[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.027.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is die koelkast niet veel te klein? En heb je geen vriezer?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:38
zonoskar schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:08:
Is die koelkast niet veel te klein? En heb je geen vriezer?
Vriezer in bijkeuken / garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
@zonoskar @CappieL
Koel-vriescombo staat recht achter deze deur:

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/keuken/fotos/tn/16.jpg

Daar staat de 'voorraad' en de koelkast in de keuken is dan voor de versproducten, aangebroken fles frisdrank en broodbeleg. Was nog een moeilijke afweging want uiteindelijk betekent dat wel meer bukken, maar na járen (in dit huis, mijn vorige huis, en alle daarvoorgaande huurwoningen) altijd een halve vierkante meter werkbladruimte gehad te hebben in de keuken wilde ik de ruimte op het werkblad zo groot mogelijk houden.

Edit:
deze foto is gemaakt vanuit de deuropening van bovenstaande foto :)

En dan heb ik ook nog een vriezer in de garage staan, die is al 2 jaar niet aangesloten, maar misschien ga ik die weer nodig hebben als er straks een paar koters rondlopen >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 04-01-2019 08:27 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zelfde keuze hier gedaan, werkblad zo groot mogelijk en in de bijkeuken/ketelhok de koelkast staan. Mensen vinden dat maar raar, moet zeggen dat erg snel went. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Harrie_ Ik snap dat je het werkblad zo groot mogelijk wilt maken. Maar er is toch wel een andere plek in de keuken voor een koelkast.
Moet er niet aan denken als ik telkens twee deuren open moet maken om even wat uit de koelkast te pakken. Ik hoef me alleen van het fornuis om te draaien om iets uit te koelkast te pakken. Heel fijn tijdens koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Jelte ik deel je mening hierover, grappig dat zoiets als handige plaats koelkast zo verschilt tussen personen. Als ik ooit een keuken plaats komt er 100% zeker een koelkast in waar ik niet voor hoef te bukken en in dezelfde ruimte. ik hecht erg aan het driehoekje tussen gootsteen, fornuis en koelkast.

@Harrie_ smaken verschillen dus nogal, zou zelf die keuze anders maken maar je keuken ziet er verder heel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Mooi werk @Harrie_! ziet er netjes uit!
Waarvan zijn de frontjes gemaakt? en zijn deze gespoten?

@Jelte,

Hoe doe je dat? iets uit de koelkast pakken zonder deur? Of kook je in een koelcel? ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@Jelte @Fr33z Sorry ik kan jullie opmerkingen niet helemaal plaatsen.
Jelte schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:43:
[...] Moet er niet aan denken als ik telkens twee deuren open moet maken om even wat uit de koelkast te pakken. [...]
Fr33z schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:50:
[...] Als ik ooit een keuken plaats komt er 100% zeker een koelkast in waar ik niet voor hoef te bukken en in dezelfde ruimte.[...]
Er zit gewoon een koelkast in de keuken :? Ik moet er alleen voor bukken, maar jullie doen net of er helemaal geen koelkast in de keuken zit. De enige concessie die ik heb gedaan is 'grijphoogte' inruilen voor werkbladruimte.

Uitendelijk moet je ook gewoon een beetje roeien met de riemen die je hebt of (en dat doe ik misschien nog wel ooit) zelf een huis bouwen zodat je de ruimtes en de indeling precies kunt maken zoals je wilt.
Fr33z schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:50:
[...] smaken verschillen dus nogal, zou zelf die keuze anders maken maar je keuken ziet er verder heel goed uit.
Dank :)
Jelte,89 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:10:
Mooi werk @Harrie_! ziet er netjes uit!
Waarvan zijn de frontjes gemaakt? en zijn deze gespoten?
Dank ;) Frontjes zijn gemaakt van MDF en zijn inderdaad gespoten (zijdeglans lak).

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 04-01-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:25:
@zonoskar @CappieL
Koel-vriescombo staat recht achter deze deur:
[..]
Vanwege deze opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
En voorafgaand aan die opmerking:
Annuk schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:18:
Wat voor machines heb je rechts in de hoek staan dan?
Vaatwasser en koelkast? En krijg je die niet inbouw of kijk ik niet goed?
Harrie_ schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:57:
Vaatwasser en koelkast inderdaad. Dat zijn inbouwmachines, maar daar zitten nu de fronten nog niet op.
Er staat dus gewoon een koelkast in de keuken en de 'grote vooraad' staat in de koelvriezer in bijkeuken. Kunnen we bij het koken gewoon een krop sla en een braadworst uit de koelkast in de keuken pakken... moeten we alleen wel even voor bukken >:) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Buiten dat om, het staat ook in een andere ruimte en daar bewaard hij niet zijn producten die hij nodig heeft om te koken oid...

Ik denk dat je zelf ook meer het probleem ziet/ervaart van het feit van een extra deur, daar denk je toch niet over na?

Is een beetje hetzelfde als: "wij zitten altijd in de keuken, dat scheelt toch weer een deur als we naar het toilet moeten".

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zo belangrijk is het inderdaad allemaal niet. Ik was al gestopt met de discussie hoor :)

Iedereen moet doen wat hij fijn vind, maar niet verwachten dat een ander dat snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Harrie_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:12:
@Jelte @Fr33z Sorry ik kan jullie opmerkingen niet helemaal plaatsen.
Uitendelijk moet je ook gewoon een beetje roeien met de riemen die je hebt of (en dat doe ik misschien nog wel ooit) zelf een huis bouwen zodat je de ruimtes en de indeling precies kunt maken zoals je wilt.
Zorg dan wel voor een heel ruim budget, want in ons zelf gebouwde huis heb ik toch erg veel concessies moeten maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 04-01-2019 10:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Vraagje.

Heb een muurdoorvoer verwijderd door mijn bakstenen muur heen. Nu wil ik dat natuurlijk netjes gaan dichtmaken, zit in zicht.
Dus ik wil die ronde vorm uithakken tot op de volle bakstenen. Zodat er gewoon weer hele complete bakstenen in kunnen.
Nu heb ik wel beitel (zowel hand als boorhamer, zowel punt als plat), maar hoe pak ik dat uithakken nou precies aan zonder dat ik gigantisch veel sloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 13:05
maartend schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:55:
Vraagje.

Heb een muurdoorvoer verwijderd door mijn bakstenen muur heen. Nu wil ik dat natuurlijk netjes gaan dichtmaken, zit in zicht.
Dus ik wil die ronde vorm uithakken tot op de volle bakstenen. Zodat er gewoon weer hele complete bakstenen in kunnen.
Nu heb ik wel beitel (zowel hand als boorhamer, zowel punt als plat), maar hoe pak ik dat uithakken nou precies aan zonder dat ik gigantisch veel sloop?
Wat ik gedaan heb om een stuk uit een schoorsteen te halen is gewoon de voegen met de boorhamer zoveel mogelijk voorzichtig kapot boren om de stenen heen die je weg wil hebben. Daarna kan je de steen los slaan en vervolgens met een beitel nog de overgebleven voeg er uit hakken.

unrelated:
Onze buren hebben lekkage... sinds ongeveer 4 weken, vlak nadat onze dakkapel is geplaatst. Maar het zit een halve meter uit de muur aan hun kant en de dakkapel zit een halve meter uit de muur aan onze kant. Dakkapel bedrijf heeft ook op het dak gekeken en daar niks geks gezien. Volgens hun komt het dus NIET door het plaatsen van de dakkapel, maar is het toevallige pech dat het ongeveer tegelijk is ontstaan. Buurman gaat het nu bij de VVE proberen... :( Ik weet dat ik er niks aan kan doen maar ik voel me toch schuldig.. erg vervelende situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 11:22

OverloadOfRed

Bla, blabla

Vraagje.

Voorzichtig, voorzichtig, voorzichtig. Soortgelijk klusje opgelost door met een steenboortje de voegen zoveel mogelijk weg te halen en daarna kon ik de stukken er gewoon los uit pakken :P

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Zorg dan wel voor een heel ruim budget, want in ons zelf gebouwde huis heb ik toch erg veel concessies moeten maken :)
Concessies in afwerking, materialen, etc?
Ik kan me niet goed voorstellen dat als je zelf bouwt dat je dan concessies moet doen in ruimte en indeling? Als je je keuken 4x4mtr wil hebben, dan bouw je het toch gewoon zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Harrie_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Concessies in afwerking, materialen, etc?
Ik kan me niet goed voorstellen dat als je zelf bouwt dat je dan concessies moet doen in ruimte en indeling? Als je je keuken 4x4mtr wil hebben, dan bouw je het toch gewoon zo?
Ja, totdat je buiten het bouwvlak komt, of hoger zou willen dan de omgevingsvergunning toe laat. Of je gaat over het budget heen, elke m2 kost geld he? Nu hebben we de keuken die we willen (ik heb er al eens een foto van gepost), maar de gang is wel wat krap geworden. Op de boven verdieping was maar ruimte voor 1 kleine en 1 grote slaapkamer en we hebben nogal wat moeten schuiven met de technische ruimte. Het liefst zou ik die in de kelder gestopt hebben, maar daar was geen budget voor :) Achteraf hadden we ook nog extra isolatie moeten doen in het dak, die is nu maar Rc=4.5, dat had beter 6 kunnen zijn. Maar ja, daar kom je pas later achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Ja, totdat je buiten het bouwvlak komt, of hoger zou willen dan de omgevingsvergunning toe laat. Of je gaat over het budget heen, elke m2 kost geld he? Nu hebben we de keuken die we willen (ik heb er al eens een foto van gepost), maar de gang is wel wat krap geworden. Op de boven verdieping was maar ruimte voor 1 kleine en 1 grote slaapkamer en we hebben nogal wat moeten schuiven met de technische ruimte. Het liefst zou ik die in de kelder gestopt hebben, maar daar was geen budget voor :) Achteraf hadden we ook nog extra isolatie moeten doen in het dak, die is nu maar Rc=4.5, dat had beter 6 kunnen zijn. Maar ja, daar kom je pas later achter.
Ja zoiets blijft altijd lastig natuurlijk, en je zit zo buiten begroting. Ik speel al een aantal jaar met de gedachte om ooit nog eens zelf te gaan bouwen (mits dan financieel haalbaar is) maar ik ben dan wel van plan om het ook echt zelf te doen, althans zelf voor 'aannemer' te spelen. De toekomst zal uitwijzen hoe dat gaat lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik wil een UTP kabel naar buiten boren vanuit mijn geisoleerde garage. Maar ik wil deze aan de binnenkant een beetje netjes afwerken, ipv dat er een geboord gat + kabel zichtbaar is.

Heeft iemand hier een tip voor? Iets van een rozet voor kabels heb ik al gezocht, maar kom niks tegen wat ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Anoniem: 36835

Ik heb een soortgelijke situatie opgelost met een P25 uitbreidingsdoos:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.attema.com/images/5618_large.jpg

Het rode montageplaatje is eigenlijk bedoeld om op een inbouwdoos te monteren, maar je kunt deze ook prima op de muur schroeven, over het gat heen dat je hebt geboord. Het witte afdekkapje monteer je daar dan op; de UTP-kabel kan dan via de uitsparing (die eigenlijk voor een P25-goot is bedoeld) door het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@Ethiron thanks! Dit is precies wat ik zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Graag gedaan, ben benieuwd naar het resultaat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
Afgelopen vrije dagen hebben wij gebruikt om een bio-ethanol haard (https://www.rubyfires.com...nol-haarden/inbouwunit-xl, geen aandelen :+) in de kamer te plaatsen. Voordeel van deze bio-ethanol haard is dat je geen afvoer nodig hebt.
De haard hebben wij in een door ons zelf gemaakte koof gemonteerd, zie volgende afbeeldingen:
https://imgur.com/a/H6k02t6

Om dit te maken hebben wij MDF platen van 22mm gebruikt en vuren balkjes van 44x44mm. Wij zijn zelf erg tevreden over het resultaat *O*

De haard staat nu nog los in de koof, deze moet eigenlijk vastgezet met kleine houtschroeven. Ik kan bij de bouwmarkt echter geen mooie zwarte schroeven vinden. Online heb ik ze al wel gezien (bijvoorbeeld https://www.ophangen.com/...0fogLdEAQYASABEgKlmPD_BwE), maar dan komen er (uiteraard) erg veel verzendkosten bij.
Suggesties zijn welkom!

