Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 13:20
sinovenator schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:47:
[...]

Mooi dat je speciaal registreerd om ons dit te kunnen delen...
Gewoon lekker negeren en rapporteren. Dan komt een modje deze troep vanzelf opruimen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
JayPe schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:33:
[...]
But on the other hand: ik rij dan toch liever Ioniq dan Model X. Met een Ioniq kom je toch wel weer verder op een kWh ;-)
Vergelijk dan ook even appels met appels. De Ioniq en model 3 zitten qua zuinigheid en formaat veel dichter bij elkaar. Als ik dan moet kiezen (en dat heb ik gedaan) ga ik voor de model 3 vanwege de betere performance, mooier uiterlijk, minimalistisch interieur :9~, Autopilot en OTA updates.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:35:
Al zijn er wel hotelletjes in Spanje die je rustig €15 per keer rekenen voor een single charge.
Ze verhuren dus een speciale parkeerplaats precies zoals zo ook hun kamers verhuren. Dus ongeacht hoeveel stroom of water je verbruik. Zelfs als je de kamer huurt zonder te gebruiken betaal je hetzelfde tarief.

Opzich logisch ook, want ze kunnen de parkeerplaats maar één avond/nacht verhuren, of ze moeten tijdsloten gaan verhuren, maar dan krijg je weer kosten voor handhaving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Tassadar32 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:07:
[...]

Vergelijk dan ook even appels met appels. De Ioniq en model 3 zitten qua zuinigheid en formaat veel dichter bij elkaar. Als ik dan moet kiezen (en dat heb ik gedaan) ga ik voor de model 3 vanwege de betere performance, mooier uiterlijk, minimalistisch interieur :9~, Autopilot en OTA updates.
Vergelijk dan wel 2 Ioniqs met 1 Model 3...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10 18:17
[...]

Ja maar de Model 3 is nog altijd veel te duur. De goedkoopste met autopilot zit op 65k euro. Een basis etron met dezelfde "autopilot" functionaliteit zit op 78k euro (want daar wordt korting op gegeven). Dan heb je voor 13k euro meer, heel veel meer auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
AndRo555 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:23:
[...]

Ja maar de Model 3 is nog altijd veel te duur. De goedkoopste met autopilot zit op 65k euro. Een basis etron met dezelfde "autopilot" functionaliteit zit op 78k euro (want daar wordt korting op gegeven). Dan heb je voor 13k euro meer, heel veel meer auto.
Maar moet je ook nog even 22% over 13 tot 18k (AP achteraf) extra bijtellen. Wat je in feite zegt is dat je beter een Audi A4 kan kopen dan een Audi A3, want dan heb je voor 10k veel meer auto. Nog even los van het verschil in (snel) laadkosten (en gemak) van de e-tron en de Model 3 per kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

En minder, heel veel minder bereik. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Ioniq en M3 is ook niet echt appels vergelijken. Je koopt bijna 2 Ioniq's voor de prijs van een M3.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@zonoskar En bijna 4 Ioniqs voor een model X. Qua verbruik per km zitten deze twee het dichtste bij elkaar en daar had @JayPe het over. Dat het verder hele andere auto's zijn ben ik het helemaal mee eens.

@daemonix En dat telde ook heel zwaar mee in de keuze voor een Model 3. Het is voorlopig onze enige auto dus range en 3-fase laden waren gewoon must-haves.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-10 20:52
Hihi. Jongens en meisjes ( en desnoods: genderneutralen ;-) )

Ik gaf alleen maar aan dat ík de Ioniq qua verbruikscijfers prefereer boven de Model X. Dat.

Prijzen heb ik 't niet over. Noch design, noch features.

De X is natuurlijk super stoer (vind ik) maar veel en veelste groot voor mij om mij er comfortabel bij te voelen. En het verbruik is mede door z'n formaat ook gewoon te fors voor mijn doen. De Ioniq is mij weer veelste Aziatisch. Vormgeving is hier duidelijk wel gericht op efficiëntie, en dat brengt oa een lager verbruik met zich mee.

Appels en Peren. Zeker waar. Maar waar ik vooral op doelde: verbruik en accu formaat. Liever een kleine accu en redelijk bereik dan een (voor mij) te grote accu en groot bereik.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10 23:43
JayPe schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:50:
Hihi. Jongens en meisjes ( en desnoods: genderneutralen ;-) )
offtopic:
Ik identificeer me als een Nissan Leaf 30kWh en voel me hierdoor gediscrimineerd :+ :7 B)

Eergister voor het eerst in een tijdje (een maand of anderhalf?) op 1 accu heen en weer naar werk :). Voelt goed. Om vervolgens gister op werk vergeten mijn pas langs de paal te halen en op de terugweg naar huis nog wat toeren uit moeten halen om thuis te komen.

De snellader in Bunnik is namelijk weg volgens mij. (Ik werk in Nieuwegein), en had nog maar 5kWh in de accu zitten. Ergo: Max 40km bereik.

Aangezien ik vlak bij de Beatrixsluis werk in Nieuwegein is die fastned daar ook omslachtig te bereiken, maar toch maar even heen gereden.

Merk consequent dat ik weer véél zuiniger rijd dan de afgelopen +- maand. Vanmorgen een rit met de verwarming aan op 122Wh/km op de teller van de auto.

Vanmiddag naar de garage waar hij (eindelijk) een onderhoudsbeurtje krijgt, en een softwareupdate van het BMS waardoor ik er vermoedelijk rondom de 2kWh aan netto capaciteit extra bij beschikbaar krijg. Ik ben benieuwd.
Leaf 2016 30kWh Tekna

[ Voor 63% gewijzigd door Mar.tin op 22-02-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 12:16

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:09:
[...]

Ze verhuren dus een speciale parkeerplaats precies zoals zo ook hun kamers verhuren. Dus ongeacht hoeveel stroom of water je verbruik. Zelfs als je de kamer huurt zonder te gebruiken betaal je hetzelfde tarief.

Opzich logisch ook, want ze kunnen de parkeerplaats maar één avond/nacht verhuren, of ze moeten tijdsloten gaan verhuren, maar dan krijg je weer kosten voor handhaving.
Ja daar komt het wel op neer ja. Vooral in gebieden waar geen tot weinig (gratis/goedkope) alternatieven zijn zoals supermarkten. Zal wel een tijdelijk fenomeen zijn.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
zonoskar schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Ioniq en M3 is ook niet echt appels vergelijken. Je koopt bijna 2 Ioniq's voor de prijs van een M3.
Niet in de laatste plaats omdat de M3 een performance ICE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
I
Pierz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Met het gevaar de troll te voeden, M3 wordt ook gebruikt om de Tesla Model 3 af te korten. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Uiterlijk lijken ze veel op elkaar M3 en Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@JayPe Verder met je eens. Ik rij nu een Outlander omdat ik de ampera niks vond maar zo groot hoeft voor mij ook niet meer (de Model 3 is nu ook weer niet echt klein, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Vanaf 45 seconden: De overeenkomsten zijn groot:

YouTube: Tesla Model 3 (2019): Daten, Fahrbericht, Reichweite | ADAC

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zojuist m'n liveblog wintersport met de Zoë weer gestart! De komende 2 dagen plaats ik daar alle avonturen onderweg naar Kitchberg-Jochtal / Meranza, Italïe.

https://goedkoperrijden.b...tersport-2019-deel-2.html

Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:01:
[...]

In ICE termen passen er bijna 5 Ioniq's in een M3 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
[...]

Appels met peren vergelijken de audi komt niet eens in de buurt van een tesla (old school auto vs auto v2)

De audi heeft trouwens niet veel meer dan lane assist ++ geweldig probeer daar maar eens overal over de snelweg mee te rijden.

