Hoi ik ben Thom en mijn vader heeft een oude boerderij gekocht waarvan de balklaag verot is, nu vind ik veel over het product schuimbeton zeg maar een schuimbetonvloer als isolatie laag..Zijn hier mensen die ervaring mee hebben?
Gr thom
Gr thom
[Voor 61% gewijzigd door defiant op 25-10-2018 18:15]
u can fool all people some time and fool some people alltime
Vullen van kruipruimten
Bij renovatie ter vervanging van verrotte of door zwam aangetaste houten vloeren. De gehele houten constructie wordt hierbij verwijderd. Er wordt plastic aangebracht op de vloer van de kruipruimte en tegen de wanden. Vervolgens wordt schuimbeton met een gewicht van 600 kg/m³ aangebracht. Dit wordt afgedekt met 50 à 60 mm afdekvloer met krimpnet.
[Voor 17% gewijzigd door defiant op 25-10-2018 18:16]
[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 20-10-2018 19:33]
[Voor 6% gewijzigd door Anarrima op 20-10-2018 20:53]
[Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 21-10-2018 07:35]
Schuimbeton is zelfs lichter dan de uitgekomen grond. En wordt als evenwichtfundering toegepast: de nieuw te bouwen constructie geeft een extra grondspanning, er wordt dan zo diep uitgegraven dat het lichter zijn van schuimbeton (ten opzichte van de ontgraven grond) de extra belasting door de constructie compenseerd. En er in totaal geen toename van grondspanning is, en daarom ook geen zetting ten gevolge van het verhogen van de grondspanning (wellicht nog wel ten gevolge van eerdere ophogingen van het terrein of verlagen van grondwaterstand etc...)D.deJong schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 07:32:
Als je de schuimbeton zo in de kruipruimte stort dan zal deze toch gaan verzakken indien het geen dragende ondergrond is? Ik heb wel gelezen dat de schuimbeton het zelfde gewicht heeft als de uitgekomen grond maar toch heb ik mijn twijfel.
Een balken/broodjesvloer is dan een betere optie ook omdat je dan nog kruipruimte hebt.
[Voor 12% gewijzigd door DrogeR op 21-10-2018 09:54]
Kijk aan, daar kan je wat mee.DrogeR schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:50:
[...]
Schuimbeton is zelfs lichter dan de uitgekomen grond. En wordt als evenwichtfundering toegepast: de nieuw te bouwen constructie geeft een extra grondspanning, er wordt dan zo diep uitgegraven dat het lichter zijn van schuimbeton (ten opzichte van de ontgraven grond) de extra belasting door de constructie compenseerd. En er in totaal geen toename van grondspanning is, en daarom ook geen zetting ten gevolge van het verhogen van de grondspanning (wellicht nog wel ten gevolge van eerdere ophogingen van het terrein of verlagen van grondwaterstand etc...)
En als inhoudelijke reactie op TS: zelf geen ervaring mee als in eigen huis, maar dit zien wij op het werk vaak langs komen als prima oplossing, vooral als de bestaande boerderij op staal is gefundeerd (en niet op palen, wat dat geeft dan weer indicatie dat de ondergrond niet veel kan hebben).
[Voor 7% gewijzigd door BCC op 22-11-2018 14:46]
Kut reactie, ga eens weg. Hij vraagt toch om ervaring van tweakers?Sethro schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:51:
Wat heb je zelf al gevonden? We zijn hier Google niet.
[Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 21-10-2018 11:39]
[Voor 88% gewijzigd door defiant op 27-10-2018 00:29]
Bedankt voor de informatie.bazzzzzz schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:38:
mijn schuimbetonvloer van faber met vloerverwarming ligt er net 2 weken in.
De eerste weken komen ze in een dag tijd het schuimbeton storten. Ik heb zelf alle houten balken verwijderd en de keuken uitgegraven maar ik heb faber het plastic laten leggen. In het schuimbeton zit een kleine 50m aan leidingen verstopt. pvc verbindingen heb ik verlijmd en de buizen goed vastgemaakt aan paaltjes. Vastmaken moet anders komen ze naar boven drijven. Het plastic zorgt ervoor dat het vocht uit het schuimbeton niet afgegeven wordt aan bijvoorbeeld de muur. Zou je een scheur hebben in je plastic dan zakt het schuimbeton daar in. Het plastic zetten ze vast met nietjes aan de muur(ik ging toen nog stuccen dus het maakte mij niet uit). Schuimbeton laag is bij mij 45cm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een week later werd er in een ochtendje de vloerverwarming gelegd. Hier geen plastic maar wel vast schuim tussen de vloerverwarming en de muur zodat de andrahyt iets kan werken. De noppenmatten liggen verlijmd.
[Afbeelding]
Weer een dag later ging dan het andrahyt er in. Dit was in 2 uurtjes gegoten. Deze laag is 6cm(standaard).
Scheuren heb ik nauwelijks last van gehad met het schuimbeton. Een kleine scheur van 2mm bij de overgang van keuken naar eetkamer en dat was het. Het hele proces heeft mij net iets meer dan 7000 gekost. Op de website van fabercomfortvloer kan je zelf makkelijk je eigen prijs uitrekenen. In mijn verbouwing was faber tot nu toe de enige die zonder problemen hun eigen planning haalden. Alle andere aannemers kwamen vaak toch wel een dagje later of soms juist een dagje niet.
Deze week sluit ik de rest van mijn cv circuit aan en dan kan er ook water door de vloerverwarming gaan lopen. Deze heeft bij mij dan 2 weken kunnen uitharden(1 week is het minimale)
[Voor 97% gewijzigd door defiant op 05-01-2019 14:04]
Dit topic is gesloten.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details