[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.835 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:50:
Vraagje.

Ben met grote verbouwing bezig. Ook mijn trap wordt verplaatst/vernieuwd.

Ik krjg redelijk wat metaal in mijn huis. Nu zat ik eerst te denken aan metalen trap, maar dat is gewoon niet fijn op je blote voeten in de nacht naar de wc.
Dus zit ik te dneken aan;
metalen zijkanten met daarin houten treden.
Zou zo iets mogelijk zijn? Of de zijkanten van stellingpijp en dan ook de ondersteuning van de treden van steigerpijp.
Ik zit ds aan zoiets even te denken. Iemand ervaring mee?
Ik zelf ben helemaal weg van een stalen trap, echter heeft een goede vriend een stalen trap op maat laten maken eind 2013. Dit was een helse karwei om deze in meerdere delen binnen te krijgen en ter plaatse te lassen. Het eindresultaat is echt heel mooi maar zoals je reeds aangaf echt koud en bij de minste stoot lig je open. Laatst was er 1 van de kinderen gevallen en die had flinke verwondingen. Ik zou stalen treden zeker afraden, ookal vind ik het heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
ID-College schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:45:
Het schijnt dat tegellijm wat kan indikken/inzakken en daardoor kunnen er scheurtjes ontstaan in de egaline (wat je vrij snel ziet op een PVC vloer). Het is een beetje kastje - muur waar 2 partijen andere dingen zeggen.. Ik gok dat de vloerenboer geen garantie gaat geven als die ziet dat het met tegellijm is dichtgesmeerd.. Hij heeft dat namelijk zelf afgeraden..
Bij mijn vorige nieuwbouw huis is de vloerverwarming ingefreesd en daarna is alles dichtgesmeerd en geëgaliseerd door de vloerenlegger (ook pvc) Dat heb ik toen expres zo laten doen ivm de garantie. Volgens mij zijn toen eerst alle leidingen opgevuld met egaline en toen dat opgedroogd/hard genoeg was is de hele vloer geëgaliseerd met hetzelfde spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
__REMCO__ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:03:
[...]

Bij mijn vorige nieuwbouw huis is de vloerverwarming ingefreesd en daarna is alles dichtgesmeerd en geëgaliseerd door de vloerenlegger (ook pvc) Dat heb ik toen expres zo laten doen ivm de garantie. Volgens mij zijn toen eerst alle leidingen opgevuld met egaline en toen dat opgedroogd/hard genoeg was is de hele vloer geëgaliseerd met hetzelfde spul
Ik wil dit binnenkort zelf gaan doen en zat nog te twijfelen waarmee het beste dichtgesmeerd kan worden. Op een paar pagina's na die tegellijm afraden en een cementpapje aanbevelen online verder niet veel informatie over te vinden.

Ik denk niet dat het direct met egaline kan omdat de leiding mogelijk nog drijfvermogen(plastic) kan hebben... of zie ik dat verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:42:
[...]
Ik denk niet dat het direct met egaline kan omdat de leiding mogelijk nog drijfvermogen(plastic) kan hebben... of zie ik dat verkeerd
Geen idee... Daarom heb ik dat laten doen door degene die de vloer ging leggen zodat daar nooit gezeur over zou kunnen komen want dan hebben ze het zelf gedaan 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Thanks! We hebben je advies opgevolgd en eerst een parketschuurmachine en vervolgens een kantenschuurmachine gehuurd. En je krijgt hem met beide machines inderdaad sneller en kaler :)

Nu alleen nog iets verzinnen om de hoekjes onder de schuinen wand te schuren... (zie laatste foto), zelfs mijn Festool Delta kan daar niet bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En weer een paar stappen verder :) :
  • Alle hoeken kaal gemaakt met een verfkrabber (zo'n driekhoek), ging best goed
  • De v-groeven geschuurd, gewoon met schuurpapier
  • Alles nog een keer geschuurd met mijn Festool Rotex korrel 180
  • Olie erop (Bona Craft 2K natural) en ingeboend met een gehuurde floorboy
  • Nu aan het drogen. Volgende stap is aflakken met Bona Traffic HD
Voor de olie:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4849/39833565413_f1f762830c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4818/46074004544_43a9fe435e_c.jpg

Na de olie:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4874/39833567583_2b885dcd80_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Na de zolder vrijwel volledig geïsoleerd te hebben ben ik dus begonnen met het aftimmeren van het geheel. Nu twijfel ik alleen over weer een nieuw stukje.

Voor de 'knieschotten' (ze zijn een beetje hoog) komen schuifdeuren. Dat is allemaal klaar. Net als de gips afwerking van de rest van de kamer. Het doel is om alles met renovliesbehang af te werken en dit vervolgens wit te schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1rnpMFBoLZvO0aAAj9E94Ybg/full.jpg

De rails voor de schuifdeuren hangt inmiddels en ik dacht aanvankelijk het geheel (na isolatie) weer dicht te maken met een hout plank. Enige probleem is dus het renovliesbehang. Volgens mij kan ik dat niet op hout bevestigen (eventueel nieten?). Dan is de optie om het toch met gips af te werken, maar ik ben bang dat dat op die plek te kwetsbaar is. Een lompe actie met het opslaan van spullen achter de schuifdeuren en je tikt zo een stuk van het gips af. Dat heb je met hout toch minder.

Wat is wijsheid. Is dik gips (15mm) sterk genoeg of toch hout en dan het behang er tegenaan nieten? Of de optie waar ik nog niet aan gedacht heb? :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __REMCO__
CurlyMo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:16:
Wat is wijsheid. Is dik gips (15mm) sterk genoeg of toch hout en dan het behang er tegenaan nieten? Of de optie waar ik nog niet aan gedacht heb? :)
Ik heb toen de koof van de afzuigkap (gemaakt van MDF) gewoon behangen met renovlies en dezelfde lijm gebruikt als die voor de muur. Werkte goed en zit nou al een aantal jaar nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:43
Waarom lak je de houten schuifdeuren niet gewoon af? Heb ik toentertijd ook gedaan.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
__REMCO__ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Ik heb toen de koof van de afzuigkap (gemaakt van MDF) gewoon behangen met renovlies en dezelfde lijm gebruikt als die voor de muur. Werkte goed en zit nou al een aantal jaar nog steeds goed.
Hier ook een vaste kast gemaakt van MDF en die met renovaties behangen en overschilderd.
Wel het mdf eerst 2x voorgelijmd i.v.m. de sterke zuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:59
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:42:
[...]

Ik wil dit binnenkort zelf gaan doen en zat nog te twijfelen waarmee het beste dichtgesmeerd kan worden. Op een paar pagina's na die tegellijm afraden en een cementpapje aanbevelen online verder niet veel informatie over te vinden.

Dat wordt inderdaad afgeraden om 2 redenen (heb ik tot nu toe van een aantal man gehoord):
1. Egaline is erg duur. Als je het direct doet dan kost het je veel egaline. Het is dus voordeliger om eerst een cementdek te leggen omdat dit goedkoper is.
2. Egaline is erg dun. Het gaat dus ook om je leidingen heen liggen. Als het gaat uitharden kan het iets gaan uitzetten. Als het onder je leidingen ligt en gaat uitharden is er kans dat je leidingen iets omhoog geduwd worden. Daarmee kunnen ze eventueel boven je egalinelaag uitkomen en is het dus nog steeds niet vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ID-College schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:12:
ha mannen, ik zit met een probleempje.. Over 2 weken wordt de vloerverwarming in de woning gefreesd. We willen graag een PVC vloer en daarom moeten de leidingen dichtgesmeerd worden voordat de egaline wordt aangebracht.

De egaline aanbrengen kunnen we samen met de vloer laten doen. Die toko geeft echter aan dat de leidingen niet dichtgesmeerd horen te worden met flexibele tegellijm maar een mortel/cement (aangezien tegellijm gaat scheuren). De kerel van de vloerverwarming doet dit alleen maar met flexibele tegellijm en wil het niet met mortel / cement doen. Hij zegt dat hij dit nooit doet en alleen maar kans loopt dat het straks niet goed is en hij met het gezeur zit.. Toch willen we wel graag de leidingen dichtsmeren op korte termijn.

Gezien het tijdsbestek krijgen we het niet meer zo snel geregeld vermoed ik. Is dit dichtsmeren iets wat we zelf kunnen doen denken jullie? En wat zouden we dan precies moeten halen?

Ik weet even niet wat nu wijsheid is maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te lang open en bloot laten liggen. Er komen nog meer mensen en dan lopen we kans dat zij straks de vloerverwarming stuk lopen dus wil het wel snel dicht hebben :|
Iemand ideeen?
Ik heb een beetje dezelfde discussie achter de rug. Vloerenboer adviseerde eurocol 945. Dus de vloerverwarming gasten hebben dat gebruikt. Gok dat dat ook de laatste keer was dat ze dat gedaan hebben. Het droogde zo snel dat het eigenlijk niet te verwerken was. Achteraf nog moeten schuren met een grote vloer schuurmachine.
Maar nu ligt het op zich wel prima.

Zelf doen kan overigens prima hoor, stelt niet zoveel voor. Alleen geen sneldrogend spul nemen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Ha goeie tip. Ik denk ook dat het een tegellijm wordt.

@ID-College Ik ga het met tegellijm doen, daarna nog paar mm egaline er overheen.

[ Voor 19% gewijzigd door B152 op 19-01-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@MikeyMan Ik heb toch serieus offertes gehad waar de vloerverwarming compleet in de egaline zou worden gelegd. Uiteindelijk niet gedaan omdat het inderdaad erg prijzig is, maar het kan dus blijkbaar wel.

Grappig, volgens mij heb jij allemaal klussen gedaan die ik over 3 maanden ga doen. Keuken vervangen, vloerverwarming aanbrengen. Ga of heb je ook nog een badkamer vernieuwd? ;)

Voor de mensen die met PVC aan de slag gaan, er is hier op het forum ook een PVC vloeren topic.

[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 19-01-2019 15:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Ha goeie tip. Ik denk ook dat het een tegellijm wordt.

@ID-College Ik ga het met tegellijm doen, daarna nog paar mm egaline er overheen.
Toevallig net gebeld omdat ik een klus op werkspot had staan. Die raadde tegellijm ook af. Die gaf wel weer een andere reden:
Flexibele tegellijm kan gaan 'dansen' door het eroverheen lopen en vervolgens scheurtjes veroorzaken in de egaline, wat je direct terugziet op de PVC vloer. Altijd met cement doen gaf hij aan.

Either way: ik kies toch voor de veilige oplossen dus ga het met een mortel doen en niet met lijm. Het is wel goedkoop maar meerdere PVC boeren raadden het af, dus dan maar op de safe side :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaT schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:18:
@MikeyMan Ik heb toch serieus offertes gehad waar de vloerverwarming compleet in de egaline zou worden gelegd. Uiteindelijk niet gedaan omdat het inderdaad erg prijzig is, maar het kan dus blijkbaar wel.
Prijzig en volgens mij droogt het ook niet erg snel in grote hoeveelheden. En duur inderdaad.
Grappig, volgens mij heb jij allemaal klussen gedaan die ik over 3 maanden ga doen. Keuken vervangen, vloerverwarming aanbrengen. Ga of heb je ook nog een badkamer vernieuwd? ;)
Grapjas... Heb er net twee gedaan :P

Gebreken na betrekken nieuwe woning (2008)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
ID-College schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Toevallig net gebeld omdat ik een klus op werkspot had staan. Die raadde tegellijm ook af. Die gaf wel weer een andere reden:
Flexibele tegellijm kan gaan 'dansen' door het eroverheen lopen en vervolgens scheurtjes veroorzaken in de egaline, wat je direct terugziet op de PVC vloer. Altijd met cement doen gaf hij aan.

Either way: ik kies toch voor de veilige oplossen dus ga het met een mortel doen en niet met lijm. Het is wel goedkoop maar meerdere PVC boeren raadden het af, dus dan maar op de safe side :)
Hmm dan dus toch beter cement. Maar dan zandcement of cement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Hmm dan dus toch beter cement. Maar dan zandcement of cement?
Hij had het ook over eurocol. Maandagochtend heb ik een afspraak staan met hem (dan komt ie langs om de boel te bekijken). Ik kan het vragen als je het echt wil weten.
Hij raadde aan het hele pakket (logisch :P) te pakken voor langdurige garantie. Dus cementdek, egaliseren en leggen. Dan gebruiken ze de merken en materialen waarvan ze weten dat ze goed zijn. Ik ga maandag eens in gesprek om te kijken wat hij precies kan betekenen voor ons. Ik neig er nu wel naar om het bij 1 toko onder te brengen.. Dat is wss goedkoper en geen gezeur achteraf.. Lets see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
ID-College schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:51:
[...]

Ik kan het vragen als je het echt wil weten.
Als je er nog aan denkt mag je het zeker vragen! :) , ben wel benieuwd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
ID-College schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:51:
[...]

Hij had het ook over eurocol.
Eurocol=tegellijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Eurocol is een merk...

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Huh whot? Ze hebben tientallen zo niet honderden producten... Tegellijm, maar ook mortel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Klopt wel maar in de bouwmarkt tref je vaak alleen hun lijmen aan, dus snap de verwarring wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Col komt van colle dat is lijm. Eurocol is vooral bekend van en wordt daarom vaak als synoniem gebruikt voor tegellijm.
Maar ze maken inderdaad ook andere producten ook egalisatiemiddel en andere vloerspullen dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarom werd er ook expliciet eurocol 945 genoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ASW1 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:34:
Col komt van colle dat is lijm. Eurocol is vooral bekend van en wordt daarom vaak als synoniem gebruikt voor tegellijm.
Maar ze maken inderdaad ook andere producten ook egalisatiemiddel en andere vloerspullen dus wie weet.
Zoals hierboven staat: hij gaf zelf expliciet aan dat tegellijm geen goed idee is als je PVC neemt. Zou dan wel een beetje gek zijn als je ze laat komen en ze vervolgens met tegellijm gaan dichtsmeren vind je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 09:54
PaT schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:18:
Hebben ze dat niet willen doen als anhydrietdekvloer? Is ook een zeer vloeibaar product (mortel) op gips basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Thecola schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:31:
Waarom lak je de houten schuifdeuren niet gewoon af? Heb ik toentertijd ook gedaan.
Het gaat niet over de schuifdeuren zelf, maar over de afwerking van de rails erboven.

Wat is overigens het voordeel verder van gips over MDF? Het gemak waarmee het op maat gemaakt kan worden en de kosten?

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 19-01-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Is een kleurnummer van histor universeel ?
Zou ik dit nummer ook kunnen gebruiken om dezelfde kleur maar dan van bijv. sigma of wijzonol te krijgen ?

het is namelijk geen ral-nummer.

6924
https://www.karwei.nl/ass...-geordend-2-5-l/p/B469049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 23:23

Guldan

Thee-Nerd

DateTime.Now schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:48:
Zou ik dit nummer ook kunnen gebruiken om dezelfde kleur maar dan van bijv. sigma of wijzonol te krijgen ?

6924
Kleurnummers zijn niet universeel. Daarnaast vraag ik mij af is dit een kleur die nu al op een wand zit? Na verloop van tijd veranderd die kleur ook. Dus stel dat je het wel op nummer had kunnen krijgen dan komt het nog niet overeen. Goede schilders mengen hem dan soms een beetje met de hand bij om de kleur overeen te laten komen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

DateTime.Now schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:48:

6924
nee, maar met de info in je link kun je wel ander merk verf in dezelfde kleur laten mengen. kans is wel dat het (minimaal) afwijkt. Dus ik zou in 1 ruimte niet combineren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Dank, ga van de week wel naar de verfmenger.
Vroeg het me zo af.

Vraag is er vooral omdat ik geen Histor meer hoef.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kleissen88 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:05:
[...]

Hebben ze dat niet willen doen als anhydrietdekvloer? Is ook een zeer vloeibaar product (mortel) op gips basis.
Nope, echt egaline. Ik was ook verbaasd. En dan vooral over de prijs... :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Ik ben van het weekend ook weer voorzichtig verder gegaan met de verbouwing. Eerste keer weer op de steiger dus ik heb geloof ik alles continue 2x gecontroleerd, maar dat slijt wel ;) regelwerk in de zitkamer is nu af, en de lichtpunten zijn aangelegd. moet nu nog 2 WCD-punten infresen, en een voorwand plaatsen over de hele breedte van de kamer omdat die nu zo schuin loopt als het maar zijn kan.. 't is wle mooi als we straks 2 even diepe vensterbanken hebben... als dat gedaan is kan de stucadoor erin en kan de installateur de radiatoren ophangen en aansluiten, maar dat zijn we al snel een paar weken verder denk ik.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

CurlyMo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:28:
[...]

Het gaat niet over de schuifdeuren zelf, maar over de afwerking van de rails erboven.

Wat is overigens het voordeel verder van gips over MDF? Het gemak waarmee het op maat gemaakt kan worden en de kosten?
Gips kan heel goed tegen vocht en MDF niet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
BCC schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Gips kan heel goed tegen vocht en MDF niet.
Not sure if joking...

Ze kunnen beide niet goed tegen water, voor vochtige ruimtes is er dan weliswaar 'groen' watervast gips

@CurlyMo, Ik weet niet het hele verhaal, maar als het gewoon binnen is, kun je beide wel gebruiken, voordeel van gips tov mdf, zit em voornamelijk in de kosten en gewicht,

Verwerken en afwerken van gips vind ik niet zozeer een plus, maar dat is heel erg persoonlijk, ik werk liever met een beetje plamuur dan met fix en finish oid.

Het verhaal bij stucen is dat het gewoon moeilijk te doen is zonder te smeren,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Eeh nee, Gips kan prima nat worden en opdrogen, zonder blijvende schade. Dat gaat je met MDF niet lukken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het gips zelf droogt prima maar het karton is problematisch met gipsplaten. Het karton geeft de platen treksterkte maar die verslapt wanneer het karton nat wordt, vaak met buigen/kromtrekken als gevolg. Karton dat nat is krijgt zijn oorspronkelijke spanning niet meer terug na drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Los van alle discussie over Gips ging de vraag van @CurlyMo over het afwerken van het gedeelte boven de schuifdeuren. Daar kun je gerust MDF opschroeven, daarna voorlijmen en vervolgens renovlies erop. Eventueel zou je ook die plaat gewoon netjes kunnen aflakken (de deurtjes eronder worden immers ook gewoon afgelakt?)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:18:
(de deurtjes eronder worden immers ook gewoon afgelakt?)
Klopt.

De aanvullende MDF vragen komt omdat ik ook zit met een schrootjesplafond waar ik ook iets mee wil. Ik dacht daar dus gewoon gips tegenaan te schroeven. Enige probleem is dat de schrootjes onderling niet recht zijn. Dat betekent dus dat daar ook dunne latjes overheen moeten en daar weer gips op. Echter, als MDF net zo goed werkt met renovlies. Dan kan ik ook dunne platen MDF op maat laten zagen zodat ik zo min mogelijk hoogte verlies.

De overgang tussen het gips en het MDF moet ik dan kitten? Of kan ik dat hoekband gewoon tegen het MDF aan nieten en aan de andere kant aan het gips lijmen? Over de nietjes komt dan toch weer behang.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 21-01-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:37:
[...]

Klopt.

De aanvullende MDF vragen komt omdat ik ook zit met een schrootjesplafond waar ik ook iets mee wil. Ik dacht daar dus gewoon gips tegenaan te schroeven. Enige probleem is dat de schrootjes onderling niet recht zijn. Dat betekent dus dat daar ook dunne latjes overheen moeten en daar weer gips op. Echter, als MDF net zo goed werkt met renovlies. Dan kan ik ook dunne platen MDF op maat laten zagen zodat ik zo min mogelijk hoogte verlies.
Ik heb zelf al meerdere malen gewerkt met renovlies op MDF en werkt uitstekend. Maar, zoals bekend, oppassen met vocht. Maarja, wanneer loopt het water binnen nu echt langs de muur? Onder de vensterbank is wellicht een risicofactor i.v.m. condens dat in een plasje vormt op de vensterbank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Ik heb zelf al meerdere malen gewerkt met renovlies op MDF en werkt uitstekend. Maar, zoals bekend, oppassen met vocht. Maarja, wanneer loopt het water binnen nu echt langs de muur? Onder de vensterbank is wellicht een risicofactor i.v.m. condens dat in een plasje vormt op de vensterbank...
Dus dan liever MDF op maat tegen het plafond, dan gips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:40:
[...]

Dus dan liever MDF op maat tegen het plafond, dan gips?
Oh tegen het plafond? En dan wil je het plafond met renovlies gaan bedekken? Ik dacht dat het ging om wandafwerking. Persoonlijk zou ik geen MDF tegen het plafond maken... Is dit op de 1e verdieping of op de zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Oh tegen het plafond? En dan wil je het plafond met renovlies gaan bedekken? Ik dacht dat het ging om wandafwerking. Persoonlijk zou ik geen MDF tegen het plafond maken... Is dit op de 1e verdieping of op de zolder?
Ik stelde een vervolg vraag :) Plafond van zolderkamer. Schrootjes wegslopen is voor nu teveel werk. Ze vormen namelijk een deel van de vliering erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:44:
[...]

Ik stelde een vervolg vraag :) Plafond van zolderkamer. Schrootjes wegslopen is voor nu teveel werk. Ze vormen namelijk een deel van de vliering erboven.
En de schroten laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:45:
[...]

En de schroten laten zitten?
Niet als finale plafondbedekking. Daar is het niet strak genoeg voor.

Dit is wat het was (met strategische plaatsing van laminaat :p ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nro77rZkni7v0qniB30Bpl62/full.jpg

Dit is de richting waar ik het op wil hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.jonnaklumpenaar.nl/images/interieurontwerp-kinderkamers-zolderverdieping/slaapkamer-kast-radiator.jpg
https://www.jonnaklumpena...rkamers-zolderverdieping/

[ Voor 48% gewijzigd door CurlyMo op 21-01-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het strak wil hebben zou ik persoonlijk gewoon gipsen en daarna een stucadoor erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harrie_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Als je het strak wil hebben zou ik persoonlijk gewoon gipsen en daarna een stucadoor erin
Dus ook gips tegen de platfonds en boven de schuifdeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Dus ook gips tegen de platfonds en boven de schuifdeuren?
als de stucadoor er nog overheen moet, zou ik wel alles in het gips zetten ja.
Anders krijg je met verschillende ondergronden scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:53:
[...]

als de stucadoor er nog overheen moet, zou ik wel alles in het gips zetten ja.
Anders krijg je met verschillende ondergronden scheuren.
Terwijl ik in de veronderstelling was dat renovliesbehang bijna net zo mooi kan worden en dat makkelijker zelf te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Terwijl ik in de veronderstelling was dat renovliesbehang bijna net zo mooi kan worden en dat makkelijker zelf te doen is.
Mwoh, op een strakke ondergrond in principe wel.

Maar wij laten eerst stucen en gaan daarna vliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:44:
[...]

tja erhm .. gozer omschrijf de situatie eens goed.

Voor wat ik nu lees ga je gewoon op korte/lange termijn problemen veroorzaken voor jezelf, doe het goed ipv half.

Anderzijds kan je ook voor "agnes" platen kiezen, dat is geplastificeerd OSB/MDF ofzo met tong/groef en ben je snel klaar.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:58:
[...]

tja erhm .. gozer omschrijf de situatie eens goed.
Wat mis je aan het verhaal?

De oude situatie staat op de foto. Ik heb alles wat je daar op de foto ziet gestript behalve de schrootjes wanden rechts en achter de foto. Dat zie je op de foto eerder in dit topic. Uiteindelijke resultaat dat ik voor ogen heb heb ik ook gedeeld. Daarbij ben ik in de veronderstelling dat dat met renovliesbehang over het gips en daarna schilderen goed zelf te realiseren is.

Achter de verwarming komen schuifdeuren. Schuine deel is afgewerkt met gips net als de zijwang. Plafond dakkapel is ook afgewerkt met gips.

Nu zit ik nog met de schrootjes wanden, plafond en bovenkant schuifdeurenrails. Vraag is wat ik daar het beste op kan bevestigen. Plafond wil ik liever niet strippen, want dat is véél gedoe. Zijwanden kan wel. Dus dacht ik op het plafond latjes aan te brengen en daar ook gips overeen te schroeven. Zijwanden strippen en vervangen door gips.

Dan rest nog de bovenkant schuifdeuren. Dit wilde ik gezien de kwetsbaarheid van gips niet met gips doen. Het risico dat je daar tegenaan knalt is groter dan bij de rest van de ruimte. De tip was hier om dat met MDF te doen.

Deze tip zet me aan het denken of MDF dan ook niet makkelijker is tegen het huidige plafond. Omdat ik dan het plafond minimaal verlaag.

Duidelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@CurlyMo Ik lees op internet dat je renovlies ook gewoon tegen het plafond aan kunt plakken. In dat geval zou je er best voor kunnen kiezen om MDF tegen het plafond te maken imho. Uiteraard wel dunnen platen pakken en geen 18mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb in mijn keuken een drietal spotjes in het plafond zitten. Nu krijg ik met geen mogelijkheid het huidige kappote spotje eruit om er in een nieuwe in te doen. kan iemand mij de truck vertellen? volgens mij moet de binnenste rand gedraaid worden maar hoe?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLypHcsX/IMG-20190121-114608.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@groggy Volgens mij moet je de hele module er uit trekken (dus met vierkant afdekplaatje en al). Dan kun je aan de binnenkant de lamp er uit halen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:20
@groggy Gewoon trekken, zit met klemmen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ledshop-groenovatie.com/Files/2/66000/66403/ProductPhotos/MaxContent/258207685.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
trek ik dan niet het gipsplaat stuk met van die strepen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:20
Wel een beetje, maar het vierkante plaatje valt daar wel overheen nadat je het lampje hebt verwisseld.
Een andere mogelijkheid is er niet, het is zo bedoeld.

Zet er gelijk LED in i.p.v. halogeen, dan hoef je er de komende 10 jaar niet meer bij ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:55:
Wel een beetje, maar het vierkante plaatje valt daar wel overheen nadat je het lampje hebt verwisseld.

Zet er gelijk LED in i.p.v. halogeen, dan hoef je er de komende 10 jaar niet meer bij ;)
Bedankt, het was niet een kwestie van trekken, hij heeft van die dubbele veren. Maar het is gelukt, het lampje maximaal kantelen en toen kon ik de binnenste ring los draaien.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TYMbnXLb/IMG-20190121-120448.jpg

En de spotjes worden inderdaad vervangen door led

Edit: maar ook nu ik een heb vervangen zijn de andere spots er nog niet zo gemakkelijk uit te vissen.

[ Voor 22% gewijzigd door groggy op 21-01-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Heeft er iemand een zelfbouw idee/oplossing voor nat/droog zuigen van klei/zand ..

Ik heb een groot verloop in de kruipruimte Voorkant 70cm tot 1m en Achterkant nog geen 30cm om dat te verplaatsen tja dan praat je wel over een paar "kuub" , nu kan ik onder de fundering doorkijken en ik zou met een dompelpomp "uren" kunnen pompen .. (buurman heeft het v.d zomer gedaan) dus als ik zwaarte kracht en water 90% van het werk kan laten doen .zou ik blij wezen.

ik heb een dompelpomp, dus water opzuigen en bv op de gewensteplek spuiten dat zie ik nog niet als een uitdaging .. (anders tuinslang)

Maar ik zoek echt wat idee-en hoe ik bv de grond losmaak & opzuig voor "transport" naar een plek 8 meter verderop.. ik vermoed dat mijn "gamma shop nat/droogzuiger" niet eens door het gat heen past (bijna 100% zeker) en als deze wel zou passen vraag ik me af of hij sterk genoeg is om wat een dompelpomp aanvoert ook gelijk af te voeren .. zonder verstopt te raken ..

ps ik heb het idee gekregen van paar youtube filmpjes die grondboren met water .. maar aangezien ik niet boor maar "afgraaf"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
groggy schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Bedankt, het was niet een kwestie van trekken, hij heeft van die dubbele veren. Maar het is gelukt, het lampje maximaal kantelen en toen kon ik de binnenste ring los draaien.
[Afbeelding]

En de spotjes worden inderdaad vervangen door led

Edit: maar ook nu ik een heb vervangen zijn de andere spots er nog niet zo gemakkelijk uit te vissen.
Er zit een smalle ring in wat de spot op zn plek houd, op het plaatje van @ThinkPad kun je deze zien zitten:

Afbeeldingslocatie: https://www.ledshop-groenovatie.com/Files/2/66000/66403/ProductPhotos/MaxContent/258207685.jpg

Dat smalle ringetje met die scherpe hoek erin

Edit: Sorry heren! niet goed gelezen,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:05
Wij wonen sinds enkele maanden in onze nieuwe koopwoning (rijwoning bj 1999). De eerste verdieping achterzijde huis betreft een schuin dak met in de 2 kamers hiereen velux dakraam van hetzelfde bouwjaar.

Nu is er vrijwel altijd veel condensvorming wat aan de binnen (en buiten) zijde zit, vooral in de ochtend. Afgelopen weekend stond er zelfs een laagje tegen het kozijnrandje en drupte het op de vloer.

We ventileren wel, ventilatie klep bovenin de dakramen staan open, deur slaapkamer 's nachts ook een beetje open. Maar toch elke keer die condens. Als ik de verduistering ook dicht doe is het erger dan een stukje open.

Jullie een idee wat hier tegen te doen? Ventileren probeer ik waar het kan, maar lijkt niet veel te helpen. Luchtvochtigheid vanochtend was in de sk 45% met een temp. van 17 graden. Verwarmingen staan niet veel aan overigens..

Is het te koud in de kamer(s)? Zijn de ramen toe aan vervanging (oud dubbel glas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12

ChillPascal

In the end...

Onze plinten krijgen het flink voor de kiezen door de rollende stoelen.

Zelf zat ik te denken om een kunststof of metalen strip te monteren en deze vervolgens mee te schilderen. Hebben jullie wellicht nog andere ideeën om de plint zo discreet mogelijk te beschermen?

De plint (klik voor grootformaat)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cQdvt2R/IMG-1615.jpg

De boosdoener (klik voor grootformaat)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z6rKH9q/IMG-1616.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
ChillPascal schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:57:

Zelf zat ik te denken om een kunststof of metalen strip te monteren en deze vervolgens mee te schilderen. Hebben jullie wellicht nog andere ideeën om de plint zo discreet mogelijk te beschermen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wie rolt er dan ook met z'n stoel langs de plint? Is het heel krap daar of loopt er iemand op de stoel te rollen die echt nèrgens naar kijkt?

Verder: de plint doet nu waar dattie voor dient. De wand beschermen tegen beschadigingen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@ID-College Toevallig nog met de vloerenlegger gesproken over het afstrijken van de sleuven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Wellicht met beleid... mijn veertjes liggen al een half jaar in de loze ruimte tussen het plafond en de vloer van de zolder }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TWCRay schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Wellicht met beleid... mijn veertjes liggen al een half jaar in de loze ruimte tussen het plafond en de vloer van de zolder }:|
Je kunt bij de automaterialenhandel magneetjes op een telescoopstang kopen.
Heb je ze er zo uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een kunststof of metalen strip gaat schilderen dan zal je snel genoeg weer dezelfde soort beschadigingen zien door het verf wat weg wordt gekrast.
Het lijkt erop dat het metalen(?) kapje boven de stoelwiel de boosdoener is, kan je die niet weghalen? Of iets anders voor in de plaats doen wat niet zo scherp is?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
MikeyMan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Je kunt bij de automaterialenhandel magneetjes op een telescoopstang kopen.
Heb je ze er zo uit ;)
Voor nu hangen ze provisorisch, mochten ze omlaag komen dan weer ik nu wat ik moet halen. Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou wel heroverwegen of je die authentieke vloer niet laat liggen. Is voor veel mensen toch een eyecatcher/usp van een woning, mits de rest vd woning natuurlijk beetje past bij die stijl (je ziet het veelal in jaren '30 woningen)

Desnoods leg je er laminaat overheen, maar eruit halen zou zonde zijn.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:41
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:04:
Heeft er iemand een zelfbouw idee/oplossing voor nat/droog zuigen van klei/zand ..

Ik heb een groot verloop in de kruipruimte Voorkant 70cm tot 1m en Achterkant nog geen 30cm om dat te verplaatsen tja dan praat je wel over een paar "kuub" , nu kan ik onder de fundering doorkijken en ik zou met een dompelpomp "uren" kunnen pompen .. (buurman heeft het v.d zomer gedaan) dus als ik zwaarte kracht en water 90% van het werk kan laten doen .zou ik blij wezen.

ik heb een dompelpomp, dus water opzuigen en bv op de gewensteplek spuiten dat zie ik nog niet als een uitdaging .. (anders tuinslang)

Maar ik zoek echt wat idee-en hoe ik bv de grond losmaak & opzuig voor "transport" naar een plek 8 meter verderop.. ik vermoed dat mijn "gamma shop nat/droogzuiger" niet eens door het gat heen past (bijna 100% zeker) en als deze wel zou passen vraag ik me af of hij sterk genoeg is om wat een dompelpomp aanvoert ook gelijk af te voeren .. zonder verstopt te raken ..

ps ik heb het idee gekregen van paar youtube filmpjes die grondboren met water .. maar aangezien ik niet boor maar "afgraaf"
Ik heb hier ook wel eens over zitten nadenken, ik moet nog wat graafwerk doen door de grond/klei om van het ene compartiment in de kruipruimte in het andere te komen.

Mijn idee was om met de mixer https://www.lidl-shop.nl/...n-cementmenger/p100235347 een en ander los te gaan woelen, mijn probleem was het afvoeren van de blubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
loewie1984 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:56:
[...]

Ik zou wel heroverwegen of je die authentieke vloer niet laat liggen. Is voor veel mensen toch een eyecatcher/usp van een woning, mits de rest vd woning natuurlijk beetje past bij die stijl (je ziet het veelal in jaren '30 woningen)

Desnoods leg je er laminaat overheen, maar eruit halen zou zonde zijn.
Het is geen vloer, maar een ondervloer. Oftewel, gewoon draagconstructie om een échte vloer overheen te leggen. Net als tegen iemand in een jaren '80+ woning zeggen, je laat dat beton toch wel liggen, want het is authentiek die stijl. Nee, het is een constructie element, geen afwerking :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:53
JeyJey schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:08:
Wij wonen sinds enkele maanden in onze nieuwe koopwoning (rijwoning bj 1999). De eerste verdieping achterzijde huis betreft een schuin dak met in de 2 kamers hiereen velux dakraam van hetzelfde bouwjaar.

Nu is er vrijwel altijd veel condensvorming wat aan de binnen (en buiten) zijde zit, vooral in de ochtend. Afgelopen weekend stond er zelfs een laagje tegen het kozijnrandje en drupte het op de vloer.

We ventileren wel, ventilatie klep bovenin de dakramen staan open, deur slaapkamer 's nachts ook een beetje open. Maar toch elke keer die condens. Als ik de verduistering ook dicht doe is het erger dan een stukje open.

Jullie een idee wat hier tegen te doen? Ventileren probeer ik waar het kan, maar lijkt niet veel te helpen. Luchtvochtigheid vanochtend was in de sk 45% met een temp. van 17 graden. Verwarmingen staan niet veel aan overigens..

Is het te koud in de kamer(s)? Zijn de ramen toe aan vervanging (oud dubbel glas)?
Precies hiervan heb ik ook last. Heb m'n 2 oude houten dakramen uit 1985 vervangen voor nieuwe van kunststof. Niet speciaal met de reden om van het condens af te zijn, had wel fijn geweest, maar hoofdzakelijk omdat ze gewoon aan vervanging toe waren. Het condens is dan ook niet verdwenen. Ben nog steeds opzoek naar een goede oplossing. Ik heb ook aan een ontvochtiger gedacht, dan los je alleen het vocht probleem op, maar de er blijft een situatie met te weinig ventilatie. Denk dat regelmatig blijven luchten, ventileren en schoonmaken de enige oplossing is, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even deze foto resumerend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1rnpMFBoLZvO0aAAj9E94Ybg/full.jpg

Hierop zie je onder de vensterbank een horizontale plank haaks op de gording. De vensterbank en deze plank heb ik vandaag verwijderd.

Deze plank zat met spijkers vastgenageld tegen het kozijn en op de gording. Dus niet onder het kozijn. Alleen aan de uiteinden rust het kozijn op de gording. Ik dacht aanvankelijk dat ze plank deels het kozijn zou ondersteunen, maar bij nadere inspectie zat hij er dus alleen maar tegenaan.

Nu wil ik in de toekomst zonnepanelen op de dakkapellen plaatsen, maar ik vertrouw het niet wanneer dit aan de ene kant alleen maar rust op het kozijn zelf.

Dus twee vragen:
- Is het paranoia en moet zo'n kozijn dat prima kunnen hebben?
- Zo niet, kan ik het kozijn ondersteunen door op de gording verticale latten te maken waardoor het kozijn op meerdere plaatsen op de gording steunt. In dat geval, welke houtverbinding kan ik dan het beste maken? Ik kan natuurlijk in een vuren balk een V zagen, maar splijt zo'n verbinding niet bij grote krachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@JeyJey Klopt! Bij de betere geisoleerde dakramen heb je eerder condensvorming. Heb dat al van verschillende kanten gehoord.
Heb daar verder niet naar gezocht dus kan het niet wetenschappelijk onderbouwen.

Normaal gesproken heb je condensvorming op oppervlak van een kamer waar het het koudst is. Dat zal meestal een deel van de buitenschil van een huis zijn.
Mogelijk omdat het dakraam onderdeel van het dak is en warmte stijgt zou een dakraam gevoeliger voor condens kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gebanned schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:02:
Ik heb hier ook wel eens over zitten nadenken, ik moet nog wat graafwerk doen door de grond/klei om van het ene compartiment in de kruipruimte in het andere te komen.

Mijn idee was om met de mixer https://www.lidl-shop.nl/...n-cementmenger/p100235347 een en ander los te gaan woelen, mijn probleem was het afvoeren van de blubber.
hmm een idee, maar denk dat de mixer te grof is die zal wat modding moeten hebben om kleiner snij oppervlak te hebben.. tegen het stuiteren zou een soort support kunnen maken die hem onder een hoek houd tegen het plafond/vloer zodat het niet alle kanten op stuiterd. als je een kap over het "graaf gedeelte" heen doet voorkom je dat je blubber alle kanten op smijt.
In deze kap kan je ook water spuiten zodat het losse spul ook vloeibaar word.

Als het in vloeibare vorm is, kan je het naar een ander plek begeleiden, een aanzuig/blaas motor met
groter vermogen dan dit
zolang het maar meer als 100% van het water aanzuigt ,, (en zelf aanzuigend .. ofzo ..:?) dan kan je het modderwater overal naar toe spuiten.. op de plek zelf moet je het water weer filteren .(voor hergebruik)

Ik denk het water te filteren door een "grindkoffer" te maken, wat niks anders is dan een kuil met doek gevuld met grind, om een geperforeerde buis heen. In de buis doe je de pomp. Het grind vergroot de oppervlakte waardoorheen water de buis in kan en het doek zorgt ervoor dat het zand niet tussen het grind & en in de buis komt .. (filter). Tip van een vriend die grondwerker is.. als je drainage buis loopt vol met zand, dit voorkom je door het in te wikkelen met doek, en beter is nog is tussen het doek en drainage buis wat grind te leggen. als de (ingewikkelde)buis maar tegen het doek van de grindkoffer ligt (kleine helling) dan kan je over een grotere oppervlak de modder verspreiden ..

De grindkoffer /drainage buis hoeft niet super diep te liggen zei hij, alleen met kleigrond wil je wel nog wat zand (geen klei) over & onder het doek leggen zodat de water maximaal in de buis kan vloeien. Immers water neemt de makkelijkste weg aldus hem en vind ik een redelijke uitleg.

zelf moet ik toch aan een "grindkoffer' want die buurman die het water opzuigt via zijn dompel pomp voert ook best wat zand af waardoor ik weer verzakking krijg. .. en dat wil ik verhinderen. (op dit moment kan ik naar hem lopen/zwemmen :( via de kruipruimte .. ook niet de bedoeling.

best veel voorbereiding :( anderzijds als het eenmaal vlak is ben ik ook blij :)

ps, in de filmpjes die ik zag (grondboren) gebruikte ze een bak/opzet zwembad met een kleinere / overstroom plek waar het water werd aangezogen ..en over de boor hadden ze een buis met een uitgang die hoger was dan de water bak en zodoende creëerde ze een constante waterstroom, vertikaal is dit ideaal .. maar horizontaal moet je extra aanzuiging hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 22-01-2019 02:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou in de lengte geknipte strook vilt rondom het metalen beschermdopje kunnen lijmen?
Alternatief is een houten schijf boven de beschermdop knutselen, afgewerkt met bv. vilt (maar dat gaat nog meer opvallen dan optie 1).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar wel een terechte vraag die al gesteld is; waarom rij je met de stoelen tegen de plint aan?

Dat het een keertje gebeurt, soit, maar structureel lijkt me niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon doorzichtige stootdopjes op de bureaustoelpoot plakken?
Zoiets, maar dan transparant, in elke bouwmarkt wel te vinden.

Edit: deze dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 22-01-2019 08:58 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:31
Deze week aan de slag geweest in onze logeerkamer, wat hopelijk ooit de babykamer kan worden. Vloertje gelegd en met hout een muur gemaakt met een deurkozijn er in. Onder het kozijn zit een hardstenen dorpel.
Heb twee delen met multiplex 18mm gedaan omdat hier een loodzware verticale radiator aan komt te hangen. De rest gewoon met OSB 18mm, waar nog gipsplaten overheen gaan en een stuclaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/25yk0mh/IMG-20190119-WA0008.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vkq66rf/IMG-20190121-110036.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z2VDwsm/IMG-20190121-122939.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even een aanvullend plaatje bij mijn kozijn / gording vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrlMokADhbSXvmMo3FBOOIoj/full.png

Links was hoe het zat, rechts is wat ik in mijn hoofd heb. Ik vraag dus alleen af hoe zo'n V verstek wel houdt als er zware druk op komt, of dat het hout dan juist splijt.

Daarnaast zou het over vuren gaan en niet meranti. Of dat nodig is weet ik ook niet. En wellicht is het helemaal niet nodig om het kozijn te ondersteunen. Dat werd hij dus al niet, maar er lagen dan ook geen zonnepanelen op het dakkapel dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:29:
Even een aanvullend plaatje bij mijn kozijn / gording vraag:
[Afbeelding]

Links was hoe het zat, rechts is wat ik in mijn hoofd heb. Ik vraag dus alleen af hoe zo'n V verstek wel houdt als er zware druk op komt, of dat het hout dan juist splijt.

Daarnaast zou het over vuren gaan en niet meranti. Of dat nodig is weet ik ook niet. En wellicht is het helemaal niet nodig om het kozijn te ondersteunen. Dat werd hij dus al niet, maar er lagen dan ook geen zonnepanelen op het dakkapel dak.
Het kozijn zou in principe niet dragend moeten zijn. Dan zou je nooit je kozijn kunnen vervangen zonder de hele dakkapel te vervangen. Heb je niet wat meer info over de constrictie van de dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tranze schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Het kozijn zou in principe niet dragend moeten zijn. Dan zou je nooit je kozijn kunnen vervangen zonder de hele dakkapel te vervangen. Heb je niet wat meer info over de constructie van de dakkapel?
Wat wil je weten, buiten de foto's die ik al heb geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Op de foto's is niets van de constructie te zien, daar zit gipsplaat voor.

Een kozijn is nooit dragend, dus er moet meer omheen zitten. Gokje: links en rechts goede staanders en boven liggers.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hmmbob schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:41:
Op de foto's is niets van de constructie te zien, daar zit gipsplaat voor.

Een kozijn is nooit dragend, dus er moet meer omheen zitten. Gokje: links en rechts goede staanders en boven liggers.
Die foto's heb ik ook geplaatst :)

Hier zie je rechts het dakbeschot met laminaat erover geschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nro77rZkni7v0qniB30Bpl62/full.jpg

En hier zie je hoe het er uit ziet onder het kozijn. Hier zou ik nog een beter foto van kunnen maken nu ik weer wat meer gesloopt heb.

Zo zag het er uit boven het kozijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hnHFZu9oJWUCYxYPxZcm55uv/full.jpg

Hier zie je dus dat het kozijn het dak draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Afbeeldingslocatie: https://hollandiadakkapellen.nl/wp-content/upload_folders/hollandiadakkapellen.nl/2018/12/Art-Constructie-1-dakkapel-geraamte.jpg

Het zou kunnen dat je zo een constructie hebt, maar dat is niet te zien in je foto. Heb je mogelijkheid om ergens een constructie tekening vandaan te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:45:
[...]

Die foto's heb ik ook geplaatst :)
Sorry, maar nee - dat heb je niet. Je hebt een boel foto's maar geen van je foto's laat de echte constructie van je dakkapel zien.
Hier zie je dus dat het kozijn het dak draagt.
Lijkt dat zo, of ís dat zo? Nogmaals - hoogst ongebruikelijk. Zie de foto van Tranze - dat is een vrij normale opbouw van een dakkapel. Daar draagt het kozijn het dak ook niet (immers, er zit nog geen kozijn in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hmmbob schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:55:
[...]
Sorry, maar nee - dat heb je niet. Je hebt een boel foto's maar geen van je foto's laat de echte constructie van je dakkapel zien.
Ok :)
Lijkt dat zo, of ís dat zo? Nogmaals - hoogst ongebruikelijk. Zie de foto van Tranze - dat is een vrij normale opbouw van een dakkapel. Daar draagt het kozijn het dak ook niet (immers, er zit nog geen kozijn in).
Wat je ziet op de laatste foto is dat de balken van het dakkapel dak steunen op het kozijn. Ik heb geen houten latij zoals op foto van @Tranze

Hier een plaatje van de buitenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M3GQm0qVdKzwjSPPtpQrVPXA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
ThinkPadd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:55:

Ik heb ook mijn huis vol hangen met van die spotjes, iets anders maar komt op hetzelfde neer. De vorige bewoner was nogal gek op "goud" dus hangt hele gang, wc, badkamer, slaapkamers en zolder vol met die dingen. Allemaal 12V zag ik. Die wil ik allemaal gaan vervangen voor witte maar dan Led. Zijn die er en/of iemand geode ervaring met een bepaald merk? Is eventueel AliExpress een mogelijkheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:41:

Zeker wel. In het verleden werden dakkapellen vaak uitgevoerd met een dragend kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Ok :)

[...]

Wat je ziet op de laatste foto is dat de balken van het dakkapel dak steunen op het kozijn. Ik heb geen houten latij zoals op foto van @Tranze

Hier een plaatje van de buitenkant:
[Afbeelding]
Ik neem aan dat het een houten kozijn is en volgens mij ook wel een oude dakkapel? Dan heb je kans dat het kozijn wel dragend is.

@CurlyMo Als je het dak van de dakkapel teveel gaat belasten heb je kans dat je ramen gaan barsten door de extra belasting. Ik zou er even een constructeur bijhalen. Gewoon even iemand in de buurt Googelen en die kan je voor een euro of 70 vast een gedegen advies geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Tranze op 22-01-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Damn, dat is echt geen fijne oplossing. I stand corrected, maar of je er dan nog zonnepanelen op wil leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Tranze Jaren '30. @Hmmbob qua dakkapel balken durfde ik het wel aan, maar nu ik zie dat het kozijn helemaal dragend is, dus ook zweefd ten opzichte van de gording begin ik ook zelf te twijfelen. Daarom dacht ik de dakkapel in ieder geval op de gording te laten steunen.

Zo zie je ook maar weet, je bent nooit te oud voor het strippen van je huis.

Dan ook even mijn vraag resumerend. Heeft het meerwaarde om dit kozijn te ondersteunen op de gording? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2019 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:06:
@Tranze Jaren '30. @Hmmbob qua dakkapel balken durfde ik het wel aan, maar nu ik zie dat het kozijn helemaal dragend is, dus ook zweefd ten opzichte van de gording begin ik ook zelf te twijfelen. Daarom dacht ik de dakkapel in ieder geval op de gording te laten steunen.

Zo zie je ook maar weet, je bent nooit te oud voor het strippen van je huis.

Dan ook even mijn vraag resumerend. Heeft het meerwaarde om dit kozijn te ondersteunen op de gording? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?
Ik zou de gording met voldoende materiaal opdikken zodat je het kozijn netjes op kunt vangen, die opvulbalk zaag je aan de onderzijde schuin zodat je een haakse verbinding met het kozijn kun realiseren, voor better safe than sorry had ik daarvoor nog weer een plank gemaakt die beide delen nogmaals verbind.

Wat weegt dat zonnepaneel gebeuren?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:27:
[...]

Ik zou de gording met voldoende materiaal opdikken zodat je het kozijn netjes op kunt vangen, die opvulbalk zaag je aan de onderzijde schuin zodat je een haakse verbinding met het kozijn kun realiseren, voor better safe than sorry had ik daarvoor nog weer een plank gemaakt die beide delen nogmaals verbind.
Dus de rechtskant van het plaatje, maar dan geen V verstek, maar gewoon alleen de verstek aan één kant zoals de linkerkant van het plaatje? Daar zat het alleen tegen het kozijn en er niet onder.
Wat weegt dat zonnepaneel gebeuren?
100 tot 150 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Dus de rechtskant van het plaatje, maar dan geen V verstek, maar gewoon alleen de verstek aan één kant zoals de linkerkant van het plaatje? Daar zat het alleen tegen het kozijn en er niet onder.
Nee sorry,

Ik had dit voor ogen, maar denk ik niet realiseerbaar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gvsRAHp.jpg
100 tot 150 kilo
Hmm, op zich is de hoh van de sporen niet heel groot, Links, rechts en in het midden steunt zo'n spoor op een stijl van het kozijn, en mocht je de onderste ligger goed op kunnen vangen, dan had ik het wel aangedurfd.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:50:
[...]
Nee sorry,

Ik had dit voor ogen, maar denk ik niet realiseerbaar

[Afbeelding]
Dat is toch in de lijn met wat ik voorstel? Ik zie dat als prima realiseerbaar. Zou gewoon vuren genoeg zijn? En zou je dat met kleine balkjes doen of direct een lange plank eronder maken? En zouden meerdere balkjes minder stevig zijn dan direct een lange plank? Vragen, vragen, vragen :)

Balkjes kan ik namelijk zelf wel verstek zagen, plank niet.
Jelte,89 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:50:
[...]
Hmm, op zich is de hoh van de sporen niet heel groot, Links, rechts en in het midden steunt zo'n spoor op een stijl van het kozijn, en mocht je de onderste ligger goed op kunnen vangen, dan had ik het wel aangedurfd.
HOH is 40cm. Balken zijn 7x4cm.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Dat is toch in de lijn met wat ik voorstel? Ik zie dat als prima realiseerbaar. Zou gewoon vuren genoeg zijn? En zou je dat met kleine balkjes doen of direct een lange plank eronder maken? En zouden meerdere balkjes minder stevig zijn dan direct een lange plank balk? Vragen, vragen, vragen :)

Balkjes kan ik namelijk zelf wel verstek zagen, plank dikke balk niet.
Nee, dat kan niet, want dan moet je elk balkje een schroefje geven wat splijten juist veroorzaakt.
Gewoon een vuren balk aanschaffen en deze aan 1 korte zijde af laten schuinen op x aantal graden.
HOH is 40cm. Balken zijn 7x4cm.
Oef, ik kom er op terug, 7x4cm is niks.. in de eerste instantie dacht ik aan 5x15cm ofzo.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jelte,89 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:07:
Oef, ik kom er op terug, 7x4cm is niks.. in de eerste instantie dacht ik aan 5x15cm ofzo.
Ook mooie vraag voor een constructeur dus.
Nee, dat kan niet, want dan moet je elk balkje een schroefje geven wat splijten juist veroorzaakt.
Moeten dat geen spijkers zijn gezien de mogelijke werking van het geheel?

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2019 15:14 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.