Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 210 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:01

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter

aa

In dit topic kun je al je vragen over BMW kwijt en met andere BMW-bezitters praten. Ook Mini-, Alpina-, AC Schnitzer en Rolls-Royce eigenaren zijn hier van harte welkom.

De geschiedenis

Bayerische Motoren Werke

Oprichting

BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen omdat dit vlakbij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik lag, een Duitse vliegtuigenfabriek van een zoon van Nikolaus Otto. De vormgeving van het hedendaagse logo is dan ook hiervan afgeleid, het embleem maakte namelijk zijn eerste verschijning in een advertentie waarbij het logo stond afgebeeld op een propeller. Sinds dien gebruikt het bedrijf het welbekende ronde logo. De kleuren, wit en blauw, stammen echter af van de Beierse vlag.

Eerste Wereldoorlog

In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

In 1922 werd de eerste motorfiets door het bedrijf ontworpen. De motorfiets werd binnen 9 maanden ontworpen en in 1923 gepresenteerd op de motorshow van Berlijn. De motor, ook bekend als de R32, werd aangedreven door een twee-cilinder. Het unieke hiervan was dat het vermogen direct werd afgeleverd aan het achterwiel via een aandrijfas, iets wat in die tijd nog onbekend was. BMW gebruikt deze techniek nog steeds op hedendaagse motoren.

De R 32

In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspan werd ook Wehrmachtsgespann genoemd. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd.
BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets plaatsten de machines naar hun eigen fabrieken over, en gingen de ontwerpen nabouwen. Zo wordt het type "Wehrmacht" heden ten dage nog steeds geproduceerd, in een vorm die slechts beperkte wijzigingen heeft ondergaan. Rusland produceert het type onder de naam Oeral; de Oekraïne onder de naam Dnjepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel' in licentie van het Italiaanse Isetta en grote limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een indrukwekkend gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was.

Een aantal Klassiekers hiervan waren de BMW 501, BMW 503 en de BMW 507

In 1972 werd het nieuwe hoofdkantoor van BMW afgeleverd, speciaal voor de olympische spelen die destijds werden gehouden. Het ontwerp komt van de Duitse architect Karl Swanzer. Het gebouw heeft de karakteristiek van een 4-cilinder motor. De gedachte hierachter was dat er korte routes moesten komen tussen de ontwikkel en ontwerp afdeling, marketing en sales afdeling etc. Volgens Karl Swanzer beinvloed dit de operationele efficienty. Het gebouw heeft in totaal 22 verdiepingen en biedt ruimte aan ruim 1500 medewerkers.

Het hedendaagse hoofdkantoor in Munchen, Duitsland

Het merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met achterwielaandrijving en een 6-in-lijn cilindermotor onder de motorkap. Zoals vele andere automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een pompeuze retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.

BMW kwam met idee van een compleet nieuwe lijn, namelijk BMW i. Een assortiment van elektrische voertuigen met nieuwe technieken, waarbij premium design en het gebruik van duurzame materialen centraal staan. In 2013 werd het eerste voertuig van de nieuwe i lijn gepresenteerd, namelijk de BMW i3. De i3, ook wel bekend als de Megacity vehicle, was het eerste voertuig dat een volledig elektrische aandrijving had. De i3 was speciaal ontwikkeld voor het gebruik in een stedelijke omgeving. In 2014 werd een nieuw voertuig aan de elektrische i lijn toegevoegd, de BMW i8.

BMW nu

BMW onderscheidt zich op dit moment door stijlvol/gewaagd design, luxe en uitstekende rijeigenschappen. Ook hun revival van de Mini heeft menig autofabrikant versteld doen staan! De laatste modellen vind je of prachting of afschuwelijk.

Handige BMW-links

http://www.realoem.com/bmw/ Handige site om BMW onderdelen op te zoeken voor alle modellen!
Wikipedia: BMW - Wikipedia, the free encyclopedia BMW wiki, handig voor interne typenummers en de historie van het merk en dergelijke op te zoeken.
http://bmwfans.info/ Zelfde info als realoem.com, echter makkelijker te navigeren. :)

De modellen

BMW
BMW 1 Serie
BMW 2 Serie
BMW 3 Serie
BMW 4 Serie
BMW 5 Serie
BMW 6 Serie
BMW 7 Serie
BMW 8 Serie
BMW X serie
BMW Z serie
BMW ///M serie
BMW i "New Energy Vehicle"

Mini
Mini Cooper
Mini Countryman
Mini Clubman
Mini Cooper “John Works”

Rolls Royce
RR Phantom
RR Ghost
RR Wraight

Een compleet overzicht van de huidige BMW-modellen kan hier worden bekeken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Beam87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:45:
[...]

Vind die typerende ringen stuk mooier staan 8). Ik erger mij niet aan de witte wijzers, maar in het donker oogt het beter met dat rood.

Wil mij trouwens niet als Phusebox gedragen hier, want BMW rijdt het beste, maar heb wel wat andere ergernissen over mijn 1 Serie (okt. 2017):
- gekraak van rubbers. Rubbers zijn in de garantie vervangen en het gekraak is grotendeels opgelost, al hoor ik nog wel bij putten etc. soms tikjes vanuit de omlijstingen/rubbers. Daarnaast hoor ik linksvoor bij 120-130 km/u een fluitend geluid;
- de trommels bij remmen voor en achter roesten vrij hevig. Zeker met 378 spaak zie je dat erg goed, maar vind ik bij een BMW eigenlijk niet kunnen. Dit zal wel niet in de garantie zitten gok ik zomaar :P
- de automatische verlichting gaat in veel gevallen pas erg laat op volledig dimlicht. Rijden alle andere auto's al met dimlicht, rij ik nog met (automatisch) dagrijlicht.

Iemand met dezelfde zaken?
Dat roesten viel me ook, en ja ook dat laat schakelen van de verlichting. Raar dat het ook niet aangaat wanneer de regensensor detecteert dat er regen is, dat was ik ook gewend.

Mijn rammel is opgelost, lijkt het, het was de fles motorolie in de tas die met klittenband aan de binnenkant linksachter vast zit, blijkbaar had de klittenband losgelaten en knalde die fles steeds tegen het metalen frame aan wat daar zit met de LED aansturing denk ik dat het is?

Ik zag ook al roest aan de veerpoten, of ja gewoon volledig verroest. (Nou ja, roestlaagje eigenlijk)

[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 20-09-2018 15:47]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-04 08:23
@Beam87 Gaat dat zo snel roesten? Heb je de dealer al om advies gevraagd? Mocht het niet te veel moeite zijn, wil je dan een foto hiervan plaatsen?

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
Untouchablezz20 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:45:
@Beam87 Gaat dat zo snel roesten? Heb je de dealer al om advies gevraagd? Mocht het niet te veel moeite zijn, wil je dan een foto hiervan plaatsen?
Ik heb het nog niet gevraagd. Ik ben bang dat ze gaan zeggen: hoort er bij. De verklaring bij de rubbers was namelijk ook iets met siliconen uit de wasstraat.

Ik kan geen foto's plaatsen blijkbaar...maar heb wel een foto.

• Untouchablezz20
Beam87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:33:
[...]

Ik heb het nog niet gevraagd. Ik ben bang dat ze gaan zeggen: hoort er bij. De verklaring bij de rubbers was namelijk ook iets met siliconen uit de wasstraat.

Ik kan geen foto's plaatsen blijkbaar...maar heb wel een foto.
Je kunt de foto’s uploaden via bijvoorbeeld www.imgur.com en dan de link hier plaatsen. Wat een vreemde verklaring van de dealer om te zeggen dat het door de wasstraat komt.

• Untouchablezz20
Excuus, ging iets fout tijdens het bewerken.