Mijn tesla zet ik aan in wieringerwerf en gaat uit bij den haag en klaar bijna alles op de autopilot moet alleen af en toe mijn richting aanwijzer gebruiken. Moet ik niet proberen met andere autos gaat het echt niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Mar.tin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:31:
[...]

De snellader in Bunnik is namelijk weg volgens mij. (Ik werk in Nieuwegein), en had nog maar 5kWh in de accu zitten. Ergo: Max 40km bereik.
Nee, de Allegopaal is aangereden door een truck. Die zouden ze gaan fixen, maar kennelijk duurt dat wel erg lang. Ik moet regelmatig richting Arnhem, Ede en Betuwe, en als ik een lange autodag met eerdere afspraken heb, is FastNed Bloemheuvel mijn enige mogelijkheid, terwijl die vaak ramvol staat. Rond Utrecht (richting [noord]oost) zijn gewoon veel te weinig snellaadmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Een schone taak voor Allego dan.

Kona vd Niro dubbeltest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

greatgonzo

schit-te-rend!

ik moet wel eens grinniken om de recensies op Autoweek

En dan vooral de reacties van sommigen :) Geen parkeersensor! Ja duh.. als je die niet besteld..

Hij heeft misschien wel een punt dat Nissan de beloftes niet nakomt, maar dat doet geen enkele autofabrikant. Hell.. zelfs bij ICE's zit er soms een flink verschil tussen fabrieksopgave en werkelijkheid. Maar lees je in zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Lol grappige review tja de range was bekend altijd met een grote schep zout nemen. Verder top auto.

Ik kan me niet vinden in de review.

Goede punten is de pro pilot werkt best prima 3d parkeren helemaal top sensors werken ook heel goed. En verder weinig issues. Gewoon een nette EV geen uitblinker maar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Hachy schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:05:
Zojuist m'n liveblog wintersport met de Zoë weer gestart! De komende 2 dagen plaats ik daar alle avonturen onderweg naar Kitchberg-Jochtal / Meranza, Italïe.

https://goedkoperrijden.b...tersport-2019-deel-2.html

Enjoy!
Goede reis en fijne vakantie. En kom maar door met die updates :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Vandaag goed het verschil kunnen meten tussen verbruik van winter- en zomerbanden. Vanochtend 100km heen gereden op winterbanden, vanmiddag 100km terug op zomerbanden. Verbruik winterbanden: 155Wh/km, zomerbanden: 120Wh/km. Bijna 25% verschil! Windkracht 1 van opzij trouwens.

Belangrijk detail: winterbanden zijn zuinigheidsklasse E, zomer A. Maar dat zou niet al het verschil moeten maken, want het verschil tussen G en A is maar 7,5% ofzo. Veruit het meeste verschil is winter vs zomerband.

(for some reason had ik deze post in het laadpassentopic gepost, dus hierbij op de correcte plek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26
mux schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:42:
Vandaag goed het verschil kunnen meten tussen verbruik van winter- en zomerbanden. Vanochtend 100km heen gereden op winterbanden, vanmiddag 100km terug op zomerbanden. Verbruik winterbanden: 155Wh/km, zomerbanden: 120Wh/km. Bijna 25% verschil! Windkracht 1 van opzij trouwens.

Belangrijk detail: winterbanden zijn zuinigheidsklasse E, zomer A. Maar dat zou niet al het verschil moeten maken, want het verschil tussen G en A is maar 7,5% ofzo. Veruit het meeste verschil is winter vs zomerband.

(for some reason had ik deze post in het laadpassentopic gepost, dus hierbij op de correcte plek)
Dat is nogal wat, alhoewel het vanochtend 5 graden was en vanmiddag 12 graden. Dat zal ook wel uitmaken.

Binnenkort ook maar wisselen naar de zomerbanden :) Zit nu ook gemiddeld op 155Wh/km voor woon-werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We waren met 8 graden heen gereden en 11 terug, er zal zeker een klein verschil in temperatuur/luchtdichtheid/enz. zitten, maar dan nog hebben we deze rit meer dan 15% zuiniger gereden dan iedere rit die we ooit met winterbanden hebben gedaan. Zelfs ritten met harde meewind over een flink deel van de route.

Ik kan niet wachten tot we data kunnen loggen van tientallen Leafs :D dat gaat echt wonderen betekenen voor het kunnen aanraden van banden, rijgedrag, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Omdat @Hachy weer loei-laat is, linkje naar deel 3 van z'n liveblog. Ik bedoel, kom op man. Het is tien voor acht in de ochtend :+

https://goedkoperrijden.b...tersport-2019-deel-3.html

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Mar.tin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:24:
I
[...]

Met het gevaar de troll te voeden, M3 wordt ook gebruikt om de Tesla Model 3 af te korten. :>
Thank you Captain Obvious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
mux schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:32:
We waren met 8 graden heen gereden en 11 terug, er zal zeker een klein verschil in temperatuur/luchtdichtheid/enz. zitten, maar dan nog hebben we deze rit meer dan 15% zuiniger gereden dan iedere rit die we ooit met winterbanden hebben gedaan. Zelfs ritten met harde meewind over een flink deel van de route.
Yup. Het exacte perfecte weet je niet, daarvoor zijn er veel te veel factoren van invloed in die twee ritten. Maar zomerbanden zijn inderdaad vaak best een stuk soepeler qua rolweerstand.
Ik kan niet wachten tot we data kunnen loggen van tientallen Leafs :D dat gaat echt wonderen betekenen voor het kunnen aanraden van banden, rijgedrag, etc.
Om dan door je leasemaatschappij gewoon de set met de beste inkoopdeal eronder gezet te krijgen. ;)

Overigens ben ik wel huiverig voor een versterkte trend waarbij men puur kijkt naar de zuinigheid van de banden. Veel van die bunkerharde ecobandjes zijn wel lekker zuinig, maar dat is dan ook het enige waarin ze uitblinken. Gelukkig doet iedereen aan regenereren dus de remweg is iets minder van belang, tot die ene noodstop. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, dat valt ook wel mee hoor, remweg is niet zo'n belangrijke factor bij het voorkomen van een ongeluk. Dat is echt een last resort-dingetje. Daarnaast is het verschil in remweg tussen de meeste zomerbanden vrijwel nihil - je hebt het in de EU over het verschil tussen een A en D-band (meer dan D is niet meer toegestaan), dat is minder dan 10% verschil in remweg.

Dit is een beetje hetzelfde als mensen die zich doodstaren op EURO NCAP-crashtests, zonder door te hebben dat je nog steeds >50% kans hebt om dood te zijn bij een botsing met maar 60km/h in een 5-sterrenauto, terwijl die kans maar een procent ofzo scheelt in een 4-sterrenauto. En je moet al een hele hoop fout doen OM met zulke snelheden te kunnen botsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
mux schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:31:
Dit is een beetje hetzelfde als mensen die zich doodstaren op EURO NCAP-crashtests, zonder door te hebben dat je nog steeds >50% kans hebt om dood te zijn bij een botsing met maar 60km/h in een 5-sterrenauto, terwijl die kans maar een procent ofzo scheelt in een 4-sterrenauto. En je moet al een hele hoop fout doen OM met zulke snelheden te kunnen botsen.
Je vergeet wel een belangrijke toevoeging, want je gaat er in deze hypothese vanuit dat je een ongeluk hebt waarbij je in een keer stil staat, een frontale botsing.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Mar.tin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:31:
[...]
Vanmiddag naar de garage waar hij (eindelijk) een onderhoudsbeurtje krijgt, en een softwareupdate van het BMS waardoor ik er vermoedelijk rondom de 2kWh aan netto capaciteit extra bij beschikbaar krijg. Ik ben benieuwd.
Leaf 2016 30kWh Tekna
Gister bij de garage geweest voor blijkbaar de eerste beurt in 2 jaar! En na ruim 30000km...
Schandalige prijzen ook weer: €107,95

Incluus een softwareupdate van het BMS, mijn 12e streepje weer terug *O*
En volgens mij, ongeveer 2kWh erbij aan bruikbare capaciteit.

De 30kWh leaf eigenaren die nog geen beurt hebben gehad het afgelopen jaar, ik kan m aanraden :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Spiller schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:13:
[...]

Je vergeet wel een belangrijke toevoeging, want je gaat er in deze hypothese vanuit dat je een ongeluk hebt waarbij je in een keer stil staat, een frontale botsing.
Dit geldt voor bijna alle tests; het verschil tussen 4 en 5 sterren is ontzettend klein. Het soort veiligheidsmaatregelen dat écht levens redt is totaal anders dan de energie-impactrating van NCAP, namelijk dingen zoals:
- Kooiconstructies
- Airbags
- Riemen (die correct worden gebruikt)
- ABS/ESP
- Werkende verlichting (serieus, er is een meetbare verbetering in het aantal verkeersongelukken en -doden door LED-autoverlichting en solid state relais ipv regelmatig falende autorelais en gloeilampen)

De rest is allemaal maar bijzaak.

Edit: en ik vergeet uiteraard de allerbelangrijkste: infrastructuur. Slechte wegen, slecht ontworpen kruisingen, verwarrende wegindeling en bebording, snelheidshandhaving, allemaal nog veel grotere impacts dan de constructie van auto's.

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 23-02-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:12
Ik ga een nissan Leaf private leasen in de N-coneccta uitvoering.

Heb gisteren een proefrit gemaakt in een tekna met Pro pilot, het systeem werkt zeer prettig maar de lease prijs voor een tekna is 20,- pm duurder. Alleen voor Pro pilot zou ik de tekna nemen de rest heeft voor mij geen meerwaarde en de subwoofer is juist een nadeel.

De N-coneccta heeft wel intelligent cruise control en zoals in het boekje beschreven staat kan deze ook de afstand tot de voorganger houden en tot een complete stop komen maar niet zoals propilot daarna weer zelfstandig optrekken klopt dit?

In dat geval zou voor mij intelligent cruise control voldoende zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 23-02-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:02
schumi1986 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:00:
Alleen voor Pro pilot zou ik de tekna nemen de rest heeft voor mij geen meerwaarde en de subwoofer is juist een nadeel.
LOL wat kunnen mensen toch verschillende prioriteiten hebben. Ik heb mijn (oude type) Leaf na 2 maanden juist ingeruild voor een Tekna specifiek voor het Premium sound system.

Zelfs als je niets met muziek hebt, hoe kan het ooit een nadeel zijn? Die paar liter in de bagageruimte?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:12
assje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:50:
[...]

LOL wat kunnen mensen toch verschillende prioriteiten hebben. Ik heb mijn (oude type) Leaf na 2 maanden juist ingeruild voor een Tekna specifiek voor het Premium sound system.

Zelfs als je niets met muziek hebt, hoe kan het ooit een nadeel zijn? Die paar liter in de bagageruimte?
Die paar liter bagageruimte kost je in het geval van de Leaf ook meteen een vlakke laadvloer en dat zie ik idd als nadeel.

Heb verschillende auto's gehad waar de sub wel op een fatsoenlijke manier is weggewerkt, bij de Leaf lijkt het net of het er achteraf is ingeschroefd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Ik heb op het forum gezocht, maar kan weinig over laadpunten voor thuis vinden. Ik zou eigenlijk al in voorbereiding op een EV een laadmogelijkheid willen gaan maken op eigen terrein.
Nu zie ik bijvoorbeeld op marktplaats wel eens units van EV-box voorbij komen en ook de businessline. Lijkt me een mooi ding, maar ik vraag me dan af of ik daar verplicht een backoffice bij af moet nemen als daar een RFID op zit, of kun je die ook nog anders configureren? Het is zuiver privégebruik. En is deze ook flexibel voor wat betreft 1-fase of 3-fase? Ik zie bijvoorbeeld een 22kW model 3-fase, kan ik die ook 1-fasig aansluiten en configureren?

Heeft iemand al ervaring met de Webasto Pure laders? Die zien er ook goed uit namelijk en niet te duur.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Weinig over kunnen vinden? Wuttt?
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 22-10 11:25
Bedankt, kwam niet naar boven in de search, maar kan ook aan mij liggen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 16:15

MrScratch

I am rubber, you are glue

Aan het eind zeggen ze dat de levertijd van de Model 3 op 12 tot 18 maanden ligt. Dat klopt toch voor geen kant of zit dat in Duitsland anders dan in Nederland? Naar mijn beste weten is de levertijd in Nederland iets van 3/4 maanden hooguit.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Weet ik. Klopt ook niet. Ging mij om het plaatsje M3 vs Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JopieZoe schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:04:
Weet ik. Klopt ook niet. Ging mij om het plaatsje M3 vs Model 3
De BMW 3 serie GT is niet in M uitvoering te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:06
voor de mensen die vaak de a5 gebruiken, er komen 4 nieuwe snelladers in tijnmuiden, amsterdam, pal naast de FEBO.

ze zijn nog verpakt met folie en zag van de verte alleen ccs en chademo, geen ac.

hwss gericht op taxichauffers met hun leafs en ioniqs..

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, dat zijn dan de eerste type 2-loze ABB laders van Fastned? Had eerder al gezien dat Fortum ze al aan het neerzetten was in NO/SE, cool dat ze ook hierheen komen. Jammer voor de 43kW Zoes uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
mux schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:25:
Ah, dat zijn dan de eerste type 2-loze ABB laders van Fastned? Had eerder al gezien dat Fortum ze al aan het neerzetten was in NO/SE, cool dat ze ook hierheen komen. Jammer voor de 43kW Zoes uiteraard.
denk dat het allego palen worden, zag geen fastned architectuur staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-10 23:31
MrScratch schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:26:
[...]

Aan het eind zeggen ze dat de levertijd van de Model 3 op 12 tot 18 maanden ligt. Dat klopt toch voor geen kant of zit dat in Duitsland anders dan in Nederland? Naar mijn beste weten is de levertijd in Nederland iets van 3/4 maanden hooguit.
Weet iemand hoe het zit met de levertijden van de Niro en Kona in Duitsland? Hebben ze "eigen" quota of is de wachttijd gelijk aan Nederland? De prijzen in Duitsland zijn iets lager omdat er minder luxe uitvoeringen beschikbaar zijn. Ook wordt daar de 39 kWh versie geleverd.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
Coasterfreak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:18:
voor de mensen die vaak de a5 gebruiken, er komen 4 nieuwe snelladers in tijnmuiden, amsterdam, pal naast de FEBO.

ze zijn nog verpakt met folie en zag van de verte alleen ccs en chademo, geen ac.

hwss gericht op taxichauffers met hun leafs en ioniqs..
Er komen ook snelladers aan de Europaboulevard, Pauwenpad en Overschiestraat (als ze er nog niet zijn?). Inderdaad vanwege de vele taxi's.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 23-02-2019 18:25 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
pmiddeld schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Er komen ook snelladers aan de Europaboulevard, Pauwenpad en Overschiestraat (als ze er nog niet zijn?). Inderdaad vanwege de vele taxi's.
staan er al 2 aan de overschiestraat als het goed is, misschien wat meer ernaast plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Dat was wel het plan van de gemeente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mja, dat valt ook wel mee hoor, remweg is niet zo'n belangrijke factor bij het voorkomen van een ongeluk. Dat is echt een last resort-dingetje. Daarnaast is het verschil in remweg tussen de meeste zomerbanden vrijwel nihil - je hebt het in de EU over het verschil tussen een A en D-band (meer dan D is niet meer toegestaan), dat is minder dan 10% verschil in remweg.

10% is het verschil tussen op tijd stil staan en in je voorganger zitten. Je mag het van mij voor jezelf goed praten hoor, zo rijden ook tientallen mensen op die hakkietakkie banden. Maar ik hoop gewoon dat de meeste mensen verstandiger zijn en ook gewoon naar de veiligheidsaspecten blijven kijken, meer niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Eens, het is misschien niet de belangrijkste factor maar alle beetjes helpen. De vraag is of dat opweegt tegen het hogere verbruik. Maargoed, dan zou je uberhaupt die winterbanden er niet om kunnen leggen. Voor die ene dag sneeuw dit jaar had je het niet hoeven doen iig.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:45:
10% is het verschil tussen op tijd stil staan en in je voorganger zitten. Je mag het van mij voor jezelf goed praten hoor, zo rijden ook tientallen mensen op die hakkietakkie banden. Maar ik hoop gewoon dat de meeste mensen verstandiger zijn en ook gewoon naar de veiligheidsaspecten blijven kijken, meer niet. :)
Oef, wat is het toch moeilijk om systematische argumenten uit te leggen op het internet. Nee, dit is simpelweg niet hoe het werkt en als je denkt dat het zo werkt, ben je niet goed bezig voor de veiligheid. Veiligheid is niet iets dat je kunt oplossen of verbeteren met een 10% verbetering in één minuscuul aspect. In geen enkele situatie, in geen enkel scenario maakt dit iets uit.

Kort lesje kansrekening: hoeveel noodstops maak je ooit in je leven? Hoeveel daarvan zijn zodanig close dat je met een 10% langere remweg daadwerkelijk in je voorganger zat? Hoeveel daarvan zijn op een wegdek en bij weersomstandigheden waarbij je remweg beperkt is door je dynamische rolweerstand en niet andere aspecten van de band of voertuig?

Ik kan met je wedden dat het statistisch gezien nooit voorkomt dat deze situatie bij je voorkomt. Dit is iets dat misschien een kleine subset van de bevolking ooit ziet. En je totaalwinst in deze situatie door andere banden te nemen is wat, een deukje van een paarhonderd euro? Je expectation value van deze 'investering in veiligheid' is een paar procent keer een schade van misschien 1000 euro. Compleet nutteloos. En het kost je geld! Het kost je brandstof/elektriciteit en misschien meer banden.

Dit is waarom ik het over zoveel andere factoren heb. Je kunt exact dezelfde remwegverbetering bewerkstelligen door 1-2km/h langzamer te rijden in de stad (waar praktisch alle lichte ongevallen gebeuren). Dit is letterlijk gratis en heeft dezelfde verwachtingswaarde. Je kunt ook stemmen voor een politieke partij die ongelukken-hotspots wil aanpakken. Je kunt niet gaan rijden als je moe, ziek of onder invloed bent en ervoor kiezen om nooit je telefoon te bedienen tijdens het rijden. Je kunt je auto op tijd naar de APK sturen en bij een recall direct langs de garage gaan om dit onder garantie te laten fiksen. Stuk voor stuk grotere invloeden.

Pas als je al deze dingen hebt gedaan die goedkoper zijn én meer invloed hebben, dan kun je eens naar de echt marginale verbeteringen kijken. Dit is hoe je tot een betere wereld komt: eerst de grote dingen verbeteren en dan langzaam doorwerken naar de kleinere issues. Niet beginnen met marginale bullshit en je dan afvragen waarom er niks meetbaar beter is geworden.

Feit is dat de grote meerderheid aan ongelukken nog steeds door te hoge snelheid en afgeleide bestuurders komt, niet technische defecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.
Beetje vreemde manier van redeneren. Natuurlijk is het minimaliseren van remweg belangrijk. De juiste banden zijn spelen daar een redelijk relevante rol in. Natuurlijk, zachter rijden is ook een manier, maar dan nog steeds kun je in een situatie komen dat een paar meter minder remweg een hoop ellende kan voorkomen. Niet alleen 1000,- aan schade (ik voorspel je dat het een veelvoud is; voor 1000,- heb je alleen een verse voorbumper), maar ook lichamelijk letsel van de inzittenden van de auto waar je op klapt. Voor jou wellicht allemaal niet relevant, maar zeg niet dat het dat voor een ander ook moet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je zou gelijk hebben ALS bandenkeuze een significant verschil maakt EN als bandenkeuze een significante factor is in ongelukken. Echter, in beide gevallen is het dat niet. De allerslechtste vs. allerbeste band in dezelfde klasse verschillen rond de 10% in remweg. En banden zijn praktisch nooit de grondoorzaak van een ongeluk, behalve als er een technisch mankement mee is (bijv. een plotseling lek, te weinig bandendruk, enz. enz.).

Laat ik het nog grover zeggen: Stel, je bent te dik en wilt afvallen. Wat kun je dan het beste doen: je suikercola op de druppel nauwkeurig afmeten of water drinken ipv cola? Dat is waar ik het over heb. Concentreren op fracties van een fractie van een procent en ondertussen - ik weet dat jullie het doen! - af en toe je telefoon in de auto gebruiken 'want het kan nu toch wel, er rijdt niemand bij me in de buurt. Dat is een hypocriete manier van omgaan met het concept veiligheid. En nee, je compenseert een verbetering van veiligheid aan de ene kant niet magisch met een aankoopkeuze aan de andere, dat is ook niet hoe veiligheid werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@mux doet anders aan prima risicoberekening, het is echt geen vreemde manier van redeneren. Niet 1 detail optimaliseren, maar het bredere beeld bekijken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
mux schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:59:
Je zou gelijk hebben ALS bandenkeuze een significant verschil maakt EN als bandenkeuze een significante factor is in ongelukken.
10% ís significant (want kán het verschil zijn tussen op tijd stil staan of iemand het ziekenhuis in rijden of erger (ja ik ken een geval waarbij een vrouw van achter werd aangetikt, ze even op de vangrail ging zitten van schrik en een half uur later overleed aan het nekletsel dat ze had opgelopen). Daarmee is die bandenkeuze net zo significant. Dat de kans op dat alles heel klein is, maakt niet uit. Of heb jij je huis niet verzekerd omdat de kans op brand nu eenmaal nihil is?

Overigens is het verschil tussen de beste en de slechtste band groter dan 10% remafstand.

[ Voor 8% gewijzigd door Marc O. op 23-02-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tenzij er echt sneeuw licht, dan is het een groot verschil.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Marc O. schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:19:
Of heb jij je huis niet verzekerd omdat de kans op brand nu eenmaal nihil is?
Huis wel (anders kreeg ik geen hypotheek), inboedel niet. Inderdaad kwestie van risicoberekening (kans x effect). Voor het geld dat ik in 30 jaar bespaard heb, kan ik vast wel minstens een keer de hele inboedel vervangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het bredere beeld is dus ook naar banden kijken en die niet gaan zitten negeren met behulp van een stapel drogredenen omdat je gewoon per se de zuinigste wilt.
Rustig rijden in de stad is inderdaad veiliger, maar dan nog zullen goede banden het nóg veiliger maken. Volgens de kansberekening heb ik m'n gordels ook niet nodig, toch blij dat ik ze heb.

Maar goed, ik wil geen discussie over keuzes in veiligheid starten. Ik uitte slechts een lichte zorg, blijkbaar volkomen terecht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pmiddeld schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:05:
[...]

Huis wel (anders kreeg ik geen hypotheek), inboedel niet. Inderdaad kwestie van risicoberekening (kans x effect). Voor het geld dat ik in 30 jaar bespaard heb, kan ik vast wel minstens een keer de hele inboedel vervangen :+
Een risicoberekening is logisch voor de verzekeraar, maar niet voor de verzekerde. Als verzekerde is het belangerijker dat je het risico kán én wil dragen. Dus een nieuwe inboedel, huis of auto om nog een beetje on topic te blijven. Tenslotte ken ik niemand die een gloed nieuwe auto niet allrisk verzekerd, ondanks dat ze de afgelopen 20 jaar geen ongeluk hebben gehad (en dus statistisch gezien aan de buurt zijn :+).

Ontopic kan ik geen uitzondering bedenken op dat snelheid de oorzaak is achter vrijwel elk ongeluk. Hoe lager de snelheid, hoe groter de kans om het te voorkomen. Alle andere opties zijn enkel pleisters om ons harder te laten rijden én dat doe ik met plezier zonder enkele zorgen van mijn veiligheid of dat van mijn gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:05:
[...]

Huis wel (anders kreeg ik geen hypotheek), inboedel niet.
Haha, ik doe precies hetzelfde :Y
Deveon schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:59:
Tenslotte ken ik niemand die een gloed nieuwe auto niet allrisk verzekerd
Ja, dat psychologische aspect heb ik ook last van. Maar als je een creditcard hebt, geniet je aankoopverzekering. Ik vermoed echter dat dat niet voor auto's geldt :+

[ Voor 54% gewijzigd door TucanoItaly op 24-02-2019 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

On-topic weer... ik citeer even het laatste stukje van Hachy z'n blog:
20:00
13km op de GoM en nog 11 te gaan. Het stijgt het laatste stuk nog best wel. 92 op cruise control en goed de metertjes in de gaten houden. Wordt uiteindelijk toch wel spannend. Vlak voor de Brennerpas springt hij op -- km; de bekende streepjes. Dan geeft de Zoë geen voorspelling meer over het aantal kilometer wat je nog kunt rijden. Meestal kan je er dan nog wel 6-10km mee rijden voordat de echte turtle mode (beperkte prestaties) inkickt.
20:13
Met nog maar 3% capaciteit bereiken we de Brennero Snellader.
Dit trek ik echt niet, hoor. Voor hetzelfde geld sta je bij een defecte charger, en dan moet je wachten tot dat een sleepwagen je op komt halen. Wie durft dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18

Ja, last resort, en juist bij een last resort kan zo'n 10% minder remweg je redden, omdat het dus al krap is. Ik heb zelf keer vol in de remmen moeten gaan, weliswaar in een twintig jaar oude auto, zonder ABS, niet te beste bandjes en in de regen, en kwam van heel ver tot uiteindelijk een meter achter de stilstaande auto achter in een file die in een bocht begon waar ik geen zicht op had.

1% langere remweg was al botsing geweest. Dus ik denk dat juist bij remweg alle beetjes helpen bij de close encounters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
TucanoItaly schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:46:

[...]

Dit trek ik echt niet, hoor. Voor hetzelfde geld sta je bij een defecte charger, en dan moet je wachten tot dat een sleepwagen je op komt halen. Wie durft dit wel?
Ik zat exact hetzelfde te denken. Had 'm al veel eerder opgeladen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld

[...]

Verzachtende omstandigheid: bij de Brenner staan meerdere laders, grote kans dat er wel eentje werkt.

Anderzijds: op zijn route door Oostenrijk staan zat laders voor een schappelijke prijs (met Maingau). Zolang je de Smatrics snelladers maar vermijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

pmiddeld schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:28:
[...]

Verzachtende omstandigheid: bij de Brenner staan meerdere laders, grote kans dat er wel eentje werkt.

Anderzijds: op zijn route door Oostenrijk staan zat laders voor een schappelijke prijs (met Maingau). Zolang je de Smatrics snelladers maar vermijdt.
Waarom zou je Smatrics laders vermijden? Was in eerste instantie van plan om er te laden op mijn rit naar Oostenrijk, maar heb hem uiteindelijk overgeslagen omdat het wel kon. Op de terugweg heb ik er nu wel een in mijn lijst staan, maar als dat geen goed idee is weet ik het liever nu ;)

Reis naar Oostenrijk ging overigens heel goed gisteren. Vroeg vertrokken, heel veel file, maar elke lader die ik had bedacht deed het (met mijn Telekom pas), kwam overal met 15-30km restbereik aan en heb er maar bij 1 even moeten wachten op iemand anders en 1 heel lang naar moeten zoeken. Al met al geslaagd :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Shapeshifter schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Waarom zou je Smatrics laders vermijden? Was in eerste instantie van plan om er te laden op mijn rit naar Oostenrijk, maar heb hem uiteindelijk overgeslagen omdat het wel kon. Op de terugweg heb ik er nu wel een in mijn lijst staan, maar als dat geen goed idee is weet ik het liever nu ;)
Smatrics heeft alleen roaming met New Motion en een paar regionale Duitse(?) partners. De prijs bij New Motion is bij 43 kW/50 kW CCS/Chademo 59 cent per minuut.
Tel uit je winst......
Zoek naar snelladers van has.to.be (be.energised). Die zijn bij New Motion 10 cent per minuut. Op deze palen werkt de Maingau pas ook (40 ct/kWh), en wellicht ook de Telekompas (2 ct/minuut)?

[ Voor 13% gewijzigd door pmiddeld op 24-02-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat er iemand op de elektrische laadplaatsen stond die daadwerkelijk niet aan het laden was, terwijl alle plekken bezet waren en er een Nissan Leaf stond die nu dus niet kon laden.

Ik heb de kabel van meneer maar even netjes bij zijn deur gelegd zodat de Leaf kon laden. Toch wel een beetje aso hoor.

Wat mij betreft mogen die laadpalen voortaan achteraan het parkeer terrein. Nooit deuken in je deur en waarschijnlijk minder bezetting ;)

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 24-02-2019 16:43 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
_eLMo_ schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:42:
Ik heb de kabel van meneer maar even netjes bij zijn deur gelegd zodat de Leaf kon laden. Toch wel een beetje aso hoor.
Hoe kreeg je die eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Meneer had geparkeerd en de laadkabel erin gestopt maar niet het laden gestart. De kabel hangt dan gewoon los.

Nu je het zo zegt zou hij aan de auto kant wel moeten locken 🤔. Geen idee, maar hij zat iig los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 22-10 17:08
_eLMo_ schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:42:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat er iemand op de elektrische laadplaatsen stond die daadwerkelijk niet aan het laden was, terwijl alle plekken bezet waren en er een Nissan Leaf stond die nu dus niet kon laden.

Wat mij betreft mogen die laadpalen voortaan achteraan het parkeer terrein. Nooit deuken in je deur en waarschijnlijk minder bezetting ;)
Dat is zeker aso, maar ik ben het eens met jou stelling hoor.
Van mij mogen die laadpalen ook wel van de wat prominentere plekken af.

nu krijg je al dat aso gedrag omdat ze vooraan willen parkeren.
En dan los je het "probleem" van de plugins ook op want volgens mij is 80a90% daarvan alleen maar aan het opladen omdat ze dan vooraan kunnen staan.

Geef mij maar gewoon een normale plek, maar dat ik lekker kan laden vind ik veel belangrijker dan vooraan parkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe

[...]

;-)

Been there. Called the sleepwagen.

Maar kans op zulke dingen probeer je natuurlijk wel te minimaliseren. Neem aan dat @Hachy gewoon via meerdere apps gecheckt heeft dat de lader aldaar gewoon werkt. Chargemap en goingelectric bijvoorbeeld checken. Als er de laatste paar maanden alleen maar succesvolle sessies zijn gemeld, is de kans op een defect klein (maar aanwezig).

Ik hàd destijds het geluk de Amercentrale te kunnen zien staan waar de storing was, waardoor heel de omgeving zonder stroom zat.
What are the odds?

Gedurfd? Ja, maar met maar 100km bereik in de winter moet je gewoon net even méér vertrouwen hebben op de laadinfrastructuur dan iemand met een Model X/S 100D.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
fjux schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:17:
[...]

nu krijg je al dat aso gedrag omdat ze vooraan willen parkeren.
En dan los je het "probleem" van de plugins ook op want volgens mij is 80a90% daarvan alleen maar aan het opladen omdat ze dan vooraan kunnen staan.
Dàt is géén aso gedrag. Dat is slechts aso gedacht.

Hoezo zou die plugin niet laden als de paal verderop staat? Kan jij dat zien?

Ben het verder wel met je eens hoor: liever kunnen laden dan vooraan staan. Zeker. Maar iedereen die vooraan staat te laden over één kam scheren is gewoon niet fraai. Ik ga soms óók laden met m'n EV als ik dan vooraan kan staan. Ook als ik niet eens perse moet laden. Maar gewoon omdat 't kan. Niets asociaals aan. Ik plug 'm in èn ik start de laadsessie.

Elke kWh kan ik uiteindelijk gewoon gebruiken. En ik hoop dat het gebruik van een paal een stimulans is om méér palen te plaatsen. Dat ik daardoor vaak duurder uit ben dan thuis laden of zelfs snelladen heb ik er dan wel voor over ( en ik sta vooraan ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 22-10 17:08
JayPe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:42:
[...]

Dàt is géén aso gedrag. Dat is slechts aso gedacht.

Hoezo zou die plugin niet laden als de paal verderop staat? Kan jij dat zien?

Ben het verder wel met je eens hoor: liever kunnen laden dan vooraan staan. Zeker. Maar iedereen die vooraan staat te laden over één kam scheren is gewoon niet fraai. Ik ga soms óók laden met m'n EV als ik dan vooraan kan staan. Ook als ik niet eens perse moet laden. Maar gewoon omdat 't kan. Niets asociaals aan. Ik plug 'm in èn ik start de laadsessie.

Elke kWh kan ik uiteindelijk gewoon gebruiken. En ik hoop dat het gebruik van een paal een stimulans is om méér palen te plaatsen. Dat ik daardoor vaak duurder uit ben dan thuis laden of zelfs snelladen heb ik er dan wel voor over ( en ik sta vooraan ;-) )
Het aso gedeelte doelde ik op de auto die niet aan het laden was van de post daarvoor.

En als die plugin ook wil laden is dat prima, zij hebben even veel recht. maar je hoort het vaak zat:
Nu kan ik mooi vooraan parkeren want ik kan ook opladen.

en zeker als het lease is, want dan kost het ze zelf helemaal niets.

[ Voor 3% gewijzigd door fjux op 24-02-2019 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Je kan ook van het goede van een mens uitgaan. Als de kabel zowel los aan de auto als los aan de paal zat, kon het ook zijn dat degene wel wilde laden, maar niet helemaal weet hoe. Eerste keer dat ik publiek ging laden, vond ik het ook niet heel duidelijk. Ik snap heel goed dat iemand gewoon de kabel erin stopt laadpas erbij, piepje hoort en wegloopt. Dat na een minuut de paal rood wordt en weer los koppelt, zie je dan niet.

Vind het overigens wel handig dat laadpalen vooraan staan. Met de e-Niro hoef ik in NL nagenoeg niet te laden. Maar als er een laadpalen bij de ingang, maak ik daar dankbaar gebruik van. Ik zit einde van de dag dan meestal nog niet vol, dus ben dan geen laadpaalklever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:31:
Chargemap en goingelectric bijvoorbeeld checken. Als er de laatste paar maanden alleen maar succesvolle sessies zijn gemeld, is de kans op een defect klein
Dat is inderdaad zo. Plus ik bedenk nu ineens dat hij de rit al eens heeft gemaakt, dat scheelt ook.

Chargemap is echt ideaal daarvoor. Als ik in het buitenland heb geladen, laat ik altijd een berichtje daar achter, zoiets als "Zoe Q90 successfully charged". Dat is buitengewoon handig voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Via Reddit gevonden:
http://en.cartests.net/20...days-before-the-premiere/

Uitgelekte lage-resolutie foto's van de nieuwe Peugeot e208, die op 5 maart gepresenteerd gaat worden op de Geneva Motor Show. Levering vermoedelijk 2020.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vA5CUvX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULtJDoT.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 24-02-2019 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pmiddeld schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:51:
Smatrics heeft alleen roaming met New Motion en een paar regionale Duitse(?) partners. De prijs bij New Motion is bij 43 kW/50 kW CCS/Chademo 59 cent per minuut.
Tel uit je winst......
Zoek naar snelladers van has.to.be (be.energised). Die zijn bij New Motion 10 cent per minuut. Op deze palen werkt de Maingau pas ook (40 ct/kWh), en wellicht ook de Telekompas (2 ct/minuut)?
Je wordt toch knettergek van dat soort gezeik? Wéér zorgen dat soort maatschappijen voor kansloze constructies en dat de gewone consument een handboek nodig heeft om z'n auto op te kunnen laten.
Waarschijnlijk moeten overheden zich er weer mee gaan bemoeien om het voor elkaar te krijgen dat je gewoon bij elke paal kunt laden zonder terrortarieven. Manmanman. :N

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Z___Z schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:09:
Ik snap heel goed dat iemand gewoon de kabel erin stopt laadpas erbij, piepje hoort en wegloopt. Dat na een minuut de paal rood wordt en weer los koppelt, zie je dan niet.
Dat wil ik even onderschrijven. Dat gebeurt me op mijn werk ook af en toe. Ik weet dat het kan gebeuren dus loop pas weg als de ring blauw wordt, maar bovenstaand scenario lijkt me waarschijnlijker dan dat iemand wel de moeite neemt om de kabel aan te sluiten maar niet even de laadpas langs de paal haalt.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Die brennerpas had ik natuurlijk wel ff gechecked en die was online. Plus daarnaast stond nog een 22kW laadpaal die ook online was.

Ik had de rit van die lader in Kempten naar de Brennerpas al eens eerder met deze Zoe gemaakt, zodoende wist ik dat het doable moest zijn. Wel met 5% meer batterijlading, dat wel. Wat óók scheelt is dat de Brennerpas het hoogste punt op deze route is. Mocht je het toch niet halen dan is er plenty 22kW omheen te vinden die allemaal bergafwaarts te bereiken zijn.

M.a.w. dit kost je dan geen kWh's voor plan B. En voor de rest natuurlijk living on the edge 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 24-02-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Tel uit je winst......
Als Maingau er werkt is de kans dat Telekom er ook werkt groot, want zij roamen allebei via Hubject. Maingau heeft wel enkele losse contracten afgesloten, als has.to.be (wat eigenlijk alleen een factuurfabriek is) hier ook bij zit dan is er een kansje dat Telekom er juist niet werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
Ik krijg er zin in, van dit soort acties, om nog eens naar Italië te gaan,.

Kijken hoe de markt zich ontwikkeld. Ik wordt er nog steeds blij van, van Martigny.

Zwitsers Dorpje/Stadje voor de pas naar Frankrijk. Met een gratis snellader. Door de gemeente geplaatst. Omdat ook daar. Juist daar. In de bergen. De luchtkwaliteit zo slecht kan zijn. Doordat de vervuiling blijft hangen. En de klimaatverandering zo zichtbaar is aan het afnemende ijs in de gletsjers.

Dat men dan begrijpt dat het een kip en ei verhaal is. Dat zo'n snellader dus echt bezoekers trekt. Uitnodigd om te gaan EV rijden.

Niets commerciële belangen. Gewoon. Als gemeente. Samen. #RoodHart #GroenHart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Je wordt toch knettergek van dat soort gezeik? Wéér zorgen dat soort maatschappijen voor kansloze constructies en dat de gewone consument een handboek nodig heeft om z'n auto op te kunnen laten.
Waarschijnlijk moeten overheden zich er weer mee gaan bemoeien om het voor elkaar te krijgen dat je gewoon bij elke paal kunt laden zonder terrortarieven. Manmanman. :N
Vind het in Nederland ook niet echt duidelijk. In de App van NewMotion kan je wel de tarieven zien, maar hoeveel je uiteindelijk moet betalen voor een laadsessie, ik heb geen flauw idee. De palen van NewMotion kan je in ieder geval in de app zien hoeveel kWh je hebt gebruikt en in de Smoov app kan je de kWh’s van Allego zien. Maar de EV-box palen zijn voor mij een groot raadsel. Geen flauw idee hoeveel ik daar heb verbruikt. Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, en meer dan een maand wachten tot je de transacties eindelijk ziet helpt ook niet. Onbegrijpelijk dat dat roaming in 2019 zo belabberd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Er ploft een mailtje van Sonomotors in mijn inbox met de text ‘designed with you’. Niet een erg sterke slogan, maar wel een glimp van het nieuwe ontwerp. Iets langer lijkt het en wat slanker. En een extra ruitje bij de kofferbak. Inmiddels ook op de website te zien:

http://sonomotors.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik ga mijn EV bepaald niet op de proef stellen deze zomervakantie. Zojuist de camping geboekt: op 52km van mijn huis. Ik heb niet eens geïnformeerd of de camping een laadpaal heeft. :D

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierz
The range anxiety is strong in this one.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 11:32
Voor de tweede keer met de Ioniq op wintersport geweest in Oostenrijk en dat liep, een EV jaar ouder en wijzer geworden, een stuk soepeler dan de eerste keer circa een jaar geleden.

Zie mijn ervaringen van vorig jaar:
Heenreis [url]https://gathering.tweaker...message/54614581#54614581[/url]
Terugreis [url]https://gathering.tweaker...message/54704269#54704269[/url]

De rit van 875km liep vanuit de Randstad naar Vandans in Oostenrijk. Alle eerder opgedane ervaringen werden ingebracht om de rit soepel en efficiënt te laten verlopen. De strategie voor deze rit was om zoveel als mogelijk laadpunten in te bouwen met minimaal 2 snelladers en bij voorkeur ultra-snelladers om met 70 ipv 50kWh te kunnen laden. Per stop laden tot circa 80% en dan snel weer door naar de volgende snellader. Voor de stops wilde ik niet de snelweg af, tenzij het een Autohof naast de snelweg betrof. Verder vind ik het prettig om een beetje met het verkeer mee te rijden met de cruise control op 120 / 130

De route over de 61 had mijn voorkeur vanwege vier opeenvolgende Ionity laadpunten met vier tot zes ultra-snelladers. Het was vrij eenvoudig om een route samen te stellen waarbij elke keer binnen een range van 100- 130km zich het volgende laadpunt met minimaal twee snelladers bevond. Ik had enkel 1 blindspot en dat was het stuk van Fastned Lokkant (A73) naar Ionity Brothal West (61). Dat is circa 180km en daartussen zit geen snellader aan de snelweg. Daarom toch een stop moeten inbouwen waarbij in de snelweg af moest.

Ik had becijferd dat een totale reistijd van 12 uur mogelijk moest zijn. De heenreis verliep soepel. De eerste stop na circa 100km was bij Fastned Lokkant. Daarna stond een korte tussenstop in Kerpen op de planning om het gat naar het eerste Ionity te overbruggen. In Kerpen kon ik kiezen tussen een gratis snellader bij een Kaufland vestiging of een Allego lader op een bedrijven/winkelterrein. Ik koos voor de snellader bij de supermarkt, maar dat was een verkeerde gok. Er stond een Nissan Leaf te laden en een Kia Soul te wachten. Dus maar naar de andere snellader genavigeerd die gelukkig niet bezet was. Na een korte laadbeurt kon ik daarna vier Ionity laadpunten achter elkaar pakken. Wat een genot om op zo'n Ionity paal te zien dat de laadsnelheid op een gegeven moment de 68kWh aantikte. Na nog een laadstop in Duitsland kwamen de Alpen en de grens al snel in zicht. De laatste laadstop stond gepland bij een Ionity station in Oostenrijk. Waar ik in Duitsland bij al mijn laadstops de Telekom Ladestrom pas met gunstige tarieven kon gebruiken wilde deze helaas niet werken op de 175kWh Ionity laders in Oostenrijk. Daar diende je een bedrag van een euro of 9 af te tikken voor een lading. Er stond nog een oude 50kWh lader met Ionity logo die wel met de Telekom Ladestrom kaart overweg kon, dus daar maar geladen.

Na 12 uur en 5 minuten kwam ik op de vakantiebestemming aan. In totaal had ik circa een half uurtje vertraging gehad door het uitwijken naar een ander snellader in Kerpen en een kleine file. Al met al geen klagen en was ik dik tevreden over het verloop van de reis. Die 12 uur bestond uit 9 uur effectieve reistijd en 3 uur laadtijd. Over het verbruik, ik haalde 6,0km uit 1 kWh.

De wintersport zelf was bijzonder aangenaam met elke dag volop zon en pistes die er goed bij lagen.

De terugreis, daar kan ik vrij kort over zijn. In het dorp waar ik verbleef stond een snellader. De dag voor vertrek de auto tot 85% opgeladen. De terugreis leek erg op de heenreis. Dus waar mogelijk deed ik laadstops aan met ultrasnelladers. De laadsnelheid bij Ionity bleef op den duur steken op 62 kWh, waarschijnlijk stond de temperatuur van de accu een hogere laadsnelheid niet toe. De terugreis verliep nog wat sneller, namelijk in 11.30 uur inclusief een half uur vertraging door file. Ik heb zo ongeveer de hele rit 130km gereden op de cruise control. Ik haalde 6,1 km uit 1 kWh. Ik ben wel benieuwd wat er nog van die tijd is af te snoepen. 11 uur is sowieso mogelijk zonder file. In de zomer met een gunstiger verbruik kun je terug van 8 naar 7 laadstops, dat scheelt ook weer tijd. En als je overal kunt laden op ultra-snelladers, dan geeft dan op zo'n reis ook echt een serieuze besparing in tijd.

Het valt mij op dat er in Duitsland in 1 jaar tijd veel nieuwe snelladers bijgekomen zijn. Veelal laadpunten met minimaal 4 ultra-snelladers en dat is wel erg fijn.

Komende zomer weer naar Oostenrijk. Ik heb er nu al zin in!

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Is een ‘Met de EV op vakantie’ een leuk topic ideetje ? 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik zou zeggen wat let je? :) Leuk dat de vakantie ritten worden besproken, dit zijn toch de lastigste ritjes voor EV eigenaren tenslotte.

Ik kom er net achter dat bij de oprit naar de snelweg hier in Italië een gratis snellader staat. Zit ik daar te kloten met een Granny Charger bij het hotel. 8)7 Gauw die kabel weer in de kofferbak.

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 24-02-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:43:
Ja, en meer dan een maand wachten tot je de transacties eindelijk ziet helpt ook niet. Onbegrijpelijk dat dat roaming in 2019 zo belabberd werkt.
Sterker nog, wij hebben in Nederland zelfs het beste roaming systemen ter wereld mede omdat de laadpaal protocollen OCPI en OOCP hier zijn uitgevonden door Stichting E-Laad.

In bijv. de VS om maar wat te noemen hebben ze GEEN roaming. Ze zijn nú pas naar roaming protocollen aan het kijken en voorzichtig bij e-laad aan het informeren.

Duitsland en Frankrijk hebben wel roaming met Gireve, Ladenetz en Hubject maar ook dat is niet zaligmakend en ook nog (lang) niet 100% dekkend. Snelladers overigens over het algemeen wel trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben mn vakantie naar Noorwegen aan het plannen, toch nog lastig om te zoeken op hotels met laadvoorziening, of zou dat in dat land bijna standaard zijn?
Ook weer een oerwoud aan laadapps, passen etc. De dekking van NewMotion (mijn standaardpas) in Noorwegen valt erg tegen.
Wel cool dat de tolwegen gratis zijn voor EV, ook voor ons buitenlanders. Ook pontjes hebben blijkbaar vaak 50% korting voor EV. Dat scheelt behoorlijk in de kosten bij een rondreis in het toch wel dure land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Hachy schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:10:
Ik zou zeggen wat let je? :) Leuk dat de vakantie ritten worden besproken, dit zijn toch de lastigste ritjes voor EV eigenaren tenslotte.

Ik kom er net achter dat bij de oprit naar de snelweg hier in Italië een gratis snellader staat. Zit ik daar te kloten met een Granny Charger bij het hotel. 8)7 Gauw die kabel weer in de kofferbak.
Jammer... ik ga nog steeds met het vliegtuig en huur een ICE op locatie.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 20-10 14:29

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Ecotap schijnt de nieuwe laders in Amsterdam te plaatsen. Overigens werd dit met veel bombarie lente 2018 aangekondigd met plaatsing / activatie eind 2018 op de planning. Gaat allemaal vreselijk langzaam! Heb ze ernaar gevraagd recent op facebook en de belofte is korte termijn. We gaan 't meemaken. Vermoedelijk te laat om er nog met Telekom van te profiteren.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:45:
Ben mn vakantie naar Noorwegen aan het plannen, toch nog lastig om te zoeken op hotels met laadvoorziening, of zou dat in dat land bijna standaard zijn?
Ook weer een oerwoud aan laadapps, passen etc. De dekking van NewMotion (mijn standaardpas) in Noorwegen valt erg tegen.
Wel cool dat de tolwegen gratis zijn voor EV, ook voor ons buitenlanders. Ook pontjes hebben blijkbaar vaak 50% korting voor EV. Dat scheelt behoorlijk in de kosten bij een rondreis in het toch wel dure land.
Bij booking.com kan je het sinds een tijdje als criterium meenemen. Wel even nabellen want schijnt ook nog wel eens fout te gaan, dat het een fiets oplaadpunt blijkt (schuko....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

WilliamGeluk schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:03:
Zie mijn ervaringen van vorig jaar:
Heenreis [url]https://gathering.tweaker...message/54614581#54614581[/url]
Terugreis [url]https://gathering.tweaker...message/54704269#54704269[/url]
Linkjes werken niet, volgens mij bedoel je deze :+
WilliamGeluk in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
WilliamGeluk in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Goed verhaal overigens, dat de Ioniq gewoon 70 kW kan aantikken tijdens laden, dat is echt mooi hoor. De tijdswinst t.o.v. de Zoe Q90 is aanzienlijk met zo'n langere rit.

Het probleem met vorig jaar (Duitse 0800 nummers die je met een NL mobiel niet kunt bellen), dat heb je niet opnieuw hoeven ervaren?
WilliamGeluk schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:03:
zo ongeveer de hele rit 130km gereden op de cruise control. Ik haalde 6,1 km uit 1 kWh. Ik ben wel benieuwd wat er nog van die tijd is af te snoepen.
Als je 90 gaat rijden, kun je dan 1 laadstop overslaan?

[ Voor 37% gewijzigd door TucanoItaly op 25-02-2019 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:45:
Ben mn vakantie naar Noorwegen aan het plannen ....
...
Misschien helpt dit filmpje? YouTube: Price for charging in Norway explained

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 11:32
TucanoItaly schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:16:
[...]

Linkjes werken niet, volgens mij bedoel je deze :

Goed verhaal overigens, dat de Ioniq gewoon 70 kW kan aantikken tijdens laden, dat is echt mooi hoor. De tijdswinst t.o.v. de Zoe Q90 is aanzienlijk met zo'n langere rit.

Het probleem met vorig jaar (Duitse 0800 nummers die je met een NL mobiel niet kunt bellen), dat heb je niet opnieuw hoeven ervaren?

Als je 90 gaat rijden, kun je dan 1 laadstop overslaan?
Bedankt voor het fixen van de linkjes!

Die 70 kW aantikken, dat was inderdaad wel een fijne. En het was ook wel een prettige gewaarwording dat ook bij de zesde snellaadbeurt op rij de 68 kW nog aangetikt werd. Geen #rapidgate voor de Ioniq. Op de terugreis bleef ik op een gegeven moment wel steken op de 62 kW, maar dat is nog steeds een hele prettige snelheid.

Op een lange reis maakt het best een verschil of je met b.v. 40 kW of met 70 kW kunt laden.
De reacties op het vakantie adres waren ook wel grappig als je vertelt dat je er 12 uur over gedaan hebt. Voor iemand met een traditionele auto is 12 uur verschrikkelijk lang terwijl een EV rijder denkt van dat was best vlot.

Gelukkig geen Duitse hulpnummers hoeven bellen dit jaar. Ik heb 1x mijn auto mijn auto 1 parkeervak verplaatst naar snellader 2 omdat snellader 1 mijn Telekom laadpas niet wilde accepteren. Verder was het probleemloos laden. Ik heb op doordeweekse dagen gereden, dan is het op de parkeerplaatsen ook een stuk minder druk. Dus geen snelladers ge-iced. Meestal stond ik alleen te laden en af en toe had ik gezelschap van een andere EV. 1x van een Mercedes EQC, dat is best een dikke bak. Ik heb onderweg in Duitsland en Oostenrijk echt weinig EV's gezien, wat een verschil met NL.

Als ik 90 had gereden, dan had ik vast 1 laadstop over kunnen slaan. Maar op zo'n afstand ben je sneller als je 130 rijdt inclusief extra laadstop. Met 90 rijden bespaar je een paar kW, maar bij een ultrasnellader 'tankte' ik in 20 minuten 20 kW naar binnen. De winst van het uitsparen van 1 laadstop verlies je weer door het aanzienlijk langzamer rijden. Maar goed, ik ben op zich geen tegenstander van langzamer gaan rijden om de range te vergroten, ik doe het zelf ook met regelmaat. Maar in Duitsland vind ik een beetje vlot met het verkeer meerijden gewoonweg prettiger rijden. Anders wordt het snelheidsverschil met medeweggebruikers zo groot.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Pagina: 1 ... 60 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.