• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-03 17:17
Brooklyn grau is juist heel onderhoudsvriendelijk. Zelfs als dat vuil is, blijf je nog de mooie contrasten tussen de zwarte accenten en het brooklyn grau zien (toch bij de M-Sport uitvoering). Het blinkt dan natuurlijk niet meer, maar het ziet er in ongewassen toestand naar mijn mening zoveel beter uit dan een volledig zwarte i4. Het WOW-effect na een wasbeurtje is wel minder :)

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-03 15:25
Deze week kan ik mijn Edrive40 halen. Ben nog wel beetje aan het kijken omdat er geen reservewiel in zit, bijna bij geen enkele nieuwe auto meer, ik toch niet best een 12 luchtcompressor of zo in de wagen kan leggen om de band even bij te pompen moest er geen scheur in zitten om zo toch nog thuis of garage te geraken ipv de takeldienst te bellen. Ik ben geen fan dat mijn auto gesleept moet worden.
Suggesties?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
Timmy269 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:17:
Deze week kan ik mijn Edrive40 halen. Ben nog wel beetje aan het kijken omdat er geen reservewiel in zit, bijna bij geen enkele nieuwe auto meer, ik toch niet best een 12 luchtcompressor of zo in de wagen kan leggen om de band even bij te pompen moest er geen scheur in zitten om zo toch nog thuis of garage te geraken ipv de takeldienst te bellen. Ik ben geen fan dat mijn auto gesleept moet worden.
Suggesties?
Ik heb die optie meebesteld, een bandenreparatieset, 53 euro.
Volgens mij zit daar ook een pompje bij.
Wellicht ook los te koop.
Optie was toen S02VC.

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03 19:51
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb die optie meebesteld, een bandenreparatieset, 53 euro.
Volgens mij zit daar ook een pompje bij.
Wellicht ook los te koop.
Optie was toen S02VC.
Let wel op dat wanneer je de pomp met dat spul gebruikt dat je band daarna eigenlijk moet worden vervangen. De coating die dan aan de binnenkant van de band wordt gespoten wordt onevenredig verdeeld en geeft vibratie bij het rijden. Sleepje en een prop laten zetten is dan een betere optie.

• ASS-Ware
B1OO schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Let wel op dat wanneer je de pomp met dat spul gebruikt dat je band daarna eigenlijk moet worden vervangen. De coating die dan aan de binnenkant van de band wordt gespoten wordt onevenredig verdeeld en geeft vibratie bij het rijden. Sleepje en een prop laten zetten is dan een betere optie.
Dan wordt het een takel ipv een sleep, zover ik weet mag je een EV niet slepen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:00
Timmy269 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:17:
Suggesties?
Mag inderdaad sowieso niet gesleept worden.. Kijk bij aflevering even of dat er al een noodpomp bij zit. Was bij mij namelijk wel het geval (had ik niet bewust besteld) maar de verkoper drukte mij inderdaad op t hart dat het een eenmalige actie is omdat naast lucht er ook een soort schuim in de band wordt gespoten om eventuele kleine gaten te dichten.

*sowieso

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In Nederland niet echt een issue, hoofdwegennet gratis berging via RWS of de Provincie en daarbuiten mag de BMW pechhulp (ANWB) lekker gaan rommelen met een prop. Maar gelukkig nog nooit last van gehad. Ook in de vloot al een paar jaar geen lekke banden meer gehad.

• Timmy269
kan er bv 1 smarphone gekoppeld worden om Waze, mobiel bellen, ... .... te gebruiken en tegelijkertijd een andere smartphone om muziek te streamen?

ik heb een duitse import auto met volgende
S801 German version
S851 Language version German
S879 On-board literature, German

Kan dit gemakkelijk omgezet worden naar nederlands (Belgie) of kan ik dit zelf doen via het menu in de auto?

[ Voor 45% gewijzigd door Timmy269 op 11-02-2026 10:58 ]

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-02 20:57
Timmy269 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:30:
kan er bv 1 smarphone gekoppeld worden om Waze, mobiel bellen, ... .... te gebruiken en tegelijkertijd een andere smartphone om muziek te streamen?

S801 German version

Kan dit gemakkelijk omgezet worden naar nederlands (Belgie) of kan ik dit zelf doen via het menu in de auto?
ik rij vaak met mijn vrouw, beide connected... 1 telefoon via carplay en andere zonder... anders wil de prio van toestel nog wel eens niet lekker gaan... dus of het kan, weet ik niet? volgens mij is maar 1 telefoon met carplay verbonden.

wat wel kan; spotify in bmw idrive maakt gebruik van de bmw simkaart. dus die streamt je muziek. (de eerste 3 jaar) en doet je telefoon waze via carplay....

• ASS-Ware

S801 German version

Met iPhones kan dat, 1 via Apple CarPlay en de ander via BlueTooth verbonden.
CarPlay voor navigatie en bij de audiosource kiezen voor de BlueTooth iPhone.
Doen wij vaak zat.

• Timmy269
Thx voor de info.
Als ik mijn tweedehands I4 ga halen moeten ik 2 sleutels krijgen + key card;
De auto is uitgerust met comfort acces dus denk ik dat de vorige eigenaar de auto ook kon openen met zijn smartphone als hij dat geinstalleerd had of kon hij ook zien waar de auto stond denk ik.
Hoe kan ik zien of alles, zoals deze toegang, ... van de vorige eigenaar gewist is uit de auto zodat hij er geen toegang meer toe heeft via zijn smartphone en dergelijke?

• DonJunior
Timmy269 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:17:
Thx voor de info.
De auto is uitgerust met comfort acces dus denk ik dat de vorige eigenaar de auto ook kon openen met zijn smartphone als hij dat geinstalleerd had of kon hij ook zien waar de auto stond denk ik.
Hoe kan ik zien of alles, zoals deze toegang, ... van de vorige eigenaar gewist is uit de auto zodat hij er geen toegang meer toe heeft via zijn smartphone en dergelijke?
Multimedia in de auto terugzetten naar fabrieksinstellingen. Toen ik dat deed met mn vorige auto kon ik middels de app nergens meer bij.

De activering van de sleutelkaart kun je in de auto ook 'resetten'

*sowieso

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-03 19:11

S801 German version

S801 en S851 kan je heel makkelijk omzetten in de iDrive, (icm met adaptive cruise control krijg je dan alleen iedere keer een rare regio melding waar ik nog eens mee naar de dealer moet om te kijken of die er uit kan) en S879 zal wel in duits blijven

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:16
B1OO schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Dat maakt zo ver ik weet geen verschil. De prop is tegenwoordig niet toegestaan als permanente oplossing. Vooral verzekeringstechnisch een risico wanneer je een klapband zou krijgen. Met andere woorden, stel je krijgt een klapband en je raakt de macht over het stuur kwijt en komt tegen mijn auto aan dan kan dat best in de papieren lopen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-03 16:09
BMWi4 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:34:
Goedemiddag,

Door ijskrabber de volgende krasjes gekregen op het vlak tussen de ramen van bestuurdersraam en raam war erachter zit (zie foto). Weet iemand met welk middel je dat het beste kan behandelen?[Afbeelding]
Denk dat je hiermee naar een goede detailer moet gaan. Denk overigens dat de kans dat je dit nog eruit polijst nihil is. Ziet eruit als erg diep. Als dat is, dan gewoon die lijst vervangen en meteen in de ppf laten zetten, dan blijven ze mooi

• Timmy269
eikrur schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:39:
[...]

S801 en S851 kan je heel makkelijk omzetten in de iDrive, (icm met adaptive cruise control krijg je dan alleen iedere keer een rare regio melding waar ik nog eens mee naar de dealer moet om te kijken of die er uit kan) en S879 zal wel in duits blijven
ik ga hem zaterdag halen en de auto heeft nu gewoon cruise control met remfunctie die ik als ik hem in mijn bezit heb ga upgraden naar adaptive cruise control. Dus dat zal dan een probleem geven als ik die ACC gebruik.
wat houd die code S879 onboard literature in? Wil dit zeggen dat ik de commando's in duits moet zeggen of zo?

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-03 16:09
niet gewoon zeggen, in het Duits moet je alles schreeuwen >:)

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 17:11
Timmy269 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:49:
[...]

ik ga hem zaterdag halen en de auto heeft nu gewoon cruise control met remfunctie die ik als ik hem in mijn bezit heb ga upgraden naar adaptive cruise control. Dus dat zal dan een probleem geven als ik die ACC gebruik.
wat houd die code S879 onboard literature in? Wil dit zeggen dat ik de commando's in duits moet zeggen of zo?
Ik denk de boekjes in het handschoenkastje...

No Gillette, No Minette

• DonJunior
dencoupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:08:
niet gewoon zeggen, in het Duits moet je alles schreeuwen >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/cad79299-67a7-303c-b6b1-a4994aded8c4.jpg

*sowieso

• subsonik
Morgen mijn eerste onderhoudsbeurt. Zijn hier mede-tweakers met een frunk-kit, zo ja, laat je die zitten voor een beurtje bij de merkdealer? De wagen is nog onder garantie, ik wil liever geen gedoe, maar zie er wel tegenop om het ding te demonteren. Mocht zich ooit een garantiegeval voordoen zou ik 'm er wel uit halen, maar voor een standaard beurtje?

• Timmy269
De taal zou aangepast zijn in Nederlands en de handleiding zou ook digitaal in het Nederlands zijn in de auto. Wil het nu zeggen dat de spraakherkeinning in Nederlands werkt of moet daarvoor nog iets aangepast worden? Had nl ergens iets gelezen dat er een bericht naar bmw duitsland moest gedaan worden om de identiteit waarmee de auto 'geboren' is te veranderen naar belgie. Was wel een bericht van 2013.

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:34
Timmy269 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:17:
Thx voor de info.
Je moet gewoon zorgen dat de hoofdgebruiker gewist is. Van zodra de hoofdgebruiker verwijderd wordt, krijgt de 'vorige' eigenaar ook mailtjes dat hij is verwijderd en is de bmw ook uit zijn app. Je moet dan zien, en best even ter plaatse doen. Dat je jezelf als hoofdgebuiker toevoegd ( tip : maak al een bmw profiel aan op voorhand , en zorg dat de app al installed is en ingelogd ) .
Kijk ook even , want dat weet ik niet.. of er nog opnames op de drive recorder ( als hij de optie had ) staan evt.Die worden volgens mij niet mee gewist

• Timmy269
rolelael schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:40:
[...]

Je moet gewoon zorgen dat de hoofdgebruiker gewist is. Van zodra de hoofdgebruiker verwijderd wordt, krijgt de 'vorige' eigenaar ook mailtjes dat hij is verwijderd en is de bmw ook uit zijn app. Je moet dan zien, en best even ter plaatse doen. Dat je jezelf als hoofdgebuiker toevoegd ( tip : maak al een bmw profiel aan op voorhand , en zorg dat de app al installed is en ingelogd ) .
Kijk ook even , want dat weet ik niet.. of er nog opnames op de drive recorder ( als hij de optie had ) staan evt.Die worden volgens mij niet mee gewist
kan de hoofdgebruiker gewoon verwijderd worden via het menu in de auto bij systeem instellingen, reset vehicule data, nog eens reset vehicule data? Hoe kan ik zien dat deze verwijderd is?
Ik heb de "My BMW" app gedownload en ben al gerigistreerd, klaar om de auto toe te voegen als ik hem in mijn bezit heb.

• rolelael
Als je in de auto zit, dus samen met de 'vorige ' eigenaar, ga je gewoon naar gebruikers. Daar zie je als eerste de hoofdgebruiker staan. Die dus verwijderen en klaar.

• DonJunior
Timmy269 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:57:
[...]

kan de hoofdgebruiker gewoon verwijderd worden via het menu in de auto bij systeem instellingen, reset vehicule data, nog eens reset vehicule data? Hoe kan ik zien dat deze verwijderd is?
Ik heb de "My BMW" app gedownload en ben al gerigistreerd, klaar om de auto toe te voegen als ik hem in mijn bezit heb.
Een korte zoektoch op internet "hoofdgebruiker verwijderen bmw i4" geeft als resultaat:
Om alle hoofdgebruikers en medegebruikers van het voertuig in uw BMW en in de My BMW App te wissen, reset u het naar de fabrieksinstellingen: Menu apps > "Voertuig" > "Systeeminstellingen" > "Voertuiggegevens resetten" > "Resetten". De hoofdgebruiker en alle betrokken medegebruikers worden per e-mail op de hoogte gebracht van het verwijderen van de BMW ID in het voertuig.
bron: https://www.bmw.be/be/s/a...ssen-2yf3T?language=nl_BE

Soms kan het zo makkelijk zijn..

*sowieso

• Timmy269
DonJunior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Een korte zoektoch op internet "hoofdgebruiker verwijderen bmw i4" geeft als resultaat:

[...]

bron: https://www.bmw.be/be/s/a...ssen-2yf3T?language=nl_BE

Soms kan het zo makkelijk zijn..
Bedankt, want rolelael geeft aan de de vorige eigenaar er moet bij zijn maar dit zal niet het geval zijn aangezien het een import is van duitsland verkocht door BMW-dealer

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij autoweek hebben ze een i4 M50 van ruim 3,5 jaar oud op de rollerbank gezet om eens te kijken naar het aantal PK's. Aangezien ik dezelfde wagen rijd van exact dezelfde leeftijd vond ik het wel interessant. Ik zal de uitkomst niet spoileren, maar die zorgde wel voor een glimlach op mijn gezicht.

Dat betekent, stam + t .

• Timmy269
Heb die aflevering ook gezien in de week, was de moeite en verschieten.
Zouden ze ook eens moeten doen met een edrive40, aangezien ik ook zo een bezit :-)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb een I4 m50 en een Taycan Turbo S. Als ik dit filmpje moet geloven heeft de I4 dus meer vermogen tijdens tussensprints. Vraag me af waar dat in de praktijk dan allemaal blijft :D

[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 13-02-2026 12:02 ]

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-03 13:39
subsonik schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:01:
Morgen mijn eerste onderhoudsbeurt. Zijn hier mede-tweakers met een frunk-kit, zo ja, laat je die zitten voor een beurtje bij de merkdealer? De wagen is nog onder garantie, ik wil liever geen gedoe, maar zie er wel tegenop om het ding te demonteren. Mocht zich ooit een garantiegeval voordoen zou ik 'm er wel uit halen, maar voor een standaard beurtje?
Hangt van je dealer af (of het een klantgerichte is) zou ik zeggen... Voor ik mijn frunk geinstalleerd heb ben ik ermee naar mijn dealer geweest (die ik altijd al als klantgericht beschouwd heb). Hun reactie (samen met de technieker) was : 'Er is niks in de buurt wat enig risico op extra slijtage of dergelijke kan hebben door die frunk. Indien er nadien ergens iets stuk is verwijderen we hem zelf wel mocht iemand van BMW zelf langskomen om te kijken.'

Om maar te zeggen : een goede garage is onbetaalbaar.

• DonJunior
Wimo. schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:02:
Ik heb een I4 m50 en een Taycan Turbo S. Als ik dit filmpje moet geloven heeft de I4 dus meer vermogen tijdens tussensprints. Vraag me af waar dat in de praktijk dan allemaal blijft :D
Heb nog even zitten vergelijken en op basis van deze cijfers snap ik jouw opmerking..
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/108400-109030/

Maar vraag me ook af in hoeverre deze rollenbank nu accuraat is met EVs. Ze hebben wel vaker EVs gedaan maar elke keer is het gedoe of zijn de metingen om een vraagteken bij te zetten.
Daar ze de auto in een 'rollenbank' modus moeten zetten ging bij mij ook wel meteen het 'sjoemel' lampje aan.. nets als bij de VW sjoemeldiesels. Waarom zou erbij BMW niet een paar seconden extra vermogen gegeven worden tijdens een 'rollenbank modus' .. of denk ik dan heel negatief??

*sowieso

• rolelael
Timmy269 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Bedankt, want rolelael geeft aan de de vorige eigenaar er moet bij zijn maar dit zal niet het geval zijn aangezien het een import is van duitsland verkocht door BMW-dealer
terugzetten van de fabrieksinstellingen zal prima zijn hoor. ik wou maar aangeven hoe ik t doe ( omdat ik veel met testbirds - beta tests werk en regelmatig mijn profiel moet wissen voor testen )

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

Wimo.

Shake and Bake!

DonJunior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Heb nog even zitten vergelijken en op basis van deze cijfers snap ik jouw opmerking..
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/108400-109030/

Maar vraag me ook af in hoeverre deze rollenbank nu accuraat is met EVs. Ze hebben wel vaker EVs gedaan maar elke keer is het gedoe of zijn de metingen om een vraagteken bij te zetten.
Daar ze de auto in een 'rollenbank' modus moeten zetten ging bij mij ook wel meteen het 'sjoemel' lampje aan.. nets als bij de VW sjoemeldiesels. Waarom zou erbij BMW niet een paar seconden extra vermogen gegeven worden tijdens een 'rollenbank modus' .. of denk ik dan heel negatief??
Het verschil in rijgedrag is nog veel erger als je 'echt' door wil rijden met de m50. Dan merk je goed dat de voorkant lichter wordt en torquesteer is echt een drama. De 40 rwd is wat dat betreft veel leuker om te rijden.. Toen ik de m50 kocht wist ik dat al maar 8)7

• DonJunior
Wimo. schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Het verschil in rijgedrag is nog veel erger als je 'echt' door wil rijden met de m50. Dan merk je goed dat de voorkant lichter wordt en torquesteer is echt een drama. De 40 rwd is wat dat betreft veel leuker om te rijden.. Toen ik de m50 kocht wist ik dat al maar 8)7
LoL.., toch emotie de overhand laten spelen? Ik heb zowel met een e40 als een m50 proef gereden.
Nu reed ik beiden keren op een vochtige dag.. waardoor, in mijn geval, de m50 het vermogen ook echt niet kwijt kon op het vochtige wegdek. De hele tijd knipperende lampjes van het esc. :X
Na die proefrit had ik wel zoiets van "Heel gaaf, maar eigenlijk heb ik niet zoveel aan dat vermogen in NL, liever meer range"
Daarbij kon ik de e40 net wat meer naar mijn smaak aankleden dus die keuze was snel gemaakt.
offtopic:
Taycan staat ook nog wel op mijn droomlijstje.. maar daarvoor is dit het verkeerde topic..

*sowieso

• ASS-Ware
Het zal mij benieuwen of mijn instellingen weer vergeten worden na de update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg2PcdpKuyFz60S0rZ4ItWEpxmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oeLFWoJMqtn1VWmfkCsz5oSZ.png?f=fotoalbum_large

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:16:
Het zal mij benieuwen of mijn instellingen weer vergeten worden na de update.

[Afbeelding]
Feature Upgrade:
• Feature Upgrade: Automatic Start/Stop Function
• Feature Upgrade: NACS Charging Station Support
• Feature Upgrade: Charging Stations POI Filter
• Feature Upgrade: Vehicle Apps
• Feature Upgrade: Smart Opener
• Feature Upgrade: IPA with Two New Voices
• Feature Upgrade: IPA Female Voice By Default
Quality improvement & Service Task:
• Quality Improvement: General quality and error correctio

En dit zou aangepast zijn.

• subsonik
Quiller schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:17:
[...]
Hangt van je dealer af (of het een klantgerichte is) zou ik zeggen... Voor ik mijn frunk geinstalleerd heb ben ik ermee naar mijn dealer geweest (die ik altijd al als klantgericht beschouwd heb). Hun reactie (samen met de technieker) was : 'Er is niks in de buurt wat enig risico op extra slijtage of dergelijke kan hebben door die frunk. Indien er nadien ergens iets stuk is verwijderen we hem zelf wel mocht iemand van BMW zelf langskomen om te kijken.'

Om maar te zeggen : een goede garage is onbetaalbaar.
Onderhoudsbeurt gedaan mét de frunk op zijn plaats, zonder de standaard afdekkap dus heel zichtbaar. Geen opmerking over gekregen :)

• Timmy269
In het weekend de auto (edrive40) gaan halen bij de dealer. Wauw wauw wauw, wat rijd dat goed zeg. Auto is 1jaar en 14dagen oud komende van Duitsland BMW zelf en heeft net 23 000km op de teller.
In de BMW app zag ik dat ik nog volgende zaken bij kan kopen:
Trafic camera information 30€/jaar hier denk ik dat WAZE veel nuttiger is
BMW drive recorder 299€ onbeperkt
Adaptive Cuirse control met stop&go functie 899€ onbeperkt
BMW basic service inclusive 682€/5jaar of 999 999km of 1030€/6jaar of 999 999km

Welke zijn aan te raden? ik heb al veel gelezen dat de adaptive cruise control niet te missen is, nu staat er gewoon standaard cruise control op en op mijn vorige had ik ook gewone cruise control. Die drive recorder ziet er een leuk gadget uit maar wat doe je ermee. Iemand die zegt dat dit ook een must have is?
Waar we ook aan twijfelen is de service inclusive. haal ik het geld daar terug uit.
in de BMW app staat hij een voertuigcontrole en een remvloestsof nodig heeft op 5/02/2027

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBmXC9mowONdEgbQha9VsxA_iK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOxYLmQtkRzYaPBTusOvf8hn.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJunior
Timmy269 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:13:
In het weekend de auto (edrive40) gaan halen bij de dealer. Wauw wauw wauw, wat rijd dat goed zeg. Auto is 1jaar en 14dagen oud komende van Duitsland BMW zelf en heeft net 23 000km op de teller.

Welke zijn aan te raden? ik heb al veel gelezen dat de adaptive cruise control niet te missen is, nu staat er gewoon standaard cruise control op en op mijn vorige had ik ook gewone cruise control. Die drive recorder ziet er een leuk gadget uit maar wat doe je ermee. Iemand die zegt dat dit ook een must have is?
Waar we ook aan twijfelen is de service inclusive. haal ik het geld daar terug uit.
in de BMW app staat hij een voertuigcontrole en een remvloestsof nodig heeft op 5/02/2027

[Afbeelding]
Allereerst van harte gefeliciteerd!!

Van al de opties die je noemt heb ik alleen 'Adaptive Cuirse control met stop&go functie 899€ onbeperkt' gekozen. Met alle files is dat wel erg fijn hoor.

Verder heb ik zelf een dashcam geinstalleerd zodat ik BMW niet hoef te betalen. Heb een FitcamX want die past perfect in het interieur en valt totaal niet op. (deze gaat zag maar vast onder de spiegel)
Deze: https://fitcamx.com/colle...6-m3-g80-m4-g82-2020-2023

Dat is een eenmalige uitgave en kost nog minder dan de Drive Recorder van BMW zelf.
Deze keuze gemaakt omdat ik meermaals hier in het topic had gelezen dat de Drive Recorder na een update niet automatisch was opgestart en dus een event had gemist. (volgens mij had @ASS-Ware dat eens gehad (correct me if I'm wrong))

*sowieso

• Timmy269
Als ik voor de wagen sta en naar de voorruit kijk zie ik camera's/sensor. de onderste van de 3 is de camera die werkt voor de augmented view heb ik ondervonden en waarschijnlijk ook als 'dashcam' . Dat middelste weet ik niet, is misschien de regensensor voor de ruitenwissers weet ik niet zekeren de bovenste in die driehoek weet ik ook niet wat dit is.
De drive recorder filmt niet constant maar eigenlijk doet hij dat stiekem toch wel want hoe kan hij anders filmpjes 20seconden voor het event laten zien of 20seconden voor dat er op de manuele knop gedrukt wordt.

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

MrN

[Afbeelding]
Netjes hoe heb je dit gedaan qua aanschaf ik wil mogelijk iets soortgelijks aanschaffen.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:51

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[Afbeelding]
Bijzonder dat de Adaptive Cruise Control 899 is?
Voor mijn NL auto is deze 575..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMRxwFD8uTjQHNwwUDhgh1Hdb3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hiXMJ0PXsPNzGjUhuvqPXqAj.png?f=user_large

Sys Specs

• Timmy269
MrN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:38:
[...]

Netjes hoe heb je dit gedaan qua aanschaf ik wil mogelijk iets soortgelijks aanschaffen.
gewoon beetje zoeken autoscout. In eerste instantie wist ik niet dat deze van BMW zelf kwam maar de dealer gaf dit aan toen ik ging kijken naar de auto. Ook op eerste inschrijving staat BMW AG vermeld.

• Timmy269
Danfoss schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Bijzonder dat de Adaptive Cruise Control 899 is?
Voor mijn NL auto is deze 575..
[Afbeelding]
had ook al ergens op vorige pagina's gelezen dat sommige opties in NL beterkoop zijn dan BE

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:45

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

MrN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:38:
[...]

Dit zou ik ook wel willen weten.
Heb je toevallig foto’s gemaakt tijdens montage of een foto na montage hoe dat eruit ziet. ?

• Timmy269
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Heb je toevallig foto’s gemaakt tijdens montage of een foto na montage hoe dat eruit ziet. ?
over welke aanschaf zijn we nu bezig, de aanschaf van mijn auto of de aanschaf van DonJunior zijn dashcam?

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Timmy269 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:42:
[...]

over welke aanschaf zijn we nu bezig, de aanschaf van mijn auto of de aanschaf van DonJunior zijn dashcam?
Die van DonJunior, ik heb de verkeerde gequote zie ik 🤪

• DonJunior
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Had tijdens/na montage wel twee fotootjes gemaakt maar daar zie je niet echt een voor en na..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcbrpc2892D6LHvYTdCP1As3LpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f9jnKBznGXfoYVllrPgbCXwU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7oaepk2irmeTEX69CvV155OL9M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uv2zEWOl0eEuBTQGoVx63tUX.jpg?f=user_large

Ziet er in de auto precies zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://fitcamx.com/cdn/shop/files/71QwgK6bMGS._AC_SL1000_6d0cd945-65c2-4452-8069-7ef7fa8e6286.jpg?v=1688463817&width=1800

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61PpXkEXRxL._AC_SL1000_.jpg

*sowieso

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

DonJunior schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Had tijdens/na montage wel twee fotootjes gemaakt maar daar zie je niet echt een voor en na..
Ziet er goed uit :)

Hoe gaat dat met aansluiten?
Alle kabels via de orginele binnenspiegel ofzo?

Edit: al gevonden, ziet er handig uit

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 16-02-2026 18:48 ]

• Timmy269
Mijn auto heeft S4UR Ambient Interior Light. Dus in de deuren, dashboard en sgeervzrlichting aan de voeten vooraan. Moet er dan ook geen sfeervzrlichting zijn aan voeten bij de achterpassagiers?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We zijn met de i4 (edrive40) naar Parijs gegaan deze week, voor mij 340km. Wegens omstandigheden kon ik s'nachts niet laden en ben vertrokken met 67% batterij. Koud, winterbanden, regen zijn nefast voor het verbruik... maar wat viel dat mee zeg!

30 minuten laden heen, 20 + 10 minuten laten op de terug weg. In het hotel kon ik niet laden, anders had ik thuis geraakt op een volle batterij (verbruik was 76kWh).

Ja met mijn diesel reed ik in 1 trok door, maar ik vond die koffie met croissant wel lekker op de heenweg. Op de terugweg vond ik het wachten nu ook weer niet zo erg.

Alleen die BMW GPS moet ik nog wat uitzoeken;
  • 2x stond hij ingesteld dat ik 10% over moest hebben bij aankomst, maar hij maakte er 2% van bij het plannen.
  • Hij prefereerde een afrit te nemen om te laden (met slechts 2 laadpunten) terwijl ik 5 km eerder een tankstation op de autostrade tegen kwam.
Hebben jullie wat BMW GPS tips & tricks?

• Timmy269
poing schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:52:

Alleen die BMW GPS moet ik nog wat uitzoeken;
  • 2x stond hij ingesteld dat ik 10% over moest hebben bij aankomst, maar hij maakte er 2% van bij het plannen.
  • Hij prefereerde een afrit te nemen om te laden (met slechts 2 laadpunten) terwijl ik 5 km eerder een tankstation op de autostrade tegen kwam.
Bovenstaand heb ik ook opgemerkt. Ik had ingesteld 20% ingesteld bij aankomst laadpunt en 20% bij aankomst bestemmeng maar hij maakte er bij mij ook 2% van.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 00:28
poing schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:52:

Ja niet gebruiken :) Google maps of a Better Router Planner

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

wimpie007 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 02:02:
[...]

Ja niet gebruiken :) Google maps of a Better Router Planner
Inderdaad, wat een bagger is de BMW routeplanner!

Maar ik merk dat Android Auto niet altijd verbindt. En dat is ook vervelend.
Laatst van Nieuwegein naar Bussum, vanuit daar naar Hilversum. Nieuwegein -> Bussum: Android Auto, dus Google Maps. Ging prima.
Stapte daarna in: Google Maps weigerde te werken, dus de routeplanner van BMW aangezet.
Ruim 25 minuten rondgereden, werd ik naar een industrieterrein gestuurd terwijl ik in het centrum moest zijn.
Toen was ik het beu en heb de auto helemaal uitgezet (deurtje open, deurtje dicht |:( ) en toen verbond Android Auto weer... 8)7
En was ik in 10 minuten op plaats van bestemming.

BMW heeft softwarematig toch echt nog wat te verbeteren (hoewel ik niet durf te zeggen of het een en ander al verbeterd is sinds de laatste update).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:51

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Pietervs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:53:
[...]
BMW heeft softwarematig toch echt nog wat te verbeteren (hoewel ik niet durf te zeggen of het een en ander al verbeterd is sinds de laatste update).
Denk het niet :-D

Ik heb maps updates van BMW, maar merkte afgelopen weekend dat de nieuwe A16 noordkant Rotterdam nog helemaal niet bestaat bij BMW maps. Dat soort dingen vind ik in 2026 echt bizar.

Sys Specs

• DonJunior
Pietervs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Inderdaad, wat een bagger is de BMW routeplanner!

Maar ik merk dat Android Auto niet altijd verbindt. En dat is ook vervelend.
Laatst van Nieuwegein naar Bussum, vanuit daar naar Hilversum. Nieuwegein -> Bussum: Android Auto, dus Google Maps. Ging prima.
Stapte daarna in: Google Maps weigerde te werken, dus de routeplanner van BMW aangezet.
Ruim 25 minuten rondgereden, werd ik naar een industrieterrein gestuurd terwijl ik in het centrum moest zijn.
Toen was ik het beu en heb de auto helemaal uitgezet (deurtje open, deurtje dicht |:( ) en toen verbond Android Auto weer... 8)7
En was ik in 10 minuten op plaats van bestemming.

Bijzonder om te lezen dit..
In mijn vorige auto reed ik exclusief op Android Auto en Google Map.
Sinds de BMW rijd ik alleen nog maar met de BMW navigatie. Veel fijner en duidelijker in mijn beleving. Laatst nog vanuit Nederlands hartje Parijs aangedaan. Ging echt helemaal prima. Zonder problemen aangekomen, parkeerplaats aangedaan en later weer naar huis. Ook binnen NL gaat het eigenlijk prima.
Heb nog niet de behoefte gehad om terug te keren naar Android Auto.

*sowieso

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:52
DonJunior schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Bijzonder om te lezen dit..
In mijn vorige auto reed ik exclusief op Android Auto en Google Map.
Sinds de BMW rijd ik alleen nog maar met de BMW navigatie. Veel fijner en duidelijker in mijn beleving. Laatst nog vanuit Nederlands hartje Parijs aangedaan. Ging echt helemaal prima. Zonder problemen aangekomen, parkeerplaats aangedaan en later weer naar huis. Ook binnen NL gaat het eigenlijk prima.
Heb nog niet de behoefte gehad om terug te keren naar Android Auto.
Ik ben het met je eens. De navigatie is prima, overal in Europa.
Ook de klachten van de laadplanning herken ik niet.
Misschien is het een probleem van instellingen...

• DonJunior
Scientific schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Ik ben het met je eens. De navigatie is prima, overal in Europa.
Ook de klachten van de laadplanning herken ik niet.
Misschien is het een probleem van instellingen...
Het kan natuurlijk voor iedereen anders voelen, dat snap ik best. Maar om te roepen dat BMW nog veel moet leren vind ik echt vreemd.
@Pietervs kan het zijn dat u een oudere generatie i4 rijdt?

*sowieso

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DonJunior schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Het kan natuurlijk voor iedereen anders voelen, dat snap ik best. Maar om te roepen dat BMW nog veel moet leren vind ik echt vreemd.
@Pietervs kan het zijn dat u een oudere generatie i4 rijdt?
ik heb geen idee of de mijne een "oudere generatie" is: hij is van december 2023. Is dat al ouder? :?

Ieder natuurlijk zijn voorkeuren, degenen die geen problemen hebben met BMW navigatie kan ik alleen maar jaloers op zijn. Want weten met hoeveel % acculading je ergens aan gaat komen is toch wel een hele fijne feature, bijvoorbeeld.

• Scientific
Pietervs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:55:
[...]
Want weten met hoeveel % acculading je ergens aan gaat komen is toch wel een hele fijne feature, bijvoorbeeld.
Geen enkele software "weet" met hoeveel % acculading je ergens aan gaat komen.

Maar de software zal het proberen voorspellen, op basis van je recent rijgedrag en de route van je navigatie. In mijn ervaring is de voorspelling van de BMW-software meestal vrij betrouwbaar. Maar het is ook makkelijk de initiële voorspelling te laten "falen", door bvb sneller te gaan rijden (met name op de snelweg bvb). Ook de weersomstandigheden en in het bijzonder de wind worden niet rechtstreeks meegenomen. Maar de voorspelling wordt indien nodig onderweg aangepast, net als de suggestie van laadstations.

Het idee dat je 1000km rijdt en dat de software dan perfect zal voorspellen waar je zal moeten laden is nogal irrealistisch. Dat lukte ook niet toen ik nog met benzine reed. Mij lijkt het trouwens ook onnodig: een lange reis heeft sowieso zijn intrinsieke onzekerheden over de verkeersomstandigheden, weersomstandigheden en wat je op een bepaald moment comfortabel vindt om te stoppen.

Voor mij werkt het in elk geval best dat ik bij een laadtoestand van <25% eens kijk naar de laadsuggesties van de navigatie en er dan het laadstation uitpik dat mij het best lijkt om er te stoppen, op basis van aantal laders, faciliteiten, ligging.. en mijn persoonlijke wens om al of niet sneller of minder snel te stoppen.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Scientific natuurlijk werkt dat zoals je beschrijft, dat weet ik ook uit ervaring met mijn vorige auto. Dat was een Renault Megane Etech, waar dit ook in zat, maar dan "in" Google Maps (dan zag het er dus hetzelfde uit als nu bij BMW, maar dan in Google Maps).
Maar het is een fijne feature, vind ik. :)

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 12:17
[...]
Want weten met hoeveel % acculading je ergens aan gaat komen is toch wel een hele fijne feature, bijvoorbeeld.
Om deze reden gebruik ik nu A Better Route Planner (ABRP). Is echter wel betaald.

• DonJunior
pl0xs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Om deze reden gebruik ik nu A Better Route Planner (ABRP). Is echter wel betaald.
Die heeft toch hetzelfde probleem dan? Die pakt info vanaf je OBD poort en probeert ook te raden wat je acculading gaat zijn bij aankomst.
Maar ook die gaat uit van een verbruik op basis van je history.
Als jij ineens plankgaf gaat inhalen dan zit ABRP er net zo naast als de GOM (guess o meter) van BMW lijkt me.

*sowieso

• B1OO
[...]

Dit zit gewoon standaard in de software bij route details. Daar zie je waar/wanneer/hoeveel je moet laden en je lading bij aankomst. Dit kan je zelfs zo instellen dat je bijvoorbeeld altijd met 25% lading op je bestemming wilt aankomen, tenzij je naar huis gaat omdat je daar kan laden.

Belangrijkste voordelen wat mij betreft:
- Volledige integratie met HUD
- Automatisch accu conditioneren
- Goede Real-Time Traffic Information
- Aankomsttijden zijn wat mij betreft altijd heel accuraat

[ Voor 11% gewijzigd door B1OO op 24-02-2026 17:43 ]

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
B1OO schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Dit zit gewoon standaard in de software bij route details. Daar zie je waar/wanneer/hoeveel je moet laden en je lading bij aankomst. Dit kan je zelfs zo instellen dat je bijvoorbeeld altijd met 25% lading op je bestemming wilt aankomen, tenzij je naar huis gaat omdat je daar kan laden.

Ik heb exact dezelfde ervaring

• pl0xs
DonJunior schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Die heeft toch hetzelfde probleem dan? Die pakt info vanaf je OBD poort en probeert ook te raden wat je acculading gaat zijn bij aankomst.
Maar ook die gaat uit van een verbruik op basis van je history.
Als jij ineens plankgaf gaat inhalen dan zit ABRP er net zo naast als de GOM (guess o meter) van BMW lijkt me.
Mijn vergelijking is tussen ABRP (met acculading bij aankomst) en de andere CarPlay apps (zonder acculading bij aankomst). Ik gebruik de BMW navigatie niet.

• Scientific
pl0xs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik zie de meerwaarde niet ten opzichte van de standaard BMW navigatie. Ik heb ook één jaar betalende ABRP gehad en ik heb het één keer gebruikt (met ODB integratie...) - weinig meerwaarde tov de standaard navigatie en omslachtiger vond ik.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Grappig, het blijkt maar weer "zoveel mensen zoveel wensen": ieder heeft zijn/haar eigen voorkeuren. :)

Ik snap de voordelen van BMW navigatie, maar de manier waarop die me in de steek heeft gelaten op een simpel stukje van Bussum naar Hilversum zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik die hooguit nog als backup wil gebruiken.
Google Maps vind ik het fijnste werken, maar de voordelen van de BMW navigatie (met name het uitlezen van de accu) mis ik daar wel in. En het is niet betrouwbaar in die zin dat het niet altijd start.

ABRP heb ik wel geïnstalleerd, maar niet de betaalde versie. Misschien dat ik die eens wat beter moet bekijken.

Edit: overigens heb ik niet de illusie dat er 1 app echt zaligmakend is. Maar wel leuk om te zien wie waarom welke voorkeur heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 25-02-2026 10:57 ]

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-03 15:45
Ik gebruik de BMW navigatie ook niet meer. Hoe die mij keer op keer via een route probeert te sturen waarvan ik weet dat het noch korter noch sneller is .. En maar blijven mij proberen terugsturen, tot plots het besef komt "ah ja zo kan het ook". Nochtans rijd ik nergens via een weg die ik niet zou mogen gebruiken of zo.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-03 13:39
caoim schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:11:
Ik gebruik de BMW navigatie ook niet meer. Hoe die mij keer op keer via een route probeert te sturen waarvan ik weet dat het noch korter noch sneller is .. En maar blijven mij proberen terugsturen, tot plots het besef komt "ah ja zo kan het ook". Nochtans rijd ik nergens via een weg die ik niet zou mogen gebruiken of zo.
Elke gemeente / overheid geeft aan nav makers wegen door die ze liever niet hebben dat ze veel gebruikt worden.

• Scientific
caoim schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:11:
Het is altijd interessant om even naar "alternatieve routes" te kijken. Vaak zit daar een route in die een goed alternatief is (met bvb in theorie 1min. verschil).

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-03 09:54
Hallo,

Deze week heb ik deze edrive 40 occasion opgehaald. Pas één lange rit gemaakt, maar de auto rijdt inderdaad heerlijk! Het is m'n eerste BMW. Ik ben bekend met Tweakers fora en gebruikte het regelmatig voor mijn vorige auto's. Hier bij het i4 forum mis ik echter bij de TS links naar veelbesproken onderwerpen, filmpjes en documenten.

Hebben jullie TIPS of MUST DO's waar ik direct mee aan de slag moet? Bepaalde instellingen die van meerwaarde zijn bijvoorbeeld..

Dit zijn de noemenswaardige opties:
M sport pakket pro
electrische sportstoelen
laser verlichting
parking assistant
live cockpit professional

Het eerste dat ik op dit moment mis is driving assistant professional. Kom van een Kia EV6 full option en die houdt je feilloos binnen de lijntjes. Moet nu zelf sturen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiX_nBTvoE_Q6r8pjGYjfA86RFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8JzFJXPy5e2VUDpUb4SgkNVj.jpg?f=user_large

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-03 17:40
Even een vraagje voor de BMW I4 M50 rijders onder ons.
Vanmiddag had ik plotseling een lekke band. Ik dacht, kan gebeuren maar het blijkt een probleem te zijn dat bij BMW vaak voor komt. Heeft met afstelling van de wielen te maken (Camber, denk ik).
Mijn band is aan de binnenkant gescheurd. Ik kreeg wel een melding in de auto dat ik nog voorzichtig door mocht rijden. Ik was bijna op mijn bestemming dus dat ging prima.
Het is een Michelin Pilot Sport 4 met het welbekende BMW sterretje.
Een goede band dacht ik maar dit is toch niet best.
Met welke banden hebben jullie goede ervaringen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsbsRJ1cC8WDGUwDwtZ3VuHCW2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4cF12dctxQL3CuV0hkXbyd8.jpg?f=fotoalbum_large

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:33
B1OO schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Nog twee voordelen die je vergeet op te sommen (ik heb een i5 maar is volgens mij zelfde systeem)
- BMW navigatie weet in welk rijvak je rijdt, en geeft ook aan dat je van rijvak dient te veranderen indien je in een "verkeerd" rijvak rijdt aan een splitsing van de snelweg. Geeft zelf een kleine snok aan het stuur om je diets te maken dat je moet veranderen
- BMW navigatie geeft mij ook aan dat er een file is aan een uitrit, en dat ik onmiddelijk op rechtse vak moet voorsorteren om aan te sluiten (ook hier een snokje). Dat was nu wel in Duitsland, hier nog niet meegemaakt

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:07
Frank-33 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:03:
Vanmiddag had ik plotseling een lekke band. Ik dacht, kan gebeuren maar het blijkt een probleem te zijn dat bij BMW vaak voor komt. Heeft met afstelling van de wielen te maken (Camber, denk ik).
Mijn band is aan de binnenkant gescheurd. Ik kreeg wel een melding in de auto dat ik nog voorzichtig door mocht rijden. Ik was bijna op mijn bestemming dus dat ging prima.
[Afbeelding]
Denk dat geen band hier tegen is opgewassen. MPS4 is verre van slecht, hoeveel kilomter heb je er mee gedaan? Wellicht toch uitlijning laten checken bij een goede uiterlijner??

• Frank-33
pieter81! schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:02:
[...]

Denk dat geen band hier tegen is opgewassen. MPS4 is verre van slecht, hoeveel kilomter heb je er mee gedaan? Wellicht toch uitlijning laten checken bij een goede uiterlijner??
Morgen ga ik direct even naar mijn dealer. Er is ongeveer 32000 km mee gereden.
80 % door mijn vrouw! O+
Ik laat de auto zeker uitlijnen.

• DonJunior
[Afbeelding]
Misschien is dit wellicht de reden dat BMW deze band niet meer wil leggen?

YouTube: BMW wilde deze banden niet monteren…

*sowieso

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-03 14:17
[Afbeelding]
Precies dezelfde ervaring (ook waarschuwing vooraf, TPMS werkt dus goed) met dezelfde banden (eDrive40 in ons geval). De achterwielen worden inderdaad door BMW afgeleverd met negatieve camber. Als je achter de auto staat zie je dat ook wel: de bovenkant van de wielen staat iets naar binnen. Overdreven dus zo: /--\

Heb natuurlijk nog wel geklaagd bij de dealer (het staaldraad stak er aan de binnenkant uit nadat de ANWB pechhulp met een flinke compressor trachtte de band op te pompen tot 3bar) maar aangezien beide banden aan de binnenkant eigenlijk gelijke slijtage vertonen werd er niets van coulance of iets dergelijks toegepast. Gewoon 2 nieuwe banden.

Hoeveel km heb je er mee gereden? (Bij ons 40k km) Begreep van anderen dat dit niet heel slecht is voor een auto met zoveel power op de achterwielen (en zoveel gewicht).

• Bever!
  • Laatst online: 22:42

Bever!

3

JeeHoo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Precies dezelfde ervaring (ook waarschuwing vooraf, TPMS werkt dus goed) met dezelfde banden (eDrive40 in ons geval). De achterwielen worden inderdaad door BMW afgeleverd met negatieve camber. Als je achter de auto staat zie je dat ook wel: de bovenkant van de wielen staat iets naar binnen. Overdreven dus zo: /--\

Heb natuurlijk nog wel geklaagd bij de dealer (het staaldraad stak er aan de binnenkant uit nadat de ANWB pechhulp met een flinke compressor trachtte de band op te pompen tot 3bar) maar aangezien beide banden aan de binnenkant eigenlijk gelijke slijtage vertonen werd er niets van coulance of iets dergelijks toegepast. Gewoon 2 nieuwe banden.

Hoeveel km heb je er mee gereden? (Bij ons 40k km) Begreep van anderen dat dit niet heel slecht is voor een auto met zoveel power op de achterwielen (en zoveel gewicht).
Praktisch alle autos hebben negatief camber, echter m50 best veel. Zou dat lager zetten bv rond 1.2 en toespoor ook lager

• pl0xs
DonJunior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:06:
[...]

Misschien is dit wellicht de reden dat BMW deze band niet meer wil leggen?

YouTube: BMW wilde deze banden niet monteren…
In je video wordt gezegd dat de BMW dealer de band weigerde te monteren omdat het ging om een PS4 zonder BMW codering. Een PS4 met leggen ze er met plezier op.

• ASS-Ware
Prut. Vandaag een uurtje de rugleuning van de achterbank neergeklapt gehad.

Die gesp …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7Em5a2ImmY57LJNC7wOm1gYOz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z3pn1LENVmTSOT3kQp8wcQx.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft een afdruk achtergelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4kAEa17d_U7B83HjJxqmy7cerg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1S0KEjLGxorVq393DdiNxQh.jpg?f=fotoalbum_large

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:16
ASS-Ware schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:38:
Prut. Vandaag een uurtje de rugleuning van de achterbank neergeklapt gehad.

Die gesp …

[Afbeelding]

Heeft een afdruk achtergelaten.

[Afbeelding]
Ja heel zuur, om die reden heb ik de gesp van begin af aan helemaal bovenin gezet (heb je nu exact niks meer aan nu het kwaad al is geschied 🥴 )

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:07
Met warmte zal het langzaam minder worden. Licht verwarmen met een fohn kan het wellicht versnellen?

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02
Een vraag:

Vanmorgen stapte ik in mijn e40 en kreeg gelijk op het scherm een waarschuwing: lege band rechtsachter. Ik stapte uit, liep naar achter, en inderdaad het wiel was leeg.
Ik ben het wiel wat gaan onderzoeken, en inderdaad er zat een spijkertje in. Die heb ik uitgetrokken.
Toen heb ik mijn (BMW) reparatie tool er opgezet en de band dicht gespoten met dat wille spul. In de instructie stond dat ik meteen ongeveer 10 km moet rijden, dat heb ik ook gedaan.
Nu zou ik volgens de instructie max 200 km mogen rijden met max 80km/h.

Maar wat nu. Dat is mijn vraag voor morgen, maandag. Naar de Dealer of naar een bandenspecialist.
Wat is beter en sneller?
Ter informatie het is een 19 inch Hangkook Ventus S1 evo3 255/40 R19 100Y

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:15
Wenzel schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:22:
Een vraag:

Vanmorgen stapte ik in mijn e40 en kreeg gelijk op het scherm een waarschuwing: lege band rechtsachter. Ik stapte uit, liep naar achter, en inderdaad het wiel was leeg.
Ik ben het wiel wat gaan onderzoeken, en inderdaad er zat een spijkertje in. Die heb ik uitgetrokken.
Toen heb ik mijn (BMW) reparatie tool er opgezet en de band dicht gespoten met dat wille spul. In de instructie stond dat ik meteen ongeveer 10 km moet rijden, dat heb ik ook gedaan.

Maar wat nu. Dat is mijn vraag voor morgen, maandag. Naar de Dealer of naar een bandenspecialist.
Wat is beter en sneller?
Ik persoonlijk ga naar de bandenspecialist maar is persoonlijke keuze uiteraard. Ik had alleen de spijker laten zitten en een poging gedaan de band opnieuw op te pompen en zo ter plaatste ter geraken.

• B1OO
Een vraag:

Wat is beter en sneller?
Dat worden helaas 2 nieuwe achterbandjes wanneer je dat spul hebt gebruikt ben ik bang. Dat spul laat een coating achter in de band en die wordt onevenredig verdeeld. Daardoor kreeg ik trillingen bij hogere snelheden met mijn vorige 320d. Bij mij was de band daardoor afgeschreven. Daarnaast wil je twee dezelfde banden achter, ivm de differentiaal, maar weer niet of dat met elektrisch ook zo werkt.

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een vraag:

Wat is beter en sneller?
Naar de Dealer en van even vragen naar de BMW Bandenverzekering die er standaard op zit tot 36maanden. Mogelijk kan je een groot deel van de kosten vergoed krijgen.

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:03
khorions schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Ik persoonlijk ga naar de bandenspecialist maar is persoonlijke keuze uiteraard. Ik had alleen de spijker laten zitten en een poging gedaan de band opnieuw op te pompen en zo ter plaatste ter geraken.
Dealer heeft vaak ook geen banden op voorraad. Dus naar bandencentrale...

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-03 16:37
[Afbeelding]
Ik rij ondertussen een kleine twee jaar met mijn i4 e40 en heb er al vijf nieuwe banden op zitten. :+ Ik had hem maar een paar maand en er zat al een lek (wellicht door een spijker) in de linkerachterband. Een jaar later exact dezelfde kant, maar daar eindigde het dat de wagen moest getakeld worden doordat het gebeurde op de autosnelweg en de band volledig kapot was. Maar na controle bij de bandencentrale, bleek dat de andere drie banden ook zo goed als op waren en werden deze ook vervangen. Alleen jammer dat hiermee het probleem dat mijn wagen niet in een rechte lijn kan rijden op de autosnelweg niet mee opgelost is..

Ik rij heel graag met deze wagen, maar dit is wel de eerste wagen waar ik al zo vroeg en op korte tijd onderdelen hebben moeten vervangen. De voorruit is ondertussen ook niet meer origineel.

• Frank-33
Le Enfant! schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Ik rij ondertussen een kleine twee jaar met mijn i4 e40 en heb er al vijf nieuwe banden op zitten. :+ Ik had hem maar een paar maand en er zat al een lek (wellicht door een spijker) in de linkerachterband. Een jaar later exact dezelfde kant, maar daar eindigde het dat de wagen moest getakeld worden doordat het gebeurde op de autosnelweg en de band volledig kapot was. Maar na controle bij de bandencentrale, bleek dat de andere drie banden ook zo goed als op waren en werden deze ook vervangen. Alleen jammer dat hiermee het probleem dat mijn wagen niet in een rechte lijn kan rijden op de autosnelweg niet mee opgelost is..

Ik rij heel graag met deze wagen, maar dit is wel de eerste wagen waar ik al zo vroeg en op korte tijd onderdelen hebben moeten vervangen. De voorruit is ondertussen ook niet meer origineel.
Vandaag 4 nieuwe banden besteld bij mijn bandenboer. Die vertelde mij dat BMW wel heel moeilijk kan gaan doen ( vervallen van de garantie) als je geen banden laat monteren met een ster markering. Hij heeft al meerdere BMW 's gehad die opnieuw uitgelijnd moeten worden. Voor donderdag een afspraak gemaakt voor 4 nieuwe Michelin PS 4 met een ster markering en om de auto uit te laten lijnen. Hopelijk wordt dan de rechtuit stabiliteit ook beter.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Frank-33 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Vandaag 4 nieuwe banden besteld bij mijn bandenboer. Die vertelde mij dat BMW wel heel moeilijk kan gaan doen ( vervallen van de garantie) als je geen banden laat monteren met een ster markering. Hij heeft al meerdere BMW 's gehad die opnieuw uitgelijnd moeten worden. Voor donderdag een afspraak gemaakt voor 4 nieuwe Michelin PS 4 met een ster markering en om de auto uit te laten lijnen. Hopelijk wordt dan de rechtuit stabiliteit ook beter.
Voor een xDrive waar de tussenbak een component is wat wat gevoeliger is, is dat wel een makkelijke doorschuiver idd.
Maar voor niet-xDrive zal het niet veel uit moeten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2026 11:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-03 15:45
Quiller schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Elke gemeente / overheid geeft aan nav makers wegen door die ze liever niet hebben dat ze veel gebruikt worden.
Noch Google, noch Waze, noch de navigatie in onze Volvo hebben hier anders "last" van. En de wegen die ik gebruik zijn echt niet zo speciaal, gewone wegen zoals we er in Vlaanderen duizenden hebben.
Scientific schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Het is altijd interessant om even naar "alternatieve routes" te kijken. Vaak zit daar een route in die een goed alternatief is (met bvb in theorie 1min. verschil).
In dit geval is de alternatieve route die BMW mij voorstelt 4-5 minuten langer en verschillende kilometers snelweg extra.

• Spike2100
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:29
Goede avond

Ik laad altijd de wagen thuis op via de standaard level 1 (10A) lader van Bmw.
De bedoeling is om dit zo véél mogelijk automatisch te sturen en via zonnepanelen (op zomerse dagen). Dit lukte tot voor kort perfect met Home Assistant totdat Bmw de boel ging dichtgooien.

Laadinstellingen in de Bmw app zijn verschrikkelijk, doet gewoon wat hij wilt als je een tijdschema ingeeft. Altijd maar knallen naar je gewenste percentage van 80% i.p.v. rekening te houden met je gewenste tijdschema.

1) Heeft iemand een omweg gevonden om slim te koppelen via Home Assistant? Ik weet dat een smart plug werkt. Echter ben ik hier zelf géén voorstander van om deze ineens bruusk uit te schakelen bij ongeveer 2KW laden. (Langs de andere kant bekeken....een batterij die aan 200KW DC laden kan pieken geeft er waarschijnlijk niets om als je deze inééns uitschakeld bij 2KW AC. Maar ik ben géén technieker en weet ik niet of dit impact heeft op lange termijn.)

2) Heeft iemand een voorstel voor een slimme level 1 lader (max 16A) die kan gekoppeld worden aan Home Assistant? Ideaal zou zijn dat deze lader ook kan schakelen tussen Off - On - 6A - 8A - 10A .... -16A.

Sneller opladen (en een laadpaal) is voor mij thuis niet gunstig wegens het capaciteitstarief in België.

• Scientific
Spike2100 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:59:
Goede avond

Ik laad altijd de wagen thuis op via de standaard level 1 (10A) lader van Bmw.
De bedoeling is om dit zo véél mogelijk automatisch te sturen en via zonnepanelen (op zomerse dagen). Dit lukte tot voor kort perfect met Home Assistant totdat Bmw de boel ging dichtgooien.

Laadinstellingen in de Bmw app zijn verschrikkelijk, doet gewoon wat hij wilt als je een tijdschema ingeeft. Altijd maar knallen naar je gewenste percentage van 80% i.p.v. rekening te houden met je gewenste tijdschema.

1) Heeft iemand een omweg gevonden om slim te koppelen via Home Assistant? Ik weet dat een smart plug werkt. Echter ben ik hier zelf géén voorstander van om deze ineens bruusk uit te schakelen bij ongeveer 2KW laden. (Langs de andere kant bekeken....een batterij die aan 200KW DC laden kan pieken geeft er waarschijnlijk niets om als je deze inééns uitschakeld bij 2KW AC. Maar ik ben géén technieker en weet ik niet of dit impact heeft op lange termijn.)

2) Heeft iemand een voorstel voor een slimme level 1 lader (max 16A) die kan gekoppeld worden aan Home Assistant? Ideaal zou zijn dat deze lader ook kan schakelen tussen Off - On - 6A - 8A - 10A .... -16A.

Sneller opladen (en een laadpaal) is voor mij thuis niet gunstig wegens het capaciteitstarief in België.
Je maakt het nogal moeilijk. Koop gewoon een laadpaal en je kan alles organiseren zoals je wil.
Heb je al eens bekeken wat het capaciteitstarief je kost bij een 7kWh laadpaal? En heb je al eens berekend welke verliezen je betaalt met je granny lader?!
Kijk eens naar een Zappi laadpaal. Kost iets van 899€, een elektricien kan ze eenvoudigweg installeren, en je programmeert het laden zoals je best acht.

• Spike2100
Scientific schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Je maakt het nogal moeilijk. Koop gewoon een laadpaal en je kan alles organiseren zoals je wil.
Heb je al eens bekeken wat het capaciteitstarief je kost bij een 7kWh laadpaal? En heb je al eens berekend welke verliezen je betaalt met je granny lader?!
Kijk eens naar een Zappi laadpaal. Kost iets van 899€, een elektricien kan ze eenvoudigweg installeren, en je programmeert het laden zoals je best acht.
Spijtig dat mijn laatste zin niet duidelijk was. Ik heb op goede dagen 60 kWh zonne-opbrengst. Dus een granny lader met 30% verlies is mij nog altijd gunstiger dan alles wat ik niet opgebruik (bijna) gratis aan de netbeheerder geven.

• Scientific
Spike2100 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Spijtig dat mijn laatste zin niet duidelijk was. Ik heb op goede dagen 60 kWh zonne-opbrengst. Dus een granny lader met 30% verlies is mij nog altijd gunstiger dan alles wat ik niet opgebruik (bijna) gratis aan de netbeheerder geven.
60kWh zonne-opbrengst en dan laad je je wagen met een druppel-lader?! Dan heb je zeker een business case voor een laadpaal! Zo kan je tenminste die opbrengst in je batterij duwen.

• Spike2100
Scientific schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:47:
[...]

60kWh zonne-opbrengst en dan laad je je wagen met een druppel-lader?! Dan heb je zeker een business case voor een laadpaal! Zo kan je tenminste die opbrengst in je batterij duwen.
En jij vast en zeker een glazen bol.... die niet meer werkt.

• Scientific
Spike2100 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Wat is dat nu voor een opmerking. Kom je hier om iets bij te leren of om zielig te doen...?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:51
[...]

Wat voor een opmerking is dit nu weer? Hij heeft toch gelijk dat een echte auto-oplader je auto sneller oplaad op het moment dat de energie wordt opgewekt. Met een druppellader kom je er niet.

Ik zit trouwens ook met een kapotte glazen bol, en nu?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• DonJunior
[...]

Jij bent af...
Je komt hier vragen om advies, je legt je use-case voor en gaat vervolgens zulke opmerkingen maken als mensen je daadwerkelijk advies geven. Doe eens niet. :X

*sowieso

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.