Hoop reacties. Het lijkt erop dat ik een vreemde kijk op de zaak heb, als ik het zo lees...
@
toolkist Dit is precies de reden dat ik ervan baal dat de inschatting goedgekeurd is, maar ook waar de discussie over 'wat is de schade' en 'wat moet de opstalverzekering betalen'.
Als je het hebt over de kosten die gemaakt moeten worden om in dezelfde situatie maar dan zonder lekkage te zitten splitst dit ongeveer uit in het volgende:
- Sloopwerk van tussenwand en vloer ongeveer 3k, ingeschat door aannemer, uiteindelijk zelf uitgevoerd.
- Herstelwerkzaamheden geoffreerd op 9,5k, voordat lekkage aan bad werd geconstateerd, en voordat de totale verzadiging van de dekvloer was geconstateerd. Mondeling besproken, zou ong. nog 1,5 á 2k extra werk opleveren met bad demonteren, opnieuw tegelen, bad monteren en weer kitten.
- kosten tegels voor de vloer en beide tussenwanden, zou dit even moeten omrekenen, maar zeg 1,5k
- Schade-expert levert een standaard kostprijs voor lekonderzoek op á 400 euro. Terwijl de kosten hiervan uiteindelijk op 2k lagen.
Let wel; we hebben het hier over twee badkamers waarvan de tussenliggende wand en het vrijwel totale vloeroppervlak totaal verzadigd was.
@
Señor Sjon Zaak is gelijk overgedaan aan de verzekering door de oude bewoonster. Traject is dus gelijk gestart met ASR. Hierbij is én akkoord gegeven op de breekwerkzaamheden én akkoord gegeven op uitkeren ipv herstel, ook omdat ze zelf pas over enkele maanden iemand konden krijgen
M.b.t. de bouwkundige keuring; dit had -indien de schade was geconstateerd- zeker geholpen. Of dit het geval geweest zou zijn kun je al in twijfel trekken. Zouden we het de volgende keer wel doen; denk het wel ja.
Of dit noodzakelijk is bij een ernstig gebrek ook. Er is genoeg jurisprudentie waarbij dat niet noodzakelijk is bij een recente woning in een kennelijke staat:
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBBRE:2006:AZ5428
Enige wat m.i. makkelijk te herleiden was, was één enkele kitrand van een meter. Dit hebben we ook gezien, maar valt in het niet bij de totale lijst aan lekkages.
Over de extremiteit van het bedrag; goed beschouwd zijn de enige kosten die we nu moeten maken die niet gemaakt hadden moeten worden het nieuwe sanitair/meubulair en de drie overige wanden per badkamer. Dan lijkt 19k me geen gekke inschatting van de 'gevolgschade'.
Nogmaals; ik heb echt een hele hoop werk zelf gedaan, en zoveel mogelijk gedaan binnen mijn macht om het totaalbedrag te beperken. We hebben ook echt geen overmatig dure spullen uitgezocht om tot die 34k te komen. Totaal aan sanitair was om en nabij de 13k.
@schakenraadjuh - Onderzoeksplicht heb je gelijk in, maar zie ook bovenstaande. Er is geen enkele garantie dat een bouwkundige keuring dit aan het licht had gebracht. Iedereen die hiermee te maken heeft gehad heeft er zijn verwondering over uitgesproken dat het plafond nog netjes is onder de badkamer.
De claim op de verzekering kijkt alleen naar de opstalverzekering. Niet naar mijn non-conformiteit op de woning. Daarbij wordt op veel punten aangegeven 'dat dit niet meer geconstateerd kan worden', terwijl dat op aangeven van ASR zelf al begonnen is. Als het zelfs zo zou zijn dat ik genoegen zou moeten nemen met de inschatting van de verzekering, is deze niet op de juiste waarde geschat.
In algemeenheid; er is m.i. een verschil tussen de schade die verhaalbaar is op de verzekering en de schade die ik heb geleden.
Let wel; als de badkamers niet hadden gelekt, hadden ze nog een aantal jaren meegekund, waarna we ze één voor één hadden aangepakt. En daarbij hadden we een deel van de werkzaamheden zeker niet uitgevoerd/hoeven uitvoeren, zoals het volledig verwijderen van de dekvloer.
[
Voor 7% gewijzigd door
MikeyMan op 27-08-2018 16:14
]