Een ervaringsdeskundige spreekt
Zelf heb ik in mijn eigen woning de oude vloer met balken eruit gehaald en vervangen voor een schuimbeton exemplaar. Reden was goedkoop en simpel. De afwerkingsvloer is een pleistervloer met vloerverwarming.
Opbouw vloer is nu: schuimbeton dikte 50cm met een volumieke massa van 500kg/m3 > 8cm zand cement dekvloer met tweemaal krimpnetten en vloerverwarming. > afgewerkt met een cementpap ( pleistervloer )
De ervaringen zijn overwegend positief, afhankelijk van de densiteit is er behoorlijke kans op scheuren. Ik had relatief veel scheurvorming, scheuren van een cm breed was in mijn geval meer regel dan uitzondering. Dat alles heeft te maken met de ondergrond. ( verschillende fundaties ) Een folie is noodzakelijk om dat tegen te gaan, krimpscheuren zijn sowieso aanwezig die ook behoorlijke afmetingen kunnen hebben.
De hoogst haalbare rc-waarde komt met de laagst mogelijke volumieke massa dat is 500kg/m3 dat is wat ik heb genomen aangezien ik maar een geringe dikte kon halen van 50cm.
Zelf zou ik 900kg/m3 aanraden met de reden dat die vloer een stuk sterker is. ( in mijn vloer kon je geen hamer laten vallen omdat je dan gelijk een behoorlijke deuk had. )
Als laatste nadeel, zorg dat je een goed leidingsplan heb klaarliggen je verliest namelijk je kruipruimte.
Bij het storten zorg dat alles goed is afgedicht, schuimbeton is net zoals water behoorlijk vloeibaar.
Voordelen zijn goedkoop, relatief simpel en redelijk isolerend. uitgehard na een maand afhankelijk van de dikte. Prima als ondergrond voor een zandcementdekvloer of betonnen vloer. Vloerverwarming kan je toepassen zonder reflecterend folie dan heb je meer massa wat je moet verwarmen maar koelt ook minder snel af.
Ik ben er tevreden mee, ook al scheurt schuimbeton in de basis behoorlijk in mijn pleistervloer als afwerking is er nagenoeg geen scheur te zien. Dus ik zeg doen
[
Voor 6% gewijzigd door
Anarrima op 20-10-2018 20:53
]