Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 655 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 18:42
Joindry schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:10:
[...]

Enig idee hoeveel die kosten ook bedragen?
Ik heb midden 2018 Chinese carbon wielen gekocht bij FarSports (38mm x 25mm met DT Swiss 350 naaf), en daar kan je op de website voor 50 euro "EU prepaid shipping" als optie nemen.

Bij mij werden we wielen dan 10 dagen later opeens vanuit een warehouse in Duitsland verstuurd. Ik vermoed dus dat ze een constructie hebben waarbij ze de wielen eerst door een Duitse middleman laten importeren, en dan verder versturen.

Ik ben vele duizenden km later nog steeds erg tevreden van mijn aankoop. FarSports is vziw een van de meest betrouwbare verkopers van Chinese carbon wielen. Vooral het gegeven dat ze ook UCI gekeurd zijn gaf voor mij de doorslag om de sprong te wagen. Verder heb ik wel gekozen voor naven van een bekend merk, en daar nog altijd zeer tevreden van!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05
Lekker gefietst vandaag, leuk ovaaltje van 112km. Ik woon in Maastricht, heuvelland is afgesloten voor niet-inwoners, België gesloten en Duitsland zijn Nederlanders niet echt welkom (niet verboden dacht ik, maar geen trek in gezeik). Dus richting Noord Limburg en terug. Heus geen straf, vrij rustig en weer eens iets anders.
Iedereen gaf elkaar voldoende ruimte, een enkel stel wandelaars daargelaten. Zeer zorgvuldig een route uitgezet en die klopte nagenoeg perfect. Ook paar water tappunten erin gezet. Nou, die krotekokers van de waterleiding maatschappij hebben bedacht dat het ivm corona niet veilig is om water te kunnen tappen.....dus alle tappunten zijn dicht :( :( door het fysiek contact kan er overdracht plaatsvinden. Nou, en de knopjes bij de stoplichten dan? |:( ongelofelijk dit gedoe. Zo'n water tappunt staat altijd op een idioot afgelegen plek, als er 3 mensen per dag water pakken is het veel. Nee, die sluiten we even af. Gelukkig was er in de straat iemand auto aan het wassen en bood aan de bidon vol te spuiten op afstand. Topgozer _/-\o_
Wel weer opvallend veel politie onderweg. Bij de haven van Maasbracht stonden 5-6 mannen met motoren bij elkaar te kletsen, ruim voldoende afstand onderling. Die kregen toch even bezoek. Vraag me af of politie zomaar om papieren mag vragen, zonder echte aanleiding. Immers voldoende afstand (ja, straks mss geen afstand maar daar gaat het nu niet om). En zit ik thuis even iets te eten, zie ik politie per auto het aangrenzende park inrijden, even Gestapo uithangen en kijken of er geen mensen te dicht op elkaar zitten. Brrr.
Die logica ontgaat mij by far. Maar Corona heeft blijkbaar ook invloed op het normale denken van mensen.....
Receptioniste op kantoor verzekerde mij deze week dat corona van 5G komt....zucht. Gisteren stond een buurman laaiend van woede voor de deur. Mijn vrouw had post uit hun brievenbus gehaald en terug gestopt. Met de corona kon dat niet!! Stel je voor dat je door zoiets besmet raakt!?!?! (Ze had zich vergist, bussen zitten naast elkaar en er stak post uit. Ze trekt het eruit, ziet dat het voor de buren is, merkt de vergissing op en stopt het terug. Kan gebeuren). Diezelfde buren gingen nu net samen boodschappen doen.....zucht.....met z'n tweeën, en op het drukste moment van de week...."Ja, zijn we zo gewend. Gaan we niet veranderen voor corona". Ik word er een beetje moe van.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon 73 op 11-04-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 18:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ypuh schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:24:
@Joindry ik bel daarom ook gewoon 50-100m van tevoren.
Daarvoor is mijn bel echt niet luid genoeg. Zeker niet wanneer er nog wat (tegen-)wind zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:42
Pctje91 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:52:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een insert, fiets nu met mijn normale bril maar vind ik niet echt top.
Ik zie dat Siroko ook die opticlips heeft... Ben je met de betreffende opticlip naar pearle geweest voor het op sterkte maken?
Yep. En zij zetten er dan glazen op jouw sterkte in. Duurde een werkweek geloof ik. Bij Eyewish begonnen ze er niet aan en kost een insert op sterkte 100 euro vertelden ze.
nogeeninlog schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:45:
[...]

Dus de totaalprijs is 26 + 12 + 30 = 68 Euro? Begrijp ik het zo goed?
Ja, klopt wel ongeveer. Ik heb de K3 riedberg voor 26 euro, de insert voor 11 euro (altijd in de aanbieding volgens mij) en nagezocht in mijn internetbankieren, op sterkte maken kost zelfs 20 euro (dat heb ik in ieder geval gepind ervoor). Dus dan kom je uit op 57 euro, afhankelijk van welke bril je kiest :)

[ Voor 38% gewijzigd door Stufferdt op 11-04-2020 19:44 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:14

DjVe

Hatsaflats!

koentjuh1987 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:36:
Een bril is wel zo handig. Met name voor de rijwind en tranende ogen.
Het enige waar ik nog niet direct een oplossing voor heb is zweet in de ogen icm zonnebrand.

Ivm medicatie is mijn huid gevoeliger waardoor ik nadrukkelijk het advies heb gekregen om me in te smeren (zeker met zo’n sterk lentezonnetje). Armen/benen is niet het probleem. Maar zicht... door het zweet icm de zonnebrand prikt dat lekker in de ogen. In je ogen wrijven is geen optie want dat maakt het alleen maar erger.. fietsen jullie altijd met een bandana of petje onder de helm die het zweet opvangt?
Ik heb zelf hooikoorts en een zeer gevoelig huidje en ik zweer bij vision zonnebrand. Smeert goed, maar je zweet het niet zo snel uit (en het prikt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:23
@Ramon 73 Haha, ook gezien in ''Bracht''... en in Reuver oid ook gemerkt dat WML waterpunten momenteel buiten werking zijn. Was geen ramp, had nog genoeg bij, maar meer omdat het kan.

Verbaasde me ook hoe mooi deze streek kan zijn, meestal fiets ik zuidelijker maar dat is dit weekend (helaas, maar ook weer begrijpelijk!) niet mogelijk. Uiteindelijk toch 125km gepeddeld (solo) en vooral erg genoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
DieAnder schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:23:
[...]

Niet alleen zou moeten.
Volgens de Nederlands verkeersregels moet iedere fiets uitgerust zijn met een duidelijk hoorbare bel.
Nu is Cedric natuurlijk wel Belg :)

Vandaag toch een rondje buiten gedaan, en ja hoor...fietspaadje van 1,5 meter tuuttuuttuuT! Meneer de scooterrijder wilde erlangs. En hij vertikte het om even de verder verlaten rijbaan te gebruiken, nee, hij moest er echt op 40cm afstand langs. Dat ging natuurlijk sowieso amper, dus meneertje vond het nodig om nog even in de lucht te spugen. Het is dat die krengen zo godvergeten hard rijden... |:(
Maar verder was het aan het begin van het ritje dus ik heb daarna heerlijk genoten, en toch blij thuis. De rest van de Pasen op de Tacx.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
Stufferdt schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:39:
[...]

Yep. En zij zetten er dan glazen op jouw sterkte in. Duurde een werkweek geloof ik. Bij Eyewish begonnen ze er niet aan en kost een insert op sterkte 100 euro vertelden ze.

[...]

Ja, klopt wel ongeveer. Ik heb de K3 riedberg voor 26 euro, de insert voor 11 euro (altijd in de aanbieding volgens mij) en nagezocht in mijn internetbankieren, op sterkte maken kost zelfs 20 euro (dat heb ik in ieder geval gepind ervoor). Dus dan kom je uit op 57 euro, afhankelijk van welke bril je kiest :)
Pearle kan deze dus zonder al teveel problemen slijpen? Te gek als dat €20 kost. Nog nooit van Siroko gehoord maar in mijn oude BBB bril had ik ook een insert, werkte prima. Ga eens naar die Siroko brillen kijken.

Edit: die bril lijkt me best breed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
DDX schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:53:
Ik rijd gewoon solo mijn rondjes (zoals ik eigenlijk altijd al merendeel van mijn ritten doe)
Maar ook dan krijg je op strava commentaar van mensen die denk het beter te weten en vinden dat je binnen moet blijven of maximaal 10km moet fietsen oid.
Ik heb gezapig vanaf de zijlijn dat gezeik op je strava account bekeken en ik heb er niet echt een sterke mening over, maar ik moet toch even kwijt dat je wel degelijk een grotere invloed hebt dan je met je naieve gedoe doet voorkomen. Je bent inmiddels wat men een #influencer noemt. Je hebt uiteraard geen voorbeeldfunctie, je bent geen voorbeeld, maar je hebt wel genoeg volgers op strava, op dit forum en op fiets.nl om daadwerkelijk invloed te hebben op de verkoop van bepaalde types zadeltassen of whatever. Niet onderschatten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:44
DDX is een merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Is het nog veilig om vanmiddag een rondje te gaan fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Anoniem: 91868 schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:32:
Het zou gaan onweren vanmiddag, maar lijkt erop alsof de weersvoorspellingen inmiddels al wat gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02:37
Anoniem: 91868 schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:32:
Hangt natuurlijk enorm van de plek en het tijdstip af. Gisteren was het in de ochtend hier (omgeving Hoorn) druk. Rond 17 uur amper meer iemand op de weg sowieso is het rond 18:00 vaak erg rustig. Zeker nu er minder woon-werk verkeer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 16:36
Gisteren niet wezen fietsen, ga er aan het eind van de middag toch maar even op uit denk ik, heb het even nodig. Dat hele gedoe dat mensen je kunnen volgen op Strava (ja, je kan het uitzetten, dat weet ik.) is voor mij ook weer een reden om het niet te nemen.

Ben er 100% zeker van dat mijn beroep op dit moment gevaarlijker is dan een rondje fietsen, niet om dat een vrijbrief te maken om te gaan fietsen, maar ik wil het wel even relativeren. Vergeet ook niet dat fietsen voor veel mensen gewoon een manier is om het hoofd leeg te maken, zeker voor mij. Dat ik dat op de racefiets doe, so what? Op de hybride rijd ik niet opeens veel langzamer, de snelheid wordt minder hard opgebouwd, maar kruissnelheid zal niet zo gek veel lager liggen. Bovendien, hoe vlugger je iemand voorbij bent, hoe minder kans op besmetting. (Mits je het veilig doet natuurlijk.)

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 12-04-2020 11:05 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Maarten_E schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:04:
Gisteren niet wezen fietsen, ga er aan het eind van de middag toch maar even op uit denk ik, heb het even nodig. Dat hele gedoe dat mensen je kunnen volgen op Strava (ja, je kan het uitzetten, dat weet ik.) is voor mij ook weer een reden om het niet te nemen.

Ben er 100% zeker van dat mijn beroep op dit moment gevaarlijker is dan een rondje fietsen, niet om dat een vrijbrief te maken om te gaan fietsen, maar ik wil het wel even relativeren...
Het probleem is volgens mij ook niet het extra besmettingsgevaar of het (extra) belasten van de medische zorg -al wordt dit wel als belangrijkste argument aangehaald- maar waarschijnlijk verwacht men gewoon solidariteit. Ik geen plezier, dan jij ook niet.

Heb ook wel even getwijfeld om mijn Strava of bepaalde ritjes op privé te zetten, maar die gedachte alleen al is van de zotte toch? Gelukkig zijn fietsers onderling niet zulke zeikerds en de mensen die anders afgeven op wielrenners hebben ook een nieuwe uitlaatklep nodig nu ze hele dagen thuis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:18
Ik zou ff wachten tot het eind van de middag / begin van de avond inderdaad. Was hier net tussen Delft en Rotterdam onderweg en dat was eigenlijk drukker dan me lief was. (Maar m’n vriendin wou me een tijdje de deur uit hebben, dus dan moet je wat :P )

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 12-04-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 14:08

Crazy D

I think we should take a look.

Ypuh schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:11:
Het probleem is volgens mij ook niet het extra besmettingsgevaar of het (extra) belasten van de medische zorg -al wordt dit wel als belangrijkste argument aangehaald- maar waarschijnlijk verwacht men gewoon solidariteit. Ik geen plezier, dan jij ook niet.
Combinatie. Het is wel degelijk een groter risico als je fietst want iedereen snapt hopelijk wel dat 1,5 meter afstand als je met 30km/u rijdt niet voldoende is. En aangezien de gemiddelde fietser toch niet zo geduldig is, passeren velen toch te dichtbij. Maar ik voel me niet aangesproken als het gaat over fietsers en zinloze rondjes. Zolang bejaarden op hun e-bikes ook gewoon rondjes van 30km rijden voel ik mij niet bezwaard om een rondje van 40 of 45 te doen. Niet "omdat zij het doen, mag ik het ook" maar omdat ik serieus vind dat een rondje fietsen an zich niet gevaarlijker is (waarschijnlijk levert naar de AH gaan meer besmettingsgevaar op).

Het gevaar van extra druk op de zorg is wel degelijk realistisch; afgelopen week 2 of 3 berichten gezien hier uit de omgeving van fietsers die met een ambulance opgehaald moesten worden. Wellicht juist door de combinatie van aan de ene kant fietsers die toch gewoon lekker door willen rijden. Tegelijk mensen die afstand proberen te houden, waardoor als die 2 elkaar treffen het toch tricky wordt. Pak nog even de automobilist die door de zon wellicht je net niet ziet, en ik zie wel iets meer risico dan normaal. Wat prima te voorkomen is als mensen zelf denken: achter elkaar rijden i.p.v. naast elkaar. Even inhouden tot je veilig kunt passeren. Meer dan normaal: zoek oogcontact met kruisend verkeer en rem wellicht iets meer af dan normaal tot je zeker bent dat je voorrang krijgt (als je er recht op hebt :P).

Maar goed wellicht meer voor 1 van de corona chat topics.

Overigens net rondje van 45km gedaan, en eigenlijk opvallend weinig mensen tegengekomen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Zal wel een randstad dingetje zijn maar ik zie eigenlijk amper mensen op mn route op een keer een dorpskern of een baanrje door een natuurgebied oid na.

Ik mijd wel hoofdwegen met aparte fietspaden, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 12:32
Hmmm .... in Belgie wordt nu gedreigd met verdere inperkingen als de situatie niet verbetert: https://www.hln.be/nieuws...-door-wangedrag~aaa8c182/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 18:04

db87

Mach 2 GT modded

Meest gemaakte fout die ik zie is dat stelletjes (met kinderen) stoïcijns naast elkaar blijven fietsen bij het passeren en zich daarbij niet aan de 1,5 meter regel houden.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 08:45
EdwinW schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:14:
Hmmm .... in Belgie wordt nu gedreigd met verdere inperkingen als de situatie niet verbetert: https://www.hln.be/nieuws...-door-wangedrag~aaa8c182/
Ai...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 20-06 12:32
Crazy D schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:09:
[...]

Het is wel degelijk een groter risico als je fietst want iedereen snapt hopelijk wel dat 1,5 meter afstand als je met 30km/u rijdt niet voldoende is. En aangezien de gemiddelde fietser toch niet zo geduldig is, passeren velen toch te dichtbij.
Het gevaar lijkt niet alleen te zijn bij het gewoon passeren, maar ook het achter elkaar rijden waardoor je in de slipstream van je voorganger rijdt. Dan zou het om meters kunnen gaan zo geven ze recent aan. Dus als je voorganger een beetje loopt te hijgen en jij achterop rijdt om de persoon in te halen, zou er besmetting kunnen plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Korte vraag. Ik heb op dit moment een 50-34/11-34 combinatie en ga "overstappen" naar een 50-34/12-25 combinatie, maar wil voor de bergen/Ardennen waarschijnlijk ook wel de 50-34/11-34 voor backup gebruiken. Op dit moment heb ik een Shimano 105 Black RD-5801-GS achterderailleur die gisteren door midden is gebroken. Dan is het toch het meest logisch om een Shimano 105 R7000-GS (de oude 5800 zie je niet zoveel meer) achterderailleur aanschaffen ter vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 20:55
DjVe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb zelf hooikoorts en een zeer gevoelig huidje en ik zweer bij vision zonnebrand. Smeert goed, maar je zweet het niet zo snel uit (en het prikt niet).
Inderdaad perfecte zonnebrand! Zelf ook een redelijk gevoelige huid en met Vision zonnebrand hoef ik mij alleen 's morgens in te smeren en kan daarna de rest van de dag sporten/zwemmen zonder problemen met verbranding van mijn huid te krijgen. Wel opletten als je je na het zwemmen heel erg afdroogd, dan wrijf je het er natuurlijk meer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
wisselwerking schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:37:
Korte vraag. Ik heb op dit moment een 50-34/11-34 combinatie en ga "overstappen" naar een 50-34/12-25 combinatie, maar wil voor de bergen/Ardennen waarschijnlijk ook wel de 50-34/11-34 voor backup gebruiken. Op dit moment heb ik een Shimano 105 Black RD-5801-GS achterderailleur die gisteren door midden is gebroken. Dan is het toch het meest logisch om een Shimano 105 R7000-GS (de oude 5800 zie je niet zoveel meer) achterderailleur aanschaffen ter vervanging.
GS is toch de lange versie? Je kunt inderdaad de 7000 serie uitwisselen met de 5800 serie. Een 25 lukt ook prima met een lange kooi, het schakelt alleen een klein beetje minder vlot. Als je niet wil wisselen zou ik gewoon voor de lange kooi gaan.

Heb zelf destijds voor €20 een tweede derailleur erbij gekocht via Marktplaats. Met een Etap groep is dat wat lastiger, maar daar kun je als het moet wel een 30t op een korte kooi monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ypuh schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:13:
[...]

GS is toch de lange versie? Je kunt inderdaad de 7000 serie uitwisselen met de 5800 serie. Een 25 lukt ook prima met een lange kooi, het schakelt alleen een klein beetje minder vlot. Als je niet wil wisselen zou ik gewoon voor de lange kooi gaan.

Heb zelf destijds voor €20 een tweede derailleur erbij gekocht via Marktplaats. Met een Etap groep is dat wat lastiger, maar daar kun je als het moet wel een 30t op een korte kooi monteren.
De 5800 serie is 10 speed, de 7000 serie 11 speed. Niet door elkaar gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Tjebakka op 12-04-2020 18:17 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:30
Fietsnoob reporting for duty :w

Ik ben aan het kijken om mijn allereerste racefiets aan te schaffen. Bedoeling zou zijn om komende zomer een pak ritjes te doen om langzaam op te bouwen, om dan tijdens de winter een Tacx fietstrainer te kopen en over te schakelen naar Swift.

Mijn budget zet ik initieel op ~ 1000 EUR, al heb ik hier nog wat marge als blijkt dat bepaalde onderdelen toch echt de meerprijs waard zijn (ook voor een beginner).

