[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.035.190 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-10 21:45
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:56:
Vraag.
Hoe vlak je een houten vloer uit die wat is doorgezakt en waar je nieuw laminaat op gaat leggen?

Is van verdieping van een oud huis, gaat om ong 1 cm in het midden over een breedte van 5 meter en een lengte van 7.

Mijn knikkers rollen daar naar 1 punt en dat wil ik niet.
Ik ga binnenkort aan dezelfde klus beginnen :-)

Ik heb hier een kennis over de vloer gehad (burgerlijk ingenieur bouwkunde) die het volgende voorstelde:
Het probleem is niet de draagkracht van de houten balken, maar hun (tekort aan) stijfheid.

Ik heb houten balken van 50x170mm die een ruimte overspannen van 4.8m. De plankenvloer gaat eruit en tegen de houten balken zal ik houten planken vastvijzen van 35x220mm om zo de balken stijver te maken.

Je begint door de twee buitenste planken pas te leggen tov elkaar. Daarna span je een koord tussen de planken en laat je de andere balken er steeds tegenaan tikken om ze pas vast te vijzen.

Als dat gelukt is, vijs je je OSB platen (tand & groef) vast op de planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil de woonkamer en keuken voorzien van kalkzandsteen scheidingsmuren.
De aannemer had een leuk busje voor het binnenblad (van kalkzandsteen);
PU Steenlijm

Heel gemakkelijk, lichtgewicht. Kosten ongeveer 15 euro per bus.
Ik vraag me af in hoeverre iemand die voor het eerst een dergelijke muur gaat bouwen deze PUR handig is.
Ik zal tussendoor vast nog wel wat "Oopsie" momenten hebben, dat ik nog even een steen bij moet slijpen, het metseldraad per ongeluk sloop, tegen een deurprofiel aan loop en dat soort dingen. :+

Er staat bij dat de verbinding binnen 8 minuten plaats moet vinden, kan ik er dan van uit gaan dat de spuitmond ook 8 minuten in een hoekje stil kan staan en dat ik daarna weer verder kan met spuiten?

Ik heb wel eens vaker "OK" merken PUR isolatieschuim gebruikt maar als je dat 10 seconden niet meer gebruikt kun je de bus zo goed als weg gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
YaaD schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:05:
[...]

Ik kwam dit topic tegen: https://www.klusidee.nl/F...den-in-behang-t96742.html

Check vraag: waarom wil je de hoeken kitten? Ben je bang dat de overgang gaat werken? Wat voor behang wil je gaan gebruiken? Mogelijk dat glasvlies behang het werken van de materialen opvangt
Omdat ik het geheel volgens specificaties van de Fermacell verwerkingshandleiding 5mm tussen de platen en tussen de platen en het overige materiaal moet houden. Tussen de platen moet je afvoegen met Farmacell gipsvoeg spul tussen de platen en overig materiaal met kit. Ik kon alleen niet vinden welke kit i.c.m. behang.
Brecht.A schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:23:
[...]

Heeft het T-stuk een pijl die de stromingsrichting aanduid? Zoja, zit die correct?
Goed punt, niet echt op gelet, maar ik zag niet echt iets dat richting zou kunnen beïnvloeden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:07:
[...]
Ik heb wel eens vaker "OK" merken PUR isolatieschuim gebruikt maar als je dat 10 seconden niet meer gebruikt kun je de bus zo goed als weg gooien.
https://www.gamma.nl/asso...-reiniger-500ml/p/B602926
Dat werkt heel goed, hoef je tenminste niet in een keer zo'n hele bus pur leeg te werken.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:07:
Ik wil de woonkamer en keuken voorzien van kalkzandsteen scheidingsmuren.
De aannemer had een leuk busje voor het binnenblad (van kalkzandsteen);
PU Steenlijm

Heel gemakkelijk, lichtgewicht. Kosten ongeveer 15 euro per bus.
Ik vraag me af in hoeverre iemand die voor het eerst een dergelijke muur gaat bouwen deze PUR handig is.
Ik zal tussendoor vast nog wel wat "Oopsie" momenten hebben, dat ik nog even een steen bij moet slijpen, het metseldraad per ongeluk sloop, tegen een deurprofiel aan loop en dat soort dingen. :+

Er staat bij dat de verbinding binnen 8 minuten plaats moet vinden, kan ik er dan van uit gaan dat de spuitmond ook 8 minuten in een hoekje stil kan staan en dat ik daarna weer verder kan met spuiten?

Bus rechtop houden (ventiel omhoog) en heel kort spuiten. er komt dan alleen gas uit en dat maakt het ventiel schoon, soms ook het rietje, maar daar moet je vaak toch een stukje vanafknippen doorprikken. of een nieuwe pakken. (misschien werkt een pufje reiniger ook wel, nooit geprobeerd, ik geef dan ook geen garanties ;)) (instand edit: @Arjan heeft er ervaring mee)
Zelf ben ik jaren geleden overgestapt op een pistool, veel handiger doseren en je aangebroken bussen blijven veel langer goed (je hebt wel ook reiniger nodig)
Waneer je na het gebruik een klein pufje reiniger op het uiteinde spuit kan je de hele dag probleemloos het pistool wel en niet gebruiken. Weet ik niet zeker dat ik hem binnen 24 uur weer ga gebruiken maak ik hem echt schoon. Ook goed schoongemaakte aanbroken bussen kan je in de meeste gevallen nog gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
investeer in een PUR pistool en een bus pus reiniger. Dat werkt veel makkelijker. Ik heb al jaren een simpel ding van Ecotools en die werkt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-10 21:23
Tranze schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:30:
Spotjes had ik aangesloten op een Jung dimmer... nou wat een hels kabaal daar vanaf kwam, niet normaal. Vervolgens het maar als volgt geïnstalleerd: een pulsdrukker, fibaro dimmer 2 en helaas nog een fibaro dimmer 2 bypass (over 1 van de lampjes), maar nu wel zonder gebrom mooi dimbare spotjes (Philips Dreaminess).
[Afbeelding]
Badkamer ook helemaal gevoegd:
[Afbeelding]
Nu alleen nog kitten!
[Afbeelding]
Welke tegels heb je ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 22-10 19:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:19
Kaasplank schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:46:
investeer in een PUR pistool en een bus pus reiniger. Dat werkt veel makkelijker. Ik heb al jaren een simpel ding van Ecotools en die werkt als een malle.
Volledig mee eens. Sowieso is ecotools een aanrader voor gereedschap dat je niet dagelijks gebruikt maar waarbij het wel fijn is dat het een fatsoenlijke kwaliteit heeft. De prijs is daarnaast vaak ook nog eens zeer schappelijk. Kit en dergelijke (den braven) heb ik er destijds ook gekocht, dat scheelde echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@twain4me
@Arjan

Top dank jullie beide, dat zijn antwoorden die je als onbekende een hoop op weg kunnen helpen. Dan kan ik in ieder geval op mijn gemak de muur bouwen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even een vraagje over een badkamerplafond:

Huidige plafond (jaren '50) moet er uit en er moet iets nieuws in (wit). De dakconstructie is hout, ventilatie is een raam en ik douch 'steamy'.
Welk plafondplaat is dan handig? En moet ik eventueel nog een dampwerende laag plaatsen om mijn dakconstructie wat te sparen? Of sloop ik daarmee mijn plafondplaten?

Boven het plafond zit wat ruimte, maar daarna een koud platdak constructie (die later 'lauw' gaat worden). Dus vocht is wel een dingetje. Koud dak is wel met klimaat folie, maar wil boven de badkamer vocht eventueel beperken.

Iemand ervaringsdeskundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kaasplank schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:46:
Mee oneens.

Heb ook een PUR pistool gehad. Als je die 1x per jaar gebruikt is het elke keer hel en verdoemenis om zo'n spuit weer gangbaar te maken. Ook 1x gehad dat hij niet meer stopte........... |:(

Ben heel blij met spuitbussen. Koop zo nu en dan een paar met een paar reserve slangetjes en werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, mijn vader heeft een PUR-pistool; ik niet.
Ik leen hem wel eens.
Wat ik er vooral heel handig vindt: Een PUR-spuitbus werkt heel binair. Òf hij spuit keihard, òf hij spuit niets.
Dat in tegenstelling tot het PUR-pistool... Erg handig voor de wat fijnere klusjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
(y) voor pur pistool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:48:
[...]

Mee oneens.

Heb ook een PUR pistool gehad. Als je die 1x per jaar gebruikt is het elke keer hel en verdoemenis om zo'n spuit weer gangbaar te maken. Ook 1x gehad dat hij niet meer stopte........... |:(

Ben heel blij met spuitbussen. Koop zo nu en dan een paar met een paar reserve slangetjes en werkt altijd.
Nou met die pur reiniger gaat het eigenlijk best prima. Nooit last van. Goed doorspuiten en een keertje van buitenaf afspuiten en klaar.

Vind het ook handiger vasthouden zo'n purpistool. Met zo'n bus loop ik toch altijd te klooien.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Mee oneens.

Ik zou je wel tips willen geven maar ik heb geen idee hoe je het pistool zo kunt verkloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48

Exigence

dnkroz

Hm, ik gebruik ook al jaren alleen maar een pur-pistool maar heb deze nog nooit met reiniger doorgespoten. Als ik hem wegzet draai ik hem goed dicht. Wanneer ik hem weer pak dan maak ik met een mesje de uitmonding schoon en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Investeer in ieder geval niet in het PUR pistool van de Hornbach, dat was bij mij na 1 dag al naar de kl#te. Of je moet hem elke dag schoonmaken, want 1 avond niks doen overleefde hij niet.

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 08-05-2019 10:13 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bestel er 1 van Zwaluw bij Toolstation, zij hebben gratis verzending vanaf 10 euro + nog wat andere dingen die ik nodig heb.
Ik zal dat in combinatie met de reiniger van de Gamma gaan proberen.

Iets heel anders,
Een latei van Kalkzandsteen, zijn deze particulier verkrijgbaar? En kun je zo'n latei "te veel" opleggen?
<1500mm 15cm opleg
>1500mm 20CM opleg.
Wat nou als ik 1600mm heb met 30cm opleg aan beide kanten bijvoorbeeld? Of krijg ik dan rare duw en trek toestanden :9

Het enige wat gedragen zal worden is de 2,5 a 3 rijen kalkzandsteen die er nog bovenop komt samen met een ophangsysteem voor 2 deuren, dus geen complete muur tot aan het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik ga 3x 3-ader grondkabels vanuit de meterkast naar de schuur toe trekken,
verlichting, stopcontact en retour PV (ooit) nu heb ik genoeg lengte en een dinrails + zekeringsautomaten.
maar hoe ga ik dit netjes verwerken ? ik zit denken aan een buitendoos oid maar waar haal ik die ? (omgeving rotterdam)

ps bouwmarkten in de buurt zijn beperkt tot stopcontacten en kleine dozen..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 08-05-2019 14:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22-10 11:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Tranze schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:30:
Spotjes had ik aangesloten op een Jung dimmer... nou wat een hels kabaal daar vanaf kwam, niet normaal. Vervolgens het maar als volgt geïnstalleerd: een pulsdrukker, fibaro dimmer 2 en helaas nog een fibaro dimmer 2 bypass (over 1 van de lampjes), maar nu wel zonder gebrom mooi dimbare spotjes (Philips Dreaminess).
[Afbeelding]
Badkamer ook helemaal gevoegd:
[Afbeelding]
Nu alleen nog kitten!
[Afbeelding]
Qua dimmers heb ik deze als tip: https://www.niko.eu/nlnl/...18-5bd4-b45e-cf51dd3476bc

Kost wel wat, en wil je een andere knop van een andere schakelserie / fabrikant erop dan moet je even knutselen, maar man man wat een gemak! Werkt gewoon op 99% van de verlichting omdat je hem gewoon IN kunt stellen op het soort verlichting. Vorige week 2 van deze weer eens geplaatst (de vorige was 't zelfde maar de nieuwe versie heeft meer opties voor LED verlichting) en werd weer blij toen ik bezig was.

Geen gedoe met drie draden gewoon twee, klaar! Geen gezoem, geen geknipper, totaal geen enkel geluid.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:55
vso schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:27:
ik ga 3x 3-ader grondkabels vanuit de meterkast naar de schuur toe trekken,
verlichting, stopcontact en retour PV (ooit) nu heb ik genoeg lengte en een dinrails + zekeringsautomaten.
maar hoe ga ik dit netjes verwerken ? ik zit denken aan een buitendoos oid maar waar haal ik die ? (omgeving rotterdam)

ps bouwmarkten in de buurt zijn beperkt tot stopcontacten en kleine dozen..
Voor elke kabel een eigen Alamat in je groepenkast, en elke kabel afwerken in b.v. een Attema AK1 (of AK 2 als je er direct een WCD deksel op wilt) en duidelijk op de dozen/deksel noteren met watervaste stift o.i.d. wat wat is.

Dan kan je evt. voor je verlichtingsdoos/kabel nog overwegen om er in de doos iets van een KAKU in te doen om draadloos te schakelen.

Je kunt ook nog overwegen om deze dozen te bestellen, en daar zou je zelfs nog een DIN-rail in kunnen knutselen om b.v. een astro-timer in te plaatsen voor je verlichting.
Heb zelf pas ook zo'n doos besteld, en kwam in perfecte staat en goed ingepakt hier thuis bezorgt, enige nadeel je moet zelf je wartelgaten etc. boren ookal is dat niet zo moeilijk met een trappenboortje

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Annuk schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Voor elke kabel een eigen Alamat in je groepenkast, en elke kabel afwerken in b.v. een Attema AK1 (of AK 2 als je er direct een WCD deksel op wilt) en duidelijk op de dozen/deksel noteren met watervaste stift o.i.d. wat wat is.

Dan kan je evt. voor je verlichtingsdoos/kabel nog overwegen om er in de doos iets van een KAKU in te doen om draadloos te schakelen.

Je kunt ook nog overwegen om deze dozen te bestellen, en daar zou je zelfs nog een DIN-rail in kunnen knutselen om b.v. een astro-timer in te plaatsen voor je verlichting.
Heb zelf pas ook zo'n doos besteld, en kwam in perfecte staat en goed ingepakt hier thuis bezorgt, enige nadeel je moet zelf je wartelgaten etc. boren ookal is dat niet zo moeilijk met een trappenboortje
thx voor je uitgebreide post, ik wil eigenlijk een winkel "instormen" product pakken en door. Zal hem wel achter de hand houden ..als er niks anders op zit..

Overgens komt er aan beide kanten een zekeringschakelaar ding, meterkast en schuur .. ik zit ook nog ff te denken over een aparte aarde ding oid misschien allemaal erg overbodig, maar erg prettig werken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
[...]

Mee oneens.

Gebruik je dan wel pur reiniger voor het opbergen? Werkt als een tierelier namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Precies schoonmaken na gebruik en je hebt niks geen last..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
:$ nooit ergens gelezen dat je na elke keer gebruik de bus moet verwijderen en daarna met reiniger doorspuiten. Waar spuit je de reiniger dan in?
Misschien dan nog eens opnieuw zo'n pistool proberen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:55
vso schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:23:
[...]

thx voor je uitgebreide post, ik wil eigenlijk een winkel "instormen" product pakken en door. Zal hem wel achter de hand houden ..als er niks anders op zit..

Overgens komt er aan beide kanten een zekeringschakelaar ding, meterkast en schuur .. ik zit ook nog ff te denken over een aparte aarde ding oid misschien allemaal erg overbodig, maar erg prettig werken.
Begrijp ik nu goed dat je in je schuurtje nog een verdeler (groepenkastje) wilt plaatsen?
Waarom?

Als je dat wilt/doet zou ik eerder overwegen om 1x 4x4mm2 +4mm2 YMvK-as te leggen naar je schuurtje en daar een groepenkastje aan te hangen (ga ff uit van 3 fase aansluiting).

Als je bij je oorspronkelijke plan van 3x 3 aderig blijft zou ik niet nog weer een zekering automaat ertussen hangen in je schuurtje.
Overigens die AK1 dozen zijn bij praktisch elke bouwmarkt te krijgen hoor ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
nokiaan958GB schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:23:
:$ nooit ergens gelezen dat je na elke keer gebruik de bus moet verwijderen en daarna met reiniger doorspuiten. Waar spuit je de reiniger dan in?
Misschien dan nog eens opnieuw zo'n pistool proberen :?
Je schroeft het pistool op de bus met reiniger en spuit ‘m dan even door. Even laten inwerken en de purresten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Annuk schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 02:47:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je in je schuurtje nog een verdeler (groepenkastje) wilt plaatsen?
Waarom?

Als je dat wilt/doet zou ik eerder overwegen om 1x 4x4mm2 +4mm2 YMvK-as te leggen naar je schuurtje en daar een groepenkastje aan te hangen (ga ff uit van 3 fase aansluiting).

Als je bij je oorspronkelijke plan van 3x 3 aderig blijft zou ik niet nog weer een zekering automaat ertussen hangen in je schuurtje.
Overigens die AK1 dozen zijn bij praktisch elke bouwmarkt te krijgen hoor ;)
ik hoef geen groepenkastje te plaatsen, de reden voor 3 met groepenkastje is ook meer "netjes" dan een must. Net zoals UTP kabel 2 of 4 is ook een keuze die ik ga maken .. terwijl ik met wifi makkelijk de afstand kan overbruggen :+ het is overgens geen schuurtje maar een redelijke "klus" ruimte

Afgezien van het kastje heb ik de rest al, maar ik denk er over na ... er is nog geen man overboord.

overgens kaku komt er tussen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 19:28

JT

VETAK y0

Ik wil veilig in m'n kruipruimte (zonder ventilatie) werken met betrekking tot radon wat ik wél heb kunnen vinden hierover is dat radon op zich inademen niet het probleem is maar fijnstof waar de radon aan vastzit. Wat ik niet heb kunnen vinden is wat in deze situatie dan de veilige manier is om te werken. Zelf kan ik bedenken:
- Masker van een classificatie die fijnstof buiten houdt
- Kleding waarin ik werk na het klussen buiten uittrekken en direct in de wasmachine

Iemand die hier wat meer van weet?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Eerder heb ik hier de tip gekregen om Rockpanel / HPL te gebruiken ter vervanging van mijn zinken zijwang. Nu sluit de Rockpanel kleur Ral 7010 het best aan bij de kleur van het huidige zink. Alleen kan ik die nergens vinden. Hebben jullie tips waar ik HPL in de kleur 7010 kan vinden? Eventueel van andere merken? Schilderen is natuurlijk een optie, maar dat kost dan weer een stap. Op het dak ben ik het liefst in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Onlangs eenzelfde klus gedaan met rockpanel. Top spul. Ik heb gewoon een plaatje bij Jongeneel gehaald. Op hun website staat 7010 niet, maar ik zou even bellen.

Alternatief: rockpanel ply kopen (primer, niet op kleur), schilderen en dan pas monteren?

Ik had ook een wat minder voorkomende kleur, maar mijn dakkapel is goed bereikbaar en moest toch de boeiboorden nog doen. Voordeel van schilderen in het werk is dat je evt aansluitingen kan afkitten en daarna alles in de lak zet. Ook bij het weghalen van de huidige wang kan je nog wel eens bestaand schilderwerk beschadigen/lostrekken (afhankelijk van leeftijd en montage methode)
CurlyMo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:50:
Eerder heb ik hier de tip gekregen om Rockpanel / HPL te gebruiken ter vervanging van mijn zinken zijwang. Nu sluit de Rockpanel kleur Ral 7010 het best aan bij de kleur van het huidige zink. Alleen kan ik die nergens vinden. Hebben jullie tips waar ik HPL in de kleur 7010 kan vinden? Eventueel van andere merken? Schilderen is natuurlijk een optie, maar dat kost dan weer een stap. Op het dak ben ik het liefst in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Groot nadeel van Rockpanel schilderen is dat het dan niet meer onderhoudsarm is, wat het gebruik van Rockpanel wel een beetje tenietdoet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
brokenp schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:21:
Onlangs eenzelfde klus gedaan met rockpanel. Top spul. Ik heb gewoon een plaatje bij Jongeneel gehaald. Op hun website staat 7010 niet, maar ik zou even bellen.
Ik ga even kijken of ze bellen. Leveren ze wel aan particulieren? Ja dus, met de nodige voorbehouden.
Ook bij het weghalen van de huidige wang kan je nog wel eens bestaand schilderwerk beschadigen/lostrekken (afhankelijk van leeftijd en montage methode)
Deze zomer wordt de dakkapel opnieuw geschilderd, dus dat is het probleem niet.
-DarkShadow- schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:29:
Groot nadeel van Rockpanel schilderen is dat het dan niet meer onderhoudsarm is, wat het gebruik van Rockpanel wel een beetje tenietdoet.
Aangezien de zijwang iets naar buiten moet voor de isolatie klopt de aansluiting met het kozijn niet meer. Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga oplossen. Ofwel stukje HPL 'om de hoek', maar dan sluit grijs niet echt meer aan op het gebroken wit van het kozijn. Anders toch gewoon het nieuwe houten meranti rachelwerk strak tegen het kozijn aan maken zodat de schilder mee kan schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JT schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:21:
Ik wil veilig in m'n kruipruimte (zonder ventilatie) werken met betrekking tot radon wat ik wél heb kunnen vinden hierover is dat radon op zich inademen niet het probleem is maar fijnstof waar de radon aan vastzit. Wat ik niet heb kunnen vinden is wat in deze situatie dan de veilige manier is om te werken. Zelf kan ik bedenken:
- Masker van een classificatie die fijnstof buiten houdt
- Kleding waarin ik werk na het klussen buiten uittrekken en direct in de wasmachine

