Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nog een dimensie: opladen bij de baas, V2G thuis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
midego schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:05:
[...]
Eerlijke vergelijking met een auto van 25.000 euro tegenover 149.000 euro.
Heeft 4 wielen en zonnepanelen in de body. = zelfde ;)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deveon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:31:
[...]

Misschien is lunch een beter voorbeeld dan brandstof. Veel MKB’s hebben een georganiseerde lunch waar werknemers €2-3 per dag voor betalen omdat de fiscus het anders ziet als loon in natura.

Dat terwijl een georganiseerde lunch gebruikt kan worden voor teambuilding en tijdsbesparing voor de werknemers. Waar de werkgever weer van kan profiteren. Het voorzien van stroom dient hooguit een duurzaam doel (belangrijk, maar niet de verantwoordelijkheid van de werkgever) en levert de werkgever verder niets tot weinig op.
Maar hoe doen Lidl's dat dan met gratis superchargers?
Die plaatsen een gratis supercharger voor klanten.

Niemand die kan controleren of er klanten of medewerkers laden... Gratis, blijft gratis....

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
t0mmiiiii schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Mooi ding. Bij het berekenen hoeveel range er via de zonnepanelen bijkomt, blijkt dat ze rekenen met een verbruik van ongeveer 80 wh/km. Met de 725 km range kom je dan op een batterij van ongeveer 60 kWh. Ik hoop wel dat ze een beetje realistisch zijn met het verbruik. En het valt op dat ze wel erg wenig details hebben over de technische gegevens van de auto. Dat kan een slecht teken zijn.

Ik hoop dat de financiering van de organisatie goed zit en dat de auto er daadwerkelijk (en ongeveer op tijd) komt. Lijkt een werkelijk innovatieve wagen.
Ik denk dat die 725 km inclusief de zonneenergie die je tijdens de rit opvangt is.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Mar.tin schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
[...]

In theorie "mag" je werkgever je de stroom met het huidige financiële stelsel gewoon cadeau doen.

Ik heb (samen met onze accountant) behoorlijk wat stukken zitten doorspitten, en ook over laadpalen en reisvergoedingen.

Overal staat dat de werkgever thuis geladen stroom niet mag vergoeden, maar nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden op werk.
Jij en anderen bedankt voor de info en discussie. Het helpt me iig om het dialoog op een juiste manier aan te gaan, want formeel is de werkgever dus in het grijze gebied aan het komen als hij mij 1) 19ct/km reiskostenvergoeding geeft en 2) mij ook voorziet van het zakelijke gereduceerde laadtarief (wat nu alleen voor de leaserijders geldt).

Puur uit interesse: wie steekt die €0,25/kWh in zijn zak, is dat NewMotion of de werkgever die de palen heeft laten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Of als straks "vehicle-to-grid" een ding wordt, op het werk je auto opladen en daar vervolgens 's nachts je huis mee van stroom voorzien.

Oh oeps, spuit 11 geeft modder (refresh gemist)

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 25-06-2019 13:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

assje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:19:
Of als straks "vehicle-to-grid" een ding wordt, op het werk je auto opladen en daar vervolgens 's nachts je huis mee van stroom voorzien powerwall opladen.
FTFY })

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Arnout Hier een TNM paal staan. Het ingestelde tarief gaat naar de eigenaar van de paal. Die betaalt per paal ~5 euro per maand beheerkosten aan TNM. Je kan de prijs iets hoger zetten dan het kale stroomtarief omdat je de aanschafkosten en beheerskosten er nog uit moet halen, vandaar dat 25-30ct vrij normaal is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Arnout schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Jij en anderen bedankt voor de info en discussie. Het helpt me iig om het dialoog op een juiste manier aan te gaan, want formeel is de werkgever dus in het grijze gebied aan het komen als hij mij 1) 19ct/km reiskostenvergoeding geeft en 2) mij ook voorziet van het zakelijke gereduceerde laadtarief (wat nu alleen voor de leaserijders geldt).

Puur uit interesse: wie steekt die €0,25/kWh in zijn zak, is dat NewMotion of de werkgever die de palen heeft laten plaatsen?
Formeel formeel waarschijnlijk niet met een gereduceerd tarief, zolang deze boven of gelijk aan inkoop is. Immers heb jij er niets bij te winnen, en betaal je gewoon een andere prijs voor een "product" / dienst dan mensen die niet in dienst zijn. Eerder dus als je het gratis weggeeft, of onder inkoop "verkoopt".

https://www.alfa.nl/actue...geven-aan-mijn-werknemers

Ondertussen lees ik dit en denk ik dat je wel gelijk hebt :+, dus het is dan weer gelijk te trekken (imho) door ook anderen (lees: niet-werknemers) tegen een gereduceerd tarief te laten laden. Immers is er dan geen verschil en dus geen sprake van korting / voordeel.

De €0,25 gaat volledig naar je werkgever, minus wat servicekosten per maand voor TNM om die paal online te houden. (€4 per maand volgens onze boekhouder voor onze palen per paal).

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 25-06-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Maar hoe doen Lidl's dat dan met gratis superchargers?
Die plaatsen een gratis supercharger voor klanten.

Niemand die kan controleren of er klanten of medewerkers laden... Gratis, blijft gratis....
Voor de Lidl zijn bijna al hun werknemers ook hun klanten. Als organisatie mag je klanten alles cadeau doen onder het motto promotie, maar je werknemers niet. Het scheelt ook dat de Lidl het voor iedereen beschikbaar stelt en niet alleen het personeel. Waarschijnlijk is een gratis laadsessie aan bezoekers van een organisatie ook geen probleem, net als betalen van de parkeerkosten.

Mijn werkgever heeft ook wel is aangegeven dat hij iedereen ter wereld een iPhone cadeau mag doen als relatiegeschenk van de fiscus met uitzondering van zijn eigen personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07
t0mmiiiii schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Mooi ding. Bij het berekenen hoeveel range er via de zonnepanelen bijkomt, blijkt dat ze rekenen met een verbruik van ongeveer 80 wh/km. Met de 725 km range kom je dan op een batterij van ongeveer 60 kWh. Ik hoop wel dat ze een beetje realistisch zijn met het verbruik. En het valt op dat ze wel erg wenig details hebben over de technische gegevens van de auto. Dat kan een slecht teken zijn.

Ik hoop dat de financiering van de organisatie goed zit en dat de auto er daadwerkelijk (en ongeveer op tijd) komt. Lijkt een werkelijk innovatieve wagen.
Kende ik nog niet maar ziet er zeker interessant uit. Die vorm maakt het vast aerodynamisch en bij het lezen kreeg ik ook een gevoel dat met zonnepanelen op de 'motor'kap, het dak en achterruit het toch nog wel impact zou kunnen hebben. Maar hoeveel Wp zouden ze maximaal kunnen realiseren?

Afmetingen zie ik zo snel niet staan maar lijkt beetje op een Model S qua afmetingen?
Dan kom je op; 4970 mm (l) x 2037 mm (b) = 10m2 als je hem plat slaat.

Het glas en de zijkanten kun je natuurlijk niet zo goed gebruiken. Blijf je met 5-7 m2 over?
Standaard 300Wp paneel is +- 2m2 zou je met nog wat efficiency winst van 'super panelen' op een 1800 Wp kunnen komen (lijkt mij veel dus betwijfel of het zo optimistisch is)? Die genereren dan zo een 1800 kWh, waar je zo een 12.000 per jaar mee kan rijden bij 0,15 Wh / km. Klinkt niet onaardig en geeft toch een leuk gevoel dat je hem kan parkeren en hij 'automatisch' weer wat range zelf opwekt (of onderweg).

Blijft inderdaad over of je dat geld niet beter in panelen op je dak kan steken, zeker als de accu vol is heb je weinig aan de 'gratis' zonne energie. Al kun je natuurlijk wat buffer overlaten in de accu. Denk dat ze dit beter als optie kunnen aanbieden; voor mensen met range anxiety of die net wat meer afgelegen wonen zonder volwassen laad infrastructuur; dan zeker interessant :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:25:
Voor de Lidl zijn bijna al hun werknemers ook hun klanten. Als organisatie mag je klanten alles cadeau doen onder het motto promotie, maar je werknemers niet. Het scheelt ook dat de Lidl het voor iedereen beschikbaar stelt en niet alleen het personeel. Waarschijnlijk is een gratis laadsessie aan bezoekers van een organisatie ook geen probleem, net als betalen van de parkeerkosten.

Mijn werkgever heeft ook wel is aangegeven dat hij iedereen ter wereld een iPhone cadeau mag doen als relatiegeschenk van de fiscus met uitzondering van zijn eigen personeel.
Dat gooit de werkgever toch een paal voor klanten neer... Zonder controle op wie er laadt?

Bij een bedrijf met leaseauto's zal het denk ik geen probleem zijn. Die tankpas wordt nu ook al door de baas betaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Dat gooit de werkgever toch een paal voor klanten neer... Zonder controle op wie er laadt?

Bij een bedrijf met leaseauto's zal het denk ik geen probleem zijn. Die tankpas wordt nu ook al door de baas betaald :+
Precies, maar uiteraard wel een risico op misbruik. Bij een afgesloten parkeerplaats wordt het weer lastig om te verkopen aan de inspecteur, maar dit grijze gebied gaat en staat bij de overtuigingskracht van de werkgever op de inspecteur. Plus dat je niet te vaak dit "grijze" gebied moet betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Precies, maar uiteraard wel een risico op misbruik. Bij een afgesloten parkeerplaats wordt het weer lastig om te verkopen aan de inspecteur, maar dit grijze gebied gaat en staat bij de overtuigingskracht van de werkgever op de inspecteur. Plus dat je niet te vaak dit "grijze" gebied moet betreden.
En dan maakt het niet uit dat iedere werknemer toch een tankpas heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

dfrenner schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:36:
Als jij EV van de zaak rijdt en je hebt wel een tankpas heb je wellicht wat uit te leggen richting de belastingdienst (of je werkgever) :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:36:
[...]

Als de werknemer in een auto van zaak rijdt is natuurlijk een heel ander verhaal, dat mag gewoon. Bij ons op de zaak hangen er twee Tesla Wall Chargers die in de meterkast in en uitgeschakeld worden voor de Tesla's op de zaak. Tankpas heb ik niet, enkel een laadpas van NewMotion die ik nog nooit gebruikt heb aangezien ik alles thuis via de TWC laad. Ook mijn vervangend vervoer (PHEV).

PS: Ik ben geen fiscalist oid hé

@Crazy D Bij ons hebben we de MTC die zowel laadpas als tankpas is. Wel handig gezien je met een Tesla rustig enkele maanden in een vervangend vervoer rijdt.... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 25-06-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Crazy D schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:42:
[...]

Als jij EV van de zaak rijdt en je hebt wel een tankpas heb je wellicht wat uit te leggen richting de belastingdienst (of je werkgever) :P
Hahaha ik heb een gecombineerde tank en laadpas :+
Kan zowel tanken als laden met dezelfde pas!

Met de PHEV is het hoognodig, maar met een EV lijkt mij het ook wel zeer handig ivm vervangend vervoer bij onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:25:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Je werkgever mag ook niet zomaar iedereen een iPhone geven. Hij moet dan namelijk bewijzen dat het een zakelijke transactie was, aan wie hij de iPhone heeft gegeven. Dus hij kan wel de iPhone aan zijn klanten/leveranciers geven als relatiegeschenk, maar niet aan een willekeurige voorbijganger. Daarnaast worden dure cadeaus snel als omkoperij aangemerkt, dus je kan ook niet zomaar een dure iPhone aan een kleine klant geven.

De meeste werknemers van Lidl zullen geen EV kunnen betalen. Maar als je bedrijf op een afgelegen bedrijventerrein ligt, waar nooit klanten komen, dan kom je er niet doorheen bij de inspectie ben ik bang. Misschien wel met 1 paal, maar niet als je er 10 hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:34:
Nog een dimensie: opladen bij de baas, V2G thuis.
Salderen zonder zon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:51:
[...]
De meeste werknemers van Lidl zullen geen EV kunnen betalen. Maar als je bedrijf op een afgelegen bedrijventerrein ligt, waar nooit klanten komen, dan kom je er niet doorheen bij de inspectie ben ik bang. Misschien wel met 1 paal, maar niet als je er 10 hebt staan.
Tien palen op geen enkele EV op de zaak is inderdaad een beetje vreemd, maar vanaf een stuk of vijf EVs op de zaak lijkt het mij wel aannemelijk te maken dat het op groei gebaseerd is. Dat daarnaast ook privé EVs ermee geladen wordt kan je dan prima verdoezelen.

Het blijft natuurlijk een grijs gebied, maar zo lang het maar aannemelijk is dat het legitiem is kan je een eind komen. Zeker als je geen uitgebreide monitoring ervoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Als je een EV van de zaak rijdt is het hele verhaal geen punt want dan mag je baas onbeperkt jou kWh's vergoeden voor je auto op die laadpas / tankpas. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Hahaha ik heb een gecombineerde tank en laadpas :+
Kan zowel tanken als laden met dezelfde pas!

Met de PHEV is het hoognodig, maar met een EV lijkt mij het ook wel zeer handig ivm vervangend vervoer bij onderhoud.
Zeker met een Tesla. Als ik de verhalen zo af en toe lees ga je nog flink wat tankbeurten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Energiebelasting naar beneden (van 10 naar 7 cent): Klimaatakkoord: gas wordt duurder, energierekening omlaag - https://nos.nl/l/2290621

En variant 1 (van 3) van rekeningrijden: elektrische auto's betalen per kilometer: 'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 - https://nos.nl/l/2290629

Vrijdag presentatie klimaatakkoord, bewuste lekacties van kabinet, zodat alvast reacties gepeild en afgestemd kunnen worden.

(Even andersom gelezen: tot en met 2025 dus waarschijnlijk geen motorrijtuigenbelasting! Dat is langer dan ik zou denken.)

[ Voor 28% gewijzigd door nannoe op 25-06-2019 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nannoe schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:07:
Energiebelasting naar beneden (van 10 naar 7 cent): Klimaatakkoord: gas wordt duurder, energierekening omlaag - https://nos.nl/l/2290621

En variant 1 (van 3) van rekeningrijden: elektrische auto's betalen per kilometer: 'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 - https://nos.nl/l/2290629

Vrijdag presentatie klimaatakkoord, bewuste lekacties van kabinet, zodat alvast reacties gepeild en afgestemd kunnen worden.

(Even andersom gelezen: tot en met 2025 dus waarschijnlijk geen motorrijtuigenbelasting! Dat is langer dan ik zou denken.)
Wel weer een VVD oplossing zeg :( elektriciteit goedkoper maken en gas duurder. Een betere oplossing was IMHO gas duurder maken, electra gelijk geprijsd en gasprijs verhoging terug geven met hogere korting energiebelasting.

Hogere inkomens wonen meestal al in beter geïsoleerde huizen en zullen vrijwel niks merken van de prijsverhoging van gas, maar profiteren vol van de lagere kWh prijs met sauna’s, zwembaden, airco’s etc.
Daarnaast zouden ze geen km-prijs hoeven te rekenen als de kWh prijs gewoon hoog blijft. Aangezien stroom nu nog meer belast wordt dan benzine kost dat de overheid helemaal geen inkomen. Enige waar het geld kost is bij laden tegen grootverbruikerstarief. Dat is eenvoudig te corrigeren door bedrijven te verplichten EVs alleen te mogen laden aan laadpalen, waarbij vervolgens 10 cent extra belasting betaald moet worden over de geladen kWh’s.

Waarom km heffing op EVs en niet gewoon een EV MRB tarief?

Ik zie het al gebeuren, er komen super veel oude vervuilende auto’s bij in Nederland als MRB wordt afgeschaft. Die auto’s kosten geen drol dus schrijven niet af, verzekering WA kost ook bijna niks. Staan alleen maar in de weg, waardoor er nog meer parkeerdruk in de woonwijken komen. Gemiddelde wijk is gebouwd om 1.2 auto’s per huis. Nee MRB moet gewoon blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 25-06-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:41:
Weet iemand toevallig of de Kameleon lader van de Zoe traploos regelt, of heeft hij vaste waardes waar hij naartoe schakelt?

Mijn laadpaal was eerst 11 kW en daarop doet de Zoe ook 11 kW.
Nu is de paal terug gezet naar 12A maar pakt hij maar 5,6 kW.
Op het display zie ik wel dat hij tot max. 9 kW kan maar de Zoe gaat niet hoger.

Kan het zijn dat dit een trap is waar de Zoe mee werkt?
Dus bijvoorbeeld 3,7 - 6,6 - 7,2 - 11 - 22 - 43?
Nog even hierover, volgens mij is de Zoe helemaal niet traploos. Sowieso niet met de trap die jij aangeeft, anders hadden we niet met 35kW kunnen laden bij Fastned toen de harmonische trillingen een probleem waren. Bovendien is dit makkelijk te zien met CanZe, en heb er alleen nog redelijk vloeiende lijnen in gezien.

Het trapsgewijze wat je denkt te zien kan wel door een kapotte fase komen (bijvoorbeeld. Er zijn vast ook andere oorzaken). Als je de laadpaal namelijk op 12A (net onder 8,5kW) zet, en 1 fase is kaduuk in de kabel, dan komt er met die max dus minder dan 6kW bij de Zoe aan. Dit komt aardig in de buurt van wat je zelf aangeeft te kunnen laden (nadruk op ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nivve schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Nog even hierover, volgens mij is de Zoe helemaal niet traploos. Sowieso niet met de trap die jij aangeeft, anders hadden we niet met 35kW kunnen laden bij Fastned toen de harmonische trillingen een probleem waren. Bovendien is dit makkelijk te zien met CanZe, en heb er alleen nog redelijk vloeiende lijnen in gezien.

Het trapsgewijze wat je denkt te zien kan wel door een kapotte fase komen (bijvoorbeeld. Er zijn vast ook andere oorzaken). Als je de laadpaal namelijk op 12A (net onder 8,5kW) zet, en 1 fase is kaduuk in de kabel, dan komt er met die max dus minder dan 6kW bij de Zoe aan. Dit komt aardig in de buurt van wat je zelf aangeeft te kunnen laden (nadruk op ongeveer).
Kan je ook met CanZE zien op hoe veel fases de Zoe laad?
Ik kan mij herinneren dat de monteur een teststekker had met een kacheltje erop.
Dus waarschijnlijk 1 fase laden.

De Zoe kan dus ook op 2 fase laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoe heeft onder de 16A een beroerde power factor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgend jaar al 8% bijtelling?
Aanschafsubsidie tot aanschafwaarde van €40.000 (onder Model 3 dus).

https://www.rtlnieuws.nl/...ningrijden-klimaat-milieu

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:42:
Volgend jaar al 8% bijtelling?
Aanschafsubsidie tot aanschafwaarde van €40.000 (onder Model 3 dus).

https://www.rtlnieuws.nl/...ningrijden-klimaat-milieu
Ja, dat las ik ook.. Ik had gehoopt (gegokt) op 8% in 2021, zodat de ID3 nog in de 4% viel als ik 'm volgend jaar zou krijgen....

Maar goed, eerst ff het definitieve afwachten, er zit maar een klein (maar niet geheel onbelangrijk) verschil in 'na 2020' of 'per 2020'

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 25-06-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:47:
[...]

Ja, dat las ik ook.. Ik had gehoopt (gegokt) op 8% in 2021, zodat de ID3 nog in de 4% viel als ik 'm volgend jaar zou krijgen....
Gegokt? Dat was beloofd in de autobrief! De overheid blijkt weer geen betrouwbare partner als dit zo is.

Autobrief

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:49:
[...]

Gegokt? Dat was beloofd in de autobrief! De overheid blijkt weer geen betrouwbare partner als dit zo is.

[Afbeelding: Autobrief]
Da's al vaker gebleken. Maar ook in het concept klimaataccoord werd nog 4% genoemd voor 2020, en de 8% per 2021 en dan oplopend.
Ik hoop dat het een foutje is, nu er her en der (niet officieel) wat naar buiten komt is dat natuurlijk zo gemaakt, en 90% van de media copy/pasted het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dankzij Pieter Omtzigt en andere stemmingmakers met hun Teslatax populisme..
Particulieren willen straks voldoende tweedehands EVs te kiezen hebben, dus ja, de zakelijke rijder moet wat korting krijgen, en mag heus wel wat afgebouwd, maar niet nu al..
Maar idd, misschien een typo of misverstand.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-06-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Nu al naar de 8% zou hun hele idee van de doelen halen wel eens compleet in de war kunnen gooien.

Dan wordt het financiele voordeel tussen een 8% bijtelling op 45k of 22% bijtelling op een ICE van 25k ineens al kleiner, en zijn mensen toch sneller geneigd naar een ICE, puur om het range en accuangst verhaal.

In 2021 afbouwen is logisch, want dan is er meer / betaalbaarder aanbod en dan lijkt 8% mij redelijk, maar met wat er nu leverbaar is nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tot 12% is een EV nog wel interessant, puur financieel gezien. Vanaf 16% zullen alleen nog maar EV enthousiasts kiezen voor EV. Mensen die nog nooit EV gereden hebben zullen dan afhaken. Tenzij het prijsverschil tussen EV en ICE gedicht wordt binnen nu en 4 jaar. Ik verwacht dit helaas niet.

8% zou op een e-Niro 300 euro bruto bijtelling zijn, 12% zou 450 bruto bijtelling zijn, uitgaande van een cataloguswaarde van 45k
Ter vergelijking, een Niro HEV kost 35k en is dus bruto 640 euro bijtelling.
IMHO heeft de e-Niro meer voordelen dan nadelen tov de Niro HEV, maar ik verwacht dat conservatief Nederland voor het kleine prijsverschil bij 12% bijtelling toch voor de niet EV zal kiezen.

Een ICE van 25k vergelijken met een EV van 45k is natuurlijk niet eerlijk.

208 GT-Line 100 pk kost 25k
e-208 GT-Line kost 40k. Bij 12% bijtelling gaat natuurlijk niemand de e-208 kiezen boven de 208 ICE; ondanks zijn hogere vermogen.
Bij 8% is het verschil in bijtelling nog wel fors. Ik verwacht niet dat de vraag naar EVs daalt bij 8% bijtelling.

[ Voor 57% gewijzigd door Z___Z op 25-06-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Moet het nog zien, maar als dit van volgend jaar naar 8% gaat moet ik een gesprek hebben met mijn werkgever. Dan wordt het opeens wel best een prijzige grap.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
qadn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:09:
Moet het nog zien, maar als dit van volgend jaar naar 8% gaat moet ik een gesprek hebben met mijn werkgever. Dan wordt het opeens wel best een prijzige grap.
Lease je boven je budget? Met eigen bijdrage wordt de rekensom al snel negatief natuurlijk.
Een Tesla Model 3 LR komt op 460 bruto bijtelling i.p.v. 295.
Een vergelijkbare D-segment auto zal rond de 40k kosten of 733 bruto bijtelling per maand. Nog steeds de moeite waard als het binnen budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Mijn Leaf (2018/19) klapt de spiegels automatisch in, maar soms klappen ze niet meer automatisch uit. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Ik dacht eerst dat dat gebeurt wanneer de parkeersensoren iets detecteren, maar dat lijkt toch niet zo te zijn.
Bug? Feature?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Veneficus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:36:
Mijn Leaf (2018/19) klapt de spiegels automatisch in, maar soms klappen ze niet meer automatisch uit. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Ik dacht eerst dat dat gebeurt wanneer de parkeersensoren iets detecteren, maar dat lijkt toch niet zo te zijn.
Bug? Feature?
Ik herken het, maar vermoedde dat het iets te maken had met de instellingen die ik had gedaan in Leafspy met betrekking tot het automagisch op slot doen van de deuren bij wegrijden (daarna ontstond het probleem namelijk).

Nu maar weer uit gezet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dus als het aan het kabinet ligt is dit mijn laatste Elektrische auto?

Hoe krijgt het kabinet hun klimaattaks dan op orde?
Ik heb niet het idee dat de particuliere markt ineens allemaal aan de stekker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Veneficus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:36:
Bug? Feature?
Ik heb daarmee nog geen problemen gehad, ze klappen altijd uit.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoezo iets uit te leggen. Ik heb ook een tankpas naast mijn EV. Is reuze handig als je een keer een auto moet huren omdat je iets groters nodig hebt (materiaal voor beursen e.d. meenemen) of als je auto in de garage staat en je als vervanging een benzine auto krijgt.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik er een privé benzine auto mee voltank.
Deveon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Ook geen probleem, onze afgesloten parkeerplaats is voor klanten en personeel. We hebben met lease autos geen enkel probleem. Maar als iemand van ons privé een EV zou kopen en hem eraan hangt ziet de baas echt het verschil met een klant niet. En anders kan je hem nog altijd aan de granny loader hangen, waarbij het stroomgebruik met het serverpark gesaldeerd wordt. Zie dan nog maar eens uit te zoeken wat wat is voor wie...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Kan je ook met CanZE zien op hoe veel fases de Zoe laad?
Ik kan mij herinneren dat de monteur een teststekker had met een kacheltje erop.
Dus waarschijnlijk 1 fase laden.

De Zoe kan dus ook op 2 fase laden?
Goede vraag over CanZe. Ik heb CanZe al een hele poos niet meer gebruikt, dus weet niet zeker of je het ook per fase kan zien.

Ik heb zelf nog nooit een 2-fase paal mogen tegenkomen, dus of de Zoe ook op 2 fases ipv 3 kan laden kan ik niet bevestigen. Wilde alleen aangeven wat anders een mogelijke oorzaak kan zijn van je behaalde waardes, en dit was er één die ik zelf waarschijnlijker acht gezien mijn eigen ervaring met laden (= 'Zoe laadt altijd wat de paal geeft')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding: Autobrief]
Het zou inderdaad heel dom zijn als ze het percentage al in 2020 gaan aanpassen. Al die mooie EV's die zijn aangekondigd zijn nu nog niet leverbaar.. Dan toch nog maar snel een Tesla Model 3 scoren..

Ik de horizonbepaling van de wet staat trouwens ook 1 januari 2021. De regering kan de wet natuurlijk altijd aanpassen, maar het blijkt maar weer dat je geen lange termijn planning moet doen met hun beloften..

[ Voor 77% gewijzigd door RichieB op 26-06-2019 21:22 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

RichieB schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:33:
Het zou inderdaad heel dom zijn als ze het percentage al in 2021 gaan aanpassen. Al die mooie EV's die zijn aangekondigd zijn nu nog niet leverbaar.. Dan toch nog maar snel een Tesla Model 3 scoren..
De enige motivatie om mensen EV te laten rijden, is dus een financiële stimulans door het echt overdreven goedkoop te maken. Maar de marktwerking zal gaan leren of, wanneer EV 22% wordt, EV's opeens wel voordelig gemaakt kunnen worden...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Mar.tin schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:10:
[...]

Ik herken het, maar vermoedde dat het iets te maken had met de instellingen die ik had gedaan in Leafspy met betrekking tot het automagisch op slot doen van de deuren bij wegrijden (daarna ontstond het probleem namelijk).

Nu maar weer uit gezet. :+
Dat heb ik bij deze auto nog niet gedaan. Maar misschien moet ik die even aan- en uitschakelen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Crazy D schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:56:
[...]

De enige motivatie om mensen EV te laten rijden, is dus een financiële stimulans door het echt overdreven goedkoop te maken. Maar de marktwerking zal gaan leren of, wanneer EV 22% wordt, EV's opeens wel voordelig gemaakt kunnen worden...
Ik denk dat zolang de aanlevering de beperking is, dat de EV's niet goedkoper worden. Er moet éérst véél meer capaciteit bijgebouwd worden voordat de prijzen omlaag kunnen.

Dat zal dan weinig te maken hebben met een bijtellingsprikkel.
De kosten voor ICE's gaan gegarandeerd omhoog de komende jaren, de restwaardes gaan harder dalen dan ooit, dus het bezit ervan zal onaantrekkelijker worden.

Als er vanaf 2030 geen ICE's nieuw meer verkocht mogen worden in NL, dan zullen misschien voor een beperkte groep de waardes even stijgen, maar ik vermoed dat tegen die tijd (over 11! jaar) de techniek zover gevorderd is dat alle tegens lang weggenomen zijn.
Veneficus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:18:
[...]
Dat heb ik bij deze auto nog niet gedaan. Maar misschien moet ik die even aan- en uitschakelen.
Hmm, dan heeft het daar misschien niets mee te maken haha. Ik bemerkte het bij mijn Leaf op nádat ik dat aangepast had. En de vorige 2 konden het uberhaupt niet automatisch bij op slot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Crxtreem schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:32:

Ik heb niet het idee dat de particuliere markt ineens allemaal aan de stekker gaat.
Als het EV leasen duurder word gaat de 3 na de lease naar privé en rijd ik hem nog wat verder op. Mijn baas geeft 50% leasebudget als salaris indien je niet kiest voor een leaseauto dus leasen hoeft niet altijd de beste keuze te zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mijn rechter voorband had plotseling een lagere druk, bij controle blijkt er helaas een schroef in te zitten (gelukkig naderde de banden toch al einde levensduur).

Hebben er al mensen onderzoek gedaan naar banden voor een Hyundai Ioniq? Voor de Leaf had iedereen het altijd over ecopia's, gaat dat voor de Ioniq ook op wellicht of zal ik maar gewoon voor de originele Michelin energy saver gaan? (205/55/R16).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 26-06-2019 14:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
Sindskort heeft Renault een nieuwe app, genaamd My Renault app. Het werkt opzich prima, aflezen van de laadstatus gaat prima. Alleen zou je ook de airco ermee kunnen aanzetten op afstand, maar bij mij werkt dat niet? Iemand hier ervaring mee?

Normaal gebruik ik het niet, maar op hete dagen zoals gisteren is het wel handig! (Of koude dagen in de winter, maar dan kan ik gewoon het knopje op de sleutel gebruiken. Op werk staat de auto stuk verder weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
kepler schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:41:
Sindskort heeft Renault een nieuwe app, genaamd My Renault app. Het werkt opzich prima, aflezen van de laadstatus gaat prima. Alleen zou je ook de airco ermee kunnen aanzetten op afstand, maar bij mij werkt dat niet? Iemand hier ervaring mee?

Normaal gebruik ik het niet, maar op hete dagen zoals gisteren is het wel handig! (Of koude dagen in de winter, maar dan kan ik gewoon het knopje op de sleutel gebruiken. Op werk staat de auto stuk verder weg)
Hoe oud is je Zoe? Ze komen met een 3 jaar abo op ZE Services, dat is het gedeelte waarmee je vanaf afstand het laden kunt regelen en de airco/verwarming kunt aan/uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

assje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:31:
Mijn rechter voorband had plotseling een lagere druk, bij controle blijkt er helaas een schroef in te zitten (gelukkig naderde de banden toch al einde levensduur).

Hebben er al mensen onderzoek gedaan naar banden voor een Hyundai Ioniq? Voor de Leaf had iedereen het altijd over ecopia's, gaat dat voor de Ioniq ook op wellicht of zal ik maar gewoon voor de originele Michelin energy saver gaan? (205/55/R16).
Ecopia is wat duur, energy saver en bridgestone turanza 205/55r16 91q zijn goeie opties.

Je kunt ook 195 bandjes op je velgen zetten voor een kleine efficientieverbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Arnout schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:49:
[...]

Hoe oud is je Zoe? Ze komen met een 3 jaar abo op ZE Services, dat is het gedeelte waarmee je vanaf afstand het laden kunt regelen en de airco/verwarming kunt aan/uitzetten.
Nee, dat is het probleem niet. Ik heb de auto in januari gekocht en uiteindelijk is het me gelukt om ZE Service aan te schaffen. Er was verteld dat dat een hoop geld zou kosten, maar ik heb iets van 20 euro betaald. Vond ik een prima deal :D

Via de vorige 'app' (of eigenlijk website), werkte het namelijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Crxtreem schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:32:

Ze zullen hiermee in elk geval stimuleren dat massaal de youngtimer als alternatief wordt overwogen.
Dat is nu al veel goedkoper in de bijtelling dan EV en dat verschil wordt dus meer dan verdubbeld.
Zie om mij heen dat ook nu al vaak voor youngtimer wordt gekozen (meestal zo'n landrover achtig ding van Volvo, Mercedes of Range Rover) en men mij glazig aan kijkt als ik toch nog voor EV pleit.
Bij mij zal het een EV blijven omdat ik nog wel iets heb met milieu en de WAF hier ook in mee speelt.
En als je het kunt betalen kan je deze afweging maken, maar ik heb ook begrip voor lieden waar dat anders ligt. En dan is het jammer als er verkeerde prikkels in het systeem zitten.
Het lulligst is het voor mensen die vanwege lange levertijd nu behalve het lange wachten ook nog een verdubbeling van de kosten te verwerken krijgen terwijl zij al aan de verplichting vast zitten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
ben van YT naar EV gegaan (ca. 30% goedkoper), ook wel omdat ik thuis uitverduurzaamd was.

We zien wel wat de overheid er van gaat bakken. Uiteindelijk lijken ze nu in de Electra - Gas discussie ook de draai te gaan maken (E -5ct / Gas + 10ct)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eltron schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Ze zullen hiermee in elk geval stimuleren dat massaal de youngtimer als alternatief wordt overwogen.
Dat is nu al veel goedkoper in de bijtelling dan EV en dat verschil wordt dus meer dan verdubbeld.
Zie om mij heen dat ook nu al vaak voor youngtimer wordt gekozen (meestal zo'n landrover achtig ding van Volvo, Mercedes of Range Rover) en men mij glazig aan kijkt als ik toch nog voor EV pleit.
Bij mij zal het een EV blijven omdat ik nog wel iets heb met milieu en de WAF hier ook in mee speelt.
En als je het kunt betalen kan je deze afweging maken, maar ik heb ook begrip voor lieden waar dat anders ligt. En dan is het jammer als er verkeerde prikkels in het systeem zitten.
Het lulligst is het voor mensen die vanwege lange levertijd nu behalve het lange wachten ook nog een verdubbeling van de kosten te verwerken krijgen terwijl zij al aan de verplichting vast zitten.
Zelf ook YT gehad......en ga maar eens rekenen, met name onderhoud/verzekering/mrb op de vaak toch zware/dure bakken die men neemt als YT want dan heb je tenminste nog een luxe bak (niemand neemt een aygo als YT). Dan je brandstof (ze zuipen) en afschrijven doe je ook.

Denk dat de YT beslissing vaak niet z'n rationele is (meer van luxe bak rijden voor weinig)....... als je eenmaal EV gereden hebt ga je niet meer zo snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem is dat voor de mensen waarvoor een youngtimer interessant is, er geen andere kosten dan bijtelling zijn. En dan is het ontegenzeggelijk goedkoper om een auto te nemen waarbij je bijtelling betaalt over de dagwaarde i.p.v. de nieuwwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:17:
Zoe heeft onder de 16A een beroerde power factor.
Precies, daarom haalt @Crxtreem zo'n laag vermogen op 3x12A. Als je het schijnbaar vermogen kon meten zou je zien dat dat netjes is wat je verwacht.
Op 3x16A laadt mijn ZOE Q210 met ca. 9 kW en power factor 0,9. Bij 3x14A is de power factor nog maar 0,74 en haal ik maar 6,8 kW. Het schijnbaar vermogen is dan 9,2 kVA en dat is ongeveer wat je zou verwachten bij 3x14A. Op 3x12A kan ik helemaal niet betrouwbaar laden (soms wel, soms niet), maar dat je dan maar 5,6 kW haalt verbaast me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
mux schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:18:
Het probleem is dat voor de mensen waarvoor een youngtimer interessant is, er geen andere kosten dan bijtelling zijn. En dan is het ontegenzeggelijk goedkoper om een auto te nemen waarbij je bijtelling betaalt over de dagwaarde i.p.v. de nieuwwaarde.
Youngtimers worden alleen door ondernemers gereden. Die hebben dus altijd ook de kosten aan de auto. Kosten zijn wel bruto, waardoor die regeling juist zo gunstig is vergeleken met privé rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Na een aantal ritten met de onlangs aangeschafte 2013 Leaf is ons oordeel wat dubbel. Elektrisch rijden bevalt heel goed, het is een vrij ruime en praktische auto, ook nog mooi uitgevoerd en comfortabel in de Tekna uitvoering. Ons exemplaar is echt in heel goede staat. Opladen thuis gaat prima, ik kan de auto achter de tuin neerzetten en heb een laadpunt bij de schuur gemaakt.

Nu is het helaas zo dat ons rittenprofiel niet optimaal is voor deze 24kW uitvoering. De korte ritten hebben we niet veel, dat doen we al met de fiets. Woon-werk ook met fiets of trein (parkeren is niet te doen waar ik werk) Als we de auto pakken dan toch vaak voor wat verdere stukken. Dit hebben we uitgeprobeerd met een dagje Wunderland Kalkar en dan is onderweg stoppen bij de snellader zowel heen als terug toch al een keer te veel voor mijn gevoel. Dan nog is het rustig rijden op de snelweg om het bereik nog te halen met al wel wat degradatie van ons exemplaar (10/12 balkjes en bijna een ton op de teller). Mijn vrouw vond het helemaal niks toen we ergens nog een omleiding hadden waardoor de geplande route langer werd en we uiteindelijk niet met 10% maar met 3% bij de snellader aankwamen. Ik kan daar zelf iets beter tegen, maar helemaal lekker zit dat ook niet. Ook vind ik het weliswaar meestal prima om 100km/u te rijden lekker rustig en ontspannen, maar ik wil ook wel eens gewoon 120 als het zo uitkomt. 90 vind ik soms prima achter een vrachtwagen, maar in het weekend zijn die er niet zo veel en dan vind ik het te langzaam. 120 rijden zou dan alweer een aardige impact op de range gaan hebben. Voor onze use-case willen we toch echt wat meer bereik (>200km). Iemand die meer korte stukken rijdt zou er een ideale auto aan hebben.

Eigenlijk zouden we deze auto perfect vinden als hij maar een groter bereik had. Een Muxsan uitbreiding zou kunnen, maar dat gaat de laadruimte flink verminderen en ik heb geen zicht op de tijdlijn wanneer dat gedaan zou kunnen worden. Ik denk dus dat we dus toch maar wat meer budget vrij moeten maken en verder kijken voor een Leaf 2 of iets met een dergelijke range. Ik ben er niet rouwig om, het is voor mij een rationele beslissing en nu kan ik de Leaf waarschijnlijk nog goed doorverkopen. Hij staat nu op autoscout24

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmilo
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
@Luiaard Dat scenario waar je nog 3% over hebt voordat je bij een snel lader komt, dan zou het bij mij inderdaad wel even graan kriebelen achter mijn oren.

Ik ben erg benieuwd of Lightyear over een aantal jaar een redelijk alternatief op de markt kan brengen wat een wat groter bereik heeft maar dan niet te veel kost, 500-700 km. Zodra die de occasion-markt op gaan, ben ik erg benieuwd naar de prijzen ten op zichtte van hedendaagse auto's met verbrandingsmotor.

Hoe is dat nu eigenlijk als ik vragen mag? wat zou je ongeveer kunnen verwachten van het TCO(cost of ownership) over 1 jaar als de auto wellicht 1-5 jaren oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

De Lightyear One gaat pas ergens eind 2021 komen. En met een prijs van 150.000 euro? Wil je daar de TCO van? Met zonnepanelen die nooit de efficiëntie kunnen hebben van plaatsing op een dak (en geen subsidie, geen BTW terug)? Één grote gimmick.

Dat ze die auto verkopen als de eerste auto die op zonnestroom rijdt is nog de grootste leugen. Volgens mij zitten er hier in dit topic al genoeg mensen die rijden op zonnestroom; gewoon met de panelen op het dak van het huis (of met de panelen bij de Lidl snelladers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
nannoe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:30:
De Lightyear One gaat pas ergens eind 2021 komen. En met een prijs van 150.000 euro? Wil je daar de TCO van? Met zonnepanelen die nooit de efficiëntie kunnen hebben van plaatsing op een dak (en geen subsidie, geen BTW terug)? Één grote gimmick.

Dat ze die auto verkopen als de eerste auto die op zonnestroom rijdt is nog de grootste leugen. Volgens mij zitten er hier in dit topic al genoeg mensen die rijden op zonnestroom; gewoon met de panelen op het dak van het huis (of met de panelen bij de Lidl snelladers).
Jeetje, dat is wel een heel zure reactie op een initiatief dat iets nieuws probeert.

Het feit dat je op een zonnige dag er 12 km/u bij kan laden door dat beperkte oppervlak en zelfs met een granny charger er al 34 km/u bij krijgt, is een behoorlijk knappe prestatie. Ze bekijken het concept auto in ieder geval op een innovatieve manier, en komen met nieuwe oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Eens, @DaCoTa , dat was zuur. Zat iets teveel frustratie over de gelikte marketing en hype bij, zonder dat er veel informatie wordt gegeven. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
DaCoTa schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:46:
[...]

Jeetje, dat is wel een heel zure reactie op een initiatief dat iets nieuws probeert.

Het feit dat je op een zonnige dag er 12 km/u bij kan laden door dat beperkte oppervlak en zelfs met een granny charger er al 34 km/u bij krijgt, is een behoorlijk knappe prestatie. Ze bekijken het concept auto in ieder geval op een innovatieve manier, en komen met nieuwe oplossingen.
Absoluut innovatief en tevens onzinnig en nog veel te vroeg voor de markt....

99% van je tijd kun je je autoritten laden met stroom van je dak: 5K aan panelen die optimaal liggen.

Dus 144K uitgeven, of 100k of zelfs 50K om op vakantie niet te hoeven laden......

Sono sion: doen het ook, zonder kosten, goedkope panelen die de normale panelen en de lak vervangen (dus kost weinig/niks meer), meer kans van slagen. Als ze op tijd gaan produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
prettig schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:49:
[...]

Absoluut innovatief en tevens onzinnig en nog veel te vroeg voor de markt....

99% van je tijd kun je je autoritten laden met stroom van je dak: 5K aan panelen die optimaal liggen.

Dus 144K uitgeven, of 100k of zelfs 50K om op vakantie niet te hoeven laden......

Sono sion: doen het ook, zonder kosten, goedkope panelen die de normale panelen en de lak vervangen (dus kost weinig/niks meer), meer kans van slagen. Als ze op tijd gaan produceren.
Werd dat ook niet gezegd van Tesla 10 jaar geleden? Ik vind het wel mooi dat een startup uit Eindhoven zoiets maakt. En de kosten zijn ws zo hoog om gewoon geen verkies te maken en als ze er nu al 100 hebben verkocht dan hebben ze iig een begin. We zullen zien of het echt goed uitpakt, maar als je het nooit probeert lukt het helemaal nooit!

En als ik 5 dagen per week op werk sta met de auto, hoeveel dagen/weken zou ik dan mijn auto thuis kunnen laden in Nederland? Een normaal rijtjeshuis met zonnepanelen als voorbeeld nemen? Dit is een oprechte vraag, ik heb geen idee. Normaal ben ik rond half zes weer thuis en 90km totale reisafstand op een dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
Luiaard schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:56:
Na een aantal ritten met de onlangs aangeschafte 2013 Leaf is ons oordeel wat dubbel. Elektrisch rijden bevalt heel goed, het is een vrij ruime en praktische auto, ook nog mooi uitgevoerd en comfortabel in de Tekna uitvoering. Ons exemplaar is echt in heel goede staat. Opladen thuis gaat prima, ik kan de auto achter de tuin neerzetten en heb een laadpunt bij de schuur gemaakt.

Nu is het helaas zo dat ons rittenprofiel niet optimaal is voor deze 24kW uitvoering. De korte ritten hebben we niet veel, dat doen we al met de fiets. Woon-werk ook met fiets of trein (parkeren is niet te doen waar ik werk) Als we de auto pakken dan toch vaak voor wat verdere stukken. Dit hebben we uitgeprobeerd met een dagje Wunderland Kalkar en dan is onderweg stoppen bij de snellader zowel heen als terug toch al een keer te veel voor mijn gevoel. Dan nog is het rustig rijden op de snelweg om het bereik nog te halen met al wel wat degradatie van ons exemplaar (10/12 balkjes en bijna een ton op de teller). Mijn vrouw vond het helemaal niks toen we ergens nog een omleiding hadden waardoor de geplande route langer werd en we uiteindelijk niet met 10% maar met 3% bij de snellader aankwamen. Ik kan daar zelf iets beter tegen, maar helemaal lekker zit dat ook niet. Ook vind ik het weliswaar meestal prima om 100km/u te rijden lekker rustig en ontspannen, maar ik wil ook wel eens gewoon 120 als het zo uitkomt. 90 vind ik soms prima achter een vrachtwagen, maar in het weekend zijn die er niet zo veel en dan vind ik het te langzaam. 120 rijden zou dan alweer een aardige impact op de range gaan hebben. Voor onze use-case willen we toch echt wat meer bereik (>200km). Iemand die meer korte stukken rijdt zou er een ideale auto aan hebben.

Eigenlijk zouden we deze auto perfect vinden als hij maar een groter bereik had. Een Muxsan uitbreiding zou kunnen, maar dat gaat de laadruimte flink verminderen en ik heb geen zicht op de tijdlijn wanneer dat gedaan zou kunnen worden. Ik denk dus dat we dus toch maar wat meer budget vrij moeten maken en verder kijken voor een Leaf 2 of iets met een dergelijke range. Ik ben er niet rouwig om, het is voor mij een rationele beslissing en nu kan ik de Leaf waarschijnlijk nog goed doorverkopen. Hij staat nu op autoscout24
Dat was ook ongeveer mijn gevoel met mijn 24kWh, met een 30kWh had ik dat al een stuk minder, maargoed, het netto verschil in beschikbare capaciteit was ook 10kWh (17 > 27). Nu met de Leaf 40kWh heb ik eigenlijk nooit meer "zorgen" om range, ik kan gemakkelijk werk-woon-werk rijden (160-170km retourtje) en dan in de avond ook nog een uitstapje van 100km maken zonder dat ik me druk maak of ik nog wel op werk geraak. Of op dagen dat ik alle toeters en bellen uit de kast trek (verwarming / airco / wat rapper / wind) maakt het niets uit.

Echter daartegenover staat (ten opzichte van mijn 24kWh) een forse investering. De 24kWh kon ik voor €13.000 (54.000 km op de teller) meenemen. Het prijskaartje van mijn 40kWh was 27-en-een-beetje duizend euro.

Natuurlijk gelukkig gunstig ingeruild tussendoor, omdat ik er ook maar relatief kort (1 maand met de 24 en 6 maand met de 30) mee gereden heb, maar zéker de juiste keuze geweest. Nu 37-en-een-beetje kWh beschikbaar, adaptive cruise control, ProPilot, Carplay, wat méér pit. Met name de ProPilot was voor mij een groot punt om een "dure" upgrade te maken. Immers kon ik voor €5500 plusminus bij Muxsan ook met wat wachten 17kWh extra kopen om 43kWh netto te hebben. Da's toch nog 6 extra t.o.v. nu.
Gewoon een hele lekkere auto. Voor mijn gevoel veel toekomstbestendiger op mijn gebruik en gemak. De 30kWh kon je op een winderige dag op 160km werk-woon-werk ook al wel leegrijden met de verwarming aan, en mijn (rustige) rijgedrag. En voelde qua auto, ondanks dat het een model uit 2016 was, redelijk kaal zonder functionaliteit die op een auto van vergelijkbare prijsklasse uit 2014 al wél zat. (Outlander met ACC / LDW, enzovoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
In de eerste berichten over de Lightyear One werd gezegd dat deze kon rijden op de opgewekte stroom van de zonnepanelen en de accu was voor als het donker was. Je kon dus de hele dag rijden op de panelen en pas 's avonds op de accu. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn en rij je altijd op de accu, net als de Sion die wel een keer of vijf goedkoper is.

De Sion vind ik al niet echt mooi maar die ziet er wel uit als een geheel waarbij de verhoudingen redelijk kloppen. De LightYear One ziet er echt niet uit, rare verhoudingen en het klopt gewoon niet. Het is een samenraapsel van stijlen en onderdelen. Maar misschien dat het in het echt beter uitpakt dan op foto en video. Ik hoop wel dat ze het redden want het is een goed initiatief maar ik geloof er niet in zoals hij nu is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:20:
Eens, @DaCoTa , dat was zuur. Zat iets teveel frustratie over de gelikte marketing en hype bij, zonder dat er veel informatie wordt gegeven. Sorry.
Je raakt wat mij betreft toch wel de kern van veel EV-gerelateerde persberichten tegenwoordig. Er worden allerlei zaken beloofd die niet met specs gesteund worden, veel te vaag blijven, uiteindelijk te laat worden opgeleverd, veel duurder worden of zelfs onbetaalbaar zijn en/of niet voldoen aan de marketing uitlatingen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kepler schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:06:
[...]
Werd dat ook niet gezegd van Tesla 10 jaar geleden? Ik vind het wel mooi dat een startup uit Eindhoven zoiets maakt. En de kosten zijn ws zo hoog om gewoon geen verkies te maken en als ze er nu al 100 hebben verkocht dan hebben ze iig een begin. We zullen zien of het echt goed uitpakt, maar als je het nooit probeert lukt het helemaal nooit!
Dat argument gaat op als je de enige bent. Nu zet je een overpriced product op de markt met meerdere aanbieders. Dan kom je er niet door innovatief te zijn.
En als ik 5 dagen per week op werk sta met de auto, hoeveel dagen/weken zou ik dan mijn auto thuis kunnen laden in Nederland? Een normaal rijtjeshuis met zonnepanelen als voorbeeld nemen? Dit is een oprechte vraag, ik heb geen idee. Normaal ben ik rond half zes weer thuis en 90km totale reisafstand op een dag.
Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kWh inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Het is een leuke gimmick, maar (op dit moment) het geld niet waard.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
Maasluip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:32:
Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kW inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Tja, de allereerste auto's leken ook dure gimmicks vergeleken bij paarden. Dit is gewoon een hele nieuwe innovatie en de toekomst zal uitwijzen of het wat is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik denk dus dat we dus toch maar wat meer budget vrij moeten maken en verder kijken voor een Leaf 2 of iets met een dergelijke range. Ik ben er niet rouwig om, het is voor mij een rationele beslissing en nu kan ik de Leaf waarschijnlijk nog goed doorverkopen. Hij staat nu op autoscout.
Herkenbaar verhaal, voor mij de reden geweest om over te stappen op een Ioniq. Echter zou het mij enigzins verbazen als je voor die prijs van je Leaf afkomt, ik heb mijn 2013 Tekna met 90.000km uiteindelijk voor €11.800,- verkocht.

Grijze i.p.v. wit zal wat helpen en ik heb wat korting gegeven voor de 90k onderhoudsbeurt die direct moest gebeuren maar in het geheel stond (staat?) de Leaf markt aardig onder druk. Zeker in het luxe segment (Tekna) denk ik dat het lastig is omdat de meerprijs lastiger te verantwoorden is nu er ook alternatieven zijn voor mensen die de luxe willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Kan je niet kijken naar de Zoe met 40kwh? Relatief lage aanschaf (ivm accu huur), en als je niet zoveel km's maakt is dat ook nog relatief goedkoop.

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]

Dat argument gaat op als je de enige bent. Nu zet je een overpriced product op de markt met meerdere aanbieders. Dan kom je er niet door innovatief te zijn.

[...]

Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kW inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Op dit moment zijn er niet zoveel aanbieders van auto's met zonnepanelen toch? Ja de Sion, dan heb je er dus twee. Ik ben het zeker met je eens dat het op dit moment teveel geld is, maar je kan niet verwachten dat je in 1x een betaalbare electrische auto op (gedeeltelijk) zonne-energie hebt die een bereik heeft van 400-700km. En als er maar genoeg rijke mensen zijn die dit wel zien zitten, dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Ik vind het een interessant concept en ben erg benieuwd hoe het ze vergaat (kan ook heel snel weer afgelopen zijn natuurlijk)

Wat de zonnepanelen, nee voor deze auto inderdaad niet direct van belang. Maar ik zou wel interesse hebben in een betaalbare auto die 80-100km kan opladen op zonne-energie, aangezien de auto 5 dagen per week op een parkeerterrein op werk staat (en niet thuis). De vraag is of dat ooit betaalbaar gaat worden, zijn genoeg alternatieve natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kepler schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Op dit moment zijn er niet zoveel aanbieders van auto's met zonnepanelen toch?
Zonnepanelen op de auto om de auto van stroom te voorzien zijn voor een te kleine groep een USP om er zo'n prijs voor te vragen.
Daarbij staat de meerprijs ook niet in relatie tot die panelen. Ik heb ook een zonnepaneel op mijn Prius, en dat was zelfs geen optie van 10.000 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

[...]

Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kWh inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Ik denk dat het niet uitmaakt, ze hebben een (extreem) duur premium product, wat beperkt verkocht wordt, waar waarschijnlijk (hopelijk) voldoende geld aan verdiend wordt.

Het is duidelijk een auto "omdat het kan" en niet omdat deze auto de economische keuze is. €150.000 aan auto ga je met geen enkele hoeveelheid aan "gratis" kilometers terugverdienen natuurlijk. Bij €0,03 / km aan stroom, heb je het over 4 miljoen km's. Bij 70? km per dag is dat +-58.000 dagen ofwel 158 jaar.

Het is dus hooguit voor de "kijk-mij-dan-factor". Of het met dit model financieren van betaalbaardere opties. O+

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 27-06-2019 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Mar.tin schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt, ze hebben een (extreem) duur premium product, wat beperkt verkocht wordt, waar waarschijnlijk (hopelijk) voldoende geld aan verdiend wordt.

Het is duidelijk een auto "omdat het kan" en niet omdat deze auto de economische keuze is. €150.000 aan auto ga je met geen enkele hoeveelheid aan "gratis" kilometers terugverdienen natuurlijk. Bij €0,03 / km aan stroom, heb je het over 4 miljoen km's. Bij 70? km per dag is dat +-58.000 dagen ofwel 158 jaar.

Het is dus hooguit voor de "kijk-mij-dan-factor". Of het met dit model financieren van betaalbaardere opties. O+
Ik denk dat er verlies gemaakt wordt, dit is een product waarbij het gaat om de technologische vooruitgang, zelfde verhaals als de Tesla Model S, de kopers van dit product hebben er mede voor gezorgd dat er een Model 3 op de markt gezet kon worden omdat de R&D toch ergens van betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met dat verschil dat toen de Model S er was, er geen alternatief was. Dus als je elektrisch wilde rijden met veel range en sportwagen acceleratie, dan had je geen keus. En daarom verkocht die nog best goed.
Maar in de huidige markt, geef mij een argument waarom ik een auto die 1,5x zo duur is zou kopen als die Model S ook geweldig is. Er zijn vast mensen die dat zullen doen, maar niet in die aantallen als die de Model S kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 10:42

Nu is het helaas zo dat ons rittenprofiel niet optimaal is voor deze 24kW uitvoering...
Ook ik had dezelfde ervaringen met een 1e generatie Leaf met wat degradatie, vooral rijden op de snelweg wordt hard afgestraft, ook als je rond de 100 blijft. De range prediction is grillig en geeft range anxiety. Ik heb nu (na twee jaar zonder EV) een Ioniq en net 220km op een lading gereden en 18% over. De enige concessie die ik doe is dat ik op de snelweg tussen de 100~110 blijf. Range prediction is stabiel en daardoor "durf" ik veel meer dan met de Leaf.

Wel tweedehands 2x zo duur als wat je nu voor de Leaf vraagt :|

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

UniMatrix schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:23:
[...]
Wel tweedehands 2x zo duur als wat je nu voor de Leaf vraagt :|
Ook een flink stuk nieuwer.

Ik rij nu ruim een maand met de Ioniq en de range prediction is altijd gruwelijk nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
[...]
Wat de zonnepanelen, nee voor deze auto inderdaad niet direct van belang. Maar ik zou wel interesse hebben in een betaalbare auto die 80-100km kan opladen op zonne-energie, aangezien de auto 5 dagen per week op een parkeerterrein op werk staat (en niet thuis). De vraag is of dat ooit betaalbaar gaat worden, zijn genoeg alternatieve natuurlijk.
Dan kan je dus beter gewoon zonnepanelen op het dak van je werkgever leggen, veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:09:
[...]

Dan kan je dus beter gewoon zonnepanelen op het dak van je werkgever leggen, veel efficiënter.
Klopt, daarom zeg ik ook dat er genoeg alternatieven zijn. Alleen liggen er al zonnepanelen, maar worden zover ik weet niet gebruikt voor de laadpaal :P

Mooiste zou een overkapping voor de parkeerplaats zijn met zonnepanelen en op basis daarvan laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:59
Volgens mij is een belangrijker punt van de Lightyear One de efficiëntie, niet per se de zonnepanelen. Dat ze 50% meer km uit een kWh halen is een behoorlijke verbetering. Ook al is het financieel geen aantrekkelijke propositie en qua uiterlijk, tje, smaken verschillen, ze leggen de lat wel een stuk hoger. De in-wheel motors ben ik ook benieuwd naar, hoe dat zich zal gedragen als ze wat moeilijkere rij-condities gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DaCoTa schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:53:
Volgens mij is een belangrijker punt van de Lightyear One de efficiëntie, niet per se de zonnepanelen. Dat ze 50% meer km uit een kWh halen is een behoorlijke verbetering. Ook al is het financieel geen aantrekkelijke propositie en qua uiterlijk, tje, smaken verschillen, ze leggen de lat wel een stuk hoger. De in-wheel motors ben ik ook benieuwd naar, hoe dat zich zal gedragen als ze wat moeilijkere rij-condities gaan testen.
Eerst zien in de praktijk, dan geloven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
midego schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat er verlies gemaakt wordt, dit is een product waarbij het gaat om de technologische vooruitgang, zelfde verhaals als de Tesla Model S, de kopers van dit product hebben er mede voor gezorgd dat er een Model 3 op de markt gezet kon worden omdat de R&D toch ergens van betaald moet worden.
Is dat wel écht zo? Maken ze écht vooruitgang? Maken ze écht gebruik van nieuwe techniek?

De EV techniek is onderhand toch wel re-de-lijk volwassen en volgens mij prima te koop in de markt. Zelfde verhaal met accu's, zonnepanelen(onderdelen en optimizers). Hooguit "veel" kosten voor het ontwikkelen van een chassis.

In elk geval is de know-how behoorlijk aanwezig in de markt volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 27-06-2019 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Maasluip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:13:
Met dat verschil dat toen de Model S er was, er geen alternatief was. Dus als je elektrisch wilde rijden met veel range en sportwagen acceleratie, dan had je geen keus. En daarom verkocht die nog best goed.
Maar in de huidige markt, geef mij een argument waarom ik een auto die 1,5x zo duur is zou kopen als die Model S ook geweldig is. Er zijn vast mensen die dat zullen doen, maar niet in die aantallen als die de Model S kochten.
Qua positionering lijkt de Lightyear One meer op de 1e Tesla Roadster: kleine oplage voor de liefhebber die iets exclusiefs wil, waarvan de opbrengst wordt gebruikt om een betaalbaardere volgende iteratie te ontwikkelen. Ik ben benieuwd of ze de inwielmotoren betrouwbaar gaan krijgen, dat is wel echt een first in zo’n groot voertuig.

[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2019 14:18 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:09:
[...]

Ik zou zeggen, ga het maar doen dan. In mijn geval is het makkelijker om een Sion te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 16:51
Het hele verhaal van EV's met PV's doet me denken aan de eerste robotmaaier, die was ook uitgerust met een PV paneeltje en pokkeduur. Uiteindelijk is het toestel een stille dood gestorven en heeft het bedrijf een serieuze media campagne er tegen aan moeten gooien om geloofwaardig over te komen met een model zonder PV maar ook nog héél duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
De Sion wordt juist heel goedkoop. De Lightyear is duur, maar vanwege de efficiëntie en de premium afwerking. Niet vanwege de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als je nu een luxe EV wil verkopen moet je concurreren met de EQC, e-Tron, i-Pace en Tesla. Daarmee moet je product echt heel bijzonder of veel beter zijn om nog toe te kunnen treden. Als ze echt iets grensverleggend hebben ontwikkeld, kunnen ze beter toeleverancier worden zoals Bosch. Dan kunnen ze van alle merken wat meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Gluten Parody schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Qua positionering lijkt de Lightyear One meer op de 1e Tesla Roadster: kleine oplage voor de liefhebber die iets exclusiefs wil, waarvan de opbrengst wordt gebruikt om een betaalbaardere volgende iteratie te ontwikkelen. Ik ben benieuwd of ze de inwielmotoren betrouwbaar gaan krijgen, dat is wel echt een first in zo’n groot voertuig.
En hoe dat zn impact heeft op het rijgedrag, door het hogere onafgeveerde gewicht nu de motor in het wiel zit.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
NielsTn schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:40:
[...]

En hoe dat zn impact heeft op het rijgedrag, door het hogere onafgeveerde gewicht nu de motor in het wiel zit.
Vermoedelijk alleen maar positief toch? Onderstel strakker op de weg en minder deining in de koets.
Pierz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:58:
De Sion wordt juist heel goedkoop. De Lightyear is duur, maar vanwege de efficiëntie en de premium afwerking. Niet vanwege de zonnepanelen.
Alsnog geloof ik niet in de TVT van de zonnepanelen in de body.

De potentie is simpelweg dusdanig laag dat het nooit significant iets toevoegt. Alle energie of geld die je eraan spendeert kan naar mijn mening beter besteed worden.

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 27-06-2019 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Vermoedelijk alleen maar positief toch? Onderstel strakker op de weg en minder deining in de koets.
Lager onafgeveerd gewicht is beter voor het rijgedrag. Motoren in de wielen zijn daar dus niet bevorderlijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
AndRo555 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:13:
[...]

Lager onafgeveerd gewicht is beter voor het rijgedrag. Motoren in de wielen zijn daar dus niet bevorderlijk voor.
Edit, scheef gelezen.

Maar, zonder me verdiept te hebben, waarom?

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 27-06-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Op dit moment zijn er niet zoveel aanbieders van auto's met zonnepanelen toch?
Toyota Prius Plug-In

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Het ‘unsprung weight’ zou niet veel hoger dan normaal zijn... misschien de wieltjes van de BMW i3 geleend?

Volgens mij wil je de wielmassa zo laag mogelijk houden zodat het sneller meebeweegt met oneffenheden in het wegdek en niet te lang nadeint.

[ Voor 39% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2019 19:13 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Edit, scheef gelezen.

Maar, zonder me verdiept te hebben, waarom?
Zonder in echt in technisch detail te gaan kan je het intuïtief benaderen door te veronderstellen dat je op een weg je koetswerk (=afgeveerd) eigenlijk zo constant mogelijk wil laten voortbewegen. Dus zonder enige op en neer beweging in de koets. Idealiter heb je dan vering die de wielen elke hobbel of put exact laten volgen.

Effectief laat je vering dus je wiel op en neer gaan om deze afwijkingen in de weg op te vangen. Hoe zwaarder deze zijn hoe minder vanzelfsprekend het is om bij xyz km/u het wiel door die hobbel naar boven te laten komen en terug naar beneden te laten gaan.

Vergelijk het met zo snel mogelijk door een krappe doolhof te rennen. Dat gaat makkelijker als je geen rugzak met 25kg mee hebt.

(uiteraard spelen er nog een hoop andere factoren mee, maar dan ben je al snel een dozijn aan wiki pagina's verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 16:51
Oei moeilijk onderwerp met gewichtsverdeling.
Al wel enkele testen via YT gezien van de leaf e+
Een leaf die wat hoger op zijn poten staat voor de grotere batterij waardoor die blijkbaar minder comfortabel afgeveerd is bij snelweg rijden. Eentje verklaart zelfs dat je zeeziek kan worden bij langere snellere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 20:49
nannoe schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:07:

En lees dat de bijtelling volgend jaar al naar 8 procent gaat op EVs. Tegenvaller dan als je zakelijk een e niro hebt met levertijd van meer dan een jaar.

PVoutput

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is tijd om eens een mening te geven die niet strookt met de meerderheid...
Mar.tin schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:08:
Is dat wel écht zo? Maken ze écht vooruitgang? Maken ze écht gebruik van nieuwe techniek?
Ja! Ja en nog een keer ja!

Ik was bij de presentatie van de Lightyear One afgelopen dinsdag, en het één van de zeldzame momenten dat ik emotioneel werd van een ding. Hij is perfect! Ik wil 'm! Maar niet zonder reden.

Allereerst; ik denk dat de LO door veruit de meeste mensen automatisch wordt afgeschreven op de zonnecellen en prijs, maar dit is volledig onbelangrijk voor de doelgroep. Om maar even de vergelijking te maken met muxsan: mensen geven ons met plezier geld en ontvangen momenteel een duidelijk niet-mature product (en geven ons nuttige feedback), want het is een écht product dat écht iets doet waar mensen al jaren en jaren over hebben gefilosofeerd en gechat op tientallen fora, maar niemand die het daadwerkelijk doet. Dit is waarom kickstarters van nostalgische games het zo goed deden, dit is waarom mensen zieke bedragen aan detailingshops geven om hun auto perfect in de lak te zetten. Het gaat helemaal niet om het geld, het gaat om een concept dat nu echt bestaat.

Boven m'n avatar staat niet voor niets '99% efficiënt' - efficiëntie is mijn ding, ik heb tegen vele mensen in mijn leven het verhaal opgehangen dat efficiëntie een win-win-win is. Verbeter ergens de energie-efficiëntie van en alles gaat sneller, goedkoper (vaak ook om te produceren!), blijft langer werken, enz. enz. Ik heb ook vele mensen verteld hoe onnoemelijk inefficiënt auto's zijn. Vergelijk appels met appels - een elektrische fiets vs. een elektrische auto, en voor slechts een 2x hogere gemiddelde snelheid betaal je 25x de energie. Dit is doordat aan alle kanten auto's gewoon compleet verkeerd zijn ontworpen als je om efficiëntie geeft.

En het is hard achteruit aan het gaan! In de jaren '70 hadden we nog regelmatig skirts op auto-achterwielen zitten en flinke boattails, dit is nu allemaal weg. Auto's waren aanzienlijk kleiner en lichter, dat is ook allemaal slechter geworden. Je zou hopen dat de techniek vooruit gaat, maar in auto's is alles eigenlijk alleen maar kut. En toen was er de Aptera 2e.

Mijn favoriete auto; een super-aerodynamische druppelvorm, shrouded wielen, driewielig zodat je extra snel crasht en dus zo min mogelijk rijdt (:P), het ding was de perfectie zelve. Alsof ze een auto voor mij hadden ontworpen en niemand anders. Je kunt wel raden hoe het met Aptera is afgelopen. Net als de Moller Skycar werd het voor mij duidelijk dat mijn jongensdromen nooit werkelijkheid zouden worden.

Maar toen kwam Lightyear. Op de Tweakers-meet waar ik ook een zweverig zeikverhaal heb opgehangen eind vorig jaar kwamen zij ook een presentatie houden, en dat is waar ik voor het eerst van ze hoorde. De presentatie was waardeloos, de mevrouw die de presentatie deed kwam niet uit haar woorden en wist duidelijk bijna niks van de techniek. Kwam geen zinnig woord uit. En dan ook nog zo duur? Nutteloos, ik had het afgeschreven.

Maar afgelopen dinsdag was het andere extreme. Uiteraard de obligatory klimaatonzin en motiverende praatjes over avonturen waar ik nog net genoeg zelfbeheersing voor had om niet keihard 'NEXT' doorheen te roepen (mede omdat ik met vrienden mee was gegaan), maar vervolgens een CEO die duidelijk verstand heeft van techniek (een beetje Musk-ish) en een auto die wederom perfect aansluit op waar ik de industrie graag heen zie gaan: Betere efficiëntie, zodat we niet 200kWh-accu's en 2MW snelladers nodig hebben om ergens te komen. De hele energietransitie is veel makkelijker als iedereen in een auto met de efficiëntie van een lightyear one rijdt. Ik was helemaal om. Als ik miljonair was geweest, had ik meteen een preorder gedaan.

Ik zie de Lightyear One niet als serieuze auto; het is een halo product. Iets heel erg highend dat de ambities en intenties van een bedrijf tentoonstelt, en dat cash produceert zodat het bedrijf door kan met andere producten. De Tesla Roadster van Eindhoven. Wat het kost is compleet onbelangrijk; al kostte het ding een miljoen, het is geen echte auto. Niemand verwacht dat de Lightyear One ooit wordt massageproduceerd.

De techniek in de Lightyear One is echt baanbrekend. Niet omdat het uniek is of dat ze iets hebben gedaan dat nog nooit iemand heeft bedacht - absoluut niet. Dat bestaat niet. Maar omdat ze dingen DOEN die andere mensen alleen maar hebben bedacht. Ze zijn straks de eerste echte auto met in-wheel motoren! Dit is gigantisch. Ockels' Superbus had dit 15 jaar geleden natuurlijk al, net als talloze zelfbouwwagens met Perm pancakes, maar dit is een echte productiewagen. Ook hier wordt er meteen gefocust op de nadelen - namelijk onafgeveerd gewicht - maar het moge duidelijk zijn dat ze hier niet motoren in de wielen stoppen zodat ze meer onafgeveerd gewicht kunnen hebben. Het idee is dat je die motor uit je chassis haalt, waardoor de krachten op je chassis véél lager worden, waardoor je geen differentiaal meer nodig hebt of wat dan ook, altijd 4-wielaandrijving, een lagere binnenvloer en meer bruikbare ruimte, enz. enz. Er zitten zo ontzettend veel voordelen aan, dat dat ene nadeel voor lief wordt genomen. 99% van de autobezitters zal er geen moer van merken dat ze in-wheelmotoren hebben, en zal wel graag de extra ruimte zonder extra luchtweerstand willen.

De zonnepanelen worden m.i. ook verkeerd begrepen. Ja, puur vanuit terugverdientijd-perspectief is het nutteloos; je kunt veel beter het tienvoudige aan zonnepanelen op je dak neerleggen dan een lightyear one kopen. Dat is niet het punt. Het idee is dat de combinatie van het ontwerp dat 100% geoptimaliseerd is op maximalisatie van de zonne-input en de hoge efficiëntie ervoor zorgt dat opeens het hele idee van zonnepanelen op je auto wél nuttig is. Misschien niet het hele jaar door, misschien niet overal, maar het is ontegenzeggelijk waar dat de Lightyear One een significant deel van zijn energie uit de zon kan betrekken. Leg zonnepanelen op een e-tron of i-pace en je krijgt er misschien 1 of 2 km per dag bij - ja, daar heeft het totaal geen zin. Maar dat betekent niet dat het *nooit* zin heeft! Lightyear laat zien dat het beter kan, en dat er een use case hier is.

Aan deze lange post moge het dus duidelijk zijn dat ik geen enkel vertrouwen heb dat dit ooit wat gaat worden. Ze hebben nu wat, enkele tientallen miljoenen aan investering en preorders binnen? Daarmee zet je geen autobedrijf op. Aptera had €200M en is na een stuk of 4 prototypes failliet gegaan. Lightyear moet het vooralsnog met een stuk minder doen. Bovendien maken ze de fout om een auto te maken die alleen interessant is voor mij, mux. Waarvoor dank! Ik hoop, oprecht, dat ze mogen overleven tot het punt waar ze een Sion-achtige auto kunnen maken (maar dan efficiënter) met hetzelfde DNA en vooral eenzelfde soort prijs en productievolume. Dit gaat nog 5+ jaar duren, en dit zijn precaire jaren voor ze. Zeker als ze zo slecht zijn in het sturen van de publieke discussie - bijna alle discussies die ik online lees zijn overweldigend negatief.

Maar vanuit technisch oogpunt doen ze m.i. alles goed. Ze focusen op efficiëntie, paradigmaverschuiving en het is een serieus toekomstgericht Nederlands autobedrijf, iets dat al decennia weg is uit ons land. Ik wens ze alle succes van de wereld, ze zullen het nodig hebben. Ik zou omkomen van de stress in hun situatie. Ze hebben miljarden, niet miljoenen nodig om te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

PeterZ(on) schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:09:
In de eerste berichten over de Lightyear One werd gezegd dat deze kon rijden op de opgewekte stroom van de zonnepanelen en de accu was voor als het donker was. Je kon dus de hele dag rijden op de panelen en pas 's avonds op de accu. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn en rij je altijd op de accu, net als de Sion die wel een keer of vijf goedkoper is.
Ik weet niet welke berichten dat waren, maar waarschijnlijk waren die, net zoals de presentaties over Stella van Solar Team Eindhoven, gebaseerd op de afstand die een Nederlander gemiddeld rijdt op een dag.
Niet "Er komt altijd evenveel of meer energie binnen dan dat je gebruikt terwijl je overdag rijdt",
maar "Leg je gemiddelde afstand af en aan het einde van de dag heb je de verbruikte energie weer terug (of meer) zodat je ook in het donker nog x honderd km kan afleggen".
Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.