Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
prettig schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:40:
[...]

Je hebt met de model x wel het nodige "over" qua power en de caravan is relatief veel minder toegevoegd gewicht op de combinatie dan een Sion. De sion zal echt wel meer drop hebben.
Sleurhut achter een s-klasse of achter een panda.... scheelt nogal.
Eens maar de SION is ook wel een blok op de weg dus misschien houdt hij de luchtweerstand weer netjes op de caravan.

We gaan wel kijken naar een caravan die iets betere profiel heeft om de range dip te verkleinen. En ja de model X heeft wat meer ruimte en is redelijk verspillent met zijn energie omdat hij nogal groot is.

Ik wil alleen maar aangeven dat de impact minder dan 50% is en dat scheelt toch een hoop. Maar zeker na onze ervaring in zuid frankrijk en op verschillende campings is dat als je slim boekt een sleur hut eigenlijk gewoon duurder is dan iets huren daar.

Dus waarschijnlijk wordt caravan lekker in nederland houden en straks met de auto naar zuid frankrijk. Wel kiezen we er voor om liever met de auto te gaan dan vliegen. We gaan echt niet een fly en drive doen in spanje en dan weer een ICE rijden daar.

Ik wilde alleen maar aangeven dat het prima nu al kan natuurlijk met wat kant tekeningen. Ik hoop dat er volgend jaar meer opties komen met EV die met de model x gaan concurreren voor nu is er niet veel dat in de buurt komt van deze auto helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heb je die foto's bekeken?

Ze hebben geen enkele relatie met de uitlatingen. Bijvoorbeeld, er is geen CCS poort te zien op de foto's.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
dfrenner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:01:
[...]

Dat is toch voor bedrijven lastig?
Ik heb een laadpas van de baas...
Dan is het niet jouw probleem, maar dat van je baas....toch?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:12

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:48:
...
Als bagageruimte te klein is zou ik eerder kijken naar bagagedrager op trekhaak (vaak niet toegestaan om te trekken, maar wel als fietsendrager of bagagedrager.). Levert achter de auto minder weerstand op dan bijvoorbeeld dakkoffer

Kijk bijvoorbeeld naar https://www.alleskanmee.n...18HwzjEAQYAiABEgLQ2vD_BwE

Voor als je nog 500liter extra nodig hebt.

...
Van een dakkoffer zie ik dat het zeker 10% van de batterij gaat slurpen. Iemand enig idee wat zo'n bagagedrager scheelt? 5% oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
MeZZiN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Eens maar de SION is ook wel een blok op de weg dus misschien houdt hij de luchtweerstand weer netjes op de caravan.

We gaan wel kijken naar een caravan die iets betere profiel heeft om de range dip te verkleinen. En ja de model X heeft wat meer ruimte en is redelijk verspillent met zijn energie omdat hij nogal groot is.

Ik wil alleen maar aangeven dat de impact minder dan 50% is en dat scheelt toch een hoop. Maar zeker na onze ervaring in zuid frankrijk en op verschillende campings is dat als je slim boekt een sleur hut eigenlijk gewoon duurder is dan iets huren daar.

Dus waarschijnlijk wordt caravan lekker in nederland houden en straks met de auto naar zuid frankrijk. Wel kiezen we er voor om liever met de auto te gaan dan vliegen. We gaan echt niet een fly en drive doen in spanje en dan weer een ICE rijden daar.

Ik wilde alleen maar aangeven dat het prima nu al kan natuurlijk met wat kant tekeningen. Ik hoop dat er volgend jaar meer opties komen met EV die met de model x gaan concurreren voor nu is er niet veel dat in de buurt komt van deze auto helaas.
Zit ook wat in, denk dat een lichtgewicht en gestroomlijnde (beste is natuurlijk in relatie tot de auto) caravan best wel wat zal uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Precies dus een kip dat is de enige die daar ooit tijd aan besteed heeft. Maar goed voor nu houden we het op de korte afstand omdat we eigenlijk geen zin in langzaam rijden naar zuid frankrijk. Maar dat heeft niets te maken met de auto we zijn gewoon ongeduldig.

[ Voor 6% gewijzigd door MeZZiN op 13-02-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-10 11:12

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Mijn 730d haalt zonder mijn 1800 kg caravan 1200 km op een volle tank, en met caravan ruim 800 km aan gem 90 km/ u.
Mijn bmw en kip hyline hebben een goede stroomlijn dus minder dan 25 % range drop bij een model X heb ik mijn twijfels.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pmiddeld schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Dan is het niet jouw probleem, maar dat van je baas....toch?
Ja... En daardoor moge. we (denk ik) nog geen EV.
Ik kan geen andere reden verzinnen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 22:01
PietervSk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:17:
Zijn er hier mensen die een idee hebben wanneer de Tesla Model 3 Standard Range hier in Nederland beschikbaar komt?

Stukje context; voor m'n werk mag ik een lease-auto uitzoeken (tot +- 40k).
Nu dacht ik aan de Leaf e+, maar met alle vertraging daaromheen denk ik dat die niet voor juli bij de dealer staat. En als je dan alle reviews over de Model 3 voorbij ziet komen dan kriebelt 't toch en denk ik ; zal ik dan toch niet nog een maandje extra wachten... Enfin, dan is dus alleen een optie als die ook een beetje binnen afzienbare termijn leverbaar is.

En nee, opties zoals de Kona of de Nira vallen voor mij af. Een SUV is in Nederlandse context voorlopig nog niet mijn ding.
https://www.tesla.com/nl_...l-3-ordering-faq#standard

Op website Tesla NL staat H2 2019 leverbaar. Prijzen staan er niet bij maar heb hieronder kleine rekensom:

Als je de verhouding dollar/euro aanhoudt voor je berekening van de Performance (0,72) en de Long Range (0,67) kan je de verwachte prijs voor de SR uitrekenen met wat aannames. Voor makkelijk rekenen pak je dan ook de 0,67 verhouding van de LR aangezien marge op SR eerder lager zal uitvallen dan hoger, dan kom je uit op EUR: 48.283.

Hopelijk pas dit ook in mijn leasebudget!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Nu online
dfrenner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:12:
[...]

Ja... En daardoor moge. we (denk ik) nog geen EV.
Ik kan geen andere reden verzinnen.
En toch heb je een laadpas van je baas, zeg je. Dat begrijp ik niet helemaal. Dus PHEV mag wel van de baas? Dat vind ik raar. Een PHEV is veel minder efficiënt dan een EV (km/kWh). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:09:
En toch heb je een laadpas van je baas, zeg je. Dat begrijp ik niet helemaal. Dus PHEV mag wel van de baas? Dat vind ik raar. Een PHEV is veel minder efficiënt dan een EV (km/kWh). 8)7
Alleen omdat hij op diesel rijdt.
Bedrijfspolicy is diesel.

Benzine hybride mag niet, dieselhybride wel.

Maar mij hoor je daar echt niet over klagen. Het is een geweldig apparaat.
Het koppel van 690nm is gewoon heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
Bij mijn werkgever is het beleid nu dat ipv een fair usage er een harde limiet zit op brandstofbudget voor EV's. Ik mag er zelf dan wel alles aan doen (laadpassen aanvragen ed) om de kosten te drukken. Mijn werkgever legt op deze manier het risico en de verantwoordelijkheid voor het laden van het "pionieren" met een EV bij de bereider. We zijn ook zelf verantwoordelijk voor het regelen van laadfaciliteiten, mag binnen het leasebudget maar ook daarbuiten (of als je deze al hebt hoeft het helemaal niet). Er zijn ook geen eisen aan laadfaciliteiten, granny+kwh meter is prima. Altijd snellader is ook prima (maar geen uren schrijven voor niksen/koffie drinken bij de laadpaal).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Ben ik toch blij dat ik zo'n makkelijke baas heb. Zolang ik niet de 25.000km overschrijdt per jaar, maakt het hem geen bal uit waar of hoe ik die accu vol krijg. Het is dan ook maar peanuts op het gehele kostenplaatje.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:14
Vraagje over de regeneratie stand van de elektrische bak in de e-Golf (maar zal voor alle auto die zo’n functie hebben gelden). Kan het kwaad in hem tijdens het rijden van de B naar de D te zetten? En kan het kwaad om altijd in de B te rijden, dus ook snelwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:51:
Vraagje over de regeneratie stand van de elektrische bak in de e-Golf (maar zal voor alle auto die zo’n functie hebben gelden). Kan het kwaad in hem tijdens het rijden van de B naar de D te zetten? En kan het kwaad om altijd in de B te rijden, dus ook snelwegen?
Nee dat kan geen kwaad, doe het wanneer je wil :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
B? D? Zal wel volkswagen specifiek iets zijn. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
En Leaf, heeft ook B en D. B voor extra regeneratie.
Het is een software dingetje, geen versnellingsbak oid.. Dus dat kan totaal geen kwaad om te switchen tijdens het rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
daemonix schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:10:
B? D? Zal wel volkswagen specifiek iets zijn. :)
Neehoor, heeft mijn Leaf, en onze Outlanders ook :9

In beide gevallen is D de gewone drive stand met de regeneratie minimaal bij loslaten van het gaspedaal.

