Al ruim een half jaar loop ik met de gedachte om m’n Look 585 te vervangen, maar hoe? En door wat? Ach, had geen prioriteit, fietsje gaat nog als de brandweer. If it ain’t broke… Maar toen begin maart duidelijk werd dat de geplande vakantie (april-mei) zou worden geannuleerd door Covid19/KLM, kwam er een reden om er toch werk van te maken. We gaan de komende maanden toch nergens heen: dan maar fietsen!
Maar ja… Wat ga je dan kopen? Na lang wikken en wegen kwamen de volgende frames bovendrijven: Bianchi OLTRE XR4, Colnago Concept, Pinarello F10 & F12, Chapter2 Rere(zwart) en de Look 795 Blade RS(zwart). Dat zijn frames die iets bij mij losmaken; een zekere ‘x-factor’, je ziet ze weinig en met de kwaliteit van deze frames zit het doorgaans ook goed. Mooie fietsmerken met, afgezien van Chapter2, een prachtige historie.
Deze keuze uiteindelijk kunnen terugbrengen naar de Chapter2 en de Look. Met beide merken heb ik goede ervaring en dat gaf uiteindelijk de doorslag. Een Pinarello blijft een wens, maar de F12 vind ik niet zo mooi als de F10. En om nu nog een F10 te kopen… Tsja, kan. Het is nog steeds een (meer dan) uitstekende fiets. Maar voor mij, op dit moment? Nee, toch niet de voorkeur. Bianchi is prachtig maar enkele clubgenoten hebben er al een, Colnago zie ik een stuk minder maar daar ontbreekt voor mij dan weer een stukje ‘x-factor’. Die vallen dus af.
Uiteindelijk gekozen voor een zwarte Chapter2 Rere maar toen ik deze wilde bestellen: helaas, niet beschikbaar in velgrem uitvoering. Disc is een no-go voor mij (ad nauseam besproken in dit topic, als je het echt nogmaals uiteengezet wilt krijgen: PM) en wachten tot halverwege juLi voor de velgrem versie… Heeft uiteraard niet de voorkeur. Dus wachten op een Chapter2… Eigenlijk geen zin in, wil er dit seizoen(!) nog iets aan hebben.
Oké, die Look dan?
Recensies zijn allemaal prima, de rode draad van diverse reviews: bijzonder comfortabel voor een aero frame, aan de zware kant, minder proprietary dan zijn voorgangers (gekke crank, geïntegreerde remmen, stuurpen, etc.), veel knowhow/engineering in de samenstelling van het carbon, eigen productie in Tunesië.
Oké, dan maar een zwarte Look 795. Langs de bikefitter/fietsenmaker, maat M besteld: wachten maar! Nou nee dus. Na ruim drie weken wachten het bericht dat de zwarte 795 een 2019 model is. Komt volgens Action Sports (importeur BeNeLux) ook niet meer beschikbaar. #$%%^&^%$&@$!#!!!!111
Oké… Now what? Hmmm, wederom een paar dagen overpeinzing… Heb ik een merk gemist? Wat is er nu te koop? Komt er binnenkort wellicht iets? Nope, allemaal meh.
Na veel foto’s kijken… Een mooie fiets is een zwarte fiets! Toch? Hmmm, is dat wel zo? Nou… In dit geval wellicht… Ach, even een nachtje over slapen.
Verrek, dat wit is toch ook niet onaardig, is dat dan ook mooi? Ja joh, zeker wel! Mijn ‘geloof’ gaat (zoals wel vaker) de deur uit: ik ga een witte racefiets bestellen! Afgelopen maandag was het dan eindelijk zo ver, het frame en de onderdelen zijn bezorgd bij de bikefitter/fietsenmaker:
Vandaag is dan eindelijk New Bike Day: een hagelwitte Look 795 Blade RS!
De eerste ervaringen en de uiteindelijke review kunnen jullie in juNi tegemoet zien. Hopelijk is het wat… Altijd kritisch blijven! Maar dat is wel erg lastig nu…