CedricD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:16:
Morgen mogen de winkels terug open hier in België, ik denk dat ik maar eens live op zoek ga naar een zadeltasje

.
Ik ben tevens aan het overwegen om een gravelbike aan te schaffen. De mountainbike is soms wat te lomp voor de paden die hier in de streek liggen (zeker als het droog ligt).
Echter wil ik ook dit jaar m'n net gekocht huis intrekken en daar is ook nog wat werk aan.
Heb me altijd voorgenomen om te wachten om nóg een extra fiets aan te schaffen tot na de verbouwingen, maar het begint nu toch echt wel te kriebelen

.
Mocht iemand toevallig suggesties hebben voor een prijs/kwaliteit goede gravelbike, let me know 
Suggesties hangen geheel af van wat je verwacht van een gravelbike, en wat ‘gravel’ voor jou is. Europees gravel is vaak al heel anders dan in de VS. De overeenkomsten houden vrij snel op bij ‘het is offroad’
Ik heb voor het onverharde/go-anywhere werk 2 fietsen, die elk een compleet eigen identiteit hebben: De Specialized Crux en Diverge. De Crux is van nature een CX racer, de Diverge is bedoeld als gravelbike. Maar wat betekent dat?
Crux:
- lichter dan de Diverge
- agressievere geometrie (steilere headtube/seattube hoeken, hoger bottom bracket)
- zwaartepunt van de rijder ligt in het midden van de fiets (voor het BB)
- handling: scherp en direct stuurgedrag, gericht op korte en scherpe bochten
- comfort: geen hoge prioriteit. Het frame is licht, stijf, en barebones. Comfort kan je halen uit de banden en zadelpen
Diverge:
- zwaarder dan de Crux
- iets meer relaxte geometrie (maar nog steeds aan de scherpe kant in vergelijking tot sommige gravel fietsen). Behoorlijk laag BB.
- zwaartepunt van de rijder ligt veel verder naar achter
- handling: stabiel en voorspelbaar
- comfort: hoge prioriteit. Future Shock (demping voor je handen ipv de fiets) en flex in zadelpen zorgen voor comfort op de fiets zonder dat de fiets er lomp van gaan sturen (zoals een MTB)
Als ik een uurtje of 2 will spelen in het bos, of een gravel/alleycat race zou rijden, dan kies ik voor de Crux. Sneller, directer, scherper, en daarmee leuker, voor een paar uur. Bij de Crux ben _ik_ namelijk de vering, en meestal zijn mijn schouders/rug/nek dat na een paar uur wel zat.
Als ik langere ritten ga doen op slechte wegen, offroad, kasseien, etcetera, of als ik ga bikepacken, pak ik zonder meer de Diverge. Uren en uren over slechte ondergrond en nog steeds geen pijn aan handen/rug/nek hebben is enorm waardevol.
Beide zijn met niet al teveel fantasie ook in te zetten als bona fide wegfiets. Ik zou de Diverge niet snel pakken om een criterium mee te fietsen, maar de Crux is uiteindelijk het ruigere broertje van de Tarmac SL5, en zou met een andere set wielen en 28mm banden echt geen modderfiguur slaan. Ik rijd vooral recreatief, en heb meer dan genoeg slecht wegdek tot mijn beschikking in de regio. Offroad staat voor nu ivm Corona niet op de planning, maar ik rijd momenteel mijn on-road kilometers ongeveer 50/50 tussen mijn wegfiets (Standert Kreissäge) en mijn Diverge. Voor de mooiere wegen pak ik de wegfiets, voor de slechtere wegen de Diverge. En dat gaat prima.
Als ik zou moeten downsizen naar slechts 1 fiets, zou ik (als recreatief renner) af kunnen met alleen een Diverge.