Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 14
Acties:

Onderwerpen

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:51

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter

aa

In dit topic kun je al je vragen over BMW kwijt en met andere BMW-bezitters praten. Ook Mini-, Alpina-, AC Schnitzer en Rolls-Royce eigenaren zijn hier van harte welkom.

De geschiedenis

Bayerische Motoren Werke

Oprichting

BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen omdat dit vlakbij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik lag, een Duitse vliegtuigenfabriek van een zoon van Nikolaus Otto. De vormgeving van het hedendaagse logo is dan ook hiervan afgeleid, het embleem maakte namelijk zijn eerste verschijning in een advertentie waarbij het logo stond afgebeeld op een propeller. Sinds dien gebruikt het bedrijf het welbekende ronde logo. De kleuren, wit en blauw, stammen echter af van de Beierse vlag.

Eerste Wereldoorlog

In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

In 1922 werd de eerste motorfiets door het bedrijf ontworpen. De motorfiets werd binnen 9 maanden ontworpen en in 1923 gepresenteerd op de motorshow van Berlijn. De motor, ook bekend als de R32, werd aangedreven door een twee-cilinder. Het unieke hiervan was dat het vermogen direct werd afgeleverd aan het achterwiel via een aandrijfas, iets wat in die tijd nog onbekend was. BMW gebruikt deze techniek nog steeds op hedendaagse motoren.

De R 32

In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspan werd ook Wehrmachtsgespann genoemd. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd.
BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets plaatsten de machines naar hun eigen fabrieken over, en gingen de ontwerpen nabouwen. Zo wordt het type "Wehrmacht" heden ten dage nog steeds geproduceerd, in een vorm die slechts beperkte wijzigingen heeft ondergaan. Rusland produceert het type onder de naam Oeral; de Oekraïne onder de naam Dnjepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel' in licentie van het Italiaanse Isetta en grote limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een indrukwekkend gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was.

Een aantal Klassiekers hiervan waren de BMW 501, BMW 503 en de BMW 507

In 1972 werd het nieuwe hoofdkantoor van BMW afgeleverd, speciaal voor de olympische spelen die destijds werden gehouden. Het ontwerp komt van de Duitse architect Karl Swanzer. Het gebouw heeft de karakteristiek van een 4-cilinder motor. De gedachte hierachter was dat er korte routes moesten komen tussen de ontwikkel en ontwerp afdeling, marketing en sales afdeling etc. Volgens Karl Swanzer beinvloed dit de operationele efficienty. Het gebouw heeft in totaal 22 verdiepingen en biedt ruimte aan ruim 1500 medewerkers.

Het hedendaagse hoofdkantoor in Munchen, Duitsland

Het merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met achterwielaandrijving en een 6-in-lijn cilindermotor onder de motorkap. Zoals vele andere automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een pompeuze retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.

BMW kwam met idee van een compleet nieuwe lijn, namelijk BMW i. Een assortiment van elektrische voertuigen met nieuwe technieken, waarbij premium design en het gebruik van duurzame materialen centraal staan. In 2013 werd het eerste voertuig van de nieuwe i lijn gepresenteerd, namelijk de BMW i3. De i3, ook wel bekend als de Megacity vehicle, was het eerste voertuig dat een volledig elektrische aandrijving had. De i3 was speciaal ontwikkeld voor het gebruik in een stedelijke omgeving. In 2014 werd een nieuw voertuig aan de elektrische i lijn toegevoegd, de BMW i8.

BMW nu

BMW onderscheidt zich op dit moment door stijlvol/gewaagd design, luxe en uitstekende rijeigenschappen. Ook hun revival van de Mini heeft menig autofabrikant versteld doen staan! De laatste modellen vind je of prachting of afschuwelijk.

Handige BMW-links

http://www.realoem.com/bmw/ Handige site om BMW onderdelen op te zoeken voor alle modellen!
Wikipedia: BMW - Wikipedia, the free encyclopedia BMW wiki, handig voor interne typenummers en de historie van het merk en dergelijke op te zoeken.
http://bmwfans.info/ Zelfde info als realoem.com, echter makkelijker te navigeren. :)

De modellen

BMW
BMW 1 Serie
BMW 2 Serie
BMW 3 Serie
BMW 4 Serie
BMW 5 Serie
BMW 6 Serie
BMW 7 Serie
BMW 8 Serie
BMW X serie
BMW Z serie
BMW ///M serie
BMW i "New Energy Vehicle"

Mini
Mini Cooper
Mini Countryman
Mini Clubman
Mini Cooper “John Works”

Rolls Royce
RR Phantom
RR Ghost
RR Wraight

Een compleet overzicht van de huidige BMW-modellen kan hier worden bekeken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Beam87
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-12 17:49
Untouchablezz20 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:51:
[...]

Je kunt de foto’s uploaden via bijvoorbeeld www.imgur.com en dan de link hier plaatsen. Wat een vreemde verklaring van de dealer om te zeggen dat het door de wasstraat komt.
Uiteindelijk is het wel opgelost door vervangen van de rubbers, maar daarvoor ben ik een keer bij de dealer geweest voor schoonmaken, nog een keer voor het plakken van tape en een derde keer pas voor het vervangen.

• Beam87
Vind die roest wel bijzonder. Het is namelijk wel erger geworden sinds maart en toen lag er toch al lang geen zout meer op de weg. Daarnaast is het ook bij alle vier de wielen het geval helaas...
Ik vind het jammer, want ik onderhoud de auto zeer goed en heb nu al een aantal zaken waarvan ik denk: daar kan ik weinig aan doen...

• BMW_M3
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Fototje van mijn 320i 2017 tijdens de zomervakantie onlangs. (beetje tvp :X)

BMW_M3 wijzigde deze reactie 21-09-2018 08:38 (50%)

Signature

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Roest op de remschijven hoeft op zich niks te betekenen, ja het is minder mooi dan zilver/grijs. Maar bij een auto uit 2017 zou zelfs een schijf zonder coating nog niet zo bruin mogen zijn.

Dit zijn Bosch schijven 6 jaar oud (uit m'n hoofd):
20180208_150533 by Chris Hogevonder, on Flickr

Ter vergelijk, dit waren mijn remschijven voor (onbekend merk en leeftijd):
20180214_192951 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze hadden ook ooit zo'n grijze coating, maar was inmiddels volledig verdwenen. Maar daar is wel meer dan jaar en ruim 200.000km overheen gegaan en valt als volledig normaal te beschrijven.

Uiteindelijk zal iedere stalen remschijf gaan roesten. Staal met hoog koolstofgehalte (wat nodig is voor een remschijf) heeft namelijk die eigenschap. Combineer dat met de hoge temperatuur die een schijf kan bereiken en het punt dat ze open en bloot aan de elementen staan en roest is geen vraag meer, hoe goed de bescherming ooit was.

Roest op het naafgedeelte (het trommeltje) beïnvloedt de werking ook niet, het ziet er alleen minder mooi uit.

Laat ik ook m'n BMW maar weer eens showen:
IMG_0686.JPG by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_20180723_180001 by Chris Hogevonder, on Flickr

Dit was afgelopen zomer op vakantie in Noorwegen :)

Inmiddels 21 jaar oud en met 380.000 km op de teller, maar heeft ons zonder noemenswaardige problemen (een verloren knipperlichtlens en logo van een naafkapje) naar midden Noorwegen gebracht en weer terug. En z'n (begrensde) top van 210 km/u haalt hij nog steeds makkelijk 8)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:39

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Net weer een auto van een tweaker gecodeerd. 👍🏻

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Bassie90
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
Tylen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:25:
Net weer een auto van een tweaker gecodeerd. 👍🏻
Nogmaals dank en geniet van je biertjes d:)b

PSN: Bassie-90

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Tortelli schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:35:
Staat van het dak.
Zou altijd de voorkeur hebben voor een 6 cilinder (loopt mooier, klinkt beter en levert meer vermogen). Als je nu vooral diesels hebt gereden zal het vermogen onderin toeren van een (b.v.) 2.0 4 cilinder benzone motor (zonder turbo) je ook tegenvallen.

Valt me overigens op (ff snel gekeken) dat er nog best behoorlijke bedragen gevraagd worden voor een Z3 met de 2.8 of 3.0 motor.

@Tylen wat pas je meestal aan?.
Stop/Start op ingestelde stand laten staan. Drl op achterlichten. Radio uit bij deuren open. Ramen dicht door laten gaan bij deur open. Vim, legal notice uit rtc etc.

• ChiLLeR
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-12 15:09
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:58:
Klopt het dat Apple CarPlay niet mogelijk is op een navigation business?
Klopt is alleen optie bij professional uitvoering. (Tegen jaarlijkse betaling overigens).

Weet iemand waar ik kan vinden wat een nieuwe Alpina XD3 kost in Nederland? Er is geen dealer meer in Nederland maar het schijnt dat alle BMW dealers wel een Alpina kunnen bestellen.

ChiLLeR wijzigde deze reactie 22-09-2018 15:18 (24%)

>> Signature?

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:45
Na lang zoeken eindelijk een opvolger gevonden voor de BMW 116i van mijn pa. Er moesten wel een paar opties aanwezig zijn en eigenlijk hadden we de zoektocht gestaakt voor een BMW 3. Het is volgens mij een van de zeldzaamste pakketten, het safety pakket. Er was nog een twijfel tussen de 330e en de 318i. Het is de 318i geworden mede door het m pakket, lichtpakket, leder, sportstoelen, shadow line, digitale km/toerenteller, pdc voor en achter, etc. Wat een mooie auto, ook mede door de 18 inch velgen en dit is echt genieten. Ondanks de maar 136 pk gaat de BMW top. Je merkt wel dat deze iets trager is dan de 116i maar de motor pakt mooier en soepeler op. Ook de automaat rijdt veel verfijnder en het start stop systeem is veel beter geworden. Het is wel een hele mooie overstap van de 1 naar de 3 serie maar als je ziet qua kosten voor de meerprijs voor de pakketten welke aanwezig is op deze 3 serie, dan praat je bijna over een derde van de basisprijs van de 3 serie.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13-12 13:10

Tortelli

mixing gas and haulin ass

itsalex schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:01:
Na lang zoeken eindelijk een opvolger gevonden voor de BMW 116i van mijn pa. Er moesten wel een paar opties aanwezig zijn en eigenlijk hadden we de zoektocht gestaakt voor een BMW 3. Het is volgens mij een van de zeldzaamste pakketten, het safety pakket. Er was nog een twijfel tussen de 330e en de 318i. Het is de 318i geworden mede door het m pakket, lichtpakket, leder, sportstoelen, shadow line, digitale km/toerenteller, pdc voor en achter, etc. Wat een mooie auto, ook mede door de 18 inch velgen en dit is echt genieten. Ondanks de maar 136 pk gaat de BMW top. Je merkt wel dat deze iets trager is dan de 116i maar de motor pakt mooier en soepeler op. Ook de automaat rijdt veel verfijnder en het start stop systeem is veel beter geworden. Het is wel een hele mooie overstap van de 1 naar de 3 serie maar als je ziet qua kosten voor de meerprijs voor de pakketten welke aanwezig is op deze 3 serie, dan praat je bijna over een derde van de basisprijs van de 3 serie.
330E en 318 is nogal een verschil volgens mij?. Waarom dan niet gaan voor de 320?. Heb een keer met de (recente, 3 cilinder) 318i gereden en er is niets mis mee,maar een vermogens overschot is eeeeeeh anders :D.
Pepppie schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:45:
[...]

Lijkt me niet, wellicht nog wat voorzichtig met het gas intrappen? Overigens; je kunt deze motoren heerlijk chippen (220pk / 330Nm) zonder risico. Dan rijden ze pas fijn!

Nb; en altijd 98 tanken. Verschil in prijs t.o.v. 95 haal je er makkelijk uit door de extra kilometers die je rijdt en de motor gaat er zelf een stuk mooier van lopen.
Uit de recentere (3 cilinder) 318i's (en Mini Cooper) kun je volgens mij veel minder vermogen halen dan de oudere 1.6 4 cilinder?.

@Untouchablezz20 wat ik zo snel zie halen ze zo'n 170pk uit die 1.5 3 cilinders?.

Tortelli wijzigde deze reactie 23-09-2018 11:26 (20%)

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:41
Vanmorgen de BMW richtlijn van 2.000km inrijden gepasseerd - dus nu kunnen we officieel > 4.000tpm en kickdown gebruiken. Dus ook vanmorgen voor het eerst serieus gas gegeven, maar dan is zo’n 330i toch wel serieus vlot! Voor de rest heerlijk soepel blok voor dagelijks gebruik.

Als het droog is maar x de launch control proberen.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

itsalex schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:39:
[...]

Verschil? Nou dat valt wel mee ;)
Je gaat van de 0-100 in 9,2 sec naar de 6,1 sec, aantal pk's gaan van 136 pk naar de 250 pk haha

Het overschot is er gewoon bijna niet en dat merk ik met mijn Golf GTE wat echt voldoende power doet. Als je daar even in de GTE modus zet, dan voel je wat de boost doet en wat je dan met je gaspedaal kan doen.

Maar de BMW 318i is redelijk afgeladen qua opties en de 330e miste wel een aantal opties en mijn pa is geen sprintentrekker en zeker hier rond Amsterdam heeft 250 pk heel weinig zin. Het enige welk doel het heeft is dat je als eerste bij het volgende stoplicht bent (geen verkeerslicht maar echt stoplicht). Elektrisch rijden heeft ook geen zin omdat je hier bijna niet tot niet kan laden. Het was natuurlijk een ander verhaal als je dichtbij Duitsland woont want dan is het feest. Ik rij een Golf GTE en ik kan ook nauwelijks tot niet opladen hier in de buurt dus het heeft simpelweg geen zin.

Ik was nog vergeten te melden dat het een wereld van verschil tussen het onderstel van de 1 en 3. Ik weet niet zeker of er een sportonderstel onder zit (denk van wel) en denk dat de banden van 16 inch naar 18 inch ook de ligging van de auto een stuk stabieler maken. Daarnaast is het wel fijn dat er allerlei veiligheidsopties op aanwezig zijn zoals lane assist, dode hoeksensor, etc etc. Het meeste vreemde vind ik wel weer dat de achterbank niet neerklapbaar is.
Waar zit je dan wel niet als je rond Amsterdam bijna niet kan opladen?

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-12 15:35
itsalex schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:39:
[...]

Verschil? Nou dat valt wel mee ;)
Je gaat van de 0-100 in 9,2 sec naar de 6,1 sec, aantal pk's gaan van 136 pk naar de 250 pk haha
Van 0-100 ja. Maar van 100-140? Of 100-200? Dan pas merk je het verschil tussen 136 pk en 250 pk.

Verder zit het verschil ook echt in rijgedrag. Een auto met 136pk wordt al snel zenuwachtig en luidruchtig als je redelijk snel optrekt naar 120 km/h. Een auto met 250 pk doet dat 'rustiger' als je hetzelfde tempo aanhoudt. Dat rijdt fijner.

• ChiLLeR
sham27 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:57:
Vanmorgen de BMW richtlijn van 2.000km inrijden gepasseerd - dus nu kunnen we officieel > 4.000tpm en kickdown gebruiken. Dus ook vanmorgen voor het eerst serieus gas gegeven, maar dan is zo’n 330i toch wel serieus vlot! Voor de rest heerlijk soepel blok voor dagelijks gebruik.

Als het droog is maar x de launch control proberen.
Heerlijk hè, ik ben ook de 2000km gepasseerd maar ben op vakantie met de baby achterin dus nog geen écht gas kunnen geven haha. Wel bij de Franse tol poortjes al even mogen proeven, oei lekker hoor dat vermogen en die snelheid!

>> Signature?

• IQM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12-12 13:24
Typhone schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:40:
Kopen velen van jullie de auto trouwens privé (particulier) of zakelijk/lease? Redelijk veel nieuwe auto’s die voorbij komen maar ik zal zelf nooit een nieuwe auto kopen.
Mijn eigen BMW's heb ik allemaal tweedehands gekocht. Op mijn huidige 535i mochten de eerste eigenaars de eerste € 100k afschrijven. Dan neem ik de laatste € 26,5k wel voor mijn rekening. ;)
Inderdaad, toch nog een 6 pitter zolang het nog kan.

De laatste twee boodschappenauto's aka. schooltaxi's voor mijn vrouw hebben we als showroommodel of demo gekocht. Een VW Golf met 25km op de teller en een BMW 116i met 4k op de teller. Maar die rijden we dan ook meestal totdat er kosten beginnen te komen. Dus ergens rond de 12-14 jaar en dan ruilen we hem weer in voor een (bijna) nieuwe.

IQM wijzigde deze reactie 23-09-2018 16:04 (3%)

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:16
Untouchablezz20 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:24:
[...]

Zit nogal verschil in prestaties bij verschillende aanbieders. Sommige bieden 170 PK na een kuurtje, en enkele bieden 220 PK. Hoe dan ook, best knap om dat uit een 1.5 3 cyl te persen.
170 (270Nm) is uit de 3 cilinder, 220 is uit de 4 cilinder. Verklaart een hoop 😉

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Yalopa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:45:
Ik overweeg om volgend jaar een Z3 te kopen. Er zijn er redelijk wat te vinden, dus de prijzen vallen mee.

Mn daily driver is een leasewagen van het werk, bedoeling is om de Z3 als fun wagen te gebruiken, een keertje in het weekend naar zee, een keertje op zomer vakantie in Zwitserland.

Mijn huidige wagens hebben steeds 150-160 PK gehad (3 serie / 5 serie / A4, telkens diesel), en dat vind ik een aangenaam vermogen. Uiteraard is een Z3 wat lichter en kan het dus met wat minder, of is dat een foute redenering?

Kilometerstanden op 2dehands sites variëren, maar ik wil toch niet teveel boven de 100K gaan (denk ik)

Zijn er zaken waar je moet op letten?
Niet specifiek Z3 (geen directe ervaring mee), maar wel wat bij iedere BMW uit die tijd speelde.

Als je olie/vettigheid in de motorruimte ziet, kijk goed of het rood van kleur is en alleen rond de stuurbekrachtiging zit. Zo goed als iedere BMW uit de jaren 90 heeft last van lekkende stuurbekrachtiging en is iets wat normaal is. Zolang de pomp niet zoemt, is het systeem zelf in orde.

@Tortelli
Wat betreft staat van het dak, Z3's zijn inmiddels 20 jaar of ouder, wat voorbij de technische levensduur van een canvasdak is (15 tot 20 jaar staat daarvoor). Dat die niet meer fris oogt, wat zeker bij de goedkopere exemplaren weleens het geval zou kunnen zijn, hoeft dus niet direct iets te betekenen.
Zit er een kap op die er nog als nieuw uitziet, dan is dat juist reden tot gepaste argwaan, waarschijnlijk is die redelijk recent vervangen.

Qua koppel, de 6-cilinders hebben een M52- of M54-motor. Die hebben niet echt heel veel koppel op lage toeren (mijn oude 4-cilinder M43 had meer koppel helemaal onderin). Om weg te rijden moet je echt wel 1500 toeren of meer maken. Maar ze lopen wel heel soepel en zeker een goed lopende M52 trekt de auto vanaf 60 redelijk makkelijk naar z'n absolute top. De laatste generatie Z3's (2.5 en 3.0) hebben de M54, een doorontwikkeling met dubbele vanos. Die loopt nog soepeler.

Het zijn redelijk bulletproof motoren (mijn M52B25 heeft er inmiddels 390.000km op staan), maar kunnen last hebben van olie-lekkages rond het filterhuis en de kleppendekselpakking (verhard door ouderdom). Beiden zijn prima op te lossen. Schommelend stationair is bijna altijd een vervuilde stationairregelaar (redelijk makkelijk op te lossen zonder vervangen) of lek in de balg tussen gasklephuis en luchtmassameter (goedkope reparatie).

Qua potentiële schade's, let goed op de achterzijde. De Z3 heeft een verouderde achterwielophanging (komt nog uit de E30) die erg makkelijk in overstuur te krijgen is en kan daardoor wat tailhappy zijn.

Laat ik hier maar eens wat vaker foto's spammen ;)

afgelopen weekend met wat vrienden/mede E36 eigenaren een mini meeting gehouden:
42342015_1803177576403220_1797459425582120960_o by Chris Hogevonder, on Flickr
uiteraard moet dan de motorkap open om voor de zoveelste keer de verschillen te ontdekken tussen een vroege E36 (1993) en een late (mijn E36 uit 1997) en te verwonderen waar toch die schakelaar en stekker van zijn in de motorruimte (na 7 jaar heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken waarvan ze zijn...)

Ow, en natuurlijk hoe schoon een motorruimte ook kan zijn, ondanks 390.000 km :)
42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr
(waar natuurlijk altijd weer boomblaadjes gevonden worden...)

Inmiddels begin ik alleen wel tegen een vrij specifiek probleem aan te lopen. Steeds meer stekkers breken kapot door ouderdom... Niet omdat ze zo vaak los zijn geweest, maar puur omdat het plastic hard is geworden... En dat gaat wel een uitdaging worden, want vervangende stekkers zijn er wel, maar de juiste stekker vinden is een behoorlijke uitdaging.

• elmerblues
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-12 10:06
Het witte bolletje mysterie.

Ik heb een digitaal dashboard en in de actieradius meter verscheen soms een wit bolletje. Het was niet te voorspellen waar en wanneer het witte bolletje opdook op de schaal van de actieradius meter (foto is een voorbeeld):

Dit heeft mij 2500km lang in Duitsland behoorlijk bezig gehouden. Stond niet in de handleiding. Ik werd er knettergek van maar ben er ein_de_lijk achter gekomen. Voordat ik nou vertel wat het is...zijn meer mensen geïntrigeerd hierdoor of is het zo overduidelijk dat iedereen het al weet (in dat laatste geval voel ik mij nogal dom namelijk).

elmerblues wijzigde deze reactie 24-09-2018 16:58 (4%)

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Beam87
JoepW schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:39:
[...]

Ik ben bang (met het oog op de nieuwe Z4 en 8 ) dat er nog meer rondingen en onnodige details verschijnen. Erg jammer dat BMW de simpele lijnen waar ze vroeger zo sterk mee waren steeds verder verlaten.
Eensch, de eenvoudige, slanke lijnen van de E38, E34 en in iets minder mate de E39 en E46 zijn tijdloos en nog steeds mooi.

Daarnaast hoop ik dat het interieur van de nieuwe 3er echt naar een flink hoger niveau wordt getild, daar blijft BMW wel achter bij Mercedes en Audi vind ik (ook al ben ik geen fan van vingerafdrukken op die onpraktische touch screens). Zag in het filmpje daarnaast ook van die lelijke hoekige tellers :| ...die ook in de 8 serie zitten.....waarom niet gewoon de mooie ronde klokken, die bijvoorbeeld ook in een 1 of 2 serie zitten...of die uit de 5/7 desnoods (?)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:15

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Arjant2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:00:
@elmerblues net even bij mezelf gekeken. Het geeft de afstand aan van je nog af te leggen route. Zodat je dus ziet of je nog brandstof genoeg hebt.

Edit: wat hier boven staat dus. Zit op mijn foon en niet alles gelezen 8)7

Bij mij werkt het dus anders als bij jou. Want het bolletje staat in mijn geval dan op 100km in jouw voorbeeld. En loopt naar mate je dichter bij je bestemming komt naar de 0.

In de handleiding van de F10 staat het overigens wel.
Handleidingen zijn voor vrouwen :+

Zo duurde het bij mij ook een tijd (een jaar O-) ) voordat ik snapte wat die 3 rode boze mannetjes elke keer bij het starten net boven mijn kilometerstand deden bij de F30 :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

YakuzA schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:17:
[...]

Handleidingen zijn voor vrouwen :+

Zo duurde het bij mij ook een tijd (een jaar O-) ) voordat ik snapte wat die 3 rode boze mannetjes elke keer bij het starten net boven mijn kilometerstand deden bij de F30 :+
Die weet ik dan weer wel. (Gordel van de achter passagiers)

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:42

Famous

R 400+

To be continued B)

https://tweakers.net/ext/f/XpMJYNN4cW2U0P645yFJP1iL/thumb.jpg

Xbox live: Ghesous

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Rs3??

Edirt: bij een 3 staan de spiegels op “pootjes” rs4?

Edit2: Zag niet dat we in het BMW topic zitten 😂😂. Gefeliciteerd met de beamert 👍🏻

Tylen wijzigde deze reactie 25-09-2018 22:55 (28%)

• YakuzA

YakuzA

Die spiegels zijn gewoon niet meegespoten met de lak, beetje jammer :+
En er zit nu al een vlieg op :P

YakuzA wijzigde deze reactie 25-09-2018 22:51 (5%)

PSN

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:41

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06:42

JoepW

GoT iRacing coördinator

Cyb schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:20:
Ze weten bij BMW de spanning er wel in te houden. De nieuwe BMW 3 serie (G20) staat tussen de modellen: https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge.html

En een productiefilmpje van de G20:
[YouTube: The 3 Series Legacy Continues]
Hier ook al op de frontpage: https://www.bmw.nl/nl/index.html

Maar dit zijn 2 dingen die mij opvielen.
Toch wel lelijk denk ik zo op het eerste gezicht.

En zo te zien geen 'op het dashboard' staande nav (y) , maar gewoon geïntegreerd. Ik heb nog nooit begrepen waarom die 'iPad gewoonte' is ontstaan.

iRacing info GoT iRacing iR Profiel Rig GoT YT Live

• Famous

Famous

R 400+

:X

https://tweakers.net/ext/f/A0nQcXOXs2DLGmmRwnqYhGML/thumb.jpg

• Tortelli

Tortelli

M240i? :D, import verwacht ik?. Gefeliciteerd, ziet er goed uit!.

BMW Essen zie ik staan, import dus ;)
Cyb schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:20:
Ze weten bij BMW de spanning er wel in te houden. De nieuwe BMW 3 serie (G20) staat tussen de modellen: https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge.html

En een productiefilmpje van de G20:
[YouTube: The 3 Series Legacy Continues]
Lijkt sterk op de huidige 5 serie en de renders die @elmerblues laat zien. Fraai kleurtje!.

Tortelli wijzigde deze reactie 26-09-2018 22:38 (109%)

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• Famous

Famous

R 400+

Tortelli schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:34:
M240i? :D, import verwacht ik?. Gefeliciteerd, ziet er goed uit!.

BMW Essen zie ik staan, import dus ;)
Gisteravond naar Nederland gehaald inderdaad!
Geen M240i overigens :+

https://tweakers.net/ext/f/7cA50rX6l0m6B8TjP6XpGolO/thumb.jpg

• Tortelli

Tortelli

Famous schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]
1 serie ofc 8)7 , moet eens wat minder naar M240i's gaan kijken :D (die ik ivbm praktisch gebruik toch nooit ga kopen).

Vanwaar de overstap van een Golf R naar een 1 serie? btw?. Beetje uitleg van het hoe en waarom :).

Tortelli wijzigde deze reactie 26-09-2018 22:43 (12%)

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:29:
Woon zelf in Gelderland, en je ziet idd amper m135/m140’s rijden......
Ik kom met mijn M135i anders vrij vaak in Gelderland, rij regelmatig over de A1/12/30 in de driehoek Amersfoort > Apeldoorn > Arnhem. Sterker nog ik kom regelmatig in Duiven waar jij ook woont aangezien daar mijn ouders wonen :P

Ook maar weer eens een foto van mijn auto, gemaakt in Juni tijdens een tocht door Toscane :)

FabiandJ wijzigde deze reactie 27-09-2018 02:45 (46%)

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Nieuw topic, dus pics :9 Na een paar jaar een E36 cabrio (318i) te hebben gereden heb ik nu sinds een paar maanden een E46 328i sedan. Erg tevreden so far, het is een heerlijke cruiseauto, de 6-cylinder in combinatie met automaat is enorm soepel. Ook nog geen problemen of achterstallig onderhoud tegengekomen, dat was met de E36 wel anders in het begin..

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14-12 07:23
Famous schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]
Heerlijke bak. Wanneer mag je er mee gaan rijden? Op de foto die je eerder postte meen ik leer te herkennen, klopt dat?

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Famous

Famous

R 400+

• DJustin
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-12 18:41
Ik ga helaas mijn BMW weg doen. Ik ga verhuizen naar een appartement in een grote stad. Aangezien ik eigenlijk nooit goede foto's van de auto had gemaakt ga ik er toch een paar met jullie delen. Ik heb er echt een hele boel gemaakt. Onderstaande foto's zijn alleen voor een impressie!

Een optie die weinig E46's hebben is een vol lederen interieur. Dit houd in dat de achterkant van de stoel met leer bekleed is, alsook de midden-tunnel en onderzijde van het dashboard.

DJustin wijzigde deze reactie 28-09-2018 14:19 (7%)

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-12 16:42
DJustin schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:15:
Ik ga helaas mijn BMW weg doen.

*knip* prachtige fotos
Ze is prachtig. Alvast gecondoleerd met je verlies :/

• DJustin
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-12 18:41
Een M54 3.0L met zeer weinig olieverbruik! Dat is al niet iets wat veel voorkomt.

• Famous

Famous

R 400+

Nog even voor de (luxe)platen erop kunnen/mogen..
De beslissing is al wel gemaakt voor stage 1 tuning, zal rond de 415pk en 600nm uitkomen.

https://tweakers.net/ext/f/UqHgpxU590lTrALdAGXcNTAv/thumb.jpg

• Theimon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-12 13:47

Theimon

Snapte!?

Voor dat geld zou ik gaan speuren naar een leuke 5 Serie, of een recentere dikke 3. Ik vind het teveel voor een 3 Serie uit 2004.

Maar wat ik al zeg; niet vragen is niet krijgen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Tortelli

Tortelli

Untouchablezz20 schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:05:
Doe ik er verstandig aan om BMW service inclusive te nemen? Ik rij gemiddeld 20k per jaar. Ben aan het kijken voor 60 maanden/100.000km. Wat kost een grote beurt?
Wat kost die service inclusief?, en wat zit er daadwerkelijk bij in en om welke auto gaat het?.

