Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:39

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Pannencouque schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:32:
[...]
Nope, met drie grote kerels en een hele lel wintersportbagage. Ik hou van stevig doorrijden op zulke ritten en dan wil ik gewoon voldoende vermogen hebben. Die 184pk voldoen dan simpelweg niet meer als de eboost effe leeg is. En dat was ie na twee keer remmen en vlot weer op snelheid willen zijn.

Ik heb met een 530i touring ook al eens volgepakt met vijf man gereden - dat was een stuk beter te doen. Maar ook daar had ik liever nog iets meer over gehad. En als ik dan nog eens naar een zescilinder ga is de kans groot dat die auto lang blijft. Dan heb ik liever een bijna bulletproof B58 dan een B48 die toch wel wat kwaaltjes heeft en qua reserve minder gauw naar 400k loopt.
Oprechte vraag, welke kwaaltjes heeft een B48 die een B58 niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:42
Xqlus1ve schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:01:
[...]

In de F2x en F3x-serie een knappende koelslang tussen cilinderkop en expansievat. Verder valt het wel mee volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 05-09-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:51:
[...]

Die nee snap ik niet zo goed. Mijn F11 van 12-2010 had HiFi audio maar alle instellingen van de B&O werkten gewoon. Geen idee wat de vorige eigenaar ermee gedaan had.
Bijzonder.
Fader, balans en die schuifjes gebeuren in de HU. Equalizer gebeurt in de versterker en werkt alleen met een MOST versterker zover ik weet, met andere woorden vanaf HK en niet HiFi. Weet je zeker dat de equalizer werkte? Nu moet ik wel bekennen dat ik het nooit op een vroege F1x getest heb.

Daarnaast werd in 2010 HiFi nog geleverd met een CanBus verbinding naar de HiFiversterker. Na 2010 heeft BMW dat gedropt maar is vrij makkelijk zelf aan de canbus te hangen. Dit heb ik ook gedaan met mijn F48.

De (voertuig specifieke) DSP profielen voor de B&O versterker liggen namelijk in de SWFL van de B&O versterker en zijn enkel met flashen aan te passen. Ik sluit niet uit dat er een of Ander profiel in een Hifi of HK versterker zit, maar dat durf ik niet stellig te roepen .

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

Wellicht ook ketting rek? Dat was bij de N4x motoren ook meer voorkomend dan de 6 cilinders

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:10
Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:22:
[...]

Wellicht ook ketting rek? Dat was bij de N4x motoren ook meer voorkomend dan de 6 cilinders
Toevallig dat je die noemt.

Zag gisteren een YT filmpje waarin die motor ook genoemd werd...

Zit hier een kern van waarheid in of is dit 'wappie-territory'? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42

IQM

Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:19:
[...]
Weet je zeker dat de equalizer werkte?
[...]
Ja, 100%. En niet alleen de equalizer, ook de andere instellingen van B&O zoals surround sound. Behalve de daadwerkelijke B&O spullen zoals luidsprekers en verlichting, die zaten er niet in.

Toen ik de auto kocht was er heel veel aan getweakt. De vorige (Duitse) eigenaar was zeker ook een liefhebber. Er zat een 550i uitlaat en diffuser op, Optie S4U1 ceramic controls (alleen op de LCI geleverd volgens mij) was ingebouwd. Helaas achterin niet goed gecodeerd. En allerlei kleine dingetjes zoals bandentemperatuur, open èn sluiten van de achterklep, enz. En ik heb het idee dat de wagen voor mij ook getuned is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24

80000

mrox

Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:19:
[...]

Bijzonder.
Fader, balans en die schuifjes gebeuren in de HU. Equalizer gebeurt in de versterker en werkt alleen met een MOST versterker zover ik weet, met andere woorden vanaf HK en niet HiFi. Weet je zeker dat de equalizer werkte? Nu moet ik wel bekennen dat ik het nooit op een vroege F1x getest heb.

Daarnaast werd in 2010 HiFi nog geleverd met een CanBus verbinding naar de HiFiversterker. Na 2010 heeft BMW dat gedropt maar is vrij makkelijk zelf aan de canbus te hangen. Dit heb ik ook gedaan met mijn F48.

De (voertuig specifieke) DSP profielen voor de B&O versterker liggen namelijk in de SWFL van de B&O versterker en zijn enkel met flashen aan te passen. Ik sluit niet uit dat er een of Ander profiel in een Hifi of HK versterker zit, maar dat durf ik niet stellig te roepen .
Toen ik bezig was met met mijn F10 met Hifi uit 2012 heb ik geen aparte versterker gezien.
Ik heb wel even de B&W profiel aangezet/gecodeerd. Je ziet inderdaad de equalizer in idrive maar het signaal wat eruit kwam was zeker niet neutraal (equalizer op standaard).

Dus misschien dat als je met je eigen versterker en speakers hebt geupgrade dit kan compenseren en de B&W kan simuleren, dat deze setting bruikbaar blijft. :?

Ik heb het na 5 minuten spelen alweer uitgezet, want ik wilde een zo clean mogelijke signaal en de mijn DSP versterker het laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:48

Detmer

Professioneel prutser

Naar aanleiding van de kromme velg ben ik gaan zoeken naar andere. Nu heb ik een bijna nieuw setje gevonden van de velgen die ik al heb, maar ik loop vast op 'past dit wel of niet?'. Dus even de vraag aan jullie:

Steekmaat 5x120
Grote: 19"
Breedte 8,5j/9j
Offset et33/et44
Volgens verkoper origineel BMW F10

Alleen als ik zoek online kom ik ET waarde 30 tegen... En dan begin ik alweer te twijfelen omdat ik er niet genoeg verstand van heb.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ET30 is vaak een ET gebruikt voor replica’s. Weet je het Style-nummer? Dan kan je alle informatie van de volgende site halen (die wel wordt bijgehouden): https://www.auto-treff.co...cle-list/2-felgenkatalog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:57:
ET30 is vaak een ET gebruikt voor replica’s. Weet je het Style-nummer? Dan kan je alle informatie van de volgende site halen (die wel wordt bijgehouden): https://www.auto-treff.co...cle-list/2-felgenkatalog/
Style 332, die heb ik er nu ook onder liggen.

Die kom ik tegen in dit formaat inderdaad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 05-09-2025 11:02 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
https://www.auto-treff.co...?article/339-styling-332/

En dan zie je dat de opgegeven maten keurig kloppen. Nergens wordt ET30 als originele maat vermeldt bij deze set.

Mooie velg overigens. Lekker subtiel.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 05-09-2025 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:59
Omgekeerd kan je ook kijken of er uberhaubt af fabriek een setje 19"/8.5-9j met ET30 geleverd is op een F10. Ik gok van niet. :)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Klein berichtje… vanwege een - steeds milder wordende - OCD heb ik altijd doeken en schoonmaakmiddelen in de auto liggen… aankomst vakantieadres gelijk minimaal de velgen schoonmaken. Nu met het volledig inremmen natuurlijk veel meer stof, maar na 1200km laat ik ze lekker vies O-) Man wat remt dat lekker. Zelfs een ‘auto remt veel beter en beter doseerbaar’ van mijn vriendin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIaM8wMW5b-KhP6Ba2MJwWnP0d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw6ukj1XKbZnxzrL9Bc7cx9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
Omgekeerd kan je ook kijken of er uberhaubt af fabriek een setje 19"/8.5-9j met ET30 geleverd is op een F10. Ik gok van niet. :)
Ik wilde niet direct zo stellig reageren… want dan komen er altijd weer tegenargumenten :+ en soms heb je daar even geen zin in. Dat gezegd hebbende… wij gaan even lekker naar de lokale agraria voor wijn en olijfolie. Ciao, a presto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Puf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:08:
[...]

In de F2x en F3x-serie een knappende koelslang tussen cilinderkop en expansievat. Verder valt het wel mee volgens mij.
Komt me bekend voor...ik stond recent aan de kant van de weg met mijn G31 530i (n.b. paar jaar oud en nog geen ton op de teller) waarbij de koelslang geknapt was bij de cilinderkop (of althans, aan de zijde van de motor). En een paar jaar geleden was ik met skivakantie gestrand met mijn F11 520d met een koelprobleem.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 22:38
Pannencouque schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:32:
[...]
Nope, met drie grote kerels en een hele lel wintersportbagage. Ik hou van stevig doorrijden op zulke ritten en dan wil ik gewoon voldoende vermogen hebben. Die 184pk voldoen dan simpelweg niet meer als de eboost effe leeg is. En dat was ie na twee keer remmen en vlot weer op snelheid willen zijn.

Ik heb met een 530i touring ook al eens volgepakt met vijf man gereden - dat was een stuk beter te doen. Maar ook daar had ik liever nog iets meer over gehad. En als ik dan nog eens naar een zescilinder ga is de kans groot dat die auto lang blijft. Dan heb ik liever een bijna bulletproof B58 dan een B48 die toch wel wat kwaaltjes heeft en qua reserve minder gauw naar 400k loopt.
Haha, dat zit 'm dan vast op het stevig doorrijden. Ik ga wel met de sleurhut. Op de A7 lachend alles voorbij gereden (vrachtwagens en Nederlanders met 1800kg caravan met 1.2blok) met caravan van ongeveer 1300KG. Probleem is dat je dan niet veel harder dan 110 rijd. Maar dat was verder geen probleem. De 2 liter 182pk versie.

Wellicht nog wel een keertje laten chippen naar een "330i"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Detmer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:54:
Naar aanleiding van de kromme velg ben ik gaan zoeken naar andere. Nu heb ik een bijna nieuw setje gevonden van de velgen die ik al heb, maar ik loop vast op 'past dit wel of niet?'. Dus even de vraag aan jullie:

Steekmaat 5x120
Grote: 19"
Breedte 8,5j/9j
Offset et33/et44
Volgens verkoper origineel BMW F10

Alleen als ik zoek online kom ik ET waarde 30 tegen... En dan begin ik alweer te twijfelen omdat ik er niet genoeg verstand van heb.
Past 100% op een F10/F11.
Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
Komt op mij ook meer over als een 6 serie velg maar de maten zijn hetzelfde.
CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:08:
Klein berichtje… vanwege een - steeds milder wordende - OCD heb ik altijd doeken en schoonmaakmiddelen in de auto liggen… aankomst vakantieadres gelijk minimaal de velgen schoonmaken. Nu met het volledig inremmen natuurlijk veel meer stof, maar na 1200km laat ik ze lekker vies O-) Man wat remt dat lekker. Zelfs een ‘auto remt veel beter en beter doseerbaar’ van mijn vriendin!
Daarom heb ik nu ATE ceramic blokken. OCD is wel veel minder geworden sinds we kinderen hebben maar toch. Heb een hekel aan remstof op mijn velgen.
CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:10:
Ik wilde niet direct zo stellig reageren… want dan komen er altijd weer tegenargumenten :+ en soms heb je daar even geen zin in. Dat gezegd hebbende… wij gaan even lekker naar de lokale agraria voor wijn en olijfolie. Ciao, a presto!
Dit dus. Iedereen maakt wel eens een foutje. Dit forum is om iemand te helpen, niet om af te branden.
Al jeuken mijn handen soms heel erg als iets pertinent niet klopt. Maar ik hou mij in. ;)

Fijne vakantie. Vorig jaar ook een krat met boodschappen mee teruggenomen uit Italië. Azijn, olijfolie, pasta het smaakt toch beter dan wat je hier koppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:08:
Daarom heb ik nu ATE ceramic blokken. OCD is wel veel minder geworden sinds we kinderen hebben maar toch. Heb een hekel aan remstof op mijn velgen.
Normaal gesproken heb ik ook zeer weinig remstof omdat het een hard blok is, maar nu met inremmen gewoon iets meer. Normaal gesproken na 1000km alleen een licht grijze waas die je zo afneemt met QuickDetailer.
Dit dus. Iedereen maakt wel eens een foutje. Dit forum is om iemand te helpen, niet om af te branden.
Al jeuken mijn handen soms heel erg als iets pertinent niet klopt. Maar ik hou mij in. ;)
Choise your battles inderdaad… let it go :*)
Fijne vakantie. Vorig jaar ook een krat met boodschappen mee teruggenomen uit Italië. Azijn, olijfolie, pasta het smaakt toch beter dan wat je hier koopt.
Paar fijne flessen lokale Pinot Nero en ja, diverse aceta’s en olio’s. Zag laatst toevallig een felgroene fles in de serie ‘Tucci in Italy’ op Disney. Die hebben wij altijd. Genoeg voor een jaartje.

En ja… blikjes Crodo Lemon Soda <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IQM Huh? M'n opmerking was niet denigrerend bedoeld, als het zo ontvangen was: excuses.

Het is m.i. gewoon een simpele manier om te checken of een velg wel of niet bij je onderstel past. Niet iedereen is even handig met het verwerken van technische info, soms is een zetje de juiste richting in voldoende.

Het ging mij dan ook voornamelijk om de genoemde ET30 aanbod en niet wat @Detmer nu al eronder heeft liggen.
(Als er maar 1 velg nodig is dan is Ebay wellicht ook nog een optie, let wel op de Jot bij een breedset)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Theimon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:48:
Kan ook de module zijn die loopt te bokken. Of de kabel van die specifieke sensor.
Welke module bedoel je dan? Waar zit die? En weet je ook waar die kabel precies naartoe loopt vanaf die sensor center links? Zodat ik ergens die kabel of connector kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:40:
@IQM Huh? M'n opmerking was niet denigrerend bedoeld, als het zo ontvangen was: excuses.

Het is m.i. gewoon een simpele manier om te checken of een velg wel of niet bij je onderstel past. Niet iedereen is even handig met het verwerken van technische info, soms is een zetje de juiste richting in voldoende.

Het ging mij dan ook voornamelijk om de genoemde ET30 aanbod en niet wat @Detmer nu al eronder heeft liggen.
(Als er maar 1 velg nodig is dan is Ebay wellicht ook nog een optie, let wel op de Jot bij een breedset)
Mijn opmerking over iemand helpen en niet afbranden was zeker niet richting jou @Raymond P. Ik bedoelde dat ik het met Creative$ eens ben over het krijgen van tegenargumenten op een -al dan niet stellige- mening. Je moet niet op alles willen reageren...

Ik ben geen expert op gebied van BMW's maar meer een ervaringsdeskundige. (met inmiddels meer dan 20 jaar BMW's op de oprit)

Maar om op het velgen deel terug te komen. Onder mijn F11 zat wonderlijk genoeg een style 351M met 4 gelijke velgmaten. 3 OEM BMW velgen en 1 replica. Het komt dus vaker voor, een kromme velg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ahzo. :)

En ja natuurlijk gebeurt het, ik heb zelf 2x een velg krom/kapot gereden in die paar honderdduizend km dat ik BMW rijd. Eenmaal door een behoorlijk gat in een niet afgesloten baan op de rijksweg bij werkzaamheden.
En eenmaal via een een steen op de weg die via het voorwiel kaatste op de troittoirband en ongelukkig opgevangen werd door m'n achtervelg.

Ik ben al lang blij dat men dat oplost (al dan niet met immitatie) in plaats van met gebreken door blijft rijden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
iX3 is gelanceerd, op de duitse site alvast te configureren:
https://configure.bmw.de/de_DE/configure/NA5/
Afbeeldingslocatie: https://bimmerpost.imgix.net/goodiesforyou/ix3/reveal/exterior/P90615616_highRes.jpg?w=1905&h=756&fit=clip&crop=edges

>> Signature?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
Goed, het uiterlijk gaat nog wel redelijk. Maar het interieur... Dat stuur :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaqsA5NJTDrpgJ3I5q6toKrGmjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqlhqSz4wkcEg6we2BSiBD2x.png?f=fotoalbum_large

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
MrFl0ppY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:33:

[Afbeelding]
Ja, aanraakgevoelige knoppen op het stuur. Echt iets waar iedereen om gevraagd heeft!

O wacht :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Op de Nederlandse ook.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kreeg eerst een bericht van m'n USA salesman, daarna pas de NL mailbom. :)

Trouwens, iX3 met een 108 kWh batterij. Zet de i5 aardig in z'n hemd... Bij de facelift in 2027 zal deze batterij ook wel naar de i5 komen (als dat past).

Ook een 58L frunk.

[ Voor 14% gewijzigd door wimpie op 05-09-2025 15:15 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
NickThissen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:30:
Android auto
Een jaar geleden heb ik hier ook gepost met de vraag of mijn BMW 320 uit 2019 Android Auto kon ondersteunen. Lang antwoord kort was toen: helaas is hij net te jong (1 maand) en heeft hij het niet. Na contact met paar dealers + BMW service die allemaal hetzelfde bevestigen. Ik zou eventueel via aanbieders online een coding sessie kunnen doen om het voor 500-600 euro erop te krijgen maar dat vond ik te veel geld en dus nooit gedaan.

1 jaar later: vorig weekend start ik de auto na ~4 dagen parkeren (vakantie). En ineens vraagt hij of ik Android auto wil verbinden! En het heeft inmiddels bijna een week perfect gewerkt. Ik snap niet hoe dit ineens kan, maar zonder dat ik zelf iets heb gedaan is het dus ineens geactiveerd. Er is voor zover ik kan zien ook geen software update geweest, de iDrive versie is nog hetzelfde als vorig jaar (07/2024.35).

Nu ben ik toevallig vandaag bij de garage geweest voor een probleem aan de handrem. Hiervoor moet het hele bedieningpaneel vervangen worden (onder garantie gelukkig) met bijbehorende software update. Nu werd ik al meteen bang: zal ik Android Auto na de update weer kwijt zijn? De dealer wist het niet met zekerheid te zeggen en gaf aan dat er een goeie kans is dat het inderdaad na de update weer weg is... En met geen mogelijkheid om het er weer op te krijgen. Via de beschikbare opties in de ConnectedDrive app (onder 'Upgrades for your vehicle' kon hij me ook bevestigen dat ik op die manier ook geen android auto kon krijgen. Hij snapte ook helemaal niet hoe ik het ineens uit het niks kreeg en zei dat dit normaal niet zo werkt. Hij heeft toegezegd morgen te gaan kijken wat er gebeurt en of het weer terug kan maar kon het niet garanderen.

Weet iemand hoe het nu echt zit?
  • Hoe kan het dat ik ineens Android Auto krijg zonder een iDrive update? Zijn er andere updates los van de iDrive versie en kan ik dat ergens terugvinden?
  • Is het zeker dat ik AA weer kwijt raak door een software reset/update bij de garage?
  • Zo ja; wat kan ik nog doen om het weer terug te krijgen? De dealer en BMW houden beiden vol dat het niet kan, maar ik heb er toch echt een week mee gereden... Hoe dan?
AA bleef gelukkig werken na de update. Niemand snapt hoe het kan maar ok :+

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:40:

Ik had al even gekeken, maar dat is bijna net zo duur als 4 stuks nu :+ . En daarbij is het ook lelijk als je 3 lelijke en 1 mooie velg hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Jammer dat je hier geen vrije kleurkeuze op hebt. Vond dat wel een hele goede zet van BMW, zorgt de komende tijd hopelijk voor wat meer kleur in ons wagenpark.
offtopic:
En ze verdienen er waarschijnlijk een aardig centje aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@CreativeS welke remblokken heb je nu?
@IQM Gebrek aan remstof is prettig en ATE Ceramic is prima voor op een daily, maar als je ze écht nodig hebt gebeurt er wel merkbaar minder dan bij OEM blokken. De bite is er gewoon niet zo.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
NickThissen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:15:
[...]

AA bleef gelukkig werken na de update. Niemand snapt hoe het kan maar ok :+
Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het kan dat jij wel AA hebt? Alle F30/F31 lci hebben dezelfde idrive toch?

Dus experts hier binnen het forum, laat je horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:34:
[...]

Jammer dat je hier geen vrije kleurkeuze op hebt. Vond dat wel een hele goede zet van BMW, zorgt de komende tijd hopelijk voor wat meer kleur in ons wagenpark.
offtopic:
Ik ga deze sowieso laten passeren, ik vind het uiterlijk niet mooi.
Nu nog de GLC afwachten zondag, anders wordt het een A6.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

MadMarky schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:49:
@CreativeS welke remblokken heb je nu?
@IQM Gebrek aan remstof is prettig en ATE Ceramic is prima voor op een daily, maar als je ze écht nodig hebt gebeurt er wel merkbaar minder dan bij OEM blokken. De bite is er gewoon niet zo.
Ik heb 9 jaar met keramische remblokken en Zimmermann sportremmen op een F11 535i gereden. Ook met volle bepakking, in steile afdalingen of met 2000kg erachter. Nooit ook maar iets gemerkt dat de remmen minder goed werkten. En op de hybride die ik nu heb gebruik ik de remblokken in de praktijk echt minimaal.

Misschien dat jij graag op een circuit of de Nordschleife rijdt met je BMW maar dat doe ik toch niet met mijn daily driver..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Op vakantie momenteel (noord italie) en verbaas me hoe goed zo'n hybride het doet in bergachtige gebieden. Zit rond de >80km range nu elektrisch als hij vol zit. Regenereren als je berg af rijdt werkt best goed blijkbaar!
Pannencouque schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:16:
[...]

Herkenbaar. Je hebt daar de e-boost echt wel nodig, anders is 't maar matig. Met een volgepakte auto heb ik vorig jaar aardig zitten vloeken toen na twee keer optrekken de e-boost leeg was en ik nog maar 180pk op iets van 2.500kg overhield. Dat was het moment dat ik me heb voorgenomen dat de opvolger weer een zescilinder wordt, met of zonder elektro.

Ik blijf dat wel een lastige puzzel vinden hoor. De goede modellen zijn nog duur en schrijven veel af. En tegen de tijd dat ze minder afschrijven, begin ik te vrezen voor de levensduur van de accu's. Wat dat betreft is een benzine gewoon beter/handiger, maar gezien ik relatief korte afstanden naar m'n werk rij is dat ook weer zonde want elektrisch is daarvoor juist prima.
550e is de oplossing, serieus nog nooit prestatieverschil gemerkt tussen lege en volle accu. Het zal er zijn maar de auto is vlot zat. Kan me wel voorstellen dat met caravan bijvoorbeeld dit echt duidelijk merkbaar is met een *20e of *30e. Audi levert veel sterkere benzine motoren in zijn hybrids (ook de 4 pitters).

Zit de hele discussie te lezen over accu capaciteit etc. Mijn techniek is heel simpel: ik rij full electric in mijn eigen buurt (zeg ritten < 50-60km) en gebruik de brandstofmotor daarvoor eigenlijk nooit.
Bij langere ritten op de heenweg accu leeg, laden als het beschikbaar is en anders maar leeg terug.
Forceer de motor soms wel bewust aan, omdat ik me erger aan het continue aan en uitschakelen. Al gebeurd dat op de autobaan niet zoveel.
Zoskalot schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:45:
Gisteren heb ik versie 07/2025.38 geïnstalleerd. Sindsdien werkt de optie "thuis uitsluiten" (comfort access) niet meer. Dat is de optie in het comfort access menu dat ervoor zorgt dat je auto niet ontgrendeld op je thuisadres (mits ingesteld), indien je in de buurt komt met je sleutel (of telefoon als sleutel).

Voor mij persoonlijk een hele fijne optie. Ten eerste doordat ik het geluid heb ingesteld als de auto ontgrendeld wordt, of op slot gaat. Met o.a. honden uitlaten is dat simpelweg lichtelijk irritant, telkens als je in de buurt van de auto komt. Maar ik gebruik het voornamelijk zodat mijn auto niet telkens ontgrendeld wordt, of op slot gaat als ik in de buurt kom tijdens het laden, want dan wil de auto namelijk nog wel eens stoppen met laden en moet ik de kabel fysiek loskoppelen en terug aansluiten.

Heeft iemand anders hier ook last van?
Kende deze hele functie niet, ga ik eens proberen. Comfort access uitgezet omdat ik gek werd van het open en dicht gaan in combinatie met een baby (kinderstoeltje erin, baby erin etc etc).
BlackthunderAwf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:41:
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier mensen ervaring hebben met het verzekeren van de auto op basis van een taxatie rapport. Hebben jullie suggesties? Bij de meeste grote verzekeraars heb je niet die mogelijkheid en voor de rest ken ik geen andere partij waarbij ik mijn BMW E39 M5 tegen taxatiewaarde kan verzekeren. Dus wellicht dat iemand hier een suggestie heeft?

[Afbeelding]
911 verzekerd bij sportwagenpolis, eens per 3 jaar laten taxeren (kost je ~€150) maar daarmee wel weer 3 jaar taxatiewaarde garantie. Voor dit soort auto's wel interessant.

[Afbeelding]
Geen gezicht, en van die touch sensitive buttons wordt niemand gelukkig. Genoeg haat in de wereld om zo'n merk anders te doen beslissen tijdens het ontwikkel traject zou je denken?
Als EV wel prima specs, daarmee is wel te leven denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door Tortelli op 05-09-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:24
Tortelli schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:35:
[...]

Kende deze hele functie niet, ga ik eens proberen. Comfort access uitgezet omdat ik gek werd van het open en dicht gaan in combinatie met een baby (kinderstoeltje erin, baby erin etc etc).
Bestaat naar mijn weten ook nog niet zo heel lang. Ik gebruik het pas enkele maanden, heb toen ergens in de release notes gelezen dat het erin zat. Ook met een baby is het inderdaad verschrikkelijk irritant ja.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat de auto nog steeds op slot gaat als je wegloopt op je thuisadres. Het is enkel voor het opengaan. Dat probleem met de baby, kinderstoeltje en bijvoorbeeld de vrouw die op dat moment geen sleutel bij zich heeft waardoor de auto dichtgaat als ik wegloop heb je dus helaas nog steeds ondanks die functie.

[ Voor 30% gewijzigd door Zoskalot op 05-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 23:15
Past inderdaad in het rijtje van moderne BMW's, zum kotzen. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:40
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:55:
[...]

Past inderdaad in het rijtje van moderne BMW's, zum kotzen. :r
Die nieuwe stijl van grille is echt afschuwelijk, BMW is compleet de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]
prachtig lijnenspel op het stuur, net zoals de lijnen op de weg... :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ferodo DS Performance… stille blokken als ze goed ingeremd zijn. En echt weinig stof. Hoef normaal gesproken 1 keer per 2 à 3 weken de velgen te wassen. Doe het vaker want ik zie ze graag glimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:44
alexbl69 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:34:
[...]

offtopic:
En anders is het wit, blauw, licht grijs, iets donkerder grijs, nog iets donkerder grijs en heel donker grijs 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
DeBaroN schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:53:
[...]

Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het kan dat jij wel AA hebt? Alle F30/F31 lci hebben dezelfde idrive toch?

Dus experts hier binnen het forum, laat je horen
Het is een G20 met iDrive7. Maar ik ben ook wat verbaasd. Voor zover ik kon vinden / begrijpen van de BMW service zouden de meeste G20's uit 2019 het moeten hebben, maar pas vanaf mei 2019 oid. Die van mij is net een maand te oud en daarom zou hij het niet hebben. Maar na een jaar dus random ineens wel zonder software update die ik kan vinden :)

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 22:21
[...]

Sowieso de koelslang, maar voor zover ik heb gelezen ook het oliefilterhuis en kleppendekselpakking.
Plus zo'n zescilinder hoeft in de basis minder hard te werken om zijn output te leveren, dus gaat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:51:
Wat heb jij gereden voor de 530e? Ik heb hiervoor 9 jaar een F11 535i gereden waar bijna alle mogelijke opties op zaten. Die N55 was een heerlijke motor. Altijd voldoende trekkracht en boven en een geweldig mooi, diep geluid. Ook met een caravan van 1900kg aan de haak nog steeds voldoende vermogen. En daarvoor 6 jaar een E61 525i. Dus nu na 15 jaar weer terug naar een 4 cilinder. Ben ook wel wat (wilde) haren kwijt geraakt denk ik...
Ik heb tijdelijk een relatief kale 530i gehad, maar daarvoor een gechipte 530d en een gechipte 320d. De 530i voldeed prima, maar ik miste het surplus aan vermogen en de nodige opties. Dus die ging relatief snel weer weg. Vooral die 530d was een beest, vol met opties, en had altijd vermogen over. Daar heb ik de meest warme herinneringen aan. De 530e zit ook weer behoorlijk vol opties, maar ik mis het vermogen en de beleving. Hoewel het elektrisch rijden in de basis zeer aangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
JaMaaT schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:50:
[...]

Haha, dat zit 'm dan vast op het stevig doorrijden. Ik ga wel met de sleurhut. Op de A7 lachend alles voorbij gereden (vrachtwagens en Nederlanders met 1800kg caravan met 1.2blok) met caravan van ongeveer 1300KG. Probleem is dat je dan niet veel harder dan 110 rijd. Maar dat was verder geen probleem. De 2 liter 182pk versie.

Wellicht nog wel een keertje laten chippen naar een "330i"
Ik geloof best dat je dan nog wel wat speling hebt ja. Maar dan zit je veel meer op een snelheid waar je qua toerenbereik nog wat opties hebt om vermogen te creëren.

Als je met 150km/h een sprint wil doen naar 200+ en je hebt 180pk ipv 250 voel je dat verschil echt wel. En dan had ik al geaccepteerd dat de xtraboost naar 290pk leeg was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Tortelli schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:35:
550e is de oplossing, serieus nog nooit prestatieverschil gemerkt tussen lege en volle accu. Het zal er zijn maar de auto is vlot zat. Kan me wel voorstellen dat met caravan bijvoorbeeld dit echt duidelijk merkbaar is met een *20e of *30e. Audi levert veel sterkere benzine motoren in zijn hybrids (ook de 4 pitters).

Zit de hele discussie te lezen over accu capaciteit etc. Mijn techniek is heel simpel: ik rij full electric in mijn eigen buurt (zeg ritten < 50-60km) en gebruik de brandstofmotor daarvoor eigenlijk nooit.
Bij langere ritten op de heenweg accu leeg, laden als het beschikbaar is en anders maar leeg terug.
Forceer de motor soms wel bewust aan, omdat ik me erger aan het continue aan en uitschakelen. Al gebeurd dat op de autobaan niet zoveel.
Ik wéét het. Het punt is vooral dat die nieuwe 5 echt wat features heeft die me niet bevallen, met als belangrijkste punt de comfortstoelen waarbij de rugleuning niet meer verstelbaar is zoals ik wil. Maar die aandrijflijn is eigenlijk perfect voor mijn gebruik. Dat maakt het heel vervelend. Een X5 50e is een alternatief maar ik vrees dat het rijgedrag me niet bevalt en die is wel serieus duur.
Misschien toch maar eens een proefrit maken in een G61.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:40
Pannencouque schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:19:
[...]

Ik wéét het. Het punt is vooral dat die nieuwe 5 echt wat features heeft die me niet bevallen, met als belangrijkste punt de comfortstoelen waarbij de rugleuning niet meer verstelbaar is zoals ik wil. Maar die aandrijflijn is eigenlijk perfect voor mijn gebruik. Dat maakt het heel vervelend. Een X5 50e is een alternatief maar ik vrees dat het rijgedrag me niet bevalt en die is wel serieus duur.
Misschien toch maar eens een proefrit maken in een G61.
Kun je er geen andere stoel in zetten, dan is het toch opgelost?
In plaats van een compleet ander auto (SUV) kopen vanwege een rugleuning die niet bevalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Het Fantoom op 06-09-2025 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Het Fantoom schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:21:
[...]

Kun je er geen andere stoel in zetten, dan is het toch opgelost?
In plaats van een compleet ander auto (SUV) kopen vanwege een rugleuning die niet bevalt.
Heb ik ook al eens over nagedacht. Een stoel op maat van Scheel bijvoorbeeld.
Of een comfortstoel uit de G31 meenemen, als die goed geprogrammeerd kan worden is 't ook prima.

Al moet bij de G61 er dan ook een panoramadak in dat open kan, een apart te openen achterruit, etc :P

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 06-09-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:28:
[...]
Heb ik ook al eens over nagedacht. Een stoel op maat van Scheel bijvoorbeeld.
Of een comfortstoel uit de G31 meenemen, als die goed geprogrammeerd kan worden is 't ook prima.

Al moet bij de G61 er dan ook een panoramadak in dat open kan, een apart te openen achterruit, etc :P
In de comfortstoelen van de G61 heb ik mij nog niet verdiept. Misschien toch maar eens doen. Panoramadak maakt mij niet zoveel uit. Wel irritant dat de bedekking in de G31 veel dunner is dan de F11. Daardoor meer windgeruis in de auto. Maar dat niet meer apart te openen achterruitje is voor mij een no-go. Hoe vaak ik dat niet gebruik.

Maar gezien de leeftijd van mijn kinderen kan ik het denk ik wel uitzingen met de G31. De volgende hoeft niet meer zo ruim te zijn omdat er dan nog maar 1 ipv. 3 meegaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 11:35
Het Fantoom schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:58:
[...]

Die nieuwe stijl van grille is echt afschuwelijk, BMW is compleet de weg kwijt.
Wellicht ietwat geïnspireerd door een Group C BMW March M1/C :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wakped_E8Ipi1o3-ZbLmk-8BGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdcCM94c07kLmblTgllDkg2V.jpg?f=fotoalbum_large

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:53
Nou ja, die niertjes hadden ze ook weg kunnen laten 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
IQM schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:50:
[...]

In de comfortstoelen van de G61 heb ik mij nog niet verdiept. Misschien toch maar eens doen. Panoramadak maakt mij niet zoveel uit. Wel irritant dat de bedekking in de G31 veel dunner is dan de F11. Daardoor meer windgeruis in de auto. Maar dat niet meer apart te openen achterruitje is voor mij een no-go. Hoe vaak ik dat niet gebruik.

Maar gezien de leeftijd van mijn kinderen kan ik het denk ik wel uitzingen met de G31. De volgende hoeft niet meer zo ruim te zijn omdat er dan nog maar 1 ipv. 3 meegaan.
De rugleuning is niet meer in twee delen verstelbaar en dat is voor mij juist het essentiële verschil met andere autostoelen. Zonde.

Panoramadak heb ik ook zeer regelmatig open, zowel kiep- als schuifstand. Ruitje vind ik een gemis, maar zou ik zonder kunnen. Makkelijker dan die andere zaken. Dashboard vind ik om te zien ook mwoah, maar dat moet ik misschien nog eens gaan ervaren. Maar gezien het geheel dus de twijfel...een G61 met dikke hybride aandrijflijn, of een G32 640i en daar tot in de eeuwigheid mee doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

IQM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:21:
[...]

Ik heb 9 jaar met keramische remblokken en Zimmermann sportremmen op een F11 535i gereden. Ook met volle bepakking, in steile afdalingen of met 2000kg erachter. Nooit ook maar iets gemerkt dat de remmen minder goed werkten. En op de hybride die ik nu heb gebruik ik de remblokken in de praktijk echt minimaal.

Misschien dat jij graag op een circuit of de Nordschleife rijdt met je BMW maar dat doe ik toch niet met mijn daily driver..
Ik zeg toch ook niet dat ze slecht remmen? Ze hebben alleen wat meer pedaaldruk nodig voor hetzelfde effect. Heb ze jarenlang op een Volvo V40 gehad en daarvoor was het dikke prima. Op de Z3 zou ik ze al vervelend vinden voor een bochtig B-weggetje maar daar rij je met een volgepakte 5-serie toch al rustiger.
CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:20:
[...]

Ferodo DS Performance… stille blokken als ze goed ingeremd zijn. En echt weinig stof. Hoef normaal gesproken 1 keer per 2 à 3 weken de velgen te wassen. Doe het vaker want ik zie ze graag glimmen.
Geeft de DS Performance weinig stof ja? Ik vind zelf de DS 2500 eigenlijk de fijnste remblokken maar gebruik ze niet meer omdat ze zoveel stoffen. Rij daarom nu met Hawk HPS.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

80000 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:20:
[...]

Toen ik bezig was met met mijn F10 met Hifi uit 2012 heb ik geen aparte versterker gezien.
Ik heb wel even de B&W profiel aangezet/gecodeerd. Je ziet inderdaad de equalizer in idrive maar het signaal wat eruit kwam was zeker niet neutraal (equalizer op standaard).

Dus misschien dat als je met je eigen versterker en speakers hebt geupgrade dit kan compenseren en de B&W kan simuleren, dat deze setting bruikbaar blijft. :?

Ik heb het na 5 minuten spelen alweer uitgezet, want ik wilde een zo clean mogelijke signaal en de mijn DSP versterker het laten regelen.
Er zijn een paar dingen die je kan coden:
1. amplifier_variant
Geen versterker, Highlevel versterker of most versterker

2. Audio_profile; doet iets, maar geen idee wat.
3. Audio_system; welke systeem
4. Audio_system_var / EQ_variant (afhankelijk welke HU)
Alles op Var_1 is het vlakst.

Activeren van B&O / B&W menu’s
5. High_end_audio_menue
6. High_end_audio_menue_B_und_W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:23
Ik heb nog nooit een BMW gehad, wel in veel ervan gereden. Echter heb ik nooit op een ding goed gelet, verschil in interieur kwaliteit tussen de 3 en 5 serie. Zal er een erg groot verschil hierin zitten tussen de nieuwe iX3 en iX5? Het zijn nu nog maar previews, maar de iX3 lijkt veel auto te zijn voor een goede prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:52
mister_S schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
Ik heb nog nooit een BMW gehad, wel in veel ervan gereden. Echter heb ik nooit op een ding goed gelet, verschil in interieur kwaliteit tussen de 3 en 5 serie. Zal er een erg groot verschil hierin zitten tussen de nieuwe iX3 en iX5? Het zijn nu nog maar previews, maar de iX3 lijkt veel auto te zijn voor een goede prijs :)
iX5?

Het interieurdesign van de iX3 alleen is al reden genoeg voor mij om nooit voor de iX3 te kiezen :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:23
VidaR-9 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:23:
[...]

iX5?

Het interieurdesign van de iX3 alleen is al reden genoeg voor mij om nooit voor de iX3 te kiezen :+
Ik rijd nu een I-Pace en ik vind het "one tablet to rule them all" design (als je het dat al kunt noemen) echt waardeloos, maar het ziet ernaar uit dat ik er over een paar jaar toch aan moet geloven helaas. De iX3 lijkt gewoon erg veel te bieden voor het geld (afhankelijk van hoe het interieur werkelijk wordt afgewerkt). Komt er geen iX5? Dat was mijn aanname.

De Cayenne EV lijkt prachtig te worden, maar als we een nieuwprijs van zeg 140k aannemen, zal een drie jaar oud model (dat koop ik meestal) toch nog 70k-80k kosten, dat vind ik wel weer erg veel geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:42
mister_S schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:30:
[...]

Ik rijd nu een I-Pace en ik vind het "one tablet to rule them all" design (als je het dat al kunt noemen) echt waardeloos, maar het ziet ernaar uit dat ik er over een paar jaar toch aan moet geloven helaas.
Hopelijk kan de EU zich nuttig maken en fysieke knoppen verplichten voor de meest gebruikte functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Puf schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:54:
[...]

Hopelijk kan de EU zich nuttig maken en fysieke knoppen verplichten voor de meest gebruikte functies.
Yep. En svp niet alleen de claxon en de richtingaanwijzers, maar ook andere veelgebruikte knoppen als de klimaatbediening.
offtopic:
En svp het mogelijk maken om ISA permanent uit te schakelen, maar dat zal de EU wel niet doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20
Puf schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:54:
[...]

VW heeft de bui zien hangen en lijkt met zijn nieuwe modellen opnieuw naar de basis te keren, met overal terug fysieke knoppen, zowel op het stuur als in de middenconsole. BMW daarentegen blijft koppig vasthouden aan zijn eigen koers en kiest er, ondanks de overduidelijke voorkeur van zijn klanten voor echte knoppen, nog steeds voor om de touch- en swipe ellende door de strot te willen duwen.

Het nieuwe iX3 bevestigt bovendien dat ze definitief afscheid hebben genomen van de i-drive knop in het interieur, ooit een iconisch kenmerk dat het BMW-interieur positief onderscheidde van andere merken dankzij de duidelijke ergonomische meerwaarde. Vroeg of laat zullen ze wellicht inzien dat het weghalen van de draaiknop één van grotere stommiteiten is die ze hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
jos707 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:30:
[...]

VW heeft de bui zien hangen en lijkt met zijn nieuwe modellen opnieuw naar de basis te keren, met overal terug fysieke knoppen, zowel op het stuur als in de middenconsole. BMW daarentegen blijft koppig vasthouden aan zijn eigen koers en kiest er, ondanks de overduidelijke voorkeur van zijn klanten voor echte knoppen, nog steeds voor om de touch- en swipe ellende door de strot te willen duwen.

Het nieuwe iX3 bevestigt bovendien dat ze definitief afscheid hebben genomen van de i-drive knop in het interieur, ooit een iconisch kenmerk dat het BMW-interieur positief onderscheidde van andere merken dankzij de duidelijke ergonomische meerwaarde. Vroeg of laat zullen ze wellicht inzien dat het weghalen van de draaiknop één van grotere stommiteiten is die ze hebben gemaakt.
Vraag me af hoe toekomstbestendig hun designfilosofie überhaupt is.

De laatste 15 jaar is men qua design (geldt ook voor het interieur) steeds meer naar de Aziatische wansmaak opgeschoven.

Het exterieur steeds minder ingetogen, minder chique (op de Neue Klasse zijn verchroomde raamlijsten niet eens meer leverbaar). Steeds schreeuweriger, steeds meer 'M' design.

Het interieur: meer schermen, meer touch, meer bling-bling. Bijvoorbeeld CraftedClarity (waarvoor ik heb bijbetaald om het niet te hebben), het typelogo prominent verlicht op het dashboard, iconic glow, sky lounge.

Die bling-bling wordt betaald door het weglaten van nuttige maar van buiten niet zichtbare zaken als keyless sensoren in de achterportieren, de mogelijkheid om de tweede zitrij om te klappen vanuit de kofferbak, het weglaten van fysieke knoppen en de algehele kaalslag in het interieur.

Maar nu - net als bij de andere Premium merken - de verkopen in Azië flink in beginnen te kakken zal de Europese en Noord Amerikaanse markt weer belangrijker worden.

Dus hopelijk gaat BMW weer wat meer richting 'onzichtbare' kwaliteit ten koste van nutteloze bling-bling. Bij de iX-3 lijkt die boodschap helaas nog niet door te zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jos707 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:30:
[...]
Zolang de verkoop cijfers die opinie niet weergeven zal het weinig effect hebben denk ik:
https://www.press.bmwgrou...les-worldwide?language=en
+++ BMW Group delivers 586,149 vehicles in first quarter +++ Sales growth in all regions except China

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

alexbl69 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:56:
[...]

De laatste 15 jaar is men qua design (geldt ook voor het interieur) steeds meer naar de Aziatische wansmaak opgeschoven.

Het exterieur steeds minder ingetogen, minder chique (op de Neue Klasse zijn verchroomde raamlijsten niet eens meer leverbaar). Steeds schreeuweriger, steeds meer 'M' design.

Het interieur: meer schermen, meer touch, meer bling-bling. Bijvoorbeeld CraftedClarity (waarvoor ik heb bijbetaald om het niet te hebben), het typelogo prominent verlicht op het dashboard, iconic glow, sky lounge.

Die bling-bling wordt betaald door het weglaten van nuttige maar van buiten niet zichtbare zaken als keyless sensoren in de achterportieren, de mogelijkheid om de tweede zitrij om te klappen vanuit de kofferbak, het weglaten van fysieke knoppen en de algehele kaalslag in het interieur.

Maar nu - net als bij de andere Premium merken - de verkopen in Azië flink in beginnen te kakken zal de Europese en Noord Amerikaanse markt weer belangrijker worden.

Dus hopelijk gaat BMW weer wat meer richting 'onzichtbare' kwaliteit ten koste van nutteloze bling-bling. Bij de iX-3 lijkt die boodschap helaas nog niet door te zijn gekomen.
Toen ik voor een auto opzoek was viel het mij juist op dat NL auto’s altijd het m pakket hebben met grote velgen en dat je in Duitsland veel meer modellen ziet met kleinere wielen = meer comfort en met zilver, chiquer minder patserig. Ook lijken Duitsers minder vaak essentiële comfort zaken te vergeten, sfeerverlichting, keyless entry, adaptive cruise en harman kardon.

In Nederland zie je dat al het geld naar de uiterlijke opsmuk gaat, m pakket, zwarte sier lijsten, Carbon in het interieur, grote wielen en een suf grijs kleurtje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:47:
[...]

Toen ik voor een auto opzoek was viel het mij juist op dat NL auto’s altijd het m pakket hebben met grote velgen en dat je in Duitsland veel meer modellen ziet met kleinere wielen = meer comfort en met zilver, chiquer minder patserig. Ook lijken Duitsers minder vaak essentiële comfort zaken te vergeten, sfeerverlichting, keyless entry, adaptive cruise en harman kardon.

In Nederland zie je dat al het geld naar de uiterlijke opsmuk gaat, m pakket, zwarte sier lijsten, Carbon in het interieur, grote wielen en een suf grijs kleurtje..
hoe is sfeerverlichting een essentiële comfort zaak?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:23
Z___Z schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
[...]

Geen sfeer doet zeer. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:56:
[...]

Dat weglaten van chroom loopt ook een beetje raar. Mijn vrouw heeft een Mini Cabrio uit 2022 en een Countryman uit '23. De cabrio heeft geen chroom "want chroom = slecht voor het mileu', de nieuwere Countryman ineens wel weer. Blijbaar was chroom alleen in 2022 slecht voor het mileu.

Over het weglaten van nuttige opties: Een buurman heeft een behoorlijk luxe en recente 5 serie station gekocht waarbij hij goed gelet heeft of alle opties die hij wilde er op zaten. Hij kwam er alleen na aankoop achter dat dakrails blijkbaar een optie waren. Die zitten er dus niet op, terwijl hij ze wel graag had willen gebruiken. Dat viel hem best tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstvV schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:39:
[...]
Over het weglaten van nuttige opties: Een buurman heeft een behoorlijk luxe en recente 5 serie station gekocht waarbij hij goed gelet heeft of alle opties die hij wilde er op zaten. Hij kwam er alleen na aankoop achter dat dakrails blijkbaar een optie waren. Die zitten er dus niet op, terwijl hij ze wel graag had willen gebruiken. Dat viel hem best tegen.
Je kan toch kiezen tussen die haken in het dak of een opstaande dakrail oid?

Mijn 3 heeft de dingen in het dak zitten waar je deze in kan monteren bijvoorbeeld:
https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/physical-goods/UEI0026DI
Maar je hebt ook de optie dat je de opstaande rails op het dak hebt waar je dan tegenaan kan klemmen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
niet meer nodig

[ Voor 102% gewijzigd door SirLct op 09-09-2025 23:59 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Z___Z schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ik vind comfort ook een totaal plaatje kom je tot rust in een auto is de sfeer ontspannen en een beetje gezellige verlichting en een goede audio helpen daar wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
SirLct schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:13:
We zijn ons aan het oriënteren op een vervanger voor onze tweede auto. Op dit moment rijdt mijn vrouw in onze BMW 116i F20 pre-LCI. De aanleiding is dat ze graag een automaat wil (de F20 is een handbak) en we binnenkort een trekhaak nodig hebben voor plannen de komende maanden. Een trekhaak kan op de F20 gemonteerd worden, maar dat kost al snel richting de €1000. Dus mss 2 vliegen in 1 klap?
Ik heb snel gekeken naar inruil, maar het aanbod is helaas erg laag.
Motorisch is de F20 helemaal netjes (o.a. ketting vervangen) en hij staat op mooie 18" Breyton velgen, dus eigenlijk zonde om hem weg te doen. Dit is dus puur een oriënterende vraag.

Mijn vrouw wil graag een hoge zit (dus SUV-type), maar ik wil niet de SUV-premium betalen, want dat vind ik onzin. De 2 Active Tourer heeft een hogere zit, staat op hetzelfde platform als de X1, maar zonder de premium prijs van een X1. Wat de 225xe ook interessant maakt, is het plug-in hybride systeem. Thuis hebben we al een laadpaal (mijn leaseauto is een EV) en zonnepanelen, dus elektrisch laden is geen probleem.

Mijn vrouw rijdt weinig kilometers, zo’n 8.000 km per jaar, meestal drie keer per week korte afstanden en één keer per week een langere rit. Een plug-in hybride lijkt dus goed te passen. Misschien kunnen de elektrische kilometers ons wat besparen en de investering in een 225xe enigszins rechtvaardigen (haha, I wish).

Nu heb ik een paar vragen:
- B38 motor in het algemeen: Ik hoor dat deze motor over het algemeen betrouwbaar is, behalve wat verhalen over krukaslagers/lagerschalen. Klopt dit?
- Hybride systeem in de 225xe of X1 xdrive25e of de andere deel van deze familie: Hoe betrouwbaar is het hybride systeem? Wat is jullie ervaring met de elektrische actieradius in de praktijk? Is er sprake van batterijdegradatie?

Alle ervaringen, tips of aandachtspunten zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken.
Welk modeljaar kijk je? Er zijn modellen die volgens mij niets mogen trekken (geen probleem als je 'm alleen maar voor een fietsendrager gebruikt uiteraard.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:32
Afgelopen de vrijdag de 330e onder het doek vandaan mogen trekken. Wat een heerlijke en in mijn ogen prachtige auto! Eerste 450km alweer achter de rug, dus we zijn op een kwart qua inrijden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgVPi6C_1rlWfSCqL-fP8d-Tpo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYCAnYTLpHcAcYXhF61KyztP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:48:
[...]

Je kan toch kiezen tussen die haken in het dak of een opstaande dakrail oid?

Mijn 3 heeft de dingen in het dak zitten waar je deze in kan monteren bijvoorbeeld:
https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/physical-goods/UEI0026DI
Maar je hebt ook de optie dat je de opstaande rails op het dak hebt waar je dan tegenaan kan klemmen.
Daar zou ik mijn buurman nog op kunnen wijzen, dank voor de tip. Hij had al dakdragers van zijn vorige BMW en wilde die opnieuw gebruiken, wat niet mogelijk was omdat er geen dakrails zijn dus daar was hij een beetje verbaasd over.
Mijn vrouw heeft nu als vervangende auto (de Mini moest voor onderhoud) een 3 serie station en daar zitten ze dan wel weer op. Wel helemaal zwart inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:14
Nou, vandaag mijn E90 weggebracht voor een grote beurt en APK. Volgens de (overigens bevriende, dus hij zal daar gewoon eerlijk in zijn) monteur is het de vraag of hij er volgend jaar weer doorheen komt. Niet eens omdat het een slechte auto is, maar gewoon omdat er uit veel dingetjes gaat beginnen blijken dat het een wagen van 2006 is. Voor nu was de enige opmerking "lekt overmatig olie" maar dat aandachtspunt heeft ie al jaren (ook bij de vorige eigenaar die een goede vriend van me is). Hoort ook wel een beetje bij de N46 denk ik. Ik hou het peil altijd goed in de gaten en vul ruim op tijd bij. Zou naar de klepseals kunnen laten kijken, als zei hij vandaag dat het achterste cardan flink lekt. Heb alleen weinig technisch verstand dus geen idee of dat met elkaar te maken heeft :P

Maar goed, had deze auto ruim anderhalf jaar geleden voor een vriendenprijsje overgenomen van een van m'n beste maten als soort tussenauto. Had private lease die afliep en wilde weer kopen, maar m'n vrouw raakte zwanger en we woonden nog niet samen dus er geen veel geld naar de babyuitzet en een huis in plaats van naar een nieuwe auto. Nou blijkt een sedan al niet enorm praktisch met een gezin, dus mijn plan was inmiddels sowieso al om richting de volgende APK een praktische gezinsauto te kopen, maar mijn vrouw en ik hebben nogal uiteenlopende meningen over wat een praktische gezinsauto is die ook leuk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:30:
Ik vind comfort ook een totaal plaatje kom je tot rust in een auto is de sfeer ontspannen en een beetje gezellige verlichting en een goede audio helpen daar wel bij.
Gewoon helemaal geen extra verlichting in de auto... alleen de watervalverlichting uit de dakunit en de oranje klokkenwinkel :) Less is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Brilsmurfffje schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:30:
Daar heb ik alleen geen blauwe, groene of paarse sfeerverlichting bij nodig. Of hele dure luchtjes in de auto. Wie dat verzonnen heeft...
Vld1989 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:14:
[..] Voor nu was de enige opmerking "lekt overmatig olie" maar dat aandachtspunt heeft ie al jaren (ook bij de vorige eigenaar die een goede vriend van me is). Hoort ook wel een beetje bij de N46 denk ik. Ik hou het peil altijd goed in de gaten en vul ruim op tijd bij. Zou naar de klepseals kunnen laten kijken, als zei hij vandaag dat het achterste cardan flink lekt. Heb alleen weinig technisch verstand dus geen idee of dat met elkaar te maken heeft :P
[...]
De klepseals zitten (aan de bovenkant) in de motor. Het cardan is de bobbel in de achteras waar de aandrijfas van de motor in gaat. Dat zit een meter of 3 uit elkaar en heeft helemaal niets met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:01:
De klepseals zitten (aan de bovenkant) in de motor. Het cardan is de bobbel in de achteras waar de aandrijfas van de motor in gaat. Dat zit een meter of 3 uit elkaar en heeft helemaal niets met elkaar te maken.
Moet dat geen differentieel zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
MadMarky schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:34:
Geeft de DS Performance weinig stof ja? Ik vind zelf de DS 2500 eigenlijk de fijnste remblokken maar gebruik ze niet meer omdat ze zoveel stoffen. Rij daarom nu met Hawk HPS.
Ik vind van wel. Deze foto heb ik genomen bij een Autohof langs de A8 tussen Augsburg en Ulm - op de terugweg - na ongeveer 2100km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQqRf1PX0fAcOD_JQVYBCXPQbSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zH3OoLEqROIPM1CtiupcNQ4.jpg?f=fotoalbum_large
Deze vakantie minder kilometers omdat we veel lokaal hebben gedaan. Alleen met de auto naar de lokale Agraria en Lidl/DeSpar en een hele leuke route (met delen van 16%) naar een afgelegen refugio. Geen aanrader met 'platte' bandjes en een stevig onderstel :) We hadden dit jaar geen zin in ellenlange routes naar bijvoorbeeld Imola, Maranello, Modena, et cetera. Wij genoten dit jaar meer van de culinaire geneugtes.

Bij de BMW Niederlassung München stonden een aantal leuke voertuigen, waaronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G_sgFbQABntASwmSJOeYTMMAmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlhxPHwSQl7c3zFVlVKoxVEq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExD6tgwIQqd9qY9J59cAtk5VOEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5S7nHB27B3kzV999RmtyF8GV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5y57VORoAV0NNImhZzfIIDdwAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OUY6Z2E6TpMqLNHjwk13Fqj.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog wat fotootjes van het '50 Jahre 3er Reihe'-overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1L3IEiiIs_dfIhtWBZewJoxhQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DNjnnjZboPj2Dxm0PgFAtco.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jawXdD9zaGPbwYHPl6elUWkAt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y42nTniwdKQyy0Fyh8JW1vTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgTllk0DsfFF4tohR2S8YjvGfyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ln4rCREWs3WwO7kvPygqzOl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0fiRKsl8fCeGPQBPpt3uK7-sOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL5EAhz0ptQgMeAtycMjRZy8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YaGxbqcIyDkZYmvkCUuewAgVpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulbpYmr3EAGTl6IYoojrsAsc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DqdTMRkCuZypVAqE5INlcMR0Ss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlUXRLE8mCAB9CfyxxuLJhVO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yREFSb9KJJoECmBSg8iG-q23yA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFucnCqPF1La6cKkRWSH42rk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONe2bMpKysvyd9xx2Py72hJ_5V0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNAl2ThgwUXhyegx3X33Yyer.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GexyOCPzpj9VLjxE9qqwlKJN7O4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0DEPy5k1tIl9m71GzNYPyQ3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOycJ9vZYxR6vDfEMbYfZxFEJ9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43LgPZHQOaUhMtWXHDNm0EUs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL4hPOnfb80KFe8nbf6fwnraEe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmGUbBOtpteyT0ZIO9u0XZFn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx9budCNRXVeT8dehSisMAHvoXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQD6mg3JnxTB1wwiOZHt4fkX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDG1t_LxhldrPqzlDkEtXTVP5rQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQLN82f9tkj9uwruHVnz1Ot0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV9LeRf5tMN1Dr3gAi9Ubk3vaig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRPjwVtMr2dQArfdUji694y3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZR755BBxfnCvRASr6lh99tcBiI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Habjm758de9k1HFD2ltVXORV.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de terugweg uit Italië kwamen we op de Brenner nog een zeer weinig gecamoufleerde BMW M5 G90 tegen. Een LCI lijkt me nu al wat voorbarig, daarnaast waren er ook geen uiterlijke wijzigingen. Ook geen streepje tekst met bijvoorbeeld Competition onder het M5-logo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mKvNa5IV9pK8_PgKBuui2ns5hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kpJMFP3xk127FvdNfi7rxC3.jpg?f=fotoalbum_large

Het duurde uiteindelijk best lang, maar ik heb het verbruik (volgens de BC) nog op 7.9 liter per 100 kilometer kunnen krijgen O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOZt7fGCnv9h5vIkLKtf7ZS73Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6s4sr85uHepGzVF9usUG5Hk.jpg?f=fotoalbum_large
Jaja, ik weet het, de custom wijzerplaten verbleken een beetje. Schaduw onder wijzernaalden. Er komt nog een maagdelijk 335i-instrumentencluster in.

Nog even een mooi sfeerplaatje met licht van buiten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Pbm5a6XleiengIQeG8bDDfThkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8YHQGLDHOBJyEoIgwpALzF9.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, ik was al in het bezit van kentekenplaathouders met opschrift www.bmw-muenchen.de... maar nu ook BMW GROUP CLASSIC en (BMW) Freude am Fahren (krijg je bij aflevering in BMW Welt).

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 08-09-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CreativeS schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:38:
[...]

En toch was de eerste de mooiste. Alle daarna zijn meer en meer ge"job-o"ficeerd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:14
IQM schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:01:
[...]

[...]

Tot zover wist ik het wel :D
Maar ik dacht, wellicht als er via de klepseals niets weglekt dat er dan ook niks in het cardan komt dat kan lekken. Maar daar heb ik dus geen verstand meer van, ondanks dat ik autoliefhebber ben heb ik twee linkerhanden en heb ik alleen wat theoretische kennis door naar Klokje Rond-video's te kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 17:40
CreativeS schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:38:
Zo, is goed stoffig daar! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52
Excuses als dit al beantwoord werd, maar ik krijg erg veel posts terug als ik 'update' en F30/F31 intik en zie door de bomen het bos niet meer :).

We hebben voor een redelijke prijs een 325d F31 uit 2014 op de kop kunnen tikken. Mechanisch nog vrij goed in order lijkt mij, loopt als een trein zonder rare geluiden.

Ik keek naar de software-versie van de wagen, en kwam volgende codes tegen, volgens mij helemaal niet meer up-to-date: MN-002.045.001 en TN-002.045.001.

Ik was op zoek naar updates, maar blijkbaar biedt BMW dit niet meer aan via hun site. BMW vragen om hem te updaten zal waarschijnlijk kostelijk zijn voor zo een oude wagen.

Iemand die de update files heeft, alsook de update procedure?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
needless to say schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:25:
Excuses als dit al beantwoord werd, maar ik krijg erg veel posts terug als ik 'update' en F30/F31 intik en zie door de bomen het bos niet meer :).

We hebben voor een redelijke prijs een 325d F31 uit 2014 op de kop kunnen tikken. Mechanisch nog vrij goed in order lijkt mij, loopt als een trein zonder rare geluiden.

Ik keek naar de software-versie van de wagen, en kwam volgende codes tegen, volgens mij helemaal niet meer up-to-date: MN-002.045.001 en TN-002.045.001.

Ik was op zoek naar updates, maar blijkbaar biedt BMW dit niet meer aan via hun site. BMW vragen om hem te updaten zal waarschijnlijk kostelijk zijn voor zo een oude wagen.

Alvast bedankt!
Updaten kan via esys of ista. Files mogen hier niet aangeboden worden. Ik kan hem wel voor je updaten, de vraag is wat je verwacht te bereiken met de nieuwe software. Zeker als je nu geen issues hebt. Dealers doen het ook liever niet als er geen klachten zijn omdat het niet geheel risicoloos is.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

needless to say schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:25:

Alvast bedankt!
Zie je deze software versies staan in het iDrive menu?
Het lijkt mij namelijk de software versie van het telecommunicatie gedeelte. Vroeger kon je vanaf de BMW.com/update website een file downloaden. (Bijv. UPD01008.bin) die je dan op een USB stick zette en zo kon bijwerken. Dit heb ik bij eerdere auto's wel gedaan maar nooit enig verschil gemerkt. Maar ik ben het eens met bovenstaande reactie: als je nu geen probleem hebt moet je het gewoon lekker laten zitten.
"If it aint broken, don't try to fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:37:
En toch was de eerste de mooiste. Alle daarna zijn meer en meer ge"job-o"ficeerd.
Maar nog steeds dubbele koplampen :)
Geweldig model... de E21 323i. Was echt leuk om te zien (anders dan in BMW Museum).
Stonden ook nog wat oudere modellen (2000ti en 2000tii), die stonden er alvast omdat ze de 'Neue Klasse' zouden bijstaan -> introductie IX3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkq0KBzVba_WaSM72-O72R7lbOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxwgXYLpjVQkAmGmWAsGrLUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O9zJmj3TEu0lbNB89sZ5S0YB1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAc1AqNjkaFzeDjeuDtoHmp1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKVDZvCnWqZEaEvmk3TGQtCzbLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oGDBlSldtJzblz1pBjYdG1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOaGAt6l5SJhJbwuO9Y5X63t-hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFHwwNVwbbeXuusAflx5NNgC.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe en 'oude' concepts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDHHU6gkhyPhf5nzjwJD_V72lFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4uRr6KXO0x8KCmv8GggMJKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cpMtjfzciHXlcgsyYSTtGJqcs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4n8wCCyQL2jJXflXkyn6YImX.jpg?f=fotoalbum_large
De Skytop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1dk-ajSnK5TqGQCnOaeXKT0Tjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uiq2fnoQVu5rLexcvhFseU6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZplev112ADDbLN9sD2m5dIwbsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rROhRMM4wj6H85n8gfzMJDOb.jpg?f=fotoalbum_large
De Vision.
Lijkt op de foto meer te zijn, viel in het echt niet zo op. Alle auto's zien vind ik veel belangrijker. Wel jammer dat de merchandise echt alleen in BMW Welt te verkrijgen was. Had gehoopt nog via de dealer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:47:
Hmja, in Nederland zijn het schaapjes in wolfkleren (318i in M uitdossing) en in Duitsland is het vaak (niet altijd) andersom. Onder de M uitdossing zit ook vaak een leuk blok, maar ook gewoon standaard bumperpakketten met een B58 ;) Heb je in NL veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:29
Wat leuk dat ze ook Hubert Hahne zijn 2000Ti hebben staan. De eerste auto die de grens van een rondentijd van 10 minuten wist te doorbreken op de Nordschleife. Groot nieuws was dat in 1966 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
JaMaaT schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:30:
[...]

Welk modeljaar kijk je? Er zijn modellen die volgens mij niets mogen trekken (geen probleem als je 'm alleen maar voor een fietsendrager gebruikt uiteraard.
Dat is wel een goede ja. Nee het moet echt kunnen trekken. Ik heb nu eentje op oog van bj 2016.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
@SirLct volgens mij zijn er van dat bouwjaar geen hybrides die mogen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

Eagle Creek

Breathing security

JaMaaT schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:44:
@SirLct volgens mij zijn er van dat bouwjaar geen hybrides die mogen trekken.
Volgens mij klopt dit omdat de typegoedkeuring er nog niet was. Mijn dealer zei toen het volgende
De BMW 330e mag inderdaad niet uitgerust worden met een trekhaak. Dit in verband met de hoogspanningskabel die loopt in de buurt van de achterbumper. Bij een mogelijke aanrijding van achteren kan dit in contact met elkaar komen (trekhaak en kabel) waardoor het vreselijk mis kan gaan. Hierdoor is dit absoluut niet mogelijk.
Dit is in latere ontwerpen aangepast.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:19
Weet iemand of en hoe ik mijn G31 zo kan coderen dat de stuurwielknoppen en de knoppen op de middenconsole/HVAC 's nachts helderder blijven wanneer ik de helderheid van het instrumentencluster met het wieltje naar beneden schroef?

Ik heb al met DIM_TAG_NACHT_LICHT_EIN_ENABLE, APIX_CID_UND_ZIN en DIM_CURVE_X2 lopen spelen, maar dat heeft niet het gewenste effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 21:24
Ik zoek nog iemand die me wil helpen met coderen/hercoderen van IHKA. Met INPA kan ik zien dat de defroster flap niet opent als ik aan de knop draai om de luchtstroom naar de voorruit te sturen, maar wel als ik op de defroster-knop druk. Dat is gek. Heb twee andere modules liggen en al geprobeerd maar daarmee gaat geen enkele flap open. Lijkt dus in software/electronica te zitten. Evt. in transport-mode. Specialist geeft me helaas niet het gevoel dat hij beschikt over benodigde kennis en stelt voor dat ik er maar moet leven, diagnose vergt veel tijd. Ik wil gewoon dat het weer werkt. Ik heb ook een LCI-klimabedienteil liggen , die zou sowieso beter moeten werken maar moet gecodeerd worden. Met INPA lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bram® schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:16:
Weet iemand of en hoe ik mijn G31 zo kan coderen dat de stuurwielknoppen en de knoppen op de middenconsole/HVAC 's nachts helderder blijven wanneer ik de helderheid van het instrumentencluster met het wieltje naar beneden schroef?

Ik heb al met DIM_TAG_NACHT_LICHT_EIN_ENABLE, APIX_CID_UND_ZIN en DIM_CURVE_X2 lopen spelen, maar dat heeft niet het gewenste effect gehad.
Nee kan niet, het wieltje stuurt hele terminal 58G aan, dus dus dat is alle «locator-lighting».

Enige wat kon op F-series was ambient loskoppelen met AMBIENTE_NACHFUEHRUNG. Dit niet getest / geprobeerd op een G-series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52
Greetoz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:28:
[...]

Updaten kan via esys of ista. Files mogen hier niet aangeboden worden. Ik kan hem wel voor je updaten, de vraag is wat je verwacht te bereiken met de nieuwe software. Zeker als je nu geen issues hebt. Dealers doen het ook liever niet als er geen klachten zijn omdat het niet geheel risicoloos is.
Ik heb inderdaad niet direct problemen. Het was eerder van het standpunt van een IT'er: graag op de laatste update, zeker als die al een tijd uit is en stabiel geacht wordt.

Ik zal het dan maar aan mij voorbij laten gaan...

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:06
Civic09 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:35:
Ik zoek nog iemand die me wil helpen met coderen/hercoderen van IHKA. Met INPA kan ik zien dat de defroster flap niet opent als ik aan de knop draai om de luchtstroom naar de voorruit te sturen, maar wel als ik op de defroster-knop druk. Dat is gek. Heb twee andere modules liggen en al geprobeerd maar daarmee gaat geen enkele flap open. Lijkt dus in software/electronica te zitten. Evt. in transport-mode. Specialist geeft me helaas niet het gevoel dat hij beschikt over benodigde kennis en stelt voor dat ik er maar moet leven, diagnose vergt veel tijd. Ik wil gewoon dat het weer werkt. Ik heb ook een LCI-klimabedienteil liggen , die zou sowieso beter moeten werken maar moet gecodeerd worden. Met INPA lukt dat niet.
Diagnose Dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waltie
  • Laatst online: 15:29
Ik rijd nu ruim een jaar mijn M140i, maar de ergernis of het gebrek aan comfort wordt mij nou iets teveel. Dus ik heb mij verdiept in een ander onderstel / schroefset. Mijn ergernis zit vooral bij korte oneffenheden en op slecht wegdek. Vooral de achterzijde lijkt soms wel een pogostick.

Heeft iemand hier ervaring met een schroefset op een M140i en zo ja, welke en wat waren de merkbare verschillen (zowel positief als negatief).

Ik gebruik de auto voor dagelijks verkeer en af en toe sportief straatgebruik. Circuitgebruik is voor mij niet van belang. Een verlaging van 1 a 2 cm is leuk meegenomen, maar geen harde eis.
Op mijn lijst staat momenteel:
- KW variant 2 / ST XA
- Birds B-series Sport Suspension
- KW variant 3 (al vraag ik mij af of de meerprijs het waard is voor mijn doel/gebruik)

En voor de leuk een plaatje erbij: 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVKVm3elRScOrCcpJIqfHQ852X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jY1eY48HScSXrvwU7I1z68Uu.jpg?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Niet online
Waltie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:59:
Ik rijd nu ruim een jaar mijn M140i, maar de ergernis of het gebrek aan comfort wordt mij nou iets teveel. Dus ik heb mij verdiept in een ander onderstel / schroefset. Mijn ergernis zit vooral bij korte oneffenheden en op slecht wegdek. Vooral de achterzijde lijkt soms wel een pogostick.

Heeft iemand hier ervaring met een schroefset op een M140i en zo ja, welke en wat waren de merkbare verschillen (zowel positief als negatief).

Ik gebruik de auto voor dagelijks verkeer en af en toe sportief straatgebruik. Circuitgebruik is voor mij niet van belang. Een verlaging van 1 a 2 cm is leuk meegenomen, maar geen harde eis.
Op mijn lijst staat momenteel:
- KW variant 2 / ST XA
- Birds B-series Sport Suspension
- KW variant 3 (al vraag ik mij af of de meerprijs het waard is voor mijn doel/gebruik)
Weet je wat er nu onderzit? Alles nog origineel BMW of is dat al 'aangepakt' door de vorige eigenaar? En is het een xDrive of? Ik merk zelf de laatste tijd ook steeds meer van het minder aanwezige comfort van mijn B12 Sportline onderstel, weliswaar op een E90 maar toch dat ik langzamerhand ook aan het kijken ben naar een schroefset met instelbaar comfort.

• Waltie
  • Laatst online: 15:29
CreativeS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:37:
[...]

Weet je wat er nu onderzit? Alles nog origineel BMW of is dat al 'aangepakt' door de vorige eigenaar? En is het een xDrive of? Ik merk zelf de laatste tijd ook steeds meer van het minder aanwezige comfort van mijn B12 Sportline onderstel, weliswaar op een E90 maar toch dat ik langzamerhand ook aan het kijken ben naar een schroefset met instelbaar comfort.
Alles is nog origineel BMW. Achterwielaandrijving en nu met 109.000 km op de teller.

Als ik de ervaringen op het BabyBMW forum mag geloven kan de B12 of Birds B2 (gebaseerd op de Bilstein dempers) op lagere snelheden, i.c.m. slecht wegdek alsnog wat oncomfortabel aanvoelen.
Dit lezende zou zelf de KW v2 street comfort een optie kunnen zijn voor mij.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
Waar in Nederland hebben jullie de Mr12Volt module voor CIC besteld/gekocht?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Waltie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:02:
Als ik de ervaringen op het BabyBMW forum mag geloven kan de B12 of Birds B2 (gebaseerd op de Bilstein dempers) op lagere snelheden, i.c.m. slecht wegdek alsnog wat oncomfortabel aanvoelen.
Dit lezende zou zelf de KW v2 street comfort een optie kunnen zijn voor mij.
Ik merk het nu met de andere remmerij. De schijven voor (BMW Leichtbau) zijn een stuk lichter en nu komen de klappen van het wegdek sterker door. Dat was hiervoor niet. Elk voordeel heb z'n nadeel ;)
Vooralsnog staat de Bilstein B16 hoog op mijn lijstje. Instelbaar comfort, zo onderaan de dempers voor en achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-Z4f1uePhFqWNKRcoizCMm7UMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZjppnVcLAVKEzhwwbcIZl75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIw2CXxgsX3ahZdyOZwgpHs_x7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4RXmE5GlBGbrhEYRactGipd.jpg?f=fotoalbum_large
Burning_Tyre schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:16:
Waar in Nederland hebben jullie de Mr12Volt module voor CIC besteld/gekocht?
CarInterface

[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 11-09-2025 15:49 ]

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste