Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 22:24
Ypuh schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Er bestaat een site waarmee je routes kan rippen van je Strava buddies zonder dat je daarvoor Summit nodig bent.

Deze site voeg je toe als bladwijzer en wanneer je op iemands Strava zit en op deze bladwijzer klikt begint hij automatisch met downloaden.

https://mapstogpx.com/strava/
Op die site kan je ook .gpx bestanden maken van routes die je in Google Maps gemaakt hebt en op afstandmeten.nl kan dit ook direct als je je (gratis) registreert, dus met alle bovenstaande tips moet een route maken en volgen nu een fluitje van een cent zijn @Frid0 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:17
Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Goed op elkaar aansluitende betonplaten fietsen heerlijk! Weinig rolweerstand!

Ik ken de omgeving, zal hier en daar wel saai zijn, maar een tocht moet soms ook een thema hebben :)

En ik vind dit 100x fijner dan door dorpjes en stoplichten waar je continu moet stoppen en/of afremmen...
Heb deze route afgelopen zomer gedaan, fietspaden en wegen zijn voor 95% echt helemaal prima. Enige wat momenteel niet zo fijn is, is de hoeveelheid vliegjes langs sommige plekken daar. En vond de route persoonlijk niet saai, heerlijk om langs t water te fietsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
TorpedoX_88 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Op die site kan je ook .gpx bestanden maken van routes die je in Google Maps gemaakt hebt en op afstandmeten.nl kan dit ook direct als je je (gratis) registreert, dus met alle bovenstaande tips moet een route maken en volgen nu een fluitje van een cent zijn @Frid0 ;)
Haha ja, als die ooit nog verdwaald...

Via Google Maps werkt nooit zo goed is mijn ervaring (met dat je die URL kopieert). Wat hij dan doet is niet de letterlijke route overnemen, maar hij pakt bepaalde punten en maakt dan weer z'n eigen variant, of doe ik dan iets fout?

Sinds kort heb ik Komoot (was in de aanbieding) en dat is i.c.m. Garmin toch wel de vriendelijkste routeplanner die ik tot dusver gebruikt heb. Vooral doordat je ook direct de ondergronden, veerdiensten, hoogteprofiel en highlights ziet en de route via de app op je Garmin kunt downloaden zonder tussenkomst van een telefoon/laptop met kabeltje.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 08-05-2020 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

Frid0 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:19:
Goedemorgen,

Had een vraag, ik volg verschillende fiets vrienden bij mij in de buurt via Strava. Zo kan ik mooi zien hoe ze rijden en welke routes zoal kiezen. Nou staat er af en toe mooi routes tussen die ik nog niet ken. Ik ben geen Summit van Strava, weet niet of dat uitmaakt maar ik weet niet hoe je routes van Strava over kan nemen in een GPX file zodat ik die op mijn Wahoo Elemnt kan zetten. Als iemand dat weet, hoor ik dat graag :)

Nou zat ik te denken, als ik die route nou na maak via een bepaalde website, die er dan een GPX file van maakt zodat ik het kan uploaden naar mijn Elemnt. Alleen weet ik niet welke website ik daarvoor het beste kan gebruiken. Graag hoor ik daarover tips/advies.
Zijn een aantal Chrome Extensions om GPX' en te downloaden, bijvoorbeeld:

https://chrome.google.com...adgnkfacoakincdpeeg?hl=en

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Robsta86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 06:25:
[...]

Als ik aan het hardlopen ben loop ik ook altijd links om tegemoetkomend verkeer in de gaten te kunnen houden, aangezien een hoop mensen in het verkeer met van alles bezig zijn behalve met daadwerkelijk opletten tijdens het rijden.

Overigens als jij zo verrast wordt van iemand in een blinde bocht dat je uit schrik niet meer kunt sturen en bijna de sloot in vliegt heb jij volgens mij ook niet echt je snelheid aangepast aan de situatie aldaar... Lekker makkelijk om de loper daar de schuld van te geven. Deelnemen aan het verkeer betekend nu eenmaal anticiperen, ook als dat ten koste gaat van je Strava gemiddelde.

We leven nu eenmaal met veel mensen op een klein oppervlak, houd gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar...
Dus het is volkomen logisch om in een blinde bocht, waar jij niet kan zien wat er aankomt, aan de verkeerde kant te lopen? :? :?
Volgens mij zit jij dan toch echt fout, en niet de fietser die aan de correcte kant rijdt.
Zal die tactiek de volgende keer eens toepassen, kijken hoe de verzekering reageert als ik word aangereden.

Ten eerste, dit was op weg naar mijn werk, en reed ook niet hard.
Ook reed ik aan de rechterkant van het pad, en de hardloper liep daar ook, dan wordt het lastig om nog te kunnen anticiperen in een blinde bocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten_E op 08-05-2020 15:48 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02
timwijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Heb deze route afgelopen zomer gedaan, fietspaden en wegen zijn voor 95% echt helemaal prima. Enige wat momenteel niet zo fijn is, is de hoeveelheid vliegjes langs sommige plekken daar. En vond de route persoonlijk niet saai, heerlijk om langs t water te fietsen :)
Mondkapje mee! :O :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
in deze tijd en maatregelen valt dat toch niet op ;-)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 14:36
dvanpol schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:09:
Ik mag mij sinds kort ook een wielrenner noemen en ik moet zeggen het valt niet tegen.

Wel loop ik tegen één probleem aan, dat is de kleding.
Ik ben zelf 197 en 110kg. Nu heb ik al 2x een ploegsetje gekocht, alleen zijn die niet voor mijn lichaam gemaakt.

Heeft iemand advies wat het beste kan nemen?
Zelf ben ik wel fan van de broekjes en jerseys (regular fit) van Sportful. Toevallig heb ik nog een aantal NIET gedragen jerseys liggen in grote maten.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsD91 op 08-05-2020 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Maarten_E schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:20:
Op weg naar mijn werk had ik een tijdje geleden opeens in een blinde bocht een hardloper aan mijn kant lopen. Droplul dattie is...
Officieel mag het wat hij doet, maar ik kon niet meer insturen daardoor, en beland daardoor zowat in de sloot...
Ja dat maakt hem inderdaad een droplul :?
De klootzak wielrenner zit in ons allemaal zullen we maar zeggen...

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@Michaelg @Prulleman Het effect van een rustdag op het bruggen segment :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvS5BLvQ8IZPZLla_SgxECYtVy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Xu31nxYDxJ9LFzbIrzBG7JB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ypuh schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:29:
@Michaelg @Prulleman Het effect van een rustdag op het bruggen segment :+

[Afbeelding]
Moet je eens nagaan wat er gaat gebeuren als je een degelijke rust week pakt. Ghehe

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:00
Maarten_E schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:43:
[...]

Dus het is volkomen logisch om in een blinde bocht, waar jij niet kan zien wat er aankomt, aan de verkeerde kant te lopen? :? :?
Volgens mij zit jij dan toch echt fout, en niet de fietser die aan de correcte kant rijdt.
Zal die tactiek de volgende keer eens toepassen, kijken hoe de verzekering reageert als ik word aangereden.

Ten eerste, dit was op weg naar mijn werk, en reed ook niet hard.
Ook reed ik aan de rechterkant van het pad, en de hardloper liep daar ook, dan wordt het lastig om nog te kunnen anticiperen in een blinde bocht.
Ben het helemaal met je eens. Hij heeft het over dat jij je snelheid moet aanpassen vanwege "rekening houden met het verkeer", maar zelf houdt hij helemaal geen rekening met het aanpassen van zijn positie mbt het verkeer en het overzicht. Nee hij loopt gewoon lekker links door, matig je snelheid maar even wielrennertje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
MrAngry schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Ja dat maakt hem inderdaad een droplul :?
De klootzak wielrenner zit in ons allemaal zullen we maar zeggen...
Stel, je hebt een langlopende bocht naar rechts waar je niet kan zien wat er aan komt. Als je vervolgens in die bocht een voetganger tegenkomt die op jouw weghelft loopt en tegelijkertijd op de linkerhelft 2 fietsers naast elkaar die je tegemoet komen fietsen, dan hebben we toch zeker wel een probleem.

Bij de randweg van Voorhout heb ik al zeer regelmatig precies deze situatie meegemaakt. Zowel op de racefiets als op de gewone fiets. Op de racefiets houd ik uiteraard rekening met de snelheid in zo'n situatie en op de gewone fiets rijd je natuurlijk sowieso al minder snel. Toch is het elke keer weer een onaangename verrassing als deze situatie zich voordoet en schrik je je een hoedje.
Ik rij dan netjes op mijn eigen weghelft en pas mijn snelheid zelfs ruim aan op de situatie. De 2 fietsers die naast elkaar tegemoet komen fietsen doen ook niks fout. Die rijden gewoon netjes op hun eigen weghelft en met z'n tweeën naast elkaar rijden mag. In deze situatie is de voetganger/hardloper mijn inziens toch echt de droeftoeter. Die zou het inzicht moeten hebben om in deze onoverzichtelijke bocht zijn verstand te gebruiken en aan de rechterkant van de weg te gaan lopen. Na de bocht kan hij/zij dan weer links gaan lopen als hij/zij dat fijn vindt. Maar in de bocht is het echt not done. Het is gewoon onnodig ook. Loopt diegene in de bocht gewoon rechts is het voor iedereen veilig en hoeft niemand zich dood te schrikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
cordonbleu schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:42:
[...]In deze situatie is de voetganger/hardloper mijn inziens toch echt de droeftoeter. Die zou het inzicht moeten hebben om in deze onoverzichtelijke bocht zijn verstand te gebruiken en aan de rechterkant van de weg te gaan lopen. Na de bocht kan hij/zij dan weer links gaan lopen als hij/zij dat fijn vindt. Maar in de bocht is het echt not done. Het is gewoon onnodig ook. Loopt diegene in de bocht gewoon rechts is het voor iedereen veilig en hoeft niemand zich dood te schrikken.
wat een onzin? Als voetganger is het verstandig om links te lopen omdat je dan het verkeer op jouw weghelft aan ziet komen en dan even in de berm kunt gaan lopen. Ooit was dat zelfs verplicht. Dat jij als wielrenner het risico neemt om een blijkbaar blinde bocht te hard in te gaan is m.i. je eigen fout. Maar het is natuurlijk makkelijker om voetgangers die wel aan hun eigen veiligheid denken de schuld te geven.
Zelf ben ik wielrenner en zie vaker wielrenners die zich hufterig gedragen dan voetgangers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:27
[...]

Stel, je hebt een langlopende bocht naar rechts waar je niet kan zien wat er aan komt. Als je vervolgens in die bocht een voetganger tegenkomt die op jouw weghelft loopt en tegelijkertijd op de linkerhelft 2 fietsers naast elkaar die je tegemoet komen fietsen, dan hebben we toch zeker wel een probleem.

Bij de randweg van Voorhout heb ik al zeer regelmatig precies deze situatie meegemaakt. Zowel op de racefiets als op de gewone fiets. Op de racefiets houd ik uiteraard rekening met de snelheid in zo'n situatie en op de gewone fiets rijd je natuurlijk sowieso al minder snel. Toch is het elke keer weer een onaangename verrassing als deze situatie zich voordoet en schrik je je een hoedje.
Ik rij dan netjes op mijn eigen weghelft en pas mijn snelheid zelfs ruim aan op de situatie. De 2 fietsers die naast elkaar tegemoet komen fietsen doen ook niks fout. Die rijden gewoon netjes op hun eigen weghelft en met z'n tweeën naast elkaar rijden mag. In deze situatie is de voetganger/hardloper mijn inziens toch echt de droeftoeter. Die zou het inzicht moeten hebben om in deze onoverzichtelijke bocht zijn verstand te gebruiken en aan de rechterkant van de weg te gaan lopen. Na de bocht kan hij/zij dan weer links gaan lopen als hij/zij dat fijn vindt. Maar in de bocht is het echt not done. Het is gewoon onnodig ook. Loopt diegene in de bocht gewoon rechts is het voor iedereen veilig en hoeft niemand zich dood te schrikken.
Dat komt de veiligheid ten goede. Na gelang de situatie veranderen van weghelft. IMHO doet de hardloper niks fout. Veel wandelaars/hardlopers lopen aan de linkerkant. Aangezien je veel langzamer bent dan de andere verkeersdeelnemers is dat ook de meest veilige optie. Daarmee zie je het tegemoet komende verkeer sneller en kun je er beter op anticiperen.
En dat je de hardloper bestempeld als droeftoeter... Laat ik daar maar niet op in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:12
[...]
Die zou het inzicht moeten hebben om in deze onoverzichtelijke bocht zijn verstand te gebruiken en aan de rechterkant van de weg te gaan lopen. Na de bocht kan hij/zij dan weer links gaan lopen als hij/zij dat fijn vindt. Maar in de bocht is het echt not done. Het is gewoon onnodig ook. Loopt diegene in de bocht gewoon rechts is het voor iedereen veilig en hoeft niemand zich dood te schrikken.
Volgende keer steekt hij over en dan schrik je daar weer van. Of hij houdt zich aan jouw afwijkende regels en dan schrik je daar weer van.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Je kan je gewoon lastig met 30+ langs andere verkeersdeelnemers manoeuvreren... Je moet je snelheid gewoon aanpassen in dit soort situaties. Ook al kom je dan met 29.9 km/u thuis of 32.9 ipv 30 of 33.
Vind ik persoonlijk ook jammer, maar het is niet anders

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
BartNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:10:
[...]

wat een onzin? Als voetganger is het verstandig om links te lopen omdat je dan het verkeer op jouw weghelft aan ziet komen en dan even in de berm kunt gaan lopen. Ooit was dat zelfs verplicht. Dat jij als wielrenner het risico neemt om een blijkbaar blinde bocht te hard in te gaan is m.i. je eigen fout. Maar het is natuurlijk makkelijker om voetgangers die wel aan hun eigen veiligheid denken de schuld te geven.
Zelf ben ik wielrenner en zie vaker wielrenners die zich hufterig gedragen dan voetgangers.
wisselwerking schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:36:
[...]

Dat komt de veiligheid ten goede. Na gelang de situatie veranderen van weghelft. IMHO doet de hardloper niks fout. Veel wandelaars/hardlopers lopen aan de linkerkant. Aangezien je veel langzamer bent dan de andere verkeersdeelnemers is dat ook de meest veilige optie. Daarmee zie je het tegemoet komende verkeer sneller en kun je er beter op anticiperen.
En dat je de hardloper bestempeld als droeftoeter... Laat ik daar maar niet op in gaan.
MrAngry schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:36:
[...]

Volgende keer steekt hij over en dan schrik je daar weer van. Of hij houdt zich aan jouw afwijkende regels en dan schrik je daar weer van.
Hmm, ik denk dat jullie mijn post niet goed lezen of niet begrijpen wat ik bedoel. De situatie doet zich ook heel vaak voor op de gewone fiets zoals ik al zei. Heeft niks met wielrennen per se te maken. Als ik vanaf de andere kant kom fietsen, dus bocht naar links, zie ik het ook vaak gebeuren met voetgangers/hardlopers en normale fietsers. In de langlopende blinde bocht brengt de voetganger zichzelf en een ander juist in gevaar, want die kan het vooropkomende verkeer daar juist niet zien. Net zoals de fietser de voetganger niet kan zien aankomen. Wat is er dan precies veiliger aan het links lopen van de voetganger in deze situatie? Ik begrijp dat het doorgaans voor een voetganger veiliger is om aan de linkerkant van de weg te lopen, omdat je dan het verkeer aan ziet komen. Maar in een langlopende blinde bocht zie je dit verkeer precies juist niet aankomen. Dan maak je het dus voor iedereen onveiliger. Ookal doet de fietser heel voorzichtig en rijdt hij met 15 km/h, je ziet elkaar pas op het laatste moment.

Ik ben zelf zowel hardloper als wielrenner en in deze situatie zou ik dus ipv links even aan de rechterkant gaan lopen, om daarna weer terug te kruisen naar links, na zorgvuldig te hebben gekeken of dit veilig kan uiteraard. Daar doe je iedereen een plezier mee. Is voor mij het veiligst (geen fietser op m'n neus) en anderen hoeven voor mij niet in de ankers of uit te wijken naar links om daarmee misschien weer in aanraking te komen met het verkeer aan die kant van de weg.
Ik zie overigens gelukkig ook regelmatig andere hardlopers die het wel op deze manier doen.

[ Voor 10% gewijzigd door cordonbleu op 09-05-2020 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Wel grappig dat iedereen denkt dat ik als wielrenner met 30 die bocht doorging, ik was op weg naar mijn werk en reed niet harder dan 20... :>
Maar goed, de volgende keer stap ik daar af, kijk links, rechts, links, loop het bochtje om en stap daar weer op.
Even goede vrienden! O+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
Prulleman schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:32:
Je kan je gewoon lastig met 30+ langs andere verkeersdeelnemers manoeuvreren... Je moet je snelheid gewoon aanpassen in dit soort situaties. Ook al kom je dan met 29.9 km/u thuis of 32.9 ipv 30 of 33.
Vind ik persoonlijk ook jammer, maar het is niet anders
Je gemiddelde is verre van belangrijk, hooguit een leuke benchmark. Uiteindelijk wil je op een veilige manier je sport kunnen uitoefenen en daar hoort ook een stukje anticiperen bij. Blinde bocht iets voorzichtiger.. nu is het een hardloper maar er had ook een auto kunnen staan...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
Als voormalig hardloper snapte ik het niet waarom ik links zou lopen en nu als fietser ook niet. Enige voordeel is het als ze niet aan mijn kant van de weg lopen zodat ik niet aan de kant hoef. Er zijn toch altijd wel redenen te bedenken waarom links of rechts in een bepaalde situatie veiliger zou zijn dus daar iets algemeens voor afspreken heeft ook nog zoveel nut als je het mij vraagt.
/Dooddoener

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 22:08
Maarten_E schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:20:
Op weg naar mijn werk had ik een tijdje geleden opeens in een blinde bocht een hardloper aan mijn kant lopen. Droplul dattie is...
Officieel mag het wat hij doet, maar ik kon niet meer insturen daardoor, en beland daardoor zowat in de sloot...
Leg me dan eens uit wat het wezenlijke verschil is tussen een voetganger die links tegen het verkeer in loopt, of aan diezelfde kant rechts met het verkeer mee zou lopen in die blinde bocht?

Volgens mij is het verschil in snelheid in beide gevallen minimaal? En als hij daar met het verkeer mee had gelopen had jij het ook op moeten lossen?

Klinkt meer als een gevalletje dat jij je niet aangepast hebt aan de situatie daar (blinde bocht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Dubbeldooier schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:59:
[...]

Leg me dan eens uit wat het wezenlijke verschil is tussen een voetganger die links tegen het verkeer in loopt, of aan diezelfde kant rechts met het verkeer mee zou lopen in die blinde bocht?

Volgens mij is het verschil in snelheid in beide gevallen minimaal? En als hij daar met het verkeer mee had gelopen had jij het ook op moeten lossen?

Klinkt meer als een gevalletje dat jij je niet aangepast hebt aan de situatie daar (blinde bocht).
Het grote verschil is dat je de voetganger dan waarschijnlijk de bocht in had zien lopen. En tegelijkertijd kan fietsend verkeer vanuit de richting van de voetganger onbelemmerd doorgaan, waardoor je een situatie krijgt waarin je wordt geconfronteerd met een fietspad dat over de volledige breedte wordt bezet vanuit één richting.

De linksloopdiscussie komt in het hardlooptopic ook regelmatig terug. En ik snap er ook niks van dat mensen overal links lopen zonder duidelijke reden. Ik loop zelf vaak in afgesloten duingebied met zeer brede paden. Je mag er niet autorijden, niet fietsen en geen hond uitlaten. Het enige voertuig dat je tegenkomt is van de boswachter die stapvoets rijdt, zelfs al is er niemand in de buurt. En toch zijn er opvallend veel hardlopers en wandelaars die steevast links blijven aanhouden, ook wanneer tegenliggers netjes rechts lopen. Geen idee waarom. Waarschijnlijk ooit door iemand verteld en zonder nadenken blijven toepassen.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 22:08
Positron schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:30:
[...]

Het grote verschil is dat je de voetganger dan waarschijnlijk de bocht in had zien lopen. En tegelijkertijd kan fietsend verkeer vanuit de richting van de voetganger onbelemmerd doorgaan, waardoor je een situatie krijgt waarin je wordt geconfronteerd met een fietspad dat over de volledige breedte wordt bezet vanuit één richting.

De linksloopdiscussie komt in het hardlooptopic ook regelmatig terug. En ik snap er ook niks van dat mensen overal links lopen zonder duidelijke reden. Ik loop zelf vaak in afgesloten duingebied met zeer brede paden. Je mag er niet autorijden, niet fietsen en geen hond uitlaten. Het enige voertuig dat je tegenkomt is van de boswachter die stapvoets rijdt, zelfs al is er niemand in de buurt. En toch zijn er opvallend veel hardlopers en wandelaars die steevast links blijven aanhouden, ook wanneer tegenliggers netjes rechts lopen. Geen idee waarom. Waarschijnlijk ooit door iemand verteld en zonder nadenken blijven toepassen.
Ik lees het als: blinde bocht, dus ik kon niet zien wat er zich in deze bocht bevond.

Of die voetganger dan mee of tegen loopt is niet relevant. Want het theoretische verschil in snelheid is zeer laag.

Hij ging gewoon te snel voor de situatie daar als hij zo een manoeuvre uit moest halen om die voetganger te ontwijken. Nogmaals het had ook een voetganger kunnen zijn die met het verkeer mee liep of een stilstaand onverwacht obstakel. Dan had hij ook "bijna de sloot in moeten sturen". Dan ga je gewoon te snel punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Klinkt alsof de situatie wat ongelukkig is daar, waarbij iedereen een beetje met elkaar rekening moet houden om ongelukken te voorkomen.
Hier vlakbij ligt ook zo'n pareltje, een blinde bocht naar rechts waar je in principe met 50 ofzo doorheen kan fietsen, maar waar ik zowel lopend als fietsend heel bewust mee omga. Helemaal omdat het grofweg 1 auto breed is en die rijden daar soms ook...
Jarenlang ww over gefietst en tal van close encounters gehad. Devies hierbij is voor mij iig rechts houden, beetje inhouden en de bocht wijd opzetten zodat je het iets beter kan overzien. En vooral jezelf risicomijdend opstellen.
Maar ook dan valt niet alles te voorkomen, zoals dat tegemoet komende scootertje die de bocht volledig afsneed... Scheelde een haartje en hij eindigde in de heg :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:25

Crazy D

I think we should take a look.

cordonbleu schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 01:47:
Ik ben zelf zowel hardloper als wielrenner en in deze situatie zou ik dus ipv links even aan de rechterkant gaan lopen, om daarna weer terug te kruisen naar links, na zorgvuldig te hebben gekeken of dit veilig kan uiteraard. Daar doe je iedereen een plezier mee. Is voor mij het veiligst (geen fietser op m'n neus) en anderen hoeven voor mij niet in de ankers of uit te wijken naar links om daarmee misschien weer in aanraking te komen met het verkeer aan die kant van de weg.
Ik zie overigens gelukkig ook regelmatig andere hardlopers die het wel op deze manier doen.
Ik weet niet of steeds oversteken de boel nu veiliger maakt. Direct na de bocht is niet handig, dus moet je nog stukje doorlopen. Waarmee je het weer lastiger maakt voor verkeer dat op dat moment achter jou aan komen (en wellicht dus nog in einde-bocht zitten). Of achteropkomend verkeer moet in de blinde bocht inhalen, of achter je blijven... Ze moeten voetgangers gewoon een eigen pad geven en die moet daar gewoon blijven :P
Roozzz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:51:
Hier vlakbij ligt ook zo'n pareltje, een blinde bocht naar rechts waar je in principe met 50 ofzo doorheen kan fietsen, maar waar ik zowel lopend als fietsend heel bewust mee omga. Helemaal omdat het grofweg 1 auto breed is en die rijden daar soms ook...
Hmmm dan kun je er dus niet met 50 doorheen he :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donleone83
  • Laatst online: 09:45
Gisteren mijn eerste rondje alleen gefietst, zonder mijn vriendin. We zijn samen begonnen met fietsen maar waar het voor haar meer ontspanning is, moet het voor mij ook wel echt sport zijn. Viel me niet tegen! Rondje van 29km gemaakt met 24.2 gemiddeld, vrij veel tijd verloren met een paar keer verkeerd rijden, maar langere stukken kon ik probleemloos tussen de 26 en de 30 rijden. Het is nog maar het begin, maar het voelt heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Crazy D schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:59:

[...]

Hmmm dan kun je er dus niet met 50 doorheen he :X
In principe hé. Als je zeker bent dat er niemand is dan lukt dat prima. Ik schat dat het in de praktijk minder dan de helft is.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
donleone83 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:04:
Gisteren mijn eerste rondje alleen gefietst, zonder mijn vriendin. We zijn samen begonnen met fietsen maar waar het voor haar meer ontspanning is, moet het voor mij ook wel echt sport zijn. Viel me niet tegen! Rondje van 29km gemaakt met 24.2 gemiddeld, vrij veel tijd verloren met een paar keer verkeerd rijden, maar langere stukken kon ik probleemloos tussen de 26 en de 30 rijden. Het is nog maar het begin, maar het voelt heerlijk!
Haha dit is voor velen erg herkenbaar denk ik. Bijna iedereen probeert sooner or later zijn vriendin er ook bij te betrekken. En dan verbaasd zijn als partnerlief niet vooruit te branden is, en ook nauwelijks het (typisch mannelijk) fanatisme op kan brengen dat jij wel voor de sport voelt.

En uiteindelijk fiets je alleen, en staat de (vaak Sora of net Tiagra afgemonteerde) fiets van vriendinlief te verstoffen in de schuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

User

S3

Dan ben ik een uitzondering blijkbaar. Toen m'n vriendin de Alpe d'Huez opfietste had ik misschien net 2 keer een mountainbike aangeraakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 22:24
Ypuh schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Haha ja, als die ooit nog verdwaald...

Via Google Maps werkt nooit zo goed is mijn ervaring (met dat je die URL kopieert). Wat hij dan doet is niet de letterlijke route overnemen, maar hij pakt bepaalde punten en maakt dan weer z'n eigen variant, of doe ik dan iets fout?

Sinds kort heb ik Komoot (was in de aanbieding) en dat is i.c.m. Garmin toch wel de vriendelijkste routeplanner die ik tot dusver gebruikt heb. Vooral doordat je ook direct de ondergronden, veerdiensten, hoogteprofiel en highlights ziet en de route via de app op je Garmin kunt downloaden zonder tussenkomst van een telefoon/laptop met kabeltje.
Ik heb het pas 1 keer geprobeerd en dat werkte prima. Wel is het zo dat als ik een .gpx bestand open in de Bryton app deze ook nog een optie geeft om er gedetailleerde route info toe te voegen, dus het zou kunnen dat dat er nog iets positief of negatief aan veranderd.

Komoot heb ik laatst ook een keer geprobeerd en vervolgens de route nagebouwd in de Bryton app... :) Dat werkt natuurlijk een beetje omslachtig dus mocht ik het vaker willen gaan gebruiken dan ga ik zeker een abbotje overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Crazy D schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Ik weet niet of steeds oversteken de boel nu veiliger maakt. Direct na de bocht is niet handig, dus moet je nog stukje doorlopen. Waarmee je het weer lastiger maakt voor verkeer dat op dat moment achter jou aan komen (en wellicht dus nog in einde-bocht zitten). Of achteropkomend verkeer moet in de blinde bocht inhalen, of achter je blijven... Ze moeten voetgangers gewoon een eigen pad geven en die moet daar gewoon blijven :P
Als je dit continu doet is de kans uiteraard groter dat er een keer wat fout gaat. Maar hoe vaak tijdens een rondje hardlopen kom je nou zo'n bocht tegen? Het is dus echt wel te overzien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren een poging gewaagd om 228km te fietsen. Mislukt.

Ik ben tot 180km gekomen met een gemiddelde van 28.9km/h wat toch wel tegenvalt. Afgelopen jaar ging het een stuk makkelijker met 30-31 gemiddeld op een afstand van 150-160km. Ondanks dat ik qua fitheid nu al ver voor lijk te lopen was dit toch nog iets te enthousiast :( Over een tijdje een nieuwe poging :+

https://www.strava.com/activities/3418753846/overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MreKPaMtwM5pDK28cKV3CS37v7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GBWRQdaaN0kPkDk4sj5Gqo3.png?f=fotoalbum_large

Overigens is het wel leuk om te zien dat ik al een stuk meer heb gereden (en hardgelopen) dit jaar ten opzichte van alle voorgaande jaren (2017 ben ik begonnen met wielrennen om te 'trainen' voor de Stelvio for Life). Ik ben benieuwd hoe ik uiteindelijk qua fitheid dit jaar door kom. Er zit nu in ieder geval iets meer van een schema in dan hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdJKlgKvEAQtaL8II60MnBpgyqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XP5L7QQ0HBi5RyGwaV2KJZ95.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Pimorez op 09-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26
Haha mooi, ook gewoon opgeven :o
In principe is het na bepaalde afstand gewoon meer van hetzelfde, dus goed je lichaam kennen welke inspanning je lang kan volhouden.
En in het begin van je rit niet te hard beginnen, zodat je later nog wat over hebt.
En blijven eten/drinken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Die repen kwamen op een gegeven moment mijn strot uit. Een patatje als lunch was misschien ook niet slim, maar veel anders hadden ze daar niet, het blijft tenslotte Zeeland O-)

Goed, deze route gaat even op de plank, over een maand of 2 nog een poging :+

@DDX hoe doe jij dat eigenlijk met de accu van je Edge 830? Mijn Edge 820 gaat redelijk snel leeg ben ik achter gekomen. Buiten dat de 830 sowieso een langere accuduur zal hebben.. Ik zet voor lange ritten al zo'n Garmin IQ datascreen uit zodat dat niet extra stroom verbruikt, maar dat lijkt niet te helpen. Battery power save mode staat aan en meestal heb ik het navigatie scherm open (als het scherm dus niet uit staat). Op het andere schermpje heb ik snelheid, cadans, hartslag, gemiddelde hartslag en afstand. Volgens mij is dat ook allemaal niet zo bijzonder.. In Nederland heb ik enkel GPS aan staan (dus geen GLONASS of GALILEO), helderheid op zijn laagste en enkel verbonden via Bluetooth met mijn mobiel (dit kan ook flink wat stroom verbruiken bedenk ik mij nu) en met de hartslagband, cadanssensor en snelheidssensor.

[ Voor 61% gewijzigd door Pimorez op 09-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Stoffa schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Haha dit is voor velen erg herkenbaar denk ik. Bijna iedereen probeert sooner or later zijn vriendin er ook bij te betrekken. En dan verbaasd zijn als partnerlief niet vooruit te branden is, en ook nauwelijks het (typisch mannelijk) fanatisme op kan brengen dat jij wel voor de sport voelt.

En uiteindelijk fiets je alleen, en staat de (vaak Sora of net Tiagra afgemonteerde) fiets van vriendinlief te verstoffen in de schuur.
Dan meld ik me voor Het Tegengeluid ;) Mijn vriendin heeft mij juist aan het wielrennen geholpen, als (toen nog) Elite renster. Je kan dus wel raden wie er ‘niet vooruit te branden’ was in het begin :+

Intussen heeft vriendin alweer een aantal jaar geleden haar rugnummer aan de wilgen gehangen en fietsen we voor de lol. Gemiddeld ben ik sneller, maar als we samen rijden rijden we omdat het leuk is om te fietsen; niet om te kijken wie de ander kan lozen. Als ik een rondje wil ‘knallen’ dan ga ik alleen, maar het is niet alsof ik me enorm zit te vervelen als we samen fietsen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Ik heb een enorme beginnersvraag.
Ik heb nu een maandje of twee een Trek AL Domane 2, en zit te kloten met de bandenspanning. Ik weeg 90kg, en volgens de berekening zou hij dan op 9 bar moeten :P
Ik zoek een goede afwisseling van comfort, maar merk toch vaak wel als ik naar de banden kijk tijdens het rijden, dat de banden toch wel plat worden gedrukt. Ik snap wel dat dat een gevolg is van m'n niet optimale gewicht.
Nu heb ik een fietspomp met drukmeter (Topeak Joe Blow Sport III) gekocht maar vind het toch heel lastig afstellen. Als ik allebei de banden op 6 bar zet, dan lijkt de achterband veel minder in te drukken met de hand dan de voorband. Durf bijna niet op de band te gaan zitten, terwijl de band toch echt aangeeft dat ik hem op moet pompen van 6.2 tot 8.2 bar.

Waarom zie ik zoveel verschil met de voor- en achterband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Nielsz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:47:
Ik heb een enorme beginnersvraag.
Ik heb nu een maandje of twee een Trek AL Domane 2, en zit te kloten met de bandenspanning. Ik weeg 90kg, en volgens de berekening zou hij dan op 9 bar moeten :P
Ik zoek een goede afwisseling van comfort, maar merk toch vaak wel als ik naar de banden kijk tijdens het rijden, dat de banden toch wel plat worden gedrukt. Ik snap wel dat dat een gevolg is van m'n niet optimale gewicht.
Nu heb ik een fietspomp met drukmeter (Topeak Joe Blow Sport III) gekocht maar vind het toch heel lastig afstellen. Als ik allebei de banden op 6 bar zet, dan lijkt de achterband veel minder in te drukken met de hand dan de voorband. Durf bijna niet op de band te gaan zitten, terwijl de band toch echt aangeeft dat ik hem op moet pompen van 6.2 tot 8.2 bar.

Waarom zie ik zoveel verschil met de voor- en achterband?
Welke berekening zegt dat je op 9bar moet rijden? :? Of laat ik het anders stellen: wat je ook doet, rijd NIET op 9 bar. Dat is idioot hoog, en al helemaal op een Domane die waarschijnlijk niet met 23mm banden komt, maar eerder met 28 of 32mm?

Laten we beginnen met het begin: wat voor banden liggen er onder je fiets? Merk, type, formaat, kan je meestal allemaal op de zijkant van de band vinden (je hebt de gegevens over bandenspanning al gevonden).

Los daarvan rijd ik persoonlijk bij voorkeur met een vrij lage druk. Omdat het met nieuwe banden altijd een beetje zoeken is, doe ik het volgende:
1. Pomp de banden op tot de ondergrens van de geadviseerde spanning. Dat zou dus neerkomen op 6.2 bar
2. Ga op de fiets zitten, in een normale fietshouding (leun eventueel met je elleboog tegen de muur)
3. Laat in kleine beetjes lucht uit de band, en kijk of de band ‘stabiel’ blijft. Zodra de zijkanten van de band ‘in gaan zakken’ zit er te weinig lucht in.

Dit geeft je een solide ondergrens van wat er minimaal in de band moet zitten. Vanaf daar ga ik wat omhoog. Meestal pak ik voor de eerste rit op ‘onbekende’ banden het midden tussen wat de fabrikant als minimum aangeeft, en wat ik zelf heb vastgesteld als ondergrens. Verder zet ik meestal mijn voorband 0.2-0.3bar zachter dan de achterband (i.v.m. gewichtsverdeling over de fiets).

Met nat weer ga ik iets zachter, met droog weer op goede wegen iets harder. En ik houd per fiets, per band, notities bij zodat ik goed weet welke druk om welke reden werkt. Of je zo ver wilt gaan moet je natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Whieee de vuistregel die je overal leest is 1 bar per 10kg lichaamsgewicht.

Vandaar denk ik de vraag. Jouw methode is meer ‘ervaring based’. Het is ook wel handig om een meetbare vuistregel te hebben.. wellicht is er een betere vuistregel dan 1-10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:36:

Vandaar denk ik de vraag. Jouw methode is meer ‘ervaring based’. Het is ook wel handig om een meetbare vuistregel te hebben.. wellicht is er een betere vuistregel dan 1-10?
Ik ben 95kg en rijd 7.0-7.5 op 25mm banden. Met 9.5 bar zou ik ouderwets over de weg stuiteren terug naar de tijd dat je bandjes zo dun mogelijk moesten zijn en je banden zo hard mogelijk 8)
1 bar per 10 kilo gaat volgens mij alleen op als je 70kg weegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:30
In mijn 25mm heb ik 7 bar omdat de fm die er tijdens een beurt heeft ingedaan. Zit rond de 100+kg
Daarvoor had ik er meestal 4 bar in en dat stuurde een stuk zwaarder 😚

a backup is a man's best friend

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:41

Galois

1811 - 1832

Nou, mijn rondje ‘om’ het grootste kunstmatig eiland ter wereld (Flevopolder) was mooi!

Heb ‘m tegen de klok in gereden en de oostkant van de route vooral wind tegen. Maar langs die kant heb je toch wel veel beschutting van bomen waardoor de wind tegen wel meeviel (was ook maar windkracht 2-3) en de 30 kon ik goed vasthouden. De noord- en westkant van de route heerlijk de wind (schuin) in de rug. En dit deel is ook minder beschut dus ik heb zeker 80 km continu 35+ op de teller gehad.

Uiteindelijk 163 km (rondje alleen is iets van 145 km) met 31,8 kmh gemiddeld.
5:05 gereden en 25 minuten gestopt (ook voor een open brug ;)).

Deze route ga ik nog een tweede keer doen. Veel vrijliggende fietspaden die er mooi strak bij liggen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:36:

Ik heb die vuistregel nog nooit gelezen eigenlijk :? Misschien maar goed ook :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Die vuistregel is mij ook onbekend... Mijn vuistregel: 10-15% ONDER het maximum van de band. Doorgaans een prima uitgangspunt voor de banden die ik heb (gereden tot zover). Rij nu al een jaar+ op Pirelli's en die mogen maximaal 7,8 bar. 78*0,85 == 6,6 Bar. Dat is echt te weinig, 6.8-7 vind ik echter prima, dan is het bochtgedrag ook naar mijn wens. Net een nieuwe lading binnengekregen... Man man man, wat een bandje is het toch... <3 Pirelli P Zero Velo Colour Edition. Zal morgen even een foto plaatsen als ze om de fiets zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0vwkG46N3bEpbzRpEqeynCMsZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce6g64UxtOdObkd8P4d6BAda.jpg?f=fotoalbum_large

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Whieee schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Ik heb die vuistregel nog nooit gelezen eigenlijk :? Misschien maar goed ook :+
Als je ‘bandenspanning racefiets’ googled krijg je die vuistregel ad infinitum :-).

Op zich ook logisch dat als je zwaarder bent de banden een hogere spanning nodig hebben lijkt me. Vraag is of je voor elke 10kg 1 bar nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Dan kom ik op 5,5 bar, dat lijkt mij erg weinig.
Alleen voor mijn gevoel al zou ik daar meer lucht indoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Pimorez schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:25:
@DDX hoe doe jij dat eigenlijk met de accu van je Edge 830? Mijn Edge 820 gaat redelijk snel leeg ben ik achter gekomen. Buiten dat de 830 sowieso een langere accuduur zal hebben..
Ik had gisteren na mijn rit nog 35% batterij over, waarbij de edge 14u40 had aangestaan/waarvan 13u40 fietstijd.
Geen powersave settings oid en hartslag,power en telefoon gekoppeld.
Geen radar gekoppeld, merk wel als ik die koppel dat batterij wat sneller gaat. (maar logisch want moet dan steeds icoontjes tonen en geluid maken)

Heb met de garmin 830 nog geen langere ritten gemaakt, maar bij de wahoo bolt kopelde ik altijd powerbank (via stuurtas)
Maar denk dat ik de garmin bij nog langere ritten gewoon even oplaad bij een eetstop en dan red ik het wel.
Bij de k-edge mount die ik heb past bij de edge 830 net niet een kabel erin, wat bij de wahoo bolt wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:40

Flipmo

OMG !!

Met mijn 88kg fiets ik op 6 bar, 28mm tubeless bandjes.
Als ik die op 9 bar zou zetten stuiter je alle kanten op!
Hiervoor had ik 25mm banden met biba. Die zette ik op 6,5 geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@Pimorez De accu schijnt nogal een zwaktepunt te zijn van de 820. Met de 810 en nu 830 heb ik nooit problemen gehad bij ritten van 9-10 uur en dan staat alles gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
Pimorez schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:54:
Ik heb gisteren een poging gewaagd om 228km te fietsen. Mislukt.

Ik ben tot 180km gekomen met een gemiddelde van 28.9km/h wat toch wel tegenvalt. Afgelopen jaar ging het een stuk makkelijker met 30-31 gemiddeld op een afstand van 150-160km. Ondanks dat ik qua fitheid nu al ver voor lijk te lopen was dit toch nog iets te enthousiast :( Over een tijdje een nieuwe poging :+

https://www.strava.com/activities/3418753846/overview

[Afbeelding]

Overigens is het wel leuk om te zien dat ik al een stuk meer heb gereden (en hardgelopen) dit jaar ten opzichte van alle voorgaande jaren (2017 ben ik begonnen met wielrennen om te 'trainen' voor de Stelvio for Life). Ik ben benieuwd hoe ik uiteindelijk qua fitheid dit jaar door kom. Er zit nu in ieder geval iets meer van een schema in dan hiervoor.

[Afbeelding]
Heroisch of toch een beetje naïef? Als ik naar je data kijk vind ik dat je vrij weinig km's in de benen hebt om nu al zulke afstanden te rijden. De 1 kan het beter verteren als een ander maar 228km in 1 rit is ongeveer 25% van je jaar totaal tot nu toe. Vooral met dat tempo is dat wel heftig en snap ik dat je vast voedsel niet weg krijgt.

Maar wel kudo's voor je inzet! Komende tijd meer duur training een beetje uitrusten en gewoon nog een keer proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:44:
[...]Als je ‘bandenspanning racefiets’ googled krijg je die vuistregel ad infinitum :-).

Op zich ook logisch dat als je zwaarder bent de banden een hogere spanning nodig hebben lijkt me. Vraag is of je voor elke 10kg 1 bar nodig hebt.
Dat van die 1 bar per 10kg is helemaal geen vraag maar onzin. Dat zo'n onzin vuistregel op internet veel terugkomt komt door idioten die dat zonder na te denken herhalen ;)

Dat iemand van 70kg met 7 bar begint in 25mm banden kan ik nog begrijpen maar dat lijkt mij voor normaal gebruik op de openbare weg al te hard. Logischer lijkt mij bij 25mm band tussen de 5,5 en 7,5 afhankelijk van je gewicht en gewenst comfort.
Belangrijkste is dat je met hardere banden niet sneller fietst ook al voelt dat misschien zo. Is een achterhaald idee wat alleen op gladde baan of nieuw glad asfalt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Als je ‘bandenspanning racefiets’ googled krijg je die vuistregel ad infinitum :-).

Ik Google dat dus niet :+

Maar een vuistregel is ook niet per se nuttig. Het type band maakt uit, de breedte, type en breedte van de velg, type binnenband (of tubeless), gewicht van de rijder, gewenst weggedrag, ondergrond, weersomstandigheden.

Kortom: teveel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:12:
@Pimorez De accu schijnt nogal een zwaktepunt te zijn van de 820. Met de 810 en nu 830 heb ik nooit problemen gehad bij ritten van 9-10 uur en dan staat alles gewoon aan.
Hmm dat is jammer.. Misschien dat ik dan moet kijken om de 820 om te wisselen voor een 830. Had vorig jaar ook last bij ritten van 160-180km (sommige in de bergen) dat hij al bijna leeg was.
Noxa schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Heroisch of toch een beetje naïef? Als ik naar je data kijk vind ik dat je vrij weinig km's in de benen hebt om nu al zulke afstanden te rijden. De 1 kan het beter verteren als een ander maar 228km in 1 rit is ongeveer 25% van je jaar totaal tot nu toe. Vooral met dat tempo is dat wel heftig en snap ik dat je vast voedsel niet weg krijgt.

Maar wel kudo's voor je inzet! Komende tijd meer duur training een beetje uitrusten en gewoon nog een keer proberen.
Misschien een beetje naïef. Van die kilometers klopt zeker, ik denk dat ik mijzelf misschien een beetje verkijk op hoe fit ik ben tov. juni/juli vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:40
Vanochtend mij cassette omgewisseld van 11-28 naar naar 12-25
Toch even wat fijner op het vlakke, die andere laat ik wel op mijn Tacx trainer.

Hoe pas ik dit aan in de software van mijn DI2 systeem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x10r9joaBaCTnKqbkzH3QE5DfUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GejwcAbMt08ou4dnkynYmm3y.png?f=fotoalbum_large
Staat net even niet op dit screenshot maar 12-25 staat niet in het rijtje, staan maar 3 varianten in dacht ik.
Dit zal wel te maken hebben met de lange kooi welke ik heb.

Iemand dit wel voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Pimorez schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Hmm dat is jammer.. Misschien dat ik dan moet kijken om de 820 om te wisselen voor een 830. Had vorig jaar ook last bij ritten van 160-180km (sommige in de bergen) dat hij al bijna leeg was.
Als de 820 verder nog bevalt kan je natuurlijk gewoon de powerbank oplossing toepassen voor extra lange ritten.
Garmin heeft zelf ook een powerbank trouwens, kan je onder de mount bevestigen.
Pimorez schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:25:
Die repen kwamen op een gegeven moment mijn strot uit. Een patatje als lunch was misschien ook niet slim,
Altijd iets van gelletjes meenemen voor noodgevallen.
Ik heb soms ook wel ff last om reepjes te kauwen.
Clifbar bloks werken wel goed voor mij.
En gewoon even stoppen bij tankstation voor blikje cola en broodje als afwisseling.

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 09-05-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Noxa schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Had niet door dat hij maar zo weinig had gefietst. Best knap om dan zo ver te komen tegen die snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Ik had gisteren na mijn rit nog 35% batterij over, waarbij de edge 14u40 had aangestaan/waarvan 13u40 fietstijd.
Geen powersave settings oid en hartslag,power en telefoon gekoppeld.
Geen radar gekoppeld, merk wel als ik die koppel dat batterij wat sneller gaat. (maar logisch want moet dan steeds icoontjes tonen en geluid maken)

Heb met de garmin 830 nog geen langere ritten gemaakt, maar bij de wahoo bolt kopelde ik altijd powerbank (via stuurtas)
Maar denk dat ik de garmin bij nog langere ritten gewoon even oplaad bij een eetstop en dan red ik het wel.
Bij de k-edge mount die ik heb past bij de edge 830 net niet een kabel erin, wat bij de wahoo bolt wel kon.
Met welke Edge haal jij die waardes? Met mijn edge 820 haal ik dat bij lange na niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
DDX schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:28:
[...]

Als de 820 verder nog bevalt kan je natuurlijk gewoon de powerbank oplossing toepassen voor extra lange ritten.
Garmin heeft zelf ook een powerbank trouwens, kan je onder de mount bevestigen.

[...]

Altijd iets van gelletjes meenemen voor noodgevallen.
Ik heb soms ook wel ff last om reepjes te kauwen.
Clifbar bloks werken wel goed voor mij.
En gewoon even stoppen bij tankstation voor blikje cola en broodje als afwisseling.
Gelletjes had ik wel bij inderdaad, de Cliff bars waren al op.

Die Garmin chargepack is wel handig zo te zien, helaas ook erg duur voor enkel wat extra accucapaciteit.
Misschien is dit een goed excuus om de 830 te halen gezien het scherm van de 820 om te huilen is.

@Stoffa Noxa heeft zeker een punt qua kilometers. Achteraf heb ik iets teveel gefocust op het aantal kilometers wat ik tot nu toe heb gedaan dit jaar ten opzichte van vorig jaar, waardoor ik heel stom die lange ritten al een stuk naar voren heb gehaald. Hoogmoed komt voor de val :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Laatst online: 05-09 15:18
GerbenBK schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Met welke Edge haal jij die waardes? Met mijn edge 820 haal ik dat bij lange na niet...
Ik kan alleen spreken over de Edge 830. Na een rit van 4 uur waaronder een half uur pauze zat, waar het aan bleef staan zat de batterij op ongeveer 75%. Alle toeters en bellen staan aan. Dus zo'n 15 uur zou haalbaar moeten zijn.

Ik moet ook zeggen dat ik wel heel blij wordt van de navigatie op de Garmin. Route van Rotterdam naar Zeeland uitgestippeld in zo'n 10 minuten. Kleine aanpassingen gedaan op initiële calculatie en het was een mooie route. Ik had er een hekel aan om stil te staan en de telefoon te pakken om te navigeren. Dit is zo'n genot. Ik ben nu veel sneller geneigd om ergens heen te fietsen of een nieuw rondje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:04:
[...]

830, was reactie op vraag over mijn 830 ;)
(en ik mijn reactie staat zelfs dat het om de 830 gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:18:
[...]

830, was reactie op vraag over mijn 830 ;)
(en ik mijn reactie staat zelfs dat het om de 830 gaat)
Ha :) ik las het iets anders. Dat je nog niet zoveel met de 830 had gereden, dus nog met een andere rond reed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Solkram schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Ik kan alleen spreken over de Edge 830. Na een rit van 4 uur waaronder een half uur pauze zat, waar het aan bleef staan zat de batterij op ongeveer 75%. Alle toeters en bellen staan aan. Dus zo'n 15 uur zou haalbaar moeten zijn.

Ik moet ook zeggen dat ik wel heel blij wordt van de navigatie op de Garmin. Route van Rotterdam naar Zeeland uitgestippeld in zo'n 10 minuten. Kleine aanpassingen gedaan op initiële calculatie en het was een mooie route. Ik had er een hekel aan om stil te staan en de telefoon te pakken om te navigeren. Dit is zo'n genot. Ik ben nu veel sneller geneigd om ergens heen te fietsen of een nieuw rondje te doen.
820 ook prima apparaat, behalve battery life bij mij. Nu heb ik meestal alles aan maar bij langere ritten met Navi haalt ie het maar amper op de besparingsmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
Whieee schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Welke berekening zegt dat je op 9bar moet rijden? :? Of laat ik het anders stellen: wat je ook doet, rijd NIET op 9 bar. Dat is idioot hoog, en al helemaal op een Domane die waarschijnlijk niet met 23mm banden komt, maar eerder met 28 of 32mm?

Laten we beginnen met het begin: wat voor banden liggen er onder je fiets? Merk, type, formaat, kan je meestal allemaal op de zijkant van de band vinden (je hebt de gegevens over bandenspanning al gevonden).

Los daarvan rijd ik persoonlijk bij voorkeur met een vrij lage druk. Omdat het met nieuwe banden altijd een beetje zoeken is, doe ik het volgende:
1. Pomp de banden op tot de ondergrens van de geadviseerde spanning. Dat zou dus neerkomen op 6.2 bar
2. Ga op de fiets zitten, in een normale fietshouding (leun eventueel met je elleboog tegen de muur)
3. Laat in kleine beetjes lucht uit de band, en kijk of de band ‘stabiel’ blijft. Zodra de zijkanten van de band ‘in gaan zakken’ zit er te weinig lucht in.
Ik heb een Bontrager R1, 700 x 25, zowel voor als achter.
Nu heb ik vanmiddag even een https://www.mantel.com/aktiv-8-race-binnenband gekocht als reservebandje voor onderweg, maar daar zie ik dus helemaal niet op wat de max druk is. Mijn idee is dat de max druk op de binnenband is, maar blijkbaar is de druk op de buitenband het relevanste?

Ik vind het toch heel erg bijzonder dat 6 bar op m'n voorband heel anders voelt dan op m'n achterband. (terwijl ik er natuurlijk niet op zit :P ) Dat kan toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:24:
[...]

Ha :) ik las het iets anders. Dat je nog niet zoveel met de 830 had gereden, dus nog met een andere rond reed 8)7
Ik heb nog geen hele extreme ritten gemaakt bedoele ik ermee, alleen die rit van gisteren van 440km.
Met de bolt 2 keer een 6xx km rit en daar had ik een powerbank nodig.
In het verleden bij de edge 800, had ik dat nodig voor ritten vanaf zo'n 250km.
Wat opzich prima werkt, gewoon powerbank (2000mah klein ding oid) aansluiten vanaf start, pa na 18 uur ofzo was powerbank leeg en werd de interne batterij aangesproken.
En die powerbank kan je of in stuurtasje doen, of aan stuur/stuurpen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nielsz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Ik heb een Bontrager R1, 700 x 25, zowel voor als achter.
Nu heb ik vanmiddag even een https://www.mantel.com/aktiv-8-race-binnenband gekocht als reservebandje voor onderweg, maar daar zie ik dus helemaal niet op wat de max druk is. Mijn idee is dat de max druk op de binnenband is, maar blijkbaar is de druk op de buitenband het relevanste?

Ik vind het toch heel erg bijzonder dat 6 bar op m'n voorband heel anders voelt dan op m'n achterband. (terwijl ik er natuurlijk niet op zit :P ) Dat kan toch niet?
gaat inderdaad om de buitenband, binnenband is niet relevant, die rekt gewoon tot de buitenband is opgevuld, de buitenband en de velg moeten de boel onder druk bij elkaar houden.

(De velg kan ook een max hebben
, maar dat is dan weer in combinatie met de bandbreedte. Een MTB velg + een 2.25" band kan vaak maar 4 bar aan (met een smallere band meer). Bij een race combinatie zal de band vaak zo smal zijn dat de velg een enorm hoge druk aan kan, maar ga je richting gravel met 40mm banden... Dan moet je daar geen 8 bar in pompen (zullen de banden niet leuk vinden, maar de velgen ook zeker niet)

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 09-05-2020 23:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:06
DDX schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb nog geen hele extreme ritten gemaakt bedoele ik ermee, alleen die rit van gisteren van 440km.
Met de bolt 2 keer een 6xx km rit en daar had ik een powerbank nodig.
In het verleden bij de edge 800, had ik dat nodig voor ritten vanaf zo'n 250km.
Wat opzich prima werkt, gewoon powerbank (2000mah klein ding oid) aansluiten vanaf start, pa na 18 uur ofzo was powerbank leeg en werd de interne batterij aangesproken.
En die powerbank kan je of in stuurtasje doen, of aan stuur/stuurpen monteren.
Hoe doe je dat dan op de kabel erin te krijgen? Ik loop altijd tegen het probleem aan dat ik niet zomaar aan de input op de Garmin kan, toch 'iet met de 820 in combinatie met de geschroefde mount (type hidemybell)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Tarkin schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:20:
[...]

Hoe doe je dat dan op de kabel erin te krijgen? Ik loop altijd tegen het probleem aan dat ik niet zomaar aan de input op de Garmin kan, toch 'iet met de 820 in combinatie met de geschroefde mount (type hidemybell)
Hangt dus van je mount af of het past, k-edge normaal past het met wahoo bolt wel, maar met garmin 830 helaas net niet.
(met schuine usb connector)
met k-edge xl kan het wel.
En volgens mij kan het met de standaard mount van garmin ook, daar komt de garmin stuk hoger nml.

Of monteer voor dit soort ritten tijdelijk de andere mount. (die met elastiekjes)
Andere optie is bijladen tijdens stops, zeker als je wat langere eetstop hebt kan je wel wat bijladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@Grin Die Red uitvoering had ik ook geprobeerd maar paste dus niet. De P Zero's blazen op tot flink boven hun 25mm (27-28), zelfs op een 17c velg. Heb nu de 23mm in het grijs/zwart klaar liggen die er volgende maand onder kunnen.

Jammer dat ze niet passen, prachtige banden en hadden ook wel leuk gestaan verwacht ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MqKisa4.jpg

Ps. Zadel na het zien van deze foto wel weer even vlak gezet en rijdt alweer een stuk beter. Schijnbaar iets bewogen na laatst een keer versteld te hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 10-05-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
Hier een vraagje over Strava Summit. Ik heb vorige maand een gratis proefmaand geactiveerd van Strava Summit. Leuk, maar de extra functies gebruik ik als recreatief wielrenner niet. Nu ben ik echter vergeten die gratis proefmaand te annuleren. Ik krijg net een mailtje van Paypal dat ze 59,95 euro van mijn rekening gaan afschrijven wegens een jaar abonnement van Strava Summit. Heeft iemand en idee of ik dit nog kan annuleren? Zo ja, waar kan ik dat ergens vinden in mijn account. Ik heb al gezocht maar ik kan het niet vinden. Alleen de optie om het stop te zetten per mei 2021.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 18:14
Sunri5e schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:51:
Hier een vraagje over Strava Summit. Ik heb vorige maand een gratis proefmaand geactiveerd van Strava Summit. Leuk, maar de extra functies gebruik ik als recreatief wielrenner niet. Nu ben ik echter vergeten die gratis proefmaand te annuleren. Ik krijg net een mailtje van Paypal dat ze 59,95 euro van mijn rekening gaan afschrijven wegens een jaar abonnement van Strava Summit. Heeft iemand en idee of ik dit nog kan annuleren? Zo ja, waar kan ik dat ergens vinden in mijn account. Ik heb al gezocht maar ik kan het niet vinden. Alleen de optie om het stop te zetten per mei 2021.
Het enige wat je kan proberen is contact opnemen net Strava. Eerlijk is eerlijk, dit is precies waarom ze die gratis maand aanbieden, daar zit een automatische verlenging aan vast. In de hoop dat je dat vergeet uiteraard. Marketing missie geslaagd in dit geval 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 19:21
Yohost! schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:57:
Vanochtend mij cassette omgewisseld van 11-28 naar naar 12-25
Toch even wat fijner op het vlakke, die andere laat ik wel op mijn Tacx trainer.

Hoe pas ik dit aan in de software van mijn DI2 systeem?[Afbeelding]
Staat net even niet op dit screenshot maar 12-25 staat niet in het rijtje, staan maar 3 varianten in dacht ik.
Dit zal wel te maken hebben met de lange kooi welke ik heb.

Iemand dit wel voor elkaar gekregen?
Met de 8050 en lange kooi moet je gewoon de 12-25 kunnen selecteren. Ik ben zelf van 11-30 naar 12-25 gegaan en heb dit in de e-tube app aan kunnen passen. Ik doe het zelf draadloos via de tablet en deze app wordt automatisch bijgewerkt. Ik gebruik zelf niet de Windows versie, dus wellicht dat je de nieuwste versie eerst moet downloaden (?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
Sunri5e schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:51:
Strava bellen en eisen dat ze het annuleren. Automatisch abbo na proefperiode is namelijk niet toegestaan. Anders klacht bij de ACM indienen, de boetes daarvoor zijn namelijk fors. Ik zou sowieso wel ff signaal bij ACM indienen, zodat anderen niet tegen hetzelfde aanlopen.
Laat proefabonnementen automatisch stoppen
Biedt u een proefabonnement aan om de consument te laten kennismaken met uw blad of dienst? Dat geldt dan voor een beperkt aantal nummers of een beperkte tijd. Het abonnement moet automatisch stoppen. U mag niet in uw voorwaarden bepalen dat de consument moet opzeggen als hij het abonnement niet wil laten doorlopen.
Voorbeeld is voor tijdschriften (omdat daar veel mis gaat), maar volgens mij is het van toepassing op alle abonnementen.

https://www.acm.nl/nl/ond...ringscontracten-aanbieden

[ Voor 23% gewijzigd door Morrar op 10-05-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 19:21
@Morrar Maar geldt deze regel van de ACM niet alleen voor in Nederland gevestigde bedrijven?
Volgens mij ga je een abonnement aan (Strava) met een bedrijf gevestigd in de VS en gelden lokale regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb ook een proef abo gehad, maar op het moment dat je PayPal of cc gegevens gaat opgeven, dan let je toch extra op....
Het was geenszins onduidelijk dat als je niet op zou zeggen je automatisch ging verlengen, volgens mij had je nog de keuze voor maandelijks of jaarlijks.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ik heb sinds een tijdje een tikkend / krakend geluid in mn achterwiel. Dacht eerst dat het door de spaakkruisingen kwam, maar dat lijkt het niet te zijn. Toen ik de cassette weer eens goed aan het schoonmaken was, zag ik dat de cassette ook wel invreet op de body.

Weet iemand of dit al zo ver is dat ik hem moet vervangen voor een nieuwe body? Zo ja dan kan ik op zoek naar de juiste. Op de foto is de body nog nat vanwege het schoonmaken, daarna weer netjes opgedroogd alvorens de cassette er weer op te zetten. :)

https://www.dropbox.com/s.../20200509_154806.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200509_155611.jpg?dl=0

[ Voor 100% gewijzigd door GerbenBK op 10-05-2020 11:32 . Reden: plaatjes veranderd naar link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
EdwinW schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Met de 8050 en lange kooi moet je gewoon de 12-25 kunnen selecteren. Ik ben zelf van 11-30 naar 12-25 gegaan en heb dit in de e-tube app aan kunnen passen. Ik doe het zelf draadloos via de tablet en deze app wordt automatisch bijgewerkt. Ik gebruik zelf niet de Windows versie, dus wellicht dat je de nieuwste versie eerst moet downloaden (?).
Met R6800 is me dat nog nooit gelukt om een 12-25 te selecteren. Gemiste kans, maar misschien is er inmiddels een update waardoor het wel lukt. Zometeen gelijk maar eens proberen.
GerbenBK schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:26:
Ik heb sinds een tijdje een tikkend / krakend geluid in mn achterwiel. Dacht eerst dat het door de spaakkruisingen kwam, maar dat lijkt het niet te zijn. Toen ik de cassette weer eens goed aan het schoonmaken was, zag ik dat de cassette ook wel invreet op de body.

Weet iemand of dit al zo ver is dat ik hem moet vervangen voor een nieuwe body? Zo ja dan kan ik op zoek naar de juiste. Op de foto is de body nog nat vanwege het schoonmaken, daarna weer netjes opgedroogd alvorens de cassette er weer op te zetten. :)

https://www.dropbox.com/s.../20200509_154806.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200509_155611.jpg?dl=0
Dat invreten is heel normaal en valt bij jouw hub nog wel mee. Tikken en kraken komen vaak uit de raarste plekken, dus succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
ok thanks, dan ga ik de nippeltjes maar eens een drupje olie geven. Kan ik dat ook afstrepen...:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Lekker rondje van 40km vanochtend, en nog rustig gelukkig. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat is een hele mooi fiets @Ypuh, was een perfecte combo geweest met de Pirelli's, mooi kl*ten dat ze niet passen! Maar hoe is dat mogelijk ? Op zo'n nieuwe fiets moeten toch 25mm banden passen?
Op de Look (ouder beestje) en de Chapter2 passen ze makkelijk, net nog even weer nagekeken... Het zijn 17c en 19c velgen; geen enkel probleem.

Waar knellen ze/past het niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Gisteren voor het eerst een (voor mijn doen) lange rit gedaan, 205km icm 2100Hm (solo).

Ondanks dat het wel een paar keer afzien was, toch lekker gereden (maar vooral, genoten!!) met een positieve hartslag/gem tempo (ik weet dat dit relatief nog weinig zegt, maar - nog - geen PM aanwezig). Uiteindelijk een kleine 7,5 uur in het zadel.

Wat vooral lastig was, het pacen... Ik wilde niet vroegtijdig sneuvelen (in het specifiek door de Hm). Maar dit viel me achteraf goed mee, smaakt naar meer ;-)

Maar... nu de vraag, natuurlijk heb ik tussentijds met regelmaat gedronken/gegeten (en dat gaat ook meer dan prima), maar na de rit, of beter gezegd NU nog steeds, blijvend honger gevoel ondanks er toch al het nodige aangevuld is.

Hoe ervaren jullie dit na lange ritten? Of hoe gaan jullie hier mee om? Specifiek de vraag misschien ook stellen aan @DDX als ervaringsdeskundige cq. kilometervreter ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Ik ben gisteren mijn zadeltasje op de één of andere onverklaarbare wijze verloren ;w.
Iemand die iets kan aanraden? Als er 1 binnenband, 2 co2-patronen en een co2-pompje in kan is het voldoende :).

@RR46 Gisteren ook 7,5u in het zadel gezeten (220 km).
Heb zelf nooit echt een blijvend hongergevoel.
Ik eet wel meer dan genoeg de dag voor zo'n inspanning.
In coronatijd doe ik eerst een lusje van ongeveer 2 uur om thuis 's middags een volle maaltijd te kunnen eten (spaghetti :9).
In de namiddag volgt dan het 2e deel van de rit en als ik 's avonds thuiskomen eet ik waar ik zin in heb :).
Onderweg stop ik ergens achter wat snoep en frisdrank, maar eet ik an sich niet zo veel meer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
CedricD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:31:
Ik ben gisteren mijn zadeltasje op de één of andere onverklaarbare wijze verloren ;w.
Iemand die iets kan aanraden? Als er 1 binnenband, 2 co2-patronen en een co2-pompje in kan is het voldoende :).
Ik heb de Toprak Drybag Small, fijn tasje en wat jij noemt past er wel in, maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Achterzak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Thx @Pimorez !

@Smultie Achterzakken zitten al vol + veel te veel kans om het vergeten mee te nemen :). Heb liever iets dat constant aan m'n fiets hangt zodat ik het zeker niet vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 09:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk eens naar Topeak. Sommige zitten dubbel vast: onder het zadel en aan de zadelpen. Verliezen lijkt me dan heel lastig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIW8SDCptqcFWQXRszrV0x-72Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vgPjrgovPmsqSpfejxvPB5l.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
EdwinW schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:37:
@Morrar Maar geldt deze regel van de ACM niet alleen voor in Nederland gevestigde bedrijven?
Volgens mij ga je een abonnement aan (Strava) met een bedrijf gevestigd in de VS en gelden lokale regels.
Allereerst ben ik geen jurist, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Maar volgens mij moet je als bedrijf aan de Nederlandse wet voldoen als je hier handelt.

Maar goed, ik zou het zeker niet voor een rechter brengen voor zo'n bedrag. Eerst contact met Strava en als die niks willen doen heb je pech. Contact met ACM kan gewoon gratis, dan gaan die het uitzoeken als er veel mensen over klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:43
Microkid schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Kijk eens naar Topeak. Sommige zitten dubbel vast: onder het zadel en aan de zadelpen. Verliezen lijkt me dan heel lastig ;)

[Afbeelding]
Ik ben absoluut niet van de anti zadeltasjes brigade. Maar dit doet zelfs zeer aan mijn ogen.

CedricD je hebt een hele mooie fiets, misschien moet je eens kijken bij een merk als speedsleev. Er zijn wel meer mooie tasjes te vinden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zo dan, de nieuwe rode bandjes liggen d'r om. *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcFLnAXiZ2KpaXlEycLbV8CuUl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfoCSAHxQjdSxaBRokewbFKI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Grin op 10-05-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Microkid schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]
Tasjes aan je fiets vind ik zo afzichtelijk (persoonlijke smaak). Ben enorm blij met mn opbergvak in de onderbuis van mn kader. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Grin schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:13:
Dat is een hele mooi fiets @Ypuh, was een perfecte combo geweest met de Pirelli's, mooi kl*ten dat ze niet passen! Maar hoe is dat mogelijk ? Op zo'n nieuwe fiets moeten toch 25mm banden passen?
Op de Look (ouder beestje) en de Chapter2 passen ze makkelijk, net nog even weer nagekeken... Het zijn 17c en 19c velgen; geen enkel probleem.

Waar knellen ze/past het niet?
Dit Cervelo frame is modeljaar 2018. Volgens mij is die sinds 2015 gelijk gebleven en is er in 2019 een nieuw frame gekomen met iets meer clearance heeft, maar die vond ik minder mooi.

De P Zero's vallen vooral erg hoog waardoor er maar weinig ruimte overblijft bij de zitbuis. Ook tussen de chainstays is maar beperkte ruimte (niet handig bij staand klimmen/sprinten). Je kunt het risico vast wel nemen, maar als er een keer een verkeerd steentje aan je band blijft plakken beschadig je op z'n minst de lak.

26mm echte millimeters past nog net, maar de meeste 25mm banden blazen op tot 27-28mm. Op mijn andere fiets rijd ik met 28mm (31mm gemeten) en ik vind beide wel prima. Voor een aerobike is de Cervelo best comfortabel. Deze week weer eens 500km+ mee gereden en geen idee dat ik comfort tekort komt, terwijl de intended purpose toch wat meer de kortere ritten waren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Jpjedi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Tasjes aan je fiets vind ik zo afzichtelijk (persoonlijke smaak). Ben enorm blij met mn opbergvak in de onderbuis van mn kader. 😃
Tja, echt begrijpen kan ik dat helaas niet. Er zijn fietsers die met alle geweld geen tasje willen "want het ziet er niet uit". Maar bij problemen staan ze bij anderen te bedelen om een biba of pompje... Neem dan gewoon een klein tasje waar wat spul in past....
Ik heb gewoon een tasje waarin een biba, bandenlichters, multi-tool en CO2 pompje past en ook nog een gsm en sleutels. Lekker weggeborgen en al regelmatig anderen mee kunnen helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 10-05-2020 16:38 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@GerbenBK Dat valt echt reuze mee qua invreten.

Ondanks dat het invreten vervelend is bij (de)montage en er niet uitziet, kan het maar weinig kwaad heb ik begrepen. Je mag er vanuitgaan dat een body net zo lang meegaat als je wielset. De lagers zul je wel af en toe moeten vervangen uiteraard.

Verder qua piepjes en kraakjes zijn er al talloze lijstjes gepost hier. Meest voorkomende zijn zadelpen, pedalen en snelspanners. Die laatste had ik van de week ook weer eens. Likje vet erop en goed vastzetten et voila.

Blijf het toch bijzonder vinden hoe het type kraakje (bijv. ritmische tik bij iedere omwenteling) vaak ergens vandaan komt waar je het het minst verwacht. Ik heb ze allemaal wel een keer gehad inmiddels en denk altijd als eerste aan het BB, maar 9 van de 10x is het iets anders. Arme fietsenmakers ook, want de enige oplossing is troubleshooten en uitsluiten (en dan ben je zo weer 5 of 10 ritten verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Microkid schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Tja, echt begrijpen kan ik dat helaas niet. Er zijn fietsers die met alle geweld geen tasje willen "want het ziet er niet uit". Maar bij problemen staan ze bij anderen te bedelen om een biba of pompje... Neem dan gewoon een klein tasje waar wat spul in past....
Ik heb gewoon een tasje waarin een biba, bandenlichters, multi-tool en CO2 pompje past en ook nog een gsm en sleutels. Lekker weggeborgen en al regelmatig anderen mee kunnen helpen.
Tja sorry smaken verschillen. Gelukkig heeft mijn kader een intern opbergvak dus ik heb geen tasje nodig. Daarvoor zat het in mn opbergzakje van mn shirt. Met clubrit ligt het materiaal in de volgbus.

Praktisch is een tasje het sowieso prettigst natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
RR46 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:20:
Maar... nu de vraag, natuurlijk heb ik tussentijds met regelmaat gedronken/gegeten (en dat gaat ook meer dan prima), maar na de rit, of beter gezegd NU nog steeds, blijvend honger gevoel ondanks er toch al het nodige aangevuld is.

Hoe ervaren jullie dit na lange ritten? Of hoe gaan jullie hier mee om? Specifiek de vraag misschien ook stellen aan @DDX als ervaringsdeskundige cq. kilometervreter ;-)
Maar heb je ook genoeg gegeten tov wat je verbrand hebt op zo'n dag ?
Reepjes zijn leuk maar echt zoden zet het ook niet aan de dijk als je echt hele dag aan het fietsen bent.
Ik heb afgelopen 2 dagen ook nog honger na rit van afgelopen vrijdag zegmaar. (10 duizend calorieen moet je toch weer aanvullen zegmaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Gave fiets hoor @Grin. Wat wordt ik toch blij om weer eens een 'klassiek' frame te zien. Met die lugs, raw carbon finish en gewoon moderne afmontage is het ook wel een hele gave! Heb je die oogjes voor de derailleurkabels er af gehaald?

@CedricD Ik heb geen zadeltasje meer. Had eerst zo'n ICS systeem wat je in o.a. Fizik en Selle Nogiets zadels kunt klikken. Wissel regelmatig tussen mijn 2 fietsen en vond het zonde om alles dubbel te kopen (met een multitool, Co2 pomp, missing link etc. zit je toch al snel op €60+).

Rij inmiddels met een Essentials Case van Rapha in de achterzak (is ook het enige wat ik van Rapha heb). Samen met mijn telefoon neemt die de middelste achterzak in en heb ik nog ruimte genoeg voor gelletjes, broodjes, bananen en zelfs een regenjack. Deze case ligt gewoon bij mijn helm en bril, dus de kans dat ik hem vergeet is nul. Voorheen vergat ik juist mijn zadeltasje wel eens over te zetten als ik de winterfiets pakte o.i.d.

Als het boven de 200km gaat wordt het krap qua ruimte, maar dan pak ik mijn winterfiets waar ik een frametas voor heb. Meestal stop ik dan onderweg gewoon om aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59
DDX schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Maar heb je ook genoeg gegeten tov wat je verbrand hebt op zo'n dag ?
Reepjes zijn leuk maar echt zoden zet het ook niet aan de dijk als je echt hele dag aan het fietsen bent.
Ik heb afgelopen 2 dagen ook nog honger na rit van afgelopen vrijdag zegmaar. (10 duizend calorieen moet je toch weer aanvullen zegmaar)
Heel herkenbaar, dat hongergevoel dagen na lange ritten. Nou eet ik ook structureel te weinig tijdens een zo’n rit (vandaag 5.400 kJ verbrand, en maar drie cliff bars, 1 flesje cola en een bidon sportdrank aan intake) dus dan mag ik nog bijna 4.000 kcal in 6u zien weg te werken.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:38
@Microkid
Heb je zelf ook zo'n Toppeak? Waar je telfoon in past? Ik heb geen bijster grote telefoon (Mi 9SE), maar qua afmetingen is het nog niet lekker gelukt om een goed tasje te vinden... Denk dat ik hem gewoon maar in de zak van mijn shirt doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks @Ypuh. Gezien zijn leeftijd - we hebben het over een frame uit 2006(!) - blijf ik het een strak fietsje vinden. Het totaal klopt gewoon (nog steeds). De oogjes voor de derailleurkabels zijn inderdaad verwijderd, alleen die voor de achterrem zitten d'r nog. Dit is echter wel zijn absolute 'final form', vandaar ook even extra netjes op de foto gezet. Deze week komt er nieuw frame en stuur, dan mag deze na 14 jaren trouwe dienst naar zolder. Nooit een probleem of kraakje, echt een prima fietsje aan gehad. Daarom wordt het volgende frame ook weer een Look. Die gasten hebben de engineering, en eigen productie(!), van carbon gewoon op orde. Dat is mij wel gebleken de laatste jaren. Zat nog even te kijken naar een nieuwe Pina - blijft toch nog wel een droom, ergens... - maar wat goed is moet je niet veranderen. Op naar de volgende Look! :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 10-05-2020 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zelf heb ik de Topeak Wedge Large. Er kan makkelijkeen biba, co2 pomp met 2 patronen, multitool, bandenlichters, iphone en sleutelbos in. En als je een rits los maakt, wordt hij nog een stukje dieper. Wellicht niet de kleinste, maar daar stoor ik mij niet aan. Ik wil gewoon de nodige spulletjes bij me hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3w1kNNEeNHPTjzDznnuf72y0QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfD1wdZrZClYdf3N6TRBEV3E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Kunnen de foto's van zadeltasjes iets kleiner, of als tekstlink? Ik krijg elke keer een stuiptrekking van die dingen... :+ ;)

Pagina: 1 ... 95 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).