• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
Foxhill schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Ik heb een dongle van hun lijst gekocht. En nu met de nieuwe auto werkt ie niet meer.
Maar dat staat toch op hun lijst voor welke modellen de dongel zou moeten werken? Ter illustratie, als je eerst een F series BMW had en nu de G. Is de kans aanwezig dat die dongel (die specifiek voor de F-series was) niet meer werkt op de G.
Dat vermelden ze ook netjes op de site.

-------
edit: al lees ik nu net de volgende review bij één van OBD modules op Amazon:
Works. Unfortunately I have no use for it, but its not this their fault. On LCI models BMW they switched to Secure Coding 2.0, so there is no use of BimmerCode anymore (at least art the time of this review 26 Dec 2025).

[ Voor 25% gewijzigd door DonJunior op 10-01-2026 21:57 ]

*sowieso

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:51
DonJunior schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:39:
[...]

edit: al lees ik nu net de volgende review bij één van OBD modules op Amazon:

[...]
Dat geldt alleen voor de Head Unit, die is sinds iDrive 8.5 niet meer aan te passen met BimmerCode, de rest wel. Staat dus los van de dongle verder…

//

• DonJunior
man-o-script schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dat geldt alleen voor de Head Unit, die is sinds iDrive 8.5 niet meer aan te passen met BimmerCode, de rest wel. Staat dus los van de dongle verder…
Oh excuus dat haalde ik hier niet uit. Dat zou opzich geen probleem zijn voor mij.

*sowieso

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
man-o-script schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Ja, is een verplichting vanuit de EU voor recentere auto’s. Je kunt het uitzetten, maar gaat bij iedere herstart weer aan.
Ah die beep, ik dacht de melding op het display.
Ja, ik had ‘m laatst in een huurauto, maar uitzetten was ook simpel te doen.
Ik rij meestal wel braaf.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 16:58
Mijn opmerking is leeftijd wagen en garantie.
Hoe klein ook de aanpassing BMW kan dat uitlezen van de sleutel.
Kleur aanpassen zal wel geen probleem zijn maar bv veranderen rijvak is al veel ingrijpender en niet zeker wat ze daar van zeggen?
Ik had geen idee hoeveel detail ze uit die sleutel halen!
Had reservewagen mee en toen ik die terugbracht, lazen ze de sleutel in en die wist precies te zeggen hoeveel benzine, kWh elektriciteit, aantal km, .... etc.

Ik overweeg al lang die OBD voor oa de kleur en er gewoon wat mee te spelen, mocht je eerst een backup maken en die terugzetten. Zouden ze kunnen zien dat je op een moment hebt aangepast? En zo ja, kunnen ze hier iets over zeggen?

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
Gents, even een gedachtespinsel.

Afgelopen week tijdens een rit met koude temperatuur zakte de range natuurlijk flink. Tijdens de rit vroeg de i4 of ik de batterij wilde conditioneren voor snelladen. Toen dacht ik, hé als ik dat in het begin van de rit gedaan zou hebben, zou de batterij dan daardoor ook meer range hebben omdat deze op temperatuur is?

Van de andere kant, dan hadden de fabrikanten dat zelf ook wel bedacht.

Iemand hier wat achtergrond over?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

voodoo077 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:51:
Kleur aanpassen zal wel geen probleem zijn maar bv veranderen rijvak is al veel ingrijpender en niet zeker wat ze daar van zeggen?
Had reservewagen mee en toen ik die terugbracht, lazen ze de sleutel in en die wist precies te zeggen hoeveel benzine, kWh elektriciteit, aantal km, .... etc.

Ik overweeg al lang die OBD voor oa de kleur en er gewoon wat mee te spelen, mocht je eerst een backup maken en die terugzetten. Zouden ze kunnen zien dat je op een moment hebt aangepast? En zo ja, kunnen ze hier iets over zeggen?
Voor zover ik begreep kunnen ze in de garage zo zien dat je ooit die irritante ploenk bij te hard rijden hebt uitgecodeerd?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:52
DonJunior schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Ik zit al een tijdje te kijken/zoeken naar een manier om de interieurverlichting kleuren via bimmercode aan te passen. Waar ik tegenaan hik is ten eerste de OBD adapter die ik zou moeten aanschaffen (de huidige die ik heb werkt niet met bimmercode, heb ik geprobeerd)
Ten tweede, wat gebeurt er met de wijzigingen als er een software update uit komt.
Het enig wat ik wil is de interieurkleur wijzigen, verder niets. Ga ik daar 50+ euro aan uitgeven voor een nieuwe OBD adapter ...
Deze kost nu een tientje: https://www.amazon.nl/-/e...ble-BMW-SYS/dp/B0F9P4SCRX

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je zonder BimmerCode de lane departure warning ook permanent uitzetten?
Of indien niet, kan je met BimmerCode ervoor zorgen dat je deze in de menu aan of permanent uit kan zetten?

In mijn BMW 3 (G21) gaat dit & ik gebruik lane departure warning als ik s'avond laat onderweg ben, maar ik stoor me aan het zwaarder sturen en fouten door wegmarkeringen of door de zon reflecterende waterplassen.

Vrijdag is het zo ver oOo , ik mag hem afhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door poing op 12-01-2026 11:26 ]

• Foxhill
  • Laatst online: 22:57
Mijn telefoon heeft geen UTP aansluiting.

• pl0xs
Foxhill schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Mijn telefoon heeft geen UTP aansluiting.
Dat kan je oplossen met een adapter zoals deze: uitvoering: TP-Link UE300C USB Type-C naar RJ45 Gigabit Ethernet-netwerkadapter

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:18
B1OO schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
Gents, even een gedachtespinsel.

Afgelopen week tijdens een rit met koude temperatuur zakte de range natuurlijk flink. Tijdens de rit vroeg de i4 of ik de batterij wilde conditioneren voor snelladen. Toen dacht ik, hé als ik dat in het begin van de rit gedaan zou hebben, zou de batterij dan daardoor ook meer range hebben omdat deze op temperatuur is?

Van de andere kant, dan hadden de fabrikanten dat zelf ook wel bedacht.

Iemand hier wat achtergrond over?
Als je de batterij zou conditioneren voor het vertrek (dat is niet hetzelfde als het interieur opwarmen!), dan zal dat volgens mij nauwelijks invloed hebben op de range. Er kan misschien een paar kWh extra in de batterij als je ze tegelijk warm vollaadt, en misschien is de interne weerstand iets kleiner, maar veel zal het niet uitmaken.

En de batterij conditioneren tijdens het rijden kost natuurlijk altijd range.

• man-o-script
voodoo077 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:51:

Qua garantie hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Alleen als je zelf iets verknalt door coderen zul je de kosten voor herstel moeten dragen natuurlijk wanneer de dealer dit op moet lossen.
Heb mijn voorgaande BMW's ook altijd getuned (door BR Performance), ook binnen garantie. Bij een software update werd ik toen zelfs gebeld door de dealer dat ze de het gingen overschrijven, en dat ik de tuning dus opnieuw toe zou moeten passen. Kortom, ze weten dondersgoed dat dit gebeurt en is naar mijn ervaring ook helemaal geen probleem. Mocht er iets kapot gaan, moeten zij altijd eerst nog bewijzen dat dit werkelijk komt door de tuning of wijziging...

//

• Scientific
man-o-script schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Qua garantie hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Alleen als je zelf iets verknalt door coderen zul je de kosten voor herstel moeten dragen natuurlijk wanneer de dealer dit op moet lossen.
Heb mijn voorgaande BMW's ook altijd getuned (door BR Performance), ook binnen garantie. Bij een software update werd ik toen zelfs gebeld door de dealer dat ze de het gingen overschrijven, en dat ik de tuning dus opnieuw toe zou moeten passen. Kortom, ze weten dondersgoed dat dit gebeurt en is naar mijn ervaring ook helemaal geen probleem. Mocht er iets kapot gaan, moeten zij altijd eerst nog bewijzen dat dit werkelijk komt door de tuning of wijziging...
Ik ben het met je eens. Juridisch gezien zullen ze toch hard moeten maken dat er een verband is of kan zijn tussen de modificatie en het defect waarvoor je de garantie inroept. En commercieel gezien heeft de dealer er ook geen belang bij om de garantie te weigeren op basis van een overduidelijke drogreden.
Als de software in de soep zou draaien daarentegen, dan is het een andere zaak... De kans dat dit gebeurt door het simpele aanpassen van een parameter lijkt me zeer klein.

• ASS-Ware
Potver, sinds vanmorgen gaat de i4 weer standaard naar Comfort, terwijl ik altijd in Eco-Pro rijd.
Heb ik eerder gehad, moest toen mijn profiel verwijderen en opnieuw in de auto zetten, met verlies van stoel- en spiegelposities.
Zucht ... wat een gepruts man.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54
ASS-Ware schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:18:
Potver, sinds vanmorgen gaat de i4 weer standaard naar Comfort, terwijl ik altijd in Eco-Pro rijd.
Heb ik eerder gehad, moest toen mijn profiel verwijderen en opnieuw in de auto zetten, met verlies van stoel- en spiegelposities.
Zucht ... wat een gepruts man.
OK ... Irritant en ik begrijp je (zulke software issues zouden toch moeten opgelost geraken...) -- Langs de andere kant : rechterarm (linker voor de britten) naar rechts swipen en op het knopje eco duwen... ... ... Het is niet dat je in de menu's op het scherm moet gaan graven!!!!

• ASS-Ware
Quiller schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:31:
[...]

OK ... Irritant en ik begrijp je (zulke software issues zouden toch moeten opgelost geraken...) -- Langs de andere kant : rechterarm (linker voor de britten) naar rechts swipen en op het knopje eco duwen... ... ... Het is niet dat je in de menu's op het scherm moet gaan graven!!!!
Ja, elke keer als ik instap, dat is geen oplossing.

• man-o-script
ASS-Ware schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Ja, elke keer als ik instap, dat is geen oplossing.
Met BimmerCode kun je ook de default mode instellen, werkt dat misschien wel? Zo reed ik in m’n vorige auto altijd automatisch op Adaptive.

//

• ASS-Ware
man-o-script schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Met BimmerCode kun je ook de default mode instellen, werkt dat misschien wel? Zo reed ik in m’n vorige auto altijd automatisch op Adaptive.
De laatste mode is wat hij standaard hoort te doen, dat heeft ie ook gedaan in het begin, tot het na een update mis ging, toen ging ie steeds terug naar Comfort.
Na wat googlen bleek dat je dan je profiel moet verwijderen en opnieuw moet toevoegen en dat onthoudt hij de laatste mode weer.
Tot vanmorgen ...

• ASS-Ware
Ik kwam er zojuist achter dat ook de grootlichtassistent standaard uit staat, die stond altijd standaard aan.
Zet ik hem aan, auto op slot, auto van slot en hij staat weer uit.

Enfin, profiel verwijderd en weer toegevoegd en alles wordt weer onthouden.
Maar voor hoe lang …

• DonJunior
ASS-Ware schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:12:
Ik kwam er zojuist achter dat ook de grootlichtassistent standaard uit staat, die stond altijd standaard aan.
Zet ik hem aan, auto op slot, auto van slot en hij staat weer uit.

Enfin, profiel verwijderd en weer toegevoegd en alles wordt weer onthouden.
Maar voor hoe lang …
Dat is wel irritant gewoon. Heb je het nog niet kunnen vastleggen wanneer het dan gebeurd dat ie ineens stopt met rij-profiel (etc) onthouden? Niet een bepaalde gebeurtenis ofzo?

*sowieso

• ASS-Ware
DonJunior schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:20:
[...]

Dat is wel irritant gewoon. Heb je het nog niet kunnen vastleggen wanneer het dan gebeurd dat ie ineens stopt met rij-profiel (etc) onthouden? Niet een bepaalde gebeurtenis ofzo?
De eerste keer was direct na een update.
De tweede keer geen idee.

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 19:41
Weet het niet 100%, maar misschien het proberen waard.

bij "my modes" kan je bij de instellingen instellen dat personal, efficient, "als start" word gebruikt.

ook wel eens gelezen dat als je alles ingesteld hebt, je de set knop in de deur moet indrukken en dan de stoel positie... 1 of 2.... dan slaat ie je stoel positie, maar ook de modus op.....

**realiseer me dat je electrisch verstelbare stoelen moet hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door kingmenno op 13-01-2026 10:19 ]

• ASS-Ware
kingmenno schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:18:
Weet het niet 100%, maar misschien het proberen waard.

bij "my modes" kan je bij de instellingen instellen dat personal, efficient, "als start" word gebruikt.
Ik zal es kijken of ik dat kan vinden, maar hoedanook lost dat niet alles op.
Ook de hooglicht assistent moet de laatste stand onthouden.
Maar thanks.
ook wel eens gelezen dat als je alles ingesteld hebt, je de set knop in de deur moet indrukken en dan de stoel positie... 1 of 2.... dan slaat ie je stoel positie, maar ook de modus op.....

**realiseer me dat je electrisch verstelbare stoelen moet hebben.
Heb ik, ik typte eerder ook "met verlies van stoel- en spiegelposities.".

• ASS-Ware
Vanmorgen was het weer raak.
Auto op Comfort ipv Eco Pro, alle Eco Pro settings weer standaard, High Beam Assist stond weer uit … hele hele diepe zucht.
Dat wordt een reset naar factory settings en alles weer opnieuw doen, iPhones toevoegen, etc.

Edit.
Zojuist de reset naar fabrieksinstellingen gedaan en alles opnieuw ingesteld.
Altijd weer een aardige klus.
Gelukkig ook even de drive recorder bekeken en de terms and conditions geaccepteerd, anders doet die het niet.
Telefoons weer toegevoegd, digital key weer aan iPhone en watch toegevoegd.
We gaan het zien.

[ Voor 39% gewijzigd door ASS-Ware op 14-01-2026 11:37 ]

• kingmenno
ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:05:
Vanmorgen was het weer raak.
Auto op Comfort ipv Eco Pro, alle Eco Pro settings weer standaard, High Beam Assist stond weer uit … hele hele diepe zucht.
Dat wordt een reset naar factory settings en alles weer opnieuw doen, iPhones toevoegen, etc.

Edit.
Zojuist de reset naar fabrieksinstellingen gedaan en alles opnieuw ingesteld.
Altijd weer een aardige klus.
Gelukkig ook even de drive recorder bekeken en de terms and conditions geaccepteerd, anders doet die het niet.
Telefoons weer toegevoegd, digital key weer aan iPhone en watch toegevoegd.
We gaan het zien.
echt niet leuk idd..... gelukkig (?) dmv van je bmw-id weet ie wel direct je thuis/werk adres en laatste navigatie bestemmingen... maakt het "iets" beter. Maar uiteindelijk wil je dat de software het juist allemaal doet zoals het hoort.... instellingen onthouden.

wat er al jaren in zit; je zet een aantal favo radio stations... je wilt daar in bladeren... dat werkt.... maar zodra je van bron gewisseld bent blader je weer in de enorme DAB lijst... en NIET je favorieten.... zucht.

allemaal zware first world problems uiteraard....

[ Voor 2% gewijzigd door kingmenno op 14-01-2026 12:03 . Reden: first world problems opmerking toegevoegd. ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:45
Vervelend @ASS-Ware ! Zelf heb ik dit gelukkig nog niet gehad (afkloppen!). Heb jij een LCI met iDrive 8.5?

• DonJunior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKsujvMuVTWp9CgISehPckBwCVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oZ9tVGxM4dyOKLDyPNg4zNsA.jpg?f=user_large

Dat waren een paar spannende minuten..
Maar het is gelukt!
Als test eerst even een kleur gewijzigd (Citrien vervangen voor paars)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qswLcNXFC-t1V28gbvJf3BeQGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I5faHb22dwNnoHijLi2RTvE9.jpg?f=user_large

Uiteindelijk een VLinker BM+ OBD2 gekocht omdat ik deze óók kan gebruiken voor mijn Alfa.
Met korting kon ik aan BimmerCode (FullVersion) komen.

*sowieso

• pl0xs
DonJunior schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:21:
Met korting kon ik aan BimmerCode (FullVersion) komen.
Kun je delen hoe je deze korting hebt gekregen?

• DonJunior
pl0xs schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Kun je delen hoe je deze korting hebt gekregen?
Ik had nog gratis credits in de Google Play Store. Dus daar heb je niet zoveel aan

*sowieso

• ASS-Ware
kingmenno schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:02:
[...]

echt niet leuk idd..... gelukkig (?) dmv van je bmw-id weet ie wel direct je thuis/werk adres en laatste navigatie bestemmingen... maakt het "iets" beter.
Helaas, ik gebruikt TomTom, niet de waardeloze BMW navigatie.

• ASS-Ware
Franciesco schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:15:
Vervelend @ASS-Ware ! Zelf heb ik dit gelukkig nog niet gehad (afkloppen!). Heb jij een LCI met iDrive 8.5?
Geen idee of ik een LCI heb, wel 8.5.
Hij is van 2 jan 2024.

• DonJunior
ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Geen idee of ik een LCI heb, wel 8.5.
Hij is van 2 jan 2024.
2 jan 2024 dan heb je géén LCi.

*sowieso

• Scientific
ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Helaas, ik gebruikt TomTom, niet de waardeloze BMW navigatie.
Ik vind de BMW navigatie uitstekend. Geen idee wat voor probleem je er mee hebt…

• ASS-Ware
Scientific schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Ik vind de BMW navigatie uitstekend. Geen idee wat voor probleem je er mee hebt…
Vreemde routes, onduidelijke aanwijzingen.
Ik vind TomTom gewoon veel beter, veel duidelijker.

• Quiller
Scientific schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Ik deel je mening volledig. Maar afkraken is altijd makkelijker natuurlijk (dat en mensen die gewoontes vertikken te wijzigen en aan te passen) -- Ik vind de BMW nav gewoon zeer duidelijk, goede routebegeleiding bij files... In elk geval pakken beter dan google maps of waze of dergelijke...

[ Voor 27% gewijzigd door Quiller op 15-01-2026 12:13 ]

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-01 13:37
Heb hetzelfde, waze is top voor files etc. Maar om echt duidelijk aan te geven welke weg (als je bij kleine straatjes komt) vind ik de bmw NAV zalig

quote]Quiller schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik deel je mening volledig. Maar afkraken is altijd makkelijker natuurlijk (dat en mensen die gewoontes vertikken te wijzigen en aan te passen) -- Ik vind de BMW nav gewoon zeer duidelijk, goede routebegeleiding bij files... In elk geval pakken beter dan google maps of waze of dergelijke...
[/quote]

• ASS-Ware
Quiller schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Als ik vanaf een school hier in de buurt naar huis wil rijden, da's 1 rechte weg van 700 meter, dan navigeert BMW me dwars door een naastliggende stad en is het traject ruim 2KM.
Als ik vanaf een naastliggende stad naar huis navigeer met de BMW navigatie, dan wil deze bij een kruispunt naar rechts om vervolgende 300 meter verderop om te draaien en terug te rijden, terwijl bij het kruispunt naar links een stuk sneller is.
100 mensen, 100 meningen, ik vind het nix, heeft niets te maken met aanpassen van gewoontes.
Er is niet voor niets zoveel keuze in navigatieland.

• Foxhill
  • Laatst online: 22:57
ASS-Ware schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Als ik vanaf een school hier in de buurt naar huis wil rijden, da's 1 rechte weg van 700 meter, dan navigeert BMW me dwars door een naastliggende stad en is het traject ruim 2KM.
Als ik vanaf een naastliggende stad naar huis navigeer met de BMW navigatie, dan wil deze bij een kruispunt naar rechts om vervolgende 300 meter verderop om te draaien en terug te rijden, terwijl bij het kruispunt naar links een stuk sneller is.
100 mensen, 100 meningen, ik vind het nix, heeft niets te maken met aanpassen van gewoontes.
Er is niet voor niets zoveel keuze in navigatieland.
Op een straat vlak bij mijn ouders huis was een straat op Navteq niet doorgetekend. Die was dus doorbroken. Daardoor reden BMW en een aantal andere merken allemaal een dorp om. Toen ik er een melding va maakte is het snel geüpdatet.

Als je zegt dat de navigatie voor een specifieke straat een gekke omweg maakt, zoom dan eens j en kijk wat er verkeerd staat.

• ASS-Ware
Foxhill schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Op een straat vlak bij mijn ouders huis was een straat op Navteq niet doorgetekend. Die was dus doorbroken. Daardoor reden BMW en een aantal andere merken allemaal een dorp om. Toen ik er een melding va maakte is het snel geüpdatet.

Als je zegt dat de navigatie voor een specifieke straat een gekke omweg maakt, zoom dan eens j en kijk wat er verkeerd staat.
Nah, ik vind de kaartweergave en aanwijzingen van TomTom beter, dus waarom zou ik?

• B1OO
ASS-Ware schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Nah, ik vind de kaartweergave en aanwijzingen van TomTom beter, dus waarom zou ik?
Zijn de instructies dan ook goed te zien op de schermen? Op je HUD, en gebruik je dat dan via android auto?
Of heb je dat op je telefoon los?

• ASS-Ware
B1OO schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Zijn de instructies dan ook goed te zien op de schermen? Op je HUD, en gebruik je dat dan via android auto?
Of heb je dat op je telefoon los?
Apple Carplay, wel op het scherm, niet op de HUD.

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 23:32
Hi, Ben aan het kijken voor alternatieve velgen 17” voor m’n 35e. Vind de 859e m mooi maar als ik op BMW site kijk: WINTERWIELSET 19" M Y-SPAAK 859M (ALLEEN GESCHIKT VOOR DE I4 M50). Staat er alleen geschikt voor M50. Iemand hier ervaring mee? Maten lijken overeen te komen. Of zijn deze velgen breder? Dank

• poing
  • Niet online
mausse schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:15:
Hi, Ben aan het kijken voor alternatieve velgen 17” voor m’n 35e. Vind de 859e m mooi maar als ik op BMW site kijk: WINTERWIELSET 19" M Y-SPAAK 859M (ALLEEN GESCHIKT VOOR DE I4 M50). Staat er alleen geschikt voor M50. Iemand hier ervaring mee? Maten lijken overeen te komen. Of zijn deze velgen breder? Dank
Op de BMW Configurator kan je ze selecteren voor de 35e. Ik heb ze op de 40e, vooraan 245 & achteraan 255 breed. Er zit wel een klein zwart plastic stukje achteraan de achterste wielkasten, tegen opvliegende (modder) spetters. Ik vind dat de wielen er genoeg uitkomen met deze velgen _/-\o_ Geen spacers nodig, al ging ik dit toch niet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door poing op 18-01-2026 12:35 ]

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 23:43
ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:43:
[...]

Vreemde routes, onduidelijke aanwijzingen.
Ik vind TomTom gewoon veel beter, veel duidelijker.
Ik gebruik meestal de BMW-navigatie, maar die doet soms wel vreemd ja. Zo is er een bepaalde route die hij mij nooit wil laten rijden. Maar ik ken die route, dus ik negeer vanaf dat punt de GPS. Winst: 6 minuten. En het is niet dat het wegen zijn waar ik niet mag rijden of zo.

• caoim
Van het mooie weer afgelopen weekend toch even geprofiteerd om het beestje eens proper te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6vJUwbGw5WzgbzDA1v95bBnlDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLIdS3QEkr9zDK3rfhLATX5f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpBt56E-ciTXvOAq64WF_5u_G1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7uDXFm2obCMRNMPhOmOdgOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGuTcAntwJCtQzrefjyfOedQ0J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7oqoVWbikeiprOWQ1cL2blC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyRJQoltQ_tG4AHz5VAqQosA-Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueqjabqmjcaBBkvqydYXDOuW.jpg?f=fotoalbum_large

• Quiller
caoim schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:40:
Van het mooie weer afgelopen weekend toch even geprofiteerd om het beestje eens proper te zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer mooie wagen!!!! Ik ben wel benieuwd naar de betekenis achter je nummerplaat (is geen standaard belgische plaat -- dat gezegd zijnde mss beter blurren!!!!)

Betreffende routes : vaak zijn bepaalde wegen door gemeentes als 'minder gewenst' doorgegeven aan nav bedrijven... (kan een reden zijn)

• man-o-script

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slechte weer eventjes voorbij inderdaad, hier het groen ook gepoetst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUNkugn6QlguSTtNt-kf-5dS8jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nVcubmuNag2XoUVV9OMC1Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfSzepJA4wwHMDlbjH2njPKGIfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUASXRISmpq4Gbwh3ZoGVKJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTm9UcxcujBz2eLe6TPru9K8xTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvSd1eTuIgrkO4yWJWGCiWjw.jpg?f=fotoalbum_large

//

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:32
man-o-script schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Slechte weer eventjes voorbij inderdaad, hier het groen ook gepoetst :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even voor mijn beeldvorming, is dit gewoon een kwestie van shampoo erop spuiten, in laten trekken en er weer afsluiten en dan is ie perfect schoon? Of moet je erna ook nog met emmers handwassen?

• man-o-script
ronnie88 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Even voor mijn beeldvorming, is dit gewoon een kwestie van shampoo erop spuiten, in laten trekken en er weer afsluiten en dan is ie perfect schoon? Of moet je erna ook nog met emmers handwassen?
Soms is dat "voldoende" hoor, maar nu was het zo vies na die sneeuw/zout week dat je zonder washmitt echt niet alles er af krijgt gespoten. Dit was eerst afspuiten, snowfoam spuiten, intrekken, afspuiten, shampoo spuiten, handwassen, afspuiten en afdrogen. Dus ben je zo ruim een uur verder...

//

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker schoon hoor!
offtopic:
Kan de buurpersoon de draai wel maken met zijn auto zonder over jouw grind te rijden?

Sys Specs

• man-o-script

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke kleur groen is dit trouwens?

//

• caoim
Quiller schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Zeer mooie wagen!!!! Ik ben wel benieuwd naar de betekenis achter je nummerplaat (is geen standaard belgische plaat -- dat gezegd zijnde mss beter blurren!!!!)
Bedankt. Komt oorspronkelijk van mijn vorige wagen, een Mercedes A45. Nummerplaat was dus Mercedes-BEnz A45 Turbo. En ik was ook nog jong, dus ik vond het ook wel stoer dat het als "BEAST" kon gelezen worden :D
Danfoss schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Lekker schoon hoor!
offtopic:
Kan de buurpersoon de draai wel maken met zijn auto zonder over jouw grind te rijden?
Thanks. En ja, mits wat manoeuvreren. Maar meestal staat mijn wagen wat meer naar achter langs het huis, en ik heb er geen problemen mee wanneer ze toch eens over het grind rijden. Ik weet dat ze op zich moeite doen om er niet over te rijden.
man-o-script schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Welke kleur groen is dit trouwens?
Bostongreen Individual. Is een kleur dat vroeger standaard was op de E36 (M3). Ik wou graag een groene, en sinds de facelift was San Remo niet meer beschikbaar. Dus als ik dan toch extra ging betalen dan liever het groen van de M3 die ik vroeger zo graag wou :)

• ASS-Ware
Ik wilde net de laadgegevens van afgelopen nacht bekijken in de app en ik zie dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EuKLOM8R_fw-US3aiiwmP9dSl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grAtox9LlNxIx0nX5gCOxYh5.png?f=fotoalbum_large

En als ik de charging history bekijk, dan staat mijn laadsessie er niet bij.
Hoe kan dit nou weer?

App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qrqwC6unnkcD60dPbC3LD08nKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06ZNUD4uR6hzjqV2NVo5a7Eq.jpg?f=fotoalbum_large

Weer geactiveerd, maar de sessie van afgelopen nacht is echt weg.

[ Voor 32% gewijzigd door ASS-Ware op 22-01-2026 19:51 ]

• kingmenno
ik mistte deze info ook.... blijkbaar een update en moet de voorwaarden opnieuw accepteren in iDrive.

> Instellingen > Gegevensbeveiliging) akkoord geven voor het delen van rijgegevens

weet niet of dat bij jou ook het probleem is. misschien even checken.... (ik kreeg daar overigens ook een "bericht" van in de auto. maar zoals een echte nederlander, niet lezen ;) )

• poing
  • Niet online
Heb mijn i4 edrive 40 nu een week, heel tevreden van!
Overtreft volledig mijn verwachtingen ondanks dat ik 6 maand geleden een testrit gemaakt heb.

Variable Sport Steering moet ik nog wat gewoon worden. Sport lijkt te stijf voor de stad en Comfort lijkt te los voor lange afstanden op de autostrade. Dus zet ik hem op sport op de autostrade, maar misschien moet ik Comfort een kans geven en zal ik het op termijn wel gewoon worden. Hoe rijden jullie?

De auto lijkt vanuit de bestuurderszetel groter dan de 3 Touring (G21), vooral in die smalle parking poortjes met hoge dorpels. Dat de draaicirkel groter is, stoort niet. Misschien is het de motorkap die hoger lijkt. Of wil ik gewoon heel voorzichtig zijn voor die mooie velgen :9

Automatisch parkeren is ook een nieuwe voor mij, is dat te vertrouwen? Die doet dat wel heel snel & ik ging op de rem staan 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC5tSach-WHBpy_cfVBqtg8NtCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmTsIx8i5R53Z06vfDGlGzGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpi-bQTBsCW3X2BfLQhs8hW7WsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEbN0pCFMnRc5YazsbaEAmrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYup8EuEgrSqVOv-c9kWSurZX30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeC5YfKBT3Zqy0xFoLo6TPBq.jpg?f=fotoalbum_large

• B1OO
poing schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:13:
Heb mijn i4 edrive 40 nu een week, heel tevreden van!
Overtreft volledig mijn verwachtingen ondanks dat ik 6 maand geleden een testrit gemaakt heb.

Variable Sport Steering moet ik nog wat gewoon worden. Sport lijkt te stijf voor de stad en Comfort lijkt te los voor lange afstanden op de autostrade. Dus zet ik hem op sport op de autostrade, maar misschien moet ik Comfort een kans geven en zal ik het op termijn wel gewoon worden. Hoe rijden jullie?

De auto lijkt vanuit de bestuurderszetel groter dan de 3 Touring (G21), vooral in die smalle parking poortjes met hoge dorpels. Dat de draaicirkel groter is, stoort niet. Misschien is het de motorkap die hoger lijkt. Of wil ik gewoon heel voorzichtig zijn voor die mooie velgen :9

Automatisch parkeren is ook een nieuwe voor mij, is dat te vertrouwen? Die doet dat wel heel snel & ik ging op de rem staan 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je AI plaatjes zijn niet om aan te zien :'(

• poing
  • Niet online
B1OO schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Je AI plaatjes zijn niet om aan te zien :'(
iPhone AI heeft de nummerplaten onleesbaar gemaakt met een enkele swipe, dat was het doel. Snel en efficient.

• DonJunior
poing schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:13:
..

Heb mijn i4 nu sinds oktober 25 en moet zeggen, ik gebruik het stiekem best vaak. Fileparkeren gaat echt super goed. Zowel links als rechts file parkeren. Achteruit in een vak vond ik iets minder prettig. Dus dat doe ik nog wel liever zelf

*sowieso

• B1OO
poing schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:17:
[...]

iPhone AI heeft de nummerplaten onleesbaar gemaakt met een enkele swipe, dat was het doel. Snel en efficient.
AI heeft wel meer aan je foto's gesleuteld:
- Dubbele deurklink achter
- Geen strakke lijnen van de grondverlichting
- Net of je deuken in je auto hebt

Ben wel benieuwd naar je echte foto's :D

• ronnie88
Zijn er mensen die hun zomer/winterset zelf wisselen? Ik zie in de manual zo niks staan over hoe om te gaan met de luchtvering achter, iemand een idee of hier nog iets voor geschakeld moet worden of een procedure gevolgd? Zijn er nog tips voor een goede krik? Zou dit iets zijn icm een speciaal rubber blok voor het BMW krikpunt? https://www.bol.com/nl/nl...t_Middle.4.ProductPageUrl

Ik zie ook geen mogelijkheid om voor de beveiliging blokken te plaatsen, nou ga ik natuurlijk niet onder de auto liggen maar je wilt natuurlijk ook geen beschadigingen als de krik het begeeft. Of weet iemand een goede krik met een soort lockfunctie als beveiliging? Of toch maar naar de bandenboer? 😊

[ Voor 20% gewijzigd door ronnie88 op 26-01-2026 00:38 ]

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-01 17:38
ronnie88 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:29:
Zijn er mensen die hun zomer/winterset zelf wisselen? Ik zie in de manual zo niks staan over hoe om te gaan met de luchtvering achter, iemand een idee of hier nog iets voor geschakeld moet worden of een procedure gevolgd? Zijn er nog tips voor een goede krik? Zou dit iets zijn icm een speciaal rubber blok voor het BMW krikpunt?
Ik heb zelf de i5 Touring en heb laatst de wielen verwisseld. Een rubber of houten blok is wel handig om te gebruiken voor bij het krikpunt. Ook de Touring heeft i5 luchtvering achter maar dit heeft geen problemen opgeleverd. De lage bodemvrijheid is wél iets om rekening mee te houden. Mijn krik kan net laag genoeg icm met het blokje om onder het krikpunt te komen, soms was het zelfs even wringen. Dus hou daar rekening mee.

Verder zorgen voor een goede momentsleutel en vooral niet vergeten om de speciale dop van de slotbouten te verwijderen van het laatste wiel vóór dat je gaat rijden.... Scheelt een hoop gedoe achteraf :+

• poing
  • Niet online
B1OO schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:41:
[...]
AI heeft wel meer aan je foto's gesleuteld:
- Dubbele deurklink achter
- Geen strakke lijnen van de grondverlichting
- Net of je deuken in je auto hebt
Juist! Ik was vergeten dat ik ook nog een brandkraan heb weg gedaan, met de dubbele deurklink als resultaat (had ik niet eerder opgemerkt). De grondverlichting komt vermoed ik door de ongelijke grond.

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46

SilencerNL

No remorse

Zijn er mensen die hun zomer/winterset zelf wisselen? Ik zie in de manual zo niks staan over hoe om te gaan met de luchtvering achter, iemand een idee of hier nog iets voor geschakeld moet worden of een procedure gevolgd? Zijn er nog tips voor een goede krik? Zou dit iets zijn icm een speciaal rubber blok voor het BMW krikpunt? https://www.bol.com/nl/nl...t_Middle.4.ProductPageUrl

Ik zie ook geen mogelijkheid om voor de beveiliging blokken te plaatsen, nou ga ik natuurlijk niet onder de auto liggen maar je wilt natuurlijk ook geen beschadigingen als de krik het begeeft. Of weet iemand een goede krik met een soort lockfunctie als beveiliging? Of toch maar naar de bandenboer? 😊
Ik denk niet dat deze gelinkte krik laag genoeg gaat om onder de auto te plaatsen. Gebruik ook zeker de speciale BMW rubberen doppen. Ik had dit de eerste keer niet gedaan, en heb daarbij de plastic krikpunten van de BMW beschadigd. Ik gebruik zelf deze krik: https://www.datona.nl/garagekrik-laag-model-2-5-ton

Don't dream your life, live your dreams!

• ronnie88
The DeZ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Ik heb zelf de i5 Touring en heb laatst de wielen verwisseld. Een rubber of houten blok is wel handig om te gebruiken voor bij het krikpunt. Ook de Touring heeft i5 luchtvering achter maar dit heeft geen problemen opgeleverd. De lage bodemvrijheid is wél iets om rekening mee te houden. Mijn krik kan net laag genoeg icm met het blokje om onder het krikpunt te komen, soms was het zelfs even wringen. Dus hou daar rekening mee.

Verder zorgen voor een goede momentsleutel en vooral niet vergeten om de speciale dop van de slotbouten te verwijderen van het laatste wiel vóór dat je gaat rijden.... Scheelt een hoop gedoe achteraf :+
SilencerNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Ik denk niet dat deze gelinkte krik laag genoeg gaat om onder de auto te plaatsen. Gebruik ook zeker de speciale BMW rubberen doppen. Ik had dit de eerste keer niet gedaan, en heb daarbij de plastic krikpunten van de BMW beschadigd. Ik gebruik zelf deze krik: https://www.datona.nl/garagekrik-laag-model-2-5-ton
Bij het wisselen van het wiel zekeren jullie de auto dus niet met een aparte steun voor het geval de krik het begeeft? De krik zou met 10cm laag genoeg moeten zijn, het laagste punt van het krikpunt is zo’n 12,5cm. Bij een hydraulische krik lijkt het risico me wat groter dat deze in kan zakken dan bij een schaarkrik. De schaarkrik is mogelijk weer iets instabieler, vandaar dat ik even benieuwd ben hoe jullie met deze risico’s omgaan. Bedankt voor het delen van de ervaring met de luchtvering.

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-01 11:41
Ik doe de bandenwissel altijd zelf , heb extra lage 3 tons krik met snellift en ook zo'n rubberen liftpad die in de uitsparing van het hefpunt van BMW past. En heb ook een slagmoersleutel van Makita op accu en een momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment van de wielbouten. De doppen van de slagmoersleutel zijn ook bekleed met zachter kunststof zodat velg minder snel beschadigd. Ik vertrouw verder op de krik en gebruik verder geen aparte steun.

https://www.datona.nl/ext...Pnxg2bcYnq1UaAn8KEALw_wcB

[ Voor 22% gewijzigd door GeorgeBfast op 26-01-2026 13:08 ]

• ronnie88
GeorgeBfast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:03:
Ik doe de bandenwissel altijd zelf , heb extra lage 3 tons krik met snellift. En heb ook slagmoersleutel van Makita op accu en een momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment van de wielbouten.

https://www.datona.nl/ext...Pnxg2bcYnq1UaAn8KEALw_wcB
Bedankt voor je reactie, je gebruikt dus geen zekering voor de krik tijdens het wisselen? Ik weet dat het maar kortstondig is dat de auto is gelift, maar er bestaat natuurlijk altijd een risico dat deze inzakt of het begeeft. Ik zie dat er een tool bestaat om bij een opgehoogde krik te plaatsen als zekering. Kost wel rond de €200 maar wellicht dat dat nog iets is;

https://winntec.net/jackblock/

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 15:21
Zo'n jack block lijkt me meer iets voor wanneer je zelf onder de wagen kruipt om te sleutelen. Bij het wisselen van een wiel lijkt het erg overbodig, investeer dat dan in een deugdelijke krik. Ik zou ten allen tijde voor een hydraulische gaan en niet voor zo'n schaarkrik die zomaar kan omkantelen als je de parkeerrem een keer hebt vergeten inschakelen :)

• DonJunior
subsonik schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:18:
Zo'n jack block lijkt me meer iets voor wanneer je zelf onder de wagen kruipt om te sleutelen. Bij het wisselen van een wiel lijkt het erg overbodig, investeer dat dan in een deugdelijke krik. Ik zou ten allen tijde voor een hydraulische gaan en niet voor zo'n schaarkrik die zomaar kan omkantelen als je de parkeerrem een keer hebt vergeten inschakelen :)
Omdat mijn oprit iets afloopt richting de straat gebruik ik voor de wielenwissel (van mijn Alfa) altijd een rubberen wielblok. Daarnaast krik ik (ik gebruik een hydraulische krik) de auto hoger dan nodig zodat ik er, ter veiligheid, een velg onder kan leggen als ook een assteun. Heb iets teveel fail filmpjes gezien waarbij het fout ging. Je slaat jezelf voor de kop als je nu gaat beknibbelen op veiligheid en vervolgens dondert je auto van de krik (of rolt ie met krik en al weg)
YouTube: Car Accidentally Rolls Off Jack and into Driveway - 1492194

Ik zou niet zo snel een schaarkrik kiezen: YouTube: Car Jack fail

*sowieso

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 15:21
Oh, ja, op die manier. Ik ging uit van een vlakke ondergrond :)

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:59
Ik heb me een tweedhans I4 edrive40 gekocht. Ben al dagen aan het opzoeken hoe of wat......
Hoe werkt esim? Ik heb orange belgie als provider van mijn smartphone maar moet ik dan gewoon een esim aanvragen op zelfde nummer?

• ASS-Ware
Timmy269 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:24:
Ik heb me een tweedhans I4 edrive40 gekocht. Ben al dagen aan het opzoeken hoe of wat......
Hoe werkt esim? Ik heb orange belgie als provider van mijn smartphone maar moet ik dan gewoon een esim aanvragen op zelfde nummer?
Bedoel je de sim in de auto voor kaartupdates en remote control enzo?
Die zit er fabrieks af toch al in?

• Timmy269
Weet niet juist wat dat is maar staat op de optielijst. Ik dacht dat zoiets was dat er Sim of in dit geval een esim moest geconfigureerd worden en dacht dan dat ik kon bellen en dergelijke zonder mijn smartphone bij te hebben, zoiets als een tweede simkaart maar op hen nummer van die in de smartphone

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 14:19

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

Als BMW-liefhebber ben ik me wat aan het inlezen in de i4 en ik stuitte op dit forum; onze benzineslurper (Alfa Giulietta 1,75L) is mijn woon-werkverkeer auto en als ik wat aan het rekenen sla dan overweeg ik toch weer een nieuwe (let wel, 2e hands) elektrische auto. Het eerste EV avontuur was een Kona EV, de laadpaal zit dus nog op de garage. Die auto was fijn maar smaakte niet direct naar meer, ik zoek nu wel iets met wat meer comfort en dan is een BMW wel wat ik zoek. Ik 'schrok' wel wat van de 2e hands prijzen van de i4, dat schrikken is meer dat ik geen vergelijkingsmateriaal had, maar 30K voor een auto met 160K+ km is wel fors...
Mijn vraag is dus vooral: tot welke kilometerstanden zou je dit probleemloos moeten kunnen rijden? Op autoweek zie je nogal eens een Tesla voorbij komen met waanzinnig hoge KM-standen, maar dan al met de zoveelste motor en accu (allemaal onder garantie), maar BMW is daar minder scheutig mee denk ik.
Op basis van het sommetje (Alfa 20ct per km benzine en de BMW ca 6ct per km aan elektriciteit maal 15-20K km per jaar) kan het hogere bedrag aan wegenbelasting (nog 4 jaar 30-25% korting) wel uit en zelfs wel wat afschrijving. Iemand een idee of je een i4 relatief probleemloos tot ca 250K km zou kunnen rijden?

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

• ASS-Ware
Timmy269 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:34:
Weet niet juist wat dat is maar staat op de optielijst. Ik dacht dat zoiets was dat er Sim of in dit geval een esim moest geconfigureerd worden en dacht dan dat ik kon bellen en dergelijke zonder mijn smartphone bij te hebben, zoiets als een tweede simkaart maar op hen nummer van die in de smartphone
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord, maar wellicht bestaat het, geen idee.
Ik ken alleen de SIM waarmee de auto op afstand gecheckt kan worden, op en van slot met de app, camerabeelden remote ophalen, kaartupdate, etc.

• DonJunior
farmacop schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:38:
[..]Iemand een idee of je een i4 relatief probleemloos tot ca 250K km zou kunnen rijden?
Ik heb net in mijn glazen bol gekeken.. denk dat het wel goed komt met die 250k.
Ik snap de stap van Kona naar BMW i4 alleen niet. Er zijn ondertussen toch zoveel meer EVs? Volgens mij zijn er genoeg VWs ID3/ID4 die ver onder 30k qua prijs (2e hands) zitten.
Daar zijn de kinderziektes al wel uit ondertussen (mits je geen 1st edition neemt, trust me I know)

*sowieso

• Scientific
farmacop schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:38:
Als BMW-liefhebber ben ik me wat aan het inlezen in de i4 en ik stuitte op dit forum; onze benzineslurper (Alfa Giulietta 1,75L) is mijn woon-werkverkeer auto en als ik wat aan het rekenen sla dan overweeg ik toch weer een nieuwe (let wel, 2e hands) elektrische auto. Het eerste EV avontuur was een Kona EV, de laadpaal zit dus nog op de garage. Die auto was fijn maar smaakte niet direct naar meer, ik zoek nu wel iets met wat meer comfort en dan is een BMW wel wat ik zoek. Ik 'schrok' wel wat van de 2e hands prijzen van de i4, dat schrikken is meer dat ik geen vergelijkingsmateriaal had, maar 30K voor een auto met 160K+ km is wel fors...
Mijn vraag is dus vooral: tot welke kilometerstanden zou je dit probleemloos moeten kunnen rijden? Op autoweek zie je nogal eens een Tesla voorbij komen met waanzinnig hoge KM-standen, maar dan al met de zoveelste motor en accu (allemaal onder garantie), maar BMW is daar minder scheutig mee denk ik.
Op basis van het sommetje (Alfa 20ct per km benzine en de BMW ca 6ct per km aan elektriciteit maal 15-20K km per jaar) kan het hogere bedrag aan wegenbelasting (nog 4 jaar 30-25% korting) wel uit en zelfs wel wat afschrijving. Iemand een idee of je een i4 relatief probleemloos tot ca 250K km zou kunnen rijden?
Vraagprijzen zijn niet per se de prijzen die men krijgt.
Een vriend van mij verkocht 6 maanden geleden zijn 2 jaar oude i4 edrive40 met 40.000km. Hij vroeg 42K€ maar kreeg uiteindelijk maar 32K€…

• farmacop

farmacop

He bah Donjunior , ik hoopte inderdaad op de glazen bol ;-) Die Kona EV is aangereden aan het eind van de looptijd van de lease, daarna hebben we die Alfa gekocht, maar ik overweeg nu weer een elektrische auto. BMW vooral omdat ik BMW's fijn vind rijden en de luxe binnen ook wel kan waarderen.
Nee ik hoef geen casustiek, maar meer of er lezers van dit forum al reviews (zoals autoweek bijv.) van I4 met hoge km-standen voorbij hebben zien komen.
Ben blij met jouw opmerking @Scientific, mogelijk zit er flink wat onderhandelingsruimte... maar eerst mijn vrouw warm maken voor mijn plannetje natuurlijk

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

• DonJunior
farmacop schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
He bah Donjunior , ik hoopte inderdaad op de glazen bol ;-) Die Kona EV is aangereden aan het eind van de looptijd van de lease, daarna hebben we die Alfa gekocht, maar ik overweeg nu weer een elektrische auto. BMW vooral omdat ik BMW's fijn vind rijden en de luxe binnen ook wel kan waarderen.
Nee ik hoef geen casustiek, maar meer of er lezers van dit forum al reviews (zoals autoweek bijv.) van I4 met hoge km-standen voorbij hebben zien komen.
Ben blij met jouw opmerking @Scientific, mogelijk zit er flink wat onderhandelingsruimte... maar eerst mijn vrouw warm maken voor mijn plannetje natuurlijk
offtopic:
Het ging mij meer om de prijs range. De Hyundai Kona, Alfa Giulietta en dan nu naar een BMW i4 is nogal een.. stap. De vraag is of je niet liever iets goedkopers qua EV wenst (want ondertussen is er veel meer op de markt dan een Kona). Ik snap de wens wel.. maar is die haalbaar? Maar goed ik ga daarmee voorbij aan je eigenlijk vraag waarvoor excuses.
Hier een soort van identieke vraag als de jouwe: https://www.reddit.com/r/...th_a_high_mileage_i4_50k/

*sowieso

• farmacop

farmacop

DonJunior schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:12:
[...]
offtopic:
Het ging mij meer om de prijs range. De Hyundai Kona, Alfa Giulietta en dan nu naar een BMW i4 is nogal een.. stap. De vraag is of je niet liever iets goedkopers qua EV wenst (want ondertussen is er veel meer op de markt dan een Kona). Ik snap de wens wel.. maar is die haalbaar? Maar goed ik ga daarmee voorbij aan je eigenlijk vraag waarvoor excuses.
Hier een soort van identieke vraag als de jouwe: https://www.reddit.com/r/...th_a_high_mileage_i4_50k/
Thanks! Zal die Reddit eens gaan lezen. Ons budget is in de loop van de jaren wat gestegen, die Kona EV was nog in de tijd van 4% bijtelling en we hadden een 5 Serie op benzine om met z'n vijven op vakantie te gaan. Nu ik zie wat in aan de pomp achterlaat en dat ondanks introductie van wegenbelasting EV toch interessant is... heroverweeg ik een EV en dan meteen wel 'freude am fahren' :*)

• poing
  • Niet online
farmacop schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
Ken iemand die een kapotte motor had in de iX3 & die moest vervangen worden. Het was nog een jonge wagen (ongeveer 3 jaar oud), maar had wel al 150.000km. Ik denk dat je bij elk merk een 5000EUR opzij moet zetten voor het geval dat, maar dat is tegenwoordig ook met een brandstofwagen het geval.

• Timmy269
ASS-Ware schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Daar heb ik nog niet eerder van gehoord, maar wellicht bestaat het, geen idee.
Ik ken alleen de SIM waarmee de auto op afstand gecheckt kan worden, op en van slot met de app, camerabeelden remote ophalen, kaartupdate, etc.
Dit is de code van bmw 06PA Personal eSIM

• man-o-script
Timmy269 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Dit is de code van bmw 06PA Personal eSIM
Heb de omschrijving van die optie ook nooit begrepen. Mijn vermoeden is dat dit alleen op die manier werkt met bepaalde providers in bepaalde landen.
Wat je wel kunt doen in Nederland (en neem aan ook in België) is de Personal eSIM activeren als wifi-hotspot in je auto. Handig als je vaak kinderen op de achterbank hebt met een iPad. Loopt dan via Ubigi (KPN in NL en Orange/Telenet in België) en kost je een tientje per maand ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door man-o-script op 27-01-2026 15:51 ]

//

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-01 09:57
Ook ik mis sinds vorige week woesdag ritten en laadsessies in mijn BMW App. Heb met BMW een aantal stappen doorlopen, maar dat lost het niet op. Moest een mail sturen met alle gegevens van mn telefoon. Ze gaan het indienen in Duitsland. Het is een bekend probleem.

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:21
Hydraulic schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:50:
Ook ik mis sinds vorige week woesdag ritten en laadsessies in mijn BMW App. Heb met BMW een aantal stappen doorlopen, maar dat lost het niet op. Moest een mail sturen met alle gegevens van mn telefoon. Ze gaan het indienen in Duitsland. Het is een bekend probleem.
Heb ik vorige maand ook gehad, overal uit en ingelogd, berijders verwijderen etc.. Bleek een simpele reset van idrive, dus power inhouden in de auto, het te verhelpen.

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:21
DonJunior schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ik heb net in mijn glazen bol gekeken.. denk dat het wel goed komt met die 250k.
Ik snap de stap van Kona naar BMW i4 alleen niet. Er zijn ondertussen toch zoveel meer EVs? Volgens mij zijn er genoeg VWs ID3/ID4 die ver onder 30k qua prijs (2e hands) zitten.
Daar zijn de kinderziektes al wel uit ondertussen (mits je geen 1st edition neemt, trust me I know)
Ik heb hem lease, in krap 3jaar staat ie op 102k.
Op een keer een raar ding dat de stator uit alignment was/ koolstofborstels schoonmaken (jaja i4 heeft ze blijkbaar) , waar ik de auto een dag voor kwijt was. Die was vast duur (voor de lm). verder alleen rem vloeistof vervangen en ruiten sproeier bijvullen. De batterij status kan je als eigenaar uit bmwdata halen, die was bij 90k nog prima op 97% uit mn hoofd.

• ASS-Ware
Hydraulic schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:50:
Een reset naar fabrieksinstellingen was bij mij de oplossing.
Misschien eens proberen.

• Timmy269
man-o-script schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Heb de omschrijving van die optie ook nooit begrepen. Mijn vermoeden is dat dit alleen op die manier werkt met bepaalde providers in bepaalde landen.
Wat je wel kunt doen in Nederland (en neem aan ook in België) is de Personal eSIM activeren als wifi-hotspot in je auto. Handig als je vaak kinderen op de achterbank hebt met een iPad. Loopt dan via Ubigi (KPN in NL en Orange/Telenet in België) en kost je een tientje per maand ongeveer.
De provider die ik heb (Belgie) is orange en die hebben esim en zou volgens de website gratis zijn.
Maar hoe zit dat nu? Zit er nu al een esim in de auto of moet ik dan orange contacteren om een esim aan te maken, die dan gelinkt moet worden aan de auto. Het voordeel zou ook zijn als de smartphone vergeten is, je toch nog in de auto kan bellen volgends de bmw website.

• man-o-script
Timmy269 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:25:
[...]

De provider die ik heb (Belgie) is orange en die hebben esim en zou volgens de website gratis zijn.
Maar hoe zit dat nu? Zit er nu al een esim in de auto of moet ik dan orange contacteren om een esim aan te maken, die dan gelinkt moet worden aan de auto. Het voordeel zou ook zijn als de smartphone vergeten is, je toch nog in de auto kan bellen volgends de bmw website.
Je kan via de app controleren of je provider het ondersteunt, maar bij mij was die optie er niet. Uiteindelijk kom je dan uit bij de wifi-hotspot die tegen betaling wel mogelijk is, en overigens goed werkt. Zie ook: https://www.bmw.nl/nl/s/a...ider-5TXxJ?language=nl_NL en YouTube: Setting up Your BMW Personal eSIM - BMW How-To

//

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:36
Quiller schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:50:
[...]

-- dat gezegd zijnde mss beter blurren!!!!)
Ik zie dat wel vaker dat mensen hun kenteken blurren, wellicht word ik als zeer naïef bestempeld maar wat kan er allemaal gebeuren als mensen je kenteken kunnen lezen, een kenteken is toch op vele andere plekken ook gewoon te lezen?

• B1OO
eikrur schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik zie dat wel vaker dat mensen hun kenteken blurren, wellicht word ik als zeer naïef bestempeld maar wat kan er allemaal gebeuren als mensen je kenteken kunnen lezen, een kenteken is toch op vele andere plekken ook gewoon te lezen?
Kentekeninformatie is inderdaad gewoon opvraagbaar via de RDW, het gaat meer om de combinatie met de locatie. Er zijn databases beschikbaar op het dark web waarin kentekens met NAW worden gekoppeld. Deze worden gebruikt voor 'shopping lists', zodat ze op verzoek je auto kunnen leegtrekken.

Dus ikzelf pas altijd een beetje op met een foto delen met je huis + kenteken erop en GPS metadata in de file.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-01 15:33
Naar mijn weten is dat niet zo evident voor Belgische nummerplaten. In Nederland is een nummerplaat gekoppeld aan de auto en kan je deze gebruiken om de historiek te zien. In België is een nummerplaat gekoppeld aan de eigenaar en kan deze een nummerplaat overzetten naar een nieuwe auto.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Franciesco
Andersom gedacht: waarom zou je het kenteken van de auto publiekelijk delen? Dat heeft doorgaans geen enkele meerwaarde voor een forum zoals dit. En je weet nooit hoe een koe een haas vangt met de huidige digitale (traceer) technieken.

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:36
tc982 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
Naar mijn weten is dat niet zo evident voor Belgische nummerplaten. In Nederland is een nummerplaat gekoppeld aan de auto en kan je deze gebruiken om de historiek te zien. In België is een nummerplaat gekoppeld aan de eigenaar en kan deze een nummerplaat overzetten naar een nieuwe auto.
Voor Belgie geldt toch hetzelfde als voor Nederland als je kijkt naar het houtsnijdende argument van B100, bij die shoppinglists kan ik me alles voorstellen als je kijkt naar prijzen van bijvoorbeeld alleen al een laserkoplamp. Dan is het inderdaad voor de shoppers handig te weten waar de auto staat met de meeste onderdelen van het wensenlijstje erop

• Quiller
tc982 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
Tot (en ja het gebeurt vaak in ons belgenlandje) je nummerplaat valselijk gebruikt wordt op een voertuig in een andere kant van het landje, je boete na boete krijgt inclusief vaak een extra boete wegens nummerplaat ingeschreven op een ander voertuig... Je vecht dat natuurlijk aan (en wint dat normaliter) maar dat is pas puur tijdsverlies en miserie... En ja men kan je nummerplaat ook op andere manieren 'te pakken' krijgen maar je moet het niet makkelijker maken dan het al is.

• Timmy269
Hoeveel sleutels en kaarten moet er bij een tweedehandsvoertuig meegegeven worden?
Ik dacht 2 sleutels maar ik weet niet of er een bmw kaart moet bijzitten en een bmw charging kaart?

• Franciesco
Ik kreeg twee sleutels en een kaart (nieuwe auto, LCI). De charging pass moest ik zelf aanvragen en die wordt (prive) normaal ook niet overgedragen aangezien deze persoonlijk is en er een betaalmethode gekoppeld is.

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:52

Hou ook even 2 houten balken of stenen bij de hand. Doordat je hem opkrikt gaat de luchtvering in zijn laagste stand en kan mogelijk je krik er niet onderuit. Door even iets hoogs onder de banden te leggen kun je in ieder geval je krik er netjes onderuit krijgen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
man-o-script schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:
Ik heb jaren geleden deze ENET dongle besteld. Samen met een iPhone en een USB-C of Lightning naar ethernet adapter werkt dit goed. BimmerCode downloaden in de AppStore en de juiste waardes aanpassen :)
Thanks. Kan je hiermee (bimmercode + ENET) lange change assist op de pre-facelift i4 OS8.0 aanzetten?

Divide and conquer.

• ndedecke
  • Laatst online: 22:37

Zelf ook de keuze gemaakt om zelf te wisselen en 3 weken geleden de eerste keer de wissel gedaan (nieuwe winterwielenset was toen toegekomen).
Heb me een aantal zaken aangeschaft:
- Stix LS-01 2.5T rolkrik (in opbergkoffertje): pools merk, laag genoeg, zou redelijk merk zijn, vrij goedkoop en vooral niet te groot en met handig opbergkoffertje. Ik ga enkel wielwissels doen en nooit zelf onder de auto liggen. De 2.5 ton leek dan voldoende.
- Planger lofty pad voor BMW: stevig rubber ding om de krikpunten niet te beschadigen. Werkte goed met de krik. De eerste keer wel een paar keer goed gepositioneerd en gecontroleerd bij het opkrikken. Die rubber vervormt toch wel wat bij het opkrikken en ik was bang dat hij niet goed zat maar leek toch allemaal prima te zijn.
- Een wiel uitlijnpen/hanger wat wel makkelijk was om het wiel zonder veel moeite te positioneren.
- Momentsleutel met doppen met kunststofbescherming want wou zeker de velgen niet beschadigen

Heb binnen in mijn garage op een vlakke ondergrond de wissel gedaan. Gewoon opgekrikt tot het wiel net los was van de grond. Dan in het onderste gat de uitlijnpen gestopt en het andere wiel kon ik dan zonder veel moeite makkelijk positioneren - hoefde niet echt iets te tillen omdat hij niet hoog opgekrikt is.

Mocht de krik ineens loslaten denk ik trouwens niet dat dit iets zou beschadigen aangezien hij toch redelijk stevig op de 3 andere wielen staat en hij ook niet hoog opgekrikt was.

De eerste wissel heeft me een uur gekost maar dat was met wat zoeken hoe de nieuwe krik, pad, uitlijnpen en momentsleutel werkten. Ik heb ook ineens mijn rode remklauwen gepoetst :-) Zal volgende keer wel vlotter gaan.

Wat de luchtvering betreft heb ik er ook geen last van gehad. Had ergens gelezen om te zorgen dat de auto best rijklaar is en je de sleutel in de auto laat liggen. Maar ergens anders las ik dan net het omgekeerde om de auto afgesloten te laten staan.
Hij maakte wel eens wat geluid op bepaald moment maar niet dat hij actief iets begon te verhogen of verlagen.

Ik had nieuwe winterwielen met nieuwe TPMS sensoren. Na de wissel heb ik wat rondgereden in het dorp maar werd de procedure van bandherkenning een paar keer gestopt op 70-80%. Dan was het wel goed maar de komende 2 dagen nog 2 keer de melding "banden niet herkend" gekregen.
Maar is vanzelf goed gekomen. Blijkbaar kan dat voorvallen met nieuwe TPMS sensoren dat ze nog niet goed wakker zijn.

Conclusie: het ging vlot en laat het je dus niet afschrikken maar zorg wel voor een goede krik en krikpad.

Groeten,
Nick
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.