Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:38
@Gonadan Als ik em vol zou laden bij de supercharger dan heb ik nog zo'n 250km aan range, dus dat is genoeg om weer naar een supercharger te gaan. Maar er zitten ook wel een paar laadpunten in de buurt.

Als ik op z'n minst in de nacht kan laden dan hoef ik tenminste niet telkens naar een laadpaal toe te gaan of helemaal naar de supercharger, het is toch best een eind. we zitten juist tussen allemaal steden in (want tja het is een camping natuurlijk haha). Ik maak me geen zorgen om stil te komen staan maar het kost allemaal tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:03:
@Gonadan ga je dan vanuit die afgelegen camping dagelijks op pad met de auto of juist niet?
Je kunt ook heen met de EV en dan terplekke voor een paar dagen een ICEje huren.

De granny charger van de Kona/e-Niro kan op 8/10/12A afgesteld worden, zou 8A al teveel gevraagd zijn?
2 dagen laden :O!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Gonadan Ik zou zeggen, gewoon volladen bij de laatste snellader voordat je bij de camping komt. Maar ik kan me voorstellen dat je bij voorkeur gewoon lekker vol kan laden op de camping.

Met dit soort situaties merk je nog steeds dat het een beetje avonturieren is. Als je dat pertinent niet wilt, dan geen EV kopen. Zo simpel is het.

Maar persoonlijk vind ik het erg leuk om die wereld te ontdekken, en de valkuilen en handigheidjes uit te vinden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens naar een camping gebeld en gevraagd of ik mocht laden bij de paal voor de elektrische fietsen. Maar ik heb ook wel eens specifiek een hotel gekozen vanwege hun laadpaal.

@BasvanS Maar wat is je punt? Dat is toch prima, om 'm zo vol te druppelen?

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 12-02-2019 08:12 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
Zo moet je dus niet denken ;), de accu hoeft niet 100% vol, genoeg om (ruim) naar het volgende laadpunt te komen en/of heen en terug te kunnen gaan is genoeg.

Wanneer ik bij de pomp stond uit te leggen met handen en voeten hoeveel brandstof ik wou was het ook simpelweg: doe maar iets van 20 euro dan komen we weer ver genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Strykeforce op 12-02-2019 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Strykeforce schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:12:
[...]

Zo moet je dus niet denken ;), de accu hoeft niet 100% vol, genoeg om (ruim) naar het volgende laadpunt te komen en/of heen en terug te kunnen gaan is genoeg.

Wanneer ik bij de pomp stond uit te leggen met handen en voeten hoeveel brandstof ik wou was het ook simpelweg: doe maar iets van 20 euro dan komen we weer ver genoeg.
@TucanoItaly klopt, maar zelf zijn we altijd wat meer ondernemend op vakantie, toch zeker dagelijks met de auto op pad. Dan is het fijn dat deze auto na een nachtje weer vol is en dat je niet afhankelijk bent van laden op bestemming in kleine dorpjes.

Voor de vakantie word de EV hier waarschijnlijk gewoon bij Familie omgeruild voor de V60/Rav4/etc.

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 12-02-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gonadan
al eens eerder gepost:
Zoe met rugzak
Bij reserveren aangeven dat je graag je auto op wil kunnen laden, en dat daarvoor een buitenstopcontact waar je 10A op kan trekken voldoende is.
Tot nu toe (N=6) kon dat altijd geregeld worden, zeker op de kleine campings wordt dat snel geregeld.
Soms (N=2) wordt er een meter tussen gezet en betaal je (op rekening) iets van €0,35-0,40 per kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:33
Ok, ik heb misschien iets ontdekt aan mijn Nissan Leaf wat ik niet zo handig vind. In de winterperiode gebruik ik altijd pre-heaten om ervoor te zorgen dat ik comfortabel naar mijn werk kan. En (toevallig?) in de winter is mijn accu altijd minder vol, ik heb maar 15 kWh in de winter en 16,5 kWh in de zomer. Nu had ik vanmorgen mijn auto niet voorverwarmd en ik keek in LeafSpy Pro en toen zag ik, dat ik 16,2 kWh tot mijn beschikking had. Zou het kunnen dat het voorverwarmen toch de accu van de auto aanspreekt? Of verbeeld ik het me? Het was vanmorgen 3 graden, dus de buitentemperatuur kan het verschil niet zijn, lijkt mij? Of wel? Iemand een idee? @mux ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Als je je auto hélemaal vol hebt en gaat preheaten, dan gaat het preheaten van je accu af ja. De Leaf gebruikt *altijd* de accu om te preheaten, maar als je de auto ingeplugd hebt gaat hij automatisch ook laden terwijl je preheat. Echter, als je accu vol zit, laadt de auto maar heel traag, zelfs als je tegelijk aan het preheaten bent. Dus in feite ben je praktisch helemaal aan het preheaten op je accu.

Dit merk je minder bij hogere temperaturen doordat zowel de accu sneller laadt op het eind en de preheater minder energie gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-10 18:30
@Strykeforce Ik ben afgelopen zomer gaan kamperen met de e-up! Met z'n drietjes ( ik en de 2 kids) ging dat prima. Dakkoffer erop, tent mee. Via de Lidl in Tilburg, naar de Lidl in Halsteren, naar " de FastNed " in Zeeland. Ja, "de FastNed". Enkelvoud. Want er is er maar één. En dat was ook gelijk de spannende uitdaging: Ik stond in Cadzand-bad op een kleine boeren camping. In heel Zeeuws Vlaanderen is er geen snellader te vinden.

Vanaf de FastNed Selnisse was het ook nog best een eindje rijden tot de camping en ik wist niet of ik daar wel kon laden ( géén laadpaal, tentenveldje, geen stroom aansluiting ). Op de bonnefooi dus. Ik wist wel dat er een fietsenlaadpaal beschikbaar is, en ik ben vaker op die campin geweest. Ik vertrouwde er dus maar gewoon op dat 't wel goed zou komen.

En inderdaad. Dat kwam het. In de wijd omgeving staat uberhaupt maar een paar openbare laadpaaltjes en die bleken eigenlijk continu bezet. Dus 2 keer een nachtje bij de boer in de schuur mogen parkeren en de auto daar aan het stopcontact gehangen.

Pro-tip: De Granny van Volkswagen trekt 10 ampere, maar is óók in te stellen op 5 ampere. Dat is laag zat om op elk stopcontact te kunnen laden; net iets meer dan 1000 Watt. Een waterkoker trekt al snel meer dan dat. Prima dus om bijvoorbeeld overnacht te laden, aan een verlangsnoer, via een openstaand raam ingeprikt in de slaapkamer of wat dan ook. 1kWh per uur dan ongeveer, maar dat is van 's avonds 6 tot de volgende ochtend 12 ( hey, 't is vakantie he? je hoeft niets! ) 18uur = 18 kWh = 100 km.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Preheaten zou toch niet meer dan een kwartier moeten duren? En trekt 1 kW gelijktijdig, zeg voor uitersten opzoeken van berekening 2 kW (dus 500 Wh voor een kwartier in totaal in dat geval).

Dat moet de batterij toch wel via een laadpunt kunnen binnenhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
nannoe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:28:
Preheaten zou toch niet meer dan een kwartier moeten duren? En trekt 1 kW gelijktijdig, zeg voor uitersten opzoeken van berekening 2 kW (dus 500 Wh voor een kwartier in totaal in dat geval).

Dat moet de batterij toch wel via een laadpunt kunnen binnenhalen?
Zoals @mux schrijft: Pre-heaten doet de Leaf altijd vanuit de accu. Dat is een gegeven dus. Ook al kan de laadpaal veel meer leveren: zo werkt het blijkbaar. (jammer en helaas).

Dus:
Pre-heater trekt aan accu.
Accu moet via laadpaal bijworden gevuld
bijladen op laatste paar procenten tot 100% gaat traag, waarbij bottleneck niet zit in vermogen van de laadpaal

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dat las ik inderdaad ook. Maar die laatste procenten moet toch wel minimaal 1 kW uit een paal getrokken kunnen worden?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is wel aardig meer dan 1kW hoor. Als @haaibaa2 een timer gebruikt staat het preheaten ongeveer 12 minuten aan en trekt ~1kWh uit de accu, dus dan zit de heater maximaal te draaien. Meer dan 4kW.

Overigens zal een deel van de 'verloren' capaciteit ook de temperatuur en interne weerstand zijn. De batterij is iets te optimistisch in zijn capaciteitsweergave als de auto lang heeft stilgestaan. Dat is iets dat mijn GOM-reverse engineering erg irritant maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
daemonix schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:22:
@dfrenner Je bent bekend met het fenomeen dat warme zonnepanelen stukken minder elektriciteit opwekken? Dat zonnepark in de Sahara is veel minder efficient dan wordt gedacht.

@prettig De verdeling accu voor auto/ waterstof voor groot vervoer is veel logischer inderdaad.

PS ook hoeveelheid aardgas is eindig, waarom denken wij dat wij dat mogen opgebruiken?
Lastig, wie zal een geloven een Tweaker of een hoogleraal op zijn vakgebied?

;)

Sommigen hier lijken wel accu evangelisten zeg. Waar anderen bij EV's beren op de weg zoeken, doen een aantal dat net zo hard op andere goede technieken, zoals waterstof.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:03:
@Gonadan ga je dan vanuit die afgelegen camping dagelijks op pad met de auto of juist niet?
Je kunt ook heen met de EV en dan terplekke voor een paar dagen een ICEje huren.
De granny charger van de Kona/e-Niro kan op 8/10/12A afgesteld worden, zou 8A al teveel gevraagd zijn?
Geen idee, dat verschilt per camping denk ik. Aangenomen dat de auto bij de plek mag is dat iets wat ik dan van tevoren even zou moeten navragen.

Met huidige wagenpark zie ik een EV meer als leuk voor woon-werk en dan voor een vakantie huur je gewoon iets groters op benzine. Dan heb je meer ruimte en geen gezeik met laden.
TucanoItaly schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:11:
@Gonadan Ik zou zeggen, gewoon volladen bij de laatste snellader voordat je bij de camping komt. Maar ik kan me voorstellen dat je bij voorkeur gewoon lekker vol kan laden op de camping.

Met dit soort situaties merk je nog steeds dat het een beetje avonturieren is. Als je dat pertinent niet wilt, dan geen EV kopen. Zo simpel is het.

Maar persoonlijk vind ik het erg leuk om die wereld te ontdekken, en de valkuilen en handigheidjes uit te vinden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens naar een camping gebeld en gevraagd of ik mocht laden bij de paal voor de elektrische fietsen. Maar ik heb ook wel eens specifiek een hotel gekozen vanwege hun laadpaal.
Ja vaak ga je toch allerlei tripjes met de auto doen, of gewoon boodschappen. Dat telt aardig op qua verbruik en dan wil je wel gewoon op de camping kunnen laden. Anders blijf je heen en weer rijden naar een lader zodra die even vrij is.

Een beetje avonturieren ben ik niet vies van, maar als ik continu bezig moet zijn met het op peil houden van m'n accu dan gaat het vakantiegevoel er ook wel een beetje vanaf. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Gonadan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:16:
Zijn er kampeerders met een EV? Lukt dat of huur je dan alsnog een andere auto? :P

Dat is namelijk nog een scenario waar ik nu nog geen oplossing voor zie. Aanhanger mag meestal niet, fietsendrager en dakkoffer nog wel maar kost je flink stroom.
Zelf ga ik niet zo ver als Zuid Frankrijk of Italië maar dan nog, stel dat je het met één snellaadstop haalt wat doe je dan op de camping? Aan de stekker op je standplaats zal wel geen goed idee zijn. :D
Wij zijn al helemaal zuid frankrijk opgezocht met de tesla (deze keer even niet met de caravan) maar goed ging natuurlijk prima je moet gewoon net zoals elke vakantie een ruime auto hebben. (we hadden het meeste mee en je kan altijd nog een koffer op de trekhaak zetten) Als we hadden willen camperen had dat prima gekunt hebben we gedaan met dak koffer ooit met een kleinere auto ging toen ook prima.

We waren met zijn vieren. Het gewoon hoe je je vakantie insteekt.

We hadden daar wel een stacaravan maar goed we hadden nog zat ruimte voor tent en andere spullen als we hadden wilde kamperen.

Laden was simpel de meeste dorpjes hebben wel een type 2 lader kwamen we achter (meer dan op de apps staan) Veel iets grotere plaatsen hebben vaak ook nog een snellader. Maar zeker in de zuid pyreneeën hadden zelfs hele kleine dorpen een laad mogelijkheid. Wij zelf hebben gewoon geladen op de campings waar we stonden. Op het stopcontact ging snel zat de meeste tripjes waren max 50km dus geen enkel probleem met langzame lader. Voordeel van frankrijks is dat de meeste stroom aansluitingen hoog afgezekerd zijn. We hebben uit eindelijk weinig geladen omdat je weinig snelweg doet dus gewoon weg niet veel range nodig heb.

Heen en terug was top met een tesla supercharger all the way helemaal goed. Het netwerk mag nog iets uitgebreider soms net even te ver voor comfort. (plus domme actie dat ik mijn afslag gemist had waardoor ik moest omrijden. ipv door naar de volgende. Had natuurlijk gewoon ook kunnen laden lang de snelweg daar zijn echt veel snelladers bijna elk station had er wel een.

Wat ons wel opviel als je last minute boekt op campings met stacarvans dat het soms goedkoper is dan met je eigen tent staan. Natuurlijk heb niet je niet alle keuze meer maar omdat stacarvans altijd electisch verwarmt worden hebben ze gewoon een zware stop dus 13A laden geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lang verhaal kort, neem voor kamperen wel een EV met grote range. ;)
JayPe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:27:
Pro-tip: De Granny van Volkswagen trekt 10 ampere, maar is óók in te stellen op 5 ampere. Dat is laag zat om op elk stopcontact te kunnen laden; net iets meer dan 1000 Watt. Een waterkoker trekt al snel meer dan dat. Prima dus om bijvoorbeeld overnacht te laden, aan een verlangsnoer, via een openstaand raam ingeprikt in de slaapkamer of wat dan ook. 1kWh per uur dan ongeveer, maar dat is van 's avonds 6 tot de volgende ochtend 12 ( hey, 't is vakantie he? je hoeft niets! ) 18uur = 18 kWh = 100 km.
Als de lader dat ondersteunt is dat wel een optie inderdaad. Dan moet je alleen zorgen dat je een camping kiest waar de auto bij de tent mag en je minimaal 6A mag trekken. Dat is meestal wel te doen.
Voor mijn doel zou dat voldoende zijn, want je gaat echt niet elke dag 100 km rijden, het is wel vakantie. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 12-02-2019 10:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Lang verhaal kort is neem een ruime EV dan kom je er wel. Je kan overal laden waar stroom is vragen kan altijd en als ze het een groot probleem vinden bied dan gewoon aan de KWH te betalen geeft ze 10 euro voor een lading (in frankrijk kost een kwh 13 cent. Dus een telsa helemaal opladen kost max 10 euro)

Denk zelf met een leaf kom je een heel eind alleen de ruimte is een ding. en rapid gate helpt niet.

Range was voor ons niet eens echt heel belangrijk. We stopte vaker dan nodig omdat we gewoon moeten rusten en de kids laten uitleven.

Als ik even de tesla er uit haal in dit verhaal zou ik zo met een ioniq kona leaf op vakantie gaan. We hebben de tesla voornamelijk voor de trekhaak en de ruimte niet perse de range. Die val toch wat tegen (zoals altijd met EV's)

Het is echt een fabel dat je niet op vakantie kan met een Eletrische auto. Het kan juist heel goed. En over een paar maanden is het laadnetwerk weer beter geworden het breid alleen maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MeZZiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:29:
Lang verhaal kort is neem een ruime EV dan kom je er wel. Je kan overal laden waar stroom is vragen kan altijd en als ze het een groot probleem vinden bied dan gewoon aan de KWH te betalen geeft ze 10 euro voor een lading (in frankrijk kost een kwh 13 cent. Dus een telsa helemaal opladen kost max 10 euro)

Denk zelf met een leaf kom je een heel eind alleen de ruimte is een ding. en rapid gate helpt niet.

Range was voor ons niet eens echt heel belangrijk. We stopte vaker dan nodig omdat we gewoon moeten rusten en de kids laten uitleven.

Als ik even de tesla er uit haal in dit verhaal zou ik zo met een ioniq kona leaf op vakantie gaan. We hebben de tesla voornamelijk voor de trekhaak en de ruimte niet perse de range. Die val toch wat tegen (zoals altijd met EV's)

Het is echt een fabel dat je niet op vakantie kan met een Eletrische auto. Het kan juist heel goed. En over een paar maanden is het laadnetwerk weer beter geworden het breid alleen maar uit.
Ik heb dan ook niemand horen beweren dat het niet kan, maar het legt je wel een hoop beperkingen op. Het netwerk is juist in de mooiere en rustiger gebieden nog erg ondermaats. Dan ben je dus simpelweg afhankelijk van de locatie waar je verblijft of de welwillendheid van de mensen in de omgeving.

Voor de vorm ben ik eens aan het inventariseren wat dit voor gevolgen gehad zou hebben op de afgelopen campings waar ik gestaan heb. Een soort praktijkcheck met terugwerkende kracht. :P

Gedaan:
Analyse van de recente campings die we gehad hebben:
• auto bij tent en max 4A: penibel
• auto niet bij tent, geen laadpaal, parkeerplaats apart gelegen: moet vragen om stopcontact bij hoofdgebouw
• auto bij tent en 6A: geen probleem
• auto niet bij tent, geen laadpaal, parkeerplaats apart gelegen: moet vragen om stopcontact bij hoofdgebouw
• auto bij tent en 6A: geen probleem

Komt hooguit op 50/50 uit. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 12-02-2019 11:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
mux schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:41:
Het is wel aardig meer dan 1kW hoor. Als @haaibaa2 een timer gebruikt staat het preheaten ongeveer 12 minuten aan en trekt ~1kWh uit de accu, dus dan zit de heater maximaal te draaien. Meer dan 4kW.

Overigens zal een deel van de 'verloren' capaciteit ook de temperatuur en interne weerstand zijn. De batterij is iets te optimistisch in zijn capaciteitsweergave als de auto lang heeft stilgestaan. Dat is iets dat mijn GOM-reverse engineering erg irritant maakt :P
Wow, dus het is ook gewoon zo dat de accu gebruikt wordt bij pre-heaten. En ik maar pre-heaten, omdat ik dacht dat ik dan verder kon komen. Mijn verwarming gebruikt inderdaad meer dan 4 kW. Ik ga dus minder vaak gebruik maken van de pre-heat functie. Misschien kan ik iets verzinnen dat ik het een half uur voor ik weg ga aan zet, en dan een kwartier voor ik weg ga weer uit of zo. Of een ventilator kacheltje met een verlengsnoer in de auto gooien of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@haaibaa2 je komt dan toch ook verder? Als je voor verwarmt terwijl hij aan de lader staat wordt er tenminste nog iets bijgeladen, ga je pas verwarmen tijdens het rijden dan niet meer. Het is minder gunstig dan je gehoopt had, maar nog altijd beter dan niet voorverwarmen lijkt me.
Enige alternatief is de kachel gewoon helemaal uit laten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:23:
@haaibaa2 je komt dan toch ook verder? Als je voor verwarmt terwijl hij aan de lader staat wordt er tenminste nog iets bijgeladen, ga je pas verwarmen tijdens het rijden dan niet meer. Het is minder gunstig dan je gehoopt had, maar nog altijd beter dan niet voorverwarmen lijkt me.
Enige alternatief is de kachel gewoon helemaal uit laten. :P
Ja dat is zo. Als het vriest zal ik wel blijven pre-heaten. Maar ik heb een jas aan en handschoenen. Oh, en natuurlijk stoel en stuurverwarming. Dus de 'gewone' verwarming van de auto blijft verder gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
....... voorverwarmen is maar paar kw in 20-30 minuten bij de meeste ev's en kun je gewoon timer voor instellen (dus scheelt wel wat op je range).

Accu voorverwarmen kan ook bij sommige ev's en dat scheelt flink range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Als ik de auto op voorverwarmen om bv 8:00 uur zet en ga om 8:30 rijden dan is de auto wel ontdooit en warm en ook 100% geladen.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Da's wel een suffe tekortkoming in het ontwerp van de Leaf dan. De lader is dus alleen beperkt door de accu-SoC en kijkt niet naar de netto laadstroom.
Ik weet bijna zeker dat Zoe dat slimmer doet, die gaat weer stroom trekken zodra de binnenverlichting aan gaat. Het helpt natuurlijk ook dat de warmtepomp hooguit 2 kW trekt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-10 10:53
MeZZiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:29:

Het kan juist heel goed? Voor jou misschien, maar voor mij en met mij heel veel anderen dus nog niet! Vertel maar met welke elektrische, betaalbare station ik mijn hond, kinderen en sleurhut mee kan nemen?
De enige die gebruikt inmiddels ook te koop is, is een model X, en die is zelfs 4/5 jaar oud nog niet te betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door fivepack op 12-02-2019 11:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:16:
Dan is het fijn dat deze auto na een nachtje weer vol is
Uiteraard prettig, maar voor een dagje op pad hoeft hij niet helemaal vol te zitten, hè? Of ga je ook meteen 200+ km rijden als je een dagje op pad gaat?
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:06:
of gewoon boodschappen. Dat telt aardig op qua verbruik en dan wil je wel gewoon op de camping kunnen laden.
Yep, dat is zeker het gemakkelijkste. Voor dit soort ritten/situaties is het met de huidige generatie EVs nog geen gelijkwaardige vervanger van de benzine auto.

[ Voor 37% gewijzigd door TucanoItaly op 12-02-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Bij een ioniq gaat het laden (bij mij op 25A) voldoende snel om met een warme auto met 100% volle batterij te vertrekken
Maar ik heb geen obd2 " spy" om te zien of die 100% dan 28kWh is of iets anders

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
TucanoItaly schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:52:
[...]

Uiteraard prettig, maar voor een dagje op pad hoeft hij niet helemaal vol te zitten, hè? Of ga je ook meteen 200+ km rijden als je een dagje op pad gaat?
Klopt - laten we zeggen dat 10 uur laden voor 100 KM eigenlijk altijd goed is. Dan wil toch eigenlijk wel met 2300 Watt laden bij de tent. Zou nooit willen dat de EV een belemmerende Factor is op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Spiller schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:28:
Als ik de auto op voorverwarmen om bv 8:00 uur zet en ga om 8:30 rijden dan is de auto wel ontdooit en warm en ook 100% geladen.
Ik zet mijn Zoe met het knopje aan 5min voordat ik vertrek, dat is tot nu toe genoeg geweest om de ruiten te laten ontdooien (op 1x na, dat was na een nachtje ijsregen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 20-10 15:28
Vraag voor e-Golf rijders: als de Golf helemaal is opgeladen, hoeveel km geeft hij dan aan bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:46
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:57:
Vraag voor e-Golf rijders: als de Golf helemaal is opgeladen, hoeveel km geeft hij dan aan bij jullie?
Met dit weer zo'n 150 km... (geen warmtepomp, alle comfort ingeschakeld, voorverwarmen 2 keer per dag, stoelverwarming aan, climate op 23 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Tovenaar schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:58:
[...]

Met dit weer zo'n 150 km... (geen warmtepomp, alle comfort ingeschakeld, voorverwarmen 2 keer per dag, stoelverwarming aan, climate op 23 graden)
Maar als je hem hebt opgeladen en je haalt hem van de stekker af dan staat er als range ook 150km? Of staat er dan wel 290 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:04:
[...]
Maar als je hem hebt opgeladen en je haalt hem van de stekker af dan staat er als range ook 150km? Of staat er dan wel 290 oid?
Dit (150) staat er dan ook en telt netjes af, voor mijn gevoel is hij redelijk accuraat... Wanneer ik echter alleen maar binnenwegen rijd en geen snelweg dan scheelt het wel veel maar over het algemeen klopt hij bij mij erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Tovenaar schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:07:
[...]

Dit (150) staat er dan ook en telt netjes af, voor mijn gevoel is hij redelijk accuraat... Wanneer ik echter alleen maar binnenwegen rijd en geen snelweg dan scheelt het wel veel maar over het algemeen klopt hij bij mij erg goed...
Thanks, ik heb hem op 190 staan met dit weer en dat klopt inderdaad ook behoorlijk. Wel bouwjaar is jouw auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:11:
[...]
Thanks, ik heb hem op 190 staan met dit weer en dat klopt inderdaad ook behoorlijk. Wel bouwjaar is jouw auto?
2018, heb winterpakket er op zitten maar verder niet zoveel, helaas geen warmtepomp...

Lange termijngegevens, eerste 100 uur:
Afstand: 5239
Gem. snelheid 52,0 km/u
Verbruik: 18,8 kwh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:13:
Lang verhaal kort, neem voor kamperen wel een EV met grote range. ;)
Precies! Met 50km range kom je nergens. Maar met 140 km range is het prima te doen +)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
ik heb de E-golf met warmte pomp en die geeft iets van 230/240 aan als hij vol zit.

Maar ik het ook echt een pleuris hekel aan de GOM van de E-golf. want hij geeft het consequent verkeerd aan bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 12-02-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
fivepack schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:48:
[...]

Het kan juist heel goed? Voor jou misschien, maar voor mij en met mij heel veel anderen dus nog niet! Vertel maar met welke elektrische, betaalbare station ik mijn hond, kinderen en sleurhut mee kan nemen?
De enige die gebruikt inmiddels ook te koop is, is een model X, en die is zelfs 4/5 jaar oud nog niet te betalen.
Ik zie voor jou en heel veel anderen een enorme markt opkomen voor camper verhuur. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
https://public.tableau.co.../vizhome/shared/6GYKC3HQK

Ik kwam deze net tegen, ziet er goed uit als je kijkt hoeveel het aantal EV in Nederland toeneemt.
Hopen dat die wordt bijgewerkt met deze week er ook bij zodat we kunnen zien welke impact de model 3 zal hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Bobbje op 12-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pierz schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:45:
Ik zie voor jou en heel veel anderen een enorme markt opkomen voor camper verhuur. d:)b
Ben je serieus of cynisch? Want je snapt natuurlijk wel dat dat niet hetzelfde is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
@Pierz , ik mag hopen dat het een poging tot grappig zijn of cynisme is.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierz
@Gonadan @fivepack

Beide. Laat ik voorop stellen dat ik zowieso niet begrijp dat mensen met een sleurhut weg willen. Daarnaast probeer ik vooral aan te geven dat het in mijn ogen vreemd is om een auto keuze af te laten hangen van het gebruik tijdens 2 ritten per jaar (naar de vakantie plek en terug). Daar moet toch een andere oplossing voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Pierz schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:03:
@Gonadan @fivepack

Beide. Laat ik voorop stellen dat ik zowieso niet begrijp dat mensen met een sleurhut weg willen. Daarnaast probeer ik vooral aan te geven dat het in mijn ogen vreemd is om een auto keuze af te laten hangen van het gebruik tijdens 2 ritten per jaar (naar de vakantie plek en terug). Daar moet toch een andere oplossing voor zijn.
Ik begrijp niet zo goed dat je zoiets reageert.

De vraag is toch concreet hoe je zo slim mogelijk met je EV auto weg kunt? Ik snap zelf ook wel dat ik met een dieselcamper of een vliegtuig of een leenauto kan gaan.

Maar dat is toch de vraag niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Gonadan @fivepack

Zoals @KaiseRRuby al aangeeft was het juist mijn vraag wat de ervaringen waren, daar noemde ik al direct een alternatieve optie van huren. Het is gewoon interesse en mijn keuzes maak ik later op m'n eigen overwegingen. Daarbij ben ik ook aan het bedenken of het bijvoorbeeld realistisch zou zijn om een kleinere EV voor woonwerk te bezitten en dan voor de vakanties wat te huren.

Voorlopig is het voor mij sowieso een utopie want ik heb geen leaseauto dus kan niet aan die subsidievoordelen mee doen. En de EV's die op dit moment geschikt zijn voor mijn doelen zijn simpelweg belachelijk duur. Zelfs een kleintje waarmee ik niet op vakantie zou kunnen is nog flink aan de prijs en dan zou ik alsnog duizenden euro's aan een huurauto moeten uitgeven op vakantie. Je begrijpt dat me dat nog niet zo aanlokt. :P

Overigens zijn er maar weinig mensen die een auto kiezen waarvan ze weten dat ze niet altijd uit de voeten kunnen. Voor jou wellicht een vreemde keuze maar bijna iedereen rijdt in een auto die 99% van de tijd meer biedt dan ze nodig hebben.
Om een auto te kiezen waarvan je bij voorbaat weet dat je in bepaalde situaties gegarandeerd de sjaak gaat zijn is voor weinigen aanlokkelijk. Dan moet je wel aardig ideologisch ingestoken zijn of gewoon heel erg graag die lage bijtelling willen pakken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:12:
[...]

Zoals @KaiseRRuby al aangeeft was het juist mijn vraag wat de ervaringen waren, daar noemde ik al direct een alternatieve optie van huren. Het is gewoon interesse en mijn keuzes maak ik later op m'n eigen overwegingen. Daarbij ben ik ook aan het bedenken of het bijvoorbeeld realistisch zou zijn om een kleinere EV voor woonwerk te bezitten en dan voor de vakanties wat te huren.

Voorlopig is het voor mij sowieso een utopie want ik heb geen leaseauto dus kan niet aan die subsidievoordelen mee doen. En de EV's die op dit moment geschikt zijn voor mijn doelen zijn simpelweg belachelijk duur. Zelfs een kleintje waarmee ik niet op vakantie zou kunnen is nog flink aan de prijs en dan zou ik alsnog duizenden euro's aan een huurauto moeten uitgeven op vakantie. Je begrijpt dat me dat nog niet zo aanlokt. :P

Overigens zijn er maar weinig mensen die een auto kiezen waarvan ze weten dat ze niet altijd uit de voeten kunnen. Voor jou wellicht een vreemde keuze maar bijna iedereen rijdt in een auto die 99% van de tijd meer biedt dan ze nodig hebben.
Om een auto te kiezen waarvan je bij voorbaat weet dat je in bepaalde situaties gegarandeerd de sjaak gaat zijn is voor weinigen aanlokkelijk. Dan moet je wel aardig ideologisch ingestoken zijn of gewoon heel erg graag die lage bijtelling willen pakken. ;)
Of je gaat EV rijden omdat je voor hetzelfde geld per maand alleen maar goedkoper kan rijden als je veel 'kleiner' of veel 'ouder' of 'minder comfortabel' kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Of je gaat EV rijden omdat je voor hetzelfde geld per maand alleen maar goedkoper kan rijden als je veel 'kleiner' of veel 'ouder' of 'minder comfortabel' kan rijden?
Ik volg je even niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Simpel - heb een budget van EUR 450 per maand voor de auto - All-in - en wil daarvan een LEAF gaan rijden (Private Lease). ICE alternatief nieuw = Ford Fiesta, Renault Clio etc.

Gebruikt word het al snel een auto van 8-10 jaar oud en weinig KM's die ook veelal kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
@Pierz
Laat ik voorop stellen dat mijn keuze alleen voor mij geldt, in tegenstelling tot sommige in dit topic, waarbij de voor hen beste keuze blijkbaar voor mij ook ten alle tijden geldig is.

Ik ga inderdaad graag met een sleurhut op vakantie en doe dat zo vaak mogelijk. Daarnaast kies ik er voor om een auto te rijden die meer biedt dan dat ik daadwerkelijk nodig heb.
Voor mij zou een EV best een overweging kunnen zijn als deze mij kan bieden wat IK graag zie in een auto, En dat allemaal in een aantrekkelijk prijspakket aangezien ik geen leaserijder ben.
Vooralsnog zijn er eigenlijk geen mooie EV's voor mij, aangezien het of een SUV is, of een Sedan uitvoering, waarbij bij "betaalbare" EV's niet eens een trekgewicht genoemd wordt.

Vandaar mijn opmerking dat op vakantie gaan met een EV voor sommige misschien met wat rekenwerk en passen en meten goed te doen is, maar voor mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:39:
[...]
Volgend jaar denk ik zonder caravan met de Model 3. Tenzij er nog een aftermarket trekhaak komt...
Volgens mij moet je het idee van een trekhaak achter een EV - zeker voor een caravan - vergeten.
Stel dat de model 3 een trekhaak zou mogen incl goedkeuring voor voldoende massa om te trekken, dan is je range alsnog dramatisch, moet je elke 150km aan de lader. En bij de meeste laders betekent dat dan: caravan afkoppelen en parkeren, auto aan de lader, caravan weer aankoppelen, want er is vaak geen ruimte om met een caravan aangekoppeld te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 13:00
Heeft iemand van jullie ervaring met het regelen van een elektrische laadpaal icm met vve? Ik heb een eigen parkeerplaats in onze appartementencomplex. Ik heb zelf wat informatie gevonden op het internet, maar niet echt informatie over hoe de procedure ervaren werd (Doen mensen bijv moeilijk en etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
@Gonadan @fivepack

Hier hetzelfde. Ev keuze is gebaseerd op 99% van de ritten (dat is voor ons NL en 95% is 50-60km/dag). Bmw i3 was/is prima, outlander phev was uitwijk, nu kona. Vakantie .... wij vliegen meestal (en nog veel goedkoper uit dan ice rijden).
Voor de 1% (vakantie) ga ik echt niet kijken naar wat anders.

Maar ja, ken dat wel: we hebben een budget dus dat gebruiken we maximaal ipv wat reserveren voor de huurauto op vakantie. Je bespaart een berg, dus reserveer daar deel van en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
mrstylo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:34:
Heeft iemand van jullie ervaring met het regelen van een elektrische laadpaal icm met vve? Ik heb een eigen parkeerplaats in onze appartementencomplex. Ik heb zelf wat informatie gevonden op het internet, maar niet echt informatie over hoe de procedure ervaren werd (Doen mensen bijv moeilijk en etc.).
Hier hetzelfde. Iedereen heeft een eigen parkeerplaats en ik heb bij die van mij een laadpaal aan een steunpilaar laten zetten en laten verbinden aan mijn eigen meterkast.

1) Je moet toestemming hebben van de vergadering om een wijziging te laten doen aan de gedeelde structuur. Ik wou niet wachten op de vergadering, dus heb in overleg met het bestuur en de administratief beheerder geen-bezwaarbriefjes bij iedereen in de bus gedaan. Handtekeningen verzameld zodat ik geen gezeik zou krijgen. Toen hebben we het bij de volgende vergadering op laten nemen in de huisregels dat een laadpaal toegestaan is.

2) Heb je een mogelijkheid om de bedrading op je eigen meterkast aan te sluiten? Anders moet je zelf nog uitzoeken of je er een meter tussen kunt zetten om het achteraf te verrekenen.

Bij mij deed niemand er verder moeilijk over, maar onze VvE is ook vrij klein (15 woningen).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@mrstylo Je hebt toestemming van de VVE nodig. Belangrijk is dat je eerst het volgende uitvogelt:

Wat gaat het kosten (vraag schouwing bij leverancier)
Wie gaat het betalen (VVE, zelf of gedeelde kosten)
Aangesloten op jouw meterkast of gebouw meterkast
Verrekening verbruik indien op gebouw aansluiting

Als je dat weet moet je het voorleggen bij de eerstvolgende VVE vergadering om zo toestemming van de overige bewoners te krijgen (en dat kan tegenvallen als ze EV's eng vinden).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:21:
Simpel - heb een budget van EUR 450 per maand voor de auto - All-in - en wil daarvan een LEAF gaan rijden (Private Lease). ICE alternatief nieuw = Ford Fiesta, Renault Clio etc.

Gebruikt word het al snel een auto van 8-10 jaar oud en weinig KM's die ook veelal kleiner is.
Voor het geld wat ik kwijt ben aan m'n tweedehands kan ik onmogelijk iets gelijkwaardigs krijgen in de lease. EV of niet.
Hoe kan een tweedehands Fiesta nou duurder uitkomen dan een nieuwe? :?
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:31:
Volgens mij moet je het idee van een trekhaak achter een EV - zeker voor een caravan - vergeten.
Stel dat de model 3 een trekhaak zou mogen incl goedkeuring voor voldoende massa om te trekken, dan is je range alsnog dramatisch, moet je elke 150km aan de lader. En bij de meeste laders betekent dat dan: caravan afkoppelen en parkeren, auto aan de lader, caravan weer aankoppelen, want er is vaak geen ruimte om met een caravan aangekoppeld te laden.
Kijk, dit zijn nou de ervaringen waar ik naar op zoek ben. Niet dat ik zelf een caravan ambieer, maar een fietsendrager en dakkoffer vaak wel. Dat zal vast ook niet best zijn voor je verbruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
KaiseRRuby schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Ik begrijp niet zo goed dat je zoiets reageert.

De vraag is toch concreet hoe je zo slim mogelijk met je EV auto weg kunt? Ik snap zelf ook wel dat ik met een dieselcamper of een vliegtuig of een leenauto kan gaan.

Maar dat is toch de vraag niet?
Het ging zowieso niet over caravans in de eerste instantie. En @fivepack heeft gewoon gelijk. Als je met een caravan weg wilt is er alleen een model x momenteel. Daar hoef je verder niet over te discussieren. Daarom mijn -ietwat cynische- alternatief.

Het normale kampeer scenario wat @Gonadan beschrijft is natuurlijk wel een leuke vraagstelling. Daar lijkt het me juist wat extra toevoegen om te pionieren met een EV (zolang het nog niet al te makkelijk gaat). Maargoed het is nog even wachten op de Sion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:54:
[...]

Voor het geld wat ik kwijt ben aan m'n tweedehands kan ik onmogelijk iets gelijkwaardigs krijgen in de lease. EV of niet.
Hoe kan een tweedehands Fiesta nou duurder uitkomen dan een nieuwe? :?
Ligt er aan wat je rijd? Zelf kom ik uit een V50 uit 2004, gekocht 4 jaar geleden. Totale kosten over die 4 jaar, bijna EUR 500/maand all in.

Brandstof component was wel fors voor 15k km. met bijna 150,- per maand.

Het enige wat die v50 beter kan dan de LEAF is ver rijden en snel rijden...

Een 2e hands fiesta rijden kan, maar dan rijd ik een oude auto, met weinig comfort, geen leuke opties, niet sportief en ik betaal nog steeds 350 per maand?

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 12-02-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22
Tassadar32 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:46:
@mrstylo Je hebt toestemming van de VVE nodig. Belangrijk is dat je eerst het volgende uitvogelt:

Als je dat weet moet je het voorleggen bij de eerstvolgende VVE vergadering om zo toestemming van de overige bewoners te krijgen (en dat kan tegenvallen als ze EV's eng vinden).
Als de VVE geen toestemming geeft is dat via de rechter af te dwingen. Daar zou een VVE moeten aantonen dat een laadpaal het belang van de VVE of de andere bewoners schaadt. En zolang je zelf voor alle kosten opdraait en je toch al een eigen parkeerplaats hebt, is dat nooit houdbaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:30

Hoogie2004

Whohooooo

Ik ben dan niet direct het type om te gaan kamperen, maar op vakantie met de auto in Nederland of België komt wel voor. Rij nu (nog) een Seat Leon, en die zit stampvol voor een weekje weg.

Ik krijg als het goed is over een week of 5 mijn Kona, de keus daarvoor is genomen voor een deel financieel, en een deel om diverse andere redenen (leuke auto, luxe, beter voor milieu). Ik besef me echter wel dat ik voor vakanties dan een deel ruimte en gemak inlever t.o.v. nu, maar die 1 of 2 keer per jaar een dakkoffertje monteren moet wel te overleven zijn.

Voor de langere reizen waarbij de range niet voldoet (die ook maar heel sporadisch voorkomen), vind ik snelladen dan geen probleem. Het is immers een uitzondering. En als het vervelend voelt, dan reken ik die laadbeurt even om in een uurloon voor wachten, betaald van de bespaarde bijtelling :+

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@RocketKoen Maar de hele VVE tegen je hebben kan ook zeer nadelig zijn. Verhuizen is dan vaak een betere oplossing.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22
Tassadar32 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:05:
@RocketKoen Maar de hele VVE tegen je hebben kan ook zeer nadelig zijn. Verhuizen is dan vaak een betere oplossing.
Als een VVE een laadpaal gaat blokkeren dan ben je dat station vaak al voorbij.
De rechter is er juist voor om te voorkomen dat er in de VVE vergadering wraak wordt genomen op de buren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tassadar32
@RocketKoen Mijn VVE wilde niet aan zonnepanelen want ze waren bang dat het dak zou doorzakken. Veel grijze bolletjes. Heeft me doen inzien dat een VVE er niet zozeer is om de bewoners te helpen maar om alles hetzelfde te houden. Woon nu lekker zonder een VVE en heb m'n hele dak vol liggen met panelen, het dak is nog niet doorgezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 13:00
Bedankt voor jullie ervaring! Ik zal dit verder onderzoeken. Bij mij wonen ook veel pensionado's, dus hopelijk heb ik niet hetzelfde als Tassadar32. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Laatst online: 17-10 21:51
Tassadar32 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:46:

Zo heb ik dat ook gedaan voor een gedeelde binnentuin (met parkeerplaats). Daar staat mijn laadpaal die via een lange grondkabel rechtstreeks aan mijn meterkast hangt. Ik had algemene voorwaarden opgesteld voor het plaatsen van een laadpaal. Iedereen mocht daar op schieten/toevoegen en met een kleine aanpassing gelden deze nu voor iedereen die een laadpaal in de binnentuin wil plaatsen.

Daar staat oa. in dat je een plan van aanpak moet aanleveren met situatieschets. Ik had ook nog alternatieven gepresenteerd zoals gemeenschappelijke laadpalen/infrastructuur met kosten ramingen. Maar conclusie was al snel dat niet-gebruikers niet bereid waren mee te betalen aan de (mogelijke) wel-gebruikers 8) . Voordeel is nu wel dat ik mijn eigen zonne-energie direct kan salderen.

Denk ook aan de aansprakelijkheid van de installatie en laadpaal (gebouwenverzekering). In mijn geval valt de laadpaal dus onder mijn eigen opstal/woonhuisverzekering.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Technisch is het probleem met VVE laadpalen dat er maar een beperkte capaciteit in de algemene meterkast is. Dus het kan zijn dat jouw laadpaal, omdat die de eerste is nog wel past, maar als je buren ook willen er geen capaciteit meer is. Wie gaat dan de capaciteitsverzwaring betalen? Als het een kabel is naar je eigen meterkast, dan heb je dat probleem niet, maar je hebt misschien een probleem met de ruimte waar de kabel in de grond loopt van je meterkast naar je laadpaal. Ook moet dit ergens gedocumenteerd worden, zodat de tuinman volgend jaar niet geelectricuteerd wordt door je laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:31:
[...]

Een trekhaak is altijd handig, zeker op een sedan en als ik hem achter de Model 3 kan hangen voor Hemelvaart/Pinksteren binnen de landsgrenzen dan is dat het voor mij al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10 15:52
fivepack schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:48:
[...]

De stelling van @MeZZiN was erg algemeen opgeschreven. Je kan inderdaad gemakkelijk op vakantie met een EV. Er is echter één uitzondering: Met een caravan, kinderen en een hond in een betaalbare EV op vakantie. Daar heb je gelijk in. Misschien met de in aantocht zijnde Sono Sion.....?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pmiddeld schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:59:
[...]

De stelling van @MeZZiN was erg algemeen opgeschreven. Je kan inderdaad gemakkelijk op vakantie met een EV. Er is echter één uitzondering: Met een caravan, kinderen en een hond in een betaalbare EV op vakantie. Daar heb je gelijk in. Misschien met de in aantocht zijnde Sono Sion.....?
Nu succes met de Sion, 250km range en met caravan de helft.
Ev op vakantie is behelpen, we gaan van de zomer wel stukjes vakantie doen maar winter sla ik gewoon over.
Zijn ze gewoon nog niet echt geschikt voor (tenzij je de extra tijd prima vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
prettig schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Vandaar het vraagteken....
Ev op vakantie is behelpen,[...]
Nogmaals, meer specifiek a.j.b. Je bedoelt waarschijnlijk "met een EV en een sleurhut op vakantie" :+

[ Voor 27% gewijzigd door pmiddeld op 12-02-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou nee, je kunt simpelweg niet ontkennen dat het meer aandacht en planning vereist. De één noemt dat avonturieren, de ander noemt dat behelpen. Feit is dat een ruime brandstofauto met flinke tank gewoon wel makkelijker is.

Je moet mijn initiële vraag dan ook niet zien als oordeel of aanval op EV, ik ben gewoon benieuw hoe mensen de uitdagingen die simpelweg wel bestaan aanpakken. :)
BasvanS schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:01:
Het enige wat die v50 beter kan dan de LEAF is ver rijden en snel rijden...

Een 2e hands fiesta rijden kan, maar dan rijd ik een oude auto, met weinig comfort, geen leuke opties, niet sportief en ik betaal nog steeds 350 per maand?
Dus niet nieuw is oud, per definitie geen comfort en geen leuke opties? Dat kan je toch allemaal gewoon uitzoeken? Wat mij betreft wordt comfort bepaald door het type auto en de uitrusting, niet door leeftijd.
Daarnaast is Nissan geen Volvo en een LEAF alles behalve sportief, dus die vergelijking gaat wat mij betreft gewoon mank.
Financieel en praktisch heel goed te begrijpen, maar verder kijken wij er niet hetzelfde tegenaan denk ik. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 12-02-2019 17:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:41:
Nou nee, je kunt simpelweg niet ontkennen dat het meer aandacht en planning vereist. De één noemt dat avonturieren, de ander noemt dat behelpen. Feit is dat een ruime brandstofauto met flinke tank gewoon wel makkelijker is.

Je moet mijn initiële vraag dan ook niet zien als oordeel of aanval op EV, ik ben gewoon benieuw hoe mensen de uitdagingen die simpelweg wel bestaan aanpakken. :)
[...]

Dus niet nieuw is oud, per definitie geen comfort en geen leuke opties? Dat kan je toch allemaal gewoon uitzoeken? Wat mij betreft wordt comfort bepaald door het type auto en de uitrusting, niet door leeftijd.
Daarnaast is Nissan geen Volvo en een LEAF alles behalve sportief, dus die vergelijking gaat wat mij betreft gewoon mank.
Financieel en praktisch heel goed te begrijpen, maar verder kijken wij er niet hetzelfde tegenaan denk ik. :)
Een ticket boeken naar een warm land zonder caravan? Ik snap echt niet dat de discussie over de EV met het trekken van een caravan zolang doorgaat 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
@Khayma Dan ga je met het vliegtuig en is alle positieve impact van je EV teniet gedaan. De optie met de minste impact is natuurlijk niet op vakantie gaan, maar je kan ook prima binnen de EU op vakantie gaan met de EV en:
- Stacaravan/huisje
- Hotel
- Tent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Tassadar32 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:14:
@Khayma Dan ga je met het vliegtuig en is alle positieve impact van je EV teniet gedaan. De optie met de minste impact is natuurlijk niet op vakantie gaan, maar je kan ook prima binnen de EU op vakantie gaan met de EV en:
- Stacaravan/huisje
- Hotel
- Tent
Alle kleine beetjes helpen. Ik ben geen milieuridder en ga alles doen om het milieu te redden. Dit moeten wij samen doen. Voorheen reed ik een diesel en pakte ik de vliegtuig en nu rij ik een EV en pak ik de vliegtuig. Scheelt nog steeds :).

De caravan/tent vakanties zijn niet voor mij weggelegd. Ik kan mij niet inbeelden hoe ik daar mijn fun uit zou halen zoals ik hem wel haal als ik naar thailand/USA etc ga.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
@Khayma Ieder z'n lol. Ik kan me niet voorstellen dat ik lol zou hebben aan een lange vliegreis. Laatste keer dat ik gevlogen heb was 9 jaar geleden, naar Griekenland. Vond ik ver zat.
Laat mij maar lekker de tent en kampeerspullen in de auto pakken. De vakantie begint wanneer ik de deur achter me dicht trek. Dit jaar voor het eerst met een EV. Formaat van de Ioniq wordt een kleine uitdaging want de Octavia kreeg ik vorig jaar ook vol en de Ioniq is flink kleiner. Maar goed, we zijn met z'n tweeën; gewoon wat kritischer zijn wat ik meeneem.
Range maak ik me geen enkele zorgen om, want snelladers en ik ga toch niet verder dan 400km.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tassadar32 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:14:
- Stacaravan/huisje
- Hotel
- Tent
De trein is nóg beter. Je kan zelfs nog stellen dat die zonder jou ook rijdt.

Laat iedereen gewoon lekker op vakantie gaan waarheen hij of zij wilt, de auto rijden die hij of zij wilt en eten wat hij of zij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
@Gonadan Wij hebben in ieder geval antwoord gekregen van de camping over laden aan een normaal stopcontact of krachtstroom...

"Er is een publieke laadpaal op 3km afstand van de camping"

Ok, het ging mij er vooral om dat er iets in de richting van "oh ja daar kan wel iets geregeld mee worden", beetje meedenken. Nee dus ;w.

We gaan wel naar de 5 sterren camping die gewoon een dubbele type 2 laadpaal heeft staan O-), is ook hemelsbreed 3km verder op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
Zijn er hier mensen die een idee hebben wanneer de Tesla Model 3 Standard Range hier in Nederland beschikbaar komt?

Stukje context; voor m'n werk mag ik een lease-auto uitzoeken (tot +- 40k).
Nu dacht ik aan de Leaf e+, maar met alle vertraging daaromheen denk ik dat die niet voor juli bij de dealer staat. En als je dan alle reviews over de Model 3 voorbij ziet komen dan kriebelt 't toch en denk ik ; zal ik dan toch niet nog een maandje extra wachten... Enfin, dan is dus alleen een optie als die ook een beetje binnen afzienbare termijn leverbaar is.

En nee, opties zoals de Kona of de Nira vallen voor mij af. Een SUV is in Nederlandse context voorlopig nog niet mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:38
PietervSk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:17:
Zijn er hier mensen die een idee hebben wanneer de Tesla Model 3 Standard Range hier in Nederland beschikbaar komt?

Nu dacht ik aan de Leaf e+, maar met alle vertraging daaromheen denk ik dat die niet voor juli bij de dealer staat. En als je dan alle reviews over de Model 3 voorbij ziet komen dan kriebelt 't toch en denk ik ; zal ik dan toch niet nog een maandje extra wachten... Enfin, dan is dus alleen een optie als die ook een beetje binnen afzienbare termijn leverbaar is.

En nee, opties zoals de Kona of de Nira vallen voor mij af. Een SUV is in Nederlandse context voorlopig nog niet mijn ding.
denk niet dat de tesla 3 <40k zal zijn, ook niet als SR

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
40k is ook geen harde grens; indien nodig wil ik best zelf maandelijks een eigen bijdrage leveren. De Long Range versie van de Model 3 is daar te duur voor, maar de SR lijkt naar verwachting daar wel aardig in de buurt te komen (https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla-Model-3)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:58:
[...]

Wellicht is dat een knop die nog om moet, maar ik er zijn wel grenzen aan het aantal bochten waarin ik mij wil wringen voor een EV. Een tussenstop om bij te laden vind ik niet zo'n punt, ik wil alleen voor het comfort en veiligheid al minimaal elke tweeënhalf uur een koffiepauze.

Wij kiezen echter vaak voor wat natuurlijker campings. Vaak mag daar een auto niet eens bij de tent blijven staan (dus als granny al kon gaat dat niet door) en een laadpaal kan je meestal sowieso wel vergeten.
Daarnaast heb ik het gevoel (wellicht ongefundeerd) dat als je op zoek moet naar een paal ze blijkbaar schaars zijn en dan meestal bezet. Dat is bij woon-werk geen ramp, maar op vakantie is dat dan je enige mogelijkheid. Daar ben ik dan toch nog wel huiverig voor.

Heb even nagekeken bij een camping in de Ardennen waar we recent gestaan hebben. Daar is het dik een half uur rijden naar de dichtstbijzijnde paal, dat is dan een semi publieke (volgens de beschrijving). Die paal is van een hotel, dus is het de vraag of je daar zomaar kunt laden.
Er zijn ook publieke te vinden, maar dan moet je nog iets verder rijden en hopen dat die vrij zijn. Het zijn allemaal echter geen snelle laders, dus mag ik rekenen op een uur rijden plus laadtijd alleen maar om de auto weer een beetje te kunnen gebruiken. Trekt me nog niet zo moet ik zeggen, dan zou ik nog eerder gewoon een benzineauto huren als ik nu een EV zou hebben.
Is ook nog best wel lastig inderdaad. Ik ga het zelf deze zomer ondervinden met e-Niro. Een camping stukje voorbij Graus (vlak na de Pyreneeën in Spanje), ongeveer 1500 kilometer rijden vanaf mijn huis met 2 kleine kinderen achterin. :N

Wilden naar de natuur/bergen in Spanje, en heb de camping gebeld dat ik alleen kon boeken als ze laadpaal zouden neerzetten. Nou doen ze dat nu nog niet zo snel in Spanje, maar daarom wel de garantie schriftelijk gekregen dat ze voor mij via een lang verlengsnoer regelen dat ik als uitzondering de hele tijd met de granny charger mag laden. Hierdoor kan ik om de dag ongeveer 400 kilometer rijden als ik dat zou willen. Snelladers zijn er niet in de omgeving van deze camping (straal 200 kilometer), wel wat plaatsjes met gewone openbare laadpalen, mogelijk dat er daar een aantal keer van ga gebruiken, maar wellicht zelfs niet nodig.

De weg erna toe is goed vooraf te plannen, ongeveer elke 2 1/2 uur na +/- 250 kilometer uurtje rusten/laden.
1 hotelovernachting onderweg in het midden van Frankrijk (hotel uitgezocht op loopafstand van snellader).

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Lastig, wie zal een geloven een Tweaker of een hoogleraal op zijn vakgebied?

;)
Inderdaad heel lastig. Wie betaalt zij leerstoel? Om maar even een lastige vraag te stellen. Welke bijbaantjes heeft hij bij grote oliemaatschappijen? Om nog meer lastige vragen te stellen.

Wie te geloven? Een hoogleraar of een auditor?
Sommigen hier lijken wel accu evangelisten zeg. Waar anderen bij EV's beren op de weg zoeken, doen een aantal dat net zo hard op andere goede technieken, zoals waterstof.
Nee, waterstof wordt hard gepushed door wat grote bedrijven die er alles aan doen om hun winsten te behouden. Zelfs op kladblaadjes is uit te rekenen dat waterstof voor personen auto's niet haalbaar is.

Weet je nog? 32 auto's per dag per laadstation in verband met de enorm hoge druk die moet worden opgebouwd? Half uurtje wachten tot druk weer is opgebouwd als het buffervat leeg is? (als je geluk hebt). Let op dat de beperkingen natuurkundige beperkingen zijn, die laten zich niet omzeilen.

En zoals ook al werd opgemerkt: er is iets met de Sahara, die is niet van ons...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja, bierviltjes logica.....een andere invalshoek:
7,5 bar is lpg
250 bar is CNG...... zo dat wat een succes ! (en is ook nog goedkoop)
600 bar is waterstof.....(nog duur ook)

Kansloos voor auto's.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 12-02-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:47:
[...]

Inderdaad heel lastig. Wie betaalt zij leerstoel? Om maar even een lastige vraag te stellen. Welke bijbaantjes heeft hij bij grote oliemaatschappijen? Om nog meer lastige vragen te stellen.

Wie te geloven? Een hoogleraar of een auditor?

[...]

Nee, waterstof wordt hard gepushed door wat grote bedrijven die er alles aan doen om hun winsten te behouden. Zelfs op kladblaadjes is uit te rekenen dat waterstof voor personen auto's niet haalbaar is.

Weet je nog? 32 auto's per dag per laadstation in verband met de enorm hoge druk die moet worden opgebouwd? Half uurtje wachten tot druk weer is opgebouwd als het buffervat leeg is? (als je geluk hebt). Let op dat de beperkingen natuurkundige beperkingen zijn, die laten zich niet omzeilen.

En zoals ook al werd opgemerkt: er is iets met de Sahara, die is niet van ons...
Waar de oliemaatschappijen realistische marges van 9-11% aanhouden.
Zijn diverse laadpaal explatanten die 50% marge al te weinig vinden. Ja ze willen in zoetermeer naar 38-40 cent per kWh.

Het zijn nog veel ziekere bedrijven dan de Shells en BP’s van deze wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Ter info: SR staat niet voor Standard Range, maar voor Short Range.
De genoemde september 2019 op EV database lijkt me erg optimistisch. Eerst moet de Mid range nog komen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
dfrenner schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:05:
[...]

Waar de oliemaatschappijen realistische marges van 9-11% aanhouden.
Zijn diverse laadpaal explatanten die 50% marge al te weinig vinden. Ja ze willen in zoetermeer naar 38-40 cent per kWh.

Het zijn nog veel ziekere bedrijven dan de Shells en BP’s van deze wereld
Massa is kassa hè?

De prijs aan de paal moet nu alle investeringen terug laten verdienen. De marge op de kalender stroomprijs is nu gigantisch. Maar de marge op het totaal nog niet. Sommige paaltjes brengen op jaarbasis misschien 1000 euro omzet op. En zijn binnen 5 jaar verouderd en afgeschreven.

Stond vandaag aan een snellader bij een La Place restaurant. Die 50kW triple charger zag er niet uit. Alsof ie door de zon en door het mos al helemaal verweert waar. De CCS kabel voelde veel stugger dan normaal en bijna broos aan. Heeft ie z'n geld wel al opgebracht?

Een beetje tankstation verkoopt heel wat meer liters per dag dan één laadpaal aan kWh's per jaar. En dan nog heeft zo'n tankstation vaak broodjes tegen woekerprijzen om tenminste het hoofd nog boven water te houden.

Begrijp mij niet verkeerd: de prijzen voor de openbare laadpalen zijn belachelijk ondoorzichtig. En duur tov wat je thuis betaald. Maar ik denk dat de prijs in de toekomst alleen maar zal dalen. Als een paal geen 2500 euro meer kost èn dagelijks flink gebruikt wordt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07

Als die goedkoper versie er al komt, zal wel eerst iedereen in de USA geleverd worden, ik zou me niet rijk rekenen met een korte levertermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-10 16:59

Hachy

Laadpas Nerd

Over die ANWB discussie: Auto's met batterijen aan boord hebben ze al. Ze gaan zelfs laadpalen servicen. De ANWB ziet dus (gelukkig) ook wel dat hun business aan het veranderen is.

Op de een of andere manier vind ik die stem van Frank Buma inmiddels inmiddels net zo ongeloofwaardig worden als die dwerg (André van der Toorn) van wegmisbruikers. Maar dat zal wel aan mij liggen >:)

Afbeeldingslocatie: https://static.autoblog.nl/images/wp2007/andre%20en%20spee%20met%20kistje3.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 12-02-2019 23:42 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JayPe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:14:
Maar ik denk dat de prijs in de toekomst alleen maar zal dalen. Als een paal geen 2500 euro meer kost èn dagelijks flink gebruikt wordt bijvoorbeeld.
Pas als palen daadwerkelijk gaan concurreren. Zolang iedereen al bij is als ze überhaupt een vrije paal kunnen krijgen gaan die tarieven ook echt niet heel hard zakken.
Sterker nog, ik zie ze nog eerder met hogere tarieven voor populaire tijden en dat soort zaken gaan spelen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
henri055 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:11:
[...]

De genoemde september 2019 op EV database lijkt me erg optimistisch. Eerst moet de Mid range nog komen.
Short Range? Dat is de eerste keer dat ik die hoor. Bij de S en X is het tegenwoordig Standard Range, dus zal op de 3 ook wel gebruikt worden. Zelf hoor ik meestal “Base Model”.

Overigens komt deze instapper in juli/augustus in de VS (Mid Range zit al op $41.900, iets kleinere batterij en leer, panorama dak eraf en je bent er al bijna).

September gaan ze denk ik niet halen want ik denk niet dat er genoeg marge op de instapper zit om hem met 10% importtarief binnen te halen en dat ze deze net als de S en X importeren als onderdelen en in Europa in elkaar gaan schroeven. Ik verwacht dat tegen die tijd dat deze Europese productielijn draait, ze in China al van de band lopen en de vraag in de VS zal opdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gonadan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:37:
[...]

Pas als palen daadwerkelijk gaan concurreren. Zolang iedereen al bij is als ze überhaupt een vrije paal kunnen krijgen gaan die tarieven ook echt niet heel hard zakken.
Sterker nog, ik zie ze nog eerder met hogere tarieven voor populaire tijden en dat soort zaken gaan spelen. :P
Yep, in onze straat: kona, 2x tesla, 2x leaf (arguably 3x leaf, maar de derde staat meestal elders), sloot aan PHEVs en.... 2 publieke laadpalen. Zolang er nog zo'n schrijnend tekort is aan laadpalen hoeven ze de prijzen niet omlaag te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Het verbruik begint steeds vriendelijker te worden naar mate het weer zachter wordt. Vanochtend zonder moeite (Kacheltje op 22 graden en stoelverming op standje 2) toch leuk verbruik gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BslEr3R.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zoe 2 komt in het tweede trimester, met 400 km WLTP (Itt 400 NEDC van de huidige) en een 95 kW motor.
En CCS.
https://www.largus.fr/act...e-electrique-9620390.html

Niet slecht, zeker gezien de fabriek upgrade. Misschien kunnen ze zelfs in quantity gemaakt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 13-02-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
prettig schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Ev op vakantie is behelpen, we gaan van de zomer wel stukjes vakantie doen maar winter sla ik gewoon over.
Zijn ze gewoon nog niet echt geschikt voor (tenzij je de extra tijd prima vindt).
De echte range drop met caravan is max 25%. Eigen ervaring. En als ik echt ga vergelijken ik rij normaal 130 met mijn EV en met caravan max 80 dus de echte range drop is nog minder. Dus de impact is niet super groot.

Dus ja je kan prima op vakantie met een sleurhut alleen tja tesla / sleur hut is een bijzondere combinatie wat leuke dingen opleverd op de snelweg. Zoals BMW's die geen ruimte geven. altijd fijn. En dan kan je echt wel even doortrappen. Je merkt niet eens dat je een caravan achter je aan heb. Trok hem er even uit om voor hem in te kunnen voegen.

Dus ja, je kan eigenlijk gewoon alles met een EV zelf in mini dorpjes in de frankrijk zijn gewoon laadpalen en soms ook gewoon snelladers. Natuurlijk kost het iets meer tijd dan 3x tanken en in een stuk door rijden. Maar laten wel wezen echt gezond is dat niet voor je zelf en je mede weggebruikers.

Maar als je eenmaal de overstap heb gemaakt zijn lossen alle issues eigenlijk op want er zijn bijna geen issues. Laadpalen zijn er zat je kan onderweg bijna overal snelladen en op veel plekken zijn er gewoon laadpalen en anders heb je een stopcontact. Tja kost wat tijd maar het werkt gewoon.

Het is omdat we op onze vakantie adressen konden laden aan het stopcontact maar anders hadden we heel veel keuze aan laadpalen in de omgeving geen enkel probleem. Het enige je vond geen supercharger om de hoek dat was het dan wel. Maar ga naar een lidl in frankrijk en ja hoor gratis snel laden _/-\o_

We hebben het al EV rijders erg goed hier in europa alle issues van jaren terug zijn er niet meer behalve tja je moet even wachten voor de accu vol is. Maar daar kan je ook weer een gezellig moment van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:27:
[...]

De echte range drop met caravan is max 25%. Eigen ervaring. En als ik echt ga vergelijken ik rij normaal 130 met mijn EV en met caravan max 80 dus de echte range drop is nog minder. Dus de impact is niet super groot.
Je hebt met de model x wel het nodige "over" qua power en de caravan is relatief veel minder toegevoegd gewicht op de combinatie dan een Sion. De sion zal echt wel meer drop hebben.
Sleurhut achter een s-klasse of achter een panda.... scheelt nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Deveon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:16:
Laat iedereen gewoon lekker op vakantie gaan waarheen hij of zij wilt, de auto rijden die hij of zij wilt en eten wat hij of zij wilt.
Tsja, dan kunnen we dit forum ook wel opdoeken. Veel gepeperde stellingen graag! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
dfrenner schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:05:

Zijn diverse laadpaal exploitanten die 50% marge al te weinig vinden. Ja ze willen in zoetermeer naar 38-40 cent per kWh.
Dan neem je toch een pas die het goedkoper aanbiedt, zoals de Maingau laadpas (30 ct/kWh)? Je moet blijven shoppen voor de beste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Dan neem je toch een pas die het goedkoper aanbiedt, zoals de Maingau laadpas (30 ct/kWh)? Je moet blijven shoppen voor de beste prijs.
Dat is toch voor bedrijven lastig?
Ik heb een laadpas van de baas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pmiddeld schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Gewoon zelf regelen, goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

henri055 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Nope. Ik heb onlangs geluisterd naar de meest recente Financial Results and Q&A en daar noemde 1 of andere bankier de SR ook telkens Short Range. In z'n antwoord corrigeerde Musk dat naar Standard Range.
Proton_ schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:26:
Zoë 2 komt in het tweede trimester, met 400 km WLTP (Itt 400 NEDC van de huidige) en een 95 kW motor.
En CCS.
Ik zie nergens bronnen bij dat artikel. Het is volgens mij speculatie, en wordt over heel het internet als feiten bestempeld.

<kommaneuker_modus>En volgens mij hoort er geen trema op, het is gewoon "Zoe"</kommaneuker_modus>

[ Voor 34% gewijzigd door TucanoItaly op 13-02-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ze hebben foto's.
Dus er staat in ieder geval binnenkort iets te gebeuren :)
De uitbreiding van de fabriek is in ieder geval bevestigd.
Het is ook in de stijl van Renault om pas aan te kondigen als je kan leveren (anders dan Hyundai en Tesla, zie ook de aankondiging van de grotere accu destijds), dus officieel hoor je pas iets als de eerste duizend al gemaakt zijn.
Daarvoor wordt er zorgvuldig gelekt.

Pagina: 1 ... 56 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.