Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
SPee schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:15:
[...]

Ik had dat laatst ook. Ook iets wat opeens geluid maakte als ik bochten maakte.
In het vak linksachter in de achterbak zit ver diep verstopt een reserve moersleutel. Deze was losgekomen en gevallen en schoof dus bij bochten heen en weer.

[Afbeelding: Auto opbergvak schroef]
Ik zie alleen een slotmoer en een sleepoog?

Een moersleutel is dat S-vormige ding hieronder ;)

20 jaar geleden waren de gereedschapssets van BMW toch een heel stuk uitgebreider. Als ik me niet vergis zit er zelfs nog een hamer bij 8)7

PC | BMW Z3 Coupe

• sjaak81
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-02 14:06
FTI schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat je dat voordeel snel kwijt bent aan meer onderhoud.

En als het van die 100 euro moet komen...zet dat zoden aan de dijk voor een nieuw huis? Voor k.k. moet je dan al snel 4 jaar sparen.

Andersom: waarom 3k uitgeven voor een nieuwere auto om dan 100-150 pm minder uit te geven? Kan je beter wat zuiniger en minder proberen te rijden. Je weet nu wat je hebt. Klinkt mij niet heel logisch in de oren eerlijk gezegd.

Source: E46 318i 2001 (met oude 1.9L) op 320k kms. Ja er is wel eens wat mee. Voordeel: je kan veel zelf, bij de 4 cilinder kan je overal redelijk bij en het is "eenvoudige" techniek.
Én de achterbank kan niet omlaag, wat het een extreem onhandige auto maakt.
Ik rij 24.000km per jaar en bij een verbruik van 9.7L op 100km tikt dit snel aan qua kosten. Daarnaast vrij dure verzekering en mrb. Daarom op zoek naar iets goedkopers waarbij alle beetjes zijn meegenomen. Maar goed, het is jammer natuurlijk als het voordeel weer op gaat aan onderhoud.

• slelieveld
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:13
Werkt! Alhoewel de officiele app - Connected en niet Connected Classic het maar alleen de 1e keer doet. Daarna Classic geinstallerd en werkt het daarmee. Jammer dat dit enkel via een USB verbinding met de auto werkt. En ook jammer dat de audio uit de telefoon komt en enkel uit de auto als hiervoor een bluetooth connectie is opgezet (ook logisch maar wel jammer).

slelieveld wijzigde deze reactie 20-01-2020 15:40 (4%)

• Werelds
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17:07
slelieveld schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Werkt! Alhoewel de officiele app - Connected en niet Connected Classic het maar alleen de 1e keer doet. Daarna Classic geinstallerd en werkt het daarmee. Jammer dat dit enkel via een USB verbinding met de auto werkt. En ook jammer dat de audio uit de telefoon komt en enkel uit de auto als hiervoor een bluetooth connectie is opgezet (ook logisch maar wel jammer).
Als het in mijn auto werkt, is het alsnog meer dan BMW zelf toe laat. Ik heb de "nieuwe" app nog steeds op m'n telefoon staan, maar ik denk dat ik die er gewoon af gooi en enkel Classic installeer. De nieuwe app kan ik nauwelijks iets mee; de "remote" dingen werken maar de helft van de tijd en dingen als de kilometerstand en dergelijke heeft hij nog nooit weergegeven.

Ik heb de app zelf nog niet bekeken, enkel door wat van z'n documentatie en dergelijke gebladerd. Ik zie dat er zelfs wat sensoren beschikbaar zijn via de API, dat vind ik bijzonder interessant. Betekent dat ik de olie/water temperatuur op m'n telefoon kan zien zonder dat ik met een OBD adapter hoef te klooien. Snap nog steeds niet hoe BMW er bij komt dat niet te laten zien in een 135 8)7

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
sjaak81 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Ik rij 24.000km per jaar en bij een verbruik van 9.7L op 100km tikt dit snel aan qua kosten. Daarnaast vrij dure verzekering en mrb. Daarom op zoek naar iets goedkopers waarbij alle beetjes zijn meegenomen. Maar goed, het is jammer natuurlijk als het voordeel weer op gaat aan onderhoud.
Scheelt gemiddeld 1.5L per 100km.

24000/100*1.5 = 360 L brandstofbesparing per jaar
Pak-m-beet 600 euro besparing per jaar. In een auto die 17 jaar is ipv 13.
Op alleen brandstof (gewicht enz niet uitgezocht).

https://www.spritmonitor....xactmodel=e46&powerunit=2

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 318i met (dealer geleverd) LPG.
Het LPG (LPi) systeem is onderhoudsvrij. In de 3 jaar dat ik mijn auto heb, heb ik daar in ieder geval nog geen problemen mee gehad.

• Untouchablezz20
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:31
Iemand hier die zijn 1.5 3cyl heeft laten tunen? Ik ben erg benieuwd of het resultaat merkbaar is.

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06:07
Untouchablezz20 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:05:
Iemand hier die zijn 1.5 3cyl heeft laten tunen? Ik ben erg benieuwd of het resultaat merkbaar is.
Wat denk je zelf? 😉
https://www.br-performanc...f56-lci-2018/10632-1-2-t/

• Untouchablezz20
Heel eerlijk, geen flauw idee. Waar link je precies naar?

Het is niet de meest interessante motor, maar ben benieuwd of je er wat van merkt. Vooral het koppel gaat van 220nm naar gemiddeld 290nm.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:41
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:21:
[...]

Heel eerlijk, geen flauw idee. Waar link je precies naar?

Het is niet de meest interessante motor, maar ben benieuwd of je er wat van merkt. Vooral het koppel gaat van 220nm naar gemiddeld 290nm.
Als je de link opent zie je dat je bijna twee keer zoveel vermogen zou moeten krijgen met deze tune. Nogal wiedes dat je dat gaat merken ;) Of iemand dat hier gedaan heeft blijft open staan..

• Pepppie
Vrij duidelijk toch de link?

Jij vraagt wat tuning doet.. ik link naar een tuner en specifiek de simpelste BMW 3 cilinder (in dit geval in een F56, maar ze liggen ook in de 1 en 2-serie).

Je ziet dat het vermogen van de 75pk naar 150 gaat en die van de 102pk naar 170 gaat. Niet moeilijk voor te stellen wat daar het effect van is?

• Untouchablezz20
Pepppie schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:52:
Vrij duidelijk toch de link?

Jij vraagt wat tuning doet.. ik link naar een tuner en specifiek de simpelste BMW 3 cilinder (in dit geval in een F56, maar ze liggen ook in de 1 en 2-serie).

Je ziet dat het vermogen van de 75pk naar 150 gaat en die van de 102pk naar 170 gaat. Niet moeilijk voor te stellen wat daar het effect van is?
Dat is zeker een verschil. Maar mijn specifieke motor gaat na het tunen van 136Pk naar 170Pk en van 220 Nm naar 280/290Nm koppel. Dus helaas geen flinke verdubbeling van het aantal pk’s. Vandaar de vraag of je het gaat merken. Wellicht dat iemand mij al voor is geweest en dit met ons wil delen.

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:38

Eagle Creek

Breathing security

136 vs 170 pk en hoger koppel ga je ook zeker merken. Zij het niet zoveel als een verdubbeling :D.

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:34
Voor velen hier waarschijnlijk een noob vraag, maar aangezien ik dat op dit gebied ben stel ik hem toch maar :) .

Heb een IFE systeem geïnstalleerd welke een 12V en een GND aansluiting heeft. Kan ik die 12V zo van de accu of van een zekering trekken en de GND 'gewoon' ergens contact laten maken met het chassis, of blaas ik dan m'n schermen op? :)

iRacing Profiel

• MadMarky
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:09:
Voor velen hier waarschijnlijk een noob vraag, maar aangezien ik dat op dit gebied ben stel ik hem toch maar :) .

Heb een IFE systeem geïnstalleerd welke een 12V en een GND aansluiting heeft. Kan ik die 12V zo van de accu of van een zekering trekken en de GND 'gewoon' ergens contact laten maken met het chassis, of blaas ik dan m'n schermen op? :)
Ik weet wel wat van electronica, maar ik heb geen idee wat een IFE systeem is en Google kennelijk ook niet.

PC | BMW Z3 Coupe

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Untouchablezz20 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Dat is zeker een verschil. Maar mijn specifieke motor gaat na het tunen van 136Pk naar 170Pk en van 220 Nm naar 280/290Nm koppel. Dus helaas geen flinke verdubbeling van het aantal pk’s. Vandaar de vraag of je het gaat merken. Wellicht dat iemand mij al voor is geweest en dit met ons wil delen.
Ja dat is een groot verschil, voornamelijk op koppel. Mensen staren zich vaak blind op pk en dat mag, maar da’s belangrijk voor het trekken van lasten. Als het over souplesse en kracht van de motor gaan in dagelijks rijden is koppel veel belangrijker in combinatie met pk. Een goede tuner kan die curve mooi samen trekken.

Niet dat ik zelf al een wagen heb laten tunen, maar ik denk er nu wel sterk aan.

Vandaag even niets

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:15
Ik laat standaard altijd mijn wagens tunen.
Dit is nu mijn 3e 5-serie en bij geen enkele al problemen gehad. Ik rij em altijd wel netjes warm, sneller dan moet op onderhoud etc..

maar... ik zou echt niet meer standaard willen aangezien ik vrij sportief rij of toch een redelijk koppel wil hebben op lagere toeren.
Ik had altijd diesels gehad, en nu dan een 530e. Standaard was dit wel al leuk om mee te rijden maar ik had opnieuw hetzelfde gevoel, je voelde dat hij de capaciteit niet volledig benutte.

Dus maar naar de tuner.
Op papier: 252pk en 420Nm
Testbank run: 293pk en ergens in de 480Nm
Na de tuning stage 1 BINNEN de marge: 398pk en 596Nm.

Ik dacht, dit kan niet, want ik was 1 van de eerste, maar rij nu al meer dan een jaar rond en het is en blijft echt een geweldig gevoel. Het koppel heb ik beschikbaar vanaf 1150 toeren en dan voor een benzine is.... mmmmm :)

Ik laat bv. een Audi S4, BMW 340i, E55 makkelijk achter. Een M2 komt niet over me tot 150/u.
Dus het is echt wel erg leuk in die auto. Ook op lagere snelheden is het echt comfortabel rijden omdat je direct iemand voorbij kan.

Dus, als je beetje weet waar je mee bezig bent kan je weinig verkeerd doen met het tunen en heb je echt wel voordeel er van. Maar niet koud alles af of onderhoud skippen.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Koude motor zwaar belasten is sowieso geen aanrader. Hoewel ik me voor kan stellen dat wanneer er geen tuning is toegepast er meer "reserve" is en daarmee dus bruikbaarder en veiliger voor gemiddeld gebruik.

Net zoals de meeste auto's standaard ondersturen omdat gas terugnemen de standaardreactie zal zijn van veel mensen die voelen dat de auto glijdt.

• alexbl69
MadMarky schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Ik weet wel wat van electronica, maar ik heb geen idee wat een IFE systeem is en Google kennelijk ook niet.
Sorry, haalde 2 termen door elkaar.

IFE = In Flight Entertainment.

Ik bedoelde RSE (Rear Seat Entertainment) ;).

Gaat om dit systeem: https://www.ebay.nl/itm/B...llow-Monitor/283439596143

iRacing Profiel

• MadMarky
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:14:
[...]

Sorry, haalde 2 termen door elkaar.

IFE = In Flight Entertainment.

Ik bedoelde RSE (Rear Seat Entertainment) ;).

Gaat om dit systeem: https://www.ebay.nl/itm/B...llow-Monitor/283439596143
Zo'n systeem kun je van een bestaande aansluiting voeden, de sigarettenaansteker is daarvoor een veelgebruikte. Als aarde kun je een blank carosseriedeel van de auto gebruiken. Let daarbij wel op dat je een blank stukje metaal van de carosserie zelf gebruikt en niet van bijvoorbeeld een stoel.

Verder is je vraag niet merkspecifiek omdat het geen OEM kit is, dus je zou ook hier terecht kunnen:
[DIY] Het auto klussen & vragen topic

PC | BMW Z3 Coupe

• Mauritio
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:07
kazzzdafke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:25:
Dit is nu mijn 3e 5-serie en bij geen enkele al problemen gehad. Ik rij em altijd wel netjes warm, sneller dan moet op onderhoud etc..

Dus maar naar de tuner.
Kijk dat zijn nog eens cijfers, ik rijd nu een (Obese-Mini) Countryman SE met 224PK en 385NM op papier, ik zou hem ook wel willen laten tunen. Ben dus opzoek naar een goed adres, wel een leasebarrel dus iets reversibels :) Nog tips?

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Mauritio schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Kijk dat zijn nog eens cijfers, ik rijd nu een (Obese-Mini) Countryman SE met 224PK en 385NM op papier, ik zou hem ook wel willen laten tunen. Ben dus opzoek naar een goed adres, wel een leasebarrel dus iets reversibels :) Nog tips?
Ik heb met hem een paar DM's gewisseld en ik heb een van die partijen gecontacteerd. Tijdje met hen gebeld.

Als het een lease is van je werk zou ik het niet doen. Diverse problemen en verantwoordelijkheden mbt garanties etc. BMW ziet het relatief snel als er problemen zijn wat wat geld gaat kosten. Alles met betrekking tot aandrijving wordt onmiddellijk als "out of warranty" gemarkeerd. In day to day driving wordt het misschien niet zo snel gedetecteerd maar bij een langere servicebeurt of bv. als je iets kapot hebt aan je wagen wat zelfs niet te maken heeft met de aandrijving wordt er een uitlezing gedaan, bij die uitlezing komt het al naar boven...

HyperBart wijzigde deze reactie 21-01-2020 15:37 (17%)

Vandaag even niets

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

kazzzdafke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:25:

maar... ik zou echt niet meer standaard willen aangezien ik vrij sportief rij of toch een redelijk koppel wil hebben op lagere toeren.
Ik had altijd diesels gehad, en nu dan een 530e. Standaard was dit wel al leuk om mee te rijden maar ik had opnieuw hetzelfde gevoel, je voelde dat hij de capaciteit niet volledig benutte.

Dus maar naar de tuner.

Ik dacht, dit kan niet, want ik was 1 van de eerste, maar rij nu al meer dan een jaar rond en het is en blijft echt een geweldig gevoel. Het koppel heb ik beschikbaar vanaf 1150 toeren en dan voor een benzine is.... mmmmm :)

Ik laat bv. een Audi S4, BMW 340i, E55 makkelijk achter. Een M2 komt niet over me tot 150/u.
Dus het is echt wel erg leuk in die auto. Ook op lagere snelheden is het echt comfortabel rijden omdat je direct iemand voorbij kan.

Dus, als je beetje weet waar je mee bezig bent kan je weinig verkeerd doen met het tunen en heb je echt wel voordeel er van. Maar niet koud alles af of onderhoud skippen.
Wel opnieuw laten keuren bij RDW? ;) Meer dan 20% vermogenstoename en je auto moet opnieuw gekeurd worden.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Werelds
HyperBart schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Ja dat is een groot verschil, voornamelijk op koppel. Mensen staren zich vaak blind op pk en dat mag, maar da’s belangrijk voor het trekken van lasten. Als het over souplesse en kracht van de motor gaan in dagelijks rijden is koppel veel belangrijker in combinatie met pk. Een goede tuner kan die curve mooi samen trekken.

Niet dat ik zelf al een wagen heb laten tunen, maar ik denk er nu wel sterk aan.
Excuses voor iets wat op een rant lijkt, maar ik zie dit zo vaak...en we zitten hier toch op tweakers.net :p

Koppel en vermogen worden zo vaak beschouwd als vaste cijfers die los van elkaar staan, wat jij hier ook doet. Je "combineert" koppel met vermogen. Dat klopt niet, het vermogen is een functie van het koppel en toerental. Die 3 grootheden staan direct met elkaar in verbinding, je kunt ze onmogelijk los van elkaar zien: P = Tau * Omega waar P = vermogen in KW, Tau = koppel in Nm en Omega = RPM. Dat geeft je het rauwe vermogen van de motor zelf. Vervolgens zit daar echter nog een hoop achter (bak, assen, wielen) waar je verliest.

Je kunt ook niet stellen dat PK's > koppel (of andersom) voor het trekken van lasten. Het hangt er vanaf wáár op de toeren-curve die cijfers bereikt worden. 150 PK op 5500 toeren uit een ongeblazen blok is iets anders dan 150 PK op 2500 toeren uit een turboblok. Dat laatste trekt een stuk lekkerder vanuit stilstand of op lage toeren. Zit je eenmaal op snelheid kun je ook niet veel door trekken, maar met een aanhangwagen of caravan is dat minder spannend dan überhaupt lekker in beweging kunnen komen.

Tegenwoordig is dat allemaal een stuk minder spannend omdat we overal turbo's op hebben en dus onder de 2000 RPM al tegen het maximum koppel aan zitten, maar een paar honderd kilo in beweging krijgen gaat toch echt lekkerder met een turbodieseltje dan met een ongeblazen benzine blok met "gelijk" vermogen ;)

• kazzzdafke
Tylen schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Wel opnieuw laten keuren bij RDW? ;) Meer dan 20% vermogenstoename en je auto moet opnieuw gekeurd worden.
Tuuuuuuuuuuuuuurlijk 8) O-)

• kazzzdafke
HyperBart schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Ik heb met hem een paar DM's gewisseld en ik heb een van die partijen gecontacteerd. Tijdje met hen gebeld.

Als het een lease is van je werk zou ik het niet doen. Diverse problemen en verantwoordelijkheden mbt garanties etc. BMW ziet het relatief snel als er problemen zijn wat wat geld gaat kosten. Alles met betrekking tot aandrijving wordt onmiddellijk als "out of warranty" gemarkeerd. In day to day driving wordt het misschien niet zo snel gedetecteerd maar bij een langere servicebeurt of bv. als je iets kapot hebt aan je wagen wat zelfs niet te maken heeft met de aandrijving wordt er een uitlezing gedaan, bij die uitlezing komt het al naar boven...
Zowel lease als prive is het altijd een risico. Wil je dat aanvaarden of niet is de vraag...
Feit is dat mijn kameraad met zijn 530e onlangs binnen is geweest omdat hij een issue had met electromotor.
Hij had em laten tunen en net voor naar de garage te gaan laten origineel flashen.
Garage heeft vanalles zitten uitlezen en niets gemerkt. Uiteindelijk bleek dat alle wagens van zijn batch hetzelfde fenomeen hebben. Dus tuning er weer op en klaar.

Jaren geleden bij mijn E60 die ook getuned was eens een kettingissue gehad. Blijkbaar was dit een gekend probleem maar aangezien mijn getuned een groter probleem :)
Nu ken ik de garage heel erg goed en we hebben de auto samen uitgelezen. De file geeft dan onmiddellijk aan of er getuned is. Deze bleef heel stil :)
Opnieuw uitgelezen, geen melding. Het risico genomen, file opgestuurd naar de hoofdverdeler, volledig nieuw blok onder garantie met 2 jaar extra garantie, en de stuurdoos werd overgebouwd, dus tuning zat er nog steeds op :D
Wel opnieuw even langs de tuner geweest om deze laten af te stellen maar.. Als je niet bij pipo's gaat is het risico zeer klein.

Tenzij je natuurlijk god weet waar ergens ineens stilvalt en je hen moet bellen omdat je de motor opgeblazen hebt. Beste wat je dan kan doen is vooraf afspreken met je tuner dat hij jou kan tegemoetkomen met de laptop en originele software.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:46
Beste wat je dan kan doen is je verlies nemen en de kosten voor reparatie gewoon slikken.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

jadjong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:16:
Beste wat je dan kan doen is je verlies nemen en de kosten voor reparatie gewoon slikken.
Wel, niet bepaald. De tuner vertelde mij dat hij een dossier bij hem had liggen waarbij de dealer het wel zag:

Auto gaat moeilijk in achteruit-versnelling, probleem van de versnellingsbak zelf, kwam niet door tuning, maar is deel van aandrijving, dus...
Dealer ziet het
Dealer contacteert eigenaar, zijnde de leasing
Leasing contacteert werkgever
Werkgever moet wagen overkopen van leasing, want leasing-overeenkomst violation
Werknemer moet auto overnemen en kreeg zijn ontslag.

Ieder moet het maar voor zich uitmaken maar weet dat de consequenties meer kunnen zijn dan de kosten van de herstelling...

Vandaag even niets

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:32
Tylen schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Stokpaardje? :+
HyperBart schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Wel, niet bepaald. De tuner vertelde mij dat hij een dossier bij hem had liggen waarbij de dealer het wel zag:

Auto gaat moeilijk in achteruit-versnelling, probleem van de versnellingsbak zelf, kwam niet door tuning, maar is deel van aandrijving, dus...
Dealer ziet het
Hier heb ik geen woorden voor... Mocht het mij betreffen had ergens in dit proces wel een protest gemaakt...

Overigens zoals hier eerder voorbij gekomen, heb ik mijn auto ook gechipt. Ik geloof het wel, t is mijn auto en van niemand anders.. Kosten van reparatie kan ik ook wel dragen. Je kan pech hebben of geluk hebben. Maar dat kan ook als ie niet is gechipt...

Overigens, als ik een auto ter beschikking zou hebben van de werkgever , die weer van de leasemaatschappij is... Dan had ik het ook niet gedaan.

JanHenk wijzigde deze reactie 21-01-2020 18:20 (71%)

• alexbl69
HyperBart schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Dealer ziet het

Ieder moet het maar voor zich uitmaken maar weet dat de consequenties meer kunnen zijn dan de kosten van de herstelling...
Snap dat hele traject... behalve de laatste 4 woorden ('en kreeg zijn ontslag').

Als de werknemer de auto overneemt van de werkgever, op grond waarvan kan hij dan ontslagen worden?

Er zullen ongetwijfeld bepalingen t.a.v. de lease-auto in het arbeidscontract zijn opgenomen. Maar als de werknemer de werkgever volledig schadeloos stelt lijkt me alsnog ontslag vrij onredelijk.

iRacing Profiel

• Beam87
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 07:45
alexbl69 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:09:
[...]

Snap dat hele traject... behalve de laatste 4 woorden ('en kreeg zijn ontslag').

Als de werknemer de auto overneemt van de werkgever, op grond waarvan kan hij dan ontslagen worden?

Er zullen ongetwijfeld bepalingen t.a.v. de lease-auto in het arbeidscontract zijn opgenomen. Maar als de werknemer de werkgever volledig schadeloos stelt lijkt me alsnog ontslag vrij onredelijk.
Schending van vertrouwen wellicht? De werkgever draagt maandelijks meer dan genoeg af aan de leasemaatschappij voor een karretje en jij mag daarvan gebruik maken (afgezien van eigen bijdrage, bijtelling, etc.). Als je dat dus op het spel zet door de voorwaarden te schenden snap ik het wel.
Ik ben van mening dat je van een lease-auto qua vermogen, blijvende aanpassingen, etc. af moet blijven. Je huurt de auto....het is geen bezit.

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-02 11:46

Apache

amateur software devver

Mijn G30 530e gaat morgen binnen voor diagnose. Ik had al een tijdje last van (sterk) verminderde grip, maar ik gaf vooral de winterbanden de schuld.

Toen ik gisteren op een weggetje een bochtje naar links onsportief rond 50km/h nam, en de auto rechtdoor bleef gaan heb ik s'avonds mijn zomerbanden teruggelegd. Ik heb ze zelf gestockeerd en heb alle materiaal en doe het altijd zelf. Bleek vanmorgend dat de grip nog steeds enorm ondermaats was.

Het is een beetje zoals rijden op natte dweilen, bij de winterband beelde ik mij in dat de wangen misschien enorm zwak waren. Maar met de michelin pilot sport 4s'n hetzelfde probleem.

Vanochtend dan langs de bmw garage meteen na nog wat gripverlies, heeft iemand van de technische dienst met de auto gereden en na wat donuts bleek dat ook hij duidelijk een verschil naar links en naar rechts kon voelen. Naar rechts is het dus veel minder, of bijna geen probleem.

Anyway, ze wisten het zelf nog niet, mijn gok is dat het VDC systeem een probleem heeft met de schokdempers aan de rechterkant ... hopelijk lossen ze het snel op, ze hadden geen vervangwagen als ik morgen al wilde komen, auto blijft er tot vrijdag, dus ik moet carpoolen met een collega met een tesla model S ... :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jadjong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:16:
Gewoon meteen een auto kopen met het vermogen/koppel wat je graag wilt hebben O-)

DUT Racing

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

fsfikke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:48:
[...]

Gewoon meteen een auto kopen met het vermogen/koppel wat je graag wilt hebben O-)
Dit

Vandaag even niets

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

[...]

Precies.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:07
[...]

Ik heb mijn 120d met een externe ECU laten tunen. Misschien niet zo geadvanceerd als 'echte' chiptuning, maar het is niet detecteerbaar. Ik kan de tuning er zelf in een paar minuten tussenuit halen mocht het nodig zijn.
Die tuner wist mij te vertellen dat de officiele BMW dealer in de buurt ook klant was van ze.

Meteen een auto met het vermogen wat je wilt kopen is uiteraard beter, maar de upgrade van een 318 naar 320 is veel duurder dan een 318 tunen O-)

• Pepppie
[...]

En zelfs een M5 (of vergelijkbaar beest) is leuk om nog verder te kietelen >:)

• kazzzdafke
Pepppie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:52:
[...]

En zelfs een M5 (of vergelijkbaar beest) is leuk om nog verder te kietelen >:)
Exact!
En daarbij is het prijsverschil soms belachelijk wat je fabrieksaf moet betalen, ook aan rijtaks, inschrijving, VAA, ... dat je bijna dom zou zijn direct die hogere motor te kopen.

Ik betaal nu voor 400pk/600Nm minder TCO dan voor een 520d.
Dit was ook al zo standaard maar bon.
Als ik zie dat mijn kameraad net een M2 comp heeft gekocht en 5000€ inschrijving moet betalen, daarbij 2100€ rijtaks elk jaar en 12500!!!!€ VAA elk jaar... dan vraag ik me af of je nog altijd zo met je stelling gaat zwaaien, wetende dat ik even snel ben, en 0 biv, 0 rijtaks en 2400€ VAA per jaar betaal.

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:26
[...]

De gran coupe bestaat niet als M4, en daarnaast vind ik de M4 veel te opvallend/extreem voor dagelijks gebruik. >:)

• _Christiaan_
  • Laatst online: 16:55

_Christiaan_

Master of SOG

Één ding wat ik niet begrijp. Waarom levert BMW niet af-fabriek met chiptuning? Als er met zo'n simpele en goedkope ingreep alleen maar voordelen aan zitten, meer vermogen, meer koppel, minder verbruik. Dan kan het toch niet zo zijn dat er geen nadelen aan zitten. Ergens moet er op ingeleverd worden. Betrouwbaarheid, slijtage, uitstoot?

Op de hele levensduur van de auto kan het volgens mij niet goed zijn, anders had BMW het zelf wel zo gebouwd. Misschien dat degene die hem heeft getuned er niets van merkt, maar je weet niet hoe de auto eraan toe is als die auto een paar ton op de teller heeft staan.

NOSIG

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

_Christiaan_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:06:
Één ding wat ik niet begrijp. Waarom levert BMW niet af-fabriek met chiptuning? Als er met zo'n simpele en goedkope ingreep alleen maar voordelen aan zitten, meer vermogen, meer koppel, minder verbruik. Dan kan het toch niet zo zijn dat er geen nadelen aan zitten. Ergens moet er op ingeleverd worden. Betrouwbaarheid, slijtage, uitstoot?

Op de hele levensduur van de auto kan het volgens mij niet goed zijn, anders had BMW het zelf wel zo gebouwd. Misschien dat degene die hem heeft getuned er niets van merkt, maar je weet niet hoe de auto eraan toe is als die auto een paar ton op de teller heeft staan.
Vaak zal het wel effect hebben op onderdelen enzo maar er zijn vast bij elk automerk auto's met verschillende vermogens en onderhuids exact hetzelfde zijn omdat dat qua productiekosten effeicient is en commercieel aantrekkelijk...

• kazzzdafke

Heel simpel en ga het proberen heel zwart/wit uit te leggen:

De auto die bmw fabriek af aflevert heeft eigenlijk de specs dat een stage 1 er terug bij doet. De reden dat ze deze beetje terugschroeven of wat meer marge op laten is omdat deze auto ook in extreme temperaturen, koude, warmte, slechte olie, slecht onderhoud of wat dan ook nog steeds moet presteren en blijven werken.
Hier met ons klimaat kunnen we dus er vanuit gaan dat we dat extra zeker mogen terug gebruiken.
Als je ergens half in een woenstijngebied woont en regelmatig temperaturen boven de 45 graden hebt, zou ik ook niet zo snel gaan tunen.

• alexbl69

Standaard hebben motoren enorme marges. Ze moeten immers met hun volledige potentieel kunnen functioneren bij zowel -30C° als 50C°. Met andere woorden, zowel in Lapland als in Dubai moet je (theoretisch) urenlang 250km/u kunnen rijden.

In ons gematigde klimaat is het geen enkel probleem om wat van die marge te 'pakken'. Bedenk hierbij ook dat het extra potentieel bijna nooit gebruikt wordt. Heb mijn 640i van 340 naar 420pk 'getild'. Hij ging al (afgeregeld) 250km/u, heb sinds de tuning 2 keer 270 gereden (niet meer afgeregeld). Leuk voor een keertje, maar in de praktijk zal ik dat nooit meer doen. Gaat me veel te hard.

Waar ik wel van geniet is de fiks snellere tussen-acceleratie. Alleen het echte M, AMG en RS spul is nog (iets) sneller, maar ook die weten in de praktijk niet van je weg te rijden.

iRacing Profiel

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kazzzdafke schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Heel simpel en ga het proberen heel zwart/wit uit te leggen:

De auto die bmw fabriek af aflevert heeft eigenlijk de specs dat een stage 1 er terug bij doet. De reden dat ze deze beetje terugschroeven of wat meer marge op laten is omdat deze auto ook in extreme temperaturen, koude, warmte, slechte olie, slecht onderhoud of wat dan ook nog steeds moet presteren en blijven werken.
Hier met ons klimaat kunnen we dus er vanuit gaan dat we dat extra zeker mogen terug gebruiken.
Als je ergens half in een woenstijngebied woont en regelmatig temperaturen boven de 45 graden hebt, zou ik ook niet zo snel gaan tunen.
En vergeet de emissie-eisen niet.

En, vaak vergeten, segmenteren: als je een 320i duurder kan verkopen dan een 318i maar ze zijn gelijk, heb je meer winst. Eventueel kan je dan de 318i net ietsje goedkoper in de etalage zetten, zodat je weer onder de prijs van een concurrent duiken kan. Als je zo de markt beter kan bedienen, verkoop je meer auto's.

K46/S1000RR, K26/R1200RT, E61/550i

• JanHenk
Bij de G20/G21 komt binnenkort de 318i op de markt met, jawel, de viercilinder B48 motor... Daar waar de oude F30/F31 nog de B38 (driecilinder variant) werd geleverd.

