Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Als je de velg op een balanceerapparaat laat ronddraaien kun je het vaak wel zien als je er er een statisch object naast houdt. Als je wel eens een fiets met een krom voorwiel hebt gehad (en wie heeft dat nietJan Smit schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:02:
korte opvolgvraag mbt de zoektocht naar nieuwe velgen voor mijn g31.
Ik heb een set gevonden, origineel BMW, 20".
Op Marktplaats. Bij een particulier (dus geen garantie).
Hoe kan ik weten of de velgen schade hebben (anders dan optisch) zoals krom?
Is dat (MP+particulier) een echte rode vlag?
Ik heb voorgesteld om te balanceren vóór de aankoop. Is dat een garantie op een goede velg?
Kun je met een proefrit er achter komen? (comfort voelt natuurlijk anders dan de 18" die ik nu heb).
Misschien kun je bij een doe-het-zelf garage afspreken. Dan kunnen jullie samen balanceren en inspecteren.
Overigens heeft balanceren alleen betrekking op de gewichtsverdeling. Een normaal balanceerapparaat checkt niet op krommingen. Er zijn wel geavanceerde apparaten, zoals Roadforce, die drukken een rol op het wiel en meten ook eventuele afwijkingen. Ik ken alleen geen doe-het-zelf garage die zoiets heeft. Wel profi bandenboeren, maar valt me op dat ze de functie erg weinig gebruiken. Levert misschien te vaak extra werk op als ze hun eigen banden balanceren. Veel nieuwe banden hebben ook een kleine afwijking namelijk, maar die valt er vaak wel uit te "masseren" door even met iets te lage druk te rijden.
Edit - Check zowel op breedte- als op hoogteslagen.
[ Voor 71% gewijzigd door Puf op 21-07-2025 20:08 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Puf op 21-07-2025 20:10 ]
Dan zijn ze het al… en niet wordenMr Pingu schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:42:
China-velgen / slechte replicas komen krom uit de fabriek
Heb destijds van "handelaar" in Amersfoort velgen gekocht. Die fixte de randen die ze bij dealer niet meer te doen vonden.
Was zelf alleen maar aan het controleren of ik geen lasnaden voelde waardoor ik helemaal niet meer op de randen heb gelet.
Toch werkt het met Live Cockpit Professional en HUD ook wel weer mooi. Op de goedkope manier zoals bij de F31 met FSC werkt volgens mij niet bij de G2X.
Achterzijde is na schade wel mooi opgeknapt met M340I diffuser en eindstukken vind ik.

Apple kaarten. Dat werkt wel met de HUD. Maar BMW Navi vertrouw ik niet icm met rtti.Civic09 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
Wat doen jullie met navigatie in moderne BMW. Navi van BMW i.c.m. RTTI of Maps / Kaarten via CarPlay of AA? Ben bij BMW 89+69 =158 euro kwijt voor nieuwe kaart en verkeersinformatie.
Toch werkt het met Live Cockpit Professional en HUD ook wel weer mooi. Op de goedkope manier zoals bij de F31 met FSC werkt volgens mij niet bij de G2X.
Achterzijde is na schade wel mooi opgeknapt met M340I diffuser en eindstukken vind ik.
[Afbeelding]
Mooi geworden met die 340i achterkant en eindstukken! Oogt wel chique, i.p.v. die 2 ronde pijpen, maar toch vind ik die ook wel wat hebben. Zo zag ik laatst een 340i met juist 2x2 ronde eind stukken.
[ Voor 13% gewijzigd door Marc Rademaker op 22-07-2025 19:25 ]
Doe dat natuurlijk niet, maar die fout zit er al heel lang in.
Kwalitatief is google maps of de betaalde TomTom versie een betere deal. Gebruik de BMW navi vooral vanwege de HUD.
[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 22-07-2025 21:07 ]
Mercedes haar navigatie (in mijn CLA althans) doet ook dat soort fratsen. Wellicht dat ze de kaarten allebei van dezelfde leverancier krijgen?Tortelli schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:06:
Gebruik de BMW navi maar jaarlijks kaart updates nemen heeft niet zoveel zin. Ook in de nieuwste versies zitten de stomste fouten, zo laat hij mij op de A12 ergens in de buurt van Veenendaal eraf gaan als ik vanaf Arnhem richting Utrecht rij, om vervolgens direct de autobaan weer op te gaan.
Kwalitatief is google maps of de betaalde TomTom versie een betere deal. Gebruik de BMW navi vooral vanwege de HUD.
Ja HEREKartmans1 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:08:
[...]
Mercedes haar navigatie (in mijn CLA althans) doet ook dat soort fratsen. Wellicht dat ze de kaarten allebei van dezelfde leverancier krijgen?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Is dat nog steeds in handen van Nokia? Dan zijn dat dus de prutsers haha.
Hoe vaak de navigatie mij al niet de snelweg heeft afgestuurd en daarna er weer direct op omdat dat sneller zou zou in de file is niet op twee handen te tellen. En helaas niet altijd door gehad, dus dat was dan lekker onhandig.
De Gxx serie werkt met certificaten. Dat is veel beter beveiligd.Civic09 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
Wat doen jullie met navigatie in moderne BMW. Navi van BMW i.c.m. RTTI of Maps / Kaarten via CarPlay of AA? Ben bij BMW 89+69 =158 euro kwijt voor nieuwe kaart en verkeersinformatie.
[Afbeelding]
Kun je niet een Connected Pack Professional voor € 129,- per jaar kiezen? Daar zit ook alles in en kost iets minder. Maar ik heb mijn navi tot en met 2025-03 bijgewerkt en ik zie wel wanneer ik weer een update ga aanschaffen. Wie weet wel helemaal niet meer en doe ik het met Carplay.Android Auto.
Same here. Ook ik update trouw de BMW maps om HUD te kunnen gebruiken op mijn F30.Tortelli schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:06:
Gebruik de BMW navi maar jaarlijks kaart updates nemen heeft niet zoveel zin. Ook in de nieuwste versies zitten de stomste fouten, zo laat hij mij op de A12 ergens in de buurt van Veenendaal eraf gaan als ik vanaf Arnhem richting Utrecht rij, om vervolgens direct de autobaan weer op te gaan.
In de stad word ik ook al jaren straten ingestuurd die allang zijn afgesloten voor autoverkeer of eenrichtingsverkeer zijn geworden. I.p.v. "HERE" hadden ze het beter "WHERE???" kunnen noemen. Google Maps heeft me overigens in het Tsjechische Reuzengebergte ook wel eens een onverhard wandelpad met dikke rotsen een hellingshoek van 348% opgestuurd met de auto.
RTTI klopt wel redelijk op de snelwegen qua files, maar in de stad heb je er ook geen hol aan. Je wordt gewoon straten die al weken zijn afgesloten wegens werkzaamheden ingestuurd. Crowdsourcing doen ze ook niet aan, want je kunt geen blokkades doorgeven zodat anderen er wat aan hebben en je moet maar een random kant oprijden in de hoop dat de navi herberekent en je niet terugstuurt te afgesloten straat in.
Ook incidenten op de snelweg (e.g. voorwerp op de weg) zijn hopeloos achterhaald. Geen idee uit wel riool ze die data halen... Echt een gemiste kans dat je zelf niks door kan geven.
Maar als het werkt is HUD wel echt heel fijn!
Nee, zelfstandig bedrijf tegenwoordig zover ik weet. Gevestigd in Eindhoven.Kartmans1 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:46:
[...]
Is dat nog steeds in handen van Nokia? Dan zijn dat dus de prutsers haha.
Hoe vaak de navigatie mij al niet de snelweg heeft afgestuurd en daarna er weer direct op omdat dat sneller zou zou in de file is niet op twee handen te tellen. En helaas niet altijd door gehad, dus dat was dan lekker onhandig.
Edit: Eigenaren zijn VAG, BMW, Mercedes, Intel, mitsubishi, Continental
[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 22-07-2025 23:28 ]
Redelijk tijdloos noemt ie dat...MadMarky schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:11:
Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat de Z uit de fabriekspoorten in Spartanburg is komen rollen![]()
[Afbeelding]
Geen HUD, geen ingebouwde nav, zelfs geen software updates maar IMHO wel een redelijk tijdloos design
Ik doe mee, over een half uurtje exact 24 jaar:
:strip_exif()/f/image/6bvyz90x5kXGBN5EnTIDY4Ls.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen HUD, wel ingebouwde nav, geen software updates maar IMHO wel een redelijk tijdloos design
En ter ere van z'n verjaardag hebben we volgende week een 2 daags uitje naar de garage

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 22-07-2025 23:33 ]
MadMarky schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:11:
Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat de Z uit de fabriekspoorten in Spartanburg is komen rollen![]()
[Afbeelding]
Geen HUD, geen ingebouwde navi, zelfs geen software updates maar IMHO wel een redelijk tijdloos design
Ahhh nice beiden! Gefeliciteerd!sig69 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:30:
[...]
Redelijk tijdloos noemt ie dat...
Ik doe mee, over een half uurtje exact 24 jaar:
[Afbeelding]
Geen HUD, wel ingebouwde nav, geen software updates maar IMHO wel een redelijk tijdloos design
En ter ere van z'n verjaardag hebben we volgende week een 2 daags uitje naar de garage
Ik had 07.04.2025 het 4e lustrum van mijn gebakje.
:strip_exif()/f/image/Y8vXPKDiHh17AliJerEwqPu5.jpg?f=fotoalbum_large)
En 05.09.2025 wordt de Compact 22!
:strip_exif()/f/image/41jug1m1lIO5eelxy2yqxaAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei ook geen updates meer
De bejaardenhoek
Die van mij heeft ook de bluetooth + mp3 upgrade gekregen uiteraard.
@CreativeS daar past geen vinger tussen of wel?
[ Voor 10% gewijzigd door sig69 op 22-07-2025 23:57 ]
Ik gebruik de BMW navi ivm het door de auto regelen van gebruik van de hybride accu. Maar ben er niet altijd tevreden over. Van de week wilde ie me ook grandioos om sturen waardoor een ritje van 30min, er volgens de navi 50 moesten kosten omdat ie enorm om reed.Civic09 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
[Afbeelding]

Ik twijfel soms wel eens en pak dan maps erbij. Of ik rij gewoon het eerste stuk m'n eigen route en dan pakt ie uiteindelijk wel op wat ik wil.
Feilloos is het in elk geval niet.
Wellicht omdat er een (verborgen) omleiding in het systeem zit om doorgaand verkeer via een andere route te laten gaan? Nee, ik vertrouw de navigatie echt niet blind. Ben ook wel eens zo eigenwijs om stug mijn eigen route te rijden en dan te kijken hoe lang het duurt voordat het systeem het door heeft.Pannencouque schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:56:
[...]
Ik gebruik de BMW navi ivm het door de auto regelen van gebruik van de hybride accu. Maar ben er niet altijd tevreden over. Van de week wilde ie me ook grandioos om sturen waardoor een ritje van 30min, er volgens de navi 50 moesten kosten omdat ie enorm om reed.![]()
Ik twijfel soms wel eens en pak dan maps erbij. Of ik rij gewoon het eerste stuk m'n eigen route en dan pakt ie uiteindelijk wel op wat ik wil.
Feilloos is het in elk geval niet.
Klein artikel er over op Dailysportscar https://www.dailysportsca...-museum-in-the-hague.html
Dat zou kunnen. Of een bepaalde programmering. Maar het sloeg nergens op. Hij wilde me niet via de snelweg laten gaan, maar via allerlei binnenwegen. En zelfs na een stukje op de snelweg, snapte hij het niet meteen. Pas na ruim tien minuten en een bij hem verder oplopende reistijd, dacht dat navi 'oh, wacht effe...'.IQM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:37:
[...]
Wellicht omdat er een (verborgen) omleiding in het systeem zit om doorgaand verkeer via een andere route te laten gaan? Nee, ik vertrouw de navigatie echt niet blind. Ben ook wel eens zo eigenwijs om stug mijn eigen route te rijden en dan te kijken hoe lang het duurt voordat het systeem het door heeft.
Oh, in de MK4 met DVD had je wel westelijk deel van Europa op 1 DVD en de rest op DVD2. En dan in de minder populaire landen de hoofdwegen! Huzarenstukje hoorsig69 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:51:
DVD navi heeft die van mij ook ja, laatste dvd staat 2008 op. Moet toch mooi geweest zijn bij de grens vroeger, iedereen aan de kant. Nederland eruit, Europa erin.
Die van mij heeft ook de bluetooth + mp3 upgrade gekregen uiteraard.

![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb er een BlueBus ingezet. Kan ze in ieder geval netjes Spotify op het originele scherm (en Hifi) gebruiken. Met de iPhone 15 Pro is de verbinding net zo stabiel.
Nee. Zeker niet die van mij
Heel toevallig past het allemaal perfect. Meer geluk dan wijsheid.
98% BMW navi met RTTI.Civic09 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
De connected drive booster heb ik voor het automatisch ramen openen bij parkeergaragesCivic09 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:59:
[Afbeelding]
De kaart kost me dus alleen de kaart update, omdat de RTTI al gratis is bij het automatisch ramen openen op GPS locaties
Voor de kaart update probeer ik altijd ergens in de kortingsperiode net voor de zomer of kerst te doen, een paar maanden niet de 3-maandelijkse kaart update is ook weer geen ramp. (RTTI werkt ook zonder de meest recente kaartupdate)
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2025 11:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
is automatisch ramen openen obv GPS een functie bij jou in de BMW app? Bij mijn F30 kan ik via de app handmatig de portieren locken en unlocken, ventilatie aanzetten, toeter en verlichting, en dan houdt het wel op. Ramen kan ik juist niet open of dicht doen. Beetje jammer, want je kunt wel zien dat je een raam hebt opengelaten, maar je moet terug naar de auto om het dicht te doen.YakuzA schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:55:
[...]
De connected drive booster heb ik voor het automatisch ramen openen bij parkeergarages
De kaart kost me dus alleen de kaart update, omdat de RTTI al gratis is bij het automatisch ramen openen op GPS locaties
Wat is de usercase voor het automatisch openen van de ramen? Of is dat een routine die je zelf hebt gemaakt op je telefoon?
Is een losse app in je auto waar je dat kan instellen. (vast weer afhankelijk van de iDrive versie?)Puf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:11:
[...]
is automatisch ramen openen obv GPS een functie bij jou in de BMW app?
Als je in je auto naar de applicaties gaat staat daar zo'n icoontje wat er uit ziet als een half open raam.
Als je die app opent op de locatie waar je wil dat die automatisch opent, kun je dat GPS punt toevoegen aan de lijst.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2025 12:18 ]
PSN
Even door de vin-decoder halen... weet je het zo.Knul schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:13:
Leuk, dat oude spul. Ik doe mee
[Afbeelding]
Hoe lang het geleden is dat ie van de fabrieksband rolde weet ik niet, maar hij is 30 jaar en 20 dagen geleden op kenteken gezet
Mooie cabrio!
Dit was even slikken... eerste gedachte was hoe kan die auto nu al 30 jaar oud zijn... Blijkt dat ik zelf al oud ben. Kan me nog goed herinneren dat de E36 slecht onthaald werd en dat iedereen een sterke voorkeur voor de E30 had.Knul schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:13:
Leuk, dat oude spul. Ik doe mee
[Afbeelding]
Hoe lang het geleden is dat ie van de fabrieksband rolde weet ik niet, maar hij is 30 jaar en 20 dagen geleden op kenteken gezet
[ Voor 8% gewijzigd door Pexow op 23-07-2025 12:39 ]
Ik gebruik overigens Google Maps via Apple Carplay. Ik vind de file informatie nauwkeuriger. Daarnaast is informatie ten aanzien van politie en flitsers de laatste tijd erg verbeterd in Google Maps.
Tenslotte vandaag mijn wielen laten balanceren. Merkte bij hogere snelheid, namelijk >130km/u, dat de koets toch lichtjes aan het trillen was. Krijg je dat er 100% uit? Vanavond na 19:00 weer even testen.
/f/image/H52rIE7B04tM9SuzsPOIZkMJ.png?f=fotoalbum_large)
Interessant... Dit is sowieso geen iDrive 6 functie.YakuzA schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Is een losse app in je auto waar je dat kan instellen. (vast weer afhankelijk van de iDrive versie?)
Als je in je auto naar de applicaties gaat staat daar zo'n icoontje wat er uit ziet als een half open raam.
Als je die app opent op de locatie waar je wil dat die automatisch opent, kun je dat GPS punt toevoegen aan de lijst.
Het enige scenario dat ik kan bedenken waarin dit toegevoegde waarde heeft is als je een kettingroker bent en je eigen garage hebt en de auto met open ramen wilt laten overnachten, dus bijvoorbeeld alle ramen open zodra je hem je garage inrijdt.
Daarnaast was het voor BMW in het verleden een no-go om zonder expliciete user interactie de ramen te laten sluiten (i.v.m. beknelling), dus ben benieuwd hoe dat dan zit.
Als je nou meerdere GPS routines kon instellen zoals "op deze weg sportstand" zou ik het begrijpen , maar is een raamknopje indrukken in de parkeergarage nou zo veel moeite dat het geautomatiseerd moet worden? Voelt ook een beetje onveilig , want wat als er net een junk met een mes bij de ingang van de parkeergarage staat, of als er een hoosbui bezig is?
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het waarschijnlijk ook ergens voor gebruiken als het op mijn auto zat, maar het lijkt zo overbodig.
Het is ook overbodig, en werkt - tenminste voor mij - voor geen meterPuf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:54:
[...]
Als je nou meerdere GPS routines kon instellen zoals "op deze weg sportstand" zou ik het begrijpen , maar is een raamknopje indrukken in de parkeergarage nou zo veel moeite dat het geautomatiseerd moet worden? Voelt ook een beetje onveilig , want wat als er net een junk met een mes bij de ingang van de parkeergarage staat, of als er een hoosbui bezig is?
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het waarschijnlijk ook ergens voor gebruiken als het op mijn auto zat, maar het lijkt zo overbodig.
Heb het ooit ingesteld bij de ingang van een parkeergarage. Gevolg: hij reageerde daarna nooit bij de ingang, maar wel bij de uitgang (als het raam niet open hoeft
Zou inderdaad de mogelijkheid tot iets van macro's wel toejuichen. Als ik de snelweg op ga wijzig ik de afstand van de ACC, én schakel ik 'Battery Hold' in. Zou heel tof zijn als je dat zou kunnen automatiseren. En andersom uiteraard als je de snelweg verlaat.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
2 jaar terug. Lekker op vakantie met het gezin en ervoor de laatste navi map erop gezet. File, dus navi stuurde ons een stuk eromheen wat een half uur scheelde. Nou prima. Stuk van de snelweg eromheen, daar zag je op de snelweg het verkeer weer rijden. Dacht mooiii de bocht om om weer de oprit te pakken....KAK hele oprit was afgesloten en was 1 grote opbreking, kon ik weer terug rijden en achteraan in de file staan...alsnog
hahaha ik was pissig hahaha
Nu lekker AA en Gmaps op het scherm. 100x beter

RTTI komt onder water bij Here maps vandaan, net zoals de kaarten.Unknown Alien schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:49:
Voor mij nooit meer de BMW navi....
2 jaar terug. Lekker op vakantie met het gezin en ervoor de laatste navi map erop gezet. File, dus navi stuurde ons een stuk eromheen wat een half uur scheelde. Nou prima. Stuk van de snelweg eromheen, daar zag je op de snelweg het verkeer weer rijden. Dacht mooiii de bocht om om weer de oprit te pakken....KAK hele oprit was afgesloten en was 1 grote opbreking, kon ik weer terug rijden en achteraan in de file staan...alsnog
Dus het kan inderdaad zijn dat een afsluiting daar niet op staat, die wel in google terecht is gekomen.
PSN
Enige wat mij opvalt is dat wanneer er is aangegeven dat er een voortuig stilstaat melding, maar dat het voertuig al weg is.
in de auto geef ik dat ook altijd aan, files, baan afgesloten, gevaar op de weg oid (Y)
dus als ik de garage op werk of thuis benader gaat die automatisch omlaag.
wel echt een gimmik maar grappig.
Die foto lijkt net een 1:43pikstert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:40:
Morgen exact 8 jaar geleden dat mijn G31 van de productieband afrolde! Heb de auto inmiddels 3 maanden in bezit en nog steeds erg blij mee. Een oprit wat sportiever, of lange stukken comfortabel in een leren sportstoel met lendensteun, allemaal geen probleem. Bovendien kan de auto erg zuinig zijn (>1 op 16) bij lange afstanden met de cruise control op 105. Enige nadeel is het parkeren op kleine plekken. Met 4.94m steekt de voorkant soms wat uit een parkeervak. Wel fijn dat ik met mijn auto het een en ander kan compenseren![]()
Ik gebruik overigens Google Maps via Apple Carplay. Ik vind de file informatie nauwkeuriger. Daarnaast is informatie ten aanzien van politie en flitsers de laatste tijd erg verbeterd in Google Maps.
Tenslotte vandaag mijn wielen laten balanceren. Merkte bij hogere snelheid, namelijk >130km/u, dat de koets toch lichtjes aan het trillen was. Krijg je dat er 100% uit? Vanavond na 19:00 weer even testen.
[Afbeelding]
Oja, zo stuurde de BMW me gewoon de file in afgelopen reis naar de wintersport, terwijl Maps me eraf liet gaan en 40 minuten winst boekte. Da's geen kattenpis.Unknown Alien schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:49:
Voor mij nooit meer de BMW navi....
hahaha ik was pissig hahaha
Nu lekker AA en Gmaps op het scherm. 100x beter
Het hoort er 100% uit te zijn. Balanceren is stap 1. Als je zeker weet dat dat goed is, maar er zit nog steeds een trilling in, kun je door een specialist naar de wiel/band-combi laten kijken. Trillen kan komen door hoogteslag in de band of een velg die niet helemaal rond is.pikstert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:40:
De 5 serie heeft een hele goede indruk achtergelaten, maar... het gaat 'm toch niet worden. Ik had mijn zoon mee en jij kon niet normaal achterin zitten. Beenruimte achterin viel erg tegen helaas.
Volgende proefrit is in een Mercedes E-klasse

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Ja duh...BigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
Interieur was top en het de rijgeluiden zijn een stuk minder dan onze huidige Skoda Superb.
Net zoals je de beenruimte achterin van een Superb niet kan vergelijken met elke willekeurige andere auto voor prijs.TheBrut3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:16:
[...]
Ja duh...Je kan een premium Duitsert zoals BMW of Mercedes natuurlijk niet vergelijken met het meest budget VAG merk. En daar is de prijs overigens ook naar.
Was dit je langste zoon? Dan kan die toch gewoon achter de passagiersstoel zitten. Superb is gewoon heel ruim achterin. Denk dat een E-klasse niet ruimer gaat zijn dan de Fünfer.BigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:22:
Nadeel van 3 grote kinderen hebben. Beenruimte is helaas nodig...
BigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
Vandaag een proefrit gemaakt in een 2021 BMW 520i Touring in Carbonschwartz. Eerste keer in een BMW gereden en deze 520i had de comfort stoelen. Dat zat echt fantastisch met mijn 2 mtr lengte! Interieur was top en het de rijgeluiden zijn een stuk minder dan onze huidige Skoda Superb.
De 5 serie heeft een hele goede indruk achtergelaten, maar... het gaat 'm toch niet worden. Ik had mijn zoon mee en jij kon niet normaal achterin zitten. Beenruimte achterin viel erg tegen helaas.![]()
Volgende proefrit is in een Mercedes E-klasseen misschien nog een BMW 6 serie.
Dan zou ik een 6GT kiezen. Die is minder modern dan een 5 serie maar heeft achterin wel veel meer ruimte.Kartmans1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Was dit je langste zoon? Dan kan die toch gewoon achter de passagiersstoel zitten. Superb is gewoon heel ruim achterin. Denk dat een E-klasse niet ruimer gaat zijn dan de Fünfer.
En Ik ben het met Kartmans eens, een E-klasse heeft achterin niet meer ruimte. En de stoelen in de E-klasse zitten met jouw lengte by far niet zo goed als de BMW comfortstoel.
(ik heb naast een 530e ook een E300e proefgezeten, rijden was niet eens nodig...)
Wat ook een tip is: zet de stoel iets hoger dan de laagste stand. Dan heeft de achterpassagier ruimte om zijn voeten beter onder de voorstoel te schuiven. Ik ben zelf 1.95m en mijn zoon ook bijna. Die klaagde in de F11 altijd over de ruimte maar een G31 is wel een klein beetje slimmer met de ruimte omgegaan.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten met mijn G30 uit 2018. Alles laten checken, van de ene specialist naar de andere — uiteindelijk bleek het te liggen aan kleine scheurtjes in de hardyschijf (de rubberen verbinding tussen de aandrijfas en het achterdifferentieel). Die trilling werd pas merkbaar bij hogere snelheden, bij mij vanaf zo’n 125 km/u.Pannencouque schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Het hoort er 100% uit te zijn. Balanceren is stap 1. Als je zeker weet dat dat goed is, maar er zit nog steeds een trilling in, kun je door een specialist naar de wiel/band-combi laten kijken. Trillen kan komen door hoogteslag in de band of een velg die niet helemaal rond is.
Het schijnt een veelvoorkomende kwaal te zijn bij de eerste generatie G30/G31. Na vervanging was het probleem volledig weg.
Laat voor de zekerheid ook je motorsteunen nakijken. Die zijn bij deze generatie vaak verrassend snel versleten en kunnen ook trillingen veroorzaken.
De hardyschijf zijn niet de kosten, motorsteunen iets meer.
Bij een 6GT (G32) krijg je wel een iets luxure auto hoor, motorisch en interieur. Ze zijn nu mooi geprijsd vind ik.IQM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:51:
[...]
[...]
Dan zou ik een 6GT kiezen. Die is minder modern dan een 5 serie maar heeft achterin wel veel meer ruimte.
En Ik ben het met Kartmans eens, een E-klasse heeft achterin niet meer ruimte. En de stoelen in de E-klasse zitten met jouw lengte by far niet zo goed als de BMW comfortstoel.
(ik heb naast een 530e ook een E300e proefgezeten, rijden was niet eens nodig...)
Wat ook een tip is: zet de stoel iets hoger dan de laagste stand. Dan heeft de achterpassagier ruimte om zijn voeten beter onder de voorstoel te schuiven. Ik ben zelf 1.95m en mijn zoon ook bijna. Die klaagde in de F11 altijd over de ruimte maar een G31 is wel een klein beetje slimmer met de ruimte omgegaan.
Je zou nog een Volvo V90 kunnen proberen. Ik ben zelf bijna 2 meter en kan nog achter mijzelf zitten. Ik heb in een showroom wel eens in een 5 serie gezeten, geen idee welke generatie maar wel een recente, en die is inderdaad niet ruim achterin.BigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
Vandaag een proefrit gemaakt in een 2021 BMW 520i Touring in Carbonschwartz. Eerste keer in een BMW gereden en deze 520i had de comfort stoelen. Dat zat echt fantastisch met mijn 2 mtr lengte! Interieur was top en het de rijgeluiden zijn een stuk minder dan onze huidige Skoda Superb.
De 5 serie heeft een hele goede indruk achtergelaten, maar... het gaat 'm toch niet worden. Ik had mijn zoon mee en jij kon niet normaal achterin zitten. Beenruimte achterin viel erg tegen helaas.![]()
Alternatief zou nog een Opel Insignia voor je kunnen zijn, die zijn ook erg ruim. Alleen geen diesel kopen 😭
Probeer een 6GTBigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
Edit: zie nu pas dat het hierboven al meer geopperd is. Probeer er één, je zult niet teleurgesteld worden.
[ Voor 7% gewijzigd door alexbl69 op 23-07-2025 22:37 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Laat ik het zo zeggen: van de 6GT zijn er relatief weinig geleverd daardoor minder tweedehands aanbod en relatief hoge prijzen. Behalve meer ruimte achterin, een hatchback (ouwe lullenbak -kuch-) en een slag grotere wielen zijn er weinig verschillen.lostboy_0234 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:27:
Als hij een 6GT (G32) krijg je wel een iets luxure auto hoor, motorisch en interieur. Ze zijn nu mooi geprijsd vind ik.
Voor de rest waar ik kom gaat t tegenwoordig op kenteken.
Wel grappig om te lezen dat niemand de navi meer gebruikt, ik heb juist mijn andere navi opgezegd. Maps/Waze stuurt mij (zeker in het buitenland) altijd wegen op waar je niet wil komen, aka gravel of zand, ook al staat onverhard uit. Jaren Sygic gebruikt wat op af en toe een omweg na heel prima werkt, maar de ingebouwde werkt ondertussen net zo goed met het voordeel van de uitgebreidere HUD/cluster info.
Zou ik AA op het cluster/HUD kunnen krijgen dan ging in waarschijnlijk weer terug
ps. 2 jaar, 3 maanden, 4 dagen
AA/Carplay is geïntegreerd met de HUD (tegenwoordig) als je de correcte app pakt icm de juiste iDrive versieMartin.Air schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:13:
Tja, automatisch raam openen heb ik ook echt op 1 plek ingesteld: de vertrekslagboom bij de Efteling.
Voor de rest waar ik kom gaat t tegenwoordig op kenteken.
Wel grappig om te lezen dat niemand de navi meer gebruikt, ik heb juist mijn andere navi opgezegd. Maps/Waze stuurt mij (zeker in het buitenland) altijd wegen op waar je niet wil komen, aka gravel of zand, ook al staat onverhard uit. Jaren Sygic gebruikt wat op af en toe een omweg na heel prima werkt, maar de ingebouwde werkt ondertussen net zo goed met het voordeel van de uitgebreidere HUD/cluster info.
Zou ik AA op het cluster/HUD kunnen krijgen dan ging in waarschijnlijk weer terug
ps. 2 jaar, 3 maanden, 4 dagen
PSN
Met iDrive 7 toch echt enkel met richtingsaanwijzingen en niet met een kaart.YakuzA schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:30:
[...]
AA/Carplay is geïntegreerd met de HUD (tegenwoordig) als je de correcte app pakt icm de juiste iDrive versie
En met welke kaarten app?Martin.Air schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:39:
[...]
Met iDrive 7 toch echt enkel met richtingsaanwijzingen en niet met een kaart.
Google maps, waze doen het bij mij allebei op de HUD (idrive 7 01-2020) ze hebben beide wel een iets andere look. Inderdaad niet zo uitgebreid als de eigen navi waardoor je toch af en toe voor de zekerheid naar je scherm kijkt maar het doet zijn werk.
Ha, herkenbaar. Als je dan toch bij BMW wil blijven, zeker (zoals hier vaker gezegd) een G32 6GT proefrijden. Heeft net wat meer beenruimte. Ik heb het al eens gepast en het kan net die essentiële cm's op de achterbank schelen.BigEagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:53:
Ondanks dat ze er niet in PHEV zijn, blijf ik ook kijken naar een 6GT als opvolger van de huidige G31. Juist omdat ik ook lang ben en de comfortstoelen voor mij een must zijn, maar ik de kinderen achterin ook ruimte gun.
Alleen Pijltjes op de HUD toch nog steeds?YakuzA schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:30:
[...]
AA/Carplay is geïntegreerd met de HUD (tegenwoordig) als je de correcte app pakt icm de juiste iDrive versie
Overigens is AA sinds een paar dagen bij mij ineens gek aan het doen in de display achter het stuur. Veel te veel uitgezoomd en borden midden in het scherm.
:strip_exif()/f/image/enkOJ7hggMBPqUW1qjA2vn7r.png?f=user_large)
In 8 inderdaad wel, hier vond ik Sygic erg fijn qua layout.Danfoss schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:24:
[...]
Alleen Pijltjes op de HUD toch nog steeds?
Overigens is AA sinds een paar dagen bij mij ineens gek aan het doen in de display achter het stuur. Veel te veel uitgezoomd en borden midden in het scherm.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Martin.Air op 24-07-2025 11:04 ]
Er staat me bij dat bij de eerste G31's het trillen vaker voorkwam. Volgens mij lag dat toen niet per se aan de banden. Als je googelt is daar vast nog wel e.e.a. over te vinden.pikstert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:40:
Morgen exact 8 jaar geleden dat mijn G31 van de productieband afrolde! Heb de auto inmiddels 3 maanden in bezit en nog steeds erg blij mee. Een oprit wat sportiever, of lange stukken comfortabel in een leren sportstoel met lendensteun, allemaal geen probleem. Bovendien kan de auto erg zuinig zijn (>1 op 16) bij lange afstanden met de cruise control op 105. Enige nadeel is het parkeren op kleine plekken. Met 4.94m steekt de voorkant soms wat uit een parkeervak. Wel fijn dat ik met mijn auto het een en ander kan compenseren![]()
[Afbeelding]
Edit: ik zie nu pas dat @lostboy_0234 al gereageerd heeft.
Olie is 6tientjes en filter 2 tientjes. Ff kort stukkie rijden en dan de krik eronder.
Dit is de eerste keer van de G21, dus was toch even wezen kijken op de factuur vorig jaar van de dealer.
Ik heb 0w20 FE 17+ (BMW long life voor modellen vanaf 2020).
Elke 2 jaar beurt bij de dealer, maar tussendoor doe ik de olie wel zelf, ik heb teveel moeite om €200 te betalen, of te wel 120 euro voor de manuren.....het is misschien 30 min werk.
Ik heb onze G21 nu 18 maanden en nog niet 1 x de BMW navi gebruikt.
Ik zou er naast een krik wel ook even assteunen onder gooien.Unknown Alien schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:34:
Hier na toch twijfelen 6L olie gekocht en Bosch filtertje. Toch voor de vakantie die zooi vervangen. De huidige olie zit er nu 12k KMs en 12 maanden in.
Olie is 6tientjes en filter 2 tientjes. Ff kort stukkie rijden en dan de krik eronder.
Dit is de eerste keer van de G21, dus was toch even wezen kijken op de factuur vorig jaar van de dealer.
Ik heb 0w20 FE 17+ (BMW long life voor modellen vanaf 2020).
Elke 2 jaar beurt bij de dealer, maar tussendoor doe ik de olie wel zelf, ik heb teveel moeite om €200 te betalen, of te wel 120 euro voor de manuren.....het is misschien 30 min werk.
Ik heb onze G21 nu 18 maanden en nog niet 1 x de BMW navi gebruikt.
Ik doe het op dezelfde manier. Reguliere beurten 30k bij BMW (service inclusive) en de "tussen-beurt" bij 15k zelf.
Tot nu toe ververste ik de olie bij een doe-het-zelf garage op een brug, maar ik heb pas een extra lange garagekrik gekocht waarmee ik vanaf de voorbumper het centrale krikpunt kan bereiken en 53 cm kan heffen. Wat een topding! In een paar seconden heb je de hele voorkant de lucht in, assteunen er onder en pief 🔩 paf🛢️ poef 🔧. Moet ik alleen wel zelf de gebruikte olie naar het afvalstation brengen. Een momentsleutel is trouwens wel een must. Mijn oliefilter deksel moet vast met 25Nm. Het schijnt dat te vast aandraaien de meest voorkomende oorzaak is van barsten in het oliefilterhuis (komt vaak voor, zorgt dat je olie en/of koelvloeistof gaat lekken en/of mengen en is duur om te repareren). Ook de aftapschroef moet op moment worden vastgedraaid. Carterpan is van aluminium (zacht) en nog veel duurder om te vervangen. Daarvoor moet het hele subframe er af.
https://www.kippersrijsse...GPm_2YfBouB8aAgbhEALw_wcB
[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 24-07-2025 17:05 ]
Op zich geen probleem, heb altijd een liter achterin liggen (en nog nooit hoeven bijvullen). Maar als de boordcomputer niet het peil kan laten zien, krijg ik dan wel een seintje als er te weinig in zit?
:strip_exif()/f/image/dAVF9qv3L5kwF95e8lrQ4Ki2.jpg?f=fotoalbum_large)
Meestal wordt dat peil rijdende gemeten...PWM schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:24:
Mijn F07 heeft geen stok meer om olie te peilen. Helaas doet de meting met de boordcomputer ook niets.
Op zich geen probleem, heb altijd een liter achterin liggen (en nog nooit hoeven bijvullen). Maar als de boordcomputer niet het peil kan laten zien, krijg ik dan wel een seintje als er te weinig in zit?
[Afbeelding]
Na 3x 40 minuten zou hij toch wel een idee moeten hebbenCreativeS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:26:
[...]
Meestal wordt dat peil rijdende gemeten...
Maar dat zeg je er weer niet bij...PWM schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:35:
Na 3x 40 minuten zou hij toch wel een idee moeten hebben
Zover ik weet zit er geen backup instrument, in andere worden indien het instrument defect is zal je uiteindelijk een melding krijgen dat er service nodig is ivm "geen niveau meting beschikbaar" oid.PWM schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:24:
Mijn F07 heeft geen stok meer om olie te peilen. Helaas doet de meting met de boordcomputer ook niets.
[Afbeelding]
helaas wordt dat vervangen want iemand vond het slim om een peilstok van 5 euro te besparen in huidige tijden en er geen andere mogelijkheid is om niveau te meten8)7
Volgens mij zijn er wel kits om een peilstok te plaatsen, maar volgens mij ben je dan net zoveel geld kwijt als een nieuwe sensor.
Ik klus niet aan de auto of motor zonder assteunen of motorstandaard voor en achter.Puf schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:58:
[...]
Ik zou er naast een krik wel ook even assteunen onder gooien.![]()
Ik doe het op dezelfde manier. Reguliere beurten 30k bij BMW (service inclusive) en de "tussen-beurt" bij 15k zelf.
Tot nu toe ververste ik de olie bij een doe-het-zelf garage op een brug, maar ik heb pas een extra lange garagekrik gekocht waarmee ik vanaf de voorbumper het centrale krikpunt kan bereiken en 53 cm kan heffen. Wat een topding! In een paar seconden heb je de hele voorkant de lucht in, assteunen er onder en pief 🔩 paf🛢️ poef 🔧. Moet ik alleen wel zelf de gebruikte olie naar het afvalstation brengen. Een momentsleutel is trouwens wel een must. Mijn oliefilter deksel moet vast met 25Nm. Het schijnt dat te vast aandraaien de meest voorkomende oorzaak is van barsten in het oliefilterhuis (komt vaak voor, zorgt dat je olie en/of koelvloeistof gaat lekken en/of mengen en is duur om te repareren). Ook de aftapschroef moet op moment worden vastgedraaid. Carterpan is van aluminium (zacht) en nog veel duurder om te vervangen. Daarvoor moet het hele subframe er af.
https://www.kippersrijsse...GPm_2YfBouB8aAgbhEALw_wcB
Krik is er alleen voor de auto omhoog te krijgen.
Ik had ook zo'n garage krik. Zijn top Helaas is die stuk gegaan. Moment sleutel uiteraard
Beide auto's moeten rond dezeldee tijd gedaan worden. Motor had ik. Nieuw gekocht dus die gaat nog even door de yamaha dealer gedaan worden.
Ik heb 2 zonen (16 en 13 jaar) en een dochter (11 jaar). De oudste is 180cm, de middelste is 182cm en mijn dochter is 170cm. Mijn vrouw is ook vrij lang met 172cm.Kartmans1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Was dit je langste zoon? Dan kan die toch gewoon achter de passagiersstoel zitten. Superb is gewoon heel ruim achterin. Denk dat een E-klasse niet ruimer gaat zijn dan de Fünfer.
De Superb is inderdaad achterin gewoon asociaal ruim. Ik wilde zaterdag misschien eens gaan kijken hoe ruim een E klasse achterin is/zit. Middelste zoon weer mee, die vindt dit leuk (auto gek
Ik had de 6GT ook al gezien, alleen jammer dat er weinig te koop staan.IQM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:51:
[...]
[...]
Dan zou ik een 6GT kiezen. Die is minder modern dan een 5 serie maar heeft achterin wel veel meer ruimte.
Goede tip, eigenlijk niet aan gedacht tijdens het proefrijden om de stoel nog wat hoger te zetten. Ging ook met name om de knieruimte tussen de rugleuning van de voorstoel en de achterbank. Misschien wat meer tijdnemen met instellen van de voorstoel en kijken wat er dan achter overblijft voor de kinderen
Volvo V90 is ook nog een optie, nog geen proefrit in gemaakt. Had ook wat wisselen verhalen gehoord over de kwaliteit.ErnstvV schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:37:
[...]
