Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 678 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:48

TradeMarkNL

Videoproducer
Ja een gravelbike had/heb ik ook op het oog. Maar inmiddels zie ik tussen sommige types echt het verschil niet meer...En vond een krom stuur tijdens m'n eerste proef best een aansla op m'n armen...Ik had wel het juiste formaat frame, maar met nog iets beter afstellen plus gewenning zal dat vast minder worden maar toch denk ik dat een recht stuur meer bij mij past. En Mantel Utrecht zou nog wel een optie zijn inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door TradeMarkNL op 14-05-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Een echte racefiets is me net een stap té sportief. Ik wil vooral lekker toeren en natuurlijk ook wel een beetje tempo maken als ik zin heb, maar ook wat comfortabeler zitten. Dus daarom dacht ik dit, en dan iets dikkere banden dan een racefiets zodat ik evt ook een bospaadjes kan meepikken. Zou jij in dat geval voor iets anders kiezen?
lastig, want ik heb een mtb en racefiets :D, maar misschien is een gravel fiets iets voor je, al zit je dan al snel in een iets duurder segment.
Maar wellicht ben ik te kritisch, als je het zo omschrijft kan het best voldoen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:57
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:54:
verhaal over een fitness hybride.
Ik zit sindskort ook op de MTB naast mijn racer en kan maar niet wennen aan het rechte stuur :+

Toekomstgericht zou ik in jouw geval voor een gravelbike gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Prulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Als je liever online wilt kopen, zou je ook eens bij bv Canyon en Rose kunnen kijken.
Oeh de Canyon Pathlite AL 6.0 ziet er ook wel goed uit ja.
Dix0r schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Toekomstgericht zou ik in jouw geval voor een gravelbike gaan.
Voor ik een krom stuur zou kiezen moet ik er echt nog een keer beter/langer op testrijden in ieder geval.

[ Voor 26% gewijzigd door TradeMarkNL op 14-05-2020 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:54:
Ja een gravelbike had/heb ik ook op het oog. Maar inmiddels zie ik tussen sommige types echt het verschil niet meer...En vond een krom stuur tijdens m'n eerste proef best een aansla op m'n armen...Ik had wel het juiste formaat frame, maar met nog iets beter afstellen plus gewenning zal dat vast minder worden maar toch denk ik dat een recht stuur meer bij mij past. En Mantel Utrecht zou nog wel een optie zijn inderdaad.
Lastige keuze, een fitness-hybride voelt voor mij aan als een compromis-fiets, het klopt net niet ofzo.
Laat ik ermee beginnen dat een krom stuur een kwestie van wennen is, ik ben begonnen met een mountainbike en wou wat makkelijker kilometers maken en heb daarvoor een racefiets gekocht, het kromme stuur ben je zo gewend.

Ik weet niet wat je budget is, maar de eerste fiets waar ik aan denk bij jouw omschrijving is een Cube Nuroad SL.

Een comfortabele geometrie, 'zachte' brede banden..Lijkt ook wel veel op de genoemde Cube SL Road Pro/Race uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:07:
[...]

[...]

Voor ik een krom stuur zou kiezen moet ik er echt nog een keer beter/langer op testrijden in ieder geval.
Dat ga je met een proefrit waarschijnlijk ook niet wegnemen. Dat kan ik me nog wel heugen uit mijn 1e race fiets herinnering/ervaring. Mijn ervaring is dat je lichaam gewoon moet 'wennen' aan de positie. In de winter zit ik op mijn endurance racer, een meer relaxte geometrie. Wanneer ik dan weer de weg op ga met mijn wegracer (+ slammed stem) levert dat ook wat 'pijntjes' op in de rug en andere druk op mijn voorarmen.

Ik zou kunnen zeggen 'harden the fuck up' >:) . Maar wellicht heb je fysologische beperkingen waardoor het niet zo kunnen? Het zou in iedergeval jammer zijn om nu iets te kiezen waar je later spijt van hebt.

Ik denk dat je met een gravel/endurance bike wel safe zit qua comfort, zeker om dat je nog kunt spelen met de stack door inzet van voldoende spacers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10
Fiets anders dagje huren ?
Maats.cc doet in Amsterdam aan racefiets verhuur, weet niet of ze ook gravelbikes hebben.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
endless schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Lastige keuze, een fitness-hybride voelt voor mij aan als een compromis-fiets, het klopt net niet ofzo.
Laat ik ermee beginnen dat een krom stuur een kwestie van wennen is, ik ben begonnen met een mountainbike en wou wat makkelijker kilometers maken en heb daarvoor een racefiets gekocht, het kromme stuur ben je zo gewend.

Ik weet niet wat je budget is, maar de eerste fiets waar ik aan denk bij jouw omschrijving is een Cube Nuroad SL.

Een comfortabele geometrie, 'zachte' brede banden..Lijkt ook wel veel op de genoemde Cube SL Road Pro/Race uiteraard.
Ja het is zeker een lastige keuze, helemaal omdat ik een beginner ben. En dus nog maar moet blijken hoe het bevalt en hoeveel tijd ik er uiteindelijk voor heb/ga maken. Budget was eerst max 800, nu 1100.

Die gravelbikes van Cube had ik gezien ja en vind ik erg mooi. De Nuroad SL is wel buiten m'n budget, maar als de Nuroad Pro/FE Pro/ Race ook goeie modellen zijn is dat wellicht wat.
Dix0r schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Ik zou kunnen zeggen 'harden the fuck up' >:) . Maar wellicht heb je fysologische beperkingen waardoor het niet zo kunnen? Het zou in iedergeval jammer zijn om nu iets te kiezen waar je later spijt van hebt.

Ik denk dat je met een gravel/endurance bike wel safe zit qua comfort, zeker om dat je nog kunt spelen met de stack door inzet van voldoende spacers.
Hehe nee geen fysieke beperkingen, al dacht de fietsverkoper van Beekhoven zo snel te zien dat m'n arme in verhouding tot de rest wellicht wat kort zijn. Waardoor ik evt m'n armen zo ging voelen. Maar het is ook meer het doel natuurlijk he. Ik wil primair wat sportieve fietstochten maken, niet per se rondetijdes maken of whatever. Daarom twijfel ik ook aan een krom stuur.

En dat Maats fietsen verhuurt had ik inderdaad gezien, zat ik ook al aan te denken, dus misschien is dat wel een goeie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 23:26
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
Kent iemand toevallig nog goeie LBS-en in Amsterdam met aanbod in dit segment?
Ik heb goede ervaring met Kaptein op de Overtoom. Je zou ook eens bij Cycleyou in Noord je licht kunnen opsteken (meer vakantiefietsen, maar wellicht toch interessant. Schijnt een toffe peer te zijn). Ger in Betondorp is vooral puur race. Van Fietsen bij Auke (IJburg) heb ik ook positieve dingen gehoord, maar ik weet niet wat zijn assortiment precies is. Tromm op het Europaplein was vroegen een best grote race dealer, weet niet hoe het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
DieAnder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Ik heb goede ervaring met Kaptein op de Overtoom. Je zou ook eens bij Cycleyou in Noord je licht kunnen opsteken (meer vakantiefietsen, maar wellicht toch interessant. Schijnt een toffe peer te zijn). Ger in Betondorp is vooral puur race. Van Fietsen bij Auke (IJburg) heb ik ook positieve dingen gehoord, maar ik weet niet wat zijn assortiment precies is. Tromm op het Europaplein was vroegen een best grote race dealer, weet niet hoe het nu is.
Thnx! Kaptein had ik inderdaad ook gevonden, die doen ook fietsverhuur dus daar ga ik binnenkort even langs. Denk dat voorlopig even de beste optie is, een dag of 2 een fiets huren. Liefst een gravelbike maar anders maar een racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:09
Ik kan een fitness hybrid best voorstellen. Mijn vrouw is daar ook naar terug gegaan vanaf een racefiets. De zit is relaxter. Het stuur en schakelen is net effe anders en kan beter aanvoelen. Maar ook met een fitnessbike kom je in de heuvels/bergen wel omhoog.

Over aanbod in omgeving Amsterdam kan ik niet veel roepen. Maar ik weet dat wij in de winkel van fietsenstunt.nl (in Hoorn) naar inderdaad Merida hebben staan kijken en dat deze er wel degelijk uitzagen. Redelijke prijs/componenten verhouding. En fietsenstunt.nl doet bezorgen. Ik heb er zelf uiteindelijk mijn racefiets gekocht. Geen Merida maar een Sensa.

Ze is uiteindelijk op de specialized vita weggereden want die had de LBS tweedehands binnengekregen en zat precies in de prijsklasse waar mijn vrouw aan het kijken was (toevallig :P) Ze is er uitermate tevreden mee dus ik zeg niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-09 22:05
Bij zoveel twijfel zou ik zeker een fiets gaan huren (of misschien wel lenen in fam of vriendengroep?). Bij de wat grotere winkels kan je vaak fietsen huren OF een (demo)fiets lenen (kostenloos) als potentiele klant.

De zitpositie/houding gewenning ga je echt niet wegnemen op basis van een testrit om de kerk, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Dat duurt toch wel 1 of enkele ritjes en is niet meer dan normaal.

Als ik je wensen hoor, zou ik idd gaan voor een gravelbike. De beste gulden middenweg tussen alle overwegingen waarbij zowel snelheid, comfort en het rijden op diverse ondergronden gewaarborgd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Duidelijk, thnx! Ik vind huren geen probleem. Heb nl maat XL/2XL nodig (ben 1.94) en bij vrienden/kennissen zijn het kleinere frames. Zal eens checken bij de aanbieders van gravelbikes wat de opties tot lenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:24

User

S3

TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:26:
Hehe nee geen fysieke beperkingen, al dacht de fietsverkoper van Beekhoven zo snel te zien dat m'n arme in verhouding tot de rest wellicht wat kort zijn. Waardoor ik evt m'n armen zo ging voelen. Maar het is ook meer het doel natuurlijk he. Ik wil primair wat sportieve fietstochten maken, niet per se rondetijdes maken of whatever. Daarom twijfel ik ook aan een krom stuur.

En dat Maats fietsen verhuurt had ik inderdaad gezien, zat ik ook al aan te denken, dus misschien is dat wel een goeie.
Heee, een mede-T-rex! ;)
Ik heb dus ook korte armpjes en als je het niet gewend bent kan het inderdaad in je armen/schouders voelen. Maar dat ligt voor zover ik heb ervaren meer aan dat je bepaalde spieren niet helemaal ontwikkeld hebt dan dat je echt korte armen hebt. Na welgeteld 1 avondje buikspieroefeningen gedaan te hebben is tijdens het fietsen het stijve gevoel in mijn schouders een stuk minder geworden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
User schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:11:
[...]
Heee, een mede-T-rex! ;)
Ik heb dus ook korte armpjes en als je het niet gewend bent kan het inderdaad in je armen/schouders voelen. Maar dat ligt voor zover ik heb ervaren meer aan dat je bepaalde spieren niet helemaal ontwikkeld hebt dan dat je echt korte armen hebt. Na welgeteld 1 avondje buikspieroefeningen gedaan te hebben is tijdens het fietsen het stijve gevoel in mijn schouders een stuk minder geworden.
Hoor ik daar een placebo effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:44:
Duidelijk, thnx! Ik vind huren geen probleem. Heb nl maat XL/2XL nodig (ben 1.94) en bij vrienden/kennissen zijn het kleinere frames.
Weet je je binnenbeenlengte en je zadelhoogte? https://www.bikejunckies....zadel-op-de-racefiets.htm. Wellicht kan ik je aan een proeffiets helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39
@TradeMarkNL Koop geen fitness bike of hybride racefiets met een recht stuur. Er is een reden dat je ze bijna nooit ziet. Ze bieden weinig extra comfort en zijn net iets te traag mocht je het leuk vinden en met een vriend of groepje willen gaan rijden. Daarnaast ze zijn teveel 'racefiets' om er lekker zorgeloos mee om te gaan als een stadsfiets. De enige 'gain' lijkt me bredere banden, maar dat is inmiddels ook helemaal hip bij racefietsen.

Een racestuur is juist comfortabel omdat je zoveel verschillende hand en daardoor lichaamsposities hebt. Als je kiest voor een wat meer endurance/gravel georienteerde fiets waarmee je iets rechterop komt te zitten, dan is er nog volop keuze en heb je alle comfort die een sportfiets je kan bieden (vering is totaal niet nodig in Nederland, dat doen een paar goede banden en fietsbroek voor je).

Als dat allemaal te sportief is dan kan ik je niet helpen en zit je in het wielren-topic in de verkeerde hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
DieAnder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Weet je je binnenbeenlengte en je zadelhoogte? https://www.bikejunckies....zadel-op-de-racefiets.htm. Wellicht kan ik je aan een proeffiets helpen.
Oh dat klinkt interessant! Die metingen zijn allemaal nieuw voor mij, maar binnenbeenlengte zou 93cm moeten zijn, en dat zou dan een zadelhoogte van 82.119 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 11:47

franklin

denkt teveel...

Zo wat een mooie reactie!
Ypuh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Afhankelijk van je flexibiliteit zou je ideale stack hoogte ergens rond de 595-610 (dit is dus de werkelijke stack, je frame+topcap+minimaal 5mm aan spacers moeten hier samen onder vallen) en reach 395-405 uitkomen als je met een 11cm stuurpen wilt rijden.
Nu ben ik dus benieuwd hoe je bij deze stack en reach getallen komt
Je bent redelijk gemiddeld met een kleine bias richting langere benen. Een full-on endurance frame a la Synapse, Roubaix, Domane zullen alleen fijn zijn als je persoonlijke voorkeur is liever wat rechterop te zitten. Een full-on racer a la Aeroroad zal weer net iets te laag/gestrekt zijn of je eindigt met een kort stuurpennetje en veel spacers wat er niet uitziet. Het gros van de fietsen zullen wel passend te maken zijn zonder al te gekke verhoudingen (ik zou kijken naar de semi-endurance modellen zoals de Bianchi Intenso en Canyon Endurace, maar bijv. de Canyon Ultimate past ook wel).
Het zal je niet verbazen dat ik een Canyon Endurace rijd, nu ben ik benieuwd welke maat jij me zou aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
franklin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:38:
Het zal je niet verbazen dat ik een Canyon Endurace rijd, nu ben ik benieuwd welke maat jij me zou aanraden.
Heb zelf een fietsmeting laten doen en vervolgens avonden in Excel geometrie tabellen vergeleken en verschillende stuur, stuurpen en schoen/zadelstand combinaties uitgeprobeerd. Laten we het maar op een hobby houden :+.

Er vanuit gaande dat je een iets langer bovenlichaam hebt en misschien ook wel iets flexibeler bent, dan kun je een iets lagere stack aan bij dezelfde reach. Zelf rij ik met een reach van 396 i.c.m. 100mm stuurpen en 70mm reach stuur. De Endurace heeft een reach van 389mm + 110mm stuurpen en 70mm stuur.

Op de geometrietabel van Canyon afgaande meten ze de stack tot het hart van de stuurpen. Ik zou dan de Large nemen (604mm) zodat je geen spacers nodig bent en met de standaard 42cm/11cm stuur/pen combinatie perfect zit. Vorkbuis bij de top cap afzagen en de geintegreerde cockpit nemen en dan ziet je fiets er super strak uit. In theorie zou je misschien nog wel iets lager kunnen zitten, maar die geintegreerde cockpit heeft een angle van -10 of -15 waardoor deze al een stuk lager uitkomt. Als het niet zo laag hoeft kun je 5-15mm aan spacers onder je stuurpen laten of voor de alu stuur/pen combinatie kiezen met -6 graden.

De medium is direct 26mm lager bij een 7mm kortere reach. Als je bij de Large een stuurpen van 100mm i.p.v. 110mm neemt zit je al korter en heb je geen spacers nodig. De Ultimate zou ook nog wel kunnen als je redelijk flexibel bent. De reach is 4mm langer en stack 12mm lager. Met een geintegreerde cockpit ga je dan niet wegkomen zonder 15mm+ aan spacers gok ik.
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Oh dat klinkt interessant! Die metingen zijn allemaal nieuw voor mij, maar binnenbeenlengte zou 93cm moeten zijn, en dat zou dan een zadelhoogte van 82.119 moeten zijn.
Ik heb ongeveer dezelfde binnenbeen lengte en ben 1.85m (heb in verhouding lange benen). Wil je de hele uitleg wel geven als je daar interesse in hebt, maar je mag aannemen dat (bij gemiddelde flexibiliteit) een racefiets waarbij het stuur wat verder en lager staat geen probleem mag zijn. Misschien is een racefiets nog wel comfortabeler dan een fitness fiets door een betere gewichtsverdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User

User

S3

Il Maravilla schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Hoor ik daar een placebo effect?
Als je heeeel goed luistert wel!
Ik was een echt kantoorpikkie dus dan gaat het snel als je ergens net mee begint. Hier had ik 2-3 dagen spierpijn van, dus ik kan me echt wel voorstellen dat er iets met de buikspieren is gebeurd.
Mijn conditie schoot ook echt enorm vooruit toen ik net begon met fietsen.

Anyway, de powermeter zit op de fiets! *O*
Was alweer een duurder geintje dan gedacht. Toen ik de boel wou monteren kwam ik er dus achter dat de cranks met een inbus op moment vast moesten. Ik had geen inbus doppen, dus hup naar de bouwmarkt. Hadden ze maar 1 setje liggen dus meegegrist en naar de kassa gelopen. Een losse dop had ik geen zin aan, die raak je toch in no-time kwijt.
Is zo'n achterlijk setje met welgeteld 9 doppen meer dan 90 euro!

Oh well, heb nu wel een setje goeie doppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
User schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:10:
[...]
Als je heeeel goed luistert wel!
Ik was een echt kantoorpikkie dus dan gaat het snel als je ergens net mee begint. Hier had ik 2-3 dagen spierpijn van, dus ik kan me echt wel voorstellen dat er iets met de buikspieren is gebeurd.
Mijn conditie schoot ook echt enorm vooruit toen ik net begon met fietsen.
Haha. Oke. :+

Met eenmalig trainen heb je jezelf deze trainingsprikkel gegeven, natuurlijk is er dan 'iets met je buikspieren gebeurd' maar het is niet zo dat er blijvend iets veranderd is. Dat valt gewoon niet aan elkaar te linken op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TRlr7Hv.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 23:01
Ypuh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:22:
@TradeMarkNL Koop geen fitness bike of hybride racefiets met een recht stuur. Er is een reden dat je ze bijna nooit ziet. Ze bieden weinig extra comfort en zijn net iets te traag mocht je het leuk vinden en met een vriend of groepje willen gaan rijden. Daarnaast ze zijn teveel 'racefiets' om er lekker zorgeloos mee om te gaan als een stadsfiets. De enige 'gain' lijkt me bredere banden, maar dat is inmiddels ook helemaal hip bij racefietsen.

Een racestuur is juist comfortabel omdat je zoveel verschillende hand en daardoor lichaamsposities hebt. Als je kiest voor een wat meer endurance/gravel georienteerde fiets waarmee je iets rechterop komt te zitten, dan is er nog volop keuze en heb je alle comfort die een sportfiets je kan bieden (vering is totaal niet nodig in Nederland, dat doen een paar goede banden en fietsbroek voor je).

Als dat allemaal te sportief is dan kan ik je niet helpen en zit je in het wielren-topic in de verkeerde hoek.
Eigenlijk noem je vooral de handposities als nadeel. Ik heb ook bewust een fitnessbike gekocht destijds, omdat ik de shifters, remhandles gewoon prettiger vond. En de handposities heb ik uitgebreid door bar-ends en een ligstuur toe te voegen. Ik rij niet veel met anderen dus het zal wellicht best iets schelen qua snelheid, maar ik rij er mijn collega's mee uit, als het nodig is. Maar dat zit in de benen, niet in de fiets. Ik heb alleen wel gekozen voor een tweedehandsje. En deze fiets blijf ik gebruiken voor woon-werk en zwift, ook als ik wellicht binnenkort een nieuwe racer koop (en dat wordt wel een race stuur).
Er is een andere reden waarom je sommige dingen nooit ziet en dat is gewoon de mode en de tijdgeest. Vroeger kon de band niet dun genoeg, en hadden we allemaal triples. Tegenwoordig is het weer 32mm en compact.
Bedenk dat je je ook lekker moet voelen bij je fiets.
Ik vind dat de definitie van wielrenner in elk geval niet ligt bij het type fiets maar wat je ermee doet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 21:28
TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Een echte racefiets is me net een stap té sportief. Ik wil vooral lekker toeren en natuurlijk ook wel een beetje tempo maken als ik zin heb, maar ook wat comfortabeler zitten. Dus daarom dacht ik dit, en dan iets dikkere banden dan een racefiets zodat ik evt ook een bospaadjes kan meepikken. En met een mountainbike moet je weer niet op de weg willen fietsen. Zou jij in dat geval voor iets anders kiezen?
Precies met die gedachte heb ik 3 jaar geleden een cyclocrosser/gravelbike gekocht (Kona Jake the Snake). Op de Veluwe is het echt leuk fietsen, want van gravel komt de fiets tot leven. Nu woon ik daar niet, en als ik niet 's ochtends vroeg op pad wil - naast dat het nu in de duinen op veel plekken veel te mul is - ben ik toch genoodzaakt veel over asfalt te fietsen. Het verschil in gevoel met gravel is enorm. Wat is asfalt dan saai. Na een km of 30 ben ik er eigenlijk al wel een beetje klaar mee.

Nu heb ik sinds een paar weken een Cannondale Synapse (fietsvakantie ging niet door O-) ) wat op asfalt echt een wereld van verschil is. Het voelt zoveel levendiger! Komt voor een deel natuurlijk ook wel door het verschil in prijsklasse (en carbon ipv alu), maar ook het verschil in geometrie en stuurgedrag maakt dat ik het op die fiets na 30km nog steeds ontzettend naar m'n zin heb. De Synapse heeft een relaxtere geometrie dan de Jake, maar bijvoorbeeld ook dan de Canyon Grail. De Cannondale Topstone is dan wel weer wat relaxter. Bij de aanschaf van de Synapse heb ik als een soort van verslaafde de geometrie van verschillende fietsen zitten vergelijken op 99spokes.com.

Nu alleen nog andere wielen ter vervanging van de 2+kg stock wielset en ik ga een mooie zomer tegemoet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@TradeMarkNL Ik heb sinds een paar weken een Cube Cross Race Pro. Een cyclocross fiets.

Heb eigenlijk zelf altijd voornamelijk op MTB gereden (Jekyll 500 uit 2002), maar wilde nu ook wel eens iets waarmee ik iets meer van de gebaande paden af kan en ook op asfalt iets meer snelheid kan maken en houden. Heb vroeger wel eens vaker op een racefiets gezeten en vond het altijd ook een wat vervelendere houding. Nu na diverse rondjes op mijn nieuwe fiets merk ik al verschil met de eerste rit. Ik zit al stabieler, voel me al veel fijner op de fiets en merk dat ik ook gewoon minder last van het twitchen van het stuur heb. Ja, het is even wennen, maar ik zou inderdaad gewoon een fiets huren om eens wat kilometers te maken.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
ElectricHead schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
@TradeMarkNL Ik heb sinds een paar weken een Cube Cross Race Pro. Een cyclocross fiets.
Ah goed om te horen. Mooie serie fietsen is dat inderdaad, die had ik ook al op het oog. Alleen wat dan weer het verschil is tussen een cyclocross en een gravelbike...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Laatst online: 05-09 20:40
@TradeMarkNL Cyclocrossfietsen zijn wat agressiever, kortere bochtjes, wat meer gooien en smijten. Gravelbikes zijn wat stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
roda_djavulen schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:05:
@TradeMarkNL Cyclocrossfietsen zijn wat agressiever, kortere bochtjes, wat meer gooien en smijten. Gravelbikes zijn wat stabieler.
Zo te lezen is een gravelbike dan meer iets voor mij. Iets meer gericht op comfort en langere tochten door rechtere zit en minder op pure snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
TradeMarkNL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Zo te lezen is een gravelbike dan meer iets voor mij. Iets meer gericht op comfort en langere tochten door rechtere zit en minder op pure snelheid.
Staar je er niet blind op, de verschillen zijn niet altijd heel groot. Vooral kijken of je even op de fiets kunt zitten, of nog beter; proefrijden. Dan kun je het zelf voelen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
in theorie klopt het inderdaad, probleem is denk ik dat er wat fabrikanten wat kort door de bocht een (goedkope) gravelbike in de markt willen zetten omdat ze zo populair zijn. Als je dan bv een CX fiets of een normale racefiets pakt en de banden clearance wat ruimer maakt en er een andere stikker op plakt heb je wellicht niet een fiets die lekker stabiel is op hoge(re) snelheden offroad.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Ik ga van het weekend eerst eens langs wat lbs in Amsterdam in de hoop dat ik op een gravelbike kan rijden en dan zien we wel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:19
Goedemiddag!

Hoe lang doen jullie over het algemeen met een achterband? Op mijn huidige achterband (GP5000) heb ik nu zo'n 3000km gereden en die is inmiddels behoorlijk 'vierkant'. Voor mijn gevoel is dat best wel rap, meer mensen met deze ervaring?

Zometeen voor en achter maar even omwisselen,wie weet kan ik er dan nog 3000 meer uit persen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Wit schijnt vrijwel altijd door. Er bestaat ook wel een soort ongeschreven regel dat je geen witte broek aantrekt om het zo ook een beetje gezellig te houden voor diegene die achter je rijdt.

@Louislouislouis Ik rij al heel lang niet meer met GP banden omdat deze altijd snel vierkant worden. Ik weet niet beter als dat ze na 2.000km al vlak zijn. Dan kun je er meestal nog wel tot 5.000km mee doorrijden want ze zijn nog niet versleten.

Zal niet zeggen dat Continental het alleenrecht heeft op vierkante banden, maar voor zo'n veelgeprezen band vind ik het maar een vervelende eigenschap die (te) weinig genoemd wordt.

Achter naar voren wisselen zou ik niet doen, dan heb je in no-time 2 vierkante banden. Beste kun je je voorband naar achter schuiven als die helemaal op is, en dan voor een nieuwe plaatsen. Daar wil je in principe altijd het meeste grip.

[ Voor 69% gewijzigd door Ypuh op 15-05-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 21:46

Galois

1811 - 1832

goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:03:
Ik heb inmiddels een tweede setje wielerkleding maar mijn witte wielershirt schijnt als een malle door (de bretels schijnen door, ook al zijn ze wit).

Is dat een manco van een k*t kwaliteit of wel algemeen bij witte kleding?

Zou er ook nog een shirtje onder kunnen? Bijv een thermo shirtje?
Ik draag ook altijd een ondershirt (tenzij het 35+ is). Voor zweetafvoer ed.

Maar de bretels draag je óver je ondershirt. Dus de bretels zullen door blijven schijnen... Helpt dus wel om je 'huid' (of tepels :)) niet meer door te laten schijnen... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-09 12:21
Ik weet niet of dit het juiste topic hiervoor is, maar here goes :)

Ik heb laatst een setje 28mm Conti GP5000 clinchers gekocht, maar die passen niet in mijn frame. Dus mogen ze voor een leuke prijs weg. Zijn nooit gebruikt, alleen 1 keer om de velg gelegen om erachter te komen dat ze niet passen 8)7

Bij interesse kun je me een PM sturen! Omgeving Amsterdam maar verzenden is mogelijk.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:06

Grin

Ride si sapis.

Al ruim een half jaar loop ik met de gedachte om m’n Look 585 te vervangen, maar hoe? En door wat? Ach, had geen prioriteit, fietsje gaat nog als de brandweer. If it ain’t broke… Maar toen begin maart duidelijk werd dat de geplande vakantie (april-mei) zou worden geannuleerd door Covid19/KLM, kwam er een reden om er toch werk van te maken. We gaan de komende maanden toch nergens heen: dan maar fietsen!

Maar ja… Wat ga je dan kopen? Na lang wikken en wegen kwamen de volgende frames bovendrijven: Bianchi OLTRE XR4, Colnago Concept, Pinarello F10 & F12, Chapter2 Rere(zwart) en de Look 795 Blade RS(zwart). Dat zijn frames die iets bij mij losmaken; een zekere ‘x-factor’, je ziet ze weinig en met de kwaliteit van deze frames zit het doorgaans ook goed. Mooie fietsmerken met, afgezien van Chapter2, een prachtige historie.
Deze keuze uiteindelijk kunnen terugbrengen naar de Chapter2 en de Look. Met beide merken heb ik goede ervaring en dat gaf uiteindelijk de doorslag. Een Pinarello blijft een wens, maar de F12 vind ik niet zo mooi als de F10. En om nu nog een F10 te kopen… Tsja, kan. Het is nog steeds een (meer dan) uitstekende fiets. Maar voor mij, op dit moment? Nee, toch niet de voorkeur. Bianchi is prachtig maar enkele clubgenoten hebben er al een, Colnago zie ik een stuk minder maar daar ontbreekt voor mij dan weer een stukje ‘x-factor’. Die vallen dus af.

Uiteindelijk gekozen voor een zwarte Chapter2 Rere maar toen ik deze wilde bestellen: helaas, niet beschikbaar in velgrem uitvoering. Disc is een no-go voor mij (ad nauseam besproken in dit topic, als je het echt nogmaals uiteengezet wilt krijgen: PM) en wachten tot halverwege juLi voor de velgrem versie… Heeft uiteraard niet de voorkeur. Dus wachten op een Chapter2… Eigenlijk geen zin in, wil er dit seizoen(!) nog iets aan hebben.

Oké, die Look dan?
Recensies zijn allemaal prima, de rode draad van diverse reviews: bijzonder comfortabel voor een aero frame, aan de zware kant, minder proprietary dan zijn voorgangers (gekke crank, geïntegreerde remmen, stuurpen, etc.), veel knowhow/engineering in de samenstelling van het carbon, eigen productie in Tunesië.
Oké, dan maar een zwarte Look 795. Langs de bikefitter/fietsenmaker, maat M besteld: wachten maar! Nou nee dus. Na ruim drie weken wachten het bericht dat de zwarte 795 een 2019 model is. Komt volgens Action Sports (importeur BeNeLux) ook niet meer beschikbaar. #$%%^&^%$&@$!#!!!!111
Oké… Now what? Hmmm, wederom een paar dagen overpeinzing… Heb ik een merk gemist? Wat is er nu te koop? Komt er binnenkort wellicht iets? Nope, allemaal meh.

Na veel foto’s kijken… Een mooie fiets is een zwarte fiets! Toch? Hmmm, is dat wel zo? Nou… In dit geval wellicht… Ach, even een nachtje over slapen.
Verrek, dat wit is toch ook niet onaardig, is dat dan ook mooi? Ja joh, zeker wel! Mijn ‘geloof’ gaat (zoals wel vaker) de deur uit: ik ga een witte racefiets bestellen! Afgelopen maandag was het dan eindelijk zo ver, het frame en de onderdelen zijn bezorgd bij de bikefitter/fietsenmaker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjxmYuL8Q1ntV-xTSYXZJMdwDjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9ogfJIyLJ1QrjOTEcz4b7yM.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is dan eindelijk New Bike Day: een hagelwitte Look 795 Blade RS! *O* oOo 8)
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-MjfQKzm/0/6e63bb9f/L/i-MjfQKzm-L.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-R939mdd/0/dfe61eb7/L/i-R939mdd-L.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-RvBXTsj/0/dcb6c2af/L/i-RvBXTsj-L.jpg

De eerste ervaringen en de uiteindelijke review kunnen jullie in juNi tegemoet zien. Hopelijk is het wat… Altijd kritisch blijven! Maar dat is wel erg lastig nu… :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:39
Bwoah, wat een vet ding.
Vind wit een stuk mooier bij Looks dan zwart, de typische kleurpatronen vallen een stuk meer op in mijn ogen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 13:44
Fakking vette fiets! Chapeau. Jammer van die velg remmen alleen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-08 09:02
Dikke, dikke fiets!! Velgremmen zijn wel mooier qua uiterlijk vind ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:32

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Louislouislouis schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:04:
Goedemiddag!

Hoe lang doen jullie over het algemeen met een achterband? Op mijn huidige achterband (GP5000) heb ik nu zo'n 3000km gereden en die is inmiddels behoorlijk 'vierkant'. Voor mijn gevoel is dat best wel rap, meer mensen met deze ervaring?

Zometeen voor en achter maar even omwisselen,wie weet kan ik er dan nog 3000 meer uit persen..
Ligt ook enorm aan het soort band... een Schwalbe Marathon Racer verving ik na zo'n 3000 km zonder zichtbare slijtage omdat ik iets anders wilde, de Vittoria Corsa Grafeen Tube onder mijn andere fiets was na een dikke 1000 km het mooie wel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 17:44

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

TradeMarkNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
Mijn zoektocht gaat nog steeds door. Bij Beekhoven in Amsterdam Noord een rondje gereden op een racefiets, fitness-hybride en mountainbike en het lijkt toch wel een fitness-hybride te moeten worden. Kandidaten zijn de Cube SL Road Pro/Race, Giant Fastroad SL1, Trek FX Disc 3 en meer van dat soort modellen. Kent iemand toevallig nog goeie LBS-en in Amsterdam met aanbod in dit segment? Online is zo'n beetje alles uitverkocht en om bij de grote verkopers (Mantel/12Go) te komen zal ik met het OV moeten. Iets wat ik liever nog even uitstel.

Is het merk Merida wat btw? Zie dat zij namelijk ook wel soortgelijke modellen (Merida Speeder bv, prijscategorie tot 1100E) hebben, ook met Shimano 105.
In Amsterdam zou ik eens bij Kaptein gaan kijken, zeker ook als je richting een gravelbike gaat.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Whieee schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:07:
[...]

In Amsterdam zou ik eens bij Kaptein gaan kijken, zeker ook als je richting een gravelbike gaat.
Yes thnx, ga er dit weekend langs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:47:
Vandaag is dan eindelijk New Bike Day: een hagelwitte Look 795 Blade RS! *O* oOo 8)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De eerste ervaringen en de uiteindelijke review kunnen jullie in juNi tegemoet zien. Hopelijk is het wat… Altijd kritisch blijven! Maar dat is wel erg lastig nu… :)
Kek karretje zo d:)b

Vanwaar trouwens die tweede cable port in de bovenbuis? Is dat zodat je met een 'moto' configuratie beter uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
Al ruim een half jaar loop ik met de gedachte om m’n Look 585 te vervangen, maar hoe? En door wat? Ach, had geen prioriteit, fietsje gaat nog als de brandweer. If it ain’t broke… Maar toen begin maart duidelijk werd dat de geplande vakantie (april-mei) zou worden geannuleerd door Covid19/KLM, kwam er een reden om er toch werk van te maken. We gaan de komende maanden toch nergens heen: dan maar fietsen!

Maar ja… Wat ga je dan kopen? Na lang wikken en wegen kwamen de volgende frames bovendrijven: Bianchi OLTRE XR4, Colnago Concept, Pinarello F10 & F12, Chapter2 Rere(zwart) en de Look 795 Blade RS(zwart). Dat zijn frames die iets bij mij losmaken; een zekere ‘x-factor’, je ziet ze weinig en met de kwaliteit van deze frames zit het doorgaans ook goed. Mooie fietsmerken met, afgezien van Chapter2, een prachtige historie.
Deze keuze uiteindelijk kunnen terugbrengen naar de Chapter2 en de Look. Met beide merken heb ik goede ervaring en dat gaf uiteindelijk de doorslag. Een Pinarello blijft een wens, maar de F12 vind ik niet zo mooi als de F10. En om nu nog een F10 te kopen… Tsja, kan. Het is nog steeds een (meer dan) uitstekende fiets. Maar voor mij, op dit moment? Nee, toch niet de voorkeur. Bianchi is prachtig maar enkele clubgenoten hebben er al een, Colnago zie ik een stuk minder maar daar ontbreekt voor mij dan weer een stukje ‘x-factor’. Die vallen dus af.

Uiteindelijk gekozen voor een zwarte Chapter2 Rere maar toen ik deze wilde bestellen: helaas, niet beschikbaar in velgrem uitvoering. Disc is een no-go voor mij (ad nauseam besproken in dit topic, als je het echt nogmaals uiteengezet wilt krijgen: PM) en wachten tot halverwege juLi voor de velgrem versie… Heeft uiteraard niet de voorkeur. Dus wachten op een Chapter2… Eigenlijk geen zin in, wil er dit seizoen(!) nog iets aan hebben.

Oké, die Look dan?
Recensies zijn allemaal prima, de rode draad van diverse reviews: bijzonder comfortabel voor een aero frame, aan de zware kant, minder proprietary dan zijn voorgangers (gekke crank, geïntegreerde remmen, stuurpen, etc.), veel knowhow/engineering in de samenstelling van het carbon, eigen productie in Tunesië.
Oké, dan maar een zwarte Look 795. Langs de bikefitter/fietsenmaker, maat M besteld: wachten maar! Nou nee dus. Na ruim drie weken wachten het bericht dat de zwarte 795 een 2019 model is. Komt volgens Action Sports (importeur BeNeLux) ook niet meer beschikbaar. #$%%^&^%$&@$!#!!!!111
Oké… Now what? Hmmm, wederom een paar dagen overpeinzing… Heb ik een merk gemist? Wat is er nu te koop? Komt er binnenkort wellicht iets? Nope, allemaal meh.

Na veel foto’s kijken… Een mooie fiets is een zwarte fiets! Toch? Hmmm, is dat wel zo? Nou… In dit geval wellicht… Ach, even een nachtje over slapen.
Verrek, dat wit is toch ook niet onaardig, is dat dan ook mooi? Ja joh, zeker wel! Mijn ‘geloof’ gaat (zoals wel vaker) de deur uit: ik ga een witte racefiets bestellen! Afgelopen maandag was het dan eindelijk zo ver, het frame en de onderdelen zijn bezorgd bij de bikefitter/fietsenmaker:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

_/-\o_

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks voor de reacties :)
@Whieee Goede vraag, wellicht voor de kabel van de achterderailleur? Ik zou het anders ook niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 22:17
@Whieee Deze wordt vermoedelijk gebruikt bij mechanische versnelling, maar deze Look heeft volgens mij elektronische versnellingen en dan wordt deze niet gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door EdwinW op 15-05-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:16:
Thanks voor de reacties :)
@Whieee Goede vraag, wellicht voor de kabel van de achterderailleur? Ik zou het anders ook niet weten...
Als ik kijk naar de foto's in deze review van Road.cc dan lijkt het een 2e optie voor de remkabel. De derailleurkabels lijken achter het balhoofd het frame in te gaan en dan door de onderbuis. (lees: goed dat je eTap hebt want dat lijkt me een hel qua routing :+ )

edit:
Zie ook de Service manual van Look ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 15-05-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:11
Mijn eerste racefiets was wit. Daarna was ik voorgoed genezen...je blijft poetsen. Scheelt allicht dat @Grin meerdere fietsen heeft, en dus de Look voor mooi weer kan bewaren, en dat hij überhaupt een poetser is geloof ik ;)
Persoonlijk werd ik er iig helemaal gestoord van.

Heb ook een tijdje gekeken naar die Blade RS frames...ze zijn echt een lust voor het oog maar wel zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin gaaf hoor! Ik vind zwart altijd zonde van een mooi frame, dus kan deze keuze wel waarderen. De rest mooi zwart houden met een paar accenten :Y

Die 500g t.o.v. de lichtste frames overleef je ook wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Ypuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:46:
@Grin gaaf hoor! Ik vind zwart altijd zonde van een mooi frame, dus kan deze keuze wel waarderen. De rest mooi zwart houden met een paar accenten :Y

Die 500g t.o.v. de lichtste frames overleef je ook wel weer.
Is ook zo. Het is wel echt een ontzettend mooi ontwerp vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zoals hij op de foto staat: iets onder de 7,3 KG, dus ruim 400 gram t.o.v. de aller lichtste fietsen - 6,8 KG is de UCI limiet. Maar dat is voor een relatief kleine maat: M, met toch een aardige high-end/lichte afwerking: groep, wielen, stuur, zadel, etc. Het is gewoon een zwaar/stevig aero frame; het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Die van mij zit op 7.6kg voor een 58. Volgens mij hebben we vrijwel dezelfde afmontage met alleen wat andere merknamen.

Met lage wielen en niet aero frame kom je dan op of net onder de 7kg, maar dan heb je ook een ander type fiets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:46:
Zoals hij op de foto staat: iets onder de 7,3 KG, dus ruim 400 gram t.o.v. de aller lichtste fietsen - 6,8 KG is de UCI limiet. Maar dat is voor een relatief kleine maat: M, met toch een aardige high-end/lichte afwerking: groep, wielen, stuur, zadel, etc. Het is gewoon een zwaar/stevig aero frame; het is wat het is.
Net gewicht voor die fiets sowieso. En met een setje Bora WTO 33 haal je er nog bijna 200gr af voor het klimwerk :*)

Verder blijft mijn standaard argument m.b.t. gewicht dat jezelf lichter maken makkelijker is dan je fiets lichter maken. Case in point: vandaag in een ritje over de Heuvelrug diverse PRs flink aangescherpt. Op de Diverge. Met 38mm G-One banden (die 42mm breed staan op de velgen). Met een bar bag. Ik heb die fiets nog niet gewogen, maar zonder bidons en bar bag komt 9kg waarschijnlijk eerst :+

Maar de motor is in de laatste 12 maanden een kleine 15kg lichter geworden zonder vermogen in te leveren :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNS-grdvgfpW2chgWocqJP_TcAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5ywmfwFCUdnfEpxcfuVRXJH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Whieee op 15-05-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mooie actiefoto! :)
Uiteraard zijn het marginale gains, maar daar moet ik het helaas in gaan zoeken. 15 KG gewichtsverlies? Dan zal ik opgenomen moeten worden in het ziekenhuis, ben al graatmager...

Na de powermeter, die hopelijk deze maand nog bezorgd gaat worden, is de daaropvolgende(laatste?) upgrade inderdaad nog een setje 33 of 45 Bora's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:45
Mooie fietsen @Grin en @Whieee .

Wat een lichte fietsen allemaal. Kom ik aan met mijn aluminium fiets van 9,5kg 8)7 . Gelukkig zijn mijn huidige ATB schoenen (ik heb SPD pedalen) wel wat minder lomp dan de vorige. Scheelt ook iets aan gewicht :P

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 15-05-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Whieee schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Net gewicht voor die fiets sowieso. En met een setje Bora WTO 33 haal je er nog bijna 200gr af voor het klimwerk :*)

Verder blijft mijn standaard argument m.b.t. gewicht dat jezelf lichter maken makkelijker is dan je fiets lichter maken. Case in point: vandaag in een ritje over de Heuvelrug diverse PRs flink aangescherpt. Op de Diverge. Met 38mm G-One banden (die 42mm breed staan op de velgen). Met een bar bag. Ik heb die fiets nog niet gewogen, maar zonder bidons en bar bag komt 9kg waarschijnlijk eerst :+

Maar de motor is in de laatste 12 maanden een kleine 15kg lichter geworden zonder vermogen in te leveren :*)

[Afbeelding]
Defensieweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:39
Gewicht zegt ook niet alles, ik ben een vederlicht maar ben er vrij zeker van dat mij watt/kg een stuk lager is dan de meesten hier. Wat Whieeee zegt, als je 10 kilo gewicht verliest waarvan 5 kilo spiermassa, ben ik er vrij zeker van dat je per saldo minder kracht/vermogen hebt.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-09 17:33
Gewicht word pas echt belangrijk als je bergop moet, hier in Nederland hebben we daar geen last van (:.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Correct. Het stuk Thijmseberg-Autoweg-Defensieweg is lekker fietsen. Dan een rondje Vallei, Grebbeberg en dan weer terug over de Rijnbrug naar het plattere deel van de regio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:52

Oké, die Look dan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

TL;DR

Leuk fietsje, jammer van die velgremmen >:)

Ik heb het uiteraard wel gelezen, vind het een erg mooie fiets. Ik vind het juist een pre dat het geen zwarte is. Ik respecteer het juist als iemand niet voor standaard gaat, teveel mensen rijden al op een zwarte of het nu een canyon of colonago is (mijn mening).

Een fiets waar je heel erg blij van wordt kan je eigenlijk nooit een onafhankelijke review geven. Aan de andere kant, zolang je er blij van blijft doet je fiets toch iets goeds en dat is niet te koop/onbetaalbaar.

Ik heb zelf een wensen lijstje, onderstaande fiets heeft alles van dat wensenlijstje. Maar toch ben ik bang dat ik er niet blij van wordt.

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwf1a6e7c2/images/full/full_endur/2019/full_endurace-cf-sl-disc-8-di2_c1252.png?sw=270&sh=205&sm=fit&sfrm=png

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:26:
Mooie fietsen @Grin en @Whieee .

Wat een lichte fietsen allemaal. Kom ik aan met mijn aluminium fiets van 9,5kg 8)7 . Gelukkig zijn mijn huidige ATB schoenen (ik heb SPD pedalen) wel wat minder lomp dan de vorige. Scheelt ook iets aan gewicht :P
Het feit dat jij gemiddeld 35 rijdt op je fiets van 9,5kg. Is volgens mij ook wel het bewijs dat we het met zijn "alle hier" snelheid proberen te kopen en niet te trainen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip Een Canyon is als een ideale schoonzoon. Leuk, maar wie wil dat nou zijn?

Vind het altijd maar lastig als iemand met een wensenlijstje komt. Vaak wordt die al volledig toegeschreven naar het model wat ze voor ogen hebben, meestal net één of twee prijsklasses hoger dan het budget. Waarom zou iemand per se interne kabels op zijn wensenlijstje willen bijvoorbeeld? Ik snap dat het mooier is en zou het ook graag willen, maar je gaat er toch geen fiets om laten staan? Het is ook nog eens rete onhandig als je al het onderhoud zelf doet of duur als je het laat doen.

Canyon is erg goed in deze checkboxes af te vinken en de prijs nog enigszins binnen de perken te houden, waarmee je de punten die je niet direct ziet overslaat. Frame kwaliteit, merkhistorie, top afmontage, lifetime garantie, levertijden etc. Zelf kies ik liever een setje Campa Bora's dat je één remkabeltje bovenlangs ziet lopen, dan een middle of the road Reynolds wielset i.c.m. interne kabelloop op een suf Canyon frame. Ook zo'n volledige geintegreerde cockpit ziet er leuk uit, maar zorgt vooral voor een net-niet perfecte fit waarbij je geen invloed meer hebt op de reach, backsweep, angle, tilt etc. (niet voor niets dat Specialized, Enve, Zipp, BMC etc. geen vaste bar+stem cockpits aanbieden).

Idem voor schijfremmen. Ik lees personen die nog nooit in de regen gefietst hebben of een berg afgedaald zijn en in de vlakke polder wonen die schijfremmen als een harde eis stellen. Met 5k per jaar maken ze zich zorgen over de slijtage van de remrand terwijl ze voor het ontluchten van de remmen al naar de FM moeten. Ik heb niets tegen schijfremmen en als jij met een bike van €4k+ door de regen wilt rijden mag je zelf weten, maar zo diskwalificeer je wel een boel mooie fietsen en leuke overjarige deals die wel iets unieks hebben binnen je budget.

* Ypuh tot zo ver z'n zaterdagmorgen rant. Verder ben ik wel positief ingesteld hoor :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-09 22:05
Ypuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:04:
@Louislouislouis Ik rij al heel lang niet meer met GP banden omdat deze altijd snel vierkant worden. Ik weet niet beter als dat ze na 2.000km al vlak zijn. Dan kun je er meestal nog wel tot 5.000km mee doorrijden want ze zijn nog niet versleten.

Zal niet zeggen dat Continental het alleenrecht heeft op vierkante banden, maar voor zo'n veelgeprezen band vind ik het maar een vervelende eigenschap die (te) weinig genoemd wordt.
Leuk te lezen dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt... :+ Ik zeg overigens niet dat dit slechte banden zijn oid. Maar er zijn legio andere merken, die minstens net zo goed/al dan niet beter zijn (voor een betere prijs), terwijl dit specifieke type (+ merk) helemaal in de hemel wordt geprezen als DE(!) band...

@Grin : pracht bike! Ik neem aan, dat die tot juni nog in de woonkamer staat? ;-)

Edit: ondanks je volgens mij wel een redelijk poets fan bent, zeker icm de kleur, misschien de bike in de (auto)wax zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door RR46 op 16-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@Grin Verdomd mooi fietsje hoor! Zo'n beestje zou ik misschien ooit ook nog wel eens willen hebben. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User

User

S3

Gister voor het eerst met powermeter gereden, even een redelijk rustig ritje met de vriendin.
Nu pas snap ik dat mensen niet meer op snelheid fietsen maar op vermogen. De enige keren dat ik naar de snelheid keek was om een beetje een indicatie van wat voor vermogen ongeveer bij welke snelheid hoort. En natuurlijk kijken wat het effect van in de beugels gaan fietsen is op de luchtweerstand.

Deze week druk gehad op het werk dus toch maar kalm aan gedaan, kon het alleen niet laten om vol gas een viaduct op te rossen. En dat is volgens mij wel terug te zien in de vermogenscurve van Strava. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FFfAZik.png

Garmin had berekend dat mijn FTP op 2,74 W/kg zit, maar ik denk dat ik vanmiddag een 20 minuten FTP test ga doen om een betere indicatie te krijgen. :)

Volgens mij lang niet slecht voor een kantoorpikkie die net 6 maanden op de racefiets zit. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mooi relaas @Ypuh. Kan mij er helemaal in vinden. Ik kies liever zelf alle componenten en bouw een fiets langzaam op. Deze 795 heeft mij ruim 1 jaar gekost. De andere kant van dit spectrum is: naar de winkel gaan en een complete fiets kopen. Uiteraard ook prima! Maar voor mij werkt dat (helaas?) niet, ieder component heb ik een mening over. Elke detail kan ik me mateloos aan ergeren, of extreem blij van worden als het m.i. goed is/zit. Twee willekeurige voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru8QyfsAMtJKh1hU2j-r9jyTips=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOTsssYpBFCTyRULqLvUZmID.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFMkKmwmoIYi2DBZwtwGiLq4ht0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgJj2zdBPUekICR0GTAVKba3.jpg?f=fotoalbum_tile

De framebeschermers op de kabels O+
En ik ben erg blij met de oude ADH2 handlebar. Die nieuwe is namelijk hoogglans zwart zonder die bizarre Look decals (voorbeeld: hier). Die nieuwe ADH2 handlebar kan van elk willekeurig merk zijn, deze oude is gewoon een echte Look. Als alleen de nieuwe nog beschikbaar zou zijn dan had ik voor een ander merk gekozen. Voor 470 f*cking euro 8)7 moet een handlebar gewoon helemaal naar je zin zijn, geen compromis! Ben zo blij met dit oude model, in mijn ogen perfect!
Had ik deze fiets kant-en-klaar in de winkel gekocht; grote kans dat ik dan met een hoogglans zwarte handlebar zou zitten. Het nieuwe model is al maanden (>jaar?) de standaard op deze fiets, alleen in het begin is de 795 geleverd met de oude ADH2. Waarschijnlijk had ik niet eens geweten van een oud model, simpelweg omdat je een complete fiets koopt. Dat is niet erg, zeker niet! Maar ik zit daar anders in. Elke onderdeel is een klein onderzoekje: speurwerk naar reviews, het zoeken van plaatjes. Zo kom je achter dat soort dingen zoals een oude ADH2.

