@
fjuxHet aso gedeelte doelde ik op de auto die niet aan het laden was van de post daarvoor.
Ja,
niet laden is altijd aso. van een ICE, en misschien nog wel meer van een PHEV of EV rijder. Als een paal écht defect is, wil ik nog wel 'niet ladend' blijven staan, anders zet ik 'm niet bij de paal/laat ik 'm niet bij de paal staan ( als mijn pasjes het niet doen, maar de paal niet defect lijkt ).
@
WilliamGeluk Viel mij afgelopen Augustus ook op: Zo verschrikkelijk weinig EV's in Duitsland. Op één hand ( letterlijk! ) te tellen zoveel EV's zag ik rijden op mn trip door Duitsland heen. En toch ruim 10 laadstops gemaakt, waarbij ik slechts één keer een Zoë trof.
In Zwitserland zag ik er in die paar uur veel meer rijden: Tesla's en i3's.
Ik deed het overigens met 95km/h. Geen problemen qua snelheid: net wat sneller dan vrachtwagens, maar ik ben dan ook niet zo snel bang voor het snelheidsverschil met het overige verkeer: Als je met een caravan rijdt, een bagagewagentje, een busje, een touringcar, een vrachtwagen of wat dan ook: Er zijn veel meer langzamer rijdende voertuigen dan je zou denken. Nee, met 90 op de linkerbaan, dat doe ik natuurlijk niet (duh!), maar je hoeft echt geen 130 te rijden om 'mee te komen'.
Ik voelde mij meer geintimideerd door een stelletje "hill-billies" die met grote amerikaanse pickup-trucks onderweg waren naar Nederland, en de snellader bij (volgens mij Hünxe) nog net niet versperden. Ik kon m'n autotje er net tussen proppen, en ik kreeg best wat commentaar van de gehele familie ( het waren Nederlanders).... Was een leuk gesprek uiteindelijk hoor, maar poeh. Stap je in je uppie, uit je uppie, en 'demense' uit de pickups waren ook nogal van de groot.
Mijn laadstops waren om de 70 a 110 km, wegens kleine accu, hele extreem hoge temperaturen ( het was zo tussen de 35 en 39 graden die dag ), gezien het feit dat m'n accu heeft geen actieve koeling heeft en de laadsnelheid was na 5 stops toch wel vet teruggelopen was van 40kW naar minimaal de helft of minder... duurde mijn ritje wat langer dan 12 uur.
Mijn rit was om en nabij de 1000 km, waarbij ik de route vooral van laadpaal naar laadpaal plande, en op de terugweg zelfs van gratis-laadpaal naar gratis-laadpaal. Dat betekende zeker niet de kortste weg, met zelfs best wat kilometers landstrasse, maar bij een Vmax van 95km/h is dat ook niet erg: autobahn of landstrasse = zelfde kruissnelheid.
@
wwwmarcel 120 of 130 rijden: Het is (in mijn nederige optiek) iets wat je nu vanuit je ICE ervaring doet. Je zult het wel ervaren als je EV gaat rijden, of jij er gevoelig voor bent of niet. Ietjes rustiger aandoen scheelt zo enorm in het verbruik. Dat zie je bij je ICE niet, maar bij een EV wel. De rust van een EV rijden, maakt dat ìk er absoluut geen problemen mee heb om ietsje rustiger aan te doen, en dat terwijl de meeste ritjes die ik doe gewoon binnen de actiradius van m'n auto liggen, ook als ik 130km/h...,..
Hmm,. nee, nu zit ik te liegen.
Mijn de dágelijkse ritjes zijn eigenlijk standaard snelwegloos,.. en de incidentele langere ritjes zijn juist snelwegritten. Daarbij let ik dus wèl op de snelheid òmdat ik dus anders niet zonder (snel)laden aankom of thuis kom, of met een minimum hoeveelheid lading thuis kom...
Samenvatting:
Mijn advies: Als je overstapt op EV rijden, stap dan ook bewust over. Lees je in, bedenk dat je inderdaad iets anders gaat doen,. Niet alleen een stekker moet pluggen, maar ook nooit meer diesel over je handen knoeien. Absolute rust, en niet alleen als de motor afslaat met je auto-start-stop-systeem, maar altijd. Zonder trillingen, zonder lawaai, zonder uitlaatgassen, zonder stank, maar mèt een beetje aanpassen, af en toe range-anxiety..
En dat je hier niet meer aan meewerkt:
https://www.vrt.be/vrtnws...rine-dan-bij-kinderen-di/
Dat je misschien wel je oude gewoontes van het 130 knallen, veranderen zult naar 100 cruizen..
Kleine side note: 10 zonnepanelen op je dak gooien om elektrisch te rijden? Dat is niet logisch,.. waarom liggen die panelen er niet nu al op? Ook al ga je de komende 10 jaar gewoon nog ICE rijden; als je de euro's hebt liggen om zonnepanelen te plaatsen, ben je imho dief van je eigen portemonnee als je ze niet plaatst. (ander topic, maar toch )
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker