Helaas blijft het lastig om dat achteraf te doen, gelukkig beginnen nieuwe modellen auto's zoetjes aan hun tenen in het water te steken met geïntegreerde cellen in het plaatwerk.
mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:54:
[...]
Ik loop al tijden rond met het idee om het hele dak van de Leaf vol te leggen met zonnepanelen; helaas is een eerder idee kapotgelopen op de brakke kwaliteit van flexibele zonnepanelen. Maar inmiddels heb ik (denk ik) een veel beter plan van aanpak: de Leaf heeft technisch gezien dakrail-aansluitingen. Je kunt met wat creativiteit een mal maken van het dak en een precies passend gekromd zonnepaneel lamineren dat je vastzet aan de dakrailhouders. Dan kun je nog best wat capaciteit kwijt op het dak, ik gok zo'n 300W met half-cut PERC cellen. En dat kan er best strak uitzien. Je gaat je auto er niet mee opladen, maar de 12V accu en zelfs de airco kun je er nog wel mee bijhouden.
Hier nog een, ik denk dat het mogelijk is maar je loopt eerst tegen wat praktische problemen op.
Dit
YouTube kanaal is voor zover ik weet een van de weinige die er daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan. Hij heeft alleen wel zelf cellen gelamineerd en op zijn dak gelijmd, wat nogal een aardig foutgevoelig klusje is.
Daarom leken semiflexibele panelen me toch een betere oplossing, maar wat voor slechte ervaringen heb jij er mee? In principe is de dakrailmontage de beste manier om ze op het dak te krijgen als je niet wilt lijmen, maar een mal ter grootte van je dak maken en daar een zonnepaneel op baseren is een flinke klus.
En dan zit je nog met de keuze van wat je met het opgewekte vermogen wilt doen:
- Laadregelaar gebruiken om de 12V accu op peil te houden, dan heb je aan 50-100W meer dan genoeg denk ik
- Een aparte kleine accu 12V ergens inbouwen en die opladen met de laadregelaar, en vervolgens 1x per dag of boven een bepaald voltage een omvormer aansturen om een granny charger een tijdje aan te zetten. Niet super efficiënt maar makkelijker uit te voeren en van diezelfde omvormer heb je nog jaren plezier,
(als je wilt kun je zelfs je Leaf mee omtoveren tot een noodaccu op wielen)
- Een DC-DC omzetter te gebruiken om direct de batterij te laden, in principe het efficienst maar het lastigst op te zetten.
Ik zit zelf met de auto hier op Curaçao wat de bruikbaarheid van een paar honderd Watt op de auto erg vergroot. De zon schijnt hier iedere dag, in totaal heb je ongeveer twee keer zoveel instraling per jaar als in Nederland. De auto doet voornamelijk korte ritjes, rijdt niet harder dan 80 maar meestal rond de 40-50, en staat vaak in de zon omdat parkeren in de schaduw vaak geen optie is.
De stroom wil hier ook nog wel eens uitvallen dus ik was sowieso al van plan een goede omvormer te kopen om thuis de koelkast en wat lampen op te runnen, dus een van de onderdelen van heb ik al liggen.
Zodra ik wat meer ervaring heb met het normale ev-gebruik hier moet ik toch eens serieus gaan plannen wat er allemaal mogelijk is.