Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:52
Tassadar32 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:06:
Verder slijten EVs een stuk minder hard dan ICE motors dus het gemiddeld aantal kilometers voor een wagen afgeschreven is lijkt bij een EV een stuk hoger te komen liggen dan bij een ICE.
Altijd een goed argument voor een EV. Maar er is meer dan de aandrijflijn alleen? Het lijkt mij dat de 'koets' net zo snel uitgewoond is, en ook de ophanging krijgt evenveel te verduren (misschien nog wel meer door het gewicht).
Ter vergelijk een diesel uit de jaren negentig / begin 2000 kan ook 1M kilometer halen. Maarja, met een beetje pech roest de koets er omheen al eerder weg, en dat is bij een EV wellicht niet anders..
Is tegenwoordig voor ICE auto's wel veranderd, die nieuwe 1.0 3-cilinder eco blokjes krijgen veel te veel te verduren, en slijten sneller..

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 14-02-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Denk dat het niveau van de discussie wel laat zien dat bijv. dfrenner echt wel over meer dan alleen CO2 nadenkt. Het is gewoon goed om je bewust te zijn van wat nou echt de verschillen zijn, in getallen, niet alleen gevoel.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:18

Crazy D

I think we should take a look.

pmiddeld schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:13:
Ik vind het wel getuigen van realisme. Vooral als je de prestaties van Nederland op het gebied van duurzame energie beschouwt. (Zonder hiermee daarover een hele discussie te willen opstarten)
Ik vind vooral het voordeel dat als je de energie verduurzaamd, dit voor iedereen die kan laden direct aangepast is. Alles wat een benzine motor kan verbeteren om zuiniger te zijn en minder uitstoot te hebben, geldt alleen voor de nieuwe auto's. Dat vind ik een grote plus. Maar het argument dat het waar je rijdt (vooral in stedelijk gebied prettig) niet vervuilt, vind ik wel "liever verderop dan hier" klinken. Maar je moet ergens beginnen uiteraard, en heel veel kleine beetjes is opeens een boel 8)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:16
Verplicht het plaatsen van de uitlaat bij de inlaat van de ventilatie, en kijk hoeveel mensen opeens een EV kopen...

Edit: erger me er aan dat IK betaal voor een elektrische auto en degene die achter me rijdt heeft alle baat ervan :P

[ Voor 49% gewijzigd door Yongshi op 14-02-2019 16:04 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pmiddeld schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:11:
[...]

Bedoel je met "productie" ook de CO2-uitstoot voor het fabriceren van de auto of allen productie van de brandstof?

Los daarvan, zoals @mux al zei, is het geheel afhankelijk van de fabrikant en de manier waarop deze zijn energie opwekt.
Juist de productie van de auto en winning grondstoffen.

Zeker, maar als ik daar hoor een ton CO2 per kWh is mijn berekening nog heel behoudend.

Ik gebruik cijfers van TNO: 150kg CO2 per kWh accucapaciteit.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:15:
Waarom toch zo veel focus op CO2? Ik snap dat je als dieselrijder denkt dat je niet zo veel vervuilt, maar kijk eens naar de andere troep uit de uitlaat.

Er is echt niets dat een BEV verslaat.
Heb je de laatste dagen het nieuws aangezet?
Klimaatspijbelen, klimaatakkoord, 1000 miljard uitgeven, in 2050 klimaatneutraal...

Dat ben je dus niet als je allemaal EV’s koopt. Natuurlijk is het iets beter, maar het is maar zeer de vraag of het überhaupt voldoende is om een verschil te maken.

Op het gebied van volksgezondheid moeten we vandaag nog over. Maar voer de discussie dan goed! Dit is vooral een sneer naar D’66 en GroenLinks. Wat irriteer ik mij aan die kul argumenten voor het klimaat.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46
Waarom toch zo veel focus op CO2? Ik snap dat je als dieselrijder denkt dat je niet zo veel vervuilt, maar kijk eens naar de andere troep uit de uitlaat.

Omdat dat het meeste in de aandacht komt. De belasting wordt vergroend en men kijkt dan direct naar de CO2 uitstoot. Als mijn wagen de motor stillegt met het stop-start systeem komt die met trots melden hoeveel kg CO2 ik al bespaard heb dankzij dat systeem. Neem een advertentie bij de hand en er wordt vermeld wat de C02 uitstoot is. Dus neen, het is zeker niet opmerkelijk dat de focus op CO2 wordt geplaatst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Dat zijn mensen die dus op gehoor (lees: blind) een straat over steken, dat valt voor mij gewoon onder natuurlijke selectie. Ook bij het lopen over een parkeerplaats moet je gewoon om je heen kijken.
Er bestaat ook nog zoeits als kinderen natuurlijk.
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:34:
[...]

In Nederland hebben ze in heel 2018 1500 auto's verkocht... Tegenover 8589 Tesla's...
Het is echt niet het doel van Porsche om de massa te bereiken. Juist niet.

Het is geen Ferrari (met 50 verkopen), maar ook echt geen massaproductie als Audi of BMW...
Als ik een Cayenne zie, dan zie ik toch echt een massaproduct gekocht door mensen die willen laten zien dat ze meer geld kunnen uitgeven dan een Audi rijder. Heeft voor mij niks te maken met history of gevoel te maken. Gewoon een stickertje op een willekeurige SUV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Omdat daar de overheid nu de focus op gelegd heeft. Doet het er toe waar de focus nu precies op ligt? Het is juist goed om te zien dat mensen bewust willen kijken naar voor en nadelen in plaats van blind een zelfbedacht ideaal najagen.
Dat is jouw vooringenomen conclusie op alle vlakken. Gelukkig zijn er meer in het topic die nog wel open staan voor inhoudelijke discussies. :)
Pierz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:03:
Er bestaat ook nog zoeits als kinderen natuurlijk.
Daar maakt geluid ook niet uit, die rennen sowieso zomaar de weg over. Dus daar moet je als automobilist ongeacht de auto gewoon op voorbereid zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-10 23:42
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Omdat daar de overheid nu de focus op gelegd heeft. Doet het er toe waar de focus nu precies op ligt? Het is juist goed om te zien dat mensen bewust willen kijken naar voor en nadelen in plaats van blind een zelfbedacht ideaal najagen.
Met overheid bedoel je hierboven de Rijksoverheid. Die is inderdaad druk in de weer met een klimaat akkoord en heeft de focus op broeikasgassen (dus niet alleen CO2). Maar de lokale overheden houden zich echt wel bezig met luchtkwaliteit. En dan maakt het weldegelijk uit waar de vervuiling plaatsvindt. Luchtkwaliteit gaat over de concentratie schadelijke stoffen in de lucht. En meer dan een beetje fijnstof van banden en remmen stoot een BEV lokaal niet uit.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:11

3_s

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:34:
[...]

In Nederland hebben ze in heel 2018 1500 auto's verkocht... Tegenover 8589 Tesla's...
Het is echt niet het doel van Porsche om de massa te bereiken. Juist niet.

Het is geen Ferrari (met 50 verkopen), maar ook echt geen massaproductie als Audi of BMW...
3200 in BE. Vraag me af hoeveel daarvan hybride cayennes zijn :? . 90%, ofzo.
hier zijn de regels mbt bedrijfswagens natuurlijk net iets anders

Cayenne is echt wel een massa product!

• BlakHawk
LionkingNL schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Met overheid bedoel je hierboven de Rijksoverheid. Die is inderdaad druk in de weer met een klimaat akkoord en heeft de focus op broeikasgassen (dus niet alleen CO2). Maar de lokale overheden houden zich echt wel bezig met luchtkwaliteit. En dan maakt het weldegelijk uit waar de vervuiling plaatsvindt. Luchtkwaliteit gaat over de concentratie schadelijke stoffen in de lucht. En meer dan een beetje fijnstof van banden en remmen stoot een BEV lokaal niet uit.
Je weet dat een moderne diesel 1ug fijnstof uit de motor uitstoot per km en 17ug van remmen en banden per km? Dat “meer dan een beetje fijnstof van banden en remmen” is juist het overgrote deel van de uitstoot.

Op basis van 95% op de elektromotor remmen blijft daar nog 13ug per km van over bij een EV. Maar dan moet men dat wel ook echt doen!

NOx blijft erg hoog bij diesels.

Moderne benzine auto’s zitten met 5ug per km uit de motor, boven de waarde van euro6 diesels. Dit jaar schijnen de eerste benzine motoren te komen met partikelfilter.
mux schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:20:
Denk dat het niveau van de discussie wel laat zien dat bijv. dfrenner echt wel over meer dan alleen CO2 nadenkt. Het is gewoon goed om je bewust te zijn van wat nou echt de verschillen zijn, in getallen, niet alleen gevoel.
Zeker, ik ben ook zeker voorstander van een omslag, maar irriteer mij mateloos aan de manier hoe de discussie nu plaatsvindt. De onwetendheid bij politici die standpunten innemen, de domheid van demonstranten die geen flauw idee hebben van de invloed van hun levenswijze.
Tassadar32 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:06:
@dfrenner Let wel dat hoe meer kilometers je maakt, hoe meer het voordeel van de EV naar boven komt. De meeste vervuiling veroorzaakt een EV tijdens productie dus meer kilometers maakt hem steeds voordeliger tov benzine of diesel. Verder slijten EVs een stuk minder hard dan ICE motors dus het gemiddeld aantal kilometers voor een wagen afgeschreven is lijkt bij een EV een stuk hoger te komen liggen dan bij een ICE.
Klopt idd TNO gaat uit van 220.000 km per voertuig als gemiddelde. Ik denk dat het zowel voor diesel als de EV aan de lage kant is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 14:58
Qua uitstoot:

Liever de uitstoot verderop dan achter m'n auto in de stad. Zeker. Niet voor mij, in m'n EV, maar voor mijn omgeving. Ook niet voor de dieselrijder achter mij, maar voor de mensen op de stoep, of in hun woonkamer in de flat waar ik langs rij

Ook liever helemaal geen uitstoot bij de kolencentrales waar de stroom vandaan komt. Maar bijvoorbeeld de paar honderd dooie vogels per jaar door de windmolens ( waarbij de auto's zelf op jaar basis veel meer slachtoffers maken door roadkill, maar dat geheel terzijde). Met stroom heb je al voordeel dat je de keuze hebt: zo ligt mijn dak tot de laatste cm vol met panelen en is er voor die stroom géén sprake meer van enige uitstoot.

Uitstoot door remmen en bandenslijtage is er natuurlijk nog wel. Maar daar zijn een paar kanttekeningen bij te plaatsen. Aandeel remslijpsel is niet zo groot omdat je merendeel van de tijd regeneratief remt, zonder emissies. En de emissie van banden en remmen valt in een heel andere categorie dan de verbrandingsemissies. Allemaal pm10. Dat is waar, maar waar rubber en slijpsel nog boven de pm2,5 zit, zitten de roetdeeltjes in de fijnste fracties. Ook zijn de elementair koolstofdeeltjes en ultrafines waarschijnlijk veel schadelijker terwijl ze in gewichtsaandeel veel minder zwaar mee tellen.

De normen stellen alleen NO2 en Pm10, maakt geen onderscheid in wat voor stof. Roet normen zijn er nog niet. Die gaan er wel komen ooit, maar tot die tijd wordt al het fijnstof op de zelfde hoop geveegd (pun intended).

Dus ja: ik ben mij ervan bewust dat een EV ook niet zalig makend is. Ook dan zijn er emissies. Is er uitstoot bij de productie en zal er elke 10 kilometer een schattig konijntje sterven door mijn rechtervoet.

Maar kom op. Over de uitstoot van de fabricage van de batterijen, en de kilogrammen per kWh opslag benoemen. Klopt. Waarheid. Alles wat je maakt kost ook energie. Consuminderen werkt het beste.

Het is wel heel erg krom om tegelijkertijd te roepen dat je pas naar een EV over zult stappen bij 100kWh accu of groter. Minimaal 1000km bereik. Ik kom d'r ook wel hoor met m'n miniatuur pakketje. Stootte bij de productie een factor 5 keer minder uit dan een iPace of Model X/S. #Borstklop. #Onzin #Goedpraten.

Als mijn ev'tje het nou gewoon net zo lang volhoud als m'n eerste auto, dan komt 't wel goed met die emissie compensatie. For the record: m'n eerste auto heb ik nog steeds. Inmiddels is die auto ouder dan menigeen in dit topic en heeft ie meer kilometers afgelegd dan menig leasebak die na 4 jaar weer wordt ingeruild. If it's broken, fix it!
Blijven rijden in die auto versus rijden in een EV scheelt op jaarbasis best veel CO2 uitstoot. En toch is het geen wegwerp artikel.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JayPe
Crazy D schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:13:
[...]

Hoewel je op zich wel gelijkt hebt, is dit een beetje een not-in-my-backyard instelling. Ik vervuil wel, maar doe dat ergens anders.
Nee, nimby is het wel goed vinden van windmolens zolang het niet in je achtertuin is. Of zonneparken mooi vinden maar niet in jouw omgeving. Of EV's wel goed, maar niet voor jou.

Het rijden op stroom verplaatst de emissie wel natuurlijk. Maar daardoor kan je centraal en met hoog rendement zuiverende technieken toepassen. Een katalysator van een auto werkt pas als ie warm is. Een centrale is altijd warm. Een auto wordt eens per (2) jaar gekeurd en pas dan doorgemeten of ie aan z'n emissie eisen voldoet. Een centrale wordt volcontinu gemonitord. En benzine is en blijft benzine. Stroom kan je vanuit andere bronnen betrekken die schoner zijn. Een gascentrale bijvoorbeeld. Ipv kolen. Of windmolens. Of zonnepanelen. Of een kerncentrale. Je hebt keuzes. Die je bij een brandstof auto veel minder hebt. Of zeg maar niet hebt.

Maar terug naar de essentie. Een centrale stoot centraal uit. Met een hoge schoorsteen zodat de immissie concentratie op leefniveau een heel verschrikkelijk stuk lager ligt dan in de binnenstad. Amsterdamse veerkade in Den Haag, Brugstraat in Den Bosch en de Eusebius buitensingel in Arnhem. Je zult er maar wonen of werken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/524306/zkbLA3g7.jpg

gebbetje mag wel toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:51:
@JayPe

Jij gaat er duidelijk vanuit dat elk gezin een 1-verdiener is. Meeste gezinnen moeten beide partners werken voor voldoende inkomsten. Dan kun je dus niet meer makkelijk zeggen "ga wonen waar je werkt" want die andere partner heeft dan geen werk of moet reizen.

Ook zin er (dankzij de overheid vrijwel geen vaste banen meer. Wil je mensen om de 3, 5 jaar dwingen te verhuizen?
Ik zei dus:
Nu zeg ik niet dat de overige factoren die meespelen niet bestaan ( werk partner, leefomgeving etc etc), maar het is wel allemaal ontstaan en mogelijk.
De mobiliteit die we als vanzelfsprekend of zelfs als 'recht' zijn gaan zien, zorgt ervoor dat deze ontwikkelingen hebben plaats gevonden. Als je de ander ( de overheid ) de schuld geeft van het verdwijnen van vaste banen kies je, in mijn optiek, wel erg gemakkelijk de slachtofferrol.
Het kip en het ei verhaal: Als je niet ver van waar je woont solliciteert, krijg je ook geen baan aan de andere kant van het land. Ga wonen waar je werkt, of ga werken waar je woont. Zeker nu, bij de huidige, landelijke krapte op de arbeidsmarkt,.

#relaas om inteelt terug te brengen# :-)

Nee, @Verwijderd ik weet dat 't niet allemaal zo eenvoudig is, en dat de zaken zo gegroeid zijn. Ik ga niet uit van éénverdieners of banen in overvloed, maar de mobiliteit zorgt er nu eenmaal wel voor dat we uberhaupt in aanmerking komen voor een baan op 100km afstand. Dat was 'vroeger' gewoon niet zo, en daarom was iedereen in Limburg ook gewoon werkeloos toen de mijnen gingen sluiten. #GoodTimes? Soms breekt nood wet, soms is het de luxe en het gemak die ons niet doen nadenken over de impact van ons handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Mijn god.. Wat gaat dit topic heen en weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heeft iemand wel eens de veerboot van Kiel (DE) of Frederikshavn (DK) naar Oslo (NO) gepakt? Lijkt me een aantrekkelijke manier om met een EV naar Oslo te rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 15-02-2019 11:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Er is trouwens nog wat EV nieuws:
https://www.autoweek.nl/a...ar-2-laat-achterste-zien/
https://www.autoweek.nl/a...e-tron-sportback-betrapt/
https://www.autoweek.nl/a...ision-iv-mee-naar-geneve/
https://www.autoweek.nl/a...eo-kruipt-door-de-sneeuw/

Maar het duurt allemaal zooooo laaaaaaang

Ik hoop persoonlijk dat de Polestar 2 erg snel komt

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 15-02-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-10 10:14
Ben wat aan het zoeken geweest, maar is er ergens bekend hoeveel het scheelt als ik andere velgen onder mijn e-Golf laat plaatsen ipv deze lelijke efficiënte velgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
TucanoItaly schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:10:
Heeft iemand wel eens de veerboot van Kiel (DE) of Frederikshavn (DK) naar Oslo (NO) gepakt? Lijkt me een aantrekkelijke manier om met een EV naar Oslo te rijden.
Ik heb eind mei ene trip gepland. Eerst naar Noorwegen (feestje) en vervolgens roadtrip door Noorwegen van ongeveer 12 dagen. Dat (hopelijk) met de Model 3 LR. Zonder die Model 3 zal het feest niet doorgaan. Plan is om heen te rijden via Zweden (Kopenhagen-Malmo) volledig zonder boot. Terug via de veerboot (inderdaad Frederikshavn oid). Ben erg benieuwd naar ervaringen. Zal die tzt hier ook wel melden.
Ben erg benieuwd naar de Noorse laadinfra. Maar dat moet met de MOdel 3 een feestje worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-10 21:26
KaiseRRuby schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:30:
Ben wat aan het zoeken geweest, maar is er ergens bekend hoeveel het scheelt als ik andere velgen onder mijn e-Golf laat plaatsen ipv deze lelijke efficiënte velgen?
Bij de model 3 scheelde het iets van 4/5% volgens een test van Tesla Bjorn, ik zou zoiets ook verwachten voor andere modellen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23
het woord Banden! Volgende onderwerp!

Welke banden rijden jullie onder de EV? Allemaal aan de Energy Savers of moeten ze juist stil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-10 16:59

Hachy

Laadpas Nerd

Haha ja dit topique slingert echt álle kanten op. Maargoed, banden. EV zomer en EV winter. Ik vind ze stil genoeg.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Michelin Energy E-V (185 / 65 R15 T), enige met A + A rating.

Dunlop Sport Blureponse zit daar net iets onder (B + A), maar is wel een stuk stiller (zelfde prijs)
Zelfde voor de Goodyear: weer een tientje goedkoper, maar iets meer geluid.

Voor mijn gevoel is het windgeluid toch altijd de grootste geluidsproduct.

[ Voor 31% gewijzigd door nannoe op 15-02-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10 15:12
KaiseRRuby schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:30:
Ik vind de originele velgen juist wel wat hebben. En ze zijn natuurlijk effecienter maar ik zou rekenen op meer dan 5% verschil. Ik heb nu geen originele velgen eronder met winterbanden en dat scheelt al flink.

Je zou kunnen kijken naar de 'Madrid' velgen die je als optie kon nemen op de e-Golf:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/9RiMpHBx8x4/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
nannoe schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:28:
Michelin Energy E-V (185 / 65 R15 T), enige met A + A rating.

Dunlop Sport Blureponse zit daar net iets onder (B + A), maar is wel een stuk stiller (zelfde prijs)
Zelfde voor de Goodyear: weer een tientje goedkoper, maar iets meer geluid.

Voor mijn gevoel is het windgeluid toch altijd de grootste geluidsproduct.
Als je 120 rijd ja, maar niet als je veelal 50-80 doet in de regio. Er zijn banden (B,B) Die 3dB minder doen. Dat is een factor 2..

Wat zijn eigenlijk de standaard 'instellingen' bij de geluidsmeting?

80 km/h op beton ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:17:

Welke banden rijden jullie onder de EV? Allemaal aan de Energy Savers of moeten ze juist stil zijn?
Zomerbandjes: Stil en zuinig, Bridgestone Turanza T001 205/55R16 91Q (zuinigheidsklasse A)

Winterbanden: Luid en ranzig inefficient: Continental ContiWinterContact TS810S SSR 206/55R16 91H (zuinigheidsklasse E of F)

Edit: trouwens, iets heel anders. De e-nv200 rijdt dus op 185/65R15 bandjes. Dat is aanzienlijk smaller dan de Leaf, terwijl zo'n busje een stuk zwaarder is en meer te verduren heeft. Dat gaat blijkbaar goed, ik heb echt de neiging om dan ook 185mm bandjes op mijn Leaf te zetten; dat scheelt veel meer dan de zuinigheidsklasse-verschillen, én dan kan ik makkelijker een skirt over de wielen heen bouwen. Mis ik hier iets?

[ Voor 30% gewijzigd door mux op 15-02-2019 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:14:
[...]
Als je 120 rijd ja, maar niet als je veelal 50-80 doet in de regio. Er zijn banden (B,B) Die 3dB minder doen. Dat is een factor 2..
Ik zou graag meer lokale wegen nemen, maar realiteit is dat ik grote delen van de tijd op de snelwegen zit. Bijvoorbeeld: naar mijn belangrijkste opdrachtgever (56 km, waarvan 42 km snelweg) is via provinciale wegen (51 km) ongeveer 25 tot 30 minuten langer én door het centrum van diverse klein/middelgrote kernen, waar ik liever geen onderdeel ben van de toename aan verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:27
mux schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:17:
[...]

én dan kan ik makkelijker een skirt over de wielen heen bouwen. Mis ik hier iets?
Kijk dat is interessant! Hoeveel bespaart zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:17:

Goodyear Vector 4 seasons G2

Stil (66db), niet super onzuinig (E) en je mag ermee in de winter mee rijden in de sneeuw (zitten op de kona).
Gewoon gemak (niks wisselen) en stiller ...... zuinig niet zo belangrijk bij de Kona (range zat voor ons).

Bmw i3 wel van die energy banden, maar je hebt daar precies 1 keus (20"): bridgestone ecopia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[...]

Zomerbandjes: Stil en zuinig, Bridgestone Turanza T001 205/55R16 91Q (zuinigheidsklasse A)

Winterbanden: Luid en ranzig inefficient: Continental ContiWinterContact TS810S SSR 206/55R16 91H (zuinigheidsklasse E of F)

Edit: trouwens, iets heel anders. De e-nv200 rijdt dus op 185/65R15 bandjes. Dat is aanzienlijk smaller dan de Leaf, terwijl zo'n busje een stuk zwaarder is en meer te verduren heeft. Dat gaat blijkbaar goed, ik heb echt de neiging om dan ook 185mm bandjes op mijn Leaf te zetten; dat scheelt veel meer dan de zuinigheidsklasse-verschillen, én dan kan ik makkelijker een skirt over de wielen heen bouwen. Mis ik hier iets?
Volgens mij mis je niet zoveel, smallere bandjes kunnen in principe prima, zeker als het maar 15mm scheelt. Zolang de omtrek maar ruwweg hetzelfde is lijkt me dat er niet zoveel aan mis kan :)

De skirt is voor mij persoonlijk een stukje te ver :+, maar smallere, zuinigere banden zou ik zelf zeker overwegen, al moet het verschil in prijs eventueel natuurlijk wel opwegen tegen de besparing.

Edit: Relaxt dat het weer wat warmer wordt, lekker zuinig aan zonder verwarming weer. Ritje werk > Huis 119Wh/km met overwegend snelweg gepakt, maar wel vrachtwagens "gekleefd"
Leaf 30kWh Tekna 2016

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 15-02-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-10 10:14
Khayma schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:08:
[...]

Ik vind de originele velgen juist wel wat hebben. En ze zijn natuurlijk efficiënter maar ik zou rekenen op meer dan 5% verschil. Ik heb nu geen originele velgen eronder met winterbanden en dat scheelt al flink.

Je zou kunnen kijken naar de 'Madrid' velgen die je als optie kon nemen op de e-Golf:

[Afbeelding]
Jij rijdt nu met de Madrid? En die hebben ook die 5% verschil he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
[...]

De Tekna en de N-connecte van de 2.0 staan op 215/50 R17. Dat gaat niet op 185 gaat niet op dezelfde velg passen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:45:
[...]

Volgens mij mis je niet zoveel, smallere bandjes kunnen in principe prima, zeker als het maar 15mm scheelt. Zolang de omtrek maar ruwweg hetzelfde is lijkt me dat er niet zoveel aan mis kan :)

De skirt is voor mij persoonlijk een stukje te ver :+, maar smallere, zuinigere banden zou ik zelf zeker overwegen, al moet het verschil in prijs eventueel natuurlijk wel opwegen tegen de besparing.

Edit: Relaxt dat het weer wat warmer wordt, lekker zuinig aan zonder verwarming weer. Ritje werk > Huis 119Wh/km met overwegend snelweg gepakt, maar wel vrachtwagens "gekleefd"
Mensen die het vebruik of eigenschappen vermelden van eigen auto moeten echt even het type vermelden. Of ben ik de enige die dat niet van iedereen weet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
[...]

Gevaarlijke uitspraak, heeft ook te maken met loadindex en niet geheel onbelangrijk, de breedte van de velg. Die is bepalend voor de breedte van het rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:55:
[...]

Mensen die het vebruik of eigenschappen vermelden van eigen auto moeten echt even het type vermelden. Of ben ik de enige die dat niet van iedereen weet :?
Staat er toch gewoon })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:53:
[...]

De Tekna en de N-connecte van de 2.0 staan op 215/50 R17. Dat gaat niet op 185 gaat niet op dezelfde velg passen..
Ai, dat is dan wel weer link. Misschien deden de 15" smallere bandjes het dan toch niet zo goed op de eerste generatie.
japie06 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:01:
Kijk dat is interessant! Hoeveel bespaart zoiets?
Moeilijk met zekerheid te zeggen. De consensus op ecomodder lijkt te zijn dat je toch wel richting de 10% bespaart met skirts, op een benzineauto. We gaan het testen, straks hebben we via muxsan de mogelijkheid om vele verschillende soorten auto's te vergelijken.

Trouwens @Mar.tin ik rijd hetzelfde als jij, en mijn beste verbruik de laatste tijd is 145Wh/km op de winterbanden bij ~10 graden, droge weg. Het is duidelijk dat de energielabels niet helemaal bullshit zijn, er zit dus gewoon 20% verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Leaf 30kWh Tekna 2016
Ik durf die van mij bijna niet te plaatsen :+

302km
4,6 liter diesel (1,5l/100km)
95,4kWh verbruik
Waarvan 23,7kWh geregenereerd door remmen.
Netto: 71,7kWh

Ongeveer 24 kWh per 100km en daarnaast nog 4,6 liter diesel.

Ik had zelf iets meer verwacht, dus die valt mij nog mee.

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 15-02-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-10 23:42
Ik heb Continental all season contact onder een Soul EV en een Ioniq. Dus ook 4 seizoenen. Voor mij de eerste keer geen winter en zomer banden. Deze doen het echt goed in de sneeuw. Verbruik valt heel erg mee (eigenlijk geen verschil). Lawaai valt ook erg mee. Wegligging stukken beter dan met originele Aziatisch rubber.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op mijn shortlist staan de michelin crossclimate en de nokian weatherproof. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
teacher schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:37:
Rij ik nu op de V50, heerlijk bandje! Ook super veel grip in natte omstandigheden! Niet erg zuinig btw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
dfrenner schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:32:
[...]

302km
95,4kWh verbruik

Jij verbruikt 24kWh per 100km en dan ook nog eens 1,5 liter diesel!? Wat rijdt jij? Een stadsbus?

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-10 20:34
dfrenner schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:32:
[...]

302km
95,4kWh verbruik

71.7 kWh, dat komt overeen met de verbrandings energie van 6.7 liter diesel. Plus 4.6. Verbruik 1:26 als de energiecentrale en transport een perfect rendement zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:37:
[...]

71.7 kWh, dat komt overeen met de verbrandings energie van 6.7 liter diesel. Plus 4.6. Verbruik 1:26 als de energiecentrale en transport een perfect rendement zouden hebben.
Dat perfecte rendement mag je natuurlijk pas verreken als je voor diesel ook de transport en productie ook meeneemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hebben ze bij Volvo gewoon een slechte/goedkope elektromotor gekozen of heeft het (kleine, 12 kWh) pack een (relatief) hoge interne weerstand? Tenslotte moet hij met iets van 5C ontladen.
De meeste regeneratie-energie komt uit diesel vermoed ik, anders kom je nooit zo hoog :)

Omgerekend naar diesel is de 119 Wh/km een verbruik van 1:90.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Mux over een jaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pCXsQmW.jpg

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niet eens ver van de werkelijkheid :D

Serieus, dit is echt leuk modwerk. Het is eeuwig zonde dat ecomodders worden gezien als een stelletje geitenwollensokken, want dit is véél leuker en nuttiger modwerk dan een paar off-the-shelf LED-strips, amps en speakers in je auto proppen, of een LS swap doen. Waarom doet niet iedereen dit? Met meer ervaring en expertise krijg je ongetwijfeld steeds mooiere, uniekere en beter ontworpen mods ipv het houtje touwtje-gebeuren dat op dit soort foto's voorbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets zie. Erg interessant om te zien. Ben benieuwd of dit inderdaad ook in iets minder lelijke variante gedaan wordt.

Is wel interessant voor de Sion trouwens. Dat is om te beginnen al niet moeders mooiste en heeft vooral aan de achterkant de stroomlijn van een bakje patat.

@mux, heb je ook al eens gedacht aan/ geëxperimenteerd met een golfbal reliëf?

[ Voor 43% gewijzigd door Pierz op 15-02-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik heb altijd geleerd dat een "platte" achterkant als voordeel heeft dat er een negatieve waarde ontstaat, die door lucht gevuld wordt en voor een aerodynamisch "duwtje" zorgt. Na een volledig uitgewerkte druppelvorm (zie foto van Spiller) is een 90° afwerking aan de achterzijde een van de meest efficiënte vormen in termen van aerodynamica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Proton_ schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:56:
Hebben ze bij Volvo gewoon een slechte/goedkope elektromotor gekozen of heeft het (kleine, 12 kWh) pack een (relatief) hoge interne weerstand? Tenslotte moet hij met iets van 5C ontladen.
De meeste regeneratie-energie komt uit diesel vermoed ik, anders kom je nooit zo hoog :)

Omgerekend naar diesel is de 119 Wh/km een verbruik van 1:90.
Zeker niet! Regeneratie doe ik enkel op remmen! Ik regenereer zo min mogelijk op diesel, dat is zeer inefficiënt. Kost veel brandstof en levert weinig op.

Ik heb dat wel vaker gezegd over die elekromotor. Het is maar 68pk, dus ook als je het met andere phev’s vergelijkt, redelijk zwak. Overigens kom je prima mee met het verkeer tot 80-100km per uur.
t_captain schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Mijn woon/werk verkeer is veel stadsverkeer.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik verwacht dat ik op diesel eerder rond de 1:10 zit dan zuiniger... Ik hoor wel eens verhalen dat grotere motorinhoud zuiniger kan rijden dan kleinere motorinhoud, maar ik heb dat nog nooit gemerkt. Ik heb ook een 3 cilinder 1.2 diesel gereden en die was een stuk zuiniger dan deze 5 cilinder 2.4 diesel. Vooral in de stad, maar ook op de snelweg!

Helaas gisterenavond weer twee laadpaalklevers, waren om 19:00 uur al beide klaar met laden en staan er nu nog steeds... Dus ik kan mijn koers niet voorzetten. We moeten zo de deur uit met bijna lege accu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aerodynamica is nog wel wat complexer dan dat. Wat er bij de meeste auto's gebeurt is een fenomeen dat 'loslating' heet; je wil dat de luchtstroom langs je auto vloeiend en continu doorloopt. Op punten waar de luchtstroming een bodypaneel kan volgen, gaat dat prima. Maar je kunt je voorstellen dat lucht die rustig langs het zijpaneel gaat en dan opeens in de wielkast komt, geen oppervlak meer heeft om te volgen. De lucht gaat 'te snel' om de hoek om te kunnen gaan, dus hij 'laat los'. De lege ruimte wordt dan opgevuld met wervelende lucht, en wervelingen is waar je energie kwijtraakt.

Dit gebeurt dus ook aan de achterkant van auto's; de haakse hoek aan de achterkant zorgt voor loslating en dus een gebied van negatieve druk met sterke wervelingen waarin je ontzettend veel energie kwijtraakt.

Skirts (platen over je wielkasten heen) en boattails (grote druppelafwerking aan de achterkant van je auto) zijn dus supereffectief in het oplossen van loslatingsgebieden rondom je auto.

Maar het is dus niet altijd zo intuïtief. Auto's met boattails zijn veel te lang om praktisch ergens geparkeerd te kunnen worden, dus die optie hebben fabrikanten niet. Wat doe je dan? Gek genoeg is een scherpe hoek achterop juist weer een goed idee, want daarmee creëer je een kleiner turbulent/loslatingsvolume dan wanneer je ronde hoeken gebruikt (zoals de Leaf). Je WILT juist dat de stroming op een specifiek punt loslaat in plaats van dat de stroming gaat 'zoeken' en het loslatingsgebied 'heen en weer' gaat bewegen over een afronding. Dat zorgt voor aerodynamische trillingen (buffetting in het Engels) en onstabiel rijgedrag, maar dus ook meer weerstand.

En dit zijn nog maar de basics van aerodyamica rondom auto's, je kunt nog veel verder gaan in de details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:20

_V_

JayPe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:36:
zal er elke 10 kilometer een schattig konijntje sterven door mijn rechtervoet.
Joh. Waar vind je al die konijnen? blijf 's uit die berm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
dfrenner schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 06:20:
Ik hoor wel eens verhalen dat grotere motorinhoud zuiniger kan rijden dan kleinere motorinhoud, maar ik heb dat nog nooit gemerkt. Ik heb ook een 3 cilinder 1.2 diesel gereden en die was een stuk zuiniger dan deze 5 cilinder 2.4 diesel. Vooral in de stad, maar ook op de snelweg!
Hoe ik het (als leek) begrepen heb is dat bij hoge snelheid een grotere motorinhoud zuiniger is omdat de kleinere motor veel harder moet werken om dezelfde snelheid te bereiken en vast te houden. De grotere doet dat op z'n sloffen. Daar heb je bij stadsverkeer niks aan. Ik heb geen verklaring waarom je 3 cilinder 1.2 diesel op de snelweg zuiniger was. Was het wel hetzelfde model auto? Reed je misschien langzaam?

Diesel voelt zich sowieso lekker thuis op de snelweg. Het is dus jammer dat je met je zware diesel voornamelijk in de stad rijdt. Mijn woon-werk verkeer is vrijwel uitsluitend snelweg (ik woon vlak bij de oprit, mijn werk ook). Alleen het eerste stukje snelweg is beperkt tot 100km/u. En ik heb een elektrische auto! 8)7
Voor het milieu zouden wij eigenlijk van auto moeten ruilen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:32
Als iedereen het gewoon in zijn/haar signature zet hoef je het niet telkens te vermelden...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Hebben jullie dit gezien? Dit lijkt toch wel erg op frauduleus handelen van de kant van Tesla, waar het veiligheid betreft. In plaats van de beweerde 40% minder ongelukken geven de achterliggende cijfers juist 60% meer ongelukken aan.

https://www.autoblog.nl/n...m-enorm-gevaarlijk-120419
http://quality-control.us/nhtsa_autopilot_safety_claims.html

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:56

databeestje

Von PrutsHausen

Er is sprake van goochelen van de cijfers van 2 partijen. QCS blijkt een enkele rechtspersoon te zijn, dus, korreltje zout. De conclusie had moeten zijn, we hebben niet genoeg data om te bewijzen dat het wel of niet gevaarlijker is. Ondertussen is het systeem al 2 keer geheel over de kop gegaan en is de software uit versie 1 (MobilEye) totaal niet hetzelfde als wat er in 2 gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10 10:38
Tsja, het is en blijft denk ik zo dat we claims van commerciële partijen met gezonde scepsis moeten blijven bekijken. Ook als het wordt ondersteunt door "wetenschappelijk" onderzoek. We willen ook allemaal graag geloven dat het nieuwe beter is, maar vaak is dat nogal genuanceerd. Het is meestal ook een complex van factoren. Ik herinner mij dat bij de ontwikkeling van ABS ook dit soort zaken een rol speelde. ABS was op zich zonder meer veiliger, maar als iemand achter je het niet had kreeg je toch een kop staart botsing. En mensen met ABS namen meer risico waardoor het voordeel te niet gedaan werd. Inmiddels heeft zo ongeveer iedereen ABS en ESP en nog veel meer, maar ook bij (semi-)autonoom rijden zal je vergelijkbare effecten zien.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben overigens wel van mening dat autopilot bijdraagt aan een betere veiligheid, al is het alleen maar omdat deze tussen de lijnen blijft rijden. Nu zit ik aan een redelijk gevaarlijke weg in de vorm van de N9 waar ik de afgelopen jaren heel wat dodelijke ongelukken in de krant heb genoteerd. Met name over voertuigen die om onverklaarbare reden op de andere weghelft terecht kwamen.

Als je wat jaartjes door heb gebracht op de weg zie je zo veel bijna gevallen waarbij onoplettendheid een rol speelt, dat ik het niet anders kan zien als een vooruitgang.

Inmiddels zijn ze wel zo ver in het specifieke geval van Tesla dat deze verder gaat dan rijbaan volgen, maar ook snelheidslimieten en uitwijken voor bijzondere omstandigheden. Perfect is het natuurlijk nog niet, maar ik zie mensen op parkeerterreinen nog die ene lantaarnpaal vinden, of op de snelweg over verdrijvingsvlakken rijden.

Edit: Afgelopen donderdag ochtend de eerste Tesla Model 3 in het zwart gezien bij de Stolperbrug over het noord hollands kanaal aan de N9 om 8:00 in de ochtend. Kom ik thuis, staat er bij de enige publieke laadpaal in Julianadorp nabij mijn huis een Jaguar I-Pace te laden :D

[ Voor 13% gewijzigd door databeestje op 16-02-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:58
teacher schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:37:
Ik heb de crossclimate's onder mijn Ioniq liggen, rijden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het interview is wel een beetje jammer met een PR man, maar niet iedereen heeft het verhaal natuurlijk gehoord. De statement dat ze auto's voor het gewone volk willen maken bekt natuurlijk lekker, maar daar zijn meer bedrijven mee bezig. Ook de I.D. Cross zal niet de goedkoopste auto ooit worden.

Waar ik stiekem heel erg naar hoop, is niet een ronde record van de I.D.R. maar een Le Mans versie die mee doet onder het regelement voor prototypen, en dat kan gewoon. Trek die grote spoilers eraf en je hebt een schitterend Le Mans kanon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-10 18:45
Eerst maar afwachten tot het final exemplaar. PR en concepten genoeg, het lijkt iig alsof ze nu helemaal 'groen' zijn en het dieselverhaal willen weg-PRren.
Moet zeggen: Dat doen ze aardig :)

Als ik voor mezelf praat wil ik prima een EV. Alleen dan moet VW wel eens met iets op de proppen komen. WG wil alleen VW. De e-Niro voldeed voor mij aan de meeste punten van de wensenlijst, maar dat was geen optie.

De e-Golf wel, maar voor mij persoonlijk vind ik het bereik net iets te weinig. De ID Neo of de Crozz lijken mij wel erg interessant. 300-500km range is voor mij meer dan voldoende.
De kwaliteit enz van de VW verwacht ik wel iets hoger dan een koreaan (De e-Golf bv is een heel net ding), maar voor mij is functie belangrijker dan gadgets.

Wat wel pluspunten van de VW's lijken te worden tov de Koreanen: 2/3 fase laden en snellere snellaadmogelijkheden. Dat zijn praktische dingen.

Kwa design: De buitenkant vind ik er prima uitzien, maar de binnenkant..
Doe mij maar een auto met een bank, en geen spacestation met stoelen. Zeker achterin wil ik gewoon een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
De stoelen vallen mij ook tegen. Dan zie ik liever de model X stoelen.
Maar voor de rest ziet het er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
Argh, een auto voor 4 personen. Dat was ook exact de reden dat de ampera direct afviel. Liever nog dat ze zowel voor als achterin een bank doen!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
DJSmiley schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:02:
Eerst maar afwachten tot het final exemplaar. PR en concepten genoeg, het lijkt iig alsof ze nu helemaal 'groen' zijn en het dieselverhaal willen weg-PRren.
Moet zeggen: Dat doen ze aardig :)

Als ik voor mezelf praat wil ik prima een EV. Alleen dan moet VW wel eens met iets op de proppen komen. WG wil alleen VW. De e-Niro voldeed voor mij aan de meeste punten van de wensenlijst, maar dat was geen optie.

De e-Golf wel, maar voor mij persoonlijk vind ik het bereik net iets te weinig. De ID Neo of de Crozz lijken mij wel erg interessant. 300-500km range is voor mij meer dan voldoende.
De kwaliteit enz van de VW verwacht ik wel iets hoger dan een koreaan (De e-Golf bv is een heel net ding), maar voor mij is functie belangrijker dan gadgets.

Wat wel pluspunten van de VW's lijken te worden tov de Koreanen: 2/3 fase laden en snellere snellaadmogelijkheden. Dat zijn praktische dingen.

Kwa design: De buitenkant vind ik er prima uitzien, maar de binnenkant..
Doe mij maar een auto met een bank, en geen spacestation met stoelen. Zeker achterin wil ik gewoon een bank.
Voorlopig liggen de Koreanen voor. Enige voordeel e-golf is 2-fase laden. Maar snellader is langzamer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11
Misschien off-topic, maar toch fijn: op Marktplaats moesten EV's een rubriek delen met hybride en PHEV voertuigen. Ik heb een paar keer gevraagd of ze al plannen hadden om voor EV's een eigen categorie te maken. Dit is inmiddels gebeurd! _/-\o_

Zoekt toch een stuk fijner, als je geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld een Ioniq EV wil je niet steeds benzinemodellen in je zoekresultaten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
databeestje schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:25:
Ik ben overigens wel van mening dat autopilot bijdraagt aan een betere veiligheid, al is het alleen maar omdat deze tussen de lijnen blijft rijden. Nu zit ik aan een redelijk gevaarlijke weg in de vorm van de N9 waar ik de afgelopen jaren heel wat dodelijke ongelukken in de krant heb genoteerd. Met name over voertuigen die om onverklaarbare reden op de andere weghelft terecht kwamen.
Als je wat jaartjes door heb gebracht op de weg zie je zo veel bijna gevallen waarbij onoplettendheid een rol speelt, dat ik het niet anders kan zien als een vooruitgang.
Ik heb de neiging om het daarmee eens te zijn, maar gemakzucht ligt wel op de loer. Ik had een keer dat ik met ACC en de actieve LKAS aan op zo'n 20 a 30 meter van mijn voorganger reed toen mijn ogen dichtvielen. Toen ik mijn ogen weer open deed, reed er een ander busje voor me dat al net weer naar een andere rijbaan ging; blijkbaar was dat ertussendoor gestoken. Ik ben blij dat dat busje alles correct deed.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

WilliamGeluk schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:54:
Vraagje. Ik heb op 10 januari een mail ontvangen van Telekom Ladestrom dat vanwege de overweldigende vraag ze extra laadpassen moesten laten maken en dat ik dus nog even geduld moest hebben. Nu 3 weken later heb ik nog geen kaart gezien.

Zijn er mensen die na de 'heb nog even geduld mail' al wel hun kaart hebben ontvangen? Of wacht iedereen nog op zijn of haar kaart?
Ik kreeg mijne paar dagen terug, gisteren getest bij Fastned en werkt prima :)

Edit: voor wie dit later leest, was waarschijnlijk een storing bij Fastned, anderen kunnen de Telekom kaart niet bij Fastned gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Shapeshifter op 18-02-2019 10:04 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gluten Parody schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:44:
Misschien off-topic, maar toch fijn: op Marktplaats moesten EV's een rubriek delen met hybride en PHEV voertuigen. Ik heb een paar keer gevraagd of ze al plannen hadden om voor EV's een eigen categorie te maken. Dit is inmiddels gebeurd! _/-\o_

Zoekt toch een stuk fijner, als je geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld een Ioniq EV wil je niet steeds benzinemodellen in je zoekresultaten.
Goed te horen. Hopelijk pakt gaspedaal en snappcar het binnenkort ook goed aan. Zo irritant als je op ev's zoekt en de Aurissen je om de oren vliegen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:16:
[...]

Ik kreeg mijne paar dagen terug, gisteren getest bij FastNed en werkt prima :)
Bij FastNed??? Die van mij werkte wel bij de 50kW van Allego, maar niet bij de 175kW van FastNed? Wellicht wel op de 50kW FastNed ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

_eLMo_ schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Bij FastNed??? Die van mij werkte wel bij de 50kW van Allego, maar niet bij de 175kW van FastNed? Wellicht wel op de 50kW FastNed ofzo?
Was de 50kW FastNed langs de A27 (de Kroon)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
Erasmo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Goed te horen. Hopelijk pakt gaspedaal en snappcar het binnenkort ook goed aan. Zo irritant als je op ev's zoekt en de Aurissen je om de oren vliegen.
Dat ligt aan de mensen die die auto's plaatsen.
Ondanks dat er de keuze is uit Hybride en Elektrisch, zetten ze dan een Auris als elektrisch op de site.
Dat soort dingen zie je overal. Een scooter in de rubriek fietsen op marktplaats. Of een garagebox op funda die als appartement te koop staat.

Als je je een middagje verveelt kun je ze allemaal reporten :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
[...]

Hmm, dit is nieuw voor mij. Ik wist niet dat hij werkte bij Fastned. Morgen gelijk testen dan langs de A6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
[...]

Dat werkt toch niet bij Fastned?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
dat zou wel mooi zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Staat wel een Allego 50kW paal bij de BP de Kroon, daar werkt Telekom wel. Misschien bedoelt hij die?
En een 50kW aan de andere kant van de A27 bij Haje waar Allego ook 4 175kW palen heeft neergezet, alhoewel die nog niet in werking zijn.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Spiller schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:31:
Staat wel een Allego 50kW paal bij de BP de Kroon, daar werkt Telekom wel. Misschien bedoelt hij die?
En een 50kW aan de andere kant van de A27 bij Haje waar Allego ook 4 175kW palen heeft neergezet, alhoewel die nog niet in werking zijn.
Nope, echt de fastned. Kabel erin geduwd, Telekom pasje gebliebt en geladen. Zie alleen geen transactie op mijn Telekom app, noch de fastned app...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Bij mij startte gisteren het laden bij Fastned voordat ik m'n (Maingau) pasje bij de paslezer had gehouden (auto charging staat uit). Wellicht had Fastned een storing waardoor je zonder pas kon laden, waardoor jij nu denkt dat je met die Telekom pas kunt laden? Dat is mij namelijk ook nog niet gelukt bij Fastned.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Marc O. schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:15:
Bij mij startte gisteren het laden bij Fastned voordat ik m'n (Maingau) pasje bij de paslezer had gehouden (auto charging staat uit). Wellicht had Fastned een storing waardoor je zonder pas kon laden, waardoor jij nu denkt dat je met die Telekom pas kunt laden? Dat is mij namelijk ook nog niet gelukt bij Fastned.
Ja dat zou het kunnen zijn hoor. Zit nu te twijfelen omdat hij vrij vlot begon. Autocharging staat bij mij ook uit... Gezien de reacties lijkt dat het meest waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:00:
[...]

Dat ligt aan de mensen die die auto's plaatsen.
Ondanks dat er de keuze is uit Hybride en Elektrisch, zetten ze dan een Auris als elektrisch op de site.
Dat soort dingen zie je overal. Een scooter in de rubriek fietsen op marktplaats. Of een garagebox op funda die als appartement te koop staat.

Als je je een middagje verveelt kun je ze allemaal reporten :P
Dit gaat niet op voor Snappcar, of het moet in de laatste twee maanden zijn toegevoegd. Ik ben daar juist weggegaan omdat ze geen filter hebben voor EV-only, die hebben het niet ingevoerd en dus zelfs als ik mijn auto wil aanbieden als elektrisch, dan valt ie in de enige relevante optie 'hybride/elektrisch'.
[edit: en ja, ik heb het twee keer al gevraagd en ja ze hebben het 'doorgegeven aan de ontwikkelaars']

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 17-02-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Shapeshifter schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Ja dat zou het kunnen zijn hoor. Zit nu te twijfelen omdat hij vrij vlot begon. Autocharging staat bij mij ook uit... Gezien de reacties lijkt dat het meest waarschijnlijk...
Ik heb ook geen autocharge en had laatst ook bij de 175kW Jutphaas paal dat hij gelijk begon. Normaal moet ik altijd rfid ervoor houden. Maar morgen ben ik in de buurt dus kan het gewoon even testen met 3 Telekom pasjes die ik inmiddels verzameld heb :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
Voor Renault (Zoe ea) is een update voorhanden die het issue met GPS (wat 6 april as optreedt) verhelpt.

https://easyconnect.renault.nl/software-upgrade/r-link

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Load Index. Busje staat waarschijnlijk op C banden. Die hebben een snuggere, eh, stuggere wang, en kunnen hogere lasten aan. Zijn minder comfortabel en minder geschikt voor " sportief " weggedrag.

De breedte van een band zegt niet zoveel. Er zijn zo veel factoren die meespelen. Et waarde, velg breedte, diameter, verhouding hoogte/breedte en dan hebben we de onderlinge verschillen tussen de verschillende merken of typen nog niet gehad.

Ik heb op één type auto van 145/80R13 via 175/50R14 tot 205/?R16 gereden. De verschillen zijn groot. En ligt maar net aan het vermogen en hoe je de auto gebruikt. 205 breed met 200+PK en 200+Nm koppel, sportonderstel en rolkooi vs 145ers met amper 30 pk in een standaard configuratie.

Als je dus wilt hypermilen en smallere bandjes onder je Leaf wilt, neem dan smallere velgen, waarbij het midden van de velg op dezelfde plek blijft liggen. Een te lage ET waarde kan stuurgedrag beïnvloeden doordat de velg om de draai-as beweegt, een hoge et waarde ( velg verder naar binnen) kan de spoorbreedte verkleinen en daarmee kan de stabiliteit licht verminderen.

165-ers kunnen denk ik prima. Juiste load index van band en velg is wel belangrijk bij een EV. Die EV's zijn veel zwaarder dan z'n ICE evenknie. Ik kwam al lichtmetalen velgen van de Up! tegen die qua aslast niet voldoen voor de e-up....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
NielsTn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:53:
Voor Renault (Zoe ea) is een update voorhanden die het issue met GPS (wat 6 april as optreedt) verhelpt.

https://easyconnect.renault.nl/software-upgrade/r-link
Wat is de issue dan? Ben benieuwd.. hebben andere GPS units (andere auto merken) hier ook last van dan?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 12:50
cacofant schreef op maandag 18 februari 2019 @ 06:36:
[...]

Wat is de issue dan? Ben benieuwd.. hebben andere GPS units (andere auto merken) hier ook last van dan?
Lees op het Renaultforum onderstaande, maar hoop toch echt dat dit een grap is...:
Ja, als je auto een update moet, dan zou ik het voor 6 april doen. Update heeft te maken met de WNRO (Week Number Roll over) op het GPS. Zeg maar een soort van millenium bug van het GPS. De GPS heeft in de week voor 6 april 2019 de 1024ste week gehaald en gaat zonder de update naar week 0 terug.. De update voorkomt dit..

Na wat verder zoeken lijkt het erop dat het geen grap is, wat dan weer een grap op zich is..

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 18-02-2019 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Zou bijna denken dat dat een 1 april grap is, maar als Renault op het zijn eigen site plaatst dan zal er wel een kern van waarheid in zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door Marc O. op 18-02-2019 07:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
Shapeshifter schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Vanochtend even getest bij de Kroon maar zoals verwacht werkt Telekom niet bij Fastned.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Spiller schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:30:
[...]

Vanochtend even getest bij de Kroon maar zoals verwacht werkt Telekom niet bij Fastned.
Ook getest bij Fastned langs de A6 en werkt inderdaad niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Nou dan zal het wel een storing geweest zijn inderdaad. Heb ik geluk gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
De gratis minuten worden wel lekker snel verwerkt met die Telekom pas. Ze hebben 't goed voor mekaar.

Afgelopen weekend bij LaPlace "De Brink" aan de A50 richting zuid de Allego snellader gebruikt.

Ging er eten en de auto stond langer aan de snellader dan absoluut noodzakelijk. Alleen de minuten van het feitelijke laden zijn van de teller afgegaan.

Dat kon ik al binnen een paar uur zien in de App. Niet pas de volgende dag. Niet pas de volgende maand, en ook niet pas, zoals bij Maingau, pas volgend millennium ;-)

Die snellader daar staat er trouwens ook een beetje voor piet snot volgens mij: de FastNed op de Brink ligt wèl in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ook zoiets bij A27 afslag 28 bij Haje: die snellader ook pas gisteren ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij Haje of aan de overkant (daar staat zowel Fastned als Allego (bij Burgerking)?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Net tegengekomen op een ander forum.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QYyNgNr/9d60a7a17c5bbc318a3104f4221402c4.jpg

Wel slim bedacht. Is door de gemeente gedaan in Oxford voor een bewoner.

[ Voor 26% gewijzigd door Khayma op 18-02-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

zou je gemeente echt moeilijk gaan doen als je zelf met de slijptop een sleuf graaft?? Lijkt me niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

greatgonzo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:50:
zou je gemeente echt moeilijk gaan doen als je zelf met de slijptop een sleuf graaft?? Lijkt me niet toch?
Lijkt me wel, die tegels zijn van hen, jij sloopt ze. Plus mocht er wat mee gebeuren zijn zij aansprakelijk. Bij evt graafwerkzaamheden is die sleuf niet bekend, etc etc. En ze zitten vaak in de stand van "we moeten eerst beleid hebben, want wat als we dit nu gedogen en de rest van de inwoners dit ook wil gaan uitvoeren".
Zou het altijd in overleg doen om later gedoe te voorkomen..
Bovenstaande is wel heel netjes gedaan overigens, maar wat als je de tegels niet helemaal lekker recht hebt gelegd of de kabel zit niet goed vast zit in de sleuf, en er struikelt iemand over die wat breekt..

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
daemonix schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:36:
Bij Haje of aan de overkant (daar staat zowel Fastned als Allego (bij Burgerking)?
Bij haje. Ook 4 in aanbouw: ccs 200kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
JayPe schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:07:
De gratis minuten worden wel lekker snel verwerkt met die Telekom pas. Ze hebben 't goed voor mekaar.
Ik zie nog maar één laadbeurt in de app, namelijk die van afgelopen weekend. De 4 eerdere laadbeurten staan er niet in (maar lijken deels wel verrekend te zijn met de gratis minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:22:
[...]

Bij haje. Ook 4 in aanbouw: ccs 200kW
Da's mooi! 2 kanten op laden dus op de A27, en vanaf Noord is het ook makkelijk om bij Haje te komen. Hopen dat dit op meer locaties gaat gebeuren. Vergelijkbaar met de Superchargers van Tesla, die zitten ook op handige plaatsen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.