Onderstaande modellen heb ik reeds gevonden:In mijn budget range lijkt het slimmer om voor een als frame met betere componenten te gaan (tov carbon frame met minder goede componenten).

Alle andere componenten (wielen, zadel, versnellingen) zijn momenteel nog zwarte magie voor mij, al lijken bijvoorbeeld schijfremmen mij wel interessant. Hier heb ik nog heel wat research werk voor de boeg.

Kunnen jullie eventueel enkele modellen opnoemen die gemakkelijk tweedehands te vinden zijn en een aanrader zijn voor beginners? Misschien ook wel een interessante piste tov een volledig nieuwe fiets. Voorbeeldje die ik gevonden heb uit mijn buurt: Specialized Tarmac

Een ouder (nieuw) model wil ik ook wel overwegen, namen van interessante oudere modellen zijn welkom.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 12-04-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:53
Tjebakka schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:15:
[...]

[...]

Hoe kom je daar bij? De 5700 is 10 speed, de 5800 11 speed?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:06
Tjebakka schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:15:
Shimano 5800 schijnt 11 speed te zijn.
https://bike.shimano.com/.../105-5800/RD-5800-GS.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:18

Kluus

Gang is alles

Klopt ja, mijn 6800 derailleur is vorig jaar toen ie afbrak ook vervangen voor een R8000 derailleur, werkt perfect, ook met de 6800 shifter. Ik ben daarbij van een 6800 korte kooi ook naar een R8000-GS gegaan (afbreken gebeurde op fietsvakantie midden in de Pyreneeen, LBS daar had alleen GS op voorraad) maar die gebruik ik hier ook gewoon icm een 12-25 cassette.

Bij 5800 gewoon lekker de R7000-GS pakken dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 12-04-2020 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

ik had op 5700 gezocht inderdaad! Mea culpa.

In plaats van te gaan fietsen heb ik gister en vandaag mijn fiets uit elkaar gehaald, ieder onderdeel schoongemaakt, voorzien van wat nieuw vet of montagepasta en weer in elkaar gezet.

Ik weet niet of het door de nieuwe ketting komt, maar hij voelt weer als nieuw. Strak schakelen, direct sturen en rammelvrij :)

Morgen maar even op pad.

[ Voor 79% gewijzigd door Tjebakka op 12-04-2020 20:02 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:43
@SanderH_

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2020

Ik heb zelf vorige zomer de Sensa Modena LTD 105 2019 aangeschaft. Kocht hem samen met mijn broer en konden er een leuk prijsje van maken (900 p.p. in plaats van 1050).

Ik ben er erg tevreden mee. In deze prijsklasse kon ik aldaar niet beter krijgen op dat moment. Ben zelf voor de standaard zwarte versie gegaan.

Echt een prima fiets, kan hem je zeker aanraden mee te nemen in je overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Eoghlear schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:43:
[...]

Pearle kan deze dus zonder al teveel problemen slijpen? Te gek als dat €20 kost. Nog nooit van Siroko gehoord maar in mijn oude BBB bril had ik ook een insert, werkte prima. Ga eens naar die Siroko brillen kijken.

Ik heb deze nu, bevalt stiekem heel goed. Zit ook een insert bij voor brildragers. Is er ook in andere montuur kleuren trouwens.
https://www.ebay.com/itm/...es-Black-Red/400342773968

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 13-04-2020 00:29 ]

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14
SanderH_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:22:

Ik ben aan het kijken om mijn allereerste racefiets aan te schaffen. Bedoeling zou zijn om komende zomer een pak ritjes te doen om langzaam op te bouwen, om dan tijdens de winter een Tacx fietstrainer te kopen en over te schakelen naar Swift.

Mijn budget zet ik initieel op ~ 1000 EUR, al heb ik hier nog wat marge als blijkt dat bepaalde onderdelen toch echt de meerprijs waard zijn (ook voor een beginner).

Onderstaande modellen heb ik reeds gevonden:In mijn budget range lijkt het slimmer om voor een als frame met betere componenten te gaan (tov carbon frame met minder goede componenten).

Alle andere componenten (wielen, zadel, versnellingen) zijn momenteel nog zwarte magie voor mij, al lijken bijvoorbeeld schijfremmen mij wel interessant. Hier heb ik nog heel wat research werk voor de boeg.

Kunnen jullie eventueel enkele modellen opnoemen die gemakkelijk tweedehands te vinden zijn en een aanrader zijn voor beginners? Misschien ook wel een interessante piste tov een volledig nieuwe fiets. Voorbeeldje die ik gevonden heb uit mijn buurt: Specialized Tarmac

Een ouder (nieuw) model wil ik ook wel overwegen, namen van interessante oudere modellen zijn welkom.

Alvast bedankt.
Die specialized zou voor mij sowieso afvallen. Daar zit een Shimano Claris groep op.

Die groepen zijn volgens mij als volgt:
Claris
Sora
Tiagra
105
Ultegra.

Nu ga je hier op het forum pas meetellen met een Ultegra groep, en "vinden we dat je minimaal 105" moet hebben.

Ik ken iemand met een Claris groep, die had al heel snel spijt. Sora kan je prima op rondrijden als beginner maar is niet echt te upgraden. Zelf zou ik Sora als mini-mini-maal adviseren en liever Tiagra of hoger.

Carbon voor jouw is onzin.

Wielen zijn voor een beginner altijd goed.

En je kan een zadelmeting uitvoeren (misschien te bedingen bij aanschaf fiets), maar je kan ook gewoon gaan rijden met wat er op zit. In het begin zit geen 1 zadel lekker.

Schijfremmen zijn leuk. Maar je hebt mechanische en hydraulische schijfremmen. Mechanische zitten vaker op de goedkopere fietsen en dat heeft niet echt meerwaarde. Als beginner is het qua sleutelen misschien ook handiger om met remblokjes te beginnen ipv hydraulische schijfremmen.

Koop hem bij een fietsenmaker die je maat adviseert, ipv. online bij een dozenschuiver.

Een merk als Trek of Specialized verkoopt online wel beter dan een no-no merk. Dus als je zeker weet dat dit je nieuwe hobby is en dit ga je doen. Je koopt iets met 105 is een goed no-no merk niet zo'n probleem. Maar sta je na de corona-crisis weer gewoon in de sportschool en staat je fiets op marktplaats net als die van de rest van nederland. Dan verkoopt een a-merk makkelijker, al is de afschrijving vaak wel redelijk groot.

Vergeet kleding en een helm niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 13-04-2020 09:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
A-merken zijn in de prijsklasse tot €1.000 (eigenlijk zelfs €1.500 en een beetje) een sterke afrader. Je krijgt dan net iets minder waar voor je geld, omdat je €200-300 voor de naam betaald. In deze prijsklasse is dat het verschil tussen net wel of net niet en ga je snel spijt krijgen.

Tot €1.000 vallen schijfremmen af (ik zit in kamp velgrem, dus die heb je toch niet nodig). Ook hier betaal je zo'n €200-300 extra voor als je hydraulische remmen wilt, en anders gaat het ten koste van de andere onderdelen die dan sub-par zijn.

Kortom, ik zou gaan kijken naar de merken die het meeste value for money bieden. De eerste merken die bij me opkomen zijn Sensa, Cube, Giant en Canyon. Daar heb je voor €800-1.000 hele mooie, moderne aluminium frames met een 105-5800 of 105-7000 groep. Daar kun je met een gerust hart (en onderhoud) 10+ jaar mee vooruit.

Hou er rekening mee dat de ene maat 56 de andere maat 56 niet is. De maat zegt alleen iets over de lengte van de zadelbuis, maar met een uitschuifbare zadelpen is die eigenlijk het minst relevant. De lengte van de bovenbuis kan wel 5cm varieren, al kiezen merken in deze prijsklasse meestal de gulden middenweg met het oog op beginners. Een Specialized Allez staat bijvoorbeeld bekend als een echte wedstrijdfiets voor criteriums van amateurs (als je je eigen materiaal moet betalen kiezen de gewone stervelingen ook gewoon voor alu) en is daarmee minder geschikt voor lange toertochten.

Ik zou overigens proberen niet mijn volledige budget uit te geven zodat je wat geld overhoudt voor gerichte accessoires/upgrades; helm, SPD-SL pedalen, schoenen, bidonhouders, top kwaliteit banden, polder cassette, paar goede remblokken, Garmin, zadel, arm-beenstukken, overschoenen, HideMyBell etc. Zal niet zeggen dat je ze nu allemaal nodig bent, dat is gewoon een kwestie van tijd :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien een rare vraag, maar ik merk dat fietsen op een racefiets voor mij behoorlijk pittig blijft. Onlangs ben ik weer begonnen en heb nu een keer of vijf gefietst. Dit doe ik in rondjes van 35 tot 40 km met een gemiddelde snelheid van 28km/h in D2 hartslag zone. Conditioneel heb ik nog heel veel over.

Na een kilometer of 30 begin ik echt flink vermoeide bovenbenen te krijgen die langzaamaan pijn beginnen te doen. De laatste 5 km op de fiets voelt dan ook echt als even doorbikkelen. Zadelpijn heb ik ook, maar dat gaat vanzelf weg :)

Nu zou ik denken dat dit voor een beginner vrij logisch is, maar ik kan niet goed inschatten of ik daadwerkelijk een beginner ben. Ik loop al jaren 3 keer per week hard met afstanden tussen de 10 en 15 km op redelijk hoog tempo (13km/h). Ook ga ik sinds een jaar naar de sportschool en train ik mijn benen met squats, deadlifts en lunges. Bij deze twee sporten heb ik nooit last van mijn benen.

Ik let bewust op mijn cadans, al heb ik geen meter, en trap bewust licht. Het is ook geen vermoeidheid door de andere sporten, want daar let ik bewust op en ik wissel hardlopen nu in voor fietsen. Het is dus geen extra belasting.

Mijn fiets (Jan Janssen Sonic Carbon) is wat aan de kleine kant (op het randje van mijn lengte) dus ik zet het zadel wat hoger. Zou het daar aan kunnen liggen?

Of horen deze klachten toch gewoon bij de beginners periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:44
mhr-zip schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:07:
[...]

Koop hem bij een fietsenmaker die je maat adviseert, ipv. online bij een dozenschuiver.
Of ipv offline bij de fietsenzaak die nog een overjarig model kwijt moet en die natuurlijk graag even passend maakt met een 60mm stuurpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Aghanim schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:18:
Nu zou ik denken dat dit voor een beginner vrij logisch is, maar ik kan niet goed inschatten of ik daadwerkelijk een beginner ben. Ik loop al jaren 3 keer per week hard met afstanden tussen de 10 en 15 km op redelijk hoog tempo (13km/h). Ook ga ik sinds een jaar naar de sportschool en train ik mijn benen met squats, deadlifts en lunges. Bij deze twee sporten heb ik nooit last van mijn benen.
Ondanks dat het dezelfde spiergroepen zijn, is de beweging en de belasting van de spier natuurlijk totaal anders en ook niet te vergelijken.

Je geeft aan dat je benen pijn beginnen te doen. Maar voelt dit als reguliere spierpijn / vermoeidheid, of voel het echt als pijn? Indien je echt pijn voelt, dan vermoed ik een fit probleem. Wellicht eens wat spelen met je cleat positie (naar voren of naar achteren) en of zadel hoogte.

Voelt echt echter alsof je spieren gewoon "op" zijn. Dan is het echt een kwestie van trainen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:52

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Aghanim , geef het de tijd. Fiets op gevoel niet op gemiddelde snelheid. ;) Vooral nu in het voorjaar gewoon rustig opbouwen. In het voorjaar gaat alles wat moeilijker, vooral als er wind staat.
Kijk niet teveel op strava naar nadere sporters, die delen niet altijd alle informatie zoals hartslag etc.

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Even er vanuitgaande dat je zadel op de juiste hoogte staat; squats, deadlifts, op tempo hardlopen etc. train je vooral je korte beenspieren. Wielrennen zijn vooral lange beenspieren. Ook al ben je getraind en heb je de conditie, je zult het wel vanaf 0 op moeten bouwen. Dit zal wel sneller gaan dan bij niet-sporters, maar vergis je niet dat je vaker té snel wil/gaat.

Als iemand die alleen maar fietst weet ik ook zeker dat ik blessures krijg als ik nu ga hardlopen. Conditioneel is een marathon geen probleem, maar mijn knieën, scheenbenen, rug etc. zijn niet berekend op die belasting.

Zadelhoogte is heel makkelijk te checken. Ga met je schouder tegen een muur aanstaan, en zet met je ene been uitgeklikt je hak op de pedaalas en strek je been. Je onderrug moet niet rocken c.q. heen en weer wiebelen om bij het verste punt te komen, dat zou betekenen dat je aan het overstrekken bent.

Afbeeldingslocatie: https://1mhowto.com/wp-content/uploads/2015/04/How-to-properly-adjust-the-bike-saddle-height1.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor de adviezen. Ik denk zelf ook dat het toch vooral trainen is en kilometers maken. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het voordeel van de andere sporten niet veel helpt op de racefiets, behalve conditie natuurlijk.

Nu ik daar nog eens over nadenk moet ik ook zeggen dat mountainbiken me een stuk eenvoudiger afgaat. Zeker wanneer ik hoog in mijn hartslag rijd met veel klimmetjes en explosiviteit. Ik kan me daarbij voorstellen dat je wel baat hebt bij krachttraining. Na 40 km op de mountainbike voelen mijn beenspieren eerder beter dan meer vermoeid.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 13-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Mountainbiken is inderdaad veel dynamischer en kortere krachtsinspanningen (klimmetjes) afwisselend met rustmomenten (afdalingen). Ook alle boomwortels, bochtjes, sprongetjes zijn micro intervallen waarmee je een ander energiesysteem uitput (kort en intensief) dan als wielrennen op de weg (duurvermogen). De top mountainbikers brengen het grootste deel van hun training ook door in het krachthonk, waar wielrenners 90% van de tijd op de fiets doorbrengen.

Op de racefiets heb ik zo eigenlijk nooit spierpijn. Vermoeid ben ik alleen wanneer ik 5+ dagen achter elkaar lang en/of hard gereden heb, maar dat kan ik d.m.v. een herstelrit tijdens het fietsen wel weer herstellen. Met de mountainbike kan ik na 40km al wel 'op' zijn. Dat is vooral zo rond september/oktober altijd wel weer een leuk na een lange zomer en vele 150+ ritten, om vervolgens tegen een hongerklop en opgeblazen bovenbenen aan te lopen op een kort maar iets te enthousiast mountainbike ritje.

Ps. Een Laurens ten Dam loopt op z'n Live Slow Ride Fast podcast altijd te koop met z'n max sprints van 950w. Als amateur zou ik hem met 2 vingers in de neus kapot rijden in de sprint, maar hij finishte wel gewoon ff 9e in de tour van 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 10:52

Grin

Ride si sapis.

Grin schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:31:
Een relaas over het schoonmaken van een ketting en welke spullen ik daarvoor gebruik.
Een schone ketting op de foto zetten is uiteraard leuk, maar met nagenoeg ieder willekeurig schoonmaakmiddel/smeermiddel krijg je prima foto's. Daarom nu 'the proof of the pudding'.
Vandaag zijn we bijna 200KM verder, dus tijd om een beetje te smeren. Deze foto's zijn van VOOR dit kleine onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-rdjRPCb/0/192021c0/S/i-rdjRPCb-S.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-TsQvTHZ/0/500203d1/S/i-TsQvTHZ-S.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-2zTfwGL/0/5ca09406/S/i-2zTfwGL-S.jpg

Zoals je ziet: de kettingbuisjes zijn nog doorzichtig, tandwielen nog schoon en de ketting is nog in aardige conditie. Dadelijke dus even smeren, droog doekje d'r over, en dan weer 200-250 KM rijden. Daarna volgt weer groot onderhoud (zoals ik in mijn eerdere post uiteenzet).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26
Aghanim schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:41:
Bedankt voor de adviezen. Ik denk zelf ook dat het toch vooral trainen is en kilometers maken. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het voordeel van de andere sporten niet veel helpt op de racefiets, behalve conditie natuurlijk.

Nu ik daar nog eens over nadenk moet ik ook zeggen dat mountainbiken me een stuk eenvoudiger afgaat. Zeker wanneer ik hoog in mijn hartslag rijd met veel klimmetjes en explosiviteit. Ik kan me daarbij voorstellen dat je wel baat hebt bij krachttraining. Na 40 km op de mountainbike voelen mijn beenspieren eerder beter dan meer vermoeid.
Ik kom uit hetzelfde schuitje (zoals wellicht belend uit het krachtsport topic :)).

Met goede basisconditie kon ik de Ventoux opfietsen, maar qua benen piepte en kraakte dat aan alle kanten.

Het is een langere belasting dan krachtsport en doorgaans ook langer dan hardlopen. Bij mij geven de bovenbenen het altijd een stuk eerder op dan mn cardio :-). Gewoon rustig beginnen en langzaam de duur van de trainingen opvoeren. De meest gemaakte fout is te hard fietsen. Als krachtsporter en hardloper ben je een bepaalde intensiteit gewend die ‘lekker’ voelt. Op de fiets zit je daar doorgaans ruim onder in rustige ritjes (en dat kan echt saai voelen :)).

Ik weet dat jij ook een gadget freak bent, dus ga alvast maar sparen voor een powermeter 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Misschien een rare vraag, maar ik merk dat fietsen op een racefiets voor mij behoorlijk pittig blijft. Onlangs ben ik weer begonnen en heb nu een keer of vijf gefietst. Dit doe ik in rondjes van 35 tot 40 km met een gemiddelde snelheid van 28km/h in D2 hartslag zone. Conditioneel heb ik nog heel veel over.

Na een kilometer of 30 begin ik echt flink vermoeide bovenbenen te krijgen die langzaamaan pijn beginnen te doen. De laatste 5 km op de fiets voelt dan ook echt als even doorbikkelen. Zadelpijn heb ik ook, maar dat gaat vanzelf weg :)

Ik let bewust op mijn cadans, al heb ik geen meter, en trap bewust licht. Het is ook geen vermoeidheid door de andere sporten, want daar let ik bewust op en ik wissel hardlopen nu in voor fietsen. Het is dus geen extra belasting.

Mijn fiets (Jan Janssen Sonic Carbon) is wat aan de kleine kant (op het randje van mijn lengte) dus ik zet het zadel wat hoger. Zou het daar aan kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IJoIcJ_udgwLYlQLMTgyI9vb1s=/f/image/l4FC50680kNT1Ia3Os7Jckzt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:01:
Ps. Een Laurens ten Dam loopt op z'n Live Slow Ride Fast podcast altijd te koop met z'n max sprints van 950w. Als amateur zou ik hem met 2 vingers in de neus kapot rijden in de sprint, maar hij finishte wel gewoon ff 9e in de tour van 2014.
Hij geeft daarmee aan dat hij helemaal niet zoveel max watt kan rijden (hij bedoelt het niet om op te scheppen). Menig amateur haalt 950w.

950w pieken is niet zo heel moeilijk, maar 20 min 400w wel. (Oké 950w is voor hele lichte mensen wel moeilijker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

Even omkeren; Als ik na een slopende dag vierdaagse lopen helemaal kapot terugkom bij mijn fiets (ik loop dan echt als een bejaarde met stok) en ik klim op mijn fiets, dan rij ik zonder enig probleem of pijntje naar mijn kampeerplek, en ook het klimmetje wat in die route zit doet geen centje pijn. 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:08:
Ik kom uit hetzelfde schuitje (zoals wellicht belend uit het krachtsport topic :)).

Met goede basisconditie kon ik de Ventoux opfietsen, maar qua benen piepte en kraakte dat aan alle kanten.

Het is een langere belasting dan krachtsport en doorgaans ook langer dan hardlopen. Bij mij geven de bovenbenen het altijd een stuk eerder op dan mn cardio :-). Gewoon rustig beginnen en langzaam de duur van de trainingen opvoeren. De meest gemaakte fout is te hard fietsen. Als krachtsporter en hardloper ben je een bepaalde intensiteit gewend die ‘lekker’ voelt. Op de fiets zit je daar doorgaans ruim onder in rustige ritjes (en dat kan echt saai voelen :)).

Ik weet dat jij ook een gadget freak bent, dus ga alvast maar sparen voor een powermeter 😎
Goed om te horen dat je het herkent. Zeker omdat jij ook aan hardlopen en krachttraining doet. Stiekem had ik al een beetje naar powermeters gekeken ja ;) maar ik vind wel dat je toch een minimale hoeveelheid kilometers moet rijden per jaar om zo'n grote investering te doen. Als het €100 zou zijn zat er al lang eentje op mijn fiets. Kan me wel voorstellen dat het beter werkt dan fietsen op hartslag. Het voelt heel tegennatuurlijk om met een erg lage hartslag om te fietsen, terwijl je met hardlopen als snel een zolder hoger zit bij dezelfde perceptie van hoeveelheid inspanning. Dat maakt het misschien qua beleving ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Ypuh schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:01:
Mountainbiken is inderdaad veel dynamischer en kortere krachtsinspanningen (klimmetjes) afwisselend met rustmomenten (afdalingen). Ook alle boomwortels, bochtjes, sprongetjes zijn micro intervallen waarmee je een ander energiesysteem uitput (kort en intensief) dan als wielrennen op de weg (duurvermogen). De top mountainbikers brengen het grootste deel van hun training ook door in het krachthonk, waar wielrenners 90% van de tijd op de fiets doorbrengen.

Op de racefiets heb ik zo eigenlijk nooit spierpijn. Vermoeid ben ik alleen wanneer ik 5+ dagen achter elkaar lang en/of hard gereden heb, maar dat kan ik d.m.v. een herstelrit tijdens het fietsen wel weer herstellen. Met de mountainbike kan ik na 40km al wel 'op' zijn. Dat is vooral zo rond september/oktober altijd wel weer een leuk na een lange zomer en vele 150+ ritten, om vervolgens tegen een hongerklop en opgeblazen bovenbenen aan te lopen op een kort maar iets te enthousiast mountainbike ritje.

Matje zul je weinig zien in het krachthonk, sowieso weinig veldrijders. Het explosieve is gewoon de karakteristiek. Krachthonk zul je weinig coureurs zien doen ivm spiermassa.

Laurens heeft het dan over een minuut 950w en niet 3 sec. Iedereen trapt bij wijze van spreken 1500w als hij zich kwaad maakt voor paar seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Jpjedi schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:25:
[...]

Matje zul je weinig zien in het krachthonk, sowieso weinig veldrijders. Het explosieve is gewoon de karakteristiek. Krachthonk zul je weinig coureurs zien doen ivm spiermassa.

Laurens heeft het dan over een minuut 950w en niet 3 sec. Iedereen trapt bij wijze van spreken 1500w als hij zich kwaad maakt voor paar seconden.
Om je een idee te geven hoe zijn concurrent (Nino Schurter) het doet raad ik aan om eens op YT te kijken. Er zijn meerdere filmpjes waarin hij zijn trainingregime laat zien: YouTube: FITTER, FASTER, STRONGER. Ep. 1 - Hittin' the Gym w/ Nino Schurter. Leuker om te volgen is Nino's collega, de wereldkampioene Kate Courtney met haar eigen series Rising en Fast Life: YouTube: Rising – Ep 2: No Train No Gain w/ Kate Courtney

Mathieu is wel een uitzonderlijk geval natuurlijk en niet de benchmark. Die wint veldritten zonder specifieke training, de veldritten zijn trainingen voor de klassiekers/wereldbekers en de (aanloop naar) klassiekers zijn weer duurtrainingen voor zijn algehele conditie. De combinatie van die 3 disciplines en zijn talent/vermogen zijn absoluut uniek. Als Dylan Groenewegen op die manier zou gaan trainen zou hij geen sprint meer winnen en hetzelfde geldt voor Nino die waarschijnlijk met pensioen kan als hij zijn aandacht ging verdelen over klassiekers en MTB.

En Laurens was natuurlijk een grapje. Die trapt echt geen 950w voor een minuut hoor, en ook geen 10 seconden. Vandaar dat die ook nooit een koers gewonnen heeft (maar overduidelijk wel andere kwaliteiten waardoor hij 15 jaar prof heeft mogen zijn). Edit: Ter referentie, Mathieu trapte 831w gemiddeld over 43 seconden in zijn finale van de AGR.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 13-04-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
SanderH_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:22:

Alvast bedankt.
Iets boven budget maar een topfiets.
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Ook een prima fiets.
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 13-04-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 14:33
Sleehond schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:52:
@SanderH_

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-2020

Ik heb zelf vorige zomer de Sensa Modena LTD 105 2019 aangeschaft. Kocht hem samen met mijn broer en konden er een leuk prijsje van maken (900 p.p. in plaats van 1050).

Ik ben er erg tevreden mee. In deze prijsklasse kon ik aldaar niet beter krijgen op dat moment. Ben zelf voor de standaard zwarte versie gegaan.

Echt een prima fiets, kan hem je zeker aanraden mee te nemen in je overweging!
Lijkt naar mijn gevoel erg veel op een Trentino? Wat zijn de verschillen eigenlijk? Kan dit niet direct terugvinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Misschien prima fietsen maar ik heb nog niks gelezen over welke maat fiets er moet komen.. dan is het lastig om 2de hands fietsen aan te dragen.

Maar Sensa, Cube hebben prima fietsen. Laat de schijfremmen los en zoek ik met velgremmen en minimaal Shimano 105 of vergelijkbaar afgemonteerd en je kunt er veel plezier aan beleven. Wellicht een model 2019 die je nog ergens voor een mooie prijs op de kop kunt tikken?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Die Cannondale's zijn prima, maar wel duur voor wat je krijgt (beide met een Tiagra groep zo te zien). Zijn ook 2 verschillende fietsen waar de SuperSix 3cm lager zit dan de Synapse bij dezelfde maat.

Ik zou dan ook eerder voor een Sensa Romagna met volledige 105-7000 groep gaan van €899 (buiten het hoogseizoen vaak nog wel goedkoper te krijgen). Dan heb je een betere groep en frame met de kabels binnendoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 13-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
Aghanim schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:01:
[...]

Goed om te horen dat je het herkent. Zeker omdat jij ook aan hardlopen en krachttraining doet.

...
Heel herkenbaar. Hier 2 jaar geleden ontzettend veel gefietst. Laatste 1,5 jaar alleen maar aan hardlopen gedaan. Deze week weer begonnen met fietsen maar valt tegen. Conditioneel gaat het prima. Benen lopen ontzettend snel vol en krijg mijn hartslag amper (eigenlijk niet) in D3.

Powermeter lijkt me erg vroeg voor. Ik zelf ga meer D1 ritjes maken en intervallen buiten of op de Tacx.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
koentjuh1987 schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:09:
[...]

Misschien prima fietsen maar ik heb nog niks gelezen over welke maat fiets er moet komen.. dan is het lastig om 2de hands fietsen aan te dragen.

Maar Sensa, Cube hebben prima fietsen. Laat de schijfremmen los en zoek ik met velgremmen en minimaal Shimano 105 of vergelijkbaar afgemonteerd en je kunt er veel plezier aan beleven. Wellicht een model 2019 die je nog ergens voor een mooie prijs op de kop kunt tikken?
Met een maat 56 en 58 heb je naar mijn idee zo’n beetje 80% van de fietsers te pakken, qua geometrie 2 totaal verschillende fietsen (uitersten zelfs) en de supersix is 105.
Beiden fietsen zijn nieuw en gewoon bij een fietswinkel te koop. Ik had dit vooral als zijnde voorbeelden gepakt dat voor die prijs veel meer mogelijk is dan een alu sensa of een Giant contend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Ypuh schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:23:
Die Cannondale's zijn prima, maar wel duur voor wat je krijgt (beide met een Tiagra groep zo te zien). Zijn ook 2 verschillende fietsen waar de SuperSix 3cm lager zit dan de Synapse bij dezelfde maat.

Ik zou dan ook eerder voor een Sensa Romagna met volledige 105-7000 groep gaan van €899 (buiten het hoogseizoen vaak nog wel goedkoper te krijgen). Dan heb je een betere groep en frame met de kabels binnendoor.
Een sensa is niet echt te vergelijken met een Cannondale met 105 groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:30
Bedankt voor de vele tips & links.

Als ik alles zo een beetje samenvat:
  • Voorkeur aan alu frame (met carbon voorvork?) met betere componenten dan een duurder (carbon) frame waar je inboet aan de kwaliteit van onderdelen
  • Als je voor schijfremmen gaat, beter meteen voor de hydraulische variant (ofwel velgremmen)
  • Wegblijven van de instapmodellen van Specialized, Trek, etc en beter kijken naar Giant, Canyon, etc
  • Minstens een Shimano (waarom juist Shimano? :>) 105 groepset. Hierbinnen zijn er dan nog een heleboel opties..
Ik ben 1.78m, dus qua frame komt dat op een 56 denk ik? Al zitten er blijkbaar veel verschillen tussen de merken onderling.

Wat denken jullie van deze Giant Contend?
Lijkt mij toch een mooi exemplaar.

Zomaar blind online bestellen lijkt mij gevaarlijk. Binnenkort (hopelijk :+) een aantal fysieke winkels bezoeken en daar ééns luisteren welke maat ze mij aanraden lijkt mij wel een goed plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
@SanderH_ die Giant heeft een soort eigen tussenoplossing uit de tijd dat hydraulische schijfremmen pas bij Ultegra begon (later je er een budget optie bijgekomen, daarna 105 en nu zelfs tiagra).
Hiermee gebruiken ze de goedkopere mechanische rem Bendel's, die met een korte remkabel overgaan naar een hydraulische box op het stuur waarna de klauwen verder hydraulisch bedient worden.

Het schijnt prima te werken, maar persoonlijk vind ik het niet zo'n fraaie oplossing. Dus iets om rekening mee te houden, verder is het een prima fiets, enkel wat zwaar door de combinatie van budget en schijfremmen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Laatst online: 09-05 13:50
@SanderH_ Ik rij zelf al drie jaar op Shimano Tiagra rond. 105 zal vast beter zijn maar Tiagra is wel kwaliteit en voldoet zeker voor een beginner.

Focus op een frame die bij je past. Zo ben ik zo flexibel als een stalen balk en zou een laag zittend race frame mij niet passen en ben ik voor een hogere zit gegaan.

Houd rekening met extra uitgaven zoals helm, fietsbroek en shirt, schoenen en pedalen, bidon, schoonmaakmiddelen en gereedschap. Wil je niet meer dan 1000€ uitgeven dan zou ik geen fiets kopen van meer dan 800€. Maar dan kan je een goede duurzame en best mooie fiets voor krijgen, ook nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat @Solkram zegt idd, denk ook om alle essentiële randzaken zoals kleding, schoenen, helm, handschoenen, bril, etc etc enz enz. Ook dit kost een lieve duit. Een budget van 1.000 euro kan maar wanneer je daar alles van wilt doen dan moet je serieus op de centen gaan letten. 600-700 lijkt mij dan wel het maximum voor een fiets, 300-400 euro ben je zo kwijt aan de essentiële randzaken.

Ik weet nog goed toen ik vorig jaar, na jaren pauze, weer ben begonnen...

Lange broek, 2-3 shirtjes korte mouw, armstukken, beenstukken, 2-3 koersbroeken, helm, goede schoenen, bril had ik gelukkig al, enkele stukken gereedschap, schoonmaakspullen, smeermiddelen... Nu kun je daar aardig scherp op inkopen maar ik vind het knap als je dat onder de 300 euro allemaal kan vinden. Wat je budget ook is, de initiële kosten voor materiaal/spulen zijn m.i. fors.

[ Voor 37% gewijzigd door Grin op 13-04-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ik heb ze beide (gehad). Begonnen met de Synapse maar is teveel endurance voor mijn. Perfecte fiets voor héél veel kilometers met gemiddeld tempo. Maar ik wilde met dezelfde moeite sneller vooruit en heb twee jaar geleden de Synapse ingeruild op een SuperSix. Na bikefitting de juiste maat besteld (lag toch iets anders dan verwacht) en bij ontvangst een set Dura Ace WH-R9100 wielen erin.
Voor mij is dit de beste fiets die ik ooit heb gehad, carbon is veel comfortabeler dan alu.
En de 105 groep is prima. Heb zelf Ultegra maar de 105 van nu is zo goed als Ultegra van 6 jaar geleden. Bij slijtage kun je altijd nog upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 13-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Ramon 73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:19:
[...]

Ik heb ze beide (gehad). Begonnen met de Synapse maar is teveel endurance voor mijn. Perfecte fiets voor héél veel kilometers met gemiddeld tempo. Maar ik wilde met dezelfde moeite sneller vooruit en heb twee jaar geleden de Synapse ingeruild op een SuperSix. Na bikefitting de juiste maat besteld (lag toch iets anders dan verwacht) en bij ontvangst een set Dura Ace WH-R9100 wielen erin.
Voor mij is dit de beste fiets die ik ook heb gehad, carbon is veel comfortabeler dan alu.
Ik rij nu op de Synapse carbon met ultegra, perfecte fietsje voor een stijve bouwvakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 23:35
Grin schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:47:
Ik weet nog goed toen ik vorig jaar, na jaren pauze, weer ben begonnen...

Lange broek, 2-3 shirtjes korte mouw, armstukken, beenstukken, 2-3 koersbroeken, helm, goede schoenen, bril had ik gelukkig al, enkele stukken gereedschap, schoonmaakspullen, smeermiddelen... Nu kun je daar aardig scherp op inkopen maar ik vind het knap als je dat onder de 300 euro allemaal kan vinden. Wat je budget ook is, de initiële kosten voor materiaal/spulen zijn m.i. fors.
Heb je tips qua kleding voor een beginner die voornamelijk wat kilometers in de buitenlucht wil gaan maken ipv in de gym cardio?

Aan de overkant van de straat zit een wielrenshop die Giant kleding verkoopt, maar dat lijkt me een beetje onnodig duur voor een recreant terwijl bijvoorbeeld de Decathlon dusdanig goedkoop is dat ik wantrouwig ben over de kwaliteit?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 20-06 16:36
Bossie schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:12:
[...]

Heb je tips qua kleding voor een beginner die voornamelijk wat kilometers in de buitenlucht wil gaan maken ipv in de gym cardio?

Aan de overkant van de straat zit een wielrenshop die Giant kleding verkoopt, maar dat lijkt me een beetje onnodig duur voor een recreant terwijl bijvoorbeeld de Decathlon dusdanig goedkoop is dat ik wantrouwig ben over de kwaliteit?
Ik heb kleding van AGU en van de Decathlon.
Die van AGU voelt kwalitatief wel beter, maar als je niet het goedkoopste van het goedkoopste pakt bij de Decathlon (met de aanduiding 500 of hoger vaak) is voor mij prima.
Heb de afgelopen tijd in de winter met alles van de Decathlon gereden (lang shirt, lange fietsbroek, fietshandschoenen en thermo), en het voldeed voor mij prima, ook met ritten langer dan een paar uur.
Voelde mijn bips wel na een tijdje, maar heb niet het idee dat het erger is bij mijn AGU korte fietsbroek. Even iets anders zitten en het was weer weg. Moet wel kijken hoe lang het mee gaat, maar als het 2-3 seizoenen meegaat ben ik tevreden.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 13-04-2020 23:18 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Laatst online: 20-06 17:07
SanderH_ schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:45:
Ik ben 1.78m, dus qua frame komt dat op een 56 denk ik? Al zitten er blijkbaar veel verschillen tussen de merken onderling.
Ik ben zelf 1.73 en rij al jaren 52 qua frame. Ik zit wel het liefste diep. Misschien dat je met een 54 ook wel weg komt. Zeker bij een 1e fiets zou ik een meting doen bij een professional. Zou jammer zijn dat je op een te groot frame terecht komt. Daar is vaak ook weinig meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Maarten_E schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:17:
[...]

Ik heb kleding van AGU en van de Decathlon.
Die van AGU voelt kwalitatief wel beter, maar als je niet het goedkoopste van het goedkoopste pakt bij de Decathlon (met de aanduiding 500 of hoger vaak) is voor mij prima.
Heb de afgelopen tijd in de winter met alles van de Decathlon gereden (lang shirt, lange fietsbroek, fietshandschoenen en thermo), en het voldeed voor mij prima, ook met ritten langer dan een paar uur.
Voelde mijn bips wel na een tijdje, maar heb niet het idee dat het erger is bij mijn AGU korte fietsbroek. Even iets anders zitten en het was weer weg. Moet wel kijken hoe lang het mee gaat, maar als het 2-3 seizoenen meegaat ben ik tevreden.
Thanks, morgen maar eens ff langs de decathlon.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
Shirts handschoenen etc kun je prima bij de decathlon kopen. Een bibshort zou ik er niet snel halen. Geef bijv iets meer uit aan een goede fietsbroek en je hebt er meer plezier aan. Koop met en met wat meer spullen. Lange broek is nu niet direct nodig aangezien temp langzaam omhoog gaan en korte broek met eventueel beenstukken voldoende moet zijn..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik ken het hogere segment van de Decathlon niet zo goed, maar ik heb zelf 2 jaar rondgefietst op een bibshort van € 8,99. Dat vond ik toen prima gaan, maar ik zou inderdaad gaan voor een betere broek. Dat maakt het fietsen een stuk comfortabeler.
Dat gezegd hebbende moet ik zeggen dat mijn Nalini Nikole (was aanbieding bij Futurum voor € 29,95) mij ook wel aangenaam heeft verrast. Die heb ik niet gekocht voor de lange ritten, maar voor mijn woon-werk ritjes (tussen 20 en 50km enkele reis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:22
Ook kleding is vrij persoonlijk, zowel qua smaak als pasvorm.

Voor je broek en helm zou ik het meeste geld uittrekken, voor beide is het echt belangrijk dat ze goed zitten dus aanschaf in een winkel of in ieder geval na passen is wel aan te raden.

Echt veel heb je ook niet nodig in de lente/zomer dus je kan, als je alleen boven de 14 graden fietst, denk ik beter beginnen met een goed kort-kort setje met armstukken en/of lang ondershirt dan gelijk 3 Decathlon setjes te kopen.

Daarnaast vind ik, maar dat is dus persoonlijk, al dat Decathlon spul er ontzettend goedkoop en plastic uitzien.

Daarnaast is de Decathlon niet echt duurzaam. Nou is dat bij producten van lycra en andere soorten elastische stoffen sowieso al lastig maar de wat meer premium merken besteden daar vaak wel wat meer aandacht aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kijk voor niet te dure kleding ook eens bij cyclewear.eu. Zelf heb ik daar arm- en beenstukken vandaan voor weinig (zie er nu ook staan van All Active voor ~5 euro). Gezien het seizoen waar we naar toe gaan ben je met een set korte kleding en een paar arm- en beenstukken of evt een jack een heel eind op weg. Zeker als je als beginner nog moet uitvinden wat je fijn vind en wat niet, zou ik niet meteen te dure spullen gaan kopen. Kwaliteit komt wel als je je prioriteiten bepaalt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:09

vhal

ಠ_ಠ

Louislouislouis schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:50:

Daarnaast vind ik, maar dat is dus persoonlijk, al dat Decathlon spul er ontzettend goedkoop en plastic uitzien.

Daarnaast is de Decathlon niet echt duurzaam. Nou is dat bij producten van lycra en andere soorten elastische stoffen sowieso al lastig maar de wat meer premium merken besteden daar vaak wel wat meer aandacht aan.
Ach, het voordeel is dat je het na een jaar zonder schaamte in de PMD-zak kan gooien omdat je die zweetmeur er niet meer uitkrijgt :P :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:42
Eoghlear schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:43:
[...]

Valt mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s95dk1gLwzrKATOhrPacrDeLF1s=/f/image/nR1E88wzdxOu6vzNL6fTy8X1.png

En bij Pearle vonden ze het geen gekke vraag ofzo, ze snapten meteen wat ik bedoelde :)

edit:
Dragen jullie trouwens iets onder je helm? Zo'n skullcap bijvoorbeeld? Ik ben bang dat ik nog eens ga verbranden op mijn hoofdhuid.

[ Voor 10% gewijzigd door Stufferdt op 14-04-2020 12:36 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb ook een brilletje van Sirocco, prima dingetje hoor voor de prijs.

En in de zomer heb ik wel een klakske onder de helm ja. Eigenlijk vooral om een zonnesteek te voorkomen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
Gisteren ook een Siroko bril besteld 25e voor een bril met gepolariseerde glazen en wisselbare glazen leek mij de gok wel waard.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:43
Stufferdt schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:31:
[...]
...
Dragen jullie trouwens iets onder je helm? Zo'n skullcap bijvoorbeeld? Ik ben bang dat ik nog eens ga verbranden op mijn hoofdhuid.
Ik gebruik een gripgrab summer skullcap omdat anders het zweet langs mijn hoofd loopt. Daarna heb ik op alie-express voor enkele euro's ook van die skullcaps gekocht werkt voor mij net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 18-06 16:44

Flipmo

OMG !!

via ali heb ik een aantal klakskes besteld, die heb ik altijd onder mijn helm.
Zweet best veel, en zo heb ik er minder last van.

Op de tacx in de winter heb ik ook altijd een klakske op, voor het zweet opvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Inderdaad, altijd een bandana of een wielerpetje onder mijn helm. Die gaat dan na 2-3 ritten in de was, gelukkig zweet ik niet zo veel. Zonder petje/bandana heb je na 6 maanden tot een jaar allemaal ranzige meuk in je helm zitten. Ja, die zweetstukken in je helm kan je vervangen maar dit is minder moeite en blijft schoner. Kleine moeite, veel plezier. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 19-06 16:49
steviewonder23 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:53:
[...]

Ik gebruik een gripgrab summer skullcap omdat anders het zweet langs mijn hoofd loopt. Daarna heb ik op alie-express voor enkele euro's ook van die skullcaps gekocht werkt voor mij net zo goed.
Ik heb zo'n cap van Castelli, alleen ik zweet als een otter en dat ding begint na een kilometer of 25 toch te druppelen. De gouden vinding daarvoor heb ik nog niet. Hier al wel eens de tip gekregen om vaseline als een streep boven de wenkbrauwen te zetten, zodat in ieder geval mijn bril (Siroko met insert op sterkte, om maar direct aan te haken op een paar posts hierboven), geen druppelvorming krijgt. Vorig jaar een paar keer geprobeerd, maar als het echt gaat stromen dan helpt er nog maar weinig, hooguit koude tegenwind zoals gisteren overdag...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
Vroeger waren er wel sportbrillen met zo' n streepje sponsachtig materiaal wat aan de bovenkant van het frame zat, tegen je voorhoofd aan, zou er voor moeten zorgen dat zweet niet in je ogen loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
coelho schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:10:
[...]

Ik heb zo'n cap van Castelli, alleen ik zweet als een otter en dat ding begint na een kilometer of 25 toch te druppelen.
Heb je wel voldoende ventilatie (wind) om je hoofd? Dat is hoe zweten werkt: je lichaam geeft water af op je huid, en door het verdampen onntrekt het warmte (energie) aan het oppervlak. Om het zweten effectief te maken moet je dus veel oppervlak blootstellen aan (rij) wind.

Wat misschien zou kunnen helpen: helm met veel 'gaten', klein brilletje, petje op met het klepje naar boven, zodat de wind naar je voorhoofd geleid wordt.
En met het risico verketterd te worden ;) : tijdens een zware (en langzame solo) klim kun je er voor kiezen je helm af te zetten zodat je effectiever kunt zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
SanderH_ schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:45:

Wat denken jullie van deze Giant Contend?
Lijkt mij toch een mooi exemplaar.
Ik heb zelf ook een contend SL 1 maar dan met velgremmen (van 2017 maar meeste is nog gelijk) en is een fijne beginners fiets. Enige waar ik me vanaf het begin aan stoor is de niet 105 crankstel en de kwaliteit van het stuurlint. Maar dat laatste is makkelijk te vervangen.
Die oplossing voor de schijfremmen vind ik wel super lelijk en ook niet handig als je nog een fietscomputer met forward mount wil monteren. Dan zou ik toch voor velgremmen gaan.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 19-06 16:49
DieAnder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:
[...]

Heb je wel voldoende ventilatie (wind) om je hoofd? Dat is hoe zweten werkt: je lichaam geeft water af op je huid, en door het verdampen onntrekt het warmte (energie) aan het oppervlak. Om het zweten effectief te maken moet je dus veel oppervlak blootstellen aan (rij) wind.

Wat misschien zou kunnen helpen: helm met veel 'gaten', klein brilletje, petje op met het klepje naar boven, zodat de wind naar je voorhoofd geleid wordt.
En met het risico verketterd te worden ;) : tijdens een zware (en langzame solo) klim kun je er voor kiezen je helm af te zetten zodat je effectiever kunt zweten.
Ik heb inderdaad bewust een erg open helm. Bril is redelijk groot omdat er een inzet met sterkte achter zit. Ook is het niet zo zeer mijn voorhoofd, als wel mijn hele hoofd, door mijn kinderen gekscherend mijn waterhoofd genoemd als ik weer met drijfnat haar van de fiets af stap. En niet eens een lang kapsel of zo.

Ik had de hoop dat met het verliezen van kilo's het zweten ook minder zou worden. Zat met m'n 1.87 aan de 100 en nu inmiddels aan de 90, maar merk nog weinig.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 19:12
GWBoes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:35:
[...]

Ik heb zelf ook een contend SL 1 maar dan met velgremmen (van 2017 maar meeste is nog gelijk) en is een fijne beginners fiets. Enige waar ik me vanaf het begin aan stoor is de niet 105 crankstel en de kwaliteit van het stuurlint. Maar dat laatste is makkelijk te vervangen.
Die oplossing voor de schijfremmen vind ik wel super lelijk en ook niet handig als je nog een fietscomputer met forward mount wil monteren. Dan zou ik toch voor velgremmen gaan.
Er is een specifieke mount beschikbaar voor het bevestigen van een fietscomputer. Heb er zelf een aangeschaft bij de lokale Giant dealer voor mijn Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 20:55
GWBoes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:35:
[...]

Dit stuurlint vind ik werkelijk fantastisch! Eind augustus 2016 een Giant TCR Advanced 1 gekocht met dit type stuurlint en nu nog altijd super fijn! Sindsdien ieder jaar minstens 5k km op gereden. Exacte kilometers weet ik niet ivm andere fiets die ik gebruik op de Tacx..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Louislouislouis schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:50:
Ook kleding is vrij persoonlijk, zowel qua smaak als pasvorm.

Ik heb 1 Decathlon setje, ooit eens cadeau gehad....pasvorm is hopeloos, net als het materiaal. Zweten is ongelofelijk en dan stink ik een ur in de wind omdat het materiaal geen zweet afvoert en slecht droogt. Dat setje hangt heel heel heel ver achterin de kast, voor als een keer al mijn ander spul kapot/vuil is. Heb ik dan tenminste nog iets.
Ik zou geen Decathlon fietskleding kopen, ook niet als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ramon 73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:16:
[...]

Ik heb 1 Decathlon setje, ooit eens cadeau gehad....pasvorm is hopeloos, net als het materiaal. Zweten is ongelofelijk en dan stink ik een ur in de wind omdat het materiaal geen zweet afvoert en slecht droogt. Dat setje hangt heel heel heel ver achterin de kast, voor als een keer al mijn ander spul kapot/vuil is. Heb ik dan tenminste nog iets.
Ik zou geen Decathlon fietskleding kopen, ook niet als beginner.
Ik ben uiteindelijk ook niet voor decathlon gegaan, vind het vooral iets voor goedkoop voetbaltraining shirtjes etc. Dat is toch kleding wat sowieso niet lang meegaat.

Uiteindelijk ben ik in de middagpauze ff bij de wielrenshop aan de overkant van de straat wezen shoppen want gemakzucht :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-06 18:25
NBD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0IS5N5DhIRim9wXDnSwWBZ1Yro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o08sH2JnYaybRE0lOcZ7eXrr.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen als je naar het grote voorblad wilt schakelen moet je 6 keer klikken, daar is nog wat werk 😅

Mijn vraag is ook wat is een normale positie voor het stuur? Want dit is niet echt comfortabel

[ Voor 8% gewijzigd door Jampot007 op 14-04-2020 15:54 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Jampot007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:51:
NBD:
Mijn vraag is ook wat is een normale positie voor het stuur? Want dit is niet echt comfortabel
Dit is een klassieke stuurbocht (afgezien van die rare stukjes die naar binnen steken). Het onderste gedeelte van de beugel moet horizontaal staan, of héél lichtjes aflopen en naar de achterrem wijzen. Dan monteer je de shifters niet op dezelfde hoogte als de stuurpen (zoals tegenwoordig), maar een beetje 'afgezakt', op de ronding zodat onderkant rem = onderkant stuur.
Een klassiek stuur staat in de regel dan ook een paar cm hoger dan een modern. Vaak is de drop daarentegen significant groter (zeker i.v.m. een compact stuurtje) zodat je op dezelfde houding uit komt als je onderin de beugel rijdt.

Die fiets heeft wat TLC nodig, maar wellicht is er wat van te maken. V.w.b. het schakelen: oude Campagnolo shifters kun je gewoon reviseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-06 21:49
Ik zal me dan ook maar even melden. Ongeveer drie maanden terug deze fiets op de kop getikt, en hem langzaam iets opgeknapt (excuses, weet dat de foto van de verkeerde kant is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGukw9SMzPiJL4Cd4ExchMymYLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGPaC8jsQB9jZighNZTmP2rN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mijn eerste racefiets en hij doet het nu best prima. Omdat de quill-stuurpen die er eerst op zat een scheur had ben ik voor een adapter gegaan, en heb toen even snel de goedkoopste stuurpen met 25.8mm klemdiameter van Ebay geplukt. Hij is echter 130mm, en ik denk dat ik naar 100 ga, want de shifters zitten zo wel erg ver weg.
Verder ben ik ook niet zo te spreken over de remblokken die er op zitten, maar dat komt nog wel een keer.

[ Voor 21% gewijzigd door Pyramiden op 14-04-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
aardig groot frame. maat 64?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:48
Dirk0s schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:58:
Ik heb 2 kortingscodes voor Futurumshop a 25 euro, iemand interesse?
Indien nog aanwezig, heel zeker interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@koentjuh1987 Klopt, het is 66. Ik vind persoonlijk dat de verhoudingen er altijd zo raar uit zien bij grotere frames... Maar met 1.96 heb ik het wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Pyramiden schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:54:
@koentjuh1987 Klopt, het is 66. Ik vind persoonlijk dat de verhoudingen er altijd zo raar uit zien bij grotere frames... Maar met 1.96 heb ik het wel nodig.
Leuke fiets, daar kun je een hoop plezier op beleven.
Als ik naar je zadelhoogte kijk heb je wel hele lange benen, en een navenant kort rompje. Koga's uit dat decennium zijn relatief lang, dus dan is een korte stuurpen al gauw noodzakelijk. Of je zou naar een stuur kunnen uitkijken dat minder reach heeft (b.v. compact).

Als je remblokken koopt, kies een type waarvan je de hoek t.o.v. de velg kunt instellen, die werken echt heel veel beter dan die vaste dingen. B.v. Ultegra 6700, v.a. 7 euro per paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
DieAnder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:03:
[...]

Leuke fiets, daar kun je een hoop plezier op beleven.
Als ik naar je zadelhoogte kijk heb je wel hele lange benen, en een navenant kort rompje. Koga's uit dat decennium zijn relatief lang, dus dan is een korte stuurpen al gauw noodzakelijk. Of je zou naar een stuur kunnen uitkijken dat minder reach heeft (b.v. compact).

Als je remblokken koopt, kies een type waarvan je de hoek t.o.v. de velg kunt instellen, die werken echt heel veel beter dan die vaste dingen. B.v. Ultegra 6700, v.a. 7 euro per paar.
Ja, klopt. Inderaad flink lange benen. De bovenbuis van de Koga is inderdaad iets van 5 centimeter langer dan de bovenbuis van mijn vaders oude maat 65 Gazelle. Ik denk dat ik het met 100 wel zou moeten halen om net wat comfortabeler te zitten. Om de stuurbocht zelf nu al te upgraden zit ik niet helemaal op te wachten... Maar door die rare 25.8mm dikte zal dan de stuurpen ook wel weer opnieuw moeten als ik voor een ander stuur ga.

Bedoel je overigens de R55C3 remblokken? Zijn die te kantelen? Ik kende die functie meer van V-brakes, en wist niet dat er remblokken voor racefietsen waren die dat ook konden.
Op dit moment zitten er echter nog geen cartridges in de klauwen. Ik hoopte die ergens goedkoop te kunnen scoren, maar het gaat dan waarschijnlijk een volledig setje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Vond mijn fiets met maat 64 al groot. Ben zelf 2.04 meter groot. Helaas weinig modellen in die maat beschikbaar. Daarom destijds ook gekozen voor een custombuild. Met de lokale fietsenmaker een standaard frame gekozen, groep en mocht vervolgens zelf de kleurstelling bepalen. Tot op heden geen spijt van gehad.

Al is die fiets nu zo’n 10 jaar oud en wil ik wel weer eens kijken voor een nieuwe. Meestal modellen gaan maar tot 61/62...

[ Voor 59% gewijzigd door koentjuh1987 op 14-04-2020 19:40 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Framematen zeggen tegenwoordig niet zoveel meer. Het gaat om stack & reach. Plus dat er tegenwoordig op kleinere frames wordt gereden. Ik ben 1.94 en heb twee frames van 57cm. Een frame dat ik 20 jaar geleden kocht was idd ook 61cm.

Voordeel van kleinere frames is (vind ik) dat ze een korte wielbasis hebben (iets meer 1 meter voor mijn frames). Daardoor zijn ze minder comforabel en nerveuzer maar liggen ze veel beter in de bocht. Een korte bovenbuis kan je compenseren door een langere stuurpen. Maargoed, ik hou van dit soort frames en geef weinig om comfort. Een endurance frame vind ik dan ook niks. Ik denk dat de meeste mensen precies andersom denken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nckdg
  • Laatst online: 22-04-2021
Ik heb een specifieke vraag i.v.m. mijn rem/schakelhendels. Is het normaal dat deze zo "diep" doorgetrokken kunnen worden? Ze komen tot tegen mijn stuur aan... Heb 2 foto's toegevoegd: eentje in normale toestand + de andere toestand volop in de remmen.

Kan dit bijgeregeld/aangepast worden zodat ik mijn hendel niet zo diep hoef door te trekken? Zo ja, waar dan?

Ik heb dit reeds zitten Googlen/YouTuben, maar nog geen succes om het vijsje of iets dergelijks te vinden. Heeft iemand wel een duidelijke manual / tutorial / video?

Het betreft de Shimano 105 R7020 (hydraulische schijfremmen) set op mijn gloednieuwe Canyon Aeroad CF SL :*) Heerlijke fiets.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I3l4_vVyuUsFuE_WY8vdBqrGwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIT0uZcFYZ1mpd78S2uPayaf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsA3vkij7AFMzsvzNmLqEr5UqFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmBV1hK7Q6aMoEFJ6b5fXWGj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@nckdg Geen verstand van schijfremmen, maar dit is zeker niet de bedoeling. Met één vinger de rem naar het stuur brengen lijkt mij een no-go.
offtopic:
Maar ik zit in kamp velgremmen, dus dit mag iemand anders verder beantwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 20-06 18:25
nckdg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:05:
Ik heb een specifieke vraag i.v.m. mijn rem/schakelhendels. Is het normaal dat deze zo "diep" doorgetrokken kunnen worden? Ze komen tot tegen mijn stuur aan... Heb 2 foto's toegevoegd: eentje in normale toestand + de andere toestand volop in de remmen.

Kan dit bijgeregeld/aangepast worden zodat ik mijn hendel niet zo diep hoef door te trekken? Zo ja, waar dan?

Ik heb dit reeds zitten Googlen/YouTuben, maar nog geen succes om het vijsje of iets dergelijks te vinden. Heeft iemand wel een duidelijke manual / tutorial / video?

Het betreft de Shimano 105 R7020 (hydraulische schijfremmen) set op mijn gloednieuwe Canyon Aeroad CF SL :*) Heerlijke fiets.

Alvast bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je fiets gloednieuw is zou ik eerst is bij de verkoper aankloppen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Pagina: 1 ... 84 ... 655 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).