Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 393 394 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ikbenben schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:32:
Ik heb een MY2025 G21 en als ik mijn VIN ingeef wordt die wel ondersteund.
Staat er toch ook?
Selected models also work after 06/2021. BMW introduced a new xDrive generation in 2021 and since then most units where equipped with the new generation. However, some VIN's still receive the old system, until today. So we cannot guarantee support after 06/21, but for those models xDelete needs to be connected to check for support.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
Mja, niet dat ik het zou aanschaffen. Ik zie voor mezelf er niet veel voordeel van.
Ook een beetje terughoudend van zo'n software aanpassingen zolang ik nog garantie heb.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:52

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Speakerfreak95 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 02:25:
[...]

Toegegeven dat ik primair bij de f10 zit te kijken, vrijwel geen enkele met 677, laat staan B&O.
Op het moment geniet ik nog even van Dirac wat op de E60 zit, merkte met de testrit in een potentiele f10 dat Logic 7 wel een enorme teruggang is.

Vind H/K in de huidige G modellen niet mooi klinken, tov hifi is het inderdaad geen upgrade IMO.
Dat B&W klinkt overigens wel fenomenaal, net als Dirac op selecte E modellen.
F10 lekker HiFi nemen en dan Match UP8 BMW versterker instoppen, dat is met HK dat over MOST gaat een veel duurder verhaal.

Evt speakers upgraden naar de HK varianten en/of high end aftermarket: minder dan high end is naar mijn mening weggegooid geld daar de BMW speakers best goed zijn.

Enige die echt vervangen kunnen worden zijn de subs onder de stoelen en dan zijn er ook nog maar een paar merken die echt beter zijn op papier. Helix Ci-5 Sub, Morel IP-BMWSUB82 en de Earthquakes voor BMW.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:52

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ikbenben schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:31:
Mja, niet dat ik het zou aanschaffen. Ik zie voor mezelf er niet veel voordeel van.
Ook een beetje terughoudend van zo'n software aanpassingen zolang ik nog garantie heb.
Daarnaast hebben Xdrive auto’s dunnere aandrijfassen achter, dus die zijn eigenlijk niet helemaal berekent op 100% van het moment naar de achteras de hele tijd. Volgens mij was het diff ook anders (mogelijk minder sterk)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:09

_Arthur

blub

ikbenben schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:32:
Ik heb een MY2025 G21 en als ik mijn VIN ingeef wordt die wel ondersteund.
M340i? Want er worden tot nu toe nog steeds G2x geleverd met het oude(re) xDrive systeem, maar niet de M340i van na 2021. Als die het Mild Hybrid systeem heeft, is dat altijd de nieuwe xDrive.

• ikbenben
_Arthur schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:40:
[...]

M340i? Want er worden tot nu toe nog steeds G2x geleverd met het oude(re) xDrive systeem, maar niet de M340i van na 2021. Als die het Mild Hybrid systeem heeft, is dat altijd de nieuwe xDrive.
330i zonder mild hybrid.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:34
Bwoah vandaag de premium B48 behandeling gekregen. 500m voor aankomst op werk melding 'Koelvloeistof bijvullen'. Daar gaan we, dacht ik al. Op werk aangekomen, op de knieën gegaan en dat was genoeg om te weten dat de BMW vandaag in ieder geval niet mee naar huis zou gaan.
Gelukkig had ik toen ik in januari dit jaar bij de dealer op bezoek was de pechhulp afgesloten. Kwam goed van pas. BMW gebeld en een kwartier later arriveerde de ANWB. Geprobeerd bij te vullen maar ook de ANWB meneer moest toegeven dat het 'm niet ging worden.
Ik gokte op de beruchte koelslang, maar helaas voor mij, het is het oliefilterhuis die stuk is.

Vandaag exact 3 weken geleden is de Premium Selection garantie vervallen. Aangegeven dat ik dat maar vervelend vind en toch verwacht dat iets van een coulance vanuit BMW Nederland is. Zeker gezien BMW zelf ook wel op de hoogte zal zijn van de B48 kwaaltjes.
Helaas voor mij, durven ze er niks mee te doen. Mondeling, al mopperend, alvast maar akkoord gegeven op de reparatie maar voelt nog een beetje wrang.

Hoe dan ook, ook achter op de auto van de berging staat hij mooi vond ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LulP_e3MTxqxqZWt_jK4qtZY41g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnj3WIaeRO9aORv6CdDR4CnU.jpg?f=fotoalbum_large

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-02 17:38
Aaai, dat is balen! Hoop voor je dat het snel gemaakt kan worden. De wachttijden bij sommige dealers zijn niet mals.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Speedgeek
jordy2811 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:06:
Aaai, dat is balen! Hoop voor je dat het snel gemaakt kan worden. De wachttijden bij sommige dealers zijn niet mals.
Voor de grap even op de website gekeken wanneer je op z'n vroegst terecht kunt bij de dealer voor regulier onderhoud; 24 maart.

Toch wist de servicemedewerker die mij het slechte nieuws kwam brengen te vermelden dat de auto wellicht al voor dit weekend klaar is. Geen idee hoe BMW dan haar planning organiseert.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:09

_Arthur

blub

Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:16:
Voor de grap even op de website gekeken wanneer je op z'n vroegst terecht kunt bij de dealer voor regulier onderhoud; 24 maart.

Toch wist de servicemedewerker die mij het slechte nieuws kwam brengen te vermelden dat de auto wellicht al voor dit weekend klaar is. Geen idee hoe BMW dan haar planning organiseert.
Denk dat ze altijd ruimte houden in de planning, voor ongepland werk.

• ikbenben
Balen. Hoeveel kilometers heeft je wagen al?

• Speedgeek
ikbenben schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:57:
Balen. Hoeveel kilometers heeft je wagen al?
166.000. Dus als je de ervaringen leest van andere is het wel in lijn der verwachting. Had al het idee om het samen met de koelwaterslang preventief te laten vervangen. Maar zo kort na het vervallen van de garantie had ik het nog niet gepland 8)7

• ikbenben
Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:10:
[...]

166.000. Dus als je de ervaringen leest van andere is het wel in lijn der verwachting. Had al het idee om het samen met de koelwaterslang preventief te laten vervangen. Maar zo kort na het vervallen van de garantie had ik het nog niet gepland 8)7
Ik rijd maar een 9000km per jaar en momenteel staan er nog maar 10000km op de teller, ik heb dus nog een aantal jaren te gaan tegen dat ik mij zorgen moet beginnen maken :)

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:58

Puf

Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Hmmm...fucked up. Hebben ze je ook al een kostenraming gegeven? Coulance wordt volgens mij pas aangevraagd bij BMW Nederland als je de opdracht voor reparatie al hebt gegeven. Na meer dan 100k/5 jaar is de kans sowieso klein volgens mij.
Is het oliefilterhuis gebarsten bij de pakking, zoals je normaliter ziet?

Ik heb nu 121k op de teller van mijn F30 B48. De beruchte koelslang is al vervangen onder PS garantie (vloeistofpeil zakte langzaam, dus geen plotseling falen zoals je vaker ziet). Inmiddels al 2,5 jaar geen garantie meer. Vraag me af of het zinvol is om het OFH rond de 150k preventief te vervangen, en wat er dan nog meer handig is om preventief te vervangen als het koelsysteem sowieso open ligt. Waterpomp? Andere slangen en/of flenzen?

• Speedgeek
Puf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:00:
[...]

Hmmm...fucked up. Hebben ze je ook al een kostenraming gegeven? Coulance wordt volgens mij pas aangevraagd bij BMW Nederland als je de opdracht voor reparatie al hebt gegeven. Na meer dan 100k/5 jaar is de kans sowieso klein volgens mij.
Is het oliefilterhuis gebarsten bij de pakking, zoals je normaliter ziet?

Ik heb nu 121k op de teller van mijn F30 B48. De beruchte koelslang is al vervangen onder PS garantie (vloeistofpeil zakte langzaam, dus geen plotseling falen zoals je vaker ziet). Inmiddels al 2,5 jaar geen garantie meer. Vraag me af of het zinvol is om het OFH rond de 150k preventief te vervangen, en wat er dan nog meer handig is om preventief te vervangen als het koelsysteem sowieso open ligt. Waterpomp? Andere slangen en/of flenzen?
€1770 inclusief. Waar hij is gebroken kon de mevrouw van de balie niet vertellen maar heb gevraagd of ze het oliefilterhuis willen laten leggen tot ik de auto heb opgehaald en heb gezien. Ben zelf namelijk ook wel nieuwsgierig.

Wat mij eigenlijk vooral irriteert is de manier waarop het gesprek ging. Er werd als argument gegeven dat de auto ook een tijdje bij andere dealers dan Dusseldorp was onderhouden. Ik deed dat af als nonsens want ik gaf aan dat ik hoop dat de werkwijze van BMW Story Nijmegen niet zal verschillen t.o.v. Dusseldorp. Ik ga er ook niet vanuit dat ik op enige vorm van coulance kan rekenen met deze kilometerstand maar goed.

Heb ook direct maar gevraagd of ze de beruchte koelwaterslang willen vervangen. Als ze toch al in 'die hoek' bezig zijn. Ze gaf aan dat er ook wat koelslangen op de offertelijst staan. Twijfel alleen of ik er nog even achteraan zal bellen om er zeker van te zijn dat zij begrijpt welke slang ik dan bedoel.

Wat betreft het laatste; volgens mij was het Joep die bij Carrec nu zijn 5-serie vlog heeft die zei dat je ze maar beter rond 150k preventief kunt vervangen. Niet dat dat heilig is, maar goed :P

Waar ik dan weer wel om moest lachen was toen ik vanochtend aan de balie stond bij de dealer kwam er een andere klant binnen gelopen. Ik hoorde hem zeggen: "Ik kom voor de 2-serie met waterlekkage."
Ik vroeg gekscherend aan hem: "Ook een B48?"
"Ja" zei hij. Het werd wat ongemakkelijk aan de balie. :9

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:42
_Arthur schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet of dat helemaal klopt. Mijn M340iX is van december 2020 en is een mild hybrid, en ik heb er gewoon xDelete op kunnen installeren. Bevalt verder overigens prima, nog geen problemen mee gehad. Ik heb hem in sport staan, dus wat meer power naar de achteras.

• Puf

Puf

Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Wat mij eigenlijk vooral irriteert is de manier waarop het gesprek ging. Er werd als argument gegeven dat de auto ook een tijdje bij andere dealers dan Dusseldorp was onderhouden. Ik deed dat af als nonsens want ik gaf aan dat ik hoop dat de werkwijze van BMW Story Nijmegen niet zal verschillen t.o.v. Dusseldorp. Ik ga er ook niet vanuit dat ik op enige vorm van coulance kan rekenen met deze kilometerstand maar goed.
Lijkt me inderdaad onzin. Dealeronderhouden is dealeronderhouden. Je mag ervan uitgaan dat elke dealer het oliefilterdeksel gewoon netjes met 25 Nm aandraait.
Je gaat je bijna afvragen of een dealer strafpunten krijgt bij BMW NL als hij te vaak een coulanceaanvraag indient.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:44
Sinds gisteren zie ik dan mijn ambient verlichting knippert. Ik heb de optie dynamisch altijd al aan staan. Dwz dat wanneer de deur geopend is dat die rood gaat knipperen en volgens de manual zou deze ledstrips ook gaan knipperen bij een binnenkomend telefoontje. Efin, ik zie dat mijn ledstrips dus continue aan het knipperen zijn, zonder aan die net genoemde voorwaarde te voldoen. Maar als ik dynamisch uit zet dan blijft de ledstrip dus continue aan, wat zoals verwacht is. Dat knipperen gebeurd alleen aan de voorzijde.
Iemand bekend met dit probleem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq7bTwdieNkYAbErWpbj5R7Uh5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Ox2qpQGWGHACi6XM2IsyUz5m.gif?f=user_large

• Puf

Puf

timbak02 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:47:
Sinds gisteren zie ik dan mijn ambient verlichting knippert. Ik heb de optie dynamisch altijd al aan staan. Dwz dat wanneer de deur geopend is dat die rood gaat knipperen en volgens de manual zou deze ledstrips ook gaan knipperen bij een binnenkomend telefoontje. Efin, ik zie dat mijn ledstrips dus continue aan het knipperen zijn, zonder aan die net genoemde voorwaarde te voldoen. Maar als ik dynamisch uit zet dan blijft de ledstrip dus continue aan, wat zoals verwacht is. Dat knipperen gebeurd alleen aan de voorzijde.
[Afbeelding]
Nee, ik heb niet zo een geavanceerde BMW. Even googlen op ""BMW Ambient Light blinking" levert wel wat op. Misschien beginnen met je idrive resetten (volumeknop 30 a 40 sec ingedrukt houden)?
Je hebt niet toevallig gemiste gesprekken op je telefoon of andere notificaties die dit zouden kunnen triggeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 25-02-2026 21:04 ]

• timbak02
Puf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Nee, ik heb niet zo een geavanceerde BMW. Even googlen op ""BMW Ambient Light blinking" levert wel wat op. Misschien beginnen met je idrive resetten (volumeknop 30 a 40 sec ingedrukt houden)?
Je hebt niet toevallig gemiste gesprekken op je telefoon of andere notificaties die dit zouden kunnen triggeren?
Jep diverse fora gezien, met idd een reset ( volume button 30s ingedrukt houden of een telefoontje laten binnekomen) Thxz voor je hulp
Geinig, was dit aan het voorleggen aa chatgpt, maar die gaat meteen technisch de diepte in met 12v dips en PWM issues. Good old google

[ Voor 10% gewijzigd door timbak02 op 25-02-2026 21:10 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:59
Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:40:
Bwoah vandaag de premium B48 behandeling gekregen. 500m voor aankomst op werk melding 'Koelvloeistof bijvullen'. Daar gaan we, dacht ik al. Op werk aangekomen, op de knieën gegaan en dat was genoeg om te weten dat de BMW vandaag in ieder geval niet mee naar huis zou gaan.
Gelukkig had ik toen ik in januari dit jaar bij de dealer op bezoek was de pechhulp afgesloten. Kwam goed van pas. BMW gebeld en een kwartier later arriveerde de ANWB. Geprobeerd bij te vullen maar ook de ANWB meneer moest toegeven dat het 'm niet ging worden.
Ik gokte op de beruchte koelslang, maar helaas voor mij, het is het oliefilterhuis die stuk is.

Vandaag exact 3 weken geleden is de Premium Selection garantie vervallen. Aangegeven dat ik dat maar vervelend vind en toch verwacht dat iets van een coulance vanuit BMW Nederland is. Zeker gezien BMW zelf ook wel op de hoogte zal zijn van de B48 kwaaltjes.
Helaas voor mij, durven ze er niks mee te doen. Mondeling, al mopperend, alvast maar akkoord gegeven op de reparatie maar voelt nog een beetje wrang.

Hoe dan ook, ook achter op de auto van de berging staat hij mooi vond ik.
[Afbeelding]
Dat vroeg je aan de dealer? Of heb je ook zelf BMW Nederland proberen te contacten? Nee heb je, ja kan je krijgen.

• Puf

Puf

timbak02 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Jep diverse fora gezien, met idd een reset ( volume button 30s ingedrukt houden of een telefoontje laten binnekomen) Thxz voor je hulp
Geinig, was dit aan het voorleggen aa chatgpt, maar die gaat meteen technisch de diepte in met 12v dips en PWM issues. Good old google
En dat loste het dus niet op? Heb je geprobeerd te scannen op evt. foutcodes?

• Puf

Puf

TheBrut3 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Dat vroeg je aan de dealer? Of heb je ook zelf BMW Nederland proberen te contacten? Nee heb je, ja kan je krijgen.
Gaan coulanceaanvragen niet altijd via de dealer?
Argumentatie is volgens mij dat het eerst helemaal uit elkaar moet voordat er een diagnose kan worden gesteld of het eventueel een coulancegeval kan betreffen.

[ Voor 21% gewijzigd door Puf op 25-02-2026 21:17 ]

• timbak02
Puf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:11:
[...]

En dat loste het dus niet op? Heb je geprobeerd te scannen op evt. foutcodes?
Nee moet het nog proberen. Keep you posted.

• timbak02
That fixed the glitch reset iDrive ( 30s volume button ingedrukt houden)
Thxz voor het meegooglen @Puf ChatGPT zette mij op het verkeerde been. Zijn meerdere die dit al hebben gehad:
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1637932

[ Voor 25% gewijzigd door timbak02 op 25-02-2026 21:29 ]

• CreativeS
  • Niet online
timbak02 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:23:
ChatGPT zette mij op het verkeerde been.
Ja, toppertje die virtuele secundant! Dat er mensen zijn die zonder kunnen... :+

Anyway... hopelijk lost die reset je probleem op.

• TheBrut3
Puf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:12:
[...]

Gaan coulanceaanvragen niet altijd via de dealer?
Argumentatie is volgens mij dat het eerst helemaal uit elkaar moet voordat er een diagnose kan worden gesteld of het eventueel een coulancegeval kan betreffen.
Maar de dealer wil geen moeite doen omdat de auto ook naar een andere dealer is geweest. Beetje triest en kinderachtig gedrag natuurlijk. Dus mogelijk kan een mooie mail direct naar BMW NL dan nog wat betekenen. Waarschijnlijk niet, maar daarom ook; Nee heb je, ja kan je krijgen.

• Puf

Puf

TheBrut3 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:23:
[...]

Maar de dealer wil geen moeite doen omdat de auto ook naar een andere dealer is geweest. Beetje triest en kinderachtig gedrag natuurlijk. Dus mogelijk kan een mooie mail direct naar BMW NL dan nog wat betekenen. Waarschijnlijk niet, maar daarom ook; Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik begrijp de redenering. Helaas weet ik uit ervaring dat BMW NL allesbehalve klantvriendelijk is als je ze direct benadert. Je bent een stuk poep onder hun schoen.

Anekdotisch "bewijs":

Toen BMW America een terugroepactie voor de B48 koelslang had en mijn auto nog garantie had, heb ik BMW NL ook gemaild om te vragen of er ook een terugroepactie zou komen binnen NL. Toen ze terugschreven dat dat niet ging gebeuren, vroeg ik waarom dan wel in de VS, en gaf ik aan dat ik wel graag de slang vervangen zou hebben nu ik nog garantie had. De argumentatie was dat de gebruikte slang blijkbaar dermate slecht was dat er een terugroepactie voor was geïnitieerd, deze niet meer werd geproduceerd en was vervangen door een verbeterde versie. Ook waren er inmiddels zoveel gevallen van spontaan falende koelslangen in NL bekend dat het niet zozeer de vraag is óf, maar wannéér de koelslang faalt.

Dat werd een semantisch spelletje waarin ze steeds al mijn vragen ontweken, aangaven dat ze geen reden hadden om aan te nemen dat mijn koelslang zou falen, dat het best mogelijk is dat er verschillende onderdelen in de VS en Europa worden gebruikt etc. Toen ik ze netjes en vriendelijk klem zette met concrete vragen waarop ze enkel met ja en nee konden antwoorden kreeg ik een telefoontje vanuit het hoofdkantoor in Rijswijk waarin me op niet mis te verstane, zéér onvriendelijke toon werd medegedeeld dat ik maar beter kon stoppen met vragen stellen, want ik ging tóch geen antwoord krijgen. Diegene wilde zijn naam niet geven.

Toen ik vervolgens bij de lokale dealer (niet de dealer waar ik de auto had gekocht) aangaf dat mijn koelvloeistofpeil langzaam daalde, is de slang, na enig gesteggel bij de servicebalie("het is normaal dat het vloeistofpeil daalt als de motor warm is" 8)7 |:( ) en een druktest waarbij het probleem niet te reproduceren viel, wel onder garantie vervangen voor het nieuwe, verbeterde exemplaar. Sindsdien is het vloeistofpeil zo goed als stabiel.

Als ik nu mijn eigen verhaal teruglees klinkt het ongeloofwaardig dat een bedrijf als BMW zo met klanten omgaat, maar toch is het exact zo gebeurd.

Lang verhaal kort - we zijn het eens: mail naar BMW NL heeft weinig kans van slagen, maar proberen kan altijd. Denk dat ze voor dealers nog weleens wat willen doen, maar als consument zou ik er niet te veel van verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Puf op 26-02-2026 07:53 ]

• Speedgeek
TheBrut3 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Die overweeg ik nog te sturen. Want de gang van zaken was sowieso wat ondermaats. Ik had de BMW pechhulp gebeld en die hebben het traject van auto proberen te repareren tot auto naar dealer brengen geregeld. In de voorwaarden staat dat je maximaal 3 werkdagen recht hebt op vervangend vervoer.

Eenmaal bij de dealer aangekomen werd al gauw duidelijk dat er geen communicatie was geweest tussen de BMW pechhulp en de dealer waar de auto naar toe is gebracht. Dus vervangend vervoer hadden ze niet en ze hadden ook geen idee wat er aan de hand was. Misschien dat dit de gang van zaken is hoor, maar ik vond het bijzonder.

• Puf

Puf

Speedgeek schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:30:
[...]

Die overweeg ik nog te sturen. Want de gang van zaken was sowieso wat ondermaats. Ik had de BMW pechhulp gebeld en die hebben het traject van auto proberen te repareren tot auto naar dealer brengen geregeld. In de voorwaarden staat dat je maximaal 3 werkdagen recht hebt op vervangend vervoer.

Eenmaal bij de dealer aangekomen werd al gauw duidelijk dat er geen communicatie was geweest tussen de BMW pechhulp en de dealer waar de auto naar toe is gebracht. Dus vervangend vervoer hadden ze niet en ze hadden ook geen idee wat er aan de hand was. Misschien dat dit de gang van zaken is hoor, maar ik vond het bijzonder.
De pechhulp van BMW wordt in het veld volgens mij gewoon uitgevoerd door de ANWB, ADAC e.d. (heb ze nog niet nodig gehad). Het grote verschil is dat als een noodreparatie niet mogelijk is, ze opdracht hebben om je alleen naar een BMW dealer te slepen, waar dat normaal een garagebedrijf naar keuze is. Daarom is die pechhulp zo spotgoedkoop. Het levert de dealers veel geld op.
Heb je vervolgens wel via de pechhulpcentrale van BMW vervangend vervoer kunnen regelen?

• timbak02
CreativeS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Ja, toppertje die virtuele secundant! Dat er mensen zijn die zonder kunnen... :+

Anyway... hopelijk lost die reset je probleem op.
Dat deed het iig. Soms zit ChatGPT er ook wel eens naast. Lijkt wel een mens heh ;)

• Speedgeek
Puf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:39:
[...]

De pechhulp van BMW wordt in het veld volgens mij gewoon uitgevoerd door de ANWB, ADAC e.d. (heb ze nog niet nodig gehad). Het grote verschil is dat als een noodreparatie niet mogelijk is, ze opdracht hebben om je alleen naar een BMW dealer te slepen, waar dat normaal een garagebedrijf naar keuze is. Daarom is die pechhulp zo spotgoedkoop. Het levert de dealers veel geld op.
Heb je vervolgens wel via de pechhulpcentrale van BMW vervangend vervoer kunnen regelen?
Klopt inderdaad. ANWB Was al binnen een kwartier op locatie, berging van mijn werk naar de dealer was ook top geregeld. Dus daar was niks op aan te merken.

Ik heb Dusseldorp zelf maar uit de brand geholpen, in het kader van meer kans op coulance, door voor te stellen dat als zij mij thuis konden brengen het oké was. Ik heb immers nog een tweede auto staan.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51
timbak02 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:47:
[Afbeelding]
Heb dit wel eens gehad met mijn i5, alleen een reboot van iDrive loste dit op inderdaad. Verlichting aan/uit, van kleur veranderen of intensiteit aanpassen maakte geen verschil.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:22
Puf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:39:
[...]

Als het goed is onder openingstijden van de dealer komt er een servicewagen vanuit de dealers. Daar buiten de ANWB.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:40:
Bwoah vandaag de premium B48 behandeling gekregen. 500m voor aankomst op werk melding 'Koelvloeistof bijvullen'.
Die melding had ik onlangs ook. Geen lekkage onder de auto. Wel een temperatuur die van plus 8 naar -2C in een nacht. Ik heb een paar 100 ml koelvloeistof bijgevuld en nu 1.500 km verder geen meldingen en het reservoir is ook op niveau. Zal het zo direct even afkloppen :)

XXXVI

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 13:16
Hmm ik heb na aanschaf van mijn G21 uit '21 de filmpjes van Joep ook bekeken en nu bewust van de zwaktes in het oliefilterhuis en koelslang gebeuren.
Zou dit op een of andere manier ook preventief vervangen kunnen worden onder garantie? Heb nog premium select tot maart '27 en 125k nu op de teller? Ik verwacht dat dit alleen kan in geval van daadwerkelijke problemen maar wellicht iemand hier ervaring mee.
Speedgeek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:33:
[...]

€1770 inclusief. Waar hij is gebroken kon de mevrouw van de balie niet vertellen maar heb gevraagd of ze het oliefilterhuis willen laten leggen tot ik de auto heb opgehaald en heb gezien. Ben zelf namelijk ook wel nieuwsgierig.

Heb ook direct maar gevraagd of ze de beruchte koelwaterslang willen vervangen. Als ze toch al in 'die hoek' bezig zijn. Ze gaf aan dat er ook wat koelslangen op de offertelijst staan. Twijfel alleen of ik er nog even achteraan zal bellen om er zeker van te zijn dat zij begrijpt welke slang ik dan bedoel.

Wat betreft het laatste; volgens mij was het Joep die bij Carrec nu zijn 5-serie vlog heeft die zei dat je ze maar beter rond 150k preventief kunt vervangen. Niet dat dat heilig is, maar goed :P

Waar ik dan weer wel om moest lachen was toen ik vanochtend aan de balie stond bij de dealer kwam er een andere klant binnen gelopen. Ik hoorde hem zeggen: "Ik kom voor de 2-serie met waterlekkage."
Ik vroeg gekscherend aan hem: "Ook een B48?"
"Ja" zei hij. Het werd wat ongemakkelijk aan de balie. :9

• Puf

Puf

PhrancK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:45:
Hmm ik heb na aanschaf van mijn G21 uit '21 de filmpjes van Joep ook bekeken en nu bewust van de zwaktes in het oliefilterhuis en koelslang gebeuren.
Zou dit op een of andere manier ook preventief vervangen kunnen worden onder garantie? Heb nog premium select tot maart '27 en 125k nu op de teller? Ik verwacht dat dit alleen kan in geval van daadwerkelijke problemen maar wellicht iemand hier ervaring mee.

[...]
Ja, ervaring mee... Zie mijn verhaaltje hierboven.
Puf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Ik begrijp de redenering. Helaas weet ik uit ervaring dat BMW NL allesbehalve klantvriendelijk is als je ze direct benadert. Je bent een stuk poep onder hun schoen.

Anekdotisch "bewijs":

Toen BMW America een terugroepactie voor de B48 koelslang had en mijn auto nog garantie had, heb ik BMW NL ook gemaild om te vragen of er ook een terugroepactie zou komen binnen NL. Toen ze terugschreven dat dat niet ging gebeuren, vroeg ik waarom dan wel in de VS, en gaf ik aan dat ik wel graag de slang vervangen zou hebben nu ik nog garantie had. De argumentatie was dat de gebruikte slang blijkbaar dermate slecht was dat er een terugroepactie voor was geïnitieerd, deze niet meer werd geproduceerd en was vervangen door een verbeterde versie. Ook waren er inmiddels zoveel gevallen van spontaan falende koelslangen in NL bekend dat het niet zozeer de vraag is óf, maar wannéér de koelslang faalt.

Dat werd een semantisch spelletje waarin ze steeds al mijn vragen ontweken, aangaven dat ze geen reden hadden om aan te nemen dat mijn koelslang zou falen, dat het best mogelijk is dat er verschillende onderdelen in de VS en Europa worden gebruikt etc. Toen ik ze netjes en vriendelijk klem zette met concrete vragen waarop ze enkel met ja en nee konden antwoorden kreeg ik een telefoontje vanuit het hoofdkantoor in Rijswijk waarin me op niet mis te verstane, zéér onvriendelijke toon werd medegedeeld dat ik maar beter kon stoppen met vragen stellen, want ik ging tóch geen antwoord krijgen. Diegene wilde zijn naam niet geven.

Toen ik vervolgens bij de lokale dealer (niet de dealer waar ik de auto had gekocht) aangaf dat mijn koelvloeistofpeil langzaam daalde, is de slang, na enig gesteggel bij de servicebalie("het is normaal dat het vloeistofpeil daalt als de motor warm is" 8)7 |:( ) en een druktest waarbij het probleem niet te reproduceren viel, wel onder garantie vervangen voor het nieuwe, verbeterde exemplaar. Sindsdien is het vloeistofpeil zo goed als stabiel.

Als ik nu mijn eigen verhaal teruglees klinkt het ongeloofwaardig dat een bedrijf als BMW zo met klanten omgaat, maar toch is het exact zo gebeurd.

Lang verhaal kort - we zijn het eens: mail naar BMW NL heeft weinig kans van slagen, maar proberen kan altijd. Denk dat ze voor dealers nog weleens wat willen doen, maar als consument zou ik er niet te veel van verwachten.

• PhrancK
Excuus & dank, initieel niet goed gelezen. Relateerde dit aan direct contact opnemen met BMW NL over dealers, had over het stukje 'onder garantie' gelezen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

PhrancK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:45:

[...]
Heb me dit ook wel eens afgevraagd, mijn oude G21 330i (n van mijn vrouw) is een van de eerste uit 2019 en er staat rond de 95k op de teller. Moment waarop problemen komen wisselt volgens mij vrij sterk, reparatie is best kostbaar waardoor hem veel te vroeg doen ook niet slim is…..

• Puf

Puf

Tortelli schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Heb me dit ook wel eens afgevraagd, mijn oude G21 330i (n van mijn vrouw) is een van de eerste uit 2019 en er staat rond de 95k op de teller. Moment waarop problemen komen wisselt volgens mij vrij sterk, reparatie is best kostbaar waardoor hem veel te vroeg doen ook niet slim is…..
Je kunt altijd nog een week voor het einde van de garantie een paar flinke rukken aan je OFH en koelslang geven. :+

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Garantie van de G21 is natuurlijk al lang verlopen. Toen getwijfeld die te verlengen naar 5 jaar totaal maar nooit gedaan (en ook niet nodig gehad).
Wil de garantie op mijn G61 550e wel gaan verlengen denk ik, zo'n hybrid is toch wat risicovoller (en de kosten zijn vrij laag).

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03

Eagle Creek

Breathing security

CreativeS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Ik heb het natuurlijk over de test die jij eerder liet zien. Daar ging het toch om????? Ik heb het niet over andere tests…
IQM schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:32:
[...]

Dit gaat over de selectie van de test voor 2026.
Jij linkt de test van vorig jaar.
Sorry, wát?

De opmerking was letterlijk "Daar zul je sowieso geen Michelin Pilot Sport of Continental SportContact zien". Die zie je dus wél in de ANWB test, alleen testen ze elk jaar een subset van alle banden die er zijn.

Het is inderdaad de test van 2025 maar toen hebben ze de ene subset getest, en nu een ander deel. M.a.w: ze testen óok die sport-banden.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Puf

Puf

Tortelli schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:15:
Garantie van de G21 is natuurlijk al lang verlopen. Toen getwijfeld die te verlengen naar 5 jaar totaal maar nooit gedaan (en ook niet nodig gehad).
Wil de garantie op mijn G61 550e wel gaan verlengen denk ik, zo'n hybrid is toch wat risicovoller (en de kosten zijn vrij laag).
Ah ok, ik ging uit van een Premium Selection occasion.

• CreativeS
  • Niet online
Eagle Creek schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:00:
Sorry, wát?

De opmerking was letterlijk "Daar zul je sowieso geen Michelin Pilot Sport of Continental SportContact zien". Die zie je dus wél in de ANWB test, alleen testen ze elk jaar een subset van alle banden die er zijn.

Het is inderdaad de test van 2025 maar toen hebben ze de ene subset getest, en nu een ander deel. M.a.w: ze testen óok die sport-banden.
Het is een ANWB, maar grotendeels door ADAC uitgevoerde test met premium banden... geen U(U)HP... dus op die manier zul je daar IN DIE TEST geen SportContact 7 of Pilot Sport 5 (laat staan Pilot Sport 4S) vinden en dat blijkt ook wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noDwxxhLs36NAuyiaTQLgaUyKg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/00gX6ClhwGZewA387KefMZZa.png?f=fotoalbum_large

Jij haalt zelf die test van de ANWB aan... of praat ik Russisch? :9 Dat ze andere testen doen (nou ja ADAC) snap ik ook wel, maar nogmaals het ging specifiek over de test die jij aanhaalde.

Maar goed, 13 maart ga ik weer gewoon lekker koppig voor een oldtimerband... de Michelin Pilot Sport 4S die al sinds week 32 van het jaar 2015 in productie is. Ik heb nog getwijfeld over 275/30R19, maar ik denk dat dat formaat de velgen wat te 'chunky' maakt. Dus... ze hebben al keurig 265/30R19 klaarliggen. Misschien dat over 3 à 4 jaar dan eindelijk de Michelin Pilot Sport S5 aftermarket leverbaar is in meer courante maten.

[ Voor 40% gewijzigd door CreativeS op 26-02-2026 21:15 ]

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:24
Stel, je koopt een bmw uit 2025 met verlengde fabrieks garantie van 3 jaar.
Maar de auto staat ook te koop met Premium Garantie.
Dan heeft die PG toch helemaal geen nut?

Of denk ik nu verkeerd? 🤔

• ikbenben
CreativeS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:34:
Maar goed, 13 maart ga ik weer gewoon lekker koppig voor een oldtimerband... de Michelin Pilot Sport 4S die al sinds week 32 van het jaar 2015 in productie is. Ik heb nog getwijfeld over 275/30R19, maar ik denk dat dat formaat de velgen wat te 'chunky' maakt. Dus... ze hebben al keurig 265/30R19 klaarliggen. Misschien dat over 3 à 4 jaar dan eindelijk de Michelin Pilot Sport S5 aftermarket leverbaar is in meer courante maten.
Ik ga bij aanschaf van een nieuwe set zomervelgen waarschijnlijk voor de Pirelli P Zero 5 gaan.
Op mijn vorige wagen ook super tevreden geweest van de 4S maar zoals je zegt is dit ondertussen al een oldtimer en de bandentechnologie heeft ook niet stilgestaan.
Afgaande op volgende test lijkt mij dit momenteel DE aanrader.

https://www.tyrereviews.c...Summer-Tyres-For-2025.htm

• CreativeS
  • Niet online
ikbenben schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:41:
Ik ga bij aanschaf van een nieuwe set zomervelgen waarschijnlijk voor de Pirelli P Zero 5 gaan.
Op mijn vorige wagen ook super tevreden geweest van de 4S maar zoals je zegt is dit ondertussen al een oldtimer en de bandentechnologie heeft ook niet stilgestaan.

Het is alleen zo jammer dat 'opvolgers' de kwaliteiten van de PS4S alleen kunnen behalen ten koste van flink meer slijtage (zoals bij de SC7). Als een band zolang zo goed blijft... hoef ik geen ander en bij tests lees je vaak zat dat het allemaal gerommel in de marge is. Wat ook in het voordeel van de PS4S is... naarmate een band slijt nemen de kwaliteiten navenant af... dat zijn ze bij Michelin goed tegengegaan want tot ze bijna versleten zijn behouden ze hun 'goede eigenschappen'.

Al hebben ze op Tyrereviews als expected mileage voor de PS4S ook maar 14,000 miles. Ik rij op deze set achterbanden al ruim 60.000km tegen 32.000km met de vorige set PS4S. Uitlijning is alles. Ik ben echt niet zuinig op de banden.

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 27-02-2026 07:34 ]

• ikbenben
CreativeS schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:28:
[...]

Het is alleen zo jammer dat 'opvolgers' de kwaliteiten van de PS4S alleen kunnen behalen ten koste van flink meer slijtage (zoals bij de SC7). Als een band zolang zo goed blijft... hoef ik geen ander en bij tests lees je vaak zat dat het allemaal gerommel in de marge is. Wat ook in het voordeel van de PS4S is... naarmate een band slijt nemen de kwaliteiten navenant af... dat zijn ze bij Michelin goed tegengegaan want tot ze bijna versleten zijn behouden ze hun 'goede eigenschappen'.

Al hebben ze op Tyrereviews als expected mileage voor de PS4S ook maar 14,000 miles. Ik rij op deze set achterbanden al ruim 60.000km tegen 32.000km met de vorige set PS4S. Uitlijning is alles. Ik ben echt niet zuinig op de banden.
Daar zijn de PS4S's inderdaad wel top in, nooit het gevoel gehad dat de grip erop achteruit ging naarmate ze ouder werden.
Ik wil de gok wel eens wagen voor een andere band te nemen, zeker als ze zo goed als bijna op elk vlak verbeterd zijn.
Andere optie was de PS5 voor mij maar die scoort op de meeste vlakken toch minder dan de Pirelli.

• Puf

Puf

roland kroes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 02:37:
Stel, je koopt een bmw uit 2025 met verlengde fabrieks garantie van 3 jaar.
Maar de auto staat ook te koop met Premium Garantie.
Dan heeft die PG toch helemaal geen nut?

Of denk ik nu verkeerd? 🤔
Lijkt me ook, maar als die auto buiten het Premium Selection circuit wordt aangeboden, dan moet je wel heel zeker weten wat daarvoor de reden is.
Kan bijvoorbeeld dat de auto getuned is (geweest), of schade heeft gehad die niet conform BMW maatstaf is gerepareerd of niet conform schema of binnen het dealernetwerk is onderhouden. Dan komt de auto niet in aanmerking voor Premium Selection, maar heb je ook geen recht meer op fabrieksgarantie.
Premium Selection is ook een garantie dat er geen rare dingen met de auto zijn gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 27-02-2026 08:35 ]

• PhrancK
Here we go…
Ineens op snelweg kreeg ik melding. Nu ook in app. Maar gelijk een afspraak gemaakt, kunnen pas donderdag. Gelukkig heb ik de bmw premium select die hopelijk eea dekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iyn14aHGZkQMA8zkbwltQ914bA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W65RUc2AmBYsVnqmIj7Xc2fD.png?f=fotoalbum_large

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-02 21:31
ikbenben schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:41:
[...]

Je kunt ook zeggen, ligt allemaal verdomd dicht bij elkaar. Onder de premium banden bestaan eigenlijk geen slechte banden. En innovatie staat echt zo goed als stil op banden gebied. Dat randje van grip wat je met dergelijke banden op kunt zoeken, daar vraag ik me sowieso van af of je dat op de openbare weg moet willen. Je zult er maar lopen met je kinderwagen…

• DeBaroN
  • Laatst online: 15:50
Wat betaal je aan uurloon bij een bmw garage?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DeBaroN schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:08:
je kan het even narekenen vanaf de laatst geposte rekening hier ;)
AlexV in "Het grote BMW-topic #14"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DeBaroN
  • Laatst online: 15:50
YakuzA schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:14:
[...]

je kan het even narekenen vanaf de laatst geposte rekening hier ;)
AlexV in "Het grote BMW-topic #14"
Ik zie arbeid, maar geen aantal uur

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeBaroN schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Ik zie arbeid, maar geen aantal uur
11+32+11 zijn de arbeidsunits die vermeld zijn.

11 units zijn 145,75. dus 1 unit arbeid is 13,25eu.

/edit:
en 1 unit arbeid was 5/6 minuten dacht ik?

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2026 09:23 ]

PSN

• ikbenben
Marc Rademaker schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Je kunt ook zeggen, ligt allemaal verdomd dicht bij elkaar. Onder de premium banden bestaan eigenlijk geen slechte banden. En innovatie staat echt zo goed als stil op banden gebied. Dat randje van grip wat je met dergelijke banden op kunt zoeken, daar vraag ik me sowieso van af of je dat op de openbare weg moet willen. Je zult er maar lopen met je kinderwagen…
Klopt wel wat je zegt dat de resultaten allemaal niet zover van elkaar liggen.
Alleen hoeft het niet altijd te gaan over rijden op de limiet, remafstand, geluidsproductie en comfort is ook een factor.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-02 19:35
ikbenben schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Klopt wel wat je zegt dat de resultaten allemaal niet zover van elkaar liggen.
Alleen hoeft het niet altijd te gaan over rijden op de limiet, remafstand, geluidsproductie en comfort is ook een factor.
Geluidsproductie blijf ik wel de lastigste vinden. Ook in tests is dit niet echt representatief.

Op de Z4 liggen PS4S, in Nederland zijn deze best stil. Maar zodra we de grens over gaan naar non-ZOAB worden ze erg luidruchtig. Terwijl de banden onder onze tweede auto juist stiller worden. Beide met een 72db rating.

Ideaal gezien zou je het zelf testen.

• TheBrut3
DeBaroN schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:08:
Daar zit natuurlijk veel verschil in. Ik heb een recente offerte van een BMW/Mini garage en die zit net onder €90,-, zal wel ex zijn. Bij een BMW dealer zal je tegenwoordig tussen de €150 en €200 incl zitten, daar zijn geen uniforme prijzen voor afgesproken.

• roland kroes
Puf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Lijkt me ook, maar als die auto buiten het Premium Selection circuit wordt aangeboden, dan moet je wel heel zeker weten wat daarvoor de reden is.
Kan bijvoorbeeld dat de auto getuned is (geweest), of schade heeft gehad die niet conform BMW maatstaf is gerepareerd of niet conform schema of binnen het dealernetwerk is onderhouden. Dan komt de auto niet in aanmerking voor Premium Selection, maar heb je ook geen recht meer op fabrieksgarantie.
Premium Selection is ook een garantie dat er geen rare dingen met de auto zijn gebeurd.
Auto staat te koop met PG bij de dealer. Bouwjaar augustus 2025, met code 07CG verlengde garantie 3 jaar.

Dus fabrieksgarantie tot 8-2028.
Stel ik koop op 1 maart, dan heb ik PG garantie tot 1-2028.

Zijn in principe dezelfde garanties, in hetzelfde tijdvak. Dan kan ik de PG laten vervallen, en wat van de aankoopprijs afdingen, lijkt me.

• Puf

Puf

roland kroes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Auto staat te koop met PG bij de dealer. Bouwjaar augustus 2025, met code 07CG verlengde garantie 3 jaar.

Zijn in principe dezelfde garanties, in hetzelfde tijdvak. Dan kan ik de PG laten vervallen, en wat van de aankoopprijs afdingen, lijkt me.
Kun je proberen, maar de dealer zal waarschijnlijk tegenwerpen dat bij de prijsstelling de fabrieksgarantie al is ingecalculeerd.
Onderhandelruimte hangt er natuurlijk vanaf hoe courant het model en de uitvoering is, en hoe vraag/aanbod in de markt zich verhouden. Bijvoorbeeld... Tijdens COVID en de chiptekorten was er zo goed als geen ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Puf op 27-02-2026 13:14 ]

• roland kroes
Dit inmiddels (telefonisch) bevestigd door BMW .
Toch maar even gebeld .We gaan het zien straks.

• CreativeS
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:08:
Wat moet je met een kinderwagen op een afrit van de snelweg met scherpe bocht? O-)

Het gezond verstand mag hopelijk dicteren dat je niet binnen de bebouwde kom de grenzen opzoekt… maar goed, je weet inderdaad tegenwoordig niets zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 27-02-2026 13:20 ]

• ikbenben
roland kroes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik heb mijn 330i vorige maand gekocht als Premium Selection. Er was toen een promo lopende voor 4 jaar Premium Garantie ipv 2 jaar. Ik heb dus garantie tot 2030 (op een wagen van 28/10/2024).
Misschien moet je eens luisteren of ze hier niets kunnen voor regelen?

• Puf

Puf

ikbenben schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb mijn 330i vorige maand gekocht als Premium Selection. Er was toen een promo lopende voor 4 jaar Premium Garantie ipv 2 jaar. Ik heb dus garantie tot 2030 (op een wagen van 28/10/2024).
Misschien moet je eens luisteren of ze hier niets kunnen voor regelen?
Dat zou helemaal een topdeal zijn. Ingangsdatum PS garantie uitstellen tot afloopdatum fabrieksgarantie. Weet niet hoe realistisch het is, maar "nee" heb je...
Overigens worden reparaties onder de PS garantie - net als de fabrieksgarantie - betaald door BMW NL (volle dochter van BMW AG) en niet door het dealerbedrijf. Alleen in de eerste maand na aflevering is de verkopende dealer verantwoordelijk voor eventuele garantieclaims. Dat is ook de reden dat BMW NL steekproeven uitvoert op de 360° PS aflevercontroles, omdat zij het grootste risico dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 27-02-2026 13:25 ]

• ikbenben
Ik moet er wel bijzeggen dat ik van België ben, ik weet niet of deze promo ook in Nederland was.

• Puf

Puf

ikbenben schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:24:
Ik moet er wel bijzeggen dat ik van België ben, ik weet niet of deze promo ook in Nederland was.
Gedurfde actie van BMW gezien de staat van het wegdek. :+
Of vallen schokdempers niet onder garantie?

[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 27-02-2026 13:27 ]

• ikbenben
Puf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:26:
[...]

_O-

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Das gelukkig voor hun een slijtage onderdeel :+
maargoed, binnenkort gaan de ollanders voor het goede asfalt daar betalen toch? :P

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2026 16:31 ]

PSN

• ephymerous
Mijn F34 is dealeronderhouden, heeft nu 181.000 km, bevalt prima en we zijn voornemens even door te rijden :)

Kunnen ze bij de dealer terugzien of die koelslang en oliefilterhuis zijn vervangen? Of hoort dat dan ook in de auto zelf te staan?

Zo niet dan laat ik het -net als de olie van de automaat- de komende beurt preventief doen, of overdrijf ik dan? :+

Overigens heb ik zelf een onprettig gevoel bij iedere 30.000 km nieuwe olie. Gevoelsmatig zou ik liever iedere 15.000 km olie verversen. Maar misschien is dat de erfenis van jarenlang Alfa rijden :+

[ Voor 56% gewijzigd door ephymerous op 27-02-2026 18:36 ]

XXXVI

• Mr Potato
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-02 21:50
Vraagje voor de gene met een G20/G21 (LCI):

Ik ben onderlaatst wezen kijken naar een 330i, maar ik vond de stoel erg smal in de rugleuning, voelde alsof ik bekneld zat & na een paar minuten had ik al last in m'n rug. Nu lees ik her en der dat je deze breedte kan aanpassen. Kunnen jullie dat bevestigen? De stoel van een 5-serie in de showroom zat duidelijk ruimer. Zou namelijk vreemd zijn dat een BMW dealer dat niet weet.

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
Puf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Dat zou helemaal een topdeal zijn. Ingangsdatum PS garantie uitstellen tot afloopdatum fabrieksgarantie. Weet niet hoe realistisch het is, maar "nee" heb je...
Overigens worden reparaties onder de PS garantie - net als de fabrieksgarantie - betaald door BMW NL (volle dochter van BMW AG) en niet door het dealerbedrijf. Alleen in de eerste maand na aflevering is de verkopende dealer verantwoordelijk voor eventuele garantieclaims. Dat is ook de reden dat BMW NL steekproeven uitvoert op de 360° PS aflevercontroles, omdat zij het grootste risico dragen.
Destijds in DEU ook na afloop fabrieksgarantie, PS gekregen. Ivm chip te kort uitgeweken. Tijdens COVID; wilde graag touchscreen, schrijven op Idrive enz. een auto daar gekocht.
In NLD was dit destijds niet mogelijk op de autos die ik voor ogen had.
In DEU bij BMW dealer; na aflopen fabrieksgarantie (auto was 1jr 4mndn oud en had 3jr garantie) 2+1 actie = 3jr PS erbij.

In NLD nog nooit gezien… uitdaging met claimen indien nodig (en evt zelf voorschieten) neem ik voor lief.

• Puf

Puf

ephymerous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:27:
Mijn F34 is dealeronderhouden, heeft nu 181.000 km, bevalt prima en we zijn voornemens even door te rijden :)

Kunnen ze bij de dealer terugzien of die koelslang en oliefilterhuis zijn vervangen? Of hoort dat dan ook in de auto zelf te staan?

Zo niet dan laat ik het -net als de olie van de automaat- de komende beurt preventief doen, of overdrijf ik dan? :+

Overigens heb ik zelf een onprettig gevoel bij iedere 30.000 km nieuwe olie. Gevoelsmatig zou ik liever iedere 15.000 km olie verversen. Maar misschien is dat de erfenis van jarenlang Alfa rijden :+
Nee, volgens mij wordt enkel regulier onderhoud in de auto geregistreerd.

Als je het preventief vervangen sowieso bij de BMW dealer wilt doen, kun je ook overwegen om gewoon BMW Pechhulp te nemen en te wachten tot hij vanzelf kapot gaat. Je betaalt namelijk sowieso het premium BMW werkplaatstarief. Als je door door de pechhulp naar de dealer wordt gesleept krijg je gratis vervangend vervoer, hotelovernachting in het buitenland etc.
Voor hetzelfde geld gaat het nog 50.000 of 100.000 km mee, dan is het zonde om het nu te doen. Je loopt dan natuurlijk wel de kans dat het op een vervelend moment gebeurt, maar hebt wel de garantie dat je sowieso mobiel blijft en dat je auto terug naar NL wordt gebracht en zo. De voorwaarden van BMW Pechhulp zijn echt best premium.

Een goede reden om het preventief te doen is als je het veel goedkoper kunt laten doen dan bij de dealer, bijv. bij een specialist. Dan kan het lonen.

• ephymerous
Puf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:50:
[...]

Nee, volgens mij wordt enkel regulier onderhoud in de auto geregistreerd.

Als je het preventief vervangen sowieso bij de BMW dealer wilt doen, kun je ook overwegen om gewoon BMW Pechhulp te nemen en te wachten tot hij vanzelf kapot gaat. Je betaalt namelijk sowieso het premium BMW werkplaatstarief. Als je door door de pechhulp naar de dealer wordt gesleept krijg je gratis vervangend vervoer, hotelovernachting in het buitenland etc.
Voor hetzelfde geld gaat het nog 50.000 of 100.000 km mee, dan is het zonde om het nu te doen. Je loopt dan natuurlijk wel de kans dat het op een vervelend moment gebeurt, maar hebt wel de garantie dat je sowieso mobiel blijft en dat je auto terug naar NL wordt gebracht en zo. De voorwaarden van BMW Pechhulp zijn echt best premium.

Een goede reden om het preventief te doen is als je het veel goedkoper kunt laten doen dan bij de dealer, bijv. bij een specialist. Dan kan het lonen.
We zijn voornemens om de dealer zsm te verlaten. De garage om de hoek kan het net zo goed en is nog voordeliger ook. Ik zal de dealer eens bellen of zij weten of ie al eens vervangen is :)

Als het een soort van zekerheid is dat ie kapot gaat dan vervang ik ‘m het liefst preventief. Vooral die slang sta je direct stil. Dat huis drupt denk ik alleen een beetje? Als ik aanstaande zomer met de familie onderweg naar weet ik veel waar strandt ben ik niet te genieten ;)

XXXVI

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mr Potato schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:35:

Ik ben onderlaatst wezen kijken naar een 330i, maar ik vond de stoel erg smal in de rugleuning, voelde alsof ik bekneld zat & na een paar minuten had ik al last in m'n rug. Nu lees ik her en der dat je deze breedte kan aanpassen. Kunnen jullie dat bevestigen? De stoel van een 5-serie in de showroom zat duidelijk ruimer. Zou namelijk vreemd zijn dat een BMW dealer dat niet weet.
Ligt aan de stoelen natuurlijk, ik heb van onderstaande afbeelding alleen 1, 2 en 3, dus helaas niet de lendensteun. Maar je zou met 1 dus de rugleuning kunnen verstellen qua breedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjcrK1AuYbKMuQpB71DmBSjGyqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hMUuQfUfn2Yf9SM6p2C1Jwep.png?f=user_large

• Puf

Puf

ephymerous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:58:
[...]

We zijn voornemens om de dealer zsm te verlaten. De garage om de hoek kan het net zo goed en is nog voordeliger ook.
Dat ze het eventueel zouden kunnen betekent niet per se dat ze het doen (tenzij het een BMW specialist is die het exact conform TIS doet). Bij aanbouwdelen met pakkingen waar vloeistoffen doorheen stromen zoals een OFH is de volgorde en het aanhaalmoment van de boutjes erg belangrijk. Volgens mij moet het inlaatspruitstuk ook worden gedemonteerd. Zowel OFH als spruitstuk zijn van kunststof en krijgen te maken met extreme temperatuurwisselingen e.d. Onzorgvuldige montage of gebruik van niet-originele onderdelen en pakkingen kan leiden tot voortijdig barsten of lekken.

Een B48 motor is ook serieus complex met heel veel kabeltjes, slangetjes, sensoren e.d. die je netjes moet afkoppelen en aan de kant leggen om bij bepaalde gedeeltes te komen. Je wilt ook niet dat men het e.e.a. er tussendoor probeert te wringen.

Ook moet je na het vervangen van het OFH het oliesysteem primen via een specifieke procedure. Anders komt je motor droog zonder olie te staan en is ie total loss.

Zelfs als ze dit allemaal weten, is de kans best aanwezig dat het tóch fout gaat of een stapje wordt overgeslagen als de garage geen toegang heeft tot TIS dat ze stap voor stap door de procedure leidt. Abonnement kost ca. € 2500 per jaar. Dat is veel voor een universele garage "op de hoek" die af en toe een BMW binnenkrijgt. Voor olie verversen of een luchtfilter vervangen hebben ze het niet nodig, dus ROI is waarschijnlijk negatief.

Natuurlijk kan iedere garage het losmaken en vervangen, maar wordt het ook zo zorgvuldig gedaan dat het weer 180k+ meegaat?

Persoonlijk zou ik dat soort dingen toch echt bij een specialist laten doen.

[ Voor 58% gewijzigd door Puf op 27-02-2026 21:20 ]

• CreativeS
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:58:
We zijn voornemens om de dealer zsm te verlaten. De garage om de hoek kan het net zo goed en is nog voordeliger ook.
Goedkoop is vaak duurkoop en duurkoop is vaak goedkoop ;)
Mijn laatste ervaring met 'een garage om de hoek' was dat die sneuzel niet eens een onderstel kon vervangen. Gewoon schokdempers, veren, en wat toplagers... was allemaal zo uitgebreid bij BMW. Never again. Heb ik op vrijdagavond zelf maar de toplagers achter in de goede volgorde gemonteerd.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 22:34

IQM

Mr Potato schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:35:

De stoelen van de 1, 2, 3, 4 series en de aanverwante X'en zijn vergelijkbaar. De 5 serie (en hoger) heeft betere stoelen. Voor mij is een 5 serie zonder comfortstoelen direct een no go.

Dat gezegd hebbende, bij de F20 van mijn vrouw kan de breedte van de M-Sportstoel met een klein knopje aan de voorkant ingesteld worden ook al is de stoel verder hand bediend. Dat is bij de G20/21 niet anders.

• CreativeS
  • Niet online
Oh, een oude E90 met lendesteun en verstelbare zijwangen... ik prijs mij gelukkig :)
De Compact heeft alleen lendesteun in de sportstoelen en de stoelen kunnen helaas niet zo laag als bij de E90, maar dat scheelt al heel veel.

• ephymerous
CreativeS schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Goedkoop is vaak duurkoop en duurkoop is vaak goedkoop ;)
Mijn laatste ervaring met 'een garage om de hoek' was dat die sneuzel niet eens een onderstel kon vervangen. Gewoon schokdempers, veren, en wat toplagers... was allemaal zo uitgebreid bij BMW. Never again. Heb ik op vrijdagavond zelf maar de toplagers achter in de goede volgorde gemonteerd.
Ik ben geen 18 (meer, helaas). Ik stel echt eisen aan zaken. De dealer vind ik echt te duur. In Zwolle hebben we bijv Procar, daar lees ik goede dingen over :)

XXXVI

• CreativeS
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:45:
Ik ben geen 18 (meer, helaas). Ik stel echt eisen aan zaken. De dealer vind ik echt te duur. In Zwolle hebben we bijv Procar, daar lees ik goede dingen over :)
Hmwa, Abraham is al langsgeweest... :+

Ik zeg ook niet dat je bij de dealer moet blijven? Verder doet Pocar veel BMW, die doen wel goede dingen en dat is dus een specialist... maar de 'garage om de hoek' is in mijn ogen vaak de Bosch-garage of Vakgarage of zo. Daar zit niet altijd alle kennis.

• alexbl69
  • Laatst online: 13:06
BMW roept opnieuw honderdduizenden auto's terug om brandgevaar

"De auto's die worden teruggeroepen zijn geproduceerd tussen 9 juni 2022 en 5 december 2025. Het gaat om de modellen i5, 5-series, M5, 7-serie en de i7. De foutieve plaatsing van de bekabeling in de cockpit „kan leiden tot schade aan kabels tijdens het vervangen van het microfilter, met kortsluiting met rook en vervolgens brand tot gevolg”, aldus de publicatie."

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• ephymerous
CreativeS schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Hmwa, Abraham is al langsgeweest... :+

Ik zeg ook niet dat je bij de dealer moet blijven? Verder doet Pocar veel BMW, die doen wel goede dingen en dat is dus een specialist... maar de 'garage om de hoek' is in mijn ogen vaak de Bosch-garage of Vakgarage of zo. Daar zit niet altijd alle kennis.
Hier nog geen Abraham hoor. Maar inmiddels wel 40. Dat voelt al onwerkelijk genoeg. Mijn geest is blijven hangen op 25 :+

Dat ligt dan aan mijn verwoording. Het is hier soort van om de hoek. Twee broers die een erg nette zaak runnen, personeel dat lang blijft, verzorgde werkplaats zonder gekke opsmuk. Lading goede reviews online en van mensen in de buurt :)

Procar is voor mij aan de andere kant Zwolle. Minder gemakkelijk om even naar huis te lopen. Tegelijkertijd wel specialist en ik hoop er niet vaak te komen. Ik zal beiden eens contacten voor een prijs voor bakolie, beurt en die koelslang preventief vervangen :)

Klopt mijn redenatie dat als dat oliefilterhuis kapot gaat je wel even kan doorrijden?

XXXVI

• Speedgeek
@ephymerous ik zou het er niet op gokken. Ik was 500m van mijn werk verwijderd en kon hem praktisch laten uitrollen naar mijn werk.

In de tijd dat ik parkeerde en uit mijn auto was gestapt om er onder te kijken, had zich al een grote plas aan koelvloeistof gevormd onder de auto.

Als je koelwater er zo hard uitloopt duurt het ook niet lang voor er niets meer is om je motor mee te koelen. Ik zou zo spoedig mogelijk een veilige locatie zoeken.

• Puf

Puf

ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Hier nog geen Abraham hoor. Maar inmiddels wel 40. Dat voelt al onwerkelijk genoeg. Mijn geest is blijven hangen op 25 :+

Dat ligt dan aan mijn verwoording. Het is hier soort van om de hoek. Twee broers die een erg nette zaak runnen, personeel dat lang blijft, verzorgde werkplaats zonder gekke opsmuk. Lading goede reviews online en van mensen in de buurt :)

Procar is voor mij aan de andere kant Zwolle. Minder gemakkelijk om even naar huis te lopen. Tegelijkertijd wel specialist en ik hoop er niet vaak te komen. Ik zal beiden eens contacten voor een prijs voor bakolie, beurt en die koelslang preventief vervangen :)

Klopt mijn redenatie dat als dat oliefilterhuis kapot gaat je wel even kan doorrijden?
Check wel even of je de meest recente OE uitvoering van de koelslang krijgt. De eerste drie versies zijn ondeugdelijk, maar kan best zijn dat er nog voorraad ergens ligt.

• ephymerous
Speedgeek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:44:
@ephymerous ik zou het er niet op gokken. Ik was 500m van mijn werk verwijderd en kon hem praktisch laten uitrollen naar mijn werk.

In de tijd dat ik parkeerde en uit mijn auto was gestapt om er onder te kijken, had zich al een grote plas aan koelvloeistof gevormd onder de auto.

Als je koelwater er zo hard uitloopt duurt het ook niet lang voor er niets meer is om je motor mee te koelen. Ik zou zo spoedig mogelijk een veilige locatie zoeken.
Heb je het dan over de slang of dat oliefilterhuis? :)

XXXVI

• Speedgeek
ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Heb je het dan over de slang of dat oliefilterhuis? :)
In beide gevallen eigenlijk. Om verdere schade aan je motor te voorkomen zou ik het risico op oververhitting nooit willen nemen.

• ephymerous
Speedgeek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:27:
[...]

In beide gevallen eigenlijk. Om verdere schade aan je motor te voorkomen zou ik het risico op oververhitting nooit willen nemen.
Nee ik ook zeker niet. Met een slang die scheurt kan ik me voorstellen dat de koelvloeistof enorm snel weg is. Hoe dat OFH kapot gaat weet ik niet. Als dat begint met een drupje lekkage is niet ineens verder scheurt… :)

XXXVI

• Puf

Puf

ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee ik ook zeker niet. Met een slang die scheurt kan ik me voorstellen dat de koelvloeistof enorm snel weg is. Hoe dat OFH kapot gaat weet ik niet. Als dat begint met een drupje lekkage is niet ineens verder scheurt… :)
Externe lekkage begint waarschijnlijk met een drupje, maar dat zul je niet direct merken. Het lekt dan op het warme blok, dus dat verdampt gelijk. Op een gegeven moment kan het dan scheuren. Wat ook vaak voorkomt is dat het niet extern gaat lekken, maar dat de interne scheiding tussen olie- en koelvloeistofkanalen gaat lekken/barst bij de pakking. Er zit namelijk ook een warmtewisselaar op het OFH, dus aan- en afvoerkanalen voor beide vloeistoffen. Dan krijg je dus vermenging waardoor de smering en koelcapaciteit kan afnemen (verstopping in radiateur door mayo). Regelmatig je oliedop (mayonnaise) en kv (peil en helderheid) checken is sowieso verstandig. Je turbo heeft gelukkig een aparte koelkringloop (kleine tank met kv), dus die zal daar minder last van hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 28-02-2026 13:22 ]

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:09:
Externe lekkage begint waarschijnlijk met een drupje, maar dat zul je niet direct merken. Het lekt dan op het warme blok, dus dat verdampt gelijk.
Maar je kan de zoete geur wel degelijk vrij vlot ruiken als het op een schild of het motorblok komt ... alleen besteden zeer weinig mensen daar direct aandacht aan.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 28-02-2026 13:23 ]

• Puf

Puf

CreativeS schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Maar je kan de zoete geur wel degelijk vrij vlot ruiken als het op een schild of het motorblok komt ... alleen besteden zeer weinig mensen daar direct aandacht aan.
Klopt, als je in een garage parkeert wel. In de buitenlucht met wind e.d. kan het wel wat langer duren voordat het opvalt, ook voor een geoefende neus.

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:25:
Klopt, als je in een garage parkeert wel. In de buitenlucht met wind e.d. kan het wel wat langer duren voordat het opvalt, ook voor een geoefende neus.
Je zal wel denken, daar heb je 'm weer... maar ik heb de - meestal - last dat ik alles voel, alles ruik, alles... vaak veel eerder dan anderen :|

• Puf

Puf

snip: minimaal offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2026 22:14 ]

• Tylen
  • Laatst online: 14:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oke na een weekje in de beamer gereden te hebben paar irritatie puntjes. Hopelijk weten jullie een oplossing of codering ervoor 🙈

- Navigatie gaat altijd uit als ik even stop om te tanken tussendoor. Stap ik weer in moet ik paar klikken doen om weer verder te navigeren. Vind djt erg raar.

- De auto rijd altijd in de middelste stand van de luchtvering. Kan nergens vinden hoe ik hem op het standje lager kan laten rijden. Zet ik hem lager is hij de volgende keer weer op midden stand.

- er zit een piep/gong in als je driving assistant aan het staan en hij stopt ernee. Dit is in elke straat hier in het dorp wel een stuk of 3 keer 🙈 (stuurtje word geel op het dashboard).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• CreativeS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L7mJUexddavb6HbJkp-rYsyoMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LckGUMfCkhk6iot3MPdKWfU.png?f=fotoalbum_large

• roland kroes
Toch weer knipperlichten, waarom toch 🤣

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tylen schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:22:
Oke na een weekje in de beamer gereden te hebben paar - er zit een piep/gong in als je driving assistant aan het staan en hij stopt ernee. Dit is in elke straat hier in het dorp wel een stuk of 3 keer 🙈 (stuurtje word geel op het dashboard).
Waarom zou je dit uit willen hebben? Als jij denkt dat de auto stuurt maar dat gaat hij niet doen is het leed niet te overzien.

Maw: de driving assistent pro uitzetten als de auto het zelf niet aankan en daarbuiten lekker aan. Dan heb je nog maar een heel enkele keer dat ie waarschuwt.

Zo rijd ik al 6 jaar heerlijk rond met 90% van de tijd de assistent aan.

Wat ook werkt is om zelf iets meer mee te sturen zodat hij minder vaak uitvalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 28-02-2026 19:14 ]

• Tylen
  • Laatst online: 14:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eagle Creek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Waarom zou je dit uit willen hebben? Als jij denkt dat de auto stuurt maar dat gaat hij niet doen is het leed niet te overzien.

Maw: de driving assistent pro uitzetten als de auto het zelf niet aankan en daarbuiten lekker aan. Dan heb je nog maar een heel enkele keer dat ie waarschuwt.

Het is niet de normale geluidsignaal maar een iets andere die ik uit wil. Als ik in het dorp gewoon netjes op de acc rijd (ja ik rijd 100% op de acc) en op de weg staat een paaltje hoor je “piep”. Terwijl er niets aan de hand is. De weg loopt flauw om het paaltje heen. En ja, ik stuur zelf dan. Zal het eens filmen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• timbak02
Eagle Creek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Ik vind DAP super fijn echter mis ik wel een indicatie op het stuur wanneer sturen is overgenomen door DAP. Je ziet wel die indicatie van een groen stuurtje in het digitale instrumenten cluster, maar je hebt ook nog twee mooie groene leds op het stuur. Ik denk soms dat het sturen is overgenomen maar zie dan dan het stuurtje niet groen is. Ik snap niet waarom die 2 leds niet groen worden bij volledig rijden onder DAP. Volgens mij worden ze alleen groen als je gebruikt maakt van het automatisch inparkeren en achteruitrijhulp.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 22:34

IQM

CreativeS schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:22:
Je zal wel denken, daar heb je 'm weer... maar ik heb de - meestal - last dat ik alles voel, alles ruik, alles... vaak veel eerder dan anderen :|
Herken ik helemaal. Zo luister ik regelmatig naar de motor met de motorkap open. Ben ooit een keer naar de garage gegaan omdat ik een soort 'suis' hoorde bij de dynamo. Toen de monteur een sleutel op de bout van de poelie legde brak de kop gelijk af. Was wel een klusje om de rest van de bout eruit te krijgen maar als dit onderweg gebeurd was...
En ik merk het ook direct als het oliepeil van de automaatbak na een verversing te laag is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tylen schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Het is niet de normale geluidsignaal maar een iets andere die ik uit wil. Als ik in het dorp gewoon netjes op de acc rijd (ja ik rijd 100% op de acc) en op de weg staat een paaltje hoor je “piep”. Terwijl er niets aan de hand is. De weg loopt flauw om het paaltje heen. En ja, ik stuur zelf dan. Zal het eens filmen.
Ben benieuwd :)

Pagina: 1 ... 393 394 Laatste