Iemand die hier wat meer van weet?
Hoe bedoel je geen ventilatie, geen roosters aan de buitenkant van je huis ??? dat is namelijk niet goed er moet wel ventilatie van je kruipruimte zijn. anders kan het geheel niet luchten.

Overgens zou ik eens kijken in Kruipruimte vloer (na-)isoleren daar is veel meer informatie beschikbaar.

En als je die ventilatie gaten wel hebt zet je gewoon een ventilator in de opening van je kruipluik en blaas je verse lucht erin ofzo ..

Als je gaat graven doe dat een uur per dag ofzo, en leg zo snel mogelijk zeil op de grond (kuip) en dan hoef je je niet meer druk te maken over radeon oid .. dat komt immers van de bodem die je met het zeil luchtdicht hebt afgesloten (meer informatie in het eerder genoemde topic)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Ik ga even kijken of ze bellen. Leveren ze wel aan particulieren? Ja dus, met de nodige voorbehouden.
https://allesvoorbouwen.n...20cm.-diverse-kleuren/244

Je kan ze mailen voor een opgave van een andere kleur
(zorg dat je goed stevig zit, dit soort aanvragen verdubbelen meestal in prijs ivm de transport kosten vanuit de fabriek) wellicht valt dan 7016 te overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
TheGhostInc schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:34:
Even een vraagje over een badkamerplafond:

Huidige plafond (jaren '50) moet er uit en er moet iets nieuws in (wit). De dakconstructie is hout, ventilatie is een raam en ik douch 'steamy'.
Welk plafondplaat is dan handig? En moet ik eventueel nog een dampwerende laag plaatsen om mijn dakconstructie wat te sparen? Of sloop ik daarmee mijn plafondplaten?

Boven het plafond zit wat ruimte, maar daarna een koud platdak constructie (die later 'lauw' gaat worden). Dus vocht is wel een dingetje. Koud dak is wel met klimaat folie, maar wil boven de badkamer vocht eventueel beperken.

Iemand ervaringsdeskundige?
2 weken terug het plafond bij mijn ouders vervangen met wandpanelen, op zich prima systeem wat snel werkt op rachelwerk.
Zij hebben een betonnen verdiepingsvloer wat uitloopt in een schuin houten dak, dus niet 100% vergelijkbaar maar goed: Je kunt er voor kiezen om de dampwerende folie te plaatsen, als je denkt dat vocht echt een issue is. Mijn vader was eigenwijs en heeft gewoon de normale dampremmende folie gekocht.

Het ging hen meer ook om het gebrek aan isolatie in de dakconstructie, dus daar zit nu 12cm wol met de folie verwerkt. Enfin, mocht je een simpel systeem willen dat vocht ongevoelig is, zijn die panelen wel aardig. 260 lang en uit mijn hoofd 60 breed. Veel kleuren maar ook gewoon effen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:26:
[...]

2 weken terug het plafond bij mijn ouders vervangen met wandpanelen, op zich prima systeem wat snel werkt op rachelwerk.
Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:49
-DarkShadow- schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:29:
Nja, het krimpt en zet zeer weinig uit. Bovendien kan het niet rotten, dus het onderhoud is dan puur esthetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
Zijn de Grossfilex panelen

https://www.hornbach.nl/s...sZXgiXV0sInVybFZlciI6Mn0=

Per paneel staat of deze ook voor plafond geschikt is. Het makkelijkst is dit vast te nieten. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Eerder heb ik het gehad over mijn dakkapel kozijn dat niet op de gording steunt, maar er boven hangt. Het idee was om hem te gaan ondersteunen middens een dwarsbalk tussen het kozijn en de gordijn. Ik realiseerde echter onvoldoende dat het kozijn niet boven de gording hangt met er iets vanaf. De balk die ik er eronder wilde maken heeft daardoor bijna geen vlees op de gording zelf, waardoor er nog geen steun te halen valt. Schroeven gaat in ieder geval zo niet. Alternatief was om de ondersteunende balk niet te schroeven, maar op zichzelf weer te ondersteunen met een balk, maar ik heb het vermoeden dat dit niet gaat doen wat het moet doen. Als het kozijn gaat doorhangen, dan gaat kantelt waarschijnlijk de ondersteunende balk wegens deze uit het lood gemaakte constructie.

Iemand ideeën hoe ik het doel van ondersteuning op de gording zou kunnen bereiken?

Foto 1 geeft de oorspronkelijke situatie aan net zoals de linkerkant van de tekening. Oftewel, een plank simpelweg tegen de zijkant van het kozijn getimmerd.

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NQkzdAM4btzZj5PRUXCWD0yC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/81Icwa5uHqlIALMb4ZyUurvF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0toLzifhtANZKRC6feS2QMGF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrlMokADhbSXvmMo3FBOOIoj/thumb.png

Foto twee is raar genoeg op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-10 13:43
Ik ben van plan om een camera in mijn achtertuin te hangen. In eerste instantie wilde ik dit van stroom voorzien via PoE maar aangezien ik de afstand niet kan overbruggen zonder allerlei kabels in het zich te hebben ben ik hier vanaf gestapt.

Aangezien er ook een buitenlamp hangt dacht ik dat ik van daar stroom kan splitten via een waterdichte lasdoos. So far so good. De camera moet echter aangesloten worden met een 12v adapter stekker. Dit past natuurlijk niet in een lasdoos. Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn berekening van de L100/198 stenen kwam ik uit op een gewicht van tegen de 5200 kilo aan zonder het afgewerkt te hebben, zonder deuren en tegels :+
Ik ga dus toch maar voor de Ytong blokken.. Isoleert iets minder qua geluid maar is wel ruim 3000 kilo lichter en 200 euro goeiekooooper!! :P
Dan maar speciale pluggen kopen om iets op te hangen in de Bros (Nestle chocolade) muur :+
Robbie T schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:38:
Ik ben van plan om een camera in mijn achtertuin te hangen. In eerste instantie wilde ik dit van stroom voorzien via PoE maar aangezien ik de afstand niet kan overbruggen zonder allerlei kabels in het zich te hebben ben ik hier vanaf gestapt.

Aangezien er ook een buitenlamp hangt dacht ik dat ik van daar stroom kan splitten via een waterdichte lasdoos. So far so good. De camera moet echter aangesloten worden met een 12v adapter stekker. Dit past natuurlijk niet in een lasdoos. Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Misschien heel simpel maar een grote lasdoos die waterdicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:46:

[...]

Misschien heel simpel maar een grote lasdoos die waterdicht is?
Daar een stopcontact in en dan de stekker? Hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Robbie T
Ohja duh dat gaat alleen passen als je een erg grote lasdoos gebruikt.
Zoiets als dit wellicht?

https://m.nl.aliexpress.c...ctor-Plug-for-CCTV-Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@Verwijderd ik ben niet zo heel handig met dit soort dingen maar die camera's worden geleverd met een dergelijke adapter

Afbeeldingslocatie: https://www.jrtsoft.nl/wp-content/uploads/2016/09/Switching-Power-Adapter-Output-12V.jpg

Iets naar binnen trekken is helaas geen optie. Voor zover ik weet heb ik de adapter nodig om de spanning om te zetten van 230v naar 12v en heb ik de adapter hoe dan ook nodig.

edit:
Ah, er zijn oplossingen voor!
€ 7,80 21%OFF | CCTV Monitor camera waterproof box 12V2A power supply camera stand waterproof box type outdoor camera power adapter
https://s.click.aliexpress.com/e/bdxtOnQo

[ Voor 21% gewijzigd door Robbie T op 10-05-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 19:37

D85

Robbie T schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:25:
@Verwijderd ik ben niet zo heel handig met dit soort dingen maar die camera's worden geleverd met een dergelijke adapter

...

Iets naar binnen trekken is helaas geen optie. Voor zover ik weet heb ik de adapter nodig om de spanning om te zetten van 230v naar 12v en heb ik de adapter hoe dan ook nodig.

edit:
€ 7,80 21%OFF | CCTV Monitor camera waterproof box 12V2A power supply camera stand waterproof box type outdoor camera power adapter
Ik zou in jouw geval ergens de UTP kabel onderbreken en een PoE injector plaatsen op een logisch punt, of in een waterdichte lasdoos of ergens anders afhankelijk van de situatie. Voordeel van zo'n PoE injector is dat je geen contactdoos én adapter nodig hebt, maar de PoE injector met bijv. een Wago klem in de lasdoos kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
D85 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:36:
[...]

Ik zou in jouw geval ergens de UTP kabel onderbreken en een PoE injector plaatsen op een logisch punt, of in een waterdichte lasdoos of ergens anders afhankelijk van de situatie. Voordeel van zo'n PoE injector is dat je geen contactdoos én adapter nodig hebt, maar de PoE injector met bijv. een Wago klem in de lasdoos kan aansluiten.
Ethernet is helaas geen optie. Huurhuis en afstand te ver zonder overal kabels te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbie T schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:25:

[Afbeelding]

edit:
Uhu dat is ook een oplossing.
Een plat verlengsnoer doormidden knippen met kabelschoentjes en lasklemmen in een lasdoos kan ook.

https://www.bol.com/nl/p/...ngkabel/9200000072439872/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Robbie T ook niet handig met een soldeerbout? Anders is zo'n klein (220v - 12v) printje zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
CurlyMo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:07:
@Robbie T ook niet handig met een soldeerbout? Anders is zo'n klein (220v - 12v) printje zo gemaakt.
Nope. Mijn soldeeracties resulteerden in vooral heel veel tin.

Mijzelf kennende moet ik het mij niet moeilijker maken dan het is en voor de eerder geplaatste oplossing gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbie T op 10-05-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 19:28

JT

VETAK y0

vso schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:04:
[...]

Hoe bedoel je geen ventilatie, geen roosters aan de buitenkant van je huis ??? dat is namelijk niet goed er moet wel ventilatie van je kruipruimte zijn. anders kan het geheel niet luchten.

Overgens zou ik eens kijken in Kruipruimte vloer (na-)isoleren daar is veel meer informatie beschikbaar.

En als je die ventilatie gaten wel hebt zet je gewoon een ventilator in de opening van je kruipluik en blaas je verse lucht erin ofzo ..

Als je gaat graven doe dat een uur per dag ofzo, en leg zo snel mogelijk zeil op de grond (kuip) en dan hoef je je niet meer druk te maken over radeon oid .. dat komt immers van de bodem die je met het zeil luchtdicht hebt afgesloten (meer informatie in het eerder genoemde topic)
Die ventilatie zit er niet in. Ik wil nu alleen 2 gaten boren en een buis plaatsen voor kabels. De hele bodem bedekken met en zeil en het luchtdicht maken maakt het allemaal erg complex. Uiteindelijk wil ik wel ventilatie en zelf vloerisolatie aanbrengen en dan komt dat ook wel aan bod maar dat is een heel ander project.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Ik weet niet wat het doel is van het ophangen van deze camera.
Maar als dat voor de beveiliging is: de stekker trekt men er uit en er komt niets in beeld. Dat geldt ook voor voor de voeding op de camera die niet robuust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JT schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:46:
[...]

Die ventilatie zit er niet in. Ik wil nu alleen 2 gaten boren en een buis plaatsen voor kabels. De hele bodem bedekken met en zeil en het luchtdicht maken maakt het allemaal erg complex. Uiteindelijk wil ik wel ventilatie en zelf vloerisolatie aanbrengen en dan komt dat ook wel aan bod maar dat is een heel ander project.
hmm, ik zou in dat eerdergenoemde kruipruimte dit eens neerleggen, want een kruipruimte zonder ventilatie lijkt me niet handig .. (ongezond voor de bewoner) ps ventilatie kan ook op andere manieren .. zoals paar spleetjes in de muren tussen bakstenen in .. (kijk vooral ook bij buren..)

Met een beetje geluk accepteert de camera ook 5v, pak een degelijke (5v 2A) USB oplader scheelt je wat ruimte.. samsung/iphone laders zijn bijzonder plat .. chinese web winkels willen nog wel 230 naar 12v stepdown converters hebben die niet super groot zijn maar dan zit je met levertijd.

esp32-cam setjes zijn er ook misschien met 8MP camera .. die dingen verbruiken veel minder stroom

je kan natuurlijk ook de stroom naar de buitenlamp aftappen en die samen met UTP in een "lasdoos" / project box /behuizing .. uit het zicht zetten en de relatief korte afstand afleggen met 1 kabel ..

als je line of sight hebt kan je ook met wifi en richt antenne(s) een hoop uitspoken dan heb je alleen stroom nodig ..

Maar ja zonder afstanden & situatie schetsje word het wel erg lastig .

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 11-05-2019 04:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
In een vorig topic las ik het enthousiasme voor Wakaflex (28cm x 5m voor € 115,-) en Ubiflex (30cm x 12m voor € 155,-) als bladlood vervanging. Nu is Wakaflex een stukje duurder nog dan Ubiflex. Is Wakaflex die meerprijs echt waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Felyrion

goodgoan!

Ik ken wel dit soort voedingen, zou dat niet prima werken?
https://www.hashop.nl/tane12vinb

Dat kun je nog een keer wegwerken. Ding is 23mm dik.

Ik weet alleen niet wat zo'n camera trekt aan stroom. Dat dingetje moet 12V 1A kunnen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dakkapel kozijnen hebben vaak een extra dikke onderbalk omdat ze dragend zijn.. Dus ze zijn gemaakt om niet aan de gording te hoeven... Misschien bij jou ook zo?
CurlyMo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:19:
Eerder heb ik het gehad over mijn dakkapel kozijn dat niet op de gording steunt, maar er boven hangt. Het idee was om hem te gaan ondersteunen middens een dwarsbalk tussen het kozijn en de gordijn. Ik realiseerde echter onvoldoende dat het kozijn niet boven de gording hangt met er iets vanaf. De balk die ik er eronder wilde maken heeft daardoor bijna geen vlees op de gording zelf, waardoor er nog geen steun te halen valt. Schroeven gaat in ieder geval zo niet. Alternatief was om de ondersteunende balk niet te schroeven, maar op zichzelf weer te ondersteunen met een balk, maar ik heb het vermoeden dat dit niet gaat doen wat het moet doen. Als het kozijn gaat doorhangen, dan gaat kantelt waarschijnlijk de ondersteunende balk wegens deze uit het lood gemaakte constructie.

Iemand ideeën hoe ik het doel van ondersteuning op de gording zou kunnen bereiken?

Foto 1 geeft de oorspronkelijke situatie aan net zoals de linkerkant van de tekening. Oftewel, een plank simpelweg tegen de zijkant van het kozijn getimmerd.

Zolder
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Foto twee is raar genoeg op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prein2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:48:
Dakkapel kozijnen hebben vaak een extra dikke onderbalk omdat ze dragend zijn.. Dus ze zijn gemaakt om niet aan de gording te hoeven... Misschien bij jou ook zo?

[...]
Zeg het maar. Ik vind die onderbalk niet bar dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

CurlyMo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Zeg het maar. Ik vind die onderbalk niet bar dik.
Die van mij is 10x10 cm. Dakkapel kozijn is 2,30 lang geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prein2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Die van mij is 10x10 cm. Dakkapel kozijn is 2,30 lang geloof ik..
Is je kozijn dragend? Oftewel, steunt het dak van je dakkapel erop of heb je daarboven nog een latei zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 15:48
Morgen over een week hopen wij de sleutel te krijgen van een nieuw huis. Het gaat om een huis wat uit twee gedeelten bestaat. Het eerste, oudste deel, waarvan de precieze leeftijd onbekend is en het nieuwe deel wat begin jaren 80 is neergezet.

Dit is als twee woningen tegen elkaar aan gebouwd, met op een paar plaatsen een doorgang. Het oudste deel heeft op de meeste plaatsen geheel geen isolatie, het nieuwe deel heeft in ieder geval een laag (je?) glaswol in de muren volgens bouwplannen.

Tussen de twee delen in is een flinke loze ruimte van geschat 20-30cm. Aan de buitenzijde van het huis is het iets afgedicht, maar zeker niet tochtvrij gemaakt. Dat is ook bijna niet blijvend te doen door de werking tussen de delen (1 onderheid, andere niet).

Nu dacht ik dat het misschien een goed idee zou zijn om deze ruimte te vullen met eps korrels, om de kou van het oude deel en de tocht tussen de huizen te verminderen. Maar gezien het toch allemaal net wat afwijkt van een standaard spouwmuurisolatie wilde ik jullie eens raadplegen. Zitten hier nog addertjes onder het gras?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:33:
In een vorig topic las ik het enthousiasme voor Wakaflex (28cm x 5m voor € 115,-) en Ubiflex (30cm x 12m voor € 155,-) als bladlood vervanging. Nu is Wakaflex een stukje duurder nog dan Ubiflex. Is Wakaflex die meerprijs echt waard?
Dat ziet er praktisch uit, had ik dat vorige zomer maar geweten.

YouTube: Wakaflex - skorsten

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
-DarkShadow- schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:43:
[...]
Dat ziet er praktisch uit, had ik dat vorige zomer maar geweten.
YouTube: Wakaflex - skorsten
Ik weet niet hoe goed je nodic is ;) YouTube: Monier Wakaflex - Aansluitingen
deze was beter te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@-DarkShadow- Fijn om anderen te inspireren, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
CurlyMo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:07:
@-DarkShadow- Fijn om anderen te inspireren, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag :)
Geen idee, of het beter is.
Ik heb een schoorsteen met Ubiflex gedaan en werkt prima. ik vond de 30 cm af en toe aan de korte kant.
ik wil je wel een roller aansmeren. bij de Wakaflex flimpjes zie je dit , met je handen over die Ubiflex schuurt als een malle. (net 80 grid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Kozijn is dragend. Bovenste balk van 't kozijn is ook zo'n flinke.. (Maar denk ook overgedimensioneerd omdat ik er zonnepanelen op wilde...)
CurlyMo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:38:
[...]

Is je kozijn dragend? Oftewel, steunt het dak van je dakkapel erop of heb je daarboven nog een latei zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prein2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:26:
Kozijn is dragend. Bovenste balk van 't kozijn is ook zo'n flinke.. (Maar denk ook overgedimensioneerd omdat ik er zonnepanelen op wilde...)

[...]
Zou er iets op tegen zijn om het kozijn te laten steunen op de gording?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Geen idee. Denk 't niet, 't gewicht zou hij moeten kunnen dragen zou je zeggen en als je kozijn toch sterk genoeg is uit zichzelf gebeurt er netto niks ( of gaat je gording aan 't kozijn hangen 🤭)
CurlyMo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:52:
[...]

Zou er iets op tegen zijn om het kozijn te laten steunen op de gording?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prein2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:29:
Geen idee. Denk 't niet, 't gewicht zou hij moeten kunnen dragen zou je zeggen en als je kozijn toch sterk genoeg is uit zichzelf gebeurt er netto niks ( of gaat je gording aan 't kozijn hangen 🤭)

[...]
Mijn punt is meer. Als het platte dak op de kozijn rust en dan de kracht via de middenbalk, onderbalk, steunbalk weer op de gording rust, dat dat beter is dan dat alles op die onderbalk rust. Helemaal als er ooit zonnepanelen op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Zeker waar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:48

TommyGun

Stik er maar in!

Heren,

Ik ben gisteren verhuisd en daarbij probeer ik logischerwijs mijn wasmachine aan te sluiten maar wat ik ook doe, de kraan blijft lekken. Het water stroomt gewoon tussen de kraan en koppeling door. Ik heb geprobeerd de elektronische waterstop direct op de kraan te zetten alsook via een koppeling (welke ook een waterstop blijkt te zijn en dus wellicht overbodig?) maar in beide gevallen lekt het. Zowel na handvast aandraaien als 'goed' vast als heel erg vast (waterpomptang). Is de kraan defect? Sowieso vind ik het een aparte kraan voor een wasmachine (geen ontluchter?).

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/IMG-20190512-WA0007_thumb.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20190512_204722_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20190512_204734_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20190512_204749_thumb.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Teflontape ertussen. Maar deze kraan is niet helemaal conform specs, vanwege vermoedelijk ontbreken terugslagklep/beluchter inderdaad. Lijkt wel een douchekraantje ofzo.

Misschien beter een andere kraan plaatsen. Deze zit vastgeschroefd op een muurplaat vermoed ik. Ook dan heb je teflontape nodig. Nieuwe kraan even zonder tape erin draaien en tellen hoeveel slagen je moet draaien om ‘recht’ uit te komen. Daarna tape erom (denk om draairichting zodat je de tape er niet weer afdrukt) en het eerdere aantal slagen draaien.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ga ik doen :) bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
Heb je al eens een nieuw rubbertje geplaatst in je wasmachine slang?
Als de vorige bewoners hem hebben kunnen gebruiken, dan zou jij dat ook moeten kunnen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tranze
Nieuwe jaren 30 stijl deuren opgehangen 😀

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V9ykP6r/IMG-20190512-154224.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1mvVbFF/IMG-20190511-165036.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Tranze op 12-05-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:37

orf

ThinkPadd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:01:
Teflontape ertussen. Maar deze kraan is niet helemaal conform specs, vanwege vermoedelijk ontbreken terugslagklep/beluchter inderdaad. Lijkt wel een douchekraantje ofzo.

Misschien beter een andere kraan plaatsen. Deze zit vastgeschroefd op een muurplaat vermoed ik. Ook dan heb je teflontape nodig. Nieuwe kraan even zonder tape erin draaien en tellen hoeveel slagen je moet draaien om ‘recht’ uit te komen. Daarna tape erom (denk om draairichting zodat je de tape er niet weer afdrukt) en het eerdere aantal slagen draaien.
In plaats van gewone teflontape gebruik ik veel liever Griffon kolmat. Dat dicht beter af dan gewone teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:17

Reinier

\o/

Tranze schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:43:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fraai. Zoiets had ik in m'n vorige huis ook (Skantrae Cube). Nu helaas lelijke vergeelde opdekdeuren in stalen kozijnen met bovenlichten. Wat mij betreft de definitie van armoedig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
Reinier schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Fraai. Zoiets had ik in m'n vorige huis ook (Skantrae SkanSelect Cube). Nu helaas lelijke vergeelde opdekdeuren in stalen kozijnen met bovenlichten. Wat mij betreft de definitie van armoedig ;)
Hihi! Dit model is de PERTURA Binnendeur retro 303 van de Hornbach. Had eerst het wilde plan om echt oude deuren te gaan restaureren, maar daar heeft m'n vriendin me gelukkig snel van genezen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:20
TommyGun schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:52:
Heren,

Het water stroomt gewoon tussen de kraan en koppeling door. Ik heb geprobeerd de elektronische waterstop direct op de kraan te zetten alsook via een koppeling (welke ook een waterstop blijkt te zijn en dus wellicht overbodig?) maar in beide gevallen lekt het.
Op je eerste foto lijkt er een O-ring in te zitten, dat hoort een platte te zijn. Bij iets te vast draaien zal je de O ring vervormen en zal het naar binnen willen en lekken.
Op je tweede foto staat een oude luxe wasmachinekraan, helaas mogen die niet meer zonder beluchter als wasmachine- of vul-aansluiting. Als gewone kraan wel.
Met de aansluiting op foto drie is niets mis imo, een nieuw rubbertje zou mogen en misschien twee. Het zou kunnen dat de aansluiting net te groot is voor de oude kraan. Bij montage knel je dan het plastic midden tegen de kraan en komt het rubber niet eens in de buurt. Een klein braampje op kraan of aansluiting is dan genoeg om te blijven lekken.

Maar je hebt dus een kraan met beluchter nodig. Deze mag niet meer. Dan voldoet gelijk je oude rubbertje in de waterstop, die kraanmond past zeker met de waterstop.
Als tip: rasp met een fijngetande ijzerzaag haaks over het schroefdraad (van de kraan af), je krijgt dan rondom hele fijne karteltjes die het schroefdraad niet beschadigen maar wel tape, draad of band beter vasthouden.
En wat Thinkpad zegt, dus met de klok mee aanbrengen als je vanaf de onderkant tegen het schroefdraad kijkt, anders draai je het er af.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Teijgetje wat je op de eerste foto ziet heeft altijd gewerkt in mijn vorige woning. Ik had een nieuwe gehaald en die ziet er exact zo uit (sterker nog, de foto is van de nieuwe).

Maar is dat onderdeel überhaupt wel nodig als dat grote kunststof gevaarte ook al een waterstop is? Lijkt me dubbel op.

Ik ga morgen sowieso een andere kraan halen!

@Raymond Dat spul is dus van mijn vorige woning :) werkend gedemonteerd. Alleen de kraan zelf niet ;). Maar die lekt dus ongeacht direct aangesloten op de 'slang' of via de koppeling.

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 12-05-2019 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ThinkPadd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:01:

Ik zou opteren voor teflon draad, zoals loctite55, werkt imo gemakkelijker en beter :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb nu een grindvloer met vloerverwarming. Deze zat er al in toen ik het huis kocht in 2014. Kan ik daar gewoon een houten vloer over heen leggen oid zonder de hele vloer eruit te moeten slopen?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-10 21:46
Weet iemand wat dit voor dakbedekking is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f6DmkHJWOwjVGys6aaeu7FL6/full.jpg
Ik moet straks hierop een stuk verlijmen. Welke kit/lijm zou ik dan nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:50
Techno Overlord schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:36:
Ik heb nu een grindvloer met vloerverwarming. Deze zat er al in toen ik het huis kocht in 2014. Kan ik daar gewoon een houten vloer over heen leggen oid zonder de hele vloer eruit te moeten slopen?
Warmte afgifte van je vloerverwarming wordt er wel een stuk minder door, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
Tranze schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:43:
Jaren 30 stijl? Wie heeft je dat verteld dan :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:54

breinonline

Are you afraid to be known?

DoeEensGek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:30:
Weet iemand wat dit voor dakbedekking is?
[Afbeelding]
Ik moet straks hierop een stuk verlijmen. Welke kit/lijm zou ik dan nodig hebben.
Ik denk EPDM, hoewel je dat meestal wat donkerder gekleurd ziet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
leecher schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 05:50:
[...]

Jaren 30 stijl? Wie heeft je dat verteld dan :P
Ik vind het lijken op de typische viervlak paneeldeur van Bruynzeel uit de jaren 30. Jij hebt er een ander idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:15
Daar lijkt hij ook wel op, maar voor een jaren 30-model denk ik eerder aan afgeschuinde vlakken. En vaak in zo'n soort indeling, met langere verticale stukken:

Afbeeldingslocatie: https://www.frankvandenboomen.nl/media/images/product/test-test_8.jpg

De deuren die jij nu hebt, doen mij meer denken aan huizen uit de jaren 50. Ook mooi hoor, begrijp me niet verkeerd.

* dreamscape gaat ook dat soort deuren in zijn huis (uit begin jaren 60) hangen als de rest ongeveer klaar is...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Klopt @dreamscape, @leecher... De deuren van @Tranze kunnen ook nog wel eens jaren 60 zijn.
Toevallig heeft mijn broer een kluswoning uit '50/60 en 'dezelfde' deuren als Tranze

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tranze schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:50:
[...]

Hihi! Dit model is de PERTURA Binnendeur retro 303 van de Hornbach. Had eerst het wilde plan om echt oude deuren te gaan restaureren, maar daar heeft m'n vriendin me gelukkig snel van genezen 🤣
PERTURA binnendeuren heb ik ook (ook een keer mezelf opgesloten.... omdat deurklink van nieuwe binnenslot was vergeten... )
Ik heb wel enorm spijt dat ik PERTURA beslag heb gekocht. Die werken belabberd en ik kan ze niet fatsoenlijk vastmaken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
kmf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:09:
Ik heb wel enorm spijt dat ik PERTURA beslag heb gekocht. Die werken belabberd en ik kan ze niet fatsoenlijk vastmaken.
^^ Het Pertura WC-slot heeft een te korte pen waardoor het groen/rood aan de buitenkant niet meedraait. Je zou zeggen dat dat precies moet passen bij hun eigen deuren. Heb uiteindelijk maar een langere pen ge-3D-print :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

phYzar schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:22:
[...]

^^ Het Pertura WC-slot heeft een te korte pen waardoor het groen/rood aan de buitenkant niet meedraait. Je zou zeggen dat dat precies moet passen bij hun eigen deuren. Heb uiteindelijk maar een langere pen ge-3D-print :P
Die sloten (maar vooral dat rood/groenplaat) moeten op een bepaalde orientatie geplaatst worden, dan draait dat mee. "gelukkig" heb ik een paar WC/Douchedeuren om daar achter te komen 8)7

Waar ik me vooral aan irriteer is dat je de schroeven e.d. niet goed kan schroeven omdat dat ronde schild niet volledig losgemaakt kan worden. Nee, je moet met de inkeping in dat ronde schild gaan schroeven op een hoek. Let op, met de beschermfolie erop, anders laat je krasjes achter 8)7

En met de normale schroeven werken is niet handig, want dan trek je het schild los op een gegeven moment. De inbusssteem met die lange schroefdraden moet je zelf wel even afkorten. Daar heb ik dus even geen zin in. Staat dus ergens onderaan todo-lijstje om die 15 beslagen nog een keer aan te passen..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-10 11:51
Wat is nu de juiste verfroller om bijvoorbeeld een deur of kastje te schilderen? Zijn dit de schuimrollers of concaaf rollers?

Had laatst tv meubel opnieuw geschilderd, maar krijg dit gewoon niet strak. Blijft sinasappel structuur erin houden. Geschuurd/ontvet/gegrond allemaal gedaan, maar het word gewoon niet strak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:59:
Klopt @dreamscape, @leecher... De deuren van @Tranze kunnen ook nog wel eens jaren 60 zijn.
Toevallig heeft mijn broer een kluswoning uit '50/60 en 'dezelfde' deuren als Tranze
Ze zien er inderdaad niet uit als de jaren '30 deuren in ons jaren '30 huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

G.Scholtens schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:41:
Wat is nu de juiste verfroller om bijvoorbeeld een deur of kastje te schilderen? Zijn dit de schuimrollers of concaaf rollers?

Had laatst tv meubel opnieuw geschilderd, maar krijg dit gewoon niet strak. Blijft sinasappel structuur erin houden. Geschuurd/ontvet/gegrond allemaal gedaan, maar het word gewoon niet strak
Mijn binnendeuren heb ik allemaal gespoten. Uiteindelijk is spuiten het strakst
Maar met schuimrubber krijg ik plinten/planken/kozijnen/meubeldeuren ook strak gelakt. Alleen minder dan spuiten. Randen met kwasten om vervolgens met een minischuimroller even eroverheen als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:28
Over een paar weken ga ik een nieuwe keuken plaatsen, daarbij komt ook de afzuiging op een andere plek. Gezien de muur waartegen de afzuiger komt direct een buitenmuur is, kan ik gewoon een gat in de muur maken (of laten maken) en daar de afzuiger op aansluiten.

Echter, de huidige afzuiger zit op een hele andere plek, ik zit zo dus met een gat van 125mm in m'n muur. Hoe zouden jullie dit repareren? De muur wordt nog gestuced, dus het moet vooral dicht zitten zodat er overheen kan worden gestuced. Ik dacht eraan om een blok cellenbeton / kalkzandsteen te halen (afhankelijk waarvan de muur is, ik gok kalkzandsteen - jaren 50 huis), die rond te slijpen zodat hij in het gat past als een soort plug, en hem te fixeren / af te dichten met snelcement (https://www.hornbach.nl/s...1-kg/5803375/artikel.html).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:17

Reinier

\o/

Je kunt overwegen om het ronde gat als een rechthoek uit te slijpen, zodat er precies een geheel blok cellenbeton of kalkzandsteen in past. Ik denk dat het dan makkelijker lukt om een goede passing te krijgen.
Inderdaad hetzelfde materiaal als de rest van de muur gebruiken, dan verklein je de kans op scheurvorming.
Afdichten kan ook met stucgaas en gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
kmf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Mijn binnendeuren heb ik allemaal gespoten. Uiteindelijk is spuiten het strakst
Maar met schuimrubber krijg ik plinten/planken/kozijnen/meubeldeuren ook strak gelakt. Alleen minder dan spuiten. Randen met kwasten om vervolgens met een minischuimroller even eroverheen als het kan.
Plinten en kozijnen gaan inderdaad wel gewoon goed, net alsof grote vlakken stukken niet mooi worden.
kan dit dan aan de ondergrond liggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

G.Scholtens schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:53:
[...]

Plinten en kozijnen gaan inderdaad wel gewoon goed, net alsof grote vlakken stukken niet mooi worden.
kan dit dan aan de ondergrond liggen dan?
Hoe heb je het gelakt dan? Plat of als eindproduct?
Voor grote vlakken multiplex had ik 2 lagen grondverf en dan heel dun hoogglans gedaan. Truuk was om heel dun te lakken. En na lakken/drogen pas op te hangen/monteren.

Grondverf en lak zijn wel van sikkens zelf. rezisto en zo.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 14-05-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
kmf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Hoe heb je het gelakt dan? Plat of als eindproduct?
Voor grote vlakken multiplex had ik 2 lagen grondverf en dan heel dun hoogglans gedaan. Truuk was om heel dun te lakken. En na lakken/drogen pas op te hangen/monteren.

Grondverf en lak zijn wel van sikkens zelf. rezisto en zo.
Tv meubel zit gewoon in elkaar, was al een opknapper.
Maar zal dan wel aan de verf liggen misschien, action verf. Grondverf zelf wou wel redelijk netjes
Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.