Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Indeling uitbouw met leefkeuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:18

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Momenteel zijn we ons aan het oriënteren om onze woning te gaan uitbouwen. De woning is momenteel 10 meter lang bij 5.25 meter breed (binnenmaten). Met de uitbouw erbij groeit de woning naar 13 meter lang bij dezelfde breedte. De reden om aan te gaan bouwen is namelijk dat we de keuken te klein vinden.

Het achterste gedeelte van de woning bestaat momenteel uit een hoekkeuken met de afmetingen 2.40 meter bij 2.16 meter. In deze hoek bevinden zich de wasbak, gasfornuis en een middenhoge kast met magnetron en koelkast boven elkaar. Zeg maar een standaard projectkeuken zoals zo'n beetje alle huizen tegenwoordig gebouwd worden.

Met het aan te bouwen gedeelte erbij, ontstaat er een potentiële ruimte van 5.45 lang bij 5.25 breed. Nu worstelen we heel erg met wat nu de juiste indeling zal zijn voor onze keuken.

De wens is om 'genoeg' ruimte over te houden voor een tafel van zo'n 2.4 meter bij 0.9 meter waar we met zijn 6'en met ruime kuipstoeltjes erom heen kunnen zitten en er genoeg ruimte over blijft voor een keuken met eiland waarbij de aanrecht ruimte 1 tot 1.5 meter meer is dan wat we momenteel hebben. Daarnaast hebben we nagedacht om aan een kant van de tafel te werken met een zitbank, dit om ruimte te besparen. Stoelen aan weerszijden van de tafel kost je minimaal 0.8 meter per kant i.v.m. zitten en manoeuvreren.

De uitbouw zal bestaan uit voornamelijk glas aan de gevelzijdes. Hierdoor is de mogelijkheid tot het plaatsen van objecten of keukenkasten aan die zijdes nihil.

Hieronder een aantal mogelijke scenario's die we zelf al bedacht hadden, waarvan er sommige al zijn afgevallen maar ik toch even mee wil nemen voor als iemand anders met die ideeën komt.

Het idee is dat vanaf de stippellijn gezien de ruimte is die er extra bijkomt:

Keuken 1Keuken 2Keuken 3
Keuken 4Keuken 5aKeuken 5b

Met Keuken #4 zijn we naar 2 keuken boeren geweest die dit idee 'klakkeloos' overnamen, zonder ons uit te dagen over een andere potentiële indeling. We zeiden dat dit is wat we wilden en gingen hier dus in mee.

Toen we bij de 3de keuken boer aankwamen, daagde hij ons uit om over een andere indeling na te denken, dit werd Keuken #5. Hier zijn we op zichzelf nog steeds enthousiast over, maar we vragen ons af of het genoeg ruimte zal zijn. Hier hebben we namelijk twijfels over en de renders in Sketchup geven ons geen uitsluitsel. Zelfs met het fysiek plaatsen van de tafel in huis zoals deze nu is, zijn we bang dat we te weinig ruimte overhouden voor de looplijnen die je nodig hebt in huis.

De ruimtes die we overhouden lijken te beperkt. Als je uitgaat van een wand met keuken apparatuur minstens vier kasten kost je minimaal 0.6 bij 2.4 meter, een fatsoenlijk keuken eiland kost je minimaal 0.8 meter bij 3 meter. Fatsoenlijke loopruimtes kosten je minstens 0.9 meter waarbij 1.2 meter wenselijk is.

Dus de vraag is, zitten hier nog mensen met slimme ideeën. _/-\o_

discogs | MTB te koop

Alle reacties

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10:58
Mooie puzzel, we zijn zelf ook naar een eiland aan het kijken maar je merkt nu meteen het nadeel; Ruimtelijk gevoel... kost ruimte :)

Wat ik je zou aanraden is, ga mbv Sketchup 'in de ruimte staan' cq loop er doorheen ipv van boven blijven kijken. Je krijgt dan een beter gevoel van de visuele lijnen van je woonkamer naar de keuken en terug. Ook krijg je dan meteen inzichten in wat handig voelt.

Denk dan ook na over hoe je het liefst gaat leven in de keuken, hoe raar het ook klinkt. Bijv. zit jij nu achter je laptop aan de keukentafel? Of sta je graag te koken en heb je dan liever contact met de mensen die... aan de keukentafel aan het werk zijn (of spelen als je kinderen hebt).
Als er veel in de kamer gebeurd dan zijn optie 1 en 3 goed om verder te ontdekken.

Ik denk dat optie 2, in deze vorm dan al snel zal afvallen. Omdat je vanuit je kamer meteen tegen je wasbak aanloopt/kijkt. Wat ook nog eens onpraktisch is omdat je vaak dingen langs je wasbak wil kunnen zetten.
Maar je kan in deze optie ook de wand verlengen de kamer in. Zodat je de zichtlijn op de wasbak doorbreekt en veel meer opbergruimte creëert.

Ik snap dat optie 4 het mooiste lijkt, het oogt strak, modern en efficiënt. Maar ik vraag me wel af hoe graag je op de bank gaat zitten met terwijl er gekookt wordt of iets staat te pruttelen. Hier kan de keukenboer je in adviseren, misschien het eiland breder maken?

Lastige maar leuke puzzel.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 23:28

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Een eiland kost meer ruimte dan een muur variant, puur omdat je eromheen wilt lopen, maakt het niet onmogelijk maar wel uitdagender.

Ik zou eens kijken naar (pintrest?) oplossingen voor kleine woonruimtes .. denk hierbij aan uitschuifbare bladen, weggewerkte inductie kookpunt.. wasbak die "verborgen" word.. uitschuifbare stopcontacten ..

Maar ikzelf zou eerder een 1,5m tot 2m kookblad met gootsteen & inductie in de wandkast achter deuren verstoppen dan op een eiland in het midden, puur omdat een eiland "vast" staat en een obstakel is. een waterleiding verplaats je niet 1,2,3

maar reken wel op 4 tot 6 persoons gebruik van je eet locatie,

Overgens bij het aanleggen zeker bij een eiland, doe wijs en leg bv wanddozen/wateraansluit punten in de muur aan (die je later wegwerkt (zolang het maar deels zichtbaar blijft) .. de meerprijs van aanleg verdient zich terug bij verkoop.. (of als je zelf de keuken veranderd) .. zeker als je nu nog wel/geen vloerverwarming hebt.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Ik zou even op 0 begonnen. Vergeet alle mogelijkheiden en vraag jezelf het volgende af :
- wat is belangrijker, de keuken of woonkamer? Maw waar ga je vaker zitten /chillen, zijn jullie hobby koks? Veel mensen plaatsen een groot kookeiland maar gaan vervolgens bij wijze van spreke met de bord op hun schoot tv kijken...
- hoe praktisch ben je ingesteld? Vind je het belangrijk dat de oven(s), vaatwasser ed op ooghoogte zit(ten) of maakt dat niet uit?
- welke apparatuur wil je? Eea hangt samen met de eerste vraag, ben je een fanatieke hobby kok of gooi je net zo graag een pizza in de oven?

Hopelijk zet dit je een beetje aan het denken, zodat je jullie (dus niet die van ons of de buren / familie..) eisen en wensen duidelijk hebt. Op basis daarvan kun je veel makkelijker een besluit maken.

Sport_Life wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:11 (3%)

Anima Sana in Corpore Sano

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Nou die besluiten staan min of meer vrij vast. Ik ben echt op zoek naar ideeën over wat nu de beste opstelling is. Welke apparatuur daar in komt ligt al zo goed als vast. We hebben een wand met apparatuur nodig want: 2 ovens van 60cm een koelkast van 140cm en een vrieskast van 140 cm. Daarnaast komt er een groot inductie fornuis van bora met afzuiging in het midden, een grote enkelvoudige spoelbak. De ovens en koelkasten worden onder gebracht in de wand. De rest gaat in het eiland of in ieder geval onder het aanrecht.

Ja we eten op dit moment nog elke avond met het bord op schoot voor de tv, maar met gezelschap wil je lekker zitten in je leefkeuken. We zijn geen hobby koks maar mogen wel graag wat uitgebreider koken. We missen nu gewoon functionele werkruimte in onze keuken in hoekopstelling van 2.16 meter bij 2.4 meter.

In die keuken doen we trouwens geen andere ‘kernactiviteiten’, ja we zitten er wel eens met een laptop maar we hebben op zolder een werkruimte waardoor er geen noodzaak is om daar rekening mee te houden.

Stroomzuilen in het aanrechtblad en andere dingen hebben we al over nagedacht.

loewie1984 wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:29 (4%)

discogs | MTB te koop

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Vergeef me als ik ietwat bot overkom.

Als ik jou zo hoor begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom de leefkeuken 1,5x zo groot wordt als de woonkamer. Waarom niet omdraaien? Dan heb je meer ruimte dan nu, kun je een L keuken met bar of wellicht zelfs (schier) eiland met hoge kasten kwijt. Eettafel zet je dan meer richting keuken.

Je bent bezig een hele mooie keuken te ontwerpen, maar vergeet niet om bij jezelf te blijven ;).

Nogmaals, dit is mijn (wellicht onterechte) indruk obv jouw post :).

Los hiervan zou ik persoonlijk een keuken eiland minimaal een meter breed maken. Wellicht persoonlijke smaak, maar anders krijg je zo'n eiland die het net niet is. Onze keuken van 3x4m vonden wij te klein voor een eiland.

Sport_Life wijzigde deze reactie 31-12-2018 01:09 (22%)

Anima Sana in Corpore Sano

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12:18
Mag ik vragen waar je deur naar de tuin zit? Als die aan de achterkant is, hoe wil je vanuit binnen naar buiten komen, aangezien je dan langs alle stoelen af moet. Naar mijn idee houdt de ruimte niet echt over..
En heb je ook een U overwogen?

Dat je straks veel glas hebt, is naar mijn idee geen argument, omdat het nog niet is gebouwd en je nog kan wijzigen.
Je wil een bepaalde keuken, die moet in je aanbouw passen. Of wil je een bepaalde aanbouw, en moet je keuken er in passen?

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:51

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Keuken naar de voorkant brengen, heb je daar al over nagedacht? Ik zie daar wat extra ruimte aan de zijkant namelijk.

Dan kan je vanaf de bank in je tuin kijken (mits je die na de uitbouw overhoudt...) en kan je dus je tafel wellicht beter kwijt.

Tafel kan trouwens ook nog in het midden, dan maak je de keuken + speelhoek aan de voorkant, de eettafel in het midden en de woonkamer aan de achterkant. Heb je al eens met iemand die je niet perse een keuken wil verkopen gepraat over de indeling?

Vrijheid van meningsuiting weerhoud je er toch niet van iets aardigs te zeggen?

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:47
En waarom niet 2 koelvries combinaties?

We kunnen nu zonder bukken alles uit de koelkast halen. De diepvries moet je altijd voor bukken maar ben je minder vaak. Ook kun je elke koelkast andere temperatuur instellen zodat vlees bijvoorbeeld kouder kan staan dan groenten.

Verder zou ik het eiland laten varen en met l keuken de apparaten zo plaatsen dat je makkelijk de vaatwasser kan legen zonder veel lopen en plek over hou als je iets uit de oven op het aanrechtblad wil plaatsen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Titel bijgewerkt en onttagt. Aangezien er vraag in stond, maar een vraagtopic van gemaakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Keuken naar de voorkant, eettafel in de tussenruimte en dan de woonkamer naar achteren. Lijkt mij logischer, zo leef je vlak bij je tuin met het meeste licht en kan je een mooie kastenwand aan de voorkant plaatsen met een bar die de kamer in loopt.

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-02 20:57

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Keuken 4 vind ik een fraaie opstelling, mits je daar een mooie grote eettafel neerzet.

Zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijkbare indeling: https://www.funda.nl/koop...huis-40479236-lisdodde-4/

Kijk ff naar de afmetingen op de plattegrond bij dit huis om te zien hoe dit zich verhoudt tot jouw huis. Kan zeggen dat de keuken in de link een fijne ruimte is, heel ruim en een plek waar je lekker met vrienden gaat zitten.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Zo beste wensen allen, even wat reacties:
@Sport_Life je komt niet bot over en anders vat ik het niet zo op. Keuken omdraaien is voor ons geen optie, aan de voorzijde van de woning bevindt zich een grote erker, die weliswaar plaats bied om het e.e.a. ruimer op te zetten dan aan de achterkant, maar om in het zicht van alles en iedereen daar een eettafel neer te zetten en te gaan eten vind ik geen goed idee. Geld ook voor de suggestie van @pjottum en @Tsurany

@Hsb-3 de deur van de tuin zou zich aan de linkerkant van de uitbouw bevinden. Op dit moment zit deze ook daar. We gaan geen schuifpui of harmonica deur in de uitbouw plaatsen. Hier zie ik geen toegevoegde waarde in voor die 5 x per jaar dat je de boel compleet open zou gooien. De looplijn zou dan door de keuken heen zijn.

We hebben ook een U overwogen maar zitten een beetje te dubben met de plaatsing ervan in de ruimte of dat wel iets oplevert t.o.v. de opstellingen die we al bekeken hebben.

@gr8-jen het gaat echt over de opstelling, de keuzes van apparatuur is hier niet relevant

@Ruud2001 dankje voor de suggestie, die traditionele opstelling zou kunnen werken, de afmetingen zijn nagenoeg gelijk. We zouden dan 25cm missen t.o.v. de afmetingen in de afgebeelde woning. Alleen schieten we er qua werkruimte niet veel mee op. Zo'n eiland is gefocussed op 1 persoon die aan het snijden/koken is. En we staan vaak met z'n 2'en in de keuken er moet dus meer werkruimte zijn.

loewie1984 wijzigde deze reactie 02-01-2019 10:21 (14%)

discogs | MTB te koop

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True