Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 386 387 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 23:01
Hola all, Ben nieuw hier in het draadje.
Sinds kort een bmw 330e (g21) aangeschaft uit 2021. Ben benieuwd wat ervaringen zijn van mede tweakers met zelfde auto qua elektrisch bereik deze dagen. Ik kom op zo’n 30 en een beetje kilometers.
Soh maart 25 zou 95% geweest zijn.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:15:
Sinds kort een bmw 330e (g21) aangeschaft uit 2021. Ben benieuwd wat ervaringen zijn van mede tweakers met zelfde auto qua elektrisch bereik deze dagen. Ik kom op zo’n 30 en een beetje kilometers.
Welkom en gefeliciteerd. Plaatjes? 😃
Yes met deze dagen is 35 toch wel de max..

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 07-01-2026 12:29 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01
xDrive vs Quattro....
Altijd leuk in dit weer :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hmmzz, dit is mij toch teveel sneeuw voor de zomerbandjes :)
Die blijft lekker op de oprit staan.

[ Voor 90% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2026 13:30 ]

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 23:01
Eagle Creek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Welkom en gefeliciteerd. Plaatjes? 😃
Yes met deze dagen is 35 toch wel de max..
Dank! Goed om te weten dat dit redelijk normaal is :)
Ik heb wat foto’s bij mijn review hier geplaatst:
https://www.autoweek.nl/r...el/bmw-330e-touring-2021/

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:05
PWM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
Net voor kerst ging mijn auto kapot. Eerst kreeg ik een X1 25e mee, daarna vervangen voor een 180pk Ford Focus. In de tussentijd op Curacao nog even een diesel gereden.

Ik bedacht me tijdens het rijden in die 3 auto's dat dat eigenlijk ook prima is. Vandaag de auto weer opgehaald en... Ik zet er naast :p De souplesse van de 6 in lijn met deze automaat is toch wel een pareltje :p Jammer dat hij in december er uit moet.
Had je je contract sowieso al tot einde jaar of heb je iets geregeld ivm de aankomende YT aanpassing? :)

K to the KillaZ

• CreativeS
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:29:
Ik wil wel even een mede-lans breken voor de WinterContacts. Had ze al op de vorige auto en nu ook op de huidige. Ik reed vandaag rondjes om iedereen heen (bij wijze van spreken dan he ;) anders zou het aso zijn O-)
Ik ben overigens wat data aan het vergelijken... de Continental's WinterContact TS 870 P hebben ruim 1mm meer profiel dan de Michelin's Pilot Alpin 5. 8.2mm tegen 7.1mm. Ik vind dat nogal een verschil, zeker als ze onder de 4mm effectief minder worden en in bijvoorbeeld Oostenrijk al verboden zijn. Ik ga voo rmijn auto toch maar voor dedicated winterbanden. Op de Compact lijkt mij dat uiteindelijk ook beter. Zeker omdat 4mm profiel van de AllSeasonContact2 (8mm-4mm) dan ook weer snel gaat als ik ze er continu op laat zitten, kan ik beter (als ik toch moet wisselen) gewoon winterbanden nemen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:15:
Hier ook een G21 330e uit 2021, 30km is te doen, in de zomer haal ik zeker 40-45

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:24
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik ben overigens wat data aan het vergelijken... de Continental's WinterContact TS 870 P hebben ruim 1mm meer profiel dan de Michelin's Pilot Alpin 5. 8.2mm tegen 7.1mm. Ik vind dat nogal een verschil, zeker als ze onder de 4mm effectief minder worden en in bijvoorbeeld Oostenrijk al verboden zijn. Ik ga voo rmijn auto toch maar voor dedicated winterbanden. Op de Compact lijkt mij dat uiteindelijk ook beter. Zeker omdat 4mm profiel van de AllSeasonContact2 (8mm-4mm) dan ook weer snel gaat als ik ze er continu op laat zitten, kan ik beter (als ik toch moet wisselen) gewoon winterbanden nemen.
Over profiel gesproken... De Crossclimate 3 Sport heeft 1.2 mm minder profiel dan de gewone Crossclimate 3 (6.1 vs 7.3mm).
Zo kan ik het ook. Beetje vergelijkbaar met compleet versleten PS5's als nieuwe semi-slicks verkopen.

Alsof Sportlife je kauwgom alvast heeft voorgekauwd.

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:06:
Over profiel gesproken... De Crossclimate 3 Sport heeft 1.2 mm minder profiel dan de gewone Crossclimate 3 (6.1 vs 7.3mm).
Zo kan ik het ook. Beetje vergelijkbaar met compleet versleten PS5's als nieuwe semi-slicks verkopen.
Daarom valt de CrossClimate 3 Sport sowieso af. Lager (stugger) profiel om beter reactiegevoel te bewerkstelligen, maar ik ga qua winterbanden richting Continental. Qua zomerbanden blijf ik zweren bij Michelin Pilot Sport 5 (Compact) en Pilot Sport 4S (325i).

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38
En al de continental wat harder slijt dan de Alpin? Dan zitten ze tegelijk aan de 4mm .

• CreativeS
  • Niet online
Maar die Continental's slijten niet sneller. Diverse tests op internet te vinden. Het is zelfs zo dat het als opmerking is toegevoegd aan de test op Tyrereviews: "Kortere levensduur moet de liefhebber van deze sportieve band (CC3S) voor lief nemen."

[ Voor 98% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2026 15:19 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Had je je contract sowieso al tot einde jaar of heb je iets geregeld ivm de aankomende YT aanpassing? :)
YT regeling inderdaad. Heb nog wel hoop dat er een jaartje bijkomt, maar anders moet hij er uit.

1980,- per maand bijtellen over een 16 jaar oude auto is wat veel...

• Puf
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Daarom valt de CrossClimate 3 Sport sowieso af. Lager (stugger) profiel om beter reactiegevoel te bewerkstelligen, maar ik ga qua winterbanden richting Continental. Qua zomerbanden blijf ik zweren bij Michelin Pilot Sport 5 (Compact) en Pilot Sport 4S (325i).
Ik heb inmiddels een jaar of 4 Continental WinterContact TS830P op mijn 18" winterset liggen. Helaas was de 860 of 870P destijds niet leverbaar als runflat met velgrandbescherming. Ondanks het feit dat het een ouder model is (wel met recente DOT) scoort de 830P nog best goed op de meeste bandentests. Qua afrolgeluid valt het ook best mee.
Natuurlijk reageert de band niet zo direct als een sportieve zomerband, maar dat is inherent aan een winterband. Denk dat je een prima keuze maakt, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal op mijn huidige auto.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:20:
[...]

YT regeling inderdaad. Heb nog wel hoop dat er een jaartje bijkomt, maar anders moet hij er uit.

1980,- per maand bijtellen over een 16 jaar oude auto is wat veel...
Hmm.. hopelijk komen er tzt wat leuke youngtimers op de markt. Ik wil nog steeds graag een e39 530i hebben.

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:20
PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:39:
[...]

‘Emotie boven ratio’, mooie review! Zou inderdaad wel zsm een achteruitrijcamera alsnog laten inbouwen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33

Bommes

Capo del formaggio

Onze Grand Tourer mist ook alleen de achteruitrijcamera, was wel een puntje op de wensenlijst en in het begin ook wel gemist.
Maar nu een paar jaar verder red ik me prima met de spiegels en de goed werkende sensoren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Die zijn toch gewoon te retrofitten? Lijkt aan materiaal een euro of 250 te kosten. Ik overweeg het ook sterk :)

XXXVI

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-01 23:07
Mocht je die geretrofit willen @Bommes en @ephymerous stuur maar PM ;-).

[ Voor 21% gewijzigd door Greetoz op 07-01-2026 20:30 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-01 21:25
DaFreakhead schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:30:
[Afbeelding]
Ik vond het ook nog wel meevallen qua kilometers, maar ik lijk ook bij de top 10% te zitten qua afgelegde afstand met mijn dieseltje. Totaal 34.600 km gereden overigens.
Verbruik valt goed mee. Ik deed met m'n 530d F11 zonder xDrive het niet veel beter.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
Pannencouque schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:20:
[...]
Verbruik valt goed mee. Ik deed met m'n 530d F11 zonder xDrive het niet veel beter.
Ik ken jouw rijstijl natuurlijk niet, maar ik rij meestal stevig door. Valt mij alleszins mee ook dat verbruik!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 23:48

IQM

PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:39:
Grappig, had net je review op AW gelezen en dan komen we je hier ook tegen.

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt. Maar is wel erg prettig. Mijn mijn 530e xDrive heb ik als record 10,8kWh/100km. Dit haalde ik begin november op 245/45R18 winterbanden. Daarmee kon ik heen en terug naar mijn werk (50km) volledig elektrisch en had ik nog een paar km over ook.
DaFreakhead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
***members only***
Helaas wel een scheur in de voorruit sinds gisterenmorgen, dwars door de hud heen. De standkachel doet zijn werk goed lijkt het
Heb ik eind november ook gehad. Nieuwe ruit erin en sindsdien werkt Assisted Driving meer niet dan wel. De auto is twee keer gekalibreerd bij het ruitenbedrijf maar werkt nog steeds niet zoals voorheen. En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.

[ Voor 29% gewijzigd door IQM op 07-01-2026 23:33 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

_Arthur

blub

IQM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:28:
En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.
Dealer zal zeggen dat er een originele ruit in moet natuurlijk. En dat snap ik ook wel.

• CreativeS
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:33:
Dealer zal zeggen dat er een originele ruit in moet natuurlijk. En dat snap ik ook wel.
Precies. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk voor die verzekeringen en als je geen vrije keuze hebt... is de kans vrij klein dat je origineel krijgt (tenzij je bijbetaalt natuurlijk, maar dat is vaak weer onwenselijk). Maar zolang mensen nog denken dat de kwaliteit hetzelfde is... hoevaak lees je niet dat HU of sensoren gewoon niet (goed genoeg) werken met die aftermarket ruiten. Ach ja, het is maar glas hè :)

• alexbl69
[...]
Heb ik eind november ook gehad. Nieuwe ruit erin en sindsdien werkt Assisted Driving meer niet dan wel. De auto is twee keer gekalibreerd bij het ruitenbedrijf maar werkt nog steeds niet zoals voorheen. En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.
Heb dat ook al een hele tijd geleden met m'n toenmalige F10 gehad. Ruit kapot, laten vervangen bij Carglass (oid). Daarna allemaal ellende omdat er geen originele ruit in was gezet.

Even overlegd met de verzekeringsmaatschappij, waarna deze ruit wederom vervangen is bij de BMW dealer. Dus 1 belletje is waarschijnlijk voldoende.

• CreativeS
  • Niet online
En toen... stond mijn vriendin vast! Man, man, man!

Op de oprit _O-

Ze kon met geen mogelijkheid verder. Ze trapt op de rem vlak voordat de voorwielen de stoep afgaan en glijdt dus de goot in (overgang afgeschuinde stoep en weg) en met de achterwielen op de stoep... werd dat nog gladder. Op het slechtste moment zet ze de auto stil. Jaja, zij heeft nu ook haar lesje geleerd (qua banden) :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2026 11:11 ]

• DaFreakhead
[...]
[...]
Ik betaal nu ipv 65 euro eigen risico 130 euro, maar dan heb ik wel een dealerreparatie. Geen zin in ge-OH met die systemen... Direct maar effe 35 extra betalen voor de noodhulp onderweg, althans ik begreep hier dat dat kan.

• IQM

IQM

alexbl69 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:25:
Heb dat ook al een hele tijd geleden met m'n toenmalige F10 gehad. Ruit kapot, laten vervangen bij Carglass (oid). Daarna allemaal ellende omdat er geen originele ruit in was gezet.

Even overlegd met de verzekeringsmaatschappij, waarna deze ruit wederom vervangen is bij de BMW dealer. Dus 1 belletje is waarschijnlijk voldoende.
Bij Carglass is de regel dat als er een logo ruit in zit ze een logo ruit terug mogen plaatsen. Helaas staat Carglass niet meer in de lijst van toegestane ruitvervangingen.

Dus ik denk dat ik ook maar ga bellen dat de ruitvervanging niet goed gegaan is.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt.
Als het even kan is het juist slim om de voorverwarming te gebruiken terwijl je nog aan de kabel hangt, de stroom komt dan uit je huis waardoor én de auto warm is én het tijdens het rijden het bereik niet beïnvloedt omdat de auto al op temperatuur is.

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
Als het even kan is het juist slim om de voorverwarming te gebruiken terwijl je nog aan de kabel hangt, de stroom komt dan uit je huis waardoor én de auto warm is én het tijdens het rijden het bereik niet beïnvloedt omdat de auto al op temperatuur is.
Dat heb ik gisterenmorgen gedaan maar toch gaf de auto 4km minder bereik aan. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon met de temperatuur te maken hebben.

• alexbl69
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Bij Carglass is de regel dat als er een logo ruit in zit ze een logo ruit terug mogen plaatsen. Helaas staat Carglass niet meer in de lijst van toegestane ruitvervangingen.

Dus ik denk dat ik ook maar ga bellen dat de ruitvervanging niet goed gegaan is.
Kan zijn dat het nu anders is. Dit geval dateert van 13-14 jaar geleden :).

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:24
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Dat is denk ik geen regel van Carglass maar van de verzekeraar. Althans bij mijn verzekering wel.
Laatst ook bij de hand gehad bij Autototaalglas, maar je moet wel duidelijk aangeven dat je een originele ruit wilt en dan willen ze ook bevestiging dat de verzekering dit goed vindt.

Achteraf kwam ik er achter dat zelfs bij de dealers mijn ruit mocht vervangen via www.dealerglass.nl

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:14
Puf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Ik heb inmiddels een jaar of 4 Continental WinterContact TS830P op mijn 18" winterset liggen. Helaas was de 860 of 870P destijds niet leverbaar als runflat met velgrandbescherming. Ondanks het feit dat het een ouder model is (wel met recente DOT) scoort de 830P nog best goed op de meeste bandentests. Qua afrolgeluid valt het ook best mee.
Natuurlijk reageert de band niet zo direct als een sportieve zomerband, maar dat is inherent aan een winterband. Denk dat je een prima keuze maakt, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal op mijn huidige auto.
Dit jaar rij ik voor het eerst met de winterset op Continental AllSeasonContact 2. Dus vierseizoenenbanden. De afgelopen dagen hebben ze het heel goed gehouden. Veel grip op zowel compacte als losse sneeuw. Op droog en nat wegdek met koude temperaturen vond ik ze al beter dan de winterbanden die ik hiervoor had dus ik ben wel om.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
All 2e seizoen op Quatrac pro's. Samen met x-drive eigenlijk nooit problemen.
Maar dan moet ik wel zeggen, dat ik niet het maximale op de set probeer.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:22
[...]

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt. Maar is wel erg prettig. Mijn mijn 530e xDrive heb ik als record 10,8kWh/100km. Dit haalde ik begin november op 245/45R18 winterbanden. Daarmee kon ik heen en terug naar mijn werk (50km) volledig elektrisch en had ik nog een paar km over ook.
Dat doe je knap! Ik let er nooit op, maar volgens de wrapped is mijn meest efficiënte rit met de 320e vorig jaar 19,2 kWh/100km :X
Eagle Creek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Dit ligt er misschien ook aan of je dat thuis aan een paal/wallbox doet, of bij een openbaar punt. Ik laad alleen bij publieke palen, dan is rond het middaguur de accu wel vol. Zet ik m dan einde dag op voorverwarmen, dan start ie die laadsessie niet opnieuw, maar pakt ie het afaik gewoon uit de eigen accu.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:47
MrFl0ppY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:00:
Dit jaar rij ik voor het eerst met de winterset op Continental AllSeasonContact 2. Dus vierseizoenenbanden. De afgelopen dagen hebben ze het heel goed gehouden. Veel grip op zowel compacte als losse sneeuw. Op droog en nat wegdek met koude temperaturen vond ik ze al beter dan de winterbanden die ik hiervoor had dus ik ben wel om.
Het is toch inmiddels wel algemeen bekend dat je in de Nederlandse winters het best op all seasons kan rijden en niet op winterbanden?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Het is toch inmiddels wel algemeen bekend dat je in de Nederlandse winters het best op all seasons kan rijden en niet op winterbanden?
Alleen financieel gezien en zelfs dat valt te betwijfelen.
Allseason banden moeten wat grip geven op sneeuw en niet te stug zijn bij lage temperaturen, maar tegelijk ook zomerdagen van >30C aankunnen zonder te gaan smeren én enigszins acceptabel zijn in regen. Daarom zijn ze een compromis en vrijwel nooit de beste banden. voor een gegeven situatie.

Het beste zijn afzonderlijke sets voor zomer en winter waarbij iedere rubbersoort kan doen waar die goed in is.

🖥️ | 🚗

• TheBrut3
MadMarky schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:01:
Het beste zijn afzonderlijke sets voor zomer en winter waarbij iedere rubbersoort kan doen waar die goed in is. De enige reden
Klopt, dat is ongeveer wat ik zeg. En die gemiddeld beste set voor de winter zijn all seasons.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:08
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:54:
[...]
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:04:
[...]
Klopt, dat is ongeveer wat ik zeg. En die gemiddeld beste set voor de winter zijn all seasons.
Algemeen bekend is dat een 4-seizoenenband een compromis is. Als je dan alleen 1 seizoen in dit geval de winter beschouwd dan zal een winterband goed presteren en een 4-seizoenenband voldoende.

• roland kroes
  • Nu online
In Nederland wisselen de omstandigheden te snel voor een juiste keuze.
Je legt de winterbanden er op in de sneeuw, en een aantal dagen later is het 14 graden. Je loopt altijd achter de feiten aan.
Dus All S voor mij, begin December er op, ergens in Maart er af. Rustiger rijden in de wintermaanden dan ook.
Het echte sportieve rijden doe ik wel op de zomersloffen .😬

• WilbertNeems
Logischer is dan om gewoon winterbanden te monteren. Met 14 graden presteren die vergelijkbaar met 4-seizoensbanden, maar met sneeuw beter. Gemiddelde prestaties over de periode December - Maart is dan hoger.

• TheBrut3
WilbertNeems schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
Algemeen bekend is dat een 4-seizoenenband een compromis is. Als je dan alleen 1 seizoen in dit geval de winter beschouwd dan zal een winterband goed presteren en een 4-seizoenenband voldoende.
En voor degene die 1x per jaar wisselen zijn all seasons dus de beste keuze voor de wintertijd in Nederland. Zelfs bij het huidige weer zijn all seasons vaak beter, omdat die beter zijn op nat wegdek. 90% van de wegen die mensen rijden is inmiddels gestrooid en daarom meer nat dan besneeuwd. Als er geen sneeuw ligt zijn de all seaons altijd beter.

• WilbertNeems
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:36:
[...]
En voor degene die 1x per jaar wisselen zijn all seasons dus de beste keuze voor de wintertijd in Nederland. Zelfs bij het huidige weer zijn all seasons vaak beter, omdat die beter zijn op nat wegdek. 90% van de wegen die mensen rijden is inmiddels gestrooid en daarom meer nat dan besneeuwd. Als er geen sneeuw ligt zijn de all seaons altijd beter.
Slechts 1x per jaar wisselen is natuurlijk sowieso vreemd.

En prestaties bij bij nat zijn belangrijk uiteraard, maar dat 4-seizoenenbanden bij nat beter presteren dan winterbanden is over de linie niet zo duidelijk en of significant het geval. Wel presteren ze bij sneeuw en ijs beduidend minder dat is nou juist waar de tractie beperkt is en je dus juist prestatie wil, zelfs al zou dat gaan ten koste van een beetje prestatie in nat is dat in het algemeen nog wenselijker.

Ik snap i.i.g. afhankelijk van je situatie dat je voor een 4-seizoenenbanden kiest. Maar dat algemeen bekend is dat in de Nederlandse winters de beste winterband een 4-seizoenenband is te vreemd want dat is erg situatie en band afhankelijk. Als je in algemeenheden wil praten en goede grip wil, er niet veel over na wil denken (en het geld heb) dan gebruik je simpelweg een zomerband en een winterband van één van de kwaliteitsmerken.

• IQM

IQM

Morpheusk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:29:
Dat is denk ik geen regel van Carglass maar van de verzekeraar. Althans bij mijn verzekering wel.
Laatst ook bij de hand gehad bij Autototaalglas, maar je moet wel duidelijk aangeven dat je een originele ruit wilt en dan willen ze ook bevestiging dat de verzekering dit goed vindt.

Achteraf kwam ik er achter dat zelfs bij de dealers mijn ruit mocht vervangen via www.dealerglass.nl
Bij Autotaalglas krijg je gewoon een hogere rekening gepresenteerd als je aangeeft dat je een OEM BMW ruit wilt. Dat komt waarschijnlijk doordat de Verzekeraar een maximum betaalt en de rest -eigen risico- voor rekening van de klant komt.

Maar het goede nieuws is dat er bij een andere leverancier een nieuwe ruit besteld is en dat deze over een tweetal weken geplaatst zal worden. We gaan het meemaken.

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15:32
WilbertNeems schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:31:
Logischer is dan om gewoon winterbanden te monteren. Met 14 graden presteren die vergelijkbaar met 4-seizoensbanden, maar met sneeuw beter. Gemiddelde prestaties over de periode December - Maart is dan hoger.
Winterbanden zijn met de omstandigheden die wij in het winterseizoen hebben niet de beste keus. Met 15 graden presteert de all season beter. De winterband is echt alleen beter als er sneeuw ligt, maar dat verschil is ook echt niet groot (zie bijgaande video). All-season banden in het winterseizoen en en sportieve zomerband in de zomer is naar mijn mening het beste wat je kan hebben. Uit eigen ervaring kan je overigens ook prima de wintersport op met all-seasons.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-01 17:29
MartFX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Winterbanden zijn met de omstandigheden die wij in het winterseizoen hebben niet de beste keus. Met 15 graden presteert de all season beter. De winterband is echt alleen beter als er sneeuw ligt, maar dat verschil is ook echt niet groot (zie bijgaande video). All-season banden in het winterseizoen en en sportieve zomerband in de zomer is naar mijn mening het beste wat je kan hebben. Uit eigen ervaring kan je overigens ook prima de wintersport op met all-seasons.

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
Je claim ondersteun je met bewijs dat gemonetiseerd wordt. Iemand verdient geld met jou iets vertellen.
Ik heb genoeg filmpjes gezien over dit onderwerp die alle kanten proberen te vertellen.

Als iemand nu gewoon het volgende voor mij kan aanleveren: Schadedata van november tot maart uitgesplitst op bandensoort (en liefst merk) voor alleen (achterwielaangedreven) bmw's?

Anders is dit een 'ik vind'-discussie en is dit apple/android, windows/linux, M/alpina etc. :F

(edit: Zie net dat alleen al de link naar de video via referrer is :P )

[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 08-01-2026 20:46 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:24
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Bij Autotaalglas krijg je gewoon een hogere rekening gepresenteerd als je aangeeft dat je een OEM BMW ruit wilt. Dat komt waarschijnlijk doordat de Verzekeraar een maximum betaalt en de rest -eigen risico- voor rekening van de klant komt.

Maar het goede nieuws is dat er bij een andere leverancier een nieuwe ruit besteld is en dat deze over een tweetal weken geplaatst zal worden. We gaan het meemaken.
Dat is niet mijn ervaring, maar zal wellicht aan je verzekeraar liggen. Op factuur stond wel een bepaalde toeslag, maar die heeft de verzekering betaald. Ik hoefde alleen de €150 eigen risico te betalen bij autototaalglas.

[ Voor 11% gewijzigd door Morpheusk op 08-01-2026 20:49 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• WilbertNeems
MartFX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:48:
[...]

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
15 graden is niet echt relevant voor het winter(banden)seizoen (november t/m maart), zelfs in maart is 15 graden ver boven het langjarig maandgemiddelde en zelfs ruim boven de langjarige gemiddelde maximale temperatuur in maart.

Verder testen ze in de door jou gedeelde test slechts één model band van elk soort waarbij de 4-seizoenenbanden en de winterbanden dicht bij elkaar liggen in nat en droog terwijl de sneeuwtest het meest vatbaar is voor de sterke variabele bestuurder en dus niet goed de prestaties op sneeuw kan aangeven. Ik mis echt de remtest op sneeuw. Het echt duidelijk effect is dat de zomerband bij koud en nat beduidend slechter is. Verder is het uitgangspunt van zijn conclusie VK waar de winters al weer milder zijn dan in Nederland.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:17
Nou een setje kunnen vinden op vossen hf-5 velgen.
Nog +-6mm per band over dus prima te doen, enige is.
Ze kregen de slotbout er niet in bij de voorkant, dus ga er gewoon een normale bout in doen.

Maakt het nou uit of je bmw ster markering rijdt of niet?
Meneer van de profil zei dat dit wel degelijk uitmaakt en dit je versnellingsbak kapot kan maken ivm verschillende grip van de band... leek mij erg sterk maar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPVX-f8eEh1XjQvAaZLV-XVa8VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKbNy7SIRo7fhCqm7fuzsVJo.jpg?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:35:
Meneer van de profil zei dat dit wel degelijk uitmaakt en dit je versnellingsbak kapot kan maken ivm verschillende grip van de band... leek mij erg sterk maar goed.
Bij verkeerde maten en banden zonder ster krijg jij van BMW geen garantie als je tussenbak aan gort is :)

• IQM

IQM

Als het verschil in afrolomtrek tussen voor en achter te groot is, bestaat er een risico dat de tussenbak -van de xDrive- kapot gaat. En daarom worden door BMW goedgekeurde banden met een ster markering aangeraden.

Het is natuurlijk ook indekken van BMW. Maar ik heb nooit gesnapt waarom een 5 serie xDrive met een breedset uitgeleverd wordt. Ster markering of niet, een 245/35R20 voorband wijkt nieuw in afrolomtrek al 1,0% (2,1cm) af ten opzichte van de 275/30R20 achterbanden.
Onder mijn 530e xDrive zit een hele mooie set 846m velgen. Toen ik de auto kocht heb ik afrolomtrek voor en achter gemeten. (ventiel beneden, streep op de grond, 1 keer rond en de afstand meten.) Achter was bijna 3cm minder dan voor. Omdat de profieldiepte aan de binnenkant al 2,5mm was heb ik er nieuwe achterbanden om laten leggen. Daarmee komt het verschil in omtrek tussen voor en achter op ongeveer 1cm uit. Dat geeft mij toch iets meer rust. De achterbanden slijten meer door het gewicht van de HV accu dus ik schat in dat ze rondom ongeveer tegelijk versleten zullen zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:09
Nou ik ben ook wel blij met mn allseasons :)

Ik heb ervoor gekozen omdat ze toen net water beter in nat weer presteerde dan winter.
Nat weer komt zo vaak voor, dat is geen keuze of ik de weg op ga en die omstandigheden vind ik qua zicht altijd gevaarlijkst voor ongelukken.

Maar in sneeuw verrassen mn banden mij ook. Waar ik al menig auto heb zien slippen heb ik gewoon nog grip, moet ook zeggen dat de tractiecontrole het ook goed doet. En als de tractie uit staat, is het nig leuker op de parkeerplaats.

Liggen er nu 120.000 onder en nog 4- 5mm voor (achter bij 90dkm vervangen) dus slijtage ook top

CISSP! Drop your encryption keys!

• syntesia
CreativeS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Bij verkeerde maten en banden zonder ster krijg jij van BMW geen garantie als je tussenbak aan gort is :)
En hoe kan ik zien of het de verkeerde maat is.
Dit zijn gewoon exact dezelfde maten als mijn zomerbanden. Dan moet een sterretje het verschil toch niet maken?

• CreativeS
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:26:
En hoe kan ik zien of het de verkeerde maat is.
Dit zijn gewoon exact dezelfde maten als mijn zomerbanden. Dan moet een sterretje het verschil toch niet maken?
...maar er zit geen ster op, alleen die zijn goedgekeurd. Zelfde maten, maar geen ster... succes!
Ja, zo is het echt.

• DaFreakhead
Als mijn tussenbak kapot gaat knup ik de zomerbanden met ster er weer onder, veel succes met bewijzen dat ik 'verkeerde' banden gemonteerd heb gehad...

O nee toch niet ik moet dan gewoon betalen voor de reparatie ivm oldtimer

• syntesia
CreativeS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:34:
[...]

...maar er zit geen ster op, alleen die zijn goedgekeurd. Zelfde maten, maar geen ster... succes!
Ja, zo is het echt.
Ok het zal wel zo zijn maar goed.. nergens banden te krijgen met ster markering. Heb Dusseldorp en poelgeest gebeld zonder succes.

Dan ben ik toch gewoon genoodzaakt om andere banden te halen in uiteraard de juiste maat.

• Greetoz
syntesia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Ok het zal wel zo zijn maar goed.. nergens banden te krijgen met ster markering. Heb Dusseldorp en poelgeest gebeld zonder succes.

Dan ben ik toch gewoon genoodzaakt om andere banden te halen in uiteraard de juiste maat.
Dat maakt BMW niks uit, het zal ook prima werken, maar als er iets in je bak stuk gaat zou ik eerst je ster banden er weer op zetten, anders krijg je daar geen garantie op.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:21
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Vorig jaar voor dezelfde dilemma gestaan. Bij carglass moest ik €60 extra betalen voor een OEM ruit, niet vergoed door verzekering. Maar mijn verzekering is aangesloten bij schadegarant en Ekris valt ook onder die label en dus daar mijn ruit laten vervangen. Overigens ging dat niet meteen in 1 keer goed. Eerste keer ruit opgeleverd met een paar kleine diepe krassen aan de binnenkant. Ekris heeft dat erkent en ging een nieuwe plaatsen, echter moest ik weer een maand wachten om de lijmen eerst te laten uitharden. Schijnt een smeerboel te worden als je direct weer de ruit wil vervangen.

Dus na het plaatsten van je nieuwe ruit, doe een grondige inspectie!

• syntesia
Greetoz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Dat maakt BMW niks uit, het zal ook prima werken, maar als er iets in je bak stuk gaat zou ik eerst je ster banden er weer op zetten, anders krijg je daar geen garantie op.
Nou goed om te weten, zat de banden even na te kijken

Achter hebben wel ster voorkant niet, is ook niet al te netjes volgens mij maar goed

• Greetoz
syntesia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Achter hebben wel ster voorkant niet, is ook niet al te netjes volgens mij maar goed
Niet elke maat is te vinden in BMW (*). Alhoewel het voor jou G81 wel zou moeten, op mijn F80 kan ik bijv 19 inch geen PS4S in ster vinden in 265 breedte.

BMW geeft nou eenmaal alleen garantie op zaken zoals de tussenbak etc als je sterbanden gebruikt, dit omdat ze vinden dat deze sowieso binnen de toleraties vallen. Daar kunnen we wat van vinden (ik bedoel je bak blijft het ook doen als je de achterbanden oprookt..) Maar dat is nou eenmaal een voorwaarde van de garantie. Ik rij op mijn F80 ook rond zonder ster banden (omdat ze dus enkel in PSS te krijgen zijn en niet in de nieuwere PS4S)

• Puf
Nou een setje kunnen vinden op vossen hf-5 velgen.
Nog +-6mm per band over dus prima te doen, enige is.
Ze kregen de slotbout er niet in bij de voorkant, dus ga er gewoon een normale bout in doen.

[Afbeelding]
Vossen velgen zijn niet goedkoop. Zonder slotbout maakt het wel heel erg makkelijk voor de gelegenheidsdief. Als een professionele jatmoos je velgen echt op het oog heeft dan komt die slotbout ook wel los, maar nu komen je wielen ook binnen bereik voor de gemiddelde drerrie die zijn patta's wil upgraden. Waarom past de bout niet? Kop te dik voor de Vossen cavity? Dat zou wel raar zijn als het achteraan wel past. Je zou misschien ook eens naar een (quality) aftermarket slotbout kunnen kijken.
Misschien ook even checken of het geen (Chinese) replica's betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 09-01-2026 10:15 ]

• syntesia
Puf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Vossen velgen zijn niet goedkoop. Zonder slotbout maakt het wel heel erg makkelijk voor de gelegenheidsdief. Als een professionele jatmoos je velgen echt op het oog heeft dan komt die slotbout ook wel los, maar nu komen je wielen ook binnen bereik voor de gemiddelde drerrie die zijn patta's wil upgraden. Waarom past de bout niet? Kop te dik voor de Vossen cavity? Dat zou wel raar zijn als het achteraan wel past. Je zou misschien ook eens naar een (quality) aftermarket slotbout kunnen kijken.
Weet niet hoe het heet maar de slot sleutel past niet in het gat vreemd genoeg.
Gelukkig staat mn auto in de garage.
Greetoz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Niet elke maat is te vinden in BMW (*). Alhoewel het voor jou G81 wel zou moeten, op mijn F80 kan ik bijv 19 inch geen PS4S in ster vinden in 265 breedte.

BMW geeft nou eenmaal alleen garantie op zaken zoals de tussenbak etc als je sterbanden gebruikt, dit omdat ze vinden dat deze sowieso binnen de toleraties vallen. Daar kunnen we wat van vinden (ik bedoel je bak blijft het ook doen als je de achterbanden oprookt..) Maar dat is nou eenmaal een voorwaarde van de garantie. Ik rij op mijn F80 ook rond zonder ster banden (omdat ze dus enkel in PSS te krijgen zijn en niet in de nieuwere PS4S)
Ah ja het is wat het is. maar nu heb ik binnenkort een afspraak staan bij de dealer ivm het huidige hogere verbruik dan normaal. en dat hij niet opschakteld naar de 8 (dit gaat pas als ik 140km rijdt).
Zou ik dan voor de zekerheid mn zomerset eronder moeten doen?

• Puf
syntesia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Aangezien het aftermarket velgen zijn, is het best mogelijk dat er gewoon geen sterbanden in de bewuste maat bestaan. Die worden namelijk alleen in de maten voor de OEM velgen geproduceerd. Wat is de velgmaat? Gaat dan om inch en breedtemaat (het nummer voor de J).

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:14
Greetoz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Maar is het niet zo dat bij "normaal" gebruik de tussenbak het toch niet begeeft in de garantieperiode? Na die periode ben je aangewezen op coulance vanuit BMW Nederland en mijn ervaring is dat de slagingskans op coulance toch vrij klein is. Oftewel, de vraag is hoe relevant de garantie is voor de meeste mensen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Greetoz
syntesia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Ah ja het is wat het is. maar nu heb ik binnenkort een afspraak staan bij de dealer ivm het huidige hogere verbruik dan normaal. en dat hij niet opschakteld naar de 8 (dit gaat pas als ik 140km rijdt).
Zou ik dan voor de zekerheid mn zomerset eronder moeten doen?
Tja, het ligt aan de relatie die je hebt met de dealer/werkplaatschef... die heeft nooit naar de banden gekeken, maar het is dan ook minder kritisch met een RWD.

Ik heb prima relatie maar als ik garantie dingen had ging alles weer OEM, het voorkomt discussies.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Maar is het niet zo dat bij "normaal" gebruik de tussenbak het toch niet begeeft in de garantieperiode? Na die periode ben je aangewezen op coulance vanuit BMW Nederland en mijn ervaring is dat de slagingskans op coulance toch vrij klein is. Oftewel, de vraag is hoe relevant de garantie is voor de meeste mensen.
Ja wat is normaal gebruik bij een M3 ;-). Maar de tussenbakken van BMW zijn vrij gevoelig (Audi kan veel meer hebben). Ik zou prima rond durven rijden zonder ster, maar als ik voor aandrijflijn garantie naar de dealer zou gaan, zou ik de ster banden eronder zetten.

Ik heb een coulance verzoek ook afwezen gehad. Dealer aangevraagd kreeg NEE te horen, na enkele ferme emails naar BMW Nederland, waar ik ook NEE te horen kreeg, kreeg ik opeens een belletje van de dealer dat ze toch coulance kregen vanuit BMW ;-), en dat ging over een reparatie van enkele duizenden euros.

[ Voor 43% gewijzigd door Greetoz op 09-01-2026 10:25 ]

• Puf
Greetoz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Tja, het ligt aan de relatie die je hebt met de dealer/werkplaatschef... die heeft nooit naar de banden gekeken, maar het is dan ook minder kritisch met een RWD.

Ik heb prima relatie maar als ik garantie dingen had ging alles weer OEM, het voorkomt discussies.

[...]

Ja wat is normaal gebruik bij een M3 ;-). Maar de tussenbakken van BMW zijn vrij gevoelig (Audi kan veel meer hebben). Ik zou prima rond durven rijden zonder ster, maar als ik voor aandrijflijn garantie naar de dealer zou gaan, zou ik de ster banden eronder zetten.

Ik heb een coulance verzoek ook afwezen gehad. Dealer aangevraagd kreeg NEE te horen, na enkele ferme emails naar BMW Nederland, waar ik ook NEE te horen kreeg, kreeg ik opeens een belletje van de dealer dat ze toch coulance kregen vanuit BMW ;-), en dat ging over een reparatie van enkele duizenden euros.
Ze noemen het bij BMW "coulance", maar in sommige gevallen kun je je ook na de garantieperiode beroepen op conformiteit. Sommige zaken horen gewoon niet stuk te gaan binnen een bepaalde tijd.

Non-conformiteit na garantie betekent dat een product (zoals een auto) na de afgesproken garantieperiode toch gebreken vertoont die niet conform de overeenkomst zijn, waarbij je toch een beroep kunt doen op de wettelijke garantie (non-conformiteit) die niet uit te sluiten is; de verkoper moet dan eerst herstellen, anders kun je ontbinden of geld terugvragen, al wordt het bewijzen van het gebrek moeilijker na de eerste 12 maanden. De wet (artikel 7:17 BW) stelt dat een product moet voldoen aan wat je redelijkerwijs mag verwachten op basis van prijs, leeftijd en mededelingen van de verkoper, zelfs bij tweedehands goederen.

[ Voor 21% gewijzigd door Puf op 09-01-2026 10:32 ]

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Puf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Ze noemen het bij BMW "coulance", maar in sommige gevallen kun je je ook na de garantieperiode beroepen op conformiteit. Sommige zaken horen gewoon niet stuk te gaan binnen een bepaalde tijd.
Is dat geen juridische truc om geen aansprakelijkheid te erkennen?

• Puf
Eagle Creek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Is dat geen juridische truc om geen aansprakelijkheid te erkennen?
Als je refereert aan de benaming "coulance", dan vermoed ik dat dat klopt.

Als ze worden gedwongen om toe te geven dat het non-confomiteit betreft, bijv. door een juridische procedure, dan schept dat een precedent en jurisprudentie en kunnen andere klanten met hetzelfde probleem daar ook beroep op doen.
Door het dan maar in den minne te schikken onder het mom van "Kulanz" voorkomen ze dat.
Het grootste gedeelte van de klanten weet niet precies wat hun rechten zijn, en elke klant die geen reparatieclaim indient bespaart BMW kosten.

[ Voor 46% gewijzigd door Puf op 09-01-2026 11:52 ]

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:04
timbak02 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Vorig jaar voor dezelfde dilemma gestaan. Bij carglass moest ik €60 extra betalen voor een OEM ruit, niet vergoed door verzekering. Maar mijn verzekering is aangesloten bij schadegarant en Ekris valt ook onder die label en dus daar mijn ruit laten vervangen. Overigens ging dat niet meteen in 1 keer goed. Eerste keer ruit opgeleverd met een paar kleine diepe krassen aan de binnenkant. Ekris heeft dat erkent en ging een nieuwe plaatsen, echter moest ik weer een maand wachten om de lijmen eerst te laten uitharden. Schijnt een smeerboel te worden als je direct weer de ruit wil vervangen.

Dus na het plaatsten van je nieuwe ruit, doe een grondige inspectie!
Begrijp ik het goed dat je de auto een maand niet kon gebruiken?

• Puf
lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Zoals ik het lees was zijn auto wel bruikbaar met een paar krassen in de ruit.

• timbak02
lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Nee dat begrijp je niet goed :P (Sorry misschien was ik wel onduidelijk)
Die kleine krasjes waren vaag zichtbaar, maar wat eenmaal is aanschouwd, laat zich niet ongedaan maken. Elke keer als je in de auto stapt dan trekt je aandacht naar die krasjes.....

Overigens heeft Ekris volgens mij dit verhaalt op de vervoerder. Maar de nacontrole is niet helemaal goed gedaan door de monteurs. Daarom goed zelf checken of alles naar wens is. Ter plekke naast een andere 3-serie gekeken naar de plaatsing van het raam in het framework. Volgens mij heeft @CreativeS ook hier ervaring mee gehad.

• CreativeS
  • Niet online
timbak02 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:45:
Overigens heeft Ekris volgens mij dit verhaalt op de vervoerder. Maar de nacontrole is niet helemaal goed gedaan door de monteurs. Daarom goed zelf checken of alles naar wens is. Ter plekke naast een andere 3-serie gekeken naar de plaatsing van het raam in het framework. Volgens mij heeft @CreativeS ook hier ervaring mee gehad.
Bij mij was het door een monteur bij Oostland Doetinchem gedaan. En ja, later bleek het raam er scheef in te zitten. Het raam was teveel richting de A-stijl (bestuurderskant) gepositioneerd. Je zag dus direct langs de dot-matrix de A-stijl-afdekking in. Is overigens wel redelijk opgelost door ze... maar de daaropvolgende terugroepacties zijn bijvoorbeeld nu allemaal door Ekris Arnhem afgehandeld. Bij de hersteloperatie hebben ze ook nog eens het randje van de dakhemel tegen het ruit aan over de lengte van 20cm met 2 à 3mm ingekort. Niemand die het ziet, maar ik *weet* het. Eens zo in de fout, dan ben ik er wel klaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGHThWrZoEQbgRnr2bL9iXn8dx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLKJSBMdwDIjby0YA9QnFYGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1bvbiLLRv7tnvyUEwMCRthn1Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z5OFp3rlJZNWRdDFbFFEWxs.jpg?f=fotoalbum_large

Ruitenwissers waren ook niet volgens de richtlijnen afgesteld. Die richtlijnen heb ik zelf maar aangeleverd.
Dus ja, het gaat niet altijd goed bij een dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Oyl3xvNzk7wZ-cs8aZo_Snm7hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGHKnlAMSdeFyLKctwcD2JDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxt6pXUKtPsEbUT0WxD3wO0Tv4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpxMYwvWVtlcmTEOYdi5oCY4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 09-01-2026 14:15 ]

• lostboy_0234
Als OCD'r krijg ik hier de rillingen van, wie doet het in Nederland met een OEM ruit wel uitmuntend?

• CreativeS
  • Niet online
lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:24:
Als OCD'r krijg ik hier de rillingen van, wie doet het in Nederland met een OEM ruit wel uitmuntend?
Gewoon bovenop zitten... na aflevering direct checken. Overal kunnen fouten gebeuren.
En deze autistische OCD'er is wel de ergste in zijn soort. Ook bij auto's van ruim 20 jaar oud ;)

PS Ik ben zo ver gegaan dat ik zelf mijn koplampen heb afgesteld. Volgens Oostland waren ze keurig afgesteld, maar niet volgens mijn standaard... dus heb ik het zelf gedaan en heb nu een keurig lichtbeeld zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJyh5lLxUpb_p2W2t5Ak5LEwem8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/olVOAC6IPT4b0qfNyR9qjHau.avif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqFItxL43763sNGjpH9yO2e_Nrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTaYuniMViHktTpROAl3nl0F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben soms onredelijk... voor een reden. Het moet gewoon kloppen.

[ Voor 64% gewijzigd door CreativeS op 09-01-2026 14:37 ]

• roland kroes
  • Nu online
Moet toch een hel zijn voor jou, zo'n forum af en toe 😅🤣

• CreativeS
  • Niet online
roland kroes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:48:
Moet toch een hel zijn voor jou, zo'n forum af en toe 😅🤣
You have no idea... -O-

:+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wie heeft een idee waar ik voor onze 2017 F46 een lamphouder voor rechtsachter kan kopen?
De verlichtingsunit is gewoon nog heel, maar van het lamphoudertje is een pennetje afgebroken.
Lijkt wel gesmolten. Betreft de richting aanwijzer aansluiting rechts achter.
Vraag is nog wel of ik de stekker nog wel kan gebruiken maar eerst maar eens een nieuwe lamphouder zien te vinden.
Op winparts hebben ze alleen de reflector unit, waar dan juist niet de lamphouder bij zit.
Onderdelenlijn, gebruikte onderdelen kan, maar prijzen lijken wel gelijk aan nieuw.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:23:
Wie heeft een idee waar ik voor onze 2017 F46 een lamphouder voor rechtsachter kan kopen?
Uitloop origineel of LCI?
Edit: Schijnbaar weet je het onderdeel wel, dan zoek ik niet verder :)

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 09-01-2026 16:02 ]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-01 17:29
edit: nvm - oude }:O

[ Voor 94% gewijzigd door wheez50 op 09-01-2026 15:59 ]

• timbak02
lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:24:
Vertrouw alleen jezelf. Maw check alles heel nauwkeurig, alleen accepteren als het jouw standaarden voldoet.
Wie doet het goed, tja goeie vraag. Denk dat je een beetje overgeleverd ben aan de grillen van een monteur.
Daarvoor zou ik wel kiezen voor een bedrijf met een beetje naam. En dan zegt dat nog niet alles maar dan kun je wel fatsoenlijk in gesprek gaan. In deze branch is dat namelijk niet altijd het geval en dan druk ik het nog zacht uit.

• lostboy_0234
Dus ik ben overgeleverd aan de goden van de Nederlandse BMW dealers?

• _Arthur

_Arthur

blub

lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:09:
Je kan ook naar de dorpsbeun.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:23:
De verlichtingsunit is gewoon nog heel, maar van het lamphoudertje is een pennetje afgebroken.
Lijkt wel gesmolten. Betreft de richting aanwijzer aansluiting rechts achter.
Vraag is nog wel of ik de stekker nog wel kan gebruiken maar eerst maar eens een nieuwe lamphouder zien te vinden.
Op winparts hebben ze alleen de reflector unit, waar dan juist niet de lamphouder bij zit.
Onderdelenlijn, gebruikte onderdelen kan, maar prijzen lijken wel gelijk aan nieuw.
Even aangenomen dat het knipperlicht in de buitenste lichtunit zit.

Voor de pre-LCI zou het onderdeel 63217413055 moeten zijn: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378408

Voor de LCI kom ik op onderdeel 63218737650 uit: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378992

Dat is het geld toch ook niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Spollie op 09-01-2026 16:17 ]

• lostboy_0234
_Arthur schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Je kan ook naar de dorpsbeun.
Die hebben BMW origineel ruitjes?

• CreativeS
  • Niet online
Spollie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:

Voor de pre-LCI zou het onderdeel 63217413055 moeten zijn: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378408

Voor de LCI kom ik op onderdeel 63218737650 uit: https://www.leebmann24.co...uchte-seitenwand-10378992

Ik ben maar gestopt met het plaatsen van de artikelnummers, want die had hij al gebruikt voor Winparts (naar ik aanneem). Ik vind het ook het geld niet, maar goed. Sterker nog, ik heb al reserve liggen in huis voor mijn E90 Black Lines. Je weet maar nooit. Voor dat geld kan ik niet schuren en 'reviseren' :)

• timbak02
[
message=84374004,noline]lostboy_0234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:09[/message]:[/b]
Je verzekeraar heeft ook wat te vertellen. In mijn geval kon ik bij alle schadegarant aangesloten bedrijven terecht.

[ Voor 32% gewijzigd door timbak02 op 09-01-2026 16:35 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik weet niet in welk dorp je woont, dus heb ze niet kunnen bellen voor je.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Spollie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Thanks (y) ik niet alleen rechts (schreef ik links?) hebben, maar met die site komt ik wel verder. Bedankt.
CreativeS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik ben maar gestopt met het plaatsen van de artikelnummers, want die had hij al gebruikt voor Winparts (naar ik aanneem). Ik vind het ook het geld niet, maar goed. Sterker nog, ik heb al reserve liggen in huis voor mijn E90 Black Lines. Je weet maar nooit. Voor dat geld kan ik niet schuren en 'reviseren' :)
Nee ik had geen onderdeelnummer, maar heb op kenteken gezocht naar beschikbare onderdelen voor onze auto, specifiek die met het achterlicht hebben te maken.

Ben ondertussen trouwens al weer wat verder.
Het is het massa pennetje in de lampenhouder dat afgebroken is. In de connector zie deze vast gesmolten.
Denk dat er al een aantal jaartjes wat te veel overgangsweerstand heeft gezeten.
De connector aan de kabelboom heeft dus ook wel wat schade.
Nu gedaan: gaatje geboord in de lampenhouder, 3mm. Groot genoeg voor een extra massa kabeltje, dat door dit gaatje naar binnen gebracht, en daar met een amp connector + parker vast gezet in een van de massa strips die daar lopen.
Aan de kabelboom zijde heb ik de bruine massa kabeltje voor 5 mm gestript, daarop de andere zijde van het nieuwe stukje massa kabel gesoldeerd. Netjes wat isolatie tape er omheen.
Voor nu werkt het weer.
Alleen een nieuwe lampenhouder zal het niet zijn, connector aan de kabelboom is dus helaas ook beschadigd.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:26

MLLL

Palm Treo 650

Puf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Non-conformiteit na garantie betekent dat een product (zoals een auto) na de afgesproken garantieperiode toch gebreken vertoont die niet conform de overeenkomst zijn, waarbij je toch een beroep kunt doen op de wettelijke garantie (non-conformiteit) die niet uit te sluiten is; de verkoper moet dan eerst herstellen, anders kun je ontbinden of geld terugvragen, al wordt het bewijzen van het gebrek moeilijker na de eerste 12 maanden. De wet (artikel 7:17 BW) stelt dat een product moet voldoen aan wat je redelijkerwijs mag verwachten op basis van prijs, leeftijd en mededelingen van de verkoper, zelfs bij tweedehands goederen.
Bij Audi noemen ze het 'producteigenschap', in dat opzicht doet BMW dat beter met coulance ;)

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
Nee ik had geen onderdeelnummer, maar heb op kenteken gezocht naar beschikbare onderdelen voor onze auto, specifiek die met het achterlicht hebben te maken.
Foute aanname dus van mij. Ik zoek alleen maar op artikelnummer. Excuus.
Bommes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:17:
Alleen een nieuwe lampenhouder zal het niet zijn, connector aan de kabelboom is dus helaas ook beschadigd.
De-pinnen, nieuw stekkertje klemmen (desnoods nieuw stiukje draad solderen voor gelijke lengte) en er weer insteken (liefst met nieuwe connector) :)

• CreativeS
  • Niet online
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Iemand hier heeft haar veto gebruikt. Alleen maar Michelin en géén Continental. Voor jan met de korte achternaam alles uitgezocht :+

318ti Compact komt dus op Michelin CrossClimate 3 in de winter.
325i komt op Michelin Pilot Alpin 5 in de winter.

Ik heb geen keus -O-

• Puf
CreativeS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Iemand hier heeft haar veto gebruikt. Alleen maar Michelin en géén Continental. Voor jan met de korte achternaam alles uitgezocht :+

318ti Compact komt dus op Michelin CrossClimate 3 in de winter.
325i komt op Michelin Pilot Alpin 5 in de winter.

Ik heb geen keus -O-
En had diegene nog solide argumenten om alleen Michelin te willen? Of vindt ze het gewoon een schattig poppetje?

• roland kroes
  • Nu online
Happy wife, happy life 🤭

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:04

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Conti maakt al jaren de betere winterbanden overall dan Michelin, maar qua zomerbanden is Conti vaak niet de meest sportieve al heb ik goede verhalen gehoord over de nieuwe sportcontact in combinatie met BMW i4.

Terug naar winterbanden, dit jaar van oude Hakkepeliita R5 naar nieuwe VikingContact 8 en deze laatste heeft echt een stuk minder boot gevoel dan de Nokians.
Ook heb ik het gevoel dat de band voorspelbaarder is op ijs / platgereden sneeuw. Heb sneller weer grip bij verliezen van grip. Maar kan natuurlijk ook zijn vanwege profieldiepte, de Nokians waren 3-4mm toen ze eraf gingen en de nieuwe contis zijn natuurlijk nog rond de 10.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:43
Na bijna 3 jaar een (import) hybride X3 te hebben gereden wordt het tijd voor iets anders. In de praktijk rijd ik 80% elektrisch. Ik overweeg daarom sterk volledig elektrisch te gaan rijden. In eerste instantie ging mijn aandacht uit naar een Audi, maar als ik alle software en E-tron motor ellende lees dan toch maar niet. Blijven we dus bij BMW.
Een IX 1 is voor een gezin met twee tieners en hobby’s voor mij te klein. Een IX3 is ‘verouderd’, lijkt natuurlijk heel veel op mijn huidige en heeft geen XDrive. Blijft over: het monster de IX. Vond het eerst helemaal niks maar de liefde is gegroeid. Hoe vaker ik de auto in het echt zie, hoe prettiger hij op het oog valt. Betrouwbaarheid en elektrisch systeem zijn heel modern en relatief betrouwbaar lees ik. Prijstechnisch kom ik uit op een exemplaar uit 2023, de 40. Omdat wij niet met de auto op vakantie gaan, moet de range genoeg zijn. Qua opties wil ik in ieder geval OS8.5, luchtvering, een trekhaak, MF stoelen en laserlicht. In Duitsland vind ik die net binnen mijn budget. Dan neem ik het garantie gesteggel maar weer voor lief.
Mis ik nog iets :) ?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er is toch net een nieuwe iX3 uit?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Puf
YakuzA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:02:
Er is toch net een nieuwe iX3 uit?
Ik vermoed dat budget/afschrijving ook een rol speelt. Persoonlijk zou ik niet snel een nieuwe auto kopen, tenzij ik fuck-it-wealthy ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 10-01-2026 10:06 ]

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:01:
En had diegene nog solide argumenten om alleen Michelin te willen? Of vindt ze het gewoon een schattig poppetje?
Die van mij leest zich redelijk in en wist waar ik reviews lees. De ene test wint Michelin, de andere wint Pirelli. Aangezien ik fan van Michelin ben en niet zo graag Pirelli neem, heeft zij gezegd dat we lekker Michelin doen. Het is niet zo dat het C-merken zijn :)

En wat @roland kroes ook zegt: happy wife, happy life. Altijd handig als ik weer €3000,- aan onderdelen wil kopen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn en ook voor de helft kunnen (standaard remmerij).

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:43
Puf schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Ik vermoed dat budget/afschrijving ook een rol speelt. Persoonlijk zou ik niet snel een nieuwe auto kopen, tenzij ik fuck-it-wealthy ben.
Inderdaad, plus die Neue Klasse is een jaar wachten én boven budget.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Als ervaren hybrid rijder; jij ook de melding gehad dat elektrische aandrijving beperkt beschikbaar is?
Mijn 550e gaf dat vandaag aan, zit in Oostenrijk en het is hier flink koud (-13 vanochtend toen ik wegreed), na paar km was melding weg overigens had hij ook weer een voorspelde EV range.
Zo enthousiast als ik van de week was over de techniek in relatie tot het opwarmen zo ben ik vandaag wel een beetje teleurgesteld. De temperatuur is hier nu licht onder vries.

Ik start altijd in full electric mode en zo ook vandaag. Toen ik de snelweg opreed, merkte ik dat de auto aanzienlijk inhield. Ongeacht hoe diep ik het pedaal intrapte elektrisch wilde de auto niet meer dan 40%. Dat betekende ook dat ik op de oprit en nog flink stuk snel weg niet harder ging dan 60 à 70 km/h. Dit vond ik zelfs link worden.

Toen ik overschakelende naar hybrid was dit probleem niet. Op zichzelf misschien niet onbegrijpelijk maar eerlijk gezegd schrok ik er wel van en zonder enige melding had ik dit ook niet verwacht. ..

Pagina: 1 ... 386 387 Laatste