[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.791 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
Teijgetje schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:15:
[...]
Maar je kan ook gewoon met 16x2 uit de muur komen door een knie te gebruiken. Die 16 knel je ook zo vast in het onderblok. Voordeel is dat je nog iets flexibel blijft bij aansluiten. Je plaatst ze natuurlijk recht en op de juiste hartafstand maar omdat het iets buigbaar is kun je een fractie corrigeren, dat kan met muurpijpjes eigenlijk niet. Is de makkelijkste en goedkoopste oplossing. ;)

Ik meen dat onderblokken hoh 50 zijn, jij zal wel een afwijkende maat hebben dan.
Dank @twain4me @Teijgetje @ASW1 voor de tips.

Omdat dit de eerste keer is, klinkt mogelijkheid tot corrigeren mij als muziek in de oren. Goedkoop is ook wat waard, ik merk wel dat met ieder projectje dat ik in het huis doe de euro's er werkelijk uit vliegen. Moet echt moeite doen om binnen het budget te blijven.

Ik heb zowel verticale (4 stuks) als horizontale (3 stuks) radiatoren. Eigenlijk hangen die radiatoren straks overal aan wit gestucte wanden, dus een wit pijpje uit de muur vind ik dan ook niet lelijk. Die knietjes heb ik gelukkig al liggen. Ik zal nog wel even een interne buigveer kopen zodat ik zo klein mogelijke bochtjes vanaf het knietje naar de onderblokken kan maken. De radiatoren hang ik dan alvast even op om ongeveer de maat te bepalen (+ een beetje voor het stucwerk wat er nog op komt) en de bochtjes alvast te buigen zodat ze bij het onderblok uitkomen. Ik fixeer de boel dan even en smeer de leidingen met goudband vast in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Teijgetje schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:39:
[...]

kort door de bocht;
Vochtregulerende folie is eigenlijk gewoon plastic met gaatjes er in geprikt.
Die gaatjes zijn heel klein en ze zijn van één kant doorgestoken zodat aan de uitgangzijde een heuveltje ontstaat. Figuurlijk gezien als of je een pen door een blad karton steekt waardoor het karton een rand vormt bij uitgang.
Daarom is er ook een binnen en buitenzijde, de heuveltjes zorgen dat er geen vocht in het gaatje kan stromen. Ook damp niet, een luchtstroom langs de heuveltjes zal door die heuveltjes omhoog geleid worden waardoor er aan het gaatje gezogen wordt.
Leg je de heuveltjes binnen dan worden het buiten kommetjes waar water naar binnen gaat stromen.
Wordt de folie koud dan krimpt hij en gaan de gaatjes "dicht" (kleiner), wordt hij warm dan wordt het groter/normaal en gaan de gaatjes "open".

(en er ontstaat ook bij warmte in het heuveltje/kegeltje een luchtstroom (warme lucht stijgt) waardoor de binnenlucht naar buiten geholpen wordt, dacht ik)
De folie die jij beschrijft herken ik zo als een dampopen folie. De vario folie werkt volgens de beschrijving op de website van isover anders, is luchtdicht en heeft ook geen binnen- of buitenzijde.

De luchtdichtheid staat bescheven in dit document: https://www.isover.nl/sit...e_luchtdicht_bouwen_1.pdf

Dat er geen binnen- of buitenzijde is staat beschreven bij de veelgestelde vragen hier: https://www.eigenhuisisol...teem/veelgestelde-vragen/
In het antwoord op de vraag 'In welke richting moet Vario KM folie worden aangebracht?'
DjaRoel schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:13:
[...]

Dat is praktisch onmogelijk, als dat het geval zou zijn, zou de condens nu van je buitenisolatie moeten zeiken aan de binnenkant zonder de extra isolatie aan de binnenkant. De oppervlakte temperatuur van je houten(?) dakbeschot zou dan dusdanig laag moeten zijn dat de lucht hierop condenseert, dat gaat niet gebeuren.

Het opsluiten van vocht is een veel groter risico dan het na-isoleren met minerale wol, hier kan je weinig fout mee doen.
Zoals ik het begrijp: door het aanbrengen van extra isolatie wordt de temperatuur van het huidige dakbeschot verlaagd, er zit immers al een laag isolatie voor die een hoop warmte tegenhoudt. Daardoor wordt het condensatiepunt verplaatst naar een locatie die zich mogelijk (maar niet perse) in de minerale wol bevindt.

[ Voor 20% gewijzigd door decipherer op 12-12-2018 08:39 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
decipherer schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:34:
[...]

Zoals ik het begrijp: door het aanbrengen van extra isolatie wordt de temperatuur van het huidige dakbeschot verlaagd, er zit immers al een laag isolatie voor die een hoop warmte tegenhoudt. Daardoor wordt het condensatiepunt verplaatst naar een locatie die zich mogelijk (maar niet perse) in de minerale wol bevindt.
Dat klopt, echter is er dan wel sprake van een overgang doordat je aan de binnenkant extra isolatie aanbrengt, er zal geen sprake zijn van actieve luchtcirculatie langs je dakbeschot waardoor condensatie praktisch onmogelijk is. De laag isolatie werkt dempend op de temperatuur (zelfregulerend). Op het moment dat het buiten af koelt tot temperaturen waarbij er binnen risico zou zijn op condensatie zakt ook de relatieve vochtigheid binnen omdat de buitenlucht waarmee je ventileert absoluut gezien simpelweg droger wordt, bekijk het mollier diagram maar eens.

Daarom wijs ik er ook op in mijn eerste post om goed te ventileren, dit moet je natuurlijk altijd doen ongeacht wat voor isolatie er aanwezig is. Als je bijvoorbeeld "normaal" dubbel glas hebt zou dit al een aardige graadmeter zijn om te kijken of je voldoende ventileert, op het moment dat dit aan de binnenzijde condenseert zou je eigenlijk meer moeten ventileren.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
Tranze schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:32:
Ik heb zowel verticale (4 stuks) als horizontale (3 stuks) radiatoren. Eigenlijk Ik zal nog wel even een interne buigveer kopen zodat ik zo klein mogelijke bochtjes vanaf het knietje naar de onderblokken kan maken. De radiatoren hang ik dan alvast even op om ongeveer de maat te bepalen (+ een beetje voor het stucwerk wat er nog op komt) en de bochtjes alvast te buigen zodat ze bij het onderblok uitkomen. Ik fixeer de boel dan even en smeer de leidingen met goudband vast in de muur.
Heb je dan geen haakse onderblokken? Daar gaat de leiding vanuit de muur recht in.
Misschien kan je ze nog omruilen?
Kijk anders even bij de warmteservice voor knietjes voor in het onderblok zodat je een haakse uitgang krijgt. Dat staat netter dan een bocht buigen en is een stuk korter qua hoogte. Met een gebogen bocht kom je een stuk lager uit de muur doordat aan de bocht beperkingen zitten qua radius, met radiatoren die vlak bij de muur zitten (type 11 bv) zou je in de knel kunnen komen.
Even met je onderblok en een stukje pijp langs de Warmteservice. Dan kan je daar "proefbuigen" om het verschil te zien qua hoogte en aanzicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2018 09:39 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Teijgetje schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:14:
[...]

Heb je dan geen haakse onderblokken? Daar gaat de leiding vanuit de muur recht in.
Misschien kan je ze nog omruilen?
Kijk anders even bij de warmteservice voor knietjes voor in het onderblok zodat je een haakse uitgang krijgt. Dat staat netter dan een bocht buigen.
Oh dat is nog mooier idd en scheelt weer wat prutsen _/-\o_ Ik had gelukkig de onderblokken nog niet gekocht. Merk wel dat ik hier echt nog geen kaas van heb gegeten. Maar met jullie hulp kom ik er wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Tranze schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:21:
[...]

Oh dat is nog mooier idd en scheelt weer wat prutsen _/-\o_ Ik had gelukkig de onderblokken nog niet gekocht. Merk wel dat ik hier echt nog geen kaas van heb gegeten. Maar met jullie hulp kom ik er wel :D
Om de leiding in de muur hoort ook een mantelbuis zodat het kan bewegen/de muur niet barst.
De mantelbuis snij je 45 graden en zet je tegen elkaar om om de knie te gaan. Als je de mantelbuis vergeet kan je hem over de lengte insnijden zodat je hem achteraf kan plaatsen. Is geen rocketscience, de leiding moet alleen niet vast zitten in de muur.
Maar dat wist je vast al wel. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralkar
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-08 20:25
@ASW1 Het betreft de bevestiging van de leuninghouder op de trapleuning zelf. In de muur zitten nu bouten die ik wil hergebruiken, dat lukt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Teijgetje schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:33:
[...]

Om de leiding in de muur hoort ook een mantelbuis zodat het kan bewegen/de muur niet barst.
De mantelbuis snij je 45 graden en zet je tegen elkaar om om de knie te gaan. Als je de mantelbuis vergeet kan je hem over de lengte insnijden zodat je hem achteraf kan plaatsen. Is geen rocketscience, de leiding moet alleen niet vast zitten in de muur.
Maar dat wist je vast al wel. ;)
Heb ze inderdaad met mantelbuis gekocht, juist voor het bewegen vanwege het uitzetten / krimpen. Dat van die 45 graden is een bruikbare tip :) .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ik zie al weer mooie plaatjes voorbij komen dus kan ik niet ontbreken :)

Afgelopen periode veel aan het huis kunnen doen maar niet allemaal even interessant om vast te leggen op de plaat. Waar ik zelf wel content mee ben is het aansluiten van de verlichting in de keuken, en heb een schuifdeur gemaakt van een oude pallet en een rail systeem van een strip staal (welke zwart is gespoten)

Al met al een geslaagd resultaat. Ik laat de 2 plaatjes voor zichzelf spreken verder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HPTFQkM03afOhUswm6V59AmG/medium.jpg

De schuifdeur. Hiervan moeten de bouten nog worden geschilderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jrA4I3gfTfWMD7W6FgjlKEq8/medium.jpg

Industriele verlichting met schuifdeur.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit even te kijken wat ik nodig heb qua perstangen en spullen voor het omleggen van wat waterleidingen.

Klopt het dat de 16mm buizen van Henco en Uponor wel uitwisselbaar zijn, ook qua koppelingen, maar de 20mm buizen niet?
Het lijkt erop dat de 16 mm varianten beiden 16x2 zijn, maar de 20 mm variant respectievelijk 2 en 2,5 mm zijn.

Ik vind die henco koppelingen echt prut in vergelijking met de Uponor varianten, maar ik vrees dus dat ik voor de 20mm niet ontkom aan Henco, gezien dat al aanwezig is in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Ralkar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:39:
@ASW1 Het betreft de bevestiging van de leuninghouder op de trapleuning zelf. In de muur zitten nu bouten die ik wil hergebruiken, dat lukt prima.
Kun je de leuning niet een heel klein stukje draaien of verschuiven zodat je nieuwe gaten maakt en de oude kunt laten zitten? Anders zegt een fotootje misschien meer dan een lap tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
decipherer schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:34:
[...]

De folie die jij beschrijft herken ik zo als een dampopen folie. De vario folie werkt volgens de beschrijving op de website van isover anders, is luchtdicht en heeft ook geen binnen- of buitenzijde.

De luchtdichtheid staat bescheven in dit document: https://www.isover.nl/sit...e_luchtdicht_bouwen_1.pdf

Dat er geen binnen- of buitenzijde is staat beschreven bij de veelgestelde vragen hier: https://www.eigenhuisisol...teem/veelgestelde-vragen/
In het antwoord op de vraag 'In welke richting moet Vario KM folie worden aangebracht?'

[...]

@Teijgetje, dat is inderdaad zoals Decipherer omschrijft een dampopen folie, en deze mag volgens het bouwbesluit (Afaik) niet meer worden toegepast onder hellende daken,

Maar waarom zou je klimaatfolie überhaupt willen? we hebben het over de warme zijde van huis, Isoleren is ventileren, die damp die je dus produceert waait weg door ventilatie. Gevolg: geen damp op het dampscherm. In de winter koelt het buiten hard af en komt de koude lucht onder de dakpannen op de dampopen folie in aanraking met warme lucht, warme lucht kan meer vocht bevatten en gaat daarom 'in de buurt van' de dampopen folie condenseren. Wat aan de koude zijde condenseert kan er zo af lopen, die paar druppels die onder de folie condenseren kunnen 'ademen' en dus verdampen door de folie....

Waar zie je het voordeel van een klimaatfolie in bovenstaand verhaal?

Ik ken de producenten van deze folie wel, en ik vind dat ze met dit product hun overige dampremmers een beetje in de zeik zetten...

En stel nu dat je een warme dag krijgt in de winter... of andersom, en ook het feit dat de folie luchtdicht is... hoe kan de folie dan ventileren/damp eruit krijgen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
YaaD schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:02:
Ik zie al weer mooie plaatjes voorbij komen dus kan ik niet ontbreken :)

Afgelopen periode veel aan het huis kunnen doen maar niet allemaal even interessant om vast te leggen op de plaat. Waar ik zelf wel content mee ben is het aansluiten van de verlichting in de keuken, en heb een schuifdeur gemaakt van een oude pallet en een rail systeem van een strip staal (welke zwart is gespoten)

Al met al een geslaagd resultaat. Ik laat de 2 plaatjes voor zichzelf spreken verder :)

[Afbeelding]

De schuifdeur. Hiervan moeten de bouten nog worden geschilderd.

[Afbeelding]

Industriele verlichting met schuifdeur.
Is dat een gietvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Nee een echte betonvloer, welke is gevlinderd en gecoat. Gietvloer was voor ons onbetaalbaar en m'n vrouw wou een vloer die op beton leek dus dan krijg je dit :)

bl44t

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:01
Jelte,89 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:53:
[...]

@Teijgetje, dat is inderdaad zoals Decipherer omschrijft een dampopen folie, en deze mag volgens het bouwbesluit (Afaik) niet meer worden toegepast onder hellende daken,
Er zijn ruwweg twee soorten dampopenfolies: spinvlies en microperforatie; wat Teijgetje beschrijft is microperforatie en die mag je bij daken platter dan 30 graden niet meer gebruiken ivm kans op druppels die door de gaatjes heen komen. Spinvliesfolies zijn dampopen door de "weef"structuur van de folie zelf en hebben kleinere openingen de geen druppels doorlaten door de capillariteit en mogen/moeten wel gebruikt worden aan de buitenkant van het dak..
Maar waarom zou je klimaatfolie überhaupt willen? we hebben het over de warme zijde van huis, Isoleren is ventileren, die damp die je dus produceert waait weg door ventilatie. Gevolg: geen damp op het dampscherm. In de winter koelt het buiten hard af en komt de koude lucht onder de dakpannen op de dampopen folie in aanraking met warme lucht, warme lucht kan meer vocht bevatten en gaat daarom 'in de buurt van' de dampopen folie condenseren. Wat aan de koude zijde condenseert kan er zo af lopen, die paar druppels die onder de folie condenseren kunnen 'ademen' en dus verdampen door de folie....
Voordeel van de folie is dat je geen condensatie krijgt in je isolatiemateriaal. Als het binnen 20 graden met 70%rv is, zit er ongeveer 10 gram damp in iedere kilo lucht. In je isolatiemateriaal verloopt de temperatuur van de binnentemperatuur naar de buitentemperatuur; in mijn voorbeeld neem ik even 5 graden. Dat betekent dat er dan ergens in de isolatie een punt is waar de temperatuur onder de 14-15 graden komt. Bij die temperatuur is de maximale hoeveelheid vocht (100 %rv) 10 g/kg. In het gedeelte waar de lucht kouder is zal de overtollige waterdamp condenseren omdat er nooit meer dan 100%rv aan damp in de lucht aanwezig kan zijn. In de lucht van 5 graden tegen het dakbeschot, kan maximaal 7 g/kg aanwezig zijn.

Tot zover gaat alles goed want als we hebben het nu over een minimale hoeveelheid water; namelijk 10-7 g/kg lucht. En we hebben het over de lucht in de laatste paar (5) centimetes isolatiemateriaal: 0.05 m * 1.2 kg/m3 * 3 g/kg = 0.18 gram water per vierkante meter dakbeschot; dat is nog geen hoeveelheid waar je bang voor moet zijn.

Nu komt alleen het vervelende deel. Bij 5 graden is de partiele druk van damp 870 Pa en bij 20 graden is die 2340 Pa. Door dit dtukverschil krijg je een constante stroom van damp vanuit je woning naar je isolatie toe omdat de concentratie zich probeert te vereffenen.
En om dat te proces te stoppen leg je een dampscherm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Gebanned schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:58:
[...]

Er zijn ruwweg twee soorten dampopenfolies: spinvlies en microperforatie; wat Teijgetje beschrijft is microperforatie en die mag je bij daken platter dan 30 graden niet meer gebruiken ivm kans op druppels die door de gaatjes heen komen. Spinvliesfolies zijn dampopen door de "weef"structuur van de folie zelf en hebben kleinere openingen de geen druppels doorlaten door de capillariteit en mogen/moeten wel gebruikt worden aan de buitenkant van het dak..

[...]

Voordeel van de folie is dat je geen condensatie krijgt in je isolatiemateriaal. Als het binnen 20 graden met 70%rv is, zit er ongeveer 10 gram damp in iedere kilo lucht. In je isolatiemateriaal verloopt de temperatuur van de binnentemperatuur naar de buitentemperatuur; in mijn voorbeeld neem ik even 5 graden. Dat betekent dat er dan ergens in de isolatie een punt is waar de temperatuur onder de 14-15 graden komt. Bij die temperatuur is de maximale hoeveelheid vocht (100 %rv) 10 g/kg. In het gedeelte waar de lucht kouder is zal de overtollige waterdamp condenseren omdat er nooit meer dan 100%rv aan damp in de lucht aanwezig kan zijn. In de lucht van 5 graden tegen het dakbeschot, kan maximaal 7 g/kg aanwezig zijn.

Tot zover gaat alles goed want als we hebben het nu over een minimale hoeveelheid water; namelijk 10-7 g/kg lucht. En we hebben het over de lucht in de laatste paar (5) centimetes isolatiemateriaal: 0.05 m * 1.2 kg/m3 * 3 g/kg = 0.18 gram water per vierkante meter dakbeschot; dat is nog geen hoeveelheid waar je bang voor moet zijn.

Nu komt alleen het vervelende deel. Bij 5 graden is de partiele druk van damp 870 Pa en bij 20 graden is die 2340 Pa. Door dit dtukverschil krijg je een constante stroom van damp vanuit je woning naar je isolatie toe omdat de concentratie zich probeert te vereffenen.
En om dat te proces te stoppen leg je een dampscherm aan.
100% correct, En met name in je laatste zin zeg je precies wat ik ook bedoel. Om damp te remmen leg ik een dampscherm aan... ongeacht zomer/winter met een folie die magisch reageert op vochtigheid.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:01
Jelte,89 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:15:
[...]

100% correct, En met name in je laatste zin zeg je precies wat ik ook bedoel. Om damp te remmen leg ik een dampscherm aan... ongeacht zomer/winter met een folie die magisch reageert op vochtigheid.
Maar om een lang verhaal nog langer te maken. Wat gebeurt er als je dampscherm niet helemaal dicht is. Op dat moment lekt er (op een veel lager tempo) alsnog damp je isolatie in. Dan heb je twee mogelijkheden: of je dakbeschot is lek genoeg en diffusie door je beschot gaat sneller dan door de dampremmer. Optie 2 is dat je damp niet snel genoeg weg kan en alsnog gaat condenseren.
Daarna wordt het zomer en staat de zon op je dak te branden, wordt de lucht in de isolatie warm en kan het condenseren verdampen.
Wil je in deze situatie evenwicht bewaren dan is het van belang dat de damp die in de winter is neergeslagen in de zomer weer volledig kan worden afgevoerd.
En dit gaat (zeker als het dakbeschot (bijna) dampdicht is) natuurlijk weer beter als de folie in de zomer op magische wijze ineens dampopen wordt; vandaar de klimaatfolie.

Nu kan ik overigens wel iets verzinnen hoe het mogelijk eventueel zou kunnen werken; maar ik geef geen garantie dat de folie inderdaad zo werkt. Dus neem onderstaande even met de nodige korreltjes zout.
Aan de woningzijde van de folie is het klimaat jaarrond relatief constant (20 graden/70%rv/10g/kg). Aan de isolatie zijde van de folie zal er in de zomer een vergelijkbaar klimaat zijn. In de winter zal er echter vereffening zijn naar de dampdruk bij de laatste temperatuur in de isolatie(5 graden/100%rv/7 g/kg). De folie zit aan de binnenkant van het dak en blijft warm en ziet daardoor (20 graden/40%/7g/kg). En nu de speculatie: als je in de folie een licht hygroscopische vezel opneemt die uitzet/krimpt met zijn vochtgehalte (net zoals bijvoorbeeld houtvezels); kan deze op magische wijze de poriën opentrekken/dichtdrukken doordat het vochtgehalte in die vezels in evenwicht blijft met de tv aan de isolatiezijde van de folie.
/Einde speculatie modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jordeeeh schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:47:
@Tranze @Harrie_ @nokiaan958GB
Bedankt voor de antwoorden!
Als ik het zo begrijp lijkt afvoer toch iets om eerst te controleren.

Heb gelukkig een vriend die een rioleringsbedrijf heeft, hem inmiddels ook gevraagd en gaf inderdaad aan dat we de pot er dan maar een keer vanaf moeten halen.

Zodra ik meer tijd heb/meer weet laat ik het nog even weten :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

[...]

/edit
Nog even wat inhoudelijker hierop.
Heb helaas geen kruipruimte.
Het van de boomwortels is in de afgelopen 2 jaar gedaan, er staan verder geen bomen meer in de buurt van de afvoer.

Wat ik begreep is dat er inderdaad nog wel een groot gedeelte buizen van asbest ligt..
Asbest rioleringsbuizen bij een huis hoor ik niet bijster vaak iets van. Wellicht omdat asbest onder druk kan barsten of breken. Ook zijn ze niet superglad waardoor aanhechting van vuil aan de binnenkant makkelijker is.

Als er geen bomen meer in de buurt staan heb je voor nieuwe ingroei niet veel te vrezen.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een melding bij de gemeente doen dat ik asbestbuizen bij mijn woning wil verwijderen. Bij de meeste gemeenten hier mag je dan asbest gratis aanbieden.

Het is wel even een klusje maar 10 of 20 meter PVC rioleringsbuis gaat je de kop niet kosten. Kun je ook mooi preventief een ontstoppingsstuk bij je voorgevel plaatsen. Potentieel probleem is wel dat als je geen kruipruimte hebt, eventuele asbestbuis onder je huis niet kunt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Iemand nog tips waar goed schuurpapier prijs/ kwaliteit te koop is ? Ik zie zoveel prijsverschil maar veel naamloze merken of het zegt mij niks.

Bij ecotools heb ik eerder voor de delta machine eea gekocht en beviel stukken beter dan Action en noname papier .

Ben nu alleen op zoek naar papier op rol en schuurstroken en dat is bij ecotools niet hetzelfde merk en ik kan het verder niet .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Skip al het budget spul, doe jezelf een lol en haal bij de Hornbach schuurpapier van Bosch. Daar zit lijm in vermengd zodat het echt een pak steviger is en is qua prijs/prestatie onklopbaar. Plus makkelijk en snel beschikbaar mocht je meer nodig hebben.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
@Waypoint Wat @Joopieboy zegt! Zie ook onderstaande reactie in het Grote (elektrische) gereedschap topic:
McGryphon schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:55:
[...]

Ik gebruik op hout zowel voor schuren met de hand als met de vlakschuurmachine 93mm rollen. Bosch for paint & wood. Gele korrel. Vrij goedkoop te krijgen bij de hornbach, prima materiaalafname, prima levensduur. Alleen niet geschikt voor metaal, dan flikkert de korrel gewoon direct van het papier. Daarvoor haal ik Klingspor. Meer uit gewoonte dan omdat ik veel dingen geprobeerd zou hebben :+
Korrels fijner dan 320 heb ik waterproof schuurpapier van flexovit, en nog wat goedkoop silverline spul van Toolstation in korrels 600 en 1200.

Daarnaast gebruik ik graag Festool Granat schuurblokken. Vrij stevig waardoor je makkelijk vlak schuurt, maar vervormbaar genoeg voor afgeronde hoeken. En uit te spoelen als ze vol lopen met $troepmeuk of als je geen purperhartzaagsel in je blanke lak wil krassen bij tussendoor opschuren. Verschillende merken maken ze, maar over die van Festool ben ik erg tevreden. Mijn vader ook; die gebruikt ze voor karton in zijn boekbinderij.

Grootste nadeel vind ik nog wel dat ze die met deze afmetingen niet fijner maken dan korrel 220.
Sindsdien haal ik mijn schuurpapier bij de Hornbach, Wat een verademing is dat invergelijking met al het budgetspul wat ik daarvoor beet gehad heb.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik vind de Ecotools K120 en K240 anders prima vel voor op de excenter schuurmachine.
Ben het 100% eens dat Bosch van de Hornbach een stuk steviger is, maar daar is prijs ook naar.

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik bestel al tijden die rollen bij ecotools in diverse korrelgrootte's en dat bevalt prima. Dit past m.i. beter in het gereedschapstopic. Daar kun je dan heerlijk keuvelen over het met goud besprenkelde schuurpapier met een achterkant van handgedroogde eenhoornpoep voor je festool schuurblokje. Dan scheur ik wel een velletje extra van mijn goedkope rolletje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Inderdaad wat offtopic, maar ik ben zeer tevreden met het witte/grijze van pro gold...

Wat meer ontopic... Gisteren en eergisteren het vloertje gecoat met een epoxy...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1LzhAxr.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Jelte,89 op 13-12-2018 11:32 ]

Revive the guild!

• YaaD
Jelte,89 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:57:
Inderdaad wat offtopic, maar ik ben zeer tevreden met het witte/grijze van pro gold...

Wat meer ontopic... Gisteren en eergisteren het vloertje gecoat met een epoxy...

[Afbeelding]
Ziet er goed uit gozer. Was het lastig om het geheel glad en zonder bellen te krijgen? Heb je met kleur besteld of heb je dat later zelf toegevoegd ofzo? Ben wel benieuwd naar het eindresultaat overigens. Droogt het wel met dit weer?

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Jelte,89 Had jij het beton niet laten vlinderen? Om er dan een gekleurde epoxy overheen te kiepen, zonde eigenlijk. Je had zo'n vloer als @YaaD kunnen hebben :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik ben eigenlijk opzoek naar een buitenwandlamp welke bij schemer en beweging gaat branden, nu heb ik bij cranenbroek een lossen sensor gevonden die beide kan, maar ik wil deze eigenlijke geintregreed hebben. maar kan op internet alleen maar prijzigen vinden.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Frogy schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:16:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een buitenwandlamp welke bij schemer en beweging gaat branden, nu heb ik bij cranenbroek een lossen sensor gevonden die beide kan, maar ik wil deze eigenlijke geintregreed hebben. maar kan op internet alleen maar prijzigen vinden.
edit: sorry verkeerd gelezen. Je zoekt dus een lamp die aanspringt bij beweging maar alleen in de scherm/donker? Ik heb zo'n lamp gekocht bij cranenbroek een aantal jaar terug. Hebben ze die niet meer dan? Ik meen me te herinneren dat ze daar toch wel wat modellen van hebben liggen, van klassiek tot modern.

edit2: +1 voor Cranenbroek, ik was die nog niet eerder tegengekomen in dit topic. Bij deze voor iedereen die in het zuiden woont, maar nog nooit bij de Cranenbroek is geweest => echt een prachtige winkel voor iedereen met 2 rechterhanden en/of groene vingers!

[ Voor 76% gewijzigd door Harrie_ op 13-12-2018 15:33 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:12

orf

Al vanaf €16.Bij Google Shopping zijn er veel te vinden.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:02
offtopic:
@Waypoint Ik heb met laatste verfklus (buitenkozijnen) Sia Siaflex schuurpapier (blauw) meebesteld met de verf. Ideaal schuurpapier, loopt nauwelijks vol en korrel blijft lang aanwezig :Y Je merkt dan pas hoe waardeloos het spul van de bouwmarkt e.d. eigenlijk is, dat is 2x wrijven en het zit vol bij wijze van spreken.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2018 15:46 ]

• Frogy
orf schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:30:
[...]

Al vanaf €16.Bij Google Shopping zijn er veel te vinden.
Maar dat zijn veelal lampen met of da/nacht sensor of bewegingsensor maar ik zoek dus beide

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Frogy schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:06:
[...]

Maar dat zijn veelal lampen met of da/nacht sensor of bewegingsensor maar ik zoek dus beide
Lampen met bewegingssensor hebben toch altijd ook een dag/nachtsensor? Die gaan echt niet branden als het gewoon licht is. Een bewegingssensor heeft bijna altijd ook een schemersensor ingebouwd. Een lamp die bij daglicht ook aan gaat o.b.v. beweging is tamelijk zinloos.

Punctuality is the politeness of kings

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
De Philips MyGarden Robin met sensor hangt bij ons al jaren aan ons huis en heeft precies de fuctionaliteit die jij wilt. Weet natuurlijk niet wat jij prijzig vind, maar die €50,- was het ons ruim waard.

Never mind... lees net dat jij bij schemer altijd de lamp aan wilt en niet alleen als er iemand voorbij komt..

[ Voor 10% gewijzigd door Treur op 13-12-2018 16:17 ]

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:17
Harrie_ schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:23:
[...]

edit: sorry verkeerd gelezen. Je zoekt dus een lamp die aanspringt bij beweging maar alleen in de scherm/donker? Ik heb zo'n lamp gekocht bij cranenbroek een aantal jaar terug. Hebben ze die niet meer dan? Ik meen me te herinneren dat ze daar toch wel wat modellen van hebben liggen, van klassiek tot modern.

edit2: +1 voor Cranenbroek, ik was die nog niet eerder tegengekomen in dit topic. Bij deze voor iedereen die in het zuiden woont, maar nog nooit bij de Cranenbroek is geweest => echt een prachtige winkel voor iedereen met 2 rechterhanden en/of groene vingers!
Wel opletten wat je er koopt. Ze hebben geweldig spul voor weinig, maar ook echt troep (hier ook wel bekend als Cranentroep).
Van gereedschap van 'Williams' en KOS zou ik afblijven, maar veevoer, kruiwagen, krabpalen, ruitensproeiervloeistof, kerstverlichting, een schep, of compressorspul kun je gerust kopen.

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 09:54
Jelte,89 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:57:

[Afbeelding]
Jelte89, welk Typ coating heb je gebruikt? Een 2-K coating op kleur? Wil binnenkort in de garage ook nog een coating aanbrengen.

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:46

M0i

Aardappel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:53:
[...]

Wel opletten wat je er koopt. Ze hebben geweldig spul voor weinig, maar ook echt troep (hier ook wel bekend als Cranentroep).
Van gereedschap van 'Williams' en KOS zou ik afblijven, maar veevoer, kruiwagen, krabpalen, ruitensproeiervloeistof, kerstverlichting, een schep, of compressorspul kun je gerust kopen.
Ooit een discussie daar gehad over garantie op een stofzuiger, er zat "fijnstof" in de motor en daardoor had ik geen garantie want "fijnstof" mag je niet opzuigen. Op mijn verhaal dat ik er gewoon mee zuig in huis, en dat daar door wellicht wat "fijnstof" in de motor is gekomen dat was hun probleem niet want het was geen garantie. Daarvoor tig jaar met een Miele gezogen die had geen last van "fijnstof" daar had hij geen boodschap aan dit viel niet onder de garantie. Na deze wijze les koop ik alleen nog maar wegwerpspul en merken waarvoor ik niet terug hoef naar de Cranentroep voor garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
YaaD schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:35:
[...]

Ziet er goed uit gozer. Was het lastig om het geheel glad en zonder bellen te krijgen? Heb je met kleur besteld of heb je dat later zelf toegevoegd ofzo? Ben wel benieuwd naar het eindresultaat overigens. Droogt het wel met dit weer?
Danku! We hadden zo'n terrasverwarmer aan, droogt hard genoeg met de verharder erbij in, Een kameraad had dit nog staan en koste me niks, vandaar. Je koopt dit gewoon als set, deel primer met verharder en soort 2k aflak.
Eindresultaat is zoals dit, alleen dan iets minder glanzend, zal zo nog ff foto'tje schieten voor je!

Is overigens 9010.
zonoskar schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:55:
@Jelte,89 Had jij het beton niet laten vlinderen? Om er dan een gekleurde epoxy overheen te kiepen, zonde eigenlijk. Je had zo'n vloer als @YaaD kunnen hebben :)
Jawel, maar in eerste instantie had ik begroting van 600 euro voor het beton op basis van wat kruien met wat vrienden, werd uiteindelijk uitbesteden icm betonpomp a 1500 euro... dus ik heb wat concessies gedaan om deze prijs wat lager te krijgen, Schuur is denk ik 4 keer gevlinderd, veranda 2 of 3 keer. mogelijk heb ik een ander soort beton. En dit spul had ik voor nu voor nop! (toch gauw 250 euro wat je erop kiepert...)
Kleissen88 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:06:
[...]

Jelte89, welk Typ coating heb je gebruikt? Een 2-K coating op kleur? Wil binnenkort in de garage ook nog een coating aanbrengen.
Is inderdaad een coating op kleur, Brillux multi protect 800 staat op de 'aflak'

Revive the guild!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@YaaD

Dit is het nu,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CpUW4bo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IfKV8HC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3U9CMbG.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:45
MikeyMan schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:07:
Ik zit even te kijken wat ik nodig heb qua perstangen en spullen voor het omleggen van wat waterleidingen.

Klopt het dat de 16mm buizen van Henco en Uponor wel uitwisselbaar zijn, ook qua koppelingen, maar de 20mm buizen niet?
Het lijkt erop dat de 16 mm varianten beiden 16x2 zijn, maar de 20 mm variant respectievelijk 2 en 2,5 mm zijn.

Ik vind die henco koppelingen echt prut in vergelijking met de Uponor varianten, maar ik vrees dus dat ik voor de 20mm niet ontkom aan Henco, gezien dat al aanwezig is in mijn huis.
Weet niet of het een nieuwe installatie is, of moet aansluiten op iets bestaands. Maar ik heb zeer goede ervaringen met TECEFlex.
Echt super spul! Hier had zelfs een lokale ijzerboer in de buurt de tang + op-tromp tang die je kon huren voor 10 euro p/d. Wellicht nog een mooi alternatief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Treur schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:14:
[...]

De Philips MyGarden Robin met sensor hangt bij ons al jaren aan ons huis en heeft precies de fuctionaliteit die jij wilt. Weet natuurlijk niet wat jij prijzig vind, maar die €50,- was het ons ruim waard.

Never mind... lees net dat jij bij schemer altijd de lamp aan wilt en niet alleen als er iemand voorbij komt..
die had ik ook gezien, maar ik wil dat indien het donker is en er iemand voorbij loopt de lamp aangaat. maar volgens mij gaat deze lamp ook overdag aan als er iemand voorbij loop?

op welke webshop ik ook kijk/ lees veel bewegingssensoren gaan ook overdag aan. wat mij onzin lijkt om overdag een lamp aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
dreamscape schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:10:
[...]

Lampen met bewegingssensor hebben toch altijd ook een dag/nachtsensor? Die gaan echt niet branden als het gewoon licht is. Een bewegingssensor heeft bijna altijd ook een schemersensor ingebouwd. Een lamp die bij daglicht ook aan gaat o.b.v. beweging is tamelijk zinloos.
dat zou je wel zeggen, toch kan ik er geen vinden (met informatie van webshop) waaruit blijkt dat dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onno_Devine schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 06:55:
[...]

Weet niet of het een nieuwe installatie is, of moet aansluiten op iets bestaands. Maar ik heb zeer goede ervaringen met TECEFlex.
Echt super spul! Hier had zelfs een lokale ijzerboer in de buurt de tang + op-tromp tang die je kon huren voor 10 euro p/d. Wellicht nog een mooi alternatief. :)
Nee, ik moet aansluiten op bestaand leidingwerk. Ook de 20mm hoofdleiding. Heb alle uponor spullen inmiddels omgeruild voor henco spul. De 16mm variant is uitwisselbaar, maar de 20 zeer zeker niet. Zometeen de perstang halen en een dagje stoeien.

Blijft jammer dat die tangen zo duur zijn. Had hem liever zelf in huis gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TECEflex is echt mooi spul. Geen ingewikkelde koppelingen met verschillende soorten metalen, rubbertjes of plastic ringetjes maar enkel 2 messing onderdelen die je in elkaar schuift. Alle nieuwe water en verwarmingsleidingen in huis zijn hier van TECEflex. Deels omdat ik de tang makkelijk kan lenen maar inmiddels ben ik wel fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15
Frogy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:06:
[...]

die had ik ook gezien, maar ik wil dat indien het donker is en er iemand voorbij loopt de lamp aangaat. maar volgens mij gaat deze lamp ook overdag aan als er iemand voorbij loop?

op welke webshop ik ook kijk/ lees veel bewegingssensoren gaan ook overdag aan. wat mij onzin lijkt om overdag een lamp aan te zetten.
Philips lampen die wij buiten hebben hangen met een sensor hebben 2 potmetertjes, met de ene stel je in hoe lang het licht aan blijft staan nadat beweging is gedetecteerd, de andere potmeter dient om in te stellen hoe donker het moet zijn voordat de lamp aan gaat.

De lampen gaan dus zeker niet aan als het licht is, mits ze juist zijn ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:12

orf

Frogy schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:06:
[...]

Uit het eerste linkje van €16:

(SENS) Draai aan de knop om de detectieafstand in te stellen op 3-10 meter.

(TIJD) Vertragingstijd verwijst naar de tijd wanneer een persoon wordt gedetecteerd of verlaat het waarneemgebied, de sensor zal de tijd uitstellen om het licht uit te schakelen. Draai aan de knop om de verlengingstijd van de sensor aan te passen (10 ± 3sec-7 ± 2min).

(LUX) Draai aan de knop om de gevoeligheid van het licht aan te passen, pas het pictogram op de zon (max) aan om de hele dag te werken, pas het aan op het maanpictogram (min), om nachtwerk aan te geven.

https://www.into-led.com/...or-20-watt-6400k-ip6.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 16:59
ThinkPadd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:44:
offtopic:
@Waypoint Ik heb met laatste verfklus (buitenkozijnen) Sia Siaflex schuurpapier (blauw) meebesteld met de verf. Ideaal schuurpapier, loopt nauwelijks vol en korrel blijft lang aanwezig :Y Je merkt dan pas hoe waardeloos het spul van de bouwmarkt e.d. eigenlijk is, dat is 2x wrijven en het zit vol bij wijze van spreken.
Sia *O*, werktechnisch alleen maar goede ervaringen mee.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Ziet er echt puik uit zeg. Zeer sjiek! Zie ik gipsplaten liggen? Ga je daar de binnenkant mee bekleden?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
YaaD schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:06:
[...]

Ziet er echt puik uit zeg. Zeer sjiek! Zie ik gipsplaten liggen? Ga je daar de binnenkant mee bekleden?
Yep! Is watervast gips... vond dat de goedkoopste/beste oplossing voor een strak resultaat... ik wil de wanden/plafonds graag zo strak mogelijk, voor datgene dat ik wel ophang heb ik pas op aanraden en goede bevindingen van een vriend van die stalen hollewand pluggen gehaald met zo’n tang erbij...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@Jelte,89 Dit gaat toch nog steeds om de overkapping in je achtertuin, die aan één zijde gewoon open is? Als dat zo is weet ik niet of gips wel een handige oplossing is... :X

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Kleine vraag: Kan ik op een standaard wit/fineer meubelpaneel dat met een vrees 2 mm is afgerond op de hoeken nog steeds netjes een kantenband aanbrengen?
Ik vraag me af of dat goed blijft zitten na het strijken of als ik hem moet lijmen (want dan krijg je het helemaal niet goed afgeklemd op die afgeronde hoeken).
Het overtollige moet je naderhand afsnijden met een kantenband mes. Werkt dat ook op een afgeronde hoek?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 18:16
Onno_Devine schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 06:55:
[...]

Zelfde heeft VSH met hun Multicon-lijn. Laats mogen gebruiken om de complete waterleiding te vernieuwen. Prachtig spul, alleen kom je soms met de tang niet overal bij.
TECElogo is ook mooi spul, geen persgereedschap nodig alleen gereedschap om eventueel een koppeling los te draaien en opnieuw aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Dit is enorm gaaf! Wil ik in mijn kelder ook doen. Is dit te doen met een niet perfect rechte betonvloer?
Of dien ik dan eerst te egaliseren en daarna te coaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blubbers schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:29:
[...]

Dit is enorm gaaf! Wil ik in mijn kelder ook doen. Is dit te doen met een niet perfect rechte betonvloer?
Of dien ik dan eerst te egaliseren en daarna te coaten?
Ik zou het in een keer perfect willen doen.
Dus eerst egaliseren en dan coaten.
Egaliseren levert ook nog eens een gladder eind resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:19:
@Jelte,89 Dit gaat toch nog steeds om de overkapping in je achtertuin, die aan één zijde gewoon open is? Als dat zo is weet ik niet of gips wel een handige oplossing is... :X
Nee, dit deel zit achter de veranda, dit is de schuur... deze is dicht rondom en geïsoleerd.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik wil binnenkort ons zolderdak gaan na-isoleren van binnenuit. Ons huis is gebouwd in 1984 en heeft een schuin dak dat vanaf de bouw geisoleerd is met 5cm purschuim aan de buitenzijde van het dakbeschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9uX149xvqwGyjGtFc7bHU1eh/medium.png

Ik wil dit vervolgens als volgt naisoleren:
Opbouw dak geisoleerd

Het hele internet staal vol met waarschuwingen dat je met deze dakopbouw niet zomaar kan isoleren omdat je dan kans hebt om vocht op te sluiten. Een klimaatfolie zou dan de oplossing zijn.
Echter, ik wil gaan isoleren met PIR platen met aluminiumcachering, waarbij de dampremmendheid van de platen zelf(sd=1500) al veel hoger is dan die van klimaatfolie (max Sd van 5). Sluit ik dan geen vocht in tussen het klimaatfolie en de PIR platen?

Volgens de u-wert rechner zouden er geen condensatie moeten optreden op deze manier, maar de "droogreserve" :? is erg laag, is dit een probleem?
Geisoleerd dak vocht

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb m'n oude open haard/inbouwkachel weg gesloopt.
Nu 'lekte' de schoorsteen blijkbaar, want naast het rook-kanaal zit zwarte roet op het plafond.

kachkel

Iemand een idee hoe dit te behandelen om te voorkomen dat het straks door het nieuwe stuukwerk heen komt?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar hebben ze speciale primer voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Werkt het ook ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ik heb dat spul in mijn oude huis gebruikt nadat we de schouw hadden weggehaald. Heb wel een paar lagen van die voorstrijk gesmeerd, maar het werkte prima.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, wel eerst zoveel mogelijk weg halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nivado schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:20:
@Waypoint Wat @Joopieboy zegt! Zie ook onderstaande reactie in het Grote (elektrische) gereedschap topic:

[...]

Sindsdien haal ik mijn schuurpapier bij de Hornbach, Wat een verademing is dat invergelijking met al het budgetspul wat ik daarvoor beet gehad heb.
Joopieboy schreef op donderdag 13 december 2018 @ 05:43:
Skip al het budget spul, doe jezelf een lol en haal bij de Hornbach schuurpapier van Bosch. Daar zit lijm in vermengd zodat het echt een pak steviger is en is qua prijs/prestatie onklopbaar. Plus makkelijk en snel beschikbaar mocht je meer nodig hebben.
Kaasplank schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:34:
Ik bestel al tijden die rollen bij ecotools in diverse korrelgrootte's en dat bevalt prima. Dit past m.i. beter in het gereedschapstopic. Daar kun je dan heerlijk keuvelen over het met goud besprenkelde schuurpapier met een achterkant van handgedroogde eenhoornpoep voor je festool schuurblokje. Dan scheur ik wel een velletje extra van mijn goedkope rolletje.
Thnx voor de tips, ik ga even kijken bij de hornbach. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
ZeRoC00L schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:08:
Nu 'lekte' de schoorsteen blijkbaar, want naast het rook-kanaal zit zwarte roet op het plafond.

[Afbeelding: kachkel]

Iemand een idee hoe dit te behandelen om te voorkomen dat het straks door het nieuwe stuukwerk heen komt?
Weet niet of je de kamer leeg hebt. Maar anders zou ik met een slijptol en diamand schijfje alles eraf schuren tot blank steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Ethnocentrix schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:01:
Ik wil binnenkort ons zolderdak gaan na-isoleren van binnenuit. Ons huis is gebouwd in 1984 en heeft een schuin dak dat vanaf de bouw geisoleerd is met 5cm purschuim aan de buitenzijde van het dakbeschot:
[Afbeelding]

Ik wil dit vervolgens als volgt naisoleren:
[Afbeelding: Opbouw dak geisoleerd]

Het hele internet staal vol met waarschuwingen dat je met deze dakopbouw niet zomaar kan isoleren omdat je dan kans hebt om vocht op te sluiten. Een klimaatfolie zou dan de oplossing zijn.
Echter, ik wil gaan isoleren met PIR platen met aluminiumcachering, waarbij de dampremmendheid van de platen zelf(sd=1500) al veel hoger is dan die van klimaatfolie (max Sd van 5). Sluit ik dan geen vocht in tussen het klimaatfolie en de PIR platen?

Volgens de u-wert rechner zouden er geen condensatie moeten optreden op deze manier, maar de "droogreserve" :? is erg laag, is dit een probleem?
[Afbeelding: Geisoleerd dak vocht]
Geen antwoord op je vraag, maar ik wil je wel bedanken voor de referentie naar deze website. Ik heb die gebruikt om mijn gewenste situatie door te rekenen en kwam erachter dat deze niet zonder vochtproblemen zou zijn. Na toepassen van een andere folie ziet het plaatje er een stuk beter uit.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:57
De afgelopen tijd bezig geweest met een surprise voor iemand in de vriendengroep. Zij heeft een dochtertje, en moeders vroeg om een ovenblik. Dus het leek mij een leuk idee om een kinderoven te maken. Al met al erg goed gelukt, helaas 1 schoonheidsfout waardoor er een kier aan de bovenkant van de deur zit.
Ze was er gisteren erg blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EngWzEJcN3L1ut5un2UzVoKd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WeAHTzT6eo0QmaZtIIdz6zIQ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T6qtQJPg5TjVCiRjGr7ft5E7/medium.jpg

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
ZeRoC00L schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:08:

[Afbeelding: kachkel]

Heb je de asbestpijp netjes afgevoerd?? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
In onze woning ligt momenteel plavuizen.. we willen graag vloerverwarming en daarom deze vloer eruit knallen met een breekhamer..

Vandaag even gekeken met hamer en beitel en dat ging niet makkelijk.. boel lijkt erin gemetseld te zijn ipv gelijmd.. weg laten halen kost 900 euro maar wil de gok eerst zelf nemen om te kijken of dit gaat lukken.. dat zou zomaar 800 kunnen schelen..

Ik heb alleen geen idee hoeveel kg de breekhamer moet zijn. Jullie een idee? Ze lopen van 3kg tot 18kg.. ik neig naar 8 maar dat is een pure gok..

Zo ziet het er nu uit (2 verschillende soorten.. wie bedenkt het 8)7 )

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PcSnWw0/Screenshot-20181215-195506.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ergens er tussenin lijkt mij prima. Met een te lichte moet je veel kracht zetten, een te zware til je je een breuk aan.

De truc is verder om er een zo breed mogelijke beitel op te zetten. Bij een te smalle ga je geulen 'graven' in je vloer waar je later weer werk van hebt en je tegel gaat ook breken in stukjes ipv in één geheel/grote stukken los te komen. Die uit mijn link is een beetje gebogen, dan heb je makkelijker de goede hoek te pakken.

En vergeet de oordoppen, veiligheidsbril en mondkapje niet :)

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Zou eerst proberen een dikke hamer erin te poffen om te voelen hoe vast de boel zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Als de tegels niet in lijm maar direct in cement gelegd zijn kunnen ze zo vast zitten dat je ze er alleen uitkrijgt door het cement eronder te slopen; dat wordt een puinhoop en je vloer een maanlandschap. Als je de hoogte kunt missen kun je ze in dat geval beter laten zitten en door de tegels heen laten frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:27:
Ergens er tussenin lijkt mij prima. Met een te lichte moet je veel kracht zetten, een te zware til je je een breuk aan.

De truc is verder om er een zo breed mogelijke beitel op te zetten. Bij een te smalle ga je geulen 'graven' in je vloer waar je later weer werk van hebt en je tegel gaat ook breken in stukjes ipv in één geheel/grote stukken los te komen. Die uit mijn link is een beetje gebogen, dan heb je makkelijker de goede hoek te pakken.

En vergeet de oordoppen, veiligheidsbril en mondkapje niet :)
Dan kom ik uit op deze: https://www.boels.nl/hure...eken/breekhamer-83-j-6-kg

Ik heb de kniebeschermers en bril idd liggen.. mondkapje is ook een goede :p
ASW1 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:02:
Als de tegels niet in lijm maar direct in cement gelegd zijn kunnen ze zo vast zitten dat je ze er alleen uitkrijgt door het cement eronder te slopen; dat wordt een puinhoop en je vloer een maanlandschap. Als je de hoogte kunt missen kun je ze in dat geval beter laten zitten en door de tegels heen laten frezen.
Dat heb ik overwogen maar ze raden dat eigenlijk af. Eigen risico.. kan altijd maar er is altijd kans op scheuren en dat de boel gaat breken.. het beste liggen ze in de cementvloer maar het is wel de makkelijke en goedkope optie maar ik twijfel een beetje of t heel verstandig is..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:14
Het verbouwavontuur komt langzaam ten einde.
Keuken is maandag/dinsdag geplaatst en de stucloop is van de vloer af.

De schilder is bijna klaar en ook de badkamer leggen we nu de laatste hand aan.
10 Januari wordt de vloer nog geschuurd en geimpregneerd en 2 dagen daarna weer terug verhuizen.

Foto is van vrijdag (kleine crosspost uit keukentopic) en vloer is "nat".
De uiteindelijke kleur is een stuk lichter zoals te zien is op sommige plekken op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48248984_10156257401819858_7527316119116316672_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=7f369011431e59164e69e6b130fb1efa&oe=5CA67E10

Erg blij met het resultaat ondanks dat sommige dingen iets anders zijn geworden dan bedacht vanwege (on)mogelijkheden. Zaken zoals de keuken zijn mooier geworden dan op de tekening en in het achterhoofd. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
Frogy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:06:
[...]

Zoals Orf ook al aangeeft zit er een potmeter op waarmee je kan instellen bij welke lichtsterkte de lamp moet aan springen. Hier gaan ze ook enkel aan als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-09 09:39
YaaD schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:36:
[...]

Nee een echte betonvloer, welke is gevlinderd en gecoat. Gietvloer was voor ons onbetaalbaar en m'n vrouw wou een vloer die op beton leek dus dan krijg je dit :)
Supermooie vloer! Zelf gedaan of laten doen? En is het prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:03
Ik heb een aantal Kewlox kasten, hier staat o.a. mijn versterker, ps4 etc in. Momenteel is het een beetje een opgestapelde bende. Weet iemand een slim systeem om binnen een bestaande kast een paar plankjes te maken? Ik bedoel dus niet iets maken van multiplex oid, meer een soort modulair kliksysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

peligro2k schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:44:
Ik heb een aantal Kewlox kasten, hier staat o.a. mijn versterker, ps4 etc in. Momenteel is het een beetje een opgestapelde bende. Weet iemand een slim systeem om binnen een bestaande kast een paar plankjes te maken? Ik bedoel dus niet iets maken van multiplex oid, meer een soort modulair kliksysteem.
Kewlox heeft dat zelf toch ook? Van die binnenplankjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:03
Reinier schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:59:
[...]

Kewlox heeft dat zelf toch ook? Van die binnenplankjes?
Ja klopt, maar Kewlox rekent enorm hoge verzendkosten (richting de 100 euro) dacht ik. Ik zal nog eens op de site kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een Grohe badkraan, uit 1996. Een oudje dus, maar werkt eigenlijk nog steeds prima.
Hij is voor mij nieuw, halfjaar geleden in mijn huis gemonteerd toen m'n ouders hun badkamer hebben verbouwd en hij daar over was.

Heb hem destijds open gehad en ontkalkt e.d. Onlangs is hij echter begonnen met lekken. Als hij uit staat dan hoor ik om de 2 min. een druppel in bad vallen. Heb er al eens een wasteil onder gehad en in 8h is het een half koffiekopje wat via de uitloop eruit lekt.

Nu wil ik de kraan dus even een revisiebeurtje geven. Heeft iemand daar ervaring mee, zijn daar setjes voor te koop? Vraag één is hoe ik erachter kom wat voor model/type het is, waar staat zoiets normaal gesproken op een Grohe kraan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dikke kans de rubbers/kraanleertjes 'op' zijn, zijn het draaiknoppen? Dan die eraf halen, kijken wat voor leertjes erin zitten en die even halen bij de bouwmarkt, of een compleet doosje halen met allerlei maten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Draaiknoppen inderdaad, het is dit model:

Afbeeldingslocatie: https://www.vervangingsmarkt.nl/media/catalog/product/cache/4/image/700x/5e352b80751d91554532847e270b75e8/g/r/grohe-grohtherm-1000-34335000.jpg.

Volgens de link een 'Grohe Grohtherm 1000' maar als ik daarop zoek zie ik ook foto's van andere modellen. Not sure dus, wel dat de foto overeen komt :P

Links is aan/uit, rechts is temperatuur. Maar heet water komt op de linkerbuis binnen. Hij lekt als hij uit staat, moet ik het dan in de rechterknop zoeken? (die mengt koud bij)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Links denk ik.
Volgens mij dat schroefje losdraaien, dan kan de knop er af (die begrenzer moet je misschien indrukken)
Dan zit er een grotere moer onder die dan los kan voor het binnenwerk. Wel even de hoofdkraan dicht natuurlijk :+
Edit: ah, je hebt hem al eens open gehad. Nevermind.

Althans, de laatste keer dat ik er 1 open maakte wel.
Dan even nieuwe schijfjes/rubbertjes halen. Sanitairboer heeft die vaak wel liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 16-12-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heeft die kraan geen keramische schijven? Ik zou beginnen met ontkalken.

De gemiddelde sanitairboer heeft geen of heel beperkt kraanrubbertjes. Er zijn teveel verschillende om alles op voorraad te hebben terwijl het merendeel winkeldochter wordt.
Daarnaast verwisseld een loodgieter het kraandeel dat je er uit draait, alles ontkalken/schoonmaken en een kraanleertje plaatsen kost incl uurloon meer en dan weet je nog niet of het heel blijft.
Uitwisselen is hooguit 10 minuten werk en valt gelijk onder dat eerste half uur bij voorrijdkosten.

Hornbach heeft wel het eea aan rubbers en leertjes.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Garage updeet...

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-8bvAHl6PYsI/XBf18bsHo2I/AAAAAAAAK2I/dCp5zFFZFJYTc9atfvfHKA1JlNgwUm8WACLcBGAs/s700/IMG_1018.jpg

De zijkant is af, al kwam ik in de hoek wel klote uit met een plankje van 2cm breed. En ik had nog zo uitgemeten dat het mooi uit zou komen (ben niet met een hele plank begonnen). Maar ach, het valt niet echt op. Nu de achterkant nog.

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 17-12-2018 20:17 . Reden: Betere foto. ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Altijd leechen, maar nu eens tijd voor interactie:

Ik ga een dezer dagen een kantoortje in mijn zolder bouwen. Dus:

1. Muurtje met metalstud en een deur erin, dikke gipswanden en isolatie waarvan geluid zoveel mogelijk wordt gedempt
2. alle overige muren voorzien van een gipsplaat om 't uiteindelijke geheel mooi strak te maken
3. een tafelblad maken waarvan ik de toplaag van een exotisch stuk hout wil hebben (Coromandel, Amerikaans noten, Zebrano)

1.
Heb nooit een metalstud muur gemaakt, maar dat lijkt me denk ik niet zo moeilijk. Heb rachelwerk voor een verlaagd plafond gemaakt in de badkamer en dat lijkt me ongeveer hetzelfde werk. Metalstud aan de vloer zal ik moeten lijmen met High tack, omdat ik vloerverwarming heb.

2.
Alle overige muren van een gipsplaat voorzien. Ik wil 't strak hebben, maar wil kosten besparen. Alle naden dichten en dan overheen verven genoeg?

3.
Over het tafelblad heb ik veel nagedacht. Steeds kwam ik uit op fineer, maar dit heb ik nooit gedaan. Dit vereist toch wat ervaring. Zeker voor zo'n groot oppervlakte (215cm x 90cm). Ik wil dat het blad solide en robuust oogt. Het moet een lijvig blad worden. Ik dacht eraan om 2 platen multiplex (zo dik mogelijk) te nemen, die aan elkaar vast te lijmen met houtlijm en daarbovenop en voorop dunne stroken hout te plakken. Overtollig hout, haal ik weg met een bovenfrees. Uiteindelijk krijg je wel patronen zoals op een laminaatvloer, maar dat vind ik niet erg. Ik wil dat het geheel glad en vlak wordt. Grote vraag: hoe bereik ik dat resultaat.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 20:13
Afgelopen dagen op zolder bezig geweest.
Nieuwe knieschotten gemaakt, met magneetsnappers aan 1 kant van de zolder, andere kant vast met gel-haard.
Half-hoog muurtje gemaakt, wat nog afgewerkt moet worden.

Het muurtje heb ik van o.a. spaanplaat gemaakt, en her en der moet de kopse kant afgewerkt worden, die is niet helemaal vlak met het frame.
Kan ik dat schaven, of toch beter schuren?
Het gaat om hooguit 1mm, ben bang als ik het ga schaven, de brokken er af vliegen...

Wie weet raad?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 08:38
ASW1 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:02:
Doe dit alsjeblieft niet. Vrienden van mij hebben dit onlangs laten doen, omdat dit de voordelige optie was. Puntje bij paaltje is het één groot drama geworden. Tegels kwamen los, uitvoerder trok zijn handen er van af, etc, etc.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Younes schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:01:
1.
Heb nooit een metalstud muur gemaakt, maar dat lijkt me denk ik niet zo moeilijk. Heb rachelwerk voor een verlaagd plafond gemaakt in de badkamer en dat lijkt me ongeveer hetzelfde werk. Metalstud aan de vloer zal ik moeten lijmen met High tack, omdat ik vloerverwarming heb.
veert dat lijm een beetje ? of word het keihard .. bij geluid isolatie wil je trillingen doorzetten voorkomen..
2.
Alle overige muren van een gipsplaat voorzien. Ik wil 't strak hebben, maar wil kosten besparen. Alle naden dichten en dan overheen verven genoeg?
In principe wel als je het vul middel niet te dik opbrengt en gladstrijkt en dat wellicht de volgende dag nog een keer herhaalt en daarna bijschuurt zou latex verf er strak op kunnen zetten.
3.
Over het tafelblad heb ik veel nagedacht. Steeds kwam ik uit op fineer, maar dit heb ik nooit gedaan. Dit vereist toch wat ervaring. Zeker voor zo'n groot oppervlakte (215cm x 90cm). Ik wil dat het blad solide en robuust oogt. Het moet een lijvig blad worden. Ik dacht eraan om 2 platen multiplex (zo dik mogelijk) te nemen, die aan elkaar vast te lijmen met houtlijm en daarbovenop en voorop dunne stroken hout te plakken. Overtollig hout, haal ik weg met een bovenfrees. Uiteindelijk krijg je wel patronen zoals op een laminaatvloer, maar dat vind ik niet erg. Ik wil dat het geheel glad en vlak wordt. Grote vraag: hoe bereik ik dat resultaat.
Het kanaal "diresta" op youtube heeft heel wat filmpjes met hout afwerking daar kan je wellicht wat inspiratie opdoen hoe je zoiets aan kan pakken.

Ik zou geen fineer doen, 5 mm tot 8 mm dikte kan je later nog "opschuren" Overgens .. waarom neem je niet een stompe deur ? die zijn o.a in de maat 93x230 te koop .. scheelt je veel werk. .. ongeveer 40 euro. Diresta doet dit door latjes te maken van houten balken via een zaagtafel, en dan op een oppervlakte te lijmen en dan glad te schuren. met de zaagtafel kan je ook gelijk de deur aan elke kant wat op maat krijgen. ;)

O ja als je houten balken op maat gaat zagen / schuren houd dat zaagsel apart als je dat met houtlijm vermengt is gelijk op kleur voor "gaatjes' te vullen .. ook dit zie je in het eerdergenoemde kanaal terug.
pietertie schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:26:
Doe dit alsjeblieft niet. Vrienden van mij hebben dit onlangs laten doen, omdat dit de voordelige optie was. Puntje bij paaltje is het één groot drama geworden. Tegels kwamen los, uitvoerder trok zijn handen er van af, etc, etc.
Zou gelijk de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade .. pff harry de beunhaas.

maar ja beter goed doen dan half.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 16-12-2018 22:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

hansie_k schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:07:
Afgelopen dagen op zolder bezig geweest.
Nieuwe knieschotten gemaakt, met magneetsnappers aan 1 kant van de zolder, andere kant vast met gel-haard.
Half-hoog muurtje gemaakt, wat nog afgewerkt moet worden.

Het muurtje heb ik van o.a. spaanplaat gemaakt, en her en der moet de kopse kant afgewerkt worden, die is niet helemaal vlak met het frame.
Kan ik dat schaven, of toch beter schuren?
Het gaat om hooguit 1mm, ben bang als ik het ga schaven, de brokken er af vliegen...

Wie weet raad?
Kan dat niet handig met een multizaag? Schaven lijkt me lastig (of kan je er goed bij) en schuren blijft moeilijk om mooi recht te krijgen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 20:13
bonzz.netninja schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:07:
[...]

Kan dat niet handig met een multizaag? Schaven lijkt me lastig (of kan je er goed bij) en schuren blijft moeilijk om mooi recht te krijgen.
Het is de bovenkant van het half-hoge muurtje..komt nog een plank op,ter afwerking.
Het is net te weinig om met de Fein / multizaag te doen.
Ik ga het eerst maar even proberen met schuren denk ik...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

hansie_k schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:11:
[...]

Het is de bovenkant van het half-hoge muurtje..komt nog een plank op,ter afwerking.
Het is net te weinig om met de Fein / multizaag te doen.
Dan schuren, misschien met een dremeltje? Als er toch een plank bovenop komt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bonzz.netninja schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:07:
[...]

Als je elektrisch gaat, dan is de kans groot dat je teveel eraf haalt of happen neemt.. soms is het beter gewoon beter om bv een grove en fijne vijl te hebben. het duurt wel wat langer maar geeft mooier resultaat.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met een bandschuurmachine gaat dat best wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackwidow998
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:03
ThinkPadd schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:07:
Draaiknoppen inderdaad, het is dit model:

[Afbeelding].

Volgens de link een 'Grohe Grohtherm 1000' maar als ik daarop zoek zie ik ook foto's van andere modellen. Not sure dus, wel dat de foto overeen komt :P

Links is aan/uit, rechts is temperatuur. Maar heet water komt op de linkerbuis binnen. Hij lekt als hij uit staat, moet ik het dan in de rechterknop zoeken? (die mengt koud bij)
Bij mij lekte deze ook, maar o ringen vervangen en ontkalken verhielp het probleem niet, waarschijnlijk waren de keramische schijfjes beschadigd. Ik heb het binnenwerk/element toen vervangen, dat was niet veel werk en niet zo duur.
Deze heb ik toen bij de Techn. Unie bestelt maar die leveren niet aan particulieren naar mijn weten.
Ze zijn vast ook via het internet ergens te vinden.

Hij leek veel op deze https://www.badkamerwinke...o7hPjZjrd2khoCDM4QAvD_BwE

Misschien is het nummer te vinden op het element van de huidige kraan, dan kun je gelijk de juiste bestellen. Succes!

Edit, het element zit aan de zijde waar je de kraan mee open en dicht draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:30
Een vraagje voor de Nederlandse klussers. In onze renovatie zijn we van plan om gebruik te maken van meerlagig parket, of lamelparket. Via een online zoektocht kwam ik uit op de fabrieksverkoop van bebo parket. Aangezien het voor mij toch 3u rijden is, wou ik hier even polsen of het de verplaatsing waard is. We zouden het dan wel proberen combineren met een overnachting en kerstshoppen ergens tussenin. Ook hier zijn tips voor leuke steden welkom. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

vso schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:06:
[...]

veert dat lijm een beetje ? of word het keihard .. bij geluid isolatie wil je trillingen doorzetten voorkomen..

[...]

In principe wel als je het vul middel niet te dik opbrengt en gladstrijkt en dat wellicht de volgende dag nog een keer herhaalt en daarna bijschuurt zou latex verf er strak op kunnen zetten.

[...]

Het kanaal "diresta" op youtube heeft heel wat filmpjes met hout afwerking daar kan je wellicht wat inspiratie opdoen hoe je zoiets aan kan pakken.

Ik zou geen fineer doen, 5 mm tot 8 mm dikte kan je later nog "opschuren" Overgens .. waarom neem je niet een stompe deur ? die zijn o.a in de maat 93x230 te koop .. scheelt je veel werk. .. ongeveer 40 euro. Diresta doet dit door latjes te maken van houten balken via een zaagtafel, en dan op een oppervlakte te lijmen en dan glad te schuren. met de zaagtafel kan je ook gelijk de deur aan elke kant wat op maat krijgen. ;)

O ja als je houten balken op maat gaat zagen / schuren houd dat zaagsel apart als je dat met houtlijm vermengt is gelijk op kleur voor "gaatjes' te vullen .. ook dit zie je in het eerdergenoemde kanaal terug.

[...]
Gevonden! YouTube: ✔ DiResta Meeting Table

Dank!

En wat betreft de High tack lijm. Ik nam aan dat dat elastisch bleef, maar zeker een goed punt om controleren.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
liter schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:36:
[...]

Supermooie vloer! Zelf gedaan of laten doen? En is het prijzig?
Nee niet zelf gedaan. Er moest gevlinderd worden en dat zelf doen vond ik nogal riskant. Heb dus besloten om een totaalpakket af te nemen. Het ging om ca 7m3 beton, 2 man die 16 uur!! bezig waren met storten, vlinderen en afwerken. De oppervlakte bedroeg 65m2. Kosten ca 50 euro per m2.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ThunderHorn schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:51:
Een vraagje voor de Nederlandse klussers. In onze renovatie zijn we van plan om gebruik te maken van meerlagig parket, of lamelparket. Via een online zoektocht kwam ik uit op de fabrieksverkoop van bebo parket. Aangezien het voor mij toch 3u rijden is, wou ik hier even polsen of het de verplaatsing waard is. We zouden het dan wel proberen combineren met een overnachting en kerstshoppen ergens tussenin. Ook hier zijn tips voor leuke steden welkom. :-)
Of het iets is weet ik niet, maar de omgeving van vriezeveen is wel aardig. Zwolle is een super leuke stad (ook voor een weekendje) en als je meer houd van de natuur is salland sowieso ook fraai. Ik weet nog wel een super leuke B&B daarin de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
hansie_k schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:11:
Grof schuurpapier met een blokje, dan trek je het zo recht. Het is maar spaanplaat, geen beton.
(uitgaande van dat je de kopse zijkant een mm te hoog hebt en niet de dekplank)
Als er een plankje, dat iets oversteekt, nog bovenop komt dan kun je die mm die open blijft staan toch kitten met acrylaatkit voor het latexen/schilderen? Met kit kan je zelfs een groter kiertje opvullen mocht het plankje, dat je waarschijnlijk ook vastplakt met multikit zodat je niet boven hoeft te plamuren, iets gesteld moeten om waterpas te zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Teijgetje op 17-12-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
ThunderHorn schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:51:
Ik woon er 10 minuten vandaan, verwacht niet teveel expertise/kwaliteit van het personeel. Het is familie van handel en dus snel geld, (Die familie heeft veel meer bv's). hou ook even rekening met het feit dat de prijzen ex. btw zijn.

Kwaliteit van de producten is prima, heb er zelf 6 jaar geleden ook laminaat gekocht ivm prijs, (ik wil graag een goedkope vloer, dan doet het niet zo zeer als je na x jaar wat nieuws koopt.) leven er veel op, ook icm 2 jonge kinderen, maar aan het laminaat zelf mankeert niets.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:30
Jelte,89 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:15:
[...]

Ik woon er 10 minuten vandaan, verwacht niet teveel expertise/kwaliteit van het personeel. Het is familie van handel en dus snel geld, (Die familie heeft veel meer bv's). hou ook even rekening met het feit dat de prijzen ex. btw zijn.

Kwaliteit van de producten is prima, heb er zelf 6 jaar geleden ook laminaat gekocht ivm prijs, (ik wil graag een goedkope vloer, dan doet het niet zo zeer als je na x jaar wat nieuws koopt.) leven er veel op, ook icm 2 jonge kinderen, maar aan het laminaat zelf mankeert niets.
Heb op hun website een offerte laten berekenen voor lamelparket.
Komt vrij ok uit qua prijs, maar toch niet de stuntprijs die ze adverteren op hun website :)

En is er wat keuze in de toonzaal? Of maar heel beperkt?
Want vind het kiezen van vloeren op foto heel moeilijk. Gisteren naar een parket veiling geweest, en de kleuren die we op voorhand hadden gekozen, bleken in real life toch niet ons ding.

En ga de andere tip volgen, en er een overnachting in Zwolle aan koppelen :)
Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.