Met andere woorden, dezelfde viercilinder ligt straks in zowel de 318i, de 320i als de 330i (!!)... :D

Dit geeft wel unieke mogelijkheden voor chiptuning. De fabrikanten leveren namelijk het liefst één type motor en regelen hem dan digitaal in op het gewenste uitstoot en vermogen, zodat er voor ieder wat wils is... Chippen is nog nooit zo leuk geweest als nu :+

(Disclaimer, mogelijk is er wel sprake van een aangepaste koeling etc, waardoor je nooit alle versies op hetzelfde vermogen zou kunnen zetten, maar a la.)

Hiermee annex is de fiscus natuurlijk ook niet blij (drie verschillende auto's die feitelijk hetzelfde zijn behalve een computertje, echter wel totaal verschillende heffing). Hetzelfde effect zie je ook met bijv. achteraf te activeren "opties". Zo kun je bij BMW al de gootlichtassistent achteraf kopen, zelfs voor een bepaalde tijd. De fiscale waarde kan zo laag worden gehouden...

• --MP--

BMW levert zelf ook performance pakketten, wat dus eigenlijk betekend dat ze zelf ook chiptuning leveren.

En je levert vast en zeker in op sommige punten. Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen of dat acceptabel is of niet. Natuurlijk gaat de slijtage omhoog. Echter voor mij maakt het niet uit of mijn versnellingsbak bij 450.000 of bij 500.000 versleten is.... Als hij binnen mijn gebruik maar heel blijft ...

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:39:
Bij de G20/G21 komt binnenkort de 318i op de markt met, jawel, de viercilinder B48 motor... Daar waar de oude F30/F31 nog de B38 (driecilinder variant) werd geleverd.

Met andere woorden, dezelfde viercilinder ligt straks in zowel de 318i, de 320i als de 330i (!!)... :D

Dit geeft wel unieke mogelijkheden voor chiptuning. De fabrikanten leveren namelijk het liefst één type motor en regelen hem dan digitaal in op het gewenste uitstoot en vermogen, zodat er voor ieder wat wils is... Chippen is nog nooit zo leuk geweest als nu :+

(Disclaimer, mogelijk is er wel sprake van een aangepaste koeling etc, waardoor je nooit alle versies op hetzelfde vermogen zou kunnen zetten, maar a la.)

[...]
Dat de blokken identiek zijn, betekent nog niet dat de turbo's, intercooler, inlaat en uitlaat gelijk zijn. Er kunnen wel degelijk grotere verschillen tussen de modellen zitten, dat was geloof ik ook al zo bij de F30 320i vas 328i.

K46/S1000RR, K26/R1200RT, E61/550i

• Pepppie
JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:39:

Die gaat dus moeiteloos naar 240pk /400nm ☺️

• Werelds
noes schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Dat de blokken identiek zijn, betekent nog niet dat de turbo's, intercooler, inlaat en uitlaat gelijk zijn. Er kunnen wel degelijk grotere verschillen tussen de modellen zitten, dat was geloof ik ook al zo bij de F30 320i vas 328i.
En nog wel meer dan dat. Assen en zuigers zijn in sommige uitvoeringen van sommige blokken ook compleet anders. De N55 zie je in vele vormen en over het algemeen gaat het om relatief kleine wijzigingen zoals jij ze noemt: de in- en uitlaat trajecten, iets andere turbo en/of intercooler. Maar de N55 zoals die in de originele M2 ligt is een ander beest: krukas, zuigers, zo'n beetje het hele olie systeem (reservoirs, pompen en koelers). Het is/was geen S55, maar ook meer dan een N55 (zuigers kwamen rechtstreeks uit de S55 als ik me niet vergis).

Neemt niet weg dat bijna elk blok van BMW standaard ver onder maximale potentie geleverd wordt. Het is het 100-200 PK bereik waar je goed op moet letten qua onderdelen; juist van die kleinere blokken is de top versie vaak iets steviger gebouwd.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-02 17:24
Van wat ik ooit begrepen heb is dat de metaallegering ook verschilt tussen de varianten. Dus de beste kwaliteit blokken en onderdelen zijn voor de 335 en de "slechtste" voor de 318. Als je onderdelen na besteld zijn ze altijd van de beste kwaliteit omdat het te duur is om daarin te variëren. Dus zelfs als ze realOEM de onderdeelnummers hetzelfde zijn wil nog niet zeggen dat het kwalitatief ook hetzelfde is.

Maar goed, volgens mij weet niemand het met 100% zekerheid dus het blijft een beetje gissen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• --MP--
Dat verhaal heb ik ook al meerdere keren gehoord, maar dan over zuigers en dergelijke.

En er zijn best een heel aantal mensen die dat wel exact weten, maar die gaan daar echt niets over zeggen. Waarom zou je je geheimhoudingsplicht schenden om een internet held te worden?

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Ja, verhaal ken ik ook ja. Of het waar is, geen idee.

Maar feit is wel dat de vermogens ná chippen (bijv 320 en 330) niet gelijk zijn, dus er zijn in ieder geval verschillen rondom het blok.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• JanHenk
Mijn punt was ook niet dat ze allemaal exact 100% gelijk zijn. Maar ze zijn in de basis wel overeenkomstig en ik weet ook zeker dat BMW zoveel mogelijk standaardisatie nastreeft. Waarom zou je anders de viercilinder in de 318i leggen, daar waar de driecilinder ook voldeed? Sterker nog, de driecilinder is lichter, dito lagere uitstoot etc.

Fair enough, gebruikte materialen en opbouw als turbo's, in- en uitlaat etc. kunnen verschillen. In hoeverre dat daadwerkelijk zo is, weten maar weinig personen. Architectuur is echter sowieso gelijk én de verschillen tussen bijvoorbeeld de 320i en 330i zijn een stuk kleiner dan het vermogen op papier doet vermoeden.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de eerste resultaten van chiptuning op de viercilinder B48 318i. Dat er geen 272pk uit te halen is zoals mijn B48 320i begrijp ik, maar over de 200 moet ie toch wel gaan? In tegenstelling tot de oude driecilinder B38...

Nogmaals, het is een leuke tijd voor de chiptuners. De turbocompressor en standaardisatie bij fabrikanten geeft gewoon mogelijkheden. De laatste stuiptrekkingen van de verbrandingsmotor.. ;)

PS: die PK's interesseren mij eigenlijk geen hol. Maar 420 Nm bij 2.000 rpm rijdt gewoon erg fijn... Mis mijn oude diesel geen moment. Voor ieder wat wils :)

• Werelds
MrFl0ppY schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:50:
Van wat ik ooit begrepen heb is dat de metaallegering ook verschilt tussen de varianten. Dus de beste kwaliteit blokken en onderdelen zijn voor de 335 en de "slechtste" voor de 318. Als je onderdelen na besteld zijn ze altijd van de beste kwaliteit omdat het te duur is om daarin te variëren. Dus zelfs als ze realOEM de onderdeelnummers hetzelfde zijn wil nog niet zeggen dat het kwalitatief ook hetzelfde is.

Maar goed, volgens mij weet niemand het met 100% zekerheid dus het blijft een beetje gissen.
--MP-- schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:55:
Dat verhaal heb ik ook al meerdere keren gehoord, maar dan over zuigers en dergelijke.

En er zijn best een heel aantal mensen die dat wel exact weten, maar die gaan daar echt niets over zeggen. Waarom zou je je geheimhoudingsplicht schenden om een internet held te worden?
Ditte :)

In het voorbeeld van de M2 N55 bijvoorbeeld is de krukas gesmeed (in plaats van gegoten; forged ipv cast in het Engels) en bij mijn weten zijn de zuigers van de S55 dat ook.

• Untouchablezz20
Vrouwlief moest uitwijken voor een vrachtwagen met als gevolg dat we een klapband en velgschade hebben. Schadeherstel BMW geeft aan dat zowel de band als de velg vervangen moeten worden. Volgens de beste meneer van BMW kan het zo zijn dat de velg gaat scheuren. Dan moeten we daar maar op vertrouwen. Alhoewel ik niet helemaal overtuigd ben, want ze konden niet aangeven dat de velg daadwerkelijk gescheurd is. Wat het nog extra zuur maakt, is dat ik twee weken geleden nieuwe banden heb laten monteren...

https://tweakers.net/ext/f/itgsjS27QSi4VCuM4bbiTc7Q/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Jau2XMrS8m7gi6fOqXNUJuE5/thumb.jpg

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:57
Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:50:
Wat het nog extra zuur maakt is, dat ik twee weken geleden nieuwe banden heb laten monteren...
Misschien was de schade met oude banden nog veel groter geweest.

Ik zou even langs een velgenhersteller gaan voor wat deskundiger advies.

• ReneDx
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:38
Bij BMW Schadeherstel is velg schade altijd velg vervangen. Ze nemen geen risico's, want het volgende probleem met je band zien ze je al aankomen.

• Untouchablezz20
_Arthur schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:09:
[...]

Misschien was de schade met oude banden nog veel groter geweest.

Ik zou even langs een velgenhersteller gaan voor wat deskundiger advies.
Is zeker een optie, maar dan is het nog de vraag of ze het kunnen maken en wat het daar gaat kosten. Kan moeilijk weer terug naar BMW...
ReneDx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:29:
Bij BMW Schadeherstel is velg schade altijd velg vervangen. Ze nemen geen risico's, want het volgende probleem met je band zien ze je al aankomen.
Klopt, dat was overduidelijk te merken tijdens het telefoongesprek. Ik zou zelfs moeten tekenen dat ik de velg niet wil repareren en dat alle gevolgschade voor mijn rekening is (logisch ook). Ben nu wel in dubio. Nieuwe velg gaat me 320,- kosten.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:50:
[...]

Is zeker een optie, maar dan is het nog de vraag of ze het kunnen maken en wat het daar gaat kosten. Kan moeilijk weer terug naar BMW...

[...]

Klopt, dat was overduidelijk te merken tijdens het telefoongesprek. Ik zou zelfs moeten tekenen dat ik de velg niet wil repareren en dat alle gevolgschade voor mijn rekening is (logisch ook). Ben nu wel in dubio. Nieuwe velg gaat me 320,- kosten.
Je kan ook kijken of je een losse velg op de kop kan tikken op Marktplaats/eBay.de.

DUT Racing

• Untouchablezz20
Bedankt voor de tips! Heb ik trouwens recht op een leenauto? Of moet je hiervoor ook bijbetalen? Ben het helemaal vergeten te vragen.

• Untouchablezz20
Bedankt voor de tips! Heb ik trouwens recht op een leenauto? Of is dat alleen tegen bijbetaling? Ben het helemaal vergeten te vragen.

Untouchablezz20 wijzigde deze reactie 23-01-2020 20:19 (31%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:19:
Bedankt voor de tips! Heb ik trouwens recht op een leenauto? Of is dat alleen tegen bijbetaling? Ben het helemaal vergeten te vragen.
Dat hangt van je verzekering af. Als de schade sowieso niet gedekt is gaat een leen auto normaal geld kosten.

DUT Racing

• Untouchablezz20
fsfikke schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:21:
[...]

Dat hangt van je verzekering af. Als de schade sowieso niet gedekt is gaat een leen auto normaal geld kosten.
Ben all risk verzekerd via de bmw verzekering ism Allianz. Maar laat het niet via de verzekering doen, want dat gaat me nog meer kosten, uiteindelijk.

• ReneDx
Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Ben all risk verzekerd via de bmw verzekering ism Allianz. Maar laat het niet via de verzekering doen, want dat gaat me nog meer kosten, uiteindelijk.
In dat geval is de leen auto voor eigen rekening. Helaas.. dit is typisch gevalletje pech. Vraag me af of je dat niet gewoon via de verzekering moet laten lopen. De kosten zijn niet enorm vanuit Allianz, gezien de samenwerking.

Denk je dat je zover terug valt in tredes dat je de kosten zelf moet dragen?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:07:
Bedankt voor de tips! Heb ik trouwens recht op een leenauto? Of moet je hiervoor ook bijbetalen? Ben het helemaal vergeten te vragen.
Leen auto?
Laatste keer dat er een wiel was uitgeschakeld kreeg ik gewoon een leenvelg + band mee van de dealer zodat ik zelf in eigen auto kon door blijven rijden tot de nieuwe velg binnen was :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• --MP--
Velgen zou ik zelf niet aan repareren beginnen. Het materiaal is daar gewoon niet voor gemaakt.
Als het nou een Citroen C1 was die de stad niet uit kwam zou ik het wel aandurfen, maar voor op een recente BMW lijkt het me niet de juiste keuze.

Op ebay.de staan vele aanbieders van losse gebruikte velgen, ik vaak ben je dan voor veel minder klaar als een nieuwe velg. En mijn ervaringen met professionele Duitse verkopers zijn erg goed.

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:49
Mijn E87 118i uit 2011 geeft sinds kort een storing aan: motorstoring, vermogensverlies; met een geel motorblokje dat half ingekleurd is. De auto rijdt verder prima, ik heb niet het idee dat er vermogensverlies is, heb er sinds de storing nog een paar lange stukken mee gereden. De foutcode betreft CC-ID 29, zoals hieronder. Volgens mij gaat het om de N43B20 motor, zal ik morgen even checken.

Op internet lees ik dat het mogelijk om een of andere sensor zou kunnen gaan? Is er nog iets dat ik zelf kan controleren of doen voordat ik naar de BMW specialist ga?

TheDeuce wijzigde deze reactie 24-01-2020 17:29 (5%)

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:36

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kan vanalles zijn.

Heb het een keer gehad met vervuilde benzine.

Scantool zal het vertellen.

Snake wijzigde deze reactie 24-01-2020 17:42 (36%)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

ReneDx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Denk je dat je zover terug valt in tredes dat je de kosten zelf moet dragen?
Dat is toch bij elke schade hetzelfde tegenwoordig? Bij mijn laatste schade ging ik over 5 jaar echt bijna 2000 extra aan verzekeringen betalen.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-02 23:09
YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:12:
Met mijn F30 320d stond ik van de week voor een apk bij de dealer, daar gaven ze het advies om bij de volgende servicebeurt het roetfilter te vervangen.

Ze wisten te meldden dat het ergens tussen de 200k en 300k kilometers normaal gedaan wordt.
Mijn auto staat nu op de 260k km dus die valt wel in die range, maar aangezien ik bijna alleen maar snelweg kilometers maak ging ik er vanuit dat mijn roetfilter wel aardig schoon gebrand wordt onderweg.
Ik vroeg me af of er een manier is om te weten hoe het roetfilter eraan toe is om zo'n vervanging te voorkomen/andere oplossing.
Goed punt, ben ik ook benieuwd naar. Ik rij veel snelweg, maar de vorige eigenaar deed dat niet.
Met de ontwikkeling van de deeltjesteller bij de APK lijkt eronderuit meubelen ook geen optie meer. Maar een origineel filter terugplaatsen kost je een nier, dus alternatieven kijken lijkt te lonen.
t_captain schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:51:
Vandaag maar eens 4 nieuwe banden besteld voor de 530. Keek even terug in de geschiedenis. Voorbanden liggen er 85.000 km op, achter dik 60.000. Dik tevreden over de ContiSportContact banden dus het worden weer dezelfde :)
Netjes hoor! Is dat incl winterbanden er tussendoor, of echt op deze set?
Ik heb net de winterset vervangen, ook weer een bak geld kwijt. En de zomerset is ook nog aan de beurt over een paar maanden. Eens kijken hoe lang de boel dan mee kan. Scheelt dat ik veel snelweg rij. Heb een setje goodyears op de achteras van m'n E91 gehad, die hebben het 80k volgehouden. Maar toen reed ik wel met minder koppel dan nu.
Untouchablezz20 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:50:
[...]

[...]

Het is ook de vraag hoeveel tijd en energie je erin wil steken. Ander wiel erop en je zou weer kunnen rijden. Dan kun je met je velg naar een velgenboer en advies vragen. Die kunnen 'm eventueel even op de machine zetten om te zien hoe recht/krom ie is. Dan kun je altijd nog besluiten te laten aanpakken en richten, of een nieuwe te kopen. Maar daar zit dus wel extra werk in. Net als kopen in het buitenland. Anderzijds: als twee uur werk je 100-150 euro oplevert, kan dat wel de moeite zijn.

Ik zou in elk geval niet blindelings doorrijden. Was het een stalen velg geweest, is het een ander verhaal. Maar lichtmetaal kan (onderhuids) scheuren, met alle gevolgen van dien. Daar wil je niet met 150+km/h achter komen.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Banden: 100% op een set. Moet wel zeggen dat het gros van de kilometers ritten van 30 km woon-werk (25 snelweg) zijn, of 100km snelweg naar zakelijke meetings of privé-afspraken. Dus relatief heel weinig stadsverkeer.

• --MP--
Te weinig mooie plaatjes in dit topic de laatste tijd, dus mag ik vast nog wel foto's posten van mijn nieuwe aanwinst.

Helaas werk te elektrische achterklep nu al niet meer goed. Dus dat word een garantie gevalletje.

https://tweakers.net/ext/f/lkHEmOWQ8JFps2yPmyPTdHaK/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/BlRl66BB2u3GswaizCprbmRE/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/aBHvfGyTghYODiNgYjY5cRrP/thumb.jpg

• --MP--
Xander25 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:27:
Mijn E87 118i uit 2011 geeft sinds kort een storing aan: motorstoring, vermogensverlies; met een geel motorblokje dat half ingekleurd is. De auto rijdt verder prima, ik heb niet het idee dat er vermogensverlies is, heb er sinds de storing nog een paar lange stukken mee gereden. De foutcode betreft CC-ID 29, zoals hieronder. Volgens mij gaat het om de N43B20 motor, zal ik morgen even checken.

Op internet lees ik dat het mogelijk om een of andere sensor zou kunnen gaan? Is er nog iets dat ik zelf kan controleren of doen voordat ik naar de BMW specialist ga?

[Afbeelding]
Uitlezen van de code met een OBD scan appje. Zijn diverse vrij goedkope mogelijkheden.
Dan krijg je iets meer idee van waar ja naar moet zoeken.

• Werelds
slelieveld schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:39:
Eindelijk de tijd gehad/genomen het eens te proberen een het werkt inderdaad heel goed. Met de Classic app verbind de telefoon ook met de auto, in tegenstelling tot de nieuwe app.

Eens kijken of ik tijd kan vinden om zelf wat te sleutelen aan de app, de beste man zelf heeft zo te zien ook nog niet veel tijd gehad om verder te ontwikkelen.

Laat wel weer zien dat BMW gewoon echt geen tijd hierin heeft gestoken.

• Beam87
--MP-- schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:00:
Te weinig mooie plaatjes in dit topic de laatste tijd, dus mag ik vast nog wel foto's posten van mijn nieuwe aanwinst.

Helaas werk te elektrische achterklep nu al niet meer goed. Dus dat word een garantie gevalletje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Veel fijne kilometers gewenst:)
Is dit een 440...gezien de gesplitte uitlaat?

Oh ja, tip van de week...bij de Kruidvat verkopen ze voor EUR 1,99 Dr Beckmann ossengalzeep. Doe dat met een kwastje op je stuur en de glimmende laag verdwijnt. Dan krijg je de matte look weer terug. Valt me namelijk altijd op dat nieuwe auto’s netjes schoon zijn gemaakt, maar ze het stuur zo glimmend laten ;)

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:49
--MP-- schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Uitlezen van de code met een OBD scan appje. Zijn diverse vrij goedkope mogelijkheden.
Dan krijg je iets meer idee van waar ja naar moet zoeken.
Thanks, nog tips qua OBD adapter en app?

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
Xander25 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Thanks, nog tips qua OBD adapter en app?
Torque voor android met zo'n bluetooth blokje, wisselende ervaringen mee.
Zelf heb ik een Autophix gekocht. Werkt goed icm E46.https://www.autowolf.nl/n...-nl-obd2-handscanner.html of als je langer kan wachten voor twee tientjes uit china

• elmerblues
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17-02 19:55
Beam87 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:36:
[...]

Volgens mij een pre-LCI 440i GC (tanzanite blauw?) met een individual merino interieur. Mooie bak d:)b

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 14:06
verkeerde link oops

https://link.marktplaats.nl/m1507612413

Maar een even schaamteloze promotie hier van mijn E39 die er uit gaat. Extra korting voor Tweakers! 8)

EvaluationCopy wijzigde deze reactie 26-01-2020 18:01 (26%)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poah zeer dik :o Veel plezier er mee!

• --MP--
Beam87 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:36:
[...]

Oh ja, tip van de week...bij de Kruidvat verkopen ze voor EUR 1,99 Dr Beckmann ossengalzeep. Doe dat met een kwastje op je stuur en de glimmende laag verdwijnt. Dan krijg je de matte look weer terug. Valt me namelijk altijd op dat nieuwe auto’s netjes schoon zijn gemaakt, maar ze het stuur zo glimmend laten ;)
Nog net de "oude" N55 motor. dus nog een 435i, 2 maand later kwam de 440i met de B58

En thanks voor de tip, word je stuur daar niet glad van? Meestal durf ik aan het stuur niet zo veel te doen.
elmerblues schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Volgens mij een pre-LCI 440i GC (tanzanite blauw?) met een individual merino interieur. Mooie bak d:)b
Carbon Black, wat in de praktijk heel donker blauw is. Tanzanite of mediterrane had ik wel gewild, maar niet te vinden icm met de juiste motor / interieur opties. Interieur in inderdaad induvidual kashmir beige.
Cornholio schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:08:
[...]

Poah zeer dik :o Veel plezier er mee!
Thnx :*)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

EvaluationCopy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:58:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Maar een even schaamteloze promotie hier van mijn E39 die er uit gaat. Extra korting voor Tweakers! 8)
Is die hidden oid? Ik moet inloggen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet míjn kleurencombinatie maar dat heet smaak O-) . Veel fijne en veilige KM's gewenst!

• Beam87
--MP-- schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:11:
[...]

Nog net de "oude" N55 motor. dus nog een 435i, 2 maand later kwam de 440i met de B58

En thanks voor de tip, word je stuur daar niet glad van? Meestal durf ik aan het stuur niet zo veel te doen.

[...]

Carbon Black, wat in de praktijk heel donker blauw is. Tanzanite of mediterrane had ik wel gewild, maar niet te vinden icm met de juiste motor / interieur opties. Interieur in inderdaad induvidual kashmir beige.

[...]

Thnx :*)
Ik let ook altijd erg goed op met schoonmaakspullen. Ik gebruik altijd niet-aggressieve spullen. Die zeep is net als groene zeep neutraal.

Bij toeval vond ik onderstaande site waarin iemand blijkbaar hetzelfde heeft gedaan, met hetzelfde stuurwiel als dat ik zelf heb en jij ook hebt.

https://driving-dutchman....r-een-glimmend-stuurwiel/

Ik vind een glimmend stuur persoonlijk altijd nogal smerig ogen.....vooral als je weet dat het van nature heel mat moet zijn.

Beam87 wijzigde deze reactie 26-01-2020 14:56 (13%)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:53
Eagle Creek schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Is die hidden oid? Ik moet inloggen.
Hij heeft een link naar zijn eigen mp omgeving gepost

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Catch22 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Hij heeft een link naar zijn eigen mp omgeving gepost
Zal lekker gaan met de verkoop dan _/-\o_ :+ .

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 14:06
Eagle Creek schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Zal lekker gaan met de verkoop dan _/-\o_ :+ .
Dat was inderdaad heel handig ja, nieuwe poging: 8)7

https://link.marktplaats.nl/m1507612413

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• --MP--
Eagle Creek schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Het is niet míjn kleurencombinatie maar dat heet smaak O-) . Veel fijne en veilige KM's gewenst!
Dank, en puur uit nieuwsgierigheid, wat zou wel een combinatie naar jou smaak zijn?

• ReneDx

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dachboard met leer :D :9~

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-02 23:09
Het ziet er chic uit ja, zo'n dashboard met leder bekleed. Maar laten we eerlijk zijn: héb je er ook echt iets aan? Ik had voor dat geld liever getinte ramen of stuurverwarming besteld, denk ik.
Ieder z'n keuzes natuurlijk, maar ik vind dat echt een vrij zinloze optie.

Wel een nette auto inderdaad. Mooie combi.

• alexbl69
Altijd wel leuk om in te grasduinen... relatief jonge auto's met een giga-waardedaling.

Bij deze de M850i: https://www.autoscout24.n...pe=hp&cy=NL&atype=C&ac=0&

Nu te koop vanaf €107K. Die 2 van 115K kosten 200K als je ze bij elkaar klikt. Nog geen jaar oud, amper 10K km.

Bedenk me dan altijd welke opportunist dit gekocht heeft, en bedenk me dan dat deze aankoop waarschijnlijk geleidt heeft tot een faillissement. Of is er een andere reden dat iemand deze auto's met zo'n onvoorstelbare afschrijving weer inruilt?

iRacing Profiel

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:01
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:29:
Altijd wel leuk om in te grasduinen... relatief jonge auto's met een giga-waardedaling.

Nu te koop vanaf €107K. Die 2 van 115K kosten 200K als je ze bij elkaar klikt. Nog geen jaar oud, amper 10K km.

Bedenk me dan altijd welke opportunist dit gekocht heeft, en bedenk me dan dat deze aankoop waarschijnlijk geleidt heeft tot een faillissement. Of is er een andere reden dat iemand deze auto's met zo'n onvoorstelbare afschrijving weer inruilt?
Ik heb verder niet echt gekeken, maar denk dat dit demo's zijn die voor proefritten zijn ingezet.

• --MP--
Pannencouque schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:28:
Het ziet er chic uit ja, zo'n dashboard met leder bekleed. Maar laten we eerlijk zijn: héb je er ook echt iets aan? Ik had voor dat geld liever getinte ramen of stuurverwarming besteld, denk ik.

Getinte ramen ben blij van dat ze er niet op zitten. Vind ik persoonlijk niet mooi.
De rest van de opties zit er eigenlijk ook wel op, dus ja ook stuurwiel verwarming ;)

Als ik hem zelf nieuw had besteld dan denk ik ook dat ik van veel opties de prijs te hoog had gevonden ten opzichte van de meerwaarde. Maar bij een gebruikte auto is het wel leuk dat het er allemaal op zit. Zeker omdat je dit maar heel beperkt terug ziet in de prijs.

• ReneDx
Pannencouque schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:28:

Leder dashboard klik je ook niet aan in plaats van X, dat neem je omdat het je hele beleving nét die extra upgrade geeft. Overigens bevat het meestal extended leather; dus ook bovenaan de deuren, middenconsole en rondom de bedieningen.

Het voelt voor mij heel wat luxer en netter, ook na 3 jaar nog. Dat is imho het verschil in minimale kosten zeker waard. Die inmiddels toch al afgeschreven zullen zijn voor de persoon in kwestie hier.

• alexbl69
m.lammers schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:37:
[...]
Ik heb verder niet echt gekeken, maar denk dat dit demo's zijn die voor proefritten zijn ingezet.
Kan wel kloppen inderdaad, ze hebben ook allen geen vorige eigenaar. Wel apart dat een dealer er dan voor kiest om een witte als demo te nemen.

Het verschil met een nieuwe blijft astronomisch groot. Bij wat meer gangbare modellen is de afschrijving (ook procentueel) toch niet zo gigantisch?

iRacing Profiel

• kazzzdafke
Het is ook geen echt leder, maar sensatec.
Ik heb deze ook en het geeft toch wel een visuele upgrade.

• --MP--
kazzzdafke schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:28:
Waar baseer je dat op? Ik dacht dat BMW altijd netjes vermelde als het om Sensatec ging.
Bij mij staat onderstaande in productiespecificaties, dus lijkt me gewoon echt leder?

Upper dash board: Leather Walknappa black (nb. 7 963 181 / Sun Reflective Technology). Sewing thread black (nb. 1 905 499), code 0020. Quilting yarn black (nb. 1 963 800), code 0020. Contrast stitching in cream beige: - Dash board around instrument cluster (black leather-covered range) Sewing thread cream beige (nb. 7 028 837), code 0760 D. Quilting yarn cream beige (nb. 7 028 845), code 0760 D. ********************************************************************
Lower dash board: Leather Merino kashmir beige (nb. 7 983 332 / Sun Reflective Technology). Sewing thread cream beige (nb. 7 028 837), code 0760 D. Contrast stitching in criollo brown: - Dashboard (kashmir beige leather-covered range) - Glove box (kashmir beige leather-covered range) Sewing thread terra (nb. 7 146 337), code 1844 D. Quilting yarn criollo brown (nb. 7 967 448), code 1865 F.

• kazzzdafke
Bij mij op de offerte staat de officiële code: 4AW; Dashboard overtrokken met Sensatec

Het zou kunnen dat er nog een andere optie is, maar voor de G30 was enkel bovenstaande.
Ik heb voorlopig ook geen andere gezien dan sensatec leder. Alleszins, zelfde "leder" als wat ik heb :)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kazzzdafke schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:28:
Je hebt ook nog de optie XT1: BMW Individual dashboard in leder

DUT Racing

• ReneDx
kazzzdafke schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:06:
Bij mij op de offerte staat de officiële code: 4AW; Dashboard overtrokken met Sensatec

Het zou kunnen dat er nog een andere optie is, maar voor de G30 was enkel bovenstaande.
Ik heb voorlopig ook geen andere gezien dan sensatec leder. Alleszins, zelfde "leder" als wat ik heb :)
Volgens mij heb je ook nog Individual optie op de 3, 4 en 5. Ik weet wel dat bij de 7 het standaard imitatie leder is en je kan upgraden naar volwaardig Merino leder. O+

Edit: Ah, hierboven was me voor :P

ReneDx wijzigde deze reactie 27-01-2020 12:43 (3%)

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:47

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ReneDx schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Leder dashboard klik je ook niet aan in plaats van X, dat neem je omdat het je hele beleving nét die extra upgrade geeft. Overigens bevat het meestal extended leather; dus ook bovenaan de deuren, middenconsole en rondom de bedieningen.

Het voelt voor mij heel wat luxer en netter, ook na 3 jaar nog. Dat is imho het verschil in minimale kosten zeker waard. Die inmiddels toch al afgeschreven zullen zijn voor de persoon in kwestie hier.
Leren dash kwam er bij mij bij ivm blauwe stiksels in de stoelen etc. Al weet ik eerlijk gezegd nieteens zeker of het echt leer is? :D ;

Oogt wel erg fraai overigens, nut heeft het totaal niet verder.

(nu ik de reacties lees lijkt het kunstleer te zijn)
kazzzdafke schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:06:

Tweaker meld zich met een G21 en sensatec ;)
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:29:

Ken in mijn prive kringen wel wat mensen die vergelijkbare acties uithalen, iedere 2 jaar een nieuwe Range Rover kopen met een nieuwprijs van >€250.000... schrijf je misschien wel €150k af in 2 jaar 8)7. Aantal rijden dit soort auto's ook strikt zakelijk (omdat de bijtelling nogal hoog is :D).
Het is volgens hem goedkoper dan om de 2 jaar wisselen van vrouw _/-\o_ .

Leuke auto om te kopen over een x aantal jaar overigens!. Heb het idee dat een M850i de behoefte richting een echte M8 wel wat verkleind.

Tortelli wijzigde deze reactie 27-01-2020 13:08 (54%)

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True