Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
ewrz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:39:
[...]


Mijn indruk is dat winterbanden zowiezo wat stiller zijn dan zomerbanden, waarschijnlijk omdat ze wat zachter rubber gebruiken. Heb vorige maand een nieuwe set zomerbanden gekocht (Michelin Primacy 5) en ze maken duidelijk meer geluid dan de (ook Michelin) winterbanden. Zelfde maat. Komen vrij gemiddeld uit de ADAC test qua geluid.
Elke band maakt sowieso ook een geluid op een andere frequentie. Er is ook zeker daarmee een groot verschil tussen zomer en winterbanden, omdat winterbanden meer open kanalen hebben, waar zomerbanden meer stroken hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.apkserviceheiloo.nl/media/illustratie/anwb_w760.jpeg


In de cabrio merk ik het heel duidelijk, simpel gezegd omdat het dak minder verschillende tonen isoleert. In de winter zijn autos gemiddeld gewoon een stuk luidruchtiger, maar met een andere toonfrequentie dan in de zomer. In de zomer zijn de grote SUVs vooral erg luidruchtig, denk X5, Q7, Model X. Maar ook de lagere zware autos kunnen er wat van, zoals de huidige M5.
Maar je merkt ook de goedkope banden op, vaak onder koekblikjes. Meestal met een hele hoge frequentie vergeleken bij de rest.

Maar die andere toonhoogtes maken dat je auto wellicht beter geisoleerd is tegen de een als tegen de ander. Daarmee kan een luidruchtigere band in een test voor jou stiller zijn. (tenzij je met het raam/dak open rijdt)

[ Voor 8% gewijzigd door Martin.Air op 04-06-2026 09:08 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ikbenben schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:42:
De Michelin is ondertussen al van 2017 op de markt en ik wou een nieuwere band proberen (welke zeer goed uit reviews komt).
En doet nog steeds mee met de top. Moet je nagaan hoe goed deze band is :) Dat deze pas na jaren voorbij gestreeft wordt... zegt genoeg. Maar het lijkt natuurlijk altijd heel wat al die verschillen, maar veel is gewoon in de marge natuurlijk. Veel banden zijn niet te vergelijken en reageren gewoon anders.

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 05-06-2026 21:22 ]


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
CreativeS schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]


En doet nog steeds mee met de top. Moet je nagaan hoe goed deze band is :) Dat deze pas na jaren voorbij gestreeft wordt... zegt genoeg. En Continental (welke nu vaak hoog staat) heeft ruim een mm extra profiel uit fabriek en slijt toch sneller. Maar het lijkt natuurlijk altijd heel wat al die verschillen, maar veel is gewoon in de marge natuurlijk. Veel banden zijn niet te vergelijken en reageren gewoon anders.
Zeker weten!
Uiteindelijk zijn de verschillen allemaal niet zo groot tussen de topbanden en dan zelfs meestal nog als men meer op de limiet gaat rijden.
Btw, op deze test heb ik mij gebaseerd : https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-Performance-Summer-Tyres-For-2025.htm

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb deze zomer voor het eerst de Falken FK520 om wat geld te besparen. Ik ben positief verrast over de grip en het gevoel, directer dan de Premium Contacts (6) die ik voorheen had en de band geeft veel vertrouwen in de

Grote nadeel is wel het geluid, ze maken net zoveel lawaai als m’n winterbanden. Maargoed je kan niet alles hebben als je in prijs naar beneden gaat.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
ikbenben schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:54:
[...]

Zeker weten!
Uiteindelijk zijn de verschillen allemaal niet zo groot tussen de topbanden en dan zelfs meestal nog als men meer op de limiet gaat rijden.
Btw, op deze test heb ik mij gebaseerd : https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Best-Performance-Summer-Tyres-For-2025.htm
Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?

  • melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:21
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
De K137 is een andere band dan de band in de Anwb test. De k137 is ook nieuwer.

In meer algemene zin: ik rijd al jaren op diverse Hankooks (hun "topmodellen"), maar ook continental en michelins. Met de Hankooks heb je gewoon een goede allround band (zolang je niet met 200 door een bocht wil) met een mooie prijs-kwaliteit verhouding. Maar dat is mijn ervaring.

  • Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Vuvuzela

My spire is forming

Tylen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:06:
Vandaag de X5 laten unlocken bij ATM. Ging lekker soepel. Nu de ron95 stage 1 map erin en ben van 400/600 naar 480/720 (pk/nm) gegaan en de 0 tot 100 vanuit launch control ging van 5,6 naar 5,0. Snel de tank leegrijden en 98 erin en die map erop ;)

Ben er helemaal blij mee.
Hoefde je ECU niet naar Finland/Femto? Sorry ik lees dat ATM dat nu al zelf kan doen blijkbaar.

Misschien moet ik daar maar eens met de Mini (B48) langs.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuvuzela op 05-06-2026 12:14 ]

I served in a company of heroes.


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
Ik heb moeite met de TyreReviews review. Gezien daar geen snelheidsindex bij staat, dit kan best een verschil maken wegens de rubber keuzes.

Maar in dit geval zijn het ook andere banden. S1 evo3 vs K137.

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):
Belangrijk om te lezen wat er wordt getest. De test van 2025 zijn performance summer tyres, de test waar jij naar refereert zijn summer tyres en dan zijn er ook nog zogenaamde ultra (of ultra-ultra) high performance summer tyres.

Verder scheelt het ook nog welke maat en op welk voertuig ze testen. De ene test is met een Golf 8 GTI (245/265pk voorwielen) en de andere met een BMW 3 serie waarbij ik de motorisering en aandrijving zo snel niet in de test zie staan. ANWB/Autoweek wil nog weleens testen met (EV) SUFs, dat is natuurlijk weer een heel ander rijgedrag.

  • AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:54
Toevallig afgelopen dagen een potentieel interessante iX3 tegengekomen, dus eens kijken of er een goede deal te sluiten valt.

snip: promotie is niet de bedoeling
En als het allemaal weer anders uitpakt, rijden we de 330e nog even door.

[ Voor 47% gewijzigd door We Are Borg op 05-06-2026 21:27 ]


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
AlexV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:22:
Toevallig afgelopen dagen een potentieel interessante iX3 tegengekomen, dus eens kijken of er een goede deal te sluiten valt.

En als het allemaal weer anders uitpakt, rijden we de 330e nog even door.
Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.

[ Voor 24% gewijzigd door We Are Borg op 05-06-2026 21:28 . Reden: Verwijderd stuk uit quote ]


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Martin.Air schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb moeite met de TyreReviews review. Gezien daar geen snelheidsindex bij staat, dit kan best een verschil maken wegens de rubber keuzes.

Maar in dit geval zijn het ook andere banden. S1 evo3 vs K137.
Je hebt een punt maar bij de grotere maten (in het sportiefste bandensegment) is er meestal ook maar 1 snelheidsindex en dat is ook meestal Y.

Persoonlijk hecht ik juist meer aan de reviews van TyreReviews omdat deze echt wel gepassioneerd én met zeer goede kennis zijn reviews maakt. Het blijft uiteraard geen 1 op 1 verhaal want elke wagen en bandenmaat kan anders reageren maar het geeft wel een indicatie.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

Marc Rademaker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel, ik lees overal wat anders. In de 2026 test komen de hankooks goed uit de test, ook in natte omstandigheden (wel hoge rolweerstand):

The Hankook Ventus Evo K137 finishes on the podium with the second-highest point total. It is particularly strong on wet surfaces, winning both the longitudinal aquaplaning and wet braking tests.

ANWB schrijft (2020): - Duidelijke tekortkomingen op nat wegdek (met een onvoldoende op wegligging). Slijtage nog (net) goed maar hoger dan het gemiddelde. Relatief lawaaiige band (vooral geluid in de auto).

Wat moet ik nu geloven?
Als ik zie waar Hankook vandaan komt kan ik haast niet geloven dat ze hoge slijtage hebben. Toen ze in 1997-1998 begonnen in Nederland waren het keiharde banden die nauwelijks sleten. (Ik heb in de begintijd nog de hele administratie gedaan voor Hankook en ook nog wel contact gehad met de allereerste salesmanager voor Europa.)

Onder mijn BMW zaten Hankook Ventus S1 Evo 3 banden. toen ik hem kocht. Onlangs achter weer nieuwe Ventus S1 evo 3 banden aangeschaft. Voor normaal gebruik prima. Iets meer lawaai dan bijv. een mijn vorige Pirelli's. Ze hebben wel een iets hogere rolweerstand merk ik aan het bereik op de accu. In de winter kom ik op de winterbanden 10% verder dan in de zomer..

  • AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:54
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.
Thanks!

In het verleden bij verkoop via Marktplaats heb ik proefritten altijd gedaan door er zelf naast te zitten. Dan kan je ook toelichting geven op de auto. Bij mijn eigen aankopen via MP reed de verkoper ook altijd mee. Ik moet ook zeggen dat ik de proefrit als sluitstuk van de onderhandeling zie, dus eerst moet duidelijk zijn wat de prijs wordt en daarna de proefrit als bevestiging dat alles klopt. Dit om inderdaad te voorkomen dat je 15 proefritten hebt. Bij voorgaande verkopen had ik op bovenstaande manier 1-3 proefritten en daarna gelijk verkoop.

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Ik heb er ook altijd naast gezeten bij een proefrit inderdaad, meeste kopers verwachten ook niet dat ze gewoon de sleutel meekrijgen.

Na veel gezeur met BMW pechdienst staat mijn i4 eindelijk bij Ekris. Band was inderdaad lek buiten mijn schuld. 2x nieuwe Michelin achterbanden op kosten Ekris. Voor had wat optische schade maar niks waarvoor ze onder garantie de banden zouden vervangen.

Omdat ik graag over wilde van Hankook naar Michelin en niet 2 verschillende merken onder de auto wil, kreeg ik de optie om de voorbanden voor 423 te laten vervangen, arbeid is dan op kosten Ekris en ik betaal alleen de 2 voorbanden. Dit is ongeveer 30 euro per band meer dan een internet bandenboer dus vond het wel netjes.

https://printcraft3d.nl


  • DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
Mensen hier ervaring met Merino Elfenbeinweiß interieur in een g21?

  • lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06 00:52
Dacht ik even mijn nieuwe ruit te wassen, zie ik ter hoogte van de KAFAS-camera aan de binnenkant van het glas een vieze vlek zitten. Blijkbaar toch niet helemaal perfect afgewerkt bij de ruitvervanging.

Denk je dat dit een klusje is voor iemand met ongeveer een 5/10 aan technische behendigheid, of kan ik hier beter even mee teruggaan naar de ruitspecialist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJmyrHvO1Od3dsHmpLc4e0NCg3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrUojSpUQprqeL8uPe8HKCqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1uoSlM8DAvzNezIwGyycIMlcMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXATSiNRLcBQ7uYEco2BS4dr.jpg?f=fotoalbum_large

  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, hoe ga je om met proefritten als er een particulier komt?
Misschien dat ik later dit jaar mijn auto op marktplaats ga zetten, maar ik worstel nu al met de gedachte van proefritten bij particuliere verkoop.

Wel een goed stukje tekst trouwens, kunnen een hoop professionele verkopers nog wat van leren.
Ik ga altijd zelf mee. En heb in diverse prijsklassen particulier verkocht.
De truc is wel om vooraf te filteren via de telefoon om te checken wie of wat je binnenkrijgt. En het helpt ook als je advertentietekst reëel is - als ie niet per se weg hoeft, krijg je ook niet van die schrapers die 25% van de prijs af willen.

Verder is 't ook gewoon accepteren dat het je wat tijd en energie kost. Dat is de prijs die je betaalt voor een hogere opbrengst dan bij inruil.
Greetoz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:11:
Vanmorgen contact gehad met de verkopende dealer omdat de auto pas net in mijn bezit was. Die willen de achterbanden sowieso kosteloos vervangen, en ze checken de voorbanden ook. Liggen nu Hankooks onder. Maar dealer staat open om naar Michelin Pilot Sport 4 te gaan als blijkt dat ze alle 4 vervangen moeten worden.
Dat vind ik oprecht heel netjes van de dealer opgelost zo. Had ik niet verwacht. Bij een doorsnee verkoper kun je 't gewoon zelf uitzoeken.
MadMarky schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:05:
Ga je voor een 330e als leaseauto? Doe wat je wil, niet jouw auto en niet jouw onderhoud. Ik zou er echter als particulier niet eentje aanschaffen.
Mwoah, dat is wel erg stellig. Je loopt bij een hogere kmstand meer risico, maar het is niet zo dat die dingen spontaan uit elkaar vallen ofzo.
Mijn 530e is tot nu toe qua onderhoudskosten de voordeligste auto die ik heb gehad. En dan heb ik zelfs alles bij de dealer laten doen. :o
IQM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:38:
Dit lijkt op een gevalletje BMW OEM uitlijning. Bij de 5 serie zie je erg vaak dat ze af fabriek uitgelijnd de hele binnenkant wegvreten. Sinds mijn wagens door Lammert van der Meulen uitgelijnd zijn heb ik daar geen last meer van.
Ik trof mijn banden voor de wissel naar de winterset inderdaad ook zo aan. Oops.

  • Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:50
DeBaroN schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:58:
Mensen hier ervaring met Merino Elfenbeinweiß interieur in een g21?
Wel met BMW Individual vollederen bekleding 'Merino' Schwarz in een G21 330i, maar weet niet of je vraag betrekking heeft op de stoelen / leer of de kleur?

Zal me meteen maar even voorstellen, sinds November 2025 in bezit van mijn eerste BMW komende van een Ford Fiesta ST. Betreft een 2019 G21 330i in Tanzanite Blue met dus het Merino interieur en verder mooie opties als lederen dashboard, H/K audio, driving assistant pro, Pano en M-sport pakket. Helaas geen HUD, comfort Access en laser koplampen (wel de upgrade LED). Maar kon deze niet laten lopen.

Was al een tijdje aan het kijken voor een 330i G21 en wilde geen hybride, dus dan is je markt al aardig klein. Kwam deze particulier tegen en betrof de tweede eigenaar na bereden te zijn door een werknemer van de dealer. Altijd spannend om particulier te kopen, maar betrof een echte liefhebber welke de auto zakelijk reed en dan voornamelijk snelweg kilometers. Auto had recent z'n laatste beurt gehad en mooie prijs kunnen onderhandelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Inmiddels staat de teller op 108k km, voornamelijk door 2 trips naar Oostenrijk afgelopen winter. De 330i is echt een heerlijke autobahn cruiser, heerlijk om met 180-200 km/h te cruisen naar de alpen.

In september gaat er weer nieuwe olie in en dan meteen het oliefilterhuis en motorsteun achter vervangen. Twijfel nog om de ZF bak van nieuwe olie te voorzien of dit nog een jaar uit te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjUcAlMCQpMqMkeU567oQa-44Mc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k5MP1RnFmrugq9IeI2X35evm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh4fPKGaH7h7TDpyFV4NDbUXE7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BEMCT2fRltSLoo2CC5tw0Q37.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnHJe_nCF6LaFO_90Sml_H9T8Io=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yDRrw4oKSfme5Gqng3255ddy.jpg?f=user_large

En onderweg naar de alpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqw5DxdOGD91qdEUfqWWVRm2DfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qn0YlOA0lax4wFwsiNwhU2Bt.jpg?f=user_large

En naast de 330i in december 2025 een tweede auto aangeschaft, een Mini Cooper SE uit 2022. Zelf geïmporteerd uit Duitsland. De BMW zetten we meer in voor de langere afstanden en de Mini wordt voornamelijk gebruikt door m'n vriendin en korte ritjes in en om de stad. Ideale combo. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1aAb3SVcCb9qSjLmfP86tmciXE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuDMGybdg3behb6vstoDZsZe.jpg?f=user_large

[ Voor 92% gewijzigd door Marcusso op 06-06-2026 11:40 ]

No Shame, only Fame!


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
180 is geen 'cruisen' meer...

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
Mwa, als het rustig genoeg is kan dat prima.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08
Dat is is crazen 😁.

Maar ind, in sommige huidige wagens heb je niet eens in de gaten dat je zo hard gaat.

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Martin.Air schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:29:
Mwa, als het rustig genoeg is kan dat prima.
Als het rustig genoeg is ja.. da's tegenwoordig vaak een utopie :)
En ook met 180 moet je op je qui vive zijn... hoe rustig het ook is.
Maar misschien zie ik wel meer gevaren met overstekend wild en zo...
en zulke uitspraken zijn natuurlijk ook niet StOeR hè... zijn haantjes-onwaardig.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 06-06-2026 20:27 ]


  • Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 23:24
IQM schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:35:
[...]


Mijn persoonlijke ervaring met Goodyear onder een F11 is prima. 2 sets (245/40R19) versleten. Daarna heb ik rondom Pirelli laten monteren. Die waren stiller en hadden meer grip. Waarschijnlijk sleten ze ook veel sneller dan de Goodyears maar ik heb de wagen na montage vrij snel ingeruild.

Nu heb ik onder mijn G31 Hankook. Achter de tweede set inmiddels. Wel wat hard en niet heel stil maar qua grip geen klagen en ze waren niet heel duur.

Maar 2,2 en 2,5 bar onder een F11 is veel te weinig. Dat zou ik echt wel 0,4-0,5 bar hoger zetten.
Ik ben benieuwd naar jouw Hankook ervaringen. Bij mijn G31 stuiteren ze volgens mij enorm. Toch eens langs Dokkum denk ik? Ik heb enkel ervaring met Pirelli op de E91 maar dat is simpelweg een heel ander soort auto dus daar durf ik geen vergelijking te maken. Ik dacht eerst maar eens naar de balancering te laten kijken en dan eventueel langs Dokkum. Wat zijn jouw ervaringen?

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jarno schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:04:
Ik ben benieuwd naar jouw Hankook ervaringen. Bij mijn G31 stuiteren ze volgens mij enorm. Toch eens langs Dokkum denk ik? Ik heb enkel ervaring met Pirelli op de E91 maar dat is simpelweg een heel ander soort auto dus daar durf ik geen vergelijking te maken. Ik dacht eerst maar eens naar de balancering te laten kijken en dan eventueel langs Dokkum. Wat zijn jouw ervaringen?
Lammert zal Michelin adviseren... desnoods MO (Mercedes Optimiert).

  • TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 22:26

TommieW

Numa numa.

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Je word oud man ;)

heerlijk cruisen met 180.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:31:
Je word oud man ;)

heerlijk cruisen met 180.
Je hebt gelijk hoor...

  • Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

TommieW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)
Welke auto? De ACC premium van X5 f15 gaat tot 180.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)


  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
TommieW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Klopt, de ACC gaat maar tot 160km/u. Echt helemaal ruk. (:+)
Met zulke snelheden wil ik sowieso niet op ACC rijden maar zelf opletten. De gewone cruise doet het prima tot over de 200.

  • DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 07:53
mijn cruisecontrol werkt tot 250, acc gaat tot 210 dacht ik

  • rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:18
In Duitsland cruise ik vaak genoeg met 180, zelfs met koffer op het dak naar de sneeuw. Harder durf ik niet ivm die koffer anders zou ik eerder op de 250 gaan zitten, maar die snelheid heb ik nooit geprobeerd met cruisecontrol. Heb een aantal keer ACC getest bij proefritten en/of voorloop auto's (allemaal BMW's), maar daar wordt ik persoonlijk heel verdrietig van. Wel fijn met file rijden overigens.

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
DaFreakhead schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:44:
mijn cruisecontrol werkt tot 250, acc gaat tot 210 dacht ik
Bij mijn G29 idd ook, wel zet ik hem zelf altijd op max afstand in dat geval. Dat maakt qua detectierange niet uit, maar wel hoeveel ruimte hij over houdt na het afremmen. Betekend ook dat als de auto voor je namelijk tijdens jouw afremmen ook afremt je nog een buffer hebt.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

rows schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:28:
Heb een aantal keer ACC getest bij proefritten en/of voorloop auto's (allemaal BMW's), maar daar wordt ik persoonlijk heel verdrietig van. Wel fijn met file rijden overigens.
ACC met DAP is best fijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:18
Ja, daar heb ik zelf totaal geen ervaring mee. We moeten(mogen) volgend jaar weer voor een nieuwe auto gaan, dan zal ik dat ook eens testen, indien mogelijk.

  • DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
Je wordt toch wel een stuk voorzichtiger als je keer om 3uur in de ochtend richting de wintersport met 150km/u een spookrijder moet ontwijken. Maar de kans is natuurlijk heel klein dat dit nog is gebeurd..

  • Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:03:
[...]

ACC met DAP is best fijn.
DAP is fantastisch.

Maar acc houdt automatisch meer afstand als je snelheid hoger is. "Eén streepje" afstand is veel minder bij 50 kmh dan bij 100 kmh dan bij 180 kmh.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~


  • DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 07:53
DeBaroN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:14:
Je wordt toch wel een stuk voorzichtiger als je keer om 3uur in de ochtend richting de wintersport met 150km/u een spookrijder moet ontwijken. Maar de kans is natuurlijk heel klein dat dit nog is gebeurd..
caramba daar is geen kruid tegen gewassen!

  • Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:32

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vandaag was ook ik aan de beurt met mijn B48 blok en de bekende koelwater malheur.

Tijdens starten motor gaf hij direct laag niveau aan, voorzichtig naar een autozaak gegaan om koelvloeistof te halen. Bijgevuld maar na 1 km kwam de melding weer in. Conclusie, het stroomde er net zo hard in als uit ;( Staat nu bij een BMW specialist, die kon me vertellen dat hij nog 2 auto's had staan met hetzelfde euvel |:(

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Dat is balen @Xqlus1ve :'( maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:58:
@Xqlus1ve Betreft onderdeel 17128616536. Stukje leiding voor de koelvloeistof op de B48 motor. De aansluitingen worden broos naar verloop van tijd en kunnen dan op een willekeurig moment afbreken. Vaak gaat het "goed" totdat er een keer iemand of iets tegenaan komt. Eigenlijk is de kans dat de slang slecht wordt 100% en is het een loterij of die van jou afbreekt of niet en wanneer. Is een terugroepactie geweest in de VS maar hier doet BMW alsof de neus bloed. Je ziet in de link ook dat er al 3 nieuwe versies van zijn uitgebracht, dus ze weten het heel goed in München.

Mijn advies, zo snel mogelijk vervangen want dat de slang slecht is, is zeker. Het moment van afbreken alleen niet. Kost je idd tussen de 200-500 afhankelijk van het uurloon. Onderdeel kost niet veel. Als ie afbreekt ben je de koelvloeistof kwijt en sta je stil langs de weg. En dat komt altijd op het slechtste moment is mijn ervaring :+ .
Of is het een ander deel?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is dat bij een G20(1) ook het geval of alleen bij de eerdere modellen met een B48?

  • Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:32

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

MrFl0ppY schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:41:
Dat is balen @Xqlus1ve :'( maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb:


[...]

Of is het een ander deel?
Oh ik was me heel erg bewust van dit zwakke onderdeel. Die stond dit jaar gepland gezamenlijk met een ZF bakflush. Ik heb tevens 4 dagen geleden mijn grote onderhouds beurt gehad en nog gevraagd of ze het wouden controleren. Helaas pindakaas. Belangrijkste is dat ik geen oververhitte motor hebt gehad en het niet onderweg was naar schiphol bijvoorbeeld (overmorgen :+ ), sta je dan, langs de snelweg met je vrouw en kind langs de vangrail, een vlucht te missen.

Ik wordt nog gebeld voort de diagnose, maar de specialist was eigenlijk al zeker van het defect, gezien die er nog 2 heeft staan.

Mijn reservoir voor de turbo koelvloeistof is niet lek, dus ook de turbo heeft niet geleden (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Xqlus1ve op 09-06-2026 11:12 ]


  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

Xqlus1ve schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Ik heb tevens 4 dagen geleden mijn grote onderhouds beurt gehad en nog gevraagd of ze het wouden controleren. Helaas pindakaas.
Misschien heeft de monteur er "ter controle" net een rukje te veel aan gegeven. Krak.

  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Xqlus1ve schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:20:
Vandaag was ook ik aan de beurt met mijn B48 blok en de bekende koelwater malheur.

Tijdens starten motor gaf hij direct laag niveau aan, voorzichtig naar een autozaak gegaan om koelvloeistof te halen. Bijgevuld maar na 1 km kwam de melding weer in. Conclusie, het stroomde er net zo hard in als uit ;( Staat nu bij een BMW specialist, die kon me vertellen dat hij nog 2 auto's had staan met hetzelfde euvel |:(
Helemaal kut maar fijn dat het nu gebeurd. Ik heb 'm onlangs laten controleren en volgens de monteur nu geen zorgen. Maar het kan over een maand richting Kroatie maar zo anders zijn :X

XXXVI


  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Afgelopen weekend heb ik een E89 aangeschaft. Ik heb 'm nog niet in bezit want de auto had wat kleine mankementen die gerepareerd moesten worden. Ook zag ik dat beide buitenspiegels bruin verkleurd zijn. Naar mijn idee is het glas dan kapot en dient dat vervangen te worden. Helaas heb ik er geen goede foto van gemaakt, maar het is op onderstaande foto wel te zien. Klopt mijn conclusie dat het glas vervangen moet worden? Ik twijfel enigzins omdat ze beiden op dezelfde manier verkleurd zijn. De auto heeft automatisch dimmende spiegels. Andere auto's waar ik bij keek hadden de verkleuring niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZxfSMT1r7vZNQW7cDPg25I1-cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOw2e5n7Ydi1mXgJQ0zmAQxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NET30Wr3-jsiAlQI8tRjEPFsgq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6sHAxjxqWpeZlFb3H2D5i88.jpg?f=fotoalbum_large

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
decipherer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:31:
Klopt mijn conclusie dat het glas vervangen moet worden? Ik twijfel enigzins omdat ze beiden op dezelfde manier verkleurd zijn. De auto heeft automatisch dimmende spiegels. Andere auto's waar ik bij keek hadden de verkleuring niet.
Auto staat binnen... dus kan best verkleuring van het laatste 'contactmoment' zijn. Wil je zeker zijn... dan moet je de auto op contact zetten en in de achteruit... dan worden ze helder. Mijn spiegels (beide kanten dimmend) zijn soms ook wel eens zo donker. Die spiegelglazen zijn niet heel goedkoop, dus wees er altijd zuinig op (de mijne zijn al niet meer leverbaar ;) )

  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Goed om te weten dat het zo getest kan worden. Op de foto staat de auto inderdaad binnen, maar nadat we er zaterdag mee gereden hadden (ook een stukje achteruit) zag het spiegelglas er ook net zo uit.

Dat ze duur zijn had ik gezien. Als het nodig is heb ik dan ook liever dat de verkoper ze vervangt, dan dat ik dat zelf nog moet doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door decipherer op 09-06-2026 17:43 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
Defect in het glas is zeker mogelijk maar als het er aan beide kanten precies hetzelfde uitziet zou ik eerst kijken of het niet een hiccup in de software is. Auto denkt dat de kap dicht is terwijl hij open is of zo, je krijgt soms vreemde dingen als de accu een keer leeg is geweest. Parkeerverlichting staat ook aan op die foto, weet niet of dat tijdens de proefrit ook zo is maar de verlichtingsschakelaar in een andere stand zetten is ook het proberen waard.

Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels willen bij cabrio's nog wel eens kuren hebben omdat ze werken met het verschil aan lichtinval aan voor- en achterkant van de binnenspiegel. Kap open = veel licht binnen ineens, net alsof iemand met fel licht achter je rijdt. Zeker als je dan met de voorkant richting iets donkerders zoals een muur of open garage staat, willen ze wel eens onverwacht dimmen.

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
de i4 is terug, 4x michelin ps4. Optisch ook stuk mooier dan de hankooks (dat waren soort ballonnen 😆). Enige wat niet werkte was de automatische band herkenning. Handmatig goed gezet en RDC reset werkte wel.

ze hebben de auto ook op opnieuw uitgelijnd, rapport zat erbij en rechts achter was buiten de marge dus daarom waarschijnlijk ook snel versleten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNrXrO24WSpVbP0Qkip_YzJgA6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvSCRHGKSS2RoAglF2EkkatV.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ewrz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:05:
Defect in het glas is zeker mogelijk...
Een defect in het glas zie je wel... dan is het sowieso niet egaal 'donkerder' en meestal is het dan 'krakelee'.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
CreativeS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:24:
[...]


Een defect in het glas zie je wel... dan is het sowieso niet egaal 'donkerder' en meestal is het dan 'krakelee'.
Het begint soms met alleen permanent bruine waas, later kan dat er inderdaad meer krakelee uit gaan zien. Het is een pocket met LCD vloeistof in de spiegel en als die lek raakt kan de vloeistof er uit lekken of lucht er in komen. Ik heb een keer een binnenspiegel gehad waarbij de vloeistof er uitgelopen was en op de middenconsole lag. Zag er uit alsof er bellen in het glas zatten. Werd later pas echt ondoorzichtig.

Foto van internet ter illustratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQegbBc_vZ_9pJewO9XWIHAdNTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lty15csAkVxFgbQCiWxXXw0h.png?f=fotoalbum_large

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
Weet iemand wat de triggers kunnen zijn van de bandenspanningscontrole in een LCI F20/30? Buiten het wegvallen van de spanning.

Ik kreeg vanmiddag op de parkeerplaats op het werk een waarschuwing bandenspanning, dus een extra rondje over het industrieterrein zodat ik de spanning kon zien voordat ik de snelweg op ging. Alle banden staan netjes op 2.4 bar, dat staan ze al maanden... Ik zag (en zie) geen reden voor de trigger.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08
Uhm.....als ze al maanden op 2.4 staan, zou al een trigger moeten zijn?

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
roland kroes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:44:
Uhm.....als ze al maanden op 2.4 staan, zou al een trigger moeten zijn?
Want? Daar zijn ze op gezet toen er nieuwe banden en velgen op kwamen :P
Is ook het advies, eigenlijk 2.2 voor en 2.4 achter.

  • roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08
Frapant dat ze al zolang op dezelfde druk staan. Heb je geen variatie dan? Warm en koud weer bijvoorbeeld?

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
roland kroes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:36:
Frapant dat ze al zolang op dezelfde druk staan. Heb je geen variatie dan? Warm en koud weer bijvoorbeeld?
Een klein beetje variatie is er natuurlijk altijd. Op een warme dag begint die misschien op 2.5 en op een koude dag begint die misschien op 2.6. Dat zou in mijn ogen echter geen waarschuwing van de bandenspanning moeten triggeren.

Zo warm was het vandaag ook niet.

  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 10:08

Puf

TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:36:
Weet iemand wat de triggers kunnen zijn van de bandenspanningscontrole in een LCI F20/30? Buiten het wegvallen van de spanning.

Ik kreeg vanmiddag op de parkeerplaats op het werk een waarschuwing bandenspanning, dus een extra rondje over het industrieterrein zodat ik de spanning kon zien voordat ik de snelweg op ging. Alle banden staan netjes op 2.4 bar, dat staan ze al maanden... Ik zag (en zie) geen reden voor de trigger.
Volgens mij wordt de waarschuwing getriggerd als de spanning x% onder de ingestelde waarde komt. Als de reset bijv. op 2,7 is uitgevoerd, dan kan bijv. 2,3 een warning triggeren.Het kan dus zijn dat na stilstand op de parking je spanning net onder de drempelwaarde kwam, maar na je rondje industrieterrein er weer net boven kwam.

Hoe zachter je banden, hoe sneller ze opwarmen bij het rijden. Dat komt doordat het rubber meer vervormt en de interne frictie in warmte wordt omgezet.

Ik zou de banden gewoon goed op spanning brengen. Zowel voor als achter ergens in het midden tussen min en max. Dan een reset uitvoeren in iDrive. Best kans dat het probleem dan weer maanden wegblijft.
TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Een klein beetje variatie is er natuurlijk altijd. Op een warme dag begint die misschien op 2.5 en op een koude dag begint die misschien op 2.6. Dat zou in mijn ogen echter geen waarschuwing van de bandenspanning moeten triggeren.

Zo warm was het vandaag ook niet.
Een lage bandenspanning triggert een ⚠️.

Bij koud weer is de spanning lager dan bij warm weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Puf op 11-06-2026 18:23 ]


  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Moest er even op wachten maar hij staat dan inmiddels voor de deur. Onze nieuwe G26 430i Gran Coupe in Aventurin Rot III. 's Nachts is de kleur heel donker rood, neigt naar paars. In de zon komt ie tot leven en is het veel lichter diep rood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mfz7ZhlrYNXF1qAYChH_Glmx-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efBKhkVDDWLPgZ9lpltaVn1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FilWtBbgq-fL4YNktvKfYaPRbiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXgzNXgQ1XhWzFUt7HVEUOVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2DxAGH-6V-CdEtiHlB6J_8RjQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfM8ALWK4b6iu4dOLJabmIbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QnGaMvzVWQVaReLOfPbeV9XOm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALo1d5CgH5vGoeDj4PQoZaTs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qWtR6wjYFDXbVMJ05ba1aPNjAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf0fbsFdc9UjU417gnEYV7i2.jpg?f=fotoalbum_large
01CB CO2 omvang
01DF Emissienorm EU6 rde II
01DZ Extra modificaties rde
0230 Extra pakket EU-specifiek
0248 Stuurwielverwarming
02NH -sportrem
02PA Wielbout met slot
02T4 M Sport differentieel
02TB Sport aut. transmissie
02VB Bandenspanningsweergave
02VC Bandenreparatieset
02VF Adaptief M-onderstel
02VL Variabel sportstuurwiel
0302 Alarmsysteem
0322 Comforttoegang
033B M SPORTPAKKET PRO
03AC Aanhangwagenkoppeling
03FK BMW lichtmetaal wiel Y-spaak
859M 03MF M koplampen Shadow Line
0403 Glasdak elektr.
0420 Verduisterde ruiten
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
0430 Binnen-/buitenspiegel, aut. dimmend
0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend.
0459 Stoelverstelling elektrisch met memory
0488 Lendensteun bestuurder en passagier
048Z VERW. PASS.-LENDENSTEUN. /PASS.-LBV :'(
0490 Verstelling leuningbreedte
0493 Opbergpakket
04AW Dashboard Sensatec
04GQ M veiligheidsgordels
04HA Stoelverwarming voor en achter
04KK Interieurlijsten aluminium Tetragon
04NE Blow-By verwarmer
04U0 Galvan.opp.vl.behand. bedien.elementen
04UR Sfeerverlichting
0534 Automatische airco
0536 Parkeerverwarming
0548 Kilometersnelheidsmeter
05AC Grootlichtassistent
05AL Active Protection
05AQ Active Guard Plus
05AU Driving Assistant Professional
05AZ BMW Laserlicht
05DA Uitschakeling airbag passagierszijde
05DN Parkeerhulpsysteem Plus
0610 Head-Up Display
0654 DAB-ontvangermodule
0688 Harman/Kardon Surround Sound systeem
06AE Teleservices
06AF Wettelijke noodoproep
06AK Connected Drive Services
06C4 Connected Package Professional
06DR BMW Drive Recorder
06NW Telefonie met draadloos opladen
06U3 BMW Live Cockpit Professional
06U8 BMW gebarenbesturing
06WD WLAN Hotspot
0710 Lederen M-stuurwiel
0715 M aerodynamiek-kit
0754 M Achterspoiler
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
07LF Modell M Sport
07M9 M Schadow Line met uitgebreide scope
07R7 Innovatiespakket
0801 Duitsland-uitvoering
0851 Taal Duits
0879 Boorddocumentatie Duits
08KA Olieverversingsinterval 24 mnd/30.000 km
08R9 Koelmiddel R1234yf
08TF Actieve voetgangersbescherming
08TR Decodering extra functies
0998 Aanloopregeling interne vraag
09D6 Rijervaring pakket de
A105 AGM-accu 105 Ah
Maandag RDW keuring en dan hopen dat de belastingdienst een beetje opschiet ;). Had nog wel een BPM "tegenvaller". Alle gratis BPM calculators gaan uit van 156gr CO2 uitstoot. Echter is deze geleverd met 19" velgen en dan is de BPM uitstoot 165gr... Scheelt bijna €700 incl. de 62% leeftijdskorting... Daarom terug moeten vallen op een koerslijst berekening maar ook dat is niet gunstig met al deze opties. Kwam daarom €400 boven de online calculators uit :-( .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Mijn 330ix staat op 18" origineel en stoot ook 165gr uit.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:33

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:48:
Moest er even op wachten maar hij staat dan inmiddels voor de deur. Onze nieuwe G26 430i Gran Coupe in Aventurin Rot III. 's Nachts is de kleur heel donker rood, neigt naar paars. In de zon komt ie tot leven en is het veel lichter diep rood.
Ik vind dit echt een hele mooie kleur die je niet zo vaak ziet. Estoril en Tansanit blauw vind ik ook mooi als het iets anders moet zijn dan wit, grijs of zwart, maar die zie ik voor m'n gevoel vaker rijden.

Heel veel plezier ermee en vele veilige kilometers gewenst!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:48:
Mijn RDW keuring en dan hopen dat de belastingdienst een beetje opschiet ;). Had nog wel een BPM "tegenvaller". Alle gratis BPM calculators gaan uit van 156gr CO2 uitstoot. Echter is deze geleverd met 19" velgen en dan is de BPM uitstoot 165gr... Scheelt bijna €700 incl. de 62% leeftijdskorting... Daarom terug moeten vallen op een koerslijst berekening maar ook dat is niet gunstig met al deze opties. Kwam daarom €400 boven de online calculators uit :-( .
Verschil xDrive en non-xDrive? Zonder heeft inderdaad 156gr, met xDrive 162gr en misschien dus 165gr met grotere velgen.

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
DexterDee schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik vind dit echt een hele mooie kleur die je niet zo vaak ziet. Estoril en Tansanit blauw vind ik ook mooi als het iets anders moet zijn dan wit, grijs of zwart, maar die zie ik voor m'n gevoel vaker rijden.

Heel veel plezier ermee en vele veilige kilometers gewenst!
Ja de kleur is vrij uniek inderdaad. Ondanks dat het zo'n beetje de launch kleur was voor de 4 serie. Staat bijv. bij de persberichten/handleiding etc. Maar ik vind 'm goed staan bij de 4 serie. Het is een mooie dynamische kleur en staat erg chique i.c.m. de zwarte elementen.
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Verschil xDrive en non-xDrive? Zonder heeft inderdaad 156gr, met xDrive 162gr en misschien dus 165gr met grotere velgen.
Ik weet dat de xDrive inderdaad meer uitstoot heeft, heb die (mede daarom) ook ontweken want het is ongunstig met de import. Maarja nu ben ik dus nog alsnog "de klos". Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-06 21:56
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:48:
Moest er even op wachten maar hij staat dan inmiddels voor de deur. Onze nieuwe G26 430i Gran Coupe in Aventurin Rot III. 's Nachts is de kleur heel donker rood, neigt naar paars. In de zon komt ie tot leven en is het veel lichter diep rood.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]


[...]


Maandag RDW keuring en dan hopen dat de belastingdienst een beetje opschiet ;). Had nog wel een BPM "tegenvaller". Alle gratis BPM calculators gaan uit van 156gr CO2 uitstoot. Echter is deze geleverd met 19" velgen en dan is de BPM uitstoot 165gr... Scheelt bijna €700 incl. de 62% leeftijdskorting... Daarom terug moeten vallen op een koerslijst berekening maar ook dat is niet gunstig met al deze opties. Kwam daarom €400 boven de online calculators uit :-( .
Mooi auto en kleur! Ga je er nog een lakbescherming op doen? Wel een must toch bij zo'n kleur..

  • DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 07:53
Iemand al die nieuwe BMW Alpina proto/studie gezien? Bruut ding om te zien, ben benieuwd wat die gaat kosten!

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
VISION BMW ALPINA: SPEED, REFINED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLFQCRedNLeLY1fgTWHvGrf6iPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIIkatbuBloqVEeGyfXlsu4j.jpg?f=fotoalbum_large

München/Cernobbio. Gepresenteerd tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2026, is de Vision BMW ALPINA een designstudie die een nieuw hoofdstuk aankondigt voor een merk dat wordt gekenmerkt door extreme capaciteiten, verfijning en de beheersing van zowel prestaties als comfort.

“Alpina heeft altijd een zeer specifiek idee van prestaties en verfijning vertegenwoordigd – waar snelheid en comfort complementaire ambities zijn. Onze rol als nieuwe hoeders van dit merk is om deze onderscheidende identiteit te behouden en vorm te geven binnen een hedendaagse context”, zegt Adrian van Hooydonk, hoofd BMW Group Design. “Vision BMW ALPINA laat zien hoe deze kwaliteiten met discipline en moderniteit tot uiting kunnen komen en hij geeft aan welke richting we voor dit merk zien in de toekomst.”

DESIGN EN VORM: DE GESTALTE VAN SNELHEID
De Vision BMW ALPINA is een respectvolle interpretatie van het erfgoed van het merk, gevormd door de meest eigentijdse creatieve impulsen. Met een lengte van 5.200 mm is zijn aanwezigheid aanzienlijk: breed, laag en zelfverzekerd. De coupé-daklijn is lang en aflopend en geeft direct zowel snelheid als het vermogen aan om vier volwassenen in echt comfort te vervoeren. Een V8-aandrijflijn stuurt de ervaring aan, afgesteld om de kenmerkende klank van de Alpina-uitlaat te produceren: rijk en diep bij lage snelheid, sonoor bij hoge toerentallen.

“In de Vision BMW ALPINA distilleren we elk element van het merk tot zijn essentie en passen we dit toe op een diep moderne en verfijnde manier”, zegt Maximilian Missoni, hoofd BMW Design Midsize & Luxury Cars en BMW ALPINA. “Elk detail weerspiegelt inhoud: in techniek, in materialen en in het verhaal dat het vertelt. De statements zijn subtiel en worden pas bij nadere beschouwing duidelijk. Dit samenspel tussen puurheid en rijkdom definieert onze benadering van BMW ALPINA-design.”

De voorzijde wordt gekenmerkt door krachtige volumes en een vooroverhellende houding die snelheid belooft zonder overdrijving. De haaienneus herinterpreteert BMW’s nierengrille als een driedimensionale sculptuur die de vorm van de auto leidt en het merkembleem met ingetogen zelfvertrouwen omlijst.

Vanaf deze haaienneus is het exterieur georganiseerd rond één visuele as: de snelheidslijn. Deze loopt vanaf de onderste voorhoeken met een helling van zes graden langs de zijkant en om de achterzijde heen – krachtig genoeg om beweging te suggereren, beheerst genoeg om verfijnd te blijven.

KERNKENMERKEN EN PRINCIPES: ‘SECOND READ’-VERFIJNING
Subtiele secundaire details belonen aandacht zonder die op te eisen. Dit ‘Second Read’-principe loopt door de hele Vision BMW ALPINA.

Deco-lijnen maken deel uit van de Alpina-taal sinds 1974. Voor de Vision BMW ALPINA zijn deze gemoderniseerd, gecondenseerd en onder de blanke lak op de carrosserie aangebracht – een subtiel gebaar dat toont hoe de kenmerkende details van het merk kunnen worden aangepast aan de toekomst.

Naar binnen gerichte oppervlakken worden met bijzondere zorg behandeld en afgewerkt in een donkere metallic tint die pas bij nadere beschouwing tot zijn recht komt. Deze aanpak is geïnspireerd op de BMW 507, die chroom alleen aan de binnenzijde van zijn nierengrilles toepast.

De haaienneus toont dezelfde “tweede lezing”-verfijning: de binnenoppervlakken hebben een fijnschalige deco-line grafiek, terwijl een verborgen, zacht verlichte rand deze alleen zichtbaar maakt wanneer deze actief is.

Een warm witte tint kenmerkt de dagrijverlichting en omlijnt de nieren, geïnspireerd op het eerste licht boven de Beierse Alpen. Helder geslepen kristallen zorgen voor een precies lichtaccent in de slanke lampen.

De elliptische vierpijps-uitlaat blijft behouden, evenals de “ALPINA”-belettering—herinterpreteerd als een machinaal vervaardigd, gepolijst metalen element op de voorste onderzijde. De 22-inch voor- en 23-inch achterwielen hebben het 20-spaaks design dat sinds 1971 kenmerkend is voor Alpina.

INTERIEUR EN DETAILS: ARCHITECTONISCHE HELDERHEID
Het interieur is in alle opzichten royaal: ruimte, materiaalkwaliteit en de zorg waarmee technologie is geïntegreerd. Architectonische volumes bepalen de indeling, waarbij elk element als een op zichzelf staande vorm is ontworpen.

De snelheidslijn van zes graden loopt door in het interieur en verdeelt het donkere bovendeel en het lichtere onderste deel. Volnerf leder—afkomstig van producenten uit de Alpenregio—wordt gecombineerd met stiksel geïnspireerd op de deco-lijnen.

Ambachtelijke details zijn ingetogen maar doordacht: een brugsteek, geïnspireerd door historisch handstikwerk in stuurwielen, verschijnt spaarzaam in klassieke blauwe en groene tinten. Voor metalen componenten is een horlogeachtige afschuintechniek toegepast, met een combinatie van matte en gepolijste afwerkingen. Helder kristal is gereserveerd voor de bedieningselementen die het rijgedrag vormgeven, waarmee het belang van de rijervaring wordt benadrukt.

Achter de achterconsole bevindt zich een glazen waterfles naast BMW ALPINA-kristallen glazen die via een automatisch mechanisme omhoog komen. Elk glas is gegraveerd met 20 deco-lijnen en heeft een rand met een hoek van zes graden, vastgehouden door verborgen magneten en subtiel verlicht.

EEN COMFORTABELE BESTUURDER IS EEN SNELLERE BESTUURDER
Burkard Bovensiepen begreep iets wat een groot deel van de auto-industrie is vergeten: een comfortabele bestuurder is een snellere bestuurder. Die overtuiging staat centraal in de Vision BMW ALPINA.

Alpina biedt Comfort+, een instelling boven de standaard BMW-comfortafstelling, die zorgt voor een soepeler en verfijnder karakter, en deze is hier behouden. BMW Panoramic iDrive, inclusief het nieuwe passagiersscherm, strekt zich over het dashboard uit met een digitale interface speciaal ontwikkeld voor BMW ALPINA.

Blauw en groen uit de merkheritage worden zorgvuldig toegepast en intensiveren wanneer de bestuurder overschakelt van Comfort+ naar Speed-modus. De achtergrondafbeelding toont een exacte weergave van het Alpenlandschap zichtbaar vanuit Buchloe.

GEWORTELD IN DE OORSPRONG VAN HET MERK
Het verhaal van Alpina begon in 1965 in Buchloe, Duitsland. Burkard Bovensiepen koos voor high-performance tuning en begon BMW straatauto’s en racewagens te verfijnen. Vanaf het begin was zijn filosofie duidelijk: snelheid en comfort zijn complementair.

In endurance-races voegde hij extra bekleding toe aan bestuurdersstoelen in plaats van gewicht te besparen—omdat een comfortabele bestuurder sneller is. Deze filosofie werd doorgezet in straatauto’s die bekend staan om stabiliteit en verfijning bij hoge snelheden over lange afstanden.

ALPINA B7 COUPÉ: EEN KEERPUNT
De Alpina B7 coupé uit de late jaren ’70 markeerde een omslagpunt: de filosofie werd toegepast op een luxe auto. Gebaseerd op de BMW E24 6 Serie combineerde deze snelheid met comfort voor vier personen. De Vision BMW ALPINA vormt het nieuwste hoofdstuk van dat verhaal.

BMW ALPINA – EEN EXCLUSIEF MERK BINNEN DE BMW GROUP
BMW ALPINA werd in 2026 een exclusief merk binnen de BMW Group, met de verantwoordelijkheid om het erfgoed te bewaren en verder te ontwikkelen.

"BMW ALPINA vult een leemte in ons portfolio tussen BMW en Rolls-Royce aangezien we nog meer potentieel zien in het high-end segment. Met Alpina beschikken we over een sterke traditie en een wereldwijde gemeenschap, waarop we willen voortbouwen, met behoud van de essentie waar het merk voor staat: snelheid, comfort en verfijning," zegt Oliver Viellechner, hoofd van BMW ALPINA.

Volgend jaar kunnen klanten het eerste model van BMW Alpina ervaren, geïnspireerd op de BMW 7 Serie, maar duidelijk BMW ALPINA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKn5ZH7UkZOtokDnJswAzL8IaCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVy2MqAtd04Nk2V634QQknFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kofOLoJecDCEIUbnRSBetJcxYms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRaN1z2MJ5lgomrBNUfneBcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evDkhW86CXpArk4uCbB0aWxLJzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKdg0OjPuQIWPbR8HLe1XeoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_fC5t1Xj-e425xXWZ3Ap8WQj00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y65VjewLfTuiHCeaC7GMqpL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W90Ju746gYTGfUj_pm4fLk5X2EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sqE6XrBsmDYckTWTYWhDCT3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrUO2kOfz7yOeUuQD80bR8LlBe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV6AZgdpgCun8XhwrfuPyinS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uD-jkphZ6PSAeOqkmECEFhlWm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyXuxwJqqXBUzRpfUE1MgpV5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H23tJlAo9s8x9XodsWR77cFtfJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ila54nmFVV0qeRYHll1x6RS4.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: BMW Group PressClub Nederland

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 13-06-2026 12:51 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
En wat foto's van de BMW M Concept Neue Klasse... remklauwen in subtiel zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvaqJUELTjOCJIugByacWRKsHtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA43S5zcKSxOyfCA6WOVjMBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMvSqNZ3o-yRHUPh4wsVAQ3H6lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nltsol0o3TTIVZDQPjcY8Kmg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW5OJvEQ61e5qXj5RA8_NltBjgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrBMeZZezodCdzzJABrzFxlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E72AQdHY4ugaYVEj2NryBcgcKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3chul0Vax6vQjYIMPVXOwxmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eI6OPhu7NUTCKTfMrrgtKyI0Mt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8zgqyMVWIsHGFuu7NMck83N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bez1lycP_zJUWoMXWtQ4n-FQeNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gHY7HRIrlLK1IGbUkAjTpkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkN9AqIaNFMhUNqRcCEnxXosL40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDQOHHSWdEZ6oWbmK4xzHZKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibO_Bhl7yPr0Q9UBsDBZmBm0ViQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLjY6AeE1LQyO2j0xNyZzkTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEsEdOXf4b-rbJsXIJBJ7Lf9aO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcVHl2tApMWU2JcBEYz6UJxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_VZm3b1D-id2ioY4A3St96IX1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpQMNh02CgPRZiDWSiMppNqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEZ7PVoKhQyjFqmVDv2zJPha72I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaNHdqjPkprCS1TzgKstCDte.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTTt3YfIQx1886YWrAW72XiVe1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHLOWc2QUcoMYZ3T7pdprbZ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door CreativeS op 13-06-2026 12:51 ]


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
En in ander nieuws... weer iets met het voorruit... ik zag het toen ik gisteren uitgeteld op de oprit van een lange dag werken even de auto bekeek vanuit mijn stoel :) Net twee jaar geleden vervangen. Edit: alweer 4 jaar geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVQHIeFZj2qtKCNJxYh_jMykFF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWPl1OGLUYRqy3Jmd1FmrlaU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mm0ym7pfaFwUXoWbGUMWZCuvwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiQX69wshXPYZuOtBYoIvHhi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wmOJhBuvS8N9NhRt8G8xNoA2kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD1MCeiF8mV5KVMmgF1Qhggb.jpg?f=fotoalbum_tile
Vandaag even melding maken en hopen dat BMW de auto voor de APK eind juni van het werk kan komen halen.

Ongekend: mijn auto kan 25-06-2026 al terecht.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 13-06-2026 21:53 ]


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
Ziet er wel tof uit, alleen die 4 lampjes voor en ook achter hadden van mij niet gehoeven. Dat ziet er zomaar raar uit.

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Ziet er wel tof uit, alleen die 4 lampjes voor en ook achter hadden van mij niet gehoeven. Dat ziet er zomaar raar uit.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Voor de rest? Ik vind het direct wat hebben. Enfin, die hele Neue Klasse spreekt mij aan.

  • AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:54
Toch vind ik het wel wat hebben zo, in mijn ogen past het weer een stuk beter bij het BMW design dan toen die nieren maar groter en groter en groter werden. Alleen nu wordt de versiering met LEDs weer meer smaakafhankelijk :P

  • Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-06 20:16

Naboo

#WINNING!! DUH!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLqUSUN0m2uErgOILFalyi2GU4k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BPgvtLzAN24TP3sB9LmioIIR.png?f=user_large

Mijn jongensdroom recent uit laten komen.

BMW M3 Competition, full options incl. track pack. :9~

Wat een beest O+

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find


  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:48:
Moest er even op wachten maar hij staat dan inmiddels voor de deur. Onze nieuwe G26 430i Gran Coupe in Aventurin Rot III. 's Nachts is de kleur heel donker rood, neigt naar paars. In de zon komt ie tot leven en is het veel lichter diep rood.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]


[...]


Maandag RDW keuring en dan hopen dat de belastingdienst een beetje opschiet ;). Had nog wel een BPM "tegenvaller". Alle gratis BPM calculators gaan uit van 156gr CO2 uitstoot. Echter is deze geleverd met 19" velgen en dan is de BPM uitstoot 165gr... Scheelt bijna €700 incl. de 62% leeftijdskorting... Daarom terug moeten vallen op een koerslijst berekening maar ook dat is niet gunstig met al deze opties. Kwam daarom €400 boven de online calculators uit :-( .
Yes, meer kleur op de weg, top!
Jammer wel van die BPM. Heb je ook een berekening laten maken door xray? Die kwam bij mij de laatste keer zodanig gunstig uit dat ik wel 75 euro wilde betalen voor hun rapport. Probleemloos geaccepteerd.

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Steef09031991 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Mooi auto en kleur! Ga je er nog een lakbescherming op doen? Wel een must toch bij zo'n kleur..
Ja dat wil ik eigenlijk wel maar ben even gestopt met geld uitgeven. Beter voor de acceptatie thuis :P .
Pannencouque schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Yes, meer kleur op de weg, top!
Jammer wel van die BPM. Heb je ook een berekening laten maken door xray? Die kwam bij mij de laatste keer zodanig gunstig uit dat ik wel 75 euro wilde betalen voor hun rapport. Probleemloos geaccepteerd.
Precies, zo'n model verdient toch echt wel wat kleur! Xray kwam inderdaad het gunstigste uit qua koerslijst. Dus die gaat het worden.

[ Voor 16% gewijzigd door MrFl0ppY op 15-06-2026 09:04 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:48:
Moest er even op wachten maar hij staat dan inmiddels voor de deur. Onze nieuwe G26 430i Gran Coupe in Aventurin Rot III. 's Nachts is de kleur heel donker rood, neigt naar paars. In de zon komt ie tot leven en is het veel lichter diep rood.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]


[...]


Maandag RDW keuring en dan hopen dat de belastingdienst een beetje opschiet ;). Had nog wel een BPM "tegenvaller". Alle gratis BPM calculators gaan uit van 156gr CO2 uitstoot. Echter is deze geleverd met 19" velgen en dan is de BPM uitstoot 165gr... Scheelt bijna €700 incl. de 62% leeftijdskorting... Daarom terug moeten vallen op een koerslijst berekening maar ook dat is niet gunstig met al deze opties. Kwam daarom €400 boven de online calculators uit :-( .
Kom je met een BPM op basis van afschrijving niet goedkoper uit? Dat kan best wat uitmaken als dit type meer afschrijft dan gemiddeld. Dat was voor mij in het verleden best wat goedkoper dan op basis van de forfaitaire tabel.

  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
ErnstvV schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Kom je met een BPM op basis van afschrijving niet goedkoper uit? Dat kan best wat uitmaken als dit type meer afschrijft dan gemiddeld. Dat was voor mij in het verleden best wat goedkoper dan op basis van de forfaitaire tabel.
Heb de berekeningen uitbesteedt dus ken de precieze getallen niet. Maar ze hebben mij beloofd ( ;) ) alle opties te hebben bekeken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
Tuner Bovensiepen heeft de M5 onder handen genomen. Maar in plaats van hem nog extremer te maken gaat deze tuner de andere kant op: de M5 is een stuk meer ingetogen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU6M-YTbhBpeG9kPIl8veAAa1Is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kQKUmUG8MwcGPBJclQtMg47F.png?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft is het resultaat zeer geslaagd Meer op Autoweek.nl.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Precies zoals ze onder hun oude naam Alpina altijd al deden... en op één of andere manier vind ik 'tuner' een beetje te min voor Bovensiepen. Wel grappig dat ze nu ook hun eigen logo op de neus en de achterkant doen. Onder de noemer Alpina moest het BMW-logo blijven en zag je het Alpina-logo alleen binnen, op de velgen en onder de motorkap.

[ Voor 41% gewijzigd door CreativeS op 15-06-2026 19:00 ]


  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Hier weer dagje geklust aan de i4. Trekhaak gemonteerd, meeste werk was de kabelboom. Alles netjes volgens installatie handleiding en met OEM tape ingetaped. Netter dan de dealer het zou doen durf ik wel te zeggen. Nu nog coderen en morgen ook de stoelen swappen voor de memory + ventilatie stoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh5bmpgyB2hQzoftlX-Vw3uvkM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uymNTqrceiNxHo9pQG3vMwUJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWn3SaeZdvJ9tF57-ekPTCU6bRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vp4EnjWIay95BQCFHDXLbAlL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YGH1IpinVdtI6CvmM1KJN890J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TevxG57Jc87QbkQzRys8giBi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2lmgsBxnpzi8YbB-jcpI1xnD-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvTQ9Rz3M5H9wKA186JRmw64.jpg?f=fotoalbum_tile

https://printcraft3d.nl


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@Greetoz Goed bezig d:)b
Vergeleken met jouw i4 was een trekhaak monteren onder mijn E36 maar simpel :+
Is deze volledig automatisch in- en uitklapbaar? Of is het het type dat je nog even vast moet klikken?
Gisteravond heb ik één nogal belangrijk boutje vastgezet. Ik heb nog nooit zulke bevredigende klikken gehoord:
Dit was 410Nm voor de krukasbout en daarmee is het shortblock definitief af. Vanavond wil ik de uitlaat er weer onder hangen en stuurhuis nakijken en definitief monteren. Daarna het rem- en koppelingssysteem ontluchten. Dan is het nog even wachten op een vacuum slang, waarvan ik net te weinig voorraad heb liggen, en dan kan de inlaat ook definitief op de motor en ben ik zo ver om de motor voor het eerst te starten sinds de revisie. oOo

En als die goed loopt, kan de voorkant weer op de auto en kan ik zowaar gaan nadenken over de APK en verzekering en de auto weer terug op de weg brengen *O*

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Greetoz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:11:
Hier weer dagje geklust aan de i4. Trekhaak gemonteerd, meeste werk was de kabelboom. Alles netjes volgens installatie handleiding en met OEM tape ingetaped. Netter dan de dealer het zou doen durf ik wel te zeggen. Nu nog coderen en morgen ook de stoelen swappen voor de memory + ventilatie stoelen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes, bij mijn vorige auto's heb ik telkens een afneembare trekhaak gemonteerd. Was altijd voldoende voor mij. Wel altijd aftermarket (Westfalia) met een custom kabelboom. Die heeft de mogelijkheid om ergens af te tappen. Een stuk makkelijk dan de kabelboom helemaal naar voren leggen. Het is daarom nu wel gemakkelijk dat de zekeringen in de kofferbak zitten bij de G(26) serie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:55:
Is deze volledig automatisch in- en uitklapbaar? Of is het het type dat je nog even vast moet klikken?
Tot de F Serie was de trekhaak inderdaad wel elektrisch te ontgrendelen en dan even met het handje vergrendelen. Sinds de F Serie is het allemaal compleet elektrisch. Op mijn E90 was het een leuke verrassing toen ik thuis kwam en de knop in de kofferbak ontdekte. Mooi blauw plek op mijn linker scheen gehad toen de kogel naar buiten kwam :S

  • Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
deepbass909 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:55:
@Greetoz Goed bezig d:)b
Vergeleken met jouw i4 was een trekhaak monteren onder mijn E36 maar simpel :+
Is deze volledig automatisch in- en uitklapbaar? Of is het het type dat je nog even vast moet klikken?
Volledig elektrisch indd!
MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:53:
[...]


Netjes, bij mijn vorige auto's heb ik telkens een afneembare trekhaak gemonteerd. Was altijd voldoende voor mij. Wel altijd aftermarket (Westfalia) met een custom kabelboom. Die heeft de mogelijkheid om ergens af te tappen. Een stuk makkelijk dan de kabelboom helemaal naar voren leggen. Het is daarom nu wel gemakkelijk dat de zekeringen in de kofferbak zitten bij de G(26) serie.
Enige is dat de officiële Kcan2 terminator helemaal voorin ligt, ook moesten er 2 draden naar de BDC. Zekering kast ligt indd nu achterin :-).

Je kan alles wel achterin monteren, dat doet de dealer ook om tijd te besparen. Maar goed als het hobby is doe ik het gewoon zoals BMW voorschrijft ;-).

https://printcraft3d.nl


  • Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 08:09
Snelle checkvraag voor de dakkoffer specialisten hier. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI93C-7bD1ADQkQKgjI9dLgfpAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPrjTNVRufqSGVkrF6lC2K0x.jpg?f=fotoalbum_large Moet dit rubber uit dakdrager voor F36 eruit voor de schroefbout erin gaat? Gaat om dakkoffer van 420 liter die origineel bij G26 is geleverd.

Bij dakdrager van G26 hoeft dit niet en kan je het induwen maar bij mij is het te stug en schuift het max 2cm. Als het het eruit moet en metaal op metaal is dat prima maar test het liever niet zelf op snelweg dus hoor graag van jullie 👌🏻

  • loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:44
Ik heb een Thule dakdrager waar dat rubber profiel op de gleuf zit, in plaats van erin. Die nokjes die je onder het profiel ziet, houden het in de gleuf op zijn plek. Het rubber is dus afdichting van de gleuf als je deze niet met t-bouten gebruikt, maar met haken buiten om de drager.

Bevesting moet metaal op metaal zijn om goed te kunnen aandraaien.

  • Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 08:09
loeberce schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:26:
Ik heb een Thule dakdrager waar dat rubber profiel op de gleuf zit, in plaats van erin. Die nokjes die je onder het profiel ziet, houden het in de gleuf op zijn plek. Het rubber is dus afdichting van de gleuf als je deze niet met t-bouten gebruikt, maar met haken buiten om de drager.

Bevesting moet metaal op metaal zijn om goed te kunnen aandraaien.
Ok top - dit klinkt logisch en ben denk ik vooral in verwarring gebracht door vergelijking 1:1 met de G26 versie van de dakdrager en bevestiging van deze T-bout. Is misschien gewoon een gebruiksvriendeijke evolutie geweest, maar voor mij prima om de rubberen strips eruit te halen bij gebruik.

Ik heb ook inmiddels gehoord via BMW-dealer dat sommige mensen de strips op maat snijden en terugduwen ivm windgeruis. Zou denken dat die hele koffer meer lawaai maakt dan eventueele wind langs de rails, maar misschien hebben ze het over fluiten?

  • ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
KW V3 installed :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XfK0fms4/20260618-152945nrplaat.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SDZG4t4C/20260618-153003.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rTc3Wn6/20260618-153017nrplaat.jpg

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive


  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Rookert25 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:15:
Snelle checkvraag voor de dakkoffer specialisten hier. Zie foto.

[Afbeelding] Moet dit rubber uit dakdrager voor F36 eruit voor de schroefbout erin gaat? Gaat om dakkoffer van 420 liter die origineel bij G26 is geleverd.

Bij dakdrager van G26 hoeft dit niet en kan je het induwen maar bij mij is het te stug en schuift het max 2cm. Als het het eruit moet en metaal op metaal is dat prima maar test het liever niet zelf op snelweg dus hoor graag van jullie 👌🏻
Dit had erin geschoven moeten worden. Het rubber 'ligt' dan bovenop de drager en die flapjes vallen er dan in en zorgt er ook voor dat alles wat erop wordt vervoerd niet direct op het metaal ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 18-06-2026 19:51 ]


  • sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
  • Verse apk (helemaal niets!)
  • Kleine beurt
  • Airco bijgevuld (moet morgen 3,5 uur rijden, dus is wel lekker als die het doet)
780 euro lichter maar hij kan er weer even tegenaan 8) Nog een maand en dan wordt ie 25 *O*

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 18-06-2026 20:23 ]

Roomba E5 te koop


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
Het staat al in het aparte i3 topic, maar sinds gisteren is de nieuwe i3 50 xDrive 'First Edition' te bestellen.

  • Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 08:09
CreativeS schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:49:
[...]


Dit had erin geschoven moeten worden. Het rubber 'ligt' dan bovenop de drager en die flapjes vallen er dan in en zorgt er ook voor dat alles wat erop wordt vervoerd niet direct op het metaal ligt.
Dank, ga kijken. Maar dit betekent nog steeds dat wanneer je een dakkoffer erop zet dat de hele rubberen strip eruit moet toch?

  • SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk moet je de strip in 3 stukken snijden, 1 stuk onder de dakkoffer en 2 stukken aan beide kanten ernaast. Dit heb ik ook moeten doen voor de Thule fietsendrager die met eenzelfde bout in de dakdrager vastzit.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Rookert25 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:15:
Snelle checkvraag voor de dakkoffer specialisten hier. Zie foto.

[Afbeelding] Moet dit rubber uit dakdrager voor F36 eruit voor de schroefbout erin gaat? Gaat om dakkoffer van 420 liter die origineel bij G26 is geleverd.

Bij dakdrager van G26 hoeft dit niet en kan je het induwen maar bij mij is het te stug en schuift het max 2cm. Als het het eruit moet en metaal op metaal is dat prima maar test het liever niet zelf op snelweg dus hoor graag van jullie 👌🏻
Je rubbertje zit sowieso verkeerd. Die moet van buitenaf erin gedruk worden en dus niet helemaal erin zoals je nu hebt. Daarnaast moet je idd hem in stukjes knippen voor de thule fietsendrager.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:27
Rookert25 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Dank, ga kijken. Maar dit betekent nog steeds dat wanneer je een dakkoffer erop zet dat de hele rubberen strip eruit moet toch?
Hangt van het mechanisme af, sommige koffers hebben een klemsysteem om de stang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdf1o-Jj7EgmO9R91k54d17hRXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cTmopeU21JfcmDaPWwqyRrop.png?f=user_large

WoT: Frunzzzzz NoobMeter


  • loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:44
Rookert25 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:17:
[...]

Ok top - dit klinkt logisch en ben denk ik vooral in verwarring gebracht door vergelijking 1:1 met de G26 versie van de dakdrager en bevestiging van deze T-bout. Is misschien gewoon een gebruiksvriendeijke evolutie geweest, maar voor mij prima om de rubberen strips eruit te halen bij gebruik.

Ik heb ook inmiddels gehoord via BMW-dealer dat sommige mensen de strips op maat snijden en terugduwen ivm windgeruis. Zou denken dat die hele koffer meer lawaai maakt dan eventueele wind langs de rails, maar misschien hebben ze het over fluiten?
Bij de vorige dragers van mijn E61 heb ik ze ook op maat gesneden voor als de fietsendragers op het dak zaten. Met de dakkoffer had ik ze niet nodig, want die had geen t-track. In de nieuwe Thule dragers op de G31 zit er een sleuf in het rubber waar je de bouten doorheen duwt/trekt en is de rest van de sleuf dus automatisch dicht.

  • IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

IQM

Frunz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Hangt van het mechanisme af, sommige koffers hebben een klemsysteem om de stang:

[Afbeelding]
Het klemsysteem wordt standaard meegeleverd bij een dakkoffer. Dit is de optionele T track adapter. Die zit met een bout in de goot. Omdat wij de dakkoffer elke vakantie gebruiken -hybride dus iets kleinere kofferbak- en best vaak op vakantie gaan heb ik ook voor het T track system gekozen. Zit toch net even wat degelijker vast en schuift mede door de rubberstrip waar de koffer op geklemd zit niet.

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:56:
  • Verse apk (helemaal niets!)
  • Kleine beurt
  • Airco bijgevuld (moet morgen 3,5 uur rijden, dus is wel lekker als die het doet)
780 euro lichter maar hij kan er weer even tegenaan 8) Nog een maand en dan wordt ie 25 *O*
Laatste factuur van de specialist was €1200,- voor de Compact en dan is de APK pas eind september. Koelslang lekte schijnbaar al even. Wel minimaal, maar verklaarde wel het bijvullen en geborrel als je de dop losdraaide. Lekkage voorkant blok was weer een o-ring van de oliefilterhuis. Nieuwe kachelweerstand (egel). Nieuwe kachelventilator. Alleen moesten ze deze keer wel het blok wat laten zakken. Op dat moment zagen ze een lekkage aan de vacuümpomp achterop het blok, dus nieuwe pakking van €11,-. 4x nieuwe Michelin CrossClimate 3 (zelf gekocht, dus niet op factuur, maar wel montage op factuur), oliewissel (Liqui Moly 5w40, zelf gekocht, maar arbeid en filter wel op factuur). Dus weer bijna €1900 richting dat beestje. Die wordt 05.09.2028 25 jaar oud.

Mijn auto moet maandag 29.06.2026 voor de apk. Nieuwe bobines heb ik al gemonteerd, maar ik geef ze nog wel even nieuwe bougies mee. Die zijn vandaag uit Duitsland gekomen. Originele BMW NGK bougies bij Leebmann besteld. Die dag worden er ook nieuwe transmissie- en motorsteunen (Z4 sDrive 35is) gemonteerd en komt er een rookmachine op het blok, want mijn storing is een vreemde. Al het bekende is al uitgesloten. Brandstofpomp, lekkende injectoren, LMM, vacuümpomp, etc. Nieuwe bobines, auto startte direct, maar inmiddels is het weer stotteren voor een kleine 10 seconden en daarna pas als een naaimachientje. Wacht ik echter... dus ik zet alleen het contact voor 10 seconden aan, dan start de auto wel direct goed. Ergens is iets met drukopbouw, of... ik weet het niet. Anyway, eerst aankomende donderdag nog een nieuw voorruit bij Ekris. En die...? Die wordt 07.04.2030 25 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 19-06-2026 16:51 ]


  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
alexbl69 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:04:
Tuner Bovensiepen heeft de M5 onder handen genomen. Maar in plaats van hem nog extremer te maken gaat deze tuner de andere kant op: de M5 is een stuk meer ingetogen gemaakt.

[Afbeelding]

Wat mij betreft is het resultaat zeer geslaagd Meer op Autoweek.nl.
Die is goed geslaagd inderdaad. Dik ding geworden.
En wat minder in your face dan een gewone M5. Als je lekker opvallend wil zijn, zou ik een M5 in groen of geel adviseren. Als je wat anoniemer wil zijn, zo'n Bovensiepen in zwart of antraciet ofzo.

  • Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 10:14
TheBrut3 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:17:
Het staat al in het aparte i3 topic, maar sinds gisteren is de nieuwe i3 50 xDrive 'First Edition' te bestellen.
Grappig. Zal binnenkort eens voor de lol met de configurator spelen. Al ga ik er toch geen kopen :).

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb het niet gefactcheckt, maar wat een bericht op Autoweek... 28% van de in dit jaar verkochte 5 serie stations (incl i5) zijn een M5 Touring.

Voor mijn gevoel zie ik ze inderdaad regelmatig rijden, maar dit jaar zijn er dus al 230 M5 Touring verkocht!

https://www.autoweek.nl/a...urings-is-een-m5-touring/
Pagina: 1 ... 403 404 Laatste