In dit deze post had ik gemeld dat ik een gebrek aan ons nieuwe huis had geconstateerd. Dat is erg vervelend en ook erg kostbaar. Vandaag stonden we voor de rechter. En er is, onder lichte druk van de rechter, een schikking uitonderhandeld, we hebben ergens tussen een derde en de helft van de schade (als in: herstelkosten van de gebrekkige delen) binnengehaald.
Zijn we helemaal tevreden? Nee.
Is de wederpartij tevreden? Nee.
Kunnen we - over een paar dagen / weken - tevreden terugkijken? Ik denk het wel. Dat geldt voor zowel de wederpartij als onszelf.
Samenvatting
De dagvaarding en de reactie van de wederpartij
De zitting
Reflecterend
Zijn we helemaal tevreden? Nee.
Is de wederpartij tevreden? Nee.
Kunnen we - over een paar dagen / weken - tevreden terugkijken? Ik denk het wel. Dat geldt voor zowel de wederpartij als onszelf.
Samenvatting
- Het juridische proces is een zaak van lange adem, de juiste stappen volgen en vooral zuiver redeneren.
- Zelf procederen bij de kantonrechter is goed mogelijk, maar kost veel tijd en energie.
- Bewijs verzamelen is lastig, bewijs als bewijs erkend krijgen nog lastiger.
- De jurisprudentie is erg grillig en amper voorspelbaar. Het lijkt erop dat veel zaken nooit tot een uitspraak komen (ook de onze niet).
- Herstelkosten is iets anders dan schadevergoeding. Zaken als afschrijving en nieuw-voor-oud hakken er aardig in.
- Tel je zegeningen bij een compromis: absolute zekerheid krijg je niet zomaar (laat staan snel) en een procesgang is best een energiebelastend traject.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De dagvaarding en de reactie van de wederpartij
Members only:
Inloggen
De zitting
Members only:
Inloggen
Reflecterend
Members only:
Inloggen
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan