• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:51
H1MSELF1SH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:44:
Ik rijd nu sinds begin juni met m'n i4 M60 en het bevalt me elke dag meer en meer. Aangezien dit mijn eerste EV is (daarvoor had ik een 330E die ik in alle eerlijkheid nooit oplaadde) wist ik toch niet goed wat ik moest verwachten. Ik heb wel het geluk een dak vol zonnepanelen en een thuislader te hebben. Ongeveer 3000 km later heeft het laden mij nog geen cent gekost want ik heb altijd overdag geladen met de overschot van de zonnepanelen. :-)

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijestijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Ik heb het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" een beetje gevolgd maar omdat dit BMW i4 specifiek is vraag ik het hier liever: zijn er nog mensen die zich niet te druk maken over al dat soort apps zoals ABRP, Apple/Google Maps of Waze en geen meerdere laadpassen hebben? Ik heb de BMW Charging Card geactiveerd die ik bij m'n auto kreeg en dat is het. Zijn er nog mensen die gewoon op vakantie vertrekken met de auto en de BMW navigatie alles laten uitzoeken wat betreft laadstops voor hen of zoeken jullie echt op voorhand op waar je best kunt laden enz?

@sky_walker : mooie auto! Proficiat.
Interessant om het verbruik van iemand anders te lezen.

Ik rijd met mijn eDrive40 met name landelijke wegen (max 80 km/h) en soms snelweg maar mijn terugblik voor juli komt uit op een gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100km (over een totale afstand van 1530km, gemiddeld ong. 50km/u). Mijn gemiddelde verbruik is volgens de terugblikken van de laatste maanden altijd lager dan 100% van de gebruikers :? . Vraag me af waarom dat verschil zo groot is. Ik heb wel een rustige rijstijl maar trap hem zo nu en dan ook wel even flink in O-). Ik rijd wel praktisch altijd in ECO PRO en B-mode (one pedal drive), heerlijk vind ik dat. Misschien scheelt dat met regeneratie?

Hoe is het verbruik van anderen hier?

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:18
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:53:
[...]Met de BMW (ik heb een i4 e40) heb ik dit jaar voor het eerst gewoon de eindlocatie in de navi gezet en de BMW heeft netjes alle laadstops toegevoegd. Mocht je bij een laadstop eerder komen en wat meer laden, dan past de BMW navigatie de volgende laadstop gewoon netjes aan. Echt heel erg prettig en comfortabel.
Dat is inderdaad erg geruststellend, dank je. Ik zou ook verwachten dat het zo werkt. Ook het meenemen van de creditcard is een goede tip!

Hoewel m'n vriendin en ik normaal enkel vliegvakanties doen (zij haat lange autoritten) kan ik dat wel eens proberen met die BMW navigatie.

[ Voor 24% gewijzigd door H1MSELF1SH op 07-08-2026 12:52 ]

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:53
Ik rijd nu sinds begin juni met m'n i4 M60 en het bevalt me elke dag meer en meer. Aangezien dit mijn eerste EV is (daarvoor had ik een 330E die ik in alle eerlijkheid nooit oplaadde) wist ik toch niet goed wat ik moest verwachten. Ik heb wel het geluk een dak vol zonnepanelen en een thuislader te hebben. Ongeveer 3000 km later heeft het laden mij nog geen cent gekost want ik heb altijd overdag geladen met de overschot van de zonnepanelen. :-)

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijestijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Ik heb het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" een beetje gevolgd maar omdat dit BMW i4 specifiek is vraag ik het hier liever: zijn er nog mensen die zich niet te druk maken over al dat soort apps zoals ABRP, Apple/Google Maps of Waze en geen meerdere laadpassen hebben? Ik heb de BMW Charging Card geactiveerd die ik bij m'n auto kreeg en dat is het. Zijn er nog mensen die gewoon op vakantie vertrekken met de auto en de BMW navigatie alles laten uitzoeken wat betreft laadstops voor hen of zoeken jullie echt op voorhand op waar je best kunt laden enz?

Reageer niet veel hier maar lees wel altijd mee.

1 laadpas (weliswaar van het werk maar alsnog)
Als je gewoon een algemene laadpas hebt en je bent zoals ik veel op de baan en buitenland dan kunnen die extra paar centen er wel vanaf. Maar zoals je al vermelde, je laad met zonne-energie op dus dat loopt prima.

Qua navigatie kijk ik gewoon eens via de bmw app waar hij stopt (soms neemt ie van de snelweg af) dan pas ik dat kort aan en dan gebruik ik pretty much altijd bmw navi.
Enkel lokaal verkeer is het waze.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
Ollie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Interessant om het verbruik van iemand anders te lezen.

Ik rijd met mijn eDrive40 met name landelijke wegen (max 80 km/h) en soms snelweg maar mijn terugblik voor juli komt uit op een gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100km (over een totale afstand van 1530km, gemiddeld ong. 50km/u). Mijn gemiddelde verbruik is volgens de terugblikken van de laatste maanden altijd lager dan 100% van de gebruikers :? . Vraag me af waarom dat verschil zo groot is. Ik heb wel een rustige rijstijl maar trap hem zo nu en dan ook wel even flink in O-). Ik rijd wel praktisch altijd in ECO PRO en B-mode (one pedal drive), heerlijk vind ik dat. Misschien scheelt dat met regeneratie?

Hoe is het verbruik van anderen hier?
Tja, als je max 80 rijdt dan is het niet heel gek dat je verbruik zo laag is.

Hier mijn cijfers van juli [bmw i4 e40 2025]:
Totaal kms in de maand: 2627km
Gemiddeld verbruik: 16.7 kWh / 100 km (68% ecopro)

En van augustus (tot nu toe)
Totaal kms in de maand: 1427km
Gemiddeld verbruik: 19.7 kWh / 100 km (68% ecopro)

Denk dat beiden ook wel een beetje vertekend beeld geven vanwege de vakantie trip naar noord-spanje inclusief dakkoffer en volle bepakking.

Kijk ik daarom naar juni en mei dan zit ik op:
Totaal kms in de maand juni: 974km
Gemiddeld verbruik: 16.7 kWh / 100 km (90% ecopro)

Totaal kms in de maand mei: 1594km
Gemiddeld verbruik: 15.6 kWh / 100 km (87% ecopro)

Ik ga 1-2x in de week naar kantoor en dat is voornamelijk file en max 104 km/h. Altijd in standje B

*sowieso

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:51

...

Ik ben terug van een aantal weken vakantie in Italië (heenreis via Frankrijk/Zwitserland en terugreis via Frankrijk). Ik heb gewoon de navigatie van de auto gebruikt, dat werkt prima, ook voor de laadvoorstellen

Tock koos ik vaak een andere snellaadstop dan de voorgestelde:
  • soms wil je vroeger of later stoppen;
  • gezien de vakantiedrukte is laden bij laadstations met slechts enkele laders vaak een slecht idee - ik probeerde alleen daar te stoppen waar er minstens 12-20 laders zijn. Het allerslechtste idee is afrijden op een plaats waar het station de beide richtingen bedient...
  • ik probeerde indien mogelijk te laden bij Ionity, daar ik met de Ionity optie van mijn BMW charging card goedkoop kon laden; idem met Electra in Frankrijk, ook al moest ik daarvoor soms kort van de snelweg
Ik heb de ganse reis gedaan met alleen maar de BMW charging pass, dat was nergens (Zwitserland, Italië, Frankrijk) een probleem - voor de Electra laders gebruikte ik wel de Electra app (wegens goedkoper).

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:51
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Tja, als je max 80 rijdt dan is het niet heel gek dat je verbruik zo laag is.
Tuurlijk, dat speelt natuurlijk wel een rol. Al moet ik zeggen dat ik in juli van die ong. 1500km denk ik ongeveer 300km snelweg gereden heb (met uiteraard zo nu en dan ook files). Tijdens die specifieke ritjes zat het gemiddelde verbruik ergens rond de 13-14 kWh / 100km.

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-08 14:48
Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:03:
Mooie fotoshoot @sky_walker . En die laatste foto is natuurlijk gewoon leuk :)
Haha ja dank, parking Nummer 4 op de Maasvlakte bij slufter (kite) strand. Kon het niet laten om daar even de weg te blokkeren en deze foto te maken :-)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:05
Scientific schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Ik ben terug van een aantal weken vakantie in Italië (heenreis via Frankrijk/Zwitserland en terugreis via Frankrijk). Ik heb gewoon de navigatie van de auto gebruikt, dat werkt prima, ook voor de laadvoorstellen

Tock koos ik vaak een andere snellaadstop dan de voorgestelde:
  • soms wil je vroeger of later stoppen;
  • gezien de vakantiedrukte is laden bij laadstations met slechts enkele laders vaak een slecht idee - ik probeerde alleen daar te stoppen waar er minstens 12-20 laders zijn. Het allerslechtste idee is afrijden op een plaats waar het station de beide richtingen bedient...
  • ik probeerde indien mogelijk te laden bij Ionity, daar ik met de Ionity optie van mijn BMW charging card goedkoop kon laden; idem met Electra in Frankrijk, ook al moest ik daarvoor soms kort van de snelweg
Ik heb de ganse reis gedaan met alleen maar de BMW charging pass, dat was nergens (Zwitserland, Italië, Frankrijk) een probleem - voor de Electra laders gebruikte ik wel de Electra app (wegens goedkoper).
Wat ik mis in de navigatie van BMW, is het instellen van een maximum tarief voor het laden. Ik wil de laders niet gebruiken die 80c vragen, ik wil dat hij een route maakt op basis van het laden aan maximaal 45c of zo. Dat zou geweldig zijn.

Ook het bewerken van de route is moeilijk, ik heb standaard instaan dat er nog 15% moet zijn bij het aankomen, maar dan heb ik soms dat hij een additionele stop inplant terwijl ik er bijna ben. Je kan dat niet gemakkelijk wijzigen voor één route.

[ Voor 8% gewijzigd door tc982 op 07-08-2026 15:59 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Scientific
tc982 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:57:
[...]

Wat ik mis in de navigatie van BMW, is het instellen van een maximum tarief voor het laden. Ik wil de laders niet gebruiken die 80c vragen, ik wil dat hij een route maakt op basis van het laden aan maximaal 45c of zo. Dat zou geweldig zijn.

Ook het bewerken van de route is moeilijk, ik heb standaard instaan dat er nog 15% moet zijn bij het aankomen, maar dan heb ik soms dat hij een additionele stop inplant terwijl ik er bijna ben. Je kan dat niet gemakkelijk wijzigen voor één route.
Inderdaad, dat zou geweldig zijn. Nu zie je soms de totale kost van de voorgestelde laadsessie (als je via "overzicht route" de laadstop bekijkt), maar dat is een totaalbedrag berekend op de voorgestelde laadduur/hoeveelheid. De informatie van wat het kost, heeft de navigatie dus al in sommige omstandigheden. Maar het is inderdaad de eenheidsprijs die ons interesseert.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijstijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Da’s laag, welke velgen/banden heb je eronder zitten dan? Met 20” Goodyear Eagle F1 is 18,5 kWh/100 het maximaal haalbare voor mij met alleen snelweg. Wat ik overigens alsnog enorm zuinig vindt voor een M60. In Nederland met 50/50 binnendoor en snelweg kom ik op 19,5.

Net terug van vakantie (DE/CH/AT) en echt enorm goed bevallen, ook gewoon op de BMW navigatie. Als we een hotel in een uithoek hadden (zwarte woud e.d.) keek ik van tevoren wel eens op ABRP om te kijken wat voor laders er in de buurt waren, zodat je dan onderweg nog wat extra kon snelladen en de volgende dag snel door.

Verder per lange rit evt. het percentage instellen waarmee je op je bestemming aan wilt komen (kun je ook een shortcut voor maken).

Maar heb 95% de BMW navi het laten bepalen en ging prima. Nergens druk geweest, overal gelijk kunnen laden.

Terugkomend op het verbruik, ik merkte praktisch amper verschil tussen 110 km/h of 140-150 rijden (+ kofferbak vol + 3 passagiers). Onder de streep kwam het voor mij dus neer op 18,5/100.

//

• H1MSELF1SH
man-o-script schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Da’s laag, welke velgen/banden heb je eronder zitten dan? Met 20” Goodyear Eagle F1 is 18,5 kWh/100 het maximaal haalbare voor mij met alleen snelweg. Wat ik overigens alsnog enorm zuinig vindt voor een M60. In Nederland met 50/50 binnendoor en snelweg kom ik op 19,5.

Net terug van vakantie (DE/CH/AT) en echt enorm goed bevallen, ook gewoon op de BMW navigatie. Als we een hotel in een uithoek hadden (zwarte woud e.d.) keek ik van tevoren wel eens op ABRP om te kijken wat voor laders er in de buurt waren, zodat je dan onderweg nog wat extra kon snelladen en de volgende dag snel door.

Verder per lange rit evt. het percentage instellen waarmee je op je bestemming aan wilt komen (kun je ook een shortcut voor maken).

Maar heb 95% de BMW navi het laten bepalen en ging prima. Nergens druk geweest, overal gelijk kunnen laden.

Terugkomend op het verbruik, ik merkte praktisch amper verschil tussen 110 km/h of 140-150 rijden (+ kofferbak vol + 3 passagiers). Onder de streep kwam het voor mij dus neer op 18,5/100.
De mijne heeft de bicolor JetBlack 19" velgen met daarop de meegeleverde Hankook Ventus S1 Evo3 banden. Zie https://tweakers.net/gallery/313056/fotoalbum/

Ik ben met mijn auto nog niet in het buitenland geweest maar als ik 140-150 door Duitsland ga knallen vermoed ik dat m'n verbruik ook wel hoger zou liggen dan nu.

• man-o-script
H1MSELF1SH schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:32:
[...]

De mijne heeft de bicolor JetBlack 19" velgen met daarop de meegeleverde Hankook Ventus S1 Evo3 banden. Zie https://tweakers.net/gallery/313056/fotoalbum/

Ik ben met mijn auto nog niet in het buitenland geweest maar als ik 140-150 door Duitsland ga knallen vermoed ik dat m'n verbruik ook wel hoger zou liggen dan nu.
Ja dan zal de velg/bandenmaat sowieso iets schelen.

Niet normaal trouwens het tempo waarmee je van 100 op 200 zit.

//

• H1MSELF1SH
man-o-script schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Ja dan zal de velg/bandenmaat sowieso iets schelen.

Niet normaal trouwens het tempo waarmee je van 100 op 200 zit.
Ik ben er nog niet mee in Duitsland geweest maar het staat zeker op de planning in de nabije toekomst. :)

Je hebt ongetwijfeld dit filmpje op Youtube al wel eens gezien: YouTube: Door deze BMW i4 M50 kwam de rook uit de rollenbank van die man zijn M50? Daarin wordt ook letterlijk gezegd dat die z'n volle vermogen pas los laat na 100-120 km/h. Hoewel de M60 een andere auto is, heeft die wel grotendeels hetzelfde gedrag. Mocht je het filmpje toch nog niet gezien hebben ga ik niks verklappen, maar de beloofde 544 pk van de M50 wordt ruimschoots gehaald. Ergens kriebelt het wel om eens een afspraak te maken bij Beek Auto Racing om m'n M60 op de rollenbank te zetten ...

• man-o-script
H1MSELF1SH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:19:
[...]

Ik ben er nog niet mee in Duitsland geweest maar het staat zeker op de planning in de nabije toekomst. :)

Je hebt ongetwijfeld dit filmpje op Youtube al wel eens gezien: YouTube: Door deze BMW i4 M50 kwam de rook uit de rollenbank van die man zijn M50? Daarin wordt ook letterlijk gezegd dat die z'n volle vermogen pas los laat na 100-120 km/h. Hoewel de M60 een andere auto is, heeft die wel grotendeels hetzelfde gedrag. Mocht je het filmpje toch nog niet gezien hebben ga ik niks verklappen, maar de beloofde 544 pk van de M50 wordt ruimschoots gehaald. Ergens kriebelt het wel om eens een afspraak te maken bij Beek Auto Racing om m'n M60 op de rollenbank te zetten ...
Ja die had ik gezien inderdaad. Dan zal die 601 pk ook ruimschoots gehaald worden lijkt me. Jammer dat we er in Nederland in die zin zo weinig aan hebben, maar ik klaag niet ;)

//

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:09

Freakie1NL

Grote Baas

Hi,

Inmiddels mijn Polestar 2 al wat jaren gereden en nieuwe auto kan gekozen worden. Van een langere lijst een shortlist gemaakt: VW ID.7 (non Touring) vs I4 e40 Pure Edition. Neig heel erg naar de i4. Super mooie auto en techniek desondanks al wat jaren oud wat mij betreft goed. Snelladen alles boven 150 kW vind ik gewoon prima.

Alleen de ruimte achterin wat beperkt. Maar hé, ik hoef daar niet te zitten. :)

Nog tips/ideeën, aanraden of niet?

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:53
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:41:
Hi,

Inmiddels mijn Polestar 2 al wat jaren gereden en nieuwe auto kan gekozen worden. Van een langere lijst een shortlist gemaakt: VW ID.7 (non Touring) vs I4 e40 Pure Edition. Neig heel erg naar de i4. Super mooie auto en techniek desondanks al wat jaren oud wat mij betreft goed. Snelladen alles boven 150 kW vind ik gewoon prima.

Wat betreft tips, zal voor iedereen anders zijn, is namelijk heel afhankelijk van wat je belangrijk vindt, ik heb tijdens de configuratie niet meegekregen dat er een verschil zit in de vormen van Cruise Control en heb dus ACC en niet ACC pro, dat mis ik dagelijks.

• DonJunior
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Wat betreft tips, zal voor iedereen anders zijn, is namelijk heel afhankelijk van wat je belangrijk vindt, ik heb tijdens de configuratie niet meegekregen dat er een verschil zit in de vormen van Cruise Control en heb dus ACC en niet ACC pro, dat mis ik dagelijks.
Jup, hier idem. Nu is de standaard Adaptive Cruise Control met lane assist prima, daar niet van. Maar de Pro had ook wel fijn geweest op langere tripjes.

Ik zou verder vooral gewoon gaan passen, weet niet of je kinderen hebt die op de achterbank moeten. Die van mij zitten wat krap, omdat de jongste nog op een stoelverhoger zit, zit hij redelijk krap met zijn benen (die naar voren uitsteken). Dat probleem hadden we bij de vorige auto minder. Maar goed, de stoelverhoger mag er binnenkort uit, dus dan is dat probleem opgelost.

Kijk ook goed of de stoel goed bij je past (ook op langere ritten), ik merk dat ik mogelijk niet de beste stoel heb gekozen (standaard stoel met handmatige verstellingen en sensatec) omdat ik vrij snel last van mijn rug krijg in deze auto, terwijl ik dat voorheen nooit had. Maar ook daarvoor geld, ga vooral passen en zitten (ook even langer stukje rijden en kijken of je de stoel goed kunt verstellen zodat je zelf prettig zit)
Bij mijn vorige autos koos ik altijd stof als bekleding, persoonlijk vind ik dat wat prettiger dan dat sensatec spul. Maar ook hier, dit is vooral persoonlijk natuurlijk.

Wellicht wil je hier ook even neuzen en tips op doen: Het grote Volkswagen ID.7 topic

*sowieso

• tc982
Hi,

Pure Edition, wat een eufemisme van een instapmodel. Ik ben een fan van de BMW i4; het is een auto die niet lijkt op een elektrische auto. Het is en blijft een sportmodel. Vandaar ook de gelimiteerde achterbank.

De VW ID.7 is het meest "logische" model, niet echt mooi, ook niet lelijk. Hoge instap, veel ruimte.

Beide hebben hun eigen doelgroep.

• VidaR-9
  • Laatst online: 11:00
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Daarom zoek ik juist een auto met simpele ACC :+

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
maar je kunt de adaptieve ACC toch ook uitzetten en als gewone ACC inzetten. Kwestie van modus kiezen, maakt het zoeken naar een i4 wel een stuk makkelijker / meer keuze

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:53
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Jup, hier idem. Nu is de standaard Adaptive Cruise Control met lane assist prima, daar niet van. Maar de Pro had ook wel fijn geweest op langere tripjes.

Ik zou verder vooral gewoon gaan passen, weet niet of je kinderen hebt die op de achterbank moeten. Die van mij zitten wat krap, omdat de jongste nog op een stoelverhoger zit, zit hij redelijk krap met zijn benen (die naar voren uitsteken). Dat probleem hadden we bij de vorige auto minder. Maar goed, de stoelverhoger mag er binnenkort uit, dus dan is dat probleem opgelost.

Kijk ook goed of de stoel goed bij je past (ook op langere ritten), ik merk dat ik mogelijk niet de beste stoel heb gekozen (standaard stoel met handmatige verstellingen en sensatec) omdat ik vrij snel last van mijn rug krijg in deze auto, terwijl ik dat voorheen nooit had. Maar ook daarvoor geld, ga vooral passen en zitten (ook even langer stukje rijden en kijken of je de stoel goed kunt verstellen zodat je zelf prettig zit)
Bij mijn vorige autos koos ik altijd stof als bekleding, persoonlijk vind ik dat wat prettiger dan dat sensatec spul. Maar ook hier, dit is vooral persoonlijk natuurlijk.

Wellicht wil je hier ook even neuzen en tips op doen: Het grote Volkswagen ID.7 topic
Ik vind dat er wereld van verschil zit tussen de lane assist die jij bedoelt (die de auto corrigeert als je op of over de lijn gaat) en de pro versie van ACC, die heb ik op de BMW die ik prive rijdt maar die houdt de auto gewoon keurig in het midden van de baan en dat is heel comfortabel

• DonJunior
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Ik vind dat er wereld van verschil zit tussen de lane assist die jij bedoelt (die de auto corrigeert als je op of over de lijn gaat) en de pro versie van ACC, die heb ik op de BMW die ik prive rijdt maar die houdt de auto gewoon keurig in het midden van de baan en dat is heel comfortabel
Dat is ook, dat zeg ik ook niet. Ik heb de pro niet en wilde alleen melden dat het standaard systeem prima werkt. Ter illustratie, de VW ID3, pingpongt je echt tussen de lijnen (in ieder geval de eerste generatie die ik had). Dat doet de BMW veel minder en is daardoor ook erg prettig in gebruik.

*sowieso

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:25
Hi,

Ben je op zoek naar vooral sportief en premium of vooral heel veel comfort en ruimte? Dat is mijn inziens het voornaamste verschil tussen de 2. Ik kan de i4 zeker aanraden (indien voldoende opties zoals stoelen met lenden en zijlingse verstelling, assistent professional etc).

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Oke misschien kijk ik over het hoofd maar ik zie niet dat je stoelen kan configureren bij e35 en e40?. Normaal heb je bij BMW flinke verschillen tussen stoelen. Bij i4 e35 en e40 niet?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

ronnie88 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:16:
[...]

Ben je op zoek naar vooral sportief en premium of vooral heel veel comfort en ruimte? Dat is mijn inziens het voornaamste verschil tussen de 2. Ik kan de i4 zeker aanraden (indien voldoende opties zoals stoelen met lenden en zijlingse verstelling, assistent professional etc).
Tja eeuwige dilemma, ene moment sportief en premium en als ik bijvoorbeeld wat minder fit ben comfort en ruimte.

• DonJunior
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:24:
Oke misschien kijk ik over het hoofd maar ik zie niet dat je stoelen kan configureren bij e35 en e40?. Normaal heb je bij BMW flinke verschillen tussen stoelen. Bij i4 e35 en e40 niet?
Die vind je onder "pakketten" en dan "extra uitrusting".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyh7KF44G2-1BmidsQY-_-0Ciuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSd5IHcgZmz9yShSmNhLNpug.jpg?f=fotoalbum_medium

*sowieso

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:25
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:26:
[...]

Tja eeuwige dilemma, ene moment sportief en premium en als ik bijvoorbeeld wat minder fit ben comfort en ruimte.
Dan kan alleen jij bepalen welke er beter bij je past, beide zijn goede auto’s als ik de reviews van de id7 ook zie.

• Bboonen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 24-08 19:01
Tja normaalgezien zou ik hier op het i4 forum zeggen: Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Maar ik zie dat je twijfelt over een best wel kale i4 vs een ID7 waar gewoon standaard al heel wat opties op zitten. Comfort is toch ook wat de aankleding van de wagen. Niet enkel de zitpositie. Een echt kale BMW … hoe fijn dien ook stuurt, toch een mindere beleving als je iedere dag veel km’s maakt

Een innovation pack lijkt me dan tegenwoordig een must have.

Hoeveel km doe je op een jaar?

• Scientific
Bboonen schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 05:16:
Tja normaalgezien zou ik hier op het i4 forum zeggen: Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Maar ik zie dat je twijfelt over een best wel kale i4 vs een ID7 waar gewoon standaard al heel wat opties op zitten. Comfort is toch ook wat de aankleding van de wagen. Niet enkel de zitpositie. Een echt kale BMW … hoe fijn dien ook stuurt, toch een mindere beleving als je iedere dag veel km’s maakt

Een innovation pack lijkt me dan tegenwoordig een must have.

Hoeveel km doe je op een jaar?
Ik rij met wat jij wellicht een “best kale BMW” noemt (er zit “maar” voor in theorie 6000€ aan betalende opties op..), en die rijdt fantastisch. Ik zou niet weten welke optie ik mis.

Het gaat om:
  • Metaalkleur
  • Aerodynamische velgen
  • Sensatec (rood!)
  • Zonwerend glas
  • Luidsprekerpackage
  • Trekhaak (intrekbaar)
  • Antraciet hemelbekleding
  • Driving assistent pack
In België zijn de standaard zetels wel reeds de sportzetels.

Niet iedereen hecht belang aan bling-bling…

[ Voor 17% gewijzigd door Scientific op 12-08-2026 07:36 ]

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:33
Scientific schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:20:
[...]

Ik rij met wat jij wellicht een “best kale BMW” noemt (er zit “maar” voor in theorie 6500€ aan opties op..), en die rijdt fantastisch. Ik zou niet weten welke optie ik mis.

Niet iedereen hecht belang aan bling-bling…
Ik noem het altijd maar "de val van de opties". Als je er eenmaal eentje hebt, wil je in volgende auto's niet meer zonder. Mooi voorbeeld vind ik het verwarmde stuurwiel: dat vond ik echt de meest decadente onzin-optie die ze ooit hadden bedacht. Totdat ik afgelopen winter op één van die sneeuwdagen een leenauto mee kreeg waar het op zat....

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Ik heb ook een vrij basis i4 40e, zonder m pakket, maar met mooie 18 inch wielen (zie mijn eerdere post). Verbruik afgelopen maanden zit gemiddeld tussen 13.5kWh en 14 kWh/100km. Ik pest een vriend van mij daar altijd mee met een i4 40e met m pakket en grotere wielen. Die haalt eerder 16.5-17.5kwh/100km. Standaard is het infotainmentsysteem al heel fijn vind ik, fijner dan mijn ervaring met de ID modellen van Volkswagen. Ik heb sensatec leren bekleding en sportstoelen. Die zou ik zeker selecteren, maar dan ook met volledige verstelbaarheid, zowel elektrisch als ledensteun etc. Dit is tenslotte de plek waar je de hele dag zit. Verder mis ik geen head up display, door het centrale scherm met kaartweergave (nu ook voor Google Maps). Kleine tip nog: ik heb donker eikenhout afwerking in interieur (04KA). Dit krast veel minder dan pianolak of de andere materialen, maar is wel mooi strak afgewerkt. In de folder wist ik het niet helemaal, maar in het echt prachtig! Zeker in combinatie met de zwarte dakbekleding (0775). Ook comfort acces is een relatief goedkope optie en geeft je ook de mogelijkheid de auto te openen met je telefoon. Dat laatste weten veel mensen niet.

Wij hebben ook een baby van 10 maanden en de ruimte op de achterbank is zowel voor hem, als voor mijn vrouw beperkt. Ik zit vrij laag en haar voeten passen dan niet onder mijn stoel. Mensen die meerijden vinden de instap ook diep. Deze “problemen” heb je allemaal niet in de ID7 is mijn ervaring. De achterbank is veel ruimer en je hebt ook meer ruimte voor je voeten. Ook zijn de optionele voorstoelen heel fijn in die auto. Infotainment is duidelijk minder en ook de systemen in de auto, zoals adaptieve cruise control, zitten niet op hetzelfde niveau als BMW. Toch is een ID7 een heel logische keuze als je veel reist met spullen, kinderen of lange autovakanties doet.

Maar… ik heb de auto nu vier maanden. En elke dag kijk ik even uit het raam en ben ik trots dat het mijn auto is. Bij instappen denk ik steeds: wat vet. En als je dan met hoge snelheid een klaverblad neemt en voelt wat die auto kan dan gaat je liefhebbers hart toch een beetje extra kloppen. Bij de ID modellen van Volkswagen kreeg ik dat gevoel niet.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Die vind je onder "pakketten" en dan "extra uitrusting".

[Afbeelding]
Dank zie het, komt niet naar voren omdat ik de Pure aan het configureren was/in de lease configuratie zo stond.

• H1MSELF1SH
Hi,

Ik heb zelf een i4 maar ben ook bij VW geweest en heb een testritje gemaakt met een ID.7. Ik kan over de ID.7 echt niks slecht zeggen. De auto reed goed en voelde kwalitatief degelijk aan.

Kort samengevat zou ik zeggen: De ID.7 is praktisch beter dan de i4 (grotere koffer + ruimere achterbank). Volgens mij is de ID.7 ook efficiënter: een auto ontworpen als EV is vaak zuiniger dan een auto zoals een i4, wat in feite een 4serie is zonder brandstof motorblok en met elektromotoren.

De i4 voelt meer premium aan en heeft meer een rijdersgevoel.

Looks zijn uteraard subjectief en hoewel ik de ID.7 zeker niet lelijk vind, vind ik de i4 wel mooier.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Heb de knoop doorgehakt;

i4 e35 Pure

Cape York Grün

Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak (S0403)

Trekhaak

Adaptieve led

Driver Assistance

Hifi Systeem

Uiteindelijk ten opzichte van de ID.7 gewoon gekozen voor de emotie en voor de BMW gegaan. Heb heb al op het oog sinds hij op de markt kwam en hij is als een wijn goed gerijpt.

Wel voor een e35 gekozen omdat de bijtelling tegenwoordig om te huilen is en het simpelweg voor mijn gebruik niet nodig is, op vakanties na, om een grotere range te hebben. Kom van een Polestar 2 SR die een gelijke accu heeft als de e35 w.b.t capaciteit maar een enorme zuipschuit is.

• DonJunior
Scharkby schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:32:
..
Maar… ik heb de auto nu vier maanden. En elke dag kijk ik even uit het raam en ben ik trots dat het mijn auto is. Bij instappen denk ik steeds: wat vet. En als je dan met hoge snelheid een klaverblad neemt en voelt wat die auto kan dan gaat je liefhebbers hart toch een beetje extra kloppen. Bij de ID modellen van Volkswagen kreeg ik dat gevoel niet.
Komend van een VW ID.3 kan ik niets anders dan dit bevestigen.
Ik vind de i4 echt een mooie auto en rij er elke dag met veel plezier mee. Ik geniet écht van die auto!

@Freakie1NL Gefeliciteerd met je keuze. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.

*sowieso

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Oeps foutje gemaakt in maandelijkse lasten berekening. Verschil tussen de e35 en e40 kleiner dan ik eerst had berekend. Toch de e40...

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:35
Ik heb sinds iDrive 8.5 03/2026.30 soms kleine "schokjes" in 't stuur als ik ACC met Lane Assist actief heb (navigatie ook aan, de route is dus bekend). Het lijkt iedere keer op dezelfde locatie (woon/werk verkeer) te gebeuren en niet afhankelijk van de actuele verkeerssituatie (onverwachte situaties).
Heb de vraag aan ChatGPT gesteld als ook gewoon gezocht op internet en zie inderdaad meer mensen melding maken van vreemd stuurgedrag na deze update.

ChatGPT maakt ook melding van een "hotfix" van iDrive (03/2026.54) maar daar heb ik nergens iets van kunnen vinden.

Vroeg me af of er hier mensen zijn die iets vreemds hebben gemerkt na deze update?

In mijn geval betreft het een i4 eDrive40 uit 2024 (pre LCI).

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-08 21:10

The_DoubleU

Tweaker in München

JeeHoo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:46:
Ik heb sinds iDrive 8.5 03/2026.30 soms kleine "schokjes" in 't stuur als ik ACC met Lane Assist actief heb (navigatie ook aan, de route is dus bekend). Het lijkt iedere keer op dezelfde locatie (woon/werk verkeer) te gebeuren en niet afhankelijk van de actuele verkeerssituatie (onverwachte situaties).
Misschien als waarschuwing dat je van rijstrook moet wisselen, of voor een afrit?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:19
Ik heb sinds iDrive 8.5 03/2026.30 soms kleine "schokjes" in 't stuur als ik ACC met Lane Assist actief heb
Lane assist als in schokjes in het stuur als je buiten de lijnen dreigt te komen of het zelf tussen de lijnen sturen?

• JeeHoo
The_DoubleU schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:31:
[...]

Misschien als waarschuwing dat je van rijstrook moet wisselen, of voor een afrit?
Zou kunnen maar dan is dat iets “nieuws” in deze release want ik heb het hiervoor nog nooit eerder gemerkt. Het voelt ook als een “glitch”, niet als een feature. Alsof er een discontinuïteit in de kaart is. Het gebeurt ook niet bij elk waypoint op de route of zo.

• JeeHoo
ASS-Ware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:47:
[...]

Lane assist als in schokjes in het stuur als je buiten de lijnen dreigt te komen of het zelf tussen de lijnen sturen?
Zie mijn voorgaande antwoord. Het is niet het normale gedrag van de assistent. Voelt als een glitch in de software.

• ASS-Ware
JeeHoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:52:
[...]

Zie mijn voorgaande antwoord. Het is niet het normale gedrag van de assistent. Voelt als een glitch in de software.
Je geeft iig geen antwoord op mijn vraag, dus ik weet nog steeds niet wat je bedoelt.

• JeeHoo
ASS-Ware schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Je geeft iig geen antwoord op mijn vraag, dus ik weet nog steeds niet wat je bedoelt.
Sorry dat ik onduidelijk was. Het is geen normale correctie (bijvoorbeeld het tegensturen als je te dicht bij de lijnen komt)

De auto is uitgerust met Driving Assistance Pro en zal derhalve trachten in het midden van de rijstrook te blijven. Op het moment dat ik die “schok” voel rijdt de auto perfect in het midden van de rijstrook en wordt er verder ook niet bijgestuurd. Het is dus even een schok in het stuur en daarna weer gewoon door.

Zoals gezegd: ik heb dit pas sinds de laatste update van iDrive (8.5).

Hoop dat dit wat duidelijker antwoord op jouw vraag is.

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 20:30
JeeHoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Sorry dat ik onduidelijk was. Het is geen normale correctie (bijvoorbeeld het tegensturen als je te dicht bij de lijnen komt)

De auto is uitgerust met Driving Assistance Pro en zal derhalve trachten in het midden van de rijstrook te blijven. Op het moment dat ik die “schok” voel rijdt de auto perfect in het midden van de rijstrook en wordt er verder ook niet bijgestuurd. Het is dus even een schok in het stuur en daarna weer gewoon door.

Klinkt als een haptische feedback dat je binnen je rijlijn zit en het systeem actief wordt?

• JeeHoo
B1OO schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Klinkt als een haptische feedback dat je binnen je rijlijn zit en het systeem actief wordt?
Het voelt inderdaad als een “feature” (reden dat ik er ook lange tijd geen aandacht aan heb besteedt) met dit verschil dat het niet iets is wat je kunt reproduceren, dus niet bij het actief worden van het systeem of altijd bij een bepaalde situatie.

(Ik zie op het net (Reddit) dat er inderdaad melding wordt gemaakt van een 03/2026.54 update waarin o.a. een fix voor de Driver Assistant. Mijn MyBMW app zegt echter dat “30” de meest actuele versie is.)

• ASS-Ware
JeeHoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Okay, dank je.
Ik heb ook Drive Assistant Pro, gebruik op de snelweg bijna altijd de assistent om de auto te laten sturen, ik draai versie 03/2026.30 en ik heb nergens last van.
Ik zou er eens een belletje met BMW aan wagen.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:57
Heb de vraag aan ChatGPT gesteld als ook gewoon gezocht op internet en zie inderdaad meer mensen melding maken van vreemd stuurgedrag na deze update.

ChatGPT maakt ook melding van een "hotfix" van iDrive (03/2026.54) maar daar heb ik nergens iets van kunnen vinden.

Vroeg me af of er hier mensen zijn die iets vreemds hebben gemerkt na deze update?

In mijn geval betreft het een i4 eDrive40 uit 2024 (pre LCI).
Allereerst ik heb 8.0... Dat gezegd zijnde die klinkt helemaal als (wat ik ook heb) dat het systeem aangeeft dat je binnenkort een andere rijstrook moet nemen om een richting van de nav te volgen. (wat ik ook heb btw) -- kortom als het dit is gewoon de navigatie die aanwijst dat je wakker moet worden om richting te volgen :p

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-08 21:10

The_DoubleU

Tweaker in München

JeeHoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:48:
[...]

Zou kunnen maar dan is dat iets “nieuws” in deze release want ik heb het hiervoor nog nooit eerder gemerkt. Het voelt ook als een “glitch”, niet als een feature. Alsof er een discontinuïteit in de kaart is. Het gebeurt ook niet bij elk waypoint op de route of zo.
Het is volgens mij niks nieuws, misschien is de trilling iets harder in deze versie. Als ik op het meeste linker spoor rij en binnen 2 km ik een afrit moet hebben volgens de navigatie, dan krijg ik een kleine trilling. Dit wordt dan iets later nog een keer herhaald, ik zie dan ook op mijn dashboard, "handmatige rijstrook wisseling doorvoeren".

• tc982
JeeHoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:48:
[...]

Kan je de functionaliteit in de settings niet uitzetten (lane control enz) en zien dat hij het dan nog doet?

• JeeHoo
Dank allemaal voor de feedback.

Als het een (nieuwe) feature is dan is het er zeker een die ik daarvoor nooit heb opgemerkt. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat het dat inderdaad is. Vandaag had ik het wederom op hetzelfde punt. Volgende keer zal ik het proberen zonder navigatie ... als het goed is zou er dan geen feedback meer gegeven moeten worden, anders dan toch maar eens bespreken met BMW.

Heb nog wel even gekeken of ik dit via een setting kan uitzetten maar niets gevonden.

• man-o-script
Zie je ook geen melding in je head up display dan (of normale scherm) op het moment dat je van baan moet wisselen?

Die functie voelt inderdaad als een schokje in het stuur naar de kant waar je heen moet. Gewoon een simpele notificatie dus, vind het wel handig als je niet op zit te letten.

//

• ASS-Ware
The_DoubleU schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Het is volgens mij niks nieuws, misschien is de trilling iets harder in deze versie. Als ik op het meeste linker spoor rij en binnen 2 km ik een afrit moet hebben volgens de navigatie, dan krijg ik een kleine trilling. Dit wordt dan iets later nog een keer herhaald, ik zie dan ook op mijn dashboard, "handmatige rijstrook wisseling doorvoeren".
Wat gek.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

• man-o-script
Het gaat om Lane Change Assistant, maar is bij in Nederland geleverde modellen niet geheel geactiveerd. Het van baan wisselen met de richtingaanwijzer werkt hier dus niet. Had dit wel in mijn (uit Duitsland geïmporteerde) X3.

Wat overblijft is wanneer je ACC (Pro) aan hebt staan met navigatie dat hij een gat zoekt tussen de auto's op de baan naast je en een melding via de HUD/scherm en stuur (schokje) geeft dat je een baan op kunt schuiven.

Voorwaarden:
  • Uw BMW met Operating System 8.5 moet zijn uitgerust met de opties "Driving Assistant Professional" (SA 5AU) en "snelwegassistent" (SA 5AX).
  • Afstandsregeling, Front Collision Warning, Side Collision Warning en Assisted Driving Mode of Assisted Driving Mode Plus moeten geactiveerd zijn in uw BMW.
  • Uw handen moeten zich op de stuurrand bevinden.
  • Uw veiligheidsgordel moet vastgemaakt zijn.
  • U rijdt op een snelweg of gelijkaardige weg met detecteerbare rijstrookbegrenzingen.
  • Als het systeem de verkeerssituatie op de aangrenzende rijstrook duidelijk detecteert, kunt u van rijstrook wisselen.
  • Afhankelijk van de landuitvoering en uitrusting moet routegeleiding actief zijn in het navigatiesysteem.

//

• JeeHoo
ASS-Ware schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:52:
[...]

Wat gek.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik dus ook nog nooit tot deze update (als we het inderdaad over hetzelfde fenomeen hebben dan). Ik kan niet echt zeggen dat ik het een zinvolle feedback vind, het voelt eerder als een bug dan een feature. Denk dat ik het toch eens aanstip bij de dealer (moet toch nog een keer terug, voor de zoveelste keer, vanwege een irritante kraak in de rechter achterstijl)

• ASS-Ware
JeeHoo schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ik dus ook nog nooit tot deze update (als we het inderdaad over hetzelfde fenomeen hebben dan). Ik kan niet echt zeggen dat ik het een zinvolle feedback vind, het voelt eerder als een bug dan een feature. Denk dat ik het toch eens aanstip bij de dealer (moet toch nog een keer terug, voor de zoveelste keer, vanwege een irritante kraak in de rechter achterstijl)
Heb ik ook gehad, is opgelost, maar er is een andere tik rechtsachter en iets wat los ligt op het plafond voor teruggekomen.

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-08 13:03
ASS-Ware schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

Heb ik ook gehad, is opgelost, maar er is een andere tik rechtsachter en iets wat los ligt op het plafond voor teruggekomen.
Het doet mij eraan herinneren dat ik een afspraak maak voor allerlei kleine kraakjes (rammeltje in linkervoor deur (meestal opgelost bij deur opnieuw open/dicht), gekraak bij gesloten opendak (in kipstand geen geleuid), en kraakje aan achterbank of opnieuw C-stijl bij torsie. Niet flatterend voor een premium merk.

• ASS-Ware
papabeer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Het doet mij eraan herinneren dat ik een afspraak maak voor allerlei kleine kraakjes (rammeltje in linkervoor deur (meestal opgelost bij deur opnieuw open/dicht), gekraak bij gesloten opendak (in kipstand geen geleuid), en kraakje aan achterbank of opnieuw C-stijl bij torsie. Niet flatterend voor een premium merk.
Dit is mijn 4e BMW en bij alle 4 heb ik dit gezeur gehad.
Daarvoor 7,5 jaar in een Seat gereden, 0 issues.

• JeeHoo
ASS-Ware schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Dit is mijn 4e BMW en bij alle 4 heb ik dit gezeur gehad.
Daarvoor 7,5 jaar in een Seat gereden, 0 issues.
Heb hiervoor twee A4's gereden en ook daar nooit klachten over dat kraken gehad. En nu, zoals gezegd, voor de zoveelste keer terug. Het valt me op dat het vooral nu, met de hitte, erg is (waarschijnlijk doordat materialen meer uit zetten)! Doet wel een beetje afbreuk (althans voor mij) aan de kwaliteitsbeleving (terwijl het voor de rest een geweldige auto is).

• DNN!S
JeeHoo schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:43:
[...]

Doet wel een beetje afbreuk (althans voor mij) aan de kwaliteitsbeleving
Dat vind ik nog heel netjes uitgedrukt… een piepje rammeltje of kraakje vind ik echt het áller ergst wat je kan hebben in een auto. Dan zet ik hem bij de dealer en wil hem pas terug als ze het hebben gevonden… (ok, Inderdaad met de extreme hitte hoor je wel eens iets maar die vind ik niet mee tellen).

Zit mijzelf dan ook helemaal op te vreten als ik eens meerij in een Tesla, die hebben de rammeltjes en kraakjes geprofessionaliseerd }>

• ASS-Ware
JeeHoo schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:43:
[...]

Heb hiervoor twee A4's gereden en ook daar nooit klachten over dat kraken gehad. En nu, zoals gezegd, voor de zoveelste keer terug. Het valt me op dat het vooral nu, met de hitte, erg is (waarschijnlijk doordat materialen meer uit zetten)! Doet wel een beetje afbreuk (althans voor mij) aan de kwaliteitsbeleving (terwijl het voor de rest een geweldige auto is).
Volledig met je eens.

• Scientific
Ik heb geen last van kraakjes, toch niets dat permanent is. Maar mijn i4 is dan ook niet volgestouwd met tierlantijntjes en rijdt niet op beenharde 20 inch velgen met dito dunne bandjes. Wel soms vervelend is de gordel van de passagier die tegen de deurstijl tikt...

Met de stilte in het interieur hoor je natuurlijk gewoon alles.

Ik heb niettemin de indruk dat sommige mensen toch echt wel overdrijven, en hun dealer het bloed van onder de nagels menen te moeten pesten voor een kraakje dat ze wellicht vaak niet eens kunnen reproduceren, want alleen als het rond de 32 graden is en je met drie in de auto zit en de radio op middelzacht zet en het een even dag van de maand is...

• JeeHoo
Scientific schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:14:
Ik heb geen last van kraakjes, toch niets dat permanent is. Maar mijn i4 is dan ook niet volgestouwd met tierlantijntjes en rijdt niet op beenharde 20 inch velgen met dito dunne bandjes. Wel soms vervelend is de gordel van de passagier die tegen de deurstijl tikt...

Met de stilte in het interieur hoor je natuurlijk gewoon alles.

Ik heb niettemin de indruk dat sommige mensen toch echt wel overdrijven, en hun dealer het bloed van onder de nagels menen te moeten pesten voor een kraakje dat ze wellicht vaak niet eens kunnen reproduceren, want alleen als het rond de 32 graden is en je met drie in de auto zit en de radio op middelzacht zet en het een even dag van de maand is...
Denk dat je hier iets teveel aannames maakt. Het is heel goed hoorbaar (dealer geeft het zelf toe) en treedt niet alleen op bij 32 graden (het is alleen meer prominent aanwezig).

Ook heb ik geen 20” velgen er onder.

Ik vind het heel storend dat er een kraak te horen is op het moment dat ik accelereer (en nee, niet alleen in sport stand met “the pedal to the metal”, gewoon in eco mode terwijl ik hier de wijk uit rij.

• Scientific
JeeHoo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:12:
[...]

(en nee, niet alleen in sport stand met “the pedal to the metal”, gewoon in eco mode terwijl ik hier de wijk uit rij.
Nog iets dat vooral tussen je oren zit: je kunt net zo snel accelereren in Eo Pro als in Sportstand. Het enige wat Eco Pro doet is de responscurve van de accelerator veranderen en de warmtepomp wat minder hard laten draaien. En wat rustiger kleurtjes op het dashboard brengen...

• JeeHoo
Scientific schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Nog iets dat vooral tussen je oren zit: je kunt net zo snel accelereren in Eo Pro als in Sportstand. Het enige wat Eco Pro doet is de responscurve van de accelerator veranderen en de warmtepomp wat minder hard laten draaien. En wat rustiger kleurtjes op het dashboard brengen...
Precies: als je in een woonwijk rijdt is het dus wat minder zenuwachtig in eco pro en zelfs dan kraakt het achterin de auto, dat was mijn punt.
Het is prima dat jij het allemaal niet zo ervaart (misschien heeft jouw auto dit probleem niet) maar ik had op dat vlak beter verwacht van een auto in deze prijsklasse (mede op basis van ervaring met twee Audi’s die beduidend goedkoper waren).

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:16
Zijn de kraakjes niet inherent aan frameloze ramen? Eens in de zoveel tijd de rubbers van de deuren / ramen met ptfe spray lost het bij mij eigenlijk altijd op.

• ASS-Ware
pieter81! schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:07:
Zijn de kraakjes niet inherent aan frameloze ramen? Eens in de zoveel tijd de rubbers van de deuren / ramen met ptfe spray lost het bij mij eigenlijk altijd op.
Bij mij zit er wat los boven het plafond en de vorige kraak zat bij mij in de C stijl.

• JeeHoo
pieter81! schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:07:
Nee, het kraakje zit echt in de achterstijl.

Ik behandel de rubbers trouwens zelf ook (met BMW's eigen "rubber care")

• DonJunior
JeeHoo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

...
Het is prima dat jij het allemaal niet zo ervaart (misschien heeft jouw auto dit probleem niet)
Maak je niet druk om de reacties. Dit is een beetje de tendens, een terugkerend fenomeen, in dit topic. Je mag positief zijn over de auto, geen probleem.
Maar als je iets negatiefs ervaart dan staan de mannen meteen klaar om je terecht te wijzen en hun mening op te dringen als feit. Als je dit anders ervaart dan zul je het weten ook:

- Piepjes of kraakjes in de auto? Niet zo aanstellen!
- Reclame in de auto? Kijk je het toch niet, niet zo aanstellen!
- Stuur dat ineens vreemd trilt? Product eigenschap, volgens mij begrijp jij de auto niet!
- De auto klappert bij het openen van de ramen? Je moet je ramen niet open doen, dat is asociaal!!

..en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Conclusie, niet teveel waarde aan andermans mening hechten en het topic vooral gebruiken om info te delen en op te doen.

*sowieso

• pieter81!
ASS-Ware schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Bij mij zit er wat los boven het plafond en de vorige kraak zat bij mij in de C stijl.
Nu je het zegt, ik heb ook een rammel aan de passagierszijde, ter hoogte van de zonneklep (maar het is niet de zonneklep). Geeft eigenlijk alleen problemen op echt slecht wegdek, heb er eigenlijk alleen last van in het buitenland. Wellicht toch is naar laten kijken voordat de garantie afloopt.

• ASS-Ware
pieter81! schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Nu je het zegt, ik heb ook een rammel aan de passagierszijde, ter hoogte van de zonneklep (maar het is niet de zonneklep). Geeft eigenlijk alleen problemen op echt slecht wegdek, heb er eigenlijk alleen last van in het buitenland. Wellicht toch is naar laten kijken voordat de garantie afloopt.
Exact hetzelfde hier.

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 15:40
DonJunior schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Maak je niet druk om de reacties. Dit is een beetje de tendens, een terugkerend fenomeen, in dit topic. Je mag positief zijn over de auto, geen probleem.
Maar als je iets negatiefs ervaart dan staan de mannen meteen klaar om je terecht te wijzen en hun mening op te dringen als feit. Als je dit anders ervaart dan zul je het weten ook:

- Piepjes of kraakjes in de auto? Niet zo aanstellen!
- Reclame in de auto? Kijk je het toch niet, niet zo aanstellen!
- Stuur dat ineens vreemd trilt? Product eigenschap, volgens mij begrijp jij de auto niet!
- De auto klappert bij het openen van de ramen? Je moet je ramen niet open doen, dat is asociaal!!

..en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Conclusie, niet teveel waarde aan andermans mening hechten en het topic vooral gebruiken om info te delen en op te doen.
Goh, zoals zo vaak online zijn meningen meer ongefilterd zeker? Als ik merk dat een discussie ontspoort dan skip ik een bepaalde tijd om te reageren, om niet in de sh*tstorm terecht te komen :)

Er zijn nogal veel "ik heb de waarheid"-reacties en ook wel "ik heb het probleem niet dus het probleem bestaat niet". Dat gezegd zijnde:

- Ik heb gelukkig geen last van piepjes of kraakjes, behalve de gordel van de passagier die tegen reutelt tegen de B-pilar. Irritant als je erop let, en met dat het zo'n stille auto is, hoor je t sneller. Ik ga er eens een beetje vilt aan hangen om te zien of t dan beter is.
- Reclame in de auto: ik begrijp beide kanten, maar had de bedenking dat dit eigenlijk gewoon BMW is die ff wilde stoefen/pochen met "kijk eens wie er in de film meedoet". Verder werd ik niet verplicht het filmpje te bekijken. Dit viel voor mij onder hetzelfde als de nieuwjaarsfilmpjes, halloween, Pasen, etc. Dit vond ik zelf best OK, maar wel in de gaten te houden dat dit niet ontspoort.
- Stuur dat trilt: ik heb de functie niet, dus kan niet meespreken, maar ik vond de reacties hier niet uitdagend/beledigend, er werden mogelijke verklaringen gegeven die mij althans valabel leken.
- Auto klappert bij open ruiten: hier verstond ik de reacties eerlijk gezegd ook niet (open ruiten = vervuiler??) maar de auto maakt soms inderdaad immens veel lawaai, de diagonaal liggende ruit (als je bestuurdersruit open is, doe dan eens de rechtsacter open) een centimeter opendoen verhelpt voor mij 90% van het geluid/de druk op mijn oren.
-Wat mij wel stoort, en dit is ongeveer t enige wat ik ECHT vervelend vind aan de i4, is de draaicirkel. Ik ken vrachtschepen met een kleinere draaicirkel. En ik begrijp niet waarom, er zit bijna niks in de weg om de banden meer te kunnen laten draaien. En toch, dit is de slechtste draaier waar ik ooit al mee gereden heb...

[ Voor 6% gewijzigd door Kerberos84 op 18-08-2026 16:24 ]

No Gillette, No Minette

• Scientific
Kerberos84 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

- Auto klappert bij open ruiten: hier verstond ik de reacties eerlijk gezegd ook niet (open ruiten = vervuiler??) maar de auto maakt soms inderdaad immens veel lawaai, de diagonaal liggende ruit (als je bestuurdersruit open is, doe dan eens de rechtsacter open) een centimeter opendoen verhelpt voor mij 90% van het geluid/de druk op mijn oren.
-Wat mij wel stoort, en dit is ongeveer t enige wat ik ECHT vervelend vind aan de i4, is de draaicirkel. Ik ken vrachtschepen met een kleinere draaicirkel. En ik begrijp niet waarom, er zit bijna niks in de weg om de banden meer te kunnen laten draaien. En toch, dit is de slechtste draaier waar ik ooit al mee gereden heb...
Klagen dat de ruiten klapperen bij een coupé-model is toch wat bizar, want ruiten die niet in een omlijsting zitten, dat is nu net één van de essentiële kenmerken van een coupé. En uiteraard gaat dat dan klapperen bij hoge snelheden. En waarom iemand bij hoge snelheden met open ruiten wil rijden, tja... een kloteherrie maken zal het sowieso... dat je het daarom bijna alleen bij rokers ziet, dat creëerde dan blijkbaar weer een controverse...

Over de draaicirkel heb je natuurlijk helemaal gelijk. Je moet dan eens ook nu en dan in een i3 rijden, die lijkt een draaicirkel van niet eens half zo groot te hebben (en een neus die - vanaf de ruit gemeten vier maal korter is).

• Kerberos84
Scientific schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Over de draaicirkel heb je natuurlijk helemaal gelijk. Je moet dan eens ook nu en dan in een i3 rijden, die lijkt een draaicirkel van niet eens half zo groot te hebben (en een neus die - vanaf de ruit gemeten vier maal korter is).
Mijn vrouw heeft een i3, en dat luciferdoosje draait bijna gewoon om zijn as :D (nog steeds wel onder de indruk van de "kleine" auto die zooooo ruim aanvoelt binnenin)

No Gillette, No Minette

• ASS-Ware
Kerberos84 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Mijn vrouw heeft een i3, en dat luciferdoosje draait bijna gewoon om zijn as :D (nog steeds wel onder de indruk van de "kleine" auto die zooooo ruim aanvoelt binnenin)
Bedoel je dan de oude of de nieuwe i3?

• DNN!S
ASS-Ware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Bedoel je dan …. de nieuwe i3?
Die zijn er volgens mij nog lang niet…. Eind oktober pas de eerste in de showroom.

[ Voor 11% gewijzigd door DNN!S op 18-08-2026 17:44 ]

• ASS-Ware
DNN!S schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:43:
[...]

Die zijn er volgens mij nog lang niet…. Eind oktober pas de eerste in de showroom.
Oh, excuses, dat wist ik niet.

• Scientific
Kerberos84 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

De i3 is ook van mijn vrouw. Ze reed vroeger (toen ze nog een Toyota Corolla had) erg graag met mijn i4, maar nu vindt ze de i3 veel prettiger. Is inderdaad een merkwaardig autootje. Heel wendbaar, vinnig, je zit vrij hoog, bijna als in een SUV, en het ruimtegevoel vooraan is heel fijn. Als stadswagen onovertroffen.

• H1MSELF1SH
Voor de andere eigenaren van de i4 M60: sinds kort is de i4 M60 als model te selecteren in ABRP. Tot voor kort moest je het stellen met de i4 M50 in de ABRP.

• DonJunior
BMW gaat, niet verrassend natuurlijk, de i4 uitfaseren.
https://www.autoweek.nl/a...en-liggen-op-het-hakblok/

*sowieso

• VidaR-9
Aan de ene kant niet verrassend, want de i3 heeft weer een stuk nieuwere techniek, maar aan de andere kant kon de 4 serie voorheen ook naast de 3 serie bestaan. Je ziet toch bij meer merken dat er gesneden wordt in het modellenaanbod wordt gesneden.

Ik vind de i4 vooralsnog nog steeds een stuk mooier dan de i3/neue klasse. Maar wellicht is dat nog steeds wennen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mijns inziens één van de mooiste EV's op dit moment (klikkerdeklik voor groot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccyv6h5Ipx31DsrZ__Lt4cTaIbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjRoJB4V9NXPGLcCPsxJvf7l.jpg?f=fotoalbum_large

Divide and conquer.

• ASS-Ware
Los van het feit dat ik de i3 van binnen niet mooi vind, misschien valt daar wel aan te wennen, vind ik het erg jammer dat de hatchback verdwijnt.
Ooit een keer in een sedan gereden en zo'n kleine klep wil ik nooit meer.

• VidaR-9
ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Los van het feit dat ik de i3 van binnen niet mooi vind, misschien valt daar wel aan te wennen, vind ik het erg jammer dat de hatchback verdwijnt.
Ooit een keer in een sedan gereden en zo'n kleine klep wil ik nooit meer.
Er komt ook een touring ;)

• VidaR-9
wimpie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:12:

[Afbeelding]
Helemaal mee eens! Onze Taycan gaat er waarschijnlijk uit voor iets jongers en kleiners en de enige EV waar ik op uit kom die me qua gevoel nog iets doet is de i4. Zowel qua looks als rijden is de keuze in EV land toch zeer beperkt..

• ASS-Ware
Sja, maar dat ziet er weer heel anders uit dan een sedan/hatchback.
Ik heb overigens 2 tourings gehad, ook fijne auto's.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:34

Mr Pingu

Professioneel Prutser

VidaR-9 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:49:
[...]

Aan de ene kant niet verrassend, want de i3 heeft weer een stuk nieuwere techniek, maar aan de andere kant kon de 4 serie voorheen ook naast de 3 serie bestaan. Je ziet toch bij meer merken dat er gesneden wordt in het modellenaanbod wordt gesneden.
Voorheen waren de 3 en 4 serie ook op hetzelfde onderstel/platform. Nu zijn de i3 en i4 2 verschillende generaties.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• ASS-Ware
Mr Pingu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Voorheen waren de 3 en 4 serie ook op hetzelfde onderstel/platform. Nu zijn de i3 en i4 2 verschillende generaties.
Voorstel:
Bouw een nieuwe 4 serie op het platform van de nieuwe 3.

• DNN!S
Vooralsnog speculatie van een journalist.

Ze zijn net begonnen met modeljaar 2027 te verkopen dus die gaat nog wel even mee. Maar inderdaad niet heel verassend. Het model loopt al een hele poos mee en zou een stevige facelift met de neue klasse techniek moeten gaan krijgen willen ze weer een generatie door. Toen ik bij de dealer was om te bestellen vertelden ze dat de presentatie van de i3 juist een hele boost aan de i4 had gegeven omdat velen met mij nog niet kunnen wennen aan het nieuwe gezicht en interieur.... Dus hopelijk gaan de i3-cijfers tegenvalen })

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:34

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Voorstel:
Bouw een nieuwe 4 serie op het platform van de nieuwe 3.
Ik denk ook dat nog komt ;) Maar kost tijd.
  • 3' series F3x en 4'series zat ook 2 jaar ( begin 2012 en eind 2013)
  • 3' series G2x en 4'series G26 zat 2 jaar (2018 en 2020)
  • X3 en X4 F25 en F26 zat 3 jaar tussen.
  • Tussen X5 en X6 1 jaar. (F15 en F16)

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Pingu op 20-08-2026 11:55 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• DonJunior
Mr Pingu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Ik denk ook dat nog komt ;) Maar kost tijd.
  • 3' series F3x en 4'series zat ook 2 jaar ( begin 2012 en eind 2013)
  • 3' series G2x en 4'series G26 zat 2 jaar (2018 en 2020)
  • X3 en X4 F25 en F26 zat 3 jaar tussen.
  • Tussen X5 en X6 1 jaar. (F15 en F16)
Zit net even verder te zoeken en er komt regelmatig de codenaam NA2 voorbij als vervanger voor de i4 na 2028.
Zou wel beter zijn. Al hoop ik dat ze die wel mooiier maken dan de neue 3. Maar goed, smaken verschillen... moest in het begin ook heel erg wennen aan de nieuwe neus van de 4.

*sowieso

• ASS-Ware
DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Zit net even verder te zoeken en er komt regelmatig de codenaam NA2 voorbij als vervanger voor de i4 na 2028.
Zou wel beter zijn. Al hoop ik dat ze die wel mooiier maken dan de neue 3. Maar goed, smaken verschillen... moest in het begin ook heel erg wennen aan de nieuwe neus van de 4.
Die neue Nase?

• JeeHoo
wimpie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:12:

[Afbeelding]
Helemaal mee eens: prachtige auto!

Maar ik denk dat we ook wel gaan wennen aan de nieuwe i3 (en hopelijk straks zijn coupe broertje de i4 NK, mocht die in de planning staan).

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht. En alle recente 3 serie generaties kregen een 4 serie broer een of twee jaar later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e006ECggERHdjiJ-qeYtG4sZXP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uow703q3WPYsaR6rbSLwUduc.webp?f=fotoalbum_large

Bron.

• pieter81!
Volgens mij is nog nergens bevestigd dat er een 4-deurs coupé (ik zou het eerder 5-deurs hatchback noemen) komt? Kom alleen berichtgeving van januari tegen dat het niet uit te sluiten is dat de variëteit aan carrosserie varianten minder wordt….

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Aangezien ik geen video app in mijn idrive 8.5 heb; iemand al eens de BMW VMC Multimedia AI Box (of iets vergelijkbaars) geprobeerd?

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:25
snip: mag in vraag en aanbod

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 23-08-2026 16:45 ]

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:53
Foxhill schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:41:
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht. En alle recente 3 serie generaties kregen een 4 serie broer een of twee jaar later.

[Afbeelding]

Bron.
Ik denk enkel een cabrio, geen coupe versie meer zoals we hem nu kennen. Dat zal de i3 opvullen.
We weten allemaal dat de verkoop het niet goed doet voor BMW en dat ze in de modellen gaan snijden.

• Kerberos84
Clinternet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

We weten allemaal dat de verkoop het niet goed doet voor BMW en dat ze in de modellen gaan snijden.
Hoezo?

Een korte zoektocht geeft me dit:

📊 Vergelijking Premium- en Topmerken (Volledig Jaar 2025)
MerkWereldwijd Volume 2025Ontwikkeling vs. 2024Kernkarakteristiek 2025Strategische focus
BMW2,24 miljoen📈 +1,3%Wereldwijd marktleider in het premiumsegment. Sterke mix van benzine, hybride en de i-serie.Rijplezier en flexibele platformstrategie (Neue Klasse).
Mercedes-Benz2,02 miljoen📉 -2,1%Focus verschoven naar Top-End Luxury (Maybach, G-Klasse) voor hogere marges.Winstgevendheid boven puur volume; luxe-ervaring.
Audi1,85 miljoen📈 +0,8%Stabiel gebleven door vernieuwing van het kerngamma (A4/A6-opvolgers) en Q-modellen.Elektrificatie (e-tron) en heroveren van marktaandeel in China.
Tesla1,74 miljoen📉 -3,8%Volume licht gedaald door felle concurrentie, maar blijft een gigant in het premium EV-segment.Kostenreductie, autonoom rijden (FSD) en de vernieuwde Model Y.
Lexus0,84 miljoen📈 +5,2%Sterke groei in Noord-Amerika en Azië dankzij de extreme betrouwbaarheid van hun hybrides.Hybride-dominantie en geleidelijke overstap naar EV's.
Volvo0,76 miljoen📈 +7,0%Succesvolle volumegroei dankzij de betaalbare EX30 en sterke vraag naar de XC-hybrides.Volledige transitie naar elektrisch en geavanceerde veiligheid.

No Gillette, No Minette

• Scientific
Kerberos84 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Hoezo?

Een korte zoektocht geeft me dit:

📊 Vergelijking Premium- en Topmerken (Volledig Jaar 2025)
MerkWereldwijd Volume 2025Ontwikkeling vs. 2024Kernkarakteristiek 2025Strategische focus
BMW2,24 miljoen📈 +1,3%Wereldwijd marktleider in het premiumsegment. Sterke mix van benzine, hybride en de i-serie.Rijplezier en flexibele platformstrategie (Neue Klasse).
Mercedes-Benz2,02 miljoen📉 -2,1%Focus verschoven naar Top-End Luxury (Maybach, G-Klasse) voor hogere marges.Winstgevendheid boven puur volume; luxe-ervaring.
Audi1,85 miljoen📈 +0,8%Stabiel gebleven door vernieuwing van het kerngamma (A4/A6-opvolgers) en Q-modellen.Elektrificatie (e-tron) en heroveren van marktaandeel in China.
Tesla1,74 miljoen📉 -3,8%Volume licht gedaald door felle concurrentie, maar blijft een gigant in het premium EV-segment.Kostenreductie, autonoom rijden (FSD) en de vernieuwde Model Y.
Lexus0,84 miljoen📈 +5,2%Sterke groei in Noord-Amerika en Azië dankzij de extreme betrouwbaarheid van hun hybrides.Hybride-dominantie en geleidelijke overstap naar EV's.
Volvo0,76 miljoen📈 +7,0%Succesvolle volumegroei dankzij de betaalbare EX30 en sterke vraag naar de XC-hybrides.Volledige transitie naar elektrisch en geavanceerde veiligheid.
De verkoop is niet zozeer het probleem, maar wel de kosten. Zeker voor een relatief kleine autoconstructeur als BMW is het voeren van een zeer ruim gamma erg duur, dus daarin snijden ligt voor de hand.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:57
Clinternet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

Ik denk enkel een cabrio, geen coupe versie meer zoals we hem nu kennen. Dat zal de i3 opvullen.
Je haalt twee dingen serieus door elkaar... De algemene verkopen (van alle merken) staan onder druk omdat ze jarenlang (blindelings) genoten hebben en investeerden op de chinese markt (grote groeimarkt) ... Deze markt is plots ingezakt omdat china ondertussen zijn eigen wagens maakt, deze zijn veel goedkoper EN vaak technisch voorlopend...

Specifiek voor BMW : ja ze hebben hier ook last van MAAR veel minder dan bv Mercedes en de VAG groep (die massaal op die markt ingezet hebben om op korte tijd veel winst te maken (waarvan ze meteen ook lekker veel uitgedeeld hebben ipv een dikke spaarpot aan te leggen)). Iedereen zag deze problemen al jaren aankomen maar er zijn sommige (managers) die verblind werden door het snelle geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 24-08-2026 15:40 ]

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.