In de B stand is de regeneratie heftiger bij loslaten van het pedaal, en in geval van de Outlander zelfs nog in 5 standen te verstellen met flippers aan het stuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Inderdaad, ik vind het ook nog eens een hele fijne stand. Je gaat veel minder agressief rijden. Ik durf te zeggen dat ik na 2 dagen in de e-Golf bijzonder positief ben. En heb redelijk wat gereden, Tesla, Ampera, GTE, i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een EV heeft geen koppeling dus tijdens het rijden kan je prima naar N, D, R of B schakelen. Het is allemaal software.
Op de snelweg naar R is af te raden om andere redenen, maar bij het heen-en-weer bij parkeren hoef je niet te remmen.
Disclaimer: alleen met Zoe getest ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:36
Jurbatov schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:07:
[...]

https://www.tesla.com/nl_...l-3-ordering-faq#standard

Op website Tesla NL staat H2 2019 leverbaar. Prijzen staan er niet bij maar heb hieronder kleine rekensom:

Als je de verhouding dollar/euro aanhoudt voor je berekening van de Performance (0,72) en de Long Range (0,67) kan je de verwachte prijs voor de SR uitrekenen met wat aannames. Voor makkelijk rekenen pak je dan ook de 0,67 verhouding van de LR aangezien marge op SR eerder lager zal uitvallen dan hoger, dan kom je uit op EUR: 48.283.

Hopelijk pas dit ook in mijn leasebudget!
Elon heeft 2 weken geleden vertelt hoe ze de EU prijs bepalen.
VS prijs * omrekenen naar euro + importheffingen (10%) + BTW (21%).

Let wel op dat je de echte prijs pakt en niet die "na incentives en brandstof besparing".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
Proton_ schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:17:
Een EV heeft geen koppeling dus tijdens het rijden kan je prima naar N, D, R of B schakelen. Het is allemaal software.
Op de snelweg naar R is af te raden om andere redenen, maar bij het heen-en-weer bij parkeren hoef je niet te remmen.
Disclaimer: alleen met Zoe getest ;)
De R stand is tot nu toe in alle auto's waarin ik het geprobeerd heb softwarematig geblokkeerd boven de +- 5km/h vooruit rijden.

Net als de P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog over toevoegen aan de B-stand opmerking. Ik heb 160.000km gereden in de B-stand in een Prius Wagon hybrid. No sweat and het afremmen op de motor/regeneren is alleen maar prettig en zorgt voor minder gebruik van de rem.

One Pedal driving is hierdoor met een beetje aanpassing in je rijgedrag mogelijk tot zekere hoogte ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Alleen omdat hij op diesel rijdt.
Bedrijfspolicy is diesel.

Benzine hybride mag niet, dieselhybride wel.

Maar mij hoor je daar echt niet over klagen. Het is een geweldig apparaat.
Het koppel van 690nm is gewoon heerlijk.
Dat is mooi stom van je baas, de TCO van een elektrische auto is veel lager. Helemaal als je een paar kilometervreters in dienst hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Mar.tin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:13:
[...]
In de B stand is de regeneratie heftiger bij loslaten van het pedaal, en in geval van de Outlander zelfs nog in 5 standen te verstellen met flippers aan het stuur
Eigenlijk is bij de Outlander de D stand gelijk aan B3 (in het midden dus). B0 is 0 regen, 5 is max. Van B3 naar D schakelen doet helemaal niks (behalve je display aanpassen) en je kan ook direct vanaf D naar B4/2 schakelen met de flippers wat de B stand nog overbodiger maakt. Ook onthoud de Outlander de regen setting niet omdat je altijd naar D moet schakelen om te gaan rijden (en dan direct naar B3 gaat dus). Lekker logisch dus.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Tassadar32 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:32:
Mijn werkgever legt op deze manier het risico en de verantwoordelijkheid voor het laden van het "pionieren" met een EV bij de bereider.
Tja, als ik werkgever zou zijn en mijn werknemers gaan zelf EV's bereiden, dan zou ik daar ook geen verantwoording voor willen nemen. ;)

Maar zonder gekheid: jouw werkgever geeft jouw dus flinke vrijheid om de kosten laag te houden? En wat is dan de stimulans? Houd jij er persoonlijk iets aan over als je altijd de goedkoopste pas pakt i.p.v. zonder na te denken altijd de NewMotion?

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
EV's bereiden, doe je dat in een hele grote pan? :P

Als toekomstig berijder van een EV heeft het voor mij wel degelijk zin om de kosten laag te houden, want het komt bij mij uit mijn eigen budget, en wat overblijft in het budget is (bruto) voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Nu online
Laat maar, te laat

[ Voor 124% gewijzigd door pmiddeld op 13-02-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:56:
EV's bereiden, doe je dat in een hele grote pan? :P

Als toekomstig berijder van een EV heeft het voor mij wel degelijk zin om de kosten laag te houden, want het komt bij mij uit mijn eigen budget, en wat overblijft in het budget is (bruto) voor mij.
Zakelijk (ook je eigen zaak) loont het vaak om een stabiele oplossing te kiezen die altijd werkt waar je niet achteraan hoeft voor correcties (of Duits mails in Google Translate moet stoppen). Die tijd die je daarin stopt kan je beter gebruiken om je werkzaamheden uit te voeren. Daarom is operationele lease ook zo aantrekkelijk voor zakelijke gebruikers. Meer betalen voor geen gezeik of één contactpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een geluk voor mij, mijn Duits is goed genoeg. ;) We rijden ook een EV prive, en dan loont het om te besparen. Een tweede geluk is dat ik hoop en verwacht dat ik de Kona alleen thuis hoef op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:08:
[...]

Zakelijk (ook je eigen zaak) loont het vaak om een stabiele oplossing te kiezen die altijd werkt waar je niet achteraan hoeft voor correcties (of Duits mails in Google Translate moet stoppen). Die tijd die je daarin stopt kan je beter gebruiken om je werkzaamheden uit te voeren. Daarom is operationele lease ook zo aantrekkelijk voor zakelijke gebruikers. Meer betalen voor geen gezeik of één contactpersoon.
Lease is handig maar gewoon duur, die paar uur die je er extra aan kwijt bent (en zelfs dat betwijfel ik) is zowat het hoogste uurloon in NL. Dus kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vandaag voor de lol rondjes gereden in een i3, best geinige auto. Voor het eerst die één pedaal techniek kunnen proberen, dat is toch wel erg fijn in een drukke stad en op de wegen er omheen. Het soepele gevoel is in mijn ogen zelfs stukken beter dan een automaat.

De i3 is wel duidelijk een boodschappenauto, maar de charme van elektrisch rijden heeft hij zeker. De aantrekkingskracht van deze aandrijving op mij is alleen maar toegenomen.
Grappig om te zien dat een stukje vlammen op de snelweg met tussen acceleraties zo 10% vreet, terwijl drie kwartier met die ene pedaal in de stad en ringweg een stuk minder pakte.

Merken jullie nog veel verschil tussen de typen elektrische auto's in hoe ze rijden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Op een schaal van 'rijplezier':

[b][d]----------------------------------------------------------------------------[zoe/leaf]----[i3]----[tesla]

waarbij [b] en [d] voor benzine en diesel staat.

Ja, er zit verschil tussen, maar iedere elektrische auto is comfortabel, stil, rap, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-10 20:34
Ik las laatst dat Tesla vrijwel niets meer verkoopt sinds de bijtelling op een model S van 4 naar pakweg 12% is gestegen (gewogen gemiddelde 4 en 22%).

Ik vraag me af: de importeur zou toch handig van de nonlineariteit in de bijtelling kunnen profiteren? Renault constructie: accu leasen. Leasebedrag van de goedkopere auto plus de accu zal vergelijkbaar zijn als van auto incl. accu nu. En de cataloguswaarde gaat enorm omlaag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De waarde voor de belastingdienst is (bij Zoe) inclusief accu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie bij de Renault Zoe een aanzienlijk verschil in fiscale waarde tussen “batterijkoop” en “batterijhuur” modellen.

https://www.arendauto.nl/renault/bijtelling-renault-zoe

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 13-02-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
t_captain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:56:
Ik las laatst dat Tesla vrijwel niets meer verkoopt sinds de bijtelling op een model S van 4 naar pakweg 12% is gestegen (gewogen gemiddelde 4 en 22%).

Ik vraag me af: de importeur zou toch handig van de nonlineariteit in de bijtelling kunnen profiteren? Renault constructie: accu leasen. Leasebedrag van de goedkopere auto plus de accu zal vergelijkbaar zijn als van auto incl. accu nu. En de cataloguswaarde gaat enorm omlaag natuurlijk.
Gek he...... gewoon vooruitgeschoven koop (nog effe snel 2018), over paar maanden trekt dat wel weer aan. En nu hebben ze de model 3 ook boven de 50K maar stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Gonadan schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:33:

Merken jullie nog veel verschil tussen de typen elektrische auto's in hoe ze rijden?
Tuurlijk, maar net wat je wil.

Veel km's.... tesla (maar ja duur), dan kona/niro.
Ruimte.... model x
Topsnelheid ..... tesla (maar snelheid van 150kmh doen er al meer)
Acceleratie..... eigenlijk allemaal wel rap (5 of 7 sec.... boeit niet, rediculous mode tesla heb je niks aan)
Sportief rijden ..... i3s (rijd binnendoor alles los, licht/compact), snelweg weer niet.
Stil.... zijn ze ook allemaal wel, maar verschil is er wel degelijk, zeker boven de 100kmh.
Luxe... i-pace, e-tron
Super snel laden .... e-tron
etc.....

Kortom, net als bij ice........ verschillen zat (en ook nog persoonlijk) en wordt alleen maar meer.

Dus eigenlijk is het daar geen zinnig antwoord op te geven (hooguit wat grote lijnen).

[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 13-02-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een deel van de daling is tijdelijk (kentekens gauw in 2018 aangevraagd).

Een ander deel is structureel, gewoon omdat een model S met 12% bijtelling niet zo enorm aantrekkelijk is als een model S met 4% bijtelling.

Deze klanten gaan deels voor goedkopere EV’s (van Tesla en van concurrenten) en deels terug naar ICE. Model 3 kan niet de hele ex-model-S markt pakken. Voor sommigen is de auto te klein, voor anderen speelt de zeer lange levertijd een rol.

De Tesla importeur raakt dus handel kwijt, en nog wel in de lucratieve topmodellen. Juist omdat de accu van deze auto’s een groot bedrag uitmaakt, wat versterkt wordt door de progressieve bijtelling, kan een “accuhuur” constructie de wereld schelen in de verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

mux schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:43:

[b][d]----------------------------------------------------------------------------[zoe/leaf]----[i3]----[tesla]

Ja, er zit verschil tussen, maar iedere elektrische auto is comfortabel, stil, rap, enz.
Als je diesel boven benzine zet kan ik de rest ook niet meer serieus nemen natuurlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is een groepering die zo dicht bij elkaar zit dat je het niet kunt zien ;-)

Maar #teamdiesel (of vtec/vvt, als je persé benzine wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Edit: ik lees niet goed, vraag ging over hoe ze rijden.
Maar net wat je wilt, gegeven een onbeperkt budget :D

Het lijkt mij dat de prijs bepalend is. Dus je moet eerst je budget geven, en daarna kijk je welke EV bij je past. Da's makkelijk, want de keuze is zeer klein binnen de budgetten. Laten we zeggen dat je een budget van 30-40k hebt. Dan zijn er vier keuzes of zo? Zoe, Ioniq, Leaf en e-Golf.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 13-02-2019 21:09 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:38
greatgonzo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:04:
[...]

Van een dakkoffer zie ik dat het zeker 10% van de batterij gaat slurpen. Iemand enig idee wat zo'n bagagedrager scheelt? 5% oid?
Nog niet met EV geprobeerd, maar ervaring met ICE is dat het verschil niet merkbaar is, dus ik verwacht voor EV dat het max 5% is.

En dan gaat het dus om het effect van de luchtweerstand. Extra kilo's tellen ook, maar ten opzichte van totale massa van de auto zal dat ook wel mee vallen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:17
Gonadan schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:33:

Jazeker, Ik heb gereden in een Ampera-E, I3, Mercedes B-klasse EV, Ioniq en een I-pace. De eerste 3 waren min of meer vergelijkbaar lekker rijden qua wegligging en acc/dec. De Ioniq vond ik duidelijk minder goed op de weg liggen, de auto voelde "zwaar"; moeilijk sturen, wilde hellend rechtuit. De Merc vond ik 't meest ergonomisch (regeneratie flippers aan 't stuur) en kwaliteit van afwerking. De Ampera 't "lekkerst" maar klein, plastic en destijds enorme levertijd. De I3 ook klein maar verder hele prima wagen. De I-pace was klasse apart, ruim genoeg, ergonomisch dik op orde en goede wegligging. Maar, ook al tijdens proefrit wat software foutjes ontdekt.

Tesla's heb ik overgeslagen ivm duidelijke wens om bediening AC/Radio/Nav NIET via een touch panel te hebben en de uitstraling van S is me iets te sportief met m'n gezin en de X is me gewoon te duur. Aja, en ben wat bang voor de Tesla service en toekomst.

Aja, mijn wensenlijstje is >450Ltr bagage, ACC, >250km range, >D klasse comfort (>40k km/jaar) en nog wat andere zaken die ik nu moet ontberen op m'n C5 diesel bak maar die op de meest moderne auto's wel zitten.

Kona/Niro heb ik niet in gereden temeer omdat ik me heb laten vertellen dat weggedrag van Hyundai's vergelijkbare karakteristieken hebben (zeg maar "niet gericht op sportief rijden") Kia zelfde onderstel, en ik was al verkocht door de I-pace 8)

Sept. 2018 dus een I-pace besteld :9 Maar helaas nog niet geleverd :?

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:56:
Een deel van de daling is tijdelijk (kentekens gauw in 2018 aangevraagd).

Een ander deel is structureel, gewoon omdat een model S met 12% bijtelling niet zo enorm aantrekkelijk is als een model S met 4% bijtelling.
Sterker nog er was ook een Model S met 0% bijtelling. Echter nu niet meer en je kan voordeeltjes uit het verleden niet meenemen naar het heden.

12% (4% tot 50k neem ik aan?) is misschien niet zo aantrekkelijk als 4%, maar nog steeds aantrekkelijk dan 22%. Vergeet niet dat je bij een 2019 Tesla, I Pace of Etron nog steeds peanuts betaald over de eerst 50k. Die 100k EV kost in de bijtelling minder dan een A6 instapper van 60k.

Plus dat de 2019 S en X aanzienlijk betere auto’s dan hun broeders uit 2013 t/m 2016 en wie weet zien de 2013-2016 eigenaren de upgrade wel zitten. Duurder, maar ook hogere kwaliteit.
Deze klanten gaan deels voor goedkopere EV’s (van Tesla en van concurrenten) en deels terug naar ICE. Model 3 kan niet de hele ex-model-S markt pakken. Voor sommigen is de auto te klein, voor anderen speelt de zeer lange levertijd een rol.
Lange levertijd? Nu kopen, volgende maand rijden. Probeer dat maar is met bijvoorbeeld een Kodiaq en twijfel of het lukt met een Golf.

Enige reden om de Model 3 te laten staan tegenover de S is kwestie van smaak of de kofferbak.
De Tesla importeur raakt dus handel kwijt, en nog wel in de lucratieve topmodellen. Juist omdat de accu van deze auto’s een groot bedrag uitmaakt, wat versterkt wordt door de progressieve bijtelling, kan een “accuhuur” constructie de wereld schelen in de verkopen.
Tesla importeur? Nederland is zo klein voor Tesla dat ze daar niet wakker van liggen. De afgelopen 3 jaar was het gekkenhuis met de S en X maar die tijd is voorbij. Dankzij de “subsidie” werden ze betaalbaar, maar nu zijn ze simpelweg te duur. Zeker de S, de X is wat mij betreft functioneler en heeft de “kijk-mij” uitstraling met de falconwingdoors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:38
[quote]Deveon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:05:
[...]

Sterker nog er was ook een Model S met 0% bijtelling. Echter nu niet meer en je kan voordeeltjes uit het verleden niet meenemen naar het heden.

12% (4% tot 50k neem ik aan?) is misschien niet zo aantrekkelijk als 4%, maar nog steeds aantrekkelijk dan 22%.

[...]

Je kunt nog steeds de Tesla en elke andere auto rijden met 0% bijtelling, als je maar niet privé rijdt en dat kunt aantonen. :) Even een verklaring geen prive gebruik ophalen voor werkgever en km bijhouden (maar daar heb je handige appjes voor).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ja dat geldt voor elke auto... Je verkoopt geen onzin maar wel gebakken lucht.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Deveon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:05:
de X is wat mij betreft functioneler en heeft de “kijk-mij” uitstraling met de falconwingdoors.
"Kijk mij een belachelijke auto hebben."
(@pmiddeld vroeg eerder vandaag of gisteren om gepeperde stellingen ;))
Ach ja, ieder z'n smaak. Niet mijn smaak.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
rijssel schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Jazeker, Ik heb gereden in een Ampera-E, I3, Mercedes B-klasse EV, Ioniq en een I-pace. De eerste 3 waren min of meer vergelijkbaar lekker rijden qua wegligging en acc/dec. De Ioniq vond ik duidelijk minder goed op de weg liggen, de auto voelde "zwaar"; moeilijk sturen, wilde hellend rechtuit. De Merc vond ik 't meest ergonomisch (regeneratie flippers aan 't stuur) en kwaliteit van afwerking. De Ampera 't "lekkerst" maar klein, plastic en destijds enorme levertijd. De I3 ook klein maar verder hele prima wagen. De I-pace was klasse apart, ruim genoeg, ergonomisch dik op orde en goede wegligging. Maar, ook al tijdens proefrit wat software foutjes ontdekt.

Tesla's heb ik overgeslagen ivm duidelijke wens om bediening AC/Radio/Nav NIET via een touch panel te hebben en de uitstraling van S is me iets te sportief met m'n gezin en de X is me gewoon te duur. Aja, en ben wat bang voor de Tesla service en toekomst.

Aja, mijn wensenlijstje is >450Ltr bagage, ACC, >250km range, >D klasse comfort (>40k km/jaar) en nog wat andere zaken die ik nu moet ontberen op m'n C5 diesel bak maar die op de meest moderne auto's wel zitten.

Kona/Niro heb ik niet in gereden temeer omdat ik me heb laten vertellen dat weggedrag van Hyundai's vergelijkbare karakteristieken hebben (zeg maar "niet gericht op sportief rijden") Kia zelfde onderstel, en ik was al verkocht door de I-pace 8)

Sept. 2018 dus een I-pace besteld :9 Maar helaas nog niet geleverd :?
Als ik zie waar jouw wensen liggen begrijpelijke keuze. Jij laat dan toch jouw gut-feeling meespelen. Niks mis mee natuurlijk. Ik mis trouwens de e-tron. Wat ik erg bijzonder vind is dat je bij voorbaat Tesla niet in overweging neemt zonder er in te rijden. Met name dan even de Model 3 LR. Gezien jouw kilometrage kan de Model 3 LR voor jouw user case wel eens een hele goede keus zijn. Tja. Het is wel een Ipad op wielen en mis je de emotie...

• prettig
JopieZoe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:51:
[...]

Als ik zie waar jouw wensen liggen begrijpelijke keuze. Jij laat dan toch jouw gut-feeling meespelen. Niks mis mee natuurlijk. Ik mis trouwens de e-tron. Wat ik erg bijzonder vind is dat je bij voorbaat Tesla niet in overweging neemt zonder er in te rijden. Met name dan even de Model 3 LR. Gezien jouw kilometrage kan de Model 3 LR voor jouw user case wel eens een hele goede keus zijn. Tja. Het is wel een Ipad op wielen en mis je de emotie...
Dat heeft niks met de auto te maken maar alles met de koper (volledig objectief koopt zowat niemand). Keuze was al gemaakt.

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Of je gaat EV rijden omdat je voor hetzelfde geld per maand alleen maar goedkoper kan rijden als je veel 'kleiner' of veel 'ouder' of 'minder comfortabel' kan rijden?
Uuhhh.... :?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:36

knakworst

Get more sats!

[...]

Het is wel een Ipad op wielen en mis je de emotie...
Ik stap tweemaal per dag met een grijns in mijn Tesla. Wat voor emotie mis je in een auto die als een malle moeiteloos en geruisloos accelereert zodra je je rechtervoet indrukt.

• BlakHawk
Erasmo schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:16:
[...]

Dat is mooi stom van je baas, de TCO van een elektrische auto is veel lager. Helemaal als je een paar kilometervreters in dienst hebt.
Voorlopig is de TCO nog veel duurder dan mijn huidige diesel, vooral veroorzaakt door de hoge leaseprijs.

Mijn €72.000 Volvo kost 674 euro per maand aan leasebedrag en maximaal 200 euro aan brandstof.

Een Model 3 komt in leasebedrag al vanaf €985 uit, kaal, zonder autopilot etc. ZONDER STROOM!

Leg mij eens uit hoe de TCO van een Model 3 goedkoper uit gaat komen dan mijn V60...

Ben benieuwd naar de uitleg. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Tja. Het is wel een Ipad op wielen en mis je de emotie...
Tja, schreeuwen is ook een emotie denk ik dan maar...
Persoonlijk kan ik meer genieten van rust en stilte dan van lawaai.

Signatures zijn voor boomers.

• Tassadar32
henri055 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:53:
[...]
Maar zonder gekheid: jouw werkgever geeft jouw dus flinke vrijheid om de kosten laag te houden? En wat is dan de stimulans? Houd jij er persoonlijk iets aan over als je altijd de goedkoopste pas pakt i.p.v. zonder na te denken altijd de NewMotion?
Ik ben naast werknemer ook aandeelhouder dus elke besparing komt (gedeeltelijk) als divident terug. Als ik minder per kWh betaal heb ik ook meer "gratis" kilometers per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Emotie voor een auto is net als karakter. Het zit tussen je oren om goed te praten wat er eigenlijk allemaal mis mee is. Leuk voor een levend wezen, want imperfectie maakt perfect. Echter voor een voorwerp gaat dat bij mij niet op, want die zijn ontworpen.

@pmiddeld Genoeg peper?:+

• BlakHawk
Deveon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:08:
[...]

Klopt, al die goedkope pasjes lijken goedkoop voor bedrijven, maar standaardisatie is vaak key.
Nu is het verschil best groot, maar als je 3 man moet aannemen om voor 1000 man personeel met verschillende pasjes in de weer te gaan en later alles te regelen met de belastingdienst, kan het zomaar duurder uitvallen als een newmotion pasje pakken.

Goedkoop wordt dan duurkoop.

Ik vind dat nogal een boude uitspraak... Nu gooi je alle benzines en diesels op één hoop.
Ik kan er nogal wat verzinnen die ik zeker boven een Tesla zou zetten.

Je kunt een Polo niet vegelijken met een Rolls Royce of een Lambo...
Gonadan schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:00:
Als je diesel boven benzine zet kan ik de rest ook niet meer serieus nemen natuurlijk. :P
Waarom niet? Het rijdt toch veel lekkerder?
Koppel is gewoon erg fijn. Lage toeren, druk in je rug...

Mijn diesel doet qua koppel echt niet onder voor de Models S 100D die ik laatst heb gereden. Het is misschien niet continu, zoals bij de Model S.
Als ik mocht kiezen voor een Model S ipv mijn huidige diesel, met gelijkblijvende kosten, zou ik het direct doen. De praktijk is echter, dat het minimaal 2 keer zo duur wordt!
Maar een Kona, Niro, Zoe en i3 zou ik nooit verkiezen boven mijn huidige diesel.

De grens die ik nu heb neergelegd is een Model 3 long range, als dat uiteindelijk mag, zou ik het doen, maar standaard range of lager absoluut niet. En met zo'n Model 3 die in ieder geval duurder is dan wat ik nu betaal, zijn er wat voordelen, maar zeker heel veel consessies. Dingen die ik voor lief neem. Waaronder een eigen bijdrage, wat betekent dat ik minder felxibel ben in de toekomst, als het gaat om van baan wijzigen.

Maar ik bekijk het wat objectiever (in mijn subjectieve mening) dan de gemiddelde EV evangelist. Ik zie het ook absoluut niet als oplossing voor het klimaat. Ik heb niet de ilusie dat we hierdoor de aarde minder opwarmen.

Mijn berekeneingen heb ik bij de baas neergelegd, mei kwam iets te snel om het beleid te wijzigen, dus we hebben de Volvo met 7 maanden verlengd, tot december 2019. Ze gaan de berekeningen en mijn inbreng verder onderzoeken en doorrekenen en kijken wat ze ermee gaan doen de komende maanden.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens mij heb je dikke mazzel gehad met je V60 plugin, maar zo'n deal ga je nooit meer zo krijgen. Voor die 672 euro per maand rij je, als je nu een nieuwe auto moet kiezen, nog hooguit een C-segmenter met een paar leuke opties en de basismotor. En in vergelijking daarmee is een e Niro ExecutiveLine opeens een heel stuk leuker!

• BlakHawk
PeaceNlove schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:07:
Volgens mij heb je dikke mazzel gehad met je V60 plugin, maar zo'n deal ga je nooit meer zo krijgen. Voor die 672 euro per maand rij je, als je nu een nieuwe auto moet kiezen, nog hooguit een C-segmenter met een paar leuke opties en de basismotor. En in vergelijking daarmee is een e Niro ExecutiveLine opeens een heel stuk leuker!
Ze kwamen wel vaker langs.
Een Niro zou voor mij nog afvallen vanwege vakanties.

Wat dat betreft vind ik een Model 3 Long Range echt voldoende consessies aan mijn comfort. En ja voordat ik de discussie weer krijg, ik kies mijn auto ook zeker omwille van de vakanties! Één van de overwegingen bij het uitzoeken van een auto, en dat was de V60 qua bagageruimte al een consessie waar even over nagedacht moest worden.

Geen snelheidswonder, maar een bijzonder ruime bak, voor relatief weinig geld (700 per maand voor een Espace):
https://www.leaseplandire...sion&lijn=#tab=uitrusting

Of een Passat voor ruim onder de 700:

Ik moet bij alles uitgaan van 35k per jaar en looptijd mag je zelf bepalen.

Een basis Model 3, zonder autopilot, in het zwart en met aero wielkappen, komt met 48 maandne en 35k al uit op €890:
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting

Geen idee of ik dit een beetje makkelijk hier kan plaatsen in html code, maar de link werkt wel.
Deze heb ik gedeeld met mijn werk:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw

Dan zie je dat het brandstofvoordeel niet heel groot is, maart mijn risico met een eigen bijdrage wel stijgt.
Bijtelling is stukje lager.

Maar ik snap met de bovenstaande auto's zeker dat mensen liever kiezen voor een diesel ipv een EV. De Model 3 is toch een beetje het kneuzenbroertje van de Model S.
Ik vergelijk het binnenin een beetje met de Focus die ik hiervoor had, met een kleine kofferbak.
Afwerking is op sommige punten beter dan de Focus, maar op sommige punten echt wel een stuk slechter.
In het rood vind ik hem echt wel een stuk beter ogen dan zwart, maar 2700 euro voor een kleurtje 8)7
Het zou dus zwart worden... ;)
Het is allemaal wat bewerkelijker dan een diesel, wat meer ongemak met laden. Gewoon meer gedoe.
Nogmaals, mijn doel blijft na de V60 een Model 3 LR, maar de tijd zal leren of het mag en kan...

We gaan het meemaken.

• Deveon
  • Niet online
Alleen de afschrijving van een V60 PHEV op basis van 48 maanden en 120.000 km is al bijna €1000 p/m (60k min 15k delen door 48)! Waarschijnlijk ben je met een 2018 Model S goedkoper uit, al heb je in de lease natuurlijk geen last van zulke afschrijving.

De Model 3 was voor mij ook alleen haalbaar via finacial lease, want in operational lease te ver boven het budget. Gelukkig heeft mijn werkgever voldoende vertrouwen erin dat ik netjes om ga met mijn spullen waardoor het haalbaar is.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk dat je over 4 jaar nog wel 25K-30K gaat betalen voor een V60 PHEV. 15K is belachelijk laag.

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 14-02-2019 09:53 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

PeaceNlove

Deugleuter

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:29:
Geen snelheidswonder, maar een bijzonder ruime bak, voor relatief weinig geld (700 per maand voor een Espace):

Of een Passat voor ruim onder de 700:

Ik moet bij alles uitgaan van 35k per jaar en looptijd mag je zelf bepalen.

Een basis Model 3, zonder autopilot, in het zwart en met aero wielkappen, komt met 48 maandne en 35k al uit op €890:
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting
Maar hier vergelijk je natuurlijk wel de 2e handsjes (niks mis mee, heb er zelf ook een) van de leasemaatschappij met een nieuw uit te zoeken M3. Het zou eerlijker zijn als je volgend jaar nog eens kijkt en er ook gebruikte M3 bij de leasemaatschappij worden aangeboden.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
prettig schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:34:
[...]

Gek he...... gewoon vooruitgeschoven koop (nog effe snel 2018), over paar maanden trekt dat wel weer aan. En nu hebben ze de model 3 ook boven de 50K maar stuk minder.
Ik denk dat het uitfaseren van het goedkopere model ook nog wel impact gaat hebben. Startprijs van een S is nu volgens tesla.com 112K, doe er nog een paar optie's bij en het gaat hard. De afschrijving daarvan moet je natuurlijk wel op hoesten.

Bij financieel lease met een aanbetaling van 10K is de prijs al 1031 euro per maand en ben je nog een eindbetaling van 35K verschuldigd, alles ex BTW. Daarmee is de prijs effectief aardig omhoog gegaan voor het "instap" model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:58
henri055 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:53:
[...]

Tja, als ik werkgever zou zijn en mijn werknemers gaan zelf EV's bereiden, dan zou ik daar ook geen verantwoording voor willen nemen. ;)

" Dat gaat allemaal van de winst af "

Toch niet zo moeilijk. Zodra je, omdat je tankpas van de zaak hebt, gewoon je tank vol gaat gooien bij de duurste Shell stations langs de snelweg, omdat het je geen k*t kan schelen, ben je in mijn ogen géén goede werknemer.
Die duurdere brandstof wordt ook gewoon betaald met de euro's die jezelf moeten binnen brengen. De stap naar 'een uurtje meerwerk niet factureren omdat je anders misschien een zeurende klant aan de telefoon krijgt" is dan snel gemaakt. Werken voor je centen en met fatsoen de euro's weer uitgeven.
Ja, bij een bedrijf met 1000+ medewerkers telt dat net zo goed mee. Massa = kassa.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• BlakHawk
Deveon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:37:
Alleen de afschrijving van een V60 PHEV op basis van 48 maanden en 120.000 km is al bijna €1000 p/m (60k min 15k delen door 48)! Waarschijnlijk ben je met een 2018 Model S goedkoper uit, al heb je in de lease natuurlijk geen last van zulke afschrijving.

De Model 3 was voor mij ook alleen haalbaar via finacial lease, want in operational lease te ver boven het budget. Gelukkig heeft mijn werkgever voldoende vertrouwen erin dat ik netjes om ga met mijn spullen waardoor het haalbaar is.
Wij zitten echt aan twee leasemaatschappijen vast.
Een gebruikte Model S zit zo op 1300 per maand, dat is gewoon bijna het dubbele van mijn V60...
zonoskar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:52:
Ik denk dat je over 4 jaar nog wel 25K-30K gaat betalen voor een V60 PHEV. 15K is belachelijk laag.
Dat zal je tegenvallen, de mijne stond vorig jaar mei ook te koop voor 26k.
Maar die afschrijving is het risico van de leasemij. Volgens mij gaat volgend jaar de korting in wegenbelasting eraf, dat drukt de prijs enorm.
PeaceNlove schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Maar hier vergelijk je natuurlijk wel de 2e handsjes (niks mis mee, heb er zelf ook een) van de leasemaatschappij met een nieuw uit te zoeken M3. Het zou eerlijker zijn als je volgend jaar nog eens kijkt en er ook gebruikte M3 bij de leasemaatschappij worden aangeboden.
Klopt, het is dat de Model 3 niet tweedehands te verkrijgen is, nog...

Goedkoopste Model S is een 75: 1300 euro:
JayPe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:57:
[...]

" Dat gaat allemaal van de winst af "

Toch niet zo moeilijk. Zodra je, omdat je tankpas van de zaak hebt, gewoon je tank vol gaat gooien bij de duurste Shell stations langs de snelweg, omdat het je geen k*t kan schelen, ben je in mijn ogen géén goede werknemer.
Die duurdere brandstof wordt ook gewoon betaald met de euro's die jezelf moeten binnen brengen. De stap naar 'een uurtje meerwerk niet factureren omdat je anders misschien een zeurende klant aan de telefoon krijgt" is dan snel gemaakt. Werken voor je centen en met fatsoen de euro's weer uitgeven.
Ja, bij een bedrijf met 1000+ medewerkers telt dat net zo goed mee. Massa = kassa.
Mwa ik doe daar zelf ook aan mee...
Liever ruitenwisservloeistof op de tankpas bij het benzinestation, dan bij de action.

Verschil is gigantisch, maar ook het verschil tussen zelf betalen en op de tankpas.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:02:
[...]

Mijn diesel doet qua koppel echt niet onder voor de Models S 100D die ik laatst heb gereden. Het is misschien niet continu, zoals bij de Model S.
Acceleratiecijfers zeggen toch wat anders hoor. :+
4,4 s van 0-100 voor 2200 kg is toch wat meer dan 6,9 s voor 1900 kg.

Signatures zijn voor boomers.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Totale lasten = gelijk
Waarde ICE (Alternatief) = Lager

• Deveon
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:52:
Daar staan ze nu voor te koop... 120.000 km, 5 jaar oud en oorspronkelijke waarde 72k. Met hogere kmstanden ook nog onder de 10k te vinden, echter vaak wel excl btw en dit zijn verkoopprijzen, niet handelsprijzen.. Dus tenzij je de tijd erin wilt steken om hem zelf te verkopen en proefritten te voorzien zal de excl btw prijs en de restwaarde niet ver uit elkaar liggen.

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:09:
[...]

Wij zitten echt aan twee leasemaatschappijen vast.
Een gebruikte Model S zit zo op 1300 per maand, dat is gewoon bijna het dubbele van mijn V60...
Voor jou wel, voor de leasemaatschappij ontlopen de kosten elkaar niet zoveel. Je hebt gewoon ontzettend beeld geluk gehad met de prijs in verhouding met kosten van je Volvo.
[...]
Mwa ik doe daar zelf ook aan mee...
Liever ruitenwisservloeistof op de tankpas bij het benzinestation, dan bij de action.

Verschil is gigantisch, maar ook het verschil tussen zelf betalen en op de tankpas.
Toch weer €10-20 bespaard. Kan je een lekker ijsje van kopen.. 8)7 Zelf zorg ik dat die leeg is bij onderhoud dan kost het mijn en mijn werkgever niets. De rest betaal ik gewoon zelf.

Edit: oops dubbelpost..

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Deveon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Daar staan ze nu voor te koop... 120.000 km, 5 jaar oud en oorspronkelijke waarde 72k. Met hogere kmstanden ook nog onder de 10k te vinden, echter vaak wel excl btw en dit zijn verkoopprijzen, niet handelsprijzen.. Dus tenzij je de tijd erin wilt steken om hem zelf te verkopen en proefritten te voorzien zal de excl btw prijs en de restwaarde niet ver uit elkaar liggen.
Bijna 50 cent/km afschrijving!! Nu al bijna EUR 100 aan wegenbelasting, na het half-tarief bijna EUR 200!

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 14-02-2019 10:29 ]

• BlakHawk
Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Acceleratiecijfers zeggen toch wat anders hoor. :+
4,4 s van 0-100 voor 2200 kg is toch wat meer dan 6,9 s voor 1900 kg.
5,9 sec... 690nm koppel... Polestar is langs geweest ;)
Standaard was het overigens geen 6,9 sec, maar 6,1 sec en 660nm. 10-15pk en 30nm omhoog.

De model s heeft continu koppel, maar bij de kickdown, heb je met de v60 ook nog de torque multiplier van de koppelomvormer. Je hebt tijdelijk een hogere druk op je rug, maar die houdt dat maar even vol. De EV doet dit continu, maar wel op een iets lager niveau. Ik denk niet dat het verschil echt voelbaar is in nm.

Ik ben het met je eens dat de model s wat dat betreft lekkerder rijdt. Maar ik had er wel meer van verwacht. Het was dan ook geen Performance, maar een standaard 100d.
Deveon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:25:
Toch weer €10-20 bespaard. Kan je een lekker ijsje van kopen.. 8)7 Zelf zorg ik dat die leeg is bij onderhoud dan kost het mijn en mijn werkgever niets. De rest betaal ik gewoon zelf.

Edit: oops dubbelpost..
Die kosten worden toch gewoon doorbelast?
BasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:26:
Bijna 50 cent/km afschrijving!! Nu al bijna EUR 100 aan wegenbelasting, na het half-tarief bijna EUR 200!
Gelukkig heb je daar met lease geen risico in.
Waarschijnlijk kon ik hem als tweede berijder daardoor zo goedkoop rijden. De aafschrijvin de eerste twee jaar hebben ze als verlies genomen en ik pluk daar nu de vruchten van.

Je hoort mij niet klagen >:)

[ Voor 42% gewijzigd door BlakHawk op 14-02-2019 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
Wellicht is een discussie over EV's veel nuttiger dan het 12 pagina durende discussie over de prachtige goedkope V60 PHEV vs de dure overpriced EV. :).

Wil binnenkort de e-Niro gaan rijden. Kijken hoe dat rijdt tegenover de e-Golf.

• BlakHawk
Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:35:
Wellicht is een discussie over EV's veel nuttiger dan het 12 pagina durende discussie over de prachtige goedkope V60 PHEV vs de dure overpriced EV. :).

Wil binnenkort de e-Niro gaan rijden. Kijken hoe dat rijdt tegenover de e-Golf.
Ik vind het zeker wel relevant. Het gaat om de berekening hoe je je baas om kunt krijgen naar de EV.
Nogmaals, mei was te vroeg voor mijn baas om naar de Model 3 over te gaan, ik hoop eind van het jaar een nieuwe kans.

Uiteindelijk is de hele kosten discussie voor veel bedrijven uiterst relevant! Hoe krijg je bedrijven anders om?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khayma
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Ik vind het zeker wel relevant. Het gaat om de berekening hoe je je baas om kunt krijgen naar de EV.
Nogmaals, mei was te vroeg voor mijn baas om naar de Model 3 over te gaan, ik hoop eind van het jaar een nieuwe kans.

Uiteindelijk is de hele kosten discussie voor veel bedrijven uiterst relevant! Hoe krijg je bedrijven anders om?
Het gaat om EV's. Niet om lease auto's en je baas over te krijgen een EV te leasen. Daarvoor is er een lease topic.

• BlakHawk
Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Het gaat om EV's. Niet om lease auto's en je baas over te krijgen een EV te leasen. Daarvoor is er een lease topic.
En daar gaat het niet echt over EV's...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khayma
https://www.groen7.nl/zo-...-taycan-er-momenteel-uit/

Ben benieuwd of dit inderdaad de serieuze concurrent gaat worden voor de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat is dan jouw definitie van rijplezier op deze schaalverdeling?
Ik betwijfel overigens of ze allemaal even rap en stil zijn, dat lijkt mij stevig van type en omstandigheden afhangen.
prettig schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:47:
Tuurlijk, maar net wat je wil.

Veel km's.... tesla (maar ja duur), dan kona/niro.
Ruimte.... model x
Topsnelheid ..... tesla (maar snelheid van 150kmh doen er al meer)
Acceleratie..... eigenlijk allemaal wel rap (5 of 7 sec.... boeit niet, rediculous mode tesla heb je niks aan)
Sportief rijden ..... i3s (rijd binnendoor alles los, licht/compact), snelweg weer niet.
Stil.... zijn ze ook allemaal wel, maar verschil is er wel degelijk, zeker boven de 100kmh.
Luxe... i-pace, e-tron
Super snel laden .... e-tron
etc.....

Kortom, net als bij ice........ verschillen zat (en ook nog persoonlijk) en wordt alleen maar meer.

Dus eigenlijk is het daar geen zinnig antwoord op te geven (hooguit wat grote lijnen).
Misschien had ik m'n vraag wat beter moeten specificeren dan, want veel aspecten zijn natuurlijk gewoon afhankelijk van merk en type.
Een i3 is een boodschappenauto dus kan je verwachten dat hij op de stad gebouwd is een niet voor de snelweg, de windruis is bijvoorbeeld belachelijk aanwezig. En zo zal je het verschil tussen een Audi of een Kia vast ook merken net als bij een benzine of diesel.

Ik was meer benieuwd naar het gevoel van de aandrijflijn, buiten verschillen in koppel uiteraard.
Bij brandstof heb je enorme verschillen in vermogenskromme en overbrengingsverhoudingen, dat speelt bij elektrisch feitelijk niet. Al hoorde ik laatst wel dat een warme Tesla veel harder 'remt' een koude, daar moet je dan wel even aan wennen.
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:02:
Waarom niet? Het rijdt toch veel lekkerder?
Koppel is gewoon erg fijn. Lage toeren, druk in je rug...
Feitelijk om wat je zelf eerder al schreef, je kunt dat niet zomaar stellen, het is van teveel afhankelijk. Net zoals EV niet per definitie lekkerder hoeft te rijden dan brandstof, hangt ook van type en gebruik af.
Maar ik bekijk het wat objectiever (in mijn subjectieve mening) dan de gemiddelde EV evangelist.
De rest van je redenatie volg ik, maar is ook gewoon niet objectief. Jij hecht gewoon niet per definitie de meeste waarde aan dezelfde aspecten als andere rijders, en dat is logisch.
Zelf weet ik ook nog lang niet of ik überhaupt EV wil gaan rijden, maar puur qua aandrijftechniek vind ik het ongeëvenaard. Er spelen echter veel te veel andere factoren mee om dan ook meteen blind voor een EV te willen gaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
1 van de dingen waar ik zelf nooit bij stil heb gestaan, daarom even wilde delen.

Kom regelmatig in Berlijn en dan ga ik vaak met de Tesla. Ten eerste zie je daar bijna geen Tesla's of uberhaupt elektrisch vervoer. Ten tweede bedacht ik me opeens: wat zou die stad stil zijn als er alleen maar elektrisch gereden werd. Los van of dat uberhaupt mogelijk is, infrastructuurtechnisch gezien.

Dat is voor mij inderdaad 1 van de allerfijnste dingen. De stilte, zeker als je gewoon op een 60 of 80 weg rijdt. Viel me gisteren weer op, reed door het bos en wat een heerlijke rust.

Oke, 170 op de linkerbaan zoals in de Volvo zit er niet meer in. Maar dat scheelt me ook een hoop stress moet ik eerlijk zeggen.

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:43:
[...]

En daar gaat het niet echt over EV's...
Ik zou zeggen; doe er wat aan ;) misschien breng je het balletje daar wel aan het rollen. Als je aangeeft het niet voor het milieu doet en het bereik voor jou voldoende is hebben de dinofans niets erover te klagen ;)

PS: ik kan mij niet voorstellen dat onderhoud bij operational lease wordt doorberekend..
BasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Zelfde geld voor de Outlander en in iets mindere mate voor de GTE’s. Al weet ik niet wanneer de MIA voor plug-ins is afgeschaft.. Daar dekken de belastingcenten ook een flink deel van de afschrijving.

[ Voor 41% gewijzigd door Deveon op 14-02-2019 11:04 ]

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
knakworst schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:11:
[...]

Ik stap tweemaal per dag met een grijns in mijn Tesla. Wat voor emotie mis je in een auto die als een malle moeiteloos en geruisloos accelereert zodra je je rechtervoet indrukt.
Haha. Ik mis die emotie niet. Ik reageer op iemand die deze auto om redenen van smaak niet in overweging wil nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

KaiseRRuby schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:52:
Ten tweede bedacht ik me opeens: wat zou die stad stil zijn als er alleen maar elektrisch gereden werd.
Ik denk dat je onderschat hoeveel geluid rollende banden maken, zeker op klinkers, maar het scheelt zeker :)

Maar nu ik elektrisch rijd begin ik me wel steeds meer te ergeren aan de stank van uitlaatgassen (ik denk net zoiets als een ex-roker die ineens ruikt hoe erg ie stonk :P). Stukje hardlopen in de stad, komt er zo'n lawaaierig scootertje voorbij gescheurd, wat een bagger komt daar uit.. En bij windstil weer loop je dan honderden meters die damp te inhaleren. Echt niet gezond.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-02-2019 11:11 ]

• BlakHawk
Khayma schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:46:
https://www.groen7.nl/zo-...-taycan-er-momenteel-uit/

Ben benieuwd of dit inderdaad de serieuze concurrent gaat worden voor de Tesla.
Mwa, mensen die een Porsche overwegen, kijken denk ik uberhaupt niet naar Tesla. Het is wel een klasse apart. Je kiest een Porsche deels door de history en een gevoel dat je bij het merk hebt. Anders koos je al niet voor een Porsche. Denk ik...

Dit zal nooit naar de massa gaan, blijft exclusief, wat ook een doel van Porsche is.
De kopers van een Porsche willen iets specialers en niet iedere hoek van de straat een Porsche tegenkomen.

Mocht dat dreigen te gebeuren, gaat de prijs gewoon omhoog... Maar ik denk dat Porsche in eerste instantie al niet laag gaat inzetten.

Een heel ander doel dan Tesla: Zo veel mogelijk verkopen, ook al moet dat tegen 35.000$...
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:47:
De rest van je redenatie volg ik, maar is ook gewoon niet objectief. Jij hecht gewoon niet per definitie de meeste waarde aan dezelfde aspecten als andere rijders, en dat is logisch.
Zelf weet ik ook nog lang niet of ik überhaupt EV wil gaan rijden, maar puur qua aandrijftechniek vind ik het ongeëvenaard. Er spelen echter veel te veel andere factoren mee om dan ook meteen blind voor een EV te willen gaan. :)
Dat zeg ik toch ook, staat zelfs in je quote:
"mijn subjectieve mening"

Het rijdt ook zeker lekker! Dat is ook één van de redenen dat ik als volgende auto inzet op een EV. Maar ik kan ook prima door dieselen.
Deveon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:59:
Ik zou zeggen; doe er wat aan ;) misschien breng je het balletje daar wel aan het rollen. Als je aangeeft het niet voor het milieu doet en het bereik voor jou voldoende is hebben de dinofans niets erover te klagen ;)

PS: ik kan mij niet voorstellen dat onderhoud bij operational lease wordt doorberekend..

Zelfde geld voor de Outlander en in iets mindere mate voor de GTE’s. Al weet ik niet wanneer de MIA voor plug-ins is afgeschaft.. Daar dekken de belastingcenten ook een flink deel van de afschrijving.
Onderhoud zit gewoon in de leaseprijs, wij mogen enkel full operational lease.

Volksgezondheid vind ik een goed argument. Dat wij schijnheidig hier de itstoot omlaag brengen, alles vrolijk in China en USA laten produceren en vervolgens met een vingertje naar andere landen gaan wijzen, vind ik hypocriet. Maar goed, de gemiddelde scholier leert blijkmaar allen dat gebruik uitstoot met zich meebrengt.

We kopen allemaal extra apparaten, maar als we vervolgens 100% groene stroom gebruiken is opeens alles goed. Dat is de tendens in NL. Het wordt tijd voor meer inzicht in de consequenties van productie. Een simpele iPad kost 130KG CO2 utitstoot. Zet het er maar bij in de winkels. een Renault Zoe met 22kWh kost 15.400KG CO2 in de productie. een 100kWh EV kost 26.800KG CO2 in de productie.

Het begint met inzicht, maar nu doen veel mensen alsof het niet bestaat.

Op basis van onze welvaart hebben we nog steeds 7 aardbollen nodig met het huisig aantal wereldbewoners...
KaiseRRuby schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:52:
Dat is voor mij inderdaad 1 van de allerfijnste dingen. De stilte, zeker als je gewoon op een 60 of 80 weg rijdt. Viel me gisteren weer op, reed door het bos en wat een heerlijke rust.

Oke, 170 op de linkerbaan zoals in de Volvo zit er niet meer in. Maar dat scheelt me ook een hoop stress moet ik eerlijk zeggen.
Okee ik rijd nu op winterbanden, maar je hoort hem echt heel duidelijk vanaf 30-50km/h (in pure mode).

Ik fiets in de zomer nog wel eens naar werk en een Model S hoor je ook heel duidelijk van achteren aankomen bij 60km wegen. Het enige waar ik problemen heb met mensen die mij niet horen is op parkeerterreinen. Verder vind ik het een argument dat vaak wordt overdreven.

Al moet ik toegeven dat je dit in steden best gaat merken, veel optrekken vanuit stilstand.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 14-02-2019 11:16 ]

• Deveon
  • Niet online
Sinds Porsche is begonnen met SUV’s en diesel is het voor mij gewoon massa productie hoor. Ik denk dat ze met de Taycan veel kopers zullen aantrekken die Tesla niet premium genoeg vonden en enkele Tesla rijders die geen subsidie nodig hebben om hem te kopen (al was het wel leuk meegenomen voor een p90d of p100d) en nu klaar zijn met wachten op service.

• BlakHawk
Deveon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:23:
Sinds Porsche is begonnen met SUV’s en diesel is het voor mij gewoon massa productie hoor. Ik denk dat ze met de Taycan veel kopers zullen aantrekken die Tesla niet premium genoeg vonden en enkele Tesla rijders die geen subsidie nodig hebben om hem te kopen (al was het wel leuk meegenomen voor een p90d of p100d) en nu klaar zijn met wachten op service.
In Nederland hebben ze in heel 2018 1500 auto's verkocht... Tegenover 8589 Tesla's...
Het is echt niet het doel van Porsche om de massa te bereiken. Juist niet.

Het is geen Ferrari (met 50 verkopen), maar ook echt geen massaproductie als Audi of BMW...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:12:
Het enige waar ik problemen heb met mensen die mij niet horen is op parkeerterreinen. Verder vind ik het een argument dat vaak wordt overdreven.
Dat zijn mensen die dus op gehoor (lees: blind) een straat over steken, dat valt voor mij gewoon onder natuurlijke selectie. Ook bij het lopen over een parkeerplaats moet je gewoon om je heen kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:34:
[...]

In Nederland hebben ze in heel 2018 1500 auto's verkocht... Tegenover 8589 Tesla's...
Het is echt niet het doel van Porsche om de massa te bereiken. Juist niet.

Het is geen Ferrari (met 50 verkopen), maar ook echt geen massaproductie als Audi of BMW...
Tja, op een Tesla zit flink belastingvoordeel tot eind vorig jaar en BMW en Audi produceert ook in een lager segment.

Waarschijnlijk als je bij BMW en Audi optelt wat concurreert met Porsche dan verwacht ik niet zoveel verschil. Sterker nog de met Porsche concurrerende Audi deelt waarschijnlijk 60-70% in onderdelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:12:
We kopen allemaal extra apparaten, maar als we vervolgens 100% groene stroom gebruiken is opeens alles goed. Dat is de tendens in NL. Het wordt tijd voor meer inzicht in de consequenties van productie. Een simpele iPad kost 130KG CO2 utitstoot. Zet het er maar bij in de winkels. een Renault Zoe met 22kWh kost 15.400KG CO2 in de productie. een 100kWh EV kost 26.800KG CO2 in de productie.
Let wel heel erg op met deze uitspraken, ik weet dat er vuistregels zijn over de CO2-uitstoot van batterijproductie maar dit is niet universeel. Tesla zit een factor 4 lager en Nissan een factor 2 lager in uitstoot per kWh. Tesla heeft het doel gesteld zo goed als CO2-neutraal batterijen te willen produceren in Nevada.

Bijna al de CO2 die bij batterijproductie vrijkomt zit hem in de energie-intensiviteit van productie. Er gaat ca. 1000kWh aan energie in 1kWh accu zitten, uit kolenstroom is dat een ton CO2 per kWh li-ion accu, uit wind- of zonne-energie is dat 20-60kg. Het scheelt dus een hele hoop wie die batterijen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:21:
[...]

Let wel heel erg op met deze uitspraken, ik weet dat er vuistregels zijn over de CO2-uitstoot van batterijproductie maar dit is niet universeel. Tesla zit een factor 4 lager en Nissan een factor 2 lager in uitstoot per kWh. Tesla heeft het doel gesteld zo goed als CO2-neutraal batterijen te willen produceren in Nevada.

Bijna al de CO2 die bij batterijproductie vrijkomt zit hem in de energie-intensiviteit van productie. Er gaat ca. 1000kWh aan energie in 1kWh accu zitten, uit kolenstroom is dat een ton CO2 per kWh li-ion accu, uit wind- of zonne-energie is dat 20-60kg. Het scheelt dus een hele hoop wie die batterijen maken.
Accu productie is maar een deel van de productie. Staal/plastic/alumium, alle grondstoffen moeten gewonnen, verwerkt en uiteindelijk geproduceerd worden, daarna komt de productie van het eindproduct er nog eens bovenop.

Ik gebruik TNO cijfers. Die gaan uit van 150kg CO2 per kWh accucapaciteit.
Met een 24kWh EV zitten zij in een levensduur van 220.000km op 70 gram per km.

Maakt 15.400kg CO2 inclusief 24kWh accu.
Maakt 11.800kg CO2 exclusief accu.
Maakt 26.800kg CO2 inclusief 100kWh accu.

Met rekenwaardes van 1000kg CO2 per kWh gaan we daar ver boven. Berekening van TNO zit daar bijna een factor 10 onder.

Met groene energie is het dus nog steeds 100kWh voor 17.800kg CO2 uitstoot (inclusief voertuig en grondstoffen).

Maar we missen het hele punt dat productie veel CO2 kost. Als je echt naar CO2 kijkt is vaan recycling of langer met oudere producten veel beter voor de uitstoot. Die mis in compleet in de discussie die nu gevoerd wordt.

Kijken we even naar slechts 20 jaar terug. We deden toen wel 15 jaar met een TV, zo lang hij werkte kocht je geen nieuwe. ipads, laptops, ieder jaar een nieuwe telefoon, allemaal was het niet aan de orde. We zijn in welvaart sterk vooruit gegaan de afgelopen decennia. Mijn ouders kochten niet zomaar spelcomputers en TV's.

Echter we leven nu, nog veel meer dan 10-20 jaar geleden in een consumptiemaatschappij. Ik heb in de afgelopen 10 jaar al meer tv's gekocht dan mijn ouders in hun hele leven. We hebben tegenwoordig geld en je wil iets nieuws.

We verleggen continu de discussie naar het gebruik, zo ook bij EV's. Ik snap het wel, het maakt ons leven wat gemakkelijker. We denken groen bezig te zijn, zonder dat het ons echt raakt in de welvaart. Maar de realiteit is dat we die zaken niet los kunnen zien. We moeten serieus rekening houden met het feit dat we nu heel groen bezig denken te zijn, maar dat de uitstoot hier door niet gaat dalen.

Ik hoor ook heel vaak dat wij zo goed bezig zijn hier, maar dat landen als India en China de slechterikken zijn. Nogal wiedes als wij daar -voor ons gemak- alles laten produceren. Lekker makkelijk om met het vingertje naar dat soort landen te wijzen, terwijl we het uiteindelijk toch zelf veroorzaken.

Zelfs beaudet hoor ik continu klagen over China en dat wat wij hier doen geen zin heeft. Niets is minder waar, wij veroorzaken indirect die uitstoot in China, door onze consumptie! Zo lang we die link niet leggen, vind ik het allemaal gelul in de marge...

Echter, ik wil omwille van de volksgezondheid graag af van diesel! Daarom rijd ik ook eigenlijk nooit meer op diesel in onze woonwijk. Bij lange stukken kan ik niet volledig elektrisch rijden, maar ik probeer altijd wat accucapaciteit over te houden voor het laatste stukje van de reis.

Terug over de EV's en productie, het wordt tijd dat autoproducenten die groener produceren ook voordeliger worden dan producenten die dat niet doen. Uit eindelijk is de enige stuimulans verkoop en dat kun je makkelijk beinvloeden door bepaalde producten minder te belasten dan anderen. Maar op dit moment kijken we er gewoon helemaal niet naar. We doen net alsof het niet bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 14-02-2019 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Omdat de buurman het doet mogen wij het ook? Omdat de buurman veel meer schadelijks uitstoot mogen wij het ook? Omdat de buurman eindige grondstoffen blijft gebruiken mogen wij het ook?

Wat leven we toch in een rare wereld. Wanneer komt het besef dat we echt moeten stoppen met het oppompen en gebruiken van natuurlijke hulpmiddelen zoals gas en olie, en wat meer terug moeten naar basisbehoeften? En nee, dan bedoel ik niet terug naar de holenmensen, maar een beetje nadenken mag toch wel?

Weg met de vervuilers, ook de oude, en ga BEV rijden.

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:12:
Omdat de buurman het doet mogen wij het ook? Omdat de buurman veel meer schadelijks uitstoot mogen wij het ook? Omdat de buurman eindige grondstoffen blijft gebruiken mogen wij het ook?

Wat leven we toch in een rare wereld. Wanneer komt het besef dat we echt moeten stoppen met het oppompen en gebruiken van natuurlijke hulpmiddelen zoals gas en olie, en wat meer terug moeten naar basisbehoeften? En nee, dan bedoel ik niet terug naar de holenmensen, maar een beetje nadenken mag toch wel?

Maar dit is exact wat ik bedoel....
Heb je mijn post hierboven uberhaupt gelezen?

Wij zorgen uiteindelijk zelfs voor die uitstoot bij de buren!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:58
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoeveel geluid rollende banden maken, zeker op klinkers, maar het scheelt zeker :)

Maar nu ik elektrisch rijd begin ik me wel steeds meer te ergeren aan de stank van uitlaatgassen (ik denk net zoiets als een ex-roker die ineens ruikt hoe erg ie stonk :P)
Dat! Ik vind m'n ICE's zelf gewoon IN de auto stinken.

Qua milieudiscussie gaat 't mij dan grotendeels ook dáárom. De directe uitstoot op leefniveau in de stedelijke omgeving.

Qua milieuwinst is er nog veel meer te halen als we onze mobiliteit uberhaupt inperken. Of je dat nu met diesel, benzine of elektriek doet: Het kost allemaal energie, en we doen het zonder er al te veel bij stil te staan. Vakanties moeten ver weg, als niet met de auto, dan maar met het vliegtuig. Werken en wonen in het zelfde dorp? No way. Liever rijden we dagelijks 100+ kilometer dan te gaan wonen daar waar we werken. Ook hier in dit topic zijn er mensen die (BEV) rijden en dagelijks méér dan 100km maken. Gewoon omdat het kan.

Nu zeg ik niet dat de overige factoren die meespelen niet bestaan ( werk partner, leefomgeving etc etc), maar het is wel allemaal ontstaan en mogelijk. Er is reclame op de tv en radio, met een slogan: Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Die mentaliteit veranderen brengt waarschijnlijk méér klimaatwinst dan welke subsidie of belastingkorting dan ook.

Het zuinige server topic en serieus energiebesparen topic gaan daar ook vanuit: Alle energie die je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken. Zuinig zijn. De allergrootste besparing in je brandstofverbruik behaal je door een rit niet te maken...

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

daemonix schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:12:
En dan vraag ik mij dus af, als ik nu een nieuwe EV van de band laat rollen kost dat veel om hem te maken. Waar ligt dan het kantelpunt dat het schoner rijden opweegt tegen het voortijdig vervangen van een auto?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

@JayPe

Jij gaat er duidelijk vanuit dat elk gezin een 1-verdiener is. Meeste gezinnen moeten beide partners werken voor voldoende inkomsten. Dan kun je dus niet meer makkelijk zeggen "ga wonen waar je werkt" want die andere partner heeft dan geen werk of moet reizen.

Ook zin er (dankzij de overheid vrijwel geen vaste banen meer. Wil je mensen om de 3, 5 jaar dwingen te verhuizen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

Crazy D

I think we should take a look.

JayPe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:35:
Qua milieudiscussie gaat 't mij dan grotendeels ook dáárom. De directe uitstoot op leefniveau in de stedelijke omgeving.
Hoewel je op zich wel gelijkt hebt, is dit een beetje een not-in-my-backyard instelling. Ik vervuil wel, maar doe dat ergens anders.

Exact expert nodig?

• BlakHawk
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:41:
[...]

En dan vraag ik mij dus af, als ik nu een nieuwe EV van de band laat rollen kost dat veel om hem te maken. Waar ligt dan het kantelpunt dat het schoner rijden opweegt tegen het voortijdig vervangen van een auto?
Kijk en nu komen we ergens.
Minder rijden met je huidige auto is altijd beter.

Benzine doorrijden kost gemiddeld inclusief productie 246gr CO2 per km.

Diesel doorrijden kost gemiddeld inclusief productie 213gr CO2 per km.

Met de huidige leveringsmix groene/grijze stroom zit een 24kWh EV op 169gram CO2 per km. Maar heeft potentie om ooit in de verre toekomst op 72gram per km uit te komen.

Een 100kWh EV zit met de huidige leveringsmix op 221gram CO2 per km (oeps!!!!!)
Maar heeft potentie om ooit in de verre toekomst op 122gram per km uit te komen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
Blij dat in mjn auto ca. 32kWh zit. En ik op windstroom oplaad.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tassadar32
@dfrenner Let wel dat hoe meer kilometers je maakt, hoe meer het voordeel van de EV naar boven komt. De meeste vervuiling veroorzaakt een EV tijdens productie dus meer kilometers maakt hem steeds voordeliger tov benzine of diesel. Verder slijten EVs een stuk minder hard dan ICE motors dus het gemiddeld aantal kilometers voor een wagen afgeschreven is lijkt bij een EV een stuk hoger te komen liggen dan bij een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Nu online
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:21:
Benzine doorrijden kost gemiddeld inclusief productie 246gr CO2 per km.
Diesel doorrijden kost gemiddeld inclusief productie 213gr CO2 per km.
Bedoel je met "productie" ook de CO2-uitstoot voor het fabriceren van de auto of allen productie van de brandstof?

Los daarvan, zoals @mux al zei, is het geheel afhankelijk van de fabrikant en de manier waarop deze zijn energie opwekt.

• pmiddeld
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:13:
[...]

Hoewel je op zich wel gelijkt hebt, is dit een beetje een not-in-my-backyard instelling. Ik vervuil wel, maar doe dat ergens anders.
Ik vind het wel getuigen van realisme. Vooral als je de prestaties van Nederland op het gebied van duurzame energie beschouwt. (Zonder hiermee daarover een hele discussie te willen opstarten)

• daemonix
  • Niet online
Waarom toch zo veel focus op CO2? Ik snap dat je als dieselrijder denkt dat je niet zo veel vervuilt, maar kijk eens naar de andere troep uit de uitlaat.

Er is echt niets dat een BEV verslaat.

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.