Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kortom, je gaat er dus gewoon van uit dat mijn energiemaatschappij niet alleen mij voor de gek houdt maar ook de energiewaakhond en/of de jaarresultaten vervalst?

Dan heb je gelijk en kunnen we, wat mij betreft, deze discussie als beëindigd beschouwen.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:14:
Kortom, je gaat er dus gewoon van uit dat mijn energiemaatschappij niet alleen mij voor de gek houdt maar ook de energiewaakhond en/of de jaarresultaten vervalst?

Dan heb je gelijk en kunnen we, wat mij betreft, deze discussie als beëindigd beschouwen.
Zeker het is algemeen bekend dat energiemaatschappijen in de zomer overschotten uit Duitsland opkopen of nog erger: CO2 certificaten!

https://www.bnr.nl/nieuws...emarkt-grotendeels-fictie

Zolang we op deze niveaus salderen met energie of certificaten toestaan, gaat er niets veranderen. Hoesneller we naar daadwerkelijke opwekking per maand, vs verbruik per maand gaan kijken. Hoe sneller we een realistisch beeld krijgen en hoe sneller er geinverteerd zal worden in oplossingen.

Nu is het pappen en nathouden. Laat de consument maar in de waan dat hij 100% groene energie koopt! En de energiegiganten steken de winsten in hun zak. Terwijl de consument best bereid is iets meer te betalen. De consument heeft vervolgens geen idee van de werkelijkheid.... Helaas...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2019 13:23 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:14:

Ach, ik denk dat je soms gewoon niet kan winnen. Het is goed dat je in ieder geval je best doet. Als iedereen dat zou doen dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.

De baby-boomers en Gen X hebben de wereld goed kapot gemaakt, het is nu met hulp van de Gen X die willen en Gen Y en Z om onze wereld te redden.

Groene energie inkopen heeft inderdaad ook geen zin, veel biomassa was vorig jaar ook nog bomen uit Canada. Beste is gewoon een lening af te sluiten (in NL) en zoveel mogelijk zelf op te wekken. Van het net af is helemaal mooi, dan hoef je de boeven van Liander en Stedin ook niet te sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
Ik begrijp sommige standpunten niet:
Als je de stroom van de zonnepanelen in een thuisaccusysteem stoppen ben je groen bezig.
Als je evenwel, met minder verliezen als hierboven, die stroom tijdelijk uitleent aan je buur, heb je de energiemix geproduceerd?
Indien je t zo bekijkt dan trekt ieder met een zonnepanelen dak beter de stekker uit als hij naar zijn werk vertrekt om bij thuiskomst die opnieuw in te pluggen.
En indien de buur een groen contract heeft waar zit dan het niet groene karakter van alle stroom?
Indien hij dat niet heeft is wat hij, enkel hij, op jaarbasis verbruikt heeft niet groen, ook al heb ik hem tijdelijk groene stroom ter beschikking gesteld. In dien verstande dat mijn jaarverbruik 0 is (is bij mij zelfs negatief).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dit topic gaat over elektrische auto's. Als je wilt discussiëren over hoeveel je moet doen om de wereld een betere plek te maken, start je maar je eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
bruneelm schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:26:
Als je de stroom van de zonnepanelen in een thuisaccusysteem stoppen ben je groen bezig.
Als je evenwel, met minder verliezen als hierboven, die stroom tijdelijk uitleent aan je buur, heb je de energiemix geproduceerd?
Indien je t zo bekijkt dan trekt ieder met een zonnepanelen dak beter de stekker uit als hij naar zijn werk vertrekt om bij thuiskomst die opnieuw in te pluggen.
En indien de buur een groen contract heeft waar zit dan het niet groene karakter van alle stroom?
Indien hij dat niet heeft is wat hij, enkel hij, op jaarbasis verbruikt heeft niet groen, ook al heb ik hem tijdelijk groene stroom ter beschikking gesteld. In dien verstande dat mijn jaarverbruik 0 is (is bij mij zelfs negatief).
Nee het is gewoon een goede ontwikkeling, maar het is verstandig in je achterhoofd te houden dat met deze gedachtegang CO2 neutraal worden onmogelijk is... Daar gaat het om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
nannoe schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:28:
Dit topic gaat over elektrische auto's. Als je wilt discussiëren over hoeveel je moet doen om de wereld een betere plek te maken, start je maar je eigen topic.
K wist nog niet dat die ook zonder stroom konden rondrijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
I
bruneelm schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:34:
[...]

K wist nog niet dat die ook zonder stroom konden rondrijden
Waar de stroom vandaan komt is een beetje out-of-scope. Zelf betaal ik voor windenergie, neem ik hoofdzakelijk windenergie af (Flevoland) en binnenkort hoop ik in de zomer zoveel mogelijk eigen stroom in de auto te stoppen.

Feit blijft dat elke kWh groene energie die je afneemt (ook zelf geproduceerd) niet door een ander gebruikt kan worden. Pas als onze energiemix 100% duurzaam is kan je spreken over géén uitstoot.

Tot die tijd is elektrische rijden, zelfs op kolen stroom, de duurzaamste optie om je auto aan te drijven. De beperkende factor blijft het concept van de auto. Die is zelfs CO2 neutraal niet duurzaam, maar wel erg makkelijk en maatschappelijk geaccepteerd. Net als vlees.

Ben ik al offtopic voor dit topic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
K zou niet weten waarom je off topic bent, de uitstoot die hoort bij een elektrische wagen hoort er inherent bij.
Indien in thuis kom, de EV in plug en mijn panelen produceren te weinig, dan heb ik een afspraak met de buren met panelen om hun PV overschot aan stroom te gebruiken , zij mogen de mijne gebruiken indien ik er over heb en met de windmolen niet heb ik ook afspraken, voornamelijk voor de winterperiode.
Ook de tuinkastboer met zijn WKK, daar mag ik bij langs indien het nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door bruneelm op 12-06-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Excuseer? Als je zo blijft redeneren doet niets er nog toe. Ik huldig daarentegen het principe "begin bij jezelf ipv steeds met de vinger naar anderen te

Je hebt duidelijk (bewust?) de rest van mijn verhaal niet gelezen.
Je begrijpt me helemaal verkeerd of hebt ook niet (goed) gelezen, je neemt het ook veel te persoonlijk op.

Natuurlijk is het lovenswaardig dat je zonnepanelen hebt en zelfs in staat bent pet jaar bezien meer op te wekken dan je verbruikt.

Echter de conclusie die jij probeert te trekken kan je pas doen als iedereen het zoals jij zou doen.

Groene energie inkopen is ook een goed signaal maar jet is niet zo dat als iedereen dat zou doen opeens 100% energie duurzaam zou zijn. Ofwel, het is een signaal naar de markt maar verandert niets aan de energiemix.

Blijft dus staan dat jouw vervoer niet Co2 neutraal is. Namelijk, als jij jouw auto weg doet maar de panelen behoudt is er plotseling meer groene energie beschikbaar.

Bedenk ook dat met dezelfde argumentatie ik zou kunnen zeggen dat mijn ICE vrij van uitstoot is omdat ik het compenseer met zonnepanelen.

Het is geen persoonlijke aanval dus ok begrijp de toon van je reactie niet echt, dan begrijp je dus blijkbaar niet waar het om gaat.
nannoe schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:28:
Mag ik dat aub zelf uitmaken? Voor mij is de rol van de elektrische auto in de energietransitie het meest relevante topic. We hebben het toch ook over relatief zinloze onderwerpen als TCO, aanschafwaarde, bijtelling en estethiek?
bruneelm schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:26:
Ik denk dat je op mij doelde dus wil dat toch even toelichten.

Ik ben zwaar op tegen opslag op niveau van de verbruiker (voor financieel gewin), ik hoop dat er een efficiëntere oplossing komt.

Voor mij ben je dus zeker niet groen bezig als je geforceerd opwek in een thuisaccu stopt om perse je eigen stroom te gebruiken.

Ik zou zeggen houdt het simpel:
  • Investering in zonnepaneel levert groene stroom die bijdraagt aan vergroening van de gehele energiemix
  • Een EV rijden kost stroom en resulteert daardoor ik uitstoot horende bij de energiemix
Er voor jezelf een sport van maken minimaal je eigen verbruik op te wekken is een zeer goed voorbeeld maar iedere kw blijft er nog altijd één. Je kiest er ofwel voor je auto ervan te laten rijden of je levert aan het net en voorkomt elders behoefte aan grijze stroom.

Houd daarom opwek en gebruik los van elkaar in de vergelijking.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 12-06-2019 14:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Mag ik dat aub zelf uitmaken? Voor mij is de rol van de elektrische auto in de energietransitie het meest relevante topic. We hebben het toch ook over relatief zinloze onderwerpen als TCO, aanschafwaarde, bijtelling en estethiek?
De prijs lijkt mij toch aanzienlijk toepasselijker in dit topic dan de duurzaamheid voor iets wat in zijn huidige vorm totaal niet duurzaam is. Een auto van 1200-1800kg om 65-85 kg dagelijks te verplaatsen is niet duurzaam. Dan kan je beter in een dieselbus stappen.

Maar de meningen kunnen uiteraard verschillen. Echter denk ik dat er voor opwekking van zonnepanelen, energiemix en overige duurzame onderwerpen betere topics te vinden zijn op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
@Deveon bus heeft al hogere uitstoot dan een ICE laat staan een EV. Als ik met 3 personen in mijn EV zit doet hij het ook al beter dan de trein.

Verder is het niet vergelijkbaar. Een EV is een gelijkwaardig alternatief voor een ICE en heeft wel degelijk een substantieel lagere uitstoot.

Inderdaad, geen 0, ook niet met zonnepanelen dus het kan veel beter maar evenwel een stap in de goede richting.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 12-06-2019 14:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
In essentie denk ik dat @assje en @IvoB2 het met elkaar eens zijn. Echter de eerste focust op 'opportunity kosten' van het verbruik en de ander op zowel verbruik als generatie.

Jullie hebben beiden gelijk:
Indien alle andere factoren gelijk blijven zal het niet gebruiken van de EV zorgen voor lagere CO2 uitstoot, aangezien de 100% groene energie dat het net in gaat zorgt voor een kleine stijging van het aandeel groene energie in de energiemix.

Echter als men besluit een EV te kopen en genoeg PV panelen om het verbruik hiervan gemiddeld te dekken, dan is de energie mix van voor de aankoop en erna nog exact gelijk en is deze combinatie in principe CO2 neutraal (als men kijkt naar enkel het electriciteitsgebruik)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:Dit topic gaat over "Elektrische auto's". Niet over stroomopwekken of waar stroom vandaan komt. In het BMW topic gaan we ook niet praten over olieraffinage.

Hartstikke mooie materie en ook prima om over te discussiëren, maar niet in dit topic. Dit gaat over die dingen die op wielen rijden, niets meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Dat mag hier

Verkeer & Vervoer feedback

[ Voor 94% gewijzigd door PWM op 12-06-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dfrenner schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Zeker het is algemeen bekend dat energiemaatschappijen in de zomer overschotten uit Duitsland opkopen of nog erger: CO2 certificaten!
Nou, de mijne doet daar niet aan mee.
En biomassa gebruiken ze ook al niet.
Het is niet om dat iets "algemeen gangbaar is" dat er geen alternatieven zijn, laat staan dat je er ook effectief aan moet meedoen of je erbij dient neer te leggen.

edit: opmerking mod nu pas gelezen, begrepen en vanaf nu toegepast. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
reageerde per ongeluk op een heel oud bericht, daarom maar weer verwijderd.

[ Voor 75% gewijzigd door Megat op 13-06-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Sono Sion kon wel eens te laat komen...... eind 2020 is de planning, maar dat schuift gegarandeerd naar 2021 (iedereen die EV's bouwt schuift..... lastiger dan verwacht) en Sono Sion is compleet nieuw.

Hij blijft goedkoop voor een dergelijk ruime auto met trekhaak. Maar ze moeten opschieten er komt een berg modellen aan in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:48:
Sono Sion kon wel eens te laat komen...... eind 2020 is de planning, maar dat schuift gegarandeerd naar 2021 (iedereen die EV's bouwt schuift..... lastiger dan verwacht) en Sono Sion is compleet nieuw.

Hij blijft goedkoop voor een dergelijk ruime auto met trekhaak. Maar ze moeten opschieten er komt een berg modellen aan in 2021.
Die op hun beurt waarschijnlijk ook weer opschuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:02

J8S

mrwolf schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Die op hun beurt waarschijnlijk ook weer opschuiven :)
Wat toch wel minder waarschijnlijk is omdat dat gaat om modellen van gerenommeerde merken. Natuurlijk, wat vertraging zullen ze allemaal hebben, maar ik moet nog zien of dat zóveel gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De topman van Fastned heeft een interview in het Parool gehouden:

(hier een pastebin als je geen Parool artikelen meer kan lezen: )

Grappig dat ze in de James Wattstraat kantoor houden. :+

Morgen gaan ze dus naar de beurs, ik vind hem strategie niet echt interessant en hun rechtszaken hebben mijn mening over Fastned ook al niet naar boven bijgesteld.

Ik denk dat ze over niet al te lange tijd worden overgekocht door een grote olie-speler. Zou me niks verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag is of beleggers bedragen willen neerleggen voor een bedrijf dat nog nooit een dubbeltje winst boekte.
Euhm ... geen idee hoeveel verstand die mensen van beleggen hebben, maar als ik van elk bedrijf dat naar de beurs trekt zonder een euro winst geboekt zou hebben 1 aandeel zou krijgen was ik waarschijnlijk miljonair.

En ja, als FastNed succesvol wordt en blijft dan zal 1 van de grote jongens hen wel overnemen. Kan bijna niet anders. Die moeten ook hun toekomst veilig stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit sinds vandaag op een nieuwe locatie (Innovatoren Venlo), het is hier allemaal een stuk groener.
Een Tesla model X en S op de parkeerplaats en een van de bedrijven heeft Passat GTE's, daar staan er 4 van. Ook nog een Golf GTE.
En 12 laadpalen of zo.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:41:
De topman van Fastned heeft een interview in het Parool gehouden:

(hier een pastebin als je geen Parool artikelen meer kan lezen: )

Grappig dat ze in de James Wattstraat kantoor houden. :+

Morgen gaan ze dus naar de beurs, ik vind hem strategie niet echt interessant en hun rechtszaken hebben mijn mening over Fastned ook al niet naar boven bijgesteld.

Ik denk dat ze over niet al te lange tijd worden overgekocht door een grote olie-speler. Zou me niks verbazen.
Leuk artikel, ben benieuwd. Denk dat een aandeel Fastned minder risicovol is dan bijvoorbeeld van Tesla. Heb wel een goed gevoel bij hoe FastNed als bedrijf opereert en ook uitbouwt in Europa. Het concept staat of valt wel bij in hoeverre ze drank en broodjes kunnen gaan verkopen. Daar valt echt wel flink wat te halen. I.c.m. een goede flex-werkplek zodat je tijdens het laden even rustig een conference call kunt doen bijvoorbeeld.
Als een olie-boer (die zich liever in de markt zet als "energieleverancier") het dan uiteindelijk koopt (net als Shell NewMotion kocht), omdat het strategisch is voor de toekomst: dikke prima en win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:15:
[...]

Leuk artikel, ben benieuwd. Denk dat een aandeel Fastned minder risicovol is dan bijvoorbeeld van Tesla. Heb wel een goed gevoel bij hoe FastNed als bedrijf opereert en ook uitbouwt in Europa. Het concept staat of valt wel bij in hoeverre ze drank en broodjes kunnen gaan verkopen. Daar valt echt wel flink wat te halen. I.c.m. een goede flex-werkplek zodat je tijdens het laden even rustig een conference call kunt doen bijvoorbeeld.
Als een olie-boer (die zich liever in de markt zet als "energieleverancier") het dan uiteindelijk koopt (net als Shell NewMotion kocht), omdat het strategisch is voor de toekomst: dikke prima en win-win.
Wellicht heb je wel gelijk, ik denk dat ik wel enkele aandelen koop. Ook aan het begin want waarschijnlijk gaat die heel snel omhoog gedurende dag, als je ook naar Adyen kijkt. Toch beetje vergelijkbaar.

Overigens vind ik Tesla zelf een zeer low-risk aandeel op dit moment, ik zou VAG bijvoorbeeld risicovoller vinden. Maar dat is geen gespreksstof voor in dit draadje. :) (ps: ik heb echt dagen research gedaan naar het aandeel van Tesla en het is niet fanboyism oid, puur realisme)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Wellicht heb je wel gelijk, ik denk dat ik wel enkele aandelen koop. Ook aan het begin want waarschijnlijk gaat die heel snel omhoog gedurende dag, als je ook naar Adyen kijkt. Toch beetje vergelijkbaar.

Overigens vind ik Tesla zelf een zeer low-risk aandeel op dit moment, ik zou VAG bijvoorbeeld risicovoller vinden. Maar dat is geen gespreksstof voor in dit draadje. :) (ps: ik heb echt dagen research gedaan naar het aandeel van Tesla en het is niet fanboyism oid, puur realisme)
OT, maar als de je de waardering van Tesla bekijkt, en je kijkt dan welke winst ze moeten gaan maken om die waardering goed te maken in de toekomst..... Dan heeft Elon toch nog een paar slapeloze nachten voor de boeg.

Ik sta helemaal achter het bedrijf, en vind ze zeker innovatief, maar of ze nu innovatief genoeg zijn om het in de toekomst te blijven halen....

Als Volkswagen binnenkort een Golf equivalent op de markt brengt voor 30-40k die beter afgewerkt is, en een gelijkaardige autonomie heeft als de Tesla 3, dan gaan ze daar toch marktaandeel aan verliezen vrees ik.
De voorsprong die Tesla heeft zit momenteel vooral op hun zelfrijdende capaciteiten, en hun supercharger netwerk. Op gebied van batterijen en electrische aandrijving komt de concurrentie met rasse schreden dichterbij. De chinezen gaan ons daar binnenkort nog mee verrassen vermits er daar al meer electrische auto's rondrijden, en dan hebben we het nog niet over electrische bussen. Daar is China de onbetwiste marktleider, en daar bouwen ze in sneltempo pakken ervaring op met hun tientallen duizenden bussen die al rond rijden.

Nu, als het op investeren aan komt, ik koop nu ook geen VW of BMW aandelen, die hebben ook nog werk, en heel veel te investeren in de komende jaren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:15:
[...]

(net als Shell NewMotion kocht),
Dat wist ik niet en is zelfs redelijk verrassend (voor mij).
Heb een "Total" multilaadkaart en dat is eigenlijk (wat betreft het laadgedeelte) een NewMotion laadkaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eerste "uitgebreidere" VW ID 3 test (interieur nog afgedekt en nog camo buiten), veel ook over het MEB platform....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
En weer iemand die doet alsof elektriciteit niet belast wordt

https://www.parool.nl/ned...-rekeningrijden~ba7fbb2a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
en dat is natuurlijk anders, nl:
(bron: united consumers en mijn eigen elektratarief):
benzine diesel lpg kwh
netto 1,76 1,41 0,83 0,217

BTW 17% 17% 17% 17%
ACCIJNS 45% 35% 21% 54%
totaalaandeel belastingen
62% 52% 38% 71%

Maar: omdat EV minder brandstof verbruiken nemen de inkomsten wel af:
b.v. benzine: ca. 0,13 eur / km -> * 62% = ca. 0,10 eur/km voor de fiscus
Elektra: ca. 0,04 eur/km -> * 71% = ca. 0,03 eur/km voor de fiscus.
toch 0,07eur/km (70%!!!) minder....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Komen de verschillende BPM en MRB tarieven nog bij, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Dreamvoid schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:47:
Komen de verschillende BPM en MRB tarieven nog bij, overigens.
Ja maar dat is een tijdelijke maatregel (subsidie), dat wordt wel weer genormaliseerd net als bij de hybrids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zie het niet zo snel gebeuren, als mensen ineens 435 euro per kwartaal MRB moeten gaan betalen voor hun Leaf (= wat je voor een even zware diesel betaalt) plus nog een extra 7 ct per km aan energiebelasting, dan breekt de pleuris uit onder de eigenaren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:41:
benzine diesel lpg kwh

BTW 17% 17% 17% 17%
ACCIJNS 45% 35% 21% 54%
62% 52% 38% 71%

Klopt helemaal. Het is vooral hoe het statement gemaakt wordt (het framen) wat mij zelf stoort, want dat er een belastinggat valt is op zich niet verwonderlijk.

Nu is de strekking van zijn uitspraken vooral "die rijke subsidieontvangers betalen helemaal niets, oneerlijk!". Hij had gewoon kunnen aangeven dat EVs een stuk efficiënter zijn en dus op brandstof belasten (wat vroeger heel logisch en eerlijk was) niet heel handig is om een algemene gebruiksbelasting op te baseren. Klinkt opeens een stuk minder moord-en-brand terwijl hij eigenlijk hetzelfde zegt qua feiten.
[edit: voor een de-vervuiler-betaald-belasting is het overigens nog steeds een geweldig systeem]

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 14-06-2019 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit ligt wel ietwat lastiger - de efficientie is bij het voertuig hoger, maar je moet uiteraard ook de efficiency in de centrale meerekenen, die extra kWh's op het net komen niet uit de lucht vallen.

Nadeel van de huidige fiscale situatie is dat het extra gas verbranden in een centrale (wat gebeurt als je van benzine/diesel overgaat naar EV) de schatkist veel minder oplevert dan olie verbranden in een auto, buiten de EUA's die de producenten van de overheid kopen (da's ongeveer 0.6 kg CO2 per geproduceerde kWh, met een CO2 prijs van 25 €/ton is dat dus 1.5 ct/kWh).

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2019 11:14 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Inmiddels de 40kWh Leaf preciesongeveer een maand in dienst.

Tijd voor een tussenstand O+

Wat een topauto. Genieten is het om ermee te rijden. Lekker de ProPilot aan, vrachtwaggel opzoeken en gaan.
Door de grotere accu ben ik (voor mijn gevoel) véél mobieler, en hoef ik nog maar zelden ergens anders dan op werk te laden. Zo zelden zelfs dat slechts 7,69% van mijn laadsessies aan een snellader gebeuren, en die vertegenwoordigen slechts 4% van mijn geladen kWh's.

Na een maand rijden staan er 4223 km bij op op de teller, met een verbruik aan de paal van 626kWh. Oftewel 148Wh/km. Uit de accu betekent dat met een gemiddeld laadverlies van +- 15% (gemeten door de getallen van Leafspy te vergelijken met het geladene). 126,1Wh/km.

Doordat ik zelden ergens anders (betaald) aanstekker dan op werk zijn de stroomkosten per geladen kWh gemiddeld €0,0152, en de stroomkosten per km €0,0023.

Verzekering voor een jaar vooruit betaald, dus nu nog wat hoog, komt uit op €0,074 /km, ik verwacht dat die <€0,01 / km uit gaat komen. (bij +- 50.000km / jaar).

Variabele kosten van €0,011 / km met elke 2 weken een wasje en een nieuwe set wissers tot zover.

Maakt veruit de duurste verwachte post de afschrijving. Die ik voor het ruime gemak even aanhoud op €0,20 / km. Die afschrijving is waarschijnlijk wat aan de hoge kant. Want dat betekent dat de auto afschrijft naar €0 over 130777 km. Dus bij +- 160.000km. Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Maar better safe than sorry.

Ik merk doordat ik makkelijker constanter kan "plakken" achter een vrachtwagen dat mijn gemiddeld verbruik makkelijker lager is.

"Groot" minpunt t.o.v. de vorige Leaf (dat was een Tekna uitvoering) was toch wel het gemis aan LED koplampen, en het gemis aan een Bose systeem. Beide punten zijn inmiddels opgelost. In de kofferbak ligt een Pioneer TS-WX70DA. Hij zit met wat klittenband vast, dus bij hevige nood kan hij makkelijk los en eruit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LECtxqu.jpg.

Daarnaast na 2 pogingen goede, passende LED koplampen gevonden, die een mooi lichtbeeld hebben, in de behuizing passen, en plenty fel zijn. Deze dus.

Demo van lichtbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 14-06-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:41:
benzine diesel lpg kwh

BTW 17% 17% 17% 17%
ACCIJNS 45% 35% 21% 54%
62% 52% 38% 71%

Maar, er hoeft ook minder brandstof geïmporteerd te worden bij electra. Benzine/diesel/LPG wordt voor 100% geïmporteerd. Voor elektriciteit wordt maar gedeeltelijk de brandstof geïmporteerd. Dus er blijft meer geld in de Nederlandse economie hangen, wat uiteindelijk gunstig is voor de BV Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De bestaande electriciteitsvraag wordt idd door een mix van import/lokale productie gedaan, maar gooi je een flinke berg elektriciteitsverbruik bovenop de bestaande load, dan zullen die extra kWh's toch echt door extra geimporteerde brandstof worden opgewekt.

Begrijp me niet verkeerd, er is helemaal niks mis met EV's, en het verschuiven van lokale dieseluitstoot richting centraal gasverbruik + lokale 'zero-emission' voertuigen is een plus op meerdere gebieden, vooral op het gebied van luchtkwaliteit (geen fijnstof, geen SOx, enorm veel minder NOx), maar ook ziet een (verre) toekomst met grootschalige productie van groen gas er vooralsnog iets waarschijnlijker uit dan eentje met biodiesel/ethanol, al durf ik eigenlijk nauwelijks voorspellingen te doen zo ver vooruit.

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2019 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Dreamvoid schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:11:
De bestaande electriciteitsvraag wordt idd door een mix van import/lokale productie gedaan, maar gooi je een flinke berg elektriciteitsverbruik bovenop de bestaande load, dan zullen die extra kWh's toch echt door extra geimporteerde brandstof worden opgewekt.

Begrijp me niet verkeerd, er is helemaal niks mis met EV's, en het verschuiven van lokale dieseluitstoot richting centraal gasverbruik + lokale 'zero-emission' voertuigen is een plus op meerdere gebieden, vooral op het gebied van luchtkwaliteit (geen fijnstof, geen SOx, enorm veel minder NOx), maar ook ziet een (verre) toekomst met grootschalige productie van groen gas er vooralsnog iets waarschijnlijker uit dan eentje met biodiesel/ethanol, al durf ik eigenlijk nauwelijks voorspellingen te doen zo ver vooruit.
Niet zoveel als je denkt, het is in dat opzicht een lopen experiment, en de bijbouw gaat op het moment nog sneller dan dat er nieuwe auto's geleverd worden.
https://twitter.com/BM_Visser/status/1139209405545795586
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D89Il1iWwAIRS5r.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
prettig schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:32:
eerste "uitgebreidere" VW ID 3 test (interieur nog afgedekt en nog camo buiten), veel ook over het MEB platform....

[YouTube: VW ID.3: Erste Fahrt & Innovations-Check - Bloch erklärt #64 | auto motor & sport]
samengevat
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119134-881bbf373f197760a7521c7ce0e46c8d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119136-98368e3ed056ea525e045e4e89452d5f.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119138-945c6c9b12101a683809ec004465833f.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119140-4ec0f93248a085c7e2365c8f5a64d6a8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119142-afce18a08804f64cd66337e9a6223833.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/data/attachments/119/119144-97f74636330224b944fcb4a6b4a8a9f8.jpg

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar dat staat los van de (fiscale) business case voor EV's - de uitbouw van groene stroom, net als bv de uitbouw van groen gas, kan je niet gaan dubbel tellen :) Of we nou wel of niet overstappen van benzine naar EV's, die groene stroomprojecten gaan toch door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Commentaar op moderatie hoort niet in het topic thuis.

Je zou de belasting op fossiele brandstof ook kunnen zien als belasting op weggegooide warmte. En dan kom je in t vaarwater van de eli opwekking (waar een gascentrale al wel 60% rendement haalt)

[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 14-06-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Zo'n vaart zal het vast niet lopen, de echte oorzaak van de modbreak was loze topicvulling met elkaars reacties niet (willen?) begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ik zie, zittingverlengers en een skiluik. Praktische zaken die samen met de Matrix LED verlichting en andere snufjes het tot een heel praktische EV maken. Als ze voor eind 2020 nog te bestellen zijn is dit mijn favoriet.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Ik hoorde net op de BNR autoshow: dinsdag 25 juni wordt de Lightyear One gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Hoe komt die Martien aan het gemiddeld aantal van 15.000 km per EV per jaar?

Ik denk dat de gemiddelde EV rijder (van de huidige 60.000) een veelrijder is en dat het wel eens factor 2 of 3 meer kan zijn 30.000 of 40.000 lijkt me meer realistisch.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde EV rijder (van de huidige 60.000) een veelrijder is en dat het wel eens factor 2 of 3 meer kan zijn 30.000 of 40.000 lijkt me meer realistisch.
Ja, lijkt me inderdaad niet juist om aan te nemen dat de 15k/jaar voor de gemiddelde auto ook zou moeten gelden voor de selecte groep EV rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen kan je zonder enige vorm van studie geen uitspraken over doen en moet je dus afgaan op de cijfers die wel bestaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40
eltron schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Volgens mij is de strekking van zijn stelling dat het elektriciteitsverbruik niet significant door EV's is gestegen en dat het maar 0,1% is. Dus laat het twee of drie meer zijn dan is het nog steeds weinig. En als iedereen EV rijdt dan geldt die 15.000km weer wel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Er zijn ook zat EV auto's in ons landje die niet onderworpen worden aan kilometervreters

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Geen ide of het echt of fake is, maar dit zou dashbord zijn. Scherm achter stuur.

YouTube: Volkswagen ID 3 display dashboard interior speedometer

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mar.tin schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:23:
Inmiddels de 40kWh Leaf preciesongeveer een maand in dienst.

[...]

"Groot" minpunt t.o.v. de vorige Leaf (dat was een Tekna uitvoering) was toch wel het gemis aan LED koplampen, en het gemis aan een Bose systeem. Beide punten zijn inmiddels opgelost. In de kofferbak ligt een Pioneer TS-WX70DA. Hij zit met wat klittenband vast, dus bij hevige nood kan hij makkelijk los en eruit.

[Afbeelding].

Daarnaast na 2 pogingen goede, passende LED koplampen gevonden, die een mooi lichtbeeld hebben, in de behuizing passen, en plenty fel zijn. Deze dus.

Demo van lichtbeeld
Maar als je geen Tekna hebt, heb je toch ook geen ProPilot?

Dinsdag krijg ik de Leaf N-Connecta geleverd vanuit de Consumentenbond. (Via privatelease.com) Na een jaar maandelijks opzegbaar omdat ik me geen 5 jaar in die auto zie rijden. Dus ik zie me niet heel snel zelf zaken toevoegen of wijzigen, maar ik vond het zelf toch ook wel jammer dat ik niet kon kiezen voor de Tekna, precies om de drie redenen die jij noemt:
• ProPilot
• LED koplampen
• Bose audio

Niet dat ik zo'n Bose fan ben, maar het zal allicht beter zijn dan het af-fabriek geluid.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
De overheid is weer goed bezig om elektrisch rijden de nek om te draaien.

https://nos.nl/l/2289367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Aan de ene kant willen ze voor 2030 alles op elektrisch aan de andere kant willen ze het zoveel mogelijk voorkomen dat het gebeurt. Alsof ze voor zichzelf graag een uitdaging willen maken
joke_name schreef op maandag 17 juni 2019 @ 06:13:
De overheid is weer goed bezig om elektrisch rijden de nek om te draaien.

https://nos.nl/l/2289367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 11:08
Ik ben bang dat de overheid zich nu realiseert dat de totaal inkomsten uit de heilige koe potentieel flink af zullen gaan nemen vanwege de flink hogere efficientie van de EV. Tja, nu moet overheid kiezen: inkomsten of CO2 reductie. Leuke politieke keuzes in de nabije toekomst.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
--MeAngry-- schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Maar als je geen Tekna hebt, heb je toch ook geen ProPilot?

Dinsdag krijg ik de Leaf N-Connecta geleverd vanuit de Consumentenbond. (Via privatelease.com) Na een jaar maandelijks opzegbaar omdat ik me geen 5 jaar in die auto zie rijden. Dus ik zie me niet heel snel zelf zaken toevoegen of wijzigen, maar ik vond het zelf toch ook wel jammer dat ik niet kon kiezen voor de Tekna, precies om de drie redenen die jij noemt:
• ProPilot
• LED koplampen
• Bose audio

Niet dat ik zo'n Bose fan ben, maar het zal allicht beter zijn dan het af-fabriek geluid.
Ik heb een franse import. Dat is een Èditiòn. Met dus wel ProPilot :). Stuurverwarming e.d.

Anders had ik hem niet gekocht want het was een van mijn hoofdredenen om te upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
tja 7.5 miljoen auto's, maal xxx euro per kwartaal wegenbelasting = vrij veel inkomensten (provinciaal)

Zou de profinciale overheid niet gecomenseerd willen worden voor de gemisten inkomens als de Nederlandse autovloot electrisch wordt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dat de bijtelling langzaam weer omhoog gaat en dat op een gegeven moment ook motorrijtuigenbelasting via een andere systematiek moet worden afgedragen is compleet logisch.

Maar dat auto's met verbrandingsmotor niet zwaarder belast worden om de doelen te halen is onlogisch. Enerzijds door middel van MRB, accijnzen op brandstof of de opbouw van de BPM nog onaantrekkelijker maken (met laatste voorkom je vooral nieuwe auto's met brandstofmotor, dus meest logisch voor de doelstellingen).

Maar het meest irritante van dit nieuws is: wéér een nieuwe factor rond onzekerheid voor je (financiële) beslissingen rond verduurzamen. Enige taak van de overheid is beleid maken en schrijven, zodat je op basis van het beleid bewuste beslissingen kan maken. En dat beleid moet aansluiten bij je (internationale) doelstellingen. De Facepalm brigade kan weer marcheren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In mijn dorp rijden gigantisch veel elektrische auto's. Voornamelijk Tesla, Jags en nu die Audi Q8. Veel mensen die bovenin ergens werken of een eigen zaak hebben.

Wat nu ook opvalt is dat de eerste generaties veel vervangen worden door 7 series. S klasses en (in mindere mate) Audi A8 uit 2003/2004. Allemaal voorzien van minimaal V6. Ook de toenmalige X5 met v8 zie je regelmatig.

Bij een bedrijf waar ik veel zaken mee doe zijn alle 3 de Model S na 4 jaar vervangen door Youngtimers. De import van die dingen is ook goede handel tegenwoordig. Ben benieuwd of ze deze loophole eruit gaan halen, want op dit moment gaan de 4-5 jaar oude elektrische auto's gewoon het land uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
PWM schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:08:
In mijn dorp rijden gigantisch veel elektrische auto's. Voornamelijk Tesla, Jags en nu die Audi Q8. Veel mensen die bovenin ergens werken of een eigen zaak hebben.

Wat nu ook opvalt is dat de eerste generaties veel vervangen worden door 7 series. S klasses en (in mindere mate) Audi A8 uit 2003/2004. Allemaal voorzien van minimaal V6. Ook de toenmalige X5 met v8 zie je regelmatig.

Bij een bedrijf waar ik veel zaken mee doe zijn alle 3 de Model S na 4 jaar vervangen door Youngtimers. De import van die dingen is ook goede handel tegenwoordig. Ben benieuwd of ze deze loophole eruit gaan halen, want op dit moment gaan de 4-5 jaar oude elektrische auto's gewoon het land uit.
Denk dat zolang je fossiele brandstoffen dus niet nog duurder maakt hier weinig aan gaat veranderen helaas. Onbegrijpelijk dat men niet gewoon in die hoek de oplossing zoekt. Accijns verhogen is vrij effectieve maatregel; de vervuiler betaald; door veel km's en/of onzuinige auto. 2e hands elektrisch rijden wordt dan ook interessant omdat de verbruikskosten relatief gezien weer een stuk lager zijn t.o.v. benzine.

In mijn omgeving zijn best wat mensen die serieus aan het rekenen zijn om privé een PHEV te kopen (laden thuis en laden op het werk) vanuit het idee dat het dus ook flink wat benzine kosten kan uitsparen (zeker als je gewoon een standaard kilometervergoeding hebt kan je zelfs nog wat verdienen). Dat komt ook nog net niet echt uit, dus gewoon de brandstoffen nog wat duurder maken en dan komen dat soort business cases opeens wel prima uit :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Blijkbaar zou de voorstelling van de nieuwe Renault ZOE om 13 uur deze namiddag zijn. Iemand een vinger aan de pols? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Banjy schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:21:
[...]

Accijns verhogen is vrij effectieve maatregel; de vervuiler betaald; door veel km's en/of onzuinige auto. 2e hands elektrisch rijden wordt dan ook interessant omdat de verbruikskosten relatief gezien weer een stuk lager zijn t.o.v. benzine.
Ja, maar dan wel een oplossing bedenken die de meerderheid van NL treft die helemaal geen centjes (over) heeft om een (tweedehands) EV te kopen (en het aanbod is er nog niet). Die jaag je zo op kosten en dan krijg je weer gele hesjes toestanden waar al helemaal geen goede maatregel als gevolg op zal komen.
Wat dat betreft is dat rekeningrijden zo gek nog niet, hoe meer je rijdt hoe meer je betaalt. En dan meer/minder per km op basis van uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Banjy Maar na 160k km was de accu van mijn Outlander best wel versleten, dus een tweedehands PHEV kan nog wel eens een tegenvaller zijn als het originele bereik niet meer haalbaar is. Het is inderdaad vreemd dat een 2e hands PHEV nog niet rendabel is, maar accijns sterk verhogen heeft inderdaad wel het effect dat mensen met vermogen deze extra belasting kunnen omzeilen maar de meeste mensen niet deze luxe hebben. Het inkomensverschil vergroten is nooit een goed idee. Wel zouden we stroom goedkoper kunnen maken om de businesscase voor PHEV (en gelijk ook gasloze huizen) aantrekkelijker te maken zonder dat de investering van zonnepanelen een noodzaak is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
nannoe schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:27:
Dat de bijtelling langzaam weer omhoog gaat en dat op een gegeven moment ook motorrijtuigenbelasting via een andere systematiek moet worden afgedragen is compleet logisch.

Maar dat auto's met verbrandingsmotor niet zwaarder belast worden om de doelen te halen is onlogisch. Enerzijds door middel van MRB, accijnzen op brandstof of de opbouw van de BPM nog onaantrekkelijker maken (met laatste voorkom je vooral nieuwe auto's met brandstofmotor, dus meest logisch voor de doelstellingen).

Maar het meest irritante van dit nieuws is: wéér een nieuwe factor rond onzekerheid voor je (financiële) beslissingen rond verduurzamen. Enige taak van de overheid is beleid maken en schrijven, zodat je op basis van het beleid bewuste beslissingen kan maken. En dat beleid moet aansluiten bij je (internationale) doelstellingen. De Facepalm brigade kan weer marcheren...
Ho ho, laten we ook even naar aanbod kijken.
Aangezien zelfs Tesla op dit moment te weinig accu's binnen krijgt om hun productiedoelen te halen. (ze produceren minder dan mogelijk is).

Blijkbaar is dit ook reden geweest om per direct de RWD te stoppen met leveren...

Het kán gewoon niet voor 2030...

Ondanks dat velen zeggen dat accu's echt geen probleem zijn, is de productie van accu's dit nu wel degelijk!

VW krijgt maar 5 gWh accu's per jaar voor de ID, ipv de aangevraagde 200gWh:
https://www.autoweek.nl/a...der-accus-aan-volkswagen/

Tesla waarschuwt er zelf ook voor:
https://www.autovisie.nl/...t-grondstoffen-batterijen

We hebben het nu nog maar over marginale aantallen op het totaal. Als dit al een probleem vormt, dan kun je 2030 en 2050 echt op je buik schrijven!

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Het kán gewoon niet voor 2030...
Tenzij de Solid State accu ineens geschikt is voor massaproductie, of er een andere doorbraak is mbt accu techniek. Er kan nog een hele hoop gebeuren in 10(!) jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:11:
Tenzij de Solid State accu ineens geschikt is voor massaproductie, of er een andere doorbraak is mbt accu techniek. Er kan nog een hele hoop gebeuren in 10(!) jaar.
Er kan veel gebeuren in 10 jaar, maar én een doorbraak op accu gebied én dit goedgekeurd krijgen voor massa productie én massaproductie van deze accu's opstarten én nieuwe automodellen opstarten met deze technieken... Dan kun je eerder aan 20 jaar denken dan 10 jaar...

Wil je dan ook nog dat veel mensne deze nieuwe techniek hebben gekocht, dan ga je eerder naar 30 jaar dan 10 jaar...

Het wordt allemaal gewoon bijzonder krap!

Maar goed, misschien zit ik ernaast en is het over 10 jaar voldoende beschikbaar en hebben over 10 jaar 70% van de Nederlanders hun huidige auto vervangen met deze nieuwe techniek....

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Ik heb eerder: willen ze niet, kunnen ze niet of mogen ze niet produceren.
Indien je het van de kant van de producent bekijkt hangt er een zwaard boven hem elk jaar dat hij zijn gemiddelde CO2 uitstoot zal overschrijden.
Net voldoende (PH)EV's op de markt zetten is net die oplossing. Niet veel meer want die zijn het volgende jaar nodig, er is immers geen beloning voor wie het beter doet. En wie met een EV wil rijden zal hem wel op de orderlijst voor volgend jaar neerpoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

nannoe schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:27:
Nog zwaarder? Ik denk dat ze eerst moeten zorgen dat EV rijden voor iedereen bereikbaar is voordat je mensen helemaal een poot uitdraait.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Crazy D schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:26:
Nog zwaarder? Ik denk dat ze eerst moeten zorgen dat EV rijden voor iedereen bereikbaar is voordat je mensen helemaal een poot uitdraait.
Dan helpen acties van Tesla niet mee om de Model 3 LR RWD te stoppen...

Van mij mogen de fabriekanten ook wel gesimuleerd worden om goedkopere modellen/versies aan te bieden boven duurdere!

Ik zie echt geen voordelen boven een LR AWD tegeover een RWD...
- Duurder
- Minder range
- Minder mensen die ervoor in aanmerking komen

Stimuleer/dwing zo'n fabrikant dan om liever een RWD te leveren dan een AWD.

Als je kijkt naar uiteindelijk effect op de weg en dus CO2, bereik je dat eerder met de RWD dan de AWD!

Even hypothetisch: Stel Tesla had het tegenovergestelde gedaan? AWD uit productie en alleen nog maar RWD. Had iemand een Model 3 midner erom gekocht? Nee natuurlijk niet.
Terwijl dat nu wel het geval is. Ik denk dat ik weer naar diesel zal moeten door die wijziging...

[ Voor 43% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Dan helpen acties van Tesla niet mee om de Model 3 LR RWD te stoppen...

Van mij mogen de fabriekanten ook wel gesimuleerd worden om goedkopere modellen/versies aan te bieden boven duurdere!
Worden ze toch ook? Bijtelling tot 50.000 euro en zo.
Ik zie echt geen voordelen boven een LR AWD tegeover een RWD...
- Duurder
- Minder range
- Minder mensen die ervoor in aanmerking komen
Tsja, het staat de fabrikant nog altijd vrij om te produceren wat ze willen. En als hun productiecapaciteit kleiner is dan het orderboek dan is het gewoon een goede zakelijke beslissing om alleen de duurdere versies te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Worden ze toch ook? Bijtelling tot 50.000 euro en zo.

[...]

Tsja, het staat de fabrikant nog altijd vrij om te produceren wat ze willen. En als hun productiecapaciteit kleiner is dan het orderboek dan is het gewoon een goede zakelijke beslissing om alleen de duurdere versies te maken.
Ja ergens rijmt dit gewoon niet met uitspraken dat je iedereen aan de EV wil. Dan stel je geld boven the greater good.

Je kunt nu al zo snel leveren (binnen een paar dagen). Wat is er mis met een wachtlijst van een paar maanden voor een RWD. Zou niemand moeite mee hebben.

Ik kan niet zo goed tegen een perfect product kunnen leveren, maar het niet willen....
Put your money where your mouth is!

Het is jammer dan Musk alleen maar op positief nieuws reageert aen als die mensen die klagen over het verdwijnen van de RWD negeert op twitter!

Tuurlijk is het eigen keuze, maar doe dan niet net alsof je iedereen aan een EV wil helpen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Ja ergens rijmt dit gewoon niet met uitspraken dat je iedereen aan de EV wil. Dan stel je geld boven the greater good.
Daar heb je natuurlijk bitter weinig aan als je niet levensvatbaar bent. Natuurlijk kun je als Tesla of willekeurig welke andere fabrikant zeggen "hier heb je deze auto die iedereen wil voor twee tientjes", maar als je dan een jaar later failliet bent dan ben je nog geen steek verder.
Je moet de realiteit niet uit het oog verliezen. En die realiteit is volgens mij wel dat een levensvatbaar Tesla meer doet voor de elektrische mobiliteit dan een failliet Tesla of zelfs welk ander bedrijf ook. Dat de auto dan nu niet binnen jouw bereik is (niet persoonlijk bedoeld) dat is dan even jammer, maar in de tussentijd zijn en komen er alternatieven die dat misschien wel zijn.
Rome is niet op één dag gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:20:
Daar heb je natuurlijk bitter weinig aan als je niet levensvatbaar bent. Natuurlijk kun je als Tesla of willekeurig welke andere fabrikant zeggen "hier heb je deze auto die iedereen wil voor twee tientjes", maar als je dan een jaar later failliet bent dan ben je nog geen steek verder.
Je moet de realiteit niet uit het oog verliezen. En die realiteit is volgens mij wel dat een levensvatbaar Tesla meer doet voor de elektrische mobiliteit dan een failliet Tesla of zelfs welk ander bedrijf ook. Dat de auto dan nu niet binnen jouw bereik is (niet persoonlijk bedoeld) dat is dan even jammer, maar in de tussentijd zijn en komen er alternatieven die dat misschien wel zijn.
Rome is niet op één dag gebouwd.
Het effect is gewoon zonde.
De RWD was een leuke manier om elektrisch rijden binnen ons bedrijf geaccepteerd te krijgen (veel sceptici).
En het leek echt te gaan lukken met de berekeningen.

Het resultaat van zo'n beslissing is niet op één persoon, maar een heel bedrijf...

Ik moet ook zeggen dat mijn gun factor wat omlaag gaat hierdoor. Ik ben al maanden aan het rekenen en iedere keer dat ik iets doorstuur naar mijn manager wat er goed uitziet, wordt het weer aangepast... Ik ben er wel een beetje klaar mee... Steeds meer rust in een volgende diesel ipv Model 3 op deze manier.

- Het begon met tankkosten a 20 cent per kWh bij snelladers. Passen ze het opeen aan naar 30 en weer 25...
- Toen een prijsverhoging van 54 naar 56k
- Toen kwam AP standaard, prijs naar 58k
- Toen voordeel dat de RWD kwam voor 54k
- Nu is de goedkopere RWD weer weg

En dit allemaal tussen februari en nu... 8)7 |:(

Als ik iets bereken en doorstuur naar de baas en continu zijn de berekeningen niet meer actueel. Hoe denk je dat mijn baas op een gegeven moment wel niet denkt over een EV? Ik probeer het in de leaseregeling te krijgen en doe dat onderbouwd met getallen. Op deze manier werk dat niet lekker! Zo wisselend als het weer!

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Je kunt nu al zo snel leveren (binnen een paar dagen). Wat is er mis met een wachtlijst van een paar maanden voor een RWD. Zou niemand moeite mee hebben.

Ik kan niet zo goed tegen een perfect product kunnen leveren, maar het niet willen....
Put your money where your mouth is!

Het is jammer dan Musk alleen maar op positief nieuws reageert aen als die mensen die klagen over het verdwijnen van de RWD negeert op twitter!

Tuurlijk is het eigen keuze, maar doe dan niet net alsof je iedereen aan een EV wil helpen!
Met de accuproductie als bottleneck nog steeds, snap bij ik Tesla wel dat ze liever 3x een SR verkopen dan 2x een LR exemplaar. Voor beide heb je hetzelfe aantal accucellen nodig, toch?

Ze verkopen dus wel degelijk liefst zo veel mogelijk Model 3's, en dat ze daarmee ook meer omzet en winst maken komt ze natuurlijk ook goed uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
gauchov6 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:27:
[...]

Met de accuproductie als bottleneck nog steeds, snap bij ik Tesla wel dat ze liever 3x een SR verkopen dan 2x een LR exemplaar. Voor beide heb je hetzelfe aantal accucellen nodig, toch?

Ze verkopen dus wel degelijk liefst zo veel mogelijk Model 3's, en dat ze daarmee ook meer omzet en winst maken komt ze natuurlijk ook goed uit. :P
Tja de short range zoals ik hem noem komt er bij ons bedrijf niet in... Weet ik nu al.
Ik moet al veer overtuigen met getallen en praktijkvoorbeelden voor een LR...

Overigens hoef ik ook geen SR... Dan liever diesel....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/34lysgab9nuq_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/19eyzxsbvbo7_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/ckvy3pebj3l1_800.jpg
Dat is dan ook weer goed voor de actieradius, nog steeds een van de heikele punten bij EV's. Die is bij de nieuwe Zoe namelijk 390 km WLTP en dat is interessant, want dat is beduidend meer dan twee onlangs aangekondigde, heel belangrijke concurrenten. De Opel Corsa-E haalt namelijk 330 km WLTP, de Peugeot e-208 doet 340 km. Voor de rest zit de Zoe cijfermatig heel dichtbij het PSA-duo. Zo heeft de nieuwe Zoe-motor, de R135 die de 80 kW R110 vervangt, 100 kW (136 pk) en meet de accu 52 kWh.

De Zoe kan voortaan ook aan de snellader, waar hij met maximaal 50 kW in dertig minuten 150 km bij kan 'tanken'. Een laatste punt waarmee de Zoe zijn concurrenten de loef afsteekt: waar de Corsa-E en de e-208 pas volgend jaar op de markt komen, begint de productie van de nieuwe Zoe al na de zomervakantie, zodat we hem komende herfst al op onze wegen mogen verwachten. Tegen welke prijs is echter een vraag die nog even open blijft.
https://www.autoweek.nl/a...is-de-nieuwe-renault-zoe/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een top auto! Ik vind het wel iets voor @dfrenner :9 (grapje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Autoweek heeft ook al een filmpje klaarstaan van de ZOE: YouTube: Renault Zoe - Eerste Kennismaking

Samenvatting:
23 meer kW ten opzichte van de R90, nog sneller optrekken - 100 kW nu. 12 kWh erbij voor de batterij, 390 km WLTP, dus zeg 340 km met slecht weer en 300 km als er ook nog kou en een zware rechtervoet bijkomt (52 kWh).

Nog wat features: one-pedal driving. Elektrische handrem, oftewel waarschijnlijk autohold als optie (hill hold heeftie al). Nieuw infotainment en scherm voor instrumentenpaneel met veel meer functionaliteit. En ze zijn afgestapt van die kleine kutknopjes in het infotainment. Gewoon lekkere grote knoppen. Vier USB sockets ipv eentje. En stoelverwarming (wsl blijft dat optioneel).

Nieuwe voorkant met andere lichten, ook achterlichten. En belangrijkste: CCS snelladen tot 50 kW (maar hoe snel echt?).

Nog niets over veiligheidssystemen (lane keep, hazard detection, collision warning) of zaken als adaptive cruise control en HUD... EDIT: ik zie op het stuurwiel wel knoppen voor lane keep, en boven de kentekenplaat een radar.

[ Voor 87% gewijzigd door nannoe op 17-06-2019 14:08 . Reden: Samenvatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
nannoe schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:32:

Nieuwe voorkant met andere lichten, ook achterlichten. En belangrijkste: CCS snelladen tot 50 kW (maar hoe snel echt?).
in de presskit pdf staat er 50 kw (125 km in 30 minuten...), wat magertjes voor een auto uit 2019/20.

maar je beschikt wel over 22 kw ac en 50 kw dc, wel flexibel voor het geval je triple charge bezet is, kun je "wachten" op ac

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 21:33
@dfrenner Ik heb het gevoel dat je hier rondjes blijft rennen over de Model 3 LR RWD. Het is vrij eenvoudig, er gaan 50% meer batterijen in, die kunnen ze beter gebruiken om een SR+ te maken. Of wel voor een model met een grote batterij, maar dan een waar ze meer aan over houden. Bedrijfskundig is de LR RWD gewoon niet handig om te maken, heel lastig en vervelend als dat het enige model is dat binnen je eisenpakket valt, maar het is nu eenmaal niet anders. Om dat af te schuiven op onwil van Tesla is een beetje kort door de bocht, hun eerste prioriteit is dat ze voldoende marge behalen op de batterijen die ze kunnen produceren, de tweede prioriteit is de prijs omlaag krijgen zodat de auto's voor meer mensen bereikbaar worden, niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Coasterfreak schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:46:
[...]

in de presskit pdf staat er 50 kw (125 km in 30 minuten...), wat magertjes voor een auto uit 2019/20.

maar je beschikt wel over 22 kw ac en 50 kw dc, wel flexibel voor het geval je triple charge bezet is, kun je "wachten" op ac
Precies mijn punt: met 50 kW snelladen zou die dus in 70 minuten vol moeten zijn, maar gezien het aantal km in 30 minuten en de WLTP halen ze dat niet. Zal wel vroeg beginnen met afbouwen voor de veiligheid, en zullen wat iteraties met updates overheen gaan voordat ze dat helemaal doorhebben en de veiligheidsmarges kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Iemand al prijsinfo gevonden van nieuwe ZOE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DaCoTa schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:47:
@dfrenner Ik heb het gevoel dat je hier rondjes blijft rennen over de Model 3 LR RWD. Het is vrij eenvoudig, er gaan 50% meer batterijen in, die kunnen ze beter gebruiken om een SR+ te maken. Of wel voor een model met een grote batterij, maar dan een waar ze meer aan over houden. Bedrijfskundig is de LR RWD gewoon niet handig om te maken, heel lastig en vervelend als dat het enige model is dat binnen je eisenpakket valt, maar het is nu eenmaal niet anders. Om dat af te schuiven op onwil van Tesla is een beetje kort door de bocht, hun eerste prioriteit is dat ze voldoende marge behalen op de batterijen die ze kunnen produceren, de tweede prioriteit is de prijs omlaag krijgen zodat de auto's voor meer mensen bereikbaar worden, niet andersom.
Klopt ook!
Het was hét recept om leasend Nederland om te krijgen!
Ik baal er gewoon van dat die niet meer kan.

Dit zie ik mijzelf echt niet doen:
bijna 5 uur laden op vakantierit met de sr:
https://abetterrouteplann...34-423b-89c9-4f19cfd3b1bc

Dit zou ik nog acceptabel vinden:
Dik 3 uur met een LR:
https://abetterrouteplann...f1-415d-a7ef-8a20adef1a9f

Ik irriteer mij gewoon mateloos in de zaken die per dag wijzigen en vergaande impact hebben op keuzes. Amateuristisch!
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:14:
Wat een top auto! Ik vind het wel iets voor @dfrenner :9 (grapje)
Zeker leuke auto voor erbij! (serieus) :+

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:59:
Ik irriteer mij gewoon mateloos in de zaken die per dag wijzigen en vergaande impact hebben op keuzes. Amateuristisch!
Dat ben ik met je eens. De continue schommelingen (aanbod/prijzen) zijn erg rommelig en dat helpt niet (zeker niet om dit als werknemer uit te leggen).

Dit zou ik nog acceptabel vinden:
Dik 3 uur met een LR:
https://abetterrouteplann...f1-415d-a7ef-8a20adef1a9f
Wil je die route in een keer rijden? Ik zou toch echt ergens een overnachting plannen halverwege. Met Destination Charger, want dat scheelt je weer tijd. Ik heb een vergelijkbare route afgelegd tijdens de meivakantie (met een MX90D dus minder bereik dan LR), maar bij mij waren de stops circa iedere 2,5 uur (en dat was ook een prettige tijd om even te stoppen). Hier lijken het veel kortere ritten - volgens mij kunnen er wel een paar stops tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yero schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:17:
[...]

Dat ben ik met je eens. De continue schommelingen (aanbod/prijzen) zijn erg rommelig en dat helpt niet (zeker niet om dit als werknemer uit te leggen).

[...]

Wil je die route in een keer rijden? Ik zou toch echt ergens een overnachting plannen halverwege. Met Destination Charger, want dat scheelt je weer tijd. Ik heb een vergelijkbare route afgelegd tijdens de meivakantie, maar bij mij waren de stops circa iedere 2,5 uur (en dat was ook een prettige tijd om even te stoppen). Hier lijken het veel kortere ritten - volgens mij kunnen er wel een paar stops tussenuit.
Heen pakken we noord Toscane in één keer en terug doen we deze route andersom in één keer.
Dit jaar nog met de V60, dus echt prima te doen.

Met een Model 3 zou ik het ook proberen in één keer.

Het probleem met overnachten tussendoor is dat iedereen dat wil, dit drijft de prijzen op en ik vind het echt zonde van het geld en de tijd.... Maar goed, dat is persoonlijk...
Van Roemenie naar huis deden we het wel en het zoeken van een geschikte accomodatie onder 400 euro kwijt te zijn, was echt drama!

Dat is het, ik heb nu 3 keer een berekening gemaakt, één keer een groter document (business case) voor mijn manager. Iedere keer wijzigt het weer... Om gek van te worden...

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Klopt ook!
Het was hét recept om leasend Nederland om te krijgen!
Ik baal er gewoon van dat die niet meer kan.

Dus je (zakelijke) overweging voor een auto laat je vooral bepalen door die ene vakantierit per jaar? En die 2 uur extra reistijd is dan de doorslag dat de SR+ echt niet kan??
De Kona/e-Niro zijn trouwens ook interessant (maar niet aan te slepen), hebben ook een realistische range van 350km snelweg. En 73kW CCS snelladen doen ze ook best goed, prima te doen voor die heen- en terugrit op de jaarlijkse vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:37:
Dus je (zakelijke) overweging voor een auto laat je vooral bepalen door die ene vakantierit per jaar? En die 2 uur extra reistijd is dan de doorslag dat de SR+ echt niet kan??
De Kona/e-Niro zijn trouwens ook interessant (maar niet aan te slepen), hebben ook een realistische range van 350km snelweg. En 73kW CCS snelladen doen ze ook best goed, prima te doen voor die heen- en terugrit op de jaarlijkse vakantie.
Kona is echt veel te klein en eerste reactie van de manager op het concept EV was: Het moet er voor de medewerkers wel een beetje een aantrekkelijke auto zijn. Ruimte, uiterlijk en gebruiksgemak.

Een leaseauto kies ik vooral uit prive overweging, weinig zakelijks aan :+

Ik heb zakelijk gezien aan een 2 zitten genoeg. Het is prive waarom ik ruimte en range wil!

Ik heb al eerder uitgelegd waarom de short range niet voldoende is. Ik heb geen eigen oprit. Ik wil de range niet voor die ene keer dat ik in de winter meer dan 200km rijd.

Ik wil die range voor iedere dag als ik 100km rijd en thuis kom met 45% acculading en de publieke lader bezet is!
https://abetterrouteplann...11-453a-9486-d5128aff344d

Met een Long range kan ik dat makkelijk nog een dag doen en met 24% restcapaciteit thuiskomen:
https://abetterrouteplann...b1-4d02-ba09-01c3ac206ae7

Ik zoek de range niet om afstanden af te leggen, ik zoek die range om bezette publieke laadpunten te kunnen overbruggen! Ik kan er niet vanuit gaan dat ik iedere dag thuis kan laden...

Ik verkies een V60, Passat, Talisman en Mondeo boven een Kia Nero, maar een Model 3 was ik bereid om boven de V60, Mondeo etc. te verkiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 17-06-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hoe lang doe je er over met de V60? Want Google geeft ook aan dat het je 16 uur kost, zelfs langer als de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Hoe lang doe je er over met de V60? Want Google geeft ook aan dat het je 16 uur kost, zelfs langer als de LR.
Zo werkt dat natuurlijk niet, je gebruikt 2 verschillende routeplanners.
Als de V60 er 16 uur over doet, doet de Model 3 er 3 of 5 uur langer over...

Minimaal, want met de V60 kan ik sneller rijden. Maar goed ik ben bereid om geen 200+ meer te rijden in een Tesla. (voelt als een consessie) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@dfrenner De e-Niro is een stuk ruimer dan de Kona (achterbank en kofferbak). En zal waarschijnlijk (net als de Kona) ook een 3-fase lader krijgen bij de model update volgend jaar. Maar snap je frustratie nu je je zinnen op de Model 3 LR RWD had gezet en het zo rommelig verloopt allemaal.. Qua techniek en beleving staat de Model 3 voor mij net wat hoger op de ladder (en is ook duurder). Maar qua EV is de e-Niro zeker een hele fijne wagen voor dagelijks gebruik. Fijne communicatie met de dealer (vast aanpreekpunt die meteen telefoon opneemt en/of later zelf terugbelt), en kwalitatief gewoon degelijk (maar wel saai wellicht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wat is de optimumsnelheid dan in een model 3? ik denk dat dat best dichtbij 200km/h zal liggen, gezien hij zo snel kan laden. Dan is het dus helemaal geen concessie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
nannoe schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:32:
Autoweek heeft ook al een filmpje klaarstaan van de ZOE: YouTube: Renault Zoe - Eerste Kennismaking

Samenvatting:
23 meer kW ten opzichte van de R90, nog sneller optrekken - 100 kW nu. 12 kWh erbij voor de batterij, 390 km WLTP, dus zeg 340 km met slecht weer en 300 km als er ook nog kou en een zware rechtervoet bijkomt (52 kWh).

Nog wat features: one-pedal driving. Elektrische handrem, oftewel waarschijnlijk autohold als optie (hill hold heeftie al). Nieuw infotainment en scherm voor instrumentenpaneel met veel meer functionaliteit. En ze zijn afgestapt van die kleine kutknopjes in het infotainment. Gewoon lekkere grote knoppen. Vier USB sockets ipv eentje. En stoelverwarming (wsl blijft dat optioneel).

Nog niets over veiligheidssystemen (lane keep, hazard detection, collision warning) of zaken als adaptive cruise control en HUD... EDIT: ik zie op het stuurwiel wel knoppen voor lane keep, en boven de kentekenplaat een radar.
Ziet er erg goed uit allemaal. Helaas nog geen prijzen bekend zo te zien?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:03:
@dfrenner De e-Niro is een stuk ruimer dan de Kona (achterbank en kofferbak). En zal waarschijnlijk (net als de Kona) ook een 3-fase lader krijgen bij de model update volgend jaar. Maar snap je frustratie nu je je zinnen op de Model 3 LR RWD had gezet en het zo rommelig verloopt allemaal.. Qua techniek en beleving staat de Model 3 voor mij net wat hoger op de ladder (en is ook duurder). Maar qua EV is de e-Niro zeker een hele fijne wagen voor dagelijks gebruik. Fijne communicatie met de dealer (vast aanpreekpunt die meteen telefoon opneemt en/of later zelf terugbelt), en kwalitatief gewoon degelijk (maar wel saai wellicht).
Met het vervallen van de RWD, wil ik nog eens het verschil tussen AWD en diesel onderzoeken. (kosten)...
Maar ik ga de andere merken echt niet overwegen. Vakanties zijn belangrijk voor mij en dan heb ik veel meer vertrouwen in superchargers dan voorzieningen waar ik met een niro van afhankelijk zou zijn.

Voor in NL zal het best prima zijn. Ik vind vakanties een belangrijk aspect van de EV en mijn baas ook voor inzetbaarheid van de auto (mocht ik vertrekken)...

Ik ben alleen bang dat aangezien de leaseprijzen van de AWD al richting de 1000 euro per maand gaan, dit te duur gaat uitvallen. Blijkbaar ziet de leasemij die TCO toch een stuk minder voordelig in dan mensen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Mar.tin schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:23:
In de kofferbak ligt een Pioneer TS-WX70DA. Hij zit met wat klittenband vast, dus bij hevige nood kan hij makkelijk los en eruit.
Hoe heb je die subwoofer aangesloten? Is dat redelijk eenvoudig te doen, kabels al aanwezig?
En heb je verder nog wat aan je audio gedaan?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:51:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet, je gebruikt 2 verschillende routeplanners.
Als de V60 er 16 uur over doet, doet de Model 3 er 3 of 5 uur langer over...

Minimaal, want met de V60 kan ik sneller rijden. Maar goed ik ben bereid om geen 200+ meer te rijden in een Tesla. (voelt als een consessie) :+
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, maar Abetterrouteplanner geeft aan dat je 12 uur en 45 minuten rijtijd hebt. Ik denk dat je met je Volvo met 200 km/u daar niet ruim onder weet te komen. Zelf heb ik Google erbij gepakt omdat je meestal niet zo een hoge gemiddelde snelheid neer kan zetten op een afstand van bijna 1600 km. Ook met je Volvo maak je waarschijnlijk stops of heb je last van wegwerkzaamheden of ander verkeer. Die 16 uur van Google lijkt mij op basis van mijn ervaring (en omgeving) een stuk reëler dan de 13 uur
van Abetterrouteplanner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Precies. Ik herinner me een rit naar Hongarije. Ik reed 150 km/h, maar wel urenlang, hoefde niet te tanken (volle LPG tank en volle tank). Ik heb een hard rijdende porsche 3x voorbij zien komen (ja, iedere keer dezelfde). Die kon dan wel 200+ km/h maar reed zijn tank snel leeg.

Op een traject van 1600 km ga je echt de gemiddeld 200 km/h niet halen, je mag blij zijn als je gemiddeld 120 km/h haalt. 100 km/h is echt reeler, en dus de 16 uur van Google ook.

Ook op basis van ervaring... zie ook die rit naar Hongarije.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 17-06-2019 15:53 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

In alle eerlijkheid zou ik het ook niet willen qua veiligheid van mijn gezin om continue 200km/h+ te rijden. Natuurlijk heb ik ook wel eens doorgetrokken naar 250km/h op de Autobahn, maar omdat je

a. Niet gewend bent om met die snelheid te rijden
b. Bij lange ritten toch moe wordt.
c. De familie bij je in de auto zit

Zou ik persoonlijk niet snel continue 200km/h per uur rijden. In mijn vorige auto uit 2016 vond ik 160km/h snel genoeg voor langere tijd op de Autobahn. En in Frankrijk rij ik sowieso niet veel te hard omdat ik het niet netjes vindt om in een land waar je op bezoek bent te hard te gaan rijden. Maar dat ben ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Aike schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:07:
[...]

Ziet er erg goed uit allemaal. Helaas nog geen prijzen bekend zo te zien?
Ik denk een euro of 3000 boven de huidige prijs. 35k of 25k met batterijhuur (als ze dat weer gaan inzetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Vond de app van de nissan al redelijk bagger. Maar goed ze gaan het nog verder uitkleden omdat hij toch al zo weinig features bevat.

NissanConnect
'VIND MIJN AUTO' NIET MEER BESCHIKBAAR IN NISSANCONNECT EV APP

Wat ik raar vind is dat tesla dit gewoon wel kan doen maar nissan niet. Waarom blijven de automakers toch zo achterlopen. Zo komen we er nooit als alleen tesla innoveert de rest er achter aanhobbelt komen we nooit vooruit.
Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.