[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.027.911 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik ben bezig met het stuccen van gipsvezelplaten op zolder. De voegen zijn gevuld en nu wil ik de boel gaan vlakken. Hebben jullie nog tips welke pleister daarvoor te gebruiken? er zijn er zoveel, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Naast gipsvezelplaten heb ik ook twee wanden waar beschadigde stuc/cement/kalkzandstenen op zitten, die ik ook nog wil gladkrijgen. Als iemand daar het perfecte pleister materiaal voor weet hoor ik dat ook graag :)

In beide gevallen heb ik de voorkeur voor een zo dun mogelijke laag.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:59:
ik ben bezig met het stuccen van gipsvezelplaten op zolder. De voegen zijn gevuld en nu wil ik de boel gaan vlakken. Hebben jullie nog tips welke pleister daarvoor te gebruiken? er zijn er zoveel, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Naast gipsvezelplaten heb ik ook twee wanden waar beschadigde stuc/cement/kalkzandstenen op zitten, die ik ook nog wil gladkrijgen. Als iemand daar het perfecte pleister materiaal voor weet hoor ik dat ook graag :)

In beide gevallen heb ik de voorkeur voor een zo dun mogelijke laag.
Je doet dit niet te vaak dus probeer het niet af te raffelen, en hoe dunner hoe minder je nodig hebt en hoe sneller het droogt .. alleen blijf niet bij 1 plek hangen .. je begint eerst met een dikkere massa om de grove plekken op te vullen .. kuiltjes zijn niet erg in deze ronde ..

Smeren, 1x glad maken en door naar de volgende plek .. hierdoor hoef je minder te schuren, elke keer dat je een plek passeert is het gladder.

Overgens je verf zal ook wel veel kleine oneffenheden opvullen, dus als het met je hand glad aanvoelt (eventueel even schuren) .. goed laten drogen dan zie je er snel niks meer van..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-01-2019 21:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@vso heb je het dan over de wanden met stuc/cement/steen? Daar zitten namelijk ook aardig wat hoogteverschillen.

Ik zat zelf te denken aan een zak fix en finish om de voegen vlak te krijgen op de gipsvezelplaten. Zover ik kan zien zijn de andere opties voor dunne lagen allemaal kant en klare mixes in emmers. Heeft dat nog voordelen anders dan het feit dat je niet hoeft te mixen?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 09:51
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het direct latex schilderen/spuiten van de wanden in een nieuwbouw huis, dus zonder renovlies oid. Was gisteren bij mijn zwager en zij hebben dit bij enkele muren gedaan en was verbaasd over het resultaat. Zag het verschil niet met andere (renovlies) muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:34:
@vso heb je het dan over de wanden met stuc/cement/steen? Daar zitten namelijk ook aardig wat hoogteverschillen.

Ik zat zelf te denken aan een zak fix en finish om de voegen vlak te krijgen op de gipsvezelplaten. Zover ik kan zien zijn de andere opties voor dunne lagen allemaal kant en klare mixes in emmers. Heeft dat nog voordelen anders dan het feit dat je niet hoeft te mixen?
Maakt niet uit welk type wand, ik had bv in een woning een cementen muur vol met (luchtbel)gaten .. het belangrijkste is dat ik vanuit een relatief vlakke wand spreek zonder enorme golvende constructie. Waarbij je met een niet al te brede spatel de gaten vlak kan strijken.

Ik houd zelf van een droge mix die ik met water aanmaak, hiermee is het makkelijker de dikte te bepalen, hoe sneller het product droogt hoe meer ik moet schuren voordat ik de volgende laag erop kan zetten.

Maar ook voorbereiding zoals de wand stofvrij (bezem eroverheen) bevochtigen als dat kan/nodig is .. kan allemaal helpen met een makkelijker eindresultaat.

Ik gebruik kant en klaar alleen voor kleine projecten (houtvul) of als ik een woning verliet. waarbij de afwerking eigenlijk niet mijn probleem is .. voor grote oppervlaktes / voegen lijkt me dat niet erg geschikt omdat het misschien snel droogt (zowel op de muur als in de gekochte container). Maar dit zal je zelf ook moeten ondervinden /ervaren.

Zeer oneffe muren tja dan moet je eerder met andere producten en materialen gaan werken . --> youtube
(lees ik heb het nog niet gedaan maar ach ik wil het wel eens proberen ;) )
B152 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:40:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het direct latex schilderen/spuiten van de wanden in een nieuwbouw huis, dus zonder renovlies oid. Was gisteren bij mijn zwager en zij hebben dit bij enkele muren gedaan en was verbaasd over het resultaat. Zag het verschil niet met andere (renovlies) muren.
Wat is het doel van je vraag want dit klinkt als --> wij van WC Eend adviseren "WC Eend" ..

Als je tevreden bent over het resultaat, zou ik met die gasten in contact treden als je het zelf zou willen hebben. als DHZ-er niet aan beginnen. dan is een roller sneller en goedkoper dan spuiten.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:29
Afgelopen maandag een nieuwe center speaker gekocht, maar achteraf stond dat behoorlijk lelijk. Dus met wat handigheid met de cirkelzaag heb ik de vensterbank aangepast en staat het nu een stuk beter.
Tussen de verwarming en de speaker zit nu een stuk piepschuim van 6cm. En in de toekomst willen wij een nieuwe vensterbank/radiatorbekleding maken, dus dan zal het er zeker beter uit gaan zien. Maar voor dit moment zijn we er erg tevreden.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jJGZzrVQQgnY0urlcoQCWVdi/medium.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcJELSlxwwFSfwm985OPJvKp/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1xuO1KcsRxIQNSt7YHBuWcPl/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Remy!!!! schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:39:
Afgelopen maandag een nieuwe center speaker gekocht, maar achteraf stond dat behoorlijk lelijk. Dus met wat handigheid met de cirkelzaag heb ik de vensterbank aangepast en staat het nu een stuk beter.
Tussen de verwarming en de speaker zit nu een stuk piepschuim van 6cm. En in de toekomst willen wij een nieuwe vensterbank/radiatorbekleding maken, dus dan zal het er zeker beter uit gaan zien. Maar voor dit moment zijn we er erg tevreden.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgezien van het feit dat je het prima hebt uitgevoerd :) wat is de reden dat je je tv voor het raam hebt hangen? niet dat het niet kan, maar het lijkt me zo onrustig kijken,

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay
  • Laatst online: 11:28

K-Jay

Klaas Jan

Arjan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:59:
Voor het glad maken van de gevulde naden tussen mijn gipsplaten gebruik ik Knauf Uniflott Finish. Daarna nog waar nodig met een schuurblokje erover. En ik heb veel gehad aan de video's van Vancouver Carpenter op Youtube :)

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

Reinier

\o/

K-Jay schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:27:
[...]
En ik heb veel gehad aan de video's van Vancouver Carpenter op Youtube :)
Grappig die heb ik gisteren nog zitten kijken. Irrelevant, ik weet het.

Ontopic: ik heb de vloer in mijn dochters nieuwe kamer keurig vlak gekregen met egaline (in twee etappes). Ik zag er eerlijk gezegd tegen op maar het was eigenlijk erg eenvoudig. Tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

kleine gaatjes/oneffenheden met Uniflott inderdaad, als het wat dikker moet MP75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:29
Jelte,89 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 01:10:
[...]

Afgezien van het feit dat je het prima hebt uitgevoerd :) wat is de reden dat je je tv voor het raam hebt hangen? niet dat het niet kan, maar het lijkt me zo onrustig kijken,
Logische vraag en het heeft een aantal redenen. De bank staat zo niet bij het raam zodat we last hebben van tocht. Als we de bank bij het raam zouden plaatsen is de doorgang naar de keuken een stuk onhandiger. En nu hebben we geen last van reflectie van licht in de tv. Al weet ik niet hoeveel last we daarvan zouden hebben omdat we het niet hebben geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:39

Trebbors

Failure is no option!

Trebbors schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:39:
Ik heb in de hal altijd een koude vloer. (Geen kruipruimte). Ik denk dat het komt doordat het vloertje buiten zonder onderbreking doorloopt. De vloer van het huis is gestort boven straatniveau.

[Afbeelding: View2]

Nadat ik een paar lagen tegels en lijm weggehaald heb kom ik uit op twee gaten aan beide kanten van het kozijn waar ik onder de binnenvloer zit. Ook is de spouw daar aan beide kanten open wat ik vreemd vindt.

[Afbeelding: View]

Nu denk ik eraan om het hele vloertje buiten tot straat niveau af te breken en de baan onder het kozijn te isoleren met Perinsul. En dat een stukje door te laten lopen tot in de spouw. Tussen de binnenvloer en een nieuw buitenvloertje zit dan een onderbreking. Is dit een goed idee?

Ik ben bang dat het dweilen met de kraan open is omdat de muren ook langs het kozijn doorlopen naar binnen zonder onderbreking...
Wie heeft voor mij de gouden tip? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:39

Trebbors

Failure is no option!

India Sierra schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:54:
[...]

Faber is gisteren langs geweest, vandaag de offerte al in de mail.

Betreft 45m2 op de benedenverdieping. Dikte 38cm (gebruikelijk), Rc van 3.52. Incl vloerverwarming en 6cm anhydriet dekvloer. -> 7k.

Vergelijkbare werkzaamheden van een aannemer die ipv schuimbeton normaal beton met isolatie eronder zou maken -> 12k.

Moet dan wel zelf de oude vloer eruit halen evenals het folie aanbrengen. Beide niet moeilijk, vooral het eruit halen van een stuk betonvloer wordt gewoon veel werk.

Nu vraag ik me echter af of het niet slimmer is om het anders te doen ivm vloerverwarming. Zou het, ipv het enorme blok schuimbeton op te warmen, niet slimmer zijn om normaal beton te pakken en daar bovenop flinke isolatie aan te brengen (10cm PIR Rc 4,5). Daar bovenop weer de vloerverwarming om zo te voorkomen dat ik al het beton warm stook. Of is dit een slecht idee? :?
Welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? Ik ben benieuwd naar de manier van folie aanbrengen i.v.m. koudebruggen. Ondanks een stukje folie rechtop tegen de muur blijft de binnenmuur toch altijd een koudebrug gezien vanaf de fundering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

India Sierra

Learn by failure

Trebbors schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? Ik ben benieuwd naar de manier van folie aanbrengen i.v.m. koudebruggen. Ondanks een stukje folie rechtop tegen de muur blijft de binnenmuur toch altijd een koudebrug gezien vanaf de fundering?
Ik ga voor faber! Ga waarschijnlijk begin februari de vloer eruit slopen zodat ze eind februari of begin maart kunnen komen storten. Ik zal tzt wel een update plaatsen :)

Wat betreft koudebruggen, volgens mij werken ze met een isolerende folie voor langs de muren, ik zal de offerte even controleren want daar staat het een en ander over in.

Edit: Grootste reden is voor mij prijs en gemak, niet veel gedoe want je bent in net iets meer dan een week klaar met storten + beloopbaar (incl vloerverwarming!). (offerte) Prijs voor 45m2, 38cm schuimbeton incl vloerverwarming (gehele oppervlak) + 6cm anhydriet is net iets onder 7k. Verschillende aannemers willen een klassieke betonvloer + vloerverwarming voor ong 15k maken :+

Edit: Dit is wat letterlijk in de offerte staat @Trebbors
Genoemde prijzen zijn inclusief leveren en aanbrengen van genoemde mm’s schuimbeton in de
kruipruimte, stralingsfolie en randisolatie op het schuimbeton*, indien van toepassing
hoofdverwarming op krimpnetten, energie besparende Alpha2pomp met schakelaar, aansluiting
op de c.v. (indien mogelijk), regelunit met voldoende groepen en genoemde mm’s CW20
anhydriet dekvloer.

[ Voor 38% gewijzigd door India Sierra op 10-01-2019 15:05 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Trebbors schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Wie heeft voor mij de gouden tip? ;)
Straatje eruit en fundering isoleren met PIR,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb wat minder handigs gedaan vermoed ik. Heb diepgrond aangebracht over de geschilderde wand (glasvezelbehang met latex verf). De verf en glasvezel zit er nu een paar jaar al op. Alleen zag de verf op sommige plekken niet goed vast , leek op kleine scheurtjes .

Omdat ik nu wil gaan schilderen en de diepgrond nog had , heb ik deze diepgrond erover heen aangebracht . Stond op de bus dat dit kon.

Alleen zie ik glimmende delen op de muur en ben ik bang dat het niet hecht. Lees veel horror verhalen hierover .

Is er een manier van een hechtingsproef voor latex? Gewoon een plakbandje ? Of zouden jullie de muur sowieso schuren met korrel 600? Het is natuurlijk wel glasvezelbehang en geen stuc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49

orf

Waypoint schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:06:
Ik heb wat minder handigs gedaan vermoed ik. Heb diepgrond aangebracht over de geschilderde wand (glasvezelbehang met latex verf). De verf en glasvezel zit er nu een paar jaar al op. Alleen zag de verf op sommige plekken niet goed vast , leek op kleine scheurtjes .

Omdat ik nu wil gaan schilderen en de diepgrond nog had , heb ik deze diepgrond erover heen aangebracht . Stond op de bus dat dit kon.

Alleen zie ik glimmende delen op de muur en ben ik bang dat het niet hecht. Lees veel horror verhalen hierover .

Is er een manier van een hechtingsproef voor latex? Gewoon een plakbandje ? Of zouden jullie de muur sowieso schuren met korrel 600? Het is natuurlijk wel glasvezelbehang en geen stuc .
Wat voor diepgrond? Met Porex zou dit wat mij betreft absoluut geen probleem zijn. Dat glimt ook, maar zorgt voor uitstekende hechting van latex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

Felyrion

goodgoan!

B152 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:40:
Ik weet niet wat een nieuwbouw huis anders maakt dan andere huizen :P
Maar ik heb hier thuis toen ik het kocht alle behang etc. gestript en laten stucen. Voorstrijk erop en latex overheen gedaan.
Dit geeft een superstrak resultaat. Enige puntje kan zijn dat het wat kwetsbaarder is voor krassen en stoten. Met kleine kinderen misschien een risico.

Boven op de slaapkamers heb ik zelfs zonder stucen na het strippen van behang en vullen van alle gaten ook zo de muur gelatext. Dat is net iets minder strak, maar ik vind het er zelf erg goed uitzien. Ik heb zelf enorm hekel aan de structuur of regelmatige naden bij behang. Hoe goed ook weggewerkt, ik blijf het bij bepaald licht toch vaak zien.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Ik ga voor faber! Ga waarschijnlijk begin februari de vloer eruit slopen zodat ze eind februari of begin maart kunnen komen storten. Ik zal tzt wel een update plaatsen :)

Wat betreft koudebruggen, volgens mij werken ze met een isolerende folie voor langs de muren, ik zal de offerte even controleren want daar staat het een en ander over in.

Edit: Grootste reden is voor mij prijs en gemak, niet veel gedoe want je bent in net iets meer dan een week klaar met storten + beloopbaar (incl vloerverwarming!). (offerte) Prijs voor 45m2, 38cm schuimbeton incl vloerverwarming (gehele oppervlak) + 6cm anhydriet is net iets onder 7k. Verschillende aannemers willen een klassieke betonvloer + vloerverwarming voor ong 15k maken :+

Edit: Dit is wat letterlijk in de offerte staat @Trebbors

[...]
Dat klinkt redelijk betaalbaar al worden een aantal zaken in je citaat niet concreet benoemd zoals de beloofde isolatiewaarde van de vloer, de mate van randisolatie en de tussenafstand van de verwarmingsslangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

orf schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Wat voor diepgrond? Met Porex zou dit wat mij betreft absoluut geen probleem zijn. Dat glimt ook, maar zorgt voor uitstekende hechting van latex.
Knauf diepgrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49

orf

Lijkt mij geen probleem. Je zou natuurlijk eerst even een klein stukje op kunnen zetten met Latex, maar ik zou het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Felyrion schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:55:
[...]
Ik weet niet wat een nieuwbouw huis anders maakt dan andere huizen :P
[...]
Maar ik heb hier thuis toen ik het kocht alle behang etc. gestript en laten stucen. Voorstrijk erop en latex overheen gedaan.
Nou van een 'non-nieuwbouw'-huis zijn alle wanden als het goed is op de een of andere manier afgewerkt.

De vraag van @B152 ging over het direct texen/spuiten van de wanden in een nieuwbouwhuis zonder daar eerst renovlies overheen te plakken. Nieuwbouwhuizen worden doorgaans behangklaar of sausklaar opgeleverd, in het geval van B152 ga ik ervanuit dat het dus om behangklaar gaat. En een bestaande woning koop je nooit behangklaar, daar is òf al behangen òf het is gestuct
Felyrion schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:55:
[...]
Boven op de slaapkamers heb ik zelfs zonder stucen na het strippen van behang en vullen van alle gaten ook zo de muur gelatext. Dat is net iets minder strak, maar ik vind het er zelf erg goed uitzien. Ik heb zelf enorm hekel aan de structuur of regelmatige naden bij behang. Hoe goed ook weggewerkt, ik blijf het bij bepaald licht toch vaak zien.
Ik vraag me af hoe dat eruit ziet bij strijklicht :X

[ Voor 24% gewijzigd door Harrie_ op 11-01-2019 08:39 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 18:34
Even een stukje uitproberen, weet je meteen waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:33
nokiaan958GB schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:59:
[...]

Dat klinkt redelijk betaalbaar al worden een aantal zaken in je citaat niet concreet benoemd zoals de beloofde isolatiewaarde van de vloer, de mate van randisolatie en de tussenafstand van de verwarmingsslangen.
isolatie is afhankelijk van de dikte. Onder de FAQ staat het wel op de site van faber "De Faber Comfortvloer heeft een isolatiewaarde van Rc= 0,9 per 10 cm vloerdikte. Als je de nieuwbouwnorm wil halen met een Rc van 3,5 dan houdt je een isolatielaag van 390 mm aan. In de meeste gevallen is je huidige kruipruimte diep genoeg om te voldoen aan deze eis. Je voldoet tevens aan de normen van een hoger energielabel."

tussen afstand is 10cm, randisolatie alleen voor de vloerverwarming niet voor het schuimbeton. Voor foto's zie hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1884019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:18

Paladin

Play Ball!

Ik zit met het volgende vraagstuk en misschien denk ik te moeilijk, maar met veel zoeken kan ik ook op het welgestelde internet niet echt een antwoord vinden.

Ik heb momenteel een zolder welke opgeleverd is als onbedoelde ruimte en dus 1 grote lege ruimte is, nu wil ik deze op gaan delen door er een aantal muurtjes in te metselen en er zo 2 kamers van te maken. Nu zijn er op inet genoeg filmpjes te vinden over hoe een muurtje te metselen etc dus dat komt wel goed, waar ik echter niet echt een antwoord op kan vinden is het volgende.

er staat al een klein stukje muur in de zolder (dit is een steun wand) waartegen ik direct een deurkozijn wil zetten, mijn vraag is hoe doe je dit nu het best (deze muur is 15 cm dik). Bij alle filmpjes zet men eerst het kozijn neer en metselt dan de muur er meer of minder tegen aan met behulp van kozijn ankers etc. Dit is natuurlijk in dit geval niet mogelijk, is het concept zo eenvoudig dat bv een houten lat tegen de muur aanschroef en hier het kozijn tegen aan plak of vergeet ik iets?

Schematisch plaatje met hoe en wat het plan is.

Muurvoorbeeld

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:50:
Ik zit met het volgende vraagstuk en misschien denk ik te moeilijk, maar met veel zoeken kan ik ook op het welgestelde internet niet echt een antwoord vinden.

Ik heb momenteel een zolder welke opgeleverd is als onbedoelde ruimte en dus 1 grote lege ruimte is, nu wil ik deze op gaan delen door er een aantal muurtjes in te metselen en er zo 2 kamers van te maken. Nu zijn er op inet genoeg filmpjes te vinden over hoe een muurtje te metselen etc dus dat komt wel goed, waar ik echter niet echt een antwoord op kan vinden is het volgende.

er staat al een klein stukje muur in de zolder (dit is een steun wand) waartegen ik direct een deurkozijn wil zetten, mijn vraag is hoe doe je dit nu het best (deze muur is 15 cm dik). Bij alle filmpjes zet men eerst het kozijn neer en metselt dan de muur er meer of minder tegen aan met behulp van kozijn ankers etc. Dit is natuurlijk in dit geval niet mogelijk, is het concept zo eenvoudig dat bv een houten lat tegen de muur aanschroef en hier het kozijn tegen aan plak of vergeet ik iets?

Schematisch plaatje met hoe en wat het plan is.

[Afbeelding: Muurvoorbeeld]
Nee, dat is een goede manier. Al zou ik het wel weer op die lat schroeven en niet plakken :+
Is het een betonnen wand? Dan moet je misschien ook even kijken hoe je het metselwerk boven je deur opvangt, stukje uit de muur halen is dan misschien lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Aardappel schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Nee, dat is een goede manier. Al zou ik het wel weer op die lat schroeven en niet plakken :+
Is het een betonnen wand? Dan moet je misschien ook even kijken hoe je het metselwerk boven je deur opvangt, stukje uit de muur halen is dan misschien lastig.
Maar hoe schroef je het kozijn dan weer op die lat? dan krijg je toch schroefgaten in je kozijn?

de muur is van kalkzandsteen dus, ik denk dat ik er wel een stukje uit krijg, ik neem aan dat, dat is voor de betonnen latei boven het kozijn correct?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Maar hoe schroef je het kozijn dan weer op die lat? dan krijg je toch schroefgaten in je kozijn?
Ja, als de scharnieren aan die kant doet dan kun je ze mooi achter de scharnieren schroeven. En anders is het een kwestie van plamuren. Tenzij je een blank gelakt kozijn wilt?
de muur is van kalkzandsteen dus, ik denk dat ik er wel een stukje uit krijg, ik neem aan dat, dat is voor de betonnen latei boven het kozijn correct?
Klopt. Betonnen latei misschien wat zwaar, een vuilmetselwerklatei (staltonlatei) is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:02:
schroeven verbergen met dopjes/vulmiddel :? elk kozijn heeft dit eigenlijk wel
Niet om het 1 of ander, maar waarom metselen ? is het niet beter van gips het wandje optrekken zodat je wat (geluids)isolatie er tussen kan proppen.

maar goed ieder zijn ding :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

vso schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:52:
[...]

schroeven verbergen met dopjes/vulmiddel :? elk kozijn heeft dit eigenlijk wel

[...]

Niet om het 1 of ander, maar waarom metselen ? is het niet beter van gips het wandje optrekken zodat je wat (geluids)isolatie er tussen kan proppen.

maar goed ieder zijn ding :)
Je bedoeld een houtenframe, met isolatie er tussen en dan afwerken met gipsplaten? Al mijn muren in huis zijn gebouwd uit gipsblokken, en persoonlijk heb ik altijd een idee dat zo'n gipsplaatje nogal zwak is, misschien nergens op gestoeld maar dat zit nu eenmaal tussen mijn oren :)

Verder is een van de zaken die bij gasbeton aan de orde komen dat het juist geluiddempend is en toch iets meer de fysieke zwaarheid heeft van een muur? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Paladin kijk ook eens naar metalstud-muren, is een snel op te bouwen frame wat met gips afgewerkt wordt. Afhankelijk van de functie van de kamers zou ik dat zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
In het metal stud frame kun je isolatie stoppen zodat de wand niet hol klinkt. Je kunt hier ook eenvoudig electra in verwerken voor een stopcontact of schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:57:
Je bedoeld een houtenframe, met isolatie er tussen en dan afwerken met gipsplaten? Al mijn muren in huis zijn gebouwd uit gipsblokken, en persoonlijk heb ik altijd een idee dat zo'n gipsplaatje nogal zwak is, misschien nergens op gestoeld maar dat zit nu eenmaal tussen mijn oren :)

Verder is een van de zaken die bij gasbeton aan de orde komen dat het juist geluiddempend is en toch iets meer de fysieke zwaarheid heeft van een muur? :)
Houten balk / metalstud allemaal een optie .. Nu als je H.O.H 30 cm aan houd dan zijn ze relatief sterk.

Zwak is ook relatief, je kan een houten plaat/plank op plekken monteren waar je zeker weet dat je daar iets op wilt hangen ..je kan 2 lagen gips doen. Met een hamer sla je overal een deuk/gat in

Praktisch gezien ben je veel sneller klaar en je hoeft minder gewicht te vervoeren van (bouwmarkt) naar bouwlocatie. het is misschien wel iets zwakker maar je wint er energie zuinig/gehoorigheid en bouwsnelheid voor terug ..als je vrijdag je spullen haalt, zaterdag vroeg begint met het frame/kozijn zit je in de avond al de voegen dicht te smeren van de gipsplaat. en zondag zet je de 1ste verflaag erop ..

Terwijl je met stenen wellicht nog bezig bent om alles te versjouwen en 2 ritjes nodig hebt minimaal naar de bouwmarkt ??

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

vso schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Houten balk / metalstud allemaal een optie .. Nu als je H.O.H 30 cm aan houd dan zijn ze relatief sterk.

Zwak is ook relatief, je kan een houten plaat/plank op plekken monteren waar je zeker weet dat je daar iets op wilt hangen ..je kan 2 lagen gips doen. Met een hamer sla je overal een deuk/gat in

Praktisch gezien ben je veel sneller klaar en je hoeft minder gewicht te vervoeren van (bouwmarkt) naar bouwlocatie. het is misschien wel iets zwakker maar je wint er energie zuinig/gehoorigheid en bouwsnelheid voor terug ..als je vrijdag je spullen haalt, zaterdag vroeg begint met het frame/kozijn zit je in de avond al de voegen dicht te smeren van de gipsplaat. en zondag zet je de 1ste verflaag erop ..

Terwijl je met stenen wellicht nog bezig bent om alles te versjouwen en 2 ritjes nodig hebt minimaal naar de bouwmarkt ??
Zeker valide punten ik zal mijn voorkeur voor cel beton toch nog is evalueren, in geval van metalstud kan je deze profielen ook lijmen op de vloer, er ligt namelijk vloerverwarming onder, dus ik ben wat huiverig om in de vloer te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:43
Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Zeker valide punten ik zal mijn voorkeur voor cel beton toch nog is evalueren, in geval van metalstud kan je deze profielen ook lijmen op de vloer, er ligt namelijk vloerverwarming onder, dus ik ben wat huiverig om in de vloer te boren.
Lijkt mij dat je die wel kan kitten op de vloer, lees zelfs via google met PUR schuim :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paladin schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:39:
[...]

kijk dan voor een kit die elastisch blijft. (in verband met trillingen doorzetten van wand naar vloer)

Zelf kies ik liever voor hout dan metalstud, kosten technisch is het iets goedkoper en je kan er makkelijker een groot gewicht aan hangen ..maar dit is mijn persoonlijke voorkeur .. er zijn mensen die metalstud meer waarderen.

Overgens je schroeft het aan de wand/plafond daarom is de vloer niet echt noodzakelijk te lijmen, echter een lijm/kit ertussen kan wel voordeel hebben :)

Ander voordeel is dat je nu(met gipswand) ook stopcontact / schakelaar en netwerk kabel bij de deur kan doen (logische locatie) kijk naar holle wand dozen .

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Even weer een kleine update, uiteraard zal ik deze straks ook wel opnemen in het eigen topic maar wilde het jullie toch niet onthouden.

In de schuur voor (WR) gips gekozen, vanwege prijs/afwerking.
Conclusie, ik ben niet echt fan van gips... het is broos, zwak en niet echt hanteerbaar in je uppie, zeker niet met platen 120x260, Wel expres hiervoor gekozen omdat ik op deze manier minder naden hoef dicht te strijken, want ook dat vind ik geen 'mooi' werk... Dus met veel tegenzin aan de klus begonnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7VXNHC9.jpg

Dichtsmeren

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r1zQAyt.jpg

En dat na wat saus werk!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zZSqfRz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iRW3tKQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/voZ5nL2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ole2g0W.jpg

En dan is dit het resultaat zo'n beetje! En al met al vind ik het toch netjes gelukt, in het strijklicht zie je nog wel wat oneffenheden maar swa... tis een schuur!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BSU9mgz.jpg

Nog even met een krabbertje de verfplekken van de balken halen, (veel verf wat je ziet zit gewoon op de folie, dat heb ik expres nog niet afgesneden)

Waarschijnlijk doe ik nog een klein plakplintje langs de randen.

Het hout voor de volgende klus is inmiddels besteld, voor het maken van een houthok op de plek waar nu de stenen schuur staat...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben ook geen fan van gips. Zeker voor wanden. Het werkt wel sneller dan bijvoorbeeld cellenbeton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b8epvb26dDV9SYHtNheW161X/full.jpg

Inmiddels staat hier de tussenwand en is de stucadoor geweest. Plafondregelwerk heb ik gisteren afgemaakt. moest het toch uitvlakken tov de balklaag op afschot dus dan maar direct uitgemeten dat het gelijk is aan de hoogte van de woning. Het stalen kozijn was helaas niet op tijd voor de stucadoor dus die heb ik maar tegen een tijdelijke panlat laten stucen. Het kozijn zit er inmiddels in en dan kan ik het laatste strookje zelf wel dichtsmeren. Moet toch alles nog langs met knauf topfinish oid.

Dit weekend aan de slag met verlichting. Wil een stuk of vier led downlighters van rond 170 gaan plaatsen maar de locatie is nog even een punt van discussie met mevrouw de baas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:00

OverloadOfRed

Bla, blabla

Wat is een goede (lees: veilige, standaard?) manier om een draad die naar een oude TL balk boven het werkblad in een keuken weg te halen?
Ik kan de hele keuken niet gaan slopen om de draad te volgen naar de bron, dus met een kroonsteen erop achter de kast laten liggen lijkt me het best.

De keuken is er door de vorige bewoners in gezet dus ook geen idee van de layout van electra etc achter de kasten. Ik ga de verlichting vervangen, en nu kom ik er dus achter dat er nog een oud draadje ligt :P

Hier nog (hobby) elektriciens die een betere methode hebben?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@OverloadOfRed Ik zou een paar lasdoppen doen, geen kroonsteentje.

@Jelte,89 Ik heb het hele huis in mijn eentje gedaan met 120x280 platen, makkie! >:)

[ Voor 39% gewijzigd door zonoskar op 11-01-2019 17:50 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:45
OverloadOfRed schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:29:
Wat is een goede (lees: veilige, standaard?) manier om een draad die naar een oude TL balk boven het werkblad in een keuken weg te halen?
Ik kan de hele keuken niet gaan slopen om de draad te volgen naar de bron, dus met een kroonsteen erop achter de kast laten liggen lijkt me het best.

De keuken is er door de vorige bewoners in gezet dus ook geen idee van de layout van electra etc achter de kasten. Ik ga de verlichting vervangen, en nu kom ik er dus achter dat er nog een oud draadje ligt :P

Hier nog (hobby) elektriciens die een betere methode hebben?
Moet je de draad ook inkorten of niet?

Veiligste manier is even stroom van betreffende groep eraf > draden uit TL-balk loshalen > inkorten wanneer nodig > lasdopje erop PER ader een eigen dopje > netjes opbergen > stroom erop en kijken of alles goed doet zonder vonken :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:00

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ah lasdopje per ader is inderdaad wel een stuk netter, mijn gedachte was dat dit makkelijker achter de kastjes te proppen was, daar nog iets van tips voor?
Thanks @zonoskar & @Annuk

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Matthijs.. schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Even een stukje uitproberen, weet je meteen waar je aan toe bent.
orf schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:33:
[...]

Lijkt mij geen probleem. Je zou natuurlijk eerst even een klein stukje op kunnen zetten met Latex, maar ik zou het wel aandurven.
Ik heb het geprobeerd en ga dit weekend de rest doen. Lijkt goed te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:45
OverloadOfRed schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:50:
Ah lasdopje per ader is inderdaad wel een stuk netter, mijn gedachte was dat dit makkelijker achter de kastjes te proppen was, daar nog iets van tips voor?
Thanks @zonoskar & @Annuk
Je bedoelt tips qua lasdopje/lasklem?
Dan zou ik deze nemen: https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html
En daar de 2-voudige nemen. die is echt ienie minie :D (tenminste als het massieve kern is)

Is het flexibele kern (verwacht ik niet hoor) dan zou je deze wago's moeten gebruiken:
https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

Reinier

\o/

Ook een lasklem (Wago 221 is inderdaad fijn) hoor je niet bloot te laten liggen. Dus als je om de "standaard"-oplossing vraagt is het niet de juiste optie.
Wel veel beter dan een kroonsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand een idee wat een gangbare maat voor een overloop is?
In ons nieuwe huis willen we op zolder een kamerindeling maken met 1 grote kamer.
Op de 1ste verdieping is er ongeveer 1,25 aangehouden, is het dan logisch om dat op zolder ook te doen? Kamer breedte wordt dan 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 19:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Martinusz schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:25:
In ons nieuwe huis willen we op zolder een kamerindeling maken met 1 grote kamer.
Op de 1ste verdieping is er ongeveer 1,25 aangehouden, is het dan logisch om dat op zolder ook te doen? Kamer breedte wordt dan 3 meter.
Logisch is het wel. Maar als je ruimte wil winnen kan het ook minder zijn. Om prettig te kunnen lopen moet je niet smaller dan 90cm gaan.

Vraagje van mijn kant: ik heb laatst een youtube filmpje gezien waar in vermeld werd hoe snel je met cellenbetonblokken kan bouwen als amateur (m2/uur). Ik kan hem niet meer vinden. Weet iemand hoe snel dit ongeveer gaat?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Even de info van de fabrikant lezen. Het zou me niet verbazen dat je net als bij metselen niet in 1x 2 meter hoog kan/mag.
In theorie kan je makkelijk 20 m2 in een uur doen als de voorbereidingen goed zijn: blokken op z'n plek, speciton met voldoende lijm, stelprofiel met steldraad in de aanslag, etc etc.
Maar als je in de tussentijd moet bevoorraaden of blokken knippen dan ben je al snel veel meer tijd kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
Ik heb 2 zichtbare bellen op de schuine kant van mijn bitumen platdak. Ik ben bang dat dit door condens komt, of door het feit dat ze het dak onder natte omstandigheden hebben gebrand (is voor aankoop huis gedaan).

Kunnen deze bellen voorlopig blijven zitten of kan ik ze het beste even opensnijden, leegzuigen/schoonmaken en met tixophalte dichten?

Dan weet ik wat het is en wat ik in de zomer kan gaan doen zeg maar :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 05-05 06:48
Tranze schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:19:
[...]

Ook naar! Misschien heb ik me wel te makkelijk af laten schepen door de dakkapel fabrikant, maar als een derde partij kan aantonen dat het wel door de dakkapel komt prima, dan stel ik de fabrikant aansprakelijk. Hoop maar dat het met een sisser afloopt... We willen er nog wel met plezier gaan wonen na nu al bijna een jaar verbouwen en samen afzien in een ander appartement op 50m2.
Man van het dakkapel bedrijf is toch nog maar een keer langsgekomen. En dit keer vond hij een pan met een scheur er in, daaronder zaten sporen van lekkage. Pan vervangen, dus hopelijk nu geen lekkage meer bij de buurman 😀

Hier begint het vorm te krijgen. Plafonds zitten er grotendeels in. Boven de ondervoer gelegd en al heel wat leidingwerk geplaatst. Volgende week dinsdag komt de installateur e.e.a. aansluiten en woensdag de stukadoor voor de eerste helft 😁

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G06x1Jp/IMG-20190106-WA0025.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yYcSYdM/IMG-20190111-WA0007.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/grnWYCY/IMG-20190112-WA0007.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8PHStnv/IMG-20190111-WA0004.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hLRr3cF/IMG-20190106-WA0016.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Tranze op 13-01-2019 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
KillaZ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:24:
Ik heb 2 zichtbare bellen op de schuine kant van mijn bitumen platdak. Ik ben bang dat dit door condens komt, of door het feit dat ze het dak onder natte omstandigheden hebben gebrand (is voor aankoop huis gedaan).

Kunnen deze bellen voorlopig blijven zitten of kan ik ze het beste even opensnijden, leegzuigen/schoonmaken en met tixophalte dichten?

Mooiste is ze los snijden (lucht/vocht) er onder vandaan halen en nieuw stuk erover heen branden.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
KillaZ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:24:

Tixophalte is rotzooi en word te vaak gebruikt om prutswerk te verbloemen, het hard snel uit waardoor de waterdichtheid weg is.
Een pleister dakbedekking plakken is beter. Heb je geen garantie op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 19:23

breinonline

Are you afraid to be known?

nokiaan958GB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:29:
Even de info van de fabrikant lezen. Het zou me niet verbazen dat je net als bij metselen niet in 1x 2 meter hoog kan/mag.
In theorie kan je makkelijk 20 m2 in een uur doen als de voorbereidingen goed zijn: blokken op z'n plek, speciton met voldoende lijm, stelprofiel met steldraad in de aanslag, etc etc.
Maar als je in de tussentijd moet bevoorraaden of blokken knippen dan ben je al snel veel meer tijd kwijt.
Daarom zei ik als amateur, 20m2 is wel vlot denk ik. Volgens mij was het 2 of 5m2 in dat filmpje. Je tip van een goede voorbereiding is half werk is uiteraard goed maar of dat zo'n groot verschil gaat maken... :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
D.deJong schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:35:
[...]

Tixophalte is rotzooi en word te vaak gebruikt om prutswerk te verbloemen, het hard snel uit waardoor de waterdichtheid weg is.
Een pleister dakbedekking plakken is beter. Heb je geen garantie op het dak?
Dan branden we er gewoon een nieuwe strook op. Was onder de indruk dat dat ook lekkage gevoelig was.

Garantie zou er geweest zijn als de dakdekker niet failliet zou zijn :O

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Was de Dakdekker niet ergens (garantiefonds) bij aangesloten waar je de garantie kan claimen?
Misschien de woonhuisverzekering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Tranze schreef op zondag 13 januari 2019 @ 07:13:
[...]
Boven de ondervoer gelegd en al heel wat leidingwerk geplaatst.
[Afbeelding]
Dat vind ik dan jammer, waarom die rode aanvoer van de verwarming onder de blauwe geplaatst? Die balk zit er niet alleen om jouw te pesten. Het zijn behoorlijke balken, dus de dwarskracht bij de oplegging zal niet maatgevend zijn maar naast elkaar had net zo makkelijk gekund en dan was er meer balk over gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tranze schreef op zondag 13 januari 2019 @ 07:13:
[...]

Man van het dakkapel bedrijf is toch nog maar een keer langsgekomen. En dit keer vond hij een pan met een scheur er in, daaronder zaten sporen van lekkage. Pan vervangen, dus hopelijk nu geen lekkage meer bij de buurman 😀

Hier begint het vorm te krijgen. Plafonds zitten er grotendeels in. Boven de ondervoer gelegd en al heel wat leidingwerk geplaatst. Volgende week dinsdag komt de installateur e.e.a. aansluiten en woensdag de stukadoor voor de eerste helft 😁

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankbaar werk is dit, meters maken :Y

De wielen van mijn douchecabine zijn uitgezakt en moeten gesteld worden, maar ik zie niet hoe dit moet. Zie de foto hieronder. Aan de zijkant zit een gaatje, maar daar lijkt geen inbusje in te zitten en mijn inbussleutel pakt ook niet.

Schroevendraaier achter het "dopje" steken lijkt me ook niet de goede manier, want het dopje zal wel verchroomd kunststof zijn, dus erg kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p8VSVqzuTiy9ZRenalf8sC6o/medium.jpg
Klik voor groot

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
Oke. Stompzinnige vraag, maar ik kan het gewoon niet vinden.

Oude radiator in huis weggehaald en naar mijn dochter gebracht. Thermostaatknop er af gehaald. Maar igenlijk net verkeerd.
Heb nl. die aansluitwartel (die je met die grote inbus in je radiator moet draaien laten zitten. En die heb ik dus nodig. Ik zoeken, maar het lastige is dat ik geen idee heb of ik dat ding los kan kopen en hoe het heet.

Iemand ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:52

A13X

Dude

(radiator) staartstuksleutel

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Raym09 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:56:
[...]

(radiator) staartstuksleutel
Dat is de sleutel? Want dat is niet wat ik zoek. Ik zoek de naam van die wartel.
Maar als het dat wel is, thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

maartend schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Dat is de sleutel? Want dat is niet wat ik zoek. Ik zoek de naam van die wartel.
Maar als het dat wel is, thnx
Die worden vaak vernoemd naar waar ze voor zijn...

Radiator staartstuk is dan wat je zoekt ;)

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Thnx @Raym09

Daar was ik nooit opgekomen. En dan weet ik nu ook beetje naamgeving. Meer geleerd dan ik om vroeg, altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
edit ; oops, 2 posts onder elkaar, niet netjes.
Raym09 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:24:
[...]

Die worden vaak vernoemd naar waar ze voor zijn...

Radiator staartstuk is dan wat je zoekt ;)
Ik zie ze zelfdichtend (dus met rubber randje) en met teflon. Ik heb altijd teflon gebruikt. Zijn die zelfdichtende beter?

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 13-01-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

maartend schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:31:
edit ; oops, 2 posts onder elkaar, niet netjes.

[...]

Ik zie ze zelfdichtend (dus met rubber randje) en met teflon. Ik heb altijd teflon gebruikt. Zijn die zelfdichtende beter?
Geen idee, al zou ik ipv teflon liever hennep gebruiken in een cv systeem. Dat geeft een betere afdichting die beter bestendig is tegen eventuele verdraaiing. Teflon is bij iets los direct lek, hennep daarintegen niet.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Laatst online: 02-05 18:36
Een een vraagje aan mijn medeklussers

Ik ben op zoek naar een daksysteem met verborgen bevestiging in deze stijl
https://bilka.ro/en/products/residential/retro-panel/

Dit is echter een roemeens bedrijf en vind niet meteen verdelers in België.

Het dichtsbijzijnde dat ik gevonden heb is zijn de LP panalen van Kingspan
https://www.kingspan.com/...men/lo-pitch-dakpaneel-lp

Alleen hebben deze isolatie, wat ik wat overdreven vind voor een schuur.

Weet iemand iets gelijkaardigs verkrijgbaar in België of Nederland? Ik wil verborgen bevesting vanwege een lage dakhelling. Ik heb bang dat bij verkeerd inschroeven bij normale platen ik lekkage zal krijgen.

Het is een lessenaarsdak van ong 6m*10m met een helling van 10°.

Een andere oplossing is gewoon EPDM leggen natuurlijk maar dit heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Weet niet wat je budget is maar ruukki heeft meerdere mogelijkheden voor stalen daken met blinde bevestiging
Word voor ginse huizen veel gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://www.finn-roof.com/fileadmin/uploads/classic/classic-graph1.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
arjants schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:06:
Weet niet wat je budget is maar ruukki heeft meerdere mogelijkheden voor stalen daken met blinde bevestiging
Word voor ginse huizen veel gebruikt
[Afbeelding]
Bedankt, heb 2 bedrijven gevonden op redelijk afstand die het hebben, zal ze eens berichtje sturen voor de prijs want vind nergens info over wat ze kosten.

Aangezien het dak niet echt zichtbaar is (achteraan in de tuin en gericht naar de zijkant) wil ik er niet te veel geld in steken, als het maar stevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:42
Rakward schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:20:
Aangezien het dak niet echt zichtbaar is (achteraan in de tuin en gericht naar de zijkant) wil ik er niet te veel geld in steken, als het maar stevig is.
Als het toch niet in zicht zit is er dan niets te vinden op marktplaats?
Vaak 2e keus of met lichte hagelschade bijvoorbeeld. Maar ook gewoon nette platen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Teijgetje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Als het toch niet in zicht zit is er dan niets te vinden op marktplaats?
Vaak 2e keus of met lichte hagelschade bijvoorbeeld. Maar ook gewoon nette platen.
Ik heb geen probleem met 2de keus maar dat type plaat vind je niet snel 2de keus ..., die standaard sandwichpanelen zijn er idd genoeg 2de keus te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als het om een dak gaat wat je nooit meer ziet, zou ik goedkope 2de keus sandwichpanelen kopen met 4cm isolatie. Die Ruukki platen hebben wij ook op het dak en die waren echt niet goedkoop. Maar wel erg mooi. Voor de garage heb ik ook sandwichpanelen gekocht en dat was ca 17 euro per m2 (maar dan wel 10cm isolatie, die van 4 zijn veel goedkoper).

Foto's van ons dak:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-vaMQ8hJlP5w/VMUK360sM6I/AAAAAAAACTA/pt5PNeBpusI/s700/_MG_2026.jpg

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-TF-PhV-JeRM/VNZiMVyn8HI/AAAAAAAACfM/wyw2vX-ejbs/s700/_MG_2196.jpg

Dak van de garage:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-kkah123DrJk/W5Qrv9eejgI/AAAAAAAAHmc/ScX6B6dTj3I-8nfvF6uJ2-JuLdulbC_pACLcBGAs/s700/IMG_0457.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 13-01-2019 20:37 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Een kleine update van mijn kant...

Ik had al eerder de vorderingen m.b.t de keuken gepost, met daarbij mijn zelfgemaakte schouw:

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/15.jpg

Nu heb ik natuurlijk geen bovenkastjes en helemaal niets boven wordt ook wel erg leeg (vind ik ook niet passen bij een modern-landelijke keuken), dus voor het gedeelte rechts (boven vaatwasser, koelkast) heb ik afgelopen weekend het volgende rekje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/18.jpg

Hier komt nog een stang onderin om grote lepels en dat soort dingen aan te hangen, vervolgens zit er een plankje in voor kruidenpotjes, daarboven een plank waar wat potten met muesli e.d. op kunnen staan (of whatever mijn vrouw daarin wil zetten :+). Helemaal bovenop kan dan een plantje komen te staan oid.

Ik ben ook nog zo'n zelfde rekje aan het maken voor boven de 'coffiecorner', deze krijgt maar 1 plankje met daaronder een aantal haken waar we koffiekoppen aan kunnen hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:32
Iemand nog tips waar je voordelig stopcontacten etc kan bestellen?
Willen in ons huurwoning de boel wat nieuwere / mooiere stopcontacten en lichtschakelaars.

Wat er nu zit is allemaal niet echt mooi door, heb het vermoeden dat de woningbouw het niet allemaal zomaar gaat vervangen omdat het optisch mooier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:23
-DarkShadow- schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:59:
[...]

De wielen van mijn douchecabine zijn uitgezakt en moeten gesteld worden, maar ik zie niet hoe dit moet. Zie de foto hieronder. Aan de zijkant zit een gaatje, maar daar lijkt geen inbusje in te zitten en mijn inbussleutel pakt ook niet.

Schroevendraaier achter het "dopje" steken lijkt me ook niet de goede manier, want het dopje zal wel verchroomd kunststof zijn, dus erg kwetsbaar.

[Afbeelding]
Klik voor groot
Hee, ik heb dezelfde cabine! Ben er erg tevreden over, na bijna 5 jaar loopt ie nog steeds soepel. Een van mijn plastic 'dopjes' stond een beetje verder naar buiten, dus heb 'm er even uitgepeuterd: er zit inderdaad een inbus achter. Daar zul je 'm dus mee moeten stellen.
Eerlijk gezegd vind ik 'm er zonder dopje ook erg netjes uit zien. Als je het dopje vernield is er dus geen man over boord.
Het gaatje aan de zijkant is waarschijnlijk om 'm tegen te houden terwijl je de inbus los draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:58:
Willen in ons huurwoning de boel wat nieuwere / mooiere stopcontacten en lichtschakelaars.

Wat er nu zit is allemaal niet echt mooi door, heb het vermoeden dat de woningbouw het niet allemaal zomaar gaat vervangen omdat het optisch mooier is.
Zo ongeveer iedere 'schakelmateriaal-webshop', even googlen dus... De prijzen liggen niet ver uit elkaar. Voor een complete woning praat je over tientjeswerk als je de webshops met elkaar vergelijkt.

Verder zou ik, gezien het een huurwoning betreft, kijken naar Gira (naar mijn weten het goedkoopste A-merk) of alleen inzetplaten bestellen voor de al aanwezige WCD's. Voor dat laatste zul je wel even moeten onderzoeken welk merk er nu inzit, maar alleen de inzetplaat (plastic gedeelte van bijv. een geaard stopcontact) heb je vaak voor 1 à 2 euro, terwijl de complete WCD vaak een stuk duurder is.

Als laatste tip, ook gezien het een huurwoning betreft, natuurlijk overwegen om deze truc alleen op de benedenverdieping / openbare vertrekken uit te voeren en de de private ruimtes (slaapkamer, badkamer) lekker laten voor wat het is)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• titan1901
  • Laatst online: 05-05 22:02
Vergelijk ook eens de prijzen in Duitsland, dat kan nogal de moeite zijn. Heb dit zelf vorig jaar ook gedaan toen ik al het schakelmateriaal in onze woning heb vervangen. Kwestie van de EAN nummers ingeven op idealo.de en een webshop vinden die ook naar nederland verzendt. Kleine moeite en scheelde bij mij een behoorlijk bedrag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@G.Scholtens sandervunderink.nl heb ik wel eens wat besteld. Maar de tip van @titan1901 is wel een goede, want aan de doosjes te zien kwam het spul van sandervunderink.nl ook rechtstreeks uit .de ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
titan1901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:28:
[...]

Vergelijk ook eens de prijzen in Duitsland, dat kan nogal de moeite zijn. Heb dit zelf vorig jaar ook gedaan toen ik al het schakelmateriaal in onze woning heb vervangen. Kwestie van de EAN nummers ingeven op idealo.de en een webshop vinden die ook naar nederland verzendt. Kleine moeite en scheelde bij mij een behoorlijk bedrag!
Weet je zo ook welke shops in duitsland? Heb hier al wat gekeken, maar je betaald zo 10 euro per opbouw schakelaar / stopcontact. Vind ik vrij prijzig als je de hele woning wilt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Ik heb alles bij Ali besteld. Merk Levolo. Kneitermooi spul ,gewoon goed. Heb er eerst 1 besteld om de kwaliteit te bekijken, daarna alles in gedeeltes om onder de 22 eurogrens te blijven. Was net zo veel kwijt als de meest goedkope rommel van de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Weet je zo ook welke shops in duitsland? Heb hier al wat gekeken, maar je betaald zo 10 euro per opbouw schakelaar / stopcontact. Vind ik vrij prijzig als je de hele woning wilt doen :)
Kijk even of een lokale installateur wat voor je kan bestellen. Die heeft vaak een enorme korting en kan daarmee wel wat scherper voor je leveren. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
maartend schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Ik heb alles bij Ali besteld. Merk Levolo. Kneitermooi spul ,gewoon goed. Heb er eerst 1 besteld om de kwaliteit te bekijken, daarna alles in gedeeltes om onder de 22 eurogrens te blijven. Was net zo veel kwijt als de meest goedkope rommel van de Gamma.
Dat livolo merk ziet er goed uit zeg, en qua prijs stuk goedkoper. Echter zie ik geen opbouw, maar alleen inbouw schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb wel eens wat spul bij voltus.de besteld. Ik heb thuis alles van Bush jaeger type future linear maar dat is allemaal inbouw. Voor een huurwoning had ik denk ik de moeite niet genomen. Weggegooid geld want wanneer je gaat verhuizen draai je dat opbouwspul er toch niet meer af.

Rommel uit china zou ik nooit doen. (nee ik zeg niet dat dat levolo spul slecht is. Je weet alleen nooit wat je krijgt via dat soort shops.)
Dat via de installateur is wel een goede. Doe ik tegenwoordig ook en dat scheelt flink geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Kaasplank op 14-01-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:44

Ik heb ze uit Duitsland besteld bij elektroradar. Prima ervaringen mee. Je moet even opletten dat je het juiste type schakelaar bestelt. Ik had per ongeluk "tip" schakelaars besteld i.p.v. "wip" schakelaars. Gelukkig kon ik het zo omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Ik kwam toen uit bij https://shop.elektroandmore.de . Dat scheelde zo'n 30% ten opzichte van de goedkoopste webshop in Nederland. Als ik snel iets van Busch Jaeger opbouwschakelaars vergelijk scheelt het ongeveer 15%. Niet echt wereldschokkend maar op een groot bedrag is het snel verdiend natuurlijk.

Verder kun je je inderdaad afvragen of je dit wel moet willen in een huurwoning. Inbouw is inderdaad wat gemakkelijker (en goedkoper) als je de bestaande stopcontacten kunt hergebruiken en alleen het kunststof afdekplaatje hoeft te verwisselen. Dat heb ik hier ook gedaan en dan ben je veel goedkoper uit (kon de afdekplaatjes bij sandervunderink relatief goedkoop krijgen). Denk alleen niet dat zoiets bij opbouw bestaat. Volgens mij is dat laatste per definitie een stuk kostbaarder, meer materiaal etc.

Verder ben ik het eens met Kaasplank dat schakelmateriaal vervangen door spul van Aliexpress niet verstandig is. Ik ben zelf ook niet vies van dingen bestellen uit China maar schakelmateriaal is me toch een stap te ver.

[ Voor 9% gewijzigd door titan1901 op 14-01-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
titan1901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Ik kwam toen uit bij https://shop.elektroandmore.de . Dat scheelde zo'n 30% ten opzichte van de goedkoopste webshop in Nederland. Als ik snel iets van Busch Jaeger opbouwschakelaars vergelijk scheelt het ongeveer 15%. Niet echt wereldschokkend maar op een groot bedrag is het snel verdiend natuurlijk.

Verder kun je je inderdaad afvragen of je dit wel moet willen in een huurwoning. Inbouw is inderdaad wat gemakkelijker (en goedkoper) als je de bestaande stopcontacten kunt hergebruiken en alleen het kunststof afdekplaatje hoeft te verwisselen. Dat heb ik hier ook gedaan en dan ben je veel goedkoper uit (kon de afdekplaatjes bij sandervunderink relatief goedkoop krijgen). Denk alleen niet dat zoiets bij opbouw bestaat. Volgens mij is dat laatste per definitie een stuk kostbaarder, meer materiaal etc.
Moet me der ook even in verdiepen en prijzen bekijken. We vinden het huidige alleen niet echt netjes meer vandaag.

neem aan dat je niet zomaar overal inbouw van kan maken toch duur puur alleen ander afdekplaatje erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@G.Scholtens alles opbouw? En over hoeveel WCD's / schakelaars praten we?
G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:41:
[...]
neem aan dat je niet zomaar overal inbouw van kan maken toch duur puur alleen ander afdekplaatje erop te zetten?
Dat heb je goed begrepen :Y)

[ Voor 64% gewijzigd door Harrie_ op 14-01-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:41:
[...]
Nee klopt. Waar ik op doel is bij een bestaand inbouw stopcontact alleen het kunststof afdekkapje vervangen en het metalen gedeelte wat er achter zit (het daadwerkelijke stopcontact) te hergebruiken. Uiteraard kan dat niet met alle merken, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Harrie_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:43:
@G.Scholtens alles opbouw? En over hoeveel WCD's / schakelaars praten we?

[...]

Dat heb je goed begrepen :Y)
Hoeveelheid nog geen idee, ga dit eens bekijken.
Maar zie dat het standaard gamma merk ook lekker betaalbaar is. Ziet er redelijk uit en is gewoon betaalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
G.Scholtens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Maar zie dat het standaard gamma merk ook lekker betaalbaar is. Ziet er redelijk uit en is gewoon betaalbaar
En zo te zien 1+1 gratis actie ;) scheelt je ook al wat natuurlijk :)
Wij hebben volgens mij simpele Everest Wit van Gamma, niet te veel poespas gewoon lekker simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
[...]
Hou er rekening mee dat je ook niet zomaar opbouw door inbouw kunt vervangen. Het gaat dan niet alleen om het afdekplaatje, maar ook om de diepte van de doos in de muur. Vaak zitten er achter opbouw WCD's minder diepe dozen in de muur waar een inbouw WCD dus niet inpast...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]

De ellende met zoiets is wel dat het op een gegeven moment uit het assortiment zal gaan.

Een productlijn van Gira / Busch-Jaeger / Berker / Jung zal rustig 20 jaar lang te koop zijn. Dat zie ik met een huismerk productlijn van Gamma niet zo snel gebeuren. Mocht je ooit nog eens schakelmateriaal willen uitbreiden/vervangen dan is dat wel zo handig.

Ook de wat lastigere frontjes (denk aan netwerk + COAX bijv.) is voor een A-merk wel iets voor te vinden, het huismerk zal zoiets niet hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:18:
[...]

De ellende met zoiets is wel dat het op een gegeven moment uit het assortiment zal gaan.

Een productlijn van Gira / Busch-Jaeger / Berker / Jung zal rustig 20 jaar lang te koop zijn. Dat zie ik met een huismerk productlijn van Gamma niet zo snel gebeuren. Mocht je ooit nog eens schakelmateriaal willen uitbreiden/vervangen dan is dat wel zo handig.

Ook de wat lastigere frontjes (denk aan netwerk + COAX bijv.) is voor een A-merk wel iets voor te vinden, het huismerk zal zoiets niet hebben.
Gamma huismerk heeft ook een netwerk-WCD. Die heb ik eens 3 aangeschaft toen ik el cheap (maar toch netjes) ergens netwerk wilde leggen. Na het inbouwen van het metalen gedeelte ging de plastic kap erop en die klikt dus met van die plastic lipjes erin, maar omdat deze naadloos in het raam zit kun je 'm er dus niet meer uitkrijgen. Ik kon nergens met een platteschroevendraaier onder of tussen, dus kon 'm alleen nog loskrijgen door 'm geforceerd eruit te hefbomen waarbij die plastic clipjes afbreken.

Ik had er dus 3 aangeschaft, maar na het installeren van de 1e (en dus constateren dat ik ze nooit meer heel zou kunnen demonteren) ben ik met die andere 2 teruggegaan om te vragen voor een refund. Bedrijsleider / assistent-bedrijfsleider hebben dat ding bekeken en beaamden dat het inderdaad wel heel dom gemaakt was. De refund kreeg ik trouwens niet want ik had geen kassabon. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben nog steeds bezig met de garage. De buitenkant is nu af, alleen moet ik nog een keer de windveren aanpassen, maar dat komt als het lente is. De binnenkant vordert gestaag. Ik wil in de garage ook opbouw schakel materiaal, deze discussie helpt enorm :) De gipsplaten zijn nu bijna op, maar de wanden nog niet. Gipsplaten bij kopen dan maar, of een gedeelte OSB laten?

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-qLaTqVMy6jE/XDo-tl7HtRI/AAAAAAAALE8/AHuPDvhla7YDzerVOOrM9XeMjdqx4wI4wCLcBGAs/s700/IMG_1071.jpg

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-CyLIN1kpkbI/XDuLv7D6BGI/AAAAAAAALGs/NqBSnhu9oXEx34ClgNR2NMM-RUY9F-FiACLcBGAs/s700/IMG_1091.jpg
(ja, de vloer is nog steeds redelijk vochtig in de garage)

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-xfRPVhvcuGk/XDuLvoVFLeI/AAAAAAAALGk/FeHetP9NVy4ZTStV_9V2FHCXAQf11PJPgCLcBGAs/s700/IMG_1087.jpg

Buitenkant:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-91V5I3_WDjM/XCQGWEV_FyI/AAAAAAAAK3k/m1alhJqHtYEocE85klG71iNmB9oTsWwqwCLcBGAs/s700/IMG_0875-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-O3no3y1p-HI/XCo23qlU0DI/AAAAAAAAK5U/DwqNaX7DoCg5p1hvOg0ET-JmWQPck2-xgCLcBGAs/s700/IMG_1060.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
zonoskar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:52:
De gipsplaten zijn nu bijna op, maar de wanden nog niet. Gipsplaten bij kopen dan maar, of een gedeelte OSB laten?
Nu zit je in de klusmodus, als het project eenmaal klaar is raak je een jaar geen schroevendraaier meer aan. Dus als je het nu niet doet, is de kans groot dat je jarenlang tegen een OSB wandje zit te kijken. Mijn tip? Koop nu wat gipsplaten bij, en rond het project af zoals je het in gedachte hebt. Anders komt het er nooit meer van.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:25:
Tja heb je de overloop nodig of kan je ook zonder :? in een vorig huis had ik het net "doos breed" was niet altijd even prettig zeker niet voor de vrouw inverband met een wasmachine wat er stond.
Waar ga je de kamer(s) voor gebruiken ? Je geeft geen foto's, plattegrond om hier iets zinnings op te zeggen.

Maar ik denk dat een minimum wel 60 cm is, liever 80 en de rest is luxe (keuze)
Widow schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:15:
[...]

Nu zit je in de klusmodus, als het project eenmaal klaar is raak je een jaar geen schroevendraaier meer aan. Dus als je het nu niet doet, is de kans groot dat je jarenlang tegen een OSB wandje zit te kijken. Mijn tip? Koop nu wat gipsplaten bij, en rond het project af zoals je het in gedachte hebt. Anders komt het er nooit meer van.
d:)b iets met laatste loodjes zijn het zwaarst ..

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 14-01-2019 13:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
60cm is echt belachelijk smal voor een verkeersruimte. Dat moet je niet willen. Vrije doorgang verkeersruimte is in het bouwbesluit 85cm. Dat zou een goed beginpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik heb mijn huurwoning voorzien van schakelmateriaal van de Everest serie van de Gamma (soort huismerk inderdaad).

Ik zelf vind het voor een huismerk erg mooi schakelmateriaal, het is een zeer uitgebreid assortiment, ook nog eens verkrijgbaar in meerdere kleuren (aluminium, wit, zwart o.a.) en helemaal niet duur.

Het argument dat een 'huismerk' niet jarenlang in omloop is vind ik niet relevant.. ten eerste valt dat met deze serie hartstikke mee, ten tweede betreft het een huurwoning.. Ter referentie: ik heb in 2012 dit schakelmateriaal gekocht en de lijn wordt alleen maar uitgebreider.

EN, bonus: Gamma heeft op dit moment een 1+1 gratis actie op de Everest lijn schakelmateriaal. Ik zou het wel weten als ik jou was (en nee ik heb geen aandelen.. ;) )

https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=everest

[ Voor 4% gewijzigd door Ethiron op 14-01-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Widow schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:15:
Mijn tip? Koop nu wat gipsplaten bij, en rond het project af zoals je het in gedachte hebt. Anders komt het er nooit meer van.
Probleem: ik heb misschien 10 gipsplaten nodig van 60x260. Die kosten 40 euro. Verzendkosten 70 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
zonoskar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Probleem: ik heb misschien 10 gipsplaten nodig van 60x260. Die kosten 40 euro. Verzendkosten 70 euro :(
Ik weet niet of je een auto hebt, maar als je de banken platgooit en de gipsplaten op het dashboard legt, kan je ze ook met de auto vervoeren. Zo heb ik dat jaren geleden gedaan op een rustige zondagmiddag, ik had destijds een "klusauto" dus een krasje meer of minder maakte niet zo uit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb zaterdag nog 5 gipsplaten van 60x260 opgehaald met de auto. Spul plat en schuiven maar :-P

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 14-01-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En anders fix je een aanhanger (2 uur gratis bij hornbach, elders een paar tientjes of zo)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.