R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | BMW i4 e40 | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Twijfel wel over de motorisering want de 50/60 snelheid is leuk, maar klassiek achterwielaandrijving gevoel vind ik leuker.
Het idee van V2H spreekt me best aan, maar ik zou (erg) bang zijn voor de levensduur van mijn accu. Je plust er een enorm aantal op- en ontlaadbeurten bij op. Dat moet je toch terugzien in je SOH zou ik denken…B1OO schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:20:
Zou mijn i4 eigenlijk ook niet in willen ruilen (rij prive), maar een i3 met V2H is toch wel interessant (voor de i4 had ik een 320d). Vind het nog altijd zonde dat er een 85kWh accu op mijn oprit niets staat te doen. Maar voor de looks zou ik niet willen wisselen.
Het lijkt mee te vallen, op basis van online bronnen. Maar aanvullend: je moet ook maar weer managen dat je auto in de ochtend ook weer volgeladen is, als je ‘m ‘s avonds ontlaadt. Gedoe (?)
[ Voor 15% gewijzigd door MrMrq op 04-09-2026 20:38 ]
Maktub
Maar je trekt savonds echt niet een volledige 85kWh accu leeg.MrMrq schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:35:
[...]
Het idee van V2H spreekt me best aan, maar ik zou (erg) bang zijn voor de levensduur van mijn accu. Je plust er een enorm aantal op- en ontlaadbeurten bij op. Dat moet je toch terugzien in je SOH zou ik denken…edit:
Het lijkt mee te vallen, op basis van online bronnen. Maar aanvullend: je moet ook maar weer managen dat je auto in de ochtend ook weer volgeladen is, als je ‘m ‘s avonds ontlaadt. Gedoe (?)
Je kookt een keer (electrisch) dat vreet even wat stroom (ter illustratie: Een BORA kookplaat met geïntegreerde afzuiging verbruikt gemiddeld 1,4 tot 2,2 kWh per kooksessie of per uur bij intensief gebruik)
verder is het je sluipverbruik afvangen (hier momenteel rond de 300W) en evt je multimedia, nog eens 200W.
85 kWh × 1000 = 85.000 Wh.
85.000 Wh / 500 W = 170 uur!! (uiteraard iets minder omdat je DC naar AC moet converteren etc maar je snapt het idee.
*sowieso
Juist, we realiseren ons meestal niet hoeveel capaciteit en accu in een auto heeft. Als je een thuisbatterij neemt is die meestal tussen de 5-7kWh en kost ook al paar duizend euro. Beter neem je dat mee in je nieuwe wagen zou ik zeggenDonJunior schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:24:
[...]
Maar je trekt savonds echt niet een volledige 85kWh accu leeg.
Je kookt een keer (electrisch) dat vreet even wat stroom (ter illustratie: Een BORA kookplaat met geïntegreerde afzuiging verbruikt gemiddeld 1,4 tot 2,2 kWh per kooksessie of per uur bij intensief gebruik)
verder is het je sluipverbruik afvangen (hier momenteel rond de 300W) en evt je multimedia, nog eens 200W.
85 kWh × 1000 = 85.000 Wh.
85.000 Wh / 500 W = 170 uur!! (uiteraard iets minder omdat je DC naar AC moet converteren etc maar je snapt het idee.
Ja wel eens gehad, dan zit er waarschijnlijk vuil op het lampje. Even zoeken waar het lampje zit en met een wattenstaafje het gaatje en lampje schoonmaken.Timmy269 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:55:
Ik heb een i4 van 2025 en bij het openen van de auto geeft de verlichting aan de onderzijde van de auto aan de bestuurderszijde meer licht dan aan de passagierszijde. Iemand nog met dit verschil van lichtopbrengst?
Op 3 oktober haal ik m'n nieuwe I4 op. Ik heb nog even naar de I3 gekeken, maar de vergelijkbare motorversies, bijvoorbeeld de 40, komen pas in de loop van 2027.
Mijn nieuwe I4 is vergeljjkbaar in accessoires, ander kleurtje (Cape York green ipv zwart) schuifdak en matrix verlichting. Kan ik weer jaartje of 3 vooruit en dan mogelijk de i3 Touring.
Is de range ver achteruit gegaan in die 3 jaar?FW423130 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:33:
Zo, na 175.000 km en net geen 3 jaar begin ik aan de laatste 4 weken met mijn huidige I4 35. Met veel plezier in gereden, geen problemen gehad, op een defecte verwarmingselement na, en een gemiddeld verbruik van 16.7 over de gehele looptijd. Best netjes.
Op 3 oktober haal ik m'n nieuwe I4 op. Ik heb nog even naar de I3 gekeken, maar de vergelijkbare motorversies, bijvoorbeeld de 40, komen pas in de loop van 2027.
Mijn nieuwe I4 is vergeljjkbaar in accessoires, ander kleurtje (Cape York green ipv zwart) schuifdak en matrix verlichting. Kan ik weer jaartje of 3 vooruit en dan mogelijk de i3 Touring.
Ik laad eigenlijk elke dag en altijd tot 100%. Regelmatig ook snellader, ca 1 a 2 keer per week.Deagle schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:16:
[...]
Is de range ver achteruit gegaan in die 3 jaar?
De accu is in het geheel niet merkbaar achteruit gegaan. Er geen verschil merkbaar in range, ook niet de max range die aangegeven wordt bij 100%. Ik denk dat degradatie onder de 5% ligt, 10% zou me zeker opgevallen zijn.
Ik denk dat in de praktijk seizoen, temperatuur, weersinvloeden zoals tegenwind of regen en snelheid een grotere invloed hebben op de actieradius dan degradatie. Bij exact dezelfde omstandigheden zal je het misschien wel kunnen meten maar de omstandigheden zijn in de praktijk nooit hetzelfde.
Even in de gaten houden of de auto binnenkort ergens als occasion wordt aangeboden. Vaak doen ze er dan een SoH test bij.FW423130 schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:07:
[...]
