Het gaat de laatste maanden, sinds mijn laatste update van
8 juli hard.
Maar ik had ook nog wel de nodige tegenslagen. Op 8 juli schreef ik dat de achterbumper op z'n plek zat. Dat was dus een halve waarheid, want het afstellen van de achterbumper heeft me uiteindelijk heel wat hoofdbrekers veroorzaakt. De stelbussen in de trekhaakbalk bleken namelijk vastgeroest te zitten en niet meer nieuw verkrijgbaar via de dealer. Gelukkig op ebay nog een nieuwe set in Italië kunnen vinden, de oude eruit gesloopt (was 2 avonden zagen en hakken

) en nieuwe erin gezet. Nu hangt de bumper wel goed.
Bij de eerste starts had ik last van een olie-lek. Dat is gelukkig ook boven water:

Op de foto is het een beetje moeilijk te zien, maar bovenin was de rubber pakking over een lengte van 2 cm bij montage uit de groef gekomen en zat daar dus geen afdichting meer... Dan wil het inderdaad wel lekken. Nu zit uit voorzorg het oude filterhuis met een nieuwe pakking weer gemonteerd en is het lekken in ieder geval gestopt.
Ook het tikken van de motor is over en op één geluidje dat ik nog niet kan plaatsen na (het lijkt op een pomp die nog lucht aanzuigt en is mogelijk de stuurbekrachtiging), loopt hij heel netjes.
Zelfs na meerdere dagen stilstaan slaat hij vrijwel direct aan en warm heeft hij zelfs niet eens een volledige compressie slag nodig.

Ook zijn de uitlaatgassen volledig onzichtbaar, ruik ik zelf niks en slaat zelfs de VOC- en fijnstofsensoren in de garage amper uit als de motor draait. Dat stemt mij dus wel optimistisch voor de APK.
Daarna was het tijd voor het monteren van het front:

Voor de opvallende kijkers, inderdaad, één van de stadslichten in de koplampen werkte niet, ondanks dat het lampje zelf wel in orde was. Ook bleek de hoogteverstelling niet te werken.
Maar, met het front erop, was het wel tijd voor een eerste keer buiten kijken:

Eerst alleen voorzichtig een klein stukje, later heb ik ook wat rondjes direct rond het huis gereden. En dat voelde bijzonder goed. Ja, het sturen gaat raar, want de uitlijning klopt van geen kant op het moment, maar koppeling, versnellingsbak, remmen, motor voelen allemaal goed.
Toen verder met de niet werkende verlichting, en daarvan was het probleem al snel gevonden:

Het is over het algemeen wel zo bevorderlijk bij bedrading als beide kanten aangesloten zijn.
Ik was dus vergeten om de nieuwe bedrading in de zekeringenbak aan te sluiten.

Dat was gelukkig dus maar één avondje werk.
Volgende klus was het afstellen van de ruiten. Ook dat ging lekker vlot, en betekende dat al snel de achterbank weer terug kon:
Voor de voorportieren was het iets meer werk. Zoals bij elke E36, waren bij mij ook de deurbakken los en kapot...
Een bak lag letterlijk in stukken en moest gelijmd worden (ging verrassend goed met ABS cement), en daarna weer terug in het paneel (met Pattex 100% repair):
Een dagje uitharden, en na nog steeds redelijk wat vloeken, zitten de panelen er ook weer in:

Helaas wel met rechts een bak die tijdens monteren opnieuw brak

en links blijkt de middentoner niet te werken, en moet het paneel er dus eigenlijk ook weer vanaf... Maar voor nu accepteer ik het.
Er is een ander probleem dat meer prioriteit heeft namelijk:

Tijdens een klusje kwam één van de binnenste aandrijfashoezen los... Die is ook niet meer vast te zetten en moet dus vervangen worden. En daar staat best wel wat druk op, want komende maandag (24 augustus) staat de APK gepland en dan moet het gerepareerd zijn.
En dat is dus ook gelijk de grootste, belangrijkste update, als alles goed gaat, heeft de cabrio vanaf 24 augustus weer nieuwe banden, gevulde en dus hopelijk werkende airco, uitlijning en een geldige APK en mag hij dus weer de weg op

Precies wanneer in Nederland het zomerse weer opgehouden is en het nu regent
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier