Pas op, mega post
Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn
laatste update (bijna 2 jaar blijkbaar

), maar het restauratieproject ligt zeker niet stil.
Vlak na de laatste update heb ik het chassis weer opgehaald:

om thuis weer op te kunnen gaan bouwen.
En dus portieren weer afmonteren:
Nieuwe geluids- en warmteisolering in de motorruimte aanbrengen (helaas was de originele deken niet meer leverbaar, dus heb ik dit uit universeel glasvezelmat moeten maken):
Anti-dreun matten en kabelboom terug in de auto:

Vooral de kabelboom heeft veel tijd gekost voor die helemaal goed lag. Routing in orde krijgen was best nog wel puzzelen. Vooral langs het brandschot, waar alle bedrading bij elkaar komt, en dus onhandelbaar stijf maar ook heel kritisch qua uitlijning, heeft mij veel tijd gekost.
In april vorig jaar kon vervolgens wel het tapijt terug de cabrio in:

Wat de auto in één klap een hele andere uitstraling gaf.
Toen kwam de uitdaging van het kachelhuis. Daar moest een nieuwe (airco)verdamper en verwarmingskern in, wat betekende dat hij uit elkaar moest. Daarbij natuurlijk gelijk ook zoveel mogelijk vergaan schuimrubber vervangen. En dat heeft voor behoorlijk wat hoofdpijn gezorgd... Kleppen en wat andere delen zijn namelijk ABS en dat bleek na bijna 30 jaar niet zo buigbaar mee te zijn en brak iets te makkelijk
Gelukkig is ABS wel heel goed te lijmen en is het makkelijk te versterken met "ABS sludge" (ABS opgelost in aceton, wat na verdampen van het aceton een nieuw laagje kunststof achterlaat):
Die zit ook weer op z'n plek, en inmiddels heb ik kunnen testen of alle kleppen werken, en dat doen ze
Dus dashboard er weer in:

En ja, de knoppen op het stuurwiel zijn functioneel. Met de knoppen links is de radio te bedienen (volume en next/previous) en de knoppen rechts worden door de cruise control module herkend. Dit is een bekende mod om te doen, maar de E36 is nooit door BWM zo geleverd (in de jaren 90 was dit nog voorbehouden aan alleen de 5 en 7 series). Dus om het werkend te hebben op een manier dat het ook nog eens totaal niet zichtbaar is dat het een retrofit is, is gewoon heel gaaf.
Afgelopen december was het tijd om de aandacht naar het onderstel te verleggen:
Dit is helemaal gestript, alle rubbers eruit, opnieuw laten verzinken en poedercoaten:
En de gietstalen draagarmen zijn gezandstraald en opnieuw zwart geverft:

(dit was afgelopen week).
En gisteren opnieuw een belangrijk moment:

Motor en versnellingsbak voor het eerst sinds oktober 2021 weer met elkaar verenigd, met een nieuwe koppeling en vliegwiel ertussen.
En weer terug in de auto:
Nu alles weer aansluiten, onderstel er weer onder en hopelijk kan ik snel de motor voor het eerst in ruim 6 jaar weer starten. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel weer terug gemonteerd worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
deepbass909 op 19-05-2026 14:19
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier