TheBrut3 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:23:
[...]
Maar de dealer wil geen moeite doen omdat de auto ook naar een andere dealer is geweest. Beetje triest en kinderachtig gedrag natuurlijk. Dus mogelijk kan een mooie mail direct naar BMW NL dan nog wat betekenen. Waarschijnlijk niet, maar daarom ook; Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik begrijp de redenering. Helaas weet ik uit ervaring dat BMW NL allesbehalve klantvriendelijk is als je ze direct benadert. Je bent een stuk poep onder hun schoen.
Anekdotisch "bewijs":
Toen BMW America een terugroepactie voor de B48 koelslang had en mijn auto nog garantie had, heb ik BMW NL ook gemaild om te vragen of er ook een terugroepactie zou komen binnen NL. Toen ze terugschreven dat dat niet ging gebeuren, vroeg ik waarom dan wel in de VS, en gaf ik aan dat ik wel graag de slang vervangen zou hebben nu ik nog garantie had. De argumentatie was dat de gebruikte slang blijkbaar dermate slecht was dat er een terugroepactie voor was geïnitieerd, deze niet meer werd geproduceerd en was vervangen door een verbeterde versie. Ook waren er inmiddels zoveel gevallen van spontaan falende koelslangen in NL bekend dat het niet zozeer de vraag is óf, maar wannéér de koelslang faalt.
Dat werd een semantisch spelletje waarin ze steeds al mijn vragen ontweken, aangaven dat ze geen reden hadden om aan te nemen dat mijn koelslang zou falen, dat het best mogelijk is dat er verschillende onderdelen in de VS en Europa worden gebruikt etc. Toen ik ze netjes en vriendelijk klem zette met concrete vragen waarop ze enkel met ja en nee konden antwoorden kreeg ik een telefoontje vanuit het hoofdkantoor in Rijswijk waarin me op niet mis te verstane, zéér onvriendelijke toon werd medegedeeld dat ik maar beter kon stoppen met vragen stellen, want ik ging tóch geen antwoord krijgen. Diegene wilde zijn naam niet geven.
Toen ik vervolgens bij de lokale dealer (niet de dealer waar ik de auto had gekocht) aangaf dat mijn koelvloeistofpeil langzaam daalde, is de slang, na enig gesteggel bij de servicebalie("het is normaal dat het vloeistofpeil daalt als de motor warm is"

) en een druktest waarbij het probleem niet te reproduceren viel, wel onder garantie vervangen voor het nieuwe, verbeterde exemplaar. Sindsdien is het vloeistofpeil zo goed als stabiel.
Als ik nu mijn eigen verhaal teruglees klinkt het ongeloofwaardig dat een bedrijf als BMW zo met klanten omgaat, maar toch is het exact zo gebeurd.
Lang verhaal kort - we zijn het eens: mail naar BMW NL heeft weinig kans van slagen, maar proberen kan altijd. Denk dat ze voor dealers nog weleens wat willen doen, maar als consument zou ik er niet te veel van verwachten.
[
Voor 12% gewijzigd door
Puf op 26-02-2026 07:53
]