Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dat kost extra werk en dus geld voor de dealer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarschijnlijk kunnen ze niet alle systemen via een OTA van een update voorzien. Ik weet niet precies waarvoor de recall is maar het is ook een kwestie van kostbare R&D om ieder chipje en controllertje aan de OTA te kunnen hangen terwijl een boel set-and-forget is als de auto van de band rolt.
Maasluip schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:20:
Maar dat kost extra werk en dus geld voor de dealer.
Dealers vinden garantie terugroepacties over het algemeen niet zo heel leuk, ja het levert een volle garage op maar het aantal uren dat ze voor een garantiereparatie van HQ krijgen is over het algemeen te weinig om het ook daadwerkelijk goed uit te kunnen voeren en ze mogen blij zijn als ze überhaupt break-even draaien.

[ Voor 45% gewijzigd door Erasmo op 09-06-2019 18:25 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Erasmo schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:23:
Waarschijnlijk kunnen ze niet alle systemen via een OTA van een update voorzien. Ik weet niet precies waarvoor de recall is maar het is ook een kwestie van kostbare R&D om ieder chipje en controllertje aan de OTA te kunnen hangen terwijl een boel set-and-forget is als de auto van de band rolt.

[...]

Dealers vinden garantie terugroepacties over het algemeen niet zo heel leuk, ja het levert een volle garage op maar het aantal uren dat ze voor een garantiereparatie van HQ krijgen is over het algemeen te weinig om het ook daadwerkelijk goed uit te kunnen voeren en ze mogen blij zijn als ze überhaupt break-even draaien.
Vooral lastig omdat de meeste auto's vol zitten met inkoopdelen die in meerdere modellen (en merken) gebruikt worden. Ieder inkoopdeel heeft dus zijn eigen controller. Al die controllers aan OTA koppelen is inderdaad prijzig.
Tesla heeft dat bij de model 3 opgelost door zelf 3 controllers te maken die alles besturen. Bij de S en X hebben ze er gewoon voor gekozen dat al die dure aansluitingen het waard zijn. Zeker aangezien ze geen uitgebreid dealer netwerk hebben.

Overigens was ik onder de indruk dat dealers het helemaal niet erg vinden als er af en toe zo'n recall is. Op de recall zelf verdienen ze dan wel geen cent. Maar het is voor de verkoper wel weer een contact momentje met zijn klant. "Mijnheer, uw auto is over een uurtje klaar. Heeft U ons nieuwe model al gezien? Staat vooraan de showroom. Toch wel heel mooi ding als zeg ik het zelf. Als U toch moet wachten, kunt U mooi een proefritje maken". Of misschien is het wel tijd voor een servicebeurt. Zullen we die dan tegelijk inplannen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:57:
[...]
Tesla heeft dat bij de model 3 opgelost door zelf 3 controllers te maken die alles besturen. Bij de S en X hebben ze er gewoon voor gekozen dat al die dure aansluitingen het waard zijn. Zeker aangezien ze geen uitgebreid dealer netwerk hebben.
Dat is wel een van de dingen waarin Tesla heel erg verschilt van de rest, die streven naar zoveel mogelijk verticale integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
bottom line schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:44:
https://insideevs.com/new...led-needs-software-update
Recall van I-Pace omdat ze met remproblemen te maken hebben.
Nou nou. :+ erg handig en leuk voor de eigenaren.

[...]
Heeft de Kia e-Niro niet nodig.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
[...]

Overigens was ik onder de indruk dat dealers het helemaal niet erg vinden als er af en toe zo'n recall is. Op de recall zelf verdienen ze dan wel geen cent. ?
Op een recall verdienen ze ook geld hoor. Maar dan gaat de factuur niet naar de klant, maar naar het hoofdkantoor (van Europa) van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Overigens was ik onder de indruk dat dealers het helemaal niet erg vinden als er af en toe zo'n recall is. Op de recall zelf verdienen ze dan wel geen cent. Maar het is voor de verkoper wel weer een contact momentje met zijn klant. "Mijnheer, uw auto is over een uurtje klaar. Heeft U ons nieuwe model al gezien? Staat vooraan de showroom. Toch wel heel mooi ding als zeg ik het zelf. Als U toch moet wachten, kunt U mooi een proefritje maken". Of misschien is het wel tijd voor een servicebeurt. Zullen we die dan tegelijk inplannen?
Tja, bij mijn laatste recall (twee jaar nadat ik het steeds weerkerende euvel al bij de dealer had aangekaart en ik toen nog "een hoogst uitzonderlijk geval was") heb ik gewoon over dat merk gedacht: "nooit meer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En dat merk was?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Opel Insignia 4x4 met de boosdoener, panoramisch dak. Ten tijde dat ze onder GM vlag voeren.
Nu ja niet echt het open panoramisch dak maar één of andere slimme ontwerper die het nodig vond de rubberen afvoerslang van het dak te verlengen net boven de electronicabox in de rechter achterslijkweerder.
Als die door vuil verstopt geraakte ging die natuurlijk net daar lekken boven de electronica met allerlei geinigheid tot gevolg (kofferklep die niet meer open ging, of niet meer dicht of alle meters die op de autosnelweg plots uitvielen, lichten die als lichtorgel gingen werken enz...). Drie keer (in drie jaar) volledig vervangen (één keer op eigen kosten want "hadden ze nog nooit voorgehad", één keer in garantie en derde keer wegens terugroepactie - maar toen stond het internet al 2 jaar volgeschreven met het gekende probleem) tot ze het eindelijk door hadden en een algemene terugroepactie voor hetzelfde euvel organiseerden. Weg klant.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2019 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:44:
https://insideevs.com/new...led-needs-software-update
Recall van I-Pace omdat ze met remproblemen te maken hebben.
Nou nou. :+ erg handig en leuk voor de eigenaren.

[...]
En dit is de reden dat Tesla's OTA systeem ongeëvenaard is. Als ik een auto koop van 90.000+ dan heb ik geen zin om daar een halve dag voor op te offeren.

Ik las ook iets over een recall van de E-tron

TeSlA kIlLeRs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:54:
[...]

En dit is de reden dat Tesla's OTA systeem ongeëvenaard is. Als ik een auto koop van 90.000+ dan heb ik geen zin om daar een halve dag voor op te offeren.

Ik las ook iets over een recall van de E-tron

TeSlA kIlLeRs
Mjah, maar mijn 3 zal alsnog wel een paar dagen weg moeten om "opleverfoutjes" te herstellen. Zit ik al 2.5 maand op te wachten overigens. En de lak is zo boterzacht daar moet nog een glascoating overheen, nadat Tesla alle transportschade verhelpt natuurlijk. Ook kan niemand bij Tesla me vertellen of de gratis FSD upgrade die mij beloofd is op mijn auto geïnstalleerd is, kan het zelf niet ontdekken omdat het verschil tussen EAP en FSD momenteel nog helemaal niet bestaat. En probeer maar eens iemand aan de lijn te krijgen bij Tesla. Langer dan een uur in de wacht staan is helemaal niet abnormaal.

En toch is het de beste auto waar ik ooit in heb gereden en wil ik echt niks anders meer. Als ze echter customer service eens zouden fixen, naast een uitstekend product verwacht ik toch wel iets aan customer service.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Tassadar32 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:08:
[...]

En toch is het de beste auto waar ik ooit in heb gereden en wil ik echt niks anders meer. Als ze echter customer service eens zouden fixen, naast een uitstekend product verwacht ik toch wel iets aan customer service.
Eens, hoewel de keren dat ik customer support belde "maar" een kwartier per keer in de wacht stond, vond ik de kwaliteit daarvan niet om over naar huis te schrijven, de medewerkers zijn stuk voor stuk wel allemaal aardig en proberen behulpzaam te zijn.

In mijn geval ging het om de overdracht van een tweedehands Tesla. De doorlooptijd om een eigendomsoverdracht bij Tesla uit te laten voeren is gemiddeld 2 weken, ik vond dit absurd lang en wilde graag weten of ik in de tussentijd wel kon superchargen aangezien ik nog geen betalingsinformatie kon koppelen. Ook kon ik de Tesla app niet gebruiken waardoor ik onder andere dit support request niet via de app kon inschieten.
Uiteindelijk wel met een workaround opgelost door Tesla en na het verstrijken van die 2 weken is het permanent gefixt, maar het algehele proces lijkt nog niet heel efficient te verlopen en voor de medewerkers zelf ook nog niet geheel helder.

Ook ik ben het stellig met je eens dat het de beste auto is waarin ik heb gereden, en dat zijn er nogal veel, voornamelijk van de Duitse stal. Rijden is echt een genot en ervaar meer rust tijdens het rijden dan dat ik deed in een willekeurige benzine of dieselwagen.

En eenmaal toegang tot de app, kan je support of maintenance gemakkelijk via dat kanaal regelen en desgewenst een afspraak met een service center maken of verzoeken of ze een keer op je werk of thuisadres langskomen, wat dat betreft ben ik wel zeer te spreken over die manier van servicen!

[ Voor 8% gewijzigd door RomeoJ op 10-06-2019 20:49 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RomeoJ schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:47:
[...]
Ook ik ben het stellig met je eens dat het de beste auto is waarin ik heb gereden, en dat zijn er nogal veel, voornamelijk van de Duitse stal. Rijden is echt een genot en ervaar meer rust tijdens het rijden dan dat ik deed in een willekeurige benzine of dieselwagen.
En waaruit besluit je dat die "ervaring" te danken is aan Tesla en niet gewoon in het verschil tussen ICE en EV rijden? Ik heb een vergelijkbare positieve ervaring tussen mijn vroegere ICE karren en mijn huidige EV. Maar het is wel geen Tesla. ;)
Ik wijt het positieve gevoel dus eerder aan de EV ervaring.
Dat was veel groter dan de verscheidenheid die ik voelde tussen de EV's die ik inmiddels heb testgereden (Zoë, Kona Ev, Leaf, e-Niro, Tesla3, Ampera-E) en waarvan er drie de persoonlijke finale gehaald hebben. :)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Is natuurlijk erg persoonlijk: beste auto waar je ooit in gereden hebt.

Model 3 is echt goed, maar beste auto waar ik ooit in gereden heb.....nou nee (maar voor de model 3 prijs kan ik niet zo snel iets bedenken wat ik beter vindt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Zat een beetje op de site van Fastned rond te klikken en het volgende viel me op, Fastned plaatst deze maand 10 extra 175 kW laders op verschillende stations. (Te zien op de kaart als je er een aan klikt)

Bij:
De Andel
Jutphaas
Bospoort
Fustweg
Hoge Kwel
Lemsterhop
Wellerzand
Aalscholver
Lepelaar
Den Hoek

Daarnaast staat er op de site dat er op dit moment 20 stations in NL in aanbouw zijn, 5 in DE en 1 in UK. 2 van die 20 zijn inmiddels al geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:42:
Uiteraard en nog belangrijker waarvoor je hem op dat ogenblik gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

prettig schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:42:

Model 3 is echt goed, maar beste auto waar ik ooit in gereden heb.....nou nee (maar voor de model 3 prijs kan ik niet zo snel iets bedenken wat ik beter vindt).
De nieuwe BMW 3-serie met sportonderstel komt voor die prijs aardig in de buurt. Ook een Lexus IS met alle mogelijke luxe erbij. Beide zijn erg leuke auto's.

Beter dan een Model 3? Voor mij qua rijgedrag en stoelen wel, maar die auto's zijn echt onvergelijkbaar met een EV. De rest van de ervaring van de BMW en Lexus in vergelijking met model 3? Nee, echt niet beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

nannoe schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:44:
[...]

De nieuwe BMW 3-serie met sportonderstel komt voor die prijs aardig in de buurt. Ook een Lexus IS met alle mogelijke luxe erbij. Beide zijn erg leuke auto's.

Beter dan een Model 3? Voor mij qua rijgedrag en stoelen wel, maar die auto's zijn echt onvergelijkbaar met een EV. De rest van de ervaring van de BMW en Lexus in vergelijking met model 3? Nee, echt niet beter.
Buiten de afwerking is alles aan de Model 3 beter :

De veiligheid
De AP
De acceleratie
De technologie
De prijs
De Total cost of ownership
Mobiele app
De afschrijving

Interieur is over te discussiëren, maar buiten afwerking is er echt geen 1 reden om de bmw oid te kiezen. Dan ben je een dief van je eigen portomonnee en doe je mee aan het verpesten van onze aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Eerste Model 3 in Noorwegen gespot die 193kW doet aan de Ionity lader.

Via Bjorn Nyland Twitter https://twitter.com/BjornNyland/status/1138241200413130753

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:52:
Interieur is over te discussiëren, maar buiten afwerking is er echt geen 1 reden om de bmw oid te kiezen. Dan ben je een dief van je eigen portomonnee en doe je mee aan het verpesten van onze aarde.
En nu even zonder roze bril: als je GEEN 4% bijtelling zou hebben, en dus financieel het geen mega voordeel is om de Tesla te rijden, ben je dan nog steeds zo enthousiast?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:31:
[...]

En nu even zonder roze bril: als je GEEN 4% bijtelling zou hebben, en dus financieel het geen mega voordeel is om de Tesla te rijden, ben je dan nog steeds zo enthousiast?
Ik had niet eens aan de bijtelling gedacht, nog een extra pluspunt :)

Oprechte vraag:
Heb je wel eens in de Model 3 gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:25:
Ik had niet eens aan de bijtelling gedacht, nog een extra pluspunt :)

Oprechte vraag:
Heb je wel eens in de Model 3 gereden?
Nee, wel andere EV's en ze rijden heerlijk. Zeker. Maar ze zijn ook flink duurder, als je het objectief bekijkt. En accepteer je dat als je niet het financiële voordeel zou hebben. Dat is meer mijn punt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je het objectief bekijkt is een EV juist goedkoper, de tco is hier al een aantal keer doorgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:31:
Als je het objectief bekijkt is een EV juist goedkoper, de tco is hier al een aantal keer doorgerekend.
het gaat om de prijs van een EV tesla tov concurrentie...

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:52:

Laten we niet net doen alsof EV's niks uitstoten momenteel. Tegen dat de stroomopwekking daarvoor op 50% groen zit zijn we al minstens 10 jaar verder en zijn al die auto's al lang en breed afgeschreven.

Grosso modo zal een EV nu zelfs op grijze stroom een 30% minder CO uitstoten. Dat is niet slecht, maar als je het écht voor het milieu doet dan ga je dichter bij je werk wonen en met een e-bike/fiets of desnoods het OV naar je werk.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:36:
[...]

Laten we niet net doen alsof EV's niks uitstoten momenteel. Tegen dat de stroomopwekking daarvoor op 50% groen zit zijn we al minstens 10 jaar verder en zijn al die auto's al lang en breed afgeschreven.

Grosso modo zal een EV nu zelfs op grijze stroom een 30% minder CO uitstoten. Dat is niet slecht, maar als je het écht voor het milieu doet dan ga je dichter bij je werk wonen en met een e-bike/fiets of desnoods het OV naar je werk.
Het gaat vooral om nox, fijnstof en alle andere stoffen die in de lucht komen. CO2 is ook een slechte stof, maar stuk minder en BMW heeft al aantoonbaar gesjoemeld met de uitstoot.

En niet afhankelijk zijn van een paar Sultans waar de overheid een 10 jarig jochie ter dood veroordelen, een ander land kapot maken en de sharia overal proberen in te voeren lijkt me nog belangrijker dan CO2 op dit moment.
@Crazy D De Model 3 is wel van een ander niveau en er werd vergeleken met een Lexus en BMW, die zijn ongeveer zelfde prijsniveau als je cash betaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2019 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
databeestje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 07:18:
Eerste Model 3 in Noorwegen gespot die 193kW doet aan de Ionity lader.

Via Bjorn Nyland Twitter https://twitter.com/BjornNyland/status/1138241200413130753
da's ongetwijfeld na de update die gisteren (zo ongeveer) is uitgerold door Tesla. daarmee wordt 200kW laden bij laders van derden mogelijk.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
das wel erg kort door de bocht. Zoals eerder aangegeven is hun waterstof strategie in lijn met hun lokale overheid. (50% van de omzet)...
ze willen waarschijnlijk voor de andere 50 ook wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:12:
[...]

das wel erg kort door de bocht. Zoals eerder aangegeven is hun waterstof strategie in lijn met hun lokale overheid. (50% van de omzet)...
ze willen waarschijnlijk voor de andere 50 ook wat
Ik heb geen andere bron nog gezien, maar de 50% zal vooral benzine zijn. In Noorwegen is gister ook een waterstofstation ontploft. In ieder geval heel goed dat Toyota deze stap maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:15:
[...]

Ik heb geen andere bron nog gezien, maar de 50% zal vooral benzine zijn. In Noorwegen is gister ook een waterstofstation ontploft. In ieder geval heel goed dat Toyota deze stap maakt.
Het AD als bron beschouwen zegt ook wel genoeg...
Ik zeg niet dat ik voor waterstof auto's ben maar het ligt zeker bij Toyota wel iets genuanceerder dan hoe jij het nu schreeuwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Het AD als bron beschouwen zegt ook wel genoeg...
Ik zeg niet dat ik voor waterstof auto's ben maar het ligt zeker bij Toyota wel iets genuanceerder dan hoe jij het nu schreeuwt
Maar iedereen hier weet dat je voor waterstofauto's bent. >:)

En ik ben gewoon blij dat Toyota elektrische auto's gaat maken, dat zou iedereen moeten zijn. Beetje vreemd dat ik dan gelijk zou 'schreeuwen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:23:
[...]

Maar iedereen hier weet dat je voor waterstofauto's bent. >:)

En ik ben gewoon blij dat Toyota elektrische auto's gaat maken, dat zou iedereen moeten zijn. Beetje vreemd dat ik dan gelijk zou 'schreeuwen'.
Typisch dat je denkt dat ik voor ben. Verre van zelfs. Ben voor ongenuanceerde discussies op basis van een compleet beeld.

En zeker fijn dat Toyota dit doet, ben wel toe aan het vervangen van m'n rav4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:49:

En niet afhankelijk zijn van een paar Sultans waar de overheid een 10 jarig jochie ter dood veroordelen, een ander land kapot maken en de sharia overal proberen in te voeren lijkt me nog belangrijker dan CO2 op dit moment.
Gelukkig komen de grondstoffen voor accu's uit conflict vrije gebieden waar kinderen het erg goed hebben ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
[...]

Ik rij in een Leaf, maar woon-werk doe ik op een elektrische step :P. Dus dan ben ik goed bezig? (afgezien van de hele legaliteiten discussie)

[ Voor 4% gewijzigd door jinxedworld op 11-06-2019 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:26:
[...]

Gelukkig komen de grondstoffen voor accu's uit conflict vrije gebieden waar kinderen het erg goed hebben ;)
Sorry hoor, maar idealisme begint met realisme. We leven niet in een utopische samenleving waar we alle ellende maar kunnen voorkomen.

De strijd om olie heeft al miljoenen levens gekost, het is tijd om onze morele verantwoording te nemen.

@jinxedworld een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is goed >:)

@looyenss "Ben voor ongenuanceerde discussies op basis van een compleet beeld. "

Geef mij maar genuanceerde discussies. De wereld is niet zwart-wit.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2019 10:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

[...]

Je grapt, maar ja, als je 99% van de Westerse EVs rijdt komen zitten er geen conflictmineralen in, behalve als je Chileense lithium als conflictmateriaal beschouwt. Cobalt uit conflictgebieden, de voornaamste boosdoener, gaat bijna volledig in Chinese accu's zitten, niet in die van Panasonic, Samsung SDI, LG of Tesla.

(en als je een oude Leaf rijdt zit er helemaal geen cobalt in)

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 11-06-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Dat bedoelde ik ook @Verwijderd , typo. Maar volgens mij maak jij ook een type haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
https://www.nu.nl/auto/59...lektrificatieplannen.html Ik denk dat Toyota dit alleen doet om hun verkopen in China veilig te stellen en niet omdat ze van gedachte veranderd zijn. Een BEV van Toyota zie ik hier nog niet zo gauw in de showroom staan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Er is sprake van circa 3-4% "ambachtelijke" mijn operaties bij het delven van Kobalt, dit zijn dus de gevallen waarbij families zelf letterlijk de Kobalt erts uit de grond graven. De resterende 96% van alle Kobalt wordt industrieel gemijnd via bedrijven, en daar kunnen we wel normen en waarden aan hangen, verplichten en controleren.

Laten we realistisch zijn, dit gebeurt nog steeds in vrijwel elk gebied, maar in steeds mindere mate. Zoals kleding, fabricage of mijnen naar kool of marmer.

Het is goed om een doel te hebben, maar laat perfectie daar niet van in de weg staan, helemaal voorkomen is eigenlijk onmogelijk. Zelfs in een land als Nederland waar veel geregeld is wordt er zwart gewerkt, en soms gaat ook dat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Zo ik zag gisteren voor het eerst de Etron buiten rijden, wat een mooie wagen is dat in het echt zeg! Imposant ding!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
dfrenner schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:09:
Zo ik zag gisteren voor het eerst de Etron buiten rijden, wat een mooie wagen is dat in het echt zeg! Imposant ding!
Eerste terugroepactie is een feit: Audi e-tron kan in de fik vliegen.

Ik vind het een heel gewone auto om te zien. Qua looks haalt ie het bij lange niet bij de iPace. Qua rijplezier en prestaties ook niet.
databeestje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:47:
[...]

Er is sprake van circa 3-4% "ambachtelijke" mijn operaties bij het delven van Kobalt, dit zijn dus de gevallen waarbij families zelf letterlijk de Kobalt erts uit de grond graven. De resterende 96% van alle Kobalt wordt industrieel gemijnd via bedrijven, en daar kunnen we wel normen en waarden aan hangen, verplichten en controleren.

Laten we realistisch zijn, dit gebeurt nog steeds in vrijwel elk gebied, maar in steeds mindere mate. Zoals kleding, fabricage of mijnen naar kool of marmer.

Het is goed om een doel te hebben, maar laat perfectie daar niet van in de weg staan, helemaal voorkomen is eigenlijk onmogelijk. Zelfs in een land als Nederland waar veel geregeld is wordt er zwart gewerkt, en soms gaat ook dat fout.
Accu's van Tesla bevatten 8x minder kobalt dan de accu's die door VAG worden gebruikt. Ook op dat gebied is de voorsprong van Tesla enorm.

[ Voor 54% gewijzigd door Dieken Taffert op 11-06-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dieken Taffert schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:54:
[...]

Eerste terugroepactie is een feit: Audi e-tron kan in de fik vliegen.
https://www.autoweek.nl/a...epactie-voor-audi-e-tron/

:)
Ik vind het een heel gewone auto om te zien. Qua looks haalt ie het bij lange niet bij de iPace. Qua rijplezier en prestaties ook niet.
Smaken verschillen. Ik vind de iPace verschrikkelijk. Vind die achterkant zo ontzettend raar, alsof ze niet konden kiezen tussen sedan, hatchback, of toch een station-achterkant. Dan maar uh iets wat er tussenin zit. Maar geloof ook direct dat velen 'm wel heel mooi vinden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Crazy D schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:59:
[...]

https://www.autoweek.nl/a...epactie-voor-audi-e-tron/

:)

[...]

Smaken verschillen. Ik vind de iPace verschrikkelijk. Vind die achterkant zo ontzettend raar, alsof ze niet konden kiezen tussen sedan, hatchback, of toch een station-achterkant. Dan maar uh iets wat er tussenin zit. Maar geloof ook direct dat velen 'm wel heel mooi vinden.
Smaken verschillen, maar de Jaguar iPace is door de automedia unaniem geprezen om zijn ontwerp. Hij is van de hand van meesterdesigner Ian Callum. Dus "verschrikkelijk" lijkt me schromelijk overdreven.

In het algemeen (voel je niet te zeer aangevallen):
Ik vind dat de overheersende manier van je mening geven over auto's, bestaat uit het tot in het volstrekt absurde overdrijven. Ik zie ook dat er mensen zijn die de Tesla Model S "gruwelijk lelijk" zeggen te vinden, terwijl die heel neutraal/klassiek is vormgegeven; ik geloof dat niet en verdenk diegenen van fanboyisme. De Model X is een ander verhaal, die is nogal onconventioneel.

Hoe dan ook: dat iemand iets roept of typt, maar het nog niet zijn of haar mening. Als je iets beweert wat je niet vindt (ik zeg niet dat jij dat doet, Crazy D), is het je mening namelijk niet... het mooie aan een forum is juist, dat je er je mening kunt geven en de mening van een ander kunt horen of lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet dat smaak ook kan wennen. Zo vond ik de Model 3 eerst niet mooi, nu een paar maanden verder vind ik het 1 van de mooiste auto's ooit ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dieken Taffert schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Smaken verschillen, maar de Jaguar iPace is door de automedia unaniem geprezen om zijn ontwerp. Hij is van de hand van meesterdesigner Ian Callum. Dus "verschrikkelijk" lijkt me schromelijk overdreven.

In het algemeen (voel je niet te zeer aangevallen):
Ik vind dat de overheersende manier van je mening geven over auto's, bestaat uit het tot in het volstrekt absurde overdrijven. Ik zie ook dat er mensen zijn die de Tesla Model S "gruwelijk lelijk" zeggen te vinden, terwijl die heel neutraal/klassiek is vormgegeven; ik geloof dat niet en verdenk diegenen van fanboyisme. De Model X is een ander verhaal, die is nogal onconventioneel.

Hoe dan ook: dat iemand iets roept of typt, maar het nog niet zijn of haar mening. Als je iets beweert wat je niet vindt (ik zeg niet dat jij dat doet, Crazy D), is het je mening namelijk niet... het mooie aan een forum is juist, dat je er je mening kunt geven en de mening van een ander kunt horen of lezen.
Je de Model X vind ik echt niet kloppen en daardoor best lelijk...

De S vond ik echt een mooie auto, maar de afgelopen tijd vind ik hem wel verjaren. Hij is minder tijdloos dan een 5 serie of a6 in mijn optiek.

Maar lelijk is hij zeker niet (mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Normaal gesproken rijd ik morgen met een Peugeot Partner elektrisch Amsterdam - Middelburg retour. Mocht iemand hier benieuwd naar zijn kun je de 'voortgang van deze roadtrip' zoals gebruikelijk volgen op https://twitter.com/electricfelix - als je vragen hebt qua zaken waar ik op moet letten, weet je me te vinden!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Dieken Taffert schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:14:
[...]
Ipace vind ik heel erg afhangen van de hoek, in de achteruitkijkspiegel in ieder geval imposant, op de plaatjes ook mooi. In het echt vanuit bepaalde hoeken echter nogal lomp/apart.

Hetzelfde met de model 3, vanuit de juiste hoek net zo mooi als de S maar vanuit de verkeerde hoek regelrecht lelijk.

(Subjectief uiteraard)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Het lelijkste toch wel aan de ipace is die gigantische grille voorop; waarom? Het doet IMO de hele auto teniet.

Daarnaast is hij van achteren aardig kolossaal, en niet op een mooie manier, meer op een Hummer H2-manier. Plus de drooping back die op iedere SUV moet zitten die hem van de zijkant meh maken.

... afgezien van de grille ook allemaal redenen waarom ik de oude Leaf lelijk vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 16:05
[...]

Super, bij boring, ontginning laat maar zeggen t hele traject van de olie en gaswinning gaat alles er nog zoveel beter aan toe en dat al méér dan 100j lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

bruneelm schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:25:
[...]

Super, bij boring, ontginning laat maar zeggen t hele traject van de olie en gaswinning gaat alles er nog zoveel beter aan toe en dat al méér dan 100j lang.
Tja, we kunnen de mensen in Nigeria wel vragen hoe het er daar aan toe gaat, en wat ze van een bedrijf als Shell vinden, maar dat is een beetje een open deur intrappen.

Afgelopen weekend de nieuwe Fastned De Watering bezocht met de MiEV, maar die nieuwe paraplu daken lijkt de MiEV wel erg klein :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
dfrenner schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:09:
Ja is groot ! Is inderdaad imposante bak en ook erg mooi afgewerkt. Had hem al bij introductie event gezien en vrijdag is die dagje op de zaak (gaan hem niet kopen), collega kon hem dagje regelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
databeestje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:34:
[...]

Tja, we kunnen de mensen in Nigeria wel vragen hoe het er daar aan toe gaat, en wat ze van een bedrijf als Shell vinden, maar dat is een beetje een open deur intrappen.

Afgelopen weekend de nieuwe Fastned De Watering bezocht met de MiEV, maar die nieuwe paraplu daken lijkt de MiEV wel erg klein :D
De watering is toch al meer dan een jaar open? Of komt er aan de andere kant ook een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tomas123 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:02:
[...]

De watering is toch al meer dan een jaar open? Of komt er aan de andere kant ook een?
Sorry, nieuw voor mij, en deze had ook 175kW laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
dfrenner schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Je de Model X vind ik echt niet kloppen en daardoor best lelijk...

De S vond ik echt een mooie auto, maar de afgelopen tijd vind ik hem wel verjaren. Hij is minder tijdloos dan een 5 serie of a6 in mijn optiek.

Maar lelijk is hij zeker niet (mening)
Eens, Model X is “een hele praktische auto”.

De eerste Model S met zwarte grill aan de voorzijde weerstaat de tand des tijds niet zo best, maar ik denk dat de nieuwere met strakke neus wel klassieker potentie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:49:
[...]

Het gaat vooral om nox, fijnstof en alle andere stoffen die in de lucht komen. CO2 is ook een slechte stof, maar stuk minder en BMW heeft al aantoonbaar gesjoemeld met de uitstoot.

@Crazy D De Model 3 is wel van een ander niveau en er werd vergeleken met een Lexus en BMW, die zijn ongeveer zelfde prijsniveau als je cash betaalt.
Fijnstof kwam toch voornamelijk van banden en hoe zwaarder de auto hoe meer bandenslijtage.

En als de ev markt groeit zullen er wel meer spelers zijn waar je hetnodige over kunt denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:40:
[...]

Ja is groot ! Is inderdaad imposante bak en ook erg mooi afgewerkt. Had hem al bij introductie event gezien en vrijdag is die dagje op de zaak (gaan hem niet kopen), collega kon hem dagje regelen....
Hun "showplek" op de luH BXL zijn ze wel kwijt wegens risico op brandgevaar.
(of moest ie daar nu weg om de remmen eens na te kijken :? :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Laten we niet net doen alsof EV's niks uitstoten momenteel.
Eenmaal geproduceerd stoot een EV toch niets meer uit? Ja, fijn stof, maar toch geen CO2 meer.
En als je je EV op 100% groene stroom laat rijden komt daar ook al zeer weinig CO2 productie meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Pierz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Eens, Model X is “een hele praktische auto”.

De eerste Model S met zwarte grill aan de voorzijde weerstaat de tand des tijds niet zo best, maar ik denk dat de nieuwere met strakke neus wel klassieker potentie heeft.
Tja een Dacia Lodgy is ook een heel praktische auto. Niet helemaal vergelijkbaar omdat de X een stuk duurder is.

Misschien meer met die Bentley suv te vergelijken. Ook oerlelijk. Als ik het geld ervoor had, koos ik hem zeker niet! :+

De voorkant van de S is idd wel iets beter geworden, maar de achterkant blijft dezelfde achterkant als vroeger. Hoe vaker je zo’n auto ziet, hoe meer hij verjaard.

Wat dat betreft ben ik wel echt benieuwd naar Tesla in de toekomst, want alles na de S is lelijker geworden. De 3, straks de Y...

Wanneer komen de nieuwe ontwerpen van Tesla en kunnen ze dit nog een keer doen? Een mooie aantrekkelijke auto.

Waar andere merken een kleinere nieuwe variant mooier maken, maakt tesla de model 3 bewust iets lelijker dan de S. Daar komen ze nu nog mee weg. Maar voor hoe lang?

Andere merken doen dat toch anders. De nieuwe polo lijkt steeds meer op de golf. De huidige Fiesta had eerder de nieuwe family look dan de focus die hem dit jaar pas kreeg.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 11-06-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over smaak valt gewoon niet te twisten. Dit is hoe de auto's van de toekomst eruit zien en de doelgroep van Teslas vindt de S3XY hartstikke mooi, ze zijn de best verkopende Sedan in de USA... Laat staan de Roadster.

Staat het ontwerp je niet aan? Prima. De meeste mensen die dat vinden zijn ook heel conservatief. Dat is ook prima.

Maar degenen die de auto's kopen zijn over het algemeen hartstikke progressief en wat degenen die hem niet kopen vinden, maakt hun niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Ik vond (vooral) de neus van de 3 ook wat vreemd aandoen in het begin (lijkt wat klein) door de plaatsing van de wielen maar ook dat went. Ben er nu wel heel blij mee. Collega van me vond de 3 en S ook hele gave auto's, maar met kids erbij word de X toch wel een stuk praktischer. Aangezien de tech in een Tesla erg voorloopt op de concurrentie is de keuze ietwat beperkt. De X heeft inderdaad een wat bolle/opgeblazen look, welke vanaf veel hoeken nogal lomp overkomt. Kan ook haast niet anders als je je beperkt tot het platform van de S, styling binnen de familie moet passen en je ook nog met aerodynamica rekening moet houden. De S heb ik altijd een mooie auto gevonden, op de gekke nosecone na. De nieuwe versie vind ik er ook ontzettend veel beter uitzien. Ben benieuwd of ze bij de volgende refresh nog iets met het exterieur gaan doen.

Van de andere EV's vind ik de e-tron en zoë het meest conservatief. De zoë heeft wel een wat speels uiterlijk, maar dat zie je vaker bij auto's van dat formaat die toch op een bepaalde doelgroep mikken. Bij de Niro/Kona/Soul broertjes is de styling ook grotendeels conservatief maar de dichte grille schreeuwt EV en maakt de auto er niet mooier op in mijn optiek. Beter is een design wat from scratch op EV bedacht is. Nissan heeft het goed gedaan, de nieuwe leaf past heel goed tussen de nieuwste Quashqai en Micra qua looks (heb wel eens de voorkant van een Micra aangezien voor een leaf). De iPace vind ik een geslaagde auto, al is de grille redelijk overbodig. De achterkant is wel wat vreemd, maar aangezien de iPace hier vaak genoeg in het straatbeeld te vinden is is dat ondertussen ook wel gewend. De EQC heeft een faux-grille die aardig past, maar zowel de koplampen als achterlampen passen slecht binnen de looks van andere Mercedessen, de streep achterop zou je kunnen verwarren met een Audi.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:44:
[...]

Over smaak valt gewoon niet te twisten. Dit is hoe de auto's van de toekomst eruit zien en de doelgroep van Teslas vindt de S3XY hartstikke mooi, ze zijn de best verkopende Sedan in de USA... Laat staan de Roadster.

Staat het ontwerp je niet aan? Prima. De meeste mensen die dat vinden zijn ook heel conservatief. Dat is ook prima.

Maar degenen die de auto's kopen zijn over het algemeen hartstikke progressief en wat degenen die hem niet kopen vinden, maakt hun niet uit.
Wat goed dat je dat allemaal weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:56:
[...]

Eenmaal geproduceerd stoot een EV toch niets meer uit? Ja, fijn stof, maar toch geen CO2 meer.
En als je je EV op 100% groene stroom laat rijden komt daar ook al zeer weinig CO2 productie meer bij kijken.
Op dit moment is nog geen 10% van de stroom groen (of zelfs <5% als je reëel rekent). Zo lang dat geen 100% is is iedere kWh die jouw auto verbruikt er één die anders voor een ander doeleinde gebruikt had kunnen worden.

Eerlijk rekenen is dus gewoon de Co2 van de energiemix van minimaal het land (of zelfs Europa).

Met je eigen zonnepanelen opladen en dan Co2 vrij rijden is heel charmant maar niet de realiteit.

Voor NL dus grofweg: 500g Co2/kWh.
Met 5km/kWh dus 100g Co2/km

(Niet direct te vergelijken met diesel/benzine tenzij daar ook raffinage/transport etc. wordt gerekend)

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 12-06-2019 07:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Iedere meter elektrisch gereden spaart wel CO2 en andere uitstoot. Een centrale is nu eenmaal (veel) efficiënter dan de motor van een ICE, en ook beter in het afvangen van andere afvalstoffen. Dus, hup, iedereen in de BEV. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:54:
Iedere meter elektrisch gereden spaart wel CO2 en andere uitstoot. Een centrale is nu eenmaal (veel) efficiënter dan de motor van een ICE, en ook beter in het afvangen van andere afvalstoffen. Dus, hup, iedereen in de BEV. :)
Uiteraard, maar als je denkt "ach ik rij toch Co2 neutraal waarom de fiets nog pakken" wordt het een ander verhaal.

Alleen al om die reden is het zaak dit niet te romantiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leg dat eens uit aan al die mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen (200 meter lopen)... En de fiets is voor sommigen (zoals voor mij) veel minder geschikt dan de auto. Wel eens van ernstige hooikoorts gehoord? :) Overigens is woon-werk voor mij rond de 60 km, dan is de fiets toch iets minder geschikt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:34:
[...]

Op dit moment is nog geen 10% van de stroom groen (of zelfs <5% als je reëel rekent). Zo lang dat geen 100% is is iedere kWh die jouw auto verbruikt er één die anders voor een ander doeleinde gebruikt had kunnen worden.

Eerlijk rekenen is dus gewoon de Co2 van de energiemix van minimaal het land (of zelfs Europa).

Met je eigen zonnepanelen opladen en dan Co2 vrij rijden is heel charmant maar niet de realiteit.

Voor NL dus grofweg: 500g Co2/kWh.
Met 5km/kWh dus 100g Co2/km

(Niet direct te vergelijken met diesel/benzine tenzij daar ook raffinage/transport etc. wordt gerekend)
Excuseer, het was misschien niet helemaal duidelijk maar ik woon in België en niet in NL (en daar ken ik de elektriciteitsmarkt niet).
Mijn huidige situatie:
1. Ik produceer idd op jaarbasis via PV genoeg elektriciteit om mijn huishouden 100% van energie te voorzien (incl. EV). Heeft weinig met "charmant" te maken maar met de dagdagelijkse realiteit.

2. Uiteraard heb je daar, 1:1, wat betreft groene energie niets aan als de zon niet schijnt. Daarom heb ik, om deze tijdstippen te overbruggen, ook een energiecontract afgesloten met een elektriciteitsmaatschappij die gegarandeerd 100 % groene energie levert (zon-, wind- en waterkracht). En als aandeelhouder ben ik jaarlijks aanwezig op de algemene vergadering om er nauwgezet op toe te zien dat ze zich aan dit convenant houden. En tot nu toe blijkt ook uit de rapporten van o.a. Greenpeace en de regionale energiewaakhond (VREG) dat ze zich (als enige) daar 100% aan houden. Jaar na jaar.

3. Wat betreft je punt "is iedere kWh die jouw auto verbruikt er één die anders voor een ander doeleinde gebruikt had kunnen worden." wordt dit dus perfect in balans gehouden door mijn eigen productie. Bij lokale overproductie wordt deze elders verbruikt (in de praktijk, gezien elektronen steeds de kortste en snelste weg kiezen, dus in dezelfde straat) en moet er daar geen grijze of zwarte stroom voor geproduceerd worden. Als ik zelf op bepaalde tijdstippen ('s nachts, winter, ...) energie te kort kom levert de energiemaatschappij (die uitsluitend de eigen groen opgewekte stroom levert aan de eigen aandeelhouders) deze via hun netwerk van zon,- wind- en waterkracht.

100% waterdicht zal het niet zijn. Maar toch gevoelig hoger dan die 5-10% waar jij naar verwijst.
Wij zijn hier ook al 5 jaar volledig los van gas en stookolie. Onze volledige energieconsumptie* draait op elektriciteit die we zelf opwekken (gemiddeld ong. 5.000 kWh op jaarbasis).
* Met uitzondering van een minimaal deel voor SWW en CV bij langdurig aanhoudende buitentemperaturen van minder dan 3-5°C.

Tenslotte is het niet omdat we een BEV hebben dat we de fiets aan de kant laten staan.
De BEV is tenslotte het "werkpaard" van mijn vriendin. Zelf heb ik al meer dan een jaar geen auto meer en beperk ik me tot autogebruik als de BEV van mijn vriendin ter beschikking is (glijdende uren en werkt minimaal 3/7 van thuis uit). Voor het overige te voet of met de fiets (rechtstreeks aangedreven zonder hulpmiddelen) :)

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Ik breng de kinderen de meeste dagen ook met de auto, want ik ga daarna direct door naar werk (70km verderop). Maar toch: ik zie op de dagen dat ik fiets heel wat buren weer thuiskomen met de auto na het afzetten vd kinderen. En die worden daar uiteraard op aangesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Aanspreken doe ik niemand (iedereen moet zijn eigen rekening maar maken) maar ik fiets 5 Km tot bij de kleinkinderen en doe ze vandaar te voet naar school (ongeveer 50 meter) ;) En omgekeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Pierz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:00:
Ik breng de kinderen de meeste dagen ook met de auto, want ik ga daarna direct door naar werk (70km verderop). Maar toch: ik zie op de dagen dat ik fiets heel wat buren weer thuiskomen met de auto na het afzetten vd kinderen. En die worden daar uiteraard op aangesproken ;)
Denk dat de meeste mensen daar niet van gediend zijn, nochtans bij mij hoef je zoiets niet te proberen. Ongeacht of ik onder de aan te spreken doelgroep val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:44:

Natuurlijk valt over smaak niet te twisten. Maar bij sommigen neigt het echt naar fanboyism. Tesla is altijd het beste en anderen niet...

Ik houd er altijd wel van om zaken te scheiden. Je hebt de looks en je hebt de techniek.
De techniek staat Tesla vooraan. De looks niet (mensen die beweren dat ze een S, X, of 3 de mooiste auto van de wereld vinden, vind ik persoonlijk moeilijk te geloven). MAar goed het zou kunnen, hoogst onwaarschijnlijk, maar mogelijk.

Ik vind het zeker geen lelijke auto's (X daargelaten :+ ), maar zelfs de keuze voor een X snap ik nog wel.

De neus van de 3 is gewoon een stuk kneuziger, dan die van een S. Ook daarin vind ik het moielijk te geloven als iemand beweert dat hij de neus van de 3 mooier vind dan een S. Waarschijnlijk heeft die persoon een 3 voor de deur staan.
Maar dat is wel wat ik bedoel, die neus van de 3 is door Tesla bewust wat lelijker gemaakt om de S toch nog het voordeel te geven. Dat kan toch niet anders?

Kijk nou zelf:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48048118782_b12a24dce8_z.jpg

Het is niet lelijk, maar aan de voorkant is het een beetje het kneusje van de familie. En ja, dat zeg ik als iemand die een 3 als auto graag voor de deur ziet verschijnen. Juist om de techniek. Die zaken kun je prima scheiden. Techniek is mooi, superchargers nog veel mooier (voor mij noodzakelijk), Model 3 is best een aardige auto, maar springt er zeker niet uit in zijn looks. (te korte voorkant en koplampunits een beetje kneuzig). MAar dat maakt niet uit, onderaan de streep nog steeds een prima auto voor de netto bijtelling die hij kost.
Pierz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:00:
Dus jij gaat buren aanspreken omdat zij ervoor kiezen met de auto de kinderen weg te brengen?
Ik doe dat ook altijd met de auto... Wie ben jij om anderen op gedrag aan te speken!? Misschien bedoel je het niet zo, maar een beetje leven en laten leven kan geen kwaad ;)
Ik zie mij zelf niet met twee kinderen op fietsen naar school... Even los van het feit dat ik altijd direct door ga naar werk. Maar ook al zou ik niet naar werk gaan erna, ik zou nog steeds de auto pakken. Kinderen en tassen allemaal in de auto, in plaats van op de fiets. Veel veiliger.
De eerste die mij daarop aanspreekt kan een grote mond verwachten. Op zijn minst hypocriet! Je let op een klein dingetje van de gehele footprint. Ik vlieg bijvoorbeeld nooit, mag ik dan jouw hele leven even uitpluizen op je footprint?
IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:25:
Aanspreken doe ik niemand (iedereen moet zijn eigen rekening maar maken) maar ik fiets 5 Km tot bij de kleinkinderen en doe ze vandaar te voet naar school (ongeveer 50 meter) ;) En omgekeerd.
Tuurlijk, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en afwegen.

Overigens kwam ik een leuke shop tegen:

Wat als de Model 3 dezelfde voorkant had als een S/X:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2xWV9Ym.jpg

In mijn ogen veel mooier, maar ik denk te mooi... Dan zouden nog minder mensne een S kiezen boven een 3...

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Wordt het gebruikerslijstje in de eerste post nog bijgehouden? Laatst gewijzigd oktober 2018?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Jpjedi schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:35:
[...]

Denk dat de meeste mensen daar niet van gediend zijn, nochtans bij mij hoef je zoiets niet te proberen. Ongeacht of ik onder de aan te spreken doelgroep val.
Ben ik blij dat jij niet mijn buurman bent. Hier is dat gewoon prima bespreekbaar tijdens de BBQ.

Maargoed ik snap ook wel dat niet iedereen zijn buren persoonlijk kent. Heb ook wel in Utrecht gewoond vroeger.

[ Voor 13% gewijzigd door Pierz op 12-06-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
dfrenner schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Natuurlijk valt over smaak niet te twisten. Maar bij sommigen neigt het echt naar fanboyism. Tesla is altijd het beste en anderen niet...
Welk merk heeft dan nog mooie elektrische auto's ontwikkeld?
Voor Tesla zaten we met de Zoe's / I3's / C-Zero / Ion / Leaf / Soul.

Dan schiet de Model 3 die toch serieus voorbij qua design.

Tesla is de enige die qua design moeite deed, terwijl voor alle andere merken dit een speelproject is. Want al deze producenten hebben tientallen jaren meer ervaring met design, en dan komen ze met zo'n auto's af.
Raar toch dat elektrisch rijden nooit van de grond is gekomen voor Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
valt me nu op hoe smal de model 3 is tov S en X.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sLXMUuc.png

edit: maar blijft breder dan een vw golf en zelfs een passat 0.o

[ Voor 25% gewijzigd door Simply1337 op 12-06-2019 10:06 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
[...]

Ik houd er altijd wel van om zaken te scheiden. Je hebt de looks en je hebt de techniek.
De techniek staat Tesla vooraan. De looks niet (mensen die beweren dat ze een S, X, of 3 de mooiste auto van de wereld vinden, vind ik persoonlijk moeilijk te geloven). MAar goed het zou kunnen, hoogst onwaarschijnlijk, maar mogelijk.

Ik vind het zeker geen lelijke auto's (X daargelaten :+ ), maar zelfs de keuze voor een X snap ik nog wel.

De neus van de 3 is gewoon een stuk kneuziger, dan die van een S. Ook daarin vind ik het moielijk te geloven als iemand beweert dat hij de neus van de 3 mooier vind dan een S. Waarschijnlijk heeft die persoon een 3 voor de deur staan.
Maar dat is wel wat ik bedoel, die neus van de 3 is door Tesla bewust wat lelijker gemaakt om de S toch nog het voordeel te geven. Dat kan toch niet anders?

Kijk nou zelf:
...

Het is niet lelijk, maar aan de voorkant is het een beetje het kneusje van de familie. En ja, dat zeg ik als iemand die een 3 als auto graag voor de deur ziet verschijnen. Juist om de techniek. Die zaken kun je prima scheiden. Techniek is mooi, superchargers nog veel mooier (voor mij noodzakelijk), Model 3 is best een aardige auto, maar springt er zeker niet uit in zijn looks. (te korte voorkant en koplampunits een beetje kneuzig). MAar dat maakt niet uit, onderaan de streep nog steeds een prima auto voor de netto bijtelling die hij kost.
Geheel mee eens. En ja, Tesla heeft de Model 3 bewust wat "gedowngrade" op bepaalde vlakken om de S aantrekkelijker te houden.

Smaak en fanboyisme zijn 2 totaal verschillende dingen. Fanboys geven zelden hun echte mening; ze zeggen wat ze WILLEN vinden en dat is een gevoelig verschil.

Ook kun je subjectiever en objectiever naar design kijken.
- Tesla Model S heb ik te veel gezien en ik vind hem nu saai om te zien. Maar als ik objectief probeer te kijken naar het design, vind ik hem uitstekend ontworpen. Lijkt op tijdloze GT's van Maserati of Jaguar.
- Model X vind ik totaal uit balans. Slecht ontworpen.
- Audi e-tron vind ik een vrij saaie auto om te zien. Maar zeker niet lelijk, integendeel, best mooi.
- i3 na facelift vind ik goed ontworpen, maar niet echt mooi.

Al deze auto's zou ik zo rijden overigens; ik rijd nu een Subaru Forester uit 2006. Erg lelijke auto imo.

Smaak is niet simpel. Zo zijn er ook films die ik leuk vind, en films die ik goed vind. Het 2e zegt iets over kwaliteit (al is dat uiteraard niet absoluut want mijn visie), het eerste zegt vooral iets over mijn persoonlijke voorkeur/smaak.
Pierz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Ben ik blij dat jij niet mijn buurman bent. Hier is dat gewoon prima bespreekbaar tijdens de BBQ.
Eh, hoe weet je dat? Weet jij wat je buren daar echt van vinden dan? Of zijn ze gewoon te beleefd om er eerlijk over te zijn?

Ik vind dit ook heel vreemd gedrag, eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 12-06-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Tja ze spreken mij er ook op aan. En er zitten er ook wel tussen die ik er niet op zou aanspreken omdat ik wel weet dat ze er niet van gediend zijn. Maar laten we het er op houden dat er nogal cultuur verschillen zijn binnen NL. Op andere plaatsen waar ik heb gewoond zou ik het zeker niet proberen.

@dfrenner zou ik er ook zeker niet op aanspreken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 12-06-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
bottom line schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:03:
Welk merk heeft dan nog mooie elektrische auto's ontwikkeld?
Voor Tesla zaten we met de Zoe's / I3's / C-Zero / Ion / Leaf / Soul.

Dan schiet de Model 3 die toch serieus voorbij qua design.

Tesla is de enige die qua design moeite deed, terwijl voor alle andere merken dit een speelproject is. Want al deze producenten hebben tientallen jaren meer ervaring met design, en dan komen ze met zo'n auto's af.
Raar toch dat elektrisch rijden nooit van de grond is gekomen voor Tesla.
Dat bedoel ik met design en techniek los zien van elkaar. Jij kijkt alleen naar EV en dn is Tesla idd een hele mooie auto. Maar bij design kijk ik naar alle auto's, dan valt het allemaal wel tegen.
Dieken Taffert schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Geheel mee eens. En ja, Tesla heeft de Model 3 bewust wat "gedowngrade" op bepaalde vlakken om de S aantrekkelijker te houden.

Smaak en fanboyisme zijn 2 totaal verschillende dingen. Fanboys geven zelden hun echte mening; ze zeggen wat ze WILLEN vinden en dat is een gevoelig verschil.

Ook kun je subjectiever en objectiever naar design kijken.
- Tesla Model S heb ik te veel gezien en ik vind hem nu saai om te zien. Maar als ik objectief probeer te kijken naar het design, vind ik hem uitstekend ontworpen. Lijkt op tijdloze GT's van Maserati of Jaguar.
- Model X vind ik totaal uit balans. Slecht ontworpen.
- Audi e-tron vind ik een vrij saaie auto om te zien. Maar zeker niet lelijk, integendeel, best mooi.
- i3 na facelift vind ik goed ontworpen, maar niet echt mooi.

Al deze auto's zou ik zo rijden overigens; ik rijd nu een Subaru Forester uit 2006. Erg lelijke auto imo.

Smaak is niet simpel. Zo zijn er ook films die ik leuk vind, en films die ik goed vind. Het 2e zegt iets over kwaliteit (al is dat uiteraard niet absoluut want mijn visie), het eerste zegt vooral iets over mijn persoonlijke voorkeur/smaak.
Helemaal mee eens. Behalve de Audi, ik weet niet wat het is, maar ik zag hem in het echt en ik vond het écht een mooie verschijning. En dat ik dat zeg over Audi, dat is best knap van Audi... Normaal gesproken heb ik het niet zo op Audi's. Smaak...

Ondanks dat ik de 3 helemaal niet zo mooi vind, verkies ik hem toch boven de rest. Techniek en kosten wegen zwaar genoeg mee bij mij. En begrijp mij niet verkeerd, hij is absoluu niet lelijk!
Maar ik heb nog nooit een super mooie auto kunnen kopen... Ik mis het geld daarvoor. Binnen budget kies ik voor opyies en looks die bij mijn budget passen. Maar ik houd mijzelf niet voor de gek dat ik ooit een super mooie auto heb gereden. Dat is gewoon niet waar :+
Daarom was ik nog wel blij met mijn auto's!
Eh, hoe weet je dat? Weet jij wat je buren daar echt van vinden dan? Of zijn ze gewoon te beleefd om er eerlijk over te zijn?

Ik vind dit ook heel vreemd gedrag, eerlijk gezegd.
Niets zo lastig als je complete footprint doorrekenen... Koop je je kleding bij de Primark/Hema/Zeeman of betaal je iets meer voor fair kleding?
Vlieg je 3 keer per jaar of niet?
Zet je iedere dag je vaatwasser aan?
Wat is je stroomverbruik thuis? Zet je je servertje wel uit in de nacht?
Douch je niet langer dan 2 minuten?

Iets als het gebruik van een auto vind ik nietszeggend op het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Pierz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:11:
Tja ze spreken mij er ook op aan. En er zitten er ook wel tussen die ik er niet op zou aanspreken omdat ik wel weet dat ze er niet van gediend zijn. Maar laten we het er op houden dat er nogal cultuur verschillen zijn binnen NL. Op andere plaatsen waar ik heb gewoond zou ik het zeker niet proberen.

@dfrenner zou ik er ook zeker niet op aanspreken ;)
Hahaha, ik zet het nu wat harder neer dan ik bedoelde. Het hangt waarschijnlijk ook van af van welke buurman het zegt. Maar het gevoel van "Waar bemoei je je mee?", zou zeker in mij opkomen.

Vooral omdat het zo nietszeggend is op het totaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Dus jij gaat buren aanspreken omdat zij ervoor kiezen met de auto de kinderen weg te brengen?
Ik doe dat ook altijd met de auto... Wie ben jij om anderen op gedrag aan te speken!? Misschien bedoel je het niet zo, maar een beetje leven en laten leven kan geen kwaad ;)
Ik zie mij zelf niet met twee kinderen op fietsen naar school... Even los van het feit dat ik altijd direct door ga naar werk. Maar ook al zou ik niet naar werk gaan erna, ik zou nog steeds de auto pakken. Kinderen en tassen allemaal in de auto, in plaats van op de fiets. Veel veiliger.
Geen idee hoe oud je kids zijn (dus hoe zelfstandig ze kunnen zijn), maar hoe leren ze dan zelf ooit veilig deel uit te maken van het verkeer?

En je hebt ook nog de (gehate?) bakfiets. Kunnen meerdere kids in. Ik zie geregeld een ouder met 3 kids in de bakfiets aankomen, 1 baby erbij, en de andere zitten in groep 1 en 2 en kunnen nog niet zelfstandig.

Wel een elektrische bakfiets, dat dan weer wel.

Ik breng ook de kids met de auto hoor, omdat ik door ga naar werk. Maar dat is volgend schooljaar voorbij, want dan is de school verhuisd naar dichterbij, en gaat er alleen nog maar gefietst worden.
Auto's bij school is echt een waardeloze combinatie.
Enorme piekdrukte en kids die aankomen (met de fiets of uit de auto gestapt) die allemaal nog de straat over moeten. Auto's die op stoepen parkeren, want ja er is geen plek meer. Nog onoverzichtelijker/onveiliger.
Er zijn zelfs locaties waar zo af en toe de politie komt kijken of het een beetje veilig gaat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 12-06-2019 10:27 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Overigens kwam ik een leuke shop tegen:

Wat als de Model 3 dezelfde voorkant had als een S/X:
[Afbeelding]
Ehm, dit is een Model 3 met dezelfde voorkant en dezelfde deuren als een S?
Nee, dit is gewoon een S.

Wat ik van zowel de (facelift) S als de 3 niet mooi vind is die platte neus. Ik vond de oude neus van de S mooier. Maar de onderspoiler van de 3 vind ik wel weer mooier.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Simply1337 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:03:
valt me nu op hoe smal de model 3 is tov S en X.

[Afbeelding]

edit: maar blijft breder dan een vw golf en zelfs een passat 0.o
Vooral met die twee modellen is hij inderdaad smaller.
In de praktijk valt het idd wel mee.

Ik vind hem een beetje aanvoelen als de V60.

Over uiterlijk, er zijn twee auto's die ik in ruimte (station leverbaar) en looks zeker zou verkiezen boven een Model 3. Alleen ik heb het leasebudget er niet voor, daarnaast wil ik de bijtelling ervoor al helemaal niet betalen.

Deze:
https://www.autoweek.nl/c...97114&id2=97605&id3=97320

En daarin is de Model 3 gewoon in het voordeel, goedkoper dan een Megane of Focus.

Waarom staat een model 3 als F segment en een 3 serie of S60 als D segment?
Maasluip schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Ehm, dit is een Model 3 met dezelfde voorkant en dezelfde deuren als een S?
Nee, dit is gewoon een S.

Wat ik van zowel de (facelift) S als de 3 niet mooi vind is die platte neus. Ik vond de oude neus van de S mooier. Maar de onderspoiler van de 3 vind ik wel weer mooier.
Oh haha, ging op de tekst erbij af.
Ik vind de koplampenunits van de S/X gewoon mooier. Smal in de hoogte en breder, ipv de hoogte in...

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, ik zwaai naar de buurman als hij zijn kinderen de auto in dirigeert en zwaai weer als ik bij school wegrij als hij in de parkeerfile staat. Ik ga er van uit dat hij een goede reden heeft om zoiets onhandigs te doen.
Dochter fietst sinds de eerste dag zelf naar school (1700 meter), gelukkig vindt ze het leuk.
En er is goede gescheiden infrastructuur, we komen maar één kruising met auto's tegen en daar is een stoplicht.

De enige reden dat ik geen Tesla Model 3 wil, is dat hij echt te groot is voor mij. Hij is te vergelijken met een Renault Grand Scenic, dan moet ik drie keer steken om de oprit op te komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Qua esthetica:

iedereen die in mijn Model 3 stapt is echt even flabbergasted qua interieur. Meeste comments zijn dat het aanvoelt als een soort futuristisch space ship.

Heeft Tesla toch slim gedaan. Lekker bezuinigd op interieur en dan alsnog modern overkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Proton_ Ik kom van een Outlander af dus dan lijkt alles mee te vallen. De 3 is een tikje langer maar weer een tikje smaller. Vooral een stuk minder hoog.

@Requiem19 Ja, minimalisme (vind ik persoonlijk mooi) maakt altijd wel indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:39:
[...]
Deze:
https://www.autoweek.nl/c...97114&id2=97605&id3=97320

En daarin is de Model 3 gewoon in het voordeel, goedkoper dan een Megane of Focus.

Waarom staat een model 3 als F segment en een 3 serie of S60 als D segment?
[...]
Inmiddels staat mijn 3 al een maand bij de schadeherstel (ging iets mis met een emmer verf in de kofferbak..) en heb een 330e (vorige generatie) als vervangend vervoer mee, maar ik kan echt niet wachten tot ik mijn 3 eindelijk weer terug heb. De BMW voelt erg krap aan van binnen, het zicht is ronduit slecht, de PDC piept pas als ik al in de bosjes sta en die kofferbak heeft allemaal mooie haken, maar er past echt niets in. Zeker met kinderen (en ik heb er 3) is de 3 serie sedan totaal ongeschikt. Ook de automaat staat goed bekend, maar kan niet tippen aan géén versnellingsbak van een EV.

Al is de BMW zeker géén slechte auto, maar komt pas echt tot zijn recht op de Autobahn. Qua tech mist die ook een bijna alle opties en voelt het gewoon als een erg gedateerde auto terwijl die toch echt dit jaar op kenteken is gezet. Zelfs los van het financiële deel vind ik de Tesla gewoon de betere auto.

Het grootste misser op de Model 3 vind ik toch de kofferbak. Als ze dat steunbalken in het dak hadden gedaan zoals op de Model Y (boven de achterste hoofdsteunen ipv boven de voorste hoofdsteunen) met een hatchback opening was hij vele mate praktischer geweest. Én natuurlijk de trekhaak, maar dat is achteraf de schuld van mijn ongeduld (en wordt ik nu extra mee "gestraft" met een maand in een BMW -O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:59:
[...]

Excuseer, het was misschien niet helemaal duidelijk maar ik woon in België en niet in NL (en daar ken ik de elektriciteitsmarkt niet).
Sorry niet mee eens een heeft niets met NL/BE te maken.

Voor jezelf kan je best zo rekenen maar op macro schaal doet dat er niet toe. Nu die panelen er eenmaal liggen is iedere kw die jij gebruikt er nog altijd één die een ander niet kan gebruiken. Jij draagt dus bij aan een betere energiemix maar nog altijd geeft effectief iedere kw die je gebruikt gewoon de uitstoot die de markt heeft.

Pas als je een thuisopslag hebt en altijd uit eigen opwek oplaad (het hele jaar) kan je voor jezelf zo rekenen. Tot die tijd blijft het romantiseren.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 12-06-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat balen zeg!

De Model 3 is gewoon een heel gangbaar ontwerp in de USA en het was financieel beter dat ze de 3 als eerste op de markt zetten. Ik had liever ook de Y eerder gezien, maar je kan niet alles hebben.

Overigens gaan ze alle mobile rangers equipen om fender benders te gaan repareren. Een bumper is dan in een uur!? gemaakt, waar het nu nog 3 weken duurt. Een emmer verf zal hij wel naar de schadeherstel moeten.

Als ik er al aan denk word ik al naar....het zou mij namelijk ook zo kunnen gebeuren. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Nu hebben we natuurlijk al eens een tesla rijder gezien die probeerde te tanken, deze dames weten niet met welke kabel je een band moet oppompen, gaat dat met CCS of CHAdeMO :-)

https://twitter.com/alfapoweruk/status/1138716708745699328

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:10
Had mijn zinnen gezet op een 2016 (30kWh) Leaf. Maar kan geen fijne houding vinden in deze auto. Kan het niet begrijpen dat een auto geen diepte-verstelling heeft van het stuurwiel. Zelfs in de leaf 2 ontbreekt deze (in mijn optiek standaard) mogelijkheid..?

Andere criterium is een echte 5-zitter. Dan valt een i3 ook af.

Zal morgen eens gaan kijken bij een 2015 Kia Soul. Hun volledige garantie van 7 jaar en wel een correct koel- en verwarmingssysteem voor de accu is een groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Inmiddels staat mijn 3 al een maand bij de schadeherstel (ging iets mis met een emmer verf in de kofferbak..) en heb een 330e (vorige generatie) als vervangend vervoer mee, maar ik kan echt niet wachten tot ik mijn 3 eindelijk weer terug heb. De BMW voelt erg krap aan van binnen, het zicht is ronduit slecht, de PDC piept pas als ik al in de bosjes sta en die kofferbak heeft allemaal mooie haken, maar er past echt niets in. Zeker met kinderen (en ik heb er 3) is de 3 serie sedan totaal ongeschikt. Ook de automaat staat goed bekend, maar kan niet tippen aan géén versnellingsbak van een EV.

Al is de BMW zeker géén slechte auto, maar komt pas echt tot zijn recht op de Autobahn. Qua tech mist die ook een bijna alle opties en voelt het gewoon als een erg gedateerde auto terwijl die toch echt dit jaar op kenteken is gezet. Zelfs los van het financiële deel vind ik de Tesla gewoon de betere auto.

Het grootste misser op de Model 3 vind ik toch de kofferbak. Als ze dat steunbalken in het dak hadden gedaan zoals op de Model Y (boven de achterste hoofdsteunen ipv boven de voorste hoofdsteunen) met een hatchback opening was hij vele mate praktischer geweest. Én natuurlijk de trekhaak, maar dat is achteraf de schuld van mijn ongeduld (en wordt ik nu extra mee "gestraft" met een maand in een BMW -O-).
Maar dat is het ook een beetje, met de BMW (die overigens net een nieuwe generatie uit heeft gebracht, dus beter met die te vergelijken is) kun je nog voor een station kiezen. Dat kan (helaas) bij de Model 3 niet.

Kwa techniek en rijden geloof ik direct dat je voor de Model 3 kiest. Maar afwerking en design gaat mijn (sterke) voorkeur echt naar de 3 serie uit.

Het is gelukkig geen keuze, want de 3 serie zit boven budget en bijtelling al helemaal! Maar als ik voor 200 netto een nieuwe 3 serie station kon kiezen of een model 3, dan ging het wel naar de 3 serie toe. Gelukkig is die keuze er niet en doet het er niet toe, voor Tesla en daarom wil ik de Model 3. Net zo duur als mijn huidige V60 en kwa techniek en infotainment een forse stap vooruit!

De V60 is kwa looks ook fors aan het verouderen, waar ik een jaar geleden nog dacht "die kan nog prima mee" id dat wel een beetje aan het veranderen moet ik zeggen. Nog altijd niet lelijk, maar sinds de komst van de nieuwe V60 toch een stuk minder aan het worden...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Wat balen zeg!

De Model 3 is gewoon een heel gangbaar ontwerp in de USA en het was financieel beter dat ze de 3 als eerste op de markt zetten. Ik had liever ook de Y eerder gezien, maar je kan niet alles hebben.
Tja, shit happends.. Helaas duurt het eeuwen om de onderdelen geleverd te krijgen. Zo ver het voordeel van Tesla Bodyshop.

Natuurlijk was de Y helemaal perfect geweest (voor mij), maar ik bedoel nu enkel de plek van de achterste steunbalk. Voor mij gevoel zou deze boven de achterste hoofdsteunen zoals bij de Y geen problemen moet opleveren voor het zicht maar wel de kofferbak veel toegankelijker maken. Met de ruimte is niks mis en zou daarvoor geen station hoeven.
dfrenner schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Maar dat is het ook een beetje, met de BMW (die overigens net een nieuwe generatie uit heeft gebracht, dus beter met die te vergelijken is) kun je nog voor een station kiezen. Dat kan (helaas) bij de Model 3 niet.

Kwa techniek en rijden geloof ik direct dat je voor de Model 3 kiest. Maar afwerking en design gaat mijn (sterke) voorkeur echt naar de 3 serie uit.
Klopt en de nieuwe generatie heeft ook flink minder knopjes die ik de afgelopen maand niet aangeraakt hebt, maar het zicht blijft beperkt en ik kan mij niet voorstellen dat BMW nu opeens qua tech op het niveau van Tesla weet te komen met betrekking tot gebruiksgemak van de infotainment. Nog even los van de Eastern Eggs waar mijn kinderen dol op zijn. Mijn zoontje van 5 laat dolgraag aan iedereen zien wat er allemaal kan.
Het is gelukkig geen keuze, want de 3 serie zit boven budget en bijtelling al helemaal! Maar als ik voor 200 netto een nieuwe 3 serie station kon kiezen of een model 3, dan ging het wel naar de 3 serie toe. Gelukkig is die keuze er niet en doet het er niet toe, voor Tesla en daarom wil ik de Model 3. Net zo duur als mijn huidige V60 en kwa techniek en infotainment een forse stap vooruit!

De V60 is kwa looks ook fors aan het verouderen, waar ik een jaar geleden nog dacht "die kan nog prima mee" id dat wel een beetje aan het veranderen moet ik zeggen. Nog altijd niet lelijk, maar sinds de komst van de nieuwe V60 toch een stuk minder aan het worden...
De kofferbak van de Model 3 is zo groot dat het van mij geen station hoeft te zijn hoor. Ik hoop alleen nog op een aftermarket trekhaak, maar tot nog toe doet RDW te moeilijk, is het proces te duur en is trekgewicht erg beperkt.

En ja, de Model 3 is goedkoper op alle fronten bij vergelijke uitvoering. Zelfs de verzekering zal niet veel verschillen met het risico van 20k schade wanneer in je BMW de infotainment eruit gesloopt wordt. De BMW heeft dan wel weer opties die op Tesla niet mogelijk zijn, maar heb niet het gevoel dat ik deze mis.

PS: De app van BMW is ook een drama. Tegen de tijd dat de deuren eigenlijk ontgrendeld zijn was mijn Tesla al geklimatiseerd geweest. Het lijkt mij niet dat dit met een nieuwe generatie opeens bloedsnel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motortrend heeft niks voor niks de Model 3 gekozen als beste sedan met de nieuwe 3 serie. Afwerking wordt ook sowieso steeds beter bij Tesla en design is natuurlijk aan te wennen. Als je elke dag wilt rijden dan is de Model 3 voor iedereen de betere keuze. Je bent een dief van je portemonnee als je toch de 3 serie kiest, qua afschrijving, veiligheid en natuurlijk de TCO. BMW (laatst nog paar weken een 5 serie gehad) kan zoveel goed, maar ik ben bang dat als ze niet snel veranderen, over 10 jaar niet meer bestaan.

De Model 3 heeft (in Amerika) precies dezelfde TCO als een Camry of een Accord. Dat is insane!

Hier net wat duurder door de importheffingen, maar alsnog veel goedkoper dan een BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Veneficus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:53:
Wordt het gebruikerslijstje in de eerste post nog bijgehouden? Laatst gewijzigd oktober 2018?
Mijn Zoe heb ik intussen verruild voor Tesla Model 3 Dual Motor Long Range. met AP+FSD

Dus update is prettig :) @JeroenE

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
Deveon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:08:
[...]

De kofferbak van de Model 3 is zo groot dat het van mij geen station hoeft te zijn hoor. Ik hoop alleen nog op een aftermarket trekhaak, maar tot nog toe doet RDW te moeilijk, is het proces te duur en is trekgewicht erg beperkt.
Voor een trekhaak zou je het kanaal van ElectricDave eens in de gaten moeten houden die er zelf eentje onder heeft gezet. YouTube: Tesla Model 3 - Anhängerkupplung nachrüsten - Infos - ist es möglich?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Voor jezelf kan je best zo rekenen maar op macro schaal doet dat er niet toe.
Excuseer? Als je zo blijft redeneren doet niets er nog toe. Ik huldig daarentegen het principe "begin bij jezelf ipv steeds met de vinger naar anderen te wijzen of te blijven afwachten tot een ander er iets aan doet".
En als iedereen die redenatie zou volgen doet het er wel zeker toe. Op welke schaal dan ook.
Nu die panelen er eenmaal liggen is iedere kw die jij gebruikt er nog altijd één die een ander niet kan gebruiken. Jij draagt dus bij aan een betere energiemix maar nog altijd geeft effectief iedere kw die je gebruikt gewoon de uitstoot die de markt heeft.

Pas als je een thuisopslag hebt en altijd uit eigen opwek oplaad (het hele jaar) kan je voor jezelf zo rekenen. Tot die tijd blijft het romantiseren.
Je hebt duidelijk (bewust?) de rest van mijn verhaal niet gelezen.
Ik heb idd PV gelegd rekening houdende met mijn eigen verbruik. Niet met dat op wereldschaal. 8)7
Ik doe dus effectief iets. Met "romantiseren" heeft dat weinig te maken. Er bestaat ook een woord voor mensen die niets doen uit reden dat "het op wereldschaal toch niets oplevert". Maar daar ga ik hier niet verder over uitwijden. Het laatste is wel de meest makkelijke weg (lees: uitvlucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Voor jezelf kan je best zo rekenen maar op macro schaal doet dat er niet toe. Nu die panelen er eenmaal liggen is iedere kw die jij gebruikt er nog altijd één die een ander niet kan gebruiken. Jij draagt dus bij aan een betere energiemix maar nog altijd geeft effectief iedere kw die je gebruikt gewoon de uitstoot die de markt heeft.

Zeker waar!
Ik snap dat "ik ben 100% groen" gepraat ook helemaal niet.

Je bent pas 100% groen als je ongeacht van het moment iedere gebruikte kWh groen kun opwekken. Ik heb eens uitgerekend wat er voor ons jaarverbruik van 3200kWh voor nodig is om dat te bereiken met zonnepanelen.

Houd je vast!

60 zonnepanelen 300WP.
15 kWh thuisaccu voor dag en nachtverschillen.

Dan nog zijn december en januari discutabel of je het gaat halen... Maar het is een stuk beter dan 12 paneeltjes plaatsten en zeggen dat je je werk gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat jij uitrekent is een "off grid" systeem.
Dat is inderdaad niet haalbaar in deze streken. Zelfs niet met een 15 kWh thuisaccu (ik heb de rekening meermaals tot in detail gemaakt met beschikbaar eigen cijfermateriaal over de laatste 4 jaar).

Toch niet als je voor 100% op elektriciteit draait (uitwijken naar gas voor de grootverbruikers noem ik niet off grid gaan en is jezelf bedriegen).

Maar je kan wel degelijk 100% (of bij benadering) groene energie verbruiken door een combinatie van eigen productie, het net als accu + de energieoverbruggingen betrekken bij een relevante energiemaatschappij en je consumptie zo veel mogelijk in te perken met langdurige maatregelen. De energie die je niet nodig hebt is nog steeds de goedkoopste en duurzaamste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
IvoB2 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:05:
Wat jij uitrekent is een "off grid" systeem.
Dat is inderdaad niet haalbaar in deze streken. Zelfs niet met een 15 kWh thuisaccu (ik heb de rekening meermaals tot in detail gemaakt met beschikbaar eigen cijfermateriaal over de laatste 4 jaar).

Toch niet als je voor 100% op elektriciteit draait (uitwijken naar gas voor de grootverbruikers noem ik niet off grid gaan en is jezelf bedriegen).

Maar je kan wel degelijk 100% (of bij benadering) groene energie verbruiken door een combinatie van eigen productie, het net als accu + de energieoverbruggingen betrekken bij een relevante energiemaatschappij en je consumptie zo veel mogelijk in te perken met langdurige maatregelen. De energie die je niet nodig hebt is nog steeds de goedkoopste en duurzaamste.
Nee vind ik niet, het is jezelf en de rest voor de gek houden, want we verbruiken energie op momenten dat er weinig groene energie beschikbaar is. Je hoeft niet helemaal off-grid. Maar als we beginnen met maandverbruik versus maand opwekking komen we al een stuk dichterbij een groene levensstijl.

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.