Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:19

Snake

Los Angeles, CA, USA

m.lammers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:39:
[...]

Om maar wat te noemen:

Timing chain
valve cover\ valve cover gasket leaks
Oil filter hosing gasket

slijtage onderdelen:

Coolant Hoses
Chargepipe
Vacuum lines
Vanos Solenoids

Het blok is best berucht... ;(

Ik heb doorgespaard en een Bimmer met een B48 blok gekocht.
En de crankshaft bearings zijn niet gemaakt voor het start-stop systeem.

Ook: Warmt sneller op, beter geisoleerd.
Civic09 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:07:
gisteren de F31 318 M-Sport gereden en dat viel zeker niet tegen. Best vlot ook. Toch ook maar even de 320i proberen ter vergelijking.
Geen met adaptieve suspension te vinden? Die zijn het beste van 2 werelden.
MadMarky schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:13:
Of je maakt later alsnog van je 318 een 320, motor is in de basis hetzelfde
Hangt er van af, is de F31 318 ooit uitgekomen met een N20? De F30 zeker wel.

Met een N20 kan je chippen, maar anders moet je een cylinder bijlassen om van 318 naar 320 te gaan (B38 vs B48)

En nog 1 ding: de N20 wordt veel trager warm dan de B generatie!

Snake wijzigde deze reactie 05-12-2019 22:34 (19%)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:55
dj_raoul schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb de N20 gekocht, prima motor. Zijn er miljoenen van geproduceerd, met weinig problemen juist. Zwakke plek is de ketting die de oliepomp aandrijft, die kan een zoemend geluid gaan geven. Maar alsnog hoor je niet vaak dat ze de geest geven.

Veel van de items die je noemt zijn gewoon slijtage/ouderdom, ook bv de pakkingen. Dit hoor je ook veel over de M50-M54, die staan toch bekend als onverwoestbaar. Over een paar jaar komen deze klachten ook over de B48.
De meeste M54's die sterven is over het algemeen door:
- Los lopende moer van de olie pomp (komt erg vaak voor bij getunde M54 blokken die meer draaien als de standaard 6500rpm
- Drijfstandlagers die na 250k+ langzaam zichzelf opvreten door olie te kort. Dat komt omdat het M54 blok bij veroudering nog wel is een slokje wil lusten.
-De waterpomp met de kunststof bladen die nog wel is wouden springen intern (in het blok)

Zo zie je wel dat elk blok wel zijn problemen heeft.

Ook al ken ik wel iemand die zijn 330ci nu op 580k km heeft staan zonder het blok ooit open gemaakt te hebben. Zelfs de VANOS is nooit gereviseerd. Maar dat is natuurlijk N=1 :+

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Snake schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:14:

[...]

Hangt er van af, is de F31 318 ooit uitgekomen met een N20? De F30 zeker wel.

Met een N20 kan je chippen, maar anders moet je een cylinder bijlassen om van 318 naar 320 te gaan (B38 vs B48)
Ahja, zat bij de diesels te kijken |:(
Het hele feit dat de 318i een driepitter is lijkt me voldoende reden om verder te kijken naar een 320i :P
joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:57:
[...]

- Los lopende moer van de olie pomp (komt erg vaak voor bij getunde M54 blokken die meer draaien als de standaard 6500rpm
- Drijfstandlagers die na 250k+ langzaam zichzelf opvreten door olie te kort. Dat komt omdat het M54 blok bij veroudering nog wel is een slokje wil lusten.
-De waterpomp met de kunststof bladen die nog wel is wouden springen intern (in het blok)

Ook al ken ik wel iemand die zijn 330ci nu op 580k km heeft staan zonder het blok ooit open gemaakt te hebben. Zelfs de VANOS is nooit gereviseerd. Maar dat is natuurlijk N=1 :+
Olieverbruik bij M54 komt ook vaak door teruglopend cartervacuum door lekkende pakkingen. Bij mij is het bijv bijna weg sinds ik de (zo goed als versteende) klepdekselpakking heb vervangen. Heb ook wel eens iets gehoord over de olieschraapveren maar dat is misschien vooral bij hogere kilometerstanden?
Maargoed alle auto's met M52 en M54 motoren hebben gewoon waarschuwingslampjes, als je die negeert en met te weinig olie rond blijft rijden heb je het ook echt zelf op je geweten :X

PC | BMW Z3 Coupe

• joshje
MadMarky schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:19:

Olieverbruik bij M54 komt ook vaak door terulopend cartervacuum door lekkende pakkingen. Bij mij is het bijv bijna weg sinds ik de (zo goed als versteende) klepdekselpakking heb vervangen. Heb ook wel eens iets gehoord over de olieschraapveren maar dat is misschien vooral bij hogere kilometerstanden?
Maargoed alle auto's met M52 en M54 motoren hebben gewoon waarschuwingslampjes, als je die negeert en met te weinig olie rond blijft rijden heb je het ook echt zelf op je geweten :X
Dat klopt ja, Heel soms hoor je nog wel is over de klepgeleiders keerring.
De olieschraapveren hoor je inderdaad ook nog wel is maar dit zie je maar weinig.
Carter ventaltie is inderdaad een ellende ontwerp op de M54.
Probleem met de olie sensor is dat die nog wel is willen stuk gaan :+

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-12 22:19

Tortelli

mixing gas and haulin ass

JanHenk schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:32:
In het geval van een 318i (waar @Civic09 het over had) zou het dan de B38 zijn... (Betweter?.. :)).

Volgens mij is de 318i (F3x) later geïntroduceerd en heeft deze per definitie de B38 motor. Het N20 blok vond je in de 320i.

Met andere woorden, als je zit te kijken naar een F30/F31 318i, ligt daar per definitie het nieuwe B38 blok in. En die is net zo goed als de B48 waar over wordt gesproken, minus één cilinder.
318 is eerst geleverd met de N13B16 motor (aldus wiki), dit is de PSA motor (1.6 4 cilinder die ook in de Mini's (R56) . Volgens mij staan deze blokken niet heel best bekend. Volgens mij ligt dezelfde motor ook in de 320i EDE (163pk ?) die goedkoper aangeboden worden dan de normale 184pk 320i met N20 motor.
m.lammers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:18:
[...]
Natuurlijk zijn er heel veel van verkocht, maar het punt is dat als je niet al te oplettend bent, zoals zoveel huisvaders van de auto, dan kom je toch voor een vervelende verrassing te staan als je aan de beurt bent.
https://f30.bimmerpost.com/forums/forumdisplay.php?f=422
Neem dit forum deel is door en zoek naar de N20 problemen. En ja. Ik weet het... klagende mensen zijn eerder te vinden dan mensen die tevreden zijn. Maar BMW heeft niet voor niks de kettinggleiders aangepast.
Ik heb zelf (bijna) 5 jaar een F30 320iA gehad uit maart 2012. Auto gekocht met ~48.000 km op de klok van een liefhebber, altijd dealer onderhouden.
Maart 2018 is bij mij de distributieketting vervangen,stond toen 93.000 km op de teller. Kosten officieel €2100, na wat zeuren coulance gekregen en €1500 (of was het 1600?) betaald.

Auto sinds 1,5 maand ingeruild voor een G21 330i <3.
thejoker80 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:39:
[...]

mmm, ben me net aan het orienteren op een 320 uit 2013/2014. Laat de a4 uit 2013 staan vanwege de beruchte olieproblemen.... heeft BMW ook zo'n zwak punt. Of valt dat mee tov de VAG-problemen?
Broer heeft een 2013 A4 1.8 TFSI die met ~110.000km op de klok nu nog gewoon olievrij loopt. Volgens mij zijn het de modellen ervoor (1.8 met 160pk inplaats van 170pk/320Nm van mijn broer zijn auto) die de beruchte olie issues hebben. Waterpomp is wel een probleem.
m.lammers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:00:
[...]

Bij de N20 is onderhoud gewoon key voor de reliability. Zoek er een die liever te veel (preventief) onderhoud heb gehad, dan te weinig.
Kettingprobleem staat volgens mij los van onderhoud. Mijne heeft altijd netjes de beurten gehad, rij auto’s altijd warm etc maar rond de 92.000 km begon hij behoorlijk te ratelen. Had dit (aldus de dealer) best 10.000km kunnen uitstellen maar het risico als het misgaat was mij veel te groot.
MadMarky schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:13:
Of je maakt later alsnog van je 318 een 320, motor is in de basis hetzelfde
318i is altijd een andere motor geweest van de 320i (F30 generatie). Of het was een 1.6 4 cilinder uit de PSA stal, of de B38 1.5 3 cilinder. Dit laatste blok is technisch verder prima maar is qua prestaties orgineel imo wat 3 serie onwaardig.

De 320i en 328i (N20 en N26) (en latere B48 320i en 330i) zijn sterk aan elkaar gerelateerd. Je kunt de N20 dus ook chippen naar/voorbij 328i vermogen. Mijne leverde zo’n 260pk/375Nm. Overigens heeft dit niets te maken met eventuele ketting issues; die is identiek tussen de N20 en N26 motor.

Detail welke overigens niemand noemt en misschien wel mijn grootste ergernis aan de N20 motor was is de ruwe motorloop. Vooral de eerste modellen (2012 en 2013) met pneumatische wastegate lopen vrij rauw en klinken (zeker met koude start) als een diesel. De latere motoren (2014-2015) lopen veel fraaier (mijn vader heeft de N26 in zijn 428i Grand Coupe). Volgens mij kwam in 2016 de B48 motor.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• dollyking
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12-12 16:51

dollyking

duck tape

@Tortelli ik heb sinds vorige week de 318i met B38 motor, ben het helemaal met je eens dat het een 3 serie onwaardig is,
En dan is het ook nog een M-sport uitvoering met alle toeters en bellen maar nu is het dus een schaap in wolfskleren

ik kom van de F31 met B46 motor, en dan is het verschil redelijk duidelijk

• Tortelli

Tortelli

Opzich is zo'n 318i als auto natuurlijk vlot zat om mee te komen, maar je mis wel het vermogen die het rijden echt leuk maakt. Al heb je daarvoor eigenlijk een B58 motor nodig ;).

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:00
Tortelli schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:56:

Ik heb zelf (bijna) 5 jaar een F30 320iA gehad uit maart 2012. Auto gekocht met ~48.000 km op de klok van een liefhebber, altijd dealer onderhouden.
Maart 2018 is bij mij de distributieketting vervangen,stond toen 93.000 km op de teller. Kosten officieel €2100, na wat zeuren coulance gekregen en €1500 (of was het 1600?) betaald.

Auto sinds 1,5 maand ingeruild voor een G21 330i <3.
Ah, jouw G21 heb ik laatst nog laten zien aan een collega en zei toen: "Ben niet zo van de stations, maar deze mag wel op de oprit." Complimenten voor je uitvoering dus! Geniet ervan en zorg dat je sleutels in een blik liggen ;) (Las over je inbraak)

• Tortelli

Tortelli

@m.lammers het is Zeef (met ook een G21) waarbij ingebroken is. Ik heb bewust geen keyless go genomen om dit soort issues te voorkomen. Ook al heb je een vrij fors aangeklede auto bij BMW, dat keyless go is nog altijd een optie van ~€300 die ik lekker in mijn zak gehouden heb.

• Beam87
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12-12 22:06
Vanmorgen de winterbanden er om laten leggen..........en ja hoor, Athlon heeft het weer voor elkaar: op de vooras Bridgestones en op de achteras Michelins met een compleet ander profiel en andere wangen.....

Ik snap dat niet....je kan toch gewoon de banden oprijden en dan in z'n geheel een nieuwe set monteren i.p.v. dat ik nu iedere keer op één van de twee assen compleet nieuwe banden krijg...terwijl de 'oude' banden nog meer dan afdoende profiel hadden....grr.

Beam87 wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:11 (7%)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Beam87 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:10:
Vanmorgen de winterbanden er om laten leggen..........en ja hoor, Athlon heeft het weer voor elkaar: op de vooras Bridgestones en op de achteras Michelins met een compleet ander profiel en andere wangen.....

Ik snap dat niet....je kan toch gewoon de banden oprijden en dan in z'n geheel een nieuwe set monteren i.p.v. dat ik nu iedere keer op één van de twee assen compleet nieuwe banden krijg...terwijl de 'oude' banden nog meer dan afdoende profiel hadden....grr.
En dan mag je ook altijd nog hopen dat de wielen weer op de goede plaats gemonteerd worden. Ik merkte toen ik laatst een lekke band had dat Kwikfit in het verleden een keer links en rechts heeft omgewisseld. Erg handig als je TPMS sensoren hebt |:(

PC | BMW Z3 Coupe

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12:25
[...]

318 is eerst geleverd met de N13B16 motor (aldus wiki), dit is de PSA motor (1.6 4 cilinder die ook in de Mini's (R56) . Volgens mij staan deze blokken niet heel best bekend. Volgens mij ligt dezelfde motor ook in de 320i EDE (163pk ?) die goedkoper aangeboden worden dan de normale 184pk 320i met N20 motor.

[...]
Aha, ik was al even op zoek geweest naar zo'n overzicht, maar kon het niet zo snel vinden. Dank. Die N13 is volgens mij waardeloos, die is gerelateerd of grotendeels gelijk aan de Peugeot THP's.. En die moet je niet willen..

Maar volgens mij is hiermee juist mijn stelling bevestigd? De N13 is geleverd in de 316i. Deze is later tegelijk met de introductie van de de B38 "ge-rebadged" naar 318i. Dus een 318i van de F3x generatie heeft altijd de B38, zo lees ik het...
dollyking schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:19:
@Tortelli ik heb sinds vorige week de 318i met B38 motor, ben het helemaal met je eens dat het een 3 serie onwaardig is,
En dan is het ook nog een M-sport uitvoering met alle toeters en bellen maar nu is het dus een schaap in wolfskleren
Vreselijke uitvoering m.i. (sorry)..

Een buurman van mij heeft een puike 1-serie F20 LCI, De "M sport shadow edition". Mooie wagen, alles zit erop. Maar dan blijkt het een 116d te zijn. Dan haak ik af hoor.. Ligt een beetje aan de aard van het beestje. Mijn vader heeft vroeger altijd zes-cilinders gereden. Zowel Opel Vectra GTS'en, Audi A4 Diesel, A6 Diesel, etc.. En dat waren ook altijd vrij bescheiden uitvoeringen qua uiterlijke vertoning. Het zal de trend wel zijn.

Toevallig kwam ik afgelopen zondag een "vriendje" tegen in Groningen-stad. Ik heb een F31 LCI "mediterranean blue" in de Luxury Line (320i). Die zie ik sowieso al weinig. Al een tijdje reed achter mij een exact gelijke uitvoering. Bij het stoplicht even een vingertje naar elkaar opgestoken... :)

JanHenk wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:46 (36%)

• Beam87
MadMarky schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:24:
[...]

En dan mag je ook altijd nog hopen dat de wielen weer op de goede plaats gemonteerd worden. Ik merkte toen ik laatst een lekke band had dat Kwikfit in het verleden een keer links en rechts heeft omgewisseld. Erg handig als je TPMS sensoren hebt |:(
Geen idee wat die gasten soms doen. Zag wel dat ze er 2,9 bar in hebben gepompt, dus zal het wel merken in mijn verbruik :9

• Tortelli

Tortelli

JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:30:
[...]

Aha, ik was al even op zoek geweest naar zo'n overzicht, maar kon het niet zo snel vinden. Dank. Die N13 is volgens mij waardeloos, die is gerelateerd of grotendeels gelijk aan de Peugeot THP's.. En die moet je niet willen..

Maar volgens mij is hiermee juist mijn stelling bevestigd? De N13 is geleverd in de 316i. Deze is later tegelijk met de introductie van de de B38 "ge-rebadged" naar 318i. Dus een 318i van de F3x generatie heeft altijd de B38, zo lees ik het...
Heb me nooit beseft dat BMW de 136pk motor eerst als 316i en later als 318i verkocht heeft. Best raar eigenlijk 8)7.
JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:30:
[...]

Een buurman van mij heeft een puike 1-serie F20 LCI, De "M sport shadow edition". Mooie wagen, alles zit erop. Maar dan blijkt het een 116d te zijn. Dan haak ik af hoor.. Ligt een beetje aan de aard van het beestje. Mijn vader heeft vroeger altijd zes-cilinders gereden. Zowel Opel Vectra GTS'en, Audi A4 Diesel, A6 Diesel, etc.. En dat waren ook altijd vrij bescheiden uitvoeringen qua uiterlijke vertoning. Het zal de trend wel zijn.

Toevallig kwam ik afgelopen zondag een "vriendje" tegen in Groningen-stad. Ik heb een F31 LCI "mediterranean blue" in de Luxury Line (320i). Die zie ik sowieso al weinig. Al een tijdje reed achter mij een exact gelijke uitvoering. Bij het stoplicht even een vingertje naar elkaar opgestoken... :)
Ben zelf ook geen liefhebber van de schapen in wolfskleding, aan de andere kant als je een rustiger rijder bent en je wilt een leuke auto hebben.... Zeker met een automaat erachter is met die 3 cilinder best te leven denk ik.

Zelf nooit met een 3 serie gereden met de 1.5 motor, wel met Mini's en een 2 serie AT (leenauto). Zijn traagheid is minder erg dan bijvoorbeeld een Volvo V60 D2 R design die in 12,7 seconden aan de 100 zit :D.

Met ~9,0 aan de 100 is een 318i geen strepentrekker maar nog altijd vlotter dan 90% op straat. Ik zelf zou altijd doorsparen naar een 320i met B48 motor.

Tortelli wijzigde deze reactie 06-12-2019 13:55 (50%)

• sham27
  • Registratie: februari 2012
Tsja, dat is sowieso persoonlijk toch. Ik zou zelf ook de voorkeur geven aan een dik uiterlijk / uitrusting met minder vermogen dan een karige uitvoering met meer vermogen. Uiteindelijk is 136pk nou ook weer niet super traag ofzo, heb me er in mijn vorige 316i nooit echt aan gestoord.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• JanHenk
Ik vind een motor met een groter vermogen en dito koppel juíst heerlijk rustig rijden. Dat is mij (veel) meer waard dan technologie als lane assist etc. (Heeft ook met het gebruikspatroon te maken.. Want ik rij voornamelijk privé kilometers en eigenlijk nooit in de file of iets dergelijks.)

Uiteindelijk zou ik sowieso geen extra geld uitgeven voor een M sport editie met dito harder onderstel, terwijl er niet meer dan 140pk onder de kap zit...

Blijft allemaal persoonlijk, inderdaad. Dat is natuurlijk ook de kracht van de Duitse autobouwers, je kan ze krijgen zoals je het hebben wilt :)

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Detail welke overigens niemand noemt en misschien wel mijn grootste ergernis aan de N20 motor was is de ruwe motorloop. Vooral de eerste modellen (2012 en 2013) met pneumatische wastegate lopen vrij rauw en klinken (zeker met koude start) als een diesel. De latere motoren (2014-2015) lopen veel fraaier (mijn vader heeft de N26 in zijn 428i Grand Coupe). Volgens mij kwam in 2016 de B48 motor.
Vanaf wanneer in 2014 is dat? Dat zou wel de moeite waard zijn denk ik. Die hebben toch ook minder dat ketting-probleem?

• Tortelli

Tortelli

thejoker80 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:30:
[...]

Vanaf wanneer in 2014 is dat? Dat zou wel de moeite waard zijn denk ik. Die hebben toch ook minder dat ketting-probleem?
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1195969
2014+ are EWG (Electronic Waste Gate)
2012-2013 are PWG (Pneumatic Waste Gate)

Echter zou ik het echt even nakijken bij een auto... een auto die in januari 2014 op kenteken is gezet kan goed gebouwd zijn in september 2013, of je dan een PWG of EWG hebt?.......

• Investig8or
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Investig8or

It's not rocket science, is it

Tortelli schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:05:
[...]

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1195969
2014+ are EWG (Electronic Waste Gate)
2012-2013 are PWG (Pneumatic Waste Gate)

Echter zou ik het echt even nakijken bij een auto... een auto die in januari 2014 op kenteken is gezet kan goed gebouwd zijn in september 2013, of je dan een PWG of EWG hebt?.......
Hmm, ik denk dat ik dit verschil ook duidelijk merk...

Ouders hebben een 2013 F30 320i die inderdaad koud als een diesel klinkt (volkomen normaal aldus de dealer). Ik heb een 2014 F22 220i die veel rustiger is en eerder wat sportief klinkt bij een koudstart. Dit waste gate verhaal is dan wel een mogelijke oorzaak.

Inhakend op het tuning verhaal wat hier langs is gekomen:
Ik ben aan het kijken om mijn F22 220i te laten tunen en kijk dan naar BR Performance op het moment. De winst in vermogen en koppel is enorm en ik maak me natuurlijk zorgen om de betrouwbaarheid. Is hier iets zinnigs over te zeggen of neemt men met tuning gewoon een ingecalculeerd risico?

Idiocracy: it is real!

• JanHenk
Investig8or schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:14:
[...]

Ik ben aan het kijken om mijn F22 220i te laten tunen en kijk dan naar BR Performance op het moment. De winst in vermogen en koppel is enorm en ik maak me natuurlijk zorgen om de betrouwbaarheid. Is hier iets zinnigs over te zeggen of neemt men met tuning gewoon een ingecalculeerd risico?
Als we het hebben over betrouwbaarheid, is die op papier na tuning sowieso "minder". Meer prestaties vragen van een blok geeft wat meer slijtage, meer krachten etc. De kans dat er iets kapot draait is ultimo wel iets groter, maar dat is mijn mening. Hoeveel minder betrouwbaar qua "kansen" is echt enorm lastig te zeggen. Ik denk ook niet dat daar cijfers van zijn. Stel dat de kans dat er iets in de soep draait 5% groter is, zou je het dan overwegen? En als die kans nu 30% groter is? En als de kans primo tuning al heel klein was, wat zegt dat dan? Ik ben van mening dat er een enorme reserve is ingebouwd in de 20i blokken en deze zijn bewust afgeknepen. Je ziet het ook aan de standaard koppelkromme. Ik denk dat het niet veel invloed heeft op de betrouwbaarheid.

Wat ik wel weet is dat BR-performance een motor die al aardig is "ingesleten" een minder grote vermogenstoename geeft ten opzichte van een relatief jong blok. De onderdelen zijn dan minder op elkaar ingesleten, zo'n blok is dus nog te "trainen".

Ik ben zelf ook bij BR-performance geweest. Tot op heden nog totaal geen spijt van. Hij is getuned bij 25.000, zit nu op de 31.000 km. Vooral de enorme winst in koppel is fijn, geeft een heel rustig rijgedrag (automaat blijft meer in de versnelling hangen, omdat er genoeg koppel is). Of ik op termijn problemen krijg met de tuning, zal moeten blijken...

• sham27
  • Registratie: februari 2012
Wat @JanHenk zegt.

En als toevoeging moet je je ook beseffen dat je niet moet verwachten ooit enige coulance te krijgen vanuit BMW NL in te toekomst. Ze zullen alles op de tuning gooien.

Ik zou het risico wel durven nemen bij een jonge 20i motor (of een motor waarvan je weet hoe ermee gereden is), vooral de B48. Het rijdt vooral heel veel comfortabeler als je iets meer koppel hebt.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• Tortelli

Tortelli

[...]

Ouders hebben een 2013 F30 320i die inderdaad koud als een diesel klinkt (volkomen normaal aldus de dealer). Ik heb een 2014 F22 220i die veel rustiger is en eerder wat sportief klinkt bij een koudstart. Dit waste gate verhaal is dan wel een mogelijke oorzaak.

Verschil was heel groot tussen mijn vader zijn EWG 428i (2015 auto) en mijn 320i (2012). De EWG motor blijkt ook iets mooier te lopen (zeker na tuning) al heb ik dat nooit echt kunnen vergelijken….. Automaat van de 428i schakelde ook iets mooier altijd in mijn ogen, kwestie van doorontwikkeling denk ik.

Betreffende tuning loop je altijd een risico. Als de auto in de garantie zit zou ik het waarschijnlijk niet doen, is hij eruit en kun je een eventuele schade betalen is tuning wel een erg leuke manier om je 220i een heel stuk vlotter te maken ;).

Qua betrouwbaarheid zijn de blokken bij de N20/N26 zeer sterk vergelijkbaar, bij de B48 heb ik dit nooit in detail uitgezocht. Verwacht wel dat er verschillen zitten in de water en oliekoeler en intercooler. Kortom als je een auto zeer zwaar zou belasten: caravan erachter, bergop bij lage snelheid en zware belasting zou je hem wel eens te warm kunnen rijden.
Normaal zijn de reserves echter zo groot dat ik daar weinig problemen mee verwacht. F30 werd vorig jaar en dit jaar met >35c niet te warm, ook onder forse belasting.

Twijfel zelf ook wel eens om de G21 te chippen, winst daarbij is ook nog vrij fors. 258 pk / 400Nm naar ~310pk en 470Nm zijn gewoon oude 335i waardes :D. Maar denk dat ik toch de garantie maar uitzing.....

• Beam87
JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:24:
Ik vind een motor met een groter vermogen en dito koppel juíst heerlijk rustig rijden. Dat is mij (veel) meer waard dan technologie als lane assist etc. (Heeft ook met het gebruikspatroon te maken.. Want ik rij voornamelijk privé kilometers en eigenlijk nooit in de file of iets dergelijks.)

Uiteindelijk zou ik sowieso geen extra geld uitgeven voor een M sport editie met dito harder onderstel, terwijl er niet meer dan 140pk onder de kap zit...

Blijft allemaal persoonlijk, inderdaad. Dat is natuurlijk ook de kracht van de Duitse autobouwers, je kan ze krijgen zoals je het hebben wilt :)
Ik sta er dubbel in. In Nederland heb je eigenlijk genoeg aan de 1.5 driecilinder met 140 pk aangezien je of 100, of 80 rijdt of in de file staat.....dus geef mij dan maar een wagen met een goede uitrusting, goede stoelen, automaat i.p.v. een kale 330i met stoffen standaardstoelen, etc.

Met mijn 1.5 liter driecilinder met automaat kom ik prima mee overal. Wel moet ik toegeven dat ik in mijn zoektocht naar een nieuw karretje wel als eerste kijk bij de zwaardere motoren en toch wel weer terugval naar de 6-in-lijn die ik in mijn E38 7 Serie ook had. Ik richt mij met name op een F10 530d, maar dan wel met dikke uitrusting. Die zijn vrij schaars valt mij op. Zou graag het Mokka Nappa-leer willen.

T.a.v. het M-Sport pakket i.c.m. een 16i of 18i of d geef ik je gelijk. De auto is van zichzelf al hard genoeg en dat sportonderstel en die verlaging met 10 mm is nauwelijks merkbaar is mijn ervaring in ieder geval. Het is vooral erg duur pakket op een 16 of 18 i of d.

Tenslotte....zag dat ze bij de montage niet alleen twee verschillende merken hebben gemonteerd maar ook nog eens verkeerd per as. Op de vooras zit Michelin links en Bridgestone rechts en achter zit Michelin rechts en Bridgestone links.................

Beam87 wijzigde deze reactie 07-12-2019 12:36 (13%)

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-12 16:39

Eagle Creek

Breathing security

MadMarky schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:24:
[...]

Wants rechts doe jij altijd 4 bar in en links 2 bar en dat meet de sensor? Of wat maakt dat verschil uit?

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

• Fromz
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:59
Zijn er ‘16/‘17/’18 rijders die CarPlay ervaringen kunnen delen?

Maak je er wel eens gebruik van? Hoe is de snelheid?
Gebruik je Google Maps of idrive?
Zou je de optie aanraden? Dealbreaker indien niet aanwezig?

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Fromz schreef op zondag 8 december 2019 @ 07:48:
Zijn er ‘16/‘17/’18 rijders die CarPlay ervaringen kunnen delen?

Maak je er wel eens gebruik van? Hoe is de snelheid?
Gebruik je Google Maps of idrive?
Zou je de optie aanraden? Dealbreaker indien niet aanwezig?
Ik gebruik het eigenlijk altijd, het is ook niet alsof je het extra aan moet zetten ofzo, het staat gewoon altijd aan.
De integratie van iPhone met je auto werkt veel fijner via CarPlay dan via BT, vooral voor het luisteren van muziek is het een grote verbetering.

Voor navigeren gebruik ik vaak een app, Waze/Google Maps/Apple Maps/etc. Maar let wel dat je geen aanwijzingen op je kombi of HUD krijgt van CarPlay.

Ik zou geen auto nemen zonder als je een iPhone hebt. Vooral fullscreen CarPlay is nice :)

DUT Racing

• CreativeS
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Sqorpius schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:58:Ook gelijk maar de schakelflippers van de M3/M4 gemonteerd, omdat deze kwalitatief net even wat beter aanvoelen, en er niet uitzien als de oren van Dumbo.
Och, ik vind die Dombo-oortjes wel meevallen hoor. Zeker bij een M-Tech stuur uit de E9X-serie.

CreativeS wijzigde deze reactie 08-12-2019 20:07 (3%)

• Sqorpius
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:24
CreativeS schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:04:
[...]

Och, ik vind die Dombo-oortjes wel meevallen hoor. Zeker bij een M-Tech stuur uit de E9X-serie.

[Afbeelding]
In de E-serie ook een prima upgrade, aangezien de flippers uit de pre-LCI nog de rare functie hadden om met beide flippers zowel + als - te kunnen selecteren (flipper links/rechts naar voren drukken was terugschakelen, flipper links/rechts naar je toe trekken was opschakelen):

i.p.v. + met de linkerflipper en - met de rechterflipper. Maar dat is de vorige generatie. In de F-serie is er een optie om de M3/M4 flippers te monteren, die qua materiaal en looks ook weer een verschil maken t.o.v. de reguliere flippers.

Overigens kan je in de E-serie ook de M3 flippers monteren, die hebben alleen een andere weerstand, daar moet je dus het e.e.a in solderen.

http://www.eurospeed.us/uploads/2/0/0/6/20060489/s378859853775023161_p2_i3_w1024.jpeg

Sqorpius wijzigde deze reactie 08-12-2019 22:32 (32%)

• Sqorpius
[...]

Sqorpius wijzigde deze reactie 08-12-2019 22:26 (16%)

• Sqorpius
thejoker80 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:30:
[...]

Kettingproblemen staan eigenlijk los van het PWG/EWG verhaal, aangezien dit puur betrekking heeft op de turbo en de pneumatische wastegate (PWG) of elektronische wastegate (EWG)

• CreativeS
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
[b]Sqorpius schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:20:[/b
Overigens kan je in de E-serie ook de M3 flippers monteren, die hebben alleen een andere weerstand, daar moet je dus het e.e.a in solderen.
Juist de flippers uit de F-serie moeten gemodificeerd worden (2 weerstanden verwijderen en 1 connectie doorverbinden) om te werken in de E-serie. De M3-flippers en de bolletjes werken zonder modificatie, mits juiste set multifunctionele toetsen. De M3-flippers vind ik persoonlijk wat té, maar de grondplaat en het kliksysteem (kantelpunt met pin) van de flippers is over de hele range hetzelfde, dus ik kan altijd nog wisselen.

• Investig8or
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Investig8or

It's not rocket science, is it

JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:29:
[...]

Als we het hebben over betrouwbaarheid, is die op papier na tuning sowieso "minder". Meer prestaties vragen van een blok geeft wat meer slijtage, meer krachten etc. De kans dat er iets kapot draait is ultimo wel iets groter, maar dat is mijn mening. Hoeveel minder betrouwbaar qua "kansen" is echt enorm lastig te zeggen. Ik denk ook niet dat daar cijfers van zijn. Stel dat de kans dat er iets in de soep draait 5% groter is, zou je het dan overwegen? En als die kans nu 30% groter is? En als de kans primo tuning al heel klein was, wat zegt dat dan? Ik ben van mening dat er een enorme reserve is ingebouwd in de 20i blokken en deze zijn bewust afgeknepen. Je ziet het ook aan de standaard koppelkromme. Ik denk dat het niet veel invloed heeft op de betrouwbaarheid.

Wat ik wel weet is dat BR-performance een motor die al aardig is "ingesleten" een minder grote vermogenstoename geeft ten opzichte van een relatief jong blok. De onderdelen zijn dan minder op elkaar ingesleten, zo'n blok is dus nog te "trainen".

Ik ben zelf ook bij BR-performance geweest. Tot op heden nog totaal geen spijt van. Hij is getuned bij 25.000, zit nu op de 31.000 km. Vooral de enorme winst in koppel is fijn, geeft een heel rustig rijgedrag (automaat blijft meer in de versnelling hangen, omdat er genoeg koppel is). Of ik op termijn problemen krijg met de tuning, zal moeten blijken...
Dat extra koppel is voor mij ook de reden, mijn blok is echter wel iets meer ervaren: 65000 km. Heb hem zelf bij 41000 km gekocht en ben geen 100% vol trappen rijder, maar zo af en toe als ie warm is gaat de boel wel eens op sportstand. Ik heb het misschien gemist, maar wat voor BMW heb jij (laten tunen)? Wat zijn de standaard en na-tuning waarden?
sham27 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:36:
Wat @JanHenk zegt.

En als toevoeging moet je je ook beseffen dat je niet moet verwachten ooit enige coulance te krijgen vanuit BMW NL in te toekomst. Ze zullen alles op de tuning gooien.

Ik zou het risico wel durven nemen bij een jonge 20i motor (of een motor waarvan je weet hoe ermee gereden is), vooral de B48. Het rijdt vooral heel veel comfortabeler als je iets meer koppel hebt.
Ik heb bij de auto die 2 jaar premium selection garantie, die loopt in augustus af. Daarom denk ik eraan om in het voorjaar ergens te laten tunen. Ik ben vooral benieuwd naar dat extra koppel/comfort qua ervaring!
Tortelli schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:40:
[...]

Verschil was heel groot tussen mijn vader zijn EWG 428i (2015 auto) en mijn 320i (2012). De EWG motor blijkt ook iets mooier te lopen (zeker na tuning) al heb ik dat nooit echt kunnen vergelijken….. Automaat van de 428i schakelde ook iets mooier altijd in mijn ogen, kwestie van doorontwikkeling denk ik.

Betreffende tuning loop je altijd een risico. Als de auto in de garantie zit zou ik het waarschijnlijk niet doen, is hij eruit en kun je een eventuele schade betalen is tuning wel een erg leuke manier om je 220i een heel stuk vlotter te maken ;).

Qua betrouwbaarheid zijn de blokken bij de N20/N26 zeer sterk vergelijkbaar, bij de B48 heb ik dit nooit in detail uitgezocht. Verwacht wel dat er verschillen zitten in de water en oliekoeler en intercooler. Kortom als je een auto zeer zwaar zou belasten: caravan erachter, bergop bij lage snelheid en zware belasting zou je hem wel eens te warm kunnen rijden.
Normaal zijn de reserves echter zo groot dat ik daar weinig problemen mee verwacht. F30 werd vorig jaar en dit jaar met >35c niet te warm, ook onder forse belasting.

Twijfel zelf ook wel eens om de G21 te chippen, winst daarbij is ook nog vrij fors. 258 pk / 400Nm naar ~310pk en 470Nm zijn gewoon oude 335i waardes :D. Maar denk dat ik toch de garantie maar uitzing.....
Zeer zwaar belasten doe ik zeker niet, 95% van de tijd alleen in de auto en in NL. Die temperatuur is natuurlijk wel een dingetje, die is niet op het dashboard van een F22 te zien. Maar met wat bedachtzaam handelen voorkom je ook eea natuurlijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de eerste plaatjes van de G21 enorm moest wennen, maar zeker IRL smoelt het gewoon goed. Lijkt zeker qua interieur een aardige stap vooruit tov de F30! De opvolger van de F22 is niets voor mij iig :X

Idiocracy: it is real!

• Sqorpius
CreativeS schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:56:
[...]

Juist de flippers uit de F-serie moeten gemodificeerd worden (2 weerstanden verwijderen en 1 connectie doorverbinden) om te werken in de E-serie. De M3-flippers en de bolletjes werken zonder modificatie, mits juiste set multifunctionele toetsen. De M3-flippers vind ik persoonlijk wat té, maar de grondplaat en het kliksysteem (kantelpunt met pin) van de flippers is over de hele range hetzelfde, dus ik kan altijd nog wisselen.
Inderdaad, je hebt gelijk. De E9* M3 flippers zijn P&P, de E/F-flippers met + links en - rechts moeten qua weerstanden aangepast worden.

Heb de M3 flippers in 2012 ook in mijn oude E92 330D gehad, en zie dat ik toentertijd niets heb hoeven aanpassen.

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-12 19:17
Zijn er hier mensen met praktijk ervaring met een 4-serie Gran Coupe?

De hoofdruimte achterin word in bijna alle reviews aangegeven als "minder dan bij de sedan" maar ik kan nog maar moeilijk inschatten hoe dit in de praktijk uitpakt. Heb geen kideren, maar het moet wel mogelijk zijn om met 2 volwassenen op de achterbank een keer naar de bios te gaan of iets dergelijks zonder dat die meteen met hun kop vast tegen het dak zitten.

• Sqorpius
--MP-- schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:16:

De hoofdruimte achterin word in bijna alle reviews aangegeven als "minder dan bij de sedan" maar ik kan nog maar moeilijk inschatten hoe dit in de praktijk uitpakt. Heb geen kideren, maar het moet wel mogelijk zijn om met 2 volwassenen op de achterbank een keer naar de bios te gaan of iets dergelijks zonder dat die meteen met hun kop vast tegen het dak zitten.
Ja, in het bezit van een F36. Vanwege de sterker aflopende daklijn bij de 4 Gran Coupé heb je achterin iets minder hoofdruimte van in de F30/F31. Ik ben zelf 1.84 en kan nog relatief normaal achterin zitten. Het is geen ruimtewonder, maar je kan er prima 4 volwassen in vervoeren.

Houd er wel rekening mee dat door de "hatchback" stijl van de achterruit/kofferklep, je zicht naar achter echt beperkt is, net zoals in de X4/X6 of 6-serie Gran Coupé. Dat is in de F30/F31 echt een stuk beter. Een achteruitrijcamera is daarom geen overbodige luxe in de 4-serie GC.

Sqorpius wijzigde deze reactie 09-12-2019 15:04 (14%)

• elmerblues
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-12 10:06
Hier ook een F36. 1.83 en kan nog prima achterin zitten met zijn 2en, ook met langere ritten. Het is wel een 2+2, die derde zit in het midden moet je je niet iemand aandoen op regelmatige basis. Bij ons zitten de schoonouders regelmatig achterin en ik heb ze niet horen klagen.

Als je echter in het bezit bent van 2 boomlange pubers en daarmee regelmatig op vakantie gaat zou ik een leuke 3GT of liever 5GT zoeken :+

elmerblues wijzigde deze reactie 09-12-2019 16:38 (8%)

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• JanHenk
Investig8or schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:40:
[...]

Dat extra koppel is voor mij ook de reden, mijn blok is echter wel iets meer ervaren: 65000 km. Heb hem zelf bij 41000 km gekocht en ben geen 100% vol trappen rijder, maar zo af en toe als ie warm is gaat de boel wel eens op sportstand. Ik heb het misschien gemist, maar wat voor BMW heb jij (laten tunen)? Wat zijn de standaard en na-tuning waarden?
Ik heb een F31 320i. De B48 motor. Zie de testbank meting voor en na, rechtsonder de waardes. De kromme zelf is echter ook zeer belangrijk.. (Sorry voor de slechte foto, meer heb ik even niet.)

In het lage toeren gebied is een wereld van verschil. Ik herkende m'n auto niet meer terug. Inmiddels ben ik er wel aan gewend... Het verschil in koppel is gewoon gigantisch. Ik kwam uit een diesel en had gehoopt een beetje van die karakteristiek terug te krijgen, dat is wel gelukt... Het piekvermogen heb ik nog nauwelijks gebruikt.
Zeer zwaar belasten doe ik zeker niet, 95% van de tijd alleen in de auto en in NL. Die temperatuur is natuurlijk wel een dingetje, die is niet op het dashboard van een F22 te zien. Maar met wat bedachtzaam handelen voorkom je ook eea natuurlijk.
Temperatuur is wel een belangrijke. Ik denk dat @Tortelli een goed punt heeft inzake koeling van een 20i tov een 30i. De 30i heeft, vermoed ik, daadwerkelijk betere koeling. Wellicht is dat ook de reden dat ze uit de 30i na chippen ruim over de 300pk (kunnen) halen. De 20i "zetten" ze op 265/270 in ieder geval.

Ik heb een OBDLink MX+ en hou bij tijd en wijle de temperatuur in de gaten, wanneer ik echt voor de zware belasting ga.. Bij normaal gebruik loopt het wel los met de koeling en merk ik vooral een veel soepeler en krachtiger auto.

• --MP--
elmerblues schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:34:
Hier ook een F36. 1.83 en kan nog .............
Sqorpius schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:02:
[...]
Ja, in het bezit van een F36......
Dank heren, dat klinkt bemoedigend.
90% van de tijd zal de achterbank leeg zijn. Maar het heeft natuurlijk geen zin een 5 deurs te kopen, als er toch niemand fatsoenlijk achterin past. Volgens autoweek carbase (niet heel betrouwbaar ik weet het) een stuk minder dan bij bijvoorbeeld een 1 serie.. dus daar schrok ik toch een beetje van.

• Tortelli

Tortelli

Grootste nadeel van de 4 GC (mijn vader heeft er een) is de instap; die is door de lage daklijn achterin wat onhandiger. Daarnaast is de hoofdruimte achterin gewoon beperkter. In het midden is de zit waardeloos (en zit ik met mijn 175 cm nog tegen het dak volgens mij :D).
Hoofdruimte achterin is ook een issue als je echt groot bent (~190 en langer schat ik).

Daarnaast is het standaard onderstel van een 4 serie harder geveerd dan een 3 serie. Toen de tijd test gereden met een 428i GC met M onderstel en 19", dat vond ik zelf echt teveel van het goede voor een daily. Auto is qua uiterlijk wel echt mooier dan een F30 imo.
JanHenk schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:08:

Temperatuur is wel een belangrijke. Ik denk dat @Tortelli een goed punt heeft inzake koeling van een 20i tov een 30i. De 30i heeft, vermoed ik, daadwerkelijk betere koeling. Wellicht is dat ook de reden dat ze uit de 30i na chippen ruim over de 300pk (kunnen) halen. De 20i "zetten" ze op 265/270 in ieder geval.

Ik heb een OBDLink MX+ en hou bij tijd en wijle de temperatuur in de gaten, wanneer ik echt voor de zware belasting ga.. Bij normaal gebruik loopt het wel los met de koeling en merk ik vooral een veel soepeler en krachtiger auto.
Grote verschil tussen de 320i en 330i bij de B48 zit hem vooral in de compressie verhouding volgens mij. Dit komt door andere zuigers (compressie 320i is 11:1, 330i 10,2:1)
Downpipe zou identiek zijn (bij de N20 motor was die een stuk kleiner waardoor je sowieso beperkt was op ~260pk). Overige verschillen zie ik niet zo 123.....

Je ziet ze uit de B48 330i (F30 en G20) zo'n 310pk halen terwijl de 320's rond de 270pk uitkomen.

Tortelli wijzigde deze reactie 09-12-2019 21:00 (46%)

• --MP--
Tortelli schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:47:
Grootste nadeel van de 4 GC (mijn vader heeft er een) is de instap; die is door de lage daklijn achterin wat onhandiger. Daarnaast is de hoofdruimte achterin gewoon beperkter. In het midden is de zit waardeloos (en zit ik met mijn 175 cm nog tegen het dak volgens mij :D).
Hoofdruimte achterin is ook een issue als je echt groot bent (~190 en langer schat ik).

Daarnaast is het standaard onderstel van een 4 serie harder geveerd dan een 3 serie. Toen de tijd test gereden met een 428i GC met M onderstel en 19", dat vond ik zelf echt teveel van het goede voor een daily. Auto is qua uiterlijk wel echt mooier dan een F30 imo.
Heb nu nog een E90 en logische vervolg zou een F30 zijn. Alleen die doet me gewoon helemaal niks qua uiterlijk. Een F31 is dan al weer beter, maarja een F36 is optisch toch ook wel erg nice...

Qua "harder geveerd" word het of een Standaard onderstel, of een Adaptief M onderstel. Het passieve M onderstel is mij inderdaad bij vrijwel alle BMW's net te hard voor dagelijks gebruik. Het adaptieve onderstel staat hoog op de wensenlijst, maar de ideale combinatie ga je gebruikt nooit vinden natuurlijk.

Heb nu een 430d GC op het oog, maar die staat helaas nogal een eind weg. Rond de kerstdagen hopelijk een keer een dag vrij om er op uit te gaan.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:19

Snake

Los Angeles, CA, USA

--MP-- schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:52:
[...]

Qua "harder geveerd" word het of een Standaard onderstel, of een Adaptief M onderstel. Het passieve M onderstel is mij inderdaad bij vrijwel alle BMW's net te hard voor dagelijks gebruik. Het adaptieve onderstel staat hoog op de wensenlijst, maar de ideale combinatie ga je gebruikt nooit vinden natuurlijk.
Ik had M onderstel op een E88 135i (N55). Nu adaptief op een F23 M240i.

Waar ik woon zijn de straten niet al te best, dus op comfort is het perfect. Ik vind alleen dat op sport hij wat strakker zou mogen zijn.

In de bergen was de ophanging van de E88 beter.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• m.lammers
--MP-- schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:16:

Zelfs in mijn F32 is het prima te doen. Je moet als een slang instappen, maar dan zitten mensen tot 1.80 prima. En anders maar niet. Je koopt de auto voor jezelf. Niet voor andere toch? Ze mogen blij wezen dat ze mee mogen rijden ;)

[joke]
Edit: Dus eigenlijk kan je gewoon een F32 halen ipv een F36. :+
[/joke]

m.lammers wijzigde deze reactie 10-12-2019 07:34 (13%)

• elmerblues

Daarnaast is het standaard onderstel van een 4 serie harder geveerd dan een 3 serie. Toen de tijd test gereden met een 428i GC met M onderstel en 19", dat vond ik zelf echt teveel van het goede voor een daily.
Dat is te ondervangen met een adaptief onderstel. Ik heb zo'n onderstel en over comfort (in de comfort modus) niets te klagen. En knetterhard NASCAR onderstel op sportstand.

Het is een optie van pakweg 750 euro op een M sport model en is elke euro waard. Ik vind deze optie veel waardevoller dan bijv. een schuifdak, ACC of HUD (is persoonlijk -weet ik- maar een comfortabel onderstel zonder overhangen in de bochten is zooo fijn en heb je altijd plezier van, itt tot andere opties).
Edit: Dus eigenlijk kan je gewoon een F32 halen ipv een F36. :+
Ik heb de F32 ook overwogen. De F32 is achterin veel krapper dan de F36 en de immense deuren van de coupé zijn in de praktijk erg onhandig in parkeergarages en krappe parkeerplekken. Bij de elektrische verstelbare stoelen duurt het verder een eeuwigheid voordat ze voldoende naar voren staan om iemand achterin te laten instappen. En dan moet hij ook weer naar achteren...niet erg 'premium' als je in stromende regen staat te wachten als bestuurder zijnde :+ Verder geen elektrische kofferklep en als je iets aan de kleine kant bent (en dus je stoel ver naar voren staat), loop je continue te zoeken naar je autogordel die zich een halve meter achter je bevindt (als deze zich tenminste nog niet verstrikt heeft in de benen van de ingestapte achterpassagier).

Ik heb veel coupés gehad en ik weet dat de coupes wellicht iets fraaier van lijn zijn (hoewel de properties overall beter kloppen bij de gran coupé) maar de gran coupé is echt zoveel praktischer. Maar ieder heeft weer zijn eigen overwegingen natuurlijk ;)

elmerblues wijzigde deze reactie 10-12-2019 08:48 (42%)

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• m.lammers
elmerblues schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:33:
[...]

Ik heb de F32 ook overwogen. De F32 is achterin veel krapper dan de F36 en de immense deuren van de coupé zijn in de praktijk erg onhandig in parkeergarages en krappe parkeerplekken. Bij de elektrische verstelbare stoelen duurt het verder een eeuwigheid voordat ze voldoende naar voren staan om iemand achterin te laten instappen. En dan moet hij ook weer naar achteren...niet erg 'premium' als je in stromende regen staat te wachten als bestuurder zijnde :+ Verder geen elektrische kofferklep en als je iets aan de kleine kant bent (en dus je stoel ver naar voren staat), loop je continue te zoeken naar je autogordel die zich een halve meter achter je bevindt (als deze zich tenminste nog niet verstrikt heeft in de benen van de ingestapte achterpassagier).

Ik heb veel coupés gehad en ik weet dat de coupes wellicht iets fraaier van lijn zijn (hoewel de properties overall beter kloppen bij de gran coupé) maar de gran coupé is echt zoveel praktischer. Maar ieder heeft weer zijn eigen overwegingen natuurlijk ;)
Ah cool! Weloverwogen besluit zo te zien. Je gaat sowieso een van de mooiere BMW's rijden. (Mening, I know) Maar alvast veel Freude am Fahren toegewenst!

• JanHenk
[...]

Grote verschil tussen de 320i en 330i bij de B48 zit hem vooral in de compressie verhouding volgens mij. Dit komt door andere zuigers (compressie 320i is 11:1, 330i 10,2:1)
Downpipe zou identiek zijn (bij de N20 motor was die een stuk kleiner waardoor je sowieso beperkt was op ~260pk). Overige verschillen zie ik niet zo 123.....

Je ziet ze uit de B48 330i (F30 en G20) zo'n 310pk halen terwijl de 320's rond de 270pk uitkomen.
De compressieverhouding was mij niet bekend, maar dat kan het verschil in vermogen wel verklaren.. Compressieverhouding, turbodruk en temperatuur zijn natuurlijk communicerende vaten.. Hogere turbodruk is enkel mogelijk met een lagere compressieverhouding en daarmee annex een rijker mengsel, anders hou je de temperatuur niet onder controle.

Dat is ook de "beperking" van een turbocompressor in z'n algemeenheid, bij zware belasting heb je een (veel) rijker mengsel nodig om de temperatuur onder controle te houden. Ga je een viercilinder turbomotor op z'n staart trappen, loopt ie ook niet zuiniger dan de oude 6-in-lijn... In de testcyclus onder deellast natuurlijk wel, dat is waar de turbo wél goed is. Ik haal ook een praktijkverbruik van 1:12. Dan doe ik niet echt m'n best om zuinig te rijden... En dat met een "enorm" koppel onderin.

Sommige mensen zweren bij de 6-in-lijn, maar ik vind de "downsize" turbomotor echt een uitvinding. De iets groter bemeten turbomotor kan het gros van de tijd onder deellast werken en dus een aardig verbruik in de praktijk neerzetten. Je hebt echter wel de potentie van een veel krachtiger blok (ga je dat gebruiken dan heb je wel de draaikolk in de tank, maar dat hoort er dan bij..). De huidige range BMW motoren zijn écht goed, in combinatie met de ZF-automaat een genot. Souplesse, kracht, en een best net verbruik. Wat wil je nog meer... :D

(PS: De 1.0 liter's met turbo vertrouw ik dan weer niet, die worden veel te veel in vollast bereden omdat ze eigenlijk te klein zijn. Die zetten dus ook een behoorlijk slecht praktijkverbruik neer en zijn m.i. eerder "aan eind".)

• elmerblues
JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:05:
[...]
Dat is ook de "beperking" van een turbocompressor in z'n algemeenheid, bij zware belasting heb je een (veel) rijker mengsel nodig om de temperatuur onder controle te houden. Ga je een viercilinder turbomotor op z'n staart trappen, loopt ie ook niet zuiniger dan de oude 6-in-lijn... In de testcyclus onder deellast natuurlijk wel, dat is waar de turbo wél goed is. Ik haal ook een praktijkverbruik van 1:12. Dan doe ik niet echt m'n best om zuinig te rijden... En dat met een "enorm" koppel onderin.

Sommige mensen zweren bij de 6-in-lijn, maar ik vind de "downsize" turbomotor echt een uitvinding. De iets groter bemeten turbomotor kan het gros van de tijd onder deellast werken en dus een aardig verbruik in de praktijk neerzetten.
Het is niet dat dit per definitie door een downsize turbomotor komt, het is bij BMW met name het toegepaste twinpower/twinscroll principe wat hierin zo briljant is. Vroeger had je bij turbomotoren immense 'gaten': de turbo spoelde pas op bij 3000-5000 toeren en dan kreeg je dus pas een duw/fors koppel. Dit hebben ze nog gedeeltelijk trachten op te lossen door toepassing van meerdere turbo's met verschillende groottes (het twinturbo of triturbo principe). Met de bijbehorende kosten.

Het twinscroll principe zorgt er echter voor dat slechts 1 turbo bij lage toerentallen (pakweg 1000-1200 toeren) al begint op te spoelen, zorgt voor hoog koppel bij lage toerentallen en en daar zit hem nou de enorme meerwaarde in.

Als je je dan ook nog realiseert dat hier geen vreselijk ingewikkelde en gevoelige techniek voor nodig is (meer een soort creatieve toepassing van het venturi principe) dan heb je dus echt een winnaar onder de motorkap.

• Sqorpius
[...]

Sommige mensen zweren bij de 6-in-lijn, maar ik vind de "downsize" turbomotor echt een uitvinding. De iets groter bemeten turbomotor kan het gros van de tijd onder deellast werken en dus een aardig verbruik in de praktijk neerzetten. Je hebt echter wel de potentie van een veel krachtiger blok (ga je dat gebruiken dan heb je wel de draaikolk in de tank, maar dat hoort er dan bij..). De huidige range BMW motoren zijn écht goed, in combinatie met de ZF-automaat een genot. Souplesse, kracht, en een best net verbruik. Wat wil je nog meer... :D
Wat voor verbruik realiseer je nu met het huidige vermogen? Ik ben wel benieuwd t.o.v. de N55/S55 6-in-lijn.

Mijn verbruikswaarden zijn momenteel 1250 liter E5/98 op 11.000km (11.4L op 100km) met een 435i N55 F36 (412pk/550nm).

• ls789
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 00:43
hi all :) eind oktober heb ik een 3 serie besteld, dealer gaf aan dat deze in week 49/50 gebouwd zou worden. Hebben jullie enig idee hoeveel tijd er normaal zit tussen bouw en transport/levering :)?

Benieuwd of ik de auto dit jaar nog kan ophalen of dat het begin januari gaat worden! Salespersoon is helaas op vakantie dus hoor waarschijnlijk volgende week pas hoe het ervoor staat :D wellicht hebben jullie enig idee of ervaring met levering.

Zelf denk ik (stel bouw is week 49). Week 50 transport, week 51 klaarmaken , week 52 levering? (even los van de feestdagen). Waarschijnlijk gaat het in bovenstaand scenario dan week 1 worden

• JanHenk
Sqorpius schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:28:

Wat voor verbruik realiseer je nu met het huidige vermogen? Ik ben wel benieuwd t.o.v. de N55/S55 6-in-lijn.

Mijn verbruikswaarden zijn momenteel 1250 liter E5/98 op 11.000km (11.4L op 100km) met een 435i N55 F36 (412pk/550nm).
8,4L/100 km, oftewel 1:11,9 (over zo'n 6.000 km).

Mijn gebruikspatroon is ook nog ongunstig voor het verbruik. Veel korte ritten a 10 km, afgewisseld met snelwegkilometers buiten de spits à 135/140 km/h. (Ik woon in Noord-Nederland en hier kun je nog gewoon prima doorrijden, nog wel..).

• Boyd
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12-12 14:48
Vandaag een leuk leenautootje meegekregen: M850i. Wat een rammer. :9~

• TakeAway
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:22
Boyd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:09:

[Afbeelding]
En dan maak je zo'n poepfoto 8)7

• Amped
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12-12 16:00
Jammer van die 'uitlaten'. Voor de rest een leuke Ford Mustang.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12-12 16:13

[Afbeelding]
En dan krijg ik enkel een 216 Active Tourer mee.. :/

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:28
Die M850i is wel pure porno

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• Tortelli

Tortelli

[...]

De compressieverhouding was mij niet bekend, maar dat kan het verschil in vermogen wel verklaren.. Compressieverhouding, turbodruk en temperatuur zijn natuurlijk communicerende vaten.. Hogere turbodruk is enkel mogelijk met een lagere compressieverhouding en daarmee annex een rijker mengsel, anders hou je de temperatuur niet onder controle.

(PS: De 1.0 liter's met turbo vertrouw ik dan weer niet, die worden veel te veel in vollast bereden omdat ze eigenlijk te klein zijn. Die zetten dus ook een behoorlijk slecht praktijkverbruik neer en zijn m.i. eerder "aan eind".)
Truc is heel simpel; je hebt een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om een bepaald vermogen te leveren. Onder vollast verwacht ik niet dat een huidige 330i B48 motor zuiniger is als de oude NA N53B30 motor (die een vergelijkbaar topvermogen levert maar aanzienlijk minder koppel).
Grote voordeel haal je in deellast, misschien wel voornamelijk omdat je minder bewegende onderdelen hebt en minder verliezen (pompverliezen, aandrijving van nokkenas etc) met een 4 cilinder.

De oude NA 6 in lijn zijn fraaie motoren die gewoon beter klinken dan de huidige 4 cilinders. Qua prestaties maakt een G20 330i (B48) gehakt van een oude E90 330i, helemaal in reallife waarbij je vooral op het koppel rij bij lage toerentallen (voordelen van de veel snellere ZF 8 bak automaat nog buiten beschouwing gelaten).
elmerblues schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:05:
[...]

Het is niet dat dit per definitie door een downsize turbomotor komt, het is bij BMW met name het toegepaste twinpower/twinscroll principe wat hierin zo briljant is. Vroeger had je bij turbomotoren immense 'gaten': de turbo spoelde pas op bij 3000-5000 toeren en dan kreeg je dus pas een duw/fors koppel. Dit hebben ze nog gedeeltelijk trachten op te lossen door toepassing van meerdere turbo's met verschillende groottes (het twinturbo of triturbo principe). Met de bijbehorende kosten.

Het twinscroll principe zorgt er echter voor dat slechts 1 turbo bij lage toerentallen (pakweg 1000-1200 toeren) al begint op te spoelen, zorgt voor hoog koppel bij lage toerentallen en en daar zit hem nou de enorme meerwaarde in.

Als je je dan ook nog realiseert dat hier geen vreselijk ingewikkelde en gevoelige techniek voor nodig is (meer een soort creatieve toepassing van het venturi principe) dan heb je dus echt een winnaar onder de motorkap.
Twinscroll betekend niet dat de motoren 2 turbo’s hebben. Ze combineren bepaalde cilinders (cilinder 1 en 4 en 2 en 3 dacht ik) om de turbo qua uitlaat pulsen efficiënter aan te sturen. Knoop je alle uitlaten aan elkaar heft de ene uitlaatpuls de andere deels op en verlies je energie.
Artikeltje: https://topgear.nl/autoni...kt-een-twin-scroll-turbo/

Naamgeving heeft wel een hoog "QLED" imo.

[Afbeelding]
<3 <3 <3
ls789 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:47:
hi all :) eind oktober heb ik een 3 serie besteld, dealer gaf aan dat deze in week 49/50 gebouwd zou worden. Hebben jullie enig idee hoeveel tijd er normaal zit tussen bouw en transport/levering :)?

Benieuwd of ik de auto dit jaar nog kan ophalen of dat het begin januari gaat worden! Salespersoon is helaas op vakantie dus hoor waarschijnlijk volgende week pas hoe het ervoor staat :D wellicht hebben jullie enig idee of ervaring met levering.

Zelf denk ik (stel bouw is week 49). Week 50 transport, week 51 klaarmaken , week 52 levering? (even los van de feestdagen). Waarschijnlijk gaat het in bovenstaand scenario dan week 1 worden
Duurde bij mijn G21 bijna 2 weken tussen "gereed op productie terrein in Munchen" tot hij afgeleverd was bij de dealer. Was de eerste die hem besteld had maar was niet de eerste die uitgeleverd werd vanuit BMW.
Volgens de VIN decoders is mijn auto geproduceerd op 13 september en uitgeleverd op 16 oktober.

Tortelli wijzigde deze reactie 10-12-2019 16:15 (35%)

• --MP--
ls789 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:47:

Lease? Dan gaan ze hem sowieso dit jaar niet meer op kenteken zetten.

Prive? Dan nog zou ik lekker tot 1e week januari wachten.

Ik denk zelf dat eind week 1 zelfs nog vroeg is met alle feestdagen.

--MP-- wijzigde deze reactie 10-12-2019 16:48 (3%)

• ls789
--MP-- schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:48:
[...]

Lease? Dan gaan ze hem sowieso dit jaar niet meer op kenteken zetten.

Prive? Dan nog zou ik lekker tot 1e week januari wachten.

Ik denk zelf dat eind week 1 zelfs nog vroeg is met alle feestdagen.
Kreeg vanmiddag wel bericht vanuit de dealer dat de auto volgende week donderdag zal worden gelost bij hun! :)) aflevering moet ik afstemmen met de verkoper.
De lease heeft overigens geen invloed of de auto dit jaar of volgend jaar op kenteken zal worden gezet... sterker nog de dealer wil dat apparaat zsm van hun terrein af ;) kost allemaal ruimte :)

Wel eens eerder auto’s in december afgehaald, heb niet eerder gehoord dat de lease dit liever anders had gezien :). Particulier kan ik het enigszins begrijpen..

Hopelijk lukt het ze de auto klaar te maken :) geen idee wat ze allemaal moeten doen 😅

• ls789
Tortelli schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:05:

[...]

Duurde bij mijn G21 bijna 2 weken tussen "gereed op productie terrein in Munchen" tot hij afgeleverd was bij de dealer. Was de eerste die hem besteld had maar was niet de eerste die uitgeleverd werd vanuit BMW.
Volgens de VIN decoders is mijn auto geproduceerd op 13 september en uitgeleverd op 16 oktober.
volgens mij doen ze inderdaad per batch vervoeren.. kan dan net pech hebben

• --MP--
ls789 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:03:
[...]

Kreeg vanmiddag wel bericht vanuit de dealer dat de auto volgende week donderdag zal worden gelost bij hun! :)) aflevering moet ik afstemmen met de verkoper.
De lease heeft overigens geen invloed of de auto dit jaar of volgend jaar op kenteken zal worden gezet... sterker nog de dealer wil dat apparaat zsm van hun terrein af ;) kost allemaal ruimte :)

Wel eens eerder auto’s in december afgehaald, heb niet eerder gehoord dat de lease dit liever anders had gezien :). Particulier kan ik het enigszins begrijpen..

Hopelijk lukt het ze de auto klaar te maken :) geen idee wat ze allemaal moeten doen 😅
Hmmm, werk al een tijdje niet meer in de autowereld, maar eerder was de stelregel bij bijna alle grote leasemaatschappijen vanaf 15 november in overleg, en vanaf 1 december eigenlijk niet meer tenaamstellen. dan moesten we wachten tot 1 januari. Ook bij mijn huidige werkgever word er door de lease maatschappij in principe niet meer tenaamgesteld in de laatste weken van het jaar (exacte data weet ik niet).

• ls789
--MP-- schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:03:
[...]

Hmmm, werk al een tijdje niet meer in de autowereld, maar eerder was de stelregel bij bijna alle grote leasemaatschappijen vanaf 15 november in overleg, en vanaf 1 december eigenlijk niet meer tenaamstellen. dan moesten we wachten tot 1 januari. Ook bij mijn huidige werkgever word er door de lease maatschappij in principe niet meer tenaamgesteld in de laatste weken van het jaar (exacte data weet ik niet).
hmm geen idee. Ik weet alleen dat er toen juist in december auto's op kenteken werden gezet vanwege bijtelling (zal nu ook het geval zijn met verschillende Tesla's :))

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-12 20:18
KW49/50 produceren icm dit jaar ophalen @ dealer is redelijk sportief als je het mij vraagt, als alles mee zit zal die wel geleverd worden maar dan is de vraag hoe de dealer in de bezetting zit...

• ls789
RR46 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:53:
KW49/50 produceren icm dit jaar ophalen @ dealer is redelijk sportief als je het mij vraagt, als alles mee zit zal die wel geleverd worden maar dan is de vraag hoe de dealer in de bezetting zit...
kreeg bevestiging dat de auto eind volgende week bij de dealer zal worden gelost :) geen idee of productie dan uiteindelijk in week 49/50 heeft plaatsgevonden. Dealer moet hem dus enkel nog klaarmaken, geen idee hoeveel werk dit is :D

ls789 wijzigde deze reactie 10-12-2019 22:14 (7%)

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-12 20:18
Aah beter, klaar maken zou niet zo veel werk mogen bevatten... dan moet het vast goed komen dit jaar!

We zien we foto’s hier wel verschijnen ;-)

• ls789
RR46 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:17:
Aah beter, klaar maken zou niet zo veel werk mogen bevatten... dan moet het vast goed komen dit jaar!

We zien we foto’s hier wel verschijnen ;-)
Zal ik zeker even posten :) Hoop ook dat het nog dit jaar gaat lukken ^^ zou een goed kerstcadeau zijn!

• JanHenk
ls789 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:38:
[...]

Zal ik zeker even posten :) Hoop ook dat het nog dit jaar gaat lukken ^^ zou een goed kerstcadeau zijn!
Mijn vorige auto is destijds afgeleverd op 5 december.. :+ . Hij was nog net niet ingepakt in jute..

Wat voor machine komt er?

• ls789
JanHenk schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:25:
[...]

Mijn vorige auto is destijds afgeleverd op 5 december.. :+ . Hij was nog net niet ingepakt in jute..

Wat voor machine komt er?
Haha maakt het stiekem toch wel extra leuk! Gekozen voor een 318dA met M sportpakket in portimao blue :). Vond dit best een lekker blok tijdens de proefrit (mijn vorige bmw was een 116dA uit 2016, dit was een driecilinder 1,5L). Die generatie 3 serie had ook 3 cilinders volgens mij (de instapper). De 318dA heeft 4 cilinders en 2.0 liter. Liep netjes :)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
MadMarky schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:19:
[...]

Ahja, zat bij de diesels te kijken |:(
Het hele feit dat de 318i een driepitter is lijkt me voldoende reden om verder te kijken naar een 320i :P

[...]

Olieverbruik bij M54 komt ook vaak door teruglopend cartervacuum door lekkende pakkingen. Bij mij is het bijv bijna weg sinds ik de (zo goed als versteende) klepdekselpakking heb vervangen. Heb ook wel eens iets gehoord over de olieschraapveren maar dat is misschien vooral bij hogere kilometerstanden?
De meeste, zo niet alle stock M52's (M54 weet ik zo niet) hebben alleen een oliedruksensor. Als die gaat branden, ben in al te laat en heeft de pomp geen olie meer om rond te pompen.
Het zijn motoren waarvan je gewoon nog regelmatig het oliepeil moet peilen met de stok.
dollyking schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:19:

ik kom van de F31 met B46 motor, en dan is het verschil redelijk duidelijk
Oi, ik heb copyright op die naam!

De zwarte E36 Compact (kenteken LZ-ZR-82) ging door het leven als een schaapje in wolfskleren (mijn google fotoboek heet zelfs nog steeds zo :') ) Dat was een 316i in volledige M-trim met een wopping 103pk _O-

Maar het ding reed wel enorm leuk en mis hem nog steeds.
[...]

Ik schaar me onder deze groep die zweert bij 6-in-lijn. Ik heb jaren met een M52B25 blok gereden (tijdelijk uit de running vanwege een restauratie) en rij nu met bescheiden turbo-blokje van Italiaanse makelij (Fiat T-Jet 1.4). Als de turbo opgespoeld is, is het blokje pittiger dan de 6-cilinder, ondanks de (op papier) 50 pk minder. Maar in het rijden is die 6-cilinder echt veel fijner, veel voorspelbaarder, lineairder in respons en nagenoeg trillingsvrij. Qua verbruik is die 6 cilinder ook niet eens zoveel slechter.

Op dit moment mis ik de cabrio wel, niet om open te rijden, maar het reed gewoon zoveel leuker dan een Fiat...
joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:57:
[...]

Is een probleem bij motoren die vaak en snel van toeren wisselen. Met name een sterke vertraging van de krukas kan veroorzaken dat de moer losloopt. Bij normaal gebruik is dit totaal geen issue.
Dat is voornamelijk een stukje onderhoud en zou geen reden mogen zijn. Maar bij alle M5x zijn drijfstanglagers een puntje van aandacht bij hogere kilometerstanden. Bij de S5x-motoren moeten die lagers sowieso na 150.000km vervangen worden, bij de M5x-motoren gaan ze doorgaans wel een leven lang mee.
Geldt voor alle M5x-motoren, die hadden allen een waterpomp met kunststofbladen. Brekende bladen is een ouderdomsdingetje met 2 oorzaken. 1 is gewoon domweg ouderdom, maar de andere is verkeerde of oude koelvloeistof. Dit is makkelijk te voorkomen door de pomp op tijd te vervangen en de juiste vloeistof te gebruiken en deze op tijd te verversen..

Hier iemand met een M52b25 met 420.000km op de klok zonder revisie en met originele vanos. Kleppendeksel en carter zijn wel los geweest voor het vervangen van pakkingen, maar verder (nog) niet:

Dit was vorig jaar met ongeveer 4 ton op de klok.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• joshje
deepbass909 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:14:

knip

Hier iemand met een M52b25 met 420.000km op de klok zonder revisie en met originele vanos. Kleppendeksel en carter zijn wel los geweest voor het vervangen van pakkingen, maar verder (nog) niet:
[Afbeelding]
Dit was vorig jaar met ongeveer 4 ton op de klok.
Die ziet er nog zeer netjes uit (ook niet geflushed ofzo?)

beide redelijk vies maar niks ernstigs (beide M54B30's)
Hier eentje met 220k km

En de andere met 160k

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
joshje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:23:
[...]

Hier eentje met 220k km [Afbeelding]

En de andere met 160k [Afbeelding]
Alleen reguliere olie-wissels, maar de laatste jaren wel altijd Castol Magnatec 10W40. Niet goedkoop maar in mijn ogen wel één van de belangrijkste redenen dat de motor nog altijd schoon is en prima presteert (rollenbanktest een paar maanden terug leverde een bijzonder nette 184pk op, terwijl de specs van een M52B25 170pk zijn)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

deepbass909 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:14:
[...]

De meeste, zo niet alle stock M52's (M54 weet ik zo niet) hebben alleen een oliedruksensor. Als die gaat branden, ben in al te laat en heeft de pomp geen olie meer om rond te pompen.
Het zijn motoren waarvan je gewoon nog regelmatig het oliepeil moet peilen met de stok.
De M54 heeft een oliepeilsensor in het carter. Die ik binnenkort wil gaan vervangen omdat het ding oud en vervuild begint te raken. Olielampje gaat even branden bij uitschakelen motor, normaal een teken dat het oliepeil laag is maar deze staat volgens de peilstop netjes op max.
[...]

Beiden liggen neem ik aan juist open vanwege een nieuwe klepdekselpakking? Aan de randen zit behoorlijk wat olie.
deepbass909 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:26:
[...]

Alleen reguliere olie-wissels, maar de laatste jaren wel altijd Castol Magnatec 10W40. Niet goedkoop maar in mijn ogen wel één van de belangrijkste redenen dat de motor nog altijd schoon is en prima presteert (rollenbanktest een paar maanden terug leverde een bijzonder nette 184pk op, terwijl de specs van een M52B25 170pk zijn)
Waarvan ik dus niet begrijp dat je 10W40 kiest, aangezien dat spul veel te dik is wanneer koud. Dat werkt juist slijtage in de hand? 5W40 of 0W40 is veel beter voor die motor.

PC | BMW Z3 Coupe

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MadMarky schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:35:
[...]

De M54 heeft een oliepeilsensor in het carter. Die ik binnenkort wil gaan vervangen omdat het ding oud en vervuild begint te raken. Olielampje gaat even branden bij uitschakelen motor, normaal een teken dat het oliepeil laag is maar deze staat volgens de peilstop netjes op max.

[...]

Beiden liggen neem ik aan juist open vanwege een nieuwe klepdekselpakking? Aan de randen zit behoorlijk wat olie.

[...]

Waarvan ik dus niet begrijp dat je 10W40 kiest, aangezien dat spul veel te dik is wanneer koud. Dat werkt juist slijtage in de hand? 5W40 of 0W40 is veel beter voor die motor.
Ik ben een jaar of 5 - 6 terug overgestap op 10W40 omdat het blok begon te zweten (dat begon toen BMW zelf overstapte op 0w30 in en ik heb daar nog heen bracht voor onderhoud). Door de hoge kilometerstand is 10W40 prima geschikt.
10W40 valt ook binnen de specs voor mijn motor. Volgens de Bentley handleiding is 0W30 voor de M52 geschikt tot 10 graden en lager, 15W40 vanaf -10 en warmer, volgens andere tabelen is 10W geschikt vanaf -15. Anders gezegd, voor de oudere M50/M52 motoren is 10W40 een prima olie voor normaal gebruik en is 0W30 eigenlijk te dun (en dat werkt juist wel slijtage in de hand).

Dikker werkt overigens niet per sé slijtage in de hand, omdat het dikker is, blijft de oliefilm juist ook langer in stand in de lagers en ketting. Grootste nadeel is dat in eerste instantie het meer energie kost om rond te pompen en daardoor het verbruik wat kan stijgen en bij motoren met een kleine tolerantie kan het te dik zijn om tussen bijv. de lagers te komen. Maar de M52 is nog geen lage frictiemotor waar dat heel kritisch bij is.
[...]

Bij die eerste zie ik wel wat sludge rond de vanos, die kan wel een flush gebruiken ;)

Kleur van het metaal zegt overigens weinig, de onderzijde van mijn motor is bijv. wel goudbruin:

Maar verder wel volledig sludge vrij.

Let overigens niet op het stuurhuis. Die zweette een beetje veel en is later vervangen voor een exemplaar die het wel droog houdt:

Het originele huis komt nog wel weer terug op de auto (ik wil de productiedata zoveel mogelijk in stand houden), maar die moet eerst nog gereviseerd worden.

• joshje
MadMarky schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:35:

De eerste is inderdaad voor de kleppendekselpakking. De andere is een blok die ik opgekocht heb voor revisie.
(zie post joshje in "Het grote BMW-topic #14")

Hij zag er zo uit (bij het open maken)

na wat poets werk:

Qua olie gebruik ik zelf: Kroon Oil Specialsynth MSP 5W40

• dollyking

dollyking

duck tape

[Afbeelding]
De zwarte E36 Compact (kenteken LZ-ZR-82) ging door het leven als een schaapje in wolfskleren (mijn google fotoboek heet zelfs nog steeds zo :') ) Dat was een 316i in volledige M-trim met een wopping 103pk _O-

Maar het ding reed wel enorm leuk en mis hem nog steeds

Leuk gevonden inderdaad, meeste mensen lezen er over heen of lachen wat schaapachtig.. klok klepel enzo.
Lang geleden heb ik namelijk wel een echte wolf in schaapskleren gehad, eentje waarbij de verhouding bagageruimte / pk's helemaal zoek was en dan ook nog in banaan/kanarie geel.
Nu is het dus de andere kant op, voor in Nederland als het straks allemaal 100kmh is prima te doen. Nu ben ik meer van de rijhulp systemen en andere gadgets. zal wel met leeftijd te maken hebben.

.

dollyking wijzigde deze reactie 11-12-2019 16:23 (45%)

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
dollyking schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:22:
[Afbeelding]

Maar het ding reed wel enorm leuk en mis hem nog steeds

Leuk gevonden inderdaad, meeste mensen lezen er over heen of lachen wat schaapachtig.. klok klepel enzo.
Lang geleden heb ik namelijk wel een echte wolf in schaapskleren gehad, eentje waarbij de verhouding bagageruimte / pk's helemaal zoek was en dan ook nog in banaan/kanarie geel.
Nu is het dus de andere kant op, voor in Nederland als het straks allemaal 100kmh is prima te doen. Nu ben ik meer van de rijhulp systemen en andere gadgets. zal wel met leeftijd te maken hebben.

.
Ik had die auto die naam al gegeven voor ik hem überhaupt gekocht had. Ik liep bij een handelaar en het viel mij toen al gelijk op en de eerste opmerking die ik maakte was letterlijk "awww, een schaapje in wolfskleren". Het kwartje viel toen bij m'n vader ook nog niet helemaal.

Ik ben van mening dat iedere auto die in 15 seconden of minder naar de 100 komt, voor Nederland echt wel snel zat is. Mijn huidige daily, de Fiat Bravo, doet het in 12,5 seconden en daarmee rij ik onderhand iedereen al het snot voor ogen, idem met de Yaris van ons, die 12,1 seconde erover doet.

Maar toch pak ik, als ik de keuze heb, echt wel de cabrio. Want die rijdt gewoon veel lekkerder. 60 in de 5de en als ik dan wil versnellen gewoon het gaspedaal intrappen en als ik het zou willen, stopt hij pas bij 210km/u (begrenst). Dat kan alleen als je een sterke motor voorin hebt liggen.
joshje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:39:
[...]

De eerste is inderdaad voor de kleppendekselpakking. De andere is een blok die ik opgekocht heb voor revisie.
(zie post joshje in "Het grote BMW-topic #14")

Hij zag er zo uit (bij het open maken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

na wat poets werk:
[Afbeelding]

Qua olie gebruik ik zelf: Kroon Oil Specialsynth MSP 5W40
Die was lekker bruin van binnen :P

• Catch22
deepbass909 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:47:
Ik ben van mening dat iedere auto die in 15 seconden of minder naar de 100 komt, voor Nederland echt wel snel zat is. Mijn huidige daily, de Fiat Bravo, doet het in 12,5 seconden en daarmee rij ik onderhand iedereen al het snot voor ogen, idem met de Yaris van ons, die 12,1 seconde erover doet.
Bruh...

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is valk het probleem met die gebakjes, mensen voelen de drang het gebrek aan vermogen te compenseren door als een dolle te rijden om anderen te bewijzen dat ze toch echt ook best snel kunnen rijden... Als je genoeg pk onder je kont hebt hoef je niemand iets te bewijzen :p

fsfikke wijzigde deze reactie 11-12-2019 17:33 (9%)

DUT Racing

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[Afbeelding]
Ook een foto zonder dat ik in moet loggen?

• Tortelli

Tortelli

Raar probleem vandaag met mijn G21, op een of andere manier blijft hij hangen op de bluetooth audio verbinding en krijg ik geen radiozender of usb stick listing. Hij wisselt wel van input maar ik kan niets selecteren (ook niet via de HUD).

Rare is dat BT audio het helemaal niet doet..... Telefoon al verwijderd en opnieuw toegevoegd maar dat helpt niets.

Iemand enig idee hoe ik dit op zou moeten lossen?

Connected drive werkt sinds een weekje of 2 ook niet meer zie ik nu. Laatst verbonden op 22 november.

Edit: lijk te zijn opgelost met een reboot. Aangezien ik geen idee heb hoe je dat doet (enige wat ik met Google kon vinden was 20-30 sec de volume down knop inhouden.... dat werkt iig niet) heb ik de Vgate gebruikt en wat onzin geprogrammeerd (start screen). Na reboot van het systeem werkt alles weer naar behoren.

Tortelli wijzigde deze reactie 11-12-2019 20:38 (32%)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:15
BMW geeft het verzet eindelijk op...

Android auto binnenkort ook te gebruiken in BMW's.

iRacing Profiel

• Catch22
Wel verzet met een valide reden. Ben benieuwd welke van de twee partijen heeft toegegeven

• JRutten.
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 10:36
Dat is wss BMW, aangezien de een de ander niet nodig heeft, maar omgekeerd de gebruiker android auto wel wilt hebben in z'n BMW.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Catch22 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:49:
[...]

Wel verzet met een valide reden. Ben benieuwd welke van de twee partijen heeft toegegeven
Waarom zou BMW zich daartegen willen verzetten?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
deepbass909 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:47:
Zal wel bait zijn, maar ik hap toch.
Een VW Polo 1.0 tsi gaat al in minder dan 11 seconden naar 100 en een 1.5 tsi Golfje in minder dan 10.
Mijn ervaring is dat als je bij mensen weg wilt kunnen rijden je in minder dan 7,5 seconden de naar 100 moet. Dan ben je sneller dan 95% wat je op de snelweg tegenkomt.

• elmerblues
[b][

Twinscroll betekend niet dat de motoren 2 turbo’s hebben
[...]
Lezen blijft lastig. Dat beweer namelijk ik ook niet:
Het twinscroll principe zorgt er echter voor dat slechts 1 turbo

elmerblues wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:06 (35%)

• dollyking

dollyking

duck tape

auto op contact en de radiovoorkeuze toetsen 1 en 8 tegelijk indrukken voor 30sec. wist alle data en gaat terug naar fabrieks instellingen toch?
Tortelli schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:26:
Raar probleem vandaag met mijn G21, op een of andere manier blijft hij hangen op de bluetooth audio verbinding en krijg ik geen radiozender of usb stick listing. Hij wisselt wel van input maar ik kan niets selecteren (ook niet via de HUD).

Rare is dat BT audio het helemaal niet doet..... Telefoon al verwijderd en opnieuw toegevoegd maar dat helpt niets.
[YouTube: BMW G21 issue]
Iemand enig idee hoe ik dit op zou moeten lossen?

Connected drive werkt sinds een weekje of 2 ook niet meer zie ik nu. Laatst verbonden op 22 november.

Edit: lijk te zijn opgelost met een reboot. Aangezien ik geen idee heb hoe je dat doet (enige wat ik met Google kon vinden was 20-30 sec de volume down knop inhouden.... dat werkt iig niet) heb ik de Vgate gebruikt en wat onzin geprogrammeerd (start screen). Na reboot van het systeem werkt alles weer naar behoren.

• Tortelli

Tortelli

@dollyking en dan kun je alles weer instellen ;). Gewoon een reboot van het systeem loste het ook op. Ongetwijfeld dat er een andere methode is om dit voor elkaar te krijgen is bij de OS 7.0 systemen......

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:26:
(enige wat ik met Google kon vinden was 20-30 sec de volume down knop inhouden.... dat werkt iig niet) heb ik de Vgate gebruikt en wat onzin geprogrammeerd (start screen). Na reboot van het systeem werkt alles weer naar behoren.
Dat werkt prima hoor. Maar dus wel 30 sec vasthouden..

• TakeAway
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:22
Apple carplay schijnt gratis te worden voor modellen 2019 - 2020
A BMW spokesperson noted that the change will apply to both US-based and UK-based customers. Anyone who owns 2019 or 2020 model year vehicles and current BMW-Apple CarPlay subscribers will shortly no longer have to pay for a monthly or annual subscription, the spokesperson said.
Ben benieuwd of dat voor alle landen gaat gelden en ook voor oudere modellen... :D

• Miss_80
  • Laatst online: 08:07
Eagle Creek schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:48:
[...]

Dat werkt prima hoor. Maar dus wel 30 sec vasthouden..
Klopt. Kan ik ook bevestigen. Ik had de klantenservice aan de lijn toen bij mij niets werd gesynchroniseerd en in combinatie met het invullen van een geheime vraag in mijn account bij BMW connected werkte de boel weer

• dollyking

dollyking

duck tape

jammer, mijn telefoon XSmax past niet in de draadloos opladen houder onder de armsteun..
(max 151 x 74 x 16) dus of een andere auto of telefoon. haha,
ik denk dat ik van het weekend mijn tweak ogen er maar eens overheen laat gaan. Die paar mm moet toch ergens te winnen zijn?

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-12 19:08
nieuws: BMW komt halverwege 2020 met ondersteuning voor Android Auto Wireless

Nu dan officieel. Tja, wie rijdt er hier een auto met OS 7.0? Mijn auto is pas 1.5 jaar oud (mei 2018) maar zit er al niet op.

Beetje jammer dat ze het (voor nu) enkel naar de nieuwe modellen brengen. In dat opzicht blijft BMW weer ouderwets achter. Ik kan mij niet voorstellen dat de modellen die ondersteuning hebben voor CarPlay niet eveneens Android auto (bekabeld) kunnen ondersteunen.

Ik heb een summiere hoop dat ze oude modellen ook gaan ondersteunen. Lichtpuntje is natuurlijk dat CarPlay gratis wordt. Kan ik in elk geval mijn zakelijke iPhone gebruiken in de auto. Daar wilde ik namelijk niet voor betalen gezien het feit dat ik die niet altijd bij mij draag.
dollyking schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:01:
jammer, mijn telefoon XSmax past niet in de draadloos opladen houder onder de armsteun..
(max 151 x 74 x 16) dus of een andere auto of telefoon. haha,
ik denk dat ik van het weekend mijn tweak ogen er maar eens overheen laat gaan. Die paar mm moet toch ergens te winnen zijn?
Het is mijns inziens de moeite niet waard. Heb de mijne er welgeteld 1x in gezet en snel weer eruit gehaald toen hij aangaf dat er 4 uur nodig was om hem op te laden van 30 naar 100%.

B-Bandit wijzigde deze reactie 12-12-2019 12:14 (24%)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12-12 16:13
B-Bandit schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:12:
[...]

Het is mijns inziens de moeite niet waard. Heb de mijne er welgeteld 1x in gezet en snel weer eruit gehaald toen hij aangaf dat er 4 uur nodig was om hem op te laden van 30 naar 100%.
Dat is natuurlijk inherent aan het draadloos laden, het duurt veel langer dan bedraad. Echter heb ik zelf altijd het idee dat de daadwerkelijke tijd korter is. Daarnaast is iets laden beter dan niets, zeker omdat je geen kabeltje oid aan hoeft te sluiten. Zelf overigens al lang van plan om de draadloos lader voor mijn M135i aan te schaffen maar nog altijd niet van gekomen :+

• Werelds
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:29
B-Bandit schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:12:
Beetje jammer dat ze het (voor nu) enkel naar de nieuwe modellen brengen. In dat opzicht blijft BMW weer ouderwets achter. Ik kan mij niet voorstellen dat de modellen die ondersteuning hebben voor CarPlay niet eveneens Android auto (bekabeld) kunnen ondersteunen.

Ik heb een summiere hoop dat ze oude modellen ook gaan ondersteunen. Lichtpuntje is natuurlijk dat CarPlay gratis wordt. Kan ik in elk geval mijn zakelijke iPhone gebruiken in de auto. Daar wilde ik namelijk niet voor betalen gezien het feit dat ik die niet altijd bij mij draag.
Reken er maar niet op. Ik vind het al heel wat dat ze het uitrollen naar bestaande modellen met ID7. Retrofits (NBT naar NBT Evo; Evo ID4 naar ID5/6; of zelfs de grotere controller inbouwen) doet BMW niet aan. Zelfs het schakelen tussen ID5 en ID6 doen ze niet, terwijl daar geen hardware swap voor nodig is, enkel wat coderen.

Zelf twijfel ik steeds meer over ofwel het aanschaffen van zoiets als Bimmertech's MMI of ouderwets ergens een telefoonhouder te monteren (iets waar ik een hekel aan heb). Ik durf niet meer op de kaarten te vertrouwen, ik gebruik het bijna als een papieren kaart in de zin dat ik enkel let op welke richting aan moet houden :P

Dat nieuwe wijzigingen niet meteen beschikbaar zijn is logisch met een offline systeem, maar er zijn hier "in de buurt" (lees: straal van 50-75km rondom Maastricht, inclusief BE/DE) wijzigingen waarvan ik weet dat ze al 2-3 jaar geleden opgeleverd zijn maar niet op de huidige kaart voor mijn systeem (aug/sep uitgekomen als ik me niet vergis) staan. Dan mis ik de beschikbaarheid van een online systeem wel; of een systeem dat regelmatiger updates krijgt zoals bijvoorbeeld TomTom dat doet met significante lokale wijzigingen. Zoiets als de wijzigingen aan de A6 had TomTom wel al halverwege oktober, maar ID dus niet.

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-12 19:08
la_fusion schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:41:
[...]

Dat is natuurlijk inherent aan het draadloos laden, het duurt veel langer dan bedraad. Echter heb ik zelf altijd het idee dat de daadwerkelijke tijd korter is. Daarnaast is iets laden beter dan niets, zeker omdat je geen kabeltje oid aan hoeft te sluiten. Zelf overigens al lang van plan om de draadloos lader voor mijn M135i aan te schaffen maar nog altijd niet van gekomen :+
Snap ik. Maar ik zit doorgaans max een halfuur in de auto en heb de volgende keuzes:

- telefoon in BMW wireless lader = 5%
- telefoon in telefoon houder met draadloos laden (fast charge) functie* = 17%
- kabeltje naar telefoon in houder = 29%

*Er zijn tegenwoordig heel veel telefoon houders verkrijgbaar die draadloos laden. Dan hoef je niet altijd je kabel in te pluggen en laad je toch op.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• dollyking

dollyking

duck tape

Ik heb de telefoon altijd onder de armsteun, De verleiding om er mee te spelen is te groot bij mij. In Duitsland gooi ik hem zelfs in de kofferbak. ik heb mezelf er meermaals op betrapt +180kmh te rijden met knietje aan het stuur en dan ook nog te wappen. goed stom en gewoon veel geluk gehad altijd.
ik ben een diehard gebruiker sinds het ATF tijdperk, nog nooit schade gereden, alleen stapels boetes.

• --MP--
Vandaag even bij de lokale BMW dealer de F30/31 en de F36 (4 gran coupe) vergeleken qua ruimte. 4 serie viel me niks tegen. Ik reed toevallig later vandaag even met mijn 2011 MX-5 en de F36 heeft achterin nog steeds meer ruimte van dan mijn MX voorin! :o

Zoektocht naar een mooie F36 is nu dus echt los 8)

• Beam87
--MP-- schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:16:
Vandaag even bij de lokale BMW dealer de F30/31 en de F36 (4 gran coupe) vergeleken qua ruimte. 4 serie viel me niks tegen. Ik reed toevallig later vandaag even met mijn 2011 MX-5 en de F36 heeft achterin nog steeds meer ruimte van dan mijn MX voorin! :o

Zoektocht naar een mooie F36 is nu dus echt los 8)
In mijn zoektocht naar een volgend karretje heb ik ook zeker de 4 Serie GC in het vizier....enige jammere aan die 4 Serie vind ik het interieur. Dat is exact hetzelfde als in mijn 1 Serie en bij een auto van die (prijs)klasse verwacht ik wel wat meer klasse en exclusiviteit.

Verder vind ik de 4 Serie GC qua lijnen één van de mooiere BMW's...al zal dat bij het volgende model volkomen anders zijn, gezien die vreselijke neusgaten die ze daar op gaan pleuren :(

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
Beam87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:34:
[...]
In mijn zoektocht naar een volgend karretje heb ik ook zeker de 4 Serie GC in het vizier....enige jammere aan die 4 Serie vind ik het interieur. Dat is exact hetzelfde als in mijn 1 Serie en bij een auto van die (prijs)klasse verwacht ik wel wat meer klasse en exclusiviteit.

Verder vind ik de 4 Serie GC qua lijnen één van de mooiere BMW's...al zal dat bij het volgende model volkomen anders zijn, gezien die vreselijke neusgaten die ze daar op gaan pleuren :(
Ik vind de 4GC ook prachtig, maar het interieur is inderdaad exact hetzelfde als mijn 1 serie uit 2014. Daarom spaar ik nog maar even door voor een G20, al vind ik de lijnen van een 4GC mooier

• Cid Highwind
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11:54
Beam87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:34:
[...]

Heb je overwogen één van de Individual opties te nemen? Fraai leder en dan ook een met leder overtrokken dashboard doet echt een hele hoop om het interieur fraaier te maken. Het design in de basis is op zich niks mis mee ondanks dat het minder strak en hoekig oogt dan de huidige designtrend.

Het drijft natuurlijk de prijs wel op, maar wellicht valt er te onderhandelen omdat het een uitloopmodel betreft.

• Sqorpius
Cornholio schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:35:
[...]

Ik vind de 4GC ook prachtig, maar het interieur is inderdaad exact hetzelfde als mijn 1 serie uit 2014. Daarom spaar ik nog maar even door voor een G20, al vind ik de lijnen van een 4GC mooier
Dan heb je nog steeds hetzelfde "probleem". De G20 deelt namelijk een groot deel van het interieur ook met de F40 1-serie. Alleen zit je dan een generatie nieuwer.

Wel benieuwd naar de nieuwe G22, G23 en G26, al zal het interieur ook veel gaan lijken op de G20 als je de spyshots moet geloven.

Sqorpius wijzigde deze reactie 13-12-2019 12:01 (11%)

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True