Whieee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:49:
[...]
Uit ervaring: diverse keren een 'rare tik' gehad in een fiets, en eigenlijk zonder uitzondering:
1. pedalen eraf, schoonmaken, opnieuw invetten, weer monteren → 90% kans op succes
2. zadelpen eruit, schoonmaken, beetje vet (of carbon compound voor een carbon pen), en weer terug (op torque) → 5% kans op succes
3. bladbouten aandraaien → toevallig recentelijk gehad bij een nieuwe fiets, maar loste uiteindelijk niet de tik op (daarvoor moest ik terug naar stap 1

)
[...]
Om maar even terug te keren op mijn vorig beschreven probleem.. Ondertussen de juiste pasta's en smeervet aangeschaft, en aan de slag gegaan..
- Pedalen schoongemaakt en rijkelijk ingevet
- Zadelpen eruit gehaalt en ook alweer rijkelijk ingesmeerd (carbon pasta, iets blauws)
Nog geen paar kilometers later en dezelfde tik kwam weer (lichtjes) opzetten. Nu ondertussen dus terug een paar weken onderweg naar het werk, en het blijft aanhouden en verergeren tot ik hem eens schoonmaak. Dan begint de cyclus gewoon opnieuw.
Dus ondertussen;
- Nieuwe bottom bracket
- nieuwe kettingbladen vooraan
- nieuwe cassette
- nieuwe ketting
- pedalen verwijderd, schoongemaakt en ingevet
- zadelpen verwijderd, schoongemaakt en ingevet met carbon pasta
Heb nu even een moment van opgeven, want ik weet het echt niet meer. Knettergek word ik er van.
Zal misschien nog eens die bouten op het buitenblad aandraaien maar dat lijkt me sterk aangezien het blad net vervangen is.
Afzetten bij de fietsenmaker brengt ook niks op, want als de fiets gewoon hangt hoor je 't niet. Er moet dus duidelijk gewicht op staan.
Het lijkt nog steeds eerder van de rechterzijde van de trapas te komen (dus waar de ketting/versnellingen lopen), vooral bij middelgrote belasting (bv tegenwind rijden). Enkel als er getrapt wordt, en lijkt erop dat het synchroon gaat met een omwenteling van de ketting.
Ik zag wel dat er een soort plastic washer (bescherming ofzo) op de snelspanner van het wiel al een beetje ingedeukt is (wellicht eens te vast gedraaid ofzo). Maar dat lijkt me eerder sterk, toch ?