12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
2 laadpunten, 1 aan de voorkant, 1 in de achterbumper. Dekt de lading redelijkDeveon schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:10:
Overigens ben ik geen fan van laden aan de voorkant omdat ik liever achteruit in parkeer omdat het makkelijker indraait en veiliger weg rijdt. Achterop gaat dan weer ten koste de kofferbak of ergonomie, waardoor achterop de zijkant overblijft (en ook traditioneel waar benzine dop ook zit).
Wat mij dan wel verbaast is dat er altijd gekozen wordt voor de linkerkant, handig bij uitstappen, maar niet zo bij fileparkeren.
Moraal van het verhaal; geen enkele plek is perfect en elke plek heeft zijn voor en nadelen. Zo veel mensen, zo veel wensen. Gelukkig hoeven we niet allemaal in dezelfde auto te rijden.
Exact expert nodig?
Die zijn waarschijnlijk nog steeds veel te duur voor de gemiddelde particuliere koper. Zeker in de regio zie je dat daar aanzienlijke oudere auto's rond rijden. Waar ik in omgeving Amsterdam/Almere met mijn 3 serie niet opval was dat in Twente wel even anders, vergelijkbaar met de eerste weken in maart in mijn Tesla Model 3. Zelfs over de grens viel mij op dat de BMW er veel bekijks trok, terwijl ik zelf hem het liefste zo snel mogelijk terug breng voor mijn TeslaBCC schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:18:
"Het moet wel eerlijk blijven ten opzichte van mensen die het niet kunnen betalen." Dat is een rare laatste zin in het artikel 🤔 Als er over 3 jaar een heleboel E-Konas uit de lease komen dan zakt de prijs toch vanzelf van electrtsche occasions?

Liever op de neus en één linksachter op de zijkantCrazy D schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:58:
[...]
2 laadpunten, 1 aan de voorkant, 1 in de achterbumper. Dekt de lading redelijk
[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 19-06-2019 10:03 ]
Bedankt, zo te zien als een Model 3, een lage achterbank in v-vorm. Misschien moet ik wachten op een MPV.MK_ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:54:
[...]
Er is ook een Nederlandstalig filmpje:
[YouTube: Peugeot 2008 - Eerste Kennismaking]
(Vanaf 6:45 voor de achterbank)
Ik wil niet dit soort bedragen aan een nieuwe auto uitgeven, maar ik ben best bereid wat extra uit te geven om elektrisch te gaan rijden. Dit houdt in equivalent aan, of misschien 10% duurder dan een ICE variant, niet 200%-300%. Leaserijders worden beloond met een bizar lage bijtelling, waarom kan er niet zoiets voor particulieren komen?Femme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:31:
Gewoon nog even wachten tot er meer aanbod is op de tweedehands markt. Ik begrijp sowieso niet waarom consumenten dit soort bedragen aan een nieuwe auto zou willen uitgeven. Zelfs bij een EV laat je veel waarde door afschrijving verdampen. Laat bedrijven, die er hun winstbelasting mee kunnen drukken, lekker de eerste helft van de afschrijving voor hun rekening nemen. Aan een vijf jaar oude EV kun je veel minder gezeik hebben dan aan een brandstofaangedreven auto. Je hebt minder afschrijving en nog steeds lage onderhoudskosten.
Niet perse, ja het is niet per definitie zo. Maar het is wel uit kosten overweging gedaan. Bij de e-Niro en Kona electric is een heel nieuw front ontworpen en moet ook geproduceerd worden.PeaceNlove schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:29:
[...]
E-Niro en Kona Electric zijn ook niet EV only, maar hebben de aansluiting wel aan de voorkant zitten, dus wat jij nu stelt klopt niet
Bij de Ioniq en dus nu ook alle PSA modellen kan de carrosserie 100% hetzelfde blijven en op dezelfde productielijn gemaakt worden ze hangen er dan alleen een ander onderstel onder. Dit scheelt enorm in de kosten wanneer je massaproductie gaat doen.
HD4Life @ Full-HD
Omdat leaserijders de meeste nieuwe auto's kopen. Dus het stimuleren van EV's gebeurt(de) het beste daar. Alleen was het de bedoeling geweest dat die EVs allemaal op de 2de hands markt in NL zouden komen, en dus beschikbaar worden voor particulieren die er dan een stuk minder voor hoeven te betalen. Maar daar is iets mis gegaan en zijn de EVs massaal naar het buitenland gegaan. Het bijtellingsvoordeel wordt ook rap afgebouwd, dus straks is er alleen nog de aanschafbonus, die voor lease en privé rijders gelijk is.Zebby schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Ik wil niet dit soort bedragen aan een nieuwe auto uitgeven, maar ik ben best bereid wat extra uit te geven om elektrisch te gaan rijden. Dit houdt in equivalent aan, of misschien 10% duurder dan een ICE variant, niet 200%-300%. Leaserijders worden beloond met een bizar lage bijtelling, waarom kan er niet zoiets voor particulieren komen?
Bovendien zijn EVs helemaal niet 200% duurder dan een vergelijkbare benzine auto. Als je naar het instap model kijkt, ja dan wel, maar op de EV zitten vaak veel dure snufjes die op het benzine instapmodel niet zitten. Mijn Ioniq kost 34K, daar koop je ook een redelijk aardige Golf voor. Als je de hybrid Ioniq neemt, die is er vanaf 26K, maar dan mis je (tov de EV) navigatie, airco, carplay en nog wat zaken. Wil je dat erbij, moet je al 28K uitgeven en dan kom je aardig in de buurt van de prijs van de EV. Als je die meerprijs gewoon ziet als vooruitbetaalde brandstof, dan is het helemaal niet duurder na 2 a 3 jaar.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klopt alle elektrische autos zullen na 2021 gewoon 22 procent bijtelling zijn. Maar ze gaan nu al vervroegd de bijtelling verhogen vanaf volgens jaar al. Eerder was het plan om dat pas vanaf 2021 te doen.tomas123 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:21:
[...]
Ik denk dat ze daarmee doelen op dat de belasting op benzine en diesel ongewijzigd blijft in plaats van stijgt en zo de subisidie op (duurdere) elektrische auto's stijgt
En er komt voor mensen die wel particulier een dergelijke auto kunnen kopen toch nog een subsidie. Had ik niet meer gedacht.
Als je koopt is een EV juist best goedkoop, gezien je het volle voordeel van de goedkopere TCO kunt incasseren. Bij lease komen er rentekosten en winst voor de LM bij. TCO van een EV is al enkele jaren lager dan die van een benzine/dieselauto, mits je genoeg kilometers maakt (beetje hetzelfde als vroeger LPG of diesel vs benzine).Zebby schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:17:
Ik wil niet dit soort bedragen aan een nieuwe auto uitgeven, maar ik ben best bereid wat extra uit te geven om elektrisch te gaan rijden. Dit houdt in equivalent aan, of misschien 10% duurder dan een ICE variant, niet 200%-300%. Leaserijders worden beloond met een bizar lage bijtelling, waarom kan er niet zoiets voor particulieren komen?
Dat wel, alleen dan moet je wel het eerst kunnen financieren, de meeste mensen hebben geen 35k liggen en degene die dat wel hebben zullen misschien eerder tweedehands kopen.mux schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:46:
[...]
Als je koopt is een EV juist best goedkoop, gezien je het volle voordeel van de goedkopere TCO kunt incasseren. Bij lease komen er rentekosten en winst voor de LM bij. TCO van een EV is al enkele jaren lager dan die van een benzine/dieselauto, mits je genoeg kilometers maakt (beetje hetzelfde als vroeger LPG of diesel vs benzine).
Die aanschafbonus gaat er nooit komen denk ik. En waarom denk je dat leaserijders de meeste nieuwe auto's kopen, omdat die geen last hebben van afschrijving en met 4% bijtelling ook amper hoeven bij te leggen en zo 3 jaar spotgoedkoop auto rijden.zonoskar schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:31:
[...]
Omdat leaserijders de meeste nieuwe auto's kopen. Dus het stimuleren van EV's gebeurt(de) het beste daar. Alleen was het de bedoeling geweest dat die EVs allemaal op de 2de hands markt in NL zouden komen, en dus beschikbaar worden voor particulieren die er dan een stuk minder voor hoeven te betalen. Maar daar is iets mis gegaan en zijn de EVs massaal naar het buitenland gegaan. Het bijtellingsvoordeel wordt ook rap afgebouwd, dus straks is er alleen nog de aanschafbonus, die voor lease en privé rijders gelijk is.
Ja de bijtelling gaat weer omhoog, dus ik verwacht dat de koop van elektrische auto's dan t.o.v. nu instort.
Klopt dit wel? Hier is de goedkoopste v60 al minimaal 1000e in de lease bij 48 maanden 40k.dfrenner schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:15:
[...]
Wij leasen bij Athlon en Leaseplan, v60 kost 175 euro minder leasebedrag dan de LR rwd. De awd is zelfs 240 euro duurder per maand.
Dit is allemaal exclusief brandstof. Brandstof gaat 60-80 euro per maand goedkoper uitvallen.
De LR AWD is gewoon best wel duur in de lease! Richting 1000 euro per maand! Dus ondanks wat iedereen roept over tco zien leasemaatschappijen dat toch anders. Je ziet dat diesel nu ook wel een lichte stijging laat zien, maar nog lang niet in de buurt van een Model 3...
2
[...]
Nou ja het is gewoon D segment. Ik vind het best ruim. Je zit voorin gewoon heel erg goed en kinderen zitten een stuk beter achterin dan in een Golf, 308 of Focus...
https://directlease.nl/leasen/volvo/v60/ of kijk ik verkeerd? Netto bijtelling richting 400e?
Om hierop terug te komen - ik ben komende dinsdag bij de presentatie (met twee muxsan auto'sPierz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:31:
Ik hoorde net op de BNR autoshow: dinsdag 25 juni wordt de Lightyear One gepresenteerd.
Ik heb en oude V60 D6 PHEV...Wackmack schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:59:
Klopt dit wel? Hier is de goedkoopste v60 al minimaal 1000e in de lease bij 48 maanden 40k.
https://directlease.nl/leasen/volvo/v60/ of kijk ik verkeerd? Netto bijtelling richting 400e?
Netto bijtelling 208 euro per maand.
Met de LR RWD kon ik daaronder uitkomen. Met de AWD is hij sowieso duurder dan de V60 (7% bijtelling).
Leasebedrag is €673 per maand 12 maanden 35.000km (was een occasion).
Nieuwe V60 komt idd op hetzelfde uit als een Model 3 AWD:
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting
[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 19-06-2019 12:11 ]
Misschien wordt het tijd om los te laten wat je keuze een paar jaar geleden was en direct te vergelijken met wat nu te krijgen is. Welke alternatief heb je op het oog voor de Model 3 en wat zijn de kosten daarvan?dfrenner schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:09:
[...]
Ik heb en oude V60 D6 PHEV...
Netto bijtelling 208 euro per maand.
Met de LR RWD kon ik daaronder uitkomen. Met de AWD is hij sowieso duurder dan de V60 (7% bijtelling).
Leasebedrag is €673 per maand 12 maanden 35.000km (was een occasion).
Nieuwe V60 komt idd op hetzelfde uit als een Model 3 AWD:
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting
De aanschafbonus voor particulieren gaat er zeker komen, maar wordt dus wel gehalveerd(was 6k nu 3k. Maar goed ik had op niets gerekend dus het is letterlijk een bonus. Dat zal het waarschijnlijk voor de meeste mensen zijn, want ik neem aan dat iemand die een ev cash kan betalen het niet laat afhangen van een dergelijke bonus. Ik zou er anders in ieder geval ook gewoon een kopen. Het zou mij dus ook verbazen dat dit mensen over de streep trekt, waar de bonus uiteindelijk voor bedoeld is.Zebby schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:41:
[...]
Die aanschafbonus gaat er nooit komen denk ik. En waarom denk je dat leaserijders de meeste nieuwe auto's kopen, omdat die geen last hebben van afschrijving en met 4% bijtelling ook amper hoeven bij te leggen en zo 3 jaar spotgoedkoop auto rijden.
Ja de bijtelling gaat weer omhoog, dus ik verwacht dat de koop van elektrische auto's dan t.o.v. nu instort.
Mijn hoop is dat wachtlijsten slinken, aangezien leasers waarschijnlijk eerder weer een benzine auto zullen kiezen nu deze nog gemaakt worden. Dat is dus nog een mogelijk voordeel voor particulieren door het nieuwe klimaatakkoord.
Kunnen betalen en willen betalen zijn nog wel even anders. Dat die auto 42-45k (-3/6k) kost is een ding, maar ik ga er vanuit dat deze in 3-4 jaar tijd ook gewoon zijn 50% gaat afschrijven, dus dan heeft ie per kilometer zo ontzettend veel meer gekost dan een luxe 2e-hands ICE wagen dat het alleen een optie is voor de echte milieu-liefhebber of persoon die het kan leiden om in 3-4 jaar tijd 20k in een auto te stoppen.fisherman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:20:
[...]
De aanschafbonus voor particulieren gaat er zeker komen, maar wordt dus wel gehalveerd(was 6k nu 3k. Maar goed ik had op niets gerekend dus het is letterlijk een bonus. Dat zal het waarschijnlijk voor de meeste mensen zijn, want ik neem aan dat iemand die een ev cash kan betalen het niet laat afhangen van een dergelijke bonus. Ik zou er anders in ieder geval ook gewoon een kopen. Het zou mij dus ook verbazen dat dit mensen over de streep trekt, waar de bonus uiteindelijk voor bedoeld is.
Mijn hoop is dat wachtlijsten slinken, aangezien leasers waarschijnlijk eerder weer een benzine auto zullen kiezen nu deze nog gemaakt worden. Dat is dus nog een mogelijk voordeel voor particulieren door het nieuwe klimaatakkoord.
Edit, had gerekend met mijn oude auto die 6,5 l/100 km benzine verbruikte. De Niro Hybrid doet denk ik wel 5 l/100 km. Dan kost een km nog maar 8,5 cent bij een benzineprijs van 1.70. Dan zou je dus zonder MRB korting meer dan 35k/jaar moeten rijden.
[ Voor 17% gewijzigd door Z___Z op 19-06-2019 15:43 ]
9 van de 10 auto’s is niet cash betaald. Wel cash betaalde auto’s kosten meestal max 20k blijkbaar. Er zullen dus maar weinig particulieren zijn die een dergelijke auto kunnen aanschaffen.Zebby schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:25:
[...]
Kunnen betalen en willen betalen zijn nog wel even anders. Dat die auto 42-45k (-3/6k) kost is een ding, maar ik ga er vanuit dat deze in 3-4 jaar tijd ook gewoon zijn 50% gaat afschrijven, dus dan heeft ie per kilometer zo ontzettend veel meer gekost dan een luxe 2e-hands ICE wagen dat het alleen een optie is voor de echte milieu-liefhebber of persoon die het kan leiden om in 3-4 jaar tijd 20k in een auto te stoppen.
Veel leasers zullen niet genoeg geld hebben om hun geleasde auto cash te kunnen betalen. Het klopt natuurlijk ook wel met de cijfers van CBS en Nibud over het gemiddelde wat op spaarrekeningen staat. Daarvan koop je bij lange na geen E.V. En ook geen nieuwe ICE middenklasser.
Maar goed, als je het ook kan betalen hoor je ook gewoon tot de kleine groep die wel de mogelijkheid heeft.
dan verwacht ik dat de prijzen van de elektrische auto's evenredig met de aanschaf-stimulans/subsidie/bonus verhoogd gaan worden. Is in Nederland eerder regel dan uitzondering (en dus een sigaar uit eigen doos).fisherman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:20:
[...]
De aanschafbonus voor particulieren gaat er zeker komen, maar wordt dus wel gehalveerd(was 6k nu 3k. Maar goed ik had op niets gerekend dus het is letterlijk een bonus. Dat zal het waarschijnlijk voor de meeste mensen zijn, want ik neem aan dat iemand die een ev cash kan betalen het niet laat afhangen van een dergelijke bonus. Ik zou er anders in ieder geval ook gewoon een kopen. Het zou mij dus ook verbazen dat dit mensen over de streep trekt, waar de bonus uiteindelijk voor bedoeld is.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Om dat te voorkomen zou de subsidie op het gebruik van de auto moeten zitten ipv op het kopen van een nieuwe.
ipv 4% bijtelling voor 5 jaar, misschien 8% bijtelling die altijd geldig blijft (en net als nu, na 5 jaar obv dagwaarde en niet cataloguswaarde).
Lage/geen mrb werkt ook prima.
En bijvoorbeeld een fiscaal voordeel op stroom voor opladen. Of kosten voor een EV (deels) aftrekbaar maken van de belasting.
Nieuwe auto’s worden voornamelijk door VUT’ers en AOW’ers particulier nieuw gekocht. Die kunnen vaak wel auto’s cash betalen. Maar die rijden vaak te weinig km/jaar om een EV tegen het huidige prijsniveau rendabel te maken. Ze rijden vaak of alleen voor de boodschappen en bezoek aan kinderen, of ze toeren door Europa met hun caravan. Voor dat laatste is een EV nog niet geschikt.
Waarschijnlijk niet nee, maar zou mij niet zoveel uitmaken.NielsTn schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:52:
[...]
dan verwacht ik dat de prijzen van de elektrische auto's evenredig met de aanschaf-stimulans/subsidie/bonus verhoogd gaan worden. Is in Nederland eerder regel dan uitzondering (en dus een sigaar uit eigen doos).
Heb je hier een bron van?fisherman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Klopt alle elektrische autos zullen na 2021 gewoon 22 procent bijtelling zijn. Maar ze gaan nu al vervroegd de bijtelling verhogen vanaf volgens jaar al. Eerder was het plan om dat pas vanaf 2021 te doen.
En er komt voor mensen die wel particulier een dergelijke auto kunnen kopen toch nog een subsidie. Had ik niet meer gedacht.
Buiten dat, is het al iemand gelukt leaseprijzen te krijgen van een Polestar 2?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Laadpunt vermomd als uitlaat in de achterbumper... zou voor mij de ideale plek zijn.Crazy D schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:58:
[...]
2 laadpunten, 1 aan de voorkant, 1 in de achterbumper. Dekt de lading redelijk
Of een oprollend laadsnoer zoals bij een stofzuiger.
Hoorde ik gisteren op het journaal. Het klimaat akkoord is nog niet bijgewerkt zie ik. Maar maak je niet ongerust, daar gaan ze niet aan ontkomen. Om de bijtelling voor ICE auto’s voorlopig nog op de 22 procent te houden moet er ergens anders nu eenmaal meer betaald worden. Uiteindelijk zullen de kosten voor zowel privé als lease voor een ICE auto natuurlijk ook flink gaan stijgen.Taigu schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:30:
[...]
Heb je hier een bron van?
Buiten dat, is het al iemand gelukt leaseprijzen te krijgen van een Polestar 2?
Dan vliegt je auto in de fik. Hoog vermogen door een kabel die nog half op de haspel zit = geen goed idee.Gluten Parody schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:36:
[...]
Laadpunt vermomd als uitlaat in de achterbumper... zou voor mij de ideale plek zijn.
Of een oprollend laadsnoer zoals bij een stofzuiger.
Ik ben serieus in de running voor een 2e hands EV. Maar zo lang de regering geen knopen kan doorhakken op een eventuele subsidie op een nieuwe EV (en dat het aanbod 2e hands opeens veel afschrijft) ga ik die duizenden euro's niet riskeren.Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:19:
Ja ik ben ook meer voorstander van het U.S. model van EV subsidie. Maak het kopen van een EV deels aftrekbaar in box 1. Een particulier houd een auto zo’n 5 jaar. Verdeel dan die aanschaf subsidie over die 5 jaar. Dus i.p.v. eenmalig 6000 subsidie bij aankoop 1200 euro netto aftrek in box 1 of 2400 bruto aftrek in box 1. Kost de staat uiteindelijk evenveel, met als voordeel dat je ook korting kan krijgen als je een occasion EV koopt. Dan gaan die niet meer naar het buitenland.
Nieuwe auto’s worden voornamelijk door VUT’ers en AOW’ers particulier nieuw gekocht. Die kunnen vaak wel auto’s cash betalen. Maar die rijden vaak te weinig km/jaar om een EV tegen het huidige prijsniveau rendabel te maken. Ze rijden vaak of alleen voor de boodschappen en bezoek aan kinderen, of ze toeren door Europa met hun caravan. Voor dat laatste is een EV nog niet geschikt.
De regering heeft totaal niet door dat er wellicht aardig wat mensen in de particuliere sector een 2e hands EV zouden willen en hierdoor tijdelijk af moeten haken. Wanbeleid..

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 20-06-2019 11:04 ]
Mee eens. Ik zou ook een PHEV occasion overwegen om particulier te kopen. Alleen door de onzekerheid van de MRB korting ga ik dat ook nog niet doen. Een PHEV is ideaal om dichtbij huis rond te rijden op elektriciteit. Maar die auto's zijn zo zwaar, dat als je het standaard benzine MRB tarief moet gaan betalen, je het verschil in MRB met de niet PHEV versie van dezelfde auto nooit terug krijgt. Door dit getreuzel verdwijnen dus al die gesubsidieerde PHEV's helaas naar het buitenland, terwijl ze juist voor particulieren zeer interessant zijn.Noord27 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:04:
[...]
Ik ben serieus in de running voor een 2e hands EV. Maar zo lang de regering geen knopen kan doorhakken op een eventuele subsidie op een nieuwe EV (en dat het aanbod 2e hands opeens veel afschrijft) ga ik die duizenden euro's niet riskeren.
De regering heeft totaal niet door dat er wellicht aardig wat mensen in de particuliere sector een 2e hands EV zouden willen en hierdoor tijdelijk af moeten haken. Wanbeleid..
Nu heb ik dus een innerlijke strijd of ik voor of tegen aanschafsubisie ben :-p
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb een PHEV en die extra kosten tov een normale hybride (Prius) had ik er al na 6 maanden uit.. Wil juist naar een EV vanuit m'n PHEV. Omdat die zo fijn rijdt in volledige EV modus, maar die accu is zo mini..Z___Z schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Mee eens. Ik zou ook een PHEV occasion overwegen om particulier te kopen. Alleen door de onzekerheid van de MRB korting ga ik dat ook nog niet doen. Een PHEV is ideaal om dichtbij huis rond te rijden op elektriciteit. Maar die auto's zijn zo zwaar, dat als je het standaard benzine MRB tarief moet gaan betalen, je het verschil in MRB met de niet PHEV versie van dezelfde auto nooit terug krijgt. Door dit getreuzel verdwijnen dus al die gesubsidieerde PHEV's helaas naar het buitenland, terwijl ze juist voor particulieren zeer interessant zijn.
@assje Je had al een EV toch: een 24kW Leaf? Wat heb je als opvolger?
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 20-06-2019 11:56 ]
Leaf verkocht,Noord27 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:55:
[...]
@assje Je had al een EV toch: een 24kW Leaf? Wat heb je als opvolger?
Hyundai Ioniq gekocht.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 20-06-2019 12:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Thanks, ik heb zojuist 2 Eton PRX 170.2 speakers besteld met adapterringen en kabel adapters. Daarmee zal ik de voorspeakers vervangen en misschien later ook de achterspeakers.Mar.tin schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:28:
[...]
Redelijk eenvoudig. Als je een klein beetje durft te knutselen
Signaal afgetapt van de achterdeurspeakers. Dit loopt door de B stijl.
Stroom getapt met een zekeringaftapper in de zekeringkast.
Als je een beetje handig bent is het 30 min werk
Verder (nog) niets veranderd misschien ooit nog een losse high level amplifier om de kanalen wat zuiverder af te regelen, maar imho niet het geld en de moeite waard.
Tegen die tijd ben ik deze wel weer zat en komt er een Model 3 oid
De Leaf is geleased dus ik zal de originele speakers bewaren en terug zetten na de lease periode, maar wil wel een beetje acceptabel geluid.
Komt mooi uit, de Leaf word vrijdag geleverd, de speakers woensdag dus ik kan gelijk de leaf flink modden (Led lampen, haaienvin en speakers) heb ik wat te doen volgend weekend
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Heb je een originele haaienvin of heb je er een uit China laten komen?Philos31 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:36:
[...]
Thanks, ik heb zojuist 2 Eton PRX 170.2 speakers besteld met adapterringen en kabel adapters. Daarmee zal ik de voorspeakers vervangen en misschien later ook de achterspeakers.
De Leaf is geleased dus ik zal de originele speakers bewaren en terug zetten na de lease periode, maar wil wel een beetje acceptabel geluid.
Komt mooi uit, de Leaf word vrijdag geleverd, de speakers woensdag dus ik kan gelijk de leaf flink modden (Led lampen, haaienvin en speakers) heb ik wat te doen volgend weekend
Als het de originele is heb je heel wat werk te doen, dan moet de hele bekleding van je dak los. En met een Chinese verlies je geloof ik de AM band.
*zucht*
Ik vind de af-fabriek speakers nog niet eens heel gek klinken eerlijk gezegd, maar je mist gewoon equalizer instellingen. Je kunt alleen de bass en trebble hoger of lager zetten...Philos31 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:36:
[...]
Thanks, ik heb zojuist 2 Eton PRX 170.2 speakers besteld met adapterringen en kabel adapters. Daarmee zal ik de voorspeakers vervangen en misschien later ook de achterspeakers.
Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb er een uit China, niet de allergoedkoopste, heb hem getest bbij de buurmand en de DAB stations geven zelfs een verbetering,AM band ben ik niet zo in geïnteresseerd. De originele haaienvin is teveel werk en ik ben bang iets te slopen in de leasebak.Glewellyn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Heb je een originele haaienvin of heb je er een uit China laten komen?
Als het de originele is heb je heel wat werk te doen, dan moet de hele bekleding van je dak los. En met een Chinese verlies je geloof ik de AM band.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 20-06-2019 16:34 ]
FTM heeft er ook weer een stukje over geschreven: www.ftm.nl/artikelen/fast...utm_campaign=FastnedBeursVerwijderd schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:41:
De topman van Fastned heeft een interview in het Parool gehouden:
(hier een pastebin als je geen Parool artikelen meer kan lezen: )
Grappig dat ze in de James Wattstraat kantoor houden.![]()
Morgen gaan ze dus naar de beurs, ik vind hem strategie niet echt interessant en hun rechtszaken hebben mijn mening over Fastned ook al niet naar boven bijgesteld.
Ik denk dat ze over niet al te lange tijd worden overgekocht door een grote olie-speler. Zou me niks verbazen.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Of dat mensen van hun EV afwillen en dit verhaal zo vaak van kopers horen dat ze maar in prijs zakkenNoord27 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:04:
[...]
Ik ben serieus in de running voor een 2e hands EV. Maar zo lang de regering geen knopen kan doorhakken op een eventuele subsidie op een nieuwe EV (en dat het aanbod 2e hands opeens veel afschrijft) ga ik die duizenden euro's niet riskeren.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Samenvatting voor wie deze artikelen ondertussen zat zijn en ze niet helemaal wil lezen:Shapeshifter schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:55:
[...]
FTM heeft er ook weer een stukje over geschreven: www.ftm.nl/artikelen/fast...utm_campaign=FastnedBeurs
- Bedrijf gaat naar beurs
- Bedrijf probeert zichzelf zo mooi mogelijk voor te stellen
- Conclusie dat dit schandalig is zonder deze beursgang te vergelijken met die van andere bedrijven/startups
[ Voor 16% gewijzigd door Nivve op 21-06-2019 10:04 ]
Klopt, als je nog lang geen vutter bent en een nieuwe auto koopt, denkt bijna iedereen dat je een leaser bent.Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:19:
Mijn broer kocht onlangs een gloednieuwe auto van ongeveer 45k. Gewoon cash betaald uiteraard. Hij had al van veel mensen de vraag gekregen wat nu de bijtelling van die auto was. Ik zou me beledigd voelen.
Ja,ik ken ook genoeg mensen die zelf nieuwe auto's kopen, zowel particulier als zakelijk. Er zijn veel goedbetaalde banen waarbij je geen leaseauto krijgt.fisherman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:58:
[...]
Klopt, als je nog lang geen vutter bent en een nieuwe auto koopt, denkt bijna iedereen dat je een leaser bent.
Mijn broer kocht onlangs een gloednieuwe auto van ongeveer 45k. Gewoon cash betaald uiteraard. Hij had al van veel mensen de vraag gekregen wat nu de bijtelling van die auto was. Ik zou me beledigd voelen.
Volgens mij rijden die in jouw vorige woonplaats de hele dag rond.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:07:
[Afbeelding]
Mijn eerste bolt-EV gespot bij een hotel in Montreal!
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
De weinige auto’s die cash betaald worden zitten veelal rond de 20k. Er zijn weinig jongeren die bijna een halve ton aan een auto spenderen. Overigens als ik mijn broer was geweest had ik gewoon een tesla X gekocht ipv een ruime ICE 7 zitter. Zijn volgende zal wel elektrisch worden lijkt me.Z___Z schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:33:
[...]
Ja,ik ken ook genoeg mensen die zelf nieuwe auto's kopen, zowel particulier als zakelijk. Er zijn veel goedbetaalde banen waarbij je geen leaseauto krijgt.
Ikzelf wacht nog even af wat de ervaringen gaan zijn van de ID3 of Seat El Born. Op zich ben ik ook wel benieuwd naar de de Opel Corsa e, maar die is volgens mij toch wel echt wat kleiner.
Klopt, mijn moeder kwam ook direct af met "nu ziet ge waar het geld zit". De mijne is evenwel niet cash betaald maar daar zal ik nog enkele jaren aan mogen afbetalen.fisherman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:58:
[...]
Klopt, als je nog lang geen vutter bent en een nieuwe auto koopt, denkt bijna iedereen dat je een leaser bent.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Zo achteraf wel spijt dat ik vanochtend niks heb gekochtShapeshifter schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:55:
[...]
FTM heeft er ook weer een stukje over geschreven: www.ftm.nl/artikelen/fast...utm_campaign=FastnedBeurs
van €10 naar €50 in een dag
YouTube: SEAT EL-Born and Cupra Formentor all the details | Model 3 Killer?
Schermen zien er goed uit.
Verder heeft ie Wireless carplay
Aangezien er grote overeenkomsten zijn met de ID.3 erg interessant...
Ziet er prima uit, maar een model 3 "killer"? Haalt dat extra views? De elektrische markt heeft enorme groeipijnen, en ik kan me niet zo goed voorstellen dat eender welke fabrikant momenteel moeite heeft met het slijten van zijn elektrische voertuigen, uitgezonderd misschien Tesla met zijn S en X modellen. Maar dat trekt vast wel weer aan als die een (echte) refresh krijgen, richting het einde dit jaar.
Verder leuke wagen, go elektrisch.
Achteraf is altijd makkelijk beleggen.RocketKoen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:29:
[...]
Zo achteraf wel spijt dat ik vanochtend niks heb gekocht
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
De maatregel komt een juist om de bijtelling voor ICE wagens langer hetzelfde te houden. Uiteindelijk zullen ze in welke vorm dan ook een ICE auto onaantrekkelijker maken. Uiteindelijk zal een ICE auto voor particulieren ook onaantrekkelijker worden gemaakt, maar aangezien een ICE zakelijk in de lease ook al veel goedkoper is dan dezelfde auto privé te rijden zit daar natuurlijk wel veel meer ruimte om deze sneller duurder te laten worden.Pierz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:21:
Het lijkt me inderdaad dat ze die 22% bijtelling voor EV’s in het klimaatakkoord alleen kunnen doen als de bijtelling op ICE’s nòg hoger wordt.
Omdat ook EV’s nog niet emissieloos rijden zal het zomaar kunnen zijn dat grote delen van de bevolking maar moet wennen om geen eigen auto meer te rijden. (Ik wilde eerst bezitten schrijven, maar dat is toch al 9 van de 10 gevallen niet zo 😂). De kans is aanwezig dat een privé auto voor velen gewoon te duur wordt. Zoiets moeten ze natuurlijk geleidelijk invoeren, aangezien potentieel 90 procent van de bevolking anders in opstand zou kunnen komen.
Hoe kan dit? Bedrijf is 700m waard nu en heeft een omzet van 1.6M, hoe dan?RocketKoen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:29:
[...]
Zo achteraf wel spijt dat ik vanochtend niks heb gekocht
Ze zullen nieuwe aandelen moeten gaan uitgeven (kapitaal aantrekken), huidige handel is puur bestaande aandelen.
Maar advies van de professionele brokers is negatief, ze zullen het dus van kleine beleggers moeten hebben.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Sowieso gaat dat geleidelijk, want de organisaties rond deelauto's groeien maar niet supersnel. En de bevolking komt niet in opstand hoor, want de business case voor deelauto's is niet overtuigend.fisherman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:03:
De kans is aanwezig dat een privé auto voor velen gewoon te duur wordt. Zoiets moeten ze natuurlijk geleidelijk invoeren, aangezien potentieel 90 procent van de bevolking anders in opstand zou kunnen komen.
Ik heb naar diverse concepten gekeken, maar als ik 2-3 dagen per week de auto gebruik en ca. 15-20k km rijd, dan kan ik financieel gezien beter private leasen. Geen idee waarom die berekening zo uitvalt, ik vermoed dat er met deelauto's teveel partijen uit de ruif vreten.
Voorbeeld voor Fetch Car sharing, van Renault:
https://fetchcarsharing.nl/nl/prijzen/
78 euro per dag, per rit 250 vrije km. Als ik de auto 3 dagen per week pak, dan is dat dus per maand 4*3*78=936 euro!! Diezelfde auto is in de private lease 589 euro per maand voor een driejarig contract, met 110 euro per maand voor het laden (25k km * 0,16 kWh per km * 0,33 euro tarief laadpaal) = 699 euro.
Nou zijn er goedkopere concepten, maar zelfs bij de goedkoopsten zie je dat de gebruiker met 2-3 dagen per week eigenlijk de hele auto betaalt.
Deelauto is dus voor mensen die geen zin hebben om een auto in eigendom te hebbben. Financieel voordeel zie ik zo 1-2-3 niet.
[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 22-06-2019 07:47 . Reden: ingekort ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Een elektrische auto bezitten kost ons misschien 500 euro per jaar. Een deelauto-ABONNEMENT alleen al, geen kilometer gereden, is vaak al meer. Voor de gratis diensten betaal je tientjes per dag. Eén vakantie van een week en het is al goedkoper om een tweedehands Leaf te kopen, naar vakantie te rijden, terug te rijden en te verkopen. Madness! Of om een heel jaar OV te gebruiken.
Er was tijdens de IPO maar een heel klein deel van de aandelen beschikbaar voor verkoop aan de beurs in Amsterdam.Wackmack schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:09:
[...]
Hoe kan dit? Bedrijf is 700m waard nu en heeft een omzet van 1.6M, hoe dan?
En er was veel meer vraag.
Dat is wel heel kort door de bocht.mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:01:
Wij hebben voordat we een auto hadden al eens naar deelauto's gekeken (met name om op vakantie te gaan), en ja, het is een vreemde markt. Je bent echt heel veel geld kwijt vergeleken met OV, zelfs OV in Duitsland.
Een elektrische auto bezitten kost ons misschien 500 euro per jaar. Een deelauto-ABONNEMENT alleen al, geen kilometer gereden, is vaak al meer. Voor de gratis diensten betaal je tientjes per dag. Eén vakantie van een week en het is al goedkoper om een tweedehands Leaf te kopen, naar vakantie te rijden, terug te rijden en te verkopen. Madness! Of om een heel jaar OV te gebruiken.
Alle tijd die je kwijt bent aan een goede 2e hands EV vinden en kopen voor een goede prijs. En daarna weer voor een goede prijs zien te verkopen. Tijd is ook geld. En je moet ook maar net dat geld hebben liggen.
Deelauto's zijn er niet omdat het de goedkoopste oplossing is, maar omdat het een makkelijke oplossing is.
Ik heb er zelf ook naar gekeken toen ik net mijn rijbewijs had (6 jaar geleden). Toen was er nog geen gebruikte EV markt om van te spreken. Maar de conclusie was toen ook dat een oud benzine auto'tje kopen (plus parkeervergunning, verzekering en mrb) goedkoper was dan af en toe met zo'n deelauto rijden.
[ Voor 66% gewijzigd door RocketKoen op 22-06-2019 11:24 ]
Je moet wel appels met appels vergelijken. Allicht kan het goedkoper. Daarom vergeleek ik een Renault Zoe R90 deelauto met diezelfde auto in de private lease.mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:01:
Een elektrische auto bezitten kost ons misschien 500 euro per jaar.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik denk niet dat dit redelijk is. Als je een deelauto af en toe gebruikt, zit je redelijk vast aan multimodaal transport. Als je een auto in bezit of lease hebt gebruik je die waarschijnlijk monomodaal. Zo hebben wij de vergelijking ook gedaan:TucanoItaly schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:25:
Je moet wel appels met appels vergelijken. Allicht kan het goedkoper. Daarom vergeleek ik een Renault Zoe R90 deelauto met diezelfde auto in de private lease.
Vóór januari 2018 deden wij alles met overwegend fiets, OV voor langere stukken in NL en geleende auto van familie voor vakanties en evt. andere lange ritten met vracht.
Na januari 2018 is de fiets gebleven voor het forensen, en is de rest allemaal naar auto overgegaan.
Als we een deelauto-abonnement of -gebruik zouden nemen, dan zouden we nog steeds ongeveer evenveel geld aan OV uitgeven, alleen zouden we het aankoopbedrag van een auto verwisselen voor gebruikskosten van een deelauto. Als we dan het rekensommetje gaan doen:
Als we alléén Greenwheels zouden gebruiken voor vakanties en familiebezoek, dan zou dat ca. 4000km voor vakanties (verdeeld over 4 weken) + ca. 2500km voor familie (verdeeld over 10 dagen) zijn. Dat is bij het 'regelmatig' abonnement:
- €120/jr abonnement
- €1000 voor week-vakanties + €500 kilometeroverschrijding
- €600 voor familiebezoek + €375 kilometeroverschrijding
=€2595 per jaar om een deelauto te gebruiken voor alles waarvoor we een auto echt nodig hebben, de rest gaat dan met OV en fiets.
Da's een meerprijs van €2000 per jaar om een fractie te doen van wat we nu met de auto doen, met daar bovenop nog OV-kosten. Ik ben laagbetaald genoeg dat ik heel wat uurtjes kan steken in het kopen en verkopen van een tweedehands auto voordat die kosten eruit zijn.
(let wel: als ik het had vergeleken met een benzineauto was het LANG niet zo gunstig uitgekomen, dan hadden we waarschijnlijk wél een deelauto gekozen ipv een tweedehands Leaf - we komen in onze spreadsheet op ca. €2100/jr uit met een benzineauto)
Autobezit is in Nederland gewoon tot in het extreme belasting- en regeltechnisch bevoordeeld.
-----------
Edit: ik kijk net even in onze spreadsheet terug, en destijds hadden we rekening gehouden met een elektrische Leaf-deelauto die voor €29,50/dag beschikbaar was, er staan inmiddels ook elektrische auto's binnen 20km te huur op MyWheels voor €15-20/dag. Dan zou je ongeveer op 2/3e van de kosten uitkomen, wat een stuk redelijker is.
[ Voor 7% gewijzigd door mux op 22-06-2019 13:02 ]
Of de alternatieven zijn belachelijk duur... ik vind het bezit van een auto niet echt goedkoop hoor, zeker niet als het geen EV is. Maar ik snap het probleem ook niet. Je moet niet zoeken om het bezit van een auto duurder te maken (hoi 1950, weer terug naar de tijd dat een auto iets voor de rijken is) maar je wilt motivatie zoeken om EV te gaan rijden. Of, om vrijwillig geen auto zelf te bezitten omdat de alternatieve vormen van transport zoveel handiger of voordeliger zijn (en of dat dan een deelauto is of OV maakt me dan niet uit).mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:56:
Autobezit is in Nederland gewoon tot in het extreme belasting- en regeltechnisch bevoordeeld.
Exact expert nodig?
Die moet je even toelichten dan. In mijn beleving is het autobezit juist extreem duur. Dat zit 'm met name in de BPM en MRB, die in vrijwel alle andere landen veel lager zijn. In Oostenrijk is het zelfs mogelijk om je kenteken op je tweede auto te schroeven (mits de eerste stilstaat natuurlijk) en daarmee zijn zowel wegenbelasting als verzekering betaald voor twee voertuigen. Onder het mom van "je kunt maar in één auto tegelijk rijden".mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:56:
[...]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Dat is inderdaad de strekking - de alternatieven zijn duur EN een auto is goedkoop. Hoe je het ook in economische zin bekijkt, de verhoudingen kloppen helemaal niet.Crazy D schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 13:59:
Of de alternatieven zijn belachelijk duur... ik vind het bezit van een auto niet echt goedkoop hoor, zeker niet als het geen EV is. Maar ik snap het probleem ook niet. Je moet niet zoeken om het bezit van een auto duurder te maken (hoi 1950, weer terug naar de tijd dat een auto iets voor de rijken is) maar je wilt motivatie zoeken om EV te gaan rijden. Of, om vrijwillig geen auto zelf te bezitten omdat de alternatieve vormen van transport zoveel handiger of voordeliger zijn (en of dat dan een deelauto is of OV maakt me dan niet uit).
Een bus is een voertuig met véél lagere TCO per passagierskilometer, véél lagere brandstofkosten, meer dan een orde-grootte minder infrastructuurgebruik per passagierskilometer. Je zou verwachten dat een bus je een cent of twee per kilometer kost, maar eigenlijk zit het op ~€0,30/p-km.
Een trein is een voertuig met dedicated, nog veel goedkopere infrastructuur (ca. €2M/km vs. €10M/km voor elke rijstrook op een snelweg) en veel hogere passagierscapaciteit, energie kost niks, voertuigbenutting is ruim 3x zo hoog als wegvoertuigen... maar ook daar betaal je meer per kilometer dan een auto.
MRB is ~250 euro per auto, maar we bouwen alleen al aan rijksinfrastructuur voor ~€1000 per auto per jaar (ruwweg €10 miljard per jaar in het infrastructuurbudget). BPM is ook praktisch niks voor de meeste nieuwe voertuigen (uitgezonderd luxespul).
Dus het is duidelijk dat auto's te goedkoop zijn t.o.v. openbaar vervoer. Of je dat gaat oplossen door auto's duurder te maken of OV goedkoper is om het even; IMO is het een scheve situatie dat ik zóveel goedkoper uit ben met een tweedehands koopauto dan met ieder ander alternatief.
OV is handiger voor mij als ik niet hoef over te stappen en als ik de auto niet kan parkeren, voor de rest niet.Crazy D schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 13:59:
Of, om vrijwillig geen auto zelf te bezitten omdat de alternatieve vormen van transport zoveel handiger of voordeliger zijn (en of dat dan een deelauto is of OV maakt me dan niet uit).
Deelauto is in dagelijks gebruik echt handig gebleken. Auto ruim genoeg beschikbaar, nooit pech er mee, partner kan tegelijk een andere pakken, vakanties mogelijk, vaste parkeerplek (!). Maar het valt me toch tegen dat een auto delen financieel gezien dus niet voordeliger is.
Kennelijk is de hele molen rond private lease super efficient.
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 22-06-2019 14:57 ]
De fabrikant besteedt private leasing vrijwel altijd uit aan een bank of leasemaatschappij, en die willen er wél aan verdienen. Daar staat echter tegenover dat die weer scherper kunnen inkopen dan jij als particulier kunt.RichieB schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:53:
Privé leasen is vaak vrij voordelig omdat de fabrikant niet echt aan het concept hoeft te verdienen. Het feit dat er een extra auto van de fabrikant op de weg is (en niet op een voorraadterrein oud staat te worden) is al genoeg.
Kentekenbewijs van mijn favoriete deelauto zegt dat de eigenaar een leasemaatschappij is...Marc O. schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:58:
De fabrikant besteedt private leasing vrijwel altijd uit aan een bank of leasemaatschappij, en die willen er wél aan verdienen. Daar staat echter tegenover dat die weer scherper kunnen inkopen dan jij als particulier kunt.
Dus voor zover ik kan zien, worden alle financiële voordelen die de gebruiker van een deelauto zou kunnen ervaren, opgegeten door het deelauto-bedrijf en zijn leveranciers (schoonmaker, stroomleverancier, helpdesk, uitbater van de deelauto-app, leverancier die remote deurvergrendeling maakt en installeert, en willicht dat er nog anderen zijn).
Het beste zou zijn als een auto al helemaal kant en klaar als deelauto van de lopende band komt afrollen. Zoals Renault in Amsterdam met Fetch Car Sharing doet. Maar ironisch genoeg is die 1 van de duurste!
Als ik het me goed herinner, was Tesla van plan om Model 3 nadat de leasetermijn voorbij is, in te zetten als autonome deelauto. Het zou zeer interessant zijn of/wanneer dat plan echt concreet wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 22-06-2019 20:59 ]
Ik zit niet in de materie, maar ik kan me inbeelden dat de kost van verzekering een heel pak hoger is in een deelauto (meestal geen eigen risico) dan een private lease (waar meestal wel een paar honderd euro eigen risico in zit).TucanoItaly schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:45:
[...]
Kentekenbewijs van mijn favoriete deelauto zegt dat de eigenaar een leasemaatschappij is...
Dus voor zover ik kan zien, worden alle financiële voordelen die de gebruiker van een deelauto zou kunnen ervaren, opgegeten door het deelauto-bedrijf en zijn leveranciers (schoonmaker, stroomleverancier, helpdesk, uitbater van de deelauto-app, leverancier die remote deurvergrendeling maakt en installeert, en willicht dat er nog anderen zijn).
Misschien is dat wel de belangrijkste factor waardoor een deelauto niet significant goedkoper is: de belangrijkste kosten zijn afhankelijk van het aantal kilometers.
Bedankt voor jullie info. Inmiddels heb ik de sprong in het diepe gedaan en een Zoe R240 uit 2016 gekocht.MeZZiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:31:
Vaak voor bedrijven kost het bijna niets omdat ze zoveel stroom afnemem dat ze 10 cent of zo iets betalen. [...]
De laadpalen zijn van NewMotion (22 kW), maar ze staan niet in de app. Ik heb even gebeld en het tarief zou €0,25 / kWh zijn (dus het standaardtarief). Dit is voor gastgebruik, aan de telefoon zeiden ze dat als ik mijn kaart zou laten toevoegen aan het laadpunt (nu staan er meer dan 10 laadpalen) dat ik dan goedkoper zou kunnen laden. Ik zal dat nu bij mijn werkgever proberen te regelen maar ik schijn de eerste prive-rijder te zijn (ik moet het gaan afleggen tegen een 20-tal zakelijke Teslas
Ik zag alleen de subscribe button niet zitten op het dashboard...

In theorie "mag" je werkgever je de stroom met het huidige financiële stelsel gewoon cadeau doen.Arnout schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:41:
[...]
[...]
Bedankt voor jullie info. Inmiddels heb ik de sprong in het diepe gedaan en een Zoe R240 uit 2016 gekocht.![]()
De laadpalen zijn van NewMotion (22 kW), maar ze staan niet in de app. Ik heb even gebeld en het tarief zou €0,25 / kWh zijn (dus het standaardtarief). Dit is voor gastgebruik, aan de telefoon zeiden ze dat als ik mijn kaart zou laten toevoegen aan het laadpunt (nu staan er meer dan 10 laadpalen) dat ik dan goedkoper zou kunnen laden. Ik zal dat nu bij mijn werkgever proberen te regelen maar ik schijn de eerste prive-rijder te zijn (ik moet het gaan afleggen tegen een 20-tal zakelijke Teslas)
Ik heb (samen met onze accountant) behoorlijk wat stukken zitten doorspitten, en ook over laadpalen en reisvergoedingen.
Overal staat dat de werkgever thuis geladen stroom niet mag vergoeden, maar nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden op werk.
Misschien voor de gemiddelde deelauto wel, maar voor een elektrisch model geldt dat natuurlijk wat minder.TucanoItaly schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:13:
@AndRo555 Ja, verzekering is hoger, maar dat geldt ook voor andere zaken. Bijv. het aantal kilometers is hoger, dus onderhoud en afschrijving zijn hoger.
Misschien is dat wel de belangrijkste factor waardoor een deelauto niet significant goedkoper is: de belangrijkste kosten zijn afhankelijk van het aantal kilometers.
Dat zou me toch ten zeerste verbazen. Naar mijn mening is het simpelweg een vorm van loon in natura dat alleen maar belastingvrij mag worden vergoed via de WKR. Dat er nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden is net zo verrassend als dat er niet staat omschreven dat de werkgever je 50 delig servies niet mag vergoeden (om maar iets willekeurigs te noemen).Mar.tin schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
[...]
In theorie "mag" je werkgever je de stroom met het huidige financiële stelsel gewoon cadeau doen.
Ik heb (samen met onze accountant) behoorlijk wat stukken zitten doorspitten, en ook over laadpalen en reisvergoedingen.
Overal staat dat de werkgever thuis geladen stroom niet mag vergoeden, maar nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden op werk.
Voor belastingvrije reiskostenvergoeding geldt een max. van 19ct/km. Alles daarboven is belast. Als je geen reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer krijgt dan zou je aannemelijk kunnen maken dat de stroom die je gratis krijgt minder waarde heeft dan 19ct/km en heb je geen probleem. Maar een vergoeding van 19ct én gratis stroom is naar mijn mening niet toegestaan.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel
Overigens ben ik geen fiscalist maar wel controller en controleer ik onze salarisadmin., dus ik denk er wel enigszins verstand van te hebben.
Da's een interessante stelling en ik ben daar eens ingedoken, maar de MRB opbrengsten zijn ~4 mld per jaar, de BPM is ~1.5 mld, en de accijnzen zitten op circa ~11.5 mld (waarvan 70% op motorbrandstoffen). BTW is er ook nog (21% versus 9% op OV), maar goed laten dat maar even buiten beschouwing houden.mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:28:
MRB is ~250 euro per auto, maar we bouwen alleen al aan rijksinfrastructuur voor ~€1000 per auto per jaar (ruwweg €10 miljard per jaar in het infrastructuurbudget). BPM is ook praktisch niks voor de meeste nieuwe voertuigen (uitgezonderd luxespul).
Ook kom ik duikend in de rijksbegroting en andere cijfers op de volgende totalen qua jaarlijkse uitgaven aan het wegennet:
Rijkswegennet: ~2.5 mld
Provinciale + Gemeentelijke wegennet: ~5 mld
Spoor: ~1.9 mld
Als je dat ook legt naast de reizigerskilometers (72% auto, 8% spoor): https://www.clo.nl/indica...ilometers-personenvervoer dan is het niet zo gek dat ondanks de lagere energiekosten per km, de uiteindelijke kosten per km toch verrassend hoog uitvallen. Ander punt is natuurlijk dat in het OV je betaalt om je te laten rijden (~1.9 mld personeelskosten bij de NS, zet dat af tegen de ~190m aan energiekosten!), in de prive auto niet, dat is een kostenpost die ook wel aantikt (arbeid is nou eenmaal duur - dat zie je in extreme mate als je een taxi belt).
Let wel, dat is niks tegen het OV, ik reis heel veel, vooral ook omdat ik mezelf liever laat rijden dan dat ik zelf rijd
[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 24-06-2019 19:13 ]

Elektrische deelZoe’s: https://www.wedrivesolar.nl/
[ Voor 24% gewijzigd door Gluten Parody op 24-06-2019 20:37 ]
Helder verhaal en ik begrijp het punt wat je maakt, maar wil toch even aanvullen dat in 2017 inderdaad ~70% van de accijnzen uit brandstof bestaat, maar “Accijns op overige minerale oliën” (lees: oa diesel) á 3.9 mld niet alleen voor personenvervoer gebruikt wordt waardoor je dat niet zo met elkaar kan vergelijken. Dit geld uiteraard ook voor de kosten aan de infrastructuur.Dreamvoid schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:25:
[...]
de accijnzen zitten op circa ~11.5 mld (waarvan 70% op motorbrandstoffen).
[...]
Als je dat ook legt naast de reizigerskilometers (72% auto, 8% spoor)
En als je helemaal wilt verdwalen in de details dan kan je nog stellen dat ruim de helft van de personeelskosten van de NS weer inkomsten is voor de staat, al valt dat ook te zeggen voor de gehele automotive sector voor het op de weg houden (en krijgen) van al die auto’s. Met als slot de werkzaamheden tijdens de treinrit, waar je in de auto beperkt bent tot bellen en nadenken.
Maar je begint zo wel denken of we richting een toekomst gaan met grote, autonoom rijdende elektrische bussen
Eens, een slimme laadpaal is complete overkill, waar alleen de leasemaatschappijen en laadpaal leveranciers op binnen lopen. En dat voor +/- 1000 euro per jaar (30.000 km)JayPe schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:59:
[...]
Ah,. kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik heb een beetje jeuk bij lezen over GPRS verbindingen om de back-office te bereiken en daarmee de betaling te regelen. Harstikke mooie techniek, Allemaal techniek om het ons zelf zogenaamd gemakkelijker te maken, maar zeg nou eens eerlijk: ééns per jaar een kWh stand aflezen, is dat nou echt zo moeilijk?
Qua veiligheid/bestelen van de baas en dat soort:
Als jij de baas wilt belazeren, kan je dat toch wel: met jouw RFID kaartje kan je net zo goed de auto van je vrouw dagelijk vol laden. Vriend van mij heeft precies zo'n constructie: Lolo aan de muur, en de werkgever betaald maandelijks zijn thuis geladen kWh's. In de praktijk hangt die Lolo zo ver van de openbare weg dat er nog nooit iemand dáár geladen heeft: ook geen vrienden of bezoek. Plug-and-charge werkt elke dag zoveel eenvoudiger dan met een pasje swipen om die ene laadsessie voor een ander te voorkomen.
(mijn privé laadpaal staat vrij dicht aan de openbare weg: je kunt er zo inpluggen.. maar het is nog nooit gebeurd ( en ik schat dat het ook nooit zal gebeuren ) dat er iemand ongevraagd gaat laden.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik kan mijn andere (betere) bron even niet terugvinden.Marc O. schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:49:
[...]
Dat zou me toch ten zeerste verbazen. Naar mijn mening is het simpelweg een vorm van loon in natura dat alleen maar belastingvrij mag worden vergoed via de WKR. Dat er nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden is net zo verrassend als dat er niet staat omschreven dat de werkgever je 50 delig servies niet mag vergoeden (om maar iets willekeurigs te noemen).
Voor belastingvrije reiskostenvergoeding geldt een max. van 19ct/km. Alles daarboven is belast. Als je geen reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer krijgt dan zou je aannemelijk kunnen maken dat de stroom die je gratis krijgt minder waarde heeft dan 19ct/km en heb je geen probleem. Maar een vergoeding van 19ct én gratis stroom is naar mijn mening niet toegestaan.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel
Overigens ben ik geen fiscalist maar wel controller en controleer ik onze salarisadmin., dus ik denk er wel enigszins verstand van te hebben.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-2172.html
Maar lang verhaal kort is dat het, doordat het een "gebruikelijke voorziening" is (stroom) je niet verplicht lijkt te zijn om dit op te geven als loon in natura, immers zou dan het laden van je mobieltje of e-bike dan ook opgegeven moeten worden.
Daarnaast wordt er overal eigenlijk alleen maar gerept over het vergoeden van kosten. En ook wel over brandstof. Met betrekking tot het beschikbaar stellen van stroom / laadpalen wordt alléén gesproken over het bij de werknemer thuis beschikbaar stellen, niet over stroom voorzien op werk.
https://ondernemingsdatab...SAR_EU22060201/15/related
Daarnaast is de paal volgens mij in zijn algemeenheid gratis voor eenieder die er inplugt. En is het vanuit de werkgever een stimuleringsbeleid om elektrisch rijden te promoten. Als er méér collega's komen met een EV worden de voorzieningen uitgebreid en wordt er gezorgd voor voldoende laadcapaciteit.
Ik stel me zo voor dat dit niet eeuwig houdbaar blijft. Maar voor nu lijkt het er in mijn overtuiging op dat het gewoon "mag". Het is natuurlijk potentiëel extra te verdedigen door de kosten als promotiekosten oid op te voeren en niet als loon.
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 25-06-2019 08:11 ]
Klopt.... nog niet de moeite.mux schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:16:
Ik denk dat traditioneel brandstof werd gezien als loon in natura omdat brandstof zo duur is. Elektriciteit kost in verhouding bijna niks voor de werkgever, dus dit is veel makkelijker te zien als gewone operationele kosten. Wat kost het een werkgever nou helemaal om iedere dag 10kWh aan een werknemer te geven... niet eens 1 euro! Da's de moeite niet.
Heel vroeger koste benzine zowat niks en hadden bedrijven gewoon een eigen benzinepomp (taxibedrijf met eigen pompstation).
Nu kijken ze er niet naar, maar gaat echt wel gebeuren als de aantallen er zijn. En dan gaan we ook gezeur krijgen (vergunningen): wie mag er een snellader hebben, elektra voor rijden duurder (wellicht of iets anders om te "melken").
PV stroom belasten (of belasting op pv panelen op je dak).
Een ding weet ik zeker.....ze gaan het belasten
Je mag niet kijken naar inkoopkosten, je moet kijken naar het voordeel voor de werknemer. Dus dan is een kWh 20 cent. Dan is die 10 kWh x 21 = 210 kWh = 40 euro toch aardig significant.mux schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:16:
Ik denk dat traditioneel brandstof werd gezien als loon in natura omdat brandstof zo duur is. Elektriciteit kost in verhouding bijna niks voor de werkgever, dus dit is veel makkelijker te zien als gewone operationele kosten. Wat kost het een werkgever nou helemaal om iedere dag 10kWh aan een werknemer te geven... niet eens 1 euro! Da's de moeite niet.
Nike mag bijvoorbeeld ook geen t-shirts of schoenen aan medewerkers geven. Die zijn inkoop 5 euro. Als je elke maand 4 shirtjes krijgt is dat een aardige loonsverhoging.
Misschien is lunch een beter voorbeeld dan brandstof. Veel MKB’s hebben een georganiseerde lunch waar werknemers €2-3 per dag voor betalen omdat de fiscus het anders ziet als loon in natura.prettig schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:29:
[...]
Klopt.... nog niet de moeite.
Heel vroeger koste benzine zowat niks en hadden bedrijven gewoon een eigen benzinepomp (taxibedrijf met eigen pompstation).
Nu kijken ze er niet naar, maar gaat echt wel gebeuren als de aantallen er zijn. En dan gaan we ook gezeur krijgen (vergunningen): wie mag er een snellader hebben, elektra voor rijden duurder (wellicht of iets anders om te "melken").
PV stroom belasten (of belasting op pv panelen op je dak).
Een ding weet ik zeker.....ze gaan het belasten
Dat terwijl een georganiseerde lunch gebruikt kan worden voor teambuilding en tijdsbesparing voor de werknemers. Waar de werkgever weer van kan profiteren. Het voorzien van stroom dient hooguit een duurzaam doel (belangrijk, maar niet de verantwoordelijkheid van de werkgever) en levert de werkgever verder niets tot weinig op.
1 liter benzine is 10 kWh, en dat geven ook niet veel werkgevers weg. Maar goed, dit is zoals met veel dingen in het begin als het allemaal op kleine schaal is een ongereguleerd dingetje, en later als de hoeveelheden significant worden, dan wordt het aan banden gelegd.mux schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:16:
Mijn laadpaal was eerst 11 kW en daarop doet de Zoe ook 11 kW.
Nu is de paal terug gezet naar 12A maar pakt hij maar 5,6 kW.
Op het display zie ik wel dat hij tot max. 9 kW kan maar de Zoe gaat niet hoger.
Kan het zijn dat dit een trap is waar de Zoe mee werkt?
Dus bijvoorbeeld 3,7 - 6,6 - 7,2 - 11 - 22 - 43?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Electrek https://electrek.co/2019/...solar-electric-car-range/
Fully charged https://www.youtube.com/watch?v=bSbWwn_YCr8
TU/e https://www.tue.nl/en/new...rst-long-range-solar-car/
[ Voor 32% gewijzigd door mrmrmr op 25-06-2019 11:19 ]
Dat is wel een stukje mooier dan de Sono.mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:15:
Lightyear (uit Eindhoven) heeft een auto met 725 km bereik met een efficient ontwerp. 400km per nacht opladen op 230V.
Hij doet me denken aan een Citroen DS, zo'n ouderwetse snoek... Ik vind het wel wat hebben.
Ik kende deze eigenlijk nog niet.
Eerlijke vergelijking met een auto van 25.000 euro tegenover 149.000 euro.
Mooi ding. Bij het berekenen hoeveel range er via de zonnepanelen bijkomt, blijkt dat ze rekenen met een verbruik van ongeveer 80 wh/km. Met de 725 km range kom je dan op een batterij van ongeveer 60 kWh. Ik hoop wel dat ze een beetje realistisch zijn met het verbruik. En het valt op dat ze wel erg wenig details hebben over de technische gegevens van de auto. Dat kan een slecht teken zijn.mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:15:
Lightyear (uit Eindhoven) heeft een auto met 725 km bereik met een efficient ontwerp. 400km per nacht opladen op 230V.
Ik hoop dat de financiering van de organisatie goed zit en dat de auto er daadwerkelijk (en ongeveer op tijd) komt. Lijkt een werkelijk innovatieve wagen.
Gaat niet om de concrete waarde maar om het "loon in natura" effect. Je krijgt iets van de werkgever waar je normaal voor zou moeten betalen. En dat is loon in natura. Of het nou 1 of 1000 euro is, "het mag niet". Hoewel blijkbaar er dus een soort van gat in de regels zit als je stroom wel mag geven "want ze laden hun telefoon op het werk op", en op welk punt stapje over de gevoelsmatige grens van toegestaan (telefoon opladen), tot twijfelachtig (de iPads van het gezin meenemen om op kantoor te ladenmux schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:16:
Exact expert nodig?
Dit topic is gesloten.