Je zou nog een Volvo V90 kunnen proberen. Ik ben zelf bijna 2 meter en kan nog achter mijzelf zitten. Ik heb in een showroom wel eens in een 5 serie gezeten, geen idee welke generatie maar wel een recente, en die is inderdaad niet ruim achterin.
Alternatief zou nog een Opel Insignia voor je kunnen zijn, die zijn ook erg ruim. Alleen geen diesel kopen 😭
6GT staat op mijn lijstje inmiddels, als er 1 te vinden is met wat minder km-ers op te teller. De meeste hebben als 120k+ gelopen.alexbl69 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:36:
[...]
Probeer een 6GT
Edit: zie nu pas dat het hierboven al meer geopperd is. Probeer er één, je zult niet teleurgesteld worden.
Bedankt allen!

De 5 serie heeft een enorm goede indruk achtergelaten. Vooral de stoelen.
Des te sneller mag je weer 🤪BigEagle schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:45:
[...]
6GT staat op mijn lijstje inmiddels, als er 1 te vinden is met wat minder km-ers op te teller. De meeste hebben als 120k+ gelopen.
Bedankt allen!
[ Voor 54% gewijzigd door Jarno op 24-07-2025 22:13 ]
Herkenbaar, ik ben zelf 1.95, mijn vrouw 1,75, dochter 1,75, zoon 1,90 en zoon 1,51. Maar het is ook de breedte die het hem doet. Een X3 is qua zit en beenruimte achter prima maar het zijn als het ware 2 losse stoelen en daardoor smaller.BigEagle schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:45:
Ik heb 2 zonen (16 en 13 jaar) en een dochter (11 jaar). De oudste is 180cm, de middelste is 182cm en mijn dochter is 170cm. Mijn vrouw is ook vrij lang met 172cm.
De Superb is inderdaad achterin gewoon asociaal ruim. Ik wilde zaterdag misschien eens gaan kijken hoe ruim een E klasse achterin is/zit. Middelste zoon weer mee, die vindt dit leuk (auto gek)
[...]
Ik had de 6GT ook al gezien, alleen jammer dat er weinig te koop staan.
Goede tip, eigenlijk niet aan gedacht tijdens het proefrijden om de stoel nog wat hoger te zetten. Ging ook met name om de knieruimte tussen de rugleuning van de voorstoel en de achterbank. Misschien wat meer tijdnemen met instellen van de voorstoel en kijken wat er dan achter overblijft voor de kinderen![]()
[...]
Volvo V90 is ook nog een optie, nog geen proefrit in gemaakt. Had ook wat wisselen verhalen gehoord over de kwaliteit.
[...]
6GT staat op mijn lijstje inmiddels, als er 1 te vinden is met wat minder km-ers op te teller. De meeste hebben als 120k+ gelopen.
Bedankt allen!
Als je de voorstoel iets hoger zet verandert de stand van de rugleuning ook positief voor de achter passagiers. Ze kunnen hun voeten en benen dan veel beter kwijt. Het is alleen heel erg wennen dat je als lang persoon voor je gevoel tegen het dak aan zit. Wat niet zo is maar toch, je bent gewend om in de laagste stand te zitten.
Een 6GT is zeker ruimer maar ook weer meer de nadruk op 2 losse zetels waar een zitplaats tussen zit. Het verschil in lengte tussen een G31 en G32 is ongeveer 7cm begreep ik. Alleen kon ik echt niet wennen aan de hatchback. En omdat er geen Plugin Hybride van is wilde ik dan een 640i. Nou de meeste 6 pitters waren (ruim) boven budget. Maar als een 520i al een goede indruk gemaakt heeft dan is een 630i denk ik ook geen probleem. Het hangt er vanaf waar je vanaf komt...
Ga vooral in de voorstoelen van de E-klasse zitten. Dan snap je denk ik wel wat ik bedoel. En waarom die Comfortstoel in de 5 zo'n indruk gemaakt heeft.
Een Volvo V90 ken ik alleen van een collega. Maar die heeft expliciet gezocht naar een hele vroege. Toen werden ze nog in Zweden gemaakt, daarna werd het China en daar schijnt de kwaliteit toch minder van te zijn. Qua ruimte vind ik een V90 trouwens wel meevallen, wel een grote kofferbak. Maar qua rijden, tsja... het is geen E-Klasse of BMW 5 serie.

Over de plugin varianten zijn inderdaad wel negatieve berichten te vinden, gelukkig is de V90 ook met een normale benzine of dieselmotor te vinden. De laatste jaren dan wel als mild hybrid. Ik heb met mijn diesel mild hybrid tot nu toe nog geen rare dingen gehad. Maar goed, ook nog maar net 18.000km mee gereden en nog weinig kilometers op de teller.BigEagle schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Volvo V90 is ook nog een optie, nog geen proefrit in gemaakt. Had ook wat wisselen verhalen gehoord over de kwaliteit.
Die van mij (modeljaar 2024) komt gewoon uit Zweden.IQM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 00:41:
[...].
Een Volvo V90 ken ik alleen van een collega. Maar die heeft expliciet gezocht naar een hele vroege. Toen werden ze nog in Zweden gemaakt, daarna werd het China en daar schijnt de kwaliteit toch minder van te zijn. Qua ruimte vind ik een V90 trouwens wel meevallen, wel een grote kofferbak. Maar qua rijden, tsja... het is geen E-Klasse of BMW 5 serie.
Ik ben wel benieuwd naar de garage/specialist die uiteindelijk het probleem met de hardyschijf heeft gevonden. Zelf rij ik een G31 uit 2018 en merk af en toe ook wat trillingen in het stuur.lostboy_0234 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:25:
[...]
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten met mijn G30 uit 2018. Alles laten checken, van de ene specialist naar de andere — uiteindelijk bleek het te liggen aan kleine scheurtjes in de hardyschijf (de rubberen verbinding tussen de aandrijfas en het achterdifferentieel). Die trilling werd pas merkbaar bij hogere snelheden, bij mij vanaf zo’n 125 km/u.
Het schijnt een veelvoorkomende kwaal te zijn bij de eerste generatie G30/G31. Na vervanging was het probleem volledig weg.
Laat voor de zekerheid ook je motorsteunen nakijken. Die zijn bij deze generatie vaak verrassend snel versleten en kunnen ook trillingen veroorzaken.
De hardyschijf zijn niet de kosten, motorsteunen iets meer.
Dat zal vast The Engineer's Garage in Breukelen zijn. Kracht van de herhalingAJM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:15:
Ik ben wel benieuwd naar de garage/specialist die uiteindelijk het probleem met de hardyschijf heeft gevonden. Zelf rij ik een G31 uit 2018 en merk af en toe ook wat trillingen in het stuur.
Trilling in het stuur heeft vaak dezelfde oorzaken waar naar gekeken moet worden. Onbegrijpelijk dat vrij basale dingen dan overgeslagen worden.
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 25-07-2025 10:01 ]
Achterin oudste is 12 en is 1.61 en de jongste is net 9 en houden we voor de hopelijk extra veiligheid nog in zijn Cybex stoel.
5 serie met de comfort stoelen , rijdt echt wel fantastisch

Afgelopen 2 keer met zoeken naar een nieuwe auto ook de 5 en 3 vergeleken. Zelfde bouwjaar, maar ben tot nu toe toch elke x voor de 3 gegaan, vanwege sportiever rijden en zitten. Ik voel me nog niet oud genoeg om voor maximaal comfort en ruimte te kiezen.
Audi vind ik ook mooi, maar nooit iets gehad, van die wil ik hebben....op de RS6 na.
The Engineers Garage in Breukelen. Je mag ook meekijkenAJM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:15:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de garage/specialist die uiteindelijk het probleem met de hardyschijf heeft gevonden. Zelf rij ik een G31 uit 2018 en merk af en toe ook wat trillingen in het stuur.
Bij een specialist niet, maar bij een dealer is dat meestal niet de bedoeling hoor ;-)
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik wilde net zeggen... ik heb het vet meestal op mijn neus zittenGreetoz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
Bij een specialist niet, maar bij een dealer is dat meestal niet de bedoeling hoor ;-)
Ik heb voor nu ook een testmodule in mijn auto die we bij de werkplaatschef thuis op de oprit heb omgewisseld. Bleek toch een codering voor nodig te zijn, dus moest uiteindelijk toch nog de kilometers rijden die hij in eerste instantie had willen voorkomen. Bij de dealer is bij de auto kijken inderdaad niet gebruikelijk, maar goed... daar kom ik alleen voor terugroepacties.
Netje van F30 / F20 op de vloer of een net die op die ogen gaan.lostboy_0234 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
Heeft er iemand een mooie oplossing voor je touring en de spullen die elke keer heen en weer schuiven?
https://www.drive2.ru/l/657463149384958403/
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
De rubberen all-weather mat voor in je laadruimte? Denk niet dat een plastic bak op het rubber gauw gaat schuiven.lostboy_0234 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
Heeft er iemand een mooie oplossing voor je touring en de spullen die elke keer heen en weer schuiven?
Klittenband trunk organizers? Zelf nog nooit geprobeerd, omdat ik een rubberen mat en een af-fabriek bagagenet heb, maar lijkt me dat dit wel werkt.lostboy_0234 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/UYmdGtc6bI37kHDIpDOJyT5P.webp?f=user_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/GUp6itxeLYCVyMvKEZYqkqIY.webp?f=user_large)
Vandaag met mijn zoon naar de lokale BMW dealer geweest, die hadden een 530e Touring en een 545 sedan staan. En inderdaad, stoel omhoog en paste wel!IQM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:51:
[...]
[...]
Gaat dan toch een 520i of 530i Touring worden.
6 GT gaat 'm niet worden, prijzen liggen te buiten budget met de km-stand die ik zoek.
Wat is je budget?BigEagle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:14:
[...]
Vandaag met mijn zoon naar de lokale BMW dealer geweest, die hadden een 530e Touring en een 545 sedan staan. En inderdaad, stoel omhoog en paste wel!De ruimte houdt niet over, maar is te doen voor ze. Gelukkig rijden we niet vaak met allemaal in 1 auto.
![]()
Gaat dan toch een 520i of 530i Touring worden.![]()
6 GT gaat 'm niet worden, prijzen liggen te buiten budget met de km-stand die ik zoek.
[ Voor 33% gewijzigd door lostboy_0234 op 26-07-2025 14:33 ]
Dit heb ik nu en het vliegt alle kanten opSpeedgeek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:37:
[...]
De rubberen all-weather mat voor in je laadruimte? Denk niet dat een plastic bak op het rubber gauw gaat schuiven.

Ik heb hem namelijk wel eens 'vast' gekregen en ook in de openingen in het plafond van de auto maar dat was niet echt een soepel werkende manier en ook verloor je er weer wat bagageruimte mee dus leek mij niet de oplossing zoals het hoorde.
Om en nabij de 35k. Hangt er ook vanaf wat de Skoda Superb gaat doen (ga ik particulier eerst proberen te verkopen),
Ik had van de vorige eigenaar nog een maand recht op updates. Nadat ik de wagen in 'mijn BMW' gekoppeld had heb ik de volledige West Europa update op een 64GB USB stick gedownload. De auto wilde de update in eerste instantie niet starten. De BMW dealer heeft toen het FSC bestand zowel in de root als in een map met de naam FSC gezet en toen deed hij het wel. Nadat het abonnement afgelopen was bleef de update in de auto gewoon staan.Civic09 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:03:
Ik zie in de app van mijn 320e dat ik ook Connected Pack Professional kan afsluiten. Maand kost 12.90 euro. Daar zit dan ook de kaartupdate bij. Ben benieuwd als ik hem na een maand weer opzeg, ik nog steeds de verse kaart mag behouden. Dat zou ideaal zijn. Kan er niks over vinden hoe dat werkt.
Tube sikaflex halen, de juiste schroeven (iedere autozaak heeft ze) en even meten en schroeven!lostboy_0234 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:33:
Nu ik toch bezig ben. Kent er iemand een specialist die je kenteken vast kan zetten? Netjes ;-)
Voor 35k komt een 530e van 2021 evt. ook al in bereik. Dat is in basis een 520i met elektro ondersteuning. Of ééntje met heel weinig km op de klok. Ik kies meestal voor een auto met de door mij gewenste opties en kleur. Meer km is voor mij geen probleem als hij er maar goed uitziet.BigEagle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:50:
Om en nabij de 35k. Hangt er ook vanaf wat de Skoda Superb gaat doen (ga ik particulier eerst proberen te verkopen),
De 545e is een geweldige auto maar alleen in sedan geleverd. En ik wil persé een Touring. We zijn nu op vakantie met dakkoffer en kofferbak vol maar ondanks de 120 liter kleinere bagageruimte hebben we alles mee. We konden gewoon normaal door de achterruit naar buiten kijken.
Geen 'e' versie voor mij. Ruimte in de kofferbak is nodig en een batterij heeft geen meerwaarde gezien de meeste ritten snelwegkilometers zijn.IQM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Voor 35k komt een 530e van 2021 evt. ook al in bereik. Dat is in basis een 520i met elektro ondersteuning. Of ééntje met heel weinig km op de klok. Ik kies meestal voor een auto met de door mij gewenste opties en kleur. Meer km is voor mij geen probleem als hij er maar goed uitziet.
De 545e is een geweldige auto maar alleen in sedan geleverd. En ik wil persé een Touring. We zijn nu op vakantie met dakkoffer en kofferbak vol maar ondanks de 120 liter kleinere bagageruimte hebben we alles mee. We konden gewoon normaal door de achterruit naar buiten kijken.
Hoef ik dan niet te boren?Pepppie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Tube sikaflex halen, de juiste schroeven (iedere autozaak heeft ze) en even meten en schroeven!