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Luchtenburger schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:16:
[...]
Voordeel van deze bio-ethanol haard is dat je geen afvoer nodig hebt.
[...]
Vergeet niet om goed te ventileren :)

Ik zie hier de CO2-meter in de woonkamer al in het rood gaan als we kaarsen aan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Keurig gedaan! Ik ben benieuwd hoe je de twee geplaatste wandcontactdozen hebt aangesloten en hoe je de diverse wandcontactdozen die al in de muur zaten toegankelijk maakt? Het lijkt mij dat je die nodig hebt voor je TV-meubel? Heb je een gat gemaakt in de rechter zijkant o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 11:37
ThinkPadd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:29:
[...]
Vergeet niet om goed te ventileren :)
Klopt, er moet wel goed geventileerd worden, dat hebben wij ook al gemerkt.
Ethiron schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:34:
Keurig gedaan! Ik ben benieuwd hoe je de twee geplaatste wandcontactdozen hebt aangesloten en hoe je de diverse wandcontactdozen die al in de muur zaten toegankelijk maakt? Het lijkt mij dat je die nodig hebt voor je TV-meubel? Heb je een gat gemaakt in de rechter zijkant o.i.d.?
De twee wandcontactdozen gaan via een kroonsteentje naar een standaard draad met stekker om b.v. een lampje aan te sluiten (wel een wat zwaardere uitvoering....). Die heb ik dan weer in één van de contactdozen achter de koof gestoken.
Aan de rechterkant van de koof heb ik met een gatenboor een gat gemaakt voor de snoeren om de tv aan te kunnen sluiten. Ik heb er over gedacht om aan de rechterkant ook contactdozen te monteren, maar nu kan het TV-meubel nog strak tegen de koof geplaatst worden en deze oplossing neemt minder ruimte in beslag.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Luchtenburger schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:16:
Afgelopen vrije dagen hebben wij gebruikt om een bio-ethanol haard (https://www.rubyfires.com...nol-haarden/inbouwunit-xl, geen aandelen :+) in de kamer te plaatsen. Voordeel van deze bio-ethanol haard is dat je geen afvoer nodig hebt.
De haard hebben wij in een door ons zelf gemaakte koof gemonteerd, zie volgende afbeeldingen:
https://imgur.com/a/H6k02t6

Om dit te maken hebben wij MDF platen van 22mm gebruikt en vuren balkjes van 44x44mm. Wij zijn zelf erg tevreden over het resultaat *O*

De haard staat nu nog los in de koof, deze moet eigenlijk vastgezet met kleine houtschroeven. Ik kan bij de bouwmarkt echter geen mooie zwarte schroeven vinden. Online heb ik ze al wel gezien (bijvoorbeeld https://www.ophangen.com/...0fogLdEAQYASABEgKlmPD_BwE), maar dan komen er (uiteraard) erg veel verzendkosten bij.
Suggesties zijn welkom!
Netjes gedaan! d:)b

Ik weet niet of je persé bolkoppen wil hebben, maar als het er puur om gaat dat de schroeven zwart zijn zou je ook kunnen kijken naar gipsplaatschroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 03-05 15:37

Det

En als het bolkoppen moeten zijn; Hornbach verkoop diverse soorten. Op de site gaan de prijzen per 100, bij mij in de winkel (Wateringen) kun je ze gewoon per stuk pakken, afwegen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:18

Paladin

Play Ball!

Tranze schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:22:
[...]
unrelated:
Onze buren hebben lekkage... sinds ongeveer 4 weken, vlak nadat onze dakkapel is geplaatst. Maar het zit een halve meter uit de muur aan hun kant en de dakkapel zit een halve meter uit de muur aan onze kant. Dakkapel bedrijf heeft ook op het dak gekeken en daar niks geks gezien. Volgens hun komt het dus NIET door het plaatsen van de dakkapel, maar is het toevallige pech dat het ongeveer tegelijk is ontstaan. Buurman gaat het nu bij de VVE proberen... :( Ik weet dat ik er niks aan kan doen maar ik voel me toch schuldig.. erg vervelende situatie.
Normaal lurk ik hier voornamelijk, echter deze post viel me op omdat ik niet hetzelfde heb mee gemaakt, maar wel iets soort gelijks. Wij wonen in een nieuwbouw woning (2011) en kregen na een jaar of 4 een grote watervlek in het plafond (plat dak) bouwer ingeschakeld want je hebt 10 jaar garantie, dus dak dekker langs gekomen en ons dak plus dak van buren onderzocht konden niets vinden. De vlek bij ons bleef groeien dus na veel over en weer bellen heeft men besloten om een rookproef te doen (rook onder bitumen en kijken waar het naar buiten komt) tot ieders verbazing kwam de rook naar buiten bij een dak 3 huizen verder.

De dak dekkers waren erg sceptisch dat dit lek bij mij de problemen kon veroorzaken maar niet bij de bewoners zelf. Echter het lek is gedicht en tot op heden heb ik geen water probleem meer gehad, nu 3,5 jaar verder.

Punt wat ik wil maken is dat water zich heel raar kan gedragen en het lek zich zomaar een eindje van het punt waar het naar buiten komt kan bevinden.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 18:34
Paladin schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Normaal lurk ik hier voornamelijk, echter deze post viel me op omdat ik niet hetzelfde heb mee gemaakt, maar wel iets soort gelijks. Wij wonen in een nieuwbouw woning (2011) en kregen na een jaar of 4 een grote watervlek in het plafond (plat dak) bouwer ingeschakeld want je hebt 10 jaar garantie, dus dak dekker langs gekomen en ons dak plus dak van buren onderzocht konden niets vinden. De vlek bij ons bleef groeien dus na veel over en weer bellen heeft men besloten om een rookproef te doen (rook onder bitumen en kijken waar het naar buiten komt) tot ieders verbazing kwam de rook naar buiten bij een dak 3 huizen verder.

De dak dekkers waren erg sceptisch dat dit lek bij mij de problemen kon veroorzaken maar niet bij de bewoners zelf. Echter het lek is gedicht en tot op heden heb ik geen water probleem meer gehad, nu 3,5 jaar verder.

Punt wat ik wil maken is dat water zich heel raar kan gedragen en het lek zich zomaar een eindje van het punt waar het naar buiten komt kan bevinden.
Hier ook een vergelijkbare ervaring. Na vervanging zinken dakgoten lekkage. Na veel meten en bepaalde naden afgedekt te hebben, bleek het lek een aantal meters verderop te zitten. Waarschijnlijk zit er op het punt waar het water de muur in sijpelt wat ruimte in de dakbalken - planken waarop de dakgoot ligt, waardoor hier natte plekken ontstaan. Waarom de natte plekken niet direct onder het lek in de goot zitten blijft een beetje gissen, maar ik vermoed hangende druppels aan de onderkant goot / capillaire werking tussen materialen.
Vreemd spul, dat water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21
Cilinder+geleider

Typenummers cilinders

Dit bij mijn pa op de zaak uit de schrotbak gevist.
4 cilinders met een uitslag van 160mm en 4 stuks met een uitslag van 100 mm.
Twee stukken rails met 4 wagentjes, hier zit dus echt geen mm speling op.
Heb alleen nog geen idee wat ik ermee ga doen... Iemand leuke ideeën?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Vraagje.

Met een klopboormachine de voegen uit boren, boortje 8 of 10
Ik bedoel natuurlijk boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44
Hallo tweakers!

Ik wil boren in mijn plafond rond een plafondlicht (aansluiting lamp) en net een stuk daarnaast (ophanging lamp). Mijn leidingzoeker geeft echter bijna overal rood aan...

Nu kan ik door het gat zien dat de electriciteitsdraden via de gaten in de plastic omhuizing op ca 4 cm hoogte het plafond in gaan, die gaan daarna niet ineens omlaag toch? Alle leidingen gaan ook in een recht kruis (dus op de lange zijdes) de muur in.

Als ik juist schuin, dus op de punten van het vierkante gat in plafond, gaatjes boor, kan ik dan veilig boren tot een bepaalde diepte? Moet ik bang zijn iets anders te raken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@frituurvetpet In principe wel. Er bestaat altijd een risico dat de een of andere electricien een pijp gelegd heeft waar je 'm totaal niet verwacht maar die kans is in de praktijk nihil. Ik gebruik zelf nooit een leidingzoeker en boor altijd 'op de gok' (na bekijken waar dozen en WCD's zitten en vandaaruit extrapoleren waar mogelijk leidingen kunnen lopen) en dat is nog nooit misgegaan. En ik kan je zeggen dat ik al wat geboord heb in m'n leven.

Als je de situatie goed hebt bekeken en een goeie 'educated guess' hebt gemaakt gewoon lekker boren d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
Harrie_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:14:
@frituurvetpet In principe wel. Er bestaat altijd een risico dat de een of andere electricien een pijp gelegd heeft waar je 'm totaal niet verwacht maar die kans is in de praktijk nihil. Ik gebruik zelf nooit een leidingzoeker en boor altijd 'op de gok' (na bekijken waar dozen en WCD's zitten en vandaaruit extrapoleren waar mogelijk leidingen kunnen lopen) en dat is nog nooit misgegaan. En ik kan je zeggen dat ik al wat geboord heb in m'n leven.

Als je de situatie goed hebt bekeken en een goeie 'educated guess' hebt gemaakt gewoon lekker boren d:)b
Thanks, en mogelijk eventueel ijzer dat in het beton zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 11:22

OverloadOfRed

Bla, blabla

De beste zoeker is toch vaak met een vuist op het beton kloppen. Als het anders klinkt of voelt, kans dat er wat zit :P

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@frituurvetpet normaliter zit beton wel vol ijzer ja, maar volgens mij mag een leidingzoeker daar niet op afgaan...

@OverloadOfRed Ik klop ook wel op de muur om te horen of het hol klinkt, maar ik kan echt niet horen dat er een 19mm buis in ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
Harrie_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:33:
@frituurvetpet normaliter zit beton wel vol ijzer ja, maar volgens mij mag een leidingzoeker daar niet op afgaan...

@OverloadOfRed Ik klop ook wel op de muur om te horen of het hol klinkt, maar ik kan echt niet horen dat er een 19mm buis in ligt...
Heb een wat duurdere geleend van de buurman, die gaat niet af op electriciteit in de stand electra behalve recht op de plek vd lamp gericht en wel zeer gericht op specifieke plekken om de zoveel cm op metaal in de desbetreffende stand. Ik durf het bijna aan om te gaan boren...

[ Voor 3% gewijzigd door frituurvetpet op 05-01-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 13:05
[...]
Ook naar! Misschien heb ik me wel te makkelijk af laten schepen door de dakkapel fabrikant, maar als een derde partij kan aantonen dat het wel door de dakkapel komt prima, dan stel ik de fabrikant aansprakelijk. Hoop maar dat het met een sisser afloopt... We willen er nog wel met plezier gaan wonen na nu al bijna een jaar verbouwen en samen afzien in een ander appartement op 50m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:57

Amphiebietje

In de blubber

Dan hadden die bouwers niet veel ervaring...

Het water sijpelt vaak langs de horizontale betondelen en kan zo een aantal flats verderop uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 23:30
Begin van het jaar is altijd zo'n moment dat je lijstje maakt. Bij mij dus ook met daarin een paar vragen.

- Kozijnen vervangen. Wil ik dus zelf doen maar kan ik hier voor gewoon de maten overnemen van het bestaande kozijn om deze te bestellen. Zijn enkele kozijnen van ~120 hoog ~85 breed, niet heel bijzonder. Nu is het belangrijk om boven op een loodslab te doen? Zijn er nog andere dingen waar rekening mee te houden en iemand ervaring met kozijnen kopen online? Tips welkom!

- Lichtstraat op de uitbouw. Hierbij de vraag hoe te doen met aanbrengen van dakbeddeking tegen de lichtstraat aan. Tegenwoordig kitten ze dit meer, vroeger was het warmstoken begreep ik. Wat is hier slim in, epdm plakken? Model is lessenaar, tegen de muur. Ook hier een loodslab in de muur, maar op welke manier. Lees over enkele cm's in de muur met een omgevouwen rand en klemmen erbij, daarna opvullen met specie. Maar hoor ook verhalen dat deze door de muur heen dient te gaan om vocht aan binnenkant niet in de uitbouw te laten komen. Iemand eventueel hiermee ervaring of met bedrijven ervaring?

Klussen staan gepland voor het betere en warmere weer, tussendoor nog een vijver af te maken.
Vijver moet nog een nette rand op komen + waterval. Was een grote klus van vorig jaar.
5er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou is het al even geleden dat ik stage liep, maar toen werd de loodslab aan het binnenblad bevestigd en dan naar buiten geleid. Dit was om vocht dat in de spouw kwam naar buiten te leiden.
Een loodslab van slechts een paar cm in je muur is eerder om de overgang van muur naar dak dicht te maken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
jckw schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:14:
[...]

Heb hetzelfde gehad met onze douchekraan, die bleef ook druppelen. Voor 22 euro een nieuw binnenwerk besteld (voor de linker kant: aan/uit). 10 minuten werk en weer als nieuw! Het is alleen even zaak dat je de juiste technische tekening bij jouw model vindt, om het onderdeel nummer op te zoeken.
Vorige week een nieuw ‘keramisch bovendeel’ zoals ze het noemen geplaatst en opgelost inderdaad. Twee tientjes bij Warmteservice, origineel Grohe.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46

orf

Zo, hier weer een klusje erop zitten.

Van 3 ikea keukenkastjes een wasmeubel gemaakt. Met een blad en wangen van reststukken visgraatvloerdelen en een aluminium hoeklijn voor de afwerking. De hoeken netjes in verstek gezaagd met de invalzaag.

Het eerste kastje heb ik aangepast zodat die als klep werkt (zoals een vaatwasser). De scharnieren op de bodem gezet en twee kunstof bakken die meescharnieren als wasmanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QzQyHxM7r6rLAmAflTYgnfxm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Laatst online: 03-05 22:06
Ik was aan het zoeken hoe ik het beste plinten kan zagen in de hoeken en kwam dit tegen op klusidee:

Gerrit, inwendige hoeken moet je contramallen.
Als je ze verstekt en je schroeft ze vast, dan trek je het verstek al open. En anders krimpen ze wel open.
Er is niks mis met inwendige hoeken tegen elkaar. Kijk maar in je eigen huis hoe het daar zit (als je het tenminste niet zelf gedaan hebt Smile )
Contramallen moet je goed afschrijven, dat is toch niet zo moeilijk? Plaats eerst de ene plint stijf in de hoek en leg de andere daar tegenaan en schrijf het af met een latje oid. Zo neem je exact de schuinte over en wat er verder nog weg moet.
Uitwendige hoeken verstek je natuurlijk wel.

Ik kom er echter niet helemaal uit wat ze bedoelen met contramallen? Kan er niet echt iets van maken of over vinden in het geval van plinten

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
Speeddragon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:01:
Ik was aan het zoeken hoe ik het beste plinten kan zagen in de hoeken en kwam dit tegen op klusidee:

Als je ze verstekt en je schroeft ze vast, dan trek je het verstek al open. En anders krimpen ze wel open.
Er is niks mis met inwendige hoeken tegen elkaar. Kijk maar in je eigen huis hoe het daar zit (als je het tenminste niet zelf gedaan hebt Smile )
Contramallen moet je goed afschrijven, dat is toch niet zo moeilijk? Plaats eerst de ene plint stijf in de hoek en leg de andere daar tegenaan en schrijf het af met een latje oid. Zo neem je exact de schuinte over en wat er verder nog weg moet.

Ik kom er echter niet helemaal uit wat ze bedoelen met contramallen? Kan er niet echt iets van maken of over vinden in het geval van plinten
Ik heb bij mijn plinten er niet zo hard over nagedacht en ze gewoon in verstek op maat gezaagd via de afkortzaag. Na het afkitten ziet het er gewoon strak uit of het nou een inwendige of uitwendige hoek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Speeddragon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:01:

Als je een binnenhoek in verstek zaagt, dan trek je vervolgens het verstek uit elkaar met monteren (want dan ga je dichter naar de muur en dus uit elkaar). Daarom worden plinten in binnenhoeken meestal "koud" tegen elkaar gemonteerd.

Als tip wordt hier volgens mij gegeven dat je de ene plint tot in de hoek laat lopen en vervolgens de hoek (indien nodig) aftekent op de aansluitende plint in de hoek. Zodat het goed aansluit als de hoek niet 90 graden is of de plint niet perfect verticaal staat.

Ik gebruik in dit soort gevallen meestal een metalen carro-ringetje. Met je potlood in het gat kun je perfect aftekenen hoe iets loopt. De buitenkant van de ring laat je de plint in de hoek volgen en je potloodstreep wordt je zaaglijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.luminot.nl/images/Sluitring%20metaal%2040%20mm%20-%20gat%2010,5%20mm%20-%20dikte%201,5%20mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 05-03 13:26
Wij hebben een huis gekocht (31/1 krijgen we de sleutel) met een pracht van een grindvloer en keuken.

Tegen alle adviezen in ga ik de vloer en met een beitel uithalen aangezien we een beton gietvloer willen. (speling aan tuinkant kozijnen is nu +/- 5 mm.)

Nu vrees ik, en hoop ik, dat de vloer eronder zo heel mogelijk blijft en ik niet kan zien hoe de vloerverwarming loopt. Dit levert een klein issue op dat wij de keuken ook gaan vervangen incl kookeiland en de aansluiting van de kookplaat verplaatst moet worden van het eiland naar de nu vrijstaande muur. Echter zal er dus nu een gat geboord moeten worden door de vloer met verwarming, maar hoe kan ik zonder een warmte meter te huren voor 185 euro per dag een veilige plek vinden om te boren?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/t64gzn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:49
Dr.Snuggles schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:18:
Wij hebben een huis gekocht (31/1 krijgen we de sleutel) met een pracht van een grindvloer en keuken.

Tegen alle adviezen in ga ik de vloer en met een beitel uithalen aangezien we een beton gietvloer willen. (speling aan tuinkant kozijnen is nu +/- 5 mm.)

Nu vrees ik, en hoop ik, dat de vloer eronder zo heel mogelijk blijft en ik niet kan zien hoe de vloerverwarming loopt. Dit levert een klein issue op dat wij de keuken ook gaan vervangen incl kookeiland en de aansluiting van de kookplaat verplaatst moet worden van het eiland naar de nu vrijstaande muur. Echter zal er dus nu een gat geboord moeten worden door de vloer met verwarming, maar hoe kan ik zonder een warmte meter te huren voor 185 euro per dag een veilige plek vinden om te boren?
Lijkt mij onmogelijk, ze liggen dermate dicht op elkaar dat je er met je "gevoel" geen onderscheid in kan vinden. (tussen vrije ruimte of een leiding).
Kan je niet gewoon over de huidige vloer heen je beton gietvloer laten storten? Hij is immers al vlak en eruit bikken lijkt mij ook een onmogelijke klus. Ik verwacht nog eerder dat je met een frees aan de gang zal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]
Een normale IR thermometer (kost iets van 30€ ofzo) kan wellicht al volstaan? Ik kan in ieder geval wel meten waar de leiding naar mijn radiator loopt, het laminaat is daar een paar tienden warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Echter zal er dus nu een gat geboord moeten worden door de vloer met verwarming, maar hoe kan ik zonder een warmte meter te huren voor 185 euro per dag een veilige plek vinden om te boren?

[Afbeelding]
Met een beetje mazzel ligt er geen VV onder de keuken. Voel je snel genoeg denk ik, even de plint er voor weg en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 05-03 13:26
Plek waar geboord moet worden is op de vrije muur nu, daar ligt wel vloerverwarming helaas.

Vloer over de bestaande vloer gieten is geen optie helaas, de grindvloer die er nu in ligt komt al bijna tot de rand van de kozijnen, gietvloer zou dus boven de kozijnrand en schuifpui aan de tuinkant komen.
Frezen durf ik niet aan, heb al contact gehad met een bedrijf gespecialiseerd in het verwijderen van grindvloeren en die geven aan dat de kans zeer groot is dat de vloerverwarming kapot gaat. Met de hand bikken is enige veilige methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Dr.Snuggles schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:50:
Plek waar geboord moet worden is op de vrije muur nu, daar ligt wel vloerverwarming helaas.

Vloer over de bestaande vloer gieten is geen optie helaas, de grindvloer die er nu in ligt komt al bijna tot de rand van de kozijnen, gietvloer zou dus boven de kozijnrand en schuifpui aan de tuinkant komen.
Frezen durf ik niet aan, heb al contact gehad met een bedrijf gespecialiseerd in het verwijderen van grindvloeren en die geven aan dat de kans zeer groot is dat de vloerverwarming kapot gaat. Met de hand bikken is enige veilige methode.
Heb je een legplan ? (welke lus je aan/uit kan zetten ?)

Al eens gevraagd op V&A voor iemand met een IR camera in de buurt ?

Ook erg primitief is wellicht met een metalen bal en een magneet (als het niet met wapeningsnet gelegd is :? )

Maaruh wat kost een VV verwarming reparatie voor 200,- tja het is auw maar goed .. .. een nieuwe vloer & keuken is niet gratis dus niet melken over het bedrag

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Dr.Snuggles schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:50:

Als je dan toch aan het bikken bent ga dan ook even voorzichtig bikken op de plek waar je de doorvoer wil hebben. Ruime diameter pakken en rustig de VV bloot bikken, die buizen kunnen het wel hebben als ze niet van het jaar 0 zijn. en anders een reparatie wat op zich te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:29
@orf klopt het dat jij de trapneus van je overzettrede gelijk hebt gemaakt met originele trede? Twijfel er erg aan om hier of de onderkant van de neus ook met eiken te bekleden of de neus vlak te maken. Vind persoonlijk ook de wat slankere treden mooi.
De trap is erg mooi gelukt overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

milo-vs schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:45:
@orf klopt het dat jij de trapneus van je overzettrede gelijk hebt gemaakt met originele trede? Twijfel er erg aan om hier of de onderkant van de neus ook met eiken te bekleden of de neus vlak te maken. Vind persoonlijk ook de wat slankere treden mooi.
De trap is erg mooi gelukt overigens!
Dankje. :)
De neus heb ik met liniaal en invalzaag onder 30 graden gezaagd. 2 of 3 mm dikker dan de treden. De treden zelf hebben bij mij ook een schuine kant, waardoor dit mooi uitkwam. Het stukje onderkant van de trede heb ik gelakt in de kleur van het stootbord en afgekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Laatst online: 03-05 22:06
@orf Ik heb even zitten proberen wat je bedoelt (heb echt een assortiment aan carosserieringen) maar ik begrijp niet helemaal hoe je het doet om eerlijk te zijn.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Reinier

\o/

Speeddragon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:46:
@orf Ik heb even zitten proberen wat je bedoelt (heb echt een assortiment aan carosserieringen) maar ik begrijp niet helemaal hoe je het doet om eerlijk te zijn.
Zonder ring is dit het idee (stap 8): https://www.gamma.nl/klus...ten-en-lijsten-aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@orf @Reinier Ik snap ook totaal niet wat hier bedoeld wordt?
Ook niet na het uitvoerig bestuderen van 'stap 8' van de Gamma handleiding :9

[ Voor 38% gewijzigd door Harrie_ op 08-01-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Je tekent het dwarsprofiel van de ene plint af op de andere, zodat hij er netjes achter verdwijnt.

Een blokplint (rechthoekige doorsnede) kun je in principe gewoon koud tegen elkaar aan zetten, maar als je een kraalprofiel hebt kan dat niet. Het aftekenen op de Gammamanier is dan trouwens alsnog lastig.

Ik kan wel proberen het d.m.v. mijn Paint-skills te illustreren maar daar wordt het niet veel duidelijker van vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:21:
Ik vind het lastig uitleggen, maar toch een poging :)

Je laat één plint tot in de hoek lopen. De andere zet je er tegenaan om af te tekenen. Dat kan met een stukje plint, een houtje of een vaste hand, maar ik vind een ringetje daarvoor handig. Dat werkt met name goed als je een profiel af moet tekenen, maar het werkt ook als de plint niet perfect verticaal staat of als de hoek niet netjes 90 graden is.

Ik kan niet echt een plaatje of een tekening vinden, maar dit idee voor de ring:

Afbeeldingslocatie: https://popularwoodworking.com/wp-content/uploads/Precision_2D00_3_2D00_Wall_2D00_Scribes_5F00_31.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@Reinier @orf Ok het is me nu helder waar die revet voor dient. Rechte plinten zet ik ook altijd koud op elkaar in de binnenhoek maar als er een sierprofiel inzit dan verstek ik 'm gewoon. Geen revetten nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

d:)b

Ik moet trouwens ook nog 60 meter plint aanschaffen, zagen, aflakken en monteren de komende dagen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 09:39
Reinier schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:53:
d:)b

Ik moet trouwens ook nog 60 meter plint aanschaffen, zagen, aflakken en monteren de komende dagen :/
Ik heb ze hier besteld

Ik persoonlijk vond het de moeite niet om alles zelf te maken. Ik wou ze van MDF, waardoor je dus altijd met kopse kanten werkt (zuigende kant) en qua materiaalkosten inclusief 3 verven vond ik het prijsverschil de moeite niet.

Tenzij je natuurlijk iets met een speciaal werkje wilt of maten die ze niet verkopen :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@Reinier ik heb ze (net als @YaaD) ook bij Plintenstunter besteld, is me zéér goed bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dank voor de tips! Ik heb op de benedenverdieping plinten met folie, 18 x 79 mm. Maar die kan ik nergens meer vinden. Het EAN geeft geen hits en de zaak waar ik ze heb gehaald (Nijhof in Baarn) heeft ze niet meer. De codes en teksten op de achterkant doen me vermoeden dat ze uit dezelfde fabriek komen als mijn Agnes plafondplaten, maar dat doet er verder niet toe :)

Ik denk dan dat ik voor 18 x 70 ga, met schildersfolie. En anders gegronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 09:39
Reinier schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:06:
Dank voor de tips! Ik heb op de benedenverdieping plinten met folie, 18 x 79 mm. Maar die kan ik nergens meer vinden. Het EAN geeft geen hits en de zaak waar ik ze heb gehaald (Nijhof in Baarn) heeft ze niet meer. De codes en teksten op de achterkant doen me vermoeden dat ze uit dezelfde fabriek komen als mijn Agnes plafondplaten, maar dat doet er verder niet toe :)

Ik denk dan dat ik voor 18 x 70 ga, met schildersfolie. En anders gegronde.
Puur uit interesse, wat is de reden dat je voor folie kiest en bijvoorbeeld niet voor lakwerk? Nog een andere vraag puur uit interesse, vanwaar de dikte? Is dat makkelijker met kabels ofzo?

