Ik ben maar gestopt met het plaatsen van de artikelnummers, want die had hij al gebruikt voor Winparts (naar ik aanneem). Ik vind het ook het geld niet, maar goed. Sterker nog, ik heb al reserve liggen in huis voor mijn E90 Black Lines. Je weet maar nooit. Voor dat geld kan ik niet schuren en 'reviseren'Spollie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
Even aangenomen dat het knipperlicht in de buitenste lichtunit zit.
Voor de pre-LCI zou het onderdeel 63217413055 moeten zijn: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378408
Voor de LCI kom ik op onderdeel 63218737650 uit: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378992
Dat is het geld toch ook niet?
Je verzekeraar heeft ook wat te vertellen. In mijn geval kon ik bij alle schadegarant aangesloten bedrijven terecht.[
message=84374004,noline]lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:09[/message]:[/b]
Dus ik ben overgeleverd aan de goden van de Nederlandse BMW dealers?
[ Voor 32% gewijzigd door timbak02 op 09-01-2026 16:35 ]
Ik weet niet in welk dorp je woont, dus heb ze niet kunnen bellen voor je.lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:20:
Die hebben BMW origineel ruitjes?
ThanksSpollie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Even aangenomen dat het knipperlicht in de buitenste lichtunit zit.
Voor de pre-LCI zou het onderdeel 63217413055 moeten zijn: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378408
Voor de LCI kom ik op onderdeel 63218737650 uit: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378992
Dat is het geld toch ook niet?
Nee ik had geen onderdeelnummer, maar heb op kenteken gezocht naar beschikbare onderdelen voor onze auto, specifiek die met het achterlicht hebben te maken.CreativeS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Ik ben maar gestopt met het plaatsen van de artikelnummers, want die had hij al gebruikt voor Winparts (naar ik aanneem). Ik vind het ook het geld niet, maar goed. Sterker nog, ik heb al reserve liggen in huis voor mijn E90 Black Lines. Je weet maar nooit. Voor dat geld kan ik niet schuren en 'reviseren'
Ben ondertussen trouwens al weer wat verder.
Het is het massa pennetje in de lampenhouder dat afgebroken is. In de connector zie deze vast gesmolten.
Denk dat er al een aantal jaartjes wat te veel overgangsweerstand heeft gezeten.
De connector aan de kabelboom heeft dus ook wel wat schade.
Nu gedaan: gaatje geboord in de lampenhouder, 3mm. Groot genoeg voor een extra massa kabeltje, dat door dit gaatje naar binnen gebracht, en daar met een amp connector + parker vast gezet in een van de massa strips die daar lopen.
Aan de kabelboom zijde heb ik de bruine massa kabeltje voor 5 mm gestript, daarop de andere zijde van het nieuwe stukje massa kabel gesoldeerd. Netjes wat isolatie tape er omheen.
Voor nu werkt het weer.
Alleen een nieuwe lampenhouder zal het niet zijn, connector aan de kabelboom is dus helaas ook beschadigd.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Bij Audi noemen ze het 'producteigenschap', in dat opzicht doet BMW dat beter met coulancePuf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Ze noemen het bij BMW "coulance", maar in sommige gevallen kun je je ook na de garantieperiode beroepen op conformiteit. Sommige zaken horen gewoon niet stuk te gaan binnen een bepaalde tijd.
Non-conformiteit na garantie betekent dat een product (zoals een auto) na de afgesproken garantieperiode toch gebreken vertoont die niet conform de overeenkomst zijn, waarbij je toch een beroep kunt doen op de wettelijke garantie (non-conformiteit) die niet uit te sluiten is; de verkoper moet dan eerst herstellen, anders kun je ontbinden of geld terugvragen, al wordt het bewijzen van het gebrek moeilijker na de eerste 12 maanden. De wet (artikel 7:17 BW) stelt dat een product moet voldoen aan wat je redelijkerwijs mag verwachten op basis van prijs, leeftijd en mededelingen van de verkoper, zelfs bij tweedehands goederen.
Foute aanname dus van mij. Ik zoek alleen maar op artikelnummer. Excuus.Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
Nee ik had geen onderdeelnummer, maar heb op kenteken gezocht naar beschikbare onderdelen voor onze auto, specifiek die met het achterlicht hebben te maken.
De-pinnen, nieuw stekkertje klemmen (desnoods nieuw stiukje draad solderen voor gelijke lengte) en er weer insteken (liefst met nieuwe connector)Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
Alleen een nieuwe lampenhouder zal het niet zijn, connector aan de kabelboom is dus helaas ook beschadigd.
Iemand hier heeft haar veto gebruikt. Alleen maar Michelin en géén Continental. Voor jan met de korte achternaam alles uitgezochtCreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Ik ben overigens wat data aan het vergelijken... de Continental's WinterContact TS 870 P hebben ruim 1mm meer profiel dan de Michelin's Pilot Alpin 5. 8.2mm tegen 7.1mm. Ik vind dat nogal een verschil, zeker als ze onder de 4mm effectief minder worden en in bijvoorbeeld Oostenrijk al verboden zijn. Ik ga voo rmijn auto toch maar voor dedicated winterbanden. Op de Compact lijkt mij dat uiteindelijk ook beter. Zeker omdat 4mm profiel van de AllSeasonContact2 (8mm-4mm) dan ook weer snel gaat als ik ze er continu op laat zitten, kan ik beter (als ik toch moet wisselen) gewoon winterbanden nemen.
318ti Compact komt dus op Michelin CrossClimate 3 in de winter.
325i komt op Michelin Pilot Alpin 5 in de winter.
Ik heb geen keus
En had diegene nog solide argumenten om alleen Michelin te willen? Of vindt ze het gewoon een schattig poppetje?CreativeS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:49:
[...]
Iemand hier heeft haar veto gebruikt. Alleen maar Michelin en géén Continental. Voor jan met de korte achternaam alles uitgezocht![]()
318ti Compact komt dus op Michelin CrossClimate 3 in de winter.
325i komt op Michelin Pilot Alpin 5 in de winter.
Ik heb geen keus
Conti maakt al jaren de betere winterbanden overall dan Michelin, maar qua zomerbanden is Conti vaak niet de meest sportieve al heb ik goede verhalen gehoord over de nieuwe sportcontact in combinatie met BMW i4.
Terug naar winterbanden, dit jaar van oude Hakkepeliita R5 naar nieuwe VikingContact 8 en deze laatste heeft echt een stuk minder boot gevoel dan de Nokians.
Ook heb ik het gevoel dat de band voorspelbaarder is op ijs / platgereden sneeuw. Heb sneller weer grip bij verliezen van grip. Maar kan natuurlijk ook zijn vanwege profieldiepte, de Nokians waren 3-4mm toen ze eraf gingen en de nieuwe contis zijn natuurlijk nog rond de 10.
Terug naar winterbanden, dit jaar van oude Hakkepeliita R5 naar nieuwe VikingContact 8 en deze laatste heeft echt een stuk minder boot gevoel dan de Nokians.
Ook heb ik het gevoel dat de band voorspelbaarder is op ijs / platgereden sneeuw. Heb sneller weer grip bij verliezen van grip. Maar kan natuurlijk ook zijn vanwege profieldiepte, de Nokians waren 3-4mm toen ze eraf gingen en de nieuwe contis zijn natuurlijk nog rond de 10.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Na bijna 3 jaar een (import) hybride X3 te hebben gereden wordt het tijd voor iets anders. In de praktijk rijd ik 80% elektrisch. Ik overweeg daarom sterk volledig elektrisch te gaan rijden. In eerste instantie ging mijn aandacht uit naar een Audi, maar als ik alle software en E-tron motor ellende lees dan toch maar niet. Blijven we dus bij BMW.
Een IX 1 is voor een gezin met twee tieners en hobby’s voor mij te klein. Een IX3 is ‘verouderd’, lijkt natuurlijk heel veel op mijn huidige en heeft geen XDrive. Blijft over: het monster de IX. Vond het eerst helemaal niks maar de liefde is gegroeid. Hoe vaker ik de auto in het echt zie, hoe prettiger hij op het oog valt. Betrouwbaarheid en elektrisch systeem zijn heel modern en relatief betrouwbaar lees ik. Prijstechnisch kom ik uit op een exemplaar uit 2023, de 40. Omdat wij niet met de auto op vakantie gaan, moet de range genoeg zijn. Qua opties wil ik in ieder geval OS8.5, luchtvering, een trekhaak, MF stoelen en laserlicht. In Duitsland vind ik die net binnen mijn budget. Dan neem ik het garantie gesteggel maar weer voor lief.
Mis ik nog iets
?
Een IX 1 is voor een gezin met twee tieners en hobby’s voor mij te klein. Een IX3 is ‘verouderd’, lijkt natuurlijk heel veel op mijn huidige en heeft geen XDrive. Blijft over: het monster de IX. Vond het eerst helemaal niks maar de liefde is gegroeid. Hoe vaker ik de auto in het echt zie, hoe prettiger hij op het oog valt. Betrouwbaarheid en elektrisch systeem zijn heel modern en relatief betrouwbaar lees ik. Prijstechnisch kom ik uit op een exemplaar uit 2023, de 40. Omdat wij niet met de auto op vakantie gaan, moet de range genoeg zijn. Qua opties wil ik in ieder geval OS8.5, luchtvering, een trekhaak, MF stoelen en laserlicht. In Duitsland vind ik die net binnen mijn budget. Dan neem ik het garantie gesteggel maar weer voor lief.
Mis ik nog iets
Er is toch net een nieuwe iX3 uit?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik vermoed dat budget/afschrijving ook een rol speelt. Persoonlijk zou ik niet snel een nieuwe auto kopen, tenzij ik fuck-it-wealthy ben.YakuzA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:02:
Er is toch net een nieuwe iX3 uit?
[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 10-01-2026 10:06 ]
Die van mij leest zich redelijk in en wist waar ik reviews lees. De ene test wint Michelin, de andere wint Pirelli. Aangezien ik fan van Michelin ben en niet zo graag Pirelli neem, heeft zij gezegd dat we lekker Michelin doen. Het is niet zo dat het C-merken zijnPuf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:01:
En had diegene nog solide argumenten om alleen Michelin te willen? Of vindt ze het gewoon een schattig poppetje?
En wat @roland kroes ook zegt: happy wife, happy life. Altijd handig als ik weer €3000,- aan onderdelen wil kopen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn en ook voor de helft kunnen (standaard remmerij).
Inderdaad, plus die Neue Klasse is een jaar wachten én boven budget.Puf schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:06:
[...]
Ik vermoed dat budget/afschrijving ook een rol speelt. Persoonlijk zou ik niet snel een nieuwe auto kopen, tenzij ik fuck-it-wealthy ben.
Zo enthousiast als ik van de week was over de techniek in relatie tot het opwarmen zo ben ik vandaag wel een beetje teleurgesteld. De temperatuur is hier nu licht onder vries.Tortelli schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Als ervaren hybrid rijder; jij ook de melding gehad dat elektrische aandrijving beperkt beschikbaar is?
Mijn 550e gaf dat vandaag aan, zit in Oostenrijk en het is hier flink koud (-13 vanochtend toen ik wegreed), na paar km was melding weg overigens had hij ook weer een voorspelde EV range.
Ik start altijd in full electric mode en zo ook vandaag. Toen ik de snelweg opreed, merkte ik dat de auto aanzienlijk inhield. Ongeacht hoe diep ik het pedaal intrapte elektrisch wilde de auto niet meer dan 40%. Dat betekende ook dat ik op de oprit en ook nog op een flink stuksnel weg niet harder ging dan 60 à 70 km/h. Dit vond ik zelfs link worden.
Toen ik overschakelende naar hybrid was dit probleem niet. Op zichzelf misschien niet onbegrijpelijk maar eerlijk gezegd schrok ik er wel van en zonder enige melding had ik dit ook niet verwacht. ..
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Auto geeft het wel aan dat hij maar ~25% vermogen beschikbaar heeft in plaats van ~50% (wat onzin is natuurlijk, auto levert 193pk elektrisch, 489 gecombineerd, dus max ~30% elektrisch...) Voelt aan als een pk of 80-100 heeft, grofweg helft van zijn volle elektrische vermogen. Daarmee is het "snelle" er wel vanaf elektrisch.
Zag laatst overigens dat een 550e 0-100 doet in 9,2 seconden in full electric mode.
Zag laatst overigens dat een 550e 0-100 doet in 9,2 seconden in full electric mode.
iX weegt zo'n 2500 Kg, toch ruim 300 Kg meer dan en iX3. Voor mij zou dat een rol spelen, maar dat zal voor iedereen anders zijn.Buffelkneer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:20:
Na bijna 3 jaar een (import) hybride X3 te hebben gereden wordt het tijd voor iets anders. In de praktijk rijd ik 80% elektrisch. Ik overweeg daarom sterk volledig elektrisch te gaan rijden. In eerste instantie ging mijn aandacht uit naar een Audi, maar als ik alle software en E-tron motor ellende lees dan toch maar niet. Blijven we dus bij BMW.
Mis ik nog iets?
Het idee dat garantie op een auto uit Duitsland problematisch zou zijn, herken ik in de praktijk totaal niet. Een auto importeren uit Duitsland is goed te doen en voor zowel klein als groot onderhoud ga ik zelf zonder twijfel terug. Ik maak er simpelweg een dag van.Buffelkneer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:20:
Mis ik nog iets?
Ik rijd deze route al jaren en niet uit principe, maar uit ervaring. In Duitsland ervaar ik consistent een niveau van service dat aansluit bij wat ik verwacht. Heldere communicatie, directe beslissingen en eigenaarschap bij de dealer. Dat maakt het verschil.
Dat Nederlandse BMW dealers soms terughoudend reageren wanneer je met een zelf geïmporteerde auto komt, heeft weinig te maken met onwil richting de klant en alles met structuur. Dealers werken binnen een margesysteem waarin zij bij voorkeur zelf de inkoop doen. Dat houdt de keten overzichtelijk en financieel voorspelbaar. Wanneer een auto buiten dat kanaal valt, wordt het administratief complexer.
Bij garantie en service moeten Nederlandse dealers de kosten vaak eerst zelf dragen. Daarna loopt de afhandeling via BMW Nederland en pas vervolgens richting BMW AG. Dat geldt zelfs wanneer de auto volledig binnen de fabrieksgarantie valt. Het gevolg is vertraging, interne afstemming en soms de neiging om te zoeken naar de minst kostbare oplossing in plaats van de meest klantgerichte.
Aan de balie hoor je meestal dat dit geen probleem is. Dat is ook geen onwaarheid, maar wel een onvolledig beeld. Front office medewerkers zien niet hoe deze processen verderop in de systemen lopen, waar goedkeuringen, budgetten en aansprakelijkheid samenkomen. Dáár ontstaat de frictie.
In Duitsland is deze tussenlaag er nauwelijks. Dealers schakelen rechtstreeks met BMW, waardoor beslissingen sneller genomen worden en problemen direct worden opgelost. Geen omwegen, geen wachttijden, maar duidelijkheid op het moment zelf.
Mijn perspectief hierop is niet theoretisch. Ik ben als C-level betrokken geweest bij de ERP ontwikkeling van BMW Nederland. De serviceprocessen, financiële flows en bijbehorende regels ken ik van binnenuit en die kennis vervaagt niet snel.
Heb het nog geen garantie moeten aanspreken maar mijn idee/uitleg die ik heb gekregen is niet dat BMW NL de kosten voorschiet maar dat je dit zelf moet doen. De factuurdient ook van te voren via een duitse garantie app overlegd worden alvoor je akkoord op garantie krijgt. Staat volgens mij zo uitgelegd op je premium garantie bewijs.lostboy_0234 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:29:
[...]
Het idee dat garantie op een auto uit Duitsland problematisch zou zijn, herken ik in de praktijk totaal niet. Een auto importeren uit Duitsland is goed te doen en voor zowel klein als groot onderhoud ga ik zelf zonder twijfel terug. Ik maak er simpelweg een dag van.
Ik rijd deze route al jaren en niet uit principe, maar uit ervaring. In Duitsland ervaar ik consistent een niveau van service dat aansluit bij wat ik verwacht. Heldere communicatie, directe beslissingen en eigenaarschap bij de dealer. Dat maakt het verschil.
Dat Nederlandse BMW dealers soms terughoudend reageren wanneer je met een zelf geïmporteerde auto komt, heeft weinig te maken met onwil richting de klant en alles met structuur. Dealers werken binnen een margesysteem waarin zij bij voorkeur zelf de inkoop doen. Dat houdt de keten overzichtelijk en financieel voorspelbaar. Wanneer een auto buiten dat kanaal valt, wordt het administratief complexer.
Bij garantie en service moeten Nederlandse dealers de kosten vaak eerst zelf dragen. Daarna loopt de afhandeling via BMW Nederland en pas vervolgens richting BMW AG. Dat geldt zelfs wanneer de auto volledig binnen de fabrieksgarantie valt. Het gevolg is vertraging, interne afstemming en soms de neiging om te zoeken naar de minst kostbare oplossing in plaats van de meest klantgerichte.
Aan de balie hoor je meestal dat dit geen probleem is. Dat is ook geen onwaarheid, maar wel een onvolledig beeld. Front office medewerkers zien niet hoe deze processen verderop in de systemen lopen, waar goedkeuringen, budgetten en aansprakelijkheid samenkomen. Dáár ontstaat de frictie.
In Duitsland is deze tussenlaag er nauwelijks. Dealers schakelen rechtstreeks met BMW, waardoor beslissingen sneller genomen worden en problemen direct worden opgelost. Geen omwegen, geen wachttijden, maar duidelijkheid op het moment zelf.
Mijn perspectief hierop is niet theoretisch. Ik ben als C-level betrokken geweest bij de ERP ontwikkeling van BMW Nederland. De serviceprocessen, financiële flows en bijbehorende regels ken ik van binnenuit en die kennis vervaagt niet snel.
En dat is dus het lastige. Als jij een probleempje hebt, dan zal in mijn ervaring BMW NL/AG bijna nooit op afstand aangeven dat het onder PS garantie valt. Het antwoord is meestal dat de dealer eerst een diagnose moet stellen. Afhankelijk van het probleem, moet de auto daarvoor worden uitgelezen of soms zelfs gedeeltelijk gedemonteerd. Het risico van die kosten loop je dus altijd. Dan is het nog de vraag in hoeverre je ruzie gaat maken over wel of geen garantie als de claim wordt afgewezen. Je auto staat immers in hun werkplaats en de kosten van je vervangend vervoer lopen op terwijl je in dispuut bent. Als de claim definief wordt afgewezen draag je die ook zelf. De dealer heeft weinig belang erbij om extra hun best voor je te doen, dat behouden ze voor aan hun eigen klanten die de auto daar hebben gekocht.NLKornolio schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Heb het nog geen garantie moeten aanspreken maar mijn idee/uitleg die ik heb gekregen is niet dat BMW NL de kosten voorschiet maar dat je dit zelf moet doen. De factuurdient ook van te voren via een duitse garantie app overlegd worden alvoor je akkoord op garantie krijgt. Staat volgens mij zo uitgelegd op je premium garantie bewijs.
Het zou me er zeker niet van weerhouden om een PS te importeren, maar wel iets om rekening mee te houden.
:strip_exif()/f/image/fbVGJzRRIRlhk1Ls093NHcJy.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijd voor een plaatje na wat spelen op een lege parkeerplaats
Ja het beestje is vies na 300km na 300km gestrooide en besneeuwde wegen
[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 11-01-2026 15:15 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Vanmorgen sprak ik iemand met een Koreaanse Hybride die vertelde dat zijn auto met deze kou bijna alleen maar op de brandstofmotor reed. Die opmerking zette mij aan het nadenken. Ik rij ook zoveel mogelijk full electric maar de range gaat bizar snel achteruit. Na voorverwarmen en 3 km rijden ben je 25% accucapaciteit kwijt. (en dan heb ik nog aan de stekker aangesloten voorverwarmd.)Eagle Creek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:37:
Zo enthousiast als ik van de week was over de techniek in relatie tot het opwarmen zo ben ik vandaag wel een beetje teleurgesteld. De temperatuur is hier nu licht onder vries.
Ik start altijd in full electric mode en zo ook vandaag. Toen ik de snelweg opreed, merkte ik dat de auto aanzienlijk inhield. Ongeacht hoe diep ik het pedaal intrapte elektrisch wilde de auto niet meer dan 40%. Dat betekende ook dat ik op de oprit en ook nog op een flink stuksnel weg niet harder ging dan 60 à 70 km/h. Dit vond ik zelfs link worden.
Toen ik overschakelende naar hybrid was dit probleem niet. Op zichzelf misschien niet onbegrijpelijk maar eerlijk gezegd schrok ik er wel van en zonder enige melding had ik dit ook niet verwacht. ..
Zou het niet beter zijn om bij kou gewoon de Sport stand te kiezen zodat de verbrandingsmotor aangaat? Al wil ik liever geen koude start voor een kort stukje rijden natuurlijk. Maar hoe denken BMW hybride rijdende Tweakers hierover?
Ik zet em in hybrid en ga rijden, als de auto vind dat het electrisch kan, doet ie dat. En als de auto vind dat het op brandstof moet, dan rijd ie op brandstofIQM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Vanmorgen sprak ik iemand met een Koreaanse Hybride die vertelde dat zijn auto met deze kou bijna alleen maar op de brandstofmotor reed. Die opmerking zette mij aan het nadenken. Ik rij ook zoveel mogelijk full electric maar de range gaat bizar snel achteruit. Na voorverwarmen en 3 km rijden ben je 25% accucapaciteit kwijt. (en dan heb ik nog aan de stekker aangesloten voorverwarmd.)
Zou het niet beter zijn om bij kou gewoon de Sport stand te kiezen zodat de verbrandingsmotor aangaat? Al wil ik liever geen koude start voor een kort stukje rijden natuurlijk. Maar hoe denken BMW hybride rijdende Tweakers hierover?
PSN
Mijn default rijmodus is Hybrid ECO. Dan rijdt hij ook zo goed als alles elektrisch. Enige verschil met Electric is dat je het verbruik op benzine kunt zien in je dashboard -dus 0,0- in plaats van elektrisch. In Electric zie je het actuele stroomverbruik.YakuzA schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:32:
Ik zet em in hybrid en ga rijden, als de auto vind dat het electrisch kan, doet ie dat. En als de auto vind dat het op brandstof moet, dan rijd ie op brandstof
Je bericht triggerde mij om ook eens te kijken of ik dat ook merk. Ik start ook altijd in full electric mode. Heb de auto wel geklimatiseerd 30 min van te voren. En AFAIK dan wordt de batterij ook verwarmd. Ik moest 5 minuten rijden om op de snelweg te komen. Maar eenmaal op de snelweg heb ik geen belemmeringen of meldingen opgemerkt. Temp was toen -2,5 graden.Eagle Creek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Zo enthousiast als ik van de week was over de techniek in relatie tot het opwarmen zo ben ik vandaag wel een beetje teleurgesteld. De temperatuur is hier nu licht onder vries.
Enige keer dat er full electric werd gereden en plots de ICE werd ingeschakeld was van de zomer. Ik reed toen een poos 130/140 en kreeg toen een hoge temp waarschuwing van de batterij. Duurde best lang voordat ik de resterende batterij charge kon gebruiken weer.
Dit was bij mij zonder voorverwarmen dit keer. Is ook de eerste keer dat ik het opmerkte.timbak02 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Je bericht triggerde mij om ook eens te kijken of ik dat ook merk. Ik start ook altijd in full electric mode. Heb de auto wel geklimatiseerd 30 min van te voren. En AFAIK dan wordt de batterij ook verwarmd. Ik moest 5 minuten rijden om op de snelweg te komen. Maar eenmaal op de snelweg heb ik geen belemmeringen of meldingen opgemerkt. Temp was toen -2,5 graden.
Voor zover ik weet zitten er geen verwarmingselementen bij de batterij maar is het meer de lopende stroom die hem opwarmt. Als iemand meer weet...
Heb de PS vooral om makkelijk te bewijzen dat het een dealeronderhouden import is zonder kans op voorborgen (grote) schades. PS geeft toch gewoon garantie op alle niet slijtage onderdelen. Verwacht weinig gedoe. Misschien dat kosten iets uit elkaar lopen door uurloon. Liever dat verschil betalen dan de gehele reparatie.Puf schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:46:
[...]
En dat is dus het lastige. Als jij een probleempje hebt, dan zal in mijn ervaring BMW NL/AG bijna nooit op afstand aangeven dat het onder PS garantie valt. Het antwoord is meestal dat de dealer eerst een diagnose moet stellen. Afhankelijk van het probleem, moet de auto daarvoor worden uitgelezen of soms zelfs gedeeltelijk gedemonteerd. Het risico van die kosten loop je dus altijd. Dan is het nog de vraag in hoeverre je ruzie gaat maken over wel of geen garantie als de claim wordt afgewezen. Je auto staat immers in hun werkplaats en de kosten van je vervangend vervoer lopen op terwijl je in dispuut bent. Als de claim definief wordt afgewezen draag je die ook zelf. De dealer heeft weinig belang erbij om extra hun best voor je te doen, dat behouden ze voor aan hun eigen klanten die de auto daar hebben gekocht.
Het zou me er zeker niet van weerhouden om een PS te importeren, maar wel iets om rekening mee te houden.
Dan wordt het uitlezen schatting van diagnose opsturen en dan reparatie doen en rekening opsturen. We gaan het wel zien mocht ik het nodig hebben PS verloopt helaas over paar maanden bij mij.
[ Voor 6% gewijzigd door NLKornolio op 11-01-2026 20:32 ]
Je hebt gelijk: https://faq.bmwusa.com/s/...ible-lGk95?language=en_USEagle Creek schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Voor zover ik weet zitten er geen verwarmingselementen bij de batterij maar is het meer de lopende stroom die hem opwarmt. Als iemand meer weet...
Oud truukje wat ook gebruikt kan worden in de koude dagen als je start accu van je benzine motor niet helemaal meer helder is.
Even de verlichting aan zetten, paar minuutjes, dan is de startaccu wat opgewarmd. Kan net voldoende zijn om de startmotor toch nog rond te krijgen.
/ouwe mannen tips
Even de verlichting aan zetten, paar minuutjes, dan is de startaccu wat opgewarmd. Kan net voldoende zijn om de startmotor toch nog rond te krijgen.
/ouwe mannen tips
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@melensuup @lostboy_0234 Navraag bij BMW NL leert mij dat je bij een BMW maar 3 jaar Remote Software Updates krijgt. Daarna zijn updates tegen betaling.
Dank je. Bijzonder eigenlijk.IQM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:40:
[...]
@melensuup @lostboy_0234 Navraag bij BMW NL leert mij dat je bij een BMW maar 3 jaar Remote Software Updates krijgt. Daarna zijn updates tegen betaling.
Want? Toen alles nog niet OTA ging moest je toch ook betalen voor de tijd dat de monteur met de update bezig was?melensuup schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:32:
Dank je. Bijzonder eigenlijk.
Als je het zo bekijkt wel. Maar 3 jaar lijkt me gewoon erg kort, aangezien het (althans bij mij) geen nieuwe functies bracht, maar “kwaliteitsverbeteringen”.CreativeS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:46:
[...]
Want? Toen alles nog niet OTA ging moest je toch ook betalen voor de tijd dat de monteur met de update bezig was?
De 3 jaar zal wel afgestemd zijn op de garantieperiode.
[ Voor 6% gewijzigd door melensuup op 12-01-2026 19:04 ]
Eind vorig jaar bij een reparatie onder garantie geüpdatet van 11.2023.50 naar 11.2025.24. Auto is van maart 2021 en geen factuur ontvangen voor de software update.IQM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Of gewoon de gemiddelde duur dat de eerste eigenaar de auto heeftmelensuup schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:02:
Als je het zo bekijkt wel. Maar 3 jaar lijkt me gewoon erg kort, aangezien het (althans bij mij) geen nieuwe functies bracht, maar “kwaliteitsverbeteringen”.
Het zal wel cynisch gedacht zijn maar toen ik dit afgelopen december moest verlengen dacht ik: 80% van wat ze verkopen is lease en ze weten gewoon dat die 4 jaar duren, zo pakken ze nog mooi iets extra's op de eerste berijder.melensuup schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Misschien een kleine tip voor sommigen: met wat diep zoeken is er ook een mogelijkheid om alleen de live-verkeerssituatie te verlengen voor 5 tientjes. Dat was voor mij precies het enige waar ik het pakket voor nodig had. OK, de map-updates zitten er dan niet meer bij komend jaar, maar na een afweging kan ik die wel missen omdat er tussen nu en die laatste 10 maanden toch geen hele nieuwe snelwegen o.i.d. worden aangelegd.
Geen idee of de gemiddelde duur eerste eigenaar 3 jaar is, maar wat zou daar de gedachte achter zijn?CreativeS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:36:
[...]
Of gewoon de gemiddelde duur dat de eerste eigenaar de auto heeft
Ik start ook altijd in Full Electric maar toen ik met 5 onder nul de snelweg op draaide en het pedaal naar de bodem trapte ging gewoon de benzine motor aan. (330e, 2021)Eagle Creek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Ik start altijd in full electric mode en zo ook vandaag. Toen ik de snelweg opreed, merkte ik dat de auto aanzienlijk inhield. Ongeacht hoe diep ik het pedaal intrapte elektrisch wilde de auto niet meer dan 40%. Dat betekende ook dat ik op de oprit en ook nog op een flink stuk snelweg niet harder ging dan 60 à 70 km/h. Dit vond ik zelfs link worden.
(Hybride BMW's verwarmen trouwens alleen het interieur, niet de batterijen; "The high-voltage battery of BMW plug-in hybrid vehicles cannot be preheated/precooled. If you precondition your BMW plug-in hybrid vehicle for departure, only the interior will be air-conditioned.")
Voorheen ging dat met PS op Europees niveau zonder issues, paar jaar geleden is het veranderd (zoals ik begreep) en werkt het niet meer zo. Heb namelijk gehad met mijn oude import BMW 520i uit 2020, waren problemen met oa Apple CarPlay en was drama maar had wel garantie hier.NLKornolio schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Heb de PS vooral om makkelijk te bewijzen dat het een dealeronderhouden import is zonder kans op voorborgen (grote) schades. PS geeft toch gewoon garantie op alle niet slijtage onderdelen. Verwacht weinig gedoe. Misschien dat kosten iets uit elkaar lopen door uurloon. Liever dat verschil betalen dan de gehele reparatie.
Dan wordt het uitlezen schatting van diagnose opsturen en dan reparatie doen en rekening opsturen. We gaan het wel zien mocht ik het nodig hebben PS verloopt helaas over paar maanden bij mij.
Nu rij ik met de facelift ook import BMW 530i uit ook 2020 en er waren wat issues met oa de displaysleutel, nee dat kon hier niet opgelost worden met PS garantie en moest naar Duitsland daarvoor toe want daar had de auto wel de PS garantie.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Mijn auto stond sinds 2 januari stil en tijdens de kerstvakantie vooral korte stukjes gereden. Gisteren ging het starten echt moeizaam en kreeg ik de melding dat er grote ontlading was tijdens stilstand. Nadat ik gisteren een aantal ritjes had gedaan zonder airco, stoelverwarming en radio gaf die bij de laatste start geen foutmelding meer.
Moet ik er rekening mee houden dat ik de accu voor de komende winter vervang? Of is dit waarschijnlijk samenloop van omstandigheden door koude temperaturen en een maand lang vooral korte stukjes?
Moet ik er rekening mee houden dat ik de accu voor de komende winter vervang? Of is dit waarschijnlijk samenloop van omstandigheden door koude temperaturen en een maand lang vooral korte stukjes?
Dat denk ik wel. Je kunt evt. eerst gewoon de auto een nacht aan een acculader hangen en kijken hoe lang het goed gaat. Dat heb ik in het verleden ook zo vaak gedaan.TheBrut3 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:25:
Mijn auto stond sinds 2 januari stil en tijdens de kerstvakantie vooral korte stukjes gereden. Gisteren ging het starten echt moeizaam en kreeg ik de melding dat er grote ontlading was tijdens stilstand. Nadat ik gisteren een aantal ritjes had gedaan zonder airco, stoelverwarming en radio gaf die bij de laatste start geen foutmelding meer.
Vervangen is niet moeilijk, gewoon eenzelfde accu kopen en even met een OBD lezer en app (als je die hebt) instellen dat je een nieuwe accu geplaatst hebt.
Mijn persoonlijke ervaring met 5 series van de E6x,enn F1x generatie is dat een accu ongeveer 4 max. 5 jaar meegaat. Je kon er bijna de klok op gelijk zetten. De F20 van mijn vrouw is nu 10 jaar oud en heeft de eerste accu nog. Wat een verschil.
Waar zit dan het verschil tussen de 5 serie en de 1 (of 3 serie)? Mijn 3 serie F31 uit 2016 heeft ook nog de originele accu en gaf de afgelopen dagen nog geen problemen. 4 of 5 jaar vind ik wel erg kort en kostbaar want een originele accu is niet goedkoop.IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Dat denk ik wel. Je kunt evt. eerst gewoon de auto een nacht aan een acculader hangen en kijken hoe lang het goed gaat. Dat heb ik in het verleden ook zo vaak gedaan.
Vervangen is niet moeilijk, gewoon eenzelfde accu kopen en even met een OBD lezer en app (als je die hebt) instellen dat je een nieuwe accu geplaatst hebt.
Mijn persoonlijke ervaring met 5 series van de E6x,enn F1x generatie is dat een accu ongeveer 4 max. 5 jaar meegaat. Je kon er bijna de klok op gelijk zetten. De F20 van mijn vrouw is nu 10 jaar oud en heeft de eerste accu nog. Wat een verschil.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Maar doe het alsjeblieft niet met Carly! Liefst met BMW software (ISTA) en anders BimmerLink (iOS en Android) of ProTools (Android) of Autel (en professioneel vergelijkbare apparatuur).IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:59:
https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/
Een 5 serie heeft veel meer computertjes (ECU's) die stroom vragen. In de 15 jaar dat ik 5 series rijdt heb ik zeker 5x een accu vervangen. Maar een 3 serie die 9 jaar met een accu doet vind ik niet vreemd. Het is trouwens nergens voor nodig om een originele accu te kopen. BMW levert Varta accu's met een BMW logo. Ik koop altijd eenzelfde accu zonder logo en vervang hem zelf.MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:27:
Waar zit dan het verschil tussen de 5 serie en de 1 (of 3 serie)? Mijn 3 serie F31 uit 2016 heeft ook nog de originele accu en gaf de afgelopen dagen nog geen problemen. 4 of 5 jaar vind ik wel erg kort en kostbaar want een originele accu is niet goedkoop.
Heb vroeger wel Carly gehad maar tegenwoordig Bimmerlink/Bimmercode.CreativeS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
Maar doe het alsjeblieft niet met Carly! Liefst met BMW software (ISTA) en anders BimmerLink (iOS en Android) of ProTools (Android) of Autel (en professioneel vergelijkbare apparatuur).
https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/
Ik heb de huidige accu augustus 2020 laten plaatsen...MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:27:
Mijn 3 serie F31 uit 2016 heeft ook nog de originele accu en gaf de afgelopen dagen nog geen problemen. 4 of 5 jaar vind ik wel erg kort en kostbaar want een originele accu is niet goedkoop.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mDAkfi7ewDIIKDJ7aS0O9lCa.jpg?f=user_large)
En die is nu al...
/f/image/KjwdsuCtgIsGttNV1KXsuzCP.png?f=fotoalbum_large)
De voorlaatste accu heb ik uit voorzorg vervangen. Was een no-name geval.
Maar eh, ik rij waarschijnlijk te veel korte stukjes. jarenlang 16km heen en 16km terug is net te kort voor goed laden. Laatst ook bij de garage getest en van de 640A is nog 460A over.
Wat heeft een 5 serie dan meer?IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Een 5 serie heeft veel meer computertjes (ECU's) die stroom vragen. In de 15 jaar dat ik 5 series rijdt heb ik zeker 5x een accu vervangen. Maar een 3 serie die 9 jaar met een accu doet vind ik niet vreemd. Het is trouwens nergens voor nodig om een originele accu te kopen. BMW lever Varta accu's met een BMW logo. Ik koop altijd eenzelfde accu zonder logo en vervang hem zelf.
Heb vroeger wel Carly gehad maar tegenwoordig Bimmerlink/Bimmercode.
Dit kan je mijn inziens niet toewijzen aan 5-serie maar moet puur aan electronisch platform toegeschreven worden. Bij F3x had je bijvoorbeeld FEM+REM maar bij F15 was dit samengevoegd tot een BDC. Dus een X5 uit die tijd had minder computers dan een 3 serie
Ik had mijn AGM 80ah accu op de X1 vorige winter preventief vervangen nadat de auto af en toe begon te mekkeren als het onder -20 was. Deze was toen 7 jaar oud. In Nederland had het nog wel een jaartje of 2 kunnen rekken.
Overigens gebruikt BMW ook Banner en Exide accu’s
Varta en Bosch accu’s zijn trouwen ook dezelfde met een verschillend labeltje.
Ik ben ook zeker niet van plan om een originele te plaatsen, gewoon Varta of Bosch. Die zijn de helft van de prijs, die start/stop accu's zijn echt duur.MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:27:
een originele accu is niet goedkoop.
Dit antwoord kreeg ik van BMW Dusseldorp Zwolle toen ik destijds vraag stelde waarom de accu zo snel stuk ging.Mr Pingu schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:43:
Wat heeft een 5 serie dan meer?
Ik heb ook het idee dat dit iets specifieks was voor mijn F11 waar bijna alles wat te bestellen was ook daadwerkelijk op zat. Mijn huidige G31 heeft naar mijn idee veel minder ECU's. maar die heeft wel 2 x 12v accu's achterin staan.Mr Pingu schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:43:
Dit kan je mijn inziens niet toewijzen aan 5-serie maar moet puur aan electronisch platform toegeschreven worden. Bij F3x had je bijvoorbeeld FEM+REM maar bij F15 was dit samengevoegd tot een BDC. Dus een X5 uit die tijd had minder computers dan een 3 serie
Ik weet het, ze komen allemaal uit dezelfde fabriek. Er zijn niet zoveel fabrieken waar autoaccu's gemaakt worden. Ooit een keer gehoord dat het er maar 2 zouden zijn in Europa.Mr Pingu schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:43:
Overigens gebruikt BMW ook Banner en Exide accu’s![]()
Varta en Bosch accu’s zijn trouwen ook dezelfde met een verschillend labeltje.
Of het er 2 zijn weet ik niet, maar Clarios (o.a. Varta en Bosch) en Exide zijn inderdaad de 2 grote spelers.IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:58:
Ooit een keer gehoord dat het er maar 2 zouden zijn in Europa.
Zou wel heel vreemd zijn voor autos die stilvallen in een ander land. Sorry auto moet op trailer terug en dan kan je hem daar ophalen.itsalex schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:21:
[...]
Voorheen ging dat met PS op Europees niveau zonder issues, paar jaar geleden is het veranderd (zoals ik begreep) en werkt het niet meer zo. Heb namelijk gehad met mijn oude import BMW 520i uit 2020, waren problemen met oa Apple CarPlay en was drama maar had wel garantie hier.
Nu rij ik met de facelift ook import BMW 530i uit ook 2020 en er waren wat issues met oa de displaysleutel, nee dat kon hier niet opgelost worden met PS garantie en moest naar Duitsland daarvoor toe want daar had de auto wel de PS garantie.
Het zal ze wel kosten besparen
Vreemd? De app zegt iets anders namelijk:IQM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Mijn app zegt precies hetzelfde.remmuz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:19:
Vreemd? De app zegt iets anders namelijk:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/XGPIAVT7Qfk9RjLkJGaxYP3g.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het zojuist nog even nagevraagd bij KIS maar het antwoord van BMW Nederland blijft hetzelfde. 3 jaar vanaf productiedatum. Ook al staat in de app dat Remote Software Upgrade Actief is met onbeperkte looptijd.
De BMW KIS medewerker kwam nog met een opmerking dat BMW er mee bezig zou zijn maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. Ook zou hij er een melding van maken bij zijn leidinggevende. En ik kan het ook per mail bij hun melden. Misschien zouden meer klanten dit moeten doen.
In mijn 330e van BJ 2019 is gewoon nog in Feb 2024 de OTA van 11/2023 automatisch geïnstalleerd via de app.IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:52:
[...]
Mijn app zegt precies hetzelfde.
[Afbeelding]
Heb het zojuist nog even nagevraagd bij KIS maar het antwoord van BMW Nederland blijft hetzelfde. 3 jaar vanaf productiedatum. Ook al staat in de app dat Remote Software Upgrade Actief is met onbeperkte looptijd.
De BMW KIS medewerker kwam nog met een opmerking dat BMW er mee bezig zou zijn maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. Ook zou hij er een melding van maken bij zijn leidinggevende. En ik kan het ook per mail bij hun melden. Misschien zouden meer klanten dit moeten doen.
Realiteit > antwoorden helpdesk.
PSN
Banner heeft een eigen fabriek in Leonding. Dus dat zijn er al 3. Exide heeft er 5 in Europa, of ze allemaal 12/24V maken, onbekend, maar het zijn er nogal wat. Exide en Banner doen ook steeds meer voor BMW. Meeste huidige 5 en 7 Series zijn ook voorzien van Banner.IQM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:58:
Ik weet het, ze komen allemaal uit dezelfde fabriek. Er zijn niet zoveel fabrieken waar autoaccu's gemaakt worden. Ooit een keer gehoord dat het er maar 2 zouden zijn in Europa.
Daarnaast...
Dus 2 fabrieken klopt niet... horen van hèVery often, a situation arises when one motorist wants to order a battery of the Varta brand and no other, and after a certain period of time, another motorist intends to purchase a battery of the Bosch brand only. Most motorists do not understand that there are no significant differences between these brands. They are not only the same in constructive terms, but also made at the same factories. Varta and Bosch batteries are produced in the following countries:
Germany
Czech Sweden
Austria
France
Spain
Wellicht hebben ze toen een wijziging in het beleid doorgevoerd?YakuzA schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:40:
In mijn 330e van BJ 2019 is gewoon nog in Feb 2024 de OTA van 11/2023 automatisch geïnstalleerd via de app.
Realiteit > antwoorden helpdesk.
Mijn BMW is van 2021 en gaat ook niet verder dan 11.2023 en dat is 2,5 jaar.
Start stop maar direct uit dan. Een stuk fijnerTheBrut3 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:58:
[...]
Ik ben ook zeker niet van plan om een originele te plaatsen, gewoon Varta of Bosch. Die zijn de helft van de prijs, die start/stop accu's zijn echt duur.
* ephymerous heeft de accu van de F34 in oktober al vervangen
De boordcomputer gaf een melding en na opladen met de acculader en nameten bleef het voltage laag. Geen zin in gedoe dus vervangen maar
XXXVI
Dat heb ik al heel lang geleden uitgezetephymerous schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:24:
Start stop maar direct uit dan. Een stuk fijner
De enige auto waar ik dat heb gebruikt was een hybride Honda CR-Z.
Start/stop accu bedoel je gewoon AGM of EFB?ephymerous schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:24:
[...]
Start stop maar direct uit dan. Een stuk fijner
* ephymerous heeft de accu van de F34 in oktober al vervangen
De boordcomputer gaf een melding en na opladen met de acculader en nameten bleef het voltage laag. Geen zin in gedoe dus vervangen maar
Je kan niet zomaar een ander type accu en capaciteit erin zetten zonder het ook te coden. En hier bedoel ik dus echt coden, niet registreren. Dat zijn 2 verschillende dingen
Nieuwe velgen zijn binnen, helaas heeft de montage partner van de leverancier pas over 2 weken tijd. Dat is dus nog even wachten... Van de andere kant, de eerste 2 weken van het jaar zijn inmiddels ook weer om en dat ging erg snel.
Ik heb net mijn nieuwe Pirelli P Zero PZ5's binnengekregen die mijn Conti SportContact 7's gaan vervangen achter. De Conti's sleten erg snel, 20.000 km hebben ze het volgehouden (280PK). De Pirelli krijgt goede reviews dus ik ben benieuwd. Heb wel de BMW * versie gekocht, om precies te zijn de "255/35 R19 96Y XL, (*), MFS".
Nu viel het me op dat de profieldiepte van deze nieuwe banden maar 6 mm is. Dat vind ik wel heel erg weinig! Bij 2,5 mm krijg je al een APK-waarschuwing, dat het beter is om ze te vervangen. Dat betekent dat na slechts 3,5 mm slijtage ik weer de portemonnee kan trekken, en goedkoop zijn ze niet. Is dit normaal?
Nu viel het me op dat de profieldiepte van deze nieuwe banden maar 6 mm is. Dat vind ik wel heel erg weinig! Bij 2,5 mm krijg je al een APK-waarschuwing, dat het beter is om ze te vervangen. Dat betekent dat na slechts 3,5 mm slijtage ik weer de portemonnee kan trekken, en goedkoop zijn ze niet. Is dit normaal?
This title is for sale, please send me a PM
Misschien slijten ze wel minder hard...the-body schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:35:
Ik heb met mijn laatste set Michelin Pilot Sport 4S op de achterwielen nu 56.161km gereden en ze zijn nu aan vervanging toe en ik ga van 265/30R19 naar 275/30R19. Volgens reviews hebben ze nieuw uit de fabriek Tread: 7.5 mm. Vorige set met dezelfde banden (maar met standaard uitlijning) heeft er maar 29.121km onder gezeten en ook tussen de 2.5 en 3mm vervangen. Wat ik probeer te zeggen: alles valt of staat met een goede uitlijning. Is die uitlijning wel goed? Oké, mijn gebakje heeft 60pk minder, maar of dat nou zo'n verschil maakt.
Ik heb mijn wielen vorig jaar professioneel laten uitlijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum, schijnt een goeie te zijn. Wel met een sportieve setup laten uitlijnen, geen idee of dat meer slijt?CreativeS schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Misschien slijten ze wel minder hard...
Ik heb met mijn laatste set Michelin Pilot Sport 4S op de achterwielen nu 56.161km gereden en ze zijn nu aan vervanging toe en ik ga van 265/30R19 naar 275/30R19. Volgens reviews hebben ze nieuw uit de fabriek Tread: 7.5 mm. Vorige set met dezelfde banden (maar met standaard uitlijning) heeft er maar 29.121km onder gezeten en ook tussen de 2.5 en 3mm vervangen. Wat ik probeer te zeggen: alles valt of staat met een goede uitlijning. Is die uitlijning wel goed? Oké, mijn gebakje heeft 60pk minder, maar of dat nou zo'n verschil maakt.
This title is for sale, please send me a PM
In mijn geval kan ik na de uitlijning veel langer met de banden... uitlijning ook door Lammertthe-body schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:38:
Ik heb mijn wielen vorig jaar professioneel laten uitlijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum, schijnt een goeie te zijn. Wel met een sportieve setup laten uitlijnen, geen idee of dat meer slijt?
Vrij agressief uitgelijnd... als de auto stil staat zie je met een scherp oog dat niet alle velgen keurig recht naar voren wijzen
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 15-01-2026 15:56 ]
Ik wil deze auto (iX3) bezichtigen, ik heb eerder nog nooit een full-electric gereden.
Wordt onze primaire auto, gezin met 2 kinderen, met daarnaast een andere boodschappen auto.
Tips? Suggesties?
Wordt onze primaire auto, gezin met 2 kinderen, met daarnaast een andere boodschappen auto.
Tips? Suggesties?
EU DNS: 86.54.11.100
Mijn Goodyear 255/30 R19 91Y XL Eagle F1 achterbanden zijn na ~20.000km op. Voornamelijk stadsverkeer. Volgende week worden ze vervangen met Michelin PILOT SPORT 4 S XL 91Y. Ik hoop dat die het wat langer uithoudenthe-body schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:35:
Ik heb net mijn nieuwe Pirelli P Zero PZ5's binnengekregen die mijn Conti SportContact 7's gaan vervangen achter. De Conti's sleten erg snel, 20.000 km hebben ze het volgehouden (280PK). De Pirelli krijgt goede reviews dus ik ben benieuwd. Heb wel de BMW * versie gekocht, om precies te zijn de "255/35 R19 96Y XL, (*), MFS".
6mm klinkt wel erg weinig zeg voor nieuwe banden.
EU DNS: 86.54.11.100
20k is best karig.
Op de 330e hebben de Bridgestone achter het bij mij 60k uitgehouden en voor zit nu met 80k in vervangingsterritorium.
Op de 330e hebben de Bridgestone achter het bij mij 60k uitgehouden en voor zit nu met 80k in vervangingsterritorium.
PSN
doe je dan voor nog goodyear en achter Michelins?c-nan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:37:
[...]
Mijn Goodyear 255/30 R19 91Y XL Eagle F1 achterbanden zijn na ~20.000km op. Voornamelijk stadsverkeer. Volgende week worden ze vervangen met Michelin PILOT SPORT 4 S XL 91Y. Ik hoop dat die het wat langer uithouden
6mm klinkt wel erg weinig zeg voor nieuwe banden.
Worden hier allemaal sportieve banden genoemd en dan opmerkingen over hoeveel km ze meegaan. Over het algemeen gaan sportieve zomerbanden een stuk minder lang mee.
Neem je een Michelin Primacy of Conti Premium Contact dan gaan deze langer mee dan hun sportieve broers zoals de PilotSport of SportContact.
Maargoed 20k is hoe dan ook wel weinig.
Neem je een Michelin Primacy of Conti Premium Contact dan gaan deze langer mee dan hun sportieve broers zoals de PilotSport of SportContact.
Maargoed 20k is hoe dan ook wel weinig.
Je kan natuurlijk ook rustig rijden met sportieve banden 😊
Dan slijten ze nog steeds sneller 😉.roland kroes schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:25:
Tja, mijn Michelin Pilot Super Sport (af fabriek) zitten er nu 33k op, met nog meer dan genoeg profiel voor 20k. Ik zou dat toch sportieve banden noemen.
Maar inderdaad, rijstijl doet een hoop, net als uitlijning.
Over de iX3 is volgens mij een apart topic hier op GoT. Daar kun je het beste even vragen naar ervaringen/tips over de auto. Verder is mijn enige tip om niet bij Vaartland te kopen. Staan niet bekend als de meest betrouwbare club.c-nan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:33:
Ik wil deze auto (iX3) bezichtigen, ik heb eerder nog nooit een full-electric gereden.
Tips? Suggesties?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
The MICHELIN PILOT SPORT 4 S is an ultra-high performance tyre which replaces the MICHELIN Pilot Super Sport in the range of outstanding tyres from the French manufacturer.Martin.Air schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:11:
Tja, mijn Michelin Pilot Super Sport (af fabriek) zitten er nu 33k op, met nog meer dan genoeg profiel voor 20k. Ik zou dat toch sportieve banden noemen.
Uitlijning doet veel. Nu met de uitlijning door Lammert (al ruim 3 jaar) heb ik met veel sportiever rijden (ook veel afritten tegen het randje aan richting het vorige werk) bijna 60.000km met de achterbanden gedaan in tegenstelling tot wat ik - met rustiger rijden - behaalde met de vorige set (bijna 30.000km) met een 'sportieve' uitlijning door Steverink. Waarbij ik moet opmerken dat een collega van de uitlijner in kwestie - die mijn auto met de vorige set had uitgelijnd - ook wel sarcastisch lacherig deed over de sportieve uitlijning toen de bewuste uitlijner een dag niet aanwezig was. Het ging uiteindelijk alleen maar om de naaldjes in het groen te krijgenMartin.Air schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:11:
Op het randje bij de Michelin Pilot Sport 4S kan best tricky zijn... ze piepen bijna niet en opeens voel je de achterkant gaan.
Gefeliciteerd ouweroland kroes schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:25:
[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 16-01-2026 10:43 ]
Ja dat is een goeie. Jammer dat hij gaat stoppen nu hij 70 is.the-body schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:38:
Ik heb mijn wielen vorig jaar professioneel laten uitlijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum, schijnt een goeie te zijn. Wel met een sportieve setup laten uitlijnen, geen idee of dat meer slijt?
Lammert begint bij BMW bij de achterwielen. Die zet hij meestal 0,6 graden naar buiten zodat ze door de aandrijfkrachten precies recht komen te staan. Voordat Lammert mijn 535i uitgelijnde was de binnenkant van de achterwielen helemaal weg, tot op het canvas. Daarna keurig netjes recht afgesleten Goodyear Goodyear eagle F1 asymetric achterbanden waar ik 8 jaar en ook 60K km op gereden heb. Niet verkeerd voor 300+ pk.CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:34:
[...]
Uitlijning doet veel. Nu met de uitlijning door Lammert (al ruim 3 jaar) heb ik met veel sportiever rijden (ook veel afritten tegen het randje aan richting het vorige werk) bijna 60.000km met de achterbanden gedaan in tegenstelling tot wat ik - met rustiger rijden - behaalde met de vorige set (bijna 30.000km) met een 'sportieve' uitlijning door Steverink. Waarbij ik moet opmerken dat een collega van de uitlijner in kwestie - die mijn auto met de vorige set had uitgelijnd - ook wel sarcastisch lacherig deed over de sportieve uitlijning toen de bewuste uitlijner een dag niet aanwezig was. Het ging uiteindelijk alleen maar om de naaldjes in het groen te krijgen
Niet voor niets dat ik met mijn G31 direct naar hem gegaan ben om de auto te laten uitlijnen. Enige minpunt is dat je stuur erna nooit 100% recht meer staat. Hij vraagt je om het stuur met de hand recht te houden en dat is in de praktijk nooit exact recht. Daar ga ik nog een keer voor terug als de auto weer op de zomerbanden staat.
Hangt bij mij van de weg af. Een provinciale weg is nooit recht en loopt op de rechterbaan (in beide richtingen) vaak licht af. Ik heb dan ook vaak een lichte afwijking naar links. Rij ik op een vlakke weg, de binnenste baan of binnen de bebouwde kom... dan is het stuur recht. Misschien dat de zeer stugge M3-draagarmen (met kogelgewricht ipv hydrolager) hier wat invloed op hebben.IQM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
Enige minpunt is dat je stuur erna nooit 100% recht meer staat. Hij vraagt je om het stuur met de hand recht te houden en dat is in de praktijk nooit exact recht. Daar ga ik nog een keer voor terug als de auto weer op de zomerbanden staat.
En dat ook met hetzelfde merk type en band?CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:34:
[...]
The MICHELIN PILOT SPORT 4 S is an ultra-high performance tyre which replaces the MICHELIN Pilot Super Sport in the range of outstanding tyres from the French manufacturer.
[...]
Uitlijning doet veel. Nu met de uitlijning door Lammert (al ruim 3 jaar) heb ik met veel sportiever rijden (ook veel afritten tegen het randje aan richting het vorige werk) bijna 60.000km met de achterbanden gedaan in tegenstelling tot wat ik - met rustiger rijden - behaalde met de vorige set (bijna 30.000km) met een 'sportieve' uitlijning door Steverink. Waarbij ik moet opmerken dat een collega van de uitlijner in kwestie - die mijn auto met de vorige set had uitgelijnd - ook wel sarcastisch lacherig deed over de sportieve uitlijning toen de bewuste uitlijner een dag niet aanwezig was. Het ging uiteindelijk alleen maar om de naaldjes in het groen te krijgen
Op het randje bij de Michelin Pilot Sport 4S kan best tricky zijn... ze piepen bijna niet en opeens voel je de achterkant gaan.
Ik ben gewend dat uitlijn bedrijven je stuur met een houdertje vastzetten als je aangeeft dat het logo scheef staat.IQM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Ja dat is een goeie. Jammer dat hij gaat stoppen nu hij 70 is.
[...]
Lammert begint bij BMW bij de achterwielen. Die zet hij meestal 0,6 graden naar buiten zodat ze door de aandrijfkrachten precies recht komen te staan. Voordat Lammert mijn 535i uitgelijnde was de binnenkant van de achterwielen helemaal weg, tot op het canvas. Daarna keurig netjes recht afgesleten Goodyear Goodyear eagle F1 asymetric achterbanden waar ik 8 jaar en ook 60K km op gereden heb. Niet verkeerd voor 300+ pk.
Niet voor niets dat ik met mijn G31 direct naar hem gegaan ben om de auto te laten uitlijnen. Enige minpunt is dat je stuur erna nooit 100% recht meer staat. Hij vraagt je om het stuur met de hand recht te houden en dat is in de praktijk nooit exact recht. Daar ga ik nog een keer voor terug als de auto weer op de zomerbanden staat.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ja. Eerste setje bij Reifen Stiebling gekocht en gemonteerd in maart 2019. Tweede set gekocht en laten monteren in juli 2021 door Rap. Beiden Michelin Pilot Sport 4S in de maat 265/30R19. Ik ga toch geen verschillende merken en types met elkaar vergelijken?Morpheusk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:47:
En dat ook met hetzelfde merk type en band?
Diezelfde uitlijnbedrijven zetten de naald ook alleen maar in het groen. Dat houdertje... ja, fijn voor de show. Staat het stuur recht met de tellerbak? Met de hendels? Of echt recht met waterpas? Een millimeter afwijking valt bijna niet op. Het genot van de rijbeleving is veel groter.Morpheusk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:47:
Ik ben gewend dat uitlijn bedrijven je stuur met een houdertje vastzetten als je aangeeft dat het logo scheef staat.
Hij leidt een goede opvolger op... en echt wegblijven zal hij voorlopig nog niet doen.IQM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
Ja dat is een goeie. Jammer dat hij gaat stoppen nu hij 70 is.
Wat is er mis met de naald in het groen? Als de instellingen in de uitlijncomputer goed zijn is dat toch al heel wat. Of bedoel je dus dat de instellingen beschikbaar in de computer vaak erg slecht zijn?
Geen idee, just asking. Het kan maar helder zijn toch?CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Ja. Eerste setje bij Reifen Stiebling gekocht en gemonteerd in maart 2019. Tweede set gekocht en laten monteren in juli 2021 door Rap. Beiden Michelin Pilot Sport 4S in de maat 265/30R19. Ik ga toch geen verschillende merken en types met elkaar vergelijken?
Het stuur kan je onafhankelijk recht zetten van de uitlijning. Eerst bepaal je of het stuur rechtstaat en dan fixeer je hem met de de houder, zodat ze hem kunnen bij stellen. Dus begrijp je reactie niet helemaal.Diezelfde uitlijnbedrijven zetten de naald ook alleen maar in het groen. Dat houdertje... ja, fijn voor de show. Staat het stuur recht met de tellerbak? Met de hendels? Of echt recht met waterpas? Een millimeter afwijking valt bijna niet op. Het genot van de rijbeleving is veel groter.
Ik vind trouwens wel dat je over het algemeen vrij hautain reageert, maar misschien ligt dat aan mijzelf.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Perceptie. Als we allemaal gelijk zijn is het ook maar saai... en anders scroll je toch door ipv vragen stellen met een dubbele agenda?Morpheusk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:41:
Ik vind trouwens wel dat je over het algemeen vrij hautain reageert, maar misschien ligt dat aan mijzelf.
[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 16-01-2026 16:02 ]
Wij zijn pietlutten 1e klas. Het is maar een paar mm dat het uit het lood staat. Als je het niet weet dan valt het bijna niet op. Vergeleken met mijn vorige wagen is het niets. Maar omdat ik toch nog een keer terug ga als de 20" zomerwielen eronder zitten dan laat ik het gelijk nakijken. (Als ik het stuur rechtzet met de auto in e-drive op contact dan is de elektrische stuurbekrachtiging actief., wellicht scheelt dat ook iets.)CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:22:
Hangt bij mij van de weg af. Een provinciale weg is nooit recht en loopt op de rechterbaan (in beide richtingen) vaak licht af. Ik heb dan ook vaak een lichte afwijking naar links. Rij ik op een vlakke weg, de binnenste baan of binnen de bebouwde kom... dan is het stuur recht. Misschien dat de zeer stugge M3-draagarmen (met kogelgewricht ipv hydrolager) hier wat invloed op hebben.
Dat vertelde hij inderdaad toen ik hem sprak. Maar hij vertelde ook dat het met een eerdere kandidaat behoorlijk misgegaan was helaas. Die was hij 9 jaar geleden al aan het opleiden.CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:01:
Hij leidt een goede opvolger op... en echt wegblijven zal hij voorlopig nog niet doen.
Nou vandaag de voorbanden maar verwisseld voor banden met ster.
Merk er zelf niks van maar nu kwam die gozer waar ik mn banden heb gehaal dat BMW ook nog eens moeilijk kan doen met niet OEM velgen...
Merk er zelf niks van maar nu kwam die gozer waar ik mn banden heb gehaal dat BMW ook nog eens moeilijk kan doen met niet OEM velgen...
And damn proud of itIQM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:01:
Wij zijn pietlutten 1e klas. Het is maar een paar mm dat het uit het lood staat. Als je het niet weet dan valt het bijna niet op. Vergeleken met mijn vorige wagen is het niets. Maar omdat ik toch nog een keer terug ga als de 20" zomerwielen eronder zitten dan laat ik het gelijk nakijken. (Als ik het stuur rechtzet met de auto in e-drive op contact dan is de elektrische stuurbekrachtiging actief., wellicht scheelt dat ook iets.)
Laten we maar het beste van hopen. Toen wij er waren was een bekende van hem op bezoek... hij zelf blijft wel rond de zaak hangen. Koffie, de honden, vrienden en zijn vrouw over de vloer. Die vermaakt zich voorlopig wel met zijn projecten. Maar stel dat hij er nou niet was... dat zelfs de politie niet meer bij hem terecht kan, geen opvolging... het grijpt me wel naar de keel hoor. 5 bedrijven konden mijn auto niet in orde krijgen.IQM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:01:
Dat vertelde hij inderdaad toen ik hem sprak. Maar hij vertelde ook dat het met een eerdere kandidaat behoorlijk misgegaan was helaas. Die was hij 9 jaar geleden al aan het opleiden.
Heeft iemand dit ook met een G30/G31 LCI (of zijn bmw).
Wanneer ik op de snelweg van rijstrook naar rechts wil wisselen, geeft de auto telkens aan dat er nog een voertuig in de rechter dode hoek zit, terwijl die er feitelijk niet is. Mijn eigen waarneming bevestigt dat de rijstrook vrij is.
De instellingen heb ik inmiddels aangepast, maar het gedrag blijft aanhouden. Het systeem lijkt extreem conservatief afgesteld op veiligheid.
De auto draait wel op de laatste softwareversie. Ik weet niet of een recente update hier mogelijk invloed op heeft gehad.
Wanneer ik op de snelweg van rijstrook naar rechts wil wisselen, geeft de auto telkens aan dat er nog een voertuig in de rechter dode hoek zit, terwijl die er feitelijk niet is. Mijn eigen waarneming bevestigt dat de rijstrook vrij is.
De instellingen heb ik inmiddels aangepast, maar het gedrag blijft aanhouden. Het systeem lijkt extreem conservatief afgesteld op veiligheid.
De auto draait wel op de laatste softwareversie. Ik weet niet of een recente update hier mogelijk invloed op heeft gehad.
Extreem conservatief en waarschuwen als er niets is klinkt als twee verschillende dingen. Brandt het lampje nog op de spiegel?lostboy_0234 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:54:
Ja lampje en in de live cockpit. Maar als ik kijk zie ik echt niks. Setting staat op laat, de laatste stap is uit.Eagle Creek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Extreem conservatief en waarschuwen als er niets is klinkt als twee verschillende dingen. Brandt het lampje nog op de spiegel?
Elk merk zal zijn eigen waar promoten maar BMW heeft wel heel erg last van: 'wij van WC eend adviseren WC eend.'syntesia schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:14:
Nou vandaag de voorbanden maar verwisseld voor banden met ster.
Natuurlijk heb je bij velgen echt wel goede en mindere merken. Maar een replica kan ook gewoon goed zijn. En BMW maakt de OEM velgen ook niet zelf. Die worden door een velgenfabrikant (oa. BBS, Ronal) gemaakt en van een BMW logo voorzien.
Onder mijn F11 heb ik 3 OEM velgen en 1 replica gehad maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Ik was in oktober nog bij hem. Heb ook weer even bij zijn BMW E36 gekeken en uitgebreid kennis gemaakt met zijn (nieuwe) husky. Het is een eindje rijden. Ook vanaf Leeuwarden waar ik regelmatig kom voor mijn werk. Maar je voelt je er altijd welkom. Ik hoop dat die nieuwe opvolger het wel gaat redden maar ik zie er ook echt wel tegenop dat Lammert gaat stoppen.CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:43:
Laten we maar het beste van hopen. Toen wij er waren was een bekende van hem op bezoek... hij zelf blijft wel rond de zaak hangen. Koffie, de honden, vrienden en zijn vrouw over de vloer. Die vermaakt zich voorlopig wel met zijn projecten. Maar stel dat hij er nou niet was... dat zelfs de politie niet meer bij hem terecht kan, geen opvolging... het grijpt me wel naar de keel hoor. 5 bedrijven konden mijn auto niet in orde krijgen.
Zeg je nu in feite dat ik mijn G31 LCI niet moet laten bijwerken naar de laatste versie?lostboy_0234 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:54:
Maar bij versie 11.2023 heb ik geen klachten over Lane Departure Warning oid.
Als het goed is moet DSC dan gewoon ingrijpen, voel je hem even schudden, tenzij je hem bewust uitzet.CreativeS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:34:
[...]
In een moderne auto hebben mensen niet meer zoveel stuurmanskunst nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 17-01-2026 20:27 ]
Die staat dan helemaal uit... behalve ABS. Maar niet altijd hoor... wees gerust. Je moet er wel zin in hebben.Het Fantoom schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:22:
Als het goed is moet DSC dan gewoon ingrijpen, voel je hem even schudden, tenzij je hem bewust uitzet.
In een moderne auto hebben mensen niet meer zoveel stuurmanskunst nodig.
(DTC 3 seconden ingedrukt houden)
[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 17-01-2026 20:40 ]
Iemand hier nog een goed adres voor BMW velgherstel? Het gaat om de 22 inch M 8090013 velgen. Afgelopen jaar een incident gehad in een te oude parkeergarage met een scherp uitsteeksel bij de uitrit, wat mij een lekke band een velgschade opleverde.
BMW Dusseldorp heeft toentertijd alleen de banden vervangen en waarschuwde dat de velg niet echt te herstellen is en je het zal blijven zien gezien de speciale glanzende laag op de velg die zal blijven missen.
BMW Dusseldorp heeft toentertijd alleen de banden vervangen en waarschuwde dat de velg niet echt te herstellen is en je het zal blijven zien gezien de speciale glanzende laag op de velg die zal blijven missen.
Heb je een foto van de schade? Dan kunnen de "experts" hier je vast beter adviseren. Overigens is er niet bijster veel verschil tussen BMW velgen en velgen van andere automerken. Velgenherstellers specialiseren zich dan ook niet in specifieke merken.DR.V schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:18:
Iemand hier nog een goed adres voor BMW velgherstel? Het gaat om de 22 inch M 8090013 velgen. Afgelopen jaar een incident gehad in een te oude parkeergarage met een scherp uitsteeksel bij de uitrit, wat mij een lekke band een velgschade opleverde.
[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 18-01-2026 10:56 ]
Rotary Velgherstel in Haarlem, enorme autisten op dit gebied (in positieve zin). https://rotaryvelgenherstel.nl/DR.V schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:18:
Makkelijkst is om even een whatsapp met de schade te sturen.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Weet er iemand een goedkope accu-boer met een fysieke afhaallocatie in Midden-Nederland?
Mijn accu blijft al een tijdje rond de 63% hangen. Is nu 7½ jaar oud, dus heeft het aardig uitgehouden. Alles werkt nog goed, verder geen meldingen. Denk dat het tijd wordt voor vervanging, of mis ik iets?
Ik heb Bimmerlink en Bimmercode, dus ik ga denk ik maar gewoon voor een VARTA/Exide of een ander premium merk in de hoogste capaciteit 95Ah.
Gezien het gewicht van een accu i.c.m. hoe de bezorgers met pakketten omgaan en het feit dat ik geen zin heb om thuis te zitten wachten haal ik hem het liefste even zelf op, maar geen zin om daar 90 of meer euro extra voor te betalen in vergelijking met de webdiscounters.
Mijn accu blijft al een tijdje rond de 63% hangen. Is nu 7½ jaar oud, dus heeft het aardig uitgehouden. Alles werkt nog goed, verder geen meldingen. Denk dat het tijd wordt voor vervanging, of mis ik iets?
Ik heb Bimmerlink en Bimmercode, dus ik ga denk ik maar gewoon voor een VARTA/Exide of een ander premium merk in de hoogste capaciteit 95Ah.
Gezien het gewicht van een accu i.c.m. hoe de bezorgers met pakketten omgaan en het feit dat ik geen zin heb om thuis te zitten wachten haal ik hem het liefste even zelf op, maar geen zin om daar 90 of meer euro extra voor te betalen in vergelijking met de webdiscounters.
Ik zie echt geen issue met het verzenden, heb al vaker accus laten bezorgen en nooit issues.
Welke app is dat op je iDrive?
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik ben voor een nieuwe accu aan het rondkijken. Momenteel zit er een originele 80ah BMW in met onderdeel nummer 61219364592, gemaakt door Varta.
Als ik bij de webshop van Ekris ga kijken dan krijg ik 2 opties aangeboden, een 80ah en een 92ah.
https://shop.ekris.nl/bmw...lektronica/483616/61_2815
Weet iemand of beide formaten inderdaad passen in een F20? Als ik de specs mag geloven is een 80ah 315mm in de lengte en een 92ah is 353mm.
Als ik bij de webshop van Ekris ga kijken dan krijg ik 2 opties aangeboden, een 80ah en een 92ah.
https://shop.ekris.nl/bmw...lektronica/483616/61_2815
Weet iemand of beide formaten inderdaad passen in een F20? Als ik de specs mag geloven is een 80ah 315mm in de lengte en een 92ah is 353mm.
Volgens mij is dat gewoon de 'hidden' Diagnostic Mode.Greetoz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:58:
https://github.com/BimmerGestalt/AAIdriveGreetoz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:58:
Ik zie echt geen issue met het verzenden, heb al vaker accus laten bezorgen en nooit issues.