BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Paal (van Luminus) wilde niet starten, dus bel ik naar helpdesk. Daar konden ze niet zoeken op paalnummer, maar moesten ze een adres hebben... En 'snelweg E34 in Ranst' was niet voldoende.
Na een tijdje had hij het toch gevonden, maar volgens hem geen fout in de paal, dus het moest aan de kaart liggen. Dan maar verder gereden en gebeld naar Eneco (laadpas). Nee, geen fout in de kaart, moet aan de paal liggen.
Bij een andere paal (Allego) werkte m'n pas wel, dus ik gok dat het aan de paal ligt.
Hoewel, volgens Eneco heb ik niet meer geladen sinds begin december. Ik gebruik die kaart niet veel, maar ben er toch zeker van dat ik vorige week nog eens (publiek) geladen heb.
Fijne is dat er ook zo veel laadpalen zijn in BE. Als ik van kempen naar Gent rij, kom ik op die 100km twee laadpalen tegen...
Heb je geladen met de pas of de app? Ik heb de pas al sinds december en regelmatig mee geladen. Bij mij gaan er geen vrije minuten af. Zelf laad ik met de pas.JayPe schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:07:
De gratis minuten worden wel lekker snel verwerkt met die Telekom pas. Ze hebben 't goed voor mekaar.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Herstel: Alleen de laadtijd van de laatste laadbeurt (van de in totaal ca. 5 laadbeurten met Telekom) is verrekend met de gratis laadminuten. Vind het wel prima, al kan ik me niet voorstellen dat die rekening toch ooit nog eens gaat komen.Marc O. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:26:
[...]
Ik zie nog maar één laadbeurt in de app, namelijk die van afgelopen weekend. De 4 eerdere laadbeurten staan er niet in (maar lijken deels wel verrekend te zijn met de gratis minuten).
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
2016? Die mogen ze helemaal niet (meer) incasseren... Na 2 jaar vervalt de rekening, tenzij deze gestuit is.janesh schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:41:
[...]
Niet alleen Maingau, Evbox kan het ook.
Ik kreeg een paar weken geleden nog de rekening voor een laadsessie op 16-09-2016 en 14-02-2018.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Volgens mij mag je formeel zelfs 5 jaar na dato nog een factuur sturen. Of het netjes is is een andere vraag.daemonix schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:27:
[...]
2016? Die mogen ze helemaal niet (meer) incasseren... Na 2 jaar vervalt de rekening, tenzij deze gestuit is.
Edit: 5 jaar geldt voor zakelijke klanten. Voor particuliere klanten geldt inderdaad een max. termijn van 2 jaar.
[ Voor 21% gewijzigd door Marc O. op 18-02-2019 18:46 ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Beide met pas gestart.
Beiden staan ze niet in de sessies lijst (charge reports is leeg) maar bij contract details staat na twee sessies inmiddels 39/99.
Eerste sessie was 12 minuten testen of de pas werkte. Tweede sessie was laden van circa 25 naar 100%.(overeenkomstig de 27 minuten). Ik vermoed wel dat de interne klok sneller loopt, want 27 minuten is langer dan ik normaal aanhoud: 30 minuten van sub 5% tot 100% in de zomer.
App heb ik nog niet(nooit) gebruikt om sessies te starten. Kan dat überhaupt in Nederland met die Telekom pas?
( boeit mij overigens niet: ik gebruik 't liefst gewoon een pasje)
[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 18-02-2019 19:49 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar weer eens een kijkje gaan nemen op Slack bij Telekom voor het slapengaan. Wat blijkt, ze zijn 'druk in gesprek met Fastned', en als het aan Telekom ligt gaat deze samenwerking nog in Q2 live. Moeten we nog maar zien natuurlijk, maar dit jaar moet dan toch zeker kunnen lukken. Tegen die tijd, zal Telekom helaas wel volledig andere tarieven hanteren, vermoedelijk ook 'gewoon' kWh-based net als de meeste andere partijen nu.Spiller schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:30:
[...]
Vanochtend even getest bij de Kroon maar zoals verwacht werkt Telekom niet bij Fastned.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Wat, waar?fewips schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:48:
[...]
Maar weer eens een kijkje gaan nemen op Slack bij Telekom
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Heb al verschillende keren geladen bij Allego snelladers met de Telekom pas. Niets in de app hoor, geen laadsessies maar ook geen Freiminuten eraf, staat nog steeds op 0/99.JayPe schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:45:
Qua Telekom pas: heb twee sessies gedaan. Beiden Allego. Één bij vd Valk Arnhem. Één bij La Place A50 de Brink.
Beide met pas gestart.
Beiden staan ze niet in de sessies lijst (charge reports is leeg) maar bij contract details staat na twee sessies inmiddels 39/99.
Eerste sessie was 12 minuten testen of de pas werkte. Tweede sessie was laden van circa 25 naar 100%.(overeenkomstig de 27 minuten). Ik vermoed wel dat de interne klok sneller loopt, want 27 minuten is langer dan ik normaal aanhoud: 30 minuten van sub 5% tot 100% in de zomer.
App heb ik nog niet(nooit) gebruikt om sessies te starten. Kan dat überhaupt in Nederland met die Telekom pas?
( boeit mij overigens niet: ik gebruik 't liefst gewoon een pasje)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Is er ook zoiets voor campings?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
https://chargemap.com/res...-aire-de-saint-leger.html
Voor zover ik zie kun je op Chargemap niet filteren op CHAdeMO, maar je kunt wel aan het icoontje zien of het een Corri-Door laadpaal betreft: hij heeft een groen bolletje rechtsboven.
Verder weet ik weinig van laadnetwerken. Maar mijn Chargemap pasje werkte uitstekend bij Corri-Door snelladers.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Het is allemaal niet zo heel ernstig (maar wel knullig): na 6 april kunnen er fouten in de eigen gps-coördinaten ontstaan.Niek_ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:10:
[...]
Lees op het Renaultforum onderstaande, maar hoop toch echt dat dit een grap is...:
Ja, als je auto een update moet, dan zou ik het voor 6 april doen. Update heeft te maken met de WNRO (Week Number Roll over) op het GPS. Zeg maar een soort van millenium bug van het GPS. De GPS heeft in de week voor 6 april 2019 de 1024ste week gehaald en gaat zonder de update naar week 0 terug.. De update voorkomt dit..
Na wat verder zoeken lijkt het erop dat het geen grap is, wat dan weer een grap op zich is..
Oplossing: ga naar https://easyconnect.renault.co.uk/software-upgrade/r-link-evolution, vul je VIN in en download een bestandje. Pak dat uit op een lege FAT32-usb-stick, die je in de auto prikt. Als je R-Link aanzet installeert hij vanzelf de update. Half uurtje werk in totaal.
Volgens mij heb je dan ook gelijk een kaart-update. Ik zag in ieder geval allemaal nieuwe laadpalen staan. Ik gebruik de ingebouwde navigatie niet, dus heb daar verder niet op gelet.
Ja, het is de Engelse Renault-site, maar hij werkte prima met mijn uit Frankrijk geïmporteerde Zoe.
Ooit schreven zij mij het volgende:
Daar heb ik op gereageerd en zo ontving ik een uitnodiging voor de (overigens Duitse, maar vrij interessante) Slack.Im Moment steht Dir der Telekom Ladestrom an ca. 8.900 Ladestellen in Deutschland zur Verfügung. Bald werden es noch mehr Ladestellen werden.
Wenn Du Lust hast, Dich mit uns und anderen Nutzern des Telekom Ladestroms auszutauschen, laden wir Dich gern zu unserem Slack Chat ein. Sende einfach eine E-Mail an schoenerladen@telekom-ladestrom.de, wenn Du Interesse an einer Einladung zu unserem Slack Workspace hast.
Auch im kommenden Jahr werden wir weiter daran arbeiten das Laden einfacher zu machen. Für das neue Jahr wünschen wir Dir viel Glück & Erfolg!
[ Voor 97% gewijzigd door Khayma op 19-02-2019 10:29 ]
ChaDeMO in Frankrijk is goed te doen. Zijn veel meer ChaDeMO snelladers dan CCS namelijk. De Corri-Door palen zijn het best bereikbaar maar ook het duurste. Als je bereid bent iets van de snelweg af te gaan ben je beter af met de snelladers bij de Auchan supermarkten, Ikea's en Nissan Garages. Veel van deze laders zijn gratis of heel goedkoop met een KiWhi pas en hebben alleen maar AC43 en ChaDeMO aansluiting, geen CCS.Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:25:
Wat is jullie ervaring met snelladen in Frankrijk via chademo? Zijn er genoeg laadpalen om in zuid frankrijk te komen en hoe zit dat met de laadsleutel. Eigenaar van een Nissan Leaf 30kwh.
Check via ChargeMap (meest gebruikte community in Frankrijk) die laders langs je route en alleen als je in een blindspot zit uitwijken naar Corri-Door. Verder geeft Corri-Door live status meldingen door via ChargeMap. Controleer deze tijdens de rit ook want die Corri-Door palen staan er bekend om dat ze nog wel eens storing hebben. Al is dat de laatste 2 jaar wel een stuk verbeterd.
HD4Life @ Full-HD
Ja zo kwam ik er ook net achter dat je in Bordeaux tig 50kW-laders hebt staan 'pal in het centrum' waar je niet voor hoeft te betalen, prachtige initiatieven!mux schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:59:
Intussen zijn er weer een paar gratis snelladers bijgekomen in Aken. Da's mooi, want daar reizen wij doorheen op onze kortere vakantiesBinnenkort maar eens uitproberen.
Geen goede site.
Edit: vage partij (lease.auto als eigenaar), en ze lijken data rechtstreeks van https://ev-database.nl te gebruiken, zelfs de formattering van de tabelletjes is hetzelfde. Niet zo netjes.
[ Voor 40% gewijzigd door daemonix op 19-02-2019 11:37 ]
Het is gewoon spam. Even wachten tot een modje met de juiste rechten langskomt.daemonix schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:30:
Te beperkt aantal vergelijkingen, ontbrekende zeer populaire modellen (Kia en Hyundai), dus nee, lijkt meer op clickbait.
Geen goede site.
Edit: vage partij (lease.auto als eigenaar), en ze lijken data rechtstreeks van https://ev-database.nl te gebruiken, zelfs de formattering van de tabelletjes is hetzelfde. Niet zo netjes.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
@JayPe is vorig jaar voor een habbekrats heen en teruggeweest, die zal je er vast meer over kunnen vertellen!Heufje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:50:
Sinds 4 weken ben ik in het gelukkige bezit van een Hyundai Kona EV Premium. En ik overweeg om er in de zomer mee naar Italië (Alto-Adige en Piemonte) te gaan. Ik heb al wat rondgekeken welke apps en laadpassen ik nodig heb.
[...] Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoek de palen eens op in de app Nextcharge. Bij de beschrijving van de laadpunten wordt meestal wel aangegeven of je er verplicht moet eten of slapen of zo.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Bovendien, vragen staat vrij, als jij in je beste Italiaans even komt aankoppelen met een of ander lieve e-auto uit NL staan ze vast 'te springen' en dan koop je toch even wat 'gelato' voor de kids daar aan het zwembad, iedereen gelukkigpmiddeld schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:07:
Van mij niet hoor. Hier is bijna alles off-topic![]()
Zoek de palen eens op in de app Nextcharge. Bij de beschrijving van de laadpunten wordt meestal wel aangegeven of je er verplicht moet eten of slapen of zo.
Voor een habbekrats heen, en voor nop terug.nannoe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:53:
[...]
@JayPe is vorig jaar voor een habbekrats heen en teruggeweest, die zal je er vast meer over kunnen vertellen!
Italië ben ik niet ver in gegaan, maar wat @fewips al zegt: vragen staat vrij. Van wat ik gezien heb: kleine hotelletjes met plug-and-charge Tesla walladapters. Even vragen en natuurlijk een gelato, espresso of café Americano bestellen ;-)
Trefzeker is het natuurlijk niet....
Ik twijfel tussen een leaf EV of zuinige Niro...
Opzich rijden wij zelden meer dan 150km op 1 dag...
6 x per jaar een rit van 400km
we kunnen we thuis opladen, eigen oprit
qua kosten in de private lease nagenoeg hetzelfde..
leaf iets duurder in lease en niro iets duurder in verbruik.
Persoonlijk vind ik ze beide net zo mooi..
Niro misschien iets ruimer en comfortabeler
Leaf wat meer technische snufjes..
Kortom, lastige keuze
En weet iemand hoelang de leaf erover doet om compleet op te laden
vanaf 0 met een gewone 220 volt stekker...
ik zie verschillende antwoorden op het internet.
ik zie bv. een site die geeft aan dat het 20u duurt..dat is wel stevig..
met een 7k thuislader zou het gaan in 7,5...zit zo'n lader bij de auto?
[ Voor 9% gewijzigd door wwwmarcel op 19-02-2019 23:20 ]
Kan ik je geen antwoord op geven. Maar als je een eigen oprit hebt, waarom dan niet een laadpaal laten aanleggen??wwwmarcel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:09:
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Hangt ervan af. De Leaf kan maar met 1 fase laden. Dus als je gewone stopcontact lader 16 A kan afgeven, duurt dat net zo lang als aan de laadpaal thuis (Snelladen gaat wel sneller uiteraard). Veiliger is het om de lader op een gewoon stopcontact 10 A te laten geven. Dan duurt het laden iets langer, namelijk 2,3 kW(h per uur). Als je Leaf dus helemaal leeg is, duurt het maximaal 17,3 uur (40 kWh).wwwmarcel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:09:
Heeft iemand misschien advies?
Kortom, lastige keuze
Heb je al een proefrit gedaan? Want zijn redelijk verschillende auto's in rijgedrag, in mijn optiek. Ook alle tech snufjes: LKA(S) Vs ProPilot, navigatie, etc
N.B. over compleet vol laden: je komt nooit met 0% state of charge thuis, dus daar hoef je je in mijn optiek geen zorgen over te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door nannoe op 20-02-2019 07:24 ]
Los van het feit dat al deze informatie met wat zoeken in de juiste topics gewoon te vinden is, is het sommetje niet zo heel moeilijk. Maar ik ben in een goede buiwwwmarcel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:09:
Heeft iemand misschien advies?
Kortom, lastige keuze
Volgens mij hebben zowel de Leaf als de Niro een +-7Kw 1 fase lader aan boord. Dat betekent dat je bij 230V +- 32A uit de muur trekt. Hiervoor wordt (meestal) een laadpaal geïnstalleerd waar je net als bij een openbare laadpaal gewoon kunt stekkeren, en als je werkgever je auto / energie betaalt kun je met die paal (bijvoorbeeld van TheNewMotion) automatisch je verbruik in rekening brengen bij je werkgever.
Voor opladen kun je eigenlijk vrij eenvoudig (grofweg) aanhouden: Laadtijd = Benodigde kWh / kW laadsnelheid.
Snelle voorbeeldsom:
Leaf: 37kWh bruikbaar / 7kW = +- 6 uur
Leaf: 37kWh bruikbaar / 2,2kW = +- 17 uur < met de bijgeleverde "granny charger" die in een stopcontact kan
Je zegt dat je zelden meer rijdt dan 150km op 1 dag, dat betekent dus dat je accu zelden tot nooit leeg zal zijn als je thuis komt. Dus je moet jezelf afvragen, hoe relevant is het getal "20 uur laden vanaf 220V". Hoevaak gaat dat gebeuren en heb ik daar last van. Er zijn namelijk natuurlijk altijd nog snelladers waar je met 50kWh kan bijladen en dus in een uurtje praktisch vol kan zijn (boven de 80% gaat het wat trager)
Mijn tip: Lees je eens wat in in dit topic, het laadpassen topic, het Niro topic, en wat youtube kanalen als "Fully Charged"
@wwwmarcel Klopt dat?
Ik kom zelf prima rond met mijn 30kWh Leaf (26kWh bruikbaar). Met 160-300 km per dag, met een beetje zuinig rijden. Enkel op werk een (3,6kW) laadpaal, dus zo nu en dan even 10 minuten aan een snellaad paal als ik mijn rechtervoet wat te zwaar heb laten wegen
Doordat ik vrijwel gratis kan laden op werk, is het inclusief een MaccyD (McDonaldsje) en een snellaadsessie nog altijd ruim goedkoper dan met mijn Aygo op mijn dagelijkse rit.
Binnenkort een @muxsan accu en een 7kW paal op werk, verwacht ik nooit meer rangeproblemen te hebben met 43,6 kWh netto bruikbaar
klopt ja...het is de keuze tussen een elektrische auto een benzine (niro)Hoogie2004 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:58:
Volgens mij doelt hij op een (hybride) Niro, niet de e-Niro in zijn vergelijking...
@wwwmarcel Klopt dat?
ik zou best graag voor de e-niro willen gaan, maar levertijd te lang en waarschijnlijk een stuk duurder..
ik ondertussen vrij veel gelezen in deze forums...maar ik kom zo weinig leaf info tegen.
metname van het lange laden via het stopcontact schrik ik nog...(17 uur)
ik weet ook nog niet de kosten van een snellader
dus dan krijg je 43,6 kWh ipv 26..dat is wel bizarMar.tin schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:11:
Binnenkort een @muxsan accu en een 7kW paal op werk, verwacht ik nooit meer rangeproblemen te hebben met 43,6 kWh netto bruikbaar
Wat je lijkt te vergeten in dit verhaal, is dat je (naar eigen zeggen) zelden tot nooit je auto leeg rijdt op een dag, en dus ook zelden tot nooit de dag erna direct weer een lang stuk gaat rijden.wwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:53:
[...]
klopt ja...het is de keuze tussen een elektrische auto een benzine (niro)
ik zou best graag voor de e-niro willen gaan, maar levertijd te lang en waarschijnlijk een stuk duurder..
ik ondertussen vrij veel gelezen in deze forums...maar ik kom zo weinig leaf info tegen.
Je bent dus zelden tot nooit 17 uur aan het laden, je hoeft immers alleen bij te laden wat eruit is.
Als je op een dag 150km gereden hebt, en je doet dat tegen 0,16kWh/km = 24kWh aan stroom = +- 11 uur laden.
Dat betekent als je dus om 18:00 thuis bent dat hij om 5:00 alweer helemaal vol is.
De gebruikscase van een elektrische auto is radicaal anders dan die van een benzine auto, in principe tank je er gewoon elk moment mee dat je stilstaat en stroom tot je beschikking hebt
Ik ben zelf een erg zuinige / rustige rijder en rijd met mijn Leaf regelmatig 0,125kWh / km (soms wat hoger, soms wat lager). Betekent dat ik voor 150km nog maar 18,75 kWh kwijt ben. = 8,5 uur laden aan de granny.
Met een laadpaal, of een zelfbouwsel waarmee je op 3,6kW kan laden verdubbel je die 2,2 kW alweer bijna.
37kWh = 10 uur
24kWh = +- 7 uur
18kWh = +- 5 uur
Mijn advies, staar je niet blind op die tijden, ga kijken wat je daadwerkelijke gebruik is. Hoevaak rijd je 150km op een dag, hoevaak rijd je >400 km, en baseer je dan op feiten en niet op gevoel. Ga door de laatste jaren terugkijken wat je en wanneer gereden hebt.
Check bij jezelf bereidheid om rustig te rijden, om na elke rit te stekkeren (minder dan 10 sec werk), en om wellicht incidenteel een route te plannen die via of naar een laadpaal gaat omdat je anders niet thuis komt.
Elektrisch rijden is heerlijk, soepel en comfortabel, en gegarandeerd lekkerder dan elke benzineauto in dezelfde prijsklasse. Opwarmen / afkoelen op afstand. Maar het moet qua use-case bij je passen.
Ik rijd 5 dagen in de week naar dezelfde plek, met een gegarandeerde laadpaal, en bespaar (ruim) €4000,- per jaar aan brandstof t.o.v. mijn vorige auto doordat ik heel goedkoop kan laden bij de werkgever. (Toegegeven compenseer ik daarmee ook een stuk afschrijving)
Daar heb ik wel zo nu en dan een tiental minuten snelladen voor over. Los van het feit dat ik hiervoor een Aygo reed met bijbehorend comfort. En nu een comfortabele elektrische wagen, die ruimer, vlotter, en goedkoper is.
Dat is een mooie hoeveelheidwwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:55:
[...]dus dan krijg je 43,6 kWh ipv 26..dat is wel bizar
Ga je een eigen laadpaal op je oprit zetten kun je al minimaal naar 16A (11-12 uur) en afhankelijk van je installatie/laadpaal naar 20-30A (6-7 uur).
Mijn ervaring is dat 10A eigenlijk al snel genoeg is voor bijna alle ritjes.
En idd de denkwijze is anders. Het is even wennen, maar uiteindelijk een verademing.
[ Voor 7% gewijzigd door Lieuwe15 op 20-02-2019 09:21 ]
Je kan eventueel overwegen om een EV met 3-fase lader te nemen (Zoe, i3, Tesla). Dan kan je bij elke publieke paal gewoon 11kW (3x3,7) trekken en thuis/op het werk ook als je er een laadpaal bij kan nemen daar. Dan is die 40kWh zelfs vanaf helemaal leeg binnen 4 uur al vol.wwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:53:
[...]
Maar je bent nogal gefixeerd op het stopcontact; wil je echt per definitie geen laadpaal of heeft het een andere reden?
Een stopcontact is nu eenmaal een laag vermogen en een auto verbruikt nu eenmaal veel energie. Dat gaat altijd lang duren. Het enige dat dan kan helpen is een zuinigere EV nemen (hint... Ioniq).
Edit: Zelf ervaring met een 1-fase en een 3-fase EV. Maar als ik een nieuwe EV zou kopen zou ik niet eens 1-fase meer overwegen. Vaak is het geen probleem, zoals @Verwijderd aangeeft, maar het scheelt weer die keren naar de snellader omdat je thuis al veel kan bijladen.
[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 20-02-2019 09:43 . Reden: kWh fix ]
ik neig op dit moment wel meer naar de leaf dan naar de benz. niro..
Het zal bij mij wel een private lease worden..en dan kijk ik naar de anwb, met 15000 en N-connecta en kleur, is het iets van 440.- pm.
autocollectief consumentenbond komt 2 april nog met aantrekkelijke pl'ers...twijfel nog of ik daar op ga wachten..als de 60kw leaf leverbaar wordt..wordt de 40kw wellicht nog aantrekkelijker
Via stekker...lijkt me het makkelijkst...een paal zou wel een optie zijn...ik weet niet precies de kosten..ik denk dat ik dan misschien een extra groep moet aanleggen...extra kosten..
ioniq heb ik ook naar gekeken...en hoop voordelen..maar wil eigenlijk graag een wat hogere auto.
Niro lijkt me echt wel fijn..maar nooit meer tanken lijkt me ook wel wat..afgezien van prijs ook de tijd...
daarnaast kan ik ook wel in de toekomst wat zonnepanelen plaatsen..maar wacht nog even tot dat ze meer energie opvangen. ik heb plek voor zo'n 10 panelen.
Ev op stopkontakt terwijl je paal kunt plaatsen ..... snap de logica nietwwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:26:
oke bedankt allen...
Het zal bij mij wel een private lease worden..en dan kijk ik naar de anwb, met 15000 en N-connecta en kleur, is het iets van 440.- pm.
autocollectief consumentenbond komt 2 april nog met aantrekkelijke pl'ers...twijfel nog of ik daar op ga wachten..als de 60kw leaf leverbaar wordt..wordt de 40kw wellicht nog aantrekkelijker
Via stekker...lijkt me het makkelijkst...een paal zou wel een optie zijn...ik weet niet precies de kosten..ik denk dat ik dan misschien een extra groep moet aanleggen...extra kosten..
ioniq heb ik ook naar gekeken...en hoop voordelen..maar wil eigenlijk graag een wat hogere auto.
Niro lijkt me echt wel fijn..maar nooit meer tanken lijkt me ook wel wat..afgezien van prijs ook de tijd...
daarnaast kan ik ook wel in de toekomst wat zonnepanelen plaatsen..maar wacht nog even tot dat ze meer energie opvangen. ik heb plek voor zo'n 10 panelen.
Ter info, ik heb net een offerte binnen van een laadpaal thuis (7kW Zappi met loadbalancing), voor 1300 euro. Dit is dan wel voor een Renault Zoe R210, maar dat is volgens mij wel ongeveer de prijs waar je mee kan rekenen.wwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:26:
oke bedankt allen...
Ik stekker nu ook met Granny charging, maar het feit dat de Zoe heel inefficient laadt op laag vermogen en ik dan ook in daltarief kan laden zorgt ervoor dat ik op (lange) termijn de laadpaal terug verdien. Plus gemak om snel nog even wat bij te laden, zodat ik 's avonds ook de EV kan gebruiken.
Als mijn Zoe efficient zou laden op een stopcontact, dan zou ik zeer waarschijnlijk op stopcontact blijven laden. Heb het nu zo ingericht dat alleen de type 2 stekker buiten hangt en ik hem direct kan inpluggen.prettig schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:42:
[...]
Ev op stopkontakt terwijl je paal kunt plaatsen ..... snap de logica niet, altijd lader plaatsen (bv. op de plek van het buitenstopcontact....dan kun je al gelijk 16A), zoveel gemakkelijker en sneller (heb je jaren lol van).
[ Voor 14% gewijzigd door kepler op 20-02-2019 10:52 ]
Kan 22kw max en op aanvraag zelfs 40kw.
[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 20-02-2019 10:50 ]
Ja inclusief alles. Ik heb nu een 1x40A aansluiting, omzetten kost 400 euro... Dat vindt ik op dit moment de moeite niet waard. Wel laat ik gelijk zware kabels neerleggen, zodat ik in de toekomst met een andere auto wel makkelijk kan switchen naar meer vermogen en 3 fase.prettig schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:46:
Met installatie ? (kijk ook eens naar fivari lader, die kan 3-fase en loadbalancing....zoe kan toch 3-fase?), kan je iets van 18kw laden op 3x25A (als alles uit staat in huis uiteraard, maar in de nacht al snel).
Kan 22kw max en op aanvraag zelfs 40kw.
Voor de Zoe is 7kW meer dan genoeg, het is voornamelijk woon-werk auto.
Als je niet zoals ik 25 meter kabel en 20 meter graafwerk nodig hebt is een laadpaal het laatste waar ik me zorgen om zou maken.
Upgrade van de meterkast zijn inderdaad kosten maar ofwel het is relatief eenvoudig/goedkoop ofwel het is een toch wel noodzakelijke upgrade van je systeem wat een upgrade is voor de toekomst.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@wwwmarcel Een laadpaal klinkt duurder dan ie hoeft te zijn. Een extra groep in de meterkast, een stuk kabel, een tweedehands paaltje; Allemaal niet zo spannend. Maar wel een paar honderd euro. Dat is waar.
Ik heb heel lang gestekkert met de Granny ( 10A ) en werd het oprollen met dat vierkante laadblok in de snoer een beetje beu. De tijd was voor mij nooit echt een factor ( dacht ik), want in 8 uur zit mijn e-up van helemaal leeg weer helemaal vol op 2,3kW ( 18,7kWh/2,3kW = 8 uur ).
Maar, sinds een tijdje een laadpaaltje op de oprit,.. van 2,3 naar 3,7kW,.. scheelt best behoorlijk. Niet dat ik nu ineens veel korter slaap ( 's nachts aan de paal maakt 8 of 5 uur niet zoveel uit ), maar vooral in het weekend scheelt het mij toch behoorlijk; Substantieel meer kilometers erin. 's ochtends de boodschappen en 's middags sporten.. maakt dat ik 's avonds soms net te kort kwam om ontspannen nog op bezoek te gaan bij verre familie. Tussendoor aan de Granny leggen schoot niet echt op. Nu prik ik 'm gewoon overdag tussendoor aan de paal, en dat geeft net even extra rust.
Áls je EV gaat rijden, dan ook gewoon een echte laadpaal, zeker bij een eigen oprit.
Laadpaal met vaste kabel = gemakwwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:26:
oke bedankt allen...
Thuiskomen en alleen maar inpluggen en klaar. Nooit meer eerst de kabel erbij pakken uit de achterbak, knopen eruit halen omdat je te lui was hem op te rollen vorige keer, vuile handen want hij lag in de bladeren, etc.
Zeker niet per se nodig, en het kost zeker wel wat geld, maar je geniet er elke dag van.
Je kunt ook eens naar de Hyundai Ioniq kijken in private lease. Voor ons was de business case duidelijk, de meerprijs van de auto werd ruimschoots gecompenseerd door de lagere stroomkosten. Ik vind de Ioniq veel meer auto dan de Leaf.wwwmarcel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:53:
[...]
Maak eens proefritten met de diverse elektrische auto's.
ik moet eerlijk zeggen, dat ik er niet in heb gereden..maar de lage instap stond me wat tegen.daemonix schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:51:
[...]
. Ik vind de Ioniq veel meer auto dan de Leaf.
Voor de rest vond ik het interieur minder ogen dan dat vd leaf..
ik heb wel gelezen dat de ioniq beter rijdt..zal denk ik ook wel komen door zijn bredere wielbasis..
en dat hij beter met z'n stroom omgaat..
ik heb ook even gekeken naar de kona...maar die vond ik ook wat goedkoop ogen en voelen..
maar misschien dat een proefrit daar iets in veranderd...
nadeel was dat ze bij onze huyandai nu niet stonden te springen om iedereen te laten rondrijden..
zeker omdat ik hem toch ergens anders wil laten private leasen en dan is huyandai veel duurder...de lokale nissan dealer was meer dan 100.- duurder.. ( leaf n-connect met 10.000 voor 555.-)
Daarnaast staat de Kona in bestelling, rijdt nog beter (sneller), interieur, ja daar stoor ik me niet zo aan. Goed genoeg voor mij, en zeker met die range. Het is wel een echte level 2 autonomous drive als ik de verhalen moet geloven. Stapje verder dan de Ioniq en de Leaf.
als ik nu kies..zit ik er toch minimaal wel 48 mnd aan vast..
niet dat dat echt een probleem is...normaal rij ik mijn autos echt op...vd laatste auto is de versnellingsbak na 7 jr in elkaar gedraaid..
kona of e-niro is pas december...en net ff iets duurder..meen ik
Ik heb nieuws voor je: elektrische auto's hebben geen versnellingsbak. De elektromotor kan gewoon vooruit en achteruit draaien dus er zijn geen versnellingen nodig. Wel hebben de meeste EV's een overbrenging tussen de elektromotor en de wielen om het toerenbereik van de elektromotor beter te benutten (een vaste versnelling/vertraging), de ratio hiervan verschilt per EV.daemonix schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:39:
Ik heb nieuws voor je: elektrische auto's hebben geen versnellingsbak zoals ICE. 1 versnelling vooruit, en 1 achteruit.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ook nieuws voor jou: een overbrenging staat in de techniek bekend als een versnellingsbak. Waar jij versnellingsbak aan refereert is een overbrenging met wisselende versnellingen. Als die overbrenging vast is, is het nog steeds een versnellingsbak (met maar 1 versnelling). Vandaar dat ik heel voorzichtig formuleerde.Tassadar32 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:07:
[...]
Ik heb nieuws voor je: elektrische auto's hebben geen versnellingsbak. De elektromotor kan gewoon vooruit en achteruit draaien dus er zijn geen versnellingen nodig. Wel hebben de meeste EV's een overbrenging tussen de elektromotor en de wielen om het toerenbereik van de elektromotor beter te benutten (een vaste versnelling/vertraging), de ratio hiervan verschilt per EV.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb naar de Ioniq en Leaf gekeken voor ik voor de e-Niro gekozen heb. De ioniq was een comfortabele auto met voor mij helaas een te beperkt bereik. De Leaf was gewoon echt geen prettige auto. Slechte zitpositie, slecht zicht, raar multimedia systeem. Die viel puur op het onderdeel ‘auto’ af en niet op het onderdeel ‘ev’.
Toen de e-Niro gereden en toen was de keuze snel gemaakt. Comfortabel, prettig interieur (zoals de ioniq), met meer ruimte en een groter bereik...
Voor mij was het verschil qua (gewone) leasekosten allemaal niet zo groot.
Is het nodig om deze via de website aan te vragen of is het gewoon een nissan dealer binnen lopen en weg rijden?
Lekkere volgordeschumi1986 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:19:
Nu ik een Leaf besteld heb (private lease) ben ik van plan om nog een proefrit te plannen voordat mijn wettelijke bedenktijd verloopt.
Is het nodig om deze via de website aan te vragen of is het gewoon een nissan dealer binnen lopen en weg rijden?

Beste is even rondbellen naar dealers in de buurt, zomaar binnenlopen is niet zo handig..
Leaf - vanaf EUR 389 in Private LeaseSmobbo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:57:
Ja, uiteraard. Maar hoe groot is dat verschil voor private lease?
Voor mij was het verschil qua (gewone) leasekosten allemaal niet zo groot.
Kona - vanaf EUR 529 in Private Lease
Kia E-niro niet te lease op het moment (private) - De hybrid doet al EUR 400 en is 15k goedkoper.
Ook de Ioniq is in de PL 3-4 tientjes duurder dan de Leaf..
Ik heb niet voor niets een bedenk termijn toch?
Toch opmerkelijk. Dit zijn mijn offertes in de zakelijke lease (35.000km, 48maanden, incl pechhulp, vervangend vervoer, laadpas en eigen laadpaal):BasvanS schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:27:
Ook de Ioniq is in de PL 3-4 tientjes duurder dan de Leaf..
Nissan Leaf Electric 110kW/40kWh Acenta | €779,21 |
Hyundai Ioniq EV 88kW/28kWh Comfort DCT | €716,46 |
Edit: de Leaf is dus 70 euro duurder dan de Ioniq.
De Leaf niet? Ik denk dat op de snelweg het bereik van de auto's elkaar niet ver zal ontlopen. (Leaf: grotere accu. Ioniq: efficiënter)Smobbo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:38:
Ik heb naar de Ioniq en Leaf gekeken voor ik voor de e-Niro gekozen heb. De ioniq was een comfortabele auto met voor mij helaas een te beperkt bereik.
[ Voor 29% gewijzigd door henri055 op 21-02-2019 06:34 ]
10k km / 60 maandenhenri055 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:02:
[...]
Toch opmerkelijk. Dit zijn mijn offertes in de zakelijke lease (35.000km, 48maanden, incl pechhulp, vervangend vervoer, laadpas en eigen laadpaal):
Nissan Leaf Electric 110kW/40kWh Acenta €779,21 Hyundai Ioniq EV 88kW/28kWh Comfort DCT €716,46
[...]
De Leaf niet? Ik denk dat op de snelweg het bereik van de auto's elkaar niet ver zal ontlopen. (Leaf: grotere accu. Ioniq: efficiënter)
vs:
35k km / 48 maanden
En dan nog de extras die je noemt. Dan heb je het grootste verschil wel verklaard denk ik.
48 maanden 30k KM is voor de Leaf PL 529,- INC btw.. Geen laadpaal, maar dan zou niet meer dan EUR 25 per maand mogen zijn.Pierz schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:50:
[...]
10k km / 60 maanden
vs:
35k km / 48 maanden
En dan nog de extras die je noemt. Dan heb je het grootste verschil wel verklaard denk ik.
Oeps, ik heb me niet duidelijk gemaakt. Het ging me niet om de absolute getallen, maar dat de Leaf in de zakelijke lease dan de Ioniq. Dus ik vind het opmerkelijk dat de Ioniq duurder is dan de Leaf in private lease.Pierz schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:50:
[...]
10k km / 60 maanden
vs:
35k km / 48 maanden
(ik heb mijn reactie daarom aangepast)
Een koppelversterker klinkt stoerderLieuwe15 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:05:
Nog specifieker, het is een vertragingsbak. Motortoerental is hoger dan het uitgaande toerental
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Nog even betreffende die trefzekerheid, en Tesla walladapters, met de I-Pace in de UK scoorde ik met @Spiller een matige 1 uit 3 (gelukkig hadden we bij die 1 het in een sneeuwstorm het hardst nodig), ik bedoel te zeggen 3 hotels, 3 keer Tesla destination laders, en slechts één keer succesvol gekoppeld en geladen. Was het de auto? Was het de lader? Zeg jij het maar.JayPe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:21:
[...]
Voor een habbekrats heen, en voor nop terug.
Italië ben ik niet ver in gegaan, maar wat @fewips al zegt: vragen staat vrij. Van wat ik gezien heb: kleine hotelletjes met plug-and-charge Tesla walladapters. Even vragen en natuurlijk een gelato, espresso of café Americano bestellen ;-)
Trefzeker is het natuurlijk niet....
Misschien gaat het nu beter met de recente update?
Tenminste: dat las ik ooit eens ergens op het interwebs, dus is het waar.
Bij míjn hotelletje hingen er twee, één met een sticker Tesla Only, en de ander zonder. De Tesla Only niet geprobeerd, de ander werkte namelijk gewoon prima. (waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan)
Ergens op het interwebs (daar waar ik het las) staat een handleiding welke dipswitch je moet omzetten om bijvoorbeeld met legacy Tesla's te kunnen laden; De eerste Tesla Roadster bijvoorbeeld. Ik vermoed ( geen eigen ervaring ) dat de TWC standaard zo staat ingesteld dat deze plug-and-charge werkt met enkel Tesla's. Aangezien @fewips met een I-Pace aankoppelde, wilde de TWC daarom niet laden?
De Tesla Wall Connector met Tesla Only sticker had ook gewoon de standaard kabel, met de standaard Type 2 stekker, niets aan te zien. De hotel eigenaar had zelf een BMW i3, en hij gebruikte ook altijd de niet-Tesla-Only TWC,. en verwees gasten met een Tesla specifiek naar de Tesla only aansluiting. De eigenaar wist het zelf eigenlijk ook niet zo goed.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Maar de hoteleigenaar betaalt de stroomkosten. Dus wie bepaalt wat?PeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:47:
Dat is de policy van Tesla. Tesla betaald de laders en heeft bepaald dat er eentje alleen voor Tesla's is en eentje voor algemeen gebruik.
Ah, kijk aan, dat verklaard een hoop. Zie.. Er hangen er twee:PeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:47:
Dat is de policy van Tesla. Tesla betaald de laders en heeft bepaald dat er eentje alleen voor Tesla's is en eentje voor algemeen gebruik.

En zit daar dan ook een betaal systeem achter voor 'algemeen gebruik'? Of kàn de hotel eigenaar/uitbater er een tarief op instellen? Neem aan van niet toch?
Ging volgens mij om dipswitch 2 trouwens,. die wordt in de handleiding vooral omschreven als 'niet aankomen'.
https://www.tesla.com/sit...nl-NL-v2.pdf?201612081439
De hoteleigenaar bepaalt voor zichzelf dat ie Tesla gratis laders wil laten plaatsen,. dat werkt goed voor de klandizie. Hij kan er óók voor kiezen om zelf de kosten voor een laadpaal te dragen. en alles zelf te bepalen.. Dat is een afweging die de hoteleigenaar zelf kan maken. Op deze manier worden beide partijen er vrolijk van: De hoteleigenaar kan zijn gasten iets extra's bieden, zonder dat het hem de initiele investering kost. Daar staan de stroomkosten die voor zijn rekening zijn dan wel weer tegenover.Khayma schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:55:
[...]
Maar de hoteleigenaar betaalt de stroomkosten. Dus wie bepaalt wat?
[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 21-02-2019 12:58 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Van de drie door mij geprobeerde hotels, hadden er twee inderdaad meerdere laders hangen. Het hotel op de 'lastigste' locatie had alleen een Tesla-lader. Die eigenaar vertelde ook dat het zelden een niet-Tesla lukte om te laden (maar zelden is niet nooit). Overigens hebben we in de sneeuw staan laden aan een lader met de Tesla-only bordje ernaast. Maar ik kreeg daar ook het idee dat ze gewoon misleidend waren geplaatst omdat de lader met het bordje 'electric verhicles' het juist niet deed met de I-Pace. Zal in de toekomst zeker blijven testen en eens dieper in het dip-switch onderzoek duiken.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:02:
Of de hoteleigenaar er een prijs per kWh voor mag vragen weet ik niet, ik dacht van wel maar weet het niet zeker. Wel dat de laders altijd minimaal met twee zijn, eentje alleen voor Tesla, en eentje voor de overige merken als stimulering voor het elektrisch rijden.
[ Voor 42% gewijzigd door Hachy op 21-02-2019 17:36 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Dan zou ik me flink benadeeld voelen met mijn Ioniq wanneer er een Tesla model X naast me staat.Hachy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:35:
Al zijn er wel hotelletjes in Spanje die je rustig €15 per keer rekenen voor een single charge.
Heel het audi-snellaad-ionity tarief gedoe is precies hierom zo'n farce: afrekenen per keer. Een volle lading of een halve. Net zo duur.henri055 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:37:
[...]
Dan zou ik me flink benadeeld voelen met mijn Ioniq wanneer er een Tesla model X naast me staat.
Start tarief bij laadpalen is net zo stoem. Een PHEV met een mini accu betaald het zelfde start tarief als de p100d van Tesla. ook raar.
But on the other hand: ik rij dan toch liever Ioniq dan Model X. Met een Ioniq kom je toch wel weer verder op een kWh ;-)
Over auto's gesproken:
Doet Peugeot en Citroën inmiddels al iets meer? De Czero en iOn verkoopt nog wel, maar dat was inkoop bij Mitsubishi. De Ampera-e verkoopt ook nog maar dat is inkoop bij GM.
Een Saxo of een 406 Elektriek zou mooi zijn.
De DS3 e-tense komt er aan, en op dat CMP1 platform (van de Chinese markt) komt ook de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa. Ze hebben het over ~50kWh en 110 pk of iets dergelijks. Wel een 7kW lader of een 11kW optie, yay!JayPe schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:33:
[...]
Doet Peugeot en Citroën inmiddels al iets meer? De Czero en iOn verkoopt nog wel, maar dat was inkoop bij Mitsubishi. De Ampera-e verkoopt ook nog maar dat is inkoop bij GM.
Een Saxo of een 406 Elektriek zou mooi zijn.
Verwijderd
Zeker een goede website voor mensen om even te checken als je op zoek bent naar informatie!
[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 22-02-2019 11:13 ]
Mooi dat je speciaal registreerd om ons dit te kunnen delen...Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:41:
Ik zelf rijd sinds een tijdje elektrisch. Had veel vragen over elektrisch rijden en heb daarom gekeken op *knip* spam. Op deze website staat veel informatie over elektrisch rijden en ze hebben me uitstekend geholpen in het hele afsluitproces.
Zeker een goede website voor mensen om even te checken als je op zoek bent naar informatie!
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 22-02-2019 11:14 ]
Ah, Kevin stond mijn blog ook al vol te spammen...sinovenator schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:47:
[...]
Mooi dat je speciaal registreerd om ons dit te kunnen delen...
De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids
Dit topic is gesloten.