[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.047 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
TheJVH schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:36:
Over een paar weken ga ik een nieuwe keuken plaatsen, daarbij komt ook de afzuiging op een andere plek. Gezien de muur waartegen de afzuiger komt direct een buitenmuur is, kan ik gewoon een gat in de muur maken (of laten maken) en daar de afzuiger op aansluiten.

Echter, de huidige afzuiger zit op een hele andere plek, ik zit zo dus met een gat van 125mm in m'n muur. Hoe zouden jullie dit repareren? De muur wordt nog gestuced, dus het moet vooral dicht zitten zodat er overheen kan worden gestuced. Ik dacht eraan om een blok cellenbeton / kalkzandsteen te halen (afhankelijk waarvan de muur is, ik gok kalkzandsteen - jaren 50 huis), die rond te slijpen zodat hij in het gat past als een soort plug, en hem te fixeren / af te dichten met snelcement (https://www.hornbach.nl/s...1-kg/5803375/artikel.html).
De boorkern van het nieuwe gat hergebruiken in het oude gat. Klein beetje gips eromheen en klaar is kees.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
leecher schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:32:
[...]

De boorkern van het nieuwe gat hergebruiken in het oude gat. Klein beetje gips eromheen en klaar is kees.
Da's wel echt een briljant idee _/-\o_ . Even checken of het huidige gat ook 150mm is, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:25
TheJVH schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:34:
[...]
Da's wel echt een briljant idee _/-\o_ . Even checken of het huidige gat ook 150mm is, thanks!
In je originele post had je het erover dat je huidige afzuig 125 mm is. Nu 150 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
CappieL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:46:
[...]

In je originele post had je het erover dat je huidige afzuig 125 mm is. Nu 150 mm.
8)7 Klopt inderdaad, want ik heb laatst het afdekplaatje aan de buitenkant vervangen en die was 125mm... Die 2 centimeter eromheen kan ik wel opvangen met wat snelcement of mortel, is denk ik uberhaupt wel handig om een beetje ruimte te hebben om te "metselen".

EDIT: Ik ben echt niet wakker, want het nieuwe gat is dus groter > meer boorkern dan oude gat. Stukje eraf slijpen dus oid :).

[ Voor 12% gewijzigd door TheJVH op 14-05-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:47
Ik ben op zoek naar zwarte opbouw stopcontacten voor onder mijn overkapping.
Op https://www.gamma.nl/asso...elmateriaal/stopcontacten heb je behoorlijk wat keus, alleen geen zwarte opbouw stopcontacten..

Heeft iemand hier ervaring mee? Is zelf spuiten een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
BP14 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:33:
Ik ben op zoek naar zwarte opbouw stopcontacten voor onder mijn overkapping.
Op https://www.gamma.nl/asso...elmateriaal/stopcontacten heb je behoorlijk wat keus, alleen geen zwarte opbouw stopcontacten..

Heeft iemand hier ervaring mee? Is zelf spuiten een optie?
Waarschijnlijk is de Niko new hydro serie wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@BP14 Zo iets?

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:47
ATCO schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:35:
[...]

Waarschijnlijk is de Niko new hydro serie wat je zoekt.
Dit is precies wat ik zoek. perfect. ik ga ze direct bestellen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Jt9Y487MCTgbju8qtUzJZib/medium.jpg
schuurtje/werkplaatsje voorzien van extra deel werkbank waar de kolomboormachine op kan. Ja het is een rommeltje :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Binnenkort wordt bij ons de meter vervangen door een slimme meter.

We hebben nog steeds een 1 fase kast, maar met de verbouwing van de keuken willen we graag over naar inductie. Dus, daar hebben we een verzwaring voor nodig, plus de vervanging van de groepenkast zelf.

Is dit op een handige manier te combineren om kosten te besparen? Als in: "Als ik nu dit-en-dit-en-dit klaar heb, dan kan de monteur die de meter vervangt "even dit en dit meepakken", of werkt het zo niet?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Bij mij (Zuid Holland, Stedin) was dat in ieder geval een no-go, moest in 2 aparte afspraken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:08
Hmmbob schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:18:
Binnenkort wordt bij ons de meter vervangen door een slimme meter.

We hebben nog steeds een 1 fase kast, maar met de verbouwing van de keuken willen we graag over naar inductie. Dus, daar hebben we een verzwaring voor nodig, plus de vervanging van de groepenkast zelf.

Is dit op een handige manier te combineren om kosten te besparen? Als in: "Als ik nu dit-en-dit-en-dit klaar heb, dan kan de monteur die de meter vervangt "even dit en dit meepakken", of werkt het zo niet?
Van 1 naar 3 fase bedoel je ?

Zoja nee dat gaat hem niet worden. De netbeheerder verplicht jou dan om reeds een 3 fase hoofdschakelaar al te hebben voor migratie naar 3 fase anders draaien ze zo om helaas.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voor een aantal projecten heb ik een poor-mans-freestafel in elkaar geflanst. Werkt nog best goed ook nog.
Voordeel is dat de plaat niet losgeschroefd hoeft te worden. Het is dus heel makkelijk om te veranderen van bovenfrees naar freestafelmodus :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rlCW3dz.png

Gewoon geschroefd op multiplex
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7bLm6fl.png

Past precies op m'n workmate. Heb ook aan weerszijden klosjes geschroefd zodat het eigenlijk niet eens geklemd hoeft te worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gxn4fLh.png

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lso5few.png

(sneakpreview van het echte project)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wWwzMFY.png

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 15-05-2019 08:31 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01
slim gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
@kmf dus je haalt nu je frees niet meer over je werkstuk, maar duwt je werkstuk onder de frees door?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:37:
@kmf dus je haalt nu je frees niet meer over je werkstuk, maar duwt je werkstuk onder de frees door?
Ja, daar heb je een freestafel voor :)

Voor latten en andere lange dingen moet je haast wel op deze manier werken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
kmf schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:55:
[...]

Ik ben onbekend met freestafels en frezen, ik zag alleen vaak mensen met een bovenfrees het ding over het werkstuk halen, maar als je die bovenfrees vast zet zoals jij hebt gedaan, dan heb je dus een freestafel. Slim :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 23:26

Paladin

Play Ball!

Enige tijd geleden hier om advies gevraagd over mijn zolder opdeel project, en wilde jullie het eind resultaat niet onthouden (het meeste heb ik zelf gedaan, behalve de tegels die met 160x26 toch wat lastig waren voor iemand die dit zelden doet :))

Ooit toen we het huis opgeleverd kregen zag de zolder er zo uit:
Zolder Oud

Na 7 jaar was ik die grote ruimte wel wat zat omdat je er eigenlijk net niets mee kon, dus besloten hem op te delen in 2 kamers en een ruime hal open ruimte

Plaatsen deur kozijnen:
Zolder_1

metselen muurtjes:
zolder_2

meer muurtjes geplaatst (inclusief frezen electra etc):
Zolder_3

tegels gelegd:
zolder_5

en dan het eind resultaat:
Zolder_6

zolder_7

zolder_8

Zolder_9

moet zeggen weer een hoop geleerd, en volgende project is het veranderen van de eerste verdieping waarin we ook tegels gaan leggen en onze slaapkamer gaan verplaatsen naar de andere kant van het huis waar ik meteen een inloopkast wil maken.

Dit brengt me ook meteen bij een vraag, ik wil de inloopkast maken dmv van een schuifdeur die in de muur verdwijnt, heeft iemand hier ervaring mee en weet welk merk een beetje goed is, ik heb knauf systeem gevonden maar vind het jammer dat de muur erg dik wordt als je naar een deur van 231 cm hoog gaat, ondankts dat die deur zelf gewoon een licht ding zal worden want het hoeft eigenlijk helemaal niets te houden.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Ik heb nog een klein vraagje m.b.t. het maken van een vliering zolder.

Dit is hetgeen ik wil uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t20K9Uvrfe9ZlLMj90VYt2jy/thumb.png

De balken zullen geschaafde vuren balken zijn met houtmaat 70x220
(Ik moet twee kaders maken, eenmaal voor m'n schouw & eenmaal voor de vlizo trap.)

Ik twijfel echter nog tussen balkdragers met lip of zonder lip.

Het lijkt me makkelijker om de balkdragers met lip te gebruiken, omdat ik die kan laten hangen terwijl ik ze vastnagel aan de langsbalk. De lip komt wel telkens 1-2mm boven de balk uit, maar dit maakt niet uit denk ik.

Is er een andere reden te gaan om voor balkdragers met lip, behalve het gebruiksgemak? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Nice, netjes gedaan.
Maar geen stenen lateien gebruikt boven de deuren? Ben je niet bang op doorzakking van het kozijn?
Ik heb mijn muren ook zelf gebouwd, maar dan met een stenen latei over het deurkozijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kuQmKzAguVRphrNU22KuORn/full.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Pazo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Nice, netjes gedaan.
Maar geen stenen lateien gebruikt boven de deuren? Ben je niet bang op doorzakking van het kozijn?
Ik heb mijn muren ook zelf gebouwd, maar dan met een stenen latei over het deurkozijn.

[Afbeelding]
nee ik heb wel gezocht naar lateien maar kon ze nergens echt vinden voor binnen wel van die zware jongens voor buiten en meeste demo filmpjes die ik had gezien inclusief mijn eigen vanuit de bouw geplaatste huidige kozijnen hebben geen latei, nu moet ik zeggen dat er denk ik per deur in steen opstaat over de volle lengte van 60cm en 40 cm hoog, dat zal denk ik 10kg wegen, ik mag hopen dat de deurbalk wel iets meer kan hebben dan dat.

waar heb jij die stenen latij vandaan en welke breedte heb je hem (ga even uit van 7cm gasbeton blokken)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Paladin schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:54:
[...]

waar heb jij die stenen latij vandaan en welke breedte heb je hem (ga even uit van 7cm gasbeton blokken)
Gewoon bij een bouwmaterialen zaak bij ons in de buurt (geen karwei of praxis).
Ik heb m wel van 10cm, want mijn muren zijn 10cm breed.

Nu moest ik mijn geval sowieso een latei er boven, want er kwam nog een vliering bovenop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2IhbmbyFjIXvPPi46JNyE98L/full.jpg

Maar op de eerste verdieping heb ik er ook lateien bovenop gedaan, ondanks er maar een halve steen overheen ging. Hopelijk natuurlijk voor je dat het blijft goed gaan, maar als je deur gaat klemmen op den duur, dan heb je alvast een richting om te zoeken... :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Pazo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:59:
[...]

Nu moest ik mijn geval sowieso een latei er boven, want er kwam nog een vliering bovenop :)

[Afbeelding]

Maar op de eerste verdieping heb ik er ook lateien bovenop gedaan, ondanks er maar een halve steen overheen ging. Hopelijk natuurlijk voor je dat het blijft goed gaan, maar als je deur gaat klemmen op den duur, dan heb je alvast een richting om te zoeken... :)
ja precies wel een goeie om te onthouden, ik zal is kijken of de bouwmaat ze heeft voor de beneden verdieping al blijft 7cm lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
breinonline schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:00:
[...]

Ik denk EPDM, hoewel je dat meestal wat donkerder gekleurd ziet.
Hmm oke, dat hoop ik wel. Het zijn wel stroken van 1 meter breed.

Zal even een extra foto plaatsen. Dan snappen jullie wat ik bedoel.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KIadJPckno45YZbKhqVk432E/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DoeEensGek op 15-05-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo aan de structuur te zien is dat gewoon EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:28:
Zo aan de structuur te zien is dat gewoon EPDM.
Dan verbaasd het me dat de kleur grijs is :9 .
Helemaal top, dan haal ik EPDM kit. Kan zaterdag mooi begonnen worden aan de lichtstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
Techno Overlord schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:36:
Ik heb nu een grindvloer met vloerverwarming. Deze zat er al in toen ik het huis kocht in 2014. Kan ik daar gewoon een houten vloer over heen leggen oid zonder de hele vloer eruit te moeten slopen?
Dat kan prima, maar dan moet je wel op de volgend manier stoken, helemaal met een houten vloer: Bij het start stookseizoen je vloerverwarming aanzetten op bijv. 21 graden en dan pas uit doen aan het einde van het stookseizoen. Bij de meeste huizen is dit het zuinigste en dan maakt het niet uit hoe dik je vloer is. Het zal de eerste dag langer duren voordat je merkt dat je verwarming aanstaat, maar daarna blijft de temp. hetzelfde. Meer massa is dan eerder een voordeel. Helemaal voor een houten vloer is dit de enige manier om vloerverwarming te hebben. Temperatuurschommelingen is echt funest voor hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
Pazo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]

Correct me if I'm wrong, maar moet je eigenlijk niet de helft van de totale opening in hoogte boven de latei aan metselwerk hebben voor een goede afdraging van de krachten? Was in dit geval een zelfdragend profiel (staal oid) geen betere oplossing geweest? (weet uiteraard niet wat voor gewicht er op de balken komt te liggen)

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

bonzz.netninja schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:25:
[Afbeelding]
schuurtje/werkplaatsje voorzien van extra deel werkbank waar de kolomboormachine op kan. Ja het is een rommeltje :)
Ik ben gelukkig dus niet de enige die een monitor/pc in z'n werkplaats/garage heeft staan B)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

deepbass909 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:45:
[...]

Ik ben gelukkig dus niet de enige die een monitor/pc in z'n werkplaats/garage heeft staan B)
:) Hangt er zodat ik makkelijk een raspberry/arduino kan gebruiken. En als ik op de tacx ga kan ik filmpje kijken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
bonzz.netninja schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:45:
[...]

:) Hangt er zodat ik makkelijk een raspberry/arduino kan gebruiken. En als ik op de tacx ga kan ik filmpje kijken
Heerlijk om ff te kijken hoe de hobbyhoek van mede-tweakers eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:23
DoeEensGek schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Hmm oke, dat hoop ik wel. Het zijn wel stroken van 1 meter breed.

Zal even een extra foto plaatsen. Dan snappen jullie wat ik bedoel.

Edit:

[Afbeelding]
Als je dat licht grijze bedoelt is dat volgens mij geen EPDM maar een pvc dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Galaxis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:17:
[...]

Als je dat licht grijze bedoelt is dat volgens mij geen EPDM maar een pvc dakbedekking.
Op die foto heb ik het omgevouwen. Je ziet dus beide kanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wp9zwYf0mkoa4DBuFYx4xOdz/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DoeEensGek op 15-05-2019 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 12:23
Dat is pvc dakbekking bij mijn weten, ligt hier ook op het dak.

Ik ben geen expert, en 100% zeker weten doe ik het niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

TommyGun schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:52:
Heren,

Ik ben gisteren verhuisd en daarbij probeer ik logischerwijs mijn wasmachine aan te sluiten maar wat ik ook doe, de kraan blijft lekken. Het water stroomt gewoon tussen de kraan en koppeling door. Ik heb geprobeerd de elektronische waterstop direct op de kraan te zetten alsook via een koppeling (welke ook een waterstop blijkt te zijn en dus wellicht overbodig?) maar in beide gevallen lekt het. Zowel na handvast aandraaien als 'goed' vast als heel erg vast (waterpomptang). Is de kraan defect? Sowieso vind ik het een aparte kraan voor een wasmachine (geen ontluchter?).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is gewoon een wasmachinekraan met beluchter.
https://www.idealstandardnederland.nl/product/F3083AA
Nieuwe 3/4'' ring ertussen en klaar. Of lekt het uit de beluchter?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn chica heeft in haar huis een afzuigende ventilator in de badkamer. Die liep nogal aan en heb ik losgehaald, deze heeft een diameter van 125mm.

Dat is prima, maar de buis waar hij op aangesloten is is van binnen niet mooi rond, en de constructeur heeft de ventilator een heel klein beetje de buis in geschoven en vervolgens de fan veel meer uit laten steken ten opzicht van de muur. Tussen de muur en de fan wat busjes geschoven et voila. Eigenlijk best lelijk.

Nu wilde ik een nieuwe 125mm afzuiger plaatsen, maar die is een stuk dieper en gaat nog veel verder uitsteken. Lijkt me suboptimaal, maar die buis netjes verruimen zie ik ook niet zitten. Is het mogelijk om hier gewoon een 100m afzuiger in te modden, desnoods op een houten plankje zodat de buis netjes afgedicht is verder.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

edsandje schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:27:
[...]

Is gewoon een wasmachinekraan met beluchter.
https://www.idealstandardnederland.nl/product/F3083AA
Nieuwe 3/4'' ring ertussen en klaar. Of lekt het uit de beluchter?
|:( Deze reactie had wel eerder mogen komen :+

Inmiddels heb ik 'm er al af en een nieuwe kraan gemonteerd. Dat ging niet zonder slag of stoot want bij het demonteren kwam behoorlijk wat stucwerk en onderliggend kalksteen mee dus dat moest ik eerst (flink) opvullen, opschuren en met spack behandelen. Nu alleen nog witten...

En zo kost een klusje van 5 minuten ineens 4 avonden _O- maar dat zal de meeste niet vreemd klinken.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20190516_091605_thumb.jpg

De rozet heb ik maar achterwege gelaten want ik had geen zin om lang zonder water te zitten :P

Die andere waterstop leek me ook overbodig aangezien dat kunststof geval dat ook al bevat, dus almost done. Verdient geen schoonheidsprijs maar toch d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 16-05-2019 10:26 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

bonzz.netninja schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:45:
[...]

Voor mij is het om m'n auto uit te kunnen lezen, technische info op te kunnen zoeken, muziek, etc. Op een uittrekplank ligt een laptop die ik ook mee kan nemen naar meetings.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
@TommyGun Mooi om te horen dat het gelukt is!
Klik die plastic houder van de afvoer er even opnieuw (andersom) op en schroef hem dan vast op de muur. Kans is klein dat de buis zichzelf omhoog werkt in de leiding, maar het zou erg vervelend zijn als het wel gebeurt en de machine al z'n afvalwater op je vloer loost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serudian
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 19:33
kmf schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:55:
[...]

Handig gedaan! Ik heb zelf ook een bosch bovenfrees en zat ook aan zoiets te denken.
Hoe doe je dat met de aan/uit knop inhouden? Mijn bosch kent een (soft-start)knop die je continue moet indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Serudian schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:53:
[...]

Handig gedaan! Ik heb zelf ook een bosch bovenfrees en zat ook aan zoiets te denken.
Hoe doe je dat met de aan/uit knop inhouden? Mijn bosch kent een (soft-start)knop die je continue moet indrukken.
misschien met een tie-wrap ingedrukt houden, en dan schakelen met een schakelaar van bv een stekkerblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
DoeEensGek schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:22:
[...]

[Afbeelding]
Dubbel/fout.

[ Voor 4% gewijzigd door M4uSzi op 17-05-2019 15:14 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
DoeEensGek schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:22:
[...]

[Afbeelding]
Dat is pvcdakbedekking.

En om je vraag te beantwoorden die je eerder stellen, je kunt er het beste met goede grijze polymeerkit op kitten. Of de kit hertalan ks96.

Ondergrond eerste goed schoonmaken met water, en dan met een ontvetter (thinner, tenminste beste alternatief, beste is een pvccleaner) schoonmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door M4uSzi op 17-05-2019 15:15 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:01
Paladin schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:54:
[...]

nee ik heb wel gezocht naar lateien maar kon ze nergens echt vinden voor binnen wel van die zware jongens voor buiten en meeste demo filmpjes die ik had gezien inclusief mijn eigen vanuit de bouw geplaatste huidige kozijnen hebben geen latei, nu moet ik zeggen dat er denk ik per deur in steen opstaat over de volle lengte van 60cm en 40 cm hoog, dat zal denk ik 10kg wegen, ik mag hopen dat de deurbalk wel iets meer kan hebben dan dat.

Een latei is echt niet nodig als je dit soort hoogtes boven je deur opvult. Wel als je er direct boven een balk gaat leggen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Serudian schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:53:
[...]

IDD. gewoon tiewrap en dan aan/uit met een stekkerblok. Handig ook dat de stofzuiger daar ook aangesloten is, dus stekkerblok aan = frees aan+stofzuiger aan :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zo. Vandaag mijn projectje af kunnen maken.
Ik was al maanden bezig met verzamelen van materiaal (maar ook het herprogrammeren van benodigd software)

Een magic mirror:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xDVC5yz/IMG-4509.jpg

Afmeting van spionspiegel is 100x70cm. Deze is van acryl. Een gok om te zien of dat goed genoeg is voor zo'n afmeting. Je kan met zo'n afmeting namelijk best een lachspiegel effect krijgen.
Ik heb de randen dus versterkt met aluminium profiel. Ingefreesd met zelfgemaakte freestafel :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5jttyL6/IMG-4467.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WkCV13S/IMG-4468.jpg
Dikte is net goed. Op z'n plaats geklemd met isolatiestrips.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b5ttxY9/IMG-4481.jpg

Formfitting:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PtRb6xh/IMG-4466.jpg

Alu profiel is verlijmd aan hout met dubbelzijdig tape:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3p6b4TK/IMG-4505.jpg

Alles in elkaar geschroefd om te verven. Hoeken zijn verbonden middels pocket holes.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tMJg9LH/IMG-4479.jpg

Testen of alles (raspberry pi, monitor, en stekkerdoos) past. (zonder spiegel)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7yzLcVK/IMG-4498.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTzxDNC/IMG-4507.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C0HSbPV/IMG-4500.jpg

Onderste lat is bedoeld om het apparatuur aan vast te binden.
Boven en onder is open gehouden zodat de warmte goed weg kan. De Pi is ook nog eens voorzien van heatsinks.

Uiteindelijk zal deze strak en stevig aan de muur gehangen worden met een French cleat systeem.Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8B8fcSc/IMG-4503.jpg

De gestripte monitor wordt opgehangen met de zelfgemaakte vesa adapter. Deze is ingefreesd in de zijbalken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/55wQ5xb/IMG-4506.jpg

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xjZbpgB/IMG-4508.jpg

Raspberry pi heeft een sensor welke door het glas heen aanwezigheid kan detecteren. Deze schakelt middels een relay de monitor uit als er niemand aanwezig is.

Magicmirror toont de camerabeelden van buiten, maar ook energie stats, weather forecast en kalender. Ook wordt er op strategische tijden file-informatie getoond. Zodat ik kan bepalen of ik ga rijden of toch even rustig de krant kan lezen.

Helaas heb ik wel degelijk last van warping.... Ik ga het acrylglas misschien vervangen door echt glas. Helaas is dit wel 2x zo duur....200+ euro...

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 17-05-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
@kmf heb je daar heel speciaal spiegelglas voor nodig dan? Ik kom bij deze bijvoorbeeld uit op €31,34 voor een 100x70 spiegel. Komt ongetwijfeld nog wel stevige verzendkosten bovenop, maar toch, €200+ zal het niet worden?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NaliXL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:40:
@kmf heb je daar heel speciaal spiegelglas voor nodig dan? Ik kom bij deze bijvoorbeeld uit op €31,34 voor een 100x70 spiegel. Komt ongetwijfeld nog wel stevige verzendkosten bovenop, maar toch, €200+ zal het niet worden?
1-way is op zich best speciaal spiegelglas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

NaliXL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:40:
je hebt spion/confrontatiespiegels voor nodig. en dan ook nog eentje welke goede lichtdoorlatendheid heeft. ik had gegokt op acryl, maar moet toch gaan voor glas. 250 euro kost dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Voor het maken van een (vaste) wastafel meubel welke hoogte maten kan ik dan het beste aanhouden? Met name de binnen- en buitenmaat waar ik rekening mee moet houden bij 'opbouw' wastafels en 'inbouw' wastafels. Zijn daar goede tips voor waar ik aan moet denken of is het gewoon recht toe recht aan mijn gevoel volgen en maten nemen die voor mij als persoon prettig zijn?

Maten van het bovenblad zal ongeveer 450x700mm zijn, meer ruimte heb ik niet. Als ik dan aan een wastafel vol water heb dan heeft dat best wat gewicht. Moet ik daar extra balken maken of is gewoon een goed stevig houten blad voldoende bovenop 50x75mm balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:23:
Voor het maken van een (vaste) wastafel meubel welke hoogte maten kan ik dan het beste aanhouden? Met name de binnen- en buitenmaat waar ik rekening mee moet houden bij 'opbouw' wastafels en 'inbouw' wastafels. Zijn daar goede tips voor waar ik aan moet denken of is het gewoon recht toe recht aan mijn gevoel volgen en maten nemen die voor mij als persoon prettig zijn?

Maten van het bovenblad zal ongeveer 450x700mm zijn, meer ruimte heb ik niet. Als ik dan aan een wastafel vol water heb dan heeft dat best wat gewicht. Moet ik daar extra balken maken of is gewoon een goed stevig houten blad voldoende bovenop 50x75mm balken?
Misschien even bij Ikea kukeluren voor maten en vormgeving? Ik heb een dubbele wastafel met meubel hangend aan de muur. Wel meerdere dikke lange schroeven gebruikt met dito pluggen. Dit dus extra op de dwarsbalk, in combinatie met de standaard bevestigingspunten.
Alles hangt nog. Ook bij mijn oude huis voor de afgelopen 10 jaar.

https://www.ikea.com/nl/n...des__AA-1891022-2_pub.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@kmf ik bouw het ding vast omdat het een deel van het trappen gat naar zolder is. Een standaard kast kan er er dus niet maken omdat je dan de trap niet meer op kan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:48:
@kmf ik bouw het ding vast omdat het een deel van het trappen gat naar zolder is. Een standaard kast kan er er dus niet maken omdat je dan de trap niet meer op kan :p
Ik bedoel dat je ideen kan opdoen qua constructie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

he bah, zwembad weer opgezet .. pvc solar mat naar de maan (test run was goed) .. ik zit te denken om met pvc lijm (griffon) en "bandenplak" spul de boel te fixen .. iig tot de verkoper met een oplossing komt.
ik zou ook nog een kanaal kunnen afsluiten (worst case scenario) .de druk is minder als 3 bar .. dus met een beetje geluk gaat dit wel werken.

@CurlyMo Er zijn eigenlijk geen fixed maten, er zit 20 cm verschil tussen vrouwlief en mij maar ik kan je vertellen dat 5cm erg vervelend is in het huidige huis waren de vorige bewoners ook 20cm korter en ik kan je vertellen bukken voor wassen/scheren en koken is erg vervelend. En een opstapje is dan wel lastig maar IMHO is dat eerder overleefbaar dan bukken..

@kmf waarom geen topic in custom casemod(s) ? want je build is wel mooi. en hoe erg is de warp(ping) van het beeld ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik ben een hot tub aan het bouwen met een glasvezelversterkte kunststof binnenbad. Nu zit ik te denken om de bak te isoleren met glaswol. Echter glaswol en vocht gaan niet zo goed samen, is het een optie om er een folie om heen te maken? En wat is dan beter damp open folie of dampremmende folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:21:
Mijn chica heeft in haar huis een afzuigende ventilator in de badkamer. Die liep nogal aan en heb ik losgehaald, deze heeft een diameter van 125mm.

Dat is prima, maar de buis waar hij op aangesloten is is van binnen niet mooi rond, en de constructeur heeft de ventilator een heel klein beetje de buis in geschoven en vervolgens de fan veel meer uit laten steken ten opzicht van de muur. Tussen de muur en de fan wat busjes geschoven et voila. Eigenlijk best lelijk.

Nu wilde ik een nieuwe 125mm afzuiger plaatsen, maar die is een stuk dieper en gaat nog veel verder uitsteken. Lijkt me suboptimaal, maar die buis netjes verruimen zie ik ook niet zitten. Is het mogelijk om hier gewoon een 100m afzuiger in te modden, desnoods op een houten plankje zodat de buis netjes afgedicht is verder.
schopje, iemand? ik hoorde gisteren dat een klusjesman al aan die buis heeft gezeten en hem niet mooi rond kreeg en daarom maar de ventilator wat uit heeft laten steken. Lekker is dat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

vso schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:15:

@kmf waarom geen topic in custom casemod(s) ? want je build is wel mooi. en hoe erg is de warp(ping) van het beeld ?
Ongeveer Warp 6
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VMfGHpY/IMG-4514.jpg
upload picture

Misschien minder erg in de hal of zo... maar voor een prominent pronkstuk onacceptabel. Ik ga deze dus wel vervangen.
Vandaag is ook gebleken dat de tekst niet lekker leesbaar is met daglicht. Dus een Mirrorview 50/50 welke 45% lichttransmissie heeft t.o.v. de 15% van pyrasied zal wellicht goed helpen.

Welke custom casemods?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:30
Na anderhalf jaar eindelijk tijd om alles voor mijn veranda te bestellen en klaar te maken. Maar nu ga ik er voor :).

Wij hebben in onze tuin een schuur staan, waar we dus een veranda tegenaan gaan zetten, en we wilden de achterwand mooi antraciet maken. Aangezien we nog niet zijn begonnen met bouwen, kon die wand nog even gebeitst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aajs0tgNXwwncSDcFi7fcuBy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8eqTwRjaadmGo8Mztuxqp0Mt/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OBYEmp0whRnV0ReuQ3UJhl2a/full.jpg

De laatste foto heeft een beetje last van filters die mijn telefoon er automatisch overheen gooide.

Komende vrijdag komt het hout binnen en gaan we een start maken. Uiteindelijk moet het een veranda van 9.60 x 4.50 meter worden, met een leuke buitenkeuken er in, waarin ik mijn black bastard kwijt wil kunnen.

De deur wordt in de lak gezet om het moment dat het dak klaar is en ik minder rekening met het weer hoef te houden. Beide zijkanten van het dak worden dicht gemaakt, en tussen 2 palen komt een soort van 'bar' idee, bij mijn BBQ. Makkelijk voor het uitserveren van borden enzo.

Verder heb ik nog ongeveer 1000 ideeen, maar alles op zijn tijd. Eerst alles waterdicht en tegels er onder.

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 18-05-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Boudewijn schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:04:
[...]

schopje, iemand? ik hoorde gisteren dat een klusjesman al aan die buis heeft gezeten en hem niet mooi rond kreeg en daarom maar de ventilator wat uit heeft laten steken. Lekker is dat.
Foto? Als je die buis echt niet meer goed krijgt, kan je er ook over nadenken om met een plankje de muur daar op te dikken om het verschil op te vangen. Ook niet ideaal, maar waarschijnlijk mooier dan hoe het nu zit.

Met hemelvaart ga ik een nieuwe keuken plaatsen, en daarvoor moeten wat leidingen + een radiator worden verplaatst. Nu is het aanleggen van een nieuwe radiator geen probleem (vanuit de woonkamer kan ik een aftakking maken, en die door de muur naar de goede plek laten lopen), en de oude leidingen kan ik in de kamer erboven doorzagen en afdoppen.

Ik zit echter zo wel met een tweetal loze leidingen die uit de muur komen. Nu kan ik die strak tegen de muur afzagen, maar ik was niet van plan om de hele muur te stucen. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik dat een beetje netjes weg kan werken, zonder de complete muur om zeep te helpen? Stukje uitbikken en op een of andere manier wat dieper in de muur wegzagen, en dan dat stukje repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sorted.bits schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:17:
Na anderhalf jaar eindelijk tijd om alles voor mijn veranda te bestellen en klaar te maken.
Smaken verschillen, maar ik vond het neutrale hout een stuk mooier.
Maar nu ga ik er voor :)
Dat is met dit zwart inderdaad geen understatement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 18-09 19:30
CurlyMo schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:21:
[...]

Smaken verschillen, maar ik vond het neutrale hout een stuk mooier.

[...]

Dat is met dit zwart inderdaad geen understatement.
Antraciet hè, maar wordt zeker mooi. Hout kleur past in zijn geheel niet bij ons huis, waar ook veel delen heel donker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ga een oprit aanleggen van 20 x 4 meter van gebakken klinkers (20 x 10cm). Een stratenmaker helpt en nog een sterke man gelukkig. Mijn oprit loopt al behoorlijk af van het huis naar de straat. Zou ik de oprit ook nog bol moeten leggen?

En iemand tips voor voegmiddel, dat stevig blijft zitten tussen dunne voegen, donker van kleur is en geen cementsluier achterlaat?

De voegmortels die hard worden d.m.v. bijv. epoxy lijken mij niet geschikt voor een oprit. De stenen blijven nooit 100% op dezelfde plek liggen door het autoverkeer. En dan scheurt de harde voeg.

Shoutout naar @pjot1

[ Voor 23% gewijzigd door -DarkShadow- op 19-05-2019 09:47 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14:30

Onbekend

...

-DarkShadow- schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:15:
Ik ga een oprit aanleggen van 20 x 4 meter van gebakken klinkers (20 x 10cm). Een stratenmaker helpt en nog een sterke man gelukkig. Mijn oprit loopt al behoorlijk af van het huis naar de straat. Zou ik de oprit ook nog bol moeten leggen?
Ja, ik zou hem zeker bol leggen. Het verzakt altijd als je met de auto een aantal keer er overheen rijdt, en dan heb je niet meteen kuilen waarin het regenwater blijft staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:15:

En iemand tips voor voegmiddel, dat stevig blijft zitten tussen dunne voegen, donker van kleur is en geen cementsluier achterlaat?

De voegmortels die hard worden d.m.v. bijv. epoxy lijken mij niet geschikt voor een oprit. De stenen blijven nooit 100% op dezelfde plek liggen door het autoverkeer. En dan scheurt de harde voeg.

Shoutout naar @pjot1
Als je oprit zo sterk af loopt is het gebruikelijk om op de hoek van het huis een breekpunt te maken. Het straatwerk moet ongeveer 1,5 a 2% aflopen en het laatste stuk zal dan harder aflopen. Dit omdat het een rotgezicht is langs het huis, als het zo sterk afloopt. Meestal zit er een voordeur aan de zijkant, dan is het ook prettig om een beetje 'vlak' in en uit te stappen.

Overigens hoort een oprit een oprit waterpas te liggen in de breedte. Je hoort wel een beetje porring te geven. Als je de oprit 100% vlak maakt, lijkt het optisch hol. Dus in het midden zou je een klein centimetertje hoger moeten zitten.

Voegsel zou ik niet gebruiken voor een oprit. Zoals je zelf ook al aangeeft, wordt het vaak hard en gaan de stenen na verloop van tijd klapperen. Ik zou aanraden om gewoon brekerzand of split te gebruiken. Zeker met een gebakken klinkerkei heb je wel redelijk wat (grote) voegen. Kk's hebben redelijk wat maatverschillen, dus om je lijnen recht te houden zul je wat ruimte tussen de stenen hebben.

In split en brekerzand zitten geen voedingsmiddelen voor onkruid oid. Overigens is het veel goedkoper en zeker split heb je in verschillende kleuren. Je kan het hiermee invegen voor het (af)trillen waardoor de stenen ook gelijk vast liggen.

Het beste en sterkste verband is keperverband, dit is voor een oprit ook wel het mooist. Vergeet geen opsluitbandjes!

Succes! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben aan het klussen bij een vriend. Het gaat om een zogenaamd op staal gefundeerd huis. De ondervloer moest vervangen, evenals enkele draagbalken in verband met zwam. Dit wordt door een gespecialiseerd bedrijf behandeld. We gaan nu de balken en ondervloer bestellen.

De dikte van de ondervloer is wel een probleem: de zwam-bestrijding-specialist adviseert een melamine spaanplaat van 22mm bij een topvloer van laminaat en hetzelfde met 18mm bij parket. De dikkere in verband met doorbuiging omdat laminaat zelf vrij dus is. Klinkt logisch.

Nu is er gekeken voor parket en de parketboer adviseert een vuren ondervloer van 28mm. Dat staat nogal in contrast met de zwam-bestrijding-specialist. Wie moeten we nu geloven?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is de afstand tussen de balken? OSB lijkt me gebruikelijker overigens.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Circa 70cm. Het moet (redelijk) bestand zijn tegen vocht, vandaar dat ze melamine spaanplaat aanbevelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dfrenner schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:10:
Dank voor de reacties!
Ik ga ducktape kopen.
Al weet ik niet of dat veel gaat uithalen als ze gaan, want het laat tot aan de hoek los.

Een bevriende badkamerzetter komt binnenkort even kijken.
En?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
breinonline schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:25:
Circa 70cm. Het moet (redelijk) bestand zijn tegen vocht, vandaar dat ze melamine spaanplaat aanbevelen.
Is het kurkdroog dan heb je geen kans op nieuwe zwam, die heeft continu vocht nodig. Die gaat dood in de wachtstand bij droogte en zal (eerst nog) sporen uitzaaien.
Zwam kan alleen ontstaan bij voldoende constante vochtigheid en als die vochtigheid blijft dan kan een spoortje zwam dat gemist is voor een nieuw probleem zorgen. (Zwam groeit met "ondergrondse" uitlopers en kan ook sporen verspreiden via de lucht)
Dat wil je zeker niet.
Vandaar het advies van jouw zwamspecialist, melamine spaanplaat.

Je wil een vloer die niet bevattelijk is voor vocht of zwamsporen. Melamine spaanplaat vloerplaat is dat, tot in de kern.
De gladde onderkant sluit alles af.
Dat diverse houtboeren en internet vinden dat het met OSB of vuren ook kan staat los van de toepassing.
OSB kan inderdaad als tussenvloer, bij constante vochtbelasting gaat hij echter zwellen.
Vuren 28 mm is lekker dik en veert zeker niet, alleen is die niet vochtbestendig en vatbaar voor schimmels. En het is een stuk duurder dan 11,57/m².
Daarbij heeft haast heel Nederland in de vorige eeuwen vuren vloeren gemaakt van 22 mm dik die nu nog prima zijn, waarom in 2019 dat dan een stuk dikker moet ontgaat me, tenzij vuren slapper geworden is.

Ik zou voor de 22mm melamine spaanplaat vloerplaten gaan zoals je door de expert geadviseerd is, dat is ook de dikte die vroeger standaard gebruikt werd en sterker. 18 mm zou ik niet doen, voor die paar euro goedkoper, dat veert.
En ook je balken impregneren met antizwam/antischimmel. Voor de zekerheid

Zwam is a bitch...... :X

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2019 15:21 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Een lounge hoek in de tuin!

Na het volgende vrijdag binnen te hebben gekregen maar aan de slag gegaan dit weekend.
Rubman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:34:
[Afbeelding]
Planken en balken voor een loungebank.
Bouwpakket voor gevorderden :+
Eerst ff een aantal frames in elkaar zetten
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32936784797_7115a85922_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46964851685_9f0a42d0be_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47880893401_f8c742cd5b_z.jpg

Gelukkig goed gereedschap O-) (plus nog een invalzaag met rails voor de lange stukken onder een hoek)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/40914462873_811445aa55_z.jpg

Wat wel even kloten was, de schroeven die niet lang genoeg zijn, dus bij alle verbindingen de boel moeten verzinken :X wat een rotklus.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47880893031_c28d8236bd_z.jpg

Leuning in elkaar gezet, met stoel ernaast om even de hoogte te checken
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47091479294_07f6c08f11_z.jpg

En dan aan de slag
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46964851715_4d4578e557_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47880893061_241f57a6f7_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47828846262_d41df1c4df_z.jpg

Zijde 1 klaar, op naar bankje 2. Dit dacht ik aan te kunnen met 2 frames, maar toch nog maar 1 erbij gemaakt voor de mooi en stevig.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32936862797_0c18a933e9_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47880892681_4c8fc3e8bd_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32936782537_2ea96efff3_z.jpg

En het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/34003734228_3fbc0d8cd9_z.jpg

Nu eerst even op vakantie en daarna of in de impregneer zetten of toch een kleurtje geven, we twijfelen nog.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Rubman schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:20:

Wat wel even kloten was, de schroeven die niet lang genoeg zijn, dus bij alle verbindingen de boel moeten verzinken :X wat een rotklus.
[Afbeelding]
Nette set geworden, fijne vakantie.
Gooi er wel een plasticje overheen zodat je schoon verder kunt gaan als je terugkomt en niet al vochtplekken en vuil hebt.

Als je volgende lounge-set weer zo diep moet verzinken kan je, als je voorgeboord hebt, het laatste gat boren met tegengestelde draairichting.
De boor boort dan niet maar schraapt zich achterstevoren een weg naar binnen, je hebt dan geen splinters rondom het gat en de boort grijpt niet plotseling zodat je te diep boort.
Ook mooier als je er proppen in wil lijmen.

In jouw geval zie je het niet, dus maken de rafels niet uit..

Uiteraard werkt dit alleen in hout, niet in metaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Teijgetje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Is het kurkdroog dan heb je geen kans op nieuwe zwam, die heeft continu vocht nodig. Die gaat dood in de wachtstand bij droogte en zal (eerst nog) sporen uitzaaien.
Zwam kan alleen ontstaan bij voldoende constante vochtigheid en als die vochtigheid blijft dan kan een spoortje zwam dat gemist is voor een nieuw probleem zorgen. (Zwam groeit met "ondergrondse" uitlopers en kan ook sporen verspreiden via de lucht)
Dat wil je zeker niet.
Vandaar het advies van jouw zwamspecialist, melamine spaanplaat.

Je wil een vloer die niet bevattelijk is voor vocht of zwamsporen. Melamine spaanplaat vloerplaat is dat, tot in de kern.
De gladde onderkant sluit alles af.
Dat diverse houtboeren en internet vinden dat het met OSB of vuren ook kan staat los van de toepassing.
OSB kan inderdaad als tussenvloer, bij constante vochtbelasting gaat hij echter zwellen.
Vuren 28 mm is lekker dik en veert zeker niet, alleen is die niet vochtbestendig en vatbaar voor schimmels. En het is een stuk duurder dan 11,57/m².
Daarbij heeft haast heel Nederland in de vorige eeuwen vuren vloeren gemaakt van 22 mm dik die nu nog prima zijn, waarom in 2019 dat dan een stuk dikker moet ontgaat me, tenzij vuren slapper geworden is.

Ik zou voor de 22mm melamine spaanplaat vloerplaten gaan zoals je door de expert geadviseerd is, dat is ook de dikte die vroeger standaard gebruikt werd en sterker. 18 mm zou ik niet doen, voor die paar euro goedkoper, dat veert.
En ook je balken impregneren met antizwam/antischimmel. Voor de zekerheid

Zwam is a bitch...... :X
Dank voor je advies. Ja, schoonmaken en impregneren doet het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Teijgetje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Nette set geworden, fijne vakantie.
Gooi er wel een plasticje overheen zodat je schoon verder kunt gaan als je terugkomt en niet al vochtplekken en vuil hebt.

Als je volgende lounge-set weer zo diep moet verzinken kan je, als je voorgeboord hebt, het laatste gat boren met tegengestelde draairichting.
De boor boort dan niet maar schraapt zich achterstevoren een weg naar binnen, je hebt dan geen splinters rondom het gat en de boort grijpt niet plotseling zodat je te diep boort.
Ook mooier als je er proppen in wil lijmen.

Uiteraard werkt dit alleen in hout, niet in metaal.
Goeie tip, splinter heb ik nu weg gewerkt met wat ouderwets schuurpapier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Ik wil morgen beginnen aan het maken van een overkapping die volledig bevestigd gaat worden middels balkdragers. Het moet ongeveer het volgende worden echter dan zonder verticale balken.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/11/c2/2c/11c22c5645faf5ef98f7ddb42412c80a.jpg

De balkdragers gaan rechtstreeks in mijn aanbouw (baksteen) en die van de buren (baksteen). De balken zijn hebben maar een spanwijdte van 210. De totale overkapping wordt 210cm breed en 180cm diep.

Nu heb ik wel wat vragen over wat ik het beste kan gebruiken voor:
- Balken; wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken?
- Dak zelf; wat is hier wijs? Timmerpanelen gebruiken of bijvoorbeeld losse douglasplanken naast elkaar? Het dak zal aan de bovenkant afgewerkt gaan worden met dakshingles.

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken? Het wordt mijn eerste grotere klus buiten, dus ik kan de tips gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sarlo schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:59:
De balkdragers gaan rechtstreeks in mijn aanbouw (baksteen) en die van de buren (baksteen).

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken? Het wordt mijn eerste grotere klus buiten, dus ik kan de tips gebruiken :)
Je mag niets bevestigen aan het pand van de buren zonder (liefst schriftelijke) toestemming van hen.
Dat geldt ook voor een loodslab oid aanbrengen om de aansluiting waterdicht te maken.
Dat kan anders een juridisch dingetje worden dat je verliest, en waarbij je opdraait voor afbraak en reparatie van hun muur.

Beter hem daar op palen te zetten en los van de muur te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Teijgetje schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:56:
[...]

Je mag niets bevestigen aan het pand van de buren zonder (liefst schriftelijke) toestemming van hen.
Dat kan anders een juridisch dingetje worden dat je verliest, en waarbij je opdraait voor afbraak en reparatie van hun muur.
Dit is al afgestemd met de buren uiteraard. Nu heb ik een soort van "kat kan niet uit de tuin rooster gemaakt". Dit gaat dan weg en er komt een dergelijke constructie voor in de plaats.

Nu bedenk ik mij net alleen wel dat de hellingshoek van het dak vrij laag is +- 8%. Overal op internet lees ik dat je dan geen shingles kunt gebruiken? Is er eventueel een andere vorm van dakbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tegellijm heeft nooit goed gepakt... Dus waarschijnlijk was de trilling bij de buren net genoeg om het los te laten trillen...

Al was het nog best een karwei om het los te krijgen, de voegen zaten nog erg vast...

Maar ik heb bijna alle tegels (op één na) er heelhuids uitgekregen.

Eerste tegel:
https://flic.kr/p/2eyiNtx

Zo is het nu:
https://flic.kr/p/2eyiNtn

Foto’s de tegellijm op de muur:
https://flic.kr/p/2eyiNtc

Is gewoon nog intact op veel plekken, bet alsof er geen tegel op heeft gezeten...

De weekenden zitten echt bomvol, dus nog niet verder gekomen.

Tevens zitten we nu heel erg te bedenken, nieuwe badkamer of cosmetisch repareren... Ik merk wel dat de voegen overal een beetje los beginnen te laten. Mijn getimmer met loshalen hielp ook niet echt mee daarin. Dus als we kiezen voor cosmetisch repareren komt daar waarschijnlijk de hele wand plus douche opnieuw voegen en kitten bij. Zodat we ook echt nog even een paar jaar kunnen uitzingen.

De badkamerzetter had het over rond de 7000 euro arbeid voor de hele badkamer. Dan moeten we zelf sanitair en tegels kopen en zorgt hij voor arbeid, verplaatsen stroom, ophogen vloer, afvoer in vloer, verleggen stroom voor infra rood radiator, afdoppen huidige radiator, plaatsing douche, toilet, bad en meubel met wasbak, verplaatsen stroom en licht. Inclusief bouw materialen als lijm en cement, voegen etc. Wij moeten dan enkel sanitair en tegels regelen...

Ik vond het een vrij forse kostenpost, dus we zitten in dubio...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31

Bob Popcorn

Plop!

Crosspost uit een ander topic:

Vandaag begonnen aan de kinderkamer! Wat eerst een rommelhok annex kledingkast was is nu een mooi kamertje aan het worden!

Afbeeldingslocatie: http://a65.tinypic.com/25twxvk.jpg
Eerst was het dit, twee nissen rondom een oud rookkanaal.

Afbeeldingslocatie: http://a66.tinypic.com/xasr4.jpg
Hier heb ik planken gemaakt met een mooi massief beuken bovenblad. Hier zit net de eerste plank tegen de muur.

Afbeeldingslocatie: http://a64.tinypic.com/i3t0km.jpg

Eindresultaat! Onder het bovenblad zitten dus schotten die je weg kunt pakken (moet nog even twee handgreepjes binnen krijgen). Dit wordt "cold storage" voor spullen die we niet zo vaak nodig hebben :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Bob Popcorn schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:15:
Crosspost uit een ander topic:

Vandaag begonnen aan de kinderkamer! Wat eerst een rommelhok annex kledingkast was is nu een mooi kamertje aan het worden!

[Afbeelding]
Eerst was het dit, twee nissen rondom een oud rookkanaal.

[Afbeelding]
Hier heb ik planken gemaakt met een mooi massief beuken bovenblad. Hier zit net de eerste plank tegen de muur.

[Afbeelding]

Eindresultaat! Onder het bovenblad zitten dus schotten die je weg kunt pakken (moet nog even twee handgreepjes binnen krijgen). Dit wordt "cold storage" voor spullen die we niet zo vaak nodig hebben :)
Netjes, al zou ik me al gauw stoppen aan de leidingen die eruit en -in lopen, ik zou het meubel echt om het kanaal hebben gezet.

Een als het een "oud" rookkanaal is, kon je m dan niet weghalen?

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 19-05-2019 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
CappieL schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:30:
[...]

Netjes, al zou ik me al gauw stoppen aan de leidingen die eruit en -in lopen, ik zou het meubel echt om het kanaal hebben gezet.
Dit, werkblad een paar cm voor het kanaal laten lopen en al het leidingwerk ook meteen uit het zicht.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31

Bob Popcorn

Plop!

CappieL schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:30:
[...]

Een als het een "oud" rookkanaal is, kon je m dan niet weghalen?
Het is mijn huis niet, huurhuis. Ik heb ook gedacht aan het nog dieper maken maar dat zou de zaak alleen maar gecompliceerder maken. Dit is prima zo, ik stoor me sowieso niet aan een paar leidingen over de muur. Dit pand is uit 1880, ben al lang blij dat alle elektra/netwerk wel gewoon inbouw is. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dfrenner schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Tegellijm heeft nooit goed gepakt... Dus waarschijnlijk was de trilling bij de buren net genoeg om het los te laten trillen...

Al was het nog best een karwei om het los te krijgen, de voegen zaten nog erg vast...

Maar ik heb bijna alle tegels (op één na) er heelhuids uitgekregen.

Eerste tegel:
https://flic.kr/p/2eyiNtx

Zo is het nu:
https://flic.kr/p/2eyiNtn

Foto’s de tegellijm op de muur:
https://flic.kr/p/2eyiNtc

Is gewoon nog intact op veel plekken, bet alsof er geen tegel op heeft gezeten...

De weekenden zitten echt bomvol, dus nog niet verder gekomen.

Tevens zitten we nu heel erg te bedenken, nieuwe badkamer of cosmetisch repareren... Ik merk wel dat de voegen overal een beetje los beginnen te laten. Mijn getimmer met loshalen hielp ook niet echt mee daarin. Dus als we kiezen voor cosmetisch repareren komt daar waarschijnlijk de hele wand plus douche opnieuw voegen en kitten bij. Zodat we ook echt nog even een paar jaar kunnen uitzingen.

De badkamerzetter had het over rond de 7000 euro arbeid voor de hele badkamer. Dan moeten we zelf sanitair en tegels kopen en zorgt hij voor arbeid, verplaatsen stroom, ophogen vloer, afvoer in vloer, verleggen stroom voor infra rood radiator, afdoppen huidige radiator, plaatsing douche, toilet, bad en meubel met wasbak, verplaatsen stroom en licht. Inclusief bouw materialen als lijm en cement, voegen etc. Wij moeten dan enkel sanitair en tegels regelen...

Ik vond het een vrij forse kostenpost, dus we zitten in dubio...
My thoughts: muur niet voorgestreken, poederlijm gebruikt, muur trekt het vocht uit de lijm, dus die pakt niet. Of simpelweg te lang gewacht na het lijmen.

Dit kan je prima fixen in een weekendje.

Als eerste zoek je een "multitool" (zoals een fein multimaster)
Daar zet je zo'n blad op: https://www.feramotools.n...80x80mm_Passend_op__.html

Daarmee schuur je de lijmresten weg.

Daarna weer opbouwen (ik quote mezelf even 8) ):

muur even preppen met eurocol 099 (bij beton 051), flexibele pastalijm pakken: bouwpasta 2000 of eurocol 690. (betonnen muur: eurocol 705). Voegen met eurocol 706.
ik zou in de hoeken en bij het plafond kitten met den braven zwaluw siliconenkit NO + sanitairy

Kan je daarna even doorsparen voor een nette badkamer. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 20-05-2019 06:53 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
BBQ Ombouw (1)

BBQ Ombouw (2)

BBQ Ombouw (3)

Dit weekend lekker druk geweest om een ombouw te maken voor mijn BBQ, al met al goed geslaagd zo al zeg ik het zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor een pen/gat verbinding: wat voor afmeting moet het pen het beste hebben? Qua dikte dan? Ik heb hier en daar gelezen dat deze 1/3 van het hout moet zijn.

Dus bij een 45x70 zal dat 15mm dik en 25mm lang moeten zijn? Wat zal het effect zijn als de pen dikker is?

Ik heb de keuze om het gat te frezen met een 19.05mm frees, of een 12.7mm frees. Welke zal een betere keus zijn? (mijn gutfeeling is om te gaan voor de 19mm. Dat zal het makkelijker maken om de pen te frezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rubman schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:20:
Een lounge hoek in de tuin!

Na het volgende vrijdag binnen te hebben gekregen maar aan de slag gegaan dit weekend.

[...]

Eerst ff een aantal frames in elkaar zetten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukkig goed gereedschap O-) (plus nog een invalzaag met rails voor de lange stukken onder een hoek)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuning in elkaar gezet, met stoel ernaast om even de hoogte te checken
[Afbeelding]

En dan aan de slag
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijde 1 klaar, op naar bankje 2. Dit dacht ik aan te kunnen met 2 frames, maar toch nog maar 1 erbij gemaakt voor de mooi en stevig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat.
[Afbeelding]

Nu eerst even op vakantie en daarna of in de impregneer zetten of toch een kleurtje geven, we twijfelen nog.
Mooi hoor. Alleen zou ik de zitplek ook als deksel maken zodat je de lounge kussens erin kan gooien in de herfst ;) (of tuingereedschap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

kmf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:30:
[...]

Mooi hoor. Alleen zou ik de zitplek ook als deksel maken zodat je de lounge kussens erin kan gooien in de herfst ;) (of tuingereedschap)
Heb ik aan gedacht, maar dan kwam er nog meer gedoe bij met piano scharnieren e.d. plus 3x frame dus altijd in het midden een balk.
Kan wel vrij gemakkelijk de voorkant tzt aanpassen zodat deze open kan klappen, zijn maar 2 planken, maar blijf je de balk in het midden houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42
En @Ethnocentrix ,

Beetje late terugkoppeling, maar dank, skylt was idd precies wat we zochten. Binnenkort zal ik een fotootje van het eindresultaat showen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
kmf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:07:
Voor een pen/gat verbinding: wat voor afmeting moet het pen het beste hebben? Qua dikte dan? Ik heb hier en daar gelezen dat deze 1/3 van het hout moet zijn.

Dus bij een 45x70 zal dat 15mm dik en 25mm lang moeten zijn? Wat zal het effect zijn als de pen dikker is?

Ik heb de keuze om het gat te frezen met een 19.05mm frees, of een 12.7mm frees. Welke zal een betere keus zijn? (mijn gutfeeling is om te gaan voor de 19mm. Dat zal het makkelijker maken om de pen te frezen)
Wat wil je maken? voor een fotolijstje zal het niet zo'n probleem zijn...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jelte,89 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:50:
[...]

Wat wil je maken? voor een fotolijstje zal het niet zo'n probleem zijn...
Een BBQ tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dan was ik inderdaad voor de 19mm gegaan, de pen zal ergens ook je blad of de bbq moeten steunen. Dan wil je liever wat meer body... het gat zal waarschijnlijk de staander zijn, en die draagt wel dmv oplegging.

Wat is het formaat? en hou je rekening met evt doorhangen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jelte,89 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Dan was ik inderdaad voor de 19mm gegaan, de pen zal ergens ook je blad of de bbq moeten steunen. Dan wil je liever wat meer body... het gat zal waarschijnlijk de staander zijn, en die draagt wel dmv oplegging.

Wat is het formaat? en hou je rekening met evt doorhangen?
180*80cm. De frame zal de pen/gat constructie krijgen. 4 poten van 120x120 en dan liggers van 45x70 welke zo
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x8YF0ow.png geconstrueerd zullen worden.

De liggers met pen en gat.
De staanders zullen met pocket holes op vastgezet worden. De vakken links rechts worden met planken afgedicht. Ik denk dat daarmee de stijfheid voldoende stijfheid is en doorzakken wel voorkomen zal worden.
Langste ligger is "maar 150".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Doorhangen gaat inderdaad wel goed, Maar waarom leg je die 45x70 niet helemaal in de staander? Dus in het midden van een staander 120x120 maak je een gat van 45mm breed, dan kun je em 12cm lang verlijmen en evt 2 schroeven erin. stijf genoeg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jelte,89 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:20:
Doorhangen gaat inderdaad wel goed, Maar waarom leg je die 45x70 niet helemaal in de staander? Dus in het midden van een staander 120x120 maak je een gat van 45mm breed, dan kun je em 12cm lang verlijmen en evt 2 schroeven erin. stijf genoeg
Omdat die staander in die tekening ook 45x70 is. :) de 120x120 zitten in de hoeken. De 45x70 zitten in midden van die 120x120 poten

Dit maakt het idee wat duidelijker denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LsHqzdg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Jep! Voor de bovenste zou het eventueel nog wel kunnen, maar dan nog... 19mm frees inderdaad...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zit zelf te denken, 19mm voor pen/gat tussen liggers en de poten. En dan 13mm tussen de 45x70mm onderling. Dus degene die horizontaal haaks op de lange ligger zitten.

Hoewel het volledige gewicht eigenlijk gedistribueerd wordt door de liggers richting de poten. Met de verticale 45x70 als extra geleiding. De korte horizontale liggers doen constructief weinig. Stijfheid en torsiestabilisering komen van de zijwanden. En de lange "plint" welke het blad omringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik heb een berging met een cementdekvloer die direct grenst aan onze woonkamer. In die berging komen onze fietsen te staan en zal gebruikt worden als ingang van de woning. Het gevolg is dat er best wat zand/regenwater/stof naar binnengelopen wordt.

Om dat een beetje makkelijk schoon te houden zit ik eraan te denken om de bergingvloer te coaten met een vloercoating. Zo kan ik vrij gemakkelijk water/zand naar buiten vegen.

Nu zijn daar genoeg coatings voor te vinden, maar wat nogal wisselt is dat de een roept dat er een primer op moet en de ander zegt dat het niet nodig is. Aangezien de prijs bijna 50% hoger wordt als het wel moet, ben ik benieuwd of hier klussers zijn die dit ook gedaan hebben en of zij dan wel of geen primer hebben gebruikt?

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MAZZA schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:47:
Ik heb een berging met een cementdekvloer die direct grenst aan onze woonkamer. In die berging komen onze fietsen te staan en zal gebruikt worden als ingang van de woning. Het gevolg is dat er best wat zand/regenwater/stof naar binnengelopen wordt.

Om dat een beetje makkelijk schoon te houden zit ik eraan te denken om de bergingvloer te coaten met een vloercoating. Zo kan ik vrij gemakkelijk water/zand naar buiten vegen.

Nu zijn daar genoeg coatings voor te vinden, maar wat nogal wisselt is dat de een roept dat er een primer op moet en de ander zegt dat het niet nodig is. Aangezien de prijs bijna 50% hoger wordt als het wel moet, ben ik benieuwd of hier klussers zijn die dit ook gedaan hebben en of zij dan wel of geen primer hebben gebruikt?

Iemand ervaring?
Wat voor coating gebruik je? Ik heb Alabastine garagecoating gebruikt voor de nieuwe Zandcementvloer. Deze kan zonder primer aangebracht worden. Maar dan moet je wel twee lagen om het mooi dekkend te maken. Dus tja.. een primer is goedkoper denk ik
SPX420 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:18:
Ik ben een hot tub aan het bouwen met een glasvezelversterkte kunststof binnenbad. Nu zit ik te denken om de bak te isoleren met glaswol. Echter glaswol en vocht gaan niet zo goed samen, is het een optie om er een folie om heen te maken? En wat is dan beter damp open folie of dampremmende folie?
Komt het wol dan onder water te staan? Lekt het bad richting de binnenbad? Anders maakt het weinig uit.
Ik heb mijn restjes wol ook opgeslagen achter het badwand ;)

Maar je kan ook kiezen om het bad te isoleren met pur
Afbeeldingslocatie: https://doehetbeterzelf.com/wp-content/uploads/2015/11/IMG_6171.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door kmf op 20-05-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
kmf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:52:
[...]

Wat voor coating gebruik je? Ik heb Alabastine garagecoating gebruikt voor de nieuwe Zandcementvloer. Deze kan zonder primer aangebracht worden. Maar dan moet je wel twee lagen om het mooi dekkend te maken. Dus tja.. een primer is goedkoper denk ik

[...]

Komt het wol dan onder water te staan? Lekt het bad richting de binnenbad? Anders maakt het weinig uit.
Ik heb mijn restjes wol ook opgeslagen achter het badwand ;)

Maar je kan ook kiezen om het bad te isoleren met pur
[Afbeelding]
Komt niet onderwater te staan en lekt ook niet. Als er vocht in komt dan komt dat via de houten ombouw door de regen naar binnen. Ik denk dat het met een waterdichte folie wel goed gaat.
Met pur heb ik ook over na gedacht maar dat lijkt me echt een rot klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SPX420 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Komt niet onderwater te staan en lekt ook niet. Als er vocht in komt dan komt dat via de houten ombouw door de regen naar binnen. Ik denk dat het met een waterdichte folie wel goed gaat.
Met pur heb ik ook over na gedacht maar dat lijkt me echt een rot klus.
Je hebt ook ander keus. Isolatiechips bv. Of piepschuimkorrels. Of tonzon® folie.

Ik had gewoon wol over en had geen zin in gedoe, dus dat gebruikt. Gaat het om een nieuw project, zal ik het anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
kmf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Je hebt ook ander keus. Isolatiechips bv. Of piepschuimkorrels. Of tonzon® folie.

Ik had gewoon wol over en had geen zin in gedoe, dus dat gebruikt. Gaat het om een nieuw project, zal ik het anders aanpakken.
Goed idee, ik vind die Isolatiechips is op zich wel een mooie oplossing, goedkoop, kunnen tegen vocht en vult makkelijk.
Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.