ik zie ik zie wat jij niet ziet
Misschien bereik je ze beter door een vraag-post in V&A
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Sometimes you need to plan for coincidence
Werkt verhuur ook via V&A?Twan V schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:39:
Volgens mij zijn er een berg tweakers met zo'n apparaat. Goede kans dat als er iemand bij je in de buurt woont.
Misschien bereik je ze beter door een vraag-post in V&A
Maar bedankt voor de tips. Zal een cross posten.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Maar verzoekjes kunnen inderdaad beter via V&A (of door via DM rechtstreeks contact op te nemen met een van de tweakers die zich in dat topic heeft gemeld als eigenaar).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor dat geld kun je er ook bijna een kopen die op je mobiel werkt: https://www.warmtebeeldca...ios-third-generation.htmlicecreamfarmer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:21:
Iemand een idee waar je betaalbaar een flir camera kan huren om je isolatie te checken en waar nodig te verbeteren?
Of zijn daar ook andere manieren voor? Want voor €190 bij boels kan ik ook een bedrijf laten komen die het voor mij doet.
Die zijn goed genoeg voor wat je wilt.
Vind je het niet veel moeite voor het plaatsen van één paneeltje? (25 kg voor 1 paneel en dan nog 50-100 kg ballast per m2 en je zit al aan dit gewicht).
Je kan de ballast natuurlijk weglaten, maar je buren moeten het dan geen probleem vinden dat bij hevige wind je dakkapel zo nu en dan even komt aanwaaien.
2 panelen per dakkapel is toch weer 1000WpGebanned schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:53:
[...]
Vind je het niet veel moeite voor het plaatsen van één paneeltje? (25 kg voor 1 paneel en dan nog 50-100 kg ballast per m2 en je zit al aan dit gewicht).
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
2 panelen is in mijn beleving nog altijd 300 kilo, 600 Wp en een behoorlijke windbelasting.CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:58:
[...]
2 panelen per dakkapel is toch weer 1000Wp
Nu heb ik twee dezelfde dakkapellen dus dat tikt qua Wp wel aan. Maar als het niet dan, dan kan het niet.Gebanned schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:33:
[...]
2 panelen is in mijn beleving nog altijd 300 kilo, 600 Wp en een behoorlijke windbelasting.
Even een vraagje . Ik ben van plan om van het zomer mijn garage te gaan isoleren. Er komt nu zo'n kou vandaan dat het niet bepaald comfortabel is als je de deur van garage naar bijkeuken open doet. Nu wil ik dit doen met pir platen ivm betere isolatie en dat je het het minst inlevert op ruimte.
Nu is mijn vraag: Kan je deze pir platen rechtstreeks vast schroeven tegen de enkelsteense muren? Of zou ik ze gewoon vast moeten kitten en de randen met pur afwerken?
En kan je met pir platen ook dingen ophangen? Mijn gereedschap wil namelijk ook nog op kunnen hangen op de muur.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Buitenmuur is gewoon beton (muur naar de buren). Andere muur is een binnenmuur, cellenbeton of ytong (wat is het verschil)? Beton is sterk zat, maar wat doe ik dan met die andere muur? Kan Dat dit gewoon dragen? Of moet ik een andere constructie bedenken? Trap wordt een vlizotrap.
Dan tot slot nog het waterpas maken. Ik heb geen waterpas van die maat, dus hoe zorg ik dat hij over die dwarse steunbalken in de U-profielen over de volle breedte waterpas staat? Ik kan de hoogte opmeten aan de ene kant en dat ook aan de andere kant doen. Maar een millimeter hoger of lager aan één kant kan over die afstand behoorlijk wat hoogte verschil zijn lijkt me? Hoe betrouwbaar is dan het opmeten van de hoogte (misschien ligt links het laminaat wel net iets hoger ofzo)...
1. Wel of niet eerst 2 draagbalken aan de muren?
2. Kan dit gewoon aan die binnenmuur?
3. Hoe zorg ik dat de vliering waterpas is?

Hier op het forum zijn diverse leden die ervaring hebben met laser waterpas van diverse merken.
Ytong == cellenbeton. Als het 10cm dik is dan zou het moeten kunnen, maar blokken van 7cm (standaarddikte) mogen niet voor een dragende wand gebruikt worden. Ik zou daar geen vliering aan hangen persoonlijk.
Voor vraag 3 zou je een inderdaad een rotatielaser kunnen gebruiken, ik heb een slangenwaterpas gebruikt en dat ging ook prima. Heb ik destijds ook over gevraagd in dit topic of een van zijn voorgangers in de topicreeks.
[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 22-01-2019 20:43 ]
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 22-01-2019 20:51 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Was ook iets wat ik had bedacht (Reinier in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4") maar met balken van 5m70 en een kopmaat van iets van 70x270 ofzo is dat geen pretje, en zeker niet in je eentjezonoskar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:50:
Waterpas maken: Hang 1 steunbalk op, maak 1 dwarsbalk op maat zodat deze tussen de 2 muren past (moet je toch al doen). Waterpas op deze balk en dan op de steunbalk aan de ene kant. Aan de andere kant aftekenen. Zo heb ik mijn garage gemaakt.
Beetje creativiteit johReinier schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:12:
[...]
Was ook iets wat ik had bedacht (Reinier in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4") maar met balken van 5m70 en een kopmaat van iets van 70x270 ofzo is dat geen pretje, en zeker niet in je eentje
Stuk touw en een katrol of een stempel eronder en het lukt wel toch
Ja, maar dan is een slangenwaterpas VEEL makkelijkerMikeyMan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:17:
[...]
Beetje creativiteit joh
Stuk touw en een katrol of een stempel eronder en het lukt wel toch
Ik hoop niet dat @Goofyduck384 een kopmaat van 70x270 gaat gebruiken voor zijn vliering. Ik heb in de garage 40x120 gebruikt, overspanning van 3.4m.Reinier schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:12:
[...]
Was ook iets wat ik had bedacht (Reinier in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4") maar met balken van 5m70 en een kopmaat van iets van 70x270 ofzo is dat geen pretje, en zeker niet in je eentje
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
40x120 lijkt me vrij weinig? Ik heb de balkenschuif gebruikt, maar mijn constructie was niet zo eenvoudig (die 70x270 balk draagt een grotere last omdat een van de dwarsbalken eraan vast zit. Ingewikkeld verhaal, never mind, ik steun namelijk af op twee staanders in plaats van dat ik de niet-dragende gipsblokkenwand gebruik).zonoskar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:32:
[...]
Ik hoop niet dat @Goofyduck384 een kopmaat van 70x270 gaat gebruiken voor zijn vliering. Ik heb in de garage 40x120 gebruikt, overspanning van 3.4m.
Het was er bij mijn maar één, en ik heb er nog nachtmerries van. Het ding heeft mij bijna achterover van het dak geknikkerdnokiaan958GB schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:41:
Bij veel huizen is het al een kunst om een balk van 5,7 meter lang op zolder te krijgen
[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 22-01-2019 23:17 ]
In onze nieuwbouwwoning heb ik stopcontacten laten aanbrengen achter de tv zodat ik alle draden kan wegwerken. Dit werkt prima icm de standaard haakse stekkers met randaarde zoals deze.
Nu heb ik echter een 2-tal apparaten welke zijn voorzien van een euro stekker en aan de andere kant vast zitten aan het apparaat. Ik had verwacht om hier een simpele adapter voor te kopen (een beetje dit idee. Deze zijn echter niet te vinden.
Ik denk nu dat ik twee opties heb.
Optie 1: stekker afknippen en deze aansluiten. Aarde is dan niet van toepassing maar dat moet volgens mij niet uitmaken.
Optie 2: Zoiets aanschaffen. Vind ik echter wel de 'duurste' optie.
Ik zoek eigenlijk een simpele oplossing waarbij ik de apparaatstekkers in originele staat kan houden (autistisch dingetje denk ik
Zoals je kan lezen zit ik dus aardig vast in mijn eigen vicieuze cirkel. Wie heeft de verlossende tip?
©2004
https://www.allekabels.nl...stekkerdoos-3-voudig.html
Heb je er maar 1 nodig om beide apparaten op aan te sluiten.
harm12nl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:04:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken en zoeken m.b.t. een haakse eurostekker. Blijf nu een beetje vastzitten dus wellicht dat hier nog mensen zijn die mij andere inzichten kunnen geven
In onze nieuwbouwwoning heb ik stopcontacten laten aanbrengen achter de tv zodat ik alle draden kan wegwerken. Dit werkt prima icm de standaard haakse stekkers met randaarde zoals deze.
Nu heb ik echter een 2-tal apparaten welke zijn voorzien van een euro stekker en aan de andere kant vast zitten aan het apparaat. Ik had verwacht om hier een simpele adapter voor te kopen (een beetje dit idee. Deze zijn echter niet te vinden.
Optie 1: stekker afknippen en deze aansluiten. Aarde is dan niet van toepassing maar dat moet volgens mij niet uitmaken.
Ik zoek eigenlijk een simpele oplossing waarbij ik de apparaatstekkers in originele staat kan houden (autistisch dingetje denk ik)
Zoals je kan lezen zit ik dus aardig vast in mijn eigen vicieuze cirkel. Wie heeft de verlossende tip?
Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB
€7,50 lijkt me een prima prijs voor deze (optie 2) oplossing. Alles wat je zelf gaat knutselen met stekker en contrastekker wordt duurder.harm12nl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:04:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken en zoeken m.b.t. een haakse eurostekker. Blijf nu een beetje vastzitten dus wellicht dat hier nog mensen zijn die mij andere inzichten kunnen geven
Ik zoek eigenlijk een simpele oplossing waarbij ik de apparaatstekkers in originele staat kan houden (autistisch dingetje denk ik)
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Lost dit je probleem niet op?harm12nl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:04:
...
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d6ut0rm
Of deze:
https://nl.aliexpress.com...0104.3.110.33e474056uD9gw
Die bovenste heb ik besteld omdat anders mijn tv niet vlak genoeg tegen de muur kon.
Normaal gesproken zou ik niet snel aanraden om elektronica uit China te halen, maar hier zit volgens mij weinig in wat problemen kan geven
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Te dik en teveel draad dus dat gaat hem helaas niet worden.Neomess schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:09:
Waarom niet een simpele stekkerdoos?
https://www.allekabels.nl...stekkerdoos-3-voudig.html
Heb je er maar 1 nodig om beide apparaten op aan te sluiten.
[...]
Thx voor je reactie. Dat is inderdaad waar. Of toch de stekker afknippen en een haakse stekker plaatsen. Dat is de goedkoopste oplossingorf schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:09:
[...]
€7,50 lijkt me een prima prijs voor deze (optie 2) oplossing. Alles wat je zelf gaat knutselen met stekker en contrastekker wordt duurder.
Dat laatste heb ik idd ook (en daarom ben ik daar nog niet wezen zoeken) maar voor een simpel verlengstekkertje moet het wel kunnen denk ik ook. Ik ga daar toch ook nog eens kijkenTwan V schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:20:
[...]
Lost dit je probleem niet op?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d6ut0rm
Of deze:
https://nl.aliexpress.com...0104.3.110.33e474056uD9gw
Die bovenste heb ik besteld omdat anders mijn tv niet vlak genoeg tegen de muur kon.
Normaal gesproken zou ik niet snel aanraden om elektronica uit China te halen, maar hier zit volgens mij weinig in wat problemen kan geven
Bedankt igg allen voor het klankborden tot zover.
©2004
Netjes geworden! Mooi strak zo...Harrie_ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:40:
Een kleine update m.b.t. tot mijn keuken.
Vandaag zijn ze het blad komen leveren![]()
Foutje in het blad![]()
Het blad van de misschien inmiddels bekende 'coffiecorner' was wel in orde, dus bij deze alvast een paar teaser foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]
En er moet uiteraard nog een plint onder
Wat was het foutje? Ik zou het blad wel voor 2 tientjes willen houden, met het oog op de buitenkeuken
Revive the guild!
Het blad was 10 cm te kortJelte,89 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:24:
[...]
Netjes geworden! Mooi strak zo...
Wat was het foutje? Ik zou het blad wel voor 2 tientjes willen houden, met het oog op de buitenkeuken

Balen voor ons beiden; ik wil de keuken wel onderhand klaar hebben en de bladenman kan nu weer een nieuw blad gaan storten. Helaas pindakaas, we kunnen het nu toch niet veranderen dus gewoon wachten op een nieuw blad...
Het verkeerde blad mag ik gratis houden (die zou anders bij de bladenman toch de puinbak in gaan). Ik denk dat ik het blad ga inzetten voor mijn friteuse-hoek in de garage
[ Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 23-01-2019 10:35 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Zoek je niet gewoon dit?harm12nl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:04:

Die heb ik zelf namelijk ook, omdat ik precies hetzelfde probleem had.
https://www.allekabels.nl...0v7A4SEAQYASABEgJmhvD_BwE
Nee klopt, deze wel, maar het gaat om het blad voor het grote keukenblok:MikeyMan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:03:
@Harrie_ 10 cm te kort? Deze past toch best netjes zo?

Ah, dat is wel balen inderdaad dan.Harrie_ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:
[...]
Nee klopt, deze wel, maar het gaat om het blad voor het grote keukenblok:
[Afbeelding]
Maar 10 cm is wel een serieuze meetfout ook zeg
Het is in ieder geval goed ingemeten; ik was erbijMikeyMan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:10:
[...]
Ah, dat is wel balen inderdaad dan.
Maar 10 cm is wel een serieuze meetfout ook zeg
Even gebeld: ze gebruiken schonox RM (reparatiemortel). Dit droogt snel en is geschikt voor vloerverwarming.B152 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:35:
@ID-College Toevallig nog met de vloerenlegger gesproken over het afstrijken van de sleuven?
Iig gaan ze bij mij alles regelen
- Sleuven dichtsmeren met RM
- 1e laag grof egaliseren
Dan komen ze later terug om een 2e laag egaline aan te brengen en dan de PVC te verlijmen en te leggen (inclusief gelakte plinten en inloopmat). Het hele pakket dus
Het snelle drogen zorgde hier juist voor wat frustratie tijdens het uitsmeren. Duurde daardoor veel langer dan gewenst. Maar dat zal de vloerboer wel weten.
[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 23-01-2019 11:57 ]
Korte conclusie is gewoon GEEN tegellijm gebruiken bij PVC. Het is prima voor andere dingen maar omdat PVC zo dun is (en de egalinelaag ook) is dit gewoon een risico. De vraag is of je dat wilt lopen.. Dat zal ieder voorzich zijn. Wellicht gebeurt er nooit wat maar als het toch ooit gaat scheuren dan is dit een perfect voorbeeld van goedkoop = duurkoop..MikeyMan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:49:
@ID-College Dat lijkt de schonox variant te zijn van de mij aanbevolen Eurocol 945. Ook een reparatiemortel. Dan zijn ze het daar in ieder geval soort van over eens
Het snelle drogen zorgde hier juist voor wat frustratie tijdens het uitsmeren. Duurde daardoor veel langer dan gewenst. Maar dat zal de vloerboer wel weten.
In principe moeten ze alles zelf doen en ze verkoop vooral PVC. Ik ga er dus vanuit dat ze ermee kunnen omgaan en weten hoe ze dit moeten doen.. A.s. woensdag komen ze de boel dichtsmeren en komt er een 1e grove egalinelaag overheen
[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 23-01-2019 12:33 ]
https://dms.licdn.com/pla...KHY9NPY2USFZBRqarcdl2qb7E
[ Voor 5% gewijzigd door kwakke01 op 23-01-2019 13:18 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
fakking briljant!! thx voor de share!kwakke01 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:16:
kwam dit filmpje nu voor de 2e keer op linkedin tegen en vond hem wel passen in dit topic, dus vandaar dat ik hem even post. iets over middel =doel enzo, maar wel exemplarisch voor hoe een tweaker kan denken
https://dms.licdn.com/pla...KHY9NPY2USFZBRqarcdl2qb7E
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Nu hebben we nieuwe meubels besteld en zijn we de boel aan het schilderen. Voor de gordijnen heb ik een stel koven gemaakt (ik noem ze zo, maar geen idee of ze zo heten). Ik vind dat wel mooi staan en er komt aan de binnenkant LED verlichting, welke aanstuurbaar is met onze Home Assistant.

Disclaimer:
- De kamer op de eerste foto is een 2e woonkamer, waar we zo nu en dan wat tijd aan besteden.
- Let niet op de rare kleuren op de muur (bij de tweede foto), we zijn kleuren aan het testen
- Let ook niet op de enorme druiper op het raam
Nu ga ik komende week de hele kamer nieuw in de latex zetten. Hopelijk lukt me dat in een week tijd.
Daarna is de vloer aan de beurt, wat nog wel even een dingetje is, aangezien we een kruipluik in de woonkamer hebben. Dit heeft te maken met hoe het huis vroeger in elkaar zat. Deze heeft ietwat speling als je er op gaat staan, dus daar moet ik nog even mee aan de slag. Daarna is het schuren en mooi in de olie zetten, dat zal me toch een verschil geven (hoop ik).
Tja, dat was mijn volgende vraag inderdaad: welke dikte van balken kan ik het beste gebruiken?zonoskar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:32:
Ik hoop niet dat @Goofyduck384 een kopmaat van 70x270 gaat gebruiken voor zijn vliering. Ik heb in de garage 40x120 gebruikt, overspanning van 3.4m.
Mijn idee blijft twee draagbalken in de lengte aan de twee muren (één buitenmuur en één ytong muur. Dan daar via U-profielen de dwarsbalken aan hangen, om de 60cm.
Lengte kamer = 3,08 m
Breedte kamer = 2,63 m
Dan daar bovenop de OSB platen voor de vloer van de vliering. En de onderkant waarschijnlijk afwerken met rachelwerk en gipsplaten.
De vliering wordtgebruikt om van alles op te slaan, waaronder winterbanden, kleding, kampeerspullen e.d. En uiteraard moet ik er zelf op kunnen lopen om iets te pakken.
nu vraag ik me alleen af hoe ik een net en strak resultaat krijg met een geplastificeerd lamineer laag(je)
we willen niet dat bv als ik opstrijkspul gebruik dat het na x aantal jaar los gaat laten, verven is een optie maar dan moet het wel glad zijn, zo glad dat het water niet eens druppels achterlaat zeg maar. de laatste keer dat we kastjes verfde was de WAF erg laag wegens stofdoek die erachter bleef hangen.
Nu weet ik best dat schuren en soort schuurpapier erg veel doet,
Maar goed zou het bv ook financieel erg veel uitmaken om DIY te doen? Als ik zo reken denk ik dat ik niet veel prijs verschil heb met standaard ikea keukenkastje(s). kwaliteit mischien hmm
Tja vanalles
Voor de prijs zou je het echt niet moeten doen. Materialen zijn veel duurder dan massaproductie kastjes. Je kunt je fronten laten spuiten bij een meubelspuiterij. Of je kunt met HPL op multiplex aan de slag. Plastic opstrijkspul zou ik ver van blijven in een keuken.vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:38:
we zitent er over na te denken om mijn eigen keuken te bouwen, de WAF is erg hoog bij een strak design.
nu vraag ik me alleen af hoe ik een net en strak resultaat krijg met een geplastificeerd lamineer laag(je)
we willen niet dat bv als ik opstrijkspul gebruik dat het na x aantal jaar los gaat laten, verven is een optie maar dan moet het wel glad zijn, zo glad dat het water niet eens druppels achterlaat zeg maar. de laatste keer dat we kastjes verfde was de WAF erg laag wegens stofdoek die erachter bleef hangen.
Maar goed zou het bv ook financieel erg veel uitmaken om DIY te doen? Als ik zo reken denk ik dat ik niet veel prijs verschil heb met standaard ikea keukenkastje(s). kwaliteit mischien hmm
hmmm nog maar eens terug naar de rekentafelorf schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:17:
Voor de prijs zou je het echt niet moeten doen. Materialen zijn veel duurder dan massaproductie kastjes. Je kunt je fronten laten spuiten bij een meubelspuiterij. Of je kunt met HPL op multiplex aan de slag. Plastic opstrijkspul zou ik ver van blijven in een keuken.
Tja vanalles
Dit is wat ik in mijn nieuwe huis ga doen. Heb een aardig collectie handgereedschap en wat ervaring in het maken van meubels en interieurs. Op dit moment geen werkplaats tot mijn beschikking. Heb alle houten panelen besteld (MDF met melamine en een 2mm ABS kantenband) ook de fronten besteld, apparatuur los besteld, blad bij een natuursteenhandel en de fronten breng ik naar een spuiterij welke ze mooi strak afwerkt. Montage doe ik zelf ter plaatse.vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:38:
we zitent er over na te denken om mijn eigen keuken te bouwen, de WAF is erg hoog bij een strak design.
edit
De prijs is wel afhankelijk van hoeveel je zelf gaat doen, je bent vaak wel een 7.000-10.000 euro kwijt voor een keuken, wanneer het er uit ziet als een ikea keuken dan doe je iets niet goed. Voor dat geld kan je ook een keuken maken die er uit ziet als een hoogwaardige design keuken van 20.000+ euroorf schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:17:
[...]
Voor de prijs zou je het echt niet moeten doen. Materialen zijn veel duurder dan massaproductie kastjes. Je kunt je fronten laten spuiten bij een meubelspuiterij. Of je kunt met HPL op multiplex aan de slag. Plastic opstrijkspul zou ik ver van blijven in een keuken.
[ Voor 20% gewijzigd door Keppie op 23-01-2019 21:08 . Reden: extra quote toegevoegd ]
Of het er dan ook daadwerkelijk naar zijn geld uitziet is uiteraard afhankelijk van de bouwkwaliteit en afwerkingsniveau.
Ik lees zelf (van mede tweakers) dat red cedar wordt aangeraden als ik het hout wil maken. Kan ik daar gewoon schrootjes van kopen en tegen de zijkant schroeven?

Nogmaals het plaatje ter referentie.
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2019 21:33 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Zou heel goed kunnen inderdaad
[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2019 21:47 ]
Trespa hoef je juist niets aan te doen, om te schilderen moet je het eerst goed schuren, een goede kunststofprimer aanbrengen en aflakken.CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:40:
[...]
Zou heel goed kunnen inderdaadAls ik dan een mooie grijstint pak dan lijkt het net weer als zink (bijv. RAL 7037)
Maar dat hoeft niet, het is er gewoon in de kleur die jij mooi vind staan.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat zeg ik toch. Gewoon direct een HPL in RAL 7037 er tegenaanTeijgetje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:06:
[...]
Maar dat hoeft niet, het is er gewoon in de kleur die jij mooi vind staan.
My bad, verkeerd gelezen, dacht dat je ging schilderen.CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:09:
[...]
Dat zeg ik toch. Gewoon direct een HPL in RAL 7037 er tegenaan
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
zie -->CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:25:
Ik ben toch overstag. Wanneer het weer het toelaat wil ik toch de zijwang van de buitenkant af opentrekken, isoleren en goed afwerken met gips. Nu zit er zink tegenaan. Wat is een goed alternatief? Ik weet niet of ik zelf met zink aan de slag kan. Buren hebben er iets van kunststof tegenaan zitten, maar ze wisten zelf niet wat het precies was. Ook zie ik de zijwang vaak met schrootjes afgewerkt zijn.
Ik lees zelf (van mede tweakers) dat red cedar wordt aangeraden als ik het hout wil maken. Kan ik daar gewoon schrootjes van kopen en tegen de zijkant schroeven?
[Afbeelding]
gelukkig was hmmbob me voor ik zat al na te denken, wij hebben trespa er tegenaan laten plaatsen, beetje groenige/antreciet kleur wegens dat aanslag/stof heel erg op wit te zien is. zeker aan te raden. (bij ons was de binnenkant rot)
Zo te zien heb je nog ruimte zat dus ik zou het geheel van buitenaf iets opdikken zodat je binnen niet te veel ruimte verliest maar wel de zijwangen goed kan isoleren. Opdikken met hardhout doen.
verdiep je erg goed in isoleren en ventilatie .. enzv. .
Afwerken & zink, doe een dakdekker kost je wellicht wat arbeidsloon maar beter als lekkage achteraf moeten oplossen. spreek gewoon vooraf wat hij gaat doen en hoe jij het aanlevert.
Ik zie mezelf rustig kasten ontwerpen en bouwen, maar ik ben ook lui & goedkoop(er) als ik bv zelfbouw voor 2.000 euro minder kan doen dan via de bouwmaat/ikea de kastjes bestel ben ik zeker "voor" en ga ik zelf aan de slag. Maar waar zit het kwaliteits-verschil inKeppie schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:06:
Dit is wat ik in mijn nieuwe huis ga doen. Heb een aardig collectie handgereedschap en wat ervaring in het maken van meubels en interieurs. Op dit moment geen werkplaats tot mijn beschikking. Heb alle houten panelen besteld (MDF met melamine en een 2mm ABS kantenband) ook de fronten besteld, apparatuur los besteld, blad bij een natuursteenhandel en de fronten breng ik naar een spuiterij welke ze mooi strak afwerkt. Montage doe ik zelf ter plaatse.
De prijs is wel afhankelijk van hoeveel je zelf gaat doen, je bent vaak wel een 7.000-10.000 euro kwijt voor een keuken, wanneer het er uit ziet als een ikea keuken dan doe je iets niet goed. Voor dat geld kan je ook een keuken maken die er uit ziet als een hoogwaardige design keuken van 20.000+ euro
De keukens die ik tot nu toe gezien heb bestaan uit spaanplaat, en sterker nog ze staan al 25 tot 30 jaar erg stevig, nu twijfel ik eerder aan de afwerk kwaliteit van ikea (lees 1 verflaag ipv 2)
En nadelig(er) van ikea vind ik is dat de de lijn wel eens wil veranderen (kleuren niet eens maar een deurtje of zoiets is niet meer te leveren) .. maar goed dat heb je eigenlijk met elke keuken(merk) wel.
Dus ik denk een gezonde middenweg, bv kastjes kopen en alleen iets beter beschermen tegen het dagelijks gebruik .. door ze voor voordat je ze in elkaar zet de onbeschermde delen te verven, kit of lijm tussen de naden. misschien hier en daar een extra duvel. Het grootste gevaar in mijn optiek is vocht voor de levensduur.
Tja vanalles
Platte daken begin ik niet aan. Dat mag inderdaad een dakdekker doen. Maar de zijwang kan ik prima zelf.vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:19:
[...]
Afwerken & zink, doe een dakdekker kost je wellicht wat arbeidsloon maar beter als lekkage achteraf moeten oplossen. spreek gewoon vooraf wat hij gaat doen en hoe jij het aanlevert.
Hardhout voor de mogelijk dragende last?Opdikken met hardhout doen.
[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2019 22:51 ]
Bedoel de zink tussen zijwang en dakpannen door een dakdekker laten doen.. maar goed jou keuzeCurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:51:
[...]
Platte daken begin ik niet aan. Dat mag inderdaad een dakdekker doen. Maar de zijwang kan ik prima zelf.
[...]
Hardhout voor de mogelijk dragende last?
Nee hardhout of een plastic/hout composiet materiaal is beter bestand tegen het weer en dus tegen houtrot.
Maar als je de zijwang bv 5 a 10cm naar buiten kan verplaatsen (dat bedoel ik met opdikken) kan je meer isolatie kwijt.
Ging je ook je ramen vervangen door HR++ ? ik heb tijdens de renovering wat extra geld besteed en het kozijn is gelijk vervangen door plastic kozijn + HR++ glas (met hor) kosten was nog geen 1500,-
Tja vanalles
Aha, nee, dat zink laat ik lekker zitten.vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:21:
[...]
Bedoel de zink tussen zijwang en dakpannen door een dakdekker laten doen.. maar goed jou keuze
Goed punt.Nee hardhout of een plastic/hout composiet materiaal is beter bestand tegen het weer en dus tegen houtrot.
Dat snap ikMaar als je de zijwang bv 5 a 10cm naar buiten kan verplaatsen (dat bedoel ik met opdikken) kan je meer isolatie kwijt.
Plastic kozijnen komen er niet in in ons jaren '30 huis. Ramen zijn inderdaad al HR++.Ging je ook je ramen vervangen door HR++ ? ik heb tijdens de renovering wat extra geld besteed en het kozijn is gelijk vervangen door plastic kozijn + HR++ glas (met hor) kosten was nog geen 1500,-
Een plat dak is niet heel lastig toch? Kwestie van juist formaat EPDM bestellen, vastlijmen, hoeken en afvoer fatsoenlijk monteren en klaar is kees? Als je een rol EPDM kan halen die in 1 stuk over je dak past (en hem volledig verlijmt met de juiste ondergrond enzo), kan er volgens mij weinig mis gaan.CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:51:
[...]
Platte daken begin ik niet aan. Dat mag inderdaad een dakdekker doen. Maar de zijwang kan ik prima zelf.
In maart (als het weer een beetje beter is) wil ik zo het dak van m'n garage gaan doen + isolatie (wat dan waarschijnlijk betekend dat ik de dakopstand mag verhogen
Je wilt het goed doen en trekt meteen de binnen- en buitenkant openCurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:24:
[...]
Aha, nee, dat zink laat ik lekker zitten.
[...]
Goed punt.
[...]
Dat snap ik
[...]
Plastic kozijnen komen er niet in in ons jaren '30 huis. Ramen zijn inderdaad al HR++.
De kans is aanwezig dat er aan de binnenkant geen dampwerend folie zit.
Maar als je gaat isoleren met PIR wat een dampwerende folie heeft, zou je de binnenkant niet open hoeven te trekken.
Voor de buitenkant zijn veel mogelijkheden. Wat ik wel weet is dat het een rotklus is om een dakkapel te schilderen dus zou zelf geen hout doen. Doe je dat wel dan is opdikken met geimpregneerd tuinhout mooi zat.
Kunststof schrootjes vind ik persoonlijk niet zo bij een 30 jaren huis passen. Al zie je van beneden waarschijnlijk niet dat het kunststof is.
Zink is en blijft het ideale materiaal voor zoiets. Je hebt tegenwoordig ook heel mooi geprofileerd zink hiervoor. Dat solderen ze niet maar wordt gefixeerd. Je ook niet veel nodig. De kosten zullen vooral arbeid zijn.
hmm je weet dat plastic tegenwoordig net zo goed op hout kan lijken (niet voor echt onder doet) maar minder onderhoud / en energie zuiniger..CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:24:
Plastic kozijnen komen er niet in in ons jaren '30 huis. Ramen zijn inderdaad al HR++.
Tenzij ik uit mijn nek zwets
ps ik zie geen ventilatie mogelijkheid(bij je ramen), hoewel het misschien erg contra je gevoel is ventilatie is erg belangrijk je wilt geen vocht ophoping..ook bij je isolatie zorg dat lucht laag hebt die het vocht af kan voeren en het dus niet ophoopt. hoe beter je isoleert hoe belangrijker dit punt word.
Tja vanalles
Zelf maken is duurder dan koop. Vochtbestendige mdf en HPL is duur en je moet twee zijden beplakken anders trekt alles krom. Strijkspul is voor een keuken niet geschikt.vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:38:
Kastjes van Ikea en dan eventueel de frontjes zelf maken of de goedkoopste versie laten spuiten is al een stuk makkelijker en goedkoper denk ik.
Of je moet natuurlijk meubelmaker zijn en over een mooie werkplaats beschikken.
Ik heb een jaren 1800 (oke rond 1870) huis en sinds kort wel overgestapt op "plastic" kozijnen met triple glas. Houtnerf in kunststof, je ziet het, maar niet als in "dat is plasti"CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:24:
Nog los van het feit dat het waarschijnlijk minimaal 60k gaat kosten om hier kunststof in te zetten.
Wat noem je duurder ? dunner hout en "slechte" of erg goedkope afwerking ? of tijd geld en moeite.D.deJong schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 05:51:
Zelf maken is duurder dan koop. Vochtbestendige mdf en HPL is duur en je moet twee zijden beplakken anders trekt alles krom. Strijkspul is voor een keuken niet geschikt.
Kastjes van Ikea en dan eventueel de frontjes zelf maken of de goedkoopste versie laten spuiten is al een stuk makkelijker en goedkoper denk ik.
Of je moet natuurlijk meubelmaker zijn en over een mooie werkplaats beschikken.
Ikea produceert op enorme schaal en volumes, maar als ze het materiaal een haar dunner kunnen maken of een beschermlaag minder dan zullen ze het zeker doen en dat is pure winst.
Overgens omdat ik in huis toch kast(en) moet/wil maken en al redelijk wat gereedschap heb is die kostenpost enorm klein.
Tja hoewel de WAF niet hoog is zou ik rustig een motorblok op de eettafel neerzetten
Maar het moet me wel voordeel opleveren, @Keppie heeft dat voordeel gevonden en knutselt er zelf 1 in elkaar en dat is echt top.
Ik ben nog zoekende, en het is best bizar in een tijd dat je alles kan bestellen niet de geplastificeerde laag die je eropstrijkt/plakt (weet ik veel wat HPL of ik eigenlijk nodig heb) eigenlijk niet te vinden is in de goeie maten.
Volgens mij is MDF erg duur versus spaanplaat, en de juiste voorbehandeling (lak/houtvuller/schuren) stof&vet vrij voordat je er iets op plakt verft maakt natuurlijk best veel uit. maar dit soort kennis tja die is erg "duur" want die opstrijk meuk tja daar moet de temp eigenlijk tussen 600 en 610 graden liggen.. (ja ik weet de temp is niet smelten maar branden..;) ging meer om de 10 graden verschil dan de werkelijke temp) dat soort weetjes kunnen enorme impact hebben op je eindresultaat.
Maar goed ik zou het wel meer waarderen, wat inhoudelijker / breder dan de korte versie "kan niet" te zien en dat mag best uitgebreid zijn. dat maakt dit topic wel erg leuk . zo hebben we het over een dakkapel ander moment de keuken
Tja vanalles
Rockpanel kan ook. Of cedral delen van Eternit?CurlyMo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:25:
Ik ben toch overstag. Wanneer het weer het toelaat wil ik toch de zijwang van de buitenkant af opentrekken, isoleren en goed afwerken met gips. Nu zit er zink tegenaan. Wat is een goed alternatief? Ik weet niet of ik zelf met zink aan de slag kan. Buren hebben er iets van kunststof tegenaan zitten, maar ze wisten zelf niet wat het precies was. Ook zie ik de zijwang vaak met schrootjes afgewerkt zijn.
[Afbeelding]
Heb je mijn posts in dit topic gezien, en in het bijzonder de laatste? Ook even een 'shoutout' naar @Keppie, @D.deJong en @vsovso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:38:
Ik heb ook een tijd overwogen om de hele keuken zelf te maken (dus inclusief corpi en binnenwerk) maar ben daar van afgestapt vanwege de kosten en zeer grote hoeveelheid werk. Kijkend naar de kosten van een IKEA corpus met daarin o.a. lades met softclose en de mogelijkheid om de fronten horizontaal en verticaal nog te stellen; ik kan voor dat geld niet eens in de buurt komen...
Uiteindelijk de keuken gezet o.b.v. IKEA en daar bij k14.nl fronten bijbesteld. Nu ben ik zelf gegaan voor de 'landelijke look', maar bij die partij leveren ze ook greeploze fronten voor de strakke/moderne keuken, eikenfronten massief of fineer. De passtukken en plinten heb ik trouwens wel zelf gemaakt. Deze zijn helemaal vlak en heb ik in totaal 1x gegrond, 2x gelakt en 4x geschuurd (niet in die volgorde
Niet dat ik zo'n enorme fan ben van IKEA (verre van dat) en het is een nadeel dat je gebonden bent aan de breedtematen 40cm, 60cm, 80cm, maar buiten dat geloof ik niet dat je met zelfbouw een zelfde resultaat kunt bereiken (of je moet van beroep interieurbouwer zijn).
Ik heb nog steeds een overzicht online staan met daarin àlle kosten; geïnteresseerden mogen me een PM sturen dan kun je zelf oordelen of het de moeite loont voor dat geld zelf 'from scratch' alles te maken.
Klopt, kan er bijna niets in kwijtMikeyMan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:23:
@Harrie_ , dat zijn smalle kastjes zeg!
Snap dat ze in de war raakten met het blad
Het is inmiddels aangepast
Wat betreft keukenkastjes kun je als zelfbouwer met beperkt gereedschap wat mij betreft absoluut niet tegen de ikea binnendelen op. Kwaliteit panelen is niet super en je moet voorzichtig zijn met in elkaar zetten en zoals met alles van ikea is het monteren en dan afblijven. Voordeel is wel dat er allerlei maten, beslag, lades en andere bijbehorende onderdelen te krijgen zijn.
Ik heb ook een keuken uit 2006 van Ikea (zat er al in) en die ziet er nog gewoon netjes uit, Koelkast/Oven e.d. is van Whirlpool by Ikea, en tot op heden alleen het motortje van het draaiplateau van de oven kaduuk (4,5 euro online en 3 minuten werk)
Ik ben inderdaad voornemens om 'later' alleen corpussen te kopen bij Ikea (of een deel bewaren) en de fronten zelf maken/elders kopen... Je hebt DM @Harrie_
Revive the guild!
Hier en daar wel wat voorbij zien komenHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:17:
Heb je mijn posts in dit topic gezien, en in het bijzonder de laatste? Ook even een 'shoutout' naar @Keppie, @D.deJong en @vso
ja ik zit eigenlijk met het zelfde gevoel/oordeel van positief/negatief maar dat is eigenlijk niet waarom ik een rant/betoog schreef.Niet dat ik zo'n enorme fan ben van IKEA (verre van dat) en het is een nadeel dat je gebonden bent aan de breedtematen 40cm, 60cm, 80cm, maar buiten dat geloof ik niet dat je met zelfbouw een zelfde resultaat kunt bereiken (of je moet van beroep interieurbouwer zijn).
Ik heb nog steeds een overzicht online staan met daarin àlle kosten; geïnteresseerden mogen me een PM sturen dan kun je zelf oordelen of het de moeite loont voor dat geld zelf 'from scratch' alles te maken.
ik weet niet of het jullie opvalt maar Ikea/leenbakker "troep" buigt door & beschadigd heel makkelijk en het bijstellen (te ruig dagelijks gebruik zeg maar) dat ga je wel merken .. maar kan je dat voorkomen ?
Tja vanalles
Ik ben van plan regelmatig foto's te gaan maken deze kan ik t.z.t. wel posten.vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:49:
[...]
.......
Maar goed ik zou het wel meer waarderen, wat inhoudelijker / breder dan de korte versie "kan niet" te zien en dat mag best uitgebreid zijn. dat maakt dit topic wel erg leuk . zo hebben we het over een dakkapel ander moment de keuken
Kasten (corpus) heb ik opgevraagd bij een interieurbouwer om de hoek deze waren te duur. Daarna nog wel wat online gevonden om complete kasten te bestellen, deze komen niet echt in de buurt met wat ik wil qua hoogte en verdeling van laden. Vervolgens kwam ik uit bij meubelinterieur.nl deze hebben mij goed geholpen via de mail, er is veel mogelijk ook om het aan te passen naar mijn wensen. Deze ook niet al te duur. Uiteindelijk bij een leverancier van plaatmateriaal uitgekomen welke het plaatmateriaal gezaagd en wel bij mij af gaat leveren. Wat ik zelf nog moet doen is de fronten rondom schuren, de kasten voorboren en monteren, de scharnieren inboren, de laden inschroeven en stelpoten monteren.
Blad zoals gezegd bij een natuursteenhandel vandaag
Aparatuur via online shops bij elkaar verzameld
Grepen ook online besteld
Fronten gaan naar een spuiterij waar ze het in elke kleur kunnen spuiten
Laden is wel een ding, deze kunnen besteld worden bij de meubelinterieur site maar hier heb ik nog een lijntje met de importeur dus gaat via hun.
Voor het teken en reken werk is wel wat ervaring handig, ook de lijsten op maat maken is handig met wat ervaring.
Ik kom uit de interieur/standbouw en een zelfbouw keuken is eigenlijk een must voor mij, omdat ik nu de werkplaats niet meer heb moet ik wat behelpen met het houtmateriaal op maat bestellen. Prijsverschil investeer ik weer in nieuw (hand)gereedschap met € 1000,- investering in gereedschap kom je echt heel ver. Gezien de prijzen van de keukens valt dit nog mee
Ik denk zelf dat het wel meevalt met het 'bijstellen'. Als de corpussencorpi aan elkaar zitten en aan de muur vast en er zit vervolgens een front voor en er ligt een blad op, dan hebben ze volgens mij niet veel meer te lijden.vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:10:
[...]
Hier en daar wel wat voorbij zien komen![]()
[...]
ja ik zit eigenlijk met het zelfde gevoel/oordeel van positief/negatief maar dat is eigenlijk niet waarom ik een rant/betoog schreef.
ik weet niet of het jullie opvalt maar Ikea/leenbakker "troep" buigt door & beschadigd heel makkelijk en het bijstellen (te ruig dagelijks gebruik zeg maar) dat ga je wel merken .. maar kan je dat voorkomen ?
De reden dat ik het bijstellen als pluspunt noemde is omdat je dus nadat je de keuken hebt gebouwd alle fronten (eenmalig) goed kunt stellen. Als je zelf aan het bouwen gaat dan kun je dat vaak nog wel met de scharnieren, maar bijv. ladefronten niet. Als ik zelf lades maak (met ladegeleiders) dan is het altijd een heel geneuzel om alles precies goed uit te lijnen en dan heb ik nog (ondanks mijn vakmanschap
DIY betekent niet meteen dat je alles zelf moet doenTheJVH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:36:
[...]
Een plat dak is niet heel lastig toch? Kwestie van juist formaat EPDM bestellen, vastlijmen, hoeken en afvoer fatsoenlijk monteren en klaar is kees? Als je een rol EPDM kan halen die in 1 stuk over je dak past (en hem volledig verlijmt met de juiste ondergrond enzo), kan er volgens mij weinig mis gaan.
Er zit waarschijnlijk niks nee. Maar de hele excercitie is juist om de binnenkant open te kunnen maken zodat ik de schroten kan vervangen door gips en zodat ik kan isoleren. Dat zink aan de buitenkant zit alleen maar in de weg. Binnenkort trek ik voorzichtig even een plankje los met de multitool en te zien hoe de andere kant eruit ziet. Wellicht dat de luchtspouw groot genoeg is om het zink te laten zitten en van de binnenkant te kunnen isoleren met PIR + gips afwerking.nokiaan958GB schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:45:
[...]
Je wilt het goed doen en trekt meteen de binnen- en buitenkant open
De kans is aanwezig dat er aan de binnenkant geen dampwerend folie zit.
Maar als je gaat isoleren met PIR wat een dampwerende folie heeft, zou je de binnenkant niet open hoeven te trekken.
Deze week komen de schilderen voor offertes. Opnieuw, niet alles hoef ik zelf te doen.Voor de buitenkant zijn veel mogelijkheden. Wat ik wel weet is dat het een rotklus is om een dakkapel te schilderen dus zou zelf geen hout doen. Doe je dat wel dan is opdikken met geimpregneerd tuinhout mooi zat.
Kan lijken inderdaad, over de mate waarin verschillen de meningen. Mijne is duidelijk. Hier komen geen kunstof kozijnenvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:13:
[...]
hmm je weet dat plastic tegenwoordig net zo goed op hout kan lijken (niet voor echt onder doet) maar minder onderhoud / en energie zuiniger..
Jaren '30, dus ramen sluiten al niet perfect. Elk voordeel heb zijn nadeel.ps ik zie geen ventilatie mogelijkheid(bij je ramen), hoewel het misschien erg contra je gevoel is ventilatie is erg belangrijk je wilt geen vocht ophoping..ook bij je isolatie zorg dat lucht laag hebt die het vocht af kan voeren en het dus niet ophoopt. hoe beter je isoleert hoe belangrijker dit punt word.
Inderdaad ook gevonden. Direct wat kleurstalen besteld. Nu nog even kijken waar ik het goed kan bestellen en hoe ik het überhaupt op maat zaag.Aardappel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:02:
[...]
Rockpanel kan ook. Of cedral delen van Eternit?
Ik ga in mijn huidige huis ook zelf de keuken maken, maar geen MDF meer gebruiken.
De 2mm aanpassingen die je nodig hebt zitten overigens gewoon in het lade/scharnier beslag.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Helemaal mee eens, kozijnen en glazen besteed ik ook uit. Ik schrok zelf alleen van de offerte van een dakdekker om nieuwe bitumen op het dak te leggen hier. >2K voor een dak van 20m2 zonder isolatie oid... Voor dat geld doe ik het wel zelf met EPDM + PIR isolatie...CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:21:
[...]
DIY betekent niet meteen dat je alles zelf moet doenDaarnaast is het een geschakelde dakkapel. Dus we moeten het zo renoveren dat de buurman er het minste last van heeft.
Al dat spul is vrij hard. Ik zelf heb een oud zaagblad dat ik voor dat soort zaken gebruik.CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:21:
[...]
Inderdaad ook gevonden. Direct wat kleurstalen besteld. Nu nog even kijken waar ik het goed kan bestellen en hoe ik het überhaupt op maat zaag.
Of koop een goedkoop zaagblad van 15 euro op ecotools of toolstation voor dat soort zaken.
Dan hebben we het er al over dat je een cirkelzaag hebt of niet?Aardappel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:27:
[...]
Al dat spul is vrij hard. Ik zelf heb een oud zaagblad dat ik voor dat soort zaken gebruik.
Of koop een goedkoop zaagblad van 15 euro op ecotools of toolstation voor dat soort zaken.
Als je het recht wilt hebben zou ik het niet met de multitool doen. Ik ging er vanuit dat je een cirkel/invalzaag had. Een andere zaag zou ook werken als je dan maar een geleider maakt (latje), ook dat gaat het advies nog steeds op over het zaagblad.CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:29:
[...]
Dan hebben we het er al over dat je een cirkelzaag hebt of niet?Of kan het ook met zo'n cirkelzaagje van de multi-tool?
ehrm ...Kaasplank schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:46:
VSO herspenspinsel deel zoveel maar goed...
Het ligt best aan het product van ikea er zijn producten die je gerust in en uit elkaar kan halen (of aan kan draaien) maar ook onderdelen die niet veel kunnen hebben. En als je bij het in elkaar zetten wat beter beschermt door lijm/kit (met beleid) dan verleng je best wel de levensduur ..Wat betreft keukenkastjes kun je als zelfbouwer met beperkt gereedschap wat mij betreft absoluut niet tegen de ikea binnendelen op. Kwaliteit panelen is niet super en je moet voorzichtig zijn met in elkaar zetten en zoals met alles van ikea is het monteren en dan afblijven. Voordeel is wel dat er allerlei maten, beslag, lades en andere bijbehorende onderdelen te krijgen zijn.
De maten zijn bij ikea eerder mijn "probleem" tot nu toe kom ik best rot uit, maar goed tijd zat om hier over te bomen.
Keppie schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:12:
Ik ben van plan regelmatig foto's te gaan maken deze kan ik t.z.t. wel posten.
Dat is het leuke iedereen brengt hier wat anders met zich meeKasten (corpus) heb ik opgevraagd bij een interieurbouwer om de hoek deze waren te duur. Daarna nog wel wat online gevonden om complete kasten te bestellen, deze komen niet echt in de buurt met wat ik wil qua hoogte en verdeling van laden. Vervolgens kwam ik uit bij meubelinterieur.nl deze hebben mij goed geholpen via de mail, er is veel mogelijk ook om het aan te passen naar mijn wensen. Deze ook niet al te duur. Uiteindelijk bij een leverancier van plaatmateriaal uitgekomen welke het plaatmateriaal gezaagd en wel bij mij af gaat leveren. Wat ik zelf nog moet doen is de fronten rondom schuren, de kasten voorboren en monteren, de scharnieren inboren, de laden inschroeven en stelpoten monteren.
Blad zoals gezegd bij een natuursteenhandel vandaag
Aparatuur via online shops bij elkaar verzameld
Grepen ook online besteld
Fronten gaan naar een spuiterij waar ze het in elke kleur kunnen spuiten
Laden is wel een ding, deze kunnen besteld worden bij de meubelinterieur site maar hier heb ik nog een lijntje met de importeur dus gaat via hun.
Voor het teken en reken werk is wel wat ervaring handig, ook de lijsten op maat maken is handig met wat ervaring.
Ik kom uit de interieur/standbouw en een zelfbouw keuken is eigenlijk een must voor mij, omdat ik nu de werkplaats niet meer heb moet ik wat behelpen met het houtmateriaal op maat bestellen. Prijsverschil investeer ik weer in nieuw (hand)gereedschap met € 1000,- investering in gereedschap kom je echt heel ver. Gezien de prijzen van de keukens valt dit nog mee
Ik heb best een werkplek/plaats en wat gereedschap en wat ervaring om me heen, maar meubelbouw is toch iets afwezig.. ik heb best wel wat kasten / oplossing gebouwd en functioneel is het altijd wel maar ik erger me dood als bv meubelpaneel doorzaag en dan een bandje erop moet plakken en dat die niet netjes afgesneden kan worden en het eigenlijk overduidenlijk "diy" is .. dan ben ik er niet trots op.
Tja vanalles
Hear, hear.vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:36:
[...]
Ik heb best een werkplek/plaats en wat gereedschap en wat ervaring om me heen, maar meubelbouw is toch iets afwezig.. ik heb best wel wat kasten / oplossing gebouwd en functioneel is het altijd wel maar ik erger me dood als bv meubelpaneel doorzaag en dan een bandje erop moet plakken en dat die niet netjes afgesneden kan worden en het eigenlijk overduidenlijk "diy" is .. dan ben ik er niet trots op.
Dat is precies de reden dat ik alle 'interieurbouw'-werzaamheden altijd met MDF maak en vervolgens aflak. Als je werkt met meubelplaat en een bandje heb je eigenlijk maar 2 uitkomsten: de 100% pro look of de DIY-look.
De foto's van mijn inloopkast zijn al vaker voorbij gekomen, maar toch nog een keer om te bendadrukken dat ik zoiets nooit 100% voor elkaar krijg met meubelplaat. Maar misschien is dat mijn beperking

Puik werk!Harrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:44:
[...]
Hear, hear.
Dat is precies de reden dat ik alle 'interieurbouw'-werzaamheden altijd met MDF maak en vervolgens aflak. Als je werkt met meubelplaat en een bandje heb je eigenlijk maar 2 uitkomsten: de 100% pro look of de DIY-look.
De foto's van mijn inloopkast zijn al vaker voorbij gekomen, maar toch nog een keer om te bendadrukken dat ik zoiets nooit 100% voor elkaar krijg met meubelplaat. Maar misschien is dat mijn beperking
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een bank voor bij de eettafel heb ik nog niet eerder gemaakt,Tranze schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:00:
[...]
Puik werk!Wij gaan ook nog zelf aan de slag om een tv meubel, bank voor bij de eettafel, cv kast en kledingkast onder een schuine wand te maken... ik ben benieuwd.
wel een keer een TV meubel, een CV kast en een kledingkast onder een schuine wand
Van die laaste moet ik echt een keer de foto's updaten want hij is al lang af en ingericht en heb er ook nog een aantal lades aan toegevoegd
Misschien dan toch mijn principes maar opzij leggen en voor dat doel en tegen die tijd, een parkside cirkelzaag kopenAardappel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:35:
[...]
Als je het recht wilt hebben zou ik het niet met de multitool doen. Ik ging er vanuit dat je een cirkel/invalzaag had. Een andere zaag zou ook werken als je dan maar een geleider maakt (latje), ook dat gaat het advies nog steeds op over het zaagblad.
Maar je kunt toch voor pak 'm beet 100 euro een professionele kopen waar je (ookal gebruik je 'm niet veel) de komende 20 jaar plezier van hebt?CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:15:
[...]
Misschien dan toch mijn principes maar opzij leggen en voor dat doel en tegen die tijd, een parkside cirkelzaag kopenIk doe er namelijk vrijwel nooit wat mee.
Zitten ze aan de muur vastHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:17:
Ik denk zelf dat het wel meevalt met het 'bijstellen'. Als de corpussencorpi aan elkaar zitten en aan de muur vast en er zit vervolgens een front voor en er ligt een blad op, dan hebben ze volgens mij niet veel meer te lijden.
o ja ben het zeker wel mee eens, je kan nog zo goed uitmeten/uitlijnen en boormal maken stellen is wel erg prettig. iets waarbij ik automatisering zeer waardeer Om alleen een cnc tafel hiervoor in huis te halen .. hmm dat lijkt me wel overkillDe reden dat ik het bijstellen als pluspunt noemde is omdat je dus nadat je de keuken hebt gebouwd alle fronten (eenmalig) goed kunt stellen. Als je zelf aan het bouwen gaat dan kun je dat vaak nog wel met de scharnieren, maar bijv. ladefronten niet. Als ik zelf lades maak (met ladegeleiders) dan is het altijd een heel geneuzel om alles precies goed uit te lijnen en dan heb ik nog (ondanks mijn vakmanschap) lades die 1mm verlopen t.o.v. van buurman-lade. Dat is zeker geen ramp voor lades in een kast of in de schuur, maar in de keuken wil je toch gewoon dat het 100% uitlijnt?
Waar de pre-fab natuurlijk niet goed in zijn: me "rechte" muren, leiding werk met beugels. koofjes en ander geneuzel ..
Maar of je ikea materiaal met bouwmarkt/online spul moet vergelijk hmmm, ik denk niet voor niks dat ikea winstgevend is .. zoals ik al zei, alles wat goedkoper kan zal al gebeurd zijn. en bij bouwmarkt materiaal is dat wellicht de winst die je pakt ?
Tja vanalles
ik vind het +1 waard maar ik denk dat ik er naast moet staan om te oordelenHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:44:
[...]
Hear, hear.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja vanalles
Ik heb geen bovenkastjesvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:28:
[...]
Zitten ze aan de muur vastneem aan de boven kastjes
maar inderdaad als ze eenmaal staan is dat ook geen probleem meer
mijn blad (een 5cm dikke massief granitoblad) nu tevens op de 5x7's rust, waar ik ook staanders onder gezet heb voor de zekerheid. Laatste voordeel is dat ik nu achter de kastjes 5 cm extra ruimte heb voor leidingwerk, WCD's e.d.
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoeltvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:28:
[...]
o ja ben het zeker wel mee eens, je kan nog zo goed uitmeten/uitlijnen en boormal maken stellen is wel erg prettig. iets waarbij ik automatisering zeer waardeer Om alleen een cnc tafel hiervoor in huis te halen .. hmm dat lijkt me wel overkilldan is de ikea instormen wel een grote plus zeg maar.
Waar de pre-fab natuurlijk niet goed in zijn: me "rechte" muren, leiding werk met beugels. koofjes en ander geneuzel ..
Maar of je ikea materiaal met bouwmarkt/online spul moet vergelijk hmmm, ik denk niet voor niks dat ikea winstgevend is .. zoals ik al zei, alles wat goedkoper kan zal al gebeurd zijn. en bij bouwmarkt materiaal is dat wellicht de winst die je pakt ?
Je bent van harte welkom om een keer op de koffie te komen en alles IRL te komen bekijken hoorvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:30:
[...]
ik vind het +1 waard maar ik denk dat ik er naast moet staan om te oordelen
Als je het niet hebt kun je het niet gebruiken.CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:15:
[...]
Misschien dan toch mijn principes maar opzij leggen en voor dat doel en tegen die tijd, een parkside cirkelzaag kopenIk doe er namelijk vrijwel nooit wat mee.
Een invalzaag van Metabo (niet het beste maar toch een goed merk) met geleider koop je voor 189 euro en heb je veel meer plezier van dan een cirkelzaag (van parkside).
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een goede 2e hands van festool kost je nog enkele tientjes meer en heb je zo veel meer plezier van.
Toch mooi hoe snel Parkside altijd weer wordt gepareerdHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:25:
[...]
Maar je kunt toch voor pak 'm beet 100 euro een professionele kopen waar je (ookal gebruik je 'm niet veel) de komende 20 jaar plezier van hebt?
helderHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:34:
Ik heb geen bovenkastjes. Omdat ik de keuken wat dieper wilde hebben heb ik 5x7's tegen de muur aan geschroefd en vervolgens de kastjes weer hiertegenaan geschroefd. Bijkomende voordeel is dat
mijn blad (een 5cm dikke massief granitoblad) nu tevens op de 5x7's rust, waar ik ook staanders onder gezet heb voor de zekerheid. Laatste voordeel is dat ik nu achter de kastjes 5 cm extra ruimte heb voor leidingwerk, WCD's e.d.
Dit is eigenlijk DE vraag, kwa prijs kan je niet tegen de ikea opboxen door DIY een tafel/kast te (ver)bouwen bv die kast onder de schuine wand van je zou je bijvoorbeeld met wat ikea hacker(s) mentaliteit wellicht ook kunnen bouwenIk snap niet goed wat je hiermee bedoeltIs IKEA beter, is de bouwmarkt beter?
Maar dan kom je gelijk op het andere punt wat jezelf ook eerder noemde ikea spul moet je niet te ruig aandraaien/boren want je bent er zo doorheen dus iets modden/hacken tja dat is het bijbehorend risico
En is dus bouwmarkt spul vaak wel beter bestand tegen DIY klussen ..
En ik vraag me af als je de deurtjes van de ikea keuken (of ander merk) vervangt of de scharnieren/geleiders wel berekend zijn voor dergelijk materiaal/extra gewicht.
Je bent van harte welkom om een keer op de koffie te komen en alles IRL te komen bekijken hoor
Tja vanalles
Nee hoor, ik snap het wel; als je een apparaat heel weinig gebruikt en het scheelt aanzienlijk in de kosten. Als ik op de website van de Lidl kijkt bij cirkelzagen dan zie ik maar één normale cirkelzaag; die kost € 100,- en is weliswaar op accu maar van die accu mogen we wel aannemen dat die geen 20 jaar meegaat. Dan koop je voor hetzelfde geld een A-merk met kabel, maar dat moet op zich geen probleem zijn als je 'm toch maar incidenteel gebruikt...CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:49:
[...]
Toch mooi hoe snel Parkside altijd weer wordt gepareerd
Ik ben zelf helemaal geen fan van IKEA spul gaan lopen modden; het is allemaal spaanplaat en als je daarin gaat zagen zie het maar weer eens netjes af te werken. Een keukencorpus is natuurlijk een ander verhaal, daar moet je niets aan modden; ander frontje erop en gaan.vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:51:
[...]
Dit is eigenlijk DE vraag, kwa prijs kan je niet tegen de ikea opboxen door DIY een tafel/kast te (ver)bouwen bv die kast onder de schuine wand van je zou je bijvoorbeeld met wat ikea hacker(s) mentaliteit wellicht ook kunnen bouwen![]()
Maar dan kom je gelijk op het andere punt wat jezelf ook eerder noemde ikea spul moet je niet te ruig aandraaien/boren want je bent er zo doorheen dus iets modden/hacken tja dat is het bijbehorend risico
En is dus bouwmarkt spul vaak wel beter bestand tegen DIY klussen..
Ik denk dat het qua gewicht geen drol uitmaakt; het is niet zo dat een MDF deurtje ineens kilo's zwaarder is dan een spaanplaatdeurtje. Massief Eiken heb ik dan weer geen ervaring mee...vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:51:
En ik vraag me af als je de deurtjes van de ikea keuken (of ander merk) vervangt of de scharnieren/geleiders wel berekend zijn voor dergelijk materiaal/extra gewicht.
Laat maar komen, we zitten klaarvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:51:
[...]
oftewel foto's van mijn gehobby gaan zsm volgen
[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 24-01-2019 11:57 ]
Heb je al gedacht aan een combinatie van beiden? Bijvoorbeeld de kastjes van IKEA maar de frontjes zelf maken. Naar mijn idee kijken mensen toch meer naar de voorkant van een kastje dan de kleur van de binnenkant (WAFvso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:51:
[...]
helderik snap netjes opgelost
[...]
Dit is eigenlijk DE vraag, kwa prijs kan je niet tegen de ikea opboxen door DIY een tafel/kast te (ver)bouwen bv die kast onder de schuine wand van je zou je bijvoorbeeld met wat ikea hacker(s) mentaliteit wellicht ook kunnen bouwen![]()
En is dus bouwmarkt spul vaak wel beter bestand tegen DIY klussen ..
[...]
i am unworthy .master I must proof myself some more.. oftewel foto's van mijn gehobby gaan zsm volgen
Ik zou, gezien de hoeveelheid uren, precisie en prijs nooit overwegen om een keuken zelf te maken en het altijd te laten doen.
bl44t
Ik meld me weer in het andere topicHarrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:52:
[...]
Nee hoor, ik snap het wel; als je een apparaat heel weinig gebruikt en het scheelt aanzienlijk in de kosten. Als ik op de website van de Lidl kijkt bij cirkelzagen dan zie ik maar één normale cirkelzaag; die kost € 100,- en is weliswaar op accu maar van die accu mogen we wel aannemen dat die geen 20 jaar meegaat. Dan koop je voor hetzelfde geld een A-merk met kabel, maar dat moet op zich geen probleem zijn als je 'm toch maar incidenteel gebruikt...
Heb zo ooit nog eens een lade toegevoegd aan aan onze bestaande keuken omdat er ruimte was onder de kookplaat.
En als je dan een keer zoekt naar fronten voor ikea keuken dan kom je tig aanbieders tegen waarbij je je dan weer moet afvragen of je voor dat geld wel zelf fronten wil gaan makenYaaD schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]
Heb je al gedacht aan een combinatie van beiden? Bijvoorbeeld de kastjes van IKEA maar de frontjes zelf maken.
[...]
Heel goed, anders krijg ik Sjon weer op m'n dak
Haha!Harrie_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:00:
[...]
En als je dan een keer zoekt naar fronten voor ikea keuken dan kom je tig aanbieders tegen waarbij je je dan weer moet afvragen of je voor dat geld wel zelf fronten wil gaan maken
[...]
Heel goed, anders krijg ik Sjon weer op m'n dak
Revive the guild!
Dit topic is gesloten.