mux schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:21:
[...]
Let wel heel erg op met deze uitspraken, ik weet dat er vuistregels zijn over de CO2-uitstoot van batterijproductie maar dit is niet universeel. Tesla zit een factor 4 lager en Nissan een factor 2 lager in uitstoot per kWh. Tesla heeft het doel gesteld zo goed als CO2-neutraal batterijen te willen produceren in Nevada.
Bijna al de CO2 die bij batterijproductie vrijkomt zit hem in de energie-intensiviteit van productie. Er gaat ca. 1000kWh aan energie in 1kWh accu zitten, uit kolenstroom is dat een ton CO2 per kWh li-ion accu, uit wind- of zonne-energie is dat 20-60kg. Het scheelt dus een hele hoop wie die batterijen maken.
Accu productie is maar een deel van de productie. Staal/plastic/alumium, alle grondstoffen moeten gewonnen, verwerkt en uiteindelijk geproduceerd worden, daarna komt de productie van het eindproduct er nog eens bovenop.
Ik gebruik TNO cijfers. Die gaan uit van 150kg CO2 per kWh accucapaciteit.
Met een 24kWh EV zitten zij in een levensduur van 220.000km op 70 gram per km.
Maakt 15.400kg CO2 inclusief 24kWh accu.
Maakt 11.800kg CO2 exclusief accu.
Maakt 26.800kg CO2 inclusief 100kWh accu.
Met rekenwaardes van 1000kg CO2 per kWh gaan we daar ver boven. Berekening van TNO zit daar bijna een factor 10 onder.
Met groene energie is het dus nog steeds 100kWh voor 17.800kg CO2 uitstoot (inclusief voertuig en grondstoffen).
Maar we missen het hele punt dat productie veel CO2 kost. Als je echt naar CO2 kijkt is vaan recycling of langer met oudere producten veel beter voor de uitstoot. Die mis in compleet in de discussie die nu gevoerd wordt.
Kijken we even naar slechts 20 jaar terug. We deden toen wel 15 jaar met een TV, zo lang hij werkte kocht je geen nieuwe. ipads, laptops, ieder jaar een nieuwe telefoon, allemaal was het niet aan de orde. We zijn in welvaart sterk vooruit gegaan de afgelopen decennia. Mijn ouders kochten niet zomaar spelcomputers en TV's.
Echter we leven nu, nog veel meer dan 10-20 jaar geleden in een consumptiemaatschappij. Ik heb in de afgelopen 10 jaar al meer tv's gekocht dan mijn ouders in hun hele leven. We hebben tegenwoordig geld en je wil iets nieuws.
We verleggen continu de discussie naar het gebruik, zo ook bij EV's. Ik snap het wel, het maakt ons leven wat gemakkelijker. We denken groen bezig te zijn, zonder dat het ons echt raakt in de welvaart. Maar de realiteit is dat we die zaken niet los kunnen zien. We moeten serieus rekening houden met het feit dat we nu heel groen bezig
denken te zijn, maar dat de uitstoot hier door niet gaat dalen.
Ik hoor ook heel vaak dat wij zo goed bezig zijn hier, maar dat landen als India en China de slechterikken zijn. Nogal wiedes als wij daar
-voor ons gemak- alles laten produceren. Lekker makkelijk om met het vingertje naar dat soort landen te wijzen, terwijl we het uiteindelijk toch zelf veroorzaken.
Zelfs beaudet hoor ik continu klagen over China en dat wat wij hier doen geen zin heeft. Niets is minder waar, wij veroorzaken indirect die uitstoot in China, door onze consumptie! Zo lang we die link niet leggen, vind ik het allemaal gelul in de marge...
Echter, ik wil omwille van de volksgezondheid graag af van diesel! Daarom rijd ik ook eigenlijk nooit meer op diesel in onze woonwijk. Bij lange stukken kan ik niet volledig elektrisch rijden, maar ik probeer altijd wat accucapaciteit over te houden voor het laatste stukje van de reis.
Terug over de EV's en productie, het wordt tijd dat autoproducenten die groener produceren ook voordeliger worden dan producenten die dat niet doen. Uit eindelijk is de enige stuimulans verkoop en dat kun je makkelijk beinvloeden door bepaalde producten minder te belasten dan anderen. Maar op dit moment kijken we er gewoon helemaal niet naar. We doen net alsof het niet bestaat.
[
Voor 5% gewijzigd door
BlakHawk op 14-02-2019 13:08
]