ronnie88 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:29:
Zijn er mensen die hun zomer/winterset zelf wisselen? Ik zie in de manual zo niks staan over hoe om te gaan met de luchtvering achter, iemand een idee of hier nog iets voor geschakeld moet worden of een procedure gevolgd? Zijn er nog tips voor een goede krik? Zou dit iets zijn icm een speciaal rubber blok voor het BMW krikpunt?
https://www.bol.com/nl/nl...t_Middle.4.ProductPageUrl
Ik zie ook geen mogelijkheid om voor de beveiliging blokken te plaatsen, nou ga ik natuurlijk niet onder de auto liggen maar je wilt natuurlijk ook geen beschadigingen als de krik het begeeft. Of weet iemand een goede krik met een soort lockfunctie als beveiliging? Of toch maar naar de bandenboer? 😊
Zelf ook de keuze gemaakt om zelf te wisselen en 3 weken geleden de eerste keer de wissel gedaan (nieuwe winterwielenset was toen toegekomen).
Heb me een aantal zaken aangeschaft:
- Stix LS-01 2.5T rolkrik (in opbergkoffertje): pools merk, laag genoeg, zou redelijk merk zijn, vrij goedkoop en vooral niet te groot en met handig opbergkoffertje. Ik ga enkel wielwissels doen en nooit zelf onder de auto liggen. De 2.5 ton leek dan voldoende.
- Planger lofty pad voor BMW: stevig rubber ding om de krikpunten niet te beschadigen. Werkte goed met de krik. De eerste keer wel een paar keer goed gepositioneerd en gecontroleerd bij het opkrikken. Die rubber vervormt toch wel wat bij het opkrikken en ik was bang dat hij niet goed zat maar leek toch allemaal prima te zijn.
- Een wiel uitlijnpen/hanger wat wel makkelijk was om het wiel zonder veel moeite te positioneren.
- Momentsleutel met doppen met kunststofbescherming want wou zeker de velgen niet beschadigen
Heb binnen in mijn garage op een vlakke ondergrond de wissel gedaan. Gewoon opgekrikt tot het wiel net los was van de grond. Dan in het onderste gat de uitlijnpen gestopt en het andere wiel kon ik dan zonder veel moeite makkelijk positioneren - hoefde niet echt iets te tillen omdat hij niet hoog opgekrikt is.
Mocht de krik ineens loslaten denk ik trouwens niet dat dit iets zou beschadigen aangezien hij toch redelijk stevig op de 3 andere wielen staat en hij ook niet hoog opgekrikt was.
De eerste wissel heeft me een uur gekost maar dat was met wat zoeken hoe de nieuwe krik, pad, uitlijnpen en momentsleutel werkten. Ik heb ook ineens mijn rode remklauwen gepoetst :-) Zal volgende keer wel vlotter gaan.
Wat de luchtvering betreft heb ik er ook geen last van gehad. Had ergens gelezen om te zorgen dat de auto best rijklaar is en je de sleutel in de auto laat liggen. Maar ergens anders las ik dan net het omgekeerde om de auto afgesloten te laten staan.
Hij maakte wel eens wat geluid op bepaald moment maar niet dat hij actief iets begon te verhogen of verlagen.
Ik had nieuwe winterwielen met nieuwe TPMS sensoren. Na de wissel heb ik wat rondgereden in het dorp maar werd de procedure van bandherkenning een paar keer gestopt op 70-80%. Dan was het wel goed maar de komende 2 dagen nog 2 keer de melding "banden niet herkend" gekregen.
Maar is vanzelf goed gekomen. Blijkbaar kan dat voorvallen met nieuwe TPMS sensoren dat ze nog niet goed wakker zijn.
Conclusie: het ging vlot en laat het je dus niet afschrikken maar zorg wel voor een goede krik en krikpad.
Groeten,
Nick