uit nieuwsgierigheid een Aviloo Soh meting laten doen bij mijn 320e uit 2021 met 67dkm waarvan 23k elektrisch. Ik vermoed dat de eerste eigenaar wat minder zuinig met de accu is omgesprongen. Een resultaat van 88,1 procent vind ik niet om over naar huis te schrijven. En daar ben ik afgelopen twee jaar zo voorzichtig geweest….. Celspanning is wel keurig overal. Wat adviseren jullie? Doorrijden, terug naar een simpele benzine G21 (met kleine EV als tweede auto) of inruilen op een jongere X1 25e. De vrouw vind een SUV fijner en er moet een caravan van 1500 kg achter kunnen. Volledig elektrisch lijkt me voor de vakanties nog wel een marteling. Jonge X1 zal nog goede Soh hebben, tegenwoordig 8 jaar garantie op de HV-accu.
Als twee verschillende auto’s haalbaar zijn lijkt me dat altijd de beste keus. Gebruik het juiste gereedschap voor de klus en dan heb je bijna nooit last van de nadelen.
Werkt bij jullie CarPlay nog goed sinds iOS 27? Hij connect wel, kan ook bellen en hoor Flitsmeister, maar kan CarPlay zelf niet zien. Dus ook mijn contacten niet. Als ik op het CarPlay of telefoon knopje klik op het touchscreen gebeurt er niets. Maar Flitsmeister meldingen en telefoonoproepen komen dus wel door.
Las hierboven een post om ‘assistentie met connectiviteit’ in de wifi instellingen uit te zetten, maar dat bood geen soulaas. Gaat in dit geval om een iPhone 17 pro in combinatie met een G20 uit 2025 (iDrive 8.5).
Vriendin haar telefoon met iOS 26 werkte wel gewoon dus is niet dat er in de BMW wat is veranderd.
Las hierboven een post om ‘assistentie met connectiviteit’ in de wifi instellingen uit te zetten, maar dat bood geen soulaas. Gaat in dit geval om een iPhone 17 pro in combinatie met een G20 uit 2025 (iDrive 8.5).
Vriendin haar telefoon met iOS 26 werkte wel gewoon dus is niet dat er in de BMW wat is veranderd.
[ Voor 8% gewijzigd door Kartmans1 op 26-09-2026 16:46 ]
Weet je zeker dat hij via CarPlay verbindt en niet via een "normale" Bluetooth verbinding? Heb je de standaard-suggesties al geprobeerd? (Het systeem opnieuw opstarten door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden totdat het scherm uit gaat. Telefoon rebooten. De pairing verwijderen uit de telefoon en de auto en opnieuw pairen.)Kartmans1 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:44:
Werkt bij jullie CarPlay nog goed sinds iOS 27? Hij connect wel, kan ook bellen en hoor Flitsmeister, maar kan CarPlay zelf niet zien. Dus ook mijn contacten niet. Als ik op het CarPlay of telefoon knopje klik op het touchscreen gebeurt er niets. Maar Flitsmeister meldingen en telefoonoproepen komen dus wel door.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Ja issual suspects al gedaan. Lees er online ook de nodige klachten over. Dus lijk niet de enige. Wellicht even wachten tot de volgende iOS update.TommieW schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:17:
[...]
Weet je zeker dat hij via CarPlay verbindt en niet via een "normale" Bluetooth verbinding? Heb je de standaard-suggesties al geprobeerd? (Het systeem opnieuw opstarten door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden totdat het scherm uit gaat. Telefoon rebooten. De pairing verwijderen uit de telefoon en de auto en opnieuw pairen.)
Auto beetje aan het leren kennen. Vandaag eerste poetsbeurt om de oude eigenaar te verwijderen.
Vallen wel wat dingen op ben benieuwd of het lci gedrag is.
Auto gaat gewoon echt op slot als ik wegloop. Stond bij deide aan maar 530 ging niet dicht. 545 bij de achterbak gaat die al automatisch op slot.
545 gaat tot 3k toeren op electrisch 530 tot 4k.
545 zijn knipperlichten bijna niet horen.
Auto gaat gewoon echt op slot als ik wegloop. Stond bij deide aan maar 530 ging niet dicht. 545 bij de achterbak gaat die al automatisch op slot.
Poeh, 23K elektrisch is best veel op 67K km. Mijn G31 530e LCI is ook van 2021 heeft net vandaag de 23K elektrisch km aangetikt op dik 156K km. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze PHEV als BEV gereden en dat is niet goed voor een PHEV.Civic09 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:25:
uit nieuwsgierigheid een Aviloo Soh meting laten doen bij mijn 320e uit 2021 met 67dkm waarvan 23k elektrisch. Ik vermoed dat de eerste eigenaar wat minder zuinig met de accu is omgesprongen. Een resultaat van 88,1 procent vind ik niet om over naar huis te schrijven. En daar ben ik afgelopen twee jaar zo voorzichtig geweest….. Celspanning is wel keurig overal. Wat adviseren jullie? Doorrijden, terug naar een simpele benzine G21 (met kleine EV als tweede auto) of inruilen op een jongere X1 25e. De vrouw vind een SUV fijner en er moet een caravan van 1500 kg achter kunnen. Volledig elektrisch lijkt me voor de vakanties nog wel een marteling. Jonge X1 zal nog goede Soh hebben, tegenwoordig 8 jaar garantie op de HV-accu.
Het wordt wel makkelijker om volledig elektrisch op vakantie te gaan maar ik rij in vakanties zo'n beetje 90-95% op benzine. Ook mede omdat de prijs per kWh erg hoog is vergeleken met de prijs van een liter benzine. Nog even los van het feit dat opladen vaak wel een uitdaging is. Kan niet altijd vlak bij het verblijf.
Als de vrouw een SUV fijner vindt: neem een X1 25e
De dingen die je beschrijft herken ik ook bij mijn G31 530e LCI dus ik denk dat het LCI dingetjes zijn. Al begrijp ik niet wat je precies bedoelt met elektrisch tot 3k of 4k toeren. Bij mij zie ik een schaalverdeling in blauw van bijv. max 40 in ECO en max 60 in elektrisch.NLKornolio schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:17:
Tsja, wat is veel/weinig? Wij rijden 40dkm per jaar waarvan de helft elektrisch met de PHEV.IQM schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:54:
[...]
Poeh, 23K elektrisch is best veel op 67K km. Mijn G31 530e LCI is ook van 2021 heeft net vandaag de 23K elektrisch km aangetikt op dik 156K km. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze PHEV als BEV gereden en dat is niet goed voor een PHEV.
Zit op de 91% elektrisch met mijn X5 50e, waar moet ik mij zorgen over maken?IQM schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:54:
[...]
Poeh, 23K elektrisch is best veel op 67K km. Mijn G31 530e LCI is ook van 2021 heeft net vandaag de 23K elektrisch km aangetikt op dik 156K km. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze PHEV als BEV gereden en dat is niet goed voor een PHEV.
Dan gebruik je 91% van de tijd max 40% van het volledige vermogen?Pepppie schreef op zondag 27 september 2026 @ 07:48:
[...]
Zit op de 91% elektrisch met mijn X5 50e, waar moet ik mij zorgen over maken?
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Of 100% electrisch vermogen of 0% ice vermogen.Het Fantoom schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:21:
[...]
Dan gebruik je 91% van de tijd max 40% van het volledige vermogen?
En je kan 145Kmpu elektrisch. (X5 45e). Dus ice heb je niet altijd nodig.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb zelf ook de X5 50e, en rij buiten de snelweg vrijwel enkel elektrisch. Zit ook boven de 80%.Het Fantoom schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:21:
[...]
Bedenk dat de 50e zo'n 200 direct beschikbare elektrische pk's heeft. Dat is binnen Nederland zelfs overkill.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Iemand ervaring met het uitcoderen van Neutral Idle Control (het ontkoppelen van de automaat bij stilstand)?
Het kan met xhp maar om alleen daarvoor dat hele pakket te kopen gaat me wat ver.
Het kan met xhp maar om alleen daarvoor dat hele pakket te kopen gaat me wat ver.
Ik weet niet wat de verdere degradatie zal zijn, maar dat zal niet lineair afnemen neem ik aan. Voor mij persoonlijk (rij zelf een G21 330E) zou puur een een SoH van 88,9% geen reden zijn om een andere auto te overwegen.Civic09 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:25:
De accu is t.o.v. het moment dat ie uit de fabriek kwam rollen en nu een kilometer of 5 aan range kwijtgeraakt. En feitelijk nog minder want ik denk dat je in het beste geval na 5 jaar op een SoH van 95% zou kunnen zitten , gaat dat echt het verschil maken voor de dagelijkse ritjes?
Iets van 200pk ja.. heb nooit het gevoel dat het te weinig is.Het Fantoom schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:21:
[...]
En klopt; ik doe niet aan sprintjes enzo
Als ik een sprintje wil doen is de ice altijd koud. Dan is wel een nadeel van een phev.Pepppie schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:36:
[...]
Iets van 200pk ja.. heb nooit het gevoel dat het te weinig is.
En klopt; ik doe niet aan sprintjes enzo
Begreep juist (van de dealer) dat de ICE net zo snel op bedrijfstemperatuur is als normaal (en ook blijft), omdat hij dan ieder moment bij kan springen. Zou zomaar marketingpraat kunnen zijnTylen schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:05:
[...]
Als ik een sprintje wil doen is de ice altijd koud. Dan is wel een nadeel van een phev.
Scroll anders eens terug naar begin juli dit jaar. Toen waren er wat posts over (oa. van remmuz) Ik weet niet meer precies bij hoeveel km maar ik dacht dat het ergens rond de 60K km elektrisch gereden dat één van de HV accucellen het begeven had. Probleem is dat als er één stuk gaat je niets meer elektrisch kunt. Het kostte ongeveer € 2.300,- om een cel te vervangen.Pepppie schreef op zondag 27 september 2026 @ 07:48:
Zit op de 91% elektrisch met mijn X5 50e, waar moet ik mij zorgen over maken?
snip: AI dump
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 27-09-2026 19:06 ]
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
Ik had ook de accu defect van mijn G21 330e met 113dkm, net een half jaar en 13dkm buiten de garantie... Gewoon domme pech omdat 1 cell stuk is gegaan want dat zou natuurlijk nog niet moeten gebeuren. Uit mijn hoofd ~45dkm electrisch gereden. Reparatie was ~3000,- en de range is ook gelijk weer verbeterd. Het is gewoon altijd een risico met accu's, valt er 1 cell om dan ben je gewoon aan de beurt. De garantieperiode is de enige die je kan redden, er zijn merken die gewoon 8 jaar geven op PHEV accu's (BMW dus helaas niet).IQM schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:11:
[...]
Scroll anders eens terug naar begin juli dit jaar. Toen waren er wat posts over (oa. van remmuz) Ik weet niet meer precies bij hoeveel km maar ik dacht dat het ergens rond de 60K km elektrisch gereden dat één van de HV accucellen het begeven had. Probleem is dat als er één stuk gaat je niets meer elektrisch kunt. Het kostte ongeveer € 2.300,- om een cel te vervangen.
ICE is wel snel op temperatuur, maar bij de eerste sprint zal deze nog koud zijn. En juist als de motor koud is wil je deze niet zwaar gaan belasten door sprintjes te trekken.Pepppie schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:14:
[...]
Begreep juist (van de dealer) dat de ICE net zo snel op bedrijfstemperatuur is als normaal (en ook blijft), omdat hij dan ieder moment bij kan springen. Zou zomaar marketingpraat kunnen zijn
Ik probeer het altijd zo uit te kienen dat ik met een rustige, constante snelheid kan rijden op het moment dat de ICE start.
De ICE wordt in ieder geval niet voorverwarmd of op temperatuur gehouden.
Ja precies, zo doe ik het ook. Als hij bijspringt, is het meestal op de snelweg (langere rit), omdat de accu dan leeg is. Lijkt mij toch (of ben ik erg naïef?) dat de auto dat aan ziet komen (accu die leegraakt) en dat hij dan daarop gaat voorsorteren met de motor?remmuz schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:49:
[...]
ICE is wel snel op temperatuur, maar bij de eerste sprint zal deze nog koud zijn. En juist als de motor koud is wil je deze niet zwaar gaan belasten door sprintjes te trekken.
Ik probeer het altijd zo uit te kienen dat ik met een rustige, constante snelheid kan rijden op het moment dat de ICE start.
De ICE wordt in ieder geval niet voorverwarmd of op temperatuur gehouden.
@IQM maar dat zou betekenen dat het accupack een dergelijke afstand niet aan kan. Mijn vorige 45e ging vaker leeg (kleiner pakket) en daardoor vaker op de ICE gereden, maar nooit problemen mee gehad in 160k kilometers. Weet vrij zeker dat ik elektrisch meer dan 60k kilometers heb gereden. Dus probeer te begrijpen wat er dan niet goed zou zijn
Het is ook precies wat @Woutertt hierboven aangeeft: gewoon domme pech. Het feit dat je met je vorige 45e meer op de ICE gereden hebt is zeker niet slecht. Sterker nog, ik denk dat dat ook precies de bedoeling van een PHEV is. Je moet hem niet als EV rijden. Daar heeft Marcel van Renselaar laatst nog iets over gezegd op Autoweek.Pepppie schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:06:
[...]
@IQM maar dat zou betekenen dat het accupack een dergelijke afstand niet aan kan. Mijn vorige 45e ging vaker leeg (kleiner pakket) en daardoor vaker op de ICE gereden, maar nooit problemen mee gehad in 160k kilometers. Weet vrij zeker dat ik elektrisch meer dan 60k kilometers heb gereden. Dus probeer te begrijpen wat er dan niet goed zou zijn
Gebruik in de regel alleen op de snelweg de ICE.Pepppie schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:06:
[...]
Ja precies, zo doe ik het ook. Als hij bijspringt, is het meestal op de snelweg (langere rit), omdat de accu dan leeg is. Lijkt mij toch (of ben ik erg naïef?) dat de auto dat aan ziet komen (accu die leegraakt) en dat hij dan daarop gaat voorsorteren met de motor?
In dat geval schakel ik de ICE een km of 3 voordat ik bij de snelweg kom al in, zodat de motor op bedrijfstemperatuur kan komen. Met de snelheden die we in Nederland mogen rijden red je het daar makkelijk mee.
Ga ook wel eens hier vlak over de grens de Autobahn op, dan zorg ik dat de motor wat beter opgewarmd is
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Zeer herkenbaar. Ik vertrek naar vakantie met een volle accu en meestal hangt ie pas bij terugkomst weer aan de laadpaal. Tarieven zijn idioot, laden kon afgelopen zomer op 2km lopen van het huisje voor 90ct/kWh. Dan stimuleer je elektrisch rijden niet echt.IQM schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:54:
[...]
Het wordt wel makkelijker om volledig elektrisch op vakantie te gaan maar ik rij in vakanties zo'n beetje 90-95% op benzine. Ook mede omdat de prijs per kWh erg hoog is vergeleken met de prijs van een liter benzine. Nog even los van het feit dat opladen vaak wel een uitdaging is. Kan niet altijd vlak bij het verblijf.
Als de vrouw een SUV fijner vindt: neem een X1 25e
Nadeel vind ik wel dat het ding dan niet gewoon 100% van de tijd op benzine rijdt, maar telkens de accu laadt tot 8% ofzo en dan weer een stukje op de accu gaat rijden. Dan flippert je ICE de hele tijd aan/uit, incl een gigantisch verbruik om de accu op te laden. Ik kwam daar sommige ritjes op 12l/100km uit omdat het ding zo fanatiek aan het laden was. Als ie gewoon de accu even had uitgeschakeld was dat allicht zuiniger geweest.
Overigens merk je met een lege accu wel dat 184pk op een volgeladen auto die van zichzelf al twee ton weegt, echt te mager is.
Ik rij 'm hier ook deels als BEV, zo komt het nou eenmaal uit met woon-werkverkeer. Zit op iets van 40% elektrisch. Toen ik 'm kost was het nog geen 10% elektrisch.
Misschien kan protool dat?ewrz schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:25:
Iemand ervaring met het uitcoderen van Neutral Idle Control (het ontkoppelen van de automaat bij stilstand)?
waarom zou je trouwens doen?
Afgelopen juni was mijn auto bij BMW voor de APK waar die zonder problemen door gekomen is, maar er was kleine slijtage te zien aan de multiriem. Ook een offerte ervoor gekregen, maar omdat ik zelf niet vies ben om dingen zelf te doen, alles bij elkaar gekocht en besloten het zelf te doen. Ook stond het vervangen van de o-ringen op de planning van de turbo's en charge pipes en leeghalen en controleren van de catch can.
Afgelopen weekend was het dan zo ver.
Eerst de oppervlakkige dingen verwijderd, zoals de lucht filters, carbon struct bar en alvast de eerste charge pipe. Waarvan de bout los niet helemaal vastzat van de charge pipe en de pijp van de intake naar de turbo zat ook niet helemaal lekker.
:strip_exif()/f/image/8NzmHaNMfR4uLIfHjPXYRBLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de multiriem verwijderd en de spanner om vervolgens de rollers gedaan en de rollers vervangen. Hieronder de rollers verwijderd.
:strip_exif()/f/image/6qwbxd5XiVXJ1XWaLrrHVaBF.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/PsNEuoJhe8QAV0ZgCVGYQGg6.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste roller, later nog het kapje erop gezet.
:strip_exif()/f/image/Y9L1xSAxoLjfeeSJ6mgLcpz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen kwam de spanner weer aan de orde maar je komt er zelf net niet lekker bij door de leidingen van de oliekoeler. Dus de bout in het schroefdraad krijgen was nog een behoorlijke klote klus, maar hij zit!
:strip_exif()/f/image/AjyIxAXwXIybnJu3UhRPFb1R.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens multiriem weer terug, en de o-ringen vervangen van de turbo voor cilinder 4-6 en de charge pipes. En nog even gekeken hoe de turbo voor cilinder 1-3 eruit ziet, daarvan is namelijk bekend dat die na een tijdje gaat lekken via de o-ring, maar die ziet er eigenlijk nog best goed uit. Deze staat nog op de planning, maar daarvoor moet de auto toch echt op de brug.
:strip_exif()/f/image/J4dgji43pgtMEP992upSMBi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de catch can bekeken, zat heel klein beetje olie in, maar zag er verder goed uit, daarna weer alles goed dicht en vast terug gebouwd en klaar
Afgelopen weekend was het dan zo ver.
Eerst de oppervlakkige dingen verwijderd, zoals de lucht filters, carbon struct bar en alvast de eerste charge pipe. Waarvan de bout los niet helemaal vastzat van de charge pipe en de pijp van de intake naar de turbo zat ook niet helemaal lekker.
:strip_exif()/f/image/8NzmHaNMfR4uLIfHjPXYRBLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de multiriem verwijderd en de spanner om vervolgens de rollers gedaan en de rollers vervangen. Hieronder de rollers verwijderd.
:strip_exif()/f/image/6qwbxd5XiVXJ1XWaLrrHVaBF.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/PsNEuoJhe8QAV0ZgCVGYQGg6.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste roller, later nog het kapje erop gezet.
:strip_exif()/f/image/Y9L1xSAxoLjfeeSJ6mgLcpz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen kwam de spanner weer aan de orde maar je komt er zelf net niet lekker bij door de leidingen van de oliekoeler. Dus de bout in het schroefdraad krijgen was nog een behoorlijke klote klus, maar hij zit!
:strip_exif()/f/image/AjyIxAXwXIybnJu3UhRPFb1R.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens multiriem weer terug, en de o-ringen vervangen van de turbo voor cilinder 4-6 en de charge pipes. En nog even gekeken hoe de turbo voor cilinder 1-3 eruit ziet, daarvan is namelijk bekend dat die na een tijdje gaat lekken via de o-ring, maar die ziet er eigenlijk nog best goed uit. Deze staat nog op de planning, maar daarvoor moet de auto toch echt op de brug.
:strip_exif()/f/image/J4dgji43pgtMEP992upSMBi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de catch can bekeken, zat heel klein beetje olie in, maar zag er verder goed uit, daarna weer alles goed dicht en vast terug gebouwd en klaar
BMW Coderen? Stuur een DM!
Vind het irritant dat hij niet direct oppakt bij wegrijden zoals oudere automaten wel deden. Bovendien een hoop onnodige extra cycli op de verantwoordelijke koppeling. Net als de start-stop voor de motor zit het er alleen maar op voor de WLTP test.sjaak81 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:52:
[...]
Misschien kan protool dat?
waarom zou je trouwens doen?
Snap helemaal wat je zegt (en ook dank voor de link!), alleen de auto staat gewoon standaard in de hybride-modus (deed ik ook bij de 45e al) en kiest dus zelf om alles elektrisch te doen. Dan zou je denken; dat moet goed zijn. Zal toch BMW nog eens mailen hierover.IQM schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:32:
[...]
Het is ook precies wat @Woutertt hierboven aangeeft: gewoon domme pech. Het feit dat je met je vorige 45e meer op de ICE gereden hebt is zeker niet slecht. Sterker nog, ik denk dat dat ook precies de bedoeling van een PHEV is. Je moet hem niet als EV rijden. Daar heeft Marcel van Renselaar laatst nog iets over gezegd op Autoweek.
als je zo'n persoon bent die perse wil sprinten gewoon altijd in sport stand rijden dan.Tylen schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:05:
[...]
Als ik een sprintje wil doen is de ice altijd koud. Dan is wel een nadeel van een phev.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bij welke KM stand is dit?FabiandJ schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:00:
Afgelopen juni was mijn auto bij BMW voor de APK waar die zonder problemen door gekomen is, maar er was kleine slijtage te zien aan de multiriem. Ook een offerte ervoor gekregen, maar omdat ik zelf niet vies ben om dingen zelf te doen, alles bij elkaar gekocht en besloten het zelf te doen. Ook stond het vervangen van de o-ringen op de planning van de turbo's en charge pipes en leeghalen en controleren van de catch can.
Ik sta op 85.000km de auto zelf is inmiddels 10 jaar oud.
Jij rijd een G31 met B48 dat is heel wat anders dan mijn F80 M3, we hebben ook nog een G31 LCI met B48 uit 2020 er daar staat ook pas 72.000km op.
[ Voor 26% gewijzigd door FabiandJ op 28-09-2026 12:10 ]
BMW Coderen? Stuur een DM!
Nou het is officieel, deze jongen is geen BMW rijder meer!
Was wel even wennen op weg naar huis hoor. Knipperlicht gebruiken, niet meer afsnijden, afstand houden...
Was wel even wennen op weg naar huis hoor. Knipperlicht gebruiken, niet meer afsnijden, afstand houden...
Waarom en wanneer zou je met een phev op de ice rijden als je het kan redden op de accu?
Om, als je niet kan opladen, een ander deel van een toekomstig stukje rijden het electrisch ook te halen. Dat je het kan halen betekent niet dat dat de beste optie is.DeBaroN schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:14:
Waarom en wanneer zou je met een phev op de ice rijden als je het kan redden op de accu?
Op de snelweg. Ook als ik het met enkel elektrisch wel zou kunnen halen.DeBaroN schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:14:
Het verbruik is dan dermate hoog dat ik het elektrisch deel wil ontzien en de B58 de kans geef een beetje in conditie te blijven
De specifieke voordelen van het elektrisch rijden (geen motorgeluid, soepel optrekken) zijn op de snelweg toch niet zo relevant.
In Denemarken heb ik na wat zoeken heel vaak kunnen laden net buiten het park tegen € 0,35 per kWh. Dat was heel mooi. Maar in Tsjechië, Duitsland of Frankrijk betaal je minstens het dubbele (of nog meer) en dan is benzine gewoon goedkoper.Pannencouque schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:45:
Zeer herkenbaar. Ik vertrek naar vakantie met een volle accu en meestal hangt ie pas bij terugkomst weer aan de laadpaal. Tarieven zijn idioot, laden kon afgelopen zomer op 2km lopen van het huisje voor 90ct/kWh. Dan stimuleer je elektrisch rijden niet echt.
Nadeel vind ik wel dat het ding dan niet gewoon 100% van de tijd op benzine rijdt, maar telkens de accu laadt tot 8% ofzo en dan weer een stukje op de accu gaat rijden. Dan flippert je ICE de hele tijd aan/uit, incl een gigantisch verbruik om de accu op te laden. Ik kwam daar sommige ritjes op 12l/100km uit omdat het ding zo fanatiek aan het laden was. Als ie gewoon de accu even had uitgeschakeld was dat allicht zuiniger geweest.
Overigens merk je met een lege accu wel dat 184pk op een volgeladen auto die van zichzelf al twee ton weegt, echt te mager is.
Ik rij 'm hier ook deels als BEV, zo komt het nou eenmaal uit met woon-werkverkeer. Zit op iets van 40% elektrisch. Toen ik 'm kost was het nog geen 10% elektrisch.
Wat betreft het bijladen en gelijk weer leegtrekken. Daarvoor gebruik ik heel vaak de Sport stand. Dan slaat de motor niet af maar blijft hij bij afremmen enzo wel de accu opladen. En je hebt -mits voldoende acculading- ook een elektroboost indien nodig. Bij wwv rij ik in één stand maar als mijn vrouw rijdt of op vakantie wissel ik best vaak van stand. (Ben ik eigenlijk best eigenwijs in.
Over vakantie gesproken, in Luxemburg stad heb ik voor het eerst ervaren dat de auto bij het binnenrijden van het centrum zelf besloot in EV mode te gaan. Had ik nog niet eerder meegemaakt.
En ik ben het met je eens dat 184pk niet veel over heeft als we met 5 personen, bagage en dakkoffer in de het buitenland rijden. Daarom probeer ik minimaal 8-10km elektrisch bereik in de accu te hebben voor de elektroboost. Heb wel gedacht aan chippen maar ik ben er nog niet uit of ik dat laat doen.
Nou tabee dan maar hè...TheBrut3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:22:
(we zien je over een tijdje wel weer terug denk ik.)
Ooh, wat is het geworden?TheBrut3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:22:
Nou met deze omschrijving:
In iedergeval ook geen Mercedes.TheBrut3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:22:
* Bommes rent
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Het meest verkopende model in Europa... Een Renault Clioroland kroes schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:38:
Ooh, wat is het geworden?
Ja, ik weet het niet in lijn met de M140i en de i30N daarvoor. Echter ik wilde gewoon wat goedkoper in gebruik en snelheid hoefde ook niet echt meer, 90+% was/is woon-werk. BMW heeft ook geen opvolger voor de M140i gemaakt om nog eens lekker voor te sparen, dan maar maandelijks wat meer in de aandelen.
Tegenwoordig kan dat met elk merk... ligt meer aan de luie h**d achter het stuur. Ben zelfs soms de enige in de rij die knippert. Maar goed, toch fijn dat iemand zo'n flauw grapje toch eens kan maken.Bommes schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:29:
[...]
Nou met deze omschrijving:
[...]
In iedergeval ook geen Mercedes.
* Bommes rent
* CreativeS blijft gewoon staan.
Omdat het een flauw grapje is wat ik ongeveer dagelijks hoor van collega’s en vrienden let ik er onbewust veel op en ongeacht het merk lijkt de helft van de weggebruikers ze niet te gebruiken op momenten dat het wel handig zou zijn…CreativeS schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:37:
[...]
Tegenwoordig kan dat met elk merk... ligt meer aan de luie h**d achter het stuur. Ben zelfs soms de enige in de rij die knippert. Maar goed, toch fijn dat iemand zo'n flauw grapje toch eens kan maken.
* CreativeS blijft gewoon staan.
Ik antwoord altijd maar met wat zelfspot: “ik gebruik ze wel want heb je enig idee wat die dingen wel niet hebben gekost op de BMW optielijst?”
Links wanneer je harder rijd als 110km. Recht wanneer die harder rijdt dan x1000 toeren. Had verwacht dat die beide op 40 x1000 toeren zou staan. 545e gaat stukken sneller boven de 3k toeren.IQM schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:54:
[...]
Als de vrouw een SUV fijner vindt: neem een X1 25e![]()
[...]
De dingen die je beschrijft herken ik ook bij mijn G31 530e LCI dus ik denk dat het LCI dingetjes zijn. Al begrijp ik niet wat je precies bedoelt met elektrisch tot 3k of 4k toeren. Bij mij zie ik een schaalverdeling in blauw van bijv. max 40 in ECO en max 60 in elektrisch.
Idem hier... "Ik ben zo blij dat de eerste eigenaar deze dure optie heeft aangevinkt! Dan zal ik ze gebruiken ook!". Dan zie je ze soms kijken: "kak, grapje werkt niet".DNN!S schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:43:
Ik antwoord altijd maar met wat zelfspot: “ik gebruik ze wel want heb je enig idee wat die dingen wel niet hebben gekost op de BMW optielijst?”
Of eh...
:strip_exif()/f/image/Prt7cJxAlkbgXUk8wqEcMH8j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was vandaag in de Ziggo Dome voor een rondleiding en dan parkeer je natuurlijk in de P-Dome ipv P4/P5... ondanks de best wel hoge onderhoudskosten de laatste tijd... het blijft mijn gebakje!
Hier valt overigens goed te zien dat het onderstel (Bilstein B12 Sportline) inmiddels na ruim 100.000km langzamerhand aan vervanging toe is. Voorkant komt steeds lager te liggen. Planning is begin volgend jaar de ST XTA met lichtgrijze veren (Light grey / RAL: 7035) te laten monteren.
In ander nieuws: de E46/5 Compact van 23 jaar oud vandaag ook weer gekeurd, weer helemaal schone APK.
Daarin is een B58 hetzelfde als de N55. Tot de 3.000 toeren relaxed op het koppel rijden en boven de 3.000 toeren gaat de beer los. (Dat mis ik heel erg van mijn oude N55.)NLKornolio schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:32:
[...]
545e gaat stukken sneller boven de 3k toeren.
Ik meld altijd dat de dealer nog voor aflevering de richtingaanwijzervloeistof voor me heeft aangevuld.DNN!S schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:43:
[...]
Omdat het een flauw grapje is wat ik ongeveer dagelijks hoor van collega’s en vrienden let ik er onbewust veel op en ongeacht het merk lijkt de helft van de weggebruikers ze niet te gebruiken op momenten dat het wel handig zou zijn…
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van de solenoids icm kleppenhuis van een ZF6 automaat?
Welke klachten had je en heeft het geholpen?
Kan dit gedaan worden zonder een gehele automaatrevisie?
En wat koste het
Welke klachten had je en heeft het geholpen?
Kan dit gedaan worden zonder een gehele automaatrevisie?
En wat koste het
CreativeS schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:47:
[Afbeelding]
Ik was vandaag in de Ziggo Dome voor een rondleiding en dan parkeer je natuurlijk in de P-Dome ipv P4/P5... ondanks de best wel hoge kosten de laatste tijd... het blijft mijn gebakje!
offtopic:
Totaal offtopic... wat een prijzen daar in P-Dome...
Totaal offtopic... wat een prijzen daar in P-Dome...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
BMW heeft de 2026 eindsprint ingezet. Zojuist kwam ik erachter dat Navigatie update Europe LIVE 2026-4 beschikbaar is.
Helaas blijven de oudere systemen zoals NBT (2025) en MOVE (2024) achter...
[ Voor 14% gewijzigd door IQM op 29-09-2026 21:24 ]
NBT EVO heeft recent 2026-2 gehad.IQM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:09:
BMW heeft de 2026 eindsprint ingezet. Zojuist kwam ik erachter dat Navigatie update Europe LIVE 2026-4 beschikbaar is.
NBT EVO is al weer een generatie nieuwer, Onze F20 heeft nog de oudere.Puf schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:15:
NBT EVO heeft recent 2026-2 gehad.
Ben bang dat de reguliere 3 een beetje uit de markt wordt geprijsd door de i3.
Als je straks een snelle i3 kan halen voor de prijs van een instap 3 en uiteindelijk een elektrische M3 voor de prijs van de M350i... Dan is de brandstof versie niet heel aantrekkelijk meer.
Als je straks een snelle i3 kan halen voor de prijs van een instap 3 en uiteindelijk een elektrische M3 voor de prijs van de M350i... Dan is de brandstof versie niet heel aantrekkelijk meer.
Voor jou persoonlijk misschien vervelend, maar op macroniveau is dit natuurlijk een louter positieve ontwikkeling.TheBrut3 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:34:
Eerst was de klacht dat EVs te duur zijn, nu is de klacht dat EVs te goedkoop zijn.TheBrut3 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:34:
Signatures zijn voor boomers.
En dat is in Nederland natuurlijk helemaal een ding ivm de BPM. En dan nog eens de pseudo eindheffing. Ik vermoed dat >90% een i3 gaat worden.TheBrut3 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:34:
Schitterende samenstelling! Zo zou ik hem ook zoeken.DeBaroN schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:52:
Eindelijk na 4mnd zoeken, de juiste gevonden.
Volgende week ophalen.
Behoorlijke upgrade tov de F31.
Heb op moment maar 1 foto.[Afbeelding]
Er zullen ongetwijfeld landen zijn zonder BPM en/of goede laadinfrastructuur waar de ploffer wel goed zal verkopen.TheBrut3 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:34:
Kun jij hem na een paar jaar weer importeren.
Nieuwe 3 serie YouTube: New 3 Series revealed! Did BMW just fix EVERYTHING?
Zo, we hebben onze G21 nu bijna 3 jaar...ik zag ooit bij achteruit rijden 2 mogelijkehden in he tscherm staan
achteruit parkeren
Achteruit rijden
Al vind ik het spannend om het stuur los te laten, maar ik wilde het toch een keer proberen.....100x geprobeerd n op de knoppen en camera's (360) te drukken, auto reed vaak naar achteren, maar parkeerde alsof hij heeft leren rijden op een geit
En nu..vanochtend zag ik een ander icoontje op het scherm en ja hoor, na bijna 3 jaar gelukt hahaha
Ook meteen de laatste keer O_o ik parkeer hem toch wat strakker en dat ding doet stilstaan en draaien aan het stuur, wat niet bevordelijk is voor je stuurhuis en stuurkogels.
achteruit parkeren
Achteruit rijden
Al vind ik het spannend om het stuur los te laten, maar ik wilde het toch een keer proberen.....100x geprobeerd n op de knoppen en camera's (360) te drukken, auto reed vaak naar achteren, maar parkeerde alsof hij heeft leren rijden op een geit
En nu..vanochtend zag ik een ander icoontje op het scherm en ja hoor, na bijna 3 jaar gelukt hahaha
Ook meteen de laatste keer O_o ik parkeer hem toch wat strakker en dat ding doet stilstaan en draaien aan het stuur, wat niet bevordelijk is voor je stuurhuis en stuurkogels.
Ik ga morgen naar Amerika, dus vanzelfsprekend kreeg ik vandaag een leeglopende band. Niet zo fijn voor mijn vrouw als ik weg ben.
Aangezien ik een hele fijne leasemaatschappij heb die even gebeld, waarop zij direct toestemming gaven naar een bandenboer naar keuze te gaan voor een setje nieuwe (zat nog 3mm op). Aangezien er geen runflat waren, gekozen voor Pilot Sport 4's.
Allemachtig wat een verschil met runflat. Merkbaar soepeler op slecht wegdek (we hebben hier alleen klinkers) en veel stiller op de snelweg. Dat is een fijne meevaller.
Aangezien ik een hele fijne leasemaatschappij heb die even gebeld, waarop zij direct toestemming gaven naar een bandenboer naar keuze te gaan voor een setje nieuwe (zat nog 3mm op). Aangezien er geen runflat waren, gekozen voor Pilot Sport 4's.
Allemachtig wat een verschil met runflat. Merkbaar soepeler op slecht wegdek (we hebben hier alleen klinkers) en veel stiller op de snelweg. Dat is een fijne meevaller.
Op mijn G29 heb ik een maand geleden de 2026-4 al geïnstalleerd. Maar zojuist zag ik een ota update binnenkomen, nu al in korte tijd de 3e update.IQM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:09:
Heerlijk! Dat zoeken is toch zo heerlijk haha!DeBaroN schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:52:
Eindelijk na 4mnd zoeken, de juiste gevonden.
Volgende week ophalen.
Behoorlijke upgrade tov de F31.
Heb op moment maar 1 foto.[Afbeelding]
Zit even te spelen met de nieuwe 3/i3 configurator. Zie dat er stoelventilatie te kiezen is voor de 3 serie maar enkel bij de "normale" multifunctionele stoelen. Maar de memory is dan weer enkel voor de sportstoelen... Verder eigenlijk weinig spannends in de configurator.
Moet zeggen dat ik de nieuwe 3 serie we weer goed geslaagd vind. Het hele circus op de voorkant is voor mij niet nodig maar voor de rest is ie goed te pruimen. Ook precies de elementen verbeterd t.o.v. de i3 (langere neus, lager).
Moet zeggen dat ik de nieuwe 3 serie we weer goed geslaagd vind. Het hele circus op de voorkant is voor mij niet nodig maar voor de rest is ie goed te pruimen. Ook precies de elementen verbeterd t.o.v. de i3 (langere neus, lager).
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Op de i4 is memory standaard op de ventilatie stoelen (je kan ze niet krijgen zonder), Dus ik gok dat het voor de i3 ook zo is. Ventilatie = memory standaard dus geen losse optie meer.MrFl0ppY schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:57:
Zit even te spelen met de nieuwe 3/i3 configurator. Zie dat er stoelventilatie te kiezen is voor de 3 serie maar enkel bij de "normale" multifunctionele stoelen. Maar de memory is dan weer enkel voor de sportstoelen... Verder eigenlijk weinig spannends in de configurator.
Ventilatie is nooit beschikbaar op sportstoelen helaas, ik heb de optie ingebouwd in mijn i4, beste keus ever met de warme zomer!
De 3 is op het platform van de G20 gebouwd maar dan een doorontwikkeling. De i3 is een volledig nieuw platform. Vandaar ook de andere proporties.MrFl0ppY schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:57:
Wat ik een zeer goede feature vind is het nieuwe "routines" zoals bij je smartphone, zo kan je bv een routine maken dat de snelheidswaarschuwing en lane departure warning automatisch uitstaan als je in de wagen stapt.
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
Ik heb zo ook al jaren in mijn auto's. En bij elke merk vind ik toch dat ze te weinig blazen en eigenlijk ook teveel herrie maken. Als daar toch eens een aanpassing voor komt.Greetoz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:13:
[...]
Op de i4 is memory standaard op de ventilatie stoelen (je kan ze niet krijgen zonder), Dus ik gok dat het voor de i3 ook zo is. Ventilatie = memory standaard dus geen losse optie meer.
Ventilatie is nooit beschikbaar op sportstoelen helaas, ik heb de optie ingebouwd in mijn i4, beste keus ever met de warme zomer!
Oh, dat is wel heel fijn. Benieuwd wanneer 'Europa' daar achter komt en het middels een update onmogelijk wordt gemaaktikbenben schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:36:
[...]
Wat ik een zeer goede feature vind is het nieuwe "routines" zoals bij je smartphone, zo kan je bv een routine maken dat de snelheidswaarschuwing en lane departure warning automatisch uitstaan als je in de wagen stapt.
Ik merk duidelijk verschil, voel ik ze echt blazen? nee, maar kom duidelijk met een droge rug aan ipv bezweetTylen schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb zo ook al jaren in mijn auto's. En bij elke merk vind ik toch dat ze te weinig blazen en eigenlijk ook teveel herrie maken. Als daar toch eens een aanpassing voor komt.
Wie kent een goede specialist in omgeving Rotterdam voor het flushen van de versnellingsbak?
De langere neus is idd wel dope.MrFl0ppY schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:57:
De aflopende kofferbak vind ik persoonlijk wat minder. Lijkt wel een Saab 9-3.
De wielen van de sedan lijken ook kleiner dan die van de i3... en zoals iedereen weet: hoe groter hoe beter.
Via https://carveco.nl/ kan dat heeft vriend van mij laatst gedaan. Best nieuwe zaak maar doet goed bmw onderhoud. Ben er Vrijdag ook weer.realphoenikx schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:22:
Wie kent een goede specialist in omgeving Rotterdam voor het flushen van de versnellingsbak?
Ik vind het scherm vreemd en die puist van de hud is echt kansloos bij de niet i3Puf schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
De langere neus is idd wel dope.
De aflopende kofferbak vind ik persoonlijk wat minder. Lijkt wel een Saab 9-3.
De wielen van de sedan lijken ook kleiner dan die van de i3... en zoals iedereen weet: hoe groter hoe beter.
Dat komt omdat ze ook groter zijn. De 3 heeft 19" en 20" wielen en de i3 20" en 21".Puf schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
3 en i3. Is duidelijk genoeg toch?DeBaroN schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:10:
Ik vind het scherm vreemd en die puist van de hud is echt kansloos bij de niet i3
Niet-i3... omslachtig
Niet alleen de velgen, ik bedoelde de wielen als geheel, dus de rolomtrek.ikbenben schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:48:
[...]
Dat komt omdat ze ook groter zijn. De 3 heeft 19" en 20" wielen en de i3 20" en 21".
Filmpje over de "routines"
[ Voor 10% gewijzigd door ikbenben op 01-10-2026 18:51 ]
Knip
[ Voor 97% gewijzigd door DeBaroN op 01-10-2026 19:28 ]
BMW toch een gat in de regelgeving gevonden, mooi
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Kwestie van tijd tot de EU bepaalt dat het niet meer uitgezet mag worden....
[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 02-10-2026 14:36 . Reden: grammar :o ]
>> Signature?
Ik zet altijd werkelijk alles uit, van adaptive CC tm lane assist. Ik kan mij enorm storen aan piepjes en dergelijke. Zelfs dode hoek detectie gebruiken lukt mij niet, want het zit zo in mijn systeem om over mijn schouder te kijken, maar dat zegt waarschijnlijk ook iets over mijn leeftijd. Ik heb toevallig laatst de auto zelf laten inparkeren, omdat ik dat eens wilde proberen, maar dat was ook gelijk de laatste keer want dat doe ik zelf een stuk sneller.
Als je een oranje 3hoek in je spiegel niet opvalt dan is het inderdaad wel erg gesteldrows schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:02:
Ik zet altijd werkelijk alles uit, van adaptive CC tm lane assist. Ik kan mij enorm storen aan piepjes en dergelijke. Zelfs dode hoek detectie gebruiken lukt mij niet, want het zit zo in mijn systeem om over mijn schouder te kijken, maar dat zegt waarschijnlijk ook iets over mijn leeftijd. ...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ah, net zoals ik: "ja-haa, dat weet ik allemaal al!!!111"
Ik ben ondertussen al zo gewend aan de adaptive CC dat ik het raar vind om over te schakelen naar gewone CC. Dode hoek detectie heb je in principe niet nodig als je je spiegels correct afsteld, dan moet je zelfs ook niet over je schouder kijkenrows schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:02:
Ik zet altijd werkelijk alles uit, van adaptive CC tm lane assist. Ik kan mij enorm storen aan piepjes en dergelijke. Zelfs dode hoek detectie gebruiken lukt mij niet, want het zit zo in mijn systeem om over mijn schouder te kijken, maar dat zegt waarschijnlijk ook iets over mijn leeftijd. Ik heb toevallig laatst de auto zelf laten inparkeren, omdat ik dat eens wilde proberen, maar dat was ook gelijk de laatste keer want dat doe ik zelf een stuk sneller.
Automatisch inparkeren ook nog nooit gebruikt, heb ik geen geduld voor
Dat heb ik nu met Driving Assistant Professional. Het is wel wennen maar ik gebruik het bijna altijd. Alleen als er geen duidelijke rijbaan afbakening is schakel ik terug naar (A)CC.ikbenben schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:40:
Ik ben ondertussen al zo gewend aan de adaptive CC dat ik het raar vind om over te schakelen naar gewone CC. Dode hoek detectie heb je in principe niet nodig als je je spiegels correct afsteld, dan moet je zelfs ook niet over je schouder kijken![]()
Automatisch inparkeren ook nog nooit gebruikt, heb ik geen geduld voor
Op mijn G21 heb ik het niet maar had het wel op mijn vorige Honda Civic. In de bijna 9 jaar dat ik ermee gereden had heb ik het misschien een keer of 20 gebruikt in totaal, ik mis het dus niet.IQM schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:01:
[...]
Dat heb ik nu met Driving Assistant Professional. Het is wel wennen maar ik gebruik het bijna altijd. Alleen als er geen duidelijke rijbaan afbakening is schakel ik terug naar (A)CC.
Bloedirritant toch?Ramzzz schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:26:
[...]
Ah, net zoals ik: "ja-haa, dat weet ik allemaal al!!!111"
Ik zag van de week iets onhandigs voor me gebeuren en was al aan het anticiperen omdat te ontwijken. Toch vond de auto het nog even nodig om alle alarmbellen aan te zetten en een remingreep te doen. Ik heb weer eens hardop zitten vloeken in de auto.
De rest van de systemen heb ik uit staan. En al die bemoeienis is voor mij een reden om voorlopig en heel lang een auto van max 2023 te kopen. Want je kunt erop wachten dat er inderdaad een keer een besluit komt dat het niet meer uitgezet mag worden.
Zo alle emblemen eraf laten halen vooral electrified embleem waarom. Naar geluid laten kijken wat de auto maakt tijdens langzaam rijden, blijken de banden te zijn die herrie maken. Hadden ze nog nooit gezien, zit alleen nog best goed profiel op na 3 jaar. Zal ze wel even oprijden, duurt bij mij toch niet meer als een jaar.
Oude 530e leeggetrokken matchup audio eruit behalve de deur speakers. Heb in 545 alleen de gladen/boxmore subwoofer overgezet zonder versterker. Nog even geluisterd naar het verschil van HK en gladen. Heel bijzonder nog dat het zoveel verschil geeft, zitten in stoel met HK hoor je dan vooral de deur speakers en in gladen stoel hoor je de sub en ook veel voller.
De oude heeft zonder matchup maar alleen met vervangen deur speakers ook echt zoveel beter geluid.
Oude 530e leeggetrokken matchup audio eruit behalve de deur speakers. Heb in 545 alleen de gladen/boxmore subwoofer overgezet zonder versterker. Nog even geluisterd naar het verschil van HK en gladen. Heel bijzonder nog dat het zoveel verschil geeft, zitten in stoel met HK hoor je dan vooral de deur speakers en in gladen stoel hoor je de sub en ook veel voller.
De oude heeft zonder matchup maar alleen met vervangen deur speakers ook echt zoveel beter geluid.
Bericht van xAutomotive -> xHP!
Diesel drivers, this one's for you 🔥
Support for 8-Speed Aisin Gen1 cars with B47 Diesel engines is here! We're extending our Aisin Gen1 coverage with brand new Stage 1, 2 & 3 maps for more BMW and MINI diesels.
Now supported:
🔹 BMW Active Tourer 18d / 20d
🔹 BMW Gran Tourer 18d / 20d
🔹 BMW X1 F48 18d / 20d (25d following soon)
🔹 MINI Cooper Countryman D / SD
🔹 MINI Cooper Clubman D / SD
With this update, your diesel gets a fully active Gear Display in all modes, removed Torque Limiters, a more responsive Gear Selection Strategy, and improved throttle response dynamics. Shifts become much faster in M/Sport and S/Sport, and in manual mode you can choose between two shift-speeds (Comfort or Sport).
This update also brings two new modes:
✓ Max-Performance-Mode: Kickdown instantly switches to the fastest shifts possible
✓ Race-Mode: Set your car to S + Sport + DSC OFF for Race-Style gear selection
Transform your daily driver
Gladen zijn 3-ohm impedantie en HK subwoofers 8-ohm, dus ongeveer 3db extra (heel kort door de bocht)
Wel oppassen op hoge volumes want HK versterker(RAM) moet nu wel harder werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 03-10-2026 12:42 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Jaaaa, eind 2027 heb ik geen aandrijflijnverzekering meer dan gaat deze er gelijk op
Moest ook gelijk aan jou denken toen ik het las…Mr Pingu schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:40:
[...]
Jaaaa, eind 2027 heb ik geen aandrijflijnverzekering meer dan gaat deze er gelijk op
Hoeft gelukkig niet op hard. Is het niet gewoon wattage. Geeft niet als die er mee ophoudt reden om toch een matchup te gaan halen 🤣Mr Pingu schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:38:
Gladen zijn 3-ohm impedantie en HK subwoofers 8-ohm, dus ongeveer 3db extra (heel kort door de bocht)
Haha dan zie je vanzelf wanneer die tijd is aangebrokenNLKornolio schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:03:
[...]
Hoeft gelukkig niet op hard. Is het niet gewoon wattage. Geeft niet als die er mee ophoudt reden om toch een matchup te gaan halen 🤣
Wattage, in versterker worst altijd opgegeven met impedantie. (nominale) Impedantie van speaker is vast gegeven van de speaker.
Dat is wat de speaker aankan, maar dit is makkelijker te bereiken wanneer de impendantie lager is. Minder weerstand = meer stroom. Maar dat betekent wel dat de versterker die stroom moet leveren, dus meer warmte in de versterker. Niet alle versterkers kunnen daarom lagere ohm impedantie aan. Match kan tot 160w (RMS) op 2ohm leveren dus dan zit je goed.
Specifiek voor HK en B&W zijn de subs 8-ohm. HiFi is dat 4-ohm.
Wat een verschil... nieuwe koppelstangen! Wel APK-goedgekeurd, maar - voor mij - toch teveel speling. En dat terwijl ik altijd gezegd heb: "Vervangen zodra er al minimale speling is." Die stangetjes zijn totaal maar €100,- (BMW) dus kosten de wereld niet, maar goed, wat een verschil
Zeker met grote verlaging gaan die stangetjes gewoon snel kapot.
Samen met nieuwe waterpomp (Pierburg), thermostaat (BMW) en (gevlochten) ontstoringsband/massakabel (bobines) rijdt het weer als nieuw. Volgend jaar - samen met ST XTA onderstel - ook alle draagarmen achter (M3) vervangen (inclusief nieuwe excentrische bouten). Ik denk er ook nog sterk aan nieuwe stabilisatorstangen (waarschijnlijk H&R) voor en achter te nemen. En als ze achter toch bezig zijn... kunnen ze gelijk nieuwe rubbers in het subframe doen want het subframe moet los om de stabilisator achter te vervangen. Dan is het natuurlijk ook wel mooi om de veren van de ST XTA blauw te doen ipv grijs. H&R blauw.
Kortom: je blijft bezig. Zelfs met ruim 305.000km op de klok
PS: de thermostaat was nog eerste montage/af fabriek.
Samen met nieuwe waterpomp (Pierburg), thermostaat (BMW) en (gevlochten) ontstoringsband/massakabel (bobines) rijdt het weer als nieuw. Volgend jaar - samen met ST XTA onderstel - ook alle draagarmen achter (M3) vervangen (inclusief nieuwe excentrische bouten). Ik denk er ook nog sterk aan nieuwe stabilisatorstangen (waarschijnlijk H&R) voor en achter te nemen. En als ze achter toch bezig zijn... kunnen ze gelijk nieuwe rubbers in het subframe doen want het subframe moet los om de stabilisator achter te vervangen. Dan is het natuurlijk ook wel mooi om de veren van de ST XTA blauw te doen ipv grijs. H&R blauw.
Kortom: je blijft bezig. Zelfs met ruim 305.000km op de klok
PS: de thermostaat was nog eerste montage/af fabriek.
[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 06-10-2026 15:44 ]
:strip_exif()/f/image/vljp12FEXKqapaW7kFg6MvDV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6a1XF0q8h6pqcQQ4GlmzVoBh.jpg?f=fotoalbum_large)