De LED's blijven wel werken. Het probleem ontstaat meestal door vocht in de unit. Je kunt de achterlichten dus het beste zo veel mogelijk laten branden zodat het vocht verdwijnt door de warmte.Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Dit is wel interessant. Ik lees dat veel mensen hun LED achterlichten op de F3x coderen om altijd te branden samen met de DRL.
Jullie verhalen sterken mijn vermoeden dat die dingen niet het eeuwige leven hebben, en dat het een duur grapje is als ze ermee kappen.
Ik laat die van mij dus lekker uit. Als de regensensor slecht weer detecteert gaan ze toch wel aan, ook bij daglicht.
Of zoals op MP.. "VOLLLL"CreativeS schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:48:
[...]
Vol opties is nog geen full options.
Een BMW met alle opties afgevinkt is een utopie en vaak niet eens mogelijk. Dat de gewenste opties erop zitten is nog geen full options, maar het bekt zo lekker. Nog mooier in de autohandel. Je wordt om de oren geslagen met 'High Executive' en 'Full Options' en vervolgens is er geen xenon of knopje in de kofferbak voor het naar buiten komen van de trekhaak òf wat dan ook te vinden. Maar goed, for the rest of the day happy thoughts

Ik heb nu wel alle opties op mijn auto behalve de carbon remmen :-p. Maar daarvoor moest ik indd zelf retrofitten
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Je behalve bij de F25 waar het weerstandje zo warm wordt dat de tin/soldeer los laat, maar in de meeste geval vocht en de plaatsing van het printplaatje (laagste punt). Hierdoor loopt er vocht op het printplaatje en corrodeert het.remmuz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
De LED's blijven wel werken. Het probleem ontstaat meestal door vocht in de unit. Je kunt de achterlichten dus het beste zo veel mogelijk laten branden zodat het vocht verdwijnt door de warmte.
Ik moet nog de eerst tegenkomen waar bij het echt de diode is doorgebrand.
Dat duurt toch ook niet lang meer voordat die erop zitten?Greetoz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:53:
[...]
Of zoals op MP.. "VOLLLL"![]()
![]()
![]()
Ik heb nu wel alle opties op mijn auto behalve de carbon remmen :-p. Maar daarvoor moest ik indd zelf retrofitten
Ik ben er ook bijna… Alleen ik ga er denk nooit komen want ik mis nu alleen nog het panoramadak

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dit lijkt wel standaard voor heel veel autogarages. De universele garage waar ik al jaren kom plant nu ook al minstens een maand vooruit. Vroeger kon je soms dezelfde week nog gewoon langskomen.MMulder13 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:54:
Naar aanleiding van de melding ‘onderhoud 11000km / 11-2025’ gisteren maar eens een afspraak daarvoor proberen te maken bij de dealer. In mijn naïviteit ging ik er van uit daarvoor nog wel op tijd te zijn. In Assen kan ik in januari terecht, in Groningen mid december…. Is dat de “BMW standaard”?
Bij de Volvo’s die ik hiervoor had kon ik eigenlijk altijd binnen een paar weken wel terecht.
De uitdrukking 'full options' gaf vroegâh aan dat alle opties erop zaten. Autoverkopers gebruiken het maar al te vaak om een auto aan te prijzen. Je zult tegenwoordig bij BMW praktisch geen auto meer tegenkomen waar echt alle opties af-fabriek op zitten. Al ken ik meerdere liefhebbers die de ontbrekende opties geretrofit hebben. Bij mijn vorige F11 kon ik het aantal opties dat er niet op zat op de vingers van één hand tellen. En dat was echt een bomvolle wagen.Streskip schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 00:10:
[...]
Helemaal full option is zeker gaaf! Had nog wel wat door kunnen sparen maar liep tegen deze aan en toen was het eigenlijk geen rationele keuze meer. Heb in ieder geval weer wat te wensen over een paar jaar![]()
[...]
Precies die optie heb ik niet haha. Lijkt me op zich wel relaxt, nog nooit mee gereden. Ik mis het nu in ieder geval niet, ik rijd meestal ook niet meer dan 100 kilometer per dag. Bij bmw.nl zie je, als je ingelogd bent, onder Voertuigoverzicht en dan Uitrusting ook alle opties waarmee die besteld is.
Ik zit nu op 6,9 liter op 100 kilomeer, die fabrieksopgave van 5,9 is wel erg optimistisch. Een paar stoplichten tegen en je haalt dat nooit meer. Reed hiervoor met m'n F20 120d met gemak 1 op 20, dat ga ik nooit meer halenWas ook niet mijn verwachting hoor, maar is toch even wennen.
De adaptieve cruise control is voor mij een must have. En de uitbreiding dat je nu ook binnen de lijnen blijft is zeker handig. Het is niet zoals je zelf zou rijden maar je komt er wel veilig mee thuis.
Vorig jaar zomer linksvoor lek gereden midden op de Brenner Pas. Toen was ik heel blij met de RFT'sRookert25 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:09:
[...]
Ook zag ik me niet doorrijden met lekke band en toch wel op ANWB wachten dus RFT usecase was er voor mij persoonlijk niet.
[...]
Ben wel gestopt op een parkeerplaats om met de ANWB te bellen maar dat was om te overleggen of zij een banden wisten die de juiste band op voorraad hadden liggen. Toen heel rustig tussen de vrachtwagens de Brenner afgereden en in Innsbruck een bandenboer gehaald. En dat op vrijdagmiddag kwart over vier. Ik was de laatste klant die ze hielpen. Met een dik uur vertraging konden we gewoon verder ipv. afgesleept worden.
Dit gezegd hebbende heb ik onder mijn huidige G31 een mooie 20" set met gewone Hankook banden. Anders blijft er helemaal geen comfort meer over en het risico op lek rijden moet ik dan maar nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door IQM op 16-10-2025 09:36 ]
Noem het dan bomvol zoals zelf al zegt. Je kan het geen full option noemen als je iets als B&W audio of ACC mist.IQM schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:25:
[...]
De uitdrukking 'full options' gaf vroegâh aan dat alle opties erop zaten. Autoverkopers gebruiken het maar al te vaak om een auto aan te prijzen. Je zult tegenwoordig bij BMW praktisch geen auto meer tegenkomen waar echt alle opties af-fabriek op zitten. Al ken ik meerdere liefhebbers die de ontbrekende opties geretrofit hebben. Bij mijn vorige F11 kon ik het aantal opties dat er niet op zat op de vingers van één hand tellen. En dat was echt een bomvolle wagen.
Maar als je sport stoelen over comfort stoelen kiest dan wordt het lastiger, de ene sluit de andere uit. Ok bij de audio ook maar daar is geen sprake van echt andere features, sport stoelen en comfortstoelen kunnen nog wel van persoonlijke voorkeur afhangen.
Meeste op vol option advertenties irriteer ik mij eroverVorig jaar zomer linksvoor lek gereden midden op de Brenner Pas. Toen was ik heel blij met de RFT's![]()
Ben wel gestopt op een parkeerplaats om met de ANWB te bellen maar dat was om te overleggen of zij een banden wisten die de juiste band op voorraad hadden liggen. Toen heel rustig tussen de vrachtwagens de Brenner afgereden en in Innsbruck een bandenboer gehaald. En dat op vrijdagmiddag kwart over vier. Ik was de laatste klant die ze hielpen. Met een dik uur vertraging konden we gewoon verder ipv. afgesleept worden.
Dit gezegd hebbende heb ik onder mijn huidige G31 een mooie 20" set met gewone Hankook banden. Anders blijft er helemaal geen comfort meer over en het risico op lek rijden moet ik dan maar nemen.
Ik vraag me af of dat als je 20" inch hebt en RFT of de kans op kromme velg ook groter wordt want er in mijn logica immers minder energie (verticaal) geabsorbeerd door band zelf.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Haha nee carbon komt er 90% zeker niet op of ik moet de schijven echt goedkoop tegen t lijf lopen. Met mn nieuwe klauwen is het wel gewoon een simpele swap aangezien die hetzelfde zijn voor de 400/380 staal als voor de CarbonMr Pingu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
[...]
Dat duurt toch ook niet lang meer voordat die erop zitten?![]()
Ik ben er ook bijna… Alleen ik ga er denk nooit komen want ik mis nu alleen nog het panoramadak
Carbon schijven moet je ook niet willen op 'gewone' straatauto's. De schijven worden niet heet genoeg daarvoor. Voornamelijk leuk op verjaardagen... "keramische remmerij"...
Dat was vroeger zeker zo, maar de huidige "straat" remmen van BMW zijn prima te gebruiken bij normaal gebruik en piepen ook amper.CreativeS schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:43:
Carbon schijven moet je ook niet willen op 'gewone' straatauto's. De schijven worden niet heet genoeg daarvoor. Voornamelijk leuk op verjaardagen... "keramische remmerij"...
Dat is nog steeds zo, zelfs op auto's waar ze wel tot hun recht zouden kunnen komen. Dat is nou eenmaal een eigenschap. Of ze prima zijn of niet doet daar niets aan af.
* CreativeS laat zichzelf wel even uit... want de vingers jeuken met de uitspraken her en der, maar het is beter niet te reageren
* CreativeS laat zichzelf wel even uit... want de vingers jeuken met de uitspraken her en der, maar het is beter niet te reageren

[ Voor 80% gewijzigd door CreativeS op 16-10-2025 11:20 ]
De term 'full option' is inderdaad vaak niet mogelijk omdat bepaalde opties elkaar uitsluiten. Daarnaast kan het zijn dat de eerste koper bepaalde opties uit overweging niet kiest.
Heb mijn X5 uitgerust met alle opties die ik wilde. Buiten de opties die elkaar uitsluiten heb ik de volgende opties NIET:
Volleder. Ik wilde Merino Coffee en die is er alleen in uitgebreid leder. Wel het met leder beklede dashboard gekozen, wat hem weer praktisch volleder maakt.
CraftedClatiry. Zelfs bijbetaald om deze optie niet te hebben.
M Functionele stoelen. Vind de comfortstoelen prettiger.
Treeplanken. Bemoeilijkt enkel het in- en uitstappen.
Carbon spiegelkappen. Vind ik qua styling over the top.
Verder zit alles er op. Zou - hoewel inderdaad niet 'alles' er op zit - wel durven spreken van full options.
Heb mijn X5 uitgerust met alle opties die ik wilde. Buiten de opties die elkaar uitsluiten heb ik de volgende opties NIET:
Volleder. Ik wilde Merino Coffee en die is er alleen in uitgebreid leder. Wel het met leder beklede dashboard gekozen, wat hem weer praktisch volleder maakt.
Verder zit alles er op. Zou - hoewel inderdaad niet 'alles' er op zit - wel durven spreken van full options.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb ook geen volleder, vond ik te duur volgens mij, net als B&W. Daarnaast heb ik ook de kleinere draaicirkel optie niet genomen en ook niets in carbon.alexbl69 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:17:
De term 'full option' is inderdaad vaak niet mogelijk omdat bepaalde opties elkaar uitsluiten. Daarnaast kan het zijn dat de eerste koper bepaalde opties uit overweging niet kiest.
Enige optie (pakket) waar ik spijt van heb doordat ik niet goed heb gekeken is het Climate Pack. Ik wilde graag onder een bepaald bedrag blijven, maar had dit er gewoon bij moeten pakken want zo duur is het eigenlijk niet.
- Bekerhouders vooraan, verwarmd en gekoeld
- Heat Comfort Package vooraan
- Verwarmde zetels vooraan en achteraan
Dat is inderdaad zo, hoe minder de band zich kan vervormen, hoe meer kracht er direct op de velg terecht komt. Stoeprandje oprijden zonder schade kan met 17" bij een hogere snelheid dan met 20".Mr Pingu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
Ik vraag me af of dat als je 20" inch hebt en RFT of de kans op kromme velg ook groter wordt want er in mijn logica immers minder energie (verticaal) geabsorbeerd door band zelf.
Gaat het te hard, dan wordt de band stuk geknepen tussen velg en obstakel waardoor het karkas van de band scheurt. Er is dan ook geen absorberend vermogen meer over dus de velg zelf krijgt ook een klap.
Niet voor niks dat offroad/rally auto's met hoge banden rijden.
:strip_exif()/f/image/S3BHwJa8kNz1PDfoop6depHo.png?f=user_large)
Ik bedoelde meer (20" inch) RFT vs Non-RFT, 17" inch vs 20" inch is logisch.ewrz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is inderdaad zo, hoe minder de band zich kan vervormen, hoe meer kracht er direct op de velg terecht komt. Stoeprandje oprijden zonder schade kan met 17" bij een hogere snelheid dan met 20".
Gaat het te hard, dan wordt de band stuk geknepen tussen velg en obstakel waardoor het karkas van de band scheurt. Er is dan ook geen absorberend vermogen meer over dus de velg zelf krijgt ook een klap.
Niet voor niks dat offroad/rally auto's met hoge banden rijden.
[Afbeelding]
Dit exact is voor mij de hoofdreden om toch weer RFT's te overwegen. Als je op de snelweg lek rijdt kun je iig langzaam doorrijden naar het eerstvolgende tankstation of de eerste afrit en onder het genot van een kop koffie of een hamburgertje even op de pechhulp wachten of indien nodig zelf een prop erin stoppen. Als het in de stad gebeurt kun je gelijk naar de bandenboer voor een paraplu. Met de weersomstandigheden in Noordwest-Europa vaak een stuk comfortabeler dan in een geel hesje achter de vangrail wachten. Propsetje en mini compressor liggen altijd in het vak onder de bodem van de kofferbak, maar dat is niet echt vluchtstrookwerk.IQM schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:25:
[...]
[...]
Vorig jaar zomer linksvoor lek gereden midden op de Brenner Pas. Toen was ik heel blij met de RFT's![]()
Grootste nadeel van RFT's vind ik de beperkte keuze en het feit dat je voor de bandenmaten van de F3x alleen oudere generaties kan vinden. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 is bijvoorbeeld de nieuwste generatie in RFT in 225/40/19 en 255/35/19 terwijl we inmiddels al bij de Asymmetric 6 zijn aangeland in non-RFT. Zelfde geldt voor Pilotsports: 4 vs 5. Sportcontact: max 5, terwijl we inmiddels op 7 zitten, en bij die laatste heb je ook nog Mercedes OEM banden 🤢. En ga zo maar door. Nieuwere banden zijn echt significant beter en gaan ook een stuk langer mee. Ik heb nog 1 a 2 mm voordat ik aan nieuwe banden toe ben en omdat het al snel om meer dan 1000 euro gaat en ik er makkelijk een jaar of 6 mee doe (heb ook een dedicated winterset) wil ik wel de goede keuze maken die me de beste balans tussen rijplezier en praktisch gemak geeft. Precisie en accurate respons op kleine stuurbewegingen vind ik persoonlijk belangrijker dan comfort. Maar om in de stijl van Cruijff te spreken: Je weet het pas als je het hebt gedaan.
Edit: met "nieuwere banden" bedoel ik puur nieuwere generaties. De verschillende generaties worden nog steeds parallel aan elkaar geproduceerd, dus DOT-code/productiedatum is geen issue.
[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 16-10-2025 14:41 ]
Mja, je moet überhaupt geen stoep op rijdenewrz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is inderdaad zo, hoe minder de band zich kan vervormen, hoe meer kracht er direct op de velg terecht komt. Stoeprandje oprijden zonder schade kan met 17" bij een hogere snelheid dan met 20".
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Eens maar het moet soms wel. Soms is een weg geblokkeerd door een werkbus oid. Dan ben ik blij met “slechts” 18 inch. Een stoepje schuin op lukt dan nog wel.YakuzA schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Mja, je moet überhaupt geen stoep op rijden
XXXVI
Zelfde effect, minder vervormbaar en geven dus meer door aan de velg. BMW lijkt er inmiddels ook een beetje van afgestapt te zijn, de G60 is (in ieder geval in NL) niet eens meer met runflats te krijgen. Was nog wel een optie bij de G30.Mr Pingu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:23:
[...]
Ik bedoelde meer (20" inch) RFT vs Non-RFT, 17" inch vs 20" inch is logisch.
Is het echt zo simpel? Een RFT geeft sowieso meer vibraties/schokken door via het onderstel. Maar stel dat je bijvoorbeeld met een grote velgmaat en laagprofielband schuin een stoeprandje met een scherpe hoek pakt, vergroot een non-RFT band dan door die plaatselijke vervorming juist niet de kans dat de stoep met je velg in aanraking komt zonder luchtbuffer en dat je dus een deuk in je velgrand hebt? En is het niet zo dat bij een RFT de velgrandbeschermer in de sidewall (indien aanwezig) minder meegeeft en er dus een kleinere kans is dat je vriendin/vrouw je velgen schampt. Ik vermoed dat er qua velgbescherming voor- en nadelen zijn voor RFT's en non-RFT's in verschillende scenario's.ewrz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:47:
[...]
Zelfde effect, minder vervormbaar en geven dus meer door aan de velg.
Echte BMW rijders gebruiken de toeter tot de werkman zijn bus wegzetephymerous schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:49:
[...]
Eens maar het moet soms wel. Soms is een weg geblokkeerd door een werkbus oid. Dan ben ik blij met “slechts” 18 inch. Een stoepje schuin op lukt dan nog wel.
Dat deed ik een keer voor een coffeeshop, maar toen kwamen er wat doorgesnoven mensen naar buiten gestormd die niet blij warenDanfoss schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Echte BMW rijders gebruiken de toeter tot de werkman zijn bus wegzet
(maar die zetten hem toen wel al scheldend opzij, dus eind goed, al goed
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2025 14:42 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gelukkige ben ik geen echte danDanfoss schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Echte BMW rijders gebruiken de toeter tot de werkman zijn bus wegzet
XXXVI
Het is een dynamisch proces, zolang de snelheid niet te hoog is, vervormt de band gewoon en treedt er geen schade op. Het probleem zit hem in de snelheid/massatraagheid van het systeem, hoe hoger de snelheid hoe moeilijker de combinatie het krijgt om de impact goed te verwerken. Hoe minder absorbtiebuffer je hebt hoe eerder de grens van wat zonder schade te verwerken is bereikt wordt. Een lekke fietsband heeft ook geen buffer meer, als je daar ooit op gefietst hebt weet je hoe dat voelt. Niet fijn.Puf schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Is het echt zo simpel? Een RFT geeft sowieso meer vibraties/schokken door via het onderstel. Maar stel dat je bijvoorbeeld met een grote velgmaat en laagprofielband schuin een stoeprandje met een scherpe hoek pakt, vergroot een non-RFT band dan door die plaatselijke vervorming juist niet de kans dat de stoep met je velg in aanraking komt zonder luchtbuffer en dat je dus een deuk in je velgrand hebt? En is het niet zo dat bij een RFT de velgrandbeschermer in de sidewall (indien aanwezig) minder meegeeft en er dus een kleinere kans is dat je vriendin/vrouw je velgen schampt. Ik vermoed dat er qua velgbescherming voor- en nadelen zijn voor RFT's en non-RFT's in verschillende scenario's.
Deels AI vertaald maar mooie slow motion beelden hier
YouTube: Why you should NEVER brake while hitting a pothole
Binnenkort weer BMW's zonder bepaalde opties? Flashbacks naar de corona tijden.
https://www.autoweek.nl/a...r-conflict-rond-nexperia/
Nu alvast speculatief wat FULLLLL OPTIONSSSS voorraadmodellen inkopen en die dan voor dikke winst verpatsen "once the skeerness hits". PROFIT!!TheBrut3 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:03:
Binnenkort weer BMW's zonder bepaalde opties? Flashbacks naar de corona tijden.
Ik vind Ambient Air stiekem best fijn, vooral omdat ie nagenoeg ongemerkt z'n werk doet. Maar ik ga m'n volgende auto er niet op laten staan.IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Panodak - check
Adaptive LED - check (High Executive)
Nappa leder - check
Comfortstoelen - check (High Executive)
Grootlicht assistent - check (High Executive)
Ambiance verlichting - check (standaard M-Sport)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel - check
Head Up Display - check
Steptronic sport transmissie - check
Dat zijn wel een paar prettige opties ja. Wellicht heb je ook de Driving Assistant Professional? (oa. adaptieve cruise control en lane control assist) Als je met je VIN op een online VIN decoder kijkt dan zie je in één oogopslag alle opties.
[...]
Het valt gewoon op dat 'Full Options' op de F10/F11 zescilinders nog redelijk gangbaar was. Bij de G30/31 is dat toch een stuk minder. De 540i heeft standaard al meer maar de echt exotische opties zie je ook daar bijna nooit. En voor de echt leuk aangeklede vierpitters moet je ook flink zoeken. (en in de buidel tasten) Een nagenoeg 'full options' 530e ben ik nog niet tegengekomen. Maar wat je zegt, niet alles is even belangrijk op een auto.
Sowieso veranderen opties in de loop der jaren ook. Zo is nightvision in mijn optiek gewoon een flop geweest, net als de display key, wat een onhandig groot ding. Of het ambient air pakket... letterlijk pfff.
Night Vision heb ik ook niet gehad. Ik vind Integral Active Steering een erg ondergewaarde optie die je veel te weinig tegenkomt. Verder zijn er ook wel wat opties die in mijn ogen vrij nutteloos zijn, zoals de gegalvaniseerde bedieningselementen, individual leeslampjes achter en gesture control.
Zijn er hier mensen met een F30, F31, F32, F33 of F36 met M-Sport remmen die een thuiskomer hebben? Ben benieuwd welke passen om de remklauwen. Voor lichtmetaal is de minimale velgmaat 18", maar dat biedt nog geen garantie dat een 18" thuiskomer past, aangezien die veel minder diep zijn. De leverancier durft het ook niet te garanderen en met de verzendkosten is "even proberen" ook niet echt aantrekkelijk.
Zijn er überhaupt mensen die een thuiskomer in de auto hebben liggen?Puf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:35:
Zijn er hier mensen met een F30, F31, F32, F33 of F36 met M-Sport remmen die een thuiskomer hebben? Ben benieuwd welke passen om de remklauwen. Voor lichtmetaal is de minimale velgmaat 18", maar dat biedt nog geen garantie dat een 18" thuiskomer past, aangezien die veel minder diep zijn. De leverancier durft het ook niet te garanderen en met de verzendkosten is "even proberen" ook niet echt aantrekkelijk.
Ben aan het zoeken welke kopjes mijn zoon kan indrukken om android auto te slopen? Op de een of andere manier lukt het hem altijd om de connectie van mij bluetooth te slopen. Enige optie die ik heb is dan auto te resetten. Verwijderen van device of opnieuw koppelen lukt niet. Hopelijk heeft iemand ook deze ervaring met zijn kids en kan zeggen klik hierop. Zoon wil altijd radio luisteren is de enige lead die ik heb.
Tsja, als je hem thuis in de schuur hebt liggen dan heeft ie niet bar veel nut.DeBaroN schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:47:
[...]
Zijn er überhaupt mensen die een thuiskomer in de auto hebben liggen?
Ik ben in dubio:
Optie 1 - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, ContiSportContact 7 of Mich Pilotsports 5 i.c.m. een thuiskomertje.
Optie 2 - Goodyear F1 3 RFT, Sportcontact 5 RFT of Pilotsports 4 RFT (alleen oudere generaties zijn als RFT te krijgen in mijn maten)
Daarom even checken of een thuiskomertje überhaupt een optie is met mijn remklauwen.
De oplossing is hier eenvoudig. De kinderen blijven van onze telefoons af. Overigens heeft de Idrive knop ook een grote aantrekkingskracht. Inmiddels is duidelijk dat die ook niet “om te delen” isNLKornolio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:54:
Ben aan het zoeken welke kopjes mijn zoon kan indrukken om android auto te slopen? Op de een of andere manier lukt het hem altijd om de connectie van mij bluetooth te slopen. Enige optie die ik heb is dan auto te resetten. Verwijderen van device of opnieuw koppelen lukt niet. Hopelijk heeft iemand ook deze ervaring met zijn kids en kan zeggen klik hierop. Zoon wil altijd radio luisteren is de enige lead die ik heb.
XXXVI
Simpel, kids moeten overal vanaf blijven. Wil je wat, vraag je het en dan stel ik het wel in of zet het aan.NLKornolio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:54:
Zit ik in een opvoed topic of in het bmw topic? 🤣
Gewoon allemaal?NLKornolio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:54:
Ben aan het zoeken welke kopjes mijn zoon kan indrukken om android auto te slopen?
Oh wacht, hij heeft ze al gevondenOp de een of andere manier lukt het hem altijd om de connectie van mij bluetooth te slopen.
Weet iemand wat dit icoontje betekent? Komt in het informatie/meldingbalkje wanneer ik PDC/camera’s activeer in mijn BMW G20. Als ik er op klik dan wordt er een streep door het icoontje gezet, dus dat je iets uitschakelt. Maar ben dus benieuwd wat het precies activeert of deactiveert want lijkt niet iets te gebeuren. Kon er niets over vinden in de handleiding.
:strip_exif()/f/image/7c8ytmXrPfkXATOQmAa0iARP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Kartmans1 op 17-10-2025 15:53 ]
Recent voor dezelfde keuze gestaan. Gekozen voor RFT deze keer en dan is mijn inziens de logische keuze de Michelin PS4. De rest is echt oud en de prijs maakt niet zoveel uit. SportContact 5 is in 2011 gelanceerd...Puf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Tsja, als je hem thuis in de schuur hebt liggen dan heeft ie niet bar veel nut.
Ik ben in dubio:
Optie 1 - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, ContiSportContact 7 of Mich Pilotsports 5 i.c.m. een thuiskomertje.
Optie 2 - Goodyear F1 3 RFT, Sportcontact 5 RFT of Pilotsports 4 RFT (alleen oudere generaties zijn als RFT te krijgen in mijn maten)
Daarom even checken of een thuiskomertje überhaupt een optie is met mijn remklauwen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dat is het icoon voor de HUD, dus ik verwacht dat de HUD uitschakelt zodra je PDC activeert o.i.d.Kartmans1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:52:
Weet iemand wat dit icoontje betekent? Komt in het informatie/meldingbalkje wanneer ik PDC/camera’s activeer in mijn BMW G20. Als ik er op klik dan wordt er een streep door het icoontje gezet, dus dat je iets uitschakelt. Maar ben dus benieuwd wat het precies activeert of deactiveert want lijkt niet iets te gebeuren. Kon er niets over vinden in de handleiding. [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Spollie op 17-10-2025 16:00 ]
Oh dat zou kunnen! Niet op gelet toen ik er op klikte. Wellicht als je het afleidend vindt tijdens het parkeren dat het handig is. Niet aan de HUD gedacht.Spollie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Dat is het icoon voor de HUD, dus ik verwacht dat de HUD uitschakelt zodra je PDC activeert o.i.d.
Thanks, had ook al ChatGPT gevraagd door de foto te uploaden maar die verzon allemaal verschillende soorten antwoorden.
Ik heb voor lange ritten gewoon een volledig wiel van de winterset achterin liggen, de BMW mobility kit binnen NL. Volledig wiel neemt natuurlijk meer plaats in dan een thuiskomer maar mocht je moeten wisselen dan moet je die ruimte toch vrij hebben voor het wiel dat er af komt.DeBaroN schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:47:
[...]
Zijn er überhaupt mensen die een thuiskomer in de auto hebben liggen?
Ik zet de boel vast met spanbanden zodat ik hem niet in mijn nek krijg bij een aanrijding en ik heb op ebay een passende hoes er voor gekocht. Krik en moersleutel onder de vloer van de kofferruimte.
Heeft me al een keer gered op vakantie.
Ik ben voor optie 1 gegaan. Op m’n vorige auto f30 320d goodyear asy 5 en 6 gehad die zeer goed bevielen. Op m’n huidige f31 van RFT Bridgestone turanzas naar Michelin ps5 gegaan en dat bevalt ook heel goed. Fijner stuurgevoel en vooral goede grip op nat wegdek trok me erg aan. Voor m’n gevoel zijn ze ook net iets stiller dan de goodyears.Puf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Ik ben in dubio:
Wellicht binnenkort een keer mijn BMW M4 een keer de bak laten spoelen, wat is hier zo het idee bij welk km-stand dit wel nodig gaat zijn? En als iemand een goed adresje heeft in het oosten van het land..
Ik ben erg tevreden over de Goodyears als banden en rij al jaren met RFT's.Puf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Ik ben in dubio:
Welke km stand heeft ie nu?HE1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:43:
Wellicht binnenkort een keer mijn BMW M4 een keer de bak laten spoelen, wat is hier zo het idee bij welk km-stand dit wel nodig gaat zijn? En als iemand een goed adresje heeft in het oosten van het land..
Klaassen auto’s in Apeldoorn is altijd goed
Ik rij nu in de zomer ook op Goodyear F1 Asy 2 (bijna aan vervanging toe) waar ik niet ontevreden over ben. Als ik weer voor RFT's kies, dan is de meest recente generatie in mijn maat de Asy 3, terwijl non-RFT inmiddels al bij de Asy 6 is aanbeland. De ontwikkelingen zijn erg snel gegaan in bandenland. Niet alleen de grip is verbeterd, maar ook de levensduur is sterk toegenomen a.g.v. milieu- en fijnstofregels. Daarom overweeg ik nu zowel RFT als non-RFT.Pannencouque schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Ik ben erg tevreden over de Goodyears als banden en rij al jaren met RFT's.
Ik weet dat Carrec het vaak verteld in hun filmpjes. 150.000 km voor de ZF bakken.HE1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:43:
YouTube: Wat ZF en BMW zelf niet meer doen, maar wel nodig is! ZF-8 Traps Aut...
YouTube: BMW ZF transmissie door TIM!
[ Voor 8% gewijzigd door Streskip op 18-10-2025 10:16 ]
Goedemorgen,
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een mooie blauwe iX3 uit 2021. Het volledig elektrisch rijden bevalt uitstekend en (op het ontbreken van keyless entry na
) bevalt de auto ook erg goed.
Ik heb echter wat moeite met het instellen van een oplaadschema, wellicht kunnen jullie daarbij helpen:
- Ik heb een laaddoel ingesteld van 80% (prima voor mijn dagelijkse gebruik)
- Om de voordelen van ons dynamisch energie contract te benutten ingesteld dat de auto moet laden tussen 10:00 en 17:00.
Nu vallen me een paar dingen op:
1. De auto trek zich alleen maar iets lijkt aan van die 80% grens, die tijdstippen negeert hij compleet?
Eerst dacht ik dat dat aan de optie 'direct laden' in de auto lag die je krijgt als je deze uitzet maar dat lijkt geen effect te hebben.
2. Het lijkt er ook op dat je alleen die laadtijden kunt instellen als je ook ergens in de week een vertrektijd instelt? Zie ik iets over het hoofd want dat staat er toch volstrekt los van?
3. Ik kan in de app de mogelijkheid om laden direct te starten en stoppen niet vinden, enig idee waar die mogelijkheid zich bevindt?
4. En een andere losse vraag, er zit om de linker stuurhendel een knop met BC. Die knop lijkt helemaal niks te doen, klopt dat of is er iets mis met die stuurhendel?
Alvast bedankt!
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een mooie blauwe iX3 uit 2021. Het volledig elektrisch rijden bevalt uitstekend en (op het ontbreken van keyless entry na

Ik heb echter wat moeite met het instellen van een oplaadschema, wellicht kunnen jullie daarbij helpen:
- Om de voordelen van ons dynamisch energie contract te benutten ingesteld dat de auto moet laden tussen 10:00 en 17:00.
1. De auto trek zich alleen maar iets lijkt aan van die 80% grens, die tijdstippen negeert hij compleet?
Eerst dacht ik dat dat aan de optie 'direct laden' in de auto lag die je krijgt als je deze uitzet maar dat lijkt geen effect te hebben.
2. Het lijkt er ook op dat je alleen die laadtijden kunt instellen als je ook ergens in de week een vertrektijd instelt? Zie ik iets over het hoofd want dat staat er toch volstrekt los van?
3. Ik kan in de app de mogelijkheid om laden direct te starten en stoppen niet vinden, enig idee waar die mogelijkheid zich bevindt?
4. En een andere losse vraag, er zit om de linker stuurhendel een knop met BC. Die knop lijkt helemaal niks te doen, klopt dat of is er iets mis met die stuurhendel?
Alvast bedankt!
ongeveer 61000km. Thx voor de tip.sjaak81 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Welke km stand heeft ie nu?
Klaassen auto’s in Apeldoorn is altijd goed
Dat is misschien nog wel vroeg. Maar je kan altijd informeren. Volgens mij is Carrec nog wel een heel stuk duurder dan Klaassen (BMW specialist)
1. Direct laden gaat hij meteen aan de slag (mits de laadpaal dit accepteert). Heeft er dus wel degelijk mee te makenAnman schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:22:
Goedemorgen,
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een mooie blauwe iX3 uit 2021. Het volledig elektrisch rijden bevalt uitstekend en (op het ontbreken van keyless entry na) bevalt de auto ook erg goed.
Alvast bedankt!
2. Correct. Hij moet ergens een houvast aan hebben. Ik stel altijd de maandag ochtend in 8:00
3. Direct laden (als functie) zit onder laden > laad en klimaattimer > laadmodus. Stoppen via de app kan niet
4. Rechter deel van je scherm bedien je er mee. Wisselen tussen bijv. Kilometerstand, muziek, kracht..
In praktijk laat ik de laadpaal mijn laadcyclus aansturen ipv de bmw. Werkt beter voor mij icm dynamische tarieven.
Nou, mijn E90 verliest ineens al z'n koelvloeistof. Kwam terug van vakantie (met het vliegtuig dus hij heeft een tijd stil gestaan) en toen bij de eerste keer weer starten gaf hij aan dat het niveau van de kvs laag was. Bijgevuld, maar nu nog geen 20km later weer hetzelfde lampje toen we voor het stoplicht stonden en hij ging gelijk ook roken. Het was nu ook behoorlijk nat onder de motorkap. Vorige maand nog 1k tegenaan gegooid bij een beurt, maar als nu dit zich weer aan dient dat moet ik misschien maar eens conclusies gaan trekken. Wilde volgend jaar rond of vlak na de zomer sowieso al een station, MPV of SUV gaan kopen omdat een sedan met een klein kind heel onpraktisch is, maar ik denk dat ik dat maar naar voren ga halen. Het budget dat ik wilde hebben is er alleen nog niet helemaal en ik wil wel gewoon iets moderns kunnen halen en niet weer een tussenoplossing zoals de E90 eigenlijk al een beetje was.
Zou eerst even goed kijken wat er aan de hand is. Hebben ze misschien een klemmetje vergeten of een gescheurde slang oid. @CreativeS kom er maar in met de E90 ervaring 😉
Of een gescheurd reservoir. Heb ik bij de E60 ook gehad. Gewoon overnight een scheur van onder naar boven. Wel supermakkelijk te vervangen, maar zonde van de centen uiteraard.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Nee de eerste 1-1.5 jaar iDrive 8DeBaroN schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:13:
Hebben alle G20/21 lci idrive 8.5?
Jarno schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:24:
Zou eerst even goed kijken wat er aan de hand is. Hebben ze misschien een klemmetje vergeten of een gescheurde slang oid. @CreativeS kom er maar in met de E90 ervaring 😉
Ik ga eerst eens kijken wat de garage te melden heeft inderdaad. Helaas heb ik zelf gewoon GEEN handen op klusgebied, niet eens twee linkerhandenTheimon schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:00:
Of een gescheurd reservoir. Heb ik bij de E60 ook gehad. Gewoon overnight een scheur van onder naar boven. Wel supermakkelijk te vervangen, maar zonde van de centen uiteraard.
Maar met m'n toekomstplannen voor een nieuwe auto zit ik niet wéér te wachten op een bedrag tegen de 1k. Dan begint het allemaal wel heel zonde te worden, ook bij een auto die in maart 20 wordt en 253k op de teller heeft. Vorig jaar ook al een paar dingetjes gehad en als alles zich steeds sneller gaat opvolgen..
In ieder geval is het echt kleddernat onder de koelventilator en volgens mij zag ik het daar ook stromen. Er zitten ook overal en nergens spetters op het blok.
Vraag aan 530e bezitters: gaat het inhalen op de snelweg een beetje vlot als de batterij 'leeg' is? Met 130km/h even een voorganger inhalen zegmaar...
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Mijn kinderen en ik verschillen nogal als het over nutteloze opties gaat. Zij vinden gesture control helemaal geweldig. Maar dat vonden ze in de F11 ook van de massage functie. Ik vond het helemaal niets.Pannencouque schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:25:
Ik vind Ambient Air stiekem best fijn, vooral omdat ie nagenoeg ongemerkt z'n werk doet. Maar ik ga m'n volgende auto er niet op laten staan.
Night Vision heb ik ook niet gehad. Ik vind Integral Active Steering een erg ondergewaarde optie die je veel te weinig tegenkomt. Verder zijn er ook wel wat opties die in mijn ogen vrij nutteloos zijn, zoals de gegalvaniseerde bedieningselementen, individual leeslampjes achter en gesture control.
De gegalvaniseerde bedieningselementen van de G31 zijn niet zo mooi als de keramische van de F11. Enige waar ik het wel mooi op vind is de sleutel. Integral Active Steering is zeker ondergewaardeerd. Daar kwam ik ook achter toen ik van de F11 naar een G31 zonder IAS overstapte. Maar ook Dynamic Drive was best fijn, nu heb ik alleen Dynamic Damper Control.
Kans is groot dat de plastic koppeling van de retourleiding vanaf de radiateur geknapt is. Maar aanvoer en eventueel een gewoon lek zijn ook mogelijkheden. Bij mijn E90 spoot het er gelukkig uit toen deze nog op de brug stond. Weinig leidingen die nog vervangen moeten worden. Maar goed, met die kosten ben ik wel weer even klaar. Er moeten heel veel smiles per miles komen om de ruim €4000,- van het laatste bezoek te compenseren. Al is het gebakje al goed op weg hoor…Vld1989 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:45:
In ieder geval is het echt kleddernat onder de koelventilator en volgens mij zag ik het daar ook stromen. Er zitten ook overal en nergens spetters op het blok.
@Jarno…
Op de g30/g31 kun je kiezen voor galvanisch(mat alu kleurige knoppen) en/of keramisch (glad antraciete draaiknoppen en idrive controller). Beide beter dan de standaard plastic variant!IQM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:25:
[...]
Mijn kinderen en ik verschillen nogal als het over nutteloze opties gaat. Zij vinden gesture control helemaal geweldig. Maar dat vonden ze in de F11 ook van de massage functie. Ik vond het helemaal niets.
De gegalvaniseerde bedieningselementen van de G31 zijn niet zo mooi als de keramische van de F11. Enige waar ik het wel mooi op vind is de sleutel. Integral Active Steering is zeker ondergewaardeerd. Daar kwam ik ook achter toen ik van de F11 naar een G31 zonder IAS overstapte. Maar ook Dynamic Drive was best fijn, nu heb ik alleen Dynamic Damper Control.
[ Voor 3% gewijzigd door DaFreakhead op 19-10-2025 01:49 ]
..
[ Voor 98% gewijzigd door DaFreakhead op 19-10-2025 01:48 . Reden: Dubbel ]
Kan ik mijn BMW met Operating System 8 upgraden naar Operating System 8,5?
Afhankelijk van het model en de productiedatum kunt u uw BMW met BMW Operating System 8 door een Remote Software Upgrade naar BMW Operating System 8.5 upgraden. De update is volgens planning beschikbaar vanaf de zomer 2023 voor de volgende BMW modellen: BMW 7 Serie (productie vanaf 07/2022), BMW iX (productie vanaf 03/2023), BMW X5 en BMW X6 en BMW X7 (productie telkens vanaf 04/2023), BMW X5 M en BMW X6 M (productie telkens vanaf 04/2023). Bij een geplande Remote Software Upgrade voor uw voertuig ontvangt u een bericht via de My BMW App op uw smartphone en op het controledisplay van uw voertuig.
Bron: https://www.bmw.nl/nl/s/a...em-8-z4P1Y?language=nl_NL
Het ligt eraan wat je gewend bent en wat je wil.BigEagle schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:48:
Vraag aan 530e bezitters: gaat het inhalen op de snelweg een beetje vlot als de batterij 'leeg' is? Met 130km/h even een voorganger inhalen zegmaar...
De accu houdt altijd nog wat boost over, dus als je aan de 184pk niet genoeg hebt, heeft ie altijd nog wat extra's voor je en je moet de motor wel even laten werken. Die boost is na een paar seconden wel op, dus dan moet ie dat weer gauw gaan bijladen en dat zie je daarna wel even terug in je verbruik. Ik denk dat het daarmee best voldoet voor velen.
Uit wat voor auto en vermogen kom je nu? Ik heb jarenlang met 250-300pk op een lager gewicht gereden en merk wel dat het vermogen voor mij niet helemaal voldoet, maar dat zegt vooral iets over mijn referentiekader en wensen denk ik.
Daar heb je wel een punt ja. Ga ik eens over nadenken de volgende bandenwissel.Puf schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Ik rij nu in de zomer ook op Goodyear F1 Asy 2 (bijna aan vervanging toe) waar ik niet ontevreden over ben. Als ik weer voor RFT's kies, dan is de meest recente generatie in mijn maat de Asy 3, terwijl non-RFT inmiddels al bij de Asy 6 is aanbeland. De ontwikkelingen zijn erg snel gegaan in bandenland. Niet alleen de grip is verbeterd, maar ook de levensduur is sterk toegenomen a.g.v. milieu- en fijnstofregels. Daarom overweeg ik nu zowel RFT als non-RFT.
Jup. Hoewel ik over Dynamic Drive ook heb gelezen dat als je het niet hebt, het basisonderstel soms wat beter gebalanceerd is. Nadeel aan Dynamic Drive vind ik de achterlijke prijzen voor de dempers. Een rondje onderstel kost je zo een vermogen.IQM schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:25:
[...]
Mijn kinderen en ik verschillen nogal als het over nutteloze opties gaat. Zij vinden gesture control helemaal geweldig. Maar dat vonden ze in de F11 ook van de massage functie. Ik vond het helemaal niets.
Massagestoelen vind ik ook niets. Heb ze misschien twee keer per jaar aan op een lange rit. Een vriend van me zet ze elke wintersport aan zo gauw ie instapt
Heb zelf tussendoor een G31 gehad zonder IAS. Dat bleef ik missen en ik was heel blij toen de opvolger het wél had. En ik vind het lastig, want de volgende auto moet het 't liefst weer hebben maar ze zijn best schaars - verkleint het zoekgebied nogal.
Ok, de 3 serie dus niet.remmuz schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:16:
[...]
Kan ik mijn BMW met Operating System 8 upgraden naar Operating System 8,5?
Afhankelijk van het model en de productiedatum kunt u uw BMW met BMW Operating System 8 door een Remote Software Upgrade naar BMW Operating System 8.5 upgraden. De update is volgens planning beschikbaar vanaf de zomer 2023 voor de volgende BMW modellen: BMW 7 Serie (productie vanaf 07/2022), BMW iX (productie vanaf 03/2023), BMW X5 en BMW X6 en BMW X7 (productie telkens vanaf 04/2023), BMW X5 M en BMW X6 M (productie telkens vanaf 04/2023). Bij een geplande Remote Software Upgrade voor uw voertuig ontvangt u een bericht via de My BMW App op uw smartphone en op het controledisplay van uw voertuig.
Bron: https://www.bmw.nl/nl/s/a...em-8-z4P1Y?language=nl_NL
Overigens vind ik zelf (met 8.5) wel dat 8.5 het waard is ivm de constante temp regeling. Ik vind wel weer de ventilatieroosters uit de generatie 2022/2023 fijner dan 2024+.
2022/2023 was toch nog geen lci?Fedde schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:00:
Overigens vind ik zelf (met 8.5) wel dat 8.5 het waard is ivm de constante temp regeling. Ik vind wel weer de ventilatieroosters uit de generatie 2022/2023 fijner dan 2024+.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Uit mijn hoofd kwam LCI 1 in mei/juni 2022 uit. In zomer 2024 kwam er een soort LCI2 met iDrive 8.5 en een 330e upgrade.
Rij nu een auto van 1415 kilo met 150pk..Pannencouque schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Het ligt eraan wat je gewend bent en wat je wil.
De accu houdt altijd nog wat boost over, dus als je aan de 184pk niet genoeg hebt, heeft ie altijd nog wat extra's voor je en je moet de motor wel even laten werken. Die boost is na een paar seconden wel op, dus dan moet ie dat weer gauw gaan bijladen en dat zie je daarna wel even terug in je verbruik. Ik denk dat het daarmee best voldoet voor velen.
Uit wat voor auto en vermogen kom je nu? Ik heb jarenlang met 250-300pk op een lager gewicht gereden en merk wel dat het vermogen voor mij niet helemaal voldoet, maar dat zegt vooral iets over mijn referentiekader en wensen denk ik.
Modellpflege
Eine überarbeitete Version (LCI) der Baureihe wurde am 18. Mai 2022 vorgestellt.
Im Juli 2024 folgte ein zweites Facelift für G20 und G21.
Ik zet wel even de Engelse variant neer... niet iedereen is thuis in Duits.
Maar de Engelse versie wordt te weinig vernieuwd. De LCI2 kwam in juli 2024.Facelift
A facelift (LCI) was announced in May 2022 for the seventh generation BMW 3 Series.
The updated model has new front and rear bumpers, new headlights and a slightly tweaked grille. The headlights have a new "inverted L shape" DRL signature (that is now standard on all models) and the top Laserlight option is replaced by new adaptive LED units with matrix high beam functionality. The grille maintains its overall proportions while the bumper gets new designs for both the base version and the M Sport package. Both feature new side air curtains, while the latter has a larger central intake (although part of it serves for design purposes only) and more aggressive styling. Tail lights carry the same design as the 2019 model, but are complemented by newly designed bumpers. The base version features body coloured graphics, while the M Sport has a large, gloss-black element that incorporates a faux diffuser and two vertically arranged reflectors.
The interior gets a significant update, with the dashboard being shaped by a new dual curved display that comes as standard and features iDrive with BMW Operating System 8. With the 2025 model year, iDrive uses BMW Operating System 8.5.
The ZF 8-speed automatic transmission is also fitted as standard, replacing the 6-speed manual entirely, and a new gear selector lever is also present.
Im Juli 2024 folgte ein zweites Facelift für G20 und G21. Mit diesem hält das neue Cockpit des überarbeiteten 4er inklusive neuer Lenkräder Einzug in die 3er-Reihe. Weiter erhielt das Fahrwerk eine überarbeitete Abstimmung für verbesserten Komfort. Bei den Modellen 330i und 330d entfällt der Hinterradantrieb, die Fahrzeuge sind nunmehr ausschließlich mit dem Allradantrieb xDrive erhältlich. Der Plug-in-Hybrid 330e erhält einen größeren 19,5-kWh-Akku und kann mit bis zu 11 kW geladen werden. Die Variante 320e entfällt vollständig.
[ Voor 84% gewijzigd door CreativeS op 19-10-2025 11:59 ]
Je houdt altijd iets van elektrisch vermogen over + de 184pk benzine blijft natuurlijk gewoon aanwezig dus is mijn ervaring met de 330e prima. Geen klachten.
[ Voor 12% gewijzigd door Fedde op 19-10-2025 12:03 ]
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Eagle Creek op 20-10-2025 00:36 ]
Precies dat dus, als je eindeloos veel tijd hebt om te zoeken en te wachten -en te sparen niet te vergeten!- dan gaat het vast lukken. Maar ik wilde deze keer niet weer 5 maanden zoeken maar gewoon binnen een paar weken de knoop hakken. Dus moest ik helaas een lijstje maken met must haves en wanna haves.Pannencouque schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Heb zelf tussendoor een G31 gehad zonder IAS. Dat bleef ik missen en ik was heel blij toen de opvolger het wél had. En ik vind het lastig, want de volgende auto moet het 't liefst weer hebben maar ze zijn best schaars - verkleint het zoekgebied nogal.
[...]BigEagle schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:48:
Een 530e Touring is 1875kg leeg met 184pk en 300Nm aan benzine vermogen. Gecombineerd 292pk en 420Nm. Qua vermogen op brandstof is het vergelijkbaar met de 520i maar dan met 185kg meer gewicht.BigEagle schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:52:
Rij nu een auto van 1415 kilo met 150pk..
Op zich vind ik de 530e niet heel traag maar het is wat @Pannencouque ook zegt, het is ook wat je gewend bent. Na bijna 10 jaar met 306pk op 1745kg leeggewicht gereden te hebben voelt hij voor mij niet vlot.
Omgerekend hoeft bij jouw huidige wagen elke pk iets minder kilo's mee te nemen. Maar ik denk dat de trekkracht van 300Nm zeker niet verkeerd is. En de elektromotor heeft ook 'maar' 109 pk en 265Nm. Waar ik binnen de bebouwde kom overigens prima mee uit de voeten kan. Als je hem doortrapt komt de benzine motor er automatisch bij.
@IQM: Bedankt! Weer wat duidelijker zo.
Mijn zoektocht naar een 5 serie is aangepast van een een 530i naar een 530e touring. Aanbod in DE is veer groter van de 530e en de BPM is gewoon aantrekkelijk. De vraag is nu nog wel of geen xdrive...
Buurman van 2 huizen verder heeft een Audi Quattro Avant 55 TFSIe. Groter bereik op de accu, iets grotere benzinetank en meer ICE pk's. Mooie auto maar lees aardig wat verhalen over hoog olie verbruik. Daarnaast geen fysieke knoppen voor o.a. airco en de kofferbak is nog kleiner. Sprak ook een andere buurman die zowel de Audi als de BMW had en koos gelijk voor de BMW.
Mijn zoektocht naar een 5 serie is aangepast van een een 530i naar een 530e touring. Aanbod in DE is veer groter van de 530e en de BPM is gewoon aantrekkelijk. De vraag is nu nog wel of geen xdrive...
Buurman van 2 huizen verder heeft een Audi Quattro Avant 55 TFSIe. Groter bereik op de accu, iets grotere benzinetank en meer ICE pk's. Mooie auto maar lees aardig wat verhalen over hoog olie verbruik. Daarnaast geen fysieke knoppen voor o.a. airco en de kofferbak is nog kleiner. Sprak ook een andere buurman die zowel de Audi als de BMW had en koos gelijk voor de BMW.
Het is inderdaad wat je gewend bent. Ik vind de 184 pk GT ook niet echt snel. Wel als je m doortrekt maar om dat continu te doen is ook niet comfortabel. We gaan ‘m ergens het komende half jaar (laten) chippen 
Door eigen ervaringen, gecombineerd met ervaringen van vrienden en familie en allerlei verhalen op internet, is VAG voor ons geen optie. Een hoop problemen.BigEagle schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:08:
Mooie auto maar lees aardig wat verhalen over hoog olie verbruik. Daarnaast geen fysieke knoppen voor o.a. airco en de kofferbak is nog kleiner.
[ Voor 52% gewijzigd door ephymerous op 21-10-2025 09:11 ]
XXXVI
Ik heb zelf mijn oude 420i 184 pk laten chippen.
Natuurlijk voel je het verschil, maar toch is het een anders gevoel als dat je een blok hebt, wat gemaakt is voor die pk's 🫤.
Ik heb ook een 135i gehad met het N54 blok. Voorzien van een jb4 was dat soms op het gevaarlijke af, 😅 maar voelde wel altijd alsof er nog meer in het blok zat.
Natuurlijk voel je het verschil, maar toch is het een anders gevoel als dat je een blok hebt, wat gemaakt is voor die pk's 🫤.
Ik heb ook een 135i gehad met het N54 blok. Voorzien van een jb4 was dat soms op het gevaarlijke af, 😅 maar voelde wel altijd alsof er nog meer in het blok zat.
X-drive geeft meer verbruik, meer dingen die stuk kunnen gaan, ongeveer 75kg hoger gewicht (daardoor kom je vaak in een hogere trede van de MRB terecht) en een aantal reparaties aan de motor/ophanging wordt beduidend ingewikkelder. Zou het dus alleen kiezen als je er een goede reden voor hebt.BigEagle schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:08:
En minder bandenkeuze door RFT, en meer gedoe als je er één lek rijdt.ewrz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
X-drive geeft meer verbruik, meer dingen die stuk kunnen gaan, ongeveer 75kg hoger gewicht (daardoor kom je vaak in een hogere trede van de MRB terecht) en een aantal reparaties aan de motor/ophanging wordt beduidend ingewikkelder. Zou het dus alleen kiezen als je er een goede reden voor hebt.
Was dat nog het N blok of de B48? Dat lijkt wel een verschil te zijn. Ik heb overigens de laatste.roland kroes schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:25:
XXXVI
xDrive en dus gelijk vastzitten aan RFT? Die snap ik even niet.Marc Rademaker schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:33:
En minder bandenkeuze door RFT, en meer gedoe als je er één lek rijdt.
Was het N54 blok. 3.0 met de 2 turbo's.ephymerous schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:28:
[...]
Was dat nog het N blok of de B48? Dat lijkt wel een verschil te zijn. Ik heb overigens de laatste.
Nu heb ik hetzelfde aantal (standaard) pk's, in een 2.0 met de twinscroll turbo's. (M35I).
Ach, tis behelpen he 😁
Hé, helder lampje... (geintjeroland kroes schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:43:
Was het N54 blok. 3.0 met de 2 turbo's.
roland kroes schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:25:
Hij zegt niet 'B58'. Dus ik heb zo'n donkergeel vermoeden dat hij de N20 bedoelt met 'N blok'.ephymerous schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:28:
Was dat nog het N blok of de B48? Dat lijkt wel een verschil te zijn. Ik heb overigens de laatste.
Probeer het nog eens...
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 21-10-2025 12:30 ]
Hèhè, sry. Ben ondertussen pc in elkaar aan het zetten, dus beetje slordig 🤭
De 420i uit 2015 had de N20B20B motor.
De 420i uit 2015 had de N20B20B motor.
Goede reden voor X-drive heb ik nietewrz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
X-drive geeft meer verbruik, meer dingen die stuk kunnen gaan, ongeveer 75kg hoger gewicht (daardoor kom je vaak in een hogere trede van de MRB terecht) en een aantal reparaties aan de motor/ophanging wordt beduidend ingewikkelder. Zou het dus alleen kiezen als je er een goede reden voor hebt.
Zal op een droge weg toch wel loslopen? Voordat je rubber begint te spuien ben je al ver over het koppel dat je normaliter nodig hebt om "vlot" bij een verkeerslicht weg te komen.
Nou, de X2 M35i x-drive is zeker geen lichte wagen, maar als je in de sportstand het pedaal intrapt, verbaas ik mij toch hoe snel ie weg is van de plek.
In 4.9 sec naar de honderd, volgens fabrieksopgave.
Zelf nooit getimed, heb beide handen aan het stuur nodig 🤣
In 4.9 sec naar de honderd, volgens fabrieksopgave.
Zelf nooit getimed, heb beide handen aan het stuur nodig 🤣
Die is toch ook met RWD gemaakt? Of alleen de sedan versie?
De Fx-serie heeft een RWD 340i. Ook de G20 M340i is er alleen in 4wd.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Die is toch ook met RWD gemaakt? Of alleen de sedan versie?
Dan nog is een xdrive sneller dan alleen achterwielaandrijving.Eagle Creek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:31:
[...]
Zal op een droge weg toch wel loslopen? Voordat je rubber begint te spuien ben je al ver over het koppel dat je normaliter nodig hebt om "vlot" bij een verkeerslicht weg te komen.
Inmiddels het antwoord gevonden. De G20 was er ook in RWD (in Amerika en Europa), maar standaard was xDrive en de G21 was er enkel in xDrive. G20 RWD bestaat dus wel, maar is heel zeldzaam._Arthur schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:18:
De Fx-serie heeft een RWD 340i. Ook de G20 M340i is er alleen in 4wd.
https://www.realoem.com/b...=G20&body=Lim&model=M340i
[ Voor 11% gewijzigd door TheBrut3 op 21-10-2025 20:06 ]
Graag gedaan!BigEagle schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:08:
Mijn zoektocht naar een 5 serie is aangepast van een een 530i naar een 530e touring. Aanbod in DE is veer groter van de 530e en de BPM is gewoon aantrekkelijk. De vraag is nu nog wel of geen xdrive...![]()
Dat van dat olieverbruik is een aantal pagina's terug hier ook al voorbij gekomen. BMW adviseert 0W20 olie maar in die van mij zit nu 0W30 en ik overweeg evt. naar 0W40 te gaan.
Het enige dat ik merk is dat de 530e bij warm weer en zwaardere belasting op de ICE (zoals de zomervakantie in Zuid Europa) altijd nog flink na staat te koelen na een lange rit. Dat was ik bij de N55 niet gewend, gebeurde zelden.
Ik heb wel een goede reden dat ik voor een xDrive gekozen heb: de gewone 530e mag 1700kg trekken, de xDrive 2000kg. We hebben nog steeds een caravan die max. 1900kg mag wegen.
Maar als je geen xDrive nodig hebt dan moet je het zeker niet doen. Geeft je gewoon meer flexibiliteit met wielen, velgen en banden. Een xDrive is nu eenmaal gevoelig op verschil in omtrek tussen de voor- en achterwielen.
Heel eerlijk, met de 400Nm van de 535i had ik veel makkelijker wielspin dan de 420Nm die een 530e maximaal kan trekken.Eagle Creek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:31:
Een G31 540i Touring is ook altijd een xDrive. De G30 540i sedan is wel leverbaar geweest met RWD maar ook die zijn heel dun bezaait.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:05:
Inmiddels het antwoord gevonden. De G20 was er ook in RWD (in Amerika en Europa), maar standaard was xDrive en de G21 was er enkel in xDrive. G20 RWD bestaat dus wel, maar is heel zeldzaam.
[ Voor 47% gewijzigd door IQM op 21-10-2025 22:14 ]
Huh wat zeg jij nou? Ik heb een G20 en xdrive was zeker niet standaard. Het was een optie. En het gros van de G20s heeft geen xdrive.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:05:
[...]
Inmiddels het antwoord gevonden. De G20 was er ook in RWD (in Amerika en Europa), maar standaard was xDrive en de G21 was er enkel in xDrive. G20 RWD bestaat dus wel, maar is heel zeldzaam.
Hij bedoelt de m340i.Eagle Creek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:14:
[...]
Huh wat zeg jij nou? Ik heb een G20 en xdrive was zeker niet standaard. Het was een optie. En het gros van de G20s heeft geen xdrive.
Hij qoute dat ook , ff lezen
[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 21-10-2025 22:25 ]
Als je dat laatste restje accu hebt leeggereden heb je dus tijdelijk even niet dat extra vermogen. Ik heb flink zitten vloeken toen ik met 184pk afgelopen winter berg op moest met dik 2.500kg (leeggewicht plus belading). Accu was simpelweg nog niet bijgeladen nadat ik vlak ervoor stevig had versneld.Fedde schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Je houdt altijd iets van elektrisch vermogen over + de 184pk benzine blijft natuurlijk gewoon aanwezig dus is mijn ervaring met de 330e prima. Geen klachten.
Dus ja, wel vaak. Maar nee, niet altijd.
Ik heb 't nu ook, maar heb er pas één keer echt gebruik van gemaakt (wintersport). Dat is voor 't eerst in iets van twintig jaar wintersport. Als het erop zit zal ik 'm er niet om laten staan, maar als ik uit identieke exemplaren kan kiezen neem ik degene zonder xDrive.ewrz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
[...]