Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Lekkere Kwal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Of aan de regering die CO2 producerende energiebronnen gebruikt. Het is een beetje omgekeerde wereld om iemand die zelf besluit om een zonnepaneel te kopen en er vervolgens zijn auto mee oplaadt te betichten dat hij meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij hem maar bij de elektriciteitsvoorziening in dit land.
IK beticht niemand ervan dat de Co2 uitstoot toeneemt door de zonnepanelen. Echter neemt de Co2 uitstoot wel toe door je auto op te laden, als je de fiets had gepakt was die uitstoot er namelijk niet geweest.

Het is gewoon onnodig complex om opwek/verbruik op één hoop te gooien bij verbinding met een centraal netwerk, dan kan je nooit een goede vergelijking maken.

Dit dus:
assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:02:
[...]
Ik heb dit eerder vergeleken met claimen dat je auto bijvoorbeeld maar €50/maand kost omdat je €400 per maand reiskostenvergoeding van je werkgever krijgt. Natuurlijk klopt dit voor je persoonlijke situatie wel maar het is nogal zinloos om die €50/maand als algemene informatie in een discussietopic te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 01-07-2019 11:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21

The Third Man

The Third Jellyfish

assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:35:
IK beticht niemand ervan dat de Co2 uitstoot toeneemt door de zonnepanelen. Echter neemt de Co2 uitstoot wel toe door je auto op te laden, als je de fiets had gepakt was die uitstoot er namelijk niet geweest.
Ik reageerde ook niet op jou maar op de toeschrijving van Brazos:
Maar de koelkast van je buren gaat meer co2 uitstoten als jij je auto oplaadt. Die co2 is toe te schrijven aan jouw auto.

Zoals ik ook quote in dat bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 01-07-2019 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:44
Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Maar de koelkast van je buren gaat meer co2 uitstoten als jij je auto oplaadt. Die co2 is toe te schrijven aan jouw auto.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan met deze zinloze discussie. Omdat jij leeft en stroom gebruikt kan de buurman die niet gebruiken. Het beste is dus dat je maar een einde aan je leven maakt want dat is dan in jou opvatting de enige oplossing. Dit is net zoiets als de slechtste werknemer ontslaan, lukt je ook niet, want uiteindelijk blijf je zelf over.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Of aan de regering die CO2 producerende energiebronnen gebruikt. Het is een beetje omgekeerde wereld om iemand die zelf besluit om een zonnepaneel te kopen en er vervolgens zijn auto mee oplaadt te betichten dat hij meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij hem maar bij de elektriciteitsvoorziening in dit land. Straks komt het nog dat omdat ik ga fietsen de bus minder passagiers heeft en dus meer CO2 per pasagier uitstoot 8)7
Het gaat er niet om om iemand te betichten, of een ik/hij/zij discussie. Het gaat er om dat een elektrische auto co2 en schadelijke stoffen uitstoot.

Een elektrische auto is onder de streep nog steeds beter voor het milieu dan een conventionele auto, maar van 0 uitstoot is nog lang geen sprake. En ik geloof niet dat we de energietransitie er goed aan doen om de boel te bedonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik ga het hier bij laten van de link met EV wordt zwak. Graag zou ik wel nog eens onderstrepen dat om zuiver in de geest van het topic te blijven het juist zinvol is opwek buiten beschouwing te laten.

Tot slot wil ik graag meegeven dat ik het standpunt volledig begrijp, het is persoonlijk geredeneerd. Echter het onbegrip voor het andere standpunt gaat me aan het hart aangezien we het hier over een energietransitie hebben die complexer is dan ieders persoonlijke situatie. Als we dergelijke zaken niet correct (proberen) te begrijpen kunnen we ook niet de juiste beslissing maken.

Bijvoorbeeld zou het resultaat kunnen zijn dat we allemaal thuisbatterijen gaan plaatsen om onze EV onafhankelijk van net te kunnen laden (voor 0gr/km) ook als bijvoorbeeld duidelijk zou zijn dat dit energetisch en qua gebruik van grondstoffen een suboptimale oplossing is.

Stap in je helicopter en zoom eens uit, dat is het enige dat ik vraag.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 19:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:39:
Het gaat er niet om om iemand te betichten, of een ik/hij/zij discussie. Het gaat er om dat een elektrische auto co2 en schadelijke stoffen uitstoot.
Dat snap ik en ik bedoel het ook niet als verdediging, maar ik volg niet hoe je kan redeneren dat omdat persoon A met z'n panelen z'n auto oplaadt, hij ervoor zorgt dat de koelkast van persoon B meer CO2 produceert. Laat staan dat deze aanpak betekent dat die (vermeende) extra productie van persoon B aan de auto van persoon A toe te schrijven is. Wat jij letterlijk zei:
Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:27:
Immers die panelen zijn er alleen maar omdat persoon A ze gekocht heeft, die hadden ook naar een dak in Duitsland of Portugal kunnen gaan. Of op het dak van een off-grid hippie. Dus hoe kan het dan zo zijn dat persoon A ervoor zorgt dat iemand anders meer uitstoot genereert door panelen te kopen :?

[ Voor 31% gewijzigd door The Third Man op 01-07-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:44
Ik neem afscheid van dit -haantjes-gedrag- topic.

Erg jammer en hoort niet op een forum thuis; respectvolle onderbouwde discussie is onderdeel van de tweakers voorwaarden om hier actief te mogen zijn. En die worden vrijwel elke pagina doorbroken. Normen, waarden en zelfs afgunst: in tegenstelling tot andere lopende topics voert het helaas de boventoon.

;w

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 01-07-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Dat snap ik en ik bedoel het ook niet als verdediging, maar ik volg niet hoe je kan redeneren dat omdat persoon A met z'n panelen z'n auto oplaadt, hij ervoor zorgt dat de koelkast van persoon B meer CO2 produceert. Laat staan dat deze aanpak betekent dat die (vermeende) extra productie van persoon B aan de auto van persoon A toe te schrijven is. Wat jij letterlijk zei.
Omdat de co2 uitstoot van het net omlaag gaat door de teruglevering van de zonnepanelen. Deze reductie wordt meegenomen in de hoeveelheid co2 die ons net uitstoot.

Ga je de teruglevering reduceren omdat je een auto oplaadt, dan gaat het aandeel 'groene energie' in het net omlaag, en dus de co2 uitstoot omhoog.

M.a.w. 'de koelkast' (wat maar een simpel voorbeeld is voor alle stroomverbruikers in dit land) gaat meer co2 uitstoten. Dit komt door de auto.

Nu kun je zeggen 'maar die panelen zijn van mij', op zich prima, maar dan mag je je laten afsluiten en wat batterijen installeren. Want je gebruikt gewoon het net met die panelen, en bent dus net zo goed onderdeel daarvan.

Daarnaast, reken je de panelen enkel aan jezelf toe, dan gaat het net meer co2 uitstoten, en de eerstvolgende EV die een stekker in een stopcontact dat niet is verbonden met jouw huis-accu's steekt stoot dan gewoon meer co2 uit. Per saldo boeit het dus niet, en krijg je i.p.v. dat alle EV auto's +/- 70 gram de km aan co2 uitstoten, dat de ene niets uitstoot en de andere 140.

Van geen uitstoot kan dan nog geen sprake zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zonnepanelen, Diesel, Benzine en andere onderwerpen hebben hier niks te zoeken.

Het gaat hier over Elektrische auto's. De auto's dus. Niks meer en minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Over een andere boeg.

Afgelopen zaterdag moest noodgedwongen naar het werk voor een voorraadtelling waarvan ik de noodzaak betwistte, het zou die dag ook nog eens >30 graden worden.

Om de ergste warmte voor te zijn om 06:00 van huis vertrokken voor de rit van 42km. Er was helemaal niemand op de weg dus ik heb me eens behoorlijk misdagen en de hele weg volg op het gas gezeten tot +/- Vmax +40km/u (op de snelweg)

Uiteindelijke uitkomst:
Afstand: 42km
Tijd: 22min
Snelheid: Voornamelijk snelweg 140/160, laatste stuk binnendoor normaal.
Gemiddelde snelheid: 115 km/u
Gemiddeld verbruik: 208Wh/km
Detail: Geen verwarming/airco

Mijn normale reistijd is 35-80 minuten, zeg gemiddeld 50. Mijn verbruik komt dan typisch op net onder de 100Wh/km tot 140Wh/km, zeg gemiddeld 120Wh/km.

Een verdubbeling van de gemiddelde snelheid op deze "dollemansrit" heeft dus geleid tot minder dan een verdubbeling van energieverbruik. En dit valt me dus eigenlijk enorm mee en laat wel zien dat de efficiëntie van de Ioniq ook vooral duidelijk wordt op hogere snelheid.

Ik heb dezelfde test nooit met de Leaf gedaan maar gevoelsmatig was het veel extremer en zou de accu praktisch leeg geweest zijn op dezelfde rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 18:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Om maar een normaal puntje aan te stippen:

Ik moest afgelopen zaterdag in Zwijndrecht zijn. 53km enkele reis. Het plan was de motor, maar de 500e van mijn lief lonkte mij met airco en cruisecontrol.

Maar goed, heen heb ik "hypermilend" gereden; airco uit, beheerst optrekken, vroeg laten rollen, plakken achter vrachtwagens en zonder vrachtwagens 92 op de CC. Nergens de maximumsnelheid overschreden. 8.5km per kwh. Met wat meer oefening (Ik rij bijna nooit in die auto) had ik er meer uit kunnen slepen.

Terug: airco aan, en rijden zoals mijn vrouw dat doet (die rijdt echt "door"). 6.8km per kwh.
25% verschil in verbruik dus :).

Best leuk om een keer gedaan te hebben, maar de heenweg was best warmpjes :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
teacher schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
Om maar een normaal puntje aan te stippen:

Ik moest afgelopen zaterdag in Zwijndrecht zijn. 53km enkele reis. Het plan was de motor, maar de 500e van mijn lief lonkte mij met airco en cruisecontrol.

Maar goed, heen heb ik "hypermilend" gereden; airco uit, beheerst optrekken, vroeg laten rollen, plakken achter vrachtwagens en zonder vrachtwagens 92 op de CC. Nergens de maximumsnelheid overschreden. 8.5km per kwh. Met wat meer oefening (Ik rij bijna nooit in die auto) had ik er meer uit kunnen slepen.

Terug: airco aan, en rijden zoals mijn vrouw dat doet (die rijdt echt "door"). 6.8km per kwh.
25% verschil in verbruik dus :).

Best leuk om een keer gedaan te hebben, maar de heenweg was best warmpjes :+
In mijn beleving maakt de airco aan maar weinig verschil op je gebruik bij gelijk rijgedrag. De airco van mijn Leaf trekt gemiddeld een watt of 200-400 volgens leafspy. Maar de daadwerkelijke impact op mijn verbruik is minimaal. (max. 10Wh/ km)

Met uitzondering van vorige week.. donderdag? Toen gaf bij vertrek de temperatuurmeter van de Leaf 48 graden aan, en die zakte slechts tot 37 gedurende de reis. Toen bleef het Aircoverbruik de gehele rit boven de 2000W. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 01-07-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik in mijn Ioniq de airco aanzet verlies ik, afhankelijk van de temperatuur tussen de 5 en 15km op een 230km bij 100% batterij. Het is inderdaad een klein verschil. Al merk ik wel dat die snel aan de 400W zit en als je een groot temperatuur verschil vraagt het zelfs naar 600W gaat (al is dat ook maar totdat de cabine gekoeld is).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 18:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk ook dat het rijden een veel grotere impact heeft op het verbruik. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
teacher schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
Maar goed, heen heb ik "hypermilend" gereden; airco uit, beheerst optrekken, vroeg laten rollen, plakken achter vrachtwagens en zonder vrachtwagens 92 op de CC. Nergens de maximumsnelheid overschreden. 8.5km per kwh.
Dat is dus 117,6 Wh/km (even voor de duidelijkheid, meest gebruikte eenheid hier).

P.s, dat beheerst optrekken kan je in principe achterwegen laten. In theorie ben je beter af door snel op te trekken en de tijdwinst te compenseren in een lagere maximumsnelheid (dat is natuurlijk marginaal).
Blokker_1999 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:37:
Als ik in mijn Ioniq de airco aanzet verlies ik, afhankelijk van de temperatuur tussen de 5 en 15km op een 230km bij 100% batterij.
Ik weet niet of dat de juiste meetmethode is, het is me niet volledig duidelijk hoe de Ioniq rekent maar het maakt bijvoorbeeld niets uit of jij de temperatuur hoger of lager zet.

Maar inderdaad, als de cabine eenmaal op temperatuur is dan doet het verbruik niet zo heel veel meer. Zelf zet ik normaal de airco niet meer dan 5 graden kouder dan buiten, ik had hem vorige week dus gewoon op 27 staan (ben niet zo temperatuurgevoelig als ik relaxed ben).
Mar.tin schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:31:
[...]
In mijn beleving maakt de airco aan maar weinig verschil op je gebruik bij gelijk rijgedrag. De airco van mijn Leaf trekt gemiddeld een watt of 200-400 volgens leafspy. Maar de daadwerkelijke impact op mijn verbruik is minimaal. (max. 10Wh/ km)
Minimaal?!? Dat is met jouw stats toch bijna 10%? :P

[ Voor 49% gewijzigd door assje op 01-07-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:57:
Minimaal?!? Dat is met jouw stats toch bijna 10%? :P
Lees ook dat ik schrijf MAX 10Wh/km :>.

Heenreis vanmorgen richting de 300Wh/km, was rustig op de weg, ik had een volle accu, ik kon euh, doorrijden O+

Gemiddeld all-time (5744km) zit ik nu op 124Wh/km vóór laadverliezen. Gemiddelde range van 303 km op een volle accu dus :9 Vorige week over 1283km gemiddeld 115Wh/km

Dus ja, toch nog ongeveer 10%, maar 10% van weinig is ook niet veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:57:
Ik weet niet of dat de juiste meetmethode is, het is me niet volledig duidelijk hoe de Ioniq rekent maar het maakt bijvoorbeeld niets uit of jij de temperatuur hoger of lager zet.
Maakt wel degelijk uit, als ik aan de temp knop begin te draaien zie ik het bereik wel degelijk veranderen. Ook de "driver only" knop zorgt voor een verschil. Hoe accuraat het is, das natuurlijk nog een andere vraag maar het blijft een indicatie natuurlijk en geen exacte wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Van de week komt ook nog een model 3 AWD (golf GTE gaat eruit).
O ja wat me wel opvalt bij Tesla..... niks eco mode (is er niet), alles werkt gewoon max. (en airco is echt veel beter dan de andere ev's waar ik in heb gereden). Geen idee wat die verbruikt, range blijft gewoon hoog. Tesla doet ook niet aan rijstijl afhankelijke gom (zijn vaste waardes), is wat voor te zeggen (je kunt dus makkelijk meer km's halen als je rustig aan doet en alles uit zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja, als in je thuismarkt 50 graden niet heel exceptioneel is dan zorg je dat er een degelijk airco in zit. Een eco stand op climate control heb ik nooit begrepen. Als ik een temperatuur in stel wil ik dat het die temperatuur wordt. In tegenstelling tot BMW waar de climate control in eco mode niet eens de Nederlandse zon aankan en ik ook niet meer kan coasten met ontkoppelde motor.

Wat ik wel mis bij Tesla is een optie om een maximum temperatuur (~22) in te stellen voor de airco en een minimum voor de verwarming (~16). Waarbij de trigger van de verwarming gelijk ook de stoelverwarming inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Deveon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:21:
Tja, als in je thuismarkt 50 graden niet heel exceptioneel is dan zorg je dat er een degelijk airco in zit. Een eco stand op climate control heb ik nooit begrepen. Als ik een temperatuur in stel wil ik dat het die temperatuur wordt. In tegenstelling tot BMW waar de climate control in eco mode niet eens de Nederlandse zon aankan en ik ook niet meer kan coasten met ontkoppelde motor.

Wat ik wel mis bij Tesla is een optie om een maximum temperatuur (~22) in te stellen voor de airco en een minimum voor de verwarming (~16). Waarbij de trigger van de verwarming gelijk ook de stoelverwarming inschakelt.
Als je die trigger naar Musk tweet heb je nog kans dat hij het laat inbouwen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prettig schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:00:
Tesla doet ook niet aan rijstijl afhankelijke gom (zijn vaste waardes), is wat voor te zeggen (je kunt dus makkelijk meer km's halen als je rustig aan doet en alles uit zet).
Van wat ik begrepen heb is dat niet correct. De primaire GOM op een Tesla geeft inderdaad een vaste waarde weer bij 100%, maar als je bijvoorbeeld een route opgeeft zal deze wel degelijk rekening houden met een realistischer verbruik. En dat is dan voor een deel weer marketing natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Afgelopen weekend mn record verbroken met de e-up. Ik moest naar de TT assen (ja ik weet das niet elektrisch). Het is zo'n 200km rijden en er was een snellader op ~50 km en een op ~153 km. Heb zowaar de 2e gehaald met zweet in mn bilnaad! 8) , vorige record stond op 143 haha

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Blokker_1999 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:21:
[...]

Van wat ik begrepen heb is dat niet correct. De primaire GOM op een Tesla geeft inderdaad een vaste waarde weer bij 100%, maar als je bijvoorbeeld een route opgeeft zal deze wel degelijk rekening houden met een realistischer verbruik. En dat is dan voor een deel weer marketing natuurlijk.
Klopt route berekend die wel dynamisch met de charge punten en laadtijden en past dat ook aan als dingen veranderen, dat is wel handig. Dat doet die wel behoorlijk goed. En dan gewoon max. toegestane snelheid (+extra als je wilt, optimaal ligt namelijk stuk hoger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Snap ik ook niet. Bij BMW kan je tenminste nog instellen dat de ECO mode van de airco af moet blijven, in de Prius niet. Daarin bleef de airco echter wel weer gewoon werken als de motor uit stond.

Volgens mij coast mijn 2 AT alleen in ECO mode.

Ik zou alleen al een EV willen vanwege het preconditioneren.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gluten Parody schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:29:
Tof idee!

Het wordt hoog tijd dat iemand Solar Wrap uitvindt.
Helaas blijft het lastig om dat achteraf te doen, gelukkig beginnen nieuwe modellen auto's zoetjes aan hun tenen in het water te steken met geïntegreerde cellen in het plaatwerk.
mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:54:
[...]
Ik loop al tijden rond met het idee om het hele dak van de Leaf vol te leggen met zonnepanelen; helaas is een eerder idee kapotgelopen op de brakke kwaliteit van flexibele zonnepanelen. Maar inmiddels heb ik (denk ik) een veel beter plan van aanpak: de Leaf heeft technisch gezien dakrail-aansluitingen. Je kunt met wat creativiteit een mal maken van het dak en een precies passend gekromd zonnepaneel lamineren dat je vastzet aan de dakrailhouders. Dan kun je nog best wat capaciteit kwijt op het dak, ik gok zo'n 300W met half-cut PERC cellen. En dat kan er best strak uitzien. Je gaat je auto er niet mee opladen, maar de 12V accu en zelfs de airco kun je er nog wel mee bijhouden.
Hier nog een, ik denk dat het mogelijk is maar je loopt eerst tegen wat praktische problemen op.
Dit YouTube kanaal is voor zover ik weet een van de weinige die er daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan. Hij heeft alleen wel zelf cellen gelamineerd en op zijn dak gelijmd, wat nogal een aardig foutgevoelig klusje is.

Daarom leken semiflexibele panelen me toch een betere oplossing, maar wat voor slechte ervaringen heb jij er mee? In principe is de dakrailmontage de beste manier om ze op het dak te krijgen als je niet wilt lijmen, maar een mal ter grootte van je dak maken en daar een zonnepaneel op baseren is een flinke klus.

En dan zit je nog met de keuze van wat je met het opgewekte vermogen wilt doen:
- Laadregelaar gebruiken om de 12V accu op peil te houden, dan heb je aan 50-100W meer dan genoeg denk ik
- Een aparte kleine accu 12V ergens inbouwen en die opladen met de laadregelaar, en vervolgens 1x per dag of boven een bepaald voltage een omvormer aansturen om een granny charger een tijdje aan te zetten. Niet super efficiënt maar makkelijker uit te voeren en van diezelfde omvormer heb je nog jaren plezier, (als je wilt kun je zelfs je Leaf mee omtoveren tot een noodaccu op wielen)
- Een DC-DC omzetter te gebruiken om direct de batterij te laden, in principe het efficienst maar het lastigst op te zetten.

Ik zit zelf met de auto hier op Curaçao wat de bruikbaarheid van een paar honderd Watt op de auto erg vergroot. De zon schijnt hier iedere dag, in totaal heb je ongeveer twee keer zoveel instraling per jaar als in Nederland. De auto doet voornamelijk korte ritjes, rijdt niet harder dan 80 maar meestal rond de 40-50, en staat vaak in de zon omdat parkeren in de schaduw vaak geen optie is.
De stroom wil hier ook nog wel eens uitvallen dus ik was sowieso al van plan een goede omvormer te kopen om thuis de koelkast en wat lampen op te runnen, dus een van de onderdelen van heb ik al liggen.

Zodra ik wat meer ervaring heb met het normale ev-gebruik hier moet ik toch eens serieus gaan plannen wat er allemaal mogelijk is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Het probleem met de flexibele panelen is dat ze best heel dik zijn en eigenlijk niet zo lekker krommen. Daarnaast was de leverancier die ik op het oog had niet in staat om te leveren voor de geadverteerde prijs, en waren de alternatieven zodanig duur dat ik er geen zin meer in had (lees: ~300-400 euro voor alleen de flex panelen, bij elkaar 180W).

Ik zou zelf de hoofdaccu bijladen met zo'n soort paneel. Je kunt dan ~1,5-2kWh per dag erin krijgen, dat is stiekem best goed.

Het mallenmaken is niet eens zo moeilijk. Ik denk dat de grootste uitdaging hem zit in een bellenvrij laminaat op zo'n schaal krijgen. Je zou misschien moeten gaan denken aan vacuüminfusie, maar dan heb je weer het risico dat de cellen gaan schuiven tijdens het lamineerproces.

Misschien toch maar eens langsrijden bij Lightyear om te kijken hoe zij het doen :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 27-04 21:42
En waarom niet een gewoon standaard paneel van 270 of 300Wp gebruiken, aan de dakrails bevestigen en rondom rond afgerond dicht maken?
Ooit was er een 4WD met zo'n plastieken boven bouw op zijn dak.
Eventueel zou de bevestiging aan de dakrails complexer kunnen worden zodat het paneel gekanteld kan worden naar de zon bij het parkeren, dan is er wat grotere opbrengst.
En dan een DC/DC inverter met een max cutoff voltage, echt overladen zal je de batterij niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Beatman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Snap ik ook niet. Bij BMW kan je tenminste nog instellen dat de ECO mode van de airco af moet blijven, in de Prius niet. Daarin bleef de airco echter wel weer gewoon werken als de motor uit stond.

Volgens mij coast mijn 2 AT alleen in ECO mode.

Ik zou alleen al een EV willen vanwege het preconditioneren.
Hij staat nu uit, thanks! Met de plugin hybride is coasten erg fijn omdat het toch net even wat meer terug in de accu stopt. Kan vanaf de snelweg flink verschil maken. Het was mij wel opgevallen dat hij met remmen op de motor minder regenereert dan wanneer ik hem laat coasten. Echt coasten is het dus ook weer niet.

Preconditionen werkt in mijn Model 3 trouwens echt geweldig en gebruik het altijd zodat ik de fans niet in standje 10 gaan zodra ik instap. In de BMW valt het tegen, vaak ook omdat de accu (bijna) leeg is. Ik heb de cabine in mijn Model 3 trouwens ook nog nooit boven de 40 graden gezien, ondanks dat overheat protection uitgeschakeld is. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat die de afgelopen twee maanden bij Tesla Approved Bodyshop staat... Van 40 graden naar 20 is een stuk sneller bereikt dan van 50-60* naar 20.

*=obv niet kunnen aanraken van het dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Als ik een temperatuur in stel wil ik dat het die temperatuur wordt.

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Aan de ene kant wil je dat de ingestelde temperatuur gewoon de temperatuur is maar aan de andere kant wil je dus niet je airco/kachel gebruiken om die te bereiken? Mijn inziens is dat namelijk precies wat de ECO stand doet, minder agressief de airco/kachel gebruiken om de doeltemperatuur te bereiken.

Ik heb precies dezelfde wens als jij beschrijft, voor mij is daarom ECO daarom een stap in de goede richting. Uiteindelijk zet ik 90% van de tijd de climate control gewoon uit, ik zet hem alleen aan als ik het warm of koud heb.

Wat mij namelijk altijd gebeurt, in de zomer rijd ik naar huis en stel ik de temperatuur in op bijvoorbeeld 23 graden (als het buiten 28). De volgende ochtend stap ik in met 18 graden en kom ik er pas wat later achter dat de kachel aanstaat 8)7 Uiteraard helemaal eigen fout maar ik ben dan al weer helemaal klaar met climate control, als het zo dom is laat me het dan maar zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Deveon schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:01:
[...]

Hij staat nu uit, thanks! Met de plugin hybride is coasten erg fijn omdat het toch net even wat meer terug in de accu stopt. Kan vanaf de snelweg flink verschil maken. Het was mij wel opgevallen dat hij met remmen op de motor minder regenereert dan wanneer ik hem laat coasten. Echt coasten is het dus ook weer niet.

Preconditionen werkt in mijn Model 3 trouwens echt geweldig en gebruik het altijd zodat ik de fans niet in standje 10 gaan zodra ik instap. In de BMW valt het tegen, vaak ook omdat de accu (bijna) leeg is. Ik heb de cabine in mijn Model 3 trouwens ook nog nooit boven de 40 graden gezien, ondanks dat overheat protection uitgeschakeld is. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat die de afgelopen twee maanden bij Tesla Approved Bodyshop staat... Van 40 graden naar 20 is een stuk sneller bereikt dan van 50-60* naar 20.

*=obv niet kunnen aanraken van het dashboard
Bij echt coasten wordt de aandrijving helemaal losgekoppeld. Als ik 'm in ECO heb staan rolt hij enorm lang uit. Bij de hybride zal er wel anders mee omgegaan worden omdat die wel energie kan terugwinnen. Ik had graag de hybride gewild maar die was in de lease exorbitant veel duurder. Wel wordt er toch wat remenergie teruggewonnen volgens het metertje in het dashboard.

Via een dongle en app kun je nog wel meer instellen. Zo heb ik ingesteld dat hij de ECO instelling onthoudt en juist niet de airco instelling. Die staat na elke rit weer uit en de auto blijft op ECO.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Aan de ene kant wil je dat de ingestelde temperatuur gewoon de temperatuur is maar aan de andere kant wil je dus niet je airco/kachel gebruiken om die te bereiken? Mijn inziens is dat namelijk precies wat de ECO stand doet, minder agressief de airco/kachel gebruiken om de doeltemperatuur te bereiken.
Ik snap de verwarring, maar als de climatecontrol op 18 staat verwacht ik toch niet dat ik na een half uurtje rijden opeens het gevoel krijg dat het te warm wordt.

Daarnaast is heeft airco geen grote impact op range, maar de verwarming (Tesla heeft geen warmtepomp) wél. Echter kleed je meestal ook op het weer, dus is tussen de 18 en 23 graden voor mij prima. En als ik het koud krijg met 18 graden dan kies ik toch liever om met de stoelverwarming bij te verwarmen, nogmaals door de ontbrekende warmtepomp (wat niet zo zeer een gemis is met 75 kWh) is stoelverwarming veel efficiënter.

@Beatman Dat wordt op een huurauto denk ik niet gewaardeerd ;)

Een ander dingetje van de plug-in is dat het lijkt of er bij verwarmen geen rekening wordt gehouden dat de verbrandingsmotor gratis warmte geeft. Voorverwarmen op de batterij en op de snelweg gaat de brandstofmotor pas aan.

Maar ja, waarschijnlijk ben ik de boel aan het over-analyseren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Deveon schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Een ander dingetje van de plug-in is dat het lijkt of er bij verwarmen geen rekening wordt gehouden dat de verbrandingsmotor gratis warmte geeft. Voorverwarmen op de batterij en op de snelweg gaat de brandstofmotor pas aan.

Andersom is het natuurlijk gruwelijk irritant, zoals in de (eerdere?) Outlander PHEV's dat te pas en te onpas de motor ging draaien als het wat frisser was.

Zelfs als hij voorverwarmd was, en de verwarming op 17 graden stond bij 0 graden buiten moest en zou de plofmotor aan, terwijl er relatief ook nog wel veel ritjes binnen de stad mee gemaakt werden, die prima zonder verbranden van dino's hadden gekund.

Doe mij dan maar verwarmen uit de accu, en daarna verwarmen van de motor, indien dat beschikbaar komt.
Echter doet zo'n waggel natuurlijk niet voorspellen dat je zometeen de snelweg op gaat en dus nu misschien de verwarming nog wel even uit kan blijven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Doe mij dan maar verwarmen uit de accu, en daarna verwarmen van de motor, indien dat beschikbaar komt.
Echter doet zo'n waggel natuurlijk niet voorspellen dat je zometeen de snelweg op gaat en dus nu misschien de verwarming nog wel even uit kan blijven. :P
Dat hoeft die niet te voorspellen als ik de navigatie gebruik ;) Voor de korte ritten gebruik ik meestal de EV-only modus zodat niet bij het gaspedaal iets te ver indrukken opeens de motor aanslaat, maar daaruit kan ook te leiden zijn dat hij elektrisch moet verwarmen.

Overigens rijdt elektrisch ook zoveel relaxder dan op brandstofmotor, totdat je illegale snelheden bereikt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Deveon schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Dat hoeft die niet te voorspellen als ik de navigatie gebruik ;) Voor de korte ritten gebruik ik meestal de EV-only modus zodat niet bij het gaspedaal iets te ver indrukken opeens de motor aanslaat, maar daaruit kan ook te leiden zijn dat hij elektrisch moet verwarmen.

Overigens rijdt elektrisch ook zoveel relaxder dan op brandstofmotor, totdat je illegale snelheden bereikt. >:)
Ik zeg alleen maar dat ie dat niet doet, ook niet met de navigatie. Zulke techniek ligt altijd nog verrassend ver van elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
Deveon schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Ik snap de verwarring, maar als de climatecontrol op 18 staat verwacht ik toch niet dat ik na een half uurtje rijden opeens het gevoel krijg dat het te warm wordt.

Daarnaast is heeft airco geen grote impact op range, maar de verwarming (Tesla heeft geen warmtepomp) wél. Echter kleed je meestal ook op het weer, dus is tussen de 18 en 23 graden voor mij prima. En als ik het koud krijg met 18 graden dan kies ik toch liever om met de stoelverwarming bij te verwarmen, nogmaals door de ontbrekende warmtepomp (wat niet zo zeer een gemis is met 75 kWh) is stoelverwarming veel efficiënter.

@Beatman Dat wordt op een huurauto denk ik niet gewaardeerd ;)

Interessant vroeg mij bij climate control altijd af of deze niet zichzelf soms tegenwerkt. Dus kan climate control het klimaat beheersen middels 1 methodiek; verwarmen of airco.

Dus; als het koud is mag hij alleen verwarmen tot de opgegeven temperatuur. Is er een overshoot dan is het gewoon even wachten. Bij warm weer; alleen de airco gebruiken en niet bij een te koude temperatuur toch weer even de verwarming aan.

Tegelijkertijd kan ik mij niet voorstellen dat er echt zo een jo-jo kan plaatsvinden :+ Zal vast in elke climate control toch wel iets inzitten om dat te voorkomen?

Andere vraag; heeft iemand wel eens berekend of er bij zeer koud weer een hogere snelheid richting bestemming energie efficiënter is (zeker voor de EV's zonder warmtepomp)? Bij mijn PHEV scheelt verwarmen enorm in range/verbruik, mogelijk kan je de totale (verwarmings)tijd in de auto dus reduceren door wat sneller te rijden :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:42

greatgonzo

schit-te-rend!

https://www.nu.nl/auto/59...is-dat-een-goed-plan.html

Wel een leuke, reële test.. De schrijver geeft heel goed aan dat die 3 uurtjes het verschil niet maken.. Maar heeft natuurlijk wel een punt wat bijvoorbeeld zwarte zaterdag betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat is tenminste nog eens een nette test zonder afkraken maar ze benoemen wel de reële problemen. Bij die lader in bij Toul heb ik ook al eens iemand zien staan bellen omdat het niet lukte en er staat er ook maar eentje.

Zwarte zaterdag gaat natuurlijk problemen geven maar dat is een kwestie van uitbreiden. Bij benzinestations sta je op zwarte zaterdag trouwens ook in de rij, dus dat is niks nieuws.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
greatgonzo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:12:
https://www.nu.nl/auto/59...is-dat-een-goed-plan.html

Wel een leuke, reële test.. De schrijver geeft heel goed aan dat die 3 uurtjes het verschil niet maken.. Maar heeft natuurlijk wel een punt wat bijvoorbeeld zwarte zaterdag betreft
Das inderdaad geen slecht artikel maar ook daar zie je weer de onervarenheid bovenkomen. Je zou denken dat mensen die hun research wat goed doen kunnen uitkomen bij routeplanners zoals abrp die de stops voor hen berekenen. Maar das hier dan ook mijn enige puntje van kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:37
En de eerste keer doorladen tot 87% terwijl de volgende stop 250km verder ligt is ook tijd verdoen. Maar wel begrijpelijk voor een eerste keer.. niet iedereen gaat vantevoren uitzoeken hoe het nu allemaal het handigst en snelst werkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:42

greatgonzo

schit-te-rend!

RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:57:
En de eerste keer doorladen tot 87% terwijl de volgende stop 250km verder ligt is ook tijd verdoen. Maar wel begrijpelijk voor een eerste keer.. niet iedereen gaat vantevoren uitzoeken hoe het nu allemaal het handigst en snelst werkt.
misschien anticipeerde hij op wind en sneeuw onderweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:57:
Of je had gewoon trek in een extra kopje koffie :) Denk dat elektrisch rijden/laden mensen ook meer dwingt meer te genieten van de reis zelf dan anders. Doe dat met benzine/diesel ook al graag, gewoon hier en daar pauzes en wat eten/drinken, beetje rondkijken etc. maar nu wordt je gewoon gedwongen :+

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Banjy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:27:
[...]

Of je had gewoon trek in een extra kopje koffie :) Denk dat elektrisch rijden/laden mensen ook meer dwingt meer te genieten van de reis zelf dan anders. Doe dat met benzine/diesel ook al graag, gewoon hier en daar pauzes en wat eten/drinken, beetje rondkijken etc. maar nu wordt je gewoon gedwongen :+
Ik ging zelf van stoppen langs de weg voor een sigaretje (ondertussen gestopt) naar stoppen om te laden 8)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:31:
En waarom niet een gewoon standaard paneel van 270 of 300Wp gebruiken, aan de dakrails bevestigen en rondom rond afgerond dicht maken?
Ooit was er een 4WD met zo'n plastieken boven bouw op zijn dak.
Eventueel zou de bevestiging aan de dakrails complexer kunnen worden zodat het paneel gekanteld kan worden naar de zon bij het parkeren, dan is er wat grotere opbrengst.
En dan een DC/DC inverter met een max cutoff voltage, echt overladen zal je de batterij niet kunnen.
Die zijn vrij zwaar door de glasplaat, en je wilt toch de kromming van het dak een beetje kunnen volgen. Tegenwoordig zijn ook op campers toch de meeste installaties flexibel.

Je kan het trouwens zo gek maken als je zelf wilt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6fi8Oe8bvC1BNdwA8qMRuQiU/full.jpg?nohitcount=1
mux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:15:
Het probleem met de flexibele panelen is dat ze best heel dik zijn en eigenlijk niet zo lekker krommen. Daarnaast was de leverancier die ik op het oog had niet in staat om te leveren voor de geadverteerde prijs, en waren de alternatieven zodanig duur dat ik er geen zin meer in had (lees: ~300-400 euro voor alleen de flex panelen, bij elkaar 180W).

Ik zou zelf de hoofdaccu bijladen met zo'n soort paneel. Je kunt dan ~1,5-2kWh per dag erin krijgen, dat is stiekem best goed.

Het mallenmaken is niet eens zo moeilijk. Ik denk dat de grootste uitdaging hem zit in een bellenvrij laminaat op zo'n schaal krijgen. Je zou misschien moeten gaan denken aan vacuüminfusie, maar dan heb je weer het risico dat de cellen gaan schuiven tijdens het lamineerproces.

Misschien toch maar eens langsrijden bij Lightyear om te kijken hoe zij het doen :D
Welk merk heb je ervaring mee? Ik heb afgelopen jaren een beetje aan lopen kloten voor tuinhuisjes ed maar in mijn ervaring kun de kromming van een Leaf wel halen. En je hebt ook nog van die hele flexibele panelen op rol, montage is een eitje omdat ze vaak al een voorgelijmde achterkant hebben.

Hanergy heeft wellicht wat interessant spul: https://www.hanergy.eu/hanergynl/ , en ze hebben ook een kantoor in Nederland dus je hebt iets meer zekerheid dan bij de gemiddelde verzendchinees en met een beetje geluk hebben ze demo's om even aan te voelen.

Mallenmaken heb ik niet zoveel ervaring mee, behalve dat ik weet dat het aardig duur is op die grootte :P Dus wordt het dan niet pas rendabel als je meerdere kits kan leveren?

Ik ben ben er aardig hard over aan het nadenken hier omdat het een ideale situatie is voor een zonneauto maar experimenteren is lastig, een paneel hier krijgen is over het algemeen duurder dan het paneel zelf tenzij ik geluk heb en het aan een zeevarende collega mee kan geven.

Als je er serieus mee bezig wilt, ik wil eventueel wel een bijdrage doen voor een flexibel paneel of twee zodat je kan gaan prutsen aan een poc? Dan kan die mal altijd nog wel wel daarna, voor wat er onder het dak gebeurt maakt dat niet zo heel veel uit, als er maar twee touwtjes met gelijkstroom van het dak komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05
Met de I-Pace naar Livigno (Italië) gereden vanuit het midden van Nederland. Ivm de kleine incl. overnachting in de buurt van Ulm. Over het algemeen goed te doen, enkel Oostenrijk viel tegen qua snelladers. Daar uiteindelijk bij een 50kW lader beland. Mocht iemand nog tips voor de terugweg hebben, dan voor ik het graag (heb geen vignet gekocht, dus enigszins gelimiteerd in bruikbare wegen 😇).

Lunteren
Ionity Bad Honeff 73kW 1:08 (223,7km) incl diner.
Ionity A5 West, Forst 45kW 0:34 (237,6km)
EnBW Seligweiler, Ulm 61kW 0:47 (171,1km)
EnBW Seligweiler, Ulm 20kW 0:39
Ella, Karrösten 47kW 0:56 (199,6km)
Livigno (129km)

Lader in Ulm in 2 etappes ivm betalen per minuut. ‘s Avonds deels opgeladen en ‘s ochtends tot 100%.
Hier in Livigno gratis laden t/m mei 2020 met een laadpas (borg €20) of via de RechargeAround app. Meerdere 22kW palen goed beschikbaar.

Overigens echt ideaal rijden in de bergen met een EV!

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 02-07-2019 21:00 ]

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Die zijn vrij zwaar door de glasplaat, en je wilt toch de kromming van het dak een beetje kunnen volgen.
Zo'n 30kg, een dakkoffer weegt gevuld meer, je krijgt ook meer kWh per M2.
Indien je de kromming volgt gaat de productie iets naar beneden gezien de cellen in serie staan en de instraling van de zwakste schakel de productie bepaalt toch?

[quote]
heb geen vignet gekocht, dus enigszins gelimiteerd in bruikbare wegen 😇).
/quote]
In Oostenrijk? Ging men het sluipverkeer, diegene die de snelweg niet gebruiken of omzeilen, beboeten vanaf 1 juli?

[ Voor 23% gewijzigd door bruneelm op 02-07-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
YouTube: Honda e First Drive | Fully Charged

Alleen beetje vaag een prijs tussen 25.000 / 40.000 pond :') hij blijft nog steeds zo schattig :$

Autoweek meldt
Over de prijs zwijgt Honda nog, maar je moet erop rekenen dat de Japanners niet van plan zijn op prijs te gaan concurreren. Wij gokken op een aanschafprijs die niet onder de 40 mille ligt.
Boven 40.000???!!!! Ik snap dat je voor kwalteit betaalt maar 40.000 Euro voor stadsauto met beperkte actieradius 200 km gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05
[quote]bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:18:
heb geen vignet gekocht, dus enigszins gelimiteerd in bruikbare wegen 😇).
/quote]
In Oostenrijk? Ging men het sluipverkeer, diegene die de snelweg niet gebruiken of omzeilen, beboeten vanaf 1 juli?
Hmz, was mij niet bekend, ook geen aankondiging langs de weg gezien. Ik ga ff Googlen. Overigens wel mooier rijden zo door de bergen heen dan over de snelweg.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:18:
[...]
Klopt min of meer: Sluipverkeer wordt de snelweg op gedirigeerd en dan dien je idd een vignet te hebben. Geen vignet is boete.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 02-07-2019 21:49 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
De meeste artikels ivm boetes bij sluipverkeer zitten achter een paywall, hier een kort bericht
https://drimble.nl/dossie...-files-in-oostenrijk.html

Pop-up wegkijken
https://m.standaard.be/cnt/dmf20190627_04482880

[ Voor 17% gewijzigd door bruneelm op 02-07-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:43:
Welk merk heb je ervaring mee? Ik heb afgelopen jaren een beetje aan lopen kloten voor tuinhuisjes ed maar in mijn ervaring kun de kromming van een Leaf wel halen. En je hebt ook nog van die hele flexibele panelen op rol, montage is een eitje omdat ze vaak al een voorgelijmde achterkant hebben.
Geen idee eigenlijk, kan het zo snel in m'n marktplaatsgeschiedenis (waar ik het had gekocht) niet vinden. Maarja, zoals gezegd, ik was er vrij snel op uitgekeken en had toen maar bedacht dat ik beter alles zelf kon doen :P
Mallenmaken heb ik niet zoveel ervaring mee, behalve dat ik weet dat het aardig duur is op die grootte :P Dus wordt het dan niet pas rendabel als je meerdere kits kan leveren?
Oh god nee, ik ga niet zulke grote zichtproducten maken, dat wordt een drama. Dit is echt puur een vrijetijdsprojectje voor de fun. Maakt niet zoveel uit hoe moeilijk het is of wat het kost, want hobby.
Als je er serieus mee bezig wilt, ik wil eventueel wel een bijdrage doen voor een flexibel paneel of twee zodat je kan gaan prutsen aan een poc? Dan kan die mal altijd nog wel wel daarna, voor wat er onder het dak gebeurt maakt dat niet zo heel veel uit, als er maar twee touwtjes met gelijkstroom van het dak komen :P
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit ook wil waarmee ik een keer kan gaan kloten in een weekend en kijken of het wat wordt. En als het niks wordt dat het gewoon een leuk weekend was.

Edit: ik heb een DM gekregen met een leuk voorstel, misschien komt hier nog wel wat uit!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
Amdwarrior schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:30:
YouTube: Honda e First Drive | Fully Charged

Boven 40.000???!!!! Ik snap dat je voor kwalteit betaalt maar 40.000 Euro voor stadsauto met beperkte actieradius 200 km gemiddeld
Mini coopers van 35k verkopen ook... de tco van deze zal lager zijn. En er zijn ook dames die zakelijk leasen O-)

De groen-zwarte kleurstelling deed me wel ergens aan denken:

Afbeeldingslocatie: https://foto2.newsauto.it/wp-content/uploads/2019/07/Honda-e-elettrica-11.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/09/04/11/2BF6E9AB00000578-0-image-m-164_1441363732259.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Gluten Parody op 03-07-2019 02:09 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Zo'n 30kg, een dakkoffer weegt gevuld meer, je krijgt ook meer kWh per M2.
Indien je de kromming volgt gaat de productie iets naar beneden gezien de cellen in serie staan en de
Dat is bijna tien keer zoveel als dunnefilm panelen, en het is nog steeds een aanslag op je stroomlijn.
mux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Geen idee eigenlijk, kan het zo snel in m'n marktplaatsgeschiedenis (waar ik het had gekocht) niet vinden. Maarja, zoals gezegd, ik was er vrij snel op uitgekeken en had toen maar bedacht dat ik beter alles zelf kon doen :P
[...]
Oh god nee, ik ga niet zulke grote zichtproducten maken, dat wordt een drama. Dit is echt puur een vrijetijdsprojectje voor de fun. Maakt niet zoveel uit hoe moeilijk het is of wat het kost, want hobby.
[...]
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit ook wil waarmee ik een keer kan gaan kloten in een weekend en kijken of het wat wordt. En als het niks wordt dat het gewoon een leuk weekend was.
Edit: ik heb een DM gekregen met een leuk voorstel, misschien komt hier nog wel wat uit!
Het is jammer dat ik aan de andere kant van de wereld zit anders had ik graag meegedaan. Maar waar zit je nu aan te denken, de 12V accu of de tractieaccu? Met de 12V kom je ook al een eind, ook al doet de airco het er niet op, de ventilatoren, radio, verlichting etc wel, en wat ik zo lees op diverse fora is het verbruik van de Leaf zonder te rijden zo'n 200-300W, ongeveer wat je op je dak kwijt kan.

Ik ga hier eerst aanklooien en experimenteren met het 35W paneeltje dat ik al heb, dat zou net op het dashboard moeten passen. De aanstekerpoort is niet het meest handige, die wordt afgeschakeld als de auto uit staat. Als ik de Leaf weer in de buurt heb eens kijken of ik wat in elkaar kan prutsen op het zekeringen kastje.

De volgende stap begint zich hier ook al te vormen, de laadregelaar kan 40A aan, en een 50-70W paneel zou prima op de motorkap moeten passen. Kabelmanagement is dan wel een eitje, naar binnen via een kiertje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Mar.tin schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:21:
[...]

I raise you mijn ritje Nieuwegein > vanderValk Hilversum:
Zonder al te veel moeite, behalve dan op de ProPilot achter een vrachtwaggel hangen.
Mét airco aan trouwens.

[Afbeelding]
Ik vind het toch knap en begrijp nog niet helemaal hoe je dit lukt (met de Leaf). Met puur achter een vrachtwagen hangen kom ik met de Ioniq toch niet snel onder de 90Wh/km. Gisteren had ik wel 82Wh/km op een rit van 47km maar dat was dan wel met volop file (uur en kwartier over gedaan) en zonder airco.

Als jij 82Wh/km haalt met airco en met voornamelijk snelweg zonder file vind ik dat echt opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Ik vind het toch knap en begrijp nog niet helemaal hoe je dit lukt (met de Leaf). Met puur achter een vrachtwagen hangen kom ik met de Ioniq toch niet snel onder de 90Wh/km. Gisteren had ik wel 82Wh/km op een rit van 47km maar dat was dan wel met volop file (uur en kwartier over gedaan) en zonder airco.

Als jij 82Wh/km haalt met airco en met voornamelijk snelweg zonder file vind ik dat echt opvallend.
Ik ben magique. *O*

Is voor mij een extreme uitzondering hoor, en het wisselt per dag / wind / weer / route.

Het zal een éénmalige ideale omstandigheid zijn van:
Wind mee, gunstig verkeer, gunstige vrachtwagen, gunstige route (van hoog > laag?).

Op mijn ritjes van en naar huis zit ik meestal ergens tussen de 100 en de 125Wh/km. Afhankelijk van mijn route, het weer, de wind, en het verkeer, en mijn zin om vrachtwagen te plakken. O+

Wél opvallend vind ik dat met mijn rijgedrag snelweg aanzienlijk zuiniger is dan binnendoor 80 cruisen, als ik een stuk binnendoor pak kom ik meestal rond de 140Wh/km uit. Wél op een heuvelig stuk dus waarschijnlijk ongunstig.

Daarnaast harde (3 bar) banden. En een ijzeren rechtervoet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Amdwarrior schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:30:
Ik snap dat je voor kwalteit betaalt maar 40.000 Euro voor stadsauto met beperkte actieradius 200 km gemiddeld
Precies. Wat is nou het unieke punt waarom de koper voor deze auto zou kiezen?

Liefhebbers van dit design? Verstokte Honda-kopers?

Vorige filmpje van Fully Charged (edit: over deze Honda) was nog minder boeiend dan deze. Oeh aah praatjes over het design en weinig harde info. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 03-07-2019 20:49 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:04

Wom

TucanoItaly schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Precies. Wat is nou het unieke punt waarom de koper voor deze auto zou kiezen?

Liefhebbers van dit design? Verstokte Honda-kopers?
Mijn zusje gaat er een (zakelijk) aanschaffen. Die heeft nu een Cooper S cabrio en valt puur voor het uiterlijk icm met de TCO. Nu is dat maar één voorbeeld, maar toch.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor €40.000 verwacht ik toch iets meer dan een stadsauto met 200km bereik. Benieuwd of die aanslaat maar ik vrees dezelfde gang als de Toyota IQ, ook leuk en luxe maar werd amper verkocht. De komende Up/Mii/Citigo gaat de helft van de Honda kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:04:
Voor €40.000 verwacht ik toch iets meer dan een stadsauto met 200km bereik. Benieuwd of die aanslaat maar ik vrees dezelfde gang als de Toyota IQ, ook leuk en luxe maar werd amper verkocht. De komende Up/Mii/Citigo gaat de helft van de Honda kosten.
Eerst afwachten op de prijs maar het is Volkswagen groep dus vast een kale auto met extra's die al gauw 8.000 extra kosten.

Voor kwaliteit ga ik toch liever bij Honda shoppen :9 alleen niet voor 40.000 voor stadsauto maar ik verwacht rond 33.000 we leven niet meer in 2010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:04:
Honda richt zich ook op een andere klant
,,Wat heb je aan zoveel rijbereik in een stadsauto? Wij gaan voor luxe, beleving, premium-kwaliteit en karakter, niet voor de laagste prijs”, aldus de zelfverzekerde ontwikkelingschef van de Honda E. ,,We maken een auto die je graag wilt hebben en die kopers kijken niet op duizend euro.”
https://www.ad.nl/auto/ho...s-ie-eruit-ziet~ace7fa0a/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Net een Leaf 2014 van Lelystad naar De Bilt gereden (onze leenauto, met extenderaccu). Ongeveer 90Wh/km. De oorzaak? Wind mee en zuinige bandjes. Ik heb voor mijn doen niet eens rustig gereden.

Ik kijk uit naar de tijd dat we aeromods en meer accucapaciteit hebben :) Kijken of we de ioniq kunnen verslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Carfanatic schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:06:
[...]

Honda richt zich ook op een andere klant

[...]
Die klant is er vast, alleen de vraag hoeveel er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah, maar zo krijg je toch nog steeds gekke maffe auto's, leuk voor het straatbeeld, maar 40K voor een boodschappenwagentje?? Honda associeer ik nou niet echt met een luxe premium-kwaliteit beleving waarbij kopers niet kijken op duizend euro... Volgens mij kiezen ze hiermee nu precies niet hun doelgroep. En voor 40K koop je ook leuke auto's die niet bedoelt zijn als boodschappenkarretje...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-04 07:20
Kun je beter doorsparen en direct voor de basis model 3 gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik (Als particulier) zou op het moment niet eens een Tesla durven overwegen, niet nieuw maar ook niet als occasion.

Veel te veel onzekerheid en onduidelijkheid m.b.t. onderhoudskosten, betrouwbaarheid, service/garantie en toekomst in het algemeen. Ik voel me dan toch een stuk veiliger bij Hyundai/Kia/Nissan (wellicht ongefundeerd).

Oh, en ondanks de schaal die Tesla inmiddels heeft is er toch nog wel een duidelijke kartrekker. Is Tesla er al klaar voor te overleven zonder Musk? Als het sentiment plotseling omslaat en een Tesla niet meer hip is wie weet wat dat doet met toekomstige restwaarde?

€50k voor een nieuwe auto is niet niks voor een particulier maar €50k voor een Tesla zou me nog zenuwachtiger maken.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 03-07-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:17:
Leaseprijs (directlease) 48 maanden - 40k/jaar
e-Niro: 912
Niro: 895
Dus dat is om het even.
Omdat ik dit een interessante case vind had ik ook even gekeken maar ik kom op andere getallen:

O.b.v. 48mnd en 40kkm/jaar bij DirectLease:

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Cataloguswaarde: €30.045
Leaseprijs excl. brandstof: €527
Leaseprijs incl. brandstof: €696
Netto bijtelling: €210
Totaal: €906

Kia Niro e- EV DynamicLine
Cataloguswaarde: €43.275
Leaseprijs excl. brandstof: €717
Leaseprijs incl. brandstof: €823
Netto bijtelling: €55
Totaal: €878

De vergelijking valt nog wel nipt positief uit voor de EV (en bijtelling zal vervallen als er sprake is van een eigen bijdrage). Echter, het verschil in leaseprijs dat ik vind is veel groter, had jij wellicht een andere uitvoering gepakt?

Edit, met 8% valt de vergelijking zo natuurlijk wel al de andere kant op.

Brandstofvoorschot rekent echter wel met theoretisch (onmogelijk) verbruik, dat scheelt nogal wat.
Z___Z schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:17:
Want rijd je liever met wat meer stops in een luxere EV naar zuid Europa, of in een B-segment auto in 1x. Dat laatste wens ik niemand toe.
Omdat mijn EV het niet haalt ben ik al 2x naar de Dolomieten gereden in een Kia Picanto, 1x incl. kind. Het is maar net wat je gewend bent, ik zie het probleem niet!

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 03-07-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:42:
Ik (Als particulier) zou op het moment niet eens een Tesla durven overwegen, niet nieuw maar ook niet als occasion.

Veel te veel onzekerheid en onduidelijkheid m.b.t. onderhoudskosten,
Dat is vrij duidelijk: je hoeft alleen 1 keer in de 5 jaar langs om de koelvloeistof van de accu te laten controleren. Oh ja, en zelf je ruitenwissers + vloeistof bijhouden.
betrouwbaarheid,
Kan je die uitleggen.. waarom zijn Tesla's in jouw ogen minder betrouwbaar?
service/
Het serviceniveau is bij een aantal SeC's ondermaats (lees ik hier en daar), maar in Den Haag en Rotterdam waar ik kom is het prima. Echt nog nooit een probleem mee gehad. Wel af en toe er achteraan bellen voordat het geregeld wordt. Maar dat moest ik bij Volvo ook. Ik heb net nog een CCS upgrade gehad van de Tesla Mobile Service. Bij mij thuis, terwijl ik lekker door kon werken. Beste service die ik ooit ergens heb gehad.
garantie
Die is duidelijk: tot 4 jaar of 80.000 km heb je volledige garantie. Op de drivetrain en accu zit 8 jaar of 160.000 km garantie.
en toekomst in het algemeen.
Want ze gaan binnenkort failliet ofzo?
Ik voel me dan toch een stuk veiliger bij Hyundai/Kia/Nissan (wellicht ongefundeerd).
Zeker ongefundeerd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RichieB misschien even bij vermelden dat jij die ervaringen hebt met een S of X (gezien je het over een 'CCS upgrade' hebt)? Dat is ofwel uit de tijd voordat de service/aflever ellende met/door de Model 3 begon, ofwel je krijgt mogelijk nog steeds een voorkeursbehandeling als 'premium' customer (vergeleken met klanten met de 'budget' Model 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:52
assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:42:

Veel te veel onzekerheid en onduidelijkheid m.b.t. onderhoudskosten, betrouwbaarheid, service/garantie en toekomst in het algemeen. Ik voel me dan toch een stuk veiliger bij Hyundai/Kia/Nissan (wellicht ongefundeerd).

Oh, en ondanks de schaal die Tesla inmiddels heeft is er toch nog wel een duidelijke kartrekker. Is Tesla er al klaar voor te overleven zonder Musk? Als het sentiment plotseling omslaat en een Tesla niet meer hip is wie weet wat dat doet met toekomstige restwaarde?

€50k voor een nieuwe auto is niet niks voor een particulier maar €50k voor een Tesla zou me nog zenuwachtiger maken.
Tja, dat Tesla een duidelijke kartrekker is, brengt mij juist aan het twijfelen om toch voor Tesla te gaan. Omdat je daar als enige een normale trekhaak onder kunt schroeven :)

En afgezien daarvan, als je nu ziet dat zelfs Tesla's die inmiddels een jaar of 5 oud zijn, met een paar honderd duizend km op de teller, nog prima functioneren, waar hebben we het dan over.
(ja ik ken ook de verhalen over kwaliteitsproblemen en duur onderhoud, maar ik zou het risico wel durven nemen).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:22:
@RichieB misschien even bij vermelden dat jij die ervaringen hebt met een S of X (gezien je het over een 'CCS upgrade' hebt)? Dat is ofwel uit de tijd voordat de service/aflever ellende met/door de Model 3 begon, ofwel je krijgt mogelijk nog steeds een voorkeursbehandeling als 'premium' customer (vergeleken met klanten met de 'budget' Model 3).
Maar de S is dan juist weer de versie die bewezen onbetrouwbaar en ontzetten duur in onderhoud is. Zo lang als binnen garantie gebeurt voel je daar iets minder van. Echter, als particulier heb je ook met restwaarde te maken en als de betrouwbaarheid en onderhoudskosten tegenvallen ga je dat zeker merken.

Ik wil dus eerst wel eens zien of de model 3 echt zoveel beter is (los van de groeipijnen qua service).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:52
assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Omdat mijn EV het niet haalt ben ik al 2x naar de Dolomieten gereden in een Kia Picanto, 1x incl. kind. Het is maar net wat je gewend bent, ik zie het probleem niet!
En dat kan ik dan ook wel weer onderschrijven. Ook met auto in die categorie kan je prima en comfortabel naar de Dolomieten. In mijn geval niet omdat EV het niet haalt, maar omdat ford galaxy te klein was om iedereen met al het materiaal mee te nemen naar wintersport. Geen probleem om er dan in peugeootje 107 achteraan te tuffen. En dat achteraan viel eigenlijk ook wel mee, de kinderen met de 107 waren er eerder dan wij.
En die afweging zullen we komende tijd wel meer gaan maken; toch maar met de boodschappenauto de langere trajecten als we geen zin hebben in rangestress, of de trekhaak nodig is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Die klant is er vast, alleen de vraag hoeveel er zijn.
Misschien kunnen we concluderen dat dit de bedoeling van Honda is. Gewoon niet zoveel er van verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TucanoItaly schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:51:
[...]

Misschien kunnen we concluderen dat dit de bedoeling van Honda is. Gewoon niet zoveel er van verkopen.
Dat zou dan m.i. wel een rare strategie zijn want de ontwikkelingskosten hebben ze moeten maken en die verdienen ze dan niet terug door minimale verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:57
Je kan niet meer auto’s verkopen dan dat je batterijen hebt. Dus Misschien heeft Honda de prijs en daarmee het afwerkingsniveau aangepast aan de beschikbaarheid van accu cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Imho heeft Honda bewust de keus gemaakt voor een kleine accupakket om de auto betaalbaarder te houden, de primaire doelgroep blijft toch een stadsauto die zelden meer dan 200km achter elkaar rijdt. En met 100kW CCS sta je echt niet zo lang bij de Fastned mocht je een keer op 1 dag van Groningen naar Limburg en direct weer terug rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 03:08
Is het ook niet zo dat een merk met een EV in het programma ook dure vieze auto’s mag blijven verkopen omdat die elkaar opheffen qua uitstoot.
Dan hoef je er maar net genoeg van te verkopen om de (dikke) boete niet te krijgen.

Zoals hier beschreven: https://www.autovisie.nl/...-co2-boete-met-tesla-deal

Als in de hele EU de gemiddelde uitstoot maar 95 gram CO2 mag zijn kun je EV desnoods wel met verlies of tegen kostprijs verkopen om de boetes te ontlopen (miljarden volgens gelinked artikel)

Zal ook wel de reden zijn dat ze hoog van de toren blazen met de beweringen dat ze xx miljoen EV’s gaan maken per jaar. Die compenseren die andere miljoenen auto’s om aan die 95 gram te komen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Erasmo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 01:11:
Imho heeft Honda bewust de keus gemaakt voor een kleine accupakket om de auto betaalbaarder te houden, de primaire doelgroep blijft toch een stadsauto die zelden meer dan 200km achter elkaar rijdt. En met 100kW CCS sta je echt niet zo lang bij de Fastned mocht je een keer op 1 dag van Groningen naar Limburg en direct weer terug rijden.
Maar ik kan het mis hebben, maar dat zijn volgens mij niet de mensen die 40K aan een auto uitgeven. Die rijden nu eerder een Up, Yaris, Aygo, en dat soort auto's. En als je dagelijks dat soort afstanden rijdt, willen de meeste mensen wel een maatje groter aan auto omdat dat over het algemeen net even lekkerder zit, iets beter op de weg ligt op snelwegen, etc. Er zal ongetwijfeld een doelgroep zijn, maar ik zie 'm niet echt. Ev rijden kan best een stuk goedkoper zijn, maar als je doelgroep is de mensen die weinig km's maken, die kunnen voor de helft van de (verwachte) prijs leuke zuinige hybrides kopen, en voordat je 20K aan brandstof, MBR en onderhoudskosten bespaard hebt, ben je wel wat jaartjes verder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:22:
Ik heb mijn (2e hands) Model S nu 1,5 jaar. Sinds februari (dus sinds de Model 3 er is) ben ik 2 keer in een Sevice Center geweest en is 2 keer de Mobile Service bij mij langs geweest. Ik ben me niet bewust dat ik een voorkeursbehandeling krijg en heb daar ook andere Tesla rijders niet over gehoord. Het is een bekend fenomeen dan mensen die problemen hebben publiekelijk klagen terwijl de mensen die een goede service ervaren dat veel minder delen. Ik ben er van overtuigd dat Tesla steken laat vallen bij de aftersales, dat de service beter moet en dat er enkele schrijnende gevallen tussen zitten. Maar noem eens een automerk waar dat niet zo is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat het probleem in deze discussie is dat we met anekdotes aan het smijten zijn, terwijl het een statistisch fenomeen is. Tesla's, met name oude Model S maar de Model 3 net zo, hebben onevenredig veel reparatie, onderhoud en vervangingen nodig. Dat is waarom ze structureel slecht scoren op reliability surveys zoals bijv die van what car: https://www.whatcar.com/n...reliability-survey/n17824

(en de Leaf... ziedaar een motivatie voor onze aankoopkeuze)

Dit wordt bevestigd door verzekeraars; de Leaf is een van de goedkoopste EVs om te verzekeren, een Tesla een van de duurste (met een factor 10-20 verschil bij sommige verzekeraars). Enzovoorts. Er zijn meer factoren, maar we hebben het hier niet over publication bias ofzo, dit is een harde werkelijkheid. Daarom zou ik echt niet aan een Tesla beginnen; ik wil dat alles wat stukgaat aan mijn auto mijn eigen schuld is, niet dat ik andermans shit moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verzekeringspremie heeft toch niet zoveel met betrouwbaarheid te maken, tenzij je door de gebreken schade rijdt.

Ik denk dat Tesla vooral duur is omdat ze zo snel zijn en relatief bereikbaar zijn. Deze combinatie zorgt ervoor dat er ook veel onervaren weggebruikers toegang hebben tot een Tesla, waardoor de kans op schade aanzienlijk toeneemt. Bijkomend dat de onderdelen van met name de X en S erg duur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De verzekeringspremies zijn - onder andere - hoog doordat wanneer een reparatie nodig is, deze heel duur is en vaak langzaam gaat vanwege de ondercapaciteit van TSCs. De verzekeraar moet dus niet alleen meer kosten maken voor de reparaties zelf; ze kunnen geen gebruik maken van deals met garageketens en ze moeten langer voor vervangend vervoer betalen. Gezien die laatste twee punten zijn er veel verzekeraars die niet eens Tesla-verzekeringen aanbieden, wat door schaarste de prijs nog verder opduwt.

Er is geen bewijs dat Tesla's door onervaren bestuurders worden gebruikt; eerder het tegenovergestelde (in de VS).

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 04-07-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Heb net even gekeken op Independer. Model 3 moet ik 100 euro/maand voor betalen, voor een C180 zou ik 80 euro/maand betalen. Dus zo dramatisch is het niet.
De VS is een andere markt, daar is de Model 3 nog steeds een dure auto. Hier kan je zonder eigen bijdrage van het leasebudget van een Audi A3 een Model 3 leasen. Dus dat trekt zeker wel jonge leaserijders die auto in. Bij ons kan je hem dus al leasen na 1 jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Wom schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:03:
[...]

Mijn zusje gaat er een (zakelijk) aanschaffen. Die heeft nu een Cooper S cabrio en valt puur voor het uiterlijk icm met de TCO. Nu is dat maar één voorbeeld, maar toch.
Ik denk dat bijna elke Mini-rijder ter wereld naar een Honda zal kijken, gewoon om de kekke looks. Heeft veel te lang geduurd voor BMW met de elektrische Mini komt, die wordt nu wel beloofd maar wanneer leverbaar en geen stoere camera's etc. Gewoon meer van hetzelfde.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:57
Gezien recente negativiteit van Klaus Frohlich denk ik niet dat we van BMW veel hoeven te verwachten komende tijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Zo enthousiast! Deze week is de extra batterij van Mux ingebouwd in mijn 2011 Leaf. Nu heb ik 30 kWh bruikbaar. Vanmorgen had ik lekker 260! km bereik op de GOM van mijn 2011 Leaf. Zo lekker rijden nu, geen zorgen meer over de range. En vanmorgen heb ik de auto op het werk gewoon lekker niet ingeplugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twed
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-11-2023
Z___Z schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:34:
Heb net even gekeken op Independer. Model 3 moet ik 100 euro/maand voor betalen, voor een C180 zou ik 80 euro/maand betalen. Dus zo dramatisch is het niet.
De VS is een andere markt, daar is de Model 3 nog steeds een dure auto. Hier kan je zonder eigen bijdrage van het leasebudget van een Audi A3 een Model 3 leasen. Dus dat trekt zeker wel jonge leaserijders die auto in. Bij ons kan je hem dus al leasen na 1 jaar werkervaring.
Ik had ook even naar Indepener gekeken. Vind dat je gelijkwaardige elektrische auto's moet vergelijken. Ik zou All-risk €98,82 mnd betalen voor een Tesla Model 3 en €48,45 mnd voor een Hyundai Kona Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb net even zitten rondkijken bij de Belgische verzekeraars waar ik recent ook voor mijn Ioniq gekeken heb en kan je zeggen dat er simpelweg geen online simulatie mogelijk is voor en Tesla. Dat betekend over het algemeen niet veel goeds voor de premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
haaibaa2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:35:
Zo enthousiast! Deze week is de extra batterij van Mux ingebouwd in mijn 2011 Leaf. Nu heb ik 30 kWh bruikbaar. Vanmorgen had ik lekker 260! km bereik op de GOM van mijn 2011 Leaf. Zo lekker rijden nu, geen zorgen meer over de range. En vanmorgen heb ik de auto op het werk gewoon lekker niet ingeplugd.
Het maakt een wereld van verschil denk ik :), zéker als je nog "maar" 13? kWh beschikbaar had origineel.
Ik vind het bizar hoeveel rust mijn (in-2-stappen-switch) van 17 naar 37 kWh opgeleverd heeft.

Valt het je mee in kofferbak-ruimte-inleveren? O+

Nu nog in mijn 40 een keertje 17 (of meer?! :9~ ) erbij en hij is perfect :9

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 04-07-2019 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Ik had 15 kWh over in de originele batterij, dus misschien klopt wat LeafSpy aangeeft niet helemaal. Vanmorgen zag ik 30,9 staan volgens mij.

Die kofferbak ruimte valt dus wel een beetje tegen. Je hebt gewoon maar heel weinig kofferbak ruimte in de 2011 Leaf. Die batterijen zitten nu hoger dan de onderkant van de klep (leg ik dat zo goed uit?). Ik heb de kofferbak verder niet nodig behalve om een paar laadkabels in te leggen, dus voor mij geen probleem.

De regen bij remmen is nu ook veel beter. Eerst kreeg ik maar 1 of maximaal 2 bolletjes regen, nu altijd bijna volle bak. Gas los = regen. Heerlijk.

Het is echt een hele andere auto geworden nu, qua bruikbaarheid. Dit weekend gaan we naar familie in Drenthe. En voor het eerst kunnen we gewoon de electrische auto nemen. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
@haaibaa2 Dat is natuurlijk waar inderdaad, de 2011 heeft die hump met de laadelectronica.

Voor mij zou de afname ook niet zo'n punt zijn, liggen bij mij 3 kabels in en een platte subwoofer.

Als je voor weinig een 2011 kan scoren met matige accu is het een perfecte upgrade, en dan heb je voor alsnog weinig een extreem bruikbare auto.

Veel plezier ervan! En laat nog eens wat horen hoe die bevalt #benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-04 21:54
jacovn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:03:
Is het ook niet zo dat een merk met een EV in het programma ook dure vieze auto’s mag blijven verkopen omdat die elkaar opheffen qua uitstoot.
Dan hoef je er maar net genoeg van te verkopen om de (dikke) boete niet te krijgen.

Zoals hier beschreven: https://www.autovisie.nl/...-co2-boete-met-tesla-deal

Als in de hele EU de gemiddelde uitstoot maar 95 gram CO2 mag zijn kun je EV desnoods wel met verlies of tegen kostprijs verkopen om de boetes te ontlopen (miljarden volgens gelinked artikel)

Zal ook wel de reden zijn dat ze hoog van de toren blazen met de beweringen dat ze xx miljoen EV’s gaan maken per jaar. Die compenseren die andere miljoenen auto’s om aan die 95 gram te komen.
dat is ook de reden waarom vw de e up/e citigo/e mii zo spotgoedkoop op de markt plaatsen..

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:36
In de afgelopen dagen is er een Duitse video online gekomen over de Leaf e+ met een uitgebreide snellaadtest.

Korte samenvatting van groen7:

"Er is uiteraard maar een manier om erachter te komen hoe de Nissan Leaf e+ presteert en dat is door te testen. Dat is gelijk goed gedaan. Er is een afstand van 500 kilometer afgelegd, van Leipzig naar Keulen. En terug. Ongeveer 1.000 km in totaal.

Op de heenweg is het een graad of dertig buiten. De adaptieve cruise control, bij Nissan beter bekend als ProPilot, staat op 123 km/u. De eerste laadstop is na 235 kilometer. Uit het resterende rijbereik valt op te maken dat de Leaf bij deze snelwegsnelheden een afstand van 300 km kan halen, het bijbehorende verbruik bedraagt 18 kWh/100 km. Het opladen gaat aanvankelijk van start met 43 kW, maar zakt tot 20 kW. De temperatuur van het accupakket neemt toe, uiteindelijk tot 48 graden Celcius. Dat betekent dat een laadstop zomaar meer dan een uur vergt.

Tijdens de tweede etappe is een tempo van 110 km/u aangehouden. Eenmaal bij de lader blijkt de temperatuur van het accupakket een forse 49 graden Celsius te zijn. Opladen gaat met 24 kW, meer dan een uur is nodig om tot 80 % op te laden.

Op de terugweg zijn de omstandigheden ruwweg hetzelfde. De buitentemperatuur is nog wat hoger, 35 graden Celsius. Het afgelezen rijbereik is overigens 350 kilometer, hoewel dat op de snelweg onvermijdelijk wat terugzakt. De snelheid ligt aanvankelijk op 110 km/u, maar later wordt gekozen voor een 120 à 130 km/u. Tijdens de laadstop geeft de auto geen informatie over het laden, maar een app die de auto kan uitlezen toont dat er met een vermogen van 19 kW wordt geladen. Het gemiddelde verbruik komt uit op 17,7 kWh.

De leidt onvermijdelijk tot de volgende slotsom. Op lange afstanden, met ook nog eens hoge buitentemperaturen, moet er met een Nissan Leaf e+ aardig wat tijd worden uitgetrokken om de bestemming te halen. Er zijn betere alternatieven denkbaar."

Dramatisch dus, bij de eerste laadstop al rapidgate. Het zijn dan wel zeer hoge temperaturen en redelijk hoge snelheden maar er lijkt geen verbetering t.o.v. de 40 KwH versie. Blijft ongrijpelijk dit, Nissan wil de R&D-kosten er gewoon niet in steken met deze generatie Nissan Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t0mmiiiii schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:07:
Het zijn dan wel zeer hoge temperaturen en redelijk hoge snelheden
Lijkt me heel gewoon voor de gemiddelde Nederlander die naar Frankrijk op vakantie wil, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-04 07:20
TucanoItaly schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Lijkt me heel gewoon voor de gemiddelde Nederlander die naar Frankrijk op vakantie wil, toch?
en ongeveer de enige usecase voor een grote accu 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
TucanoItaly schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Hoewel ik het temperatuurgewijs met je eens ben. Komen we dan weer terug op de aloude vraag, hoe belangrijk is dat op het geheel :+.

Ik ben zelf geen case hierin, want ik rijd 0x per jaar naar het buitenland met mijn EV, maar maak er toch 50.000km per jaar in, dus de terugverdiencasus is voor mij helder.

Ik denk ook dat het temperatuurmanagement van een Leaf ondermaats is. Aan de andere kant denk ik dat ze momenteel een "goed leverbaar" alternatief hebben voor de Kona's en de Niro's, mits je er dus niet persé "gehaast" mee op vakantie wil.

De 40kWh's beginnen 2e hands ook wat betaalbaarder te worden (<30K).

Als ze het verhaal écht mooi willen maken doen ze in de volgende generatie tén minste airco (lucht) koeling toevoegen aan de accu's. CCS ipv ChaDeMo, 3 fasen lader erin, en je hebt een conculega voor een M3 / Kona / Niro.
Plots hebben ze dan een zéér volwassen wagen gemaakt denk ik.

Echter vermoed ik dat de 62kWh Leaf+ de laatste is vóórdat ze het platform op de schop gaan gooien, en de carosserie geheel om een EV heen gaan ontwerpen. Ipv stukjes van hun huidige wagens pakken en plakken O+
Aan de keerzijde daarvan, met een paar (kleine) moderniseringen hebben ze een prima platform nu denk ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Mar.tin op 04-07-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
twed schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Ik had ook even naar Indepener gekeken. Vind dat je gelijkwaardige elektrische auto's moet vergelijken. Ik zou All-risk €98,82 mnd betalen voor een Tesla Model 3 en €48,45 mnd voor een Hyundai Kona Electric.
Is persoonlijk, maar ik kijk naar vergelijkbare auto’s. IMHO is een Tesla 3 niet vergelijkbaar met een Kona, wel met een Mercedes C.
t0mmiiiii schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:07:
In de afgelopen dagen is er een Duitse video online gekomen over de Leaf e+ met een uitgebreide snellaadtest.

[YouTube: Rapidgate beim neuen Nissan Leaf e+ (2019) auf 500km Fahrt | 62 vs. 40 kWh Akku Vergleich]

Korte samenvatting van groen7:

"Er is uiteraard maar een manier om erachter te komen hoe de Nissan Leaf e+ presteert en dat is door te testen. Dat is gelijk goed gedaan. Er is een afstand van 500 kilometer afgelegd, van Leipzig naar Keulen. En terug. Ongeveer 1.000 km in totaal.

Op de heenweg is het een graad of dertig buiten. De adaptieve cruise control, bij Nissan beter bekend als ProPilot, staat op 123 km/u. De eerste laadstop is na 235 kilometer. Uit het resterende rijbereik valt op te maken dat de Leaf bij deze snelwegsnelheden een afstand van 300 km kan halen, het bijbehorende verbruik bedraagt 18 kWh/100 km. Het opladen gaat aanvankelijk van start met 43 kW, maar zakt tot 20 kW. De temperatuur van het accupakket neemt toe, uiteindelijk tot 48 graden Celcius. Dat betekent dat een laadstop zomaar meer dan een uur vergt.

Tijdens de tweede etappe is een tempo van 110 km/u aangehouden. Eenmaal bij de lader blijkt de temperatuur van het accupakket een forse 49 graden Celsius te zijn. Opladen gaat met 24 kW, meer dan een uur is nodig om tot 80 % op te laden.

Op de terugweg zijn de omstandigheden ruwweg hetzelfde. De buitentemperatuur is nog wat hoger, 35 graden Celsius. Het afgelezen rijbereik is overigens 350 kilometer, hoewel dat op de snelweg onvermijdelijk wat terugzakt. De snelheid ligt aanvankelijk op 110 km/u, maar later wordt gekozen voor een 120 à 130 km/u. Tijdens de laadstop geeft de auto geen informatie over het laden, maar een app die de auto kan uitlezen toont dat er met een vermogen van 19 kW wordt geladen. Het gemiddelde verbruik komt uit op 17,7 kWh.

De leidt onvermijdelijk tot de volgende slotsom. Op lange afstanden, met ook nog eens hoge buitentemperaturen, moet er met een Nissan Leaf e+ aardig wat tijd worden uitgetrokken om de bestemming te halen. Er zijn betere alternatieven denkbaar."

Dramatisch dus, bij de eerste laadstop al rapidgate. Het zijn dan wel zeer hoge temperaturen en redelijk hoge snelheden maar er lijkt geen verbetering t.o.v. de 40 KwH versie. Blijft ongrijpelijk dit, Nissan wil de R&D-kosten er gewoon niet in steken met deze generatie Nissan Leaf.
Dikke fail dus voor de Leaf. Voor binnen NL was de 40 kWh accu al prima. Snelladen is wat je nodig hebt voor lange afstanden. Met Chademo dus zo lang mogelijk dichtbij 50 kW. Helaas is de Leaf+ niet geschikt voor vakantie ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Z___Z schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:06:
Dikke fail dus voor de Leaf. Voor binnen NL was de 40 kWh accu al prima. Snelladen is wat je nodig hebt voor lange afstanden. Met Chademo dus zo lang mogelijk dichtbij 50 kW. Helaas is de Leaf+ niet geschikt voor snelle vakantie ritten.
offtopic:
fixed that for you

Als je natuurlijk gewoon de tijd kan / wil nemen. Dan maakt het veel minder uit.

Het is wél jammer, want juist méér range is de toegevoegde waarde van de 60kWh. Voor vélen zal de 40kWh met bijbehorend prijskaartje prima voldoen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

haaibaa2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:59:
Ik had 15 kWh over in de originele batterij, dus misschien klopt wat LeafSpy aangeeft niet helemaal. Vanmorgen zag ik 30,9 staan volgens mij.

Die kofferbak ruimte valt dus wel een beetje tegen. Je hebt gewoon maar heel weinig kofferbak ruimte in de 2011 Leaf. Die batterijen zitten nu hoger dan de onderkant van de klep (leg ik dat zo goed uit?). Ik heb de kofferbak verder niet nodig behalve om een paar laadkabels in te leggen, dus voor mij geen probleem.

De regen bij remmen is nu ook veel beter. Eerst kreeg ik maar 1 of maximaal 2 bolletjes regen, nu altijd bijna volle bak. Gas los = regen. Heerlijk.

Het is echt een hele andere auto geworden nu, qua bruikbaarheid. Dit weekend gaan we naar familie in Drenthe. En voor het eerst kunnen we gewoon de electrische auto nemen. Heerlijk.
Je bent totnogtoe echt de beste usecase voor de extenderaccu, blij dat-ie in de eerste 24 uur goed bevalt :) 30,9kWh klopt wel zo'n beetje voor de originele capaciteit die je had. In onze 2011 Leaf hebben we 31,4-31,6kWh als hij volgeladen is, de originele accu had 15,8. Het schaalt niet helemaal lineair, hangt ook af van hoe ver de accu besluit te willen opladen. Soms gaat hij tot 88%, soms tot 95%. Dat is 'normaal' voor de oude Leafs, veel variatie in charge cut-off.

Volgende week komt er nog iemand met een versleten 2011 Leaf, dat wordt ook een mooie upgrade.

Edit: oh, en we hebben misschien binnenkort ook een e-nv200 een maandje tot onze beschikking. Daar willen we 40kWh bijplaatsen. Geen idee of dat gaat lukken, maar als het lukt maakt dat het de enige elektrische bestelbus met een beetje serieuze range.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 04-07-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RichieB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:27:
Ik heb mijn (2e hands) Model S nu 1,5 jaar. Sinds februari (dus sinds de Model 3 er is) ben ik 2 keer in een Sevice Center geweest en is 2 keer de Mobile Service bij mij langs geweest. Ik ben me niet bewust dat ik een voorkeursbehandeling krijg en heb daar ook andere Tesla rijders niet over gehoord. Het is een bekend fenomeen dan mensen die problemen hebben publiekelijk klagen terwijl de mensen die een goede service ervaren dat veel minder delen. Ik ben er van overtuigd dat Tesla steken laat vallen bij de aftersales, dat de service beter moet en dat er enkele schrijnende gevallen tussen zitten. Maar noem eens een automerk waar dat niet zo is..
Sowieso waar dat delen van ervaringen vooral is: klagen als het niet goed is.
Maar... als je voor een paar tientjes per maand een dikke luxe auto kunt rijden, zeker als het zakelijk is en je zelf niet de aanschaf hebt gefinancieerd, wil je nog weleens wat meer accepteren. In ieder geval, als ik mijn auto voor 100 euro per maand zou rijden (aan bijtelling) en dat zijn mijn enige kosten, zou ik het heus niet erg vinden om ieder kwartaal een dag mijn auto kwijt te zijn. Voor wat ik nu aan mijn auto betaal (zakelijk maar aanschaf) plus de bijtelling moet dat ding het eens wagen om binnen 6 jaar sowieso een keer stuk te gaan >:)
En natuurlijk een deel fanboy gehalte he, dus foutjes accepteren (onder het mom van, ze zijn net bezig, schoppen lekker tegen de gevestigde orde aan, alle begin is moeilijk, etc etc).
Maar, klagers hoor je altijd heel goed, mensen die tevreden zijn houden hun mond. Dat is bij alles zo.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor de liefhebber, om 22:00u begint TeslaBjorn met een poging om het wereldrecord scherper te stellen van de meeste kilometers in 24 uur met een Tesla Model 3. Te volgen via de livestream op YouTube: Model 3 LR 24h world record attempt

[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-07-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn Polestar 2 testauto's gesignaleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kiinDzfz0ujqAMncfV3kO6gI/full.png
Bron: Youtube filmpje

De "launch edition" is veel duurder dan verwacht: € 59.900. 78kWh, 440km bereik.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.