Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste
Acties:

• TankiEEE
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 18:35
phYzar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:36:
[...]

Toevallig een aantal maanden geleden een Velux raam uit 1989 vervangen door een nieuwe (HR++ melkglas want badkamer). Nu was mijn oude raam sowieso slecht ( dubbelglas lek, weervlekken in het hout), maar het nieuwe raam is echt een enorme verbetering: veel beter tochtdicht en geïsoleerd kozijn, veel minder koud (als je nat uit de douche stapt voel je overduidelijk het verschil).

Nu heeft Velux sowieso niet stilgezeten in die 30 jaar dus technisch is het ook een stuk mooier met isolatiekraag, waterkerende manchet, folie voor vochtkering van binnenuit.

Wel erg prijzig ja (was totaal iets van 1200 euro kwijt voor 96x160cm hr++ met kunststof coating op hout, alle gootstukken, isolatie, aftimmering etc.). Gelukkig zelf kunnen monteren (is wel klusje voor 2 man want raam is loodzwaar, 60 kg) dus dat scheelt in de kosten en de handleiding is van IKEA-niveau dus kind kan de was doen.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring, hierdoor neig ik zelf naar vervanging ondanks dat het raam technisch gezien nog in orde is. Ik ga denk maar eens wat lijntjes uitzetten :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Yup, 11cm PIR onder de vloer en 90mm vlas in de muren, 10cm PIR in het dak. Dampopen folie aan de buitenkant.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57
zonoskar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:26:
[...]

Yup, 11cm PIR onder de vloer
En waar komt dat water in de naden tussen de tegels dan vandaan?
En stook je (al)?

• DateTime.Now
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 17-02 15:23
Ik ben een bijna replica van het huis van mijn schoonouders aan het maken, een kubuswoning dus niet te moeilijk. Moet gaan dienen als vogelhuisje in de tuin. Geeft mij de kans om mijn nieuwe bovenfrees eens goed te laten ontdekken.

DIY
https://tweakers.net/ext/f/e4lhSahBaMrS2PWlZo3pQweq/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/ZMUciiWCqmhhQZBOOa0UeCf9/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/cgVG8ZTLvzLVeMtTQyuVxcsG/thumb.jpg

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12:22
Matthijs.. schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:06:
Waar kopen jullie schroeven? Hoorde laatst van ecotools, zijn er nog andere voordelige aanbieders?
Hornbach?

Ze hebben geen "zilveren" spaanplaatschoeven meer, behalve bolkop.
Alle verzonken schroeven zijn geel en hebben torx, Pozidrive hebben ze niet meer (alleen bolkop)(is zo 2000. ;) )
Alle verzonken schroeven hoeven niet voorgeboord.
Hebben ook constructieschroeven.
Vaak de allergoedkoopste.

Het mooie van Hornbach is dat ze ook alles los verkopen in de winkel.
Heb je er 5 ergens van nodig dan koop je er 5, geen doos van 50-1000.

Teijgetje wijzigde deze reactie 29-12-2018 23:10 (16%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ASW1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:35:
[...]

En waar komt dat water in de naden tussen de tegels dan vandaan?
En stook je (al)?
Ik stook niet, het is een garage. Het vocht zal wel condenseren, of het zaagsel wat in de naden blijft als ik niet goed veeg trekt het aan, ik weet het niet. Op plekken waar dozen gestaan hebben is het ook altijd vochtig. Moet ik gaan verwarmen, of ventileren?

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:08:
[...]

Ik stook niet, het is een garage. Het vocht zal wel condenseren, of het zaagsel wat in de naden blijft als ik niet goed veeg trekt het aan, ik weet het niet. Op plekken waar dozen gestaan hebben is het ook altijd vochtig. Moet ik gaan verwarmen, of ventileren?
Hoelang zit je dak er nu +- op? mogelijk dat je de tegels nat waren ten tijde dat je ze gelegd hebt? zagels trekt het vocht uit de steen en dat zie je bijvoorbeeld nu?!

Wat zit er tussen je EPS en tegels?

Wat ik me kan herinneren is je werkwijze altijd goed geweest en kan het daar dus niet aan liggen, maar een natte fiets die je binnen zet kan natuurlijk al een bult veroorzaken

Revive the guild!

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Vitamine schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:00:
[...]

Mag ik vragen waar je het materiaal vandaan hebt?
https://www.steigerbuisgr...en/steigerbuis-zwart.html

Enige nadeel was dat ze max 2 meter leveren in zwart, maar dat was bij mij makkelijk te omzeilen en uiteindelijk zie je dat niet. Dit was de goedkoopste van de webshops die ik heb vergeleken (sommige zijn qua buizen goedkoper, maar dan weer een stuk duurder met de verbindingen en haken).

Heb het zelf opgehaald in Veenendaal, volgens mij is het gewoon een rebrand van Tubeclamps.nl .

• ASW1
zonoskar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:08:
[...]
Op plekken waar dozen gestaan hebben is het ook altijd vochtig. Moet ik gaan verwarmen, of ventileren?
Dat klinkt toch als optrekkend vocht uit de vloer, met eps zou dat kunnen, maar pir is waterdicht, op de naden na natuurlijk. Had je er ook nog iets van een folie onder of opgelegd?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:40
Ligt er nog grond tussen je vloer isolatie en je tegels? Dus waar je tegels "in gelegd zijn"?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• rvtk
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Afgelopen paar dagen de tijd genomen om een Cross cut sled te maken voor mijn tafelzaag:

Hierbij de volgende video's gevolgd:
YouTube: How to Make a Cross-Cut Sled
YouTube: 5 Cuts to a "Perfect" Cross-Cut Sled

Leuk klusje om te doen, na een aantal afstel rondes een "perfect" haakse zaagsnede. Wel een tip, gebruik geen gelamineerde IKEA planken voor je fence. Dat leek mij een goed idee vanwege het mooie gladde oppervlak, maar een paar schroeven erin vanaf onder en er zat een bolling in. MDF ging een stuk beter :) Voor de achterste fence is het geen probleem.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmmbob schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:27:
Ligt er nog grond tussen je vloer isolatie en je tegels? Dus waar je tegels "in gelegd zijn"?
Ja, ligt nog zand tussen. Ik heb in de geel zand naast het huis een gat gegraven, bouwfolie er in, dan een dun laagje glaswol om oneffenheden op te vangen, dan de PIR, een gedeelte van het gele zand weer op de PIR en daar de tegels in gelegd. Ik heb de PIR platen overigens niet afgeplakt, ik dacht dat dit niet echt nodig was voor een vloer en bovendien ligt er folie onder. Het heeft volgens mij maar 1 keer geregend terwijl ik bezig was met de vloer, dus een stukje glaswol zou nat kunnen zijn. Verder was het vrij droog tijdens het bouwen, tot het dak er op zat. En bij het bouwen zelf heb ik ook heel weinig water hoeven gebruiken (voordeel van houtbouw). oja, en het grondwater zit vrij diep (2m).

Jelte,89 schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:01:
[...]

Hoelang zit je dak er nu +- op? mogelijk dat je de tegels nat waren ten tijde dat je ze gelegd hebt? zagels trekt het vocht uit de steen en dat zie je bijvoorbeeld nu?!

Wat zit er tussen je EPS en tegels?

Wat ik me kan herinneren is je werkwijze altijd goed geweest en kan het daar dus niet aan liggen, maar een natte fiets die je binnen zet kan natuurlijk al een bult veroorzaken
Dak ligt er sinds midden september op, maar toen waren de muren nog niet af. Begin oktober hing de garagedeur er in en waren de wanden dicht, maar sinds 1 december zitten de deuren er in en was het wind dicht. Misschien nog te kort dag?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
zonoskar schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:52:
[...]

Ja, ligt nog zand tussen. Ik heb in de geel zand naast het huis een gat gegraven, bouwfolie er in, dan een dun laagje glaswol om oneffenheden op te vangen, dan de PIR, een gedeelte van het gele zand weer op de PIR en daar de tegels in gelegd. Ik heb de PIR platen overigens niet afgeplakt, ik dacht dat dit niet echt nodig was voor een vloer en bovendien ligt er folie onder. Het heeft volgens mij maar 1 keer geregend terwijl ik bezig was met de vloer, dus een stukje glaswol zou nat kunnen zijn. Verder was het vrij droog tijdens het bouwen, tot het dak er op zat. En bij het bouwen zelf heb ik ook heel weinig water hoeven gebruiken (voordeel van houtbouw). oja, en het grondwater zit vrij diep (2m).

[Afbeelding]

[...]

Dak ligt er sinds midden september op, maar toen waren de muren nog niet af. Begin oktober hing de garagedeur er in en waren de wanden dicht, maar sinds 1 december zitten de deuren er in en was het wind dicht. Misschien nog te kort dag?
Ik denk dat het dan nog vocht is uit je zandlaag. Zeker als je het niet verwarmd, zal het nog wel even duren met uitdrogen. Nou trekt dat zaagsel ook goed vocht aan.... Dus vocht daarin laten trekken en dan opvegen is ook een optie ;)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:14
Korte snelle vraag waa4rvan ik vermoed dat het antwoord bevesitigend zal zijn.

Ik een gat van 100x100x10 cm moet ik vullen met betonmortel (vloer). Moet zeker in 1 klus gebeuren? Reden van vraag, zit wat krap in mijn tijd aankomende 2 weken om het in 1 maal te doen.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:57
Whut?

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:18

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Voor de slimme koppen hier, ik wilde het topic niet vervuilen met een ellenlange post, maar misschien heeft iemand wel een goed idee: [DIY] Vraag: Indeling uitbouw met leefkeuken

discogs | MTB te koop

• ASW1
[...]

Het heeft volgens mij maar 1 keer geregend terwijl ik bezig was met de vloer, dus een stukje glaswol zou nat kunnen zijn.
Glaswol? Op de foto lijkt het ook wel glaswol. Dat heb je toch niet onder die tegels gestopt?

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-02 21:25
Waar kopen jullie schroeven? Hoorde laatst van ecotools, zijn er nog andere voordelige aanbieders?
Ecotools _/-\o_

Daar bestel ik alle schroeven, zijn gewoon schroeven van Derfix of Woodies
Bestel wel de torx schroeven, gemak dient de mens, kruiskop is gewoon waardeloos in vergelijk met torx :)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag de tweede dag bezig geweest met het neerleggen van de vloerverwarming. Had de keuze gemaakt om met noppenplaten te werken, wat op zich het leggen inderdaad wel vergemakkelijkt. Maar daar staat tegenover dat je die platen natuurlijk nog moet neerleggen.

Maar wat een vechtpartij met die slangen zeg. Waarom ze die zo stug maken ontgaat me. En toen groepen door de hal en naar de verdeler leiden is ook geen sinecure als je vast zit aan het noppenpatroon. Dacht in een dagje wel klaar te zijn met 90m2. Maar dat zijn er inmiddels drie geworden. Gelukkig ruimte in de planning.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ASW1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:56:
[...]

Glaswol? Op de foto lijkt het ook wel glaswol. Dat heb je toch niet onder die tegels gestopt?
Glaswol ligt onder de PIR platen om oneffenheden of te vangen.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MikeyMan schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:07:
Vandaag de tweede dag bezig geweest met het neerleggen van de vloerverwarming. Had de keuze gemaakt om met noppenplaten te werken, wat op zich het leggen inderdaad wel vergemakkelijkt. Maar daar staat tegenover dat je die platen natuurlijk nog moet neerleggen.

Maar wat een vechtpartij met die slangen zeg. Waarom ze die zo stug maken ontgaat me. En toen groepen door de hal en naar de verdeler leiden is ook geen sinecure als je vast zit aan het noppenpatroon. Dacht in een dagje wel klaar te zijn met 90m2. Maar dat zijn er inmiddels drie geworden. Gelukkig ruimte in de planning.
Als ik dit zo lees ben ik blij dat we ze in laten frezen. Het oorspronkelijke plan was ook op noppenplaten, maar dan had ik ook een paar dagen de dekvloer er uit staan bikken... Nu niets van dat alles... Heb ik ineens een week extra ruimte in mijn planning! 8)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaT schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:40:
[...]

Als ik dit zo lees ben ik blij dat we ze in laten frezen. Het oorspronkelijke plan was ook op noppenplaten, maar dan had ik ook een paar dagen de dekvloer er uit staan bikken... Nu niets van dat alles... Heb ik ineens een week extra ruimte in mijn planning! 8)
Dat had op zich ook mijn voorkeur, maar er moest ook een tegelvloer uit. Dus dan zijn de mogelijkheden ineens beperkt ;(

Op netten was denk ik niet perse makkelijker geweest. Lastigste was eigenlijk dat ik het alleen heb gedaan. Das eigenlijk geen doen.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MikeyMan schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:43:
[...]

Dat had op zich ook mijn voorkeur, maar er moest ook een tegelvloer uit. Dus dan zijn de mogelijkheden ineens beperkt ;(

Op netten was denk ik niet perse makkelijker geweest. Lastigste was eigenlijk dat ik het alleen heb gedaan. Das eigenlijk geen doen.
Dat van die plavuizen moet bij mij ook gebeuren. Bij mij hakken ze de plavuizen er uit, egaliseren ze (grof?) met zandcement. Dan frezen en weer dichtleggen. De frees kan blijkbaar nogal veel hebben.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaT schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:33:
[...]

Dat van die plavuizen moet bij mij ook gebeuren. Bij mij hakken ze de plavuizen er uit, egaliseren ze (grof?) met zandcement. Dan frezen en weer dichtleggen. De frees kan blijkbaar nogal veel hebben.
Die frees maak ik me ook niet zo'n zorgen over, maar het was echt een maanlandschap na het verwijderen van de tegels. Als je dan gaat egaliseren krijg je nogal een inconsistente laag. Frees erin en het wordt weer een bende.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat snap ik niet helemaal. De gaten in je deklaag vul je op met hetzelfde materiaal als je deklaag en laat je uitharden. Dan frezen moet dan toch geen problemen opleveren?

• Teijgetje
maartend schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:50:
Ik een gat van 100x100x10 cm moet ik vullen met betonmortel (vloer). Moet zeker in 1 klus gebeuren? Reden van vraag, zit wat krap in mijn tijd aankomende 2 weken om het in 1 maal te doen.
Hoe krap zit je dan in je tijd?

100 liter beton = 8,3 zakken = 23,85 euro bij Hornbach = half uur werk (uurtje max met de hand)
Beton hecht niet op beton, je moet inderdaad die 9 zakken mengen tot het vol is.

Teijgetje wijzigde deze reactie 30-12-2018 20:56 (18%)

• maartend
Teijgetje schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:46:
[...]

Hoe krap zit je dan in je tijd?

100 liter beton = 8,3 zakken = 23,85 euro bij Hornbach = half uur werk (uurtje max)
Beton hecht niet op beton, je moet inderdaad die 9 zakken mengen tot het vol is.
Heb beton hier liggen, ik ga er van uit dat me dit gewoon een halve dag kost.
Maar dan wacht ik wel even. Thns @Teijgetje

• Teijgetje
Beton mengt haast vanzelf.
De eerste die hier 9 zakken mengt in een halve dag mag gelijk weer naar huis...…..slapen doen we thuis. ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaT schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:43:
Dat snap ik niet helemaal. De gaten in je deklaag vul je op met hetzelfde materiaal als je deklaag en laat je uitharden. Dan frezen moet dan toch geen problemen opleveren?
Mijn ervaring is dat dat alleen goed gaat als dat materiaal tegelijk is gestort. Twee lagen beton op elkaar zit toch minder goed vast.

Daarnaast zaten wij met een of andere lijmlaag van twee centimeter vol met onvolkomenheden, dus dan heb je het ook al over twee verschillende materialen.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MikeyMan schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:15:
[...]

Mijn ervaring is dat dat alleen goed gaat als dat materiaal tegelijk is gestort. Twee lagen beton op elkaar zit toch minder goed vast.

Daarnaast zaten wij met een of andere lijmlaag van twee centimeter vol met onvolkomenheden, dus dan heb je het ook al over twee verschillende materialen.
Ik denk toch dat je je hier teveel zorgen maakt over de mate van hechting. Beton en zandcement zijn ook twee verschillende materialen, maar mijn dekvloer is nog nooit losgekomen van de constructieve vloer.
Als het goed is branden ze voor het storten/aanvullen de boel nog aan (droge zandcementpoeder oid) waarmee de hechting aanmerkelijk verbeterd wordt.

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

[...]

[Afbeelding]

[...]

Zoals eerder aangegeven, denk ik inderdaad dat het het vocht is uit het gele zand, geel zand haal je ook altijd nat, (1800kg per kuub), droog zand kan daar best wel 300/400kg (dus liter) onder zitten, een tegel is ook poreus dus het is mogelijk dubbelop, inderdaad, flink wat zaagsel laten liggen en van tijd tot verhitten, je werkwijze is iig wel juist geweest dus geen zorgen!

Revive the guild!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 23:28

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ik kreeg ooit als tip om bij vloerverwarming om er glasfiber oid in het cement/beton te verwerken zodat het meer constructieve sterkte kreeg ..

En waarom hecht beton niet op beton? ik begreep dat je het eerst nat moest maken voor betere hechting..

Wij willen op zolder vloerverwarming gaan neerleggen, (10cm hoh) op basis van net ? een noppenplaat zou hier de verwarming/koeling van de 1ste verdieping meer verhinderen denk ik.

Frezen hmm mijn huidige dekvloer(bgg) is 2 tot 3 cm ? niet echt super dik en met een noppenplaat heb je wel meer isolatie denk ik. (hoewel ik de ondervloer ook nog ga isoleren) zit nog te twijfelen tussen 30mm of 50mm dikke plaat) ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-02 19:45

Uurtje werk, gewoon even knallen. Of moet er ook nog bekisting getimmerd worden?

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17-02 13:42

Je hebt geen half uurtje de tijd om dit te doen? Ik heb met 2 man een vloertje gestort van plusminus 15cm dik 4,30m bij 2,00m in ongeveer anderhalf uur tijd :+

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• maartend
D.deJong schreef op maandag 31 december 2018 @ 04:51:
[...]

Uurtje werk, gewoon even knallen. Of moet er ook nog bekisting getimmerd worden?
geen bekisting. Maken en storten. Dacht echt dat me dit een halve dag zou kosten dus. Niet. Oke, dan aankomende week tijd.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Ik heb er weer een klusje opzitten: De trap bekleden met eiken overzettreden. Er zat tapijt op de trap met een vergane ondervloer eronder. Mijn plan was om de trap kaal te maken en te lakken, maar de treden waren uitgesleten, kraakten en het zou een enorme klus zijn om alle lijmresten enzo eraf te krijgen. Dus zijn het overtreden geworden.

Best een mooi product. 4mm eiken op berken multiplex en massieve neuzen. Ik heb alle neuzen schuin teruggezaagd omdat ik ze veel te groot vond en ik juist wel van een beetje slanke trap houd. De stootborden zijn van mdf met HPL.

Hier kun je een beetje zien hoe de trap eruit zag nadat ik met afbijt alle vloerbedekking en lijm eraf had:

Na het zagen alle treden in de hardwax gezet:

En zo is het geworden:

De eerste trede gaat om de paal heen. Dus dat heb ik in verstek gezaagd:

En zo sluit het aan op het visgraatparket dat ik op de eerste verdieping heb gelegd:

En nu nog de trap naar de tweede verdieping hetzelfde aanpakken. :)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

oeps.

zonoskar wijzigde deze reactie 31-12-2018 16:30 (98%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jelte,89 schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:34:
[...]

Zoals eerder aangegeven, denk ik inderdaad dat het het vocht is uit het gele zand, geel zand haal je ook altijd nat, (1800kg per kuub), droog zand kan daar best wel 300/400kg (dus liter) onder zitten, een tegel is ook poreus dus het is mogelijk dubbelop, inderdaad, flink wat zaagsel laten liggen en van tijd tot verhitten, je werkwijze is iig wel juist geweest dus geen zorgen!
Thanks, dat wordt afwachten dan. Vanmorgen waren de ramen in de deuren helemaal beslagen, aan de buitenkant. Aan de binnenkant droog. Maar nog steeds 80% RV.

@orf Mooi man! Kraakt de trap nu nog?

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
orf schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:39:
Ik heb er weer een klusje opzitten: De trap bekleden met eiken overzettreden. Er zat tapijt op de trap met een vergane ondervloer eronder. Mijn plan was om de trap kaal te maken en te lakken, maar de treden waren uitgesleten, kraakten en het zou een enorme klus zijn om alle lijmresten enzo eraf te krijgen. Dus zijn het overtreden geworden.

Best een mooi product. 4mm eiken op berken multiplex en massieve neuzen. Ik heb alle neuzen schuin teruggezaagd omdat ik ze veel te groot vond en ik juist wel van een beetje slanke trap houd. De stootborden zijn van mdf met HPL.

Hier kun je een beetje zien hoe de trap eruit zag nadat ik met afbijt alle vloerbedekking en lijm eraf had:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo is het geworden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo sluit het aan op het visgraatparket dat ik op de eerste verdieping heb gelegd:
[Afbeelding]

strak werk. Ziet er heel goed uit.

PSN - M4uSzi // -

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:58
orf schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo is het geworden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi zeg, complimenten. Welke overzetplanken heb je gebruikt? En hoeveel ben je ongeveer per trap kwijt?

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
Keurige klus! 'klinkt' de trap nou erg anders dan de oude? (galm, hol oid?)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:53:
ik kreeg ooit als tip om bij vloerverwarming om er glasfiber oid in het cement/beton te verwerken zodat het meer constructieve sterkte kreeg ..

En waarom hecht beton niet op beton? ik begreep dat je het eerst nat moest maken voor betere hechting..

Wij willen op zolder vloerverwarming gaan neerleggen, (10cm hoh) op basis van net ? een noppenplaat zou hier de verwarming/koeling van de 1ste verdieping meer verhinderen denk ik.

Frezen hmm mijn huidige dekvloer(bgg) is 2 tot 3 cm ? niet echt super dik en met een noppenplaat heb je wel meer isolatie denk ik. (hoewel ik de ondervloer ook nog ga isoleren) zit nog te twijfelen tussen 30mm of 50mm dikke plaat) ..
Komt bij mij ook vezel versterking in, evenals netten bovenop nog. Heb max 3cm bovenop de noppen, gezien ze de kozijnen een beetje laag hebben gemonteerd.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
zonoskar schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:30:
[...]
@orf Mooi man! Kraakt de trap nu nog?
Nee, de trap is nu zo goed als kraakvrij. Het klinkt veel massiever als je erop loopt. Ik heb ongeveer een halve koker lijm per tree gebruikt. Die lijm is ook geluidsdempend. Van te voren flink wat schroeven in de treden en stootborden geschroefd. De stoorborden zorgden voor het kraken.
jasperj schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:26:
[...]

Mooi zeg, complimenten. Welke overzetplanken heb je gebruikt? En hoeveel ben je ongeveer per trap kwijt?
Dit zijn de overzettreden die ik gebruikt heb: https://www.traprenovatie...ken-overzettrede-60x100cm

Ik was in totaal voor 17 treden (per 2 dus eigenlijk 18), stootborden, lijm en antislip € 930 kwijt.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 13:52

vanDaal

-ismeereentje

Teijgetje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:32:
[...]

Je whitewash wordt alleen mooi als je hem helemaal kaal schuurt, anders hou je "hout"-strepen waar de wash niet pakt vanwege lak.
Is een klusje voor een parketschuurmachine (bandschuurmachine) en een kantenschuurder als je het "snel" wil doen. Een Woodboy (roterend) is voor afwerking maar niet voor kaaltrekken.
Thanks! We hebben je advies opgevolgd en eerst een parketschuurmachine en vervolgens een kantenschuurmachine gehuurd. En je krijgt hem met beide machines inderdaad sneller en kaler :)

Nu alleen nog iets verzinnen om de hoekjes onder de schuinen wand te schuren... (zie laatste foto), zelfs mijn Festool Delta kan daar niet bij.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

orf schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:36:
Nee, de trap is nu zo goed als kraakvrij. Het klinkt veel massiever als je erop loopt.
Hmm, klinkt als een goede oplossing voor onze krakende trap. Ik denk dat het vastschroeven van de stootborden meer geholpen zal hebben dan de overzet treden overigens :)

• Teijgetje
vanDaal schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:26:
Nu alleen nog iets verzinnen om de hoekjes onder de schuinen wand te schuren... (zie laatste foto), zelfs mijn Festool Delta kan daar niet bij.
Ziet er al strak uit.
Neem een stukje vlak glas, breek dat en gebruik de scherpe breukzijde om te schrapen.
Wordt het glas bot dan breek je het opnieuw, enzovoort.
Met wat beleid schraap je het netjes kaal en hou je het vlak.
Wel oppassen dat je jezelf niet snijdt. ;)

De V-naadjes trek je een blokje doorheen met 120 om ze kaal te maken en recht te houden.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:37
De specialist die bij mij vorig jaar de vloer heeft geschuurd deed dat soort hoekjes met een ouderwetse verfkrabber (zon driehoekje) en daarna kort met de hand schuren.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:09
@vanDaal mooi werk!
Laatste stukje gewoon met een schuurblokje, met de hand doen.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 13:52

vanDaal

-ismeereentje

Sethro schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:56:
De specialist die bij mij vorig jaar de vloer heeft geschuurd deed dat soort hoekjes met een ouderwetse verfkrabber (zon driehoekje) en daarna kort met de hand schuren.
Klopt, maar ik dacht dat vooral bedoeld was om vuil uit de v-groeven te verwijderen. En in mijn geval heb ik de v-groeven schoongemaakt met een staalborstel schoongemaakt tijdens het leggen.

Zo'n schuurblokje is dan misschien een betere optie.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• Teijgetje
vanDaal schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Klopt, maar ik dacht dat vooral bedoeld was om vuil uit de v-groeven te verwijderen. En in mijn geval heb ik de v-groeven schoongemaakt met een staalborstel schoongemaakt tijdens het leggen.

Zo'n schuurblokje is dan misschien een betere optie.
Ze zijn in ieder geval al goed (dubbel) schoongemaakt. ;)

Die voegen moeten echt kaal, anders hou je die duidelijk in zicht omdat het geen white-wash opneemt.
Een verfkrabber door de voegen is een "accident waiting to happen", je schiet uit of je trekt een stuk hout weg. Met kartels, krassen of in het beste geval ongelijkmatige V-naden tot gevolg, zachter hout in de toplaag trek je namelijk bij dezelfde druk meer weg.
Een blokje met een scherpe haakse (of beter aangepast aan de V) hoek trekt het snel kaal en houdt het recht. Ik zaag meestal een stukje tengel/latje oid af, net zo lang als mijn schuurpapier is. En dan regelmatig het schuurpapier een paar mm verplaatsen zodat de hoek scherp schuurpapier houdt.
Neem "hard" hout (vuren is ook prima), geen kurk

Een scherpe driehoekkrabber gaat natuurlijk wel/ook voor de vlakke hoeken en randen waar je met machines slecht bijkomt.
Alleen die moet je hebben of kopen en om die te slijpen heb je een slijpsteen (of machine) nodig.
Stukjes glasafval mag je meestal probleemloos kosteloos meenemen bij de glashandel, en is dus altijd bloedscherp na breuk.
Is een oude schilderstruuk (die ik vnl bij lakstrippen gebruik). .

Teijgetje wijzigde deze reactie 01-01-2019 15:39 (24%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had laatst wat speciale schroeven nodig, kleine RVS parkertjes, lenskop etc. Die je niet bij de Hornbach kunt vinden. Die bestel ik dan bij Borenco. Erg groot assortiment.

_ferry_ wijzigde deze reactie 01-01-2019 15:30 (5%)

• XeNeRgY
  • Laatst online: 07:48
Als ik 2 MDF platen (meubelpanelen) op elkaar leg en de rand ertussen opvullen met kit en daarna aflak, krijg ik het dan voor elkaar dat er geen rand meer zichtbaar is of is dit vrijwel onmogelijk?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Matthijs..
Dank voor de tips wbt schroeven!

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:22

Felyrion

goodgoan!

XeNeRgY schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:21:
Als ik 2 MDF platen (meubelpanelen) op elkaar leg en de rand ertussen opvullen met kit en daarna aflak, krijg ik het dan voor elkaar dat er geen rand meer zichtbaar is of is dit vrijwel onmogelijk?
Ik heb zelf een hele wand met nissen gemaakt van MDF waarbij ook veel naden ontstonden.
Deze heb ik opgevuld met Alabastine MDF vuller.

Hierna grondig geschuurd en nogmaals opgevuld bij oneffenheden en nog één keer geschuurd. Hierna gegrond en gelakt. Geen naad meer te zien uiteindelijk. Kopse kanten lukte ook op die manier (insmeren met vuller en schuren).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Keida
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:36
S
Lijkt me zeer lastig.

Beste optie is op de kopse kant in verstek ook een mdf latje te plaatsen

Of dikkere mdf plaat?

IJsdikte op de Elfstedentocht Als je vader je broer is kan je moeder nooit je zus zijn.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

MikeyMan schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:05:
[...]

Komt bij mij ook vezel versterking in, evenals netten bovenop nog. Heb max 3cm bovenop de noppen, gezien ze de kozijnen een beetje laag hebben gemonteerd.
die snap ik niet ..kan je iets uitgebreider zijn ?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:55:
[...]

die snap ik niet ..kan je iets uitgebreider zijn ?
De laag beton bovenop de noppen is noodgedwongen te beperkt omdat de kozijnen niet hoger zijn.
Voor de zekerheid komt er naast de vezel versterking nog een laag wapeningsnetten in.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

MikeyMan schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:43:
[...]

De laag beton bovenop de noppen is noodgedwongen te beperkt omdat de kozijnen niet hoger zijn.
Voor de zekerheid komt er naast de vezel versterking nog een laag wapeningsnetten in.
Je zou toch hoger kunnen als je bv gebruik maakt van eps langs de randen ? zoiezo een mooie kabelgoot locatie :) EPS lost ook mooi op in benzine.

maar ik snap de wapeningsnetten niet echt .. gezien je al noppen hebt

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:13:
[...]

Je zou toch hoger kunnen als je bv gebruik maakt van eps langs de randen ? zoiezo een mooie kabelgoot locatie :) EPS lost ook mooi op in benzine.

maar ik snap de wapeningsnetten niet echt .. gezien je al noppen hebt
Hoger? Dan loopt het m'n deuren uit.
Het hele punt is juist dat de noppen de feitelijke dekvloer dunner maakt. Bovenop het hoogste punt van de noppen hou je zodoende te weinig 'vlees' over.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

MikeyMan schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:18:
[...]

Hoger? Dan loopt het m'n deuren uit.
Het hele punt is juist dat de noppen de feitelijke dekvloer dunner maakt. Bovenop het hoogste punt van de noppen hou je zodoende te weinig 'vlees' over.
We praten een beetje langs elkaar heen,

Wat ik begrijp is dat je kozijnen te laag liggen waardoor je gewenste hoogte van de vloer niet hoger kan dan bv 4cm

Als je nu balk(en) van bijvooerbeeld 7cm hoog en 4cm breed (EPS 100) tussen kozijn en vloer neerlegt (een bak maken) immers daar komt toch geen vloerverwarming toch ? kan je de vloer 1 a 2 cm hoger brengen. Het EPS kan je nadat het beton is uitgehard verwijderen, je kan het ook afsnijden in/op de gewenste hoogte (zeer scherp mes) en de vloer er overheen leggen.

Teminste zover ik weet word dit ook wel gebruikt in stort mallen, en ik zit er sterk over te denken om dit in mijn zolder & begane grond toe te passen tijdens het storten van de vloer . omdat ik gewoon kabels en bv wanden makkelijk wil kunnen plaatsen zonder dat ik de vloerverwarming beschadig. of moet gaan bikken.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
Volgens mij bedoelt MikeyMan dat de bovenkant van zijn dekvloer hoger uitkomt dan de bovenkant van zijn onderdorpel als de vloer te dik wordt. Dan kan je bekisten wat je wilt, maar het resultaat blijft ronduit lelijk.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gebanned schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:06:
Volgens mij bedoelt MikeyMan dat de bovenkant van zijn dekvloer hoger uitkomt dan de bovenkant van zijn onderdorpel als de vloer te dik wordt. Dan kan je bekisten wat je wilt, maar het resultaat blijft ronduit lelijk.
Precies dat. We hebben ongeveer 20 meter kozijn in de woonkamer, tot aan de vloer. Geen gezicht als je vloer dan hoger uit komt dan de onderkant van het kozijn.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MikeyMan Hou je wel rekening met een evt vloer? Lamelparket kan zomaar 2cm dik zijn, incl ondervloer. Tegels ook ongeveer 1cm.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:24

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

MikeyMan schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:07:

Hmm, zelf wil ik in de nabije toekomst ook noppenplaten met slangen toepassen. Zit je vast aan een bepaald type slang?

Die platen neerleggen lijkt mij niet het grootste probleem verder. Hoe maak je de slangen vast aan de noppenplaten?

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• YaaD
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Hmm, zelf wil ik in de nabije toekomst ook noppenplaten met slangen toepassen. Zit je vast aan een bepaald type slang?

Die platen neerleggen lijkt mij niet het grootste probleem verder. Hoe maak je de slangen vast aan de noppenplaten?
Die klem je toch tussen de noppen? Anders hebben de platen an sich weinig zin. Ik zou wel adviseren om dan wat flexibelere slang te nemen.

Je zou ook kunnen overwegen om gewoon isolatie te nemen en dan met een tackertang aan de slag te gaan. Is mijn inziens goedkoper en doet het net zo prima. Vond destijds die noppenplaten te duur voor wat je krijgt.

bl44t

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:07
In mei of juni wordt ons nieuwbouwhuis in Zwolle opgeleverd. Daar hebben we erg veel zin in. Graag wil ik jullie handigheid/kennis gebruiken om onze plannen te toetsen en wellicht een stapje verder te helpen.

Onderstaande een impressie van de achterwand van de keuken. Daarvoor komt een kookeiland. Wij willen graag in iedere nis verlichting, boven de deur een spotje en boven de keukenkasten van hout verlichting. Zelf zitten we te denken aan vier keer een Hue GU10 (we komen denk ik net weg met de inbouwdiepte) en een ledstrip Hue bovenop de kasten. Sounds like a plan? Of gaat deze verlichting niet mooi uitkomen?

Ook gaan we een kamer en suite bouwen. Bouwtechnisch komen we daar wel uit. Onderstaand een afbeelding van internet die we nagenoeg ongewijzigd gaan nabouwen (de randen in de kast waar de planken op liggen gaan we niet zo uitvoeren). Iemand ideeën of tips voor verlichting als onderbouw onder de planken?

Een optie is deze spot van Ikea. Maar of dat een mooi egaal effect geeft?

ephymerous wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:48 (6%)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Houtlijm, MDF primer, of plamuur en dan schuren. Daarna kun je het wel onzichtbaar aflakken.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:26
ephymerous schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:44:
In mei of juni wordt ons nieuwbouwhuis in Zwolle opgeleverd. Daar hebben we erg veel zin in. Graag wil ik jullie handigheid/kennis gebruiken om onze plannen te toetsen en wellicht een stapje verder te helpen.

Onderstaande een impressie van de achterwand van de keuken. Daarvoor komt een kookeiland. Wij willen graag in iedere nis verlichting, boven de deur een spotje en boven de keukenkasten van hout verlichting. Zelf zitten we te denken aan vier keer een Hue GU10 (we komen denk ik net weg met de inbouwdiepte) en een ledstrip Hue bovenop de kasten. Sounds like a plan? Of gaat deze verlichting niet mooi uitkomen?

[Afbeelding]

Ook gaan we een kamer en suite bouwen. Bouwtechnisch komen we daar wel uit. Onderstaand een afbeelding van internet die we nagenoeg ongewijzigd gaan nabouwen (de randen in de kast waar de planken op liggen gaan we niet zo uitvoeren). Iemand ideeën of tips voor verlichting als onderbouw onder de planken?

Een optie is deze spot van Ikea. Maar of dat een mooi egaal effect geeft?

[Afbeelding]
Ledstrips waar ik zelf erg tevreden mee ben en die je best ook redelijk wat van kan koppelen, zijn de setjes warm wit van Livarno van de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/...ichtlijstenset/p100246790
Heb ik ook echt overal in huis achter/op/onder zitten. :+ Setjes zijn er in 2 lengtes en kun je daarmee ook verschillend gebruiken in diverse lengtes. Leds zitten in een soort koker, dus niet onbeschermd, ideaal.

• maartend

Waar ik zelf geweldig over te spreken ben zijn de led strips van Xiaomi. Wel v2. Die is koppelbaar per meter vanaf. Startlengte is 2 meter. Zijn te verlengen tot 10 meter. Is mart, wel 16 miljoen kleueren, maar bij mj enkel in het gebruik in de warm wit reeks..

• OverloadOfRed
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-02 21:22

OverloadOfRed

Bla, blabla

2018, een druk jaar geweest qua verbouwingen en opruimen van zooi waar bij de verhuizing in 2016 nooit tijd voor genomen is :P

Het projectje wat ik deze zomer onder handen heb genomen is een stevigere werkbank met meer werkruimte. Helaas heb ik geen foto's van de oude werkbanksituatie gemaakt, maar het hing met strookjes ellende en zielig-schroefjes aan elkaar :P

klikken voor grotere foto's

Ben voor dit project gegaan met een simpele setup, een stevige variant van de standaard ijzeren kast die in elke schuur/garage wel te vinden is. Daar bovenop een flink dik stuk hout, het type ontschiet me even, bewerkt met jachtlak. De keuze van hout heb ik meer door de bouwmarkt laten doen, typische klus-noob stijl :P Keuze voor de jachtlak kreeg ik als tip van een hobbyschilder, het geeft een behoorlijk ruwe ondergrond, zonder het gladde effect wat je van normale lak krijgt. Ik kan het zeker aanraden als je op zoek bent nog, vind het fijn dat mijn klusjes niet alle kanten op glijden of rollen als ik bezig ben,
De 'plankjes' heb ik nog niet bewerkt op deze foto, daar is later een goedkoop lakje overheen gegaan. De planken zijn voor opslag van apparaten en kisten bedoeld, dus daar hoeft geen speciale laag op.

Voor dit extra stuk hout had ik nog geen bestemming, tot ik dit idee toevallig ergens tegenkwam. Volgens mij zelfs op tweakers :P Met de nodige anti-vocht-technieken om het muurtje en de plank te beschermen vastgeboord en zo een mooie plek gemaakt voor m'n tools. Behoorlijk tevreden!

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zonoskar schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:29:
@MikeyMan Hou je wel rekening met een evt vloer? Lamelparket kan zomaar 2cm dik zijn, incl ondervloer. Tegels ook ongeveer 1cm.
Yup, komt pvc op. Inclusief egaline een mm of vijf/zes. Hou rekening met een centimeter, dus dan blijft er een mm of vier vijf van het kozijn over.
Sjoerdfoto schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Het hele idee van die noppenplaten is dat je daar de slang in klemt. Dat legt op zich prima.
Echter, zowel die platen als die slang zijn aardig stug. Een one-man-job is het eigenlijk niet.

De platen zijn vooral in de kleinere ruimtes lastiger.
Voor de platen blijkt een goed scherp mes en grof geweld het beste te werken. In de platen die ik heb kan 14-17mm dikke slang.

De slang moet je eigenlijk echt met zijn tweeën doen. En een katrol kan ook geen kwaad.

• D.deJong
Waarom eigenlijk noppenplaat? Binden op gegalvaniseerde netten met ti-wraps lijkt mij net zo makkelijk, qua opbouw niet dikker en qua prijs wel goedkoper.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D.deJong schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:43:
Waarom eigenlijk noppenplaat? Binden op gegalvaniseerde netten met ti-wraps lijkt mij net zo makkelijk, qua opbouw niet dikker en qua prijs wel goedkoper.
Hoezo makkelijk? Elke X centimeter op je knieën om die tie wraps eromheen te knopen is niet echt relaxed. Zeker niet als je 900 meter slang moet binden.

Enige alternatief wat echt makkelijker is lijkt mij een tackertang.

MikeyMan wijzigde deze reactie 02-01-2019 14:56 (8%)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Wanneer een dak van onder wordt geisoleerd en daarna wordt er een dampremmende folie aangebracht, dan is het toch onmogelijk om hier nog gipsplaten tegenaan te schroeven onder de folie te doorboren?

Ik lees overal dat het wordt afgeraden om de folie te doorboren, maar nergens wordt uitgelegd hoe je de gipsplaten dan dient te monteren.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:03
Ik heb een laminaatvloer verwijderd ondat de uiteinden van de planken nogal veerden. Nu zie ik dat het laatste stukje dekvloer (zandcement?) bij de bouw "vergeten" is. Je ziet die golvende lijn, daarboven richting de balkondeuren is een hoogteverschil van ongeveer 5 mm. Bij het leggen twee jaar terug heb ik dat genegeerd :P

Hoe kan ik dit goed én een beetje voordelig repareren? Primer, egaline, korfmixer en speciekuip aanschaffen voor dat kleine stukje lijkt me niet economisch. Opvullen met plaatmateriaal is lastig, omdat het niet helemaal waterpas is waardoor ik in stapjes van 1 mm zou moeten werken. Hardboard in die dikte is er niet gok ik.
Ik heb nog duizend uitvulplaatjes. Misschien die maar gebruiken?
Zou ik bij de keuze voor egaline misschien de primer weg kunnen laten, of een alternatief gebruiken? Ik heb nog primer voor muurverf staan :+

En ja de deuren hangen scheef. Volgende klus :)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:09
Speciekuip kost een tientje, een troffeltje ook. Paar zakjes egalisatiemortel van 2 tientjes per zak en je kan aan de slag. in totaal ben je dan 50-70 euro kwijt. Dat is toch wel te overzien?

Anders een extra laagje ondervloer eronder stoppen, dan ben je er ook wel.

• leecher
  • Laatst online: 06:23
Primer kost je max een tientje dus waar heb je het over. Kost net zoveel als duizend uitvulplaatjes. Korfmixer kan je ook achterwege laten en jezelf iets meer in het zweet werken. Speciekuip 5 eu.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrees dat als je alleen dat stuk gaat doen het niet zo snel recht wordt. Hele vloer egaliseren lijkt me het beste.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:25
Joopieboy schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:55:
[...]

Ledstrips waar ik zelf erg tevreden mee ben en die je best ook redelijk wat van kan koppelen, zijn de setjes warm wit van Livarno van de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/...ichtlijstenset/p100246790
Heb ik ook echt overal in huis achter/op/onder zitten. :+ Setjes zijn er in 2 lengtes en kun je daarmee ook verschillend gebruiken in diverse lengtes. Leds zitten in een soort koker, dus niet onbeschermd, ideaal.
[Afbeelding]
Is die set nou met een transformatortje of niet? Dat is op die Lidl website niet heel duidelijk vind ik

• D.deJong
MikeyMan schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Hoezo makkelijk? Elke X centimeter op je knieën om die tie wraps eromheen te knopen is niet echt relaxed. Zeker niet als je 900 meter slang moet binden.

Enige alternatief wat echt makkelijker is lijkt mij een tackertang.
De heren zijn met die 65 vierkante meter bij mij een ochtend bezig geweest, misschien een kwestie van handigheid.

• Joopieboy
BFmango schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:17:
[...]

Is die set nou met een transformatortje of niet? Dat is op die Lidl website niet heel duidelijk vind ik
De voedingsstekker is een trafo blokje idd, redelijk klein. :)

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:25
Joopieboy schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:46:
[...]

De voedingsstekker is een trafo blokje idd, redelijk klein. :)
Da's wel heel klein. Wordt deze erg warm als de verlichting een tijdje aan staat?

• Joopieboy
BFmango schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:04:
[...]

Da's wel heel klein. Wordt deze erg warm als de verlichting een tijdje aan staat?
Niet meer dan handwarm/lauw, valt reuze mee. Hier staan ze de hele avond ook aan. Heb bij veel Chinese setjes wel wat anders meegemaakt, tot zoemen aan toe. :/

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
-DarkShadow- schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:00:
Wanneer een dak van onder wordt geisoleerd en daarna wordt er een dampremmende folie aangebracht, dan is het toch onmogelijk om hier nog gipsplaten tegenaan te schroeven onder de folie te doorboren?

Ik lees overal dat het wordt afgeraden om de folie te doorboren, maar nergens wordt uitgelegd hoe je de gipsplaten dan dient te monteren.
Ik heb mijn raggelwerk over de folie zitten, dus de schroeven van de raggelwerk in de balken gaan door de folie, de gipsschroeven gaan alleen in de raggelwerk.

Op die manier heb je wel de nodige perforaties, maar de folie is terplekke van het gat als het goed is wel tussen twee stukken hout ingeklemd.

Perfect is het niet, maar naar mijn persoonlijke mening ook geen groot probleem.
Uiteindelijk heb ik het in mijn geval over een stuk of 10 gaten per vierkante meter; als ik reken met een 4 mm schroef en een naad van 1 mm dikte rondom de schroef heb ik een lek van ca 140 mm2 per m2. Oftewel het totale oppervlak van het lek is kleiner dan 0.015% terwijl door het hout een convectie stroom niet mogelijk is. Als je even rekent met een equivalente diffusieafstand van 1 cm (dikte van de folie plus het hout*weerstand van het hout) door de gaten houd je bij een folie van sd=100 effectief een sd van 70 over.
(Bij 100 gaten per m2 zoals gips; zit je aan een sd van 7 als je dezelfde uitgangspunten hanteerd. Daarom zou ik dus niet mijn folie over de raggelwerk spannen.).

Bij een niet met hout/gips afgedekt gat rond een buis gaat het veel sneller naar beneden met de effectieve SD waarde en aangezien minder beter is: netjes werken en zo min mogelijk gaten.

• Reinier
MikeyMan schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:10:
Vrees dat als je alleen dat stuk gaat doen het niet zo snel recht wordt. Hele vloer egaliseren lijkt me het beste.
Ah, dat zou jammer zijn. Ik ga het in ieder geval morgen proberen :)

• Matthijs..
Reinier schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:08:
Ik heb een laminaatvloer verwijderd ondat de uiteinden van de planken nogal veerden. Nu zie ik dat het laatste stukje dekvloer (zandcement?) bij de bouw "vergeten" is. Je ziet die golvende lijn, daarboven richting de balkondeuren is een hoogteverschil van ongeveer 5 mm. Bij het leggen twee jaar terug heb ik dat genegeerd :P
Weet je zeker dat de rest wel egaal en waterpas is? Anders idd meteen de hele vloer aanpakken, beetje jammer als dit op zich klaar is maar blijkt dat er door een ander hoekje eigenlijk nog een paar mm bij had gemoeten

• Reinier
Matthijs.. schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:37:
[...]

Weet je zeker dat de rest wel egaal en waterpas is? Anders idd meteen de hele vloer aanpakken, beetje jammer als dit op zich klaar is maar blijkt dat er door een ander hoekje eigenlijk nog een paar mm bij had gemoeten
Ja, er heeft twee jaar laminaat gelegen en dat lag verder prima. Voor de zekerheid ook nog gecheckt en het is vlak en waterpas.

• ASW1
Niet voor de verlichting maar de vlakverdeling van de deur sluit toch totaal niet aan bij de vlakverdeling van de kasten? Ik vind het er niet uit zien omdat het helemaal niet op elkaar is afgestemd.

• Matthijs..
Reinier schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Ja, er heeft twee jaar laminaat gelegen en dat lag verder prima. Voor de zekerheid ook nog gecheckt en het is vlak en waterpas.
Dan zou t inderdaad gewoon af te smeren moeten zijn. Succes morgen!

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:07
ASW1 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Niet voor de verlichting maar de vlakverdeling van de deur sluit toch totaal niet aan bij de vlakverdeling van de kasten? Ik vind het er niet uit zien omdat het helemaal niet op elkaar is afgestemd.
Eens, we gaan dat proberen anders te doen. Vooral de kasten zijn nu even als voorbeeld. ik zal hier over een half jaar een foto van het eindresultaat posten :)

ephymerous wijzigde deze reactie 02-01-2019 18:53 (9%)

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Reinier schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Prima te doen met een troffeltje en een speciekuip, desnoods in een gewone emmer.

Egaline kan ook prima wat dikker aangebracht worden hoor, Tuurlijk is het niet het meeste ideale ervoor en duurt het wat langer voordat het hard is maar zou me er voor deze toepassing niet echt druk over maken

Revive the guild!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
In navolging van deze 2 posts:
Deel 1
Deel 2

Weer even een update...

De schouw gemaakt en gegrond:

De schouw vervolgens afgelakt en de keuken geplaatst. Op de 'koffiecorner' ligt nu een tijdelijk blad van een stuk MDF wat ik nog had liggen. Verder zijn er ook 2 deurtjes te zien die qua kleur afwijken, hier is iets verkeerd gegaan vanuit de interieurbouwer dus ik krijg 2 nieuwe deurtjes nageleverd :+

Een staal van het terazzo/granito blad. Het blad wordt straks 5cm dik en zullen we een maand op moeten wachten:

Als het blad er straks op ligt moet er nog getegeld worden. In de tussentijd ga ik vast de plinten, de passtukken en de zijnpanelen van de 'coffiecorner' maken :)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-02 23:50
Netjes hoor @Harrie_ !

Wat voor machines heb je rechts in de hoek staan dan?
Vaatwasser en koelkast? En krijg je die niet inbouw of kijk ik niet goed?

En trouwens je koffiecorner, is die nu zwevend gemonteerd of lijkt dat ook zo?

Verder ziet het er al erg netjes uit :D

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

klein vraagje, is het normaal dat je zelf de gaatjes van het schietpistool vult als consument bij het laten plaatsen van dubbelglas?

Hier is gister de glaszetter geweest en ik had verwacht dat hij dit ook zo doen. Stond niks over in de offerte (die was sowieso vrij basic).

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Waypoint schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:28:
klein vraagje, is het normaal dat je zelf de gaatjes van het schietpistool vult als consument bij het laten plaatsen van dubbelglas?

Hier is gister de glaszetter geweest en ik had verwacht dat hij dit ook zo doen. Stond niks over in de offerte (die was sowieso vrij basic).
Dat doet de schilder normaal gesproken.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:14

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Waypoint Was hier wel gedaan. Heb daarna zelf de boel ontvet, geschuurd, afgelakt (de neuslatten en overige glaslatten hadden alleen de af-fabriek grondverf). Kopse kanten en sponning zijn door glaszetter wel nog apart gegrond.

ThinkPad wijzigde deze reactie 03-01-2019 18:00 (46%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• PappleD
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 17-02 21:23
Beste klussers

Ik zit sinds 3 jaar in mijn nieuwbouw huis. En nu wil ik mogelijk de deur naar de hal veranderen.
Dit is nu nog een gladde opdek deur.
Nu heb in verschillende industriele houte zwarte deuren gezien op internet. Deze zijn allemaal zwart voorbehandeld.
Wat houd dat precies in?

Wij hebben nu stalen kozijnen, ik neem aan dat die standaard scharnier punten hebben zodat alle deuren altijd passen? Of is dit een beginnersfout?

Heeft iemand nog een advies waar ik nog niet aan gedacht heb?!

• D.deJong
Vaak zijn de sparingen van de paumelles (scharnieren) en de slotkastsparing passend voor de meeste standaard nieuwbouwkozijnen maar meten is weten. Vergelijken met de bestaande deur van boven (onderzijde kan fluctueren) af gemeten.
Zwart voorbehandeld scheelt je een laag donkere grondverf als je de deur zwart wil zoals de bekende stalen taatsdeuren, moet je natuurlijk wel het kozijn ook zwart maken.

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

-DarkShadow- schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:48:
[...]

Dat doet de schilder normaal gesproken.
.
ThinkPad schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:56:
@Waypoint Was hier wel gedaan. Heb daarna zelf de boel ontvet, geschuurd, afgelakt (de neuslatten en overige glaslatten hadden alleen de af-fabriek grondverf). Kopse kanten en sponning zijn door glaszetter wel nog apart gegrond.
Oké thnx was wel enigszins verbaasd maar wisselt dus blijkbaar.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Dank :)
Annuk schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:18:
Wat voor machines heb je rechts in de hoek staan dan?
Vaatwasser en koelkast? En krijg je die niet inbouw of kijk ik niet goed?
Vaatwasser en koelkast inderdaad. Dat zijn inbouwmachines, maar daar zitten nu de fronten nog niet op. Als straks het blad erop ligt moet ik die machines nog een paar millimeter opschroeven en dan kunnen de frontjes erop.
En trouwens je koffiecorner, is die nu zwevend gemonteerd of lijkt dat ook zo?
Dat lijkt zo :Y)
Er zitten zwarte kunststof pootjes onder maar tegen de donkere vloer vallen die op de foto zo ongeveer weg.
Verder ziet het er al erg netjes uit :D
Dank :) :7
Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True