[Voor 89% gewijzigd door Untouchablezz20 op 20-09-2018 16:52]

• Beam87
https://imgur.com/a/1HIh1rE[/img]

[Voor 67% gewijzigd door Beam87 op 20-09-2018 16:53]

• Beam87
Untouchablezz20 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:51:
[...]

Je kunt de foto’s uploaden via bijvoorbeeld www.imgur.com en dan de link hier plaatsen. Wat een vreemde verklaring van de dealer om te zeggen dat het door de wasstraat komt.
Uiteindelijk is het wel opgelost door vervangen van de rubbers, maar daarvoor ben ik een keer bij de dealer geweest voor schoonmaken, nog een keer voor het plakken van tape en een derde keer pas voor het vervangen.

• Untouchablezz20
Dat is niet mis! Het lijkt me vreemd als je hier genoegen mee moet nemen.

[Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 20-09-2018 16:58]

• Phusebox
  • Nu online
Beam87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:33:
[...]

Ja die bullshit... en als het geen bullshit is dan mogen ze na 10 jaar of hoe lang dit al bekend is iets aan die rubbers doen. Overigens doen ze zelf de auto's ook door de wasstraat, met alle gevolgen van dien, wanneer je voor een beurt gaat.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:55

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ziet er meer uit als deel van je remschijf.
(je remschijven zijn idd geen rvs ;) )

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Beam87
YakuzA schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:59:
[...]

Ziet er meer uit als deel van je remschijf.
(je remschijven zijn idd geen rvs ;) )
Ja, ik heb ze trommels genoemd, omdat je anders verwarring krijgt met de 'roest' op de verticale schijven dat je er bij remmen weer af remt.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 11:21
Ok, zo iedereen vind mijn F11 wel OK, maar het mag geen Diesel zijn :( Er komt vast nog wel iemand langs toch? ;) (stiekemhetnieuwetopicinmijnlijstkrijgenpost)

• YakuzA

YakuzA

Beam87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:01:
[...]
Ja, ik heb ze trommels genoemd, omdat je anders verwarring krijgt met de 'roest' op de verticale schijven dat je er bij remmen weer af remt.
Ziet er idd veel roestiger uit dan die bij mij.
Die van 2 a 3 jaar zijn beetje donkergrijs en die van 1 jaar oud zitten alleen onder het remstof.

PSN

• Phusebox
  • Nu online
Zo zien die van mij er uit na 4 maanden. Weet niet of het beginnend roest is dat je ziet of gewoon roestig stof van de schijven.

Woon je dicht bij zee? @Beam87

• Beam87
Phusebox schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:23:
Zo zien die van mij er uit na 4 maanden. Weet niet of het beginnend roest is dat je ziet of gewoon roestig stof van de schijven.

[Afbeelding]

Woon je dicht bij zee? @Beam87
Nee, totaal niet eigenlijk...en spuit alles ook regelmatig netjes schoon. Denk dat ik even langs de dealer ga, die waarschijnlijk niets kunnen doen. Daarna naar een autoschadeherstelbedrijf om er coating op te laten spuiten is denk enige optie.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:25
Bij m'n 16 jaar oude E46 ziet het er niet zo uit... :X

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Beam87
Vind die roest wel bijzonder. Het is namelijk wel erger geworden sinds maart en toen lag er toch al lang geen zout meer op de weg. Daarnaast is het ook bij alle vier de wielen het geval helaas...
Ik vind het jammer, want ik onderhoud de auto zeer goed en heb nu al een aantal zaken waarvan ik denk: daar kan ik weinig aan doen...

• sig69
  • Laatst online: 01-04 22:24
sig69 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:37:
Vanmiddag even langs de garage gereden. Het geluid was gelukkig duidelijk aanwezig.

[...]

Dat deden zij ook inderdaad. Ze vermoeden eerder de uitlaat of iets dergelijks, maar er was op dat moment geen brug vrij om 'm even op te zetten. Ben in ieder geval gerust gesteld dat ik niks stuk rij, volgende week een afspraak.
Het mysterie is opgelost: gescheurd uitlaatspruitstuk. Gelukkig niet de bak.

Roomba E5 te koop

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Die roest verbaasd mij. Die verwacht je bij corsaatje of een astra, niet bij een nieuwe bmw.

| live and give like no one else |

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-03 17:21

Snake

Los Angeles, CA, USA

Lijkt alsof iemand dit onderdeel heeft geschuurd en dat het niet is gelakt naderhand...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Fototje van mijn 320i 2017 tijdens de zomervakantie onlangs. (beetje tvp :X)

[Voor 50% gewijzigd door BMW_M3 op 21-09-2018 08:38]

Signature

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-11-2022
Als je veel de hogedrukspuit gebruikt om je velgen te reinigen kan dit idd voorkomen.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Toff

FP ProMod
@Beam87 Dat ziet er echt niet normaal uit.
Mijn 1er is 4 jaar oud en ik woon/kom dicht bij zee. Gaat (helaas) geregeld door de wasstraat.Toch zit er voor totaal geen roest en achter een paar kleine plekjes (minder dan 5% van het oppervlak).
Geen idee waar het vandaan komt en het ziet er oppervlakkig uit, maar vreemd is het wel, op zo'n jonge auto.

• Moshi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
Beam87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:13:
Vind die roest wel bijzonder. Het is namelijk wel erger geworden sinds maart en toen lag er toch al lang geen zout meer op de weg. Daarnaast is het ook bij alle vier de wielen het geval helaas...
Ik vind het jammer, want ik onderhoud de auto zeer goed en heb nu al een aantal zaken waarvan ik denk: daar kan ik weinig aan doen...
Ik had ook vrij ernstige roest daar. Lijkt er bij jou op dat iemand met de schuurmachine de oude roest weg heeft proberen te krijgen met als resultaat dat de coating verwijderd is en dat alles nu roest.

Overigens simpel op te lossen: andere schijven erop zetten. Zelf gedaan en nu helemaal geen roest meer.

• Beam87
elmerblues schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:53:
Als je veel de hogedrukspuit gebruikt om je velgen te reinigen kan dit idd voorkomen.
Het is niet zo dat ik elke week in de wasbox sta hoor ;)...denk gewoon gemiddeld. Heb altijd hetzelfde gedaan bij een 7 Serie E38, een Renault Clio en een Golf V maar daar had ik er nooit last van...en dan vind ik het alsnog raar dat BMW daar in dit geval zulk roestgevoelig materiaal gebruikt...het is geen Opel toch?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Roest op de remschijven hoeft op zich niks te betekenen, ja het is minder mooi dan zilver/grijs. Maar bij een auto uit 2017 zou zelfs een schijf zonder coating nog niet zo bruin mogen zijn.

Dit zijn Bosch schijven 6 jaar oud (uit m'n hoofd):
20180208_150533 by Chris Hogevonder, on Flickr

Ter vergelijk, dit waren mijn remschijven voor (onbekend merk en leeftijd):
20180214_192951 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze hadden ook ooit zo'n grijze coating, maar was inmiddels volledig verdwenen. Maar daar is wel meer dan jaar en ruim 200.000km overheen gegaan en valt als volledig normaal te beschrijven.

Uiteindelijk zal iedere stalen remschijf gaan roesten. Staal met hoog koolstofgehalte (wat nodig is voor een remschijf) heeft namelijk die eigenschap. Combineer dat met de hoge temperatuur die een schijf kan bereiken en het punt dat ze open en bloot aan de elementen staan en roest is geen vraag meer, hoe goed de bescherming ooit was.

Roest op het naafgedeelte (het trommeltje) beïnvloedt de werking ook niet, het ziet er alleen minder mooi uit.

Laat ik ook m'n BMW maar weer eens showen:
IMG_0686.JPG by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_20180723_180001 by Chris Hogevonder, on Flickr

Dit was afgelopen zomer op vakantie in Noorwegen :)

Inmiddels 21 jaar oud en met 380.000 km op de teller, maar heeft ons zonder noemenswaardige problemen (een verloren knipperlichtlens en logo van een naafkapje) naar midden Noorwegen gebracht en weer terug. En z'n (begrensde) top van 210 km/u haalt hij nog steeds makkelijk 8)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• VinnieV
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 07:47
Snake schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:41:
[Afbeelding]

Lijkt alsof iemand dit onderdeel heeft geschuurd en dat het niet is gelakt naderhand...
De naven roesten bij nieuwe BMW's op dit moment bijna allemaal. Ik heb ze op mijn auto al 2 keer laten spuiten omdat ik vind dat het er niet uit ziet op een nieuwe auto van 65k. Zeker met open velgen (ik heb M velgen in ferro). Ik geloof dat ze het vliegroest noemen?

PSN gamertag: H3nk13024

• Beam87
VinnieV schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:46:
[...]

De naven roesten bij nieuwe BMW's op dit moment bijna allemaal. Ik heb ze op mijn auto al 2 keer laten spuiten omdat ik vind dat het er niet uit ziet op een nieuwe auto van 65k. Zeker met open velgen (ik heb M velgen in ferro). Ik geloof dat ze het vliegroest noemen?
Misschien gebruiken ze die van andere leverancier (?)....oké, ik weet dat dit waarschijnlijk bij iedere auto kan voorkomen ongeacht het merk, maar bij BMW betaal je niet te zuinig voor die auto en vind dus eigenlijk dat het niet zo snel zou moeten gebeuren...of ik ben misschien een zeikerd, maar het is geen Opel of Peugeot of zo..

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-03 17:21

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hopelijk dit weekend ook wat mooie foto's maken van de auto.

Alleen jammer dat ik een stuk lak kwijt ben vanvoor op de bumper :(

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Net weer een auto van een tweaker gecodeerd. 👍🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik overweeg om volgend jaar een Z3 te kopen. Er zijn er redelijk wat te vinden, dus de prijzen vallen mee.

Mn daily driver is een leasewagen van het werk, bedoeling is om de Z3 als fun wagen te gebruiken, een keertje in het weekend naar zee, een keertje op zomer vakantie in Zwitserland.

Mijn huidige wagens hebben steeds 150-160 PK gehad (3 serie / 5 serie / A4, telkens diesel), en dat vind ik een aangenaam vermogen. Uiteraard is een Z3 wat lichter en kan het dus met wat minder, of is dat een foute redenering?

Kilometerstanden op 2dehands sites variëren, maar ik wil toch niet teveel boven de 100K gaan (denk ik)

Zijn er zaken waar je moet op letten?

You don't need eyes to see, you need vision

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Staat van het dak.
Zou altijd de voorkeur hebben voor een 6 cilinder (loopt mooier, klinkt beter en levert meer vermogen). Als je nu vooral diesels hebt gereden zal het vermogen onderin toeren van een (b.v.) 2.0 4 cilinder benzone motor (zonder turbo) je ook tegenvallen.

Valt me overigens op (ff snel gekeken) dat er nog best behoorlijke bedragen gevraagd worden voor een Z3 met de 2.8 of 3.0 motor.

@Tylen wat pas je meestal aan?.

[Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 22-09-2018 10:29]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:13
Is een Z4 (vroege bouwjaren) niet een stuk frisser/moderner? 🤔

• Tortelli

Tortelli

@Typhone zat ik ook al aan te denken, lijkt prijstechnisch ook weinig uit te maken?.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

Yalopa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:45:
Ik overweeg om volgend jaar een Z3 te kopen. Er zijn er redelijk wat te vinden, dus de prijzen vallen mee.

Mn daily driver is een leasewagen van het werk, bedoeling is om de Z3 als fun wagen te gebruiken, een keertje in het weekend naar zee, een keertje op zomer vakantie in Zwitserland.

Mijn huidige wagens hebben steeds 150-160 PK gehad (3 serie / 5 serie / A4, telkens diesel), en dat vind ik een aangenaam vermogen. Uiteraard is een Z3 wat lichter en kan het dus met wat minder, of is dat een foute redenering?

Kilometerstanden op 2dehands sites variëren, maar ik wil toch niet teveel boven de 100K gaan (denk ik)

Wij hebben een Z3 2.0S gehad (kleine 6 cylinder) en dat was echt een heerlijke auto enkel voor mij te weinig beenruimte. Die 6 cyl. liep prachtig en het verbruik was ook te overzien. En niet onbelangrijk: Probleemloze techniek!
Wij hebben bij aanschaf ook even naar de vroege Z4's gekeken, maar volledig afgeknapt op het uiterlijk van met name de achterkant van dat model.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Bassie90
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 22:43
Tylen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:25:
Net weer een auto van een tweaker gecodeerd. 👍🏻
Nogmaals dank en geniet van je biertjes d:)b

• Tylen

Tylen

Bassie90 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:16:
[...]

Nogmaals dank en geniet van je biertjes d:)b
Vanavond is de vrouw niet thuis en ze liggen koud. Gaat helemaal goed komen hahaha.

• Untouchablezz20
Klopt het dat Apple CarPlay niet mogelijk is op een navigation business?

• Tylen

Tylen

Tortelli schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:35:
Staat van het dak.
Zou altijd de voorkeur hebben voor een 6 cilinder (loopt mooier, klinkt beter en levert meer vermogen). Als je nu vooral diesels hebt gereden zal het vermogen onderin toeren van een (b.v.) 2.0 4 cilinder benzone motor (zonder turbo) je ook tegenvallen.

Valt me overigens op (ff snel gekeken) dat er nog best behoorlijke bedragen gevraagd worden voor een Z3 met de 2.8 of 3.0 motor.

@Tylen wat pas je meestal aan?.
Stop/Start op ingestelde stand laten staan. Drl op achterlichten. Radio uit bij deuren open. Ramen dicht door laten gaan bij deur open. Vim, legal notice uit rtc etc.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:25
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:58:
Klopt het dat Apple CarPlay niet mogelijk is op een navigation business?
Klopt is alleen optie bij professional uitvoering. (Tegen jaarlijkse betaling overigens).

Weet iemand waar ik kan vinden wat een nieuwe Alpina XD3 kost in Nederland? Er is geen dealer meer in Nederland maar het schijnt dat alle BMW dealers wel een Alpina kunnen bestellen.

[Voor 24% gewijzigd door ChiLLeR op 22-09-2018 15:18]

>> Signature?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na lang zoeken eindelijk een opvolger gevonden voor de BMW 116i van mijn pa. Er moesten wel een paar opties aanwezig zijn en eigenlijk hadden we de zoektocht gestaakt voor een BMW 3. Het is volgens mij een van de zeldzaamste pakketten, het safety pakket. Er was nog een twijfel tussen de 330e en de 318i. Het is de 318i geworden mede door het m pakket, lichtpakket, leder, sportstoelen, shadow line, digitale km/toerenteller, pdc voor en achter, etc. Wat een mooie auto, ook mede door de 18 inch velgen en dit is echt genieten. Ondanks de maar 136 pk gaat de BMW top. Je merkt wel dat deze iets trager is dan de 116i maar de motor pakt mooier en soepeler op. Ook de automaat rijdt veel verfijnder en het start stop systeem is veel beter geworden. Het is wel een hele mooie overstap van de 1 naar de 3 serie maar als je ziet qua kosten voor de meerprijs voor de pakketten welke aanwezig is op deze 3 serie, dan praat je bijna over een derde van de basisprijs van de 3 serie.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Tylen

Tylen

Euhh pics???

• Untouchablezz20
itsalex schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:01:
Na lang zoeken eindelijk een opvolger gevonden voor de BMW 116i van mijn pa. Er moesten wel een paar opties aanwezig zijn en eigenlijk hadden we de zoektocht gestaakt voor een BMW 3. Het is volgens mij een van de zeldzaamste pakketten, het safety pakket. Er was nog een twijfel tussen de 330e en de 318i. Het is de 318i geworden mede door het m pakket, lichtpakket, leder, sportstoelen, shadow line, digitale km/toerenteller, pdc voor en achter, etc. Wat een mooie auto, ook mede door de 18 inch velgen en dit is echt genieten. Ondanks de maar 136 pk gaat de BMW top. Je merkt wel dat deze iets trager is dan de 116i maar de motor pakt mooier en soepeler op. Ook de automaat rijdt veel verfijnder en het start stop systeem is veel beter geworden. Het is wel een hele mooie overstap van de 1 naar de 3 serie maar als je ziet qua kosten voor de meerprijs voor de pakketten welke aanwezig is op deze 3 serie, dan praat je bijna over een derde van de basisprijs van de 3 serie.
Trager dan de 116i? Ben benieuwd naar de pics.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je merkt wel dat deze iets trager is dan de 116i maar de motor pakt mooier en soepeler op.
Lijkt me niet, wellicht nog wat voorzichtig met het gas intrappen? Overigens; je kunt deze motoren heerlijk chippen (220pk / 330Nm) zonder risico. Dan rijden ze pas fijn!

Nb; en altijd 98 tanken. Verschil in prijs t.o.v. 95 haal je er makkelijk uit door de extra kilometers die je rijdt en de motor gaat er zelf een stuk mooier van lopen.

• itsalex
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:51:
[...]

Trager dan de 116i? Ben benieuwd naar de pics.
Ja want de 3 serie is wel 1400 kg op 136 pk tegenover de 136 pk op de 1 serie met ongeveer 1200 kg en dat merk je wel en zeker boven de 120 km/h maar voor de rest is het een topauto.

• Tortelli

Tortelli

330E en 318 is nogal een verschil volgens mij?. Waarom dan niet gaan voor de 320?. Heb een keer met de (recente, 3 cilinder) 318i gereden en er is niets mis mee,maar een vermogens overschot is eeeeeeh anders :D.
Pepppie schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:45:
[...]

Lijkt me niet, wellicht nog wat voorzichtig met het gas intrappen? Overigens; je kunt deze motoren heerlijk chippen (220pk / 330Nm) zonder risico. Dan rijden ze pas fijn!

Nb; en altijd 98 tanken. Verschil in prijs t.o.v. 95 haal je er makkelijk uit door de extra kilometers die je rijdt en de motor gaat er zelf een stuk mooier van lopen.
Uit de recentere (3 cilinder) 318i's (en Mini Cooper) kun je volgens mij veel minder vermogen halen dan de oudere 1.6 4 cilinder?.

@Untouchablezz20 wat ik zo snel zie halen ze zo'n 170pk uit die 1.5 3 cilinders?.

[Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 23-09-2018 11:26]

• Untouchablezz20
Pepppie schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:45:
[...]

Zit nogal verschil in prestaties bij verschillende aanbieders. Sommige bieden 170 PK na een kuurtje, en enkele bieden 220 PK. Hoe dan ook, best knap om dat uit een 1.5 3 cyl te persen.

• itsalex
  • Niet online
Tortelli schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:24:
[...]

330E en 318 is nogal een verschil volgens mij?. Waarom dan niet gaan voor de 320?. Heb een keer met de (recente, 3 cilinder) 318i gereden en er is niets mis mee,maar een vermogens overschot is eeeeeeh anders :D.
Verschil? Nou dat valt wel mee ;)
Je gaat van de 0-100 in 9,2 sec naar de 6,1 sec, aantal pk's gaan van 136 pk naar de 250 pk haha

Het overschot is er gewoon bijna niet en dat merk ik met mijn Golf GTE wat echt voldoende power doet. Als je daar even in de GTE modus zet, dan voel je wat de boost doet en wat je dan met je gaspedaal kan doen.

Maar de BMW 318i is redelijk afgeladen qua opties en de 330e miste wel een aantal opties en mijn pa is geen sprintentrekker en zeker hier rond Amsterdam heeft 250 pk heel weinig zin. Het enige welk doel het heeft is dat je als eerste bij het volgende stoplicht bent (geen verkeerslicht maar echt stoplicht). Elektrisch rijden heeft ook geen zin omdat je hier bijna niet tot niet kan laden. Het was natuurlijk een ander verhaal als je dichtbij Duitsland woont want dan is het feest. Ik rij een Golf GTE en ik kan ook nauwelijks tot niet opladen hier in de buurt dus het heeft simpelweg geen zin.

Ik was nog vergeten te melden dat het een wereld van verschil tussen het onderstel van de 1 en 3. Ik weet niet zeker of er een sportonderstel onder zit (denk van wel) en denk dat de banden van 16 inch naar 18 inch ook de ligging van de auto een stuk stabieler maken. Daarnaast is het wel fijn dat er allerlei veiligheidsopties op aanwezig zijn zoals lane assist, dode hoeksensor, etc etc. Het meeste vreemde vind ik wel weer dat de achterbank niet neerklapbaar is.

[Voor 16% gewijzigd door itsalex op 23-09-2018 11:58]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:11
Vanmorgen de BMW richtlijn van 2.000km inrijden gepasseerd - dus nu kunnen we officieel > 4.000tpm en kickdown gebruiken. Dus ook vanmorgen voor het eerst serieus gas gegeven, maar dan is zo’n 330i toch wel serieus vlot! Voor de rest heerlijk soepel blok voor dagelijks gebruik.

Als het droog is maar x de launch control proberen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

itsalex schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:39:
[...]

Je gaat van de 0-100 in 9,2 sec naar de 6,1 sec, aantal pk's gaan van 136 pk naar de 250 pk haha

Het overschot is er gewoon bijna niet en dat merk ik met mijn Golf GTE wat echt voldoende power doet. Als je daar even in de GTE modus zet, dan voel je wat de boost doet en wat je dan met je gaspedaal kan doen.

Maar de BMW 318i is redelijk afgeladen qua opties en de 330e miste wel een aantal opties en mijn pa is geen sprintentrekker en zeker hier rond Amsterdam heeft 250 pk heel weinig zin. Het enige welk doel het heeft is dat je als eerste bij het volgende stoplicht bent (geen verkeerslicht maar echt stoplicht). Elektrisch rijden heeft ook geen zin omdat je hier bijna niet tot niet kan laden. Het was natuurlijk een ander verhaal als je dichtbij Duitsland woont want dan is het feest. Ik rij een Golf GTE en ik kan ook nauwelijks tot niet opladen hier in de buurt dus het heeft simpelweg geen zin.

Ik was nog vergeten te melden dat het een wereld van verschil tussen het onderstel van de 1 en 3. Ik weet niet zeker of er een sportonderstel onder zit (denk van wel) en denk dat de banden van 16 inch naar 18 inch ook de ligging van de auto een stuk stabieler maken. Daarnaast is het wel fijn dat er allerlei veiligheidsopties op aanwezig zijn zoals lane assist, dode hoeksensor, etc etc. Het meeste vreemde vind ik wel weer dat de achterbank niet neerklapbaar is.
Waar zit je dan wel niet als je rond Amsterdam bijna niet kan opladen?

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 19:04
[...]

Van 0-100 ja. Maar van 100-140? Of 100-200? Dan pas merk je het verschil tussen 136 pk en 250 pk.

Verder zit het verschil ook echt in rijgedrag. Een auto met 136pk wordt al snel zenuwachtig en luidruchtig als je redelijk snel optrekt naar 120 km/h. Een auto met 250 pk doet dat 'rustiger' als je hetzelfde tempo aanhoudt. Dat rijdt fijner.

• ChiLLeR
sham27 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:57:
Vanmorgen de BMW richtlijn van 2.000km inrijden gepasseerd - dus nu kunnen we officieel > 4.000tpm en kickdown gebruiken. Dus ook vanmorgen voor het eerst serieus gas gegeven, maar dan is zo’n 330i toch wel serieus vlot! Voor de rest heerlijk soepel blok voor dagelijks gebruik.

Heerlijk hè, ik ben ook de 2000km gepasseerd maar ben op vakantie met de baby achterin dus nog geen écht gas kunnen geven haha. Wel bij de Franse tol poortjes al even mogen proeven, oei lekker hoor dat vermogen en die snelheid!

>> Signature?

• sham27
ChiLLeR schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:14:
[...]
Heerlijk hè, ik ben ook de 2000km gepasseerd maar ben op vakantie met de baby achterin dus nog geen écht gas kunnen geven haha. Wel bij de Franse tol poortjes al even mogen proeven, oei lekker hoor dat vermogen en die snelheid!
Dat is ook het enige leuke aan tolpoortjes.. ;)

Mooie rit met nieuwe auto zo.

• Typhone
[...]

Als ervaren pk bezitter kan ik je melden dat je daar even helemaal naast zit betreffende die pk’s. Ik ben het met je eens dat 318i voor NL prima is (al zou ik altijd de 184pk willen).

Maar het verschil ga je niet merken bij stoplichten. Het verschil merk je bij alles vanaf 50km/h. Daarbij ken ik de GTE wel maar daar valt geen land mee te bezeilen wanneer je over de grens in Duitsland gaat rijden. Vanaf 130km/h heb je niks meer te vertellen (relatief gezien) als het er op aankomt.

Qua opties enzo ben ik zelf uitgekeken op de meeste zaken. Up to date iDrive model en connectivity opties vind ik belangrijk waarbij ik de nieuwe HUD ook erg lekker vind werken (beter dan de oude die in mijn 650i zit). De rest gebruik je amper tot nooit. Uiterlijke dingetjes moeten wel in lijn zijn, een niet sportieve BMW hou ik niet van.

Ik heb overigens met de 318i touring 2 maanden gereden bij mijn Duitse werkgever :) (model 2016).

• itsalex
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:03:
[...]

Waar zit je dan wel niet als je rond Amsterdam bijna niet kan opladen?
Amstelveen, er zijn wel laadpalen maar rond het centrum is het al vrij lastig en er mogen geen meer palen bijkomen omdat anders het stroomnet hier overbelast raakt. De laadpaal waar ik kan opladen moet ik eerst een startfee van € 0,60 betalen en deze staat vaak al vol in de avond. Voor de rest de andere laadpaal idem dito en staat veel te ver van mij vandaan (er komen ook geen laadpalen bij want het staat te vol de wijk). Ik kan door mijn ligging van mijn flat niet achter opladen en bij mijn pa zijn twee laadpalen net bijgekomen maar daar houdt het echt mee op en ook 's avonds staat het vol. Daarnaast heeft hij een eigen parkeerplaats in een garage waarmee die binnen 1 min in zijn flat is terwijl de laadpaal minimaal 5/10 min extra lopen is en niet overdekt. Sorry maar ik vind het hier echt k geregeld.

• Tortelli

Tortelli

Eigen oprit 8) (en geen elektrische auto.....)
[...]

Opmerking was cynisch bedoeld ;).
Typhone schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:41:
[...]

Als ervaren pk bezitter kan ik je melden dat je daar even helemaal naast zit betreffende die pk’s. Ik ben het met je eens dat 318i voor NL prima is (al zou ik altijd de 184pk willen).

Maar het verschil ga je niet merken bij stoplichten. Het verschil merk je bij alles vanaf 50km/h. Daarbij ken ik de GTE wel maar daar valt geen land mee te bezeilen wanneer je over de grens in Duitsland gaat rijden. Vanaf 130km/h heb je niks meer te vertellen (relatief gezien) als het er op aankomt.

Qua opties enzo ben ik zelf uitgekeken op de meeste zaken. Up to date iDrive model en connectivity opties vind ik belangrijk waarbij ik de nieuwe HUD ook erg lekker vind werken (beter dan de oude die in mijn 650i zit). De rest gebruik je amper tot nooit. Uiterlijke dingetjes moeten wel in lijn zijn, een niet sportieve BMW hou ik niet van.

Ik heb overigens met de 318i touring 2 maanden gereden bij mijn Duitse werkgever :) (model 2016).
Helemaal mee eens, als ik een andere zou kopen zijn er een paar opties die ik wil hebben; M sport pakket (of iig M onderstel), navi professional, premium radio of de H&K, lane warning (merk bij mijn vader dat het toch wel prettig is)m schakel flippers en een beetje fraaie velgen. Heb sterk mijn twijfels over veel zelfrijdende functies die eigenlijk toch niet goed genoeg zijn om er echt op te vertrouwen.

Voor €3k extra had ik een paar nutteloze opties links laten liggen en was ik voor de 320i gegaan (die je kunt chippen naar 330i 8) ).
Edit: ff door de configurator geklikt, M Sport Shadow zoals @sham27 heeft is eigenlijk perfect ;).
sham27 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:57:

Qua prestaties levert een 330i eigenlijk alles wat je nodig hebt, alleen mis je het 6 cilinder geluid gewoon.... Het is jammer dat het prijsverschil met een 340i zo hoog is.

Valt me ook op (gechipte 320i van mezelf, pa zijn 428i GC) dat je zo goed als nooit boven de 4-5000rpm komt omdat de motor zoveel vermogen onderin levert dat het totaal overbodig is hem echt in toeren door te trekken. Kickdown gebruik ik nooit, als ik dat wil wil doorrijden flipper ik altijd zelf.

[Voor 94% gewijzigd door Tortelli op 23-09-2018 13:16]

• sham27
Tortelli schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:57:
Eigen oprit 8) (en geen elektrische auto.....)

[...]

Opmerking was cynisch bedoeld ;).

[...]

Helemaal mee eens, als ik een andere zou kopen zijn er een paar opties die ik wil hebben; M sport pakket (of iig M onderstel), navi professional, premium radio of de H&K, lane warning (merk bij mijn vader dat het toch wel prettig is)m schakel flippers en een beetje fraaie velgen. Heb sterk mijn twijfels over veel zelfrijdende functies die eigenlijk toch niet goed genoeg zijn om er echt op te vertrouwen.

Voor €3k extra had ik een paar nutteloze opties links laten liggen en was ik voor de 320i gegaan (die je kunt chippen naar 330i 8) ).
Edit: ff door de configurator geklikt, M Sport Shadow zoals @sham27 heeft is eigenlijk perfect ;).

[...]

Qua prestaties levert een 330i eigenlijk alles wat je nodig hebt, alleen mis je het 6 cilinder geluid gewoon.... Het is jammer dat het prijsverschil met een 340i zo hoog is.

Valt me ook op (gechipte 320i van mezelf, pa zijn 428i GC) dat je zo goed als nooit boven de 4-5000rpm komt omdat de motor zoveel vermogen onderin levert dat het totaal overbodig is hem echt in toeren door te trekken. Kickdown gebruik ik nooit, als ik dat wil wil doorrijden flipper ik altijd zelf.
Eens. Een 6 cilinder is heerlijk natuurlijk, maar simpelweg te duur.

Ik moet zeggen dat het geluid me voor een 4 cilinder nog niet tegenvalt. Best sportieve brom, al scheelt de 340i einddemper die ik heb ook wel wat voor het geluid, vooral van buiten. Maargoed, 6 in lijn geluid zal het natuurlijk nooit worden.

• Typhone
Kopen velen van jullie de auto trouwens privé (particulier) of zakelijk/lease? Redelijk veel nieuwe auto’s die voorbij komen maar ik zal zelf nooit een nieuwe auto kopen.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik koop sinds 2005 privé (eerst op mijn eigen bedrijf, nu echt privé) maar sinds dat moment koop ik altijd 2de hands. En voor de huidige 2 auto's wilde ik absoluut nog 1 keer lekkere 6 cylinders. Dit voordat BMW en onze NL overheid het helemaal onmogelijk (lees onbetaalbaar) maakt om 6 cylinders te rijden. Dus 2x 325i LCI's (E91 en E93) met lage KM standen. De E91 voor de 'zakelijke' km's en de E93 voor mooi weer / de vrouw / zakelijke mooi weer KM's ;)
Nieuw kopen prive heb ik echt nog nooit gedaan. En in al die jaren slecht 1x een echte miskoop gedaan waar de financiele schade nog erg van mee viel omdat de garage super coulant was.

• ChiLLeR
Typhone schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:40:
Kopen velen van jullie de auto trouwens privé (particulier) of zakelijk/lease? Redelijk veel nieuwe auto’s die voorbij komen maar ik zal zelf nooit een nieuwe auto kopen.
Paar keer geleased, 2x nieuw tot nu toe privé. Voordeel van privé is dat ik gewoon zelf kan beslissen wat ik wil ipv afhankelijk te zijn van de werkgever. Qua kosten is het iets duurder maar dat is dan maar zo, kan ik tenminste een 6 cylinder rijden. :P en bij nieuw heb je eerste 3 jaar bijna geen onderhoud, wel afschrijving natuurlijk maar zakelijk heb je dan weer bijtelling.

>> Signature?

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 14:21
Mijn eigen BMW's heb ik allemaal tweedehands gekocht. Op mijn huidige 535i mochten de eerste eigenaars de eerste € 100k afschrijven. Dan neem ik de laatste € 26,5k wel voor mijn rekening. ;)
Inderdaad, toch nog een 6 pitter zolang het nog kan.

De laatste twee boodschappenauto's aka. schooltaxi's voor mijn vrouw hebben we als showroommodel of demo gekocht. Een VW Golf met 25km op de teller en een BMW 116i met 4k op de teller. Maar die rijden we dan ook meestal totdat er kosten beginnen te komen. Dus ergens rond de 12-14 jaar en dan ruilen we hem weer in voor een (bijna) nieuwe.

[Voor 3% gewijzigd door IQM op 23-09-2018 16:04]

• Beam87
Altijd lease-auto gehad en die zijn nieuw (Clio, 1 Serie pre-LCI, 1 serie LCI), maar daarnaast ook wel paar auto's privé gehad....alleen prive NOOIT nieuw. Of je moet hem in de BV als kosten kunnen nemen, of je moet dusdanig salaris hebben dat het niet uitmaakt....maar anders zou ik in NL nooit een nieuwe auto kopen. Overheid besteelt je waar je bij staat en de prijzen van auto's zijn onevenredig hard gestegen afgelopen jaren (en dan niet alleen door BPM), kijk alleen al naar de nieuwe 5 serie, A6/7/8...gaat echt nergens meer over...al dat piano-lak plastic en die vreselijke schermen worden één-op-één doorbelast volgens mij 8)7

Sparen en dan al het gespaarde weer uitgeven voor een nieuwe of lenen voor een auto......tja, dat is een keuze, maar ik vind het zonde.....

[Voor 4% gewijzigd door Beam87 op 23-09-2018 16:12]

• alexbl69
  • Laatst online: 10:07
Op de Oostenrijkse site van BMW (www.bmw.at) staat een nieuwe versie van de configurator. Voigens Duitse sites wordt deze binnenkort ook elders uitgerold.

Lijkt erop dat het 8-jarige neefje van de directeur hem gemaakt heeft, want hij is werkelijk onwerkbaar.

iRacing Profiel

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:24:
[...]

Zit nogal verschil in prestaties bij verschillende aanbieders. Sommige bieden 170 PK na een kuurtje, en enkele bieden 220 PK. Hoe dan ook, best knap om dat uit een 1.5 3 cyl te persen.
170 (270Nm) is uit de 3 cilinder, 220 is uit de 4 cilinder. Verklaart een hoop 😉

• elmerblues
Beam87 schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:10:
[...]

Overheid besteelt je waar je bij staat en de prijzen van auto's zijn onevenredig hard gestegen afgelopen jaren
Klopt. Dat komt doordat de BPM in stand blijft (zou trouwens ooit afgebouwd worden, nooit meer iets van gehoord), CO2 heffing er bovenop komt en steeds meer wordt opgeschroefd.

Nieuwe auto's zijn bijna onbetaalbaar geworden. Met recht een roverheid.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Phusebox
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:22:
Op de Oostenrijkse site van BMW (www.bmw.at) staat een nieuwe versie van de configurator. Voigens Duitse sites wordt deze binnenkort ook elders uitgerold.

Lijkt erop dat het 8-jarige neefje van de directeur hem gemaakt heeft, want hij is werkelijk onwerkbaar.
Haha ja wat een ramp. Super gebruiksonvriendelijk, je ziet het resultaat van je keuzes niet of nauwelijks en megaveel dataverkeer voor niks.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Yalopa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:45:

Niet specifiek Z3 (geen directe ervaring mee), maar wel wat bij iedere BMW uit die tijd speelde.

Als je olie/vettigheid in de motorruimte ziet, kijk goed of het rood van kleur is en alleen rond de stuurbekrachtiging zit. Zo goed als iedere BMW uit de jaren 90 heeft last van lekkende stuurbekrachtiging en is iets wat normaal is. Zolang de pomp niet zoemt, is het systeem zelf in orde.

@Tortelli
Wat betreft staat van het dak, Z3's zijn inmiddels 20 jaar of ouder, wat voorbij de technische levensduur van een canvasdak is (15 tot 20 jaar staat daarvoor). Dat die niet meer fris oogt, wat zeker bij de goedkopere exemplaren weleens het geval zou kunnen zijn, hoeft dus niet direct iets te betekenen.
Zit er een kap op die er nog als nieuw uitziet, dan is dat juist reden tot gepaste argwaan, waarschijnlijk is die redelijk recent vervangen.

Qua koppel, de 6-cilinders hebben een M52- of M54-motor. Die hebben niet echt heel veel koppel op lage toeren (mijn oude 4-cilinder M43 had meer koppel helemaal onderin). Om weg te rijden moet je echt wel 1500 toeren of meer maken. Maar ze lopen wel heel soepel en zeker een goed lopende M52 trekt de auto vanaf 60 redelijk makkelijk naar z'n absolute top. De laatste generatie Z3's (2.5 en 3.0) hebben de M54, een doorontwikkeling met dubbele vanos. Die loopt nog soepeler.

Het zijn redelijk bulletproof motoren (mijn M52B25 heeft er inmiddels 390.000km op staan), maar kunnen last hebben van olie-lekkages rond het filterhuis en de kleppendekselpakking (verhard door ouderdom). Beiden zijn prima op te lossen. Schommelend stationair is bijna altijd een vervuilde stationairregelaar (redelijk makkelijk op te lossen zonder vervangen) of lek in de balg tussen gasklephuis en luchtmassameter (goedkope reparatie).

Qua potentiële schade's, let goed op de achterzijde. De Z3 heeft een verouderde achterwielophanging (komt nog uit de E30) die erg makkelijk in overstuur te krijgen is en kan daardoor wat tailhappy zijn.

Laat ik hier maar eens wat vaker foto's spammen ;)

afgelopen weekend met wat vrienden/mede E36 eigenaren een mini meeting gehouden:
42342015_1803177576403220_1797459425582120960_o by Chris Hogevonder, on Flickr
uiteraard moet dan de motorkap open om voor de zoveelste keer de verschillen te ontdekken tussen een vroege E36 (1993) en een late (mijn E36 uit 1997) en te verwonderen waar toch die schakelaar en stekker van zijn in de motorruimte (na 7 jaar heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken waarvan ze zijn...)

Ow, en natuurlijk hoe schoon een motorruimte ook kan zijn, ondanks 390.000 km :)
42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr
(waar natuurlijk altijd weer boomblaadjes gevonden worden...)

Inmiddels begin ik alleen wel tegen een vrij specifiek probleem aan te lopen. Steeds meer stekkers breken kapot door ouderdom... Niet omdat ze zo vaak los zijn geweest, maar puur omdat het plastic hard is geworden... En dat gaat wel een uitdaging worden, want vervangende stekkers zijn er wel, maar de juiste stekker vinden is een behoorlijke uitdaging.

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-03 15:25
Deze hier nog niet voorbij zien komen:

Onthulling komt steeds dichterbij. Mijn huidige 3 loopt eind oktober uit de lease, wilde eerst nog voor een 4 Gran Coupe gaan maar de kans dat ik voor de nieuwe 3 ga begint toch eigenlijk wel steeds groter te worden. Heel erg benieuwd.

• ChiLLeR
Pauperesk schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:54:

[YouTube: The 3 Series Legacy Continues]

Onthulling komt steeds dichterbij. Mijn huidige 3 loopt eind oktober uit de lease, wilde eerst nog voor een 4 Gran Coupe gaan maar de kans dat ik voor de nieuwe 3 ga begint toch eigenlijk wel steeds groter te worden. Heel erg benieuwd.
ik ben ook erg benieuwd hoe hij gaat worden. Staat ook op het nieuwe modulaire onderstel van BMW dacht ik.

>> Signature?

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Pauperesk schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:54:

Ik ben bang (met het oog op de nieuwe Z4 en 8 ) dat er nog meer rondingen en onnodige details verschijnen. Erg jammer dat BMW de simpele lijnen waar ze vroeger zo sterk mee waren steeds verder verlaten.

• elmerblues
Het witte bolletje mysterie.

Ik heb een digitaal dashboard en in de actieradius meter verscheen soms een wit bolletje. Het was niet te voorspellen waar en wanneer het witte bolletje opdook op de schaal van de actieradius meter (foto is een voorbeeld):

Dit heeft mij 2500km lang in Duitsland behoorlijk bezig gehouden. Stond niet in de handleiding. Ik werd er knettergek van maar ben er ein_de_lijk achter gekomen. Voordat ik nou vertel wat het is...zijn meer mensen geïntrigeerd hierdoor of is het zo overduidelijk dat iedereen het al weet (in dat laatste geval voel ik mij nogal dom namelijk).

[Voor 4% gewijzigd door elmerblues op 24-09-2018 16:58]

• Tylen

Tylen

Wat hij verbruikt in sportstand? ;). (Dunno)

• elmerblues
Nee. De eerste die het goed raad of weet, beloof ik een leuk BMW plaatje en eeuwige roem.

[Voor 9% gewijzigd door elmerblues op 24-09-2018 16:57]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-04 13:04
@elmerblues Resterende brandstof nadat je je bestemming bereikt hebt? (als je dus bestemming in je navigatie hebt aanstaan)

[Voor 37% gewijzigd door Arjant2 op 24-09-2018 17:05]

• Beam87
JoepW schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:39:
[...]

Ik ben bang (met het oog op de nieuwe Z4 en 8 ) dat er nog meer rondingen en onnodige details verschijnen. Erg jammer dat BMW de simpele lijnen waar ze vroeger zo sterk mee waren steeds verder verlaten.
Eensch, de eenvoudige, slanke lijnen van de E38, E34 en in iets minder mate de E39 en E46 zijn tijdloos en nog steeds mooi.

Daarnaast hoop ik dat het interieur van de nieuwe 3er echt naar een flink hoger niveau wordt getild, daar blijft BMW wel achter bij Mercedes en Audi vind ik (ook al ben ik geen fan van vingerafdrukken op die onpraktische touch screens). Zag in het filmpje daarnaast ook van die lelijke hoekige tellers :| ...die ook in de 8 serie zitten.....waarom niet gewoon de mooie ronde klokken, die bijvoorbeeld ook in een 1 of 2 serie zitten...of die uit de 5/7 desnoods (?)

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 11:21
elmerblues schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:53:
Het witte bolletje mysterie.

Ik heb een digitaal dashboard en in de actieradius meter verscheen soms een wit bolletje. Het was niet te voorspellen waar en wanneer het witte bolletje opdook op de schaal van de actieradius meter (foto is een voorbeeld):

[Afbeelding]

Dit heeft mij 2500km lang in Duitsland behoorlijk bezig gehouden. Stond niet in de handleiding. Ik werd er knettergek van maar ben er ein_de_lijk achter gekomen. Voordat ik nou vertel wat het is...zijn meer mensen geïntrigeerd hierdoor of is het zo overduidelijk dat iedereen het al weet (in dat laatste geval voel ik mij nogal dom namelijk).
Weinig mysterieus… Hij is wit als je bestemming binnen je bereik ligt, anders wordt ie rood (volgens mij, ben kleurenblind, kan dat rode niet zo goed zien ;))

Hij laat dus zien waar op je actieradius de bestemming zich bevind. Als hij rood is staat hij dus rechts van je actieradius lijn.

[Voor 5% gewijzigd door The_MAN op 24-09-2018 18:39]

• elmerblues
Arjant2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:04:
@elmerblues Resterende brandstof nadat je je bestemming bereikt hebt? (als je dus bestemming in je navigatie hebt aanstaan)
Zo zou je het ook kunnen interpreteren, bijna dus.
The_MAN schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:37:
[...]

Weinig mysterieus… Hij is wit als je bestemming binnen je bereik ligt, anders wordt ie rood (volgens mij, ben kleurenblind, kan dat rode niet zo goed zien ;))

Hij laat dus zien waar op je actieradius de bestemming zich bevind. Als hij rood is staat hij dus rechts van je actieradius lijn.
Rood? Dat is mij nog niet opgevallen. Maar verder wel goed idd. Het witte bolletje laat de (indien ingevoerd in de navigatie) bestemming zien op je actieradius meter.

Dus stel je kunt volgens je actieradius meter 600km op een tank rijden, en je voert een bestemming op je navigatie in die 100km uit de buurt ligt, dan staat het witte bolletje op 500km. Zo kan je zien of je het redt zonder te tanken.. volgens mij een undocumented feature, ik kon het nergens in de handleiding vinden.

Maar chapeau, hier is je plaatje :*) :

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-04 13:04
@elmerblues net even bij mezelf gekeken. Het geeft de afstand aan van je nog af te leggen route. Zodat je dus ziet of je nog brandstof genoeg hebt.

Edit: wat hier boven staat dus. Zit op mijn foon en niet alles gelezen 8)7

Bij mij werkt het dus anders als bij jou. Want het bolletje staat in mijn geval dan op 100km in jouw voorbeeld. En loopt naar mate je dichter bij je bestemming komt naar de 0.

In de handleiding van de F10 staat het overigens wel.

[Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 24-09-2018 20:04]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Toff

FP ProMod
@elmerblues "Een leuk BMW plaatje"? Een BMW op z'n kant is nooit leuk...
Wat me opvalt bij jouw dashboardfoto is, dat "Zeit" en "A-Temp" in het duits worden weergegeven, in een verder engelstalige display.

• YakuzA

YakuzA

Arjant2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:00:
@elmerblues net even bij mezelf gekeken. Het geeft de afstand aan van je nog af te leggen route. Zodat je dus ziet of je nog brandstof genoeg hebt.

Edit: wat hier boven staat dus. Zit op mijn foon en niet alles gelezen 8)7

Bij mij werkt het dus anders als bij jou. Want het bolletje staat in mijn geval dan op 100km in jouw voorbeeld. En loopt naar mate je dichter bij je bestemming komt naar de 0.

In de handleiding van de F10 staat het overigens wel.
Handleidingen zijn voor vrouwen :+

Zo duurde het bij mij ook een tijd (een jaar O-) ) voordat ik snapte wat die 3 rode boze mannetjes elke keer bij het starten net boven mijn kilometerstand deden bij de F30 :+

PSN

• Tylen

Tylen

YakuzA schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:17:
[...]

Handleidingen zijn voor vrouwen :+

Zo duurde het bij mij ook een tijd (een jaar O-) ) voordat ik snapte wat die 3 rode boze mannetjes elke keer bij het starten net boven mijn kilometerstand deden bij de F30 :+
Die weet ik dan weer wel. (Gordel van de achter passagiers)

• Typhone
@elmerblues
Ik wist hem al :P

• Beam87
Snake schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:41:
[Afbeelding]

Ik had de dealer een appje gestuurd met deze foto. Een persoon bij de dealer herkende dit van zijn eigen auto. Het is waarschijnlijk gekomen door velgenreiniger (ik heb hiervoor een keer of twee Kärcher velgenreiniger gebruikt). Dit spul kan door de open velgen (378 spaak) relatief makkelijk op de remschrijven komen, hetgeen de roest veroorzaakt. Optie is om het te licht te laten schuren en er zinkspray op te spuiten, tegen geringe kosten op zich. Echter, ik zit al bijna aan de 50.000 km en wacht tot er nieuwe remschijven op komen denk ik.

Oppassen dus met velgenreiniger is dus de les die ik hieruit trek;)

• LostInNight
  • Laatst online: 30-03 22:31
Beam87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:17:
[...]

Ik had de dealer een appje gestuurd met deze foto. Een persoon bij de dealer herkende dit van zijn eigen auto. Het is waarschijnlijk gekomen door velgenreiniger (ik heb hiervoor een keer of twee Kärcher velgenreiniger gebruikt). Dit spul kan door de open velgen (378 spaak) relatief makkelijk op de remschrijven komen, hetgeen de roest veroorzaakt. Optie is om het te licht te laten schuren en er zinkspray op te spuiten, tegen geringe kosten op zich. Echter, ik zit al bijna aan de 50.000 km en wacht tot er nieuwe remschijven op komen denk ik.

Oppassen dus met velgenreiniger is dus de les die ik hieruit trek;)
Ik heb achter volgensmij gewoon goedkopere remschijven dan voor. Zonder velgenreiniger is het net zo verroest. Mijn bosch remschijven voor daadentegen zijn nog niet verroest. Alle 4 zijn ze even oud ongeveer. Tot zover ik weet kan het geen kwaad dus helaas maar even met roest leven. En dat van de velg lijkt me ook door velgenreiniger. Kan zelfs bubbelen etc veroorzaken.

[Voor 4% gewijzigd door LostInNight op 25-09-2018 13:32]

• Untouchablezz20
Wordt connected services met BMW online inmiddels aangestuurd door een 4G simkaart of is het nog 3G?

• ChiLLeR
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:31:
Wordt connected services met BMW online inmiddels aangestuurd door een 4G simkaart of is het nog 3G?
4G

>> Signature?

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 22:46

Famous

R 400+

To be continued B)

https://tweakers.net/ext/f/XpMJYNN4cW2U0P645yFJP1iL/thumb.jpg

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 14:21
Mooie Passat op de achtergrond! ;)

• Tylen

Tylen

Rs3??

Edirt: bij een 3 staan de spiegels op “pootjes” rs4?

Edit2: Zag niet dat we in het BMW topic zitten 😂😂. Gefeliciteerd met de beamert 👍🏻

[Voor 28% gewijzigd door Tylen op 25-09-2018 22:55]

• YakuzA

YakuzA

Die spiegels zijn gewoon niet meegespoten met de lak, beetje jammer :+
En er zit nu al een vlieg op :P

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-09-2018 22:51]

PSN

• sham27

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 22:46

Famous

R 400+

Tylen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:50:
[...]

Rs3??

Edirt: bij een 3 staan de spiegels op “pootjes” rs4?

Edit2: Zag niet dat we in het BMW topic zitten 😂😂. Gefeliciteerd met de beamert 👍🏻
:+
Lekker bezig jij!

Het is niet de mijne maar mag hem wel eens mee :)
Ben erg benieuwd!
Klopt ;) :*)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Eindelijk een fatsoenlijke auto :+

• sham27
elmerblues schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:50:

[...]

Rood? Dat is mij nog niet opgevallen. Maar verder wel goed idd. Het witte bolletje laat de (indien ingevoerd in de navigatie) bestemming zien op je actieradius meter.

Dus stel je kunt volgens je actieradius meter 600km op een tank rijden, en je voert een bestemming op je navigatie in die 100km uit de buurt ligt, dan staat het witte bolletje op 500km. Zo kan je zien of je het redt zonder te tanken.. volgens mij een undocumented feature, ik kon het nergens in de handleiding vinden.

Maar chapeau, hier is je plaatje :*) :

[Afbeelding: m3]
Dit is me edd verteld bij aflevering. Vanmorgen eens op gelet, maar er klopte geen hout van volgens bovenstaande redenatie. Ik had actieradius van 200km, had een bestemming van 35km, maar het witte bolletje stond nagenoeg bij leeg.

Het lijkt eerder dat het witte bolletje staat op de benzinestand die je nodig hebt om je eindbestemming te behalen.

• elmerblues
sham27 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:08:
[...]
Dit is me edd verteld bij aflevering. Vanmorgen eens op gelet, maar er klopte geen hout van volgens bovenstaande redenatie. Ik had actieradius van 200km, had een bestemming van 35km, maar het witte bolletje stond nagenoeg bij leeg.

Het lijkt eerder dat het witte bolletje staat op de benzinestand die je nodig hebt om je eindbestemming te behalen.
Als het witte bolletje in jouw geval bijna bij leeg staat dan zou het zo moeten zijn als Arjen2 zegt, dan staat het witte bolletje idd op 35km (vanaf 0) van je navigatie bestemming (op een schaal van 0 tot max afstand wat je bereikt op huidige tankinhoud -met gemiddeld verbruik van afgelopen 30km-) en gaat naar 0 toe.

Ik zal het bij mij nog eens opnieuw testen.

Ik vind het wel verwarrend want de 0 op de actieradius meter betekent dan twee dingen: wanneer je moet tanken en de eindbestemming van het navigatieadres. En dat staat dan volkomen los van elkaar.

Ik noemde het niet voor niets 'het witte bolletje mysterie' :*) .Wat het ook is, je kan in ieder geval zien dat je naar je bestemming kunt zonder te tanken :+

[Voor 17% gewijzigd door elmerblues op 26-09-2018 15:09]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ze weten bij BMW de spanning er wel in te houden. De nieuwe BMW 3 serie (G20) staat tussen de modellen: https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge.html

En een productiefilmpje van de G20:

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Cyb schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:20:
Ze weten bij BMW de spanning er wel in te houden. De nieuwe BMW 3 serie (G20) staat tussen de modellen: https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge.html

En een productiefilmpje van de G20:
Hier ook al op de frontpage: https://www.bmw.nl/nl/index.html

Maar dit zijn 2 dingen die mij opvielen.
Toch wel lelijk denk ik zo op het eerste gezicht.

En zo te zien geen 'op het dashboard' staande nav (y) , maar gewoon geïntegreerd. Ik heb nog nooit begrepen waarom die 'iPad gewoonte' is ontstaan.

• elmerblues
Als ik nou kijk naar de gecamoufleerde G20 op de bmw site en naar het filmpje dan denk ik dat deze impressie het meest in de buurt komt:

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-01 16:22

Pagina: 1 2 3 ... 210 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee