“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
op dezelfde manier als je wielbouten kwijt kan raken?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bij mij viel het ronddraaiende deel bij twee stuks eraf. Een andere wou op een gegeven moment niet meer draaien. Leuk gimmick, maar voor mij hoeven ze niet meer.Tylen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:42:
[...]
Misschien dat de ronddraaiende (of juist niet ronddraaiend? 🙈) wat losser zitten. Anders zou ik het ook niet weten.
Origineel of Ali?melensuup schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Bij mij viel het ronddraaiende deel bij twee stuks eraf. Een andere wou op een gegeven moment niet meer draaien. Leuk gimmick, maar voor mij hoeven ze niet meer.
https://a.aliexpress.com/_EJnDIbG
Echt. Bij de dealer gekocht.Puf schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:08:
[...]
Origineel of Ali?
https://a.aliexpress.com/_EJnDIbG
Dat heb ik ook een keer gehad. Ik heb twee-componentenlijm gebruikt om de emblemen weer op het plastic te plakken. Tevens heb ik de twee onderste compartimenten in het draaiende deel (zelfde vier delen als in het embleem) licht verzwaard zodat ze nog stabieler blijven staan. Dat is inmiddels ook alweer een aantal jaren geleden en ze zitten nog steeds.melensuup schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:42:
[...]
Bij mij viel het ronddraaiende deel bij twee stuks eraf. Een andere wou op een gegeven moment niet meer draaien. Leuk gimmick, maar voor mij hoeven ze niet meer.
Ze worden in principe ook enkel op de zomervelgen gebruikt, misschien dat ze zo ook al wat langer gaan meegaan.
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
Is dit een percentage zoals Easypark of een vast vergoeding vb. € 0.30?
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Niet vloeken hier! Id3....mrfatmen schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:36:
Ik krijg binnenkort mijn eerste BMW (id3) en zag dat je vanuit de auto kan parkeren. Dat dit de kosten van het parkeren zijn en mogelijk ook extra kosten van de provider. Maar kan nergens vinden wat deze kosten dan zijn? Er staat op de website veel over deze functie maar vrijwel niks over de kosten.
Is dit een percentage zoals Easypark of een vast vergoeding vb. € 0.30?
Ix3 bedoel je neem ik aan .
[quote]
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:44:
Iemand een tip om stoeprand schade aan een mat zwarte velg wat te verbloemen/bij te tippen? Gaat dat bv met acryl- of verfstiften? Vind het het geld niet waard om het echt te laten repareren maar nu steekt de alu kleur wel erg af tegen het mat zwarte van de rest.
[/quote]
Band afplakken, opschuren, afplak checken of je band hebt beschadigt (en zo ja: stoppen, je bent te onhandig), bijschuren, primer, {matzwarte lak} x3, evt matte blanke lak. Niet heel moeilijk.
Ik moet het (ook) nog ff doen na een klapband band
Laten reparerensjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:44:
Iemand een tip om stoeprand schade aan een mat zwarte velg wat te verbloemen/bij te tippen? Gaat dat bv met acryl- of verfstiften? Vind het het geld niet waard om het echt te laten repareren maar nu steekt de alu kleur wel erg af tegen het mat zwarte van de rest.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Of het de beste manier is weet ik niet, maar hoe ik het heb gedaan bij een (diamond cut) velg om ervoor te zorgen dat het niet onder de coating door gaat corroderen: schoonmaken met water en zeep om het vuil te verwijderen, goed laten drogen, ontvetten, licht opschuren, nog een keer ontvetten en afdekken met een lakstift.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:44:
Alleen blanke lak aanbrengen werd lelijk bij mij, dus een lakstift gehaald die de "kale" aluminiumkleur en glans zo dicht mogelijk benaderde. Voordeel daarvan is dat de scherpe randjes van de schade ook wat werden verzacht door het wat dikker aan te brengen. De aluminiumkleurige verf vulde als het ware de "hapjes" op. Is inmiddels een paar jaar geleden, maar nog geen corrosie onder de transparante coating. Valt ook niet op tenzij je van heel dichtbij kijkt.
Laten afdraaien kan altijd nog een keer, maar dat stel ik uit totdat er meer schade is aan meerdere wielen.
[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 01-08-2026 16:21 ]
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Heb het aangepast.DeBaroN schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Niet vloeken hier! Id3....
Ix3 bedoel je neem ik aan .
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Na wat overleg, 2 take-aways: De iX kan met tot 30% korting weg. Dan is het echt weel een hele leuke auto. Blijf je wel met hij bijtelling probleem zitten. Hij had wat info over de 5 LCI, waardoor die wellicht toch ook weer interessanter kan worden. Was voor intern gebruik, maar de samenvatting is dat ze de 5 een behoorlijke upgrade gaan, aangezien de huidige uitvoering het premium gevoel wel erg ver achter zich heeft gelaten. Een aantal zaken die we missen komen weer terug, er gaat flink gewerkt worden aan isolatie en materiaal moet een flinke upgrade krijgen.
De vorige 2 dingen die hij mij toefluisterde bleken te kloppen, dus hopelijk gaat het hier ook gebeuren.
![]() | ![]() |
ja dat zou wel het mooiste zijn. Heb nu 2 velgen, stiftje lijkt me makkelijker voor deze kleine stukjes maar heb daar helaas dus geen ervaring meewheez50 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:03:
Band afplakken, opschuren, afplak checken of je band hebt beschadigt (en zo ja: stoppen, je bent te onhandig), bijschuren, primer, {matzwarte lak} x3, evt matte blanke lak. Niet heel moeilijk.
blanke lak heeft geen zin bij mij omdat het kleurverschil juist verminderd moet worden. De lakstift, was dat een 'officiele autolak-stift' of een hema-stift?Puf schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:15:
[...]
Of het de beste manier is weet ik niet, maar hoe ik het heb gedaan bij een (diamond cut) velg om ervoor te zorgen dat het niet onder de coating door gaat corroderen: schoonmaken met water en zeep om het vuil te verwijderen, goed laten drogen, ontvetten, licht opschuren, nog een keer ontvetten en afdekken met een lakstift.
Alleen blanke lak aanbrengen werd lelijk bij mij, dus een lakstift gehaald die de "kale" aluminiumkleur en glans zo dicht mogelijk benaderde. Voordeel daarvan is dat de scherpe randjes van de schade ook wat werden verzacht door het wat dikker aan te brengen. De aluminiumkleurige verf vulde als het ware de "hapjes" op. Is inmiddels een paar jaar geleden, maar nog geen corrosie onder de transparante coating. Valt ook niet op tenzij je van heel dichtbij kijkt.
Een Motip autolakstift van de automaterialenhandel.blanke lak heeft geen zin bij mij omdat het kleurverschil juist verminderd moet worden. De lakstift, was dat een 'officiele autolak-stift' of een hema-stift?
[ Voor 26% gewijzigd door Puf op 02-08-2026 01:31 ]
:strip_exif()/f/image/7Uj7jDX9TVIoatZiXnSWjzH6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RkqebD13V9GilVzKl7uayc8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de vakantie komt ook in mijn blok Liqui Moly Top Tec 4100 5w40 LL Liqui Moly Longtime High Tech 5W-30 LL-04 ipv Castrol Edge 5w30 LL. Kijk eens wat een vuil er aan de uitlaatzijde van het blok ligt.
En 11 augustus gaat mijn verwende beestje weer logeren bij Ekris Arnhem... nu gaan ze het ruit opnieuw plaatsen ivm windgeluiden. Het is na een bezoekje twee weken geleden al minder dan eerst, maar ik ben ontzettend teleurgesteld hierin.
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 05-08-2026 17:50 ]
En dat geluid zijn dan losse stukken rubber ofzo? Heel bijzonder geluid.
Dat zijn dus klepsteelhoedjes... of klepseals en dat hoort rubber te zijn. Die zitten strak om de steel van de kleppen heen zodat er geen olie van bovenaf in de cilinder loopt, zoals nu wel het geval is bij mij.WilbertNeems schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:24:
@CreativeS Ik snap dat je 24 kleppen hebt, maar wat zijn de zwarte dingen? Lijkt kunststof?
Je hebt boven het ruit een rubberen afdichtstrip. Die hebben ze bij het eerdere bezoek (de controle na mijn klacht) waarschijnlijk vastgeplakt zodat er geen wind onderkomt. Maar het is nog niet verholpen... gezien de monteur ook de ruitenwissers fout heeft afgesteld vraag ik mij af of ze wel de instructies (TIS: 51 31 000 Removing and installing/renewing windscreen) voor de E9X hebben gebruikt en niet de nieuwere.WilbertNeems schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:24:
En dat geluid zijn dan losse stukken rubber ofzo? Heel bijzonder geluid.
Kijk naar de tijd... na 19.00uroland kroes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:49:
Ja maar, je rijdt ook veuls te hard 🫣
Het mocht en dit was natuurlijk voor educatieve doeleinden
[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 03-08-2026 22:16 ]
Betwijfel niet de uitleg over de 5 LCI, maar verwacht iets wat tussen de huidige i3/ix3 en i7 inzit.PWM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:47:
Vandaag naar mijn BMW dealer getogen voor wat overleg (medewerkers die ook nieuwe auto's zoeken). En daar aangegeven de G32 te overwegen.
Na wat overleg, 2 take-aways: De iX kan met tot 30% korting weg. Dan is het echt weel een hele leuke auto. Blijf je wel met hij bijtelling probleem zitten. Hij had wat info over de 5 LCI, waardoor die wellicht toch ook weer interessanter kan worden. Was voor intern gebruik, maar de samenvatting is dat ze de 5 een behoorlijke upgrade gaan, aangezien de huidige uitvoering het premium gevoel wel erg ver achter zich heeft gelaten. Een aantal zaken die we missen komen weer terug, er gaat flink gewerkt worden aan isolatie en materiaal moet een flinke upgrade krijgen.
De vorige 2 dingen die hij mij toefluisterde bleken te kloppen, dus hopelijk gaat het hier ook gebeuren.
Dus, flinke upgrade qua batterij, 800v laden (maar beide alleen interessant als je veel en/of ver rijdt), update design op lampen/bumpers/nieren en interieur zoals gerefereerde modellen. Nieuw scherm, die brede Prius ‘strip’ cluster onder de voorruit, geen idrive knoppen meer, touch knoppen op stuur, en de materialen vind ik tenminste een stap achteruit.
Paar maanden geleden met goede moed naar m’n dealer gegaan om een nieuwe iX3 te bestellen, maar binnen 10 minuten al een 5 Touring besteld 😄
Voor het eerst in m’n leven denk ik expres een jaar voordat de LCI kwam, de OG besteld.
Divide and conquer.
Nog wat restanten olie wegbranden uit de uitlaat, maar volgens mijn vriendin rijdt het weer heerlijk en komt alles nu perfect samen. Ik zit er wel aan te denken om alsnog de carterventilatie een keer te doen. Is al gedaan, maar doe het liever nog een keer nu met de nieuwe klepseals. Ik heb de klepseals meegekregen en datgene wat flexibel, zacht en terracotta/rood hoort te zijn is keihard en zwart. Gelijk ook de APK geregeld... met 299.020km op de klok goedgekeurd en geen adviespunten.CreativeS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:57:
16 24 gedaan.... 8 0 to go.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Na de vakantie komt ook in mijn blok Liqui Moly Longtime High Tech 5W-30 LL-04 ipv Castrol Edge LL. Kijk eens wat een vuil er aan de uitlaatzijde van het blok ligt.
En 11 augustus gaat mijn verwende beestje weer logeren bij Ekris Arnhem... nu gaan ze het ruit opnieuw plaatsen ivm windgeluiden. Het is na een bezoekje twee weken geleden al minder dan eerst, maar ik ben ontzettend teleurgesteld hierin.
[YouTube]
Oja, oude en nieuwe klepseals:
[ Voor 30% gewijzigd door CreativeS op 05-08-2026 17:49 ]
Ik zit te kijken naar een selectie occasions met de B48 en een kilometerstand rond de 150.000.
Iemand een idee wat ik kwijt zou zijn voor preventief vervangen van het oliefilterhuis en koelvloeistofslangen?
Ik had de aftermarket alu hier al gevonden maar heb er geen duidelijk beeld bij of ik die klus zelf zou kunnen tackelen (en er zin in heb).
Als iemand met access tot onderhoudshistorie een handje wilt helpen dan houd ik mij aanbevolen.
- knip -
Bij de dealer heeft het mij €1809 gekost voor oliefilterhuis en koelslang. Dus doe het in ieder geval niet bij een dealer.Raymond P schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:53:
M'n E90 M47 begint prijzige kwaaltjes te ontwikkelen (o.a. injectors, abs pomp). Met het huidige klimaat is doortuffen op diesel ook niet heel leuk meer.
Ik zit te kijken naar een selectie occasions met de B48 en een kilometerstand rond de 150.000.
Iemand een idee wat ik kwijt zou zijn voor preventief vervangen van het oliefilterhuis en koelvloeistofslangen?
Ik had de aftermarket alu hier al gevonden maar heb er geen duidelijk beeld bij of ik die klus zelf zou kunnen tackelen (en er zin in heb).
Als iemand met access tot onderhoudshistorie een handje wilt helpen dan houd ik mij aanbevolen.
De floating centercaps passen niet op de Z-Performance velgen, ze zijn een stuk kleiner.
Voor de 5x112 velgen (welke ik heb) gebruikt BMW 56mm, welke ik dan ook besteld had. Ik denk dat Z-Performance zelfs eigen maten gebruikt want het verschil was vrij groot. Ik ga dan ook niet het risico nemen van de 65mm te bestellen.
Ofwel gaan ze retour ofwel hou ik ze voor de 848M winterset.
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
Maken deel uit van het veersysteem dat de motorklap omhoog laat komen bij aanrijding met een voetganger. Sinds ze daar mee begonnen zijn staat er een verloopdatum op die dingen. Of het echt wat uitmaakt bij een aanrijding weet ik zo net nog niet (het omhoog veren gebeurt pyrotechnisch, net als een gordelspanner)oostland33 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:50:
vandaag bij de dealer voor een kleine beurt incl vloeistoffen etc. bouwjaar auto 2022. alles in service contract. Nu kreeg ik telefoontje tijdens de onderhoud dat de gasdrukveren in de motorkap vervangen moesten worden (advies). dit valt buiten contract. Gaan deze veren zo snel achteruit? set prijs 161 euries.
Het is in ieder geval geen APK punt dus ik laat ze zelf lekker zitten.
Zo ziet het eruit nadat het afgaat trouwens, zie je gelijk geen moer meer zodat je nog meer mensen kunt aanrijden :)
aah, thx voor uitleg + fotoewrz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
Maken deel uit van het veersysteem dat de motorklap omhoog laat komen bij aanrijding met een voetganger. Sinds ze daar mee begonnen zijn staat er een verloopdatum op die dingen. Of het echt wat uitmaakt bij een aanrijding weet ik zo net nog niet (het omhoog veren gebeurt pyrotechnisch, net als een gordelspanner)
Zo ziet het eruit nadat het afgaat trouwens, zie je gelijk geen moer meer zodat je nog meer mensen kunt aanrijden :)
[Afbeelding]
Maar dan meet je dat toch eerst even op? Je hebt twee mogelijkheden... 56mm of 65mmikbenben schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:06:
De floating centercaps passen niet op de Z-Performance velgen, ze zijn een stuk kleiner.
Voor de 5x112 velgen (welke ik heb) gebruikt BMW 56mm, welke ik dan ook besteld had. Ik denk dat Z-Performance zelfs eigen maten gebruikt want het verschil was vrij groot. Ik ga dan ook niet het risico nemen van de 65mm te bestellen.
[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 05-08-2026 18:13 ]
Aja, blijkbaar niet héCreativeS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:02:
[...]
Maar dan meet je dat toch eerst even op? Je hebt twee mogelijkheden... 56mm of 65mm
Ze zijn op chassisnr besteld voor de 5x112 en die zijn 56mm, maar.....het is voor aftermarket velgen
Ik denk dat ik ze gewoon op de originele velgen ga monteren, kan ik een beetje "posh" zijn in de winter
Precies. Als jij er niets van voelt als ze op je motorkap liggen zij waarschijnlijk ook niet.ewrz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
En die "airbag"-motorkap lanceert de overstekende voetganger onder een tegemoetkomende vuilniswagen 😜
Puf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:37:
[...]
En die "airbag"-motorkap lanceert de overstekende voetganger onder een tegemoetkomende vuilniswagen 😜
Sorry kon het niet laten
- knip -
Als ik stuur, dan hoor ik bij de achteras een krakend geluid. Ik weet ook niet goed hoe ik het moet omschrijven, het klinkt bijna alles metaal door rubber heen ofzo.
Ik heb meesturende achterassen, mocht dat iets kenmerkends zijn voor het geluid.
De ene keer is het geluid luider dan de andere keer, maar het is altijd aanwezig (heb het idee van uit stilstand het meeste).
De garage kan niet echt vinden wat het is.
Herkent iemand dit toevallig?
:strip_exif()/f/image/akgeddNgRb7QwRqSM0k96pER.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door CreativeS op 06-08-2026 20:11 ]
- knip -
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, op de bon staat het oliefilterhuis en een connectie, wel weet ik dat het OMEM onderdelen zijn en alle koelvloeistof is vervangen (7 liter oid).Puf schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:34:
[...]edit:
Ik zie dat je je post hebt gewijzigd. Betekent dit dat het manifold/spruitstuk tóch niet is vervangen?
Dat heb ik niet geprobeerd, maar wel benieuwd naar je gedachtegang.Raymond P schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:13:
@Bender Als de garage het niet kan vinden... Ook last van als de achterbank neergeklapt is?
Ik heb niet de indruk dat het van de bank af komt, het is ook echt als je gaat sturen (ook bij stilstaan trouwens).
Mijn F11 535i had ook een meesturende achteras. Toen de wagen 5 jaar oud was heb ik mijn monteur het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof laten controleren. Dat is toen bijgevuld en eigenlijk de 10 jaar erna geen probleem mee gehad. Ik zou eerst laten uitsluiten dat het aan het niveau van de bekrachtigingsvloeistof ligt.Bender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
Ik heb een BMW 530d/f10 uit 2013.
Als ik stuur, dan hoor ik bij de achteras een krakend geluid. Ik weet ook niet goed hoe ik het moet omschrijven, het klinkt bijna alles metaal door rubber heen ofzo.
Ik heb meesturende achterassen, mocht dat iets kenmerkends zijn voor het geluid.
De ene keer is het geluid luider dan de andere keer, maar het is altijd aanwezig (heb het idee van uit stilstand het meeste).
De garage kan niet echt vinden wat het is.
Herkent iemand dit toevallig?
Ik heb ervaring met krakende neerklapbare zetels (in meerdere auto's), ongetwijfeld iets met speling en/of stijfheid van de carrosserie.Bender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:58:
[...]
Dat heb ik niet geprobeerd, maar wel benieuwd naar je gedachtegang.
Ik heb niet de indruk dat het van de bank af komt, het is ook echt als je gaat sturen (ook bij stilstaan trouwens).
Als het ook gebeurt als je stilstaat dan is het iig niet de bank.
Als je met geluidjes aankomt zonder echte defecten wordt je bijna altijd weggestuurd.
Als het er altijd is dan is het wel relatief makkelijk om zelf de boosdoener te vinden.
Pak een spuitflacon (of drukspuit) met water/zeep (lekker dik, 60:40) en spuit een voor een de rubbers in, van laag naar hoog.
Ik zou beginnen bij de active steering totdat je geluid significant minder wordt.
@IQM Dat is apart, de achteras draait met een eigen elektromotortje?
- knip -
Garage had al wat ingesmeerd/ingevet (weet even niet wat) maar dat lijkt niet echt geholpen te hebben.Raymond P schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Ik heb ervaring met krakende neerklapbare zetels (in meerdere auto's), ongetwijfeld iets met speling en/of stijfheid van de carrosserie.
Als het ook gebeurt als je stilstaat dan is het iig niet de bank.
Als je met geluidjes aankomt zonder echte defecten wordt je bijna altijd weggestuurd.
Als het er altijd is dan is het wel relatief makkelijk om zelf de boosdoener te vinden.
Pak een spuitflacon (of drukspuit) met water/zeep (lekker dik, 60:40) en spuit een voor een de rubbers in, van laag naar hoog.
Ik zou beginnen bij de active steering totdat je geluid significant minder wordt.
De achteras is inderdaad meesturend met een eigen elektromotor.
Ik kan het niet meer nakijken maar mijn F11 was een hele vroege met bijna alle opties, dus ook Adaptive Drive. Bij mijn weten had die nog een hydraulische stuurbekrachtiging welke destijds bijgevuld is. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat de achteras via een actuator aangestuurd wordt.Raymond P schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:43:
Als de auto stilstaat en je vraagt iemand anders te sturen, komt het van 1 kant of lijkt uit het midden te komen?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Hij heeft in elk geval een eigen accu. Ik had ooit een foutmelding op IAS en toen was de specifieke accu daarvan kapot, aldus de specialist.IQM schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:29:
[...]
Ik kan het niet meer nakijken maar mijn F11 was een hele vroege met bijna alle opties, dus ook Adaptive Drive. Bij mijn weten had die nog een hydraulische stuurbekrachtiging welke destijds bijgevuld is. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat de achteras via een actuator aangestuurd wordt.
Gisteren mijn nieuwe BMW i4 Edrive40 in ontvangst genomen bij Dusseldorp in Rotterdam. Keurige aflevering, en mijn BMW320E ingeleverd (lease).
Heel erg blij mee, de kleur komt ook goed uit vind ik zelf.
Configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Adaptive LED verlichting, high beam assistance (3D laser lights achter)
- 19 inch lichtmetalen M wielen Y-spaak (styling 859M) in Bicolor Jet Black
- Hifi system
- Bekleding Sensatec geperforeerd zwart
- zwarte hemelbekleding
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel
Eerste kilometers gemaakt, nou dit rijdt wel geweldig. wat een heerlijke wagen. Ik rij gewoon in D mode, 1 pedal drive (B mode) is nog niet voor mij.
Verbruik eerste rit 200km 15,5kwh/100km. rustig gereden op snelheidslimiet.
Nu gemiddeld 16,5kwh/100km na paar 100kms, ik haal wel 450-500km op 1 lading.
Uiteindelijk de Edrive40 gekozen boven de Edrive35 vanwege de wat langere ritten op vakantie en de winter. En we hebben ook nog een boottrailer met boot, voor de ritjes in Nederland scheelt dat ook. Verder zou ik ook prima uitkomen in Nederland met een 35 voor woonwerk verkeer, maar het paste in het budget dus toch maar gedaan, ten koste van wat opties zoals schuifkanteldak maar goed ben erg happy.
Zitpositie is goed voor mijn 1.84, genoeg ruimte ook boven mijn hoofd. De ruimte op de achterbank is okee, houdt niet over, maar ik kan achter mijzelf zitten, en de kinderen zijn de deur uit. natuurlijk niet te vergelijken met ruimte van een Q4 etron of BMW ix1-3 achterin.
De laadklep gaat heel ver omhoog, uitkijken in parkeergarages, maar je kan de hoogte instellen in het menu, dus die hebben we gelijk even begrensd.
Hifi systeem voldoet voor mij, natuurlijk HK altijd beter, maar het hield ergens op qua budget en dan had ik wellicht de Edrive35 moeten kiezen voor wat meer opties, maar ik heb gekozen voor gemak van hogere range.
Ohja, thuislaadpaal van Eneco is geplaatst op de oprit. Eneco connectric, dat is een laadpaal van Pebler. aangesloten op 3 fasen, met load balancing, de auto kan hiermee 11kw thuisladen. Ik heb ook zonnepanelen en 2 thuisbatterijen, maar eens kijken hoe we dit allemaal kunnen optimaliseren. Ik zou slim moeten kunnen laden met de slim laden app van Eneco, en ik heb de laadpaal ook weten te koppelen met HomeAssistant slimme systeem in huis, maar dat moeten we verder gaan uitzoeken hoe en wat. Lekker tweaken dus
Fotoserie-tje gemaakt op de Maasvlakte:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door sky_walker op 07-08-2026 10:39 ]
Ben benieuwd of je je mening gaat bijstellen over rijden in de B stand. Ik ging vrij snel over stag 😋
Zoo, daar hoef je je niet voor te schamen zegsky_walker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:
Goedemorgen,
Gisteren mijn nieuwe BMW i4 Edrive40 in ontvangst genomen bij Dusseldorp in Rotterdam. Keurige aflevering, en mijn BMW320E ingeleverd (lease).
Configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Hifi system
- zwarte hemelbekleding
Eerste kilometers gemaakt, nou dit rijdt wel geweldig. wat een heerlijke wagen. Ik rij gewoon in D mode, 1 pedal drive (B mode) is nog niet voor mij.
Uiteindelijk de Edrive40 gekozen boven de Edrive35 vanwege de wat langere ritten op vakantie en de winter. En we hebben ook nog een boottrailer met boot, voor de ritjes in Nederland scheelt dat ook. Verder zou ik ook prima uitkomen in Nederland met een 35 voor woonwerk verkeer, maar het paste in het budget dus toch maar gedaan, ten koste van wat opties zoals schuifkanteldak maar goed ben erg happy.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is het geluid van die hifi-upgrade nog een beetje te doen? In m’n huidige BMW heb ik de HK-set maar die is helaas niet te bestellen op de edrive40 pureedition waarvan ik in afwachting ben en ik kijk echt een beetje op tegen die downgrade…sky_walker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:
Goedemorgen,
Configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Hifi system
- zwarte hemelbekleding
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Toffe bak (hier een mede i4 e40 rijder) ... er is ook een los BMW i4 topic als je dat leuk vind om je ervaringen te delensky_walker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:
Goedemorgen,
Configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Hifi system
- zwarte hemelbekleding
Het grote BMW i4 topic
Ik kwam van een VW ID.3 en reed ook altijd in D. En was echt fel voorstander van de D modus. Sinds ik de BMW heb rijd ik toch standaard in B. Omdat deze WEL one-pedal drive doet (dat deed de VW niet en daarom vond ik de B modus altijd nutteloos)
Hoe dan ook, veel veilige KMs gewenst!
*sowieso
dank, ohja het i4 topic. zal daar ook nog even een update geven, goed dat je me even herinnert!DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:38:
[...]
Toffe bak (hier een mede i4 e40 rijder) ... er is ook een los BMW i4 topic als je dat leuk vind om je ervaringen te delen
Het grote BMW i4 topic
Ik kwam van een VW ID.3 en reed ook altijd in D. En was echt fel voorstander van de D modus. Sinds ik de BMW heb rijd ik toch standaard in B. Omdat deze WEL one-pedal drive doet (dat deed de VW niet en daarom vond ik de B modus altijd nutteloos)
Hoe dan ook, veel veilige KMs gewenst!
Ik had zelf ook HIFI systeem in mijn 320E, voor mij is het goed genoeg. Als je echt audiofiel bent dan is HK wel beter, maar ik vind HIFI al een hele verbetering tov standaard geluidsysteem. Ik heb proefgereden in een HK auto en een HIFI en vond het verschil wel meevallen, maarja iedereen ervaart dat weer anders. Duszzz gewoon even afwachten en anders kan je mss altijd nog een subwoofertje ofzo bijplaatsen ?DNN!S schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Is het geluid van die hifi-upgrade nog een beetje te doen? In m’n huidige BMW heb ik de HK-set maar die is helaas niet te bestellen op de edrive40 pureedition waarvan ik in afwachting ben en ik kijk echt een beetje op tegen die downgrade…
Bowers & Wilkins maar dat levert BMW niet in de i4. De meerprijs is overigens wel heel fors in de 5. Zelf heb ik ook altijd HiFi gehad. Maar ik vond het in mijn F11 gewoon veel beter klinken dan in de G31. (tenzij de eerste eigenaar naast de software ook de speakers vervangen had.)sky_walker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
Ik had zelf ook HIFI systeem in mijn 320E, voor mij is het goed genoeg. Als je echt audiofiel bent dan is HK wel beter, maar ik vind HIFI al een hele verbetering tov standaard geluidsysteem. Ik heb proefgereden in een HK auto en een HIFI en vond het verschil wel meevallen, maarja iedereen ervaart dat weer anders. Duszzz gewoon even afwachten en anders kan je mss altijd nog een subwoofertje ofzo bijplaatsen ?
Ik heb dat bij mijn f31 ook gedaan. De speakers en vooral subs komen dan wel goed tot leven.😎
Interessant, kan je die gewoon zelf plaatsen/aansluiten, en waar plaats je die ?Deagle schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:19:
Je kan altijd nog de amp upgraden met een Match UP versterker van audiotec fischer. Plug & play upgrade als je de hifi optie hebt.
Ik heb dat bij mijn f31 ook gedaan. De speakers en vooral subs komen dan wel goed tot leven.😎
dit bedoel je zeker?Deagle schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:19:
Je kan altijd nog de amp upgraden met een Match UP versterker van audiotec fischer. Plug & play upgrade als je de hifi optie hebt.
https://dnbinbouwstation.nl/product/audio-upgrade-match-10/?srsltid=AfmBOopKpRwctViGYFtCAudNsU5FVdCTIv1ZRJwaYrTKURup7NlcR6uE
Bij de E & F series was dat plug & play. Vanaf de G serie (LCI modellen?) loop je tegen wat uitdagingen aan zoals montage.Deagle schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:19:
Ah oke, ik dacht dat het daarbij nog steeds vrij eenvoudig was.IQM schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:
[...]
Bij de E & F series was dat plug & play. Vanaf de G serie (LCI modellen?) loop je tegen wat uitdagingen aan zoals montage.
Met hoeveel fysieke sleutels zou een 3 serie geleverd moeten zijn?
Ik heb maar 1 fysieke sleutel en 1 pasje voor activatie digital key meegekregen. Volgens de garage was dit normaal omdat je met de digital key je smartphone als extra sleutel kan gebruiken en er daardoor maar 1 fysieke sleutel bij de auto hoort.
Nu probeer ik eea te activeren op mijn smartphone maar blijft de auto de melding geven dat beide sleutels aanwezig moeten zijn. Heb zo'n vermoeden dat er ergens een 2e sleutel ontbreekt...
[ Voor 10% gewijzigd door realphoenikx op 08-08-2026 15:10 ]
Er horen er 2 bij die inderdaad allebei in de auto aanwezig moeten zijn om een digitale key in de telefoon te kunnen zetten.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Vorige week onze "nieuwe" BMW 330e uit 2021 op mogen halen. Uitgebreid verslag van de auto volgt later maar voor nu 1 korte vraag:
Ik heb maar 1 fysieke sleutel en 1 pasje voor activatie digital key meegekregen. Volgens de garage was dit normaal omdat je met de digital key je smartphone als extra sleutel kan gebruiken en er daardoor maar 1 fysieke sleutel bij de auto hoort.
Nu probeer ik eea te activeren op mijn smartphone maar blijft de auto de melding geven dat beide sleutels aanwezig moeten zijn. Heb zo'n vermoeden dat er ergens een 2e sleutel ontbreekt...
Je "garage" praat poep. Een extra sleutel laten bijmaken en inleren is een dure grap, en daarnaast kan die andere sleutel nog ergens rondzwerven. Hier dient dus actie op te worden ondernomen.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Ik kan er vreselijk slecht tegen als verkopers iets afwimpelen met "Nee dat hoort zo". Heb nu al zin om die gast over de balie te trekken en ik ben niet eens gedupeerd.
In theorie kan die verkoper het zich wijs hebben laten maken door de inruiler, maar dan nog zou ik dat wel gecontroleerd hebben…Puf schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:29:
[...]
Je "garage" praat poep. Een extra sleutel laten bijmaken en inleren is een dure grap, en daarnaast kan die andere sleutel nog ergens rondzwerven. Hier dient dus actie op te worden ondernomen.
Ik kan er vreselijk slecht tegen als verkopers iets afwimpelen met "Nee dat hoort zo". Heb nu al zin om die gast over de balie te trekken en ik ben niet eens gedupeerd.
Mijn 330e kwam nieuw uit de fabriek met twee sleutels en het pasje.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Vorige week onze "nieuwe" BMW 330e uit 2021 op mogen halen. Uitgebreid verslag van de auto volgt later maar voor nu 1 korte vraag:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is al opgelost zie ik en de auto gaf zelf al aan dat er 2 nodig waren maar de garage heeft gelijk voor nieuwere autos. Tegenwoordig maar 1 sleutel en 1 service pas bij een nieuwe levering. Papieren manual kost je ook ~100e, alleen nog maar pdf.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Goed geregeld. En idd het kan dat de verkopende garage zich niet bewust was. Let er wel even op dat de ontbrekende sleutel ook uit het geheugen wordt verwijderd.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:09:
Contact opgenomen, wordt gewoon netjes opgelost middels een extra sleutel.
Met de B48 en recent vervangen oliefilterhuis en cilinderkop koelvloeistof slang en schappelijke kilometerstand.
En het aller belangrijkste, achterin extra beenruimte voor het handtasje van de vrouw.
De automatisch dimmende binnenspiegel zal gemist worden.
Mja, ik rij iig de komende twee jaren weer optopic.
- knip -
Mijn G31 LCI 530e heeft een Display Key, een normale sleutel en een pasje. Dus 2 fysieke en een digitale. De display key is een gimmick en totaal niet praktisch. Het is dat een normale sleutel bij laten maken zo duur is want anders had ik dat al lang gedaan.paul-s83 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Maar ik weet nog dat mijn E46 320d Touring uit 2001 destijds met 4 sleutels geleverd is: 2 diamant vormige sleutels, een portemonnee sleutel en een valet parking sleutel. Dat waren echt andere tijden.
Zonder display key kun je remote parking niet gebruiken in de g31. Standkachel bedienen kan er ook mee (maar ook via de app). Niet helemaal een gimmick dus..!IQM schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
[...]
Mijn G31 LCI 530e heeft een Display Key, een normale sleutel en een pasje. Dus 2 fysieke en een digitale. De display key is een gimmick en totaal niet praktisch. Het is dat een normale sleutel bij laten maken zo duur is want anders had ik dat al lang gedaan.
Maar ik weet nog dat mijn E46 320d Touring uit 2001 destijds met 4 sleutels geleverd is: 2 diamant vormige sleutels, een portemonnee sleutel en een valet parking sleutel. Dat waren echt andere tijden.
Die automatisch dimmende binnenspiegel kan achteraf alsnog geinstalleerd worden als het echt belangrijk voor je is (ik wilde hem ook want ik rijd veel 's nachts, dealer heeft hem toen als deel van de onderhandelingen gratis geinstalleerd)Raymond P schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:52:
Het is voor mij een grijze F34 uit '17 geworden.
Met de B48 en recent vervangen oliefilterhuis en cilinderkop koelvloeistof slang en schappelijke kilometerstand.
En het aller belangrijkste, achterin extra beenruimte voor het handtasje van de vrouw.
De automatisch dimmende binnenspiegel zal gemist worden.
Mja, ik rij iig de komende twee jaren weer optopic.
Onderdeel nummer: 51162471107, online te verkrijgen voor circa 200 euro
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik weet wat de Display key kan. Remote parking heb ik niet en verder gebruik ik altijd de app.DaFreakhead schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:58:
Zonder display key kun je remote parking niet gebruiken in de g31. Standkachel bedienen kan er ook mee (maar ook via de app). Niet helemaal een gimmick dus..!
Maar het is een lomp groot ding. De knopindeling vind ik niet echt logisch. Er kan zonder aanpassing geen sleutelhanger aan. En bij mij is het oplaadbare batterijtje toch best snel leeg. Max 4 weken zonder op te laden denk ik?
Hoeveel werk zou het zijn om als je Comfort Acces en een Display Key hebt de optie 5DV Remote Parking achteraf toe te voegen?
Vroeger waren beide buitenspiegels ook gedimd. Dat was best prettig. Tegenwoordig dimt alleen links nog mee.ewrz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:43:
Die automatisch dimmende binnenspiegel kan achteraf alsnog geinstalleerd worden als het echt belangrijk voor je is (ik wilde hem ook want ik rijd veel 's nachts, dealer heeft hem toen als deel van de onderhandelingen gratis geinstalleerd)
Je kan een Engelse buitenspiegel kopen om ook rechts een dimmende te hebben.IQM schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
Vroeger waren beide buitenspiegels ook gedimd. Dat was best prettig. Tegenwoordig dimt alleen links nog mee.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Er van uitgaande dat het display key is met een knop aan de zijkant; Zo niet dan ook nieuwe sleutel. Vervolgens 1 antenne extra in de achterbumper monteren en mogelijk een nieuwe BDC. Als je IAS (2VH) hebt dan hoef je BDC sowieso niet te vervangen. Andere gevallen, checken met E-sys TAL Calculation.IQM schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:56:
Hoeveel werk zou het zijn om als je Comfort Acces en een Display Key hebt de optie 5DV Remote Parking achteraf toe te voegen?
Edit; ga er ook even vanuit dat je minimaal al PMA en surround-view hebt. Zo niet dan wordt het een lange lijst :p
(Gebruikte) Spiegel uit de UK laten overvarenVroeger waren beide buitenspiegels ook gedimd. Dat was best prettig. Tegenwoordig dimt alleen links nog mee.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 09-08-2026 14:22 ]
Yes, heel fijn beide buitenspiegels dimmend... en ze hoefden nog niet te voldoen aan het minimale oppervlak.IQM schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:56:
Vroeger waren beide buitenspiegels ook gedimd. Dat was best prettig. Tegenwoordig dimt alleen links nog mee.
Inderdaad belangrijk genoeg voor mij om op te gaan lossen.ewrz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Die automatisch dimmende binnenspiegel kan achteraf alsnog geinstalleerd worden als het echt belangrijk voor je is (ik wilde hem ook want ik rijd veel 's nachts, dealer heeft hem toen als deel van de onderhandelingen gratis geinstalleerd)
En als de dealer het kan dan moet het mij vast ook wel lukken.
- knip -
Deze auto heeft 5DM, helaas geen 5DN en ook geen 2VH. Surround View heb ik overwogen om achteraf te laten inbouwen maar ook dat is heel veel geld voor een klein beetje meer gemak. Ik denk dat ik mijn geld beter in de zak kan houden en bijleggen op een volgende wagen.Mr Pingu schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Er van uitgaande dat het display key is met een knop aan de zijkant; Zo niet dan ook nieuwe sleutel. Vervolgens 1 antenne extra in de achterbumper monteren en mogelijk een nieuwe BDC. Als je IAS (2VH) hebt dan hoef je BDC sowieso niet te vervangen. Andere gevallen, checken met E-sys TAL Calculation.
Edit; ga er ook even vanuit dat je minimaal al PMA en surround-view hebt. Zo niet dan wordt het een lange lijst :p
De auto zoals ik hem graag gebruikt wil hebben is gewoon niet te vinden. 10 jaar geleden heb ik ruim een half jaar naar een gebruikte F11 gezocht. Na dik een half jaar maar opgegeven. En nog geen 2 weken later staat er eentje in Passau te koop. Vorig jaar had ik niet zoveel tijd en heb ik na een maand zoeken voor de minst slechte gekozen. Geen idee of ik er weer 10 jaar in blijf rijden of dat ik hem volgend jaar inruil.
Waarom hebben ze de rechterspiegel niet meer dimmend gemaakt, kostenbesparend?IQM schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
Op zich heb ik er geen last van maar ik vind het niet logisch dat er maar langs 1 kant dimt.
Komt voort uit nieuwe wettelijke eisen voor spiegels. Vroeger kon dat nog wel.ikbenben schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:22:
[...]
Waarom hebben ze de rechterspiegel niet meer dimmend gemaakt, kostenbesparend?
Op zich heb ik er geen last van maar ik vind het niet logisch dat er maar langs 1 kant dimt.
IQM schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:56:
[...]En bij mij is het oplaadbare batterijtje toch best snel leeg. Max 4 weken zonder op te laden denk ik?
Wireless phone chargers charge cell phones by inductive charging, which uses electromagnetic fields to transfer energy between 2 objects. This will work to charge your BMW key as well.
When a BMW model is fitted, open the center console and look for the charging pocket on the side of the console that is closest to the driver's seat. Insert the display key in the pocket's middle.
Dat weet ik maar zoals gezegd kun je er standaard geen sleutelhanger aan hangen. Daarvoor heb ik er een case omheen waarmee het wel kan. Maar daarmee werkt het niet meer zo goed om de sleutel draadloos op te laden.
Dat is wel apart dan. Mijn Volvo V90 MY 2024 heeft aan beide kanten gewoon dimmende spiegels terwijl de Mini Countryman van mijn vrouw uit 2023 inderdaad alleen links dimmende heeft. Als het die werkelijke regels zou zijn had ik verwacht dat de mijne ook alleen links een dimmende zou hebben.ewrz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Komt voort uit nieuwe wettelijke eisen voor spiegels. Vroeger kon dat nog wel.
Volgens Gemini :ErnstvV schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:28:
[...]
Dat is wel apart dan. Mijn Volvo V90 MY 2024 heeft aan beide kanten gewoon dimmende spiegels terwijl de Mini Countryman van mijn vrouw uit 2023 inderdaad alleen links dimmende heeft. Als het die werkelijke regels zou zijn had ik verwacht dat de mijne ook alleen links een dimmende zou hebben.
BMW heeft de automatisch dimmende functie van de passagiersspiegel (meestal vanaf modeljaar 2016/2017) geschrapt. Hier zijn de drie voornaamste redenen voor:
- Invalshoek en verblinding: De rechterbuitenspiegel staat onder een schuinere hoek t.o.v. de bestuurder. Licht van achterliggers valt daardoor veel minder rechtstreeks in je ogen dan via de binnenspiegel en de bestuurdersspiegel.
- Kostenbesparing: Het is een bekende besparingsmaatregel (value engineering) van BMW en diverse andere premiummerken.
- Zichtbaarheid in het donker: Een ongedimde rechterspiegel zorgt voor beter zicht op zwakke weggebruikers (zoals fietsers) en stoepranden aan de minder goed verlichte kant van de weg.
Ik kan daar helemaal niks over vinden. Wat houdt die wet precies in?ewrz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Komt voort uit nieuwe wettelijke eisen voor spiegels. Vroeger kon dat nog wel.
Ik kreeg een soortgelijke reactie van de AI, niets dus over een wettelijke regel. Maar Volvo heeft het bij de nieuwe EX60 dan wel weer geschrapt. Misschien dat er toch iets van een regel achter zit, nieuwe Volvo’s hebben het niet, kan natuurlijk net afhankelijk zijn van het moment van type goedkeuring.ikbenben schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:47:
[...]
Volgens Gemini :
BMW heeft de automatisch dimmende functie van de passagiersspiegel (meestal vanaf modeljaar 2016/2017) geschrapt. Hier zijn de drie voornaamste redenen voor:
- Invalshoek en verblinding: De rechterbuitenspiegel staat onder een schuinere hoek t.o.v. de bestuurder. Licht van achterliggers valt daardoor veel minder rechtstreeks in je ogen dan via de binnenspiegel en de bestuurdersspiegel.
- Kostenbesparing: Het is een bekende besparingsmaatregel (value engineering) van BMW en diverse andere premiummerken.
- Zichtbaarheid in het donker: Een ongedimde rechterspiegel zorgt voor beter zicht op zwakke weggebruikers (zoals fietsers) en stoepranden aan de minder goed verlichte kant van de weg.
Het lijkt me niet logisch dat er regelgeving is die het verbiedt. Ik kan geen enkele reden daarvoor bedenken.ErnstvV schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:05:
[...]
Ik kreeg een soortgelijke reactie van de AI, niets dus over een wettelijke regel. Maar Volvo heeft het bij de nieuwe EX60 dan wel weer geschrapt. Misschien dat er toch iets van een regel achter zit, nieuwe Volvo’s hebben het niet, kan natuurlijk net afhankelijk zijn van het moment van type goedkeuring.
Ik kan in mijn middenconsole geen pocket vinden waarin mijn display key past? Hij kan middels inductie laden op mijn charging pad voor de telefoon maar met 1 sportief bochtje schuift hij net buiten de zone en laadt niet meer bij.
[ Voor 46% gewijzigd door DaFreakhead op 09-08-2026 23:55 ]
Onzin van Gemini (wat verrassend)… de spiegel wordt helder zodra je ‘m in z’n achteruit zet… al heeft dat ook weinig zin als het niet verlicht is.ikbenben schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:47:
• Zichtbaarheid in het donker: en stoepranden aan de minder goed verlichte kant van de weg.
[/list]
Sinds wanneer dan? Vorig jaar iig nog gewoon 2 sleutels en een pasje.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:39:
[...]
Het is al opgelost zie ik en de auto gaf zelf al aan dat er 2 nodig waren maar de garage heeft gelijk voor nieuwere autos. Tegenwoordig maar 1 sleutel en 1 service pas bij een nieuwe levering. Papieren manual kost je ook ~100e, alleen nog maar pdf.
Zoals ik het begrepen heb is het vanwege de nieuwere zichtvlakeisen waardoor de spiegel rechts bol is (als je goed kijkt zie je ook dat de spiegel rechts dingen kleiner maakt dan de linker) en dat zou moeilijker te combineren zijn met dimmend glas. Dus niet een verbod maar een eis waardoor het technisch/financiëel lastig wordt. Klinkt aannemelijk.Puf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:39:
[...]
Het lijkt me niet logisch dat er regelgeving is die het verbiedt. Ik kan geen enkele reden daarvoor bedenken.
Grok antwoord lijkt die kant op de gaan ook.
De rechter buitenspiegel (passagierszijde bij LHD-voertuigen) is meestal niet autodimmend (electrochroom) om een combinatie van kosten, praktische redenen en (veiligheids)overwegingen, niet omdat UN ECE-reglement 46 het verbiedt.
unece.org
Wat zegt UN Regulation 46?UN R46 regelt devices for indirect vision (spiegels en camera-monitorsystemen). Belangrijke punten over reflectie:R46 staat autodimmende spiegels dus expliciet toe voor zowel binnen- als buitenspiegels (Classes I–VII). Er is geen verbod specifiek voor de rechterzijde of passagierszijde. Wel eisen de regels een voldoende groot gezichtsveld; bij de passagierszijde (Class III) is dat o.a. een 4 m brede strook weg vanaf 20 m achter de oogpunten van de bestuurder. Exterior mirrors mogen een asferisch (bol) gedeelte hebben, mits het hoofdblad voldoet.
- De normale reflectiecoëfficiënt moet minimaal 40 % zijn.
- Bij spiegels met veranderlijke reflectiegraad (zoals electrochrome/autodimmende spiegels):
- In de “day”-positie moeten de kleuren van verkeerssignalen herkenbaar blijven.
- In de “night”-positie mag de reflectie tot minimaal 4 % dalen.
unece.org
Waarom is de rechterspiegel dan meestal niet dimmend?Kortom: R46 staat het toe (met de 40 % / 4 %-eisen), maar fabrikanten kiezen er om economische en praktische redenen meestal niet voor. Bij premiummodellen of als optie komt een dimmende rechterspiegel nog wel voor. In veel moderne auto’s zie je daarom alleen de linker (bestuurders) buitenspiegel autodimmend.
- Kosten en complexiteit
Electrochrome glas is duurder (dikkere sandwich met gel/coating + elektronica). Fabrikanten zetten het daarom vaak alleen standaard op de bestuurderszijde (waar glare van achterliggende koplampen het meest hinderlijk is) en soms als optie op de passagierszijde. Bij veel merken (BMW, Audi, Mercedes e.d.) is alleen de bestuurdersspiegel autodimmend geworden.- Asferische/bolle spiegel op de passagierszijde
De rechterspiegel is vaak (deels) bol of asferisch om het verplichte gezichtsveld van R46 te halen met een relatief klein oppervlak. Electrochroom techniek is lastiger en duurder te combineren met sterk gekromde oppervlakken; de dimwerking kan ongelijkmatig zijn of de productie complexer maken.- Veiligheidsoverwegingen bij afslaan/manoeuvres
Forum- en praktijkverklaringen (o.a. van fabrikanten) noemen dat de passagiersspiegel bij afslaan of manoeuvreren zicht moet blijven bieden op fietsers, voetgangers of objecten dichtbij. Een (sterk) gedimde spiegel zou dat zicht in het donker kunnen verminderen. De bestuurdersspiegel kijkt meer parallel naar achteren, waar glare van koplampen dominant is.- Sensoriek en aansturing
Vaak stuurt de binnenspiegel (met ambient- en glare-sensoren) de dimming van de buitenspiegels aan. Alleen de bestuurderszijde meenemen is eenvoudiger en goedkoper. Sommige auto’s dimmen beide, maar dat is zeldzamer geworden.- Praktisch nut
Glare van achterliggers is sterker en directer in de binnenspiegel en de bestuurdersspiegel. Op de passagierszijde is het effect minder storend, terwijl de extra kosten altijd aanwezig zijn.
Hebben we nog geluk dat we hier niet de verplichte tekst erop hebben staan “dingen in spiegel lijken kleiner dan de werkelijkheid” o.i.d. wat je in andere landen veel ziet….ewrz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Zoals ik het begrepen heb is het vanwege de nieuwere zichtvlakeisen waardoor de spiegel rechts bol is (als je goed kijkt zie je ook dat de spiegel rechts dingen kleiner maakt dan de linker)
[...]
Ik ben heel benieuwd naar welke kleur je i5 gaat wordenIQM schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:57:
[...]
Als een i5 een gemiddeld verbruik van 16,8kWh/100km in deze omstandigheden heeft dan ga ik na terugkomst direct kijken voor een i5.
Aankomende woensdag gaan we weer terug naar NL. Maar dit is het verbruik: Midden NL - Salo bij het Gardameer. Totaal 1231 km. 209,5kWh. 17,0kWh/100km heenweg.
Temperatuur onderweg 32-41 graden. Zwitserland was bij aankomst om 20.00 nog 32 graden! Lokale temperatuur 35+ graden.
Lokaal verbruik:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/utVXzFlYzOeeeeo3FyquxGdl.jpg?f=user_large)
Home assistant BMW tracker
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Sanremo Green metallic denk ik.Ophidian schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:08:
Ik ben heel benieuwd naar welke kleur je i5 gaat worden
Edit: Mooie route heb je gereden. Wij zijn 2 jaar geleden op precies dezelfde plaatsen aan het Gardameer geweest. Mijn mijn oude 535i. Voor het geval dat het zou gaan hagelen want dat gebeurd daar nogal eens.
En wat de temperatuur betreft: toen we 3 weken terug in het Zwarte Woud zaten was het om 22:00u ook nog 30 graden.
[ Voor 45% gewijzigd door IQM op 10-08-2026 15:48 ]
Zeker mooie route. Wij gaan binnenkort die kant weer op met het gebakje, wij zitten in Torbole (rechts naast Riva en laat de Nederlanders maar lekker in het zuiden zittenIQM schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:38:
Edit: Mooie route heb je gereden. Wij zijn 2 jaar geleden op precies dezelfde plaatsen aan het Gardameer geweest. Mijn mijn oude 535i. Voor het geval dat het zou gaan hagelen want dat gebeurd daar nogal eens.
:strip_exif()/f/image/TqnIdDF1wGHQjEMbx0KgAcm1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uT2jr3oBfs7YnxzuAZmE0M22.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xnHadYwcjIy2IelrtSt1KNk8.jpg?f=fotoalbum_large)
CreativeS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:02:
[...]Torbole[...]
:strip_exif()/f/image/96ZzHDzsLu1j6bu71ASX4uNc.jpg?f=fotoalbum_large)
Van Riva naar Salò is een schitterende route. (Wel oppassen dat er niet een tegemoetkomende scooter op de voorbumper/motorkap klapt.)
Wij zijn voordat we naar het Gardameer gingen in de Sugana-vallei geweest. Dat ligt wat lager in de Dolomieten maar is ook mooi. Op een ander jaar wil ik naar de Stelvio en dan door naar Toscane.
2026 iX, x1, x3 bv. Alles met digital key plus krijgt maar 1 sleutel meer, volgens bmw.Greetoz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 02:18:
[...]
Sinds wanneer dan? Vorig jaar iig nog gewoon 2 sleutels en een pasje.
:strip_exif()/f/image/9gZa4lvqQJMEAvAtZ4YhUPbS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cf6hCTxiozfVQXoqC3Gf4jGD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JIC6ekB5mngvEJf3cfASt6OD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MBKmpUZ3LomWY9odAIqMiJCK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Y7IMqg5tgKCo8C4Q3cIeGqda.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q00yacrTbOcZjQIC7EcqZre8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qoapiCN6clj7GaRpOv98X1w3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xMHeCBHOXxRdMqQ64D4w6tgG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/r8aJwKQEVeENdIuGNBHMPijR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GvN4yZqjTxsrXzmoADqoE1dh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PRT0XoX0r2vFV2YnqrG6v3YH.jpg?f=fotoalbum_tile)