[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.797 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 19:24
@ThunderHorn Ik heb mijn lamelparketvloer bij Cibo in Breda vandaan, Dat is voor jou wellicht wat dichterbij. Ik ben zeer tevreden over deze vloer. Hij is kwalitatief veel beter dan de lamelparket vloer die ik voor mijn vorige huis bij de praxis vandaan kwam en ook nog eens goedkoper, ondanks 20% korting bij de praxis.
Ik vond de service en product kennis in de winkel zeer goed, ze hebben heel veel in de winkel staan/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ThunderHorn schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:51:
Een vraagje voor de Nederlandse klussers. In onze renovatie zijn we van plan om gebruik te maken van meerlagig parket, of lamelparket. Via een online zoektocht kwam ik uit op de fabrieksverkoop van bebo parket. Aangezien het voor mij toch 3u rijden is, wou ik hier even polsen of het de verplaatsing waard is. We zouden het dan wel proberen combineren met een overnachting en kerstshoppen ergens tussenin. Ook hier zijn tips voor leuke steden welkom. :-)
Slechts een (hele) kleine selectie gaat voor de stuntprijzen weg. De rest heeft lage of normale prijzen.
Dat was althans toen wij gingen kijken voor PVC. Ze hebben meerdere locaties, we waren namelijk eerst in de parket-hal beland. Op zaterdag / in vakanties enorm druk. Verder wel aardig personeel en een gezellige mentaliteit in die hoek van het land. Dat 'gratis eten' moet je niet veel bij voorstellen. Paar kleffe bolletjes met een hamburger ofzo ;)
Wij hebben destijds een goedkope PVC-vloer op de kop kunnen tikken, precies in de kleur die we mooi vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb afgelopen week met het verleggen van wat leidingen de hele hoofdwaterleiding opnieuw aangesloten.
Hier moet een water ontharder tussen gaan komen, dus heb een begin gemaakt met het weghalen van de oude rommel, en met Henco flexibele leiding en een sanitairverdeler de leiding verdeeld,

In feite heb ik nu in de meterkast een 4-groeps verdeler opgehangen. Aanvoer hiervandaan komt uit de waterontharder, ongeschakelde doorvoer gaat verder naar boven.

Op de vier groepen heb ik respectievelijk buitenkraan 1, buitenkraan 2, wc en nieuwe keuken aangesloten.
Nu is de vraag; wat zou hier nog aan keerkleppen, ontluchters, aftapkranen e.d. tussen moeten?
Heb een hoop van die rommel eruit gehaald, maar wat moet er terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@MikeyMan Als je dan toch bezig bent zou ik zeker per groep een kogelkraan plaatsen zodat je individueel de boel dicht kunt zetten. Zoiets heb je bijna nooit nodig natuurlijk, maar die enkele keer dát je het nodig hebt ben je er wel echt blij mee...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harrie_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:04:
@MikeyMan Als je dan toch bezig bent zou ik zeker per groep een kogelkraan plaatsen zodat je individueel de boel dicht kunt zetten. Zoiets heb je bijna nooit nodig natuurlijk, maar die enkele keer dát je het nodig hebt ben je er wel echt blij mee...
Dat heb ik ook gedaan, maar vraag is nu wat er verder tussen moet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 19:24
@MikeyMan Wat @Harrie_ zegt inderdaad. Ik heb alle aftakkingen voorzien vna deze kogelkranen en dan met deze aftappers er bij. Als ik ergens aan een waterleiding of kraan bezig moet, hoeft niet heel het huis zonder water te zitten. bovendien kan ik de buiten kranen eenvoudig dichtzetten en aftappen in de winter.

Edit: Ik zie nu je reactie. Wat je verder nodig hebt? Volgens mij niets. ik heb niets anders in ieder geval. Alleen bij mijn CV ketel zit een terugslagklep met overstort (inlaat combinatie).

[ Voor 16% gewijzigd door Nivado op 17-12-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 09:15
ThinkPadd schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:07:
Draaiknoppen inderdaad, het is dit model:

[Afbeelding].

Volgens de link een 'Grohe Grohtherm 1000' maar als ik daarop zoek zie ik ook foto's van andere modellen. Not sure dus, wel dat de foto overeen komt :P

Links is aan/uit, rechts is temperatuur. Maar heet water komt op de linkerbuis binnen. Hij lekt als hij uit staat, moet ik het dan in de rechterknop zoeken? (die mengt koud bij)
Heb hetzelfde gehad met onze douchekraan, die bleef ook druppelen. Voor 22 euro een nieuw binnenwerk besteld (voor de linker kant: aan/uit). 10 minuten werk en weer als nieuw! Het is alleen even zaak dat je de juiste technische tekening bij jouw model vindt, om het onderdeel nummer op te zoeken.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Prutzertje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:02:
[...]

Weet niet of je de kamer leeg hebt. Maar anders zou ik met een slijptol en diamand schijfje alles eraf schuren tot blank steen.
Gedaan inderdaad, goede tip.

Daarna de Knauff Isokontakt erop gesmeerd (1e laag).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kwam vandaag bij een wc renovatie klus een oude gres riolering tegen( op zich niet bijzonder).
Echter bij het los hakken van de vloer zakte er zand onderweg, wat bleek is dat er een pvc riolering in een vierkant gat gemaakt was met daarop aansluitend de gresbuis.
Met enige creativiteit toch weer een degelijke aansluiting van kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5mrU3Kcbf59FuGkvKPiki6tp/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7hfIDwiZeXbFM1ARO2JFs8MN/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4UDUYRKlWMo55gVx7w8weo7/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Aapie op 17-12-2018 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
Aapie schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:41:
Ik kwam vandaag bij een wc renovatie klus een oude gres riolering tegen( op zich niet bijzonder).
Echter bij het los hakken van de vloer zakte er zand onderweg, wat bleek is dat er een pvc riolering in een vierkant gat gemaakt was met daarop aansluitend de gresbuis.
Met enige creativiteit toch weer een degelijke aansluiting van kunnen maken.
Mooi rond gat geboord?
Zit de PVC nu in de gresbuis met de spie?
Heb je dan nog wel doorstroming? Of moet het zelf maar naar de hoek lopen? (daar zit de stand/hoofdleiding?)
Let zeker op met welke kit je afsmeert, vrijwel alle kitten laten los op de buis na verloop van tijd en dan krijg je makkelijk iets lekkage als het water niet stroomt maar eigenlijk eerst zich opbouwt om de hoek om te kunnen gaan. Snelcement doet vaak wel de truuk geloof ik. (Ik kom zulke aansluitingen ook wel tegen en het is meestal lek, en niet mijn keuze)

Zo`n rechte aansluiting op een buis voor het toilet vind ik eigenlijk tricky ivm fecaliën en papier dat kan blijven liggen omdat het water twee kanten op zoekt en je alle snelheid uit het water haalt. Je bent dan volledig afhankelijk van het afschot van het Gres.. Voor alleen afvalwater is dat geen probleem.
Als de gresbuis doorloopt had je ook een 45 graden T-stuk er tussen in kunnen zetten met twee rubber manchetten, stukje gresbuis recht ertussen uit slijpen. Dan heb je stroming voor de afvoer zonder dat het stopt en daar mogelijk troep blijft liggen.
Bij een eind had je de gresbuis af kunnen zagen en een (45 graden) bocht er met een manchet aan kunnen zetten.
Er zijn ook overgangsstukken PVC-Gres in PVC.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 18-12-2018 00:39 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Teijgetje

De gresbuis loop vanaf de straat onder de wc door naar de wc van de buurman. De wc's staan achter elkaar als het ware. Er is echter een keer door iemand een vierkant gat(half rond onderkant) gemaakt die de twee wc's verbind. In de hoek zit inderdaad de standleiding van boven(badkamer). Doorstroming is goed, het heeft zo ook al 43 jaar zo gezeten(volgens de buurman 82) maar dan zonder goede afsluiting op de gresbuis. T Stuk 110 is afgedicht met beton mortel, en een dikke laag zand.

[ Voor 7% gewijzigd door Aapie op 18-12-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 21:32
Ik heb 26x3 henco gasleiding gelegd naar m'n cv. Gaat over een lengte van 10 meter. Vanaf daar wil ik een splitsing maken naar het gasfornuis, dat is een stuk van ongeveer 3.5 meter lang. Zal hier 16x2 volstaan? Of kan ik toch beter voor 20x2 gaan? We hebben 4 pitten, en geen wokbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Nivado @Harrie_ Heb dit eruit gesloopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aEjdVi2R8UewIJp9J0MdxjXA/thumb.jpg

Kan niet precies plaatsen wat het is, los van de kogelkranen.
Weet niet of ik nu nog iets vergelijkbaars terug moet zetten.
De wasmachinekranen in de keuken hebben wel een ontluchter, maar geen keerklep.
Buitenkranen geen keerkleppen en geen aftappers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:21:
[Afbeelding]

Lekker er tussenuitlaten, ik zie een aftapper zitten en voor de rest een hoop koppelingen die m.i. nergens voor dienen behalve de boel aan elkaar te koppelen. Kan de maten zo niet zien maar bijv. rechtsonder lijkt het alsof de kraan 1/2" is, er vervolgens een stukje pijp 1/2" aanzit en daar weer een koppeling aan naar 3/8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 08:38
vso schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:06:

[...]

Zou gelijk de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade .. pff harry de beunhaas.

maar ja beter goed doen dan half.
Dat hebben ze inderdaad gedaan. Nu loopt er een rechtszaa...

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
vso schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:06:
[...]
pff harry de beunhaas.
[...]
Ik heb er geen bezwaar tegen dat je mensen uitmaakt voor beunhaas, maar daar mag je wel iemand anders z'n naam voor misbruiken :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Harrie_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:56:
[...]

Ik heb er geen bezwaar tegen dat je mensen uitmaakt voor beunhaas, maar daar mag je wel iemand anders z'n naam voor misbruiken :+ :9
wie de schoenpast trekt hem toch aan O-) 8) gelukkig niet dezelfde naam

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 18-12-2018 12:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gelukt :)

[ Voor 98% gewijzigd door Aghanim op 18-12-2018 21:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Harrie_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:41:
Lekker er tussenuitlaten, ik zie een aftapper zitten en voor de rest een hoop koppelingen die m.i. nergens voor dienen behalve de boel aan elkaar te koppelen. Kan de maten zo niet zien maar bijv. rechtsonder lijkt het alsof de kraan 1/2" is, er vervolgens een stukje pijp 1/2" aanzit en daar weer een koppeling aan naar 3/8"
Voor een ongeoefend oog is het al snel alleen een hoop koppelingen. ;)
MikeyMan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:21:
[Afbeelding]

Op je foto staan twee controleerbare keerkleppen die na de kogelkraan geplaatst zijn.
Beide leidingen hadden een aftapmogelijkheid (1 op de kraan, 1 op de keerklep gemonteerd).
In beide gevallen kon je met de aftapper niet de drukloze leiding geheel aftappen, slechts dat stukje tussen kogelkraan en keerklep. Na de keerklep blijft er water, dat kan immers niet terug.

Om een keerklep te kunnen controleren kan je de achterste schroefplug (vanuit stromingsrichting gezien) uitdraaien om te kijken of er geen water terug komt en de klep vervuild/defect is. Daar past ook een aftapper in. Die aftapper tapt het water af achter de klep, tussen hoofdkraan en klep, niet de leiding na de klep, van keerklep tot kraanpunt.
Om die af te kunnen tappen moet je de klep-schroefplug losdraaien zodat water terug kan of de leiding leegblazen via de achterste wartel. (onder (lucht)druk opent de klep dan)
Een aftapper op de kogelkraan is dus veel beter, ipv zoals het zat, je kan dan dat eerste stukje aftappen door aftapper en achterste schroefplug te openen.

De keerkleppen zijn om te voorkomen dat verontreinigd water terug kan stromen en zo het waterleidingnet kan besmetten.
Een wasmachinekraan moet (verplicht) een keerklep hebben, die koop je zo met beluchter en keerklep ingebouwd. Dit voorkomt dat water uit de machine terugstroomt. (Ook bij een vaatwasser verplicht)
De buitenkraan kan ook een besmetting van je drinkwater veroorzaken door bv slangaansluitingen die lekker in het zonnetje warm worden. dan kan legionella groeien. Bij een drukfout in het systeem kan dan evt dat naar binnen komen. Een keerklep is zeker niet onverstandig in die leiding.
In de buitenleiding zou ik zeker een afsluiter/kogelkraan met aftapmogelijkheid inbouwen. `s Winters haal je daar meestal de druk van af en maak je de leiding leeg. (Dat doe ik ook bij strenge vorst bij een vorstvrije kraan, voorkomen is beter dan hakken)

(Wasmachinekranen met ontluchter bestaan overigens niet. ;) Een ontluchter laat lucht het systeem uit en de beluchters in een wasmachinekraan kunnen lucht toelaten zodat bij een drukfout geen verontreinigd water het systeem in gaat maar lucht aangezogen kan. De keerklep verhinderd dat eigenlijk, dat is een tweede beveiliging die gewoon de leiding afsluit als er aan gezogen wordt/ onderdruk optreedt.)

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 19-12-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Allen,

Ik heb vermoedelijk een relatief simpele vraag maar wil graag wat meer input van de klussers hier.

Ik ga binnenkort mijn wasmachine kast afmaken en hiervoor wil ik voor de voorkant een MDF plaat gebruiken. In deze MDF plaat moeten deurtjes worden uitgezaagd. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het midden van de plaat. Op deze manier wordt het front één mooi geheel

Met welk gereedschap kan ik het best in het midden van een plaat een deurtje uitzagen? Ik ben er al een aantal dagen over aan het dimdammen maar kom niet tot het juiste antwoord.

Is een bovenfrees hier bijvoorbeeld het meest geschikt voor?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Teijgetje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:55:
[...]

[...]

Op je foto staan twee controleerbare keerkleppen die na de kogelkraan geplaatst zijn.
Beide leidingen hadden een aftapmogelijkheid (1 op de kraan, 1 op de keerklep gemonteerd).
In beide gevallen kon je met de aftapper niet de drukloze leiding geheel aftappen, slechts dat stukje tussen kogelkraan en keerklep. Na de keerklep blijft er water, dat kan immers niet terug.

Om een keerklep te kunnen controleren kan je de achterste schroefplug (vanuit stromingsrichting gezien) uitdraaien om te kijken of er geen water terug komt en de klep vervuild/defect is. Daar past ook een aftapper in. Die aftapper tapt het water af achter de klep, tussen hoofdkraan en klep, niet de leiding na de klep, van keerklep tot kraanpunt.
Om die af te kunnen tappen moet je de klep-schroefplug losdraaien zodat water terug kan of de leiding leegblazen via de achterste wartel. (onder (lucht)druk opent de klep dan)
Een aftapper op de kogelkraan is dus veel beter, ipv zoals het zat, je kan dan dat eerste stukje aftappen door aftapper en achterste schroefplug te openen.

De keerkleppen zijn om te voorkomen dat verontreinigd water terug kan stromen en zo het waterleidingnet kan besmetten.
Een wasmachinekraan moet (verplicht) een keerklep hebben, die koop je zo met beluchter en keerklep ingebouwd. Dit voorkomt dat water uit de machine terugstroomt. (Ook bij een vaatwasser verplicht)
De buitenkraan kan ook een besmetting van je drinkwater veroorzaken door bv slangaansluitingen die lekker in het zonnetje warm worden. dan kan legionella groeien. Bij een drukfout in het systeem kan dan evt dat naar binnen komen. Een keerklep is zeker niet onverstandig in die leiding.
In de buitenleiding zou ik zeker een afsluiter/kogelkraan met aftapmogelijkheid inbouwen. `s Winters haal je daar meestal de druk van af en maak je de leiding leeg. (Dat doe ik ook bij strenge vorst bij een vorstvrije kraan, voorkomen is beter dan hakken)

(Wasmachinekranen met ontluchter bestaan overigens niet. ;) Een ontluchter laat lucht het systeem uit en de beluchters in een wasmachinekraan kunnen lucht toelaten zodat bij een drukfout geen verontreinigd water het systeem in gaat maar lucht aangezogen kan. De keerklep verhinderd dat eigenlijk, dat is een tweede beveiliging die gewoon de leiding afsluit als er aan gezogen wordt/ onderdruk optreedt.)
Thanks!
Is me nog niet helemaal duidelijk wat “noodzakelijk” is.

De twee wasmachinekranen die ik gekocht heb, voor in de keuken hebben wel een beluchter, maar geen keerklep. Moet ik deze nog gaan vervangen dan?

Ik weet niet meer helemaal hoe het zat, maar volgens mij zaten de twee keerkleppen/aftappend op de buitenkwamen. Deze ook maar weer in enige vorm terug zetten?
Buitenkranen zijn overigens allen vorstvrij, en hebben een afsluiter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 20:06
YaaD schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:42:
Allen,

Ik heb vermoedelijk een relatief simpele vraag maar wil graag wat meer input van de klussers hier.

Ik ga binnenkort mijn wasmachine kast afmaken en hiervoor wil ik voor de voorkant een MDF plaat gebruiken. In deze MDF plaat moeten deurtjes worden uitgezaagd. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het midden van de plaat. Op deze manier wordt het front één mooi geheel

Met welk gereedschap kan ik het best in het midden van een plaat een deurtje uitzagen? Ik ben er al een aantal dagen over aan het dimdammen maar kom niet tot het juiste antwoord.

Is een bovenfrees hier bijvoorbeeld het meest geschikt voor?
Een invalzaag? Maar dan moet je die wel hebben natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30

Reinier

\o/

Invalzaag ja, of een oscillerende multitool met zaagblad, ook daarmee kun je invallen.
Zelfs met een (goede) decoupeerzaag kun je invallen, alleen is recht zagen dan weer lastig. Maar daarvoor kun je een geleider maken (i.e. een rechte lat met twee lijmtangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
chapie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:54:
[...]

Een invalzaag? Maar dan moet je die wel hebben natuurlijk :)
Die heb ik toevallig in het assortiment inderdaad. Dank voor de tip _/-\o_ O+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 20:53
Reinier schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:59:
Invalzaag ja, of een oscillerende multitool met zaagblad, ook daarmee kun je invallen.
Zelfs met een (goede) decoupeerzaag kun je invallen, alleen is recht zagen dan weer lastig. Maar daarvoor kun je een geleider maken (i.e. een rechte lat met twee lijmtangen).
Ik vind een multitool nou ook niet echt het beste voorbeeld van een tool waar je heel recht mee kan zagen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000

Reinier

\o/

KillaZ schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:22:
[...]

Ik vind een multitool nou ook niet echt het beste voorbeeld van een tool waar je heel recht mee kan zagen :+
Timmerman Koos vindt van wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
MikeyMan schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:49:
[...]

Thanks!
Is me nog niet helemaal duidelijk wat “noodzakelijk” is.
Hier een pdf-je met wat voorgeschreven is voor woninginstallaties.
Via de links daar in kun je alle voorschriften vinden die er zijn (bv `NEN 1006, waterwerkbladen, drinkwaterwet)

Buitenkranen, wasmachinekraan, vaatwasserkraan en cv-vulkraan horen een keerklep te hebben.

In veel gevallen is een waterslagdemper inbouwen ook verstandig, niet voorgeschreven maar omdat veel kranen tegenwoordig keramisch sluiten, gelijk en niet langzaam zoals draaispindels, kan er een plotseling druk optreden, hoorbaar als knal.
Die "knal" elke keer belast alle koppelingen elke keer weer, na tijd kan er dan één gaan lekken (de zwakste).
Dat, en het geluid ervan, voorkom je met zo`n demper.

Bij aanleg extra voorzieningen treffen, die niet voorgeschreven zijn, lijkt vaak "niet noodzakelijk" maar blijken vaak erg handig achteraf als er iets gebeurt.

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 19-12-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:55:
[...]

[...]

Als het goed is wordt bij @MikeyMan voor de waterontharder een keerklep (of beter (?) terugstroombeveiliger) geplaatst. Is het dan nog nodig om achter de verdeler per groep een keerklep te plaatsen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hansvk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:32:
[...]

Als het goed is wordt bij @MikeyMan voor de waterontharder een keerklep (of beter (?) terugstroombeveiliger) geplaatst. Is het dan nog nodig om achter de verdeler per groep een keerklep te plaatsen?
Als ik het goed begrijp zit het gevaar hem vooral in de buitenkranen. Rest loopt aardig door, en zal niet zo snel vervuiling in terug komen.
Als je de terugstroombeveiliging voor de waterontharder plaatst, kan het water natuurlijk nog wel terug stromen de ontharder in.

Ga er eens even over nadenken wat ik ga toepassen. Was net blij dat ik alle brei had opgeruimd met verloopjes, koppelstukken en wat nog meer.

Zie dat er terugslagkleppen tussen de wasmachinekranen te plaatsen zijn, das nog een simpele ingreep.
De waterslagbeveiliging, terugstroombeveiliging e.d. levert weer een hoop extra overgangen op in m'n hoofdleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:57:
[...]

Als ik het goed begrijp zit het gevaar hem vooral in de buitenkranen. Rest loopt aardig door, en zal niet zo snel vervuiling in terug komen.
Als je de terugstroombeveiliging voor de waterontharder plaatst, kan het water natuurlijk nog wel terug stromen de ontharder in.

Ga er eens even over nadenken wat ik ga toepassen. Was net blij dat ik alle brei had opgeruimd met verloopjes, koppelstukken en wat nog meer.

Zie dat er terugslagkleppen tussen de wasmachinekranen te plaatsen zijn, das nog een simpele ingreep.
De waterslagbeveiliging, terugstroombeveiliging e.d. levert weer een hoop extra overgangen op in m'n hoofdleiding.
Een terugstroombeveiliging voor een waterontharder is verplicht, zie https://waterontharderkie...stroombeveiliging-type-ca

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hansvk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:23:
[...]

Een terugstroombeveiliging voor een waterontharder is verplicht, zie https://waterontharderkie...stroombeveiliging-type-ca
Ik kan weinig over een verplichting terug vinden.
Maar goed, zet hem op het lijstje voor volgend jaar.

Nog een ander vraagje.
Ik moet een paar wapeningsnetten aan een betonvloer vast maken. Bij het loshalen leken deze vast geslagen te zijn met slagpluggen. Dus ik heb gisteren een paar Fischer 6mm slagpluggen gehaald, maar deze breken bij het omslaan.

Waar kan ik die netten mee vast zetten?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:29
Die leg je er toch gewoon los op en verbind je onderling aan elkaar met ijzerdraad?

Een slagplug is hier niet voor gemaakt, die hoort er gewoon recht in te gaan.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

@MikeyMan Waarom 'moet' je de wapeningsnetten vast zetten op de betonvloer?

Groetjes

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Oilman @Nhz Ja heel verhaal....
Heb de afgelopen weken mijn dekvloer verwijderd om nieuwe vloerverwarming aan te leggen. Maar nu kwam ik bij een uitbouw een deel tegen waar geen betonvloer onder de dekvloer lag, maar alleen piepschuim.

Waar ik de rest van de ruimte met noppenplaten ga doen, zal ik dit deel dus gewoon met wapeningsnetten leggen, maar die wil ik in de buurt van de overgang wel vast maken.

Zoals het origineel zat, waren er dus een soort van slagpluggen (maar misschien wel iets anders) in de vloer gezet en omgeslagen. Dat wil ik hier weer doen op de halve meter overlap. Misschien niet perse nodig, maar voelt wel beter.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:02:
Heb de afgelopen weken mijn dekvloer verwijderd om nieuwe vloerverwarming aan te leggen. Maar nu kwam ik bij een uitbouw een deel tegen waar geen betonvloer onder de dekvloer lag, maar alleen piepschuim.

Waar ik de rest van de ruimte met noppenplaten ga doen, zal ik dit deel dus gewoon met wapeningsnetten leggen, maar die wil ik in de buurt van de overgang wel vast maken.

Zoals het origineel zat, waren er dus een soort van slagpluggen (maar misschien wel iets anders) in de vloer gezet en omgeslagen. Dat wil ik hier weer doen op de halve meter overlap. Misschien niet perse nodig, maar voelt wel beter.
En als je de slagpluggen gewoon recht erin slaat, ze een stukje uit laat steken en de netten eraan vast vlecht met draad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb dat al meerdere keren met inslagbeugels gedaan. gaatje rond 6 boren op een kruispunt van het netje, beugel dr in slaan en vlak slaan.

@ hieronder
Dat netje is om de slangen aan vast te knopen, niet om te wapenen tegen krimp. Maak je die niet vast dan kan ie opkrullen door de kracht van de slangen die je in allerlei bochten legt.

[ Voor 44% gewijzigd door Kaasplank op 20-12-2018 09:14 ]

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:02:

Dat piepschuim is de isolatie van je uitbouw, en die noppenplaten, bedoel je daar noppenfolie mee? of van die kunststof platen waar je de vloerverwarming omheen draait?

Ik denk dat je je te druk maakt, een net voorkomt dat het beton kan scheuren en dus breekt, die moet je iets los leggen, verder niet.

Revive the guild!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn doel is vooral om de overgang tussen betonvloer en piepschuim een beetje stevigheid te geven. Denk ook dat dat wel goed komt zonder, maar liever nu goed dan achteraf gedonder.

@Harrie_ dat zou ook een optie kunnen zijn, maar minder stevig denk ik.
@Kaasplank daar kan ik wel even naar op zoek, hoop dat de lokale bouwmarkt dat heeft. Tevens goed punt m.b.t. Het omkrullen. Zal het net ook vast zetten aan de piepschuim
@Jelte,89 Ik bedoel daar noppenplaten voor de vloerverwarming mee. Die ga ik in de rest van de ruimte gebruiken. Hoofdzakelijk om het leggen makkelijker te maken. Dat geklooi met binders schiet niet heel erg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hoeveel cm beton ga je storten? en kun je de netten niet even vast vlechten aan het net in de uitbouw? dus aan de bestaande netten? om deze eventuele hoogte te halen even een kapotte stoeptegel eronder...

[ Voor 73% gewijzigd door Jelte,89 op 20-12-2018 09:40 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Jelte,89 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:38:
Hoeveel cm beton ga je storten? en kun je de netten niet even vast vlechten aan het net in de uitbouw? dus aan de bestaande netten? om deze eventuele hoogte te halen even een kapotte stoeptegel eronder...
Gewoon vastvlechten inderdaad. Maar Mikey wil om - nog onbekende redenen - de boel muurvast hebben zitten nog voordat er gestort wordt :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jelte,89 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:38:
Er komt bovenop de noppen ongeveer 4,5 cm. Dat ga ik overigens niet zelf doen, met ruim 90m2 ;)

Misschien ben ik nog niet duidelijk genoeg geweest, nog maar een poging.
Ik heb dus op de hele benedenverdieping de Zancement dekvloer verwijderd, inclusief de netten die hierin lagen om leidingen van verwarming en wat vloer (bij) verwarming. Er liggen dus totaal geen netten meer nu.
Op het stuk van de bijbouw (wat trouwens gewoon origineel ontwerp is, en waar de keuken voorheen zat) kwam ik op anderhalve meter geen betonvloer, maar enkel piepschuim tegen, waarop rechtstreeks de zandcement dekvloer was gestort. Dit heb ik in principe ook weggehaald, omdat het gruis weghalen anders onmogelijk was. Er valt dus niks vast te vlechten aan iets op dit moment :)

Had dus een kale betonvloer, en een deel kaal piepschuim.

Daar heb ik nu een net overheen gelegd van precies het formaat van het piepschuim, en daar overheen nog een net die een stuk doorloopt over de betonvloer. Deze netten heb ik aan elkaar geknoopt, maar nu wil ik de overlap nog vast zetten dus. Vooral omdat dat piepschuim me meer lijkt meegeven dan de betonvloer. Wil voorkomen dat er op die overgang tussen piepschuim en beton een scheur ontstaat. Better safe than sorry.

Edit: fototje van vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9ccj51PbMz9HxIATgzJedH3l/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2018 10:00 ]

• Nhz

Nhz

Wat men je hier probeert duidelijk te maken is dat het vast zetten van die netten aan de bestaande vloer niet zoveel zin heeft. De netten geven de vloer kracht doordat ze volledig ingesloten worden in beton, het vlechten is met name bedoeld om het wegdrijven tegen te gaan.

Wat je eventueel zou kunnen doen is in de bestaande vloer gaten boren waar wapening ruim in past. In deze gaten steek je wapeningsstaven, welke boven de bestaande constructievloer uitsteken. Daarna de gaten weer opvullen met beton. De uitstekende stukken van de wapeningsstaven kan je vervolgens met ijzerdraad verbinden aan je wapeningsnetten voor de dekvloer. Op deze manier wordt het 1 geheel en dat heeft veel meer effect dan een netje vast zetten met een paar slagpluggen.

Als ik het zou moeten doen zou ik overigens gewoon de hele vloerverwarming op wapeningsnetten knopen. Je kan vast wel ergens een vlechtmachine huren, daarmee is het echt een fluitje van een cent.

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 20-12-2018 10:19 ]

Groetjes

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nhz schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:17:
Wat men je hier probeert duidelijk te maken is dat het vast zetten van die netten aan de bestaande vloer niet zoveel zin heeft. De netten geven de vloer kracht doordat ze volledig ingesloten worden in beton, het vlechten is met name bedoeld om het wegdrijven tegen te gaan.

Wat je eventueel zou kunnen doen is in de bestaande vloer gaten boren waar wapening ruim in past. In deze gaten steek je wapeningsstaven, welke boven de bestaande constructievloer uitsteken. Daarna de gaten weer opvullen met beton. De uitstekende stukken van de wapeningsstaven kan je vervolgens met ijzerdraad verbinden aan je wapeningsnetten voor de dekvloer. Op deze manier wordt het 1 geheel en dat heeft veel meer effect dan een netje vast zetten met een paar slagpluggen.

Als ik het zou moeten doen zou ik overigens gewoon de hele vloerverwarming op wapeningsnetten knopen. Je kan vast wel ergens een vlechtmachine huren, daarmee is het echt een fluitje van een cent.
Als ik van het bestaan van een vlechtmachine had geweten, had ik dat misschien ook wel gedaan ;)
Hoewel die noppenplaten wel minder werk op de knietjes betekent. En dat is me na de afgelopen weken ook wat waard. Komt overigens vezelversterkte dekvloer overheen. Hoop dat het mee gaat vallen met de scheuren ;)

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Misschien weet iemand de beste oplossing van mijn probleem.

Wou graag de garage isoleren met EPS platen en was daar al een stukje mee begonnen. Nu Na het weekend Na de flinke regen buien viel me opeens op dat er op de vloer onder de EPS waar nog stof van het boren nat was. Eps platen weg gehaald en zag dat ook het houten lat onder nat was geworden.

Nu lopen de woningen van boven gezien traps gewijs. Dus mijn buurman kijkt tegen mijn garage muur aan vanuit zijn tuin. Nu heb ik hem nog niet gevraagd om even in zijn tuin te morgen staan om mijn garage muur even te bekijken. Maar heb het idee dat hij het grond iets heeft opgehoogd tegen de garage muur vanwege zijn vijver watervalletje.

Heb nu dus het idee dat de flinke regen bui de opgehoogde grond behoorlijk vochtig maakt en dat dus door lekt naar binnen de garage in.
Nu hoeft hij voor mij natuurlijk niet zijn tuin te verbouwen. En zoek daarom de beste oplossing.
Zag op een belgisch YouTube Kanaal over het om de 10cm in de muur gat te boren en een goedje in te spuiten tegen omhoog komend water. Zou een sealer oid zoals dat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:55:
[...]

Ik kan weinig over een verplichting terug vinden.
Maar goed, zet hem op het lijstje voor volgend jaar.

Nog een ander vraagje.
Ik moet een paar wapeningsnetten aan een betonvloer vast maken. Bij het loshalen leken deze vast geslagen te zijn met slagpluggen. Dus ik heb gisteren een paar Fischer 6mm slagpluggen gehaald, maar deze breken bij het omslaan.

Waar kan ik die netten mee vast zetten?
inslagbeugel
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/j/m/jmv-standaard-inslagbeugel-4160567.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Prutzertje

Zoals je het beschrijft lijkt het meer op zak water dan optrekkend vocht.
Dat hou je verreweg het makkelijkste tegen aan de buitenkant. mocht de buurman dit hebben veroorzaakt door bv een verhoogde border te plaatsen dan moet hij wel degelijk zijn tuin verbouwen, je mag niet zomaar tegen iemand anders zijn muur aanbouwen. en daarmee schade veroorzaken.
gleuf graven, muur waterdicht maken, en zorgen voor water afvoer gleuf weeer dicht gooien en hij mag weer veder genieten van zijn waterval.
En als je hem zielig vindt help je hem toch gewoon. je muur injecteren alsof het een kelder wand is lijkt me wat overdreven voor een waterval.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@Nhz @MikeyMan
Een vlechtmachine kopen/huren is toch wel een beetje overkill voor deze klus? Gezien het feit dat het maar een eenmalig klusje is (en je niet een complete fundering hoeft te vlechten) pak je toch zeker wel gewoon een vlechttang?

• Nhz

Nhz

@Harrie_ Ik bedoelde wanneer je 90m2 aan vloerverwarmingsbuis aan netten moet knopen. Voor 1 of 2 netjes is dat inderdaad wat overdreven. ;)

Groetjes

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CV-ketel heeft voor de 2e keer in 4 jaar (nieuw geplaatst 4 jaar geleden) een kapotte stromingssensor. Eerste keer was garantie, nu niet :/
Als ik volgende keer zelfde foutmeldingen krijg vervang ik 'm zelf wel, klusje van niks.

Iemand een idee of je hier nog iets vergoed voor kan krijgen onder consumentenrecht? Online lees ik van niet omdat het een "slijtage" onderdeel is 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2018 11:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_eLMo_ schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:20:
CV-ketel heeft voor de 2e keer in 4 jaar (nieuw geplaatst 4 jaar geleden) een kapotte stromingssensor. Eerste keer was garantie, nu niet :/
Als ik volgende keer zelfde foutmeldingen krijg vervang ik 'm zelf wel, klusje van niks.

Iemand een idee of je hier nog iets vergoed voor kan krijgen onder consumentenrecht? Online lees ik van niet omdat het een "slijtage" onderdeel is 8)7
Voor een stromingschakelaar van twee tientjes?

@Harrie_ gaat inderdaad om 90 meter, 10cm h-o-h.
Voor dit stukje knutsel ik wel een haakje aan m'n accuboor.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2018 11:25 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:23:
[...]

40€ stromingssensor + uurtarief van 55€ ex + €17,50 ex voorrij/administratie :'(
Daarom, beetje onzin voor een sensor die inkoop een tientje kost waarschijnlijk, en die ik dus waarschijnlijk elke 2 jaar mag gaan vervangen nu als ik de Nefit verhalen zo lees online.

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2018 11:26 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:23:
[...]

Tie wraps geen optie? Eenmaal in het beton gaat het toch nergens meer heen. En moet er toevallig geen isolatie overheen? Dan kun je nog krammen overwegen namelijk.

bl44t

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_eLMo_ schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:26:
[...]

40€ stromingssensor + uurtarief van 55€ ex + €17,50 ex voorrij/administratie :'(
Daarom, beetje onzin voor een sensor die inkoop een tientje kost waarschijnlijk, en die ik dus waarschijnlijk elke 2 jaar mag gaan vervangen nu als ik de Nefit verhalen zo lees online.
Ik had hem vorige week ook. Had de Ntc sensoren al vervangen zelf, bleek dat het de stromingschakelaar was. Die ze voor het gemak bij de installatie uit de ketel hadden gehaald, en een stuk verderop hadden geplaatst. Had hem dus zelf niet gespot. Was ook 130 euro ;)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Prutzertje , Ik zou sowieso even gaan kijken, kost niks en je hebt gelijk een beeld van de situatie.
Zoals @twain4me ook al aangeeft, mag de buurman niet zomaar zand tegen je schuur aangooien, Als hij dit heeft gedaan dan moet ie maar een border (met folie erin) maken voor z'n waterval. Evt kun je em daar mee helpen idd.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
ThunderHorn schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:23:
[...]

Heb op hun website een offerte laten berekenen voor lamelparket.
Komt vrij ok uit qua prijs, maar toch niet de stuntprijs die ze adverteren op hun website :)

En is er wat keuze in de toonzaal? Of maar heel beperkt?
Want vind het kiezen van vloeren op foto heel moeilijk. Gisteren naar een parket veiling geweest, en de kleuren die we op voorhand hadden gekozen, bleken in real life toch niet ons ding.

En ga de andere tip volgen, en er een overnachting in Zwolle aan koppelen :)
Een vraagje voor de Nederlandse klussers. In onze renovatie zijn we van plan om gebruik te maken van meerlagig parket, of lamelparket. Via een online zoektocht kwam ik uit op de fabrieksverkoop van bebo parket. Aangezien het voor mij toch 3u rijden is, wou ik hier even polsen of het de verplaatsing waard is. We zouden het dan wel proberen combineren met een overnachting en kerstshoppen ergens tussenin. Ook hier zijn tips voor leuke steden welkom. :-)
Bij Bebo is het al tig jaar lang elke dag fabrieksuitverkoop, woon er om de hoek. Verkopen degelijk spul, hoor er niet vaak slechte verhalen over. Je moet geen fraaie showroom/ toonzaal verwachten, het een oude houtbewerkingsloods. Er liggen wel honderden houten vloeren in de loods, genoeg keuze dus. Als je gaat kun je beter een doordeweekse dag gaan en niet op zaterdag. Het stikt er dan van de mensen plus verkopers weten niet wat ze verkopen, gros is vakantiewerkers.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
asdf25 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:59:
[...]

[...]

Bij Bebo is het al tig jaar lang elke dag fabrieksuitverkoop, woon er om de hoek. Verkopen degelijk spul, hoor er niet vaak slechte verhalen over. Je moet geen fraaie showroom/ toonzaal verwachten, het een oude houtbewerkingsloods. Er liggen wel honderden houten vloeren in de loods, genoeg keuze dus. Als je gaat kun je beter een doordeweekse dag gaan en niet op zaterdag. Het stikt er dan van de mensen plus verkopers weten niet wat ze verkopen, gros is vakantiewerkers.
Klopt, Wij hebben hier in Rijssen Goedkope gebinten/Outdoor gigant zitten, Zijn dealer van Tuindeco, met't spul is niet veel mis maar het plaatje eromheen is ook weer raar, op maandag en dinsdag zijn ze gesloten, dan doen ze de administratie :X 8)7

Revive the guild!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Nou dat heb ik ook gedaan, en 5 uur voor niks in de auto gezeten. Prijzen zijn vergelijkbaar met andere aanbieders die je online kan vinden. De super aanbiedingsprijzen zijn voor rest stukjes van een paar m2.
Ik ben uiteindelijk geslaagd bij https://parket-fabriek.nl/. Wij waren specifiek opzoek naar lamelparket eiken en dat mocht/moest de goedkoopste variant zijn.

• Prutzertje
twain4me schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:04:
@Prutzertje

Zoals je het beschrijft lijkt het meer op zak water dan optrekkend vocht.
Dat hou je verreweg het makkelijkste tegen aan de buitenkant. mocht de buurman dit hebben veroorzaakt door bv een verhoogde border te plaatsen dan moet hij wel degelijk zijn tuin verbouwen, je mag niet zomaar tegen iemand anders zijn muur aanbouwen. en daarmee schade veroorzaken.
gleuf graven, muur waterdicht maken, en zorgen voor water afvoer gleuf weeer dicht gooien en hij mag weer veder genieten van zijn waterval.
En als je hem zielig vindt help je hem toch gewoon. je muur injecteren alsof het een kelder wand is lijkt me wat overdreven voor een waterval.
Bedankt voor de reply beide !

Om even te kijken ga ik zowiezo doen. Zal dat volgende week eens vragen als ik wat meer tijd heb en het nog licht is.
Muur waterdicht maken moet dat gedaan worden met bv Permacon (heb hier nog een liter staan) ? En waterafvoer waar bedoel je dat precies mee?

Net nog even gekeken en foto's gemaakt ( donkere vlek op foto 2 is in het echt veeeel minder donker). Valt me ook opeens op dat er witte vlekken overal zitten horizontaal verspreid. Heeft dit te maken met vocht? Salpeter?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dlko3l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/fz6wd4.jpg

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Prutzertje

Dat beeld is heel kenmerkend voor een vol water staande planten border oid.

Waterkering maken kan op verschillende manieren,is het zijn maaiveld (heel de tuin) zou ik er waarschijnlijk gewoon bitume op branden, tot 5 cm boven maaiveld met een knelstrip
Bij het maaiveld heb ik een sterke voorkeur voor iets definitievers dan folie. voor een planten bak oid kan het prima zijn.
Of jouw product hier geschikt voor is durf ik niet te zeggen. (misschien is dat een vraag voor de fabrikant))
maar ik denk dat je op dit moment niet alleen last hebt van doorslag , maar ook gewoon lekkage, (gaatje in de muur) en dat zal een impregneer achtig spul niet mee pakken gok ik zo.
Waterafvoer kan ook op verschillende manieren, bv drainage buis of een grind koffer in iedergeval iets waar water door kan worden afgevoerd of opgevangen zodat het niet meer de neiging heeft om tegen de muur aan te staan (iets dieper graven en een paar zakken grind ingooien kan dus al genoeg zijn.
En misschien is het helemaal niet nodig, hier heb je zwareklei grond (was ooit de bodem van een rivier), en water blijft er bovenopstaan hoog je dan je tuin op (met van die mooie losse grond) blijft het water dus op die kleiplaat staan en vormt zo een soort zwembad.

Daarnaast zou ik even wachten met veder isoleren, dit vocht wil je niet opsluiten.

• Teijgetje
@ThunderHorn

Ik weet niet waar je zit maar als ik ergens een eiken lamelparket moet leggen dan haal ik die bij Riga Vloeren.
Mooie vloerdelen in diverse breedtes en verschillende afwerkingen zoals glad, antiek(handgeschraapt), met of zonder velling en geolied of onbewerkt.
Misschien het kijken/offerte vragen waard?

@Prutzertje
Prutzertje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:37:

Heb nu dus het idee dat de flinke regen bui de opgehoogde grond behoorlijk vochtig maakt en dat dus door lekt naar binnen de garage in.
Nu hoeft hij voor mij natuurlijk niet zijn tuin te verbouwen. En zoek daarom de beste oplossing.
Zag op een belgisch YouTube Kanaal over het om de 10cm in de muur gat te boren en een goedje in te spuiten tegen omhoog komend water. Zou een sealer oid zoals dat werken?
Zoals je het vertelt is de beste oplossing dit probleem bij de buurman neer te leggen. Merry Christmas... ;)
Hij is de veroorzaker als hij grond tegen de muur gestort heeft zoals @Twain4me al aangeeft.
Het echt natte seizoen hebben we nog niet gehad, dus om veel vocht en zoutuitslag binnen te voorkomen is haast geboden (voor de buurman ;) ) gezien je wilt isoleren en het ook nog moet drogen.
Linksom of rechtsom zal hij zijn tuin aan moeten passen zodat jij geen last meer hebt en het onderste stuk muur vochtvrij houden.
Om vocht boven zijn tuin/waterval-grens te houden zal een loodrand/flap ingefreesd moeten in de voeg en het onderste stuk afgeschermd. Vocht transporteert bij regen in de buitenste twee cm van de stenen, alleen een plasticje gaat niet helpen zonder lood dat het vocht stopt en naar buiten dwingt, dan loopt het nog steeds door de muur er achter en kan het eigenlijk alleen binnen achter je isolatie uit de muur verdampen.
Een vochtprobleem/schimmel binnen achter de isolatie is dan het gevolg.
De hele muur kan hij evt wel waterdicht maken van buiten zodat hij met een folie oid af kan en er geen vochttransport in de muur is, maar daarvoor moet wel eerst de muur schoon.
Toch allemaal best veel werk.
Je kan hem daar een termijn voor geven, maar gezien je eigenlijk haast hebt kun je voorstellen te helpen (het liefst als toezichthouder/drankbevoorrader denk ik).
Maar dat ligt er natuurlijk aan hoe close jullie zijn en of je hem ook weer een dagje of twee/drie kan gebruiken later.
Evt een droger zou je hem (verzekering) ook nog kunnen rekenen. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Teijgetje op 20-12-2018 19:53 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik heb een waterslagdemper gemonteerd omdat de vaatwasser de leidingen flink liet dreunen.
Dat is nu over oOo

Ik vroeg mij echter af, moet de elektrische aquastop van de vaatwasser (dat blok wat aan het uiteinde van de slang zit) ook nog in een bepaalde richting gemonteerd worden? Normaal gesproken zit die verticaal, slang onderop de kraan. Maar door die demper zit de slang nu horizontaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/797a9mEMOL65OJx2u1snzq1L/thumb.jpg

Kan dat zo blijven of moet dat blokje misschien naar boven/onderen wijzen? Ik kan er in de handleiding van de vaatwasser niks over vinden, maar die noemen ook geen horizontale montage.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Prutzertje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:37:

Wou graag de garage isoleren met EPS platen en was daar al een stukje mee begonnen. Nu Na het weekend Na de flinke regen buien viel me opeens op dat er op de vloer onder de EPS waar nog stof van het boren nat was. Eps platen weg gehaald en zag dat ook het houten lat onder nat was geworden.

Nu lopen de woningen van boven gezien traps gewijs. Dus mijn buurman kijkt tegen mijn garage muur aan vanuit zijn tuin. Nu heb ik hem nog niet gevraagd om even in zijn tuin te morgen staan om mijn garage muur even te bekijken. Maar heb het idee dat hij het grond iets heeft opgehoogd tegen de garage muur vanwege zijn vijver watervalletje.

Misschien moet je eerst zeker weten wat er gebeurt.

Een muur inpregneren kan zeker geen kwaad en zal je de kop niet kosten.

Wat verhardingen betreft wordt deze meestal op afschot gelegd en bij voorkeur bij de bebouwing vandaan maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. Daarvoor hebben tegenwoordig mooie afvoergootjes met een kapje erover. Dus iets als https://www.toolstation.nl/shop/p23770 in verschillende kleuren en materialen verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPadd schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:24:
Ik vroeg mij echter af, moet de elektrische aquastop van de vaatwasser (dat blok wat aan het uiteinde van de slang zit) ook nog in een bepaalde richting gemonteerd worden? Normaal gesproken zit die verticaal, slang onderop de kraan. Maar door die demper zit de slang nu horizontaal.
Dat maakt niet uit, de afsluiter is elektrisch. Als er geen stroom op staat is hij gesloten.
Zet je de machine aan dan krijgt hij stroom en opent hij.
(En hé, een Lillviken (daar kan niemand tegen op voor 15 euro compleet)

Ik kwam dat laatst tegen, een vaatwasser die het niet deed...…..
Er was een fles olijfolie omgevallen in dat kastje en wel schoongemaakt maar de slang van het waterslot onder het kastje, waar je niet bij kan, niet.
Da`s kaassie dachten ze. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x95RR8m9H8g7Zy53ONSiP3dv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UHOC1hKjjrPAyZalOsf1BNOz/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z39ft9U2qaBDJ7enZ2D1FDRg/thumb.jpg

Als er stroom op had gestaan bij uitgeschakelde machine had ik een dooie muis gevonden.
Gelukkig de waterslang met rust gelaten, dus een nieuw stekkertje en twee verlengdraadjes later gaf de machine weer stroom aan de afsluiter.

(En hopelijk houden die arme beestjes er niets aan over, je leest zulke rare verhalen over dieren met magen vol plastic...... :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2018 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Op aanraden van @Harrie_ een eigen topic gemaakt, opzich ook wel handig gezien het feit dat ik in de woning zelf ook nog een renovatie heb te gaan...

Bedankt Harrie!

Topic vinden jullie hier

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Jelte,89 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:35:
Op aanraden van @Harrie_ een eigen topic gemaakt, opzich ook wel handig gezien het feit dat ik in de woning zelf ook nog een renovatie heb te gaan...

Bedankt Harrie!

Topic vinden jullie hier
Ik zag 'm net voorbij komen...
Beter reserveer je ook alvast even post 3 en 4 voordat er gereageerd wordt... :)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Damn wat ben je snel!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Zat toevallig net te kijken of er nieuwe topics/posts waren in W&V :7

• Teijgetje
Sorry guys, ik kon na twee reservaties het niet laten om ook maar vast te reserveren, je weet maar nooit wanneer het internet vol is. :9~

Ik snap overigens niet helemaal waarom je nieuwe updates niet , óf in je first post verwerkt, óf gewoon in het topic plaatst, achteraan.
In het laatste geval krijgt elke volger te zien dat er een nieuwe post is, wijzig je de FIPO of een andere post dan krijg je dat niet te zien.
En meestal scroll ik dan ook maar terug in een topic tot waar ik gelezen heb. Dus een wijziging van een eerdere post ontgaat me waarschijnlijk meestal.
Een FIPO of andere post wijzigen om de voortgang te laten zien lijkt me dus eerder onwenselijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 20-12-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Teijgetje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:54:
Sorry guys, ik kon na twee reservaties het niet laten om ook maar vast te reserveren, je weet maar nooit wanneer het internet vol is. :9~

Ik snap overigens niet helemaal waarom je nieuwe updates niet , óf in je first post verwerkt, óf gewoon in het topic plaatst, achteraan.
In het laatste geval krijgt elke volger te zien dat er een nieuwe post is, wijzig je de FIPO of een andere post dan krijg je dat niet te zien.
En meestal scroll ik dan ook maar terug in een topic tot waar ik gelezen heb. Dus een wijziging van een eerdere post ontgaat me waarschijnlijk meestal.
Een FIPO of andere post wijzigen om de voortgang te laten zien lijkt me dus eerder onwenselijk.
Nou dan staat in ieder geval alles netjes bij elkaar. En verder kun je natuurlijk ook gewoon updates plaatsen + FIPO wijzigen. Dan krijgen volgers alle updates mee en iedereen die de totale showcase wil bekijken (of mensen die nieuw het topic binnenkomen) kunnen de gehele FIPO bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:06: En verder kun je natuurlijk ook gewoon updates plaatsen + FIPO wijzigen. Dan krijgen volgers alle updates mee en iedereen die de totale showcase wil bekijken (of mensen die nieuw het topic binnenkomen) kunnen de gehele FIPO bekijken.
Ja dat kan prima, copy-paste en het meest logisch.
Maar om dan een aantal berichten te reserveren als je kunt wijzigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Teijgetje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:12:
[...]

Ik weet ook niet wat daar exact het praktisch nut van is, maar ik zie het iedereen altijd doen dus er zal wel een reden zijn die ik over het hoofd zie :?

Verder van mij uit ook nog even een update n.a.v. deze post.
Inmiddels is alles gestuct en doen mijn spotjes het!

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/9.jpg Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/10.jpg

Zaterdag ga ik weer verder met:
• Het maken van de schouw
• De keukenkastjes in elkaar zetten
• Keuken plaatsen
• Aanrechtbladenboer in laten meten (gaat waarschijnlijk tussen kerst en nieuwjaar plaatsvinden)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Ik lees hier altijd graag mee, maar misschien ook eens leuk om ons huisje te showen. Wonen er inmiddels een jaar, veel aan gedaan. De meeste binnenmuren zijn blijven staan maar verder alles gedaan. Geisoleerd, nieuwe plafonds, cv, electra etc etc. Geen groot huis, wel op een hoek en 3 slaapkamers + ruime zolder(volgende project >:) ) Alles zelf(en vrienden/fam) gedaan behalve het stucwerk :P

Van de kamer naar keuken een draagbalk verhoogd
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dhPch8fb/F5-A0-A972-770-C-4-ADE-AEB3-D65-FD3-AAC86-B.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nMhFxG8T/0425-EF1-B-A092-4-F81-9-D94-708-BB84-AFAFE.jpg
Gelijk getrokken met keuken om zo een geheel te maken zonder koof voor afzuiging etc
Oud
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MvczMZpQ/8-D135944-9-C1-C-474-E-9-B60-FB8838307933.jpg
Vs nieuw
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wR1YmFgp/AE947676-F25-A-4736-83-E3-9021-EE67-E7-F8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q6hWRRxB/D6-FBE18-F-3-DC3-4-E97-A1-A1-5-E958-C16-ED32.jpg

Oude badkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9zgWQwC2/5013-C51-F-0-DFA-4-AE2-9-D04-2-CEA0-C64979-D.jpg
Slopen
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hfHc9FX3/4-F4-B8-A40-0-E2-D-4-FF4-9552-621-F5-C072-F19.jpg
Uitgebouwd naar naastliggende kast+stuk hal.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9rqjXxLP/475-BC795-8-FDC-4-A1-C-84-B1-91-BF4-FB5-E8-C8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rdq6JqMg/D4-AC4410-8-D55-4-A29-B4-E6-B4-D3-B4-D6-D071.jpg
Klein maar praktisch, incl wc :) de wand laten stucen net een soort beton cire, douche is wel betegeld

Wc beneden
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VJn1g7Ms/AB9-DF3-FB-7-DC1-41-A9-BE25-3-B37539-F5-A7-C.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FdK2MGfL/E8-E7-E972-2-BA0-49-F9-B7-C3-F6649-AAE15-FA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v1hJ2Cmy/C3-F985-DF-8563-4191-B12-F-718-A619-CDEF2.jpg

En aangezien de centjes op waren de tuin voor zo goed als niks opgefrist
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/njw6p77w/4-BCBB54-E-8-E24-4-F0-D-A7-F5-BFF730164-EF1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NK7SLZmX/9035-ABEE-D31-A-439-B-88-FD-AF23-A7-F4-E945.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bZj4yqD8/9-F652115-8-A54-4-F73-808-A-8-C71912-DDD72.jpg
Carport omgetovert tot schuur, parkeerplaats nu naast het huis. Alles zwart gebeitst. In de toekomst nog een keer een mooie nieuwe schuur/overkapping/schutting etc. Maar nu is eerst de zolder aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
twain4me schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:33:
@Prutzertje

Dat beeld is heel kenmerkend voor een vol water staande planten border oid.

Waterkering maken kan op verschillende manieren,is het zijn maaiveld (heel de tuin) zou ik er waarschijnlijk gewoon bitume op branden, tot 5 cm boven maaiveld met een knelstrip
Bij het maaiveld heb ik een sterke voorkeur voor iets definitievers dan folie. voor een planten bak oid kan het prima zijn.
Of jouw product hier geschikt voor is durf ik niet te zeggen. (misschien is dat een vraag voor de fabrikant))
maar ik denk dat je op dit moment niet alleen last hebt van doorslag , maar ook gewoon lekkage, (gaatje in de muur) en dat zal een impregneer achtig spul niet mee pakken gok ik zo.
Waterafvoer kan ook op verschillende manieren, bv drainage buis of een grind koffer in iedergeval iets waar water door kan worden afgevoerd of opgevangen zodat het niet meer de neiging heeft om tegen de muur aan te staan (iets dieper graven en een paar zakken grind ingooien kan dus al genoeg zijn.
En misschien is het helemaal niet nodig, hier heb je zwareklei grond (was ooit de bodem van een rivier), en water blijft er bovenopstaan hoog je dan je tuin op (met van die mooie losse grond) blijft het water dus op die kleiplaat staan en vormt zo een soort zwembad.

Daarnaast zou ik even wachten met veder isoleren, dit vocht wil je niet opsluiten.
Teijgetje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:35:

@Prutzertje

[...]

Zoals je het vertelt is de beste oplossing dit probleem bij de buurman neer te leggen. Merry Christmas... ;)
Hij is de veroorzaker als hij grond tegen de muur gestort heeft zoals @Twain4me al aangeeft.
Het echt natte seizoen hebben we nog niet gehad, dus om veel vocht en zoutuitslag binnen te voorkomen is haast geboden (voor de buurman ;) ) gezien je wilt isoleren en het ook nog moet drogen.
Linksom of rechtsom zal hij zijn tuin aan moeten passen zodat jij geen last meer hebt en het onderste stuk muur vochtvrij houden.
Om vocht boven zijn tuin/waterval-grens te houden zal een loodrand/flap ingefreesd moeten in de voeg en het onderste stuk afgeschermd. Vocht transporteert bij regen in de buitenste twee cm van de stenen, alleen een plasticje gaat niet helpen zonder lood dat het vocht stopt en naar buiten dwingt, dan loopt het nog steeds door de muur er achter en kan het eigenlijk alleen binnen achter je isolatie uit de muur verdampen.
Een vochtprobleem/schimmel binnen achter de isolatie is dan het gevolg.
De hele muur kan hij evt wel waterdicht maken van buiten zodat hij met een folie oid af kan en er geen vochttransport in de muur is, maar daarvoor moet wel eerst de muur schoon.
Toch allemaal best veel werk.
Je kan hem daar een termijn voor geven, maar gezien je eigenlijk haast hebt kun je voorstellen te helpen (het liefst als toezichthouder/drankbevoorrader denk ik).
Maar dat ligt er natuurlijk aan hoe close jullie zijn en of je hem ook weer een dagje of twee/drie kan gebruiken later.
Evt een droger zou je hem (verzekering) ook nog kunnen rekenen. ;)
Net even snel stiekem over het hek gekeken (niet dat ik een gluur buur ben ofzo hoor) en zie dat er een opgehoogde stenen terras van ca 30cm? tegen de muur staat en dan de ophoging voor de waterval. Nou dat stenen terras is helemaal een vocht vanger dus -O- . En de ophoging is dus over de hele garage muur...
Volgende week even een praatje maken met de buurman. We zijn er net komen wonen hier maar de buurman is een nette man. Verder weinig gesproken. Maar denk dat we er wel uit zullen komen. Wil totaal niet de nazi buurman uithangen en het allemaal officieel op papier doen etc... Dus wil wel hem zeker wel mee helpen. Misschien wel een goed idee om zo goede buren met elkaar te worden :(:)

Zal jullie ideën als ik hem spreek dan ook zeker voor leggen. Alvast super bedankt mannen voor jullie hulp d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Even een vraag voor de elektriciens onder de tweakers, ons toekomstige huis heeft in woon en slaapkamers ongeaarde stopcontacten zitten, in de zogenaamde "natte" ruimten wel geaarde (badkamer, keuken, garage) stopcontacten.
Van huis uit ken ik eigenlijk alleen geaarde stopcontacten, zijn ongeaarde stopcontacten wel veilig?
Of is het gewoon verstandig om deze ook geaard te maken?
Of maakt het eigenlijk niet veel uit?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
Teijgetje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:12:
[...]

Berichten hebben een maximum lengte. Meestal kom je daar niet aan, maar sommige topic starts bereiken die lengte wel en dan heb je dus 2 (of 3) posts nodig. Of je die in dat topic ook gaat halen verwacht ik niet, maar you never know :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:33:
Even een vraag voor de elektriciens onder de tweakers, ons toekomstige huis heeft in woon en slaapkamers ongeaarde stopcontacten zitten, in de zogenaamde "natte" ruimten wel geaarde (badkamer, keuken, garage) stopcontacten.
Van huis uit ken ik eigenlijk alleen geaarde stopcontacten, zijn ongeaarde stopcontacten wel veilig?
Of is het gewoon verstandig om deze ook geaard te maken?
Of maakt het eigenlijk niet veel uit?
Aarde zorgt ervoor dat delen in je woning niet onder spanning komen te staan. Stel je hebt een waterkoker die defect gaat en de metalen buitenkant onder spanning komt te staan. Met aarde wordt die spanning afgevoerd naar de aarde (mits het apparaat zelf ook goed geaard is natuurlijk) en slaat de aardlekschakelaar uit. Heb je geen aarde, dan blijft er gewoon spanning op dat apparaat staan en als je het apparaat aanraakt, voer je die spanning af door je lichaam naar de grond :) . Volgens mij is het volgens de NEN1010 verplicht om stopcontacten te aarden wanneer je een ingrijpende verandering toepast in je elektra (ofzo, iemand anders weet hier vast meer van).

Immers, zo heb ik dit begrepen (maar ik kan er naast zitten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TheJVH schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:40:
[...]

Aarde zorgt ervoor dat delen in je woning niet onder spanning komen te staan. Stel je hebt een waterkoker die defect gaat en de metalen buitenkant onder spanning komt te staan. Met aarde wordt die spanning afgevoerd naar de aarde (mits het apparaat zelf ook goed geaard is natuurlijk) en slaat de aardlekschakelaar uit. Heb je geen aarde, dan blijft er gewoon spanning op dat apparaat staan en als je het apparaat aanraakt, voer je die spanning af door je lichaam naar de grond :) . Volgens mij is het volgens de NEN1010 verplicht om stopcontacten te aarden wanneer je een ingrijpende verandering toepast in je elektra (ofzo, iemand anders weet hier vast meer van).

Immers, zo heb ik dit begrepen (maar ik kan er naast zitten natuurlijk)
Vreemd eigenlijk dat ze in die tijd '97/'98 dan kiezen om deel wel geaard uit te voeren en de rest niet :? waarom zou je dat uberhaupt willen?
Ik denk dat ik alles maar ga aarden, niet zo'n zin om een TV bijvoorbeeld onder stroom te hebben staan in de woonkamer waar kinderen rond lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:49:
[...]

Vreemd eigenlijk dat ze in die tijd '97/'98 dan kiezen om deel wel geaard uit te voeren en de rest niet :? waarom zou je dat uberhaupt willen?
Heel simpel: omdat het niet hoeftverplicht was. Alles aarden = extra kosten. Ik weet niet wat voor woning je hebt, maar vooral bij rijtjeshuizen zie je dit soort fratsen veel. De marge op die woningen is al bijzonder laag dus op dit soort 'extras' wordt het eerste bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:08:
[...]

Heel simpel: omdat het niet hoefthoefde. Alles aarden = extra kosten. Ik weet niet wat voor woning je hebt, maar vooral bij rijtjeshuizen zie je dit soort fratsen veel. De marge op die woningen is al bijzonder laag dus op dit soort 'extras' wordt het eerste bespaard.
Het grappig is dat ons rijtjeshuis overal geaard is en de 2 onder 1 kapper dus deze constructie heeft van deels wel/niet geaard. (zelfde blok huizen, zelfde aannemer :o ) Maar zo zijn er meer verschillen, zo hebben wij dus nu ook een kruipruimte en de 2 onder 1 kapper weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:12:
[...]

Het grappig is dat ons rijtjeshuis overal geaard is en de 2 onder 1 kapper dus deze constructie heeft van deels wel/niet geaard. (zelfde blok huizen, zelfde aannemer :o ) Maar zo zijn er meer verschillen, zo hebben wij dus nu ook een kruipruimte en de 2 onder 1 kapper weer niet.
Praten we ook over dezelfde bouwjaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:14:
[...]

Praten we ook over dezelfde bouwjaren?
Jep :) zelfde blok huizen ;) '97/'98

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:17:
[...]

Jep :) zelfde blok huizen ;) '97/'98
Het is ongetwijfeld een kostencomponent geweest, ook de kruipruimte. Geen kruipruimte aanleggen is in de regel goedkoper dan wel een. Dat de aannemer dezelfde is wil in deze ook niet zoveel zeggen; wie is de ontwikkelaar/opdrachtgever? De ene opdrachtgever bepaalt heel precies waar een woning wel en niet aan moet voldoen terwijl een ander de zaken juist weer zéér algemeen beschrijft. In dat laatste geval zal een aannemer als het even kan het minimale doen binnen het bouwbesluit om op die manier de marge te vergroten. Gezien het feit dat ze bij elkaar staan en uit hetzelfde bouwjaar zijn zal de opdrachtgever wel dezelfde zijn.

Verder wordt er natuurlijk vooraf gekeken wat een reëele verkoopprijs voor een woning is. Je kunt niet zomaar raak bouwen er vervolgens een percentage opzetten en dat is dan de verkoopprijs. Dat kan wel, maar als je dan een tussenwoning wil verkopen in Lutjebroek voor 5ton zul je niet veel kopers vinden. Je ziet dus wel vaker een commerciële afweging bij zoiets die wordt ingegeven door de verkoopprijs.

Dat allemaal gezegd hebbende, blijft het natuurlijk giswerk waarom bij de ene woning voor A is gekozen en bij de andere woning voor B. Misschien heeft er in de ene woning wel een andere onderaannemer gezeten dan in de andere, misschien is in de woning waar alles geaard is alles al een keer vervangen door een vorige eigenaar...

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 21-12-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Plus het risico is in bepaalde ruimtes groter dan in andere. Badkamer = water / vocht = geleiding, dus er hoeft in theorie maar 1 draadje ergens in het water te hangen, en je hebt al risico op elektrocutie. Zelfde verhaal in de keuken: Water + stroom = gevaar, en in de keuken heb je dan ook nog eens een hoop elektrische apparaten wat het risico vergroot. In de woonkamer moet het wel heel erg mis gaan wil je elektrocutiegevaar hebben, meeste apparaten (behalve alieexpress) hebben daarom ook een keurmerk waardoor je vrij zeker bent dat er niet zo snel mis mee kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
TheJVH schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:25:
Plus het risico is in bepaalde ruimtes groter dan in andere. Badkamer = water / vocht = geleiding, dus er hoeft in theorie maar 1 draadje ergens in het water te hangen, en je hebt al risico op elektrocutie. Zelfde verhaal in de keuken: Water + stroom = gevaar, en in de keuken heb je dan ook nog eens een hoop elektrische apparaten wat het risico vergroot. In de woonkamer moet het wel heel erg mis gaan wil je elektrocutiegevaar hebben, meeste apparaten (behalve alieexpress) hebben daarom ook een keurmerk waardoor je vrij zeker bent dat er niet zo snel mis mee kan gaan.
Ik heb het nog even teruggelezen ging er eigenlijk vanuit dat dit geen uitleg meer behoefde. Juist vanwege het verschil in risico was in het bouwbesluit '92 opgenomen dat natte ruimtes verplicht geaard moesten zijn en in de overige ruimtes niet.

Dus nogmaals; waarom zou je niet gewoon alles aarden? =>
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:08:
[...]
Heel simpel: omdat het niet verplicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TheJVH schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:25:
Maar een apparaat in de woonkamer kan dan toch ook onder stroom komen staan? (een lamp, tv etc..)
Of hebben apparaten met keurmerk het zo voor elkaar dat het zelf ervoor zorgt dat het niet geheel onder stroom komt te staan?

Ik denk dat we zodra we overgaan en klussen gewoon aarde proberen aan te leggen indien dat niet al te moeilijk kan :) vind het een prettiger idee sowieso in de woonkamer.

Edit: overigens van de week de bouwtekeningen gehad van de verkoper, eens kijken of daar iets opstaat over de elektrische installatie. Riolering had hij zelf met pen aangegeven waar de buizen lopen onder het huis :P

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 21-12-2018 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00
Als het apparaat enkel een plastic buitenmantel heeft (wijst naar de meeste moderne TVs), dan kán het niet onder spanning komen te staan, want plastic geleidt niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:45:
[...]

Maar een apparaat in de woonkamer kan dan toch ook onder stroom komen staan? (een lamp, tv etc..)
Of hebben apparaten met keurmerk het zo voor elkaar dat het zelf ervoor zorgt dat het niet geheel onder stroom komt te staan?

Ik denk dat we zodra we overgaan en klussen gewoon aarde proberen aan te leggen indien dat niet al te moeilijk kan :) vind het een prettiger idee sowieso in de woonkamer.

Edit: overigens van de week de bouwtekeningen gehad van de verkoper, eens kijken of daar iets opstaat over de elektrische installatie. Riolering had hij zelf met pen aangegeven waar de buizen lopen onder het huis :P
Vaak zie je in woningen uit de jaren '90 dat er wel aarde in de centraaldozen in het plafond zit. Als dat het geval is (even bijv. in de woonkamer in de centraaldoos kijken bij je lampen) dan hoef je alleen maar aardedraad te trekken van je WCD naar de centraaldoos, in de centraaldoos lasdop erop en de WCD vervangen door een geaarde :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:06:
[...]

Vaak zie je in woningen uit de jaren '90 dat er wel aarde in de centraaldozen in het plafond zit. Als dat het geval is (even bijv. in de woonkamer in de centraaldoos kijken bij je lampen) dan hoef je alleen maar aardedraad te trekken van je WCD naar de centraaldoos, in de centraaldoos lasdop erop en de WCD vervangen door een geaarde :Y
Ik vermoed het wel, aangezien de keuken en garage (met aarde) achter de woonkamer liggen t.o.v. de meterkast, zal dit wel allemaal via de woonkamer daar naartoe gaan. (en geen kruipruimte, dus zal wel allemaal via plafond gaan vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:18:
[...]

Ik vermoed het wel, aangezien de keuken en garage (met aarde) achter de woonkamer liggen t.o.v. de meterkast, zal dit wel allemaal via de woonkamer daar naartoe gaan. (en geen kruipruimte, dus zal wel allemaal via plafond gaan vermoed ik.
Dat is misschien een iets te voorbarige conclusie; in feite loopt iedere groep apart naar de meterkast => het is dus niet zo dat de aarde van je keuken naar de centraaldoos in je woonkamer loopt en van daaruit weer doorgelust is naar de meterkast. Als de regels gevolgd zijn loopt er een aardedraad van je meterkast linea reacta naar de keuken, zit er een aardedraad in de centraaldoos van de woonkamer dan komt ook deze rechtstreeks van de meterkast af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:18:
[...]

Als dat een eigen groep is in de keuken, dan loopt dat niet via een centraaldoos van de woonkamer.

Maar ook zonder elektrisch schema is met een beetje nadenken best te achterhalen hoe leidingen in elkaar zitten. Dan is het ook best te doen om een aardedraad erbij te trekken. Gewoon gestructureerd vanaf de meterkast naar de eerste centraaldoos en vanaf daar weer rustig verder werken. Zo heb ik in mijn huis ook alle bekabeling vervangen vanaf de kast naar alle eindpunten.

Bij meer diepgaande issues over die elektra is het wellicht slim om hier even verder te gaan:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 21-12-2018 16:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
TheJVH schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:40:
Stel je hebt een waterkoker die defect gaat en de metalen buitenkant onder spanning komt te staan. Met aarde wordt die spanning afgevoerd naar de aarde (mits het apparaat zelf ook goed geaard is natuurlijk) en slaat de aardlekschakelaar uit.
Dat laatste is een veel gemaakte "denkfout".
De aardlekschakelaar heeft niets met aarde te maken, en gebruikt ook geen aarddraad.
De aardlekschakelaar (ALS) doet niets anders dan meten hoeveel er aan stroom in gaat (via fase) en hoeveel er weer terugkomt (via nul), de som van die waarden moet 0 zijn. Er komt namelijk altijd evenveel terug als dat er in gaat, ook als je een apparaat gebruikt.
Zodra daar een verschil gemeten wordt schakelt de ALS uit, die waarde is afhankelijk van de toepassing van de ALS en wordt gemeten in mA.
Voor huisinstallaties heeft de ALS een grens van 30 mA wat weg mag lekken zonder een gevaar op te leveren.

Bij een ongeaard stopkontakt werkt de ALS dus hetzelfde, alleen kan dan een evt lekstroom niet weggeleid worden en ga je dat voelen als prikkel want jij geleidt de lekstroom weg.
Maar dat stopkontakt is dus verder even veilig als een geaarde, van 30 mA ga je niet dood of blijf je niet plakken. (En bv rubber zolen in bv veiligheidsschoeisel zorgen dat jij geen stroomkring kan maken en je minder voelt)

En daarom moet je de ALS af en toe testen, je veroorzaakt dan zelf met de testknop een lekstroom groter dan 30mA en dan moet hij uitschakelen. Doet hij dit niet dan kan een lekstroom elders, bv via de metalen behuizing of aardedraad oplopen tot de max van de zekering, bv 16 A. En dat kan wel weer dodelijk zijn als je niet los kan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2018 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:45:
[...]

Klopt, daarom hebben al deze (elektrische) apparaten ook een keurmerk: https://www.rvo.nl/onderw...eu-wetgeving/ce-markering

Zeker in het geval van verlichting waar bijvoorbeeld 230v kabels door de (metalen) behuizing lopen, is het nodig om extra bescherming aan te brengen, rubberen ringen toe te passen op scherpe randjes, etc. Kijk maar eens als je een Ikea lamp gaat ophangen, er zitten altijd diverse rubberen stukjes in die ervoor zorgen dat de VD draad nooit zomaar door de lamp kan lopen en een potentieel gevaar kan vormen.

Op reddit staan genoeg voorbeelden in DIY waar dit goed mis is gegaan (ter lering ende vermaak :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:29
dreamscape schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:21:
[...]

Als dat een eigen groep is in de keuken, dan loopt dat niet via een centraaldoos van de woonkamer.

Maar ook zonder elektrisch schema is met een beetje nadenken best te achterhalen hoe leidingen in elkaar zitten. Dan is het ook best te doen om een aardedraad erbij te trekken. Gewoon gestructureerd vanaf de meterkast naar de eerste centraaldoos en vanaf daar weer rustig verder werken. Zo heb ik in mijn huis ook alle bekabeling vervangen vanaf de kast naar alle eindpunten.

Bij meer diepgaande issues over die elektra is het wellicht slim om hier even verder te gaan:
Klopt, in de meterkast kan je vrij snel zien of de geel/groene aardedraad de diverse PVC buizen van de verschillende groepen in gaan. Als dat het geval is dan is de rest aansluiten in theorie makkelijk. Maar als er flex buis is gebruikt of de PVC buis is gebroken en de stucadoor heeft die doodleuk dicht gestuct ben je even zuur als je de nieuwe draden probeert te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:21:
[...]

Grappig. Wij hebben dat ook gedaan, maar dan precies andersom.

Eerst per kamer de wcd en schakelaars etc. naar de centraaldoos. Dan van centraaldoos naar centraaldoos richting meterkast. Dat over 3 verdiepingen, beginnend met de centraaldoos die het verst van de meterkast lag.

Uiteindelijk hingen er losse bundels draad in de meterkast. En dat in de nieuwe groepenkast geïnstalleerd.

En naar de keuken liepen idd ook separate installatiebuizen. 1 voor fornuis (in gebruik voor 90cm oven) en 1 voor afwasmachine. Daarnaast nog de centraaldoos voor de rest. Onze keuken kent dus 3 groepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Heeft iemand ervaring met UV-werende folie aan de buitenkant van ramen?

Ik dacht bij de bouw van de woning dat alleen aan de achterkant van onze woning (op het westen) screens nodig waren, en die doen hun werk goed. Maar aan de voorzijde van de woning (oost) kan het in zomerochtenden flink opwarmen. De warmtepomp kan daar niet tegenop koelen (vloerverwarming/koeling).

Nu dacht ik dat het misschien toch mogelijk zou zijn om elektrische screens aan de voorkant te plaatsen, per verdieping, maar dan moet de elektra via de aluminium stijlen naar beneden lopen. Maar ik ben bang dat het lelijk wordt om te zien, kasten vanuit binnen zichtbaar, aluminium stijlen niet goed te demonteren en monteren, etc. En dat voor 6 verdieping-hoge ramen (begane grond, 1e verdieping, 2e verdieping) loopt het best wel in de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c1e1e6c839d9/5c1e1e6c72d94-Groepsfotos-4013.thumb.jpg

Dus nu dacht ik nog aan UV/warmtewerende folie aan de buitenkant (bijvoorbeeld Sentinel Plus SX 80), ik lees in testresultaten dat het tot 54% zonne-energie scheelt en 40% zonne-opwarming (bron). Geen idee of dat voldoende is.

Vandaar mijn vraag of mensen ervaring hebben met zulke producten en of het goed merkbaar is? Tips, andere ideeën of adviezen?

Ik heb ook wel eens een prijsindicatie laten maken voor vaste horizontale lamellen (denk aan het merk Brustor), helemaal van boven naar beneden. Meeste zonwering natuurlijk, maar het wordt allemaal erg donker aan die kant van het huis en het was met +- 5000 euro wel erg veel van het goeie 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
s_schimmel schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:56:
[...]

Als je de afmetingen van de planken die je wilt hebben en de afmeting van de plaat waar het uit moet invoert in MaxCut krijg je de meest economische manier van zagen terug. Kan je met de tekening die uit MaxCut komt naar de Karwei om het te laten zagen. De software houdt ook rekening met de breedte van de zaagsnede. Software is gratis voor niet commercieel gebruik.
Bedankt nog voor deze tip, handig programma om een zaagplan te maken voor plaatmateriaal!
@Notna @Harrie_ even een pin maken van deze post?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:26:
[...]

Bedankt nog voor deze tip, handig programma om een zaagplan te maken voor plaatmateriaal!
Goed plan, misschien ook handig om die op te nemen in de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier muren met schijnbaar afwasbare latex (gamma 1x dekkend). Maar waar maak ik dat mee schoon? Emmertje warm water met Andy ofzo? Iemand daar ervaring mee? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:26:
[...]

Harrie_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:28:
[...]

Goed plan, misschien ook handig om die op te nemen in de OP?
Pinnen kan niet omdat het vorige topic gesloten is. Maar toevoegen aan de TS kan prima.

@Harrie_ ; would you do the honours?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt mijn post pinnen ;)
Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.