Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:16

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter

aa

In dit topic kun je al je vragen over BMW kwijt en met andere BMW-bezitters praten. Ook Mini-, Alpina-, AC Schnitzer en Rolls-Royce eigenaren zijn hier van harte welkom.

De geschiedenis

Bayerische Motoren Werke

Oprichting

BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen omdat dit vlakbij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik lag, een Duitse vliegtuigenfabriek van een zoon van Nikolaus Otto. De vormgeving van het hedendaagse logo is dan ook hiervan afgeleid, het embleem maakte namelijk zijn eerste verschijning in een advertentie waarbij het logo stond afgebeeld op een propeller. Sinds dien gebruikt het bedrijf het welbekende ronde logo. De kleuren, wit en blauw, stammen echter af van de Beierse vlag.

Eerste Wereldoorlog

In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

In 1922 werd de eerste motorfiets door het bedrijf ontworpen. De motorfiets werd binnen 9 maanden ontworpen en in 1923 gepresenteerd op de motorshow van Berlijn. De motor, ook bekend als de R32, werd aangedreven door een twee-cilinder. Het unieke hiervan was dat het vermogen direct werd afgeleverd aan het achterwiel via een aandrijfas, iets wat in die tijd nog onbekend was. BMW gebruikt deze techniek nog steeds op hedendaagse motoren.

De R 32

In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspan werd ook Wehrmachtsgespann genoemd. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd.
BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets plaatsten de machines naar hun eigen fabrieken over, en gingen de ontwerpen nabouwen. Zo wordt het type "Wehrmacht" heden ten dage nog steeds geproduceerd, in een vorm die slechts beperkte wijzigingen heeft ondergaan. Rusland produceert het type onder de naam Oeral; de Oekraïne onder de naam Dnjepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel' in licentie van het Italiaanse Isetta en grote limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een indrukwekkend gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was.

Een aantal Klassiekers hiervan waren de BMW 501, BMW 503 en de BMW 507

In 1972 werd het nieuwe hoofdkantoor van BMW afgeleverd, speciaal voor de olympische spelen die destijds werden gehouden. Het ontwerp komt van de Duitse architect Karl Swanzer. Het gebouw heeft de karakteristiek van een 4-cilinder motor. De gedachte hierachter was dat er korte routes moesten komen tussen de ontwikkel en ontwerp afdeling, marketing en sales afdeling etc. Volgens Karl Swanzer beinvloed dit de operationele efficienty. Het gebouw heeft in totaal 22 verdiepingen en biedt ruimte aan ruim 1500 medewerkers.

Het hedendaagse hoofdkantoor in Munchen, Duitsland

Het merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met achterwielaandrijving en een 6-in-lijn cilindermotor onder de motorkap. Zoals vele andere automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een pompeuze retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.

BMW kwam met idee van een compleet nieuwe lijn, namelijk BMW i. Een assortiment van elektrische voertuigen met nieuwe technieken, waarbij premium design en het gebruik van duurzame materialen centraal staan. In 2013 werd het eerste voertuig van de nieuwe i lijn gepresenteerd, namelijk de BMW i3. De i3, ook wel bekend als de Megacity vehicle, was het eerste voertuig dat een volledig elektrische aandrijving had. De i3 was speciaal ontwikkeld voor het gebruik in een stedelijke omgeving. In 2014 werd een nieuw voertuig aan de elektrische i lijn toegevoegd, de BMW i8.

BMW nu

BMW onderscheidt zich op dit moment door stijlvol/gewaagd design, luxe en uitstekende rijeigenschappen. Ook hun revival van de Mini heeft menig autofabrikant versteld doen staan! De laatste modellen vind je of prachting of afschuwelijk.

Handige BMW-links

http://www.realoem.com/bmw/ Handige site om BMW onderdelen op te zoeken voor alle modellen!
Wikipedia: BMW - Wikipedia, the free encyclopedia BMW wiki, handig voor interne typenummers en de historie van het merk en dergelijke op te zoeken.
http://bmwfans.info/ Zelfde info als realoem.com, echter makkelijker te navigeren. :)

De modellen

BMW
BMW 1 Serie
BMW 2 Serie
BMW 3 Serie
BMW 4 Serie
BMW 5 Serie
BMW 6 Serie
BMW 7 Serie
BMW 8 Serie
BMW X serie
BMW Z serie
BMW ///M serie
BMW i "New Energy Vehicle"

Mini
Mini Cooper
Mini Countryman
Mini Clubman
Mini Cooper “John Works”

Rolls Royce
RR Phantom
RR Ghost
RR Wraight

Een compleet overzicht van de huidige BMW-modellen kan hier worden bekeken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Roest op de remschijven hoeft op zich niks te betekenen, ja het is minder mooi dan zilver/grijs. Maar bij een auto uit 2017 zou zelfs een schijf zonder coating nog niet zo bruin mogen zijn.

Dit zijn Bosch schijven 6 jaar oud (uit m'n hoofd):
20180208_150533 by Chris Hogevonder, on Flickr

Ter vergelijk, dit waren mijn remschijven voor (onbekend merk en leeftijd):
20180214_192951 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze hadden ook ooit zo'n grijze coating, maar was inmiddels volledig verdwenen. Maar daar is wel meer dan jaar en ruim 200.000km overheen gegaan en valt als volledig normaal te beschrijven.

Uiteindelijk zal iedere stalen remschijf gaan roesten. Staal met hoog koolstofgehalte (wat nodig is voor een remschijf) heeft namelijk die eigenschap. Combineer dat met de hoge temperatuur die een schijf kan bereiken en het punt dat ze open en bloot aan de elementen staan en roest is geen vraag meer, hoe goed de bescherming ooit was.

Roest op het naafgedeelte (het trommeltje) beïnvloedt de werking ook niet, het ziet er alleen minder mooi uit.

Laat ik ook m'n BMW maar weer eens showen:
IMG_0686.JPG by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_20180723_180001 by Chris Hogevonder, on Flickr

Dit was afgelopen zomer op vakantie in Noorwegen :)

Inmiddels 21 jaar oud en met 380.000 km op de teller, maar heeft ons zonder noemenswaardige problemen (een verloren knipperlichtlens en logo van een naafkapje) naar midden Noorwegen gebracht en weer terug. En z'n (begrensde) top van 210 km/u haalt hij nog steeds makkelijk 8)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Yalopa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:45:
Ik overweeg om volgend jaar een Z3 te kopen. Er zijn er redelijk wat te vinden, dus de prijzen vallen mee.

Mn daily driver is een leasewagen van het werk, bedoeling is om de Z3 als fun wagen te gebruiken, een keertje in het weekend naar zee, een keertje op zomer vakantie in Zwitserland.

Mijn huidige wagens hebben steeds 150-160 PK gehad (3 serie / 5 serie / A4, telkens diesel), en dat vind ik een aangenaam vermogen. Uiteraard is een Z3 wat lichter en kan het dus met wat minder, of is dat een foute redenering?

Kilometerstanden op 2dehands sites variëren, maar ik wil toch niet teveel boven de 100K gaan (denk ik)

Zijn er zaken waar je moet op letten?
Niet specifiek Z3 (geen directe ervaring mee), maar wel wat bij iedere BMW uit die tijd speelde.

Als je olie/vettigheid in de motorruimte ziet, kijk goed of het rood van kleur is en alleen rond de stuurbekrachtiging zit. Zo goed als iedere BMW uit de jaren 90 heeft last van lekkende stuurbekrachtiging en is iets wat normaal is. Zolang de pomp niet zoemt, is het systeem zelf in orde.

@Tortelli
Wat betreft staat van het dak, Z3's zijn inmiddels 20 jaar of ouder, wat voorbij de technische levensduur van een canvasdak is (15 tot 20 jaar staat daarvoor). Dat die niet meer fris oogt, wat zeker bij de goedkopere exemplaren weleens het geval zou kunnen zijn, hoeft dus niet direct iets te betekenen.
Zit er een kap op die er nog als nieuw uitziet, dan is dat juist reden tot gepaste argwaan, waarschijnlijk is die redelijk recent vervangen.

Qua koppel, de 6-cilinders hebben een M52- of M54-motor. Die hebben niet echt heel veel koppel op lage toeren (mijn oude 4-cilinder M43 had meer koppel helemaal onderin). Om weg te rijden moet je echt wel 1500 toeren of meer maken. Maar ze lopen wel heel soepel en zeker een goed lopende M52 trekt de auto vanaf 60 redelijk makkelijk naar z'n absolute top. De laatste generatie Z3's (2.5 en 3.0) hebben de M54, een doorontwikkeling met dubbele vanos. Die loopt nog soepeler.

Het zijn redelijk bulletproof motoren (mijn M52B25 heeft er inmiddels 390.000km op staan), maar kunnen last hebben van olie-lekkages rond het filterhuis en de kleppendekselpakking (verhard door ouderdom). Beiden zijn prima op te lossen. Schommelend stationair is bijna altijd een vervuilde stationairregelaar (redelijk makkelijk op te lossen zonder vervangen) of lek in de balg tussen gasklephuis en luchtmassameter (goedkope reparatie).

Qua potentiële schade's, let goed op de achterzijde. De Z3 heeft een verouderde achterwielophanging (komt nog uit de E30) die erg makkelijk in overstuur te krijgen is en kan daardoor wat tailhappy zijn.

Laat ik hier maar eens wat vaker foto's spammen ;)

afgelopen weekend met wat vrienden/mede E36 eigenaren een mini meeting gehouden:
42342015_1803177576403220_1797459425582120960_o by Chris Hogevonder, on Flickr
uiteraard moet dan de motorkap open om voor de zoveelste keer de verschillen te ontdekken tussen een vroege E36 (1993) en een late (mijn E36 uit 1997) en te verwonderen waar toch die schakelaar en stekker van zijn in de motorruimte (na 7 jaar heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken waarvan ze zijn...)

Ow, en natuurlijk hoe schoon een motorruimte ook kan zijn, ondanks 390.000 km :)
42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr
(waar natuurlijk altijd weer boomblaadjes gevonden worden...)

Inmiddels begin ik alleen wel tegen een vrij specifiek probleem aan te lopen. Steeds meer stekkers breken kapot door ouderdom... Niet omdat ze zo vaak los zijn geweest, maar puur omdat het plastic hard is geworden... En dat gaat wel een uitdaging worden, want vervangende stekkers zijn er wel, maar de juiste stekker vinden is een behoorlijke uitdaging.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
azz_kikr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:06:
[...]

Daarom dat sommige tuners zo een afwijkende metingen hebben van hun tunes. 99% percent van de tuners levert een berekende waarde van het vliegwiel af. Ze meten pks op,de wielen en tellen er dan x percent bij. Die x percent is in te stellen :D

Kan je lekker veel petjes mee blijmaken met die waarden...wiel pks vallen vaak vies tegen :D “echte” tuners meten gewoon wielvermogen en laten het daarbij.

Binnenkort filmpje posten als kameraad klaar is,met filmpje te editten.... mijn tiggie zit er ook tussen na kleine mods. Hoogste is vermogenwinst is van golf 2, 47x pk op de wielen :+
Een goede tuner meet ook de vrijloopweerstand in de aandrijflijn en kan dan exact bepalen wat het motorvermogen is geweest. Afhankelijk van de leeftijd, type aandrijving, en slijtage zit je doorgaans tussen 10 en 15% aandrijfverlies. Maar als je aan het tunen bent, interesseert het motorvermogen je niet eens zoveel, je wilt alleen weten wat het verschil is met de vorige tune.

Mijn cabrio gaat over een paar maanden ook op een bank, ik wil weten wat het huidige motorvermogen is voor ik het blok ga restaureren. Dat zou 170pk moeten zijn, maar het zou mij niks verbazen als het op het moment wat lager ligt gezien de kilometerstand (bijna 4 ton nu) en verminderde compressie op één cilinder. Aan de andere kant zijn de brandstoftrims werkelijk spot-on op het moment (lange termijn correctie zit ruim onder de 5%, waarbij alles minder dan 10% als normaal wordt beschouwd). Alleen jammer dat m'n lambda-sonde op z'n laatste poten loopt (ook niet heel gek als je bedenkt dat dit nog steeds de originele, 21 jaar oude sonde met 4 ton ervaring is).
pjot1 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:23:
[...]

Je merkt het toch als de koppeling slipt? :? Om wat voor een gaat het?
Een slippende koppeling is één van de kenmerken, maar ook het aangrijpen en slipgedrag bij koud weer of juist als de koppeling warm is zijn kenmerken van slijtage. Daarnaast kan je dubbelmassa vliegwiel defect raken, wat trillen en schokken veroorzaakt of het druklager, wat geluid geeft.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:09:
Vandaag de 2e E39 proberen te starten, helaas zonder succes.
Auto heeft sinds 2015 in de opslag gestaan, zonder vloeistoffen, en losgekoppelde accu.
Gisteren de vloeistoffen toegevoegd, en de accu aan de lader gehangen.

Nu probeer ik de auto te starten maar het gaat helemaal fout.
Sleutel in contact: Pos1: kleine interieurlampjes gaan aan, tellerstand word zichtbaar en BC gaat aan.
Sleutel in contact: Pos2: Alle boordelektronica gaat aan, lampen dimmen, autostart mogelijk zou je zeggen.
Sleutel in contact: Pos3: Motorrelais hoor je een keer heel snel tikken, alle elektronica valt uit en alarm begint te krijsen als een klein kind....

Alarm los, vast, andere sensor bij motorkap, een volle accu van andere E39 plaatsen, niks werkt.

Gaat om 535i uit 1999 handbak.
Zonder vloeistoffen, dus ook zonder motorolie? Als die 3 jaar droog heeft gestaan, ga je hem nu ook niet gestart krijgen en moet je ook vooral niet proberen te starten met de startmotor. De startmotor kan niet rond gaan, wat effectief een kortsluiting betekent en je de startmotor, accu, startrelais en bekabeling sloopt.

Ik vermoed dat de motor vast zit en je hem eerst met hand in beweging moet gaan brengen. Dus bougies eruit, WD40 in de cilinders spuiten, motorolie in het blok (eventueel tijdelijk dunne 0w30 die opgewarmd is) en dan met een lang wringijzer op de krukasbout met de hand de krukas proberen te bewegen. Eventueel kan je hem ook in de 5de versnelling zetten en dan de auto heen en weer laten rollen. Pas als de motor vrij kan draaien, kan je weer na gaan denken over starten met de startmotor.

En waarschijnlijk is de benzinepomp ook kapot en kan het zijn dat de leidingen dicht zitten.

Een auto wegzetten zonder vloeistoffen is ongeveer het slechtste voor het behoud wat je kan doen :X

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Speakerfreak95 Dat is in ieder geval al een goed teken, dan zitten de lagers e.d. in ieder geval niet vast.

Het was trouwens ook geen verwijd richting jou over het wegzetten zonder vloeistoffen. Er zijn alleen mensen die denken dat dat het beste is, maar helaas is niets minder waar...

Bij zo'n V8 zit het inderdaad allemaal wel erg vol.

Als het een OEM-alarm is, checkt de boordcomputer of het alarm vrijgegeven is en als die geen of slecht signaal krijgt, blijft de startonderbreker actief en werkt de DME inderdaad niet.
Ik weet niet of je dat alarm er dus zomaar uit kan halen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Speakerfreak95
Als het goed is, zit er in het huis van de sirene een sleutelgat waar de contactsleutel in past en waarmee hij gedeactiveerd kan worden.
Openmaken zou ik persoonlijk voorzichtig mee zijn, er zitten wat anti-tamper maatregelen in en voor je het weet blokkeert het hele systeem.

Die remvloeistof is gaar na 3 jaar stilstaan, die zit vol water. Dat systeem moet sowieso heel goed doorgespoeld worden, de remslangen vervangen en ik zou ook zeker de klauwen controleren.

Een E39 uit 1999 kan je trouwens niet met een generiek OBD-II tooltje uitlezen, OBD-II kwam pas na 2000. Je hebt een ADS of OBD (1) systeem nodig met of BMW INPA, DIS, ISTA, of PA Soft BMW Scanner 1.4.0.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:17:
[...]

XP werkt ook. Als je problemen hebt om INPA aan de gang te krijgen of aan software te komen, DM is open :)
Zolang het een 32bit Windows is, gaat het goed. Ik heb het op een HP Probook met Windows 7, 32bit draaien.
elmerblues schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:57:
[...]

Flesje injectiereiniger in de brandstoftank, goed warmrijden en dan paar keer goed doortrappen naar de rode lijn. Automaat handmatig bedienen anders schakelt hij te snel over.
Injectorreiniger in combinatie met even een tank flink trappen werkt sowieso goed. Ik had een hikje in de motor bij lage toeren dat steeds erger werd. Na een flesje in de tank en even flink trappen (regelmatig richting rode lijn) is dat hikje weer compleet verdwenen.

deepbass909 wijzigde deze reactie 08-11-2018 20:22 (45%)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Famous
Misschien iets eerder naar een hogere versnelling gaan? ;)

Mijn antieke 323i cabrio ("slechts 170pk op de achterwielen met een eerste generatie ASC+TC) gooi ik ook makkelijk dwars met dit weer als ik in een lage versnelling blijf, maar hoge versnelling en lage toeren en het wordt een stuk gemoedelijker.
Nu is het koppelverloop van mijn atmosferische M52B25 blok wel echt anders dan van de huidige turboblokken (onder de 3000 toeren heb ik nauwelijks koppel bijv.), maar feit blijft dat het ook met 300+ pk puur een kwestie is van rechtervoet beheersing of je grip verliest of niet.

En ik weet niet welke banden er onder liggen, maar dat maakt ook een verschil van dag en nacht. Mijn zomerbanden (Dunlop Sport SP) glibberen nu ook, maar de huidige winterbanden heb ik nog niet aan het glijden gekregen.

Tussen al het nieuwerwetse geweld even wat ouds:

IMG_20190118_181156 by Chris Hogevonder, on Flickr

Misschien denk je, wat een vage mijlen-stand om te delen, tot je het even omrekent naar kilometers. (hint, hij is al ruim het punt voorbij waarom altijd gezegd wordt dat een BMW pas net ingereden is ;) )

Anders gezegd, hij heeft inmiddels meer gereden dan de afstand van de Aarde naar de Maan en ik ben inmiddels halverwege het 2de rondje om de maan (ik ben er nou toch :+ )
En zelfs met z'n 21 jaar start hij ook met deze kou nog steeds probleemloos iedere ochtend :)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:41:
Met de hoeveelheid tijd en geld die jij in de auto steekt zou een laguna phase 1 nog elke dag starten ;)
Bijzonder dat iedereen altijd schijnt te weten hoeveel geld ik in mijn auto stop 8)7 Ik durf namelijk rustig te wedden dat ik jaarlijks minder uitgeef aan onderhoud dan er aan een gemiddelde BMW jonger dan 10 jaar wordt gedaan die ook 30k km per jaar rijdt.
Theimon schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:22:
@deepbass909 Als je onder de 3000rpm weinig vermogen hebt; hoe is de toestand van je Vanos?
Goed genoeg om nog geen foutmelding te geven, maar aangezien ik het nooit heb vervangen en er zijn geen tekenen dat een eerdere eigenaar dat wel gedaan zou hebben ga ik er vanuit dat dit nog steeds de originele, 21 jaar oude seals zijn.

Maar dat spul (samen met de ketting, spanners, etc) gaat allemaal vernieuwd worden als ik de cabrio ga reviseren. De bedoeling is om sowieso de motor helemaal opnieuw op te bouwen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Theimon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 06:49:
[...]

Dan zal dat het wel kunnen verklaren. Mijn M52 geeft onderin ook niet veel, maar ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat de seals keihard zijn geworden. Als je de diverse fora er op na leest, maakt een Vanos-revisie toch wel een wereld van verschil, dus eigenlijk moet het gewoon een keer gebeuren. Een complete motorrevisie vind ik voor deze auto echter teveel van het goede ;)
Ik voel hem al een jaar of 2 duidelijk omschakelen bij zo'n 4000 toeren, wat eigenlijk al genoeg zegt. Maar het op dit moment niet vervangen geeft geen extra slijtage en aangezien ik weet dat het spul toch los gaat, stel ik het nog even uit.

Dat ze hard zijn ga ik wel van uit, ik heb meerdere pakkingen/o-ringen inmiddels vervangen die snoeihard waren geworden, dus de vanos-seals zullen echt geen uitzondering zijn.
Radiant schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 06:56:
Mijn M52TU stottert nu een beetje bij stationair met deze kou, dat zou ook duiden op een slechte VANOS. Minder koppel bij lage toeren merk ik niet echt, maar misschien weet ik niet beter. Is dat een duur geintje om te fixen?
Kan de vanos zijn, hoeft niet. Het kan ook een injector zijn die niet lekker meer verneveld. Heb je weleens een flesje injectorreiniger in de tank gegooid? Ik doe dat standaard minimaal 1 keer per jaar en voor mijn gevoel werkt dat wel.

Ik weet zo niet waar je vandaan komt, maar Poeldijk (net buiten Den Haag) zit pmotorsport waar heel veel liefhebbers hun vanos laten reviseren. Zij rekenen tussen de € 300 en € 400 voor een revisie en voor zover ik weet is dat vergelijkbaar met wat andere specialisten rekenen. Daarnaast zitten in Zwolle Procar en in Deurne Vanos Repair, die ook veel ervaring hebben met Vanos-revisies.

Er is tegenwoordig alleen weer wat discussie over welke seals nou beter zijn. Pmotorsport heeft zelf de ervaring dat de Beisan-seals (die veel beter zouden zijn) nog sneller weer problemen geven dan de originele BMW's seals... Hij (Patrick) heeft al bij redelijk wat kennissen van mij na een jaar of 2 de Beisan-seals opnieuw moeten vervangen door andere seals en levert tegenwoordig geen Beisan meer.
Beam87 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:34:
[...]

Geen.....ik vertrouw wasstraten niet, als je al die karretjes met swirls, krassen en dofheid ziet...
Ik zweer bij handwas en een goede wax, maar in de winter volsta ik met het enkel met water afspuiten van grof vuil en pekel.

Als je toch naar de wasstraat gaat, let op de shampoo die ze gebruiken (i.v.m. silliconen), just a tip.

Wat ik mij trouwens wel afvraag: als je je auto naar de dealer brengt gooien ze hem daar altijd wel door de wasstraat. Dat is ongetwijfeld met BMW shampoo, maar neem ook aan dat ze daar altijd eerst grondige 'voorwas' doen zodat je niet het zand van anderen in je lak gewreven krijgt?
Volgens mij ligt dat heel sterk aan de dealer. Bij de dealer waar ik in het verleden kwam (Breeman in Gouda) had ik het idee dat de auto altijd met zorg gewassen werd, maar ik weet ook dat er dealers zijn (niet specifiek BMW) die afspraken hebben met de lokale carwash om daar auto's door de wasstraat te trekken.
theduke1989 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:18:
Doen jullie persoonlijk veel aan jullie bolides?

Bijvoorbeeld heb je fotos before & after? Misschien qua nieuwe KIT gekocht, stoelen ingebouwd of wat dan ook. Of koop je direct zo uit de dealer de complete waslijst aan opties?

Voor me zelf doe ik vaak altijd goedkoper inkopen de auto, en dan lekker er aan werken alles langzaam inbouwen etc.
Ik doe vrijwel alles zelf, alleen zaken die je niet zelf kan (uitlijnen of airco) of domweg niet mag (APK) laat ik doen. Maar ik ben daarin wel uitzondering, de meeste van mijn kennissen met een vergelijkbare auto, laten regulier onderhoud e.d. vaak toch door een prof doen.

deepbass909 wijzigde deze reactie 22-01-2019 09:24 (28%)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:33:
[...]

Dank, dat valt dan wel mee. Ik moet er nog goed naar (laten) kijken, want het kan inderdaad van alles zijn. Wil ook de ICV nog eens schoonmaken, checken of alle vacuumslangen nog goed zijn, etc. Zal er bij de volgende tankbeurt ook eens een flesje injectorcleaner in kiepen. Maar zo lang het geen kwaad kan kijk ik wel of ik er binnenkort zin in heb; wellicht is het weer over als het warmer is :z Afgelopen tijd al genoeg geld in dat ding gestoken -O-
ICV kan, maar die laat het toerental eerder schommelen, niet stotteren. Op welk toerental loopt de motor stationair? Is dat koud tussen de 700 en 1000 met redelijk stabiel toerental, of lager of juist hoger en schommelend?

Ander dingetje kan de temperatuursensor zijn. BMW gebruikt er traditioneel twee, één die naar het dashboard gaat en één voor de DME. Op het dashboard een goede temperatuur wil dus niet betekenen dat de DME ook de juiste temperatuur door krijgt. Dat kan uitgelezen worden met of INPA, BMWScanner of vergelijkbaar of, als je auto jong genoeg is, met een OBD-II dongle. M52TU-motoren zijn in zowel OBD als OBD-II auto's toegepast, dus op basis daarvan kan ik het zo niet zeggen.
En verkeerde temperatuur kan maken dat bij een koude start er te weinig benzine wordt ingespoten.

Ik rij zelf trouwens al jaren rond met een niveausensor in de radiateur die niet goed werkt... Ik krijg standaard de melding dat m'n koelvloeistofniveau te laag is, terwijl er niks aan de hand is... Het nare is alleen dat de E36 er juist om bekend staat dat het koelsysteem makkelijk lek raakt (is mij ook al meerdere keren overkomen inmiddels), dus als er één sensor waardevol is, is het die wel.
Het rotte is alleen dat ik die sensor al een keer heb vervangen, juist vanwege dit punt en het lijkt er dus op dat er wellicht ergens een draadbreukje zit, ipv een rotte sensor -O-

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Hij loopt gewoon netjes stabiel (op 700rpm normaal geloof ik?) en eens in de zoveel tijd (paar keer per minuut) zakt hij ineens omlaag en hoor je 'm gas bij geven om niet uit te vallen, even boven de 1000 te komen en dan loopt ie daarna weer netjes stabiel op 700rpm voor een tijdje. Heel sporadisch red hij het niet en valt ie uit. Dat begint ongeveer als de temperatuurmeter uit het blauw komt en zodra de meter in het midden staat is het over en loopt hij gewoon altijd netjes stabiel stationair.

Rotte ICV ken ik ook wel van de E36, daar heb ik dat gehad, dat zag er inderdaad anders uit.

Heb wel een OBD2-stekker in het dashboard maar daarop kan je alleen de DME en versnellingsbak bereiken. Andere modules ook via de pacman-connector onder de motorkap. Heb daar ook alle kabels voor dus zal idd ook eens de temperatuursensor checken met INPA en een VANOS-test doen.
Rond de 700 is inderdaad normaal voor een M52. Heb je airco/clima in de auto (ik gok van wel), test dan eens of hij nog steeds dipt als de airco uit staat. Het ritme lijkt namelijk op het ritme van het aanslaan van de airco, wat bij mij ook een dip in toeren geeft, maar niet zo extreem als bij jou. Er worden dan namelijk 2 zware belastingen ingeschakeld, de compressor en een extra elektrische fan.

En ik vermoed dat je ICV mogelijk wel wat vervuild is, waardoor hij niet snel genoeg kan openen op het moment dat dat nodig is of er zit mogelijk een lek in de buis tussen luchtmassameter en inlaat. Die kan ook wat rare symptomen rond stationair geven.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Momenteel heb ik altijd airco uit :P Heb niet getest met de airco juist aan, is wel een goeie.
Een zware belasting bij mij in stilstand is de automaatbak, maar of hij nou in neutraal, park of in drive met de rem ingedrukt staat, hij doet dit altijd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de pomp in een BMW-automaat altijd draait of alleen als de oliedruk te laag wordt. Maar die pomp wordt wel altijd aangedreven bij een automaat, ongeacht de stand, dus die zou het wel kunnen zijn.
Toff schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Ik heb de airco juist voornamelijk in de herfst/winter aan, omdat er dan droge lucht binnenkomt.
Hier staat hij altijd aan, behalve als ik met de kap open rij en het is < 30 graden (ja, >30 graden en open staat de airco aan >:) ). Ik laat de clima lekker alles regelen, als de airco niet nodig is, schakelt die hem ook uit.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Snake schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:51:
[...]

Op mijn 135i (E88) slurpt de airco teveel PKs bij stationair. Precies alsof die niet tegoei is afgesteld.
Zou eigenlijk niet mogen. Ik heb in de mapping van de M52 in mijn auto zelfs specifieke tabellen gevonden voor inspuiting en ontsteking als de airco aanstaat. In de software wordt de hogere vermogensvraag dan (als het goed is) grotendeels gecompenseerd. Die tabellen worden door tuners trouwens ook nog weleens ingezet om poppen van de uitlaat in- en uit te kunnen schakelen (airco uit, poppen en knallen, airco aan, motor stil, of andersom als de airco eruit is).
Radiant schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:11:
[...]

Met wat voor auto/blok? Puur uit interesse..
Maakt niet eens echt uit, is een typisch BMW-dingetje bij de M-serie motoren met injectie/elektronische ontsteking. Bij de N-serie werd het al minder en vanaf het moment dat er valvetronic op zit, is het eigenlijk helemaal weg, want geen ICV meer nodig.

Bij mijn Compact (M43B16 blokje) heb ik het nooit op weten te lossen, bij m'n cabrio (M52B25) is het helemaal weg na goed reinigen en smeren van de ICV. Die bleek behoorlijk te plakken door vettigheid.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
elmerblues schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Juist niet want bij koude motor zit de DME niet in de closed loop maar in open loop. De lambda sensor wordt dan genegeerd tot de motor (eigenlijk katalysator) voldoende is opgewarmd.
En al helemaal niet bij een relatief oude motor als de M52. Schommelend toerental kan tijdens opwarmen wel komen door een vacuümlek tussen luchtmassameter en inlaat (meestal de rubber mof tussen luchtmassameter en gasklep). Die zijn soms erg moeilijk op te sporen.

Maar het is een beetje standaard bij de M50 en M52 dat ze schommelen, ik denk dat ik op meetings één van weinige ben die daar geen last (meer) van heeft, anders dan op het moment dat de airco inschakelt (maar dat komt door een lastverzwaring en is dus logisch).

Overigens is open of closed loop niet afhankelijk van de katalysator temperatuur, maar van de lambda zelf. Die moet ook opwarmen voor hij goed werkt. Daarom zit er ook een verwarmingselementje in, maar die werkt bij de meeste BMW's met een M52 al lang niet meer als de lambda ouder is dan 10 jaar.

Wat is de nieuwe 7 trouwens een lelijk gedrocht zeg... :r

Ik vond juist de neuzen steeds mooier worden, met de optische verbinding tussen koplamp en niertjes, maar dit gaat echt nergens meer over...

deepbass909 wijzigde deze reactie 24-01-2019 16:17 (8%)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:08:
[...]

Goed ontlucht, heb denk ik al ruim 20+ koelsystemen vervangen inmiddels, dus weet hoe het moet.
Thermostaat via de dealer, huisje komt van Schmiedmann vandaan, radiateur is een originele BEHR/BMW unit.
Waterpomp is wel aftermarket, dat is een Meyle HD, daar heb ik zelf betere ervaringen mee.
En de thermostaat zit ook zeker weten goed in het huis?

Overigens bij temperaturen < 0 graden duurt het ook echt veel langer voor de motor om op temperatuur te komen, die paar graden dat het nu warmer is, maakt daarin heel veel uit. Er hoeft dus op zich niks mis te zijn.

Als het nu wel weer redelijk snel gaat, zou ik me eerlijk gezegd niet al te veel zorgen over maken.

Ik neem aan dat het trouwens over je E39 gaat? Die heeft volgens mij dezelfde respons op de temperatuurmeter als de E36 en die is verre van lineair. Uit m'n hoofd was bij m'n E36 het eerste streepje al 80 graden en het tegenoverliggende streepje 110. Het is met NCS Expert wel aan te passen naar een meer lineaire respons door een ander profiel te kiezen.

Wat betreft je gasrespons, had je in je 320i dezelfde motor? Want afhankelijk van bouwjaar en chassis kon dat een M50, M52 of M54 zijn en bij je 520i kan het of een M52 of M54 zijn. Voor zover ik weet, is een M50 sowieso wat vlotter (enkel massa vliegwiel) dan de M52 of M54 en de andere inlaat van een M50 maakt dat hij ook wat makkelijker toeren maakt. Daarnaast heeft een 5-serie volgens mij ook een iets andere ECU-mapping die iets meer op comfort is gericht (en dus ook wat lomer is).

Mijn M52B25 is trouwens ook niet super gevoelig qua gasrespons, er zit een duidelijk merkbare vertraging tussen het gas intrappen en het moment dat de motor ook daadwerkelijk reageert, iets waar ik in het begin echt wel aan moest wennen. Pas bij hogere toeren (>4000 toeren) reageert hij wel vlot.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Speakerfreak95
Nice, zo'n motorswap had ik ooit willen doen met mijn 316i Compact, maar is er nooit van gekomen.

Wat betreft intake-swap, dat was geen suggestie hoor ;) Maar ik weet dat de M50 door de andere inlaat en single massa vliegwiel een vlottere gasrespons had dan de M52.

Overigens wil ik een 520i nog niet de pauper 5 noemen, dat was de 518i (ja, de E39 is ook met een 4-potter ooit geleverd).

Alleen wat bedoel je met "tak in de kleppen"?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 01:05:
[...]

Ooh, dan had ik niks gezegd m.b.t. de inlaat, je hoort altijd iedereen ''inlaat, filter'' roepen als je wat Pk's wil.
Maar een spaghetti spruitstuk, met nokkenassen, en goede mapping, haal je veel meer vermogen er uit :)

De E39 was er echt vanaf de 520i, het basismodelletje dus, maar wel lekker met leder, stoelverwarming, M-onderstel, stuur en pook affabriek, clima, cruise etc, prima voor de dagelijkse retourtjes naar school _/-\o_
Ik was inderdaad in de war, de E34 was er vanaf een 518i.

Maar met een M50-inlaat pak je heel makkelijk 20pk zonder verdere aanpassingen. Alleen verlies je koppel onderin.

En toegegeven, 150pk was op dat gewicht misschien niet bepaald veel, maar het is meer dan genoeg om lekker vlot door het verkeer heen te komen. Ik zou er in ieder geval geen nee tegen zeggen.
De Compact is een geniaal stuk vreten, daar pak je iedereen mee.
Toen hij nog straatlegaal was, was het wel leuk om af en toe heerlijk een GTI er uit te blaffen, stonden ze later je scheef aan te kijken want 'compact' 8)7

Voordeel van de compact, is dat die meer als een E30 rijdt, vanwege de achteras, wat voor circuit wel lekker is, maar je moet het wel kunnen rijden, want je trekt hem zo scheef....
Die scheve blikken kreeg ik ook altijd met m'n cabrio, om de één of andere reden denken veel mensen dat die traag is. Alleen nu is de koppeling gaar en heb ik het idee wat PK's kwijt te zijn geraakt in de 400.000km, dus kom ik wat minder snel van de plek.

Maar een Compact trek je inderdaad heerlijk makkelijk dwars. Hoe vaak ik wel niet met m'n 316i dwars de bocht door kwam zetten 8)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Speakerfreak95
Ik heb vanochtend trouwens eens opgelet, het duurt bij mijn cabrio ongeveer 6 kilometer stadsverkeer voor het koelwater op 80 graden is, waarbij de laatste 2 kilometer met 100 km/u rijden was. Dat is ongeveer na 10 minuten rijden en met een auto die 's nachts in een garage staat (dus niet onder 0 afkoelt)

@IQM
Maak van een E36 de vering wat stugger, en hij gaat ook makkelijk. Dat was namelijk het grootste verschil tussen de E36 en E46 (de E36 was net iets teveel om comfort). Maar de E36 Compact had nog een oud type achteras die echt heel makkelijk in overstuur te krijgen was.

Zo ben ik vroeger (inmiddels meer dan 10 jaar geleden) deze afslag:

in de stromende regen weleens onbedoeld volledig dwars door komen zetten. Daar was niks van opzet bij, maar 100% lang snelweg gereden hebben, onderaan de afrit even vergeten dat 70+ toch echt te hard is in de stromende regen en voor ik het door had vol aan het tegensturen. De 316i had ook niks van traction control, alleen ABS en dat in combinatie met oude 225-brede banden maakte hem nogal tailhappy.

Mijn cabrio gaat alleen dwars als de ondergrond glad is. Ik ken één bocht (bij Wassenaar) waar het met een natte weg bijna standaard was, maar verder ligt hij tegenwoordig als een blok op de weg.

Jouw 535i (F11 als ik goed heb?) is typisch een wagen die langzaam lijkt, maar echt wel rap is en ook wel vaak zo bereden wordt. Mijn vorige baas had een 528i F10 en die hield ik eigenlijk niet bij, maar van buiten zag het er nooit uit alsof hij hard reed. Maar als ik dan weer in mijn eigen cabrio stapte, had ik altijd zo iets van "wat een traag hok is dit..." (niet langer dan een paar minuten trouwens, en dan won het pure mechanische gevoel het weer van alle comfort :+ )

Ow, en wat betreft rustig rijden als hij koud is, ik trek mijn cabrio rustig naar 4000 - 4500 toeren als de motor nog niet volledig opgewarmd is. Tot nu toe houdt hij het al 400.000 km vol met een betrouwbaarheid (van de motor zelf) waar je U tegen zegt.

deepbass909 wijzigde deze reactie 29-01-2019 17:22 (5%)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:15:
Sinds wanneer zijn er Google streetview embeds op tweakers?

Met mijn E30 ben ik ook wel eens onbedoeld dwars gegaan. Onder andere een keer door een metalen strip bij een brug. Hou je toch :)
offtopic:
Speciale rode jas krachten ;)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Moshi schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:54:
Volgens mij waren er twintig jaar geleden ook zat BMW’s met kraakjes. Was net zo examplarisch als het nu is.
Als je niet tegen rammeltjes en kraakjes kan, moet je vooral niet in mijn cabrio stappen. Er is vrijwel geen enkel wegtype waar ik niet iets hoor kraken of rammelen. Grootste bronnen zijn de rubbers boven de voorruit en aan de achterzijde. Vooral ik over drempels ga of een verhoogde inrit in draai heb je soms het gevoel dat de auto ieder moment door midden kan breken :X

Maar goed, vergeleken met een gesloten auto is een E36 cabrio ook zo slap als een natte dweil en vind ik het persoonlijk juist een stukje van de charme.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
fonsoy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:58:
Hier zit ik vast goed ....
Op het moment heb ik mijn 123d in onderhoud bij SPBA in 's Gravendeel. Zeer tevreden over de garage (soms wel pittige rekeningen, maar dat komt met name door de dure onderdelen). Echter vind ik het ver rijden. Weet iemand een goede specialist in Noord-Holland? Auto Molenaar is er wel - maar daar hoor ik toch wel erg wisselende verhalen over.

Een beetje pech gehad trouwens met schokbrekers rondom die vervangen moesten worden, alsook remblokken die op waren en een luchtverdeelkap die de geest gaf heeft er voor gezorgd dat ik op zo'n EUR1500/j uitkom qua onderhoud. Hopelijk wordt dat komende jaren wat minder.

@MrFl0ppY - ik heb mijn auto van 192K naar 251K gereden, je inschatting klopt aardig :) Dit betrof wel zogeheten M-pakket schokbrekers.
Misschien is het handig om een beetje aan te geven waar je in Noord Holland zoekt, aangezien het 100 km is vanaf de punt (Den Helder) tot aan de grens met Zuid Holland :X

Redelijk in het midden van de provincie zit Auto Molenaar in Heerhugowaard.

Kees Bakker werd mij trouwens ook door een andere liefhebber aangeraden voor schade/roest herstel aan mijn cabrio. Bij hem hadden ze het nodige werk aan zijn E30 cabrio gedaan en dat was heel zorgvuldig en netjes gedaan.

deepbass909 wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:37 (8%)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Toff Phusebox heeft even een korte vakantie ;)
Catch22 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:23:
Vandaag even naar mijn monteur geweest. Raammechanisme was stuk gegaan met de kou.

Ik heb de dsp optie {high end audio}, maar de subwoofer resoneerde als een malle. Dacht dat de speakers stuk waren.

[Afbeelding]
Bleek dat alle schroeven in de loop van de tijd los gaan zitten waardoor die hele plaat meetrilde. Nu weer strak geluid :)

Deze bak hangt onder de hoedenplank trouwens. Formaat van de speakers viel me wel mee, leek wel 10cm ofzo, maar ze produceren genoeg geluid
Speakers hoeven niet groot te zijn voor een goede geluiddruk of laag geluid, enige nadeel alleen van zo'n sub is dat hij een heel beperkt frequentiebereik heeft. Maar aangezien het een sub is, is dat ook weer niet heel erg.

Pioneer heeft al redelijk wat jaren een hele lage, smalle, maar lange sub in het programma, die ook aangedreven wordt door 2 relatief kleine speakers:

Maar door een (verhoudingsgewijs) extreem lange resonantiekamer, komt er een dijk van een geluid uit. Ik vermoed dat de sub in jouw wagen op het zelfde principe is gebaseerd, gezien de vorm en afmetingen.
IQM schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:08:
[...]

Dat zal helaas wel moeten. Ik heb het vaker voorbij zien komen in BMW groepen op Facebook. Ik denk dat je algauw een € 800,- kwijt bent voor een retrofit.

[...]

Reken er maar niet op. BMW doet niet aan gratis...

Ze hebben bij de E39 ooit de fout gemaakt om in alle auto's een standkachel in te bouwen. Mensen die de optie bestelden kregen er een afstandsbediening bij en werd de functie vrijgeschakeld. Toen zijn er een paar slimmeriken achter gekomen hoe je de functie vrij kon schakelen en kon gebruiken. Je miste dan alleen de AB. Ze hebben de standkachel toen vrij snel vervangen door een elektrische hulpverwarming.
Toch wil dat niet zeggen dat het niet aanwezig is. Als in de kosten-baten-analyse blijkt dat wel inbouwen, maar niet activeren goedkoper is in productie dan een extra voorraad/supply lijn opzetten om het als optie mogelijk te maken, dan wordt het gewoon ingebouwd. Dat is waarom er nog steeds auto's geleverd worden met bepaalde ongebruikte stekkers in de kabelboom.

Wat betreft die standkachel, VW heeft dat bij bepaalde uitvoeringen van de Caravelle/Multivan (de luxere uitvoeringen van de Transporter, bedoeld voor personenvervoer) een extra verwarming/airco unit achterin ter ondersteuning. Die unit blijkt een standaard Webasto standkachel, die ook op diesel kan draaien, volledig aangesloten is en waarvan alleen het bedieningspaneeltje ontbreekt. Die is vrij makkelijk te activeren.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:34:
[...]

Klopt, die Pioneer bakken zijn geweldig!
Ga binnenkort ook weer eentje halen van Marktplaats voor de 520i.

Mijn 535i heeft ook het DSP systeem, helaas zijn daarvan bijna alle speakers kapot, rubber is plastic geworden door stilstand, en allemaal micro barstjes er in :'(
Dat subje is trouwens best een bijzonder ding, compleet plastic bak, met maar 2 13cm woofertjes er in :+
Maar een soort waveguide systeem wat Bose ook gebruikt.

Leuk feitje over het audio systeem van de E39, het is ontworpen en gemaakt door Nokia ITT, die woofertjes door de auto heen zijn de Nokia LBP130 speakers, je hebt er veel soorten van, een 25, 35 en 40W versie.
Die LBP130's worden veel gebruikt in de zelfbouw, en de reden dat ze (naar mijn mening) matig klinken, komt omdat BMW een gesloten systeem wilde, waardoor ze flink onderpresteren.
Zelfs Focal heeft een speakerset met die specifieke woofers gebouwd :+

Heb van mijn 520i's originele speakersysteem een setje huiskamerspeakers gebouwd, die bijzonder lekker klinken :)
Nokia was in de jaren 90 sowieso huisleverancier van de speakers. Als je geen top-hifi (H/K)-systeem had, dan zaten er Nokia's in de auto. Ik heb zelf ook nog een compleet setje liggen van het 10-speaker systeem dat in mijn cabrio oorspronkelijk zat. En de grap is dat die vervolgens weer op een Loewe versterker zaten, wat ook niet het minste merk is. Maar over die versterker wordt een beetje neerbuigend gesproken, want hij zou maar 15W RMS per kanaal zijn. Wat alleen vergeten wordt is dat dat ding 8 kanalen heeft en iedere woofer en de achterste tweeters op een eigen versterker zitten en alleen voor de mids en tweeters per kant een versterker delen. Totaal vermogen is dus een respectabele 120W RMS wat het best leuk doet als de woofertjes goed zijn (wat bij mij niet meer het geval was...)

Mocht je het aandurven, de speakerranden zijn te vervangen. Ik dat bij de mids van H/K-set moeten doen:
2012-12-11 18.59.03 by Chris Hogevonder, on Flickr

2012-12-11 18.58.25 by Chris Hogevonder, on Flickr

Ik denk dat ik een uurtje bezig ben geweest met het weghalen van de resten van oude randen en het inlijmen van de nieuwe randen. Dat was in 2012, nu ruim 6 jaar geleden en ze spelen nog altijd even goed.

P_20140430_183330 by Chris Hogevonder, on Flickr

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Aah, de E36, ook leuk, dat H/K had mijn sedan ook, klonk erg goed i.m.o.
Wat betreft mensen die zeuren op de Loewe versterker, tsja, als je gewent bent aan een 1000W bonkhok met krassende tweeters en vermormde mids in je Golfje, dan valt dat BMW systeem inderdaad tegen.
Luister je op beheerst niveau, klinkt het gewoon dikke vette prima.
Redelijk gebalanceerd geluid, en als je alleen de laagste frequenties een beetje opschroeft (+1) klinkt het best krachtig als het zou moeten.

De 535i krijgt rondom nieuwe Nokia woofertjes, de 520i had de 25W versies, en de 535 (want DSP) heeft de 40W units nodig, dubbelspoels (vanwege telefoonoptie)
Ik kan er ook nieuwe randjes op leggen, maar voor 18 euro per stuk heb je nieuwe woofertjes uit duitsland :9~
Daarom ook de upgrade bij mij naar H/K, er ligt een sub in de achterbank, die de volledige kofferbak als resonantiekamer gebruikt:

Met deze set is het niet bepaald moeilijk om op de snelweg, zelfs met harde wind, een snoei strak geluid te produceren dat al het rijgeluid van de cabrio met gemak overstemd.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:25:
[...]

AptX is inderdaad een punt waar je gelijk in hebt, die van de action is karig, helemaal mee eens hoor.
Ik ben overigens sowieso geen fan van bluetooth, vind het nooit mooi klinken.
Zelfs met een high end deck valt het geven, in mijn eerste auto was ik helemaal ott gegaan.
Daar had ik op de Aux input (van een 2Din Pioneer high end unit) een Dac zitten, die via USB verbonden werd met mijn telefoon, dat klonk pas mooi.

Auto daarna verkocht, met als idee het ook bij de E39 te doen, maar tijd en geld zijn een issue...
BT kan wel degelijk heel goed klinken, zonder kwaliteitsverlies. Ik had een Dice Mediabridge (tot deze overleed) op de CD43 en ik kon geen verschil horen tussen CD of BT. Maar... Ik kon wel verschil horen tussen m'n Android toestel (vol, goed geluid) en een iPhone (hol geluid).
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:00:
[...]

Slijmslijm, jaa netjes!

Mooie auto ook!, gotta love the tan-beige interior :)
Speciaal voor jou twee van de mooiere foto's die ik van m'n cabrio heb:

IMG_0074 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_0063 by Chris Hogevonder, on Flickr
Inmiddels zijn de knipperlichten aan de voorzijde trouwens oranje. En nee, hij is niet verlaagd. Ik hou hem zo stock mogelijk en kan nu zonder problemen over drempels. Vrienden van mij waren een paar weken terug bij mij, waarbij een cabrio een M-onderstel heeft en een coupe die verder verlaagd is, en zij kunnen eigenlijk niet normaal bij mij door de straat rijden...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
wheez50 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:06:
[...]

Hoe kan het dat ik het ook kan op een oude accu met een druppellader en multimeter?

Een auto weet wat 'ie erinstopt, alle voltages en wat eruitkomt op verschillende voltages. En een autoaccu is echt niet ingemoeilijk ofzo...

Ik vind het zelf nog logischer dat je moet vertellen dat je de olie hebt vervangen. Al vraag ik me dan weer af waarom dat niet makkelijker kan... 8)7
Jouw druppellader en multimeter kunnen jou niet vertellen wat de capaciteit van de accu is, daarvoor zou je hem eerst moeten diepontladen, wat je met een lood-zuur accu juist niet wilt.

Jouw druppellader "weet" wanneer hij moet stoppen met laden door de wijze waarop een loodaccu geladen wordt (hij pompt er een vaste stroom doorheen en naar mate de accu voller raakt, stijgt de spanning, tot deze boven een bepaalde drempel komt en dan slaat de lader af).
Die lader zou dan wel kunnen uitrekenen welke capaciteit hij heeft geladen, maar weet nooit wat de restcapaciteit was toen hij begon.

Eigenlijk is het nog makkelijker om een oliewissel te detecteren dan of de accu gewisseld is ;)
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Slim van BMW, want voor elk wissewasje moet je naar een dealer en verdienen zij er dus geld aan.

Niet tot blijdschap van de monteurs bij zo'n dealer overigens. Die gruwelen van al die elektronica. Het ouderwetse 'handwerk' wordt voor hun ook minder en minder, terwijl er steeds meer storingen zijn die bijna niet oplosbaar zijn. De oorzaak zit in 'de elektronica' en is voor een monteur bijkans niet te achterhalen.

Mijn huidige wagen heeft ook een paar 'snufjes' (stoelventilatie, HUD, soft-close, active steering, panoramadak ed). Toen ik hem besteld had vertelde ik dat (vol trots) aan een monteur bij m'n dealer. Zijn (cynische) reactie: 'mooi joh, allemaal zaken die kapot kunnen gaan en waarvan we vervolgens maar moeten zien of we het kunnen repareren'.

Wel een reality check moet ik zeggen ;).
Dat wordt al gezegd sinds er voor het eerst een wagen achter een paard werd gespannen :P

Al kunnen elektronische gremlins wel echte hoofdpijn-dingen zijn. Zo heb ik één sensor die eigenlijk standaard een foutmelding geeft, maar waarvan ik de oorzaak nog niet heb kunnen vinden... De sensor zelf is nieuw en de meetwaarde onjuist (te laag koelwaterniveau).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:00:
[...]

Heb met m'n bedrijfswagens (Mercedes Sprinter) ook al jaren problemen met sensoren. Heb de indruk dat er tegenwoordig meer sensor-storingen zijn dan daadwerkelijke storingen. Lijkt minder erg, maar het effect is niet veel anders.

Het motormanagement reageert (uiteraard) op die sensoren met minder vermogen of een waarschuwing dat je naar de dealer moet voor een defect. Vervolgens moet bij de dealer de sensor vervangen worden.

Je hebt in moderne motoren dus 2 dingen die kapot kunnen gaan: de feitelijke onderdelen én de sensoren die die onderdelen in de gaten moeten houden. En laten vooral die laatste nu vaak de geest geven.

Ben (mede om) die reden nu ook van Benz afgestapt. De problemen waren te hardnekkig.
In mijn geval is het een non-fatale sensor storing, het is puur iets van de boordcomputer en staat volledig los van het motormanagement (bij de E36 is het allemaal nog niet zo geïntegreerd). Maar ook bij mijn E36 zijn sensorstoringen al redelijk berucht.
Het vervelende is alleen wel dat bij de E36's met een M52-motor het koelsysteem bekend staat als kwetsbaar, iets waar ik helaas ervaring mee heb. De meeste kwetsbare punten zijn verbeterd, maar het blijft altijd spannend als ik weer de melding zie dat m'n koelvloeistof te laag zou staan.

Overigens doen sensoren, zeker tegenwoordig, echt wel meer dan alleen onderdelen in de gaten houden. Sensoren zijn tegenwoordig essentieel voor het regelen van verschillende parameters.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
wheez50 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:46:
Ik heb hier twee accus staan - beiden nu zelfde klemspanning (12,7v - zijn oudere accus). De een is kapot (voltage zakt snel bij ontladen - zakt veel sneller bij hoge stromen) en de ander is nog prima.

Dat weten is volgens jou onmogelijk en toch weet ik het. Rara :)
Je weet nog steeds feitelijk maar 1 ding, en dat is dat de ene een veel lagere capaciteit heeft dan de andere, maar je weet nog steeds niet wat de totale capaciteit is. Jij kan aan de buitenkant van de accu lezen wat hij zou moeten kunnen halen, maar ondanks alle camera's bij een moderne auto, moet ik de eerste nog tegen komen die een camera op de accu gericht heeft ;)

De vraag voor de boordcomputer is ook niet of de accu defect is of niet (dat is meestal wel vast te stellen door de rustspanning te meten of onder een bekende belasting de spanning te meten), maar hoeveel capaciteit de accu nog heeft. Hij zal op een gegeven moment de accu markeren als defect, maar na vervangen ziet hij gewoon weer 12+ volt op de accu-klemmen. Hoe moet de boordcomputer dan "weten" dat dit een nieuwe accu is die wel volle capaciteit heeft? Dat kan alleen als jij als gebruiker/monteur dit tegen de boordcomputer zegt.

De enige manier om capaciteit van een accu te bepalen is door te ontladen, maar een lood-startaccu kan daar (ironisch genoeg) bijzonder slecht tegen, die voelt zich het lekkerst zolang de lading 80% of hoger blijft. Ontlaad je hem tot onder de 50% neemt de capaciteit al af. Dat is ook waarom een startaccu niet gebruikt kan worden als tractieaccu (die wel ontladen tot een restlading van misschien 10%, maar die weer geen grote startstromen kunnen genereren).

Waar je wel commentaar op kan hebben, is dat je specifieke servicesoftware nodig hebt (had) om deze reset uit te kunnen voeren, vooral ook omdat het niet resetten maakt dat de auto suboptimaal presteert. In mijn ogen zou je in de boordcomputer een service menu moeten kunnen activeren waarin je het gewoon kan aangeven.
alexbl69 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Begrijp je verhaal en ook de voordelen van sensoren.

Heb alleen de indruk dat bedrijfswagens tot zeg 10 jaar geleden minder storingsgevoelig waren. De motoren hadden toen een dusdanige mate van betrouwbaarheid bereikt dat ze het gewoon 'altijd' deden. Sinds die tijd staan ze echter in toenemende mate met hoofdzakelijk defecte sensoren bij de garage.

Van wat ik van Mercedes begrepen heb gaven vooral de sensoren die het verbruik moesten verminderen veel problemen (volgens mij euro 4 > euro 5 destijds). En niet alleen de sensoren zelf, maar ook heeft het feit dat ze te 'zuinig' waren afgesteld geresulteerd in motorschade.

Overigens is dit wel heel duidelijk een N=1 voorbeeld (van mezelf dus met een aantal wagen). Ik houd het aantal 'garagedagen' niet bij, en aangezien het leeuwendeel van de mankementen onder garantie of coulance is vervangen zijn mijn kosten ook niet dramatisch gestegen. Kan het dus niet hardmaken, maar Mercedes heeft wel toegegeven dat ze een paar minder gelukkige series hebben gehad.
Hier ook een N=1, maar dan veel ouder. De Ford Transit 2de generatie 2,5 l tdi (modelserie 1995 - 2003) die m'n ouders ooit hebben gehad, had al vrij snel last van een motor-storing, waarschijnlijk veroorzaakt door de elektronische brandstofpomp en wat feitelijk nooit opgelost is. Dat is dus technologie van 15 tot 23 jaar oud en was des tijds de eerste generatie diesel met een elektronische brandstofpomp.
Technische problemen zijn van alle tijden, alleen de nieuwste technologieën zijn vaak de bron van de storingen (uitzonderingen daar gelaten, zoals een foutje in het ontwerp van de distributieketting van bepaalde BMW-motoren :X). De eerste EGR-systemen gaven problemen, de eerste katalysatoren, de eerste EFI's, etc. Veel problemen zijn inmiddels wel opgelost (EFI geeft zelden nog storingen, tenzij het een fysiek defect is, bijv.)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:52:
[...]

95% van de mensen doet dit niet zelf maar gaat ervoor naar de dealer en zou juist iets kunnen slopen met zo'n optie. Resetten van onderhoudsdingetjes kan nooit handmatig, dat kan zelfs bij de E36 al niet zonder een specifieke handeling in INPA of met een draadje.
Klopt, maar het zou prima achter een pin-code oid gestopt kunnen worden, en samen met de nodige waarschuwingen. En de pin-code hoeft niet eens moeilijk te zijn (bijv. laatste 4 cijfers van je chassisnummer, om maar iets te noemen).

Bij de E36 is het resetten bovendien nog lastig, andere merken in die tijd hadden of letterlijk een knopje onder de motorkap of een jumperdraadje (ik meen dat Volvo dat had). En in die tijd had je nog geen interactieve display's met complexe menustructuren, dus moet je wel terugvallen op fysieke middelen.

Zolang het geen optie is die je makkelijk en per ongeluk zou kunnen activeren, is er eigenlijk geen reden waarom het niet vanuit een boordcomputer zou kunnen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MrFl0ppY schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:58:
Dat de pook wat harder trilt in stationair komt wel vaker voor bij BMW. Zeker met de eco modellen die erg zuinig staan afgesteld in stationair. Tijdens het schakelen zou je het niet moeten voelen.

Maar de handbak van BMW is sowieso wel wat hakerig, heeft te maken met de achterwielaandrijving heb ik mij wel eens laten vertellen. T.o.v. een VAG auto zal het zeker opvallen, die schakelen boterzacht.
Verschil is sowieso dat bij een BMW de pook direct aan de bak zit en bij iedere fwd auto tegenwoordig de pook via kabels aangesloten zit en daarmee veel meer geïsoleerd is van trillingen.

Bij mijn 323i voel je de pook zachtjes trillen, maar meer ook niet. Idem bij mijn oude 316i.
Ik weet dat bij een ex-collega in zijn E90 318i (uit m'n hoofd) de pook wel relatief veel trilde, maar dat deed die motor sowieso. Daar lag een N43-blok in en die heeft bij hem nooit echt mooi gelopen, maar was behoorlijk ruw, bijna dieselachtig.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Blord schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:49:
Ik heb laatst de BMW navigatie kaarten geupdated naar 2019-1. Dat kwam me goed te pas want de winkelcentrum van de Leidse Rijn bij Utrecht staat er goed op. Bij 2018 kaarten was de plek compleet leeg.
Mijn smartphone heeft wel navigatie maar de BMW navigatie rijdt toch wel lekkerder. Ook vanwege het groot scherm in de middenconsole.

Mijn F10 LCI met de 8-automaat rijdt erg soepel. Ik heb altijd met een vierpitter gereden dus een eventuele voordeel van een zespitter ken ik niet. Wees maar blij dat je geen 8-pitter hebt geprobeerd, misschien vind je de 6-pitter dan maar niets. Dat is wel een voordeel van de onwetendheid. :)
Ik heb met zowel 4- als 6-cilinders gereden en het verschil is wel degelijk te merken, maar is wel steeds kleiner met dank aan ingrepen als balansassen bij de 4-cilinders. Het voordeel van een 6-cilinder is dat hij van nature in balans is (in het geval van een 6-in lijn), waardoor er nauwelijks gebruik gemaakt hoeft te worden van trillingsdempende maatregelen. De motor loopt daardoor soepeler en efficiënter (een balansas snoept gewoon motorvermogen weg).
Wil niet zeggen dat een 4-cilinder niet goed loopt, dat kunnen ze zeker wel, maar bij een 6-cilinder kost dat minder moeite. Ook het vermogensverloop van een 6-cilinder is over het hele toerenbereik doorgaans mooier, vloeiender. Nadeel is alleen dat een 6-cilinder bijna 1,5 keer duurder in productie en onderhoud is.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Rubbers kunnen om zoveel verschillende redenen kapot gaan. Alleen al de plek waar de auto geparkeerd staat is van invloed.

Overigens zit onder een E39 535i niet heel bijzondere remmen. Het zijn vrij standaard Até klauwen met een enkele zuiger die ook onder de 520i al zit, maar ook de 7-serie (E38), X3 en X5 van dezelfde leeftijd (en alleen in maatvoering afwijken van wat bijv. onder mijn cabrio zit).
Waarschijnlijk zijn de rubber geleidebussen gewoon vergaan. Eigenlijk hoor je die ook te vervangen als je nieuwe remschijven monteert, maar wordt zelden gedaan. En dat terwijl die dingen amper wat kosten.
Aan de andere kant staat daar normaal ook niet heel veel kracht op. Bij de Até remklauwen worden de blokken vooral door de remklauwbeugel (die vast aan naaf zit) op hun plek gehouden en is de klauw eigenlijk alleen voor het uitoefenen van de knijpkracht.

VW gebruikt over het algemeen een ander basisontwerp van remklauwen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:26:
Zal hem vragen wat het precies was als hij klaar is. Van wat ik begreep kwam de klauw niet helemaal terug waardoor het kon gaan rammelen
Waarschijnlijk zijn de geleidepennen gaan roesten en is dat in gaan vreten op de rubber bussen.

* deepbass909 heeft wel de nodige ervaring met Até-remklauwen:
IMG-20180405-WA0006 by Chris Hogevonder, on Flickr
Afgelopen jaar heb ik 4 klauwen gereviseerd (roestvrij gemaakt, geschilderd, nieuwe zuigers en rubbers).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Snake schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:35:
[...]

Kijk eens naar jouw koelingsreservoir, het kan zijn dat het begint te lekken bij de naad. Zelf onlangs voorgehad bij N55 motor.

[...]

Kijk, veel mensen zeggen dit, maar bij 320.000 heb je zeker 10 keer de olie ververst als je snelwegkilometers doet en om de 30,000 'm vervangt.

En dan zal ie zeker een beetje hebben verbruikt. Maar dat merk je niet omdat er iedere keer terug de volledige hoeveelheid ingaat.
Beetje flauw hè ;) Met bijvullen bedoelt iedereen dat het niveau onder het minimum was gezakt. Bij een gezonde motor is het verbruik tussen 2 beurten niet meer dan het verschil tussen min en max.

Mijn cabrio heeft dat heel lang gered, inmiddels zit ik helaas op een halve liter extra tussen twee beurten. Ik weet dat een deel hiervan langs pakkingen zweet (de motor is iets nat aan de onderzijde) en een deel gaat via de inlaat (bougies hebben net iets teveel aanslag, maar uitlaatgassen zijn wel kleurloos). Maar met ruim 4 ton op de klok vind ik het eerlijk gezegd niet heel schokkend.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:10:
Dat zal wel het nieuwe hip zijn. Ik heb ook al een paar keer Audi's met zo'n staalgrijs gezien. Ik vind het totaal niet mooi.
Ik heb altijd het idee dat die auto's nog steeds in alleen de grondverf staan :X

Het is namelijk zo goed als zeker dezelfde grijstint als die mijn grondlak had toen ik wat roestherstel op m'n cabrio aan het doen was:
20180321_153043 by Chris Hogevonder, on Flickr

Omdat ik wat positieve reacties kreeg over het klussen aan de cabrio, hier nog wat foto's van klussen die ik de afgelopen 1,5 jaar heb gedaan.

Allereerst het resultaat van de remklauwrevisie:
IMG-20180404-WA0002 by Chris Hogevonder, on Flickr
En voor iemand iets roept, na het aflakken zijn de zuigers en rubbers vervangen.

IMG-20180405-WA0003 by Chris Hogevonder, on Flickr

Lekkage aan het oliefilterhuis oplossen:
20171126_165700 by Chris Hogevonder, on Flickr

20171127_124116 by Chris Hogevonder, on Flickr

20171127_130115 by Chris Hogevonder, on Flickr
Probleem is dat 2 pluggen in het huis door ouderdom gaan lekken. Deze zijn niet te verwijderen en opnieuw te plaatsen bij de M52. Oplossing is om het heel goed te ontvetten, een flinke hoeveelheid vloeibare siliconen pakking erop, en in de gaten voorzichtig boutjes te draaien (is zacht aluminium, dus snijdt er makkelijk in) met grote ringen. De siliconen dichten het af, de ringen en boutjes zijn om de siliconen op hun plek te houden.

Daarna, omdat ik door omstandigheden de auto toch wat minder nodig had, begonnen met wat noodreparaties aan roest. Ik zag dat de krikpunten begonnen te roesten, een berucht punt bij de E36. Dus de cabrio op pootjes en daarmee aan de slag:
20180306_174806 by Chris Hogevonder, on Flickr

20180222_141205 by Chris Hogevonder, on Flickr

20180307_130536 by Chris Hogevonder, on Flickr

20180308_135813 by Chris Hogevonder, on Flickr

20180308_143516 by Chris Hogevonder, on Flickr

Aangezien er ook roest achter de sideskirt voor het achterwiel bleek te zitten, dat ook aangepakt voor het door het plaatwerk kon vreten:
20180321_151322 by Chris Hogevonder, on Flickr

Afwerking en kleur konden beter, maar aangezien dit toch achter een skirt verstopt zit, was dit meer ook een oefening voor het spuiten:
20180321_171316 by Chris Hogevonder, on Flickr

Het grootste probleem, en waarvoor hij ook naar een schadehersteller gaat, zit aan de andere kant:
20180307_151533 by Chris Hogevonder, on Flickr
Wat waterdruppels lijken, zijn allemaal roestblaasjes.

De rechter dorpel is van binnen uit compleet aan het rotten, waarschijnlijk als gevolg van schadeherstel in het verleden die niet goed is uitgevoerd. Er zit namelijk ook een redelijk dikke laag plamuur aan deze kant onder de lak.
Dit weekend ga ik de binnenzijde van de dorpel met een inspectiecamera bekijken en de bedoeling is dat hier een volledig nieuwe dorpel in gezet gaat worden.

Daarnaast ook nog de bedrading naar de koplampen aangepast, zodat naast de US-running lights (mijn cabrio is van oorsprong Amerikaans) ik nu ook de EU-stadslichten heb (die heeft de US-versie niet):
20180418_194700 by Chris Hogevonder, on Flickr

Naast dat ik het zelf ook mooier vind (de lampjes in het groot licht), is dit ook een beetje voorbereiding geweest op het vervangen van de kniplichtglazen van wit naar oranje Amerikaanse glazen (hebben een reflector aan de zijkant in de punt):
Formeel mogen in Nederland stadslichten namelijk niet oranje zijn, maar origineel had hij wel oranje knipperlichten.
De bedrading is nu zo dat ik door 2 stekkers los te trekken, de runninglights kan uitschakelen, mocht dat met de APK een probleem blijken.

Als laatste uitsmijter, de binnenzijde van de kop:
IMG_20180530_163125 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze foto heb ik genomen toen er 380.000km op de klok stond. Anders dan oliewissels heb ik aan de motor nooit onderhoud gedaan om het inwendige te reinigen. De motor is echt zo schoon van binnen en alles wat je ziet is nog fabrieksorigineel, zelfs de vanos is nooit gereviseerd.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:48:
[...]

Na het zien van deze zooi wil ik weer een E36 coupe of cabrio :(
Haha, nou de dame kan een behoorlijke hand vol zijn anders... Zeker nu roest echt de kop op aan het steken is. Dat kan ik niet zelf herstellen en ben ik volledig afhankelijk van professionals. Dat maakt de kosten wel op gaan lopen.

Maar de basisvoorwaarde voor mij om dit te kunnen doen, was een goede en ruime garage bij huis, en die heb ik nu. Als ik mijn cabrio niet nodig heb, kan ik hem gerust voor meerdere dagen half uit elkaar laten staan.

Het eerst volgende projectje zal alleen niet aan de cabrio zijn, maar aan de Yaris van m'n vriendin. Die heeft in het verleden (buiten haar schuld om) schade opgelopen aan de bumperbalk en die begint inmiddels ook behoorlijk krokant te worden... Dus dat wordt voorste bumper eraf en front deels demonteren.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:16:
[...]

Yaris P1 type 1999 tot 2004?
Had die ook, de 1,5TS, heerlijke bak!
Nee, een XP90 (2005-2013) met 1.3 VVT-i blokje. Betrouwbaar maar ook verschrikkelijk saai. En wil amper boven de 5000 toeren komen...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:48:
[...]

Boven je toeren had ik ook, was in mijn geval een tune up plus een setje bobines die nodig waren.
Waren bij mij al 130dkm oud.
Standaard model is inderdaad niet spannend nee, al vind ik de T-Sport van die generatie ook wel leuk.

Had zelf dus de P1, TS, Japanse import, echte een leuk koekblikje.
Helaas is die ge-exporteert.

Bijzondere kilometerstand m.b.t. de E36 trouwens, kreeg een keer een m-tech 328i uit 1996 aangeboden met 256K, had hem toen laten staan, omdat ik dacht dat die wel op zou zijn.
E36's hebben namelijk de neiging ineens heel hard te gaan rotten als het begint...
Vertel mij wat... 19 jaar vrijwel geen roest en nu in 2 jaar behoorlijk wat plekjes...

Vanavond de dorpel van binnen bekeken en de roest daar lijkt mee te vallen. Wat ik op de camera kon zien, was het vooral het voorste krikpunt dat aan het wegrotten is (één van de standaard roestplekken) en zag ik roest aan de binnenkant van het buitenste plaatwerk, maar verder lijkt het onaangetast in de dorpel.

Helaas blijkt een eerdere roestbehandeling (zie foto's) niet helemaal goed te zijn gegaan. Bij het voorste krikpunt is sowieso weer flinke roest aan het vormen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 00:30:
[...]

Ik ga binnenkort misschien een project bijhouden hier op tweakers,

Ik ben van plan een leuke coupe of compact te gaan kopen, koets compleet te stralen, bewerken en spuiten, en eigenlijk een mooie E36 bouwen.

Moet sowieso een M52B28 in t.z.t.

Echter, jij hebt nog geen Vanos revisie gedaan? Wellicht bij die kilometrage wel raadzaam man, :o
Nope, Vanos is in mijn bezit nooit uit elkaar geweest. Ik heb hem ooit met 127.000 mijl (205.000km) op de teller gekocht, er staat nu 250.000 (> 400.000km) op, genoeg kilometers dus voor een Vanos-revisie.

Maar echt problemen heb ik niet, geen schommelt toerental, verbruik schommelt al jaren tussen 1:10 en 1:11. Er zitten wel wat driveability puntjes die aan de vanos gelinkt kunnen worden (laag koppel onder de 3000 toeren dus, schokken/inhouden en een wat ongelijke vermogensafgifte). Maar in de diagnose software zie ik de vanos wel z'n werk doen (waarschijnlijk ook de reden waarom ik geen foutmelding heb).

Een vanos-revisie stond overigens al heel lang wel op de planning, maar ik had nooit echt een goede aanleiding (de motor loopt immers verder prima) en sinds een jaar of 2 ben ik dit soort klussen aan het opsparen/uitstellen tot het moment dat ik aan de revisie begin, tenzij het strikt noodzakelijk is om eerder te doen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Pannencouque schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:16:
[...]
Dat zou ik als klant echt niet tof vinden, gezien de tarieven die dealers hanteren en het klusjes zijn die ik prima zelf kan. Ik breng een auto voor een reparatie, daar geef ik een concrete opdracht voor, die heb je te doen, en verder niets.
Ik schat alleen in dat een groot deel van de clientèle die BMW rijdt om het premium-aspect, dit juist verwacht. Die willen hun poezelige handjes niet vies maken omdat de ruitenwisservloeistof bijgevuld moet worden en zien de rekening vaak toch niet, want auto van de zaak.

Mijn ervaring met Breeman Gouda was dat ik daar een hele duidelijke afspraak had, die afspraak ook goed bekend was, en dat was dat alleen gedaan mocht worden waarvoor opdracht gegeven was en als er iets gerepareerd/vervangen moest worden, werd ik letterlijk opgebeld met de vraag "moeten wij het doen of doet u het zelf?" (moge duidelijk zijn dat op een wiellager na het antwoord eigenlijk altijd was, doe ik zelf). Maar standaard was het de klant wordt gebeld voor onverwachtse reparaties, maar vloeistoffen bijvullen is "service" (materiaalkosten).
234FaTaLiTy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:37:
Nou, ik zal hier binnenkort waarschijnlijk ook weer eens posten.
Weet nog niet helemaal zeker wat ik ga halen, maar ik heb mijn huidige 2 auto's te koop staan om weer een BMW te gaan kopen.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk nog altijd uit naar een E36 coupe.
Meer E36's! Naar wat voor een Coupé zit je te kijken? Pre-facelift of juist een later model? 4 of 6 cilinder?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Ik heb voor mijn cabrio een E36 316i Compact gehad, en vond dat ook een erg leuke auto, lekkere speelse achteras (dat ding ging zo makkelijk dwars). Van de Coupé zijn er in de afgelopen jaren heel wat geëindigd als circuit- of driftbak (zeker de 325i is nogal geliefd daarvoor), dus die voorraad is inderdaad flink uitgedund inmiddels.

De zitpositie in een E46 is trouwens vrijwel gelijk, maar de auto zit wel voller met elektronica en is echt wel een stapje luxer dan een E36. Maar een E36 is weer puurder/ruwer.

Ik zou een 316i nu links laten liggen. Er zitten in de praktijk geen voordelen aan (verbruik is niet noemenswaardig lager bijv.), maar is wel een stuk trager en minder leuk om mee te rijden. Ruw en sportief is de 318is (1.8 16 klepper met 140pk), de 6-cilinders, vooral facelift met M52 zijn meer GT's, goede prestaties en snel maar niet direct sportief (ook een 328i doet 0-100 in > 7 seconden en is dus niet bijzonder snel van z'n plek). Maar op de autobahn lopen ze wel makkelijk en comfortabel 200+ km/u. Mijn cabrio (323i) topt bijv. zonder problemen op een begrensde 210km/u. Zonder begrenzer zou 220 of meer makkelijk haalbaar moeten zijn.

Grootste nadeel aan de E36 is de leeftijd en daarmee dat kunststofdelen kwetsbaar beginnen te worden. Motordelen e.d. zijn nog prima verkrijgbaar, maar interieurdelen worden steeds moeilijker, aangezien BMW de levering met steeds meer delen stopt.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@234FaTaLiTy
Als de kilometerstand lager was geweest en geen roest, had ik ook nog wel interesse gehad ;)

Ik zoek namelijk nog een nieuwe daily die mijn cabrio moet gaan vervangen als daily. Komend najaar gaat mijn cabrio zo goed als zeker voor meerdere jaren van de weg en zal daarna ook niet meer ingezet gaan worden als daily.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Denniz0229
Ik heb in een E93 gereden en vond dat niet de meest geweldige ervaring. Net een stap te ver in hardheid van het onderstel en dergelijke. Ik ben dan toch teveel een purist en sluit me aan bij de algemene opvatting dat de E46 met M54-blok de beste 3-serie ooit was qua rijervaring.

Ik ben wel even benieuwd wat er met je cabrio was waarom je hem overleden heb moeten verklaren?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Denniz0229
Dat is wel zonde, maar het is helaas ook feit dan na 20 jaar een E36 heel makkelijk prooi begint te worden voor roest... Dat zie ik aan mijn cabrio nu ook en ik hoop echt nog op tijd te zijn met wat minimaal laswerk (nieuwe wielkastranden, kofferbakrand, één krikpunt en dorpel).

Qua uiterlijk, dat is natuurlijk puur smaak. Persoonlijk vind ik de E36 eigenlijk ook niet eens echt mooi, maar zelfs een niet verlaagde cabrio rijdt al zo verdomd lekker.
Het is trouwens niet dat ik een E9x oncomfortabel vind, het is alleen net te luxe/geïsoleerd.

Technische onderdelen (alles voor onderstel, aandrijflijn, motor) zijn trouwens absoluut geen probleem, dat is en blijft volop leverbaar via zowel dealer als aftermarket. Probleem is meer dat bij de cabrio bijv. bepaalde afdekkapjes of vloermatten in beige niet meer nieuw leverbaar zijn. Niet direct een punt als het een daily of circuitbak is, maar wel een uitdaging als je hem helemaal compleet en origineel wilt houden, zoals ik dat wil. De E36 is 2 jaar terug van mainstream naar legacy omgezet door BMW, en daarmee hebben ze ook de verplichting los gelaten om alle onderdelen onbeperkt leverbaar te houden.
Dat wil trouwens niet zeggen dat iets nooit meer leverbaar wordt. Als de backorder groot genoeg wordt of je wilt het echt hebben, dan wordt het alsnog in productie genomen. Alleen als het speciaal voor jou is, is de prijs er ook naar (backorder zou normale prijs moeten zijn).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Was het maar zo'n feestje, nee helaas, die heb ik niet, en als ik die zou hebben, dan zou ik hem bewaren.
Jaren terug wel eentje gehad voor handel met een vriend van mij samen, toen deden we nog auto's opknappen en doorverkopen.

Vandaag de dag moet je een M5 bewaren, die worden echt grof geld waard.

Ik heb een 520i M-Sport te koop, wel een pre-facelift dus alleen onderstel en stuur.
Ik moet sowieso nog even tot augustus/september wachten, dan weet ik of ik in aanmerking ga komen voor een lease-auto of niet. Daar is het ook de start van de restauratie op bepaald, ik ga nu nog geen andere daily aanschaffen als die over een half jaar overbodig wordt.

M5's, en zeker de E39 M5 begint nu heel hard in waarde te stijgen. Die wordt in algemene zin toch wel beschouwd als de moeder der supersedans, net als de E36 M3 dat is voor de sportcoupé's. Ja de E30 en E34 zijn er ook al in M-uitvoering, maar die waren te hardcore nog en miste de combinatie van luxe, comfort en hoge prestaties.
Speakerfreak95 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:52:
[...]

Met BMW is de onderdelenvoorziening onbeperkt, doe je het niet via de dealer, dan heb je talloze leveranciers van onderdelen, zoals Offenga, Bimmerproducts, BimmerParts, Schmiedmann, etc etc.

En moet het goedkoper, dan heb je nog van die sleuteljongens in de Facebookgroepen die ook wel leuke dingen kunnen doen voor relatief weinig geld.
Helemaal onbeperkt is het niet. Ik zit in een facebookgroepje dat zich juist bezig houdt met zeldzame, moeilijk verkrijgbare onderdelen, en daar komen steeds meer ogenschijnlijk standaard dingetjes voorbij. Zo zijn de hardtop aansluitpunten niet meer nieuw verkrijgbaar en is de tweedehandsprijs in korte tijd omhoog gevlogen van zo'n €100 - €150 nieuw, naar €300 tweedehands :X En de reden is dat Amerika ze allemaal opslokt. Daar is de E36 nooit met een hardtop geleverd en hebben de cabrio's ook geen aansluitpunten, maar is dat nu juist wel één van de meest gewilde opties om in te bouwen.
Heb daar destijds met mijn blinmachin E36 graag gebruik van gemaakt, en ik moet toegeven, ik mis die E36 als de pest.
Nu een vriend van mij hem heeft, en hem helemaal afragt, krijg ik er steeds meer spijt van dat ik hem verkocht had.
Was nog een keurige originele roestvrije en onverprutste Boston groene E36 met individual interieur.
Enige niet-originele was het onderstel, was een Bilstein B12 kit incl draagarmen en rubbers van een M3.
Ding reed als een kart!
Bilstein B12 in combinatie met M3 draagarmen zijn geen straf en vind ik persoonlijk eigenlijk OEM+. Draagarmen (op de aluminium uitvoeringen na) werden ook gebruik voor het M-onderstel en de Bilstein B12 is simpelweg de betere versie van wat BMW zelf monteerde. Ik rij zelf ook met Bilsteins (standaard B4's).

Als drempels geen problemen zouden zijn geweest, had ik zo goed als zeker ook wel B10 of B12 onder de cabrio gelegd. Het ziet er net wat mooier uit en rijdt beter. Maar voor een daily is het mij ook heel veel waard dat ik iedere dag zonder noemenswaardige problemen mijn woonwijk in en uit kan bijv.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Het waren dus de draagarmrubbers. Zaten nog originele onder. Onder garantie vervangen en hij is weer als nieuw.
Dat kan natuurlijk ook nog, wel suf dat de monteur dan aan komt zetten met je remklauwen...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:02:
We hebben MC Rodifix hier. Die zijn niet zo dik en ze kunnen zelf erin klimmen. Maar benen strekken? Probeer dat zelf eens in een auto. :P
Ik heb niet veel kinderen in de auto gehad, maar ik kan de keer nog goed herinneren dat m'n neefje op de achterbank zat. Die zat continu tegen de stoel te schoppen :X En dan is een rit Hengelo (o) - IJsselstein ineens wel heel erg lang. En het was niet omdat er weinig ruimte achter in was (een E36 Compact is stiekem nog best ruim namelijk).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:47:
Dan moet het neefje afgericht worden. De kinderen hier weten heel goed dat leer = duur en dat je met de auto van papa en mama heel voorzichtig om moet gaan. :+ Duwen met de voeten in mijn rug levert ook een boze papa op, want dat is snoei-irritant. Ook standaard stoelbeschermers op de rugleuning aan de achterkant en matjes onder de kinderstoelen. We komen er wel, over 20cm kan het eerste kinderstoeltje eruit. oOo
Inmiddels is hij een puber, dus dat africhten hoeft niet meer :P

Maar het was inderdaad @loeberce al aangaf, stoeltje net te diep, dus beentjes praktisch recht vooruit. En dat dan in combinatie met een stoeltje dat groot was.
Phusebox schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:17:
[...]

Over de achterkant van de stoelen gesproken, dat harde plastic in de 1 serie daar, dat is puur kostenbesparing, of zit daar nog iets functioneels achter?

Doet een beetje goedkoop, en oncomfortabel, aan als je achterin zit. Niet dat ik daar zelf ooit zit, dus heb er weinig last van. Vroeg het me gewoon af.
Van heel veel BMW's is de achterkant van de stoel een harde schaal. Bij mij zit er vinyl overheen, maar daaronder is het gewoon hard plastic. Mij boeit het niet, ik zit er nooit en de achterbank in mijn cabrio wordt amper voor passagiers gebruikt (lees, misschien 1 keer in de 2 of 3 jaar).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:34:
Zijn gewoon prima banden volgens mij hoor
Hankook's zijn inderdaad gewoon prima banden. Is ook niet Chinees maar Zuid-Koreaans en schijnbaar de 6de ter wereld qua productie. Onder de Yaris van m'n vriendin liggen ze als winterband en dat rijdt prima. Ze zijn ook niet goedkoper of duurder dan een vergelijkbare Dunlop of Continental band.

Ik zag gisteren voor het eerste de huidige 7-serie in het wild. En van alle kanten zag het er als een mooie bak uit, tot ik bij de neus kwam :r
Ik weet dat er al heel veel over gezegd is, maar je hoopt toch dat in het wild het wel meevalt, maar nee... Het is echt teveel die grill... Wat ze in München gesnoven of gespoten hebben, ik weet het niet, maar ik hoop van harte dat ze daar weer heel snel van afkicken.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
JoepW schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:20:
Ach na een oerlelijke kofferbakklep een tijdje geleden werd het tijd om de voorkant te vernachelen. Helaas.
Je bedoelt van de E65? In de pre-facelift was die wat raar (ook van voren), maar na de facelift zag die er op zich prima uit.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
JoepW schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:52:
[...]

Mja om nu een facelift nodig te hebben om mooi te worden is toch niet best, hè?

[...]

Dan ben je best ..... alleen :+
Mooi zou ik hem niet noemen, maar lelijk ook niet. Ik vind alleen de droopy neus wel minder.

En het gebeurd wel vaker dat de facelift-versie meer gewaardeerd wordt, zo raar is dat niet. Sinds de jaren 00 zijn facelifts steeds meer halve restylings geworden ipv een ander grilletje (zoals bij de E36 nog het geval was).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
elmerblues schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:43:
[...]

Niet lelijk? Heb je je bril wel op? 8)7 Wat een absoluut dieptepunt qua design dit. Ik zou als ontwerper niet meer de straat opdurven, doodsbang dat ik mijn eigen ontwerp tegenkom.

[Afbeelding]
Gelukkig is smaak persoonlijk ;) Ik geef toe dat het BMW's beste ontwerp is, maar daarvoor moet je sowieso terug naar eerdere generaties voor alle modellen. Hooguit dat de Z4 en Z8 uitzonderingen zijn.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:33:
[...]

Moet zeggen dat de automaat in de 535i echt soepel schakelt en mij lijkt te begrijpen. Enige wat ik echt mis uit nieuwe auto's is de 3 seconden knipper als je de RAW 1 tikje geeft
Ik heb er al eens over zitten denken om het zelf te maken. Echt moeilijk is het niet en het is prima met discrete schakelingen op te bouwen (gewoon een countertje en wat FETjes). Als je de juiste componenten pakt, kan het gewoon direct op 12 volt geschakeld worden en parallel aan de traditionele schakeling.

Ik heb alleen niet zoveel zin om in de kabelboom te gaan hacken om het werkend te krijgen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
GeertH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:25:
[...]

Er zijn complete modules op de markt om dit te maken.
Even googlen op comfort knipperlicht module.
Klopt, maar daar zit geen lol in ;) Zeker als het zoiets relatief simpels is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MaZo schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:48:
[...]
Zeker weten! Het enige dat ik nu nog hoor tikken is de Max-Cosi.

Even wat anders, weet iemand of er 4 zomer- / winterbanden in een 1-serie passen?
Ik betaal veel teveel om mijn banden een seizoen bij BMW op te laten slaan, en neem ze - als ze achterin passen - anders gewoon lekker mee om ze thuis in de kelder op te slaan.
Ok, je gaat waarschijnlijk geen 185/65R15 wielen/banden vervoeren, maar zo lagen ze ooit achterin mijn cabrio:
2012-03-03 17.56.30 by Chris Hogevonder, on Flickr

Mijn huidige zomerwielen (205/50R16) past niet meer zo op de achterbank.

De wielen waar hij daar op staat waren daar nog wel bizar schoon, dat lukt me nu niet meer :X

Er zit nu een aanslag op die ik er met geen mogelijkheid af krijg:
20161219_160859 by Chris Hogevonder, on Flickr

Dit lijkt in de lak vast te zitten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Tomatoman Poeh, dat is een beste operatie geweest... En misschien nog wel het meest extreme, die ene reparatie heeft jou waarschijnlijk meer gekost dan mijn cabrio aan onderhoud en reparaties over de afgelopen 8 jaar, inclusief aanschaf :X

Is er ook een vermoeden waardoor die cilinderkop heeft kunnen scheuren?

Niet dat die E36's nou zou betrouwbaar zijn... Denk je een leuk evenementje op een parkeerplaats te hebben met 80 vriendjes, staan de meesten met de motorkap open :X

:+

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Het is inderdaad het spontaan en gelijk wel heel heftig in brand vliegen van een elektrische auto die toch wel wat zorgen geeft. Het is al met meerdere Tesla's gebeurd en BMW is inmiddels ook niet meer vrijgesteld ervan.

Bij een benzine-auto zitten brandstof en potentiële ontstekingsbronnen ver genoeg van elkaar, bij elektrische auto's is een oververhitting van één cel genoeg om tot een catastrofale cascade over te gaan.

Er blijft trouwens niet echt meer iets herkenbaars over van zo'n i3 :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:50:
[...]

Haha netjes,

En dat te bedenken, dat mijn grijze machine ooit zijn leven begon als een handgeschakelde 520i, en nu een 523i automaat is.

Uiteindelijk wil ik het blok van de 535i overzetten in deze, maar helaas vandaag ontslagen, dus dat moet weer even op zich laten wachten :(
Dat is wel balen... Maar hopelijk kom je er beter uit.
sig69 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 02:19:
[...]

Sorry maar ik vind het er niet uit zien onder die auto :X
Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar ik ben ook zo'n zeikerd die alleen periode correcte onderdelen op z'n auto wil. Het is dat ik niet zonder telefoonhouder kan, want eigenlijk hoort die er ook al niet in.

Zo er zijn er ook genoeg die de velgen onder mijn cabrio lelijk en saai vinden (tja, de jaren 90 had zo z'n eigen idee over hoe velgen eruit horen te zien).

Maar zolang de eigenaar het mooi vind, wie zijn wij dan om daar commentaar op te hebben?

Wat betreft liefhebbers van de oude meuk van BMW, er is zondag weer een meeting:
BMW Respected Event 2019

Mijn planning is om mijn cabrio weer eens te wassen en zondag af te zakken naar Odijk (vlak bij Utrecht).

IMG_0071 by Chris Hogevonder, on Flickr
Tegenwoordig trouwens weer voorzien van oranje knipperlichten aan de voorzijde.

Een kleine 2 weken terug ook de APK gehad, waar ik vol goede moed heen ging, maar toch een afkeur te pakken had :( De eerste keer sinds ik zelf al het onderhoud doe (nu inmiddels 5 jaar) en dan ook nog eens op zoiets lulligs als een rubber van een verbindingsstaaf van de stabilisatiestang... :F Het ergste was, 's ochtends had ik in mijn DHZ-garage nog een oliebeurt staan doen en heb ik de wielen eraf gehad. Ik had het toen al kunnen en moeten spotten, aangezien dit onderdeel vaker kapot gaat op de E36.

Om te zorgen dat hij op tijd weer opnieuw gekeurd kon worden, maar naar een Brezan in de buurt gecrosst, daar een nieuwe verbindingsstaaf gehaald (gelukkig op voorraad) en langs de weg die vervangen (is volledig droge montage en voor een buitenstaander zag het eruit alsof ik een wiel aan het wisselen was):
IMG_20190618_154924 by Chris Hogevonder, on Flickr

Een half uurtje later stond ik weer bij het APK-station om nu wel een APK zonder opmerkingen te krijgen. oOo

En inmiddels 414.000km op de teller :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Je verwacht ook niet dat BMW de capaciteit heeft om daar rekening mee te houden bij de constructie? :+

Door je verbrandingscyclus op de juiste plek stil te zetten waardoor hij extra makkelijk start, zwaardere accu/startmotor etc :+
Tenzij de motor actief geblokkeerd wordt (wat niet gebeurd), is dat nauwelijks te beïnvloeden. Maar de kans is groot dat hij altijd in een inlaatslag stil komt te staan (dan neemt immers de interne weerstand toe, ook als er geen ontsteking meer is).
[...]

Als de auto in de zon stond, maar hele dag nog niet gereden doet hij het vanaf 1 KM afstand oid merk ik vaker :)
(zal wel op Temperatuur + accuspanning + bonus magische parameters geregeld worden)
Er gelden meerdere parameters die bepalen of de motor stopgezet kan worden of niet. Dit zijn o.a. accuspanning, temperatuur, airco.

Daarnaast zijn alle betrokken componenten (accu, startmotor) zwaarder uitgevoerd bij auto's met start-stop systeem en is uitval/slijtage niet hoger dan bij een auto zonder.

Mijn cabrio heeft het niet (logisch, het ding is antiek), maar de keren dat ik in een auto met start-stop reed, vond ik het doorgaans niet vervelend. Alleen als ik vooraan sta bij een verkeerslicht wil ik niet dat de motor stopt. Als het groen is, wil ik direct weg kunnen rijden, en niet moeten wachten tot de motor gestart is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:45:
[...]

Misschien gaan de onderdelen dan NOG langer mee als je het uitschakelt :+ .
Want een startmotor moet zo vaak vervangen worden? :? En qua slijtage op de accu maakt het eigenlijk ook niet uit.

Mijn eigen auto heeft, zoals gezegd, geen start-stop, maar als ik voor bijv. een open brug sta, gaat de motor toch echt uit. En bij de Yaris van m'n vriendin, die een handbak heeft, schakelt de motor ook uit zodra ik de koppeling los laat in z'n vrij. Dus die is vrij goed te beïnvloeden wanneer de motor wel of niet uit mag. Ik moet zeggen dat dat wel prettig werkt. Al is de praktijk dat het zelden gebeurd dat ik lang genoeg stil sta om de auto in z'n vrij te zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:09:
[...]

Daarom zei ik dus: "sorry, maar ik vind er het niet uit zien" in plaats van: "gast, dat ziet er niet uit". Dat is mijn mening, doe er verder alsjeblieft niets mee.
Het was ook niet bedoeld als aanval op :> Ik sloot me vooral aan bij jouw standpunt, alleen iets genuanceerder ;)
Ik zie ook heel veel E46's rijden met angel eyes, led achterlichten, te brede banden. Allemaal zelf weten maar je auto wordt er alleen maar minder door waard. Niet dat het me daar om te doen is hoor, winst uit deze auto ga ik nooit krijgen. Dit jaar moet er 2000 in :X
Ik heb er allemaal niks mee. Ik ben net zo'n autist als jij, het moet origineel zijn (ok, ik heb wel de cd wisselaar vervangen door een mp3 speler, maar die kan ik zo terug zetten).
Jij hebt hetzelfde als ik denk ik, je bent verliefd op dat ding en wat het ook kost je houdt 'm. Een rationeel persoon had 'm allang weg gedaan.
Ik had er een BT-interface in liggen die via de wisselaar-aansluiting werkte, maar die is helaas overleden... Nu zit er een wisselaar uit een E39 achter in de kofferbak, die met zelfgemaakte mounting adapters in de originele houder zit (een 1:1 passende wisselaar kan ik niet vinden).
20180323_214721 by Chris Hogevonder, on Flickr

Wat betreft interieur, zo is het nu:
20180519_220503 by Chris Hogevonder, on Flickr
Alleen is de FM-transmitter vervangen door één Xiaomi die eruit ziet als een simpele lader.

Dus als ik in de auto rij, is het enige wat eruit ziet als echt nieuwer dan 2000 de One+ 5t B)

En om eerlijk te zijn, met goede navigatie op de telefoon (Waze) en de plek waar hij nu zit, mis ik eigenlijk niks qua technologie. Ik zou alleen wel stoelverwarming en -koeling willen hebben.
elmerblues schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:50:
Feit is dat als een motor start, deze even loopt zonder oliedruk. Een fractie maar dat geeft met name de slijtage als je praat over honderden, misschien wel duizenden extra starts. Wet van de grote getallen.

Motoren die niet vanaf het begin specifiek ontworpen zijn voor start/stop maar waar het start/stop later toegevoegd is hebben hier extra veel last van (zoals bijv. de 4 cilinder N20).

Recente motoren zoals b38/b48/b58 zijn vanaf het begin ontworpen voor vele extra starts en hebben een zwaarder big-end en speciale drijfstanglagers (IROX) om het kortstondige draaien zonder oliedruk het starten op te vangen.

De startmotoren zijn ongeacht de motor sowieso al veel zwaarder en degelijker uitgevoerd bij start/stop systemen(op mijn 420i zit een startmotor die op een tractor niet zou misstaan).

Als je start/stop laat uitschakelen gaat de startmotor en motor zeker een heel autoleven mee en daar is het milieu ook indirect bij gebaat :D
Gebrek aan oliedruk is minder erg dan je denkt. Voldoende oliedruk is belangrijk als de motor daarvoor langere tijd stil heeft gestaan (en dus de oliefilm tussen lagers is verdwenen) of als je kracht op de motor zet en er meer druk op de verschillende onderdelen komt te staan. Ook dan kan de oliefilm verdwijnen en krijg je slijtage. Maar een motor die hooguit een paar minuten uitstaat, heeft voldoende olie overal om die halve seconde zonder oliedruk zonder enige vorm van extra slijtage te overleven. Dat is niet iets waar tegenwoordig rekening mee gehouden wordt, dat is al decennia zo.

En wat betreft startmotor, die is niet eens zoveel zwaarder dan wat er 25 jaar geleden werd geplaatst. Op een E36 316i (met een 1.6l, 8v 4 cilinder) zit een 1,4kW starter, dezelfde zit ook op mijn 2.5 l 24v 6 cilinder, op een F32 of F82 420i met 2.0 16v 4 cilinder zit een 1,7kW starter. En daarbij, slijtage van een starter is doorgaans niet de motor zelf, maar de solenoid die niet meer werkt. En die zijn dankzij steeds betere productietechnieken, steeds betrouwbaarder geworden.

Er is eigenlijk maar één onderdeel dat echt substantieel anders is geworden bij start-stop, en dat is de accu. Geschikte accu's zijn ook bijna 50% duurder dan een standaard auto-accu.

@Hugodv
Dat ziet er op zich netjes uit. Werken dergelijke Android systemen tegenwoordig ook al een beetje goed?
Ik ben met een schuin oog voor de Yaris van m'n vriendin aan het kijken, daar zit de fabrieksradio is en die is van Toyota echt niet goed... maar om het om te bouwen heb ik ook nog dashboarddelen nodig die vervangen moeten worden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Hugodv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:32:
@deepbass909 Ik ben wel onder de indruk over hoe makkelijk en probleemloos het werkt allemaal, voor de 250(!) euro wat deze headunit maar kost. Het display is niet fantastisch met veel zonlicht, maar het ding zelf start zeer snel op, touchscreen werkt goed, versterkertje prima. De voor geïnstalleerde en geconfigureerde apps voor o.a. de telefoon (app genaamd Bluetooth) werken zonder problemen, incl contactpersonen synch. De FM radio app scande en sloeg bij de eerste poging meteen alles netjes op. En verder is het gewoon Android 9 wat er op draait, incl Play store.
Het bedrag valt mij ook mee, in ons geval zou het zelfs nog een iets goedkopere versie kunnen zijn, omdat het dan om een universele 2-din versie gaat. Het vervelende is alleen dat er ook nog een stukje plastic van €60 en wat verloopkabels bijkomen om het überhaupt in te kunnen bouwen...

Maar goed, dat is iets voor een ander merkentopic.
Catch22 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:24:
Tussen het gezever over hypermoderne zaken zoals start stop, hier even mijn oudere dame

[Afbeelding]
Ik doe anders goed mijn best met mijn oude meuk :P

Het is ook onmogelijk om op meetings te komen zonder dat er tuig onder de motorkap wil loeren...

:+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:43:
[...]

Niemand ziet aan mijn auto dat er een V8 onder de kap ligt. Geen typeplaatje, geen dikke pijpen, dus áls ik al naar een meeting zou gaan dan zou niemand er om malen. Nu is er verder ook weinig te zien aan een blok, dus tenzij het een heel bijzonder ding is, vraag ik me ook af waarom je er naar zou willen kijken op een meeting
Mijn M52-blok is op zich ook niet bijzonder, maar er zijn best wel veel detailverschillen tussen bouwjaren en ik ben bijv. zo'n gek die juist daar naar kijkt.
elmerblues schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:06:
[...]

Als dat zo zou zijn, zou bmw het ontwerp van de b38/b48/b58 motoren niet specifiek hebben hoeven aanpassen tbv start/stop systemen vwb drijfstanglagers. Toch hebben ze dat wel -aantoonbaar- gedaan en ook met diezelfde uitleg er bij als ik heb gedaan (bmw technical training Bxx engines). Dus ik ga in dat opzicht toch af op degene die die dingen bouwt :+
Waarschijnlijk helpt het ook niet mee dat er tegenwoordig 0w30 gebruikt wordt. Zeker als die warm is, is het echt heel dun...

Vandaag had ik het ook met nog wat anderen erover, helaas kan je niet anders concluderen dat de motoren, hoe mooi ze technisch ook zijn, wel steeds zwakker worden... Waarschijnlijk mede veroorzaakt door de tegenstrijdige eisen van steeds meer vermogen, maar ook steeds lager gewicht.
Eagle Creek schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:31:
[...]

Wat zijn die groene lampjes boven je check engine light?
Service interval. Naar mate de tijd vordert verdwijnen er steeds meer groene lampjes, tot ze allemaal weg zijn, dan gaat er een oranje/gele branden en na verloop van tijd een rode (en dan moet je echt zo snel mogelijk de beurt uitvoeren).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Oudere auto’s hebben vaak wat dikker nodig idd. Mijn oude z3 had er aan het einde een 10w inzitten dacht ik, waarna het zweten significant minder was.
Ik rij met 10W40 in mijn cabrio. 0W30 zou wel kunnen (staat in de specs al wel als bruikbaar in regio's met lagere temperaturen), maar vanaf het moment dat de garage waar ik in het begin kwam dat ging doen, is hij juist olie gaan verbruiken en meer gaan zweten.

Ik rij nu zelf zo'n 5 jaar met 10W40 en hij doet het er uitstekend mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Batsgeit schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:34:
Mijn E36 heeft een beurtje gehad, maar de onderhoudsinterval is niet gereset. Nu heb ik de volgende methode gevonden:

http://www.bmwe36blog.com...36-oil-service-light.html

Is dit de beste manier?
Dit is de handmatige manier van de methode waarmee interval-resetters werken. 3 of 4 seconden voor een reset van de olie-service, 10 seconden voor een remvloeistof reset (inspection I/II).

Ik vind dat alleen te min, dus doe het altijd via m'n laptop :+ (hoef ik ook niet op te zoeken welke pinnen het ook al weer waren).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Batsgeit schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:44:
Tsja, ik heb alleen een basic OBD BT reader, die zal de interval wel niet kunnen resetten :+

* Batsgeit gaat een paperclip buigen

Weet eigenlijk niet of ik uberhaubt OBD heb, hij is van 95 dus het zal wel niet.
Hij heeft OBD / ADS (de ronde pacman-connector in de motorruimte), geen eOBD/OBD-II (de trapezium-vormige connector onder het dashboard)

Deze tool is het makkelijkst:

die net geen € 10 kost in China.
MadMarky schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Hier nu 5W50 in een M54 motor. Gaat me er vooral om dat het spul iets dikker blijft op hoge temperatuur omdat ik soms wat rondes op het circuit rij en geen oliekoeler heb, xW40 wordt dan net iets te dun waardoor ik de klepstoters begin te horen. 10W60 was ook een optie geweest maar dit voldoet :)
10W60 (of nog beter 0W60) is natuurlijk wel de ultieme olie, maar wordt ook wel een beetje erg prijzig.

Ik heb trouwens eerder het tegenovergestelde, met 10W40 hoor ik vaak de klepstoters en ketting als de motor nog koud is. Maar dat is ook een stukje ouderdom. De klepstoters mogen straks een tijdje in diesel gaan badderen om aanslag op te lossen en de ketting wordt vervangen voor een nieuwe, inclusief geleiders en mogelijk een nieuwe spanner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Beam87 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Kun je ook een duimpje naar beneden geven? Niet voor het feit dat je een post plaatst hoor, maar voor het feit dat BMW met deze X6 wederom heeft bewezen de weg echt volledig kwijt te zijn op het gebied van design......wat een ongelofelijk gedrocht hebben ze weer weten te produceren zeg _/-\o_ :o
Hoewel ik hem beter gelukt vind dan de 7, is het inderdaad weer een voorbeeld van too-much...

Ik vind de E36, E46 en E9x mooi omdat die ingetogen zijn, er zit niks op wat niet nodig is. Qua interieur hebben ze dat redelijk vast weten te houden, maar het exterieur...

het is haast alsof BMW met al die openingen in de neus juist een tegengeluid tegen Tesla wil laten zien ofzo...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Tomatoman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:05:
[...]

Vage pagina. De eerste keer dat ik die link aanklikte kwam ik na 11 doorverwijzingen op een pagina die niet wil laden. En eerlijk gezegd vind ik met een paperclip in een connector prikken om een olie-interval te resetten nogal shady. Ik zou gewoon het advies van @deepbass909 volgen :)

[Afbeelding]
Die site is inderdaad wel wat vaag, maar staat ook bom vol goede tips voor de E36. Met mijn adblocker heb ik weinig last van al die vage troep.

Met de paperclip methode is overigens weinig mis, je moet alleen uitkijken geen kortsluiting te maken. En voor de komst van Ali was dat kastje, zoals zoveel van dit soort dingetjes, schofterig duur.
[...]

Inderdaad. De gemiddelde Chinees wil met zijn enorme lichaamslengte natuurlijk niet in een krappe standaard 5-serie rijden. Daarom is hij er speciaal voor de Chinese markt ook in een langere L-versie.
Chinezen zijn ook gewoon raar. Maar goed, status wordt daar gemeten op basis van de ruimte bij de achterbank.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Gisteren een kleine "update" voor m'n cabrio in ontvangst genomen. Nieuwe, origineel BMW vloermatten (rechts, links zijn mijn oude, versleten matten voor de slimmeriken :+):
IMG_20190711_195847 by Chris Hogevonder, on Flickr
oOo Die dingen zijn niet meer nieuw te koop, dus toen ik een set op MP tegen kwam, was de keuze snel gemaakt. Ze zijn wel een andere tint, de mat is echt lichter dan de oude set, maar de afwerkbies is wel gelijk in kleur als het tapijt en het lichte komt in de buurt van de bekleding van de stoel.

En het maakt het interieur gelijk weer een stuk netter/jonger
Oud:
IMG_20190711_200226 by Chris Hogevonder, on Flickr

Nieuw:
IMG_20190711_200050 by Chris Hogevonder, on Flickr

Deze matten blijven nu in ieder geval in het plastic en zullen na de restauratie alleen met meetings e.d. in de auto komen. En waarom? Ze zijn niet meer te koop, alleen heel af en toe als old-new-stock. Dus om slijtage te voorkomen blijf ik mijn oude matten gebruiken.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Maasluip Aftermarket wel, maar misschien had je het nog niet door, maar ik ga voor 100% OEM ;)

Aftermarket is wellicht nog wel een optie om de huidige mat aan de bestuurderskant te vervangen, want daar ben ik met de hak inmiddels volledig doorheen :X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Afgelopen week ben ik naar de sloop geweest en heb daar een pré-facelift E39 stuurairbag op de kop getikt uit een 4-spaaksmultifunction stuur. Deze past fysiek 1:1 in het 4-spaaks stuurwiel van de E36, waardoor er ineens knoppen geplaatst kunnen worden. Dé optie die BMW nooit in de E36 heeft geleverd, maar eigenlijk wel had moeten doen en daarmee ook één van de zeldzame upgrades die ik binnen het OEM(+)-thema van mijn cabrio vind passen.
IMG_20190716_191047 by Chris Hogevonder, on Flickr
Met deze knoppen is de radio te bedienen (4 knoppen links, volume en volgend/vorig), met de knoppen rechts is de cruise control te bedienen.

Helaas werkt het alleen nog niet, ik moet nog de nodige aanpassingen aan gaan brengen aan de bedrading en cruisecontrol. Het stuurwiel werkt met een gecodeerd signaal over 1 draad, de E36 een stuurschakelaar met 5 draden, om dat werkend te krijgen, heb ik een andere cruisecontrol module nodig (vergeten mee te nemen van de sloop |:( ).

Mijn doel is wel om alles zo om te bouwen dat het 100% terug te draaien is mocht ik ooit weer volledig origineel willen. De originele airbag, schakelaars, computer en andere onderdelen worden ook veilig opgeborgen.

Ik ben ook zeker niet de eerste die dit doet, dus er is meer dan genoeg info online te vinden en heel moeilijk is het ook niet (OBC ombouwen van 11 naar 18 knops is complexer). Alleen het netjes doen, kost wat meer moeite. De bedrading gaat daarom ook pas aangepast worden zodra het interieur eruit is voor opknappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MadMarky schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:07:
Hier ook een kleine upgrade gedaan in het interieur:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Van de originele (?) plastic schakelpook naar een met leer bekleed ZHP exemplaar. Ziet er beter uit, ligt lekker in de hand en belangrijker nog: heb deze niet ineens los in de hand als ik iets te enthousiast naar 2 schakel :+

Kostte 'maar' €65 bij de dealer, had ik veel eerder moeten doen.
Ziet er sowieso beter uit dan die verchroomde pretknop die het eerst was :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 07:37:
[...]

Wat is die knop rechtsonder met die pijltjes? Ik heb zo'n zelfde (nouja, bijna) in mijn E46, maar heb die knop niet.

Vind het persoonlijk geen fijn stuur, zou liever het driespaaks stuur hebben.
Ik vind hem juist heerlijk, 4 plekken om het stuur vast te houden.
En het alternatief is het 3 spaaks m5 stuur met belachelijk groot hart...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 03:24:
[...]

Voor de E36 heb je meerdere keuzes, het model wat je nu hebt, zonder knopjes.
Het E36 sportstuur (3 spaaks, klein hart)
En een M stuur, wat ik ook in mijn E39 heb, met het grote hart, maar ook die is er in 2 versies, de dikke kleine en dunne grote.
Ik bedoelde natuurlijk als multifunctioneel stuurwiel, daarvan passen alleen de pfl versies uit de e38 en e39 en dan heb je dus keuze uit het vierspaaks model of het m5 stuur met grote airbag.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Lol
En een maand is best snel voor Ali, ik kreeg vorige week iets binnen dat had er 8 maanden (!!!) over gedaan :X (ok, niet van Ali, maar DX, maar dan nog)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
TVH7 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 00:32:
BMW X6 in Vanta Black. De meest bizarre kleur die ik ooit gezien heb.
Strikt genomen is het juist het juist voor 99% het tegenovergestelde van kleur, voor kleur heb je namelijk lichtreflectie nodig en laat dit dat juist niet hebben.
De beste opmerking die ik erover heb gelezen was dat dit de beste lak-optie was voor de X6. Dit is de enige manier dat je maximaal kan genieten van de goede rijeigenschappen zonder last te hebben van het uiterlijk :+

Ik vraag me wel af hoe het 's nachts zou zijn. Met lichten aan zie je neem ik aan echt alleen de lampen nog... En als je hem ergens op een donkere plek parkeert, zou ik zeker wel parkeerlicht in willen schakelen...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
virtualJac schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:21:
[...]

Het is altijd de vraag wanneer je een auto weg doet. Ik heb dit jaar ca. 5000 euro verspijkerd aan mijn 1-serie.

Velgen laten herstellen ivm stoeprandschade en achterscherm opnieuw laten spuiten ivm krasje. Dit om hem goed te kunnen verkopen. Toen kwam onverwacht 4 nieuwe injectoren, drukregelaar rail, beurt, nieuwe achterwiellagers... auw.

Hij is nu wel weer helemaal in top conditie, maar toch voelt het als een verplichting om er nu tijdje in te blijven rijden. Maar goed, je moet maar weer afwachten wat je terugkoopt.
Nu noem je een paar dingen die wel buiten normaal onderhoud vallen. Velgen en krasjes laten herstellen mag je eigenlijk niet onder normaal onderhoud rekenen, maar is extra.

Ik kan er trouwens altijd maar slecht tegen dat "men" zegt dat je een auto nog maar x-waard is en je dus voor reparaties niet meer moet uitgeven. Want als je morgen een ongeluk krijgt, krijg je alleen de dagwaarde terug (dus de kosten van de reparatie ben je kwijt). Alleen heb je na die reparatie doorgaans wel een betere auto dan wat je voor de dagwaarde kan kopen (dagwaarde stijgt helaas nauwelijks mee met reparaties).

Ik ga de komende jaren richting de 10k in mijn cabrio pompen, mogelijk nog veel meer als het tegen zit. Het grootste gedeelte zal cosmetisch zijn. Roest aanpakken, plaatdelen met schade opnieuw laten spuiten (dat zal dus de gehele cabrio worden) en een nieuwe softtop monteren.

Is hij dat gezien zijn dagwaarde "waard"? Absoluut niet. Alleen uitvoeringen met <150.000km in showroomstaat gaan voor > €10.000 op dit moment. Mijn cabrio is op het moment verre van die staat (er is geen paneel waar niet een kras, deukje of steenslag inzit) en heeft > 400.000km gelopen.

Na de revisie moet hij vergelijkbaar zijn met een auto die 100.000km heeft gereden, dus bestuurdersstoel vernieuwd, lak- en plaatwerk weer strak, nieuwe kap, motorisch opgefrist, onderstel vernieuwd. Maar daarmee is het nog geen €10.000+ auto. Daarvoor zal het getal in de kilometerteller de waarde veel te veel drukken.

Toch ga ik het doen, en hou ik liever deze cabrio dan één met een veel lagere kilometerstand.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
virtualJac schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:25:
@deepbass909 Emotionele waarde is lastig een bedrag aan te hangen. Aangezien ik weinig tot geen emotionele waarde heb voor mijn auto was het bij mij een simpel sommetje. Als ik de velgen en kras liet herstellen dan had ik een bepaalde 'return on investment' gehad. Als ik wist dat ik deze onverwachte onderhoudskosten (injectoren, sensoren, xenon sproeiers, wiellagers etc) zou krijgen, had ik dit niet gedaan.

Bij een auto wel/niet wegdoen komen natuurlijk een hoop meer aspecten kijken. Emotionele waarde, inhoud van portemonnee, vertrouwen etc zijn maar een paar voorbeelden.
Het is wel vrij zeldzaam dat cosmetische ingrepen een positieve ROI hebben, vaak zijn de kosten veel hoger dan de invloed op de verkoopwaarde. Maar zeker bij een jongere auto kan het wel schelen.

Emotionele waarde is niet in geld uit te drukken. Maar hoewel ik wel een zekere emotionele band met mijn cabrio heb, is het vooral de voorliefde voor het model en de specifieke rijeigenschappen. Ik hoef niet per sé deze cabrio te houden, maar er zijn 2 factoren die vooral maken dat ik ga doen wat ik van plan ben. Namelijk het punt dat het een US-spec cabrio is die buiten de UK (met het stuur rechts) en VS (met het stuur links) nergens ter wereld geleverd is. Motorblok is uniek, samen met de vinyl-stoelbekleding.
Daarnaast weet ik exact wat ik in huis heb met deze cabrio, en straks als hij klaar is, helemaal. Zou ik een andere cabrio aanschaffen (wat financieel de verstandigere keuze zou lijken), weet ik dat ik de eerst komende jaren ook een paar mille kwijt zal zijn aan onderhoud en herstel. Want zaken als rubbers gaan ook bij een auto met lage kilometerstand achteruit en in sommige gevallen zelfs meer dan als een auto dagelijks gebruikt wordt.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Idutchman schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Het is wel duur.

Als je de hele auto in een 3-laagse coating zet, dan kies je wel echt het beste voor je auto. Je weet gewoon dat je lak echt voor jaren (zit echt jaren!) perfect blijft. Je moet dan denken aan +/- 2000 EUR excl BTW.

Maar dan worden je velgen ook gecoat, al je ramen behandeld (waterafstanden, amper je ruitenwisser nodig) en ook je gehele interieur (het leer wordt ook gecoat en blijft langer mooi).

Ik koos ervoor om de voorbumper en motorkap dan nog in de PPF te zetten. Dit is heel duur. Dit was nog eens 1300 euro (excl.) extra, want 700 voor de motorkap en 600 voor de voorbumper.

Je zit dus al snel over de 3000 EUR maar dan doe je het wel helemaal goed. Er zijn mensen die de hele auto in de PPF zetten (6-7k) maar dat gaat mij te ver.
Is er van de PPF iets te zien of is het echt onzichtbaar? Mijn cabrio is een steenslagmagneet en als hij straks opnieuw gespoten is, zou ik dat graag voorkomen. Van alle lakschades die er na 21 jaar (en 420.000km) op de auto zitten, is de steenslag aan de voorzijde wel de meest storende namelijk.

Dit weekend naar de laatste meeting met de cabrio geweest waar hij voorlopig ging komen. Een maatje van mij was er ook met zijn Avus blauwe Compact. Dus die moesten even samen op de foto:

Dezelfde velgen zijn ook niet geheel toevallig. Hij vond de combi bij mijn cabrio zo mooi dat hij dezelfde velgen onder zijn compact heeft gezet _O-

Het levert in ieder geval wel een leuk plaatje op.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Spollie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:30:
Wat staat dat ding hoog op z'n voorpoten?
Dat is nou het effect van dat iedereen de E36 verlaagd. Dit is de standaard rijhoogte van dat model (de Compact en Cabrio staan even hoog). Maar heel veel mensen laten de voorkant 30mm (of meer) zakken.

Ook mijn eigen Compact, die ik tot 2011 had, stond net zo hoog:

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Idutchman schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

PPF zie je echt niks van. Ik had het anders ook niet laten plaatsen. Het hangt er wel vanaf wie het plaatst.
Als je echt kiest voor 'the real deal', dan zit het jaren en zie je er niks van. Over die PPF is weer de coating aangebracht, dus het is alsnog behandeld tegen vuil, waterafstotend etc.
In het geval van mijn cabrio zal het er dus waarschijnlijk heel lang op blijven, die komt straks alleen nog met mooi weer en vakanties buiten. Maar omdat ik er ook mee op snelheid rij (in Duitsland mag hij altijd even de benen strekken) is steenslag gewoon een dingetje. Dus als dit het kan voorkomen, staat dat bij deze hoog op mijn to-do lijstje.
Batsgeit schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:58:
Zo ziet een verlaagde E36 cabrio er uit:

[Afbeelding]

Overigens had de mijne minder zin zaterdag, na vijf weken stil te hebben gestaan.

[Afbeelding]
Optisch ziet dat er ook echt wel beter uit. Maar ik schraap nu al bij mij in de wijk :X

Dit is al een oudere foto (uit 2013):

Op de katalysator zie je wat krassen, maar het gros van de beschadigingen zit op de balken links en rechts van de middentunnel. Bij het afrijden van een hogere drempel raken die helaas nog weleens de grond en daar zitten dus ook diepe krassen in. Ook de verstevigingsbalk voor de achterwielen (direct voor de benzinetank) is behoorlijk toegetakeld...
En het is voor mij onmogelijk om die drempels te ontwijken in de wijk.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Batsgeit schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:51:
Schrapen heb ik nog maar één keer last van gehad, op een parkeerplaats bij een kasteel. Drempels op en af gaat eigenlijk prima. Hoe zien die drempels er uit?
Eigenlijk zonder uitzondering drempels in klinkerwegen, die of te steil zijn aangelegd of verzakt, zoals deze:

De bult in het midden is dermate hoog dat ik er niet overheen kan zonder te schrapen.

Bij mij thuis zijn de drempels in mindere mate verzakt, maar moet ik er stapvoets overheen anders veert de voorkant al te veel in. En dat ligt niet aan de schokdempers of veren, die zijn echt wel goed.

Op deze drempels schrapen ook veel auto's die een verticale lip onder de voorbumper hebben.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Eagle Creek schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:09:
Hoe mooi om te lezen is het dat zoveel liefhebbers hun auto persoonlijkheid en gevoelens toeschrijven. "Ik geef hem ron100, dat vind 'ie lekker", "hij mag de benen strekken in Duitsland".

Vertroetelen als lieveling :).
Antropomorfisme (zoals dat heet) is vrij gebruikelijk. Wij hebben interactie met een voorwerp (of dier) dus schrijven er onbewust menselijke eigenschappen aan toe.

Ik zeg ook rustig dat m'n cabrio het niet leuk vind om langere tijd stil te staan, gezien het vaak toch wat onrustig lopen van de motor.

Zeker als een voorwerp meer is dan alleen een gebruiksvoorwerp (wat voor mij m'n cabrio bijv. ook echt wel is), ga je dat snel doen.
elmerblues schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:29:
Na uren blazen (bijv. richting vakantieadres) klop ik altijd even op 1 van zijn achterlichten. 'goed gedaan jochie'
Sowieso na een uitdagende rit (bergpassen bijv.) krijgt de cabrio even een "schouderklopje" op de motorkap.

Gisteren ben ik trouwens met de eerste ontmanteling van de cabrio begonnen:

Omdat onder het rubber van de kofferbak ook wat roest zit en ik dit wil kunnen tonen bij de restaurateurs, moet dat rubber los kunnen. En dat kan alleen als de bekleding aan de binnenzijde van de kofferbak eruit is. En door hoe het zit, moet zo'n beetje eerst alle andere bekleding eruit voor het deel eruit kan dat het rubber vasthoudt |:(

Maar het is wel goed om te zien dat er verder nergens roest in de kofferbak zit, alleen bij de rand naast het linkerachterlicht.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Een mooi bewijs van kwaliteit:

De uitdraai van de rollenbanktest die ik afgelopen vrijdag heb laten uitvoeren met mijn cabrio.

Deze auto heeft inmiddels 420.000km gereden en is 22 jaar oud (op één maand na). Affabriek was het opgegeven vermogen 170pk/245Nm.

Wat ik nooit zal weten, is wat de auto nieuw deed, kans is groot dat dit dichter bij de 190pk lag dan de opgegeven 170pk, maar hoe dan ook is het met deze kilometerstand en geen prestatieverhogende upgrades (uitlaat en inlaat zijn 100% stock) een meer dan nette score.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Beam87 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:35:
[...]

Dat ziet er na al die jaren nog goed uit.
Bij BMW's bekruipt mij altijd wel het gevoel dat de opgegeven waarde in de folder lager is dan de werkelijke waarden in geval van nieuwstaat.....geen idee waarom ze dat doen, maar is wel opvallend.
Zeker in de jaren 90 was dat ook daadwerkelijk het geval. Ik heb een geknepen 2,5 liter in de cabrio en om te voorkomen dat die de 328i teveel in de weg zou zitten, werd stond deze in de boeken als een 170pk sterke motor. Het rijtje uit die tijd is ook te "mooi", zeker als je je realiseert dat inlaat en uitlaat nagenoeg identiek is bij deze motoren:
M52B20: 150pk
M52B25: 170pk
M52B28: 192pk

De 2.8 (M52B28) zou ook vaak meer dan 200pk hebben gehad, en daarmee weer te dicht op de M3 zitten qua motorvermogen.

Deze uitslag verklaart wel waarom ik in Duitsland altijd zo makkelijk richting de 210km/u kwam (begrensde top van mijn cabrio). Met dit vermogen ligt de werkelijke (onbegrensde) top namelijk eerder op 230 km/u. Tegen de tijd dat de cabrio weer helemaal gerestaureerd is (en dus een nieuwe kap heeft) haal ik de begrenzer er een keer vanaf voor een proefrit.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Het project is definitief van start gegaan:

Sinds gisteravond is de cabrio voor 3 jaar geschorst, verzekering is stop gezet en ben ik begonnen met de eerste demontage van het dashboard.

Nu alleen nog de onderste platen en trim rond het raam eruit omdat ik mijn dashcam eruit wou hebben. Komende tijd zal alles langzaam maar zeker uit het interieur gaan verdwijnen en zodra het weer warmer wordt, gaan ook de deurpanelen eraf. Die laat ik nu nog zitten, want mijn ervaring is dat met de huidige temperatuur het risico op gebroken plastic te groot is. Alles wat er nu los gehaald wordt, zit geschroefd of metalen clips vast.

De komende jaren zal de cabrio niet meer op eigen kracht op de weg komen.

Maar de eerst volgende klus wordt nu ruimte in huis maken om alle delen veilig op te kunnen slaan, want in de auto lijkt het niet zoveel ruimte te kosten, maar buiten de auto lijken de onderdelen ineens minimaal 2 keer zo groot :X

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Catch22 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:54:
[...]

Gaat niets gebeuren. Hoogstens een vrijwillige opkoop regeling voor diesels
Het wordt inderdaad groter gebracht dan het in werkelijkheid is. Ik erger mij er alleen wel aan dat de hele stikstofproblematiek bij auto's voor 99% bij diesels ligt, een benzine-auto stoot nauwelijks NOx uit.

Maar het zal wel in gaan houden dat voor dagelijks gebruik de auto's van 15 jaar of ouder meer ontmoedigd zal gaan worden.
Snake schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:56:
[...]

Heeft iemand een link naar een snelle uitleg van de stikstofproblematiek in NL?
https://www.nu.nl/dvn2/59...het-stikstofprobleem.html

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:25:
[...]

Zelf goede ervaring met de olie van Kroon, en Castrol.
Let wel op; Op Autodoc wordt een andere Castrol verkocht dan we hier in de automaterialen zaak hebben.

Verder wat betreft ZF in Delfgauw, die hebben ooit een boterzachte 5HP24 (E39 540i) van een kennis compleet verpest, hoe? Geen idee, maar na de spoeling was hij defect, wel netjes met korting een revisiebak gekregen.
Voor jouw auto is de kans aanzienlijk kleiner want het betreft een veel modernere automaatbaak.
Dan moet er al haast een (beginnend) defect in gezeten hebben. Het kan prima dat door onderhoud juist iets kapot gaat zonder dat er iets fout is gedaan.

Als er één bedrijf is dat weet wat ze doen bij een flush, is het ZF in Delfgauw wel.
sjaak81 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:21:
[...]

heel gaaf om te doen! een jaar geleden mijn e36 ingeruild op een e92 maar mis de auto nog steeds. als ik de handigheid en ruimte had gehad, had ik hm gehouden!
Ik ga hem de komende jaren ook echt wel missen wat betreft het rijden. Mijn huidige daily rijdt prima en in veel opzichten ontspannender, maar het kan totaal niet tippen het rijplezier dat een E36 brengt.

Zodra mijn blog in de lucht is (ik ben op het moment bezig hem op te zetten), komt hier nog wel een linkje er naar toe.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
RR46 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:18:
@deepbass909 Flink project! Wil je misschien ook toelichten wat je exact allemaal van plan bent (of heb ik hier overheen gelezen elders in het topic... :o )
Kort samengevat (nou ja, kort...), want veel is afhankelijk van wat ik tegen ga komen, ga ik dit doen:
Fase 1 (demontage en voorbereiding restauratie):
  • Volledig strippen van het interieur
  • Uitbouwen motor, transmissie en aandrijflijn
  • Demonteren alle trim, rubbers, bumpers
  • Chassis (inclusief bumpers) naar een restaurateur brengen voor roestherstel (krikpunten, wielkastranden achter, kofferbakrand) en spuiten
Fase 2 (chassis staat bij de restaurateur):
  • Bekleding en schuim van de zitting van de bestuurdersstoel vervangen (is versleten)
  • Sensormat airbag bijrijdersstoel vervangen
  • Zitting bank herstellen/vervangen
  • Deurpanelen herstellen
  • Tapijt diep reinigen
  • Motor reviseren (nieuwe ketting, klepseals, indien nodig keerringen, pakkingen, drijfstanglagers, zuigerveren en kleppen vervangen)
  • Vanos-revisie
  • Koppeling, inclusief vliegwiel vervangen
  • Keerringen uitgaande assen diff vervangen
  • Aandrijfassen reviseren (nieuwe hoezen)
  • Revisie stuurhuis
Fase 3 (opbouw chassis, restauratie onderstel):
  • Nieuwe harde remleidingen
  • Isolatie motorruimte vernieuwen
  • Bedrading stuurwielbediening integreren in de bestaande kabelboom
  • Volledige revisie achterwielophanging (nieuwe rubbers, subframe en draagarmen poedercoaten)
  • Nieuwe softtop
  • Nieuwe voorruit
  • Nieuwe deur- en raamrubbers
Per fase reken ik een jaar. Fase 2 zal vooral werken aan onderdelen zijn die in fase 1 gemonteerd zijn en niet nodig waren voor een rollend chassis (vandaar dat bijv. het onderstel in fase 3 valt). Uiteindelijk hoop ik dit in 3 jaar tijd af te kunnen ronden, maar zeker fase 3 kan meer tijd gaan kosten.

Een volledige revisie is het technisch gezien niet, maar het zal niet veel schelen.

Oorspronkelijk was het plan om de motor sowieso helemaal uit elkaar te halen, maar daar ben ik over gaan twijfelen na de rollenbanktest, die bijzonder positief uitpakte (184pk gemeten, opgaaf is 170pk)

Sowieso zal ik per onderdeel kijken of het vervangen moet worden of niet. Zo zijn de remklauwen, schijven en remslangen 1,5 jaar geleden nog volledig vernieuwd. Dat zal dus niet vervangen worden. Maar de koppeling is, voor zover ik na heb kunnen gaan, nog steeds de originele, nu 420.000km oude koppeling. Ik weet dat het vliegwiel sowieso versleten is (hij bokt met een slippende koppeling).

Mijn streven is dat na het project de auto's in een staat is vergelijkbaar met een auto die < 100.000km heeft gereden. Niet perfect (want dan zou ik er niet meer mee durven rijden), maar goed genoeg om minimaal weer 20 jaar vooruit te kunnen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Speakerfreak95
Dualmassa vliegwielen kan je in principe niet laten reviseren of het wordt in ieder geval sterk afgeraden. Een nieuw vliegwiel is ook op zich niet zo heel duur (€380 voor een Luk) en wel typisch zo'n onderdeel dat ik graag in topconditie heb.

Qua onderdelen zal veel gewoon via de dealer of reguliere kanalen komen, het meeste is nog gewoon goed in de handel verkrijgbaar en als ik iets vervang doe ik dat bij voorkeur met nieuwe delen.

Grootste uitdaging gaat overigens de bekleding van de bestuurdersstoel en achterbank worden, die lijken niet meer nieuw leverbaar te zijn, maar moeten wel vervangen worden (bestuurdersstoel sowieso). Daarnaast is het schuim voor de zitting niet meer nieuw leverbaar... Dus dat wordt daarvoor op zoeken naar een stoffeerder...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@Pepppie
Nog niet, om eerlijk te zijn ging er tot vandaag nog vanuit dat de bekleding nog leverbaar was, maar blijkbaar is dat sinds een tijdje niet meer zo.
Het is ook nog niet iets wat de hoogste prioriteit heeft, de bekleding kan immers nog gedaan worden als de rest al helemaal klaar is.

@RR46
SNR's? Bedoel je serienummers? Het streven is in ieder geval om alles met een serienummer bij de auto te houden, dus bijv. het stuurhuis lekt op het moment hydrauliekvloeistof, die wordt gereviseerd (is gelukkig een kant en klare set voor).

Het is een M52B25-blok, maar dan wel de Amerikaanse uitvoering, dus een gietijzeren blok in plaats van aluminium, vanwege het Nikasil-probleem dat in de jaren 90 speelde. Dat is ook één van de redenen dat ik zoveel tijd en moeite erin ga steken, voor Europa is het een technisch afwijkende auto.

Updates zullen ook zeker volgen, ik ben nu vooral nog even met de logistiek bezig, dus bijv. zorgen dat alles veilig en beschermd opgeslagen kan worden, ik genoeg sealbags heb voor de verschillende schroeven (klinkt als een kleinigheid, maar is het zeker niet) en ik apparatuur heb voor filmen en foto's.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:09:
[...]

Heb dezelfde motor en die doet het verder prima op E10? Heb nu toevallig vpower erin zitten maar dat is omdat ie in de winter een paar maanden stil staat, wil niet het risico lopen dat de ethanol gaat gommen in de leidingen.
De M54 kan ook prima tegen E10, dus dat mag het niet zijn.

@superduper
De motor loopt arm, dus zuigt waarschijnlijk valse lucht. De meest voorkomende oorzaak bij de M5x-motoren is de rubberen mof tussen luchtmassameter en gasklephuis. Scheuren daarin zijn vaak moeilijk te zien. Een simpel (en veilig) testje is met draaiende motor wat remmenreiniger, carburateur reiniger of andere brandbare spray rond de mof spuiten. Zit daar een scheur in, zat het toerental van de motor direct stijgen.

Omdat beide lambda sensoren die fout geven, is de kans groot dat het aan de inlaatzijde zit.

Kan je ook live data uitlezen? Check dan even je brandstoftrims. Ik vermoed dat die positief zijn met >> 10%, maar die horen tussen de -5% en 5% liggen bij een gezonde motor.

De P1620-code staat zo goed als zeker los van de andere codes. De M54 heeft een verwarmingselement op de thermostaat zitten om actief de thermostaat te kunnen openen bij zware belasting. Dat systeem werkt niet meer, maar schijnt niet echt een probleem te zijn. De ECU verwacht alleen een daling in koelwatertemperatuur als de thermostaat geactiveerd wordt, en dat gebeurt nu niet.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
superduper schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:40:
[...]

Thanks. Ik ga het laten checken bij de garage. Blijf het vreemd vinden dat 2x dit setje van 3 meldingen opkwam in 2 dagen en nu alweer een tijd lang weg is.
Dat versterkt eigenlijk alleen maar dat er een lek in de inlaat zit waarlangs valse lucht kan komen. Als dat lek klein genoeg is, zuigt de motor alleen valse lucht onder belasting. En als dat vervolgens alleen boven de drempel gebeurd waarbij ook de thermostaatverwarming ingeschakeld (die wordt geactiveerd bij zware belasting), dan zullen je fouten altijd samen optreden, ondanks dat technisch gezien het losse issues zijn.

De thermostaat kan je waarschijnlijk vrij makkelijk testen/meten. Ik vermoed dat het gewoon een 2-polige verwarmingsspoel is (op de foto's zie ik maar 2 contacten in de stekker). Daar moet je een vrij lage weerstand over kunnen meten. Is die weerstand > 100 Ohm of oneindig, dan is die spoel doorgebrand.

Ik zou dat wel even laten checken, los van een potentieel vacuümlek in de inlaat, want ik vermoed dat als je inlaatlek opgelost is, dat probleem ook opgelost zal lijken, maar nog niet is.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True