[ Voor 19% gewijzigd door Grin op 16-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01
Tering wat een vette fiets zeg.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:28:
Ik kies liever zelf alle componenten en bouw een fiets langzaam op. Deze 795 heeft mij ruim 1 jaar gekost.

...

Voor 470 euro 8)7 moet een handlebar gewoon helemaal naar je zin zijn, geen compromis! Ben zo blij met dit oude model, in mijn ogen perfect!
Precies dat ja, haha. Zo heb ik mijn fiets ook opgebouwd. Heb er ook bijna een jaar over gedaan om alle onderdelen 1-voor-1 te vervangen.

In sommige gevallen moest het in 2x, zoals de wielen die ik eerst geupgrade had naar FFWD F4R's waar ik niet helemaal tevreden over was, tot ik na actief speuren een dealtje tegenkwam voor nieuwe 2019 Zipp's. Ik weet nu ook duidelijk waar de verschillen zitten t.o.v. high end aluminium wielen en mid range carbon wielen. Idem voor de 4iiii vermogensmeter en het stuur waar ik de Ritchey Streem II en III had en inmiddels gesettled ben voor de Zipp SL 70 Aero's. Zo'n stuurtje heb ik maanden op gewacht tot de juiste breedte en glossy variant op Marktplaats kwam (nieuw zijn ze echt te duur), en uiteindelijk voor een prikkie kunnen kopen van wat bleek de eigenaar te zijn van wielercafe De Proloog :+.

De kleine onderdelen en minst zichtbare onderdelen zijn het ergst. Daar is het serieus goed zoeken soms, zoals de rubbertjes voor de gaten in het frame die overblijven als je Etap hebt. Deze dingen worden in het Engels 'grommets' genoemd en kun je bij Cervelo uitsluitend via de dealer bestellen. Ook heb ik me een ongeluk gezocht voor een aan de onderkant vlakke topcap. Ik had mijn vorkbuis zo precies afgezaagd dat er geen spacer meer bovenop kon en de standaard topcaps een 'dome design' hebben die net te diep was om mooi in het gat te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:01:
@mhr-zip Een Canyon is als een ideale schoonzoon. Leuk, maar wie wil dat nou zijn?

Vind het altijd maar lastig als iemand met een wensenlijstje komt. Vaak wordt die al volledig toegeschreven naar het model wat ze voor ogen hebben, meestal net één of twee prijsklasses hoger dan het budget. Waarom zou iemand per se interne kabels op zijn wensenlijstje willen bijvoorbeeld? Ik snap dat het mooier is en zou het ook graag willen, maar je gaat er toch geen fiets om laten staan? Het is ook nog eens rete onhandig als je al het onderhoud zelf doet of duur als je het laat doen.

Canyon is erg goed in deze checkboxes af te vinken en de prijs nog enigszins binnen de perken te houden, waarmee je de punten die je niet direct ziet overslaat. Frame kwaliteit, merkhistorie, top afmontage, lifetime garantie, levertijden etc. Zelf kies ik liever een setje Campa Bora's dat je één remkabeltje bovenlangs ziet lopen, dan een middle of the road Reynolds wielset i.c.m. interne kabelloop op een suf Canyon frame. Ook zo'n volledige geintegreerde cockpit ziet er leuk uit, maar zorgt vooral voor een net-niet perfecte fit waarbij je geen invloed meer hebt op de reach, backsweep, angle, tilt etc. (niet voor niets dat Specialized, Enve, Zipp, BMC etc. geen vaste bar+stem cockpits aanbieden).

Idem voor schijfremmen. Ik lees personen die nog nooit in de regen gefietst hebben of een berg afgedaald zijn en in de vlakke polder wonen die schijfremmen als een harde eis stellen. Met 5k per jaar maken ze zich zorgen over de slijtage van de remrand terwijl ze voor het ontluchten van de remmen al naar de FM moeten. Ik heb niets tegen schijfremmen en als jij met een bike van €4k+ door de regen wilt rijden mag je zelf weten, maar zo diskwalificeer je wel een boel mooie fietsen en leuke overjarige deals die wel iets unieks hebben binnen je budget.

* Ypuh tot zo ver z'n zaterdagmorgen rant. Verder ben ik wel positief ingesteld hoor :+.
Wat mij "zorgen" baart is dat de Canyon het dichtst in de buurt van mijn wensenlijstje komt. Maar Canyon is wel Canyon en daar is helemaal niks mis mee, maar blijft wel een Canyon :+

Ik vergelijk het altijd met het verschil tussen de Opel Astra en VW Golf. Het zijn allebei prima auto's. Ik heb niks met Opel, en sommige mensen hebben niks met VW. Had er Focus/Scott op gestaan had hij hier al gestaan.

Aan de andere kant heb ik ook niks met Alfa/Ferrari/Maserati/Colnago/Bianchi/Pinarello. Ik ben ook wel opzoek naar de ideale schoonzoon fiets. Als ik een fiets koop wil ik hem bij een cyclo of bij de supermarkt heel even alleen kunnen laten met een dun slotje. Of nat terughangen in de schuur. En als ik een keer crash of hij wordt toch gepikt wil ik weer dezelfde kopen. Ook wil ik niet voor l*l rijden als ik 28 km/u gemiddeld rijdt. Allemaal dingen die (ik) met een Specialized Venge van 12K niet kan.
Grin schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:28:
Mooi relaas @Ypuh. Kan mij er helemaal in vinden. Ik kies liever zelf alle componenten en bouw een fiets langzaam op. Deze 795 heeft mij ruim 1 jaar gekost. De andere kant van dit spectrum is: naar de winkel gaan en een complete fiets kopen. Uiteraard ook prima! Maar voor mij werkt dat (helaas?) niet, ieder component heb ik een mening over. Elke detail kan ik me mateloos aan ergeren, of extreem blij van worden als het m.i. goed is/zit. Twee willekeurige voorbeeldjes:

[Afbeelding][Afbeelding]

De framebeschermers op de kabels O+
En ik ben erg blij met de oude ADH2 handlebar. Die nieuwe is namelijk hoogglans zwart zonder die bizarre Look decals (voorbeeld: hier). Die nieuwe ADH2 handlebar kan van elk willekeurig merk zijn, deze oude is gewoon een echte Look. Als alleen de nieuwe nog beschikbaar zou zijn dan had ik voor een ander merk gekozen. Voor 470 f*cking euro 8)7 moet een handlebar gewoon helemaal naar je zin zijn, geen compromis! Ben zo blij met dit oude model, in mijn ogen perfect!
Had ik deze fiets kant-en-klaar in de winkel gekocht; grote kans dat ik dan met een hoogglans zwarte handlebar zou zitten. Het nieuwe model is al maanden (>jaar?) de standaard op deze fiets, alleen in het begin is de 795 geleverd met de oude ADH2. Waarschijnlijk had ik niet eens geweten van een oud model, simpelweg omdat je een complete fiets koopt. Dat is niet erg, zeker niet! Maar ik zit daar anders in. Elke onderdeel is een klein onderzoekje: speurwerk naar reviews, het zoeken van plaatjes. Zo kom je achter dat soort dingen zoals een oude ADH2.
Vet stuur/stem combo. Ik heb ook helemaal niks met die one-size-fits-all sturen die helemaal niet te verstellen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 16-05-2020 13:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:52

sebasd

loopt op espresso

Hier ook een beginnende fietser, was altijd meer van het hardlopen (en dat doe ik nog steeds erbij) maar ben de laatste tijd regelmatig geblesseerd geraakt en fietsen is een prima alternatief.

Voorlopig nog even op een geleend oud beestje maar ik denk wel dat er een deze maanden een betere en nieuwere fiets komt.

Vandaag in ieder geval alvast lekker net iets meer dan 50km gefietst in een rondje door vier provincies (Amersfoort - Eemnes - Blaricum - Flevopolder/Eemhof - Nijkerk en weer terug). Nu rustig de afstand opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

mhr-zip schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Aan de andere kant heb ik ook niks met Alfa/Ferrari/Maserati/Colnago/Bianchi/Pinarello. Ik ben ook wel opzoek naar de ideale schoonzoon fiets. Als ik een fiets koop wil ik hem bij een cyclo of bij de supermarkt heel even alleen kunnen laten met een dun slotje. Of nat terughangen in de schuur. En als ik een keer crash of hij wordt toch gepikt wil ik weer dezelfde kopen. Ook wil ik niet voor l*l rijden als ik 28 km/u gemiddeld rijdt. Allemaal dingen die (ik) met een Specialized Venge van 12K niet kan.
Maar met een Allez Sprint weer wel. Ik heb de mijne (destijds nog het velgrem model) uiteindelijk ingeruild omdat ik 'overcompleet' was en een Diverge wilde, maar die Allez Sprint was een fantastisch ding. Licht genoeg om te concurreren met mid-tier carbon spul (mijn 58cm Allez Sprint met 105 en FFWD F6R en alu cockpit kwam tot 7,3kg), stijf genoeg zonder oncomfortabel te worden, en als je er een keer mee gaat liggen is de financiële schade ook nog wel te overzien. En het is een van de weinige modellen waarvan je bij Specialized een frameset kan krijgen (S-Works uitgezonderd).

Hij is een tikje agressief, maar ja... jij begint over een Venge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Dat is wel een heel verschil, een Allez Sprint en een Diverge! Mis je dat aggresieve niet, of heb je daar nog een andere fiets voor?

Maar er zijn toch best wat fietsen waar je je niet op hoeft te schamen om 28km/u te rijden? Misschien wel ietsje prijziger dan een vergelijkbare Canyon, maar Trek, Specialized, Cannondale of bv Scott hebben best heel leuke fietsen voor veel minder geld.

Ik hoef ook niet per se lichter en ik kan prima uit de voeten met 105, alleen nu ik de wielen van m’n mtb heb geupgrade en het verschil heb gemerkt wil ik dat ook voor m’n Synapse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 07:05
Vanochtend helaas weer een gebroken spaak... zo vervelend... 2de keer in haar tijd.. en net zo lekker op pad.

Gelukkig is de LBS zeer snel en is de spaak al weer vervangen. 😎

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 14:40
Misschien een gekke vraag...

Mijn pedalen op de racefiets zijn al relatief oud. Maar ik fiets nu een 1.5 maand met nieuwe plaatjes maar van 1 voet zijn deze al helemaal versleten. Kan dit komen door oude pedalen? Of is dat puur door het lopen of fietsen. Ik loop er wel regelmatig op, en ik heb de gele plaatjes. Die slijten sowieso redelijk snel. Maar dit vind ik wel heel snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hatsa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:03:
Dat is wel een heel verschil, een Allez Sprint en een Diverge! Mis je dat aggresieve niet, of heb je daar nog een andere fiets voor?
Ik heb nog 2 andere racers. ;) Vorig jaar als hobbyproject een Standert Kreissäge Team Edition opgebouwd en toen had ik ineens 3 racers. Dus toen ik in September zat te kijken voor een ‘Randoslayer’ was de beslissing om een racer in te ruilen zo genomen. En mijn Specialized dealer zag die Allez Sprint graag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 20:47
Ypuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:04:

Ik heb vorig jaar een set GP5000 erop gezet, die zitten er al zeker 2500km op. De achterband begint een heel klein beetje vierkant te worden, mag geen naam hebben. 5000km is voor mij voldoende, dat betekent dat ze ongeveer 1 jaar meegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• User

User

S3

...20 minuten lopen stampen, staat de FTP auto-update niet aan op mijn Garmin. :F

...en de 2,74 W/kg die hij liet zien is een standaard beginwaarde als je een powermeter installeert blijkbaar. :-(

Dacht ik lekker bezig te zijn, mooi niet dus. :+ :(

[ Voor 51% gewijzigd door User op 16-05-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 16:21
Pctje91 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:28:
Misschien een gekke vraag...

Mijn pedalen op de racefiets zijn al relatief oud. Maar ik fiets nu een 1.5 maand met nieuwe plaatjes maar van 1 voet zijn deze al helemaal versleten. Kan dit komen door oude pedalen? Of is dat puur door het lopen of fietsen. Ik loop er wel regelmatig op, en ik heb de gele plaatjes. Die slijten sowieso redelijk snel. Maar dit vind ik wel heel snel...
Volgens mij slijten ze vooral door erop te lopen. Ook online zie je hier veel klachten over (check bv reviews bij Mantel). Ik heb daarom deze hoesjes aangeschaft: https://www.futurumshop.nl/shimano-cleat-cover-spd-sl.phtml

Achterlijk duur natuurlijk voor 2 stukjes rubber / kunststof, maar cleats slijten nu amper. Op Ali kan je volgens mij goedkopere imitaties vinden, maar dan moet je er ws wat langer op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
User schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:21:
...20 minuten lopen stampen, staat de FTP auto-update niet aan op mijn Garmin. :F

...en de 2,74 W/kg die hij liet zien is een standaard beginwaarde als je een powermeter installeert blijkbaar. :-(

Garmin houdt toch ergens je records bij in het toestel? Daar zou hoogste 20 minuten ook tussen moeten staan. Misschien dat het onderwater ergens staat en anders laad je het .fit bestand in op Today's Plan of TrainingPeaks en dan vissen die de hoogste 20m er wel uit.

Edit: Je kunt ook de Elevate chrome extension voor Strava gebruiken bedenk ik me net, daar staat het ook in de extended stats op Strava en dat is de simpelste optie.

Je FTP is dan ca. ~0.95 x je 20 min waarde.

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 16-05-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
User schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:21:

No worries, deze test was niet voor niks.

Fit file uit je garmin trekken en uploaden in goldencheetah, trainingpeaks, elevate etc. Daar je 20 min effort opzoeken en dat vermogen c 0,95. Of strava Premium nemen.

En anders heb je iig een goed idee gekregen hoe je de test de volgende keer moet pacen.

[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 16-05-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Ypuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Garmin houdt toch ergens je records bij in het toestel? Daar zou hoogste 20 minuten ook tussen moeten staan. Misschien dat het onderwater ergens staat en anders laad je het .fit bestand in op Today's Plan of TrainingPeaks en dan vissen die de hoogste 20m er wel uit.

Edit: Je kunt ook de Elevate chrome extension voor Strava gebruiken bedenk ik me net, daar staat het ook in de extended stats op Strava en dat is de simpelste optie.

Je FTP is dan ca. ~0.95 x je 20 min waarde.
Noxa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:52:
[...]

No worries, deze test was niet voor niks.

Fit file uit je garmin trekken en uploaden in goldencheetah, trainingpeaks, elevate etc. Daar je 20 min effort opzoeken en dat vermogen c 0,95. Of strava Premium nemen.

En anders heb je iig een goed idee gekregen hoe je de test de volgende keer moet pacen.
Thanks heren, Elevate zegt 209 W over 20 minuten en Garmin Connect zegt dat dat ook mijn max 20 min power is. Kom ik op een W/kg van 2.72 tot 2.76 afhankelijk van wanneer ik me weeg.
Gemiddeld dus 2.74. Met andere woorden...:

Afbeeldingslocatie: https://d3laewezlz9ul2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/02/28142846/PowerProfile.png
"Average untrained" :'( :P

Edit: Domme koe dat ik ben, 2,74 W/kg is average untrained voor 5 min power, niet voor FTP. Valt weer mee dus. :+

[ Voor 4% gewijzigd door User op 16-05-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@User Leuk grafiekje. Ben overal wel redelijk consistent, behalve op de sprint. Meestal win ik de sprintjes wel bij onze club, alleen komt dat eerder door de goede 1m en 5m waarden waardoor m'n fietsmaatjes geen puf meer hebben om het af te maken :D.

Trainen jullie wel eens op peak power? De meeste klimmetjes of sprintjes zijn toch wel wat langer dan 1/3/5/15 seconden dus ik doe eigenlijk nooit moeite in de buurt van max te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Ypuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:16:
@User Leuk grafiekje. Ben overal wel redelijk consistent, behalve op de sprint. Meestal win ik de sprintjes wel bij onze club, alleen komt dat eerder door de goede 1m en 5m waarden waardoor m'n fietsmaatjes geen puf meer hebben om het af te maken :D.

Trainen jullie wel eens op peak power? De meeste klimmetjes of sprintjes zijn toch wel wat langer dan 1/3/5/15 seconden dus ik doe eigenlijk nooit moeite in de buurt van max te komen.
Hier ook nog met wedstrijdcategorieën in plaats van alleen "fair" of "good". :)

Ik train nog praktisch niet. :+
Binnenkort maar eens naar interval trainingen zitten kijken, wat ik de afgelopen maanden gedaan heb is eigenlijk alleen maar steeds langer (en/of) sneller routes fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
@User Trainen jullie wel eens op peak power? De meeste klimmetjes of sprintjes zijn toch wel wat langer dan 1/3/5/15 seconden dus ik doe eigenlijk nooit moeite in de buurt van max te komen.
als je al zo fanatiek bent dat je dat zou willen trainen kun je beste naar de sportschool aan de gewichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
@User
Bij ons in de club zit er een 'amateur'wielrenner die een echt spurtbom is. Vorig jaar 1450W aangetikt om hem te kunnen volgen :+.
Onlangs een ritje gedaan met 5x all out gedurende 15 seconden. Steeds 15 seconden boven de 1000W gemiddeld met piek van 1260W. Hoger raak ik momenteel niet meer :9.

Een echte sprinter zal ik toch nooit worden, vind ik toch te gevaarlijk. In Zwift is het wel leuk aangezien daar geen risico's aan verbonden zijn. Daar ben ik niet slecht, maar hangt vooral van timing af :9.

Ik moet het meer hebben van de langere afstanden tegenwoordig aan een constant wattage. Vandaag 238 km solo gedaan met een NP van 200W (30.5 avg).
In de week doe ik af en toe wat interval, maar dat is niet gestructureerd en hangt volledig af van hoe ik me die dag voel :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:14

Recentelijk mee begonnen, vooral omdat ik naar mijn idee nogal wat laat liggen op de kortere intervallen. In termen van het grafiekje hierboven ben ik een cat 3 racer als ik naar FTP en 5 min waarde kijk. Met mijn 5 sec en 1 minuut waarde kan ik kiezen tussen non-racer en cat 5.

De laatste jaren rijd ik >95% solo, dus is er ook een logische reden dat er weinig kort explosief werk gedaan wordt.

Nu train ik overigens de 1 minuut waarde bewust nog steeds niet, omdat anaerobe capaciteit per definitie af doet aan je aerobe basis. Zolang ik geen wedstrijden rijd heb ik daar gewoon niets te winnen. Kortere intervallen belasten vooral je fosfaat systeem en verbeteren daarnaast de coördinatie van je spieren en daar heb je bij duur inspanningen nog steeds wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Weet iemand of er een tool bestaat om frame maten van diverse fabrikanten te vergelijken?

Zou het liefst mijn huidige fiets maten invoeren om te zie of er een merk, type en framemaat overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:18
Noxa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:50:
Weet iemand of er een tool bestaat om frame maten van diverse fabrikanten te vergelijken?

Zou het liefst mijn huidige fiets maten invoeren om te zie of er een merk, type en framemaat overeen komt.
Als je de stack en reach van je fiets neemt, kan je mooi vergelijken. Dat zijn de twee maten die er echt toe doen. Als je nu wat spacers onder je stuurpen hebt, kan je stack nog wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:40
@User
Geen racer hier, dus nee die waardes train ik niet. Zoals ik het begrijp kun je in relatief korte tijd dit trainen, maar zal het effect ook snel verdwijnen als je het niet bij houdt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Dit is een database met wat types en modellen:
https://geometrygeeks.bike/

Voor de werkelijke number-cruncher: hier kun je uitrekenen wat de invloed is van spacers en stuurpennen voor de stuurpositie t.o.v. je bracket:
https://docs.zoho.com/she...f51254a4981208481abdf96a7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa

https://99spokes.com/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 20:47
Gisteren mijn persoonlijk afstandsrecord gevestigd. 116km met gemiddeld 29,6km/h.
Had ik iets minder wind gehad was 30+ gemiddeld mogelijk geweest.

Nu voorbereiden voor aanstaande week. 4 dagen met de fiets naar werk, goed voor 240km. Vrijdag rustdag en zaterdag de heuvels in met de ATB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Lekker rustig hier vandaag, maar volgens mij ben ik jullie vanmiddag allemaal tegengekomen op de dijk bij Schoonhoven :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Iemand hier ervaring met Airpods op de racer? Ik rij nooit met muziek in omdat ik omgevingsgeluid wil meekrijgen. Echter, door ANC aan en uit te kunnen zetten kun je bv muziek luisteren op landweggetjes, en juist het verkeer horen in bv steden.
Ook lijkt het me wel fijn om telefoontjes gewoon onderweg aan te kunnen nemen zonder daarvoor te moeten stoppen.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stoffa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:46:
Iemand hier ervaring met Airpods op de racer? Ik rij nooit met muziek in omdat ik omgevingsgeluid wil meekrijgen. Echter, door ANC aan en uit te kunnen zetten kun je bv muziek luisteren op landweggetjes, en juist het verkeer horen in bv steden.
Ook lijkt het me wel fijn om telefoontjes gewoon onderweg aan te kunnen nemen zonder daarvoor te moeten stoppen.

Iemand ervaring mee?
Ik zie op de Garmin wie er belt.. als het belangrijk kan zijn stop ik.. dus eigenlijk rij ik zo goed als altijd door :)
Geen ervaring met airpods, vroeger wel.met muziek rondgereden, maar vind het eigenlijk wel lekker zonder

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 08:19

Kluus

Gang is alles

Stoffa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:46:

Iemand ervaring mee?
Ik heb geen ervaring met airpods, wel hele positieve ervaringen met aftershokz (Air in mijn geval) https://www.coolblue.nl/p...BsRg_uXfe_eBoCB4AQAvD_BwE. Hiermee hoor je echt al het verkeer nog prima. Het geluid ervan is tijdens het fietsen met wind om je heen ook heel goed te doen, eigenlijk niet slechter dan in-ear oortjes vind ik in een rustigere omgeving is het kwaliteitsverschil wel hoorbaar. Ik gebruik ze verder niet zo vaak, tijdens normale ritten hoef ik geen muziek alleen soms bij woon-werk ritten in het donker als de motivatie laag is.

Bij mij is de kogel eindelijk door de kerk voor een setje carbon velgen, omdat ik het een beetje betaalbaar wilde houden en vanwege prima ervaringen met verschillende aluminium Fulcrum velgen (in alle prijsranges) ben ik voor de Fulcrum Wind 40C gegaan, morgen komen ze binnen.

Eigenlijk is het vooral voor de looks en daarom zou ik het ook wel vet vinden om er skinwall banden bij te hebben, mijn go-to band is de Conti GP5000, maar die is er voor zo ver ik weet niet met skinwall, dus het wordt misschien tijd om eens andere banden te gaan testen... Ik heb de volgende opties voor zover ik kan zien:

- Schwalbe One: maar is die vergelijkbaar met de GP5000's vwb prestaties, of moet ik dan naar de Pro One kijken (die ik dan weer niet in Skinwall kan vinden).
- Vittoria Corsa G2
- Vittoria Corsa G2 Control

Zijn er nog banden die ik over het hoofd zie, of zijn er nog ervaringen of opmerkingen bij een van bovenstaande keuzes?

Ik hoef nog niet naar tubeless te kijken, want hoewel deze velgen geen spaakgaten hebben (en dus wat dat betreft perfect zouden zijn) geeft fulcrum hier niet hun Tubeless Ready label (2-way-fit) aan helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kluus schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:29:
[...]

Eigenlijk is het vooral voor de looks en daarom zou ik het ook wel vet vinden om er skinwall banden bij te hebben, mijn go-to band is de Conti GP5000, maar die is er voor zo ver ik weet niet met skinwall, dus het wordt misschien tijd om eens andere banden te gaan testen... Ik heb de volgende opties voor zover ik kan zien:

- Schwalbe One: maar is die vergelijkbaar met de GP5000's vwb prestaties, of moet ik dan naar de Pro One kijken (die ik dan weer niet in Skinwall kan vinden).
- Vittoria Corsa G2
- Vittoria Corsa G2 Control

Zijn er nog banden die ik over het hoofd zie, of zijn er nog ervaringen of opmerkingen bij een van bovenstaande keuzes?
Mede gumwall fanaat hier :+

Ik heb zelf recentelijk mijn setje Schwalbe One platgereden. Ter context: ik heb in de afgelopen 15.000km geen enkele lekke band gehad. Deze Schwalbe One verloor het van een klein fluttig steentje; dwars door het loopvlak van de band. Hopelijk een incident, zeker gezien mijn goede ervaringen met de G-One banden, maar ik voel me toch even minder gelukkig bij de One.

Vittoria's heb ik zelf nog nooit gehad, maar wel veel Vittoria-rijders langs de kant van de weg zien staan :+ Toeval? Who knows.

Andere opties:
- Veloflex Master S: mooi, gumwall, niet achterlijk duur. Zelf geen ervaring mee.
- Specialized Turbo Cotton: liggen onder mijn Storck Scenero. Fijnste 'race band' waarop ik ooit gereden heb. Enorm soepel, veel grip. Helaas ook behoorlijk aan de prijs (60-70 EUR per band). Lekbestendigheid is iets minder dan de goedkopere S-Works Turbo (40 EUR per band) ,maar die komt weer niet in gumwall.
- Vredestein Fortezza Senso Superiore: Kost ca even veel als de Turbo Cotton. Geen ervaring mee.
- Challenge Strada Pro: pakweg een tientje goedkoper dan de Turbo Cotton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 09:34
Ik lurk al een tijdje in dit topic maar nog nooit de behoefte gehad om iets te posten. Ik ben begonnen met af en toe te fietsen in de zomer van 2018 nadat ik een blessure had opgelopen tijdens het hardlopen (atletiek 200m & 400m). Eerst op de oude en te kleine fiets van mijn vader en in augustus 2018 een Pinarello Neor 2015 maat 62 gekocht bij de LBS.

Alleen krijg ik meestal na ongeveer een uur fietsen last van een zeurende pijn tussen mijn schouders. Afgelopen jaren dacht ik dat dit kwam omdat ik te onregelmatig fietste. Ik fietste namelijk alleen als het uitkwam want ik was ook nog altijd 3x/week op de atletiekbaan te vinden. De afgelopen twee maanden ben ik genoodzaakt geweest om vaker te fietsen gezien de atletiekbaan verboden terrein was geworden (ondertussen weer open maar woonachtig in België en atletiekbaan in Nederland |:(). Ik had gehoopt dat hierdoor de pijn tussen mijn schouders ook minder zou worden omdat ik niet gewend was aan de houding maar voorlopig blijf ik er last van hebben. ;( Ondanks die zeurende pijn al een keer 70 km gefietst maar een pretje is het niet echt.

Op internet kom je verschillende zaken tegen waaraan het zou kunnen liggen:
- te lange zit,
- te korte zit,
- stuur te laag: ik had eerst 4cm spacers onder mijn stuur heb dit gister aangepast naar 2 cm (zoals onderstaande foto maar voelde nog niet echt als een verbetering vandaag)
- houding: zowel schouders naar achter "trekken" als bekken meer naar voren kantelen.
Heeft hier iemand nog een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Of moet ik toch maar eens langs een bikefitter gaan en zo ja, iemand aanraders voor omgeving Maastricht? (België of Nederland)

Ik zal binnenkort eens kijken of iemand een foto/video kan maken als ik zelf op de fiets zit maar hier alvast mijn eigen afmetingen: lengte 1.89m, BBL 90cm, lichaamsgewicht +/- 70kg en huidige fiets set-up (9 cm stuurpen, FM heeft die direct bij aankoop erop gezet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82A00epSbRibZQ9l8z2G7VAgU2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKSIS054amws5WdIKDWig2Bh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 08:19

Kluus

Gang is alles

Whieee schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Mede gumwall fanaat hier :+

Ik heb zelf recentelijk mijn setje Schwalbe One platgereden. Ter context: ik heb in de afgelopen 15.000km geen enkele lekke band gehad. Deze Schwalbe One verloor het van een klein fluttig steentje; dwars door het loopvlak van de band. Hopelijk een incident, zeker gezien mijn goede ervaringen met de G-One banden, maar ik voel me toch even minder gelukkig bij de One.

Vittoria's heb ik zelf nog nooit gehad, maar wel veel Vittoria-rijders langs de kant van de weg zien staan :+ Toeval? Who knows.

Andere opties:
- Veloflex Master S: mooi, gumwall, niet achterlijk duur. Zelf geen ervaring mee.
- Specialized Turbo Cotton: liggen onder mijn Storck Scenero. Fijnste 'race band' waarop ik ooit gereden heb. Enorm soepel, veel grip. Helaas ook behoorlijk aan de prijs (60-70 EUR per band). Lekbestendigheid is iets minder dan de goedkopere S-Works Turbo (40 EUR per band) ,maar die komt weer niet in gumwall.
- Vredestein Fortezza Senso Superiore: Kost ca even veel als de Turbo Cotton. Geen ervaring mee.
- Challenge Strada Pro: pakweg een tientje goedkoper dan de Turbo Cotton.
Haha dat idee had ik ook altijd bij Vittoria eerlijk gezegd. Die S-Works Turbo Cotton heb ik ook gezien, maar 60-70 per band vind ik inderdaad net wat te veel. Ik ga eens wat reviews zoeken over de Schwalbe One, die is wel het mooist geprijsd en daardoor kreeg ik het idee dat dit misschien ook een lagere range was dan ik gewend ben :+ maar als dat niet zo is, is dat alleen maar mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Ik rij nu een goede 10k op Vittoria Corsa (2e setje banden nu, 2e versie), ik geloof dat ik 3x lek heb gereden. Waarvan 1x een stuk glas, tsja.. daar is geen enkele band tegen bestand. Verder erg content ermee, goed stuur gedrag.

Klein nadeeltje van de corsa's vind ik de skinwall die gevoelig is voor slijtage / strepen / kleur. Heb het idee dat dit bij de fortezzas beter behouden blijft, echter gevoelsmatig omdat ze nog wat duurder zijn dan de corsas.
Pagina: 1 ... 98 ... 678 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).