Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:45
User schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:54:
[...]
Ik vind het zelf ook helemaal geweldig om mijn voortgang te zien. Als kantoorpikkie met een (beginnend) buikje kocht ik eind oktober een mountainbike, puur om te kijken of ik het fietsen wat zou vinden. Had hiervoor al welgeteld 2 of 3 keer gemountainbiked op een geleende mountainbike. Als ik het 'gewone' fietsen geen zak aan zou vinden, had ik in ieder geval nog een mountainbike. :)
Het beviel me alleen zo goed dat ik half december deze fiets kocht. :X
Daarna welgeteld 1 keer weer een ritje op de mountainbike gedaan. :P

Het meeste hier lees ik wel mee, maar als de discussie komt over wat voor voeding het beste is taai ik af. Voor ritten (ruim) langer dan een uur neem ik een stroopwafel mee. Mocht ik dan nog hongerklop krijgen weet ik ook hoe dat voelt en kan ik het de volgende keer aan zien komen. Ik heb op het moment nog geen flauw idee waar bepaalde grenzen van mij liggen.

En als iemand hier een dikke rit plaatst heb ik er weer een doel bij. >:)
Heel herkenbaar haha! Voor velen van ons denk ik wel ;)

Toffe fiets ook, je ziet Merida’s een stuk minder dan Canyon/Trek/Cube.
Maakt ze toch wel wat unieker.
Heb vorig jaar ook een Merida (scultura) aangeschaft, en kwalitatief zijn ze denk ik meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
De merida’s zien er niet verkeerd uit maar gevoelsmatig weinig keus voor mensen van 2m+...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Heb het idee dat ik Merida's een jaar of 5-6 geleden een stuk vaker zag dan tegenwoordig, kan aan mij liggen.
Ook een merk dat ik nooit meer zie: Rose!

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18

User

S3

Joindry schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Mooi fietsje wel ja :Y
Met dat eten moet je vooral beginnen plannen als de ritten langer worden. Sommige mensen doen 3u zonder eten. Sommigen maar één uur.

Die hartslag mag je je imho niet teveel op focussen. Komt vanzelf als je wat rustiger leert rijden. Hartslag en power meters zijn voor mensen die het serieus menen :9
Fietsen blijft een stuk rustiger als je jezelf niet gaat focussen op cijfertjes. Nu kan je eigenlijk kiezen. Je gaat verder fietsen of begint wat heuveltjes te doen (of beiden tegelijk, maar raad ik niet aan) Van 50 naar 100 km kan je gerust dit jaar nog halen. (Als je wat regelmaat inbouwt en jezelf niet volsteekt met hamburgers, trappistbier en sigaren na iedere rit) Alleen het tempo waarop zal bepalend zijn hoeveel er overblijft van jou wanneer je toekomt.
Heuveltjes kan ik wel aanraden. Al zijn het maar kleintjes, 50km met wat heuvelsprintjes. (in of uit het zadel) Je lichaam gaat niet weten waar eerst pijn te doen de eerste keer. Mentaal heb ik veel meer plezier van een 60km rit met wat klimmetjes erin dan 90 km waar ik in hartslagzones moet blijven. Mochten er eind dit jaar nog fietsevenementen kunnen doorgaan, die beginnen meestal met routes rond de 50-60km. Plan er eentje in met gekende helling. Ik deed ooit 100 km in Vlaamse Ardennen (inclus Koppenberg) en had wel al 120km gefietst, maar dat was in de polders en had nooit een steilere heuvel gedaan dan een brug over de autosnelweg. Dat...ging...niet...goed.

Ik heb trouwens mijn hartslagmeter een jaar of 3 geleden daarom weggelegd. Batterij was plat en werd nooit vervangen. Ik voel me veel rustiger zonder en doe het op het gevoel. Me de pleuris inrijden op iedere brug doe ik met én zonder hartslagmeter 8)7

Stroopwafels zijn nog niet eens zo slechte keuze, caloriebommetje... Als je het kan vertereren en het heeft veel calorieën... Alleen zou mijn maag daarop niet overleven mocht ik stel 5u rijden.
Sommigen verteren zeer makkelijk en hebben nooit last. Ik ontbijt altijd stevig (meestal havermout met honing) en eet zelfs binnen het eerste uur op de fiets alweer wat. Om zo het dalen van de suikerspiegel in het tweede uur wat te remmen. Mijn maag verteert maar (ongeveer) 60 gram koolhydraten per uur. Dat is als ik een juiste hoeveelheid vloeitstoffen binnenkrijg ook. Ik verbrand er makkelijk meer dan 60. Dat wil zeggen dat ik vroeg of laat of zonder suiker val, of misselijk wordt omdat ik teveel eet.
Op lange ritten pauzeer ik daarom graag een uurtje rond de 100 a 120km. Ook al zijn die ritten dan maar 140 km ofzo. Die laatste 15km kunnen lang duren als je de muur tegenkomt :X
Ik gebruik de hartslag vooral om mezelf in toom te houden. Ik ben zonder begonnen en dan tempo bepalen gewoon op snelheid, maar dat werkt voor geen meter. Dus voorlopig nog maar gewoon op hartslag. Ik kies een hartslag waar ik op wil fietsen en dan zie ik wel. :)

Heuveltjes gaat een beetje lastig. De dichtstbijzijnde heuvel die geen brug of viaduct is, is meer dan 30km hier vandaan. Op de rit van vandaag had ik in totaal 32 hoogtemeters. Waarvan 2 viaducten. :X

Deze fiets was eerst niet direct de bedoeling. Maar ja, jullie weten hoe het gaat. "Als ik nu iets extra doe, dan kan ik X er bij doen...". En als je dan ook nog alles er omheen enzo bij doet, dan snap ik wel waarom wielrennen vooral een midlifecrisis-sport is. :+
Zou sowieso wel een Merida worden, fietsenmaker hier in het dorp is dealer van Merida (en Bulls). Leek me handiger qua onderhoud, garanties en dergelijke.

...uiteindelijk zit ik nog steeds zelf te klussen. :+ Net crankstel bij de fiets van mijn vriendin vervangen, wat uiteindelijk niet nodig bleek te zijn... Met die Futurum powermeter deal hadden we even gekeken wat voor crankstel ze had, we hadden 170mm gemeten. Dat is voor haar lengte echt veel te lang dus we hadden een 165mm powermeter en nieuw crankstel besteld. Zetten we het er op, zit m'n vriendin te kijken: "Ik zie nog niet echt verschil...". Nog een keer goed kijken. Had ze al een 165mm crankstel. :(
Slordig gemeten én het stickertje van 165mm niet op de crank zien zitten. :F
Leergeld noemen ze zoiets volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
Maarten_E schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:16:
Heb het idee dat ik Merida's een jaar of 5-6 geleden een stuk vaker zag dan tegenwoordig, kan aan mij liggen.
Ook een merk dat ik nooit meer zie: Rose!
Ik zie elke dag tenminste 2 fietsen van Rose O-)

Die Roses zijn fijne fietsen. Volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe fiets, grootste kanshebber is de nieuwe Rose Reveal. Belangrijkste concurrent is de Cervelo C3. Maar die lijkt flink duurder zonder dat duidelijk is dat dat prijsverschil gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Jaren Rose gereden. Echt topfietsen en superlicht. Mijn Pro SL-4400 had ik met wat aanpassingen op 6,8kg.

Maar je ziet ze weinig inderdaad. Regelmatig in Duitsland uitgeroepen tot fiets van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:20
Volgende week moet ik voor mijn werk naar Deventer en op de terugweg wil ik even de Lemelerberg en Holterberg meepakken. Ik ben van plan om de auto bij Lemelerveld neer te zetten aangezien dit het meest op de route ligt en ik daar vandaan gelijk de Lemererberg kan meepakken. Zijn er nog tips/routes om Lemelerberg en Holterberg te combineren. Ik zit te denken aan een ritje van max 90km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:42
Gister een kort ritje beetje op tempo gereden met de bruggen bij Vianen full gas. Kwam er achter dat ik hetzelfde rondje eind augustus vorig jaar -toen ik net een powermeter had- ook al eens gereden had. Mooie gelegenheid om met Elevate de stats te vergelijken en even de tijd genomen om ze naast elkaar te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0S46FnnSeIncIsfJ1rL-Q0oV4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAoXYGbusLBip7A0atq7nLRi.png?f=fotoalbum_large

Paar dingen die opvallen:
- Power is overal hoger, zowel 20m power, average power als weighted average power
- Hartslag is overal 5-7 slagen lager
- 13 seconden sneller op segment van 2.5km met 2 bruggen en 180 graden bochten
- Gewicht iets lager (79,7kg vs 77,4kg)

Met name op het segment van zo'n 4 minuten zie je dat ik bij de eerste brugklim achterloop op de 8 maanden jongere ik. Op het keerpunt gaat het redelijk gelijk op en bij de 2e beklimming loop ik vervolgens ruim uit. Gemiddeld gezien was het wattage gister hoger en de hartslag lager, wat betekent dat ik het langer vol kan houden en zelfs nog een beetje 'over' heb.

Overall best wel wat progressie dus, vooral als je daar in meeneemt dat eind augustus (na de hele maand juli op fietsvakantie geweest te zijn) normaal gesproken mijn piek is. In december heb ik een vergelijkbare rit gereden waarbij de hartslag een stuk hoger lag en het gemiddelde vermogen lager en jan/feb/mrt vooral doorgebracht op Zwift. Ben dus vooral blij om te zien dat ik begin mei alweer op het piekniveau zit en hoop dit jaar in augustus dus ook wel iets hoger uit te komen dan vorig jaar (ook al is de Velomediane geannuleerd).

De fitness trend in Elevate support deze cijfers wel, al zijn deze cijfers niet geheel betrouwbaar omdat ik 9 maanden geleden nog niet alles met dezelfde powermeter reed (o.a. geen powermeter op de MTB, vakantiefiets en de defecte 4iiii toen vervangen door een Quarq).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7OM0n8SW11P0dd0-VWkqJ_9P48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZQYXVjYFgF5tlj3VNqaKJL0.png?f=fotoalbum_large

Einde van dit jaar heb ik een volledig jaar met dezelfde vermogensmeters en dat is dan een goede benchmark voor 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ypuh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:53:
Gister een kort ritje beetje op tempo gereden met de bruggen bij Vianen full gas. Kwam er achter dat ik hetzelfde rondje eind augustus vorig jaar -toen ik net een powermeter had- ook al eens gereden had. Mooie gelegenheid om met Elevate de stats te vergelijken en even de tijd genomen om ze naast elkaar te zetten.

[Afbeelding]

- Power is overal hoger, zowel 20m power, average power als weighted average power

Met name op het segment van zo'n 4 minuten zie je dat ik bij de eerste brugklim achterloop op de 8 maanden jongere ik. Op het keerpunt gaat het redelijk gelijk op en bij de 2e beklimming loop ik vervolgens ruim uit. Gemiddeld gezien was het wattage gister hoger en de hartslag lager, wat betekent dat ik het langer vol kan houden en zelfs nog een beetje 'over' heb.

Overall best wel wat progressie dus, vooral als je daar in meeneemt dat eind augustus (na de hele maand juni op fietsvakantie geweest te zijn) normaal gesproken mijn piek is. In december heb ik een vergelijkbare rit gereden waarbij de hartslag een stuk hoger lag en het gemiddelde vermogen lager en jan/feb/mrt vooral doorgebracht op Zwift. Ben dus vooral blij om te zien dat ik begin mei alweer op het piekniveau zit en hoop dit jaar in augustus dus ook wel iets hoger uit te komen dan vorig jaar (ook al is de Velomediane geannuleerd).

De fitness trend in Elevate support deze cijfers wel, al zijn deze cijfers niet geheel betrouwbaar omdat ik 9 maanden geleden nog niet alles met dezelfde powermeter reed (o.a. geen powermeter op de MTB, vakantiefiets en de defecte 4iiii toen vervangen door een Quarq).

[Afbeelding]

Einde van dit jaar heb ik een volledig jaar met dezelfde vermogensmeters en dat is dan een goede benchmark voor 2021.
leuke analyse en zo is er toch aardig wat data te verkrijgen...

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04

[Afbeelding]

Overall best wel wat progressie dus, vooral als je daar in meeneemt dat eind augustus (na de hele maand juli op fietsvakantie geweest te zijn) normaal gesproken mijn piek is. In december heb ik een vergelijkbare rit gereden waarbij de hartslag een stuk hoger lag en het gemiddelde vermogen lager en jan/feb/mrt vooral doorgebracht op Zwift. Ben dus vooral blij om te zien dat ik begin mei alweer op het piekniveau zit en hoop dit jaar in augustus dus ook wel iets hoger uit te komen dan vorig jaar (ook al is de Velomediane geannuleerd).

[Afbeelding]

Ik zie vooral waar we het een tijdje terug over hadden (vanaf hier Ypuh in "Het grote indoor cycling topic"), er ontbreekt een recovery weekje :)

je fitness gaat mooi omhoog, maar je fatique ook... met een rustweek kan je die naar beneden krijgen, form omhoog en een boost in fitness. (er zit ergens een muur waar je tegenaan knalt als je zo doorgaat).

Ik heb ook het idee dat mijn laatste ftp ramptest geen verbetering gaf door het niet zo serieus nemen van de recovery week in het trainingsplan.. de andere keren meer strict aan gehouden en betere resultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 07-05-2020 09:21 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Wat @Prulleman zegt. Zonder herstel weken zal je lichaam zich niet optimaal kunnen aanpassen aan de voorgaande stress. Denk dat er nog meer winst te behalen valt als je eens per 5/6 weken even een aantal dagen of een volledige week alleen herstel ritjes pakt (en je niet laat verleiden zoals gisteren ;) )

Verder is dit natuurlijk mooi om de progressie te zien! Laat maar weer eens goed zien dat rijden met een powermeter echt zijn toegevoegde waarde heeft.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55
wisselwerking schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:43:
Volgende week moet ik voor mijn werk naar Deventer en op de terugweg wil ik even de Lemelerberg en Holterberg meepakken. Ik ben van plan om de auto bij Lemelerveld neer te zetten aangezien dit het meest op de route ligt en ik daar vandaan gelijk de Lemererberg kan meepakken. Zijn er nog tips/routes om Lemelerberg en Holterberg te combineren. Ik zit te denken aan een ritje van max 90km.
De sanatoriumlaan bij hellendoorn is wel leuk om mee te pakken op je route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Michaelg @Prulleman Waarschijnlijk hebben jullie gelijk, maar... :+

Afbeeldingslocatie: https://www.ardeaprints.com/p/172/jd-6883-m-ostrich-head-sand-3731738.jpg

Merk inderdaad wel dat er dagen zijn dat ik een beetje vermoeid ben. Dit heeft vooral met voeding te maken is mijn ervaring (niet genoeg bijgegeten na een lange dag). Vermoeid zijn is een relatief begrip, want het is vaak nog steeds geen probleem om 150km te fietsen of de sprint van vrienden of het dagklassement op een populair Strava segmentje te winnen.

Het idee was om begin dit jaar te trainen zoals ik nu doe om de fitness op te bouwen. Met vakanties naar de Ardeche, Luxemburg en Dolomieten was dan vooral uren maken het doel, om vervolgens in augustus 1-2 weken rust te nemen en die form/fitness mee te nemen naar de Velomediane op 29 augustus.

Nu dat weg is gevallen is het weer lekker doelloos fietsen geworden. Vind het leuker om achteraf te zien of ik beter geworden ben dan het beter worden als doel stellen en dat het dan niet lukt. Het idee dat er nog rek op zit is al fijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Nu ik dat plaatje hier zie:

Bij sommigen zie ik op Strava de weersinformatie erbij staan (zoals hierboven, rechterplaatje). Waarom wordt dat niet altijd/bij iedereen weergegeven? Vind het leuke info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 14:49
zeeg schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Bij sommigen zie ik op Strava de weersinformatie erbij staan (zoals hierboven, rechterplaatje). Waarom wordt dat niet altijd/bij iedereen weergegeven? Vind het leuke info!
is volgens mij alleen voor betaalde leden. Heb de optie laatst wel ergens gevonden maar kon hem niet activeren met m'n pauper account.

edit: instellingen->voorkeuren voor weergave
kan hem wel aanzetten maar dan gebeurt er verder niks.

[ Voor 10% gewijzigd door GWBoes op 07-05-2020 10:00 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 07:05
...

[Afbeelding]

Leuk om eens de Elevate van iemand anders te zien. Ziet er direct heel anders uit dan die van mij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24xsgEZHbAsqY4I9CGJP5jfHtpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZ2HrtncJKsQ6vIV3vKZRRET.png?f=fotoalbum_large
Ben wel benieuwd naar wat je hiervoor gemiddeld fietst in een rit of week?

update: afbeelding wat groter

[ Voor 20% gewijzigd door DutX op 07-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:27

McMiGHtY

- burp -

donleone83 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Iemand ervaring met ANWB Fiets pechhulp? Eerste jaar maar 20 euro en als je echt ergens vast staat denk ik best ideaal.
Mijn vrouw heeft dat afgesloten toen ze meer ging fietsen. Aangezien er thuis mini-me's rondlopen die niet in hun eentje )of tweetjes) voor langere tijd alleen kunnen zijn, fietsen wij niet heel vaak samen.

Dit was voor haar de optie om zonder "angst" alleen een paar uur weg te zijn.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Def1ant schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Leuk om eens de Elevate van iemand anders te zien. Ziet er direct heel anders uit dan die van mij :) Ben wel benieuwd naar wat je hiervoor gemiddeld fietst in een rit of week?
Je plaatje is een kleine thumbnail, dus kan het niet goed zien.

Ik fiets in het voorjaar en zomer ongeveer 4-6x en ca. 400km per week. In het weekend meestal een langere langzame rit van 130km en voor de rest vooral ritjes van 60-70km, de ene keer 36 km/u en de andere keer 26 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigth
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 09:14
Ik ben wel redelijk bekend in dat gebied. Even snel in rwgps geknutseld.
https://ridewithgps.com/routes/32558192
Startpunt is dan in Lemelerveld bij de parkeerplaatsen in het centrum.
Bevat lemelerberg beide kanten en "zijkant", Luttenberg, Sanatoriumlaan, Holterberg heen en terug via de motieweg.

5200Wp 8 Oost/ 8 West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
zeeg schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik Klimat.app, die post het er automatisch bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Mistraller schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Ik gebruik Klimat.app, die post het er automatisch bij.
Ja, gebruik ik ook, maar dit is mooier. Blijkbaar bij betaald abonnement alleen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 16:47
Als je de auto onderaan de Lemelerberg neerzet (parkeerplaats Archemerberg aan de oude Raalterweg) kan je vanuit daar eerst de Lemelerberg pakken, dan doorfietsen naar de Hellendoornseberg, dan Nijverdal en de toeristenweg naar de Holterberg pakken, de Motieweg daar niet vergeten en op de terugweg rond Hellendoorn de Sanatoriumlaan en bijv. de Bergweg bij Luttenberg pakken :)

2 voorbeeldjes: https://www.strava.com/activities/1494383894 en https://www.strava.com/activities/1688841243

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 07:05
Ypuh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:10:
[...]
Je plaatje is een kleine thumbnail, dus kan het niet goed zien.

Ik fiets in het voorjaar en zomer ongeveer 4-6x en ca. 400km per week. In het weekend meestal een langere langzame rit van 130km en voor de rest vooral ritjes van 60-70km, de ene keer 36 km/u en de andere keer 26 km/u.
Plaatje is bijgewerkt, ik had de verkeerde link gepakt. Was ook alleen even benieuwd naar wat voor activiteiten daarbij horen. En dat is dan ook ongeveer de helft zo te zien (2 á 3x en 110 + 40 á 60km ;)). Ook verschillend qua intensiteit.
FunkyBro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:34:
[...]Als je de auto onderaan de Lemelerberg neerzet (parkeerplaats Archemerberg aan de oude Raalterweg) kan je vanuit daar eerst de Lemelerberg pakken, dan doorfietsen naar de Hellendoornseberg, dan Nijverdal en de toeristenweg naar de Holterberg pakken, de Motieweg daar niet vergeten en op de terugweg rond Hellendoorn de Sanatoriumlaan en bijv. de Bergweg bij Luttenberg pakken :)

2 voorbeeldjes: https://www.strava.com/activities/1494383894 en https://www.strava.com/activities/1688841243
Ah top, er is nog ergens een 150km challenge op Strava, dan zijn dit handige tips om mee te nemen om een keer een rondje daar te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:20
@steviewonder23 @bigth @FunkyBro Bedankt voor de tips. Hier kan ik wel wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Def1ant schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:49:
Ah top, er is nog ergens een 150km challenge op Strava, dan zijn dit handige tips om mee te nemen om een keer een rondje daar te doen :)
challenge gewoon met jezelf aangaan heb je geen strava voor nodig ;-)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Eindelijk heb ik plek voor mijn fietsen, want ik ben verhuisd en heb een garage *O*
Nu ben ik op zoek naar een montagestandaard voor mijn fietsen (carbon racefiets, mtbs; geen van allen steek-as). Als ik kijk zijn er een aantal populaire opties:

ParkTool PCS 9
Tacx t3075
Tacx t3350
Lidl of soortgelijk

De PCS9 lijkt mij wat lomp in vergelijking met de Tacx montagestandaarden. Hiervan lijkt mij de 3350 erg handig, doordat hij ook verstelbaar is (de 3075 is dat minder goed), maar de vraag is of dat een veel gebruikte functie is, of meer set and forget?

Ik neig naar de t3075, ziet er robuust uit. Iemand nog recente ervaringen met dit soort montagestandaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Reynouts schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:25:
Eindelijk heb ik plek voor mijn fietsen, want ik ben verhuisd en heb een garage *O*
Nu ben ik op zoek naar een montagestandaard voor mijn fietsen (carbon racefiets, mtbs; geen van allen steek-as). Als ik kijk zijn er een aantal populaire opties:

ParkTool PCS 9
Tacx t3075
Tacx t3350
Lidl of soortgelijk

De PCS9 lijkt mij wat lomp in vergelijking met de Tacx montagestandaarden. Hiervan lijkt mij de 3350 erg handig, doordat hij ook verstelbaar is (de 3075 is dat minder goed), maar de vraag is of dat een veel gebruikte functie is, of meer set and forget?

Ik neig naar de t3075, ziet er robuust uit. Iemand nog recente ervaringen met dit soort montagestandaarden?
Ik gebruik al een paar jaar zo'n ding van de Lidl voor mn racer en crosser. Doet wat ie moet doen. Bij de carbon racer doe ik wel ff een doekje in de klem om krassen op het frame of zadelbuis te voorkomen, dat is niet heel verfijnd gemaakt allemaal. Maar voor die prijs een prima ding.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Laatst online: 05-09 15:18
GerbenBK schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Ik gebruik al een paar jaar zo'n ding van de Lidl voor mn racer en crosser. Doet wat ie moet doen. Bij de carbon racer doe ik wel ff een doekje in de klem om krassen op het frame of zadelbuis te voorkomen, dat is niet heel verfijnd gemaakt allemaal. Maar voor die prijs een prima ding.
+1. Mijn standaard is van de Lidl of de Aldi en werkt voor ongeveer € 30. Zit plastic bescherming om de klem en houdt mijn fiets vast tijdens het schoonmaken. Ik vind € 100+ voor een standaard te duur en weiger zo'n standaard te kopen.
Nu moet je alleen wel net geluk hebben dat de Lidl/Aldi het op dit moment in hun assortiment hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User

User

S3

Twas even een gepiel met uitzoekwerk, maar ik heb een powermeter in bestelling staan. :)
Uiteindelijk een FSA Powerbox geworden, voor Shimano based cranks zou ik met adapters moeten gaan pielen en daar heb ik niet zo veel zin aan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:22
https://www.amazon.de/-/e...er&qid=1588850014&sr=8-10

Ik heb zelf deze, welke op verschillende plekken onder andere namen te krijgen is. Meestal kost hij iets van 35 euro. Echt een aanrader, de kwaliteit is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pyramiden schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:14:
https://www.amazon.de/-/en/EUFAB-16414-Fahrradständer-Profi-Stativ/dp/B005CUAFZI/ref=sr_1_10?dchild=1&keywords=fahrradständer&qid=1588850014&sr=8-10

Ik heb zelf deze, welke op verschillende plekken onder andere namen te krijgen is. Meestal kost hij iets van 35 euro. Echt een aanrader, de kwaliteit is top.
https://www.amazon.de/-/e...er&qid=1588850014&sr=8-10

Nu met werkende link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

ParkTool PCS 9
Tacx t3075
Tacx t3350
Lidl of soortgelijk

Ik heb al een jaar of 5 de PCS-9 en ben er zéér content mee. Gebruik hem bijna dagelijks (schoonmaken, afstellen, ketting schoonmaken, onderhoud etc) en het is een fluitje van een cent om op te zetten of ingeklapt weer in een hoek te zetten. Wat dat betreft zeker niet lomp.

De Tacx 'spider' modellen waarbij je het voorwiel er uit doet schijnen ook wel fijn te zijn voor bepaalde doeleinden. Voor het ene klusje is het fijner om de fiets makkelijk te kunnen draaien, voor andere klusjes is het fijner als je niet eerst het voorwiel er uit hoeft te halen. De echte nerds hebben ze allebei, maar dat is voor mij niet nodig.

Misschien wil ik nog wel eens een keer upgraden naar het luxere model van Park Tool, de PCS 10.2 of Pro Elite van Feedback Sports, maar dat lijkt me ook wel een beetje overkill. In ieder geval weer eentje waarbij het voorwiel er niet uit hoeft zodat ik hem ook makkelijk voor een mtb of desnoods ebike gebruiken kan.

Die van Park Tool zijn in ieder geval zo robuust dat ik verwacht dat ze 30+ jaar meegaan. Dan is het gemak/plezier wat je er voor krijgt die €100,- dubbel en dwars waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 07-05-2020 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04

ParkTool PCS 9
Tacx t3075
Tacx t3350
Lidl of soortgelijk

Ik heb de tacx t3350 (75 euro overgenomen van m'n schoonvader in nieuwstaat) en prima tevreden over. Prima stabiel en redelijk stevig, al valt het me tegen voor de 150 euro die hij nieuw moet kopen.

Ik heb ook de standaard met klem van de lidl voor 30 euro en die voelt net zo degelijk aan.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
Er is een hele mooie route te vinden op : https://www.visitoost.nl/Het-beste/380/Kromme-sturen-routes/
Op die site vind je 5 mooie routes van ca 100 km in (vooral) Overijssel. De route met de naam Sallands Steilste gaat zowel over de Lemelerberg als de Sallandse Heuvelrug (Holterberg). Om onder de 90 km te komen moet je de route nog iets inkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 19:10

ParkTool PCS 9
Tacx t3075
Tacx t3350
Lidl of soortgelijk

Ik heb deze sinds kort en die bevalt prima.
https://www.mantel.com/trivio-expert-montagestandaard

Zwaarder dan ik verwacht had maar ruimt wel lekker compact op. Alleen de de klem had mooier gekund imo, als werkt ie op zich wel prima.

In mijn vorige huis had ik zo'n takeltje aan het plafond om de fiets op te hijsen, dat werkt voor schoonmaken en klein onderhoud misschien nog wel iets handiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 07-05-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Charly schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:20:
In mijn vorige huis had ik zo'n takeltje aan het plafond om de fiets op te hijsen, dat werkt voor schoonmaken en klein onderhoud misschien nog wel iets handiger.
Zo'n takel heb ik ook gehad maar is alleen bedoelt voor opslag lijkt me. Voor onderhoud veel te wiebelig en voor schoonmaken, tja, hij hing midden in mijn studentenkamer waar ik schoonmaken liever buiten doe.

Bij een goed bod mag mijn PCS-9 wel weg hoor. Dan haal ik de PCS-4-2 :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels99
  • Laatst online: 06:50
Op het moment ben ik in de markt voor een vermogensmeter en kan ik met kortingscode van 25 euro de 4iiii left crank voor 225 euro krijgen. Nu wil ik deze echter bevestigen op mijn Bulls Harrier 1 2016 met een chainstay rear brake 105 5810 waardoor er niet voldoende ruimte zit tussen de crank en de achterrem om de 4iiii te plaatsen.

Heeft iemand een goede oplossing voor dit probleem? Een andere vermogensmeter (niet op de linkercrank) is fors duuder. Een rem die wel voldoende clearance geeft heb ik kunnen vinden voor 120 euro (TRP 851) maar dat vind ik ook wel veel geld en die rem is alleen in zilver beschikbaar terwijl mijn fiets zwart is. De laatste optie is denk ik om voorlopig maar geen vermogensmeter aan te schaffen, maar ook dat zou suboptimaal zijn.

P.S. ik kon zonder aan de challenge meegedaan te hebben wel de kortingscode krijgen. Deze link lijkt nog steeds te werken. https://www.futurumshop.nl/strava-beloning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
niels99 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:08:
Op het moment ben ik in de markt voor een vermogensmeter en kan ik met kortingscode van 25 euro de 4iiii left crank voor 225 euro krijgen. Nu wil ik deze echter bevestigen op mijn Bulls Harrier 1 2016 met een chainstay rear brake 105 5810 waardoor er niet voldoende ruimte zit tussen de crank en de achterrem om de 4iiii te plaatsen.

Heeft iemand een goede oplossing voor dit probleem? Een andere vermogensmeter (niet op de linkercrank) is fors duuder. Een rem die wel voldoende clearance geeft heb ik kunnen vinden voor 120 euro (TRP 851) maar dat vind ik ook wel veel geld en die rem is alleen in zilver beschikbaar terwijl mijn fiets zwart is. De laatste optie is denk ik om voorlopig maar geen vermogensmeter aan te schaffen, maar ook dat zou suboptimaal zijn.

P.S. ik kon zonder aan de challenge meegedaan te hebben wel de kortingscode krijgen. Deze link lijkt nog steeds te werken. https://www.futurumshop.nl/strava-beloning
https://4iiii.com/wp-cont...nce-check-A4-20170215.pdf
Dat is precies wat je zoekt denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels99
Hmm, wel een handige tool alleen na uitproberen past er geen AAA tussen mijn crank en rem dus gaat de gewenste opstelling sowieso niet passen en heb ik dus nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@niels99 Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de powermeter van Stages lijkt minder dik te zijn. Op https://www.mantel.com/st...05-r7000-gen-3-powermeter zie je een afbeelding (de 4e) om het op te meten. Er moet 10 mm ruimte in het midden aanwezig zijn om die van Stages te kunnen plaatsen. Deze is alleen wel duurder dan de 4iii.

[ Voor 2% gewijzigd door EdwinW op 07-05-2020 18:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels99
EdwinW schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:25:
@niels99 Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de powermeter van Stages lijkt minder dik te zijn. Op https://www.mantel.com/st...05-r7000-gen-3-powermeter zie je een afbeelding (de 4e) om het op te meten. Er moet 10 mm ruimte in het midden aanwezig moet zijn om die van Stages te kunnen plaatsen. Deze is alleen wel duurder dan de 4iii.
Lijkt idd dunner te zijn. Alleen de eis van 10mm red ik niet, een AAA batterij past duidelijk niet en die heeft een diameter van 10,5 mm, 10 mm gaat dan ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
niels99 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Lijkt idd dunner te zijn. Alleen de eis van 10mm red ik niet, een AAA batterij past duidelijk niet en die heeft een diameter van 10,5 mm, 10 mm gaat dan ook niet werken.
dan zou je kunnen kijken naar iets anders dan een crank meter, bv een pedaal optie. Er zitten nadelen aan, want de lagers kunnen slijten (hoewel er ongetwijfeld revisie setjes zijn voor dure pedale) en je kan natuurlijk een keer goed de grond aantikken met een pedaal. Maar ondanks dat zijn er genoeg mensen die met power pedals rondrijden de assioma's zijn erg populair, maar als je wat goedkopers zoekt kan je even de reviews afwachten van de IQ2 pedalen. (bij pedalen heb je ook de keuzen tussen enkele of dubbelzijdig)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

Hoe kijken jullie nu aan tegen: in kleine (3-6 personen) groep trainen? Kan dat inmiddels weer of zullen we moeten wachten tot: 1 juni/juli/augustus/september?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 14:41

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Grin schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:42:
Hoe kijken jullie nu aan tegen: in kleine (3-6 personen) groep trainen? Kan dat inmiddels weer of zullen we moeten wachten tot: 1 juni/juli/augustus/september?
In een groep fietsen met 1,5m afstand is volgens mij onmogelijk, hoe graag ik het zelf ook zou willen. Als je in een groep fietst wordt het inhalen van ander fietser / wandelaars ook lastiger. Zelf volg ik hierin de adviezen van de KNWU/NTFU en die zijn nog steeds #RIDESOLO.

[ Voor 18% gewijzigd door ohno_nl op 07-05-2020 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Heel duidelijk: https://www.rijksoverheid...-en-dagelijks-leven/sport

Aan jezelf de vraag of het eenvoudig op 1,5 meter lukt. Zelf blijf ik nog altijd veel binnen trainen, komend weekend staat er een langere rit(100 km) op de planning en ben ik benieuwd hoe druk het overal is. Tot op heden vond ik het buiten nog altijd vrij druk op de wegen en was ik zelf niet ontspannen op de fiets. Helemaal niet voor langere ritten.

Ik betwijfel of dat een dezer dagen beter aan voelt, sowieso vind ik het vooralsnog raar om erg lange ritten (150+ km) te maken, naar mijn idee gaat dat voorbij aan het halen van een frisse neus/buiten sporten. Al zal dat voor een ieder anders zijn, alsook na 11 mei waarna er de nodige versoepelingen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09 18:32
Zolang het niet expliciet duidelijk is dat fietsen met meer dan 2 personen weer mag zou ik er niet aan beginnen. De afgelopen weken is de publieke opinie over wielertoeristen voor zover dat mogelijk is nog slechter geworden merk ik. In een groep fietsen zal daar hoogstwaarschijnlijk geen positieve bijdrage aan leveren.

Dinsdag schreeuwde een groep e-bikers nog naar me dat ik afstand moest houden terwijl ze me zij aan zij en dus deels op de verkeerde weghelft tegemoet kwamen fietsen. De animositeit jegens mensen op een racefiets is rondom Amsterdam in mijn beleving echt sterk toegenomen. Dat is wel balen af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 19:10
la_fusion schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Tot op heden vond ik het buiten nog altijd vrij druk op de wegen en was ik zelf niet ontspannen op de fiets. Helemaal niet voor langere ritten.
Dit. Iedere jan doedel heeft zijn inlines/mbt/racer uit het jaar kruik van zolder gehaald en gaat naar buiten nu het lekker weer is en de sportscholen / voetbalclubs op slot zitten.

Motorrijders zijn ook allemaal weer uit hun winterslaap en het hele rekening houden met elkaar begint imo na pak hem beet een maand ook al weer aardig te slijten.

Ik moet hier in de regio echt zoeken naar stukken waar ik ff aan kan zetten, in een groepje lijkt me dat helemaal niet te doen. Zeker omdat het tempo dan vaak ook nog weer wat hoger ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels99
Prulleman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:36:
[...]

dan zou je kunnen kijken naar iets anders dan een crank meter, bv een pedaal optie. Er zitten nadelen aan, want de lagers kunnen slijten (hoewel er ongetwijfeld revisie setjes zijn voor dure pedale) en je kan natuurlijk een keer goed de grond aantikken met een pedaal. Maar ondanks dat zijn er genoeg mensen die met power pedals rondrijden de assioma's zijn erg populair, maar als je wat goedkopers zoekt kan je even de reviews afwachten van de IQ2 pedalen. (bij pedalen heb je ook de keuzen tussen enkele of dubbelzijdig)
Ik denk dat ik dan inderdaad maar voor deze optie moet gaan.
Het gebrek aan ruimte is toch wel een groot nadeel aan bottom bracket remmen.
Ik houd het voorlopig ook bij niet meer dan twee. 1,5 meter afstand houden in een groep is geen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@ohno_nl @la_fusion @Louislouislouis @Charly @niels99
Helder. Jullie zien het dus hetzelfde als ik, gelukkig maar.
Verder dan met z'n tweeën fietsen komt het dus niet in 2020. Het fietsseizoen is wat dat betreft dus afgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 07-05-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden over de montagestandaard! Heb eerst gekeken naar de pcs-9, maar die is overal ongeveer uitverkocht of (te) duur.

Even nog de tacx overwogen, maar na wat reacties hier voor de goedkope oplossing gegaan en de lidl standaard besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Als het aan mij ligt ga je lekker in een groepje fietsen. Helaas zit we met dat monster wat maatschappelijke opinie heet en zou ik het gewoon even niet doen. Al is het maar om te zorgen dat wielrenners een keer niet het mikpunt van de media zijn. Of je nou met 2 of 3 fietst maakt mijn inziens ook niet zoveel meer uit, dus dan maar met 2 (sneu voor diegene die thuis moet blijven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
Ik ben de maatschappelijke moraalridders (en vooral die irritante boomers op ebikes die echt nooit gewoon eens hun mond kunnen houden) inmiddels zo zat dat je meer dan mijn zegen hebt om gewoon lekker in een groep van zes op pad te gaan.

Hou ons wel effe op de hoogte van alle briljante boomerverwensingen die je onderweg naar je hoofd geslingerd krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solkram
  • Laatst online: 05-09 15:18
Ik fiets de laatste dagen vooral veel in het gebied tussen Nieuwerkerk a/d IJssel, Gouda, Nieuwegein en noordelijk van de Lek. Het valt hier mij heel erg mee en kon het met Bevrijdingsdag zelfs rustig noemen. Daarnaast is er over het algemeen genoeg ruimte en vind ik het een best mooie route.
Mocht je nog een route zoeken, er is nog genoeg ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Solkram op 07-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha ik begrijp jullie zeker @Ypuh en @Stoffa. Maar de meeste mensen zitten gewoon niet op de fiets zoals wij dat zitten. Als je met 30-50 KM/h komt aanfietsen dan is daar amper tegen te bellen en schrikken mensen al snel; begrijpelijke ook. Maar de commentaren die je daarna regelmatig naar je hoofd geslingerd krijgt... Ik handel dat doorgaans af met twee copingstrategieën, verhouding 98/2: 1.) Negeren en doorfietsen. 2.) Direct ongekend grof en luid gaan (terug)schelden en doorfietsen. Dat laatste valt op geen enkele manier goed te praten maar lucht heerlijk op. Ik heb dit wegseizoen hierdoor al de nodige karma moeten inleveren; dat kan haast niet anders. Een collega van mij had/heeft een 120dB toeter, daar zit ik ook nog wel eens over na te denken maar dat is vast illegaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Grin schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:41:
Hahaha ik begrijp jullie zeker @Ypuh en @Stoffa. Maar de meeste mensen zitten gewoon niet op de fiets zoals wij dat zitten. Als je met 30-50 KM/h komt aanfietsen dan is daar amper tegen te bellen en schrikken mensen al snel; begrijpelijke ook. Maar de commentaren die je daarna regelmatig naar je hoofd geslingerd krijgt... Ik handel dat doorgaans af met twee copingstrategieën, verhouding 98/2: 1.) Negeren en doorfietsen. 2.) Direct ongekend grof en luid gaan (terug)schelden en doorfietsen. Dat laatste valt op geen enkele manier goed te praten maar lucht heerlijk op. Ik heb dit wegseizoen hierdoor al de nodige karma moeten inleveren; dat kan haast niet anders. Een collega van mij had/heeft een 120dB toeter, daar zit ik ook nog wel eens over na te denken maar dat is vast illegaal...
Lol dat deden wij vroeger ook wel eens, in de bidonhouder op de zitbuis paste precies een gastoeter :X 8) :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:41:
Die boomers zijn zo schaamteloos hypocriet, het is echt ongelooflijk. Met z'n tweeën naast elkaar rijden, om het hele fietspad volledig te blokkeren, en dan boos te worden als je er langs wilt. Sommigen zijn dan zelfs nog in staat over de 1.5m te beginnen, dan breekt helemaal mn klomp.
Ze hebben ook allemaal die asociaal brede fietstassen, die er voor zorgen dat alles 100% hermetisch is afgesloten. En dan ben ik nog niet begonnen over die irritante stengelspiegels van ze. Die hebben ze allemaal, maar ze lijken ze meer te gebruiken als obstructiemiddel dan om daadwerkelijk mee te spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hahaha, herkenbaar. Ik gebruik het forum om mijn frustraties te uiten. In het echt negeer ik negatieve reacties altijd omdat er niets te halen valt. Toegegeven, héél soms zit ik ook wel fout, maar dat is dan ook per ongeluk.

Had afgelopen bevrijdingsdag ook eentje nabij Utrecht (het was ontzettend druk onderweg!), een hardloper op een paadje van net een meter breed. Kwam ruim van te voren al aangelopen met z'n armen wijd en roepend "1.5 meter", terwijl ik geen kant op kon en hij makkelijk in het gras of de weg op kon. Moet dan echt even tot 10 tellen om hem niet tegen de vlakte te slaan is de eerste gedachte die opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Ypuh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:33:
Hahaha, herkenbaar. Ik gebruik het forum om mijn frustraties te uiten. In het echt negeer ik negatieve reacties altijd omdat er niets te halen valt. Toegegeven, héél soms zit ik ook wel fout, maar dat is dan ook per ongeluk.

Had afgelopen bevrijdingsdag ook eentje nabij Utrecht (het was ontzettend druk onderweg!), een hardloper op een paadje van net een meter breed. Kwam ruim van te voren al aangelopen met z'n armen wijd en roepend "1.5 meter", terwijl ik geen kant op kon en hij makkelijk in het gras of de weg op kon. Moet dan echt even tot 10 tellen om hem niet tegen de vlakte te slaan is de eerste gedachte die opkomt.
En dan zeg je niks terug? Ik heb voor dat soort lui echt een te kort lontje vrees ik :$ }:|

Laatst trouwens nog kwam ik een boomerstel tegen dat naast elkaar aan het wandelen was op het fietspad. Die kerel liep dus pontificaal in het midden, en (u raadt het al beste lezer) begint naar mij te roeptoeteren dat ik anderhalve meter moet houden. Needless to say dat die wel enige verwensingen naar zijn hoofd heeft gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoffa op 07-05-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 16:54
Ypuh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:33:

Oh doet me denken aan een aanvaring met een hardloper vorige maand bij 1 van mijn eerste buitenritjes sinds corona. Smalle 60km/h weg. Hardloper komt me tegemoet aan mijn kant van de weg, maar ik snap de keuze om daar te gaan rennen i.v.m. achterop komend verkeer. Normaal gesproken zou ik er met een ruime bocht omheen zijn gegaan. Nu kwamen er 3 auto's van de andere kant die precies tegelijk met mij bij die hardloper zouden uit komen waardoor ik nauwelijks ruimte had om er tussendoor te kunnen. Ik wees al naar hem dat hij opzij moest, maar nee hoor meneer weigert ook het gras op te gaan en blijft gewoon vol doorlopen en knal nog net niet vol op hem...en hij boos natuurlijk 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 07-05-2020 20:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
Die hardlopers denken uberhaupt altijd superclever te zijn door aan de andere kant te lopen, maar in een beetje bocht wordt dat heel gevaarlijk. Heb al een paar keer gehad dat ik er bijna op eentje klapte op die manier.

* Stoffa zit even lekker z'n verkeersfrustraties te ventileren hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Hah, nu het toch hier over gaat.
Afgelopen weekend was ik met een vriend een rondje aan het maken en kwamen we (met ruime afstand) langs 2 oudere dames fietsen, die half tegen een geparkeerde auto stonden te leunen.
Uit het niets hoorden we "daar heb je weer 2 van die kl*te wielrenners". Ik was al lang doorgefietst, weinig eer te behalen, maar die vriend van me was er minder van gediend, remde af en vroeg waar die opmerking vandaan kwam.
Bleek dat ze enkele minuten eerder door een wielrenner 'van de sokken waren gereden'.
Heel vervelend voor ze, maar hoe de f*ck kom je er dan bij om 3 minuten later twee compleet andere wielrenners daarop aan te spreken.... Echt... af en toe... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User

User

S3

Ik heb vooralsnog geen problemen gehad, op gister na. Fietsten twee ouderen voor mij die een hardloper tegenkwamen als tegenligger op hun weghelft. Dus die gaan heel netjes aan de kant, maar dan wel echt aan het randje van de andere kant van de weg, zonder om te kijken. Die staken echt gewoon vol de weg over zonder te denken wat er achter ze had kunnen rijden. Nu reden ik en mijn vriendin daar, maar als het een auto was had ze die mooi kunnen scheppen. Nu blokkeerden ze dus wel de weg waardoor ik 2 opties had. Ik kon óf in de ankers, óf tussen de fietsers en de hardloper door schieten. Gelukkig had die hardloper door hoe de vork in de steel zat en die ging even door de berm waardoor ik de oudjes over rechts kon inhalen met voldoende afstand. 8)

Alleen vonden ze dat niet heel chill volgens mijn vriendin. Was achteraf misschien ook niet de juiste beslissing van mij. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Southern Sun schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Oh doet me denken aan een aanvaring met een hardloper vorige maand bij 1 van mijn eerste buitenritjes sinds corona. Smalle 60km/h weg. Hardloper komt me tegemoet aan mijn kant van de weg, maar ik snap de keuze om daar te gaan rennen i.v.m. achterop komend verkeer. Normaal gesproken zou ik er met een ruime bocht omheen zijn gegaan. Nu kwamen er 3 auto's van de andere kant die precies tegelijk met mij bij die hardloper zouden uit komen waardoor ik nauwelijks ruimte had om er tussendoor te kunnen. Ik wees al naar hem dat hij opzij moest, maar nee hoor meneer weigert ook het gras op te gaan en blijft gewoon vol doorlopen en knal nog net niet vol op hem...en hij boos natuurlijk 8)7
Volgens mij ben jij fout. Voetganger loopt waar hij moet lopen en hoor jij tijdig te remmen en passeren zodra het kan. Hij kan namelijk niet om jou heen en de berm is geen deel van de weg. Ik ben niet zeker hoor maar ik vermoed het.

Denk dat deze situatie vaak voorkomt en op natuurlijke wijze opgelost wordt door de partijen. Wel merk ik dat op vlak van wielrenners er ee groot verschil is tussen België en Nederland. Waar in NL de automobilist graag gebruik maakt van z’n recht, zeker tav een verguisde groep weggebruikers als de wielrenner, zie je in België veel meer respect voor wielertoeristen sten. Regelmatig stoppen auto’s totaal onnodig om je maar voor te laten en zwaaien even vriendelijk. Dat contrast is echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
Jpjedi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Volgens mij ben jij fout. Voetganger loopt waar hij moet lopen en hoor jij tijdig te remmen en passeren zodra het kan. Hij kan namelijk niet om jou heen en de berm is geen deel van de weg. Ik ben niet zeker hoor maar ik vermoed het.

Denk dat deze situatie vaak voorkomt en op natuurlijke wijze opgelost wordt door de partijen. Wel merk ik dat op vlak van wielrenners er ee groot verschil is tussen België en Nederland. Waar in NL de automobilist graag gebruik maakt van z’n recht, zeker tav een verguisde groep weggebruikers als de wielrenner, zie je in België veel meer respect voor wielertoeristen sten. Regelmatig stoppen auto’s totaal onnodig om je maar voor te laten en zwaaien even vriendelijk. Dat contrast is echt bizar.
Euhm, in Nederland hebben we afgesproken dat we de rechterkant van de weg gebruiken voor zover ik weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

cordonbleu schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:08:
[...]
Euhm, in Nederland hebben we afgesproken dat we de rechterkant van de weg gebruiken voor zover ik weet.
Bbk is het advies om links lopen als voetganger en eigenlijk ook als hardloper. Alleen bij bochten moet je opletten als en het is wel zo netjes om even in de berm te staan. We zijn niet allemaal een Kipchoge, net zoals een gemiddelde wielrenner geen vdPoel is :P

Zei de hardloper die overigens ook wel te klagen heeft op alles wat rijdt op twee wielen :+

Geven en nemen en af en toe tot tien tellen. Niemand is perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 07-05-2020 22:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Op weg naar mijn werk had ik een tijdje geleden opeens in een blinde bocht een hardloper aan mijn kant lopen. Droplul dattie is...
Officieel mag het wat hij doet, maar ik kon niet meer insturen daardoor, en beland daardoor zowat in de sloot...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
cordonbleu schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:08:
[...]

een snelle zoekopdracht geeft dat er voor voetgangers geen echte regel voor welke zijde is wanneer er geen fietspad op trottoir is. Mogen ze zelf bepalen naar gelang de situatie maar wel zover mogelijk naar de zijkant en ze moeten in de berm (als die er is) voor het andere verkeer. https://www.anwb.nl/exper...ks-of-rechts-voor-joggers
Zelf loop ik ook regelmatig aan de linkerkant als ik dat veiliger vind. Zie je het gevaar aankomen en kun je nog snel een sprong opzij doen als je het idee hebt dat de tegenligger je niet gezien heeft.

Ik heb trouwens weinig problemen met m'n mede weggebruikers. ligt misschien ook wel aan de beperkte drukte op de weg hier in hoekje Drenthe/Friesland/Overijssel vooral op de tijden dat ik de weg op ga (na 13:00 op een zonnige dag is het hier ook geen doen meer op de fietspaden) en mijn snelheid ligt misschien iets lager dan sommige hier maar de "spiegel boomers" gaan regelmatig al aan de kant voor mij voordat ik hoef te bellen.
Stoor mij eigenlijk meer aan die chagrijnige grijze wielrenners die zich nog zo serieus nemen dat er geen glimlach/handgebaar of hoofdknik vanaf kan als je ze tegenkomt. :/

[ Voor 28% gewijzigd door GWBoes op 07-05-2020 22:34 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Hardlopen doe ik ook aan de linkerkant. Ik durf dat niet aan de rechterkant met al die whatsappende automobilisten tegenwoordig.

Dat voetgangers de berm in ‘moeten’ wist ik niet. Zit ik met hardloopschoenen meestal niet op te wachten met stront of zompig gras. En als je wat moe bent dan kun je je lelijk verstappen in een uitgedroogde berm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Jpjedi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:25:
Hardlopen doe ik ook aan de linkerkant. Ik durf dat niet aan de rechterkant met al die whatsappende automobilisten tegenwoordig.

Dat voetgangers de berm in ‘moeten’ wist ik niet. Zit ik met hardloopschoenen meestal niet op te wachten met stront of zompig gras. En als je wat moe bent dan kun je je lelijk verstappen in een uitgedroogde berm.
Ik vind alles prima. Zorg er wel voor dat ik niemand aanrijd of in de sloot beland, maar de laatste weken doen zich wel regelmatig situaties voor dat je ineens met z'n 4 of 5 naast elkaar op de rijbaan zit. Een auto remt niet meer als een voetganger aan de andere kant van de weg loopt, en als die stug (met z'n 2'en naast elkaar) blijven lopen kom jij als wielrenner -die misschien nog wel de hoogste snelheid heeft- in de knel.

9 van de 10 keer gaat dat gewoon goed omdat je kunt anticiperen, maar de laatste weken zitten er opvallend veel schapen tussen. Is ook wel inherent aan de lente, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
...

[ Voor 98% gewijzigd door risp op 17-06-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:16
Maarten_E schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:20:
Op weg naar mijn werk had ik een tijdje geleden opeens in een blinde bocht een hardloper aan mijn kant lopen. Droplul dattie is...
Officieel mag het wat hij doet, maar ik kon niet meer insturen daardoor, en beland daardoor zowat in de sloot...
Als ik moet kiezen tussen een verkeerd gepositioneerde weggebruiker of een sloot...dan kan ik vast vertellen dat mijn fiets niet nat wordt. De enige uitzondering op deze regel zijn kleine kinderen, die kunnen er ook niets aan doen dat hun ouders een stel sufk*tten zijn.

Ik vraag me trouwens wel af waar jullie al die boomers tegenkomen. Ik zou er graag eens een paar luid kuchend, hoestend en proestend passeren ;) , maar ik heb nog steeds geen enkele kans gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Gebanned schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:22:
[...]

Als ik moet kiezen tussen een verkeerd gepositioneerde weggebruiker of een sloot...dan kan ik vast vertellen dat mijn fiets niet nat wordt. De enige uitzondering op deze regel zijn kleine kinderen, die kunnen er ook niets aan doen dat hun ouders een stel sufk*tten zijn.

Ik vraag me trouwens wel af waar jullie al die boomers tegenkomen. Ik zou er graag eens een paar luid kuchend, hoestend en proestend passeren ;) , maar ik heb nog steeds geen enkele kans gehad.
Was typisch zo'n gevalletje dat je opeens iemand recht in het gezicht kijkt en uit schrik wegstuurt.
Heel lomp en hard over het gras gestuiterd maar nog voor de sloot tot stilstand gekomen.
Blijkbaar zijn mijn emergency mountainbike skills nog zo slecht nog niet. ;)

Moet zeggen dat ik voor wat betreft anderen op de fiets geen klachten heb gehad tot nu toe, over het algemeen probeert men zich wel aan de regels te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 07-05-2020 23:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Maarten_E schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:20:
Als ik aan het hardlopen ben loop ik ook altijd links om tegemoetkomend verkeer in de gaten te kunnen houden, aangezien een hoop mensen in het verkeer met van alles bezig zijn behalve met daadwerkelijk opletten tijdens het rijden.

Overigens als jij zo verrast wordt van iemand in een blinde bocht dat je uit schrik niet meer kunt sturen en bijna de sloot in vliegt heb jij volgens mij ook niet echt je snelheid aangepast aan de situatie aldaar... Lekker makkelijk om de loper daar de schuld van te geven. Deelnemen aan het verkeer betekend nu eenmaal anticiperen, ook als dat ten koste gaat van je Strava gemiddelde.

We leven nu eenmaal met veel mensen op een klein oppervlak, houd gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:08
Wow wat een opgekropte frustraties in dit topic. Ook ik hinder mij soms aan mijn mede weg gebruikers. Maar ik laat me nooit gaan. Het heeft geen zin en we hebben al zo'n goede naam.

Sterker nog ik vind dat wij als wielrenners de plicht hebben om ons te gedragen en een voorbeeld te scheppen voor anderen.

Anticipeer op het verkeer, rem op tijd en roep zo nu en dan eens dankjewel als je ruim baan krijgt. Daar krijg je veel meer voor terug dan gescheld en frustraties. De wegen zijn druk en we moeten het met zijn allen delen.

Dat gezegd hebbende... mensen die met hun armen gaan zwaaien en anderhalve meter roepen moeten zich afvragen of ze echt niet beter thuis hadden moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Robsta86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 06:25:
[...]

Als ik aan het hardlopen ben loop ik ook altijd links om tegemoetkomend verkeer in de gaten te kunnen houden, aangezien een hoop mensen in het verkeer met van alles bezig zijn behalve met daadwerkelijk opletten tijdens het rijden.

Overigens als jij zo verrast wordt van iemand in een blinde bocht dat je uit schrik niet meer kunt sturen en bijna de sloot in vliegt heb jij volgens mij ook niet echt je snelheid aangepast aan de situatie aldaar... Lekker makkelijk om de loper daar de schuld van te geven. Deelnemen aan het verkeer betekend nu eenmaal anticiperen, ook als dat ten koste gaat van je Strava gemiddelde.

We leven nu eenmaal met veel mensen op een klein oppervlak, houd gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar...
Helemaal eens met @Noxa hoor. Het was ook meer als grapje dan echte frustratie bedoelt (in the heat of the moment denk je vaak wel wat anders). Als je er standaard vanuit gaat dat niemand oplet vanuit onkunde, dan heb je genoeg tijd om te anticiperen en kun je het ze moeilijk kwaad nemen.

Hardlopers/wandelaars blijf ik wel vreemd vinden dat ze aan de verkeerde kant van de weg lopen hoor. Wat je letterlijk doet is jouw probleem (achterop komend verkeer) neerleggen bij je tegenliggers. Laat die het maar oplossen als jij daar loopt en er een auto/stel bejaarden achterop komt. De eerste 9 keer dat dat gebeurd tijdens een rit knijp je keurig in de remmen en kan er nog wel zo'n gemaakte glimlach vanaf dat alles oké en samen delen blabla is, maar de 10e keer druk je hem er gewoon tussen met 35 km/u. Er is vaak ook wel voldoende ruimte, maar echt netjes is het niet en als die hardloper/automobilist/matchende Gaastra jassen op E-bikes niet op zitten te letten dan kunnen ze nog wel eens schrikken.

Ook realiseert die hardloper/wandelaar zich vaak totaal niet wat er achter zich gebeurd. Die ziet alleen een wielrenner in hoge vaart recht op zich afkomen en reageert daarop. Alsof je bij je buren het hele tuintje overhoop schopt en vervolgens boos aanbelt waarom hij/zij deze niet mooi netjes heeft zoals de rest van de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ypuh schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:09:
[...]
Hardlopers/wandelaars blijf ik wel vreemd vinden dat ze aan de verkeerde kant van de weg lopen hoor. Wat je letterlijk doet is jouw probleem (achterop komend verkeer) neerleggen bij je tegenliggers.
Ik loop ook altijd aan de 'verkeerde kant' van de weg.
Enerzijds omdat in mijn jeugd geleerd werd dat je (buiten de bebouwde kom) links moest wandelen/lopen zodat je tegemoetkomend verkeer aanzag komen, maar vooral omdat het voor mezelf makkelijker te controleren is.
Ik zie tegemoetkomend verkeer (ook wielrenners) aankomen en kan dan inschatten wat ze gaan doen.
Als ze niet alleen fietsen zie ik of ze inschuiven en ik heb dan ook gelegenheid om even over de schouder te kijken wat er aan de andere kant aankomt. Als het echt niet kan loop ik wel een stukje door de berm.
Ik heb ook 'ns geprobeerd gewoon rechts te lopen, maar doordat je in een flow zit hoor je dan verkeer niet zo goed aankomen. Dat was met regelmaat schrikken omdat er ineens een auto of fietser vlak langskwam, laat staan een grote tractor of vrachtwagen.
Maar zoals eerder gezegd alles staat of valt met een beetje wederzijds begrip.
Op de racefiets flits ik ook niet met 35km/h langs wandelaars en hardlopers. Jammer voor Strava, maar als ik een temporecord wil moet ik maar op een afgesloten circuit gaan rijden (bijv. als er weer wedstrijden of toertochten zijn).

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Het gaat nog niet eens zozeer om de snelheid. Ik noem jammer genoeg weer 35 km/u als voorbeeld wat het makkelijk maakt om de wielrenner de schuld te geven met z'n Strava, maar er zijn gewoon genoeg situaties waarbij remmen gevaarlijker/intimiderender is dan er gewoon langs te glippen.

Meestal heeft het iets te maken met een auto/stel wat stug naast elkaar blijft fietsen/iemand die niet op zit te letten/een tegenligger die besluit in te halen. De enige manier om daar als wielrenner met onbesproken gedrag vanaf te komen is door thuis te blijven of snel af te stappen en in foetus houding in de berm te gaan liggen.

Dit is allemaal wel een beetje uitvergroot. In de praktijk heb ik eigenlijk nooit problemen, maar de eerste mooie dagen van een nieuw jaar valt het altijd wel weer op dat er veel mensen op de weg zijn met wat minder inzicht of geduld. Zeker in deze Corona tijd zie je veel mensen op de weg die er anders nooit zouden zijn, maar zich wel genodigd voelen andere weggebruikers aan te spreken op hun gedrag. Als wielrenner daar tegenin gaan is zinloos.

Blijf het ook wel vreemd vinden hoe publieke opinie werkt hoor. Een auto mag 60 km/u (wat in de praktijk 80 is), een hardloper mag aan de verkeerde kant van de weg lopen, maar een wielrenner die 35 km/u rijdt is een aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:43
[b]Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Gisteravond op een weg van 5 meter breed werd ik ingehaald door 3 achter elkaar fietsende wielrenners waarbij ze alle 3 mij bijna stuur aan stuur inhaalde. Ik heb hun in de oren geroepen dat ze anderhalve meter afstand moeten houden. Ze keken me aan alsof ze van niks wisten. :F

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• User

User

S3

Je zou bijna gaan denken dat er in elke bevolkingsgroep wel een stuk of wat ramdebielen zitten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
@Noxa Ik neem aan dat je wel begrijpt dat er achter alle "opgekropte frustraties" echt wel een stukje nuance en een knipoog zitten.
Gelijk de moraalridder van stal halen is dan ook niet nodig hoor ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Ik herken veel van bovenstaande frustratie...Alleen is mijn ervaring wel wat meer verdeeld over alle weggebruikers en niet specifiek één groep.

Ik woon in Amsterdam en fiets nu een jaar of 10 op een racefiets waarvan de laatste 3 a 4 jaar zo rond de 10.000km / jaar. Veel woon-werk in de ochtend / avond (in de winter in het donker) en vaak mooie tochten alleen of met een paar vrienden in het weekend. Daarnaast een paar keer per jaar naar het buitenland. Het meest fiets ik in de randstad.

In die periode heb ik near misses gehad met ouderen op e-bikes, forenzen op Stromers, wandelaars, (appende) tieners (helaas ook 1x raak zonder erg), peuters en kleuters, honden, duiven, automobilisten die geen voorrang geven, collega wielrenners zowel in groepen als alleen...noem maar op.

Vaak komt er snel woede op als iemand "iets doms" doet en vroeger moest ik er altijd iets van zeggen of een gebaar maken oid. Het komt soms ook door de adrenaline van het moment (lastig om rustig te blijven als je met 2 wielen slipt en pas op een halve meter stopt voor een auto die van links komt en totaal niet in jouw richting keek). Tegenwoordig doe ik mijn best om wat rustiger te blijven. Ik doe dit vooral voor mezelf omdat ik geen zin heb gefrustreerd op de fiets te zitten (geldt overigens ook in de auto :)). Ik doe dat door bij mezelf na te gaan waarom ik eigenlijk zo boos reageer. Ik zoek het nu meer bij mezelf dan bij de ander. Klinkt een beetje zen misschien, maar ik realiseer me nu meer dat die mensen er (los van een paar echte aso's) echt niet op uit zijn om mij te zieken tijdens mijn lekkere fietstochtje.

Het lukt me nog lang niet altijd haha, maar I'm getting there. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 08-05-2020 12:27 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:50
Sinds de corona kom ik ook wielrenners tegen die op het fietspad aan de linkerkant van de weg gaan fietsen, zeer asociaal. Op wat minder vriendelijke manier zeg ik daar wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Had een vraag, ik volg verschillende fiets vrienden bij mij in de buurt via Strava. Zo kan ik mooi zien hoe ze rijden en welke routes zoal kiezen. Nou staat er af en toe mooi routes tussen die ik nog niet ken. Ik ben geen Summit van Strava, weet niet of dat uitmaakt maar ik weet niet hoe je routes van Strava over kan nemen in een GPX file zodat ik die op mijn Wahoo Elemnt kan zetten. Als iemand dat weet, hoor ik dat graag :)

Nou zat ik te denken, als ik die route nou na maak via een bepaalde website, die er dan een GPX file van maakt zodat ik het kan uploaden naar mijn Elemnt. Alleen weet ik niet welke website ik daarvoor het beste kan gebruiken. Graag hoor ik daarover tips/advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:22
@Frid0
Strava heeft zelf functionaliteit om routes te bouwen, welke je vervolgens kan exporteren:
https://www.strava.com/athlete/routes
Ik deed dit zelf eerst me Komoot, maar vind Strava toch wat gebruiksvriendelijker omdat duidelijker is wat fietspaden zijn en wat wandelpaden zijn.

Voor het downloaden van andermans routes heb je volgens mij wel Summit nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 08-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:41
Frid0 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:19:
Goedemorgen,

Had een vraag, ik volg verschillende fiets vrienden bij mij in de buurt via Strava. Zo kan ik mooi zien hoe ze rijden en welke routes zoal kiezen. Nou staat er af en toe mooi routes tussen die ik nog niet ken. Ik ben geen Summit van Strava, weet niet of dat uitmaakt maar ik weet niet hoe je routes van Strava over kan nemen in een GPX file zodat ik die op mijn Wahoo Elemnt kan zetten. Als iemand dat weet, hoor ik dat graag :)

Nou zat ik te denken, als ik die route nou na maak via een bepaalde website, die er dan een GPX file van maakt zodat ik het kan uploaden naar mijn Elemnt. Alleen weet ik niet welke website ik daarvoor het beste kan gebruiken. Graag hoor ik daarover tips/advies.
Als je op de desktop op strava.com inlogt en de route bekijkt, zie je het kaartje van de route, vergezeld met een GPX knop, dan kun je die route gewoon downloaden, als je Summit hebt tenminste.

Daarnaast heb je ook nog een leuke tool vanuit Strava zelf om routes te maken (ook op de website via desktop te zien). Als je die een Star geeft, krijg je hem vanzelf te zien in je Wahoo. Die tool werkt ook erg handig, gezien hij ook rekening houdt met populaire routes (lees: fijne fietspaden) :)

Deze is ook leuk overigens als je in het bezit bent van een GPX file: https://labs.strava.com/gpx-to-route/

Als je op zoekt bent naar mooie routes kun je hier ook veel leuks vinden: https://www.fietssport.nl/routes

[ Voor 7% gewijzigd door NeoPhire op 08-05-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Goedemorgen,

Als je de activiteit bekijkt en links op de 3 puntjes klikt kun je creeer route. Dan opent hij hem in de routebouwer. Kan je hem aanpassen en opslaan. Daarna kan je hem vast via een app naar je wahoo uploaden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 10:56
NeoPhire schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:24:
[...]
Als je op zoekt bent naar mooie routes kun je hier ook veel leuks vinden: https://www.fietssport.nl/routes
Als aanvulling hierop is Bikemap.net ook een fijne website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
NeoPhire schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Als je op de desktop op strava.com inlogt en de route bekijkt, zie je het kaartje van de route, vergezeld met een GPX knop, dan kun je die route gewoon downloaden, als je Summit hebt tenminste.

Daarnaast heb je ook nog een leuke tool vanuit Strava zelf om routes te maken (ook op de website via desktop te zien). Als je die een Star geeft, krijg je hem vanzelf te zien in je Wahoo. Die tool werkt ook erg handig, gezien hij ook rekening houdt met populaire routes (lees: fijne fietspaden) :)
..
Of MTB singletracks :(. Dat vind ik dan weer de grote meerwaarde van Komoot, dat je de ondergrond kan zien :). Al lijkt die route generator in Strave wel goed om te gang met verhard / onverhard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Goedemorgen,

Er bestaat een site waarmee je routes kan rippen van je Strava buddies zonder dat je daarvoor Summit nodig bent.

Deze site voeg je toe als bladwijzer en wanneer je op iemands Strava zit en op deze bladwijzer klikt begint hij automatisch met downloaden.

https://mapstogpx.com/strava/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Iedereen heel erg bedankt voor de snelle antwoorden en hulp. Wat voor mij nu het beste werkte was de route in Strava na-maken, heb toch 2 schermen naast elkaar dus was zo gedaan. En dan wat NeoPhire zei, geef de route een Star en krijg je hem vanzelf te zien in je Wahoo.Dit werkt top, heel erg bedankt.

Ga zo nog wat meer routes doen zodat ik voorlopig weer even "los" kan gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:39

Galois

1811 - 1832

Ik las op Wikipedia laatst:
Ook is de Flevopolder het grootste kunstmatige eiland ter wereld.
Daar moet ik dus een keer omheen fietsen :)

Dus voor morgen staat dit ritje op het programma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ToBU2k32PtjHLErbTaaPWDh8eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmrKTWKyjHkqO0nPR8ZY7yHR.png?f=user_large

145 km...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:50:

[...]

[Afbeelding]

145 km...
Haha echt leuk...maar lijkt mij ook heeeeel saai :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:31
Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:50:

[...]

[Afbeelding]

145 km...
Is een lekkere rit! Ik heb vorig jaar in de herfst de rand van heel Flevoland gefietst vanaf Zwolle. De voorspellingen voor morgen zijn echter wel wat beter dan hoe ik het weer toen had.. Heb die dag veel wind en regen gezien!

https://www.strava.com/activities/2757533144

Edit: Zoals hierboven wordt geopperd was het af en toe vrij saai ja. Je ziet vooral veel weilanden, dijken en water..

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk741 op 08-05-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Luuk741 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Is een lekkere rit! Ik heb vorig jaar in de herfst de rand van heel Flevoland gefietst vanaf Zwolle. De voorspellingen voor morgen zijn echter wel wat beter dan hoe ik het weer toen had.. Heb die dag veel wind en regen gezien!

https://www.strava.com/activities/2757533144

Edit: Zoals hierboven wordt geopperd was het af en toe vrij saai ja. Je ziet vooral veel weilanden, dijken en water..
Ik zie op jouw foto's fietspaden van betonplaten en grof asfalt. Dat bolt voor geen meter. Je hoopt met dat soort rondjes op spiegelglad asfalt zoals bijvoorbeeld op de rode snelfietspaden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:39

Galois

1811 - 1832

coelho schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Ik zie op jouw foto's fietspaden van betonplaten en grof asfalt. Dat bolt voor geen meter. Je hoopt met dat soort rondjes op spiegelglad asfalt zoals bijvoorbeeld op de rode snelfietspaden.
Goed op elkaar aansluitende betonplaten fietsen heerlijk! Weinig rolweerstand!

Ik ken de omgeving, zal hier en daar wel saai zijn, maar een tocht moet soms ook een thema hebben :)

En ik vind dit 100x fijner dan door dorpjes en stoplichten waar je continu moet stoppen en/of afremmen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:31
coelho schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Klopt inderdaad, af en toe heb ik bewust de meest buitenste paden gezocht wat de bodembedekking niet ten goede kwam.. Sommige stukken liggen er goed bij, maar ik meen me te herinneren dat waar ik fietste tussen Lemmer en Lelystad nou niet de lekkerste fietspaden waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Ik mag mij sinds kort ook een wielrenner noemen en ik moet zeggen het valt niet tegen.

Wel loop ik tegen één probleem aan, dat is de kleding.
Ik ben zelf 197 en 110kg. Nu heb ik al 2x een ploegsetje gekocht, alleen zijn die niet voor mijn lichaam gemaakt.

Heeft iemand advies wat het beste kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Goed op elkaar aansluitende betonplaten fietsen heerlijk! Weinig rolweerstand!

Ik ken de omgeving, zal hier en daar wel saai zijn, maar een tocht moet soms ook een thema hebben :)

En ik vind dit 100x fijner dan door dorpjes en stoplichten waar je continu moet stoppen en/of afremmen...
Nu maak je precies de juiste nuance. Ik zie hier in de regio (EHV) te vaak betonplaten die net niet even hoog liggen en fietspaden die omhoog gekomen zijn door boomwortels. Dan moet je continu de druk op de pedalen houden omdat je anders direct snelheid verliest. Persoonlijk vind ik dat rete-irritant.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
dvanpol schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:09:
Ik mag mij sinds kort ook een wielrenner noemen en ik moet zeggen het valt niet tegen.

Ik ben zelf 197 en 110kg. Nu heb ik al 2x een ploegsetje gekocht, alleen zijn die niet voor mijn lichaam gemaakt.

Een goede passessie in een winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:42
dvanpol schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:09:

ik zit zelf met hetzelfde probleem, er is een kledingtopic: Het grote fietskleding topic
waar ik na aanleiding van deze post bij Vermarc heb besteld.

(...)

Pagina: 1 ... 94 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).