Schuimbeton

Pagina: 1
Acties:
  • 21.466 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1129157

Topicstarter
Hoi ik ben Thom en mijn vader heeft een oude boerderij gekocht waarvan de balklaag verot is, nu vind ik veel over het product schuimbeton zeg maar een schuimbetonvloer als isolatie laag..Zijn hier mensen die ervaring mee hebben?

Gr thom

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maak de volgende keer een TR aan.

[ Voor 61% gewijzigd door defiant op 25-10-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het is wel voor meer mensen interessant deze vraag en er is inderdaad weinig op internet over te vinden

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

*knip*

@Anoniem: 1129157 wat is precies je vraag? Als ik wat rondkijk op het internet wordt dit voor heel veel verschillende doelen gebruikt en veelal bij nieuwbouw.

En dus ook het vervangen van rotte balken. Als het om enkel de beneden verdieping gaat, gaat de huidige vloer eruit en wordt deze, met kruipruimte en al, opgevuld met schuimbeton.
Dit heeft gelijk een isolerende werking. Het is dus niet zo dat je de balken kan behouden en dat het beton er dan omheen gestort wordt.

Lijkt mij dat het, gezien het volume, een uitstekend isolerende werking heeft. Je hebt al een geclaimde Rc van 3.75 bij 45 cm.

https://www.van-antwerpen.nl/schuimbeton
Vullen van kruipruimten
Bij renovatie ter vervanging van verrotte of door zwam aangetaste houten vloeren. De gehele houten constructie wordt hierbij verwijderd. Er wordt plastic aangebracht op de vloer van de kruipruimte en tegen de wanden. Vervolgens wordt schuimbeton met een gewicht van 600 kg/m³ aangebracht. Dit wordt afgedekt met 50 à 60 mm afdekvloer met krimpnet.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 25-10-2018 18:16 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 19:12
Ik weet van een kameraad van mij die een boerderij in Duitsland heeft opgeknapt dat ze dat hij daar ook de hele vloer heeft weggehaald maar die heeft glaskorrels gebruikt als onderlaag, schijnt ook heel goed te isoleren en stuk goedkoper te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het is wel isolerend maar dat ligt aan de dikte van de vloer een combinatievloer is vaak een stuk beter isolerend. Wel is die tweede veel meer werk om te leggen, maar dan heb je nog wel een kruipruimte.

Faber doet heel veel vloeren van schuimbeton.
https://www.fabercomfortvloer.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 20-10-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-05 00:37
Een ervaringsdeskundige spreekt ;)

Zelf heb ik in mijn eigen woning de oude vloer met balken eruit gehaald en vervangen voor een schuimbeton exemplaar. Reden was goedkoop en simpel. De afwerkingsvloer is een pleistervloer met vloerverwarming.

Opbouw vloer is nu: schuimbeton dikte 50cm met een volumieke massa van 500kg/m3 > 8cm zand cement dekvloer met tweemaal krimpnetten en vloerverwarming. > afgewerkt met een cementpap ( pleistervloer )

De ervaringen zijn overwegend positief, afhankelijk van de densiteit is er behoorlijke kans op scheuren. Ik had relatief veel scheurvorming, scheuren van een cm breed was in mijn geval meer regel dan uitzondering. Dat alles heeft te maken met de ondergrond. ( verschillende fundaties ) Een folie is noodzakelijk om dat tegen te gaan, krimpscheuren zijn sowieso aanwezig die ook behoorlijke afmetingen kunnen hebben.

De hoogst haalbare rc-waarde komt met de laagst mogelijke volumieke massa dat is 500kg/m3 dat is wat ik heb genomen aangezien ik maar een geringe dikte kon halen van 50cm.
Zelf zou ik 900kg/m3 aanraden met de reden dat die vloer een stuk sterker is. ( in mijn vloer kon je geen hamer laten vallen omdat je dan gelijk een behoorlijke deuk had. )

Als laatste nadeel, zorg dat je een goed leidingsplan heb klaarliggen je verliest namelijk je kruipruimte.

Bij het storten zorg dat alles goed is afgedicht, schuimbeton is net zoals water behoorlijk vloeibaar.

Voordelen zijn goedkoop, relatief simpel en redelijk isolerend. uitgehard na een maand afhankelijk van de dikte. Prima als ondergrond voor een zandcementdekvloer of betonnen vloer. Vloerverwarming kan je toepassen zonder reflecterend folie dan heb je meer massa wat je moet verwarmen maar koelt ook minder snel af.

Ik ben er tevreden mee, ook al scheurt schuimbeton in de basis behoorlijk in mijn pleistervloer als afwerking is er nagenoeg geen scheur te zien. Dus ik zeg doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anarrima op 20-10-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Als je de schuimbeton zo in de kruipruimte stort dan zal deze toch gaan verzakken indien het geen dragende ondergrond is? Ik heb wel gelezen dat de schuimbeton het zelfde gewicht heeft als de uitgekomen grond maar toch heb ik mijn twijfel.
Een balken/broodjesvloer is dan een betere optie ook omdat je dan nog kruipruimte hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 21-10-2018 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
D.deJong schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 07:32:
Als je de schuimbeton zo in de kruipruimte stort dan zal deze toch gaan verzakken indien het geen dragende ondergrond is? Ik heb wel gelezen dat de schuimbeton het zelfde gewicht heeft als de uitgekomen grond maar toch heb ik mijn twijfel.
Een balken/broodjesvloer is dan een betere optie ook omdat je dan nog kruipruimte hebt.
Schuimbeton is zelfs lichter dan de uitgekomen grond. En wordt als evenwichtfundering toegepast: de nieuw te bouwen constructie geeft een extra grondspanning, er wordt dan zo diep uitgegraven dat het lichter zijn van schuimbeton (ten opzichte van de ontgraven grond) de extra belasting door de constructie compenseerd. En er in totaal geen toename van grondspanning is, en daarom ook geen zetting ten gevolge van het verhogen van de grondspanning (wellicht nog wel ten gevolge van eerdere ophogingen van het terrein of verlagen van grondwaterstand etc...)

En als inhoudelijke reactie op TS: zelf geen ervaring mee als in eigen huis, maar dit zien wij op het werk vaak langs komen als prima oplossing, vooral als de bestaande boerderij op staal is gefundeerd (en niet op palen, wat dat geeft dan weer indicatie dat de ondergrond niet veel kan hebben).

[ Voor 12% gewijzigd door DrogeR op 21-10-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
DrogeR schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Schuimbeton is zelfs lichter dan de uitgekomen grond. En wordt als evenwichtfundering toegepast: de nieuw te bouwen constructie geeft een extra grondspanning, er wordt dan zo diep uitgegraven dat het lichter zijn van schuimbeton (ten opzichte van de ontgraven grond) de extra belasting door de constructie compenseerd. En er in totaal geen toename van grondspanning is, en daarom ook geen zetting ten gevolge van het verhogen van de grondspanning (wellicht nog wel ten gevolge van eerdere ophogingen van het terrein of verlagen van grondwaterstand etc...)

En als inhoudelijke reactie op TS: zelf geen ervaring mee als in eigen huis, maar dit zien wij op het werk vaak langs komen als prima oplossing, vooral als de bestaande boerderij op staal is gefundeerd (en niet op palen, wat dat geeft dan weer indicatie dat de ondergrond niet veel kan hebben).
Kijk aan, daar kan je wat mee.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

BCC

Ik wou ook schuimbeton maar bij mij hebben ze gewoon heel veel piepschuim neergelegd en daarop een Afwerkvloer gestort. Afhankelijk van je situatie mogelijk goedkoper voor dezelfde isolatiewaarde

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 22-11-2018 14:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Sethro schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:51:
Wat heb je zelf al gevonden? We zijn hier Google niet.
Kut reactie, ga eens weg. Hij vraagt toch om ervaring van tweakers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
mijn schuimbetonvloer van faber met vloerverwarming ligt er net 2 weken in.

De eerste weken komen ze in een dag tijd het schuimbeton storten. Ik heb zelf alle houten balken verwijderd en de keuken uitgegraven maar ik heb faber het plastic laten leggen. In het schuimbeton zit een kleine 50m aan leidingen verstopt. pvc verbindingen heb ik verlijmd en de buizen goed vastgemaakt aan paaltjes. Vastmaken moet anders komen ze naar boven drijven. Het plastic zorgt ervoor dat het vocht uit het schuimbeton niet afgegeven wordt aan bijvoorbeeld de muur. Zou je een scheur hebben in je plastic dan zakt het schuimbeton daar in. Het plastic zetten ze vast met nietjes aan de muur(ik ging toen nog stuccen dus het maakte mij niet uit). Schuimbeton laag is bij mij 45cm
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hgjao0/DSC02527.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c2Bc1L/DSC02542.jpg

Een week later werd er in een ochtendje de vloerverwarming gelegd. Hier geen plastic maar wel vast schuim tussen de vloerverwarming en de muur zodat de andrahyt iets kan werken. De noppenmatten liggen verlijmd.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b2J1T0/DSC02551.jpg

Weer een dag later ging dan het andrahyt er in. Dit was in 2 uurtjes gegoten. Deze laag is 6cm(standaard).

Scheuren heb ik nauwelijks last van gehad met het schuimbeton. Een kleine scheur van 2mm bij de overgang van keuken naar eetkamer en dat was het. Het hele proces heeft mij net iets meer dan 7000 gekost. Op de website van fabercomfortvloer kan je zelf makkelijk je eigen prijs uitrekenen. In mijn verbouwing was faber tot nu toe de enige die zonder problemen hun eigen planning haalden. Alle andere aannemers kwamen vaak toch wel een dagje later of soms juist een dagje niet 8)7 .

Deze week sluit ik de rest van mijn cv circuit aan en dan kan er ook water door de vloerverwarming gaan lopen. Deze heeft bij mij dan 2 weken kunnen uitharden(1 week is het minimale)

[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 21-10-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 15:54
Goed topic. Zelf ook aan het rond kijken en kwam ook op schuimbeton uit. Nog niet gedaan, omdat ik nog ongerust ben over feit dat de betonvloer "los" ligt tov het huis. Ons huis is uit ca 1900 en niet onderheid. De antwoorden die ik kreeg maakte mij niet gerust.

De antwoorden waren vooral dat ik me niet ongerust moet maken en dat het wel goed komt zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

BCC

In Duitsland is het heel ongebruikelijk om een nieuw huis met kruipruimte te leggen, dus de techniek is er wel; de ervaring van sommige aannemers nog niet. Goed leidingplan is superbelangrijk. Heb bij onze keuken in het midden van het huis bijvoorbeeld twee afvoeren : 1 voor de wasbak en 1 voor de vaatwasser. Mocht er ooit 1 totaal verstopt raken dan kunnen ze makkelijk samen op de andere.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1129159

Spam, dit is dus niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 27-10-2018 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rivale73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-01-2022
Schuimbeton is inderdaad een superoplossing. Vloerverwarming er overheen en dan een gietvloer of bv. woonbeton. Vriend van mij heeft het laten doen door Schuimbeton West BV uit Obdam.
Zie https://www.schuimbeton.info.
Daar staan alle mogelijkheden en verschillende vloeren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
bazzzzzz schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:38:
mijn schuimbetonvloer van faber met vloerverwarming ligt er net 2 weken in.

De eerste weken komen ze in een dag tijd het schuimbeton storten. Ik heb zelf alle houten balken verwijderd en de keuken uitgegraven maar ik heb faber het plastic laten leggen. In het schuimbeton zit een kleine 50m aan leidingen verstopt. pvc verbindingen heb ik verlijmd en de buizen goed vastgemaakt aan paaltjes. Vastmaken moet anders komen ze naar boven drijven. Het plastic zorgt ervoor dat het vocht uit het schuimbeton niet afgegeven wordt aan bijvoorbeeld de muur. Zou je een scheur hebben in je plastic dan zakt het schuimbeton daar in. Het plastic zetten ze vast met nietjes aan de muur(ik ging toen nog stuccen dus het maakte mij niet uit). Schuimbeton laag is bij mij 45cm
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een week later werd er in een ochtendje de vloerverwarming gelegd. Hier geen plastic maar wel vast schuim tussen de vloerverwarming en de muur zodat de andrahyt iets kan werken. De noppenmatten liggen verlijmd.
[Afbeelding]

Weer een dag later ging dan het andrahyt er in. Dit was in 2 uurtjes gegoten. Deze laag is 6cm(standaard).

Scheuren heb ik nauwelijks last van gehad met het schuimbeton. Een kleine scheur van 2mm bij de overgang van keuken naar eetkamer en dat was het. Het hele proces heeft mij net iets meer dan 7000 gekost. Op de website van fabercomfortvloer kan je zelf makkelijk je eigen prijs uitrekenen. In mijn verbouwing was faber tot nu toe de enige die zonder problemen hun eigen planning haalden. Alle andere aannemers kwamen vaak toch wel een dagje later of soms juist een dagje niet 8)7 .

Deze week sluit ik de rest van mijn cv circuit aan en dan kan er ook water door de vloerverwarming gaan lopen. Deze heeft bij mij dan 2 weken kunnen uitharden(1 week is het minimale)
toon volledige bericht
Bedankt voor de informatie.

Wat ik mij afvraag is dat ze hier geen isolatie er onder geplaatst hebben, terwijl ze dit bij andere beton vloeren wel vaak doen. Is dit niet nodig bij schuimbeton?
Daarnaast dacht ik ook dat men tegen de wanden dunne isolatie (voegstrook) plaatst zodat het beton niet direct tegen de muren aan komt, dit in verband met geluid en isolatie, of is dit ook niet nodig bij schuimbeton?

Edit: net op de site van Faber gekeken en daar doen ze het inderdaad niet, zal wel niet nodig zijn bij schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Het schuimbeton is je isolatie. De laag van 45cm komt overeen met een Rc van 4,5.

Het schuimbeton wordt alleen van je bakstenen gescheiden door dun plastic(hierdoor is er geen vochtuitwisseling tijdens het drogen verder heeft dit volgens mij geen functie). De andrahyt laag waar de vloerverwarming in ingegoten is heeft wel weer schuim tussen de wanden. Dit zal zijn vanwege eventueel uitzetting en misschien ook geluid ja.Schuim zal 8 a 10mm dik zijn volgens mij.

Ook nog weer xps of piepschuim onder je schuimbeton plaatsen zou dus dubbelop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163688

*spam*

[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 05-01-2019 14:04 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.