Inmiddels de 40kWh Leaf preciesongeveer een maand in dienst.
Tijd voor een tussenstand
Wat een topauto. Genieten is het om ermee te rijden. Lekker de ProPilot aan, vrachtwaggel opzoeken en gaan.
Door de grotere accu ben ik (voor mijn gevoel) véél mobieler, en hoef ik nog maar zelden ergens anders dan op werk te laden. Zo zelden zelfs dat slechts 7,69% van mijn laadsessies aan een snellader gebeuren, en die vertegenwoordigen slechts 4% van mijn geladen kWh's.
Na een maand rijden staan er 4223 km bij op op de teller, met een verbruik aan de paal van 626kWh. Oftewel 148Wh/km. Uit de accu betekent dat met een gemiddeld laadverlies van +- 15% (gemeten door de getallen van Leafspy te vergelijken met het geladene). 126,1Wh/km.
Doordat ik zelden ergens anders (betaald) aanstekker dan op werk zijn de stroomkosten per geladen kWh gemiddeld €0,0152, en de stroomkosten per km €0,0023.
Verzekering voor een jaar vooruit betaald, dus nu nog wat hoog, komt uit op €0,074 /km, ik verwacht dat die <€0,01 / km uit gaat komen. (bij +- 50.000km / jaar).
Variabele kosten van €0,011 / km met elke 2 weken een wasje en een nieuwe set wissers tot zover.
Maakt veruit de duurste verwachte post de afschrijving. Die ik voor het ruime gemak even aanhoud op €0,20 / km. Die afschrijving is waarschijnlijk wat aan de hoge kant. Want dat betekent dat de auto afschrijft naar €0 over 130777 km. Dus bij +- 160.000km. Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Maar better safe than sorry.
Ik merk doordat ik makkelijker constanter kan "plakken" achter een vrachtwagen dat mijn gemiddeld verbruik makkelijker lager is.
"Groot" minpunt t.o.v. de vorige Leaf (dat was een Tekna uitvoering) was toch wel het gemis aan LED koplampen, en het gemis aan een Bose systeem. Beide punten zijn inmiddels opgelost. In de kofferbak ligt een Pioneer TS-WX70DA. Hij zit met wat klittenband vast, dus bij hevige nood kan hij makkelijk los en eruit.

.
Daarnaast na 2 pogingen goede, passende LED koplampen gevonden, die een mooi lichtbeeld hebben, in de behuizing passen, en plenty fel zijn.
Deze dus.
Demo van lichtbeeld
[
Voor 6% gewijzigd door
Mar.tin op 14-06-2019 11:36
]