Daar zit overigens dan het prijsverschil in, ik had 9x80mm dus vandaar dat ik daardoor vrij voordelig uit was

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

De folie lak ik alsnog af, dat beviel me voorheen goed. Maar ik denk dat ik nu toch voor gegronde of reeds afgelakte ga.
Op een aantal plekken ligt het laminaat behoorlijk ver van de muur af waardoor ik met een dunnere plint (waarschijnlijk) niet uit kom. Maar ik ga het nog eens opmeten. Uitgangspunt was trouwens dat ik in m'n hele huis dezelfde plinten wilde, en beneden ligt dus al 18 x 79 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:00:
@Reinier ik heb ze (net als @YaaD) ook bij Plintenstunter besteld, is me zéér goed bevallen!
Mijn plinten komen óók van de plintenstunter! :) Was veruit de goedkoopste en de plinten bevielen mij ook heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
orf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:24:
[...]

Mijn plinten komen óók van de plintenstunter! :) Was veruit de goedkoopste en de plinten bevielen mij ook heel goed.
Ik snap ook niet dat MDF plinten bij een ander zoveel duurder moeten zijn. De plinten van plintenstunter zijn 2,44m lang. Dat is 'toevallig' de lengte van een plaat MDF.

Ik heb daar plinten besteld van 70x18 en die waren een tientje per stuk (ex BTW). Uit een plaat van 122x244 zaag je dus 17 lengtes. En masse de spuiterij in -> primer spuiten -> lak spuiten.

Inkoopwaarde van 1 plaat = € 15,-
Totale verkoopwaarde van 1 plaat = € 170,-

Nu weet ik niet wat het spuiten (in bulk) kost, maar volgens mij heb je dan genoeg marge gedraaid op een paar plinten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 23:46
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:21:
Die stap 8, ik begrijp dat ze daar verstek willen gaan zagen? Maar waarom dat lat A dan bevestigd moet zijn is mij een raadsel :P de dikte van de plint geeft aan waar de zaagsnede moet beginnen voor het verstekzagen van de binnenhoek? (je kunt toch gewoon de dikte van die plint aftekenen lijkt mij :? )

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Martinusz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Die stap 8, ik begrijp dat ze daar verstek willen gaan zagen? Maar waarom dat lat A dan bevestigd moet zijn is mij een raadsel :P de dikte van de plint geeft aan waar de zaagsnede moet beginnen voor het verstekzagen van de binnenhoek? (je kunt toch gewoon de dikte van die plint aftekenen lijkt mij :? )
Ze zagen juist niet in verstek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Ja een hoop verwarring inderdaad maar het punt was dus kennelijk dat je binnenhoeken niet moet verstekken (want die kunnen open gaan staan) en dus de plinten in de binnenhoek koud op elkaar. Maar omdat je dan een plint met sierprofiel niet gewoon recht af kunt zagen kun je 'm dan aftekenen met behulp van zo'n revet.

Ik zaag de binnenhoeken van plinten altijd in verstek en moet de eerste nog meemaken die open komt te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:00:
jammer genoeg hebben ze enkel plinten van 2,44 meter... voor al mijn kamers zal ik dan moeten gaan koppele.

Ik heb bij plintenfabriek wat monsters besteld en ga daar waarschijnlijk de 4,8meter plinten nemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Reinier schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:52:
[...]

Ze zagen juist niet in verstek :)
Waarom moet je dan een stukje van B halen voor een 'binnenhoek' :?
Dat is dan toch gewoon kwestie van lat B tegen Lat A aanzetten... of ben ik nu gek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 18:34
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Ja een hoop verwarring inderdaad maar het punt was dus kennelijk dat je binnenhoeken niet moet verstekken (want die kunnen open gaan staan) en dus de plinten in de binnenhoek koud op elkaar. Maar omdat je dan een plint met sierprofiel niet gewoon recht af kunt zagen kun je 'm dan aftekenen met behulp van zo'n revet.

Ik zaag de binnenhoeken van plinten altijd in verstek en moet de eerste nog meemaken die open komt te staan...
Bovendien kun je dat dan toch makkelijk afwerken met een beetje vulmiddel of kit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Martinusz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Waarom moet je dan een stukje van B halen voor een 'binnenhoek' :?
Dat is dan toch gewoon kwestie van lat B tegen Lat A aanzetten... of ben ik nu gek :P
Ik denk dat laatste! >:)

Als je plint een profiel heeft (schuin, rond, trapsgewijs, whatever), dan kun je ze niet "koud" tegen elkaar zetten, want dan krijg je gaten en kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Reinier schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat laatste! >:)

Als je plint een profiel heeft (schuin, rond, trapsgewijs, whatever), dan kun je ze niet "koud" tegen elkaar zetten, want dan krijg je gaten en kieren.
Ja maar.... :P die plaatjes van de Gamma hebben geen profiel :o :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Wel toch? Dat grijze is hol. Denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:09:
[...]

Ja maar.... :P die plaatjes van de Gamma hebben geen profiel :o :9
Jawel ze hebben in het midden een inkeping voor de montagekit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:13:
[...]

Jawel ze hebben in het midden een inkeping voor de montagekit :)
Da's wel fraai dan, kit aan de zichtzijde :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Reinier schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Da's wel fraai dan, kit aan de zichtzijde :9
8)7 8)7 Tijd voor weekend voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Heeft iemand hier ervaring met HPL bestellen? Ik wil een plaat berken multiplex van 30mm beplakken met HPL. Online vind ik wel partijen, maar bestellen blijkt lastig. Idealiter zou ik ook eerst wat kleurstaaltjes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 16:10
orf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:04:
Heeft iemand hier ervaring met HPL bestellen? Ik wil een plaat berken multiplex van 30mm beplakken met HPL. Online vind ik wel partijen, maar bestellen blijkt lastig. Idealiter zou ik ook eerst wat kleurstaaltjes bestellen.
Firma Leeuwerik al geprobeerd?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:12
Wij hebben een huis gekocht waar we 1 juli de sleutel van krijgen. Huidige bewoners hebben van twee slaapkamers een grote kamer gemaakt. Dit willen we herstellen. Houtskelet lijkt me hier prima voor. Wat raden jullie aan voor de isolatie en afwerking? Gips of toch iets anders? De wand laten we net als de rest van het huis stucen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Thanks, ik heb een paar staaltjes aangevraagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
Wat wil je erover weten dan? Ik heb massa's HPL besteld bij verschillende leveranciers
Werk er ook dagelijks mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

FabianGTI schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Wat wil je erover weten dan? Ik heb massa's HPL besteld bij verschillende leveranciers
Ik zocht/zoek een leverancier waar ik als particulier een plaat kan bestellen voor een tafelblad van 225x70cm. Eventueel in combinatie met het bestellen van 30mm berken multiplex B/BB.

Maar ik heb ook nog wel een vraag: Is het noodzakelijk om bij een 30mm berken multiplex ook de onderkant te beplakken tegen kromtrekken of is dat stabiel genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12
Bo0bz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:52:
Wij hebben een huis gekocht waar we 1 juli de sleutel van krijgen. Huidige bewoners hebben van twee slaapkamers een grote kamer gemaakt. Dit willen we herstellen. Houtskelet lijkt me hier prima voor. Wat raden jullie aan voor de isolatie en afwerking? Gips of toch iets anders? De wand laten we net als de rest van het huis stucen.
De oplossing ligt een beetje aan de functie van de 2 kamers. Je wilt bij 2 slaapkamers naast elkaar of een werkkamer naast een slaapkamer betere geluidsisolatie dan wanneer 1 vd kamers een walk-in-closet is. En plan je er over de volle breedte een (garderobe-)kast tegenaan heb je weer een andere geluidsbeleving dan dat je er een tv aan hangt. In dat laatste geval is het sowieso handig in geval van gipsplaten er een stuk hout achter te plannen zodat je tv/plank/wandprullaria niet eraf komt zeilen. En wil je er stopcontacten en/of schakelaars of andere bedrading dan is houtskelet/metalstud sowieso makkelijker dan een massieve blokkenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FabianGTI schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:18:
[...]

In dat geval een vraag van mij. Onze tafel is met wit HPL bekleed en die heeft een paar kleine stukjes er af. Heb jij tips hoe we dat zo goed als mogelijk kunnen wegwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat er zo bijzonder is aan mdf-plinten? :?
Ok, als je een hekel hebt aan houtstructuur dan kan ik mij dat nog wel voorstellen maar "echt" hout is toch evenmooi, verkrijgbaar in vele maten/lengtes en mogelijk ook beter vochtbestendig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 21:08
Stuk goedkoper lijkt me de belangrijkste reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 16:10
orf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Ik zocht/zoek een leverancier waar ik als particulier een plaat kan bestellen voor een tafelblad van 225x70cm. Eventueel in combinatie met het bestellen van 30mm berken multiplex B/BB.

Maar ik heb ook nog wel een vraag: Is het noodzakelijk om bij een 30mm berken multiplex ook de onderkant te beplakken tegen kromtrekken of is dat stabiel genoeg?
Ligt er ook aan hoe jij je tafelblad gaat bevestigen. Het is wel aan te raden om zogenaamd te 'tegenplakken'. Dit kan met HPL/CPL, maar ook met iets van papier.
Dan weet je zeker dat hij niet gaat krom trekken.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De wanden in mijn bijkeuken zijn inmiddels gestuct en ik ben bezig met het lattenwerk voor het plafond van gipsplaten. Ik wil het plafond niet gaan stucen maar alleen de naden dichtsmeren en sausen. Vorige keren heb ik de randen afgewerkt met houten plinten maar nergens op mijn benedenverdieping is dit gedaan dus ik wil het plafond strak laten aansluiten op de wanden. Hoe is dit het best te doen? Of wordt dat nooit netjes met de afgesneden kanten van de gipsplaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27
Recent wat platen besteld bij HPLplaat.nl. Keuring op tijd geleverd en veruit de goedkoopste met 3 mm wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Paul Hewson schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:33:
[...]

Recent wat platen besteld bij HPLplaat.nl. Keuring op tijd geleverd en veruit de goedkoopste met 3 mm wit.
Dat zijn volkernplaten toch? Ik wil 0,8-0,9mm HPL plakken op multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:56
Kaasplank schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:30:
De wanden in mijn bijkeuken zijn inmiddels gestuct en ik ben bezig met het lattenwerk voor het plafond van gipsplaten. Ik wil het plafond niet gaan stucen maar alleen de naden dichtsmeren en sausen. Vorige keren heb ik de randen afgewerkt met houten plinten maar nergens op mijn benedenverdieping is dit gedaan dus ik wil het plafond strak laten aansluiten op de wanden. Hoe is dit het best te doen? Of wordt dat nooit netjes met de afgesneden kanten van de gipsplaten?
Ik heb het zo gedaan: YouTube: Gyproc laten aansluiten aan een ander materiaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
orf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Met een leverancier kan ik je helaas niet helpen aangezien ik zelf altijd via m’n werk bestelde, is toch iets makkelijker

Platen met hpl altijd tweezijdig plakken, simpelweg omdat je anders een zijde luchtdicht afsluit, daardoor trekken platen krom
De niet zichtzijde kan je dan afplakken met backing papier of backing hpl, stuk goedkoper dan gewoon hpl ;)
PaT schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:18:
[...]

In dat geval een vraag van mij. Onze tafel is met wit HPL bekleed en die heeft een paar kleine stukjes er af. Heb jij tips hoe we dat zo goed als mogelijk kunnen wegwerken?
Dat is helaas het nadeel van hpl, reparaties zijn amper uit te voeren
Wat je nog kan proberen is een beetje hardwax erin te smeren, maar helemaal weg krijg je het niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FabianGTI schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:20:
[...]

Dat is helaas het nadeel van hpl, reparaties zijn amper uit te voeren
Wat je nog kan proberen is een beetje hardwax erin te smeren, maar helemaal weg krijg je het niet helaas
Hmm, jammer. Ik heb het een tijdje terug geprobeerd met van dat reparatiespul voor laminaat. Dat ging re-de-lijk...
Alleen was dat spul net te dik om de kleine plekjes strak af te werken. Ik ga dan denk ik toch maar eens proberen of ik dat reparatiemiddel wat kan verdunnen en zo wel eea strak afgewerkt krijg.

Pagina: 1 ... 12 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.