Ik laad eigenlijk elke dag en altijd tot 100%. Regelmatig ook snellader, ca 1 a 2 keer per week.
De accu is in het geheel niet merkbaar achteruit gegaan. Er geen verschil merkbaar in range, ook niet de max range die aangegeven wordt bij 100%. Ik denk dat degradatie onder de 5% ligt, 10% zou me zeker opgevallen zijn.
Ik denk dat in de praktijk seizoen, temperatuur, weersinvloeden zoals tegenwind of regen en snelheid een grotere invloed hebben op de actieradius dan degradatie. Bij exact dezelfde omstandigheden zal je het misschien wel kunnen meten maar de omstandigheden zijn in de praktijk nooit hetzelfde.
Was bij mijn Polestar 2 ook en die had ik ook altijd tot 100% geladen en 180k km mee gereden in 4 jaar. Weet het niet meer exact, maar was in ieder geval minder dan 5% degradatie.
Meten is weten? Vraag je eens even een rapport op?FW423130 schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:07:
[...]
Ik laad eigenlijk elke dag en altijd tot 100%. Regelmatig ook snellader, ca 1 a 2 keer per week.
- Inloggen op MyBMW
- BMW CarData opvragen
Normaal na een dagje krijg je je rapport.
No Gillette, No Minette
Hoewel nuttig (ik doe het ook af en toe) is het geen exacte meting. Het resultaat kan van dag tot dag hoger of lager zijn.Kerberos84 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:03:
[...]
Meten is weten? Vraag je eens even een rapport op?
- Inloggen op MyBMW
- BMW CarData opvragen
Opgevraagd. Keep you postedKerberos84 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:03:
[...]
Meten is weten? Vraag je eens even een rapport op?
- Inloggen op MyBMW
- BMW CarData opvragen
Wagen gaat volgende week binnen voor diagnose... Ik vrees de compressor die stuk is (ik hoor hem ook niet aanslaan als ik via de app de koeling activeer) ... Dit zou wel eens een grote kost kunnen zijn denk ik zo (geen idee wat het normaal kost).
My cardata geeft capaciteit van 66 netto aan. Nieuw zou dat 67.1 zijn geweest. Dan zou SoH nog 98 % zijn. Klopt wel met mijn waarneming dat de range niet merkbaar is afgenomen.FW423130 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:44:
[...]
Al binnen. SoH 200. Hoogst haalbare score maar datablad geeft volgems mij niet de capaciteit aan in %.
Garantie of coulance geval denk ik.Quiller schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:39:
Hier een eerste echte defect... De airco blaast geen koude lucht meer (wel lucht uit de roosters maar geen koeling)
Wagen gaat volgende week binnen voor diagnose... Ik vrees de compressor die stuk is (ik hoor hem ook niet aanslaan als ik via de app de koeling activeer) ... Dit zou wel eens een grote kost kunnen zijn denk ik zo (geen idee wat het normaal kost).
Sterker nog, ik begon gisterochtend met 77kWh volgens de cardata bij 100%. 72kWh bij 12% in de avond. En toen ik laaddoel van 80 naar 100% zette, was de max capaciteit weer 75kWh.Quiller schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:08:
[...]
Hoewel nuttig (ik doe het ook af en toe) is het geen exacte meting. Het resultaat kan van dag tot dag hoger of lager zijn.
.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Daar vrees ik voor. De wagen is 4 jaar en 4 maanden
Dat is de (normale) status van je 12 volt accu. Niets met de hoge voltage accu te maken...FW423130 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:44:
[...]
Al binnen. SoH 200. Hoogst haalbare score maar datablad geeft volgems mij niet de capaciteit aan in %.
Waar komen die data vandaan?Ophidian schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:45:
[...]
Sterker nog, ik begon gisterochtend met 77kWh volgens de cardata bij 100%. 72kWh bij 12% in de avond. En toen ik laaddoel van 80 naar 100% zette, was de max capaciteit weer 75kWh.
[Afbeelding].
BMW cardata
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Elke update die de auto doet, wordt doorgezet door de Carstream van BMW. Mijn MQTT server pakt deze op en zo kan ik het naar home assistant doorzetten. Dus elke update komt de BMS waarde door (afgerond op hele kWh). Dezelfde waarde die je uitleest met de OBD2 poort en EV scanner (die 2 decimalen heeft volgens mij).
Gebruik de positiegegevens van diezelfde carstream om de laatste routes in HA te krijgen.
:strip_exif()/f/image/XIoQ2nfhcHI24sdrffT5Cale.png?f=user_large)
Via BMW car data kan je aanvinken wat ie allemaal moet doorsturen.
Ik denk dat dit zowieso geen slecht iets is? Alsook normaal dat ze hem niet meer gaan maken. I3 gaat alles overnemen.JhnB2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:19:
Nieuwe i4 eDrive40 besteld bij dealer als leasewagen op 21/8, toen gaf de dealer al aan dat de eDrive35 niet meer te bestellen was. Begin september blijkt nu dat de i4 (alle versies) niet meer wordt geproduceerd voor België door quota limit. Dealer wil me nu laten wachten tot launch van i3 begin oktober maar ik ben geen fan van het design en zeker niet van het interieur. Rij al 15 jaar met 3-serie als lease maar daar zal dus een einde aan komen.
Ok design.... je gaat wel een pak meer range hebben en betere update's etc.
Maar als het design je niet aanspreekt en je een grote kofferklep wilt, dan is de i3 toch geen optie?Clinternet schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat dit zowieso geen slecht iets is? Alsook normaal dat ze hem niet meer gaan maken. I3 gaat alles overnemen.
Dan zou ik ook naar wat anders gaan kijken.
Het design zo wegwuiven vind ik wat vreemd daar veel mensen de i4 juist gekozen hebben vanwege het design (ik tenminste wel). Als ik meer range etc wil hebben had ik ook een TjangJong Bing kunnen kiezen.Clinternet schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat dit zowieso geen slecht iets is? Alsook normaal dat ze hem niet meer gaan maken. I3 gaat alles overnemen.
De nieuwe designtaal van BMW kan mij nog niet bekoren. Kiezen voor een coupé (i4) maar door de dealer een sedan (i3) voorgeschoteld krijgen snap ik niets van.
@JhnB2 Kun je niet een voorraad i4 kiezen? Bij ons is dat als lease namelijk wel een optie. Wellicht het uitzoeken waard.
*sowieso
Dit is mijn 2de I4, maar de neue klasse modellen vind ik persoonlijk niet erg lelijk.DonJunior schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:30:
[...]
Het design zo wegwuiven vind ik wat vreemd daar veel mensen de i4 juist gekozen hebben vanwege het design (ik tenminste wel). Als ik meer range etc wil hebben had ik ook een TjangJong Bing kunnen kiezen.
De nieuwe designtaal van BMW kan mij nog niet bekoren. Kiezen voor een coupé (i4) maar door de dealer een sedan (i3) voorgeschoteld krijgen snap ik niets van.
@JhnB2 Kun je niet een voorraad i4 kiezen? Bij ons is dat als lease namelijk wel een optie. Wellicht het uitzoeken waard.
Vooral de I3 station gaat mij bekoren over 2j wnr de I4 einde lease is.
Allemaal persoonlijke keuze :)
Ach, altijd dat conservatisme. Hoe graag ik ook met mijn i4 rijd, en hoe mooi ik hem ook vind, ik zou hem zo omruilen voor een Neue Klasse i3. Elke nieuwe auto die ik reed was altijd een duidelijke verbetering met de vorige. Dat zou met een i3 niet anders zijn.DonJunior schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:30:
[...]
Het design zo wegwuiven vind ik wat vreemd daar veel mensen de i4 juist gekozen hebben vanwege het design (ik tenminste wel). Als ik meer range etc wil hebben had ik ook een TjangJong Bing kunnen kiezen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ollie op 10-09-2026 12:57 ]
Ja, die vraag heb ik gesteld aan de Fleet dienst, er staan voldoende nieuwe i4 modellen in stock die aan mijn wensen en budget voldoen. Hopelijk is dit nog een kans.DonJunior schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:30:
[...]
140k km kan best merkbaar zijn op schokbrekers. Ik heb de mijne de eerste keer op de 130k km gewisseld en was wereld van verschil. Welliswaar geen i4 maar schokbrekers zijn gewoon onderhevig aan slijtage, net zoals alle rubbers in de ophanging.Ollie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:55:
Wat is jullie ervaring met de standaard schokbrekers/vering van de i4? Ik heb een i4 eDrive40 met M pakket (maar zonder het M onderstel) en ik vind de vering van de auto wel echt aan de slappe kant. Het rijdt super comfortabel op wegen met zowel goed als slecht wegdek maar bij (flinke) drempels moet ik de vaart er wel echt serieus uit halen om het nog een beetje comfortabel te houden. Begin haast te twijfelen of de schokbrekers niet versleten zijn, er staat nu een kleine 140k op de teller.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dat vind ik eigenlijk ook (edrive40 met M pakket) ik heb er nu 29k op staan, maar ik vind het erg schommelen allemaal, behalve in de sport stand. Binnenkort eerste beurt en zal he eens aankaarten. Heb al 2 keer gehad (1x voor en 1x achter) dat bij drempel de auto tot op de rubbers doorzakte (op comfort en eco). Lijkt me toch niet de bedoelingOllie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:55:
Wat is jullie ervaring met de standaard schokbrekers/vering van de i4? Ik heb een i4 eDrive40 met M pakket (maar zonder het M onderstel) en ik vind de vering van de auto wel echt aan de slappe kant. Het rijdt super comfortabel op wegen met zowel goed als slecht wegdek maar bij (flinke) drempels moet ik de vaart er wel echt serieus uit halen om het nog een beetje comfortabel te houden. Begin haast te twijfelen of de schokbrekers niet versleten zijn, er staat nu een kleine 140k op de teller.
Ik neem aan dat die van jou dan wel een adaptief onderstel heeft? Die van mij verandert qua vering/demping volgens mij niet in Sport stand. Ik heb inderdaad ook al een keer gehad dat ik de onderkant van de auto geraakt heb midden op een drempel (net wanneer de voorwielen over de drempel schieten veert de auto dan (te) ver in. Gelukkig niets ernstigs aan overgehouden. Schrok er wel van, zeker vanwege het accupakket.Jkroeze schreef op donderdag 10 september 2026 @ 23:57:
[...]
Dat vind ik eigenlijk ook (edrive40 met M pakket) ik heb er nu 29k op staan, maar ik vind het erg schommelen allemaal, behalve in de sport stand. Binnenkort eerste beurt en zal he eens aankaarten. Heb al 2 keer gehad (1x voor en 1x achter) dat bij drempel de auto tot op de rubbers doorzakte (op comfort en eco). Lijkt me toch niet de bedoeling
[ Voor 5% gewijzigd door Ollie op 11-09-2026 00:01 ]
Dan rijd je als een halve gek… De dempers zijn prima. Een kwestie van aangepaste snelheid.Jkroeze schreef op donderdag 10 september 2026 @ 23:57:
[...]
Dat vind ik eigenlijk ook (edrive40 met M pakket) ik heb er nu 29k op staan, maar ik vind het erg schommelen allemaal, behalve in de sport stand. Binnenkort eerste beurt en zal he eens aankaarten. Heb al 2 keer gehad (1x voor en 1x achter) dat bij drempel de auto tot op de rubbers doorzakte (op comfort en eco). Lijkt me toch niet de bedoeling
Ik heb hem nog niet dus geen praktijk ervaring…. Maar heb in aanloop naar bestelling wél 180.187 reviews op youtube gekekenOllie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:55:
Zeker niet! Eigen auto waar ik zuinig mee omga. De eerste keer dat het gebeurde (achter) geef ik wel toe dat ik verrast werd en net te hard reed, 2e keer reed ik 10 km/h. In 35 jaar auto rijden nog nooit meegemaakt.Scientific schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:28:
[...]
Dan rijd je als een halve gek… De dempers zijn prima. Een kwestie van aangepaste snelheid.
De draaicirkel ben je na een week aan gewend, enjoy! Hier nog steeds na 133kkm superblij meeDNN!S schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 06:15:
[...]
Ik heb hem nog niet dus geen praktijk ervaring…. Maar heb in aanloop naar bestelling wél 180.187 reviews op youtube gekekenDie softe vering bij drempels wordt wel heel vaak benoemd door auto journalisten en gewone gebruikers. En samen met de grote draaicircel vaak als enige minpuntjes benoemd.
Dan was er duidelijk iets mis met de drempel. En was je snelheid dus niet aangepast aan de drempel… je komt wel eens drempels tegen die meer op een stoeprand dan een drempel lijken, dat is waar.Jkroeze schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:24:
[...]
Zeker niet! Eigen auto waar ik zuinig mee omga. De eerste keer dat het gebeurde (achter) geef ik wel toe dat ik verrast werd en net te hard reed, 2e keer reed ik 10 km/h.
ik ben na 2 jaar nog steeds niet gewend aan die draaicircel, lijkt wel een tank.B1OO schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:20:
[...]
De draaicirkel ben je na een week aan gewend, enjoy! Hier nog steeds na 133kkm superblij mee
Verder een top auto
Ja, hier exact hetzelfde probleem. Op internet ook echt al heel veel over gelezen, volgens mij een bekend euvel bij de i4.ThijsR schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:45:
Zijn er meer mensen met een panoramadak die tijdens het rijden veel last hebben van gekraak? Op de snelweg nergens last van. Maar in onze wijk met klinkers is het geluid vanuit het dak erg storend. Iemand een manier gevonden om dit te verhelpen/verminderen?
Daarnaast heeft BMW bij sommige modellen gewoon een belabberde configuratie / calibratie van schokbrekers / veren. Blijkbaar is de niet-adaptive onderstel op de i4 er 1 van.
Wellicht verlagingsveren van Eibach geven het gevoel waar naar je op zoek bent( Of evt. Van H&R maar deze zijn vaak nog stijver, dus ook minder comfort). Eventueel nog B8 schokbrekers maar dan ook je weer in op comfort, maar het overwegen waard als je schokbrekers op z’n einde raken
Trouwens, de meest mensen hebben niet door dat schokbrekers gesleten zijn, zie heel vaak auto’s die lekker op de veren nadeinzen nadat ze over een hobbel gegaan zijn, doch vaak enkel achter
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik weet even niet of je reactie richting mij was, maar ik ga er even vanuitMr Pingu schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:11:
Rem je voor de drempel of heb je rem nog in op het moment dat je de drempel raakt? Als het laatste het geval is, dan neem je door het remmen al werkhoogte weg van de schokbreker want bij aanremmen komt er meer druk op de vooras en dus al compressie op de de veren en schokbrekers.
Daarnaast heeft BMW bij sommige modellen gewoon een belabberde configuratie / calibratie van schokbrekers / veren. Blijkbaar is de niet-adaptive onderstel op de i4 er 1 van.
Wellicht verlagingsveren van Eibach geven het gevoel waar naar je op zoek bent( Of evt. Van H&R maar deze zijn vaak nog stijver, dus ook minder comfort). Eventueel nog B8 schokbrekers maar dan ook je weer in op comfort, maar het overwegen waard als je schokbrekers op z’n einde raken![]()
Trouwens, de meest mensen hebben niet door dat schokbrekers gesleten zijn, zie heel vaak auto’s die lekker op de veren nadeinzen nadat ze over een hobbel gegaan zijn, doch vaak enkel achter
Thanks voor alle andere info.
Ja dat was het denk ikOllie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:01:
[...]
Ik weet even niet of je reactie richting mij was, maar ik ga er even vanuit. Toen ik de onderkant van de i4 raakte op een drempel reed ik nog langzamer dan stapvoets, echt een slakkengang (dat kun je in B-stand mooi doseren). Persoonlijk heb ik het idee dat de drempel ook gewoon niet voldoet aan de richtlijnen (en dus veel te kort en/of te hoog is). Heb dit gemeld bij de gemeente. Die hebben dit naar eigen zeggen binnen een paar dagen nagemeten en geconcludeerd dat de drempel gewoon voldoet.
Thanks voor alle andere info.
Wist even niet wie de discussie over schokbrekers en drempels begonnen was maar dacht doe er even mijn plasje over
Ik heb trouwens een paar keer in i4 met AC Schnitzer veren gereden en dat vond ik ook erg fijn, moet er wel bijvertellen dat het een i4 was met adaptive onderstel...
Was het echt de onderkant van de auto of de lip onder de voorbumber? Die plastic lip wil nog wel eens de grond raken als je te hard een drempel pakt of te laat hard remt voor de drempel.Ollie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:01:
[...]
Toen ik de onderkant van de i4 raakte op een drempel reed ik nog langzamer dan stapvoets, echt een slakkengang (dat kun je in B-stand mooi doseren).
De vering is sowieso wat zacht op een i4 wat je vooral merkt in grote snelwegkuilen. Op (te) hoge snelheid zakt hij zo ver in aan de achterkant dat je aan het einde van de veerbeweging zit wat een klap geeft. Dan volgt de reactie aan de voorkant en moet je even goed opletten
Ik doelde op de bodemplaat van de auto, daar zie je wat krassen op de plek waar die de drempel geraakt heeft.Danfoss schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:43:
[...]
Was het echt de onderkant van de auto of de lip onder de voorbumber? Die plastic lip wil nog wel eens de grond raken als je te hard een drempel pakt of te laat hard remt voor de drempel.
De vering is sowieso wat zacht op een i4 wat je vooral merkt in grote snelwegkuilen. Op (te) hoge snelheid zakt hij zo ver in aan de achterkant dat je aan het einde van de veerbeweging zit wat een klap geeft. Dan volgt de reactie aan de voorkant en moet je even goed opletten. Maar onder normale omstandigheden komt dat niet voor, dan ga je eigenlijk al te hard.
Die verlagingsveren zouden alleen voor de voorkant passen toch? Achter heeft luchtvering, wat zou je daar aan kunnen doen?Mr Pingu schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:11:
Rem je voor de drempel of heb je rem nog in op het moment dat je de drempel raakt? Als het laatste het geval is, dan neem je door het remmen al werkhoogte weg van de schokbreker want bij aanremmen komt er meer druk op de vooras en dus al compressie op de de veren en schokbrekers.
Wellicht verlagingsveren van Eibach geven het gevoel waar naar je op zoek bent( Of evt. Van H&R maar deze zijn vaak nog stijver, dus ook minder comfort). Eventueel nog B8 schokbrekers maar dan ook je weer in op comfort, maar het overwegen waard als je schokbrekers op z’n einde raken![]()
CarData-MQTT zegt 'Connected' te zijn maar krijg geen data meer binnen, MQTT topics hier dateren als laatst van gisteren terwijl er nadien al vaker met de auto is gereden.
[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-09-2026 16:40 ]
www.google.nl
Gevonden, gisteren de auto ook gekoppeld aan de BMW-ID van mijn vrouw, blijkbaar zorgt dat ervoor dat de gehele stream verdwenen is? Terwijl ik hoofdgebruiker was/ben en zij gebruiker.
Moest alle 245 hokjes weer aanvinken om vervolgens de CARDATA-STREAM weer te starten op de BMW portal, nu werkt het weer maar mis ik data van vandaag
www.google.nl
Je krijgt aangepaste stangetjes voor de niveausensor achter, zodat de hoogte regeling hem niet zo hoog oppomptJkroeze schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:42:
[...]
Die verlagingsveren zouden alleen voor de voorkant passen toch? Achter heeft luchtvering, wat zou je daar aan kunnen doen?
Toevoeging: het is vooral de voorkant die ook baat heeft bij stuggere veren, zodat de voorkant wat minder duikt. Voorkant wordt voorspelbaarder
[ Voor 17% gewijzigd door Mr Pingu op 11-09-2026 20:41 ]
Heb e.e.a. geprobeerd met bimmercode:
1
2
| QUIT_AKUST_SCHAERF → aktiv QUIT_AKUST_ENTSCHAERF -> nicht_aktiv |
Heb hem nu maar op volume laag, kortdurend en frequentie laag gezet maar ik wil gewoon af van die openingspiepjes
www.google.nl
Heb ik recent ook gehad, koelvloeistof bijgevuld, binnen een uur weer op pad, kosten weet ik niet, die gaan naar de lease maatschappijQuiller schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:39:
Hier een eerste echte defect... De airco blaast geen koude lucht meer (wel lucht uit de roosters maar geen koeling)
Koelvloeistof heeft niet zoveel met je airco te maken eigenlijk.eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:33:
[...]
Heb ik recent ook gehad, koelvloeistof bijgevuld, binnen een uur weer op pad, kosten weet ik niet, die gaan naar de lease maatschappij
Koudemiddel bedoel je wellicht?
Dan nog zou dat vreemd zijn want het aircosysteem is een gesloten systeem. Dan heb je dus ergens een lek (hoe klein ook)
*sowieso
Vandaag is de wagen binnen geweest en hersteld... Oorzaak : marterschade aan de communicatiekabel naar de airco (compressor) ... Al bij al valt dat nog mee (had erger verwacht) ... Ben ik gelukkig (als particulier) voor verzekerd!!!!eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:33:
[...]
Heb ik recent ook gehad, koelvloeistof bijgevuld, binnen een uur weer op pad, kosten weet ik niet, die gaan naar de lease maatschappij
Het is een gesloten systeem MAAR blijkbaar zijn er van 2022 wagens uit de fabriek vertrokken met te weinig koudemiddel!!!! Daar zou een tsb naar de garages over gestuurd zijn met oog op coulance...DonJunior schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
[...]
Koelvloeistof heeft niet zoveel met je airco te maken eigenlijk.
Dan nog zou dat vreemd zijn want het aircosysteem is een gesloten systeem. Dan heb je dus ergens een lek (hoe klein ook)
Gelukkig zeg.Quiller schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:45:
[...]
Vandaag is de wagen binnen geweest en hersteld... Oorzaak : marterschade aan de communicatiekabel naar de airco (compressor) ... Al bij al valt dat nog mee (had erger verwacht) ... Ben ik gelukkig (als particulier) voor verzekerd!!!!
Welke verzekering dekt dit?
Koudemiddel keur ik ook goed ;-), maar inderdaad gaven ze aan dat ik het even in de gaten moest houden maar rij nu drie maanden na het incident en de airco doet het nog steeds, ze hebben wel een soort fluoriderend middel toevoegt om een evt. lek op te sporen begreep ikDonJunior schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
[...]
Koelvloeistof heeft niet zoveel met je airco te maken eigenlijk.
Ja precies, heb dit eerder ook gehad, uiteindelijk bleek het steenslag in de airco radiator. Kan gebeuren, doe je niet zoveel aan.eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:00:
[...]
Koudemiddel keur ik ook goed ;-), maar inderdaad gaven ze aan dat ik het even in de gaten moest houden maar rij nu drie maanden na het incident en de airco doet het nog steeds, ze hebben wel een soort fluoriderend middel toevoegt om een evt. lek op te sporen begreep ik
*sowieso
mijn kleine omnium (baloise) zit schade door dieren in...ASS-Ware schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:53:
[...]
Gelukkig zeg.
Welke verzekering dekt dit?
Wat is dat?Quiller schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:04:
[...]
mijn kleine omnium (baloise) zit schade door dieren in...
Nooit van gehoord.
verzekeringsmaatschappij in België gok ik zo
*sowieso
Baloise is een verzekeringsmaatschappij in België.
[ Voor 13% gewijzigd door H1MSELF1SH op 14-09-2026 22:34 ]
Das vreemd dat je nog nooit van baloise gehoord hebt. Dit is een heel grote maatschappij die ook in andere landen bestaat (is zwitsers van de helvetia baloise groep)
edit : blijkbaar is NL één van de landen waar ze niet aanwezig zijn (zal wel met risicoanalyse te maken hebben
[ Voor 17% gewijzigd door Quiller op 15-09-2026 09:10 ]
Heb je deze beurt al gehad? En is het dakraam gekraak opgelost?ludo_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
De auto gaat binnenkort naar de dealer voor een beurt en ik heb ze ook gevraagd hiernaar te kijken, het zou fijn zijn als ik beslagen ten ijs kan komen met wat suggesties.
Bij mij namelijk hetzelfde euvel. Was er niet in het begin (eerste jaar) maar sinds deze lente duidelijk hoorbaar op dorpswegen/lage snelheid.
Ik heb dit gehad en bij mij is het rubber vervangen en (in ieder geval voorlopig) opgelost. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat het op den duur weer terug komt, maar hopelijk wordt mijn ongelijk bewezen.jpsmits schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:12:
[...]
Heb je deze beurt al gehad? En is het dakraam gekraak opgelost?
Bij mij namelijk hetzelfde euvel. Was er niet in het begin (eerste jaar) maar sinds deze lente duidelijk hoorbaar op dorpswegen/lage snelheid.
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst - bij mij precies hetzelfde probleem (en eigenlijk ook vanaf het begin). Het lijkt inderdaad erger te worden.ludo_ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:29:
@jpsmits nee, nog niet. Door werk en vakantie kan ik pas eind oktober terecht. Zul je zien dat het kraken dan is opgehouden door de lagere temperaturen, maar dat zien we dan wel weer.
Goed om te weten. Doet mij eraan herinneren dat ik een afspraak inboek.ronnie88 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:49:
[...]
Ik heb dit gehad en bij mij is het rubber vervangen en (in ieder geval voorlopig) opgelost. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat het op den duur weer terug komt, maar hopelijk wordt mijn ongelijk bewezen.
Ik rij momenteel een 420i als lease auto. Mijn contract loopt af, en ik ga overstappen naar het kopen van een eigen auto. En daarbij denk ik aan een i4e40 met de kop eraf.
Nadeel voor mij, is dat ik thuis niet kan laden en afhankelijk ben van vrije laadplekken in de buurt etc. Op mijn werk kan ik laden tegen een redelijk hoge prijs van 69 cent per KWH. Maar zelfs daarmee, is het goedkoper dan benzine. Woon werk afstand is 26 kilometer enkele reis.
Mijn vraag is, of er op dit forum iemand is, die van benzine naar de i4e40 overgestapt is, ook afhankelijk is van commercieel laden. En of dit bevalt met betrekking tot plannen, beschikbaarheid laadmogelijkheden etc. Vooral in de winter, als de actieradius daalt.
Bij voorbaat dank, Mike
Veel hangt af wat er in je buurt / op je weg ligt van laadmogelijkheden ... Bv als je een tesla station op je weg of vlak bij je woonst hebt : niet twijfelen : abo nemen.Mike M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:21:
Beste allen,
Ik rij momenteel een 420i als lease auto. Mijn contract loopt af, en ik ga overstappen naar het kopen van een eigen auto. En daarbij denk ik aan een i4e40 met de kop eraf.
Nadeel voor mij, is dat ik thuis niet kan laden en afhankelijk ben van vrije laadplekken in de buurt etc. Op mijn werk kan ik laden tegen een redelijk hoge prijs van 69 cent per KWH. Maar zelfs daarmee, is het goedkoper dan benzine. Woon werk afstand is 26 kilometer enkele reis.
Mijn vraag is, of er op dit forum iemand is, die van benzine naar de i4e40 overgestapt is, ook afhankelijk is van commercieel laden. En of dit bevalt met betrekking tot plannen, beschikbaarheid laadmogelijkheden etc. Vooral in de winter, als de actieradius daalt.
Bij voorbaat dank, Mike
Ik geef (als prive rijder) toch echt de voorkeur aan een langzame AC lader boven een DC-lader. In een noodsitautie een tesla supercharger gebruiken prima, maar niet als standaard vervanger voor AC laden. Veel snelladen is doorgaans slechter voor de accu, ook al lopen daarover de ervaringen uiteen.
Voor wat betreft laden in de buurt: Hier in de straat staan 4 laders van de gemeente die vrijwel altijd vrij zijn. Nogal logisch want iedereen heeft een oprit en dus een prive lader, als ze een electrische auto hebben. Vraag mij niet waarom de gemeente hier die palen heeft geplaatst overigens. Andere straten zijn weer drukker. Om maar aan te geven: is denk ik niet echt een pijl op te trekken, hangt echt af van de situatie bij jou in de buurt.
Alles valt of staat met gebruik van je auto (kilometrage per dag). Hoger verbruik in de winter zou ik mij niet zo druk over maken. Dat gaat er echt niet voor zorgen dat je plotseing laadstress hebt of dagelijks aan de lader moet in plaats van eens of tweemaal per week.
Wat betreft de 69 ct/Kwh bij je werk: zou gewoon vergelijken wat het goedkoopste is en op basis daarvan bepalen waar je het beste kunt laden - voor je woon/werk afstand is er in ieder geval geen noodzaak bij je werk te laden. Vergelijk ook zeker verschillende laadpassen: de ene pas geeft een lager tarief dan de andere. Maar daar zijn andere topics voor op Tweakers.
[ Voor 6% gewijzigd door pieter81! op 24-09-2026 13:53 ]
Ik ben ook prive overgestapt op een 40e en vind het laden prima gaan. Ik laad altijd AC, zowel in de straat als op kantoor indien nodig. Je hebt verschillende aanbieders en laadpassen. Daar zijn ook verschillende topics hierover op tweakers. Kwestie van even goed kijken wat voordeliger is in jouw situatie. De app van BMW geeft ook laadproces duidelijk weer, dus je weet ook goed hoe snel de auto laadt en wanneer de auto weer klaar is. Ik zou niet snel weer terug gaan voor benzine in mijn situatie.Mike M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:21:
Beste allen,
Bij voorbaat dank, Mike
Ik ben het 'deels' met je eens... Ik neem (voor mezelf) in de winter (november tot eind januari (dus effectief tot eind februari te gebruiken) een tesla abo (het station ligt niet ver van mijn woonst) net omdat ik met name goedkoop kan laden als ik voor 9u smorgens ga (goedkoper dan thuisladenpieter81! schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:51:
@Mike M ook in reactie op @Quiller:
Ik geef (als prive rijder) toch echt de voorkeur aan een langzame AC lader boven een DC-lader. In een noodsitautie een tesla supercharger gebruiken prima, maar niet als standaard vervanger voor AC laden. Veel snelladen is doorgaans slechter voor de accu, ook al lopen daarover de ervaringen uiteen.
Voor wat betreft laden in de buurt: Hier in de straat staan 4 laders van de gemeente die vrijwel altijd vrij zijn. Nogal logisch want iedereen heeft een oprit en dus een prive lader, als ze een electrische auto hebben. Vraag mij niet waarom de gemeente hier die palen heeft geplaatst overigens. Andere straten zijn weer drukker. Om maar aan te geven: is denk ik niet echt een pijl op te trekken, hangt echt af van de situatie bij jou in de buurt.
Alles valt of staat met gebruik van je auto (kilometrage per dag). Hoger verbruik in de winter zou ik mij niet zo druk over maken. Dat gaat er echt niet voor zorgen dat je plotseing laadstress hebt of dagelijks aan de lader moet in plaats van eens of tweemaal per week.
Wat betreft de 69 ct/Kwh bij je werk: zou gewoon vergelijken wat het goedkoopste is en op basis daarvan bepalen waar je het beste kunt laden - voor je woon/werk afstand is er in ieder geval geen noodzaak bij je werk te laden. Vergelijk ook zeker verschillende laadpassen: de ene pas geeft een lager tarief dan de andere. Maar daar zijn andere topics voor op Tweakers.
btw ondertussen komen meer en meer studies ervan terug dat het negatief is voor betreffende dc laden ALS je niet 'te hoog' laadt ... Het is dan dat de batterij met DC met name onder stress komt te staan.
Dat gezegd zijnde : als hij NIET thuis kan laden (hele jaar) is het heel moeilijk om advies te geven door gebrek aan informatie waar we over beschikken... Welke laadpalen in zijn omgeving, de laadpalen op zijn werk zijn dit openbare laadpalen of puur van de firma, welke uitbater van de laadpalen (mogelijkheid tot lagere prijs met abo?) etc... Sowieso in zijn geval zou ik zeker en vast een goede met abo zoeken en als hij vaak ver rijdt is tesla of ionity in dat geval heel voordelig.
Snap je punt hoor, maar denk dat dit in jouw geval meer capaciteitstarief gedreven is? Dat speelt (nog) niet in NL...Quiller schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:03:
[...]
Ik ben het 'deels' met je eens... Ik neem (voor mezelf) in de winter (november tot eind januari (dus effectief tot eind februari te gebruiken) een tesla abo (het station ligt niet ver van mijn woonst) net omdat ik met name goedkoop kan laden als ik voor 9u smorgens ga (goedkoper dan thuisladen(vorig jaar 21 cent nu 22 cent (belgie)) EN tegelijk mijn thuisnetwerk ontlast als er weinig zon is (ook warmtepomp voor verwarming)... Dus ik laad zeker niet hele jaar door DC ...
btw ondertussen komen meer en meer studies ervan terug dat het negatief is voor betreffende dc laden ALS je niet 'te hoog' laadt ... Het is dan dat de batterij met DC met name onder stress komt te staan.
captar (belgie dus) speelt zeker mee een rol , maar ook de prijs in de winter bij tesla (als ik voor 9u ga laden) is gewoon lager dan wat ik kan bereiken thuis (en ik heb dynamisch tarief)pieter81! schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:30:
[...]
Snap je punt hoor, maar denk dat dit in jouw geval meer capaciteitstarief gedreven is? Dat speelt (nog) niet in NL...
Heb ook een edrive 40 privé aangeschaft. Zou even kijken welke laadpaalaanbieders in je wijk zitten en bij deze aanbieder een gratis laadpas bestellen. In mijn wijk is dit bijvoorbeeld Vattenfall. Je betaalt dan geen transactiekosten. In je BMW app zie je tegenwoordig de laadtarieven per paal. Je kan ook apps zoals Onderweg van ANWB gebruiken. De tarieven variëren in mijn geval van €0,33 tot €0,69 per kWh. De goedkoopste palen zijn in de praktijk het vaakst bezet. Hoe dan ook vindt je altijd wel een vrije plek op paar minuten lopen van je huis. Snelladen doe ik alleen op vakantie. Ik rijd ~40K per jaar. Mijn laadkosten zijn 1/3e van de brandstofkosten die ik bij een ICE zou hebben.Mike M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:21:
Beste allen,
Bij voorbaat dank, Mike
Mocht je ANWB gaan gebruiken, ik heb ooit een gratis pasje aangevraagd, maar voor de pas moet je nu betalen.ThijsR schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:21:
[...]
Heb ook een edrive 40 privé aangeschaft. Zou even kijken welke laadpaalaanbieders in je wijk zitten en bij deze aanbieder een gratis laadpas bestellen. In mijn wijk is dit bijvoorbeeld Vattenfall. Je betaalt dan geen transactiekosten. In je BMW app zie je tegenwoordig de laadtarieven per paal. Je kan ook apps zoals Onderweg van ANWB gebruiken. De tarieven variëren in mijn geval van €0,33 tot €0,69 per kWh. De goedkoopste palen zijn in de praktijk het vaakst bezet. Hoe dan ook vindt je altijd wel een vrije plek op paar minuten lopen van je huis. Snelladen doe ik alleen op vakantie. Ik rijd ~40K per jaar. Mijn laadkosten zijn 1/3e van de brandstofkosten die ik bij een ICE zou hebben.
Bij de laatste update werd inderdaad de verlichting weer gereset. Ik doe altijd met BimmerCode de kleuren aanpassen en vorige update ging het goed, de laatste update waren ze weer gereset en moest ik bimmercode weer afstoffen.B1OO schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:44:
Ik merk de laatste paar dagen dat de instellingen van de interieurverlichting gereset zijn iedere keer dat ik instap (naar blauw). Hebben anderen dit ook gemerkt? Heb OS8.
Of bedoel je dat niet?
*sowieso
Zonder bimmercode, gewoon standaard...DonJunior schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:39:
[...]
Bij de laatste update werd inderdaad de verlichting weer gereset. Ik doe altijd met BimmerCode de kleuren aanpassen en vorige update ging het goed, de laatste update waren ze weer gereset en moest ik bimmercode weer afstoffen.
Of bedoel je dat niet?
[ Voor 53% gewijzigd door H1MSELF1SH op 03-10-2026 22:06 ]
Ik help jou wel om de afstand tot de community groter te maken. Over heel 2026 is mijn gemiddelde 20,7kWh/100km.H1MSELF1SH schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:09:
September review gehad: 1491 km gereden. Goed voor 250,3 kWh of een gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Dit zou zuiniger zijn dan 95% van anderen!
Tot een paar maand terug was dat ~5% met aanhanger en ~60% met fietsendrager. Nu sinds een paar maand een bus erbij, waardoor ikzelf in de auto nog maar zo’n ~0% aanhanger en ~10% fietsendrager gebruik. Dat scheelt zon 1 tot 2,5kWh/100km zie ik in de maand statistieken.
Ik moet wel zeggen, ik rij meestal buitenaf waar het leuk is om sportief te rijden. En af en toe slaat de achterkant een paar centimeter uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 03-10-2026 22:02 ]
Ik heb iets zuiniger gereden, maar ook minder KM’s.H1MSELF1SH schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:09:
September review gehad: 1491 km gereden. Goed voor 250,3 kWh of een gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Dit zou zuiniger zijn dan 95% van anderen!
Gelet dat de eerste een M60 betreft is het redelijk logisch dat jij er onder gaat (mooie cijfers trouwens), de tweede (assware of zoiets) is een 40 daar ben je duidelijk zuiniger... BMW splitst het duidelijk op in de community tss de verschillende versies.pieter81! schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:46:
Kom daar nog best een stuk onder. Is eigenlijk niet goed onderling te vergelijken. Rijd doordeweeks een erg druk traject door de spits. Kom dan regelmatig rond de 13 kWh/100km. In de avond na de spits terug, dan gaat het er heel wat harder aan toe met navenant verbruik..
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Quiller op 04-10-2026 09:56 ]
Je profiel wissen en opnieuw inloggen. Ik heb dit in het verleden ook al enkele keren voorgehad.B1OO schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:44:
Ik merk de laatste paar dagen dat de instellingen van de interieurverlichting gereset zijn iedere keer dat ik instap (naar blauw). Hebben anderen dit ook gemerkt? Heb OS8.
Het is niet enkel de blauwe kleur, maar verschillende instellingen die hij niet meer onthoudt, bv. de grootlichtassistent, Eco/Comfort/Sport, …
Vervelend is wel dat je de instellingen opnieuw moet doorlopen, maar nadien onthoudt hij alle instellingen weer.
Staat misschien maar zelden in Sport Boost?
Maar vooral 0,0 meter in eco(pro)
:strip_exif()/f/image/SCeLgx2YgA0i3btGV2NB4w5D.jpg?f=fotoalbum_large)
Merendeel in Comfort en uiteraard wat Sport
[ Voor 3% gewijzigd door Bboonen op 04-10-2026 11:22 ]
Ik kan mijn service inclusive contract verlengen van 4 naar 5 jaar voor 1 euro.
Hoppekee, gelijk maar gedaan.
Klopt helemaal... En al zeker als men geen bandenmaat (velg), bandenmerk, bandentype etc vermeld... MAAR : het zijn en blijven natuurlijk leuke statistieken ALS je ze ook met een korreltje zout neemt.pieter81! schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:59:
Snap ik natuurlijk. Mijn punt is meer dat het - behoudens dat het leuk is om te delen - niet zoveel zegt omdat het heel veel afhangt van. Het feitelijke gebruik, niet alleen rechtervoet, maar ook type verkeer etc.
Moet dat downloaden vanaf de site? Gaat dat niet vanuit de auto zelf? (oprechte vraag)ASS-Ware schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:25:
Ik ging van de week even de nieuwe Europa kaart downloaden vanaf de BMW site, zie ik opeens een leuke aanbieding.
Ik kan mijn service inclusive contract verlengen van 4 naar 5 jaar voor 1 euro.
Hoppekee, gelijk maar gedaan.
*sowieso
Europa niet, Nederland wel, heb ik begrepen.DonJunior schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:30:
[...]
Moet dat downloaden vanaf de site? Gaat dat niet vanuit de auto zelf? (oprechte vraag)
Veel lokale ritten in september. Laagste verbruik dat ik ooit had over een maand.
Ik ben net een weekendje weggeweest. Fietsdrage en snelweg aan 125km/h max, voorlopig staat het gemiddelde van oktober net onder de 20kWh/100km…
[ Voor 49% gewijzigd door Scientific op 04-10-2026 16:08 ]
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/b3tGKyDElNjsR8VClK5DWiLd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HuhXiXT0lL7w4uNm2JugYHPD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UIcsgg2VxCrFlB30Dirn44g0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wjnf13xl8IvnFzunzyF9wjcx.jpg?f=fotoalbum_large)