Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De model 3 LR RWD is nooit officieel te bestellen geweest via de site. Je wist van te voren dat die tijdelijk was, nooit de intentie van Tesla geweest om die long-term beschikbaar te maken. De eerste paar weken door een fout in NL met AP, daarna gecorrigeerd.dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:09:
[...]
Met het vervallen van de RWD, wil ik nog eens het verschil tussen AWD en diesel onderzoeken. (kosten)...
Maar ik ga de andere merken echt niet overwegen. Vakanties zijn belangrijk voor mij en dan heb ik veel meer vertrouwen in superchargers dan voorzieningen waar ik met een niro van afhankelijk zou zijn.
Voor in NL zal het best prima zijn. Ik vind vakanties een belangrijk aspect van de EV en mijn baas ook voor inzetbaarheid van de auto (mocht ik vertrekken)...
Ik ben alleen bang dat aangezien de leaseprijzen van de AWD al richting de 1000 euro per maand gaan, dit te duur gaat uitvallen. Blijkbaar ziet de leasemij die TCO toch een stuk minder voordelig in dan mensen hier...
Gewoon snel schakelen, anders gewoon pech.
SR+ dat wordt de lease-hit, range zat en kan snel zat laden en berg andere voordelen (heel veel mensen blij mee), komen met bootladingen deze kant op. Dus gewoon weer lekker gaan wachten op ... weet-ik-veel... zou ik zeggen en lekker hybride gaan rijden.
De derde (een nu ineens niet meer leverbare RWD) gaat nu waarschijnlijk niet eens door, omdat het goedkoopste alternatief te ver boven het leasebudget van de bestuurder ligt.
Beschamend is overigens ook dat niemand bij Tesla kan bevestigen wat de leverdatum ongeveer gaat zijn. Het standaard antwoord is: "Zodra we iets weten dan nemen we wel contact met u op". Amateurisme ten top, al snap ik zeer goed dat en organisatie die zo sterk groeit zo nu en dan groeipijntjes heeft. Er moet echter wel sprake zijn van een leerproces. Eerlijk gezegd betwijfel ik of men op dat vlak de noodzakelijke stappen maakt. Erg jammer, want ik heb nog steeds immens veel respect voor ze en voor wat ze in zo'n relatief korte tijd voor elkaar hebben gekregen qua technologische vooruitgang.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik denk dat je je daarop verkijkt, vooral als ik zie hoeveel mensen voor de LR gaan nu ipv de SR.prettig schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:12:
[...]
De model 3 LR RWD is nooit officieel te bestellen geweest via de site. Je wist van te voren dat die tijdelijk was, nooit de intentie van Tesla geweest om die long-term beschikbaar te maken. De eerste paar weken door een fout in NL met AP, daarna gecorrigeerd.
Gewoon snel schakelen, anders gewoon pech.
SR+ dat wordt de lease-hit, range zat en kan snel zat laden en berg andere voordelen (heel veel mensen blij mee), komen met bootladingen deze kant op. Dus gewoon weer lekker gaan wachten op ... weet-ik-veel... zou ik zeggen en lekker hybride gaan rijden.
Als je het zat vind, waarom sleep jij dan dat extra gewicht mee met je LR?
Hybride mag bij ons niet, ik zet mij nu in voor de LR, anders weer een leuke Passat, Mondeo of V60 diesel. Simple as that.
SR ga ik echt niet doen, met een eigen oprit had ik het misschien overwogen, maar nu zónder echt niet.
Ik denk dat de sr in Nederland en Europa echt niet die hit wordt waar tesla op hoopt.
In usa leuk voor $30.000, maar voor €47500 in Nederland met het missen van al die opties?! In geen 47000 jaar
Maar goed, de tijd zal het leren...
Verwijderd
Met alle respect, dit is de tweede batch die in Europa is aangekomen. Ze zijn gigantisch aan het groeien, zulke cijfers heeft wellicht alleen Ford 100 jaar geleden laten zien.Marc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:32:
Ik snap die frustratie van dfrenner wel. Ik heb zakelijk twee Model 3's in bestelling staan en ben bezig met de derde, allemaal via een leasemaatschappij. Ik heb er echter nog niet één gehad waarbij het bestelproces niét werd verstoord. Of doordat Tesla besloot om prijzen te wijzigen, of door configuraties aan te passen.
De derde (een nu ineens niet meer leverbare RWD) gaat nu waarschijnlijk niet eens door, omdat het goedkoopste alternatief te ver boven het leasebudget van de bestuurder ligt.
Beschamend is overigens ook dat niemand bij Tesla kan bevestigen wat de leverdatum ongeveer gaat zijn. Het standaard antwoord is: "Zodra we iets weten dan nemen we wel contact met u op". Amateurisme ten top, al snap ik zeer goed dat en organisatie die zo sterk groeit zo nu en dan groeipijntjes heeft. Er moet echter wel sprake zijn van een leerproces. Eerlijk gezegd betwijfel ik of men op dat vlak de noodzakelijke stappen maakt. Erg jammer, want ik heb nog steeds immens veel respect voor ze en voor wat ze in zo'n relatief korte tijd voor elkaar hebben gekregen qua technologische vooruitgang.
Ze moeten op de kosten letten om niet teveel verlies te lijden en dat doen ze door te bezuinigen op de Delivery agents. Dit is heel zuur, maar geduld is natuurlijk ook wel een schone zaak.
Ik zie ook niet echt waar: "zodra we iets weten nemen we contact met u op" amateurisme is. xD
Met mijn ervaring bij snelgroeiende bedrijven vind ik dat ze het nog best wel goed doen. Het is wellicht de moeilijkste markt om te betreden en er zijn veel nieuwe mensen. Het is niet dat er al jaren kennis is over hoe het best zoveel 100'en auto's in Europa per dag uit te leveren.
Diep ademhalen, als de auto's er zijn ben je het zo weer vergeten!
Als het over een 9 maanden nog steeds zo slecht is mag je zeggen dat ik geen gelijk had, maar dit is precies wat ik vorig jaar op de Amerikaanse forums las, het gaat nu in Amerika zoveel beter.
@dfrenner Het maakt niet uit als ze in Europa iets minder verkopen, in USA zijn de auto's al niet aan te slepen.
Dat is helemaal zuur, heb je besteld en moet je maar afwachten of je hem krijgt... Bij mij gaat de V60 er pas in december uit, dus kon nog niet bestellen. Helaas...Marc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:32:
Ik snap die frustratie van dfrenner wel. Ik heb zakelijk twee Model 3's in bestelling staan en ben bezig met de derde, allemaal via een leasemaatschappij. Ik heb er echter nog niet één gehad waarbij het bestelproces niét werd verstoord. Of doordat Tesla besloot om prijzen te wijzigen, of door configuraties aan te passen.
Ik lees trouwens dat de LR rwd in China gewoon leverbaar blijft. Maar goed ik ga stoppen met mij druk te maken. Het is dat er geen alternatief is... Op basis van deze bedrijfsvoering had ik ieder ander bedrijf een keihard faillissement gegund. Maar ja omdat het nu om tesla gaat mag ik dat niet zeggen natuurlijk
We zien het tegen het einde van het jaar wel...
Ik werk zelf bij een bedrijf dat in minder dan 10 jaar tijd is gegroeid van 30 naar bijna 600 medewerkers, dus ik kan er enigszins over meepraten. Ook wij hadden/hebben te maken met groeipijnen, maar we maken ons er keihard voor dat de klant daar nooit last van heeft. Die instelling had ik ook bij Tesla verwacht. En ja, als je niet kunt zeggen wanneer je een auto ongeveer gaat leveren, dan getuigt dat niet van een volwassen professionele attitude. Amateurisme dus. Wellicht ligt dat aan betreffende sales agent, dat weet ik niet. Maar hoe het ook zij, e.e.a. dient rap te verbeteren.Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:47:
[...]
Met alle respect, dit is de tweede batch die in Europa is aangekomen. Ze zijn gigantisch aan het groeien, zulke cijfers heeft wellicht alleen Ford 100 jaar geleden laten zien.
Ze moeten op de kosten letten om niet teveel verlies te lijden en dat doen ze door te bezuinigen op de Delivery agents. Dit is heel zuur, maar geduld is natuurlijk ook wel een schone zaak.
Ik zie ook niet echt waar: "zodra we iets weten nemen we contact met u op" amateurisme is. xD
Met mijn ervaring bij snelgroeiende bedrijven vind ik dat ze het nog best wel goed doen. Het is wellicht de moeilijkste markt om te betreden en er zijn veel nieuwe mensen. Het is niet dat er al jaren kennis is over hoe het best zoveel 100'en auto's in Europa per dag uit te leveren.
Diep ademhalen, als de auto's er zijn ben je het zo weer vergeten!
Als het over een 9 maanden nog steeds zo slecht is mag je zeggen dat ik geen gelijk had, maar dit is precies wat ik vorig jaar op de Amerikaanse forums las, het gaat nu in Amerika zoveel beter.
@dfrenner Het maakt niet uit als ze in Europa iets minder verkopen, in USA zijn de auto's al niet aan te slepen.
Is niet helemaal vergelijkbaar. De levertijd van een Kona of E-Niro ligt vele maanden in de toekomst. Dat weet iedereen. Dan is het niet zo heel relevant of dat nou 11 maanden of 12 maanden is.daemonix schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:09:
Het lukt Hyundai ook niet om de leverdatum te produceren, dat is echt niet uniek voor Tesla als nieuwkomer.
Model 3's daarentegen worden in sommige gevallen binnen één tot twee weken uitgeleverd. Dan zou men toch moeten kunnen aangeven of we een paar weken moeten wachten óf een paar maanden?
Helemaal mee eens, echter is dit niet echt uniek voor Tesla......hier 6 maanden geleden een Kia e-Niro besteld, en de dealer kan tot op vandaag de dag nog STEEDS niet vertellen wanneer de auto gaat komen, hij weigert er ook maar 1 uitspraak over te doen.......Marc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:59:
[...]
En ja, als je niet kunt zeggen wanneer je een auto ongeveer gaat leveren, dan getuigt dat niet van een volwassen professionele attitude. Amateurisme dus
dus ook niet of het nog 3 maanden is of nog 6 maanden.....
[ Voor 5% gewijzigd door wowter1976 op 17-06-2019 19:46 ]
Je moet het omdraaien, meeste krijgen hem binnen een paar weken...... paar niet en die hoor je danMarc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:44:
[...]
Model 3's daarentegen worden in sommige gevallen binnen één tot twee weken uitgeleverd. Dan zou men toch moeten kunnen aangeven of we een paar weken moeten wachten óf een paar maanden?
Bij de ander merken is het andersom.
Redelijk eenvoudig. Als je een klein beetje durft te knutselenPhilos31 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:20:
[...]
Hoe heb je die subwoofer aangesloten? Is dat redelijk eenvoudig te doen, kabels al aanwezig?
En heb je verder nog wat aan je audio gedaan?
Signaal afgetapt van de achterdeurspeakers. Dit loopt door de B stijl.
Stroom getapt met een zekeringaftapper in de zekeringkast.
Als je een beetje handig bent is het 30 min werk
Verder (nog) niets veranderd misschien ooit nog een losse high level amplifier om de kanalen wat zuiverder af te regelen, maar imho niet het geld en de moeite waard.
Tegen die tijd ben ik deze wel weer zat en komt er een Model 3 oid
Nice man, super info!Coasterfreak schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:03:
Renault ZOE ZE50 presskit met alle info
Met name deze zinsnede vond ik interessant: "On a 50 kW DC terminal, my New ZOE stores, in 30 minutes, enough energy to travel around 150 kilometers". Met als voetnoot:
Die 150 km is dus geen snelweg, maar als we het naar 150 km @ 100 km/u vertalen, dan gok ik dat het geen 30 maar bijv. 45 minuten snelladen is. Da's een stuk beter dan de 65 minuten die de Zoe Q90 doet. Maar niet spectaculair beter.* results obtained by New ZOE during the WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardized cycle: 57% of urban journeys, 25% of suburban journeys, 18% of journeys on the highway)
Ik zou zeggen: als je 1000 km per dag wilt rijden, dan is deze auto niet geschikt om mee op vakantie te gaan. Ik doe het zelf natuurlijk wèl, en met de Q90 doe ik op 1000 km een uurtje of vijf laden, verdeeld over de hele dag. En met de nieuwe Zoe zou dat een snelheidswinst van een uur en een kwartier opleveren.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Vreemd, mijn dealer kon de exacte datum van assemblage zeggen, er was eerst twijfel welk van de 2 schepen hem naar R'dam zou brengen maar na een dag of 3 was de aankomstdatum in R'dam bekend. Daarna was iets meer dan 2 weken vooraleer bij bij de dealer de deur uit rolde.wowter1976 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:44:
[...]
Helemaal mee eens, echter is dit niet echt uniek voor Tesla......hier 6 maanden geleden een Kia e-Niro besteld, en de dealer kan tot op vandaag de dag nog STEEDS niet vertellen wanneer de auto gaat komen, hij weigert er ook maar 1 uitspraak over te doen.......
dus ook niet of het nog 3 maanden is of nog 6 maanden.....
Als het meezit ontvang ik de Edition One in oktober. Techniek is top, jammer dat er geen 100kw DC laadmogelijkheid is. 22kW AC lader is gebleven, fijne combi!
ik vind 14 maanden anders ook niet echt een relevante schatting. Hij zou namelijk zo maar ineens wel binnen kunnen zijn. Hyundai is niet in staat om ook maar enige richting aan te geven. Niet anders dus.Marc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:44:
[...]
Is niet helemaal vergelijkbaar. De levertijd van een Kona of E-Niro ligt vele maanden in de toekomst. Dat weet iedereen. Dan is het niet zo heel relevant of dat nou 11 maanden of 12 maanden is.
Model 3 in de standaard versie staat min of meer op voorraad. Dus als je even goed kijkt weet je hoe lang het gaat duren (zwart is vrijwel direct leverbaar, iedere andere kleur moet op een boot wachten).
Da's niet gek! Hoe zit dat met die uitvoeringen? Ik kan er online niks over vinden. Heb je in NL besteld, of elders?AnthonyR schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:41:
Als het meezit ontvang ik de Edition One in oktober.
Ik rij de ZOE als demonstratie auto. Prijzen zijn inderdaad nog niet bekend. Hopelijk snel meer nieuws.TucanoItaly schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:57:
[...]
Da's niet gek! Hoe zit dat met die uitvoeringen? Ik kan er online niks over vinden. Heb je in NL besteld, of elders?
Ja echt handig rekening rijden, eerst komt er een implementatie traject wat hopenloos uitgaat lopen en veel duurder wordt dan ingeschat en vervolgens niet goed werkt. En wat lost het dan op.... De files in ieder geval niet. Kijk maar eens op de peage in frankrijk, ik stond vrijdag compleet stil bij Lyon voor het peagestation en daar hebben ze toch aardig ervaring inmiddels. Laten we dat vooral in de randstad gaan doen.CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:59:
[...]
Ja, maar dan wel een oplossing bedenken die de meerderheid van NL treft die helemaal geen centjes (over) heeft om een (tweedehands) EV te kopen (en het aanbod is er nog niet). Die jaag je zo op kosten en dan krijg je weer gele hesjes toestanden waar al helemaal geen goede maatregel als gevolg op zal komen.
Wat dat betreft is dat rekeningrijden zo gek nog niet, hoe meer je rijdt hoe meer je betaalt. En dan meer/minder per km op basis van uitstoot.
En ik vraag me echt af wat er vervolgens met al die autodata gaat gebeuren.....
Eh, geld boven greater good. Dat doe jij toch ook. De ev markt is feitelijk nog te duur voor het normale leasesegment en dat zie je dus terug.dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Ja ergens rijmt dit gewoon niet met uitspraken dat je iedereen aan de EV wil. Dan stel je geld boven the greater good.
Je kunt nu al zo snel leveren (binnen een paar dagen). Wat is er mis met een wachtlijst van een paar maanden voor een RWD. Zou niemand moeite mee hebben.
Ik kan niet zo goed tegen een perfect product kunnen leveren, maar het niet willen....
Put your money where your mouth is!
Het is jammer dan Musk alleen maar op positief nieuws reageert aen als die mensen die klagen over het verdwijnen van de RWD negeert op twitter!
Tuurlijk is het eigen keuze, maar doe dan niet net alsof je iedereen aan een EV wil helpen!
Alleen tolheffen schiet inderdaad weinig op..
En ja ook ik heb zorgen over privacy, maar daar is wel wat op te bedenken mits de overheid dat laat ontwikkelen met “privacy by design”.
Oh en overheid en privacy by design?
[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 17-06-2019 23:32 ]
Inderdaad wel de typische doelgroep voor EV’s: piloten, glazenwassers en hijskraanmachinistenPWM schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:08:
In mijn dorp rijden gigantisch veel elektrische auto's. Voornamelijk Tesla, Jags en nu die Audi Q8. Veel mensen die bovenin ergens werken
Precies mijn gedachte!jerh schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:02:
[...]
Ja echt handig rekening rijden, eerst komt er een implementatie traject wat hopenloos uitgaat lopen en veel duurder wordt dan ingeschat en vervolgens niet goed werkt. En wat lost het dan op.... De files in ieder geval niet. Kijk maar eens op de peage in frankrijk, ik stond vrijdag compleet stil bij Lyon voor het peagestation en daar hebben ze toch aardig ervaring inmiddels. Laten we dat vooral in de randstad gaan doen.
En ik vraag me echt af wat er vervolgens met al die autodata gaat gebeuren.....
[...]
Eh, geld boven greater good. Dat doe jij toch ook. De ev markt is feitelijk nog te duur voor het normale leasesegment en dat zie je dus terug.
Ik heb bedragen gehoord van implementatiekosten van 4 miljard en jaarlijkse exploitatiekosten van 1-2 miljard. Wetende dat het een overheidsproject is en nog fors uit de hand kan gaan lopen is dat gewoon heel veel geld.
Het is zo veel geld, dat mensen die weinig autorijden en denken straks goedkoper uit te zijn dan nu, ook gewoon meer gaan betalen dan nu! En al die miljarden is overhead, je moet die miljarden extra binnen krijgen om quitte te spelen. Het is gewoon zonde van al dat geld! Gooi aub de brandstofaccijnzen omhoog, goedkoper, eerlijker voor mensen met een zware rechtervoet.
Dan ga jij ervan uit dat mensen voor de lol in de file gaan staan. Ik heb bij veel bedrijven gezeten (detachering) die het echt geen zak interesseren hoeveel reistijd een medewerker kan besparen, als je maar voor 9:00 uur op werk aanwezig bent. Thuiswerken, buiten spits rijden, geen denken aan!CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:06:
@jerh rekeningrijden met een spitstarief dan uiteraard. Dus meer betalen als je zonodig tussen 7 en 9 op de snelweg wil rijden. Als alle werklozen/pensionado’s de weg dan mijden scheelt dat al een hele hoop. En moedigt werkgevers aan om anders over werktijden en locaties te denken.
Alleen tolheffen schiet inderdaad weinig op..
En ja ook ik heb zorgen over privacy, maar daar is wel wat op te bedenken mits de overheid dat laat ontwikkelen met “privacy by design”.
Dat is wat veel voorstanders denken: ik rijd weinig, laten we gebruik belasten!Pierz schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:31:
De VVD heeft al aangeven dat ze rekening rijden niet voor spitsheffingen willen gebruiken. Dus het lost niks op. Verder zie ik werkelijk geen heil in het idee om autobezit minder te belasten en gereden km’s extra. Waar ga je al die auto’s laten die ineens de weg op gaan komen?
Oh en overheid en privacy by design?
Ik zou het ook ideaal vinden als dat zo was, cabrio erbij voor af en toe, kost niets zo lang hij stil staat toch?!
Vergeet het maar met de kosten die met het project gemoeid zijn. Nu betalen we met z’n allen een bedrag aan vervoer, laten we het X noemen, dan hebben we de kosten van implementatie en exploitatie (die hoe dan ook hoger gaan uitvallen!). We noemen het Y. Straks moet er binnenkomen: X+Y.
De kosten van Y zijn echter zo veel extra, dat niemand straks goedkoper uit is!
Ik vind de kosten Y weggegooid geld!
Wil je echt iets veranderen, dan leg je bij wet de mogelijkheid tot spitsmijden vast. Net als een medewerker recht heeft op ouderschapsverlof, recht om buiten de spits te rijden.
Maar goed ik zet ook altijd vraagtekens bij de kosten van files. Net alsof er door files minder producten geleverd worden. De spitsheffing zou 10x per vrachtwagen moeten gelden, aangezien een vrachtwagen juist vaan een oorzaak van een file is! Als dit de transportsector echt zo veel geld kost, waarom reizen ze zelf dan niet buiten de spits? Zouden ze toevallig ook pas tussen 8 en 17 bij klanten terecht kunnen?!
De pot verwijt de ketel altijd. Voor macro economie is het beter, meer mensen aan het werk, minder in de ww.
Verwijderd
De Taycan komt blijkbaar ook met een RWD versie
Oh wow! Lucky you... Welke kleur rij je, en welke heb je besteld? En die demobak, heeft die het definitieve battery pack?AnthonyR schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:01:
[...]
Ik rij de ZOE als demonstratie auto. Prijzen zijn inderdaad nog niet bekend. Hopelijk snel meer nieuws.
Kun je iets schetsen over de laadcurve bijvoorbeeld? Is het mogelijk om via CCS te snelladen, en trekt 'ie dan echt 50 kW over wat langere tijd? Of is het net zoals de oude Q90, dat hij een paar minuten wellicht de 40 kW raakt en dan gauw daalt naar 22?
Maar een zakelijke auto (of misschien welk elke auto) kies je toch altijd op basis van een paar uitzonderingen? Over het algemeen rijdt je vaker alleen dan met je gezin in je auto. Met die redenatie zou dus iedereen simpel een klein gebakje kunnen nemen, want meer dan genoeg plek voor de bestuurder met een laptop in de tas. Maar toch we fijn dat je op zaterdag een half team mee kunt nemen als de kleine een uit-wedstrijd heeft... Of dat je wel gewoon met 4 volwassenen op ski-vakantie kunt gaan Altijd een beetje vermoeiend dat de wat meer uitzonderingssituaties waarop je een autokeuze maakt, "verdedigt" moeten worden. Ja, vakantie is ook een use case en dus ook belangrijk.CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:37:
Dus je (zakelijke) overweging voor een auto laat je vooral bepalen door die ene vakantierit per jaar? En die 2 uur extra reistijd is dan de doorslag dat de SR+ echt niet kan??
De Kona/e-Niro zijn trouwens ook interessant (maar niet aan te slepen), hebben ook een realistische range van 350km snelweg. En 73kW CCS snelladen doen ze ook best goed, prima te doen voor die heen- en terugrit op de jaarlijkse vakantie.
Exact expert nodig?
Helemaal mee eens.Crazy D schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:56:
[...]
Maar een zakelijke auto (of misschien welk elke auto) kies je toch altijd op basis van een paar uitzonderingen? Over het algemeen rijdt je vaker alleen dan met je gezin in je auto. Met die redenatie zou dus iedereen simpel een klein gebakje kunnen nemen, want meer dan genoeg plek voor de bestuurder met een laptop in de tas. Maar toch we fijn dat je op zaterdag een half team mee kunt nemen als de kleine een uit-wedstrijd heeft... Of dat je wel gewoon met 4 volwassenen op ski-vakantie kunt gaan Altijd een beetje vermoeiend dat de wat meer uitzonderingssituaties waarop je een autokeuze maakt, "verdedigt" moeten worden. Ja, vakantie is ook een use case en dus ook belangrijk.
Ik vind het ook altijd wel grappig hoe mensen met een long range proberen te overtuigen dat een short range ook echt wel genoeg zou zijn voor mij.
Waarom kies je er zelf niet voor dan?
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 18-06-2019 08:59 ]
Nou zo ervaar ik dat traject toch niet.prettig schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:28:
Niet alleen hyundai ook kia, vw, sono, volvo, etc ..... gaan het ook niet lukken, eigenlijk heeft iedereen vertraging. En ja kan allemaal beter, maar niemand doet het beter op EV gebied, dus wat zeuren we.....(hebben het kona/niro traject meegemaakt..... wordt je ook niet blij van).
Wel de "algemene chaos" in EV land.
1. Tesla 3 niet besteld omdat ze tijdens bestelperiode (maart 2019) geen enkele info konden geven over leverdatum/termijn noch bij benadering de prijszetting.
2. Toen is het de e-Niro geworden (met een vaste priijs en levertijd van 11 maanden). En ook alleen maar
omdat ze ter vervanging onmiddellijk de Kona EV konden leveren.
En 2 maanden later was de Tesla 3 dan weer effectief leverbaar, dus de Kia grandioos ingehaald.
De enige die, in ons geval, tijdig kon leveren was Hyundai (zelfs een maand vroeger dan beloofd).
Dat doet toch elke normale EV aan een DC50?TucanoItaly schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:15:
[...]
Nice man, super info!
Met name deze zinsnede vond ik interessant: "On a 50 kW DC terminal, my New ZOE stores, in 30 minutes, enough energy to travel around 150 kilometers". Met als voetnoot:
Ik laad regelmatig aan een (gratis) DC50 laadpaal.
Zolang je laadt onder de 75% van de accucapaciteit (en die is bij de Niro en Kona hoger dan bij de Zoë) laadt hij in die tijdspanne effectief 150 Km.
Om daar nu zo euforisch over te doen? Heden ten dage niet meer dan normaal zou ik denken.
niet veel info behalve dat je het in noorwegen kunt reserveren met levering in septemberTucanoItaly schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:57:
[...]
Da's niet gek! Hoe zit dat met die uitvoeringen? Ik kan er online niks over vinden. Heb je in NL besteld, of elders?
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
laadcurve is niet zo denderend denk ik, zie 12:45;TucanoItaly schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:38:
[...]
Kun je iets schetsen over de laadcurve bijvoorbeeld? Is het mogelijk om via CCS te snelladen, en trekt 'ie dan echt 50 kW over wat langere tijd? Of is het net zoals de oude Q90, dat hij een paar minuten wellicht de 40 kW raakt en dan gauw daalt naar 22?
YouTube: The Brand New 2020 Renault Zoe 52kWh With 50Kw CCS - Z.E.50
58 minuten om van 26% naar 75% te gaan?
[ Voor 44% gewijzigd door Coasterfreak op 18-06-2019 09:54 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Die vaste prijsstelling van de e-Niro is ook maar de vraag, MY2020 schijnt toch aanzienlijk duurder te worden dan MY2019 als ik de verhalen zo lees.IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:03:
[...]
Nou zo ervaar ik dat traject toch niet.
Wel de "algemene chaos" in EV land.![]()
1. Tesla 3 niet besteld omdat ze tijdens bestelperiode (maart 2019) geen enkele info konden geven over leverdatum/termijn noch bij benadering de prijszetting.
2. Toen is het de e-Niro geworden (met een vaste priijs en levertijd van 11 maanden). En ook alleen maar
omdat ze ter vervanging onmiddellijk de Kona EV konden leveren.
En 2 maanden later was de Tesla 3 dan weer effectief leverbaar, dus de Kia grandioos ingehaald.![]()
De enige die, in ons geval, tijdig kon leveren was Hyundai (zelfs een maand vroeger dan beloofd).
Handig voor degene die in de grensstreken wonendfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:05:
Gooi aub de brandstofaccijnzen omhoog, goedkoper, eerlijker voor mensen met een zware rechtervoet.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Krijgt de belastingaangifte dan ook de optie om de energiebelasting en opslag duurzame energie terug te vragen?zonoskar schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:51:
[...]
Handig voor degene die in de grensstreken wonenIk vraag me af of het niet gewoon op je belastingaangifte kan. Gewoon je Km stand invullen. Van al je auto's. Klaar. Heb je ook meteen de EV rijders 'te pakken', want die 'ontspringen' de dans als je de accijns omhoog gooit.
Veel van die mensen kunnen niet rekenenzonoskar schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:51:
Handig voor degene die in de grensstreken wonenIk vraag me af of het niet gewoon op je belastingaangifte kan. Gewoon je Km stand invullen. Van al je auto's. Klaar. Heb je ook meteen de EV rijders 'te pakken', want die 'ontspringen' de dans als je de accijns omhoog gooit.
Je moet wel heel dicht bij de grens wonen om het lonend te maken.
Maar ja als jij met een auto die kwa afschrijving/onderhoud/brandstof etc. 30 cent per km kost lekker 50km ver gaat rijden om je tank vol te gooien, dan weer 50km terug. Kost alleen die rit jou al 30 euro...
Veel mensen die dat daadwerkelijk doen hebben nooit uitgerekend wat hun auto per km kost. Om over de tijdsverspilling nog maar te zwijgen. Ik heb in het weekend wel iets anders te doen dan anderhalf uur van mijn tijd te verdoen aan goedkoop tanken (als ik dichtbij de grens zou wonen).
En die paar waar het echt voordeliger voor is, gaan we daar dan die miljarden voor uitgeven!?
Maar zoals jij zegt ook prima! Vul het in en betaal daar extra over!
Alles beter dan een systeem dat veel geld kost, wat we extra moeten gaan ophoesten.
Ik ben blij met de beschikbaarheid van informatie. Over het laden zei ik "niet spectaculair beter". Ten opzichte van de oude Zoe. Da's niet euforisch, hoorIvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:10:
Dat doet toch elke normale EV aan een DC50?
Ik laad regelmatig aan een (gratis) DC50 laadpaal.
Zolang je laadt onder de 75% van de accucapaciteit (en die is bij de Niro en Kona hoger dan bij de Zoë) laadt hij in die tijdspanne effectief 150 Km.
Om daar nu zo euforisch over te doen? Heden ten dage niet meer dan normaal zou ik denken.
Vergeleken met Niro/Kona is het feitelijk redelijk crap, maar je kunt ze niet vergelijken omdat er waarschijnlijk een fors prijsverschil in zit. Niet echt modern te noemen qua laden. Qua totale vermogen wel goed, maar Renault lijkt te optimaliseren op kosten/afstand, i.p.v. lekker snel laden. Niet zo verwonderlijk, aangezien ze tot nu toe de R90 verkopen, en dat ding kan niet eens snelladen, wat ikzelf nooit zou accepteren als het je enige auto is.
We weten natuurlijk niet de staat van de accu. Er zit een groot verschil tussen een koude en een warme accu. Maar laten we aannemen dat het er tussenin zat.Coasterfreak schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:23:
58 minuten om van 26% naar 75% te gaan?
De oude stand van zaken was: ruim een uur van 20 naar 80%. Dat lijkt nu niet anders, echter je kunt er verder mee rijden. Grof geschat betekent het dat je op een rit van 1000 km met de oude Q90 ca. 5 keer moest laden. En ik schat dat het nu met 4 keer ook kan.
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 18-06-2019 10:16 ]
Particulier durf ik er geen uitspraken over doen (je moet wel de "kleine lettertjes van het contract lezen en ik heb geen notie van hoe het in NL toegaat met particuliere bestellingen).mrwolf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:31:
[...]
Die vaste prijsstelling van de e-Niro is ook maar de vraag, MY2020 schijnt toch aanzienlijk duurder te worden dan MY2019 als ik de verhalen zo lees.
Hier is het contract in elk geval "waterdicht". De bestelling is geplaatst onder de voorwaarden van maart 2019 met een uiterste leveringstermijn van 11 maanden vanaf datum afsluiten overeenkomst.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2019 12:08 ]
Ik doelde eerder over de persberichten van Renault.TucanoItaly schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:15:
[...]
Ik ben blij met de beschikbaarheid van informatie. Over het laden zei ik "niet spectaculair beter". Ten opzichte van de oude Zoe. Da's niet euforisch, hoor
Je loopt een beetje achter op de concurentie en als je dan een beetje bijbeent ga je dat uitetraard gebruiken.
De marketingafdeling moet zich binnen het bedrijf uiteraard ook waar maken.
Maar alle vooruitgang op dit gebied, van wie het ook komt, is een stap in de goede tichting. Van wie het ook komt. Er zijn er nog meer die gewoon de kat uit de boom blijven kijken en buiten wat beloften naar de (nabije?) toekomst niets gepresteerd hebben.
Ik kan de inspanningen van Renault op dit gebied dus ook wel waarderen.
Hier zijn alle deelwagens die de gemeente ter beschikking stelt van de inwoners trouwens Zoë's.
Mooi initiatief. Anderzijds nemen die deelwagens wel bijna constant 50% van de laadplaatsen binnen de gemeente in. J. Cruijff wist het in zijn tijd al.
En het "prijsverschil etc." is inderdaad een goed punt. Maakt het al breder toegankelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2019 12:19 ]
Heb je daar bronnen voor?mrwolf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:31:
Die vaste prijsstelling van de e-Niro is ook maar de vraag, MY2020 schijnt toch aanzienlijk duurder te worden dan MY2019 als ik de verhalen zo lees.
Verschillende dealers bevestigen dit, zie ook Het grote Kia e-Niro topic
stefan01984 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:35:
Vandaag bericht gekregen van leverende dealer dat volgend jaar in Juli 2020, MY 2020 E-niro (update) krijg geleverd met prijsverhoging van 1800 euro. Nog niet bekend of 3 fasen laden dan standaard is, maar hoop het wel voor deze prijs.
Nog even jaartje wachten.
Tommy Cooper schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:02:
Zojuist bij de dealer geweest, Eindhoven. Deze gaf aan dat my 2020 ook 3fase laden krijgt. De meerprijs t.o.v. My2019 is daardoor niet 2000 maar 2.800.
Polygone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:04:
Dag allemaal, toekomstige e-niro rijder hier.
Mijn e-niro is eind maart door de leasemaatschappij besteld en verwachte levering is ergens in de eerste weken van 2020.
Vandaag heb ik geïnformeerd bij de dealer over MY2020. Ik zal een MY 2020 geleverd krijgen. De dealer liet doorschemeren dat het grotere scherm voor de e-niro MY2020 nog niet zeker is door leveringsproblemen bij de leverancier hiervan. Ook de keuze voor 3 fase is nog niet zeker, maar hier komt in het najaar zekerheid over.
Dit bevestigt dan alleen maar de stelling dat het complete EV rijden veel langer uitgesteld gaat worden. De overgang gaat langer duren.mrwolf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:57:
[...]
Verschillende dealers bevestigen dit, zie ook Het grote Kia e-Niro topic
[...]
[...]
[...]
Prijzen blijven hoog, of worden juist hoger. (zie Tesla en dus ook Kia).
Onvoldoende accu's leverbaar.
Onaantrekkelijke om een overstap te maken.
In een wereld waar accuprijzen een groot oderdeel van de autoprijs uitmaken en waar kostprijzen omlaag zouden schieten, verwacht je dat prijzen dalen ipv stijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 18-06-2019 13:02 ]
True maar goed die hele app is bizar slecht gemaakt. Moet 6-8 keer opnieuw starten om 1 actie te doen. En die feature deed al niet veel maar goed was wel handig soms.daemonix schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:06:
Dat 'Vind mijn auto' werkte toch al niet al te betrouwbaar.
Maar goed als ik ooit moet betalen voor de 'service' dan hoef ik de app niet meer.
Over het algemeen worden EVs anders heel rap goedkoper, je moet alleen op iets langere termijn kijken. Bijvoorbeeld:dfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:02:
[...]
Dit bevestigt dan alleen maar de stelling dat het complete EV rijden veel langer uitgesteld gaat worden. De overgang gaat langer duren.
Prijzen blijven hoog, of worden juist hoger. (zie Tesla en dus ook Kia).
Onvoldoende accu's leverbaar.
Onaantrekkelijke om een overstap te maken.
In een wereld waar accuprijzen een groot oderdeel van de autoprijs uitmaken en waar kostprijzen omlaag zouden schieten, verwacht je dat prijzen dalen ipv stijgen.

Dat een model van Kia iets duurder wordt, betekent niet meteen dat de trend stuk is. En als je naar de prijzen van Tesla kijken over de laatste 10 jaar, zijn ze over het algemeen nog behoorlijk hard gedaald.
Ook de Model 3 is nu al weer goedkoper dan in december 2018. bron
Oh hahaIvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:14:
[...]
Ik doelde eerder over de persberichten van Renault.
Ik vind twee dingen positief. Eerste is het 22 kW chargen, dat kan met name voor een gedeelde auto heel handig zijn. En de tweede is de accuhuur. Dat zorgt er voor dat de instapprijs lager is, en dat kan toch mensen over de streep trekken.
Voor de rest is het inderdaad vooral marketing. Met name flauw vind ik de drie scenario's qua laden, home, urban en highway. Bij highway staat "30 minuten voor 150 km extra". En dan sterretje: die 150 km is WLTP, dus vooral wat stadsverkeer en een klein beetje snelweg. Ja, waarom maak je dan een highway laad-scenario? Wat dacht je, dat je meteen de snelweg afgaat na het laden? Typisch weer.
[ Voor 31% gewijzigd door TucanoItaly op 18-06-2019 13:57 ]
Bij mij werkt het gewoon (nog?). En ik hoef maar 1 keer te starten om een actie te laten doen, dus misschien ligt het aan jouw telefoon? Heel af en toe weigert de hele app, dan is er duidelijk aan de server kant iets aan de hand.MeZZiN schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:06:
[...]
True maar goed die hele app is bizar slecht gemaakt. Moet 6-8 keer opnieuw starten om 1 actie te doen. En die feature deed al niet veel maar goed was wel handig soms.
Maar goed als ik ooit moet betalen voor de 'service' dan hoef ik de app niet meer.
Snap niet dat nissan denk dat het wettelijk niet mag en tesla het gewoon wel doet. Het is toch geen rare feature.
Maar goed het weekend weer een lekker stuk gereden naar limburg en terug ging weer prima jammer dat je niet overal nog kan laden op je bestemming maar goed genoeg snel laders waar je ook nog wat kan eten dus van een nood een deugt maken is toch wel het mooiste van EV rijden.
Als het goed is een Edition One in de kleur Rouge Flamme (nieuwe kleur voor de ZOE naast Blue Celadon), incl. alle bestelbare opties. Alle auto's hebben uiteraard het nieuwe batterypack.TucanoItaly schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:38:
[...]
Oh wow! Lucky you... Welke kleur rij je, en welke heb je besteld? En die demobak, heeft die het definitieve battery pack?
De 50kW lader geeft volgens Renault 0-80% 70 minuten op. Zou kunnen komen door de eerste 10%, maar effectieve laadsnelheid over die hele 80% zou dan uitkomen op steady 35,65kW per uur als mijn berekening klopt. Wellicht dat dit nog wordt aangepast, of dat dit niet helemaal klopt, je zou verwachten dat die van 0-100% laadt in die genoemde 70 minuten.
Een beetje cherry picking dit...DaCoTa schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:21:
[...]
Over het algemeen worden EVs anders heel rap goedkoper, je moet alleen op iets langere termijn kijken. Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Dat een model van Kia iets duurder wordt, betekent niet meteen dat de trend stuk is. En als je naar de prijzen van Tesla kijken over de laatste 10 jaar, zijn ze over het algemeen nog behoorlijk hard gedaald.
Ook de Model 3 is nu al weer goedkoper dan in december 2018. bron
De Model 3 is hier pas vanaf 2019 leverbaar geweest... Vanaf introductie hier is hij gewoon duurder geworden.
Model S 60 was in 2013 €66.200:
https://www.autoweek.nl/auto/72444/tesla-model-s-60/
Model S85 was in 2013 €78.600
https://www.autoweek.nl/auto/72447/tesla-model-s-85/
In 2019:
75 was: €86.000
https://www.autoweek.nl/auto/87847/tesla-model-s-75d/
Nu is de standard range €79.000 geworden:
https://www.autoweek.nl/a...a-model-s-standard-range/
En natuurlijk krijg je er allemaal zaken voor terug, maar de betaalbaarheid is netto afgenomen!
Hetzelfde geldt voor het vervallen van de RWD model 3.
De EV wordt er onbetaalbaarder door en juist niet betaalbaarder!
Zo zie je maar weer dat ieder zijn uitgangspunt heeft.TucanoItaly schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:22:
[...]
Oh haha![]()
Ik vind twee dingen positief. Eerste is het 22 kW chargen, dat kan met name voor een gedeelde auto heel handig zijn. En de tweede is de accuhuur. Dat zorgt er voor dat de instapprijs lager is, en dat kan toch mensen over de streep trekken.
- 22 kW chargen vind ik niet zo onmiddellijk een punt. De meeste openbare laadpalen zijn hier tenslotte maar AC 11 kW (ook deze waar de deelauto's van de gemeente aanhangen) en uit ondervinding weet ik dat je veel meer voordeel haalt uit een (indienmogelijk) thuislader die veel trager laadt (max. 7.2 kWh in mijn geval) dan de beschikbaarheid van iets snellere laadpalen (en een EV die dat kan benutten).
- De accuhuur vind ik, na de nodige berekeningen, zelfs helemaal geen pluspunt. Je betaalt (zeker bij de huidige garantietermijnen voor koopbatterijen) deze dubbel en dik terug in vergelijking met een koopbatterij.
En er zijn tegenwoordig, indien gewenst, genoeg andere mogelijkheden (lenen kost al minder dan de inflatie) om een aankoop te spreiden in de tijd ipv over te schakelen naar een huursysteem voor een deel van de auto.
Meerprijs batterij was € 7.900,- incl. BTW. Stel je rijdt meer dan 17.500 kilometer per jaar, dan kost accuhuur je € 119,- incl. BTW per maand, excl. 9,35 batterijhuurverzekering. Totaal zou je dan uitkomen op € 128,35. € 7.900,- / 128,35 = 62 maanden. Na 5 jaar kan je bij de verkoop wel een batterijcapaciteit garanderen.IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:11:
[...]
Zo zie je maar weer dat ieder zijn uitgangspunt heeft.
- 22 kW chargen vind ik niet zo onmiddellijk een punt. De meeste openbare laadpalen zijn hier tenslotte maar AC 11 kW (ook deze waar de deelauto's van de gemeente aanhangen) en uit ondervinding weet ik dat je veel meer voordeel haalt uit een (indienmogelijk) thuislader die veel trager laadt (max. 7.2 kWh in mijn geval) dan de beschikbaarheid van iets snellere laadpalen (en een EV die dat kan benutten).
- De accuhuur vind ik, na de nodige berekeningen, zelfs helemaal geen pluspunt. Je betaalt (zeker bij de huidige garantietermijnen voor koopbatterijen) deze dubbel en dik terug in vergelijking met een koopbatterij.
En er zijn tegenwoordig, indien gewenst, genoeg andere mogelijkheden (lenen kost al minder dan de inflatie) om een aankoop te spreiden in de tijd ipv over te schakelen naar een huursysteem voor een deel van de auto.
Verwijderd
Cherry picking?dfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:11:
[...]
De EV wordt er onbetaalbaarder door en juist niet betaalbaarder!
Inflatie is niet meegenomen en FSD ook niet. Ook de free supercharging op het 2018 model niet.
Overigens zei je hierboven dat EV's slecht leverbaar zijn, maar Nissans, Renaults en de Model 3 zijn gewoon goed leverbaar. Kia en Hyundai hebben gewoon hele goede auto's neergezet voor een bepaalde doelgroep en hebben zich verkeken de afgelopen jaren hoe populair ze zijn geworden.
De Duitsers zijn gewoonweg slecht bezig.
Damn...AnthonyR schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:09:
Als het goed is een Edition One in de kleur Rouge Flamme
Dank voor de info. Mijn ervaring is dat het meest gebruikelijke scenario op de snelweg is: van 20 tot 80%. Eigenlijk is het nuttiger om laadsnelheid uit te drukken in X kilometers per uur, want in 1 ruk de accu van 80 naar 20 leegrijden, dat is in dit geval 60% van 390 = 234 km.je zou verwachten dat die van 0-100% laadt in die genoemde 70 minuten.
Het wordt nog wat met elektrische auto's. Het zijn nu zodanige accu's dat je niet per sé elke dag aan de paal hoeft te hangen. Het scenario waarbij je afhankelijk bent van openbare laadpalen, maar 's-avonds na het werk ze allemaal bezet zijn, dat hoeft nu geen probleem meer te zijn. Je laadt dan gewoon de volgende dag weer.
Je berekening klopt alleen als na 62 maanden de accu is afgeschreven naar 0. In de praktijk zie je dat een Leaf met koopaccu veel meer oplevert dan een Leaf met een huuraccu.AnthonyR schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:20:
[...]
Meerprijs batterij was € 7.900,- incl. BTW. Stel je rijdt meer dan 17.500 kilometer per jaar, dan kost accuhuur je € 119,- incl. BTW per maand, excl. 9,35 batterijhuurverzekering. Totaal zou je dan uitkomen op € 128,35. € 7.900,- / 128,35 = 62 maanden. Na 5 jaar kan je bij de verkoop wel een batterijcapaciteit garanderen.
e-Corsa kost private lease 499/maand bij 10k/jaar en 60 maanden. Een VW Polo kost 275/maand (je wordt er mee doodgegooid op de radio). 10k/jaar is 833 km/maand. Bij 1:15 heb je 833/15 = 56 liter benzine nodig. Das ongeveer 100 euro/maand. Dus is de EV 125 euro/maand duurder (+stroomkosten). Ofwel kansloos voor de particuliere markt. Voor de zakelijke markt wel interessant voor iedereen die geen leasebudget heeft voor een e-Niro/Kona/Model 3.
Jammer dat de Fransen niet aan de bovenkant van de markt beginnen met het EV avontuur. e-5008, e-DS7, e-Talisman. Voor die auto's is de meerprijs van de accu nog redelijk te verantwoorden. Aan de onderkant van de markt worden de auto's gewoon 2x zo duur als de basisuitvoering.
Ik veronderstel dat de basis versie prijs van de E-corsa nog wel gaat zakken. De basisversie van de Peugeot e-208 = 29.991 euro (bron: https://www.peugeot.be/nl...ot-208/configureer.html#/)t0mmiiiii schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
De launchprijzen van de E-corsa zijn bekend: rond de 35k. Mogelijk komt er een iets goedkopere versie, maar de sterke daling van prijzen van elektrische auto's is nog niet zo zichtbaar. Hoop op de Skoda Citigo-e -IV dat die de markt wat openbreekt? Ook daar heb ik wel een hard hoofd in, VAG zou niet slim zijn als ze de auto voor 18k verkopen terwijl die voor 25k denk ik ook wel verkocht wordt.
Een elektrische auto wordt vooral goedkoper als je er veel mee rijdt. Doe de som nog eens met 15 of 20 duizend kilometer per jaar en het verschil wordt al kleiner. De Polo is voor 275 een vrij kale uitvoering. Met automaat en alle opties die de e-corsa heeft komt er bij een Polo ook makkelijk 100 per maand meer bij.Z___Z schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:17:
[...]
e-Corsa kost private lease 499/maand bij 10k/jaar en 60 maanden. Een VW Polo kost 275/maand (je wordt er mee doodgegooid op de radio). 10k/jaar is 833 km/maand. Bij 1:15 heb je 833/15 = 56 liter benzine nodig. Das ongeveer 100 euro/maand. Dus is de EV 125 euro/maand duurder (+stroomkosten). Ofwel kansloos voor de particuliere markt. Voor de zakelijke markt wel interessant voor iedereen die geen leasebudget heeft voor een e-Niro/Kona/Model 3.
De fabrikant gooit die opties er allemaal op om de hoge prijs nog een beetje te rechtvaardigen, daarom verschijnen ze vaak in luxe versies. Hecht je geen waarde aan al die opties of een automaat dan is de benzine variant inderdaad portemonnee technisch slimmer ja.
Sowieso is een full options auto niet slim qua afschrijving, vandaar dat die private lease aanbiedingen allemaal of kale wagens, of partijen zijn waar ze graag vanaf wilden.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Vergelijkbaar zou een Polo 1.5 TSI zijn met 150 pk. Die kost 27k. Kan hem nergens private lease vinden. Nog steeds 8k verschil.
Dat kan je toch niet serieus nemen, een Opel Corsa voor 35k? Really? Ik heb een nieuwe diesel gekocht in 2012 voor 12,5k, dit is vrolijk 3x zo duur met 2 optie vinkjes.t0mmiiiii schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
De launchprijzen van de E-corsa zijn bekend: rond de 35k. Mogelijk komt er een iets goedkopere versie, maar de sterke daling van prijzen van elektrische auto's is nog niet zo zichtbaar. Hoop op de Skoda Citigo-e -IV dat die de markt wat openbreekt? Ook daar heb ik wel een hard hoofd in, VAG zou niet slim zijn als ze de auto voor 18k verkopen terwijl die voor 25k denk ik ook wel verkocht wordt.
Ik keek echt oprecht uit naar elektrisch rijden en kon niet wachten, maar nu dat zelfs de B klasse auto's te duur zijn is die droom gewoon dood. Ze stikken er maar in /frustratie
Ze worden wel betaalbaar als je kijkt naar range per euro.t0mmiiiii schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
Het logischer zijn om B-segment EV's met een actieradius van 125-150km in de markt te zetten. In combinatie met moderne snellaadopties zou zo'n beperkte range prima moeten kunnen voldoen voor een B-segment auto. Het is niet aannemelijk dat zo'n klein autootje dagelijks 300km moet afleggen.
Gewoon nog even wachten tot er meer aanbod is op de tweedehands markt. Ik begrijp sowieso niet waarom consumenten dit soort bedragen aan een nieuwe auto zou willen uitgeven. Zelfs bij een EV laat je veel waarde door afschrijving verdampen. Laat bedrijven, die er hun winstbelasting mee kunnen drukken, lekker de eerste helft van de afschrijving voor hun rekening nemen. Aan een vijf jaar oude EV kun je veel minder gezeik hebben dan aan een brandstofaangedreven auto. Je hebt minder afschrijving en nog steeds lage onderhoudskosten.Zebby schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:12:
[...]
Dat kan je toch niet serieus nemen, een Opel Corsa voor 35k? Really? Ik heb een nieuwe diesel gekocht in 2012 voor 12,5k, dit is vrolijk 3x zo duur met 2 optie vinkjes.
Ik keek echt oprecht uit naar elektrisch rijden en kon niet wachten, maar nu dat zelfs de B klasse auto's te duur zijn is die droom gewoon dood. Ze stikken er maar in /frustratie
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 18-06-2019 17:33 ]
De Franse markt is wel een wat andere dan de Duitse, om maar een voorbeeld te noemen.Z___Z schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:17:
[...]
Jammer dat de Fransen niet aan de bovenkant van de markt beginnen met het EV avontuur. e-5008, e-DS7, e-Talisman. Voor die auto's is de meerprijs van de accu nog redelijk te verantwoorden. Aan de onderkant van de markt worden de auto's gewoon 2x zo duur als de basisuitvoering.
Ten eerste inkomen: dat is er gemiddeld lager, zeker op het platteland. En vergis je niet, een groot deel van de bevolking woont op het platteland (het is of in een van de 7-8-9 grote agglomeraties, of er flink buiten). Daar is gewoon het budget niet voor grote auto's. En die zie je er ook echt veel minder. Kijk tijdens je vakantie maar eens rond op de regiocodes op de kentekens als je, ik zeg maar wat, in de auvergne of dordogne rijdt. Dat zijn bijna altijd kleine en/of oudere auto's. Het is niet voor niets dat - zeker historisch - Franse en Italiaanse fabrikanten altijd kleine auto's afleverden, en Duitse (en in mindere mate de andere Noord-Europese landen) de grotere. En voor deze Franse fabrikant(en) is de thuismarkt nog steeds een heel belangrijke.
Bijkomend is het feit dat de Franse subsidie een vast bedrag is (was?) van EUR 6000. Dat maakt op een kleine en (relatief) goedkope auto veel meer uit dan op een duurdere. Een Zoe van 22k, minus 6k subsidie, wordt 16k. Dat is nogsteeds veel voor een B-segmenter, maar ten opzichte van een Clio met dezelfde uitvoering scheelt het opeens een stuk minder.
Tot slot, de afstanden zijn groter, en een auto die voor lange afstanden wordt gebruikt kon in de vroege jaren (2012-2015) in een land als Frankrijk überhaupt slecht op pad wegens een gebrek aan een fatsoenlijk oplaad netwerk. Dat maakte voor de gemiddelde burger die alles zo op 10-30 km van huis doet niet uit, maar voor de vertegenwoordiger die het land doorkruisd wel.
Vandaag heb ik mij aangemeld voor de Sneak Preview van de Skoda Citigo die aanstaande zaterdag gehouden wordt bij de Skoda importeur in Leusden. Ben benieuwd.t0mmiiiii schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, eens, idd van de gekke dat we op basis van 4-8 weken per jaar uitzonderingssituaties de keuze maken. Maar toch willen we in die weken ook ons gerief en vooral geen gedoe.Crazy D schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:56:
[...]
Maar een zakelijke auto (of misschien welk elke auto) kies je toch altijd op basis van een paar uitzonderingen? Over het algemeen rijdt je vaker alleen dan met je gezin in je auto. Met die redenatie zou dus iedereen simpel een klein gebakje kunnen nemen, want meer dan genoeg plek voor de bestuurder met een laptop in de tas. Maar toch we fijn dat je op zaterdag een half team mee kunt nemen als de kleine een uit-wedstrijd heeft... Of dat je wel gewoon met 4 volwassenen op ski-vakantie kunt gaan Altijd een beetje vermoeiend dat de wat meer uitzonderingssituaties waarop je een autokeuze maakt, "verdedigt" moeten worden. Ja, vakantie is ook een use case en dus ook belangrijk.
Het lullige is dat die weken ook nog grotendeels samenvallen (schoolvakanties, bouwvak etc). Anders zou je een eind kunnen komen met deelconcepten.
Zelfde probleem heb ik overigens met hotels en huisjes etc die in topseizoen gewoon 3x zoveel kosten als daarbuiten.
Oftewel wie gaat zich nu eens inzetten op een meer "normale" verdeling van dit soort drukte over het jaar.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dit topic gaat toch over EV? waar de Tesla's zonder meer relevant zijn, maar waar dient deze onzinnige (geen prijs bekend) balk voor?
Dat zijn gekoppelde producten waar geen prijzen van bekend zijn omdat we geen webshops hebben aangesloten die Tesla's verkopeneltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:32:
Even een verwonderingsvraag. Waarom staat in de balk boven dit topic voortdurend reclame? voor Tesla. Model 3 prijs onbekend, model S prijs onbekend, model X prijs onbekend.
Dit topic gaat toch over EV? waar de Tesla's zonder meer relevant zijn, maar waar dient deze onzinnige (geen prijs bekend) balk voor?
gauw ontkoppelen dan, of duidelijk maken wat het voordeel is lijkt mij
Categorie “AV accessoire”, naja voor een Model 3 klopt dat welFemme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Dat zijn gekoppelde producten waar geen prijzen van bekend zijn omdat we geen webshops hebben aangesloten die Tesla's verkopen.
Als ik me niet vergis kan iedereen in de community producten aanmaken. En ja, dan krijg je ook producten die nooit aan een webshop gekoppeld zullen worden. Maar geeft je bijvoorbeeld wel nog de kans op een product review te schrijven of topics op het forum er aan te linken zodat je vanop de product pagina alle relevante informatie op tweakers kunt vinden.eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:48:
Huh? gekoppelde producten die niet gekoppeld zijn aan aangesloten webshops?
gauw ontkoppelen dan, of duidelijk maken wat het voordeel is lijkt mij
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Alsof ze hier meelezen: Vandaag het telefoontje dat de twee LR AWD's waarschijnlijk volgende week worden geleverd. De derde wordt uiteindelijk een SR+ RWD en zal eveneens snel geleverd gaan worden. Heb met de bestuurder van die laatste afgesproken dat ik 'm een keer een weekje kan lenen. Benieuwd of ik daarna nog terug wil naar mijn Ioniq ElectricMarc O. schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:32:
Ik heb zakelijk twee Model 3's in bestelling staan en ben bezig met de derde
....
Beschamend is overigens ook dat niemand bij Tesla kan bevestigen wat de leverdatum ongeveer gaat zijn. Het standaard antwoord is: "Zodra we iets weten dan nemen we wel contact met u op".

Dat is mooi maar...? heeft de menubalk in dit topic jou nu geholpen bij de keuze voor 3 Tesla's? en als ik je goed begrijp 3x model 3; waarom niet 1 model 3, 1 model S en 1 model X. De prijs is toch hetzelfde (onbekend)?Marc O. schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:16:
[...]
Alsof ze hier meelezen: Vandaag het telefoontje dat de twee LR AWD's waarschijnlijk volgende week worden geleverd. De derde wordt uiteindelijk een SR+ RWD en zal eveneens snel geleverd gaan worden. Heb met de bestuurder van die laatste afgesproken dat ik 'm een keer een weekje kan lenen. Benieuwd of ik daarna nog terug wil naar mijn Ioniq Electric
Sorry, ik volg je niet helemaal denk ik. Hoe kan de menubalk me helpen bij de keuze voor een auto? En de reden dat het 3x een Model 3 is is omdat het bedrijfswagens zijn voor medewerkers (die die auto's zelf uitgekozen hebben).eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:40:
[...]
Dat is mooi maar...? heeft de menubalk in dit topic jou nu geholpen bij de keuze voor 3 Tesla's? en als ik je goed begrijp 3x model 3; waarom niet 1 model 3, 1 model S en 1 model X. De prijs is toch hetzelfde (onbekend)?
Prijs hetzelfde...? Wederom, ik volg je niet helemaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Marc O. op 18-06-2019 19:53 ]
EV verkoopaantallen zijn marginaal vergeleken met ICE verkopen. Die marginale aantallen kan je beter verkopen in het hogere segment. Ook in Frankrijk rijden de mensen die een 508, Talisman, DS7 etc kopen niet vele honderden km per dag. Zoals je zegt, de mensen die deze auto’s kunnen betalen wonen in de grote steden. Ze zullen dus voornamelijk rond deze steden rondrijden. Vrijwel niemand gaat voor de lol 300 km per dag rijden.aip schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:34:
[...]
De Franse markt is wel een wat andere dan de Duitse, om maar een voorbeeld te noemen.
Ten eerste inkomen: dat is er gemiddeld lager, zeker op het platteland. En vergis je niet, een groot deel van de bevolking woont op het platteland (het is of in een van de 7-8-9 grote agglomeraties, of er flink buiten). Daar is gewoon het budget niet voor grote auto's. En die zie je er ook echt veel minder. Kijk tijdens je vakantie maar eens rond op de regiocodes op de kentekens als je, ik zeg maar wat, in de auvergne of dordogne rijdt. Dat zijn bijna altijd kleine en/of oudere auto's. Het is niet voor niets dat - zeker historisch - Franse en Italiaanse fabrikanten altijd kleine auto's afleverden, en Duitse (en in mindere mate de andere Noord-Europese landen) de grotere. En voor deze Franse fabrikant(en) is de thuismarkt nog steeds een heel belangrijke.
Bijkomend is het feit dat de Franse subsidie een vast bedrag is (was?) van EUR 6000. Dat maakt op een kleine en (relatief) goedkope auto veel meer uit dan op een duurdere. Een Zoe van 22k, minus 6k subsidie, wordt 16k. Dat is nogsteeds veel voor een B-segmenter, maar ten opzichte van een Clio met dezelfde uitvoering scheelt het opeens een stuk minder.
Tot slot, de afstanden zijn groter, en een auto die voor lange afstanden wordt gebruikt kon in de vroege jaren (2012-2015) in een land als Frankrijk überhaupt slecht op pad wegens een gebrek aan een fatsoenlijk oplaad netwerk. Dat maakte voor de gemiddelde burger die alles zo op 10-30 km van huis doet niet uit, maar voor de vertegenwoordiger die het land doorkruisd wel.
Onze collega’s in Frankrijk gaan altijd met de trein als ze lange afstanden moeten reizen en huren dan ter plekke een auto voor “the last mile”.
Dude.eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:40:
[...]
Dat is mooi maar...? heeft de menubalk in dit topic jou nu geholpen bij de keuze voor 3 Tesla's? en als ik je goed begrijp 3x model 3; waarom niet 1 model 3, 1 model S en 1 model X. De prijs is toch hetzelfde (onbekend)?
Waar jij je druk over maakt

Overigs is Tesla inderdaad de enige die daar in zou kunnen staan. Dat is de enige die je ook online kan bestellen, en dat is toch een element dat hoort bij Pricewatch?
[ Voor 18% gewijzigd door bottom line op 18-06-2019 20:12 ]
Dat ik de overige dagen geen grote auto nodig heb, neemt niet weg dat heuvel lekkerder rijdt...eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:27:
[...]
Ja, eens, idd van de gekke dat we op basis van 4-8 weken per jaar uitzonderingssituaties de keuze maken. Maar toch willen we in die weken ook ons gerief en vooral geen gedoe.
Het lullige is dat die weken ook nog grotendeels samenvallen (schoolvakanties, bouwvak etc). Anders zou je een eind kunnen komen met deelconcepten.
Zelfde probleem heb ik overigens met hotels en huisjes etc die in topseizoen gewoon 3x zoveel kosten als daarbuiten.
Oftewel wie gaat zich nu eens inzetten op een meer "normale" verdeling van dit soort drukte over het jaar.
Sterker nog, ik neem iedere dag de V60 mee naar werk en laat mijn vrouw en kinderen in een Corsa rondrijden.
Gezien de hoeveelheid mensen en rommel zou andersom beter passen.
Maar ik rijd toch echt liever met een grote auto rond met veel opties, dan een kleine zonder opties.
Efficiënt? Nee!
Maar sinds wanneer moet dat? Het is veel comfortabeler. De Volvo is gemaakt om in tot rust te komen, de Corsa is gemaakt om van a naar b te rijden. Ik wil graag na werk even tot rust komen in de auto voordat ik thuis weer aan het werk kan met de kinderen
Net ook de mail van mijn manager binnen, model 3 rwd niet meer leverbaar. Die had hem weer van Athlon. Ik ga een laatste poging wagen voor de awd te gaan. Hopelijk worden er niet te veel zaken aangepast bij tesla voor december. Mocht de awd niet gaan lukken, dan ga ik nog een jaartje dieselen. Leuke occasion op de kop tikken.
Dit is gewoon wat boven dit topic staat op elke paginaMarc O. schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:53:
[...]
Sorry, ik volg je niet helemaal denk ik. Hoe kan de menubalk me helpen bij de keuze voor een auto? En de reden dat het 3x een Model 3 is is omdat het bedrijfswagens zijn voor medewerkers (die die auto's zelf uitgekozen hebben).
Prijs hetzelfde...? Wederom, ik volg je niet helemaal.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1881621/last
ik probeer te begrijpen of dat iemand helpt, maar misschien moet ik mij er niet druk over maken
Ja eens, zo maakt ieder zijn eigen keuzes en mede afhankelijk van budget.dfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Dat ik de overige dagen geen grote auto nodig heb, neemt niet weg dat heuvel lekkerder rijdt...
Sterker nog, ik neem iedere dag de V60 mee naar werk en laat mijn vrouw en kinderen in een Corsa rondrijden.
Maar ik rijd toch echt liever met een grote auto rond met veel opties, dan een kleine zonder opties.
Efficiënt? Nee!
Maar sinds wanneer moet dat? Het is veel comfortabeler. De Volvo is gemaakt om in tot rust te komen, de Corsa is gemaakt om van a naar b te rijden. Ik wil graag na werk even tot rust komen in de auto voordat ik thuis weer aan het werk kan met de kinderen![]()
Net ook de mail van mijn manager binnen, model 3 rwd niet meer leverbaar. Die had hem weer van Athlon. Ik ga een laatste poging wagen voor de awd te gaan. Hopelijk worden er niet te veel zaken aangepast bij tesla voor december. Mocht de awd niet gaan lukken, dan ga ik nog een jaartje dieselen. Leuke occasion op de kop tikken.
(ik heb gelukkig geen leasebudget meer, maar heb overigens nog steeds geen zin om het geld over de balk te gooien).
V60 vind ik overigens ook geen grote auto, ten opzichte van Corsa dan weer wel.
De eerste versie is een vrij luxe uitgeruste Launch Edition. De basisversie komt in juli in 2020, en die zal ±€30.5k gaan kosten in Nederland. In Duitsland kost die namelijk €29.990, met aangepaste BTW kom je daar op uit. Met de Launch Edition komt dat ook ongeveer uit (op een €273 na).t0mmiiiii schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
De launchprijzen van de E-corsa zijn bekend: rond de 35k. Mogelijk komt er een iets goedkopere versie, maar de sterke daling van prijzen van elektrische auto's is nog niet zo zichtbaar.
Voor meer Corsa-e prijzen, zie mijn overzicht in het Opel topic
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Wij leasen bij Athlon en Leaseplan, v60 kost 175 euro minder leasebedrag dan de LR rwd. De awd is zelfs 240 euro duurder per maand.Z___Z schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:28:
@dfrenner je hebt dit vast al ergens genoemd, maar waarom past een V60 PHEV wel in je lease budget en een model 3 long range niet. Die laatste is toch veel voordeliger in leasekosten voor de baas?
Dit is allemaal exclusief brandstof. Brandstof gaat 60-80 euro per maand goedkoper uitvallen.
De LR AWD is gewoon best wel duur in de lease! Richting 1000 euro per maand! Dus ondanks wat iedereen roept over tco zien leasemaatschappijen dat toch anders. Je ziet dat diesel nu ook wel een lichte stijging laat zien, maar nog lang niet in de buurt van een Model 3...
Nou ja het is gewoon D segment. Ik vind het best ruim. Je zit voorin gewoon heel erg goed en kinderen zitten een stuk beter achterin dan in een Golf, 308 of Focus...eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:47:
[...]
Ja eens, zo maakt ieder zijn eigen keuzes en mede afhankelijk van budget.
(ik heb gelukkig geen leasebudget meer, maar heb overigens nog steeds geen zin om het geld over de balk te gooien).
V60 vind ik overigens ook geen grote auto, ten opzichte van Corsa dan weer wel.
Verwijderd
Dit is wel een +1tje waard en natuurlijk straks heel veel +1 als de AWD voor je deur staat :-)dfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Dat ik de overige dagen geen grote auto nodig heb, neemt niet weg dat heuvel lekkerder rijdt...
Efficiënt? Nee!
Maar sinds wanneer moet dat? Het is veel comfortabeler. De Volvo is gemaakt om in tot rust te komen, de Corsa is gemaakt om van a naar b te rijden. Ik wil graag na werk even tot rust komen in de auto voordat ik thuis weer aan het werk kan met de kinderen![]()
Blijkt dat benzinestations ook best goed fikken...
https://www.dumpert.nl/me...nestation_in_de_hens.html
Signatures zijn voor boomers.
De garantie bij een koopbatterij bedraagt nu al gemakkelijk 7-8 jaar. En bij verkoop na 5 jaar verkoop je een batterij mee met de EV. In het geval van batterijhuur verkoop je helemaal geen batterij mee want ze is niet eens je eigendom. De koper koopt een EV zonder batterij en mag bovenop de koopprijs lustig terug een batterij huren. En als verkoper kan je de huurprijs van de batterij (die inmiddels volledig is terugbetaald door de verkoper) niet doorrekenen en deels recupereren bij de koper.AnthonyR schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:20:
[...]
Meerprijs batterij was € 7.900,- incl. BTW. Stel je rijdt meer dan 17.500 kilometer per jaar, dan kost accuhuur je € 119,- incl. BTW per maand, excl. 9,35 batterijhuurverzekering. Totaal zou je dan uitkomen op € 128,35. € 7.900,- / 128,35 = 62 maanden. Na 5 jaar kan je bij de verkoop wel een batterijcapaciteit garanderen.
Het is dus even de vraag of ik mijn baas zo ver krijg. De RWD is echt wel fors goedkoper per maand dan een AWD, ook voor hem.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:17:
[...]
Dit is wel een +1tje waard en natuurlijk straks heel veel +1 als de AWD voor je deur staat :-)
Proton_ in "Waterstof - de sleutel voor de energietransitie"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Man, wat zit je nu te zagen over die menubalk. Ik moest echt naar boven scrollen om te zien wat je bedoelde.eltron schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:40:
[...]

En ik heb een 8m type-2 kabel waarmee ik ook bij de parkeervakken kan laden.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Alle auto's die niet volledig EV zijn lossen het zo op, omdat ze anders de hele carrosserie moeten aanpassen voor de niet-EV modellen. Ik snap het wel. Je wilt ook niet de tankklep in de neus hebben zitten. Evt. kan het nog bij de A-stijl zoals bij de Porsche 911 enzo maar anders weet ik het niet.mux schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:57:
En weer die stroomaansluiting linksachter... Wat is er toch mis met autofabrikanten? Laadpalen staan niet naast een parkeervak, ze staan ervoor of erachter, dan is het vreselijk onhandig om je aansluiting precies aan de verkeerde kant te hebben!
Bij mijn Ioniq gewoon een 8 meter laadkabel gevraagd bij de dealer en dan heb je nooit problemen. Een luxe probleem zal ik maar zeggen.
Ben overigens wel benieuwd naar de filosofie van PSA. Eigenlijk maken ze gewoon ICE's met een EV motoroptie. Dan ben ik benieuwd hoe efficient die gaan zijn en hoe het gewicht van de accu's verdeeld wordt. Want in principe gaat dat niet ideaal zijn als de auto als ICE ontworpen is.
HD4Life @ Full-HD
Deze auto (en 208, ds3 crossback, corsa) zijn niet specifiek ontworpen voor ice of EV, platform speciaal ontworpen zodat het geschikt is voor beide. B-segment auto's van PSA concern met ieder dezelfde accu (50 kWh) en motor. (136 pk)Davidshadow13 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:27:
[...]
Alle auto's die niet volledig EV zijn lossen het zo op, omdat ze anders de hele carrosserie moeten aanpassen voor de niet-EV modellen. Ik snap het wel. Je wilt ook niet de tankklep in de neus hebben zitten. Evt. kan het nog bij de A-stijl zoals bij de Porsche 911 enzo maar anders weet ik het niet.
Bij mijn Ioniq gewoon een 8 meter laadkabel gevraagd bij de dealer en dan heb je nooit problemen. Een luxe probleem zal ik maar zeggen.
Ben overigens wel benieuwd naar de filosofie van PSA. Eigenlijk maken ze gewoon ICE's met een EV motoroptie. Dan ben ik benieuwd hoe efficient die gaan zijn en hoe het gewicht van de accu's verdeeld wordt. Want in principe gaat dat niet ideaal zijn als de auto als ICE ontworpen is.
Zelfde aandrijflijn én accupakket? Komt ie dan 150km ver ofzo?tomas123 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:54:
Peugeot presenteert de nieuwe e-2008 (en 2008), zelfde aandrijflijn als e-208, corsa-e en ds3 crossback e-tense
-fotos-
smart fortwo electric drive 17.6kWh
310km wltp, zal in de praktijk niet veel zijn neeCoasterfreak schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:01:
[...]
Zelfde aandrijflijn én accupakket? Komt ie dan 150km ver ofzo?
Alles beter dan achter het voorwiel. BMW (en Audi). what were you thinking? Mijn Tesla kan ik vanaf 4 á 5 openbare parkeerplaatsen laden, maar de BMW hooguit vanaf 2 (PHEV).mux schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:57:
En weer die stroomaansluiting linksachter... Wat is er toch mis met autofabrikanten? Laadpalen staan niet naast een parkeervak, ze staan ervoor of erachter, dan is het vreselijk onhandig om je aansluiting precies aan de verkeerde kant te hebben!
Overigens ben ik geen fan van laden aan de voorkant omdat ik liever achteruit in parkeer omdat het makkelijker indraait en veiliger weg rijdt. Achterop gaat dan weer ten koste de kofferbak of ergonomie, waardoor achterop de zijkant overblijft (en ook traditioneel waar benzine dop ook zit).
Wat mij dan wel verbaast is dat er altijd gekozen wordt voor de linkerkant, handig bij uitstappen, maar niet zo bij fileparkeren.
Moraal van het verhaal; geen enkele plek is perfect en elke plek heeft zijn voor en nadelen. Zo veel mensen, zo veel wensen. Gelukkig hoeven we niet allemaal in dezelfde auto te rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 19-06-2019 09:12 ]
[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 19-06-2019 09:19 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat ze daarmee doelen op dat de belasting op benzine en diesel ongewijzigd blijft in plaats van stijgt en zo de subisidie op (duurdere) elektrische auto's stijgtBCC schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:18:
"Het moet wel eerlijk blijven ten opzichte van mensen die het niet kunnen betalen." Dat is een rare laatste zin in het artikel 🤔 Als er over 3 jaar een heleboel E-Konas uit de lease komen dan zakt de prijs toch vanzelf van electrtsche occasions?
E-Niro en Kona Electric zijn ook niet EV only, maar hebben de aansluiting wel aan de voorkant zitten, dus wat jij nu stelt klopt nietDavidshadow13 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:27:
[...]
Alle auto's die niet volledig EV zijn lossen het zo op, omdat ze anders de hele carrosserie moeten aanpassen voor de niet-EV modellen. Ik snap het wel. Je wilt ook niet de tankklep in de neus hebben zitten. Evt. kan het nog bij de A-stijl zoals bij de Porsche 911 enzo maar anders weet ik het niet.
Autoblog zegt 4,30m lang, 50 kWh en 310 km WLTP. Ze hebben het dak verlaagd met 2cm. Dat is jammer, ze kunnen beter de ramen hoger laten beginnen om de auto er sportief uit te laten zien. Anders krijg je zitplaatsen dicht bij de vloer, helaas heb ik geen foto gezien van de achterbank.tomas123 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:54:
Peugeot presenteert de nieuwe e-2008 (en 2008), zelfde aandrijflijn als e-208, corsa-e en ds3 crossback e-tense
filmpje
Dit topic is gesloten.