Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
ndedecke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:11:
[...]
Die hoogte 40 is dus zeker een standaard op de R19. Hoe het met 18 inch zit weet ik niet.
45 :)

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:14
DonJunior schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb even opgezocht wat die stermarkering inhoud en kom op dat het BMW original banden zouden zijn: https://www.bmw.nl/nl/s/a...bool-krY19?language=nl_NL

Je schrijft BMW kwam met de verkeerde maat, maar wanghoogte 40 of 45 is toch niet meteen een 'verkeerde' maat en is toch meer afhankelijk van de eigen wensen?

Mogelijk snap ik de uitleg van het probleem niet helemaal, zie het vooral niet als aanval jouw kant op!
Nee hoor, vat het zeker niet op als een aanval.

Nou ja, wanghoogte 40 zorgt in ieder geval voor een kleinere wielomtrek in plaats van wat er nu op zit. Daarnaast is de wielomtek voor 45. Alleen achter vervangen zoals ik wilde zou dus betekenen een afwijkende wielomtrek voor tov achter. Scheelt ~3.7% begrijp ik.

Daarnaast is de 'goedgekeurde' hoogte 45 bij 18 inch - niet 40. In die zin komt BMW dus wel met een offerte voor de verkeerde maat.

Er is geen 'probleem' want ik constateerde zelf dat de maat niet klopte (zou verwachten dat BMW niet de verkeerde maat adviseert) en heb dus de juiste maat laten monteren. Kan mij wel voorstellen dat het niet had bijgedragen aan het rijgedrag, als er wat anders op was gegaan. Dit temeer de voorkant ook gewoon 45 hoog is... Meer een heads up, voor anderen die er misschien ook waarde aan hechten dat banden worden gemonteerd die conform de originele specificaties zijn.

Overigens: naast de Hankook is er ook een Pirelli P-Zero in 18inch welke specifiek is 'goedgekeurd' voor de i4. Heb nu dus toch weer de hankook genomen, om rondom de zelfde banden te hebben. Voor zijn ze nog lang niet aan vervanging toe, anders had ik waarschijnlijk de Pirelli's genomen.

[ Voor 19% gewijzigd door pieter81! op 26-09-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
pieter81! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:16:
[...]
Overigens: naast de Hankook is er ook een Pirelli P-Zero in 18inch welke specifiek is 'goedgekeurd' voor de i4. Heb nu dus toch weer de hankook genomen, om rondom de zelfde banden te hebben. Voor zijn ze nog lang niet aan vervanging toe, anders had ik waarschijnlijk de Pirelli's genomen.
Klopt, ik heb de Pirelli P-zero af fabriek op mijn i4 op 18' dit is ook een staggered setup met 245 voor en 255 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
Tsja, ook bij BMW worden wel eens fouten gemaakt. Niets menselijks is hen vreemd ;)

Vele jaren geleden kwam ik de dag voordat ik mijn jong gebruikte 5 touring zou ophalen bij de dealer alvast even kijken. En toen waren ook de verkeerde maat banden gemonteerd. Uiteraard probleemloos omgewisseld naar de correcte maat, maar eens dat het wel slordig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:03
pieter81! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:16:
[...]

Nee hoor, vat het zeker niet op als een aanval.

Nou ja, wanghoogte 40 zorgt in ieder geval voor een kleinere wielomtrek in plaats van wat er nu op zit. Daarnaast is de wielomtek voor 45. Alleen achter vervangen zoals ik wilde zou dus betekenen een afwijkende wielomtrek voor tov achter. Scheelt ~3.7% begrijp ik.

Daarnaast is de 'goedgekeurde' hoogte 45 bij 18 inch - niet 40. In die zin komt BMW dus wel met een offerte voor de verkeerde maat.

Er is geen 'probleem' want ik constateerde zelf dat de maat niet klopte (zou verwachten dat BMW niet de verkeerde maat adviseert) en heb dus de juiste maat laten monteren. Kan mij wel voorstellen dat het niet had bijgedragen aan het rijgedrag, als er wat anders op was gegaan. Dit temeer de voorkant ook gewoon 45 hoog is... Meer een heads up, voor anderen die er misschien ook waarde aan hechten dat banden worden gemonteerd die conform de originele specificaties zijn.

Thanks voor de duidelijke uitleg.
Nu ga ik twijfelen of ik volgende week toch even langs de dealer moet (ik krijg mijn auto 3 oktober *O* )

*sowieso

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 17:58
Nou, ik ben aan de beurt. Aandrijving defect. 2 jaar oud en 47k op de teller.
Auto weggesleept. Ze gaan er over 2 weken eens naar kijken. Voor nu een Seat Ateca als leen auto gekregen via de leasemaatschappij, de dealer had niks staan.

Laatste keer dat ik een BMW koop..

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:25
DonJunior schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:56:
[...]

Je schrijft BMW kwam met de verkeerde maat, maar wanghoogte 40 of 45 is toch niet meteen een 'verkeerde' maat en is toch meer afhankelijk van de eigen wensen?

Mogelijk snap ik de uitleg van het probleem niet helemaal, zie het vooral niet als aanval jouw kant op!
Dat is wel degelijk een verkeerde maat, ja kan niet maarzo een band met een andere wanghoogte monteren, de omtrek van de band wordt dan anders met ook bijv gevolgen voor de aangegeven snelheid op je sneheids meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:28:

[…]via de leasemaatschappij[…]
:7

Vervelend inderdaad, maar gaat bij alle dealers zo. Er zijn er gewoon te weinig en allemaal ondercapaciteit. Gelukkig gewoon onder garantie.

//

• man-o-script
  • Nu online
eikrur schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:35:
[...]

Dat is wel degelijk een verkeerde maat, ja kan niet maarzo een band met een andere wanghoogte monteren, de omtrek van de band wordt dan anders met ook bijv gevolgen voor de aangegeven snelheid op je sneheids meter
Nog los van eventuele X-drive problemen of storingen. Mag volgens mij maar max. 1% afwijken in omtrek.

//

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:28:
Nou, ik ben aan de beurt. Aandrijving defect. 2 jaar oud en 47k op de teller.
Auto weggesleept. Ze gaan er over 2 weken eens naar kijken. Voor nu een Seat Ateca als leen auto gekregen via de leasemaatschappij, de dealer had niks staan.

Vervelend, maar volgens mij heb je geen BMW gekocht. Bij je leasecontract afsluiten bepaal je wat voor vervangende auto krijgt. Kan BMW niets aan doen in deze.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
kdeboois schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:52:
[...]

Vervelend, maar volgens mij heb je geen BMW gekocht. Bij je leasecontract afsluiten bepaal je wat voor vervangende auto krijgt. Kan BMW niets aan doen in deze.
Dat heb ik ook gehad, alleen dan na 3000km, duurde inderdaad lang omdat ze daar speciale monteurs voor nodig hebben die er blijkbaar niet (veel) zijn. Ik kreeg wel een keurige BMW van de dealer als vervangend vervoer.
Ps., nooit meer een BMW kopen zou ik nog even over nadenken als de eerste emotie weg is, dit kan met iedere auto gebeuren, en alle garages hebben dezelfde personele problemen, het enige verschil is dan dat je niet meer in BMW rijdt als alles wel weer goed is...........

• RobertMaes
Mag ik vragen waar al die opmerkingen over lease vandaan komen? Ik heb de auto wel degelijk gekocht, wat doet het er toe wie hem betaald heeft?
En wat doet dit er überhaupt toe? Er is een splinternieuwe wagen aangeschaft voor dik €70k die er 2 jaar na dato mee ophoudt. Als ik merkhouder was geweest dan zou ik er alles aan doen om dit kritieke falen zo spoedig mogelijk te verhelpen. Dan moet je bij mij niet aankomen met binnen of buiten garantie, wel of geen vervangend vervoer of "we kijken er over 2 weken naar".
Nogmaals, het doet er niet toe: maar ik heb gelijkwaardig vervangend vervoer in de lease overeenkomst. De reden dat ik nu een Seat kreeg is omdat dit het enige voertuig in de buurt was. In het geval van een technische storing verwacht de leasemaatschappij van de dealer dat er vervangend vervoer wordt geregeld. Ze hebben dit nu zelf moeten doen omdat de dealer niks had staan. Ik mag dus van geluk spreken dat de leasemaatschappij mij in deze situatie zo goed heeft geholpen.
eikrur schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:00:
[...]

Dat heb ik ook gehad, alleen dan na 3000km, duurde inderdaad lang omdat ze daar speciale monteurs voor nodig hebben die er blijkbaar niet (veel) zijn. Ik kreeg wel een keurige BMW van de dealer als vervangend vervoer.
Ps., nooit meer een BMW kopen zou ik nog even over nadenken als de eerste emotie weg is, dit kan met iedere auto gebeuren, en alle garages hebben dezelfde personele problemen, het enige verschil is dan dat je niet meer in BMW rijdt als alles wel weer goed is...........
Ik rijd al zeker 15 jaar lease (voornamelijk Audi). Ik heb zoiets als dit nog nooit meegemaakt.
Een fout kan altijd gebeuren. Het gaat erom hoe je het oplost.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMaes op 27-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:35:
Mag ik vragen waar al die opmerkingen over lease vandaan komen?
Je spreekt zelf van een leasemaatschappij.
Daar komt het vandaan.

• RobertMaes
Ah, oke. In dat gevoel zijn de opmerkingen "volgens mij heb je hem niet gekocht" heel nuttig en doeltreffend. Kleuterklas.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:35:

[...]

Ik rijd al zeker 15 jaar lease (voornamelijk Audi). Ik heb zoiets als dit nog nooit meegemaakt.
Een fout kan altijd gebeuren. Het gaat erom hoe je het oplost.
Met een Audi EV is dat al jaren hetzelfde cq erger. Zelf alleen maar ellende gehad met mijn Q4 en als je het Q4 topic leest zie je dat auto's maanden stilstaan door gebrek aan wil en expertise.

• RobertMaes
Maurice- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:02:
[...]

Met een Audi EV is dat al jaren hetzelfde cq erger. Zelf alleen maar ellende gehad met mijn Q4 en als je het Q4 topic leest zie je dat auto's maanden stilstaan door gebrek aan wil en expertise.
Dat zou ik niet weten, dit is mijn eerste EV. Als het bij Audi er net zo aan toe gaat dan mogen ze mijn opmerking tevens ten harte nemen: als de technologie er niet klaar voor of betrouwbaar genoeg is en je niet de mensen hebt om het spul tijdig te onderhouden danwel repareren in tijd van nood, dan moet je het ook niet verkopen. Dit doet afbraak aan het merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter81!
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:45:
Ah, oke. In dat gevoel zijn de opmerkingen "volgens mij heb je hem niet gekocht" heel nuttig en doeltreffend. Kleuterklas.
lease, koop vind ik allemaal niet zo interessant - vervelend is het wel. Vooral ook wat nou de oorzaak is. Mijn i4 heeft nu ook circa 45k, lijkt mij erg vervelend zo stil te vallen. De meeste vallen volgens mij rond de 45k stil dacht ik. Wat is nu de oorzaak? Ik dacht stof van de koolborstels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De BMW connected drive ligt er weer uit in Home Assistant. Daar maakt BMW toch geen vrienden mee…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:08:
[...]

Dat zou ik niet weten, dit is mijn eerste EV. Als het bij Audi er net zo aan toe gaat dan mogen ze mijn opmerking tevens ten harte nemen: als de technologie er niet klaar voor of betrouwbaar genoeg is en je niet de mensen hebt om het spul tijdig te onderhouden danwel repareren in tijd van nood, dan moet je het ook niet verkopen. Dit doet afbraak aan het merk.
Eén storing en meteen zó te keer gaan en dan ook nog anderen uitmaken voor kleuters omdat ze een andere mening hebben. Waarom?
Snap dat je gefrustreerd bent, geloof me, met mijn VW ID3 heb ik de afgelopen 4 jaar niets dan gezeik gehad en meerdere keren naar de garage terug gemoeten voor allerlei defecten. Dus geloof me als ik zeg dat ik je frustratie volkomen begrijp. Maar zo reageren op een forum waar niemand er ook maar iets aan kan doen en direct een heel merk afschrijven omdat het een keertje tegenzit is misschien tikkeltje overdreven?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
DonJunior schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:07:
[...]

Eén storing en meteen zó te keer gaan en dan ook nog anderen uitmaken voor kleuters omdat ze een andere mening hebben. Waarom?
Snap dat je gefrustreerd bent, geloof me, met mijn VW ID3 heb ik de afgelopen 4 jaar niets dan gezeik gehad en meerdere keren naar de garage terug gemoeten voor allerlei defecten. Dus geloof me als ik zeg dat ik je frustratie volkomen begrijp. Maar zo reageren op een forum waar niemand er ook maar iets aan kan doen en direct een heel merk afschrijven omdat het een keertje tegenzit is misschien tikkeltje overdreven?
Je hebt natuurlijk een punt. Het is zeker niet mijn intentie geweest om mijn emotie (en die zit hoog) op mijn mede forumleden af te reageren.
Mijn irritatie ontstond voornamelijk vanwege de initiële focus op lease i.t.t. particuliere koop. Hier moet de discussie wat mij betreft helemaal niet over gaan. Ik wou de focus leggen op het feit dat zo'n dure wagen er volledig mee stopt op zo'n korte termijn, en dan met name op de manier waarop het wordt afgehandeld door de dealer.
Ik had graag reacties verwacht over de storing óf de mate waarop er service verleend wordt, maar in plaats daarvan ging het voornamelijk over hoe ik de wagen heb aangeschaft.
Overigens vervelend dat je zelf zo veel hinder hebt ervaren met een nieuwe wagen. Ik ben wellicht van de oude stempel, maar ik verwacht voor zoveel geld niets minder dan uitmuntende prestaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:54
RobertMaes schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:17:
[...]

Ik wou de focus leggen op het feit dat zo'n dure wagen er volledig mee stopt op zo'n korte termijn, en dan met name op de manier waarop het wordt afgehandeld door de dealer.
Ik had graag reacties verwacht over de storing óf de mate waarop er service verleend wordt, maar in plaats daarvan ging het voornamelijk over hoe ik de wagen heb aangeschaft.
Overigens vervelend dat je zelf zo veel hinder hebt ervaren met een nieuwe wagen. Ik ben wellicht van de oude stempel, maar ik verwacht voor zoveel geld niets minder dan uitmuntende prestaties.
Ik zou in elk geval verwachten dat de dealer je een geschikte vervangwagen geeft.
Ik heb ooit een BMW 5 gehad waarvan de krukas brak (‘nog nooit meegemaakt’) na 4000km. Ik kreeg toen onmiddellijk een zo goed als nieuwe vervangwagen voor de duur van de herstelling (was toch een week of 2). Gratis uiteraard.

Was trouwens de enige keer in 25 jaar BMW rijden dat ik door een defect niet verder kon met de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Scientific schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:05:
[...]

Ik zou in elk geval verwachten dat de dealer je een geschikte vervangwagen geeft.
Ik heb ooit een BMW 5 gehad waarvan de krukas brak (‘nog nooit meegemaakt’) na 4000km. Ik kreeg toen onmiddellijk een zo goed als nieuwe vervangwagen voor de duur van de herstelling (was toch een week of 2). Gratis uiteraard.

Was trouwens de enige keer in 25 jaar BMW rijden dat ik door een defect niet verder kon met de wagen.
Kijk, zo hoort het. Bizarre schade overigens.
Tja, had ik geen lease contract gehad, dan had ik nu helemaal geen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Nu online
RobertMaes schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:15:
[...]

Kijk, zo hoort het. Bizarre schade overigens.
Tja, had ik geen lease contract gehad, dan had ik nu helemaal geen auto.
Jawel hoor, als je auto binnen garantie valt krijg je standaard gratis vervangend vervoer (mits beschikbaar). Of deze nu daar gekocht, geïmporteerd of geleased is. Bij Dusseldorp in ieder geval altijd zonder moeite gehad wanneer er iets was binnen garantie. Daarbuiten is het tegen betaling.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
man-o-script schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:50:
[...]

Jawel hoor, als je auto binnen garantie valt krijg je standaard gratis vervangend vervoer (mits beschikbaar). Of deze nu daar gekocht, geïmporteerd of geleased is. Bij Dusseldorp in ieder geval altijd zonder moeite gehad wanneer er iets was binnen garantie. Daarbuiten is het tegen betaling.
Ik heb het gevoel dat je mijn berichten niet goed hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Nu online
RobertMaes schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:37:
[...]
Ik heb het gevoel dat je mijn berichten niet goed hebt gelezen.
Zeker wel, maar dit is mijn ervaring met een geimporteerde BMW die nog binnen garantie valt. Wat je zei m.b.t. alleen vervangend vervoer bij lease, is dus niet waar.

//

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 12:26
Ferra schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:23:
De BMW connected drive ligt er weer uit in Home Assistant. Daar maakt BMW toch geen vrienden mee…
same here. meestal helpt het met eens opnieuw de authenticatie te doorlopen maar deze keer dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
man-o-script schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:35:
[...]

Zeker wel, maar dit is mijn ervaring met een geimporteerde BMW die nog binnen garantie valt. Wat je zei m.b.t. alleen vervangend vervoer bij lease, is dus niet waar.
Dat is mijn huidig situatie. Dealer heeft geen auto staan dus als ik een particuliere koper was geweest had ik met de gebakken peren gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man-o-script
  • Nu online
RobertMaes schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:22:
[...]
Dat is mijn huidig situatie. Dealer heeft geen auto staan dus als ik een particuliere koper was geweest had ik met de gebakken peren gezeten.
Begrijp ik, maar het is voor een dealer ook makkelijk afschuiven als er toch een leasemaatschappij tussen zit, scheelt weer een auto en kosten. Voor een vaste (eigen) klant lopen ze altijd net wat harder heb ik het idee.
Maar blijft treurig, je zou inderdaad altijd gelijke en hoogstaande service mogen verwachten in deze klasse. Wachttijden zijn in de randstad sowieso haast niet te doen. Gewoon een beurt of een terugroepactie inplannen kun je zo 2 maanden op wachten…

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:54
RobertMaes schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:22:
[...]

Een dealer die geen auto heeft staan?! 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Nu begrijp je waarom ik ontevreden ben 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
ndedecke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:08:
[...]

same here. meestal helpt het met eens opnieuw de authenticatie te doorlopen maar deze keer dus niet.
Zal het door de laatste app update komen van gegevensdiensten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:46:
[...]

Een dealer die geen auto heeft staan?! 🙃
Een dealer die maximale korting aan een leasemaatschappij heeft gegeven en een leasemaatschappij die geen enkele garantie optie bij de auto heeft genomen. Daar is dan de bestuurder de dupe van als het mis gaat. Toen mijn Audi A3 etron een defecte batterij had kon ik ook twee maanden wachten op de specialisten van Audi in een Kia Picanto. Want de lease was gedaan op basis van budget vervangende auto, waardoor ik nog wel de mooiere audio optie kon nemen. Keuzes keuzes keuzes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eikrur
Zoveel mensen zoveel meningen, wij hebben in het bedrijf een behoorlijk wagenpark EV's van verschillende merken ( Skoda, VW, BMW, Tesla, Kia, Opel) bijna geen enkele auto is zonder problemen en ook het oplossen ervan is overal even klote. Premium is zelden nog van toepassing op de service. Ook helpt het inderdaad niet dat leasemaatschappijen hun inkoopmacht alleen gebruiken om de prijzen te verbeteren (ik kreeg zelfs een bericht van Ayens dat ik mijn BMW niet meer naar de dealer mocht brengen voor onderhoud omdat ze er in de onderhandelingen niet uit waren gekomen, dat is ondertussen overigens weer opgelost). Dus beste @RobertMaes als de toestand van je auto zoveel invloed heeft op je emotionele gesteldheid is het wellicht toch beter volgende keer zelf je BMW aan te schaffen, prive heb ik ook een BMW (geen EV) en ik word daarmee beter geholpen dan met mijn lease exemplaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:12
BMW heeft nu definitief aangegeven dat home automation platforms niet meer zullen werken. Mijn Home Assistant instance kan sinds gisteravond ook geen verbinding maken met de BMW API's. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6XYmMYDN66h9AeHgBPzDGkUjwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PD9ZrZOHRlwu3kWz29H8yS1e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Hj-Km-x2p3_uNPam6jFnc29FI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ2AvmTOlt4XmKGb192RdWIB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Feni schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:18:
BMW heeft nu definitief aangegeven dat home automation platforms niet meer zullen werken. Mijn Home Assistant instance kan sinds gisteravond ook geen verbinding maken met de BMW API's. :'(
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier hetzelfde. Ik heb zelf echter nog nooit een bericht hierover ontvangen (het 1e niet en deze ook niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nononsense
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-10 21:28
[Afbeelding][Afbeelding]
Wel waardeloos dit. ik geef toch zelf toestemming aan derden om via mijn account toegang te krijgen. Waarom zou BMW mij daarin beperken, het is in principe hetzelfde als mijn autosleutel aan mijn buurman uitlenen. mag dat dan zo ook niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:45
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ken de exacte details niet, maar als fabrikant mag je alleen een veilige verbinding met je voertuig toestaan. Dit staat in de Cyber Resilience Act. Als dat niet veilig is, zou de auto op afstand gehackt kunnen worden met alle veiligheidsrisico's van dien. Dus laten ze alleen gecertificeerde partijen contactmaken met hun systemen of auto's. Ze heben levenslang de verplichting om dit ook te updaten en de veiligheid te garanderen. Dus BMW moet wel, en eigenlijk zouden gebruikers ook niet anders moeten willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:18

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Het grappige is dat ze wel weer bezig zijn met (beperktere) Home Assistant koppelingen vanuit de auto : https://labs.bmw.com/serv...53-4ad0-b8a4-6774b477eaf8
Send Notifications to Your BMW
Customize the notification message for different events – your car's display can alert you when your doorbell rings, an alarm triggers, or other things happen at home.
Control Your Home
Entities such as lights, sensors, switches and more can be displayed and controlled right from within your vehicle.
Overigens lijkt cardata the way to go te zijn?
In addition to the Customer Archive which provides your vehicle data conveniently packaged in a .zip file, BMW CarData enables access to your vehicle data on a technical level: via data streams and RESTful APIs. We aim to guide you to establish an initial connection and then retrieve your vehicle on a continuous basis via these commonly used technologies.
https://bmw-cardata.bmwgroup.com/customer/public/home

https://github.com/JjyKsi/bmw-cardata-ha
https://github.com/whi-tw/bmw-cardata-streaming-poc

[ Voor 87% gewijzigd door Danfoss op 30-09-2025 21:53 ]

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Zien jullie dit ook in de app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQtG4Q1sxIAqHCrsyFZIA27eWUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vvnhEqAaBUK2Xaea15keU4z7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdW6VrEXfUBfJQvyTMv2y9WtEB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F3DSrWtgVVFkuNAoaTQFrK5a.png?f=fotoalbum_large

In mijn beleving stond er eerst een kilometrage. Het lijkt mij daarnaast sterk dat eea al aan vervanging toe is, gebruik de remmen nauwelijks. Heb overigens ook een Mini Electric, die geeft zie ik precies hetzelfde aan dus lijkt iets met de app te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door pieter81! op 01-10-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
pieter81! schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn beleving stond er eerst een kilometrage. Het lijkt mij daarnaast sterk dat eea al aan vervanging toe is, gebruik de remmen nauwelijks. Heb overigens ook een Mini Electric, die geeft zie ik precies hetzelfde aan dus lijkt iets met de app te zijn.
Bij mij zelfde. Zal inderdaad een oepsie zijn.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nononsense
Ik heb sinds een tijdje dat de Spotify app in iDrive mijn account kwijt is of dat de hele Spotify bron voor de audio niet meer beschikbaar is. na een tijdje komt Spotify dan weer tevoorschijn maar in alle gevallen moet ik deze opnieuw aan mijn account koppelen. Een paar dagen later herhaalt dit zich dan weer... Hebben meer mensen dit? Hoe los ik dit op?

Heel vervelend dit, doet me aan de dramatische software van de Polestar 2 denken. Trauma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:47
pieter81! schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelfde hier ook, maar in de beta 'row' prod app niet. Dus zal idd een missing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
nononsense schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:54:
Ik heb sinds een tijdje dat de Spotify app in iDrive mijn account kwijt is of dat de hele Spotify bron voor de audio niet meer beschikbaar is. na een tijdje komt Spotify dan weer tevoorschijn maar in alle gevallen moet ik deze opnieuw aan mijn account koppelen. Een paar dagen later herhaalt dit zich dan weer... Hebben meer mensen dit? Hoe los ik dit op?

Heel vervelend dit, doet me aan de dramatische software van de Polestar 2 denken. Trauma!
Toen ik mijn BMW kreeg gebruikte ik alle BMW software, daarover las ik goede verhalen op o.a. dit forum en omdat vooral de navigatie zo mooi zou integreren met de bijv. de laadmomenten klonk dat allemaal aantrekkelijker dan Apple Carplay, niets is minder waar vind ik. Apple Carplay werkt fantastisch zeker als je Apple kaarten gebruikt als navigatie app, dan is zelfs het instrumenten paneel en de HUD geïntegreerd, spotify werkt beter (die is in carplay vind ik beter ingericht dan bij BMW) en om te laden kan je prima overweg met apps als shell recharge en fastnet. Kortom jouw oplossing om trauma's te voorkomen is denk ik carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nononsense
eikrur schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Toen ik mijn BMW kreeg gebruikte ik alle BMW software, daarover las ik goede verhalen op o.a. dit forum en omdat vooral de navigatie zo mooi zou integreren met de bijv. de laadmomenten klonk dat allemaal aantrekkelijker dan Apple Carplay, niets is minder waar vind ik. Apple Carplay werkt fantastisch zeker als je Apple kaarten gebruikt als navigatie app, dan is zelfs het instrumenten paneel en de HUD geïntegreerd, spotify werkt beter (die is in carplay vind ik beter ingericht dan bij BMW) en om te laden kan je prima overweg met apps als shell recharge en fastnet. Kortom jouw oplossing om trauma's te voorkomen is denk ik carplay.
Helaas, is Apple absoluut niet mijn ding.

Bovendien moet het toch gewoon zijn dat de bmw software fatsoenlijk werkt. Alles heeft in het begin steeds prima en prettig gewerkt. Iemand anders suggesties hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 20:44

TLa

Android Auto is minstens zo goed (Google Maps komt ook in het centrale cluster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Vanochtend en gisterenochtend wat geks: ik kon de auto niet openen met de sleutel. Deed helemaal niks. Via de app openen lukte wel en starten lukte vervolgens als vanouds.

Het lijkt wel of de auto in een soort diepe slaap was en even wat moeilijk wakker werd. Geen melding van een lege batterij oid (lijkt mij ook wat snel na 1.5 jaar).

Gisteren bij het wegrijden bij kantoor geen problemen, ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat verlopen.

Anderen dit ook aan de hand gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 03-10-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
pieter81! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:46:
Vanochtend en gisterenochtend wat geks: ik kon de auto niet openen met de sleutel. Deed helemaal niks. Via de app openen lukte wel en starten lukte vervolgens als vanouds.

Het lijkt wel of de auto in een soort diepe slaap was en even wat moeilijk wakker werd. Geen melding van een lege batterij oid (lijkt mij ook wat snel na 1.5 jaar).

Gisteren bij het wegrijden bij kantoor geen problemen, ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat verlopen.

Ik heb geregeld dat comfort access niet goed werkt, ik pak de deurhandel, maar de deur gaat niet van slot.
Met de afstandsbediening zelf lukt het dan wel.
En ook de auto op slot doen met de knop in de achterklep werkt soms niet, maar neem ik de sleutel in mijn hand, dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:38
pieter81! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:46:

Batterij van je sleutel misschien toch eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
khorions schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Batterij van je sleutel misschien toch eens vervangen?
Dit inderdaad. Heb sinds november 2022 van beide sleutels al de batterij moeten vervangen. Dit kan je makkelijk zelf doen met een standaard CR2023 batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
B1OO schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Dit inderdaad. Heb sinds november 2022 van beide sleutels al de batterij moeten vervangen. Dit kan je makkelijk zelf doen met een standaard CR2023 batterij.
Ik vermoed dat je CR2032 bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

voor de BMW sleutel is het vaak rond 1 a 1,5 jaar dat je met een CR2032 batterij'tje doet voordat je merkt dat de range slechter wordt etc, dat je kick sensor onder de achterbak moeilijker reageert.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:47
je krijgt ook ver van te voren eenmelding op je dash, als je battery ver leeg is van je sleutel. Want as we speak, staat het er bij mij op :-) en neen ik merk nog geen verslechtering in range. Of wanneer ik aan kom wandelen, of wegloop gaat hij mooi open/op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
TLa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:57:
Android Auto is minstens zo goed (Google Maps komt ook in het centrale cluster)
Ja klopt, maar met Apple kaarten krijg je op het grote scherm een overzichtskaart (met complete route die inzoomt naarmate je de bestemming nadert) met ook eventuele alternatieve routes met extra of minder rijtijd , in de de display voor je neus een detail kaart en op de HUD pijlen met de afstand tot afslaan, bij Google Maps krijg ik een detailkaart op mijn grote scherm en op de andere display en op de HUD alleen pijlen, kan me voorstellen dat dat wellicht anders (lees beter) is als je een Android telefoon met Android auto hebt. De integratie tussen IOS en BMW is in ieder geval vergaand en doet het altijd

[ Voor 57% gewijzigd door eikrur op 03-10-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 20:44

TLa

Met een Android werkt Google Maps hetzelfde als Apple Maps op een iPhone. (HUD weet ik echter niet, heb dat niet, gaf me enorme hoofdpijn tijdens de testrit, bij de ID7 had ik dat ook)

Android Auto doet het ook gewoon altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
eikrur schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Ja klopt, maar met Apple kaarten krijg je op het grote scherm een overzichtskaart (met complete route die inzoomt naarmate je de bestemming nadert) met ook eventuele alternatieve routes met extra of minder rijtijd , in de de display voor je neus een detail kaart en op de HUD pijlen met de afstand tot afslaan, bij Google Maps krijg ik een detailkaart op mijn grote scherm en op de andere display en op de HUD alleen pijlen, kan me voorstellen dat dat wellicht anders (lees beter) is als je een Android telefoon met Android auto hebt. De integratie tussen IOS en BMW is in ieder geval vergaand en doet het altijd
Werkt bij Android Auto hetzelfde. Je moet echter op het hoofdscherm wel het perspectief aanpassen. Je hebt "perspectief", "noord" en "overzicht". Je wilt die laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

Ja. Het grappige is dat BMW dealers standaard elk jaar bij een oliewissel de sleutel batterij vervangen bij non-ev's. Bij een EV sta je niet meer jaarlijks bij de dealer dus wordt de batterij minder vaak vervangen :-)

Dat was althans wat mijn dealer vertelde toen ik zei dat ik echt nog nooit een lege sleutelbatterij heb gehad in de 10 jaar dat ik nu al BMW's rij.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Danfoss schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Ja. Het grappige is dat BMW dealers standaard elk jaar bij een oliewissel de sleutel batterij vervangen bij non-ev's. Bij een EV sta je niet meer jaarlijks bij de dealer dus wordt de batterij minder vaak vervangen :-)

Dat was althans wat mijn dealer vertelde toen ik zei dat ik echt nog nooit een lege sleutelbatterij heb gehad in de 10 jaar dat ik nu al BMW's rij.
Ik rij al 16 jaar BMW en heb nog nooit een nieuwe batterij gekregen zonder er om te moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

ASS-Ware schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

Ik rij al 16 jaar BMW en heb nog nooit een nieuwe batterij gekregen zonder er om te moeten vragen.
Hoe verschillend gaan dealers er dan mee om he :)

Sys Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pieter81!
@allen - dank voor alle tips. Ga om te beginnen toch maar de batterij vervangen van de AB.

Wat anders: vorige week nieuwe achterbanden laten monteren, omdat ze op waren. Behalve dat het profiel slecht was, zat er ook een lichte trilling in de auto rond 125–130 km/h. Niet in het stuur voelbaar, maar net irritant. Had gehoopt dat die ook weg was met nieuwe achterbanden, maar toch niet helemaal.

Daarom vandaag naar een bedrijf gegaan dat bekend staat om zeer precies balanceren. Het verschil is echt gigantisch.

Alle wielen zijn gebalanceerd met een hunter (road force balancer). De nieuw gemonteerde achterbanden waren op zich goed gedaan, maar waarschijnlijk op de centreernaaf i.p.v. op de wielbouten. Nu zijn ze net wat preciezer gebalanceerd.

Ook de voorbanden (nog de eerste) meegenomen. Voor de kenners: rechter voorband zat op 70 N met road force meting. Dat is net op de grens van het acceptabele. Band is gedraaid en opnieuw gebalanceerd. Daardoor kon er met minder dan de helft aan balanceergewicht gewerkt worden en zit hij nu op 25 N.

Zowieso konden alle wielen met minder gewicht af.

Daarna ook laten uitlijnen. Rechtsachter stond net teveel toe-in, verder vooral kleine correcties binnen de BMW-normen.

Resultaat: echt een totaal andere auto teruggekregen. Zojuist met stevige zijwind gereden: super stabiel rechtuit. Ik had nooit echte klachten over rechtuitstabiliteit, maar het voelde voorheen ook niet strak.

Nu wel. Het kleine trillingetje/hobbeltje rond 125–130 is helemaal weg. De auto rijdt nu lekkerder dan ooit.

Gewoon even ter info: ik ben echt verbaasd hoeveel verschil dit maakte.

[ Voor 5% gewijzigd door pieter81! op 04-10-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
pieter81! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:07:
@allen - dank voor alle tips. Ga om te beginnen toch maar de batterij vervangen van de AB.

Wat anders: vorige week nieuwe achterbanden laten monteren, omdat ze op waren. Behalve dat het profiel slecht was, zat er ook een lichte trilling in de auto rond 125–130 km/h. Niet in het stuur voelbaar, maar net irritant. Had gehoopt dat die ook weg was met nieuwe achterbanden, maar toch niet helemaal.

Daarom vandaag naar een partij is gegaan die bekend staat om zeer precies balanceren. Het verschil is echt gigantisch.

Alle wielen zijn gebalanceerd met een hunter (road force balancer). De nieuw gemonteerde achterbanden waren op zich goed gedaan, maar waarschijnlijk op de centreernaaf i.p.v. op de wielbouten. Nu zijn ze net wat preciezer gebalanceerd.

Ook de voorbanden (nog de eerste ) meegenomen. Voor de kenners: rechter voorband zat op 70 N, dus net aan de bovengrens. Band is gedraaid en opnieuw gebalanceerd. Daardoor kon er met minder dan de helft aan gewicht gewerkt worden en zit hij nu op 25 N.

Daarna ook laten uitlijnen. Rechtsachter stond net teveel toe-in, verder vooral kleine correcties binnen de BMW-normen.

Resultaat: echt een totaal andere auto teruggekregen. Zojuist met stevige zijwind gereden: super stabiel rechtuit. Ik had nooit echte klachten over rechtuitstabiliteit, maar het voelde voorheen ook niet strak.

Nu wel. Het kleine trillingetje/hobbeltje rond 125–130 is helemaal weg. De auto rijdt nu lekkerder dan ooit.

Gewoon even ter info: ik ben echt verbaasd hoeveel verschil dit maakte.
Goeie tips. Welk bedrijf ben je geweest dan? En moet je dat dan nu elke zomer-/winterbanden wissel laten doen of dat niet?

*sowieso

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DonJunior
Voor mij vandaag een erg leuke dag, ik mocht mijn i4 ophalen. Komende van een VW ID3 is dit écht een wereld van verschil. Genieten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HB6lIT9oD_4sXqXX4d-GDTXcO0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rRJRSFzXTD5rjGW8EAUcWRhI.jpg?f=user_large

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
DonJunior schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Goeie tips. Welk bedrijf ben je geweest dan? En moet je dat dan nu elke zomer-/winterbanden wissel laten doen of dat niet?
Ik maak niet zo graag reclame, hoe tevreden ik ook ben. Als je het echt wilt weten per PB. Voor het geval dat - ze werken niet voor lease maatschappijen.

Als je bedoelt zomer-/winterbandenwissel waarbij de band van de velg gaat: ja, dan moet je altijd opnieuw balanceren. Ik heb een losse winterset, op velgen. Dan hoeft het in principe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 12:26
Ferra schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:40:
[...]

Zal het door de laatste app update komen van gegevensdiensten?
Lijkt dus bewuste policy van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18
Merken jullie ook kwaliteitsverschil tussen de Spotify in het BMW-systeem vs Carplay?
Vanuit het BMW-systeem klinkt het m.i. beter. Of zit dit in mijn hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

KingsCrown schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:46:
Merken jullie ook kwaliteitsverschil tussen de Spotify in het BMW-systeem vs Carplay?
Vanuit het BMW-systeem klinkt het m.i. beter. Of zit dit in mijn hoofd?
Klopt. Bij mij heeft de native BMW app hogere kwaliteit dan via android auto. Zal wel een bitrate/bandbreedte ding zijn tussen telefoon en auto.

Ik heb spotify dan ook disabled in AA op de telefoon zodat die ook nooit per ongeluk de audio kan overnemen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Danfoss schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Klopt. Bij mij heeft de native BMW app hogere kwaliteit dan via android auto. Zal wel een bitrate/bandbreedte ding zijn tussen telefoon en auto.

Ik heb spotify dan ook disabled in AA op de telefoon zodat die ook nooit per ongeluk de audio kan overnemen.
Heb inderdaad wel gemerkt dat Spotify via BMW zelf beter klinkt. Is ook logisch natuurlijk omdat het een directe verbinding is met Spotify servers naar de auto is. In plaats van via Android Auto gestreamed.

Hoe zorg ik er voor dat Android Auto wel start maar Spotify in AA niet? Want als je Android Auto hebt open staan dan kun je daarmee dus ook niet meer Spotify bedienen? Dan moet je switchen als je een playlist wil wijzigen correct?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

DonJunior schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Heb inderdaad wel gemerkt dat Spotify via BMW zelf beter klinkt. Is ook logisch natuurlijk omdat het een directe verbinding is met Spotify servers naar de auto is. In plaats van via Android Auto gestreamed.

Hoe zorg ik er voor dat Android Auto wel start maar Spotify in AA niet? Want als je Android Auto hebt open staan dan kun je daarmee dus ook niet meer Spotify bedienen? Dan moet je switchen als je een playlist wil wijzigen correct?
Correct. Je kan dan spotify niet bedienen vanuit AA scherm in de auto maar dat moet dan via de auto app.
Je kan apps uitschakelen in de launcher settings bij de Android Auto settings van je telefoon.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Sta net veel te lang in de file en hoor op een gegeven moment een klik geluid, alsof er een relais elke 5 seconden afgaat.
Even zoeken op interner geeft aan dat het de Airco module is.

Airco uitschakelen zorgt er inderdaad voor dat het stopt. Airco inschakel komt het na een korte tijd weer terug. Behoorlijk irritant als het je eenmaal opvalt.

Heeft het zin om hier de dealer voor te contacteren? Mensen er ervaring mee?

https://www.reddit.com/r/...r_clicking/?show=original

https://www.i4talk.com/th...lation-is-on.13387/?tl=nl

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Duf… hopelijk snel een alternatief die iig de status kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:06
DonJunior schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:33:
Sta net veel te lang in de file en hoor op een gegeven moment een klik geluid, alsof er een relais elke 5 seconden afgaat.
Even zoeken op interner geeft aan dat het de Airco module is.

Airco uitschakelen zorgt er inderdaad voor dat het stopt. Airco inschakel komt het na een korte tijd weer terug. Behoorlijk irritant als het je eenmaal opvalt.

Heeft het zin om hier de dealer voor te contacteren? Mensen er ervaring mee?

https://www.reddit.com/r/...r_clicking/?show=original

https://www.i4talk.com/th...lation-is-on.13387/?tl=nl
Is al een paar keer langsgekomen hier in het topic. Wordt hersteld onder garantie. Bij mijne ook gedaan net voor de zomer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
virtualJac schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:36:
[...]

Is al een paar keer langsgekomen hier in het topic. Wordt hersteld onder garantie. Bij mijne ook gedaan net voor de zomer.
Ah top (soort van, beetje jammer dat ik in week 1 meteen weer terug kan voor garantie, maar oke.)

Is er een soort van terugroep code voor? of herstel code (was bij VW altijd een meldcode dus dan kon je daarmee naar de garage om aan te geven dat je hetzelfde euvel had)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
DonJunior schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:00:
[...]

Ah top (soort van, beetje jammer dat ik in week 1 meteen weer terug kan voor garantie, maar oke.)

Is er een soort van terugroep code voor? of herstel code (was bij VW altijd een meldcode dus dan kon je daarmee naar de garage om aan te geven dat je hetzelfde euvel had)
Klopt, deze is er. Alleen ik zou zelf niet weten of je deze als niet dealer ook kan vinden. De dealer zocht adhv mijn klacht in het systeem en binnen 5 min. zei hij dat het een bekende garantie reparatie was. Ik kreeg ook gratis een leenauto tijdens de reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
virtualJac schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Klopt, deze is er. Alleen ik zou zelf niet weten of je deze als niet dealer ook kan vinden. De dealer zocht adhv mijn klacht in het systeem en binnen 5 min. zei hij dat het een bekende garantie reparatie was. Ik kreeg ook gratis een leenauto tijdens de reparatie.
BMW gebeld. Afspraak voor 14 november, diagnose.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldm9
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
JeeHoo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:36:
[...]

Inderdaad “goed” om te lezen dat er meer zijn met hetzelfde probleem. Minder goed natuurlijk dat het hele OTA verhaal behoorlijk rommelig werkt bij BMW: slechts eenmaal een OTA gehad, 03/2025, nadat daarvoor bij de garage handmatig 11/2024 in combinatie met plug & share was geïnstalleerd. Daarvoor nooit.

De reset (30 seconden volumeknop indrukken) heb ik al wel eens gedaan maar dat hielp niets.

Vrees dat het een bezoek aan de dealer wordt (waar ik vermoed dat ze geen idee hebben wat er aan de hand is, software is niet hun expertise).
@JeeHoo @Kerberos84 Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en daar hebben ze het bij mij opgelost. Ze hebben manueel naar de versie 07/2025.58 geüpdatet en zeiden dat de head unit een reset gedaan had en die terug geprogrammeerd moest worden. Alleszins is de melding nu weg en kan ik naar updates zoeken dus ik vermoed dat bij mij alles nu terug in orde is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:58
Mijn BMW F11 is komende 1~6 maanden aan vervanging toe. Ik heb veel pech gehad met het aantal reparaties buiten gewoon onderhoud om. Nu ik een i4 overweeg ben ik daarom benieuwd naar bekende problemen van deze prachtauto. Ik koop privé. Waarschijnlijk een edrive40.

In de ~200 pagina’s die ik hier gelezen heb (niet helemaal de laatste 200) vallen me een paar dingen op:
- laadklep
- onstabiel sturen hoge snelheid
- storing elektrische aandrijving (stof in motor?)

Zo’n laadklep maak ik me niet druk om, dat zijn de kosten niet. Is wel (fysiek?) aan de laadklep te zien of het een nieuwe/vervangen type is, of nog het type met dit euvel?

Onstabiel bij hoge snelheid zal ik goed op letten tijdens proefrijden en vlak na aanschaf. Bedankt voor het delen van die ervaringen.

De storingen aan aandrijving of probleem met deeltjes in de elektromotoren klinken enger voor wie onderhoud privé aftikt. Komt dat vaak voor? Hoe duur was reparatie hiervan? Hoe lang zal de fabrieksgarantie hierop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:38
ldm9 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

@JeeHoo @Kerberos84 Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en daar hebben ze het bij mij opgelost. Ze hebben manueel naar de versie 07/2025.58 geüpdatet en zeiden dat de head unit een reset gedaan had en die terug geprogrammeerd moest worden. Alleszins is de melding nu weg en kan ik naar updates zoeken dus ik vermoed dat bij mij alles nu terug in orde is :*)
Dank voor deze update.
Ik ben er zelf ook mee naar de dealer geweest maar die gaf aan dat het eigenlijk "niet echt een probleem was" en dat ze het bij een service beurt wel zouden updaten. Aangezien die service beurt nog wel een tijdje duurt heb ik vervolgens contact ogenomen met BMW klantenservice en het probleem (inclusief screenshot van de melding in de auto) voorgelegd. Na enig mail-verkeer heen en weer (waarbij mij meermaals op het hart werd gedrukt dat er a) geen nieuwere update dan 03/2025.xx was (???) en b) mijn auto volgens hun systeem dan ook up-to-date was) ben ik tenslotte gebeld door de klantenservice met de "uitleg" dat ik in het vervolg kan controleren of er een update klaarstaat voor de auto via "Systeem Instellingen --> Remote Software Update"!!!
Jawel, het window waarvan ik dus dat screenshot had gedeeld (en waarin dus vermeld wordt dat ik contact moet opnemen met BMW om het probleem te verhelpen).
Ik heb het ze niet duidelijk kunnen maken (of ze houden zich van de domme) dat ik dus niet klaag over het feit dat de 07/2025 update voor mij nog niet klaarstaat maar over het feit dat mijn auto dat niet kan checken vanwege een probleem!

Jouw reactie bewijst nu dat er wel degelijk iets mis is wat de dealer klaarblijkelijk middels een her-programmering van de head unit kan verhelpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Foxhill schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:41:
Mijn BMW F11 is komende 1~6 maanden aan vervanging toe. Ik heb veel pech gehad met het aantal reparaties buiten gewoon onderhoud om. Nu ik een i4 overweeg ben ik daarom benieuwd naar bekende problemen van deze prachtauto. Ik koop privé. Waarschijnlijk een edrive40.

In de ~200 pagina’s die ik hier gelezen heb (niet helemaal de laatste 200) vallen me een paar dingen op:
- laadklep
- onstabiel sturen hoge snelheid
- storing elektrische aandrijving (stof in motor?)

Zo’n laadklep maak ik me niet druk om, dat zijn de kosten niet. Is wel (fysiek?) aan de laadklep te zien of het een nieuwe/vervangen type is, of nog het type met dit euvel?

Onstabiel bij hoge snelheid zal ik goed op letten tijdens proefrijden en vlak na aanschaf. Bedankt voor het delen van die ervaringen.

De storingen aan aandrijving of probleem met deeltjes in de elektromotoren klinken enger voor wie onderhoud privé aftikt. Komt dat vaak voor? Hoe duur was reparatie hiervan? Hoe lang zal de fabrieksgarantie hierop zijn?
Wat je hier allemaal leest zijn natuurlijk de mensen die een van deze problemen ondervinden. Je leest natuurlijk niets over diegene die geen problemen hebben, wat natuurlijk het merendeel is. Bij aanschaf van een occasion kan je natuurlijk prima testen wat de wegligging is, maar het zoekerige gedrag heb ik nooit gemerkt. Mocht je over de defecten toch zorgen maken kan je een verlenging van de standaard garantie bijkopen volgens mij, maar dat is ook prijzig.
Wat mij betreft is dit mijn 'droomauto' (sportieve elektrische sedan/grand coupe) en heb alles gevolgd sinds de aankondiging, speciale pre-release showing, tot de release. Sinds november 2022 rij ik de i4 met veel plezier en zonder enig defect en inmiddels 100k+ gereden, inclusief lange ritten naar Oostenrijk en Spanje. Ook geschikt voor trekken van caravan of boot binnen Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
B1OO schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Wat je hier allemaal leest zijn natuurlijk de mensen die een van deze problemen ondervinden. Je leest natuurlijk niets over diegene die geen problemen hebben, wat natuurlijk het merendeel is. Bij aanschaf van een occasion kan je natuurlijk prima testen wat de wegligging is, maar het zoekerige gedrag heb ik nooit gemerkt. Mocht je over de defecten toch zorgen maken kan je een verlenging van de standaard garantie bijkopen volgens mij, maar dat is ook prijzig.
Wat mij betreft is dit mijn 'droomauto' (sportieve elektrische sedan/grand coupe) en heb alles gevolgd sinds de aankondiging, speciale pre-release showing, tot de release. Sinds november 2022 rij ik de i4 met veel plezier en zonder enig defect en inmiddels 100k+ gereden, inclusief lange ritten naar Oostenrijk en Spanje. Ook geschikt voor trekken van caravan of boot binnen Nederland.
Helemaal eens met bovenstaande.

Ik heb de i4 ook privé gekocht destijds, ga je geen spijt van krijgen.

Los van het feit dat het een heerlijke auto is, zijn de running costs ook echt heel erg laag.
Na 45k zijn de enige kosten 2 nieuwe achterbanden.

De door jou opgesomde problemen heb ik ook gelezen, het issue met de laadklep niet meer heel recent volgens mij.

Wat mij betreft is alleen de storing met de electronische aandrijving een beetje een spannende.

Er zit 160k of 8 jaar (wat het eerste wordt bereikt) op accu en aandrijflijn, waar dit onder gedekt zal zijn verwacht ik. Daarnast heb je nog 3 jaar algemen garantie, waar je eventueel nog 2 jaar aan kunt toevoegen. Daar zal dit onder gedekt zijn.

Het lijkt mij dan ook sterk dat er mensen zijn die hiervoor bij de garage hebben moeten aftikken.

Wat betreft het rijgedrag: ik had nooit echt klagen maar recent (wegens een lichte trilling na nieuwe achterbanden) naast precies balanceren ook laten uitlijnen. Daarvoor reed de auto al goed, maar daarna helemaal - kan zonder problemen met 140-150 mijn stuur loslaten en de auto gaat gewoon rechtdoor. In bochten ook super precies.

[ Voor 5% gewijzigd door pieter81! op 09-10-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
Vanochtend kreeg ik een update voor de auto via de BMW app, na downloaden volgde de installatie in de auto die ik via de app probeerde op te starten. Daar kreeg ik de melding dat geen contact met de auto kon worden gevonden, In de auto op het scherm stond echter dat de nieuwe software is geïnstalleerd. Omdat de boodschap in de My BMW app bleef heb ik die verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, nu kan ik door een technische storing niet meer inloggen, zijn er meer gebruikers die problemen met de app ervaren op dit moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
eikrur schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:13:
Vanochtend kreeg ik een update voor de auto via de BMW app, na downloaden volgde de installatie in de auto die ik via de app probeerde op te starten. Daar kreeg ik de melding dat geen contact met de auto kon worden gevonden, In de auto op het scherm stond echter dat de nieuwe software is geïnstalleerd. Omdat de boodschap in de My BMW app bleef heb ik die verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, nu kan ik door een technische storing niet meer inloggen, zijn er meer gebruikers die problemen met de app ervaren op dit moment?
Nee, ik heb gister ook een update geïnstalleerd, app doet het bij mij nog wel gewoon. Ik zag wel dat ook een app update was, heb je daar al de nieuwste van geïnstalleerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
eikrur schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:13:
Vanochtend duurde het wel even voordat de app verbinding had met de auto. Eerst twee keer een melding dat verbinding met de auto niet was gelukt.
Pas bij de 3e keer proberen kreeg ik verbinding en kon ik climatiseren starten.

Zojuist de auto ingeplugd en kreeg prompt een notificatie via de app en is de verbinding oke. Dus voor nu is alles qua connectie weer goed heb ik het idee.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:49
pieter81! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Helemaal eens met bovenstaande.

Ik heb de i4 ook privé gekocht destijds, ga je geen spijt van krijgen.

Los van het feit dat het een heerlijke auto is, zijn de running costs ook echt heel erg laag.
Na 45k zijn de enige kosten 2 nieuwe achterbanden.

De door jou opgesomde problemen heb ik ook gelezen, het issue met de laadklep niet meer heel recent volgens mij.

Wat mij betreft is alleen de storing met de electronische aandrijving een beetje een spannende.

Er zit 160k of 8 jaar (wat het eerste wordt bereikt) op accu en aandrijflijn, waar dit onder gedekt zal zijn verwacht ik.

Het lijkt mij dan ook sterk dat er mensen zijn die hierovor bij de garage hebben moeten aftikken.

Eventueel kan je ook nog garantie bijkopen, maar dat zal vooral extra zekerheid bieden voor de overige zaken.

Wat betreft het rijgedrag: ik had nooit echt klagen maar recent (wegens een lichte trilling na nieuwe achterbanden) naast precies balanceren ook laten uitlijnen. Daarvoor reed de auto al goed, maar daarna helemaal - kan zonder problemen met 140-150 mijn stuur loslaten en de auto gaat gewoon rechtdoor. In bochten ook super precies.
Mag ik vragen welk type je rijdt? Ik overweeg ook om te gaan i4'en, tweede hands prive < 60.000 km. Dat zoekerige lijkt dus een uitlijn balans probleem te zijn. Ik heb ook het verhaal van motoren voor (M50) cq. meer gewicht voor dat helpt.
YouTube: De BMW i4 eDrive40 is stil, comfortabel, efficiënt en ontiegelijk fijn
InstaAutoVlog youtube op 15:55, geef hij dit probleem aan.

Herkenning?

M50 is wel een redelijke overkill maar kan en de e40 lijkt voor mij de sweet spot met wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
DonJunior schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Vanochtend duurde het wel even voordat de app verbinding had met de auto. Eerst twee keer een melding dat verbinding met de auto niet was gelukt.
Pas bij de 3e keer proberen kreeg ik verbinding en kon ik climatiseren starten.

Zojuist de auto ingeplugd en kreeg prompt een notificatie via de app en is de verbinding oke. Dus voor nu is alles qua connectie weer goed heb ik het idee.
hier ook alles weer in orde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
@B1OO en @pieter81! dank. De opgesomde problemen betekenen inderdaad niet dat het vaak voorkomt.

Ik zal eens uitzoeken welke garantie er geld voor een tweede eigenaar en wat die allemaal dekt.

En dan maar eens gewoon aanschaffen en genieten in plaats van zorgen maken.

Edit:

Quote van de garantievoorwaarden:
“Bij overgang van eigendom van de auto blijven de garantieverplichtingen onverminderd van kracht.”

Op elektrische delen wel gewoon 3 jaar. De langere termijn is voor alleen de accu. Betreft fabrieksgarantie. Daar bovenop kan natuurlijk een verkoper garantie, BOVAG en BMW Premium Selection gelden.

Dan maakt een bouwjaar verschil en waar je hem gebruikt aanschaft wel wat verschil.

[ Voor 44% gewijzigd door Foxhill op 09-10-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
Foxhill schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:56:
@B1OO en @pieter81! dank. De opgesomde problemen betekenen inderdaad niet dat het vaak voorkomt.

Ik zal eens uitzoeken welke garantie er geld voor een tweede eigenaar en wat die allemaal dekt.

En dan maar eens gewoon aanschaffen en genieten in plaats van zorgen maken.
Garantie blijft gewoon van toepassing, niet gebonden aan de eigenaar. Je hebt overigens volledig gelijk wat betreft de garantie op de accu vs aandrijflijn - herinnerde ik mij verkeerd.

Toen ik begin 2024 in de markt was voor een i4 ook gekeken naar tweedehands, uiteindelijk toch bij nieuw uitgekomen gezien de kortingen die toen werden gegeven op voorraadmodellen.

Ik keek overigens wel naar auto's waar net de kop af was (max 30/40k), daarmee vergeleken was een nieuwe uit voorraad op dat moment een no-brainer. Er zijn nu natuurlijk iets meer i4's van een paar jaar oud met hogere km standen, dan is de uitkomst van de vergelijking wellicht anders.

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 09-10-2025 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
Karmusch schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Mag ik vragen welk type je rijdt? Ik overweeg ook om te gaan i4'en, tweede hands prive < 60.000 km. Dat zoekerige lijkt dus een uitlijn balans probleem te zijn. Ik heb ook het verhaal van motoren voor (M50) cq. meer gewicht voor dat helpt.
YouTube: De BMW i4 eDrive40 is stil, comfortabel, efficiënt en ontiegelijk fijn
InstaAutoVlog youtube op 15:55, geef hij dit probleem aan.

Herkenning?

M50 is wel een redelijke overkill maar kan en de e40 lijkt voor mij de sweet spot met wat opties.
Edrive40 op 18inch wielen. Zoals het probleem wordt ervaren, ervaar ik niet - zeker niet na zorgvuldig uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Vraag nog wel ff op je een leenauto krijgt tijdens de wachttijd op de specialisten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
pieter81! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Garantie blijft gewoon van toepassing, niet gebonden aan de eigenaar. Je hebt overigens volledig gelijk wat betreft de garantie op de accu vs aandrijflijn - herinnerde ik mij verkeerd.

Toen ik begin 2024 in de markt was voor een i4 ook gekeken naar tweedehands, uiteindelijk toch bij nieuw uitgekomen gezien de kortingen die toen werden gegeven op voorraadmodellen.

Ik keek overigens wel naar auto's waar net de kop af was (max 30/40k), daarmee vergeleken was een nieuwe uit voorraad op dat moment een no-brainer. Er zijn nu natuurlijk iets meer i4's van een paar jaar oud met hogere km standen, dan is de uitkomst van de vergelijking wellicht anders.
Ik kijk nu ook wel naar rond de 40k. Het prijsverschil met een demo auto is niet eens zo heel groot inderdaad. Maarja, +10k voor dezelfde auto om wat meer zekerheid te hebben. Voor die 10k kun je ook die reparatie wel ondervangen of het bedrag in de zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10
Foxhill schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Ik kijk nu ook wel naar rond de 40k. Het prijsverschil met een demo auto is niet eens zo heel groot inderdaad. Maarja, +10k voor dezelfde auto om wat meer zekerheid te hebben. Voor die 10k kun je ook die reparatie wel ondervangen of het bedrag in de zak houden.
Ik denk dat hij 30/40k km bedoelde, begin 2024 waren er geen i4's op de markt voor €30/40k. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Maurice- schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat hij 30/40k km bedoelde, begin 2024 waren er geen i4's op de markt voor €30/40k. :+
Precies dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Foxhill schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Mijne staat te koop ~30k km en rond de €40k. Wat heb je precies voor meer zekerheid met een demo? De fabrieksgarantie loopt gewoon door als je deze van een niet-dealer koopt. Mensen roepen al snel dat je voor een paar euro meer wat koopt bij de dealer, alleen ik heb nog geen voorbeeld mogen ontvangen met dezelfde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
virtualJac schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Mijne staat te koop ~30k km en rond de €40k. Wat heb je precies voor meer zekerheid met een demo? De fabrieksgarantie loopt gewoon door als je deze van een niet-dealer koopt. Mensen roepen al snel dat je voor een paar euro meer wat koopt bij de dealer, alleen ik heb nog geen voorbeeld mogen ontvangen met dezelfde specs.
De helft er af na 30.000KM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

De helft er af na 30.000KM?
Van de catalogusprijs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Flinke afschrijving.
Dan kan ik de mijne na 5 jaar voor een prikkie overnemen van mijn BV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004

Metalrick

tcpdump ninja

Precies de reden dat ik er in april eentje van 13 maanden oud heb gekocht met 30k op de teller, is het gros van de afschrijving er al van af :) grofweg 45% afgeschreven tov de catalogusprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
virtualJac schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Ik claim niets over de auto die jij aanbiedt natuurlijk.

Ik ben niet tegen particulier kopen. Bij een garage heb je wat meer garantie. Als het prijsverschil dat goed maakt kocht ik in het verleden wel eens particulier.

Maar nu heb ik een wat lastige inruil die ik niet zo makkelijk zelf verkoop. Dus dan is privé kopen lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Flinke afschrijving.
Dat kun je met iedere auto, gezien je 20% per jaar af mag schrijven. Heb zelf nog nooit langer dan 3 jaar een auto gereden eigenlijk, dus wie weet ga ik het ook ooit eens meemaken ;)

@Foxhill Klopt, alleen met auto's van een jaar oud heb je vaak gewoon fabrieksgarantie. En ben je toch min of meer gebonden aan de dealer. Ik verkoop hem wel zelf, maar wel als BTW-auto omdat hij op de zaak staat. Normaal ruil ik hem altijd in, maar zit te denken aan een merk overstap. En bij een andere merkdealer is inruil vaak niet zo aantrekkelijk. Of je krijgt goede inruil, of je krijgt korting... zelden beide.

@Metalrick Ik heb deze in 2024 nieuw gekocht voor ongeveer zo'n bedrag.

[ Voor 38% gewijzigd door virtualJac op 10-10-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
virtualJac schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Dat kun je met iedere auto, gezien je 20% per jaar af mag schrijven.
Nee, je mag over 5 jaar 90% afschrijven en dat betekent nog niet dat je de auto dan voor 10% van de aanschafprijs mag overnemen.
De belastingdienst schrijft voor dat je de auto voor een marktconforme prijs over mag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Flinke afschrijving.
Heb ik na minder dan drie jaar al gedaan O-)

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
Foxhill schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Ik claim niets over de auto die jij aanbiedt natuurlijk.

Ik ben niet tegen particulier kopen. Bij een garage heb je wat meer garantie. Als het prijsverschil dat goed maakt kocht ik in het verleden wel eens particulier.

Maar nu heb ik een wat lastige inruil die ik niet zo makkelijk zelf verkoop. Dus dan is privé kopen lastig.
Maar een inruiler die voor jou lastig is, is voor een garage ook lastig, die zal er dus dan ook niet de wereld voor geven. Dat is dus lood om oud ijzer, enige voordeel is dan dat het minder tijdelijk beslag op liquiditeit geeft.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.