Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 396 397 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:51
Martin.Air schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Jup, die was origineel ook het plan te kopen, de G29 was een beetje de backup optie. Maar door vertragingen aan de kan vant MG, en het vooruitzicht op slechte levertijd op onderdelen, toch maar voor optie B gegaan.

Eigenlijk heel vreemd als je er aan denkt, een EV is ideaal voor een cabrio. Met geen uitlaatgassen en al veel meer rijervaring naast het traditionele uitlaatgeluid.
Probleem is de kleine afzetmarkt en de veiligheid met een zwaar accupakket dat nogal een gevaar kan zijn als je zonder dakje rolt

Hier zojuist getekend voor een i4 edrive40 in tanzanite blue als vervanging voor de Peugeot e208. Jaartje oud met 20dkm. Bijna alle opties alleen de elektrische stoelen voor missen, maar helaas zijn er bijzonder weinig i4's met die optie, dus die moeten we dan maar retrofitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoehw9kedZLLUWg65jnVXcEoIhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62ZWPRwkJ2CH3mPUyYpWlD16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPva9AGv_0v6mtM3Hy2tAgekb4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpMxrW2s5zv9FbvqtlhHyZfh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMlKRuQBtAKk5pjs9K2CkyzuwgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l94I0p2L3TONaV3dzQ9mGsA1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vYyshazMmvgzjzwEKUuA5wqIeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdpM6o2pO4vjBGh8HaWv6Kne.jpg?f=fotoalbum_tile

https://printcraft3d.nl

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:12
Een gebruikte i4 met ruime opties zijn dun gezaaid.
Lendesteun was een must, maar heb geen geen electrisch verstelbare wangen of stoelen.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:13

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Stoelen zijn dan weer makkelijk te retrofitten 😊

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• roland kroes
Mmm, wat versta jij onder makkelijk 😅

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Makkelijk... hmja... ik werk met slimme jongens... maar een fan netjes uitgelijnd op een plastic case monteren met uitsparing en afdekking om warme lucht af te voeren kan dan net een brug te ver zijn. Voor hun kan het retrofitten van andere stoelen dan als 'onmogelijk' bestempeld worden :)

In other news... ik heb te lang doorgereden met de Michelin Pilot Sport 4S op de achtervelgen.
Ze zijn gisteren vervangen (samen met oliewissel) en wat rijdt.... dat... weer... heerlijk! Ik zou ze eigenlijk vandaag weer even helemaal detailen, maar dat wordt morgen.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:40
Ik zit te overwegen om een BMW z4 e85 aan te schaffen zijn er hier mensen die op basis van het chassisnr wat info kunnen achterhalen voor me m.b.t. de onderhoudsgeschiedenis? Die "openbare URL" van BMW van een tijd geleden werkt helaas niet meer.

• roland kroes
De E85 is toch nog "boekjes" tijdperk?
Onderhoudsboekje, rekeningen van onderhoud en reparaties, en een logische NAP zijn dan de referenties, dacht ik zo.
(Zelf gereden tot vorig jaar) 😊

Een E85 100% dealer onderhouden zal je niet meer tegenkomen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door roland kroes op 14-03-2026 16:30 ]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:40
Geen idee, het is inderdaad op basis van boekjes maar kan me voorstellen dat er mogelijk e.e.a. ook online geregistreerd staat omdat dit een beetje in de "overgangsjaren" was.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:18

Eagle Creek

Breathing security

Tja.. Charmant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGfJg_kCAUarOOhuimJJeh3fcdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RclxX2YtrMpBYhEasfavbQs.jpg?f=fotoalbum_large

;(

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CreativeS
  • Niet online
Mijn god zeg... zo blij dat mijn vaste monteur de bandjes op de velg draait als blijkt dat er gewichtsissues ontstaan. Maar goed, daarom ga ik ook nooit naar de boertjes om de hoek. Ik heb nu ook weer fijn Pilot Sport 4S uit Frankrijk. Voor de zekerheid gezegd dat ik er graag 2.6 bar in wil hebben en de slotbout tegenover het ventiel :) Ik heb gisterochtend de werkplaatschef bij zijn huis opgehaald, hij heeft mij afgezet op het werk en zag hem met mijn auto de hoek omgaan op weg naar de garage. 's Avonds heeft hij mij weer keurig opgehaald en via zijn adres weer lekker naar huis. Ik ben de enige die 'zeikt' over de bandenspanning en de positie van de slotbout, zei hij met een lichte sarcastische ondertoon. Toppers zijn het. O ja, hij is absoluut geen fan van het onderstel. Véél te stug... leeftijdsdingetje hè... maar wel stiekem de bochtjes wat sneller pakken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuiERa2CVjrSBcSqoA_3w7oSLi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXgfRMTI65MwHCs4xmG3LEAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBH26SCBJVUmw_SDb3DTFiDNZAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq9XsatXsqtsIXanmHUxq6eo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is rechtsachter... linksachter heeft 1 'gewichtje' meer aan de buitenkant en dat op replica M359's.
Zodra ze gepoedercoat worden (en ja, dat moet echt zoals te zien is), worden ze ook gericht en dan is het hopelijk 0 'loodjes' zoals bij mijn vaders velgen.

[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 14-03-2026 18:40 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

CreativeS schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Mijn god zeg... zo blij dat mijn vaste monteur de bandjes op de velg draait als blijkt dat er gewichtsissues ontstaan. Maar goed, daarom ga ik ook nooit naar de boertjes om de hoek.
Dit is het resultaat van een bezoekje aan de dealer. 🥲

• CreativeS
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Dit is het resultaat van een bezoekje aan de dealer. 🥲
Ja, ik ga ook niet voor banden naar de dealer of bandenboer om de hoek :+
Je zou zeggen dat het altijd goed gaat... nee, velen denken dat het de klanten niets interesseert dus ze doen maar wat want men denkt toch dat zij de experts zijn. Het is me te vaak fout gegaan.

[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 14-03-2026 18:56 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

roland kroes schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:52:
Mmm, wat versta jij onder makkelijk 😅
Er zijn een hoop retrofits die moeilijker zijn, maar zeker als je verwarmde stoelen en lumbar al hebt, ligt er al stroom en aarde, kwestie van repinnen en canbus toevoegen (alleen bestuurder voor memory). Stoelen zelf zijn enkel 4 bouten per stoel dus dat kan echt vrij snel.

Kortom, als je dan toch iets moet retrofitten is stoelen wel een van de makkelijkste. En zeker voor @Greetoz die meer dan genoeg ervaring heeft moet retrofits.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:06
Ik heb ook een i4, destijds nieuw gekocht uit voorraad. Een exemplaar mét verstelbare lumbar support was toen niet te vinden binnen mijn budget - zat alleen op de afgeladen exemplaren van 90k+….

Maakte mij er wel een beetje zorgen om of ik het niet zou gaan missen, na jarenlang auto’s waar het wel op zat. Mis het eigenlijk niet. In breedte verstelbare zijwangen heb ik wel, zou ik niet willen missen.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24
Gisteren ook even gekeken naar een i4 als vervanger van de 320e Touring. Was eentje met panodak. Helaas dan te weinig hoofdruimte met stoel in laagste stand. Achterin ook echt een stuk krapper dan de 3-serie volgens mij. Jammer, want verder echt een gave bak.

Zo’n MY Standard wil ik ook nog een keer naar kijken maar weet niet of ik komende uit een mooie 3-serie daar echt blij van wordt. Kan het nauwelijks een auto noemen. Wel relatief goedkoop in aanschaf en goedkope km’s.
Liever een nieuwe IX3 dus. Maar die kost ook gewoon bijna het dubbele.

• zunrob
  • Laatst online: 18:32
Civic09 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:02:
Gisteren ook even gekeken naar een i4 als vervanger van de 320e Touring. Was eentje met panodak. Helaas dan te weinig hoofdruimte met stoel in laagste stand. Achterin ook echt een stuk krapper dan de 3-serie volgens mij. Jammer, want verder echt een gave bak.

Zo’n MY Standard wil ik ook nog een keer naar kijken maar weet niet of ik komende uit een mooie 3-serie daar echt blij van wordt. Kan het nauwelijks een auto noemen. Wel relatief goedkoop in aanschaf en goedkope km’s.
Liever een nieuwe IX3 dus. Maar die kost ook gewoon bijna het dubbele.
Ik heb gister uitgebreid stukje met ervaringen met de Standard in het Tesla topic gezet. Hij is idd vrij basis.

Echter, de premium varianten zijn echt mooi, zitten goed in elkaar (overal zachte plastics, zelfs nog vilt in de deur vakjes (heeft de 5 volgens mij niet meer)). Zelfs akoestisch glas etc. Maar goed, die kost dus ook weer een stuk meer dan de Standard. Ik had ook een stukje met een 3 Dual Motor gereden. Dat rijdt echt wel leuk.

• pieter81!
Ik heb 5 jaar Tesla gereden, toen Model 3 LR AWD. Was inderdaad snel maar 0,0 emotie. Maakte ook minder uit, want was een lease auto. Vervolgens besloten te stoppen met leasen en te gaan kopen. Ook nog bij Tesla gekeken, maar juist omdat ik er heel veel geld op zou stukslaan uiteindelijk naar de i4 overgestapt. Voelde als thuiskomen, stuurt tenminste als een BMW. Kan ook zeggen dat de Tesla, ondanks dat ik er zuinig mee omging, qua interieur en rammeltjes na 2 jaar behoorlijk achteruit ging. Dan heb ik het nog niet over de lakkwaliteit, leek wel waterverf. Het prijsverschil zit hem echt wel ergens in.

Model Y ook weleens mee gereden - was toen een winderige dag en voelde erg onrustig op de snelweg.

Ik zou vandaag de dag een tweedehands i4, iX of zelfs ix3 van de vorige generatie verkiezen boven welke tesla dan ook, zonder twijfel.

Overigens: schuifdak scheelt in een i4 inderdaad veel hoofdruimte. Meen dat dti ook komt doordat de bodem wat hoger is in vergelijking met een normale 4-serie, door de accu's. Electrische stoelen vs handmatige stoelen scheelt ook in voetenruimte achterin, door het electrische mechaniek.

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 15-03-2026 15:41 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bij de meeste elektrische stoelen is ook de laagste stand ook hoger dan de handmatige stoelen, niet alleen de voetenruimte achter.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:18

_Arthur

blub

Zou ze toch eens een mailtje sturen met wat ze hier zelf van vinden.

• CreativeS
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Zou ze toch eens een mailtje sturen met wat ze hier zelf van vinden.
Ja, ik zat er zelf net ook aan te denken… ik zou er in ieder geval gewoon mee terug gaan. Het is gewoon niet goed op die manier. Via mail kunnen ze altijd nog een vage smoes gaan bedenken. Dan spreek ik ze liever face to face aan.

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:02
Ik ben nu ongeveer 3 maanden in het bezit van een BMW 330e G21 uit 2022.

De laatste tijd valt me op dat wanneer ik volledig elektrisch rijd, er een apart geluid uit de auto komt. Het zit een beetje tussen een zoemend en een schrapend geluid in. Zodra de auto doorschakelt, is het geluid weg. Het lijkt dus alleen aanwezig te zijn in de eerste (en misschien tweede) versnelling.
Wanneer ik op de brandstofmotor rijd hoor ik het niet, al kan dat natuurlijk ook komen doordat het motorgeluid het maskeert. Met de radio aan hoor ik het geluid trouwens ook niet.

Het geluid is ook afhankelijk van hoe hard ik op trek.

Is dit iets wat bij deze auto of aandrijflijn hoort, of zou dit ergens op kunnen wijzen?

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:06
BMW maakt 1 april grap werkelijkheid en bouwt een M3 Touring GT3 op basis van de M4 GT3 EVO. En schrijft hem nog in voor de N24h ook nog :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuxyVFaw1Cy5gAtlCaIvwZnk82s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BkhdDUvx6aoRHdlvoGGlAvo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNxwa1hwo2i3g41hC8_h4VpFtgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbbuBgIxG9SWZwyX9Uc0rQPD.jpg?f=fotoalbum_large

De link naar de onthulling video van BMW zelf:
YouTube: The BMW M3 Touring 24H. | BMW M Motorsport

[ Voor 8% gewijzigd door Speedgeek op 16-03-2026 15:27 ]

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10
Nieuwe i3 gelekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q9Px7bjv6XqCmto5hp0ZeMcths=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz4m8BAVhtUl0N6srB1JJGIG.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:09

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Beetje rare hoge motorkap?
Voorkant doet me denken aan de Lancia Kappa coupe, weet nog niet helemaal of dat een compliment is.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:41
Tortelli schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
Beetje rare hoge motorkap?
Voorkant doet me denken aan de Lancia Kappa coupe, weet nog niet helemaal of dat een compliment is.
Lijkt idd wel een FWD profiel op deze foto.
Eerst maar eens in het echt zien. Nieuwe designtalen van BMW zijn "notorisch gewöhnungsbedürftig".

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10
Nog wat meer plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9vU7wVRnj9F6zS-Z8K_YnaBMQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oR7L4wN0GiGEEIy6xrx7v2F4.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgM1i6zhzrE2FRKcMU7QFKVHrZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGDBt6uLgLxmeluSpN7fquuk.webp?f=fotoalbum_large

• Puf
Enerzijds goed om te zien dat de haaienneus weer terug is.
Alleen begrijp ik niet zo goed waarom die neus in dit geval zo hoog is bij een EV.
De reden dat hij bij de voorgaande (ICE) generaties steeds hoger werd was voetgangersveiligheid - er moest ruimte tussen het motorblok en de kap zitten als kreukelzone. Bij een EV heb je geen motorblok, dus heb je meeer vrijheid qua design.
Lijkt dus meer een design- dan een praktische keuze te zijn. Het lijkt alsof de ontwerpers bewust voor gedrongen-dik zijn gegaan. Ben erg benieuwd hoe dit er in 3D uitziet.

[ Voor 11% gewijzigd door Puf op 16-03-2026 18:29 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ben wel benieuwd naar de positionering. Is het simpelweg nummertjes volgen en zit ie qua prijzen iets ónder de i4? Náást de i4 of is het gewoon de opvolger van de i4 en gaan de prijzen eroverheen? Als je de autobladen moet geloven zou het dé Tesla3-concurrent moeten zijn en zou je prijzen ónder de i4 verwachten…

• pieter81!
De i4 werd volgens mij ook als Model 3 concurrent neergezet, ben inderdaad ook wel benieuwd.

Zag overigens vrijdag op de A10 een nieuwe iX3 rijden - in het echt toch wel een mooie auto.
Belooft veel goeds voor de i3

• CreativeS
  • Niet online
De BEV van de 3 Serie. RWD en AWD. Zullen de PHEV- en ICE-versies waarschijnlijk niet veel van afwijken.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24
Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd naar de prijzen. De IX3 is relatief scherp geprijsd, de I3 zal daar onder zitten. Zou dan ook een stuk goedkoper zijn dan een huidige 3-serie ICE of PHEV. Zou de nieuwe gewone 3-serie dan ook goedkoper worden om hem een beetje aantrekkelijk te houden?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Voetganger veiligheid en lage C-waarde denk ik..

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:16
Oogt inderdaad een beetje opgeblazen. Net als de huidige 5. Aan de andere kant blij dat de recente scherpe, agressieve en drukke lijnen achterwege zijn gebleven. Ik denk dat ie in het echt wel mooi is. Zeker de voorkant. Het interieur ben ik iets minder over te spreken. Maar wellicht is dat nog wel te aan te passen naar iets minder futuristisch.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• _Arthur

_Arthur

blub

Officiele BMW presentatie foto's en/of renders vind ik zelf altijd tegenvallen tov hoe een auto er in het echt uit ziet. Dus hopelijk valt het ook deze keer mee 8)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand hier een mooie oplossing voor het geluid wat de deuren maken tijdens het dichtgooien?

Ik vind het erg blikkerig klinken allemaal. Ja ik vergelijk met auto's uit de VAG groep en die klinken mooi dof tijdens het dichtgooien maar de X5 (en ook andere bmw heb ik ondertussen gemerkt) klinken gewoon niet mooi. Heel cheap.

Iemand de gouden tip om dit beter te krijgen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

80000

mrox

Tylen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:01:
Iemand hier een mooie oplossing voor het geluid wat de deuren maken tijdens het dichtgooien?

Ik vind het erg blikkerig klinken allemaal. Ja ik vergelijk met auto's uit de VAG groep en die klinken mooi dof tijdens het dichtgooien maar de X5 (en ook andere bmw heb ik ondertussen gemerkt) klinken gewoon niet mooi. Heel cheap.

Iemand de gouden tip om dit beter te krijgen?
Geluidsdempende matten voor een auto (in de deur). Het doel is om geen weerkaatsing van het chassis te krijgen. Ik heb deze matten ook in de voordeur toen ik de speakers upgrade. Het geluid van de deur die dicht valt is zeker "mooier" dan daarvoor, maar dat is mijn mening. Genoeg youtubes van mensen die het gehele chassis dempen om maar een beter geluid te krijgen.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Geluidsdempende matten helpt heel veel. Vooral aan de binnenkant van de buitendeur.

Daarnaast soft-close retrofitten :p
Hier wat beelden die ik al eerder in dit topic gepost heb ooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/autaXZ1o5QrLntDFC6Q1tN-W4mk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGlyaRdgOSGKsSUfgrQVFH00.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nrnmyei8LrITNEm0wEESA7OyOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g9pmsAvGNWVC93Cgz8ka89r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0YaSqFkJyvw0kTUDjxVdMWobVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuJnVxTcayRzxeAWbbTprqqP.jpg?f=fotoalbum_tile

• Tylen

Tylen

Mr Pingu schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:50:
Geluidsdempende matten helpt heel veel. Vooral aan de binnenkant van de buitendeur.

Daarnaast soft-close retrofitten :p
Hier wat beelden die ik al eerder in dit topic gepost heb ooit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb softclose ;) maar dat wilt niet zeggen dat ze netjes dempen met dichtslaan.

Thanks voor die matten, zelf ook gedaan?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tylen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb softclose ;) maar dat wilt niet zeggen dat ze netjes dempen met dichtslaan.

Thanks voor die matten, zelf ook gedaan?
Jezelf en passagiers opvoeden dat ze niet mogen dichtslaan })

Ja, ik doe het meeste zelf.

Hier een video met en zonder demping, de achterdeur klinkt echt veel holler.
YouTube: IMG 2451
YouTube: IMG 2452

Terwijl ik die video zocht kwam ik ook deze beelden tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sg_vprasAHVhl86LbiWBg95IHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZOcZZOTPKaQo1tweUOHFDeq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQIz_eIflvhTAMI82DERVgaOHKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GdE2zUYjFDr34dg0KylkFsi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p4BTe_W5ZdMX_0VW_WSIcqymE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1s4KvGeZ4ByCC9qqtGWIDhhn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_Gz4TJvkg9jCzPCAYTt2kjy0X4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpSpBnDBuNRApSahfRngRfnM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Tylen

Tylen

Mr Pingu schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]
Wow dat scheelt heel veel ja. En met dichtslaan is het nu ook veel beter? Want dan ga ik even ook aan de slag ;)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tylen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Wow dat scheelt heel veel ja. En met dichtslaand is het nu ook veel beter? Want dan ga ik even ook aan de slag ;)
Dichtslaan ben je ook dat holle geluid kwijt ja.

• Tylen

Tylen

Mr Pingu schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Dichtslaan ben je ook dat holle geluid kwijt ja.
Sounds like a plan. Heb je ook nog een linkje van het spul wat jij gebruikt hebt? Ik zie alleen dat dikke spul en jij hebt (zo te zien op de foto's) dunner spul. ;)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tylen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Sounds like a plan. Heb je ook nog een linkje van het spul wat jij gebruikt hebt? Ik zie alleen dat dikke spul en jij hebt (zo te zien op de foto's) dunner spul. ;)
Ik heb 2 verschillende gebruikt, maar ik heb mij niet echt druk gemaakt over merk dus gewoon gekeken welke per vierkante meter het goedkoopste was op dat moment.

Belangrijk is dat het minimaal 2mm dik butyl matten zijn, deze dempen het beste. Het is namelijk het gewicht van het butyl dat de demping doet, dat foam demping is enkel voor hogere tonen.

Ik heb deze: https://www.ctk.eu.com/pr...tandard-pro-3-0mm-370500/ en https://www.biltema.no/bi...x-820-mm-2-stk-2000044169
gebruikt.

Ik verwacht dat zoiets prima is: https://www.amazon.nl/-/e...i%2Caps%2C134&sr=8-6&th=1

• Tylen

Tylen

Mr Pingu schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb 2 verschillende gebruikt, maar ik heb mij niet echt druk gemaakt over merk dus gewoon gekeken welke per vierkante meter het goedkoopste was op dat moment.

Belangrijk is dat het minimaal 2mm dik butyl matten zijn, deze dempen het beste. Het is namelijk het gewicht van het butyl dat de demping doet, dat foam demping is enkel voor hogere tonen.

Ik heb deze: https://www.ctk.eu.com/pr...tandard-pro-3-0mm-370500/ en https://www.biltema.no/bi...x-820-mm-2-stk-2000044169
gebruikt.

Ik verwacht dat zoiets prima is: https://www.amazon.nl/-/e...i%2Caps%2C134&sr=8-6&th=1
Echt top voor de info. Ik ga setje bestellen en beginnen met mijn eigen deur ;) Ik zag al op youtube dat ze best makkelijk te verwijderen zijn dus moet goed te doen zijn allemaal. _/-\o_

1000maal dank.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb ook mijn voordeuren voorzien van butyl matten, wereld van verschil.
De STP Black Gold heb ik gebruikt: https://just-sound.de/STP...tklebende-Alubutyl-Matten
Vergeet de roller niet om het spul tegen je deur aan te rollen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhCWhVUhGWVaJIqbVa2CbcxUHVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2rJB5bmcws3HdmSronOCRaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufzt6PEnBCreg37usU4e5PwhK7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9pVDEuvBRfTS86HLiJpLopC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FabiandJ op 17-03-2026 15:46 ]

• Tylen

Tylen

Hahaha mooi om te zien dat ik niet de enige ben die het geluid ruk vindt ;)

• pieter81!
Tsja, ik had hiervoor een Tesla en daarmee vergeleken voelt de BMW heel degelijk.
Uit nieuwsgierigheid: werkt het alleen voor een degelijker geluid met dichtdoen, of wordt de cabine er ook nog stiller van, doordat er minder resonanties zijn?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

pieter81! schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:27:
Tsja, ik had hiervoor een Tesla en daarmee vergeleken voelt de BMW heel degelijk.
Uit nieuwsgierigheid: werkt het alleen voor een degelijker geluid met dichtdoen, of wordt de cabine er ook nog stiller van, doordat er minder resonanties zijn?
Ook iets stiller :) Dus alleen maar voordelen en ook minder reflecties van de speaker die in de deur zit.

• Tylen

Tylen

pieter81! schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:27:
Bij mij andersom. Kom uit een A6 en dat klinkt heel goed met dichtgooien. Nu een X5 met dubbelglas en softclose en toch klinkt het blikkerig. Mooi dat het redelijk eenvoudig op te lossen is.

• CreativeS
  • Niet online
En schijnbaar de nieuwe X5…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci3VEZ2yf9Le9_YYyUAFJSPNLqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uHPMMLZDJvXg86GKS5IJ7JA.jpg?f=fotoalbum_large

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:39

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Jezelf en passagiers opvoeden dat ze niet mogen dichtslaan
Jezelf opvoeden lukt nog wel, bij passagiers heb ik de hoop opgegeven.

Softclose is alleen leuk als je het zelf gebruikt.
Voordeel is wel dat deur altijd sluit .

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-03 12:16
De foto doet vermoeden dat die eigenlijk niet gemaakt mocht worden? :P

Vind het huidige uiterlijk van de X5 schitterend, dit lijkt wat eenheidsworst te gaan worden in de 'Neue Klasse'

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tylen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Bij mij andersom. Kom uit een A6 en dat klinkt heel goed met dichtgooien. Nu een X5 met dubbelglas en softclose en toch klinkt het blikkerig. Mooi dat het redelijk eenvoudig op te lossen is.
Kan ook met de leeftijd van de auto te maken hebben, veel merken hebben de laatste jaren bezuinigingen ingezet BMW ook. Speciaal de nieuwe 5 kreeg laatst heel veel kritiek daarvoor. Maar dingen als geluidsisolatie zijn al veel langer geleden bezuinigingen op gedaan.

• _Arthur

_Arthur

blub

jordy2811 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:44:
dit lijkt wat eenheidsworst te gaan worden in de 'Neue Klasse'
Daar zit natuurlijk ook de meeste kosten besparing; zoveel mogelijk her gebruik van materialen / ontwerp bij alle modellen.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:47
Die nieuwe i3 achterkant is toch gewoon de achterkant van de 2 serie grand coupe…

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25
[...]

[Afbeelding]
Hey dat soort filmpjes heb ik "vroeger" ook gemaakt! :D
(Wel een Peugeot, dus bij dat spinazieblikken staal moet je ook wel :P )

Maar demping doet wel echt wonderen inderdaad.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PdeBie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Hey dat soort filmpjes heb ik "vroeger" ook gemaakt! :D
(Wel een Peugeot, dus bij dat spinazieblikken staal moet je ook wel :P )

Maar demping doet wel echt wonderen inderdaad.

[YouTube: Silent Coat Roof Dampening Peugeot 207 (Dak dempen)]
Bij jouw filmpje hoor je het nog beter ja.
Het dak moet ik nog een keer doen :P

• Puf
Hoe hebben jullie die vapor barrier weer vastgemaakt na het installeren van die akoestische matten? Ik lees best veel slechte verhalen over plassen water in de footwells na bijv. het tinten van de ramen.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Puf schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:26:
Hoe hebben jullie die vapor barrier weer vastgemaakt na het installeren van die akoestische matten? Ik lees best veel slechte verhalen over plassen water in de footwells na bijv. het tinten van de ramen.
Ik snij het rubber los en als je het weer terug plaatst blijft het zitten, helemaal als het wat warm is buiten :)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:26:
Het metaal goed ontvetten, vervolgens de butylband goed nakijken en dan voorzichtig terugduwen op zijn plek.
Daarna met dezelfde roller en warmte de butyl goed aandrukken.

Na alle retrofits had per ongeluk een scheur aan de bovenkant gemaakt dus besloten na de laatste keer (softclose) de vapour barriers voor te vervangen. Butylband had ik bij wurth gekocht want BMW vraagt bloedprijs voor zo’n band.

Bij achterdeuren zitten nog steeds de originele vapourbarriers in maar ik heb nieuwe klaarliggen mochten ze een keer gaan lekken. Dat gebeurt ook na zoveel jaar zelfs zonder dat je er aan loopt te hannesen. Wellicht als je daar een keer geweest en weer aandrukt dat dat nog daartegen helpt ook, dan is alles weer aangedrukt.

• MrFl0ppY
Zo de nieuwe I3 legt de lat nu wel even wat hoger voor de EV's. 900KM range is toch wel erg nice. Zeker icm met het 800v systeem. Dat is toch wel erg aantrekkelijk voor de vakantieritjes met aanhanger erachter. Nu nog een touring en we zijn er :+ .

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:46:
Zo de nieuwe I3 legt de lat nu wel even wat hoger voor de EV's. 900KM range is toch wel erg nice. Zeker icm met het 800v systeem. Dat is toch wel erg aantrekkelijk voor de vakantieritjes met aanhanger erachter. Nu nog een touring en we zijn er :+ .
WLTP he....

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:00

Maasluip

Kabbelend watertje

Maar ook in WLTP is het ongekend.

Signatures zijn voor boomers.

• MrFl0ppY
Uiteraard. Maar voor mij gaat het erom dat ik 's morgens gewoon altijd 4-500km kan rijden in één ruk. Ook in de winter etc. Met een WLTP van 900km zie ik dat wel werkelijkheid worden. En ook in de zomer met de vouwwagen betekent dit dat ik altijd wel 2-300 kan rijden tussen stops. Het is gewoon een enorme verbetering t.o.v. de 450 van de i4 nu.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Nu nog een touring en we zijn er :+ .
Die is er ook al en hebben ze bij de presentatie al een glimp van laten zien :)
https://www.autoblog.nl/n...euwe-3-serie-touring-zien

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 19-03-2026 10:25 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Uiteraard. Maar voor mij gaat het erom dat ik 's morgens gewoon altijd 4-500km kan rijden in één ruk. Ook in de winter etc. Met een WLTP van 900km zie ik dat wel werkelijkheid worden. En ook in de zomer met de vouwwagen betekent dit dat ik altijd wel 2-300 kan rijden tussen stops. Het is gewoon een enorme verbetering t.o.v. de 450 van de i4 nu.
De i4 M60 heeft een WLTP van 501-542 km (afhankelijk van uitvoering), mijn M50 was dacht ik 522 km. Dus aardig safe to say dat de i3 50 ruim 70% verder komt in gelijke omstandigheden. Dat is echt heel veel verschil. Ik denk dat de touring voor mij net te laat komt, maar zou graag een touring M60 bestellen... :9

Divide and conquer.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:50
Ik reken er wel op dat die M50 versie met 900 km wltp van de i3 erg duur gaat zijn.
Ze zullen wel met een M40 en M35 komen met kleinere accu’s. Zolang deze dan ook 800 volt kunnen laden zou dat voor mij nog steeds prima zijn.
Ik moet dit najaar nieuwe leasewagen bestellen dus qua timing past dit wel erg goed. Ben erg benieuwd naar de uitvoeringen en prijsstellingen.
Misschien gaan ze de I4 in de lease komend jaar nog wel erg scherp wegzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Morales79 op 19-03-2026 17:51 ]

• pieter81!
Ik moet zeggen dat ik nog niet kan wennen aan de i3. Heb nu een i4 edrive40, gekocht met de gedachte er 5 jaar in te rijden De actieradius bevalt mij prima, al is meer natuurlijk altijd fijner. Tenzij ik alsnog heel erg aan de i3 ga wennen plak ik er nog wat jaartjes aan vast.

Vind het neusje te kort (wat op zich logisch is) en het interieur op basis van de foto's te steriel. Geeft mij iets teveel een deja vu richting Tesla, al ga ik zeker met veel interesse kijken als hij bij de dealer staat. Wellicht valt het in de praktijk mee...

Geef toe dat als je er rationeel naar kijkt allemaal heel logisch is, maar vind het juist zo leuk dat de i4 niet zo'n doorsnee EV is qua uitstraling....

[ Voor 6% gewijzigd door pieter81! op 19-03-2026 18:00 ]

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
pieter81! schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:59:
Vind het neusje te kort (wat op zich logisch is) en het interieur op basis van de foto's te steriel. Geeft mij iets teveel een deja vu richting Tesla, al ga ik zeker met veel interesse kijken als hij bij de dealer staat. Wellicht valt het in de praktijk mee...
Dit showmodel is waarschijnlijk een full spec.
Op de site van BMW kan je het interieur al bekijken in andere kleuren en zonder het wit komt het al minder steriel over. Het 4-spaak stuur is hoogst waarschijnlijk ook een optie (vind ik lelijk).

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:12
Morales79 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:50:
Ik reken er wel op dat die M50 versie met 900 km wltp van de i3 erg duur gaat zijn.
Ze zullen wel met een M40 en M35 komen met kleinere accu’s.
Volgens mij gaan de 50, 40 en 35 allemaal geen M heten. Alleen de M60. Lager nummer is over het algemeen ook minder vermogen en de 35/40 zal geen AWD zijn gok ik.

• Morales79
TheBrut3 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Volgens mij gaan de 50, 40 en 35 allemaal geen M heten. Alleen de M60. Lager nummer is over het algemeen ook minder vermogen en de 35/40 zal geen AWD zijn gok ik.
Ja je hebt gelijk, het is gewoon 50 xDrive

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Das een beste stap omhoog idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tortelli

Tortelli

Morales79 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:50:
Ze zullen wel met een M40 en M35 komen met kleinere accu’s. Zolang deze dan ook 800 volt kunnen laden zou dat voor mij nog steeds prima zijn.
Ik moet dit najaar nieuwe leasewagen bestellen dus qua timing past dit wel erg goed. Ben erg benieuwd naar de uitvoeringen en prijsstellingen.
Misschien gaan ze de I4 in de lease komend jaar nog wel erg scherp wegzetten.
i3 zal goedkoper zijn dat de ix3, die laatste zet BMW vrij scherp in de markt imo; ~€85k voor een auto die goed in de opties zit en 460pk ofzo. Vroegah had je daar met moeite een X3 30e voor denk ik? Zeker geen M40i die enigsinds vergelijkbaar is qua prestaties.
Schat dat de i3 een dikke 70k kost dik in de opties?

Introductie modellen laten vooral veel ruimte over voor tragere modellen zonder xDrive en met een stuk minder vermogen. Uiteindelijk kun je waarschijnlijk best leven met een rwd i3 met ~200pk.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 19-03-2026 20:39 ]

• FX_M
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-03 11:18
Als ik het goed heb is het platform van de I3 hetzelfde als de IX3, dus ik gok dat die niet veel goedkoper gaat worden.

Ik ben benieuwd hoe die in het echt smoelt, maar afgaande van de plaatjes kan ik het tot nu toe nog niet echt mooi vinden, vooral het interieur.

P.s. Bij het YouTube kanaal van Autogefuhl zag ik dat de range van de nieuwe IX3 440km is bij 130km/h. Vind het toch nog wel tegenvallen, vooral omdat de batterij toch echt wel groot is.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

FX_M schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:51:
Als ik het goed heb is het platform van de I3 hetzelfde als de IX3, dus ik gok dat die niet veel goedkoper gaat worden.

Ik ben benieuwd hoe die in het echt smoelt, maar afgaande van de plaatjes kan ik het tot nu toe nog niet echt mooi vinden, vooral het interieur.

P.s. Bij het YouTube kanaal van Autogefuhl zag ik dat de range van de nieuwe IX3 440km is bij 130km/h. Vind het toch nog wel tegenvallen, vooral omdat de batterij toch echt wel groot is.
De iX3 is ook wel echt groot, zal de c-waarde niet ten goede komen.

• FX_M
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-03 11:18
Mr Pingu schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:22:
[...]

De iX3 is ook wel echt groot, zal de c-waarde niet ten goede komen.
Ik heb hem op m’n werk kunnen “bewonderen”, maar het viel mij op dat ie niet zo hoog is als een normale suv.

Overigens zegt de cw-waarde vrij weinig over het verbruik; een hoge cw-waarde met een klein frontaal oppervlakte kan zuiniger zijn dan een lage cw-waarde met een groot frontaal oppervlakte.

• Morales79
Tortelli schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:38:
[...]

i3 zal goedkoper zijn dat de ix3, die laatste zet BMW vrij scherp in de markt imo; ~€85k voor een auto die goed in de opties zit en 460pk ofzo. Vroegah had je daar met moeite een X3 30e voor denk ik? Zeker geen M40i die enigsinds vergelijkbaar is qua prestaties.

Introductie modellen laten vooral veel ruimte over voor tragere modellen zonder xDrive en met een stuk minder vermogen. Uiteindelijk kun je waarschijnlijk best leven met een rwd i3 met ~200pk.
€85k kan ik per definitie al niet scherp noemen voor een auto. En die PK’s zeggen mij allemaal niet zoveel bij EV’s. Elke EV idie ik ooit gereden heb is vlot genoeg voor het dagelijks verkeer. En als ik op het circuit wil rijden ga ik dat niet in de Ix3 doen

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 18:00
[...]
Vergeet niet het gewicht van dik 2 ton, dan is 200pk ook gewoon traag.

• Tortelli

Tortelli

Tuurlijk, maar voor de meeste mensen zal het voldoen ;). Vermogen went heel snel, ook 400 of 500pk.

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:59:
Vergeet niet het gewicht van dik 2 ton, dan is 200pk ook gewoon traag.
Ja, echt behelpen... je zal de langzaamste zijn op de weg.

• Puf
Ik meen me te herinneren dat de update voor Road Maps EVO voor ID6 de afgelopen jaren steevast in Feb en Aug uitkwam. Nu zitten we nog steeds op 2025-2. Vergis ik me, of is het uitfaseren van de updates begonnen en gaat de frequentie omlaag?

[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 20-03-2026 18:56 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 18:21
Tortelli schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:05:
Tuurlijk, maar voor de meeste mensen zal het voldoen ;). Vermogen went heel snel, ook 400 of 500pk.
Kan bevestigen dat dat (helaas) klopt :).

490pk en 700Nm.

Tien jaar geleden had ik mezelf voor gek verklaard, maar moet zeggen dat het wel prettig rijdt :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tylen

Tylen

Tortelli schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:05:
Toen ik van 563pk terug ging naar 245 voelde het ook als een dacia. Gelukkig nu weer 400 en na de garantieperiode 540 🙈🙈 onder 350 is gewoon te weinig.

• Tortelli

Tortelli

alexbl69 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Kan bevestigen dat dat (helaas) klopt :).

490pk en 700Nm.

Tien jaar geleden had ik mezelf voor gek verklaard, maar moet zeggen dat het wel prettig rijdt :).
Jij heb dat in een hoge tank, ik heb hetzelfde vermogen in iets iets minder hoge (maar nog steeds zware) tank :D. Auto die 4.3 aan de 100 doet is wel afdoende voor dagelijks gebruik, sneller is niet nodig imo.

550e is ook nog te chippen naar een 580pk dacht maar dat ga ik niet doen iig. Wat meer geluid en sportievere onderstel afstelling zou dan nuttiger zijn (maar verprutst ook een deel van het comfort).
Tylen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:44:
[...]

Toen ik van 563pk terug ging naar 245 voelde het ook als een dacia. Gelukkig nu weer 400 en na de garantieperiode 540 🙈🙈 onder 350 is gewoon te weinig.
Ken dat probleem wel, rij je alleen een poos in de 550e en 911 dan voelt de 330i van mijn vrouw gewoon traag. Er zijn inhaal acties die je met een 330i niet probeer en met een 911 probleemloos kunnen. En laten we wel wezen: een 330i is absoluut niet traag voor dagelijks verkeer.

[ Voor 28% gewijzigd door Tortelli op 20-03-2026 19:57 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]

Je moet alleen wel even in ogenschouw nemen. Dat de X3 30e een bom BPM kreeg toegekend. Eigenlijk was deze een stuk goedkoper. Anno 2026 zijn het voor Duitse wagens scherpe aanbiedingen, maar het feit dat ze in de lease echt scherp worden aangeboden, geeft vooral aan dat ze er (nog altijd) een flinke marge op maken en flink te duur in de markt worden gezet. De cataloguswaarde is flink hoger dan waar ze intern voor in de boeken staan, als de gek het er voor geeft, is het kassa, maar zonder flinke korting word je eigenlijk genaaid waar je bij staat.

EV pk’s zijn gewoon niet zo duur als M-PK’s van vroeger, maar het is wat lullig een model wat je voorgaande M modellen zoek rijdt bij het stoplicht 20k goedkoper te laten zijn vanwege de lagere kostprijs. Wat vooralsnog afwachten is, is of BMW ook daadwerkelijk met long range modellen komt waar je niet aan 500 pk vastzit.

En ondertussen gaat de luxe van de modellen er ook niet op vooruit. Met de i3 krijg ik toch ook vooral het gevoel dat deze is ontwikkeld als reactie op de Model 3 toen bleek dat vele potentiële klanten toch wel zwichtten voor een kaal interieur met verder vooral goede EV specs.

Als dat werkelijk de opdracht was kan ik niet anders zeggen dan missie geslaagd. Mijn smaak is het niet, de neue Klasse, maar ik twijfel er niet aan dat het een schot in de roos is.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 23:36

IQM

Puf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:54:
Ik meen me te herinneren dat de update voor Road Maps EVO voor ID6 de afgelopen jaren steevast in Feb en Aug uitkwam. Nu zitten we nog steeds op 2025-2. Vergis ik me, of is het uitfaseren van de updates begonnen en gaat de frequentie omlaag?
Ik heb ook het idee dat de navigatie updates een beetje achterblijven. Voor het MOTION en MOVE systeem is 2024 de laatste versie. Voor Premium zitten we op 2025, net als NEXT (2025-2).
Ergens snap ik dat ook wel. De eerste auto's met dat systeem zijn al bijna 16 jaar oud.

Zelfs het LIVE systeem - met OTA updates- zit ook al bijna een half jaar op 2025-4. Dit vind ik eigenlijk best kwalijk omdat het een betaald abonnement is. Zit er dan ook aan te denken om dit niet (stilzwijgend) te laten verlengen. Een jaar wachten maakt niet zoveel verschil met de huidige update frequentie.
Cid Highwind schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:38:
[...]
Anno 2026 zijn het voor Duitse wagens scherpe aanbiedingen, maar het feit dat ze in de lease echt scherp worden aangeboden, geeft vooral aan dat ze er (nog altijd) een flinke marge op maken en flink te duur in de markt worden gezet. De cataloguswaarde is flink hoger dan waar ze intern voor in de boeken staan, als de gek het er voor geeft, is het kassa, maar zonder flinke korting word je eigenlijk genaaid waar je bij staat.
Eens. Toen ik keek halverwege 2025 naar een gebruikte G61 550e schrok ik gewoon van de prijzen. En ik hoorde laatst dat mijn buurman nu zakelijk een nieuwe 550e kon bestellen met zoveel korting dat hij minder betaalt dan ze vorig jaar voor een gebruikte vroegen. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door IQM op 21-03-2026 09:47 ]

• Morales79
Mijn BMW dealer zei ook dat hij verwacht dat de I3 bij de lancering relatief duur zal worden ingezet. Er is veel anticipatie voor het Neue Klasse concept en ze hebben ook de I4 voorlopig nog waar ze het prijsbewuste deel van de (lease)markt mee kunnen bedienen.
Als de eerste wave verkocht is kunnen ze gaan kijken naar eventuele scherpere positionering.
Ik moet helaas als ergens dit najaar gaan beslissen wat ik doe, dus misschien ga ik wel voor een rijk uitgeruste I4 e40

[ Voor 46% gewijzigd door Morales79 op 21-03-2026 10:22 ]

• Tortelli

Tortelli

IQM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb ook het idee dat de navigatie updates een beetje achterblijven. Voor het MOTION en MOVE systeem is 2024 de laatste versie. Voor Premium zitten we op 2025, net als NEXT (2025-2).
Ergens snap ik dat ook wel. De eerste auto's met dat systeem zijn al bijna 16 jaar oud.

Zelfs het LIVE systeem - met OTA updates- zit ook al bijna een half jaar op 2025-4. Dit vind ik eigenlijk best kwalijk omdat het een betaald abonnement is. Zit er dan ook aan te denken om dit niet (stilzwijgend) te laten verlengen. Een jaar wachten maakt niet zoveel verschil met de huidige update frequentie.

[...]

Eens. Toen ik keek halverwege 2025 naar een gebruikte G61 550e schrok ik gewoon van de prijzen. En ik hoorde laatst dat mijn buurman nu zakelijk een nieuwe 550e kon bestellen met zoveel korting dat hij minder betaalt dan ze vorig jaar voor een gebruikte vroegen. 8)7
Mijn broer zit wel eens te kijken naar gebruikte 550e tourings, ze vragen voor een auto die ~10k op de klok heeft meer dan ik nieuw betaald heb voor mijne. BMW gaf toen al 10% korting......
Wat vooral jammer is: je betaal wel bijtelling over de nieuwwaarde.
Cid Highwind schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Je moet alleen wel even in ogenschouw nemen. Dat de X3 30e een bom BPM kreeg toegekend. Eigenlijk was deze een stuk goedkoper. Anno 2026 zijn het voor Duitse wagens scherpe aanbiedingen, maar het feit dat ze in de lease echt scherp worden aangeboden, geeft vooral aan dat ze er (nog altijd) een flinke marge op maken en flink te duur in de markt worden gezet. De cataloguswaarde is flink hoger dan waar ze intern voor in de boeken staan, als de gek het er voor geeft, is het kassa, maar zonder flinke korting word je eigenlijk genaaid waar je bij staat.

EV pk’s zijn gewoon niet zo duur als M-PK’s van vroeger, maar het is wat lullig een model wat je voorgaande M modellen zoek rijdt bij het stoplicht 20k goedkoper te laten zijn vanwege de lagere kostprijs. Wat vooralsnog afwachten is, is of BMW ook daadwerkelijk met long range modellen komt waar je niet aan 500 pk vastzit.

En ondertussen gaat de luxe van de modellen er ook niet op vooruit. Met de i3 krijg ik toch ook vooral het gevoel dat deze is ontwikkeld als reactie op de Model 3 toen bleek dat vele potentiële klanten toch wel zwichtten voor een kaal interieur met verder vooral goede EV specs.

Als dat werkelijk de opdracht was kan ik niet anders zeggen dan missie geslaagd. Mijn smaak is het niet, de neue Klasse, maar ik twijfel er niet aan dat het een schot in de roos is.
De hele richting van de markt is gewoon niet heel tof, alleen Porsche maakt nog auto's die kwaliteit en gebruiksgemak in het vaandel hebben staan volgens mij. Alles touch, features weghalen en een forse achteruitgang in kwaliteit is gewoon erg jammer.

De i3 is als elektrische auto (waar range wel echt belangrijk is imo) als platform wel heel sterk nu denk ik. Alleen zou ik in het interieur wel wat zaken missen; lijkt erop dat de iDrive controller nu definitief ook in de grotere modellen weg is? Groot gemis imo. Erger me daar dood aan als ik in de X1 van mijn ouders rij.

[ Voor 45% gewijzigd door Tortelli op 21-03-2026 11:18 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:42:
[...]

[...]

Weet niet helemaal de oorzaak maar mijn EntryNAV evo heeft al een tijd 2026-1. De logica is ver te zoeken.

• Cid Highwind
  • Nu online
Morales79 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:20:
Mijn BMW dealer zei ook dat hij verwacht dat de I3 bij de lancering relatief duur zal worden ingezet. Er is veel anticipatie voor het Neue Klasse concept en ze hebben ook de I4 voorlopig nog waar ze het prijsbewuste deel van de (lease)markt mee kunnen bedienen.
Als de eerste wave verkocht is kunnen ze gaan kijken naar eventuele scherpere positionering.
Ik moet helaas als ergens dit najaar gaan beslissen wat ik doe, dus misschien ga ik wel voor een rijk uitgeruste I4 e40
Het is inderdaad koffiedik kijken. Ik heb zelf net een i5 laten bestellen. Had de i3 willen overwegen, maar zolang de orderboeken nog niet open zijn en er nog niet eens een prijs is… Vorig jaar was de iX3 in de lease de flink betere deal, de i5 ging nog voor een veel hoger tarief. Inmiddels waren de rollen bij ons omgedraaid. Dat maakt de wat oudere tech ineens toch wel interessant voor mij.

Hetzelfde valt voor de i4 t.z.t. wellicht ook te zeggen. Zaken als geluidsdemping en hoe een auto zich aanvoelt qua materialen worden in de regel slechts zeer oppervlakkig beoordeeld door de “professionele” media die voor de snoepreisjes gegadigd zijn. En een nieuwe OS (zonder iDrive knop) hoeft ook niet per sé beter te zijn.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 09:33
FX_M schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:51:
Dat is niet super inderdaad. Poeh. Moet je nagaan als je 160 wil rijden. Dan blijft er 280 over. En met de 10-80 regel sta je dan dan alsnog elke vijf kwartier aan de laadpaal.

• Pannencouque
DennusB schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:22:
Ik ben rond aan het kijken naar een upgrade qua auto. Ik rijd nu zakelijk (op m'n eigen zaak) een BMW 330e Sedan uit 2021 met 77000km op de teller. Is een vrij goed aangeklede M-Sport versie met veel opties, nieuwprijs was in 2021 62k. In 2024 gekocht met de "kop er af" voor 38k inclusief btw. Nu krijg ik, als ik hem wil inruilen, een bod van 28.000 euro inclusief btw. Het voelt als een giga afschrijving, maar ik lees online dat het wel meevalt voor een plugin-hybride van een jaartje of 5.

Wat zeggen jullie ?
Het valt tegen, maar verbaast me niet. PHEV's schrijven af als een gek.
Ik kreeg laatst een inruilbod van 30% nieuwwaarde voor een PHEV van 3,5jr oud. Ik heb besloten nog even door te rijden :)

• Pannencouque
Puf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:54:
Ik vind de updates ook tegenvallen. Heb ook besloten om Connected Drive binnenkort te laten verlopen en even niet te verlengen. Volgens mij haal ik die 130 euro per jaar er niet uit. Vooral niet omdat de RTTI vaak niet goed up-to-date is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Alleen zou ik in het interieur wel wat zaken missen; lijkt erop dat de iDrive controller nu definitief ook in de grotere modellen weg is? Groot gemis imo. Erger me daar dood aan als ik in de X1 van mijn ouders rij.
Daar schrok ik ook 't meeste van :(

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

DennusB schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:22:
Ik ben rond aan het kijken naar een upgrade qua auto. Ik rijd nu zakelijk (op m'n eigen zaak) een BMW 330e Sedan uit 2021 met 77000km op de teller. Is een vrij goed aangeklede M-Sport versie met veel opties, nieuwprijs was in 2021 62k. In 2024 gekocht met de "kop er af" voor 38k inclusief btw. Nu krijg ik, als ik hem wil inruilen, een bod van 28.000 euro inclusief btw. Het voelt als een giga afschrijving, maar ik lees online dat het wel meevalt voor een plugin-hybride van een jaartje of 5.

Wat zeggen jullie ?
Waar krijg je dat bod? Ik krijg soortgelijk voor mijn 330e uit 2019 met 150k. En dat verrast me dan ook.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Waar krijg je dat bod? Ik krijg soortgelijk voor mijn 330e uit 2019 met 150k. En dat verrast me dan ook.
Bij een “handelaar”! Goed bod voor je ‘19 3-serie dan

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• zunrob
  • Laatst online: 18:32
Dat zijn idd behoorlijke inruilprijzen, dat had ik ook niet verwacht!

• Cid Highwind
  • Nu online
Pannencouque schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Dat is niet super inderdaad. Poeh. Moet je nagaan als je 160 wil rijden. Dan blijft er 280 over. En met de 10-80 regel sta je dan dan alsnog elke vijf kwartier aan de laadpaal.
Stroomlijn is 1 ding, maar het frontaal oppervlak is bij een SUV gewoon groot. Vergeet ook niet de grote velgen, mogelijk met weinig optimale banden.

10-80 is sowieso een beetje dogmatisch. 10% is meer dan 10kWh in dit geval, daar doe je nog gewoon 50 km mee. En als je daarna weer op pad gaat, laad je hem gewoon vol tot 90-100%, afhankelijk van hoe snel het afrekenen van de maaltijd eventueel duurt.

Met 160 kmh als cruisesnelheid ligt je gemiddelde in de regel nog altijd onder de 130 kmh. Zal wel loslopen dus. Maar als je dus echt maximaal range wilt, kun je beter op de i3 touring wachten.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:20
Meer mensen waar real time traffic information (RTTI) niet werkt sinds gisteren? Zag dat connecteddrive app was geüpdatet gisteravond maar sindsdien heb ik geen RTTI meer…

Edit: rit op de terugweg gefixed door volumeknop ingedrukt te houden. Hierna deed hij het weer. Gek dat auto laten staan gedurende de werkdag niet genoeg was.

[ Voor 31% gewijzigd door Kartmans1 op 23-03-2026 18:26 ]

Pagina: 1 ... 396 397 Laatste