Goed punt; wat is een belofte van VW (of erger nog: mijn op klanten ontlastende stadgenoot PON) waard dezer dagen?
Eerst maar eens afwachten of ze kunnen leveren wat ze beloven. Maar ALS ze dat kunnen voor dat geld (ik verwacht een optie-loos actiemodel dat 1 jaar wordt aangeboden oid), dan is dat imo nog altijd te weinig om echt leading te kunnen worden. De ID3 zou het aardig kunnen doen als deze NU op de markt verscheen, maar over een jaar? Mwah...
Het hele punt van een "dedicated EV architecture" leek ooit heel belangrijk, dat was totdat de Kona en e-Niro lieten zien dat je ook met een non-dedicated platform ontzettend ver kunt komen. Want aantoonbaar nadeel hebben zij niet (of nauwelijks) van hun hybride/ICE-roots. Met een SUV-platform kun je vrij eenvoudig de accu in de bodemplaat verwerken: in wezen is dat het belangrijkste punt. Dan heb je shitloads aan binnenruimte, goede gewichtsverdeling, zeer stijf en veilig chassis etc.
BMW en Mercedes lopen verder achter dan VW? Dat is ZEER de vraag, BMW heeft al in 2013 een hoogst innovatief (veel innovatiever dan de ID3) en onderscheidend EV-platform neergezet. Mercedes heeft een halfslachtige EV gebracht met de B-klasse Electric Drive, maar beiden werken samen en beiden hebben een connectie met Tesla, het absoluut toonaangevende en innovatieve bedrijf dat alles en iedereen zijn hielen laat zien. Alleen de Koreanen doen aardig mee een segment eronder.
Dat zij niet gedwongen zijn om veel te vroeg al vrijwel alles over hun volgende EV openbaar te maken, komt doordat zij veel minder ver achterliepen dan VAG.
Ik zou zeggen dat de Duitsers zich tot op heden vooral volslagen belachelijk maken in de EV-periode. BMW had een veelbelovende start met de razend knappe i3 (6 jaar terug...) maar heeft het sindsdien af laten weten, Opel parasiteert op GM, Mercedes op Tesla en VW komt vooral met beloftes. Kansloos zootje.
Ik rijd overigens Duits, ik zeg het er maar even bij.
Volgens mij als elektrisch platform voor zowel EV als hybride.
EDIT: je hebt gelijk:
https://www.anwb.nl/auto/...99-448f-ac33-c19cf2cb6867
"Van meet af aan was duidelijk dat de IONIQ er in drie smaken moest komen. Weliswaar vormt een elektrische variant er daar eentje van, maar de Hyundai is niet als EV ontworpen. Dat merk je wanneer je met de auto op pad gaat. Een elektromotor weegt niet zoveel als een verbrandingsmotor. Om te compenseren dat de elektrische IONIQ in verhouding met de reguliere versies een relatief zware achterzijde heeft - het batterijpakket gaat deels schuil onder de achterbank, maar ligt hoofdzakelijk onderin de kofferruimte - hebben de techneuten hem kunstmatig een onderstuurd rijkarakter meegegeven. Dat betekent in de praktijk dat de Hyundai in een bocht al gauw rechtdoor wil."
Overigens komt Hyundai in 2020 ook met een EV op een dedicated platform, net als de VW ID3:
https://www.elektrischeau...met-ev-op-eigen-platform/
Ze hebben de leidende positie in de EV segmenten waarin ze actief zijn, bevinden zich in een hotspot qua accu-produktie en -technologie en weten al heel veel van wat VAG gaat doen, daar kunnen ze op in spelen; ze zijn dus de topfavoriet in de segmenten onder de Model 3. Behalve wellicht het A-segment, daar gaan de VW Up en Skoda Citigo mogelijk de beste keuze zijn.
Voor onze economie is het overigens beter als de Duitsers de koppositie terug weten te pakken, want we leunen zwaar op Ze Germans.
[
Voor 27% gewijzigd door
Dieken Taffert op 07-07-2019 19:35
]