Na wat snel googlen (https://www.bmw.nl/nl/con...mw-service-inclusive.html) verwacht ik dat hier alleen de standaard controle en olie wissel bij zit?. Je betaal nu €800 (voor een 3 serie...) voor 5 jaar/100k. Maar je hebt maar eens in de ~30.000 (of 1,5 jaar) onderhoud nodig in mijn geval. Zijn dus 3 beurten waarschijnlijk?.

Even een rekening opgezocht van mijn F30 320iA (2012 auto, nu 4 jaar in mijn bezit met toen 93k op de teller): APK, "standaard service", motorolie (5 liter betaal je €99,75 voor 8)7 ) +filter, microfilter (zal interieurfilter zijn), oplossen van een rammeltje (kostenloos verholpen), diagnose dat mijn distributieketting aan vervanging was :| :X en milieuheffing was €288,15 ex BTW, 348,66 incl BTW. Bougies moeten eers per 60k vervangen worden maar zijn wel duur; geloof rond de €25/stuk.

Werkelijke kosten zijn helemaal niet de standaard dingen (olie, filtertjes wat controles) maar de slijtage delen die er natuurlijk niet bij in zitten. En als je pech hebt zoals in mijn geval de distributieketting die recent vervangen is (€2100 vroeg Ekris ervoor, uiteindelijk wel een behoorlijke coulante gekregen).

Kortom de 20% korting die ze beloven zal een heel eind kloppen op het normale onderhoud, alleen speel je wel voor bank door nu al te betalen. Het is op het geheel geen enorm bedrag natuurlijk maar er is een risico dat je die auto tzt nieteens meer hebt. Ik zou het persoonlijk niet doen, zou eerder wat geld over hebben om de garantie te verlengen. Je krijg nu standaard 3 jaar volgens mij?.

Edit: bied BMW geen garantieverlenging meer aan?.

Tortelli wijzigde deze reactie 30-09-2018 15:38 (30%)

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-12 19:16

Meneer aard

Porsche rulez!

Tortelli schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:47:
[...]

Het is absoluut veel geld, zeker voor een auto die (voor zijn leeftijd weinig, maar alsnog..) 130k gelopen heeft. Feit is wel dat de E46 de (voorzover ik ervaren heb) best sturende 3 serie is. Zelf een E46 318Ci gehad als eerste auto (facelifter), vermogen tekort (al loopt zo'n ding ruim over de 220 op de teller!) maar het stuurgedrag en vooral de feedback van die auto was erg fraai, met een dikke 6 in lijn zal het stuurgedrag er niet perse op verbeteren (meer gewicht in de neus) maar het vermogens gebrek wordt prima gecompenseerd :D.
De prijzen voor een E46 zijn best stabiel! En inderdaad..voor een gewild model betaal je ook nog eens voor.

Moet zeggen dat die E46`s best zijn uitgebalanceerd. Alhoewel de kont best snel eruit wild wanneer je op verkeerde momenten gas geeft. Je merkt wel dat er voorin een gewicht hangt, maar tijdens rijden heft dat wel op. Ligt mooi stabiel in bochten en het ding wil best nog wel lekker op snelheid de bochten in duiken.
Paar maanden terug had ik de multiriem kapot, weg stuurbekrachtiging dan merk je wel dat er een behoorlijk gewicht drukt (100 mtr mee gereden, immers geen koeling meer!).

@onderhoud verhaal; zelf geen ervaring met onderhoud laten doen door de BMW-dealer, doe doorgaans het onderhoud zelf. Onderdelen wel OEM via de dealer, en verbaas me keer op keer dat het toch redelijk schappelijke prijzen zijn (ten opzichte van toyota bijvoorbeeld).

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• YakuzA

YakuzA

De foto's/renders van de nieuwe 3 zijn al gelekt.

https://www.autoweek.nl/n...tikel&utm_campaign=nuauto

YakuzA wijzigde deze reactie 01-10-2018 10:46 (38%)

PSN

• Señor Sjon
  • Laatst online: 00:30

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is een kruising tussen een Mercedes en Lexus geworden? De knip in de koplampen vind ik :r.

Er zijn wel iets teveel lijnen actief, waar is de elegantie gebleven?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-12 18:29
Goed, het zijn renders maar het voorspelt niet veel goeds. Lopen zo 3 a 4 lijnen over de zijkant heen. Echt veel te druk zo op het eerste gezicht. En de M-Sport bumper is veel te agressief voor mijn smaak. Hopelijk valt het in het echt mee. BMW's hebben wel de neiging om er in het echt een stuk beter uit te zien dan op plaatjes/renders.

Wel blij dat het multimediascherm weer in het dashboard zit. Heb de E9x oplossing altijd veel mooier gevonden dan die losse tableds op het dashboard.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

Wat een druk ontwerp. Kan er niet echt blij van worden. Ik rij lekker de E91 en E93 op de komende jaren ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het lijkt wel een plakplint van een doe-het-zelver, die C-stijl. :X

Ook de stukken bij de mistlampen/achterreflectoren kan mij niet bekoren.

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:49

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Als ik dat drukke lijnenspel zie ga ik het oude strakkere design van bijv de E46 en E92 alleen nog maar meer waarderen :N

PC | BMW Z3 Coupe

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Niemand rijd toch een sedan. Laat ze maar de fotos tonen van de touring.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14-12 15:48
Vind de pers foto's etc van BMW het altijd net niet. Terwijl als je het model dan in het eggie bekijkt, hij toch echt wel mooi is.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tylen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:00:
Niemand rijd toch een sedan. Laat ze maar de fotos tonen van de touring.
Ik probeer juist van een station af te komen, sedan heeft veel mooiere lijnen.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Die nieuwe 3 eerst maar eens in het echt zien. Al te vaak een BMW als lelijk bestempeld die dan een paar maanden na introductie toch prima te pruimen bleek.

• Cyb
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
En nu live!
BMW op Paris Motor Show 2018:
http://www.live.bmwgroup.com/en/live-streaming/

Update: net afgelopen. Ik had eigenlijk wat screenshots moeten maken....

Cyb wijzigde deze reactie 02-10-2018 09:18 (29%)

• Phusebox
  • Niet online
algalid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:31:
Ik dacht eerst dat het een grap was dat ze enkel 15 minuten gingen spreken maar het was idd een afrateling van een press release, de 3 kreeg amper 2 minuten spreektijd.

De renders zonder versnellingspook waren dus verkeerd, weten we ook weer wat die waard zijn. Ik vraag me af wat al die "cijfertoetsen" daar nog zitten te doen bij een complete redesign. Wie gebruikt die nog of zijn er fervente radioluisteraars die constant van zender switchen?
Die cijfers zijn zo'n beetje de enige knoppen die ik gebruik, shortcuts om mensen te bellen, Spotify te openen (in de 20% van de gevallen dat Spotify werkt) etc.

Ik heb eerder een afkeer van al die touch screen interfaces in een auto, is gewoon totaal niet gebruiksvriendelijk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• Spollie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-12 15:40
Die reflectors zijn US spec, dat ga je in Europa niet zien.

• Mauritio
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09-12 09:41
Ik kan mij hier ook melden, een nieuwe Mini Countryman Cooper SE ALL4 besteld als nieuw zakelijk hok!

Moonwalk Grey met standaard 17" Imprint Spoke wielen.

Opties:
  • 2QB 17" LM wielen Imprint Spoke
  • 2XC John Cooper Works met leer bekleed sportstuurwiel
  • 3AA Dakdraagsysteem zwart
  • 3AG Achteruitrijcamera
  • 402 Glazen panoramadak
  • 431 Automatische dimmende binnenspiegel
  • 494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
  • 4AA Hemelbekleding Anthrazit
  • 4V9 MINI Excitement Pakket
  • 534 2-zone aut.airconditioning
  • 541 Active Cruise Control (ACC)
  • 563 Lichtpakket
  • 5AS Driving Assistant
  • 6AD MINI Head-Up Display
  • ZB8 Serious Business
Kortom bommetje vol (op leder, DAB, en JCW exterieur na). Bijtelling zal even slikken worden met €47.251 maar plezier in het rijden mag voor mij dan ook wel wat kosten :D. Nog even wachten op laatste interne goedkeur en dan hopelijk snel gefabriceerd!

• Silversin
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:15
Vind de voorkant wat rommelig ogen. Voor de rest wel een prima bak. Benieuwd naar de prijzen, en vooral of ze weer met 3 cilinder motoren gaan komen :r

• ChiLLeR
Mauritio schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:50:
Ik kan mij hier ook melden, een nieuwe Mini Countryman Cooper SE ALL4 besteld als nieuw zakelijk hok!

Moonwalk Grey met standaard 17" Imprint Spoke wielen.

Opties:
  • 2QB 17" LM wielen Imprint Spoke
  • 2XC John Cooper Works met leer bekleed sportstuurwiel
  • 3AA Dakdraagsysteem zwart
  • 3AG Achteruitrijcamera
  • 402 Glazen panoramadak
  • 431 Automatische dimmende binnenspiegel
  • 494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
  • 4AA Hemelbekleding Anthrazit
  • 4V9 MINI Excitement Pakket
  • 534 2-zone aut.airconditioning
  • 541 Active Cruise Control (ACC)
  • 563 Lichtpakket
  • 5AS Driving Assistant
  • 6AD MINI Head-Up Display
  • ZB8 Serious Business
Kortom bommetje vol (op leder, DAB, en JCW exterieur na). Bijtelling zal even slikken worden met €47.251 maar plezier in het rijden mag voor mij dan ook wel wat kosten :D. Nog even wachten op laatste interne goedkeur en dan hopelijk snel gefabriceerd!
Mooie kleur en leuke lijst met opties, ik vind het shadow exterieur pakket wel erg mooi trouwens maar dat is mijn mening.

>> Signature?

• ChiLLeR
elmerblues schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:11:
Wat zou dat knopje MENU A/C zijn? Als ik google kom ik uit op AC restaurants _O-

Jammer dat ze het paneel er onder (mediacenter) niet voorzien hebben van een chroomstrippie, het panel valt helemaal weg tegen de (te) dikke sierstrippen van de ventilatieunit.

En idd weer geen synchro toets, ik mis ook de a/m mode op de recirculatie maar wellicht zit die op een duurdere uitvoering.
Heb ik in mijn X3 ook, kom je in het menu voor ventilatie daar kan je de oude 'warm/koud' switch bedienen waarmee je kan bepalen of er warme of koude lucht uit de middelste roosters komt. Is geen fysieke draaiknop meer helaas.

>> Signature?

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-12 18:29
Op de echte beelden is ie gelukkig mooier dan in de eerste gelekte renders. De M-sport bumper kan mij nog niet bekoren; veel te lomp. De sportline ziet er dan wel weer mooi uit. Interieur is ook prima. Vooral top dat ze niet gekozen hebben voor een "losse" tablet als scherm en geen luchtroosters aan de zijkant zoals de 4 en 5 serie bijvoorbeeld.

Maar het allermooiste nieuws is toch wel dat de "in delen neerklapbare achterbank" nu eindelijk standaard is op een auto van 40k+ :D.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Phusebox
  • Niet online
Die chromen rand om de nieren is echt too much.

• alexbl69
  • Laatst online: 21:05
Vind de cockpit ook wel snel weer veranderd. Heb nu de G32 (cockpit gelijk aan de G30). Deze is toch pas bij de huidige 7 geïntroduceerd?

Dat de temperatuur nu met + en - knoppen gereguleerd wordt in plaats van met een draaiknop vind ik een regelrechte misser. Daarnaast zijn de luchtuitstroomopeningen een stuk kleiner geworden. Ook is de mediabediening naar beneden verplaatst ten faveure van de klimaatcontrole. Ook niet logisch, media gebruik je vaker dan klimaat.

Verder vind ik de nieuwe snelheidsmeter/toerenteller verschrikkelijk. De toerenteller gaat nu tegen de klok in 8)7. Maar wellicht is dat persoonlijk. En misschien is het ook wel aan te passen, hoewel het me niet logisch lijkt dat de toerenteller in de ene layout tegen de klok in, en met de andere layout met de klok mee draait.

iRacing Profiel

• elmerblues
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-12 10:06
Phusebox schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:19:
Die chromen rand om de nieren is echt too much.
Bij de F3x serie is het vervangen van de chromen nieren door zwart glanzende (M performance) exemplaren behoorlijk populair.

Bij de g20 zou het dan als volgt worden:

Wel een aardig alternatief IMHO

elmerblues wijzigde deze reactie 03-10-2018 10:29 (3%)

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Famous

Famous

R 400+

Nee, en dat zal niet snel gebeuren ook :+

• CreativeS
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
F31 420d?

Iets klopt niet ;)

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02:06
https://www.ad.nl/auto/to...s-royce-en-mini~ac7a245b/

Actuelere kaarten, weergave plaatselijke max snelheid en hopelijk free lifetime updates. Misschien wordt het nog wel wat, al ben ik bang dat het voor bestaande systemen niet zal gaan werken.

Het is dat zo'n zuignap op je display zo'n rotgezicht is, maar mijn bijna antieke Tomtom loopt nog steeds rondjes om de nav van BMW.

Toff wijzigde deze reactie 03-10-2018 23:24 (20%)

• Phusebox
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:00:
[...]

Denk dat na dat debacle van vorige week BMW een (voor hun) hele goede deal met Tomtom heeft kunnen sluiten.

Ben op zich wel tevreden met de navigatie in mijn auto, maar kaartupdates heb ik nog niet voorbij zien komen. Wagen is van begin dit jaar, maar mis nu al wegen. Dacht dat die updates nu OTA kwamen, maar daar is de air alhier blijkbaar niet geschikt voor. Ook in het ConnectedDrive portaal staat helemaal niets over updates.

Google Maps is veel accurater en uitgebreider, maar helaas heeft BMW het niet zo op Android/Google.
Mijn auto van mei heeft vorige week wel de eerste OTA navigatie update gehad. Ook kon ik 30 GB downloaden voor de volledige update (OTA is alleen Benelux geloof ik).

Qua Android/Google, blijf ik het gek vinden dat ze dan in de eerste reclame/teaser van de 8 serie mensen met een Android telefoon gebruiken om het Connected systeem te demonstreren. Ik heb nu al weken weer geen Spotify meer aan de gang kunnen krijgen.

Phusebox wijzigde deze reactie 04-10-2018 08:22 (12%)

• _Arthur
alexbl69 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:00:
maar helaas heeft BMW het niet zo op Android/Google.
Niet alleen BMW, ik ook niet. Dus er zijn genoeg mensen die dat geen enkel probleem vinden 8)

• Phusebox
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:01:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ging dat vanzelf?
Ja ging vanzelf kapot... :+

Oh je bedoelt de updates; ja ook dat ging vanzelf. Kreeg een melding dat er een update was en of ik deze meteen wilde gebruiken (herstart van systeem) of dat het bij de eerst volgende keer gebeurde wanneer ik de auto weer startte.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
https://www.bmw.de/conten...f.asset.1538385016656.pdf

320i wordt net zo duur als de 330i was. Dat is wel een flinke prijsstijging. Ik geloof dat de standaarduitrusting wel beter is geworden, maar dan nog.

• Phusebox
  • Niet online
ChiLLeR schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:05:
[...]

Yep, maar dat is vergelijkbaar met Audi, Mercedes en de andere BMW modellen. Ga maar eens zoeken naar een premium Duitser met > 180pk en wat opties onder de €65k, dat is vrijwel niet te vinden. Prijzen voor auto's in Nederland zijn bizar hoog. Mini Cooper S met wat opties, zit je zo op €48k etc.
Fixed it for you

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-12 11:03
Zojuist de 5GT verkocht. Koper persoonlijk meegenomen en alles verteld en laten zien. Geen gehannes en gedoe en de voordelen van een rijk uitgeruste auto met nette behandeling betaalden zich direct uit.

Al met al exact 3 weken te koop gestaan :). Op naar de volgende waarvan de M5 F10 morgen als eerste op het menu staat om te bekijken.

• Moshi
Typhone schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:29:
Zojuist de 5GT verkocht. Koper persoonlijk meegenomen en alles verteld en laten zien. Geen gehannes en gedoe en de voordelen van een rijk uitgeruste auto met nette behandeling betaalden zich direct uit.

Al met al exact 3 weken te koop gestaan :). Op naar de volgende waarvan de M5 F10 morgen als eerste op het menu staat om te bekijken.
Weet je het zeker? 1,5 maand geleden was je short-list heel anders :o
- Toyota C-HR (vanwege het hybride)
- Toyota Auris Sport Tourer Hybride (vanwege het hybride)
- Lexus CT200-h (vanwege het hybride)
- Skoda Octavia RS (kan ik in onderhoud houden bij mijn BMW specialist en dat is me veel waard)
- BMW 528i (met de 6-in-lijn)

• Typhone
Moshi schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Weet je het zeker? 1,5 maand geleden was je short-list heel anders :o

[...]
Hahahaha ja. De eisen van vriendinlief waren wat bijgedraaid en die vond na twee hybride testritten het he-le-maal niks. Trage rotzooi. Nu gaan we een goedkopere touring erbij halen (oude 330i e90 pre facelift zonder directe injectie) en een powerhouse sedan.

• Typhone
Upbeat78 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:52:
Ik ben druk aan het zoeken naar een andere gebruikte auto voor komend jaar. Dit jaar wil ik een wat luxere auto kopen en heb de volvo v70 (saai), Audi (onbetrouwbaar: zuipt olie), Mercedes C (occasion prijzig) bekeken. En dan kom ik uit bij de 3 serie van BMW.

Wat zijn de verschillende namen van uitvoeringen en wat zijn de meest complete uitvoeringen. Dit helpt mij om mijn zoekactie nog specifieker te maken.
Bij de Ford is/was het zo dat een completere Ford Focus een andere kleur grille heeft. Ik rij nu (nog) een Focus. Kan mij voorstellen dat het bij andere merken dit op een andere manier zichtbaar is.
Even hard gezegd:

- High executive wil je hebben
- altijd de navigatie professional. Die variant met navigatie business is BMW onwaardig (zo’n mini scherm in een groter geheel)
- motorenkeuze is belangrijk: van redelijk tokkelen tot serieus snel zijn alles is mogelijk.

Complete uitvoeringen bestaan niet bij BMW. Opties als navigatie, stoelverwarming, climate control vind ik redelijk standaard op de meeste modellen maar zit toch niet overal op. Als je het over specifieke dingen gaat hebben dan denk ik aan head up display, nappa/merino leer, stuurverwarming, nightvision, standkachel maar dat is afhankelijk van het model wat je kiest.

De meest gekozen opties zijn tegenwoordig helaas allemaal op het niveau ‘de buurvrouw moet onder de indruk zijn’ met dingen als gelakte remklauwen, m sport opties, stoere rode lijnen in het interieur met een rood stiksel en dat soort dingen meer. Altijd jammer als er dan zo’n navigatie business met cic ipv nbt inzit :O

Maar dat is mijn mening hè :). Elke BMW rijder is er één die geen Audi of Mercedes rijdt dus smaak heeft >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-12 15:35
Typhone schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:48:
[...]
Maar dat is mijn mening hè :). Elke BMW rijder is er één die geen Audi of Mercedes rijdt dus smaak heeft >:)
Hohohohoho :O :O :+ :+

Vechte?!

(Ik als Mercedes-man lurk af en toe effe mee in dit topic)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09-12 00:31
Nog een BMW rijder erbij! Sinds vorige week ben ik naast mijn stofzuiger (e-golf 7.5) in het bezit van een BMW 330e i-performance.

Helemaal geen verstand van BMW maar volgens mij is hij geleverd met de volgende opties:
- lederen bekleding
- M pakket
- lane departure warning
- dode hoek herkenning
- achteruitrij camera
- Led verlichting

Rijdt lekker, wel erg wennen nog!

Zij er nog tips / tricks? Of is er net zoveel coding mogelijk als bij VW? Dit heb ik zo 1, 2, 3, nog niet kunnen vinden.

Foto’s volgen vanavond als ik achter de pc zit!

SjoerdGTI wijzigde deze reactie 07-10-2018 21:22 (5%)
Reden: Het is i-performance ;-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09-12 00:31
En hier de foto's:
Geen super kwaliteit, sorry

SjoerdGTI wijzigde deze reactie 07-10-2018 20:08 (66%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
Tylen schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:26:
Gefeliciteerd. Wat is er M-Performance aan de auto??
Hij bedoeld natuurlijk M-pakket.

Maar dat had je zelf ook wel gezien 8)

• Moshi
@Scrtz Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel BMW goedgekeurde banden dus met *markering.

• algalid
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23:46
Blijkbaar heeft BMW de 3 assembly line al gefilmd. Het productieproces is razend interessant!

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Upbeat78 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Ga is googlen. Ik lees over de tsfi motoren heel veel olie verbruik. Dat is dus een risico. En dan heb ik het over de 2013 modellen. VAG heeft blijkbaar reputatie.
Kettingprobleem ben ik niet tegengekomen. Of andere structurele problemen. Elke auto heeft zijn ding en je kunt pech hebben met die ene auto, maar bij Audi kwam ik het héél vaak tegen.
Ik zeg toch ook bij de oudere modellen. Tegenwoordig is dat niet meer.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:22
IQM schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Vraag het eens na bij de dealer waar jij de auto zou willen brengen als je hem gekocht hebt. Ik weet bijv. dat Dusseldorp aangeeft dat die bij hen NIET geldt.

Een vriend van mij heeft dit aan den lijve ondervonden en overweegt nu de auto voor de reparatie naar een dealer net over de grens te brengen zodat het wel onder de Duitse garantie valt.
Het verhaal is dat Europlus garantie in Nederland niet erkent wordt, dit is een Duits BMW dealer verzekering achtig iets. Eigenlijk houdt dit in dat je van te voren je reparatie moet aanmelden bij Europlus en daarna de rekening zelf voorschiet. En dit vervolgens claimt bij Europlus met diagnosekosten daar gelaten.

Hier zijn alle voorwaarden te vinden https://www.bmw.de/conten...f.asset.1511745047205.pdf

Morpheusk wijzigde deze reactie 10-10-2018 08:15 (9%)
Reden: voorwaarden toegevoegd.

American Express Gold Card 1e jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

Een paar weken geleden kwam een vriend langs met een redelijk nieuwe 3 serie in dezelfde kleur als ik heb en toen zag ik dat mijn auto toch wel wat dofjes was. En aangezien deze heerlijke rijk uitgeruste E91 325i (2009) nog een tijdje mee moet en mag met een km-stand van 100000 km heb ik 'm maar eens professioneel laten polijsten en in een coating / was laten zetten. Ik heb glascoating overwogen, maar dat werd me afgeraden aangezien er natuurlijk wat lakbeschadigingen op de auto zitten die door glascoating erg zichtbaar zouden worden.
Zie hier het resultaat....

JoepW wijzigde deze reactie 10-10-2018 10:13 (7%)

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

ChiLLeR schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
Heel netjes geworden! Hoeveel was je kwijt voor de behandeling?
Het was een vriendenprijs. Dus ik hoop dat je begrijpt dat ik die niet ga posten. ;)

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

ChiLLeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:55:
Nu het 's ochtends wat kouder is krijgen we weer vocht op de ramen aan de buitenkant, ik deed dan altijd even mijn ramen naar beneden zodat je weer wat kan zien maar in mijn nieuwe X3 is dit het resultaat:
[Afbeelding: Window-fog]
Het lijkt alsof het raam niet netjes langs de rubbers loopt, heeft iemand dit vaker gezien of zal de dealer dit afwimpelen als 'normaal'?
Tijdens het opendoen en sluiten even tegen het raam drukken aan de binnenkant ;)

• alexbl69
  • Laatst online: 21:05
Heb dit bij m'n G32 ook. Omdat deze frameless is gaan de ruiten na het sluiten van het portier een centimeter omhoog. Bijzonder frustrerend als je net je auto hebt gewassen :).

Heb trouwens hetzelfde probleem als @ChiLLeR. En ook dat in droge toestand er wel eens zooi op de ruiten achterblijft na het openen/sluiten. Wordt op Duitse fora ook wel meer over geklaagd.

iRacing Profiel

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

JoepW schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:15:
[...]
Tijdens het opendoen en sluiten even tegen het raam drukken aan de binnenkant ;)
Zo doe ik het ook altijd ja

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-12 14:45
Tylen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Zo doe ik het ook altijd ja
Echt een premium oplossing! |:( Bij m'n F20LCI en F32 beide geen last van. Even rubber nakijken? En zeker bij een nieuwe X3 van @ChiLLeR zou ik toch echt niet akkoord gaan met: "even-tegen-het-raam-duwen-oplossing"

m.lammers wijzigde deze reactie 11-10-2018 10:42 (35%)

• _Arthur
ChiLLeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:16:
Dat lijkt me ook heel frustrerend, had dat afgelopen zaterdag nog. Net gewassen drukt de vrouw het raam naar beneden :X
Kan je het knopje niet verwijderen?

Dan heb je van beide geen last meer :+

• ChiLLeR
_Arthur schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:18:
[...]

Kan je het knopje niet verwijderen?

Dan heb je van beide geen last meer :+
Kan idd, kan natuurlijk ook gewoon de auto verkopen, heb ik er ook geen last meer van 8)7

>> Signature?

• _Arthur
ChiLLeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:53:

Kan idd, kan natuurlijk ook gewoon de auto verkopen, heb ik er ook geen last meer van 8)7
Misschien beter een Ford kopen, daar is alles beter las ik.

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

m.lammers schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:40:
[...]

Echt een premium oplossing! |:( Bij m'n F20LCI en F32 beide geen last van. Even rubber nakijken? En zeker bij een nieuwe X3 van @ChiLLeR zou ik toch echt niet akkoord gaan met: "even-tegen-het-raam-duwen-oplossing"
Ik weet niet of de BMW het ook heeft trouwens ;)

• Meneer aard
  • Laatst online: 14-12 19:16

Meneer aard

Porsche rulez!

la_fusion schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:35:
In mijn F20LCI gelukkig geen last van. Wel van de week last gehad van het feit dat alle ramen openen als de 'open' knop van de afstandsbediening ingedrukt blijft.. Blijkbaar met het uittrekken en wegleggen van mijn broek is de knop ingedrukt waarna de hele nacht alle ramen(incl dakraam..) open heeft gestaan. De voorruit was dus aan de binnenkant beslagen..
Kun je gewoon uit programmeren.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Famous

Famous

R 400+

jordy2811 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Kun je de volledige kromme ook posten? Ben altijd benieuwd hoe ze die hebben kunnen krijgen. Ben je bij BR performance geweest? Merk je het verschil goed tijdens hard optrekken?
Nee, geen BR performance.
Het rijdt absurd vind ik, moet zeggen dan een M140i sowieso al goed doortrekt.

Loopt ERG hard.

https://tweakers.net/ext/f/ajYAJTBf6GkWvAEp8jaiD9J9/thumb.jpg

Multimedia is ook aangepast, het scherm kan nu tot het vermogen wat de auto echt heeft en is niet meer begrensd :)

Dit is overigens een mix van vooral 95 met 102.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:49

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn 5-serie is sinds woensdag bij de garage voor een naar verwachting erg dure reparatie. Ik rijd nu in een leenauto in sommige opzichten nogal Minimaal is.

:')

Een goede grap mag vrienden kosten.

• ChiLLeR
la_fusion schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:02:
Ik ben mij alvast langzaam aan het orienteren voor de eerst volgende beurt die mijn M135i nodig heeft. Dit zal over zo'n 5k km zijn. Nu ben ik alleen de Renault dealer gewend en daar was een grote beurt iedere 20k km niet zo heel spannend qua prijs. Daar was ik incl alles(olie, controle, filters etc) zo'n 2-300 euro kwijt. Nu verwacht ik dat dit bij de BMW dealer een stuk duurder is en daarom ben ik ook mezelf aan het orienteren op een specialist.

Zijn er nog specifieke voor/nadelen om naar een dealer te gaan in vergelijk met een specialist. Ik kan mij zo voorstellen dat het bij BMW standaard(en dus deels de hogere prijs) is dat je een leenauto krijgt en dat onderhoud door een dealer 'beter' is bij de verkoop van de auto. Alleen dit zijn vooral aannames..
Leen auto betaal je altijd voor bij de BMW dealer, ca. €50 per dag.

>> Signature?

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-12 17:42

Younes

Wie, Wat, Waar?

la_fusion schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:02:
Ik ben mij alvast langzaam aan het orienteren voor de eerst volgende beurt die mijn M135i nodig heeft. Dit zal over zo'n 5k km zijn. Nu ben ik alleen de Renault dealer gewend en daar was een grote beurt iedere 20k km niet zo heel spannend qua prijs. Daar was ik incl alles(olie, controle, filters etc) zo'n 2-300 euro kwijt. Nu verwacht ik dat dit bij de BMW dealer een stuk duurder is en daarom ben ik ook mezelf aan het orienteren op een specialist.

Zijn er nog specifieke voor/nadelen om naar een dealer te gaan in vergelijk met een specialist. Ik kan mij zo voorstellen dat het bij BMW standaard(en dus deels de hogere prijs) is dat je een leenauto krijgt en dat onderhoud door een dealer 'beter' is bij de verkoop van de auto. Alleen dit zijn vooral aannames..
ik laat mijn onderhoud altijd doen bij een bmwspecialist die, door BMW erkende, onderhoud/reparatie uitvoert. Dus lagere prijzen, maar wel officieel onderhoud. Houdt de restwaarde wat hoger dan wanneer je dat bij een Kwikfit of een andere merk garage doet.

...en waarom?

• Tortelli

Tortelli

Vergis je niet in de aerodynamica. Vooral de hatchback achterkant van een 1 serie is best ongunstig (al is het frontaal oppervlakte van een 6 serie wel fors natuurlijk).

Een Sedan als een 3 serie is wat dat betreft zeer gunstig, die loopt met relatief weinig pk's zeer hard :
320i 184pk en topt 235KM/h
120i (met een 1.6) levert 177pk topt 222KM/h volgens opgave.

Dat verschil in 7 PK gaat geen verschil in topsnelheid opleveren van 13KM/h ;).

Tortelli wijzigde deze reactie 12-10-2018 15:25 (10%)

Pagina: 1 2 3 ... 14

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True