Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 401 402 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik heb op mijn bmw 325i al enige tijd de foutcodes 29F4 en 29F5 ; post-katalysator waardes niet gehaald

Nu dacht ik aan slechts kats gezien km-stand en olieverbruik. Alleen blijkt nu bij de APK dat die in perfecte staat zijn adhv de 4 gassen meting

Dus wrs de o2 sensoren slecht. Nu twijfel ik tussen het vervangen van de sensoren en dan wel voor Bosch ipv BMW. Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM

Een andere optie is het laten uitcoderen van de foutcode zodat niet constant het MIL lampje brandje

Iemand ervaring met deze Codes i.v.m. De fix?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:33

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat kosten nieuwe van BMW?

Persoonlijk zou ik geen problemen hebben om er Bosch sensoren in te zetten aangezien bosch in dit geval ook de OE-leverancier voor specifiek dit onderdeel is.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• sjaak81
Bij BMW kosten ze ruim 200eu per stuk

naar wat ik begrijp vervang je ze liever per bank tegelijk

Bij Bosch zijn ze 100eu per stuk

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
sjaak81 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:27:
Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM
Mahle is ook OEM... die levert ook originele onderdelen maar niet specifiek dat onderdeel... en dat maakt het een OEM-leverancier.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:07
Okay. Knoop gehakt; deze week is de G31 530e naar ATM tuning gegaan.
En ik kan het niet laten om hier een positieve ervaring te vertellen.
Keurige ontvangst, keurig bedrijf, serieuze mensen, geen cross- of upselling (' nee meneer, zo'n rollenbank hoeft niet. Het is wel leuk, maar hou gerust de centen in je zak'.).
De stage 1 bestond uit een unlock (in huis), aanpassing van de versnellingsbak (koppellimiters en interne druk), aanpassing performance display en verwijderen v-max.

En het allerbeste: de bmw rijdt als een zonnetje, en als de brandweer. Bizar veel vermogen (indicatie 400pk).

Homo sapiens non urinat in ventum

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:17
Mag ik vragen wat je ongeveer betaald hebt? Ik zit er aan te denken om mijn velgen te laten doen. Hangt af van de hoeveelheid schade uiteraard, maar als indicatie.

Roomba E5 te koop

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:08
sjaak81 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:27:
Ik heb op mijn bmw 325i al enige tijd de foutcodes 29F4 en 29F5 ; post-katalysator waardes niet gehaald

Nu dacht ik aan slechts kats gezien km-stand en olieverbruik. Alleen blijkt nu bij de APK dat die in perfecte staat zijn adhv de 4 gassen meting

Dus wrs de o2 sensoren slecht. Nu twijfel ik tussen het vervangen van de sensoren en dan wel voor Bosch ipv BMW. Die van Bosch zijn ca de helft van de bmw sensoren maar wel OEM

Een andere optie is het laten uitcoderen van de foutcode zodat niet constant het MIL lampje brandje

Iemand ervaring met deze Codes i.v.m. De fix?
Bosch is prima, Delphi of Delco ook. Wel bij een reguliere leverancier bestellen en niet op de veilingsites, daar wordt soms namaak verkocht.

Zou zelf voor uitcoderen gaan aangezien het dan 100% opgelost is.

• CreativeS
  • Niet online
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
Ja, en dan straks gezeik met de APK op de gasmeting (en die moet als er geen readiness is).

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Jan Smit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
Keurige ontvangst, keurig bedrijf, serieuze mensen, geen cross- of upselling (' nee meneer, zo'n rollenbank hoeft niet. Het is wel leuk, maar hou gerust de centen in je zak'.).
De stage 1 bestond uit een unlock (in huis), aanpassing van de versnellingsbak (koppellimiters en interne druk), aanpassing performance display en verwijderen v-max.

En het allerbeste: de bmw rijdt als een zonnetje, en als de brandweer. Bizar veel vermogen (indicatie 400pk).
Nochtans kan een rollenbank uitdraai wel weergeven of vermogen en koppel mooi wordt afgeleverd, wat niet altijd direct voelbaar is. Indien zo kan er altijd wat gefinetuned worden. Zonder uitdraai weet je dat dus niet.
Het is dan ook geen "maat tuning" maar gewoon een standaard file.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• ewrz
CreativeS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Ja, en dan straks gezeik met de APK op de gasmeting (en die moet als er geen readiness is).
Hij zegt dat de auto de gasmeting haalt dus dat probleem is er niet. De sensoren na de katalysator controleren alleen de werking van de kat, ze hebben geen sturende werking qua uitstoot.

• CreativeS
  • Niet online
Juist wel... door de sensoren wordt de ontsteking en het megsel gestuurd...

Lekker uitcoderen. Komt vanzelf allemaal goed! :+

[ Voor 39% gewijzigd door CreativeS op 14-05-2026 21:39 ]

• sjaak81
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Bosch is prima, Delphi of Delco ook. Wel bij een reguliere leverancier bestellen en niet op de veilingsites, daar wordt soms namaak verkocht.

CreativeS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:23:
Juist wel... door de sensoren wordt de ontsteking en het megsel gestuurd...

Lekker uitcoderen. Komt vanzelf allemaal goed! :+
ewrz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Hij zegt dat de auto de gasmeting haalt dus dat probleem is er niet. De sensoren na de katalysator controleren alleen de werking van de kat, ze hebben geen sturende werking qua uitstoot.
De readiness blijft , de programmeur doet dit vaker

Maar ik denk dat de sensoren ook wel invloed hebben op brandstof trims? Daar doet de codering niks aan wrs

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:44:
[...]

[...]

[...]

Maar ik denk dat de sensoren ook wel invloed hebben op brandstof trims? Daar doet de codering niks aan wrs
Bij een MIL-lampje heb je juist geen readiness (da's de hele truuk), ook niet als je deze of onderdelen nodig voor readiness uitcodeert. Pas als alles doorlopen is, krijg je readiness. Je moet wel heel ver gaan met uitcoderen wil je dit in orde krijgen. Weegt het gezeik wat je hiervan krijgt (voordeel/nadeel) op tegen de kosten van 2 nieuwe sensoren? Enfin, jouw auto, maar zodra er gebeund gaat worden is het 'het begin van het einde'.

[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 11:27 ]

• sjaak81
Maar klopt het dat je de sensoren van 1 bank tegelijk moet vervangen? En niet alleen de post-kat sensoren?

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

IQM

Jan Smit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:

Waar ik met name benieuwd naar ben zijn je ervaringen op de wat langere termijn.
Hoe voelt de motor als de accu leeg is? Hoeveel verbruik je als je alleen op brandstof rijdt dat soort vragen.
Voor mij is de 530e prima maar voelt wel als een flinke stap terug van een 535i. Ik zit er ook wel aan te denken om de mijne te laten tunen maar ben voorzichtig met een B48 van de laagste specificatie. (UL motor).

• ewrz
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:44:
[...]

[...]

[...]

Pre-kat sensoren worden gebruikt voor het regelen van de brandstoftrim. De post-kat sensoren meten of de katalysator nog goed werkt, deze moeten een ander signaal geven dan de pre-kat sensoren (omdat het uitlaatgas door de katalysator van samenstelling is veranderd - daarom zijn ze ook niet bruikbaar voor mengselregeling). Geven ze hetzelfde signaal als de pre-kat sensoren (bijvoorbeeld door een scheur in de katalysator) dan geeft hij een storing.

Tuners programmeren die check op de 2e sensoren uit (of gebruiken een simulator, een nep-O2 sensor die het effect van een goede katalysator op een O2 sensor nabootst). De motorcomputer ziet geen storing meer en dus heb je een OBD readiness. Ongeacht dat, zolang de auto de viergasmeting haalt is het voor de APK goed.
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:32:
Maar klopt het dat je de sensoren van 1 bank tegelijk moet vervangen? En niet alleen de post-kat sensoren?
Nee hoeft niet. Wat niet kapot is kun je niet repareren, als ze goed werken (en dat doen ze blijkbaar, anders had je wel een storing daarop of haalde de auto de viergastest niet) lekker laten zitten.

• CreativeS
  • Niet online
Toch wel grappig als je met je 21 jaar oude gebakje naar de Duitse supermarkt gaat en na het uitstappen direct aangesproken wordt door een iets oudere man die zegt: "Mooie auto heb je... Wees er zuinig op! Doe 'm niet weg zoals ik heb gedaan." Na even in gesprek te zijn geweest dat hij de lekkere oude 6-in-lijn toch wel miste liep hij naar zijn F30 330e. Hij moest nu genoegen nemen met een 4 cilinder en met een elektrisch bereik van 20km. Die van mij was toch 'voordeliger' ondanks de oudere onderdelen :9

In ander nieuws... de nieuwe motorsteunen voor mijn 325i zijn binnen, inclusief de rechter van de Z4 35is. Ik zal ze even vragen een foto te maken van de oude en de nieuwe naast elkaar. Nu nog een nieuwe brandstofpomp en dan kan die ergens in juli voor de APK '26. Voor de andere is nu een "egel' (kachelweerstand) van Mahle besteld (€200,- vind ik dan net weer wat te veel voor origineel) en die wordt volgende week gemonteerd, samen met een oliewissel en onderzoek naar een lekkage.

[ Voor 37% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 16:59 ]

• sjaak81
ewrz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Pre-kat sensoren worden gebruikt voor het regelen van de brandstoftrim. De post-kat sensoren meten of de katalysator nog goed werkt, deze moeten een ander signaal geven dan de pre-kat sensoren (omdat het uitlaatgas door de katalysator van samenstelling is veranderd - daarom zijn ze ook niet bruikbaar voor mengselregeling). Geven ze hetzelfde signaal als de pre-kat sensoren (bijvoorbeeld door een scheur in de katalysator) dan geeft hij een storing.

Tuners programmeren die check op de 2e sensoren uit (of gebruiken een simulator, een nep-O2 sensor die het effect van een goede katalysator op een O2 sensor nabootst). De motorcomputer ziet geen storing meer en dus heb je een OBD readiness. Ongeacht dat, zolang de auto de viergasmeting haalt is het voor de APK goed.

[...]

Nee hoeft niet. Wat niet kapot is kun je niet repareren, als ze goed werken (en dat doen ze blijkbaar, anders had je wel een storing daarop of haalde de auto de viergastest niet) lekker laten zitten.
juist die brandstoftrims van bank1, de longterm brandstof trims zijn erg afwijkend, maf al vervangen en geen vacuumlek

dus dan geef ik zelf al het antwoord; dan toch maar de sensoren vervangen denk ik? Alleen softwarematig zal wel werken maar voelt toch een beetje beunig

• sig69
CreativeS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Ik zoek ook een paravan, want er moet eigenlijk een nieuw ruit in, maar levering is niet eerder dan 01.08.2025. Met andere woorden, de paravan komt wel weer maar we moeten geduld hebben.

[Afbeelding]
Het jaarlijkse onderhoud komt er weer aan. Had jij al wat gevonden toevallig?

Roomba E5 te koop

• CreativeS
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:26:
Het jaarlijkse onderhoud komt er weer aan. Had jij al wat gevonden toevallig?
Hmja, ik ben er absoluut niet trots op, maar ik denk dat ik niet anders kan...

https://nl.aliexpress.com/item/1005009688608500.html

Ik heb BMW Classic aangeschreven (en vorig jaar al daar gevraagd), maar helaas geen resultaat.
Best wel een cruciaal onderdeel.

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 15-05-2026 21:42 ]

• ewrz
sjaak81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:09:
[...]

juist die brandstoftrims van bank1, de longterm brandstof trims zijn erg afwijkend, maf al vervangen en geen vacuumlek

dus dan geef ik zelf al het antwoord; dan toch maar de sensoren vervangen denk ik? Alleen softwarematig zal wel werken maar voelt toch een beetje beunig
Zou ook gewoon een echte afwijking kunnen zijn waarvoor correct gecorrigeerd wordt. Pas als het buiten de tolerantie komt krijg je een storing voor de pre-kat sensor. Hoe zeker weet je dat er geen vacuumlek is? Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt natuurlijk maar je hebt het al snel over vrijwel de hele motor die je moet controleren op lekkages. Heb je de inlaat er van af gehad?

Ik weet niet of het bij jouw motor past, maar vaak kun je de bank 1 en 2 sensoren verwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst of niet. Dan weet je al wat meer.

Je kunt ook gewoon die post-kat sensoren vervangen als je dat liever doet, het uitprogrammeren is soms goedkoper (en permanent) afhankelijk van wat je wel of niet zelf kunt doen.

• sig69
@CreativeS Ok. Qua prijs zou je zeggen dat het geen absolute rommel kan zijn. Laat het me weten aub.

Roomba E5 te koop

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:21
CreativeS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Hmja, ik ben er absoluut niet trots op, maar ik denk dat ik niet anders kan...

https://nl.aliexpress.com/item/1005009688608500.html

Ik heb BMW Classic aangeschreven (en vorig jaar al daar gevraagd), maar helaas geen resultaat.
Best wel een cruciaal onderdeel.
Paar jaar terug vervangen, weet niet meer uit m’n hoofd bij de coupe of touring.

Mocht je nog de plastic kapjes er bij weghalen om e.e.a. schoon te maken let dan goed op met terug plaatsen op de volgorde. Ik deed iets verkeerd om en bij het corrigeren trok ik gelijk een clipje oid van de nieuwe parafaan kapot.

Met m’n beste plasticsoldeer kunst (lees geknoei) wel weer netjes gekregen. Maar zit je niet op te wachten.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 20:39

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb led koplampen die de hele tijd aan en uit lijken te gaan. Stond vandaag geparkeerd en die lampen gaan 5x uit en aan binnen een minuut. Iemand vaker dit issue gezien. Lijkt mij niet heel bevoordelijk. Zie het ook wel vaker bij stoplicht in weerkaatsing van de vooeganger dat licht aan en uit gaat.

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:16:
Paar jaar terug vervangen, weet niet meer uit m’n hoofd bij de coupe of touring.

Mocht je nog de plastic kapjes er bij weghalen om e.e.a. schoon te maken let dan goed op met terug plaatsen op de volgorde. Ik deed iets verkeerd om en bij het corrigeren trok ik gelijk een clipje oid van de nieuwe parafaan kapot.

Met m’n beste plasticsoldeer kunst (lees geknoei) wel weer netjes gekregen. Maar zit je niet op te wachten.
Ik heb ‘m direct na aankoop ook vervangen maar het zit inmiddels allemaal los. Wat dat betreft kan er weinig mis zijn met die van Ali. Langzamerhand wil ik het gewoon opgelost hebben. Voor montage keurig in de Gyeon Trim zetten en dan moet het wel een tijdje goedblijven. Ik zal de TIS eens nakijken. Dank voor de tip in ieder geval.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:53
Na ca. 10 jaar een BMW E87 te hebben gereden - vier jaar lang een gechipte 116d en zes jaar lang een 118i i.v.m. minder woon-werkverkeer kilometers - werd het tijd voor wat anders. Ik had een budget van ca. EUR 30k en had interesse in een G21, G31 of G01. De hoge zit en het postuur van een hoge auto heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Deze week kwam er een mooie dealer-onderhouden en niet geïmporteerde X3 online met de juiste opties: Live Cockpit, HUD, elektrisch wegklapbare trekhaak en adaptive LED. De enige opties die ik er nog graag op had gewild was ACC en een panoramadak, je moet iets te wensen overhouden :)

Er zijn weinig pre-LCI X3 occasions met het Live Cockpit dashboard. Een LCI X3 had ook gekund, maar dat zijn vrijwel allemaal hybride's en ik vind de pre-LCI mooier (sowieso de achterkant). Na een proefritje was de deal vrij snel gesloten, aankomende week kan ik 'm ophalen. De aanpassingen aan het exterieur hadden voor mij niet per sé gehoeven, de lip voor staat erg goed, de spoiler achter wat minder vind ik.

Ik moet nog uitzoeken:
  • Of ik de auto ga chiptunen, het is een standaard 20i die voor dagelijks gebruik prima voldoet, maar extra vermogen is wel lekker. Ik heb BR Performance al gemaild.
  • Of ik een BMW Service Inclusive contract afsluit, de auto is tot op heden dealer-onderhouden en vind het wel prettig om dat voort te zetten. Mijn oude 1 serie werd onderhouden bij een beunhaas, maar dat was een auto met een dagwaarde van een paar duizend euro.
  • Wat ik nodig heb om de auto met de hand te gaan wassen, m'n oude E87 ging gewoon door de wasstraat.
Bedankt voor alle tips en informatie in dit forum, lees het met veel plezier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K161xtMutmMjB1a06BSXkp6YBII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrfJXyNUogbQpyoHjXEiItpR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg8UNUJY_fV_B-gdJsp285vlZOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWhUbA3h6LA43ppkmJBoXdU8.webp?f=fotoalbum_large

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:39

_Arthur

blub

Denk ook nog even over het verplaatsen van de OBD2 poort.

• IQM

IQM

TheDeuce schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:38:
  • Of ik de auto ga chiptunen, het is een standaard 20i die voor dagelijks gebruik prima voldoet, maar extra vermogen is wel lekker. Ik heb BR Performance al gemaild.
  • Of ik een BMW Service Inclusive contract afsluit, de auto is tot op heden dealer-onderhouden en vind het wel prettig om dat voort te zetten. Mijn oude 1 serie werd onderhouden bij een beunhaas, maar dat was een auto met een dagwaarde van een paar duizend euro.
  • Wat ik nodig heb om de auto met de hand te gaan wassen, m'n oude E87 ging gewoon door de wasstraat.
Mooie wagen! Ik heb vorig jaar ook bij een G01 gekeken. Uiteindelijk toch een G31 LCI gekocht omdat die op de achterbank net wat makkelijker zit met 3 pubers.
Inderdaad, je moet wat te wensen houden qua opties. Mijn oude F11 had zo goed als alles, de G31 niet. Valt mee te leven hoor. Als je wel alle wanna-have's aanvinkt kom je meestal klem te zitten met het budget.

Als je de auto met de hand gaat wassen kan ik de producten van Monello van harte aanbevelen. Vooral de Acquafobia ben ik heel erg tevreden over.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01:51
Na ca. 10 jaar een BMW E87 te hebben gereden - vier jaar lang een gechipte 116d en zes jaar lang een 118i i.v.m. minder woon-werkverkeer kilometers - werd het tijd voor wat anders. Ik had een budget van ca. EUR 30k en had interesse in een G21, G31 of G01. De hoge zit en het postuur van een hoge auto heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Deze week kwam er een mooie dealer-onderhouden en niet geïmporteerde X3 online met de juiste opties: Live Cockpit, HUD, elektrisch wegklapbare trekhaak en adaptive LED. De enige opties die ik er nog graag op had gewild was ACC en een panoramadak, je moet iets te wensen overhouden :)

Er zijn weinig pre-LCI X3 occasions met het Live Cockpit dashboard. Een LCI X3 had ook gekund, maar dat zijn vrijwel allemaal hybride's en ik vind de pre-LCI mooier (sowieso de achterkant). Na een proefritje was de deal vrij snel gesloten, aankomende week kan ik 'm ophalen. De aanpassingen aan het exterieur hadden voor mij niet per sé gehoeven, de lip voor staat erg goed, de spoiler achter wat minder vind ik.

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi apparaat! Goed wassen is altijd een aanrader op zwart. Scroll het Detailing Topic ff door als je de tijd neemt. Heel veel nieuwe auto-eigenaren die weer met de hand willen wassen.

@DetailingBySmotske

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 09:36
IQM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:48:
Mijn oude F11 had zo goed als alles, de G31 niet. Valt mee te leven hoor.
Grappig. Ik heb ooit de stap gemaakt van een behoorlijk volle F11 naar een G31 met een paar goede opties, maar waar ook echt wel eea ontbrak. Ik ben daar nooit warm van geworden en die auto is na een goed halfjaar dus ook weer verkocht. Heb toen iets anders teruggekocht dat veel dikker in de opties zit en dat maakt me een stuk blijer.

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:37:
Grappig. Ik heb ooit de stap gemaakt van een behoorlijk volle F11 naar een G31 met een paar goede opties, maar waar ook echt wel eea ontbrak. Ik ben daar nooit warm van geworden en die auto is na een goed halfjaar dus ook weer verkocht. Heb toen iets anders teruggekocht dat veel dikker in de opties zit en dat maakt me een stuk blijer.
Mijn F11 was een echt bomvolle 535i met bijna alles plus een 550i uitlaat/diffuser en een paar achteraf toegevoegde opties van de LCI modellen.
Sommige opties zoals Night Vision, TV en Actiefstoelen voegden voor mij niets toe en kan ik wel missen. Helaas waren Integral Active Steering, Surround View en Stoelventilatie niet te vinden in combinatie met de must have opties binnen mijn budget. (Met de G31 generatie is de optielijst weer 6 pagina's langer geworden.)
Als ik mijn G31 zou verkopen dan zou dat niet vanwege de opties zijn maar eerder dat ik naar een 45e of 50e aandrijflijn zou overstappen.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01
NLKornolio schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:24:
Heb led koplampen die de hele tijd aan en uit lijken te gaan. Stond vandaag geparkeerd en die lampen gaan 5x uit en aan binnen een minuut. Iemand vaker dit issue gezien. Lijkt mij niet heel bevoordelijk. Zie het ook wel vaker bij stoplicht in weerkaatsing van de vooeganger dat licht aan en uit gaat.
Ik heb dat ook met enige regelmaat met mijn g31. Ik kan het zelf niet goed reproduceren, ik vermoed dat het met een of andere lux sensor te maken heeft.

• sjaak81
ewrz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Zou ook gewoon een echte afwijking kunnen zijn waarvoor correct gecorrigeerd wordt. Pas als het buiten de tolerantie komt krijg je een storing voor de pre-kat sensor. Hoe zeker weet je dat er geen vacuumlek is? Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt natuurlijk maar je hebt het al snel over vrijwel de hele motor die je moet controleren op lekkages. Heb je de inlaat er van af gehad?

Ik weet niet of het bij jouw motor past, maar vaak kun je de bank 1 en 2 sensoren verwisselen en kijken of het probleem mee verplaatst of niet. Dan weet je al wat meer.

Je kunt ook gewoon die post-kat sensoren vervangen als je dat liever doet, het uitprogrammeren is soms goedkoper (en permanent) afhankelijk van wat je wel of niet zelf kunt doen.
De inlaat nog nooit los geweest

MAF is vervangen

Kleppendekselpakking 20k km oud

Carterventilatie 30k km oud

Uitlaat lekt ook niet , geen bijgeluiden oid

Zou het vervangen van de sensoren veel voordelen hebben tov het uitcoderen?

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 16:59

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi wagen feliciteerd!
Ik rij dit weekend in de nieuwe X3, hij rijdt opzich lekker comfortabel( ben daarbij ook minder comfortabel gewend :) )

Maar voor de rest bagger bak. kwaliteit echt drama qua kofferbakruimte echt weinig voor zo'n grote auto.
Mn vrouwtje vind het wel weer aangenaam. :+

• Pannencouque
IQM schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:34:
[...]

Mijn F11 was een echt bomvolle 535i met bijna alles plus een 550i uitlaat/diffuser en een paar achteraf toegevoegde opties van de LCI modellen.
Sommige opties zoals Night Vision, TV en Actiefstoelen voegden voor mij niets toe en kan ik wel missen. Helaas waren Integral Active Steering, Surround View en Stoelventilatie niet te vinden in combinatie met de must have opties binnen mijn budget. (Met de G31 generatie is de optielijst weer 6 pagina's langer geworden.)
Als ik mijn G31 zou verkopen dan zou dat niet vanwege de opties zijn maar eerder dat ik naar een 45e of 50e aandrijflijn zou overstappen.
Ah ja, dat is wel heul vol. En de opties die je noemt kun je prima zonder inderdaad.

Desondanks zou ik nu IAS niet meer willen missen, net als comfortstoelen, stuurverwarming, stoelventilatie, etc etc. Sterker nog, ik vond Dakota leder altijd prima maar nu ik Nappa heb gehad merk ik dat dat een stuk fijner aanvoelt, dus wil ik dat eigenlijk ook weer... Net als 4-zone airco, waarmee gezeik op de achterbank in de toekomst voorkomen wordt. Ik heb het nu allemaal, maar in een opvolger is dat extreem lastig inderdaad.

Surround View is het compromis dat ik in deze auto heb gesloten en ook dat zou ik graag weer terug hebben. Is geen harde eis, maar staat wel heel hoog op de wishlist.

Zo hou je wat te wensen hè :P

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:56:
Ah ja, dat is wel heul vol. En de opties die je noemt kun je prima zonder inderdaad.

Desondanks zou ik nu IAS niet meer willen missen, net als comfortstoelen, stuurverwarming, stoelventilatie, etc etc. Sterker nog, ik vond Dakota leder altijd prima maar nu ik Nappa heb gehad merk ik dat dat een stuk fijner aanvoelt, dus wil ik dat eigenlijk ook weer... Net als 4-zone airco, waarmee gezeik op de achterbank in de toekomst voorkomen wordt. Ik heb het nu allemaal, maar in een opvolger is dat extreem lastig inderdaad.

Surround View is het compromis dat ik in deze auto heb gesloten en ook dat zou ik graag weer terug hebben. Is geen harde eis, maar staat wel heel hoog op de wishlist.

Zo hou je wat te wensen hè :P
Ik heb overwogen om Surround View te retrofitten. Maar dat is echt veel werk en daarmee best wel duur.

Het is ook een kwestie van hoeveel tijd je hebt om te zoeken. Naar mijn F11 heb ik bijna een half jaar gezocht. In eerste instantie opgegeven en toen kwam 'ie ineens voorbij. Deze keer had ik geen tijd om zo lang te zoeken. Ik denk dat ik alles bij elkaar 2-4 weken gezocht heb ofzo. Toen ik deze opvallende kleur -Tansanitblau- met 846m velgen voorbij zag komen was ik verkocht. Hij had alle must haves van mijn lijstje zoals HUD, comfortstoelen, ACC, trekhaak met 2000kg trekgewicht en stuurverwarming. (En nog een paar onzinnige opties zoals display key, gesture control en ambien air package maar goed.)

• ewrz
sjaak81 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De inlaat nog nooit los geweest

MAF is vervangen

Kleppendekselpakking 20k km oud

Carterventilatie 30k km oud

Uitlaat lekt ook niet , geen bijgeluiden oid

Zou het vervangen van de sensoren veel voordelen hebben tov het uitcoderen?
Onder de inlaat zit bij veel BMW motoren een woud van vacuumslangen, blinde doppen en andere rubber delen. Kan allemaal uitdrogen en voor vacuumlekkage zorgen. Ik heb bij een E46 alles vervangen toen ik hem kocht en 8 jaar later was een aantal van die dingen opnieuw aan vervanging toe, ondanks dat de auto maar iets van 20000km gereden had in die tijd (cabrio voor de zomer). Dus afhankelijk van de leeftijd van je auto zeker de moeite om er wat nader naar te kijken.

Sensoren vervangen is ook prima (even er van uit gaande dat de sensoren daadwerkelijk stuk zijn). Uitcoderen is permanent en mocht er daadwerkelijk een katalysatorprobleem zijn, is het toch opgelost (een sensor kan al een melding geven voordat de uitstoot een probleem wordt voor de apk)

Ik zou de beslissing laten afhangen van waar je je het beste bij voelt ten opzichte van de te maken kosten.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 20:15

Eagle Creek

Breathing security

CreativeS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:20:
Hij moest nu genoegen nemen met een 4 cilinder en met een elektrisch bereik van 20km. Die van mij was toch 'voordeliger' ondanks de oudere onderdelen :9
20 km? Niet voor een 330e neem ik aan? 😀

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik moet nog uitzoeken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schitterende wagen! Gefeliciteerd!

• CreativeS
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:04:
20 km? Niet voor een 330e neem ik aan? 😀
Nog uit de F-serie.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:24

Puf

De kaartupdate (2026-1) voor mijn ID6 unit (NBT EVO) is eindelijk beschikbaar. Is nu aan het downloaden op een USB Stick. Voorgaande jaren kwam er 2x per jaar een update uit - in februari en in augustus. Aangezien er sinds augustus 2025 geen update meer is geweest en hij nu precies halverwege feb-aug uitkomt, vermoed ik dat de frequentie omlaag is geschroefd naar 1x per jaar.

• IQM

IQM

Puf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:14:
De kaartupdate (2026-1) voor mijn ID6 unit (NBT EVO) is eindelijk beschikbaar. Is nu aan het downloaden op een USB Stick. Voorgaande jaren kwam er 2x per jaar een update uit - in februari en in augustus. Aangezien er sinds augustus 2025 geen update meer is geweest en hij nu precies halverwege feb-aug uitkomt, vermoed ik dat de frequentie omlaag is geschroefd naar 1x per jaar.
Zoals een maandje geleden ook geconstateerd werd voor de BMW OS 7 (LIVE) navigatieupdate. Die kwam altijd 4x per jaar uit, nu lijkt het naar 2x per jaar te gaan. Helaas zijn de abonnementsprijzen niet gehalveerd...

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 08:55
Afgelopen week zijn we gaan oriënteren op de opvolger van onze F31 320i. Stonden een 330e xDrive en 430i GC op de planning. De 330e vonden wij tegenvallen, best schokkerig met wegrijden/remmen en ik vond dat het wel erg complex aanvoelen met een start/stop, automaat en hybride aandrijflijn. De auto moet toch wel erg veel nadenken na een simpele druk op het gaspedaal. Het toegenomen gewicht vond ik niet direct storend want het vermogen en de xDrive vangen het prima op. Het zal allemaal wel een beetje wennen zijn maar het het was het voor ons niet.

De 430i daarentegen was wel echt genieten geblazen. Snel, wendbaar en agressief. Deze had een adaptief onderstel en dat vonden wij toch wel erg fijn. Redelijke comfortabel voor de hobbelige binnenwegen en snaarstrak op de vlakke wegen. Deze was uitgerust in San Remo groen met rode sportremmen en competition stoelen, erg mooie combinatie. Toch valt ie af want ik vond de competition stoelen toch wel erg smal voor de benen, zeker voor de langere ritten op de cruise control. Ook was er geen head-up display en moest er nog een trekhaak bij. En omdat deze al op onze top zat qua budget valt ie af.

Maar goed, veel geleerd. We zoeken verder naar een 330i of 430i nu.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik vond het ook al lang duren. Nu is wel bekend van BMW dat ze updates terugbrengen naarmate de systemen ouder worden. Achja ons huisnummer is nog steeds niet bekend, we zijn hier 7 jaar geleden komen wonen :O . Op https://maps.here.com staat ie al wel maar het is nog niet opgenomen in de kaartmateriaal van 2026...

[ Voor 41% gewijzigd door MrFl0ppY op 18-05-2026 11:21 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 12:28
Ik heb een BMW 1 (diesel (1.6 ED) - bouwjaar 2012) met 195.000 km op de teller. De distributieketting is op vandaag nog niet vervangen. Moest vandaag voor iets anders naar de officiële BMW-garage en die zeiden dat dit eigenlijk best al vervangen zou zijn (we deden onze auto altijd bij een lokale BMW-specialist op onderhoud maar die is sinds dit jaar in pensioen).

Mijn vraag is nu: laat ik dat best vervangen of kan een mechanieker zien of vervanging al dan niet al nodig is (slijtage?)? Volgende (groot) onderhoud is pas binnen 25.000 km dus niet voor direct.

Wat zou dat ongeveer kosten (in België)? Ik lees prijzen van €750-€1100 bij een BMW-specialist maar prijzen van >€1500 bij de BMW-garage zelf.

Bedankt!

• ewrz
Merellecht schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
Ik heb een BMW 1 (diesel (1.6 ED) - bouwjaar 2012) met 195.000 km op de teller. De distributieketting is op vandaag nog niet vervangen. Moest vandaag voor iets anders naar de officiële BMW-garage en die zeiden dat dit eigenlijk best al vervangen zou zijn (we deden onze auto altijd bij een lokale BMW-specialist op onderhoud maar die is sinds dit jaar in pensioen).

Mijn vraag is nu: laat ik dat best vervangen of kan een mechanieker zien of vervanging al dan niet al nodig is (slijtage?)? Volgende (groot) onderhoud is pas binnen 25.000 km dus niet voor direct.

Wat zou dat ongeveer kosten (in België)? Ik lees prijzen van €750-€1100 bij een BMW-specialist maar prijzen van >€1500 bij de BMW-garage zelf.

Bedankt!
Is wel een aandachtspunt bij die motoren ja. De officiele BMW werkwijze is motor uitbouwen maar veel onafhankelijke bedrijven doen het door alleen de versnellingsbak uit te bouwen, dat scheelt nogal wat werk en is daarom wat goedkoper.

Als de ketting geluid maakt, niet mee wachten tenzij je de auto wil afdanken zodra de motor kapot gaat. Een geoefende monteur er naar laten kijken, die hoort wel of het dringend nodig is of niet (slijpend geluid, klinkt een beetje als een fietsketting die tegen een jasbeschermer komt)

Goede voor/na video, het geluid is niet heel hard maar wel te horen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

Bommes

Capo del formaggio

Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ewrz
Bommes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:27:
Moet de motor er ook uit bij de 1.5 drie cilinders?? Om die ketting te vervangen?
Onze 218i heeft nu 145.000 op de teller, nog geen enkele ratel te horen, meteen stil ook na koud start. Niks mis mee tot nu toe dus. Maar voor het geval ik het ding nog een paar jaar blijft rijden, is het werk goed te weten of dit echt serieus veel werk is of wel mee valt.
Kan helpen in de beslissing om de auto wel of niet te blijven rijden.
De ketting zit bij alle B-serie motoren achteraan dus motor en transmissie moeten van elkaar gescheiden worden om de ketting te vervangen. Per auto verschilt wat het makkelijkste is (of wat mogelijk is), meestal is transmissie minder werk. Weer een reden om geen x-drive te kiezen als je dat niet echt nodig hebt, is bijna altijd meer werk, nooit minder.

Vaker dan voorgeschreven de motorolie vervangen is een goede preventieve maatregel zijn (ik doe zelf om de 15.000 ongeveer, ipv de bijna 30.000 die BMW soms aanhoudt).

B-serie motoren hebben een demper op de hogedrukpomp zitten die oscillaties in de ketting vermindert, daarom hebben ze wat minder vaak problemen met de ketting ten opzichte van de eerdere series.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Olie + filter gaat hier elk jaar. Voor ons is dat ergens tussen de 10 en 20 duizend kilometer. Maar zoals ik al zei er is niks van een ketting geluid te horen dat niet goed zou zijn.
En gezien de onderhouds kosten tot nu toe, niks buitensporigs maar wel BMW prijzen, blijf ik er het liefste nog ff mee rijden.
Ja volledig EV zou nu fijn zijn, maar de huidige onrustige markt is niet eentje om te gaan wisselen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Merellecht
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 12:28
ewrz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Is wel een aandachtspunt bij die motoren ja. De officiele BMW werkwijze is motor uitbouwen maar veel onafhankelijke bedrijven doen het door alleen de versnellingsbak uit te bouwen, dat scheelt nogal wat werk en is daarom wat goedkoper.

Als de ketting geluid maakt, niet mee wachten tenzij je de auto wil afdanken zodra de motor kapot gaat. Een geoefende monteur er naar laten kijken, die hoort wel of het dringend nodig is of niet (slijpend geluid, klinkt een beetje als een fietsketting die tegen een jasbeschermer komt)

Goede voor/na video, het geluid is niet heel hard maar wel te horen

[YouTube: BMW N47 engine chain noise before and after chain change]
Bedankt voor de info en het filmpje! Voorlopig geen geluid te horen tijdens het rijden. Zit nu dus met een dilemma want zou graag nog enkele jaren rijden met deze auto. Heeft het zin om een mechanieker eens te laten kijken op slijtage van de distributieketting? Of zou je het zo laten en gewoon blijven rijden zolang ik geen lawaai hoor? Of toch eerder preventief laten vervangen?

Alvast bedankt!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het nieuwe stuk A16 rond Rotterdam Airport staat er nog geen eens op, moet zeggen dat mij dat best wel tegenvalt. Dat had er gewoon in moeten staan met een activatie in de toekomst ofzo toen ze de kaarten maakten.

• ewrz
Merellecht schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:36:
[...]

Bedankt voor de info en het filmpje! Voorlopig geen geluid te horen tijdens het rijden. Zit nu dus met een dilemma want zou graag nog enkele jaren rijden met deze auto. Heeft het zin om een mechanieker eens te laten kijken op slijtage van de distributieketting? Of zou je het zo laten en gewoon blijven rijden zolang ik geen lawaai hoor? Of toch eerder preventief laten vervangen?

Alvast bedankt!
Tijdens het rijden ga je die ketting niet horen, het geluid is niet zo luid en alleen buiten de auto te horen. Een monteur kan wellicht met de stethoscoop eerder horen of hij geluid maakt. Een geoefend oor maakt het verschil.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Pas op, mega post :+

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update (bijna 2 jaar blijkbaar :X ), maar het restauratieproject ligt zeker niet stil.

Vlak na de laatste update heb ik het chassis weer opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53867860790_cb573588d7_b.jpg
om thuis weer op te kunnen gaan bouwen.

En dus portieren weer afmonteren:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53961600548_e40aebdba4_b.jpg

Nieuwe geluids- en warmteisolering in de motorruimte aanbrengen (helaas was de originele deken niet meer leverbaar, dus heb ik dit uit universeel glasvezelmat moeten maken):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54029998158_a7ea72b0fb_b.jpg

Anti-dreun matten en kabelboom terug in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54078700806_b118ee15d4_b.jpg
Vooral de kabelboom heeft veel tijd gekost voor die helemaal goed lag. Routing in orde krijgen was best nog wel puzzelen. Vooral langs het brandschot, waar alle bedrading bij elkaar komt, en dus onhandelbaar stijf maar ook heel kritisch qua uitlijning, heeft mij veel tijd gekost.

In april vorig jaar kon vervolgens wel het tapijt terug de cabrio in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54432161553_75704e652c_b.jpg
Wat de auto in één klap een hele andere uitstraling gaf.

Toen kwam de uitdaging van het kachelhuis. Daar moest een nieuwe (airco)verdamper en verwarmingskern in, wat betekende dat hij uit elkaar moest. Daarbij natuurlijk gelijk ook zoveel mogelijk vergaan schuimrubber vervangen. En dat heeft voor behoorlijk wat hoofdpijn gezorgd... Kleppen en wat andere delen zijn namelijk ABS en dat bleek na bijna 30 jaar niet zo buigbaar mee te zijn en brak iets te makkelijk :X

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54616009277_358c007dd4_b.jpg

Gelukkig is ABS wel heel goed te lijmen en is het makkelijk te versterken met "ABS sludge" (ABS opgelost in aceton, wat na verdampen van het aceton een nieuw laagje kunststof achterlaat):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54635130181_f3b6b0cbbd_b.jpg

Die zit ook weer op z'n plek, en inmiddels heb ik kunnen testen of alle kleppen werken, en dat doen ze *O*
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54687780293_dfe90b3ccb_b.jpg

Dus dashboard er weer in:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54697695771_680d4f1063_b.jpg
En ja, de knoppen op het stuurwiel zijn functioneel. Met de knoppen links is de radio te bedienen (volume en next/previous) en de knoppen rechts worden door de cruise control module herkend. Dit is een bekende mod om te doen, maar de E36 is nooit door BWM zo geleverd (in de jaren 90 was dit nog voorbehouden aan alleen de 5 en 7 series). Dus om het werkend te hebben op een manier dat het ook nog eens totaal niet zichtbaar is dat het een retrofit is, is gewoon heel gaaf. *O*

Afgelopen december was het tijd om de aandacht naar het onderstel te verleggen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55012155896_3686dd18eb_b.jpg

Dit is helemaal gestript, alle rubbers eruit, opnieuw laten verzinken en poedercoaten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55251239788_041ecb178d_b.jpg

En de gietstalen draagarmen zijn gezandstraald en opnieuw zwart geverft:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55271480972_107f361077_b.jpg
(dit was afgelopen week).

En gisteren opnieuw een belangrijk moment:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55278606836_fd28fbcbd8_b.jpg
Motor en versnellingsbak voor het eerst sinds oktober 2021 weer met elkaar verenigd, met een nieuwe koppeling en vliegwiel ertussen.

En weer terug in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55277687017_8e53d5f82c_b.jpg

Nu alles weer aansluiten, onderstel er weer onder en hopelijk kan ik snel de motor voor het eerst in ruim 6 jaar weer starten. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel weer terug gemonteerd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 19-05-2026 14:19 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

6 jaar, man man we worden oud, en we hangen hier al lang rond.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
6 jaar, man man we worden oud, en we hangen hier al lang rond.
Inderdaad... Nu is het wel zo dat toen ik begon, ik nog geen kinderen had, en mijn oudste nu net 4 jaar. Daardoor is er, zeker in de weekenden en vakanties, aanzienlijk minder tijd om aan de auto te werken, waardoor het allemaal wat langer duurt. Maar nu maak ik wel serieus grote stappen. In principe kan ik bijv. in één avond (1 à 2 uurtjes) de hele voorwielophanging nu in orde maken. Achterwielophanging kost me waarschijnlijk 2 avonden, waarbij het grootste probleem is dat ik eerst ruimte rond de auto moet maken.
Motorruimte is ook nog 2 avonden om alles terug te plaatsen, en dan moet er nog stukje bedrading in orde gemaakt worden waarvoor eerst het front terug moet.

Alles bij elkaar hoop ik binnen een aantal weken wel klaar te zijn tot het punt dat hij weer voor APK kan en dus weer de weg op mag. En dan waarschijnlijk ergens in de zomer een nieuwe kap erop en in de winter de bekleding van stoelen en achterbank laten repareren. Volgend jaar, als ik de nodige kilometers heb gereden en lagers en zuigerveren dus ingesleten zijn, nog een keer naar de rollerbank en dan is het restauratieproject klaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

En dan op MP.. :P

* Bommes rent

[ Voor 41% gewijzigd door Bommes op 19-05-2026 15:50 ]

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:55
Tjonge, wat een project. Knap hoor 😅👍

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Eagle Creek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ja, veelvuldig besproken in dit topic. Na bandenwissel bij de dealer geen herkenning meer. Zou vanzelf goed komen, aldus de balie. Nog terug geweest, ze zijn er uren mee bezig geweest en de conclusie was dat ze er niet uit kwamen maar het met de juiste bandenmaat toch niet uit zou moeten maken.

Zucht.
Vandaag op verzoek nog eens naar de dealer geweest. Aldaar aangekomen was het met 20 minuten klaar. Terug in de auto was de instelling naar handmatig gezet en dat was het. Nog niet opgelost dus, zonde van mijn tijd. Maar ergens vind ik toch dat ik ervoor betaald heb en het gewoon hoort te werken.

Baliemedewerker was vriendelijk maar toch zichtbaar geirriteerd omdat er niks in de agenda stond. Terwijl ik daar was op verzoek van een servide medewerker.

Verder was de auto vorige keer thuis gebracht. Rit was anderhalf keer zo lang geweest. Passagier voorstoel verzet en in de cardata zag ik een omweg via Muiderberg. Vermoed dat er iemand afgezet is. Ook dat vind ik niet dat je met een particuliere auto hoort te doen.

Al met al is de hele ervaring bij BMW v Poelgeest nog niet heel fijn. Heb het ook maar op de mail gezet en maar op zoek naar een ander denk ik. Misschien Ekris eens proberen, Service Inclusive loopt toch nog.

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 19-05-2026 16:09 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 08:55
@deepbass909 Leuk om weer eens een update te zien. Ja kinderen snoepen veel tijd weg (en met goede reden). Mooi dat je nog steeds bezig bent. In welke kleur is de auto gespoten?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MrFl0ppY schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:46:
@deepbass909 Leuk om weer eens een update te zien. Ja kinderen snoepen veel tijd weg (en met goede reden). Mooi dat je nog steeds bezig bent. In welke kleur is de auto gespoten?
Dit is Avus Blau, wat hij ook origineel was.

En ik wil kosten wat kost voorkomen dat het een zoveelste project wordt waar met goede moed aan begonnen is, maar halverwege strand. En nu het einde in zicht begint te komen, geeft mij dit ook weer een boost om vooral door te gaan. Ik moest mezelf gisteravond om 23.30 ook uit de garage trappen, anders was ik rustig tot diep in de nacht doorgegaan. :')

• Dennis_sla
  • Laatst online: 25-05 12:59
Vandaag de auto kunnen ophalen bij Mosselman Turbo, na een ritje van ruim 100 km kan ik wel zeggen dat de auto nog steeds comfortabel schakelt en dat hij een flink stuk vlotter is.

Het vermogen af fabriek was 167pk ipv 156pk, en het koppel was 266Nm ipv 250Nm

Het eindresultaat zijn bijna 330i waarde, zo heeft hij nu 255pk en 379Nm, en vanwege de XHP stage 2 schakelt hij ook lekker snel door en terug.

Ik was de auto een week kwijt vanwege de ECU die moest worden unlocked door Femto in Finland, maar omdat er nog een feestdag tussen zat en ze vrijdag ook gesloten waren duurde het iets langer.

Al bij al ben ik erg tevreden met het behaalde resultaat wat je op de onderstaande foto kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX5Q9tPp4cfwBQQX0p2H7vxxzhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grueIJ0BXrgcKnmsiPvNYJX3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf8kcNg59nHZThmbqXXZPG3HCtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25DzfHZjbUCxIRUl7h5N6Quh.jpg?f=fotoalbum_large

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@deepbass909

Ik volg je project vanaf begin en ik moet zeggen respect! _/-\o_ Dat je het überhaupt aandurft vind ik al een complimentje waard! Wanneer ga je de sleutel voor het eerst omdraaien?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:18
Dennis_sla schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:
Vandaag de auto kunnen ophalen bij Mosselman Turbo, na een ritje van ruim 100 km kan ik wel zeggen dat de auto nog steeds comfortabel schakelt en dat hij een flink stuk vlotter is.

Het eindresultaat zijn bijna 330i waarde, zo heeft hij nu 255pk en 379Nm, en vanwege de XHP stage 2 schakelt hij ook lekker snel door en terug.

Ik was de auto een week kwijt vanwege de ECU die moest worden unlocked door Femto in Finland, maar omdat er nog een feestdag tussen zat en ze vrijdag ook gesloten waren duurde het iets langer.

Al bij al ben ik erg tevreden met het behaalde resultaat wat je op de onderstaande foto kunt zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zal wel lekker rijden zoveel meer koppel. Voor de 4.5k toeren schakelen en je blijft lekker in de powerband.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:32:
@deepbass909

Ik volg je project vanaf begin en ik moet zeggen respect! _/-\o_ Dat je het überhaupt aandurft vind ik al een complimentje waard! Wanneer ga je de sleutel voor het eerst omdraaien?
Het zou zomaar kunnen dat ik dit weekend voor het eerst de motor rond ga laten gaan op de startmotor. Maar dat is dan om een compressietest te doen.

Echt starten durf ik op dit moment nog niet te zeggen, daarvoor moet eerst nog de krukasbout weer aangetrokken worden, en aangezien dat ding op 410Nm moet, kan dat pas als hij weer op z'n wielen staat, en dus ook de hele ophanging klaar moet zijn, want met zoveel kracht is er anders een serieus risico dat ik hem van de as-steunen af ga trekken.

• Dennis_sla
  • Laatst online: 25-05 12:59
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Dat zal wel lekker rijden zoveel meer koppel. Voor de 4.5k toeren schakelen en je blijft lekker in de powerband.
Ja dat merk je heel goed, even op de snelweg van 100km/h naar 130km/h versnellen gaat nu zo veel soepeler en met gemak.

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• ewrz
deepbass909 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat ik dit weekend voor het eerst de motor rond ga laten gaan op de startmotor. Maar dat is dan om een compressietest te doen.

Echt starten durf ik op dit moment nog niet te zeggen, daarvoor moet eerst nog de krukasbout weer aangetrokken worden, en aangezien dat ding op 410Nm moet, kan dat pas als hij weer op z'n wielen staat, en dus ook de hele ophanging klaar moet zijn, want met zoveel kracht is er anders een serieus risico dat ik hem van de as-steunen af ga trekken.
Eerste start is altijd leuk omdat je allerlei verbrande dingen ruikt, wat volkomen normaal of desastreus kan zijn. Ontspannend.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ewrz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Eerste start is altijd leuk omdat je allerlei verbrande dingen ruikt, wat volkomen normaal of desastreus kan zijn. Ontspannend.
Ik word nu al zenuwachtig voor alleen al de eerste keer de motor rond laten gaan op de startmotor, hoewel ik op basis van handmatig ronddraaien 100% zeker weet dat alles vrij loopt en soepel beweegt.

En dan inderdaad het moment dat er daadwerkelijk benzine de motor in zal gaan. De uitlaatspruitstukken zijn hoe dan ook wat vettig aan de buitenkant, dus die zullen gaan roken, maar ook de motor - incl. verbrandingskamers - zit vol assemblagevet. Dat gaat dus wegbranden in de eerste minuten, wat ook de nodige witte rook uit de uitlaat zal gaan geven.

Ik hoop dit weekend het hele onderstel in orde te kunnen maken, waarbij vooral de 4 wiellagers de grote onzekere factor zijn in de tijd die het kost en of het lukt zonder werkplaatspers. En het zou fijn zijn als ik het tussenlager van de cardanas gemonteerd kan krijgen, zodat die er ook onder kan. Krijg ik die gemonteerd, dan kan de cabrio weer op z'n eigen wielen staan en kan ik komende week van mijn werk een zware momentsleutel (moet minimaal 410Nm aankunnen :X ) lenen om de krukasbout (en wiellagermoeren) aan te trekken (dat doe ik liever als de auto op de grond staat namelijk).
Dan zijn alle kritieke stappen genomen die het starten nu nog in de weg staan. Zaken als de inlaat en uitlaat zijn op zich snel genoeg geplaatst namelijk en vereisen geen speciale gereedschappen.

En draait de motor goed, dan kan het front er weer op oOo en krijgt de cabrio voor het eerst in ruim 5 jaar ook weer de kenmerkende E36 voorkant terug.

• ewrz
deepbass909 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik word nu al zenuwachtig voor alleen al de eerste keer de motor rond laten gaan op de startmotor, hoewel ik op basis van handmatig ronddraaien 100% zeker weet dat alles vrij loopt en soepel beweegt.

En dan inderdaad het moment dat er daadwerkelijk benzine de motor in zal gaan. De uitlaatspruitstukken zijn hoe dan ook wat vettig aan de buitenkant, dus die zullen gaan roken, maar ook de motor - incl. verbrandingskamers - zit vol assemblagevet. Dat gaat dus wegbranden in de eerste minuten, wat ook de nodige witte rook uit de uitlaat zal gaan geven.

Ik hoop dit weekend het hele onderstel in orde te kunnen maken, waarbij vooral de 4 wiellagers de grote onzekere factor zijn in de tijd die het kost en of het lukt zonder werkplaatspers. En het zou fijn zijn als ik het tussenlager van de cardanas gemonteerd kan krijgen, zodat die er ook onder kan. Krijg ik die gemonteerd, dan kan de cabrio weer op z'n eigen wielen staan en kan ik komende week van mijn werk een zware momentsleutel (moet minimaal 410Nm aankunnen :X ) lenen om de krukasbout (en wiellagermoeren) aan te trekken (dat doe ik liever als de auto op de grond staat namelijk).
Dan zijn alle kritieke stappen genomen die het starten nu nog in de weg staan. Zaken als de inlaat en uitlaat zijn op zich snel genoeg geplaatst namelijk en vereisen geen speciale gereedschappen.

En draait de motor goed, dan kan het front er weer op oOo en krijgt de cabrio voor het eerst in ruim 5 jaar ook weer de kenmerkende E36 voorkant terug.
Ik heb de laatste keer de motor kort (20 seconden) stationair laten draaien terwijl het front nog helemaal open lag (en dus helemaal zonder koelsysteem), zodat ik in ieder geval wist dat de motor liep en ik overal nog makkelijk bij kon mocht dat niet zo zijn. Eventuele lekkage kan dan ook alleen olie of benzine zijn en geen water.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ewrz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Ik heb de laatste keer de motor kort (20 seconden) stationair laten draaien terwijl het front nog helemaal open lag (en dus helemaal zonder koelsysteem), zodat ik in ieder geval wist dat de motor liep en ik overal nog makkelijk bij kon mocht dat niet zo zijn. Eventuele lekkage kan dan ook alleen olie of benzine zijn en geen water.
Eerste startpoging wordt ook zonder front, precies om die reden. Als dat goed gaat, en de motor start makkelijk, dan gaat het front ervoor.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@deepbass909 Mega! Indrukwekkend stukje arbeid _/-\o_

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

deepbass909 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:17:
Pas op, mega post :+

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update (bijna 2 jaar blijkbaar :X ), maar het restauratieproject ligt zeker niet stil.

Vlak na de laatste update heb ik het chassis weer opgehaald:
[Afbeelding]
om thuis weer op te kunnen gaan bouwen.

En dus portieren weer afmonteren:
[Afbeelding]

Nieuwe geluids- en warmteisolering in de motorruimte aanbrengen (helaas was de originele deken niet meer leverbaar, dus heb ik dit uit universeel glasvezelmat moeten maken):
[Afbeelding]

Anti-dreun matten en kabelboom terug in de auto:
[Afbeelding]
Vooral de kabelboom heeft veel tijd gekost voor die helemaal goed lag. Routing in orde krijgen was best nog wel puzzelen. Vooral langs het brandschot, waar alle bedrading bij elkaar komt, en dus onhandelbaar stijf maar ook heel kritisch qua uitlijning, heeft mij veel tijd gekost.

In april vorig jaar kon vervolgens wel het tapijt terug de cabrio in:
[Afbeelding]
Wat de auto in één klap een hele andere uitstraling gaf.

Toen kwam de uitdaging van het kachelhuis. Daar moest een nieuwe (airco)verdamper en verwarmingskern in, wat betekende dat hij uit elkaar moest. Daarbij natuurlijk gelijk ook zoveel mogelijk vergaan schuimrubber vervangen. En dat heeft voor behoorlijk wat hoofdpijn gezorgd... Kleppen en wat andere delen zijn namelijk ABS en dat bleek na bijna 30 jaar niet zo buigbaar mee te zijn en brak iets te makkelijk :X

[Afbeelding]

Gelukkig is ABS wel heel goed te lijmen en is het makkelijk te versterken met "ABS sludge" (ABS opgelost in aceton, wat na verdampen van het aceton een nieuw laagje kunststof achterlaat):
[Afbeelding]

Die zit ook weer op z'n plek, en inmiddels heb ik kunnen testen of alle kleppen werken, en dat doen ze *O*
[Afbeelding]

Dus dashboard er weer in:
[Afbeelding]
En ja, de knoppen op het stuurwiel zijn functioneel. Met de knoppen links is de radio te bedienen (volume en next/previous) en de knoppen rechts worden door de cruise control module herkend. Dit is een bekende mod om te doen, maar de E36 is nooit door BWM zo geleverd (in de jaren 90 was dit nog voorbehouden aan alleen de 5 en 7 series). Dus om het werkend te hebben op een manier dat het ook nog eens totaal niet zichtbaar is dat het een retrofit is, is gewoon heel gaaf. *O*

Afgelopen december was het tijd om de aandacht naar het onderstel te verleggen:
[Afbeelding]

Dit is helemaal gestript, alle rubbers eruit, opnieuw laten verzinken en poedercoaten:
[Afbeelding]

En de gietstalen draagarmen zijn gezandstraald en opnieuw zwart geverft:
[Afbeelding]
(dit was afgelopen week).

En gisteren opnieuw een belangrijk moment:
[Afbeelding]
Motor en versnellingsbak voor het eerst sinds oktober 2021 weer met elkaar verenigd, met een nieuwe koppeling en vliegwiel ertussen.

En weer terug in de auto:
[Afbeelding]

Nu alles weer aansluiten, onderstel er weer onder en hopelijk kan ik snel de motor voor het eerst in ruim 6 jaar weer starten. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel weer terug gemonteerd worden.
Is dat deze auto? :D

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMyasu1Kg3b2_npFSeJ3zV8j5byqu4xp_vao6uM55nc1XZHR0iOh8XCrqsO-UowheoX8uPutCulDDiMjsd2SCETvmoZ60ELlTJ0H9_cV0RKAhCnmrX0qVoF5ZB1r9p4i-Q5KQLMlNzA1O4qrN2Ki6bVeg=w2224-h1308-s-no-gm

Foto is van 10 april 2016 tijdens een T.net Automeet ;)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Is dat deze auto? :D

[Afbeelding]

Foto is van 10 april 2016 tijdens een T.net Automeet ;)
Yup, dat is dezelfde cabrio. 10 jaar terug al weer...

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ophidian schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Vandaag op verzoek nog eens naar de dealer geweest. Aldaar aangekomen was het met 20 minuten klaar. Terug in de auto was de instelling naar handmatig gezet en dat was het. Nog niet opgelost dus, zonde van mijn tijd. Maar ergens vind ik toch dat ik ervoor betaald heb en het gewoon hoort te werken.

Baliemedewerker was vriendelijk maar toch zichtbaar geirriteerd omdat er niks in de agenda stond. Terwijl ik daar was op verzoek van een servide medewerker.

Verder was de auto vorige keer thuis gebracht. Rit was anderhalf keer zo lang geweest. Passagier voorstoel verzet en in de cardata zag ik een omweg via Muiderberg. Vermoed dat er iemand afgezet is. Ook dat vind ik niet dat je met een particuliere auto hoort te doen.

Al met al is de hele ervaring bij BMW v Poelgeest nog niet heel fijn. Heb het ook maar op de mail gezet en maar op zoek naar een ander denk ik. Misschien Ekris eens proberen, Service Inclusive loopt toch nog.
Oei. MIjn ervaring met Van Poelgeest is niet perfect maar zeker een stuk beter dan Ekris Utrecht. Als ze jouw auto hebben gebruikt als Taxi ben ik toch wel heel benieuwd naar hun reactie.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dennis_sla schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel een lekkere toename. Ik vind het vooral wel mooi om te zien hoe de oorspronkelijke tune duidelijk gericht was op een zo groot mogelijk koppelplateau (=comfort en souplesse), vanaf 2000 tot 4500 toeren was hij vrijwel vlak. Nu zit je duidelijk meer op het maximale van de turbo, aangezien het nieuwe plateau smaller is geworden en meer afloopt. Maar ook dat motorvermogen op blijft lopen tot de toerenbegrenzer. Die motor wil daardoor graag blijven versnellen, en valt niet dood, zoals zoveel moderne motoren wel doen boven de 4000 toeren.

Maar vooral het verschil met een motor uit de jaren 90 is wel grappig om te zien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48996489861_1ac9d3b046_b.jpg
Dit was een dyno-run vlak voor ik aan mijn restauratie begon. Non-turbo en alleen enkele vanos (die je heel duidelijk ziet omschakelen trouwens). En koppelplateau? Dat bestaat niet :+

Overigens, elke keer als ik deze grafiek weer zien, blijf ik me verbazen over de cijfers. Fabrieksopgave is 170pk @ 5.500rpm / 245Nm 3.950rpm. De toerentallen kloppen bijna perfect (ik vermoed dat de vanos niet helemaal fit meer was, en daardoor het bultje rond 4.000rpm en iets verschoven maximaal koppen), maar 14 pk meer (8%) en 10Nm meer koppel bij een motor met 420.000km, blijft toch bijzonder.

Zodra de auto weer een jaar heeft gereden (zodat lagers en zuigerveren goed ingesleten zijn), gaat hij weer terug naar Beek Auto Racing voor een nieuwe dyno. Ik ben heel benieuwd wat er dan uit gaat komen.

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-05 09:17
Mijn m340i met adaptive onderstel kwam met Pirelli P-Zero run flats (*). Na schroef in de band gekregen te hebben nu eens Michelin Pilot Sport 4S (*) run flats geprobeerd. Wereld van verschil zeg! Drempels en ongelijke wegen doet hij echt zoveel beter. Rijd niet zo bonkig alsof je houten wielen hebt. Ook veel minder rij geluid en dieper profiel.

Overstap naar non runflat ook overwogen, maar geen plek voor thuiskomer dus dan hou je alleen slime en mobiele compressor over...

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:23
Hugodv schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:29:
Mijn m340i met adaptive onderstel kwam met Pirelli P-Zero run flats (*). Na schroef in de band gekregen te hebben nu eens Michelin Pilot Sport 4S (*) run flats geprobeerd. Wereld van verschil zeg! Drempels en ongelijke wegen doet hij echt zoveel beter. Rijd niet zo bonkig alsof je houten wielen hebt. Ook veel minder rij geluid en dieper profiel.

Overstap naar non runflat ook overwogen, maar geen plek voor thuiskomer dus dan hou je alleen slime en mobiele compressor over...
Daar heb je de pechhulp voor toch?

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
KW Var 3 besteld voor de G21 :)
Levertijd 3 à 4 weken.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 20:39

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Nog nooit een platteband gehad maar van de rf af was heerlijk.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:02

MLLL

Palm Treo 650

DeBaroN schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Daar heb je de pechhulp voor toch?
Geen pechhulp en gewoon thuiskomen is lekkerder.

Heb hier 3 x 4 velgen liggen met RF banden en wil niets anders meer. Met een F11 530d

Goodyear

Michelin

Pirelli

• IQM

IQM

NLKornolio schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:45:
Nog nooit een platteband gehad maar van de rf af was heerlijk.
Terug van vakantie uit Italië lek gereden boven op de Brenner.
Op RFT de berg af naar een bandenboer in Innsbruck was ook heerlijk.

• Pannencouque
Ik ben er ook al eens zeer blij mee geweest. En als ik in het buitenland zoiets heb wil ik liever niet stranden maar nog even doorrijden tot een veilige plek. Pechhulp of niet.

Ik rij dan liever een velgmaatje kleiner en wel RFT (en dus het comfort behouden), dan de grootste velg zonder RFT.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Grappig weer al die RFT reacties. Heb zelf onlangs juist sinds 6 jaar gekozen voor non-RFT. Vond het comfort op vakantie wel een verademing. Veel minder vermoeid aangekomen. Misschien dat ik bij m'n komende eerste lekke band er heel anders over ga denken.

• CreativeS
  • Niet online
Over banden gesproken... voor de Compact van mijn vriendin heb ik nu Michelin CrossClimate 3 besteld. Keurig in de maten 225/40R18 en 255/35R18 op Style 162. De banden die er nu onder zitten (Pilot Sport 4) zijn gewoon op. Rationeel gezien wordt die auto eigenlijk alleen maar grotendeels voor woon-werkverkeer gebruikt en worden er geen dingen mee uitgehaald die ik wel met mijn auto doe. Daarnaast staat de Compact behoorlijk voorover; "Butt in the air" en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat bij de voorbanden de binnenkant wat extra versleten zijn. Dit wordt nu grotendeels ondervangen door de veren achter te vervangen voor standaard 'S226 sportchassis'-veren van Bilstein. Ja, die hebben een lagere aslast dan de Eibach Sportline... 1045kg tegen 1190kg. Ik had ook 2 losse Pro-Kit-veren voor achter kunnen bestellen (die zijn ook 1045 tegen 1190) maar ik kan die site niet meer vinden waar die veren los te bestellen waren :( Dus... dan maar de standaard veren (OE replacement) van Bilstein zelf. Ja, ik had dit van te voren kunnen weten... lesje geweest :) Anyway, dat wordt nu weer redelijk goed gezet waardoor nu ook de onderkant van de voorbumper een aantal millimeter omhoog komt, nu de kont naar beneden gaat.

Daarnaast... door budgetaire redenen vorig jaar helaas minder preventief onderhoud kunnen uitvoeren en dat bijt ons nu in de kont. Koelslangkoppeling bij radiateur moet vervangen worden. Kachelventilator moet vervangen worden, die hield er spontaan mee op toen ik zei dat de airco echt lekker werkte. Goed koud :| Kleppendekselpakking moet vervangen worden. Alle banden dus... daar waar ik die normaal standaard rond de 3mm profiel al in de bestelling zet, kon dat nu niet echt dus hebben we dat gerekt... maar die rek is er nu wel helemaal uit. Ze moeten nu vervangen worden. De kosten zitten ook voornamelijk in de arbeid.

In veel beter nieuws... het torretje draait echt rustig op de nieuwe Liqui Moly Top Tec 4100 5w40 LL04. Bij de Castrol Edge 5w30 LL04 hoorde je de vanostandwielen bij de start... echt miniem, maar je hoorde ze. Je hoort nu helemaal niets. Starten, lopen, rustig. Ik kan niet wachten tot het in mijn blok komt. Heerlijk, maar hoe ironisch...we rijden er de komende zo weinig mogelijk mee. Geen doen zonder airco :)

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:29
Eagle Creek schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:40:
Grappig weer al die RFT reacties. Heb zelf onlangs juist sinds 6 jaar gekozen voor non-RFT. Vond het comfort op vakantie wel een verademing. Veel minder vermoeid aangekomen. Misschien dat ik bij m'n komende eerste lekke band er heel anders over ga denken.
Tja wat heb je liever, na elke lange rit gebroken aankomen. Of eens in de 10 jaar pechhulp nodig. Al heb je ook van die vloeibare meuk die je in de band kunt spuiten als reparatieset voor onderweg, maar heb daar geen ervaring mee.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:02

MLLL

Palm Treo 650

Het Fantoom schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Tja wat heb je liever, na elke lange rit gebroken aankomen. Of eens in de 10 jaar pechhulp nodig. Al heb je ook van die vloeibare meuk die je in de band kunt spuiten als reparatieset voor onderweg, maar heb daar geen ervaring mee.
Mijn F11 veert prima op de snelweg, heeft achter wel luchtvering misschien dat dat scheelt, maar het comfort is prima met RF banden in mijn ogen. En die van mij ligt relatief een stuk lager dan de reguliere F11's die ik tegenkom,mijne heeft denk ik ook een M onderstel. Ik vond zelfs het setje Goodyear 19 inch zachter dan de Pirelli's 18 inch, maar die komen onder mijn vorige X3 35d vandaan. Die heeft een hogere loadindex

• Puf

Puf

Mijn F30 met M-onderstel (LCI, dus iets harder) heeft sinds anderhalve maand voor het eerst non-RFT's op de 19" zomerbreedset. Heb de overstap gemaakt van de GoodYear F1 Asymmetric 2's waarop de auto is geleverd naar Asymmetric 6. Wat voor mij de doorslag gaf is dat je voor RFT's in mijn maten op veel oudere generaties banden bent aangewezen. Bandenfabrikanten hebben de afgelopen jaren heel veel innovaties doorgevoerd, o.a. onder de druk van milieuwetgeving, waardoor naast de rijeigenschappen ook de slijtvastheid enorm is verbeterd. Ik heb geen moment spijt gehad van de keuze. De banden plakken beter aan de weg, zijn veel beter voorspelbaar op de limiet en produceren minder geluid. Daarnaast ook comfortabeler zonder aan stuurgedrag in te boeten.

Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden. De grens tussen loopvlak en sidewall was te ver heen. Voor mij voegt RFT dan ook niet heel veel toe. Ik bel de Pechhulp wel.

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:21
CreativeS schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:46:
Over banden gesproken... voor de Compact van mijn vriendin heb ik nu Michelin CrossClimate 3 besteld. Keurig in de maten 225/40R18 en 255/35R18 op Style 162. De banden die er nu onder zitten (Pilot Sport 4) zijn gewoon op. Rationeel gezien wordt die auto eigenlijk alleen maar grotendeels voor woon-werkverkeer gebruikt en worden er geen dingen mee uitgehaald die ik wel met mijn auto doe. Daarnaast staat de Compact behoorlijk voorover; "Butt in the air" en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat bij de voorbanden de binnenkant wat extra versleten zijn. Dit wordt nu grotendeels ondervangen door de veren achter te vervangen voor standaard 'S226 sportchassis'-veren van Bilstein. Ja, die hebben een lagere aslast dan de Eibach Sportline... 1045kg tegen 1190kg. Ik had ook 2 losse Pro-Kit-veren voor achter kunnen bestellen (die zijn ook 1045 tegen 1190) maar ik kan die site niet meer vinden waar die veren los te bestellen waren :( Dus... dan maar de standaard veren (OE replacement) van Bilstein zelf. Ja, de verlagingsveren achter van de bilstein B12 Sportline zijn hoger dan de standaard veren voor sportchassis en Eibach Pro-Kit. Ja, ik had dit van te voren kunnen weten... lesje geweest :) Anyway, dat wordt nu weer redelijk goed gezet waardoor nu ook de onderkant van devoorbumper een aantal millimeter omhoog komt, nu de kont naar beneden gaat.
Biesheuvel kan je mailen voor losse veren.

Ooit wel eens gedaan, maar een complete set was voor mij (touring) bijna net zo duur als 2 losse veren. Dus dan houden we die voorveren wel liggen als reserve, maar voor blijft wel heel. Achter meermaals vervangen.

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Biesheuvel kan je mailen voor losse veren.

Ooit wel eens gedaan, maar een complete set was voor mij (touring) bijna net zo duur als 2 losse veren. Dus dan houden we die voorveren wel liggen als reserve, maar voor blijft wel heel. Achter meermaals vervangen.
Ik heb ze na lang zoeken al voor een schappelijk prijsje kunnen vinden en komen van de week binnen, maar bedankt!

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:09:
Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden.
Dat is ook niet het doel van een RFT... het enige doel van een RFT is dat je nog even door kan rijden... de band moet sowieso vervangen worden want de harde zijwand gaat helemaal kapot. Meer niet.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tsja wat zullen we hier van zeggen?

Het begon goed met een mooie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb44KMjCZWr2wP5nQ1ZmxdSuzFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naeD157QMLkLBhz43YnhdgLs.jpg?f=fotoalbum_large

10 min later was het huilen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbKgNS6n4bc4q5uNHaJJlnlPjh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWI6tUc9ICeUytrZhsvUQgPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Draagarm dwars af; aandrijfas (En hoogtesensor) mee het graf in genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUW5slB-J1j-ypsrQdmTCZgA2bw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fyr1SBJIDhuajv7EtFddajbQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaSAtvZrqkv_Qf-13kC9aREzVqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6COoC39PZnPnLlh4z1Og7wF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzVodgJG745VxSrYhH8eMio5sL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdlgsFEWWfkYVpSHCyUAPS3j.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand een mening hoe dit kan?

Draagarm is ongeveer 3j/ 55k km oud.

(Voor de kenners, degene die mijn auto oplepelde was Thord van Ice Road Rescue)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 23-05-2026 23:04 ]

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:40:
Puf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:09:
Overigens heb ik een keer lek gereden op een RFT, en ben daarna ca. 30 km doorgereden met 80 km/h, maar de band was daarna niet meer te redden. De grens tussen loopvlak en sidewall was te ver heen. Voor mij voegt RFT dan ook niet heel veel toe. Ik bel de Pechhulp wel.
Een lekke band nooit gelegen maar het gebeurd altijd op het meest vervelende moment op de meest vervelende plaats. Precies op dat moment bewijst RFT zijn nut.

Dit gezegd hebbende, mijn huidige wagen kocht ik met 245/35R20 en 275/30R30 met non-RFT banden. Prima banden maar als ik weer lek rijdt ben ik ook aan de beurt om de ANWB te bellen.

• Puf

Puf

IQM schreef op zondag 24 mei 2026 @ 01:40:
[...]

[...]

Een lekke band nooit gelegen maar het gebeurd altijd op het meest vervelende moment op de meest vervelende plaats. Precies op dat moment bewijst RFT zijn nut.

Dit gezegd hebbende, mijn huidige wagen kocht ik met 245/35R20 en 275/30R30 met non-RFT banden. Prima banden maar als ik weer lek rijdt ben ik ook aan de beurt om de ANWB te bellen.
Als je meteen stopt kan een lekke band in veel gevallen nog gerepareerd worden. Dat kost ca. 35 euro en kost 30 minuten. Ook de ANWB kan de band pluggen, mits veilig en verantwoord.

Bij doorrijden moet je de band sowieso vervangen, RFT of niet, en als het verschil in profieldiepte/rolomtrek te groot wordt zelfs twee (of vier bij Xdrive) . Sowieso moet je op zoek naar een bandenboer die de band(en) op voorraad heeft en moet je je auto daar nog zien te krijgen.

De scenario's waarin ik nog ervoor zou kiezen om door te rijden op RFT's zijn zéér beperkt. Op het moment zelf (04:00 's nachts bij slecht weer) lijkt het een goed idee om gewoon door te rijden, maar in de meeste gevallen zou ik de volgende dag spijt hebben en denken "had ik maar gewoon de Pechhulp gebeld en even gewacht".

Weeg ik ook nog verbeterde handling & comfort, verminderd geluid en langere levensduur van de nieuwste generaties banden (die niet als RFT in mijn maat worden gemaakt) mee, dan is de keuze best makkelijk voor mij.

Wel is het handig om een compressor (en eventueel een propsetje) in de auto te hebben. In bijna alle gevallen waarin ik lek reed in mijn leven was het op een spijker of schroef en liep de band langzaam leeg.

Als de nieuwste generaties RFT's in de maten van mijn F30 leverbaar zouden zijn, dan was het misschien een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 24-05-2026 11:24 ]

• ewrz
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:

Het begon goed met een mooie plaatje.

[Afbeelding]

10 min later was het huilen

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Meestal omdat het wiel iets hards geraakt heeft (stoeprand of een gat in de weg). Dat hoeft niet eens een heel harde klap te zijn, de schok geeft de schade. Soms heb je niet meteen een breuk maar een scheur die dan na verloop van tijd tot breuk lijdt.

Ik neem aan dat je in Noorwegen woont, misschien in de winter een keer ergens tegenaan gegleden? Als het erg koud is, geven de rubbers in de draagarm ook minder mee en heb je dus eerder schade.

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 21:04
Daar staat ie weer te koop:
https://laneassist.nl/veiling/lot-8758-bmw-e30

Zou er wat mee mis zijn?

• CreativeS
  • Niet online
Alleen als je een bankrekening met vele nullen hebt... moet je hier pas aan beginnen. Volledige keuring bij RDW, want er zijn geen papieren. En dan de inspectie van de hele auto... want er is niets bekend. Dat betekent dus eigenlijk voor de volledigheid ook een complete revisie van motor en bak. En dan blijft altijd de zweem dat het een Amerikaan is. Dat levert nooit zoveel op als eentje geleverd in Europa. Als Aaldering al niet hapt... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 24-05-2026 15:47 ]

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Bijzonder vervelend, maar je weet het nooit. Moeheid? Productiefout? Het kan allemaal.

En dan niet even op de foto gaan met Thord? :+

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ewrz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Meestal omdat het wiel iets hards geraakt heeft (stoeprand of een gat in de weg). Dat hoeft niet eens een heel harde klap te zijn, de schok geeft de schade. Soms heb je niet meteen een breuk maar een scheur die dan na verloop van tijd tot breuk lijdt.

Ik neem aan dat je in Noorwegen woont, misschien in de winter een keer ergens tegenaan gegleden? Als het erg koud is, geven de rubbers in de draagarm ook minder mee en heb je dus eerder schade.
Ja dat zou kunnen, de wegen zijn niet hier niet altijd heel best maar dat moet toch op de rubbers gaan en probeer gaten altijd te vermijden. Rubbers beschadigt door alle schokken maar daar was geen teken van, moeten ook niet de schokbrekers en de wishbone de meeste verticale klappen opvangen?

Dit gebeurde met ietsje harder remmen toen er een auto van rechts kwam die achter een obstakel vandaan kwam, maar was/is verre van extreem hard remmen. Is ook beperkt hoe hard je moet remmen voor weg van rechts als je 40 rijdt.

Ja dat klopt. En nee, ik ben deze winter nergens tegen aangegleden, bovendien heb ik 17 inch winterbanden(55 hoog) en Scandinavische winterbanden(Viking Contact 8) zijn zo zacht dat die heel veel dempen dus minder belasting op het onderstel.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Bijzonder vervelend, maar je weet het nooit. Moeheid? Productiefout? Het kan allemaal.

En dan niet even op de foto gaan met Thord? :+
Ik gok op moeheid en/of productiefout. Hoe dan ook, verwachten levensduur in Noorwegen volgens de consumentenwet is 5 jaar en 100.000km dus ik ga zeker een belletje wagen aan de leverancier en garage die deze draagarmen eronder hebben gezet.

Jawel, maar ik ga niet m’n kop op een openbaar forum posten ;)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
Net terug van een wat langere rit (500 Km). Thuis aan de lader gehangen maar de auto (330e, G21, 2021) wil niet opladen. Op het dashboard deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp5KsGWJVnU1oxFyvf4gSzrClJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4ufrSboyuelN4kVzLtsZqGf.png?f=fotoalbum_large Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:14

TommieW

Numa numa.

remmuz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:17:
Net terug van een wat langere rit (500 Km). Thuis aan de lader gehangen maar de auto (330e, G21, 2021) wil niet opladen. Op het dashboard deze melding:
[Afbeelding] Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)
Het enige zinvolle wat je kan doen, is 'm uit laten lezen (met een BMW-specifie lezer, generiek OBD2 is eigenlijk onbruikbaar voor zoiets). Zo'n melding kan ontzettend veel verschillende dingen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TommieW op 25-05-2026 22:14 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:36
remmuz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:17:
[Afbeelding] Enig idee wat dit zou kunnen zijn? HV batterij te ver leeg getrokken? (Geeft 3% aan in de app)
Mijn eerste gedachte bij wat je noemt (foutmelding en niet willen opladen) zou de KLE boordlader zijn. Die sneuvelt vaak tussen 3-6 jaar oud. Vervanging is helaas een dure grap.
Pagina: 1 ... 401 402 Laatste