelijk van het soortelijk gewicht).
De truc is dat je ervoor zorgt dat damp de constructie sneller kan verlaten; dan dat deze kan binnendringen; dus als je dak dampdoorlatend genoeg is hoef je mogelijk niet met klimaatfolies aan de slag.
Moeilijk te zeggen, het dakbeschot is voor het grootste deel afgetimmerd en dus niet zichtbaar. De delen die wel zichtbaar zijn (op de zolder) sluiten voor het oog netjes aan. De dikte/zwaarte staat niet op de tekening, maar er is wellicht nog wel achter te komen aan de hand van de specs die er wel op staan. Een folie kan wel helpen de hoeveelheid vocht die afgevoerd moet worden te beperken lijkt me.
DjaRoel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:18:
[...]

Ik zie niet zo veel problemen in het (na) isoleren van de binnenzijde met een minerale wol, de platen aan de buitenkant zijn al dampdicht. Ik zou dus zeker niet aan de binnenkant nogmaals aan de gang gaan met folies in welke vorm dan ook. Dan heb je alleen maar kans dat je de boel opsluit.

Het voordeel van minerale wol is dat het nog enigszins kan ademen en zodoende zelfregulerend is. Als je binnen op een normale wijze ventileert is het geen enkel probleem.
Ik moest hier even over nadenken, maar het probleem hierbij lijkt me dat vocht (mogelijk) gaat condenseren in de laag minerale wol. E.e.a. zal afhankelijk zijn van het condensatiepunt, wat verplaatst wordt door het aanbrengen van extra isolatie. Hier valt vast en zeker wat aan te rekenen, maar dat is niet iets wat ik zelf kan vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
decipherer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:11:

[...]

Bij isover (wat ongetwijfeld eenzelfde soort folie is) verwoorden ze het iets anders en geven ze aan dat bij lage luchtvochtigheid zoals in de winter vaak voorkomt de folie dicht gaat en bij hoge luchtvochtigheid (in de zomer) de folie open gaat. Omdat in de winter het vocht wat in de constructie komt condenseert zou op dat moment de folie zo dicht mogelijk moeten zijn. Terwijl het in de zomer open kan zijn zodat het evt aanwezige vocht weer kan verdwijnen. Lijkt op zich een plausibel verhaal, maar ik vraag me ook af hoe dat goed gaat
Mee eens, maar hoe ga je de moleculen/celstructuur aanpassen? Die polymeren hebben echt niet in de gaten dat het winter/zomer is... en warme lucht (zomer) KAN meer vocht bevatten dan koude lucht... hoe doen ze het dan?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Nu online
Geen idee hoe ze die structuur aanpassen, maar ik heb er vertrouwen in dat wat ze zeggen ook wel gebeurd (waarbij ik me dus afvraag of dat na 5, of 10 jaar nog steeds zo is).
Daarbij denk ik dat de folie reageert op de relatieve luchtvochtigheid en men er van uit gaat dat gemiddeld de relatieve luchtvochtigheid in de winter hoger is. Ben met je eens dat dat zeker niet altijd het geval hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jordeeeh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:23:

Dit is lastig vanaf afstand te beoordelen.

Het kan bijna geen toeval zijn dat de afvoeren van beide toiletten niet goed doorlopen.Ik zou het inderdaad zoeken in de hoofdleiding.
Heb je een kruipruimte? Met kloppen op de buis kun je soms horen of er iets vast in zit (aangekoekt).

Maar als het verhaal van de boomwortels klopt dat is dat waarschijnlijk buiten. Je moet dan de leiding vrijgraven om de oorzaak te achterhalen. Boomwortels heb je met name last van met oude gres buizen. Deze buizen kun je dan ook maar beter vervangen.

Een pragmatische oplossing is een landelijke rioolontstopper te bellen. Die komen langs en demonteren je toilet om vervolgens met een apparaat met draaiende kettinkjes vuil/boomwortels t/m de verstopping weg te slaan. Geen idee hoe lang het duurt voor de boomwortels weer aangroeien en je er weer last van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Die is van viega ;)

Ik laat meestal deze plaatsen voor badkamer radiatoren.
https://www.warmteservice...is-haaks-16x15/p/48688480

Volgens mij heb ik alleen nooit zoveel betaald, dus misschien is gewoon even vragen bij warmte service geen slecht idee ;)

Spuit-elf-edit: volgens mij heeft @Teijgetje hem al gevonden |:(

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-12-2018 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
decipherer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:20:
Geen idee hoe ze die structuur aanpassen, maar ik heb er vertrouwen in dat wat ze zeggen ook wel gebeurd
kort door de bocht;
Vochtregulerende folie is eigenlijk gewoon plastic met gaatjes er in geprikt.
Die gaatjes zijn heel klein en ze zijn van één kant doorgestoken zodat aan de uitgangzijde een heuveltje ontstaat. Figuurlijk gezien als of je een pen door een blad karton steekt waardoor het karton een rand vormt bij uitgang.
Daarom is er ook een binnen en buitenzijde, de heuveltjes zorgen dat er geen vocht in het gaatje kan stromen. Ook damp niet, een luchtstroom langs de heuveltjes zal door die heuveltjes omhoog geleid worden waardoor er aan het gaatje gezogen wordt.
Leg je de heuveltjes binnen dan worden het buiten kommetjes waar water naar binnen gaat stromen.
Wordt de folie koud dan krimpt hij en gaan de gaatjes "dicht" (kleiner), wordt hij warm dan wordt het groter/normaal en gaan de gaatjes "open".

(en er ontstaat ook bij warmte in het heuveltje/kegeltje een luchtstroom (warme lucht stijgt) waardoor de binnenlucht naar buiten geholpen wordt, dacht ik)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2018 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:52
@Tranze @Harrie_ @nokiaan958GB
Bedankt voor de antwoorden!
Als ik het zo begrijp lijkt afvoer toch iets om eerst te controleren.

Heb gelukkig een vriend die een rioleringsbedrijf heeft, hem inmiddels ook gevraagd en gaf inderdaad aan dat we de pot er dan maar een keer vanaf moeten halen.

Zodra ik meer tijd heb/meer weet laat ik het nog even weten :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
nokiaan958GB schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:37:
[...]

Dit is lastig vanaf afstand te beoordelen.

Het kan bijna geen toeval zijn dat de afvoeren van beide toiletten niet goed doorlopen.Ik zou het inderdaad zoeken in de hoofdleiding.
Heb je een kruipruimte? Met kloppen op de buis kun je soms horen of er iets vast in zit (aangekoekt).

Maar als het verhaal van de boomwortels klopt dat is dat waarschijnlijk buiten. Je moet dan de leiding vrijgraven om de oorzaak te achterhalen. Boomwortels heb je met name last van met oude gres buizen. Deze buizen kun je dan ook maar beter vervangen.

Een pragmatische oplossing is een landelijke rioolontstopper te bellen. Die komen langs en demonteren je toilet om vervolgens met een apparaat met draaiende kettinkjes vuil/boomwortels t/m de verstopping weg te slaan. Geen idee hoe lang het duurt voor de boomwortels weer aangroeien en je er weer last van krijgt.
/edit
Nog even wat inhoudelijker hierop.
Heb helaas geen kruipruimte.
Het van de boomwortels is in de afgelopen 2 jaar gedaan, er staan verder geen bomen meer in de buurt van de afvoer.

Wat ik begreep is dat er inderdaad nog wel een groot gedeelte buizen van asbest ligt..

[ Voor 60% gewijzigd door jordeeeh op 12-12-2018 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
decipherer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:11:

Ik moest hier even over nadenken, maar het probleem hierbij lijkt me dat vocht (mogelijk) gaat condenseren in de laag minerale wol. E.e.a. zal afhankelijk zijn van het condensatiepunt, wat verplaatst wordt door het aanbrengen van extra isolatie. Hier valt vast en zeker wat aan te rekenen, maar dat is niet iets wat ik zelf kan vermoed ik.
Dat is praktisch onmogelijk, als dat het geval zou zijn, zou de condens nu van je buitenisolatie moeten zeiken aan de binnenkant zonder de extra isolatie aan de binnenkant. De oppervlakte temperatuur van je houten(?) dakbeschot zou dan dusdanig laag moeten zijn dat de lucht hierop condenseert, dat gaat niet gebeuren.

Het opsluiten van vocht is een veel groter risico dan het na-isoleren met minerale wol, hier kan je weinig fout mee doen.

[ Voor 33% gewijzigd door DjaRoel op 12-12-2018 08:13 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.