Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-10 19:15
ik blijf op een of andere manier toch twijfelen..

ik sta op het punt een leaf te PL...met anwb prijs zeer te betalen...
maar als ik leaf reacties lees..rijden ze vaak 100km p/u...en dat zie ik mezelf niet doen..120 waar het moet en 130 waar het kan..

Zijn er hier leaf'ers die dat doen...of haal je dan de 150km op een accu niet?

ik rij 90% minder dan 150 per dag...en max. 10x +250 km p.j..maar wil wel gewoon doorrijden en niet achter vrachtwagens hangen.

fastnet en laadpaal lukt tijdens die 250 ritjes wel..maar liever doe ik alles thuis...overweeg zelf 10 zonnepaneeltjes..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Tja, als je jezelf niet langzamer ziet rijden ligt dat toch vooral aan jezelf :P De auto vindt het prima! En langzamer dan 120-130 betekent niet automatisch achter vrachtwagens zitten (hoewel dat zeker geen straf is, da's ook een mindset).

De Leaf zit zo rond de 22-23kWh/100km bij 120-130km/h, dus in de zomer haal je makkelijk de 150km. In de winter zal je af en toe moeten inbinden of onderweg langs de snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Simpel ik red met de leaf ongeveer 200 kilometer (met 1% over in de accu) dan rij ik maximaal 120 op de snelweg. Als je 130 wil tja moet je iets eerder laden. Maar de meeste die een leaf rijden rijden gewoon rustiger omdat het je ook vaak niet heel veel sneller op je bestemming brengt.

Dus met je 150 kilometer per dag red je het makkelijk met de nissan leaf. Ik reed elke dag 220 met de leaf en ik moest helaas wel even laden max 10 minuten maar elke dag wieringerwaard-> amsterdam / haarlem gaat prima zonder bij laden.

We zijn zelfs een keer naar Arnhem gegaan was 350+ kilometer heen en terug ging prima ja we moesten voor de terugweg laden. En omdat we een beetje in niemands lands uit zouden komen hebben we 10 minuten extra geladen voor dat we dat gebied in gingen.

Dus ja je kan prima door rijden voor alle ritten onder de 150 kilometer (misschien in de winter net even niet kou helpt niet) Alles daar boven of even laden bij fastned of iets rustiger rijden max 120 dan kom je er ook wel.

Mooie van de leaf is dat de propilot redelijk dicht achter een vrachtwagen kan zitten als je een keer weinig prik meer heb. De tesla houd meer afstand merk ik. En dat scheel behoorlijk in je verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-10 20:52
@fjux
Het aso gedeelte doelde ik op de auto die niet aan het laden was van de post daarvoor.
Ja, niet laden is altijd aso. van een ICE, en misschien nog wel meer van een PHEV of EV rijder. Als een paal écht defect is, wil ik nog wel 'niet ladend' blijven staan, anders zet ik 'm niet bij de paal/laat ik 'm niet bij de paal staan ( als mijn pasjes het niet doen, maar de paal niet defect lijkt ).

@WilliamGeluk Viel mij afgelopen Augustus ook op: Zo verschrikkelijk weinig EV's in Duitsland. Op één hand ( letterlijk! ) te tellen zoveel EV's zag ik rijden op mn trip door Duitsland heen. En toch ruim 10 laadstops gemaakt, waarbij ik slechts één keer een Zoë trof.
In Zwitserland zag ik er in die paar uur veel meer rijden: Tesla's en i3's.

Ik deed het overigens met 95km/h. Geen problemen qua snelheid: net wat sneller dan vrachtwagens, maar ik ben dan ook niet zo snel bang voor het snelheidsverschil met het overige verkeer: Als je met een caravan rijdt, een bagagewagentje, een busje, een touringcar, een vrachtwagen of wat dan ook: Er zijn veel meer langzamer rijdende voertuigen dan je zou denken. Nee, met 90 op de linkerbaan, dat doe ik natuurlijk niet (duh!), maar je hoeft echt geen 130 te rijden om 'mee te komen'.

Ik voelde mij meer geintimideerd door een stelletje "hill-billies" die met grote amerikaanse pickup-trucks onderweg waren naar Nederland, en de snellader bij (volgens mij Hünxe) nog net niet versperden. Ik kon m'n autotje er net tussen proppen, en ik kreeg best wat commentaar van de gehele familie ( het waren Nederlanders).... Was een leuk gesprek uiteindelijk hoor, maar poeh. Stap je in je uppie, uit je uppie, en 'demense' uit de pickups waren ook nogal van de groot.

Mijn laadstops waren om de 70 a 110 km, wegens kleine accu, hele extreem hoge temperaturen ( het was zo tussen de 35 en 39 graden die dag ), gezien het feit dat m'n accu heeft geen actieve koeling heeft en de laadsnelheid was na 5 stops toch wel vet teruggelopen was van 40kW naar minimaal de helft of minder... duurde mijn ritje wat langer dan 12 uur.

Mijn rit was om en nabij de 1000 km, waarbij ik de route vooral van laadpaal naar laadpaal plande, en op de terugweg zelfs van gratis-laadpaal naar gratis-laadpaal. Dat betekende zeker niet de kortste weg, met zelfs best wat kilometers landstrasse, maar bij een Vmax van 95km/h is dat ook niet erg: autobahn of landstrasse = zelfde kruissnelheid.

@wwwmarcel 120 of 130 rijden: Het is (in mijn nederige optiek) iets wat je nu vanuit je ICE ervaring doet. Je zult het wel ervaren als je EV gaat rijden, of jij er gevoelig voor bent of niet. Ietjes rustiger aandoen scheelt zo enorm in het verbruik. Dat zie je bij je ICE niet, maar bij een EV wel. De rust van een EV rijden, maakt dat ìk er absoluut geen problemen mee heb om ietsje rustiger aan te doen, en dat terwijl de meeste ritjes die ik doe gewoon binnen de actiradius van m'n auto liggen, ook als ik 130km/h...,..

Hmm,. nee, nu zit ik te liegen.

Mijn de dágelijkse ritjes zijn eigenlijk standaard snelwegloos,.. en de incidentele langere ritjes zijn juist snelwegritten. Daarbij let ik dus wèl op de snelheid òmdat ik dus anders niet zonder (snel)laden aankom of thuis kom, of met een minimum hoeveelheid lading thuis kom...

Samenvatting:

Mijn advies: Als je overstapt op EV rijden, stap dan ook bewust over. Lees je in, bedenk dat je inderdaad iets anders gaat doen,. Niet alleen een stekker moet pluggen, maar ook nooit meer diesel over je handen knoeien. Absolute rust, en niet alleen als de motor afslaat met je auto-start-stop-systeem, maar altijd. Zonder trillingen, zonder lawaai, zonder uitlaatgassen, zonder stank, maar mèt een beetje aanpassen, af en toe range-anxiety..

En dat je hier niet meer aan meewerkt:

https://www.vrt.be/vrtnws...rine-dan-bij-kinderen-di/

Dat je misschien wel je oude gewoontes van het 130 knallen, veranderen zult naar 100 cruizen..

Kleine side note: 10 zonnepanelen op je dak gooien om elektrisch te rijden? Dat is niet logisch,.. waarom liggen die panelen er niet nu al op? Ook al ga je de komende 10 jaar gewoon nog ICE rijden; als je de euro's hebt liggen om zonnepanelen te plaatsen, ben je imho dief van je eigen portemonnee als je ze niet plaatst. (ander topic, maar toch )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:13:
Via Reddit gevonden:
http://en.cartests.net/20...days-before-the-premiere/

Uitgelekte lage-resolutie foto's van de nieuwe Peugeot e208, die op 5 maart gepresenteerd gaat worden op de Geneva Motor Show. Levering vermoedelijk 2020.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu dus ook officieel. Op de NL Peugeot-site doen de links naar de e-versie het helaas nog niet, maar dit kon best eens een interessant model worden. Voor mij net een maatje te klein, maar hij is wel geslaagd qua design. Ben erg benieuwd naar de exacte specs en natuurlijk de prijzen...

edit: de BE-site doet het al wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door mrwolf op 25-02-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@JayPe Hier even de andere kant van jouw verhaal. Ik rijd een e-Niro, met een bereik in de winter van 300-350 km. Aangezien dit meer dan genoeg is voor mijn dagelijkse ritten, en elektrisch rijden veel goedkoper is dan benzine rijden, merk ik dat ik juist eerder sneller rijd dan langzamer. Je bent met 200 pk en directe koppel sneller weg bij het stoplicht dan de meeste andere weggebruikers, je kan op de snelweg ook makkelijk het overige verkeer inhalen en accelereren is lekker stil, dus je rijdt zonder te merken snel te hard.
Het helpt ook niet dat de e-Niro geen real-time verbruiksmeter heeft tussen de klokken. Dus je ziet alleen het gemiddelde verbruik. Dus ik heb geen flauw idee hoeveel 130 km/uur aan verbruik kost ten opzichte van 120 of 100 km/uur.

tldr; Ik ben het niet perse met je eens dat je je moet aanpassen als je EV wil gaan rijden. Het is echt afhankelijk van de afstanden die je rijdt of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ben bang dat ik juist ook 130 (+) ga knallen, zeker in Duitland, naar de schoonfamilie in Limbo land.. omdat het toch " niets kost". Maar mede daarom heb ik een Niro op het oog, zodat ik wel zo kan rijden zonder range anxiety. En te beroerd ben om onderweg te snelladen met twee jengelende kids op de achterbank

Maar inderdaad.. daar zit dan misschien wel de tegenspraak.. je gaat een veel duurdere auto nemen als je echt wil knallen, en dan betaal je dus alsnog qua autokosten per gereden km meer in een Niro dan in een E-Up! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
MeZZiN schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:41:

Mooie van de leaf is dat de propilot redelijk dicht achter een vrachtwagen kan zitten als je een keer weinig prik meer heb. De tesla houd meer afstand merk ik. En dat scheel behoorlijk in je verbruik.
Ook op de Leaf modellen zonder propilot is dit mogelijk het is namelijk het intelligent cruise control dat hier voor zorgt en zit ook op de modellen zonder propilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
greatgonzo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:41:
Ik ben bang dat ik juist ook 130 (+) ga knallen, zeker in Duitland, naar de schoonfamilie in Limbo land.. omdat het toch " niets kost". Maar mede daarom heb ik een Niro op het oog, zodat ik wel zo kan rijden zonder range anxiety. En te beroerd ben om onderweg te snelladen met twee jengelende kids op de achterbank

Maar inderdaad.. daar zit dan misschien wel de tegenspraak.. je gaat een veel duurdere auto nemen als je echt wil knallen, en dan betaal je dus alsnog qua autokosten per gereden km meer in een Niro dan in een E-Up! :)
Kan je uit ervaring vertellen dat je gewoon weer gaat rijden zoals je met je ICE ook rijdt (alleen het snelle werk "nog" niet...... dus uren 150+ kmh). Kona op de snelweg: ik rij gewoon door (kijk niet meer naar range).

Bmw i3 rij ik uiteraard al een tijdje en merk dat ik binnendoor gewoon harder rij (Kona idem), gaat namelijk ongemerkt gelijk snel. BMW i3 op de snelweg: rij ik rustiger (minder range), zat er 64kwh in dan reed ik veel harder.

Denk niet dat je rijgedrag (meer/minder km's, sneller/langzamer, etc ...) veel zal veranderen op termijn met de 2019/2020 generatie ev's.

Want rijden kost tijd ..... en die is veel kostbaarder dan brandstof of laadkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:54:
[...]
Want rijden kost tijd ..... en die is veel kostbaarder dan brandstof of laadkosten.
Een extra stop om te laden omdat je harder rijdt kost ook tijd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:17
prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:54:
Deze pik ik er even uit omdat harder rijden niet (altijd) tijdswinst oplevert.

Ik rijd dagelijks Apeldoorn > Nieuwegein > Apeldoorn als woon-werk, en na 5 jaar 5 dagen in de week heen en weer rijden kan ik je verklappen dat op dat traject op de gebruikelijke forenstijden de tijdswinst van op de linkerbaan doorjagen +- 3-5 minuten enkele reis is. Tegenover een verdubbeld verbruik(250Wh/km t.o.v. 110 / 125Wh/km), slijtage aan mijn remmen, mijn hart, en misschien ook wel een verdubbelde bloeddruk :+.

En dat op een rit van +- een uur.

Ik pak die 6-10 minuten verlies per dag wel, en rijd lekker rustig en veilig naar mijn bestemming.

Daarentegen, als je veel buiten de spits, op rustige wegen rijdt, kan het verschil makkelijk groter uitvallen.

Even los van het feit dat als ik doorjakker op 250Wh/km met mijn Leaf 30kWh ik niet van werk > huis > werk kom, en ik dus in Apeldoorn duur moet laden, of moet snelladen en er tijd aan kwijt ben :+.

Overigens reed ik hiervoor met mijn ICE ook al erg rustig, er rijden al genoeg idioten op de weg :+, ik "moet" 50.000 km per jaar maken, die maak ik dan het liefste veilig. Ergo, rustig, met veel plek om me heen, veel tijd om te reageren op files / randdebielen en overig.

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 25-02-2019 12:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is een optimum (als je je snellaadsessies goed plant ben je sneller als je vaker laadt + harder rijdt), maar zoals al zo vaak in dit topic aangehaald: harder rijden betekent zelden tot nooit dat je ergens sneller bent. Als je al sneller bent, is het seconden- tot minutenwerk. Alleen op zoiets als een vakantierit maakt het significant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mrwolf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Een extra stop om te laden omdat je harder rijdt kost ook tijd :)
Niet altijd hoor.... harder kan sneller zijn, je wint tijd, je accu is warmer (sneller laden).
Bjorn heeft het een keer uitgerekend voor een model S: ruim 170kmh was optimaal !

En in NL zijn de afstanden meestal ruim binnen het bereik van bv. de Kona (die rijden we nu), dus let ik niet meer op de snelheid ivm de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Ik rijd dagelijks Apeldoorn > Nieuwegein > Apeldoorn als woon-werk, en na 5 jaar 5 dagen in de week heen en weer rijden kan ik je verklappen dat op dat traject op de gebruikelijke forenstijden de tijdswinst van op de linkerbaan doorjagen +- 3-5 minuten enkele reis is. Tegenover een verdubbeld verbruik(250Wh/km t.o.v. 110 / 125Wh/km), slijtage aan mijn remmen, mijn hart, en misschien ook wel een verdubbelde bloeddruk :+.

Ik pak die 6-10 minuten verlies per dag wel, en rijd lekker rustig en veilig naar mijn bestemming.

Daarentegen, als je veel buiten de spits, op rustige wegen rijdt, kan het verschil makkelijk groter uitvallen.

Even los van het feit dat als ik doorjakker op 250Wh/km met mijn Leaf 30kWh ik niet van werk > huis > werk kom, en ik dus in Apeldoorn duur moet laden, of moet snelladen en er tijd aan kwijt ben :+.
Je moet hem wel "in verband" laten..... mijn uitspraak....

Bedoel, je gaat niet meer rijden en je gaat ook niet langzamer rijden dan je normaal ook zou doen en je gaat ook niet voor de lol veel meer rijden.

Dus rij je met je ICE al rustig in de pits (heeft inderdaad geen zin om hard te rijden) dan doe je dat met je EV ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Je moet hem wel "in verband" laten..... mijn uitspraak....

Bedoel, je gaat niet meer rijden en je gaat ook niet langzamer rijden dan je normaal ook zou doen en je gaat ook niet voor de lol veel meer rijden.

Dus rij je met je ICE al rustig in de pits (heeft inderdaad geen zin om hard te rijden) dan doe je dat met je EV ook (range is met de nieuwe generatie EV's toch zat).
Neeh joh, dan is het niet leuq. Ik snap overigens je punt wel. Ik maak hem namelijk zelf ook, dat als je buiten de spits rijdt, dat de tijdswinst makkelijk veel hoger is.
Als je range zat hebt, en je geeft niet om de kWh's die je verstookt.
Als ik al mijn kWh's zelf zou moeten betalen zou ik het wel weten, rustig of hard. Het scheelt bij 50.000km toch gauw €1500 aan stroom per jaar.
Even grof omgerekend naar een loon van €30 / uur heb je het over 50 uur winst die je dan "moet" behalen met harder rijden :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Overigens reed ik hiervoor met mijn ICE ook al erg rustig, er rijden al genoeg idioten op de weg :+, ik "moet" 50.000 km per jaar maken, die maak ik dan het liefste veilig. Ergo, rustig, met veel plek om me heen, veel tijd om te reageren op files / randdebielen en overig.
Ik zie niet hoe je met maar 3-5 minuten tijdwinst in een uur je verebruik verdubbelt. Als je in de spits rijdt en de rustige stukken 130 rijdt, maar het gros van de tijd niet 130 kan rijden omdat het druk is, zal je die stukken ok minder verbruiken. De stukken die je 130 rijdt verbruiken dan misschien wel het dubbele, maar op je totale rit lijkt me het niet dat je het dubbele gaat verbruiken.

Voor mijn dagelijkse rit scheelt het ook maar 3 minuten ofzo op 40 km. Dat vind ik wel een significant tijdsverschil. Of het significant is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Je hoeft ook niet als een idioot te gaan rijden om 130 te rijden op een weg waar je 130 mag rijden. Het is gewoon normaal met het verkeer meerijden op de linkerbaan en je niet gek laten maken.
MeZZiN schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:41:
Simpel ik red met de leaf ongeveer 200 kilometer (met 1% over in de accu) dan rij ik maximaal 120 op de snelweg. Als je 130 wil tja moet je iets eerder laden. Maar de meeste die een leaf rijden rijden gewoon rustiger omdat het je ook vaak niet heel veel sneller op je bestemming brengt.

Dus met je 150 kilometer per dag red je het makkelijk met de nissan leaf. Ik reed elke dag 220 met de leaf en ik moest helaas wel even laden max 10 minuten maar elke dag wieringerwaard-> amsterdam / haarlem gaat prima zonder bij laden.

We zijn zelfs een keer naar Arnhem gegaan was 350+ kilometer heen en terug ging prima ja we moesten voor de terugweg laden. En omdat we een beetje in niemands lands uit zouden komen hebben we 10 minuten extra geladen voor dat we dat gebied in gingen.

Dus ja je kan prima door rijden voor alle ritten onder de 150 kilometer (misschien in de winter net even niet kou helpt niet) Alles daar boven of even laden bij fastned of iets rustiger rijden max 120 dan kom je er ook wel.

Ik snap niet dat je voor een paar cent aan minder stroomverbruik gaat bumperkleven achter een vrachtwagen. Mij zou dat het risico niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

ik moet mijn post ook wat bijstellen inderdaad.. ik denk dat ik met een EV buiten de spits inderdaad wel mijn snelheid naar boven ga aanpassen in Duitsland.
In NL heeft het in de spits eigenlijk geen zin of je 130-80-60-80-130 (zoals ik nu vaak heb), of continu 90 ga rijden.

Echter.. een ritje naar Zuid Limburg via Duitsland kan het wel even 20 minuten schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:46:
[...]

In NL heeft het in de spits eigenlijk geen zin of je 130-80-60-80-130 (zoals ik nu vaak heb), of continu 90 ga rijden.
Maar waarom zou je wel continue 90 km/u kunnen rijden als je met 130 wel een stuk 60-80 rijdt?

Zelf lukt het mij meestal wel, zonder rare fratsen uit te halen, ongeveer 5 minuten per half uur rijden te besparen door harder te rijden. Scheelt wel dat mijn woon-werkverkeer grotendeels 100 km/u is waar je procentueel meer winst kan behalen dan op een 130 km/u traject. Al gaat het mij niet echt om de tijdwinst, maar vind het vooral relaxter rijden. Mij zie je dan ook niet opgefokt in de auto zitten en houd meer afstand als de gemiddelde automobilist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is doorgaans de reden waarom mensen juist langzamer rijden; doordat je op de rechterbaan (Leaf-baan) zit hoef je praktisch geen manoeuvres te maken en gewoon op de CC doortuffen. Zodra je naar links gaat zit je in een veel turbulenter verkeersregime, gezien 99% van de mensen nog niet heeft uitgevonden wat CC is (of in sommige gevallen: richtingaanwijzers en stuurwielen).

Wil niet zeggen dat dat voor *iedereen* relaxter is, maar het is in objectieve zin een rustigere plek om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:55:
[...]

Maar waarom zou je wel continue 90 km/u kunnen rijden als je met 130 wel een stuk 60-80 rijdt?

Zelf lukt het mij meestal wel, zonder rare fratsen uit te halen, ongeveer 5 minuten per half uur rijden te besparen door harder te rijden. Scheelt wel dat mijn woon-werkverkeer grotendeels 100 km/u is waar je procentueel meer winst kan behalen dan op een 130 km/u traject. Al gaat het mij niet echt om de tijdwinst, maar vind het vooral relaxter rijden. Mij zie je dan ook niet opgefokt in de auto zitten en houd meer afstand als de gemiddelde automobilist.
heb het voornamelijk over file.

Kijk.. ik draai in Twente de snelweg op.. pak 10 km 130.. dan keldert het bij Holten naar beneden, en trekt het bij Deventer weer los. Heb dan wel een paar keer gemerkt dat ik net zo hard opgeschoten was op de linkerbaan als tussen de vrachtwagens hobbelen op de rechterbaan.

Ik bedoel maar te zeggen, in NL in de spits maakt het geen flikker uit of je rechts blijft cruisen tussen de vrachtwagens, of links aan "interval rijden" gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Precies dat tussen vrachtwagens in de file is vaak sneller ook al lijkt het niet. Waarom omdat ze rustig door tuffen en weinig wisselen van baan.

En het maakt ook niet uit of je 120 of 130 gaat of zelf 100 het scheeld op een grote afstand echt geen 15 minuten. De meeste tijd ben je namelijk kwijt op je bestemming en voor je de snelweg op gaat.

Ik rij nu elke dag wieringerwaard -> den haag en soms kan ik 130 maar meestal is het 100 + file rijden. Als ik weinig file heb is mijn accu natuurlijk een stuk leger dan met file. Maar het is niet zo veel verschil dat ik extra moet laden.

Zekre met cruise control maakt het je echt niet uit hoe hardt je rijd zolang je er maar weinig werk aan heb. En de meeste EV maken dat wel heeeeeel makkelijk. Tesla is wel de beste er in maar de leaf kan prima mee komen alleen bij bochten is Tesla heer en meester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Z___Z schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Ik zie niet hoe je met maar 3-5 minuten tijdwinst in een uur je verebruik verdubbelt. Als je in de spits rijdt en de rustige stukken 130 rijdt, maar het gros van de tijd niet 130 kan rijden omdat het druk is, zal je die stukken ok minder verbruiken. De stukken die je 130 rijdt verbruiken dan misschien wel het dubbele, maar op je totale rit lijkt me het niet dat je het dubbele gaat verbruiken.
Het zijn helaas geen getallen die ik uit mijn reet dikke duim trek zuig. En ze zijn nog conservatief ook. (250Wh/km is eerder 300 dan 200) Door het gedrag op de linkerbaan (harder zachter harder zachter enzovoort) maakt dat ik veel energie verlies met remmen, optrekken enzovoort.

Méérdere ritten geprobeerd omdat ik toch genoeg prik in de accu had, maar no joy.

Waar ik op de rechterbaan Leaf-baan rustig in de buurt van een vrachtwagen veel constanter kan rijden, veel meer ruimte kan pakken om te anticiperen zonder dat er een medeweggebruiker vindt dat hij door mij heen moet terwijl het 500mtr verderop gewoon stil staat. En als het zonnig is (ergo geen verwarming aan), de wind staat de goede kant op, en het verkeer zit mee, kan ik soms wel met 105-110Wh/km naar werk tuffen. Dat is dan weer gewoon sport :+

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 25-02-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:59:
[...]

heb het voornamelijk over file.
Snap ik, maar ook als je 90 km/u rijdt kom je in diezelfde file. Over het algemeen pak ik in de file trouwens ook de rechterbaan, maar dat staat los van of ik 90, 130 of mij part 150 km/u rij op het traject ervoor of erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Ik heb de kriebels om elektrisch te gaan rijden al een tijdje te pakken, alleen reikt mijn budget op dit moment nog niet enorm hoog. Het helpt natuurlijk niet mee dat de prijzen voor gebruikte EV's erg hoog blijven.
In Engeland valt er wel goed te shoppen voor bijvoorbeeld een Leaf. Enige nadeel is het rechts sturen (lijkt mij persoonlijk geen heel groot probleem, zeker niet met een automaat). De restwaarde bij verkoop zal ook wat minder zijn, maar om te beginnen liggen de prijzen al lager, dus ook geen groot probleem denk ik zo.
Praktisch gezien hooguit de koplampen aanpassen of vervangen denk ik en verder gewoon keuren en rijden toch?

Er zijn wel meer RHD's op de weg denk ik, ook aan Japanse import.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 25-02-2019 13:36 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Luiaard schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:35:
Ik heb de kriebels om elektrisch te gaan rijden al een tijdje te pakken, alleen reikt mijn budget op dit moment nog niet enorm hoog. Het helpt natuurlijk niet mee dat de prijzen voor gebruikte EV's erg hoog blijven.
In Engeland valt er wel goed te shoppen voor bijvoorbeeld een Leaf. Enige nadeel is het rechts sturen (lijkt mij persoonlijk geen heel groot probleem, zeker niet met een automaat). De restwaarde bij verkoop zal ook wat minder zijn, maar om te beginnen liggen de prijzen al lager, dus ook geen groot probleem denk ik zo.
Praktisch gezien hooguit de koplampen aanpassen of vervangen denk ik en verder gewoon keuren en rijden toch?

Vergeet je nu niet de kosten voor het hier krijgen van een dergelijke auto, het keuren, de btw e.d.?

Een 2e hands Leaf in de UK vind ik op autotrader vanaf +- €8200, ex importkosten, bpm, btw enzovoort.
Een beetje een prima model (tekna vanaf +- 2013) heb je dan vanaf €11.500 ex

Waar ik in NL een "vergelijkbare" leaf vind vanaf €10-12000.

Is die laatste max. 1-2000 euro je dan de moeite waard? O+
Je hebt dan een leaf met een lagere verkoopwaarde, een stuur aan de overkant, een teller in Miles.
Hij moet hier nog komen, je moet nog aan de koplampen sleutelen enzovoort.

Voelt voor mij als veel werk voor een niet-exotische auto, voor een payoff die nihil of misschien wel negatief uitvalt als je hem weer gaat inruilen voor een andere, of toch andere tegenvallende kosten hebt met betrekking tot koplampen e.d.

Edit, en dan heb ik het er nog niet eens over dat je meestal nog wel een beetje kan afdingen. Mijn éérste Leaf die ik in Augustus heb gekocht kreeg ik zonder het te vragen €900,- korting, een onderhoudsbeurt en een set nieuwe banden bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 25-02-2019 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Mar.tin schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:47:
[...]

Vergeet je nu niet de kosten voor het hier krijgen van een dergelijke auto, het keuren, de btw e.d.?

Een 2e hands Leaf in de UK vind ik op autotrader vanaf +- €8200, ex importkosten, bpm, btw enzovoort.
Een beetje een prima model (tekna vanaf +- 2013) heb je dan vanaf €11.500 ex

Waar ik in NL een "vergelijkbare" leaf vind vanaf €10-12000.

Is die laatste max. 1-2000 euro je dan de moeite waard? O+
Je hebt dan een leaf met een lagere verkoopwaarde, een stuur aan de overkant, een teller in Miles.
Hij moet hier nog komen, je moet nog aan de koplampen sleutelen enzovoort.

Voelt voor mij als veel werk voor een niet-exotische auto, voor een payoff die nihil of misschien wel negatief uitvalt als je hem weer gaat inruilen voor een andere.
Ik heb de nodige ervaring met kopen van auto's in het buitenland, niet specifiek met UK. Halen met de ferry kost rond de 200 euro. Elektrisch dus geen BPM. Nog wel EU dus geen BTW. Keuringskosten om en nabij de 100 euro, stel kentekenplaten. Meer kost het niet. En de Leaf die ik gezien heb is een stuk goedkoper dan waar jij het over hebt, anders zou ik die moeite niet doen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Leaf importeren heeft geen zin meer, je totale importkosten zijn veel te duur. Misschien dat je dan beter na Brexit kunt kijken als de pond flink ingezakt is.

Op marktplaats staat een paar keer per jaar een (lichte) schade-Leaf te koop voor ~8000 euro. Die zijn altijd wel interessant, hoewel je niet de ambitie moet hebben om hem op te knappen, want tweedehands onderdelen zijn onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Luiaard schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:50:
[...]

Ik heb de nodige ervaring met kopen van auto's in het buitenland, niet specifiek met UK. Halen met de ferry kost rond de 200 euro. Elektrisch dus geen BPM. Nog wel EU dus geen BTW. Keuringskosten om en nabij de 100 euro, stel kentekenplaten. Meer kost het niet. En de Leaf die ik gezien heb is een stuk goedkoper dan waar jij het over hebt, anders zou ik die moeite niet doen.
Kijk, dus een stuk meer ervaring dan ik :+.
Als de accu nog goed is, je kan er qua bereik, en uitrusting mee overweg zie ik dan verder geen hobbels. Behalve dan, lees je goed in. :)

Let op dat er volgens mij in de UK wel een model verkocht werd (2011) zonder ChaDeMo aansluiting. Die ga je waarschijnlijk wel missen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 25-02-2019 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
@mux Denk het juist niet, na de brexit heb je juist weer importkosten, douane, BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 25-02-2019 13:55 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Luiaard schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:35:
Heb je ook nagedacht over parkeergarages en andere slagbomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Is al eens in een eerder deel langsgekomen. Volgens mij is een alternatief een Renault Zoe uit Frankrijk te halen. Zie de Franse occacionsite
Die haal je daar voor rond de €8000, zomaar €2000 minder dan hier.

Accuhuur erbij á €100 in de maand en je bent voor €14000 klaar voor 5 jaar.. Weliswaar net zo duur als een Leaf, maar vaak wel recentere modellen met weinig km. Geen importheffing, want EV en binnen de EU

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 25-02-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Deveon schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Heb je ook nagedacht over parkeergarages en andere slagbomen?
Goed punt, maar overkomelijk. Ik kom vrij zelden in parkeergarages, als dat eens per jaar is dan is het dat wel. Fijn als er dan een passagier naast zit die dat even kan doen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je zelf goede mogelijkheden hebt om te importeren is het te overwegen, want dan hoef je hem niet op transport te zetten en geruime tijd te wachten om hem te mogen rijden. Normaal gesproken mag je namelijk NIET een geimporteerde auto rijden tot hij hier op kenteken staat, dus moet-ie vanaf de verkoper tot je huis op een oplegger. Dat kost je afhankelijk van welke dienst je gebruikt 800-1200 euro. Dan heeft het al geen zin meer.

En inderdaad oppassen met het kopen van een Base Leaf zonder snellaadaansluiting. Dat is min of meer een waardeloze auto; je EV is zo goed als de laadsnelheid.

Omzetten van display van mijlen naar kilometers enz. kun je zonder speciale tools geloof ik. Er is in de RHD versie niks qua onderhoud-benodigende onderdelen dat anders is, dus hij kan gewoon bij de lokale dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
greatgonzo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:00:
Is al eens in een eerder deel langsgekomen. Volgens mij is een alternatief een Renault Zoe uit Frankrijk te halen. Zie de Franse occacionsite
Die haal je daar voor rond de €8000, zomaar €2000 minder dan hier.

Accuhuur erbij á €100 in de maand en je bent voor €14000 klaar voor 5 jaar.. Weliswaar net zo duur als een Leaf, maar vaak wel recentere modellen met weinig km. Geen importheffing, want EV en binnen de EU
Wel gekeken, en een Zoe is ook een puike kar, maar ik wil absoluut geen accuhuur. Weg gaat je voordeel als particulier als je elke maand de Renault-bank mag spekken. Anders zou ik dat wel doen of een Kangoo ZE maxi 5 persoons.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Luiaard schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Wel gekeken, en een Zoe is ook een puike kar, maar ik wil absoluut geen accuhuur. Weg gaat je voordeel als particulier als je elke maand de Renault-bank mag spekken. Anders zou ik dat wel doen of een Kangoo ZE maxi 5 persoons.
zo dacht ik ook (hebben een tijdje gedacht aan een Leaf of ZOE 2e hands als vervanging van de 2e auto).

Maar onderaan de streep ben je voor een goedkopere ZOE met accuhuur even duur uit als de hoger geprijsde Leaf. Met als "voordeel" dat Renault je accu omwisselt als deze onder de 75% duikelt.

edit: was toch eens benieuwd wat de ANWB koerslijst zegt. Een ZOE van 2015 met 30k kost €12.400 bij een dealer. Een Leaf van 2015 met 30k kost €21.150. Voor de duurste acculease is dat 73 maanden. Dus 6 jaar. Maar met dus de garantie dat je over 3 jaar ook nog een accu hebt die niet helemaal gedegenereerd is

[ Voor 19% gewijzigd door greatgonzo op 25-02-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
mux schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:03:
Als je zelf goede mogelijkheden hebt om te importeren is het te overwegen, want dan hoef je hem niet op transport te zetten en geruime tijd te wachten om hem te mogen rijden. Normaal gesproken mag je namelijk NIET een geimporteerde auto rijden tot hij hier op kenteken staat, dus moet-ie vanaf de verkoper tot je huis op een oplegger. Dat kost je afhankelijk van welke dienst je gebruikt 800-1200 euro. Dan heeft het al geen zin meer.
...
Mijn baas heeft ooit (10+ jaar geleden) een 2e hands Saab geïmporteerd uit Duitsland. Die heeft daar een tijdelijk Duits kenteken gehad (die letterlijk 3 dagen geldig was) waarmee hij naar Nederland is gereden en de dag erna dan ook zelf naar de RDW. Geen idee of dit soort dingen nu nog bestaan, maar het hoeft dus niet altijd op een oplegger zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, die dingen bestaan nog steeds (heel erg afhankelijk van het land, maar DE geeft nog 1-dagskentekens uit), maar je kunt ze niet altijd krijgen en je hebt niet altijd de gelegenheid om zoiets te regelen. Als je bijvoorbeeld een run&drive op Copart koopt, heb je zelden genoeg tijd om het papierwerk op orde te krijgen vóór je de auto ophaalt. Als je van een particulier koopt is het vaak al een stuk makkelijker omdat je niet met die tijdsdruk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Elissen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Mijn baas heeft ooit (10+ jaar geleden) een 2e hands Saab geïmporteerd uit Duitsland. Die heeft daar een tijdelijk Duits kenteken gehad (die letterlijk 3 dagen geldig was) waarmee hij naar Nederland is gereden en de dag erna dan ook zelf naar de RDW. Geen idee of dit soort dingen nu nog bestaan, maar het hoeft dus niet altijd op een oplegger zover ik weet.
jazeker.. kost iets van €250.

Je hebt bedrijven die je compleet "ontzorgen" als het om import gaat. Voor de fun heb ik eens een offerte laten opmaken, mede omdat ik collega's wel eens adviseer richting 2e hands importeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 10:50
Vanmorgen voor de 1402x van huis naar mijn werk gereden.

Ik had zaterdagavond mijn auto bij de publieke Nuon laadpaal aangesloten en na het uit de knoop halen van mijn laadkabel en het aansluiten van beide stekkers mijn The New Motion pas langs de RFID spot gehaald. Wachten op blauw licht op de paal en groen licht op de neus van de auto en dan beginnen aan de 3 minuten lange wandeltocht. Omdat ik zondag alles te voet af kon en ik op de Social Charging app had gezien dat de overige laadpalen in de buurt slechts half bezet waren besloten om maar eens flink de aso uit te hangen en de auto gewoon bij de laadpaal te laten staan. Ik ging hem maandagochtend wel weer eens opzoeken.

Wel een fijne app dat Social Charging. Ik zit nu al te hopen dat die op de Kia e-Niro te hacken is. Met mijn PHEV hoef ik me niet zo druk te maken over het opladen want ik kan op ieder moment mijn tankpas presenteren en met een slok benzine alle problemen zeer snel oplossen. Geen last van al die aso laadpaalklevers en niet ladende vooraan-parkeer aso's.

Vanmorgen weer de wandeling naar de laadpaal gemaakt. Nog steeds was er geen andere PHEV of EV bij de tweede helft van de paal te zien. De batterij was weer tot de volle 7,2 kWh vol geladen, besloten om zonder verwarming te vertrekken. Wellicht zou ik zo de volle rit elektrisch kunnen doen... echter liep ik weer in de aloude val. Opgezweept door het overige verkeer toch het eerste stuk weer iets te hard gereden en na het instellen van de navigatie om te kijken hoeveel kilometers er nog te gaan waren versus het aantal kilometers op de Guess-o-Meter bleek ik op de driekwart van de 37 kilometer lange rit toch brandstof nodig te hebben.

Ik heb zelf wat minder moeite met ouderwets benzine verstoken als ik ver buiten de bebouwde kom langs de graslanden van het 'Groene Hart' rij. Al die grassprietjes weten wel raad met die CO2.

In de buurt van de afrit heb ik de PHEV weer in EV mode geforceerd en rij het laatste stuk zo weer emissievrij. Goed voor de herrie en de buitenlucht.

Aangekomen op het werk komt de laadkabel weer te voorschijn en is het opnieuw aansluiten en wachten op de juiste licht combinaties van de LoLo en de PHEV.

Binnen twee uurtjes is de kleine batterij weer vol, maar je raadt het al, ik laat mijn auto lekker staan. We hebben met 6 PHEV's 4 oplaadpunten maar daar zitten notaire niet-stekkeraars tussen en ook zijn er mensen die het ritje van huis naar werk en terug redden zonder op het werk te laden. Aso als ik ben laat ik hem dus lekker staan. Ik hoop met de aankomende Kia e-Niro overigens ook op het minder stekkeren. Lekker de hele week heen- en weer op één lading in plaats van 4 keer per dag kabels los halen en weer aansluiten. Al dat gestekker past eigenlijk helemaal niet bij mijn a-sociale leefstijl. Zeker niet als je er na al die genomen moeite, van tijd tot tijd, achterkomt dat de laadpaal / PHEV combinatie gewoon gestopt is met laden op onverklaarbare wijze. Gelukkig is het me worst wat andere EV rijders daar van denken. Dat heb ik na 2804x opladen wel afgeleerd.

Vanavond zal ik jullie vertellen hoe de 1403x is gegaan.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
kdeboois schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:49:
Vanmorgen voor de 1402x van huis naar mijn werk gereden.

Ik had zaterdagavond mijn auto bij de publieke Nuon laadpaal aangesloten en na het uit de knoop halen van mijn laadkabel en het aansluiten van beide stekkers mijn The New Motion pas langs de RFID spot gehaald. Wachten op blauw licht op de paal en groen licht op de neus van de auto en dan beginnen aan de 3 minuten lange wandeltocht. Omdat ik zondag alles te voet af kon en ik op de Social Charging app had gezien dat de overige laadpalen in de buurt slechts half bezet waren besloten om maar eens flink de aso uit te hangen en de auto gewoon bij de laadpaal te laten staan. Ik ging hem maandagochtend wel weer eens opzoeken.

Wel een fijne app dat Social Charging. Ik zit nu al te hopen dat die op de Kia e-Niro te hacken is. Met mijn PHEV hoef ik me niet zo druk te maken over het opladen want ik kan op ieder moment mijn tankpas presenteren en met een slok benzine alle problemen zeer snel oplossen. Geen last van al die aso laadpaalklevers en niet ladende vooraan-parkeer aso's.

Vanmorgen weer de wandeling naar de laadpaal gemaakt. Nog steeds was er geen andere PHEV of EV bij de tweede helft van de paal te zien. De batterij was weer tot de volle 7,2 kWh vol geladen, besloten om zonder verwarming te vertrekken. Wellicht zou ik zo de volle rit elektrisch kunnen doen... echter liep ik weer in de aloude val. Opgezweept door het overige verkeer toch het eerste stuk weer iets te hard gereden en na het instellen van de navigatie om te kijken hoeveel kilometers er nog te gaan waren versus het aantal kilometers op de Guess-o-Meter bleek ik op de driekwart van de 37 kilometer lange rit toch brandstof nodig te hebben.

Ik heb zelf wat minder moeite met ouderwets benzine verstoken als ik ver buiten de bebouwde kom langs de graslanden van het 'Groene Hart' rij. Al die grassprietjes weten wel raad met die CO2.

In de buurt van de afrit heb ik de PHEV weer in EV mode geforceerd en rij het laatste stuk zo weer emissievrij. Goed voor de herrie en de buitenlucht.

Aangekomen op het werk komt de laadkabel weer te voorschijn en is het opnieuw aansluiten en wachten op de juiste licht combinaties van de LoLo en de PHEV.

Binnen twee uurtjes is de kleine batterij weer vol, maar je raadt het al, ik laat mijn auto lekker staan. We hebben met 6 PHEV's 4 oplaadpunten maar daar zitten notaire niet-stekkeraars tussen en ook zijn er mensen die het ritje van huis naar werk en terug redden zonder op het werk te laden. Aso als ik ben laat ik hem dus lekker staan. Ik hoop met de aankomende Kia e-Niro overigens ook op het minder stekkeren. Lekker de hele week heen- en weer op één lading in plaats van 4 keer per dag kabels los halen en weer aansluiten. Al dat gestekker past eigenlijk helemaal niet bij mijn a-sociale leefstijl. Zeker niet als je er na al die genomen moeite, van tijd tot tijd, achterkomt dat de laadpaal / PHEV combinatie gewoon gestopt is met laden op onverklaarbare wijze. Gelukkig is het me worst wat andere EV rijders daar van denken. Dat heb ik na 2804x opladen wel afgeleerd.

Vanavond zal ik jullie vertellen hoe de 1403x keer is gegaan.
Tokkie! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
@mux en @Elissen : Duitse tijdelijke platen zijn wel toegestaan in Nederland, maar je mag er als Nederlander niet mee rijden in Nederland.

Goed lezen. Je mag er als Nederlander niet mee rijden in Nederland. Wel in Duitsland dus. Of België. Maar IN Nederland zijn ze wel geldig maar niet toegestaan met een Nederlander achter 't stuur.

#DaaromHebIkRijbewijsBE

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Import bedrijf: stel dat je een ZOE van €8600 haalt, vragen ze €2000 bij het complete ontzorgingspakket.
Zelfde jaar in NL: gemiddeld €12000

Dus ja, het zou je €1400 kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
mux schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:59:
Dat is doorgaans de reden waarom mensen juist langzamer rijden; doordat je op de rechterbaan (Leaf-baan) zit hoef je praktisch geen manoeuvres te maken en gewoon op de CC doortuffen. Zodra je naar links gaat zit je in een veel turbulenter verkeersregime, gezien 99% van de mensen nog niet heeft uitgevonden wat CC is (of in sommige gevallen: richtingaanwijzers en stuurwielen).

Wil niet zeggen dat dat voor *iedereen* relaxter is, maar het is in objectieve zin een rustigere plek om te rijden.
Vrachtwagens hebben ook geen CC, ik rijd er elke dag achter en die gaan vaak half over de vluchtstrook. Ook mega irritant als een vrachtwagen geen bumperkleven of met groot licht gaat seinen dat je niets rechts mag rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:03:
[...]

Vrachtwagens hebben ook geen CC, ik rijd er elke dag achter en die gaan vaak half over de vluchtstrook. Ook mega irritant als een vrachtwagen geen bumperkleven of met groot licht gaat seinen dat je niets rechts mag rijden.
Vrijwel alle moderne vrachtwagens hebben Adaptive Cruise Control met Collision Warning* die als een gek begint te piepen als een automobilist zijn auto ervoor gooit, vandaar dat het niet echt gewaardeerd wordt.

Edit:
* De Collision Warning kunnen ze niet uitschakelen en met een beetje pech grijpt die ook in door vol in de ankers te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 25-02-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Deveon schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:18:
[...]

Vrijwel alle moderne vrachtwagens hebben Adaptive Cruise Control met Collision Warning die als een gek begint te piepen als een automobilist zijn auto ervoor gooit, vandaar dat het niet echt gewaardeerd wordt.
Volgens mijn bevindingen gaat dat systeem bij de chauffeur óók als een dolle piepen als ze met 95,1km/h na een half uurtje kruipen daan eindelijk op je bumper zijn aangekomen.
Tenminste. De moderne vrachtwagens. De wat oudere knallen je vaak gewoon voorbij.

Waar mijn GPS dan toch echt 90+ km/h aangeeft, en vrachtwagens volgens mij nog steeds max 80km/h mogen rijden, voel ik mij niet genoodzaakt om " te verdwijnen" van de Leaf-rijbaan als de chauffeur in kwestie de geldende regels qua snelheid aan zijn laars lapt.

Gelukkig gebeurd het niet heel vaak hoor, en meestal #Generaliseren zijn het bloemenwagens. #Gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is echt extreem zelden dat ik een vrachtwagen tegenkom die moeilijk doet, en ik blijf altijd netjes op de leafbaan rijden waar ik hoor. Gezien ik toch achter een andere vrachtwagen hang gaan ze me gewoon voorbij. Prima toch?

En ja, er zijn er een paar die geen CC hebben en onrustig rijden. Mooie van de leafbaan is dat het vol zit met vrachtwagens; dan ga je er gewoon voorbij naar de volgende vrachtwagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 19:27
Mar.tin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:31:
[...]

De snellader in Bunnik is namelijk weg volgens mij. (Ik werk in Nieuwegein), en had nog maar 5kWh in de accu zitten. Ergo: Max 40km bereik.
@Mar.tin Er is eindelijk weer een nieuwe geplaatst daar! Sinds 22 feb.
Dit zeggen ze op Chargemap:
22-2-19 is weer een nieuwe snellader terug geplaatst bij @MisterGreenEV Bunnik met Allego
NLALLEGO006051 with Tesla adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zat net een filmpje te kijken over de e-Niro vs. Kona. Daar hadden ze het over de uitstraling van het interieur wat bij de Kia wat luxer aanvoelde en bij de Hyundai meer plastic. Nu weet ik dat er best verschillen in kunnen zitten als je daar oog voor hebt/gevoelig voor bent.
Je zag altijd best een verschil tussen plat gezegd Aziatisch plastic en Duits premium, maar ik vraag mij af of die verschillen tegenwoordig nog steeds zo groot zijn. De minder luxe merken zijn luxer gaan doen en de zogenaamde premium merken zijn ook flink gaan bezuinigen.
Zijn er tweakers die waarde hechten aan dat soort aspecten en dit kunnen projecteren op het EV verhaal?

In dat filmpje hadden ze het er ook over dat de Niro wel aan een snellader kan maar niet aan 3-fasen. Vast een stomme vraag, maar hoe zit dat dan? Is het niet de elektronica van de paal die bepaalt wat hij kan leveren? Buiten het gelijkstroom vs. wisselstroom verhaal is dan toch hooguit je accu beperkend?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 10:50
Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:46:
In dat filmpje hadden ze het er ook over dat de Niro wel aan een snellader kan maar niet aan 3-fasen. Vast een stomme vraag, maar hoe zit dat dan? Is het niet de elektronica van de paal die bepaalt wat hij kan leveren? Buiten het gelijkstroom vs. wisselstroom verhaal is dan toch hooguit je accu beperkend?
De lader in de auto die de AC van de laadpaal omzet in DC voor de batterij is beperkt tot 1-fase.

Afhankelijk van je gebruik is dit een probleem.

In het slechtste geval kan de auto maar met 3,7 kW laden en heeft de batterij ook nog conditionering nodig. Je zou dan 25 uur nodig kunnen hebben om de batterij van leeg naar vol te laden.

Het nominale geval is dat je een normale woon-werk rijder bent en je 80 km gereden hebt. Dan ben je zelfs met het bovenstaande worst-case scenario in 8 uur weer vol.

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 25-02-2019 17:51 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kan je dan niet gewoon zo'n muurbox kopen die zelf drie fasen omzet naar DC? Of zijn die financieel niet aantrekkelijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:46:
Zat net een filmpje te kijken over de e-Niro vs. Kona. Daar hadden ze het over de uitstraling van het interieur wat bij de Kia wat luxer aanvoelde en bij de Hyundai meer plastic. Nu weet ik dat er best verschillen in kunnen zitten als je daar oog voor hebt/gevoelig voor bent.
Je zag altijd best een verschil tussen plat gezegd Aziatisch plastic en Duits premium, maar ik vraag mij af of die verschillen tegenwoordig nog steeds zo groot zijn. De minder luxe merken zijn luxer gaan doen en de zogenaamde premium merken zijn ook flink gaan bezuinigen.
Zijn er tweakers die waarde hechten aan dat soort aspecten en dit kunnen projecteren op het EV verhaal?

Ik kom van een Mercedes C-Klasse, dus Duits “premium”. Ik geef niet heel veel om zacht plastic. De materialen in de Niro zijn echt prima. Doet zeker niet onder aan de C-Klasse in mijn optiek.
Waar de Niro het verliest van de C-klasse is voornamelijk de ergonomie. Waar je de C bijna vanaf dag 1 blind kan bedienen, kan dat bij de Niro niet. Ook kan je de C goed bedienen tijdens het rijden, terwijl de Niro slecht bedienbaar is tijdens het rijden. Vind maar eens de eerstvolgende snellaadpaal in de Niro. Dit terwijl je in de C makkelijk met een draai/klik wiel makkelijk tankstation gegevens kan opvangen.
Ook kan de stoel niet laag genoeg. Hierdoor kan ik met mijn lichaamsbouw niet leunen op de armsteunen. Dit is in de hybride Niro geloof ik beter.
Kessy moet je een knop op de deur indrukken i.p.v. dat je meteen de deur kan openen. Je kan niet keyless vanaf de kofferbak de auto sluiten.
Het zijn de kleine dingen waar Kia nog achterloopt op de Duitse premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:06:
Het is echt extreem zelden dat ik een vrachtwagen tegenkom die moeilijk doet, en ik blijf altijd netjes op de leafbaan rijden waar ik hoor. Gezien ik toch achter een andere vrachtwagen hang gaan ze me gewoon voorbij. Prima toch?

En ja, er zijn er een paar die geen CC hebben en onrustig rijden. Mooie van de leafbaan is dat het vol zit met vrachtwagens; dan ga je er gewoon voorbij naar de volgende vrachtwagen!
Ik wacht (in dat geval) meestal op een vrachtwagen die voorbij komt. Bij een langere rit, zit ik zo uiteindelijk achter de snelste vrachtwagen ;-) ( Vandaar dat ik weet dat bloemenvrachtwagens gemiddeld de wat sneller rijdende vrachtwagens zijn)

Edit; ik wacht dus niet op een vrachtwagen die mij inhaalt, maar áls ik achter een vrachtwagen hang, dan hop ik meestal wel van de langzamere naar de snellere voorbij razende vrachtwagen,..

[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 25-02-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:27:
Kan je dan niet gewoon zo'n muurbox kopen die zelf drie fasen omzet naar DC? Of zijn die financieel niet aantrekkelijk?
Niet aantrekkelijk. Bovendien, zelfs met “slechts” met 4.5kW (20A, max met 3x25A thuis) ben je na een nachtje laden in de meeste gevallen ook weer helemaal afgetopt. Je rijdt een Niro/Kona met 400+ km range nu eenmaal niet zo snel leeg ;)
Ik wilde eerst ook zo snel mogelijk kunnen laden (voordat ik een EV in bezit had), maar nu ik er een paar weken mee rijd ben ik er al achter dat je thuis echt niet supersnel hoeft te kunnen laden.
Voor laden tussen heen- en terugreis op grote afstanden (dagje Groningen of Maastricht) is 3-fase laden natuurlijk wel een dikke pre, op een 11kW paal haal je 3.7kW of iets meer, dat schiet voor een paar uur laden niet zo op.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2019 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Moons schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:34:
[...]

@Mar.tin Er is eindelijk weer een nieuwe geplaatst daar! Sinds 22 feb.
Dit zeggen ze op Chargemap:

[...]
Fijntjes! Scheelt weer omrijden als ik weer eens vergeet te stekkeren :+

Aan de andere kant als ik zo zuunig blijf rijden als vandaag kan ik werk>huis>werk>huis rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ntgwhB7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Z___Z schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:32:
Ik kom van een Mercedes C-Klasse, dus Duits “premium”. Ik geef niet heel veel om zacht plastic.
Hoeveel waarde moet ik dan hechten aan de rest van je (interessante) post als het je eigenlijk niet boeit? :P
De materialen in de Niro zijn echt prima. Doet zeker niet onder aan de C-Klasse in mijn optiek.
Zelf vind ik zacht plastic juist fijn, maar ook met name de isolatie en demping. Geen kraakjes of rammeltjes en weinig geluid van buiten. En dat een deur gewoon zelf zachtjes dicht kan vallen in plaats een flinke zwiep en een blikken klap. Dat soort dingen. :P
CyBeRSPiN schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:48:
Niet aantrekkelijk. Bovendien, zelfs met “slechts” met 4.5kW (20A, max met 3x25A thuis) ben je na een nachtje laden in de meeste gevallen ook weer helemaal afgetopt. Je rijdt een Niro/Kona met 400+ km range nu eenmaal niet zo snel leeg ;)
Ik wilde eerst ook zo snel mogelijk kunnen laden (voordat ik een EV in bezit had), maar nu ik er een paar weken mee rijd ben ik er al achter dat je thuis echt niet supersnel hoeft te kunnen laden.
Voor laden tussen heen- en terugreis op grote afstanden (dagje Groningen of Maastricht) is 3-fase laden natuurlijk wel een dikke pre, op een 11kW paal haal je 3.7kW of iets meer, dat schiet voor een paar uur laden niet zo op.
Dat zijn inderdaad een beetje scenario's die ik voor mijzelf aan het bedenken ben. Welke genoemde nadelen zijn nu echt nadelen.
Ik denk dat je thuis gewoon consequent moet zijn en heb er altijd aan hangen, dan is hij meestal gewoon redelijk vol en zal je niet snel klem komen te zitten.
Het kan alleen zuur zijn als je van een lange rit laat thuis komt een de volgende ochtend weer voor een volgende lange rit op pad moet.

[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 25-02-2019 19:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:44:
[...]

Het kan alleen zuur zijn als je van een lange rit laat thuis komt een de volgende ochtend weer voor een volgende lange rit op pad moet.
Precies, maar dat zie je aankomen als het goed is. De dag van de eerste lange rit op de terugweg 10-20min aan de snellader als je het echt niet met een nacht laden redt en niet ergens halverwege bij een laadpaal hebt kunnen parkeren tijdens het doen van je klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:44:
[...]

Hoeveel waarde moet ik dan hechten aan de rest van je (interessante) post als het je eigenlijk niet boeit? :P

[...]

Zelf vind ik zacht plastic juist fijn, maar ook met name de isolatie en demping. Geen kraakjes of rammeltjes en weinig geluid van buiten. En dat een deur gewoon zelf zachtjes dicht kan vallen in plaats een flinke zwiep en een blikken klap. Dat soort dingen. :P

[...]
Point taken :) De redenen die je opgeeft waarom je zacht plastic belangrijk vindt, ben ik met je eens. Dat zit bij de Niro wel goed. Ik bedoelde meer dat ik nooit m’n dashboard zit te aaien zoals de autopers dat blijkbaar wel doet tijdens het rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-10 21:10
Ik ben van mening dat de thuislaadsnelheidbehoefte omgekeerd evenredig is met je bereik :)

Auto met kleine accu (/lage range) wil je relatief snel kunnen bijladen. Denk bv aan thuiskomen van werk (accu al vrij snel leeg als je wat verder weg woont en/of niet tussendoor hebt kunnen bijladen) en 's avonds weer ergens op visite. Dan kun je net 1-2 uurtjes laden en dan is 11kW of 3.7kW nogal een verschil.

Met een auto met een groter bereik (Niro, Kona, Tesla oid) heb je die toch niet zo snel leeg meestal, dus dan is 3.7kW voldoende om ff iets erbij te gooien, als dat al nodig is.
En dat t dan 20 uur duurt voor een volle lading.. so what. Hoevaak rij je nu echt die 300-400km dat je accu echt leeg is?

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 25-02-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 22-10 08:57

Glewellyn

is er ook weer.

JayPe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:33:
@mux en @Elissen : Duitse tijdelijke platen zijn wel toegestaan in Nederland, maar je mag er als Nederlander niet mee rijden in Nederland.

Goed lezen. Je mag er als Nederlander niet mee rijden in Nederland. Wel in Duitsland dus. Of België. Maar IN Nederland zijn ze wel geldig maar niet toegestaan met een Nederlander achter 't stuur.

#DaaromHebIkRijbewijsBE
Mag je geen gebruik maken van de vrijstelling van 2 weken?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Glewellyn schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Mag je geen gebruik maken van de vrijstelling van 2 weken?
Onderaan de pagina, gele kadertje ;) . Lijkt er dus op dat het kan. Let wel, dan hoor je in principe heel de administratie die erbij hoort binnen de 2 weken op orde te hebben. Anders staat het voertuig weer aan de kant zonder dat je ermee op de openbare weg mag.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
DJSmiley schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:02:
Ik ben van mening dat de thuislaadsnelheidbehoefte omgekeerd evenredig is met je bereik :)

Auto met kleine accu (/lage range) wil je relatief snel kunnen bijladen. Denk bv aan thuiskomen van werk (accu al vrij snel leeg als je wat verder weg woont en/of niet tussendoor hebt kunnen bijladen) en 's avonds weer ergens op visite. Dan kun je net 1-2 uurtjes laden en dan is 11kW of 3.7kW nogal een verschil.

Met een auto met een groter bereik (Niro, Kona, Tesla oid) heb je die toch niet zo snel leeg meestal, dus dan is 3.7kW voldoende om ff iets erbij te gooien, als dat al nodig is.
En dat t dan 20 uur duurt voor een volle lading.. so what. Hoevaak rij je nu echt die 300-400km dat je accu echt leeg is?
Precies, 2 ev's rijden samen 110 km per dag, eentje elke of om de dag laden de andere 1x per week, totaal 85kwh......1-fase voor beide.....gaat prima (kan tot bijna 6kw laden, maar 3,7kw was ook voldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Z___Z
Haha nee ik zit mijn auto over het algemeen ook niet te aaien. :P
In de i3 heb ik voornamelijk op het rijden zelf gelet maar daar kreeg ik niet echt een BMW-gevoel in. Maar ja, dat is dan ook een boodschappenwagentje. Ik was gewoon wel benieuwd naar aanleiding van die opmerkingen uit de review.
CyBeRSPiN schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:52:
Precies, maar dat zie je aankomen als het goed is. De dag van de eerste lange rit op de terugweg 10-20min aan de snellader als je het echt niet met een nacht laden redt en niet ergens halverwege bij een laadpaal hebt kunnen parkeren tijdens het doen van je klus.
Als het goed is wel, maar als je laat richting huis gaat wil je echt niet nog even stoppen om te laden. Ik zou niet weten wanneer ik normaal gesproken in zo'n scenario zit hoor, alleen vakanties kan ik bedenken maar daar moet je sowieso meer voor plannen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
Deveon schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:18:
[...]

Vrijwel alle moderne vrachtwagens hebben Adaptive Cruise Control met Collision Warning* die als een gek begint te piepen als een automobilist zijn auto ervoor gooit, vandaar dat het niet echt gewaardeerd wordt.

Edit:
* De Collision Warning kunnen ze niet uitschakelen en met een beetje pech grijpt die ook in door vol in de ankers te gaan.
Dat is bij mij niet aan de hand.

Ik voeg altijd ruim in, dus altijd 2 of meer auto's lengte vrij. Anders gaat de Leaf piepen.
De vrachtwagen bumperklevers en en soms met groot licht komen altijd van verre af aanrijden en gaan dan achter mij plakken. Terwijl ik ook achter een vrachtwagen rijdt met 2 streepsjes afstand. Niet heel vaak toch zeker 1x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 11:32
@WilliamGeluk Viel mij afgelopen Augustus ook op: Zo verschrikkelijk weinig EV's in Duitsland. Op één hand ( letterlijk! ) te tellen zoveel EV's zag ik rijden op mn trip door Duitsland heen. En toch ruim 10 laadstops gemaakt, waarbij ik slechts één keer een Zoë trof.
In Zwitserland zag ik er in die paar uur veel meer rijden: Tesla's en i3's.

Ik deed het overigens met 95km/h. Geen problemen qua snelheid: net wat sneller dan vrachtwagens, maar ik ben dan ook niet zo snel bang voor het snelheidsverschil met het overige verkeer: Als je met een caravan rijdt, een bagagewagentje, een busje, een touringcar, een vrachtwagen of wat dan ook: Er zijn veel meer langzamer rijdende voertuigen dan je zou denken. Nee, met 90 op de linkerbaan, dat doe ik natuurlijk niet (duh!), maar je hoeft echt geen 130 te rijden om 'mee te komen'.

Mijn laadstops waren om de 70 a 110 km, wegens kleine accu, hele extreem hoge temperaturen ( het was zo tussen de 35 en 39 graden die dag ), gezien het feit dat m'n accu heeft geen actieve koeling heeft en de laadsnelheid was na 5 stops toch wel vet teruggelopen was van 40kW naar minimaal de helft of minder... duurde mijn ritje wat langer dan 12 uur.

Mijn rit was om en nabij de 1000 km, waarbij ik de route vooral van laadpaal naar laadpaal plande, en op de terugweg zelfs van gratis-laadpaal naar gratis-laadpaal. Dat betekende zeker niet de kortste weg, met zelfs best wat kilometers landstrasse, maar bij een Vmax van 95km/h is dat ook niet erg: autobahn of landstrasse = zelfde kruissnelheid.
Bij de 15 laadstops die ik afgelopen reis in Duitsland had ben de volgende ladende EV's tegen gekomen: 1x Nissan Leaf 2.0, 1x Kia Soul, 1x Ioniq, 2x BMW i3 en 1x Mercedes EQC. Beetje het NL van een paar jaar terug. Weinig EV's on the road en snelladers die van eenzaamheid staan weg te kwijnen. Maar hey, ook in Duitsland gaan de betere EV tijden aanbreken en het is goed om te zien dat men er flink aan het vooruit investeren is in een goede laadinfrastructuur.

Ik ben ook niet bang voor een snelheidsverschil. Ik vind het bij wat drukker verkeer gewoon fijner om mee te rijden op de linkerbaan dan om elke keer vanachter een vrachtwagen de linkerbaan op te schieten en flink te moeten versnellen omdat er dan inmiddels een snelle Duitser achter je aan het seinen is. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mezelf ook niet in een modus krijg dat ik het aangenaam vind om met 95km/h over de snelweg te cruisen. Al ben ik wel een keer benieuwd wat het effect is op het bereik en laadstopstrategie als ik zo'n rit van of naar Oostenrijk achter een vrachtauto blijf hangen.

Maar tof dat je gewoon met je e-Up het avontuur aangaat en er flink afstanden mee rijdt!

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24
Hi,
Ik heb een proefrit gemaakt in een Nissan Leaf Tekna. Ben erg tevreden over het rijden en het comfort. Echter op de een of andere manier vond ik lastig een goed positie achter het stuur te vinden. Met 1.82 ben ik niet echt aan de lange kant. En je kunt de armsteun niet gebruiken, hij staat te ver naar achteren en is niet verschuifbaar. Zijn er tweakers die dezelfde ervaring hebben?
Alvast dank voor de reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
Vaevictis_ schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:13:
[...]

Dat is bij mij niet aan de hand.

Ik voeg altijd ruim in, dus altijd 2 of meer auto's lengte vrij. Anders gaat de Leaf piepen.
De vrachtwagen bumperklevers en en soms met groot licht komen altijd van verre af aanrijden en gaan dan achter mij plakken. Terwijl ik ook achter een vrachtwagen rijdt met 2 streepsjes afstand. Niet heel vaak toch zeker 1x per week.
Precies in zo een situatie voel ik me niet happy. Als het tot een noodstop komt ben je binnen de kortste keren tomatenpuree. Dus knijp ik er dan tussenuit op zoek naar de volgende vrachtwagen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14

Hoogie2004

Whohooooo

mcmiles schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:25:
Hi,
Ik heb een proefrit gemaakt in een Nissan Leaf Tekna. Ben erg tevreden over het rijden en het comfort. Echter op de een of andere manier vond ik lastig een goed positie achter het stuur te vinden. Met 1.82 ben ik niet echt aan de lange kant. En je kunt de armsteun niet gebruiken, hij staat te ver naar achteren en is niet verschuifbaar. Zijn er tweakers die dezelfde ervaring hebben?
Alvast dank voor de reacties.
Ik had precies hetzelfde, 1.86m maar ik kon ook geen goede positie vinden. Auto rijdt prima, maar ik kan (voornamelijk door het niet in diepte verstelbare stuur) geen goede positie vinden achter het stuur. Heb uiteindelijk dus ook niet voor de Leaf gekozen (maar voor de Kona).

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24
Hoogie2004 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:34:
[...]

Ik had precies hetzelfde, 1.86m maar ik kon ook geen goede positie vinden. Auto rijdt prima, maar ik kan (voornamelijk door het niet in diepte verstelbare stuur) geen goede positie vinden achter het stuur. Heb uiteindelijk dus ook niet voor de Leaf gekozen (maar voor de Kona).
Dank voor je reactie. Toch wel jammer want de auto beviel me goed, prima kofferbak en is vlot leverbaar I.t.t. de Kona.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14

Hoogie2004

Whohooooo

mcmiles schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Dank voor je reactie. Toch wel jammer want de auto beviel me goed, prima kofferbak en is vlot leverbaar I.t.t. de Kona.
Tja, ik vond het ergens ook wel jammer. De ruimte is natuurlijk wel handig. Maar met 35k km per jaar wil ik wel comfortabel rondrijden.

Daarnaast vond ik de Kona persoonlijk wel een mooie auto om te zien.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

WilliamGeluk schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:20:
En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mezelf ook niet in een modus krijg dat ik het aangenaam vind om met 95km/h over de snelweg te cruisen.
Dat heb ik ook in Duitsland. 100-105 is het langzaamste dat ik ontspannen kon rijden. In Frankrijk had ik er minder moeite mee.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 13:31
Moet eerlijk zeggen dat het tot nu toe positief klinkt, 3 fasen laden is mooi dus daar besparen ze niet op. 340 km range volgens WLTP, wat eerder onder de 300km zal uitkomen is op zich ook prima voor het type auto.

Alleen beschikbaarheid zal wel een dingetje worden. Ben wel erg benieuwd naar de prijs, als ie rond de 35k komt dan is ie interessant.

Herfst van dit jaar zal ook wel betekenen dat ie pas in 2020 op z'n vroegst er is.

[ Voor 5% gewijzigd door Strykeforce op 26-02-2019 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hoogie2004 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:00:
[...]

Tja, ik vond het ergens ook wel jammer. De ruimte is natuurlijk wel handig. Maar met 35k km per jaar wil ik wel comfortabel rondrijden.

Daarnaast vond ik de Kona persoonlijk wel een mooie auto om te zien.
De Leaf heeft een boel dingen goed voor elkaar, en de eplus variant komt in de komende maanden beschikbaar. Het niet in diepte verstelbare stuur was voor mij een dealbreaker. Echt een gemiste kans, hadden ze moeten aanpakken bij de vernieuwde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18

databeestje

Von PrutsHausen

Ik kan hopen op een e-208 SW, maar ik denk niet dat deze gaat komen. In plaats daarvan willen ze je in een 2008 stoppen, maar die is er nog niet als e uitvoering.

Verbruikstechnisch gezien is een e-208 SW een stuk handiger dan een hogere 2008. De 206 SW is mij erg goed bevallen voordat de ophangingrubbers oplosten door lekkende olie van de diesel. Met name dat achterruitje dat open kan is pure winst. Fiets kan met de trapper over de achterbank er zo in zonder eruit te vallen. Of matrassen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Strykeforce schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:43:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat het tot nu toe positief klinkt, 3 fasen laden is mooi dus daar besparen ze niet op. 340 km range volgens WLTP, wat eerder onder de 300km zal uitkomen is op zich ook prima voor het type auto.

Alleen beschikbaarheid zal wel een dingetje worden. Ben wel erg benieuwd naar de prijs, als ie rond de 35k komt dan is ie interessant.

Herfst van dit jaar zal ook wel betekenen dat ie pas in 2020 op z'n vroegst er is.
Precies. 5k meer en een 208 is qua ruimte toch echt wel méér dan een upje.

Beschikbaarheid èn markt. Denk dat Peugeot zich nog goed kan verkijken op de grootte van de markt. 50kWh accu/300 range. De (natte?)droom van vele eerste generatie EV rijders.
Tenminste. Daar ga ik vanuit. Een Leaf, Zoe, e-Golf, Ioniq,...

Allemaal,.. volgens mij zou iedere berijder net ff ietsie blijer zijn met dat pietsie meer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
e-208 is een compliance auto. Zonder subsidie is er geen markt voor compacte EVs (@JayPe uitgezonderd). Accu's zijn nog te duur. Dus zonder subsidie is er alleen markt voor dure EVs zoals Tesla, Audi e-Tron, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace. Ik denk dat de Kia e-Niro, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq nog op het randje zitten of ze verkocht zouden worden zonder subsidie.
Peugeot zou als ze serieus waren in EVs bouwen een 3008 EV bouwen. Die is wel te verkopen voor 40-50k zonder subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-10 19:15
Fioravanti schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:06:
[...]

De Leaf heeft een boel dingen goed voor elkaar, en de eplus variant komt in de komende maanden beschikbaar.
zou de prijs van de huidige versie nog zakken?
ik zag dat je nu een tekna krijg als je n-connecta besteld..

ik ga PL'en en dan zie ik dat nog niet terug..

ik ben 195 en zat niet verkeerd in de leaf..
maar ben ook geen echte autorijder..ik heb mijn stuur nog nooit versteld..
dat de binnenspiegel te verstellen is, ben ik wel blij mee...dat was wel een dingetje hoewel ik dat niet in de praktijk heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Z___Z schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:09:
e-208 is een compliance auto. Zonder subsidie is er geen markt voor compacte EVs (@JayPe uitgezonderd). Accu's zijn nog te duur. Dus zonder subsidie is er alleen markt voor dure EVs zoals Tesla, Audi e-Tron, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace. Ik denk dat de Kia e-Niro, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq nog op het randje zitten of ze verkocht zouden worden zonder subsidie.
Peugeot zou als ze serieus waren in EVs bouwen een 3008 EV bouwen. Die is wel te verkopen voor 40-50k zonder subsidies.
Denk dat de 208 qua lease ( en daarmee met het bijtellingsvoordeel ) best aantrekkelijk zal zijn. Compacte EV's, daar schaal ik de Zoe onder, de Leaf nog net en de BMW i3 ook. Die rijden er toch best veel rond.

Van de huidige 208 rijden er waarschijnlijk óók een heel zooitje in de lease. Denk dus dat er wèl markt voor is. OF je de leasemarkt als subsidiemarkt ziet weet ik niet, maar ik geef toe: De incentive voor het EV rijden ligt natuurlijk wel duidelijk vooral binnen de zakelijke markt met de lagere bijtelling,...

Compliance: Ja, Maar om mij heen zie ik wel veel lease rijders die 'het best zouden durven', want als het uiteindelijk niet bevalt, of er zitten nadelen aan, zoals een enorme afschrijving, dan dragen ze die risico's niet. Voor de partikulier is het een risicovoller investering, waarbij de (voor hen) onbekende afschrijving zeker meespeelt.
(oh, en qua afschrijving: Denk dat ie voor eerste generatie EV's, zoals de mijne, nog wel eens best hoog kon zijn, zodra dit soort modellen daadwerkelijk op de tweedehands markt verschijnen.. Maar voorlopig ben ik daar nog niet zo bang voor: De vraag overtreft nog altijd het aanbod, of beter: het aanbod is nog steeds zo beperkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 17:08
Mar.tin schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:29:
[...]

Fijntjes! Scheelt weer omrijden als ik weer eens vergeet te stekkeren :+

Aan de andere kant als ik zo zuunig blijf rijden als vandaag kan ik werk>huis>werk>huis rijden :)

[Afbeelding]
Misschien een hele stomme vraag, maar welke auto heb jij, en hoe heb je dat voor elkaar gekregen met een ELM327?

Dit is ongeveer waar ik al een poosje naar opzoek ben voor mijn E-golf om eens afscheid te kunnen nemen van de idiote GOM die daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
fjux schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:13:
[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar welke auto heb jij, en hoe heb je dat voor elkaar gekregen met een ELM327?

Dit is ongeveer waar ik al een poosje naar opzoek ben voor mijn E-golf om eens afscheid te kunnen nemen van de idiote GOM die daar in zit.
Stomme vragen bestaan niet. Ik heb een Nissan Leaf 30kWh Tekna. En gebruik hiervoor Leafspy in combinatie met een Carista OBD dongle.

Waarschijnlijk kun je vanaf de CAN bus wel het één en ander uitlezen op een E-Golf, maar ik ben daar niet in thuis. Ik meende dat ik enige tijd geleden @mux had zien schrijven dat het enigzins ingewikkeld was.
JayPe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:52:
[...]Denk dat de 208 qua lease ( en daarmee met het bijtellingsvoordeel ) best aantrekkelijk zal zijn. Compacte EV's, daar schaal ik de Zoe onder, de Leaf nog net en de BMW i3 ook. Die rijden er toch best veel rond.
Vergis je niet, de Leaf is vind ik niet "compact", hooguit qua ruimte van binnen, van buiten is hij ruwweg net zo groot als een Mazda 6, en da's toch wel gewoon een beste stationwagen volgens mij O+

[ Voor 27% gewijzigd door Mar.tin op 26-02-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Corrrect @Mar.tin een Leaf is zeker geen kleine auto, maar toch (gelukkig) geen SUV achtig groot hoog lomp ding zoals de Kona of Niro of Audi E-tron of Mercedes QCE, Model X of of of.

Ik zie iemand eerder vanuit een 208 in een Leaf stappen, dan vanuit een BMW X5 in een Leaf.

Vanuit een Mazda 6 naar een Ioniq lijkt mij dan weer een kleinere stap :-)

Ik stapte voor dagelijks vanuit een oude 3 deurs polo in een 5 deurs up!,.. das voor mij een beste stap voorwaards qua leeftijd, en niet overal achteruit qua ruimte, al is de koffer van een up! wel duidelijke kleiner.

In ander nieuws:

https://www.autoblog.nl/n...er-ver-121077#post-121077

Soul with a kapital R ( van Range ) 64 kWh accu (en 39 kWH voor de shorter range).

Soul, (Ioniq), Niro, Kona,.. doen ze slim.

[ Voor 18% gewijzigd door JayPe op 26-02-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

speaking of Mazda... wat doen die met EV? Nog niet veel toch?
Gezien het feit dat in sommige landen in 2025 al geen ICE meer verkocht mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 13:31
greatgonzo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:39:
Gezien het feit dat in sommige landen in 2025 al geen ICE meer verkocht mag worden
Mazda had een tijdje terug aangegeven nog volledig te geloven in hun SkyActive motoren en dat er niks qua EV in de pijplijn zin.

Dat heeft meer te maken met de flinke investeringen in die motoren volgens mij, de afschrijving zou simpelweg te hoog zijn als ze naar EV's zouden gaan kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Strykeforce op 26-02-2019 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
50 kWh en 35K....
Ik help het je hopen!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:39:
Volgens mij zijn ze bezig met een samenwerking met Toyota (of anders Nissan). Mazda is namelijk een van de kleinere zelfstandige massaproductie autofabrikanten en kunnen op eigen houtje geen platform ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 26-02-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

pmiddeld schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:08:
50 kWh en 35K....
Ik help het je hopen!
Na de zomer volgt de ZOE met waarschijnlijk een grotere batterij (60 kWh zijn de geruchten) en een facelift. Verwacht ik ook dat die prijs rond 30-35k zal liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
nannoe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Na de zomer volgt de ZOE met waarschijnlijk een grotere batterij (60 kWh zijn de geruchten) en een facelift. Verwacht ik ook dat die prijs rond 30-35k zal liggen.
Accu's worden niet meer goedkoper (zal nog jaren schaarste zijn), ik denk eerder 40k+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Sono sion krijgt ruitje achter (wel mooiere lijn zo, iets minder panelen). Velgen 16" staal (design is te zien in filmpje van ze), leuk voor de winterbanden (hoop dat ze de sono met all-season leveren) dan is dat gelijk de winterset en zelf zomerset kopen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/53203743_929099360620343_8118936808894496768_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=a7e521429362aebc60f3462b92b4c07a&oe=5CDF10A5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

prettig schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:19:
Sono sion krijgt ruitje achter (wel mooiere lijn zo, iets minder panelen). Velgen 16" staal (design is te zien in filmpje van ze), leuk voor de winterbanden (hoop dat ze de sono met all-season leveren) dan is dat gelijk de winterset en zelf zomerset kopen.

[Afbeelding]
scheelt wel weer wat zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
JayPe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:20:
Corrrect @Mar.tin een Leaf is zeker geen kleine auto, maar toch (gelukkig) geen SUV achtig groot hoog lomp ding zoals de Kona of Niro of Audi E-tron of Mercedes QCE, Model X of of of.

Ik zie iemand eerder vanuit een 208 in een Leaf stappen, dan vanuit een BMW X5 in een Leaf.

Vanuit een Mazda 6 naar een Ioniq lijkt mij dan weer een kleinere stap :-)
De Kona / Niro vind ik ook niet zo groot. Zéker niet op basis van getallen en vergeleken met de Leaf. Volgens mij is dat puur gevoel :+.

De Niro is 20 cm langer dan de Kona (4375mm)

De Leaf is 30cm langer dan de Kona (4490mm vs 4180mm)
De Leaf is 1cm smaller dan de Kona (1790mm vs 1800mm)
De Leaf is 3cm lager dan de Kona (1540mm vs 1570mm)
De Leaf heeft een 10cm langere wielbasis. (2700mm vs 2600mm)

Toegegeven is de X met 5 meter lang, 2 meter breed, 1,7 meter hoog en bijna 3 meter wielbasis wel fors groter. De QCE en de E-Tron moet je zelf maar opzoeken :9. Een X5 is ongeveer net zo groot als een Tesla Model X

Veel komt volgens mij weg bij feeling / styling. De Niro is dus praktisch even groot (op papier) als de Leaf.

Ging mij vooral even om het grote lompe hoge gevoel dat de Niro / Kona geven terwijl dat-dus-best-wel-meevalt :+, en dus zéker een andere klasse zijn dan de X en verwanten van formaat.

Verder ben ik het dus met je eens dat ik iemand vanuit een X(5) niet snel in een Leaf zie stappen. Maar dat heeft met méér te maken dan alleen het formaat. En ook met het marktsegment waar deze auto's zich in bevinden :).

Denk dat het van een station Mazda 6 naar een Hatchback Ioniq nog wel een stapje is mbt tot laadruimte

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 20-10 14:29

fewips

Huurautospecialist

bottom line schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Bjorn had zich versproken tijdens zijn livesessie, dus weten we al dat hij een verbruik had van 29,1kwh/100km met de E-Tron.

Wanneer kom jij trouwens met een review van de I-Pace? :P
Een review is het niet geworden, een reisverhaal ook niet echt. Maar wel een weergave van mijn 10.000+ kilometers met de I-Pace. Lees 'm hier: http://nachtsnuiver.nl/blog/gastbijdrage-4

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-10 15:52
prettig schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Accu's worden niet meer goedkoper (zal nog jaren schaarste zijn), ik denk eerder 40k+.
https://electrek.co/2019/...e-refresh-range-charging/
ze spreken toch eerder van 30K
voor +40k zulk klein autotje lijkt me nu ook niet echt verkoopbaar.
Dan zou ik al eerder eens kijken naar Kia Niro of Kona als ie zoveel zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 13:00
Deveon schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:23:
[...]

Volgens mij zijn ze bezig met een samenwerking met Toyota (of anders Nissan). Mazda is namelijk een van de kleinere zelfstandige massaproductie autofabrikanten en kunnen op eigen houtje geen platform ontwikkelen.
Ja klopt. Met toyota:
https://www.reuters.com/a...-with-mazda-idUSKCN1C3071

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Porsche komt met een electrische Macan. Vraag me af wat de prijs gaat worden.
https://www.autoweek.nl/a...e-macan-wordt-elektrisch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 17:08
Z___Z schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:38:
Porsche komt met een electrische Macan. Vraag me af wat de prijs gaat worden.
https://www.autoweek.nl/a...e-macan-wordt-elektrisch/
altijd leuk dat dan op alle plaatjes volop de uitlaat te zien is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
fewips schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:27:
[...]

Een review is het niet geworden, een reisverhaal ook niet echt. Maar wel een weergave van mijn 10.000+ kilometers met de I-Pace. Lees 'm hier: http://nachtsnuiver.nl/blog/gastbijdrage-4
Leuk om te lezen!
Overall positief over de auto toch, maar de auto blinkt wel niet echt uit, onthoud ik uit je verhaaltje :+

Nu 10.000km met de E-Tron en een vergelijking maken? _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door bottom line op 26-02-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
EV bijeenkomst

Na het werk even bij de supermarkt langs. He, daar staat al een Ioniq, zet ik de mijne er naast. Parkerende: ik ken de voorkant van die BMW voor mij... Jawel hoor, een i8
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/52sX1kQ/IMG-20190226-183814-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hV7khdq/IMG-20190226-183751-1-LI.jpg

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Meerdere auto's lopen eind dit jaar bij ons uit de lease, heeft de leasemaatschappij een voorstel gedaan om als "excuus auto" nog twee jaar een fossiel te rijden. Argument.. levertijden, actieradius, goedkope inkoop actie nu bla bla bla.

Ik hoor binnenkort meer maar ik zit écht niet te wachten om nog twee jaar fossiel te rijden :(.
Tot zover de "vorsprung durch technik" van de "Tesla killers". Old auto had 6 jaar om met een antwoord te komen en dan komen ze met dit... hilarisch!

Ik heb de e-tron in het wild nog niet gespot en waar blijft de EQC eigenlijk :X.

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 26-02-2019 20:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Tot zover de "vorsprung durch technik" van de "tesla killers".
Old auto had 6 jaar om met een antwoord te komen en dan komnen ze met dit :')
Niet echt. De e-tron en I-PACE zijn voor een ander publiek ontworpen dan de Model X. Ik vind het vreemd dat ze bij BEVs ineens op dit soort dingen gaan vergelijken. Wanneer heb jij voor het laatst mainstream media aandacht zien besteden aan dit soort testen voor wagens met een brandstofmotor? Ik kom het allesinds niet tegen. Maar omdat het een BEV is moet het ineens in de media komen want diezelfde media gaat er vanuit dat kopers van zulke wagens allemaal ecowarriors zijn die het alleen maar doen om een laag verbruik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.